ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 02/05/2023

פרק ט' (מסים), למעט סעיפים 41-40 ו-47-45 מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ועדת הכספים
02/05/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 111
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, י"א באייר התשפ"ג (02 במאי 2023), שעה 12:20
סדר היום
פרק ט' (מיסים), למעט סעיפים 41-40 ו-47-45 מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
פרק ט ' (מיסים) – סעיפים 44-42, הקצאות חשבוניות – מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
אליהו רביבו – מ"מ היו"ר
ינון אזולאי
אימאן ח'טיב יאסין
אחמד טיבי
משה סולומון
חמד עמאר
יצחק פינדרוס
מיכל שיר סגמן
מוזמנים
ערן יעקב - מנהל רשות המיסים, משרד האוצר

שי דותן - מנהל תחום בכיר מע"מ, רשות המיסים, משרד האוצר

רועי כהן - עו"ד, נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

ירון גינדי - נשיא לשכת יועצי המס

ג'ק בלנגה - רו"ח, יו"ר משותף, ועדת המיסים, לשכת רואי החשבון בישראל

דובי אמיתי - יו"ר התאחדות האיכרים
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
תמר בן תורה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. יתכנו אי-דיוקים והשמטות.

פרק ט' (מיסים), למעט סעיפים 41-40 ו-47-45 מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612

פרק ט ' (מיסים) – סעיפים 44-42, הקצאות חשבוניות – מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
היו"ר משה גפני
אני מחדש את ישיבת ועדת הכספים. אנחנו עוברים לפרק ט' (מיסים), מתוך חוק ההתייעלות הכלכלית, סעיפים 44-42, הקצאת חשבוניות.

ערן יעקב, מנהל רשות המיסים.
ערן יעקב
כמובן הצטרפו אלי עמיתיי שכבר מוכרים לכם – מירי סביון ושי דותן מהחטיבה הכלכלית ואריה רמיני שאחראי על כל גוף הטכנולוגיה ברשות המיסים.

אני רוצה לתת הקדמה קצרה. אני חושב שאנחנו היום באחד מהנושאים אולי המשמעותיים במדינת ישראל שלכאורה מיוצגים על ידי רשות המיסים אבל הם בעיה כלל משקית שנוגעים לכל אזרח במדינה הזאת. עולם החשבוניות הפיקטיביות הוא עולם שפוגע בשוויון, בתחרותיות, זה יוצר אפליה, זה עולם שמקדם בעיקר את הפשיעה בכל גווניה.
היו"ר משה גפני
זאת פעם ראשונה אתם מביאים את זה לכנסת?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, זאת פעם ראשונה שהם רוצים להילחם בהון השחור.
ערן יעקב
את המתכונת הזאת, כן.
היו"ר משה גפני
אני שואל באמת.
ערן יעקב
את המודל הזה, לדעתי כן.
אליהו רביבו (הליכוד)
חבר הכנסת אזולאי, אני חושב שההגדרה קצת שוגה וקצת מחטיאה את המטרה. ההגדרה אמורה להיות אחרת. זו פעם ראשונה שרשות המיסים מגיעה עם גישה נשכנית להילחם בעולם הפשע המאורגן ומנסה לקדם מלחמה יעילה.
רועי כהן
על חשבון מי? חבר הכנסת, על חשבון מי? לפני שאתה מתכחש, תדע גם על חשבון מי. תלמד.
אליהו רביבו (הליכוד)
רועי, נלמד. אני כאן גם כדי להקשיב לך.
ערן יעקב
אני לא אהיה מאוד ארוך, אבל אני כן מנסה לתת קצת פירוט כדי שגם חברי הכנסת ירצו בצורה להבין את גודל התופעה.

אם כן, זאת אחת התופעות הכי משמעותיות. כמעט על איש פלילי – אני לא רוצה לומר שמכבד את עצמו – עוסק בחשבונות פיקטיביים. זה מתחיל במשפחות פשע שמנהלות דרך זה את העולם הכלכלי שלהן, זה יכול להיות גם מבית הכלא, לפעמים במבנה מאוד מורכב ומתוחכם שאנחנו לפעמים לא יכולים להגיע אליו. אנחנו רק מוצאים את הקופים למטה ולא מצליחים להגיע למעלה כי זה מאוד מתוחכם. כמובן על חשבון הכיס הציבורי. לא שום דבר אחר. אבל יש גם אחרים. משפחות הפשע מאוד עמוקות, אלה עבריינים שרוצים לממן את הפעילויות שלהם, אלה עסקים לא לגיטימיים שהם גורמים להם לא להיות לגיטימיים כי הם משכנעים אותם שהם ימכרו להם חשבונית באמצעותה על חשבון משלם המיסים הם ישלמו פחות מס. תכף אני אראה את זה בתוך המצגת.

אם כן, אחת התופעות הכי משמעותיות שנוגעות לכל אזרח במדינת ישראל. זה לא עניין של רשות המיסים. השיח כאן כאילו זה עניין של רשות המיסים אבל לא, העניין הוא כאן לכל אזרח. אני אומר לכם שזה בנשמתי. אני כל כך הרבה שנים בתוך רשות המיסים, הייתי בהרבה תפקידים בתוך רשות המיסים, ראיתי את הדבר הזה מכל הכיוונים וזו אחת המכות הכי קשות במדינת ישראל שמתממנת באמצעות חשבונות פיקטיביות. הדבר הזה הוא כסרטן באומה ואני לא אומר את זה סתם אלא כל מי שמכיר את זה, יודע את זה היטב.

תשמעו כאן אין סוף התנגדויות לא כי מישהו מתנגד להילחם בחשבוניות הפיקטיביות, הרי אף אחד לא יגיד שהוא מתנגד להילחם באנשים לא לגיטימיים כי מה פתאום? לא תשמעו את זה. אתם תשמעו כאן הרבה כאלה שיגידו לכם שזה יפגע במהלך העסקים, כן או לא - אנחנו נראה לכם כאן שלא, יגידו לכם אולי לא התייעצו איתנו עד הסוף – בסוף גם יש סופיות דיון. יגידו לכם מבחינת אגו ואם אני לא מעורב בהחלטה, אז אני אתנגד לה. אתה מתנגד למהות? למה אתה מתנגד? יש כאן מדינה, יש כאן אזרחים.

אני רוצה לומר עוד משהו. אנחנו נלחמים בחשבוניות הפיקטיביות ולא רק רשות המיסים אלא המשטרה, שירות הביטחון, כולנו, כל גופי האכיפה נלחמים בדבר הזה יום יום, לילה ויום ויש הצלחות.
היו"ר משה גפני
אמרת שאתה רוצה הקדמה קצרה. אני רוצה שתציגו את החוק.
ערן יעקב
הנה. עוד מילה. בסוף אנחנו ממרום שנותינו וניסיוננו בתהליך הזה הבנו שאת התופעה הזו אפשר למגר רק באמצעות מניעה, מניעה, מניעה. באכיפה אנחנו מגיעים, אנחנו תופסים אבל זה כלום, זאת טיפה בים כי זה כל הזמן מקדים אותנו.
היו"ר משה גפני
אתה זוכר שאתה צריך להציג את החוק ולא רק לדבר ציונות?
ערן יעקב
כן. הנה, לפני כי זה בסוף קשור לחוק. זה נקשר לחוק. אני רוצה לתת לכם דוגמה ממדינת ישראל, לא מדינה אחרת אלא מדינת ישראל. למי שלא רואה, אני אקריא מה כתוב כאן. מה שאתם רואים כאן, זה חיפוש פשוט בטלגרם. לא צריך להיות כאן מדען אטום. טלגרם נגיש לכל אזרח לכל אחד ובואו נראה מה אומרים כאן. מי שמנהל את הטלגרם הזה, זה לא מישהו רקק אלא זה כנראה מישהו מאוד משמעותי, ומה הוא אומר? הוא אומר, תקשיב, חשבונית על סך 8,000 שקלים, פלוס מע"מ – 9,360, אתה תקבל הטבה של 1,3060 שקלים, תעלה לך 500 שקלים. מה זה אומר? שאני נותן לך חשבונית פיקטיבית שאין מאחוריה כלום, לעסק שלך, אתה תוכל להתקזז מולה. לא קרה כלום, להתקזז. מה תרוויח? אתה תשלם לי 500 שקלים – אני, זה העסק שלי, זה הביזנס שלי, אני מפיק חשבוניות פיקטיביות – אתה תוכל לקזז 1,360 שקלים. אבל אם אתה רוצה חשבונית של 18,000 שקלים, עליה אני רוצה 1,000 שקלים כי אתה כבר נהנה מ-3,060 שקלים. זה כתוב כאן. אגב, הוא אומר שהוא לא מנפיק יותר מ-18, במקרה שלו, למה? כי הוא רוצה להיות מתחת לרדאר, הוא לא רוצה שיראו, הוא רוצה לעשות הרבה מאוד הרבה כסף אבל לאט.

אחרי זה הוא אומר לו בוא אני אגיד לך איך זה עובד כי לפעמים יש רואה חשבון ויועצי מס שהם לא רוצים פיקטיביות. הוא רוצה שגם הם לא ישימו לב. הוא אומר לו, תראה, אנחנו דואגים עבורך לחשבונית מחברה מסוימת שקשורה לתחום העסק שלך, אל תדאג, אנחנו נביא לך חשבונית. אם אתה צלם, לא נביא לך חשבונית של שיפוצים כי אז אולי יועץ מס או רואה חשבון ישאל מאיפה החשבונית ואיך היא קשורה, או רשות המיסים. לא, אל תדאג, אנחנו נביא לך חשבון של דפוס כי אתה צלם. אנחנו נתאים את החשבונית לעסק בו אתה נמצא.

כלומר, התהליך הזה הוא כל כך מתוחכם, נמצא כל מקום במדינת ישראל, פוגע בנימים הכי קטנים של מדינת ישראל ובכלכלה הישראלית בצורה אנושה וקשה והוא מגיע למצב שזה נמצא ואף אחד לא מפחד מכלום. למה? כי אומרים שרשות המיסים, אולי גוף חזק, המשטרה, גוף חזק אולי אבל כמה הם יכולים? הם יתעסקו עם ההוא הגדול וישימו טונות של צבא של אנשים אבל אנחנו נמשיך, כי מה יקרה? איזו ענישה יש? בסדר, נמשיך, נפעל.

