ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 07/05/2023

פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), למעט סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית), 11(3), 12(ב), 12(ג) ו-13מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק ט' (מסים), למעט סעיפים 41-40 ו-47-45 מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק כ"ו (תחילה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



83
ועדת הכספים
07/05/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 128
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, ט"ז באייר התשפ"ג (07 במאי 2023), שעה 18:45
סדר היום
פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), למעט סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

סעיפים 11(2) ו -12(א), ניכוי דמי שכירות – דיון והצבעות
ניכוי דמי ביטוח לאומי
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
יצחק פינדרוס – מ"מ היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
שרן מרים השכל
אימאן ח'טיב יאסין
אופיר כץ
יונתן מישרקי
חנוך דב מלביצקי
חמד עמאר
אורית פרקש הכהן
אליהו רביבו
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
אליהו ברוכי
סימון דוידסון
טטיאנה מזרסקי
משה סולומון
איימן עודה
אלון שוסטר
מוזמנים
ערן יעקב - מנכ"ל רשות המיסים, משרד האוצר

מירי סביון - משנה למנכ"ל רשות המיסים, משרד האוצר

רודין נפסו - עו"ד, עוזר ראשי משפטי, רשות המיסים, משרד האוצר

ישי פרלמן - עו"ד, רשות המיסים, משרד האוצר

אסף וקסלר - רכז שיכון, אגף התקציבים, משרד האוצר

יפתח עשהאל - רפרנט שיכון, אגף התקציבים, משרד האוצר

יואב הכט - רפרנט תקציבים, אגף התקציבים, משרד האוצר

ליהי קושנר גינוסר - עו"ד, משרד המשפטים

ג'ק בלנגה - לשכת רואי החשבון בישראל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת
שלומית ארליך
תמר בנתורה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת, יתכנו אי-דיוקים והשמטות.




פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), למעט סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612

ניכוי דמי שכירות
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לניכוי דמי שכירות.
שלומית ארליך
ניכוי דמי שכירות. לגבי הפרק של ניכוי דמי שכירות יש כמה הערות שאני אקרא ואני אתייחס אליהן. רשות המיסים, אני מבקשת התייחסות שלכם.

מדובר בתיקון של סעיף 11(2) כך שבסעיף 122 ייכנס סעיף קטן (ג1).

ישי, אני חושבת שכאן זה צריך להיות "על אף האמור בסעיף קטן (ג)". סעיף קטן (ג) קובע ש"יחיד שבחר לשלם מס לא יהיה זכאי לנכות פחת או הפחתה אחרת בשל הדירה או הוצאות שהוצאו בייצור הכנסה ולא יהיה זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור".

סעיף (ג1) קובע הסדר אחר. אנחנו לא צריכים להתגבר על סעיף קטן (ג)?
ישי פרלמן
אנחנו חשבנו שברור מזה שזה מתגבר אבל אפשר להוסיף.
שלומית ארליך
ברור כי זה חוק מאוחר וספציפי?
ישי פרלמן
כן. אפשר להוסיף.
שלומית ארליך
נוסיף: "על אף האמור בסעיף קטן (ג)".

לגבי הסיפה באותו סעיף שמתייחסת לכך ש"התשלום ששילם או חלקו, לא נדרש בניכוי בחישוב הכנסתו החייבת של היחיד או אדם אחר". מדוע נדרשת הסיפה הזאת?
ישי פרלמן
יש מקרים בהם אדם מקבל כניכוי חלק מדמי השכירות שהוא משלם. אם לדוגמה יש לו משרד בדירה שלו, אם יש לו חדר נפרד שיכול לתפקד כמשרד. לכן אנחנו רוצים לוודא שאין כאן ניכוי כפל.
היו"ר משה גפני
הדיונים האלה כבר התקיימו.

(היו"ר יצחק פינדרוס)
ישי פרלמן
יש פעמים שדמי השכירות משולמים, הם יכולים גם להתקבל כניכוי או לפחות חלקם מכוח הפקודה לפי סעיף 17. לדוגמה, מקרה שיש קליניקה בבית השוכר ואתה משתמש בה כקליניקה. היינו רוצי להבהיר שזה לא יהיה כאן ניכוי כפל.
ג'ק בלנגה
אבל אם זה לא כפל וזה חלק כאן וחלק כאן? מה הבעיה?
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
סליחה, אפשר לשמוע את המשפט האחרון שאמרת?
ישי פרלמן
הסעיף הזה נותן אפשרות לניכוי הוצאות שהן לא הוצאות עסקיות אלא הן הוצאות שהן בעצם פרטיות, הוצאות של רכישת דמי שכירות, של שכירות שמשולמת למגורים. יש מקרים בהם כחלק מדמי השכירות שאדם משלם למגורים, חלק מזה יכול להתקבל כניכוי גם לפי סעיף 17 אם מה שמשולם, גם משולם על משהו שהוא הוצאה הכנסה. לדוגמה, אם בבית שלי יש חדר נפרד לגמרי שמשמש לקליניקה כי אני עובד כמטפל, החלק הזה יכול להיות, לפי כללים מסוימים, הוצאה מוכרת. אם אנחנו ניתן גם את זה וגם את זה כהוצאה מוכרת וגם את זה כניכוי לפי הסעיף החדש, יהיה כאן כפל.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה כאילו שוכר את זה מעצמך?
ג'ק בלנגה
מה הבעיה לתת גם את זה וגם את זה?
ישי פרלמן
לא. שוכרים את זה מאדם אחר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אם נגיד אתה זה שמפעיל קליניקה ועכשיו שוכר לעצמך בניסיון לנכות, קליניקה כזו אמורה לעלות 5,000 שקלים ואתה עכשיו שוכר אותה מבן הזוג שלך ב-10,000 שקלים. אי אפשר להשכיר מקרוב משפחה.
ישי פרלמן
כן.
ג'ק בלנגה
אבל מה הבעיה עם זה? 10,000 שקלים, 3,000 שקלים אני מנכה מהקליניקה ו-7,000 מה-22.
קריאה
זה לא אותו ניכוי. אין כאן כפל. זה לא אותו סכום.
ג'ק בלנגה
חלק ל-17 כקליניקה, חדר עבודה, מרתף ואת הדירה עצמה אחרי שהשכרתי. למה זה לא ניתן?
ישי פרלמן
כי הסעיף הזה אמור להיות יחסית פשוט. אם יש הבחנה בין השכירות ושילמתי לאותו אדם, שכרתי ממנו קליניקה ושכרתי ממנו דירה, ככל שאין לנו משהו מלאכותי, מן הסתם זה יהיה מותר בשני המקרים. אבל ברגע שכחלק מהקליניקה שילמתי 7,000 שקלים למישהו - ה-7,000 שקלים האלה הם גם קליניקה וגם דירה למגורים, אז בעצם אם אני אעשה את זה פעמיים - - -
ג'ק בלנגה
מה הבעיה לפצל? לא פעמיים. לא אמרתי פעמיים.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
הוא אמר שהשכירות היא 10,000 שקלים. 3,000 הם לקליניקה ו-7,000 למגורים. מה הבעיה?
מירי סביון
כשבן אדם שוכר, הוא שוכר נכס אחד שיכול להיות שיש לו שימוש מעורב. הכוונה כאן הייתה לתת איזושהי הטבה נוספת במישור הפרטי של השכירות ולכן כאשר שוכרים ממישהו נכס, אתה לא משלם על החדר הזה כך וכך ועל החדר הזה או על שאר הדירה סכום כזה ואחר. לכן ברגע שאנחנו נותנים את ההטבה הנוספת, הבן אדם יוכל לבחור. אנחנו לא חושבים שיש הרבה מצבים כאלה. הוא יצטרך לבחור או שהוא רוצה לדרוש את הניכוי הזה בהוצאה כמו בכללים שיש היום של ההוצאה, או שהוא יקבל את המסלול הזה של שכר הדירה.
ינון אזולאי (ש"ס)
במצב של היום, אם יש לי דירה שלי וחדר ממנה הוא קליניקה. אני מזדכה על זה במשהו?
ג'ק בלנגה
כן. אתה מזדכה על פחת וריבית.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אני הולך לשכור דירה בת חמישה חדרים, חדר אחד אני הופך לקליניקה, את אומרת שאני לא יכול להזדכות?
מירי סביון
אני אומרת שכרגע אתה תוכל לבחור.
ינון אזולאי (ש"ס)
תסבירי לי מה ההבדל.
מירי סביון
כי יש כאן פתח לתכנוני מס. אנחנו כרגע עירבנו את העולם הפרטי בעולם העסקי שלא ניתן לפקח עליהם.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מה רע בתכנון מס?
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
מירי, אם אני גרה עכשיו בשכירות ואני מקבלת את הזכות ואני עוברת דירה כדי לקבל דירה יותר גדולה ואני משלמת יותר כדי שיהיה לי חדר לעסק שאני מנהלת. אם כן, למה לא?
אסף וקסלר
תוכלי להתקזז יותר נעל ההכנסות שלך כי את הרי משלמת יותר או שתבחרי לא להתקזז יותר ולקחת את ההכנסות שלך מהדירה ואת החלק היחסי שאת משתמשת בו לעסקים ולדווח עליו כהוצאה. זה ההבדל. הכוונה כאן לא לעשות ערבוב. חלק מזה גם בגלל פישוט המודל אבל יש כאן גם משהו הגיוני. את משלמת יותר, את יכולה להתקזז יותר, תתקזזי על הכול, אין בעיה, אנחנו לא מורידים את החדר מההתקזזות. פשוט תבחרי אחד מהמסלולים.
ג'ק בלנגה
השאלה אם לפי הנוסח כרגע כתוב ובלבד ש"התשלום ששילם או חלקו לא נדרש". אם הוא שילם 120 אלף, ה-90 אלף יקוזזו?
היו"ר יצחק פינדרוס
כמו שגפני אמר, אנחנו לא פותחים עכשיו את הדיון.
שלומית ארליך
עוד עניין אחד שאני רוצה להעלות. בפסקה (1) בסעיף קטן (ג1) – ""דמי שכירות מוטבים" – דמי שכירות בעד דירה בישראל ששכר המשלם למגוריו או אם היה המשלם קשיש, תשלום שנתי ששולם בעד" ההחזקה שלו בבית אבות. מה זאת אומרת אם היה המשלם קשיש? מה זה קשיש? אני אגיד לכם למה אני שואלת.
מירי סביון
אזרח ותיק.
שלומית ארליך
הסעיף המקורי, סעיף 9(25) שמתייחס לפטור, הוא נותן פטור "מדמי שכירות מהשכרת דירה למגורים שקיבל קשיש שמתגורר בבית אבות בשל הדירה שבה הוא גר". אני חושבת שהיה כאן איזשהו ניסיון לעשות הקבלה אבל אין כאן הגדרה של מי הוא קשיש.
ישי פרלמן
בגדול ההנחה היא לגבי 9(25), הפרשנות תהיה יחסית - - -
שלומית ארליך
השאלה אם זה בכלל נדרש. המילים "אם היה המשלם קשיש".
ישי פרלמן
כן. אנחנו לא חושבים שזה בהכרח נדרש מאחר ובית האבות הוא מקום המגורים הקבוע לאנשים שגילם מעל 65 שנים.
שלומית ארליך
אפשר להשאיר את זה כ"דמי שכירות בעד דירה בישראל ששכר המשלם למגוריו או תשלום שנתי ששולם בעד החזקת המשלם או בן זוגו התגורר עמו בבית אבות", כהגדרתו בסעיף 9(25)?
ינון אזולאי (ש"ס)
למה אתם צריכים לתחום את זה בגיל.
מירי סביון
הכוונה הייתה להקביל את 9(25). כרגע זאת הכוונה והכוונה לאנשים שבגיל מסוים מעדיפים לעבור לדיור מוגן.
ינון אזולאי (ש"ס)
דיור מוגן הוא לאו דווקא בית אבות.
מירי סביון
בית אבות.
שלומית ארליך
מירי, זה לא ברור כשכותבים קשיש ואני לא רואה לזה סיבה.
מירי סביון
מחר בבוקר בן אדם בגיל צעיר שסתם בוחר לעבור לגור בבית מלון.
שלומית ארליך
לא בית מלון. כתוב בית אבות. כתוב בבית אבות כהגדרתו בסעיף 9(א)(25).
ישי פרלמן
למה זה מפריע שזה כתוב?
שלומית ארליך
אני לא רואה טעם לכתוב את זה אלא אם כן אתה יודע להסביר לי מהו קשיש.
ישי פרלמן
אני חושב שזה יותר ברור. זה פשוט הופך את כל הסעיף ליותר ברור. קשיש שעבר לבית אבות או אדם אחר.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש בחוק הגדרה מהו קשיש?
שלומית ארליך
שוב, מדוע זה נדרש?
מירי סביון
אם אדם צעיר יבחר מסיבות שונות לעבור לגור בבית אבות? אני לא חושבת שלשם כיוונו.
אסף וקסלר
ההגדרה בסעיף 9(25) היא "בית אבות, מקום מגורים קבוע ל-30 יחידים לפחות שגילם מעל 65 שנים".
שלומית ארליך
אז מה הבעיה? אז למה אתה צריך את ההתייחסות לקשיש? אני לא רואה בזה צורך.
ישי פרלמן
זה לא קריטי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, לקשיש אין הגדרה בחוק. אם הוא הולך לבית אבות בגיל 60? מי אמר שחייב להיות גיל 65?
שלומית ארליך
זו ההגדרה שמופיעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הגדרה של בית אבות אבל מי אמר שזו ההגדרה הנכונה?
שלומית ארליך
גם ההתייחסות לבית אבות, היא מתייחסת למקום מגורים קבוע ל-30 יחידים שגילם מעל גיל 65 שנים. זאת אומרת, יכול להיות מצב שבו יש יותר מזה שהם פחות מגיל 65.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, הוא יכול להיות פחות מגיל 65 אבל שם צריכים להיות 30 יחידים שהם מעל גיל 65?
שלומית ארליך
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואז בן אדם בגיל 50 הלך לגור שם.
היו"ר יצחק פינדרוס
הלך בגיל 62. הוא היה קצת תשוש והלך בגיל 62.
שלומית ארליך
ואז מה קורה מהבחינה הזאת? הוא נכנס או לא נכנס להטבה?
היו"ר יצחק פינדרוס
אתם חייבים את המילה הזאת קשיש?
שלומית ארליך
לא נראה לי שאדם בן 20 ילך לגור בבית אבות.
ינון אזולאי (ש"ס)
למרות שעם הפרסומות היום, זה עושה חשק גם לצעירים להגיע לשם.
מירי סביון
הכוונה הייתה לאדם מבוגר, אדם בגיל מתקדם שבוחר להעתיק את מגוריו.
שלומית ארליך
שוב, את יודעת להגיד מה הוא הגיל המבוגר? אם גר אדם בן 62 בבית אבות, האם אתם מאפשרים לו את ההטבה או לא מאפשרים לו אותה?
היו"ר יצחק פינדרוס
לכן אולי תוותרו על המילה "קשיש". כתבתם לפני כן הלך לגור בבית אבות.
ג'ק בלנגה
אני לא מבין. לגיל 30 אתם מאפשרים לעבור מעפולה לתל אביב, אז לגיל 60 אתם לא מאפשרים לעבור מתל אביב לבית אבות? מה זה משנה לכם לאן הוא עובר?
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אומר שזה מופיע בסעיף הראשון כבית אבות.
ג'ק בלנגה
אפשר לאפשר לאולם. הגיל לא משנה כאן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא רוצה לחייב את זה בגיל 65.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא. בכל מקרה. כתוב בית אבות. מה אתם מכניסים עוד פעם קשיש?
שלומית ארליך
הם מכניסים קשיש כי בסעיף 9(25) שקובע את הפטור, שם יש התייחסות, דירה שקיבל קשיש המתגורר בבית אבות. שוב, כאן זה פחות מתאים כי זה מראש פרשנות שאני לא בטוחה שיש לכם תשובות טובות.
מירי סביון
נראה שאפשר לוותר על המונח קשיש. כן חשוב לי להגיד לפרוטוקול שהכוונה לאנשים שעברו לגור בבית אבות מפאת גילם.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר. תודה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בית אבות ודיור מוגן, זה אותו הדבר מבחינתכם?
מירי סביון
לא.
היו"ר יצחק פינדרוס
שאלה נוספת ליועצת המשפטית.
שלומית ארליך
שאלה נוספת לגבי חובת הדיווח. איך אתם רואים את חובת הדיווח כאן במצב שבו אתה שוכר ומשכיר באותו סכום. האם חלה חובת דיווח? אני קוראת שלא אבל אני רוצה לוודא.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גם סכום של 5,000 שקלים, אני מבינה שהוא לא ממוסה.
שלומית ארליך
נכון. עד 5,470 שקלים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
רק סכומים שהם גבוהים יותר?
שלומית ארליך
נשמע מה הם אומרים.
מירי סביון
הכוונה שלנו והעמדה שלנו היא שצריך לדווח גם כאשר מלוא ההכנסה מקוזזת מדמי שכירות שמשלמים, זאת אומרת, כאשר התוצאה היא אפס.
שלומית ארליך
זה לא מה שכתוב בנוסח.
מירי סביון
יכול להיות שבנוסח זה לא הודגש בצורה כזאת.
קריאה
אני חושב שאת צודקת וכדאי באמת להוסיף.
אסף וקסלר
כן צריך להגיד שהצעד הזה הובא כחבילה של שלושה צעדים שאחד מהם הוא עניין חובת הדיווח.

(היו"ר משה גפני)
ינון אזולאי (ש"ס)
גפני, אתה לא הסכמת לזה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
על חובת הדיווח, הקואליציה לא הסכימה לזה.
אסף וקסלר
חשוב להגיד שהצעד הזה קשור גם מבחינה פיסקלית וגם מבחינה מנגנונית, כמו שאתם רואים לפי ההערה של היועצת המשפטית, עם חובת הדיווח. הממשלה לא תוכל לאשר צעד אחד ולא את השני.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אז שלא תאשר בכלל.
ג'ק בלנגה
זה לא מה שהיא שאלה על חובת הדיווח.
אסף וקסלר
זה לא הובהר כאן כיוון שבמקום אחר בסעיף אחד לפני או אחד אחרי יש חובת דיווח על הכול. לא היה צורך לייצר את זה כאן. ההפרדה שנותרה כאן היא מלאכותית. המהות היא ששלושת הצעדים האלה קשורים אחד בשני.
ג'ק בלנגה
אני מבין אבל השאלה היא אחרת. שם חובת הדיווח על פטור, כן תהיה או לא תהיה – זה דיון אחר. זה סעיף אחר. כאן ההוצאה יותר גדולה מההכנסה. אני נכנס למלא את המשבצות, כן או לא? זאת השאלה.
רודין נפסו
הכוונה היא כן. אתה לא יכול לעשות בלי לדווח.
ג'ק בלנגה
זה לא מה שכתוב.
מירי סביון
הסיבה שזה לא נכתב, מכיוון שהייתה חובת דיווח גם בהכנסה פטורה.
ג'ק בלנגה
הכנסה פטורה, זה לא כאן.
רודין נפסו
זה גם. זה נכנס כאן.
ג'ק בלנגה
זה לא נכנס.
אסף וקסלר
העיגול שאנחנו מדברים עליו כאן יותר קטן מהעיגול שמכיל.
ישי פרלמן
היועצת המשפטית, בהמשך להבנה של כל הגורמים, אנחנו חושבים שצריך להוסיף כאן שהפטור יינתן רק עם דיווח על הכנסות השכירות שהוא קיבל ועל הכנסות השכירות שהוא שילם.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם רוצים חובת דיווח על כל שכירות.
היו"ר משה גפני
לא.
מירי סביון
היושב ראש, אפשר להסביר?
היו"ר משה גפני
אפשר אבל אני לא משנה את דעתי.
מירי סביון
אולי אני אצליח לשכנע אותך.
היו"ר משה גפני
אולי. תמיד את משכנעת אותי אבל אני עומד כאן, באמת, אי אפשר כך לנהל את זה.
מירי סביון
אם אפשר בכל זאת להסביר.
היו"ר משה גפני
בקצרה.
מירי סביון
החלק הזה בחקיקה הוא חלק שנותן הטבה שלא נתנו קודם. בכל המקרים, בכל הוראות החוק שיש, כאשר אנחנו מאפשרים לקזז הוצאה כנגד הכנסה, ללא יוצא מן הכלל אנחנו מבקשים על זה דיווח. זה מה שמאפשר לנו לבקר את הדברים ולבדוק אותם. אני חושבת שכאשר באים ונותנים הקלה כל כך משמעותית, חשוב שיהיה אפשר לבקר אותה ולדעת ולכן נדרשת כאן חובת דיווח על הקיזוז הזה כי אחרת לא ניתן יהיה לדעת.
היו"ר משה גפני
אם אפשר לשים לו מצלמות לראות מה הוא עושה בבית.
מירי סביון
אנחנו מדברים כאן - - -
היו"ר משה גפני
על מה אנחנו מדברים, אני יודע. כבר דיברנו על זה. זה לא חדש.
מירי סביון
אבל אנחנו נותנים כאן פטור חדש. נותנים כאן ניכוי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בואי נחזור לרוויזיות.
שלומית ארליך
אנחנו מתחילים עם הרוויזיות.
ינון אזולאי (ש"ס)
רק שלא נשכח, אתה לא מסכים לדיווח.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לחובת דיווח. הבעיה היא שאם הייתה כאן אופוזיציה, הייתי עושה איתה עסק והייתי אומר להם לא שלא ניתן חובת דיווח אם יוותרו על ההסתייגויות.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, אנחנו מוכנים אם באמת נביא בשורה ונוזיל את יוקר המחיה להורים צעירים ולמשפחות. תורידו את יוקר המחיה.
היו"ר משה גפני
רק לדבר אתם מדברים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זאת לא שאלה של אופוזיציה.
שלומית ארליך
אנחנו ברוויזיה על הסתייגות סעיף 1, מטרה. הסעיף הוצבע. הרוויזיה הייתה על הסעיף.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? 5. מי נגד? 7.

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.

אנחנו צריכים להצביע על הסעיף?
שלומית ארליך
כבר הצבענו עליו.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אפשר התייעצות סיעתית?
שלומית ארליך
לא. כבר עשינו התייעצות סיעתית.
היו"ר משה גפני
זה מה שאתם יודעים. במקום לשבת כאן על דברים שאנחנו הלכים איתכם ויש לנו בעיה עם הממשלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא הלכת איתנו.
היו"ר משה גפני
מה עם מוצרי התינוקות?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
ביקשנו ממך להכניס לחוק ההסדרים את מוצרי התינוקות.
היו"ר משה גפני
ודירות לא בנו עוד? ושר השיכון עוד לא קראנו לו?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
תעשה את זה גפני ואני מבטיחה לך שאנחנו מורידים הרבה מאוד מההסתייגויות האלה.
היו"ר משה גפני
הלוואי והייתם לומדים ממני או מאיתנו.
שלומית ארליך
אנחנו ברוויזיות על פרק החישוב הלינארי. רוויזיה על הסתייגות מספר 4.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 9.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 10.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אפשר התייעצות סיעתית?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. אלה רוויזיות.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 11.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
ההסתייגויות של חד"ש-תע"ל. רוויזיה על הסתייגות מספר 7.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.

שתדעי, אני אומר לך שאני הייתי באופוזיציה, הוא היה באופוזיציה, הוא היה באופוזיציה, אנחנו חזרנו הרבה פעמים עם הישגים. הישגים יחסית קטנים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
איזה קטנים? הבאתם הישגים ענקיים.
היו"ר משה גפני
היינו באופוזיציה. אתם אפילו לא מנסים להגיע להישגים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גם בעניין הדיור.
היו"ר משה גפני
הורדנו פיליבסטר, הורדנו הסתייגויות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הם עשו את זה בשעה 02:00 לפנות בוקר.
היו"ר משה גפני
הורדנו ממש.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אלכס קיבל אישור לדבר איתנו. חיכינו מ-6:00 ואלכס קיבל אישור לדבר איתנו ב-02:00. אל תגיד לי מה היה.
היו"ר משה גפני
הורדנו את הכול.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני מבטיחה שבשעה 02:00 לפנות בוקר נשב לדבר.
היו"ר משה גפני
אין לי בעיה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 8.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לרוויזיות על ההסתייגויות של קבוצת המחנה הממלכתי. רוויזיה על הסתייגות מספר 22.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 23.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 26.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
בקובץ השני של המחנה הממלכתי. רוויזיה על הסתייגות מספר 2.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 8.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 12.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 16.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 20.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 30.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 33.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 37.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 52.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
אתה רוצה להצביע על הסעיף של חישוב לינארי?
היו"ר משה גפני
כן.
שלומית ארליך
מצביעים עכשיו על סעיף 5, פסקה (2) לעניין החישוב הלינארי, אחרי שהורדנו את כל הרוויזיות על ההסתייגויות.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הפרק של חישוב לינארי? 5. מי נגד? 5.

הצבעה
אושר
היו"ר משה גפני
הפרק של חישוב לינארי אושר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
רוויזיה. אני מבקשת להגיש רוויזיה גם על ההצבעות של החוקים האחרים.
היו"ר משה גפני
בסדר. עוד חצי שעה נצביע על הרוויזיה. אני כל הזמן חי בתקווה שהם יסכימו להגיע להסדרים. אני מאוכזב.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, חסכנו שש שעות.
היו"ר משה גפני
אני הצעתי ואני מציע גם עכשיו.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
מה אתה מציע?
היו"ר משה גפני
מה שאמרתי. אני אמרתי כל הזמן.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אני כל הזמן שואלת אותך מה אתה מציע. אמרתי לך שלא הייתי כשהצעת.
היו"ר משה גפני
אני תכף אגיד לך.
שלומית ארליך
אנחנו חוזרים לפרק שעוסק בניכוי דמי שכירות. סיימנו עם ההערות.
היו"ר משה גפני
אני מציע לך. הממשלה מבקשת שיהיה דיווח בעניין הזה. אנחנו נהיה נגד דיווח, אם אתם מורידים את כל ההסתייגויות בסעיף הזה. בן אדם שוכר ומשכיר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מסכים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא, לא.
אסף וקסלר
חשוב להגיד שאנחנו כממשלה לא נוכל לאפשר את המנגנון הזה אם לא יבוא יחד עם חובת הדיווח. זה לא יתאפשר גם מבחינה תפעולית וגם מבחינה פיסקלית. שני הצעדים האלה הולכים יד ביד. ההפרדה כאן היא מלאכותית. בסוף מדובר על אותה רפורמה ועל אותו תיקון. הוועדה החליטה לפצל את זה מבחינה מלאכותית, זה בסדר, אבל במהות אלה שני דברים שבאים ביחד.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אתה יכול להסביר למה? תסביר למה.
אסף וקסלר
יש פה שני רכיבים. גם מבחינה פיסקלית - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מנהל את הדיון הזה. אני הולך להצביע. יש כאן הסתייגויות, שיגישו הסתייגויות. אני הולך להצביע. בצעירותי לא הייתי מעז בכלל לדבר על דיווח כזה. עם כל הכבוד. בסך הכול הכללי בן אדם שוכר דירה ומשכיר דירה, זה לא יכול להיות שהוא יצטרך לדווח על זה.
מירי סביון
עד היום אדם מעל סכום הפטור משכר דירה, שזה המצב לגבי מי שיש לדוגמה שכר דירה של 7,000 שקלים, היה צריך לדווח לנו. אנחנו באנו עם הוראה מקלה שמאפשרת לו לקזז הוצאות פרטיות בגין שכר הדירה שלו עד לסכום של 7,500 שקלים. כדי שאנחנו באמת ניתן את ההטבה הזאת למי שזכאי לה, הדבר הבסיסי הוא שתהיה חובת דיווח פשוטה וקלה בה מדווחים על ההכנסות מול ההוצאות ואפשר לבקר ולדעת שאכן אלה הדברים. זה נראה כמו דרישה סבירה כי אחרת אנחנו נותנים הטבה בלי יכולת לפקח עליה ומהניסיון שלנו כשהדברים האלה קורים, אנחנו גורמים לאי דיווח על הכנסות.
היו"ר משה גפני
אם הייתי שוכר באותו סכום?
מירי סביון
בסדר גמור. אז יהיה דיווח.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אם זה מעל התקרה שלהם, אתה משלם מס.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אם אתה מעל התקרה, אתה חייב לדווח ולשלם מס.
מירי סביון
אין שום דרך לפקח.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אם את מעל התקרה, זה לא. שאלתי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה משכיר ב-2,000 שקלים, אתה חייב לדווח על 2,000 שקלים? הרי היה פטור מדיווח על זה כי הוא לא משלם מס על זה. למה הוא צריך לדווח?
ערן יעקב
יש כאן שני דברים שונים. התחושה שהתערבבו כאן שני הדברים. פעם אחת אמרנו לגבי חובת דיווח היום. אם אתה משכיר עד 5,400 שקלים, אתה לא חייב. באנו ואמרנו כאן שגם כאלה שעד 5,400 שקלים לא חייבים, הם לא חייבים במס, תהיה עליהם חובת דיווח. זה דבר אחד.
קריאה
למה?

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

למה?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
למה הוא חייב דיווח. הוא לא חייב במס.
קריאה
זה דיון ביום שלישי.
ערן יעקב
יש כאן שני דברים. אני רוצה להסביר. הדיון האחר הוא רק הטבה. אם אני משכיר ושוכר והיום, אם אני השכרתי את דירתי, משפר דיור ושוכר דירה יותר גדולה, היה חשוב לשר ולנו להגיד שאת אותו אחד, וזאת רק הטבה, אנחנו נקזז לו את מה שהוא משלם כאן, אבל אם הוא לא מדווח, זה דיון אחד, לא נדע.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
על זה אין לנו ויכוח. הוויכוח שלנו הוא זה שפטור ממס, למה הוא צריך לדווח?
ערן יעקב
קודם כל בוא נבין את גדר הדיון.
שלומית ארליך
גדר הדיון מדבר על זה שאם אתה נמצא מתחת לתקרת הפטור אבל אתה כאן בתוך המסלול הזה ואתה באותו סכום שוכר/משכיר, לטעמך אתה צריך לדווח?
ערן יעקב
חד משמעית כן. אתה לא תדע.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אם אתה לא משכיר ושוכר, הם רוצים, אם אתה משכיר מתחת לרף המס, לדווח.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
לא. אנחנו מדברים לא רק על אלה ששוכרים ומשכירים באותו מחיר מתחת לרף אלא גם אם יש הבדל והם עדיין מתחת לרף, אז למה שידווחו?
ערן יעקב
יש כאן שני דיונים שונים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
השאלה איזו תקרה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
ה-7,400.
ערן יעקב
אין 7,400.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
ה-7,400 מבחינתם זה עלייה. 7,500.
ערן יעקב
חייב במס.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתם מדברים על מה שחייב במס.
ערן יעקב
7,500 חייב במס.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אלה שמתחת ל-5,470.
ערן יעקב
אלה שני דברים שונים. ב-7,200 היום, הסיפור הזה שאמר עד 7,200, אומר אתה חייב במס. זה החוק היום. מה שבא כאן זה לומר שלמרות שאתה חייב במס, עד סכום מסוים נאפשר לך לעשות כדי להוריד לך את חבות המס אבל הדבר הזה חייב בדיווח כי אחרת לא תדע. זה דיון אחד. הדיון האחר של שלא קשור לדיון הזה, שלדעתי הוא כרגע לא כאן בכלל, כשבאים ואומרים שמי שיש לו עד 5,400, היום יש לו פטור, הוא לא צריך לדווח, אחר כך יהיה חייב. זה דיון אחר לגמרי.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אבל למה לחייב אותו בדיווח?
ערן יעקב
אני מסביר את הרציונל. זה דיון אחר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, אנחנו נוריד חצי מההסתייגויות אם תוריד את זה.
היו"ר משה גפני
אתם רואים שיש לי קושי. יכולנו בהתחלה לגמור את זה. לא עכשיו.
קריאה
אבל הצבעת על ההסתייגויות. לא הבנתי איזו עסקה אתה עושה. בדיעבד?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
זה רק מיטיב. אתם מבינים שיש כאן תהליך שהוא רק מיטיב? יש את ה-5,400 שזה משהו אחר. עכשיו הם אומרים שהם נותנים הטבה ל-7,500.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אלה שידווחו. אנחנו מדברים על אלה שידווחו. מי שמשכיר לשוכר, שידווח אפילו אם הוא מתחת לרף.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
איזה רף, ה-7,500 או ה-5,400?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
ה-5,400.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
מי שרוצה את ההטבה – שידווח. מי שלא – לא.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אבל אתה מחייב אותו לדווח.
קריאה
לא תהיה לו ברירה כי הוא יהיה חייב במס.
ערן יעקב
מי שמעל 5,400 מדווח גם היום.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אז הוא ידווח גם על הבא. ומי שלא, לא.
קריאה
זאת שאלה שנדון בה ביום שלישי, על פחות מ-5,400.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו ממשיכים. הסתייגויות.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אם את דירת המגורים שלך אתה משכיר ואתה שוכר דירה ביותר כסף, לא הגיוני שתשלם מס על השכירות.
שלומית ארליך
הסתייגויות. אנחנו מתחילים את ההסתייגויות.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
מה הנוסח שמציעים?
שלומית ארליך
להבנתי יושב ראש הוועדה אמר שבמצב שבו אנחנו נמצאים מתחת לתקרת הפטור, מתחת ל-5,470 שקלים ובמצב שוב מדובר באותו סכום – לא חלה חובת הדיווח.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
לא רק באותו סכום. כל עוד שני הסכומים מתחת ל-5,470, אין צורך בדיווח.
קריאה
לא צריך להיכנס לסעיף הזה. אם הסכומים מתחת ל-5,400, לא צריך בכלל את הסעיף הזה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אין צורך בדיווח.
ערן יעקב
כרגע יש לי דירה שאני משכיר אותה ב-3,700 שקלים ואני שוכר דירה אחרת. על ה-3,700 שקלים לא חייב בדיווח. כרגע זה המצב החוקי.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
זה מה שרוצים.
ערן יעקב
זה המצב החוקי. זה דיון אחר שלא נמצא כאן כרגע.
שלומית ארליך
לא, זה כן נמצא כאן. גם במצב שבו אתה שוכר ומשכיר ומדובר בדירה ששווה 3,000 שקלים - - -
ג'ק בלנגה
אז לא חל סעיף 122. מראש אין מס ואין דיווח.
ערן יעקב
אנחנו באנו להיטיב. הדבר הזה רק מיטיב עם כאלה שמשכירים מעל הסכום, מעל ה-5,400 שקלים. החוק הזה הוא מיטיב, נקודה.
היו"ר משה גפני
ומי שהוא פחות מ-5,400?
ערן יעקב
לא חב במס.
ג'ק בלנגה
יש לו פטור ממס.
קריאה
אמרו לי שביום שלישי תחיל עליו, אז אין בעיה.
היו"ר משה גפני
זה לא קשור ליום שלישי. זה לא נוגע לזה.
קריאה
זה דיון אחר. זה נכון שזה בא כחבילה, זה בא כתפיסה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אם אנחנו בשוונג, בוא תסביר לי למה אם אני שוכר דירה – עוזב רגע מגבלת סכום – ומשכיר דירה באותו סכום או אם אני משכיר דירה בסכום גבוה יותר, למה אתה יוצר לי כאן אירוע מס?
ערן יעקב
אם אתה כרגע משכיר דירה - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אני יודע כרגע, אבל אם אתה נותן הטבה - - -
קריאה
זו הטבה רגרסיבית.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אני משכיר דירה ב-8,000 שקלים, שוכר דירה ב-8,500 שקלים.
ערן יעקב
התפיסה שלנו הזו כרגע היא תפיסה מיטיבה ומיטיבה כלכלית כי אני כמשכיר את הדירה מעל 5,400 שקלים משלם מס פעם אחת.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אני משלם רק מעל ה-7,500. עשית לי הטבה שאני משלם כאילו רק מעל ה-7,500.
ערן יעקב
ברגע שאתה חייב במס ואתה משפר דיור, רואים אותו – גם על זה אפשר להתווכח, אם הוא משפר דיור או לא – נניח שאתה במצב כזה, ההצעה היא לייצר לך הקלה מסוימת בחבות המס.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
השאלה שלי היא מה הרציונל.
ערן יעקב
גם לי יש הרבה שאלות. אפשר לשאול גם למה בכלל משלמים את המס על דירה. נכון?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אני לא מדבר על זה. אם הרווחתי מזה, אתה צודק. אם יש לי עוד דירה שאני משכיר או תה.
ערן יעקב
אבל הסיבה של החיוב גם בפטור, שזה דיון אחר, באה כדי להתמודד עם הבעיה שיש לנו כרגע במאבק בהון השחור.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
מסכים. אין לי על זה ויכוח איתך. לא על ההטבה.
ג'ק בלנגה
הוא משכיר ב-30 אלף ושוכר ב-30 אלף. אומר לך למה על ה-22 צריך לשלם מס. זאת השאלה שלו. אם אתה מנכה את ההוצאות - - -
ערן יעקב
אם הוא משכיר ב-30 אלף, הוא צריך לשלם מס.
ג'ק בלנגה
אם המדינה חשבה שזה מתנכה, למה קבעתם תקרה? זו השאלה שלו.
ערן יעקב
כי המדינה חשבה בצורה כזאת יותר סוציאלית.
יונתן מישרקי (ש"ס)
חנוך, זה מה שהם ענו בדיונים. מאיפה התקרה שלך? 30, 40, כמה?
ג'ק בלנגה
מה זה משנה מה המספר? הוא משכיר ושוכר באותו סכום.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אתה יודע איפה התקרה שלי? קח את אזור המרכז היום.
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים להסתייגויות. שלומית מקריאה את ההסתייגויות.
שלומית ארליך
אנחנו מתחילים עם מקבץ הסתייגויות של סיעת המחנה הממלכתי. ההסתייגויות שנוגעות לניכוי דמי שכירות, לפרק הזה, זה מתחיל בהסתייגות מספר 24: בסעיף 11(2) המוצע, במקום "ובלבד שהתשלום ששילם או חלקו" יבוא "ובלבד שהמועצה המקומית איננה חלק מגוש דן ושהתשלום ששילם או חלקו".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני אנמק. בסופו של דבר היה חוסר של עידוד ברכישת דיור להשקעה בצורה דרמטית. בשנים האחרונות הייתה ירידה. הממשלה לא תגמלה את זה אלא להיפך, היא ניסתה איפה שהוא לעצור את זה וכתוצאה מכך היום יש עדיין מחסור אדיר גם בדירות להשכרה. המחירים קפצו בצורה מטורפת. בסך הכול אני חושבת שבאמת החוק הזה הוא חוק טוב. הוא איפה שהוא מתגמל אולי ולו במעט לבוא ולהשכיר דירות ועדיין צריך למצוא פתרון.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים להסתייגות מספר 25. בסעיף 11(2) - - -
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
למה 25?
שלומית ארליך
כי זה מתייחס לפרק של ניכוי דמי שכירות.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
התייעצות סיעתית.
שלומית ארליך
19:45. התייעצות סיעתית.
היו"ר משה גפני
חוזרים ב-19:45.

(הישיבה נפסקה בשעה 19:40 ונתחדשה בשעה 19:45.)
ערן יעקב
שלומית, שיהיה ברור שמי שמעל 5,400 שקלים חייב בדיווח.
קריאה
גם במצב החוקי היום, לפני התיקון המוצע. גם לפני התיקון של יום שלישי.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
מי שירצה ללכת במסלול של ההטבה, יהיה חייב בדיווח.
ערן יעקב
כן.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
מי שלא – לא.
קריאה
זה תלוי מה יהיה ביום שלישי.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
ערן, לדעתי זה צריך להיות דירת חמישה חדרים באזור המרכז, סטנדרטית. לא בתל אביב. קח דירה סטנדרטית, אתה תראה שה-7,500, אתה כבר לא שם היום.
ערן יעקב
זאת הטבה. זה דיון אחר לגבי הסכומים. אני אומר לך שבסוף יש כאן תהליך שגם הוא לא נקי. יש לו בעיה אבל למרות זאת הוא יוצר איזשהו תהליך של אמירה מאוד ברורה למשפרי הדיור. גם הוא לא נקי. יש עם זה הרבה בעיות.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
למה אתה רוצה למסות אותי כשאני משפר דיור בשכירות?
קריאה
אנחנו מיטיבים ביחס למצבך היום.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
נכון. אם יש לי דירה נוספת ואני משכיר אותה ויש לי ממנה הכנסה, בסדר, אני חב, אבל אם יש לי דירה אחת ואני משכיר אותה - - -
ערן יעקב
דירה אחת. אתה מדבר רק על דירה אחת.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
ואני משכיר אותה, היא דירת מגוריי, ואני הולך לשכור באותו סכום כסף או אפילו יותר במקום אחר, למה אתה ממסה אותי על השכירות?
ערן יעקב
כי זה נכון לתת עד רמה. זה חייב במס כי גם מה שעשינו עכשיו הוא דבר מיטיב שיש לו גג. אני חושב שבסוף יש מטרה היא שוויון. יש כאן המון שיח אחר שקיים בתוך השיח הזה. אנחנו מדינה עם יוקר מחיה גבוה, שהשוויון בה מאוד גבוה, אנחנו מדינה שיש בה המון רכיבים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
מסה דירות יוקרה.
מירי סביון
רק להבהיר. מי שהוא בעל דירה יחידה ונכנס למסלול של שוכר ומשכיר וההכנסות שלו הן מעל הסכום הפטור, הוא חייב בדיווח. זה כמו שהיום. גם אם התוצאה היא שבסוף אין לו הכנסה חייבת משכר דירה. יש חובת דיווח בעניין הזה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אין שום בעיה עם זה אבל הוויכוח הוא על הנקודה הזאת. אף פעם לא היה ויכוח על הנקודה הזאת.
היו"ר משה גפני
חוזרים להסתייגויות.
שלומית ארליך
יש עוד דקה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
נסיים קודם עם ההסתייגויות של אורית ואחר כך נחזור לשלי.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 26. בסעיף 11(2)(3) המוצע, במקום "ילדו" יבוא "ילדו או ילדו של בן זוגו".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
יש שלל הצעות איך אנחנו יכולים לפתור גם את הבעיה בשוק השכירות וזה מאוד מאוד פשוט. אפשר לעודד אנשים בדירות להשקעה. אפשר להגיד שבדירות להשקעה אפשר להוריד קצת את המס ואז אנשים ישקיעו, יהיה היצע נוסף בתוך שוק השכירות ואתה תראה איך מחירי השכירות ירדו בצורה דרמטית.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 27. בסעיף 12(א) המוצע, אחרי "בשנת המס 2023 ואילך" יבוא "בהוראת שעה לשנה אחת מיום חקיקת החוק".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
יש לי נימוקים.
היו"ר משה גפני
חצי דקה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל לא סיימתי לציין את כל ההישגים של בן גביר. בן גבי הציג כל כך הרבה הישגים.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. חצי דקה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בן גביר הציג כל כך הרבה הישגים.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, הילדות שלך מחכות לך.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני מאוד מעריכה את הדאגה שלך לבנות הקטנות שלי. אתה יודע, לילות לבנים גם בבית וגם בכנסת. אצלי זה לא משנה. האמת היא שכאן זה קצת יותר קל.
היו"ר משה גפני
חכי, תראי שייוולד לך נין. אז תדברי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני לא מצליחה לדמיין את זה. בעזרת השם.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תנמקי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אם כבר בן גביר והעלינו כבר ארבעה נושאים שבהם הוא אמר כאילו הוא עשה והפרכנו את זה, אז יש כאן עוד אחד. כתוב בסרטון שלו שהוא מעודד השקעות הון. הם הכריזו שהם עודדו השקעות הון. זה היה דבר מדהים. גיא זוהר אומר שהכוונה להצעת חוק לעידוד השקעות בחקלאות כי חוק לעידוד השקעות הון כבר יש מזמן. גם ההצעה הזאת הונחה על שולחן הכנסת. עוד לא עבדו עליה בכלל. זה עוד בלוף של בן גביר.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
נעבור לקובץ הסתייגויות של המחנה הממלכתי. הסתייגות מספר 1. בסעיף 11(2)(ג1), במקום "לעניין" יבוא "בעניין".
היו"ר משה גפני
אל תסבירי. זה באמת מאוד דרמטי.

מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
מקבץ של שלוש הסתייגויות. אני עוברת להסתייגות מספר 4. בסעיף 11(2)(ג1), במקום "ההכנסה" יבוא "ההכנסות".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, ויתרתי על ההנמקה הקודמת. יש לי הנמקות. אני מבקשת עכשיו שלוש דקות על שלושת ההסתייגויות.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 5. לסעיף 11(2)(ג1) במקום "מדמי שכירות" יבוא "מתשלומי שכירות".
היו"ר משה גפני
חצי דקה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בן גביר בא ואומר שיש לו הישג נוסף. העדפה מתקנת ללוחמים. זה מה שהוא כתב בסרטון שלו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כתב בסרטון או אמר בסרטון?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אמר את זה בסרטון. הוא הכריז על זה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
היה כיתוב. הוא השקיע.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בפועל עוד הצעה, הפעם חוק שייתן עדיפות ללוחמים בקבלה למוסדות לימוד... הנחה על שולחן הכנסת.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים להסתייגות מספר 6. בסעיף 11(2)(ג1), במקום "מדמי שכירות" יבוא "מדמי שכירות או דמי מפתח".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
היה את הבלוף של התשעה מיליארד שקלים למשרד לביטחון לאומי. היה את הבלוף של המלחמה בפרוטקשן. היה את הבלוף של הכרה באבטחה כעבודה מועדפת. הפרכנו את הבלוף של עידוד השקעות הון. הפרכנו את הבלוף של העדפה מתקנת ללוחמים.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 7. בסעיף 11(2)(ג1) במקום ".." יבוא "שהתקבלה".
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
את צריכה לדבר יותר מהר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה בלתי אפשרי. אני לא בקצב של גפני. אני צריכה ללמוד לדבר מהר כמוהו. נשאר עוד נושא אחד שהוא העלה בסרטון שלו שלא הפרכנו וזה הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה. הוא הכריז שם שהוא העביר או שהוא יעביר במסגרת חוק האיזוק האלקטרוני. שהוא העביר או מעביר הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה. מה קרה בפועל? לא רק שהוא מנע את הצעת החוק שיכלה לקבל דין רציפות בוועדה לביטחון פנים, לא רק שיושב ראש הוועדה לביטחון פנים התחייב - - -
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, התייעצות סיעתית.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
את לא יכולה.
שלומית ארליך
אי אפשר התייעצות סיעתית. כבר עשינו התייעצות סיעתית על הסעיף הזה.

הסתייגות מספר 9. בסעיף 11(2)(ג1), במקום "על ידי יחיד" יבוא "בידי יחיד".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הצעת החוק לאלימות במשפחה, גם גיא זוהר בודק את העובדות לעומק ומה הוא אומר? השר בן גביר דווקא עיכב את ההצעה שתחייב גברים אלימים ללכת עם אזיק אלקטרוני צמוד לגופם. אי אפשר להספיק ב-100 ימים ועכשיו השר בן גביר אכן גיבש הצעה מעודכנת אבל היא זוכה לביקורת על כך שהיא מקשה את התנאים לחייב באזיק אלקטרוני. רק במקרה שיש נגד הגבר אישום, הרשעה. שוב נמתין לביצוע בפועל. זה מראה איזה בלוף. גם יושב ראש הוועדה לביטחון פנים הבטיח - - -
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 12. בסעיף 11(2)(ג1), במקום "להשכרת דירתו היחידה" יבוא "מהשכרת דירותיו".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אנחנו מכירים את כל הבלופים שלו ואני חייבת לציין שגם בוועדה לביטחון פנים, היינו בוועדה המשותפת על עניין האיזוק האלקטרוני כדי להחיל עליו דין רציפות. אפילו יושב ראש הוועדה הבטיח שלפני הפגרה - -
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
הוא הבטיח לי שלפני הפגרה אנחנו נחיל את זה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בלוף. הוא לא אמר איזו פגרה.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 17. בסעיף 11(2)(ג1), במקום "סכום דמי השכירות המוטבים ששילם באותה שנה" יבוא "סכום השכירות ששילם באותה שנה".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני הכנתי לכם פוסט מהפייסבוק שאני ראיתי לא מזמן וחשוב לי לשתף אתכם בו. זה ממש ממש חשוב. הפוסט הזה מדבר גם על בית הדין הרבני ולכן חשוב לי שזה יגיע גם לאוזניים שלכם. אתה יודע, אתם העברתם עכשיו הצעת חוק להרחבת הסמכויות בבית הדין הרבני שכאשר יש הסכמה בין הצדדים, כאשר יש משהו שמגיע לבית הדין הרבני, הוא יכול לפסוק על פי ההלכה ולא על פי החוק.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 18. בסעיף 11(2)(ג1), במקום "המוטבים" יבוא "המותרים".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גם כאן כותבת עורכת הדין רות דיין וולפנר - - -
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, אבל אני רוצה לספר לך.
היו"ר משה גפני
תכף תדברי.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 23. בסעיף 11(2)(ג1), במקום "הכנסתו מדמי שכירות" יבוא "קבלת דמי שכירות".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
היא מספרת על מקרה שהיה לה בבית משפט, בבית הדין הרבני.
היו"ר משה גפני
מי זה היא?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
עורכת דין רות דיין וולפנר. היא מספרת: "היה מתווך צעיר עם חוש עסקי מעולה והיא עולה חדשה יחסית ויפת מראה מחבר העמים. הם נישאו בנישואין אזרחיים בחוץ לארץ גם כדי לחסוך" - - -
היו"ר משה גפני
אני לא יכול לשמוע את זה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני מבינה שזה קשה לשמוע את הדברים האלה.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות לסעיף 11(2(ג1) במקום "לפי הנמוך" יבוא "לפי הגבוה".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הם בעצם לא ממש אהבו את הממסד הדתי ובמהלך הנישואין נולדו להם שתי בנות שנראו בדיוק כמו אימן ואינן קשורות מאוד לאביהן. חלפו מאז מעל שני עשורים - - -
היו"ר משה גפני
אנשם לא מקשיבים לך כי זה סיפור משעמם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
האבא הוא אבא. מה זה משנה איך הן נראות?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
מנו ואלונה - - -
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 30 לסעיף 11(2)(ג1), במקום "ובלבד" יבוא "רק אם".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
מנו ואלונה צברו הון עצום, רובו בשליטתו של מנו שהחזיק חברות ונכסים בשווי רב מאוד.
היו"ר משה גפני
מי זה מנו?

מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 35.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
איך קפצתם למספר 35?
שלומית ארליך
כי הן חוזרות על עצמן.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אז לפי הנמוך, ואז ב-בלבד, יבוא ורק אם.
שלומית ארליך
בסעיף 11(2)(ג1) רק אם, רק בתנאי ש-.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
29 ו-30, זה שונה.
היו"ר משה גפני
מישהו החליט להרוג אותנו משעמום.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 35. במקום "בניכוי וחישוב הכנסתו החייבת של היחיד או אדם אחר" יבוא "בניכוי מס מהכנסתו החייבת של היחיד או אדם אחר".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
כמה וכמה פעמים תפסה את מנו, אלונה אשתו, בוגד בה. לכן היא רצתה להתגרש.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא יכולים להתייחס לזה.

מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 36. בסעיף 11(2)(ג1), "או אדם אחר – יימחק".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בכל פעם מחדש הצליח מנו לעצור - - -
היו"ר משה גפני
עוד הפעם מנו?

מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, תן 60 שניות לעשות איזשהו רצף.
היו"ר משה גפני
תעברי מ-מנו למישהו אחר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה רוצה שאני אשמור את זה לשעה 2:00 לפנות בוקר?
היו"ר משה גפני
כן, אפשר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
יהיה לך יותר מעניין? בסדר. נעבור להסתייגות הבאה.
שלומית ארליך
בסעיף 11(2)(ג1)(1), במקום " ...
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני מוציאה לך משהו אחר. ביקשת נושא אחר. ממש לא מזמן עלה שר המשפטים על הבמה באמצע הפגנה ואמר שבג"צ מגן על שכני מחבלים ולא על חיילי צה"ל. תקשיב, אני חושבת שהאמרה הזאת והמשפט הזה הוא חמור. לא יכול להיות ששר משפטים במדינת ישראל מאשים את המערכת שעליה הוא אמון כמגן על מחבלים.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 40. בסעיף 11(2)(ג1)(1), במקום "דמי שכירות בעד דירה בישראל" יבוא "דמי שכירות בעד יחידת דיור".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
האמת היא שיש לי כאן 141 הצעות חוק לשינוי סדרי השלטון, שזו המהפכה המשפטית. חשבתי לקרוא אותן ולשתף אתכם בכל חוק וחוק.
היו"ר משה גפני
למה כך לעשות צחוק? תגישי את זה במליאה ונצביע על זה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
דווקא ההצבעות כאן נראות לי קצת יותר.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות אחרונה למקבץ הזה. מספר 42. בסעיף 11(2)(ג1)(1), במקום "דמי שכירות בעד דירה בישראל" יבוא "דמי שכירות בעד בית בישראל".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בוא נדבר על עוד דרכים בהן אפשר להגדיל את היצע השוק של דירות לשכירות. אם אנחנו רוצים עוד דירות לשכירות, אנחנו יכולים לעודד את זה בכמה דרכים. דיברנו על דרך אחת, בעצם להוזיל את המיסוי על הדירות האלה. אנחנו יכולים לעודד על ידי הורדת מיסוי וגם על ידי - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
עד כאן ההסתייגויות של קבוצת המחנה הממלכתי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
יש עוד הסתייגויות של מפלגות אחרות.
שלומית ארליך
של ולדימיר בליאק.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
טטיאנה כאן כדי לנמק.
תמר בנתורה
סעיף 11(2)(ג1), במקום המילים "או עד לסכום של 90 אלף שקלים בשנה" יבוא "או עד לסכום של 100 אלף שקלים בשנה".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
רוויזיה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גם אני רוצה להגיש רוויזיות על הכול, בבקשה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 2. בסעיף 11(2)(ג1), במקום המילים "לפי הנמוך" יבוא "לפי הגבוה".
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני מבקשת לנמק. אני חושבת שהגיע הזמן שיהיה תקן קבוע בכל מוסד רפואי למתורגמן רפואי. שלא יהיה מצב שמישהי שהיא עובדת משק תתרגם לפי מה שהיא מבינה אלא שיהיה מתרגם כי לפעמים ההבנה לא נכונה ויכולה להזיק לחולה.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 3. בסעיף 12(א), במקום המילים "סעיף 122 לפקודת מס הכנסה בנוסחו בסעיף 11(2) לחוק זה ואילך" יבואו המילים "סעיף 122 לפקודת מס הכנסה בנוסחו בסעיף 11(2) לחוק זה יחול לגבי הכנסת שכירות ..."
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
רוויזיה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 4. בסעיף 12(א), במקום המילים "סעיף 122 לפקודת מס הכנסה" עד המילים "מתחילת שנת המס 2023 ואילך" יבואו המילים "סעיף 122 לפקודת מס הכנסה" עד המילים "מתחילת שנת המס 2025 ואילך".
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, נכון לעכשיו העולים החדשים שהגיעו בשנה שעברה וממשיכים להגיע עד עכשיו ממתינים לתחילת הלימודים באולפן לעברית כמעט חצי שנה, מארבעה חודשים עד חצי שנה. כי חסרים מורים ומורות באולפן ללימוד עברית. זה בגלל ששכרם לא עודכן מזה 15 שנים.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
משה סולומון (הציונות הדתית)
אבל אני בעד הדברים שהיא אמרה.
תמר בנתורה
הסתייגות אחרונה למקבץ הזה. סעיף 12(א), במקום המילים "סעיף 122 לפקודת מס הכנסה בנוסחו בסעיף 11(2) לחוק זה יחול לגבי הכנסה משכירות שהתקבלה משנת 2023 ואילך" – "... 2026".
היו"ר משה גפני
זה אותו הדבר.

מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
את ההסתייגות הבאה אני כן רוצה לנמק.
תמר בנתורה
הסתייגות של קבוצת חד"ש-תע"ל.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
עאידה כאן.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
רוויזיות על הכול בבקשה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 15. בסעיף 11, התקרה הקבועה בסעיף 11(2)(ג1)...".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
דווקא היה כדאי לנמק אותה. אבל מה לעשות, אני רואה שאתה התעייפת קצת.
היו"ר משה גפני
לא התעייפתי. אני רק רוצה להתקדם.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 16. בסעיף 11(2)(ג1) במקום "90 אלף שקלים בשנה" יבוא "150 אלף שקלים בשנה".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
תזכרו את הרגע הזה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מצביעים על הסעיף.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בשעה 20:00. יש לך רוויזיה עליו.
היו"ר משה גפני
כן. יש רוויזיות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
קבעו ל-20:00.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
גם אני רוצה להגיש רוויזיה.
טמיר כהן
בשעה 20:35.
היו"ר משה גפני
מה יש עכשיו?
טמיר כהן
רוויזיות על שבח ריאלי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה לא רוצה להצביע על הסעיף עכשיו?
היו"ר משה גפני
יש רוויזיות.

שבח ריאלי.
שלומית ארליך
אנחנו ברוויזיות על ההסתייגויות של פרק שבח ריאלי, סעיף 7. אנחנו בקובץ של המחנה הממלכתי.

רוויזיה על הסתייגות מספר 1.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 2.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
המחנה הממלכתי לא כאן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הנה, הם כאן. הגיעו.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 3.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 6.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 7.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 11.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 15.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 21.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 14.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות 22.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 23.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 27.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 40.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 41.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 43.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 46.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 47.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 52.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 87.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 88.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
הקובץ של ישראל ביתנו. רוויזיה על הסתייגות מספר 2.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 3.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
הקובץ של סיעת יש עתיד. רוויזיה על הסתייגות מספר 5.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 12.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 14.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 15.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
רוויזיה על הסתייגות מספר 17.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.

סיימנו את הרוויזיות?
שלומית ארליך
את הרוויזיות על השבח הריאלי, כן.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להצביע על הפרק.
שלומית ארליך
לפני שאתה מצביע על הפרק, כמה הבהרות. לגבי הפרק של השבח הריאלי, ביקשנו מרשות המיסים.
היו"ר משה גפני
הבהרות על מה? הכול כבר נאמר. עכשיו תראי שהם באים עם תביעות חדשות.
שלומית ארליך
נשארו שני עניינים. ישי, אנחנו בפרק של השבח הריאלי. לגבי עסקת קומבינציה. זה נכנס רק בסעיף 7(א) או שזה צריך להיכנס גם בהמשך, ההתייחסות לעסקת קומבינציה.
ישי פרלמן
אנחנו חושבים שכאן מספיק ב-7(א).
שלומית ארליך
כך שהמשמעות היא?
ישי פרלמן
המשמעות היא שאפשר למכור בעסקת קומבינציה כל עוד נבנים בסופו של דבר מספר הדירות שיש צורך לבנות לפי הסעיף.
שלומית ארליך
הנושא השני הוא לגבי העניין של קרובים ושליטה בסעיף קטן (ב). אנחנו מכניסים תיקון שאומר שלא יחולו על מכירה שנעשתה בלא תמורה או על חברה בשליטת המוכר?
ג'ק בלנגה
או מכירה לחברה.
ישי פרלמן
כן. או על מכירה לחבר בני אדם שבאחזקת המוכר כמשמעותו בסעיף 88(3) לפקודה.
ג'ק בלנגה
כמה אחוזים אלה?
ישי פרלמן
25. על זה דיברנו קודם.
שלומית ארליך
תקרא את פסקה (3) בסעיף 88.
ישי פרלמן
לדעתי קראנו אותה קודם. "חבר בני אדם שבאחזקת אדם או קרובו המחזיק בו בחבר בני אדם מוחזק בידי אדם מחזיק בו, לעניין הגדרה זו, אחזקה במישרין או בעקיפין, לבד או יחד עם אחר ב-25 אחוזים לפחות באחד או יותר מסוג כלשהו של אמצעי השליטה".
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מי בעד אישור הסעיף שבח ריאלי? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר משה גפני
הסעיף אושר.

מה עם ניכוי דמי שכירות?
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
רוויזיה.
שלומית ארליך
יש רוויזיה על הסעיף.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גם על כל ההצבעות עד עתה, אם פספסתם משהו.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הרוויזיה על הסעיף של החישוב הלינארי? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שלומית ארליך
על כן הסעיף של החישוב הלינארי אושר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מוכן לקריאה שנייה ושלישית.
שלומית ארליך
עכשיו ניכוי דמי שכירות. קראנו את ההסתייגויות. לפני שמצביעים על הסעיף, עלתה שאלה לגבי דיור מוגן. הסעיף מתייחס לבית אבות. האם יש הבחנה בין בית אבות לדיור מוגן ואם כן, למה אתם מבקשים לקבוע הבחנה כזאת.
אסף וקסלר
הכוונה היא לא לקבוע הבחנה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
באיזה פרק אנחנו?
שלומית ארליך
חזרנו לפרק של ניכוי דמי שכירות. הפרק של ניכוי דמי שכירות מתייחס לדמי שכירות בעד דירה בישראל ששכר המשלם למגוריו או תשלום שנתי ששולם בעד אחזקת המשלם או בן זוגו המתגורר עמו בבית אבות כהגדרתו בסעיף 9(25). נשאלנו לגבי דיור מוגן.
היו"ר משה גפני
מה השאלה?
שלומית ארליך
האם להחיל את זה גם על דיור מוגן.
אסף וקסלר
הכוונה היא כן להפנות ולא לייצר את ההבחנה הזאת.
היו"ר משה גפני
וזה יחול גם על דיור מוגן.
אסף וקסלר
כן. זו הכוונה.
ישי פרלמן
יש הגדרה בסעיף 49יג לחוק מיסוי מקרקעין, שזאת הגדרה יותר רחבה והיא כוללת דיור מוגן וגם מקום המעניק שירותי סיעוד לנזקקים שניתן לו רישיון על פי חוק הפיקוח.
שלומית ארליך
תקרא את זה כמו שצריך.
אסף וקסלר
אני אקריא את הסעיף. ""בית אבות" – מקום מגורים קבוע ל-30 אנשים או יותר שהם או בני זוגם בני 60 לפחות או שהם נזקקים לשירותי סיעוד שהוא אחד מאלה: (1) דיור מוגן. (2) מקום המעניק שירותי סיעוד לנזקקים שניתן לו רישיון על פי חוק הפיקוח על המעונות התשכ"ה-1965".
שלומית ארליך
מה זה בעצם מביא בחשבון? גם בית אבות, גם דיור מוגן וגם שירותי סיעוד?
אסף וקסלר
כן.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

זה שהם נזקקים, זה לא תלוי גיל.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אם הוא סיעודי, אבל אם הוא לא סיעודי והוא גר בדיור מוגן, זה חל עליו?
קריאה
כן.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
בטוח.
קריאה
כן.
אסף וקסלר
זו ההגדרה בחוק.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
כי זה לא עולה ב-100 אחוזים מההגדרה שהקראתי לי כרגע.
אסף וקסלר
"שהם או בני זוגם בני 60 לפחות או שהם נזקקים לשירותי סיעוד שהוא אחד מאלה".
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
זה או נזקקים לשירותי סיעוד?
קריאה
כן.
ג'ק בלנגה
אגב, בחוק אין הגדרה של דירה. אני יכול גם להשכיר דירה בעפולה ולגור בחדר בבית מלון שהוא עונה על הגדרה של דירה. איפה ההגדרה של דירה כאן? אין כאן הגדרה של דירה. תקרא טוב את החוק. כתוב דמי שכירות בעד דירה בישראל. דירה. המושכרת, היא לא מוגדרת. השכורה לא מוגדרת כאן.
ישי פרלמן
מה אתה מציע?
ג'ק בלנגה
אני לא מציע כלום. אני רק אמרתי שכל דמי שכירות ששילמתי יוכרו כנגד דירה שהשכרתי.
אסף וקסלר
זה אמור להיות על דירות מגורים.
ג'ק בלנגה
אבל זה לא מה שכתוב.
ישי פרלמן
אני חושב שזה ברור שזאת דירת מגורים.
ג'ק בלנגה
לא, זה ברור לך. כתוב בעד דירה בישראל.
אסף וקסלר
נגיד לפרוטוקול שהכוונה היא לדירת מגורים 9.
שלומית ארליך
כתוב דירה בישראל ששכר המשלם למגוריו.
ג'ק בלנגה
למגוריו. אני גר בבית מלון.
אסף וקסלר
אז זאת לא דירה. זה חדר בבית מלון.
ג'ק בלנגה
איפה כתוב מה זאת דירה?

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

מה ההגדרה של דירה?
ישי פרלמן
בחוק יש הגדרה של דירה.
ג'ק בלנגה
זה רק למושכרת. לא לשכורה. תקרא. דירה יחידה כהגדרתה בסעיף 9(ג1), זו הדירה שהשכרתי ולא ששכרתי.
שלומית ארליך
משרד המשפטים, לעניין הדיור המוגן, זו גם עמדתכם?
ליהי קושנר גינוסר
אני טרם הצלחתי לאתר מישהו שיכול לתת לי את ההבחנה. קיבלתי המלצה לפנות למשרד הרווחה.
שלומית ארליך
אתם פונים למשרד הרווחה לגבי הדיור המוגן.
ליהי קושנר גינוסר
לראות מה ההבחנה.
היו"ר משה גפני
אבל הוא הקריא. הכול ברור. זה מתחיל להיות לזרא.
שלומית ארליך
תעשו את הבירור מול משרד הרווחה.
קריאה
כתוב בחוק המכר דירות.
ג'ק בלנגה
אבל איפה זה כתוב בחוק פקודת מס הכנסה?
היו"ר משה גפני
תחזרו עם תשובה ממשרד הרווחה.


ניכוי דמי ביטוח לאומי
היו"ר משה גפני
אנחנו ממשיכים לניכוי דמי ביטוח לאומי. קיימנו דיון וסיכמנו הכול. אני רוצה להצביע.
שלומית ארליך
הסעיף של ניכוי דמי ביטוח לאומי, זה סעיף שנוסף כתוצאה מפסיקה שהייתה בעניין. אנחנו קיימנו על זה דיון בהרחבה בפעם הקודמת. עלתה שאלה לגבי הוראות התחולה. בכחול התחולה נוסחה כך שתחול על בירור הכנסתו החייבת של יחיד החל משנת המס 2024. חבר הכנסת גפני, אתה סברת שנכון שזה יהיה ב-2025 כדי שזה לא יחול על הכנסה שמתבררת כבר עכשיו.
היו"ר משה גפני
יש הסתייגויות?
שלומית ארליך
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
קיבלת 2025?
היו"ר משה גפני
אני מחליט. ממי אני צריך לקבל את זה?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני יכול תת לך עוד כמה דברים להחליט עליהם?
ג'ק בלנגה
שלומית, אנחנו בסעיף 48(ב)(1)?
שלומית ארליך
אנחנו בסעיפים 48 ו-49, סימן ה', שונות.
ג'ק בלנגה
אפשר לומר כמה מילים לגבי הסעיף הזה?
היו"ר משה גפני
רגע.
קריאה
אנחנו מבקשים שהתחולה תהיה כפי שמופיע בנוסח הכחול.
היו"ר משה גפני
אני לא מקבל את זה. זה יהיה מ-2025.

מה אתה רצית? להגדיר דירה?
ג'ק בלנגה
לא. בסעיף הזה צריך בהחזר להגיד ובלבד שזה נוכה לפי סעיף קטן (א). אני מזכיר לך שבחוק עוסק זעיר עלתה השאלה של החזר מביטוח לאומי ודיברנו על כך שזה לא צריך להיות חייב במס. כאן למען הסר ספק צריך לכתוב שההחזר הוא סכום שחל עליו סעיף קטן (א) ולא כל החזר מביטוח לאומי.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
או שאפשר פשוט לכתוב שהחזר לא חב במס.
היו"ר משה גפני
מישהו יכול להתייחס לנושא הזה?
קריאה
לא הבנתי את ההערה.
ג'ק בלנגה
בשורה השנייה כתוב "קיבל יחיד בשנת המס החזר מהמוסד לביטוח לאומי בשל תשלום ביתר של דמי ביטוח לאומי ששילם בשנת מס קודמת וחל עליהם סעיף קטן (א)". זאת אומרת, הם הותרו לו באופן חלקי בניכוי ולא כל החזרי ביטוח לאומי. את הרי רוצה את ההפוך של (א).
קריאה
אני חושבת שזה יכול לעשות חוסר סדר. לגבי העוסק הזעיר נצטרך להבהיר את זה שם, בתוך החקיקה של העוסק הזעיר.
ג'ק בלנגה
אבל לא כל סכום של ביטוח לאומי צריך להיות חייב במס. מה שניכו לי בעבר והחזירו לי, אני מבין שזה חייב במס.
קריאה
אבל יכולים להיות מצבים שונים בהקשר הזה. שוב, יכול להיות שאנשים היו בלי הכנסה חייבת.
ג'ק בלנגה
את לא יוצרת הכנסה ממקור חדש. את אומרת למען הסר ספק. אם התרתי לך הוצאה והחזירו לך אותה, אני רוצה לחייב אותך במס, אז תרשמו שאם זו הוצאה שהוכרה בעבר והיא מוחזרת עכשיו, היא חייבת. אבל אם היא לא הותרה בעבר והיא מוחזרת עכשיו, אז היא לא חייבת.
קריאה
אין דרך לבדוק את הדבר הזה.
ג'ק בלנגה
רק תרשמו שהוחל עליהם סעיף קטן (א).
קריאה
למה אתה מתכוון שהוחל עליהם סעיף קטן (א)?
ג'ק בלנגה
שינוכו באופן חלקי.
קריאה
שוב אני אומרת שאלה דברים שאי אפשר לבדוק. אם לדוגמה היו שנים עם הפסדים, אנחנו לא יכולים להגיד בוודאות. דמי ביטוח לאומי בהגדרה מותר בגינם ניכוי. אם מכל מיני סיבות לא נוכו ואחר כך יש החזר, בדיוק כמו שיכול להיות מצב שבו בשנה שבה יש החזר בביטוח הלאומי - - -
ג'ק בלנגה
איזו סיבה יש שנתתי כסף למדינה, כסף נטו שלי, והמדינה מחזירה לי אותו ועכשיו מס הכנסה אומר לו בוא תשלם על זה מס. איפה ההיגיון? לא הבנתי. נתתי 100 שקלים למדינה, המדינה מחזירה לי 100 שקלים ובאה רשות המיסים ואומרת שהיא לא יודעת אם ניכיתי או לא, עכשיו תשלם לי מס על ה-100 שקלים.
קריאה
אני אסביר איפה נמצאת הסימטריה של החקיקה הזאת. החקיקה הזאת, הנושא של הניכוי מביטוח לאומי וגם החיוב של ההחזר הוא על בסיס מזומן.
ג'ק בלנגה
מסכים.
קריאה
יכולים להיות לפעמים פערים והסימטריה היא על פני זמן. יכולים להיות מצבים בהם לדוגמה בשנה שבה התקבל ההחזר דווקא אין בכלל החזקה חייבת ואז בסופו של דבר החזר הזה לא יהיה חייב במס. מצד שני יכול להיות מצב שהסכומים האלה ישולמו בשנה שבה לא היו הכנסות חייבות, אז למרות שיש ניכוי, הוא בפועל לא היה ניכוי ולכן אנחנו נייצר כאן מצב שאי אפשר לבדוק ולהתייחס. יש כאן ניכוי שאפשר לדרוש אותו ויש פה החזר שצריך להיות מחויב. זאת הסימטריה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הסתייגויות.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים להסתייגויות. אנחנו מתחילים בהסתייגויות של סיעת המחנה הממלכתי.

הסתייגות מספר 1. בסעיף 48 המוצע – יימחק "עלה סכום ההחזר שקיבל יחיד בשנת מס מסוימת על סכום דמי הביטוח ששילם באותה שנת מס, יראו 52 אחוזים מההפרש לעניין פקודה זו כהשתכרות או רווח מעסק משלח יד".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
יש שתי רשימות, נכון?
שלומית ארליך
יש הסתייגויות של יש עתיד ושל המחנה הממלכתי הסתייגות, מ-1 עד 10.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
תסתכלו. יש לכם עוד אחד. שימו לב. נראה לי שזה של אורית ויש עוד אחד.
שלומית ארליך
"בעת שקיבל אותם, לעניין זה סכום ההחזר למעט תוספת ששולמה לפי סעיף 362 לחוק הביטוח".
היו"ר משה גפני
תנמקי. חצי דקה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בוא נסכם חצי שעה לכל ההסתייגויות.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא לא חייב לתת אפילו חצי דקה.
היו"ר משה גפני
חצי דקה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הוא לא רוצה לשמוע את הסיפורים שיש לי.
היו"ר משה גפני
נכון.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
קודם כל, גפני, אני אשמח אולי לתגובה שלך. בג"צ היום הכריע את ההחלטה על פינוי חאן אל אחמר. היא תישאר בידי הממשלה.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 3 של המחנה הממלכתי. בסעיף 48 המוצע אחרי סעיף קטן (ב) יבוא "בהוראת שעה לשנות התקציב 2024-2023 בהערכה, באישורו של שר האוצר או הממונה מטעמו".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה מאוד מעניין אבל אתה יודע מה הייתה התשובה בן גביר לעניין?
היו"ר משה גפני
לא מעניין אותי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא מגיעים להצבעות כי הליכוד לא עומד בהבטחות שלו.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה מאוד מעניין שזאת התגובה שלו לעניין הזה ואני מאוד אשמח לשמוע כאן את נציגי הליכוד, מה תגובתם לעניין הזה של פינוי חאן אל אחמר.
היו"ר משה גפני
זאת לא חכמה לדבר. זה או עושים עסקים או מצביעים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אמרתי. הנה, חצי שעה אני אדבר.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 4. בסעיף 48 המוצע, במקום "ניכוי 52 אחוזים מההפרש" יבוא "ניכוי של 95 אחוזים מההפרש".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
כמו שאמרתי, אני מאוד אשמח לשמוע כאן את נציגי הליכוד מתי הם עומדים לפנות את חאן אל אחמר. בן גביר אומר כאן כי הליכוד לא עומד בהבטחות שלו וזה מאוד מאוד מעניין. אני לא חושבת שזה משהו שהם לא ידעו מראש.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 5. בסעיף 48 המוצע במקום "יראו 52 אחוזים מההפרש" יבוא "95 אחוזים מההפרש".
היו"ר משה גפני
אלה מספרים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה מאוד מעניין אותי משום שלדעתי הם ידעו את הדברים האלה מראש. שמעו גם את שר האוצר אומר בתקופת הבחירות, קרא לנתניהו בכל מיני שמות ואחד מהם היה שקרן בן שקרן.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה מאוד מעניין איך יכול להיות שמצד אחד הוא ידע את הדברים האלה מראש ומצד שני פתאום הוא בא ואומר עכשיו שהליכוד לא עומד בהבטחות שלו ובגלל זה הוא שובת. בגלל זה לא מגיעים להצבעות. זה מאוד מאוד מעניין.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
היא עוד לא הקריאה אותה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 6.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
את הסתייגות מספר 5 עוד לא הקראת.
שלומית ארליך
עשינו את 5. הקראתי אותה.

הסתייגות מספר 6. לפני סעיף 49 יבוא: "מי שרווחו מתחת לשכר הממוצע במשק או שווה לו וקיבל החזר ביטוח לאומי, יהיה פטור מתשלום ביטוח לאומי בגינו עד סוף השנה האזרחית".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לנמק. היום בישיבת הממשלה אושרה תוכנית החשמל הכשר.
היו"ר משה גפני
לא. זה החשמל הירוק.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
החשמל הירוק הוא כשר. זה מאוד מאוד מעניין. האמת היא, גפני, אני אשמח שתסביר לי את זה כי בעיקרון יש את הציווי של שמירת השבת.
היו"ר משה גפני
נסיים את הצבעות ואני אסביר לך.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
שמירת השבת, זה הרי על האדם, על הבהמה, עלה גר.
היו"ר משה גפני
מה זה קשור? זה החשמל הירוק.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל אתה מכונות.
היו"ר משה גפני
העולם הולך לזה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אם יש לך חשמל סולרי - - -
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
עד עכשיו היה גנרטור וזה היה החשמל השחור. כאן מדברים על ההון השחור שרוצים להעיף אותו.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
זה בסדר, אבל מה יהיה עם המיזוג של כל הסוללות והקרינה?
היו"ר משה גפני
כל העולם הולך לזה. אתם הצבעתם על זה בממשלה הקודמת לפני שנה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה נכון. ממש לפני שבוע העברנו את אותה החלטה. נכון, העברנו אותה.
היו"ר משה גפני
לפני שנה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה צודק. העברנו פיילוט של החשמל הכשר. גפני, השאלה שלי היא שאלה הלכתית. אם יש לך פאנלים סולריים וזאת מכונה שמייצרת חשמל אוטומטית לדירה שלך, למה לא תשתמש בה?
היו"ר משה גפני
את לא אמרת נכון. היית צריכה להגיד שמה שעכשיו נוגע אליכם, אנחנו מדברים נגד.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 7. לפני הסעיף יבוא 49 - "הוראת סעיף 48 תינתן ... בתוספת לחוק ... לשירות מילואים פעיל שקיבל תגמול מביטוח לאומי בגין שירות המילואים שלו יהיה פטור מתשלום מס הכנסה בגין המענק".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, אני אשמח לאיזשהו הסבר קטן. אם יש לך פאנל סולרי, הרי זה לא עובד, למה החשמל הזה לא כשר?
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 8. לפני הסעיף יבוא 49 - "עצמאי שמשלם ... וקיבל החזר ביטוח לאומי, יהיה פטור מתשלום ביטוח לאומי בגינו עד סוף השנה האזרחית".
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כל חשמל ירוק?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא. אתה יכול להפעיל ביום שבת פאנלים סולריים ואתה יכול להשתמש בחשמל הזה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 9. בסעיף 49 המוצע, במקום "יחולו על" יבוא "יחולו בהוראת שעה לשנת 2025 לשנה אחת בלבד".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אחרי שהסבירו לי, אני מבינה עכשיו שבעצם חשמל ירוק הוא חשמל כשר. אם מתקינים פאנלים סולריים, אפשר להשתמש בהם.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגויות של יש עתיד. הסתייגות מספר 1. בסעיף 48 במקום "52 אחוזים יבוא "53". זה מקבץ עד הסתייגות מספר 3.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, רגע. תן לנו זמן לנמק.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 4. בסעיף 48 אחרי המילים "באותה שנה" יבוא "ובלבד שהוא צועק "יש" בגולים של נבחרת ישראל בכדורגל".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
זה היה מקבץ עד מספר 6.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הדף לא אצלי ולכן קשה לי לראות מה זה מקבץ ומה זה לא מקבץ. זה ממש אחד לאחד אותו הדבר?
תמר בנתורה
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
עד שלא מעבירים את חוק היועץ המשפטי, זה לשיקול דעת היועץ המשפטי בלבד. מבחן הסבירות שלו.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל עדיין אני יכולה לנסות לשכנע.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 16. בסעיף 48 אחרי המילים "באותה שנה" יבוא "ובלבד שהוא... בבחירות האזוריות האחרונות שהוא מצביע".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, תן הזדמנות לנמק.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 18. בסעיף 48 המילים "עלה סכום ההחזר שקיבל יחיד בשנת מס מסוימת על סכום דמי הביטוח ששילם באותה שנת מס, יראו 52 מההפרש – יימחקו".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 19. בסעיף 48 אחרי המילים "ממשלח יד" יבוא "או מהכנסות מה-ווינר".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 20. בסעיף 48, במקום המילה "למעט" יבוא "לרבות".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לנמק את זה.
היו"ר משה גפני
זה לא של המחנה הממלכתי.
תמר בנתורה
של יש עתיד.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
כל ה-69?
היו"ר משה גפני
כן.
תמר בנתורה
אחר כך נעבור להמשך שלכם.
היו"ר משה גפני
יש לה עוד?
תמר בנתורה
כן.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר בסעיף 49. במקום "2025" יבוא "2026".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, זה רק קדימון לחוק הארנונה.
תמר בנתורה
יש לנו מקבץ. הסתייגות מספר 22. בסעיף 49, במקום המילים "משנת המס 2025 ואילך" יבוא "מיום שיהיו בישראל 85 אחוזים זכאות לבגרות".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 22 עד 38. אני מקריאה את הסתייגות 38. בסעיף 49 במקום המילים "משנת המס 2025 ואילך" יבוא "ביום שישראל תעפיל ליורו".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגויות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגויות לא נתקבלו
היו"ר משה גפני
ההסתייגויות לא התקבלו.
תמר בנתורה
בזה סיימנו את ההסתייגויות של יש עתיד. אני חוזרת להסתייגויות של המחנה הממלכתי.

הסתייגות מספר 1. בסעיף 48, במקום "בפקודת מס הכנסה", יבוא "לפקודת מס הכנסה".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 2. בסעיף 48, במקום "אחרי" יבוא "במקום".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 4. בסעיף 48((ב)(1), במקום "על אף" יבוא "למרות".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 5. בסעיף 48 (ב)(1), במקום "הוראות" יבוא "כוונות".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
עכשיו אפשר לנמק, הרב גפני?
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
מתי אפשר לנמק?
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 7. בסעיף 48(ב)(1), במקום "סעיפים קטנים" יבוא "סעיפים".
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני רוצה לנמק.
היו"ר משה גפני
זה של המחנה הממלכתי.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
בסדר. לא משנה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני נותנת לה את הזכות שלי.
היו"ר משה גפני
בהסתייגות הבאה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
רגע. אני רוצה התייעצות סיעתית בבקשה. זה סעיף חדש. יש לי פה שתי התייעצויות סיעתיות שאני יכולה לקחת. אני רוצה את הראשונה עכשיו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
את לא יכולה לקבל שתיים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
על כל סעיף.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל כבר היה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני מבקשת התייעצות סיעתית.
היו"ר משה גפני
בשעה 20:38 אנחנו ממשיכים.

(הישיבה נפסקה בשעה 20:33 ונתחדשה בשעה 20:38.)
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 8. בסעיף 48(ב)(1), במקום "קיבל" יבוא "התקבל על ידו". זה מקבץ ביחד עם הסתייגות מספר 9.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני רוצה לנמק.
היו"ר משה גפני
חצי דקה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
הגיע הזמן לקלוט עולים חדשים שוב במרכזי קליטה כפי שהיה פעם כדי שהעולים יקבלו לא רק סל קליטה אלא חינוך וקליטה חברתית.
היו"ר משה גפני
רעיון טוב. מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגויות לא נתקבלו
היו"ר משה גפני
ההסתייגויות לא התקבלו.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 10. בסעיף 48(ב)(1), במקום "יחיד" יבוא "יחיד או רבים".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
את ההסתייגות הבאה אני אנמק.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 11. בסעיף 48(ב)(1), במקום "בשנת מס מסוימת" יבוא "בשנת המס ה-...".
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני רוצה לבקש שתוסיפו תקציבים לכפרי נוער. מגיעות משפחות שלא יכולות לתת מסגרת חינוכית מקיפה לילדים ואם אנחנו רוצים עתיד למדינה, אנחנו צריכים להשקיע בדור העתיד, בצעירים ובני הנוער. לתת חוגים והעשרות נוספות.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 13. בסעיף 48(ב)(1) במקום "החזר מהמוסד" יבוא "החזר מן המוסד". סליחה, אני מוחקת את זה.

הסתייגות מספר 14. בסעיף 48(ב)(1) במקום "החזר" יבוא "תשלום".
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
שיחזקו לימודי ליבה בכל המוסדות, גם בבתי ספר חרדיים.
היו"ר משה גפני
רעיון מצוין. מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 23. בסעיף 48(ב)(1), במקום "ניכוי של 52 אחוזים" יבוא "ניכוי של 12 אחוזים". זה מקבץ עד הסתייגות מספר 26.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני מנמקת. עולים חדשים שנמצאים שישה חודשים עד 12 חודשים בארץ, מתאריך קבלת המעמד, מקבלים הבטחת הכנסה הרבה יותר נמוכה מכפי שביטוח לאומי משלם לאנשים שלא עובדים. צריך להעלות את קצבת הבטחת הכנסה שמשלם משרד הקליטה. נדרש תקציב נוסף.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגויות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגויות לא נתקבלו
היו"ר משה גפני
ההסתייגויות לא התקבלו.
תמר בנתורה
הסתייגות מספר 28. בסעיף 48(ב)(1) במקום "ששילם" יבוא "ששולם על ידו".
היו"ר משה גפני
שלומית, איך בלי שהם מנמקים מעלים את ההסתייגויות למליאה?
שלומית ארליך
אין דבר כזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש דבר הזה. אני אנמק בשבילם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אסביר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
היועצת המשפטית, אני מבקשת גם להגיש רוויזיה על כל ההצבעות וההסתייגויות שהיו עד עתה בכל החוקים.
שלומית ארליך
אפשר בלי הנמקה. הוא לא חייב לנמק.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש עוד אופציה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה חייב להצביע עליהן.
היו"ר משה גפני
אנחנו נצביע על זה וזה יעלה למליאה, אחד-אחד.
שלומית ארליך
במקבצים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אפשר גם להעלות את זה כספר. אפשר להעלות את זה במקבצים גדולים יותר, מ-1 עד 100 ומ-100 עד 101.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
למה אתה היית חייב לדבר?
ינון אזולאי (ש"ס)
כי אני יודע. אני אשלח אתכם לוועדות אחרות.
שלומית ארליך
בסעיף 48(ב)(1) במקום "סכום ההחזר" יבוא "סכומי ההחזרים".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
רוויזיה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 35. בסעיף 48, במקום "שקיבל" יבוא "שהתקבל על ידו".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 39. בסעיף 48(ב)(1), במקום "שקיבל יחיד" יבוא "שהתקבל על ידי יחיד".
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני רוצה לנמק. ילדים, תלמידים עולים חדשים זכאים רק שנה אחת ללימודי עברית בבית ספר יסודי ושנתיים בחטיבת ביניים. זה לא מספיק כדי ללמוד שפה. אנחנו מונעים מהתלמידים להשתלב בחברה הישראלית. צריך להוסיף שעות ותקצוב לקליטת תלמידים עולים.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני בעד מה שהיא אמרה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 43. בסעיף 48(ב)(1) במקום "יראו 52 אחוזים מההפרש" יבוא "יראו 10 אחוזים מההפרש".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 48. בסעיף 48(ב)(1), במקום "כהשתכרות" יבוא "כיכולת פרנסה".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
רוויזיה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 51. בסעיף 48(ב)(1), במקום "ממשלח יד של מי שקיבל אותם" יבוא "ממשלח היד של מי שהתקבל על ידו".
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני רוצה לנמק.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
הגיע הזמן לשנות את שיטת התמיכה, הסיוע בשכר דירה למי שזכאי לתמיכה הזאת. צריך לשנות את הסכמה ואת השיטה כי מה שמשולם זה כבר מיושן ולא מתאים. למשל עולים חדשים שמקבלים במשך חמש שנים, בשנה החמישית מקבלים 98 שקלים לחודש סיוע בשכר דירה. זה סכום מצחיק. צריך לשנות את השיטה.
היו"ר משה גפני
אני בעד מה שאת אומרת אבל נגד ההסתייגות.

מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הרב גפני, אתה מכיר את זה שיש לך לפעמים כתבה בעיתון או במסכים וכתוב לך שם שלמצולמים אין קשר לכתבה. לנימוקים אין כל קשר להסתייגויות ולחוק. שזה יהיה על השולחן.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 55. בסעיף 48(ב)(1), במקוים "למעט תוספת" יבוא "מלבד תוספת".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לנמק. אנחנו פספסנו כאן את החדשות. בחדשות פרסמו לא מעט סקרים ואני חושבת שראוי שכאן חברי הוועדה שעמלים על התקציב ונמצאים בהצבעות אולי יכירו קצת את אותם סקרים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אני אספר לך על הסקרים שהספידו את ש"ס ואנחנו חיים, קיימים ונושמים ברוך השם.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הסקר הראשון.
ינון אזולאי (ש"ס)
עוד לא אמרו מה ההסתייגות.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
האם לדעתך נתניהו צריך לפטור את בן גביר.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 58. בסעיף 48(ב)(1) במקום "לפני סעיף 362" יבוא "לפני סעיף מספר 362".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
עוברים לסעיף 49.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
התייעצות סיעתית.
היו"ר משה גפני
שלומית ארליך: הסתייגות 60. בסעיף 49, במקום "הוראות סעיף 47(א)" יבוא "הוראות לפי סעיף 47(א) לפקודה".
היו"ר משה גפני
התייעצות סיעתית עד 20:50.

(הישיבה נפסקה בשעה 20:45 ונתחדשה בשעה 20:50.)
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 64. בסעיף 49, במקום "ברור הכנסתו" יבוא "ברור ההכנסה".
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גפני, האם לדעתך נתניהו צריך לפטר את בן גביר - בקרב מצביעי הליכוד 26 אחוזים חושבים שנתניהו צריך לפטר את בן גביר.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 66. בסעיף 49, במקום "של יחיד" יבוא "של היחיד".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הסתייגות מספר 69. בסעיף 49, במקום "2025" יבוא "2026".
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
רציתי לנמק.
היו"ר משה גפני
על מספרים אני אתחיל לנמק?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני מבקשת להגיש רוויזיות על הכול, בבקשה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
גפני, סופית נשארו לי הסתייגויות לשני פרקים. אני הולכת ואתם מעלים למליאה.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו נצביע על ההסתייגויות שלך.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אתם תפילו אותם?


רוויזיה על שבח ריאלי
טמיר כהן
יש את הרוויזיה על שבח ריאלי. יש את הרוויזיות על הביטוח הלאומי.
שלומית ארליך
זה היה ב-20:10.
קריאה
יש לנו עכשיו את פרק מטרת החוק.
היו"ר משה גפני
עכשיו הרוויזיה על שבח ריאלי.
שלומית ארליך
אנחנו מצביעים על הרוויזיה על הסעיף שהוצבע בנושא שבח ריאלי, סעיף 7.
היו"ר משה גפני
מי בעד קבלת הרוויזיה על הסעיף של השבח הריאלי? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרוויזיה לא נתקבלה
היו"ר משה גפני
הרוויזיה לא התקבלה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זאת הרוויזיה על החוק עצמו.
היו"ר משה גפני
נעבור למטרת החוק.



הישיבה ננעלה בשעה 20:52.

קוד המקור של הנתונים