ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 19/06/2023

דיווח לפי סעיף 57א(ב) לחוק סדר הדין הפלילי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
19/06/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 101
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, ל' בסיון התשפ"ג (19 ביוני 2023), שעה 9:30
סדר היום
דיווח לפי סעיף 57א(ב) לחוק סדר הדין הפלילי
נכחו
חברי הוועדה: שמחה רוטמן – היו"ר
טלי גוטליב
גלעד קריב
מוזמנים
יפעת רווה - עו"ד, ראש אשכול סד"פ וראיות, משרד המשפטים

עדי שגב - לשכת המשנה הפלילי לפרקליט המדינה, פרקליטות המדינה

חגי בנימין - ראש תחום נתונים, פרקליטות המדינה

ערן שמיר - רפ"ק, קצין ייעוץ, הנחיה ותביעות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי

ליאורה סולטן-יעבץ - רפ"ק, ראש חוליית חקירה ומשפט, המשרד לביטחון לאומי

רועי הראל - עו"ד, עוזר משפטי ליועץ משפטי בל"מ, המשרד לביטחון לאומי

גלי שלום - יועצת מקצועית ליו"ר הוועדה
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי לוי
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
ליאור ידידיה, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות.



דיווח לפי סעיף 57א(ב) לחוק סדר הדין הפלילי
היו"ר שמחה רוטמן
בוקר טוב. אנחנו פותחים את ישיבת הוועדה בעניין דיווח לפי סעיף 57א(ב) לחוק סדר הדין הפלילי – כל נושא התמשכות ההליכים, הנחיית היועמ"ש וכו'. נחת על שולחננו - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
ממש בשניות אלה. ההסבר העקרוני שם הוא העדפת האינטרס הציבורי בהעמדת אנשים לדין.
היו"ר שמחה רוטמן
יפה שקראת. אני לא מספיק לקרוא כשמביאים לי דברים כל כך מאוחר. אולי נשמע תורה שבעל פה. מה כתוב פה? למה זה הגיע מאוחר? לפחות זה הגיע לפני הישיבה, שזהו, בהחלט, שיפור מכל מיני גופים אחרים, שלפעמים מעבירים לי מסמך שיצא לפני שלושה חודשים תוך כדי הישיבה.

בואו נזכיר לכולנו מהו האירוע שבו אנחנו נמצאים. אנחנו גילינו, להפתעתנו, בדיון האחרון, שנחקק בכנסת חוק במטרה המוצהרת להביא לקיצור משך הזמנים, ומעקב של הכנסת אחרי משך הזמן שבו תיקים מתנהלים בפרקליטות. החוק הזה נחקק בהסכמה של קואליציה ואופוזיציה; הייתה תמימות דעים. וגר יש עתיד עם ימינה, ונמר עם גדי ירבוץ. כולם הבינו שצריך לתת מענה לדבר הזה, אבל במהלך החקיקה ישבו אנשים נכבדים מאוד, ממשרד המשפטים ומהפרקליטות, וממש נעלבו מכך שאומרים להם שאם לא יקצבו להם את הזמנים בצורה קשיחה – הם ימשכו תיקים.

הרי, האינטרס של כולם – כך נטען באותה הישיבה – הוא שתיקים יסתיימו מהר. לכן, אמרו: "די לכם, חברי הכנסת היקרים, בהוראה שבה אנחנו נדווח, אחת לשנתיים, על מספר התיקים שלא עומדים במשך זמן הטיפול בחקירה ובהעמדה לדין, בהנחיית היועץ ובהנחיה מקבילה במשטרה. אנחנו נגיש לכם דיווח, ואתם תראו שבסך הכל – אנחנו בסדר.

הוצגה, בפירוט, ההנחיה שעמדה באותו מועד, לוחות הזמנים שבה ועוד דברים. התקבל איזה שהוא פיצוי למהלך הזה, כי בסופו של דבר, כאשר מכניסים את המשטרה ואת הפרקליטות לסעד זמנים – יש לזה השקה וקשר כלשהם לסוגיית ההתיישנות. בסופו של דבר, עלול להיווצר מצב שבו צפויה חקירה ארוכה, אז הם יחכו קצת יותר עד שיפתחו אותה. גם עצרנו את הנושא הזה שההתיישנות מוארכת, באופן אוטומטי, לכן צריך להרחיב את ההתיישנות.

חוקקו חוק שמרחיב מאוד את ההתיישנות ושואב הרבה מאוד עילות לעצירת מרוץ ההתיישנות, מתוך אותה הנחיית יועץ שהייתה קיימת באותו זמן, וכולם הלכו לדרכם, שמחים וטובים לב. כולם, למעט הנחקרים והחשודים. זמן לא רב לאחר מכן, ועוד טרם היה צריך להגיש את הדיווח הראשון על פי אותו חוק – השתנתה לה גם ההנחיה במשטרה, ולוחות הזמנים, שתפחו, וגם הנחיית היועץ בפרקליטות ובגופים האחרים תפחה.

התחושה הייתה קשה – אני מסכם את הישיבה הקודמת – מצד חברי הכנסת. בייחוד חברי הכנסת שיש להם קצת יותר ותק ממני, שאפילו נכחו פה, חוקקו ואמרו את הדברים האלה. חלקם אפילו אמרו שלא מספיק בהנחיה הפנימית הזו. דעתם, אז, לא התקבלה, או שהם השתכנעו, ואז הם מגלים, באיחור של מספר שנים, שהם נורא צדקו, וההנחיה השתנתה ללא הסבר מניח את הדעת.

אחד הדברים שביקשתי, בדיון הקודם, הוא שלדיון הבא יהיה לי הסבר על מהו ה-Data Base; על בסיס מה הגיעו למסקנה שצריך להרחיב; ואיך היה נראה הדיווח. למה לא הוגש דיווח גם על מספר התיקים שבסופם לא הוגש כתב אישום? שם, הבנתי שהייתה מחלוקת, אי הבנה או טעות, שבגללו לא חשבו שצריך לדווח על הדבר הזה, וזה יתוקן בדיווח הקודם. בעיקר, ביקשתי לדעת מה הייתה עבודת המטה שקדמה, במשטרה ובפרקליטות, לתפיחת משך הזמן בהנחיות, מפרק זמן של שנתיים, לפעמים, לפרק זמן של ארבע שנים; מפרק זמן של כשלוש שנים לפרק זמן שיכול להגיע, עם הארכות, לכמעט 11 וחצי שנים, אם סופרים את כל משך התיק. מה עמד מול עיני היועץ המשפטי, ומול עיני אותו גורם במשטרה, שגרם להם להגיד: "ההנחיה הקיימת לא טובה; צריך להגדיל אותה עד מאוד"?

זו הייתה שאלתי. אני מניח – מאחר ולא קראתי, כי זה נחת על שולחני רק לפני מספר דקות – שבמסמך בן ששת העמודים שלפניי יש איזו שהיא תשובה לנושא. בואו נשמע תורה שבעל פה, שתחפה על היעדר התורה שבכתב. בבקשה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אל תעצרו את נשימתכם.
היו"ר שמחה רוטמן
מותר לך, בכלל, לדבר בוועדה? אני לא מכיר את הסנקציות המעודכנות.
טלי גוטליב (הליכוד)
קודם כל, הסנקציות עוד לא נכנסו לתוקף, כי עוד לא הכריזו עליהן במליאה. בלי קשר, לא לקחו לי את זכות הדיבור בוועדות; לקחו לי את זכות ההצבעה פה.
היו"ר שמחה רוטמן
אצלי – את תמיד יכולה לדבר.
טלי גוטליב (הליכוד)
חן-חן. עד שתוציא אותי בקריאה שלישית. אני מניחה שזה יקרה מהר. בכל אופן, מה שחשוב לי להבהיר הוא שסעיף 57א לחוק סדר הדין הפלילי הוא סעיף בעייתי מאוד. סעיף שמתווה איזו שהיא אמירה של מחוקק ומשאיר שיקול דעת בלתי סביר לתובעים באשר הם תובעים – הוא סעיף בעייתי. אם רצינו לקבוע איזו שהיא טענת הגנה שלפיה אם לא עומדים בזמנים אז כתב האישום לא יוגש – צריך לתחום את הזמנים. החוק היה צריך לקבוע מהם הזמנים בעבירות פשע. אני מניחה שגם אם היינו קובעים זמנים – עדיין אין אף קבלת טענה מוחלטת של מחיקת כתב אישום, בפלילי, על טענות דיוניות. כמעט ואין, גם לא בהחלטות של פסיקה.

בכל הכבוד, אני לא אוהבת סעיפים מהסוג הזה. זוהי חקיקה לא נכונה; זוהי אמירה דקלרטיבית, שיש בה רעיון. עוד לפניה – אני אזכיר לכם, וכל מי שהיה בפלילי יודע – שיש שורה קטנה, לא ארוכה, של פסקי דין שקיבלו טענת הגנה מן הצדק בלי הסעיף הזה: מחמת הימשכות הליכים, כשהתקופה הייתה נגזרת של ההתיישנות, כך או אחרת, בסוג מסוים של עבירות; מההתנהגות של הרשות – האם היא רדיפה; האם הייתה כאן רשלנות? עצירה? עמידה בכל מיני? אלה כל מיני פסקי דין, שבהם היינו משיגים מחיקות של כתבי אישום עם אמירות אמיתיות, פוזיטיביות, שהפכו ממש למעשה בית דין.

כל הטענות האלה, ממילא, הן לא מעשה בית דין, כי כל מה שמוביל למחיקת כתב אישום זה כשאפשר לרפא מחדש את הפגם עם אישור בדיעבד, וכו', אז ממילא – זה לא משנה. הסעיף הזה, בכל הכבוד – אחלה כוונת מחוקק, אבל אני מצפה מסעיפים שיהיו סעיפים אופרטיביים, ולא סעיפים שמשאירים לרשות את ההחלטה של לקבוע נוהל כזה ולשנות את הנוהל כך. גם לא כתבתם מהן אמות המידה לשינוי הנוהל; זוהי זכותכם לשנות את הנוהל. זהו, בדיוק, הסעיף. שיניתם בהתאם למדיניות שלכם. גם המכתב עכשיו, על השינוי, הוא בהתאם למדיניות ולאינטרס ציבורי כזה, ולעוד אינטרס כזה.
לכן אני אומרת, בזהירות
מוטב לנו, למחוקקים, לייתר את הסעיף הזה, כי הוא לא נותן כלום. יותר מכך: גם אם אין אישור – מוחקים את כתב האישום. ישנה החלטה של השופטת דיבון, ברחובות, שמחקה כתב אישום על אי עמידה בזמנים, אבל היא אמרה שאפשר יהיה להגיש את כתב האישום מחדש. אגב, כתב האישום הוגש מחדש, אחר כך, עם ריפוי הפגם.

אני פחות בקטע של דברים קוסמטיים; את זה – אני משאירה לאיפור. באשר לחקיקה – היא צריכה להיות הרבה יותר מיטיבה, והרבה יותר מהודקת. באתי לומר רק את זה, ועכשיו אני אקשיב לכם.
היו"ר שמחה רוטמן
כחלק מהיותי פוליטיקאי, אני לא תמיד מדייק בדברים שאני אומר – כמובן שבציניות – ועדיין, למרות הזמן הקצר שעמד לי לעיון, שמתי לב שלא הוצגו נתונים שעמדו בבסיס השינוי המספרי הזה, לפחות במסמך שאתם הצגתם, כך שסימני השאלה רק הולכים וגדלים. בבקשה.
יפעת רווה
תודה. יפעת רווה, מחלקת ייעוץ וחקיקה. קודם כל, אני באמת מתנצלת על כך שזה הועבר רק בלילה. רצינו להעביר את זה בשבוע שעבר, ומעבר לכבוד הוועדה – היה לנו אינטרס, כדי שלא נעבוד בסוף השבוע.
היו"ר שמחה רוטמן
זהו גם האינטרס של הוועדה שלא תעבדו בסוף השבוע.
טלי גוטליב (הליכוד)
ברור. מי ישמע איזו דחיפות יש בזה. בואו נשים את עצמנו במקום.
יפעת רווה
לצערנו, לא הצלחנו לעמוד בשני הדברים.
טלי גוטליב (הליכוד)
מבקשים דחייה.
היו"ר שמחה רוטמן
הם לא צריכים לבקש. זהו כל הקטע של ההנחיה – הם יכולים לתת לעצמם. סליחה.
טלי גוטליב (הליכוד)
עכשיו בשיא הרצינות – אין סיבה לעבוד בשבת. אם צריך דחיות – יש פה יו"ר שהיה דוחה לכם את זה. זהו לא הדיון הכי חשוב בכנסת היום.
יפעת רווה
בפעם הבאה – נבקש. לא רצינו לבקש פה דחייה, וכן רצינו להשתדל לעמוד בלו"ז. לצערי, זה הגיע לרגע האחרון, דווקא בגלל שניסינו לחפור במה שהיה ולדייק בדברים.

אני כן רוצה להיכנס, בכל זאת, לנושא שהוצג בפעם הקודמת, לגבי הצורך בגמישות. מבחינתי, אנחנו חוזרים למשרד עם הביקורת הפרלמנטרית ועם הדברים שאנחנו שומעים פה, ועושים איתם עבודה. למשל: ההערה בנושא מספר התיקים שבהם לא הוגש כתב אישום. זה נכון שאנחנו הבנו את זה אחרת, אבל ממש עכשיו – אנחנו יושבים על הדיווח הבא. מבחינתנו, ההערות שאנחנו שומעים פה הם דברים שאנחנו לוקחים איתנו ומנסים לתקן.

דווקא בגלל זה חשוב לי לדייק את מה שהוצג בוועדה. בפרוטוקול אחר, ב-11.12, נציגת המשפטים אמרה, במפורש, שנכון לאפשר מתחם של גמישות ושיקול דעת לגופים כדי לנהל את עצמם. ברור שהדברים האלה הולכים לשני הכיוונים. למשל: בנושא של נפגעי עבירה, שנמצא בתחום אחריותי בזמן האחרון, מצד אחד, יש אינטרס – ואנחנו שומעים תלונות בעניין הזה – לזרז את הדברים כמה שיותר – בעיקר כשמדובר באנשים צעירים, אבל גם כשמדובר באנשים מבוגרים יותר – כדי שתיקים לא יימרחו, כי נפגע או נפגעת עבירה לא יכולים לחזור לחייהם אם הדברים מתמשכים.

מצד שני, ברור שברגע שמדובר בחסם שגורם לסגירת תיק – הפגיעה היא מאוד קשה. לכן, יש דברים שהולכים לשני הכיוונים. הדברים האלה נאמרו – הצורך בגמישות ובשיקול דעת נאמר במפורש.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מחדד: זה לא שבהנחיה הקודמת – לא הייתה לכם אופציה לגמישות ולשיקול דעת. היו לכם כל מיני מנגנונים של אופציות ושיקול דעת.
יפעת רווה
היו יותר, במידה מסוימת.
היו"ר שמחה רוטמן
יכול להיות שהיו גם יותר, אבל היו, וזהו הדבר החשוב, בעיניי. בסופו של דבר, משך זמן שלאחריו – שיקול הדעת יוצא מהיחידה החוקרת ועובר ליועץ המשפטי לממשלה, והוא יצטרך להכריע האם הייתה הצדקה לדבר הזה. הוועדה והכנסת אמרו לכם: "אתם תדווחו על כל המקרים שבהם היועץ המשפטי מתערב ומאשר, או לא מאשר, את שיקול הדעת של היחידה החוקרת". אני לא יודע למה הוועדה אז החליטה שאפשר לסמוך על היועץ המשפטי לממשלה בנושא הזה, אבל זה מה שהיא החליטה: שהוא יהיה השסתום לדבר הזה.