זאת הסיבה שאנחנו באים ומדברים כאן מדמנו, מדם ליבנו, אחרי הרבה שעות. אני רוצה גם לומר לכם שהמודל הזה לא יפתור את כל בעיות החשבוניות הפיקטיביות אבל הוא יהיה כלי משמעותי. אתם תשמעו כאן הרבה דברים נגד, מהותי, זה פוגע, לא פוגע, אני אשמח לשמוע אם יש כאן מישהו שמתנגד להילחם בזה.
היו"ר משה גפני
מתי אתה מתחיל להציג את החוק?
ערן יעקב
הנה. עבדך הנאמן היה כאן כרצינו לעשות את המודל המקוון ואתה אישרת אותו כאן איתי ביחד.
היו"ר משה גפני
יש דברים שאני חוזר בתשובה.
ערן יעקב
היה אותו שיח עם אותן התנגדויות - זה לא יעבוד, אתם תיכשלו, לא תעמדו בזה, לא תצליחו בכלל, איך תקבל כל עסקה מעל 5,000 שקלים.
ירון גינדי
סלומינסקי אישר את המודל המפורט. לא גפני.
ערן יעקב
לא. לדעתי לא.
ירון גינדי
בטוח שסלומינסקי אישר את המודל המפורט ולא גפני. זה היה בתקופתו של סלומינסקי כיושב ראש ועדת הכספים.
ערן יעקב
אני אבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
אתה מאשים אותי.
ערן יעקב
נהפוך הוא. אני נותן לך כתרים.
רועי כהן
תגיד לי, את כל האנרגיה הזאת השקעת בתפיסת הבן אדם הזה?
ערן יעקב
יש מאות כמוהו.
רועי כהן
אז תתפוס אותו. אולי מישהו גדול כמוך. אני לא מנהל רשות המיסים.
ערן יעקב
בסופו של יום, את כל השיח הזה שתשמעו כאן - - -
היו"ר משה גפני
את הבעיה הבנתי. תגיד לי מה אתה מציע בחוק.
ערן יעקב
אני מנסה להתחרות בך.
רועי כהן
לא תצליח.
ערן יעקב
בטוח.
היו"ר משה גפני
רועי, אני אאפשר לכם.
רועי כהן
אבל תראה איזה אנרגיה. הוא בא לכאן וכאילו מביא את המודל שיציל את המדינה.
ערן יעקב
נכון.
היו"ר משה גפני
אני בעד אנרגיות.
רועי כהן
תאמין לי, נתנו לך מודלים אחרים להציל את המדינה ולא עשית. אתה רק מונע עזרה לעסקים קטנים ולעצמאים. זה מה שאתה עושה.
היו"ר משה גפני
רועי, אני לא מסכים לזה. אתה רוצה, תבקש רשות דיבור ותקבל עם כל האנרגיות שאתה רוצה.
ערן יעקב
המודל עצמו. במדינת ישראל יש מיליארדי חשבוניות. אנחנו לא רוצים שום דבר אליהם, לא מעניין אותי אם מישהו קונה בחנות כזו ואחרת, אם מישהו קונה בסופר, בכלל לא רלוונטי למודל. כל מה שרלוונטי למודל זה רק עסק מול עסק, חשבוניות שיוצאות בין עסקים – בעגה המקצועית אוהבים לומר את זה B TO B - ורק אם החשבונית מעל 5,000 שקלים. זה אומר שזה מצמצם מאוד את החשבוניות שיהיו בתוך המודל הזה.
שלומית ארליך
למה סכום של 5,000 שקלים?
ערן יעקב
למה סכום 5,000 שקלים. סכום 5,000 שקלים כי גם היום במודל שקיים היום, זה 5,000 שקלים. לא רצינו לייצר סכום אחר. אמרנו שיש פלטפורמה קיימת, יש 5,000 שקלים ואנחנו ממשיכים באותה פלטפורמה של 5,000 שקלים. זה אומר שמרבית החשבוניות במדינת ישראל בכלל לא במודל הזה.
היו"ר משה גפני
מה אתה מבקש ממני? לא הבנתי.
ערן יעקב
ממך, כלום. אם אתה עסק ואתה עכשיו רוצה לרכוש ממני צבע, אתה עסק ואני עסק, אם אתה עסק ואתה מוכר לאנשים כאן, אין כלום, לא קרה כלום, כמו שאתה עושה היום. אם אתה עסק ואתה קונה ממני חומר גלם, עד 5,000 שקלים לא קורה כלום. רוב העסקים בדרך כלל לא עוברים את ה-5,000 שקלים. אני מדבר על עסקים קטנים.
היו"ר משה גפני
ואם כן עובר?
ערן יעקב
אם עובר, כשעובר את ה-5,000 שקלים, גם לא קורה הרבה. אתה נכנס למחשב שלך. כמו שאתה מפיק באופן רגיל, אתה בא לקנות ממני, אני נכנס למחשב להפיק לך את החשבונית. בתהליך שאני ואתה לא רואים אותו, עובר מסר למחשב רשות המיסים, לענן כי רצינו שזה לא ייתקע אלא יהיה משהו זורם וכמעט ואין בכלל בעיות בטכנולוגיה שהיא הכי מתקדמת שקיימת היום.
היו"ר משה גפני
אבל תמיד אני מעביר לכם את החשבוניות.
ערן יעקב
לא. אתה לא רואה. לא בעסקה. לא בעסקה עצמה. אני לא יודע לרדוף אחריך בדיעבד.
היו"ר משה גפני
למה אתה נלחם בי?
ערן יעקב
לא, לא נלחם בך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם אין לך אישור מרשות המיסים, זאת אומרת שאתה דיווחת על העסקה לאחר מעשה. לא הייתה עסקה.
ערן יעקב
נכון. כדי שזה לא יקרה בדיעבד, אני באון-ליין במאית השנייה - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
באון-ליין תקבל אישור על העסקה.
ערן יעקב
בדיוק.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא חושש שאחר כך תוציא חשבונית פיקטיבית. הוא אומר לך בוא עכשיו תוציא את החשבונית לעסקה והלקוח יבוא בעוד שבוע לקחת את הסחורה.
ערן יעקב
לא.
רועי כהן
הוא גם יפרק את המזגן אחרי שהוא התקין אותו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מתאפק לא לשאול שאלות ואתה יודע שזה קשה לי. אני אשמע את הדברים עד הסוף ואז אני אשאל.
ערן יעקב
אני אומר שבזמן ביצוע העסקה אתה לא רואה כלום. במעל 95, 99 אחוזים, אנחנו מאמינים שרובם אנשים נורמטיבים והכול נורמטיבי. אתה לא רואה כלום. אתה תקבל מספר לתוך החשבון. זה גם לא מפריע למהלך העסקים הרגיל שלך. כלום, שום דבר, קיבלת את החשבונית והכול טוב. יש לך מזהה עסקה. אתה נותן אותו לרואה החשבון, ליועץ המס שלך, הכול רגיל. נגיד מישהו פיקטיבי, אותה חשבונית כזאת שאין מאחוריה כלום, זיהינו שהיא כזו מכל מיני סיבות – לדוגמא, הוא החליף את העסקים, שהוא עסק שכל היום נותן חשבוניות של 100 ו-200 שקלים ופתאום נותן חשבונית ששל 10 מיליון שקלים. במקרים כאלה לא יהיה לך מזהה עסקה. זה לא עוצר את העסקה, אתה יכול להמשיך אותה אם אתה רוצה, אתה יכול באותה שנייה להתקשר 24/7 למרכז בקרה כמו שקיים בכרטיסי אשראי ולשאול לגבי החשבונית הזאת והזאת. הוא יסביר לך.
היו"ר משה גפני
לא 24/7 כי אין פקיד במערכת האכיפה שעובד בשבת.
ערן יעקב
יהיה מרכז בקרה כמו לכרטיסי אשראי. אותו הדבר. כמו שקורה בכרטיסי אשראי.
היו"ר משה גפני
אל תתעכב על השבת. תמשיך.
ערן יעקב
גם אם ביום שישי לא קיבלת מזהה עסקה, למרות שיש בעיה, אתה עדיין תוכל להמשיך את העסקה ולעשות היפוך חיוב.
היו"ר משה גפני
כל פקיד שומה יוכל לא לתת לי.
ערן יעקב
לא קשור לפקיד שומה. פקידי שומה לא בסרט הזה.
היו"ר משה גפני
לא. מס הכנסה. מי זה המוקד.
ערן יעקב
המוקד הוא אנשים שנותנים לך מענה.
היו"ר משה גפני
עובדים של מי?
ערן יעקב
עובדי רשות המיסים. נותנים לך מענה כשיש לך בעיה.
היו"ר משה גפני
הם יכולים לא לתת לי מענה
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. יגידו לך שהחשבונית היא פיקטיבית, אתה מסתבך.
היו"ר משה גפני
אז אני לא מקבל מספר.
ערן יעקב
נכון.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אם יש לו משהו נגדי, הוא יכול לעכב לי את העסקה.
רועי כהן
הוא יעכב. מה זה יכול?
ירון גינדי
התשובה היא כן אדוני. הוא יעכב לך.
ערן יעקב
אפשר לעשות היפוך חיוב. אין שום בעיה. אם אתה רוצה עדיין להמשיך בעסקה, אתה יכול להמשיך בה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אבל אתה יכול לעכב גם מסיבות אחרות.
ערן יעקב
כן, שלא קשורות לזה.
היו"ר משה גפני
ערן, רשות המיסים יכולה לעכב לי את העסקה.
רועי כהן
זה לא לעכב, זה לעצור לך את העסק אדוני.
היו"ר משה גפני
אפשר לעכב לי את העסקה בגלל חשד שיש למי שיושב שם במוקד, שהוא איש שלך?
ערן יעקב
לא במוקד.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. הוא איש שלך. אתה יכול באמצעות האנשים שעוסקים בעניין הזה, אתה יכול לעכב, לבטל, לעשות דברים.
ערן יעקב
לא. אני לא יכול לבטל. אתה יכול להמשיך בעסקה, אם אתה רוצה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה לא תקבל החזר.
ערן יעקב
אתה יכול להמשיך בעסקה וגם אם תרצה אולי גם לקבל החזרים כי אתה דקה זה אומר שזה בסדר. אם זה בסדר, לא תהיה לך בעיה. במקומות שזה לא יהיה בסדר, אתה צודק, הוא לא יוכל לקזז את החשבונית אבל זו המטרה. המטרה היא בדיוק להילחם באותם פושעים שמקבלים חשבונית שהיא לא לגיטימית. זאת כל מטרת המודל.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אבל אתה לא חושב ש-5,000 שקלים הוא סכום מאוד נמוך?
ערן יעקב
גם אני הופתעתי שהם כאן מוכרים את החשבוניות האלה עד 18,000 שקלים על 3,000 ו-2,000 שקלים. היו כאלה שרצו שנעשה את זה מאפס. אנחנו קבענו 5,000 כי כבר היום אנחנו עובדים עם 5,000 שקלים והשוק מכיר את זה והעולם מכיר את זה. גם היום מעל 5,000 שקלים, אתה מדווח, אמנם בדיעבד אבל אתה מדווח. אם אתה עסק מעל מיליון וחצי ו-2.5 מיליון בהתאמה, אם אתה עוסק או יחיד. כבר היום. השינוי כאן שזה רק כשזה קורה און-ליין ואז אני יכול לעצור את הפיקטיבית און-ליין. היום זה בדיעבד, חודשיים-שלושה, ההוא כבר גנב אותי, אני לא מוצא אותו ואין עם מי לדבר או שבמקרה הטוב אני מוצא איזה קופיקו.
היו"ר משה גפני
תגיד לי מה אתם מבקשים בחוק.
ערן יעקב
אנחנו מבקשים את היכולת בעסקות בהן בהסתברות מאוד גבוהה נזהה שהן פיקטיביות - - -
היו"ר משה גפני
אתם תחליטו שההסתברות היא מאוד גבוהה.
ערן יעקב
כן. לפי ניסיון שבו אנחנו מתנהלים גם היום. נוכל לא לתת לו את אותו מזהה עסקה. אם אותו אחד לא רוצה גם להתקשר אלינו ולא רוצה לברר והוא בטוח בצדקתו, הוא יכול להמשיך בעסקה ולבוא אלינו. דבר שני, הוא יכול לעשות היפוך חיוב. הוא יכול להגיד, רגע, אני את העסקה הזאת רוצה להמשיך כל מה שאני עושה, זה מי שנתן לי החשבונית מנכה את המס.
היו"ר משה גפני
מה הוא יכול לעשות, אני לא צריך חוק. מה אתה רוצה בחוק?
ערן יעקב
לאפשר לי לעכב את החשבונית, ככל שההסתברות הגבוהה מאוד היא שהיא פיקטיבית. זה אומר כל המנגנון שהבאנו כאן בכמה עמודים האלה. להקים את המנגנון הזה כי זה מנגנון תפעולי כבד ומשמעותי שלוקח זמן להקים אותו.
היו"ר משה גפני
מתי הוא יוקם?
ערן יעקב
אחרי שעובר החוק.
שלומית ארליך
אם החוק עובר ביוני?
ערן יעקב
אם החוק עובר, אני יודע להפעיל כך שב-1 בינואר הוא עובד.
שלומית ארליך
למה צריך סמכות לשר להאריך את המועדים
ערן יעקב
מה זאת אומרת? אני אגיד לך, מכמה טעמים. טעם אחד, היה כאן גם בשיח המקדים.
אליהו רביבו (הליכוד)
ערן, אתם תסכימו שזה ייכנס עם תנאי מתלה? אתם תסכימו לחוקק את זה עם תנאי מתלה? לא להעביר את זה מראש עם סמכות פתוחה לשר?
ערן יעקב
אפשר להגיד שנגיד ב-1 בינואר זה נכנס, אתם רוצים שחצי שנה, לא יודע כמה זמן, זה יעבוד, יקבלו מספרים אוטומטית, אין כלום, לא עוצרים כלום, רק לומדים – בסדר.
אליהו רביבו (הליכוד)
אני מנסה להבין. אנחנו הולכים בהנחה שב-1 בינואר המערכת עובדת באופן שהיא לא תקולה ולשביעות רצון.
ערן יעקב
אין סיכוי שנעלה אותה אם היא תקולה. אני אומר יותר מזה. אפילו נריץ אותה, אם אתה רוצה, חצי שנה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עשיתם פיילוט בנושא הזה?
אליהו רביבו (הליכוד)
אבל אתה מבקש שנחוקק את זה היום. אני שואל אם אתה מסכים להבין שהנפקות תיכנס לתוקף בהנחה שהפיילוט עבר.
ערן יעקב
שזה עובד?
אליהו רביבו (הליכוד)
כן. גברתי היועצת המשפטית, אני הצעתי איזושהי הצעה והוא לא שולל אותה.
ערן יעקב
הוא אומר שזה רק מאה אחוזים עובד, תתחיל. אני נותן לך יותר ממה שכתוב.
שלומית ארליך
לא, אתה לא נותן באמת כי איזה חוקים אתה מביא בהם אתה קובע מראש את הסמכות לשר לדחות את תחילתו של החוק? יש כאן באמת איזשהו עניין ואני מודה שגם בוועדתה כנסת הנושא הזה הובא לפתחכם ולא נאמר שהמערכת תהיה מוכנה. נאמר שהמערכת עדיין לא מוכנה.
ערן יעקב
רגע. אם אתם תרשו לי כמחוקקים כשאי לי חוק להתחיל להשקיע, התחלנו להשקיע בחשיבה, בתכנון, בעשייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אומרת לך היועצת המשפטית שזה אף פעם לא קורה שאתה בא לכאן ואומר שצריך לבנות את המערכות ואחר כך אתה אומר שאם תצטרך עוד הארכה, תבוא לוועדה ותבקש הארכה. כאן אתה אומר שלשר האוצר תהיה האפשרות והסמכות להאריך את זה פעם לפעם בעוד חודשיים, בעוד חצי שנה, בעוד שנה. אתה בעצם אומר שיכול להיות שלא תהיה מוכן אבל בינתיים יש לך חוק על המדף – ואני לא יודע אם החוק הזה הוא טוב אבל כרגע זה לא משנה - והחוק הזה שנמצא אצלך על המדף, כל פעם השר ידחה לך כי אתה עדיין לא מוכן. אנחנו אומרים דבר אחר. כמו שבכל חוק אומרים לך תבנה את המנגנון, תראה שיש לך את המוכנות, תראה שיש לך את הכסף – אז תבוא. או שתעשה מנגנון כך שלא השר יוכל להאריך אותו פעם לפעם.
ערן יעקב
מעולה. ב-1 בינואר 2024. הנה, אני מתחייב.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה עדיין לא אומר שאני בעד החוק. אני רק מעלה את הנקודה הזאת. אתה מוכן להוריד את האפשרות של השר?
ערן יעקב
אני רציתי לתת את האפשרות. אני מוכן שהחוק יגיד שמה-1 בינואר 2024 המערכת עובדת. אני גם אומר יותר מזה. אני אומר שאני מוכן, לאחר שהתדיינו לא מעט עם האנשים, התזכיר הוא לא מהיום ונעשה המון שיח.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה כבר עשר שנים.
ערן יעקב
תתחיל מה-1 בינואר 2024 אבל בוא נניח בחצי השנה הראשונה או לא משנה כמה זמן, תקופה מסוימת, תפעיל את זה למרות שהחלטת אבל אתה לא עוצר כלום. רק תן למערכת לעבוד.
אליהו רביבו (הליכוד)
אני שואל אם מקובל עליכם שזה יהיה תלוי אישור יושב ראש הוועדה ולא השר.
ערן יעקב
אל תעצור כלום. תן לזה לעבוד אבל אל תעצור כלום במשך חצי שנה.
היו"ר משה גפני
אתה בודק.
ערן יעקב
כן.
היו"ר משה גפני
אתה בא אחרי חצי שנה ואומר שהכול בסדר.
ערן יעקב
כן, אבל אל תעצור כלום.
היו"ר משה גפני
אתה בא אחרי חצי שנה ואתה אומר שלדעתך הכול בסדר, עובד מצוין. אם היה אדם אובייקטיבי, היה אומר, רגע, יש בעיות.
אליהו רביבו (הליכוד)
זה מה שאני מבקש לדעת. שיהיה עוד מנגנון בקרה והמנגנון לא יהיה השר. אתם מגיעים עם זה אלינו ואני שואל. אם אתה מבין שאנחנו מבקשים שעד שלא תשלימו את התהליך ולא תוכלו להציג לנו אותו דה פקטו, אנחנו רוצים שהמושכות יהיו בידינו כדי שנגיד אם לילד הזה פיללנו או לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש חוקים בהם צריך לבוא לוועדה ולדווח.
אליהו רביבו (הליכוד)
זה בדיוק מה שאני מציע.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בוועדת הכלכלה עושים את זה תמיד. התקנה תיכנס לאחר ההצגה בפני הוועדה.
אליהו רביבו (הליכוד)
זה בדיוק מה שאני מציע כי כרגע אתה לא יודע להגיד למה לא ואנחנו לא יכולים להגיד כן.
שלומית ארליך
זה לא משהו שהוא בשגרה שאנחנו כותבים חוקים ובהם מתנים את כניסת התוקף. בדרך כלל כשיש הוראות מהסוג הזה, צריך לקחת בחשבון שכנראה באמת יש...
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אומר שבוועדת הכלכלה זה עובד הרבה. בואו ננסה את זה פעם.
שלומית ארליך
גם בדיונים בוועדת הכנסת באו נציגי האוצר ואמרו שהמערכת עדיין לא מוכנה וגם לא בטוח שתהיה מוכנה.
ערן יעקב
אני לא יודע מי אלה נציגי האוצר.
אליהו רביבו (הליכוד)
עכשיו הגישה שונה מאשר בוועדת הכנסת.
היו"ר משה גפני
ערן, הם אומרים שאנחנו לא יודעים אם המערכת הזאת כן טובה או לא טובה. תכף נשמע את המתנגדים. גם אתה מודע בעניין הזה ואומר שאתה לא יודע להגיד בוודאות. אתה אומר 1 בינואר 2024, זה בסדר, אבל אם לא, חצי שנה נבדוק.
ערן יעקב
לא. אמרתי שאני מוכן כי הייתה כאן בקשה. אמרו שאפעיל אותה.
היו"ר משה גפני
אני חוזר על מה שאמרת. הסכמת לעניין הזה. אמרת שנראה חצי שנה ובמשך חצי השנה הזאת, אם זה עובד – בסדר, אנחנו נכנסים עם המסלול הזה עליו אתם מדברים בהצעת החוק הזאת. אומרים החברים והחברות כאן, בסדר, אבל מי יחליט אחרי חצי שנה שהמערכת בסדר, שהיא לא פוגעת? אתה מחליט. זאת אומרת, השר. השר זה אתה.
ערן יעקב
אני עדיין לא השר.
היו"ר משה גפני
אתה אומר שההחלטה היא בידינו. אתה בא לשר ואתה אומר לו שבדקנו את זה במשך חצי שנה, הכול בסדר ואין תקלות. אם היה אדם אובייקטיבי שהוא לא רשות המיסים, שהוא לא שר האוצר, היה אומר שיש עוד תקלות וצריך להאריך את זה בעוד שלושה חודשים. אומרים החברים, בסדר, אחרי חצי שנה אתה מחליט שאפשר להפעיל את זה, אתה מקבל את אישור ועדת הכספים.
אליהו רביבו (הליכוד)
ואתה הרגולטור. זו בדיוק ההצעה שלי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא מתרגם אותך. הוא ניסה להגיד מה אתה אומר.
היו"ר משה גפני
אני מתרגם אותך. אני לא הצעתי את זה אבל מציעים החברים. זה יבוא לוועדת הכספים, אלא אם כן יש לכם הצעה אחרת. אם אתה אומר שרשות המיסים תחליט, אם אני רשות המיסים, גם אם אני מוצא תקלות פה ושם, אני מעגל פינות. אדם נורמלי עושה את זה. אנחנו אומרים שאתם הולכים לעשות כאן מהפכה אמיתית. זה לא סיפור של מה בכך. אני מכיר את זה מפעמים קודמות שרציתם להביא. אתם רק משנים ובמקום לכתוב בעזרת השם, כתבתם בסיעתא דשמיא.
ג'ק בלנגה
בחוץ הסכימו לשנה ולא רק חצי שנה.
היו"ר משה גפני
בסדר, לא חשוב.
ג'ק בלנגה
חשוב שתדע.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם אחרי חצי שנה יבואו לוועדה ויראו שזה עובד, למה אתם מתנגדים?
ג'ק בלנגה
ביקשנו מינימום שנה והם כבר הסכימו לזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל אם זה עובד, מה הבעיה?
היו"ר משה גפני
ערן, אני מודה לכם. מי מתנגד?
רועי כהן
חבריי כולם, אנחנו, כמו שפתח חברי ראש רשות המיסים, כולנו בעד המלחמה בהון השחור ובחשבוניות הפיקטיביות. אפילו הבאנו מודלים של חשבונית מקוונת לכל העסקים בישראל, מה שעורר אצלי ביקורת מאוד גדולה בקרב הארגונים בלה"ב אבל בכל זאת הסכמתי לקחת את זה על גבי ולהוביל את המהלך הזה כמו שעשיתי הרבה מהלכים ביחד עם משרד האוצר.

