ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 27/04/2023

פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), למעט סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית), 11(3), 12(ב), 12(ג) ו-13מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת

1

31
ועדת הכספים
27/04/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 101
מישיבת ועדת הכספים
יום חמישי, ו' באייר התשפ"ג (27 באפריל 2023), שעה 13:05
סדר היום
פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), למעט סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור) סעיפים 5(1) דירות מעטפת
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
אלי דלל
חנוך דב מלביצקי
מוזמנים
אסף וקסלר - אגף תקציבים, משרד האוצר

יפתח עשהאל - רפרנט תקציבים, משרד האוצר

שי אהרונוביץ - סמנכ"ל בכיר מסמ"ק, רשות המסים, רשות המסים

רואי זרנצנסקי - מנהל תחום בכיר מקצועות, מיסוי מקרקעין, רשות המסים

רודין נפסון - עוזר ראשי משפטי, רשות המסים

עומר רחמים - עוזר שר האוצר

יוסי אלישע - יו"ר פורום מיסים, לשכת עורכי הדין

שי כהן - רו"ח, לשכת רואי החשבון בישראל
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
ראש תחום פרלמנטרי
ליאת קרפטי
רישום פרלמנטרי
ליאור ידידיה, חבר תרגומים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות.

פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), למעט סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612
היו"ר משה גפני
אני עובר לסעיף הבא. פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית, סעיפים 5(1) דירות מעטפת. מי מציג את החוק?
יפתח עשהאל
יפתח עשהאל, אגף תקציבים באוצר. הצעת החוק הזו מובאת במסגרת תכנית ההתייעלות הכלכלית, כצעד שאמור להגדיל את ההכנסות ולהתכנס למסגרת ההוצאה בתקציב. הצעד בא לתקן לקונה שקיימת היום בחוק, של איזו שהיא התחמקות מס של דירות יוקרה. זהו צעד שממוקד רק בדירות יוקרה, שמצליחות להתחמק ממס רכישה.

בדירות יוקרה, לרוב, היזם לא משלים את כל הבנייה; קודם רוכשים את הדירה ואחר כך משלימים את הבנייה, כי יש כל מיני העדפות אישיות בסוג הזה של הדירות, ולכן לא משלמים את מס הרכישה של דירות מגורים. מבחינתנו, אנחנו רואים את זה כטעות בחוק והתחמקות ממס, ולכן אנחנו מתקנים אותו.

היום, כדי למנוע את ההתחמקות הזו, מגדירים דירת מעטפת כדירת יוקרה שממוקמת בבניין המיועד למגורים, והדירה עתידה לשמש למגורים. כך, מס הרכישה יהיה בהתאם למס הרכישה של דירת מגורים, כמו כל אזרח אחר שקונה דירה. אני יכול להקריא?
ינון אזולאי (ש"ס)
לפני ההקראה, הרב גפני, איפה ההטבה פה?
היו"ר משה גפני
זוהי לא הטבה; הפוך.
קריאה
היא יכולה להיות הטבה. מי שזו הדירה היחידה שלו, שקונה ברמת מעטפת – זו יכולה להיות הטבה עבורו.
ינון אזולאי (ש"ס)
של מה?
קריאה
שיראו את זה כדירת מגורים.
יפתח עשהאל
אני אסביר. מס הרכישה על קרקע הוא גבוה יותר ממס רכישה על דירת יחידה, ונמוך יותר ממס רכישה על דירה למשקיעים. בגלל שמדובר בדירות יוקרה, לרוב אלה משקיעים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מהן דירות יוקרה?
רואי זרנצנסקי
רגע, דירת מעטפת לא מתייחסת לדירות יוקרה. היישום של המודל של דירות מעטפת מגיע רק בדירות יוקרה, כי אז, באמת, יש את האינסנטיב הכלכלי לבקש את זה מהיזם ברמת מעטפת, ולא ברמת דירת מגורים. בדרך כלל, זה קורה בדירות שהשווי שלהן ממש גבוה.
שי אהרונוביץ
אני רוצה להסביר רגע איך החוק עובד היום במס רכישה. במס רכישה, גם כשאני קונה זכות במקרקעין, זאת אומרת, אני קונה קרקע, ומי שמוכר לי אותה מתחייב לבנות לי שם דירת מגורים – זה נחשב לדירת מגורים, לטוב ולרע; זה נחשב לדירת מגורים יחידה, ומצד שני, זה נחשב לדירת מגורים נוספת. זה שונה ממוצרים אחרים. החוק קובע באופן מיוחד לגבי דירות מגורים, בזה ובמי שקונה בקבוצת רכישה.

החוק לא אומר "דירות יוקרה", אבל אנחנו מדברים על דירות שנרכשות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים, בעיקר בתל אביב, קצת בנתניה אולי, תקנו אותי אם אני טועה.
קריאה
אז תכתבו את זה בחוק.
שי אהרונוביץ
יש להם אינסנטיב לבוא ולהגיד ליזם: "תקשיב, תמסור לי את הדירה ב-60%-70% גמר". ברגע שהוא מוסר לו אותה ברמה כזו, הוא בא ואומר: "אני לא קניתי דירת מגורים, כי היזם לא מסיים לי אותה, ולכן אני משלם מס רכישה לפי 5%, לעומת ה-8% בדירת מגורים נוספת". אנחנו נתקלנו במקרים האלה; אלה לא כמויות של מקרים בשנה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
זו השאלה שלי. מסתבר שיש לכם נתונים, לא סתם הייתם מביאים חוק. כמה דירות מעטפת כאלה יש בשנה? מה הסכומים שלהן? ובאיזה אזורים הן?
רואי זרנצנסקי
אפשר להגיד שאחרי התיקון בו הגדלנו את מס הרכישה למרובי דירות, זה הפך להיות מוצר הרבה יותר נפוץ, בעיקר בתל אביב, הרצליה, נתניה, איפה שהדירות יקרות. אנחנו נתקלים בעשרות כאלה בשנה.
אסף וקסלר
צפי ההכנסות הצפוי מהתיקון הזה הוא כ-40 מיליון ₪ בשנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה היו לפני התיקון? וכמה יש עכשיו?
אסף וקסלר
השאלה היא האם הדירה תמוסה כדירה או כנכס מקרקעין; זה ההבדל. הדירות ימשיכו להימכר באותה הצורה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כל עוד והוא לא קיבל את זה כנכס מקרקעין; כל עוד הוא לא נכנס, נכון להיום.
אסף וקסלר
אנחנו אומרים: כל עוד זה בבניין המיועד לשמש למגורים, גם אם בנייתה טרם הסתיימה, שאין עמה התחייבות מצד המוכר לסיים את הבנייה, בלבד שהסתיימה בנייתם של הקירות החיצוניים של הדירה – זה יוגדר כדירה. כמו שאנחנו עושים עם כל דירה אחרת – כך נעשה גם את הדירה הזו.
היו"ר משה גפני
מהי ההצדקה המוסרית כדי לתבוע את זה בחוק? זה לא ראוי למגורים - - -
קריאה
למה לא? זו דירה מקבלן.
שלומית ארליך
אבל זו דירת מעטפת.
היו"ר משה גפני
יש דירה בה יש קירות חיצוניים. אני לא יכול להתגורר שם; זו לא דירה שהיא למגורים. מהי ההצדקה המוסרית לחוק הזה? אני מבין שהיה בג"ץ - - -
רואי זרנצנסקי
לא היה בג"ץ, וזה משהו שאנחנו קצת מערבבים. היה איזה פסק דין של העליון שבכלל דיבר על מס שבח, ולא על מס רכישה; זה משהו אחר.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא משנה. הוא דיבר על המעטפת. מה זה משנה אם זה מס שבח או מס רכישה?
היו"ר משה גפני
השאלה שלי היא בלי בג"ץ. היא לא קשורה לעניין. י
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא הקשר שלך לבג"ץ, הרב גפני.
היו"ר משה גפני
מה שאני הבנתי הוא שאתם נדרשתם לעניין הזה – הרי לא מדובר על הרבה מקרים – בגלל שהיה בג"ץ לגבי מס שבח.
רואי זרנצנסקי
לא. זה היה לפני. ניסינו מאז את תיקון 76.
היו"ר משה גפני
הכל בסדר. אני מתנצל, אני חוזר בי. לא בגלל הבג"ץ.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרתי לך, אף פעם אל תפרגן לבג"ץ.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אנחנו בעד בג"ץ.
היו"ר משה גפני
מה שבג"ץ אמר לא מעלה ולא מוריד לגבי השאלה שלי. אני שואל: איזו הצדקה מוסרית? אתם מבקשים מאיתנו שנאשר את זה. בן אדם שאין לו דירה, יש לו רק מעטפת – למה אנחנו מחייבים אותו במיסוי?
אסף וקסלר
מבחינה מוסרית, אנחנו חושבים שיש פה הצדקה מלאה, בגלל שמדובר על הדירות שהן הכי יקרות, ורק למי שיש יכולת לקבל את הנכס במצב הזה, ובהמשך להלביש עליו את הפריטים הנוספים – שם יש את האינסנטיב לעשות את התיקון הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז לפי דבריכם, כמו מה שאמר דלל בדיון הקודם, אם אתם זוכרים, תעשו את זה שאם הדירה בשווי X, לא משנה כמה - - -
קריאה
אמרתם עשרות מיליונים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם אומרים שאלה דירות של עשרות מיליונים. אז לפי דבריכם, לא אכפת להם שזה יהיה כך, נכון? למסות את זה מ-5 מיליון או מ-10 מיליון.
אלי דלל (הליכוד)
חברים, תראו, אני רוצה להיכנס לראש שלכם. מה אתם אומרים? שאנשים רוכשים דירות יקרות, והם לא משלמים את מס הרכישה במלואו. נכון? מי שקונה דירה ב-2 מיליון ₪, לאחר שהוא קנה אותה כמעטפת, הוא יכול להשקיע אולי כמה מאות אלפי שקלים. אולי, אני לא יודע. יכול להיות שהוא לא רצה מטבח או אמבטיה. אני מבין שאותן דירות שהמדינה מפסידה מהן את המס הן דירות יוקרה, שנמצאות באיזה שהוא פנטהאוז, שהוא קנה אותו ב-30 מיליון ₪ או ב-50 מיליון ₪, ואז הוא רוצה לעשות את הכל מזהב. פה אתם מפסידים את הכסף, וזה מוצדק לקחת את המס הזה מאותם אנשים ששילמו עשרות מיליוני שקלים עבור דירה.