מה שעשה היועץ זה בא ואמר: "חבר'ה, הוועדה סמכה עליי שאני אגיש לה דיווח, פעם בשנתיים, על כל המקרים החריגים? לא יהיו, כמעט, מקרים חריגים. יהיו 137 מקרים חריגים, שהם פרומיל של פרומיל. 0.996% מהמקרים שבהם יוגש כתב אישום – לא ייפלו לחריגים. בלי נתונים – אני אדאג לזה, לעוד שני שלייקעס ולעוד שתי חגורות כדי שאף פעם לא יהיו מקרים חריגים, וזה באמת יהיה 0.996% – אני אוכל לבוא אל הכנסת ולהגיד: "חבר'ה, ב-0.99% מהמקרים אני עומד בסטנדרטים הסופר מקלים שנתתי לעצמי".
יפעת רווה
לעניין השיקולים הספציפיים – אני עוד מעט אבקש מחברותיי מרשויות האכיפה, מהפרקליטות ומהמשטרה, להתייחס, כדי שהדברים יהיו מדויקים. אני רק אומר, כמו שנאמר פה בישיבה הקודמת – יש גם צוות שהוקם, עוד לפני הפנייה של הוועדה, לבקשת היועצת המשפטית לממשלה, בראשות מומי למברגר, המשנה לפרקליט המדינה, שיבדוק את הדברים. הדברים שנאמרים פה – אנחנו מעבירים אותם הלאה. נמצאות פה גם נציגות הפרקליטות, וגם אנחנו, כייעוץ וחקיקה, מעבירים את זה לצוות. הדברים, כמובן, ייבחנו. אני חושבת שכדאי לשמוע את הדברים הספציפיים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש לחדד, שוב: לפחות במסמך המוצג אל מול פניי, זה לא שראיתם ואמרתם: "לוחות הזמנים שהיו בהנחיה הקודמת לא מספיקים לנו, או כן מספיקים לנו". היה לכם איזה שהוא Data. אמרתם: "טעינו כשהקצינו לעצמנו רק שנתיים; היינו צריכים לתת לעצמנו ארבע שנים". Data כזה, לשינוי די מקיף ומסיבי, בעיניי, בהנחיית יועץ – איזה נתונים עמדו מול עיניכם? אני רואה את הסיבות לשינויים, אבל אני לא רואה נתונים.
יפעת רווה
אני אבקש מאנשי המקצוע להתייחס לכך באופן ספציפי.
עדי שגב
עדי שגב, לשכת המשנה הפלילי לפרקליט המדינה. אני מרכזת, בלשכה, את כל מה שקשור לתחום של סעיף 75א. מבחינת נתון מספרי, עכשיו, כדי להראות מה הוביל לשינוי – אין לנו נתונים מספריים להראות, אבל כן יש לנו מה להסביר.

כנקודת מוצא, מה שחשוב לי להגיד הוא שצריך לשים לב שמבחינת תקופות הטיפול של התביעה – לא היה שינוי, כמעט, בין מה שהיה לפני התיקון וההוספה של סעיף 57א לבין מה שהיה אחרי.
היו"ר שמחה רוטמן
מבחינת מה?
עדי שגב
זמן הבסיס של הטיפול בתביעה. הזמן שההנחיה אומרת לגביו שזהו פרק הזמן - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
שעמדה ממילא.
היו"ר שמחה רוטמן
חוץ מעבירת עוון, שהוא גדל בה ב-50%.
עדי שגב
חשוב להגיד: הייתה, קודם, חלוקה לעוון רגיל – שהוא על 12 החודשים – ועוון מיוחד, שזה כבר היה, ביחד עם הפשע, עד עשר שנים, של 18 החודשים. האמירה הייתה: אנחנו רוצים לפשט, בכל זאת, גם לצורך מעקב הדוק, כמו שצריך, אבל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
סליחה שאני אומר מהו קו הדוק. אם היית מביאה לי Data, היום, הייתי אומר: זה משפט לכם לטובת מעקב הדוק. אין לכם מעקב הדוק.
עדי שגב
תכף אני אדבר על מעקב הדוק, כי על דברים מסוימים – בהחלט יש לנו. חשוב לשים לב לכך שלא יהיו לנו עוד שינויים. כלומר, לו היינו רוצים לבוא ולהגיד - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בתקופות הבסיס.
עדי שגב
בתקופות הבסיס, נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אז - - -
עדי שגב
אני אתייחס מיד לארכות. זוהי בכל זאת נקודה שחשוב להתעכב עליה: לגבי פשע של עשר שנים ומעלה, לא באנו ואמרנו: "עכשיו המחוקק נתן לנו את האפשרות? מעולה, נהפוך את זה לארבע שנים". לא. זה נשאר על 24 חודשים, בדיוק כמו שזה היה קודם. למה? כי המסר הוא שמירב התיקים שבפרקליטות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
גבירתי פרקליטה, נכון?
עדי שגב
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אתנהג קצת כמו שופט, ואגיד: תעברי לטיעון הבא, כי הטיעון הזה לא משכנע. סליחה שאני אומר את זה, ואני אסביר גם למה. אני לא דן, כרגע, בשאלה של התבונה והחוכמה בכך שלעבירות פשע יש פרק זמן יותר ארוך מעבירות חטא. אני, אגב, הייתי אומר שהמצב אמור להיות הפוך, וגם, בכל מקרה, בפשע שהוא פשע חמור – בדרך כלל, בהרבה מאוד מקרים, יהיה מדובר – בוודאי באלה שיש בהם נפגעי עבירה, שאלה הם המקרים שעליהם אנחנו שמים את עיקר כובד המשקל של הטיעון – בתיקים ממעצר. אני לא אומר שבכולם, אבל באחוז משמעותי מהם. אז, ממילא, לא תגיעו ל-24 חודשים, לא תגיעו לכלום, והם יורידו לכם את הסטטיסטיקה, בכל מקרה.

לעומת זאת, בתיקים שבהם אין מעצר – אני הייתי אומר שבפשע – לוחות הזמנים צריכים להיות שישה חודשים, ובחטא – 24 חודשים. זה הרבה יותר הגיוני שיהיה הפוך, אבל זה לא משנה. תקופות הבסיס הן לא רלוונטיות, בשום צורה, לשאלה שעליה אנחנו דנים. כיושב ראש ועדה, הוועדה הזו אמרה: "אני רוצה לדעת מתי משהו מגיע ליועמ"ש". זהו המקום שבו אני רוצה לדעת שקרתה תקלה בתהליך. תקלה שיש לה הסבר ויש לה סיבה – עובדה שהיועמ"ש אישר, או לא אישר. לכן, מבחינתי, תקופת הבסיס – וגם תקופת ששת החודשים הראשונה – לא מעניינת.

גם בגרסה הקודמת – תיק חטא? אחרי שנה ידעתי שהיועמ"ש נוגע בו; תיק עוון קל? אחרי שנה וחצי ידעתי שהיועמ"ש נוגע בו; תיק עוון חמור? ידעתי שאחרי שנתיים היועמ"ש נוגע בו; תיק פשע? ידעתי שאחרי שנתיים וחצי היועמ"ש נוגע בו. ידעתי את זה. כל המנגנון וכו' – לא מעניין. אני ביקשתי מכם דיווח על היועמ"ש, ואתם גם דיווחתם על היועמ"ש. אני רוצה לדעת מתי היועמ"ש הגיע. מהי החלוקה הפנימית ביניהם? ואיזה גורם? זה פרקליט מחוז? משנה לפרקליט המדינה? לא פרקליט מדינה?

ששה חודשים ללא צורך באישור. זאת אומרת שזוהי - - - מאוד רצינית, שנתתם לעצמכם בהנחיה החדשה. זה, בעצם, שומט את הקרקע מתחת למה שאת אומרת. אם את אומרת לי שתקופת הבסיס הייתה 24 חודשים – זה אומר שעד שמישהו דופק בגב לפרקליט, שישן על תיק – הכוונה היא שהוא עבר את תקופת הבסיס שנקבעה, וצריך להסביר למה – יכול להיות שהוא בעומס; יכול להיות שזה תיק מאוד חשוב, שצריך לתת לו הארכות. אגב, תקופות הארכה הן נושא נוסף, כי הן לא נספרות בכלל. עברנו ממצב שבו מישהו שואל את פרקליט פלוני: "מדוע התיק מתעכב?", לכך שהוא צריך להעביר את זה באיזו שהיא מסננת: "עברנו, בעבירת פשע, משנתיים לשנתיים וחצי".

זוהי תקופת הבסיס, מבחינתי. ששת החודשים ללא צורך באישור הם תוספת לתקופת הבסיס. להגדיל לי שלא הגדלתם את תקופת הבסיס – כמו שאמרתי, זהו טיעון לא נכון. ששה חודשים ללא צורך באישור – מגדילים, בעצם, את תקופת הבסיס, ובחטא – מכפיל אותה. בעוון – כבר עשיתם לה אחת וחצי, וקיבלתם פי 2, ללא צורך באישור, בכל העוונות. תקופות הבסיס גדלו משמעותית; הכפילו את עצמן. הטענה שלפיה לא נגעתם בתקופת הבסיס היא לא נכונה.
עדי שגב
חשוב לי להגיד שזה לא שפרקליט נותן לעצמו את הדיווח, ואף אחד לא מסתכל ושואל שאלות. זה קשור גם לנושא של מעקב מאוד הדוק אחרי תיקי מב"ד שיש בפרקליטות, שנתייחס אליו אחר כך.
היו"ר שמחה רוטמן
תסבירי, בבקשה, מהו המעקב המאוד הדוק הזה.
עדי שגב
מעקב הדוק, במובן הזה שיש דיווחים על כל תיקי המב"ד. יש יעדים בתכניות העבודה, ויש דיווחים רבעוניים למשנה הפלילי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
היום, כמה תיקי מב"ד בפשע יש לכם שיושבים מעל שנתיים?
עדי שגב
אין לי חלוקה של פשע ועוון.
היו"ר שמחה רוטמן
אז מעקב מאוד הדוק – כבר אין, אבל כמה תיקי מב"ד יש לכם שיושבים יותר מ-18 חודשים בעוון?
עדי שגב
אין לי את הנתונים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אז המעקב הוא לא מאוד הדוק. תשכחו מזה, חבר'ה, אי אפשר לערבב את כולנו. אי אפשר להגיד לנו: "תסמכו עלינו", ואז כשאני מבקש מידע – אין לי את המידע. זה לא עובד.
טלי גוטליב (הליכוד)
זה עובד רק בפוליטיקה, כשמבקשים ממך לסמוך על מישהו.
עדי שגב
יו"ר הוועדה, כשלא מבקשים ממני נתונים מדויקים לדיון, ואני לא נערכת לזה – אין לי יכולת לבוא עכשיו ולהגיד - - -
חגי בנימין
אולי היושב ראש ישמע אילו נתונים כן יש, ואולי הם כן יניחו את דעתו. אולי אין נתונים על חתך של שנה וחצי, אבל על חתך של שנה – יש.
היו"ר שמחה רוטמן
יכול מאוד להיות, אבל אני לא הייתי אומר את הדברים שאמרתי אלמלא שמעתי שלא נגעתם בתקופת הבסיס. כדי להניח את דעתי מכך שבאמת לא נגעתם בתקופת הבסיס, טענתם, במשתמע, שבין 24 ל-24+6 – יש איזו שהיא נקודה שמישהו יודע עליה משהו, ולא הפרקליט המטפל בתיק. זוהי, מבחינתי, תקופת בסיס. היא אומרת שיש על כך מעקב מאוד הדוק, אז אני אומר: "אוקיי, מהו המעקב המאוד הדוק? תגידי לי, כמה אנשים?". המשנה לפרקליט מקבל על זה דיווח, אז אמור להיות המידע הזה. זהו דיון שני על 57א; זהו לא הדיון הראשון.
עדי שגב
קודם כל, יו"ר הוועדה דיבר על נתונים גם בפעם הקודמת. ישנם נתונים שיש לנו קושי יותר גדול להוציא אותם, אבל הם כן יובאו. גם אם אפשר יהיה לחד ד את הנתונים הנדרשים – אנחנו כן נדאג להביא את מה שאפשר, כי לא הכל אפשרי; יש נתונים, לצערי, שלא ניתן לשלוף מהמערכות שלנו. אני מניחה שיהיו עוד דיוני המשך, ואנחנו כן נדאג להביא נתונים רלוונטיים.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל גבירתי, הטענה שלי היא אחרת. הטענה שלי היא שאם את אומרת שהמערכות שלכם לא מאפשרות להוציא את הנתונים האלה, ואתם אומרים לי: "אנחנו מקיימים מעקב הדוק" – אלה שני משפטים שסותרים זה את זה.
עדי שגב
יש כל מיני דרכים לקיים מעקב הדוק.
היו"ר שמחה רוטמן
תסבירי לי, באיזו דרך אתם עושים את המעקב ההדוק הזה?
עדי שגב
דיווחים רבעוניים. לא הבאתי לפה דיווח רבעוני כדי להראות ליו"ר הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
דיווח רבעוני שמי מגיש?
עדי שגב
במסגרת תכניות העבודה, כל מחלקה, או מחוז, צריכים להעביר למשנה הפלילי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בואי נדבר לאט, כדי שאני אבין. המשנה הפלילי מקבל מכל מחלקה דיווח רבעוני, שבו אני יודע כמה תיקים חרגו מתקופת הבסיס?
עדי שגב
שבו אנחנו יודעים כמה תיקים הם תיקים שפתוחים, ומאילו שנים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בלי חלוקה לחטא, פשע ועוון?
עדי שגב
למיטב ידיעתי – לא.
היו"ר שמחה רוטמן
זאת אומרת, אני לא יודע כמה תיקים עברו את 24 החודשים.
עדי שגב
השאלה, מבחינתנו, היא לאו דווקא השאלה של 24 החודשים – כן או לא, והאם עשיתי "וי". השאלה היא: איך הפרקליטות מייעלת את הטיפול בתיקי מב"ד גם ללא קשר לשאלה של ההנחיה? זוהי השאלה שעומדת בסוף. לכן, בישיבות השנתיות, המשנה הפלילי עובר – כשהוא מבקר בכל מחוז ומחלקה – על כל תיקי המב"ד שפתוחים מעל לשנתיים בזמן ברוטו.

לצערי, אין לנו יכולת לשלוף את הזמן נטו. מהו זמן נטו? בלי עצירות טיפול. לכן, גם אם התיק הזה נמצא, עכשיו, עשרה חודשים בהשלמת חקירה – זה ייספר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
כמה תיקים כאלה יש? כמה תיקים יש, היום, בפרקליטות, שיושבים מעל 24 חודשים? זהו דיווח רבעוני, שלכאורה, על פניו – אפילו עכשיו, עוד לפני שהישיבה תסתיים, אפשר להרים טלפון למשנה לפרקליט, כדי שיגיד כמה תיקים יש שפתוחים מעל שנתיים, בלי עצרות ובלי שום דבר, וכמה הם מתוך מסת התיקים. זהו, לכאורה, מידע פשוט, שאני אמור לדעת אותו, וזה גם דיווח רבעוני - - -
עדי שגב
בשנת 2020 נשארו כ-200 תיקי מב"ד פתוחים.
היו"ר שמחה רוטמן
200 תיקי מב"ד שקיימים מעל לשנתיים? בכל הפרקליטות?
עדי שגב
כן.
היו"ר שמחה רוטמן
חטא, פשע ועוון?
עדי שגב
כן.
טלי גוטליב (הליכוד)
זה לא הרבה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא הרבה בכלל. אבל נשאלת השאלה: לפי זה, איך הגענו ל-137 תיקים שהגיעו לאישור יועץ?
עדי שגב
אלה דברים שלא אמרנו בדיון הקודם, ולכן חשוב לי לחדד: מתוך 137 תיקים – רק 14 הם תיקי פרקליטות. יש גופי תביעה אחרים שגם עליהם חלה ההנחיה הזו. בדיון הקודם היה לי קושי עם כך שהכל מגיע אלינו.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל 14 בלבד של הפרקליטות הם כשחלפו כל המועדים, כולל כל ההארכות, והגישו כתב אישום. אני מדבר על אלה שלא הוגש כתב אישום, אלא שנסגרו בסוף.
עדי שגב
ברגע שתיק מטופל – אנחנו לא יודעים, בתחילת הדרך, אם התיק ילך לכתב אישום או שהוא ייסגר. יש טיפול בתיק, שבמהלכו הוא לפעמים נשלח להשלמות חקירה וחוזר, הפרקליט עובר על החומרים, מבין מה הוא צריך לעשות. יכול להיות שהתיק ייסגר, בסוף, אבל אני עדיין צריכה לעמוד בפרק הזמנים של ההנחיה.
היו"ר שמחה רוטמן
רק שזה לא יגיע ליועמ"ש לאישור.
עדי שגב
רגע. אם יו"ר הוועדה ביקש נתונים – אני כן יכולה קצת להרחיב. הרי, מהן הארכות המשמעותיות שהתווספו? נכון, התווספה אותה ארכת תובע. אני כבר אומרת: יש את עבודת הצוות בראשות המשנה הפלילי, שיתחיל את עבודתו ממש בשבועיים הקרובים. גם הנושא של הארכות והכמות שלהן יהיה על השולחן לשיח. זה לא שאנחנו אומרים: "הכל טוב כמו שהוא עכשיו; אנחנו לא רואים שום סיבה לשנות שום דבר". בגלל זה, בין היתר, יושב הצוות.

