ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 15/05/2023

ייצוג נשים בשלטון המקומי - לקראת הבחירות המוניציפאליות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



52
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
15/05/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 22
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שני, כ"ד באייר התשפ"ג (15 במאי 2023), שעה 11:00
סדר היום
ייצוג נשים בשלטון המקומי לקראת הבחירות המוניציפאליות
נכחו
חברי הוועדה: פנינה תמנו – היו"ר
שלי טל מירון
מטי צרפתי הרכבי
חברי הכנסת
קארין אלהרר
דבי ביטון
סימון דוידסון
משה טור פז
רון כץ
טטאינה מזרסקי
שרון ניר
יואב סגלוביץ
מוזמנים
סיגל אבנון סוויצקי - יועצת מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, הרשות לקידום מעמד האישה

אתי הברג - ראש תחום בחירות, משרד הפנים

יעלה מקליס - ראשת עיריית יהוד

גלית שאול - ראשת מועצה עמק חפר

ספי מזרחי - יועצת למעמד האישה במש"מ, מרכז השלטון המקומי

אורית רישפי - יושבת ראש, כ"ן - כח נשי לישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

מזל שאול - מנכ"לית, כ"ן - כח נשי לישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

עדי מן - חברת מועצת העיר מודיעין מכבים רעות לשעבר, כ"ן - כח נשי לישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

שרון ברנד - דוברת העמותה, כ"ן - כח נשי לישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

אורית גוטמן - פעילה, כ"ן - כח נשי לישראל - עמותה לקידום נשים בישראל

לימור ויסברג כספי - מנהלת מיזם "מקומית", שדולת הנשים בישראל

תמר זעירא דביר - מנכ"לית ומייסדת, פורום שלושים ואחת

יעל יחיאלי - מייסדת מיזם 5050, שותפות ושוויון מגדרי 5050

אלה אלון - מנכ"לית, אית"ך- מעכי - משפטניות למען צדק חברתי בישראל

נעמה זרביב - מנכ"לית, שוברות שוויון

מאירה בסוק - יועצת משפטית, נעמ"ת

ליאת קליין - מנהלת מחלקת דת ומדינה, קולך- פורום נשים דתיות

שרון בריק-דשן - מנכ"לית, קולך- פורום נשים דתיות





נגה כץ - דוברת, אמונה

ענת טהון אשכנזי - מנהלת המרכז למוסדות וערכים דמוקרטיים, המכון הישראלי לדמוקרטיה

יעל פרידמן - פעילה, נבחרות

תמר קידר - עורכת דין, מוזמנים נוספים

מלי טופצ'יאשוילי - ראש תחום מדיניות תנועה ישראלית

ערן חרמוני - מזכ"ל מפלגת העבודה

אתל ראובן - מנכ"לית מפלגת יש עתיד

יואב תאני - מנכ"ל מפלגת המחנה הלאומי

דניאל זגר - מנכ"לית - Prowoman עמותה לקידום נשים במשק הישראלי

אוהד וייגלר - מנהל המחלקה למדיניות ציבורית
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.

ייצוג נשים בשלטון המקומי לקראת הבחירות המוניציפאליות
היו"ר פנינה תמנו
בוקר טוב. אני פותחת את ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. על סדר-היום: ייצוג נשים בשלטון המקומי לקראת הבחירות המוניציפאליות.

בוקר טוב לכן חברות הכנסת. מטי, את מלווה את הנושא הזה וגם לא מזמן ערכנו כנס כדי לראות איך אוספים את הכוחות על-מנת לקדם בבחירות הקרובות נוכחות של נשים שירוצו בקדמת הרשימות.

אנחנו מכירים את תמונת המצב. תכף עידו, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, ייתן סקירה של המחקר המצוין שנעשה כאן בכנסת.

הזמנתי לכאן את המנכ"לים של המפלגות לפני שהם מחלקים את הכסף, כדי שנשמע עד כמה הם שמים בראש סדר העדיפויות שלהם קידומן של נשים. אנחנו מבינים שזאת לא הזרוע והמנוע היחידים שמשפיעים על נושא הבחירות המוניציפאליות, אבל בהחלט למפלגות של השלטון המרכזי יש השפעה, גם ברוח וגם בפועל.

אם המפלגות המרכזיות לא ייקחו בחשבון שצריך גיוון בתוך הרשימות שלהן וייצוג ראוי והולם של נשים, אז אני מצפה גם שבהתאם הן גם יבהירו שהן לא יתנו מימון.

יואב, המנכ"ל של המחנה הממלכתי, אני מברכת אותך. אני יודע שיש ארבעה או חמישה מנכ"לים צריכים להגיע.

אני רוצה לברך גם את כל הארגונים שפועלים בתחום. אני אשאיר לכם זמן להתבטא. אני חושבת שהשולחן הזה הוא לא נועד רק כדי לבקש תשובות. בסוף, השולחן הזה חשוב לנו כדי שנבין שאנחנו חייבות להתכנס עם כוח. נכון, כל אחת פועלת במוקד שלה, אבל יש לנו חלון זמן קצר לפעול יחד כדי לנסות ולדאוג שיהיה ייצוג שלא מבייש את המציאות שלנו. כרגע אנחנו יכולים רק להתבייש, בטח בשלטון הארצי. כששמעתי שרוצים לפטר את תאיר איפרגן, מנכ"לית בזרוע העבודה, זה פשוט מביש. אנחנו רואים את תמונת המצב מי מנהל את המדינה. אנחנו צריכות להשמיע את הקול הזה.

אני חושבת שבסך-הכול שומעים את הקול שלנו כנשים, בין אם זה המגזר השלישי או חברות כנסת בבית הזה. אנחנו עושות השתדלות מאוד גדולה. יש כאלה שעושים כי זה נושא שהם שמים בראש מעייניהם. אבל זה כנראה לא מספיק, כי אם הם מרשים לעצמם להדיר אותנו מעמדות מפתח ועמדות כוח, שלא נתפלא שאחר-כך חיי נשים מופקרים.

שלום לאתל, מנכ"לית יש עתיד.

אנחנו נתחיל עם עידו ממרכז המידע והמחקר. המצגת לא מוכנה אז עד אז ניתן את זכות הדיבור לחברת הכנסת מטי צרפתי הרכבי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
תודה רבה גברתי יושבת הראש. למי שלא מכיר אותי, כמעט 12 שנים הייתי ראש רשות. נבחרתי ב-2011, כשהיו רק 4 נשים מתוך 257. לשמחתי, ב-2018 עלינו ל-15, אבל גם זה פחות מ-6%. המציאות של נשים בצמתי קבלת החלטות ובעמדות מרכזיות, בעיקר בשלטון המקומי, נמוך לאין ערוך ממספרן באוכלוסייה וזאת דווקא בעולמות תוכן שבהן אנחנו הכי טובות. זה מוקד קבלת החלטות שמשפיע על חיי היום-יום של כל אחד ואחת מאיתנו. אני יכולה לומר לכם שזה היה אתגר מאוד גדול להיות ראש רשות אישה, לא מול הקהילה שבחרה בי, אלא מול השלטון המרכזי.

אני רוצה לומר כהערה אישית. העובדה שהיה שר פנים לאורך כל השנים שהיה חרדי - - -
היו"ר פנינה תמנו
זה הקשה עליך?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בטח. עם הרבה מאוד שרים במגזר החרדי, גם אם הייתי כותבת מכתבים, לא היו טורחים לענות. זה עד כדי כך המידור וההדרה של הנשים.
היו"ר פנינה תמנו
איך שאני מכירה אותך, זה לא הדבר הראשון שישר קפץ לך. בטח נתת לזה זמן כדי להבין שזה בגלל זה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
נכון. לאט לאט את מבינה כנבחרת ציבור שהחסמים נמצאים הרבה מאוד גם בשלטון המרכזי. הרבה מאוד מהפקידות מחשיבה פחות נשים, הרבה מאוד מעולמות הביטחון והעולם הכלכלי. אני יכולה לומר בגאווה שכשסיימתי להיות ראש המועצה, המועצה שלנו שגשגה, גם ברמה הקהילתית, גם ברמה של הפיתוח הכלכלי וניהול הסביבה.
היו"ר פנינה תמנו
אז איך התגברת על זה?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בעיקר עבודה קשה. אני רוצה לומר, שבסך-הכול, בסוף, כשאישה מחליטה ללכת לשלטון המקומי, היא בדרך-כלל מגיעה מעמדת פתיחה הרבה יותר גבוהה מאשר גבר שמחליט. פה אני קוראת גם לארגונים. אני כאן לשירותכם לקראת אוקטובר 2023 לתת סיוע לכל מי שחושבת להתמודד, אם זה לראש הרשות, אם זה לראש רשימה ואם זה למליאות הערים.

למי שלא מכיר, עסקתי 25 במחקר. כשהייתי חוקרת לא עסקתי כל-כך בסוגיה המגדרית. למדתי, עשיתי דוקטורט, הייתי מקצועית. עבדתי במשך 25 שנה ולא לא עסקתי בזה. לא חיפשתי הקלות להדרה ולקיפוח ולכאלה דברים. אבל כשנבחרתי להיות ראש רשות פתאום הבנתי שיש לי ציווי נוסף והוא לקדם נשים לצמתי קבלת החלטות. כראש רשות, כמובן שהייתי גם יושבת-ראש ועדת התכנון והבנייה, הייתי יו"ר החברה הכלכלית, הייתי יושבת-ראש המתנ"ס, הרבה מאוד תפקידים. התובנה שיש לי תפקיד בהגדלת הייצוג הנשי בצוותי קבלת החלטות תפס משנה תוקף. היום אני מוצאת את עצמי עוסקת בזה יותר ויותר, גם כמורה נבוכים וגם כדי להראות שאפשר אחרת.

אני אגיד איזו אנקדוטה. כשעזבתי את המועצה האזורית יואב היה סיום יב' ובירכתי את הבוגרים והבוגרות. פתאום הבנתי שאת הבוגרים האלה קיבלתי בכיתה א' והם גדלו במציאות שראש המועצה היא אישה וזה נראה להם הדבר הכי טבעי בעולם. לפנינו דרך מאוד מאוד ארוכה. בטח יראו מחקרים, אבל אנחנו בירידה בנציגות הנשית גם במשרדי הממשלה, שרות בממשלה, מנכ"ליות במשרדי ממשלה. אני לא חושבת שאנחנו יכולים להרשות את זה לעצמנו כחברה, שיהיו מפלגות שאין בהן נשים בכלל ולא מייצגות נשים.

אני מניחה שהמנכ"לים ידברו אז אתל תספר על איך המפלגה שלנו נערכת לבחירות המוניציפאליות מבחינת הייצוג הנשי. אני חושבת שזאת אג'נדה שאנחנו מניפים. אני אגיד שוב לגבי הרשימה של יש עתיד, שאנחנו 40% נשים מקרב חברות הכנסת.

עזבתי לפני חצי שנה ולפני שבוע היו בחירות במועצה אזורית יואב. היתה מתמודדת אחת, אורית גוטמן שיושבת כאן.
היו"ר פנינה תמנו
כל הכבוד על המאמץ. אמנם לא עלית לסיבוב השני, היה חסר אחוז. בפעם הבאה אנחנו בטוחות שתצליחי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני מנסה לקדם חוקים. חוק אחד שניסיתי לקדם והממשלה דחתה על הסף זה הורדת הסף של מימון בחירות, כי אנחנו יודעים ממחקרים שאחד החסמים זאת הסוגייה של המימון. רציתי להוריד ב-10% למתמודדות בממשלה. ועדת השרים דחתה את זה על הסף. גם הגשתי בקשה לשיווי זכויות לאישה, שבכל הגופים חלקנו יהיה כחלקנו באוכלוסייה. גם זה כמובן נדחה.
היו"ר פנינה תמנו
תודה חברת הכנסת מטי.

חברת הכנסת שלי מרון.
שלי טל מירון (יש עתיד)
תודה רבה גברתי יושבת-הראש. אני רוצה לברך על הדיון החשוב הזה ורגע כן לציין שלצערנו פתחנו את הבוקר הזה שוב בבשורה שאישה נוספת במדינת ישראל.
היו"ר פנינה תמנו
16 במספר.
שלי טל מירון (יש עתיד)
באמת, אי-אפשר להתעלם מהטרוף שאנחנו נמצאים בו, שכמעט כל בוקר אנחנו קמים לבשורה כזאת. אנחנו יושבים פה בוועדה לקידום מעמד האישה ואנחנו חייבים לציין את זה.
היו"ר פנינה תמנו
נציין את זה היום במליאה כהצעת אי-האמון. זה יהיה הנושא העיקרי בתוך המליאה. אנחנו לא נרפה והם ישמעו את זה יום יום. הם ישמעו את המציאות. בטוח הם שומעים, פשוט הם - - -
שלי טל מירון (יש עתיד)
הגיע הזמן להפסיק להתעלם מהתופעה הנוראית הזאת, לקחת את הטיפול בתופעה הזאת בשתי ידיים ולדאוג לנשים במדינת ישראל, בין אם זה בחברה הערבית ובין אם זה שאר האזרחיות. צריכה לקום תכנית לאומית לטיפול בבעיה הזאת. אי-אפשר להמשיך להתעלם מזה. זה כפתיח.

מלבד זאת, אני רוצה להגיד שאת כל הנושא של נשים נבחרות ברשויות מקומיות, אי-אפשר שלא לקשור לאווירה הכללית במדינה ולמה שאנחנו רואים גם בכנסת וגם בממשלה, דהיינו, מיעוט נשים. זה מאוד בולט בכנסת הזאת. אמנם זאת הכנסת שלי אבל זה מאוד בולט. בשבוע שעבר ישבתי בוועדת כלכלה שעות ארוכות אל תוך הלילה. במהלך כל הדיון הייתי האישה היחידה. זה כל פעם הימם אותי מחדש. ישבנו בשולחן 10 חברי כנסת גברים ואני. אי-אפשר להתעלם מהנתון הזה. זה קורה גם פה וזה קורה גם ברשויות המקומיות. יש קשר בין הדברים ואי-אפשר לנתק את זה. זה באופן כללי.

לשמחתי, מנכ"לית המפלגה יושבת כאן והיא אישה. באמת אנחנו מאוד מקפידים בבית הפוליטי שלנו ביש עתיד לקדם נשים. זה משהו שהוא ממש בדמנו ואני הרגשתי את זה בצמיחה שלי בתוך המפלגה. אני התמודדתי בשנת 2018 למועצת העיר תל-אביב ברשימה של יש עתיד ואני יודעת מקרוב את התחושה. לא נכנסתי כחברת מועצה, אבל חוויתי את החוויה. למזלי, היה לי את הגב של המפלגה שסייע לי, אבל לא לכל הנשים יש את הגב הזה. יש נשים רבות שמתמודדות באופן עצמאי והן עושות את השיקול האם כדאי להן או לא. השיקול הכלכלי הוא מרכזי מאוד ואי-אפשר להתעלם ממנו.

אני רוצה להודות למטי שהיא דוגמה ומופת לאישה שעשתה את זה בגדול ולא פחדה מהמכשולים בדרך. אני רוצה להגיד לנשים שפה, ולנשים באשר הן, לא לוותר לעצמן. להקפיד, לרוץ, ללכת, גם אם יש זה קשה וגם אם יש מכשולים. בטח ובטח הצעירות שבינינו.



יצא לי להיפגש עם הרבה מאוד ארגוני נשים. נפגשתי, למשל, עם "ארגון נבחרות" של נשים חרדיות שכל-כך רוצות להיות מיוצגות.
היו"ר פנינה תמנו
לדעתי הן כאן.
שלי טל מירון (יש עתיד)
זאת דוגמה אחת למשהו שאנחנו צריכים לטפל בו. לא יתכן שאין להן בכלל ייצוג. זה דבר שלא נתפס.
היו"ר פנינה תמנו
אנחנו רואים מה קורה כאן.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
גברתי היושב-ראש, הן צריכות ללדת ילדים ולהיות במטבח. מה לא ברור, שלי?
שלי טל מירון (יש עתיד)
אני אומרת שאולי הגיע הזמן לחוקק ולקדם הצעות חוק שמחייבות מפלגות בייצוג נשים. אולי הגיע הזמן גם לזה?
היו"ר פנינה תמנו
או לכל הפחות ששוללות ממפלגות כספי ציבור.

אנחנו נעבור לעידו ממרכז המידע והמחקר של הכנסת.
עידו אבגר
(מוצגת מצגת)

אני ממרכז המידע והמחקר של הכנסת. אני אציג נתונים משני מסמכים שכתבנו אחרי הבחירות האחרונות. חלק מחברי הכנסת והנוכחים כבר ראו את הנתונים האלה אבל אני חושב שמאוד חשוב להציג אותם בתחילת הדיון כי הנתונים על הבחירות הקודמות הם בסיס מאוד טוב לדיון לקראת הבחירות הבאות.

אני אציג תמונת מצב כללית. בגדול, נשים מתמודדות פחות ונבחרות עוד פחות. אני אדבר על תיקון 12, שבעצם קובע תקצוב עודף לסיעות ששליש מהחברים בהן הן נשים ואני אראה איך הוא עבד בפועל.
היו"ר פנינה תמנו
לדעתי זאת הצעת חוק של חברת הכנסת יפעת קריב שכבר לא כאן וגם עליזה לביא.
עידו אבגר
נראה איך הוא עבד בפועל במערכת הבחירות הראשונה שבהם הוא התקיים, שזאת מערכת הבחירות האחרונה.

נתחיל מרשויות. בעצם מועמדים ונבחרים ב-251 עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות. בחלק העליון של התרשים ניתן לראות שמתוך כ-800 מועמדים לרשות היו כ-70 נשים, שהן 9%. אם נעבור לנבחרים, שזה החלק התחתון של התרשים, אפשר לראות שמתוך 251 ראשי רשויות שנבחרו 15 היו נשים, שהן 6%. בעצם, זה פחות מחלקן בקרב המתמודדים. זה בעצם אומר שיש לנשים שתי משוכות. קודם כל, עצם ההתמודדות ואנחנו רואים שרק 9% מהמתמודדים הן נשים.
היו"ר פנינה תמנו
רק 6% נבחרות.
עידו אבגר
הסיכויים של מתמודדת אישה להיבחר נמוכים מהסיכויים של מתמודד גבר. שליש מהגברים שהתמודדו נבחרו בפועל ולעומת זאת חמישית מהנשים שהתמודדות נבחרו. אני אציין שזה נכון כי לפי פילוח לפי מעמד מוניציפאלי, כלומר, גם במועצות מקומיות.
היו"ר פנינה תמנו
שליש מול חמישית, שזה קשור למיקום והשיבוץ ברשימה?
עידו אבגר
לא. זה ראשי רשויות, בחירות ישירות. אבל את צודקת מאוד שהתמונה מאוד דומה גם במועצות עצמן. נסתכל רגע על הנתונים של המועצות. פה אנחנו בלי מועצות אזוריות כי שיטת הבחירות שם מאוד שונה ולכן לא הכללנו אותן. מתוך כ-17,000 מועמדים יש לנו כמעט 4,000 נשים שהן 23%, כמעט רבע מהמועמדים הן נשים. אם נסתכל על הנבחרים, מתוך כ-2,600 חברי מועצה שנבחרו בפועל, כ-430 מהם נשים שמהוות 16%. דרך אגב, במועצות האזוריות האחוז מעט גבוה יותר, 19%.

אנחנו שוב רואים את אותו דפוס. יש לנו מיעוט בקרב המועמדים שהן נשים ובנוסף, הסיכויים שלהן להיבחר הן נמוכים יותר. פה הפער הוא פחות גדול, 17% מהגברים שהתמודדו נבחרו, לעומת 11% מהנשים.

בעצם, בשביל להגדיל את שיעור הנשים במועצות בפועל, או בראשות הרשויות, לא מספיק לעודד עוד נשים להתמודד. כמו שגברתי יושבת הראש הזכירה, חשוב שהן יהיו במקומות ריאליים. כשאני מדבר על מקומות ריאליים, חשוב מאוד להדגיש שאנחנו לא מדברים על הכנסת. ברשויות המקומיות מחצית מהסיעות הן סיעות יחיד ויש בהן חבר מועצה אחד. שלושת רבעי מהסיעות מונים שני חברים או פחות.

זה אומר שבפועל, אם מישהו לא מוצב באחד משני המקומות הראשונים, הסיכויים שלו או שלה להיבחר בפועל הם נמוכים מאוד.

נסתכל רגע מה קרה בין 2013 ל-2018, בין הבחירות הקודמות לבחירות האחרונות. 190 רשויות שהתקיימו בהן בחירות בשני המועדים האלה. אנחנו רואים שחלקן של הנשים עלה ב-2.7%, מ-13.5% ל-16.2%. זה נשמע מעט אבל אם נסתכל נומינאלית, זה אומר תוספת של 100 נשים למועצות, שזאת עלייה של 31%.
היו"ר פנינה תמנו
לדעתך זה קשור לתיקון החוק?
עידו אבגר
אני לא יודע לומר אם זה קשור לתיקון החוק אבל זאת שאלה מצוינת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
היו עוד דברים שקרו מאז?
עידו אבגר
היו הרבה הליכים חברתיים שקרו מאז. אנחנו לא יודעים לקשור את זה סיבתית לתיקון החוק.
היו"ר פנינה תמנו
זה כנראה משולב. יכול להיות שזה גם תהליכים חברתיים.
עידו אבגר
בהחלט ייתכן שהוא תרם. עוד מעט נראה את היישום של החוק עצמו.

לפני זה אני רוצה שנסתכל על העלייה הזאת, איך היא נראה בפילוח. בעצם, השינוי בין שתי מערכות הבחירות, אפשר לראות שב-44% מהרשויות המקומיות, שזה הקטע בכחול, לא חל שינוי בשיעור הנשים במועצה. אני אספר שגם ב-2013 וגם ב-2018 השיעור היה אפס ברשויות האלה, כמעט בכולם. ב-40% מהרשויות עלה שיעור הנשים וב-16% ירד שיעור הנשים.

זה מביא אותנו לזה - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מתוך 257 רשויות יש יותר מ-70 רשויות במדינת ישראל שאין להם אף אישה.
עידו אבגר
אז בואו נסתכל איזה רשויות אלו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
70 נומינאלית.
עידו אבגר
בואו נסתכל באלו רשויות אין בכלל נשים. נסתכל לפי קבוצות האוכלוסייה שמתגוררות ברשות. אפשר לראות שברשויות חרדיות, רשויות בהן יותר ממחצית האוכלוסייה היא חרדית, אין להם נשים כלל במועצה. ברשויות הערביות שיעור הנשים נמוך מאוד אבל הוא עלה בין 2013 ל-2018. ברשויות היהודיות הלא חרדיות, נשים מהוות רבע מכלל חברי המועצה. כאמור, לעומת 16% בכלל הרשויות. אז התמונה היא מורכבת כשנכנסים לפרטים.
היו"ר פנינה תמנו
אנחנו מדברים על 196 רשויות מקומיות שאין בהן ייצוג לנשים. יותר משליש.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
יותר משליש זה 70 בערך.
עידו אבגר
אין לי פה את המספר הנומינאלי המוחלט, אני מתנצל.

כפי שציינת, גברתי היושבת-ראש, העלייה הזאת עשויה להיות מיוחסת לשינוי החוק ולכן אני רוצה שרגע נדבר על החוק ונראה את הנתונים. כאמור, החוק הזה ניסה להתמודד עם מחסור במתמודדת וספציפית עם מחסור במתמודדות שמצליחות להיבחר, מועמדות במקומות ריאליים. הוא עשה את זה על-ידי איזה תמריץ כלכלי למפלגות, לשים נשים במיקומים ריאליים. סיעה שלפחות שליש מהחברים שלה שנבחרו בפועל הן נשים תקבל מימון בחירות מוגדל, 15% תוספת על מה שמגיע לה.

בואו נראה איך זה נראה בפועל בבחירות הראשונות שבהן התיקון חל,, דהיינו, ב-2018. מעל ל-1,200 סיעות התמודדות וזכו לפחות במושב אחד, מתוכם 245 סיעות זכאיות לתוספת מימון, 20% מהסיעות. אני אציין, שלאחר 2013 טרם תיקון החוק היו בהן שליש נשים, 17% אז יש עלייה, כמו עלייה בשיעור הנשים בכלל במועצות.

חשוב להסתכל באיזה רשויות זה התרחש. בפילוח לפי קבוצת אוכלוסייה אפשר לראות שביותר משליש מהסיעות ברשויות היהודיות הלא חרדיות וביותר מרבע מהסיעות בערים המעורבות, היתה בעצם זכאות למימון העודף.

אני עובר לשקף האחרון. הוא טיפה מורכב אבל אני חושב שהוא מאוד חשוב. אנחנו דיברנו על גודל הסיעה ועל הקשר שלו לסיכויי ההיבחרות של נשים. בעצם, ככל שהסיעה יותר קטנה, אישה צריכה להיות מוצבת במקום יותר גבוה כדי להיבחר מטבע הדברים. אבל בכל הנוגע לתמריץ שנבחר במסגרת תיקון 12 התמונה היא קצת יותר מורכבת. החוק, כאמור, דורש לפחות שליש נשים. אבל בפועל, המשמעות של תנאי הסף הזה, התרגום שלו לנתוני הייצוג הנדרשים, הוא משתנה על-פי מספר החברים בסיעה. בעצם ההבדלים האלה עשויים להיות די גדולים, בעיקר בסיעות קטנות. כאמור, רוב מוחלט של הסיעות בשלטון המקומי הן קטנות.

לדוגמה, סיעה שמונה 3 חברים צריכה אישה אחת, שליש מהחברים. סיעה שמונה שני חברים צריכה גם כן אישה אחת אבל זה כבר 50% מהחברים. סיעת יחיד צריכה כמובן שהנציג היחיד בה תהיה אישה שהיא 100% מהחברים. בשלושת המקרים שיעור המימון הוא זהה, 15% מהמימון שהיא זכאית לו. אין איזו דיפרנציאליות.

מהנתונים עולה ששיעור הסיעות שקיבלו תוספת מימון עולה ככל שעולה גודל הסיעה, כמו שהיינו מצפים, אבל הוא גם עולה ככל שהרף המינימאלי לזכאות הוא בפועל נמוך יותר. בעצם, שיעור גבוה יותר של סיעות שיש בהן שישה חברים ושלושה חברים, שצריכים שליש נשים, זכאיות לתוספת מימון מסיעות שמונות שני חברים וארבעה חברים שבהן למעשה צריך חצי נשים, למרות שנומינאלית זה פחות נשים. כמובן שסיעות יחיד, שבהן הרף בפועל הוא 100%, שיעור הסיעות שזכאיות נמוך במיוחד.

אני מזכיר שוב שרוב הסיעות בשלטון המקומי מונות שני חברים ופחות ולכן, במירכאות כפולות, קשה להן יותר להיות זכאיות לתוספת. זה עשוי אולי להעלות שאלות לגבי קריטריון התמרוץ שנבחר שהוא קשיח מהבחינה הזאת והוא לא מתחשב במשתנה הזה. תודה רבה.
היו"ר פנינה תמנו
אינה, מנכ"לית ישראל ביתנו הגיעה? ערן חרמוני גם בדרך.

תודה רבה לך.

חבר הכנסת טור פז.
משה טור פז (יש עתיד)
שלום, בוקר טוב. חשוב לי היה להדגיש שכשנכנסתי לחדר חוץ מעידו הייתי הגבר היחיד בחדר. מאז המצב השתפר עוד קצת. אבל הדיון הזה הוא בעיניי לא דיון נשי. אוי ואבוי לנו אם יהיה דיון כזה. למה? כי זה 2023 והשאלה של מקומן של נשים בכלל וברשויות המקומיות בפרט, צריכה להעסיק לא רק נשים אז זה חשוב מאוד.

אנחנו רואים שהתוצאות שראינו, כולל השימוש בתמרוץ כלכלי, לא השפיעו מספיק בבחירות הקודמות. אני מקווה שהפעם נראה שיפור גדול יותר. אנחנו, לפחות ביש עתיד, עובדים על זה יחד עם שבעת הח"כים שלידי. אני חושב שהאמירה הזאת ברורה, יחד עם מנכ"לית המפלגה כמובן.

השיקול הזה מעיד שאנחנו צריכים לחזק את התמרוץ הכלכלי. אם 15% לא מספיקים אז בואו ניתן גם 25%. אם אפשר לתמרץ כמו בהמלצות של המכון הישראלי לדמוקרטיה, לתת תמרוץ לרשימות שבראשן עומדת אישה ועוד ועוד. אנחנו רואים שתמריצים כלכליים בסופו של דבר עובדים ורק צריך לתת יותר.

כפי שאמרה שלי, לאור המצב העגום, אנחנו צריכים לחזק את זה. חשוב לי לומר עוד דבר אחד, לא כגבר אלא כאדם דתי. סליחה שאני משתמש בביטוי חריף אבל זאת בדיחה שייצוג נשי פוגע באיזו דרך בצניעות או באמירה דתית. בעיניי זה דבר לא נכון מבחינה דתית. לכן את הדבר הזה צריך להסיר מסדר-היום. אני עסוק גם בלסייע לנשים מהעולם הדתי והחרדי. אני חושב שהדבר הזה הוא דבר ראוי. אני חושב שצריך לתת עליו. העובדה שדת היא חסם במרוץ של נשים הוא, בוודאי לא הדת שעליה גדלתי ולא בישיבות שבהן למדתי ולא בעולם הדתי שאני מכיר. הטענה שייצוג נשי סותר איזה עקרונות של צניעות, לא מקובלת עלי כאדם דתי שהקדיש הרבה מהחיים שלו גם ללימוד בישיבה. אני חושב שנכון יהיה לתת את הדעת באופן מיוחד על איך אנחנו פותרים את האתגר הזה לחברה הדתית.
היו"ר פנינה תמנו
תודה. חברת הכנסת קארין אלהרר ותכף אני עוברת לארגונים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה, גברתי יושבת הראש. קודם כול, אני רוצה להצטרף לדברי חברתי, חברת הכנסת שלי מרון, ולהשתתף בצערה של הנרצחת הנוספת הלילה. באמת עד מתי? גברתי יושבת הראש. עד מתי נקום כל בוקר, נקרא את כותרות העיתון. אני מבינה שבממשלה ממשיכים לצקצק ולהגיד אוי חבל. אני שואלת מתי גם יעשו מעשים? מתי במקום לאיים באיומי סרק על דברים לא חשובים, הם ממש יעשו את הדבר שהוא כמעט טריוויאלי ויטפלו?
היו"ר פנינה תמנו
למה שיעשו? לכנסת הוא לא טורח להגיע השר בן גבהיר כי הוא עסוק מאוד עם האיחוד האירופי או כל דבר אחר שנותן לו במה בינלאומית לעשות את הסקנדלים שלו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז אני קוראת מכאן לשר לביטחון שלומות הקואליציה? באיזה ביטחון הוא עובד היום?
היו"ר פנינה תמנו
השר לחוסר ביטחון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
חוסר ביטחון. להפסיק לאיים איומי סרק ולהתחיל לעבוד.

דבר שני. אני מאוד שמחה לראות פה גם נציגות הארגונים וגם נציגות שהתמודדו, בוודאי את מנכ"לית המפלגה שלי. לומר לך גברתי יושבת הראש. תראי, כנראה שבמקום שזה לא יהיה כואב כלכלית זה לא יעבוד. לכן אני חושבת שהגיעה העת לחוקק ולפגוע ברשימות שאין בהן נשים. אין בכלל ספק שכשנשים לא נמצאות סביב שולחן מקבלי ההחלטות, ההחלטות מתקבלות לא תמיד בטובתן ולא תמיד רואים את כל האינטרסים. יתרה מכך, לא רואים את כל האינטרסים. ראינו שהיה שיפור מסוים אבל הוא לא מתאים ל-2023, נקודה. הוא לא מתאים והגיע הזמן לעלות מדרגה ויפה שעה אחת קודם. אנחנו ממש פסע מהבחירות המקומיות ואני קודם כל קוראת לכל הנשים המצוינות להתמודד. אתן שוות פי אלף יותר מכל אחד אחר. תתמודדו, תנצחו ותובילו. אני אומרת לנו, בית החוקקים, הגיע העת לפגוע במקום שבו לא עשו את העבודה. תודה רבה.
היו"ר פנינה תמנו
תודה רבה.

המרכז לשלטון מקומי הגיעו? נמצאת פה ספי יועצת למעמד האישה. אני אשמח לדעת מה עושה השלטון המקומי בנושא ואחר-כך ניתן גם למשרד הפנים.
ספי מזרחי
עורכת הדין יערה מקליס, היא גם ראש הרשות של יהוד-מונוסון - - -
היו"ר פנינה תמנו
נ

נכון, היא גם היתה שותפה לכנס שעשינו.
ספי מזרחי
נכון. היא גם יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בשלטון המקומי. היתה אמורה להגיע אך בגלל דיון בוועדת הכספים של קרן הארנונה היא נאלצה להיות שם. התנצלות בשמה שהיא לא נמצאת כאן. הייתי רוצה שהיא תתייחס לזה. אם אפשר, לזמן אותנו - - -
היו"ר פנינה תמנו
היא לא פה. אם יש לך מה להגיד, אדרבא. אני עוברת הלאה.

נתחיל ביואב כי הוא הגיע לפני. יואב, אני שמחה שאתה נמצא איתנו כאן. יואב הוא מנכ"ל המחנה הממלכתי כחול לבן.
יואב תאני
בוקר טוב, תודה רבה. קודם כול, אני רוצה לברך אותך על הדיון הזה שהוא מאוד חשוב. בפרספקטיבה, כפי שאני רואה את הנושא, כבר מבחירות 2013 ו-2018 וגם עכשיו בפגישות עם מועמדות ומועמדים, המצב הוא לא טוב. אני מדבר מפרספקטיבה של מפלגות כמי שיושב עם מועמדים ומועמדות ולא כמי שמתמודד ברשויות. גם היום אני מסתכל על הנשים שאנחנו פוגשים ויושבים איתן וזה מיעוט. זה נכון, החוק השפיע ושינה דבר מה בהקשר של שילוב נשים ברשימות עצמן, אבל לא בראש הרשימה. אם נסתכל על ראש הרשימה, המועמד שאיתו אנחנו יושבים, זה בדרך כלל גבר. אם נסתכל רק על הבחירות האלה, כ-15% ממי שישבנו כמועמדים לראש רשימה זה נשים וכל השאר גברים. 15% מבין המועמדים בראש הרשימה.

אנחנו מזמינים מועמדות ומועמדים לפגוש אותנו ולהציג את המועמדות שלהם וזה לא קורה ובפועל מי שעומד בראש רשימה אלה גברים.

אני מסתכל גם על מערכות הבחירות הקודמות ב-2013 וגם ב-2018 זה היה המצב. השינוי שאכן חל בהרכבי הרשימות, צריך לומר את האמת, קרה בעיקר בשל העידוד הכלכלי. רואים אותו ויש מוטיבציה וזה גם בשיח איתנו. אני אומר באובייקטיביות. לנו יש אינטרס כלכלי שנשים ישתלבו ברשימה כי בסוף זה בא לידי ביטוי בתגמול הכספי ובהחזר הכספי.
היו"ר פנינה תמנו
זה מעניין. האם מעבר לאינטרס החברתי, האם באמת יש אינטרס כלכלי מאז תיקון החוק? האם אתם שמים את זה לנגד עיניכם?
יואב תאני
כן. אנחנו לא רק שמים את זה אלא זה גם עולה בשיח עם כל מועמד. נכון שיש היבטים ערכיים והיבטים חברתיים ועוד הרבה דברים, אבל בסוף הכסף מדבר, צריך לומר את האמת. הכסף עושה את ההבדל והתמריצים עובדים. כשיושבים עם מועמד ושואלים אותו איפה מועמדת אישה ברשימה שלך? הוא נותן טיעון כזה או אחר.
היו"ר פנינה תמנו
אתם שואלים את זה?
יואב תאני
אנחנו שואלים. בכל פגישה אנחנו שואלים את זה.
היו"ר פנינה תמנו
השאלה, האם דורשים את זה? דורשים ייצוג? סליחה שאני מאוד מקשה. זה שאנחנו באים מאותה מפלגה, אני מקשה על כולם באותה מידה.
יואב תאני
אנחנו לא דורשים. אני אומר את האמת, אנחנו לא דורשים. אני לא יודע מה הסיטואציה במפלגות אחרות. אנחנו מעודדים באופן - - -
היו"ר פנינה תמנו
יואב, האם זה שיקול? זה צריך להיות. אני אומרת לכל המנכ"לים פה. זה צריך להיות שיקול, האם בסוף אתם מכריעים? יש שני מועמדים שמבקשים תמיכה. בין השניים האלה לאחד יש ייצוג לנשים לבין מועמד שמציג לך רשימה של גברים, בולדוזרים ככל שיהיה. האם אתם שמים את זה כדרישה?

מה המטרה שלי? המטרה שלנו שנצא מפה עם איזה סוג של אמנה, גם אם אנחנו לא מחתימים אתכם פה על נייר, שעכשיו יותר מתמיד, כשאתם עומדים להתכנס לסגירת הרשימות, שתשימו את זה באמת כדרישה. קחו את זה מחלק מקבלת ההחלטות המובנית שלכם.
יואב תאני
הדירקטיבה שאנחנו עובדים על פיה במפלגה שלנו, על-פי הנחיית יו"ר המפלגה, שזה בשיח. זה בשיח ובכל פגישה - - -
קריאה
זה לא מספיק.
היו"ר פנינה תמנו
לא להיכנס לדברים.
יואב תאני
זה בשיח. עם כל מועמד אנחנו משוחחים על הנושא הזה ומצפים ממנו לדבר. אנחנו גם מעלים את הטיעון הכלכלי. תיראו, זה נאמר פה וזה נכון. כנראה שאם היה תמריץ כלכלי גם לתפקיד העומד בראש רשימה, גם זה היה עובד, כי תמריצים כלכליים עובדים. הם עובדים גם בהקשר של מועמד עצמאי שלא רץ דרך רשימה, אבל הם עובדים גם דרך מפלגות. זה נותן למפלגה, מעבר להיבט הערכי, מוטיבציה נוספת. הדברים האלה מוכחים. אני מסתכל על זה בפרספקטיבה של כמה מערכות בחירות וזה עובד.
היו"ר פנינה תמנו
מה תמונת המצב, בלי שתחשוף כמובן, היא יותר מעודדת מהבחירות הקודמות?
יואב תאני
לצערי, תמונת המצב בהקשר של העומדים בראש הרשימות היא לא מעודדת. אני לא רואה מגמה של שיפור בכל מה שקשור לעומדות בראש הרשימה. בכל מה שקשור לשילוב נשים ברשימה עצמה, אותו מפתח של שליש, כן, בהחלט אני רואה שינוי. זה כבר התחיל בבחירות הקודמות. יש שינוי, יש מוטיבציה לשלב נשים במקומות השני והשלישי כי כמו שנאמר פה, הסיעות הן קטנות וזה כן עובד. כמובן, זה לא יעבוד מספיק טוב אם לא יהיו תמריצים נוספים וגם אם לא תהיה דירקטיבה חד משמעית שאומרת, זה הרכב הרשימה שאנחנו מצפים ועל-פיו אנחנו עובדים. עכשיו תבואו אתם עם התשובות של מי נמצא בהרכב הזה.
היו"ר פנינה תמנו
יתכן שבאמת נצא מפה עם אמנה לפני שמכריעים. בסוף, כל הארגונים, יש לכם כוח. אני אומרת את זה בריש גלי. יש לכם כוח, אתם תייצרו איזו אמנה שתגיע לכולם, ואנחנו נדחף מתוך המפלגות. אין דרך אחרת לשנות את זה.

צריך לומר לראשי המפלגות, למנכ"לים, כשאתם לוקחים החלטות, תזכרו לקחת אותם בהתאם לשיקול החברתי ולא רק השיקול הכלכלי. השיקול החברתי צריך להיות זה שיכריע.
תודה רבה ליואב תאני, מנכ"ל המחנה הממלכתי. אתל ראובן, מנכ"לית יש עתיד, בבקשה.
אתל ראובן
בוקר טוב. תודה על ההזמנה ועל הדיון החשוב הזה ותודה לנציגות הארגונים שאנחנו עובדים איתם באופן צמוד. אנחנו ביש עתיד עובדים כבר שנה וחצי באופן אקטיבי ברחבי הארץ לחפש מועמדות. אני אנצל את החדר הזה לומר שהדלת של יש עתיד פתוחה בפני כל אישה שרוצה להציג מועמדות, גם בלי קשר לשיוך פוליטי. אני אומרת את זה בכל פגישה. זה חשוב, זה בראש סדר העדיפויות שלנו.

אנחנו שואפים בבחירות הקרובות להיות עם שליש ייצוג נשית בקרב ראשי עיר, מועצות אזוריות ומקומות. אני מאמינה שאנחנו נעמוד על בין 35% ל-40% בראשי רשימות נשים.
היו"ר פנינה תמנו
בתוך המפלגה? במועמדים שאתם תומכים?
אתל ראובן
כן, כן. שאנחנו מריצים לראש רשימה. 35% ל-40% מהרשימות יהיו נשים.

אני כן רוצה להצביע על הקושי שאנחנו מתמודדים וזה באמת באשכולות הנמוכים יותר. נורא קשה למצוא מועמדות שהן לא באשכולות 9-10. זה יותר קשה ועושים בזה מאמץ. אני מאוד מקווה, כמו שאמרו חבריי, שהתמרוץ הכלכלי כן יעזור וידחוף אותן להתמודד.
היו"ר פנינה תמנו
אולי אני לא מספיק בקיאה כמו מטי בנושא, אבל בסוף, כשמחליטים לתמוך בנשים ולתקצב, בסוף מכריעים כמה שמים. אני חושבת שפה עוד שיקול שצריך לקחת בחשבון. המפלגות אומרות, ניתן עוד איזו דחיפה, סוג של העדפה מתקנת.
אתל ראובן
ברור, זה לגמרי שיקול.
היו"ר פנינה תמנו
להגדיל את התקציב.
אתל ראובן
להגדיל את התקציב של האישה ולתת לה יותר תמריץ להתמודד. גם אם היא לא תזכה, יש פה השקעה לטווח ארוך. גם אם אישה לא תזכה הפעם, היא תיכנס למרוץ, היא תצבור ביטחון. היא תבין שהיא יכולה ועוד 5 שנים היא תרוץ עוד פעם. זה חלק מהשיקול. אנחנו עובדים לטווח ארוך.

תיראו, הדיון הזה מתקיים חמישה חודשים לפני הבחירות. העבודה התחילה כבר לפני.
היו"ר פנינה תמנו
נכון, ברור לנו.
אתל ראובן
בסוף, כדי להביא מועמדת למצב שהיא מתמודדת, צריך להתחיל עם זה כמה שיותר מוקדם. לצערי גם היו בחירות ארציות וכולנו יודעים את הבעיות. זאת לגמרי עבודה לטווח ארוך והיא לא תקרה בחודשים ספורים.
היו"ר פנינה תמנו
עידו, יש לנו נתון כמה מהסיעות שמתמודדות נתמכים על-ידי המפלגות של השלטון המרכזי? זה מאוד מעניין.
עידו אבגר
אין לי נתון.
היו"ר פנינה תמנו
יש מישהו שיודע?
אתל ראובן
יהיה לך קשה עם זה גם כי אני חושבת שזה מאוד משתנה.
היו"ר פנינה תמנו
זה מעניין. אם זה מחצית מהסיעות אז יש לכם כוח ואחריות מוגברת. תמיד יש אחריות אבל זה מאוד מעניין כמה.
תמר זעירא דביר
אני מייסדת פורום 31, יחד עם ראשות הרשויות. חד משמעית, מבחינת חסמי הכניסה החסם הכלכלי הוא אחד החסמים הכי משמעותיים. התמיכה הזאת היא תמיכה - - -
היו"ר פנינה תמנו
את יודעת להגיד לי את הנתון?
תמר זעירא דביר
אני רוצה להגיד שמועמדות מחפשות את התמיכה הזאת בגלל החסם הכלכלי.
היו"ר פנינה תמנו
לא שאלתי את זה. שאלתי אם יש נתון כמה מהסיעות, או מאלה שמתמודדים בראש – אם יש למישהו והוא יודע בערך? אני שואלת כי זה מאוד מעניין, כך נדע כמה כוח יש לנכבדים פה. למרות שאני מאוד מעריכה את מי שיושב כאן, יש להם הרבה מאוד כוח. כמה מהסיעות וממי שעומד בראש נתמכים על-ידי המפלגות המרכזיות? משמע, האנשים האלה הנכבדים שיושבים כאן שמחליטים בסוף. האם זה 50% מהשחקנים במגרש לקראת הבחירות? האם זה 30%. זה נתון ממש חשוב.

תוכל לבדוק לנו.
עידו אבגר
כן, זה אמור להיות בדוח מבקר המדינה.
היו"ר פנינה תמנו
. תבדקו את זה כי בעיניי זה מאוד חשוב. כמובן תוכלו להגיב בהמשך, זה לא סוף פסוק.

ערן חרמוני, מזכ"ל מפלגת העבודה. תודה רבה שאתה איתנו. אני רק אומר שי מפלגות שלא שלחו את המנכ"לים שלהם.

חבר הכנסת רון כץ נכנס.
סימון דוידסון (יש עתיד)
צריך להגיד מזל טוב לרון, נולדה לו ילדה.
היו"ר פנינה תמנו
מזל טוב. עוד פתח תקוואית גאה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
צריך להגיד מילה טובה ליש עתיד שנמצאים פה בייצוג מרשים.
היו"ר פנינה תמנו
אני אגיד. אתה לא משבח את עצמך, חכי, אני אשבח. אני רוצה לומר לכל המפלגות שלא שלחו את המנכ"ל או את המזכ"ל שלהם, שזה מביש. או שיש להם מה להסתיר או שהם לא נותנים מספיק דגש לנושא הזה. עזבו את זה שמפלגת השלטון לא טרחה בכלל לשלוח וגם אנחנו רואים מה קורה היום בהלך הרוח, שהם מסוכסכים עם השלטון המקומי. המגמה הזאת כל-כך מדאיגה, אבל יש עוד הרבה מאוד מפלגות שלא שלחו.

דלית, אני אשמח שתרשמי לי מי המפלגות שלא שלחו ואנחנו גם נזכיר אותם לטובת הציבור שיושב בבית וצופה. יש רבים ורבות שצופים בדיונים שלנו והם צריכים לדעת מי מחשיב למעלה מ-50% מהאוכלוסייה ומי לא מחשיב אותם.

ערן חרמוני, בבקשה.
ערן חרמוני
בוקר טוב. תודה לך גברתי יושבת-ראש הוועדה על הדיון החשוב והזה וגם על זה שמצאת לנכון להזמין את נציגי המפלגות.
היו"ר פנינה תמנו
לדעתי זאת פעם ראשונה, נכון? חוץ מוועדת בחירות.
ערן חרמוני
ועדת בחירות אנחנו רגילים ופה זה בהחלט אירוע מרענן.

אני אומר כך: יש הרבה מאוד משמעות למפלגות ברשויות המקומיות. זה נכון שיש הרבה מפלגות עצמאיות, אבל אני חושב שלמפלגות המרכזיות יש השלכה ויש השפעה גדולה. בבחירות שעברנו לפני 5 שנים, הרצנו מועמדים ב-55 רשויות מקומיות. נכון שהפעם, אני מניח, שהתפוקה שלנו תהיה נמוכה יותר אבל בהחלט יש לזה משמעות גדולה.

אני מסתכל על זה בפרספקטיבה של חמש שנים. למה? לפני חמש שנים לחוק שאפשר את אותו גזר כלכלי להבטחת ייצוג של נשים היתה משמעות. היא לא מספקת, אנחנו יודעים שגם פה בכנסת יש ייצוג חסר לנשים ובממשלה, ובכלל בפוליטיקה, במעורבות ובייצוג של נשים בפוליטיקה.

אבל היתה לזה משמעות. לפני חמש שנים, בניגוד למצב עכשיו, שבו אנחנו לפי החוקה של מפלגת העבודה מחייבים איזון מגדרי, זה לא היה קיים לפני חמש שנים. כן, הגזר הכלכלי השפיע כי אנחנו באנו לרשימות ולמועמדים וחייבנו אותם לשים ייצוג נשי באחד משלושת המקומות הראשונים. היו חריגים שזה לא קרה, אבל בהחלט אנחנו עמדנו על זה כדרישה. היו גם חריגים, אבל זאת היתה הדרישה שלנו מהרשויות.

בסופו של דבר, מה עושות המפלגות המרכזיות? זה ניהול סיכונים. אתה נותן מימון למועמדים, אבל אתה גם לוקח סיכון על עצמך. לכן, כחלק מהשיקול הכלכלי, ולא רק השיקול הערכי, החברתי והמוסרי הכל-כך חשוב, היתה פה בהחלט גם הנחייה לרשימות. מאז עברנו כברת דרך וכיום יש לנו 50% הבטחת ייצוג לפי החוקה. אמנם עוד לא נכנסנו לנושא של הרכב הרשימות - - -
היו"ר פנינה תמנו
גם ברשימות המוניציפליות?
ערן חרמוני
אני אומר את האמת, שהקמנו ועדה מוניציפאלית שהתחילה לאשר מועמדים עוד לא נכנסנו להרכב של הרשימות. מבחינתי, אני חי לפי חוקת מפלגת העבודה. חוקת מפלגת העבודה קובעת ייצוג מגדרי בכל המוסדות ובין כל המועמדים, אלא אם כן מישהו ירצה לשנות את זה. אני נגד לשנות את זה ומהיכרותי את הנהגת המפלגה, את חברי הסיעה ואת יושבת-ראש המפלגה, אני מניח שאף אחד לא ישנה את זה.
היו"ר פנינה תמנו
המטרה שלי בסוף שכאשר יבוא מועמד וידפוק בדלת של המחנה הממלכתי, אחר-כך יבוא וידפוק בדלת שלך ואחר-כך ידפוק בדלת של אתל, שלאותו מועמד יהיה ברור שבלי ייצוג של נשים אין סיכוי והוא לא יקבל מימון. שילך וירוץ עצמאית. ייקח מהבנק כסף, שיכנס לחובות, זה לא מעניין. ברגע שאתם תגיעו לאיזו הבנה שאתם יכולים להיות חומר בצורה בהגנה על ייצוגן נשים, אני אומרת לכם – קודם כול, זה יעשה תיקון חברתי אדיר. כל אחד מהמועמדים יצטרך לעשות את זה. אוהב או לא אוהב, זאת המציאות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
את השליש אפשר לדרוש.
היו"ר פנינה תמנו
אני לא יודעת אם זה 50% מהשחקנים שמקבלים מימון או 30%. תכף נבדוק את זה אבל אני אומרת לכם שהדבר הזה יעשה שינוי פלאים.
ערן חרמוני
אני מסכים. ברשותך, אני גם אומר שמעבר לערך כשלעצמו של ייצוג נשים בשלטון המקומי, זה גם בסופו של דבר משליך אחרי זה בשלטון המרכזי. לא מעט אנשים שהם נבחרי ציבור בשלטון המקומי, לאחר מכן ממשיכים את העשייה שלהם ועוברים לשלטון המרכזי ולכן יש לזה משמעות.

אני רוצה להציע שתי הצעות עם הפנים קדימה. אחד, אני מציע לעבוד על תיקון חקיקה שיקבע מדרגה נוספת של הטבה כלכלית עוד יותר גדולה בייצוג נשים של 50% ברשימות בשלטון המקומי. זאת אומרת, אפשר לשמור גם את ההטבה שנקבעה בפעם הקודמת, אבל להוסיף מדרגה נוספת, להוסיף אינסנטיב נוסף.

דבר נוסף שאני חושב שכדאי לקחת אותו כלקח, זה גם למערכת הבחירות הארצית. אני ממליץ שהלקח הזה של ההסדר שנקבע בשלטון המקומי - - -
היו"ר פנינה תמנו
שתהיה מדרגה נוספת.
ערן חרמוני
א', מדרגה נוספת. ב', גם בבחירות הארצית. יש מפלגות בבית הזה שיש להן ייצוג נשי מאוד חסר ויש כאלה שאין להם ייצוג נשי. קודם כל, זאת שאלה חוקית בפני עצמה שלדעתי ראוי שתתברר. אבל בינתיים, במישור של הגזר הכלכלי, אם הבית הזה יקבע שיהיה מימון מפלגות מוגדל למפלגות שייצוג הנשים בהן יהיה משמעותי, אני חושב שניווכח שייצוג הנשים גם בבית הזה יעלה. זה יקרה אפילו במפלגות שהיום ייצוג הנשים מאוד דל ואפילו לא קיים בכלל. אני חושב שזה תיקון חקיקתי שראוי לשקול אותו בחיוב.
היו"ר פנינה תמנו
הרי אתם יושבים מעת לעת יחד. הייתי רוצה שתשבו ממש עכשיו, עדיין לפני הדקה התשעים ותגבשו אסטרטגיה שהיא ממקום ערכי, הוליסטי עם כל התחרות שיש. היא מדברת על איזה עיקרון על שכבר הבנתם את הפואנטה. תהיו מובילים.

כשאני מסתכלת על שלושתכם, לדעתי אתם המנכ"לים הכי ותיקים. לא הוותק של המפלגה אלא של אנשים ספציפיים שעוסקים בתחום ולדעתי אתם הכי ותיקים. תארגנו שולחן כזה שמדבר על זה, שפותח את זה. נכון, יש מפלגות שאין בהן נשים. שם המלחמה צריכה להיות בזה שלא נותנים להם כספי ציבור. לדעתי זה חוק שאנחנו כבר חייבים להגיש אותו, עם כל הכבוד.

מעבר לכך, אני חושבת שאתם לא צריכים חוק כדי שהמסר הזה ייצא, כולל לדברר את זה. כולל זה שזה יבלוט עכשיו בריש גליי כלפי הציבור. סוג של הצהרה ציבורית שתהיה משותפת לכולכם.

חבר הכנסת סימון דוידסון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני יושב בוועדה ואני בא הרבה לוועדה שלך ואולי פעם אחת ראיתי מישהו שנכנס ויצא מהקואליציה. מה, את מפחידה את החברים של הקואליציה?
היו"ר פנינה תמנו
למה? הם מעבירים לי בינתיים את החוקים יחד איתי. אתה לא רואה את שיתופי הפעולה?
סימון דוידסון (יש עתיד)
צריך להבין שמבחינת קידום נשים והסתכלות על נשים כדמות חיקוי, אנחנו במקום הכי חשוך מבחינת הממשלה במדינת ישראל. גם מבחינת המנכ"ליות, חברות כנסת ומספר השרות. זה דבר שהוא נתון ואנחנו לא מתווכחים עליו.

כשנכנסתי לפה חשבתי שנכנסתי לישיבת סיעה של יש עתיד, כי ראינו כמה חברי כנסת היו פה ואנחנו מבינים כמה זה חשוב. אני כנציג של המפלגה גאה בזה. אני יודע גם מה קורה במוניציפאלי. יושבים פה אתל ורון שכל הזמן מדברים ודנים וזה על השולחן. אין לנו דרך אחרת ולא להציב רשימות בלי נשים. זה לא אולי, נחשוב על זה. אין לנו פתח בכלל. אתה רוצה רשימה ביש עתיד? זה צריך להיות עם נשים, נקודה.

סיפרתי את זה גם ללילך לפני שבועיים בפגישה בנתניה. קודם כל נשים. כאבא לשלוש בנות – הן מסתכלות על הוועדה הזאת, דרך אגב, בגאווה. מעלים נושאים של נשים, רואים נשים חזקות בכנסת וזה דבר שמחזק אותן כנשים.

תיראו מה קרה בספורט, תמיד אני אגיע לספורט. לפני שמונה שנים כהחלטה, 30% מכל הדירקטוריונים, מכל האיגודים במדינת ישראל, חייבות להיות נשים. תיראו מה קרה בשמונה שנים. יושבת-ראש הוועד האולימפי היא יעל ארד. מנכ"לית של מרכז הפועל הכי גדול היא אישה. סגנית של האישה, סגנית של נאור ממכבי היא אישה. כל ארגוני הספורט במדינת ישראל, בשמונה שנים הנשים התברגו להיות הכי חזקות. זה משפיע גם על מספר הספורטאיות.
היו"ר פנינה תמנו
עדיין יש דרך לעשות.
סימון דוידסון (יש עתיד)
יש מלחמה גדולה ואנחנו נעשה דיון על זה. אנחנו לא נוותר.
היו"ר פנינה תמנו
נעשה דיון משותף ואני מברכת אותך על זה שאתה עומד לעמוד בראש הוועדה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אנחנו נילחם על זה כי נשים בספורט זה דבר שאחרי זה משפיע על ארגונים כלכליים ופוליטיים וכל דבר אחר. יש נתונים על זה.

לפני שאסיים אתן לכם נתון שאני אומר כל הזמן. לפני שנתיים יצא בארצות הברית מחקר עם 100 נשים הכי חזקות בארגונים כלכליים בארצות הברית.
היו"ר פנינה תמנו
מאיפה הן הגיעו?
סימון דוידסון (יש עתיד)
96% אחוז מהן אלה נשים מהספורט. אז תמיד אני אגיע לספורט כי זה אני. בסוף, נשים חזקות צריכות להיות בכנסת, בכל המשרדים ובמיוחד במוניציפאלי. אני לא רוצה להזכיר נשים בעיריות. יושבת פה אחת מטי שעשתה עבודה מדהימה. אני מגיע של ראשת עיר בנתניה שעשתה עבודה מדהימה. נשים בפוליטיקה המוניציפלית זה דבר קריטי ואנחנו נהיה פה להגן על זה.
היו"ר פנינה תמנו
תודה. יעל יחיאלי מייסדת מיזם 5050. אני זוכרת שיש לי חוב אליך מהפעם הקודמת, שלא אפשרתי לך לדבר.
יעל יחיאלי
אני מברכת אותך על המפגש הזה חצי שנה לפני הבחירות המוניציפאליות. פעם בחמש שנים יש לנו את האפשרות לעשות את השינוי. אנחנו לא יודעות מתי יהיו הבחירות הבאות לכנסת אבל במוניציפאלי אנחנו יודעים שזה יהיה ב-2023 ו-2028 ואנחנו צריכים שתהיה לנו תכנית לעשור הקרוב בשביל לשנות את התמונה.

המצב במוניציפאלי, כמו שראיתם, יותר גרוע מהמצב בארצי. כאן אני רוצה להגיד שהרבה מהשיח וגם כאן מדבר על זה שנשים לא רצות, נשים לא מועמדות, נשים בואו תרוצו, בואו תרוצו. הכוח נמצא בידיים של הבוחרים והבוחרות. אם אנחנו נבחר רק לרשימות שבהן יש גברים ונשים, אז מן הסתם יהיו גברים ונשים.
היו"ר פנינה תמנו
אני מסכימה איתך אבל זה כבר הקמפיין של השלב הבא, אחרי שאנחנו דואגים שיהיו נשים מועמדות. אנחנו צריכים לאפשר קודם כול, ויש פה חסם אמיתי כלכלי שאנחנו מנסים לפתור אותו וצריך לפתור אותו בכמה חזיתות.
יעל יחיאלי
לגבי החסם הכלכלי, חשוב לי להגיד שכשאני ובן הזוג שלי מנהלים משק בית, הכסף הוא של שנינו. אם הוא יוצא לעבוד יותר ממני, זה בגלל שאני מטפלת יותר בילדים ולכן הכסף הוא של שנינו.
סימון דוידסון (יש עתיד)
חד משמעית.
יעל יחיאלי
כשיש חסם כלכלי, אז יש בעיה בשיח התרבותי שלנו. הכסף הוא של הבית.
היו"ר פנינה תמנו
לא מהבית. אני לא מסכימה איתך. יש נשים חזקות שמגיעות מרקעים, שלא יכולות להרשות לעצמן לקחת הלוואה.
יעל יחיאלי
ובן הזוג שלהן יכול?
היו"ר פנינה תמנו
רבותיי, אני לא מצפה שרק נשים עשירות ירוצו. אני אומרת לכם את זה. בסופו של דבר, זה לא קשור מה יש בבית וכמה יש.
יעל יחיאלי
זה נכון גם לגברים. גם גבר במעמד כלכלי לא טוב לא יכול לרוץ.
היו"ר פנינה תמנו
נכון.
יעל יחיאלי
אנחנו בעצם נרצה לתת את ההעדפה הזאת למי שלא יכול לרוץ. זה מה שנרצה לעשות. זה משהו שבאמת הכנסת יכולה לחוקק. זאת אומרת, הלוואות לאנשים שלא יכולים להיכנס. זה משהו שהכנסת יכולה לעשות וזה משהו שהמפלגות יכולות לעשות. אני חושבת שחוץ ממפלגת העבודה, שזאת המפלגה היחידה שהצהירה שכל הרשימות שלה חייבות להיות ריצ'רץ', אין עוד מפלגות כאלה. לא צריך חוק בשביל זה.

לכן זה מעולה שהזמנת את המנכ"לים והמזכ"לים של המפלגות.
היו"ר פנינה תמנו
כפי שאני מכירה אותם, אני יודעת שהם ישבו ויטכסו עצה איך הם יכולים להצעיד את הדבר הזה קדימה.
תמר זעירא דביר
זה לקבל החלטה, זה לא חוק.
היו"ר פנינה תמנו
אני בטוחה שיש ביניכם שיח כדי לבדוק אחד עם השני על המועמדים. תלמדו לטרוק דלת לגבר שהוא חי בעולם - - -
יעל יחיאלי
בדיוק, האחריות צריכה להיות על גברים שנמצאים בעמדות מפתח. הם צריכים להגיד שהם לא רצים אם אין נשים. התקשר אלי מועמד ואומר לי שהוא מחפש אישה. אז הוא אומר: מקומות אחד עד שלוש כבר סגור לי, אני מחפש למקום רביעי. אמרתי לו: מה זאת אומרת? אני מוכנה למצוא מישהו למקום מס' שתיים. הוא אומר: אבל זה חבר שלי. אמרתי לו: אז תגיד לחבר שלך שהוא צריך לעבור למקום שלוש.

צריך לעבוד כאן עם ראשי רשימות וראשי סיעות. לבוא ולהגיד להם שאין דבר כזה מספר ארבע אישה. אתה גבר ואתה ראשון והשנייה זאת אישה. תחשבו שכל הרשימות יהיו ריצ'רץ' אז מה יהיה? כל המועצות יהיו שוות.
היו"ר פנינה תמנו
תודה יעל. תמה זעירא דביר, מנכ"לית ומייסדות פורום 31.
תמר זעירא דביר
שלום. באמת ייסדתי יחד עם ראשות רשויות בישראל את פורום 31, יוזמה להכפלת מספר נשים בראש רשויות בבחירות 2023. אני רוצה להגיד שאנחנו היום על 75 מועמדות שהכריזו על מועמדות, או מתכוונות להכריז על מועמדות בראש רשות מקומית.
היו"ר פנינה תמנו
כמה היו בפעם הקודמת?
תמר זעירא דביר
בפעם הקודמת היינו על 73 בעת הגשת הרשימות. היום אנחנו 5 חודשים לפני, על פניו מגמה מעודדת. אני אגיד שגם כשהן שם, אנחנו עכשיו ברגעים קריטיים. צריך להצהיר על מועמדות, צריך להישאר לקו הסיום. כאן אנחנו פוגשות שוב את החסמים, את הסיפור של הסיכון הכלכלי, את הסיפור של חשיפה לתוקפנות. זה אירוע אחר לגמרי.
היו"ר פנינה תמנו
חשיפה לתוקפנות, ראיתי את זה עם אורית. כל פעם קיבלתי מליאת חברתי את התמונות של ההשחתה של הפנים שלך בשלטי חוצות. זה היה מאוד מזעזע.
תמר זעירא דביר
אורית תכף תדבר גם על התגובות שמקבלים. אני יכולה לספר לכן שמישהי סיפרה לי שבאו אליה ואמרו לה: איזו חמודה וצבטו לה בלחי. אמרה: אני בת 50, זה לא מתאים. או, שמסתכלים עליה ואומרים בת כמה את שאת מציגה את עצמך? אנחנו מכירות את זה. זאת ישראל 2023 והחסמים הם גדולים.

אני יכולה להגיד שמהצד שני, דווקא בגלל המחסום של יציאה לדרך, נשים מביאות הרבה מאוד שותפות והרבה ערך בגלל הצורך הזה לייצר שותפות מהבית, מהקהילה, מהמשפחה. יש כאן שותפויות תושבים שלפעמים גדולות יותר ממה שאפשר לראות במבט ראשון או בסקר ראשון. סקרים ראשונים לאו דווקא מנבאים את ההצלחה. אנחנו רואות את האסקלציה, העלייה בסקרים. הפרויקט שלנו התחיל מיוזמה עם ראשות הרשויות המכהנות. חלקן התחילו מאחוז מוכרות מאוד מאוד נמוך ונסקו, כי קשה לפעמים לראות במבט ציפור את עבודת השטח שנלווית כאשר תנאי ליציאה דרך את צריכה לעשות כל-כך הרבה דברים וכל-כך הרבה עבודת שטח ואנחנו רואים את זה באיכות.
היו"ר פנינה תמנו
איך אתן מסייעות?
תמר זעירא דביר
אנחנו יצרנו את השותפות הזאת עם ראשות הרשויות המכהנות. האתגר הוא, שזאת פעם ראשונה. 90% מהנשים האלה הולכות לרוץ בפעם הראשונה. אתם רואים בטח את כותרות העיתונים: האם זאת וזאת תהיה האישה הראשונה?

זה לא שלמקום אליו אני הולך הלכו רבים כבר לפניי. זה להיות חלוצה, זה להיות נגד.
היו"ר פנינה תמנו
אני שומעת את ההתלבות בקול שלך.
תמר זעירא דביר
כן. זה באמת שינוי היסטורי שאנחנו חלק ממנו. אני רוצה להגיד שהשותפות עם ראשות הרשויות, שבעצתם הן גם מייצרות את המודלינג וגם את הלמידה ממי שהיו לפני - - -
היו"ר פנינה תמנו
סוג של מנטורינג? מה, זמינות כל הזמן? אורית, את הרגשת את זה?
אורית רישפי
מאוד.
היו"ר פנינה תמנו
תכף נשאל את משרד הפנים איך הוא נותן מנטורינג ומתמודד עם התופעה?
תמר זעירא דביר
נשים שעשו את זה, כמו מטי ואחרות, הן באמת שותפות ויש חיבור אחת עם השנייה.

אני רוצה להגיד שהחסמים, גם הסיפור של להוריד ל-15%, זאת אומרת, הסיכון הכלכלי שאת לוקחת. גם הסיפור של הסקרים, שותפות בסקרים, להוריד חסמים.
היו"ר פנינה תמנו
אתם עוזרים בסקרים?
תמר זעירא דביר
לא. אני רוצה להגיד שזה מחסום עיקרי שאנחנו רואות בשטח.
היו"ר פנינה תמנו
אני חייבת להגיד לכולם. אנחנו כל הזמן מציפות חסמים ואיפה הבעיה. צריך להיות אופרטיביים. למשל, עמותת "כן", שלוקחות את הבנות ועושות להן הכשרות. חייבים לעלות על חסם ולפעול בכל הכוח. איפה שאנחנו צריכות לדאוג שמשרד הפנים, המשטרה או כל השאר יפעלו, אנחנו נעשה.

לא מזמן עשינו דיון על השחתה של שלטי חוצות בהקשרים אחרים.
תמר זעירא דביר
אנחנו מלוות גם ראשות רשויות וגם מועמדות. אני ממהרת מפה כי אני הולכת למפגש של מועמדות ואנחנו רצות ביחד. הסיפור הוא לא שאני הולך לעשות את מה שעשו רבים לפניי. הסיפור הוא שכל אחת מאיתנו הולכת לעשות היסטוריה ואנחנו הולכות לעשות אותה יחד. זה המענה כי המענה לסיפור של הבדידות ושל החשיפה לתוקפנות זה להגיד שזאת משימה משותפת, אנחנו כולנו ביחד.

אני גם רוצה להגיד תודה לכל השותפות שלי, לחברות הכנסת שיזמו, לשותפות בשטח. אנחנו ביחד הולכות לעשות את ההיסטוריה הזאת. אנחנו צריכות שיחד איתנו בשותפות באמונה, תהיה גם את השותפות באמונה הממסדית שאומרת שאנחנו מאחוריכן, לכו על זה.
היו"ר פנינה תמנו
אנחנו מאחוריכן, לצידכן ומכל כיוון. בשביל זה אנחנו יושבות כאן איתכם.

טטאינה מזרסקי, בבקשה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
עזבתי עכשיו את הדיון בוועדת הקליטה ובאתי לכאן. הנושא שם: ביטול תהליך עלייה ועליית חרום.
היו"ר פנינה תמנו
אפרופו, אם הזכרת עולים. בכלל, גיוון הוא בכל-כך הרבה היבטים. אני קוראת לכם לתמוך בעולים חדשים ובעולים ותיקים. לפחות המפלגה שלי ובמפלגה הקודמת שהייתי בה, השתדלנו לתת.

אתל, אמרת קודם שגם אם יודעים שאין לה סיכוי להיבחר, אנחנו מניחים את התשתית. אני יכולה להגיד שבעבר גם סבסדנו מועמד לראשות עיר בן הקהילה האתיופית, למשל. קודם כל, שתהיה נראות. שהילדים יידעו שהוא יפרוץ את הדרך, שתהיה ראשוניות. לצערי אין לנו עדיין.
קריאה
אגב, הוא מתמודד שוב.
היו"ר פנינה תמנו
יש את דימה ועוד כמה שעלו מברית המועצות לשעבר שעומדים בראש רשויות ועושים עבודה נפלאה. אמנם זה לא הנושא שלנו אבל זה נושא שהוא קרוב לליבי.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
גם הפן הכלכלי כאן הוא מאוד משמעותי כי לעולים החדשים אין כל-כך הרבה חסכונות שהם יכולים להרשות לעצמם להתמודד.
היו"ר פנינה תמנו
שכנעת אותי, דברי.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני עשיתי את הדרך מפעילה חברתית בקהילה, דרך השלטון המקומי, כשכיהנתי במשך שנתיים וחצי כסגנית וממלאת מקום ראש עיריית כרמיאל ואח"כ הגעתי לכנסת. אני מכירה את כל הרבדים וכמה לא פשוט להגיע והחסמים והאתגרים שהייתי צריכה להתגבר עליהם. לנשים יותר קשה להתמודד בבחירות המוניציפאליות כי הן בחיים לא יזכו בתמיכה של קבוצות אוכלוסייה מסוימות.
היו"ר פנינה תמנו
מה יותר קשה, להתמודד כאישה או להתמודד כעולה חדשה?
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
רגע, אני אציין גם מה אני אמרתי. נשים שמעוניינות להתמודד לראשות העיר, הן לא יזכו לתמיכה של קבוצות חרדיות שהן קהילות מאוד גדולות. בדרך-כלל, ראש העיר מחזיק לידו סגן מהקבוצה החרדית או נציגים מהקהילה הדתית. לאישה הרבה יותר קשה לקבל קולות.
היו"ר פנינה תמנו
את מדברת על ערים שיש בהן אזורים מסוימים או חלק ניכר של חרדים.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
נכון. צריך לקחת את זה בחשבון ולעודד נשים. באמת התמיכה הכלכלית מאוד תעזור לנשים לשמור על האומץ ולהמשיך קדימה.
היו"ר פנינה תמנו
בכל זאת, אנחנו נעמיד דברים על דיוקם. לפעמים יש עבודה שנעשית ובסוף גם האוכלוסייה החרדית יודעת לתמוך במועמדות, כמו למשל בבית שמש ובחיפה. אנחנו צריכים להיות ישרים ולהזכיר את הדברים האלה ולא חלילה לומר שאין עם מי לעבוד. אני באמת חושבת שיש עם לעבוד. השאלה האם זה כלכלי? מה מבטיחים?

מה זה אומר לנו? שאפשר לשנות את המצב. ברגע שזה ישתלם להם ואפילו אולי תהיה אישה חרדית שתרוץ, הם יתמכו.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אישה חרדית, לאישה חילונית קשה הרבה יותר.
היו"ר פנינה תמנו
לא בהכרח, בחיפה תמכו בקאליש.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
מה היה הקושי אצלי? למשל, ב-2008 כשהייתי ברשימה המקומית, ביקשתי להשתלב. ירדתי ממקום 5 שהוא היה ריאלי למקום 9 כי ידעתי שאין לי תמיכה בבית ובלי תמיכה של המשפחה ובן הזוג שלי, לא יכולתי להרשות לעצמי להתמודד.

עכשיו כן, כשיש לי עורף משפחתי, אז אני כן יכולה להרשות לעצמי להתמודד. גם תמיכה של המשפחה ותמיכה כלכלית מאוד תעזור לנשים להמשיך את דרכן.

אני קוראת לנשים, אל תפחדו. בדרך-כלל מועמדים לרשות העיר מציעים לנשים שכן היו רוצות לרוץ לראשות העיר. מציעים להן להתמודד כמספר 2 ברשימה שלהם. כל הזמן מציעים ודוחפים את הנשים החזקות למספר 2. תהיי מספר 2 וככה תהיה יותר בטוחה. מורידים את הביטחון העצמי.

למשל, עכשיו בכרמיאל יש מועמד לרשות העיר שאין לו מגבלה במשאבים. יש מועמדת אישה לראשות העיר אז הוא מציע לה להיות מספר 2.
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו לא נותנים להם פה זכות תגובה, נשתדל לא להזכיר יותר מידי את המועמדים.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
בסדר, בלי להזכיר את העיר. פשוט מציעים לדחוף נשים למספר 2. להיות כביכול עם פנים נשיות אבל לא מובילות. נשים, לא לוותר, אנחנו נתמוך בכן.
היו"ר פנינה תמנו
חבר הכנסת כץ, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה גברתי. אני מברך אותך על הדיון החשוב הזה. אני רוצה לומר שאני מגיע ממפלגה שזה לא אולי, זה ביסודות שלנו. אנחנו לא מדברים על אולי לצרף אישה, זה הכרחי אצלנו. אתם יכולים לראות את אתל מנכ"לית המפלגה, מנכ"לית משרד ראש הממשלה הקודם, הרבה מאוד נציגות שהיו איתנו במהלך הדרך.

אני חושבת שכך זה צריך להיות. אני חושב שהדיון הזה צריך לעבור מרמת הכשלים. מועמדים טובים וחזקים לא יכולים להיבחר בלי אנשים טובים לצידם. אנשים טובים זה נשים. תיראו מי יושב בשולחן הזה. אני רואה את שלי, את מטי, את טטיאנה. הן צריכות להוביל. אני אומר את זה כאבא לנסיכה חדשה.
היו"ר פנינה תמנו
זה מחייב.
רון כץ (יש עתיד)
אין דבר בעולם שיעמוד בדרך שלה כאישה וכל דבר אחר. זה לא אולי יקרה, זה בוודאות יקרה. הדרך לעשות את זה היא פשוט להיות הכי טובה שיש. אתן תהיו ואתן כבר הכי טובות שיש וזה יגיע לבד. אנחנו יושבים בוועדה המוניציפאלית. זאת לא שאלה אם היא אישה או גבר, ברור שאישה תשתלב. ברור גם שנשים יותר טובות מאיתנו. הטבע הוכיח את זה לאורך הרבה שנים. ברור שאתן צריכות להוביל.

לפעמים אני יושב בדיונים ואני מרגיש כאילו כל הדיון עושה עוול לנשים כי בסופו של דבר אתן באמת הכי טובות שיש. אז תעופו על זה.

אני מזמין אתכם גם. כל אישה ששומעת אותי עכשיו, תבואו אלינו, תנסו אותנו. תפנו לאתל. כל אישה ברשות מקומית ששומעת אותי עכשיו, תפנו אלינו, תנסו אותנו ותראו איך אנחנו יודעים להרים את הכפפה כי ככה זה צריך להיות.
היו"ר פנינה תמנו
ד"ר מזל שאול, מנכ"לית עמותת כן. נמצאת איתנו גם יו"ר הארגון, דוקטור אורית הרשפי.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני רוצה לציין שאני בוגרת המדרשה לפוליטיקה של עמותת כן.
היו"ר פנינה תמנו
בגלל זה הזכרתי את הפעולות האקטיביות שלהם.
מזל שאול
תודה על הדיון. דיברנו על הדיון הזה עוד בכנס שיזמתי עם מטי, שרון ניר ואיתך לפני כמה חודשים. אמרנו שאנחנו רוצים להיפגש איתכן כי בסוף המסר הוא למנכ"לים ולמנכ"ליות.
היו"ר פנינה תמנו
נפגשתם?
מזל שאול
פה. אני מודה על הפגישה הזאת כי אני חושבת שזה ממש חשוב.

תמר דיברה על 72 מתמודדות שרצות היום. ב-2018 היו 72 מתמודדות ש-80% מהן לא מתמודדות בקדנציה הזאת. זה הנתון שצריך להטריד אותנו. זאת אומרת, אנחנו קצת בדלי של תלמי הסנדלר, של החור בדלי. זה הסיפור, החור בדלי. יש לנו פה חור בדלי.

מתי זה ישתנה? כאשר השיח סביב שולחנות קבלת ההחלטות במועצות יהיה בהן שוויון מגדרי. כל זמן שיש אישה אחת או שתיים במועצה מקומית, השיח הוא קשה. אני אומרת את זה מניסיון אישי. אני חברת מועצה במועצה מקומית אזור.
היו"ר פנינה תמנו
וכשאין זה עוד יותר.
מזל שאול
כשאין, זה בכלל לא רלוונטי. בכלל הקול שלנו לא נשמע.

לכן זה בידיים שלכם כרגע. קודם כול, רשימות שוויוניות. אני מחזקת את דברי השותפות שלי ואנחנו אומרות, רק רשימות ריצ'רץ'. זה לא רלוונטי אם תהיה אחת במקום 3. יש את הפוליטיקה המקומית, היא מורכבת. אנחנו מכירים, יש הרבה סיעות ויש הרבה מועמדות. הנציג של הממ"מ הציג את הנתונים ודיבר על הדיפרנציאליות, דהיינו, 230 סיעות שהכניסו רק מנדט אחד. אז זה לא רלוונטי אם תהיה אישה ואפילו שם זה לא יהיה רלוונטי.

לכן, התמיכה אך ורק ברשימות ריצ'רץ'. אני ממש קוראת לכם להטמיע את זה ברשימות.

הדבר השני, אנחנו מכירות. יש פוליטיקה מקומית ויש סיכויים. ברור שכל מפלגה ארצית רוצה להכניס כמה שיותר אנשים במקומית. לכן יש פה פוליטיקה ויש איזו העדפה. אני מבינה שיש מורכבות ולפעמים אישה שרוצה להתמודד לא נותנים לה להיות במקום ראשון בגלל הפוליטיקה הזאת.
רון כץ (יש עתיד)
מזל, מה זה לא נותנים לה?
מזל שאול
לא נותנים.
רון כץ (יש עתיד)
אני חייב להגיד לך שאני באתי מהמוניציפאלי. ברגע שתבוא אישה והיא תהיה חזקה וכל הנתונים יראו שהיא הכי חזקה שיש, היא תרוץ.
מזל שאול
רון, זה לא חד חד ערכי כמו שאתה מציג את זה. למה? כי אם מראש האישה נמצאת במקום יותר נמוך בפעילות שלה ובאקטיביות שלה - - -
היו"ר פנינה תמנו
הרבה פעמים נכנסת גם בריונות של מועמדים כלפיה.
מזל שאול
יש לה את החסם של להכניס את היד לכיס המשפחתי וזה לא יעזור כל מה שאומרים פה שאין חסמים. יש חסמים לנשים. אני לא מתגאה בזה אבל אלה הנתונים וכך מראים המחקרים.

אנחנו כחברה אזרחית שתומכת בשינוי החברתי הזה והולכת על אחריות ועל ערכים, אנחנו חייבים לעשות פעולות אקטיביות. אפילו שזה סיכון למפלגה - - -
היו"ר פנינה תמנו
צריך לקחת סיכונים, אי-אפשר ללכת על בטוח, בטח לא בזירה הזאת.
מזל שאול
זה כמו בנבחרת הדירקטורים.
היו"ר פנינה תמנו
יש לך עוד משהו להגיד?
מזל שאול
חשוב לי להגיד שיש לכל ארגוני השטח יש הרבה נשים בקאדר, לכל ארגוני השטח, ובטח לעמותת כן אחרי שנים של הכשרות. הרצנו שתי מדרשות לפוליטיקה כבר ב-2022-2023. אנחנו עומדות להריץ עוד שתי מדרשות בערים מעורבות. עוד מדרשה אחת עם הרשות לקידום מעמד האישה. עמותת כן נבחרה כספק יחיד. אנחנו נכנסו עם 13 תוכניות מנהיגות ב-13 רשויות בכל הארץ. יהיה קאדר של נשים מאוד מאוד גדול ורחב שאנחנו נכשיר וניתן כלים. כן מדרשה לפוליטיקה ארצית.
היו"ר פנינה תמנו
תודה על הפעילות שלכן. היא משמעותית ואני בטוחה שגם אתם רואים את התוצאות. רבות מהן מציינות את העבודה שלכן.

אתי ממשרד הפנים, חשוב לי לשמוע תשובות מה אתם עושים, גם מבחינת החוק וגם מעבר לחוק. את מנהלת תחום בריאות במשרד הפנים?
אתי הבר
אני קודקוד מועצות אזוריות ויו"ש. אני אחראית על כל המועצות האזוריות. מחר יש לנו בחירות ביואב, סבב ב'.
היו"ר פנינה תמנו
נכחו:

נעמה זרביב, בבקשה. אנחנו בעד גיוון. אני גם לומדת להכיל דעות שונות והכול בסדר.
נעמה זרביב
תודה רבה. ניהלתי את קטיף כבר ב-2005, כשנשים לא ניהלו יישובים. ניהלתי גרעין משימתי ב-2014 כשכמעט לא היו נשים. גם רצתי בציונות הדתית. היינו ארבע נשים ושתיים נכנסו ושתיים לא נכנסו. בעיניי זה לגמרי בסדר, זה לגיטימי. אני לא אוהבת את הבכי והנהי הזה שמתרחש פה.
היו"ר פנינה תמנו
נעמה, אנחנו נשתדל לא לקרוא לזה בכי ונהי. את יכולה להגיד את זה במילים אחרות כדי שזה לא ייראה כאילו את מזלזלת בדעה של האחר.
נעמה זרביב
קיבלתי.

דובר פה בהתחלה על לתת גב, לתת מנטוריות, לתת ליווי. אלה דברים מצוינים למי שרוצה, למי שטובה, למי שיכולה. ללכת ולדבר על 50-50? למה אנחנו לא מדברים על 50-50 בגננות גננים, חשמלאיות חשמלאיות?
היו"ר פנינה תמנו
אנחנו בעד. נעמה, אני בעד.
נעמה זרביב
בסדר, אז אני נגד.
היו"ר פנינה תמנו
אמרתי בתחילת הדרך. נעמה פמיניסטית בדרכה שלה. חלק יגדירו אותה אנטי פמיניסטית. חשוב לי שהוועדה הזאת תהיה פתוחה לכל גווני הנשים גם אם לא נסכים.
נעמה זרביב
אני מעריכה את זה מאוד. פמיניסטית משפחתית זה בסדר.
מזל שאול
· - -
היו"ר פנינה תמנו
עדיין היא תשמיע את דבריה. אני חושבת שהאתגר הכי גדול של החברה הישראלית זה לא להסכים אבל להכיל דעות אחרות.
נעמה זרביב
יפה, תודה רבה.

דובר על ללכת היום לכיוון של חקיקה, העדפה מתקנת, ריצ'רץ'. יש על זה הרבה מחקרים. יש את הספר "מתקדמים לאחור". הדברים האלה מוליכים אותנו אחורה. זאת ירייה ברגל.
היו"ר פנינה תמנו
למה?
נעמה זרביב
אני אתן לך דוגמה. אני תמיד נלחמתי על משרות שהיו מיועדות לגברים ולקחתי. עכשיו יגידו שקיבלו את התפקיד כאישה ולא בגלל היכולות. עליזה בלוך היא חברת ילדות שלי וראש עיריית בית שמש. ברגע שתגידי שקיבלו אותה כאישה, הורדת את כל היכולות שלה והיא מרשימה בכל קנה מידה. אנחנו רוצים שטובות תתקבלנה. המחקרים אומרים שכל החקיקה הזאת גורעת. ליווי כן, מנטור כן, אבל להתחיל להכניס בחקיקה? מישהו פה אמר שיותר תמריץ יכניס יותר נשים. אני חושבת שיותר תמריץ יכניס יותר נשים פחות טובות וחבל לנו.
קריאה
כשיש חסם כלכלי, איך זה מתיישב?
נעמה זרביב
לא הפרעתי לך.
היו"ר פנינה תמנו
לסיכום דברייך. כפי שאת מבינה, פחות מתקבלים פה.
נעמה זרביב
הכול בסדר. בוא נעריך ונכבד בחירות של נשים. בואו נעריך כל בחירה. מישהי פה דיברה בזלזול על אישה שבוחרת ללדת ילדים ולהשקיע בהם.
היו"ר פנינה תמנו
נעמה, כאישה דתית, האם את חושבת שאין אפילו אישה אחת חרדית בכל הארץ?
נעמה זרביב
סליחה. בכנסת הקודמת היתה עומר ינקלביץ.
היו"ר פנינה תמנו
אני מדברת על המועצות המקומיות.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
נשים שרוצות לרוץ לרשימה של ש"ס ויהדות התורה.
היו"ר פנינה תמנו
אני שואלת שאלה. איך את מעודדת נשים חרדיות, דווקא כמי שמחוברת גם לציונות הדתית וגם לחלק המפלגות החרדיות. אתם חייבים לפרוץ את זה, שנשים חרדיות שרוצות לרצוץ לא יכולות. אל תעשי את זה בתמריצים, תעשי את זה בדרך שלך.
קריאה
שוללים מהן את הזכות.
נעמה זרביב
הנושא של חרדיות הוא דיון אחר.
שלי טל מירון (יש עתיד)
לא, זה חלק מהדיון כי הן חלק מהחברה בישראל והגיע הזמן שהן יהיו חלק מהחברה בישראל.
נעמה זרביב
נכון, אבל את הרי לא תיתני לי להרחיב על זה אז בקצת הזמן שיש לי שאני מעריכה בחירות של נשים. נשים יכולות לבחור ולהיבחר. נשים ששייכות לש"ס - - -
היו"ר פנינה תמנו
תודה נעמה. בגלל שהתייחסנו לנשים החרדיות אני רוצה לתת את זכות הדיבור לנבחרות. זה לא שאני רוצה לעשות פה התנגחות בין נשים. שיהיה ברור, אני לא מחפשת עניין בוועדה הזאת.

יש הרבה דברים שאני לא מסכימה עם הקואליציה ועדיין אני מחפשת את המקומות בהם נוכל לשתף פעולה. יש הרבה דברים שאני לא אסכים איתך נעמה, אבל אני חושבת שבסוף גם את מסכימה שצריך שנשים חרדיות ודתיות ירוצו. את מהנשים הדתיות שמילאו תפקידים.
נעמה זרביב
מי שרוצה.
היו"ר פנינה תמנו
ברור. אנחנו לא כופים על אף אחת. אנחנו יכולות להסכים או לא להסכים שזה יהיה בחקיקה, אבל אני מאמינה שאת רוצה שיהיו נשים מנהיגות.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
יש כאלה שרוצות ולא מקבלות את האפשרות להשתלב ברשימה של ש"ס ויהדות התורה. כדאי שתגידי את זה.
נעמה זרביב
את לא רוצה - - -
היו"ר פנינה תמנו
היא לא מייצגת אותן.
קריאה
תכף אלה שרוצות תדברנה.
היו"ר פנינה תמנו
נציגה של הנבחרות, תציגי את עצמך.
יעל פרידמן
נעים מאוד. אני יעל פרידמן ואני כאן מטעם פרויקט "לא בלעדינו" של נבחרות. אמנם לחרדיות אין ייצוג בכנסת אבל יש לנו מה להגיד ולכן אני כאן. הנושא של נשים חרדיות במועצות מקומיות הוא פשוט על הפנים. פטריארכיה שלא מתאימה בכלל לשנות ה-2020. באמת אין אף אישה חרדית באף מועצה בכל הארץ. מדובר ב-50% מהציבור החרדי שלא מיוצג.

כל הנושא הזה של בחירות מקומיות בערים חרדיות או ערים מעורבות, מאוד שונה מבחירות רגילות. לא רואים את זה בתור הזדמנות לשינוי. יש מקומות שכן, אבל בערים כמו ירושלים ובני-ברק, זה פשוט פוליטיקה פנים חרדי במיטבה.
היו"ר פנינה תמנו
הנבחרות זאת עמותה?
יעל פרידמן
עמותה.
היו"ר פנינה תמנו
אם תעשו צעד מחאתי, כמה נשים - - -
שרון ניר (ישראל ביתנו)
היא מתכוונת, כמה נשים רוצות לרוץ.
היו"ר פנינה תמנו
הן צריכות לצאת למחאה כלשהי. לא שאני רוצה לעשות מרד בתוך הקהילה אבל הנשים האלה – דיברה על זה קודם יעל יחיאלי. שלא יצביעו. או שלא יצביעו או שיצביעו הפוך על הפוך. השאלה כמה נשים חרדיות רוצות?
יעל פרידמן
הנציגים החרדים מאוד קל להם להגיד: הנשים שלנו בסדר, אנחנו מייצגים אותן. זה לא נכון, רוב הנשים החרדיות ממש לא מרוצות.
היו"ר פנינה תמנו
זהו, זאת השאלה שלי. כמה מהנשים החרדיות לא מרוצות? תודה שדייקת אותי.
יעל פרידמן
לא עשינו סקר ממשי.
היו"ר פנינה תמנו
אז זה הזמן.
יעל פרידמן
זה הזמן, את צודקת לחלוטין.
היו"ר פנינה תמנו
אם אתם עמותה עם כסף, אז זה הזמן. אם לא, העמותות העשירות יותר צריכות לעזור להן. זה לא שהעמותות עשירות.

אולי משרד הפנים צריך לעשות את זה.
יעל פרידמן
נכון. אנחנו עובדות בשיתוף פעולה עם הרבה ארגוני נשים. אני רוצה לספר על ניסיונות שכבר נעשו בעבר ונכשלו. למשל, בירושלים. אני לא אזכיר שמות כי אני לא יודעת מי מעוניינת שיזכירו אותה ומי לא. אישה חרדית מקהילה מאוד מיינסטרימית רצה ברשימה כללית כי כמובן ברשימות החרדיות לא נתנו. זה היה ב-2013. היא פשוט נאלצה לפרוש מהמרוץ בעקבות איומים ולחצים כבדים. איימו עליה שיפטרו את בעלה מהעבודה, נעיף את הילדים מהמוסדות. היא נאלצה לפרוש למרות כל הרצון הטוב ולמרות שהיתה חלוצה. פשוט איימו עליה וזה היה המצב.

יש נשים שהוצבו במקומות לא ריאליים ברשימות כלליות אז גם, עם כל הרצון הטוב, לא יצא מזה כלום. יש אישה שרצה באלעד ב-2013.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אפשר להזכיר את שמה. היא תותחית ומגיע לה שנגיד את שמה, מיכל צ'רנוביצקי. פורצת דרך.
יעל פרידמן
פורצת דרך ברמות אחרות. לפני 10 שנים, בכלל מי חשב על זה? מפלגה שמורכבת רק בנשים והיא חרדית לחלוטין.
היו"ר פנינה תמנו
נשמח לארח אותה בוועדה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני ממליץ בחום.
היו"ר פנינה תמנו
אני בטוחה שזאת גם לא דרך פשוטה.
יעל פרידמן
היא סיפרה עד כמה הדרך לא היתה פשוטה. זה עצוב שהיא לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. הקמפיין, שהוא קשה לכל מפלגה, היה קשה לה פי שניים אם לא יותר. לא נתנו לה לפרסם תמונות, בטח שלא עם נשים וגם בלי נשים היו קורעים לה את המודעות. עיתונים חרדיים לא נתנו לה לפרסם. תחנות רדיו חרדיות לא נתנו לה לפרסם. אי-אפשר היה בכלל להגיע לקהל היעד.
היו"ר פנינה תמנו
מה את מאמינה שצריך לקרות ומה את מאמינה שיהיה?
יעל פרידמן
אני מאמינה שמאז עברו 10 שנים ויש מקום לניסיונות נוספים. אני יכולה להגיד כאן שאבישי כהן מירושלים, חבר מועצת העיר, הקים מפלגה של חרדים עובדים והוא הצהיר שהוא מכניס אישה לרשימה. זה באמת חסר תקדים.
היו"ר פנינה תמנו
באיזה מספר?
יעל פרידמן
זה עוד לא ברור.
היו"ר פנינה תמנו
זאת הרשימה החרדית הראשונה שמכניסה אישה?
יעל פרידמן
כן. זה אמור להיות גם במקום ריאלי.
היו"ר פנינה תמנו
שאפו לאבישי כהן.
יעל פרידמן
ממש שאפו לאבישי.
היו"ר פנינה תמנו
זה היה אמור להיות מובן מאליו. חבל שצריך את הנחשון הראשון שעושה את זה.
יעל פרידמן
נכון, חד משמעית. אני ממש מקווה שהאישה הזאת תהפוך את הניסיון הזה להצלחה ושבעקותיה יבואו נשים נוספות.
היו"ר פנינה תמנו
מי מנכ"לית הארגון?
יעל פרידמן
אסתי שושן.
היו"ר פנינה תמנו
כל הכבוד, אני גאה בכן, איזו מדהימות.
יעל פרידמן
תודה, איזה כיף.
היו"ר פנינה תמנו
לא לוותר.
יעל פרידמן
יש לי שורה תחתונה מאוד חשובה. נניח שתהיה האישה הזאת והלוואי שיהיו עוד 10 נשים. כל עוד אין לנו בסיס חזק מהמדינה, מי אמר לנו שלא יבואו ויאיימו?
היו"ר פנינה תמנו
מה אתן צריכות?
יעל פרידמן
לציבור החרדי אין רשתות חברתיות אבל יש להם מספיק דרכים, ברוך ה', לעשות שיימינג. הנשים האלה יכולות ליפול.
היו"ר פנינה תמנו
צריך את משרד הפנים שיהיה בקשר מאוד הדוק עם המשטרה בכל מה שקשור בדבר הזה.
יעל פרידמן
חד משמעית.
קריאה
יש מצלמות אבל לא קורה עם זה כלום. אולי כדאי לפנות למשטרה ולברר למה כלום לא קורה עם זה.
יעל פרידמן
נכון, אבל אני רוצה שנלך עוד יותר אחורה. במקום למנוע את הבעיות האלה, מראש שיהיה משהו שיחייב כל מפלגה בכל מועצה, לא משנה חרדית או חילונית, שיהיה ייצוג שוויוני לנשים. לא יודעת אם 50/50 אבל משהו שיהיה מעוגן בחוק.
היו"ר פנינה תמנו
למימון לפחות, את צודקת.

אני רוצה לברך אותך, ראשת העיר יהוד, יעלה מקליס שהגעת לדיון. תודה לספי שדאגת שתהיה כאן. גם חברה וגם תותחית.
יעלה מקליס
אני רק אומר שאני מתנצלת על האיחור. אני קופצת מוועדת הפנים לוועדת הכנסת. רציתי להסביר שאנחנו פה בוועדת הכספים נלחמים נגד קרן הארנונה. מאוד מתסכל, מאוד קשה, אבל מאחר ושרון צריכה ללכת אז ברשותך אני אמשיך אחרי.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
אני מתנצלת, אני פשוט באמצע הצבעות בוועדת תקציב הביטחון, שזה דבר מאוד חשוב אבל היה לי חשוב להגיע לכאן.
היו"ר פנינה תמנו
תודה שאת כאן. אני יודעת כמה את מסורה לנושא הזה.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
בהחלט. ככל שזה נוגע לרשויות המוניציפאליות הנושא הזה הוא סופר חשוב. צריך להגיד ביושר שעל אף שהנשים הן 51% מהאוכלוסייה ויש התקדמות בלא מעט מהערוצים, בכל הנושא של הרשויות המוניציפאליות אנחנו פשוט לא מתקדמים אלא אפילו קצת בנסיגה ומדשדשים במקום. זה פחות או יותר המצב שאנחנו מצויים בו. להבנתי, יש פה כמה דברים שעליהם אנחנו צריכים לשים את הזרקור.

ככל שמדובר בנשים ברשויות מקומיות ובנשים בכלל, יש חסמים ועל החסמים האלה צריך לדבר. יש חסמים מבניים ויש חסמים פסיכולוגיים. אני חושבת שקודם כל נפתור את התרבות, את ההבנה ונבין שבמקומות שבהם אנחנו נאייש נשים והן תגענה למוקד קבלת החלטות, אלה מקומות שבהכרח תהליכי קבלת ההחלטות בהם ישתפרו. בהכרח הרשויות המקומיות האלה יצעדו קדימה. בהכרח, גיוון השיח יהיה הרבה יותר טוב כי יהיו נשים במוקדי קבלת ההחלטות. כשהאוכלוסייה תבין את זה והבוחרים יבינו את זה, כך נהיה במקום יותר טוב.
היו"ר פנינה תמנו
תודה.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
דיברתי דקה, לא?
היו"ר פנינה תמנו
שרון.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
ברצינות, דיברתי דקה.
היו"ר פנינה תמנו
סליחה. אני שומעת ואת אומרת דברי טעם.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
אז תני לי לסיים את הרעיון.
היו"ר פנינה תמנו
נא להתכנס לסיום כי רציתי להגיד לך משהו.
היו"ר פנינה תמנו
בואו נשים דברים פרקטיים על השולחן.
היו"ר פנינה תמנו
שרון, דקה. הגיעו לכאן מנכ"לים והמנכ"לית שלכם לא הגיעה. הדיון הזה היה מיועד לכך שיגיעו המנכ"לים. ישראל ביתנו לא הגיעו, אני לא יודעת למה.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
עם כל הכבוד, אני רוצה להגיד למנכ"לים גם דברים שאנחנו עושים.
היו"ר פנינה תמנו
אני שוב אומרת לך, אנחנו לא בהתנגחות.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
אני ואת אף פעם לא בהתנגחות, בטח לא בנושאים כאלה.
היו"ר פנינה תמנו
הייתי רוצה לראות את המנכ"לית שלכם. מילא, המנכ"לים של מפלגת השלטון או מפלגות החרדים.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לומר לך כמה דברים היות והעלית את זה. מפלגת ישראל ביתנו מחויבת. מתוך 12 ברשימה הארצית יש לנו 6 נשים. אנחנו מחויבים לנשים. יש לנו נשים ברשויות מקומיות. אני חושבת שהנושא הזה צריך להיות בקדמת הבמה אצל כל המנכ"לים.

אני רוצה להגיד מה אנחנו עושים. אחד, יש את העניין של עבודת שטח ועידוד המצביעים לבחור בנשים ולעזור להן להרכיב רשימה וגם לעשות סקרים. אפילו שאנחנו נמצאים כבר בחודש מאי והבחירות בחודש נובמבר, זה חלק מהעניין. זה חלק מהמעטפת המפלגתית. אנחנו נמצאים שם. אנחנו בעניין הזה עוזרים לנשים גם בהיבט של עבודת שטח וגם בהיבט של לקדם נשים למוקדי קבלת החלטות.

דבר נוסף, כדי להפוך את זה לפרקטי. יש עכשיו הרבה מאוד מחאות. המחאות האלה הן גם מחאות של נשים. במחאות האלה צומחת הנהגה נשית. אנחנו רואים אותה כל מוצאי שבת ברחובות. אני נמצאת בהפגנות כמעט כל סוף שבוע ואני אומרת מהמקום הזה, שצריך לקחת נשים שיש להן חסם וחושבת שלא יצליחו ולעזור להן לדחוף. זה בדיוק המקום של המפלגות ואנחנו לגמרי שם.
היו"ר פנינה תמנו
לפרקטי, מה שחשוב לנו זה שתעבירי מסר למנכ"לית שלך. המנכ"לים ייפגשו ואנחנו אומרים שלפחות על החלק הזה שכן משתמש במימון של המפלגות מהשלטון הארצי, הם יכולים להגיע לסוג של הבנה והסכמה איתם שהם מעודדים. אלה מפלגות שרואות בשוויון ערכי חשוב והכרחי. היא תיכנס לפגישה הזאת ותשב איתם.

עכשיו אמרו לי שהיא לא הרגישה טוב והיתה הראשונה לאשר.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
לגמרי, אנחנו נמצאים שם. אני רק אגיד משפט אחרון. אני חושבת שכולנו צריכים להעביר מכאן מסר חד וברור לנשים. נשים שרוצות להגיע ולהיות חלק מהרשימות, אנחנו נעזור להן במפלגות. אני אומרת את זה בשם מפלגת ישראל ביתנו. נשים בקדמת הבמה זאת חברה מוצלחת יותר, טובה יותר, חברה שיש בה אפשרות לקדם תהליכי קבלת החלטות בצורה יותר טובה. נשים שרואות בי ובמפלגת ישראל ביתנו כתובת, מוזמנות לפנות אלינו, גם אלי וגם למנכ"לית המפלגה ואנחנו לגמרי שם.
ענת טהון אשכנזי
אני רק מבקשת להוסיף. מכיוון שעלה הנושא של כמה סיעות בת רצות בצירוף למפלגות. ד"ר פינקלשטיין מהמכון הישראלי לדמוקרטיה בדק את זה. 453 מפלגות היו סיעות בת ב-2018 מתוך 1,939. זה אומר, סדר-גודל של 23%. זה אומר שרבע מהסיעות שרצו ב-2018 ניזונו מהפרורגטיבה של המפלגות ומהאג'נדה ולכן יש פה הרבה מקום ומשמעות להשפיע.
היו"ר פנינה תמנו
יעלה מקליס, בבקשה.
תמר קידר
סליחה, כמי שמועמדת, מדברים עלי. הכי טוב שתשמעו מה אני מרגישה.
היו"ר פנינה תמנו
גברתי המועמדת, אני אשמח לשמוע מה את מרגישה. יש גם את אורית שאני מאוד רוצה לשמוע אותה. עדיין, לא שכחתי אותך, תיאזרי בסבלנות. האמיני לי, לנהל אני יודעת. גם היא מועמדת.
יעלה מקליס
כן, פעם שלישית.

גברתי היושבת-ראש, אני מודה על הדיון ועל עצם העלאת הנושא לדיון. אחרי שבוע שאני פה בכנסת אני מודה גם על איכות הדיון. בתור אישה, ראשת עיר וכנבחרת ציבור אני מזועזעת מצורת התנהלות הישיבות פה בכנסת. העליתי אתמול את הנושא בשיא הלחץ ובשיא הסערה וכן אמרתי דברים מכובדים ומנומסים וכן נתתי את הכבוד לכל אחד. לצערי, הכנסת הזאת היא דוגמה רעה לאיך שהמדינה הזאת צריכה להתנהל.

אני בטוחה שאם היו יותר נשים מנהלות פה בכנסת, זה היה נראה אחרת. לא הייתי מרשה לעצמי, לא בבית, בטח לא במועצת העיר ובטח לא בעירייה אותה אני מנהלת כבר 9.5 שנים, לנהל את הדברים בצורה שהם מתנהלים פה. חוסר כבוד לנו התושבים, חוסר כבוד לנו האזרחים. העובדה שיש כל-כך מעט נשים באה לידי ביטוי. אני רואה איך הנשים, לא משנה אם הן מהקואליציה או מהאופוזיציה, איך הן מדברות, איך הן שואלות ואיך הן מציגות את העניין, לעומת איך הגברים מתנהלים. זה ביזיון איך שאתם מנהלים את המדינה הזאת. זה לא קשור לאופוזיציה ולקואליציה, זה קשור למינימום שאני כאימא וכסבתא מבקשת הילדים שלי ומהנכדים שלי, מינימום כבוד הדדי ואהבת האדם. אפשר לא להסכים, אפשר אפילו לחלוק, אפשר אפילו אחד לשני להגיד את הדברים הקשים ביותר.

גם כשהייתי עורכת דין והופעתי בבית משפט, עומדים שני צדדים אחד מול השני ואחד לא מסכים עם השני, אבל יש כבוד. יש אדוני, יש גברתי, יש כבוד הדדי, יש התייחסות לשופט. אתם יודעים, אפילו מדי המשפט הם גם סוג של כבוד, כי אם אתה בא עם גלימה אתה מכבד את עצמך ואתה מכבד את המוסד שבו אתה נמצא.

אני מרגישה מבוישת. לגופו של עניין, הנושא של קרן ארנונה שפוגע בכל אחד ואחד מאיתנו כתושב שלוקחים לנו כסף אחרי שאנחנו עושים מאמץ כל-כך גדול לאזן את התקציבים של העיריות שלנו. אנחנו עושים תכנון ארוך טווח וכל פעם מחדש מוצאים סיבה לפגוע לנו בתכנון.

אז בכל הדברים האלה, קודם כל, צריך לדבר על דרך ארץ. גם במורשת ישראל דרך ארץ קדמה לתורה ואני מרגישה שאין.

סליחה שדיברתי מדם ליבי.
היו"ר פנינה תמנו
אין לך מה להתנצל. את אמרת את האמת לאמיתה, שלצערי כל עם ישראל יודע ורואה. אני אומרת לך את זה כחברת ועדת האתיקה של הבית הזה. גם אזרחים מן המניין יכולים להגיש תלונה לוועדת האתיקה. אנחנו אמורים להיות מודל לחיקוי לילדי ישראל.
יעלה מקליס
יושבים ראשי רשויות בישיבה. ברור שלא כולם יכולים לדבר אבל תנו לכמה מהם לדבר. גם היום, עכשיו, לא נותנים לדבר. אנחנו לא מייצגים את עצמנו. אני מייצגת 34,000 תושבים שהם תושבי מדינת ישראל, משלמים רובם מיסים, הולכים לצבא. מגיע להם שקולם יישמע.
היו"ר פנינה תמנו
קודם כל, את תמיד מוזמנת לכאן. נזכיר שהיא גם יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בשלטון המקומי. אני רואה אותך כשותפה לכל דבר שיתרום ויקדם את ענייני המגדר. אני מודה לך.
יעלה מקליס
אני רוצה רק לדבר לגופו של עניין. אנחנו 14 ראשות רשויות. בעקבות זה שתרמנו את מטי לכנסת אנחנו עכשיו פורום ה-14 ולא פורום ה-15. מי שיודע חשבון, אנחנו פחות מ-5% מראשי הרשויות במדינת ישראל, דהיינו, 14 מתוך 258 רשויות. זאת שערורייה גדולה. אבל כל אחת מאיתנו עושה את המיטב לייצג בנאמנות ובשליחות אמיתית את התושבים שלה ובוודאי את הנשים שביישוב שלה ואת הנשים שבמדינת ישראל.

לפיכך, אנחנו התגייסו כולנו לעזור ולהיות מנטוריות של מועמדות שרוצות להצטרף למסגרת החשובה הזאת. יש לנו גם פורום משלנו שנקרא פורום ה-14 ואנחנו נפגשות מתוך פעם. אין כמו אחוות נשים כדי לחזק את כולם. אין כמו מנטורית אישה שתעזור להתמודד עם הבעיות שאיתן את מתמודדת.

אני רוצה לקרוא מפה לחברי הכנסת, האל"ף בי"ת זה הנושא של התקצוב, העזרה והסיוע. ההתמודדות לראשות העיר היא מועמדות קשה, גם מבחינת הכסף וגם מבחינת החשיפה. היום בעידן של הרשתות החברתיות כל אחד הוא כתבנו וכל אחד מומחה, יודע ויש לו מה להגיד. שני הדברים הללו הם אתגרים מאוד גדולים של כל מועמדת. אגב, כל מועמד מתמודד איתם אבל לנשים יותר קשה.

נפלה בחלקי הזכות שאני יכולה להרשות לעצמי לא להיות תלויה באף אחד, אבל רוב המתמודדות אינן כאלה. העתיד של חברה ישראלית בריאה ואיכותית זה שיהיו יותר נשים במוקד קבלת ההחלטות. פה אני קוראת גם לכם, אבל גם לחברי הכנסת, ככל שזה אפשרי, התוספת שיש לנו בתקציב של 9% הוא טיפה בים. אני אסבר את האוזן. היום לרוץ לראשות עיר קטנה כמו שלי אתה לא יכול פחות מ-600,000 שקלים.
היו"ר פנינה תמנו
למה 9%?
יעלה מקליס
סליחה, 15%. 9% זה לראשות העיר, אבל זה לא מספיק. לערים גדולות צריך יותר.

המימון המפלגתי בנוי לפי מספר המנדטים שאתה תשיג. כלומר, את פה מהמרת על כמה מנדטים תקבלי, פלוס התוספת של ייצוג נשי. זאת שיטת תקצוב שיוצרת אי ודאות מטורפת בבסיס שלה. בוודאי לנו כנשים שידוע שאנחנו שונאות סיכון. אנחנו יותר מחושבות ושקולות.
קריאה
בגלל זה אנחנו גם כלכלניות יותר טובות.
יעלה מקליס
נכון. אנחנו לא רק כלכלניות, אנחנו יכולות לעשות הכול. לכן חשוב הנושא הזה של התקצוב והנושא של אחוות נשים. אין לי מושג איפה את מתמודדת ועל מה את מתמודדת ומול מי את מתמודדת, אבל את מוזמנת להיעזר בנו. יש פה גם קבוצה של עמותות וארגוני נשים שתומכות ועוזרות ותיעזרי בהם. זה מאוד חשוב ועוזר. תודה לכולם. הנושא חשוב לי אבל יש לי עוד מחויבות בוועדה אחרת.
היו"ר פנינה תמנו
עורכת דין תמר קידר. אני מבקשת שכל אחד ידבר דקה או שתיים.
תמר קידר
אני מדברת כמישהי שרוצה להיות מועמדת אבל עדיין לא מועמדת.
היו"ר פנינה תמנו
אמרת שאת מועמדת.
תמר קידר
אני אסביר. אני פעילה ציבורית הרבה שנים בעיר אשקלון. אני יודעת שצריך לשפר את המצב של התושבים וגם את הביטחון האישי לנשים. אין חדר אקוטי לנשים, אין מעונות לנשים נפגעות אלימות מינית, אין תעסוקה איכותית לנשים, אין קידום נשים לדירקטוריונים במשרות מפתח. למשל, הנושא של גידול ילדים, הצרכים שלהם, הרווחה שלהם, החינוך. שכר לסייעות, גננות, מורות. אישה כראשת עיר, אני יודעת בוודאות שנשים יקדמו את זה ויפעלו למען זה. אלה הנושאים שבנפשנו. זה כולל גם נשים חרדיות ונשים שהן במיעוט סקטוריאלי כזה או אחר.

אפשר לשנות מהלכים לא רק דרך הליכים משפטיים שאני עושה אותם. למשל, הגשתי עתירה לבג"ץ למיגון העיר אשקלון בחודש דצמבר. אבל זה הליך משפטי. כשאת במקום של סמכות ואחריות את יכולה לשנות לטובת האנשים והנשים בעיר שלך.

עכשיו אני חושבת להתמודד אבל יש חסמים. אני אומרת לך על עצמי. קודם כל, את לא מאמינה בעצמך. אולי אני לא מתאימה? אולי יש אנשים שמתאימים יותר ממני? יש גם חסמים פסיכולוגיים. כן, יש את כל הפורומים כאן שאני מכירה ועובדת איתם והם עוזרים בקטע הפסיכולוגי.

אבל לגבי החסם העיקרי, אני מביאה כאן הצעה על השולחן: תיקון חוק הבחירות מימון בחירות. תיראי מה אני מראה לך - - -
היו"ר פנינה תמנו
אין לנו זמן ולכן אני אשמח לקבל - - -
תמר קידר
שתי שניות. יש את הנושא של הערבות של 110% שאת חייבת לתת, לקבל הלוואה של מנדט אחד.
היו"ר פנינה תמנו
זה לכל מועמד, לא רק נשים.
תמר קידר
תורידו את זה לאישה. תורידו את החסם הזה לאישה שמתמודדת.
היו"ר פנינה תמנו
אני פחות מסכימה עם זה. אם דורשים ממועמד ערבות אז גם מאישה. צריך למצוא פתרונות אחרים.
תמר קידר
זה בדיוק החסם שמונע. תני לי של מנדט אחד, אני לא מבקשת עשרה מנדטים.

שניים. אם אני כבר רצה ברשימה חדשה כאישה. אם אני רצה דרך מפלגה, יש מגבלה של 2,500 שקלים שאני יכולה לקבל. אני לא יכולה לקבל את כל ה-5,000 שאחרים מקבלים. אז תנו לי. אם אני רשימה חדשה ומתמודדת - - -
היו"ר פנינה תמנו
אמרת בהתחלה שאת מועמדת ואת לא מועמדת. אני מאחלת לך להיות מועמדת.
תמר קידר
אני צריכה להחליט.
היו"ר פנינה תמנו
את אומרת דברי טעם. אני מבקשת שתעלי על הכתב ותשלחי לי את כל ההצעות. אנחנו נבדוק סעיף סעיף מה אפשר לעשות. אנחנו קצרים בזמן.

אורית גוטמן, בבקשה. אני מאוד שמחה שהגעת. אמנם לא נבחרת אבל מבחינתנו את מנצחת.
אורית גוטמן
בדקה וחצי אנסה לחבר אתכם לעולם קצת אחר, לשטח. לפני כשבועיים התקיימו בחירות במועצה אזורית יואב. התמודדתי מול 6 גברים, גאווה גדולה. אני רגע רוצה לספר סיפור הצלחה וזאת ממש לא הזכייה.
היו"ר פנינה תמנו
לא להפריע. אני מבקשת לא להגיע באמצע דיון. זה סתם מפריע. יש כל-כך הרבה ארגונים גדולים ואף אחד לא צריך להרגיש מקופח. שדולת הנשים עדיין לא דיברו, המכון לדמוקרטיה עדיין לא דיברו, משרד הפנים עדיין לא דיברו. אנחנו קצרים בזמן ואנחנו נותנים לזה שעתיים.
אורית גוטמן
בסיפור הצלחה מדובר בעצם על גופים מדהימים שליוו אותי מהרגע שהתחלתי לצאת לדרך. פורום 31, עמותת כן, הקורס שעברתי של ראשות הרשויות שהכין אותי לרגע הזה. לפני כשבועיים התקיימו הבחירות והפסדתי באחוז אחד, 31 קולות, מלעלות לסיבוב השני. התמודדתי מול תת אלוף, בחור מאוד מרשים, מול ממלא מקום ראש המועצה ובאמת היה מאבק צמוד. כל המתנות האלה בדרך אלה המתנות שצריכות לעבור בשטח.
היו"ר פנינה תמנו
כל הנשים שתמכו בך. אחת מהן חברה מאוד טובה שלי, שלא הפסיקה לסמס לי כל היום. אפרופו, זה נשים שתומכות בנשים.
אורית גוטמן
ביום הבחירות הגיעו ללוות אותי נשים מבית שאן, ממצפה רמון. באמת פתחנו נטוורקין מטורף של נשים שמתמודדות והן גם עכשיו איתי.

אני רוצה רגע לפנות אליכם המנכ"לים. אני רוצה לבקש בקשה. שלושה דברים צריך לעשות כדי שנשים ירוצו. אחד, זה לתמוך בהן בפומבי. לא באוזן, לא ללחוש אני תומך אלא לצאת החוצה ולהצהיר שמאמינים באישה שהיא יכולה לעשות את זה. הדבר השני, לסייע כלכלית.

עוד חמש שנים ארצה להתמודד שוב. אני אצטרך לשכנע את בן זוגי היקר, המפרנס העיקרי בבית, שאני ראויה ויכולה לעשות את זה הפעם. זה יהיה הרבה יותר קשה מהפעם הראשונה. אני לא אוכל לעשות את זה עם הסכום האדיר שהפסדתי כרגע. שוב, פשוט היינו 7 מתמודדים ולא הגענו ל-20% לא כי לא יכולנו. רק המועמד היחיד שעלה קיבל 21%.

השורה התחתונה, אנחנו צריכות את עזרתכם כלכלית.
היו"ר פנינה תמנו
רגע, רק מועמד אחד - - -
אורית גוטמן
לא, יש שני מועמדים שעלו לסבב ב', רק אחד עבר את ה-20%.
ערן חרמוני
במועצות אזוריות אנחנו בכלל לא מעורבים. אנחנו פונים למחוקקים שישנו את החוק ויאפשרו לנו לסייע גם במועצות אזוריות.
היו"ר פנינה תמנו
שם בכלל אי-אפשר לסייע?
אתל ראובן
במועצות אזורית כלכלית אי-אפשר.
היו"ר פנינה תמנו
אתם רוצים להיות מעורבים? תביאו הצעות חוק. יש לכם יועצים משפטיים. תגישו לנו הצעת חוק ואנחנו נגיש אותה.
ערן חרמוני
צריך להגיד שהמפלגות לוקחות על עצמן תפקיד מאוד חשוב. כמו שכולם פה אומרים, זה עולה הרבה כסף ואז אנשים צריכים לקחת מהבית הפרטי שלהם את הסיכונים האלה. באות המפלגות ולוקחות על עצמן את הסיכונים. אנחנו יודעים שהמפלגות עצמן נמצאות בתקופה לא פשוטה אחרי 5 מערכות בחירות והן צוברות גירעונות על גירעונות. לכן אמרתי שלנושא של הגזר הכלכלי יש משמעות אפקטיבית לתוצאות. סליחה שהתפרצתי.
אורית גוטמן
אתה צודק ערן ואנחנו צריכות אתכם שם.

הדבר האחרון. אנחנו צריכות להביא את הגברים לשולחן. זאת אולי אמירה מובנת מאליה אבל היא לא. קשה מאוד לשכנע גברים להצביע לאישה ולא לתת אלוף, זה קשה מאוד. אנחנו חמודות, מקסימות, נהדרות, אנחנו לא יושבות - - -
היו"ר פנינה תמנו
צובטים אותנו.
אורית גוטמן
בדיוק. כשריססו לי את השלטים, הנשים היו מזועזעות. אני רגע מכלילה, אני יודעת, אבל מביאה לכם את השטח. הגברים אמרו לי, אל תתייחסי לזה כי יגידו שזה הטיקט היחיד שיש לך. תודה.
היו"ר פנינה תמנו
תודה רבה לך. שרון בריק, מנכ"לית "קולך".
שרון בריק-דשן
אני רוצה להתייחס למי שיושבים במועצות ובמליאות. התייחסות ראשונה וקצרה היא גם התייחסויות למועצות הדתיות. גם זה חלק מהרשות, גם פה יש אפשרות של השפעה. נכון לתיקון בנהלים מ-2017, אז מועצה דתית שיש בה 5 אנשים, צריך 20% נשים לפחות ובמועצה גדולה יותר זה 30% לפחות. אבל המספרים האלה כבר לא רלוונטיים להיום. בג"ץ לאה שקדיאל היה ב-1988 ואנחנו כל-כך רחוקים מלראות 50%. זה סעיף נוסף לנושא הבחירות לרשויות.

דבר שני. אני רוצה להתייחס קצת למה שקורה בירושלים ועוד פעם להתייחס לשולחן העגול של המועצה שבה יושבים 17 נציגים חרדים ו-14 נציגים לציבור הכללי, מתוכם 6 נשים. כלומר, בירושלים 6 נשים מייצגות חצי מיליון תושבים. אני חושבת שזה מחדל ולא יכול להמשיך.

בפעילות שלנו בירושלים בשיתוף של כמה ארגונים אנחנו פועלות בשלושה ערוצים: גם לזהות עוד מועמדות וללוות אותן וכבר דיברנו פה על החסמים ואני לא אוסיף על זה.

דבר שני. לקבוע את סדר-היום של הבחירות.
היו"ר פנינה תמנו
בעיקר בקרב ציבור הדתיות?
שרון בריק-דשן
לא רק נשים דתיות. בוודאי שלנו כארגון דתי יש לנו אינטרס לראות יותר נשים דתיות מעורבות. תת הייצוג שלנו אפילו לא מדובר. מדובר על תת ייצוג של חרדיות וערביות ואף אחד לא מדבר על תת ייצוג של נשים דתיות. אז דבר אחד זה לזהות את הנשים, לעודד אותן, ללוות אותן ולהעניק להן מה שהן צריכות במהלך המרוץ.

הדבר השני, לקבוע את סדר-היום של הבחירות. על מה בוחרים בין המפלגות, בין הסיעות.

הדבר השלישי, להוציא את המצביעים והמצביעות מהבית, בטח בעיר שבה אין בכלל שאלה מי יהיה ראש הרשות ולכן הבחירות עוסקות באמת רק בסיעות וקל לא לצאת מהבית.

הערה אחרונה וזה עלה כמה פעמים. אחד הביטויים המעצבנים זה להגיד הכי טובות שיש ואתם נהדרות. כולנו בארגוני הנשים, אף אחת מאיתנו לא רוצה לראות שמישהי זוכה בתפקיד כי היא אישה.
היו"ר פנינה תמנו
נכון.

נעמה, זה אליך. אני לא חושבת שאף אחת מאיתנו לא רוצה שמישהי לא טובה תתמודד. בסוף זה העתיד של הילדים שלנו, שלנו. זה לא הסיפור.
שרון בריק-דשן
כשאנחנו אומרים הכי טובות שיש, כמו בכל תפקיד ותפקיד יש קריטריונים ויש התאמה ולא צריך להעלות או להוריד הרף כשמדובר בנשים. בוודאי שצריך שיטות של ריצ'רץ', תמריצים, תמיכות וכדומה, אבל בסוף, מי שתשב בתפקיד תהיה מי שטובה, ראויה ומתאימה.
היו"ר פנינה תמנו
זה תמיד הוויכוח בתוך העדפה מתקנת. העדפה מתקנת נועדה לתקן מציאות שלא תלויה באותו אדם מופלה אלא לתקן את המציאות המפלה. הכוונה היא לא להנמיך ציפיות מהמועמדים עצמם.
מזל שאול
פנינה, אני חייבת להתייחס לזה. אנחנו כל הזמן מדברות על להכניס נשים ראויות. אני מאוד מצטערת, ברשות מקומית ובשלטון הארצי יש מלא גברים לא ראויים.
היו"ר פנינה תמנו
נכון, אנחנו לא צריכות להתנצל. מזל, אני לא נותנת לך לדבר כי כבר דיברת.

הוויכוח הוא לא אם טובות או לא טובות. שוב, צריך להעמיד את הדברים על דיוקם. למה דווקא צריך העדפה מתקנת לנשים או תיקון של החקיקה? בגלל שהמציאות היא שזה לא תלוי בהן. יש פה מציאות מעוותת ומפלה וזה הבסיס.

אלה אלון, מנכ"לית "אית"ך מעכי".
אלה אלון
אנחנו השנה עובדות עם נשים בדואיות בנגב. יש נשים שהתמודדו ב-2018 והן פרשו מהמרוץ בגלל שהן קיבלו מתקפות אישיות ברשתות. אני חושבת שזה משהו שהוועדה מאוד יכולה לעזור בו, לגייס את האמצעים הנדרשים כדי להגן על נשים מתמודדות שמותקפות ברשתות. זה בטוח יקרה. זה אתגר גדול לנשים בדואיות להתמודד. אנחנו גם נפעל בקמפיין בחברה הערבית כדי לעודד אנשים לקחת בחשבון את השיקול המגדרי כשהם מצביעים בבחירות.

אני רק רוצה להגיד עוד משהו חשוב שכדאי לשים אליו לב וזה הנושא של היועצות ברשויות המקומיות. זה תפקיד מפתח שגם יכול להביא לזה שנשים ייוצגו ברשויות המקומיות ולהביא ליותר ייצוג נשים וגם שהייצוג שלהן יהיה יותר אפקטיבי. ברגע שהיועצות באמת יצליחו לעשות את העבודה, יקבלו תקציב וידאגו לנשים, זה יעזור לחברות המועצה ליישם את המדיניות לטובת הנשים. זה משהו שחשוב שהוועדה תידרש אליו.
היו"ר פנינה תמנו
את מדברת על הממונות בשלטון המקומי? כרגע הן עושות את זה וולונטרי בנוסף לעוד תפקיד. זאת סוגיה בפני עצמה, אני מתכוונת לקיים על זה דיון כאן בוועדה. אמרתי בדיון הקודם, כל פעם כשיש תפקיד שאמור לדאוג לקידום נשים זה בהתנדבות ועל הדרך.

אני אשמח לקבל תשובה. האם רשויות במגזר הערבי או הבדואי באים לבקש תמיכה?
יואב תאני
פחות מעורבים, כמעט ולא. דרוזים קצת יותר אבל - - -
אלה אלון
עשיתי בדיקה, כל המועמדים גברים.
היו"ר פנינה תמנו
השאלה האם גברים באים?
יואב תאני
כמעט ולא. בעבר יותר והיום פחות.
היו"ר פנינה תמנו
נגה כץ, בבקשה. אני רק אומר. בדרך-כלל אני נותנת לראשי ארגונים. יפעת מכירה אותי היטב והיא לא פה. יש פה הרבה נשים שמחכות הרבה זמן ולא צריך להתרעם.
נגה כץ
אני מודה לך על הדיון ועל רשות הדיבור. אני נמצאת כאן היום בשני כובעים. אני דוברת תנועת "אמונה", תנועת האישה הדתית לאומית וגם חברת מועצה בעיר מודיעין מכבים רעות, דתייה לאומית. דווקא בגלל השילוב הזה, כפי שאמרה שרון, אנחנו מאוד מעוניינים שיותר ויותר נשים דתיות יתמודדו הן במועצה וכמובן לראשות.

בימים אלה אנחנו מקימות פורום של נשים דתיות. אנחנו בשלב של איתור הצרכים.
היו"ר פנינה תמנו
של הציונות הדתית?
נגה כץ
כרגע אנחנו בציונות הדתית.
היו"ר פנינה תמנו
זאת פעם ראשונה?
נגה כץ
יפה. זה פעם ראשונה?
נגה כץ
זאת פעם ראשונה, אין כזה פורום. אנחנו ממש בקטע של לעבור בגוגל אחת אחת, מועצה מועצה, לאתר מי מכהנות, מפה לאוזן מי מעוניינת להתמודד. כרגע אנחנו מעבירים בין כולם שאלון צרכים. מעבר לדברים טכניים של תמיכות כספיות - - -
היו"ר פנינה תמנו
כמה יש כרגע מכהנות?
נגה כץ
כרגע באזור ה-40 מהציונות הדתית. הופתעתי ותוך שבוע הגעתי ל-40.
היו"ר פנינה תמנו
לא מתמודדות, שכבר מכהנות.
נגה כץ
הן מכהנות. 39 נשים מכהנות. יש לנו במועצה אזורית שומרון, גוש עציון, בנימין, מודיעין, עמק חפר.
היו"ר פנינה תמנו
זאת כמובן ההזדמנות לברך את גלית שאול, ראשת מועצת עמק חפר. גם חברה ותיקה ופעילה. הקימה את בית הראשונות.
נגה כץ
גם בפורום הזה אני מבקשת שכל מי ששומע בכלל על מועמדות שמתכוונות ואין לנו דרך להגיע אליהן, שיש להן בית ואנחנו מבקשות בסופו של דבר להציע להן חבילה של ארגז כלים. זה מייעוץ משפטי שאין להן את היכולת ועד ייעוץ פיננסי, איך מנהלים קמפיין בלי לפשוט את הרגל.
היו"ר פנינה תמנו
אתן מרגישות שיש צורך בעוד דיון קצר יותר אופרטיבי של שיתופי פעולה?
נגה כץ
בהחלט.
היו"ר פנינה תמנו
תטכסו עצה. אם אתן צריכות דיון רק בשביל פגישת עבודה, נזמין עוד מנכ"לים את משרד הפנים ועוד גורמים. נמצא מקום שנותן לכם לעבוד ביחד.

האם, למשל, אתם מבקשים מימון רק מהמפלגות של הציונות הדתית, או שאתן כן מגיעות למפלגות שבהן הצביון הוא לא בהכרח דתי?
נגה כץ
אני ספציפית התמודדתי תחת הבית היהודי אבל היום זה כבר לא הבית היהודי כך שכרגע אין לנו מימון משום מפלגה. זה אחד החסמים הגדולים. אנחנו לא בוחלים. תנועת "אמונה" היא תנועה פוליטית, אין לנו שום עניין במפלגה כזאת או אחרת.
היו"ר פנינה תמנו
אמונה תומכת בפורום הזה?
נגה כץ
לפורום עצמו אין קשר למפלגה. היא יכולה להיות דתית ולהתמודד ביש עתיד או גם עצמאית. אנחנו מנסים להיות א-פוליטיים בדבר הזה.

אפשר ללמוד מניסיון. הסיפור של שילוב דתיות בצה"ל הוכיח את זה שדרך החיוב היא לאו דווקא זאת שתועיל אלא דווקא דרך התמרוץ. צריך לבחון איך עושים את זה בצורה חכמה. היום את יכולה לראות שבצה"ל הגענו תוך עשור מ-1,000 מתגייסות ל-3,000. אפשר אותו דבר לעשות פה על-ידי הנגשת מידע, תיווך ש"אמונה" יכולה לעשות וכמובן תמרוצים שזאת הכנסת והממשלה. כמובן קמפיין לעידוד.

אני משהו שהרשות לקידום מעמד האישה עובדת עליו בימים אלה. התמרוץ החיובי הוא זה שיביא לשינוי.
היו"ר פנינה תמנו
אני אומרת למנהלת הוועדה שחסר לי סביב השולחן ייצוג של נשים ערביות. "אית"ך מעכי", אני יודעת שאתם עושים עבודה אינטנסיבית. אמנם אני לא עאידה תומא סלימאן אבל אנחנו צריכות למצוא את הדרך כדי שיבינו שזה הבית שלהן. דווקא יכולים לצאת מפה שיתופי פעולה.
קריאה
אולי לעשות דיון מיוחד על זה בגלל שהסיפור של הערביות והדרוזיות הוא סיפור אחר. זאת בעיקר הצבעה חמולתית וזה אתגר גדול מאוד.
היו"ר פנינה תמנו
כן, אבל יכול להיות שתקצוב יעזור להן וייתן להן יתרון. אני אצטרך לקצר כי אין פה חבר כנסת שיכול להחליף אותי. אני לא אתן זכות דיבור לרשות היום. המכון לדמוקרטיה, בבקשה.
ענת טהון אשכנזי
תודה על הדיון. עלתה פה רשת שלמה של חסמים וכמובן כולם חשובים. אני רוצה להתמקד בחסם שאפשר להתמודד איתו במנגנונים של העדפה מתקנת. ד"ר אסף שפירא ואני כתבנו חוות דעת לוועדה. להגיד ולהצביע על-כך שבניגוד למה שנאמר, מדינות כמו ספרד, בלגיה, צרפת, סלובניה, דרום קוריאה, איטליה, פורטוגל, כל המדינות האלה, המנגנונים של העדפה מתקנת הם אלו שעשו את השינוי המשמעותי של עלייה.
היו"ר פנינה תמנו
זה במחקרים השוואתיים?
ענת טהון אשכנזי
מחקרים השוואתיים שמראים גם לאורך השנים שזה המנגנון ששינה את כללי המשחק והקפיץ את אחוזי הייצוג של הנשים. לכן, אין מחלוקת שזה הכלי הכי משמעותי. אנחנו נמצאים כרגע חמישה חודשים לפני הבחירות. לכאורה, השעון חול כבר עובד לרעתנו, אבל חשוב לומר שעדיין חקיקה ותמרוץ כלכלי שעלה פה כחוט השני - - -
היו"ר פנינה תמנו
כולל התגייסות של מנכ"לים.
ענת טהון אשכנזי
בוודאי. גם מפלגות שראינו שזה סדר גודל של רבע.

רק כדי לסבר את האוזן, ב-1993 כשעבר חוק מימון הבחירות של הרשויות המקומיות, זה היה ביולי, כאשר הבחירות היו בנובמבר. זה היה חודשיים לפני. אז יש זמן גם עכשיו כדי להגיש את הצעות החקיקה שכבר עלו במשך השנים.

אני אצביע על שני מנגנונים חשובים. אחד, הורדה של הרף של התקצוב של ראשות עיר שלא מצליחות להגיע לרף של 25% ברשויות המקומיות ו-20% במועצות האזוריות, ל-10%. דיברה ד"ר מזל שאול ביחס לחוסר הישנות של מועמדות לרוץ עוד פעם ולכן זה כלי מאוד מאוד משמעותי.

כלי נוסף זה להעלות את רף התקצוב מ-15% ל-30% תקצוב להחזר הוצאות. זה קריטי לכולם וזה קריטי במיוחד כדי לעודד. באשכולות 1 עד 3 אין כמעט נשים שנמצאות.
היו"ר פנינה תמנו
כן, רואים קשר בין המצב הסוציואקונומי של היישוב.
ענת טהון אשכנזי
יש קשר מאוד הדוק. לכן זה עדיין לא מאוחר מידי להגיש את הצעות החקיקה ולהעביר אותן.
היו"ר פנינה תמנו
יש לך עצה טובה למנכ"לים ולמשרד הפנים?
ענת טהון אשכנזי
הרעיונות של תקצוב כלכלי, כמובן שיכול להיות וולונטרי באופן משמעותי מצד המפלגות. אם אפשר באמת להרחיב את הסיוע, אפילו מימון סקרים וקמפיינים, זה יכול להיות מאוד משמעותי. יש עוד המלצות נוספות שכתבנו בחוות הדעת שלנו.
היו"ר פנינה תמנו
שדולת הנשים.
לימור ויסברג כספי
גברתי יושב-הראש דיברה על עניין הנראות והחשיבות שלו. בשדולת הנשים הקמנו אתר, פלטפורמה שנקראת "מקומית" בה הזמנו להירשם נשים שמתמודדות, ראש רשות ולמליאות וגם נשים שהן פעילות חברתיות. אני מזמינה את מנכ"לי המפלגות להיכנס ולראות את הפרופילים של הנשים הנהדרות האלה. מלבד זאת, אנחנו נותנים כלים פרקטיים. אחד הדברים זה סקרים. כרגע הוזכר עניין הסקרים. אנחנו נותנות גישה חינם לסקרים, למערכות יידוע הציבור, תיאום חוגי בית. בעידן האי-אמון החשיבות המאוד גדולה להגיע החוצה לקהל שלנו. הכול זה אנחנו נותנים בחינם. נטוורק בין הנשים לבין עצמם. היא נקרא מקומית נקודה ORG. אני מזמינה את כולן להיכנס.

דבר נוסף שאנחנו עושות שם, אנחנו מחברות בין פעילות חברתיות ביישוב המוניציפאלי לבין המתמודדות.
היו"ר פנינה תמנו
יש שיתוף פעולה ביניכן לבין עמותת "כן"?
לימור ויסברג כספי
חד משמעית, כולנו עובדות ביחד.
היו"ר פנינה תמנו
יפה, זה סופר חשוב. לפעמים אתן נכנסות במקום שהן לא נכנסות.
לימור ויסברג כספי
חד משמעית זה מה שאנחנו עושות ואף אחת לא דורכת על השנייה.
היו"ר פנינה תמנו
תודה על הפעילות שלכן. אני יודעת שאתן עושות הרבה כמי שחברה לא פורמלית בשדולת הנשים.

עורכת דין סיגל אבנון מהרשות לקידום מעמד האישה, שזאת הזרוע הביצועית של המדינה. אני יודעת שבשנים האחרונות כן התקדמתם והשקעתם כמה מיליונים לייצר יותר מודעות.
סיגל אבנון סוויצקי
באמת הרשות לקחה על עצמה השנה כתפקיד מפתח קידום נשים לשלטון המקומי. בעוד כשבוע וחצי יעלה לאוויר קמפיין של הרשות לעידוד התמודדות. כמובן שכרשות ממשלתית יש עלינו מגבלות משפטיות. אנחנו לא יכולות לקרוא לבחירה בנשים. אנחנו לא יכולים לתמוך במועמדת כזאת או אחרת, אבל אנחנו כן יכולים לתרום להתמודדות.

יש פה עניין שזאת פעם ראשונה ששמים כספי ציבור משמעותיים להכשרות שיהיו ב-13 רשויות ברחבי הארץ, כולל שתי רשויות ערביות שם ההכשרות יהיו בשפה הערבית. יש שתי רשויות חרדיות שלוקחות חלק בתוכנית.
היו"ר פנינה תמנו
יתר הרשויות הן בפריפריה או במרכז?
סיגל אבנון סוויצקי
בכל רחבי הארץ. פריפריה, מרכז, מועצות אזוריות, רשויות מקומיות – אוכלוסייה מגוונת. זה אומר שיש פה תוכניות הכשרה מאוד מאוד אינטנסיבית, משמעותיות ומקצועיות ללא עלות למשתתפות.
היו"ר פנינה תמנו
יש לכם משרד. מה החוקים שאתם הולכים להגיש?
סיגל אבנון סוויצקי
יש לנו משרד שמוקם בימים אלה. אנחנו לאט לאט - - -
היו"ר פנינה תמנו
אין לאט לאט, יש לכם ידע. אמרה פה עורכת דין טהון והיא צודקת. היו חוקים שניתן היה להגיש. הדבר הנכון זה לעשות את זה ממשלתית. ההמלצה שלכם צריכה להיות ברורה כי יש לכם ידע מצטבר.
סיגל אבנון סוויצקי
אני מסכימה. אנחנו גם עוסקות באיסוף נתונים והוצאנו שני מחקרים שעתידים להתפרסם בקרוב מאוד, גם על האלימות המגדרית הפוליטית וגם על החסמים של ראשות הרשויות. אני כן חושבת שבהקשר הזה יש לממשלה מגבלות בהתערבות בבחירות מקומיות. לכן יש מקומות שבהם החקיקה הפרטית היא יותר נכונה. כמובן שאנחנו נתמוך מהמקום שלנו אבל יש לנו מגבלות משפטיות בנושא. אני כן חושבת שיש כאן עכשיו השקעה של כספים - - -
היו"ר פנינה תמנו
לא הבנתי מה המגבלה המשפטית.
סיגל אבנון סוויצקי
קידום חקיקה של הממשלה שהוא התערבות בבחירות.
א היו"ר פנינה תמנו
אין שום דבר.
סיגל אבנון סוויצקי
אני אומרת לך כי אנחנו עובדות - - -
היו"ר פנינה תמנו
יקירתי, הם עושים את זה יום יום, שעה שעה, בכל תחום. פתאום זה נשים אז יש ניגוד עניינים? לא הבנתי. אבל זה לא מתפקידך ואת נכנסת למגרש שהוא פחות שלך.
סיגל אבנון סוויצקי
אנחנו גם בקשר עם כל הארגונים ואנחנו מקוות שגם הקמפיין הזה ביחד עם הקמפיינים האחרים - - -
היו"ר פנינה תמנו
רגע, כדי לעזור לך. תעשי בחינה של מספר חוקים שיכולים לסייע לנשים עכשיו לקראת הבחירות ותגישי את זה לשרה גולן. אני בטוחה שהיא תברך על כך ואנחנו נעזור לה להעביר. זה נשמע יותר טוב, נכון?

דניאל זגר, מנכ"לית "פרו וומן". אחריה מלי טופצ'יאשוילי.
דניאל זגר
נעים מאוד לכולם. כיף להיות פה וכיף להכיר. נכנסתי לתפקיד של כמנכ"לית "פרו וומן" מעולם ההייטק כי מאוד בער בי לקדם נשים. אנחנו עוסקות בתחילת המשפך. אנחנו עמותה שמקדמת נשים לתפקידי מפתח. אנחנו עושים את זה דרך תכנית סטודנטיאלית ב-17 סניפים ברחבי הארץ, מוסדות אקדמאים וכדומה.

יש לנו בישראל את הנשים הכי טובות. אני מסתובבת במכללות ובאקדמות ואני פוגשת אותן. הן מדהימות וטובות. הבעיה היא בתפיסת העתיד שלהן בכל מיני מקומות ובגלל זה אנחנו מייצרות עתודות מנהיגות סביב כל מיני תכניות הכשרה. בעניין של שלטון מקומי הן לא שם. הן לא רואות תמונת עתיד בכלל שמאפשרת להן לחלום.
היו"ר פנינה תמנו
למה?
דניאל זגר
כי הן רואות את המציאות כיום. הן רואות נשים שמתמודדות ולא מצליחות. אין להן שום מודל לחיקוי שהן יכולות להסתמך עליו או לשאוף אליו. אנחנו עושות עבודה מאוד מאוד משמעותית כדי לייצר להן מודלים לחיקוי. אגב, אני מזמינה ראשות רשויות לבוא ולהתארח במפגשים עם הסטודנטיות, זה חלק ממה שאנחנו עושות. אבל זה לא מספיק. צריך תכניות ארוכות טווח ללוות את האישה הצעירה מגיל 20 עד לשלב הזה שבו היא בוחרת. אחרת בגיל 40 היא תתעורר ופתאום אין לה כסף, יש ילדים ואין זמן.

עם הכניסה לתפקיד שלי אני פונה אליכן. אנחנו רוצות לייצר שותפויות. אנחנו כבר מייצרות עם העולם העסקי וההייטק.
היו"ר פנינה תמנו
אני לא כל-כך מכירה את הארגון שלכן. נשמח לשמוע יותר אבל לא עכשיו. אני מבינה שזה יותר נשים לעסקים.
דניאל זגר
לא. אנחנו עובדות לקדם נשים בתפקידי מפתח בכל החברה הישראלית.
היו"ר פנינה תמנו
ישבתן עם שדולת הנשים ועם עמותת "כן"?
דניאל זגר
הן מכירות את המנכ"לית הקודמת.
היו"ר פנינה תמנו
תתחילו בזה. תודה רבה.
דניאל זגר
אני רק רוצה להגיד שמפה אני פונה לשלטון המקומי ולרשויות מקומיות. אנחנו רוצות לייצר שותפויות עם הנשים הצעירות.
מלי טופצ'יאשוילי
ברמת העיקרון התנועה הישראלית משיקה קמפיין לקדם גמול לחברי מועצה, יחד עם לובי 99 ויחד עם המכון הישראלי לדמוקרטיה עם ד"ר אסף שפירא וד"ר אריאל פינקלשטיין. אנחנו משיקים קמפיין בקרב חברי מועצה כי אנחנו חושבים שאחד החסמים - - -
היו"ר פנינה תמנו
לא הבנתי.
מלי טופצ'יאשוילי
גמול לחברי מועצה.
היו"ר פנינה תמנו
אה, על השכר. אני לא נכנסת לסיפור הזה. זה שנים על השולחן של הכנסת וזה דיון אחר. אני מסכימה שבגלל האחריות על הבית, על הכלכלה, נשים מתקשות.
מלי טופצ'יאשוילי
בגלל קוצר הזמן אני לא נכנסת לזה יותר מידי אבל אני חושבת שאחד החסמים הרציניים של נשים להיכנס לרשויות המוניציפאליות היא עצם העובדה שהן צריכות לעבוד בהתנדבות. הן נבחרות למשך חמש שנים וחמש שנים הן עובדות בהתנדבות ואין להן כלים אפקטיביים כדי לקדם את הדברים שהן רוצות לעשות.
היו"ר פנינה תמנו
תודה מלי. אני חושבת שזה קשור גם לגברים ולמיגור שחיתות.

גלית שאול, ראש מועצת עמק חפר ואנחנו נסכם עם משרד הפנים.
גלית שאול
קודם כל, צריך לברך על הדיון הזה, הוא מאוד חשוב ומשמעותי. אני שמחה על הזכות לדבר כי אני באה עכשיו מוועדת הכספים שם במשך 3 שעות ניסינו להגיד משפט ולא נתנו לנו. ראיתי את החדר הזה סוער בהרבה אירועים בעבר אבל אף פעם לא כמו שרועש שם. כנראה כשזה מגיע לכסף היצרים גועשים.

אני מבקשת לומר כמה מילים כי הבחירות מאוד קרובות. אחד הדברים שלי מאוד קשה זה להחזיר שוב פעם את הדיון הזה למקום של הנשים המתמודדות. עוד פעם אנחנו מעודדים אותן להתמודד, עוד פעם אנחנו אומרים להן צאו, תעשו, תיקחו, תביאו. התוצאה של הדבר הזה היא בעיניי מאוד בעייתית. נשים הן יצורים רציונאליים. הם מבינות שאם הן שמות כסף והדבר הזה לא מצליח, לא בהכרח ימשיכו עוד פעם. יש כאלו שכן. נועה קירל עושה את זה פעם אחר פעם והיא הצליחה להגיע רחוק אחרי שאמרו לה לא. לא כולן כאלה. צריך להגיד שהחינוך מגיל הגן גם הוא לא כזה שמחשל אלא דווקא אומר שאם את לא מצליחה תנסי משהו אחר, תכילי, תביני, תהיי במקום הזה שאומר אני מוצאת לעצמי משהו חדש. הרבה פעמים אנחנו שומעים את זה מנשים.

בעיניי, אנחנו נמצאות במצב מאוד מורכב מכיוון ש-5% זה מספר כל-כך נמוך. לא רק שאין דמויות לחיקוי - הייתי לפני שלוש שנים בפינלנד בנושא שעסק בנושא הזה. גם שם, כשיש ראשת ממשלה וכשיש שרת ביטחון, שרת הגנה וכל מה שצריך, עדיין אחוז הנשים במוניציפאלי מאוד נמוך, פחות מ-20%. הסיפור של המוניציפאלי מורכב במיוחד מכיוון שאנשים לא עושים את הקשר. מסתכלים על הדמות הקרובה הזאת ושואלים את עצמם: האם אני רוצה אישה בתפקיד הזה? לא מבינים את המשמעות הגדולה של נשים בהקשר של שלטון מקומי.

דווקא על זה צריך לעבוד לא לקראת בחירות אלא לאורך כל השנה. אני מבינה את הקושי של הרשות לקראת בחירות לעסוק בנושא הזה, זה ברור. אבל אם היו עוסקים במשך חמשת השנים ונותנים במה ופלטפורמה לראשות רשויות להציג, לדבר.

בקורונה זה קרה באופן טבעי ואז השגנו נקודות בהקשר הזה. פתאום הבינו שנשים יכולה להיות חלק מהנהגה שמובילה, שלוקחת יוזמה, שעושה מעשה. בתוך המקום הזה אנחנו כרגע מפסידות. למה אנחנו מפסידות? כי אנחנו רואות היום מחאות של נשים. נשים שכועסות על זה שאין מנכ"ליות היום במדינה, נשים שכועסות שאין שרים שמקדמות ושאין נשים בכנסת וכן הלאה. הן לא עושות את הקשר שהן צריכות מחר בבוקר ללכת ולהצביע עבור אישה ברשות שלהם.
היו"ר פנינה תמנו
אני חייבת לומר לך שיש לנו עוד זמן. זה לא נצליח אם לא נעבוד כולם יחד.
גלית שאול
לפחות שהפעילות יצביעו לנשים.
היו"ר פנינה תמנו
אנחנו כולנו צריכים להיות שותפים לדבר הזה. השלטון המקומי, המגזר השלישי, הכנסת, משרד הפנים, כולם. יש לנו עוד זמן.

אתם רוצים עוד ישיבה שהיא ישיבת עבודה? אדרבא. לא ישיבה מול המצלמות אלא באמת ישיבה פרקטית שאנשים מציעים הצעות קונקרטיות ויוצאים עם החלטות. אני כאן ואני אעשה את זה.
גלית שאול
מספיק שכל תנועה תוציא לפעילות שלה אמירה שאומרת: תצביעו לנשים. גם אם את מסתכלת על האישה הזאת - - -
היו"ר פנינה תמנו
נכון. יש כמה וכמה צעדים שכביכול הם נראים קטנים אבל הם גדולים.
גלית שאול
זה הדבר שאנחנו לא רואות ואנחנו נמצאות בדיוק במקום הזה ובסוף זה מנציח את עצמו. המספרים הולכים וקטנים.

עוד משפט אחד על מועצות אזוריות. במועצות האזוריות מתוך 54 אנחנו בסך הכול 3.
היו"ר פנינה תמנו
אנחנו יוצאי אתיופיה ידועים בטוב הלב שלנו ובסוף כולם דיברו.
גלית שאול
תודה ואני גאה בך על הדיון הזה.
היו"ר פנינה תמנו
אתי הברג מנהלת תחום בחירות בשלטון המקומי. בכל זאת, אני נכנסת לפרופורציה, מה שבסמכויות שלך וביכולת. אני מבקשת שתייחסי להשחתה שעליה דיברה אורית וכמובן לבחירות.
אתי הברג
אני במקרה כאן וזה לא התפקיד שלי.
היו"ר פנינה תמנו
לא הבנתי.
אתי הברג
אני מחליפה את הסגנית. הכול בסוף מדויק.
היו"ר פנינה תמנו
אבל את מנהלת תחום בחירות.
אתי הברג
כן, אני סגנית של המפקח.

אני מודה על ההזדמנות. הדיון היה מרתק והיה גם עם מנעד קולות. אני אישה חרדית, כפי שניתן לראות, אז זה היה חווייתי ברמה האישית.

בעיקר באתי לשמוע. רשמתי את כל הנקודות.
היו"ר פנינה תמנו
לא, לא, את לא באה לשמוע. נציגי משרדים לא באים לשמוע. את לא המגזר השלישי ולא אורחת. את באת לתת תשובות. אם את זה לא הבינו, אני ארים עכשיו טלפון למנכ"ל משרד הפנים. סליחה, דייקי בדברים, את לא אורחת פה.
אתי הברג
באתי, רשמתי את כל הדברים תוך כדי. לא נתת לי לסיים את המשפט. תוך כדי הדיון דייקתי את הדברים מול הלשכה המשפטית ומול המפקח הארצי. עלו פה כמה דברים וכמה נקודות. למשל, העירבון, המימון. אלה דברים שבסוף אמורים לעבור בחקיקה.
היו"ר פנינה תמנו
העירבון זה לא בחקיקה לדעתי. לדעתי זה נהלים פנימיים.
אתי הברג
לא. העירבון הוא בחקיקה וגם המימון הוא בחקיקה. אפרופו מה שאמרה עורכת דין ענת טהון, זה לגמרי נכון. אנחנו כרגע נמצאים בתיקוני חקיקה עדיין לאוקטובר שנדונים בוועדת הפנים. יכול להיות שזאת אפילו עוד הזדמנות ואולי אפשר להכניס את זה בתיקוני חקיקה. תוך כדי אני מסתמסת עם החבר'ה שלנו בלשכה המשפטית. רשמתי לי את כל הדברים. אמרת מעשיות, אז באתי לשמוע אבל גם לבצע.
היו"ר פנינה תמנו
אני חוזרת בי.
אתי הברג
הייתי עוזרת פרלמנטרית כמה שנים אז למדתי קצת את הטקטיקה. אני רק אגיד שהמפקח העצמי על הבחירות רואה לגמרי חשיבות בקידום נשים. מתוך 15 עובדים, אנחנו 9 נשים.
היו"ר פנינה תמנו
אתי, זה לא יח"צ כרגע למשרד הפנים.
אתי הברג
מנהלי הבחירות שהם הגוף המבצע - - -
היו"ר פנינה תמנו
מה זה עוזר לנו, יקירתי? אנחנו רוצים שאתם והרשות, שהיא פחות חזקה מכם, אתם חזקים. הרי לא נפתור עכשיו את הבעיות. אני כן חושבת שיש מה לעשות. אהבתי שכבר ידעת ואמרת שאצל יעקב אשר יש עכשיו חוק.

מנהלת הוועדה, תקבעי לי פגישה עם האגף שאמון על הבחירות האלה ואזמין אותם אלי. מעבר לזה, תשבו ותמצאו את הדרך. תיקחי חלק מהדברים שבאמת אתם יכולים לעשות. אני תמיד אומרת שהאחריות היא לא רק על נבחרי ציבור אלא גם על הפקידות, על משרתי ציבור בכירים שנמצאים בצמתים חשובים, בטח מי שנמצאת בצומת חשובה ופרצה דרך.
אתי הברג
לגמרי. אני אחרי הממשק. כבר העברנו הודעות ואנחנו בקשר. כבר לקחתי ממנה את הנתונים.
היו"ר פנינה תמנו
איך אתם מתמודדים עם הסיפור של השחתה, בריונות, הפחדה?
אורית גוטמן
יש 5 תלונות במשטרה.
היו"ר פנינה תמנו
היא לא משטרה.
אתי הברג
אורית ראיתי אותך.
אורית גוטמן
אני רק אומרת שבסיטואציה הזאת נשארנו חסרות אונים. לא היה מה לעשות עם זה.
אתי הברג
חוק תעמולת בחירות זה בידי המשטרה. למשרד הפנים אין כאן אמירה. אולי צריך לשנות את החוק.
היו"ר פנינה תמנו
קצת מרגיש לי לא בנוח. אתם פוגשים את המועמדות?
אתי הברג
לא. מנהל הבחירות שלנו - - -
היו"ר פנינה תמנו
אני רוצה שתפגשו אותן ותשמעו מה מפריע להן. תבינו את הנקודות שהאישה חווה בגלל שהיא אישה ולא בגלל שום דבר אחר. יש דברים שקשורים לאווירה, לסביבה, לדברים שהמשרד יכול לעשות.

את יודעת מה? אם יש מועמד שהולך לתחומים שהם על גבול הפלילי, אתם יכולים למצוא את המקומות ולהגיד לו שאתם שולפים לו כרטיס צהוב.
קריאה
יש מפקחי בחירות והם לא עושים כלום לגבי עבירות בחירות.
אורית גוטמן
קודם כל, קיבלנו מענה מדהים מערן וממך ותודה על זה. בנקודה שבה היתה התנהגות לא הולמת של אחד מהמועמדים, לזה ועדת הבחירות נכנסת.
אתי הברג
אני יודעת על מה את מדברת. אם נעשה משהו לא תקין, זה עובר לוועדת הבחירות בכנסת.
היו"ר פנינה תמנו
אם צריך, אנחנו נפגוש את יו"ר ועדת הבחירות.

אני ממליצה להיפגש איתם. שיתוף ציבור כל הזמן, לשמוע את השטח.
אתי הברג
מי שמנהל את הבחירות מטעם משרד הפנים זה בעצם מנהלי הבחירות. מתוך 387 מועמדים גברים ונשים, 128 נשים נבחרו לנהל את הבחירות בכל הארץ ב-31.10. 128 מתוך 387.
היו"ר פנינה תמנו
זה לא מספיק, הן עדיין מיעוט.
אתי הברג
בסדר, אני עדיין גאה להגיד. זה לא 20 כמו שהיה בעבר.
היו"ר פנינה תמנו
זה עדיין מיעוט, הם היו צריכים 50%.
אתי הברג
לא כל-כך הרבה נשים ניגשו. רוב מי שניגשו עברו.
היו"ר פנינה תמנו
זה משהו אחר.

אחד, תהיי בקשר עם ענת טהון.

שניים, תקיימו פגישה ביניכם. אם צריך אותי בתמונה, כולם יודעים להגיע אלי, יש להם את הניידים האישיים שלי. אמרתי שנקיים פגישה עם המחלקה הזאת.

אני רוצה להודות לכם, יואב, ערן ואתל שאתם כאן. זאת תעודת כבוד למפלגות שלכם. זה מראה על הרצינות שלכם כמי שנמצאים בראש הארגון. אין לי ספק, לאור הנתונים ששמענו מעורכת דין טהון מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שרבע מהסיעות רצות תחת כנפיכם, יש ביכולתכם להשפיע.

אני ממליצה בכל זאת לייצר איזו אמנה או איזו ישיבה שלכם שאליה תזמינו אחרים. אתם ותיקים בזירה הזאת ותמצאו משהו שאפשר לעשות. אם יש חשש למפלגות מסוימות להתחייב על ריצ'רץ' עדיין אפשר למצוא משהו שכולם יכולים לחיות איתם וזה ייצר שיתוף פעולה שיגרום למועמדים לחשוב פעמיים. הם יבינו שהמפלגות המרכזיות הן על הדבר הזה.

משרד הפנים, אין לי כרגע מסקנות מלבד לבקש שנשב ונמצא את הדרך לקדם כמה צעדים לקראת הבחירות הקרובות.

הרשות לקידום מעמד האישה, אני מבקשת מקבץ חקיקה, גם אם זה שלושה חוקים. תגישו לשרה גולן ואני בטוחה שהיא תרצה להרים את הכפפה בעניין הזה.

מעבר לכך, אני רוצה להודות לכל הארגונים ולכל הנשים שהיו כאן. אמרתי לכן, אם אתן רוצות עוד ישיבה, אתן יותר ממוזמנות לעדכן אותי ואני אדאג להיות כאן כדי לחזק את שיתוף הפעולה ושנעשה את זה יחד וגם נצליח.

תודה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:35.

קוד המקור של הנתונים