אז בואו תעשו את ההבדל הזה. הלא, אם אני קונה דירה ב-2 מיליון ₪ ואני לא רוצה את המטבח של הקבלן – זה לא סוף העולם, אבל איפה שאתם באמת מפסידים מס וששם ישנה בעיה – עם זה אני זורם איתכם.
היו"ר משה גפני
מה שאומר חבר הכנסת דלל, ואני מזדהה עם זה לגמרי: יש הצדקה מוסרית, כשאתם אומרים שלבן אדם יש פנטהאוז, הוא עשיר מאוד ויש לו את היכולות לתכנן את הדברים ולעשות את זה; פעם למכור ופעם לא למכור - -
אלי דלל (הליכוד)
הוא מביא אפילו אדריכל מאיטליה; אני מכיר את זה.
היו"ר משה גפני
- - וכל מה שנלווה לעניין הזה. אתם אומרים שלא יכול להיות שבן אדם ינצל את החקיקה הקיימת, ולא ישלם את המס בדירת מעטפת, אבל כאשר מדובר על דירה רגילה, נורמלית, בסכומים מאוד מינוריים – למה שם צריך? איזו הצדקה מוסרית יש לזה?
רואי זרנצנסקי
קודם כל, אנחנו מדברים, כמובן, על כך שמי שקונה דירה יחידה ב-2 מיליון ₪, נכון למצב היום, אם הוא מקבל אותה ברמת מעטפת, כשאין התחייבות להשלמת בנייה עד הסוף – הוא לא נהנה מהטבת הדירה היחידה. זאת אומרת, אחד שקונה ב-2 מיליון ₪ וזו הדירה היחידה שלו, לא יבקש אותה ברמת המעטפת. לא עליו אנחנו מדברים, כי גם כך הוא יבקש את זה כדירה, כי זו תהיה הדירה היחידה שלו ולא יהיה לו מס רכישה בכלל.

מי שיבקש את זה יכול גם להיות משקיע שקונה דירה שנייה ב-7 מיליון ₪ או 8 מיליון ₪. ההפרש בין מס רכישה של 6% לבין מס רכישה של 8% והלאה מתמרץ אותו לבקש את זה ברמת מעטפת, כי החיסכון שלו במס רכישה מממן לו את השיפוץ של הדירה. אנחנו, בעצם, יצרנו מצב בו צריך להיות לא כלכלי, כשאתה משקיע סכומים גבוהים בדירה, שלא לבקש אותה ברמת מעטפת. זהו עיוות שאנחנו יצרנו, שאנחנו באים, כרגע, לתקן. בדירות של 50 מיליון ₪, אנחנו כבר לא ניתקל בכך שאנשים רוצים את זה כדירה, כי החיסכון במס רכישה הוא במיליונים, כי אתה כבר מגיע אפילו למדרגות של ה-10%, אתה חוסך את ה-8%-10%, ומשלם 6%. יותר מכך, יש הרבה שגם מבקשים את ההחזר של האחוז, אבל זהו נושא נפרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש אנשים שמחזיקים קרקעות שיש אפשרות לבנות עליהן גם בניינים. הן שוות עשרות מיליונים, והם מחזיקים אותן שנים על גבי שנים. למה שם אתם לא ממסים יותר?
יפתח עשהאל
זה צעד נוסף שבדיוק הצגנו אותו הבוקר, וביום ראשון הבא אנחנו עוסקים בו: להחמיר את מס השבח על קרקעות לא מנוצלות. מי שיעשה – יקבל הטבה, ומי שלא – יקבל החמרה.
יוסי אלישע
אדוני, אפשר להתייחס?
היו"ר משה גפני
כן.
יוסי אלישע
עו"ד יוסי אלישע, מלשכת עורכי הדין. קודם כל, בואו נעשה קצת סדר: בסך הכל, בעוד שנה וחצי הם כנראה יבואו לפה ויבקשו להפוך את התמונה שוב. למה? כי הוראת השעה של ה-8% וה-10% מסתיימת אוטוטו. דרך אגב, אדוני אולי לא יודע, אבל הקבלנים כבר מאוד לוחצים שהוראת השעה בכלל תקוצר, כי יש הקפאה מוחלטת של המכירות, וה-8% וה-10% מעכבים - - -
היו"ר משה גפני
מתי זה מסתיים?
יוסי אלישע
בעוד שנה וחצי בדיוק; בסוף 2024. זאת אומרת, כל הבלגן הזה הוא סביב איזה שהוא אירוע קטנטן, שיכול מאוד להיות שיקוצר, כמו שקרה עם השר ישראל כץ, בזמנו, שקיצר את זה בשביל להכניס קצת יותר השקעות בנדל"ן, לאחר שבעקבות תקופת הקורונה קפאו ההשקעות. זה המצב היום, בגלל הריבית והמצב. אנשים רוצים לקנות והקבלנים רוצים שיקנו, אבל אי אפשר, כי יש 8% ו-10%, אז אנחנו מדברים על משהו נקודתי, כי בעוד שנה וחצי אתה דווקא מקל על מי שקונה דירת מעטפת, מפני שאם דירה היא 3.5% - 5% זו המדרגה הבאה. זאת אומרת, בעוד שנה וחצי, יהיה לו יותר טוב, אפילו, לקנות דירה שהיא דירת מעטפת. לכן, אני בכלל לא מבין למה התיקון הזה כאן.
רואי זרנצנסקי
יוסי, זה עיוות מבחינתנו, ואנחנו חיים עם זה בשלום.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. הם רוצים שהוא ישלם את - - -
יוסי אלישע
אין לי בעיה אדוני, אם זה היה מגיע מהמקום הזה – מצוין. יש לנו לא רק מס רכישה בתמונה, הרי, זה לא רק על קבלנים; זה גם על אדם שבנה בית ולא יכול להשלים אותו; הוא הגיע למצב של שלד כמעט גמור ורוצה למכור. הם אומרים לאותו אדם: "אתה לא תקבל פטור". הם ייקחו מס רכישה מהצד השני, כאילו הוא קנה בית, אבל האדם המסכן, שלא יכול להשלים את הדירה שלו – הם ייקחו לו מס מלא; הוא לא יקבל פטור. אז אם רוצים לדבר על מוסר, על היגיון ועל מה נכון לעשות – תהיו דו-צדדיים. אם זו דירה – זו דירה גם למס שבח וגם למס רכישה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אלישע, כשאתה מדבר איתי על האדם המסכן, הם מדברים פה על אדם מסכן עם 40 מיליון ₪.
יוסי אלישע
לא, אל תבלבל. אם החוק היה מדבר, כמו שהצעתם, על עסקאות של מעל ל-20 מיליון ₪ או 30 מיליון ₪ – כנראה שלא היינו מגיעים, אפילו, לדיון הזה. הם לא שם, והם גם לא מוכנים לקבל את ההערה.
ינון אזולאי (ש"ס)
סתם כדי לשמוע אותך, על כמה אתה חושב שכן? מאיזה סכום?
יוסי אלישע
הם דיברו על עשרות מיליונים. הם מדברים על 20-30 מיליון ₪ לפחות. העסקאות האלה, שהן ספורות בעשרות בודדות – אתה יכול לעשות ממוצע; כל הממוצע הוא מעל 20 מיליון ₪.
היו"ר משה גפני
יוסי, אני לא יורד לסוף דעתך. הם באים ואומרים: בדירת מעטפת – שהוא ישלם את המס. זה אירוע קטן? אירוע קטן. זה שנה וחצי? שנה וחצי. אתה יכול להגיד שאתה נגד זה, בסדר, אבל למה אתה מערער על זה?
יוסי אלישע
אני אסביר. זה מגיע ממקום של רצון לגבות עוד מס בתקופת הביניים הזו. יש לנו תקופה של כשנה וחצי, שבמסגרתה יש מס נוסף על משקיעים; 8% ו-10%, כולם מכירים. בעוד שנה וחצי, המס הזה יורד ל-3.5%, מדרגה ראשונה. אבל אז, שאל חבר הכנסת ינון, אנחנו ניתן הטבה; אז זה כבר לא יהפוך להיות קנס, אלא הטבה. דרך אגב, ההגדרה של דירת מעטפת היא אמורפית לחלוטין. לכאורה, בניתי שלד וצבעתי עם טיח, וריק לגמרי בפנים – זו דירת מעטפת. דירה שההשלמה שלה היא עוד 70%-80% – היא דירת מעטפת. גם את זה צריך לתקן.