אבל יש לנו את אותה ארכת תובע, של ששת החודשים, ארכת פרקליט מחוז, שכבר הייתה, למעשה, גם בהנחיה הקודמת, והדברים המשמעותיים שהתווספו הן שלוש ארכות של המשנה הפלילי, ובשלב מסוים – האפשרות של פרקליט המדינה לתת אישור, בדיעבד, אם לא פנו בזמן למשנה הפלילי. אלה הן התקופות המרכזיות. על האישורים האלה – יש לי נתונים, וזה מראה כמה השימוש בהם מודע. למה יש לי נתונים? אנחנו אוספים את הנתונים באופן ידני, גם בלשכות המשנה השונות – המשנה הפלילי, המשנה הכלכלית – וגם בלשכת פ"מ.

אני מחלקת את זה בכוונה לפי הזמנים של הדיווח, כדי שזה יהיה יותר נוח. הדיווח הראשון, הרי, לכנסת, רק על האישורים של היועצת, היה על התקופה שמה-10 לאוקטובר 2019 עד ל-01 לספטמבר, 2021. בתקופה הזו, הוגשו כ-8,297 כתבי אישום. אישורי משנה ניתנו בשמונה תיקים בלבד, מתוכם רק כחמישה הם תיקי פרקליטות, ושלושה תיקים של גורמי תביעה אחרים. אישור פרקליט המדינה בדיעבד? תיק אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
שוב, אלה רק התיקים שהוגש בהם כתב אישום בסוף.
עדי שגב
לא, אלה לא רק התיקים שהוגש בהם כתב אישום. אני מרכזת את הנושא בלשכת המשנה. הרבה פעמים מגיעות בקשות שחלקן הן בכלל משנה בעבר; זה אומר שלא פנו אל פרקליט המחוז בזמן שלפני תום ארכת התובע וביקשו את האישור, ולכן זה כבר קופץ דרגה למעלה. אי אפשר שפרקליט המחוז ייתן בכל זאת, אפילו שהזמן חלף.

התיק, בשלב הזה, ברוב המקרים – חי ונושם. קורה שאומרים: "אנחנו צריכים את האישור, ואנחנו הולכים להגיש כתב אישום", אבל הרבה פעמים – הטיפול בתיק לא הסתיים, ולכן נדרש האישור קדימה. לכן, זה חל לא רק על תיקים שהוגש בהם, אלא על תיקים שהפרקליטות מטפלת בהם באופן שהוא כללי.

זה לגבי הנתונים של התקופה של עד 01 לספטמבר 2021. מעבר לכך, אנחנו אספנו נתונים על התקופה שבין ה-01 לספטמבר 2021 ועד ה-01 למרץ 2023. זוהי תקופה של שנה וחצי, שהוגשו במהלכה כ-6,209 כתבי אישום. אני אומרת את זה רק לסדרי הגודל, כי כאמור – זה לא חל רק על מי שהוגש כנגדו כתב אישום. אישורי משנה התבקשו ב-19 תיקים, מתוכם 12 של הפרקליטות ושבעה של גורמי תביעה אחרים, שהם לא הפרקליטות. מתוך השבעה של גורמי התביעה האחרים – תיק אחד גם לא אושר. אני מזכירה: זוהי לא תקופה נוספת; זה אם לא פנו למשנה בזמן – ניתנו ששה אישורים בסך הכל, מתוכם ארבעה בתיקי פרקליטות.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל בדיעבד זה רק בכתב אישום. בשביל לסגור את התיק – אתם לא צריכים אישור פרקליט.
עדי שגב
לא. ההנחיה היא טיפה מורכבת, ולכן אנסה להסביר. יכול להיות שצריך עוד את הזמן, שנותן עוד חצי שנה, נגיד. זה מאוד חריג, כאמור. עוד חצי שנה של התקופה שבה המשנה הפלילי יכול לתת, אבל לא פנו אליו בזמן. פספסו את הפנייה אליו. ברגע שלא פנו אליו יום לפני תום פרקליט המחוז – הוא כבר לא יכול לתת את האישור הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
להגשת כתב אישום. גם לסגירת התיק?
עדי שגב
להמשך טיפול.
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל שוב: נניח שאני פרקליט, והגעתי, יומיים לפני תום המועד לטיפול בתיק, למסקנה שאני רוצה לסגור את התיק הזה. חלילה וחס, חליתי ונשארתי יומיים בבית, ולא הספקתי לסגור את התיק. עכשיו, עד שיבוא פרקליט – אני לא יכול לסגור את התיק? כך זה עובד? אני לא יכול להודיע לבן האדם: "תם הטקס בעניינך, אתה משוחרר"?
עדי שגב
אתה יכול להודיע. זה לא מונע את הצורך להודיע, אבל בעיקרון – רצוי שתעמוד בהנחיות.
היו"ר שמחה רוטמן
זה שרצוי – זה טוב ויפה, אבל אני לא אלך לבקש אישור פרקליט מחוז או אישור יועמ"ש לסגירת התיק; אני אסגור את התיק. רק לטובת הגשת כתב אישום – אני אצטרך את האישור הזה, או להמשך טיפול, אם אני עדיין לא החלטתי אם להגיש או לא להגיש.
עדי שגב
כן, אבל זה יהיה ממש הקצה של הקצה, כי בסוף, או שאתה מטפל בתיק – או שאתה מקבל החלטה אם להגיש כתב אישום - - -
היו"ר שמחה רוטמן
או לסגור. מה שאני אומר זה שבאותם 398 תיקים שנמצאים בדו"ח של 2021 – אמרתם, נכון ליום הגשת הדו"ח, שישנם כ-398 שקיימים יותר משנתיים. זה דומה למספר שאת דיברת עליו.
עדי שגב
עכשיו דיברתי על 200.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. זה יפה שמאז 2021 – סגרתם תיקי עבר ישנים. זה מצוין. כל הכבוד. סחתין על השיפור. 398 התיקים שהיו לכם בסוף 2021, וה-200 שהיו לכם בסוף 2022 - - -
עדי שגב
200 זה עכשיו. סליחה.
היו"ר שמחה רוטמן
200 נכון להיום?
עדי שגב
200 על 2020. כן.
היו"ר שמחה רוטמן
אז 200 שנפתחו לפני 2020?
עדי שגב
200 שנפתחו ב-2020.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל מה אם יש תיק שנפתח ב-2019 והוא עדיין פתוח? את לא יודעת. אם יש תיקים מ-2018? מ-2017?
עדי שגב
ישנם כ-46 תיקים.
היו"ר שמחה רוטמן
וכל זה – על התקופה שלפני הגשת כתב אישום. כלומר, יכול להיות שאחרי הגשת כתב אישום – התיק עוד ממשיך, אבל אתם כבר לא סופרים אותו בסטטיסטיקה.
עדי שגב
זוהי לא ההנחיה; ההנחיה מדברת על עד להגשת כתב אישום.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא באתי בטענות. אני פשוט מנסה להבין שכולנו מדברים על אותם הנתונים, ומשווים תפוחים לתפוחים. מהרגע שתיק הגיע אליכם לפרקליטות, עד הרגע שהגשתם כתב אישום, או שסגרתם את התיק. אלה שתי האפשרויות שיש.
עדי שגב
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון לדו"ח של 2021 - - -
עדי שגב
אגב, או הסדר מותנה, או כל מיני - - -
היו"ר שמחה רוטמן
הסדר מותנה הוא כמו כתב אישום. בסדר. נכון ל-2021 – הסגירה היא בהסכם מותנה. נכון לדו"ח שלכם, של שנת 2021, היו לכם כ-398 תיקים שפתוחים יותר משנתיים. זאת אומרת, שנתיים חלפו על התיקים הללו, ולא הוגש כתב אישום, והתיק לא נסגר. לכאורה, במצב של הנחיית 2010, הייתי צריך לקבל דיווח על מספר התיקים שיש לכם שבהם הייתה חריגה, או שניתן אישור או שהייתה עצירת טיפול, ואז זה לא מתועד.
טלי גוטליב (הליכוד)
אדוני היו"ר, אתה יכול לתת לי זכות דיבור? אני חייבת לומר משהו, בתור פליליסטית, תסלחו לי. בתור סנגורית – השיח הזה הוא קצת מגוחך. הרי, ברור לכל מי שמתעסק בפלילי באמת שכשהתיק הוא טוב – הוא טוב. הוא נחקר, נאספות ראיות, מוגש כתב אישום. אם זהו תיק מעצר – זהו תיק מעצר. דרך אגב, דווקא כסנגור ונאשם – יש לו אינטרס, למרות הרצון שלו למנוע את עינוי הדין לנאשם, ברור שככל שעובר הזמן – זה משחק לטובתו. זה משחק לטובתו כי לחלוף הזמן יש השפעה על העדים, על המוטיבציה של העדים, יש שלל טיעונים שלנו, כסנגורים – אני כבר לא סנגורית, אבל בכובעי ככזו – ללמה לא לעורר את התיק; שישכב במדף, וזה ייטיב איתנו.

אז בואו נהיה רגע כנים עם השיח הזה, בתוך המקום הזה. בסוף – יש דינמיקה של תיקים פליליים. הרעיון שעמד, ועומד, בבסיס הכל, הוא שלא תהיה, חלילה, רדיפה. מה זאת אומרת? מבחינתי, הדבר היחיד שמעניין אותי הוא שלא יהיה מצב שמשתמשים בעובדת היות התיק פתוח כחרב על צווארו של אדם, כמו בעניינו של גל הירש. זוהי האמת. בדרך כלל – אני אומרת שוב – אנחנו, כסנגורים, יודעים ומיומנים לפנות בבקשות מתאימות, בטיימינג המתאים. אנחנו גם יודעים מתי לשלוח בקשות סגירה, ומתי לא להעז לשלוח בקשות סגירה, כי סנגור טוב צריך לדעת מתי לבקש לא לסגור את התיק.

מבחינתי, כנבחרת ציבור – אני לא רוצה שיהיה כאן מעשה גל הירש, שמחזיקים תיק רק כחרב על צוואר של אדם. זהו הרעיון, וזה מה שמפריע לי. לגבי כל השאר – תחקרו, תעשו ותבדקו. בסוף, כמו שכתבתם בדו"ח – האינטרס הציבורי הוא רב חשיבות. בסוף, אני חושבת גם על הנאשמים ועל האינטרסים שלהם. בסוף, מה שמעניין אותנו זה שלא ישתמשו במהלך של החזקת תיק פלילי על צווארו של אדם, כמעשה גל הירש.
היו"ר שמחה רוטמן
למען הסר ספק ולפרוטוקול, נציג הפרקליטות רוצה להגיד שהוא מכחיש את הטענה שהחזיקו את התיק של גל הירש כחרב על צווארו של גל הירש.
חגי בנימין
יש ועדה נכבדת בכנסת שדנה במקביל – ועדת בט"ל. אמרנו את זה שם ונחזור גם כאן: הדברים, כמובן, לא הוחזקו כחרב מעל צווארו, וגם הוגש תיק.
היו"ר שמחה רוטמן
בדו"ח של 2021 היה כתוב 398. הדו"ח של 2022 כבר הוגש? עוד לא. אני מקווה שנראה מגמת צמצום במספר התיקים הפתוחים מעבר לשנתיים.
קריאה
הדו"ח הוא דו שנתי.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. הדו"ח השנתי של הפרקליטות, שאתם מגישים כחלק מחוק חופש המידע של כל יחידה ממשלתית. אתם לא מיוחדים; אתם מגישים כמו כולם, ברוך השם. את 2022 – עוד לא הגשתם. אני מניח שככל שאתם עברתם תהליכי התייעלות, מעקבים צמודים והכל, במקום 398 – אנחנו נראה ירידה במספר התיקים שקיימים מעבר לשנתיים. בסדר גמור.