לגבי המהלך הזה. המהלך הזה, ניסו אותו מספר שנים, הוא מטיל כתם כבד על כל המגזר העסקי בצורה כזאת שבעצם מכתים אותם כאילו כולם עוסקים בחשבוניות פיקטיביות, מה שלא היה ולא נברא. המהלך מייצר כאן רגולציה מטורפת שלפי החלטת ממשלה – ואני שולח אתכם להחלטה מספר 2118 – ראש הממשלה, מסיבת עיתונאים, אני הולך להוריד את הרגולציה עם מצ'טה, והנה מגיע ראש רשות המיסים ומייצר כאן רגולציה מטורפת שאין לה אח ורע באף מקום בעולם מלבד המודל הצ'יליאני שבצורה כזאת ואחרת מתגאים בו.

אני מתאר לכם עכשיו מה קורה. קודם כל, הוא לא נתן לך מענה לגבי כל העסקים במגזר החרדי. לא ידוע לי שיש להם טלפונים חכמים.
קריאה
כולם חרדים בזמן האחרון.
רועי כהן
לחרדי אין טלפון חכם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש לו מחשב לחשבונית. הוא לא צריך טלפון. לפי מה שהוא תיאר, הוא עובד עם המחשב.
רועי כהן
איזה מחשב? הוא צריך טלפון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
איך הוא מוציא כרטיס אשראי?
רועי כהן
לא כרטיס אשראי. אתה צריך לשלוח מהטלפון שלך בקשה לרשות המיסים לקבל את המספר ואז לרשום אותו על החשבונית.
ערן יעקב
לא. ממש לא. רק אם אין לך מחשב.
רועי כהן
מה זה מחשב? טכנאי מיזוג אוויר בא עם המחשב? האינסטלטור בא עם המחשב? הוא בא לעבוד.
ערן יעקב
תשאל את זה שיושב לידך איך הוא מפיק את החשבונית. אחר כך ספר לנו על המודל שאתה מציע.
רועי כהן
אמרתי. אני מספיק הוגן, נכון? אני אמרתי שמבחינתי כל חשבונית שתצא, חשבונית מקוונת, בצורה כזו או אחרת אתם תדעו לראות אותה.
ערן יעקב
כל החשבוניות מאפס שקלים שנקבל אותן.
רועי כהן
כן.
אליהו רביבו (הליכוד)
ואז מה יעשו החרדים?
רועי כהן
במקום החשבונית הידנית. במקום פנקס חשבוניות יהיה.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לזה. אתה מתנגד לזה, תסביר את ההתנגדות. יש לי בקשה אישית אליך. אל תגיד חרדים. החרדים הם ככל האדם.
רועי כהן
נכון.
היו"ר משה גפני
אתה מתנגד, תגיד למה אתה מתנגד. החרדים הם לא יוצאי דופן בעניין הזה. מי שיש לו עסקים, הוא מכיר את המערכת הזאת. אם אתה נגד, גם הוא נגד. אתה מייצג אותו.
רועי כהן
אנחנו נגד. מסכים להערה. אני מייצג את כל אלה שקמים בבוקר, לובשים שכפ"ץ ויוצאים להביא את הפרנסה שלהם. אני אתאר לכם סיטואציה. מגיע קבלן מיזוג אוויר למשרד עורכי דין, עושה להם עבודה, מתקין את המזגנים, עורך הדין יושב ומרוצה. הוא מוציא לו חשבונית ואומר לו שזה מעל 5,000 שקלים, אני צריך לקבל אישור. הוא פונה אבל פתאום אין את האישור. ההוא אומר לו, מה זה אין אישור, תן לי את הכסף. הוא אומר לו שאין אישור. מה זה אין אישור? אני התקנתי לך את המזגן, אני לא יודע למה אין אישור.

אני אתן לך סיבה למה יכול להיות שאין אישור – פתאום החליט מישהו להגיש עיקול על החשבון של אותו קבלן מיזוג אוויר, פתאום בוטל לו אישור ניכוי מס. הוא לא עשה שום דבר.
ערן יעקב
זה לא המודל.
רועי כהן
זה המודל. חד משמעית. פתאום בצורה כזאת או אחרת הייתה תקלה. אותו בן אדם כבר עשה את העבודה, עשה את כל מה שצריך ואמרו לו שהוא לא יקבל את הכסף.
היו"ר משה גפני
לכן אתה מתנגד.
רועי כהן
רגע. דבר נוסף. לקחתי את זה רק בקטע. רוב העצמאים נותנים שירות. זה משהו שאי אפשר להחזיר אותו. אדם נתן שירות, נתן בצורה כזאת ואחרת מוצר, סיפק מוצר לעסק. הוא בא עכשיו ומבקש לקבל את הכסף שלו. הוא צריך עכשיו להיות תלוי בחסדי ערן יעקב והצוות שלו האם הוא יקבל את הכסף שלו, האם יהיה לו כסף לשלם לילדים שלו כי אם לא, עכשיו הוא יחכה חודשיים עד שיבדקו את התשומות, עד שיבדקו למה הורידו לו מס במקור, למה לא נתנו לו ניהול ספרים וכולי. כל זה, זה העצמאי הפשוט .

אמרנו להם, תשמעו, אין לנו בעיה, אתם רוצים להילחם, אתם יודעים גם איפה נמצאות החשבוניות הפיקטיביות, אתם יודעים באיזה תחומים הן נמצאות, אנחנו נעזור להם, אנחנו נגבה אתכם אבל לא לבוא ולהילחם על גבם של העסקים הקטנים, על גבם של העצמאים שכל מה שהם רוצים זה לחזור הביתה בשלום עם אותו שכר שמגיע להם עבור עבודתם ובעצם בא מישהו והופך להיות האח הגדול שלהם.

אני אומר כאן שאנחנו נתנגד לזה כי אנחנו לא חושבים שזאת הדרך הנכונה להתמודד עם החשבוניות הפיקטיביות. זאת דרך נכונה לייצר רגולציה מטורפת שאין לה אח ורע כלפי עסקים שהם תמימים, להכתים אותם כאילו הם אלה שמייצרים את החשבוניות הפיקטיביות. לא יהיה. לא בבית ספרנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת פינדרוס, רצית לשאול שאלה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן. אני מנסה להבין את מה שאתה אומר. אני אם הם הולכים לבדוק אם יש לו ניכוי מס במקור וכל הדברים האלה, אבל אני מבין שהולכים לבדוק רק אם החשבונית היא פיקטיבית או לא.
רועי כהן
לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם מה שאתה אומר נכון, אז אני משנה את דעתי. אני אומר שאם הם הולכים רק לבדוק האם החשבונית נכונה או לא, זה משהו אחר. לפי הסיטואציה שאתה מתאר, אתה מציל את עורך הדין. אם אותו עורך דין קיבל את החשבונית והחשבונית של אותו ספק שירות היא פיקטיבית, עורך הדין הולך להסתבך. הרי אם יבדקו לו את החשבונית כשהוא יגיש אותה לעורך הדין שלו, עורך הדין הרי הולך להסתבך ואני מכיר לא אחד ולא שניים כאלה. קיבלו חשבוניות פיקטיביות על עסקאות אמיתיות והסתבכו.
רועי כהן
אחרי שבוע יגידו שכן. אחרי שבוע-שבועיים יגידו שכן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
האם המערכת בודקת את העיקולים שלו ואת הניכוי מס במקור או בודקת האם הוא עוסק מורשה.
רועי כהן
היא בודקת אם הוא עוסק מורשה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם הוא לא עוסק מורשה, אני מציל את אותו עורך דין.
רועי כהן
היא בודקת אם הוא עוסק מורשה שיש לו ניכוי מס במקור ויש לו ניהול ספרים. חד משמעית.
ירון גינדי
שלום לכולם. כולנו בעד המלחמה בהון השחור.
היו"ר משה גפני
אולי כבר מיותר לומר את זה. אני יודע שאין אחד שלא רוצה להילחם בהון השחור. עכשיו נדבר על החוק.
ירון גינדי
כן. בוא נדבר על החוק. לצערי הרב, החוק במתכונת הנוכחית שלו באמת מייצר עודף בירוקרטיה רגולציה על העסקים. החוק הזה מבחינת העסקים הוא מכה קשה מאוד למגזר העסקי ואני גם אסביר למה.

אני אחדד את מה שאמר רועי. תחשבו שאותו אינסטלטור או אותו איש מזגנים מגיע לאותו משרד עורכי דין ורוצה להוציא חשבונית על 20,000 שקלים והחשבוניות שלו הן ידניות. אדוני מנהל הרשות לא הציג לך מה קורה בחשבוניות ידניות. הוא הציג לך רק מה קורה בחשבוניות ממוחשבות. דרך אגב, אני מקבל את כל מה שהוא אמר בנושא חשבוניות ממוחשבות עד הקצה. מה שהוא אמר, יקרה. ישבתי עם שע"מ, הם על זה, אני מאמין למנהל שע"מ שיושב כאן, הפיילוט יהיה מוצלח וזה עם חשבוניות ממוחשבות. יהיה נהדר.

עכשיו אני עובר לחשבוניות הידניות. אני נמצא כרגע עם חשבונית ידנית. עשיתי לך שירות, אני מוציא לך חשבונית ידנית, מה אני צריך לעשות? שימו לב. אני צריך להיכנס לאפליקציה מסוימת. כבוד הרב גפני, אני הסתכלתי על הטלפון שלך ומהטלפון שלך אי אפשר יהיה להיכנס לאפליקציה הזאת. אני אצטרך טלפון חכם. מי שיש לו טלפון כמו שלך, לא יוכל לעשות את זה.
ערן יעקב
בדרך כלל יש לו מחשב.
ירון גינדי
יפה מאוד. יש לו מחשב. הוא יגיד לעורך הדין שיש לי מחשב, אני לא יכול להוציא לך עכשיו את תשע הספרות אבל במשרד אני אוציא תשע ספרות ואני כבר אתן לך אותן. ייתן לו את החשבונית, ייתן לו את הכסף, ילך האינסטלטור למשרד, יעלה לאפליקציה - - -
ערן יעקב
רק תגיד לנו כמה אנשים נותנים צ'ק לעוד חודש או לעוד חודש וחצי.
ג'ק בלנגה
מה קשורה שיטת התשלום?
היו"ר משה גפני
ערן, אני מבקש. זאת ועדה בכנסת. זה לא אגף ברשות המיסים שם אתה נכנס לתוך דברי מישהו אחר. אני לא יודע איך זה אצלכם, אולי כן ואולי לא. כאן כל אחד מדבר בתורו.
ירון גינדי
אני אגיד לאותו עורך דין שאני אלך הביתה, אני אפיק לך תשע ספרות. עורך הדין עם נספח ביד, אין לו תשע ספרות, הוא לא יכול להתקזז במע"מ, הוא העביר את החומר ליועץ מס שלו. אני יועץ המס מסתכל על החשבונית ושימו לב מה מתחיל לקרות, איזה מחול שדים. אני מסתכל על החשבונית ועכשיו אני צריך להרים לו טלפון ולהגיד לו אדוני עורך הדין, אתה הבאת לי חשבונית בלי תשע ספרות. אה, נכון, תגיד, אתה יכול להתקשר למנהלת החשבונות של האינסטלטור ולבקש ממנה את תשע הספרות? ואז מנהלת החשבונות אצלי תחפש את מנהלת החשבונות של האינסטלטור לכדי לקבל ממנה תשע ספרות. אולי היא תשיג אותה היום ואולי היא תשיג אותה מחר.
אליהו רביבו (הליכוד)
ערן, בקצה, יש תשע ספרות לחשבונית?
ירון גינדי
בטח.
ערן יעקב
מספר מזהה עסקה.
אליהו רביבו (הליכוד)
שהוא נומרטור לתוך העסקה?
ירון גינדי
אבל בידני אין.

בין מנהלי החשבונות ובין יועצי המס ובין רואה החשבון, כל היום נעשה טלפונים כדי לקבל את תשע הספרות. אחרי שקיבלנו את תשע הספרות, אנחנו כמובן נקליד אותן למחשב. ברור לכם שאנחנו נעלה מחירים כי כל עסקה במשק עכשיו עם חשבונית ידנית, נצטרך לעשות 200 טלפונים כדי לקבל את תשע הספרות.

אנחנו מדברים בהנחה שכולם בסדר. בואו נבין אם עורך הדין לא קיבל את תשע הספרות, הוא לא יכול להתקזז במע"מ, אז עכשיו הוא מסוכסך עם האינסטלטור והוא יתבע אותו והוא ישלח לו מכתב מעורך דין. תגידו לי, מה אנחנו עושים כאן.
ערן יעקב
מה אתה מציע?
ירון גינדי
אתה יודע בדיוק מה אני מציע. חמש שנים אני מציע לך את זה. תביא את זה לתוך החוק. בוא נלך, נטייב את החוק הזה ונעשה אותו כמו שצריך. תכף אני אסביר.

ברור לנו שזה לא הגיוני בחשבוניות ידניות. אנחנו נסכסך את בעלי העסקים, אנחנו נגרום לעליית המחיר שאני אקח לבעל העסק כי אני צריך כל היום להרים טלפונים על כל חשבונית. הציבור עצמו יעלה לאפליקציה, כן או לא. בחשבוניות ממוחשבות זה יהיה מצוין, אני מסכים.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלה. אתה מדבר על חשבוניות ידניות וחשבוניות ממוחשבות. באחוזים, כמה יש היום חשבוניות ידניות?
קריאה
לא מעט.
ירון גינדי
הרבה. אצלי אני רואה עשרות אלפים. עוד משפט אחד אני רוצה לומר. אני הבוקר עשיתי טלפון. אמרתי שאני בא לוועדה ואני רוצה להתכונן. עשיתי בדיקות שלי הבוקר. אמרתי שיש מיליון ו-37 אלף עסקים במדינת ישראל. במשך שנה כמה חשבוניות פיקטיביות מוציאות חברות? עשיתי בדיקה עם החבר'ה שלו לגבי החברות שמוציאות חשבוניות פיקטיביות במשך שנה. נאמר לי על ידי רשות המיסים שיש בערך 200 חברות בשנה שמוציאות חשבוניות פיקטיביות.
ערן יעקב
ממש לא. לא יודע מאיפה הנתון הזה.
ירון גינדי
הנתון הזה ממך. אין נתון אחר.
אליהו רביבו (הליכוד)
ערן, תתמקד בבקשה בקביעת העובדה. אומר ירון שהוא בחור רציני, ממוקד וקוהרנטי שאתה ולא אחר אמר לו שבשנה מדובר ב-200 חשבוניות, ב-200 חברות. כן או לא?
ערן יעקב
לא.
אליהו רביבו (הליכוד)
בבקשה תתמודד עם זה, כי זה אירוע אחר לחלוטין. אם אלה 200 חברות, תן לי לחשוב.
ערן יעקב
אחד, לא אמרתי. אין סרט.
ירון גינדי
אלה לא אלפים. עדיין מדובר במאות. אלה לא עשרות אלפים ואלה לא אלפים.
ערן יעקב
לא. רגע. אני רוצה ללמד את הוועדה משהו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הבעיה היא לא עם החוק. הבעיה היא אם זה יעבוד או לא יעבוד.
ערן יעקב
זה יעבוד.
ירון גינדי
הבעיה שלי היא לגבי הידני.
אליהו רביבו (הליכוד)
אמרנו שיהיה פיילוט. זה לא העניין שלא יעבוד וגם הם רוצים להילחם וגם הם רוצים שלא יהיו הברחות. אני לא חושד במניעים שלהם. עזבו אתכם. יש חוסר אמון וניתן לבדוק אותו ולבנות את האמון באופן מדורג. לכן ביקשתי עוד מנגנון בדיקה ואפילו להאריך את משך זמן הפיילוט. אני מנסה לדעת את ההיקף המדובר.
ג'ק בלנגה
פחות מאחוז אחד.
אליהו רביבו (הליכוד)
אני גם לא רוצה לשמוע את היקף האחוזים של העסקים. אני רוצה לדעת בכמה כסף מצרפי שנתי מדובר.
ערן יעקב
הרבה כסף.
אליהו רביבו (הליכוד)
משם אני רוצה להתחיל.
ערן יעקב
אנחנו צריכים להילחם בזה עד הקצה.
ירון גינדי
תזכרו עוד דבר. במועד הוצאת החשבונית, הרי אם זאת חשבונית ידנית, אני יכול לתת לך כל תשע ספרות שאני רוצה. תכניס את זה ולא תקבל ואז יהיו מריבות בין העסקים.
אליהו רביבו (הליכוד)
לא יכולות להיות מריבות כי אם המספר מפוברק, האירוע הוא אחר לגמרי.
ג'ק בלנגה
מה יעשה זה שקיבל את החשבונית?
אליהו רביבו (הליכוד)
מה יעשה זה שהיום אין לו את מנגנון הבדיקה ורק כשהוא יגיע להזדכות יסתבר לו שהוא קיבל? מה הוא יעשה? כאן מציעים איזשהו מנגנון שאמור לעזור לאותם בעלי עסקים תמימים שמבצעים עסקה תמימה ומקבלים נייר ריק מתוכן. אני מנסה לדעת איך אנחנו בונים מנגנון בתוך הרעיון שהם מביאים. למדתי שהיוזמה הזאת לא נולדה כאן והמודל הזה מתקיים בעוד מקומות בעולם ואפילו באופן נרחב יותר.
קריאה
כן, בצ'ילה.
קריאה
לא. קבלת חשבוניות יש במדינות רבות.
היו"ר משה גפני
ערן, אתם יכולים לתת לנו נתון שאומר על כמה חשבוניות פיקטיבית אנחנו מדברים.
ערן יעקב
לא. אני אסביר למה לא.
היו"ר משה גפני
רגע. מהחשבוניות שאתם מקבלים עד היום, כמה אתם מקבלים באופן ידני וכמה אתם מקבלים ממוחשב. האם אתם יכולים לתת נתונים כמה אתם סבורים שאנחנו צריכים בעניין הזה להתעסק כי זאת מכת מדינה?
שי דותן
אנחנו יכולים לדעת כי יש לנו את הדיווח המפורט. אמנם זה לא כל החשבוניות במשק אבל זה המון. מעל 85 אחוזים מהחשבוניות במשק משום שמי שחייב דיווח, אלו החברות הגדולות. בגדול. 13 אחוזים מהחברות אבל הן מייצרות יותר מ-85 אחוזים מהחשבוניות במשק. כרגע יש לנו כ-3 מיליארד חשבוניות בשנה. אנחנו מדברים על B TO B, אני יכול להראות לכם את זה, מיליארד חשבוניות מדווחות בשנה, 13 אחוזים מדווחים דיווח מפורט, 85 אחוזים מכלל החשבוניות ו-30 מיליון חשבוניות יהיו במשחק הזה.
היו"ר משה גפני
מה ה 85 אחוזים מכלל החשבוניות?
שי דותן
מכלל החשבוניות שיוצאות במשק, 85 אחוזים יש לרשות המיסים נתונים עליהן. יודעים עליהן. במאגרים שלנו. אנחנו מחויבים למחוק אחרי מספר שנים את כל החשבונות אבל יש לנו. כיום, לפי הבדיקות שלנו, עשינו מספר שנים, בממוצע 30 מיליון חשבוניות עוברות מעסק לעסק כאשר סכום החשבונית עולה על 5,000 שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
של כמה עסקים? ה-30 מיליון חשבוניות עליהן אתה מדבר שהן מעל 5,000 שקלים, של כמה עסקים הן?
שי דותן
אני רוצה קודם להסביר. הנקודה הזאת רוצה להגיד שהחיכוך כפי שהחברים שלנו מתארים הוא לא כצעקתה. לא יהיה חיכוך עם רשות המיסים. מרבית העסקים ידווחו באופן אלקטרוני. כלומר, חיכוך אין באמת.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא קיבלתי תשובה.
שי דותן
הנה היא. בואו נרד למטה. יש לנו 390 אלף עוסקים שמפיקים לפחות חשבונית אחת מעל 5,000 שקלים. 202 אלף עוסקים מפיקים עד 10 חשבוניות, 42 אלף עוסקים מפיקים מעל 50 חשבוניות. למה נתתי את הנתונים האלה? הנתונים האלה אומרים שעד 42 אלף עוסקים לכאורה אתה לא צריך להשתגע ולקנות תוכנות ולשדר לרשות המיסים אלא אתה יכול להסתדר עם החשבוניות שמעצבנות את גינדי אבל הן לא רבות. אם יש לך עד 50. כלומר, 40 ומשהו אלף עסקים סביר להניח שיצטרכו להיות ממוחשבים. כל היתר יכולים לפנות אלינו באפליקציה. מה שהחברים כאן רוצים, ובצדק, זה העתיד, שכולם יהיו ממוחשבים.
קריאה
שתכפה על כולם.
שי דותן
תכפה על כולם לקנות הנהלת תוכנה שתדע לדבר איתנו באופן אלקטרוני. שלא תהיה לו מעמסה כלשהי.
היו"ר משה גפני
אז תבואו אחרי שכולם יהיו ממוחשבים.
קריאה
לא. הם רוצים עכשיו.
היו"ר משה גפני
אני בטוח, אני מתפלל לזה, שעד שכולם יעברו למחשוב, המשיח יבוא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מבין ש-30 מיליון חשבוניות, 30 מיליון עסקאות צריכות להיות כפופות, במצב שהן תלויות במדינה בכל רגע נתון שעושים עסקה. 30 מיליון עסקאות באותו רגע.
רועי כהן
זה לא נכון. זה הסכום אבל הן לא תלויות בכלום. אצלם זה שקוף.
אליהו רביבו (הליכוד)
מהשאלה שאני אשאל, רועי ידידי, אתה תבין למה אני חושב שמדובר כאן באי הבנה. אני מאוד מאוד מקבל ומתחבר לדאגה הכנה שלכם, גם לעסקים מצד אחד וגם ברצון שלכם לסייע ולהירתם באופן יצירתי למלחמה הנדרשת. עדיין אני מנסה להבין אם עסקאות החל מ-5,000 שקלים, מה שמצמצם את היקף הצורך בפעילות, זה משהו שהוא מסורבל, איך כל עסקה מהשקל הראשון כן תהיה ממוחשבת, לא תגרום להקרסת המערכת ולא יסבלו מכך בעלי העסקים.
רועי כהן
קודם כל, זאת לא בעיה של העסקים. העסק עצמו ייכנס לתוך מערכת ממוחשבת, יפיק משם חשבונית. זה קורה היום. לדעתי מה שהם אומרים 85 אחוזים מהעסקים בישראל, יש להם תוכנה שבעצם היא מפיקה להם את החשבונית. אין שום בעיה. הם יכולים לראות בזמן. כלומר, אין שום בעיה שאנחנו מבחינתנו מתנגדים. יש בעיה כי אנשים כמובן לא טכנולוגים ורוצים להמשיך להיות עם חשבונית ידנית כי יש להם את הגמישות. אנחנו הצענו, כחלק מראייה איך להילחם בהון השחור ואיך להילחם בחשבוניות הפיקטיביות, אם יש מודל שמאפשר שכולם יוציאו חשבוניות מקוונות בצורה כזאת – אין שום בעיה. אין לעסק כל בעיה. מי שצריך לקבל את זה, זאת רשות המיסים.
אליהו רביבו (הליכוד)
רועי ידידי, האמן לי שמהרגע הראשון אני הבנתי אותך ואני עדיין לא מבין את הרציונל שעומד מאחורי זה. אם יש אנשים שהם לא טכנולוגים ואם זה מקריס את המערכת ומסרבל את העסקים, מ-5,000 ומעלה - - -
רועי כהן
היום אנחנו לא תלויים בו. אני לא צריך לקבל ממנו אישור שאני מוציא את החשבונית. מה שהוא עושה עכשיו, הוא האח הגדול של כל חשבונית מעל 5,000 שקלים במדינת ישראל. אתה מוציא את החשבונית, היא יוצאת, אתה מקבל את הכסף. אין לך שום בעיה. הוא לא מאשר לך אותה. הוא לא צריך לאשר לך את החשבונית של האפס. הוא לא מאפשר לך בכלל. הוא לא קשור לזה. הוא יכול לראות את זה, הוא יכול להסתכל ולראות איזה חשבונית חשודה לו, לשלוף אותה, לקרוא לך ולשאול אותך. מה הוא רוצה לעשות עכשיו? הוא לא עושה את זה כי כנראה אין לו כוח אדם ולא יודע מה, אבל הוא הופך אותנו, את העסקים הקטנים, לפקידים של רשות המיסים. אנחנו נצטרך להקליד לו, אנחנו נצטרך לקבל תשעה מספרים, אנחנו נצטרך אחר כך לבדוק האם באמת ניכו את התשומות, אנחנו הופכים להיות עובדים של רשות המיסים. לא משנה שאנחנו גובים מהם את המע"מ ולא מקבלים שקל. 17 אחוזים. כל העסקים בישראל, אוספים בשביל כל מדינת ישראל את ה-17 אחוזים ושקל לא מקבלים על זה. גם גובים לו את כל המע"מ ועכשיו מה הוא רוצה? הוא רוצה שאנחנו נילחם בחשבוניות הפיקטיביות, העסקים הקטנים. תראה מה זה, הוא אמר 390,000 עסקים יהפכו להיות לתוך רגולציה. תגיד לי, איפה ראש הממשלה שאמר שתהיה כאן רגולציה, שהוא יוריד אותה במצ'טה?
ירון גינדי
הם עושים היפוך מע"מ, אנחנו יודעים שההון השחור נמצא בכמה ענפים עיקריים.
אליהו רביבו (הליכוד)
זה לא נכון. היה לפני כמה שנים, אתה צודק, אבל היום זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
תן להם לומר.
אליהו רביבו (הליכוד)
הוא קובע עובדה שהיא לא נכונה, לא חלילה בכוונת מזיד.
היו"ר משה גפני
זאת עמדתם.
אליהו רביבו (הליכוד)
לא. הוא קובע עובדה שהיא הייתה נכונה, אלה חדשות של אתמול. כמו שהם יושבים כאן ומנסים לחשוב מחוץ לקופסה, מי שהולך להיפגע מזה, גם יודע לחשוב מחוץ לקופסה ולפעמים מקדים בצעד וחצי את המהלכים. הם יודעים להגיע לעסקים אחרים שבמקור שלהם הם תמימים.
היו"ר משה גפני
אז לא לתת לו לדבר?
אליהו רביבו (הליכוד)
צריך לדייק את הנתונים ואת העובדות כדי שלא נתבלבל.
היו"ר משה גפני
הוא רוצה להגיד מה שהוא רוצה.
ג'ק בלנגה
אני אוסיף שמה שרועי אמר שהוא רוצה מהשקל הראשון, שכל החשבוניות יהיו ברשות המיסים בלי הקצאת מספרים. הם יקבלו כל העתק של החשבונית ואז הם ידעו אם החשבונית הזאת תקנה או לא תקינה ואם היא לא תקינה, יטפלו בה. אבל לא שאנחנו צריכים לקבל מהם מספר.
אליהו רביבו (הליכוד)
איך יטפלו בה ושהכסף לא יתנדף?
ג'ק בלנגה
המערכת אמורה לעבוד הפוך. המערכת המוצעת היא כזאת שכאשר אני נכנס ואני מקליד את הנתונים ואז הוא עוצר אותי ונותן לו אור אדום. מה הבעיה שתהיה הפוכה – שאני הקלדתי את הנתונים ואז הוא אומר, רגע, רגע, נדלק לי אור אדום, תביאו את זה. פשוט הפוך. שהאור האדום יידלק אצלו ולא אצלנו במערכת. אותה חשבונית שאצלו סומנה חשבונית לא טובה, הוא יטפל בה בלי שידבר איתנו.
ערן יעקב
תגיד איך זה מונע את הפיקטיביות.
אליהו רביבו (הליכוד)
הוא אומר שכאשר מישהו מזין חשבונית שהיא פיקטיבית, זה קופץ אצלך במערכת. הצוות שלך, הבקרים שלך, לא יפנו אליו אלא לעסק המנכה ויאמרו לו שהוא הגיש כאן חשבונית פיקטיבית.
ג'ק בלנגה
הוצאת. באותה שנייה שהוא הוציא, הם יראו את זה.
אליהו רביבו (הליכוד)
לא הוצאת. אותי זה לא מעניין. מי שרוצה לנכות אותה. לא המפיק שלה.
ג'ק בלנגה
נכון, אתה צודק, אבל הוא יראה את שני הצדדים. רשות המיסים יודעת שהחשבונית לא תקינה.
אליהו רביבו (הליכוד)
מי שמנסה להפיק פיקטיבית, הוא לא הכתובת שלי והוא לא מעניין אותי ואני לא מנסה להסב את תשומת ליבו כי הוא יודע מה הוא עשה. אני רוצה שמי שהולך ליפול בפח שלו ולא יהיה מסוגל לנכות את החשבונית הזאת, שהוא יקבל את העדכון און-ליין. זה מה שהם מבקשים וזה גם מה שאתם מבקשים. השאלה היא מי אמור לדאוג להיות הווסת שמנפנף בדגל ואומר תעצור, יש כאן משהו לא כשר.
היו"ר משה גפני
בבקשה, אתה באמצע רשות דיבור ואני אאפשר לך לדבר עד הסוף. אני מבקש בקצרה ושלא יפריעו לך באמצע.
ג'ק בלנגה
בקצרה. כרגע לחשבוניות הידניות אין פתרון. הפתרון שהוצע בשיחות המוקדמות עם רשות המיסים – אין פתרון. זה פרוץ, זה יעצור את המשק וזה יעצור את העסקים. ברגע שאין לזה פתרון, כל החוק הזה הוא בבאג אחד גדול.

שנית. רשות המיסים, כבר ב-2019, התחילה לעצור עסקים בחוץ. היום עסקים שמישהו מתחפש אליהם, שגונבים זהות שלהם, הם לא מצליחים לעבוד בחוץ. אנחנו מחפשים תרגילים, להחליף חברות ולנסות להוציא חשבוניות במקומות אחרים. יש הנחיה של הסמנכ"לית לזהות לקוח, לקוח, לקוח, לקוח, היום במשק, זה מה שקורה בפועל, ורשות המיסים, ברגע שהיא מזהה זהות שנגנבת, היא עוצרת את הפעילות של העסק. אנשים מתקשרים אלי ואומרים לי זהו, אנחנו לא יכולים למכור כלום בעסק. רשות המיסים מ-2019 כבר התחילה בפועל לעצור עסקים מפעילותם העסקית. זה הולך ונגרר ויש הנחיה פנימית שלהם שאנחנו צריכים להקליד לקוח, לקוח, לקוח, לקוח בשביל למכור לו.
ערן יעקב
אגב, המודל הזה, גניבת זהות, עוצר און-ליין.
ג'ק בלנגה
לכן כרגע רשות המיסים מצאה לעצמה פתרונות אחרים להקפיא את הפעילות העסקית של עסקים וקיים. זה מה שעושה המודל.
היו"ר משה גפני
השלמת את הדברים. הכול בסדר. אני רוצה לדעת, יש מלחמה בהון השחור, מה אתם מציעים לעשות?
ג'ק בלנגה
צריך למצוא את הפתרון, להקטין את הנזק למינימום בעסקים הלא גונבים והלא גנבים. לנסות לאתר את הגנבים. כרגע החוק הזה פוגע יותר באלה שהם צדיקים מאשר גנבים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, שמעתי את שני הצדדים וזה לא סוד שנפגשתי עם אנשים, גם מרשות המיסים וגם מהצד השני. בסופו של דבר כולם באותו צד של המלחמה בהון השחור. אני תמיד אומר שמה שמפריע לי כשבאים להילחם בהון השחור, שקודם כל נלחמים בעצמאים, נלחמים באזרחים ואחר כך בהון השחור, ואני אסביר.

זה שהאכיפה לא מספקת ולא מספיקה, אנחנו יודעים את זה. עדיין כשאני מבקש ממך נתונים, אתה תמיד תגיד לי שאתה לא מצליח להגיע לכולם ואתה גם לא יכול להגיע לכולם כי אין לך כוח אדם, כי אתה לא יודע איך להגיע אליהם וכולי.
ערן יעקב
אגב, גם מ-2,000 אתה לא יכול להיות בכל עסקה פיקטיבית. אין דרך בעולם.
ינון אזולאי (ש"ס)
30 מיליון עסקאות – אתה רוצה להיות בכולם.
ערן יעקב
מתוך 3 מיליארד חשבוניות.
ינון אזולאי (ש"ס)
של 5,000 שקלים. אתה הצגת לנו קודם את השקף.
ערן יעקב
לקחנו מהטלגרם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מדבר רק על הטלגרם. אחר כך תסביר לי מה זה טלגרם. אני מסתכל. עד 18,000 שקלים. הוא מציע לו ב-1,000, ב-2,000, ב-3,000.
ערן יעקב
דוגמה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מדברים על דוגמה מהטלגרם, עד 18,000. זה פושע, עבריין, צריך ללכת לכלא, מה שאתה רוצה אבל בו לא טיפלת. הוא מדבר כאן על חשבונות של 1,000, 2,000, 3,000. עכשיו, כשאתה עושה את החשבוניות האלה, זה מה שהוא מנפיק לי.

(היו"ר אליהו רביבו, 13:05)
ערן יעקב
לא. יש מאות כאלה. לא הבנתי את ה-לא טיפלת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אתן לך דוגמה. יש גם חשבוניות של 100,000.
ערן יעקב
נכון. גם של 10 מיליון.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש גם חשבוניות שהוא מוכר נשק. אני לא יודע מה. אבל כשאני מדבר איתך על מה שאתה הבאת כדוגמה, אתה ראית שם את המשחק של ה-1,000, של ה-2,000, אתה לא פותר את הבעיה. תאמין לי שאותם נוכלים ורמאים בסופו של דבר הם נמצאים ב-1,000 וב-2,000 וב-4,999. שם תראה אותם.
ערן יעקב
בסוף אנחנו באים להילחם עם הדבר הזה. זה מתחיל בחשבונות של 18,000 שקלים וב-5,000 שקלים ומגיע לחשבונות של 10 מיליון שקלים, 30 מיליון, 40 מיליון.
ינון אזולאי (ש"ס)
הכול בסדר.
ערן יעקב
לא, הכול לא בסדר. אם לא יהיה מודל שהיום הטכנולוגיה מתאפשרת ומאפשרת אותו שמשקף רק קומץ קטן בשונה ממה שהם אומרים שהם רוצים את כל ה-3 מיליארד. אגב, הם רוצים יותר מ-3 מיליארד. אני לא רוצה להפריע להם. נהפוך הוא. המודל הזה מצומצם רק לעסק שהוא B TO B מעל 5,000 שקלים. זה אומר שהוא מצומצם מאוד ביחס לכלל. זה אומר שמרבית העסקאות, לא קורה בהן כלום. גם באלה, בנורמטיביות, לא קורה כלום. שום דבר. כלום. הוא לא מרגיש כלום.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה הממוצע של חשבונית פיקטיבית?
ערן יעקב
אין. זה יכול לנוע, כמו שראית, ממי שקונה ב-2,000 שקלים ועד 100 מיליון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני יודע שזה יכול להגיע ל-100 ו-200 מיליון שקלים. אגב, אני לא יודע אם זה מגיע לסכומים האלה.
ערן יעקב
מגיע. חד משמעית מגיע. הם מיוצגים על ידי כל מיני כאלה שאתה מכיר אותם.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאל רועי שאלה שאולי הצחיקה או הביכה חלק מהנוכחים אבל יש כאן באמת שאלה. אתה באמת מצליח להגיע לאותם אלה בטלגרם? אתה חושב שכך כן תצליח להגיע אליהם?
ערן יעקב
כן. אני מצליח.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא כרשות מיסים. כמדינת ישראל, כמשטרת ישראל. רשות המיסים לא עושה מספיק את המאמץ וזה לא המקום.
ערן יעקב
אפשר להמשיך הרבה משפטי אווירה. אני אומר לך מה כן עושים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני זורם איתך באווירה טובה.
ערן יעקב
ממש לא. היכולת שלנו לנטרל את אותו איש אינסטגרם ודאי קיימת נגיע אליו וכנראה בסוף הוא אולי ישב בכלא.
ינון אזולאי (ש"ס)
לצערי לא בטוח.
ערן יעקב
זה לא תלוי בי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אל אלה אנחנו לא מצליחים להגיע.
ערן יעקב
אותם אחרים שיקומו ויקומו עוד הרבה אחרים אחריו, הרבה אחרים, לאף אחד אין יכולת לטפל בכמות החשבוניות הגדולה הזאת שבסוף משתרשרת דרך אותו אחד שמפיץ. זה לא רק אותו אחד אלא אל חברות שהן סמי לגיטימיות.
ינון אזולאי (ש"ס)
ערן, אמרת את זה בדברים שלך. אני משתדל לא לחזור על דברים. הבנתי מה שאמרת אבל אני לא מסכים עם זה שזה בצורה הזאת. אני אגיד לך יותר מזה. דיברתם כאן על חשבוניות ידניות. אמרת כ-42 אלף חשבוניות ידניות.
ערן יעקב
לא. לא הצגנו ידניות.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה יש?
ערן יעקב
לא יודע.
קריאה
אבל זו השארית שבשארית.
ערן יעקב
זה לא נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
יושב כאן גינדי ואומר שרק אצלו יש עשרות אלפים.
קריאה
כי גינדי צריך לטפל בהם.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה משנה? יש לו חשבוניות.
ערן יעקב
אבל זה לא מעיד. הוא לא רואה את המקרו.
ירון גינדי
לא כל חשבונית ידנית היא הכתובת שלנו .
ינון אזולאי (ש"ס)
בשביל 10,000 חשבוניות ידניות של עוסקים מורשים שמוציאים מעל 5,000 שקלים, מבחינת העלות של אותו בעל עסק לעבור לחשבונית ממוחשת, זאת עלות. אתה יודע לתת לו בחוק הזה גם סיוע בתקציב של זה? לא להפיל עליו את העול הכלכלי הזה.
שלומית ארליך
עד 2024. עד תחילת 2024.
ינון אזולאי (ש"ס)
ודאי.

תמיד כשאני מדבר, גפני נותן למישהו אחר לשבת במקומו.
ערן יעקב
אני רוצה להגיד משהו מאוד פשוט. בסוף מגיעים אלינו אבל בסוף אין כלום.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלתי שאלה. אתה יודע להביא כסף?
ערן יעקב
אין.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה אין כסף? הוא צריך לעבור מחשבונית רגילה לחשבונית ממוחשבת. זה מישהו שיושב במשרד כי הוא לא לוקח את המחשב איתו. יש עלויות מסוימות שצריך לעזור לו. אתה יודע לתת להם את זה?

ירון גינדי, תגיד להם אם יש עלויות לעבור ממערכת אחת לשנייה.
ירון גינדי
זה עולה כסף.
ערן יעקב
אני אתן לך דוגמה, מקרה אמיתי של מישהו שבחודש גנב אותנו ב-24 מיליון שקלים. כשאנחנו מגיעים אליו, אין עם מי לדבר. אתה לא רואה כסף ואתה לא רואה שום דבר.
משה סולומון (הציונות הדתית)
לנקודה עליה אתה מדבר עכשיו. השאלה אם בדרך ליעד הזה, איך אנחנו מגנים על אותו בן אדם שעשה כאן עסקה כשרה. את הרי כאילו מעביר את האחריות אליו. הוא עשה איזושהי טעות וכרגע חובת ההוכחה היא עליו והוא עכשיו בתוך מנגנון שצריך להוכיח. איך אתה לא פוגע באותו אדם שעשה עסקה כשרה ויש לו בעיה?
ערן יעקב
אני לא פוגע. מי שעשה עסקה כשרה, הוא עושה רגיל. לא קורה לו כלום. אף אחד לא עוצר אותו. הוא עושה כמו שהוא עושה היום.
משה סולומון (הציונות הדתית)
נוצרה לו בעיה.


(היו"ר משה גפני – 13:07)
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא קיבלתי תשובה לשאלה אם אתם מוכנים לתת לזה שיפוי כי אתם לא יודעים לתת לזה שיפוי. ערן, אני אגיד לך עוד דבר. נלחמים בהון השחור, ואני מזכיר לך שאנחנו נלחמנו בו בעוד משהו, בממיסים. אתה זוכר?
ערן יעקב
בטח.
ינון אזולאי (ש"ס)
אירוע שהיה מזמן.
קריאה
לפני שנה וחצי.
ינון אזולאי (ש"ס)
באנו, ישבו כאן חברי הכנסת, ישבו כאן אנשי עסקים מאיגוד התעשיינים, כולם, גם דובי ישב כאן, גם רועי, כולם. הערנו את ההערות שלנו, לא שמעו אותן ובסופו של דבר באתם לא מזמן לדיון הרב גפני, רק להזכיר לך כאן טיפול על הממיסים.
ערן יעקב
מנענו כבר קומבינה של מיליארד שקלים שזה כסף של אזרחי ישראל. בזכותכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרתי לך שלא נתת כסף? לא בטוח שלקחת מאנשים הישרים.
ערן יעקב
בטוח במאה אחוזים. אני חותם על זה.ץ
ינון אזולאי (ש"ס)
בטוח שלקחת הרבה מאנשים ישרים.
ערן יעקב
לא. חותם על זה. רק מהאנשים הלא ישרים.
ינון אזולאי (ש"ס)
ערן, אל תיתן לי לפתוח את הוויכוח הזה כאן.
ערן יעקב
רק מהאנשים הלא ישרים.
היו"ר משה גפני
אתה הולך לנהל דיאלוג עם ערן? תדע לך שהוא איש שיחה יוצא מן הכלל. אתה יכול שבת איתו על כוס קפה שלוש שעות ולא יהיה משעמם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני יודע. אחר כך באתם לכאן ואמרו תיקונים. למה? כי אז פתאום נזכרתם שחברי הכנסת ואנשי העסקים אמרו שיש טעות. בני אדם טועים, זה נכון, אבל בינתיים אנשים שילמו ושילמו. עד היום לא הבאתם. כלומר, השיטה היא קודם כל למסות, קודם כל להעמיס, קודם כל להעמיס, קודם כל רגולציה, הכול, הכול, הכול.
ערן יעקב
ממש לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה המצב. אני אתן לך דוגמה חיה ממה שקרה אתכם. לפני כחודשיים וחצי, אולי יותר, אולי טיפה פחות, הבטחתם שתביאו את ההקלות בממיסים ובמקום זה להביא משהו אחר. אנחנו מדברים על משהו אחר להביא אותו ובינתיים קורים כל מיני דברים אחרים, אבל לא עשיתם את זה ולא הבאתם. מה שקורה, זאת בדיוק הנקודה שאני מדבר עליה. אתם רוצים להילחם בהון השחור ובסופו של דבר תצטרך להוריד מאותם אלה – מהממיסים, כדוגמה, כי אתה אמרת שצריך להוריד מהם חלק ממה שהעמסתם ומיסיתם - ולתת להם משהו אחר. מה יקרה? בינתיים אתה לא שומע אותם, בינתיים כאן תמסו, תעשו את הבירוקרטיה הזאת, תוסיפו עליהם עוד ועוד. זה המצב.

(היו"ר אחמד טיבי – 13:12)
היו"ר אחמד טיבי
חילופי שלטון.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה שעשית עכשיו, זה כיבוש אמיתי.
היו"ר אחמד טיבי
דובי אמיתי, בבקשה.
דובי אמיתי
תודה אדוני היושב ראש, חברי הכנסת. אני מצטרף לחבר הכנסת ינון אזולאי.
ערן יעקב
אני חייב לצאת.
דובי אמיתי
לפני שאתה יוצא. ערן, חכה דקה. אתה מכיר אותי הרבה שנים. אני מצטרף למה שאמר חבר הכנסת ינון אזולאי, שכאשר אני מדבר, כבוד הרב יוצא החוצה וזה בסדר.

למען ההגינות. ישבנו עם רשות המיסים, ישבנו עם מירי, לא הגענו להסכמות לעניין החשבונית. לא הגענו להסכמות מסיבה אחת פשוטה. אנחנו מחפשים כל הדרך את הורדת הרגולציה.

(היו"ר משה גפני – 13:14)
היו"ר משה גפני
אני רוצה לומר שאני עוצר את הדיון.
רועי כהן
אני אתן לערן סקופ. עדיין החשבון פעיל של הקיזוז. כרגע שלחו לי האנשים שלי שהחשבון עוד פעיל. עם כל המרץ והכול, החשבון של ההוא שהוא הראה של הקיזוז, עדיין פעיל בטלגרם. הכול עובד.
ינון אזולאי (ש"ס)
של ה-18,000?
רועי כהן
כן.
היו"ר משה גפני
אחרי שדובי אמיתי יאמר את דברו אני עוצר את הדיון וממשיך אותו בשעה 16:00. אני מבקש שעד שעה 16:00 תגידו לנו מה דעתכם על ההצעה שעלתה כאן, שאני רוצה שתהיה שנת ניסיון ולאחר מכן אישור של ועדת הכספים, אחרי שאתם מחליטים שהכול בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש כל מיני שינויים שאנחנו צריכים לעשות.
היו"ר משה גפני
כן. צריך פתרון בנושא החשבוניות ההידניות ולזה עדיין אין פתרון.
רועי כהן
אפשר לעשות מה שהם מציעים, לחייב אותם למחשב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, אני מסכים אבל אנחנו נביא את זה לא בחוק ההסדרים.
דובי אמיתי
אני רוצה לומר שאנחנו מחפשים לאורך כל הדרך הורדת רגולציה ולייצר למגזר העסקי קלות של עסקים. ערן מסיים עוד חודשיים-שלושה את תפקידו ואני מאחל לו בהצלחה רבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מי מסיים את התפקיד?
דובי אמיתי
ערן. כך כרגע זה נראה. אני מאחל לו בהצלחה רבה. כבוד הרב, אין לי ספק אם יקרה מה שקורה בדרך כלל עם פקידים בכירים, הם מגיעים אחרי כן למגזר העסקי ואז הם אומרים לעצמם כשישבתי שם, לא חשבתי כמה קשה בצד השני. אני חושב שההצעה הזאת היא הצעה שתביא להון שחור הרבה יותר גדול כי פשוט אנשים יוציאו חשבוניות על 3,000, על 4,000 ועסקים קטנים של רועי יוציאו – אלה שמשקרים ואנחנו נגד זה - 20 חשבוניות, 40 חשבוניות, 50 חשבוניות והכול בסדר.

לכן אני כן חושב, ערן, שהגיע הזמן לעצור, לנשום אוויר. אתה יודע בדיוק מה דעתנו שהבענו בישיבות הפנימיות שלנו כנגד ההון השחור. אנחנו איתכם עד הסוף. נעצור, נלך לעולם של חשבוניות מקוונות, שנוכל אנחנו לשדר לרשות המיסים את כל החשבוניות. זה יוריד לנו את כל העומס מהנהלת החשבונות. לכל אחד מאיתנו יהיה אזור מקוון אצלכם. אני לא אצטרך להקליד בחשבשבת כל חשבונית ולהתחיל את כל העומס הזה. הגיע הזמן וזה הדבר הבא שמדינת ישראל צריכה ללכת אליו. אנחנו בחלק גדול מהדברים כבר עברנו לעולם של הדיגיטציה והגיע הזמן שנתחיל לדבר איתכם דרך ההקלדה ולא דרך העומסים שאתה מציע.
ערן יעקב
אם אתה רוצה לחייב בחוק שתוך שנה כל העסקים יהיו חייבים להיות ממוחשבים.
היו"ר משה גפני
לא, לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין בעיה לדון על זה. ערן, בוא נוציא את זה מחוק ההסדרים ונדון על זה.
קריאה
בג"צ יבטל אל זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אומר דובי אמיתי שעוד חודשיים-שלושה אתה פורש.
ערן יעקב
זה לא קורה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אומר לך שנזמין אותך לדיונים אבל מהצד השני.
ערן יעקב
זה לא קורה.
היו"ר משה גפני
אני לא מבטיח שאנחנו נצביע בעד. אני לא מבטיח אבל לנסות להקל עלינו בעניין הזה. 5,000 שקלים זה סכום קטן. צריך שיהיה פיילוט שאנחנו נאשר אותו כעבור שנה. תשקלו מחדש. ההתנגדויות שנשמעו כאן הן התנגדויות מקצועיות ורציניות. יכול להיות שאתם מפספסים את העניין הזה. אתם שבויים במציאות הזאת שאתם מקבלים את כל הנתונים שאצלכם זה הדבר הכי חשוב. המלחמה בהון השחור היא מלחמה של כולנו. אני לא בטוח שאתם לא מפספסים כאן את העניין הזה אבל בסדר, תבואו עם תשובות בשעה 16:00 ונחליט מה אנחנו עושים.
ג'ק בלנגה
אדוני, משפט אחרון. רק שתדע שהייתה הסכמה בחוץ להעלות את הסכום לקרוב ל-25,000 שקלים. חשוב שנדבר על זה. גם נסכם את הסכום בחוץ ולא רק את הנושאים שעלו כאן.
ערן יעקב
אנחנו מדברים על 5,000 שקלים.
משה סולומון (הציונות הדתית)
ערן, שאלתי קודם איך דואגים לאותם אנשים שעושים עסקה כשרה. אני לא סתם אומר את זה. אני מדבר על מי שעושה טעות והוא ננעל.
היו"ר משה גפני
ערן, תהיה קואופרטיבי. אחרי שאתם סוגרים בחוץ על 25,000 שקלים, אני אאשר כאן 5,000? אני שומר על המדינה. אתם כולכם נוסעים לחוץ לארץ. אני לא.





תודה רבה. אנחנו ממשיכים את הדיון בסעיף הזה בשעה 16:00.


הישיבה ננעלה בשעה 13:18.

קוד המקור של הנתונים