אם אנחנו הולכים למקום שבו דירת מעטפת היא דירת מגורים, אז היא צריכה להיות כזו גם למוכר וגם לקונה. לא יכול להיות שהמוכר ימכור קרקע, לא דירה, ויגידו לקונה, בשביל שישלם מס – אתה קנית דירה. או שזה מכר דירה וזה קנה דירה – או שאף אחד לא קנה דירה; אחרת יוצרים פה שעטנז שאי אפשר לחיות איתו.
שי אהרונוביץ
גם היום השעטנז הזה קיים בחוק.
יוסי אלישע
היום השעטנז הזה לא היה קיים, ואם היינו פה עכשיו בשנה הבאה – זה אפילו לא היה מגיע לסדר היום; אף אחד לא היה מבקש הצעה שחיה חצי שנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
ממתי אתה קורא לזה דירת מעטפת?
רואי זרנצנסקי
כעקרון, התיקון בא ואומר שכשיש מכירה של נכס - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אני בניתי בית פרטי. זה לא חל על בתים פרטיים בכלל?
רואי זרנצנסקי
צריך גם התחייבות של המוכר - - -
היו"ר משה גפני
ינון, תן לו להשלים את זה. ולכן, מה אתה אומר?
יוסי אלישע
לכן, אני חושב שההצעה הזו צריכה לרדת מסדר היום, ואני בהחלט מוכן לקבל את ההצעה שהייתה - - -, שאנחנו נוגעים בנקודה שבאמת מפריעה להם. דרך הנקודה שמפריעה, הם רוצים להכניס את כל השוק לסיפור הזה.
היו"ר משה גפני
מה זה כל השוק? רק דירות מעטפת.
יוסי אלישע
בכל עסקה בין צדדים של בניית בית פרטי, עולה השאלה: אם אין טופס 4, האם מדובר בדירת - - -
רואי זרנצנסקי
אבל בבית פרטי הוא לא מתחייב להשלים לו את הבנייה למעטפת.
יוסי אלישע
גם כאן אין התחייבות להשלים בנייה. זו ההגדרה.
רואי זרנצנסקי
עד למעטפת; זה לא שלד.
יוסי אלישע
אני בשלב בו הגעתי למעטפת.
היו"ר משה גפני
תודה. מה אתם אומרים?
ינון אזולאי (ש"ס)
שלד לא נקרא מעטפת, נכון?
רואי זרנצנסקי
שלד הוא לא מעטפת; הבנייה החיצונית של הבניין הסתיימה. זאת אומרת, אנחנו באים ממש להתמודד עם משהו נקודתי: שמוסרים את הדירה מבלי לעשות את עבודות הפנים, ואומרים לרוכש: אתה תעשה את עבודות הפנים; את החלוקה לחדרים, את השירותים, את המקלחת.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה קורה עם קבלן שבנה בניין עם 4 דירות, נתקע והלך. זה בניין, זו דירה וזו מעטפת. הוא עשה הכל בחוץ, ובפנים השאיר - - -
רואי זרנצנסקי
אבל מראש הם כבר שילמו - - - לפי דירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אתה מחזיר להם?
קריאה
רואי, זה יכול להימכר הלאה.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה? תחשיבו את זה עדיין כקרקע, כי הוא עדיין לא מקבל את זה. תעשה גם הפוך. מצד אחד, אתה בא ואומר לי: עכשיו הוא תקוע עם הדירה הזו, שהיא כרגע דירת מעטפת - - -
רואי זרנצנסקי
בדרך כלל, מה שיקרה זה שהדירה תימכר, ויזם אחר ייכנס וישלים את הבנייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל כרגע זה נמצא במשפטים; בינתיים הוא שילם עשר שנים. אנחנו מכירים את זה; אני יכול להראות לך בניינים כאלה, שנתקעו שם. אז תביא גם הטבה לצד השני. אגב, יכול להיות ששם לא מדובר על דירות יוקרה - - -
רואי זרנצנסקי
אני לא חושב; זה לא הצד השני. אנחנו באים עכשיו רק לתקן עיוות שאנחנו יצרנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל איזה עוד עיוות? אם אתה רוצה להביא עיוות – תביא גם הפוך.
שי אהרונוביץ
ראשית, לא צריך אפילו תיאום מחלקה. אם הם יפנו, ואנחנו נראה שהבנייה באמת נתקעה בגמר ואין יותר קבלן – יכול להיות שאנחנו נתקן, בתיקון שומה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אז תכניס את זה גם בחוק הזה.
יוסי אלישע
ינון, אבל אין להם סמכות על פי חוק; זה לא נכון.
רואי זרנצנסקי
הם גם יכולים לבטל את העסקה וזהו.
יוסי אלישע
אבל אז הרוכש ירכוש דירה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם לא יכולים לבטל את העסקה; הם נמצאים בין שמים לארץ.
רואי זרנצנסקי
אם הם לא מבטלים – יבוא יזם אחר, שישלים להם את זה לדירת מגורים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל לא בטוח שיזם יכול להיכנס עכשיו, כי יש קונה - - -
רואי זרנצנסקי
אז יש להם את הערבויות של שווי דירה חדשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה לא מגיע לבניינים? בוא נצא ביחד לרחובות.
רואי זרנצנסקי
יכול להיות שזו גם בעיה, אבל זו לא הבעיה של דירות המעטפת בכלל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מדבר איתך על דירת מעטפת מהכיוון השני, שאם תעשה דבר כזה – תעזור למסכנים שקנו את הדירה שלהם ב-2 מיליון ₪ או 3 מיליון ₪.
רואי זרנצנסקי
דרך אגב, אם אנחנו נתקן את התיקון שלך למעטפת, הוא יפגע בכל מי שהוא בעל דירה יחידה, כי הוא לא שילם מס.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זו לא הדירה היחידה.
רואי זרנצנסקי
ומי שזו הדירה היחידה שלו – ישלם מס?
יוסי אלישע
מה זה משנה?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תקריאו, בבקשה, את החוק, ותסבירו אותו, כדי שנוכל להבין על מה מדובר. בבקשה.
רודין נפסון
שלום לכולם. רודין נפסון מרשות המסים.
היו"ר משה גפני
מה עם התשובה לשאלה ששאלתי על נושא המשמרות?
שי אהרונוביץ
אנחנו נבדוק את זה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה סתם מחדל מיותר.
היו"ר משה גפני
כן, לגמרי. השר חתם.
אלי דלל (הליכוד)
מה קרה?
היו"ר משה גפני
יש את הנושא של משמרות.
אלי דלל (הליכוד)
נכון, דיברנו על זה בבוקר. יכול להיות שהם עובדים במשמרת שלישית, ועדיין לא סיימו.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תקריא.
רודין נפסון
תיקון חוק מיסוי מקרקעין
5.

בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג–1963 (בפרק זה – חוק מיסוי מקרקעין) –
(1) בסעיף 9 –
(1) בסעיף קטן (ג), בהגדרה "דירת מגורים" –
(1) בפסקה (1), בסופה יבוא "והכול למעט דירה המנויה בפסקה (3)";
היו"ר משה גפני
מה זה פסקה 3?
רודין נפסון
פסקה 3 זו ההגדרה של דירת מעטפת. אני עכשיו אקריא אותה.




(2) אחרי פסקה (2) יבוא:
"(3) דירת מעטפת המיועדת לשמש למגורים, לרבות דירה שבניית קירותיה החיצוניים טרם הסתיימה, אם יש עימה התחייבות מצד המוכר לסיים את בנייתה כדירת מעטפת;
שלומית ארליך
תסביר את החלק הזה.
רואי זרנצנסקי
אנחנו מחייבים דירת מגורים במס רכישה בשני מצבים: א', כשנמכרת דירה אחרי שהסתיימה הבנייה, ו-ב', כשיש דירת קבלן שיש בה התחייבות מוכר להשלמת הבנייה. פה אנחנו רוצים להגיד שגם קבלן שימכור מראש דירת מעטפת, עם התחייבות למסירה ברמת קירות חיצוניים – זה ייחשב כדירת מעטפת.
יוסי אלישע
אז מה לגבי שלד בניין?
היו"ר משה גפני
שנייה, אנחנו מדברים פה, לפי מה שכתבתם, על דירה שבניית קירותיה החיצוניים טרם הסתיימה. אין קירות חיצוניים, אז מה יש?
רואי זרנצנסקי
נכון, אבל יש התחייבות מוכר - - -
היו"ר משה גפני
לפני ההתחייבות; מה יש?
רואי זרנצנסקי
היום אפילו יש קרקע.
היו"ר משה גפני
ועל קרקע אני משלם מס רכישה?
רואי זרנצנסקי
במועד בו יש קרקע ואתה רוכש דירת מגורים מקבלן – אתה משלם מס רכישה של דירת מגורים. מה שאנחנו באים להגיד בתיקון, זה שגם אם הקבלן יגיד לך: "אני אמסור לך את זה ברמת מעטפת" – זה ייחשב כדירת מגורים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, רק עמודים כבר נחשבים כדירה?
רואי זרנצנסקי
לא, אמרנו: סיום קירות חיצוניים.
ינון אזולאי (ש"ס)
סיום לגמרי?
רואי זרנצנסקי
סיום לגמרי; זו הרמה שבה הוא מוסר לך את זה.
יוסי אלישע
אדוני, קירות חיצוניים זה כלום; הכל בפנים חלול. זה גם נחשב?
רואי זרנצנסקי
רק עבודות הפנים.
ינון אזולאי (ש"ס)
שליש מעלויות הבנייה.
אלי דלל (הליכוד)
כדי שהדברים יהיו ברורים יותר, אתם צריכים להפריד, לדעתי, בין בית קרקע, או צמוד קרקע, לבין בניין. ברגע שתפרידו את זה – זה יהיה יותר חכם.
היו"ר משה גפני
אולי תקריאו את כל הסעיף ותסבירו אותו. אני לא הצלחתי להבין.
קריאה
עומר בדרך אליך.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא צריך שיבואו; רק שיחתמו.
רואי זרנצנסקי
אנחנו רוצים לקחת מקרה שבו קבלן יכול למסור את זה כדירות מגורים, והוא בוחר, ממיקוח עם הרוכש, למסור לו את זה ברמת מעטפת, במקום כדירת מגורים. זה לא יחול על בית פרטי, שבו הקבלן בונה - - -
אלי דלל (הליכוד)
אדוני היו"ר, אני ביקשתי פה הבהרה.
היו"ר משה גפני
אני ביקשתי מהם שיקריאו את הסעיף ושיקריאו את כולו. בבקשה.
רודין נפסון
לעניין זה, "דירת מעטפת" – דירה, בבניין המיועד לשמש למגורים, שבנייתה טרם הסתיימה, שאין עימה התחייבות מצד המוכר לסיים את הבנייה, ובלבד שהסתיימה בנייתם של הקירות החיצוניים של הדירה.";
היו"ר משה גפני
תסביר, מתי כן? מתי לא?
רואי זרנצנסקי
כל המטרה היא - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הנה, עומר הגיע. שב, תגיד לנו מה קרה. איזו משמרת אתה עובד עכשיו?
אלי דלל (הליכוד)
באיזו משמרת אתה?
היו"ר משה גפני
אני דואג לפריימריז של שר האוצר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אין פריימריז.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
איך אין פריימריז?
היו"ר משה גפני
מה, יש לכם מועצת גדולי התורה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ודאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז למה אופיר סופר אמר שלי שהוא מתכונן?
היו"ר משה גפני
פנו אליי עובדי משמרות. שר האוצר חתם על התקנות והיה צריך התייעצות עם שר הכלכלה. אני רציתי להביא את זה לדיון; יש לי חוק קטן, ואני יכול להכניס אותו באמצע. למה זה לא מגיע אלינו? הרי, שר האוצר חתם, ולא צריך חתימה של שר הכלכלה, אלא רק היוועצות עמו. תעבירו לנו את זה ואני אשים את זה בסדר היום.
עומר רחמים
אדוני היו"ר, השר רואה עין בעין לגמרי מבחינת התוכן. אנחנו העברנו את זה לשר הכלכלה, ואנחנו חייבים, על פי החוק, בהיוועצות איתו. פניתי כבר הבוקר לאנשי שר הכלכלה כדי לוודא שזה קורה. אני עדיין, משום מה, לא מצליח לקבל מהם תשובה. אני אצא ואנסה שוב. אין בינינו שום מחלוקת בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
אני מאוד מבקש ממך, אני לא עובד משמרות.
עומר רחמים
גם אני לא.
היו"ר משה גפני
מה אתה כן עובד?
עומר רחמים
24/7.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הבעיה היא שביום שני, גם כשהם יקבלו משכורות – הם לא יקבלו את הניקוד.
עומר רחמים
חבר הכנסת בליאק, אין מחלוקת; אנחנו רוצים את זה כולנו יחד.
היו"ר משה גפני
תעשה כל מאמץ, בבקשה. אני אוסיף את זה לסדר היום אם אתה חוזר אליי עם תשובה. התקנות שחתומות על ידי השר הן אצלי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אנחנו מוכנים להישאר פה עד כניסת השבת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אפשר – שהתשובה לא תהיה בתקשורת.
היו"ר משה גפני
בסדר, נכניס את זה בסדר היום. הודעתי; בלי נדר, זה יתווסף לסדר היום.
קריאה
זה יהיה במאמר במערכת של יתד נאמן.
ינון אזולאי (ש"ס)
רק לא הפלס.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לא. ביתד נאמן כותבים רק עליי.
קריאה
זו הערה לחבר הכנסת אזולאי.
היו"ר משה גפני
עומר, תשתדל כמה שיותר מהר. טוב שלא למדתי משפטים. החיים הם אחרת. כן, אם אפשר – להסביר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
רגע. משפטית, מה זה אומר "התייעצות"? מתי התייעצות מתקיימת?
שלומית ארליך
פשוט פונים ומתייעצים.
אלי דלל (הליכוד)
זו לא הסכמה אלא רק התייעצות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הוא צריך להודיע שזה מוסכם עליו.
היו"ר משה גפני
הוא צריך להודיע שהוא התייעץ עם שר הכלכלה.
אלי דלל (הליכוד)
הוא לא חייב לקבל הסכמה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אז הוא יכול להודיע עכשיו, לכאורה.