מתוך אותם 398 – בין אם ניתן אישור יועמ"ש או לא; לא יינתן אישור משנה, או לא היה צריך, בגלל שהיו שם תקופות שלא באו במניין, והם עדיין רשומים לנו בסטטיסטיקות – בהנחה שהם באמת רשומים בסטטיסטיקות - - -
עדי שגב
הם רשומים.
היו"ר שמחה רוטמן
בטוח? אין לכם דרך אחרת? אין לכם פילוח אחר? בסדר.
עדי שגב
אין לנו יכולת לשלוף נתונים מדויקים על הדבר הזה, ולכן הכל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בשנייה שזה מעל שנתיים – אתם לא כותבים בתיק אם אתם בחריגה או לא בחריגה; אם נתנו אישור או אם לא נתנו אישור; אם זה חטא, עוון או פשע - - -
עדי שגב
אנחנו כותבים, אחרי זה, כדי לזרז את הטיפול - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חטא ועוון בכל מקרה לא יושבים אצלכם אף פעם, נכון? או כמעט אף פעם? עוון חמור יכול לשבת אצלכם, אבל חטא – אף פעם לא יושב אצלכם. הכל זה עוון. זאת אומרת, לכאורה, עוון שנמצא מעל שנתיים כבר אמור לקפוץ לכם כלא בסדר, אלא אם כן היו עצירות, וגם אז – אתם צריכים לחשוב למה זה קרה.
עדי שגב
שוב, יש מעקב שאנחנו עושים במנותק משאלת ההנחיה, כי אנחנו באמת שמים את הטיפול בתיקי מב"ד בראש מעיינינו.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין. תכף נעבור למשטרה. הבעיה הגדולה של משרד המשפטים, בדיונים אצלי, היא שהם כל כך רגילים לכך שאני רוצה לבקר את משרד המשפטים, עד שהם לא נותנים לי לבקר את המשטרה. תנו לי גם להגיע למשטרה מתי שהוא.
רועי הראל
הרגע חטפנו גם אצל פוגל. את המנה – קיבלנו היום.
היו"ר שמחה רוטמן
אתמול הייתה ועידה משותפת, וגם מחר תהיה. אל דאגה. בכל מקרה, אם מתוך אותם 398 תיקים – בהתפלגות, אני רוצה להניח שברובם, דווקא ככל שתיק יושב אצלכם יותר זמן – הסיכוי שתגישו כתב אישום הוא גדול יותר, ולא פחות. אחרת, לא הייתם מחזיקים את התיק, שהוא Clear Cut לא להגיש. הייתם מנפנפים אותו, כמו שרוב התיקים שלכם מקבלים טיפול בתוך חודש ונסגרים. נניח ומדובר בתיקים מורכבים במיוחד, שמחכים; רובם עם סיבות טובות. את אומרת שב-14, בסך הכל, היה צריך להגיש אישור בסוף. אני מניח שמתוך ה-398 – רובם הם תיקים חמורים, שבסופם, ככל הנראה, יוגש כתב אישום.
עדי שגב
ככל שיהיה מספיק - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל סטטיסטית, רוב הסיכויים הם שהתיקים האלה יגיעו, בסופו של דבר, לכתב אישום; לפחות בפיזור. אם לא הייתם חושבים שיש סיכוי להגיש כתב אישום, בסופו של דבר – הייתם סוגרים אותם, כי הם כבר יושבים, והם בחריגה.
עדי שגב
כן. שוב, לפעמים אלה תיקים מורכבים, וצריך לעשות עוד כל מיני - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, ואז הם בתקופות עצירה, שלא נספרות להנחיה בשום מקרה. הכל בסדר; זה מובן - - -
עדי שגב
לפעמים גם לוקח זמן לנתח חומרים, כמו חומר ראיות מאוד - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל בואי נסכים שאלה מקרים בודדים. למה להתווכח? אני אומר שאלה מקרים בודדים, ואת אומרת שאלה מקרים בודדים. מצוין. למה שנתווכח כשאנחנו מסכימים? אני אומר: ב-398 התיקים האלה, שהאחוז שלהם להגשת כתב אישום יהיה יותר גבוה מהאחוז הממוצע הכללי של התיקים - - -
עדי שגב
אני לא יודעת אם הייתי מתחייבת על זה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מתחייב על זה. לקחתי את זה עליי, בסדר? מניתוח סביר, בהנחה שאתם לא מחזיקים תיקים כחרב על צווארו של אדם, ובסופו של דבר לא מגישים כתב אישום – הנחת העבודה היא שתיקים שאותם החזקתם מעל לשנתיים הם, ככל הנראה, תיקים רציניים וחמורים, שבסוף – יגיעו למשהו. התיקים האלה, כאשר אתם תרצו להגיש כתב אישום – יש סיכוי שתצטרכו לבקש אישורים מכל מיני גורמים. אם זה יהיה במועד של ששת החודשים של אישור פרקליט מחוז, משנה לפרקליט המדינה וכד' - - -
עדי שגב
אבל זה יהיה תוך כדי תנועה; זה לא יהיה רק אם אני רוצה להגיש כתב אישום.
היו"ר שמחה רוטמן
טענתי, בנושא הזה, היא שאם אתם תחליטו, תוך כדי תנועה, שאתם סוגרים את התיק – גם אם חרגתם מלוחות הזמנים קודם לכן, ואתם יכולים להגיש כתב אישום, אבל אתם חייבים אישור, בדיעבד, מהיועמ"ש או מהדרג הגבוה – כי דילגתם על פרקליט המחוז והלכתם למשנה לפרקליט המדינה, וכד' – זה יהיה רק אם תחליטו, בסופו של דבר, להגיש כתב אישום.

לגבי הסגירה, אם לא פישלתם בדרך – הכל בסדר. הגשתם במועד, הפרקליט מסודר, רשומה לו תזכורת ביומן להגיש, כולם נתנו את האישורים בזמן והכל בסדר. אם פישלתם – אתם תזהו שפישלתם במועד הגשת כתב האישום או במועד הסגירה. במועד הסגירה – אתם לא תטריחו את היועץ המשפטי לבקש אישור – ואני מאוד מקווה שזוהי לא פרקטיקה אצלכם, שאחרי שכבר החלטתם שצריך לסגור תיק, עכשיו זה יחכה על שולחנו של היועץ המשפטי לאישור בדיעבד, כדי שתוכלו לקבל החלטה בתיק.
עדי שגב
בוודאי שלא.
היו"ר שמחה רוטמן
ודאי שלא. ובשביל להגיש כתב אישום – אתם כן תבקשו. אלה אותם 138 מקרים, שרובם לא נמצאים אצלכם. הבנתי את התמונה, פחות או יותר?
עדי שגב
אני רוצה לדייק. התמונה היא נכונה במרביתה: אנחנו באמת לא נפנה ליועצת המשפטית לממשלה – שכידוע, מתעסקת בעוד דבר או שניים – רק כדי לקבל אישור לסגור את התיק, ובכך להחזיק אדם בלי תשובה. אני יכולה להגיד שזהו תיאור נכון. בפועל, נעשית עבודה מאוד משמעותית. לא רק מבחינת המעקב אחרי תיקי מב"ד, אלא גם בהטמעת ההנחיות. יש לנו את פורום 57א – עינת גדעון מהמחלקה הפלילית, שנמצאת פה איתי, מרכזת אותו. אנחנו עובדות בשיתוף; יש רפרנטים בכל מחוז ובכל מחלקה, שעובדים מול כל הלשכות השונות; לשכת פ"מ ולשכת היועצת. זוהי עבודה אין-סופית על ההטמעה של ההנחיה הזו, בין היתר, בדיוק כדי לא להגיע לפספוסים – ואנחנו יותר ויותר מצליחים בכך.

העובדה שלא התבקש נגיד, או שלא היה אותו דיווח של התובע, אם נלך על זה – היא לא אמורה לקפוץ בעוד שנה וחצי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אתם יודעים להגיד לי כמה אישורים נתן המשנה לפרקליט המדינה להארכה? שזוהי בעצם הארכה מספר שלוש בנוהל שלכם?
עדי שגב
אלה הנתונים שאמרתי קודם.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אנחנו דיברנו על היועץ המשפטי.
עדי שגב
אני עושה סדר, עוד פעם: דיברנו על ה-14 של היועץ המשפטי, אבל נתתי מידע על מה שהיה. חילקתי את זה לפי הדיווח, ושנה וחצי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו כבר בחד ספרתי?
עדי שגב
כן, או 12-13, ברמה הזו. חלק הם בכלל בדיעבד. זה אומר שהתובע הגיע לחצי שנה ולא פנה בזמן לפרקליט המחוז ואמר: "אני צריך עוד חצי שנה", והוא נמצא – אם נלך על הפשע – ב-30 חודשים ויום. על היום הזה – הוא כבר עולה למשנה לפרקליט המדינה, והמשנה לפרקליט המדינה בוחר אם יש הצדקה לתת את האישור הזה בדיעבד. חלק מהמספרים הקטנים מאוד שאמרתי הם בכלל זה.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר. מובן. ליועמ"ש – שום דבר לא מגיע, בעצם, בהנחיה החדשה? רק אם בדיעבד – חרגו מהתקופה?
עדי שגב
רק אם עברנו גם את פרק הזמן המצורף האפשרי של הארכות – שכאמור, אנחנו גם נבחן אותו במסגרת הצוות – מביא אותנו ל-30 חודשים מעבר לתקופת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אז אני תוהה לעצמי: עכשיו הסברתם את ההעברות. בעצם, גם אם תיק עובר באמצע, מהמשטרה אליכם – פרק הזמן הוא אותו פרק זמן. איך אנחנו מתמודדים עם זה שבהנחיה של המשטרה כתוב ארבע שנים?
עדי שגב
אלה שני דברים שונים. מבחינת גוף תביעה, יש, הרי, את המשטרה, שהם תביעות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
כגוף חוקר וכגוף תובע.
עדי שגב
בדיוק. המעבר בין היחידות מדבר על מקרים – והיו לנו כמה כאלה – של תיק שהתחיל, נגיד, בפרקליטות, אמרו: "יש פה עבירה עיקרית שהיא בסמכות התביעות", העבירו לתביעות, התביעות אמרו: "אין ראיות לעבירה העיקרית", סגרו אותה, ואז העבירה, שהיא בסמכות הפרקליטות – חוזרת לפרקליטות.

בעצם, ההבהרה – שהיא רק הבהרה, כי תמיד זה היה כך, אבל זה לא חודד מספיק בהנחיה, ולכן היה חשוב להבהיר – היא שזה לא מתאפס; זה לא מתחיל מחדש בפרקליטות או בתביעות.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור, הבינותי. אני תוהה לעצמי, לאור הנתונים שהוצגו פה, האם בשביל 400 תיקים – באופן כללי; אלה אפילו לא 400 תיקים בשנה, כי הם זנב של כמה שנים – לא עדיף לבוא ולהגיד: "חבר'ה, בואו ניישר קו, ונגיד שאלה 400 תיקים בסך הכל"? ששה חודשים באישור פרקליט מחוז? בסדר. אם, בסופו של דבר, תחליט להגיש כתב אישום, אחרי שהתיק יושב אצלך 24 חודשים פלוס ששה חודשים, כמו שהיה בהנחיה הישנה – תבוא ליועץ המשפטי לאישור בדיעבד, כמו בארכה מספר שש ומעלה. תיק שישב אצלכם, קטגורית – שזה, בעצם, מה שהיה בהנחיה הישנה, אבל תעשו את זה בדיעבד – יותר משנתיים וחצי – אני רוצה הסבר טוב של היועמ"ש ללמה הוחלט בסוף להגיש כתב אישום.

כמה יצאו אצלכם, בסופו של דבר, בכל הפרקליטות – עזבי את המשטרה – מתוך 137 המקרים?
עדי שגב
14.
היו"ר שמחה רוטמן
14 מקרים. חלק מהם – עוד בזמן שההנחיה הישנה הייתה בתוקף, אז אני מניח שזהו האירוע. 14 מקרים? אז נניח שיהיו פי 2, או פי 4 מקרים. אי אפשר להגיד, קטגורית, שכל תיק שיושב בפרקליטות יותר משנתיים וחצי – כדי להגיש כתב אישום, יזדקק היועמ"ש להסתכל עליו ולחשוב טוב איך הגענו למצב העגום הזה? בלי ארכות. אם היו ארכות – זה יהיה אפילו יותר מצומצם. אם עמדת בהנחיה – עמדת בהנחיה.
זה רק לבוא ולהגיד
תיק, שהוא מעל שנתיים וחצי, שלא היו בו עילות עצירת טיפול כדי להאריך את התקופה – שאז, בכל מקרה, הוא עומד בהנחיה ואתה יכול להגיש – שיהיה אישור יועמ"ש. מהו האסון הגדול? למה, בשביל בנק של 14 מקרים, יצרנו ששה חודשים אישור של פרקליט מחוז, ששה חודשים של משנה, עוד ששה חודשים משנה וכו'?
עדי שגב
אני יודעת שאמרתי את זה קודם, אבל חשוב לי לחדד: הסיפור של הארכות וכמותן הוא לגמרי על השולחן, במסגרת עבודת הצוות שתהיה עכשיו ברשות המשנה הפלילי. אנחנו לא אומרים את זה רק כי הוועדה אמרה לנו, אלא אלה דברים שגם עלו לבד.
לפני כן
הרעיון בתיקון החקיקה, בין היתר, היה לייעל את הטיפול בתיקי מב"ד. גם יש הבדל: עדכון החקיקה לא יצר חסם, אמנם, מלהגיש כתב אישום, אבל הוא עשה איזה שינוי, מהנחיה שהיא יותר ניהולית באופייה – כשהאמירה הייתה: "לא עמדת בהנחיות, אז עכשיו פרקליט מחוז, או ראש יחידת תביעות, צריך להבין מה אפשר לעשות כדי שזה לא יקרה עוד פעם" – לבין האפשרות לפיה הגשת כתב אישום תהיה משימה קשה יותר. זהו שינוי, בכל זאת, בעולם העבודה של הפרקליטות ושל גופי התביעה האחרים.

הרעיון היה, כאמור, לייעל את הטיפול, ולאו דווקא להגיע למצב שגם התיקים החריגים האלה יגיעו לגורם הכי בכיר במערכת, שכידוע, מתעסק עם עוד דבר או שניים, ומטבע הדברים – כנראה שייקח יותר זמן לטפל בזה.

אנחנו מאפשרים איזה שהוא מדרג, שהוא מדרג מפוקח, במובן של עלייה בדרגים הבכירים, המשנה הפלילי שנכנס ופרקליט המדינה שנכנס. חשוב להגיד שזה לא כל כך נעים ונחמד לפנות ולבקש את הארכות האלה מהמשנה לפרקליט המדינה ומפרקליט המדינה. גם אז נשאלות שאלות קשות; גם אז שואלים מה קורה. יצרו פה איזה שהוא מדרג שכן נותן מרווח נשימה לתיקים שבקצה, ושגם אם הם בחריג – התיקים האלה יגיעו לשולחן של הגורם הבכיר ביותר, שמטבע הדברים – ייקח לו יותר זמן לטפל בזה, במקום שאנחנו נעשה טיפול מהיר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא רוצה שהוא יטפל. כאן, הכנסתם גורמים מטפלים תוך כדי. בסופו של תהליך, אם תחליטו להגיש כתב אישום, אחרי שתיק ישב אצלכם שנתיים וחצי - - -
עדי שגב
מה זה "ישב"? הארכות, או הארכות בדיעבד, צריכות להינתן בזמן אמת. חשוב לי להבהיר את זה. המסר, גם של ההנחיה וגם של איך שאנחנו עובדים בפרקליטות, זה שאני צריכה להיות במעקב, כל הזמן, על מה שיש לי על השולחן - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אז תעשו את המעקב הניהולי הזה. אף אחד לא מונע מכם לעשות איזה מנגנון ניהולי שאתם רוצים. ההנחיה הזו קיבלה תוקף של חקיקה ומנגנון דיווח, לא רק – למרות שזה מאוד חשוב לנו – כדי להתערב בניהול הפנימי של הפרקליטות, ובשגרת העבודה, אלא כדי שלכנסת יהיה מנגנון פיקוח על משך זמן תיקים. אותי, ככנסת, פחות מעניינים תירוצים, הסברים וסיבות, אלא כמה זמן תיקים יושבים בפרקליטות.

אף אחד לא מונע מכם לתת הנחיה ניהולית, שאומרת: פרקליט מחוז אחראי להגיש דיווח – למנכ"ל משרד המשפטים, לפרקליט שמעליו או לפרקליט המדינה – על כל תיק שנמצא יותר משנתיים אצלו בפרקליטות, ויפרט לגביו ברחל בתו הקטנה. השאלה היא: מתי זה מגיע ליועמ"ש, ומתי אני, בכנסת, מקבל על זה דיווח?
עדי שגב
גם אם לא מדובר בהרבה תיקים – התיקים האלה לא יכולים להגיע ישר, או אחרי תקופה מאוד קצרה, לגורם הכי בכיר במערכת. בסוף, בפועל – ואני אומרת את זה בצורה הכי פשוטה – הגורם הכי בכיר במערכת מתעסק עם הדברים הכי חשובים, ובהמון מהם. יכול להיות שזו לא תהיה הדרך הכי טובה ויעילה לטפל ולזרז את הטיפול בתיקים האלה. עד שלא יהיה לי אישור – אני לא אוכל להגיש את כתב האישום הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל זהו סוף הטיפול. אני אומר: תעשי Check Point בסוף הטיפול. את לא צריכה אותו בשוטף. בשוטף – תעשי את זה בהנחיות ניהוליות. גם אם אישר פרקליט, פרקליט מחוז, פרקליט מדינה או משנה לפרקליט, שלוש פעמים, לאורך כל הדרך, אם תיק ישב אצלכם יותר מאשר שנתיים וחצי – אני רוצה שהיועץ המשפטי לממשלה יידע וידווח לכנסת: "אני הגשתי X תיקים שישבו אצלי במערכת יותר משנתיים וחצי". אישרתם או לא אישרתם; התנהלתם, ניהולית, סבבה או לא סבבה.

אגב, אני הייתי כולל – לאור מספר התיקים הנמוך הזה – גם את כל התירוצים. זאת אומרת, תירוצים או סיבות אמיתיות, זה לא משנה. כלומר, גם עם השנתיים וחצי האלה, כולל הארכות. אם היית אומרת לי: "יש לי 2,000 תיקים", הייתי אומר לך: "את יודעת מה? 2,000 תיקים זה מוגזם". את אומרת שיש לך 398 תיקים בשנה, אז אני רוצה דיווח על כמה כתבי אישום הוגשו אחרי שתיק ישב בפרקליטות שנתיים וחצי.
עדי שגב
אני רק אזכיר שבתוך ההנחיה של היועצת, שזו הנחיה שעודכנה במרץ 2020 – יש בחוק את חובת הדיווח הדו שנתית לכנסת, אבל פעם בשנה – יש חובת דיווח על כל אישורי המשנה ואישורי הפ"מ. זה מופיע בסוף ההנחיה, כחלק מחובת הדיווח ליועצת, באופן דומה למה שאתה אומר.

אני גם רוצה להזכיר, בעניין הזה, שהעניין של מדרג האישורים עד ליועצת הוא לא דבר חדש, גם במובן הזה. אני עושה פה הקבלה שהיא אחרת, אבל בסעיף 9, בהתיישנות המהותית – גם שם, למעשה, יש מדרג – אגב, קצר בהרבה ובצדק, כי זו התיישנות מהותית – ואפשר לתת ארכה של הגורם בחקירה, של פרקליט מחוז – שיכול לתת גם לשנתיים – ורק אחרי כן מגיעים לסמכות של הגורם הבכיר.

כבר בדיונים אז – ואני עושה פה היקש – נאמר שאי אפשר שהתיקים האלה יגיעו ישר, או באופן מאוד מהיר, אל היועצת, וזה נאמר בקשר להתיישנות המהותית. אותו רעיון ושיקול דעת חל גם כאן.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אומר שוב: זהו לא אותו רעיון, ולא אותו שיקול דעת, כי התיישנות מהותית היא גם עניין, בסופו של דבר, של זכות דיונית של האדם. זה משפיע על זכויות באופן מאוד ישיר. אני אומר את דעתי. הם שוקלים את שינוי ההנחיה ואני שוקל את תיקון החקיקה, הכל בסדר. שכל אחד ישקול את מה שהוא שוקל. אני חושב, לאור מספרי התיקים בפרקליטות – תכף נגיע למשטרה ונגלה מה העניין – שמן הראוי שהדיווח ואישור היועמ"ש לממשלה יינתן בכל מקרה שבו תיק יושב יותר משנתיים וחצי, ושיינתן אישור היועץ המשפטי לממשלה גם במצב הקיים, אם לא נשנה את החקיקה, להעמדה לדין.

אגב, לפחות בינתיים אני רואה שבשנת 2021 הייתה דווקא עלייה משמעותית, ביחס לשנים הקודמות, במספר התיקים שקיימים מעל לשנתיים. ב-2020 הייתה ירידה, וחשבתי שזה בגלל שלא היה לכם זמן בקורונה; אני גם רואה שגם ב-2019 היו כ-200. סיימתם את 2022 עם כמעט פי 2 יותר תיקים פתוחים מעל שנתיים.
עדי שגב
באופן כללי, מספר התיקים שנפתחים בפרקליטות לא תמיד נמצאים במגמת עלייה; זה אחד ליד השני. אני מזכירה שהפרקליטות לא מטפלת רק בתיקי מב"ד; היא מטפלת גם בתיקי מעצר ובעוד הרבה דברים נוספים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא אמרתי כלום; אני רק אומר שהמגמה של החקיקה שהייתה ב-2018 הייתה להקטין את המספרים של התיקים שנמצאים יותר משנתיים. אני מקריא מתוך דו"ח הפרקליטות מ-2018: ב-2013 היו כ-1,201 תיקים שפתוחים מעל שנתיים בסוף דצמבר, ואז התחלתם לרדת, וזה היה מאוד יפה; ב-2014 היו כ-708; ובסוף דצמבר 2015 היו כ-116 תיקים. מאז, עם התירוצים והסיבות האמיתיות, ב-2016 זה עלה ל-139; ב-2017 זה עלה ל-141, שזה כמעט אותו המספר; ואז ב-2018 זה עלה ל-222. בסוף 2021 מצאנו את עצמנו עם 398.

זאת אומרת שבשנת 2018, כשמה שעמד אל מול חלק מעיניי המחוקקים היה שבארבע שנים – מספר התיקים שיושבים מעל שנתיים בפרקליטות הכפיל את עצמו, כמעט, והם חוקקו את החוק – מאז, המספר הכפיל את עצמו, עוד פעם.

שוב, זהו מספר Grosso modo, called brutto, אבל הוא ברוטו לכל אורך השנים. כלומר, שיטת המדידה היא אותו ברוטו. אז אני לא בטוח, מהבחינה הזו, שהחוק הצדיק את עצמו. אפשר לראות, אולי אז טענו – יכול להיות שטענו – שדווקא לאור ההנחיה שיצאה ב-2020 היה צמצום מאוד משמעותי - - -
עדי שגב
זו לא רק ההנחיה. הייתה גם עבודה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
וגם עבודה מאוד מקיפה, שהביאה לצמצום משמעותי, שיש לברך עליו, והיא עדיין קיימת – רק שהאפקט שלה נעלם.
עדי שגב
הוא לא נעלם.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא לא נעלם. רק עלייה של פי 4 במהלך שבע שנים.
עדי שגב
לא כל הנתונים נמצאים מול עיניי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אלה נתונים שלכם. שמענו על הפרקליטות הרבה. אני אומר: קחו לתשומת ליבכם, ואולי גם תוסיפו בדו"ח של 2022, כדי שכולם יראו שאותו גרף שכיכב בדו"חות הפרקליטות של עד 2018 – ישוב להופיע – הוא נעלם למשך ארבע שנים, כשהתחילה העלייה – כדי שכולנו נראה ונבין שכן יש עלייה דרסטית, של פי 2, במספרים.

זה נכון שהמספרים האבסולוטיים הם נמוכים, אבל יכול להיות שדווקא לאור המספרים הנמוכים – חשוב לדעת באילו סוגי עבירות מדובר; אפשר יהיה לבקש מכם קצת יותר פירוט – זה בסך הכל לבדוק 400 תיקים. אני יודע ש-400 זה המון, אבל אני לא יודע כמה יש ב-2022. יכול להיות שב-2022 נגלה שחזרתם למוטב, ברוך השם, ושאתם שוב ב-200 תיקים, ואז זה יותר טוב לדעת באילו סוגים של תיקים מדובר; האם מדובר, באמת, בעבירות עם נפגעי עבירה? אחת הסיבות להשאיר תיק פתוח היא כדי לא לפגוע בנפגעת העבירה; בכמה מהם יש נפגעי עבירה? בכמה מהם אין נפגעי עבירה? כמה מהם הם מקרים כמו של גל הירש, לצורך העניין, שבהם אין נפגע עבירה?

הדברים האלה הם מאוד משמעותיים, כי אם ה-200 האלה הם אנסים ורוצחים – זהו אירוע אחד; אבל אם ה-200 האלה הם עברייני מס - - -
עדי שגב
מראש, עבירות מס הן פחות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
שוב, אני לא אומר על ההשלכות של תיקים פתוחים בעבירות מס, או בעבירות של מרמה והפרת אמונים. יצא לי לגלות כל מיני אנשים שלא מגישים מועמדות לתפקידים בגלל שיש להם תיק פתוח, והדבר הזה פוגע להם בעבודה. את יודעת מיהו אחד האנשים האלה, שאפילו טען, בתצהיר, שבגלל שיש עליו תיק פתוח – הוא מרגיש שזוהי בעיה להגיש מועמדות לתפקיד? קראו לו אביחי מנדלבליט. הוא הצהיר על כך לבג"ץ ב-2015. הוא טען שמחזיקים עליו את התיק ולא סוגרים אותו, מכל מיני סיבות. הוא אחר כך גם הוקלט אומר את זה. אירוע אחד כזה הוא מטורף מבחינתי. 200 כאלה? 400 כאלה? זה פסיכי בעיניי.
עדי שגב
שוב, אני רוצה להגיד שהרבה מהתיקים מהזמן שלפני – יש בהם עצירות טיפול. חלקן יכולות להיות, בכלל, מום להסדר מותנה, או תזכיר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין. לאור המספרים הקיימים, ולאור החומרה שאנחנו רואים בדבר הזה, אני ממליץ בחום לשקול קו חד וברור – כמו שחשבתם שצריך להעלות את הקו של עוון – שלאחריו לא משנות הסיבות; לא משנה עילת העצירה; לא משנה כמה זה היה מוצדק ונכון. יהיה מישהו בדרגה הבכירה ביותר, שיגיד: התיק יושב אצלנו מעל שנתיים וחצי. כדי להגיש כתב אישום – אני צריך החלטה של יועץ, או של פרקליט מדינה". ויבדוק את התיק. הסיבות – לא משנות.

אני חושב שיש בזה היגיון, בייחוד לאור העובדה שכרגע, לפחות – עד שנראה את הדו"ח של 2022 – מגמת הירידה המבורכת, שהייתה עד שנת 2015-2016 – נעצרה. להיפך; אנחנו רואים מגמת גידול. המספרים צריכים ללמד אתכם משהו.
עדי שגב
אנחנו שומעים את כל הדברים. ישנו צוות שתכף יתחיל את עבודתו, והדברים יובאו בפניו.
היו"ר שמחה רוטמן
טוב. מתי יוגש הדו"ח של 2022? יש לכם צפי?
קריאה
אחרי החגים.
היו"ר שמחה רוטמן
אחרי החגים? כשכבר כמעט יהיה 2024? בסדר.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה לחדד: במסגרת חוק המידע הפלילי, ותקנות המידע הפלילי שמאושרות פה בוועדה, אנחנו הגבלנו את התקופה שבה אפשר להעביר מידע על מי שמתנהלת חקירה נגדו, או שהתיק שלו שוכב בפרקליטות ועדיין לא הוגש כתב אישום.
היו"ר שמחה רוטמן
כן, אבל המב"ד מתחיל עוד משלב החקירה.
נועה ברודסקי לוי
כן, משלב החקירה. מאז שנפתח התיק ועד שמועבר המידע.
היו"ר שמחה רוטמן
מהו פרק הזמן שם?
נועה ברודסקי לוי
דנו בזה, בוועדה, לפני מספר חודשים, בסוף הכנסת ה-24. גם שם היו הערות על כך שהיו רוצים לקצר את התקופות, אבל בכל מקרה, התקופות שנקבעו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
מהבחינה הזו, כמו שטלי אמרה – ישנה הסוגייה שבה אנחנו באים ואומרים שבן אדם חושש להרגיז מישהו, שמא התיק שלו יתעורר. האפקט המצנן; שעורך הדין לא שולח מכתב בקשה לסגירת התיק כדי לא להעיר את התיק. כל האירועים האלה הם פרק זמן לא בריא, וצריך לצמצם אותו למינימום. במדינה דמוקרטית – זהו פרק זמן מסוכן. אני לא אוהב אותו. אני מאוד מקווה שב-2022 התוצאה תהיה אחרת.

אני מבקש שתביאו את הנתון הזה, ספציפית, של 2022, לישיבה הבאה. לא צריך לחכות להשלמת כל הדו"ח כדי לדעת כמה תיקים היו, נכון ל-31 בדצמבר 2022. אני מבקש דו"ח מצב של כמות התיקים שהיו פתוחים מעל שנתיים בפרקליטות.
נועה ברודסקי לוי
רק היה לי חשוב להעביר את הנקודה שזה משהו שטופל כאן, בוועדה, ולכאורה – אפשר גם לקבוע תקופות שונות מהתקופות שניתנות להגשת כתב אישום; פרק זמן ארוך, כמובן. דנו בנושא הזה, והוועדה אישרה את זה לפני מספר חודשים.
היו"ר שמחה רוטמן
לדעתי הוא קצר יותר, בהגדרה, אחרת – אין בו צורך.
ליאורה סולטן-יעבץ
ליאורה סולטן-יעבץ, מדור חקירות. בכובעי הקודם הייתי היועצת המשפטית של מדור מידע פלילי, ואני ונועה עבדנו על החוק הזה. בהתאם להערות ששמענו מהוועדה, וגם מגורמים נוספים, על כך שתיק מב"ד עלול לסכל לאותו אדם את האפשרות להתקדם ולמצוא עבודה, הלכנו על שני פרמטרים מאוד חשובים, שמפחיתים את הלחץ ואת החשש: הדבר הראשון הוא שלא מקבלים יותר פלט של התדפיס; רק במקרים מאוד חריגים. הדבר השני, כמו שנועה אמרה, הוא שהתקנות עצמן גרמו להגבלה של המב"ד, אבל אם אין כתב אישום – הוא לא מוצג, אחרי תקופה מסוימת. רק גורמים ביטחוניים וחקירתיים יכולים לראות אותו.
היו"ר שמחה רוטמן
יש לי עוד שאלה בהקשר הזה. אם פרקליט מחליט לסגור את התיק, ואחרי כמה זמן מחליט לפתוח אותו מחדש. איך זה נספר?
עדי שגב
לפי ההנחיה, התקופה שהתיק היה סגור – לא נספרת. התקופה החדשה מצטרפת לתקופה הקודמת.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל כשאני אשאל אתכם, פלט, כמה תיקים קיימים יותר משנתיים – הוא ייספר לי או אלא? נניח שתיק נפתח ב-2016. ישבתם עליו שנה וחצי, מ-2016 עד 2018, והחלטתם לסגור את התיק.
חגי בנימין
הוא ייספר לפי מועד הפתיחה.
היו"ר שמחה רוטמן
מועד הפתיחה הראשון או השני?
חגי בנימין
הראשון. זהו נתון שאנחנו מציגים בדו"ח השנתי, מדי שנה.
היו"ר שמחה רוטמן
זאת אומרת, תיק שנסגר ונפתח – נמדד ממועד הפתיחה שלו?
חגי בנימין
כרגע, אני לא עונה על קשת רחבה של מקרים תאורטיים שאני לא מכיר, אבל הנתון אותו אנחנו מציגים מדי שנה, שאליו התייחס יושב הראש, הוא לפי מועד הפתיחה.
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי, אוקיי. תודה. משטרת ישראל – השאלה היא אותה שאלה שנשאלה גם בפרקליטות בפעם הקודמת: א', אתם שיניתם את ההנחיה גם כן. גם אצלכם – תקופות הבסיס גדלו בצורה די משמעותית. למרות שהפרקליטות אומרת שתקופות הבסיס שלה לא גדלו – אני לא קיבלתי את הטענה הזו. אני חושב שתקופות הבסיס של הפרקליטות גדלו, אבל אצלכם – זה אפילו גדל באופן יותר משמעותי, בייחוד בעבירות פשע, שם תקופות הבסיס הכפילו את עצמן.

אני שואל: אילו נתונים עמדו מול עיניכם כאשר החלטתם להגדיל, או להכפיל – תלוי בסוג העבירה ובסוג התפקיד – את משך זמן טיפול התביעה המשטרתית בתיק? ואם אני מבין נכון – לפחות במשתמע – מתוך אותם 137 תיקים – רובם שלכם. זאת אומרת, גם אחרי ההכפלה – היחס של העמדה לדין אחרי הרבה זמן הוא אצלכם, מאחר ואתם גורם התביעה הגדול.

יועץ משפטי, פרקליטות, יש לכם פילוח אחר שמראה של מי האחרים? זאת אומרת, אמרתם לי ש-14 מתוך ה-137 הם שלכם. שאר 120 הם של המשטרה? של רשות המיסים?
טלי גוטליב (הליכוד)
אדוני היו"ר, אנחנו לא יכולים לקבל דו"ח על תיקים ספציפיים, שאנחנו יודעים שהיו פתוחים חמש או שש שנים ונסגרו בסוף? על מה היה? עם פילוחים של זמנים – מתי החליטו ולמה החליטו? זה נראה לי הרבה יותר קונקרטי מאשר כל המספרים. תיקים קונקרטיים עם תוצאות קונקרטיות.
חגי בנימין
הרוב הם של רשות המיסים.
עדי שגב
מבחינת האישורים – אלה לא היו אישורי תביעה משטרתית. אני יכולה להגיד שרובם הם של רשות המיסים, אבל לא רק. היו גם של זמן חקירה, אבל זה נבע, בעיקר, מכך שלפי הנוהל של 2014 – קטין נחשב ממועד ביצוע העבירה, בהתאם לסעיף 14 לחוק הנוער, ואז המון תיקים הפכו להיות תיקים בחריגה.
היו"ר שמחה רוטמן
של קטינים?
עדי שגב
של קטינים.
היו"ר שמחה רוטמן
שהם מטופלים אצלכם?
עדי שגב
לא. אני מדברת על החקירה. לכן, אולי, אני לא צריכה לדבר בכלל, כי זו חקירה.
היו"ר שמחה רוטמן
אז זה כן של המשטרה.
עדי שגב
זה של המשטרה, ועל פי נוהל של 2014.
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי. אוקיי. אז עכשיו, אצלכם: למה הכפלתם את משך הזמנים? ואם לא הייתם מכפילים את משך הזמנים – כמה תיקים הייתם צריכים להביא לאישור יועמ"ש?
ליאורה סולטן-יעבץ
אדוני, על השאלה הזו אני לא יכולה לענות, כי אין לי את הנתונים שעמדו בבסיס ההחלטה לשנות את הנוהל משנת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אבל זה מה שביקשתי לישיבה היום.
ליאורה סולטן-יעבץ
אני ניסיתי לעשות איזו שהיא בדיקה היסטורית. קודם כל, מה שעדי אמרה לגבי הצורך בייעול תיקי המב"ד, גם מבחינת חקירה, עמד בבסיס העניין. האינטרס הוא אינטרס זהה לגמרי: שהחקירה לא תימשך מעל ומעבר. עם זאת, בצד של הסתכלות, כמובן, על החשוד עצמו – יש לנו את נפגעי העבירה ואת הקורבנות. אנחנו כן רוצים להביא תיקים עם ראיות טובות, ולשם כך אנחנו נדרשים, לעיתים, לתקופה ארוכה.

הדברים נאמרו בוועדות, בשנת 2018, בצורה מאוד ברורה. בגלל זה גם בתוך החוק עצמו – אנחנו הסברנו את הדברים, והחרגנו אותם בנוהל של שנת 2020, שאושר. יש החרגה של כל מיני סיטואציות מסוימות, שלא יילקחו בחשבון. אין לי נתונים, אבל יש לי את הרציונל שעמד בבסיס ההחלטה להרחיב את משך התקופות.

קודם כל, אנחנו מסתכלים על התיקים שהם בעבירות הפשע והפשע החמור. אלה הם התיקים המורכבים, שבהם יש הסתעפויות של חקירה. הרבה פעמים, אנחנו עובדים עם רשויות זרות, עם גורמי אכיפה זרים וחיקורי דין. כל אלה הם גורמים להימשכות חקירה, שלא יכולים להיות בשליטה של משטרת ישראל בלבד, או של גורם האכיפה פה. זהו דבר אחד שהוא מאוד חשוב. אז, כששמנו את הנתונים מול העיניים – ראינו ששם נמצא מרכז הכובד.

זה מעבר לראיות שקשורות בטכנולוגיה חדשה. עד 2014, או עד 2018, היו שינויים מאוד גדולים שגם הוסיפו, כמובן, לתקופות שאנחנו יכולים לחקור את התיקים הללו. אנחנו היינו זקוקים ליותר זמן. אז – היינו יכולים לבקש. בכל פעם – היינו ממשיכים ומאריכים. הסתכלנו על סעד הזמנים ואמרנו, פחות או יותר: זה מה שאנחנו יכולים להקציב לתיק שהוא מסוג עוון. אנחנו זקוקים לתקופה שתהיה כפולה מהתקופה הקודמת; עבירות מסוג פשע יהיו בחקירה ממה שהיה אז. אם אז זה היה שלוש שנים – היום אנחנו מבקשים ארבע שנים עד שבע שנים, לא כולל. לאחר מכן, משבע שנים ומעלה – ביקשנו ארבע שנים.

עובדתית, כאשר אנחנו נניח את הנתונים בפני הוועדה בספטמבר 2023 – אני משערת שאנחנו נראה הרבה יותר טוב אם אנחנו הסתייענו בהחרגות הללו מעבר לתקופת הבסיס. זה מה שאדוני גם רוצה להבין ולראות.
היו"ר שמחה רוטמן
התקופות הללו הן של תיקים שהם באחריות תביעה משטרתית. זה לא פרק הזמן שבו יש הודעה לאדם על מב"ד, כי לבן אדם יש מב"ד כבר משלב החקירה.
ליאורה סולטן-יעבץ
ברגע שהופכים אותו לחשוד. ברגע שמטביעים, מצלמים אותו ושולחים טופס 3004 – הוא הופך להיות חשוד, ואז נוצר מב"ד.
היו"ר שמחה רוטמן
ואז – כמה זמן מתנהלת החקירה? אין מגבלה? יש מגבלה?
ליאורה סולטן-יעבץ
בוודאי שיש מגבלה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה בהנחיה הזו?
ליאורה סולטן-יעבץ
בוודאי.
היו"ר שמחה רוטמן
עכשיו, בן אדם מתחיל חקירה. כמה זמן ייקח עד שהוא יימצא בסוף התהליך אצלכם? מה שנקרא: "לשבט או לחסד" – להגשת כתב אישום או לסגירת התיק?
ליאורה סולטן-יעבץ
קודם כל, זה לא עובד כך, אדוני. אם זה היה מתנהל כמו שאדוני צייר עכשיו – זה היה נהדר, אבל יש בזה כל כך הרבה הסתעפויות. אני מתחילה עם חשוד אחרי שקורבן עבירה מתלונן על פגיעה. החשוד מתאר אירוע אחר לגמרי; יש לו טענות אחרות לגמרי, שצריך לבחון אותן.
היו"ר שמחה רוטמן
בחנתם ובדקתם. יש לכם מגבלת זמן?
ליאורה סולטן-יעבץ
יש לנו.
היו"ר שמחה רוטמן
מהי מגבלת הזמן?
ליאורה סולטן-יעבץ
תלוי איזו עבירה.
היו"ר שמחה רוטמן
בואו נדבר על פשע.
ליאורה סולטן-יעבץ
הולכים לפי העבירה החמורה ביותר בתיק, קודם כל.
היו"ר שמחה רוטמן
אוקיי. העבירה הכי חמורה. בא בן אדם שהגישו עליו תלונה על אונס.
ליאורה סולטן-יעבץ
אלה המקרים.
היו"ר שמחה רוטמן
אלה המקרים שאצלכם. הרבה פשעים אחרים – לא נמצאים אצלכם מלכתחילה. אונס נמצא בסמכותכם?
ליאורה סולטן-יעבץ
מה זאת אומרת? אנחנו חוקרים הכל.
היו"ר שמחה רוטמן
לכן אני מבקש לדעת על פשע שמתחיל ונגמר אצלכם, עד להגשת כתב האישום.
ליאורה סולטן-יעבץ
אדוני, אני חושבת שאני אשים את זה בקונטקסט אחר.
היו"ר שמחה רוטמן
כי אונס הולך לפרקליטות אחר כך. נכון?
ליאורה סולטן-יעבץ
אבל אנחנו בנוהל אחר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין שאנחנו בנוהל אחר, ובכל זאת, אני רוצה תשובה לשאלה שלי. אילו עבירות פשע הן בסמכותכם?
ליאורה סולטן-יעבץ
הכל.
היו"ר שמחה רוטמן
לא לחקירה; להגשת כתב אישום.
ליאורה סולטן-יעבץ
כשאנחנו מסיימים לחקור – אנחנו מעבירים לתביעה או לפרקליטות.
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי. אני שואל: אילו עבירות פשע הן בסמכות תביעה משטרתית?
ליאורה סולטן-יעבץ
זה לפי 60א, לפי החסד"פ.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
ערן שמיר
ערן שמיר, חטיבת התביעות. יש חלוקה בחסד"פ - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. אפשר לתת דוגמה לעבירה?
ערן שמיר
עבירת אלימות במשפחה.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. אני בכוונה רוצה שנדבר על העבירה הזו, ולא על עבירה שבסופו של דבר עוברת לפרקליטות. עבירת אלימות במשפחה חמורה נמצאת, מההתחלה ועד הסוף, בידיים של המשפחה?
ליאורה סולטן-יעבץ
חמורה – לא. 382ב(1) נמצאת אצלנו.
היו"ר שמחה רוטמן
382ב(1). לא חמורה.
ליאורה סולטן-יעבץ
אחרי 14 שנים – זה עובר לפרקליטות.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר. פחות מ-14 שנים. העבירה הזו – הוגשה לעניינה תלונה. מהרגע שבו הוגשה התלונה, ועד הרגע שבו מתקבלת החלטה האם להעביר אותה לתביעות – מהו פרק הזמן? האם יש עליכם מגבלה בשלב הזה?
ערן שמיר
אדוני, כאשר התיק מגיע מהחקירות לתביעה – על פי שיטת הניהול שלנו, בתוך התביעות, אנחנו נדרשים לטפל בתיקי אלמ"ב תוך 30 יום.
גלעד קריב (העבודה)
אתה שואל על שלב החקירה?
היו"ר שמחה רוטמן
כן.
ליאורה סולטן-יעבץ
חקירה זו אני; לא הוא.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור, אבל שניכם ממשטרת ישראל. אתם יודעים מה? אני לא רוצה אלמ"ב. עכשיו הבנתי למה אמרתם אלמ"ב. עבירה שאיננה אלמ"ב – שאין לכם חובת - - -
ליאורה סולטן-יעבץ
התפרצות לבית. עד שבע שנים.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר. פרצו אליי הביתה, הגשתי תלונה ואמרתי שמי שפרץ אליי הביתה הוא גלעד קריב. הוא החשוד עכשיו, לצורך העניין. כמה זמן אתם יכולים לחקור את העניין של האם הוא העליל עליי, או שאני העללתי עליו?
גלעד קריב (העבודה)
השאלה היותר מדויקת, אם אני מבין את אדוני היושב ראש, היא אם מהרגע שזיהיתם חשוד – עיכבתם אותו לחקירה? כי יכול להיות שאחרי ארבע שנים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. על זה אני מדבר.
גלעד קריב (העבודה)
שואל היושב ראש: האם כמו שיש הנחיות של פרקליט המדינה - - -
ליאורה סולטן-יעבץ
בוודאי, יש לנו.
גלעד קריב (העבודה)
מרגע החקירה הראשונה של החשוד ועד סיום - - -
היו"ר שמחה רוטמן
עד ההחלטה האם מעבירים אותו לתביעות או שסוגרים את התיק - - -
ליאורה סולטן-יעבץ
על פניו, על פי הנוהל, זה כתוב: עד שלוש שנים זה הבסיס, אבל זה לא קורה, אדוני, ואני מתחייבת על זה. זה לא כך בפועל; זה הרבה פחות.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור, אני הבנתי. אני שואל: האם מבחינתכם, שלוש השנים הן לחקירה ולתביעה, רק לחקירה, או שאין את החלוקה הזו?
ליאורה סולטן-יעבץ
לחקירה.
היו"ר שמחה רוטמן
שלוש שנים לחקירה, ואז אתם מעבירים את זה לתביעות?
ליאורה סולטן-יעבץ
כן.
היו"ר שמחה רוטמן
יפה. בתביעות – יושבים וחושבים? או שפועלים באוטומט?
ליאורה סולטן-יעבץ
לא, אדוני. יושבים, חושבים, קוראים, יש השלמות חקירה, יש בקשות. בוודאי, ברור. או שמגישים כתב אישום – או שסוגרים.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין. אנחנו מבינים אחד את השני.
ליאורה סולטן-יעבץ
לגמרי.
היו"ר שמחה רוטמן
זאת אומרת, יכול להיות מצב, מבחינת ההנחיה, שבמשך שלוש שנים – הבן אדם נמצא בסטטוס חשוד על התפרצות.
ליאורה סולטן-יעבץ
כן.
היו"ר שמחה רוטמן
אחרי שבע שנים – הגעתם למסקנה שאתם, בחקירות, מעבירים אותו לתביעה המשטרתית. התביעה המשטרתית מסתכלת על התיק, קוראת, לומדת ומגיעה למסקנה שצריך, או לא צריך, השלמות חקירה; שאפשר לסגור את זה בהסדר מותנה או לנהל משא ומתן; אותו הדבר כמו שיש להם – כל פרק הזמן הזה. מאחר ומדובר בעבירת פשע – להם יש ארבע שנים.
ליאורה סולטן-יעבץ
אז אין הסדר מותנה.
קריאה
עוד ארבע שנים כדי להעמיד לדין?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מנסה להבין מה כתוב בהנחיה ולא מצליח.
גלעד קריב (העבודה)
העניין של שלוש השנים של זמן החקירה מרגע ההצבעה על החשוד, ויידוע החשוד על כך שהוא חשוד, הוא לכל עבירה? או רק לפשע?
היו"ר שמחה רוטמן
שלוש שנים זה לפשע.
ליאורה סולטן-יעבץ
פשע זה עד שבע שנים.
היו"ר שמחה רוטמן
לכן לקחתי את הדוגמה של ההתפרצות. ניקח את הזמן המקסימום: אחרי שלוש שנים – העברתם את זה לתביעה. כמה זמן מותר לתביעה לשבת על התיק, לשבט או לחסד, לפי ההנחיות שלכם?
ערן שמיר
לפי הנחיית היועמ"ש – 18 חודשים.
היו"ר שמחה רוטמן
למה? זהו פשע.
ערן שמיר
בעבירות מסוג עוון, או בעבירות מסוג פשע שדינן עד עשר שנים – יש לפעול לסיום הטיפול בתיק בתום 18 חודשים.
היו"ר שמחה רוטמן
18 חודשים. זה חל עליכם. זאת אומרת, שלוש שנים חקירה, פלוס שנה וחצי העמדה לדין - -
ליאורה סולטן-יעבץ
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
- - פלוס שישה חודשים ללא צורך באישור - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
זה כזה תיאורטי, כי תיק התפרצות – או שיש לו - - - – או שאין לו, ואם פתאום נפתח ט"א אחרי ארבע שנים – אפשר לפתוח את התיק מחדש. די, חבר'ה, באמת.
היו"ר שמחה רוטמן
ועכשיו נשאלת השאלה: כמה תיקי חקירה ותיקי תביעה יושבים אצלכם מעל שנתיים? אז קודם כל, נציג התביעה יגיד לי כמה תיקי תביעה יושבים אצלו מעל שנתיים, ואז נחזור גם לחקירה.
ערן שמיר
אין לי את הנתון הנקודתי הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
כלומר, לך אין את מה שהפרקליטות מגישה?
ערן שמיר
אין לי את הנתון של מספר התיקים שיושבים אצלנו בתביעה, ואני גם לא יכול לפלח את זה לפי מספר החודשים, או השנים, שהם יושבים אצלי.
היו"ר שמחה רוטמן
אז לפי מה אתה מפלח אותם?
ערן שמיר
שיטת העבודה אצלנו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
שיטת העבודה היא סבבה. כמה זמן תיק יושב אצלכם בתביעות? איך אתם מגישים בלי דיווח?
ערן שמיר
כשתיק מגיע מהחקירות ונקלט בתביעה – מיד מחלקים אותו לתובעים, לצורך מעבר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין.
ערן שמיר
התובע מפוקח על ידי הממונה עליו, ונדרש לתת דיווח על מה הוא עשה ועל איך הוא טיפל בתיק, מדי חודש. האם הוא הגיש כתב אישום - - -
היו"ר שמחה רוטמן
הוא עשה הכל סבבה. בסופו של דבר, תיק ישב אצלו שנתיים. אתם יודעים להגיד לי בכמה תיקים כאלה זה קורה? בכמה תיקים אתם מטפלים בשנה?
ערן שמיר
מגישים כ-40,000 תיקים בשנה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא כמה תיקים אתם מגישים; בכמה תיקים אתם מטפלים.
ערן שמיר
זו צריכה להיות כמות הרבה יותר גדולה. אין לי את הנתון המדויק.
גלעד קריב (העבודה)
ערן, חברים, אתם יודעים שאני ממעט לבוא בתלונות, כי אני גם יודע, בסופו של דבר, את העומס, המעמסה ואת חוסר התקנים. כבר דיברנו בדיון הקודם, את המחסור בתובעים משטרתיים. הכל ידוע. חובת הדיווח לוועדה מכוונת לתת לכנסת כלי לראות שאין מצב שאנשים נכנסים למערכת, והמשטרה, ואז התביעה – בין אם המשטרתית או הפרקליטות – אומרים: "אין לנו עדיין ראיות, אבל נשאיר את התיק פתוח".

אנחנו לא יכולים לעשות את עבודתנו בלי נתונים - - -
עדי שגב
בספטמבר.
גלעד קריב (העבודה)
אבל אין לנו נתונים.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא קשור.
קריאה
זה גם לא מופיע בחובת הדיווח.
גלעד קריב (העבודה)
אז מה; יש לוועדה יש זכות לבקש נתונים. אנחנו לא מצליחים לקבל נתונים.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא מדויק, בגלל שגם בדו"ח מופיע שבסך הכל, רשויות התביעה הגישו 96,271 בשנתיים.
רועי הראל
חובת הדיווח היא על כל התיקים שהחקירה שלהם הסתיימה במועד, לפי החוק, או על תיקים שבהם נדרש אישור יועמ"ש להגשת כתב אישום. הדלתא שאדוני מבקש – אנחנו לומדים אותה עכשיו.
היו"ר שמחה רוטמן
כתוב פה, בדו"ח, שהוגשו 96,271 כתבי אישום בסך הכל, ומתוכם 138 לא במועד.
רועי הראל
שהם 99%.
גלעד קריב (העבודה)
אבל המועד מדבר רק על החלק של התביעה, בלי החקירה.
היו"ר שמחה רוטמן
שניה. בסך הכל, הוגשו בתקופת הדיווח של שנתיים כ-96,271 תיקים. מתוכם – ב-137 תיקים הייתה חריגה שדרשה אישור יועמ"ש. זה מה שכתוב בדו"ח. אני מניח, אולי בטעות, שהפרקליטות יודעת להגיד לי כמה מתוך ה-96,271 האלה הם שלה. אני מניח, אולי בטעות, שגם משטרת ישראל יודעת להגיד לי כמה מתוך ה-96,271 האלה הם שלה. אני מניח, אולי בטעות, שגם הפרקליטות וגם משטרת ישראל יודעים להגיד לי ש-96,271 כתבי האישום הם מתוך 180,000, או 200,000 התיקים שטופלו בשנה הזו בסך הכל.

איך אני יודע שהפרקליטות יודעת לעשות את זה? כי יש לי את הדו"ח השנתי של הפרקליטות. אני יודע בכמה תיקים הפרקליטות מטפלת בשנה, בסך הכל. היא גם יודעת להגיד לי בכמה היא מסיימת טיפול בתוך חודש או בתוך פרק זמן אחר. יש לה את הסטטיסטיקות גם לזה; זה מפולח עם גרף מאוד יפה. אני שואל את עצמי, ואתכם: האם אתם יודעים להגיד לי כמה תיקים, בסך הכל, טופלו על ידכם בתקופת הדיווח של שנתיים? כלומר, ה-96,000 שהוגשו במועד – כמה זה בסך הכל? ואז אני גם אדע שמתוך התיקים שמועברים אליכם, לתביעה המשטרתית, אתם סוגרים 10%, 50% או 85% מהתיקים – אני לא יודע כמה תיקים אתם סוגרים. ואז, ממילא, אני יודע מהו הכלל הגדול.
אז אני שואל את עצמי
אם אתם סוגרים 85% מהתיקים – זאת אומרת, אם אתם הגשתם בשנה מסוימת 10,000 או 15,000 תיקים – זה אומר שבסך הכל, החקירות העבירו לכם 100,000 תיקים. זאת אומרת שאתם סגרתם - - -
ליאורה סולטן-יעבץ
חלק עוד נסגרו בשלב החקירה.
היו"ר שמחה רוטמן
מה שנסגר בחקירה – נסגר בחקירה. אתה התביעה? יודע להגיד לי כמה תיקים אתה סוגר? תיקים שנסגרים על ידי קצין חקירות. יש תיקים שלא בסמכותכם לסגור אותם, ואז אתם מעבירים אותם אליהם, או אל הפרקליטות. כשהחקירה מעבירה אליכם תיקים לסגירה, מתוך הדלתא שלהם, לא בכל המקרים – אני מניח – אתם חושבים שאפשר להגיש כתב אישום. האם אתם יודעים להגיד, בתביעות, מהו המספר, מהו המונה ומהו המכנה של התיקים?

ואז, ממילא, אם אני יודע שבשנה מסוימת אתם הגשתם כתבי אישום ב-10,000 תיקים וסגרתם 50,000 תיקים, נשאלת השאלה: כמה מתוך ה-50,000 שסגרתם ישבו אצלכם יותר משנה או שנתיים? כמה מהם נסגרו, או שהוגשו בהם כתבי אישום, בחריגות מהזמנים? האם יש דרך לייצר את הנתונים האלה, או שמה שאני מבקש הוא מופרך?
ערן שמיר
אני לא יודע, אדוני. אני צריך לבדוק את זה. אני לא הגורם שבודק את הנתונים; אני מקבל אותם מפונקציה אחרת בתביעות.
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי. טוב, אז לישיבה הבאה, אני מבקש לדעת – ואל תחכו לישיבה הבאה, אלא תשלחו את זה קודם, אם אפשר. אני חושב שזה מידע שאמור להיות פשוט – כמה תיקים הוגשו בשנות הדיווח? אתם יכולים, על הדרך, כבר להגיד גם על 2021 ו-2022.
קריאה
מה זאת אומרת: "כמה תיקים הוגשו"?
היו"ר שמחה רוטמן
כמה כתבי אישום הוגשו על ידי התביעה המשטרתית? כמה תיקים נסגרו על ידי התביעה המשטרתית? המספר של X + Y אמור לתת את מספר התיקים שטופלו בתביעה משטרתית בשנים הרלוונטיות.

בנוסף, ככל שיש מנגנון לבירור המידע הזה, וככל שאין – להסביר לי למה אין מנגנון שמברר את המידע הזה – כמה תיקים, נכון ל-31 בדצמבר 2020, ל-31 בדצמבר 2021 ול-31 בדצמבר 2022, יושבים וממתינים יותר משנתיים? כמו שהפרקליטות אמרה לי שבפעם האחרונה שהוגש דיווח – זה היה 398 - - -
קריאה
הדיווח שהפרקליטות מגישה לא כולל גם תביעה משטרתית?
היו"ר שמחה רוטמן
לא. הדיווח הזה, של 57, כולל את כולם במספר המשוקלל, אבל הוא לא כותב בו כמה תיקים קיימים יותר משנתיים. יש דיווח שנתי, שהפרקליטות מגישה בדו"ח השנתי שלה, שבו היא אומרת כמה תיקים קיימים אצלה יותר משנתיים. אני רוצה לדעת, גם לגבי התביעה המשטרתית, כמה תיקים יושבים במערכת יותר משנתיים. אני מניח שבגלל שהפרקליטות מתעסקת בתיקים יותר חמורים – יותר משנתיים אצל הפרקליטות לא בהכרח אומר שהייתה הפרה של ההנחיה. יותר משנתיים בתביעה המשטרתית – בחלק גדול מהמקרים זה אומר שהייתה הפרה של ההנחיה.
גלעד קריב (העבודה)
רק צריך לזכור שזהו עניין של שיעור, ולא עניין נומינלי, כי כמות התיקים במשטרה היא פי 9 מאשר בפרקליטות.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. אנחנו נדע את המספרים כשנדע את המספרים.
רועי הראל
אז כל הבקשה, בעצם, מתייחסת לנתונים של חטיבת התביעה?
גלעד קריב (העבודה)
כן. זהו הדיווח על פי החוק.
היו"ר שמחה רוטמן
זהו לא בדיוק דיווח על פי החוק, אבל צריך לחדד.
רועי הראל
- - - זה לא הסך הכל, כי אתה רוצה גם את אלה שלא הוגשו ושלא נסגרו; שממתינים בתביעות.
היו"ר שמחה רוטמן
ומלאי תיקים. כמה תיקים יושבים יותר משנתיים? אני לא מבקש את מלאי התיקים השוטף; זה נחמד, אבל זה לא עוזר לי הרבה. מלאי תיקים שיושבים יותר משנתיים – את זה אני מבקש לישיבה הבאה, כדי לנסות להבין.

אני מעדכן את גלעד, שלא היה בחלק הזה של הדיון: אחת הטענות שאני טענתי, כלפי הפרקליטות, היו שהגרף, שהראה צניחה משמעותית במספר התיקים שפתוחים יותר משנתיים, בשנים 2014-2015 – מ-1,700 תיקים ל-100 ומשהו תיקים – עולה מאז בעקביות. היום, אנחנו נמצאים על מספר תיקים גדול פי 4 ממה שהיה ב-2017.
עדי שגב
צריך לשאול כמה תיקים נפתחו ב-2014 לעומת כמה תיקים נפתחו בשנים האחרונות.
גלעד קריב (העבודה)
אז תביאו.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מניח שיש לכם מנגנוני ויסות עומסים שונים; שאתם מעבירים תיקים לתביעה המשטרתית במהלך התקופה; ששיניתם - - -
עדי שגב
לא בגלל עומסים. זאת אומרת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אתם מעבירים תיקים לתביעה המשטרתית מהרבה סיבות.
גלעד קריב (העבודה)
מהיכרותך, הסיפור הוא באמת בהלימה לעלייה במספר הנומינלי של התיקים המורכבים - - -
עדי שגב
לאור העובדה שאין לי נתונים של 2014 ו-2015 - - -
גלעד קריב (העבודה)
אז תביאו, חברים.
עדי שגב
בכל הכבוד, 2014 ו-2015 היו ממש מזמן.
היו"ר שמחה רוטמן
סליחה, זה בדו"ח השנתי.
עדי שגב
בסדר, אבל כן הצגנו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
את רוצה שאני אבדוק תוך כדי דיון? אני אבדוק לך. את יכולה להיכנס עכשיו מהטלפון ולהסתכל בדו"ח השנתי של 2018. הצגתם גרף של כמה שנים טובות אחורה. מתוכו, את יכולה למצוא ולהגיד את התשובה. התשובה היא: ברוך השם, כנראה שב-2014 וב-2015 עשיתם עבודה טובה בצמצום. אני לא מניח שמספר התיקים בפרקליטות ירד מ-1,700 ל-100 בתקופה של שנתיים. היה מבצע ניקוי שולחן, ומאז – הצטבר.
עדי שגב
שוב, אני קצת חוזרת אחורה, אבל צריך לזכור גם את מורכבות התיקים, הדיגיטליות וכל הדברים האלה. אני לא נכנסת לזה עכשיו.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור.
גלעד קריב (העבודה)
תכף ארצה להבין ממך את העמדה שלך לגבי הסיפור המשטרתי, אבל שתי שאלות: א', אני מניח שאנחנו גם נמצאים בעידן שיש בו עבירות חדשות; עבירות יותר מסובכות. אנחנו בעולם פשע שהולך ונהיה יותר ויותר מתוחכם. האם בתקופה הזו הייתה סטגנציה במספר הפרקליטים המטפלים? הייתה ירידה? הייתה עלייה?
היו"ר שמחה רוטמן
גם זה נמצא בדו"חות.
גלעד קריב (העבודה)
זה מידע שהוא מאוד חשוב כדי להבין את הסיבות, אם באמת יש. השאלה הנוספת, אדוני: אני מבין שיש פה נהלים. היום, יש גוף בתוך הפרקליטות שתפקידו הוא לעקוב אחרי הסוגייה הזו?
עדי שגב
הסוגייה של תיקי מב"ד, ללא קשר להנחיה עצמה, מפוקחת גם ברמת תכניות העבודה; גם ברמת פגישות שנתיות, שבהן המשנה הפלילי עובר בכל מחלקה ומחוז ובודק את כל התיקים שפתוחים מעל שנתיים; גם ברמת דו"חות שמוציאים באופן חודשי, כדי לעשות מעקב אחרי תיקי מב"ד; גם ברמת ישיבות צוות - - -
גלעד קריב (העבודה)
אם הדבר מעוגן בנוהל עבודה – האם אנחנו יכולים לקבל נוהל עבודה, או פשוט סקירה של נהלי העבודה בתוך הפרקליטות, שמוודאים את הטיפול המיוחד בצמצום המספר הזה של התיקים? צריכה להיות איזו שהיא תפיסת עבודה.
עדי שגב
אין נוהל; יש תפיסת עבודה.
גלעד קריב (העבודה)
אני אשמח לקבל, אדוני היושב ראש. אני רוצה לשאול אותך, כי יכול להיות שאני מתבלבל: כל מה שאנחנו מדברים עליו ברמת הדו"ח לא כולל את הפרק שאתה דיברת עליו, שהוא פרק החקירה, מהרגע שבו החשוד מגיע ועד להעברת ההמלצה.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
גלעד קריב (העבודה)
לגבי העניין הזה – אין חובת דיווח חקוקה.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון לעכשיו.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבין שאחת מהבעיות היא שלפעמים – כדי לא לסגור את התיק ואז להצטרך לפתוח אותו מחדש - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אין להם בעיה לסגור ולפתוח מחדש.
ליאורה סולטן-יעבץ
אם יש ראיות חדשות. כמו שטלי נתנה דוגמה שהיא ממש נכונה: אנחנו מוצאים פתאום - - -
היו"ר שמחה רוטמן
הם אמרו שהם סוגרים 85% מהתיקים בשלב החקירה. אנחנו כן יכולים לבקש, אבל יכול להיות ששווה לנהל דיון נפרד על משך זמן החקירה. עם זאת, זהו נושא שיושב, יותר, בוועדה אחרת. הפיקוח על המשטרה, להבנתי, הוא לא בתוך הדיון - - -
גלעד קריב (העבודה)
בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא אומר שאנחנו לא יכולים לעסוק בזה בדרך אגב, אבל בסופו של דבר, פיקוח על משך זמן החקירה, שמסתיימת בשלב הגשת כתבי אישום, הוא יותר של ביטחון לאומי.
גלעד קריב (העבודה)
זה לא משנה כרגע. מהניסיון שלך, כמי שעסק בנושאים האלה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא בדיווח. זה בדיווח?
קריאה
זה גם בדיווח.
היו"ר שמחה רוטמן
למה? מתכוון למשך הליכי חקירה והעמדה לדין. נכון שזה בדיווח, אבל בדיווח שאתם הגשתם – אתם דיווחתם רק על מקרים שבהם הוגש כתב אישום. לכן, אם הם חרגו ממשך זמן החקירה, אבל בסופו של דבר הבן אדם הועמד לדין במועדים, או שהתיק נסגר בלי העמדה לדין – אני לא קיבלתי על זה דיווח.
גלעד קריב (העבודה)
מה שמטריד אותנו – ואתה באמת בקיא זה גם מהפראקסיס - - -
היו"ר שמחה רוטמן
פחות הייתי פליליסט, אבל כן.
גלעד קריב (העבודה)
השאלה היא: בצד התחושה שצריך להתאמץ כדי להבטיח זמן טיפול – האם יש תופעה שבה נפתח תיק, ואדם שיודע שהוא חשוד במעשה פלילי ישב למול חוקר משטרה, ועכשיו יש גרירת רגליים, העניין נמרח ולא אומרים לו במהירות שנסגר התיק? האם המשטרה – לפעמים מסיבות טובות – דוגרת על התיקים?

