ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 10/05/2023

פרק ט"ז (הגברת התחרותיות בענף המזון והטואלטיקה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים וחמש

הכנסת



127
ועדת הכלכלה
10/05/2023


מושב ראשון




פרוטוקול מס' 109
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, י"ט באייר התשפ"ג (10 במאי 2023), שעה 17:09
סדר היום
פרק ט"ז (הגברת התחרותיות בענף המזון והטואלטיקה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
הערות
דיון בסעיף 65 בנושא צמצום הפטור החקלאי
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
אליהו ברוכי
אלון שוסטר
דן אילוז
שלום דנינו
חברי הכנסת
מטי צרפתי הרכבי
נעמה לזימי
שלי טל מירון
ששון גואטה
מוזמנים
אפרת אביאני - יועצת משפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפרת ורד - סגנית היועמ"ש, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אורי צוקרבר - סמנכ"ל אסטרטגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

גל ברנס - רכז כלכלה ותעשייה, תיירות באגף תקציבים, משרד האוצר

אוהד מרדכי - רפרנט תמ"ס באג"ת, משרד האוצר

דניאלה מילר בקלור - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

איל שפירא - ראש תחום מדיניות ואסטרטגיה, רשות התחרות

צחי ברקוביץ - רשות התחרות

אבשלום וילן - מזכ"ל, התאחדות חקלאי ישראל

אילנה דרור - כלכלנית, התאחדות חקלאי ישראל

אשר ממו - מגדל פטם

גנאדי מנוסיס - מנהל הסעדה ארצי, שירותי בריאות כללית

יעוז אברגל - נציג מגדלים מועצת הלול והפטם, המועצה לענף הלול

שמואל לויט - המועצה לענף הלול

מולי לויט - מנכ"ל מועצת הלול

חיים חבלין - מנהלת מחלקת חקלאות, התנועה הקיבוצית
ייעוץ משפטי
אביגיל כספי
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
רינת בן מוחה, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות



פרק ט"ז (הגברת התחרותיות בענף המזון והטואלטיקה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612
היו"ר דוד ביטן
נפתח את הישיבה. ממשיך את הישיבה הקודמת, פרק ט"ז (הגברת התחרותיות בענף המזון והטואלטיקה) מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023.
אביגיל כספי
סיימנו את הדיון הקודם בעקרונות של כל ההסדר, מלבד עניין אחד שזה בעצם השיקולים שהשרים צריכים לשקול. כמובן שאלו יהיו גם השיקולים בהתייעצות, וזה בעצם שני שיקולים שאותם צריכים לשקול, שזה רמת המחירים בשוק. אם רמת המחירים כזאת שהיא עלולה להביא לסיום הפעילות של מגדלים שהם בעצם לא קשורים באינטגרציות, והשיקול השני זה העניין של התועלת הכוללת מהתקנתו של הצו, עולה על הנזק שעלול להיגרם לצרכן, כלומר עושים איזה איזון בין הצרכנים לבין אותם מגדלים.
היו"ר דוד ביטן
תני לי רגע לראות את הנוסח.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
איפה עומד עניין רשת הביטחון? אני אתן רמז, האוצר לא מסכים אבל אנחנו לא עובדים אצל האוצר.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה ברור, אבל רשת הביטחון זה לא דבר שייכנס בחוק, אבל מקסימום יצהירו על זה, אבל זה לא דבר שייכנס בחוק.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני חושב שאנחנו צריכים להציב את זה כתנאי להמשך החקיקה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אמרתי, הסברתי משהו על רשת הביטחון. בגלל שיש לזה השלכות רוחב חריגות ביותר, מכל מיני חוקים שעוברים פה לכנסת, אז לכן אי אפשר להכניס את זה לתוך. אפילו יש בעיה לתת את רשת הביטחון.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל מאחר והאוצר כל כך בטוח שלא יהיה שום נזק, אז יש איזה כשל לוגי באמירה הזאת.
היו"ר דוד ביטן
כשל לוגי מהבחינה הזאת שהם אומרים שלא יהיה נזק, אבל אם יתנו רשת ביטחון ויש לזה השלכות רוחב לכל החקיקה שנעשית בתחום הכלכלי, אולי חלק מהחקיקה לא כל החקיקה, אז יש לנו בעיה, להכניס את העסק הזה בחוק. אבל אנחנו נדבר על זה, בוא נסיים ואחר כך נדבר על זה. איפה הנוסח?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
הוא נמצא בטאבלטים?
אביגיל כספי
לא, זה בעצם העקרונות בעקבות הישיבה אתמול בערב.
היו"ר דוד ביטן
טוב, כשנגיע בקריאה אז נדבר על זה. מי קורא?
אביגיל כספי
ההקראה היא מחר.
היו"ר דוד ביטן
ההקראה לא מחר, ההקראה היא היום. למה מחר? נשמע הערות ואז מתקנים מחר.
אביגיל כספי
בסדר.
היו"ר דוד ביטן
לא, הם קוראים לא את. מי קורא אצלכם?
קריאה
דניאלה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לפני שמתחילים, יושב הראש, בפגישה הקודמת אמרת שאם שר החקלאות יפנה אליך ויבקש לפצל את החוק.
היו"ר דוד ביטן
לא, יבוא לוועדה ויגיד את זה. אם הוא יעשה את זה אני לא אצביע על החוק הזה בוועדה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הוא אמר לי שהוא דיבר איתך על זה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא מספיק. דיבר איתי, ישבתי איתו, אני לא רוצה להגיד את כל מה שהיה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אוקיי.
היו"ר דוד ביטן
הוא צריך לבוא לפה ולהגיד שהוא מבקש לא להצביע ואז אני לא מצביע.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אוקיי הנה המשימה.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, אמרתי את זה ואני עומד מאחורי זה, אבל הוא צריך להגיד. כי מה הם טוענים זה זה מוסכם על שר החקלאות, אז מוסכם, מוסכם.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מוסכם כי לחצו עליו לקראת התקציב ולא הייתה ברירה, עושים דברים כאלו כשבממשלה מעבירים - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר אנחנו לא בלחץ של תקציב עכשיו, שהוא יבוא לפה ויגיד.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
בסדר גמור.
היו"ר דוד ביטן
אי אפשר להעביר אליי את כל הנטל של העניין הזה. הוא צריך לבוא ולהגיד אני מבקש שלא להצביע על החוק הזה מכל מיני שיקולים, תדחו בינתיים את ההצבעה, אני דוחה. הנה אני אומר את זה, לא חוזר בי.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
זה נכון אני רק מחדד שברור שיש כאן אי הסכמה לא של מגדל, אי הסכמה של המשרד הרלוונטי.
היו"ר דוד ביטן
גם שר הכלכלה היה אצלי, גם איתו דיברתי. הסברתי לו את הכל, דיברתי איתו. זהו. יותר מזה אני לא יכול לעשות. גם אם יושב ראש הקואליציה יגיד לי לדחות, גם אני דוחה. שיעבדו על זה עד מחר. אבל אי אפשר להעביר את כל הנטל אליי, עם כל הכבוד. אני לא נגד החקלאים להיפך, אני הגנתי עליהם פה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל יש אחד אמיץ.
היו"ר דוד ביטן
אני לא סיכמתי, הממשלה החליטה על משהו, אני לא מחויב לזה, נכון, אבל עדיין אני חושב שהגנתי על החקלאים במידה מספקת. עכשיו, יכול להיות שאני טועה גם, אבל בשביל זה אמרנו נעקוב אחרי החוק הזה בצורה הדוקה יותר ממה שאנחנו עושים בדרך כלל. אבל עוד פעם אני אומר, אם הקואליציה או שר החקלאות יבקש ממני לדחות את ההצבעה אני אעשה את זה. יש לנו עד מחר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני אומר אדוני יושב הראש, המתחיל במצווה אומרים לו גמור. הצעת הצעה נכונה, שאנחנו ניקח על עצמנו הכנת הצעה טובה. בסדר גודל של 75 שנות המדינה, שלושה חודשים לא יעלו ולא יורידו. אנחנו ביחד, כמו שהצעת, נגבש, נשמע, נביא הצעה משותפת ולא נעשה ונשמע. נתחיל עם תכנון.
היו"ר דוד ביטן
בינינו מה אתה יכול לעשות שאנחנו לא יודעים עכשיו? הרי גם אם אני אדחה את זה עכשיו שלוש שנים, בעוד שלוש שנים אותו מצב, כי החקלאים לא מוכנים זה בכלל ופוחדים מהעניין הזה, זו זכותם דרך אגב, לדאוג לפרנסה שלהם, אני לא מתווכח על זה. מה יכול להשתנות?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני אגיד לך.
היו"ר דוד ביטן
אבל אם אנחנו נבדוק את זה בביצוע אז נוכל לראות את זה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
יש פערים ענקיים.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מידע סותר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מידע סותר בין ה-200 מיליון שקלים תוספת ללא יודע מה, לבין מיליונים בודדים או אחוזים בודדים, איך אמרת? הקונצרטינות מעדכנים אותנו. אהבתי. אז הקונצרטינה זה בכלל, נכון זה כמו אקורדיון קטן. אני חושב שזה בדיוק היא הנותנת. אנחנו צריכים לשבת כולם ביחד, ללמוד את החומר ולהציע הצעה.

אני חושב שאנחנו צריכים להתגייס להורדת נטל העלות במקומות ההגיוניים יחד איתך, ואתה יש לך הגיון בריא איפה כן ואיפה לא. ופה אנחנו, מטעמים שהם פוליטיים, ואני מבין את זה, זה עולם פוליטי, והייתה הזדמנות לכם לחברים מהאוצר, ליישם תוכנית שהיא כבר רצה עשר שנים אתם מנסים להוביל אותה, ועכשיו נוצר מצב שאפשר, אתם מבסוטים. ואני אומר, עיין ערך העניינים הפוליטיים האחרים, יש מושג של back fire, של תגובה לא מידתית אחרת, אני אומר לך שהמציאות תגובה בלתי מידתית, כי ההצעה הזאת היא לא חכמה בעליל, היא לא מבוססת על אדנים של ידע, והיא הולכת בקיצוניות מתוך תקווה שאתם לא מוכנים למסגר אותה, לקצה מאוד בעייתי.

אני יודע מה יקרה פה, אמרתי לחבריי, אתם לא ענף השום עם כל הכבוד לשום. ענף הפטם לא נזניח אותו, אבל עד שלא נזניח הוא ייפגע, כמובן האנשים הבודדים, היצרניים, וגם היכולת שלנו להאמין בעצמנו שאנחנו נוהגים כמו שצריך, אנחנו נתגייס כולנו, כל מי שנמצא פה ועוד, אחרי שהעסק יקרוס, זה ברור.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא חייב להיות ביחד, אמרנו את זה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ולכן אני חושב שהנכון הוא לא לפצל בשביל לדחות, לא כפעולת אופוזיציה, ממש לא. כדי להתגייס ביחד ולהביא הצעה טובה.
היו"ר דוד ביטן
שוסטר עזוב את המילים הגבוהות, אתה היית שר החקלאות, מה אתה ממליץ פה? לא לעשות את זה? גם בגלל הסיכוי שתקרה איזושהי פגיעה?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בגלל ההימור המסוכן.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ההמלצה שלי היא במונחים פרלמנטריים, אני לא מציע לשבת בצד ולא לעשות כלום, אני מציע להקים את הצוות הזה ולחשוב ביחד מה כן, איך אנחנו יכולים לתת תחושה שאנחנו יוצרים אופטימיזציה במקומות הנכונים. זה לא רק הגרעינים, יכול להיות שבתחום של היצרנים יש מה לעשות, אני לא יודע, אבל הסיטואציה הזאת שאנחנו לא יכולים מטעמים משפטיים חוקתיים לנטר את מה שקרוה ברשתות השיווק, אנחנו מתקשים לייצר מחירים נמוכים בגרעינים, אנחנו מתנפלים על החוליות. לא רק זה, גם אין הסכמה על המספרים. ולכן הבקשה שלי היא לעבוד מסודר. אתה הצעת הצעה טובה, ואני אומר לך לא בשביל לבזבז זמן, אני מוכן אישית להתגייס לעניין הזה, חבריי יבואו פעם אחר פעם, הקונצרטינות ובללייקה, כולם ביחד, ואנחנו נביא הצעה שאפשר לחיות איתה.
היו"ר דוד ביטן
טוב.
אבשלום וילן
אדוני יושב הראש, תראה. אני מבין שהיה סיכום בין השרים לגבי מה מוציאים מחוק ההסדרים ומה נשאר, בעל פה, בהבנות, הכל בסדר, זה חלק מהחיים הציבוריים. אבל אני חושב, יש נושא אחד שהוא כל נושא ענף גידול התרנגולות בישראל, שזה הפטם בגדול, והביצים. וזה הענף שברובו הגדול יושב לאורך גבולות המדינה, ואנשים יושבים שם עשרות שנים וזאת פרנסתם היחידה.

היה בביצים בדיוק אותו קרב וניהלנו אותו עם שר החקלאות הקודם עד שבסופו של דבר הוא הרים ידיים והבין שזו טעות וויתר, ועשינו הסדר 12 שנים שבסופו של יום, הסתיים התכנון, אבל זה עם נקודות בקרה ונקודות יציאה וכמו שצריך.

מה שעושים פה במסגרת חוק ההסדרים זה מה שקוראים בשפת העם פרטאץ'. מדוע זה פרטאץ? כי כל ההצעות פה השלושה, שישה, תשעה חודשים לא יעבדו פה, למה? כי בסרט הזה כבר היינו, המפולת שהייתה ב-2016 או 2018, אני לא זוכר כבר מרוב ההתעסקות במכונים וזה, מה שקרה שם הכריח לחזור חזרה לתכנון ולא יעזור שום דבר. ההצעה הזאת בעצם מציעה את האינטגרציות, כל מדינות המערב, כל מדינות המערב אני חוזר לפרוטוקול, בפטם יש שם אינטגרציה, כי אין דרך אחרת להחזיק אותה, והאינטגרציה עובדת על מסה מאוד גדולה עם רווח מאוד קטן, והמשחטה זה הגוף שמפסיד שם כסף, נכון מכון התערובת מרוויח, בסך הכל אתה בודק את זה, כל הגופים האלה הרווח שלהם הוא בין 1.5-2 אחוזים על מחזורי ענק, ויש להם השקעות, הדברים האלו זקוקים כל הזמן להשקעות גדולות, אז הרווח שם לא גדול אבל המגדלים יכולים לחיות.

אז מה אננו עושים פה? משחקים בפרנסה של תושבי גבול הצפון, במקומות אחרים, בהרי ירושלים, איפה שהם מגדלים את זה, בכל הפריפריה, בשביל מה? אני יודע שיש פה מאבק בין שרים, ואיך אמרת? אם השר יבקש אנחנו כמובן נזיז את זה. אתה הגנת על החקלאים ואתה מבין מצוין שאין פה שום בשורה.

פה פעם אחת נדבר על יוקר המחייה. משפחת ישראלי מוציאה על מזון 16,000 שקלים בחודש. מתוך זה חצי מהמזון בכלל מה שמגיע מיבוא, זה הגרעינים, זה הסוכר, זה האורז כל הדברים האלה. כל המזון הטרי הוא 16% מתוך ה-16,000 זה מה שעולה המזון, תוריד חצי, אתה מגיע בערך שעל כל המזון שמיוצר בארץ מוציאים בחודש 1,300 שקלים. עכשיו, בוא נגיד שהגעת פה לחיסכון מכל הסיפור הזה, וחסכת 20-30 שקלים בחודש למשפחה. לא תרגיש את זה, ומצד שני הפגיעה המאוד ברורה זה במגדלים הקטנים שהיום הם משתלבים בתוך האינטגרציות, ומה שאתם מציעים אתם גם הופכים את האינטגרציות לעבריינים דרך אגב. תקראו טוב את הטקס.
היו"ר דוד ביטן
עברנו על הטקסט של הנושא של העברות הפליליות? אני רוצה להגיד לכם שישבתי עם שר הכלכלה, הסתכלנו. סך הכל האחוז של העוף בסל זה 1.2%.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
וכמה תחסוך פרומיל מזה?
היו"ר דוד ביטן
לכן ההתעסקות דווקא עם העוף היא – כרגע היא פחות.
אבשלום וילן
לכן אני חושב לסיכום, אני חושב שזה מתעסקים בכרעי תרנגולת תרתי משמע.
היו"ר דוד ביטן
טוב, זהו? סיימת?
אבשלום וילן
ולכן אני חושב שזו לא בושה לעצור ולהגיד בסדר.
היו"ר דוד ביטן
אבל אתם לא רוצים כלום.
אבשלום וילן
למה? ההצעה של אלון מקובלת עלינו. בוא נבדוק ברצינות מה שאלון הציע, חבר הכנסת שוסטר. בוא נבדוק את זה לא בחוק ההסדרים, בואו נבדוק ונראה.
היו"ר דוד ביטן
אתם לאורך שנים אתם לא רוצים שזה יקרה. לאורך שנים. לא רק עכשיו. אז כל הדחיות האלה, אני לא ילד, אני מבין מה משמעות הדחיות
נעמה לזימי (העבודה)
אבל יו"ר הוועדה, אתה בעצמך אומר עכשיו שהסיפור פה זו פיקציה. פיקציה שקשורה ליוקר המחיה, במקום התמודדות בדברים האמיתיים.
היו"ר דוד ביטן
לא אמרתי פיקציה, אמרתי שזה בסל 1.2.
נעמה לזימי (העבודה)
1.2 זה לא פיקציה - - - פיקציה כללית.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כמה תחסוך?
היו"ר דוד ביטן
את רוצה שאני אתווכח עם הצרכן עכשיו? אם הוא חוסך הרבה או מעט?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לא, אבל מתוך ה-1.2% - - -
היו"ר דוד ביטן
מה את רוצה שאני אגיד לך? אני אומר לכם את הדברים על השולחן, זה באמת 1.2%, בדקנו אני והוא.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ובכמה הצפי הוא עכשיו?
היו"ר דוד ביטן
אז אני אומר, זו לא תהיה השפעה גרנדיוזית על הצרכן, זה אחד. ושתיים, אפשר את ההנחה המצופה במחיר לחקלאי, לעשות ברפורמה שאנחנו צריכים לעשות בתערובת, אוקיי? יחד עם זאת, החקלאים בכל השנים לא נתנו אפשרות לעשות רפורמות בתחומים שלהם מתוך כל מיני שיקולים. זה התחום היחידי שאי אפשר לעשות בו רפורמות בגלל הנושא הזה, וזה גם כן מוגזם, עם כל הכבוד.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אדוני יושב הראש, אפשר מילה?
היו"ר דוד ביטן
כן, תגידי את חברת כנסת.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני רק רוצה לומר שבתקופה שאני כאן, אתה הוכחת לי שהדיון הענייני, ויש לך את האומץ.
היו"ר דוד ביטן
אני ענייניי אני אומר את זה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אתה מאוד ענייני ויש לך את האומץ להגיד עכשיו אני ממנה צוות, ואני נכנס בכל השרשרת התהליכים ואנחנו נראה איפה אנחנו יכולים לייעל את התהליך כך שזה יקל על סך המזון של המשפחה הישראלית. ופה נדרש באמת אומץ של הוועדה הזאת.

ההימור שאנחנו בהחלטה הזאת לוקחים על הבטחת המזון ועל הסל שהעוף, אנחנו יודעים זה שוק טרי וזה אחוז נכבד מהמזון הישראלי או מהשולחן של המשפחה הישראלית, ההימור שאנחנו עכשיו, המשחק הזה שאנחנו עושים בגבהות לב מסוימת, יכולה להיות בעוכרינו, ולכן ההצעה שלך להקים ועדה שתיכנס בנבכי העניין ותקבל החלטות. אתה הוכחת שאתה יודע.
היו"ר דוד ביטן
ומה יקרה? נגיד עכשיו הבאנו משהו שקשור לתערובת, שקשור לקונצרנים האלה. מה קורה? נוכל להעביר אותו פה? גם לא נוכל להעביר כי הלובי החקלאי לא מאפשר שום דבר.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל הנה עכשיו הוא לא מאפשר ומעבירים מעל הראש שלהם רפורמה ענקית, אז מה ימנע מלהעביר משהו קטן אחר כך?
היו"ר דוד ביטן
קודם כל זו לא רפורמה ענקית.
נעמה לזימי (העבודה)
אתה מבין יו"ר הוועדה? זה נהיה הנרטיב שחלחלו פה, שהם אויבי העם, לא נותנים, כלום, מונעים את יוקר המחיה, אתה הולך בודק את הנתונים, 1.2%. על זה המלחמה ביוקר המחיה? בינתיים מחסלים בוודאות פרנסה של אנשים, ביטחון מזון. ואנחנו אפילו לא יודעים מה החסכון שיהיה. זה אבסורד, זו פיקציה אחת גדולה, לא יעזור. יוקר המחיה לא מטופל בדבר הזה אלא חיסול, באמת משאב ציבורי, תפיסה שלמה של עולם.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
דרך אגב על זה אבא שלי היה אומר הניתוח אולי הצליח אבל - - -
נעמה לזימי (העבודה)
החולה מת. הניתוח לא ממש הצליח זאת הבעיה. לא הכי מקצועי המנתח.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל צריך לטפל בכל הפרמטרים של יוקר המחיה, גם אם זה אחוז, גם אם זה שלוש, גם אם זה שתיים. זה דבר ראשון, דבר שני.
נעמה לזימי (העבודה)
1.2% דן, איך נתמודד עם זה? אלוהים יעזור.
היו"ר דוד ביטן
דבר שני, זה שזה 1.2% - - -
קריאה
מה עם הורדת מכסים?
נעמה לזימי (העבודה)
מה עם הורדת מכסים? שאלה טובה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ומתוך זה תייעל 10%? אז זה 0.12?
היו"ר דוד ביטן
אז אני אומר זו לא פיקציה, זה דבר שצריך אותו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אתה תחסוך חצי שקל.
היו"ר דוד ביטן
השאלה למה צריך דווקא בזה?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
נניח שירד העוף בחצי שקל, מתוך ה-1.2% שזה ש30 שקלים.
נעמה לזימי (העבודה)
השאלה למה כששומעים מכסים פתאום לא בא להם?
היו"ר דוד ביטן
לא, הם מוכנים.
נעמה לזימי (העבודה)
הרי מכסים זו התורה כולה.
היו"ר דוד ביטן
לא, קודם כל הם מוכנים להוריד מכסים, רק צריך להגיע להסכם. במקרה הזה צריך להגיע להסכם על החקלאים על פיצוי שמגיע להם. כמו שעושים עכשיו עם היבוא של הירקות והפירות, זה דבר שלוקח זמן.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
בדיוק, אני רוצה להגיד לך, הניסיון שלנו של 3-4 שנים האחרונות הוא של אחריות גדולה מאוד, אגב גם של האוצר בעניין החלב הצלחנו להגיע, כשהייתי שר החקלאות יחד עם ישראל כץ שר האוצר, באנו מאותן עמדות עקרוניות כביכול שונות, אם תרצה תקרא לזה ימין ושמאל כלכלי, והגענו בדיון ענייני לא מתלהם לאיזשהו עמק השווה, ויש יבוא, ויש הקפאת מחירים, ויש הגעה אחד כלפי השני, ובעיקר יש הבנה. יש איך אומרים היום? הידברות. בהידברות ולא בלחץ, לא בפוליטיקה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין, אי אפשר להידבר מכיוון שצד אחד לא רוצה בכלל.
נעמה לזימי (העבודה)
כי האוצר חוסם.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
עוד מילה בעניין הזה, נמצאים פה החברים מכל השכבות, אין דין, אגב, מועצת הלול שזה גוף סטטוטורי של המדינה, על פי חוק מדינה לארגוני התיישבות, למועצות אזוריות, עם נציגי חקלאים ולמגדלים עצמם, וכל אחד על פי כבודו ומעמדו מבין שיש צורך להתגייס.

עכשיו, המשימה שלנו היא טיפה מורכבת אבל בחיים אנחנו עושים את זה, לצמצם כמה שאפשר את יוקר המחיה בלי להרוג את הענף. זה המנדט שלנו. איך עושים את זה? מדברים, כל אחד בא עם הווקטור, עם השריר המיוחד שלו, זה שומר על זה זה על זה, אבל ביחד צריכים להביא תוצאה. אני בעד שננסה, נטיל על עצמנו שלושה חודשים לנסות את המהלך הזה. בוא נעשה, אני חושב שאנחנו נהיה מסוגלים, למה לא? אני שואל את חבריי.
נעמה לזימי (העבודה)
אתה גם אומר בצדק, זו רשות שאנחנו צריכים לתת לה את הגב. אנחנו מסתכלים עליה כעל אויבת. איפה רשות כמו רשות מקרקעי ישראל שבאמת המשבר הכי גדול במדינה שזה דיור היא חלק הכי עיקרי בתדלוק שלו, שיטתי? רק בשנתיים האחרונות שולשו מחירי הקרקע בחסות הרשות הזו, אבל בזה לא נטפל, חלילה, בזה אף אחד לא ייגע בהם. לזמן אותם לוועדות אי אפשר, אפילו כשמזמנים אותם הם לא מגיעים. אבל עליכם נפלו.

אני אומרת, זה ממש להפוך אתכם לשעיר לעזאזל. כשתחוסל החקלאות מעניין את מי יהפכו לשעיר לעזאזל, מעניין מי יהיה הבא בתור שיהפכו אותו לשק החבטות של יוקר המחייה כשלא נוגעים בדבר הכי גדול שישנו כל הזמן.
היו"ר דוד ביטן
טוב, בסדר.
חיים חבלין
אדני אני גם חושב שאתה צריך לקחת בחשבון, אתה הולך לפגוע באוכלוסיות הכי מוחלשות, שזה העובדים של האינטגרציות, שזה מאות אנשים שעובדים במשחטות.
היו"ר דוד ביטן
איך אני פוגע בעובדים של האינטגרציות? אני רוצה לשמוע. תלמד אותי.
חיים חבלין
כי מה לעשות, ברגע שאתה לוקח את הפטור הזה, אתה מבטל אותו, אתה מייצר פה עכשיו תחרות של כיסים עמוקים, יתחילו עכשיו מלחמת הכיסים העמוקים. במלחמה הזאת יהיו הרבה חללים שמי שישלם את המחיר ראשון אלו העובדים של המשחטות שזה אלפי משפחות בפריפריה, בקריית שמונה ובחצור ובדרום, שהם אלו שמתפרנסים מהדבר הזה. זה דבר ראשון.
היו"ר דוד ביטן
שניה רגע, בחקיקה הזאת אנחנו לא פוגעים באינטגרציות. כשאני אכנס לנושא של המשחטות וכל מה שמסביב, אז אתה יכול לטעון את הטענה הזאת. תפסיקו כבר את הטענות הכלליות שאין להם שום בסיס ושום דבר. ההיפך, אני מחזק את האינטגרציות מול החקלאים.
חיים חבלין
אתה לא לוקח בחשבון את מיליוני האפרוחים שיזרקו לפח וישמידו אותם ואלו התמונות שמדינת ישראל תראה בגלל שהתכנון הרך הולך לפח. על מה אנחנו מדברים? על תכנון רך בין מדגרות, אנחנו לא מדברים על תכנון כמו במועצת החלב שהוא תכנון כבד. אתה מתכנן בבעלי חיים חלק מהשיקולים זה גם לא לפגוע בעובדים של המשחטות ולא לפגוע בבעלי החיים. הולכת להיות השמדה המונית של בעלי חיים שאני לא יודע מי יעמוד בזה, ואת זה יזכרו לך.
היו"ר דוד ביטן
תודה.
חיים חבלין
אני חושב שמה שאתה צריך קודם כל לעשות מעבר למה שמציע פה חבר הכנסת שוסטר, זה לצרף גם את הרשתות, הרשתות הם אלה שפוגעות ביוקר המחיה, ולא האינטגרציות והקונצרטינות. אם אתה תצרף אותם למהלך, אתה תראה שבתנועת מספריים אתה תצליח להקטין את יוקר המחייה.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי שהקונצרנים האלה הם הכי חשובים במדינה והכל בסדר איתם.
חיים חבלין
אגב הקיבוצים ברור שהם ייפגעו. אני חיים חבלין, אני מגדל 800 טון בסך הכל בקיבוץ. אני רוצה להגיד לך שיש מגדלים ענקיים במושבים שמעסיקים אלפי עובדים והם הראשונים שיפלו. כי אנחנו, עם כל הרצון הטוב, אחנו שותפים באופן כזה באינטגרציות. והרבה מושבניקים, מושבניק מה לעשות, זה משק משפחתי, בהגדרתו הוא במשפחה. אין לו שום שייכות, הוא הראשון שייפלט, והוא הראשון שימות, זה מה שאנחנו רוצים? אני חושב שאתה טועה, אני חושב שאתה שופך פה את התינוק עם המים, עמוק. אני חושב שצריך ללכת לרעיונות שהציע שוסטר ולעשות דבר חכם. אנחנו פתוחים להצעות. תודה.
היו"ר דוד ביטן
לא ראיתי אתכם פתוחים לאורך השנים.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל הנה הם פתוחים עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו אולי, מחר בבוקר כשאני אדחה את זה, הם כבר לא יהיו פתוחים.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל הנה יו"ר הוועדה, יש פה רעיונות, הם פתוחים.
היו"ר דוד ביטן
הם לא פתוחים לשום דבר, ואם אני אדחה אז גם עוד פעם הם יחזרו להיות לא פתוחים. זה המצב, לא ראיתי אתכם נלחמים על הדברים האלה.
ששון גואטה (הליכוד )
הם לא באים לשבת.
היו"ר דוד ביטן
כשנדבר על התערובת אז נראה מה תגידו ומה תעשו.
ששון גואטה (הליכוד )
הם לא באים לשבת, הם לא מנהלים משא ומתן בכלל, הם לא באים לשבת.
נעמה לזימי (העבודה)
יש פה משבר אמון שהם יצרו. למה שהם יילחמו על לשבת איתם כשהם לא מאמינים להם? אני לא מבינה, הבן אדם לא יפעל בניגוד - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנתי, אז עכשיו לא יושבים בגללם?
נעמה לזימי (העבודה)
בטח, אמרנו את זה פה ושם נראה לי כל הוועדה. האשמה היא כמובן ההחלטה שלכם - - - את החקלאות במדינה. אבל אתה מטיל עליהם את האשמה שהם לא ביקשו רפורמה - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא מטיל אשמה, אתם אומרים שאני מטיל, אני לא מטיל שום אשמה.
נעמה לזימי (העבודה)
הם יודעים שהפרנסה שלהם על הכף.
היו"ר דוד ביטן
ההיפך, הצגתי לכם את הנתונים, נכון שזה רק 1.2, אז למה לא? זה רק 30 שקלים אתם מבינים לאיזה טיעונים אתם מגיעים?
נעמה לזימי (העבודה)
ברור. כי אין לך גם את הערובה לזה שלא ירדו המחירים, וגם זה לא מטפל ביוקר המחיה באמת, זו פיקציה.
היו"ר דוד ביטן
אין ערובה. בסוף כשנטפל במכוני תערובת ובכל מה שצריך, וגם בקמעונאים, אז נדבר.
נעמה לזימי (העבודה)
אנחנו - - - על המכסים.
היו"ר דוד ביטן
אבל צריכים להתחיל באיזו נקודה.
אבשלום וילן
ב-4 ביולי ישבנו אצל יושב ראש הכנסת מיקי לוי, והסכמנו לרפורמה על פתיחת כל המכסים, והובטח לנו את כל מה שהובטח. ביקשו אנשי האוצר ומשרד המשפטים.
היו"ר דוד ביטן
באיזה תחום סליחה?
אבשלום וילן
בירקות ופירות.
היו"ר דוד ביטן
בירקות ופירות אנחנו כבר בדרך לסוף.
אבשלום וילן
אמרו לנו תנו לנו יומיים לתיקונים משפטיים, קחו. חזרו אחרי חודש ואמרו כל מה שאתם התחייבתם בסדר, מה שאנחנו כפוף לפה כפוף לפה.
היו"ר דוד ביטן
לא זה לא נכון מה שאתה אומר.
נעמה לזימי (העבודה)
זה בול.
היו"ר דוד ביטן
אני לא אוהב את הדברים האלה. ביולי עשו הסכם, היום חזרו בהם. הם מוכנים להסכם של יולי אתם לא מוכנים.
נעמה לזימי (העבודה)
זה לא נכון, אתם לא אמרתם את זה, אתם כל פעם הגעתם להבנות, אני זוכרת בשנה שעברה, כל הזמן היה יוצא עשן לבן, היה רוצה רם שפע אומר לי יש הבנות, אחרי שבוע - - -
היו"ר דוד ביטן
עם כל הכבוד שהגעת עכשיו, הכל טוב ויפה אני מעריך את זה מאוד - -
נעמה לזימי (העבודה)
תודה.
היו"ר דוד ביטן
- - אבל יחד עם זה אני מכיר את הנתונים ומכיר את ההסכם. היה הסכם בחודש יולי שחתמו, האוצר מסכים לו גם היום ליישם אותו, מי שלא רוצה ליישם אותו, ובצדק יכול להיות, זה החקלאים, כי השתנו, שר החקלאות אחר, שר האוצר אחר, הם החליטו לשפר אותו ואני בעד זה שישפרו אותו, ולכן נגד האוצר, נגד האנשים באוצר אנחנו משפרים אותו לטובת כל החקלאים. אז מה אתם אומרים כאילו כולם שונאים את כולם? מה אתה מוכר לי דברים שאני יודע שהם לא נכונים, באמת? יש הסכם יולי, אתה רוצה ליישם אותו? תיישם אותו, הם מוכנים מחר בבוקר.
קריאה
אני חותם עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
תביא את דובי ונראה. מה אתה מדבר סתם? מכניס דברים לא נכונים. אנחנו אמרנו להם שההסכם הזה לא מקובל, לטובת החקלאים אנחנו משפרים אותו. אז מה אתה עכשיו אומר הם לא רוצים? זה לא נכון. אתם ביקשתם שיפור.
אבשלום וילן
דוד לא היית שם, אתא יכול לא להסכים איתי, אתה אני לא משקר.
היו"ר דוד ביטן
מי אמר שאתה משקר? אתה לא אומר את העובדות עד הסוף זה הכל. לא אמרתי שאתה משקר.
היו"ר דוד ביטן
אני אומר את כל העובדות.
היו"ר דוד ביטן
אז הנה הוא אומר לך, תביא את דובי עכשיו, תביא את ההסכם מיולי בוא נחתום עליו. בוא, ההסכם שישבתם עליו, קדימה בוא נראה. לא, אתה לא רוצה נכון? דובי לא מוכן, רוצה לשפר אותו. הסכמנו לשפר אותו, שיפרנו אותו, אז מה? נכון או לא שוסטר? אני אומר משהו לא נכון? מה זה העניין הזה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
האמת היא כזאת, בלחץ, נאנסו החקלאים ב-4 ביולי.
היו"ר דוד ביטן
אני לא אמרתי שאתה משקר, אבל אתה - - - וזה לא המצב.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ב-4 ביולי בחדרו של יושב ראש הכנסת נאנסו החקלאים להסכים - - - מסוימות. קרה נס לחקלאים והאוצר חזר עם תיקונים, שינוי בנושאים דרמטיים ולכן הכל נפתח, זה הסיפור, זו האמת.
היו"ר דוד ביטן
אני לא אומר שלא היה הסכם ביולי אבל זה לא הסכם שאנחנו מוכנים לחתום עליו, נכון? אני אומר משהו לא נכון?
אבשלום וילן
אנחנו בכל מוסדות החקלאים אישרנו. הם חזרו חודש וחצי עם הסכם שונה.
היו"ר דוד ביטן
אבל הנה, הם מוכנים לחתום עליו, מה אתה רוצה?
אבשלום וילן
על מה? על ההסכם השונה?
היו"ר דוד ביטן
לא, על ההסכם הראשון.
אבשלום וילן
שיחתמו על ה-760 מיליון שקלים - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אתה לא מבין שזה לא הסכום? זה איך מפצלים? באיזה - - - מפצלים. הסכום מוסכם אבל מה?
אבשלום וילן
עד לרגע זה הם לא הסכימו ל-760.
היו"ר דוד ביטן
לא, הם מסכימים, זה בתוך התקציב. רבותיי בחייכם מה הולך איתכם? הוויכוח עכשיו זה על דברים אחרים, הסכום מוסכם, הכל מוסכם, ניתן נייר, מתווכחים על הנייר הספציפי הזה, והכל יהיה בסדר. זה לא שהם נגד, הם מוכנים לחתום על יולי, הם מוכנים עכשיו לחתום עליו. ומי שלא מוכן זה דובי, הוא לא מוכן בצדק גם. והנה שוסטר פה יעיד ששיפרנו את ההסכם הזה.
חיים חבלין
בחוק הזה ייגמר גידול ענף הפטם בישראל.
היו"ר דוד ביטן
אתם תמיד תמיד, אין הסכם איתכם שלא אמרתם שהכל מת. שמתי לב.
חיים חבלין
יכול להיות שצריך להסכים עם זה.
ששון גואטה (הליכוד )
בכל הסכם באמת מתו חקלאים, איזה קטע. בכל הסכם חזרנו אחורה.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל כל הסכם מוכיח את זה.
היו"ר דוד ביטן
לא נכון, ההסכם מ-2015, נדמה לי רק שמונה. ובמקומם קמו עוד 100. בואו חבר'ה, בכל עסקים, בכל חנויות שנפתחות מסעדות שנפתחות, 60,000 עסקים נסגרים בכל שנה ונפתחים 80. מה לעשות? יש דברים כאלה גם ללא קשר לחוק, ללא קשר להסכמים ללא קשר לכלום, יש דברים כאלה.
חיים חבלין
מה התכלית שלך? לסגור עסקים או להוריד את המחיר? אתה רוצה לסגור עסקים זה מה שאתה רוצה, המחיר לא ירד פה.
היו"ר דוד ביטן
סלח לי עם כל הכבוד אל תעשה ממני מטומטם, אני עונה על מה שאתה אומר. אני אמרתי, את התכליות אמרתי אתמול, זה הכל. אתה אומר שייסגרו, ואני עונה לך על השאלות שאתה אומר. הוא אומר שהם לא מוכנים להסכם ואני אומר לו שהם כן.
חיים חבלין
עד היום לא קיבלו את ההצעות של האוצר מסיבה מאוד פשוטה שהם רואים רק תכלית אחת, הם לא רואים שום דבר מעבר לתכלית, יש הרבה תכליות מעבר לגידול של העופות בהרבה מקומות בכל הארץ.
היו"ר דוד ביטן
אני לא בתפקיד של הגנה על האוצר.
חיים חבלין
מה שהם רואים זו הורדת מחיר ולא תהיה פה שום הורדת מחיר, כי האשם העיקרי לא נמצא פה וזה הרשתות הקמעוניות.
היו"ר דוד ביטן
אני לא בתפקיד, עם כל הכבוד אני לא עובד אצלך בסדר? אני עובד בשביל הציבור. ואני אומר לך, עם כל הכבוד לך אני לא צריך לקבל הסכמה שלך לשום דבר, הבנת אותי? זה הכל, זה המצב. אתה חושב שאנחנו עובדים אצלך, זה לא המצב.
חיים חבלין
אתם כן עובדים, אתם עובדים אצל האזרחים.
היו"ר דוד ביטן
אני לא עובד אצלך, אני עובד אצל הציבור תסלח לי. אני לא חייב לך שום דבר בעניין הזה. אני חושב שאתם אחד הגורמים לבעיות שנוצרו בענף הפטם, בסדר? ובענף כולו. אז מה אז אני אומר לך משהו? לא. אני אומר נטפל בזה, אני לא בא ואומר לך אלו המסקנות שלי. אנחנו מקימים צוותים, אנחנו נדון. יכול להיות שאתה צודק, יכול להיות שאתה לא צודק, אבל לבוא ולהגיד שלך אין נגיעה לכלום? אל תספר לי סיפורים שאי לך נגיעה לכלום.
קריאה
דוד אין לנו שום טענה אליך.
היו"ר דוד ביטן
לא קשור, אבל אני לא באתי בתפקיד של הגנה על האוצר, אבל לפחות אי אפשר כל הזמן להטיל רפש ולהגיד זה נכון, אתם מגזימים קצת.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אדוני יושב הראש, דבר שככה מטריד אותי. אנחנו יודעים מה עמדת שר החקלאות. שר החקלאות נגד, מטעמיו שלו הוא לא בא להגיד את זה בריש גלי, אבל אנחנו יודעים שהוא נגד הסעיף הזה והוא חושב שצריך להוציא את זה מחוק ההסדרים, אנחנו יודעים את זה, הוא התבטא, אני מניחה, אתה אמרת גם בתחילת הישיבה. אתה אומר אם הוא יבוא ויגיד, זה רק מחזק.
היו"ר דוד ביטן
כתוב עליי שאני הדובר של מישהו? אני אמרתי לו תבוא לפה תגיד בוועדה. אם תבוא לפה ותגיד בוועדה, אני אומר לכם הנה - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל הוא לא בא, אתה יודע את דעתו.
היו"ר דוד ביטן
- - אני עוצר את הישיבה, לא יהיה שום דבר, דוחה את הכל אחרי חוק ההסדרים, הכל בסדר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל במהות אתה יודע.
היו"ר דוד ביטן
מה, אני הדובר שלו? את הדוברת שלו? זה דבר ראשון, דבר שני זה לא שהוא לא רוצה, לא נכון, הוא אומר יש סיכונים כאלה ואחרים, גם אני אומר את זה. לא שהוא בא ואומר אני לא רוצה לגמרי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל הוא היה מעדיף שזה יידון בנפרד - - -
היו"ר דוד ביטן
לא עניתם לי לשאלה, מהיקרה בעוד שנה? דחית את זה בשנה, אנחנו נהיה באותו מצב, באותו ויכוח, עם כל הזה שרוצים לדחות את זה, עוד פעם לזימי תבוא, תגיד לי צריך לדחות, זו פיקציה שמיקציה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל זה לא נכון, רק אני אגיד שמינית ראש צוות - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אני מיניתי אותו שיעקוב אחרי הביצוע, שהחוק יעבור.
נעמה לזימי (העבודה)
יו"ר הוועדה אני רוצה דווקא להפתיע אותך שאם יש לי חלום זה להפוך את ביטחון המזון ואת החקלאות בישראל לאיזשהו ערך, ושהוא יקבל הסדרה במעמד ראוי ונכון, דבר שלא קיים היום בישראל, ההיפך. אני מאוד מסכימה ברפורמה כזו שתשווה השקעה ל-OECD בתמיכות, בערך. להיפך, אני בעד חוק רפורמה.
היו"ר דוד ביטן
אז בואי נעשה חוק ייסוד אולי.
נעמה לזימי (העבודה)
כן, הנה אלון הגיש, אני חתמתי לו עליו.
היו"ר דוד ביטן
אה יש חוק ייסוד?
נעמה לזימי (העבודה)
אלון הגיש זה מה שאני אמרתי, שזו ההסדרה שצריך לעשות, להעמיד את זה כמשהו שהמדינה לוקחת אחרת.
היו"ר דוד ביטן
אני אהיה איתך בעניין הזה, הכל בסדר.
נעמה לזימי (העבודה)
אז מה שאני אומרת לך, שאם לזה נלך, הרי זאת הרפורמה הנכונה. הסדרה למרחוק ל-20 שנים.
שלי טל מירון (יש עתיד)
למה לא להוציא את זה מחוק ההסדרים, לא לדחות בשנה, להוציא את זה מחוק ההסדרים ולהתחיל לדון בזה עכשיו? לפתוח צוות, תחליטו מי יהיה בצוות - -
נעמה לזימי (העבודה)
יש.
שלי טל מירון (יש עתיד)
- - שוסטר וכו' ולדון בזה עכשיו, לא צריך לדחות בשנה, אף אחד לא אמר לדחות בשנה.
היו"ר דוד ביטן
דרך אגב יש התייחסות של האוצר דרך אגב, באחת הישיבות שלנו, של נושא התערובת, הם מבינים שזאת בעיה רצינית והם הולכים להגיש לנו כל מיני הצעות בעניין. זה קודם כל, וגם אמרתי להם תוך כמה זמן נכון? חוץ מזה שאנחנו מטפלים בבעיות בתוך הנמלים בעניין הזה, ויש בעיות גם היום אונליין יש בעיה עם נמל חיפה, ואם זה נכון המספר, אני חושב שקיבלנו את זה גם מהממ"מ מהיזמים, של 400 מיליון שקלים קנסות שמשפיע על המחיר, מספיק שלא יהיו קנסות אז המחיר ירד גם פה ונגמר הסיפור. אז אחנו מטפלים בזה. לא היית בישיבות האלה עם הנמלים, עם המנכ"לים וזה.
שלי טל מירון (יש עתיד)
לא.
היו"ר דוד ביטן
עלינו על הבעיות בתוך העניין, ועל הסיפור הזה, ולכן הנושא הזה חייב להיות מטופל. לא כל משרדי הממשלה משתפים איתנו פעולה.
שלי טל מירון (יש עתיד)
על זה אנחנו מברכים מאוד, כמובן.
היו"ר דוד ביטן
לא משתפים בגלל הרגולציה, אבל למשל יודעים שיש בעיה נגיד עם המובילים, אז ביקשנו ממשרד התחבורה לשפר את השעות שהם יכולים לעבוד, והם לא מוכנים לזה. אומרים שיש בעיה בטיחותית.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אתה אמרת שהאויב של הטוב הוא הטוב ביותר, אז מה שאתה מציע גם בנמלים, גם עם הגרעינים, זה הטוב. אז רגע.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לומדים על זה. אני לא הבאתי את החוק הזה, מי שהביא את החוק הזה זו הממשלה, ושר החקלאות - -
שלי טל מירון (יש עתיד)
אנחנו מברכים על זה כמובן, אבל לנו צריך להיות האומץ לעצור איפה שצריך. מצפונית אני לא מרגישה את זה.
היו"ר דוד ביטן
- - אישר את זה בממשלה. הצביע בעד. גם ניהל משא ומתן וגם אישר, אז מה אתם רוצים ממני? שאני נגד החקלאות? אני לא נגד החקלאות
ששון גואטה (הליכוד )
דוד אתה אחלה ומזל שיש אותך, רק אנחנו אומרים בגלל שאני רואה כמה אתה עובד ומטפל בנושאים. בוא נפצל את זה, נעבוד, עוד שלושה חודשים.
שלי טל מירון (יש עתיד)
מסכימה לגמרי.
ששון גואטה (הליכוד )
בוא נעבוד. נטפל במכונים, נטפל בייבוא של הגרעינים. לא אמרנו בוא נכשיל את זה. לא נצביע נגד. בוא נפצל את זה רק.
נעמה לזימי (העבודה)
אתה יו"ר הוועדה אתה יכול להחליט, גם ברגע הנתון להעמיד עובדה, גם אם זה לא בחוק ההסדרים אתה יודע את זה.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע.
נעמה לזימי (העבודה)
אז הכוח עומד אצלך. הגדרת גם צוות. שר חקלאות לשעבר יחד איתך, נשמע לי כמו משהו שאפשר להגיע איתו להבנות. והרבה כוונה טובה, וגם אני לא בצוות הזה, אז זה יותר קל.
ששון גואטה (הליכוד )
אני חושב שאת חייבת להיות.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הגברת חברת הכנסת לזימי, אני רוצה להסב את תשומת ליבכם יושב הראש, אני רוצה להחזיר אותנו.
היו"ר דוד ביטן
אני שמתי אותה רק בדבר אחד שהיא אוהבת את זה, וזה הנושא של העובדים. שמנו אחרים משקיפים. שמתי אותה רק בדבר אחד שהיא אוהבת את זה, זה הנושא של העובדים. מה היא עושה פה? לא, בהסתדרות זה הדבר שלך, לא?
נעמה לזימי (העבודה)
אני פה - - -
היו"ר דוד ביטן
אל תיעלבי אני לא התכוונתי לזה.
נעמה לזימי (העבודה)
היית יושב לידי מגיש כל היום חוקים נגד עבודה מאורגנת.
היו"ר דוד ביטן
יאמר לזכרותי אני בעד עבודה מאורגנת.
נעמה לזימי (העבודה)
תודה ובגלל זה אני מאוד מעריכה אותך.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע מה העמדות שלהם, אני יודע באיזו קבוצה הוא. הוא בקבוצה הליברלית בליכוד תבינו לבד.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
1 במאי עבר נעמה.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא קשור. הם בעד העניין הזה, כן.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
חבר'ה אני באווירה של תשעה במאי אתם יודעים, להבדיל.
דן אילוז (הליכוד )
נעמה בעד העובדים והמעסיקים ושכר מינימום ועסקים קטנים וגם וגם וגם גם אם זה סותר.
נעמה לזימי (העבודה)
דווקא האידיאולוגיה שלי מאוד מאוד סדורה לשר על השולחן פעם אחר פעם. יותר סדור ממה שהאידיאולוגיה שלי, אין.
שלי טל מירון (יש עתיד)
בסדר אבל אל תסיטו את הדיון, בואו נחזור לדיון החשוב שהיה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני רוצה להניח שוב, חברת הכנסת הרכבי הציגה את העניין ויש פה אנומליה זועקת. הפיל שבחדר, והפיל הזה היה אצל יושב ראש הוועדה, שר החקלאות הנוכחי אמר אני מתנגד לחוק כמו שהוא, לא יכול או לא רוצה או לא מסוגל, ידיי כבולות, איני יכול להגיע הנה ולומר את הדברים.
היו"ר דוד ביטן
הוא לא אמר את זה ככה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אז אני מנסח את זה בדרך שלי.
היו"ר דוד ביטן
לא, לי הוא לא אמר את זה ככה. הוא אמר מה שהוא אמר אבל לא בצורה שאתה אומר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
להבנתי זה בהיר, צלול כמי באר שלא מתאים, ואני חושב שנעשה נכון אם נאפשר לעצמנו ללכת עם הלב, ללכת עם ההיגיון. עכשיו, אין פה שום דרך, או אני בכל אופן, לא מתכוון למסמס את העניין הזה. אני חושב שנכון להיכנס ולנקות. אני אומר שאני אומר לחברי המגדלים בענף החקלאות וממלאי התפקיד השונים צריך להתגייס למלאכה הזאת משום שלי נמאס להיות אויב העם בענף הפטם. לא מתאים לי, לא מתאים לי.

ואני רוצה להגיד לכם עוד דבר ברגעים של גילוי לב. אמר את זה בני גנץ. בני גנץ קוראים לראש המפלגה שלי? היה כנס בחירות בגליל. סתם צחקתי לרגע. והוא אמר לאנשים, ודיברנו שם על ענף בהקשר לביצים, אבל באותו הקשר הפטם. תראו, הענף הזה, הוא ענף, במקרה הזה בעיקר הביצים, שלנו אין חיר גדל. אני מסתכל ואנחנו צריכים להסתכל על טובתה של מדינת ישראל, לא בפוליטיקה, ואני לא מסתכל מה מצביע מגדל או קבוצת מגדלים, אני מסתכל מה נכון למדינת ישראל, בהיבטי בטחון מזון, בהיבטי פריסה, בהיבטי עלות התוצרת, היציבות של התוצרת. ואני אומר לחבריי החקלאים, אסור לנו להסכים להמשיך להיות שק חבטות ואני לא מציע לצאת ולהתפרע.

אני מציע לנקות, לדבר, להעלות את כל הנתונים. יש פה הבדלי פערים עצומים של נתונים כספיים, מאקרו כספיים של יציבות הענף הזה. ואפשר לשבת עם 30 רואי חשבון ולהסכים לפחות על נתונים בסיסיים, ואחר כך להמשיך הלאה.
היו"ר דוד ביטן
100%. לא אני לא מתחיל את הדיון מאפס, זה לא הגיוני. אתם רוצים שאני אישאר פה עד 4:00 וכל אחד רוצה לחזור על מה שהוא אמר? אני אתן רק לך לדבר. אתם רוצים משהו להגיד?
אשר ממן
כן 2 מילים בסך הכל. אתה מכיר אותי, אשר ממן, אני מגדל פטם במושב שחר, אני מגדל קטן, ומכל התופעה הזאת אני מפחד שאני אקרוס, שבסוף לא תהיה לי פרנסה למשפחה. ואני כבר 14 שנים בענף הזה. מפרחים עברתי לפטם, וחס וחלילה שלא יקרוס ויקרה פה בלאגן בפרנסה. אנחנו מכירים טוב, אני רוצה שתעזור לנו, שתראה מה אפשר לעשות. אני בטוח שאתה יכול לעשות את זה. תודה.
ששון גואטה (הליכוד )
למה עברת מהפרחים?
אשר ממו
כי באירופה זה כבר קרס, אתה רואה היום ורדים, הייתי מגדל קרוב ל-25 דונמים ורדים, יצאתי אפילו בגיל 17 עם אמא שלי, אבא שלי נפטר בגיל צעיר וגדלנו טוב. וברגע שכבר לא מייצאים לחוץ לארץ ורדים, באפריקה הם כבר השתלטו עלינו בישראל, אז הפסקתי וחיפשתי משהו אחר, עם פרויקט החממות דוד יודע על כל הסיפור שקרה שם, שהכל קרס, ועברתי לפטם, ועד עכשיו הייתה פרנסה טובה ואני מפחד שזה יקרוס.
ששון גואטה (הליכוד )
זה מה שאני אומר ההגנה על החקלאי שהחקלאי חשוף. אני גם מכיר את הסיפור, אני רציתי שהוא יספר אותו שכולם פה בחד ישמעו. זה שידעו מה זו החקלאות. כמה מדינת ישראל לא יודעת לשמור על חקלאות. חקלאות זו ציונות, זה לא משנה באיזו מפלגה אנחנו ומה הדעות שלנו, אנחנו צרכים לשמור על החקלאות, על האכיפה בארץ אני מכיר את הסיפור הכואב שלו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מספיק לראות שהגיל הממוצע של החקלאי מעל 60.
ששון גואטה (הליכוד )
ברור.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מה הגיל הממוצע אבו? 65? 62. זה רק אומר שכנראה דור ההמשך מבין שאין פה פרנסה.
אשר ממו
אני בן ממשיך ועכשיו העברתי את המשק עליי, אמא שלי נפטרה לפני חודש וחצי, אני 41 שנים איתה, שותפה שלי בעסק, עברנו מהפרחים לפטם 14 שנים, ואני רואה את המצב הזה היום.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
זה כמו המלך צ'ארלס, בגילך אתה בן ממשיך, זה יפה.
אשר ממו
זה מה שאנחנו רוצים, הנה אני בגיל 64 והילדים שלי ואני רוצה שהילדים גם יתפרנסו ביחד, שיחזיקו אותנו משפחה גדולה במושב שחר, ובסך הכל אני מבקש שיעזרו פה, לא להיות באנטי, נגד, או כמו שאמרתם בוא נעשה את זה בעוד 3-4 חודשים, בוא נבדוק את הנושא הזה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אתה צודק אדוני. אני אומרת שאם החלאות הייתה כזה ביזנס גדול, אז הילדים שלנו היו ממשיכים להיות חקלאים, העובדה שרוב הילדים בוחרים לא להמשיך והגיל הממוצע הוא 62, זה אומר משהו על ענף החקלאות, ועל הערך ועל המשמעות שלו ועל החשיבות לשמור עליו.
אשר ממו
זה מפחיד.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני מקלקל את המסיבה, הבן שלי לומד חקלאות.
קריאה
יוקר המחיה הוא על המדף, הוא לא בלול. אלה שמגדלים בלול הם לא ישנים בלילה, הם בודקים שיש חימום לעופות, שיש מים, שאין פיצוץ מים, כן אכלו לא אכלו יש תמותה אין תמותה. יוקר המחיה הוא על המדף הוא לא בלול. יש שם עסקנים שמרוויחים את הכסף, הם לא יודעים בכלל איך נראה הלול, הם יושבים בבית מלון והם גורפים כסף. שם צריך לגרום להוזלה במחיה. ואם תמוטטו את הלול אפשר יהיה לייבא עופות מעזה, גם ככה מייבאים קסאמים אז יגיעו גם עופות.
היו"ר דוד ביטן
כן, בבקשה?
יעוז אברגל
אדוני יושב הראש, אחרי כל כך הרבה דיונים ושעות פה, אני חושב שאתה באמת מאמין שעקרת הבית לא תראה מזה גרוש. לא 1.2% ולא כמה מהסל ולא כל הדיונים וכל המשפטים האלה. אתה בטוח בזה שעקרת הבית לא תראה מזה כלום. עכשיו, אם יגידו לך זה יקרה ואם יגידו לך זה לא יקרה.

אמרתי לך באחד הדיונים אתה פה האבא והאמא שלנו כרגע לצורך העניין ולצורך ההבנה הזאת. לא יכול להיות שאנחנו נתחיל את המהלך ואחר כך נתחיל לבדוק לאן זה ייקח אותנו? לא יקרה שום דבר, מדינת ישראל חגגנו 75 שנים, לא יקרה שום דבר אם יעשו בדיקה לכל הנתונים כמו שצריך. אנחנו מצידנו נשתף פעולה ואין שום היגיון ושום דבר לא יקרה אם זה יעבור בחוק בצורה מסודרת. ולא בצורה הזאת.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי סיימת? אתה עושה התייעצות?
יעוז אברגל
לא, אני חיכיתי שאתה תסיים את ההתייעצות.
היו"ר דוד ביטן
כן תמשיך.
ששון גואטה (הליכוד )
אולי נשאל את צוקי הסמנכ"ל מה הוא חושב על הדף הזה, על ההסדר הזה?
היו"ר דוד ביטן
הוא יגיד כשנגיע לזה. אנחנו קוראים ואז הוא יכול להביע את העמדה שלו.
יעוז אברגל
שני דברים, גם הוכחנו את עצמנו לאורך כל השנים שלא ייצרנו פחות כמות ממה שמדינת ישראל צורכת. בסך הכל מה שקרה זה שאנחנו תכננו את הכמויות בצורה הזאת, שיהיה תמיד לעם ישראל עופות מתי שהיה צריך. אם זה בצוק איתן, אם זה בעמוד ענן, אם זה בקורונה, אם זה מתי שהיה צריך. זה בסך הכל צריך תכנון.

יש זמנים שעם ישראל לא צורך בשר פטם, בל"ג בעומר שאין חתונות מחול המועד פסח ועד ל"ג בעומר שאין אירועים ואין חתונות ואין מסיבות וימי שלושת השבועות של תשעה באב אלו ימים שלא צורכים עופות, ולכן השוק הוא בנפילה, אין טעם לייצר עופות שכולם יקרסו ויפשטו רגל. מייצרים את הכמויות שצריכים. יתרה מזאת, הענף הזה כמות הלולים שיש יכולה לייצר הרבה יותר מהצריכה, ולכן זה כמו חולה דיאליזה.
קריאה
הוא לא מקשיב.
היו"ר דוד ביטן
סיימת?
יעוז אברגל
סיימתי.
היו"ר דוד ביטן
אני מנסה לעזור פה בכמה דברים.
יעוז אברגל
אם אתה מנסה לעזור, הדבר שצריך לעשות פה, נגיד להם נוציא את החוק, נדון עליו כמו שצריך כמו שכל חברי הכנסת אומרים.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי שאתם רוצים לדחות, זה הבנתי כבר. לא צריך לחזור על זה.
יעוז אברגל
ואנחנו נשתף פעולה עם זה.
היו"ר דוד ביטן
יעוז, אני כבר יכול לנאום במקומך את הנאומים שלך, תאמין לי.
יעוז אברגל
אני יודע.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי עכשיו מי קורא?
דניאלה מילר בקלור
דניאלה מהלשכה המשפטית של האוצר.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, בסיום הקריאה ואחרי שנשמע הערות אני אעשה הפסקה ואני אשב שוב פעם עם האוצר.
אפרת אביאני
סליחה, זה נוסח של הוועדה? כי הנוסח הממשלתי הוא רק חלק מהנוסח הזה.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה אחרי תיקונים שאנחנו עשינו, לאחר ישיבות שאנחנו קיימנו. זו זכותנו, אין בעיה, אנחנו רשאים - -
אפרת אביאני
רק מבחינת מי שמציג את הנוסח.
היו"ר דוד ביטן
- - להוסיף שינויים כאלה ואחרים, זה הנוסח לדיון. יש לכם הערות תגידו אותם. אני לא מחויב ללכת רק לפי נוסח הממשלה.
אפרת אביאני
זה אותם עקרונות?
היו"ר דוד ביטן
הוספנו כל מיני הגנות, כמו שאמרתי, לצורך העניין. שיגנו על החקלאים ויגנו על כל המטריה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
איפה רשת הביטחון? הוועדה?
היו"ר דוד ביטן
רשת הביטחון לא בנוסח הזה. הוועדה מינינו משהו פנימי, איך אני אכניס את זה? כבר הצבענו על זה אפילו. זה מטעמנו, אל תשכחו שבנוסח הזה, גם הוועדה רשאית לפנות לשרים. ולכן העבודה של הצוות חשובה לצורך העניין אם אנחנו נפנה או לא ומתי נפנה, אז יש לזה השלכות אופרטיביות לפי החקיקה.
אפרת אביאני
אז מה שמקריאים עכשיו זה את הנוסח שהוסף בוועדה? או את הנוסח מההתחלה?
היו"ר דוד ביטן
אמרתי זה מהתחלה עם התוספות שלנו.
אביגיל כספי
אלו בעצם העקרונות שהוצגו בישיבה הקודמת.
היו"ר דוד ביטן
זה מה שנהוג לעשות בחקיקה.
אפרת אביאני
בסדר, רק שנבין מה החלק של הממשלה ומה החלק החדש.
היו"ר דוד ביטן
זה מעורבב. יש לכם תוספות, הן מסומנות כיוון שצילמנו בדרך כלל זה באדום, תוספות מסומנות בקו מתחת נכון? סליחה לא בקו.
אביגיל כספי
פסקה 1 היא בעצם המקורית, זה רק שינוי מיקום. זה אותה פסקה 1 לסעיף 65 משקפת את הנוסח במקור, ובקריאה הראשונה. ופסקה 2 משקפת את העקרונות של התוספת שהוצגו בישיבה הקודמת.
היו"ר דוד ביטן
כן.
דניאלה מילר בקלור
פרק ט"ז: הגברת התחרותיות בענף המזון והטואלטיקה

תיקון חוק התחרות הכלכלית
65.


בחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח – 1988



(1)

בסעיף 3, בפסקה (4) -




(א)
אחרי פסקת משנה (ב) יבוא:
(ב1) הוראת פסקת משנה (א) לא תחול על הסדר שכל כבילותיו נוגעות לגידול ושיווק בסיטונות של תוצרת חקלאית מגידול מקומי מסוג עופות – אם אחד הצדדים להסדר הוא מגדל עופות שהוא או אדם קשור אליו מחזיק משחטה";




(ב)
בפסקת משנה (ד), אחרי ההגדרה "מגדל" יבוא:

""משחטה" – מיתקן המיועד לביצוע אחת או יותר מפעולות אלה: שחיטת עופות, מריטת נוצותיהם והוצאת איברים מהם."
היו"ר דוד ביטן
רגע, יש למישהו הערה על זה?
ששון גואטה (הליכוד )
אם יש לכם הערות תגידו. שמוליק?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ממה זה שונה מהסעיף הקודם שהיה?
היו"ר דוד ביטן
לא שונה.
אביגיל כספי
פסקה 1 היא זהה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
הניסוח קצת שונה, במהות.
היו"ר דוד ביטן
אותו דבר.
אפרת אביאני
אני רק רוצה להעיר הערה מעורך דין וינשטיין שהיה פה אתמול, שמיצג את התאחדות חקלאי ישראל. הוא ביקש לוודא, מכיוון שנאמר פה כל הזמן שהאיסור הזה שעכשיו אנחנו מכניסים אותו לתוקף מחדש, עד עכשיו היה פטור ועכשיו אנחנו מקימים את האיסור, נאמר כל הזמן שהוא לא יחול על האינטגרציות האנכיות אלא יחול לרוחב. נכון?
היו"ר דוד ביטן
כן.
אפרת אביאני
אנחנו רוצים לוודא, צריך לדעת שהאינטגרציות האנכיות בעצם למטה יש הרבה מגדלים. זאת אומרת שהמגדלים שבתוך האינטגרציה הם כן מדברים בינם לבין עצמם, הם מתואמים מעצם האינטגרציה והם קשורים למשחטה. אז צריך לוודא שהנוסח הזה לא יוצר איסור גם על המגדלים האלה, כי הובהר פה שזאת לא הייתה הכוונה. נכון?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לפי מה שאני קורא, ברור שזה חל. אם באינטגרציה האנכית יש מגדלים ומשווקים בסיטונות תוצרת חקלאית, ויש להם קשר למשחטה, אז הם לא יכולים לקיים את מהות האינטגרציה האנכית.
אורי צוקרבר
נכון, אז למעשה הם לא חוסים בפטור, הם לא חוסים במסגרת פטור.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אבל לא לזה הכוונה.
אורי צוקרבר
אבל זה מה שמשתמע ממה שכתוב.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אז פרדוקס, אז לא עובד, אז מה?
אורי צוקרבר
אז יש פה בעיה בנוסח לדעתנו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הכוונה, אם אני מבין נכון, חברים מהאוצר, כוונתכם הייתה לא לאפשר קביעת מספר האפרוחים שמגיעים למערכי הייצור שלהם, נכון? זאת הכוונה. צריך להגיד את זה בצורה ברורה, מפורשת, זה העניין.
היו"ר דוד ביטן
רגע, ההערה הזאת נכונה, הרי דיברנו על זה במפורש שאנכית אין בעיה, אופקית יש בעיה נכון? יש להם באינטגרציה מגדלים שהם אולי חלק מהבעלות של המשחטה, מה אתם רוצים? שהם גם כן לא ידברו עם אף אחד? לכן אני מההתחלה אמרנו לכם, שעם המשחטה יש לנו בעיה באופן כללי.
אבשלום וילן
סיבה טוב לפסול את כל החוק הזה.
היו"ר דוד ביטן
מספיק כבר אבו וילן, די.
אבשלום וילן
מה, תכניס את כולם לכלא?
היו"ר דוד ביטן
לא קשור לכלא.
דן אילוז (הליכוד )
יש סיבה שהיא לא סיבה טוב לפסול את כל החוק הזה?
היו"ר דוד ביטן
זה לא מה שכתוב רבותיי. ברור שיש מגדלים באינטגרציה שהם כן שותפים או לא?
קריאה
מה השאלה?
היו"ר דוד ביטן
אתה מהאינטגרציות?
קריאה
אני מגדל.
היו"ר דוד ביטן
יש מגדלים באינטגרציה שהם שותפים באינטגרציה לא?
קריאה
בוודאי, בטח.
היו"ר דוד ביטן
אז זה לא אנכי, אוקיי? צודקים נכון.
קריאה
עשו לנו מישמש.
היו"ר דוד ביטן
אתם צריכים להגדיר מה זו אינטגרציה ולגמור את הסיפור הזה.
קריאה
אינטגרציה זה מלמטה עד למעלה.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע. מי זאת היועצת המשפטית שלכם? זאת שקוראת? אתם צריכים להגדיר בחוק מה זו אינטגרציה, ואז אתם אומרים אינטגרציה ספציפית יכולים ביניהם לא יחול החוק עליהם, ובין אינטגרציות אסור לדבר. זה הכל, פשוט מאוד. ולא להתייחס למשחטה, מה זה מעניין אותי המשחטה פה. אינטגרציה היא כוללת הרבה דברים, מכון תערובת, משחטה, מגדלים, כל מה שצריך.
קריאה
זאת אומרת, יושב הראש, אתה אומר שהאיסור יהיה על תיאום בין אינטגרציות, זאת הכוונה?
היו"ר דוד ביטן
בין אינטגרציות נכון, אמרנו את זה הרבה פעמים, זה האיסור.
קריאה
זה ככה צריך להיות מנוסח.
היו"ר דוד ביטן
ולכן אני לא רואה בעיה גדולה מאוד בחוק הזה. החקלאים יכולים לתאם גם עם האינטגרציות וגם עם עצמם, אז עליהם זה לא חל האיסור הזה, הם לא צד בכלל בעניין. עכשיו, הבעיה היא לא בזה, זה בסדר גמור מבחינתי. הבעיה זה בנזקים שזה יכול לעשות בין האינטגרציות בשליטה שלהם על המערכת, זו הבעיה העיקרית, ולכן כן יכולים להיפגע החקלאים בעניין הזה.

אם האינטגרציות ירצו, גם היום הם יכולים לפגוע בחקלאים לא צריך את החוק הזה. הם יכולים להחליט שהם מפסיקים לעבוד עם מישהו, נכון? נגמר הסיפור שלו, כן?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
למה לא להגדיר מה זה אינטגרציה.
היו"ר דוד ביטן
אמרתי, להגדיר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ולכתוב שורה אחרת קצרה שלא יהיה תיאום בין אינטגרציות.
היו"ר דוד ביטן
זה מה שאמרתי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
וכל הטקסט הזה מיותר.
היו"ר דוד ביטן
לא, שניה. מה שאנחנו מבקשים, אתם צריכים להגדיר מה זה אינטגרציה ולכתוב את זה במפורש, לא ככה. אמרנו את זה כל הזמן למה זה לא תוקן? לא מבין את העניין.
איל שפירא
אנחנו נשב עם היועצת המשפטית של הוועדה, נחדד את הדברים.
היו"ר דוד ביטן
לא נחדד, תגדירו מה זה אינטגרציה גם. בין אינטגרציות אסור. אתה לא יכול להגיד לבן אדם לא לדבר עם מי ששותף איתו בעסק, אין דבר כזה, מה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מה שאני רוצה לשאול אתכם אם אתם מבינים את הבעיה? אני לא רוצה לחשוד בכשרים.
איל שפירא
הבנו את הסוגייה, אנחנו נעשה על זה חשיבה ונחזור לוועדה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני לא לוחץ סתם, אני רוצה לדעת אם אתם מבינים שזו טעות?
איל שפירא
הבנו את הסוגייה, הבנו.
היו"ר דוד ביטן
<< יור >

היא לא נכונה, לא נכונה לעומת מה שהם הזכירו.
אורי צוקרבר
אם אפשר, יושב הראש, אם אפשר עוד שאלה? אי הבנה פה. מגדלי רבייה, יש 80 מגדלי רבייה, חלקם קשורים לאינטגרציה מסוימת, חלקם לא קשורים לאינטגרציה. מגדלי רבייה שיש להם להקות רבייה בינם לבין עצמם יכולים לעשות הגבל ביניהם? יכולים לדבר ביניהם? יכולים למכור כמויות ביניהם?
ששון גואטה (הליכוד )
ברור.
אורי צוקרבר
לא לא ברור, כי יש להם זיקה, לחלקם יש זיקה למשחטה, ואיך זה מוגדר פה? מי שיש לו זיקה למשחטה אסור לו להיות בכלל באיזשהו הגבל.
קריאה
אבל אורי הוא מוריד את משחטה, הוא מגדיר אינטגרציה.
אורי צוקרבר
אם הוא חלק מאינטגרציה?
היו"ר דוד ביטן
אתם התייחסם בעיקר למגדלים, מגדלי רבייה מה הם עושים?
קריאה
הם אלו שעושים את ההסדר.
אורי צוקרבר
הם מגדלים מטילות שעושות ביצים. הביצים הולכות למדגרה. מגדל רבייה יש לו להקת עופות שמטילות ביצים, מותר לו לדבר עם המגדל השכן?
היו"ר דוד ביטן
ואיך הוא יודע כמה לעשות? הוא יודע את זה דרך מי?
אורי צוקרבר
הוא רוצה לדבר עם השכן שלו על כמה ביצים הוא רוצה לשווק?
ששון גואטה (הליכוד )
זה בסדר אמרנו שיש פטור לחקלאי.
היו"ר דוד ביטן
לחקלאי כן, אבל הם חלק מהאינטגרציה?
יעוז אברגל
זה בדיוק המהות של חוק מועצת הלול. יש למועצת הלול את כל הכלים, את כל המחשוב, את כל הפקחים, את כל הדברים. למה ללכת עקום? למה לייצר מוצר שהוא כלאיים? למה לא לבוא להגיד בוא במועצת הלול ונקבע מה שהם רוצים? רוצים שבמועדת הלול לא ייצרו פחות? לא ייצרו פחות. מפחדים על מה שהם מפחדים, שיגידו מה הם מפחדים, לא יפחדו יותר. שיגידו מה הם רוצים. יש גוף ממשלתי סטטוטורי.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה, מספיק כבר די. האוצר, מה התשובה שלכם לגבי הרבייה?
גל ברנס
הכלל הוא פשוט, הכלל אומר.
היו"ר דוד ביטן
צריך לנסח את זה בחוק.
גל ברנס
אז אמרתי ננסח את זה עם היועצת המשפטית שיהיה ברור, אבל כל מי שהוא חלק מאותה אינטגרציה לא משנה באיזה שלב, לא אמור לעשות תיאום, זו המטרה. לא עם אף אינטגרציה.
היו"ר דוד ביטן
יש כאלה ברבייה שהם לא חלק מאף אינטגרציה. מה קורה?
גל ברנס
אם הם לא חלק הם יכולים לעשות מה שהם רוצים, אם הם לא עומדים בהגדרה, הזה הם לא עומדים בהגדרה, זה אלה שבחוץ.
ששון גואטה (הליכוד )
מה זה לא עומדים? בוא נסדר את זה, אני מכיר את התרגילים.
היו"ר דוד ביטן
די גואטה, מספיק, תדבר אליהם יפה.
גל ברנס
אמרנו, הזכיר גם יו"ר הוועדה. יש את מי שבפנים ואת מי שבחוץ ומי שבחוץ, ואמרנו תמיד שהם יכולים לתאם אחד עם השני.
היו"ר דוד ביטן
התשובה היא פשוטה. אמרנו צריך להגדיר אינטגרציה מה זה, ויהיה רק אנכי לא אופקי. אם הרבייה היא חלק מהאינטגרציה אז חל עליה האיסור, אם היא לא, לא חל עליה. פשוט מאוד. לכן אנחנו מגדירים מה זה אינטגרציה אוקיי?
קריאה
אם היא חלק מהאינטגרציה היא יכולה בתוכה?
היו"ר דוד ביטן
באנכי כולם יכולים באופקי לא. אז אם הרביה היא חלק מהאינטגרציה, אם הוא לא, הוא יכול, אם הוא בפנים רק אופקי.
אורי צוקרבר
אבל נגיד שיש באינטגרציה מסוימת שלושה משקי רביה, בין השלושה, אופקית ביניהם?
היו"ר דוד ביטן
יכולים וודאי כי הם באותה אינטגרציה.
אורי צוקרבר
אוקיי כי הם באותה אינטגרציה. ואם יש משק רביה או מדגרה שמוכרת גם למשקים של פיטום מהאינטגרציה שלה וגם למשקי פיטום שהם באינטגרציה אחרת?
קריאה
אורי אני לא מבין, הדיון הזה לא התקיים בממשלה? - - - בנוסח הזה?
אורי צוקרבר
לא התקיים, שינינו פה.
היו"ר דוד ביטן
רגע רגע, לא שינינו, זה אותו נוסח. אבל לא משנה, לא מעניין אותי. המצב הוא כזה, לא אני צריך לענות לך אבל אני אענה לך. המצב הוא שאם החקלאי שעושה את הרביה הוא עושה את זה לאינטגרציה שלו, אז הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה מול האינטגרציה שלו, אוקיי? אם הוא עושה את זה מול חקלאים שהם לא חלק מהאינטגרציה גם אין בעיה כי אמרנו שזה לא חל עליהם, הם יכולים לדבר גם עם האינטגרציות. אם זה מול אינטגרציה אחרת הוא לא יכול לתאם איתם.
גל ברנס
הם לא יכולים הם יכולים עם עצמם. מי שבאינטגרציה.
היו"ר דוד ביטן
לא, אל מול החקלאים הוא כן יכול סלח לי, מה אתה מדבר. חקלאים יכולים ביניהם ובין ומול האינטגרציות, זה לא חל עליהם החוק.
אורי צוקרבר
זה לא נקרא תיאום, בין החוליות של האינטגרציה הם יכולים לעבוד ביחד.
היו"ר דוד ביטן
מה שאנחנו אומרים זה דבר פשוט, בתוך האינטגרציה יכול לדבר עם מי שהוא רוצה, עם החקלאים שהם לא חלק מאף אינטגרציה הוא גם יכול לדבר. עם אינטגרציות אחרות הוא לא יכול, זה הכל. מה הבעיה? כל כך פשוט. לא צריך לסבך כל דבר אני לא מבין. אמרנו שהחקלאים יכולים לדבר ביניהם ומול כל האינטגרציות.
אורי צוקרבר
כהסכמי מכירה הם יכולים - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אל תעשו את החוק. החוק אמרתם מהיום הראשון שזה המצב, תעמדו בזה. אתם אומרים שיש בעיה?
אורי צוקרבר
אנחנו אמרנו לגבי האינטגרציה האנכית, דיברנו על האנכית נכון? באינטגרציה האנכית יש גרעינים, יש לה משחטה, יש לה מדגרות.
היו"ר דוד ביטן
אבל תראה מה כתוב - - - הוא מגדל עופות שהוא לא קשור לאינטגרציה.
אורי צוקרבר
אנחנו עומדים בזה.
היו"ר דוד ביטן
המשחטה היא לא רלוונטית, היא רלוונטית בהגדרה של האינטגרציה אבל לא בעניין הזה.
גל ברנס
אני אומר , מה שאנחנו אמרנו כל הזמן, זה שאין לנו בעיה, זה לא נקרא תיאום, אין לנו בעיה עם זה שעובדים אנכי. אנכי זה קורה בכל השווקים, אנכי זו חקלאות מאוד יעילה, אבל התיאום האופקי בין החקלאים הוא אסור.
היו"ר דוד ביטן
מה אתה אומר? זה דבר חדש.
גל ברנס
לפי הנוסח שהונח ולפי הנוסח שאנחנו הבאנו, וזה כל הרעיון של התיקון.
היו"ר דוד ביטן
אבל אמרתם וכאן אמרתם משהו אחר. אז הרעיון לא טוב.
אורי צוקרבר
יש בעיה תפעולית, אם המגדלים לא יכולים לתאם ביניהם את ההספקה של האפרוחים והביצים, איך הם יכולים להסתדר? הם צריכים לתאם את זה ביום יום.
אבשלום וילן
אדוני רק שתדע את המצב העובדתי, יש הרבה מכוני רבייה שמייצרים לכמה אינטגרציות, לא לאחת. עכשיו, הם עושים את זה שנים, על פי חוק חופש העיסוק.
היו"ר דוד ביטן
הכל בסדר, אני יודע ממה הם מודאגים, אבל הצעת החוק הזו אומרת דבר פשוט וזה מה שאמרנו כל הזמן. החקלאים שלא קשורים לאינטגרציה, שאין להם בעלות כלשהי באינטגרציות, הם יכולים לדבר על כל האינטגרציות וביניהם.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
חבר'ה שניה רגע. דוד חשוב לי להגיד משהו. יש פה משהו שלטעמי, אם אני מבין נכון, הוא פשוט לא הגון, עד כדי כך שזה כשלעצמו צריך להיות עילה לעצירת העניין. אנחנו, נדמה לי, יותר מפעם אחת, הזכרנו וחידדנו את העובדה שאינטגרציה אנכית היא אפשרית, רוצים לבצע מבצע ברברוסה אחר, להבדיל, ולתקוף את העיקרון של האינטגרציות, ככה עובדים בכל מקום מסודר בעולם בגידול פטם, בבקשה. לא במסיבה הזאת. במסיבה הזאת אתם מבקשים למנוע תיאום של אפרוחים שמגיעים לגידול. עכשיו מה הבעיה. שלא אמרתם, ועבר הזמן, וחידדנו בפעם הקודמת ולא אמרתם שום דבר, ועכשיו פתאום זה הופך לאישו. זה לא תקין.
היו"ר דוד ביטן
זה המצב. זה מה שדיברנו כל הזמן, לא נתחיל את הכל מאפס. תנסחו את זה באופן כזה, שחקלאי שהוא לא חלק מאינטגרציה הוא יכול לדבר עם כל העולם, זה לא מעניין אותנו. כי אנחנו לא רוצים לפגוע בהם, אמרנו שזה לא חל עליהם. כמו שהיום, אמרנו שהיום הם יכלים לדבר עם כולם, אין בעיה אז גם עכשיו.
גל ברנס
יש עניין של הסכמים ועניין של תיאום. הסכמים הם יכולים לעשות עם כולם, לעשות הסכם שעכשיו הם קונים ממני או מוכרים לו, להגיד עכשיו דרך המגדלים לתכנן את כל התיאום של האינטגרציות - - -
היו"ר דוד ביטן
להגיד אני הולך לגדל 1000 אפרוחים זה תיאום?
גל ברנס
לא.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי אז מה אתה רוצה? מה הוא עושה? המושבניקים חוץ מאשר לקבל את האפרוחים הם לא עושים שום דבר.
גל ברנס
זה הסכם זה בסדר.
צחי ברקוביץ
הצעת החוק הזאת לא אוסרת את זה. הצעת החוק אוסרת הסכם כמו הסכם בין קבלני רבייה לקבוע כמויות.
היו"ר דוד ביטן
זה מה שדיברנו.
צחי ברקוביץ
הסדרים שהם הסדרים אחרים אלמלא הפטור. לא הסדרים של לרכוש אפרוחים. שוב, אנחנו לא מדברים על זה, אנחנו מדברים על הסדרים כמו למשל הסדר שקיים היום בין קבלני רבייה לקבוע את הכמויות בענף, והסדר בין קבלני רבייה.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה להם לא יכולים.
צחי ברקוביץ
14 קבלני הרבייה - - -
ששון גואטה (הליכוד )
- - - הקרטל ככה וככה - - -
צחי ברקוביץ
בהסכם עצמו הם נקראים קבלני רבייה.
היו"ר דוד ביטן
מספיק, די. שמענו את כל הדברים האלה, מספיק, יש גבול גם לכל דבר, גם חברי הכנסת יש גבול.
ששון גואטה (הליכוד )
לא יקרא לנו קבלנים.
היו"ר דוד ביטן
אז מספיק כבר עם זה, די, זה לא מכובד הדברים האלה. מספיק גואטה. הם לא יכולים לענות לך, זה לא פייר, מה זה הדבר הזה? פעם, פעמיים, אי אפשר באופן קבוע, לא, מספיק.

אני מסביר לכם את זה בצורה ברורה, תנסחו את זה כמו שדיברנו קודם. אתם אומרים שזה לא מה שהתכוונתם? אז תיקחו את החוק. המצב הוא כזה, פשוט מאוד. הם יכלים לנהל משא ומתן, הם רוצים לדעת מה קורה ואיך שוחטים והכל, זה מותר להם עם כולם. אמרנו שלא נגרום לנזק, גם ככה הקונצרנים האלה שולטים בכל מהלך, הם עובדים אצלם. אבל הם לא יכולים ביניהם הקונצרנים. מה הבעיה? תנסחו את זה ככה שזה יהיה מובן. לפי זה, זה הפוך, לא מובן בכלל.
צחי ברקוביץ
כבוד יושב הראש, חשוב רגע להסביר. נוסח לא לוקח הסדרים שהם לא הסדרים כובלים.
היו"ר דוד ביטן
מה שכתוב בחוק לגבי, בסדר.
צחי ברקוביץ
רגע אנחנו לא מדברים עכשיו על הסדרים שאני קונה עופות משחקן כזה או אחר.
היו"ר דוד ביטן
כל מה שהם עשו עד היום יכולים להמשיך נכון? זה הכל.
צחי ברקוביץ
גם אם מחר השינוי נכנס לתוקף, זה לא אוסר על ההסדרים.
היו"ר דוד ביטן
כל מה שהיה עד עכשיו אסור, אסור. כל מה שהיה מותר, מותר. אז תנסחו את זה בצורה כזאת.
צחי ברקוביץ
כל מה שהיה אסור זה הסדרים שמתאמים כמויות.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
רק בעיה אחת, זה לא כתוב.
צחי ברקוביץ
הסדרים שחוק התחרות אוסר אלמלא הפטור החקלאי.
היו"ר דוד ביטן
אתם תגידו לפרוטוקול על מנת שמחר לא יבואו. מה שמך שכחתי? אני מדבר על החקלאי.
יעוז אברגל
יעוז.
היו"ר דוד ביטן
לא יבואו מחר ליעוז יגידו לו תשמע עברת על חוק התחרות, בוא תעמוד לדין, שיהיו הדברים ברורים לגמרי. מה שהיה מותר לו עד עכשיו ימשיך להיות מותר לו. ומה שלא היה מותר הוא לא יוכל לעשות את זה גם ככה, זה הכל. ותנסחו את זה באופן כזה שזה מה שיהיה ברור. חבר'ה, החוק הזה יש לו משמעות פלילית. על משמעות פלילית צריך לדעת בדיוק איפה הוא עומד. אתה לא יכול לעשות פרשנות פה.
אביגיל כספי
כמו שאמר נציג רשות התחרות, היום, בעצם, כשאנחנו נכנסים פה לאחרי פסקת משנה ב' יבוא, בעצם אנחנו מתגברים על ההוראות של 3 א'. החוק אומר ככה, סעיף 2 מדבר על כל אותם הסדרים שהם הסדרים מסורים, שזה לא מסחר אלא תנאים של הגבלות, ששחקן מגביל את עצמו, מתאים כמויות וכו', זה האיסור.

אחר כך בעצם סעיף 3 אומר הסדרים מסומים שלא ייחשבו הסדרים כובלים, שאחד מהם זה מה שאנחנו קוראים לו הפטור החקלאי, לגבי תוצרת חקלאית. ופה אומרים שלמרות שעוף הוא גידול חקלאי, כל מי שקשור באינטגרציה יהיה אסור לו אותו תיאום.
היו"ר דוד ביטן
אבל להם מותר הם לא חלק מהאינטגרציה. החקלאי הפשוט הוא לא חלק מאינטגרציה. גם היום, אתה רוצה להכניס אותו פנימה? הוא לא חלק אז הוא יכול לדבר עם כל האינטגרציות, הוא יכול לדבר בינו לבין עצמו. עכשיו אני יודע ממה אתם פוחדים, שהם יעשו את העבודה של הוויסות, אבל זו עבירה על החוק. הוא לא יכול לעשות את העבודה, הוא עושה רק לעצמו, הוא לא יעבוד עכשיו ויגיד בוא נתאם ואני אגיד להוא כמה צריך לעשות. אתם עושים אותם כאילו שהם ישר עבריינים, זה לא המצב.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לשאול שאלה. נגיד, יעוז, לצורך העניין אתה מגדל פרטי, והוא עובד עם אינטגרציה והוא רוצה אפרוחים. האם המדגרה יכולה להגיד לו, האינטגרציה יכולה להגיד לו, שאתה יכול לגדל 4 או 4.5 גידולים ולא חמישה או ששה?
גל ברנס
הוא מגדל פרטי, זה הסכם. הוא פונה כמו בכל עסקה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אפשר אתה אומר שאפשר?
גל ברנס
שניה אני אסביר, הוא פונה כמו בכל עסקה, אני יכול ללכת לסופר ואומר אני רוצה אני רוצה לקנת 10 קורנפלקס, והם יגידו לי לא אתה יכול לקנות חמש. יש כללים לדברים האלה, יש הסכמים שהם חוקיים, יש אפליה, יש כל מיני דברים כאלה. אבל זה בסוף הסכם רכישה. הסופר לא יכול להגיד לי כמה קורנפלקס לאכול, אני הלול, אני קובע כמה לגדל, אף אחד לא יכול להגיד לי כמה לגדל.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לא, הוא רוצה לקנות אפרוחים, אני שואל אם זה לגיטימי להגיד לו כמה אני מוכן למכור?
גל ברנס
אם אתה לא תמכור לו מספיק, הוא יכו ללכת למישהו אחר ויקנה ממנו את היתר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אוקיי, עכשיו לא הצלחתי להבין ממה שדובר ברבע השעה האחרונה, מה התשובה? אני לא כל כך מבין. הטקסט לא מתאים לרוח הדברים.
היו"ר דוד ביטן
שוסטר, ינסחו את זה אחרת, אין בעיה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אתם לא אומרים חבר'ה טעינו. אני חושש שלא לומר חושד שהכוונה הייתה להגניב את הסעיף הזה ואחר כך לא לזכור בדיוק מי אמר מה, וכל האינטגרציה לא חוקית פתאום.
היו"ר דוד ביטן
למה מה אנחנו עד כדי כך?
גל ברנס
חבר הכנסת שוסטר, יש היום חוקים שאומרים מה אסור ומה מותר, יש הרבה דברים שמותר ואף אחד לא נוגע בהם. מה שהיה מותר - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני אשאל שאלה פתוחה, האם משהו בפעילות של מה שאנחנו קוראים אינטגרציה האם יש משהו לא חוקי לטעמכם בפעילות הזאת?
גל ברנס
מה שקורה היום זה שהתכנסו - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
עזוב, מעבר למספרים.
גל ברנס
לא מספרים. היום נעשה הסדר בענף, בין גופים שונים. חלקם אינטגרציות חלקם לא. אנחנו אומרים שאסור לגופים שהם אינטגרציות לעשות כאלה הסדרים.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
איזה?
גל ברנס
לעשות הסדר של תיאום כמויות בינם לבין גופים אחרים.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
בסדר אבל אני שואל, האינטגרציה יש לה כל מיני הסכמים אחרים. הם מגדלים אפרוחים, ויש תערובת, ומשחטות ומגדלים.
גל ברנס
רגע יש הגדרה בחוק להסדר כובל נכון? אז זה מה שאסור.
צחי ברקוביץ
החוק הזה, התיקון הזה, לא בא לאסור את מה שחוק התחרות היום מתיר מבחינת החוק עצמו. כמו שאמרו, יש הסדרים מסוגים שונים.
היו"ר דוד ביטן
אתם אפילו לא עליתם על הבעיה המרכזית, הבעיה המרכזית זה התניית שירות בשירות. זו הבעיה המרכזית בכל התהליך הזה, שבה האינטגרציה אומרת לחקלאי הפשוט, אתה רוצה שאני אתן לך אפרוחים והכל? אני אמכור לך גם את התערובת. ואז החקלאי אין לו ברירה, הוא קונה מהם את התערובת ושוחט במשחטה שלהם. זאת הבעיה בתהליך ולא התהליך שאתם מדברים עליו של הקביעה. כי הקביעה עצמה היא ברורה. אנחנו יודעים כמה צריכים במדינה, תוסיפו את זה, אם יהיה גידול אז יודעים כמה להוסיף אם יהיה פתאום ביקוש, כמו שמוסיפים בפסח, יום העצמאות וזה.

הבעיה הכי גדולה שזה האינטגרציות שולטות במגדלים והם שולטות בהם, זה התניית שירות בשירות. כי הם אחראים על השחיטה, הם אחראים על התערובת, והם מחויבים, אומרים להם אתם רוצים מאיתנו? אנחנו גם יכולים להתחייב בכמה יקנו מהם את המוצר וזה התניית שירות בשירות. זאת הבעיה של הפטם, ולא הבעיה שאתם מדברים עליה, אני מאוד מצטער. זו השליטה שלהם בהם. הייתי הולך איתכם עד הסוף בעניין הזה, אבל לא הבאתם את זה, אבל זה מה שיש, אבל זו לא הבעיה בפטם אני מאוד מצטער להגיד לכם.
גל ברנס
עלו הרבה דברים במהלך המושב הזה, שקשורים לכל הנושא, ואנחנו הבטחנו - - -
היו"ר דוד ביטן
זה הנושא זו בדיוק הבעיה. חקלאי קטן שעובד איתם, הם מחייבים אותו בכל התהליך שלהם, מהתחלה ועד הסוף. הוא לא יכול לא ללכת למשחטה שלהם אם הוא מקבל מהם את האפרוחים. אתם הבנתם את זה? אבל אתם באתם עם איזה משהו כאילו זה הכי חשוב בעולם בגלל רשות התחרות.
גל ברנס
הבטחנו להיכנס לדבר הזה, ואנחנו מבטיחים שוב לבחון גם את זה בין היתר, ולהציע פתרונות.
היו"ר דוד ביטן
אז הבנתם מה אנחנו רוצים פה, תנסחו את זה עד שתמשיכו את זה פה.
אביגיל כספי
העיקרון הובהר ובנוסח אנחנו נתקן.
אפרת אביאני
רק לוודא שאנחנו מדברים על אותו דבר. בתוך האינטגרציות - - -
היו"ר דוד ביטן
הסברנו את זה שמונה פעמים.
יעוז אברגל
היועצת משפטית לא הבינה, אני 12 שנות לימוד הכל כיתה א' הכל כיתה א' איך אני אבין?
היו"ר דוד ביטן
לא, אתה הבנת הכי טוב.
יעוז אברגל
אני לא הבנתי כלום, אני חקלאי לשעבר, זה מה שהבנתי. אני חקלאי לשעבר.
קריאה
רק להבהיר אפרת ששאלת קודם, זו החלק של הצעת החוק הממשלתי.
אפרת אביאני
בסדר אבל מה שחודד בדיונים אצל יושב ראש הוועדה, זה שהצעת החוק לא אמורה לתפוס מה מה שקורה בתוך האינטגרציה. זה לא חודד בשלב הדיונים - - - זה חודד עכשיו אצל יושב ראש הוועדה, שהצעת החוק לא אמורה לאסור תיאום בתוך האינטגרציה.
איל שפירא
אני רוצה מילה על זה להסביר למה אם אנחנו לא נאסור בתוך האינטגרציה אנחנו לא עושים כאן כלום? אם היום אנחנו נאפשר לחקלאים בתוך האינטגרציה לתאם בינם לבין עצמם, מחר בבוקר, אינטגרציה תקנה רבע אחוז באינטגרציה השנייה. מחר בבוקר כל החקלאים הם כולם חלק מאותה אינטגרציה. אז מה עשיתי בזה? אז הם יתאמו אחד עם השני ועוד אחת תקנה עוד רבע אחוז בעוד אחת אחרת, וכולם יהיו אותה אינטגרציה אז לא עשיתי כלום בתיקון החקיקה.
היו"ר דוד ביטן
רגע רשות התחרות, קודם כל זה מה שהבאת.
איל שפירא
לא זה לא מה שהבאתי.
היו"ר דוד ביטן
אתה אמרת את זה פה 10 פעמים.
איל שפירא
אני אמרתי שמה שמותר במסגרת החוק ימשיך להיות מותר.
היו"ר דוד ביטן
אנכי כן אופקי לא.
איל שפירא
אני עדיין אומר אנכי כן אופקי לא, אין שאלה. אני עדיין עומד מאחורי זה.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, אז אם אתה מפחד עכשיו מהעניין שיקנו חלקים מהאינטגרציה, אז הבנו, תנסחו את זה בצורה כזו שהם לא יכולים לעשות את זה. צריכים אישור שלכם, לא יודע של מי. זאת לא הכוונה. הכוונה היא לא לעבוד על החוק. היום איך שהאינטגרציות היום קיימות, יש אינטגרציות שהן בבעלויות צולבות אחת עם השנייה?
קריאה
אולי רשות התחרות יודעת, הם חקרו את זה.
איל שפירא
אם אין היום, יהיו מחר.
היו"ר דוד ביטן
אז מחר לא יכולים להיות.
איל שפירא
מה זה לא יכולים להיות? ברגע שאני אגיד שבתוך האינטגרציה מותר לתאם אז יהיה.
היו"ר דוד ביטן
אז מה אתה רוצה?
איל שפירא
הפתרון לעקיפת החוק יהיה מאוד פשוט.
גל ברנס
אתם לא מבחינים בין תיאום לבין הסכמים לעשות הסכמים בקניה ומכירה אנכית אין לנו שום בעיה, זה לא אסור.
היו"ר דוד ביטן
אבל בהסכם הוא קובע את התיאום.
גל ברנס
בינו לבין עצמו זה בסדר, זו היעילות של הגוף.
היו"ר דוד ביטן
ומחר יש לו 2% באינטגרציה השנייה. מה קורה?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל אם הוא יכול לתאם בינו לבין עצמו, למה שהוא ייקח מחר מהקטנים , מהמושבים הפרטיים? למה הוא ייקח מהם בכלל? הוא לא ידבר איתם בכלל.
גל ברנס
גם היום הוא יכול, ההסכם בענף היום הוא וולונטרי. אם היו רוצם לדרוס את כל המושבים ולהוציא אותם החוצה ולהגדיל את הקיבולת שלהם היו עושים את זה היום.
היו"ר דוד ביטן
היום הם יכולים לעשות אבל הם לא עושים את זה. מחר הם יכולים לעשות אז זה, אולי הם יעשו את זה בסוף.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אם אתה מתיר להם לעשות את התיאום בתוך המערכת שלהם, ואתה אוסר חיצוני, אז הם - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, הם יכולים לעשות, זה לא תיאום. הסכם זה בעצם תיאום. זה לא תיאום כללי אבל זה תיאום ספציפית תגיד לי, תנסחו את החוק באופן כזה שמה שאתה חושש לא יהיה, שהם לא ירכשו חלקים מאינטגרציה אחרת על מנת לא לעמוד. את זה תבטלו להם את העסק הזה, זה הכל, בשביל זה יש את רשות התחרות, לא?
גל ברנס
קניה ומכירה זה לא הסדר כובל, זה מותר. קונים מוכרים הכל בסדר.
היו"ר דוד ביטן
אז תנסחו את זה שיהיה ברור מה אתם רוצים.
גל ברנס
להגיד למישהו אתה תגדל ככה אני אגדל ככה הוא יגדל אחרת - - -
היו"ר דוד ביטן
תנסחו את זה בצורה אחרת. לא הבאתם את זה ככה, מה אתה רוצה ממני? תנסחו את זה בצורה אחרת. שלא יהיו אי הבנות, המושבניקים יכולים לדבר עם כולם.
איל שפירא
מי זה המושבניקים? מי שאין לו בעלות במשחטה והוא לא אדם קשור במשחטה ולא מחזיק, יכול לעשות מה שהוא רוצה. מה שאנחנו מדברים פה המושבניקים יכולים לעשות מה שהם רוצים.
היו"ר דוד ביטן
אבל אמרנו - - - אינטגרציות, ואם יש לו בעלות במכון תערובת הוא יכול המושבניק?
איל שפירא
אנחנו מדברים על בעלות במשחטה, אדם קשור במשחטה. את זה החרגנו, מכון התערובת לא קשור.
היו"ר דוד ביטן
אבל אמרנו שמגדירים מה זה אינטגרציה, לא רק משחטה. בחייכם זה לא נורמלי.
איל שפירא
אנחנו הגדרנו משחטה בחוק.
היו"ר דוד ביטן
אז תגדירו אינטגרציה.
אבשלום וילן
המשחטה בכל השרשרת זה הגוף שמפסיד הכי הרבה כסף. למה נטפלתם למשחטה בתור אבן הציר?
היו"ר דוד ביטן
דיברנו על זה. רבותיי אם ככה החוק לא מוכן. לא נאשר אותו מחר. אתם צריכים להגדיר מה זו אינטגרציה. אתם רוצים רק משחטה אבל זה מצב נתון, מה יש לכם?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
דוד תקשיב רגע, אני רוצה להבין. יש פה נקודה אחת, שים לב מה קרה פה כרגע. לפני שנכנסים לעמדות אידיאולוגיות, על העובדות. אתה אמרת, נתת תשובה עניינית ש"נטפלים" עם מרכאות או בלי מרכאות או שמים או זה התבחין או זו נקודת האפס האולטימטיבית, המשחטה, למה? כי שם מרוויחים הכי הרבה כסף, זה מה שנאמר כרגע, ואנחנו טוענים, או לפחות על פי מידע אחר שאני שומע, לא אנחנו כן? כי אני לא מכיר, אני שומע דברים הפוכים לחלוטין. אני שומע רמי לוי שמגיע ובורח. זאת נקודה אחת וזה מספיק כדי לשבת ולראות אם הפרטים בכלל נכונים.

הדבר השני, אני חש כרגע שיש משהו לא שקוף. אני חושב שמה שאתם מבקשים זה לעסוק בפירוק, אגב לגיטימי, כשעוסקים במונופולים, בקרטלים, במונסטרים כאלה, עוסקים בפירוק. אז אתם רוצים עם הקונצרנים, החלטתם בזה לעסוק. אז איך כותבים משהו? לא בדיוק הבנו, כמו חוק יסוד משהו לפני 30 שנים לא הבינו יענו, והנה פתאום אנחנו נימצא במקום שלא התכוונו. יש פה הסחת דעת, והולכת שולל.
היו"ר דוד ביטן
טוב, שוסטר, אתה גם חוזר על עצמך. אמרת את זה 100 פעמים.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לא, מה פתאום, זה עכשיו התבהר לי.
גל ברנס
אני אסביר רגע.
היו"ר דוד ביטן
לא, אתה מסביר והופך את זה.
גל ברנס
אני לא הופך, אני אסביר ממש במילה. בסוף, הפטור מלכתחילה הוציא את המשחטות ממזמן כבר, כי אמרנו שהם תעשייה. אז אמרנו עכשיו, אם האינטגרציה, יש פה משחטה, יכולה להיות אינטגרציה בלי משחטה, היא יכולה לעשות לפי החוק שלנו גם מה שהיא רוצה, כי היום גם חקלאים אין להם תעשיה.
היו"ר דוד ביטן
אבל יש להם מכוני תערובת, יש להם הרבה דברים, אין לך בעיה עם זה?
גל ברנס
בסדר אנחנו לא אוסרים עליהם.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
עדיין לא.
גל ברנס
זה לא החוק.
היו"ר דוד ביטן
אז פה חידשת לנו. אז אינטגרציה שאין לה משחטה היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה כמו התעשיינים?
גל ברנס
כן, כי כתבנו שמי שקשור למשחטה. זה כי מפה הגיע הפער. אז בגלל זה הגדרנו דרך המשחטה. זו האינטגרציה שיש לה את החלק התעשייתי.
היו"ר דוד ביטן
אולי יש אחת כזאת, כמה יש? לא נראה לי שיש.
גל ברנס
לא יודע אם קיבלנו ואם נתחיל להגדיר אינטגרציות זו לא המטרה. המטרה הייתה להגיד שברור לכולם פה - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל עדיין, תקשיב, זה עדיין לא פוטר לך את הבעיה של האנכי. אופקי הבנו זה פותר את הבעיה, מי שיש לו משחטה לא יכול לדבר אחד עם השני פתרת. אבל עדיין את האנכי לא פתרת, יכולה להיות לי משחטה, ארבע משחטות, יש אינטגרציות עם יותר ממשחטה אחת. מה קורה? היא יכולה לדבר עם כל המשחטות? ראיתי את הטבלה שהבאתם לי, יש כאן אחת שמחזיקה יותר ממשחטה אחת
צחי ברקוביץ
רגע אם אנחנו מדברים על חברות, הרי חוק התחרות גם אומר שאם יש חברות בת למשל, חברות בת יכולות לדבר אחת עם השנייה, חוק התחרות מחריג אותם, אין בעיה. בסוף עולם ההסדרים האנכיים הוא מאוד מורכב, יש בו המון סוגי הסדרים והוא לא מטופל בכלל בנושא הזה, אנחנו מדברים על הסדרים.
גל ברנס
אם יש אותה בעלות על שני משחטות, אין בעיה ששתי המשחטות ידברו אחת עם השנייה. כשיש אותה בעלות אין בעיה.
איל שפירא
לא הצענו לפרק את האינטגרציה פה.
אפרת ורד
אבל עכשיו אתם אומרים שהאיסור כן יחול על האינטגרציה אז תסבירו אם יהיה אסור לעשות אינטגרציות?
איל שפירא
לא, שוב, החידוד זה האנכי והאופקי. לעשות הסכמים אנכיים
אפרת ורד
אבל בתוך האינטגרציה זה מותר או אסור?
איל שפירא
בין המגדלים בינם לבין עצמם לא ניתן יהיה לתאם.
אפרת ורד
אבל הם חלק מהאינטגרציה.
איל שפירא
אופקית לא ניתן יהיה לתאם. אנכית יכול למכור למגדל אחר
קריאה
למה את מתכוונת? מגדל אחד יכול למכור למגדל אחר?
איל שפירא
בוודאי שכן, לתאם ביניהם את הכמויות, בין המגדלים בתוך האינטגרציה, זה אסור.
אפרת ורד
למען האמת המגדלים לא מדברים בינם לבין עצמם, - - - אומר לזה תביא לי 200, זה תיאום או לא תיאום? והם מכינים באופן עקיף את התיאום? אז זה אסור? אנחנו במשפט פלילי, אז רק תסבירו.
קריאה
אפשר לנהל את זה בצורה כזו, בסוף חוק התחרות קובע היום מה מותר ומה אסור. הסדרים אנכיים נבחנים לגופו של עניין, ואם אתה היום עבריין, אז אתה עבריין, ואם אתה לא עבריין אז אתה לא עבריין.
אפרת ורד
אנחנו רוצים משהו שהיום הוא מותר להפוך אותו לאסור. תסבירו מה אסור לאנשים לעשות, עזוב אופקי , אופקי זה סיסמה. תסביר במעשה מה מותר ומה אסור, שנבין מה מציעים פה.
היו"ר דוד ביטן
טוב רבותיי, אני מסכים איתה, זה מבולבל לגמרי פה ואתם לא יודעים מה אתם רוצים. הבנתי מה אתם רוצים, אתם לא רוצים שאף אחד שקשור למשחטה מכל סוג שהוא. אבל אינטגרציה זה לא רק המשחטה, זה מלמעלה למטה וצריך פה לעשות את הניסוחים בצורה אחרת. או להגדיר אינטגרציה, עכשיו יש לכם בעיה שמישהו קנה איזה משהו? לא יודע, תפתרו את זה, תיישמו את זה מבחינה פלילית, מה אני אגיד לכם.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני אומר עוד פעם, העליתי את הנושא הזה שהאינטגרציות לא יעשו שום שיתוף פעולה עם המושבים, עם הפרטיים. וכבר דיברתי איתך על זה, השאלה איך עושים שחייבים לקבל X שטח מדפים ליצרנים הקטנים, שגם פה יהיה אותו דבר? שיהיו חייבים X מהשחיטות יהיה מהחבר'ה הקטנים, מהפרטיים?
קריאה
זו ההצעה הראשונה, הם אמרו שזה בלתי אפשרי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אין דבר כזה, אם כל הצעה שנעלה היא בלתי אפשרית.
היו"ר דוד ביטן
שניה רגע, יש בזה משהו. הטענה של החקלאים היא שהאינטגרציות יכולות להפסיק לתת להם ואז כולם יפלו, יכול להיות שאנחנו צריכים לחייב מבחינת החוק שהם יהיו חייבים למכור להם. לתת להם את האפרוחים ולשחוט להם. יכול להיות שנחייב אותם בחוק ואז פתרנו את הבעיה של החקלאים, הסיכון שלהם, שהאינטגרציות לא יתנו להם, נכון?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
הוא כל השבוע פה הוא כבר לא עובד הבן אדם.
היו"ר דוד ביטן
מי?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
יעוז.
היו"ר דוד ביטן
שאלתי אותו, יש לו עובדים.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
וכל השנה מה? הוא מתבטל? הוא עובד איתם ביחד.
היו"ר דוד ביטן
הוא אומר שבין כה וכה העסק יתמוטט אז הוא מעדיף להישאר פה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אז אתה מבין איפה הוא נמצא?
היו"ר דוד ביטן
טוב רבותיי, הבנתם?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
רגע מה עושים עם ההצעה? הם לא מקשיבים בכלל, הם לא איתנו, הם בינם לבין עצמם.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, הם יביאו לנו ניסוח. יש עוד דבר, תקשיבו. עכשיו, חבר הכנסת באמת הפנה את תשומת ליבי שאחת הטענות העיקריות של החקלאים, שהאינטגרציות בגלל החוק הזה, לא יהיה להם עניין לתת להם אפרוחים בכלל או לשחוט. אני רוצה למנוע את המצב הזה.
איל שפירא
אז למה היום הם עושים איתם תיאום כמויות? ומחר בבוקר הם לא ירצו? אותו דבר, המצב לא משתנה. היום למה הם בהסדר איתם היום? שיוציאו אותם מההסדר.
גל ברנס
למה ב-2015 היה כדאי להם, ב-2016 היה כדאי להם?
היו"ר דוד ביטן
זה שוק חופשי, הוא יכול להחליט לא לתת לו. מה זה היה כדאי?
גל ברנס
חמש שנים יכל לא לתת לו, נתן לו או לא נתן לו?
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה דבר מאוד פשוט, שתהיה חובה לאינטגרציה, למכור, לתת לחקלאי, לתת לו גם את כל השירות כמו שהיה, זאת אומרת תהיה לו זכות באותו דבר, לא יותר, אם החקלאי רוצה פחות פחות, אם יותר הוא לא חייב. אבל מה שהיה בשנת 2023 הוא ייתן לו.
קריאה
היום האינטגרציות יכולות לעשות הסכם רק בינם לבין עצמם. להגיד לכל מה שאתה קורא מושבניקים, להגיד אתם לא בהסדר, למה הם לא עושים את זה?
היו"ר דוד ביטן
עם כל הכבוד לכם, לא הכל הולך לפי הראש שלכם. הם מפחדים מזה, וזה פותר לי את הבעיה של הפחד שלהם. בשלוש השנים הבאות, חובה על האינטגרציה לתת להם מה שהיה ב-2023.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
ואם אתם מקבלים את זה החוק הולך חלק, סגור.
היו"ר דוד ביטן
אם אין את זה, אני לא מעביר את החוק הזה. אני לא עושה שוק חופשי לגמרי כשיש פה אנשים שתלויים בזה, והחקלאות זה לא שוק חופשי לגמרי, מה אני יכול לעשות? מה זה הדבר הזה? אז הם לא יתנו להם אז מה עשינו? אז כולם יתמוטטו? נכון זו הטענה העיקרית?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
שאלה טכנית, אפשר לחייב? אני שואל אם זה אפשרי.
איל שפירא
טכנית החוק יכול לחייב. אנחנו נחזור עם תשובה אם אנחנו בעד זה.
היו"ר דוד ביטן
אני אומר לכם שזה הפחד הכי גדול של החקלאים, ואני רוצה למנוע את זה.
קריאה
ואתם פותרים את כל הבעיה של החוק.
היו"ר דוד ביטן
ואז אין התמוטטות של אף אחד.
איל שפירא
רק להבין את ההצעה שנדע לחזור עם תשובה, אם האינטגרציה היום, לא בתוך האינטגרציה, מקבלת במשחטה איזשהו capacity, אז אתה רוצה לחייב אותה לקבל מחר בבוקר את אותו capacity מחוץ לאינטגרציה?
היו"ר דוד ביטן
אם הוא רוצה, אם הוא לא רוצה לא צריך. אם הוא רוצה הוא ייתן לו את אותו דבר, חובה. וזה פותר לי את הבעיה של החקלאים. ואז אף אחד לא יתמוטט. אם יתמוטטו זה רק בגלל מישהו שלא ידע לנהל את העסק.
קריאה
השאלה אם זה יכול להיכנס בכלל בפטור החקלאי, אם זה קשור?
היו"ר דוד ביטן
לא יודע, ייכנס לחוק, יתנו לנו תשובה. כל הכבוד באמת, נתת לנו בדיוק את הפתרון.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
שאלת המשך נוספת, מה שנקרא חבר'ה פרטיים שצופים ושואלים. אני רוצה לחדד, בן אדם פרטי רוצה לקנות חלק מהאפרוחים שלו ממדגרה אחת וחלק ממדגרה אחרת, הוא יכול?
היו"ר דוד ביטן
הוא יכול. אבל שוסטר, אנחנו לא בשאלות ותשובות, אמרנו לך הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה מול כל הזה, זה הכל, הוא יכול עם זה חצי ועם זה חצי.
גל ברנס
אם חבר הכנסת שוסטר יכול ללכת לסופר א' ולקנות ככה ואז לסופר ב' ואז לסופר ג' ולקנות ככה, לכולם מותר לקנות ולמכור במדינה, זה לא קשור לחקלאים. אני לא יכול ללכת לסופר והסופר יגיד לי, יבוא רמי לוי אני מוכר עשר קורנפלקס, לתאם עם שופרסל שימכור חמש קורנפלקס זה לא ויכול לתאם עם זה שמוכר ככה, אבל אני כצרכן - - - לקנות.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
שניה אני רוצה להבין את המגבלות לפי מה שאתה אומר. הוא בא ורוצה לקנות ארבעה גידולים ממדגרה מסוימת, והיא אומרת אני יכולה לתת לך שלושה, אפשרי או לא אפשרי?
גל ברנס
אם אני הולך לסופר ובמדף יש שלוש קורנפלקס ולא ארבע ואני רוצה ארבע?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אבל זה לא במדף, יש כללים של חוזים.
גל ברנס
יש כללים של חוזים, זה לא החוק. יש כללים של איך עושים הסכמים במדינה.
היו"ר דוד ביטן
אל תגיד לו כמו, אני אענה לו ואתה תגיד אם זה נכון, בסדר? נראה לי שככה יותר טוב. מכיוון שהחקלאי יכול לדבר עם כל אחד, הוא יכול לקנות מזה 10%, מזה 10% מזה 80% , הבנת? זה נכון או לא?
גל ברנס
כן.
היו"ר דוד ביטן
יפה, נגמר הסיפור, מה עכשיו סופר לא סופר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
כלומר אני בא אליך, לך יש אפרוחים, אני עצמאי פרטי, אני מבקש ארבע, אתה יכול להגיד לי אני נותן לך שלוש. אפשרי?
היו"ר דוד ביטן
רגע, עכשיו אנחנו משנים את הצעת החוק. אמרנו שאם החקלאי עבד עם אינטגרציה מסוימת, הוא עבד השנה בשנת 2023, וקיבל 1,000 אפרוחים והם שחטו לו ולא יודע מה נתנו לו, הם מחויבים לתת לו את ה-1,000 אפרוחים בשלוש השנים הבאות כל עוד הוא רוצה, על מנת שלא יקרה מצב מהחשש של החקלאים שעכשיו הם יכולים לבטל להם חוזים, כי קודם כל הם יתעסקו בעצמם וכל מיני דברים. אני את זה מונע זה הכל, ואז לא יהיה מצב, זה הכל. אוקיי, אתם חייבים למכור ואז לא ייפגעו חקלאים בעקבות החוק הזה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
חשוב לחדד את זה, חשוב לשמוע מה זה אומר הדבר הזה.
ששון גואטה (הליכוד )
דוד, שאלה. יש אינטגרציה, ואינטגרציה זה החבר'ה של אותם קיבוצים, לא חבר'ה אחרים מאינטגרציות אחרות. הם יכולים לדבר ביניהם? כי הם לא יודעים לענות תשובה.
היו"ר דוד ביטן
באותה אינטגרציה כן.
ששון גואטה (הליכוד )
באותה אינטגרציה החבר'ה יכולים לדבר ביניהם? תשאל אותם, אני יודע מה אני אומר דוד.
היו"ר דוד ביטן
אבל אמרתי את זה 100 פעמים. הם יביאו לנו תיקון לחוק ונראה את זה.
ששון גואטה (הליכוד )
דוד הם אומרים שלא.
היו"ר דוד ביטן
הם יכולים להגיד, ולא יהיה חוק. כי הם אמרו לנו. מה שהם אמרו לנו מהתחלה זה מה שאני אומר עכשיו. הם לא יכולים עכשיו בניסוח להתהפך לי. זה הכל. ברור. אותה אינטגרציה יכולים לדבר. ברור, הם יכולים רק אנכי, לא אופקי. אז תעשו את זה שינוסח ככה. את מה התשובה לא?
גל ברנס
שוב, החידוד הוא אנכי. אנכי תמיד אפשר.
היו"ר דוד ביטן
אבל צריך לנסח את זה בצורה כזאת ולא להגיד את ה רק בוועדה.
אפרת אביאני
האם מותר להם לדבר ביניהם כשכולם באותה אינטגרציה לרוחב? מותר או אסור? לא לתאם, מדברים בטלפון, אנחנו בעולם פלילי. מגדל אחד ועוד מגדל, שניהם קשורים לאינטגרציה, מרימים טלפון ואומר לו שלחתי 500. מותר לו להגיד שלחתי 500?
היו"ר דוד ביטן
אלו אותן שאלות בשינוי אדרת. משרד החקלאות אתם לא צד אחר. אתם תשבו על הניסוחים האלה, אנחנו דיברנו ברור מה צריך להיות. תשבו על הניסוח תפתרו את הבעיה הזאת, בסדר? את שואלת אותו הוא עונה לך, ואת שואלת אותו, זה לא התפקיד. אתם צריכים לשבת לנסח.

אמרנו, בתוך האינטגרציה באנכי מותר, באופקי אסור זה הכל. זה מה שאמרנו מהתחלה. המושבניקים יכולים לא לתאם, המילה תיאום היא לא במקום פה נכון הוא צודק, יכולים לדבר עם כל האינטגרציות ובינם לבין עצמם עכשיו הוספנו עוד משהו לחבילה, שאינטגרציה שמכרה לחקלאי כמות מסוימת, היא מחויבת בשלוש שנים למכור לו את אותה כמות או אפילו פחות אם הוא לא ירצה. זה הכל.
קריאה
ואם הם לא מסתדרים עם אותו חקלאי, מה יעשו?
היו"ר דוד ביטן
זה לא מעניין אותי, שלא יסתדרו.
קריאה
לא ידע אם זה מתאים בחוק הזה.
היו"ר דוד ביטן
לא מתאים שלא מתאים. אני לא מוכן - - - אפשר להמשיך לקרוא בבקשה? תמשיכו לקרוא.
קריאה
יושב הראש של הוועדה הוא אחד האנשים האמיצים פה בבית והוא יעשה את הדבר הנכון, אין לי ספק.
דניאלה מילר בקלור
מקריאה: תיקון חוק התחרות הכלכלית
65.
(2)

אחרי סעיף 3א יבוא:

הסדרים בין מגדלי עופות


3ב.
(א) שר האוצר ושר החקלאות ופיתוח הכפר (בסיף זה – השרים), בהתייעצות עם המועצה לענף הלול ועם הממונה, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאים לקבוע בצו כי הסדר כאמור בסעיף 3(4)(ב1) לא ייחשב כהסדר כובל, לתקופה שיקבעו ואשר שלא תעלה על שישה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
תיקנו את זה אמרנו, לא עשיתם את זה? בשנה הראשונה.
גל ברנס
תכף, זה בהמשך.
היו"ר דוד ביטן
טוב הבנתי, בסדר. הלאה.
דניאלה מילר בקלור
(ב) לא יקבעו השרים צו כאמור בסעיף קטן (א), אלא אם שקלו את אלה:
(1) רמת המחירים בשוק הענף עלולה להביא לסיום פעילותם של מגדלי עופות שהם או אדם קשור אליהם אינם מחזיקים משחטה;
(2) התועלת מקביעת התקנתו של הצו עולה על הנזק העלול להיגרם לצרכן.
היו"ר דוד ביטן
את אלה הכוונה שזה לא תנאים, הם יכולים להסתכל על השיקולים, אבל ההחלטה היא שלהם עדיין. אבל לא יגידו לי עכשיו שהם צריכים להיות, לא שניהם צריכים להיות, שיהיה ברור העניין.
גל ברנס
הם לא צריכים להשתכנע ששניהם קורים, הם צריכים את שניהם לשקול.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, הבנתי.
דניאלה מילר בקלור
(1) רמת המחירים בשוק הענף עלולה להביא לסיום פעילותם של מגדלי עופות שהם או אדם קשור אליהם אינם מחזיקים משחטה;
(2) התועלת מקביעת התקנתו של הצו עולה על הנזק העלול להיגרם לצרכן.





(ג) סבר אחד מהשרים (להלן – השר היוזם) כי נדרש לקבוע צו לפי אחד מהשיקולים כאמור בסעיף קטן (ב), יחולו הוראות אלה:
(1) השר היוזם יפנה לממונה ולמועצה לענף הלול כדי לקבל את עמדתם, והם ימסרו לו את עמדתם בתוך 7 ימי עבודה; לא נמסרה עמדת אחד הגופים האמורים בתוך 7 ימי עבודה מיום פניית השר היוזם בעניין, יראו, בתום אותה תקופה, כאילו קוימה עמו חובת ההתייעצות לפי סעיף זה;
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מי זה הממונה אמרנו?
גל ברנס
הממונה על התחרות בחוק. זה חוק של הממונה על התחרות.
קריאה
אתם קוראים את הכל ברצף? אי אפשר שאלות?
דניאלה מילר בקלור
זה הכל אותו סעיף קטן.
היו"ר דוד ביטן
זה אותו סעיף, עד שנגמור.
קריאה
ואם יש חופשה 7 ימים?
דניאלה מילר בקלור
ימי עבודה.
היו"ר דוד ביטן
זה לטובתכם, הכל מהיר. אם נגרם נזק, אז עדיף שההחלטה תהיה מהירה. אם לא נגרם אז אין בעיה.
דניאלה מילר בקלור
(2) השר היוזם יפנה לשר האחר וימסור לו את עמדתו בדבר הצורך לקבוע את הצו בצירוף נימוקים וכל חומר אחר הדרוש לעניין, ובכלל זה עמדת המועצה לענף הלול והממונה;





(3) השר האחר יחליט בתוך 21 ימי עבודה;





(4) התנגד השר האחר לעמדת השר היוזם, יביא השר היוזם את המחלוקת להכרעת הממשלה, והממשלה תכריע בתוך 14 ימי עבודה.





(ד) ועדת הכלכלה של הכנסת רשאית לקבל החלטה בדבר פנייה לשרים כי יבחנו את התקיימות התנאים כאמור בסעיף קטן (ב) לעניין קביעת צו לפי סעיף זה, אם סברה כי יש לבחון את הצורך בקביעתו; פנתה הוועדה לשר, יעביר השר את עמדתו בתוך חודשיים;
היו"ר דוד ביטן
חודשיים זה הרבה זמן. זה המון. מה פתאום חודשיים? לא, לא חודשיים.
דניאלה מילר בקלור
זה לא ימי עבודה, זה חודשיים.
גל ברנס
מה שדיברנו זה הרי שאם השר - - -
היו"ר דוד ביטן
דיברנו שישתנו המועדים, אבל לא בקצב כזה של חודשיים. אם אנחנו פנינו, בסך הכל מה הם צריכים? לבקש מהגורמים המקצועיים חוות דעת. למה, הם צריכים חודשיים בשביל זה?
גל ברנס
לעשות כזאת חוות דעת זה לא כזה פשוט.
היו"ר דוד ביטן
אז תוסיפו למועדים הקבועים 21 יום ו-14, נוסיף עוד 14 יום לא יותר מזה, 30 ימים בסך הכל.
דניאלה מילר בקלור
זה במקום. זה כאשר היוזמה היא של ועדת הכלכלה.
היו"ר דוד ביטן
אז בגלל שזה ועדת הכללה, צריך לזלזל בה? אז מה העניין הזה?
דניאלה מילר בקלור
לשרים אין הכנה מראש לכך שהבקשה הזאת הולכת לעלות, זה כל מה - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה יקרה? הוא יפנה אליכם, אתם אנשי המקצוע, ותנו לו חוות דעת. אני מאמין שמועצת הלול גם תיתן לו חוות דעת מהירה, לא?
קריאה
ודאי.
היו"ר דוד ביטן
מה הבעיה? למה צריך חודשיים? ואחר כך עוד חודש? אז עד כבר כולם ימותו אם יש בעיה, לא?
גל ברנס
אני מזכיר שבחוק מועצת הלול תמיד יש את הסמכות לאשר לעשות הסדר קניית עודפים. זה מה שקיים היום, השתמשו בו בענף בעבר, אנחנו לא נוגעים בסמכות הזאת.
קריאה
גל ואיפה התקציב הזה? אם הם מחליטים, מי מתקצב? מי המקור?
גל ברנס
זה מתוך ההיטלים של המועצה, זה הם בתוך עצמם. זה בעצם - - - כלכלית כדי לעשות.
קריאה
אה זה כסף שלהם?
היו"ר דוד ביטן
<< יור >

המועצה זה גוף ממשלתי לכל דבר ועניין. יש שם את כל הממשלה.
קריאה
אבל יש להם מקורות לדבר הזה?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אבל אתם מתחייבים לא ללכלך עליהם בתקשורת כשעושים את זה.
גל ברנס
אנחנו לא מלכלכים על אף אחד בתקשורת.
היו"ר דוד ביטן
לא חודשיים, בתוך 30 ימים.
קריאה
על איזה סכומים אנחנו מדברים אתה יודע?
גל ברנס
זה המועצה.
קריאה
המועצה. אתה יכול להגיד לנו את הסכום?
קריאה
ההסדרים שהמועצה עשתה בזמנו למניעת ייצור עודף הסתכמו במספר מיליוני שקלים, אבל זה כמו אקמול לחולי סרטן. זה עוזר נקודתית לחודש אחד וטו לא. אין בזה אפקטיביות.
היו"ר דוד ביטן
זה יוצא אותו דבר זה לא שווה. תעשי 21 ועוד 21 לא יותר מזה. לא ימי עבודה. ימי עבודה זה חודש שלם, חודש שלם זה לא כולל שישי שבת. פה עשית ימי עבודה?
דניאלה מילר בקלור
כן.
היו"ר דוד ביטן
ימי עבודה עשית אז זה 30 ימים. השרים עסוקים מאוד?
גל ברנס
יכול להיות חגים, ונגמר.
היו"ר דוד ביטן
אז פה זה חודשיים בלי ימי עבודה? אם זה בלי ימי עבודה זה בעצם כמעט אותו דבר, 30 ימים. בסדר, תשאירי מה שיהיה יהיה. אוקיי תמשיכי לקרוא בבקשה.
דניאלה מילר בקלור
אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מסמכות הוועדה לפי כל דין לפיקוח על עבודת הממשלה.





(ה) על אף האמור בסעיף קטן (א), בתקופה מיום תחילתו של החוק ועד 31.12.2024, רשאים השרים לקבוע כי תקופת תוקפו של הצו לפי אותו סעיף קטן לא תעלה על תשעה חודשים.
גל ברנס
זה יו"ר הוועדה מה שרצית לחדד ושאמרת בהתחלה שישה, אז פה זה תשעה.
היו"ר דוד ביטן
זה לגבי שנת 2024?
גל ברנס
כן.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי תמשיכי לסוף.
דניאלה מילר בקלור
(ו) נעברה לאחר תחילתו של חוק זה, עבירה לפי סעיף 3(4)(ב1), וניתן צו כאמור בסעיף קטן (א), לא יראו, בתקופה שלפני מתן הצו או בתקופה שלאחריה, את העבירה כבטלה לעניין סעיף 4 לחוק העונשין.
אביגיל כספי
אני אעיר לעניין הזה שלא ברור שההוראה הזאת נדרשת, יש את הוראת סעיף 6 לחוק העונשין שמדברת על מצב שבו העבירה אינה קבועה. אנחנו נבחן את השאלה ונראה אם יש צורך בהבהרה המשפטית שקבועה פה? או שפשוט הולכים לסעיף 6 לחוק העונשין. בהקשר הזה רק רציתי לשאול את נציגי הרשות, לקבל מהם הבהרה לוועדה שגם עניין העיצומים הכספיים, אייל, רק הבהרה, הבהרת את עניין העונשי רק לגבי עיצומים כספיים גם לקבל את האמירה שלכם לפרוטוקול שכמובן שאם הרשות רוצה להטיל עיצום כספי על הסדר שהיה בתוך התקופה כמובן תפעיל שיקול דעת ולא תטיל עיצום כספי - - -
איל שפירא
רגע שניה אנחנו מדברים פה על אכיפה פלילית ביחס להסדרים האלה?
אביגיל כספי
אבל יש לך גם את הסמכות להטיל עיצום כספי.
איל שפירא
נכון.
אביגיל כספי
עיצום כספי זה בשיקול דעת שלכם, רק הבהרה שכמובן שלא יוטל עיצום כספי .
איל שפירא
בוודאי, אם בתקופת הצו נעשה הסדר, אז ההסדר הזה פטור ולא נטיל עליו לא עיצום כספי ולא נגיש נגדו כתב אישום.
אפרת אביאני
אפשר לשאול משהו?
היו"ר דוד ביטן
בבקשה.
אפרת אביאני
מה קורה כשהצו פוקע ועדיין התוצאות של ההסדר חלות? אוקי, כי הסבירו פה שיש פה תהליך של כמה חודשים, אז יכול להיות מצב שהצו כבר לא בתוקף, אבל במציאות השחקנים כבר בתוך הסדר, הם לא יכולים לשנות אותו. אז החוק מכניס אותם למצב של הפרה?
איל שפירא
אני לא יודע מה זה אומר לא יכולים לשנות. ההסדר הוא הסדר.
אפרת אביאני
יש כבר עופות בלולים, הם לא יכולים לשנות את הכמות.
איל שפירא
הסדר לפי חוק התחרות הוא הסדר שיכול להיות גם הסדר משתמע.
אפרת אביאני
אני אגיד בשפה משפטית, אני אשלים את הטענה. מדברים פה על מצב שמבחינת הפלילי נקרא עבירת מצב. כשבעצם החוק הופך אותך בדיעבד לעבריין בלי שאתה שינית בהתנהגות שלך שום דבר. זאת אומרת התחלת בהתנהגות כשזה היה מותר, החוק שונה ואתה עכשיו נמצא במצב של הפרה. האם ההבהרה הזאת שלך חלה גם בתקופה שהצו לא חל?
איל שפירא
אני אומר בעבירת הסדר כובל יש את היסוד של הסדר. צריך להוכיח שקיים הסדר. הסדר יכול להיות גם במשתמע, בוודאי שהסדר כמו שאמרנו גם בדיון הקודם, הסדר שממשיך אחרי תקופת הפטור, זה ברור בנסיבות. הוא יכול להיות הסדר כובל. אסור, כן, אבל השאלה אם יש הסדר? את אומרת הם לא יכולים לשנות את הכמויות, בוודאי שהם יכולים לשנות את הכמויות.
אפרת אביאני
- - - החקלאים להוציא - - - מאיפה הוא יביא עכשיו עוד כמות של תרנגולות כדי לא להיות - - - ?
איל שפירא
מה זאת אומרת מאיפה?
אפרת אביאני
מאיפה הוא יבוא? הן כבר בנות 20 ימים, אין לו עוד תרנגולות בנות 20 ימים. הוא לא יקבל היתר אכלוס מהשירותים הווטרינרים, הם לא יתנו לו. והוא נכנס למצב של הפרה כתוצאה מזה שהצו פקע. אז תסבירו האם ההתחייבות שלכם לא לתת עיצומים או משהו כזה מתייחס.
איל שפירא
אני מבין במדגר הנוכחי את מדברת על המדגר הנוכחי. במדגר הבא אפשר לשנות את הכמויות, נכון? אז במדגר של 42 הימים האלה שאין לו מה לעשות, אז בסדר.
קריאה
לא רק מדגר נוכחי.
אורי צוקרבר
אייל, גם במדגר הבא הוא ישים את אותה כמות.
איל שפירא
במדגר הבא הוא יכול לשנות את הכמויות כמה שהוא רוצה.
אורי צוקרבר
נגיד שישמור על אותם כמויות כמו מדגר קודם.
איל שפירא
כל הענף ישמור על אותם כמויות? אם אין הסדר, אין הסדר. ביחס לאותו מדגר, שאלתם, אין לו אפשרות לשנות כמויות, אני מבין.
אורי צוקרבר
גם אחר כך הוא לא שינה כמויות, זה נראה לו טוב.
קריאה
כל הענף לא שינה את הכמויות? אני לא מבין.
אורי צוקרבר
כל הענף לא שינה.
ששון גואטה (הליכוד )
הם מבינים עכשיו מה הכמויות, לא בא להם לגדול, הבינו את המצב, יודעים מה זה, לא רוצים לגדול. מה אתה יכול להגיד להם?
איל שפירא
אם כבר הדבר הזה, כן אז אולי עדיף לוותר על זה.
ששון גואטה (הליכוד )
אני חושב שהפשרה הזאת היא על הפנים למה מה? הרי שלושתכם יודעים שאתם שוחטים אותם.
איל שפירא
אם אתם אומרים שיהיה הסדר בתקופה הזאת וההסדר הזה גם יישאר אחרי התקופה הזאת כי זה מה שאתם מנחשים שיקרה, אז כנראה שהפשרה הזאת באמת בעייתית.
קריאה
אוקיי אז יש פה בעיה באמת.
איל שפירא
אם זה מה שאתם אומרים אז כן.
ששון גואטה (הליכוד )
לא, זה לא מה שאומרים. שואלים. אני לא רוצה שהחבר'ה יסתבכו בפלילי, אני רוצה להבין מה יהיה.
איל שפירא
רגע אני רוצה להגיד את זה. הדבר הזה קורה בכל כתב אישום שאנחנו מגישים הרי נכון?. יש קרטל, הקרטל הזה קורה, וכשאתה מגיש כתב אישום כנגד קרטל - - -
אפרת ורד
אבל החקלאים נכנסו למצב כשזה היה מותר, בניגוד לקרטלים שנכנסים לאיגוד כשהחוק ידוע וזה אסור. הפעם ההסדר הוא מותר, הם כבר נכנסו כשזה היה מותר.
קריאה
הבעיה היא לתאם את הכמויות, זה הייסוד של העבירה אבל.
היו"ר דוד ביטן
רבותיי לא חשבנו שהישיבה תהיה כל-כך ארוכה. אנחנו נעשה הפסקה עד 19:30. נמשיך ב-19:30.

(הישיבה נפסקה בשעה 19:00 ונתחדשה בשעה 19:45.)
היו"ר דוד ביטן
חזרנו. טוב רבותיי, הניסוח הזה זה לא הניסוח. אנחנו אמרנו מה אנחנו רוצים לפי מה שאתם אמרתם בהתחלה, אז תדאגו לניסוח הנכון.
מולי לויט
דוד, אפשר עוד שאלה בעניין הניסוח לשאול?
היו"ר דוד ביטן
מה?
מולי לויט
בעמוד הראשון בסעיף התחתון האחד לפני האחרון. סעיף קטן 1 רמת המחירים בשוק בענף עלולה להביא, בעמוד הראשון. מאחר ופה רוצים להגן על המגדלים אז אני חושב שלא צריך להיות כתוב רמת המחירים בשוק, אלא התמורה למגדלים בענף עלולה להיפגע. התמורה למגדלים פה היא מעניינינו, לא התמורה בשוק. התמורה למגדלים זה מה שצריך להיות כתוב פה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אם אני מבין נכון את מה שהוא מתכוון, מי ניסח? נדמה לי שהכוונה היא לרמת המחירים לצרכן.
מולי לויט
העניין הוא הפגיעה במגדלים. ואם הפגיעה במגדלים, אז התמורה למגדלים היא הקובעת.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אוקיי, אם זאת הכוונה אז זה משהו אחר לגמרי.
קריאה
אפשר עוד הערה לגבי אותו סעיף? הבהרה?
מולי לויט
אני רוצה שיבחנו את התמורה למגדלים.
היו"ר דוד ביטן
מה קורה עם ההערה של מועצת הלול?
גל ברנס
אין לנו, מה שמולי ביקש מקובל מבחינתנו.
היו"ר דוד ביטן
לא הבנתי. מקובל?
גל ברנס
מולי ביקש שרמת המחירים תהיה ספציפית למגדלים, אין לנו בעיה עם הדבר הזה. אני אומר שאני לא בטוח שזה לטובתם, אבל אם הם רוצים.
מולי לויט
לא רמת המחירים, תמורה למגדלים.
היו"ר דוד ביטן
למה זה לא לטובתם?
קריאה
יכול להיות שרמת המחירים גבוהה אבל גם העלויות גבוהות.
גל ברנס
כרגע הבחינה היא יותר רחבה, ואפשר לשקול גם את זה וגם עוד דברים, ועכשיו מצמצמים את זה לשיקול מאוד מצומצם.
היו"ר דוד ביטן
אתה הבנת מה שהוא אומר? אז אפשר לכתוב רמת המחירים בשוק בענף עלולה להביא לסיום.
מולי לויט
במקום רמת המחירים שיהיה כתוב התמורה למגדלים.
היו"ר דוד ביטן
זה יותר טוב לך?
איל שפירא
אבל התמורה למגדלים זה דבר שקשה מאוד לבחון אותו. מה זו התמורה למגדלים? אני כל פעם צריך לבחון את הרווח של המגדל?
מולי לויט
קל מאוד לבחון את זה.
איל שפירא
איך קל מאוד לבחון את זה? כל פעם אני צריך לבחון את הרווח של המגדל?
מולי לויט
מביאים חשבוניות.
אורי צוקרבר
כל היתר קל לבחון?
איל שפירא
כן, ב-21 ימים אתה רוצה שיעשו את התמורה למגדלי? זה לא נשמע לי סביר.
מולי לויט
אין בעיה, המגדלים יביאו חשבוניות ותראה כמה הם קיבלו ויודעים כמה עלויות. כי אין בעיה בעניין הזה.
היו"ר דוד ביטן
לא בודקים מגדל ספציפי, בודקים בענף כולו.
איל שפירא
קשה מאוד לעשות את זה ב-21 ימים, לבדוק תמורה. כשעשו את זה בפירות וירקות זה לוקח המון זה לבדוק תמורה. אתה בודק רווח. אז רמת מחירים זה משהו שהוא ידוע, אפילו רמת מחירים - - -
אורי צוקרבר
איך רמת המחירים ידועה? לפי מה?
איל שפירא
רמת מחירים לצרכן זה ידוע, רמת מחירים למגדל היא יותר מורכבת אבל לפחות יש לי - - -
אורי צוקרבר
למה זה קשור לצרכן?
איל שפירא
אז אמרנו רמת מחירים למגדל זה בסדר, אבל זה עדיין עולם אחר מהתמורה למגדל שלוקחת בחשבון על העלויות של המגדל, כי בעלויות יש לי הרבה יותר קושי.
ששון גואטה (הליכוד )
- - - לא רוצה לפגוע במגדל.
גל ברנס
אנחנו מוכנים לשנות את הנוסח מהכללי למגדל.
איל שפירא
אנחנו הסכמנו לשנות.
היו"ר דוד ביטן
כתוב בסעיף 1.
איל שפירא
רמת המחירים למגדל.
גל ברנס
למגדל אבל לא התמורה.
ששון גואטה (הליכוד )
למה לא התמורה?
גל ברנס
כי אז יש שם מלא, זה כבר מכניס הרבה יותר פונקציות, זה מכניס הרבה יותר משחקים. רמת המחירים זה רמת המחירים.
מולי לויט
בתמורה למגדל אין משחקים.
אורי צוקרבר
מה זה רמת מחירים? יש מגדלים שלא מקבלים מחיר, מקבלים תמורה לעבודה שלהם, זה לא מחיר, זה 40 אגורות תמורה, 30 אגורות תמורה לקילו עוף. מה זה נקרא רמת מחירים?
גל ברנס
אני חושב שהמהות, זו גם המטרה שביקשה הוועדה, זה לוודא שאנחנו בודקים את אותם חקלאים שהם לא ייפלטו מהתחום, נכון? זה מה שאנחנו מתכוונים לבדוק, זה גם מה שכתוב. אפילו הלכנו באמת על מילים רחבות מאוד כמו הלול, באמת יש פה נוסח שהוא מאוד רחב ומאפשר לשרים שבאמת חוששים, לתת את אותו צו. דווקא להגביל אותם בשיקול הדעת זה דווקא לרעתם.
אורי צוקרבר
אם אפשר לשאול על סעיף 1. כתוב רמת המחירים בענף עלולה להביא לסיום פעילותם. אז קודם כל לפני שמישהו מסיים פעילותו - - -
היו"ר דוד ביטן
עלולה.
אורי צוקרבר
עלולה להביא לסיום פעילותו, יכול להיות שזה עלול להביא להפסד כבד, וזה לא סיום פעילותו כי הוא ינסה לשרוד עוד שנה. אז מה? נחכה שהוא - - -
קריאה
לא, הם רוצים שהוא ימות.
גל ברנס
לא כתוב סיום פעילותו מחר בבוקר.
אורי צוקרבר
שניה גל עוד לא סיימתי, עלולה להביא לסיום פעילותו. שאלה שניה שלי, כתוב כאן שלמגדלי עופות או אדם שאינם מחזיקים משחטה. דיברנו כבר שזה כבר לא קשור אם מחזיקים משחטה או לא.
היו"ר דוד ביטן
לא המשחטה זה בסדר, במקום לנהל את הקונצרנים האלה. אמרנו שבעניין הזה - - -
אורי צוקרבר
בנוסף, יש חלק ניכר מאוד, אולי 70-80 אחוזים מהמגדלים קשורים כן למשחטה, הרי בגלל זה כל התיקון הזה הגיע. עכשיו מה קורה עם אלה? אלה יכולים לקרוס? לא לגדל?
היו"ר דוד ביטן
עוד פעם אתה מבלבל קשורים לבין בעלים.
אורי צוקרבר
קשורים זה הכוונה קשורים בקשרי בעלות.
היו"ר דוד ביטן
בסדר כן.
אורי צוקרבר
אז אם יש לך אינטגרציה שיש בה 30 קיבוצים, שכל קיבוץ מגדל - - -
גל ברנס
זה רק אם הם ייפגעו, וכל מי שמחוץ לאינטגרציות לא ייפגעו? נו באמת.
אורי צוקרבר
שניה תן לי לסיים משפט. יש לך אינטגרציה עם 30 קיבוצים והמצב של רמת המחירים, תמורה, מביאה למצב של 30 קיבוצים האלה בהפסדים כבדים. אז 30 קיבוצים היו בהפסדים כבדים ויסגרו את הלולים, זה מצב שלא מצדיק איזה שינוי או התערבות? ומה נעשה עם כמות העוף שתחסר? אם ייחסר 7,000, 10,000, 20,000 טון עופות? יהיה מחסור במשק, לזה לא צריך לתת את ההתייחסות אליו? אני לא מבין את כל הניואנסים הקטנים האלה פה וכל ההתפלפלות הזאת.
ששון גואטה (הליכוד )
בזה הם אלופים, מה, איך הם קברו את כל החקלאות בארץ?
אפרת אביאני
אפשר להוסיף במישור המשפטי יש פה בעיית שוויון. כי בעצם אנחנו אומרים איזה חקלאים מעניינים אותנו? אלה שלא קשורים למשחטות. את מי נשקול? את אלו שלא קשורים למשחטה.
גל ברנס
זה לא בעיית שוויון, זה היכולת העסקית של הגוף.
אפרת אביאני
תן לי להשלים את הטיעון. המגדלים האלה, בשבילם אנחנו נתאמץ, זה שיקול לגיטימי ונתקין את הצו. אבל אם אלו מגדלים שבמקרה קשורים למשחטה, הם שווים פחות. אם הם עלולים להיסגר זה לא שיקול לפי החוק ולכן יש פה בעיה בניסוח.
היו"ר דוד ביטן
רגע לאט לאט, גם לי הפריעה המילה משחטה פה. אבל אני אגיד לכם, בגדול אם הקיבוצים שאתה מתייחס אליהם ייפגעו, אוקי? אז בטח גם המגדלים הרגילים נפגעו, זאת אומרת בגדול אתה מכסה את זה גם כן כי אם עכשיו הקונצרן הזה יש לו 30 קיבוצים וכולם נפגעו כמו שאתה אומר, אז מה נראה לך?
קריאה
אבל למה לשקול את שיקול הדעת של השרים רק למגדלים מסוימים?
היו"ר דוד ביטן
לא, מה שאני מנסה להסביר לך, שאם הקיבוצים נפגעו, שהם מחזיקים את כל הבעלויות, אז בטח גם המגדלים נפגעו, ולכן זה פותר את הבעיה.
אפרת אביאני
אבל השאלה היא למה החוק צריך להבחין בין החקלאים האלו? למה לעשות אפליה אם הוא קשור למשחטה? אם הוא יקרוס הוא יקרוס
היו"ר דוד ביטן
כן אבל אתם שואלים שאלה, עונים לכם תשובה, אתם נשארים באותה שאלה. תקשיבו, אני מסביר לכם שמבחינת שיקולי השר ברגע שהקיבוצים שהם מחזיקים בבעלות של כל הקונצרן נפגעו, בטח גם באותה מידה ייפגעו גם המושבים לפני שהם ייפגעו. אבל זה לא העניין, בשיקולים של השר זה באמת לא משנה אם יש משחטה או אין משחטה מה זה רלוונטי?

אני אומר, בשיקולים שלו, להשהות את החוק, זה בגלל שהענף נפגע והמחירים לא ירדו וכל מיני דברים כאלה. מה זה משנה אם יש לו משחטה או לא? בגדול, אם אתה כותב רמת המחירים זה משפיע על כולם, עזוב רגע את התמורה. רמת המחירים זה משפיע את כל הענף, ולכן זה שיקול שהוא צריך לקחת בחשבון כשהוא בא להשהות או להשהות את החוק זה בכלל לא משנה פה, המשחטה זה טוב לנושא של הכמויות, של הוויסות. פה בעניין הזה לדעתי המשחטה היא לא רלוונטית.
גל ברנס
אז אני אסביר למה לעמדתנו היא כן רלוונטית משני טעמים. הטעם הראשון, זו היכולת הכלכלית להתמודד עם הדבר הזה. יכול להיות משחטה זה גוף חזק, הוא מפעל, הוא גדול.
היו"ר דוד ביטן
אז הוא יכול להפסיד?
קריאה
ואם הוא בהפסד של כמה מיליונים הוא עדיין חזק?
גל ברנס
הוא לא מפסיד.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל הם מרוויחים 400 מיליון אתה יכול להיות רגוע.
קריאה
זה לא נכון, העבודה הזאת לא הראתה את זה. אני חושב שהיה מקום להביא לכאן את הכלכלנית הראשית שתסביר את זה.
נעמה לזימי (העבודה)
- - - מול האוצר ככה, איך אנחנו בכלל ממשיכים?
ששון גואטה (הליכוד )
מה אתה חושב שבאמת? הם מייצגים את המדינה, את הממשלה, זה לא נכון דוד. הם הביאו נתונים לא נכונים כמו שהם הביאו נתונים לא נכונים - - - שום דבר לא נכון.
גל ברנס
אני אשמח רגע להשלים, אמירה אחת היא שהם גוף כלכלי הרבה יותר חזק, אמירה שניה זה שבשונה - - -
נעמה לזימי (העבודה)
אמירה שגוף כלכלי יותר חזק, מי?
גל ברנס
מי שקשרו למשחטה הוא גוף כלכלי יותר חזק ויציב, הוא יותר יכול להתמודד עם תנודות בענף. זה פעם אחת.
היו"ר דוד ביטן
זה נכון אבל עדיין.
אורי צוקרבר
זה לא בהכרח תמיד נכון, יש קיבוצים חלשים מאוד, למה אתה אומר.
היו"ר דוד ביטן
מה זה שייך? זה לא קיבוץ לבד. הוא שותף עם עוד קיבוצים.
אורי צוקרבר
אבל עדיין הוא מגדל, יש לו לול פטמים, יכול להיות שהמצב הכלכלי של הקיבוץ הזה הוא ממש לא טוב.
גל ברנס
האינטגרציה בסוף יכולה לשחק עם הנתונים בתוך האינטגרציה. מי שמחוץ לאינטגרציה אם הוא נפגע הוא לא יכול להראות , אין לו שום דרך אם הוא לא נפגע להראות שהוא נפגע הרבה יותר קשה לו. מי שבתוך האינטגרציה הרבה יותר קל להראות שאתה נפגע כי אתה עושה משחקים בתוך האינטגרציה ופה ביקשו מאיתנו להיצמד למגדלים ולא להיצמד לאינטגרציה.
קריאה
זה לא נכון מה שאתה אומר.
גל ברנס
בסדר הבנתי שכל מה שאני אומר לא נכון.
קריאה
רוב מה שאתה אומר לא נכון, אבל זה לא נכון.
גל ברנס
בסדר, תודה הבנתי. עם זאת אני שומר על זכותי להגיד את זה0
אביגיל כספי
הרעיון בשיקול הזה היה לומר שרמת המחירים עלולה להביא למצב שהמגדלים יוצאים מהשוק. והמגדלים שמעניינים אותנו אלו המגדלים שיוצאים ראשונים מהשוק, ולכן אנחנו מתייחסים למגדלים היותר חדשים. כמו שיושב הראש אמר, מקל וחומר לפחות לפי הידע המקצועי שנמסר לנו וגם נאמר פה עכשיו על ידי נציג האוצר, המגדלים שיותר חוששים להם הם באמת מגדלים שלא קשורים באינטגרציה.

עכשיו, אני יכול להציע נוסח אחר. שזה יהיה, נגיד, אחוז ניכר מהמגדלים, או אחוז אפילו לא ניכר אלא משהו אחר. אבל בעצם החשש הוא לא ממגדל אחד או שניים שיצא מהענף.
היו"ר דוד ביטן
רגע, כדי לפתור את הבעיה, סעיף 1 נשאיר אותו, סעיף 2 נשאיר, תוסיפי עוד סעיף אחד שמתייחס באופן כללי לפגיעה בענף, אוקיי?
קריאה
אבל יושב הראש, סעיף 2 הוא עוד יותר מסובך מסעיף 1.
היו"ר דוד ביטן
תכף נגיע לסעיף 2, גם אני שאלתי עליו. תוסיפו סעיף שמדבר כי זה חלק מהשיקולים, זה לא דבר שמצריך הכל ביחד. שהפגיעה בענף, אם הקיבוצים יגיעו למצב שהקונצרנים גם נפגעים - -
גל ברנס
אין לנו התנגדות.
היו"ר דוד ביטן
- - אז נכתוב שהפגיעה בענף היא משמעותית בתקופה כזאת וכזאת. ואז זה פותר את הבעיה. זה לא משנה אם יש לך משחטה או אין לך משחטה בסדר? זה פותר את הבעיה שהעלית?
מולי לויט
דוד, אם לא משנים את סעיף 1 לרמת התמורה שמקבלים המגדלים, אין שום משמעות לסעיף. כי הקמעונאים במצב שהסיטונאים חלשים, הקמעונאים לוקחים עוד 3-4 שקלים למרווח שלהם, ואין לזה שום משמעות לסעיף. חייב להיות פה התמורה למגדלים.
היו"ר דוד ביטן
אבל גם רמת המחירים חשובה.
אורי צוקרבר
יכול להיות שרמת המחירים גבוהה ועדיין הם נשארים בהפסד או במצב קשה. כי רמת המחירים, בגלל העלויות היא גבוהה.
גל ברנס
אנחנו לא מתעקשים שזה יהיה רמת המחירים לצרכן, מבחיננו שזה יהיה רמת המחירים למגדל, אבל זה משהו שאפשר לבדוק, בטח בזמנים הקצרים. להתחיל לבדוק האם ההוצאות שלו אלו ההוצאות שאמורות להיות לו ומה קורה שם? וספציפית לכמות כל כך גדולה של מגדלים זה לא סביר.
ששון גואטה (הליכוד )
אז לא סביר גם הלחץ שלכם להעביר את החוק.
היו"ר דוד ביטן
רגע, לא רמת המחירים למגדל ולא התמורה. אם יש ירידה בתמורה שהמגדל, אז באופן כללי לא צריכים לבדוק כל מגדל ספציפי, אז הם מתחשבים גם בזה, כשהם דנים בסוגיה.
גל ברנס
מה זה אומר הירידה בתמחרה? תמורה זה רווח, המחיר זה המחיר, אם הורידו לו את המחיר.
היו"ר דוד ביטן
לא לא רווח, אני אסביר לך למה לא. אם היום הוא מקבל, לא יודע כמה אתם מקבלים היום אם אפשר להגיד?
קריאה
6.5 שקלים.
היו"ר דוד ביטן
6.5, וזה המחיר שהחקלאי מקבל. עזוב רגע את הרווח, אני לא מתייחס לרווח. והתברר שבעקבות הדבר הזה, ירדה התמורה ל-5.5, לא צריך להתחשב בזה?
גל ברנס
לזה אנחנו מסכימים.
היו"ר דוד ביטן
לזה אתה מתכוון מועצת הלול? השרים יסתכלו , בלי קשר לאוצר, על התמורה הכללית שהוא מקבל. זאת אומרת אם היום הממוצע, ואת זה אפשר לקבל, הממוצע זה 6.5 ועושים את הרפורמה ובשנת 2026 זה יוצא 5.5, אז יש בעיה, ועל זה הם צריכים להתחשב בזה כשהם משאירים את הענף.
קריאה
ויכול להיות שהעלויות ירדו.
היו"ר דוד ביטן
בלי קשר לעלויות, עצם הירידה בתמורה היא כבר בעייתית. עכשיו, יכולים להגיד לו הירידה בתמורה כי המחיר לתערובת ירד ב-70% אז הוא יבין. בשביל זה אתם היועצים, אתם נותנים התייעצות. אז אפשר לכתוב את זה באופן כללי ובהתייעצות תדברו על זה. אי אפשר כל דבר לכסות בחוק. אין דבר כזה.
גל ברנס
לעמדתנו זה מה שכתוב כרגע, רמת המחירים - - - כמה המגדל מקבל, וצריך לשקול - - -
היו"ר דוד ביטן
אני גם אמרתי את זה , זה לא צריך להיות כללי, תוסיפו 3 תוסיפו 4. זה הכל. מה הבעיה שלכם עם סעיף 2?
אורי צוקרבר
כתוב פה התועלת מקביעת התקנתו של הצו עולה על הנזק העלול להיגרם לצרכן. נזק שעלול להיגרם לצרכן, אני מבין עליית מחיר זה גורם נזק אולי אפשר לכמת את זה.
גל ברנס
או מחסור בכמות.
אורי צוקרבר
התועלת לקביעת התקנתו של הצו, איזו תועלת זה ייתן ליצרנים? אני לא יודע, באמת, אם אני אצטרך לתת לשר שלי ייעוץ מקצועי כלכלי איך להתייחס לסעיף הזה ולעשות חישוב של תועלת פה, זה בטח צריך שנה של עבודה כלכלית רק להגיד לו אם עולה התועלת או לא, כי כל חישובי התועלת האלה זה משהו בלתי ישים. כל הסעיף הזה, סעיף ב' של 1 ו-2, אני אומר, בתור מי שמכיר את הענף הזה כבר יותר מ-20 שנים, כן? אני לא אדע לתת לשר המלצה לפי התת או שני תתי הסעיפים האלה אם המצב דורש השהיה או לא?
היו"ר דוד ביטן
אז מה אתה רוצה? שלא יהיה צו כזה?
אורי צוקרבר
אני רוצה שיהיה שיקול דעת של השר, ולא לכבול אותו כאן.
היו"ר דוד ביטן
אי אפשר לכתוב באופן כללי. זה מה שאתם רוצים? ששר האוצר יבחן את זה באופן כללי לפי שיקול דעתו?
קריאה
שר האוצר לא יחתום.
היו"ר דוד ביטן
לא, עזוב, תפסיקו כבר עם זה שהוא לא יחתום, אז זה מה שאתה רוצה? ששר האוצר לא יצטרך לבחון שום סוגיה ואז הוא יחליט, ואז תגידו הנה סתם הוא נגדנו? מה הולך איתכם?
אורי צוקרבר
אפשר לכתוב מחירים, אפשר לכתוב כמויות, אפשר לכתוב משהו כללי.
היו"ר דוד ביטן
זה כללי, זה דווקא כללי. אתה רוצה כללי לגמרי, אני אומר עדיין נותנים לו אמות מידה מסוימות שהוא צריך לשקול אותם. ברור שיש לו שיקול דעת, יש ויכוח לגבי זה?
אורי צוקרבר
אנחנו הצענו שכשיש בעיה כלכלית כשיש עודפים, כשיש כמויות.
גל ברנס
ואם זה יעלה את המחיר ב-200% זה עדיין טוב? ואם לא יהיו כמויות בסופר זה עדיין טוב? צריכים להיות איזונים, זה לא עובד ככה.
היו"ר דוד ביטן
רגע, אתה רוצה שיהיה כתוב, סעיף 2 אני לא כל כך מבין את זה, ועדיין אני לא משוכנע אבל תכף נראה. אז יהיה כתוב, אתה רוצה שיהיה לו גם שיקול דעת כללי? אוקיי. אם שקלו, אז בואו נוסיף את המילים, אלא אם כן שקלו בין השאר את אלו. זאת אומרת, הם יצטרכו לשקול את אלה אבל יש להם גם שיקול דעת יותר רחב. זה בסדר? לא להגביל אותם לגמרי אבל לתת להם אמות מידה ובין השאר. עם זה אתם מסכימים?
אורי צוקרבר
בניסוח בהחלטת הממשלה היה כתוב שהשרים בהסכמה רשאים להביא תיקוני נוסח עד לדיון פה בכנסת. אנחנו הצענו נוסח, הוא פשוט נדחה על ידי האוצר.
היו"ר דוד ביטן
רגע, עם כל הכבוד לך, זה קשור למה שעכשיו אנחנו מדברים? זה לא היה כשהממשלה החליטה.
אורי צוקרבר
לא, זו ההצעה. משיקולים מיוחדים של מניעה או צמצום של עודפים של תוצרת עוף לא מעובדת, תוך מניעת פגיעה בצרכנים.
היו"ר דוד ביטן
אני באמת לא מבין אתכם. אתם מתחילים עם זה שהייתם צריכים לסכם עד לפה, זה לא היה. זה דבר שאנחנו עשינו, אז על מה אתם מדברים? עכשיו אתה באת עם הצעה נוספת אחרי שאנחנו ביקשנו את הדבר הזה. מה זה קשור להחלטת ממשלה? חבר'ה תהיו יותר ספציפיים כי אנחנו שמים לב מה אתם אומרים ועל מה אתם אומרים. אנחנו נגיד בין השאר אז אנחנו פותרים את הבעיה שלך שצריכים שיקול דעת לעוד דברים, מקובל עליי, זה יהיה כתוב. עכשיו מה עוד רצית להוסיף?
קריאה
צמצום עודפים.
גל ברנס
אני אומר, בסוף הדברים האלו נעשו אחרי הרבה - - - אנחנו מתפשרים ומתפשרים ובסוף כבר יש איזשהו גבול, זה דבר אחרד. דבר שני אנחנו כן מקבלים את ההצעה שלך, אבל שלא יהיה בין השאר, שיהיה לפחות.
אורי צוקרבר
מה שרצינו להוסיף שגם משיקולים של מניעה או צמצום עודפים.
קריאה
זה בית קברות, חבל שנשחק אותה כאילו הגענו לפשרה.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא מסכימים לפשרה, זה אני עושה את הפשרה לעצמי.
אורי צוקרבר
ההצעה שלנו היא להסתכל קדימה על מה שהולך לקרות. ולכן אמרנו משיקולים של מניעה או צמצום עודפים, אם מסתמנים עודפי כמויות גדולים. מועצת הלול אומרת לנו שהגיל של הלהקות הוא כבר מעל 42 ימים, גיל העופות למשל. אם אומרים לנו במועצה למשל, שהכמות השבועית עלתה ב-10-15 אחוזים ויש לנו כך וכך מיליוני אפרוחים יוצאים בכל שבוע, זה צופה לעתיד שבעוד רגע הולכת להיות קטסטרופה.
היו"ר דוד ביטן
רגע, למה לא צריך לשקול צמצום אם צריך צמצום?
גל ברנס
כי שוב, מה שאמרנו אתמול, כי בסוף כשמחיר יורד גם ביקוש עולה. אי אפשר לדעת את הדברים האלה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אם רואים את זה?
אורי צוקרבר
אפשר לדעת, אנחנו יודעים בכל שבוע כמה יש.
גל ברנס
הכנסנו את השיקול של רמת המחירים, זה אמור להשפיע על רמת המחירים, זה פעם אחת. פעם שניה, ביקשת יו"ר הוועדה שנגיד שאפשר לשקול באופן כללי שיקולים נוספים.
היו"ר דוד ביטן
אז מה קורה אם צריך לצמצמם?
גל ברנס
אני לא יודע מה זה אומר צריך לצמצם. צריך לקרות משהו כדי שיהיה צריך לצמצם, צריך שיהיה חשש לפגיעה ברמת המחיר נכון? כדי שהחקלאי ייפגע, אחרת למה צריך לצמצם, צריך לקרות משהו, אז הצענו פה.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה לא סיום פעילות, זה נזק.
אורי צוקרבר
אם העופות למשל מגיעים לגיל מבוגר, זה אומר שהם נתקעים בלולים. אם העופות מגיעים לגיל של 45-46 ימים.
היו"ר דוד ביטן
למה השיטה שלך זה להפריע לכל אחד שמדבר? זה נראה לך מכובד?
אורי צוקרבר
לא.
היו"ר דוד ביטן
נתנו לך, נחזור אליך.
גל ברנס
ביקשת שלא נגביל אותם לשיקולים האלה. אנחנו לא מתנגדים, אבל כן חשוב לנו שיהיה לפחות השיקולים האלה, זאת אומרת שאי אפשר לפתור, - - - לא בין היתר.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל המילים שעלולה להביא לסיום הפעילות זה לא מספק. גם אם תהיה פגיעה.
גל ברנס
תמיד תהיה פגיעה, אם ירד באגורה זה פגיעה.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה לא שיקול שלך, זה שיקול שלהם.
גל ברנס
אי אפשר לסנדל את השר, להגיד לו ירד באגורה תהיה פגיעה, זה לא סביר.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מסנדל אותו, אני אומר לו א' ב' ג', רק אם אתה יודע שמסיימים פעילות?
גל ברנס
לא, זה חוששים, אני לא יודע. אם ירד באגורה אני לא אחשוש, אם ירד בהרבה יותר אני אחשוש.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
זה בדיוק שיקול הדעת של השר, אם הוא ילך על אגורה, אז תחליף אותו בבחירות הבאות.
גל ברנס
אם חלילה הייתי כותב יסגור אז אני הייתי לא בסדר, והיה מוזמן יותר - - - אבל כתבתי עלול, הייתי מלכתחילה מאוד הוגן בדבר הזה שאני צופה - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לכתוב היקפי הפגיעה זה הגיוני?
היו"ר דוד ביטן
לא, סיום פעילות אין בעיה. אבל תוספי נוסף לזה או פגיעה משמעותית במגדלים.
גל ברנס
בסדר, לזה הסכמנו. ביקשנו שנוסיף 3 פגיעה משמעותית בענף, הסכמנו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני חושב שמה שמגדיר את הכל, בין סגירה לבין פגיעה, זה היקפי הפגיעה, השיקול שלהם נוגע להיקפי הפגיעה.
גל ברנס
הוספנו.
היו"ר דוד ביטן
הוספתי את זה ב-3.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
בסדר, היקפי הפגיעה, הכמויות העודפות, כל מיני דברים שהם.
גל ברנס
כמויות עודפות זה משהו שאי אפשר - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הוא נתן לך דוגמה מתי זה רלוונטי.
גל ברנס
שאי אפשר מחיר נמוך. אם מחר תמכור עוף בשקל ירצו הרבה יותר עוף בישראל, ככה זה עובד, זה תלוי מאוד במחיר.
אורי צוקרבר
אני לא רוצה להתפרץ לדבריו של גל, אני רוצה לדבר בסדר. אני אומר שמכיוון שאנחנו מאפשרים, עושים השהייה של הצו ומאפשרים לעשות הסדר. המהות של הסדר זה הסדר כמויות. מתי צריך לעשות הסדר כמויות? כשצופים עודפים. אם רואים שמתחילים להצטבר עודפים, איך רואים את זה? רואים לפי הכמות השבועית של אפרוחים שנכנסים לשוק, יש על זה מעקב שבועי של המועצה. אם רואים שגיל העופות בלולים עולה מעל גיל השיווק, אלו סממנים שמצטברים עודפים.

אתה לא צריך לחכות שהתמורה תרד לחצי או משהו בשביל שהשוק כבר יפשוט את הרגל. מספיק שאני רואה שאני הולך לכיוון של עודפים וכמויות עודפות.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שהוא צודק.
איל שפירא
בסוף גם הטיעון הזה כל הזמן להגיד אין מחסור בישראל. למי אין מחסור בישראל? יש אנשים שרוצים לקנות עוף בישראל ולא קונים עוף למה? כי המחיר יקר להם מידי, להם יש מחסור. אז להגיד אין מחסור בישראל, זה להגיד אנחנו יודעים מה הכמות שישראלים צורכים ניתן להם את זה, לא, אם תורידו את המחיר ב-3 שקלים לקילו, תהיה יותר צריכה של עוף בישראל, אז יהיו אנשים שלא אוכלים היום עוף וכן יאכלו מחר עוף. אין דבר כזה כל הכמות כבר, אנחנו יודעים לספק את הכמות. זו הכמות שאתם החלטתם.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
תקשיב, ההנחה, בפירוש הדיון עצמו הוא בין עודפים ומחיר. בסדר? אז כאשר הפריזמה היא דרך תכנון, אז אתם לא רוצים את זה. אנחנו אומרם שנסתכל רק בהיבטי מחיר, גם לא נכון. לכן השיקול של השרים, ושניהם אחראים על קיומו של הענף בישראל ועל המחיר לצרכנים. ולכן ההיבטים הם מחיר ועודפים, פגיעה - - -
גל ברנס
אבל חבר הכנסת שוסטר, הצענו מחיר למגדל. אם באמת יהיו עודפים כמו שהצגנו, אז רמת המחירים למגדל, הסכמנו לרמת המחירים למגדל, לא צריך לכל הצרכן, למגדל, היא תיפגע הרי, נכון?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אבל הארגומנט המרכזי, נדמה לי שנאמר, נדמה לי שאורי אמר, האלמנט המרכזי שיביא את השרים אולי, מתישהו, לקבל החלטה כזאת, זה היקפי הגידול. המספרים, זו המשמעות.
גל ברנס
לא, אם יש הרבה צרכנים רוצים הרבה, אז השרים כנראה לא יתעקשו. אבל אם הם יראו שיש יותר גידול ממה שהצרכנים רוצים, גם במחיר שיורד והחקלאי בסוף המחיר שלו נפגע, אז זה מה שהמפריע לנו, שהמשק לא ייפגע.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
כל מה שאני אומר הוא שהמחיר הוא לא לבד.
גל ברנס
בכמויות אנחנו אף פעם לא יודעים להגיד אם יש יותר מידי או פחות מידי כמות, לא יודעים להגיד את זה.
היו"ר דוד ביטן
מועצת הלול כן יכולה להגיד.
גל ברנס
הם גם לא יודעים, כי אתה לא יודע אם מי שעכשיו יקר לו מידי, יקנה אותו אם הוא ירד קצת.
אורי צוקרבר
זה בין הדברים היחידים שאפשר למדוד יושב הראש, כי מה שנאמר כאן, אין לנו נתונים סטטיסטיים על התמורות למגדלים.
גל ברנס
מועצת הלול גם לא יודעת להגיד. הם יודעים להגיד אם ירד המחיר ב-2 שקלים כמה צרכנים ירצו לקנות?
היו"ר דוד ביטן
לא, אמרתי לגבי כמויות.
אורי צוקרבר
נתונים לתמורות למגדל אין לנו ברמה שוטפת, לא יודעים להוציא אותם ביום יום, אין לנו משהו שמרכז אינפורמציה כזאת. הנתונים על כמויות אנחנו יודעים במדויק.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מבין, מה משרד החקלאות אתם לא מתחשבים - - - להם יש את המומחיות, לכם אין אבל להם יש.
גל ברנס
יו"ר הוועדה, ביקשו שנשקול פגיעה כללית בענף, קיבלנו את דעתם. כל התיקונים שהוספנו פה זה זה כי ביקשו עוד בקשות. הוספנו פה עוד סעיף שלם של פשרה, זה לא שאנחנו לא קיבלנו את זה.
היו"ר דוד ביטן
מה זה קשור לפשרה? אם זה נכון להוסיף או לא נכון. זה לא רק פשרות.
גל ברנס
אנחנו חושבים שמקצועית לא נכון להוסיף כי זה משהו, יש פסח אז יש יותר עוף אז זה עודף? זה לא עודף, רוצים יותר עוף, זה משהו שבסוף הדרך שבו יודעים שיש יותר מידי עוף זה כי המחיר ירד בצורה כזאת שהחקלאי - - -
היו"ר דוד ביטן
עצור. מה הנוסח שמשרד החקלאות מציע? תגיד לי את זה עכשיו אני רוצה לשמוע.
אורי צוקרבר
צפי לצמצום עודפים ועליית גיל העופות.
היו"ר דוד ביטן
מה זה עליית גיל העופות?
אורי צוקרבר
זה אומר שהעוף נמצא בממוצע בלולים מעל 42 ימים, 43, 44, 45, 46 ימים.
גל ברנס
את זה תמיד אפשר לעשות.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אם זה תמיד אפשר, מה מפריע לך שזה יהיה רשום?
גל ברנס
הפוך, הם תמיד.
אורי צוקרבר
שיקולים של מניעה או צמצום עודפים.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מה אכפת לך?
איל שפירא
אתה משאיר בלול בכוח.
היו"ר דוד ביטן
שוסטר, שיקולים של מניעה או צמצום עודפים?
אורי צוקרבר
כן.
היו"ר דוד ביטן
והשפעתו על המחיר הסופי לצרכן.
אורי צוקרבר
ואמרנו תוך מניעת פגיעה בצרכנים.
היו"ר דוד ביטן
זה נראה לי בסדר, אני חושב שאין בעיה להוסיף את זה. זה אחד השיקולים. אז מה הסיפור הזה לא הבנתי? הם ישקלו את זה. תחזור ליועצת עוד פעם.
גל ברנס
יש דברים שהגיוני לשקול.
היו"ר דוד ביטן
תגיד את הנוסח.
אורי צוקרבר
משיקולים מיוחדים של מניעה או צמצום של עודפים של תוצרת עוף לא מעובדת, ותוך מניעת פגיעה בצרכנים. כל ההתייעצות שצריך, כן.
היו"ר דוד ביטן
טוב אוקיי, זה נראה לי בסדר, מה הבעיה עם זה? בכל דבר אתם עושים סיפור.
גל ברנס
עד עכשיו שום דבר, על כל דבר אנחנו רק מסכימים, פה פעם אחת עברנו על רשימה שנראה לנו בעייתי.
היו"ר דוד ביטן
לא הסכמתם לחלק, לא נתתי, אבל זה נשמע הגיוני, מה אתה רוצה?
גל ברנס
אנחנו אומרים שהדברים האלה משתקפים בסוף.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, כתבנו בין השאר, תגידו לשר והם יגידו מה שהם רוצים, לכל אחד יש את השר שלו.
גל ברנס
רק במקום בין השאר שיהיה לפחות, זה חשוב לנו.
היו"ר דוד ביטן
בסעיף 2 משהו לא מסתדר לי, התועלת - - -
גל ברנס
רק להגיד משהו שחשוב לנו, שלא יהיה בין השאר שיהיה לפחות. הוא חייב לשקול את כל השיקולים, הוא יכול לשקול עוד דברים.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי לפחות בסדר, מקובל, אתה צודק. הנה התפשרתי איתך. כתבתם התועלת.
אביגיל כספי
רק אני אבהיר, ברגע שאומרים זה אומר שהוא חייב לשקול את כל אלה.
היו"ר דוד ביטן
שישקול כן. התכוונו שלפחות הוא יכול לשקול.
גל ברנס
הוא יכול יותר אבל הוא לא מוגבל רק להם.
אביגיל כספי
עוד משהו אחד שעלה פה זה העניין שהוצע קריטריון של התמורה למגדל בענף, אז זו התמורה הממוצעת של המגדל בענף.
היו"ר דוד ביטן
הממוצעת ודאי.
גל ברנס
הסכמנו לרמת המחירים של המגדל בענף. תמורה זה לבדוק את הרווח שלו, את ההוצאות שלו, זה להיכנס לו.
היו"ר דוד ביטן
כן רמת המחירים לא תמורה. אני רוצה להבין, התועלת מהתקנתו של הצו, עולה על הנזק העלול להיגרם לצרכן. זה משהו הפוך על הפוך פה. מה זה עולה על הנזק?
גל ברנס
התועלת היא בסוף לענף, נכון?
היו"ר דוד ביטן
כן נו.
גל ברנס
ואתה מועיל לו בזה - - -
היו"ר דוד ביטן
והיא עולה על הנזק.
גל ברנס
הנזק לצרכן זה שיהיו לו פחות כמויות בסופר כנראה או שהמחיר שלו יעלה. ואלו האיזונים שהוא צריך לעשות. הוא בסוף צריך להסתכל כמו שאתה עושה פה בוועדה, מסתכל על הצרכנים ועל החקלאים ועושה איזונים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר אין לי בעיה. הנוסח הזה בראש שלי נראה מאוד משונה.
קריאה
אנחנו לא יודעים למדוד את הדברים האלה שכתובים פה, ממש לא.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי את זה, בסדר, אבל זה לא התפקיד.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אגב מבחינת הניסוח זה לא עולה או לא עולה, צריך לבחון את התועלת ואת הנזק שעלול לקרות.
היו"ר דוד ביטן
- - - נותנים לו את ההחלטה נכון?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אוקיי, אתה רוצה לוודא שהם מוצאים את הדלתא הזאת?
היו"ר דוד ביטן
תמורה, לא רווח.
אביגיל כספי
תמורה אבל אני לא יכולה מחירים למגדלים, המגדלים לא מקבלים מחיר הם מגדלים תמורה.
היו"ר דוד ביטן
אמרתי אם הוא קיבל 6.5 שקלים ועכשיו הוא מקבל 4 אז הוא נפגע, אין ויכוח על זה שהוא נפגע. מה הבעיה אני לא מבין?
אורי צוקרבר
יש מגדלים שההסדר שלהם הוא לא לקבל מחיר, אלא לקבל תמורה על העבודה שלהם. למשל 30.
היו"ר דוד ביטן
זו תמורה.
אורי צוקרבר
תמורה אמרנו ולא מחיר.
גל ברנס
יש מה שאפשר לבדוק ומה שאי אפשר לבדוק. כמה החקלאי קיבל אפשר לבדוק.
היו"ר דוד ביטן
ממוצע.
צחי ברקוביץ
רגע אורי תן לי להציע פתרון. אני רק אגיד שהמחיר בסופו של דבר, גם הקמעונאים משלמים למגדלים, אז כן יש מחיר פה.
היו"ר דוד ביטן
מה זה מחיר? המחיר פה זה תמורה.
צחי ברקוביץ
אז רמות המחירים אפשר לבדוק את זה מצד המגדל, ואפשר לבדוק את אותה קבלה מהצד של הקמעונאי. זו דרך שונה לבדוק את אותו דבר.
אורי צוקרבר
אבל יש מגדלים שלא מקבלים מחיר, מקבלים תמורה לעבודה שלהם. 40 אג' לקילו, 30 אג' לקילו. איך אתה מתייחס לזה?
צחי ברקוביץ
זה תמורה.
מולי לויט
מהסיטונאי.
היו"ר דוד ביטן
שיהיה כתוב תמורה או מחיר.
גל ברנס
רגע נסכים על המהות וננסח את זה - - -
היו"ר דוד ביטן
זו המהות. הוא אומר שיש כאלה שלא מקבלים מחיר אלא אגורות מסוימות עלך מה שהם עשו, נגיד הם גידלו ונתנו את הגידול, לא שחטו ולא זה, בסדר, אפשר לכתוב תמורה או מחיר. ו/או משהו כזה.
אורי צוקרבר
וב-ג' כתוב סבר אחד מהשרים להלן השר כי נדרש לקבוע צו, פה לא צריך את הסעיף לפי 1, כי אז זה מגביל עוד פעם רק לאחד מהסעיפים. מספיק שסבר אחד מהשרים להלן כי נדרש לקבוע צו. זהו.
היו"ר דוד ביטן
לא סבר אחד מהשרים, בסדר.
אורי צוקרבר
זה מה שכתוב בסעיף, ככה הוא מתחיל, אבל הוא ממשיך לפי אחד מהשיקולים כאמור בסעיף קטן ב', אז אם אני מצמצם את זה - - -
היו"ר דוד ביטן
אמרנו לפחות, לפחות. מה אתה רוצה?
גל ברנס
לפי אחד מהשיקולים.
אורי צוקרבר
לא, צריך לעשות את זה סבר אחד מהשרים. זהו.
היו"ר דוד ביטן
בסדר זה לא בעיה. איזה עוד הערות?
קריאה
אבל אמרתם שהשיקולים זה לא רשימה סגורה ולכן לא צריכים לצמצם את זה רק למה שנחתם אלא לשיקולים - - -
קריאה
השיקולים לא רשומה סגורה, אבל השיקולים אותם צריך לקחת בחשבון. אי אפשר לקחת שיקול אחד בחשבון, צריך לקחת את כל השיקולים בחשבון.
גל ברנס
בסדר, הסכמנו.
אורי צוקרבר
לא לא אמרנו, אמרנו שלפעמים אין לך את כל השיקולים, יש לך רק שניים מתוך השלושה שיקולים.
גל ברנס
בסר לא צריך את ה-1, הסכמו בסדר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני גם חושב שצריך להוריד. הוא הגיע למסקנה.
איל שפירא
יש נוסח שהוא בלי 1.
גל ברנס
השיקולים זה הסעיף הקודם, זה סעיף אחר שהוא אומר.
היו"ר דוד ביטן
הבנתם את המשמעות? תנסחו את זה. למי יש הערות נוספות על מה שקראנו עד עכשיו?
אורי צוקרבר
אני מנסה לעשות איזושהי סימולציה. אנחנו שאלנו את מועצת הלול אתמול באחת השיחות, מה שקורה עכשיו, שמולי הסביר שביולי צפויים עודפים מאוד גדולים, הוא אמר על הגילאים, הוא אמר על הכמויות, נתנו הצעה.
היו"ר דוד ביטן
דחינו את זה ל-1 באוקטובר.
אורי צוקרבר
אז אני שואל אם במצב כזה, נראה פה לאנשים שזה מצב של שיקולים שאפשר היה להמליץ לשרים לעשות את ההשהיה?
גל ברנס
אני לא יודע מעכשיו לעוד דקה.
היו"ר דוד ביטן
לפי השיטה שלך אתה תריץ כל פעם בקשה על מנת שהחוק הזה - - - הבנו את המטרה.
גל ברנס
אני אומר שיהיה מאוד ברור, אם המטרה להכניס לפה כל מיני תנאים בשביל שבכל יומיים ישלח מכתב, זה זו לא המטרה שלנו.
אורי צוקרבר
לא, אמרנו שיש מצוקה בענף.
גל ברנס
המטרה שלנו היא להגיד, אני רוצה להיות ברור, עמדתנו המקצועית כמו שהיא הוצגה שאנחנו חושבים שזה טוב לצרכנים ולפי הנתונים שלנו לפחות היו, אנחנו פחות חוששים בפגיעה בענף. המטרה של הסעיף הזה היא להגיד אם אנחנו טועים אז פותרים את הדבר הזה. זה לא מחר בבוקר, זה לא כל יום, נכון? זה קורה מקרה חריג וצריך לפתור אותו, זה גם לתקופה מוגבלת והכל מוסדר ככה, זה לא כל יום אפשר לשלוח מכתב ולהתעסק בדבר הזה.
אורי צוקרבר
כל פעם כשיש מצוקה, זה לא כל יום.
היו"ר דוד ביטן
תקשיב, אף אחד לא מצפה ממשרד ממשלתי שהם מחוקקים חוק שעכשיו יגישו מיליון בקשות על מנת שהחוק לא יישום בחיים, והממשלה תתכנס 20 פעמים בשנה על מנת להחליט אם זה בסדר או לא. זה לא התפקיד של אף משרד ממשלתי. אם יש בעיה, צריך הגיש בקשה. משרד ממשלתי לא עושה תרגילים.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מולי אני שואל אותך, אתה חושב שהמציאות שאנחנו נחזה בקיץ הזאת היא כזאת שהיה צריך להגיש?
מולי לויט
בוודאי.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אז שידעו כולם שזה המצב.
היו"ר דוד ביטן
אז תגיש כל יום שני וחמישי?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אם המצב הולך לקריסה התשובה היא כן מה זאת אומרת?
היו"ר דוד ביטן
מי אמר קריסה? מה קריסה? הוא אומר שיכולה להית בעיה, זה קריסה?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הוא יצטרך להוכיח.
היו"ר דוד ביטן
לא אי אפשר שכל יום. זה לא רציני. מה אתה רוצה שהממשלה בכל שני וחמישי תדון במצב שוק העופות?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
קודם כל זה יקרה ממילא.
היו"ר דוד ביטן
זה לא מדובר, מדובר על מקרים חריגים, לא כל שטות.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אבל אני שואל אותו, מה שמעניין אותי, האם זו דוגמה לאירוע שבגללו תהיה בקשה כזאת.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל מולי עם כל הכבוד, הוא לא יכול להגיש בקשה, מי שיכול להגיש בקשה זה רק השר, לייעץ כן - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הוא השיב לי על השר.
היו"ר דוד ביטן
- - המשימה שלו זה לתת ייעוצים עד שבסוף לא יהיה חוק. אחנו מדברים באופן כללי כרגע. באופן כללי נתנו סמכות לשרים, משרד שר החקלאות ושר האוצר. אנחנו מצפים מהם לנהוג בצורה הנכונה כפי שמתחייב מהתפקיד שלהם, גם שר האוצר וגם שר החקלאות זה הכל, ולא לעשות עכשיו הורדת ידיים אחד לשני בגלל שכל אחד מייצג אינטרס אחר.

כמו שאנחנו מצפים מהשר לא ללכת נגד עובדה שכשהוא רצה להוריד את המכסים הוא מגיע להסכם עם החקלאים, הוא לא עושה את זה על דעת עצמו, למרות שיש לו סמכות לעשות את זה, מצד שני, שר החקלאות לא עושה דברים סתם. הוא רואה שיש פגיעה לחקלאים אז הוא מבקש טיפול בעניין הזה, זה הכל. זה מה שאנחנו מצפים משני המשרדים.
קריאה
דרך אגב שר החקלאות גם שוקל את השיקולים של מצב הצרכן, ולא לפגוע בצרכן.
היו"ר דוד ביטן
בסדר גמור אני אומר אני אומר באופן כללי.
קריאה
שר החקלאות הוא שר שקול ורואה את כל החקלאות, ולא רק את טובת היצרן.
היו"ר דוד ביטן
על זה אני מדבר, לכן אני סומך על שני השרים שינהגו בצורה נכונה זה הכל. ואמרנו, אם הם לא מצליחים להגיע למסקנה, ונראה לכם שהממשלה כשהיא תדון היא תדון בלי שיש מולה דברים אמיתיים רק בגלל חשש כזה או אחר? היא צריכה לשקול. אם תביאו את הממשלה כל שבוע לדיון על העניין הזה, אז ודאי שזה יהיה תוהו ובוהו, הם לא יסכימו גם.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
א' אתה צודק. אבל יכול להיות שכבר בקיץ הזה, לו ההסדר הזה לא היה, זאת אומרת.
היו"ר דוד ביטן
נתתי, הקיץ הזה בגלל שדיברת איתי אמרתי על מנת שלא בוא נעשה אחרי יולי, שלא נתחיל להתעסק במשהו שכבר התחיל, נעשה וכו'. אז שיניתי את ההמלצה של האוצר ורשות התחרות בעניין הזה. ושיניתי את זה ל-1 באוקטובר. אז למה לדון בזה עכשיו?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני אומר לעצמנו, אנחנו שנעשה את הבדיקה ויהיה לנו צוות שיעסוק בזה, הוא יסתכל על מה קורה בקיץ ויחשוב מה היה קורה אם לא הייתה אפשרות לעשות את זה
היו"ר דוד ביטן
תסתכל על מה שאתה רוצה, אני לא יכול להגיד לך על מה להסתכל. יש לכם הערות נוספות למה שקראנו? משרד החקלאות?
אפרת ורד
אני רק מבקשת לקבל תשובות בחלק של ההפללה של המצב. יש בעיה .
היו"ר דוד ביטן
איזה סעיף זה?
אפרת ורד
אני אסביר למה אני מתכוונת.
היו"ר דוד ביטן
זה סעיף ו' נכון?
אפרת ורד
אני לא יודעת איזה סעיף זה, אבל אני רוצה להסביר משהו מהותי. אנחנו בעצם אומרים שברגע שהצו פוקע, נגמר התוקף של הצו, האיסור חוזר.
היו"ר דוד ביטן
נכון.
אפרת ורד
ואז האדם בלי שהוא עשה שום דבר, הוא לא שינה שום דבר בהתנהגות שלו, הוא נחשב עבריין. היו לו 500 עופות בלול, הוא ידע שלחבר שלו.
היו"ר דוד ביטן
לא לא מדובר על זה.
אפרת ורד
אז שניה, אני רק רוצה להסביר את הטיעון שלי.
היו"ר דוד ביטן
לא, אז אני מסביר לך שזו לא הכוונה.
אפרת ורד
אבל זה מה שקורה.
היו"ר דוד ביטן
לא, אז לא הבנת. אם עשו השהייה והוא קיבל 1,000 אפרוחים והוא מגדל אותם, אז האפרוחים נמצאים בלול, אי אפשר עכשיו להגיד הם לא קיימים. אבל אם הוא הגיע להסכם עם המדגרות שעכשיו יספקו לו עוד 10,000 בחודש אוקטובר, ההסכם הזה מבוטל. אני הבנתי משהו לא נכון?
איל שפירא
אני רוצה להסביר רגע.
קריאה
ואם הוא רוצה להזמין אפרוחים לאוקטובר?
אפרת ורד
אני מבקשת שיושב הראש יבין למה אני מתכוונת. הוא לא שינה כלום, אוקיי? יש צו בתוקף? מותר לו לעשות תיאום כי הצו מתיר, אוקי? הוא עשה תיאום וזה מותר וזה חוקי.
היו"ר דוד ביטן
אז בסדר אין בעיה.
אפרת ורד
עכשיו אנחנו בתקופה של מדגר שהיא לא יודעת כמה זמן, 4-5 שבועות אין לי מושג. בתוך התקופה של המדגר הצו כבר לא בתוקף. מהיום למחר באותו מצב, הוא הופך להיות פושע.
היו"ר דוד ביטן
למה? זה לא הסכמי, הפעולה כבר נעשתה.
איל שפירא
אני רוצה להסביר, עבירת הסדר כובל היא עבירת התנהגות, בסדר? היא לא עבירת תוצאה.
אפרת ורד
אני לא מדברת על תוצאה, אני מדברת על מצב.
איל שפירא
אז אני מסביר, היא עבירת התנהגות ולא עבירת תוצאה. אני חושב שהעובדה שיהיה צו היא באמת מסכנת את כל המהלך שאנחנו מביאים פה. למה? כי כשיסתיים הצו יש אפשרות שהשוק ימשיך להתנהל לפי הכמויות שהוא סידר לעצמו, למרות שלא יהיה תיאום מפורש בשוק, כי כל אחד מבין את הכמויות והוא ימשיך להתנהג ככה.

אני כרשות אכיפה, צריך להראות את עבירת ההתנהגות אחרי שפוקע הצו. בזמן שפוקע הצו, ההתנהגות היא בהתאם להסכמה, ואחרי זה אני צריך להראות את יסודות העבירה שמתקיימים בגמר הצו. אם יסודות העבירה ההתנהגותיים, התנהגותיים כהסדר, זה שמגדל ממשיך לפעול באותו אופן בלי תיאום עם אף אחד אחר, פה אין הסדר כובל. העבירה היא עבירת התנהגות. אם הוא פועל ויש הסדר בינו לבין מתאם אחר, הסדר יכול להיות בכל מיני דרכים, גם בקריצת עין, אז יש פה עבירת התנהגות שמתקיימת. זהו, ההדר מאוד ברור.
אפרת ורד
לא, היה לו הסדר אתמול, אתמול הייתה לו הבנה עם המגדל אח שלו אוקיי?
איל שפירא
אוקיי.
אפרת ורד
כל מה שהשתנה מאתמול להיום זה שהצו פקע. עדיין גם היום יש לו - - -
איל שפירא
אם מחר הוא יתקשר אליו ויגיד לו אנחנו ממשיכים.
אפרת ורד
לא מחר, על סמך אתמול.
איל שפירא
על סמך אתמול, אבל הוא אומר לו רגע אתה עכשיו מגדל עוד? לא, רגע עכשיו סיכמנו שאתה לא מגדל עוד. כן הוא עשה עבירה.
אפרת ורד
אין הבדל מהותי, הוא לא מכניס עוד עופות בין - - -
איל שפירא
לא מכניס עוד עופות, לא אמרתי שהוא מכניס עוד עופות. אני חושב שהסברתי את זה מאוד ברור, והבנת את מה שהבנתי.
קריאה
רגע, המחלקות מגודרת פה, את טוענת רק על המדגר הנוכחי.
איל שפירא
זה מאוד ברור וזו לא פעם ראשונה שזה קורה. יש פטורים להסדרים כובלים שפוקעים, מה קורה כשיש פטור להסדר כובל פוקע? בדיוק אותו מצב. אם ממשיכים לפעול בהסכמה בהמשך למה שהיה בפטור שפקע, אז כן, זה הסדר כובל, מה לעשות? זו לא פעם ראשונה שזה קורה.
אפרת ורד
ההבדל המהותי בין הפטורים להסדרים הכובלים שאתם נותנים לכל מיני חברות וקונצרנים אמיתיים שפה יש לך קבוצה מאוד גדולה.
איל שפירא
מה את אומרת? שהם לא יודעים לפעול לפי החוק?
אפרת ורד
הם לא יודעים לפי החוק המורכב, חוק ההגבלים, עם הסיטואציות המורכבות שאתה מתאר פה, זה מאוד מאוד - - - אני רק מרימה דגל שיש פה מבחינה משפטית סיטואציה בעייתית של הפללה של מצב, אוקיי? רק שזה ייאמר. אני חושבת שצריך לתת לזה התייחסות וכמובן כמו שאביגיל היועצת המשפטית אמרה, ההפניה לסעיף 4 לחוק העונשין לא פותרת את הבעיה הזאת. אז בבקשה צריך להתייחס לבעיה הזאת, כי זה פשוט לא חקיקה.
היו"ר דוד ביטן
כן, מה את ממליצה שיהיה?
אביגיל כספי
אני רק אגיד לגבי מה שהיועצת המשפטית של משרד החקלאות אמרה. אני מציעה שאולי הרשות באמת תגיד שחלק ממדיניות האכיפה שלה תהיה שברגע שיוצא צו כזה, הרשות תתריע למגדלים ותשלח להם התראה או תפרסם באתר של הרשות או משהו, אבל שיגיע לידי המגדלים מהי תקופת הצו, ומה בדיוק בגדרי האסור והמותר. כלומר, שהצו עומד להיות - - -
גל ברנס
ההסדר הוא לא של הרשות.
איל שפירא
זה לא צו שלי, אבל הצו יפורסם ברשומות, הצו יפורסם בכל מקום.
אביגיל כספי
לא, זה ברור שהצו יפורסם ברשומות.
איל שפירא
אני אין לי סמכות, אחר כך אני לא אוכל לאכוף כי זה לא הגיע והיה באחריותי שיגיע למגדל? אין סיכוי.
אביגיל כספי
לא, אבל לעשות פרסום באתר?
איל שפירא
זה יפורסם ברשומות כמו כל חקיקה. מה, מישהו יגיד הייתה חקיקה ברשומות ולא פעלתי לפי החקיקה?
גל ברנס
אפשר שהשרים יפרסמו באתר האינטרנט שלהם על תום תקופת הצו?
אביגיל כספי
כן איזשהו פרסום שהוא לא ברשומות.
איל שפירא
שהשרים יפרסמו באתר האינטרנט? בסדר אין בעיה. אם יקבע שהשרים מפרסמים את הצו באתר האינטרנט לתקופה שבה הוא בתוקף ומתי הוא מסתיים, אין בעיה. אם זה ממלא את הדרישה, אין לי שום בעיה. אבל בואו, שלא נזלזל בחקלאים, הם יודעים לעבוד לפי החוק, הם לא צריכים שנשלח להם בפקס את הצו.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא הולך ככה רבותיי. תראו, אני רוצה להבין, הבנתי את מה שאתה אומר, הבנתי גם את מה שהיא אומרת. אני רוצה רגע להבין, מה את מציעה שיהיה כתוב? אתם מדברים תמיד באופן כללי. תעברי לעמוד 3 בבקשה. בעמוד 3 יש סעיף ו' למעלה.
אפרת ורד
כן.
היו"ר דוד ביטן
מה את רוצה שיתקנו על מנת שאת תהיי מרוצה שזה מכסה את מה שאת אומרת?
אפרת ורד
אני חושבת שכל האירוע הזה צריך לצאת לחלוטין מהשדה הפלילי, והוא כן צריך להיות סוג של הפרה שיש בצידה סנקציה, אבל לא מהעולם הפלילי. העולם הפלילי הוא מאוד מאוד קשוח, יש כללים.
היו"ר דוד ביטן
לגבי מה? לגבי התקופה?
אפרת ורד
לגבי ההסדר הכובל הזה, שאנחנו היום אומרים שהסיפור הזה של מגדלי העופות לפטם, הם עושים הסדר כובל. אנחנו נגיד בגלל הסיטואציה שהיא כל כך מורכבת, ובגלל הסיטואציה של עבירת מצב, הפעולה הזאת, של עשיית הסדר כובל, שבכל הקשר אחר לפי חוק התחרות היא פלילית, בהקשר הזה היא לא תהיה פלילית.

יש מונח שנקרא הפרה מנהלית. על הפרה מנהלית ניתן להטיל קנסות, ניתן להטיל עיצומים אבל זה לא יהיה פלילי. כי ברגע שאנחנו נכנסים לשדה הפלילי אנחנו משתמשים בפטיש חמש קילו, זה אחד מהאמצעים הכי חריפים שהמדינה יכולה לנקוט נגד אדם. זה לא ציבור שנכון לנקוט נגדו הליכים פליליים, זה לכל היותר עיצומים כספיים, ולכן אני מציעה להוציא את הפליליות מהאירוע.
איל שפירא
כל עסק אחר בישראל שעושה הסדר כובל, האכיפה נגדו תהיה פלילית, אבל בסיטואציה הזאת שיהיה הסדר כובל האכיפה נגדו לא תהיה פלילית.
ששון גואטה (הליכוד )
דוד תבין את התמונה, תבין, כשהם מדברים על העניין שיש לנו פה. יש עכשיו שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, יש שש חברות סופרים שהם לא יכולים לדבר. פה אתה מדבר על - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
עם סוללה של יועצים משפטיים שיודעים בדיוק מה זה.
ששון גואטה (הליכוד )
עם סוללה. תחשוב שאני ואתה נפגשים במכולת בטעות דיברנו, הם חקרו, אחי זה לא נורמלי.
גל ברנס
חבר הכנסת גואטה, גם אם שני בעלי מכולת בטעות דיברו ועשו הסדר כובל, אז הם עשו הסדר כובל.
ששון גואטה (הליכוד )
אני לא מדבר על בעלי מכולת, אני מדבר איתך על שני אנשים שיושבים בצהריים במושב, ההוא משווק להוא. סתם דיברו בטעות יכולים להסתבך.
גל ברנס
החוק הזה חל על מאות אלפי עסקים.
ששון גואטה (הליכוד )
אתה לא מדבר פה על שש אנשים, אתה מדבר פה על קבוצה, כמעט 600 משפחות, שעכשיו יש מקבץ, למשל קח את זרעית.
היו"ר דוד ביטן
זה היה בחוק שהם הביאו?
אביגיל כספי
לא, זו הבהרה שיכול להיות שיש צורך להוריד אותה, בגלל שיש בחוק העונשין בסעיף 6 יש סעיף שיכול להיות שהוא מתאים יותר לסיטואציה, אנחנו נבדוק את זה מבחינה משפטית.
היו"ר דוד ביטן
זה אנחנו הוספנו את זה? או שזה היה בחוק המקורי?
אביגיל כספי
זה היה לבקשה של רשות התחרות להוסיף את ההבהרה.
היו"ר דוד ביטן
לא היה בחוק המקורי?
אביגיל כספי
לא.
גל ברנס
החוק המקורי זה שורה 1 ב' 1 וזהו.
אביגיל כספי
החוק המקורי היה צופה פני עתיד, כלומר מכאן והלאה.
איל שפירא
אני יכול להסביר את מטרת הסעיף.
היו"ר דוד ביטן
יש את החוק נכון?
איל שפירא
אני אבהיר את מטרת הסעיף ומטרת ההבהרה. יש לי הסדר כובל שנעשה לצורך העניין, לפי שהיה צו בתוקף.
היו"ר דוד ביטן
אתה רצית פה לעזור או?
איל שפירא
אני רציתי לוודא, אוקיי? יש לי סעיף בחוק העונשין שאומר.
היו"ר דוד ביטן
או להחמיר?
איל שפירא
לא להחמיר שום דבר רק להבהיר מצב קיים שאני לא חושב שתהיה למישהו פה מחלקות. הסדר כובל שנעשה בזמן שאין לי צו של השרים בתוקף הוא הסדר כובל אסור, סבבה?
היו"ר דוד ביטן
בסדר הבנו.
איל שפירא
סבבה. אם הוצא צו על ידי השרים, אני רוצה שלא יוכלו לטעון שההסדר הכובל שנעשה לפני שהוצע הצו, הוא הסדר כובל חוקי. עכשיו, יש לי סעיף בחוק העונשין שאומר שאם בוטלה עבירה, אני לא יכול להגיש נגדה כתב אישום. תוכל לבוא טענה שבזמן שהשרים הוציאו צו, הוציאו צו, הוציאו עוד צו, תהיה טענה שהעבירה הזאת עכשיו היא בוטלה והיא עומדת במה שנקבע בסעיף 4 לחוק העונשין, ולכן הגיעה הבהרה. זה הכל אני לא חושב שלמישהו יש מחלוקת מהותית על העניין.
היו"ר דוד ביטן
רגע, אם זה מה שאתה רוצה בלבד, אז תכתוב את זה במפורש.
איל שפירא
כתבתי את זה.
היו"ר דוד ביטן
לא מובן.
אביגיל כספי
אני חושבת שיש סעיף ספציפי שיותר מתאים לסיטואציה בחוק העונשין, סעיף 6 שאומר ככה, הוראות סעיפים 4, שסעיף 4 אם יש צורך אני אקריא אותו אבל זה העניין של עבירה שהייתה ובוטלה, אני אקריא את זה עוד רגע. הוראות סעיפים 4 ו-5 לא יחולו על עבירה לפי חיקוק שנקבע בו, או לגביו שיעמוד בתוקפו לתקופה מסוימת, או שנובע מטבעו שהוא נתון לשינויים מזמן לזמן. עכשיו זו עבירה שאנחנו אומרים יש תקופות שבהן האיסור לא יעמוד בתוקפו, ולכן יכול להיות שסעיף 6.
היו"ר דוד ביטן
מה שאומר שאם יש השהייה אז הכל מתבטל?
אביגיל כספי
כן.
היו"ר דוד ביטן
תעבירי את זה, זה הכל.
ששון גואטה (הליכוד )
דוד אני רוצה רגע.
היו"ר דוד ביטן
שניה, אל תדאג. שאין בהשהיה על מנת לבטל עבירות שעברו לפני ההשהיה, זה הכל. זה מה שאתה רוצה?
אביגיל כספי
כן, סעיף 6 הוא סעיף כללי.
קריאה
במהות זה מה שאני מבקש. כן, במשפטי ככה היה נכון לכתוב את זה ורגע אני אגיד יש את זה גם בסעיף - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע תכף נתייחס. את רוצה לבטל בכלל או את הפלילי על העבירות?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
דוד הבקשה שלהם שזה לא יהיה פלילי, אלא מנהלי.
היו"ר דוד ביטן
אבל מנהלי זה מלא קנס, אז נתחיל להתעסק עכשיו בקנסות ?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני לא יודע, אני רק יודע שאנחנו מחמירים את המצב פעמיים.
היו"ר דוד ביטן
קנסות זה קל לתת, פלילי זה תהליך מאוד מסובך. החקלאים רק ייפגעו מזה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אנחנו לא רוצים שהם ייכנסו.
יעוז אברגל
איך מזה שאמרו רוצים לעזור לנו ההגענו להיות פליליים?
היו"ר דוד ביטן
פלילי זה היה לפני כן. קודם כל זה לא חל עליך, כי המגבלה הזאת לא חלה עליך לפני, אחרי, בצד. היא לא חלה.
ששון גואטה (הליכוד )
למה? הם הוא שייך לאינטגרציה, כולנו שייכים להסכמים.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו מדברים על ה-568. האינטגרציות זה לא 1,000 איש. האינטגרציות זה חברה אחת או ארבע חברות, עזוב. קודם כל זה תמיד היה ככה. החוק ההוא שיכו להיות פלילי היה קיים גם לפני החוק הזה, עכשיו אני קורע את זה? זה נשאר. מה שיש בחוק, יש, מה שאין אין.

עכשיו יש סעיף בחוק שאומר שאם עשית עבירה, נגיד ב-1 באוקטובר 2010 וב-1 בפברואר קבע השר שיש השהייה, יש סעיף בחוק שמבטל את העבירה שביצעת. את זה הם רוצים שאם עשית עבירה בנושא של חוק התחרות, ללא קשר להשהיה, העבירה הזאת נשארת בתוקף למרות ההשהיה של הצו. למרות הצו, הבנת? זה לא משפיע עליך. זה לא נכון להגיד. ההיפך, קנסות בשביל מה צריך לתת לכם קנסות? דעתי זו טעות לעשות פה קנסות לכל האנשים.
אפרת אביאני
אני מבינה את השיקול שלך אבל אנחנו מקבלים פתרון למצב שהייתה עבירה לפני הצו, לא מוותרים עליה.
היו"ר דוד ביטן
זה הנוסח, ברור. לגבי אחרי?
אפרת אביאני
מה קורה אחרי הצו?
היו"ר דוד ביטן
עכשיו בוא נדבר על אחרי. מה את טוענת שיכול לקרות? תני לי דוגמה.
אפרת אביאני
לפי ההסברים שאנחנו שומעים מרשות התחרות, אם אדם היה חלק מהסדר בתקופת הצו, כשזה היה מותר לו, ברגע שהצו פוקע בלי שהוא שינה שום דבר בהתנהגות שלו, הוא עדיין עם אותן כמויות של עופות, עם אותה ידיעה של השחקנים, הצו פוקע והוא הופך לעבריין, לזה לא ענינו.
צחי ברקוביץ
יש לי שאלה.
אפרת אביאני
לא, אתם צריכים לענות על זה.
צחי ברקוביץ
לא, אני רוצה לשאול שאלה אחרת. כי ענינו לזה כבר שלוש פעמים. להבנתך, מותר, בתקופת הצו שניה לפני שהוא פוקע להסכים על הכמויות ביום שאחרי פקיעת הצו?
אפרת אביאני
לא.
צחי ברקוביץ
אז אי אפשר לתאם צופה פני עתיד לקראת הצו.
איל שפירא
אז תני לי שוב לתת לך את התשובה.
אפרת אביאני
זו תקופת הצו יותר קצרה מההסדר.
איל שפירא
זו לא פעם ראשונה שיש הסדר כובל שנעשה לפי חיקוק.
אפרת אביאני
זה לא הופך את זה לבסדר, אז מה התשובה?
איל שפירא
אז אני אומר, העבירה היא עבירת התנהגות. זה שבן האדם ממשיך לגדל את אותה כמות, כי זה מה שהוא מבין שהוא רוצה לעשות באופן עצמאי, זו לא עבירה. אוקיי? עניתי לתשובה?
אפרת אביאני
לא.
איל שפירא
הוא יכול להמשיך לגדל את אותה כמות כל עוד הוא עושה את זה על דעת עצמו, בלי קשר למה שאחרים עושים, הוא יכול להמשיך לגדל את אותה הכמות וזו לא תהיה עבירה. העבירה היא עבירת התנהגות והיא תהיה עבירה רק אם יסוד ההסדר בעבירה יתקיים. זה הכל.
היו"ר דוד ביטן
רגע אולי נעשה ככה. יש מחזוריות לגידולים נכון? זה מה שהבנתי.
איל שפירא
נכון.
היו"ר דוד ביטן
הרי אם עכשיו יש צו ארבעה חודשים, בינתיים הוא גידל משהו והוא צריך לפתוח מחזור חדש, אז המחזור החדש יחול החוק לגביו. המחזור שהתחיל עם ההשהיה של הצו, לא תהיה שום עבירה לגביו, זה הכל , זה נראה לך הדבר הזה?
איל שפירא
אין בעיה, אני יכול להגיד את זה עכשיו לפרוטוקול שבמדגר הזה, שהם ימשיכו לגדל את מה שהם תכננו לפי ההסדר, אין עם זה שום בעיה.
אפרת אביאני
צריך לכתוב את זה בחוק.
איל שפירא
לא, אני אומר לך את זה.
אפרת אביאני
- - - בפרוטוקול של ועדת הכלכלה ששם נחפש.
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל הם מגישים את כתבי אישום.
אפרת אביאני
כן? והסנגור צריך לחפש את הפרוטוקול של ועדת הכלכלה, למצוא שאייל אמר שהם מחשיבים את זה עד סוף המדגר? אני חושבת שזה צריך להיות כתוב בחוק.
היו"ר דוד ביטן
איך את רוצה? בוא נגמור את העניין?
איל שפירא
אנחנו נכנסים כאן להתפלפלות.
היו"ר דוד ביטן
זו לא התפלפלות. תסבירי לי, תחשבי עכשיו שתי שניות אנחנו בינתיים נדבר ותנסחי לי את זה.
איל שפירא
יש לי גם שאלה לגבי המדגר הזה. היום כמה מדגרות יש? 14? המדגרות כולן היום מתחילות את המדגר שלהן באותו יום, נכון? כי זה חלק מהתיאום. מחר בבוקר לא יהיה תיאום. אז מה? יכול להיות שאחד מתחיל ב-1 בינואר, השני ב-3 בינואר, הרביעי ב-10 בינואר ההוא ב-15 בינואר. אז מה זה תקופת המדגר? היום יש תקופת מדגר כי יש תיאום. מחר לא תהיה תקופת מדגר, כל אחד יתחיל מדגר מתי שהוא רוצה.
קריאה
לא, כל שבוע נכנסים אפרוחים בכל מיני מדגרות.
איל שפירא
אז אני לא מבין את האמירה הזאת שתקופת המדגר היא 42 יום, ואז אני צריך לתת היתר לתקופה הזאת. אני לא מבין למה אני לא יכול להכניס כמויות מחר בבוקר?
קריאה
כל יום מכניסים כמויות.
איל שפירא
אז הנה בבקשה, אז ברגע שפוקע הצו, כל אחד צריך לפעול באופן עצמאי. כל אחד צריך לפעול באופן עצמאי ברגע שפוקע הצו. אם הוא ימשיך לפעול עם אותן כמויות כי זו ההבנה שלו שזה מה שטוב לו וזה מה שנכון לו, אין בעיה. אבל כל אחד צריך לפעול לפי אותן כמויות. שלא יגידו לנו מדגר הוא 42 יום, אין לנו אופציה לשנות.
קריאה
מה שאסור לו זה לתאם, מותר לו לעשות מה שהוא רוצה.
איל שפירא
יושב הראש, אני רוצה רגע את ההבהרה. הם אומרים לנו מדגר.
היו"ר דוד ביטן
תן לה לנסח, נתייחס לניסוח. אי אפשר לדבר.
איל שפירא
בסדר אז בוא נתייחס לניסוח. כי להגדיר מגדר ועכשיו הוא מקבל - - - ל-42 יום זה לא סביר.
היו"ר דוד ביטן
יש לכם בעיה עם מה שאמרתי, ביחס לזה שהם חייבים לתת לו מוצרים, הקונצרן למגדל הפשוט, מה הבעיה עם זה?
איל שפירא
מה השאלה?
היו"ר דוד ביטן
אמרה לי היועצת המשפטית שיש לכם בעיה עם זה?
ששון גואטה (הליכוד )
מה לתאם? מדברים, שיחה ביני לבין?
קריאה
תגיד לו שלום אין בעיה.
ששון גואטה (הליכוד )
אה רק שלום? אבל איך בן אדם יכול להגיד רק שלום. דוד אוזנה בן אדם חולה בבית, מגיע ציון ברנס לבקר אותו, מגיע ציון ברנס לבקר אותו באותו מושב אומר לו מה קורה דוד איך אתה מרגיש?
מולי לויט
יצא המרצע מהשק. יום שלם עוסקים על מה שמגדלי הפטם.
ששון גואטה (הליכוד )
מושבניקים שאסור להם לדבר, מה הם אומרים לי? - - -
קריאה
באמת, זה על כל עסק קטן כגדול זה החוק היום, מה, מישהו נטפל פה בחקלאי?
ששון גואטה (הליכוד )
הוא אומר מותר לו להגיד לו שלום, חוץ משלום - - -
היו"ר דוד ביטן
מותר לו לדבר איתו על מה שהוא רוצה רק לא על התיאום.
ששון גואטה (הליכוד )
תגיד לי על מה אנחנו מדברים? דוד אוזנה על מה הוא ידבר?
יעוז אברגל
אבל אדוני יושב הראש הם אומרים לך שכל מה שמפריע להם זה המחיר. אני לא מוכר את העוף לצרכן, אני מוכר את העוף למשחטה. המשחטה לסופר, הסופר לצרכן. מאיפה אני אבדוק את הכסף הזה לצרכן? לך לקמעונאים תהיה גיבור עליהם.
ששון גואטה (הליכוד )
לא, אתם מייצרים קרע בעם, שתדעו לכם זה לא נורמלי.
יעוז אברגל
יורים לנו טילים על הבית, אפשר ללכת הביתה?
היו"ר דוד ביטן
מדברים על המחיר שאתה מקבל.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ששון, צריך לעשות שיחון על מה מותר לדבר.
ששון גואטה (הליכוד )
דוד וציון נפגשים במכולת, תביא להם יועץ משפטי באמצע.
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, קודם כל מה שמתכוונים זה שיכולים לדבר על מה שהם רוצים, רק לא על התיאום.
קריאה
בדיוק, כמו כל עסק אחר בישראל והמתחרים שלו.
יעוז אברגל
אדוני יושב הראש, הלב שלי אומר שאתה תלך עם הלב שלך ותקרע את החוק הזה ותזרוק אותו לפח. אנחנו לא עבריינים, אנחנו לא פליליים, יורים לנו טילים על הבית, ואנחנו יושבים פה מגינים על הטילים שבאים עלינו מהכנסת. לא על הטילים שבאים עלינו מרצועת עזה. זה בושה וחרפה שאנחנו יושבים פה לדון אם אנחנו עבריינים בצורה כזאת או עבריינים בצורה אחרת. איך הגענו לדיון הזה? אנחנו יושבים פה כל כך הרבה דיונים ומסבירים.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל אולי לא הבנת, זה לטובתכם.
יעוז אברגל
אני לא רוצה כלום לטובתי, אני רוצה שתיקח את הדף הזה תזרוק אותו, תוציא את זה מחוק ההסדרים, נעשה דיון יסודי על כל דבר, ונחליט את זה כמו שצריך. לא נשפוך את המים עם התינוק.
אבשלום וילן
הנחת הייסוד פה שבדיון הזה היום, כל מגדלי הפטם הם קודם כל עבריינים, ועכשיו דנים על מהות העונש.
היו"ר דוד ביטן
אל תעשה פה פופוליזם עם כל הכבוד. אני מוכן לקבל ממנו פופוליזם לא ממך. כי אתה מייצג גוף גדול, היית חבר כנסת ולא סתם צריכים להגיד דברים. הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה באמת, אבל אתה יודע שזו לא הכוונה פה. היום החוק מאפשר את מה שמדברים. הם, החרגה פועלת לגביהם, אז אין שום בעיה.
יעוז אברגל
זה לא רלוונטי כי אי אפשר לעשות הסדר לחלק מהכמויות.
היו"ר דוד ביטן
שמעתי אותך בסדר.
ששון גואטה (הליכוד )
נגיד לחקלאים לשים שלטים במכולת שאסור להם לדבר עם חבריהם.
היו"ר דוד ביטן
כן כן תעשה שלט כזה, באמת ניצחתם, אין בעיה. אני רק אומר דבר כזה, עשית את הנוסח? תגידי לי את הנוסח. והתיקונים האלה הם לטובת החקלאים ולא נגד. כי היום החוק אומר משהו אחר. אתם רוצים להשאיר את זה ככה? מה אתם רוצים ממני אני לא מבין? סתם לטעון טענות רק כדי להגיד שאנחנו טוענים?
קריאה
אז תן שלושה חודשים לעבוד טוב.
אפרת אביאני
אוקיי, אז מה שאנחנו מציעים, עוד פעם, ומה שנקרא ניסוח תחת אש, לעניין תקופת גידול עופות שתחילתה עת תוקפו של צו לפי סעיף, יראו את הוראות הצו כתקפות עד תומה.
איל שפירא
רגע, אני רוצה שניה להגיד.
היו"ר דוד ביטן
לא הבנתי, עד תומה?
אפרת אביאני
לעניין תקופת גידול שהתחילה בזמן שהצו היה בתוקף, יראו את הוראות הצו, זה שמתיר, כתקפות עד תומה. ואפשר להוסיף אף - - -
היו"ר דוד ביטן
לא לא, מקובל עליי הנוסח הזה, רק צריך להוסיף לו שהן תקפות עד תומה אבל בלי שינויים למה שכבר היה, הבנת?
אפרת אביאני
ההנחה היא שבתקופת גידול אתה לא משנה, אתה תקוע עם העופות, עם אותם - - - בלול.
אביגיל כספי
אני חושבת שיש פה איזה בלבול בין התחילה לתלולה. הזמנים מדברים על מתי יחול הפטור מהאיסור, אוקיי? אם זה חל על עופות שכרגע נמצאים בלול, זאת אומרת לא יפנו לחקלאי שימית את כמות העופות, אבל ברגע שאנחנו נותנים תקופה נוספת לצו, ואנחנו אומרים כל עוד לא הסתיימו 42 הימים, אנחנו אומרים שבאותם 42 הימים, או התוספת מתוך אותם 42 ימים, יהיה אפשר לתאם, וזו בעצם הארכה.
אפרת אביאני
לא, אז רציך להגיד שההוראה הזאת רלוונטית רק לגבי המגדל הספציפי שזו תקופת הגידול שלו, לא לגבי כל המגדלים.
איל שפירא
בוא נבין מה יקרה פה .
אביגיל כספי
אבל גם לאותו מגדל, אסור לו באותה תקופה, נגיד זו הייתה תקופה של ששה חודשים ואת אומרת זאת תהיה תקופה של ששה חודשים פלוס 42 ימים.
אפרת אביאני
פלוס, לא יודעת כמה שנשאר.
אביגיל כספי
נניח במצב שיום אחד היה בפנים. סתם אני נותנת דוגמה, ששה חודשים פלוס 41 יום. ב-41 היום הנוספים אסור לו לעשות הסדר חדש.
אפרת אביאני
ברור. ההנחה היא שאם אפשר לעשות הסדר, אפשר לעשות אותו רק בתחילתה של תקופת הגידול, אי אפשר לעשות אותו תוך כדי תקופת הגידול, כי כבר את בתוך התקופה, את לא תכניסי.
איל שפירא
אני רוצה רגע לפני הדיוק המשפטי של איך זה נראה. אנחנו התחלנו בשלושה חודשים, עברנו לששה חודשים, ונתנו גם שב-2024 אפשר יהיה לעשות תשעה חודשים. מה שמציעים פה, זה שבכל פעם שיהיה צו, ביום לפני שפוקע הצו, יקבעו הסדר, כי יהיה הסדר בין המדגרות, יקבעו שתקופת המדגר תתחיל יום לפני פקיעת הצו, קיבלו עוד 42 ימים כן? אז אנחנו פה באיזה מין משהו, אנחנו לא בששה חודשים כבר, אנחנו בשבעה וחצי ובעשרה וחצי חודשים..
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
- - - הנגדית היא שאנחנו חיים בחיים מסוימים ואתם באים ומשנים שינוי שאנחנו מתנגדים אליו באופן נמרץ, ואנחנו לא מסכימים, אתם מאבנים את הפגיעה שהולכת ותקרה כנראה בכל מקרה, לכן ההצגה כאילו אתם מתפשרים על משהו, היא הצגה מהצד שלכם נגיד ככה.
איל שפירא
עוד משהו שאמרתי קודם, היום יש לנו תקופת מדגר. תקופת מדגר היא בסדר 42 ימים, אבל אף אחד לא החליט שתקופת המדגר של כל 14 המדגרות צריכה להתחיל ביחד. היום זה ככה כי יש הסדר, אבל למה מחר בבוקר תקופת המדגר צריכה להתחיל ביחד? היא לא צריכה להתחיל ביחד.

ברגע שיש לי הסדר הם לא יוכלו לשנות כמויות, למה? כי עכשיו כולם באותו מדגר, לא הם לא חייבים להיות כולם באות ומדגר. כל אחד יכול להתחיל את תקופת המדגר שלו בזמן אחר, והם גם אמרו פה קודם, שכל יום מוסיפים כמויות לשוק נכון? אמרתם שכל יום מוסיפים כמויות לשוק - -
קריאה
כל יום, כל יומיים, מתי שצריך.
איל שפירא
- - אז עכשיו ביחס לתקופה שאחרי פקיעת הצו, מותר לי להוסיף כמויות, מותר לי להוריד כמויות, מותר לי לעשות הכל באופן עצמאי. אסור לי לעשות שום דבר כזה שהוא באיזשהו תיאום.
אורי צוקרבר
זה לא מה שהיא הסבירה. היא הסבירה שהיה ובתקופת הצו, שהוא קיים, בתוקף, הכנסת מחזור של עופות ללול.
איל שפירא
כן.
אורי צוקרבר
העופות האלו עכשיו גדלים אצלך בלול 42 יום אצלך אישית הם גדלים כבר. הכמות ששמת שם היא הייתה כמות מתואמת, עשית אותה בתיאום, ועכשיו אתה הגעת והצו פקע, זהו נגמר הצו, הפטור, אסור כבר לתאם, אבל אתה עם עופות בלול. ברור שאף אחד לא מצפה ממך שעכשיו תשנה את המצב.
איל שפירא
לא, אף אחד לא מצפה שתשנה את המצב, גם אני לא מצפה שתשנה את המצב.
אורי צוקרבר
צריך להבהיר שזו לא עבירה, זה בדיוק העניין.
היו"ר דוד ביטן
רגע, לזה התייחסנו בסיכום הראשון.
אורי צוקרבר
הוא אומר שהוא לא מסכים עם זה.
איל שפירא
אני לא אמרתי.
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, אני לא מבין, אתם אוהבים להתווכח?
איל שפירא
אני לא אמרתי שאני לא מסכים.
היו"ר דוד ביטן
אז תקשיבו, זה כבר הסכמנו שמה שהתחילו לפני זה נשאר אין בעיה, אין עבירה פלילית. על זה כבר דיברנו ואמרו שינסחו. עכשיו מדברים מה קורה אחר כך נכון? זה מה שאת אומרת?
אפרת אביאני
הוא הסביר שזו הסיטואציה של האחר כך. מה קורה?
היו"ר דוד ביטן
אבל זה לא לכל החיים.
איל שפירא
שניה, אני רוצה להבהיר מה הסכמנו. מה שהסכמנו זה לא שבזמן ההסדר אני יכול להגיד עכשיו שההסדר פוקע מחר, ועכשיו אנחנו עושים הסדר שתוקפו יהיה ל-42 ימים כי זו תקופת המדגר. לא לזה הסכמנו. הסכמנו למה שהם מעלים, שאם אני עשיתי הסדר, ועכשיו אני קיבלתי בהסדר הזה כמות של 500 עופות, בסדר? ואני ממשיך לגדל 500 עופות, לא יוכלו לבוא אליי ולהגיד לי אתה מגדל 500 עופות, זה בגלל ההסדר שהיה, אז לכן עכשיו אתה עושה עבירה פלילית. לא, זה לא יוכלו להגיד לי, בסדר? זאת ההבהרה שאני רוצה, אבל לא שעכשיו בתקופת 42 הימים אפשר יהיה לעשות עוד הסדרים או אפשר יהיה לקבוע מראש שההסדרים בתוקף עד לתקופה הבאה.
אורי צוקרבר
עכשיו זה צריך רק להיות ברור אייל, שזה בכל שלוחה. אם זה במדגרה, אז את הימים של ההדגרה, אם זה בפיטום, זה 42 ימים של הפיטום, ואם זה להקת רבייה - - -
איל שפירא
אבל עוד פעם, כשכל אחד פועל אחרי ההסדר באופן עצמאי, הוא פשוט פועל לפי מה שנקבע, הוא פשוט פועל באופן עצמאי, הוא יכול להגדיל כמויות, הוא יכול להוריד כמויות, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה.
אורי צוקרבר
אבל בלהקה קיימת אי אפשר להגדיל ולהקטין כמויות, להקה קיימת היא חיה עד סוף חייה כלהקה.
איל שפירא
להקטין אתה לא יכול, אבל להגדיל אתה יכול?
אורי צוקרבר
אתה לא יכול להגדיל, אסור להכניס עופות בשני גילאים שונים. אסור לערבב גילאים של עופות. חייב לגמור את הלהקה עד סופה. ואם זו להקת רבייה זה מעל שנה, אם זו הדגרה זה 21 ימים, ואם זה פיטום זה 42 יום. כל שלוחה זה הימים שלה.
איל שפירא
הבנתי.
גל ברנס
אני אגיד רגע יו"ר הוועדה, אף אחד לא רוצה לעשות פה דווקא, ואף אחד לא התעמר סתם.
היו"ר דוד ביטן
לא, מכיוון שמדובר בפלילי, צריך להבין עד הסוף.
גל ברנס
בפלילי הרף יותר גבוה, אם מישהו ינסה להתעמר סתם הוא לא יצליח.
היו"ר דוד ביטן
אמרנו, הבעיה שלהם, שאם יש צו זה מבטל עבירות, הבהרנו את זה נכון? זה מבטל את זה בחוק. עכשיו מדברים מה קורה כשבמהלך הצו הוא עשה פעולות, מה קורה איתם? אז עם כל הכבוד, משרד החקלאות ואתם, והיועצת המשפטית, תגיעו לאיזו הסכמה, ונסח את זה.
גל ברנס
הניסוח מעלה הרבה מורכבות. להגיד לפרוטוקול שאף אחד לא יעלה על דעתו בכלל, לנצל כזה דבר שמישהו, והיה מותר לו לעשות הסדר, ועכשיו להגיד לו אתה לא בסדר, ברור שלא יעשו את זה. זה משהו שבחיים לא יצליחו לתבוע את זה פלילית זה לא סביר.
קריאה
זה גם נאמר.
גל ברנס
זה גם נאמר לפרוטוקול - - - להגיד לו שהוא לא בסדר.
קריאה
בסופו של דבר אם יסודות העבירה לא יתקיימו, אין הסדר כובל ואנחנו לא נוכל לתבוע פלילית על זה.
היו"ר דוד ביטן
יש מדיניות אכיפה, מדיניות אכיפה לא רושמים בחוק, מדיניות אכיפה מצהירים עליה, בסדר? זה המצב. אז אני מציע, שאתם, מה שהיה עם הסיפור הזה חייבים לתקן את החוק, שזה לא מבטל עבירות.
אביגיל כספי
מה זאת אומרת שזה לא מבטל עבירות?
היו"ר דוד ביטן
זאת אומרת אם הייתה עבירה עכשיו, ובעוד חודש יש את ההשהיה.
אביגיל כספי
זה סעיף 6.
היו"ר דוד ביטן
אז את זה לא, את זה אמרנו נכניס לחוק, אין בעיה.
אביגיל כספי
אבל הסעיף הכללי בחוק העונשין חל - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל הם יוציאו את מדיניות האכיפה בעניין הזה, בתקופות האלה של ההשהיה, יוציאו מנשר שילך לכל האנשים, זה הכל. מה עכשיו אני צריך להכניס את זה לחוק? לא עושים את זה אף פעם. זה נקרא מדיניות אכיפה זה הכל. אתם לא רוצים שזה יהיה בחוק? לא צריך, שיהיה במסגרת הצהרה על מדיניות האכיפה, זה הכל. שאתם תדעו ממנה, שהקונצרנים ידעו ממנו, הם גם ככה לא קשורים לעניין הזה.
גל ברנס
בסדר, אנחנו יכולים להעביר את זה.
קריאה
אז ההצעה של יועצת הוועדה לפרסם היא מוקמת?
אביגיל כספי
שיפרסמו נגיד, גילוי דעת או משהו .
היו"ר דוד ביטן
כן, מדיניות אכיפה.
קריאה
לא רק מדיניות אכיפה, לפרסם את הצו, מה שאביגיל הציעה.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה מהלך שיהיה בעייתי.
אביגיל כספי
את זה אנחנו יכולים לכתוב, שהשרים יפרסמו את זה באתר האינטרנט של המשרד.
היו"ר דוד ביטן
כן תוסיפי את זה בחוק, אין בעיה. וגם מדיניות האכיפה, גם תתפרסם באתר האינטרנט, זה הכל.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אם הדבר הלא הגיוני הזה יקרה, אז מועצת הלול, מן הסתם תודיע ותפיץ. אפשר הערה?
היו"ר דוד ביטן
הם לא עכשיו ירוצו ויגישו. תראו, בהתחלה האנשים יצטרכו ללמוד לחיות עם החוק הזה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לגבי הנושא הזה, תראה, יש פה שני מהלכים קשים. ואני לא חושב שצריך את שניהם. המהלך הקשה העקרוני, הוא הפיכת התיאום לבלתי חוקי. זה גם שינוי וגם אמירה קשה של התנהגות לא חוקית, ואנחנו שומעים, זה אנשים נורמטיביים, התנהלות שהייתה מקובלת עליהם, אנחנו עכשיו הופכים אותה לבלתי חוקית.

אני חושב שהכיוון, של לפחות בשלב הזה הראשוני, של להפוך את העבירה הזאת לעבירה מנהלית ולא לפלילית היא דבר הגיוני. כמו שאפשר לשנות כל מיני דברים, אם נחשוב שצריך להמשיך את זה, ואם נחשוב שאנשים שמים פס, אז יכול להיות שאנחנו נצטרך להעביר את זה חזרה לפרוטוקול הפלילי.
היו"ר דוד ביטן
לא הבנתי, עכשיו נחליט כמה הם בעצם מקבלים?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לא.
היו"ר דוד ביטן
אז מה אתה רוצה להשיג?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לא, הייתה התייחסות לשאלה איזה סוג של עבירה זו? האם זה מהמישור הפלילי או מהמישור המנהלי? החוק הזה הוא חוק שעוסק בעבירה שמוגדרת כעבירה פלילית, ואני שואל את אנשי המשפטים, מה אפשר לעשות? אני לא יודע, אם אפשר להגדיר את זה כמנהלי ולא פלילי? זה הכל. אני חושב שלא מגיע לאנשים נורמטיביים, קודם כל אנחנו שמים חרב מעל הראש, מזיזים להם את הגבינה בענק, וחוץ מזה, גם מגדירים את זה כפלילי. אני חושב שיש פה שלייקעס על חגורה, שזה קצת מיותר.
גל ברנס
אז מה שהסברנו חבר הכנסת שוסטר, שהחוק הזה חל על מאות אלפי עסקים קטנים מאוד אפילו, על המכולות, על הנגריות, על האינסטלטורים, אל קוסמטיקאיות, על הספרים, על כולם. אין הגיון להחריג, הם גם קשה להם, הם גם פחות מודעים, - - - בשיקולים האלה.
איל שפירא
אני רוצה רגע מילה על מסמך מדיניות האכיפה שדובר פה. בסופו של דבר אני אומר, כשמישהו ממשיך לפעול באופן עצמאי, כי הוא מבין שזה הדבר שנכון עבורו, אבל זה תואם את מה שהיה בהסדר הקודם, אבל הוא עושה את זה בלי הסדר, הוא עושה את זה עכשיו כי זה מה שמתאים וזה מה שנכון לו, אז אין פה עבירה, לכן אני לא חושב שיש פה צורך במסמך מדיניות אכיפה, או במשהו כזה. זה פשוט המצב.

אם אתה ממשיך לפעול בהתאם להסדר, אבל אתה עושה את זה באופן עצמאי כי אתה מבין שזה מה שנכון לך, אז אין פה עבירה. כדי שתהיה עבירה צריך שיהיה הסדר גם עכשיו, עבירה התנהגותית של הסדר. אז לכן אני חושב שאין פה טעם למסמך מדיניות אכיפה.
היו"ר דוד ביטן
לא, תהיה מדיניות אכיפה.
איל שפירא
אין פה הבדל בין הסדר אחר שנתתי לו פטור ועכשיו הוא פקע.
היו"ר דוד ביטן
לא, אתם תכתבו את האכיפה מהסיבה הפשוטה, יש פה מצב לא אידיאלי בדרך כלל, שיש פה גם אפשרות להשהות. זה עלול לבלבל את האנשים, אני לא רוצה שאנשים יתבלבלו.
איל שפירא
אבל יש לי את זה גם בפטורים שאני נותן להסדר כובל הם פוקעים.
היו"ר דוד ביטן
אז מה הבעיה לכתוב מדיניות אכיפה?
איל שפירא
כי אין טעם בזה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו חושבים שיש טעם.
איל שפירא
אין עבירה אם הם פועלים ככה, אז בוודאי שאני לא אאכוף כנגד משהו שהוא לא עבירה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר תבהיר את זה, אין לי ענין להעביר את זה בחוק.
גל ברנס
מה שאייל אומר, שהוא העביר לפרוטוקול. בפרוטוקול כתוב.
איל שפירא
אז הבהרתי כאן שאין עבירה. להוציא את זה.
היו"ר דוד ביטן
מה הבעיה לנסח את זה במסגרת מדיניות האכיפה?
איל שפירא
אני לא חושב שיש טעם בזה. אני יכול להגיד את זה על הרבה דברים שהם לא עבירה. אם זה לא עבירה אז אין עבירה. אני לא אומר על כל דבר שאין עבירה מסמך מדיניות אכיפה. מה אני אגיד בו? שכשאין עבירה אז אין עבירה?
אבשלום וילן
תגיד, אם אני אינטגרציה ומכרתי את המשחטה, אני גמרתי להיות אינטגרציה או לא?
איל שפירא
שוב, אנחנו מדברים כרגע, האינטגרציה זה משהו שהתפתח פה הדיון, אנחנו מדברים על משחטה ואדם קשור למשחטה, מי שמחזיק בה לא יוכל לעשות את ההסדר הכובל.
היו"ר דוד ביטן
במועד שנצביע תבוא ותגיד את המצב הזה אחד לאחד.
איל שפירא
אין בעיה, בסדר גמור.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, יש עוד הערות על הנוסח?
אפרת אביאני
אני רק רוצה להבין מבחינת מה שסוכם, לחלק הראשון של הסעיף אנחנו נקבל נוסח מעודכן?
היו"ר דוד ביטן
כן.
אביגיל כספי
אני אקריא רגע נוסח.
אפרת אביאני
אה, יש נוסח?
היו"ר דוד ביטן
תקבלו לפני הצבעה.
אביגיל כספי
שלחת אותנו לפני ההפסקה.
היו"ר דוד ביטן
הכנתם אותו?
אביגיל כספי
הכנו.
היו"ר דוד ביטן
אם הכנתם, על הכיפאק. חבר'ה רבותיי, הנה אני אומר לכם, אם הנוסח לא יהיה כמו שאמרתם בהתחלה, אז אנחנו לא נתחיל את החוק הזה. תחשבו לבד, אני לא אתחיל להתווכח איתכם על כל שטות.
גל ברנס
כבר חידדנו את מה שביקשת.
היו"ר דוד ביטן
כל מה שדיברנו שיהיה כתוב בחוק, לא הנוסח שהתחלתם איתו.
גל ברנס
חידדנו בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
אז זה הכל, תנסחו את זה עד מחר. מחר שיביאו את זה.
ששון גואטה (הליכוד )
אני רוצה לשאול שאלה. עכשיו שנינו חברים - - - אני משווק. באותה אינטגרציה אני יכול לדבר עם החקלאי השני?
גל ברנס
היא עכשיו תסביר את זה אביגיל, חידדנו את זה, חידדנו את הנקודה, בסדר. עכשיו אביגיל תקריא.
ששון גואטה (הליכוד )
דוד אל תיתן להם לעשות אחי. אתם לא תעשו שום דבר שהוא לטובתנו לא משנה מה תכתבו. אני יודע אי אפשר לדעת מה מסתתר מאחורה, אי אפשר לשכנע אותי. אני כבר על הבשר שלי חוויתי את זה.
היו"ר דוד ביטן
סליחה רגע, רק רגע.
אביגיל כספי
אז הנוסח שמוצע פה הוא נוסח שבעצם מצמצם את האיסור שהובא בהצעת החוק הממשלתית, כלומר בהצעת החוק שהגיעה אחרי קריאה ראשונה, וקובע על סוג מסוים של הסדרים שלמרות שהם נכללים בתוך פסקה ב' 1 שהקראנו, לא ייחשבו כהסדרים כובלים, אוקיי? אז בעצם יהיה על אף האמור בסעיף ב' 3 4 ב' 1, הסדר שכל כבילותיו נוגעות לגידול ושיווק בסיטונאות של תוצרת חקלאית מגידול מקומי מסוג עופות, בין מגדל שהוא או אדם קשור אליו מחזיק במשחטה אחת בלבד, לבין מגדל אחד שהוא או אדם קשור אליו שמחזיק במשחטה אחת שהיא אותה משחטה, לא ייחשב כהסדר כובל.
קריאה
מה זה ה-'בלבד', לא הבנתי?
גל ברנס
אני אבהיר. החידוד שעלה פה זה מה קורה אם כולם בתוך אותה אינטגרציה עם אותה משחטה, ואנחנו רצינו לאסור תיאום בין אינטגרציה עם משחטה, לאינטגרציה בלי משחטה. ועלה חשש שיש מגדלים באמצע שרוצים לדבר אחד עם השני בתוך אותה אינטגרציה נכון? אז בגלל שזה לא היה ברור, אז חידדנו שזה מותר. בעצם, אם אתה עכשיו בתוך אותה אינטגרציה וקשור לאותה משחטה, לא לשתי משחטות שונות, באותה משחטה בלבד, ברור, כדי שלא תוכל לעשות תיאום בין המשחטות, אז יהיה מותר לך לדבר אחד עם השני, ואז אנחנו מסירים פה את החשש שעלה של אי בהירות.
אורי צוקרבר
ואם הוא עובד פעם אחת עם משחטה אחת ופעם אחת עם משחטה אחרת?
גל ברנס
לא עובד, מחזיק.
היו"ר דוד ביטן
רגע אבל אם יש באותה אינטגרציה שתי משחטות, מותר לו נכון?
גל ברנס
לא, אז הוא לא יכול.
איל שפירא
המטרה הייתה לאזן פה.
היו"ר דוד ביטן
רגע אז הוא יכו לדבר עם אחד ועם אחד לא?
גל ברנס
אם יש באותה אינטגרציה שתי משחטות, אז אני לא רוצה שהם יתאמו אחת עם השנייה.
היו"ר דוד ביטן
אה, המשחטות רק?
גל ברנס
לא, החקלאים. זה המקרה קיצון.
מולי לויט
לגרנות יש שלוש משחטות.
שלום דנינו (הליכוד)
זה שלושה אתרים של אותם בעלים, זה משחטה אחת.
גל ברנס
אם יש מגדל שקשור לכל שלושת המשחטות הוא לא יכול. אם הוא קשור למשחטה אחת בלבד הוא יכול.
ששון גואטה (הליכוד )
אבל הבעלים הם אותם בעלים.
שלום דנינו (הליכוד)
גל זה לא סביר. הבעלים הוא אחד ויש לו שלושה אתרים של משחטה. אז מה? הוא יחליט עם מי אני מדבר ושתיים תעשו מה שאתם רוצים?
היו"ר דוד ביטן
רגע רגע. מדובר בשתי אינטגרציות. אם באותה אינטגרציה, זה אנכי, מה אתם רוצים. אבל מה לעשות? זה המצב בפועל, הבאתם חוק, אנשים עובדים מה אתם רוצים?
גל ברנס
החוק שהבאנו אסר את הדבר הזה. בגלל שהעלו פה נקודה שאולי - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה העלית אותה, אתה אמרת בהתחלה שבאנכי אין בעיה.
קריאה
אנכי אין בעיה, את זה אנחנו עדיין אומרים זה אופקי.
היו"ר דוד ביטן
אני מקבל את זה שאי אפשר לקנות עוד משחטה מאינטגרציה אחרת ולהגיד אני בעלים של שניהם, את זה פתרנו. עכשיו אותה אינטגרציה עם שתי משחטות, הנה יש לך דוגמה. מה? הם ימכרו את המשחטות?
גל ברנס
אנכי זה אומר שמכון התערובת עם קבלן הרבייה, עם המדגרייה עם הלול עם המשחטה זה אנכי, זה תמיד אמרנו שאפשר. עכשיו העלו נקודה של איזושהי דקות, שבגדול הייתה אסורה. אם עכשיו בתוך אותה אינטגרציה שהיא כבר לא אנכית, יש מקטע אופקי בתוך האינטגרציה, היה אסור.
אבשלום וילן
לא, שלושה אתרים, שלום הסביר לך את זה. גרנות, אינטגרציה אחת, יש שלושה אתרי שליטה, שלוש משחטות. אם אני חבר בגרנות או באינטגרציה מה זה משנה לך בכלל תגיד לי?
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה זה לא הולך. אם זה שתי אינטגרציות, אין בעיה.
שלום דנינו (הליכוד)
אם זה בעלים אחד, גל, זה לא סביר.
אורי צוקרבר
מה זה משנה כמה משחטות? אם יש אינטגרציה שיש לה שני אתרים שונים, ומגדל לא יודע אפילו לאיזה הוא שולח, פעם לפה פעם לפה זה מגיע.
היו"ר דוד ביטן
אתה לא צודק פה, זה המצב בפועל, אתה עכשיו לא יכול לפרק, אתה רוצה לפרק את האינטגרציות? תביא הצעת חוק תפרק אותה.
גל ברנס
אנחנו לא מפרקים, אנחנו אוסרים לעשות את תיאום הכמויות.
היו"ר דוד ביטן
אז אני מסביר, ברגע שזו אותה אינטגרציה, עם שתיים, יש לך דוגמה. מה אתה רוצה? מה שאתה אומר אתה מחייב אותם למכור את המשחטות. אז אך לא ידברו? אותם בעלים, הוא ידבר עם עצמו.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, תדמיין שזה שלוש סככות של משחטה.
אבשלום וילן
- - - ביחד את כל השלושה.
גל ברנס
אותו ח.פ.?
ששון גואטה (הליכוד )
כן אותו ח.פ. זה אותו בעלים.
היו"ר דוד ביטן
מה זה אותו ח.פ.? ואם כל משחטה היא חברת בת?
יעוז אברגל
זה חוסר הבנה בסיסי של הענף.
ששון גואטה (הליכוד )
יש ליד חדרה עוד משחטה של גרנות, יום אחד אתה אומר למישהו קח אתה משווק את העופות לחדרה, יום אחד אתה משווק את העופות - - -
יעוז אברגל
אני משווק להם את העופות.
היו"ר דוד ביטן
אז מה? אתה משווק לכל האינטגרציות? מספיק כבר. אתה לא מייצג עכשיו את האינטגרציות.
יעוז אברגל
זה לא קשור מה אני מייצג.
היו"ר דוד ביטן
עזוב, אנחנו באינטגרציות נטפל.
שלום דנינו (הליכוד)
יכולים להיות חילוקי דעות, אבל אפשר לדבר.
איל שפירא
אבל עניינית אין מחלוקת. אנחנו יודעים מה המבנה, אבו וילן תן לי רגע שניה אחת. אני רוצה להגיד משהו, אנחנו מבינים את המבנה. ואני אומר שוב, אנחנו מנסים להביא פתרון שיהיה בהתאם, אני יודע שלא הבאנו פתרון שלם, ואנחנו ידענו גם שאנחנו לא מביאים פתרון שלם לזה שהחקלאים שבאותה אינטגרציה כן יוכלו לפעול.
היו"ר דוד ביטן
בסדר גמור.
איל שפירא
אבל אנחנו חוששים מה-abuse של החוק הזה, ומהיכולת למסמס את החוק הזה באמצעות רכישה של אחוזים קטנים במשחטה אחרת. אז יכול להיות שהנוסח לא מוצלח.
היו"ר דוד ביטן
הלכתי איתכם שהם לא יכולים לרכוש מאינטגרציה אחרת.
איל שפירא
אבל מה זה? הם יהפכו לאותה אינטגרציה מחר בבוקר. כי הוא יקנה בו אחוז קטן במשחטה.
היו"ר דוד ביטן
אז תנסחו את זה בחוק, מה אני אגיד לכם.
איל שפירא
אז יכול להיות שצריך לחשוב על נוסח אחר. במהות אנחנו רוצים לייצר פשוט מצב שזה לא יהיה abuse של החוק מאוד בקלות.
היו"ר דוד ביטן
מה אני יכול לעשות? אי אפשר לבוא ולהגיד אנכי בסדר ובסוף לא לאפשר.
איל שפירא
אבל זה לא אנכי, עוד פעם, זה לא אנכי.
גל ברנס
בניגוד להצעת החוק, הם העלו הערה, אפשר אפילו אופקי בתוך האינטגרציה, זה תמיד היה אסור.
ששון גואטה (הליכוד )
תגיד לי, זה נראה לכם נורמלי? בן אדם יש לו חברה, יש לו משחטה משחטה משחטה. - - - איפה? אין דבר כזה.
גל ברנס
זה אסור בכל ענף אחר.
ששון גואטה (הליכוד )
מה זה אסור - - - ?
היו"ר דוד ביטן
הם עכשיו הביאו שינוי נוסף. עזבי, הנוסח הזה שהביאו מהממשלה באמת הוא לא מה שהם אמרו. עכשיו, לגבי מה שהם אמרו, הם אומרים לא, אם יש לו שתי משחטות אז הוא לא יכול לדבר, הוא יכול לדבר רק עם אחד. ומה יעשה עם השנייה?
גל ברנס
לא שהוא יכול לדבר רק עם אחד, זה שהחקלאים שלמטה לא יכולים לדבר אחד עם השני. המשחטות בינן לבין עצמם, אם זה אותו זה, אין בעיה.
ששון גואטה (הליכוד )
מה? אבל אני מעביר כמות מפה לפה, אם המשחטה הזאת עמוסה, אני שוחט בדרום.
גל ברנס
אם שתי המשחטות באותה בעלות, לא על זה אנחנו מדברים.
נעמה לזימי (העבודה)
דוד, זוכר שאמרתי לך שהם הופכים את החקלאים לאויב העם? זה בדיוק זה הסיפור. כאילו הם איזה עבריינים שעושקים. זה נרטיב בעייתי זאת התפיסה. התפיסה היא באמת כזו שכאילו כולם חשודים. ככה לא תופסים ציבור. ממש ממש לא.
היו"ר דוד ביטן
טוב.
נעמה לזימי (העבודה)
כאילו הם חשודים, הם עבריינים, הם בעייתיים, הם אויב העם. זה חלק מאותו נרטיב כולל שמייצר את הרפורמות האלו, את הסנקציות הפליליות האלו. ההתעקשות שלכם, אתם יודעים מה? זו חזירות שלכם שהיא על החזירות הנוספת וכולנו רואים מה קורה כאן.
ששון גואטה (הליכוד )
הם אל מבינים את האירוע בכלל.
נעמה לזימי (העבודה)
הם העברייניים, אלה יוקר המחיה, הם הבעייתיים. אתם פעם אחר פעם סימנתם את האוכלוסייה הזאת, ויו"ר הוועדה אני אזכיר לך 1.2 אחוזים ביוקר המחיה.
ששון גואטה (הליכוד )
- - - כל החיים אתה עושה אותו פושע.
היו"ר דוד ביטן
על מה אתם מדברים נו באמת? מספיק כבר. זה לא נכון מה שאתם אומרים, ומספיק כבר עם הדברים האלה. זה ההיפך, מי יעשה אותו פושע? ההיפך, הוא היחיד שהוא לא פושע מכיוון שההחרגה שלו תופסת.
ששון גואטה (הליכוד )
לא, ההחרגה שלו לא תופסת, הוא משויך לאינטגרציה דוד.
היו"ר דוד ביטן
עוד מעט נשמע אותך. קודם כל הבנתם את העניין? אם אתם תעשו תיקון נוסף אז זה אומר שזה לא בשל להצבעה, זה המצב, בסדר?
נעמה לזימי (העבודה)
זה לא בשל להצבעה גם ככה, אבל בסדר.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה לא מה שהם אמרו, אנכי זה אנכי. אז אנחנו רוצים אנחנו לא נפרק עכשיו את האינטגרציות. אתם רוצים לפרק אינטגרציות?
איל שפירא
לא לא זה לא כתוב פה. וגם לא אמרנו שכשיש שתי משחטות באותה בעלות אז אסור להם לדבר אחת עם השנייה, את זה לא אמרנו. זה כמו אני לא אגיד לתנובה יש לך שני מפעלים, אז בכל מפעל תפעלי כאילו אין לך שני מפעלים, ברור שלא, אף אחד לא אמר את זה וגם הנוסח לא אמר את זה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא הנוסח.
איל שפירא
הנוסח לא אמר שלשתי המשחטות אם הן באותה בעלות אסור לדבר אחת עם השנייה, זה יהיה נוסח מאוד מוזר. דיברנו על החקלאים שלמטה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, זו לא הכוונה הייתה.
ששון גואטה (הליכוד )
אבל החקלאים למטה הם הבעלים.
גל ברנס
אם הם אותם בעלים אז זה כמו אותה משחטה, זה אותו דבר. אם הם לא אותם בעלים - - -
קריאה
חבל לעשות ויכוח על מה שהם מסכימים.
איל שפירא
נכון אנחנו מסכימים והסכמנו. בדיון הקודם הייתה פה מחלוקת וניסינו לפתור אותה, יכול להיות שפתרנו אותה לא בצורה מיטבית, אבל במהות אנחנו מסכימים, עכשיו איך אפשר להגיע לפתרון בלי לעשות abuse לחוק מחר בבוקר? זה דבר שאני חושב ששנינו נסכים שהוא חשוב.
אבשלום וילן
זה חמש שנות מאסר חברים, מה שמפריע זה חמש שנות מאסר, איך אפשר להביא את זה מחר להצבעה?
נעמה לזימי (העבודה)
מזעזע.
היו"ר דוד ביטן
אתה אלוף האינטגרציות. כמה משחטות יש אבו וילן?
נעמה לזימי (העבודה)
שוב, אתם הבעיה הגדולה של המדינה.
שלום דנינו (הליכוד)
תפרט אותן וילן.
היו"ר דוד ביטן
הכוונה בקונצרנים האלה. לכמה יש יותר מאחד?
שלום דנינו (הליכוד)
בבקשה יעוז תפרט אותם.
יעוז אברגל
כמעט בכולם יש יותר מאחד. למה? כי זה מחולק לפי כשרויות, לפי משקלים של עוף, שוק מוסדי, שוק לא מוסדי, רבנות כזאת, רבנות אחרת, זה מחולק להרבה מאוד דברים.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה אותם בעלים נכון?
יעוז אברגל
בוודאי שזה אותם בעלים.
היו"ר דוד ביטן
זה חברות שונות או אותם בעלים?
יעוז אברגל
אותם בעלים חברות שונות.
אבשלום וילן
אותם בעלויות, דוד אתה מכיר ח.פ שונה, אבל אותם בעלים.
היו"ר דוד ביטן
מה הם אומרים? הם דיברו על משחטה באופן כללי. המהות ברורה נכון?
גל ברנס
המהות ברורה בהיר את המהות לפרוטוקול. המהות אומרת, שוב, לתנובה יש שלוש מחלבות ברור שהמחלבות מדברות אחת עם השנייה, זה הכל זה תנובה. אם זו בעלות זהה והכל תנובה הכל בסדר. אם זו בעלות שניה, למשחטות בטח היום כבר אסור להם לפי החוק, היום אם זו בעלות שונה למשחטות, היום אסור להם, זה החוק. לא צריך לשנות שום דבר בחוק.
היו"ר דוד ביטן
כתוב את זה בחוק.
גל ברנס
עכשיו אנחנו מדברים על האינטגרציה למעלה. אם הבעלות שונה, אז אתה צריך שיהיה לך קשר רק עם אחת, ואז מותר לך בתוך כל מי שיש לו קשר עם אותה אחת. אם אתה למעלה ויש לך קשר עם שתיים בבעלויות שונות, אז אתה לא יכול.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל אם זה אותם בעלים, בסדר גמור.
היו"ר דוד ביטן
לא, מה שהוא אומר, אם מגדלים בתוך האינטגרציה הם שוחטים במשחטה א' , הם לא יכולים מחר ללכת לשחוט במשחטה ב'.
גל ברנס
הם יכולים, רק לא יכולים לתאם כמויות. הם יכולים לעשות כל הסכם קניה ומכירה שהם רוצים.
יעוז אברגל
זה חוק לא הגיוני כי כל מערכת מתאמת את הכמויות שלה. זה חוק לא הגיוני, לא ישים.
גל ברנס
כל מערכת בתוכה יכולה.
יעוז אברגל
מה פתאום שכל מערכת? הוא יש לו את העופות, העופות האלה מתאימים. אתם לא מבינים בגידול בעלי חיים, אתם משגעים את השכל פה. יש עופות שמתאימים לחלק, יש עופות שמתאימים רק לכשר, יש עופות שמתאימים לטרף, זה הולך לשוק. זה לא מתאים בכלל מה שאתה אומר.
גל ברנס
ועם זאת, חמש שנים זה עבד. חמש שנים כולם פה היו עבריינים?
יעוז אברגל
מה זה עבד? היום כל מערכת שולחת את זה למפעלים, כל עוף שולח למפעלים.
גל ברנס
חמש שנים החוק הזה?
יעוז אברגל
איזה חוק הזה?
גל ברנס
מ-2015 עד 2020 מה החוק עשה?
אבשלום וילן
אתה עכשיו מחליט שאם עושים עבירה על החוק זו עבירה פלילית עם דין של חמש שנות מאסר. ואתם לא בניתם את התבנית. הם לא מקשיבים שם. לא בניתם את התבנית שזה בכלל מתאים.
אורי צוקרבר
עד היום מותר להם לתאם, אתה לא יודע מי יתאם ומי לא, אף אחד לא בדק אותם.
גל ברנס
אבו, בחוק שהגשנו היה רק אנכי מותר אופקי אסור, גם בתוך האינטגרציה. אמרתם לנו שצריך לאפשר את הדבר הזה, באנו לקראתכם ואפשרנו.
אורי צוקרבר
זה לא באת לקראת. אי אפשר בתוך אינטגרציה שעובדת בשותפות יחד, לא לעשות תיאום בין השותפים.
גל ברנס
אפשר, אם זו אותה חברה. בתנובה תמיד מותר ואם זה לא אותה חברה, אפילו אם זו לא אותה חברה, לא אותה בעלות, עדיין מותר. אז מה אתה רוצה?
אורי צוקרבר
סליחה, אם יש אינטגרציה שיש לה מדגרה ויש לה משקי פיטום ויש לה משחטה, היא עושה תוכנית חצי שנה לפחות קדימה מי מכניס מתי מי מוציא מתי.
גל ברנס
כולם באותם בעלות? תנובה עם 10 לולים של תנובה?
אורי צוקרבר
כן.
גל ברנס
אז היום מותר.
אורי צוקרבר
לא, זו לא אותה בעלות. לכולם יש בעלות בתאגיד, או אחוזים בתאגיד.
גל ברנס
בסדר אז זו כבר לא אותה בעלות.
אורי צוקרבר
אותה בעלות, כולם בעלים למעלה.
גל ברנס
זה לא הדוגמה שנתתם. בדוגמה שנתתם אמרנו בסדר הסכמנו. זה גם מותר היום בחוק. עכשיו אתם נותנים דוגמה אחרת שלא קשורה.
אבשלום וילן
גרנות מתוך הדוגמה ל-60 קיבוצים, מתוכם יש להם - - -
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, זהו נגמר הסיפור של הסעיף הזה. הסעיף הזה ברור. אמרנו מה שאנחנו רוצים. ינסחו היועצים המשפטיים, לא מוצא חן בעיניי מישהו שיגיש הסתייגות, בזה נגמר הסיפור. אנחנו לא כל דבר נפתח מחדש פה ולא נסיים את זה גם ב-4:00. לא מוצא חן בעיניכם? יש לכם אפשרות להגיש הסתייגות, כל אחד מהח"כים שיעשה מה שהוא רוצה. זה דבר ראשון.

אמרנו מה? אם אתם לא מסוגלים לנסח את זה באופן שישרת את מה שאנחנו אומרים, אז אנחנו לא נאשר את החוק בכלל, נדחה את זה מעבר לחוק ההסדרים. תחליטו מה שאתם רוצים. מספיק, אי אפשר עם כל הדיסקוסים האלה. אני מרגיש שעושים לי פיליבסטר, זה מה שעושים לי פה. עכשיו אמרתם לגבי החובה של הקונצרנים האלה, לקנות ממי שעבד איתה מה הבעיה עם זה?
גל ברנס
זה הסדר שלא קיים היום בשום מקום חוץ מענף החלב שהוא ענף מפוקח עם מכסות והכל. עכשיו יכולים לקרות הרבה דברים, יכולים לקרות שלאותה אינטגרציה יש מחלה בגידול ואז אין לה כמות אפרוחים למכור, יכול להיות שיש לה סכסוך עסקי, יכו להיות שאותו לולן לא שילם לה כסף, ועכשיו אתה אומר לה את חייבת להמשיך לתת לו, יכול להיות המון סיבות שבסוף אנחנו עושים פה.
היו"ר דוד ביטן
אז איך אנחנו דואגים, שהאינטגרציה לא תפגע בחקלאי? תבוא ותגיד לו עכשיו חבובי אני לא רוצה לעבוד איתך, אני עובדת רק עם האנכי שלי. איך אנחנו עושים את זה?
גל ברנס
אז אנחנו אומרים, היא עושה את זה, בסוף יש את ה-capacity, אם היא רוצה לעשות משהו כזה היא צריכה לבנות לולים, היא צריכה לעשות דברים, זה לא מחר בבוקר היא יכולה לעשות את זה גם היום.
היו"ר דוד ביטן
אבל מה שהם יעשו, הם יגדילו את הלולים שלהם, יעבדו עם עצמם וידפקו את כל החקלאים, זה המצב.
גל ברנס
גם היום הם יכולים, אבל הם לא עושים את זה כי בסוף יש לזה יתרונות אחרים, הם רוצים לקוחות, הם רוצים למכור.
היו"ר דוד ביטן
אבל עזוב אותי הם רוצים למכור, תכלס מזה הם מפחדים. נכון זה מה שאמרת לי שיכול לקרות נכון? כן או לא? בלי נאומים?
יעוז אברגל
כן.
היו"ר דוד ביטן
אז מה הפתרון חוץ מלבטל את החוק?
גל ברנס
זה הסעיף העיקרי ששמנו בצו, שאומר אם אותם מגדלים ספציפית, אלו שמחוץ לאינטגרציות אנחנו חוששים להם, אז ישר השרים יכולים לחתום על הצו. זה הסעיף העיקרי שנתנו להם.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא אותו דבר, זה לא מדויק מה שאתה אומר. זה לא נכון. זה לגבי פגיעה בענף, אני מדבר על פגיעה בחקלאים.
יעוז אברגל
הם לא מסכימים לשום דבר ששומר על החקלאים, הם רוצים להוריד את המחיר של הקמעונאים.
גל ברנס
- - - פגיעה במגדלים מחוץ לאינטגרציה.
היו"ר דוד ביטן
אז מה, על כל אחד שנפגע אני עכשיו אשלח לשר בקשה? אני אומר באופן כללי עכשיו. סליחה מה השם?
יעוז אברגל
יעוז.
היו"ר דוד ביטן
הוא אומר לי דבר מאוד פשוט. עכשיו, מכיוון שאין כבר ויסות של הענף, אין תיאום כזה, אז מה יקרה? שווה לאינטגרציה לבנות עוד לולים, להגדיל את הייצור.
יעוז אברגל
הם לא צריכים לבנות לולים, במדינת ישראל יש כמתלולים מספיקה.
גל ברנס
ב-2016 היה שווה להם?
י היו"ר דוד ביטן
ואין לך פתרון לזה.
גל ברנס
אני אומר ב-2016 היה שווה להם, ב-2017 היה שווה להם ב-2018 היה שווה. הם לא עשו את זה.
יעוז אברגל
כי היו כמויות.
היו"ר דוד ביטן
לא, כי עד לאותו רגע, עד היום, באה מועצת הלול ואמרה להם אלה עשו ככה.
גל ברנס
לא, בין 2015-2020 זה לא קרה, ואז דווקא ראינו שכמות המשקים גדלו, ושל הקיבוצים קטנו.
היו"ר דוד ביטן
ואם זה יקרה אז מה נעשה? אז מה? נשבית את הענף?
גל ברנס
גם היום זה יכול לקרות. החוק לא נוגע - - - לא שינינו שום דבר ביחסים ביניהם בהיבט הזה, הם יכלו לעשות את זה אתמול והם יכולים מחר. מחר יכולים כל אותם אינטגרציות להגיד אנחנו רוצים לעבוד רק עם עצמנו ולהגיד לכל המושבים תודה לא עושים את זה, זה לא יהיה להם כנראה כלכלית, אז הם לא עושים את זה.
יעוז אברגל
בוודאי שזה ילך ובוודאי שזה כלכלי להם.
גל ברנס
אז אני אומר זה הסעיף העיקרי, הסעיף הראשון שניסחנו בהיבט של השיקולים של השרים, זה אם ייפגעו בדיוק אותם מגדלים או אלו שלא באינטגרציות.
היו"ר דוד ביטן
מצד שני, בגלל שעושים רפורמה, ומבטלים את הנושא הזה, את ההחרגה שהייתה, אז צריך לדאוג גם שלא יהיו נזקים בשנה שנתיים הראשונות. אפשר לעשות את זה במידה מסוימת, ואז כל מה שהמגדלים הפרטיים אומרים שיהיה, אז לא יהיה. אי אפשר לפגוע בו, זה לא יקרה לפחות בשנה. אחר כך כבר אנשים ידעו איך לעבוד עם ביטול ההחרגה.
יעוז אברגל
איך ידעו לעבוד? אתה אומר להם קח שנתיים, תמשיך לקחת ממנו את העופות, אני בינתיים בשנתיים האלה אתארגן, ובעוד שנתיים אתה כבר זיכרונך לברכה.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל אתה תיצור כל מיני אופציות.
יעוז אברגל
ממה אני אצור?
היו"ר דוד ביטן
אתה לא יכול ליצור אופציות מהר, אבל אתה יכול ליצור.
יעוז אברגל
כולם עובדים בתוך אינטגרציות סגורות, איזה אופציות אני אמצא?
היו"ר דוד ביטן
בסדר, על זה כבר אני אדבר איתכם. אמרתי לכם כבר, מה שקורה פה זה פחות הנושא הזה של המחיר, זה יותר התניית שירות בשירות, וזו הבעיה פה. הם מתנים לכם פה שירותים, אני גם עשיתי את הבירורים שלי, זה לא אומר שאני צודק בכל דבר, אבל אני יודע שזה מה שעושים. באה האינטגרציה ואומרת אתה תקנה ממני את האפרוחים? אתה גם תקנה ממני את התערובת, אתה גם תשחט במשחטה שלי.
יעוז אברגל
מה הבעיה בזה?
היו"ר דוד ביטן
זה נקרא התניית שירות בשירות.
יעוז אברגל
מאיפה אני אביא כסף? אם אני לוקח ממנו תערובת, הענף הזה כל כך מורכב, שכולכם רוצים להיות בחמש דקות גאונים.
היו"ר דוד ביטן
זה מה שגורם לזה שהמחיר לא יורד.
יעוז אברגל
זה לא מה שגורם, כי אם אני מוכר לו את הבשר, אם אני קונה ממנו תערובת.
היו"ר דוד ביטן
תסלח לי עם כל הכבוד, זה מה שגורם לזה שהמחיר לא יורד אף פעם, כי אחר כך המשחטה מוכרת לקמעונאי ושם עושים את הדיל הסופי, אז אל תספר לי סיפורים. אתה רק פיון כזה קטן, גם אם אתה מוכר מיליון.
יעוז אברגל
אני יודע שאני פיון אבל מי שפה על המזבח זה אנחנו.
היו"ר דוד ביטן
גם אם אתה מוכר מיליון בשנה, או שני מיליון בשנה, עדיין אתה קטן כי אתה תלוי רק בהם, והם מתנים לך את השירות בשירות, אז אל תגיד לי לא משפיע. כשכל התיאוריות הכלכליות זה כן משפיע. למה במרכולים לא יכולה אוסם לבוא ולהגיד לו אתה רוצה שאני אתן לך הנחה? אל תמכור לזה, או תיתן את זה. מה זה הדבר הזה? זה בכל התיאוריות הכלכליות זה עובד. ואצלכם זה עובד הפוך, אז אל תגיד לי זה לא משפיע על המחיר, אל תספר לי פה סיפורים, מספיק כבר עם זה, די מספיק, אי אפשר כבר עם העניין הזה.
יעוז אברגל
אתה יודע שזה לא משפיע על המחירים, אנחנו פה הגענו לדיון שזה ביזיון למדינת ישראל.
היו"ר דוד ביטן
אז אני מודיע לך ואני מודיע גם לקונצרנים שאנחנו נטפל בזה ולא יעזור להם שום דבר. זה הכל, מה זה העניין הזה?
יעוז אברגל
תטפל במי שאתה רוצה.
היו"ר דוד ביטן
לא אבו וילן ולא אף אחד, זה לא משרד החקלאות.
יעוז אברגל
זה דיון שהוא ביזיון למדינת ישראל, לחקלאות העובדת, להתיישבות, לקיבוצים, למושבים, שחרפו את נפשם למות על המדינה ועל הקרקע, ועל הארץ.
היו"ר דוד ביטן
טוב מספיק כבר.
יעוז אברגל
בושה וחרפה.
היו"ר דוד ביטן
שמענו והבנו את כל מה שאתה אומר. אבל החוכמה לא רק אצלך. טוב מה עוד יש לנו? סיימנו? יש עוד הערות? עכשיו יש לנו הערות. אוקיי עכשיו בוא נדבר. תקראי רגע את הסעיף האחרון. מתנים שירות בשירות זה בסדר? באמת כן.
אביגיל כספי
סעיף קטן ו' אמרנו - - -
היו"ר דוד ביטן
הם במקום ללכת על זה הלכו על הנושא השני. את זה צריך למנוע את התניית השירות בשירות שקשור למכוני תערובת לכל הדברים, אבל את זה הם לא עושים, לא משרד החקלאות ולא משרד האוצר.
יעוז אברגל
נניח שאני צודק ואתה צודק, אז למה אתה הולך איתם על זה?
היו"ר דוד ביטן
כי כדי להוריד מחירים בסופו של דבר צריך ללכת על כל הדברים .
יעוז אברגל
אבל אתה יודע שזה לא ירד בסופו של דבר, אתה יודע את זה.
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע.
אביגיל כספי
סעיף קטן ו' הוא הסעיף שלגביו אמרנו שלא בטוח שיש בו צורך, כי יש את הוראות סעיף - - -
היו"ר דוד ביטן
אז תנסחו את זה, הבנתם מה אנחנו רוצים אז אין בעיה.
אביגיל כספי
רק אקריא את סעיף התחילה, תחילתו של סעיף 65 לחוק זה.

חוק התחרות הכלכלית – תחילה
65א.

תחילתו של סעיף 65 לחוק זה ביום ט"ז בתשרי התשפ"ד (1 באוקטובר 2023)
היו"ר דוד ביטן
יופי, עכשיו אני רוצה לשאול אותכם שאלה, האוצר וזה. אני רוצה את התחולה להרחיק עוד יותר, את סעיף התחולה, ובזמן הזה אנחנו נעשה מספר דברים. א' הצוות יעבוד וגם אתם תעבדו על מנת לראות את כל הפרמטרים, שאין פגיעה וכו'. עד לתחולה.

דבר נוסף, תנהלו משא ומתן באמת עם החקלאים על הנושא של הפחתת מכסים, כולל איזושהי הטבה שמקובלת וזה וזה, ואם זה באמת יוריד את המחיר, אז יכול להיות, חוץ מאשר העניין של רשות התחרות שהיא אוהבת רק תחרות, בנושא הזה נוכל אולי להגיע להסכם ואז אנחנו לא נצטרך ליצור הפחתת המחיר, את העניין הזה. זה מה שהייתי רוצה.
גל ברנס
אני חושב ששלושה חודשים זה מספיק.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא מספיק, לא נראה לי.
גל ברנס
לעשות שיח בתום לב, אין בעיה לעשות בשלושה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן אתה צריך? ומה קורה עם הנושא של המכסים?
אבשלום וילן
דוד, אין יבוא של בשר מצונן, יש יבוא של קפוא מברזיל לדובאי.
גל ברנס
לא, אין יבוא בכלל היום.
היו"ר דוד ביטן
מי מדבר לא הבנתי? על מכסים אני מדבר, לא על היבוא. אני רוצה לתת צ'אנס למשא ומתן.
גל ברנס
אז שלושה חודשים זה מספיק זמן, אנחנו אפילו לא בתקופת תקציב.
היו"ר דוד ביטן
שמה שלושה חודשים?
גל ברנס
עד אוקטובר, שלושה חודשים יספיק.
היו"ר דוד ביטן
לא יספיק שלושה.
גל ברנס
אם רוצים לעשות שיח בתום לב, אפשר לעשות אותו בשלושה חודשים, אנחנו נקדיש כמה זמן שצריך , אפילו ארבעה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
איפה הלך גואטה פתאום הלך לי? יכול להיות שלא נצטרך חוץ מהבעיה של רשות התחרות שהיא חולמת שהתחרות תהיה חופשית כל הזמן, כאילו זה חזות הכל, למרות שבאירופה למשל, אין תחרות חופשית מי יודע מה בנושא של החקלאות. מגינים על החקלאות.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון.
היו"ר דוד ביטן
אז אמרתי יש לנו אינטרס גם הגנת החקלאות וגם הנושא של מחירים ותחרות. תחרות שמשפיעה על המחרים, אם התחרות לא משפיעה על המחרים מה אני צריך את זה?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני רק רוצה להעיר.
היו"ר דוד ביטן
רגע, זו הבעיה הראשונה. הבעיה השנייה היא הנושא של רשת ביטחון. כן רוצים שנתייחס לזה. אנחנו עושים פה רפורמה, לא יודעים מה ההשפעה שלה על החקלאים, אז זה לא קשור למחיר פה. זה קשור לרפורמה שמבטלת את הזכויות שהיו להם, מתוך מגמה לעשות תחרות וכו'. פה אני כן רוצה רשת ביטחון מסוימת, זה גם לא הרבה כסף לדעתי.

אם כל הענף יתמוטט אז כולם בבעיה, זה לא קשור. אבל אם יתפוצצו חלק מהעסקים אז כן אני רוצה רשת ביטחון. ולא נגמור את זה היום, תחשבו את זה, זה לא דבר שייכנס לחוק כי אני לא יכול להכניס את זה לחוק, אבל אני כן רוצה שזה יהיה ברור, שהחקלאים ידעו במסגרת ההצהרות שיהיו בוועדה, וגם הצהרה שלכם על ניהול משא ומתן על הנושא של המכסים, שקשור לעוף, אמרת שאתה מוכן ללכת על זה נכון?
ששון גואטה (הליכוד )
בתנאי להורדת הזה, אם לא זה - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנתי, בסדר.
ששון גואטה (הליכוד )
אני עכשיו, הנה פה שומעים, פרוטוקול מצלמות, 50% נותן להם שיורידו את ההצעה. 50% נותן להם שיורידו את הדבר הזה גם מה שהם עכשיו עכשיו זה קבר, כל מה שאני יודע שאתה כאן ואתה רוצה לעזור זה קבר.
היו"ר דוד ביטן
טוב, דבר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
שתי הנקודות שמנית הן חשובות ביותר. ומהבחינה הזאת, שלושה חודשים או כמה שיש השהיה עד תחילת החוק אני חושב שזה צריך להיות מהותית, זה צריך להיות זמן שבו אנחנו בוחנים לעצמנו האם יש חלופות למהלך שבעיני נראה מהלך לא אחראי? כולל האפשרות של המכסים. אני אומר את זה כדי שלפחות, לא יודע מה נצליח לעשות, אבל אם בטעות נגיע להבנות, שזה יהיה בתכולת המשא ומתן לבטל את ההבנות או את החוק, אם הוא לצערי, יתקבל.
היו"ר דוד ביטן
לא יודע, אולי נצמצם אותו, עזוב אני לא נכנס. אתם רוצים שאת המשא ומתן אעשה איתכם אני? אנחנו אומרים מספר דברים. א' שינהלו משא ומתן איתכם על הפחתת המכסים ונראה אם זה ישפיע על הפחתת המחיר כאל פתרון להפחתת המחיר, דבר שלא היה עד עכשיו, נכון? לא יודע מה, הנה כבר יש ויכוח ביניכם אתה רואה? עזוב, אני לא נכנס לזה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לא בטוח שזה אפשרי, צריך לבדוק את זה.
היו"ר דוד ביטן
דבר שני אתם אומרים לא היה מספיק זמן לבדוק את הנתונים, זו תקופת הזמן שתהיה לנו כדי לעשות את העבודה הזאת. שלא תגידו שלא בדקנו ולא ראינו וזה. ולכן תחולת החוק קצת תתרחק, אבל יש לנו מספיק זמן לעשות את הדברים האלה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
בסדר, זו הערה אחת. אני אומר את זה כי אם בטעות או בשגגה לטעמי, החוק הזה יעבור כך או אחרת, אני רוצה שזה יהיה, איך נגיד, שלא יהיו סיפורי ארבעה ביולי עם נרטיבים של לא עמדנו או כן עמדנו. מראש החוק הזה הוא בעייתי, ואם נצליח למצוא משהו אחר, זה יהיה לגיטימי לדבר. אתה בקלות יכול להגיד אם נגיע להסכמת נגיד להסכמות ונשנה.
ששון גואטה (הליכוד )
בינתיים אי אפשר להגיע להסכמות אבל.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
100%. נקודה שלישית, דוד זו נקודה חשובה. העדיפות הראשונה היא בכלל לדחות את כל המהלך הזה, וכמו שאמרתי, לא ללכת על נעשה ונשמע, אלא קודם כל נשמע, נלמד ואז נעשה. אבל פעם שמחליטים ללכת ולהתקדם, אנחנו הרי אין זמן אפילו לבחון את העניינים כמו שצריך בגלל לחץ הזמנים, אני מבין, אז מתקבל משהו.

אני חושב שהפוך, במקום שיהיה חוק שנצטרך לעשות שינויים, אם נגיע למסקנה שצריך לעשות שינויים, כן, הצווים האלה של להפסיק את התחולה שלהם לרגע, אני מציע שתהיה הוראת שעה. אתם לא אוהבים את זה, אבל זה ייתן את אותה יכולת להיכנס או לבצע את התחרות, אבל תוך ידיעה שיש לזה תפוגה.
גל ברנס
אז כל ה- - - לא רלוונטית.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ובשנה או בשנתיים, כמה שייקבע, עם נקודות יציאה, אנחנו נוכל לראות מה מתרחש, ולא נתקע עם חוק שבגלל שייתכן שבגלל נסיבות כאלה ואחרות, יכול להיות פוליטיות, יכול להיות בחירות, יכול להיות מלחמות, יכול להיות רעידת אדמה, אנחנו ניתקע עם חוק לא טוב, כשאנחנו מראש, אני אומר את זה אנחנו לא נוהגים ככה בכל חוק, אבל בחוק שרועדים לנו האיברים הרגישים להיכנס למהלך הזה, אני חושב שצריך לחשוב ברצינות על אפשרות של הוראת שעה, שהיא קודם כל זמנית והיא פגה וכדי לחדש אותה צריך להגיע להסכמות מחודשות. זאת הצעתי.
נעמה לזימי (העבודה)
ואז באמת אם אנחנו רואים כי רע מבינים שיש בעיה, ואם רואים כי טוב הופכים את זה לקבוע.
היו"ר דוד ביטן
אותו דבר, אם, בוא נגיד, תמיד יכולים לבטל את החוק ולתקן אותו והכל, את יודעת את זה, כי ההבדל הוא שהוראת שעה לא תהיה לחצי שנה. הוראת שנה בדרך כלל מה שמקובל זה בין שנתיים לארבע שנים, ולכן אני מוצא את זה הפוך אני אומר, בוא נדחה קצת את התחולה, את מועד התחולה, בינתיים נעבד אם לא היו מספיק נתונים אין בעיה, בואו, לכל אחד יש הזדמנות לבוא ולהראות לנו את הכל. בינתיים תנהלו, תקימו צוותים, גם האוצר גם אנחנו, נראה מה מתרחש, ותמיד נוכל לתקן, אין בעיה. ואנחנו יכולים לעשות את זה מהר.
ששון גואטה (הליכוד )
מתי הדיון הבא? שבוע הבא?
היו"ר דוד ביטן
איזה דיון?
ששון גואטה (הליכוד )
כלכלה בפעם הבאה.
היו"ר דוד ביטן
לא, מחר.
ששון גואטה (הליכוד )
אז איך נעשה משא ומתן?
היו"ר דוד ביטן
לא עכשיו, אז אתה לא שומע. אנחנו את התחולה נדחה קצת בינתיים תנהלו משא ומתן.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מה אתה מתכוון לדחות קצת?
היו"ר דוד ביטן
בהתחלה זה היה מיועד ל-1 ביוני, תכף נראה, אבל לפני זה אני רוצה לדעת מה עם ההגנה על החקלאים, במקרה הזה. יש פה רפורמה. רפורמה שאנחנו לא יודעים איך היא תעבוד, אז בוא נבטיח שבמקרה וזה לא קשור פה, לא יודע, השלכות רוחב פה לא חייבות להיות. בחקלאות תמיד ההשלכה היא שבודקים, בגלל ההגנה על החקלאות, את העניין של הפיצוי, ונאפשר את העניין, לא יודע אם המילה פיצוי טובה פה. זה גם לא הרבה כסף, אתם בעצמכם אומרים שלא יהיו פה נפילות אז אם יהיו כמה כאלה שבגלל העניין הזה, הם סגרו את העסקים או נגרם להם נזק בעייתי, אז כמה זה כבר יכול להיות? אבל זה נותן להם ביטחון שלא תהיה בעיה, שנראה איך זה עובד, ואם זה עובד בסדר אז אין בעיה.

אתם יודעים מה? אין לי בעיה שההחלטה הזאת של הדבר הזה יהיה בסמכות של 2-3 שרים שהם יקבעו את הסכומים של הביטחון של זה, וזה יירשם. זה לא דבר שאתם חייבים לרשום אותו בתקציב אפילו, כי ייקח זמן עד שנראה מה ההשפעות של זה, זה לא מהיום למחר.

אתם רוצים לחשוב על זה עד מחר בבוקר? תחשבו על זה. אני לא אעשה ישיבה מחר בבוקר, אנחנו נעשה את הישיבה רק אחרי הצהריים. בינתיים תתקנו, תעבירו, הסתייגויות. בינתיים אנחנו נדבר גם יש לנו שיחות על העניין של החוק הזה באופן כללי. יש את הבעיה של היועצים המשפטים, זו הבעיה שלנו. מתי לדעתכם אני יכול לזמן ישיבה? 16:00 זה טוב? אנחנו בינתיים ועדת הכלכלה והוא רק מקבל עזרה מאיתנו ולא הפוך כן?
יעוז אברגל
לא היינו יומיים בבית, יש טילים בדרום, אני לא מבין מה הסורים על הגדרות?
ששון גואטה (הליכוד )
תקשיב, אם יעבור החוק הם לא ינהלו איתנו משא ומתן, דוד תשמע מה אני אומר לך.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו לגבי התחולה, אני רציתי לעשות חוק הפוך, אבל היא אומרת לי שזה בלתי אפשרי. זאת אומרת שנקבע תנאי מתלה לתחולת החוק, וברגע שהתנאי הזה מתקיים, או שהחוק לא יהיה בתוקף או שהוא כן יהיה בתוקף, תלוי בתנאים שקובעים. או שעושים חוזה, עושים חוזה ואומרים שהוא ייכנס לתוקף אם ייכנס התנאי הזה והזה. לעשות הוראת שעה הפוכה. היא אומרת לי זה בלתי אפשרי לא היה דבר כזה עד עכשיו.
אביגיל כספי
אפשר אבל - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, הוראת שעה אומרת שהחוק חל מתחילים לעבוד. תנאי מתלה אומר שהוא לא זז עד שתנאי המתלה לא מתקיים.
יעוז אברגל
אני לא מאמין שאנחנו נמצאים פה.
ששון גואטה (הליכוד )
גם את אופיר כץ רציתי להביא הם לא רוצים לבוא. תשמעי הוא צודק, הפעילו את כל הלחצים עליו.
נעמה לזימי (העבודה)
אמרתי שאתה צודק. זה לא אמור להיות רק עליך, אתה יודע שאתה צודק. זה לא אמור להיות רק עליך, צריך להיות פה שר החקלאות לדבר איתנו. אני רוצה להגיד זה לא תקין מה שקורה פה. אי אגיד לך מה, הם כבר התרגלו שהוא פיו וליבו שווים, הוא מדבר עושה, הפילו עליך את האחריות לרסן את הדבר הזה, צריך להיות פה שר החקלאות לדבר איתנו.
ששון גואטה (הליכוד )
- - - החלטה חושב שזה יהיה הסוף. אין אחד שלא חושב שזה יהיה הסוף.
נעמה לזימי (העבודה)
אני יודעת, זה לא הגיוני שכל הח"כים של הליכוד לא רוצים את זה, שר החקלאות מתנגד, אנחנו לא רוצים, אבל רק, לא ייתכן הדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
מי זה הח"כים של הליכוד שלא רוצים?
נעמה לזימי (העבודה)
ש"ס לא רוצים - - - מה זה הדבר הזה?
ששון גואטה (הליכוד )
אנחנו במצלמה עכשיו, דוד אני אגיד לך אחר כך, בטלפון. אני אתן לך לדבר.
היו"ר דוד ביטן
בסדר תגיד לי אחר כך.
נעמה לזימי (העבודה)
הנה אתה, אתה בעד חיסול החקלאות? חנוך? אז אתה לא.
שלי טל מירון (יש עתיד)
השר בעצמו לא רוצה.
היו"ר דוד ביטן
זו לאל השאלה עם כל הכבוד.
שלי טל מירון (יש עתיד)
אבל זה מה שקורה פה.
נעמה לזימי (העבודה)
אתה לא, נכון? מה קורה פה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא בעד חיסול החקלאות, זו לא השאלה. השאלה אם הנחנו בעד חיסול או לא?
שלי טל מירון (יש עתיד)
ששר החקלאות יתייצב פה וידבר, שיעמוד מאחורי הדברים שלו.
נעמה לזימי (העבודה)
שר החקלאות לא פה לדבר, יש פה משרד החקלאות שהדבר פה לא מתנגש יחדיו, שאתם המשרד האמון על הסיטואציה. זה מטריד, איך אפשר להעביר ככה רפורמה? שמישהו יעמוד מאחורי זה.
שלי טל מירון (יש עתיד)
רפורמה בדקה וחצי, גם בלחץ.
היו"ר דוד ביטן
יש עוד חוק בוועדה אחרת, שם היועצים האלה שיושבים איתנו פה, הם קשורים לחוק וגם שם יש הסדרים, אז הסתבכנו עם זה מה אני יכול לעשות? גם עד שהם יגמרו לעשות את כל התיקונים, ועד שישלחו נוסח, ועד שלח"כים יהיה זמן להגיש הסתייגויות, זה לוקח זמן. אני מבקש תשובה, גם לדבר הזה, וגם לתחולה. תחולה, אנחנו נודיע לכם על התחולה, מתי את שולחת את זה?
אורי צוקרבר
אפשר הערה יושב הראש?
אביגיל כספי
לגבי מה שעלה עם ההחזקה של המשחטות, אני אקריא רק נוסח שיבהיר את זה. זה יהיה לעניין זה, יראו במגדל המחזיק במשחטה שהיא או אדם קשור לה שולט במשחטה נוספת, כמי שמחזיק כמשחטה אחת. זה אמור לפתור את הבעיה שהועלתה.
אורי צוקרבר
למה זה 1? לא הבנתי האחד הזה למה? אבל כבר נתנו פה דוגמה - - - יש כמה משחטות.
קריאה
זה לא משחטה אחת, יראו בהם כאילו הוא מחזיק במשחטה אחת אבל הוא מחזיק בכמה משחטות, תקשיבו שוב לנוסח.
אורי צוקרבר
תקריאי עוד פעם.
אביגיל כספי
אוקיי, אני אתחיל בעצם את כל הסעיף הקטן וזה יהיה יותר ברור. יש את הסעיף שאומר, סליחה שאני חוזרת, פשוט כדי שזה יהיה ברור. הסעיף שהגיע בהצעת החוק הממשלתית והוא הסעיף שהקראנו מקודם, אומר הוראות פסקת משנה א' לא תחול על הסדר שכל כבילותיו נוגעות לגידול ושיווק בסיטונאות של תוצרת חקלאית מגידול מקומי מסוג עופות, אם אחד הצדדים להסדר הוא מגדל עופות שהוא או אדם הקשור אליו מחזיק משחטה.

עכשיו, יש הוראות שמתגברות על ההוראות האלה. על אף האמור באותו סעיף קטן, הסדר שכל כבילותיו וכו', כלומר הסדר של עוף והסדר שהיה אסור פה, בין מגדל שהוא או אדם קשור אליו מחזיק במשחטה אחת בלבד, ובין מגדל אחר שהוא או אדם קשור אליו מחזיק במשחטה אחת שהיא אותה משחטה לא ייחשב כהסדר כובל. לעניין זה יראו במגדל המחזיק במשחטה שהיא או אדם קשור לה או שולט במשחטה נוספת כמי שמחזיק במשחטה אחת.
אורי צוקרבר
אז למה להגיד אחד מראש? למה צריך את המילה אחת? אמרת אחד ואז תיקנת את האחד, למה צריך להגיד את האחד?
אביגיל כספי
הרעיון הוא שבעצם זה צריך להיות משחטה אחת. אנחנו בעצם מרככים את העניין של משחטה אחת למקרים שעלו פה שיש בעצם בבעלות אחת שלוש משחטות, גם אם זה לא בעלות מלאה אלא דרך שליטה, אותה משחטה. אוקיי?
אפרת אביאני
לא יכול להיות שמספר המשחטות יהיה פה פרמטר, מה שחשוב זה שכל המשחטות הן באותה בעלות, לא משנה אם זה אחת או - - -
אביגיל כספי
אבל זה מה שההבהרה הזאת עושה.
אפרת אביאני
אבל זה לא מה שכתוב, כתוב אחת בלבד ועוד אחת.
אביגיל כספי
לא, זה לא שתיים.
אורי צוקרבר
לא אז לא הבנו. למה צריך להגיד מספר משחטות בכלל? אז אולי זה מסובך.
היו"ר דוד ביטן
אז תשבו עוד חמש דקות תעשו את זה. גל תקשיבו, עכשיו אני אומר לכם את זה בצורה ברורה. לא מדובר פה בפיצול, רשת ביטחון תהיה לחקלאים ואני מבקש בעניין הזה עד מחר את התשובה במסגרת ההצעה לוועדה. רשת ביטחון זה לא שמחר בבוקר נותנים להם פיצוי, אבל רשת ביטחון כן תהיה, זה פותר לי את החשש של החקלאים בעניין הזה, בסדר? ואם לא תהיה אני לא בטוח שאני אעלה את זה להצבעה. זה לא איום, אבל אני חושב שבעניין הזה רשת ביטחון חייבת להיות.

לגבי המועד, אז אמרו עכשיו חמש דקות נדבר על זה ונגמור את העניין, ועד אז מחר אתם שולחים לכל, ושר הכלכלה ביקש שתשלחו לו גם את הנוסח לטלפון, לא יודע למה, תעשו מה שאתם רוצים.
גל ברנס
אני אשלח לו.
היו"ר דוד ביטן
תשלח לו את זה, הוא ביקש לראות את זה גם.
אורי צוקרבר
אפשר הערה?
היו"ר דוד ביטן
על מה?
אורי צוקרבר
על הנושא של מכסים ותמיכות. רצית להבהיר שזה דיון בפני עצמו ולא קשור.
היו"ר דוד ביטן
אני לא דן בזה, אמרתי שיכול להיות שאנחנו מצפים, כיוון שאני רואה שיש רצון וגם להם יש רצון, תדברו על זה ונראה מה מידת ההשפעה של זה על המחיר ואולי במסגרת זו נוכל להגיע ליותר הסכמות עם האוצר על העניין הזה.
אורי צוקרבר
אוקיי אבל זה מה שבדקתי עם השר, הוא רוצה לחשוב על זה לראות אם זה בכלל קשור.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, לא חובה. ביקש את זה חבר הכנסת גואטה, לא אני. הוא אמר שהוא רוצה לחשוב, שיחשוב, מה, אני הפרעתי לו לחשוב?
אורי צוקרבר
לא, זה פשוט לא קשור.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
תבדוק אם הוא מוכן לבוא הנה נחשוב על זה ביחד, אולי הוא יגיד משהו לביטון.
היו"ר דוד ביטן
עוד משהו מישהו רוצה להגיד? אנחנו סיימנו את הנוסח. היום המועד שסיכמנו זה ה-1 באוקטובר, יכול להיות שאני אשנה את זה, תכף נדבר על זה. בגדול, ערבות תהיה זה רשת ביטחון. זה לא שמחר בבוקר יש לכם כסף. רשת ביטחון, בניגוד להסכם של החקלאים שצריך להיות על היבוא והיצוא, על ביטול המכסים על מנת שיהיה יבוא, זה שונה, זה הסכם כסף שהוא מגיע על פעולות של ביטול מכסים. בנושא, בגלל שזה רפורמה, אני כן הייתי רוצה לראות רשת ביטחון. רשת ביטחון זה לא דבר שהיום כותבים בחוק, זה לא הסכם זה לא שום דבר. זו רשת ביטחון שאם קורה משהו אפשר לדבר על זה, זה הכל. אתם אומרים בעצמכם לא יקרה כלום הכל בסדר, בסדר גמור אני הולך איתכם, בסדר? אז שתהיה רשת ביטחון, אז אין לזה שום עלות תקציבית אם הכל בסדר, נכון? זה הכל.
נעמה לזימי (העבודה)
יפה.
היו"ר דוד ביטן
עוד מישהו רוצה להגיד משהו? הח"כים?
נעמה לזימי (העבודה)
כל הכבוד על הרשת ביטחון. ראית? את אומר דברים טובים מה אני יכולה לעשות?
היו"ר דוד ביטן
בסדר, תאמיני לי את משהו. מחר ב-16:30 הדיון.
נעמה לזימי (העבודה)
מחר נהיה פה.
היו"ר דוד ביטן
הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 22:00.

קוד המקור של הנתונים