עומר רחמים
ראש מטה שר הכלכלה הודיע לי עכשיו שהם חתמו על זה. הם מעבירים את זה מיד, ויהיה אפשר לדון על זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מזל שהיתד יוצא רק מחר, אחרת לא היינו שומעים את התשובה עכשיו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בבקשה, תסבירו לנו מתי כן ומתי לא.
רואי זרנצנסקי
אנחנו נמצאים במקרה מאוד פשוט: קבלן שבונה בניין ומוכר יחידות בנויות בבניין. בין אם הוא מוכר את הדירה כדירת מגורים שהבנייה שלה הסתיימה לגמרי, ובין אם הוא מוסר את הדירה כשהוא מחויב למסור אותה, ללא עבודות הפנים של הדירה – היא תחושב כדירת מגורים לצורך מס רכישה. זוהי כל מטרת התיקון.
היו"ר משה גפני
ואם הוא לא מתחייב על זה שהוא סוגר את הקירות הפנימיים?
רואי זרנצנסקי
לא נראה לי שיש קבלן שבונה בניין ומוכר דירות, שאומר: "אני מוכר לכם את זה במצב - - -"
היו"ר משה גפני
אתם כותבים את זה בחוק.
רואי זרנצנסקי
זה המקרה שאנחנו מתייחסים אליו; המקרה שבו קבלן בונה בניין, יש בניין שמיועד למגורים, בין אם הוא מוסר את זה כדירת מגורים, ובין אם הוא מוסר את זה - - -
היו"ר משה גפני
שאין עמה התחייבות מצד המוכר לסיים את הבנייה.
רואי זרנצנסקי
שאין עמה התחייבות; זאת אומרת, כשיש התחייבות לסיום בנייה – זו דירת מגורים.
שי אהרונוביץ
אם יש התחייבות – הוא ממילא נכלל בתוך החוק. זו ממילא נחשבת דירת מגורים.
היו"ר משה גפני
אבל אין עמה התחייבות?
רואי זרנצנסקי
נכון להיום, אם אין התחייבות להשלמת בנייה כדירת מגורים – זו לא דירת מגורים. התיקון בא להגיד שגם התחייבות להשלמת בניית דירת מעטפת - - -
היו"ר משה גפני
"לעניין זה, "דירת מעטפת" – דירה, בבניין המיועד לשמש למגורים, שבנייתה טרם הסתיימה, שאין עימה התחייבות מצד המוכר לסיים את הבנייה, ובלבד שהסתיימה בנייתם של הקירות החיצוניים של הדירה". תסבירו לי.
רואי זרנצנסקי
אנחנו מדברים על מקרים של מכירה של דירה על הנייר. דירה על הנייר נמכרת כשעוד אין דירה, אבל יש התחייבות של המוכר להשלים את הבנייה. החוק היום אומר: להשלים את זה לבנייה של דירת מגורים. אנחנו רוצים להגיד שגם אם הוא מתחייב להשלים את זה עד לרמת מעטפת – זה גם ייכנס להגדרה של דירת מגורים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
למה?
רואי זרנצנסקי
על זה הדיון.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
זה לא להתחמק. בדירת מעטפת, בן אדם יכול לשבת לפעמים תקופה עד שהוא ישלים אותה. למה שהוא ישלם את המס עכשיו?
רואי זרנצנסקי
זה לא אירוע מס; זה לא מתי מועד התשלום, אלא סיווג הנכס הנמכר עם דירת מגורים, או לא.
שלומית ארליך
אבל זה משפיע.
רואי זרנצנסקי
זה לא משפיע. על שיעור המס; לא על מועד התשלום.
יוסי אלישע
רק בשנה וחצי הקרובות.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
לטובה, מבחינתכם לגבות מס?
רואי זרנצנסקי
לא. אם זו דירה יחידה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
למה? גם זו דירה יחידה.
יפתח עשהאל
אם זו דירה יחידה. אם זה משקיע – הוא ישלם יותר מס רכישה. דירה יחידה – ישלם פחות.
שלומית ארליך
זה כרגע, אבל, כמו שאמרנו, יש הוראת שעה שצפויה - - -.
יפתח עשהאל
ואז כולם ישלמו.
יוסי אלישע
ואז נבוא לפה עוד פעם ונשנה את זה הפוך.
אלי דלל (הליכוד)
חברים, אני זורם איתכם.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
יפה שאתה זורם, אבל אני לא בטוח שצריך לזרום.
אלי דלל (הליכוד)
אני חושב שזה נכון, כי הוא מתייחס בעיקר לדירות היקרות, לאנשים שזו דירה שנייה שלהם - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
דירות מעטפת הן לא בהכרח דירות יקרות.
אלי דלל (הליכוד)
זו דירה שנייה, כי בדירה הראשונה אין לך בעיה עם זה.
רואי זרנצנסקי
בדירה יחידה, אתה תתעקש שהוא ימסור לך את זה כדירת מגורים, כדי לקבל את הדירה היחידה ושלא יהיה לך אירוע מס.
היו"ר משה גפני
אתם מגישים חוק למליאת הכנסת. אתם יודעים להגיד לנו על מה מדובר? כמה מקרים - - -
רואי זרנצנסקי
קודם כל, נדבר על המקרה המוסרי, שזה הכי - - -
היו"ר משה גפני
אני לא השתכנעתי. חנוך צודק. הוא אומר: בן אדם לא מתכוון לגור שם הרבה זמן - - -
רואי זרנצנסקי
קבלן מוכר אותה כדירות מגורים. אתה מבקש ממנו: אל תמכור לי אותה כדירה; תן לי אותה כמעטפת.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
כן, אני מבקש ממנו, כי אני עכשיו בבעיה כספית. אני, למשל, נכנסתי לסוג של עסקה בה אנחנו משנים את הרוב, מייצרים יותר התחדשות עירונית ועוד כל מיני דברים.
רואי זרנצנסקי
אבל פה אין אירוע; בהתחדשות עירונית אנחנו לא מחייבים במס רכישה את הבעלים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
תלוי כמה דירות יש לו.
רואי זרנצנסקי
את הבעלים. הבעלים הוא המוכר; הוא לא משלם מס רכישה על הדירות שלו.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
הוא לא משלם, אבל זה מתגלגל בסוף, וזה מייקר את הדירה.
רואי זרנצנסקי
לא היית בתחילת הדיון, אז אני אסביר בקצרה: יצרנו עיוות מאוד גדול אחרי התיקון של מדרגות מס רכישה למשקיעים. למה נוצר עיוות? כי היום, כלכלית, בדירות של משקיעים, משתלם למקבלן למסור את זה ברמת מעטפת, כי רק החיסכון במס הרכישה יכול לממן את כל השיפוץ הפנימי של הדירה. זאת אומרת, זה לא כלכלי ולא מסחרי, ברמות הגבוהות של הדירה, ב-50 מיליון - - -. צריך להיות ממש לא כלכלי כדי לבקש אותה כדירת מגורים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
הבעיה היא שברגע שהוא מקבל אותה כדירת מעטפת, והיא עדיין לא נחשבת כדירה – אם הוא מוכר אותה בצורה הזו, ואני חושב שזה מה שאתה בא למנוע – אין לו מס על דירה; יש לו מס על קרקע.
רואי זרנצנסקי
לא. אני בא למנוע את מס הרכישה.
יוסי אלישע
מה הם אומרים לך?
רואי זרנצנסקי
כדי לקבל פטור סוציאלי במס שבח, זו חייבת להיות דירת מגורים מזכה, שכבר נעשה בה שימוש למגורים, ושהשתמשו בה לפחות 18 חודשים. זאת אומרת, אנחנו לא באותו מקום.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