הסיטואציה הזו, שבה אדם יודע שהוא חשוד, היא לא יותר קלה מהסיטואציה שבה אדם יודע שהפרקליטות שוקלת העמדה לדין. האם יש לנו כלי מעקב שאתם פיתחתם כדי לוודא, כמו שאנחנו עושים היום - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חד וחלק. זוהי בהחלט השאלה.
גלעד קריב (העבודה)
זוהי השאלה – שיש, באמת, מודעות במשטרה. חקרנו אותך תחת אזהרה, אבל עבר זמן סביר ואנחנו סוגרים. האם יש מודעות לצורך לקצר גם את הזמן הזה למינימום הסביר מבחינת עבודת המשטרה, ואיך עוקבים אחרי זה? יכול להיות שאין בעיה, אז בואו תראו לנו שאין בעיה. אם יש בעיה – בואו נדבר על איך אנחנו מתמודדים איתה.
היו"ר שמחה רוטמן
חלק מה-Data שרלוונטי לסיפור הזה אמור להיות דיווח על משך חקירה שלא תאם את התקופות. זאת אומרת, אתם הייתם צריכים לבוא ולהגיד, בדיווח 57 לפי א' לדיווח הזה, שבתקופת הדיווח עמדתם בהנחיות - - -
רועי הראל
זוהי הדלתא שחסרה, והערנו עליה. לפי חובת הדיווח, יש על התיקים שחקירתם, או העבודה עליהם, הסתיימו בזמן, או על כאלה שבהם נדרש אישור יועץ להגשה לאחר הזמן.
היו"ר שמחה רוטמן
אתם צריכים לדווח על שיעור המקרים שבהם משך הליכי החקירה – עזוב שנייה את ההעמדה לדין – תואם את התקופות. זאת אומרת, אתה היית צריך לבוא ולהגיד לי, בדיווח הזה: "בתקופת הדיווח הזה נפתחו X תיקי חקירה, ובכולם – עמדנו בזמנים. סיימנו את החקירה בתיקי פשע בתוך שלוש שנים" – אם זה המצב - - -
רועי הראל
זה לא מה שכתוב, אדוני.
היו"ר שמחה רוטמן
למה? שבהם תואם את התקופות.
רועי הראל
זאת אומרת, אם, לדוגמה, היו 100,000 תיקים, וב-80,000 מהם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
עמדת בזמנים.
רועי הראל
הייתי צריך להגיד לך: 80,000? לא הייתי צריך להגיד לך את הדלתא?
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. ואז אני אדע לבד. אבל גם לא אמרתם לי את ה-80,000.
רועי הראל
למה? אמרנו. 96,271 - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אלה מקרים שבהם הוגש כתב אישום.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת רוטמן שואל על המקרים שנסגרו.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אגיד את זה נורא ברור: אלה מקרים שבהם הוגש כתב אישום. אומרת לי ליאורה: אנחנו סוגרים אצלנו 85% מתיקי החקירה. הם לא עוברים לא לערן ולא לעדי. הם לא יוצאים מאיתנו.
ליאורה סולטן-יעבץ
אני לא בטוחה שאלה לא תיקים שעוברים את ערן וחוזרים.
היו"ר שמחה רוטמן
יכול להיות, אבל 85% מהתיקים נסגרים בחקירה אצל ליאורה. יכול להיות שהם הלכו וחזרו, אבל נסגרו אצלה.
ליאורה סולטן-יעבץ
יכול להיות - - - אז האינסטנציה שתסגור תביעות, אבל עדיין נסגר.
היו"ר שמחה רוטמן
איזה אחוז של התיקים נסגר במשטרה, בסופו של דבר?
ליאורה סולטן-יעבץ
85%.
היו"ר שמחה רוטמן
ה-85% האלה, כל אחד מהם – נניח שמדובר ב-85,000 תיקים מתוך דלתא של 100,000. לכל אחד מהם יש ערך בינארי: או שהוא עמד בתקופות – או שהוא לא עמד בתקופות. אלה שהחלטתם להעביר הלאה – גם לכל אחד מהם יש ערך בינארי. יכול להיות שתיק לא עמד בתקופת החקירה אבל כן עמד בתקופת ההעמדה לדין. יכול להיות שתיק עמד בתקופת החקירה ולא עמד בתקופת ההעמדה לדין.

להבנתי את סעיף 57א, אמור לשמוע מכם: "אנחנו, ב-85,000 תיקים, עמדנו בתקופות החקירה הקבועות בדין". או שאם לא עמדתם בחלק – אתם אמורים להגיד לי: "ב-80,000 תיקים עמדנו בתנאי התקופה הקבועה בדין", ואני אדע לבד – כי אתם תגידו לי מהו המספר הכולל – שלא עמדתם ב-5,000.

אני אמור לדעת מכם שאתם בסדר ב-85,000 המקרים שבהם סגרתם את התיק. בתיקים שבהם הוגש כתב אישום – זה אירוע אחר. כמו אצל הפרקליטות – כך גם אצלכם. אתם סוגרים 85%, והם סוגרים 60% או 40%. זה לא משנה.
רועי הראל
אדוני, בוא נעזוב לרגע את החובה שקבועה בחוק. אני חושב שאנחנו קצת חלוקים על הפרשנות. אדוני יגיד: מה אתה רוצה לדעת?
היו"ר שמחה רוטמן
אני רוצה לדעת שבכל התיקים שאצלכם – אתם עומדים במשך זמן החקירה הקבוע בדין, בהנחיות ובנהלים. אם יש חריגה – אני רוצה לדעת מהו גודלה; אני רוצה לדעת מה היה גודלה בתקופת הדיווח של א', ומה יהיה גודלה בתקופת הדיווח של ב', כדי לדעת האם אתם במגמת - - -
ליאורה סולטן-יעבץ
א' היא 2021?
היו"ר שמחה רוטמן
התקופה הקודמת, שהיא ה-01 בספטמבר 2021 עד ה-01 בספטמבר 2023, כדי שאני אדע האם בתקופה הזו אתם השתפרתם, או שנהייתם יותר גרועים. האם משך עינוי הדין של תיקים – שבו בן אדם מסתובב עם שלט על ראשו: "אני חשוד" – התקצר או התארך? כמובן, בהתאם לנהלים. זה מה שאני רוצה לדעת, כדי שאני אוכל לקבל את המידע הזה ולהגיד שהחקיקה השיגה את מטרתה.

כרגע, בפרקליטות – גם בגלל כל השינויים בהנחיות ובנושא ההעמדה לדין, וגם אצלכם, בגלל כל שינויי ההנחיות על משך זמן החקירה – אני לא יודע על תקופת הזמן הראשונה. הייתי יכול, אולי, לדעת על תקופת הזמן הראשונה, אבל שיניתם לי את ההנחיה באמצע, אז המידע הזה יהיה לי קצת מעורבב ולא נקי.

אני רוצה לדעת: האם אחרי תקופת הדיווח הראשונה, שכבר יישרתם לעצמכם את הסרגלים – ואת מתיחת הביקורת על יישור הסרגלים הזה, על כך שזה לא נעשה עם בסיס עובדתי מספק, ושזה לא בסדר בעיניי – כבר עשיתי. אחרי שעשיתם את כל זה – האם, עכשיו, אתם במגמת שיפור, במגמת התדרדרות, או שאתם שומרים על אותה המגמה?
רועי הראל
זו תהיה דלתא נורא קטנה לגבי התקופה הראשונה. נוהל המשטרה תוקף בנובמבר 2020, ועדיין המועד הקובע יהיה מועד הפתיחה בחקירה. אנחנו נבחן מהתקופה הזו, לפחות.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת רוטמן היה איתי לאורך כל הקדנציה הקודמת. אני חושב שאחד מהתסכולים הכי גדולים שלנו – ואני לא מטיח את זה כהאשמה, כי אני חושב שיש פה פעולה אסטרטגית שחייבים להיכנס אליה, במשטרה, בפרקליטות ובהנהלת בתי המשפט – הוא שאנחנו על כרעי תרנגולת בכל מה שנוגע לאיגום מידע. זה ממש קשה להאמין שבמערכות שלנו, של מערכת הצדק, במובניה הרחבים – אנחנו לא מצליחים לאגם מידע. זה יוצר בסיס כל כך רעוע למחקרים של מדיניות; לא רק לפיקוח הפרלמנטרי.

אני לא מצליח להבין איך אפשר לנהל, במדינת ישראל, מחקר קרימינולוגי רציני; איך אפשר, במדינת ישראל, לבסס מדיניות של העמדה לדין; של הלימה בין ענישה לבין תופעות עברייניות. אין מידע, וכל ניסיון לחלץ מידע – הוא פשוט קטסטרופה. אדוני היושב ראש, אני מציע לייחד דיון לא קונקרטי. גם הייעוץ המשפטי תמיד התלונן על זה: איך מערכות המידע של חוליות עשיית הצדק במדינת ישראל מתפקדות, ובסופו של דבר – יודעות להפיק מידע, בלחיצת כפתור, שאתם צריכים?

קונקרטית, לדיון הזה – ויכול להיות שהיו"ר כבר יאמר לי שזהו, בדיוק, מה שהוא התכוון אליו, אבל אני רוצה לוודא – בסופו של דבר, יש פה תופעה, שאנחנו יודעים שהיא קיימת, שבה יום אחד – אנשים מקבלים זימון לחקירה. זוהי סיטואציה מאוד לא פשוטה לאדם הנורמטיבי, לשבת מול חוקר תחת אזהרה. התיק לא מבשיל לכתב אישום, בסופו של דבר. הוא הועבר לפרקליטות, חזר ונסגר, או שלא עבר בכלל. אנחנו חייבים לוודא – אם במסגרת הדיווח הזה, ואם במסגרת דיווחים אחרים – שגם לגבי הסוג הזה של מהלכים – שהם בעיקר משטרתיים; גם אם הם מגיעים לפרקליטות וחוזרים – יש תודעה של אי השארת תיקים על המדף. זוהי לא סיטואציה פחות רגישה או בעייתית מאשר הסיטואציה של הדיון התביעתי.
היו"ר שמחה רוטמן
אגב, במיוחד שהשלמת חקירה לא נספרת אצלם. תיק שהייתה בו חקירה חודש והועבר לתביעות – בתביעות הוא יכול לשבת הרבה זמן. כשהוא חוזר לחקירה – הזמן לא נספר שוב.
גלעד קריב (העבודה)
נכון. אני מזכיר את מה שאמרתי לפרקליטות בדיון הקודם: זה נהדר שאתם אומרים לנו ש-95% מהתיקים עומדים בתקופות - -
רועי הראל
99.96%.
גלעד קריב (העבודה)
- - אבל הפרבולה חשובה. אם אנחנו נגלה, בסופו של דבר, שכל התיקים הללו נופלים יום לפני - - -
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, זהו לא המצב; לפחות בפרקליטות. הלוואי והיה דו"ח כזה גם במשטרה, כי בפרקליטות הם אומרים: יותר מ-70% מהתיקים נסגרים תוך חודש. הם נתנו את המידע הזה. לא במסגרת הדיווח של 57, אלא במסגרת הדו"חות השנתיים שלהם.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו צריכים את הדיווח הזה גם לגבי המשטרה, שזה 90% מהתיקים.
ליאורה סולטן-יעבץ
הכל יהיה כתוב בסיכום בצורה מסודרת. עכשיו, כשאתם מדברים, אנחנו מבינים הכל, אבל - - -
גלעד קריב (העבודה)
יש פה שתי סוגיות. אחת קשורה בדיווח עצמו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
וגם איך להכין את הדיווח שאנחנו נקבל בספטמבר, שהוא מאוד חשוב.
גלעד קריב (העבודה)
סוגייה שנייה היא על מקטע זמנים אחר, שלא מכוסה בדיווח, והוא על התיקים הנסגרים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
שעומדים בהנחיות, אבל אנחנו רוצים לדעת - -
ליאורה סולטן-יעבץ
תוך כמה זמן הם נסגרו.
גלעד קריב (העבודה)
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
- - האם הם עומדים בהנחיות. גם אתם מגישים דיווח שנתי כמו הפרקליטות?
ליאורה סולטן-יעבץ
אני הולכת לחפש אנליסט.
גלעד קריב (העבודה)
אתם חייבים אנליסטים.
היו"ר שמחה רוטמן
הנקודה ברורה.
רועי הראל
את רוצה שנתכתב אחר כך וקצת ננסה להבהיר? כי גם חובת הדיווח בחוק היא - - -
נועה ברודסקי לוי
בכל זאת נבהיר, וגם נוכל אחר כך, כמובן, לחדד עוד את הדברים. מה שמבקשים זה לדעת כמה תיקים – גם אם לא הגיעו, בסופו של דבר, למצב שבו ביקשו את אישור היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום - -
היו"ר שמחה רוטמן
וגם אם לא הוגש כתב אישום.
נועה ברודסקי לוי
- - וגם אם הם נסגרו, בסופו של דבר, אבל הם חרגו מהתקופות. זה דבר אחד שמבקשים לקבל במסגרת הדיווח. הדבר השני הוא אותה ההתפלגות. זאת אומרת, האם רוב התיקים מגיעים לקצה התקופה, או שזהו החריג, ושהרוב נסגרים בתקופות הרבה יותר קצרות. זוהי השאלה השניה, שהיא לא במסגרת הדיווח, אבל כן חשוב לדעת.
היו"ר שמחה רוטמן
בנוסף, ביקשנו תיקים שפתוחים כקו בחול – כל התיקים שמעל שנתיים בפרקליטות, נכון למועד 2022, ואת כל התיקים שפתוחים מעל שנתיים במשטרה, נכון לשלוש השנים האחרונות, מה-31 בדצמבר. לפי מה שהבנתי, בלי אמירה מפורשת, מתוך 137 המקרים – יש את הקטע של הקטינים - - -
עדי שגב
שזה נוהל חקירה; זה לא קשור אלינו.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל בגלל זה הייתה החריגה, ולכן היה צריך את היועמ"ש. היו 14 בפרקליטות, והשאר הם רשות המיסים. לדיון הבא, אני מבקש שרשות המיסים תגיד לי כמה תיקי חקירה יושבים אצלה מעל שנתיים בכל השנים הללו. יש להם יחידת תביעה עצמאית והכל. כשנפתח תיק חקירה על בן אדם ברשות המיסים – רשום עליו גם במרשם הפלילי? איך זה עובד?
ליאורה סולטן-יעבץ
במרשם המשטרתי. הכל כתוב אם יש לו תיק מב"ד. אם יצרו לו תיק מב"ד, ועכשיו – יש חובה ליצור. זו לא הייתה חובה.
נועה ברודסקי לוי
אני לא יודעת כמה זה קורה בפועל, אבל הם אמורים לדווח למרשם.
ליאורה סולטן-יעבץ
כן. עכשיו הם כבר חייבים.
היו"ר שמחה רוטמן
אז אני רוצה לדעת גם כמה תיקים יושבים אצל רשות המיסים מעל שנתיים בחקירה. נראה לי שמיצינו את ישיבה זו. תודה רבה לכולם. ישיבה זו נעולה, וניפגש בפעם הבאה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים