ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 08/05/2023

פרק י"א (הפחתת רגולציה), רק סעיפים 45-44 (ירושה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
08/05/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 77
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, י"ז באייר התשפ"ג (08 במאי 2023), שעה 12:20
סדר היום
פרק י"א (הפחתת רגולציה), סעיפים 45-44 (ירושה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
נכחו
חברי הוועדה: שמחה רוטמן – היו"ר
קארין אלהרר
טלי גוטליב
מתן כהנא
עופר כסיף
יונתן מישרקי
חנוך דב מלביצקי
ארז מלול
יואב סגלוביץ'
משה סעדה
גלעד קריב
מוזמנים
שר התרבות והספורט מכלוף מיקי זוהר
חברי הכנסת
סימון דוידסון
אושר שקלים
ייעוץ משפטי
ניצן רוזנברג
דגנית כהן ויליאמס
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
אורי פנסירר

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.

פרק י"א (הפחתת רגולציה), סעיפים 45-44 (ירושה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612
היו"ר שמחה רוטמן
צוהריים טובים, אנחנו בישיבה בנוגע להסתייגויות ולהצבעות בעניין פרק י"א (הפחתת רגולציה), על סעיפים 45-44 (ירושה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023. הוגשו הסתייגויות על ידי סיעות חד"ש-תע"ל, העבודה, המחנה הממלכתי, יש עתיד וישראל ביתנו.
קריאה
המחנה הממלכתי לא הגישו.
היו"ר שמחה רוטמן
לא הגישו, מצוין, אין בעיה.
ניצן רוזנברג
מבחינתנו העבודה, רע"מ, יש עתיד, חד"ש-תע"ל.
היו"ר שמחה רוטמן
ורע"מ גם, בסדר גמור.

נצביע עליהם בהתאם לסיכום עם חברי האופוזיציה. נעשה הנמקה מרוכזת ככל שתרצו ונצביע עליהם כרצונכם.
גלעד קריב (העבודה)
על חמש ההסתייגויות שלנו. אני לא יכול לדבר בשם האופוזיציה.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. האחרים לא פה, אבל אם הם יגיעו, אנחנו ניתן להם אם הם ירצו להגיד כמה מילים.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו נצביע אחד-אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור, אין בעיה.

חבר הכנסת גלעד קריב, אתה מעוניין לנמק במרוכז ונעבור?
גלעד קריב (העבודה)
לא, לא.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה רוצה לנמק אחד-אחד?
גלעד קריב (העבודה)
כן. אין הרבה הסתייגויות.
היו"ר שמחה רוטמן
בשמחה.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני היושב-ראש, ראשית אתייחס לגופם של דברים. עסקנו לא מעט בהסדר המוצע כאן וההסדר המוצע כאן לא מקובל עלינו. הוא לא מקובל עלינו מכיוון שהוא מתקף ומחזק מגמה לא ראויה של האפוטרופוס הכללי ושל הממשלה בכלל, לסגת מהמעורבות שלה בסיוע לאזרחים ברגעים מורכבים של חייהם. ונקודת המוצא שמכיוון שהמצב הנוכחי גרוע, והאפוטרופוס הכללי מכוח פטורים שהוא קיבל משרי משפטים בעבר, אז זה בסדר שנעשה אותו גרוע יותר – ההתייחסות הזאת מוזרה בעייננו. בוודאי שלא צריך לאשר את החלק הזה של חוק ההסדרים, ויתרה מכך, צריך לפתוח דיון רציני על שורת הפטורים שניתנה על ידי שרי המשפטים.

הסיטואציה של מינוי מנהל עזבון היא סיטואציה נדירה: 5% מכלל מקרי ההורשה. ניתן היה בהחלט לדייק יותר ולבוא ולומר: כשמנהל העיזבון ממונה בהסכמת כל היורשים – זו סיטואציה שאפשר להחיל בה פיקוח נמוך. גם כאשר המוריש הוא זה שציווה על מינוי מנהל העיזבון בצוואה, אפשר להסתפק בשיקול הדעת הכללי שניתן לבית המשפט וליכולת של האפוטרופוס לייעץ. אבל בכל יתר המקרים שבהם מצא בית המשפט שצריך למנות מנהל עיזבון, מן הראוי היה להחמיר את הפיקוח ואת הליווי של האפוטרופוס הכללי. ולכן אנחנו מתנגדים לגופם של דברים. בהנמקה הבאה אתייחס לקשר בין זה לבין המגמות הכלליות בתקציב.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. אנחנו מצביעים על הסתייגות מס' 1. מי בעד הסתייגות מס' 1 של קבוצת העבודה, ירים את ידו? מי נגד?
איל קופמן
ארבעה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נמנע? אין נמנעים.


הצבעה

לא אושר.
היו"ר שמחה רוטמן
ההסתייגות נפלה.
גלעד קריב (העבודה)
רוויזיה.
היו"ר שמחה רוטמן
רוויזיה בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
אמשיך עם האמירה הזו. אנחנו במקום לשבת כאן ולשמוע כיצד האפוטרופוס הכללי מבין את תפקידו לעומק, ומבין שגם בסיטואציות שקשורות באמת בענייניהם של אזרחים עם מוגבלויות ואזרחים שאין ביכולתם לדאוג לענייניהם, הוא צריך ללוות את אותם האזרחים. אבל האפוטרופוס הכללי צריך לעמוד לצדם של האזרחים גם כאשר ישנו רגע מורכב של מעבר בחייהם. זו התפיסה של מדינת ישראל מעת הקמתה, זו התפיסה שמונחת בבסיס התפקוד של המוסד לביטוח לאומי. זו התפיסה שנמצאת בבסיס רשת הביטחון הסוציאלי במובנה הרחב. זו התפיסה של בתי המשפט לענייני משפחה.

ואני מוטרד מאוד, מוטרד מאוד מהעמדה של הדרג המקצועי של האפוטרופוס הכללי שמשיקולי יעילות שבסופו של דבר החיסכון של משאבי זמן ומשאבי כסף בעניין הזה הם באמת בטלים בשישים. ושמטעמים של חיסכון כל כך קטן, בא האפוטרופוס הכללי, הדרג המקצועי, ובעצם בא ואומר: אני מעוניין להסיר מעלי שכבת הגנה שאני מספק לאזרחים. תכף נדבר על הכוונות של הדרג הפוליטי. אבל אני חייב לומר, יש לי הרבה הערכה לאפוטרופוס הכללי ולצוותו, פה בעיני הם העידו על עצמם שהם פועלים מתוך גישה מצמצמת מאוד לגבי האחריות שלהם לאזרחי המדינה. ובעיני הדרג המקצועי עושה פה טעות אסטרטגית לגבי מקומו של האפוטרופוס הכללי בתוך רשת הביטחון הסוציאלי של מדינת ישראל.
טלי גוטליב (הליכוד)
איך? אבל הוא - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר, בסדר.
טלי גוטליב (הליכוד)
סליחה.
היו"ר שמחה רוטמן
תני לו לומר את אשר על לבו. זו עמדה עקרונית שהוא הביע אותה כבר בעבר.
גלעד קריב (העבודה)
- - - אתם מסכימים פה.
היו"ר שמחה רוטמן
האמת היא שהסתייגות מס' 2, אני מתלבט אם לא לקבל אותה ככתבה וכלשונה. היא ממש משנה באופן מהותי את החוק. אולי אפילו בגדר נושא - - - סתם.
גלעד קריב (העבודה)
תציג נושא חדש.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, כמובן, במקום לפי אלא כאמור.

מי בעד הסתייגות מס' 2 ירים את ידו? מי נגד? עוד טלי.
איל קופמן
ארבעה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נמנע?



הצבעה

לא אושר.
היו"ר שמחה רוטמן
ההסתייגות נדחתה. בבקשה חבר הכנסת קריב.
גלעד קריב (העבודה)
אחרי שאמרתי את הדברים שאמרתי מתוך הרבה כבוד לדרג המקצועי של האפוטרופוס הכללי ולדרג המקצועי של משרד המשפטים, אני עובר להתייחסות למגמות שמשתקפות בחוק ההסדרים ובתקציב לגבי תפיסת העולם של הדרג הנבחר. וכאן אני מניח שאני וחברת הכנסת גוטליב ויתר חברי הקואליציה שנמצאים כאן פחות נסכים.

התקציב שמונח על שולחנה של הכנסת וחוק ההסדרים שמוצמד לאותו תקציב, מבטא תפיסה כלכלית-חברתית לא מפתיעה כשהיא מגיעה מצד ימין שמרני כדוגמת מפלגתו של יושב-ראש הוועדה, אבל היא בהחלט מצערת כשהיא מגיעה גם מכיוון הליכוד וגם המפלגות החרדיות אולי אפשר לומר, וזו תפיסת עולם של צמצום האחריות של המדינה כלפי אזרחיה וכלפי תושביה. ואפשר להתווכח על הקצאות הכספים הקואליציוניות, עוד נעשה את זה ונעשה הרבה, כי באמת זאת רשימה שבעיני, באמת, מבישה. מבישה. לא הייתה כדוגמתה – לא בהיקפים ולא בסקטוריאליות שלה. ואני לא מדבר פה מפוזיציה טהרנית, כל ממשלה יש לה מגזרים שהיא מבקשת לקדם את העניינים שלהם, אבל סיפור כל כך סקטוריאלי בהיקפים כל כך גדולים, באמת הכנסת הזאת לא ראתה כבר הרבה מאוד תקציבים.

אבל מעבר לעניינים האלה שעוד נדבר בהם במליאה, אני באמת שואל את עצמי, איפה בחוק ההסדרים ובתקציב ישנו אותו מהלך או מהלך אחד מרכזי של הממשלה שבו היא אומרת: הנה, בעניין הזה אנחנו מממשים את האחריות שלנו לאזרחים ובמיוחד לאזרחים המוחלשים.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה לא תומך בחינוך ילדים מגיל אפס עד שלוש?
גלעד קריב (העבודה)
אתה יודע, מכיוון שדיברנו בכך, עד כמה המהלך שהתנעתם בנושא אפס עד שלוש הוא מהלך באמת חסר. אני לא אומר את זה כהתנצחות פוליטית. כל מה שנעשה - -
היו"ר שמחה רוטמן
אולי נעשה את זה אחרי ארבע.
גלעד קריב (העבודה)
- - בנושא חינוך אפס עד שלוש, זה הרחבת תוכנית נקודות הזכות שבממשלה הקודמת הוקצתה להורים לילדים בגיל שש עד 12, ואתם עכשיו מרחיבים אותה. כל יתר הדברים הם דברים מינוריים, אין פה בשורה אמתית. פספוס גדול של הזדמנות. באמת, אני מברך על נקודות הזכות, אבל מי שטוען שיש כאן מהלך דרמטי בתחום של חינוך חינם אפס עד שלוש ובניית התשתיות – כנראה לא מכיר את תחום החינוך. צר לי. יש פה הטבת מס ותו לא.
היו"ר שמחה רוטמן
טוב. מי בעד הסתייגות מס' 3 של קבוצת העבודה ירים את ידו? אתה לא בעד ההסתייגות שלך?
גלעד קריב (העבודה)
בעד.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נגד?
איל קופמן
ארבעה.



הצבעה

לא אושר.
היו"ר שמחה רוטמן
נמנע אין. ההסתייגות נדחתה.
גלעד קריב (העבודה)
אני מגיש רוויזיה.
היו"ר שמחה רוטמן
רוויזיה, בסדר גמור.

אתה רוצה לנמק?
גלעד קריב (העבודה)
כן.
היו"ר שמחה רוטמן
כעת נמק לנו את ארבע וחמש ביחד?
גלעד קריב (העבודה)
לא.
היו"ר שמחה רוטמן
אתן לך יחסית יותר זמן.
גלעד קריב (העבודה)
לא, תעזוב. אין פה 400 הסתייגויות.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, אין 400, יש את הדיון הבא שאנחנו רוצים, ואנחנו כן צריכים להצביע בסופו של דבר גם על נוסח חוק, והרוויזיה קצת מעכבת. על זה נדבר אחר כך.
גלעד קריב (העבודה)
הכול בסדר.

תראו, אני מחזיק בידי את הטיוטה שפורסמה בתקשורת של החלטת הממשלה שתובא ביום ראשון. ואני חוזר לנקודה שדיברתי עליה עכשיו: סדר העדיפויות של הממשלה הנוכחית. מתוך 12 מיליארד ש"ח של כספים קואליציוניים לשנה וחצי, 12 מיליארד ש"ח ל-2023, 2024, מדובר בסעיף 2 על תוכנית לקידום הבריאות הלאומית, חיזוק מערכת הבריאות הציבורית והשירות לאזרח שתכלול: תוספות טכנולוגיות לסל הבריאות; חיזוק מערך האשפוז; עיבוי מטה משרד הבריאות, הרחבת כוח האדם הרפואי; תוכניות לאומיות בתחום הבריאות. מה מקצים מתוך 12 מיליארד ש"ח? 675,000,000 ש"ח בכל אחת מהשנים. אלה המספרים שלכם. מדפדפים הלאה ועוברים לתקציב הישיבות. ואני כדרך אגב שייך לאלה שחושבים שמדינת ישראל צריכה לתמוך בישיבות כמו שהיא צריכה לתמוך בתיאטראות וכמו שהיא תומכת באוניברסיטאות. אני לא בעד חיסול תקציב התמיכה. לא בעד כיסוי תקציב - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
חשוב כערך.
גלעד קריב (העבודה)
נכון. כמו שתרבות זה ערך ולימוד תורה זה ערך. ואני בכלל מכבד את הבחירות התרבותיות והדתיות של הזולת, גם אם אני לא רואה בזה כערך. האזרח שניצב לצדי הוא כן רואה את זה כערך, והצרכים שלי ראויים למענה והצרכים שלו. אבל כשרואים שבתקציב 2023 ותקציב 2024, למעלה ממכפילים את תקציב הישיבות, למעלה מהכפלה של תקציב הישיבות; ואני שואל אתכם, איזה תקציב חברתי במדינת ישראל שהוא לא סקטוריאלי, שהוא תומך בכל האוכלוסייה או שהוא מוכוון לאוכלוסיות מוחלשות סוציו-אקונומית, הוכפל בתקציב שלכם? אני רואה מה אתם עושים עם 12 מיליארד ש"ח. הייתם באים ואומרים: אנחנו מוסיפים 200,000,000 ש"ח לתקציב הישיבות כי יש פה גידול במספר התלמידים, כי רוצים לסייע להם להיחלץ ממשבר הפילנתרופיה בעקבות הקורונה. נתווכח. אבל 200,000,000 ש"ח. אבל כשאתם לחיזוק מערכת הבריאות, 670,000,000 ש"ח ופי שתיים מזה לחיזוק תקציב הישיבות שגם עכשיו הוא 900,000,000 ש"ח – נפלתם על הראש?

אתם יודעים, הייתי חבר קואליציה בתקציב אחד דו-שנתי. אתם יודעים איזה מריבות היו בתוך הקואליציה לקראת העברת התקציב? איפה אתם? הרי לכל אחד מכם יש כוח אדיר ביד, בסדר? לא צריך לעשות את השביתה האיטלקית שבן גביר וחבריו עושים, ביטלו את כל הישיבות בוועדה לביטחון לאומי בשבוע של גל רציחות שכל בוקר מתעוררים לדם ברחובות, וצביקה פוגל מבטל את הישיבות. לא מספיק שהם לא מצביעים, משביתים את הוועדה לביטחון לאומי, כי יש ריב בין בן גביר לבין נתניהו. פשוט טירלול הדעת. הפקרות. פגיעה בביטחון האישי של כל אחד מאיתנו. אבל חבריי לליכוד, הרי אני לא, יש לנו ויכוחים גדולים, אבל אני יודע שחלק גדול מכם אנשים עם סדר יום חברתי. איך אתם מאפשרים לכזאת טיוטת הצעת מחליטים לצאת? אתם לא חושבים שצריך להילחם על תקציב מערכת הבריאות? אתם יודעים שאתם מעבירים פה תקציב שאין בו שום בשורה ל-1.2 מיליון גמלאים במדינת ישראל? מה, אין אזרחים ותיקים שמצביעים ליכוד? הם לא האלה ששלחו אתכם בפריימריז? לא אכפת לכם מאזרחים ותיקים שלא גומרים את החודש וחיים אמנם ממשכורת, אבל לא נתתם להם נקודת זכות אחת? קחו כסף מהכסף ליהודה ושומרון. קחו קצת מהכסף לישיבות. קצת. הקמתם פה בהצעה הזאת ארבע רשויות לזהות יהודית-אורתודוקסית כמובן. קחו קצת, קצת. 200,000,000 ש"ח תתנו לאזרחים גמלאים. אולי תתנו להם נקודת זכות? אולי תשפרו את ההנחות שהם מקבלים בדברים, שלא יקבלו 10% הנחה בחשמל אלא 20%?
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד. תודה.
גלעד קריב (העבודה)
אתם פשוט, חבר'ה, תקשיבו, אני מתבייש בשבילכם.
היו"ר שמחה רוטמן
הסתייגות מס' 4 של מפלגת העבודה, שהוא הגיש כמובן לטובת השר אמסלם. אני רוצה לשבח אותו על כך.
גלעד קריב (העבודה)
נכון. לא, אני אסביר לך למה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, לא, תסביר לי ב-5. לא, לא - - -
גלעד קריב (העבודה)
ראיתי את רשימת הסמכויות שלו, הוא מובטל.
היו"ר שמחה רוטמן
תסביר לי ב-5. אין שום בעיה.
גלעד קריב (העבודה)
יריב לוין לא נותן לו כלום.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד השר אמסלם, ירים את ידו.
גלעד קריב (העבודה)
אני בעד השר אמסלם.
היו"ר שמחה רוטמן
כל הכבוד.

מי נגד ההסתייגות ירים את ידו? שלושה.
גלעד קריב (העבודה)
לא יודע, אולי צריך לעשות חגיגת מימונה ליד הבית של יריב לוין.






הצבעה

לא אושר.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נמנע? אין נמנעים. ההסתייגות נפלה. גלעד, בבקשה הסתייגות מס' 5.
גלעד קריב (העבודה)
טוב. אז למרות שאתה מפתה אותי להיכנס לסיפור - -
היו"ר שמחה רוטמן
חלילה וחס.
גלעד קריב (העבודה)
- - מה עשיתם עם השר אמסלם.
היו"ר שמחה רוטמן
הייתי אומר שאני יותר מוציא שם רע מאשר מפתה.
גלעד קריב (העבודה)
לפחות אותי אתה לא מפתה, בוא נאמר כך, לא אתה ולא דעותייך.

עם כל בדיחות הדעת, אני באמת אומר לכם חברים, תראו, לא הגיעו דברים גדולים הפעם לוועדת חוקה בחוק ההסדרים. בכלל, חוק ההסדרים שלכם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
למדו לקח ממה שקרה פעם קודמת שהביאו דברים לוועדת חוקה ומה יצא מהם.
גלעד קריב (העבודה)
יצא מהם טוב מאוד. כי יצא מהם באמת תפיסה מאוזנת שבה המדינה לא מפקירה את אזרחיה. עכשיו ועדת חוקה לא הביאו אליה דברים גדולים. אבל עדיין גם חסרי ועדת החוקה מהקואליציה יש להם אחריות קולקטיבית. ותסתכלו מה קורה, מה קורה בוועדת הכספים. ואני באמת אומר לכם, אנחנו בשבוע הקרוב, תראו, בצדק, בצדק ביממה האחרונה, גם כלי התקשורת וגם ארגונים חברתיים וגם גורמים בבית הזה, אנחנו מדברים על מה מסתתר מאחורי 12 מיליארד השקלים של הדיווידנדים הקואליציוניים. שבאמת, אני חוזר ואומר, תשוו את זה לשנים קודמות, כולל ממשלות נתניהו הקודמות. רשימה כזאת סקטוריאלית וחד-ממדית לא ראינו כבר הרבה שנים, כולל בממשלות נתניהו. תמיד היה שם אמירה, חלק מהכספים הקואליציוניים הולכים לא למטרות מגזריות. זה לא נמצא. אבל תעזבו את זה, אנחנו לא נדבר בשבוע הקרוב רק על מה שיש ברשימה הזו. אנחנו נדבר גם על מה שאין. והזכרתי את הגמלאים, ואני יכול לדבר על מה שקורה בשוק העבודה עם תאונות העבודה ובטיחות בדרכים. איזה בשורה לעזאזל אתם מביאים למדינת ישראל ולחברה הישראלית בתקציב הזה, חוץ מהבשורה של הסיפוח דה-פאקטו של הטבות מגזריות למגזר אחד ובכל יתר הדברים - - -
ארז מלול (ש"ס)
למגזר המוחלש, לחברות החלשות זה גם מגזר.
גלעד קריב (העבודה)
לא. אם הייתם נותנים לאוכלוסיות המוחלשות, אז היינו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
תנמק אתה את ההסתייגויות שלך, ארז.
גלעד קריב (העבודה)
ארז, אתה יודע, חבר הכנסת מלול – בכוונה - - -
ארז מלול (ש"ס)
במקרה עברתי.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת מלול, למרות שיש לי למשל ביקורת שתווי המזון מחולקים דרך משרד הפנים ולא הרווחה ועל פי קריטריון של ארנונה ולא קריטריון של הכנסה, יש לי הרבה ביקורת. לא שמעת אותי בשער בת רבים מדבר על זה. אבל, בסופו של יום, בוא, אני רואה בהצעה שלכם כמה כסף אתם מקצים לביטחון תזונתי לכל אזרחי ישראל, וכמה כסף אתם מקצים לטיפוח הזהות היהודית בשבעה משרדים שונים.
היו"ר שמחה רוטמן
מי אמר את זה?
גלעד קריב (העבודה)
כי כל זרם וכל פלג וכל צ'ופצ'יק וכל סוג של כיפה צריך את מנהלת זהות יהודית משלו. אז זה מקבל 0.5 מיליארד שקל, וזאת מקבלת 250,000,000 שקל, ולזה נותנים רק 70,000,000 שקל. כמו שכל חסידות רוצה הדלקה במירון, כל זרם רוצה מנהלת לזהות יהודית. רק שביחד זה מצטבר ל-2 מיליארד ש"ח. אז אין כסף לגמלאים ואין כסף לטפל בענייני בטיחות בעבודה. אני מדבר על תחומי אחריות של המשרדים שלכם. וכל התוספת לבריאות, מה שיהיה לשר ארבל לתת בפריפריה בבתי החולים זה כלום. תסתכלו על המספרים. בסוף המספרים לא משקרים, נכון? אז תסתכלו על המספרים ותבינו מה סדרי העדיפויות שלכם.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת קריב. הסתייגות מס' 5 של מפלגת העבודה, מי בעד? מי נגד?
איל קופמן
חמישה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נמנע?

הצבעה

לא אושר.
היו"ר שמחה רוטמן
אין נמנעים. ההסתייגות נפלה.
גלעד קריב (העבודה)
רוויזיה.
היו"ר שמחה רוטמן
רוויזיה. אנחנו נעבור להסתייגויות - - - עוד לא, אנחנו צריכים להצביע על החוק. אנחנו נצביע במרוכז על ההסתייגויות של קבוצת ישראל ביתנו, רע"מ וחד"ש-תע"ל.
ניצן רוזנברג
ויש עתיד.
היו"ר שמחה רוטמן
ויש עתיד פה. אז אם ירצו, אני בכל זאת אתן להם משפט לנמק את כולם.
גלעד קריב (העבודה)
למה במשפט? אולי הם רוצים לנמק.
היו"ר שמחה רוטמן
כי הגענו איתם לסיכומים. נו, גלעד.
גלעד קריב (העבודה)
הגעת לסיכום?
היו"ר שמחה רוטמן
כן. הגענו לסיכום. זה בסך הכול מוסכם.
גלעד קריב (העבודה)
אני לא מתערב בסיכומים עם יש עתיד.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר. אפשר לעשות הצבעה. יש עתיד, אתה תרצה להגיד כמה מילים? לא. אז אנחנו נצביע על כל ההסתייגויות של הסיעות האחרות.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני מוכרח להגיב. למרות שאני לחלוטין - - -
היו"ר שמחה רוטמן
במרוכז.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
לא, לא, אני חייב להגיב.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? לא, לא עכשיו חנוך.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אתה תיתן דקה להגיב.
היו"ר שמחה רוטמן
אתן לך אחר כך.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
לא, אתה תיתן לי דקה להגיד עכשיו.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, חנוך, מה?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
תיתן דקה להגיד.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל למה?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
כי אני רוצה עכשיו להגיד.

אני יושב פה יפה במשך זמן ואני רוצה דקה להגיד.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל חנוך לא עכשיו, בבקשה. לא כרגע, נו. בבקשה, שנייה.
גלעד קריב (העבודה)
כבר התברכנו בהצהרות פתיחה בבוקר.
היו"ר שמחה רוטמן
חנוך, אני באמצע הצבעה, מעלה את זה להצבעה. מי בעד ההסתייגויות ירים את ידו של כלל הקבוצות? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

לא אושר.
היו"ר שמחה רוטמן
ההסתייגויות נפלו. רוויזיה על הכול. אתה רוצה בכל זאת את הרוויזיה? אתה רוצה לעשות את הרוויזיות ואז נקבע בעוד חצי שעה. לא נצביע עכשיו?
גלעד קריב (העבודה)
חוקים שאני מתנגד אליהם.
היו"ר שמחה רוטמן
אין שום בעיה.
גלעד קריב (העבודה)
רק עם הסכמות.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. אנחנו נעשה במהלך הישיבה הבאה, בשעה 13:15, אנחנו נתכנס להצבעה תוך כדי הישיבה על הרוויזיות ועל ההסתייגויות על הכול ועל הצבעה על נוסח החוק.

חנוך, בבקשה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
לא, אין צורך.
ארז מלול (ש"ס)
נו חנוך, אני רוצה לשמוע אותך.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, באמצע הצבעה לא עוצרים לדבר.
גלעד קריב (העבודה)
חנוך, אל תיעלב.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
הכול בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. אנחנו נצא לכמה דקות הפסקה ונודיע על תחילת הישיבה. נחזור להתכנס פה ב-12:50. אנחנו יוצאים להפסקה של הישיבה הזאת, כי אנחנו נחדש את הרוויזיה. תודה רבה.



(הישיבה נפסקה בשעה 12:45 ונתחדשה בשעה 13:21.)
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו עושים עצירה מתודית קצרה לטובת ההצבעה על הירושה, על הרוויזיות, אין הסתייגויות, כולם. את הרוויזיות על ההסתייגויות והצבעה על החוק עצמו.

נצביע על כל הרוויזיות במאוחד בהצבעה אחת.
גלעד קריב (העבודה)
אבקש לנמק.
היו"ר שמחה רוטמן
אז תנמק בבקשה. רק אם אתה יכול - - -
גלעד קריב (העבודה)
יהיה קצר מאוד.

מכיוון שהטענה שלי הייתה שהצעת החוק בנושא צו הירושה משקפת את הנסיגה של הממשלה מהאחריות שלה לאזרחים, במקום לנמק אני רוצה להקריא לכם שני סעיפים קצרים, זה יהיה מאוד קצר, מטיוטת הצעת המחליטים על אופן הקצאת הכספים הקואליציוניים. סעיף 9 אומר כך: להנחות את שר החינוך לקדם תוכנית להשתתפות המדינה בהוצאות עודפות לחינוך לשם הקלה בנטל תשלומי ההורים. לצורך מימון התוכנית יוקצה סכום של – אדוני השר, אתה רוצה לנחש?
שר התרבות והספורט מכלוף מיקי זוהר
לא.
גלעד קריב (העבודה)
100,000,000 ש"ח בכל אחת מהשנים 2023, 2024. הסעיף הבא: בהמשך להחלטת הממשלה כך וכך, לקבוע כי תקציב משרד המסורת יעמוד על 250,000,000 ש"ח כל שנה. מבינים? אלה סדרי העדיפויות של הממשלה. ההקלה בתשלומי ההורים של כלל תלמידי ישראל מכל המגזרים – 100,000,000 ש"ח בכל שנה. ומשרד המסורת המיותר כי יש עוד שלושה משרדים שכבר עוסקים בזהות יהודית – 250,000,000 ש"ח. אתם ממשלה שמפקירה את אזרחי ישראל. פשוט מפקירה את אזרחי ישראל. ואתם ראויים בכל ההצבעות שיש לנו להצבעת אי-אמון לאור התקציב המביש שאתם מביאים, ולאור חלוקת הכספים הקואליציוניים.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. אנחנו נצביע - - -
גלעד קריב (העבודה)
הו, זה רעיון, באמת תגבו קנסות לטובת זהות יהודית.
יונתן מישרקי (ש"ס)
זה ההקשר היחיד שעולה בראשי, למה אתה מעלה את זה בדיון על - - -
גלעד קריב (העבודה)
אהה, זה לא הדיון הזה יונתן, אנחנו מדברים על הרוויזיה.
היו"ר שמחה רוטמן
כל מי שמכניס חפץ אסור לבית כנסת, גלעד, או לכותל.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו מדברים על הרוויזיה של הדיון הקודם.
שר התרבות והספורט מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת קריב, יש כאלה שרוצים לתת קנסות מנהליים לחברי כנסת. נגיע לשם.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, תודה.
גלעד קריב (העבודה)
גם לשם תגיעו. מעניין מה הרעיונות של ויקטור אורבן יציע לכם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תמיד זה מתחיל מעוד רעיון.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, אנחנו מצביעים על כל הרוויזיות במאוחד, נכון? על כל הרוויזיות שהגשת.
טלי גוטליב (הליכוד)
בינתיים מפלגת העבודה הם מתלוננים סדרתיים.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד הרוויזיות שהגיש חבר הכנסת גלעד קריב ירים את ידו? אתם יכולים להצביע. חמישה. מי נגד? שישה. מי נמנע? אין נמנעים.


הצבעה

לא אושרו.
היו"ר שמחה רוטמן
אני קובע שהרוויזיות נפלו ואנחנו עוברים להצביע להצבעה על החוק בנוסח הוועדה. הירושה. אחרי שנדחו הרוויזיות להסתייגויות, הירושה בנוסח הוועדה, מי בעד החוק ירים את ידו?
איל קופמן
שישה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נגד ירים את ידו?
איל קופמן
ארבעה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נמנע? אחד.

הצבעה

בעד – 6
נגד – 4
נמנעים – 1

החוק אושר כנוסח הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני קובע כי החוק התקבל כנוסח הוועדה בחוק הירושה. אין צורך, חקרנו, הסכמנו. בסדר גמור. אתם יודעים מה, הנה גלעד, למדתי ממך. אני מגיש רוויזיה ואנחנו נצביע עליה בשעה 13:55. אני גם אנמק. בשביל - - - או שאני אתן לגלעד לנמק.
גלעד קריב (העבודה)
יפה שלמדת משהו.
היו"ר שמחה רוטמן
למדתי משהו אחד. כערכי אלופי ומיודעי.


(הישיבה נפסקה בשעה 13:25 ונתחדשה בשעה 13:58.)
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו עושים שנייה פאוזה ומצביעים על הרוויזיה חוק הירושה. מי בעד הרוויזיה? זו רוויזיה שאני הגשתי, ויתרתי על הנימוק. מי בעד הרוויזיה ירים את ידו? שלושה, ארבעה. מי נגד הרוויזיה ירים את ידו?
איל קופמן
שישה.
היו"ר שמחה רוטמן
שישה. מי נמנע? אין נמנעים.


הצבעה

לא אושר.
היו"ר שמחה רוטמן
הרוויזיה נדחתה. הנוסח של חוק הירושה אושר והרוויזיה בעניינו ירדה. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:58.

קוד המקור של הנתונים