פה אתה מדבר על דירת מגורים מזכה.
רואי זרנצנסקי
אין פטור לדירת מגורים שלא מזכה במס שבח.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אין לך פטור, אבל גם שיעור מס השבח הוא אחר.
רואי זרנצנסקי
הוא אותו הדבר היום; 25% למי שרוכש היום.
קריאה
רואי, שיעור המס הלינארי כן נפגע. הייתה לו קרקע לפני 2014, ועכשיו הוא מוכר דירה ברמת מעטפת. בטח שהוא נפגע.
רואי זרנצנסקי
מה זה קשור? אנחנו מדברים על מס רכישה.
היו"ר משה גפני
רבותיי, אתם יכולים להגיד לנו על אילו סדרי גודל אנחנו מדברים?
רואי זרנצנסקי
אנחנו מדברים בעיקר באזורי הביקוש, בבניינים הכי יקרים שנבנים, שאתם בטח שומעים עליהם.
היו"ר משה גפני
כמה?
רואי זרנצנסקי
עשרות מיליונים.
אסף וקסלר
האומדן התקציבי מדבר על כ-40 מיליון ₪. מדובר על עשרות דירות בשנה.
רואי זרנצנסקי
עשרות דירות שנהנות ממשהו שלא הייתה שום כוונה שייהנו ממנו.
היו"ר משה גפני
אתם רוצים להתייחס? בבקשה.
שי כהן
שי כהן, רואה חשבון מלשכת רואי החשבון. שתי נקודות: א', ההגדרה של "דירת מעטפת" היא לא מספיק ברורה. הם מתכוונים לכך שאין שירותים ומטבח, אבל אפשר להכניס פה לחוק גם בניין במצב שלד, ואני לא מאמין שהם התכוונו להכניס את זה. ב', צריך לעשות השוואה למס שבח; שגם בדירת מעטפת יהיו זכאים - - -
רואי זרנצנסקי
הסברנו את מס השבח.
שי כהן
אני אסביר. במידה והוא מוכר – הוא זכאי, לכאורה, לשיעור מס לינארי מוטב.
שי אהרונוביץ
אין שום שלד שקנה לפני ה-01 בינואר 2014?
שי כהן
פוט שיעשו גם השוואה למס שבח. חוץ מזה, אני חושב שהתיקון מבורך ונכון, ושהוא צריך להיות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עו"ד יוסי אלישע.
יוסי אלישע
אדוני, אני מבקש לעשות כמה תיקונים, שאני חושב שגם עולים פה בדיון בוועדה. א', המכירות האלה יהיו מכירות רק מקבלן.
רואי זרנצנסקי
ממוכר שמתחייב להשלים בנייה.
יוסי אלישע
ממוכר שהוא קבלן.
רואי זרנצנסקי
גם אם זו גברת ריקי כהן מחדרה, שמחליטה לבנות בניין ולמכור דירות – היא קבלן.
יוסי אלישע
היא קבלן. ההגדרה כוללת שתי אפשרויות: באחת יש התחייבות; בשנייה, אני יכול להיות כבר במצב שבו אני נמצא ברמת דירת המעטפת, ואני לא צריך לתת, לרוכש שקונה היום, התחייבות לשום דבר. כבר הגעתי לשלב, ולכן אין התחייבות להתקדם.
רואי זרנצנסקי
אבל כבר יש דירת מעטפת.
יוסי אלישע
נכון. בשלב הזה יש שלד; אין שום התחייבות לסיים שום דבר. לכן, זה צריך לחול על מי שבהגדרה, בנה את הבניין הזה כשהוא קבלן; לא כשהוא אדם פרטי, ומספר הדירות לא משנה. שם אתם מצביעים על התכנון הזה. אין תכנון כזה לאדם פרטי, שבנה, נתקע עם שלד ורוצה למכור לך, ועכשיו אתה ואני נשלם מס כפול 2.
רואי זרנצנסקי
אני אסביר לך, יוסי. זה תמוה, כי זה תיקון שאתה יודע שבא לתקן עיוות מאוד גדול.
יוסי אלישע
אין תיקון, כי בעוד שנה וחצי – הוא יתהפך.
היו"ר משה גפני
אנחנו מדברים על עכשיו.
רואי זרנצנסקי
לא יהיה עיוות, לא פה ולא פה.
יוסי אלישע
אתה צריך להבין שאז זה יביא לבור תקציבים. היום זה יוסיף 40, ומחר זה יוריד אותם.
שי אהרונוביץ
ה-8% וה-10% יישארו גם אחרי שנחזור ל-5% ול-6%.
יוסי אלישע
רק מעל 15 מיליון ₪.
רואי זרנצנסקי
אז שם יעשו לך את זה, ואנחנו נתקן את זה. אני אתייחס לעניין של הקבלן: גם היום, אם א' קונה דירה מקבלן, ויש הבטחה של השלמת בנייה לדירה, אם א' ימכור ל-ב', גם ב' ישלם לפי דירת מגורים. אותו הדבר יהיה אם א' קנה דירת מעטפת - - -
יוסי אלישע
אבל אין לי התחייבות; אני בעולם בלי התחייבות. אני הגעתי לקבלן - - -
היו"ר משה גפני
יוסי, דקה. תגיד לי, מה זה, מבחינתכם, דירת מעטפת?
רואי זרנצנסקי
דירת מעטפת היא דירה בבניין שהושלמה הבנייה החיצונית שלו. הדירה נמסרת לקונה, כדי שיעשה את השיפוץ הפנימית.
היו"ר משה גפני
אם זה שלד?
רואי זרנצנסקי
זה לא יכול להיות שלד, כי בשלד לא הושלמו הקירות החיצוניים.
יוסי אלישע
בוודאי שכן; שלד הוא השלמה של קירות חיצוניים. ההגדרה של שלד, בתכנון ובנייה, היא עם קירות חיצוניים.
רואי זרנצנסקי
אנחנו מדברים על זה שהמעטפת של הבניין - - -
יוסי אלישע
חלונות הושלמו; תגדיר מה הושלם. תגדיר את זה שאתה רוצה בניין גמור. אתה רוצה שירותים ומקלחת - - -
רואי זרנצנסקי
לא שירותים ומקלחת. אל תגיד לי שבלי אסלה זו לא דירה, כי כבר היום זו דירה.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תגיד מה זה דירת מעטפת. האם שלד נקרא דירת מעטפת? ומה ההגדרה של שלד?
רואי זרנצנסקי
מבחינתנו, ההגדרה של דירת מעטפת היא דירה בבניין המיועד למגורים, שהושלמה כל הבנייה החיצונית של הבניין, ומוסרים אותה לרוכש כדי שיעשה את עבודות הפנים בדירה; לא את העבודות של הרכוש המשותף.
אלי דלל (הליכוד)
השלים עבודות שחורות.
היו"ר משה גפני
אם עשו קירות חיצוניים, ולא טייחו ולא צבעו – האם גם אז זו נקראת דירת מעטפת?
רואי זרנצנסקי
על פי ההגדרה – כן.
היו"ר משה גפני
יש קירות שהם שלד. לא עשו טיח, לא עשו צביעה, לא עשו כלום. הוא בנה את הבניין והשאיר שם את הקירות, מבלי שהם ראויים למגורים בכלל. האם זה נכלל בהגדרה של שלד, שפטור ממה שאתם מציעים, או שזו הגדרה של דירת מעטפת, שחייבת?
רואי זרנצנסקי
כמו שאמרתי, הכוונה שלנו היא למנוע את התכנון הזה, לפיו יש בניין שבו יש הבטחה יש לסיים את העבודות, כדי שהוא יהיה מיועד למגורים, אבל חלק מהדירות נמכרות או נמסרות לרוכש כדי שיעשה בהן את עבודות הפנים. ברגע שאנחנו מבינים את התיקון - - -, אנחנו לא רוצים להשאיר את זה, כדי שלא יגיד לנו: "לא צבעתי את המשקוף של החלון, אז זו לא דירה".
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אתם משאירים לעצמכם מרחב - - -
רואי זרנצנסקי
ממש לא. הדירות בבניין מיועדות למגורים, ורק עבודות החוץ הושלמו, לא עבודות הפנים.
יוסי אלישע
הבניין מתחיל מהשלמה של עבודות חוץ, ולאחר מכן ממשיכים לעבודות הפנים. זאת אומרת, אנחנו מדברים על כך ש-30%-40% מהבנייה הם כבר דירה. זה לא הגיוני.
רואי זרנצנסקי
עבודות הפנים של הדירה לא נעשו.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
את מי אתה רוצה למסות? את בעל הדירה או את הרוכש?
רואי זרנצנסקי
את הרוכש, כרוכש של דירת מגורים, ולא כרוכש של נכס שאינו דירת מגורים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
את הרוכש, כרוכש של מעטפת?
רואי זרנצנסקי
מי שרוכש מעטפת מקבלן, בבניין מגורים, יהיה בדיוק כמו אחד שרוכש דירת מגורים, כדי למנוע את תכנון המס לפיו הוא יבקש מקבלנים למסור את הדירה כמעטפת.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
איך אתה נותן הערכה? לפי דירות דומות?
רואי זרנצנסקי
לפי התמורה שהם משלמים בפועל. הסיווג יהיה לפי שיעורי המס של דירת מגורים, ואנחנו לא נתערב בתמורה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
זאת אומרת, שווה לו לקנות מעטפת.
רואי זרנצנסקי
נכון, זה מה שאמרנו. שווה לו, כדי שמדרגות המס שלו יהיו נמוכות יותר.
יוסי אלישע
אדוני, רק עוד שתי הערות קטנות. אם זה כך, אדם שרוכש דירה כזו, לא עובר לגור בה כי הוא נקלע לקשיים, משאיר אותה כפי שהיא ומוכר אותה לאחר כ-18 חודשים. לשיטתכם, הוא צריך לקבל פטור על דירת מגורים.
רואי זרנצנסקי
לא, כי זו לא דירת מגורים מזכה.
יוסי אלישע
אתה מבין מה קורה פה? הוא יקנה וישלם מס רכישה. הוא לא יכול להיכנס לדירה, יחכה שנה וחצי - - -
רואי זרנצנסקי
זהו עיקרון יסוד: דירת מגורים מזכה. במס רכישה אין דירת מגורים מזכה. במס שבח היא צריכה להיות מזכה.
יוסי אלישע
אומרים לאותו אדם: אנחנו מיסינו אותך על דירה ביום שבו קנית אותה. עכשיו, כשאתה מוכר אותה, באותו המצב בדיוק – זוהי לא דירה. תעשה טיח, באופן מלאכותי, תצבע את הקירות מהר, ואז ניתן לך דירה.
שי אהרונוביץ
לא כל דירה היא דירת מגורים מזכה; יש הבדל. אלה שתי הגדרות שונות.
יוסי אלישע
אבל הם רוצים אותה כדירת מגורים.
רואי זרנצנסקי
היום, מי שיקנה דירת מגורים, ימוסה לפי דירת מגורים ובסוף יעשה בה שימוש, נניח, כמשרד – גם לא יקבל את הפטור של דירת מגורים, כי היא לא בשימוש. עבור מי שלא עשה בה שימוש, שהשאיר אותה ללא עבודות פנים, זו לא תהיה דירת מגורים מזכה.
יוסי אלישע
אבל אם הוא היה קונה, עם עבודות הפנים, והיה מוכר – היית נותן לו ללא שום בעיה.
שי אהרונוביץ
מה שאתה אומר קיים גם היום, כשאתה קונה דירה מקבלן.
רואי זרנצנסקי
בדיוק. אם עושים תיקון – צריך לעשות תיקון גם על זה.
קריאה
למה צריך לעשות לזה תיקון?
יוסי אלישע
כי אתם מסתכלים עכשיו רק על צד אחד - - -
רואי זרנצנסקי
פטור ממס שבח הוא פטור סוציאלי, שבא להקל עם מי שעשה שימוש בדירת המגורים היחידה שלו לפחות 18 חודשים.
יוסי אלישע
ממש לא. דירה ריקה היא דירה שנחשבת לשימוש על פי החוק.
רואי זרנצנסקי
אבל היא דירה שיכולה לשמש למגורים. פה, הדירה הזו עוד לא יכולה לשמש.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. נשאלות שתי שאלות: א', אני רוצה הגדרה מדויקת של מה זה דירת מעטפת. לא לעשות מזה עכשיו פרשנויות; בסוף, לא אתם תהיו ולא אנחנו, זה יגיע לאנשים וכל אחד יפרש את זה איך שהוא רוצה. מהי ההגדרה של דירת מעטפת? מה שכתוב בחוק – לא ברור.
רואי זרנצנסקי
אפשר ללכת על מה שאמרנו, עם העבודות החיצוניות, ואפשר ללכת על עבודות פנים בדירה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה ניסוח מדויק, כדי שאם נרצה להצביע עליו – נוכל לעשות זאת. דירת מעטפת, כפי שהוגדרה בחוק שאתם הבאתם, איננה הגדרה שאפשר להצביע עליה.
רואי זרנצנסקי
אנחנו נתקן את זה.
היו"ר משה גפני
הדבר השני, שצורם פה כל הזמן, הוא שאתם מגדירים את הדירה כדירת מגורים. לכן, אם הוא ימכור אותה – הוא יהיה פטור.
רואי זרנצנסקי
לא. דירת מגורים במס שבח צריכה להיות מזכה. מי שקונה דירה, והשימוש בה לא נעשה למגורים – הוא לא מקבל פטור.
יוסי אלישע
אם הוא לא נעשה למגורים, או בשימוש חורג? זה עולם אחר.
היו"ר משה גפני
תמונת המצב היא כזו: אתה בא אליו ואומר לו: אם אנחנו מתקנים את החוק, אתה קנית את הדירה הזו, ומכיוון שהיא דירת מעטפת – אנחנו מתייחסים אליה כדירת מגורים, וממילא, בגלל שזו דירת מגורים, אתה צריך לשלם מס רכישה של 8%.
רואי זרנצנסקי
או לא לשלם בכלל, אם זו דירה יחידה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אבל יש תקרה לפטור בדירה יחידה, נכון?
רואי זרנצנסקי
כן, יש מדרגות.
היו"ר משה גפני
אתם עושים את זה בכוונה, כדי שאני אתבלבל?
רואי זרנצנסקי
לא. זו תהיה דירת מגורים לטוב ולרע, מבחינת שיעור המס.
היו"ר משה גפני
לי יש דירה נוספת. על האנשים האלה אנחנו מדברים; זהו נושא הדיון, זוהי הצעת החוק. אתם אומרים בחוק: זו נחשבת כדירה שנייה, אפילו שהיא רק דירת מעטפת. כעבור 18 חודשים, אני מבקש למכור אותה למישהו שלישי, שהוא לא הקבלן שבנה, אז הוא אומר: "היות וזו דירת מגורים, אני מבקש פטור; את מה שמגיע לי בשעה שאני מקבל, באותם החודשים, דירת מגורים". אז אתם באים ואומרים: "לא, זו לא דירת מגורים"? מה אתם אומרים?
רואי זרנצנסקי
לא. אנחנו לא נוגעים בזה; זהו המצב גם היום.
יוסי אלישע
לא, היום זה לא המצב.
רואי זרנצנסקי
גם היום, המצב הוא שההגדרה של דירת מגורים למס רכישה שונה מהגדרת דירת מגורים למס שבח. דירת מגורים למס רכישה היא גם דירה על הנייר. דירת מגורים למס שבח היא לא דירה על הנייר. מי שיקנה דירה על הנייר – ישלם מס רכישה לפי - - -
יוסי אלישע
אדוני, זה לא נכון. הדירה, מהרגע שנמסרה - - -
היו"ר משה גפני
אני לא ממשיך בדיון הזה. עם כל הכבוד, הדירה הזו, אתה תצטרך לנסח אותה בחוק באיזו שהיא צורה שאנחנו נבין, ונדע להגיד שמה שכתוב מובן. מהי דירת מעטפת? זה הדבר הראשון שאמרתי. הדבר השני: אחרי שאתה מביא את הניסוח הזה, מהי ההגדרה של דירת המעטפת?
רואי זרנצנסקי
דירת מגורים למס רכישה היא דירה שיש עליה התחייבות מוכר להשלמת בנייה, או דירה שהושלמה בנייתה. זאת אומרת, גם דירה שהושלמה בנייתה וגם דירה על הנייר. למס שבח – דירת מגורים היא רק דירת מגורים שהושלמה לגביה הבנייה. זאת אומרת, מי שקונה דירת מגורים למס רכישה, לפני שהושלמה הבנייה, והקבלן מחויב להשלים את הבנייה – משלם מס רכישה לפי דירת מגורים. אם הוא מוכר את דירת המגורים לפני שהושלמה הבנייה – הוא לא מקבל את הפטור של דירת מגורים. זה גם המצב היום. לצורך מס שבח, צריך דירה שהושלמה בנייתה; שהדירה משמשת, או ראויה כבר לשמש למגורים, לפחות מזה 18 חודשים.
היו"ר משה גפני
אני קניתי דירה מהקבלן, הושלמה הבנייה והכל בסדר, ואני מוכר אותה כעבור עשרה חודשים.
רואי זרנצנסקי
רק אחרי 18 חודשים, בדירה יחידה, מגיע פטור.
היו"ר משה גפני
אז אני נחשב כדירת מגורים. כשמכרתי אותה – אני פטור.
רואי זרנצנסקי
נכון.
היו"ר משה גפני
נכון. ואתה קורא לדירת המעטפת הזו דירת מגורים.
רואי זרנצנסקי
אני קורה לה דירת מגורים לצורך מס רכישה, בדיוק כמו שיש היום בדירה שיש התחייבות - - -
היו"ר משה גפני
ואז, אם אני מוכר אותה, אני מקבל פטור?
רואי זרנצנסקי
אחרי שתחזיק בה כ-18 חודשים ותשלים - - -
היו"ר משה גפני
אם זו הדירה השנייה שלי?
רואי זרנצנסקי
בדירה שנייה, בכל מקרה, אף פעם לא מקבלים. גם בחוק היום לא מקבלים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אני יכול לנסות להסביר, הרב גפני? מה שהם באים ואומרים, אם אני מבין נכון, זה כזה דבר: אם זו דירתך היחידה, אין לך דירה בלתה ואתה גר בשכירות - - -
היו"ר משה גפני
דירת המעטפת.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
דירת המעטפת. קנית ומכרת אחרי 18 חודשים – יש פטור.
רואי זרנצנסקי
לא. אם הושלמה הבנייה - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אם היא לא הושלמה.
רואי זרנצנסקי
אז זו לא דירת מגורים.
יוסי אלישע
הוא אומר לך להשלים באופן מלאכותי.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אז הבנתי את מה שהרב גפני אומר, ואתם לא יכולים לעשות את זה. אם אתם ממסים את זה על דירת מגורים, ואתם רואים בה דירת מגורים – אתם צריכים - - -
יוסי אלישע
ברור. כמובן, רק אם זה הושלם.
רואי זרנצנסקי
אני אסביר את זה; זה מה שניסיתי להגיד. גם במצב החוקי היום, כשמישהו קונה דירה מקבלן - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אתה עכשיו משפר משהו, נכון? אתה מתעלם מהמצב בפועל - - -
רואי זרנצנסקי
לא. בשני המצבים, אני רוצה שתושלם הבנייה, ושהיא תהיה ראויה למגורים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אתה רוצה, אבל לא יוצא. אתה בא וממסה, ובכך שאתה ממסה – אתה לא נותן תמריץ להשלמה, אלא תמריץ לקנות אותה כמעטפת.
רואי זרנצנסקי
למה? אם אני נותן את הפטור רק למי שהדירה שלו ראויה לשמש למגורים – אני מעודד אותו להשלמה; לא להחזיק את הדירה במשך 18 חודשים כדירת מעטפת.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
יכולת לחייב אותו, מבחינת המיסוי, גם כשהוא קונה את הדירה כך; לקבוע משהו אחר, לשחק עם השיעורים או משהו כזה.
רואי זרנצנסקי
אני לא רוצה לתמרץ אנשים להשאיר דירה ברמת מעטפת למשך 18 חודשים, כאשר היא לא משמשת למגורים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אם אתה כבר בא ומשפר מצב, ואומר: מבחינת מס רכישה – אני רואה את זה כדירה, אבל מבחינת מס שבח – זה ימשיך לא להיראות לי כדירה - - -
יוסי אלישע
והיא תיחשב כדירה נוספת אם יש לך עוד דירה.
רואי זרנצנסקי
רק למס רכישה; לא למס שבח.
היו"ר משה גפני
יש לי בקשה. אנחנו מסיימים את הדיון כאן; אני לא מצביע. אני הסברתי את זה בדיון הקודם. א', אני מבקש ניסוח, כדי שנדע מהי דירת מעטפת. גם כשאנחנו אלה שקיימו את הדיון כאן, בוועדה – בעוד כמה שנים, כשיהיה מקרה כזה – שנדע להבין את מה שכתוב בחוק, כי זה יהיה כתוב במפורש. אני מבקש ניסוח לקראת ההצבעה.
ארז מלול (ש"ס)
אם אפשר, אדוני היושב-ראש, גם לבקש מהם שיציינו, באותו הניסוח, לכמה זמן ההגדרה יכולה להיחשב כסבירה לתכנון, ומה הקשר בין לזה לבין שבח? אני מבקש לקבל את ההסברים האלה. יש פה יותר מדי סימני שאלה, ואני ממש תמה; אני קורא חומר, מקשיב, הולך וחוזר. אני מנסה להבין: את מי ואת מה אתם באמת מנסים לקדם? באיזה היגיון? אני לא שומע אתכם נאבקים למען אנשים שאוספים שקל לשקל בשביל לקנות דירה במיליון וחצי ₪, או 2 מיליון ₪.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להשלים. אנחנו לא נסכים לכך שתהיה הגדרה אחת לעניין מסוים, והגדרה אחרת - - -
רואי זרנצנסקי
אני אמרתי שזה גם המצב היום, כי הפטור למס שבח נסמך על הגדרה אחרת.
היו"ר משה גפני
המצב היום יכול להישאר כפי שהוא, אם הדירה הזו היא דירת מגורים – היא תהיה דירת מגורים גם כשהוא ימכור אותה לאדם שלישי.
יפתח עשהאל
אדוני היושב-ראש, זהו רגע חשוב מבחינה משקית. המחוקק שקבע את הפטור ממס שבח, קבע אותו לדירת מגורים של אדם שזוהי דירתו היחידה; לא למשקיע. אנחנו, מבחינה משקית, לא רוצים להפוך את הטבות המס ולגרום לאנשים לא לסיים את הבנייה של הדירה שלהם. הטבות מס של דירה יחידה - - -
יוסי אלישע
אנחנו מדברים על קבלן.
יפתח עשהאל
בבקשה, לא להפריע. הפטור מדירת מגורים יחידה נועד למשפחה שמחזיקה בדירת מגורים, שהם גרו בה לפחות כ-18 חודשים. אנחנו לא רוצים ליצור פה ספקולציות; זהו פטור שנועד לדירת מגורים ואנחנו לא רוצים לגעת בו. אין פה קשר; זה משהו אחר לגמרי.
היו"ר משה גפני
טוב. אני מבקש שתביאו לניסוח את מה שעלה כאן, ואנחנו נחליט; נצביע בעד או נצביע נגד, אני לא יודע בדיוק מה נעשה. אני לא שלם עם כל הדבר הזה.
יוסי אלישע
אדוני, תיקון אחד קטן: אין כאן התייחסות למצב שבו אותו קבלן מוכר לקבלן אחר. לצורך העניין, לא כקבלן שישלים וימכור, אלא למישהו אחר שייקח את הדירות וישכיר אותן. המשמעות היא שאותו קבלן, שהיום ישלם רק 5% או 6% – קופץ לו המס ל-10%. כמובן, אני מניח שהם לא כיוונו לשם. אנחנו דיברנו על אותו מתכנן; תתפסו את אותו המתכנן.
קריאה
היה לך מקרה כזה אי פעם?
יוסי אלישע
בוודאי. מקרים של מכירת בניין באמצע לבניין להשכרה? ברור. מכירה של פרויקט.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רבותיי, אנחנו סיימנו את הדיון בעניין הזה. תביאו ניסוח, שיהיה ניסוח שעונה על הדברים שעלו כאן. אנחנו נצטרך להצביע בעד, נגד או להימנע; נראה מה נעשה. הפסקה של חצי שעה, וב-14:30 אנחנו דנים על דיווח מקוון.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים