ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 09/05/2023

פרק ט"ו, למעט סע' 56(2)(א) ו-(2)(ב)(2) (העמקת התחדשות עירונית באזורי ביקוש), 56(3) ו-57 (חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית), 62-61 (פיצול דירות) מתוך הצ"ח התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק כ"ב (תכנון ובנייה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



3
ועדת הפנים והגנת הסביבה
09/05/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 59
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י"ח באייר התשפ"ג (09 במאי 2023), שעה 18:53
סדר היום
1. פרק כ"ב (תכנון ובנייה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
2. פרק ט"ו – התחדשות עירונית – סעיפים 56(1), 56(2)(ב)(3), 56(2)(ג), 58, 59, 60 מתוך הצ"ח התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
ארז מלול – מ"מ היו"ר
ניסים ואטורי
ווליד טאהא
מתן כהנא
יוראי להב הרצנו
יוליה מלינובסקי
יוסף עטאונה
נאור שירי
זאב אלקין
חברי הכנסת
שמחה רוטמן
נעמה לזימי
משה פסל
ששון גואטה
יצחק קרויזר
דן אילוז
מוזמנים
נור חאיך - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

ביאן אסמעיל-עאבד - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

יגאל גוטשל - רפרנט רמ"י באגף תקציבים, משרד האוצר

ניר גל - מתמחה בלשכה המשפטית, משרד האוצר

אסף וקסלר - רכז שיכון באג"ת, משרד האוצר

תום חביב - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

מתן יגל - רכז רמ"י באגף תקציבים, משרד האוצר

אפרת נחלון - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

רועי צוויבל - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

עשהאל צור - רפרנט שיכון באג"ת, משרד האוצר

רועי רייכר - רכז תכנון ובינוי באגף תקציבים, משרד האוצר

עמית שטאובר - סגן היועץ המשפטי, משרד האוצר

בני ארביב - מינהל התכנון, משרד הפנים

תום פישר - משרד המשפטים

עומר בן נון - מנהל תחום ועדות מקומיות ורישוי בנייה, המשרד להגנת הסביבה

אילה גלדמן - ראש אגף תכנון, המשרד להגנת הסביבה

דן גונן - חשב הרשות, רשות מקרקעי ישראל

מרים כהנא - לשכה משפטית, רשות מקרקעי ישראל

רונית ליבברסט - אגף תכנון, רשות מקרקעי ישראל

עינת גנון - סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית

דוד נזר סונינו - יו"ר, פורום להתחדשות עירונית
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
רעות בינג
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
רעות חביב, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. יתכנו אי-דיוקים והשמטות.
































פרק ט"ו – התחדשות עירונית – סעיפים 56(1), 56(2)(ב)(3), 56(2)(ג), 58, 59, 60 מתוך הצ"ח התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612
היו"ר ארז מלול
אני רוצה להתחיל את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא פרק ט"ו התחדשות עירונית – סעיפים 56(1), 56(2)(ב)(3), 56(2)(ג), 58, 59, 60. הכנה לקריאה ושלישית - דיון בהסתייגויות והצבעות.
תומר רוזנר
לפני הדיון בהסתייגויות, אנחנו, אחרי שהנוסח פורסם גילינו שתי טעויות סופר שבעצם אנחנו מבקשים לתקן. טעות אחת בנושא ההכרזה של מנהל הרשות על מתחם. כזכור לכם, הוספנו הוראות שמאפשרות להסתמך על הסכמה שניתנה על ידי הרשות המקומית בכל מיני סיטואציות, ללא צורך בהסכמה מפורשת נוספת. אחד המקרים שהופקדה התוכנית, סליחה, שהוועדה המליצה על תוכנית כוועדה מקומית, ואז, לבקשת השלטון המקומי הוספנו תנאי שהתוכנית לא השתנתה בהיקף שעולה על 45% והוגשה התנגדות, ופה התיקון, על ידי הוועדה המקומית. זה מה שהיה כתוב בנוסח – אם הוגשה התנגדות ונדחתה, של הוועדה המקומית, נשמעת מכאן בטעות שצריך להיות גם שהוגשה התנגדות על ידי הרשות המקומית, שלפעמים אין זהות בין הרשות המקומית לוועדה המקומית. אז זו טעות סופר שאנחנו מבקשים לתקן. אתה רוצה שאני אמשיך?
היו"ר ארז מלול
יש הערות?
תומר רוזנר
לא, לא. אין הערות על זה. זה תיקון שעשינו.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אפשר להתחיל?
היו"ר ארז מלול
רגע, רגע.
תומר רוזנר
אוקיי. הנושא השני - - -
היו"ר ארז מלול
יש למישהו הערות?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
הערות סופר.
היו"ר ארז מלול
יש לך הערות? הלאה.
תומר רוזנר
הנושא השני נוגע לתוספת שהוועדה הוסיפה במהלך הדיונים – הנושא של מתן הטבות מיוחדות לאנשים שנמצאים במצב סיעודי, בדומה להטבות שניתנות לקשישים. הוועדה בעצם קבעה נוסח שמכיל תנאים שנמצאו כמיותרים בכל הנוגע לסיעודי, כי הייתה העתקה מהנושא של הקשיש בתנאי שהוא לא רלוונטי. בקשיש, אחד התנאים הוא שהקשיש התגורר בדירה לפחות שנתיים לפני העסקה הראשונה של הפינוי-בינוי. והתנאי הזה נמצא כלא רלוונטי לנושא של סיעודי, כי הוא לא יודע מתי הוא, חס וחלילה, יהפוך לסיעודי.
נעמה לזימי (העבודה)
ודיירי דיור ציבורי?
תומר רוזנר
הנושא לא מתייחס כרגע. אנחנו מדברים עכשיו, שוב, גם שחברת הכנסת לזימי תהיה בתמונה, אנחנו מדברים על מצבים שבהם היזם שעושה פרויקט של התחדשות עירונית צריך להציע הטבות מיוחדות. כיום, לפי החוק הקיים הן מוצעות רק לקשישים שמעל גיל 70. כשמדובר בחלופות רלוונטיות לעניינו, היא חלופה של דירה אחרת מחוץ לפרויקט. חלופה כזאת לא חייבים להציע לכל אדם. הרציונל שעומד מאחורי הדבר הזה הוא שקשיש יכול לבחור לצאת מהפרויקט ולא לשמוע ממנו. הוא לא רוצה לעבור, להיטלטל פעמיים לדירה בשכירות ואחר כך לדירה הקבועה החדשה שלו בפרויקט, והוא מבקש, הוא מקבל את הדירה החלופית כבר בהתחלה, הוא יוצא מהפרויקט והולך לגור במקום אחר. זו חלופה שקיימת כיום בחוק.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
עכשיו מציעים את זה לסיעודיים?
תומר רוזנר
עכשיו מחייבים להציע את זה גם לסיעודי. ואחד התנאים לזה, שכתבנו בנוסח, שנכתב בנוסח שפורסם להצבעות, הוא שאותו סיעודי גר בדירה שנתיים לפחות לפני שנחתמה העסקה הראשונה. אוקיי? התנאי הזה נמצא כמיותר, כיוון שהמטרה שלו הייתה למנוע, מה שנקרא, תחמונים שבהם - - -
היו"ר ארז מלול
יעבירו בעלות.
תומר רוזנר
יעבירו בעלות, והקשיש יתחיל, יעבור להתגורר בדירה.
היו"ר ארז מלול
כדי לקבל את ההטבה.
תומר רוזנר
כדי לקבל את ההטבה. לגבי סיעודי, החשש הזה לא קיים כי לשמחתנו או לצערנו, אדם לא יודע מתי הוא יהפוך לסיעודי, ולכן הוא לא יכול להשתמש בתכנון שממנו, התכנון לרעה שממנו חששו בתנאי הזה. ולכן, אנחנו מציעים, אנחנו פשוט חושבים שזה נכנס בטעות לנוסח ומבקשים להסיר את התנאי הזה. אז רק נקריא את הנוסח בלי התנאי הזה.
רעות בינג
אז אני מקריאה. זה בעמוד 5, בהגדרה של נזקק לשירותי סיעוד. "אדם המתגורר בדירה שבמועד חתימת עסקת פינוי בינוי ראשונה היה זכאי לגמלת סיעוד לפי סעיף 224(א)(5) או (6) לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 שבמועד האמור התגורר בדירה.".
היו"ר ארז מלול
רגע, יש פה איזו התייעצות על זה. כן.
עינת גנון
עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התיקון מקובל עלינו.
אסף וקסלר
היועץ המשפטי, רק לשם ההבהרה – התיקון קובע שבמועד החתימה - - -
היו"ר ארז מלול
רגע, רגע, מישהו נתן לך זכות דיבור? ברצינות. היא מדברת ואתה נכנס בדבריה. דרך ארץ קדמה לתורה.
אסף וקסלר
סליחה, היא סיימה פשוט. אז אני אשמח לרשות דיבור.
היו"ר ארז מלול
בסדר, קיבלת.
אסף וקסלר
אסף וקסלר מאגף תקציבים. היועץ המשפטי, אני רק מבקש הבהרה. התיקון כעת יקבע שביום חתימת העסקה הראשונה, אותו דייר התגורר במתחם, נכון?
תומר רוזנר
נכון.
רעות בינג
כן.
אסף וקסלר
בסדר.

[היו"ר יעקב אשר]
היו"ר יעקב אשר
זהו? סיימנו את החלק של ההבהרות?
תומר רוזנר
כן. ההבהרות הסתיימו.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
מי רוצה להתחיל?
נאור שירי (יש עתיד)
אני. אני אתחיל.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, נאור. כן, אז אנחנו מתחילים בהליך ההסתייגויות.
נאור שירי (יש עתיד)
אני יכול? אז אני רוצה אותן במקבץ בבקשה ולא אחת אחת, זה בסדר?
היו"ר יעקב אשר
כן. הוא רוצה מקבץ.
תומר רוזנר
כן. אני מבקש לנמק את כל ההסתייגויות יחד. באיזה פרק זמן, אבל?
היו"ר יעקב אשר
לא, פרק זמן - מה שסיכמנו.
תומר רוזנר
סיכמתם מראש?
היו"ר יעקב אשר
כן.
נאור שירי (יש עתיד)
טוב. קודם כל, על ההזדמנות לנמק, וערב טוב גם לחבריי מהקואליציה שהצטרפו לדיון המהותי. אני חושב שהתחדשות עירונית, באופן כללי אני אתייחס שנייה להצעת החוק שבאופן כללי היא טובה. כמובן שאין היא, לא מקובלת בכל סעיף, אבל אני לא חושב שאנחנו נסכים במשהו. אני רוצה שנייה לצאת מההסתייגויות הספציפיות שהגשנו ולדבר על התחדשות עירונית, ומה התכלית של התחדשות היום במדינת ישראל. ולדעתי, מטרת החוק, או הכותרת של החוק, היא אחלה, החוק עצמו פשוט לא פוגע בדברים העיקריים שלשמה התכנסה, או התכוון המשורר, של התחדשות עירונית. ואני אסביר. דווקא יושב הראש שהגיע מהרשויות המוניציפליות יודע בדיוק מה זה התחדשות עירונית, ובשנים האחרונות יש לנו את כל ענייני התמ"א, ובסוף מדובר על התחדשות מסוימת. ההתחדשות היא באה ואומרת לא רק באופן של מבנה. אלא, כי העיר, כאיזה "אקוסיסטם" בסוף שאנשים חיים בה, השתנתה. פעם הייתה לנו בנייה צמודת-קרקע, היום יש בנייה רוויה. פעם היינו הולכים ברגל למכולת והיום אין יותר מכולות, יש סופרים. היום יש עירוב שימושים ומחשבה על עירוב שימושים כחלק מאיזו תפיסה של בניין שהופך כבר להיות קהילה, מעבר למה שפעם הייתה השכונה. נכון?
ארז מלול (ש"ס)
לנו יש עירוב תחומין.
נאור שירי (יש עתיד)
תחומין. אוקיי, גם עירוב תחומין. לא יודע מה זה אומר אבל יכול להיות שאתה תסביר לי את זה אחרי זה בהסתייגויות שלך. אבל, אני באמת מסתכל על התחדשות עירונית כבסוף הזדמנות. הזדמנות לייצר איזו רקמה שונה של עיר. ואני תוהה אם בסוף, כשאנחנו באים ורוצים לייצר הקלות או תמריצים שונים, בעיקר בפריפריות, נכון? כי במרכז זה קל. המרכז, יש היתכנות כלכלית, יש רווח, זה קורה, הרשויות מעודדות, יש לרוב גם אגפים או מחלקות להתחדשות עירונית שמעודדת את זה ועוזרת אל מול יזמים. ובאמת מנסים. אני מנסה לדבר ליושב הראש, אולי אני אשכנע אותו, אבל אני מדבר אליך ארז מלול, לא, לא, אני מדבר עם מלול, דיברתי איתך היום הרבה. אז אני חושב שאתה דווקא תסכים איתי שיש רציונל מסוים בעידוד התחדשות עירונית. אממה, אתם מפספסים את המטרה, כי אתם מדברים על לייצר בעצם איזה תיקון חברתי על ידי התחדשות עירונית. נכון? אם אנחנו מייצרים בניין שנראה טוב יותר, שממוגן, ואז לא הייתם צריכים את כל הבלגן שעשיתם בחוק ההסדרים עכשיו עם פטור מהיתר. לא היית פה מקודם. פטור מהיתר למיגוניות כי חלפו 7 שנים ויש צורך להסדיר את זה. אז אם הייתם עושים את זה ולוקחים כסף, מוציאים מהכיס, אליך אני מדבר, אתה שולט בברז. אתה היום נציגו של שר הפנים פה. הוא יעשה מה שאתם תגידו. נכון? זה ההסדר התפעולי של משטר דמוקרטי. עובדי ציבור עושים את המדיניות שלכם.

התחדשות עירונית באה ואומרת שאנחנו רוצים לייצר איזו מוביליות חברתית בתצורה של התחדשות עירונית. להביא אוכלוסיות חדשות, אוכלוסיות צעירות, לייצר איזה עירוב שימושים, לייצר איזו קהילה מקומית מקיימת או כלכלה מקומית מקיימת, נכון? זה מה שאנחנו רוצים לעשות. בחוק הזה זה פשוט לא קיים. זה פשוט לא קיים. יש הסרת חסמים. בסדר, הסרת חסמים זה לא יקדם את מה שאתם רוצים לעשות. עכשיו אני גם רוצה להקריא לכם מתוך מה זה התחדשות עירונית שאתם המצאתם. "פרויקטים של התחדשות עירונית באים לחדש מרקם מגורים ותיקים ובכלל זאת לשפר, לשדרג, לחזר, למגן בנייני מגורים". יכלו למגן דרך התחדשות עירונית והיו חוסכים לך היום כמה? שעה וחצי?
היו"ר יעקב אשר
היום?
נאור שירי (יש עתיד)
היום.
היו"ר יעקב אשר
אתה יודע כמה ישיבות אני - - -
נאור שירי (יש עתיד)
בזבזת על זה? נכון.
היו"ר יעקב אשר
לא בזבזתי.
נאור שירי (יש עתיד)
השקעת. השקעת.
היו"ר יעקב אשר
תהיה תוצאה בסוף. אני אדבר על זה תכף.
נאור שירי (יש עתיד)
בסדר. השקעת. "הפרויקטים כוללים לרוב הוספת דירות חדשות באזורי מגורים, בניינים ותיקים, על ידי חיזוק ועיבוי על גבי מבנים קיימים או על ידי הריסת מבנים ישנים, בניית חדשים במקומם. פרויקטים מסוג זה מקודמים הן ביוזמה ממשלתית או ביוזמות פרטיות.". אממה, רק פרטי הולך. הממשלה לא מעודדת את זה. לא באתם כממשלה ואמרתם "אנחנו לוקחים היום את טבריה ורואים בה ושמים אותה כיעד לאומי, ושמים את טבריה על המפה ואנחנו הולכים לעשות התחדשות עירונית. אנחנו, מדינת ישראל שמה את טבריה כיעד להתחדשות עירונית.". לא לבוא לראש העיר שם או לראש הוועדה הקרואה שאתם רוצים עכשיו למנות כראש עיר ולשנות את החוק, שמעת על זה, אדוני יושב הראש? שיש הצעת חוק, הגיעה לאוזניי שמועה. ראש וועדת קרואה ימונה לראש העיר. הוא יוכל להתמודד.
היו"ר יעקב אשר
תתייחס להצעת החוק.
נאור שירי (יש עתיד)
בבקשה, אתה צודק.
היו"ר יעקב אשר
אבל אם שאלת אותי, ושאלת אותי מה אני חושב.
נאור שירי (יש עתיד)
כן.
היו"ר יעקב אשר
אני בוגר של עיר, שעוד הרבה לפני שהייתי ראש עיר, הייתה בה וועדה קרואה, במקרה הזה של טבריה, אני חושב שעוד - - -
נאור שירי (יש עתיד)
לא, זה לא המקרה של טבריה. הצעת חוק היא לא הצעה פרטנית.
היו"ר יעקב אשר
רגע.
נאור שירי (יש עתיד)
אני איתך. אני איתך בטבריה. בגלל הפרסונה.
היו"ר יעקב אשר
אני הייתי נותן לו - - -
נאור שירי (יש עתיד)
אבל, כשאתה מחוקק חוק אתה מייצר אחידות.
היו"ר יעקב אשר
אני יכול להסכים איתך.
ארז מלול (ש"ס)
זה לא הדיון.
נאור שירי (יש עתיד)
אני אסביר לך מה הבעיה. אתה לא יכול למנות ראש עיר. ראש עיר נבחר. וכשאתה ממנה ראש עיר, מה לעשות? מה לעשות, אנחנו עדיין במדינה כזו. אתה לא לוקח ראש עיר, ממנה את מקרובך, שם אותו בתור רשות, נותן לו את כל הכוח, אומר לו "תעבוד 3 שנים", ואז אתה מייצר איזה דמוקרטיה. ראש עיר מכהן נבחר. התושבים והתושבות בוחרים אותו. זה ההבדל. אנחנו סוטים. לא לקחתם את טבריה, ודווקא אני אומר - - -
היו"ר יעקב אשר
לא להפריע לחבר הוועדה המסור, נאור שירי. שהיה פה בישיבות הרבה כאן ביחד עם מלול.
ארז מלול (ש"ס)
כן. לא כמוני, אבל.
היו"ר יעקב אשר
אגב, דיברת על חברי הקואליציה, לא התכוונת אליו.
נאור שירי (יש עתיד)
נכון.
ארז מלול (ש"ס)
אז תגיד.
נאור שירי (יש עתיד)
קרויזר.
היו"ר יעקב אשר
לא, למה אתה אומר.
נאור שירי (יש עתיד)
טוב, לא קרויזר. הייתם לוקחים את טבריה, הפרעתם לי כשאני בעלייה.
היו"ר יעקב אשר
הוא היה מנוע מלהגיע. זה הכל.
נאור שירי (יש עתיד)
הייתם לוקחים את טבריה כפרויקט לאומי להתחדשות עירונית. הייתם מראים לנו יכולת. מה מדינת ישראל וממשלת ימין מלא מלא, עושים בפריפריה. למה טבריה? כי טבריה היא עיר מועדת, כי טבריה היא עיר שאין כדאיות כלכלית. את טבריה. ואתם גם הבטחתם את זה נכון? אמרתם.
קריאה
לטבריה יש פוטנציאל.
נאור שירי (יש עתיד)
מה, אתה רוצה שאני אגיד? בבקשה, אני יכול לשאול את מירה מה דעתה על הצעתה חוק.
היו"ר יעקב אשר
דיברתי על משהו אחר.
נאור שירי (יש עתיד)
לא. מירה תצדיק אותי. היא תגיד למה אתם נותנים מקום לשוק הפרטי. תוציאו קצת כסף מכם. רגע, הולכים להתייעצות עם מירה?
היו"ר יעקב אשר
ממש לא. די נו, נאור.
נאור שירי (יש עתיד)
לא, אני רוצה להיות מעורב.
היו"ר יעקב אשר
אתה מעורב בכל מה שקורה.
נאור שירי (יש עתיד)
אוקיי, בסדר גמור.
היו"ר יעקב אשר
בכל מה שקורה.
נאור שירי (יש עתיד)
אז הייתם הולכים לטבריה והייתם אומרים שאתם עכשיו הולכים לעשות התחדשות עירונית. לוקחים שתיים או שלוש שכונות בטבריה ואומרים שיש לנו עכשיו 4 שנים ואנחנו עושים התחדשות עירונית. אנחנו מוציאים כסף מהכיס של המדינה ועושים התחדשות עירונית בטבריה. מה הבעיה? למה לא לעשות את זה? למה לא לעשות? למה אתם לא באים ואומרים תראו איך אנחנו, מדינת ישראל עושה את זה? אתם לוקחים כסף מהשלטון המקומי כי זה קל. ממציאים מושג – קרן ארנונה. עושים לעצמם קופה שהם יחלקו איך שהם רוצים. הם באים לראש עיר שעובד טוב, או לעיר שעובדת טוב במשך כמה שנים, ויצרה איזון נכון בין אזורי תעשייה למגורים, יצרה לה הכנסה, עושה את תפקיד השלטון המקומי. בסוף, למה יש שלטון מקומי, אתם לא צריכים לגדוע, אתם איתו. השלטון המקומי עובד טוב, אתם באים לראש עיר שעובד טוב, ואתם אומרים לו תודה רבה שעבדת טוב, אנחנו לוקחים לך כסף. מה נעשה עם הכסף?
נעמה לזימי (העבודה)
לא, הם לא עושים את זה. הם עושים מנגנון עוקב.

[היו"ר ארז מלול]
היו"ר ארז מלול
רגע. לא להפריע.
נעמה לזימי (העבודה)
סליחה.
נאור שירי (יש עתיד)
לא, לא. היא מפרה אותי דווקא. תודה, תמשיכי.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
הוא מסכים.
נאור שירי (יש עתיד)
אני מסכים. לגמרי.
נעמה לזימי (העבודה)
מה לעשות? שנינו באים מאותו כפר.
נאור שירי (יש עתיד)
זה על הזמן שלי. אין בעיה.
היו"ר ארז מלול
אין בעיה. תמשיכי.
נעמה לזימי (העבודה)
אני אומרת, מילא היינו הולכים לאיחוד רשויות. אני לא אומרת את עמדתי פה, אלא הולכים למהלך שמאחד אזורי תעשייה ומייצר איזשהו תמהיל באמת שמחלק שווה. קופה פרטית לסחר מכר, עוד מגזריות ושלטון נאמנות. העמקת שלטון הנאמנות הזה – מי שטוב לי, מי שעושה, מי שאני רוצה בטובתו, אני אתן לו על חשבון כספי מיסים של אזרחים אחרים שאולי גם הם צריכים איזה מרכז קהילתי במקום שלהם. והממשלה שכחה, נאור, שכחה, שפריפריה היא גם חברתית. שהיא לא גם גיאוגרפית.
נאור שירי (יש עתיד)
בדיוק. תודה. תודה על החידוד.
נעמה לזימי (העבודה)
בכיף.
נאור שירי (יש עתיד)
אז אתם מייצרים מנגנון נחמד שקוראים לו קרן ארנונה, ואז אתם לוקחים כסף מכל הרשויות, או מחלקן, ואז אתם אומרים "אנחנו נחלק איך שאנחנו רוצים". למה? אני יודע שאתה תשמח לשמוע את זה. כי פתאום גיליתם, האוצר גילה צדק חלוקתי מהו. האוצר הניאו-ליברלי, סמוטריץ' גילה מה זה צדק חלוקתי. אני הייתי, באמת נפעמתי משינוי העמדות ותפיסות העולם.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל הם צריכים עדיין כמה שיעורים בזה. נראה לי הם צריכים קצת חידודים לאיך עושים.
נאור שירי (יש עתיד)
תזמיני אותם אולי לוועדה הסוציאל-דמוקרטית, את סמוטריץ', שינאם. כי באמת הצדק החלוקתי שהוא המציא - - -
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
בעברית או באנגלית?
נעמה לזימי (העבודה)
שיבוא למקור, אני אתן כמה שיעורים שבסוציאל-דמוקרטיה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
באיזו שפה ינאם?
נאור שירי (יש עתיד)
עזוב, בואו נדבר לעניין. אז הוכיחה הממשלה שהיא יכולה להמציא מנגנון כזה. המציאה, אמרה "אנחנו עכשיו נעשה צדק חלוקתי, ואנחנו נעודד" מה? "נעודד בנייה". מה עשתה הממשלה? אמרה "אני לא יודעת לטפל. הרי כל מה שאני עושה, אני אחראית על משבר הדיור, אני מעוניינת במשבר הדיור, והאוצר מעוניין במשבר דיור. אז מה אני אעשה? אני אפתור אותו על ידי מה? אני אקח כסף מהשלטון המקומי ונחלק את זה". באמת, זה, הבדיחות שאתם ממציאים לפעמים ואתם נותנים לזה יד, אני לא בטוח שכולם מבינים מה זה. אבל אתם הולכים לפגוע גם בפריפריה החברתית, אתם הולכים גם לפגוע בזה. וכבר אנחנו נדון בקרן הארנונה, לצערי או לשמחתי, זה איכשהו הדיון כל פעם נדחה. אבל זה כבר - - -
נעמה לזימי (העבודה)
למה זה לא פה?
נאור שירי (יש עתיד)
זה לא פה. לא. מיצינו את הדיון למה זה לא פה. השאלה היא למה לא מתכנסים על זה.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון. לא, למרות שגם אצל גפני זה עוד יותר טוב. מחמאות לגפני.
נאור שירי (יש עתיד)
נכון. גפני מבין. כולם מבינים חוץ מסיעה אחת. חצי סיעה בעצם. מה זה "עוצמה יהודית", מה זה?
נעמה לזימי (העבודה)
לא ברור. טכני לא טכני. "הציונות הדתית".
נאור שירי (יש עתיד)
אוקיי. אז באמת, הצדק החלוקתי. עכשיו, למה לא המצאתם קרן כזו להתחדשות עירונית בטבריה? זה נשמע לי רעיון טוב. את היודע מה, אני כמשלם מיסים בהוד השרון, הייתי שמח. הייתי שמח שבמקום 12 מיליארד שקלים שהולכים אני לא יודע למה, לחיזוק באמת משהו שמאוד חסר במדינת ישראל ב-75 השנים האחרונות, חסר לנו הדגש היהודי. חסר לי, אני לא מרגיש. אני לא מרגיש את הגוון היהודי. אז באמת אני מבין למה צריך לחזק אותו. אז 12 מיליארד שקלים זה נכון מאוד לחזק את הגוון היהודי ואת הנוכחות היהודית אורתודוקסית במדינת ישראל, זה חסר לי. אז טוב שאתם משקיעים את זה. באמת. טוב מאוד שאתם משקיעים בזה. אבל בטבריה, לא. באילת? לא. אפשר גם לדבר על אילת. בתחילת מושב הכנסת, אוקיי? לא מושב הכנסת, העשרים-וחמש, התכנסה שדולת אילת. איזה דיבורים. גיליתי שיש מלא אילתים בצבא ובכנסת, ולשעברים, ובמשטרה, אממה? אף אחד לא דואג לאילת. אף אחד לא דואג לחדר מיון קדמי בקריית שמונה, למשל. גם זה קרן הארנונה יכולה לדאוג. אתה היום שובר, חס וחלילה, או אני שובר את היד בגולן, אני יכול לנסוע שעה או שעה ומשהו לצפת.
נעמה לזימי (העבודה)
מיליון וחצי של כלום של הכלום של הכלום.
נאור שירי (יש עתיד)
אבל 12 מיליארד שקלים, לזה יש כסף להכל. לחיזוק המורשת.
נעמה לזימי (העבודה)
13.300.
נאור שירי (יש עתיד)
כמו הריבית.
נעמה לזימי (העבודה)
אנחנו לא יודעים בדיוק מה קורה היום. שלחנו על זה מכתב. יש דיווחים שונים, הרי, אין שקיפות. גרושים. מה זה 13.5 מיליארד שקלים? לא משהו רציני.
נאור שירי (יש עתיד)
אתה מסכים? אתה אומר "יאללה, דבר, מה זה משנה, זה לא יעזור כלום". כן, אתה נהנה.
היו"ר ארז מלול
הבנתי.
נעמה לזימי (העבודה)
כסף ציבורי או כסף פרטי.
נאור שירי (יש עתיד)
אין סכין המתחדדת, אתה אומר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, זה למטרות טובות.
נעמה לזימי (העבודה)
כן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כמו שיאיר לפיד אמר - - -
נעמה לזימי (העבודה)
שלום. שלום לזהותן הראשי - - -
נאור שירי (יש עתיד)
מה שלומך? רוטמן, לא ראיתי שאתה פה. באמת.
נעמה לזימי (העבודה)
הצעות טובות רק לציבור שלך. שלום. חס וחלילה משהו לפריפריה, רק לציבור שלך. להם תהיה מדינת רווחה. אבל, לנו - - -
נאור שירי (יש עתיד)
אני אגיד לך מה, רוטמן, כשהוא שומע את הקול שלי, באופן אוטומטי - - -
נעמה לזימי (העבודה)
כרסום מתמשך.
נאור שירי (יש עתיד)
שנייה, אנחנו נדבר על מרכז תל אביב, אין שום בעיה. רוטמן, כשהוא שומע את הקול שלי, באופן אוטומטי, הוא רואה אותי במסדרון הוא אומר "קריאה ראשונה, שנייה, שלישית, צא החוצה".
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
למה אתה לא מוציא אותו באמת?
נאור שירי (יש עתיד)
באמת למה לא מוציאים אותי?
היו"ר ארז מלול
האמת היא - - -
נעמה לזימי (העבודה)
מה נראה לך? הוא שמחה רוטמן? מוציא תוך דקה. יש שמחה רוטמן אחד. והוא מוציא תוך עשר שניות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אחד ויחיד.
היו"ר ארז מלול
המאסטר שלי זה שמחה פה.
נאור שירי (יש עתיד)
מאסטר פוקימון אולי. אפשר גם לדבר על פוקימון. מה אמרנו שזה? כמו שר הטבעות וזה. גם היה "סשן" כזה. שמאלני, נכון?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אם זה נחשב על - - -
נעמה לזימי (העבודה)
"אןוטאר" שמלאני, נכון? זה היה אצלך.
נאור שירי (יש עתיד)
"אווטאר", "אווטאר" הוא סרט שמאלני, כן. בקיצור, אני נותן לך לסיים להסביר להם את הערב. את הערב האומנותי ואת ה"ליינאפ" האומנותי. אז באמת הייתי שמח לראות איך מקימים קרן להתחדשות עירונית באילת, להתחדשות עירונית בטבריה. לראות איך באמת אנחנו תורמים לעסק הזה. אבל מה שאתם עושים פה, זה שאתם עוזרים ליזמים. שזה אחלה, אתם ממשיכים לעודד, בחוק הזה, את בדיוק מה שקורה בשוק הפרטי. עכשיו, אני שואל אותך כאחד שעשה, או חלק ממפלגה, לא באמת בפוזיציה הזאת, חלק מהמפלגה ששמה את יוקר הדיור או יוקר המחייה על ראש מענייה. נכון?
היו"ר ארז מלול
כן. מסכים איתך ב-100%.
נאור שירי (יש עתיד)
אז בוא, אתה רוצה להסכים איתי וזה? בוא תקים קרן מיוחדת שבאה ועוזרת לתושבי טבריה. והנה אני אומר לך, בתושבי טבריה, בקרב תושבי ותושבות טבריה, אני מבטיח לך שיש לך יותר מצביעים מלי שם. מבטיח לך. ואני מעוניין שתשימו את טבריה. טבריה. קח שלוש שנים - - -
היו"ר ארז מלול
דרך אגב, בכל מקום בפריפריה יש - - -
נעמה לזימי (העבודה)
מתי מישהו בכנסת דיבר על טבריה? נראה לי, נאור - - -
נאור שירי (יש עתיד)
תעזור להם. תעזור להם. למה אתם לא עוזרים להם?
היו"ר ארז מלול
עוזרים. עוזרים.
נעמה לזימי (העבודה)
לא נכון.
נאור שירי (יש עתיד)
הרי בסוף מה אנחנו? אנחנו פלטפורמה למה? לשינוי חברתי.
נעמה לזימי (העבודה)
לא נכון. במה אתה עוזר להם?
נאור שירי (יש עתיד)
בכלום. בשום דבר.
נעמה לזימי (העבודה)
משהו. תגיד משהו אחד.
נאור שירי (יש עתיד)
בשום דבר אתם לא עוזרים להם. ההתחדשות העירונית לא תגיע לטבריה. אף אחד לא יגיע לטבריה. אף אחד לא יגיע לקריית שמונה. עלה פה היום ראש העיר בזום ודיבר על המיגוניות. מה יעזור לו המיגוניות, החקיקה שהעברתם, הוא לא יכול לבנות מיגונית כי הוא צריך כסף. למה אתם לא הולכים לקריית שמונה, לוקחים מתחם התחדשות עירונית, מממנים, המדינה מממנת - - -
נעמה לזימי (העבודה)
שלא לדבר על קריסת מבנים.
נאור שירי (יש עתיד)
התחדשות עירונית.
נעמה לזימי (העבודה)
קריסת מבנים, אגב, אפרופו, אזורים שאתה מזכיר אותם, על השבר, אתה יודע מה, איזה הסון גדול הומנית יכול להיות שם. אנחנו כבר רואים שזה קורה. אבל, הוצאתם את התוכנית ברגע האחרון של חיזוק מבנים. אתם הוצאתם את זה.
נאור שירי (יש עתיד)
לסיכומה של ההסתייגות שלי – ההסתייגות שלי באופן כללי, היא מצורת השלטון שלכם, מהבלוף שמכרתם לציבור והמשך פירוקה של החברה הישראל. ואני מדבר בשיא הרצינות. אני חושב שהממשלה הזו, ארבעה חודשים בשלטון, שום דבר טוב אחד לא עשיתם. לא לי לנאור, לא עשיתם לציבור שבשבילו אנחנו בכנסת. שום דבר טוב. הכל עולה, אבל אני שם את זה בצד כי זה לא דיון בוועדת הכספים, אבל גם בהזדמנות, בחוק ההסדרים שיכולתם לבוא ולתת מבנים חדשים, לייצר כלכלה שונה בעיר, להציל ערים שלמות. לבוא לעיר ולהגיד לה "תראו, מדינת ישראל לוקחת אחריות על עיר שלמה". בדבר הזה, הפשוט ביותר, לא הצלחתם לעשות. במודע. שום פסיק מהחוק הזה, והחוקים האחרים שנדונו פה, ידונו ונדון פה, שום דבר לא עוזר לציבור ששלח אתכם. אני לא אזכיר את הבצל ואני לא אזכיר את המסכנים והאזרחים סוג ב'. להם עצמם אתם לא דואגים. למי ששלח אתכם לכנסת והאמין בכם, אתם לא דואגים. לא רק שאתם לא דואגים לו, אתם גם ממשיכים לדפוק אותו. וזו ההסתייגות שלי. ההסתייגות שלי היא מהממשלה הגרועה שלכם. תודה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אפשר להצביע?
היו"ר ארז מלול
לא, לא. רגע.
נעמה לזימי (העבודה)
אה, אתה לא מנמק?
היו"ר ארז מלול
אתה לא מדבר?
נאור שירי (יש עתיד)
לא, אני נימקי בשם "יש עתיד". אני יכול להמשיך. לא, ארז מלול, אם אתה חושב שאני סיימתי. אתה יודע מה? מעולה. אז בוא נדבר על זה.

[היו"ר יעקב אשר]
היו"ר יעקב אשר
מה? דבר איתי.
נאור שירי (יש עתיד)
לא, אני שומר אמונים. עכשיו אני אנחת עליך עם כל הזעם, תגיד "למה אתה כועס". אבל ארז מלול מבין למה אני כועס. אני כועס כי אני מדבר בשם הקהל ששלח אותך לכנסת. הם שלחו אותי היום ואמרו לי "תציל אותנו". למה? כי הכל עולה, אין התחדשות עירונית בפריפריה. הדבר הזה, אתה רוצה לדבר איתי על התחדשות עירונית בפריפריה.
היו"ר יעקב אשר
רגע, מלול, לא להפריע. עכשיו אני רוצה לענות לך במילה אחת.
נאור שירי (יש עתיד)
לא שמעת אותי בכלל, איך אתה יודע על מה דיברתי.
היו"ר יעקב אשר
שמעתי אותך כי אתה יודע בדיוק. אתה יודע, ואנחנו לא, יש דברים שלפעמים גם חברי קואליציה יכולים לדבר כמו חברי אופוזיציה. בדברים מסוימים. לפעמים הנוסח אחר קצת, הזה אחר, אתה יודע, לטוב ולמוטב כל צד זה. אבל, אני רוצה לומר את מה שאמרתי פה עשר פעמים, יותר מעשר פעמים, אני חושב שכבר עשרים פעם. זה גם בפרוטוקולים וזה גם זה. אני אמרתי את זה בפתיחת הישיבה ואני אומר את זה גם עכשיו. אנחנו עשינו הרבה דברים חשובים מאוד, גם בתכנון ובנייה, גם בהתחדשות עירונית. מאוד טובים. מאוד טובים. לא פתרנו את כל הבעיות, יש בעיות כאלה ואחרות, לא פתרנו הכל. עשינו דברים טובים, החוק נראה הרבה יורת טוב ממה שהוא היה קודם, עם הרבה פרטים והרבה נגיעות מכל ההיבטים. וכל הדברים הללו, מניעים את הגלגל הזה שנקרא התחדשות עירונית, שאני מסכים איתך ולא מסכים איתך, אלא מסכים עם העניין הזה.
נאור שירי (יש עתיד)
חס וחלילה, אל תסכים איתי.
היו"ר יעקב אשר
לא.
נאור שירי (יש עתיד)
אתה יכול להגיד "אני מסכים איתך נקודה".
היו"ר יעקב אשר
אני אמרתי את זה קודם.
נאור שירי (יש עתיד)
לא צריך "מסכים איתך" ואז לסייג. זה בסדר. יסלחו לך.
היו"ר יעקב אשר
די, נאור.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
גם הוא צריך ללכת הביתה.
היו"ר יעקב אשר
לא הביתה.
נאור שירי (יש עתיד)
לא, איזה הביתה, יש לנו לילה ארוך פה.
היו"ר יעקב אשר
אני עם התפילין פה, אין בעיה. אני רק אומר דבר אחד. אני עדיין, ואמרתי את זה גם היום, אני ביקשתי מהאוצר, לא ביקשתי – דרשתי מהאוצר, ואמרתי היום שאני היום מצביע על התכנון והבנייה ועל ההתחדשות העירונית. לגבי ההצבעות שאמורות להיות מחר, אני מחכה עדיין לתשובות על, בדיוק על אותן נקודות שאתה דיברת, על תוספת תקציבית לעניין הזה ששוב, בפריפריה ובהסתכלות הממוקדת על עשרה יישובים, אחד-עשר היישובים המסוכנים, ששם הבעייתיות, כדי שיבינו חברינו בדיון כאן, שם הבעייתיות היא שהכלכליות של הזה היא מאוד, לא גבולית, לפעמים רחוקה מהגבול.
נאור שירי (יש עתיד)
היא רחוקה.
היו"ר יעקב אשר
ולכן צריך להגיע פה עם משאבים. אני מחכה עוד לתשובות ואני מקווה שאני אוכל גם לבשר בשורות לפני ההצבעה.
נאור שירי (יש עתיד)
אז יש לי הצעה.
היו"ר יעקב אשר
לא התקבלה.
נאור שירי (יש עתיד)
אוקיי, אני יודע שהיא לא התקבלה.
היו"ר יעקב אשר
נו?
נאור שירי (יש עתיד)
קחו את קרן הארנונה, או את הרעיון המייסד הזה, את הרעיון הזה של קרן הארנונה, ותעשו קרן להתחדשות עירונית בפריפריה.
היו"ר יעקב אשר
מעניין שיש לך נבואות. יש לך זה. אפשר לקרוא לזה קרן, אפשר לקרוא לזה משהו אחר. כשאני אביא, כשאני אומר, כשאני אסכם - - -
נאור שירי (יש עתיד)
למה אתה מפריע לו בעלייה?
היו"ר יעקב אשר
נכון. כשאני אסכם עם האוצר, ואני מחכה לתשובות, ולא רק מחכה לתשובות, אני רוצה לומר לך גם, נמצאים פה נציגי האוצר. ההבנה הזאת חלחלה אצלם. יש דרך איך לחלחל להם דברים. אז גם המציאות וההבנה עצמה ברורה בעניין הזה. ואני אומר עוד פעם, זה "ווין-ווין-ווין" לכמה כיוונים. התחדשות עירונית היא דבר שטומן בחובו גם את החיזוק של המבנים.
נאור שירי (יש עתיד)
מוביליות חברתית, חיזוק מבנים.
היו"ר יעקב אשר
חיזוק מבנים מסוכנים. וכל הדברים הללו. ואני מקווה שעד, אני אומר עוד פעם, אני שוקל מאוד את צעדיי לגבי ההצבעה מחר בעניין הזה. מחכה לתשובות ומקווה לחזור עם בשורה.
נאור שירי (יש עתיד)
מכיוון שאתה - - -
היו"ר יעקב אשר
ותאחל לי שנצליח.
נאור שירי (יש עתיד)
אני מאחל לך בהצלחה. ומכיוון שאתה, בטח סביב השולחן הזה, מבין במשק הנוזלים והחלחול במשרד האוצר - - -
היו"ר יעקב אשר
מזכירים לי פה במערכת, באוזנייה, שהייתה קרן התחדשות עירונית.
נאור שירי (יש עתיד)
כן. הורדתם אותה.
היו"ר יעקב אשר
בקדנציה שעברה, הממשלה הקודמת הורידה אותה.
נאור שירי (יש עתיד)
נו, תחזירו אותה.
היו"ר יעקב אשר
אה, בסדר.
נאור שירי (יש עתיד)
העלנו את המס על הזה, עשיתם את זה בארבע דקות. על הכלים החד-פעמיים, אין בעיה, ארבע דקות.
היו"ר יעקב אשר
כמה אני יכול לפגוע בממשלה הקודמת. די, בסדר.
נאור שירי (יש עתיד)
לא, הדבר הראשון שעשיתם – עשיתם. הנה, אנחנו כל כך גרועים - - -
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
נאור שירי (יש עתיד)
אחד, ביטלתם את ההסכם עם חיזבאללה.
היו"ר יעקב אשר
נאור.
היו"ר יעקב אשר
דבר שני, הורדתם את המס על החד-פעמי. לקחתם את המדינה שמדורגת מספר 1 בקטיעת גפיים ומה אמרתם? "בואו תאכלו סוכר". את זה אתם יודעים לעשות בעשרים דקות.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה.
נאור שירי (יש עתיד)
אבל הקרן להתחדשות עירונית, זה חמישה חודשים אחרי זה אתה מזכיר לי את זה. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
טוב, תודה רבה לחבר הכנסת, נאור שירי. נאור, אנחנו נצביע עכשיו כקבוצה.
נאור שירי (יש עתיד)
כמקבץ.
היו"ר יעקב אשר
כמקבץ.
תומר רוזנר
על כל ההסתייגויות.
נאור שירי (יש עתיד)
כמקבץ.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
על ההתחדשות העירונית.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגויות "יש עתיד", כן.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
כן, אבל על ההתחדשות העירונית.
נאור שירי (יש עתיד)
כן, כן.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אתה אחרי זה תדבר.
תומר רוזנר
אז רגע, אני רק אבהיר את נוהל ההצבעה.
היו"ר יעקב אשר
חברת הכנסת לזימי, את לא חברה בוועדה, את לא מצביעה נכון?
נעמה לזימי (העבודה)
נכון.
תומר רוזנר
אני רק אבהיר את נוהל ההצבעה כשמצביעים על כל קבוצת ההסתייגויות בבת אחת. אם יהיה רוב לקבלת ההסתייגויות, אנחנו נעבור להצבעה אחת אחת כדי לדעת על איזו מהן יש רצון לקבל את ההסתייגות. אם ההצבעה היא נגד, כל ההסתייגויות נדחות.
היו"ר יעקב אשר
טוב.
תומר רוזנר
הוא מסכים למקבץ אחד.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו זה מקבץ אחד. במקרה הזה מקבץ אחד. אוקיי, אז אני מעלה להצבעה את הסתייגויות קבוצת "יש עתיד". מי בעד ההסתייגויות, ירים את ידו.

הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
נמנעים – 0
ההסתייגויות לא התקבלו

ההסתייגויות לא התקבלו. נעבור עכשיו - - -
נאור שירי (יש עתיד)
ואטורי, הייתי אומר שהפתעת אותי אבל לא הפתעת אותי.
היו"ר יעקב אשר
נעבור עכשיו להסתייגויות של? של "רע"מ", ווליד.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אני, ברשותך, ארצה לעשות פתיח כללי קצר, ואני לא אקריא את הסעיפים אחד אחד, אני רק אדגיש שהסעיף השני - - -
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש לא להפריע לווליד. יש לו מעמד מיוחד פה כיושב ראש הקודם.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
נאור, אנחנו ביחד תכננו הפרעה עם נעמה ואני ואתה, אבל עכשיו אתה מפריע לי.
קריאה
יש כאן סכסוכים באופוזיציה, אני מזהה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מה, אתה מתכנן את ההפרעות בעוד מקומות?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
בגלל עודף סכסוכים אצלך אז אנחנו קצת - - -
היו"ר יעקב אשר
אתם מוכנים להפסיק לעזור לי? תודה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
כן, אז אמרתי, אני אסתפק בלהתמקד קצת בסעיף השני והשלישי.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל, לפני זה אני אגיד כמה משפטים. איפה ארז? ארז אמר, בצדק כמובן, אמר שרוב המצביעים שלהם מגיעים מהפריפריה, ואכן רוב המצביעים שלהם בפריפריה, אבל אני רוצה לאכזב אותו. החוק הזה לא מיועד למצביעים שלו. והחוק הזה, יושב הראש, אני מדבר גם אליך.
היו"ר יעקב אשר
כן.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
החוק הזה גם לא יעזור לך לחיזוק מבנים. ואתה יודע את זה טוב מאוד. כי התחדשות עירונית, אנחנו עסקנו בהתחדשות עירונית והערבנו חוקים בשנה שעברה להתחדשות עירונית, עדיין ההיבט החזק ביותר שמנחה את ההיגיון של ההתחדשות העירונית הוא הכדאיות הכלכלית. וכאשר זה ההיבט היחיד שמנחה את השיקול והמדינה לא מוכנה להוציא מהכיס 100 שקל על הנושא הזה, אז כל הפריפריה היהודית והערבית היא מחוץ לתחום. היא לא בתחום. אתה, יושב הראש, בדרך כלל, חברי כנסת אוהבים לדבר ליושב הראש, אתה אף פעם לא מקשיב.
היו"ר יעקב אשר
חס וחלילה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אתה כל הזמן מוסח.
היו"ר יעקב אשר
אני למדתי מהטוב ביותר שהיה פה. למדתי מהטוב ביותר. כן, בבקשה ווליד, אני איתך.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אמרתי, יושב הראש, שאני לא רוצה לאכזב אותך אבל חיזוק מבנים לא קשור לחוק שאתה הולך להעביר עכשיו. כמו גם שהוא לא היה קשור לחוק שהעברנו שנה שעברה ועשינו בו המון שיפורים ממה שהיה לפני. הורדנו את אחוז המתנגדים וכו' וכו'. והעברנו חוק לחיזוק מבנים, שהוא החלופה של תמ"א 38, כי גם החוק הזה שאמור היה לעשות את העבודה של חיזוק מבנים, הוא עדיין לא עושה את זה העבודה. אז איך התחדשות עירונית תעשה את זה. אז אוקיי, בכל מקרה, איפה שיש כדאיות כלכלית, ויש במדינה, יש התחדשות עירונית וסחתיין ליזמים וסחתיין למי שעוסק בזה. בפריפריה נמשיך להסתכל עליהם ולומר "ואי איזה מבנה, איזה יופי", הכל בסדר. עכשיו, תומר, אני רוצה להתעסק בסעיפים.
תומר רוזנר
כן, בבקשה.
היו"ר יעקב אשר
כן, בסעיפים, בבקשה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
לגבי סעיפים, הסעיפים השני והשלישי – בסעיף השני כתוב "נציג הרשות", ומי זה נציג הרשות? מי ימנה אותו? מישהו יודע?
תומר רוזנר
באיזה סעיף?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
זה סעיף קטן (2)(ב)(א1), עמוד 3.
נאור שירי (יש עתיד)
הרשות הגדולה באותו זה, לדעתי.
תומר רוזנר
נציג, לא, מדובר בוועדה מרחבית.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
כן, אבל מי זה נציג הרשות?
תומר רוזנר
חבר הוועדה המרחבית שהוא נציג הרשות המקומית.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
מי זה נציג הרשות? מי מינה אותו?
תומר רוזנר
הוא חבר וועדה מרחבית.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אז אני מציע שיבוא "באישור ראש הרשות".
תומר רוזנר
לא, נציג הרשות בוועדה המרחבית מתמנה על ידי, יש כל מיני מסלולי מינוי. אם זה שיש רשות גדולה או כשאין, מה שמינו לוועדה המרחבית. מי שמייצג - - -
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל מי יכול להחליט מי זה נציג הרשות?
תומר רוזנר
אלה הוראות של חוק התכנון והבנייה הרגילות.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
כן, בסדר תומר, אני מבין, אבל אתה יודע שזה בלה בלה. מי מחליט עליו?
תומר רוזנר
שוב, אני מסביר. יש שני מסלולים או שלושה מסלולים בחוק התכנון והבנייה, בני פה? נציגי הרשויות המקומיות בוועדות המרחביות מתמנים בכמה מסלולים. זה בסעיף 19 לחוק התכנון והבנייה, שמתייחס לוועדות מרחביות, אוקיי? אם זה בוועדה מרחבית רגילה, המועצה ממנה, נכון? תעזרו לי, נציגי הממשלה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
בני, יש לך תשובה?
תומר רוזנר
איך הנציגים בסעיף 19 מתמנים?
תום פישר
אני אסביר. תום פישר, משרד המשפטים.
בני ארביב
אפשר רק לחזור על השאלה?
תומר רוזנר
השאלה היא איך מתמנים נציגים של הרשויות המקומיות בוועדות המרחביות. אמרתי שיש כמה מסלולים.
בני ארביב
כן, סעיף 19 - - -
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
בהצעת החוק כתוב "נציג הרשות".
תומר רוזנר
מי זה נציג הרשות?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל, מי זה נציג הרשות.
תומר רוזנר
בוועדה המרחבית. אז אמרתי לו שיש כמה מסלולים למינוי נציגי הרשויות בוועדה המרחבית.
בני ארביב
כן. בסעיף 19 לחוק יש בעצם שלושה או ארבעה סוגים, לא משנה.
תומר רוזנר
זהו, זה מה שאמרתי.
בני ארביב
יושב הראש עסוק שם, וכולם עסוקים. זה לא ענייני.
בני ארביב
איזה סעיף אנחנו בהצעת החוק? שאני אבין.
רעות בינג
של ההסכמה.
תומר רוזנר
ההסכמה של הרשות המקומית.
רעות בינג
הסכמה להכרזה.
תומר רוזנר
שכתוב שאם הנציג של הרשות המרחבית מתנגד אז.
בני ארביב
אוקיי, בסדר. בסעיף 19 לחוק, זה סעיף שמסדיר את הוועדה המרחבית, יש, אפשר להגיד שלושה סוגים. הסוג הרגיל, הנפוץ ביותר, שהרוב המוחץ של הוועדות המרחביות הוקמו לפיו, זה פסקה (א) שם, שיושב ראש שימנה שר האוצר ונציגי הרשויות המרחביות שממנה שר הפנים, כן? זה ההרכב של וועדה מרחבית.
תומר רוזנר
זה לפי הצעת המועצה? איך זה עובד? הוא בוחר את הנציג, מי שהוא רוצה?
בני ארביב
זה נציגי הרשויות, יש - - -
תומר רוזנר
הוא שואל, חבר הכנסת טאהא, איך נבחר הנציג של הרשות המרחבית.
בני ארביב
ההסדרים האלה לא מוסדרים לגמרי בחוק.
תומר רוזנר
נכון, אז שאלנו.
בני ארביב
יש נהלים, פונים לרשויות - - -
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אז זה לא בסדר שזה לא מוסדר. אז אני, אני מציע להוסיף "יבוא "באישור ראש הרשות"".
תומר רוזנר
שנייה. אנחנו מפנים לחבר בוועדה המרחבית. והוא מסביר לך איך ממנים את החברים בוועדה המרחבית, אוקיי? פונה שר הפנים לרשות המקומית.
בני ארביב
אני מקריא את הסעיף ואני אגיד גם את הפרקטיקה. "7 חברים במרחב זיכיון מקומי שבו מספר הרשויות המרחביות עולה על 5, מספר חברים כמספר הרשויות המקומיות", לא משנה, "שימנה שר הפנים מתוך רשימת אנשים שהמליצו עליהם הרשויות המרחביות בשים לב ככל האפשר למספר התושבים של כל אחת מהן, ובלבד שלכל רשות מרחבית יהיה נציג אחד לפחות ושלא יתמנה עובד" וכו' וכו'.
תומר רוזנר
והפרקטיקה?
בני ארביב
הפרקטיקה היא, שוב, לעתים יש יותר רשויות מרחביות ממה שכתוב בחוק, ואז פונים, וכמובן ממנים נציגים של הרשויות היותר גדולות ובשים לב לכל מיני קריטריונים וממלאי מקום. אבל, החוק מסדיר, הוא פונה לכל הרשויות המרחביות. הרשויות עצמן ממליצות על הנציגים שלהן בוועדה המרחבית, הכל בא לפני השר, ויש אמות מידה לפיהן.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
עוד פעם, הרשויות ממליצות על הנציגים? לא ידוע מי ממליץ. לא ידוע מי ממליץ. הרשויות.
בני ארביב
הרשות עצמה. הרשות המקומית עצמה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
מי זה הרשות המקומית עצמה?
בני ארביב
הרשות המקומית שהיא חברה בוועדה המרחבית.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
בסדר.
תומר רוזנר
מי ברשות?
בני ארביב
מועצת הרשות המקוימת מתכנסת ומעבירה פרוטוקול.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אז מה? ככה מופיע? מועצת? כתוב מועצת הרשות? נאור, היית ברשות.
נאור שירי (יש עתיד)
לא המלצתי אף פעם.
בני ארביב
בוועדה מרחבית - - -
תומר רוזנר
כי אתה לא וועדה מרחבית.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
לדעתי, יש פה סעיף, יש פה ניסוח שהוא כללי למדי, ואי אפשר להבין מזה. החוק לא מגדיר את זה טוב.
היו"ר יעקב אשר
הסעיף הבא.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
הסעיף, ההסתייגות השלישית שלי, על אותו נושא, אחרי המילים, בסעיף קטן (2)(ב)(א2), אחרי המילים "תידרש הסכמת הרשות המקומית", עוד פעם, מי זה הרשות המקומית ומי צריך לתת הסכמה? אז אמרתי שיבוא "הסכמת ראש הרשות".
תומר רוזנר
איפה? איזה סעיף?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
סעיף קטן (2)(ב), בעמוד 3. בעמוד 3.
היו"ר יעקב אשר
כשאתה כותב "רשות", למה אתה מתכוון?
תומר רוזנר
כן. אז הוא אומר ראש הרשות. זאת ההצעה שלו.
היו"ר יעקב אשר
הוא אומר, בסדר.
תומר רוזנר
זאת ההצעה שלו. זאת ההסתייגות שלו.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
זו ההסתייגות שלי, יעקב.
היו"ר יעקב אשר
כן, אוקיי, טוב. אתה רוצה - - -
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל, בגלל שהפרעת לי בהנמקה, הפעם אני אעריך זמן בהנמקה הבאה. וכל פעם שאתה מפריע אני מוסיף.
היו"ר יעקב אשר
לא הפרעתי ולא מוסיף. אתה רוצה, תגיד מה שאתה רוצה, הכל בסדר.
תומר רוזנר
אתה מסכים להצבעה על כל ההסתייגויות כמקבץ?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
כן, כן.
היו"ר יעקב אשר
כן, אוקיי. אם כך, אני מעלה להצבעה את הסתייגויות של קבוצת "רע"מ".
נאור שירי (יש עתיד)
יש לך הסתייגות נכונה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אולי בגלל שציינתי שני סעיפים, תומר.
היו"ר יעקב אשר
אתה רוצה שניים? בבקשה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
שני הסעיפים אנחנו מצביעים בנפרד.
רעות בינג
2 ו-3.
תומר רוזנר
על 2 ו-3.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
על 2 ו-3.
תומר רוזנר
רגע, אז קודם כל על 1.
היו"ר יעקב אשר
על 2 ו-3 ביחד.
תומר רוזנר
לא, לא, לא. קודם כל 1.
היו"ר יעקב אשר
קודם על 1. אני מעלה את הסתייגות מספר 1 של קבוצת "רע"מ". מי בעד ההסתייגות?

הצבעה

בעד – 5
נגד – 7
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה.
תומר רוזנר
עכשיו הסתייגות 2.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספק 2 ו-3, ביחד, אוקיי?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
כן.
היו"ר יעקב אשר
2 ו-3 ביחד.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
נכון. ואז כל השאר ביחד.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד ההסתייגויות שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 5
נגד – 7
נמנעים – 0

ההסתייגויות לא התקבלה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אתם לא מעוניינים שנדע מי נגד מי, מי ממנה מה?
נאור שירי (יש עתיד)
אבל אף אחד לא יודע מי ממנה.
היו"ר יעקב אשר
ההסתייגות לא התקבלה. 4 עד 8, כולל, אני מעלה.
נאור שירי (יש עתיד)
אתם לא רוצים רביזיה על זה?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
רביזיה על כולם. בסוף.
נאור שירי (יש עתיד)
אין על הכל.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
יש. זה מקבץ.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הרביזיות הנ"ל - - -
תומר רוזנר
לא רביזיות. הסתייגויות.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
מ-4 עד 8.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד ההסתייגויות מ-4 עד 8, כולל, של קבוצת "רע"מ", ירים את ידו.
הצבעה

בעד – 5
נגד – 7
נמנעים – 0
ההסתייגויות לא התקבלו.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
רביזיה.
תומר רוזנר
בסדר.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
על 4 עד 8, ו-2 ו-3, יש - - -
נאור שירי (יש עתיד)
זה צד שני של אותו מטבע. אותו דבר.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, הבא בתור. כן, קבוצת "חד"ש-תע"ל".

[היו"ר ארז מלול]
יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל)
אני רוצה לנמק את ההסתייגויות שלנו, אבל אני רוצה להתחיל ברמה הכללית וגם עקרונית. לגבי השינוי המוצע, ואכן, נכנסתי וקראתי את זה, וזה יכול להיות דבר שהוא טוב במקומות שהוא יכול לקדם. לגבי החברה הערבית, יש לי הסתייגות לגבי ההתחדשות העירונית בכלל. האם היא יכולה להתאים לכפרים הערביים, במיוחד במוקדים המאוד וותיקים שהם כחלק מהישובים, במרכז הישובים, והיעדר תשתיות כמעט בכלל. מצב מאוד קשה. החסם השני, הוא הקרקע הפרטית שקיימת בתוך היישובים הערביים, לגבי ההתחדשות העירונית בכלל. ולכן, גם הצלחתי ללמוד מזה שזה שם נרדף לפינוי בינוי, התחדשות עירונית, שיכולה גם לעזור ליישובים באזורים הוותיקים, ולחדש אותם. אבל אני בא ממקום, מה לעשות, מהנגב, וכל הנושא של פינוי בינוי הוא לא קיים. יש את החלק הראשון, שהוא החלק של הפינוי, שהרבה יישובים לא מוכרים. הרבה יישובים לא מוכרים באוכלוסייה הערבית הבדואית בנגב, שקיימים לפני שנת 1948, ומשום מה, עד היום, המדינה לא הכירה בהם. והיום, אני אזכיר, 4 יישובים שיש סכנת פינוי מרחפת עליהם. זה נמצא בבתי משפט. זה מאות תושבים בכל יישוב, שיש סכנת פינוי ואין אפשרות לבינוי, ליישובים האלה, בתוך היישובים שלהם, ויש סכנה אמיתית על 10,000 או 12,000 תושבים באל-פורעה וזערורה, במיוחד לאור ההחלטה במשרד הכלכלה לחדש את מחירי הפוספטים בבריר, על היישובים האלה. ביישובים האלה, איפה שהם מנסים לחדש את שדה בריר מחירי הפוספטים, יש שם 10,000 או 12,000 תושבים, בשני הכפרים האלה, שרוצים לפנות אותם משם.

ולכן, אני לא יכול להתחבר לכותרת וההצעה המוצעת כאן. כי היא לא יכולה לשרת את האוכלוסייה שממנה אני באתי. אני רוצה, בהקשר הזה, לראייה הכללית, ואיך אנחנו מסתכלים על הדברים, היום היה דיון בוועדת החינוך על תופעת הנשירה בחברה הערבית הבדואית בנגב. ונתונים שמרכז המרכז בכנסת הביא אותם, שכל ילד חמישי במערכת החינוך הערבית-הבדואית בנגב, הוא נמצא מחוץ למערכת. ולצערי, בדיון שהתקיים שם, אף חבר וועדה, לא מהקואליציה ולא מהאופוזיציה, השתתף בדיון. ולכן, כשבאים דברים כאלה, אני, קשה לי להתחבר. ואני רוצה, לגבי הכפרים הלא מוכרים בנגב, ולגבי התוכניות שגם מאשרים אותן בחקיקה, ואני רוצה להזכיר שגם שנים וגם עכשיו, יש את התוכנית של "בנה ביתך" בחברה הישראלית. אתם יודעים מה קיים בנגב היום? בחודשים האחרונים כמעט אלף צווי הריסה, ומאות אנשים נאלצים להרוס את הבית שלהם, היום, בכוחות עצמם, תחת הצווים האלה. תודה רבה.
תומר רוזנר
עכשיו הצבעות. רגע, חבר הכנסת עטאונה, מקשה אחת?
יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל)
כן.
תומר רוזנר
אוקיי, אנחנו מצביעים על הסתייגויות 1 עד 25.
היו"ר ארז מלול
רגע, רגע, רגע, תומר.
קריאה
אני לא מצביע עד שקרויזר חוזר.
תומר רוזנר
לא, אתה חייב להצביע עכשיו.
היו"ר ארז מלול
טוב. בסדר. טוב, מצביעים.
תומר רוזנר
מצביעים על הסתייגויות 1 עד 25.
היו"ר ארז מלול
הסתייגויות 1 עד 25, של קבוצת "חד"ש-תע"ל", מי בעד?

הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
נמנעים – 0

ההסתייגויות לא התקבלו.






[היו"ר יעקב אשר]
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. יוליה, בבקשה.
תומר רוזנר
רגע, את מבקשת לנמק את כל ההסתייגויות יחד?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, אבל אני רוצה לשאול את חברי הוועדה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
טיפ ממני, זה יעצבן הרבה אנשים.
תומר רוזנר
חברת הכנסת מלינובסקי מבקשת לנמק את כל ההסתייגויות כמקשה אחת?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים עכשיו על החלק של התחדשות עירונית, נכון?
היו"ר יעקב אשר
כן.
תומר רוזנר
נכון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני, כן, יש לי סך הכל פה 15 הסתייגויות, אני אנמק את זה במקשה אחת.
תומר רוזנר
נימוק אחד.
היו"ר יעקב אשר
כן, מקשה אחת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הצבעה אחת.
היו"ר יעקב אשר
כן.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כן, אבל אני לא יכולה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בהצלחה שיהיה לך.
היו"ר יעקב אשר
כמה יש לך?
רעות בינג
אצלי יש 20? 15?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כמה יש?
היו"ר יעקב אשר
20. אוקיי, בבקשה, התחילי את נימוקייך.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
סליחה, כן, 20. סליחה. טוב. תראו, הנושא של התחדשות עירונית הוא נושא מאוד קרוב לליבי. גם כחברת מועצה בחולון, אני נלחמתי בזמנו עם ראש העיר שלי כדי לקדם התחדשות עירונית. לצערי הרב, במקרה שלי ובעיר שלי, ראש העיר לא היה מעוניין בכך, ולצערי גם עד עכשיו הוא גם כן לא כל כך מעוניין בטענות כאלה ואחרות. עוד מעט יהיו בחירות, זה בסדר. אין פתרון אחר. רוב הבניינים בארץ נבנו עד שנות השמונים. זה אומר שזה גם, לפי הפרמטרים, לפי הסטנדרט, לא מתאים לנושא הבטחוני כי אין שם ממ"דים וחדרי בטחון, וגם מבחינת רעידות אדמה הם לא עומדים בתקן. ולכולנו ברור שנושא רעידת אדמה זה רק עניין של זמן. זה לא שאלה של האם, זו שאלה של מתי. וזה יקרה. וברור שכל מה שהבניינים האלה, הם כבר לא עומדים בסטנדרט של היום. זה גם איכות חיים. יש שם הרבה בעיות עם צנרות, יש שם בעיות עם היסודות וכן הלאה וכן הלאה. המדינה לא נותנת מספיק תמריצים להתחדשות עירונית. אם עדיין, במרכז הארץ, נושא של התחדשות עירונית, בגלל כדאיות כלכלית איכשהו זז ואיכשהו קורה, למרות התנגדויות ולמרות הבעיות ולמרות שראשי רשויות לא כל כך מעוניינים, בפריפריה חברתית, בגלל מחירי הנדל"ן, זה בגלל לא כדאי כלכלית.

אי אפשר להפיל את העסק הזה על היזמים, על יזמות פרטית, אלא המדינה חייבת להתכנס. במיוחד באזורים כמו צפון ודרום, שהנושא, הפן הבטחוני, במיוחד היום, הוא ברור לכולנו. הוא ברור לכולנו שחדר הבטחון בדירה, זה משהו שנותן איכשהו הרגשת בטחון לתושביה. ולעומת זאת, מדינה שכן כבר משקיעה כסף בנושא של החיזוק של המבנים, מדינה דווקא מקצצת. אנחנו, בזמננו תקצבנו את זה בחמישה מיליארד שקל, ובאה ממשלה חדשה וקיצצה את זה. חבר'ה. היום זה קורה לנו בדרום. הנושא של הצפון לא נעלם. הנושא של ההתחדשות העירונית וחיזוק מבנים, יש בו עניין בטחוני ממדרגה ראשונה. כי בסוף זה מה שמציל אותם בכל המלחמות, וזה נותן לנו את ההרגשה, לפחות, שאנחנו מוגנים בבית או במרחב ציבורי. אני לא חושבת שהצעת החוק הזאת נותנת פתרונות באופן מלא. יש בה מלא חורים.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
לפריפריה את מתכוונת? לא נותנת פתרונות בכלל.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בכלל. יש בה מלא חורים. אני רק יכולה לספר אנקדוטה קטנה שלי, ואולי אנשי מקצועי שיושבים פה, לתשומת ליבכם. אמא שלי גרה בחולון בבניין מעל 60, בני 60, הוא כבר יותר מ-60. זה מתחם של 6 בניינים, זה גוש אחד. הם מתחננים להתחדשות עירונית, הריסה ובנייה, כי אין שם חיזוק מבנים כי אלה בנייני הקרוואנים. עיריית חולון, משום מה, לא מאפשרת להם, בשטח הגדול הזה והיפה, לבנות בניינים גבוהים ומתעקשת שזו תהיה בנייה נמוכה. במקום לפזר בניינים גבוהים עם תשתיות, עם גינה, עם מרחב ציבורי פתוח ויפה, דווקא רוצים שזה יהיה צפוף, שאנשים יראו מה השכן עושה בסלון מחדר השינה שלהם. למה? זה בניגוד לכל תפיסת העולם החדשנית עכשיו. זה בניגוד לרצון התושבים. כי התושבים רוצים שזה יראה נורמלי ושתהיה איכות חיים טובה. ודווקא עיריית חולון עומדת על שלה וזה מאוד מצער אותי.

ועוד אנקדוטה קטנה, אני חייה בעמי, מה שנקרא. אני לא יושבת במשרדים, אני לא מתעסקת עם התיאוריות. אמא שלי רצתה לממש את הזכויות שלה בתוספת 40 מטרים לדירה שלה. מותר. כל השכנים כבר עשו את זה. תהיו איתי אנשי המקצוע, יעקב תהיה איתי. בניין בני 60, 40 מטר תוספת בנייה, כל השכנים כבר מימשו את הזכות הזאת, ואמא שלי גם כן החליטה שהיא רוצה היתר בנייה. תקשיבו. שנה. כבר שנה שאנחנו בסיפור הזה. זה תוספת 40 מטר, זה לא חורג מזכויות בנייה, זה לא חורג מקו בניין, זה כבר כל השכנים בנו, זה ויה-דולורוזה. מה התברר? היא חתמה כבר לכל השכנים בזמנו לבנות, אבל עכשיו, כשהיא רצתה לעשות היתר בנייה, היא הייתה צריכה להחתים את כל השכנים בחזרה. ואלה שלא חתמו לה, שהם אגב בנו בעצם, אבל מסיבותיהם לא חתמו, הייתה צריכה לשלוח להם מכתבים ולהוציא פרק כתובות וזה, דרך משרד הפנים ולשלם לזה כסף. ועם השליח, אתם גם דורשים שזה גם יהיה עם שליח. אתם שומעים אותי? זה לא תיאוריה, זה לא חוקים, זה פרקטיקה. זה מה שקורה בפועל. לא יודעת מה יש, בפועל, כשהיא רצתה לעשות היתר בנייה, דרשו ממנה להחתים את כל השכנים, 51%, לא זוכרת כבר איזה, אני בעצמי פשוט עזרתי לה לעשות את זה. אחר כך, אלא שלא חתמו, היינו צריכים לשלוח להם מכתבים, להוציא פרק כתובות ממשרד הפנים, לשלם אגרה למשרד הפנים, לשלוח עם חברת שליחים עם חתימה. תקשיבו, תוספת 40 מטר לדירה שהיא סך הכל 60 מטר, בבניין של 60 שנה, שכבר כל השכנים מימשו את הזכות הזאת, כבר שנה - - -
ארז מלול (ש"ס)
עם שכנים כאלה הייתי עובר דירה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תקשיב. הלוואי שיהיה לך את הכסף לעבור דירה, בסדר? לא כולם.
קריאה
אני יודע מה היא באה להגיד.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
מה?
קריאה
מתחיל במשהו במושב השר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא. אתה יודע מה? אני מאוד, אני לא הולכת נגד אנשים שיש להם. בברכה ובבריאות. אבל קצת עם הרגליים על הקרקע, מה שנקרא. אז זה המצב. אז אנחנו פה יכולים, ואני מברכת את יושב הראש. אני יודעת שהוא עושה. תקשיבו, אחרי שביום רביעי האחרון, בהצעת החוק של שר המשפטים, עלה ועשה נאום שלם, עד כמה אני מקצועית, חכמה, יפה, וכאלה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מי נתן נאום כזה?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
איך הוא מברך אותי ומכבד אותי, אז כבר שום דבר לא, זאת אומרת, זה בסדר, גם אתה יכול לספוג. הכל טוב. אז חברים - - -
היו"ר יעקב אשר
משפט סיום.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כן, אני מסיימת. אני יודעת שהוא גם כאיש מקצועי, גם כראש עיר, גם שמבין בתחום, בין הבודדים שבאמת מבין בתחום, ניסה לעשות פה עבודה טובה.
ארז מלול (ש"ס)
עשה עבודה טובה. לא ניסה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
והוא עושה עבודה טובה. אבל, לדעתי, יעקב, אנחנו חייבים לשנות תפיסה. אתה יודע מה? לפעמים צריך להרוס הכל ולבנות מחדש. כי יש לי הרגשה שעם כל החוקים האלה, שאחר כך כל אחד מפרשן אותו, כל עירייה, כל מומחה, כל זה, זה פשוט סיוט.
היו"ר יעקב אשר
אגב, אני רוצה לומר לך גבירתי, ואולי בהזדמנות הזאת גם לבשר לך, וזו לא בשורה רק שלי, אלא כמובן מינהל, שאני לא אתבלבל עוד פעם עם מטה התכנון.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יותר מידי. יותר מידי מטות.
היו"ר יעקב אשר
מינהל התכנון והמטה, ויושב ראש המועצה הארצית לתכנון ובנייה החדש, נתן אלנתן, שהוא אגב איש מקצוע מצוין. בתיאום איתנו. חברים, חברים, בדיוק הגעתי לנקודה בהמשך למה שאמרת בסיום דברייך. רגע. אני רק רוצה לומר לך, יש החלטה של מינהל התכנון ויושב ראש המועצה הארצית בתיאום איתנו גם כן, ויש כבר עבודה שנעשית בעניין הזה. נכון, בני?
בני ארביב
כן.
היו"ר יעקב אשר
זה פשוט לעשות מחדש את כל חוק תכנון ובנייה, שבנוי על דברים מנדטוריים. טלאי על טלאי על טלאי. הם פנו אליי ושאלו אם אני מוכן, כי זה משאבי זמן שכנראה ייקחו הרבה זמן.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני לוקחת - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, את לא לוקחת עוד שום דבר, אני פה, יוליה. את לא לוקחת כלום.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני אקח, אתה פה.
היו"ר יעקב אשר
יוליה, את לא לוקחת כלום. אני פה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, לא, לא. אני איתך ביחד.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אני הבנתי. את מכירה את ההומור שלי, נכון? אני בא ואומר שאני רואה בזה אתגר. אני חשוב שזה יהיה אתגר אדיר פעם אחת ולתמיד להתאים את זה למציאות, שיתכתב עם המציאות, שיהיה זה. זה החלום של אנשי המקצועי המצוינים שיש במינהל התכנון. וזה זמן במאת לשבח אותם גם על העבודה שהייתה כאן. אנחנו השבחנו את החוקים שהגיעו לפה. החוק היום שאת תצביעי נגד, ואני מבין אותך כי גם אני הייתי עושה ככה אם אני הייתי באופוזיציה, הם באמת השתבחו, אבל יש צורך לעשות ריענון מחדש.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
נכון.
היו"ר יעקב אשר
של כל חוקי התכנון והבנייה. אנחנו נכנסים לעניין הזה. אני משבח את משרד הפנים והעומד בראשו, את מינהל התכנון ואת המועצה הארצית, יושב ראש המועצה הארצית, שאנחנו נכנסים לתהליך הזה, בעזרת השם, בקרוב. אנחנו נתחיל, יושבים כבר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תן לי לסיים משפט.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו, זה לא בקרוב מאוד מאוד מאוד, צריך להבין.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
כן, אני הבנתי אותך. אבל תן לי לסיים משפט.
היו"ר יעקב אשר
כי זאת עבודה. עבודה רצינית מאוד. אבל, יכול להיות שאנחנו נעשה את זה, נעשה את זה בשלבים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תבטיח לי שאני אשב בכיסא ואתה פה, אנחנו נעבוד ביחד.
היו"ר יעקב אשר
קשה לי פוליטית להבטיח לך שאת תשבי בכיסא הזה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, בסדר. אם וכאשר.
היו"ר יעקב אשר
קשה עד בלתי אפשרי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אם וכאשר. נשתף על זה פעולה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה לך חברת הכנסת, יוליה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא. אבל משפט אחרון לבני.
היו"ר יעקב אשר
משפט סיום, כן בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
בני, תקשיבו, אנשי המקצועי, בני, הרשות להתחדשות עירונית. כשאתם עובדים וכותבים דברים, תמיד קחו בחשבון שבקצה יש אזרח. שהוא איכשהו צריך להתמודד עם זה.
ארז מלול (ש"ס)
הם גם אזרחים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הם, זה משהו אחר. זה כמו שאתה מדבר עם רופא, אתה מבין "שלום ולהתראות", זה פחות או יותר חוקי תכנון ובנייה. היום, אני באופן אישי ואמא שלי, צריכות לקחת מישהו, לשלם הרבה מאוד כסף כדי שהוא יעשה את כל העבודה. למרות שזה דבר פשוט, אתה יודע, בנושא תכנון ובנייה תוספת 40 מטר זה צריך להיות כזה על הרגיל.
היו"ר יעקב אשר
יוליה, זה משפט סיום הכי ארוך שהיה לי בוועדה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, תמיד תזכרו, אגב, כל אנשי המקצועי, תמיד תיזכרו שבקצה יש אזרח שצריך להתמודד עם - - -
ארז מלול (ש"ס)
עם ההשלכות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, עם השפה שלכם, עם חוט המחשבה שלכם. ובסוף, באמצע, תמיד יש איזה מישהו, כמו שקרה לנו, שהרוויח על זה הרבה מאוד כסף כי האזרח לא מסוגל להתמודד עם זה גם אם זה הכי פשוט שבעולם. תודה.
היו"ר יעקב אשר
חברת הכנסת, מלינובסקי, תודה רבה. את מסכימה שההצבעה תהיה, אה, היא כבר הסכימה, נכון? אם כך, אני מעלה את ההסתייגויות של קבוצת "ישראל ביתנו" מ-1 עד 20, כולל, להצבעה. מי בעד ההסתייגויות שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 7
נגד – 8
נמנעים – 0

ההסתייגויות, אם כך, לא התקבלו.
תומר רוזנר
אנחנו עוברים לקבוצת "המחנה הממלכתי".
היו"ר יעקב אשר
ואנחנו נעבור לקבוצת "המחנה הממלכתי". האם אתה מבקש לנמק אחד אחד או?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
בינתיים בנפרד כל אחת ואז נגיע ונראה.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל השאלה האם זה אחד לאחד, אז זה אומר דקה וחצי לכל אחד.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
בסדר. אבל, עוד לפני שאני אכנס, בסדר.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, זה המקסימום.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
בסדר. רק לפני שנתחיל עם זה, שתי הערות שאני לא אשכח. אחת, זה כמובן, אני מבקש - - -
היו"ר יעקב אשר
זה בדקה וחצי של הראשון.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, לא, זה לא קשור.
היו"ר יעקב אשר
אה, אוקיי, טוב, זה בחוץ. נו, קיבלתם.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
בקשת רביזיות על כל ההצבעות שהיו בינתיים.
היו"ר יעקב אשר
זה לא היה לי ספק, רק שאלתי מתי תיזכר בזה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אוקיי. ודבר יותר משמעותי, יש לי בקשה לשני נושאים חדשים בפרק הזה. קודם כל, לגבי סעיף (1)(א), סעיף שדווקא נידון פה בהרחבה, ניסיתי לשכנע אתכם להוריד אותו, על הסוגייה של המרות על הממונה, כן? היה פה דיון ארוך באירוע הזה, אז אני מבקש לראות בו נושא חדש.
תומר רוזנר
בכל הסעיף?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הוא קטן. (1)(א) קטן.
ארז מלול (ש"ס)
אה, למרות כל דין משהו.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, המרות הזאת. אנחנו בילינו על זה פ השעה, קיוויתי ששכנעתי אתכם להוריד את זה. לא הורדתם, זה לא היה.
ארז מלול (ש"ס)
לא שכנעת בזה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
עכשיו, זה לא היה בקריאה ראשונה, כמובן, כל הנושא הזה של המרות. ולכן, אני מבקש לראות בו נושא חדש. יכול להיות שבעתיד יושב הראש, יש לו כוח מאגי, אולי הוא ישכנע אותי להוריד את הבקשה הזאת.
היו"ר יעקב אשר
אולי. אולי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אבל נכון לעכשיו זאת הבקשה.
היו"ר יעקב אשר
אולי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לגבי הסעיף הזה. והבקשה שנייה, לראות נושא חדש - - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
איך אני אוהב את אלקין, זה מדהים. זה משהו.
היו"ר יעקב אשר
אני עד רגע זה לא מופתע. הלאה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני לא התחייבתי להפתיע.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זה, בן אדם חכם זה כבר משהו.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. עכשיו, לגבי הסעיף, התוספות שבאו ב-60(2)(א)(3), וסעיף 60א(3), גם הם בעיני נושאים חדשים. זה חטיבה אחת שמגיעה בו בסוף החקיקה. אז תרצו בזה כמה בקשות, בקשה אחת זה לשיקולכם, כי זה רצוף פה.
היו"ר יעקב אשר
אתה רוצה להקריא עוד פעם לטובת היועצת המשפטית, שתרשום את זה?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
60(2)(א), 60(3) - חובת גילוי ושקיפות. ובסעיף 60א, זה הסעיף של התחילות, כן? יש סעיף (3) קטן, שהוא פחות מתעסק עם התחילות אלא מחריג פה נושא מסוים מתוך החוק. שגם זה לא היה בנוסח של הקריאה הראשונה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אז זה קודם כל, כמובן, במסלול הרלוונטי, במידה ויושב הראש לא יצליח לשכנע אותי. ועכשיו אני עובר - - -
היו"ר יעקב אשר
יושב הראש הבין. הלאה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
ועכשיו אני עובר להסתייגויות שהן בחלקן טכניות. אני אתחיל עם הסתייגויות לסעיף 56.
תומר רוזנר
אתה אומר עכשיו את הסתייגות מספר 1?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הסתייגות מספר 1. אגב, פה אני דווקא מבקש טיפה לשנות את הניסוח של מה שרשמנו, אבל זה תלוי בכם, כי הגשנו את זה ככה. ובמקום ההחלפה של "בהחלטה בפעולתו", לבקש פשוט למחוק את כל הסעיף הזה.
היו"ר יעקב אשר
שמה?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
היועצת המשפטית שמעה אותי.
תומר רוזנר
לא, לא. זה הסתייגות אחרת, אתה לא יכול.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא יכול. אוקיי. אם ככה, אני מוותר על ההסתייגות הזאת.
תומר רוזנר
אתה מוותר על ההסתייגות הזאת.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
תראה איך אני נדיב, אדוני יושב הראש.
היו"ר יעקב אשר
אתה מדבר עכשיו על חשבון הזמן של ההסתייגות השנייה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, לא, לא.
היו"ר יעקב אשר
כי הורדת את זאת. גם אני מחזיק ראש. לא חכם, אבל מחזיק ראש. כן, הלאה. הלאה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן, בהסתייגות מספר 2, היא עדיין לסעיף הקטן הזה, של (1)(א), אנחנו מבקשים להוסיף בסופו "לאור רגישות תפקידו של הממונה כמפורט בסעיף זה", הרי רוצים פה ממש לחזק את מרותו של הממונה ולהדגיש את זה. דיברנו על זה בהרחבה. אז בהמשך של ההסתייגות "הממונה יתעד את הפניות, ההחלטות והנימוקים להחלטותיו בכתב בכדי שיהיה שקופות לכל הצדדים המעורבים בעסקה לפי חוק זה.". אם כבר רוצים - - -
היו"ר יעקב אשר
מי בעד?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אה, אתם מצביעים אחת אחת? בסדר. מצוין.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הסתייגות מספר 2?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 7
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה. הלאה.
תומר רוזנר
הסתייגות מספר 3.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, בקשה רביזיה גם על זה.
היו"ר יעקב אשר
אמרת כבר על הכל.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, אני אמרתי אחורה על כל מה שהיה עד עכשיו. עכשיו אנחנו מתעסקים קדימה. עכשיו, בהסתייגות מספר 3, בסעיף 56(1)(א)(1), אותו סעיף עדיין, אנחנו מבקשים להוסיף בסוף "יתאפשר לצדדים המעורבים בעסקה לפי חוק זה לבקש את האסמכתאות בכתב לפניות, ההחלטות והנימוקים של הממונה.". שוב, בשל אותה רגישות שהודגשה בעניין הזה.
היו"ר יעקב אשר
כן, מי בעד ההסתייגות מספר 3 שירים את ידו.

הצבעה

בעד – 6
נגד – 8
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
תומר רוזנר
הסתייגות מספר 4.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
בקשת רביזיה, כמובן. הסתייגות מספר 4. הסתייגות מספר 4 עדיין עוסקת בסעיף הזה, הסעיף הזה משך את תשומת ליבי במיוחד תומר, כמו שהבנת עוד בדיון הקודם שהיה פה. אנחנו מבקשים פה להוסיף "על הממונה להיעתר לבקשות הצדדים המעורבים בעסקה לפי חוק זה המבקשים לקבל האסמכתאות בכתב לפניות, ההחלטות והנימוקים של הממונה תוך 7 ימים לכל המאוחר.".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הסתייגות מספר 4, שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
נמנעים – 0

הלאה. ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אוקיי, רביזיה. בקשת רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות 5.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הסתייגות 5. היא כבר ממשיכה הלאה. פה היא, ההסתייגות שלנו היא טכנית, היא מציעה להחזיר את הניסוח שהיה בקריאה הראשונה, להוסיף גם את המילה "בוטלה".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הסתייגות מספר 5?
הצבעה

בעד – 6
נגד – 8
נמנעים – 0

הלאה. ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות מספר 6.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אוקיי, הסתייגות מספר 6, גם היא מתייחסת לאותו מקום, איפה שההסתייגות הקודמת. זה סעיף 56(1), מתייחס לחלק של (7)(א). ההצעה שלנו פה היא לצמצם את לוחות הזמנים מ-45 יום ל-30 יום.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הסתייגות מספר 6 שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
נמנעים – 0

הסתייגות מספר 6 לא התקבלה. עוברים להסתייגות מספר 7. כן.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. רביזיה על 5 ו-6. אוקיי.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
יש רביזיה על הכל. אתה לא צריך להגיד.
ארז מלול (ש"ס)
כן, למה אתה אומר את זה כל פעם. תגיד אחרי זה רביזיה על הכל.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, זה לא רביזיה על הכל. זה רביזיות על הכל, זה כל רביזיה כזאת, גם אותה צריך לנמק וכו'.
תומר רוזנר
הסתייגות מספר 7.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 7, מי בעד?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, עוד לא נימקתי.
היו"ר יעקב אשר
נו, תנמק.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כרגע ארז ביקש ממני להסביר למה אני מבקש רביזיה על כל דבר בנפרד ולא רביזיה אחת על הכל. אז הסברתי לו.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אז הסברתי שאחר כך, כל רביזיה, גם אותה צריך לנמק.
היו"ר יעקב אשר
אבל, דבר אחד שתדע, ארז לומד מהר אבל.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אין לי ספק.
היו"ר יעקב אשר
לומד מהר הבחור.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אין לי ספק.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
תומר רוזנר
כן. אתה מעוניין לנמק?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. אז אנחנו עדיין בהסתייגות מספר 7. מה שאנחנו מבקשים פה זה להוסיף אחרי המילים "מיום שהומצא", להוסיף "בכתב".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הסתייגות מספר 7?
הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות מספר 8 בבקשה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה, כמובן, על 7. הסתייגות מספר 8. היא מתייחסת לסעיף, אנחנו כבר מתקדמים בחוק, זה עדיין בתוך 56(1)(7)(ב)(1), ובוא ייכתב, כן? "על הממונה להשלים את בירורו לפי סעיף קטן זה בתוך 60 ימים מהגשת הפנייה".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הסתייגויות מספר 8? תעשה לי טובה, תגיד את הרביזיה כשתסיים את הכל.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
ברור, כי אני אשכח.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד?
הצבעה

בעד – 6
נגד – 8
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה. עוברים להסתייגות מספר 9.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה להסתייגות 8.
נאור שירי (יש עתיד)
אני מגן על זכותה של לאה לספירה הוגנת.
היו"ר יעקב אשר
ואטורי, נו.
נאור שירי (יש עתיד)
לא, אני אומר לואטורי שישב. את לא צריכה לנחש איפה הוא.
היו"ר יעקב אשר
זאב, הלאה.
תומר רוזנר
הסתייגות מספר 9.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. הסתייגות מספר 9 מתייחסת עדיין לסעיף 56(1)(7)(א)(ג), ובו ייכתב "בחלוף מועד המצוין בסעיף קטן (א), ישלח הממונה לרשם והצדדים המעורבים בעסקה הודעה בכתב כי עילת הערה שנרשמה לגבי העסקה בטלה".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הסתייגות מספר 9 שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 5
נגד – 8
נמנעים – 0
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מצטער אלקין, לא שכנעת אותי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא הולך לי היום.
היו"ר יעקב אשר
ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות מספר 10.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה על ההסתייגות. את ההסתייגות - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, את הרביזיה. הוא אמר שאת הרביזיה הוא רוצה לנמק. תתווכחו על הרביזיה בינכם.
היו"ר יעקב אשר
זאב, 10.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, יש לי חבר לסיעה, חשבתי שהוא מבקש לנמק את הסתייגות 10.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה רוצה שאני אנמק לך את כל ההסתייגויות?
היו"ר יעקב אשר
אם אתה לא מנמק אז אני מצביע, נו. אתה מנמק? נו.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. הסתייגות מספר 10 מתייחסת לסעיף קטן (ד), ואנחנו מבקשים שייכתב בו כך: "יתקיימו התנאים שבסעיף קטן (א) חובה על המפקח כמשמעותו בחוק המקרקעין 1969 להורות לרשם למחוק את ההערה. הורה מפקח כאמור, יפעל הרשם כאמור בסעיף 132א(2) לחוק המקרקעין.".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד הסתייגות מספר 10, שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 5
נגד – 8
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות 11.
נאור שירי (יש עתיד)
יש לי הצעה לסדר הדיון.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא עכשיו. לא באמצע ההצבעה, אסור באמצע. בוא אליי לאוזן.
נאור שירי (יש עתיד)
כל פעם שתגיד רביזיה, אנחנו נחשיב את זה כהסתייגות.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן, טוב. אז על 10 גם רביזיה. אני עובר להסתייגות מספר 11. פה זה מתייחס עדיין בתוך אותו סעיף ל-(ה) קטן, ובו ייכתב "הוראות המפקח לרשם יועברו בכתב גם על הממונה והצדדים המעורבים בעסקה".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד? שירים את ידו?
נאור שירי (יש עתיד)
בעד מה?
היו"ר יעקב אשר
ההסתייגות.
הצבעה

בעד – 5
נגד – 8
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות 12.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן רביזיה עליה. הסתייגות מספר 12.
נאור שירי (יש עתיד)
קרויזר לא מצביע.
היו"ר יעקב אשר
מי לא מצביע? אוקיי, אוקיי. רגע. ואטורי, אתה מצביע? הלאה.
ניסים ואטורי (הליכוד)
מצביע תמיד.
היו"ר יעקב אשר
הלאה. נו.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הסתייגות מספר 12 עדיין מתייחסת לאותו סעיף קטן (ה). ובוא ייכתב "סיכום של כמויות הפניות למחיקת הערות לפי סעיף זה, כמו גם פילוח תשובות הממונה לגביהן וזמני ביצוע המחיקות, ידווחו לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בכתב מידי חצי שנה.".
היו"ר יעקב אשר
רוח ההסתייגות הובנה. מי בעד שירים את ידו?
הצבעה

בעד – 5
נגד – 8
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה גם על זה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 13.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הסתייגות מספר 13 מציעה למחוק את סעיף 56(2).
היו"ר יעקב אשר
מי בעד?
הצבעה

בעד – 5
נגד – 7
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה גם על זה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 14.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הסתייגות מספר 14 מתייחסת לסעיף 56(2)(ב)(2) להצעת החוק. במקום המילים "גם בלא הסכמת הרשות - - -
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. מי בעד?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רגע, לא סיימתי.
היו"ר יעקב אשר
תמשיך.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה היה כל כך משכנע בחלק הזה.
היו"ר יעקב אשר
אני הבנתי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. ייכתב כך "גם בלא הרשות המקומית ובלבד שהכרזה לפי סעיף קטן זה תבוצע על לא יותר מארבעה שטחים בשנה".
היו"ר יעקב אשר
מי שבעד ההסתייגות שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות מספר 15.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן רביזיה. בזה הסתיימו ההסתייגות לסעיף 56. עכשיו התחילו הסתייגויות לסעיף 58. עכשיו, פה, בהסתייגות מספר 15, בסעיף 58(1)(ב), אנחנו מבקשים במקום 2/5 לרשום שלושים אחוזים.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד ההסתייגות?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה. 16.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות 16. כמובן.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. הסתייגות 16, כנ"ל, רק בסעיף קטן (ג).
היו"ר יעקב אשר
מי בעד?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות מספר 17.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הסתייגות מספר 17. בסעיף קטן (ו). 58(2)(ו), אנחנו מבקשים לאחר המילים "שר המשפטים" להוסיף "ובהסכמת שר הבינוי והשיכון".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד ההסתייגות?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות 18.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה על 15, 16 ו-17. עכשיו הגענו ל-18. זה לסעיף 59. פה אנחנו מציעים, פה ההסתייגות מציעה בסעיף 59(2) במקום שלושים אחוזים לכתוב 25 אחוזים.
היו"ר יעקב אשר
מי בעד ההסתייגות? שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקבלה. הסתייגות מספר 19.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
בהסתייגות מספר 19 אנחנו מציעים בסעיף 59(2) לחוק, להוסיף בסוף "לאחר שמוצו מעל כל ספק סביר הניסיונות להחתמת שער בעלי דירות בבית המשותף על העסקה כאמור.".
היו"ר יעקב אשר
מי בעד ההסתייגות שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0

ההסתייגות לא התקלה. הסתייגות מספר 20.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
עכשיו, על ההסתייגויות מ-20 ל-30, אדוני, אני מבקש, אני יכול לוותר על ההנמקה, אני מבקש רק להצביע על כל אחד בנפרד, ואני אגיד רביזיה על כל אחת מהן בנפרד.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. הסתייגות מספר 20. מי בעד?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 21.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, הצבעה בנפרד על כל הסתייגות, כדי שיהיה רביזיה גם בנפרד.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן. זה מה שאני עושה. היועץ המשפטי לא שמע אותך בדיוק בקטע הזה.
תומר רוזנר
רגע, אתה רוצה להמשיך אחת אחת עכשיו? לא הבנתי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, אני מוותר על זמן הנמקה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הצבעות אחת אחת בלי הנמקה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני מוותר על הנמקה, אבל אני מבקש להצביע על כל אחת בנפרד.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בלי הנמקה, הצבעה אחת אחת.
תומר רוזנר
אין בעיה.
היו"ר יעקב אשר
זה אלקין במיטבו חברים. הכל טוב. הכל בסדר.
תומר רוזנר
אז הסתייגות מספר 21.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 21 מי בעד?
הצבעה

בעד – 3
נגד – 7
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה. כן.
תומר רוזנר
מספר 22.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 22. מי בעד?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 23. מי בעד?
הצבעה

בעד – 3
נגד – 6
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה על 23.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 24. מי בעד?
הצבעה

בעד – 3
נגד – 6
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה. 25.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 25. אתה עם הרביזיה שלך, שתהיה בריא. מי בעד?

הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 26. מי בעד?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 6
נמנעים – 0

בלי מלול ובלי שירי. ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 27. מי בעד?
הצבעה

בעד – 5
נגד – 7
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כמובן, רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
אתה מצביע או שאתה - - -
ארז מלול (ש"ס)
לא, לא, חזרנו.
היו"ר יעקב אשר
אה, חזרתם. אוקיי. אני רוצה רק לבדוק שעומדים בהסכמים כמו שצריך. הסתייגות מספר 28. מי בעד?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 7
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה, כמובן.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 29. מי בעד?
הצבעה

בעד – 5
נגד – 6
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה, כמובן.
תומר רוזנר
הסתייגות 30.
היו"ר יעקב אשר
הסתייגות מספר 30. מי בעד?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 7
נמנעים – 0
ההסתייגות לא התקבלה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רביזיה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
אז אנחנו, מכיוון שיש נושא חדש.
היו"ר יעקב אשר
בגלל שיש בקשה לנושא חדש.
תומר רוזנר
אנחנו לא נוכל להצביע על סעיפי החוק, ולכן אנחנו בעצם נסיים את הדיון כאן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בכל מקרה, עד הרביזיות לא היית יכול.
תומר רוזנר
לא - - -
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, היה יכול. התנאי של זה, מאפשרים. כן, היה יכול.
תומר רוזנר
מאפשרים. מאפשרים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה לא קובע דיון לרביזיות?
היו"ר יעקב אשר
רגע. אפשר לקבוע דיון לרביזיות?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, דיון על רביזיות חצי שעה על כל הרביזיות. זה התקנון.
תומר רוזנר
לא, אין הצבעה, לא הייתה הצבעה על הסעיפים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא קשור. על הרביזיות של ההסתייגויות.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני מציע, אדוני יושב הראש - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע. על הרביזיות של ההסתייגויות, למה לא?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
על כל הרביזיות של ההסתייגויות - - -
היו"ר יעקב אשר
היועץ המשפטי יבדוק את זה.
ארז מלול (ש"ס)
לא, הוא יכול.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני מציע לא לעשות את זה עוד חצי שעה, אם אדוני לא רוצה שאני אנמק בנפרד את כל הרביזיות, אלא טיפה יותר מאוחר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ברביזיות אין זכות לנמק - - -
היו"ר יעקב אשר
את מה לא לעשות חצי שעה?
ארז מלול (ש"ס)
בדיוק. כשאתה זוכר את הוויכוח בארבע בבוקר - - -
היו"ר יעקב אשר
כן, נדבר על זה.

(הישיבה נפסקה בשעה 20:19 ונתחדשה בשעה 21:18.)
היו"ר יעקב אשר
אנחנו עכשיו, יש הצבעות עכשיו. אתה מוריד את הנושא החדש?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן, כן. הכל.
היו"ר יעקב אשר
רביזיות, מצביעים על החוק.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני גם מוריד את הרביזיות.
היו"ר יעקב אשר
עוברים על החוק.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
תן לי, ברגע שתגיד לי, אני אגיד לפרוטוקול.
היו"ר יעקב אשר
איפה כולם? אוקיי. אני פותח מחדש את הישיבה. כזכור, הצבענו על ההסתייגויות. הייתה בקשה לשני נושאים חדשים ורביזיות. שם אנחנו אוחזים. חבר הכנסת, אלקין, מבקש את רשות הדיבור. בבקשה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
תודה רבה, אדוני יושב הראש. אני רוצה לעדכן את חברי הוועדה שניצלנו את ההפסקה הזאת כדי לקיים הידברות בין אופוזיציה לקואליציה סביב כל הפרקים של חוק ההסדרים שלמעשה התחלנו עכשיו את תהליך ההצבעה עליהן בוועדת הפנים. זו, הרי הישיבה הראשונה.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
ויימשכו עוד, אני מניח, מחר ואולי מחרתיים, את כל הפרקים הרלוונטיים. פונקציית המטרה שלנו כאופוזיציה הייתה כמו גישה כוללת שלנו לחוק ההסדרים, שאנחנו חושבים שחוקים כל כך כבדים ומשמעותיים, נכון לדון עליהם כחוקים נפרדים כמה שיותר ולא כחלק מחבילה אחת.
היו"ר יעקב אשר
אגב, זו הייתה ההשקפה שלי לפני שנה וחצי. התחלפנו.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
ברור.
נאור שירי (יש עתיד)
כמה פיצלתם אז?
היו"ר יעקב אשר
את ההישגים של זאב, אני לא יכול לקחת.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, לא. אנחנו לא מתחרים באף אחד. ולכן, אגב, בזה שאנחנו רוצים לפצל סעיפים אין שום אמירה לגבי התנגדות לתוכן, כן?
היו"ר יעקב אשר
ברור.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
יש שם דברים נכונים וראויים, אבל צריך לדון בהם בצורה מסודרת, כחקיקה נפרדת ובלי לחץ של סד הזמנים של חוק ההסדרים. והגענו להבנה, ואני רוצה להודות לך, אדוני יושב הראש, גם לך וגם ליושב ראש הקואליציה שמעורב בשיח הזה. הגענו להבנה ששלושה סעיפים משמעותיים שצריך באמת לשבת עליהם בצורה יותר רצינית, ולא נספיק לדון בהם כהוגן עד לסיום הדיונים בחוק ההסדרים, יפוצלו בהסכמה מחוק ההסדרים. הדיון אחר כך יימשך פה, אני מניח, בוועדה בלוח הזמנים שהממשלה תסכם מול אדוני, מבחינת סדרי עדיפויות. מדובר על שלושת הנושאים הבאים – על יועצים סביבתיים, שזה נושא כבד ומורכב, ובוודאי אסור לרוץ בו מהר כי יכולה לצאת תקלה מזה. הנושא השני זה מתקני חלוץ והנושא השלישי זה שכירות ארוכת טווח. זאת אומרת שזה בפועל אומר שיאשרו פה בוועדה שלושה חוקים בשלושת הנושאים האלה, ואחר כך זה כבר יהיה בסמכותך להחליט באיזה קצב לקדם את זה בלי לחץ הזמנים הזה שצריכים לגמור הכל מהר מהר מהר כי צריך לאשר תקציב. לשלושת הדברים האלה גם אין קשר ישיר לתקציב המדינה אז הוא לא ייפגע. ובאמת אני חושב שכולם רק ירוויחו ברגע שהנושאים האלה יידונו בצורה רצינית. ברגע שהגענו לסיכון כזה, מבחינתנו, כאופוזיציה, אין טעם לעשות פיליבסטר לשם פיליבסטר. לכן, אני קודם כל מודיע שאני מוותר על הבקשות שלי לנושא חדש.
היו"ר יעקב אשר
בשם כל האופוזיציה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. הנושא החדש זה היה בקשה שלי.
היו"ר יעקב אשר
אה, נכון, סליחה, סליחה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני מוותר על הבקשות שלי לנושא חדש ועל הבקשות לרביזיות.
תומר רוזנר
על כל הבקשות לרביזיה, כן?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כל הבקשות לרביזיות כן.
היו"ר יעקב אשר
על כולן, אגב. היו עוד כמה אני חושב.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני חושב ששל כולם.
היו"ר יעקב אשר
לרביזיה היו עוד כמה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
וגם בהמשך, אני כבר אגיד שאנחנו נעשה את זה בלי פיליבסטרים מיותרים, אלא באמת כדי לסיים את חצי השעה.
היו"ר יעקב אשר
כפי שסוכם.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לגופו של עניין. כפי שסוכם.
תומר רוזנר
רגע, ואתה מדבר בשם כל האופוזיציה?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אני מבחינתי, גם מושך את זה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, טוב.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אנחנו לא מושכים את ההסתייגויות כי אנחנו צריכים אותם למליאה בסוף.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא, בסדר.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
ברור. זה ברור.
היו"ר יעקב אשר
את זה לא ביקשתי.
תומר רוזנר
מפלגת העבודה.
היו"ר יעקב אשר
הנה, לזימי פה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני גם מאשרת.
תומר רוזנר
לא, זה בחוק הבא. זה בחוק הבא.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא, לא. אבל, הסיכום הזה זה על הכל.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מאשרת וגם אומרת כל הכבוד לחבריי פה שהגיעו להסדר הזה.
היו"ר יעקב אשר
הצבעות מקשה אחת.
נעמה לזימי (העבודה)
גם יוראי, גם נאור - - -
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כן. מהרגע הזה מוסכם על האופוזיציה שההצבעות על ההסתייגויות יהיו כל סיעה במקשה אחת.
היו"ר יעקב אשר
אני אומר קודם כל שאני מאשר את הסיכום. אני לא מסכים לכל ההגדרות שאמרת בתוכו לגבי הנושא של מה ראוי בחוק ההסדרים ומה לא. כי אני צריך להיזכר מה אני טענתי פעם קודמת.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
עמדתך הייתה הרבה יותר קיצונית.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מסכימה כי אני עקבית עם זה, לגבי חוק ההסדרים והבעיות שלו.
נאור שירי (יש עתיד)
הכנו נימוקים שלך ל"סשן" הבא אם אתה רוצה לשמוע.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה להודות לך, זאב. אני רוצה להודות לך ולכל חברי האופוזיציה שנמצאים פה, אלא שהיו גם בדיונים ואלה שהיו פחות. ואם כך, אנחנו ניגשים עכשיו - - -
תומר רוזנר
רגע, שנייה, אנחנו עוצרים. שנייה, רעות תגיד בדיוק על מה אנחנו מצביעים. אני רוצה שנהיה מדויקים פשוט.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן, כן. 100%.
תומר רוזנר
אוקיי, אנחנו מצביעים על פרק ט"ו, התחדשות עירונית, מתוך חוק התוכנית הכלכלית, סעיפים 56, 58.
רעות בינג
59, 60 ו-60א.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. מי בעד אישור החוק הנ"ל, הסעיפים הללו מתוך החוק הנ"ל, ירים את ידו.

הצבעה

בעד – 8
נגד – 3
נמנעים – 3

אוקיי, אם כך, הסעיפים התקבלו כנוסח הוועדה. ומכאן אנחנו עוברים לפרק כ"ב. תנו לי את הכותרת.
רעות בינג
תכנון ובנייה.
היו"ר יעקב אשר
היו הרבה דברים שהיו.
תומר רוזנר
כן, לפני שאתה עובר, יש שני שינויים שאנחנו צריכים להגיד.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, שני שינויים טכניים של הייעוץ המשפטי. תגידי ליתר בטחון.
תומר רוזנר
רגע, קודם כל, תקריא את הכותרת.
היו"ר יעקב אשר
הכותרת היא, אנחנו הולכים עכשיו להצביע על פרק כ"ב, תכנון ובנייה, מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית).
תומר רוזנר
לא צריך את כל זה. רק פרק כ"ב, תכנון ובנייה, שיהיה ברור.
היו"ר יעקב אשר
פרק כ"ב, תכנון ובנייה, שיהיה ברור.
תומר רוזנר
לפני שאתה הולכים להצבעה, יש לנו שני תיקונים שהם גם, שוב, לאחר שעברנו על הנוסחים, מצאנו שני תיקונים והבהרות שצריך לעשות אותם לפני ההצבעה. אז אנחנו מבקשים את רשות יושב הראש להציג את שני התיקונים.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה. רק בזריזות.
רעות בינג
אז התיקון הראשון הוא בעמוד 5, הוא להגדרה של שטח מירבי. מה שהברהו כאן זה שאם שונה הייעוד באותה תוכנית, המקסימום שאפשר להגדיל זה 1,200 מטר.
היו"ר יעקב אשר
1,200. אוקיי.
רעות בינג
כאן הוספנו, זה פשוט, דווקא הקראנו את הנוסח הנכון - - -
היו"ר יעקב אשר
מה שהוחלט בוועדה, רק את הניסוח שיניתם. הלאה.
רעות בינג
כן. והתיקון השני.
היו"ר יעקב אשר
והאחרון.
רעות בינג
והאחרון, הוא בעמוד 23, בתיקון לסעיף 152, במקום שיהיה כתוב 40, כתוב 80. זו טעות שפשוט לא שינינו.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
רגע, מה צריך להיות?
רעות בינג
אז זה 80. זה 80 ולא 40.
תומר רוזנר
צריך להיות 80.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אם ככה, כל ההסתייגויות, לא הסתייגויות - --
תומר רוזנר
לא, לא, לא. אנחנו צריכים להצביע על ההסתייגויות. לפי קבוצות. לפי קבוצות.
היו"ר יעקב אשר
לפי קבוצות או במקשה אחת כולם? זה לא הולך?
תומר רוזנר
לא, לא, לא. כל קבוצה בנפרד.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. נתחיל עם קבוצת "רע"מ", לפי סדר הישיבה. מי בעד ההסתייגויות של קבוצת "רע"מ"?
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אני בכל זאת, יושב הראש, בחצי משפט.
היו"ר יעקב אשר
חצי משפט, בבקשה.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
בעמוד 3, סעיף (4)(א), לעניין הוספת סעיף 13א, אני, הרי ביקשו שם להסיר מלונאות.
קריאה
ירד. ירד.
היו"ר יעקב אשר
ירד.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
רגע. הורידו את המלונאות, אבל אני הייתי מציעה להשאיר אותה בקרקע פרטית. כי העניין הזה בחברה הערבית עושה בעיה מיותרת. ועל כן, להוסיף את המלונאות בקרקע פרטית בלבד. תחשוב על זה, תומר, גם.
היו"ר יעקב אשר
לא לעכשיו.
תומר רוזנר
צריך לשמוע את עמדת הממשלה.
היו"ר יעקב אשר
לא עכשיו. נדבר על זה. נדבר על זה.
יגאל גוטשל
ממלונאות למגורים. לא נותן למלונאות.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
כן, אבל מציעים להסיר כדי להשאיר את האופציה של מלונאות. בקרקע פרטית, זה לא רלוונטי כמעט בחברה הערבית.
יגאל גוטשל
אתה רוצה שיהיה אפשר - - -
היו"ר יעקב אשר
אה, ממלונאות. בסדר.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
נכון. נכון. שיהיה אפשר לשנות ייעוד. כי בחברה הערבית זה לא מעניין.
יגאל גוטשל
בכל המלונאות בכלל, יש תמ"א ארצית. זה לא באמת משנה.
היו"ר יעקב אשר
זה לא משנה. לא הוגשה בקשה אחת למלונאות עד היום.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
בדיוק.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, אתה צודק.
ווליד טאהא (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אז למה צריך את זה?
היו"ר יעקב אשר
אז אנחנו, תאמין לי ווליד, תשאיר לנו משהו לעבוד ביחד אחר כך גם כן. אוקיי, אם כך, אני מעלה להצבעה את ההסתייגויות של קבוצת "רע"מ", כולן. מי בעד ההסתייגויות, שירים את ידו.

הצבעה

בעד – 4
נגד – 8
נמנעים – 0

ההסתייגויות הוסרו. אם כך, נעבור להסתייגויות של "ישראל ביתנו" בהיעדרה.
תומר רוזנר
היא נמצאת פה.
היו"ר יעקב אשר
היא נמצאת פה? היא יוצאת.
תומר רוזנר
מצביעים על ההסתייגויות בהיעדרה.
היו"ר יעקב אשר
מצביעים על ההסתייגויות.
תומר רוזנר
ללא הנמקה.
היו"ר יעקב אשר
ללא הנמקה, של "ישראל ביתנו" כמקשה אחת.
תומר רוזנר
קבוצת "ישראל ביתנו".
היו"ר יעקב אשר
קבוצת "ישראל ביתנו", מי בעד?
הצבעה

בעד – 3
נגד – 6
נמנעים – 1

ההסתייגויות לא התקבלו. ועכשיו נעבור להסתייגויות של "חד"ש-תע"ל". קבוצת "חד"ש-תע"ל", כמבקשה אחת. מי בעד?
הצבעה

בעד – 4
נגד – 7
נמנעים – 0

ההסתייגויות לא התקבלו. נעבור להסתייגויות קבוצת "העבודה". יש "עבודה"?
תומר רוזנר
רגע, קבוצת "העבודה" היה סיכום שאתם אומרים איזה 40 הסתייגויות אתם רוצים.
נעמה לזימי (העבודה)
כן, אני העברתי.
תומר רוזנר
העברת?
היו"ר יעקב אשר
העברת? אוקיי, בסדר.
תומר רוזנר
שנייה, רגע. לא, לא.
רעות בינג
אצלי אין. למי העברת? למי?
תומר רוזנר
רגע, שנייה, תצלמי, שיהיה לכולם.
רעות בינג
7 הסתייגויות.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
אוקיי, הסתייגויות של "העבודה".
נאור שירי (יש עתיד)
מדהים. וואו.
היו"ר יעקב אשר
את רוצה כי הבטחתי לך מקודם?
נאור שירי (יש עתיד)
מסיבות עיתונאים אתם יודעים לעשות. כמו התוכנית לגיל הרך. מסיבות עיתונאים אתם אש. מה אתם אומרים שם, אף אחד לא מבין.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל בחוק אוויר נקי אני אפרגן. יושב ראש הוועדה, חוק אוויר נקי אני אפרגן. תזכור אותי בחוק אוויר נקי.
היו"ר יעקב אשר
אבל, לא רבע שעה.
נעמה לזימי (העבודה)
20 דקות.
היו"ר יעקב אשר
לא.
נעמה לזימי (העבודה)
חוק אוויר נקי.
היו"ר יעקב אשר
סיכמנו בכל הנאומים.
נעמה לזימי (העבודה)
בחוק אוויר נקי?
היו"ר יעקב אשר
גם. אני אתן לך אבל - - -
נעמה לזימי (העבודה)
בסדר.
היו"ר יעקב אשר
סיכמנו.
נעמה לזימי (העבודה)
אז עשר דקות.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא.
נעמה לזימי (העבודה)
טוב, בסדר.
היו"ר יעקב אשר
הסיכום של הערב הוא סיכום כולל. אי אפשר שמונה פעמים לסכם. אוקיי. אבל, אני אמרתי לך שאני אתן לך דקה בשביל - - -
נעמה לזימי (העבודה)
אמרתי לך, מה שהוא אומר לי, אני עושה.
היו"ר יעקב אשר
אז גם מה שאני עושה טוב, בסוף יוצא. יוצא מצוין. אוקיי. אם ככה, אנחנו, על ההסתייגויות של "העבודה", כמקשה אחת - - -
נעמה לזימי (העבודה)
הסתייגויות של "עבודה".
היו"ר יעקב אשר
הצבעה. בבקשה, הצבעה.
תומר רוזנר
הסתייגויות קבוצת "העבודה" כמקשה אחת.
היו"ר יעקב אשר
כמקשה אחת. מי בעד?
הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
נמנעים – 0

ההסתייגויות של קבוצת "העבודה" לא אושרו. בוא נעשה את ההסתייגויות של חבר הכנסת אבי מעוז.
תומר רוזנר
ביקש לדון בהיעדרו.
היו"ר יעקב אשר
ביקש לדון בהיעדרו ואישרתי לו. לפיכך אנחנו נצביע, רק נצביע. נצביע על קבוצת - - -
תומר רוזנר
לא קבוצת – חבר הכנסת אבי מעוז.
היו"ר יעקב אשר
חבר הכנסת, אבי מעוז, כמקשה אחת. מי בעד ההסתייגויות של אבי מעוז?

הצבעה

בעד – 0
נגד – 10
נמנעים – 2
נאור שירי (יש עתיד)
תראו מה זה. הקונצנזוס היחידי בוועדה – כולנו נגד אבי מעוז.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רגע, מי נמנע? מי נמנע?
היו"ר יעקב אשר
קודם כל, ההסתייגויות לא התקבלו. אלקין, אתה חבל על הזמן.
תומר רוזנר
הסתייגויות קבוצת "יש עתיד".
היו"ר יעקב אשר
קבוצת "יש עתיד", על כל הסתייגויותיה. מי בעד ההסתייגויות של קבוצת "יש עתיד", שירים את ידו.
הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
נמנעים – 0

ההסתייגויות של קבוצת "יש עתיד" לא התקבלו.
תומר רוזנר
עכשיו קבוצת "המחנה הממלכתי".
היו"ר יעקב אשר
קבוצת "המחנה הממלכתי", אחרון חביב. כל ההסתייגויות כולן כמקשה אחת. מי בעד ההסתייגויות של "המחנה הממלכתי"?
הצבעה

בעד – 6
נגד – 7
נמנעים – 0
אם כך, ההסתייגויות לא התקבלו.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא מצליחים לשכנע היום.
היו"ר יעקב אשר
אם כך, אנחנו עוברים לאישור.
תומר רוזנר
אישור סעיפי החוק. פרק כ"ב להצעת חוק התוכנית הכלכלית.
היו"ר יעקב אשר
פרק כ"ב כולו, לחוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023-2024), תשפ"ג-2022, מ/1612. מי בעד?
תומר רוזנר
כל השינויים שהתקבלו.
היו"ר יעקב אשר
עם כל השינויים שהתקבלו בוועדה. מי בעד?
הצבעה

בעד – 7
נגד – 4
נמנעים – 2

אם ככה, אני קובע שהצעת החוק, הפרק כ"ב אושר. תודה רבה לכולם. לילה טוב לכולם. יש עוד הודעה שאני צריך למסור או משהו? טוב, להתראות. חברים, היה לי לעונג להיות איתכם.


הישיבה ננעלה בשעה 21:37.

קוד המקור של הנתונים