ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 13/06/2023

חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 103), התשפ"ג–2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



26
ועדת הכספים
13/06/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 170
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ד בסיון התשפ"ג (13 ביוני 2023), שעה 12:55
סדר היום
הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 101) (רכישת דירה עבור ילד יתום מאחד מהוריו), התשפ"ג–2023, של ח"כ יעקב אשר וחה"כ משה גפני - הכנה לקריאה שניה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
יונתן מישרקי
יצחק פינדרוס
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
שי אהרונוביץ
-
סמנכ"ל בכיר מסמ"ק, רשות המיסים

רואי זרנצנסקי
-
מנהל תחום בכיר מקצועית – מיסוי מקרקעין, רשות המיסים

ישי פרלמן
-
עוזר ראשי משפטית, רשות המיסים

מנחם קרימלובסקי
-
עו"ד מיסוי מקרקעין
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
תמר בנתורה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
חבר תרגומים; מיטל פורמוזה



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות



הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 101) (רכישת דירה עבור ילד יתום מאחד מהוריו), התשפ"ג–2023, פ/512/25 כ/958
היו"ר משה גפני
הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 101) (רכישת דירה עבור ילד יתום מאחד מהוריו), התשפ"ג-2023 (פ/512/25) (כ/958) של חבר הכנסת יעקב אשר ושלי, אני גם הצטרפתי להצעת החוק הזאת. על אף שהצעת החוק הזאת הייתה יכולה להיות מיותרת, לו אתם, משרד האוצר היה עומד בזה, שם את זה בתקנות שלו, בהוראות הביצוע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם לשים בהוראות הביצוע וגם ליישם את זה ככה.
היו"ר משה גפני
ברור. יעקב, אם אתה יכול בבקשה, היות ומדובר על חוק קצר, אם אתה יכול להקריא את החוק ולהסביר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
במקום היועצת המשפטית? לא, אני לא אקח לה את זה.
שלומית ארליך
שיסביר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אוקיי. אני רק אסביר את הצעת החוק. הנושא הזה כבר כמה וכמה שנים, ובטח הרב גפני זוכר יותר ממני, כמה זמן אנחנו מתעסקים עם העניין הזה. והתעסקת פה בוועדה לא פעם ולא פעמיים. בלי להיכנס כרגע ליותר מידי דברים מה היה ולא היה. אבל הצעת החוק עצמה היא הצעת חוק חשובה. כי בעצם יש הגדרה וזה בסדר, שמדינת ישראל לא רצתה שיעשו 'שימוש' מה שנקרא, בתא המשפחתי, מה שנקרא, כדי לרכוש דירות בצורה כזו או אחרת ולקבל פטורים כאלה ואחרים. ולכן קבעו שילד עד גיל 18 הוא נכלל בתוך התא המשפחתי ומגיל 18 והלאה זה הדירה שהוא קונה או שקונים עבורו זה על שמו והוא לא צריך לשלם על זה את מס הרכישה כפי שנקבע בחוק.

ילד, משפחה שחוותה יתמות, ילד שהתייתם או מאבא או מאמא, או חלילה משניהם, אני מקווה שלא יהיה לא זה ולא זה ולא זה. גם אם הוא ילד בן 3 או בן 4, זה זמן מעבר לעניין ההומניטרי, אבל יש פה משהו הרבה יותר מזה. בגלל שאי אפשר לדעת מה האבא או אמא יעשו בהמשך חייהם. ויכול להיות שיתחתנו שוב, יכול להיות שיבנו משפחה אחרת ואז הכול משתנה וכו'. ורוצים להבטיח את עתידם של היתומים להמשך החיים. אני חושב שזה דבר אלמנטרי, ברור לחלוטין שהם לא צריכים להיות ממוסים על כך. ולכן בעצם הצעת החוק אומרת במילה אחת שילד יתום מאבא או מאמא הוא בעצם כאילו הוא בן 18, לצורך החוק הזה. קצר. ואז הוא לא נכלל בתא המשפחתי.

אני רוצה לסבר אבל את אוזניך, יושב ראש הוועדה. רק אני מחכה שרשות המיסים.
היו"ר משה גפני
לא, אתה לא צריך לחכות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, הם מדברים, אז אני כן רוצה שישמעו. שנייה, לא, לא, היועצת המשפטית עובדת.
היו"ר משה גפני
שלומית, אנחנו עוצרים את הישיבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
קודם כל, זה כבוד שבשביל היועצת המשפטית אתה עוצר ישיבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שלא צריך להסביר את הנחיצות ואת הדבר האמיתי והנכון של זה. אני חושב שאמרנו את זה במילים מאוד קצרות. כמו שאמר הרב גפני, חבל שזה לא הוטמע ולא נעשה בנהלים. כי הרבה מאוד אנשים, אז אלה שלקחו עורך דין והלכו ותבעו, קיבלו. אבל אלו שלא ידעו לעשות את זה נפלו בדרך. אבל אמרנו, לא נתייחס כרגע לעבר.

אבל אני כן רוצה דבר אחד לבוא ולומר. ופה זה דבר, אדוני, ממש מזעזע אותי. יש כרגע, אחד המקרים שנמצאים כרגע אל מול רשות המיסים. זה אחד, אחד מיתומי מירון. עכשיו, אני אזכיר לאדוני מאבק שעשינו, אני וביחד עם חבריי, והצלחנו בו ברוך השם בסוף, לקבל פיצוי מהמדינה לכל משפחה שקרה לה אסון כזה. עכשיו, זה סגירת מעגל מבחינתי.
היו"ר משה גפני
זה היה דיון אצל חברת הכנסת רייטן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, זה היה בשביל לעשות את זה אחר כך, לעשות את זה קבוע. אבל ניהלנו מלחמה מול שר האוצר בזמנו, ליברמן, וייזכרו לטוב כמה אנשים שעזרו לנו בממשלה הקודמת. לא משנה. בסוף המדינה נתנה את הפיצוי הזה. עכשיו, אחת המשפחות, רוצות לקחת חלק מהפיצוי הזה כדי לחזק את עתידם של הילדים היתומים האלה, שעברו את הטראומה הגדולה הזאת. הנה עכשיו הם תקועים בזה, הם צריכים ללכת להליך משפטי כזה או אחר. אני אומר, גם למשרד האוצר וגם לרשות המיסים, אתם צריכים להודות לנו על הצעת החוק הזאת. כי לקחת מיסוי מילדים ממשפחות כאלה, במיוחד כשאנחנו יודעים שזה המון לבנות את העתיד, הילדים היתומים האלה, זה לא מצווה רק, זה חובה ציבורית. אי אפשר להטיל מיסוי על דבר כזה. ואתם רק תודו לנו בסופו של דבר, ואני בטוח שאתם תודו לנו על הצעת החוק הזאת. ולכן אני מבקש, אדוני יושב הראש, למצות את ההליך ולהביא את זה לקריאה שנייה ושלישית ונוכל, מה שנקרא, בעניין הזה לקבל הרבה מאוד זכויות בזה ובבא.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברי הכנסת, בבקשה. אנחנו היינו שותפים לעניין זה בדיונים כאן. טוב, לא חשוב, קצת עצבנו. אבל אני לא יכול להתעצבן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מאחר ואני אחראי שיושב ראש במפלגה לא יהיה עצבני יותר מידי, החלטנו לעשות את זה בחוק ושיפסיק להתעצבן עליכם, זה הכול.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו יודעים שפעם אחת הוא התעצבן וזהו, אבל זה רק בעניין הזה, זה לא בעוד עניינים, רק שתדע.
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה ינון.
ינון אזולאי (ש"ס)
חבר הכנסת יעקב אשר, יישר כוח על החוק. הרב גפני, כמובן, כל הזמן בדיונים שפה הובלת את הנושא הזה. ורשות המיסים, לכן אני אומר לכם, והאוצר, אתם בעצם שתי רשויות שהן רשות אחת. הרי באנו לפה כמה פעמים וכן יהיה, לא יהיה, כן בחוק, לא בחוק. ואפילו אחד מכם אמר מהנוכחים שיושבים פה, הצעת חוק זה מה שיפתור. בסופו של דבר, כשמביאים הצעת חוק, למה הבאתם את הצעת החוק. מנסים להוריד את הצעת החוק. זה רק מראה שלצערנו, הכלי הזה שאנחנו פחות אוהבים להשתמש בו, כי הצעת חוק, הליך של חקיקה במקרה החוק הזה הוא יחסית לא הרבה זמן. אבל הליך חקיקה לוקח זמן, היינו מעדיפים לפתור את זה עוד לפני זה. אבל לא יכול להיות שאנחנו צריכים להגיע למקום כזה שכל פעם אומרים לנו מטפלים, מטפלים ולא מטפלים. זה חוזר על עצמו פעם אחר פעם.

אז לכן, החוק הזה הוא חוק מבורך, הוא חוק טוב. אני מקווה שזה חוק שגם ילמד את כל מה שצריך ללמוד, שאפשר לפתור בעיות גם בלי חקיקה. כי אם לא, אנחנו נביא חקיקה ויש לנו כמה כאלה שכבר נמצאים. סתם לדוגמה, הרב גפני, הבנקים שאתה בחקיקה, כי הם לא יודעים. ואגב, אם כבר אני מזכיר את הבנקים, אז הזכרת בבוקר את בנק לאומי, על האחוז שהוא עשה. אנחנו מאחלים לו בהצלחה וזה טוב שהוא עשה את זה. אבל זה רק מוכיח עוד פעם, שמים הצעת חוק, מתחילים לדבר איתנו. רק פה כנראה פספסו את הרכבת והחוק כבר יעבור. אנחנו מקווים שלא נצטרך להגיע לפספוסי רכבת כאלה.

יש עוד לקונה בחוק, שכאשר, ואולי זה המקום, היועצת המשפטית, הייתי מבקש את ההתייחסות שלך בעניין הזה. יש מצב שאם למשל יש יורשים והיורש קיבל, והוא קנה חלק נרשם בדירה עליו. נגיד זה מספר אחים. אחד מהם נרשם מהיורשים. הוא לא יכול להירשם למחיר למשתכן. יתום. הוא יורש. עכשיו, הוא רק חלק, הוא 10% או 5%, הוא לא יכול במחיר למשתכן. עכשיו, לא מדבר שקנו לו דירה אז תגידי שהוא ניצל את זה. אבל יתום שהוא נמצא בחלק? שיכול להיות שהוא יגדל עוד יהיו משפטים, הוא לא יודע מה יהיה בין כל האחים, הוא לא יודע מה, מו. על זה אנחנו לא נותנים לו, בשביל 10% שהוא לא יוכל להיות במחיר למשתכן? אולי זה המקום לתקן גם את זה.
קריאה
אם היו הולכים לפי ההגדרה אצלנו זה לא היה קורה.
היו"ר משה גפני
שנייה, שנייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
רגע, מה הוא אמר, מה אמרת?
קריאה
אם היו הולכים לפי ההגדרה בחוק מיסוי מקרקעין אז לא הייתה בעיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם היינו הולכים לפי ההגדרה שלכם היינו צריכים - - -
היו"ר משה גפני
אתה מדבר בלי קשר להצעת החוק הזאת, נכון?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שואל אם זה נכון התיקון גם פה, על זה אני שואל. אני לא אעכב אתה חוק כמובן בגלל זה. הוא אומר שאם זה היה בהגדרות שלהם.
קריאה
לא, בהגדרות שלנו זה מוציא. מי שרוכש דירה ויש לו רק חלק קטן בדירת ירושה, זה כל מה שיש לו, הוא רוכש דירה יחידה. אז אם זה היה הולך לפי ההגדרות שלנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא נקרא על הדירה היחידה.
קריאה
אם יש עד חצי אפילו בדירת ירושה.
היו"ר משה גפני
לא, לא הבנתי. אתה מדבר מהר מידי. או שאני מבין לאט מידי. אז בוא נעשה סדר. החוק הזה עובר, בעזרת השם. ואז תהיה מציאות כזאת שהיתום הזה, שהוא בפועל נמצא כחלק ממשפחה, הוא בעצם יהיה מחוץ לעניין כשיהיה זה?
רואי זרנצנסקי
לא, הוא לא דיבר על היתום, זה משהו נפרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה אין לי בעיה. אני מדבר על יתום. ליתום הזה אין בעיה, קנו לו דירה. יש לו דירה, הוא לא צריך להיות במחיר למשתכן.
היו"ר משה גפני
כן, נגמר. כן?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רק שואל אם זה נכון להביא פה את התיקון של יתום, תיקון אחר, של יתום שנמצא, שהוא מקבל עכשיו בירושה 10% מהדירה, 20%. חלק מהירושה. לא היתום הזה, זה יתום אחר. השאלה אם הוא, נכון לתקן פה גם?
היו"ר משה גפני
מה התשובה לשאלה הזאת?
יעקב אשר (יהדות התורה)
עד שליש יש זכאות, אני חושב, אם אני זוכר נכון.
רואי זרנצנסקי
אצלנו בהגדרה, דירת מגורים למס רכישה, דירה יחידה, אם יש חלק קטן בדירת ירושה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מדבר על מחיר למשתכן, כן?
רואי זרנצנסקי
אני מדבר אצלנו קודם. אנחנו אחראים לחוק אצלנו. אז אם היו מפנים לבעלים של דירה יחידה, לפי חוק מיסוי מקרקעין, לא הייתה בעיה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עד שליש אין בעיה.
קריאה
אז איפה הבעיה?
רואי זרנצנסקי
הבעיה אולי בכללים של מחיר למשתכן, למרות שאני יודע שהם מפנים אלינו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
משרד השיכון. אבל אומר לי העוזר לי, ינון, אני לא יודע, צריך לבדוק את זה. שעד שליש.
רואי זרנצנסקי
נכון, זה לפי החוק שלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
יכול להיות שאתה צודק, אני אבדוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
צריך לבדוק את זה.
רואי זרנצנסקי
אני גם מכיר בשאלונים של זה, זה עד שליש.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני כבר אומר, אני לא מבקש לעכב את החוק בעניין הזה. אני לא מעכב את החוק, כי אני חושב שהחוק הזה חשוב מידי בשביל לעכב אותו אפילו עוד דקה אחת.
היו"ר משה גפני
אני לא בטוח - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אני אומר לרשות המיסים, שלא יחשבו לבנות על זה. יעקב, אני אומר את זה לרשות המיסים, שלא יחשבו שהיה צליל בדברים שלי.
היו"ר משה גפני
לפי מה שהוא אומר כנראה אין בעיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל יש בעיה אם זה מעל שליש. לפי מה שהוא אומר זה מעל שליש יש בעיה.
היו"ר משה גפני
כן. אבל אם יתברר שיש בעיה נעשה תיקון. בסדר, תודה רבה. בבקשה.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אדוני יושב הראש, אני רוצה לברך אותך ואת חבר הכנסת הרב יעקב אשר על הצעת החוק הזו. אני חושב בהמשך לדיונים שקיימת, זה החובה שלנו. גם חובה לחוקק את זה וגם חובה למנוע ויה דולורוזה מכל יתום או משפחה שצריכים להגיע בשעות משבר ולנסות לקבל לכאורה את הביטחון הכלכלי של אותו יתום. זו מחויבות שלנו על פי התורה וזו גם מחויבות שלנו מבחינה אתית. לכן אני מברך אותך, אדוני יושב הראש, מברך אותך יעקב אשר וכמובן את ינון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
התורה היא אתית. תדע לך, זה תמיד הולך ביחד.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אני מסכים במאה אחוז. אלה שלא מכירים, אבל אני מסביר להם שגם מבחינה מצפונית אנחנו צריכים להיות שם. אבל רק בשביל למנוע את הויה דולורוזה, כמו שאמרתי קודם, רק בשביל זה אנחנו צריכים לחוקק את החוק הזה ולהביא אותו לסיום בהקדם האפשרי. אז תודה רבה לכם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. משרד האוצר, בבקשה.
רואי זרנצנסקי
ראשית, היה לנו באמת את הוראת הביצוע, שעד לאחרונה פתרה את מרבית המקרים ובאמת נתנה מענה לאותם מקרים שהכסף היה חיצוני.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, עכשיו, זה יפתור את כל המקרים?
רואי זרנצנסקי
נתקלנו עכשיו בבעיה שבאמת ההוראה לא יכלה לפתור וגם הסעיף לא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אני חייב לתקן אותך. תקשיב, אתה יודע שאנחנו יש לנו גם קצת כמה שעות מחוק ההסדרים ואני מעריך מאוד את הזה. נכון אולי שאתם, המקרים שאתם מכירים, אבל יש הרבה מקרים שאתם לא מכירים. ואנשים שילמו.
רואי זרנצנסקי
את המקרים שהגיעו אלינו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסדר. לא כל אחד יודע להגיע, לא כל אחד יש לו כסף לעורך דין. לא כל אחד זה.
שלומית ארליך
לא, גם אתם יודעים, בהתחשב בהיסטוריה, התקיימו פה לא מעט דיונים על הנושא הזה.
שי אהרונוביץ
לא, אנחנו חשוב לנו.
שלומית ארליך
רגע, רגע. ופניות שהגיעו לפה שלא ניתן להם מענה. עשינו הרבה שיחות, גם בתוך הוועדה, גם שיחות מחוץ לוועדה על איך לקרוא את ההוראה הזאת, על איך לפרש אותה. האם יתום מקבל כסף מתרומות חיצוניות, זה כן יחול לגביו?
רואי זרנצנסקי
לא, אז נכון. אני מסכים שהיה צריך את החקיקה כדי לפתור את כל המקרים האלה, שזה יפתור גם את המקרים של מירון וגם מקרים של יתום של צה"ל וכל סוג של יתום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
חד משמעית. יתום זה יתום.
רואי זרנצנסקי
נכון. והדבר היחידי שפתאום נכנס פה זה מס שבח. שלא כל כך ברור איך הגיע פתאום המס שבח. הרי דיברנו על המס רכישה, כספים שהגיעו לקטין שיגדל.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הבעיה שלכם עם מס שבח?
רואי זרנצנסקי
ובמס שבח, אם קטין כבר מוכר את הדירה כשהוא קטין, זה לא לדאוג לעתידו, אלא זה באמת כבר בתוך הכסף של התא המשפחתי. וזה משהו שלא הוראת הביצוע ולא הדיונים פה דיברו על האפשרות.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, כמה מקרים כאלה יש?
שלומית ארליך
מה זאת אומרת? אבל זה נכנס בדיון הקודם, זו לא הוראה שנכנסה מהאוויר. התקיים על זה דיון וזה הוחלט.
רואי זרנצנסקי
שקטין יקנה את הדירה, יקבל וגם ימכור אותה כל עוד הוא קטין? על מס רכישה דיברנו.
שלומית ארליך
התיקון כלל גם את מס השבח. הוא לא פורסם כך סתם.
רואי זרנצנסקי
לא, אני מסכים שזה רשום, אבל זה לא מה שהיה בדיונים וזה פתאום נכנס איכשהו למשהו שלא היה לפני זה בעיה לגביו וגם לא היו מכירות כאלה של קטינים.
שלומית ארליך
במסגרת הדיון, כשעשינו, כשהתקיים הדיון בוועדה הוחלט להכניס את ההתייחסות גם למס השבח. זה הוקרא לפרוטוקול, התקיים על זה דיון. אתם לא העליתם אז את הטענות.
רואי זרנצנסקי
אז מה שאנחנו אומרים פה, אנחנו לא חולקים על זה שזה רשום. מה שאנחנו אומרים פה למה זה צריך להיות במסלול?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, שאלת מאיפה זה הגיע. אז אומרת היועצת המשפטית זה הגיע בעבר פה בוועדה ודיברנו על זה.
שלומית ארליך
זה התעורר מתוך הדיון.
רואי זרנצנסקי
מס שבח? אני לא חושב שהיה מקרה שהגיע של מס שבח, או שאנחנו עכשיו רוצים לעודד גם מכירות לפני גיל 18?
שלומית ארליך
לא. אבל חשבנו שכן נכון למצוא איזה שהיא - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אף אחד לא מעודד.
רואי זרנצנסקי
זה מעודד.
שלומית ארליך
למצוא איזה שהיא הקבלה בין מס הרכישה למס השבח. שוב, אתם לא באתם והעליתם טענה אחרת בדיון הקודם.
רואי זרנצנסקי
אבל אנחנו, אז עכשיו אנחנו.
היו"ר משה גפני
כמה מקרים כאלה?
רואי זרנצנסקי
אני לא חושב, אני חושב שעכשיו יתחילו להיות. לא היו עד עכשיו.
היו"ר משה גפני
למה יהיו?
רואי זרנצנסקי
כי עכשיו ברגע שאנחנו נותנים את האפשרות למכור עד גיל 18 אז ימכרו.
היו"ר משה גפני
אתה חושב שעל זה נקבע העניין? הרי מדובר על יתום שהדירה הזאת היא דירה שלו, שהוא יוכל לחיות. מה, הוא הולך למכור את זה עכשיו?
רואי זרנצנסקי
אז בגלל זה.
היו"ר משה גפני
בגלל המס שבח?
רואי זרנצנסקי
אבל בגלל זה אנחנו לא רוצים לתת את הצורך ואין צורך לתת את הפתרון הזה למס שבח.
היו"ר משה גפני
אני רק רוצה להגיד לך, אני רוצה להגיד לכם, אנחנו סיכמנו שאני לא מתעצבן, אז אני לא מתעצבן. אבל אני מתחנן, כאן בוועדה, תשימו את זה בנוהל שלכם, בנוהל העבודה. ואמרתם כן וכן וכן וכן. והתברר לי שעד שאתם מקבלים החלטה או כל מה שנעשה מסביב, אז אנחנו מגיעים רחוק מאוד. ולכן אני הייתי מציע, תרדו מהעניין הזה. תנו להעביר את החוק. לא מדובר פה על מי יודע מה. מדובר על דבר הומני ממדרגה ראשונה. אם הייתם עושים את זה, לא היינו מביאים את החקיקה. החקיקה באה מכיוון שלא עשיתם. אז קצת צניעות.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה אתה אומר? גם על מס שבח?
היו"ר משה גפני
כן. כמה יהיה? אתה מכיר שיתום ילך וימכור את הדירה בגלל שיהיה לו מס שבח?
מנחם קרימלובסקי
בכל מקרה צריך את האישור של בית משפט בשביל זה. ובית משפט לא ייתן למכור את זה אם הכסף ילך ליתום.
היו"ר משה גפני
רגע, רגע, רציתי לתת לך לדבר. בבקשה, עורך דין, כן?
מנחם קרימלובסקי
קרימלובסקי. דבר ראשון, באמת אני מרשה לעצמי להודות גם בשם, כמי שמייצג לא מעט עסקאות כאלו, אז להודות לחברי הכנסת אשר וגפני באמת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ולאזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם ליוני. אנחנו לא סתם יושבים פה, שתדע. אנחנו מחכים בדיוק לתודה הזאת. עכשיו זה הרגע המכונן.
מנחם קרימלובסקי
אתמול בערב נפגשתי עם אמא, עם אלמנה, אתמול בערב נפגשתי עם אלמנה שעשיתי לה עסקה. ועדיין אין לנו החלטה של מיסוי מקרקעין בעניין הזה. והיא אומרת לי אני רוצה לקחת משכנתה, אני לא יודעת אם אני יכולה לקחת משכנתה, אם אני לא יכולה לקחת משכנתה על הדבר הזה. ואמרתי לה אני לא יודע באמת איך לענות לך על זה. נכון, לגבי מס הרכישה. אז הצעת החוק באמת אמורה לפתור את הסיפור הזה, כי באמת זה יחריג באופן טוטאלי את הילדים האלו.

מס שבח אני חושב שאין בעיה בכלל. כי א', צריך אישור של בית משפט. ובית משפט לא ייתן למכור את הדירה אם הכסף יחזור לתא המשפחתי. הוא ידרוש שזה יישאר בכל מקרה בנאמנות עד גיל 18 של הילד. ונניח שימכרו את זה והילד עצמו יקנה אחרי 18 חודש דירה יותר יקרה, אז בסך הכול הוא משביח את הנכס של עצמו. עוד פעם, מחוץ לתא המשפחתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם טוענים, אני אסביר את רשות המיסים. הם טוענים, הוא אומר זה יעודד את העסקאות האלה.
מנחם קרימלובסקי
לא אכפת לי שזה יעודד אותם, אני אגיד לך למה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה שנקרא תחמוני מס.
מנחם קרימלובסקי
אבל לא אכפת לי, זה לא תחמון מס. תמיד הוא יישאר של הילד. תמיד יישאר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז אם זה נשאר של הילד, אז מה הבעיה?
מנחם קרימלובסקי
בדיוק. מה אכפת לי שהילד כל 18 חודש יקנה דירה יותר יקרה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
נגיד שיהיה לו בעוד שנתיים אפשרות. למה אתה צוחק?
היו"ר משה גפני
אתה מכיר מקרים כאלה?
מנחם קרימלובסקי
לא, אבל הם טוענים שאולי זה יקרה עכשיו, זה יעודד את זה.
היו"ר משה גפני
עד היום?
מנחם קרימלובסקי
עד היום אין כזה דבר.
היו"ר משה גפני
רגע, עד היום, אני רוצה לדעת. אתה יש לך ניסיון עם זה. עד היום, האם היו מקרים כאלה שיתום?
רואי זרנצנסקי
זה כמו שאני אשאל אם עד היום מי שמחזיק דירה יחידה מוכר את זה לפני ה-18 חודש. לא קורה, כי הם מחכים 18 חודש. אז גם היום הם מחכים לגיל 18. גם המקרים שנתנו הם לא מוכרים.
היו"ר משה גפני
אנחנו יכולים רק לדמיין. אני שואל האם אתה מכיר מקרים עד היום.
רואי זרנצנסקי
אז אפשר, לא יודע, למצוא פתרון שלא יהיה לנו מצב שמה שאנחנו עכשיו עושים זה נותנים לקטין לקנות את הדירה.
מנחם קרימלובסקי
אבל הסינון של בית משפט, לדעתי, זה סינון מספיק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה קיים בחוק.
רואי זרנצנסקי
דרך אגב, מה שאתה אומר זה לא מדויק. כי בית משפט גם אם לא כל הכסף הגיע מהקטין אפשר להחזיר. זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
כן יעקב?
רואי זרנצנסקי
אם ההלוואה הגיעה מההורה הוא כן ייתן את האפשרות להחזיר להורה. אז זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
לפי דעתי זה לא יקרה, גם אחרי שהחוק הזה יעבור. אבל אם זה יקרה, זה נשאר אצל הילד.
שלומית ארליך
יש לכם נתונים?
רואי זרנצנסקי
לא, רגע, מה זאת אומרת יישאר אצל הילד? בית משפט, אם הוא יודע, עכשיו פתחנו את זה גם אם ההורה נותן הלוואה לילד לקנות דירה. אמרנו בסדר למס רכישה. אז עכשיו גם אם הכסף יגיע מההורה וההורה יגיד לבית משפט, וזה טבעי, שאחרי המכירה הוא רוצה את הכסף של ההלוואה חזרה. ובית משפט יאשר. הוא לא יגיד שזה יישאר אצל הקטין אם הכסף של ההורה. אז מה עשינו בזה?
מנחם קרימלובסקי
אבל ההורה מקבל את זה בלי ריבית.
היו"ר משה גפני
לא נכנסים אחד בדברי השני. תענה.
מנחם קרימלובסקי
אני אענה על זה. זה פשוט מאוד. בגלל שגם אם זה נכון שהאמא נתנה הלוואה והילד מחזיר את זה אחרי שנתיים שלוש, בסופו של דבר הקרן, הקרן שהאמא נתנה יחזור לאמא, לצורך העניין, או להורה.
רואי זרנצנסקי
אבל לא באנו לעודד.
מנחם קרימלובסקי
ההורה לא ירוויח מזה כסף. התא המשפחתי לא ירוויח מזה כסף. מי שירוויח בסופו של דבר זה אותו ילד שיצליח לקנות דירה יותר יקרה. בסופו של דבר הוא משביח את הנכסים שלו בעצמו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל אם הוא מוכר, דקה, אם הוא מוכר את הדירה. ואחר כך קונה.
מנחם קרימלובסקי
אבל זה נשאר אצלו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, לא, אני שואל הפוך. זאת אומרת, יכול להיות שאתה לא מרוויח פה, כאילו, כי בזה שאתה, הוא מכר והוא קנה עכשיו דירה מושבחת יותר. אוקיי? זו עדיין דירה יחידה שלו. אז הוא נשאר עם אותו פטור, מה הבעיה?
מנחם קרימלובסקי
לא, אנחנו דיברנו פה לגבי מס שבח, איזה שהיא הצדקה להוריד את מס השבח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אז אני שואל. כאילו, אם זה ככה, אז אין לך בעיה בכלל.
מנחם קרימלובסקי
נכון. אני מבחינתי זה טוב שיש את הפטור הזה ממס שבח, אני לא בצד שלהם. יושב הראש, רק אני רוצה להשלים, הרב גפני. אני רוצה להשלים רק נקודה אחת מאוד פשוטה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא הבנת אותי.
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה.
מנחם קרימלובסקי
אז שנייה אחת. עד היום דיברנו לתקן את הוראות הביצוע ועכשיו זה לדעתי נהיה בחוק הרבה יותר טוב. אבל יש רק בעיה אחת עם זה, שאני גם דיברתי עם היועצת המשפטית מקודם, ואני מבין שאי אפשר להחיל את זה רטרואקטיבית. עכשיו, בשים לב לכך שמר אהרונוביץ אמר גם בישיבות הקודמות וגם מקודם אמרו את זה, שאין הרבה הרבה מקרים כאלו, אז אני הייתי מבקש שהם לפחות יגידו שהם יפרשנו את החוק הזה באופן כזה שלפחות התיקים שפתוחים היום, שאותה אמא שנפגשתי איתה אתמול שתהיה רגועה. שלא יגידו, שם לא יגידו עכשיו - - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש לסכם. יעקב, אתה רצית להגיד משהו? אז אני רוצה לסכם. הסיכום הוא כזה. שהחוק הזה צריך לעבור כמות שהוא. אני לא חושב שיש מקרים אחרים שיגרמו נזק. אם אתם תראו במהלך השנה וחצי הזאת אתם תראו שפתאום יש אינפלציה של מכירות דירות בגלל מס שבח וזה באמת גורם נזק, אז בחוק ההסדרים תביאו תיקון לעניין הזה.
רואי זרנצנסקי
אולי נעשה לשנה את החוק? כמו עם החשבוניות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, לא יודע כמו מה.
היו"ר משה גפני
רגע, אבל אני באמצע, דקה. אני אבל מבקש דבר אחר. אני מבקש, שי, תבדקו את מה שהיה במהלך השנים האלה. הוא צודק בעניין הזה. אם אתם תראו שיש דבר ששם היתום סובל כתוצאה מהעניין הזה שהוא יצטרך לשלם מס רכישה או כל מה שנלווה לעניין, לפרש את החוק. החוק חל על המקרה הזה, שהיה גם לפני שנה. הרי הייתם צריכים לעשות את זה בנוהל ואמרתם שפתרתם דברים. אני מבקש שתפתרו את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה אתה רוצה, את התיקים שנסגרו?
יעקב אשר (יהדות התורה)
התיקים הפתוחים.
היו"ר משה גפני
אי אפשר לעשות את החוק רטרו.
ינון אזולאי (ש"ס)
הפתוחים, אין בעיה, אתה מדבר על פתוח. הרי מה שלא פתוח, מה שלא פתוח אתה דאגת לסגור את זה.
מנחם קרימלובסקי
תיקים פתוחים, אבל החל מהיום. אם ייסגר לי מחר תיק, אז לא עשינו כלום. שוב, אם מחר אני מקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, קודם כל תדע לך שרשות המיסים הוגנים. בוא. ואם יש משהו פתוח, שי, מה אתה מבסוט? שפרגנתי לכם? זה סתם בצחוק, מה אתה מתלהב?
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש דברים שהולכים גם בדרך הטבע. כשהם מבינים שיש חקיקה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל באמת, שיהיה הגינות. כי עד עכשיו נהגתם בנוהל, אמרתם שיש בעיה.
מנחם קרימלובסקי
אם יש פרוטוקול היום שרשות המיסים מבינה שזה ככה, אז אני רגוע.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תודה. שי אהרונוביץ אתה רוצה להגיד משהו לעם ישראל?
שי אהרונוביץ
כן. אני רציתי לומר, לא, אני רציתי לומר שאנחנו עשינו עוד פעם סטטיסטיקות בימים האחרונים. ומעל 80% מהמקרים של יתומים שרכשו, למשל בשנת 2022 קיבלו את הפטור. קיבלו את ההקלה במס רכישה. זאת אומרת, עובדה שבסופו של יום החוזר מ-2011 כן נתן מענה למרבית המקרים. נכון, הוא לא נתן מענה לכל המקרים ובגלל זה אנחנו פה היום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
במרבית המקרים שאתם הכרתם. אני חוזר שוב.
שי אהרונוביץ
לא, לא, אנחנו הוצאנו את הסטטיסטיקה. אנחנו הוצאנו מהמחשב את כל אותם הרוכשים שאחד מהוריהם נפטר.
היו"ר משה גפני
הבקשה שלנו שאם יש תיקים פתוחים כאלה להתחשב בחקיקה הזאת.
שי אהרונוביץ
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
ולעשות את מה שעשיתם לפי מה שאתה אומר ב-80%-90% מהמקרים עשיתם בין כה וכה. תעשו גם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לגבי מה שאמרת לגבי הלוואות, אתה מתכוון גם משכנתה כמובן. הלוואה זה כולל משכנתה.
שי אהרונוביץ
כן, כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני שואל, הוא אמר את זה. כן, אוקיי.
היו"ר משה גפני
אוקיי, תקריאי את החוק.
שלומית ארליך
הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 101) (רכישת דירה עבור ילד יתום מאחד מהוריו), התשפ"ג-2023

תיקון סעיף 9
1.
בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 9(ג1ג)(4)(ג), אחרי "למעט ילד נשוי" יבוא "או ילד יתום מאחד מהוריו".



בעצם סעיף קטן (ג) מדבר על זה שאם הוא רוכש או בן זוגו למעט בן זוג הגר בדרך קבע בנפרד וילדיהם שטרם מלאו להם 18 שנים, למעט ילד נשוי. פה התווסף "או ילד יתום מאחד מהוריו", זאת אומרת מאם או מאב, כרוכש אחד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
סתם שאני לא אתבלבל, כי המשפטנים תמיד מפתיעים אותי. אם זה או מאם או מאב, זה ברור שאם זה אב ואם, זה ביחד חלילה, זה כן.
שלומית ארליך
זה מאחד מהוריו לפחות.

תיקון סעיף 49
2.
בסעיף 49(ב) לחוק העיקרי, אחרי "ילדים נשואים" יבוא "או ילדים יתומים מאחד מהוריהם".



אז סעיף 49 מתייחס בעצם לשבח. בסעיף קטן (ב) נכתב "לעניין פרק זה יראו מוכר ובן זוגו, למעט בן זוג הגר דרך קבע בנפרד וילדיהם שטרם מלאו להם 18 שנים, למעט ילדים נשואים". כאן התווסף "או ילדים יתומים מאחד מהוריהם כמוכר אחד".

עכשיו רגע, רק פה אנחנו נוסיף גם תחילה. התחילה תהיה מיום הפרסום והתחולה ננסח כך שזה יחול לגבי מכירת זכות במקרקעין שנעשתה מיום תחילתו של החוק ואילך. שי, רוצה להתייחס? זה בסדר?
היו"ר משה גפני
טוב. הסתייגויות?
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, הם לא נמצאים. לא נמצאים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, הם צריכים את זה רק למליאה, זה הכול.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם לא נמצאים, נו.
שלומית ארליך
אז הסתייגויות של קבוצת "יש עתיד": בשם החוק, אחרי "מהוריו" יבוא "הביולוגי או המאמץ".
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
שם החוק אנחנו לא נוכל לתקן, כי זה בעצם תיקון לחוק קיים. אז אני אעבור הלאה.

אחרי "נשוי" יבוא "עם בת זוגו הידועה בציבור".
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי "מהוריו" יבוא "הביולוגי או המאמץ"
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי "מהוריו" יבוא "הביולוגי אשר היה סמוך - - -
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי "נשואים" יבוא "או חיים עם בת זוג ידועה בציבור".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי "מהוריהם" יבוא "הביולוגי או המאמץ".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי "מהוריהם" יבוא "הביולוגי או שהיה - - -
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
רק לתשומת ליבך, אני פה מצביעה על ההסתייגויות.
היו"ר משה גפני
אני שמתי לב מההתחלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אחר כך תבחרי מה רצית להצביע.
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה?
שלומית ארליך
אחרי "ילד יתום מאחד מהוריו" יבוא "או משני הוריו".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי "ילדים נשואים" יבוא "או גרושים".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
או אלמנים.
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
סעיף 1 יימחק.
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי סעיף (2) יבוא (3) תחילתו מיום השבעתה של הכנסת ה-26.
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף (2) במקום "או יבוא" "ו-".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי "או ילד" יבוא "או ילדה".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה כלול בחוק.
היו"ר משה גפני
זה בחוק. זה סתם לדיבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אתה רוצה שאני אנמק איזה הסתייגות, תגיד לי. תכף, בסוף.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם היו נותנים להם להצביע, לרשות המיסים, גם היו מצביעים בעד עכשיו.
שלומית ארליך
אחרי "או ילדים הנשואים" יבוא "או ילדים הנשואים מתחת לשנה אחת".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
או שלהם ילד מתחת לגיל 3.
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
קיבלנו גם בקשות רשות דיבור של סיעות חד"ש ותע"ל והם התווספו.
היו"ר משה גפני
בקשות רשות דיבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם יוני ואני מבקשים בקשות רשות דיבור.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אנחנו רשומים, כן? שלומית, אנחנו רשומים? חד"ש-תע"ל.
היו"ר משה גפני
כן, כן.
שלומית ארליך
חד"ש-תע"ל בקשות רשות דיבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה בעצם בשנייה ושלישית, יעקב אשר גם.
היו"ר משה גפני
מה עוד? בסדר גמור, נו?
שלומית ארליך
רגע. אז אנחנו עוברים להסתייגויות של קבוצת "העבודה". ההסתייגות הראשונה מתייחסת לחוק הקיים ולא לתיקון, אז אני עוברת עליה. גם ההסתייגות השנייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מי בעד, הרב גפני. לא משנה, אחר כך. מי בעד העמוד? מי נגד?
שלומית ארליך
שש ההסתייגויות הראשונות מתייחסות בעצם לחוק הקיים.
היו"ר משה גפני
לא צריך, זהו, נמחק.
שלומית ארליך
אז אנחנו עוברים להסתייגות מס' 7. במקום המילים "או ילד יתום מאחד מהוריו" יבוא "או ילד או ילדה יתום או יתומה מאביו או מאמו".
היו"ר משה גפני
אבל זה כולל, הילד זה גם ילדה.
שלומית ארליך
בסדר, זה ההסתייגות.
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אלה הסתייגויות של מפלגת "העבודה", מה חשבת?
היו"ר משה גפני
לא התקבל.
שלומית ארליך
יבוא "או שהתייתם מאפוטרופוס"
ינון אזולאי (ש"ס)
זה כמו כבישים, כבישות של מרב מיכאלי.
שלומית ארליך
"או שהתייתם מאפוטרופוס שהיה הדמות המרכזית בחייו".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יבוא "או משניהם"
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, יש אפוטרופוס או אפוטרופוסית. נכון?
שלומית ארליך
במקום "החוק העיקרי" יבוא "חוק מיסוי מקרקעין שבח ורכישה".
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום "ילדים נשואים" יבוא "ילדים או ילדות נשואים או נשואות"
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מי בעדה, מי נגד, מי נגדה? זה לא.
שלומית ארליך
במקום "אחד מהוריהם" - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מזל שהיא לא יושבת ראש ועדה.
היו"ר משה גפני
מי בעד, מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
זהו, סיימנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
מאחורה יש לך שם. בסדר, לא.
היו"ר משה גפני
די, אל תוסיפו לה.

הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 101) (רכישת דירה עבור ילד יתום מאחד מהוריו), התשפ"ג-2023, לאחר שההסתייגויות לא התקבלו, אני מבקש להצביע על החוק כולו. על סעיף 1 ו-2 בחוק והתחולה שהוסיפה היועצת המשפטית, מה שהוקרא. השינויים שהוקראו.

מי בעד אישור הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

הצעת החוק אושרה.

תודה רבה. אני מודה לך, חבר הכנסת יעקב אשר. את מה שאנחנו עשינו פה במשך הרבה זמן ולא הצלחנו אתה באת עם חוק וזהו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זהו, אני ביקשתי רשות דיבור עוד לפני שזה. אני קודם כל רוצה להודות לך, אדוני יושב הראש, גם על פעילות של ארבע שנים, שגם עשינו אותה ביחד, אבל פעם אחרי פעם אחרי פעם, כי בסוף זו התוצאה. והדבר הכי חשוב זה גם על המהירות שמהרגע שזה עבר, עם כל הקשיים שהיו, אני מודה לך על הדבר הזה. ואני חושב שבאמת הזכויות הן עצומות.

ואני מודה גם לרשות המיסים על שיתוף הפעולה ומשרד האוצר, אגף תקציבים. שאני אמרתי להם דבר אחד. בקיצור, אל תחשבנו את הכסף - - - זה לא שלכם. זה כסף שמגיע להם. אם היו עובדים לפי הנהלים, אז לא הייתה שום הוצאה למדינה.

אבל ישר כוח, הרב גפני. ותמשיכו הלאה. ומכאן נתפצל לוועדותינו.
ינון אזולאי (ש"ס)
יעקב, אני גם רוצה להגיד תודה רבה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה רבה כמובן לנציגי המשרדים שבאו וליוו אותנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, אפשר לקחת אחורנית? ואת חבר הכנסת ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה כבר לא נחשב. יש לך דקות דיבור במליאה, שם תנצל את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רגיל להודות לארז מלול, זה מה שאני יודע.
ינון אזולאי (ש"ס)
תאמין לי שאתה צריך להודות לפינדרוס שאתה פה במקומו. אבל בסדר, בכל אופן, אני רק רוצה להגיד לך שיעקב אשר לימד אותנו משהו. הרבה זמן וחוק וזה, אני מציע שאנחנו נחוקק איזה שהוא חוק לגבי כל הבעיות במצוקת הדיור. זה בסוף יגיע אליו ושם נעביר את זה. נגד גם המשרדים שצריך לעשות. אני מציע שנעשה את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע, אני רוצה את רשות הדיבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל תודה רבה לך ולכולם, באמת הצעת חוק טובה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
יעילה. היועצת המשפטית, אמרו לך תודה רבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, דקה אחת. לא, בשביל הפרוטוקול רק. אני רוצה, ינון אזולאי, מאחר ואתה יש לך גם עוזרים שיודעים לקרוא פרוטוקולים, כנראה שגם הדיונים שהיו בוועדה היו דיונים שאני יזמתי והרב גפני הביא את זה לדיון מיידי ומפה והלאה לקח את זה קדימה. אז ככה זה לא שהיה משהו ומישהו פה הרגיע בסוף עם חוק. החוק שלי כבר לפני שלוש שנים יושב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני יודע. אנחנו רוצים לרוץ לשיכון.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הפסקה 10 דקות, אחרי זה אנחנו עוברים לנושא של הקנאביס. הפסקה 10 דקות.


הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים