ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 11/05/2023

פרק ב' (הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק ב' - חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום - הסתייגויות והצבעות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת

1

95
הוועדה למיזמים ציבוריים
11/05/2023


מושב ראשון




פרוטוקול מס' 17
מישיבת הוועדה למיזמים ציבוריים
יום חמישי, כ' באייר התשפ"ג (11 במאי 2023), שעה 13:13
סדר היום
פרק ב' (הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
פרק ב' – חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום – הסתייגויות והצבעות
נכחו
חברי הוועדה: אוהד טל – היו"ר
דן אילוז
אברהם בצלאל
אלון שוסטר
חברי הכנסת
אליהו ברוכי
משה טור פז
נעמה לזימי
מטי צרפתי הרכבי
מוזמנים
מיכאל בן דהן - רפרנט פיננסים, אגף התקציבים, משרד האוצר

עמיהוד שמלצר - עו"ד, לשכה משפטית, משרד האוצר

יאירה פרנקל שרודר - עו"ד, המחלקה למשפט כלכלי, משרד המשפטים

לירון מאוטנר לוגסי - עו"ד, משרד המשפטים

זהר בוצר-שלו - עו"ד, צוות פיננסים, מחלקת שווקים, רשות התחרות

אורית שרייבר - מנהלת מערך חקיקה, רשות ניירות ערך

רוני בקמן - עו"ד, מערך החקיקה, רשות ניירות ערך

חנוך הגר - עו"ד, יועץ בכיר ליו"ר, רשות ניירות ערך

אילנית מדמוני - הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

שירלי אבנר - עוזרת בכירה ליועצת המשפטית, בנק ישראל

אייל דותן - עו"ד, איגוד הבנקים

עירן פאר - יחידת הרגולציה, בנק הפועלים

אמיר ונג - עו"ד, יועץ משפטי, גמא - שירותי נכיון וסליקה

נטע דורפמן-רביב - עו"ד, Pay Pal

ענת סביצקי-ביינהורן - מנהלת אסטרטגיה, מקס איט פיננסים בע"מ

גיא הס - עו"ד, יועץ משפטי, Buy Me

משה קאשי - מנהל תחום פיננסים, לובי 99
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהל הוועדה
יוני בן הרוש
רישום פרלמנטרי
ליאור ידידיה, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות.



פרק ב' (הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612
היו"ר אוהד טל
צוהריים טובים לכולם. בשעה טובה ומוצלחת הגענו, אחרי שעות רבות וימים ארוכים של דיונים
אנחנו הגענו לשלב של ההצבעות על הסתייגויות שהוגשו להצעת החוק. אני רק מדגיש את זה כדי לומר שאנחנו לא בשלב הדיונים ;אנחנו לא נפתח נושאים לדיון מחדש, אלא רק נצביע על ההסתייגויות. זוהי הנקודה הראשונה שאנחנו נעשה.

צפויים לנו כמה חברים חדשים, א', ברוכים הבאים; אנחנו שמחים לראות אתכם כאן.

אנחנו רק מדגישים לחברים החדשים, ויש פה גם שלט שמזכיר את זה: לאורך הדברים, אנחנו מנהלים פה את הדיון בטוב טעם ודעת ובנחת, גם אם יש לנו מחלוקות קשות; מכבדים אחד את השני, לא נכנסים האחד לדברי חברו, וכך אני מבקש להתנהל גם ביום הזה. אכן תודה רבה לך, חבר הכנסת אברהם בצלאל, על התזכורת. אנחנו רוצים לשלוח מכאן את תנחומינו לשר הביטחון על פטירתה של אמו. משתתפים מעומק הלב בצערו וממשיכים לחזק אותו בעשייה החשובה למען אזרחי מדינת ישראל כולם.
אברהם בצלאל (ש"ס)
ומגנים את מירב מיכאלי על מה שהיא - - -
היו"ר אוהד טל
אנחנו לא מגנים. אני לא נכנס לגינויים עכשיו. בפתיחת דבריי – אני רוצה להסביר את האיחור. אל תחשבו שניתקנו בפקקים, או משהו מן הסוג הזה; גם היום בבוקר היינו בשורה של שיחות, ביניהן עם נגיד בנק ישראל, שהתקשר אליי על הנושא של הריביות. אני רוצה - - -
נעמה לזימי (העבודה)
יש גם כמה עדכונים על זה?
היו"ר אוהד טל
אני בדיוק רוצה לעדכן. תראו, אני אמרתי, גם כשפתחנו את הדיון אז, שהדיון בנושא הזה לא ייעשה באופן פופוליסטי. אני, כמו כל חברי הוועדה, רואה לנגד עיניי שלושה עקרונות מרכזיים: העיקרון הראשון הוא הצורך לשמור על כספי הלקוחות; הדבר השני הוא דאגה ליציבות הפיננסית, שהיא דבר שצריך לשקול אותו ולא להתעלם ממנו; הדבר השלישי שחשוב מבחינתי, כמובן – וזו מטרת החוק, בסופו של דבר – הוא לפתוח את השוק הזה לתחרות.

אני לא רוצה להיכנס עכשיו לתוך כל הדיון ולפתוח אותו מחדש, כי אני חושב שכבר עשינו את זה ומיצינו את העניין. בסופו של דבר, אנחנו הכנסנו שני מנגנונים מאזנים לתוך החוק: בראשון, אנחנו אמרנו שכל הכספים שיהיו בארנקים הדיגיטליים, שרוצים לתת עליהם ריבית, יהיו חייבים להיות מוחזקים בחשבונות ייעודיים, שזה אומר בבנק, עם כל הרגולציה שמושתת על זה על ידי בנק ישראל. חברה שרוצה לשים את הכסף במקומות אחרים, אם זה בביטוחים, בערבות וכו' – לא תוכל להציע ריבית. זוהי הנקודה הראשונה שהבטחנו.
דבר שני
הקנינו לשר האוצר סמכות לתקן תקנות, בהתייעצות עם נגיד בנק ישראל ובהבאת הנושא לוועדת הכלכלה. במקרה שבו רואים שיש צורך נוסף לתקן תקנות, אם רואים שבכל זאת יש איזו שהיא חריגה או סכנה לכספי הלקוחות, או לכל דבר אחר – הוא יכול לתקן תקנות נוספות ולגדר גידורים נוספים לסיכונים, ככל שיהיו, עם פיקוח פרלמנטרי.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אבל התקנות חייבות להגיע לפה.
היו"ר אוהד טל
אמרנו שזה חייב להגיע לוועדה, עם פיקוח פרלמנטרי כמו שצריך, כך שגם הציבור יוכל להגיד את דברו. עיגנו את הדברים האלה בחוק כדי לייצר בדיוק את האיזונים שדיברנו עליהם. עכשיו, הנגיד העלה חשש נוסף בשיחה היום הבוקר, שאני חייב לומר שאני קשוב אליו. אני גם אומר לנציגי בנק ישראל: חבל לי שהדיון הענייני הזה לא נעשה, מראש, בצורה מסודרת ועניינית, בוועדה ובכל מיני תדרוכים בתקשורת. חבל. אני לא גוזר פה שום קופון פוליטי על העניין; אני באמת רוצה שהדיון פה יהיה דיון ענייני, שלוקח את כל השיקולים שפירטתי בחשבון.

בכל אופן, הנגיד העלה היום חשש: מה קורה אם חברת תשלומים, ששמה את הכסף את כספי הלקוחות בבנק ומקבלת עליו, לצורך העניין, 3% ריבית, מבטיחה לציבור שהיא נותנת עליו 20% ריבית, או 7% ריבית? התשובה לשאלה הזו זה שיש סמכות לרגולטור – במקרה הזה הוא הרשות לניירות ערך – להתעסק בדיוק בדבר הזה ולמנוע אותו.

כדי ללכת, בכל זאת, צעד אחד נוסף לטובת החשש שהנגיד מעלה – ואני כבר דיברתי פה עם שלל הגורמים; גם עם רשות ניירות ערך, גם עם היועץ המשפטי וגם עם משרד האוצר – אנחנו נחדד, בתוך החקיקה, את הסמכות הזו של הרשות לניירות ערך לאכוף את הדבר הזה, באופן ספציפי – הן בעיצומים כספיים והן באכיפה מנהלית – כדי לוודא שזה לא יוכל לקרות. אני גם לא חושב שיש הרבה סיכון לכך שחברה עסקית תתנהל במודל כזה, להבטיח ריבית גבוהה יותר ממה שהיא מקבלת, אבל יכולים להיות מקרים, הרי, שחברה שעומדת בפני פשיטת רגל, או משהו כזה, רוצה לגייס כסף מהציבור ועושה תרגילים מן הסוג הזה. לכן, אנחנו נגדר גם את הדבר הזה, ונסמיך את הרשות לניירות ערך ספציפית, באופן מפורש, בחקיקה. הם יגישו ניסוח מדויק ואנחנו נשים אותו כאן, על שולחן הוועדה.
נעמה לזימי (העבודה)
זאת אומרת, זה הולך להיכנס כתיקון?
היו"ר אוהד טל
כן, כך שאנחנו מגדרים את הסיכונים מכל הכיוונים.
משה טור פז (יש עתיד)
מתי זה ייכנס?
היו"ר אוהד טל
עכשיו, היום; הכל היום.
משה טור פז (יש עתיד)
נקבל נוסח מתוקן?
היו"ר אוהד טל
כן. עובדים על נוסח, יגישו אותו אליך, נניח אותו על השולחן, נשים אותו בפני כולכם ונתייחס לנקודה הזו. אנחנו באמת מתכוונים להתייחס לנושא הזה בצורה הכי מאוזנת שיכולה להיות.

עד כאן בנושא הריביות. אנחנו, בעצם, ניגש להסתייגויות. כמובן שכל אחד מהחברים יוכל להציג את ההסתייגויות ולנמק אותן, ולאחר שינמק אנחנו נצביע. אני לא מתחיל עם הגבלת זמן. אנחנו נשמור על המסגרת כפי שהיה בפעם הקודמת; זה מצוין.


מי רוצה לפתוח? בבקשה, אדוני.
איתי עצמון
אני רק אגיד במשפט, לגבי ההליך: מונח על השולחן נוסח לדיון הצבעות. כמובן שהדיון הוא לפי סעיפי החוק השונים. זהו, בעצם, חוק שנמצא בתוך סעיף 3 להצעת חוק התכנית הכלכלית, ואלה סעיפי חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום. מכיוון שמדובר על חוק חדש, שהוא גם מסועף ולא קצר – ההסתייגויות יהיו, בהקשר הזה, לגבי סעיפי החוק החדש.
משה טור פז (יש עתיד)
רק תפנה לעמודים.
איתי עצמון
כמובן. דקות לפני הדיון, אנחנו הכנו איזה שהוא קובץ אחוד של ההסתייגויות, כדי שיהיה סדר בהצבעה, שמפרט, לגבי כל סעיף, אלו הסתייגויות הוגשו ומטעם אילו סיעות. סדר הדיון הוא - - -
קריאה
מה עם המקבצים?
איתי עצמון
ככל שיהיה צורך. עוד לא שמענו, ואנחנו לא יודעים עוד מה בדיוק מבוקש. מקבצים הם, באמת אם מישהו מהמסתייגים יבקש לנמק או להצביע ממש על כל הסתייגות, אם ההסתייגויות האלה הן מאוד מרובות, ואין להן איזו שהיא זיקה או תוכן מהותי ממשי. אבל את זה אנחנו צריכים לשמוע מחברי הכנסת המסתייגים.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אתה מציע שנעשה את זה לפי הסעיפים, ואז כל סיעה טוענת?
משה טור פז (יש עתיד)
איתי, עשיתם הקראה? אני לא יודע אם הקראתם.
איתי עצמון
בוודאי. אנחנו אחרי כמה וכמה דיונים ארוכים, ממושכים ומעמיקים בסעיפי החוק. עכשיו, בעצם, הישיבה הזאת מוקדשת להצגת הסתייגויות ולהצבעות על סעיפי החוק.
היו"ר אוהד טל
מיד, אדוני היועץ המשפטי, אתה תקריא את הסעיף הראשון, שכפי שאתה אומר – לא הוגשו עליו הסתייגויות.
איתי עצמון
לא צריך להקריא.
היו"ר אוהד טל
לא צריך להקריא? בסדר גמור. ברשותך, קודם כל, מנהל הוועדה, רק מבחינת זכויות ההצבעה?
יוני בן הרוש
חברי הוועדה שיכולים להצביע: אוהד טל; דן אילוז; אליהו ברוכי, במקום משה גפני; משה טור פז, במקום רם בן ברק; מטי צרפתי הרכבי; אלון שוסטר ואברהם בצלאל. אלה מה שנמצאים פה.
היו"ר אוהד טל
נעמה, את מנמקת, בעצם.
נעמה לזימי (העבודה)
כן, אני לא חברה. יש לי שאלה אינפורמטיבית. בסוף הגעתם לאיזה הסדר על תקרה לסכום על אף תינתן ריבית? היו כמה הצעות שהבנתי שעלו, 50,000 או 25,000.
היו"ר אוהד טל
נכון. היו על זה המון דיונים. מה שהצגתי זה האיזון שהגענו אליו.
נעמה לזימי (העבודה)
אין תקרה, בעצם?
היו"ר אוהד טל
לא. את גם לא יכולה לקבוע תקרה בחקיקה; זה בעייתי לקבוע מחיר בחקיקה.
נעמה לזימי (העבודה)
בעצם, אתה אומר שההגנה תהיה - - -
היו"ר אוהד טל
קודם כל, שהכסף חייב לשבת בחשבון ייעודי, כך שאי אפשר לשחק איתו ברמת נזילות גבוהה, עם כל ההגנות שדיברנו עליהן, ועם תקנות נוספות שהרשות לניירות ערך תוכל לתקן. שר האוצר יכול לתקן תקנות נוספות, אבל לפני כן – הרשות לניירות ערך, כדי להתייחס לחשש שהנגיד העלה היום, לגבי מה קורה אם חברה, לדוגמה, מבטיחה ריבית גבוהה יותר ממה שהיא מתכוונת.
נעמה לזימי (העבודה)
כדי שזה לא יהיה הימורים לכל דבר ועניין.
היו"ר אוהד טל
נכון, בדיוק. נגיע לזה כשנגיע לסעיף. בסדר, אז בבקשה.
איתי עצמון
כפי שאמרתי, אנחנו בסעיף הראשון בפרק ב', הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום. הסעיף הראשון הוא סעיף 2, שבעצם קובע שהפרק הזה יהיה חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום. לגבי הסעיף הזה, שהוא ממש טכני, לא הוגשו הסתייגויות.
היו"ר אוהד טל
טוב. אז מי בעד הסעיף הראשון כנוסחו? מי נגד? מי נמנע?








הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 2 להצעת חוק התכנית הכלכלית אושר. עכשיו אנחנו מגיעים לסעיף 3.
היו"ר אוהד טל
- - - רצה שנמשיך כך כל היום.
איתי עצמון
כמו שאמרתי, סעיף 3 מפרט את כל 82 סעיפי החוק החדש והתוספות אליו. אנחנו, כמובן, נעבור סעיף-סעיף, כי זה חוק חדש.
משה טור פז (יש עתיד)
איזה עמוד אנחנו בחוברת?
היו"ר אוהד טל
עמוד 1.
איתי עצמון
הסעיף הראשון הוא סעיף 1, סעיף ההגדרות. לגבי הסעיף הזה, כפי שניתן לראות בקובץ, הוגשו הסתייגויות של סיעת העבודה ושל סיעת יש עתיד.
נעמה לזימי (העבודה)
אני אתחיל לנמק?
היו"ר אוהד טל
כן, Go for it.
נעמה לזימי (העבודה)
קודם כל תודה רבה, יו"ר הוועדה. אני מברכת אותך, בפעם הראשונה, על הוועדה שלך, ואת החברים, בוודאי; אני מברכת גם אתכם. אני הגעתי בגלל החשש, שגם הגיע אליי, על סיפור הריביות, שאני מבינה שהרבה ממנו גם טופל. אני כן אביע את הקו הכללי, כדי שבאמת נוכל להבין, לפני סיום ההצבעה, שהגידור כולו אכן טופל.

קודם כל, אגיד שאני חושבת שזה נכון לטפל בריכוזיות הזו של הבנקים, שצריכה כבר להיות מטופלת. גם אני מבינה את כשלי השוק, כמובן, שהם באמת מאוד בעייתיים. הגשתי בעצמי הצעה למיסוי רווחי יתר, כי הלקונה הזו, שבה הציבור משלם בעליית ריביות, ורווחי היתר של הבנקים פשוט לא חוזרים חזרה, היא לקונה שצריך לטפל בה. אני חושבת שזו גם דרך יותר נכונה לטפל בה מאשר כל מיני הצעות חלופיות שהועלו עם הזמן.

בגלל שההצעה הזו מטפלת בתחרות, אבל גם מטפלת באוכלוסיות שבאמת אין להן נגישות לבנקים, שהן האוכלוסיות הכי מוחלשות – גם חסרי מעמד אבל גם אוכלוסיות בעוני, במצבים מסוימים – החשש הגדול באמת הוא שאלו אוכלוסיות שיסמנו אותן בסיכון גבוה, ואלו הן גם האוכלוסיות הכי פגיעות. זה לא שאני אומרת שמעמד בינוני, שמחליט לקחת תשואה מאוד טובה ועושה מהלך, לא יכול להיות בסיכון, אבל אלו אוכלוסיות שאנחנו יכולים לראות לגביהן איזו התפתחות – ובנק ישראל הגדיר את זה בנייר העמדה – של בנקאות צללים. אני חוששת מזה, כי זוהי גם התפתחות של תת-נורמה.

אוכלוסיות, כמו שאמרתי, לא שמות את המילה: "הימורים", כי יש פה את העניין הזה. לכן, אני חושב שנכון שהגידור יהיה מכל אופן, וגם לראות שהחוק לא בנוי באופן כזה שייתן בעצם פתח זוחל לשינוי, בסופו של דבר, שיפרוץ את הסכר. כוונתי היא שגם אם אנחנו עושים כרגע את עבודתנו טוב, בחוק – איך אנחנו גם שומרים על זה שהוא באמת יהיה שמור, באופן שלא יבוא תיקון חוק, לאחר מכן, ויפרוץ פה את הסכר? אנחנו פשוט נפגע באוכלוסיות שהן בסיכון גבוה הרבה יותר, לצד החשיבות של לפתוח את השוק.

במיוחד מטריד אותי העניין שכשעשו את זה בעולם – הסיפור של הריבית לא נכנס. אני מבינה את העניין שבמדינות אחרות יש יותר בנקים ושההיצע יותר גדול; המצב הוא אחר, ואי אפשר להעתיק אותו לחלוטין, אבל פה אנחנו מתחילים איזה משהו שהוא פורץ דרך, במובן הזה שאנחנו גם פותחים ישירות את סוגיית הריבית, ולא מתחילים כמה שנים, רואים כי טוב ואז מבססים את השוק. האם נכון גם לייצר איזה זמן הערכות מוקדם? אני באמת שואלת פה - -
היו"ר אוהד טל
כן.
נעמה לזימי (העבודה)
- - כדי להיות בטוחים שאנחנו מוציאים מפה חוק שאנחנו יודעים שמטרתו לעשות טוב, והוא גם עושה טוב.
היו"ר אוהד טל
טוב, כיוון שכל הנקודות שאלה הן נקודות אמיתיות, וגם התייחסנו אליהן בשעות הרבות של הדיונים שהתקיימו כאן – אני לא רוצה לחזור עכשיו על כל הטיעונים, אבל לכן אני אומר: אנחנו מבינים את החששות שאת מעלה, והם חששות אמיתיים. באמת אי אפשר להשוות את זה לאירופה; בסופו של דבר, באירופה יש כ-6,000 בנקים; באנגליה לבד יש כ-150 בנקים. לבוא עכשיו ולהשוות את זה – זה באמת בעייתי, בדיוק מכיוון שהגדרנו, כפי שאמרתי, שהכסף יהיה בחשבון ייעודי, עם כל הרגולציה הכרוכה בכך.

אגב, יש גופים שכבר לא יושבים כאן סביב השולחן, אבל את יכולה להסתכל בדיוני הוועדה ולראות כמה גופים אחרים, שעכשיו אמורים להיכנס לתוך הרגולציה של רשות לניירות ערך, חששו מכך. הרשות היא רגולטור מאוד חביב, אבל גם כזה שמבין מאוד את התמונה ויודע לאכוף. גם יש לו סמכויות אכיפה – מה, שאגב, לא לכל הרגולטורים האחרים יש – מנהלתיות, פליליות וגם בהטלת עיצומים כספיים. הדברים האלה מקבלים התייחסות מאוד רחבה, מסודרת ורצינית, בדיוק מכיוון שכל הטענות שאת מעלה הן באמת נכונות ואמיתיות.

טוב, אז עכשיו אנחנו בכל זאת ניגש להסתייגויות עצמן.‬
נעמה לזימי (העבודה)
אתה רוצה שנעשה פינג פונג, משה?
משה טור פז (יש עתיד)
תתחילי.
נעמה לזימי (העבודה)
נקריא את ההסתייגות. אתם רוצים - - -
איתי עצמון
אני לא חושב שיש צורך להקריא, כי יש קובץ מונח בפני חברי הכנסת.
נעמה לזימי (העבודה)
אוקיי. בסעיף קטן, בהגדרת "גוף מנהל", יוסיף: "בעל רישיון במדינה זרה", גם כדי לוודא שיש בהם פעילות עסקית נרחבת – טוב, אבל לא כל ההמשגות הן מהותיות, אין סיבה לנמק אותן. מה אתה אומר, משה?
משה טור פז (יש עתיד)
אני מציע לעבור להצבעה.
נעמה לזימי (העבודה)
אוקיי. חשבתי שאתה רוצה לנמק, אני מחכה איתך.
היו"ר אוהד טל
מאיזה סעיף לעד איזה סעיף אתם רוצים לעבור?
נעמה לזימי (העבודה)
אז אולי אני אקח את המהותיות.
היו"ר אוהד טל
אוקיי, אחלה, מצוין. תכף נראה, אולי, מתי ננחת.
נעמה לזימי (העבודה)
אתם באמת מהירים פה, אין לי מה לומר. בסעיף קטן (1), בהגדרת היקף פעילות קטן - - -
היו"ר אוהד טל
איזה סעיף את מקריאה?
נעמה לזימי (העבודה)
סעיף 2: "במקום 5% יבוא 2%" – צמצום סיכון. בסעיף 4: "בהגדרת היקף פעילות קטן, בסעיף 3, יוסר בסוף הסעיף "או על סכום אחר שקבע השר לפי סעיף 37(ב);", וגם: "שסכום הכספים שהעבירה לצורך מתן שירותי תשלום ללקוחותיה בשנה הקלנדרית הקודמת לא עלה על 25 מיליארד שקלים חדשים". מוותרת. בסעיף 7, בסעיף קטן (1), בהגדרת היקף פעילות קטן: "סעיף 4, במקום: "עולה על 250 מיליון שקלים חדשים או על סכום אחר שקבע השר על פי סעיף 37(ב)" יבוא: "עולה על 50 מיליון שקלים חדשים"". מבחינתי, אלה הן ההסתייגויות המהותיות שאנחנו הגשנו.
איתי עצמון
חברת הכנסת לזימי, האם את מסכימה שנצביע כמקשה אחת על כל ההסתייגויות של סיעת העבודה?
נעמה לזימי (העבודה)
של סעיף 1, בהחלט.
איתי עצמון
את מבקשת, בעצם, שכולן יעברו למליאה.
היו"ר אוהד טל
בסדר גמור. מי בעד ההסתייגויות שהושמעו כאן, של מפלגת העבודה, בסעיפים 1-25? מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
אברהם בצלאל (ש"ס)
מטי, תלמדי - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
דווקא נהפוך הוא, עכשיו אני שוקלת - - -
משה טור פז (יש עתיד)
עכשיו אנחנו צריכים להיות יותר רציניים.
היו"ר אוהד טל
היא רוצה יותר.
אברהם בצלאל (ש"ס)
נגמרו איזונים; היא צודקת.
איתי עצמון
יש כתשע הסתייגויות של סיעת יש עתיד לסעיף 1, שמופיעות בקובץ.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
קודם כל, איזו שהוא פתיח, לגבי - - -
היו"ר אוהד טל
בשמחה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני מצטרפת לעובדה שזהו נושא מאוד חשוב, ושמדינה חייבת לשמור על האינטרסים של הציבור בכל מה שקשור להסדרת שירות השלום וייזום תשלום, במיוחד כשאנחנו נמצאים באיזו שהיא מציאות כלכלית של מיתון והיחלשות השקל, ואיזה חוסר ודאות ברמה הכלכלית. יש לזה חשיבות רבה.

במהלך קריאת החוק, התחושה הכללית שליוותה אותי, ברוב ההסתייגות שהגשנו, היא של ריכוזיות יתר ושל הרבה שיקול דעת של שר האוצר בקבלת ההחלטות. אני לא מדברת על הרגולטורים, אלא זאת הייתה התחושה, מתוך איזו שהיא דאגה לכך שאם בסעדים המשפטיים – בקרוב או בעתיד, או לא, בתקווה שלא – הנושא של עילת הסבירות והטענות יכול להילקח. הריכוזיות הזו הטרידה אותי לאורך כל ההסתייגויות, והרבה מהן הן ברוח הדבר הזה, ואני בטוחה שאיתי ראה זאת.

בנוסף, אני באמת לא השתכנעתי שישנם מספיק בלמים ואיזונים למניעת אפליה ולקיום תנאים שווים והוגנים בין השחקנים השונים, גם בגלל הנפחים שנאמרו, ובכלל – זה גם שזור לאורך החוק. עוד נושא שהטריד אותי, ושהתייחסנו אליו בהסתייגויות, הוא של מושגי שסתום, שנתונים לאינטרפרטציה מאוד אישית של שר האוצר. הוא יכול להיות מוטה סקטורית, מוטה גיאוגרפית או מוטה אג'נדות. כשאומרים: "טובת הציבור" – מהי בדיוק טובת הציבור? האם זו יכולה להיות טובת הציבור של מגזרים מסוימים, או של סקטורים מסוימים? גם זה הטריד כחוט השני, ועיקר ההסתייגויות נובעות מהדאגה הזו.
היו"ר אוהד טל
בסדר גמור.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אוקיי, אתה קח את סעיף 1.
משה טור פז (יש עתיד)
אני מעדיף את 4.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
טוב, אז קינלי - - -
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו נרצה להצביע אחד-אחד, בסדר?
היו"ר אוהד טל
אין בעיה.
איתי עצמון
ההסתייגות היא לסעיף 1?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן. בסעיף 1, בהגדרת בנק הדואר, אנחנו חושבים שאחרי: "כמשמעותה בסעיף 88 לחוק האמור", אנחנו צריכים להוסיף: "ואם לא יתקיים ביום הקובע כמשמעותו בסעיף 56(1) לתיקון מספר 11". כאמור, בסעיף 57(ד) - - -
היו"ר אוהד טל
היועץ המשפטי מעיר שלא צריך להקריא.
איתי עצמון
לא צריך להקריא, כי ההצעה נמצאת מול עינינו.
אברהם בצלאל (ש"ס)
גם עברנו על זה כל הלילה, מי שיודע.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אוקיי. הפעם זה רק עד 22:00.
היו"ר אוהד טל
אברהם בצלאל אומר שכיוון שמטי רצינית, ועוברת על כל - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
בפעם שעברה היא ישבה והכינה עד 00:00.
היו"ר אוהד טל
כולנו עדיין - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
מופתעים.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לא התאוששתם?
היו"ר אוהד טל
- - מסדירים נשימה מהרצינות שהפגנת בהסתייגויות על חוק התשתיות. כיוון שכך, גם חבר הכנסת אברהם בצלאל הגה כל הלילה והתעמק בהסתייגויות. כל הכבוד. מי בעד ההסתייגות לסעיף 1 של סיעת יש עתיד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
גם כאן, בהגדרתו של בנק הדואר - - -
משה טור פז (יש עתיד)
בסעיף 2. אנחנו ביקרנו לאחרונה ברשות הדואר, וחושבים שהיה צריך להתייחס כאן לא רק לבנק, אלא להוסיף כאן התייחסות לחברת הבת, בגלל השינויים שהדואר עובר לאחרונה.
איתי עצמון
אתה רוצה שאני אענה מהותית?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן.
איתי עצמון
אין צורך להתייחס, מכיוון
משה טור פז (יש עתיד)
ואם יהיה שינוי?
איתי עצמון
אז ההגדרה נותנת מענה.
היו"ר אוהד טל
אז אתה מושך את ההסתייגות?
משה טור פז (יש עתיד)
אוקיי. לא, אבל תודה על ההסבר.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בסעיף קטן (4),
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות מספר 3


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות
משה טור פז (יש עתיד)
טוב. בהסתייגות מספר 4,
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות מספר 4? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בסעיף קטן (4), בהגדרה של היקף פעילות קטן, אנחנו מציעים שבמקום: "עולה על 250 מיליון שקלים חדשים" יבוא: "שאינו עולה על 150 מיליון שקלים חדשים".
קריאה
למה דווקא 150 מיליון ₪?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
נראה לנו ש-250 מיליון זה יותר מדי.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
משה טור פז (יש עתיד)
היה לי משהו לענות לך אבל התאפקתי - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
מישהו פה אמר שאולי זה בגלל 150 פרקים בתהילים.
משה טור פז (יש עתיד)
לא. התכוונתי לרכוש של איזה שהוא פוליטיקאי בישראל, אבל ויתרתי. טוב, הגדרת נותן שירות - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני מקווה שיהיה לי את זה, אם התכוונת אליי.
משה טור פז (יש עתיד)
לא אתה. למעט תאגיד הפועל במדינה עוינת לישראל. אני אשמח אם היועץ המשפטי מוכן להתייחס: האם אין צורך אמיתי להתייחס להיבט של תאגיד שפועל במדינה עוינת, מבחינת הסעיף הזה?
איתי עצמון
להבנתי לא, מכיוון שרשות ניירות ערך אמורה לתת רישיונות לאותם גופים. כל הגופים האלה יצטרכו לעמוד בהרבה מאוד תנאים לקבלת רישיון, וכפי שנאמר כאן – יש סמכות די רחבה לבחון את נאמנותו, וכו', של מגיש הבקשה לרישיון. ישנם שיקולים של טובת הציבור, שהם מונחים שגם שזורים, בכלל, בחוקים שרשות ניירות ערך אמונה עליהם.
משה טור פז (יש עתיד)
אבל הסיפור של תאגיד שפועל במדינה עוינת מופיע במפורש בנושא של רשות ניירות ערך?
איתי עצמון
כן. זהו נושא שנדון פה ועלה כאן בדיונים. אנחנו גם הוספנו איזה שהוא חידוד של פטורים; גם למבקשי רישיונות שהם נותני שירותים זרים, וגם לבעלי רישיונות ממדינה זרה. כשהם יקבלו את הרישיונות – הפטור מתנאים מסוימים בחוק יינתן רק אם נקבעו הוראות, ברישיון שלהם, שנועדו לתת מענה להחרגה. כלומר, הוראות משלימות וכו'.
משה טור פז (יש עתיד)
אוקיי. אנחנו עדיין חושבים שאנחנו נכלול את זה בחוק.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
סעיף 7.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בקשר להגדרת רישיון ייזום בסיסי, אנחנו מציעים שיבוא גם רישיון ייזום מתקדם; רישיון לעסוק במתן שירות ייזום מתקדם שניתן לפי הוראות חוק זה. אנחנו חושבים שזה נכון לשים את זה בהגדרה בחוק הראשי. להבנתנו, זה חסר, כי זה מוזכר שם בהמשך, ונכון יהיה להגדיר את זה כאן, בחוק הראשי. איתי רוצה - - -
איתי עצמון
אין צורך, כי ההגדרה קבועה בחוק שירותי תשלום, ויש הפניה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני אקח את הסתייגות 8: הוספת סעיף 1(א) להצעת החוק. אנחנו חושבים שיהיה נכון לתת איזו שהיא הגדרה כללית כאן על מטרת החוק; להסדיר את העיסוק. בעצם, מה שנאמר פה בראשית הדברים: להוסיף את סעיף 1(א), על מנת לתת כאן איזו שהיא מסגרת לגבי מה שהחוק הזה עוסק בו.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההצעה?
משה טור פז (יש עתיד)
היא הצעה טובה לדעתי.
היו"ר אוהד טל
הצעה טובה. מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אם אתם רוצים, אני גם אסכים לנמק אחד.
היו"ר אוהד טל
ניתן לך.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מתוך תקווה שבכל זאת נצליח, אולי, לשכנע את הכנסת להצביע בעד הסעיף שקינלי ציין, אנחנו גם מציעים להוסיף, אחרי סעיף 1(א) לחוק, סעיף 1(א)(1), שמגדיר את שירותי תשלום. סעיף זה, לרבות שירות ייזום בסיסי ושירות ייזום מתקדם, סליקת תשלומים, הנפקת אמצעי תשלום, ניהולם של חשבונות תשלומי העברה בין חשבונות ועוד – ככל שיוגדר, ושוב, לצורך סעיף מטרה, שאנחנו באמת חושבים שנכון שהוא יהיה בהגדרות החוק, אז גם הגדרת שירותי תשלום.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
איתי עצמון
אם כך, הוועדה יכולה להצביע על סעיף 1 – הגדרות, בנוסח, כמובן, שמונח על שולחן הוועדה.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. אנחנו נצביע עכשיו על הסעיף. מי בעד הסעיף, כנוסחו המונח בפני הוועדה? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נגד – 3

ההסתייגות התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אני קובע שהסעיף התקבל.
איתי עצמון
סעיף 2 להצעת החוק – חובת רישיון או אישור. גם כאן יש הסתייגויות של סיעת העבודה ושל סיעת יש עתיד - - -
קריאה
היא אמרה שאין לה דעה מיוחדת, בסיעת העבודה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
היא ביקשה שנקרא לה. למה היא ביקשה? אני לא זוכרת.
משה טור פז (יש עתיד)
סעיף 2 שאנחנו מדברים עליו, באיזה עמוד הוא, איתי?
איתי עצמון
בעמוד 14. סעיף ההגדרות הוא ארוך.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
סעיף (ב) לסעיף 2 להצעת החוק.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אתה בסעיף 32. אתם רוצים שאני אקריא? סעיף קטן 2(ו) - - -
היו"ר אוהד טל
הוא עוזר להם. באתי לעזרת חבר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
זה בסדר.
אברהם בצלאל (ש"ס)
איש את רעהו יעזור.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות?
אברהם בצלאל (ש"ס)
על כל ההסתייגויות, מסעיף 26 ועד סעיף 34. בסעיף קטן 2(ו): "לאחר שנקבע כאמור, או בהתייעצות עמו, יבוא בהסכמת שר המשפטים". אני גם רציתי להוסיף: "גם בהסכמת אברהם בצלאל".
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגויות? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלו.
איתי עצמון
אוקיי. יש ארבע הסתייגויות של סיעת יש עתיד.
משה טור פז (יש עתיד)
כן, בבקשה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אנחנו מבקשים שבסעיף קטן (א), לאחר המילים: "שירות תשלום שאינו שירות ייזום מתקדם", יבוא: "מהסוג המנוי בפסקאות 1-3 להגדרת שירותי תשלום".
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?




הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
משה טור פז (יש עתיד)
בסעיף קטן (ו), אחרי: "באישור ועדת הכלכלה", אנחנו רוצים להוסיף קצת הגדרות לגבי הדיון: שהדיון יתקיים בהשתתפות כלל בעלי העניין וגופי החברה האזרחית, המייצגים את הציבור, על מנת שיהיה ברור שזהו דיון שהוא לא - - - ולחוץ, אלא שהוא כולל את כל מי שרלוונטי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
וגם חשוב לשמוע עוד דעות, ולראות שיש איזונים ובלמים.
משה טור פז (יש עתיד)
היה פה יו"ר ועדה אחד שצולם מצביע עם עצמו בעד ונגד; רק לעניין הזה.
היו"ר אוהד טל
מאיזו מפלגה הוא היה?
משה טור פז (יש עתיד)
לא יודע.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות מספר 2? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בסעיף קטן (ו), אחרי המילים: "תקנות לפי סעיף זה יותקנו", אנחנו מציעים להוסיף: "תוך זמן סביר מקבלת ההחלטה", כדי לוודא שזה לא ייקח יותר מדי זמן. זהו איזה שהוא גידור של לוחות הזמנים, שלדעתנו הוא חשוב.
היו"ר אוהד טל
אני גם מציע: אולי, בואו נסמיך גם את נשיאת בית המשפט העליון להחליט מה יהיה פרק הזמן הסביר לעניין זה.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אם אתה מתחיל איתנו עם בית המשפט – אנחנו לא נצא מזה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות? מי נגדה?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
משה טור פז (יש עתיד)
בהסתייגות מספר 4, סעיף קטן (ז): "לא יעסוק מבטח, לא במישרין ולא בעקיפין" – אנחנו חושבים שיש מקום להרחיב פה, על מנת שיהיה ברור שהעיסוק הוא גם בעקיפין, ולא רק במישרין.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות? מי נגדה?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע עכשיו על סעיף 2. מי בעד סעיף 2 כנוסחו המופיע בפנינו? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף התקבל.
איתי עצמון
סעיף 3 – סייגים לחובת רישיון ואישור. גם כאן, כפי שניתן לראות בקובץ, יש הסתייגות של סיעת העבודה ושל סיעת יש עתיד.
משה טור פז (יש עתיד)
באיזה עמוד? תפנה אותנו.
איתי עצמון
עמוד 15.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אילו מספרים?
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו עושים את 1-3; אלה הן ההסתייגויות שלנו. תחליט לגבי ההסתייגויות של העבודה; אתה יכול להסיר אותן.
היו"ר אוהד טל
נכון. אנחנו נסיר אותן ללא הצבעה.
איתי עצמון
בעצם, המסתייגת לא כאן, והיושב ראש לא אישר להחליף אותה.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני רק יכול להגיד לכם שעד ל-123 אין לנו שום דבר מיוחד.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
זה תלוי ביושב ראש.
משה טור פז (יש עתיד)
שיתוף הפעולה פה בין ש"ס למפלגת העבודה - - -
היו"ר אוהד טל
עד ל-105.
אברהם בצלאל (ש"ס)
ב-23 אברהם מנמק, גם כן.
איתי עצמון
ישנן שלוש הסתייגויות של סיעת יש עתיד. הסתייגויות של סיעת העבודה יימחקו, בעצם, כי חברת הכנסת המציעה איננה כאן.
אברהם בצלאל (ש"ס)
גם של סעיף 4?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לא, אולי היא תחזור. כרגע סעיף 3.
היו"ר אוהד טל
רק 3, כרגע.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אנחנו בסעיף קטן א(6). אנחנו מבקשים להוסיף בסוף: "תנאים אלה יפורסמו באתר האינטרנט של משרד האוצר ובאמצעים נוספים, אשר יהיו מונגשים וברורים לציבור הרחב". שוב, אנחנו חושבים שהשקיפות חשובה, ושהפרסום באתר משרד האוצר ובאתרים נוספים הוא קריטי.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
משה טור פז (יש עתיד)
ההסתייגות השנייה היא לגבי סעיף קטן (ב): אנחנו חושבים שהנוסח המקורי שהוצע פה, זה שנמחק בעותק שלפנינו, הוא מוצלח יותר מהקיים. אם זה בסדר, היועץ המשפטי, אתה יכול להסביר לנו למה לא נבחר הנוסח הזה? אני מדבר על המילים המחוקות: "השר, לפי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה, ייקבע את הפרטים שיש לכלול בהודעה וכן מסמכים ודו"חות שצורפו להם".
איתי עצמון
מדובר, בעצם, על תקנות שייקבעו פטור מחובת הרישוי לגופים מסוימים, בתנאים מסוימים, לפי החוק. תהיה סוג של רגולציה
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אנחנו דנים, הרי, בסעיף שמדבר על סייגים לחובת רישיון או אישור, ואנחנו חושבים שצריך להוסיף לסעיף 4 – וזה, אפרופו, אחד המסומנים שלי כהסתייגות, שהייתי שמחה לדון בה עניינית –
משה טור פז (יש עתיד)
ההסתייגויות המהותיות שלנו. אם אני יכול להצטרף ולומר: בחלק מהמקרים, כשאנחנו אומרים שהרשות המחוקקת משאירה לעצמה איזו שהיא רשות בקרה – אנחנו לא קובעים כמה ומתי. כך, יכול להיות מצב, נגיד, שראש ממשלה מ-2016 לא מציג את מצבו הרפואי, כי החקיקה לא סגרה את זה עד הסוף. פה, העובדה שהיא קבעה שוועדת הכלכלה תקיים פעם בשנה, אומרת שבהינתן ועדת כלכלה – היא חייבת לקיים דבר כזה. אין שיקול, נגיד, ליו"ר הוועדה, לומר: "לא מתאים לי", כי יופעל עליו לחץ כזה או אחר. לכן, אני חושב שזוהי הסתייגות מהותית שיש בה היגיון.
היו"ר אוהד טל
אני מוכן לפתוח את זה לדיון. השאלה היא: כמה הסתייגויות אתם מסירים, על מנת שנוכל לאפשר - - -
משה טור פז (יש עתיד)
א', אנחנו מוכנים להסיר את כל ההסתייגויות של העבודה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו מודים לכם על נדיבותכם הרבה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל אני יכולה רק - - -
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו גם מוכנים, בהמשך, לעשות הסתייגויות מהותיות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן. אנחנו לא סימנו הרבה הסתייגויות מהותיות, אז - - -
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו מוכנים להסיר חלק מהסתייגויות שלנו אם אתם מקבלים - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
או רק להצביע - - -
היו"ר אוהד טל
אני חושב שכדאי להסיר הכל; למה רק חלק?
משה טור פז (יש עתיד)
לא, חכה.
היו"ר אוהד טל
יש משהו נוסף?
משה טור פז (יש עתיד)
קודם כל, ההסתייגות הזו נראית לכם?
היו"ר אוהד טל
יכול להיות, אני בדיוק חוכך בדעתי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני רק רוצה לומר שגם, נגיד, בהסתייגות 20, אנחנו חושבים שיש טעם בדברינו.
איתי עצמון
תתייחסי לאיזה סעיף מתייחסת ההסתייגות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לסעיף קטן (ב), האחרון בפרק הזה, בסעיף 4. אנחנו בסעיף 3?
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו נוותר על חלק גדול מההנמקות בהמשך.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
נוותר על רוב ההנמקות.
משה טור פז (יש עתיד)
זה יחסוך לך את הזמן. נשאיר לעצמנו כמה הנמקות.
היו"ר אוהד טל
זאת אומרת, זה יעבור למליאה.
איתי עצמון
הם כן מבקשים שההסתייגויות יוצבעו, אבל בלי הנמקות.
משה טור פז (יש עתיד)
נכון.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן. בסעיף 4 אנחנו רק נצביע ונמשיך. יש הרבה, באמת.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו באמת משתדלים להתמקד פה רק בדברים שהם מהותיים בעינינו. זה אומר שאנחנו מנמקים רק את מה שחשוב.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אז בסעיף 4 לא ננמק; רק נצביע.
היו"ר אוהד טל
בסדר, אני מוכן. אתם מדברים רק על הסתייגות של סעיף 4. הנמקה זה מה שאתם נותנים לי?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לא. בהמשך יהיה עוד.
משה טור פז (יש עתיד)
לא, לא, אנחנו נסיר עוד בהמשך. אתה תראה, יש לנו - - -
היו"ר אוהד טל
טוב, אני סומך עליכם.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן, מבטיחה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני ערב.
היו"ר אוהד טל
למרות שלא קיבלתי פה משהו מספיק משמעותי, אבל אני מקבל.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בסעיף 4 להצעת - - -
משה טור פז (יש עתיד)
לא, אבל בסעיף 7 יש לנו הרבה. בסעיף 4 יש לנו ארבע הסתייגות.
איתי עצמון
הם יסירו את מה שאין להם. זה בסדר.
היו"ר אוהד טל
טוב. מה אתם אומרים, חבריי לקואליציה? יש לכם התנגדות? אז אנחנו פותחים את זה לדיון, ואתם מסירים אחר כך. זה יקצר לנו תהליכים.
משה טור פז (יש עתיד)
אז שוב, ההצעה שלנו בסעיף קטן (ד) היא להוסיף כאן סעיף שבא ואומר, בעצם, שוועדת הכלכלה - - -
היו"ר אוהד טל
בוא נזכיר מה אומר הסעיף. איתי, אתה רוצה?
קריאה
כן, אבל זה לא קשור לראש הממשלה ב-2016.
היו"ר אוהד טל
ממש לא. הוא לא קשור.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
זה קצת מבלבל אותי בגלל שזה בסדר רץ, אני מצטערת.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו התייחסנו פה לסעיף 3, נכון? "חובת הרישיון לא תחול על אלה", והצענו כאן הוספה של סעיף, שהיא בעצם, דרך אגב, יכולה להיות מצורפת גם במקומות נוספים; אני לא חושב שהיא מחויבת לזה. בעצם, מה שהיא אומרת זה שפעם בשנה, ועדת הכלכלה צריכה לקיים דיון, שבו מציגים תקנות, תנאים וכללים שנקבעים לפי פרק זה. אנחנו פשוט חושבים שיש היגיון בלקבע בחוק את הדיון בוועדת הכלכלה.
היו"ר אוהד טל
על איזה סעיף אנחנו מדברים?
משה טור פז (יש עתיד)
סעיף 3, של חובת הרישיון.
איתי עצמון
מה שמקובל בלא מעט חוקים זה איזו שהיא חובת דיווח לוועדת הכלכלה – של השר הממונה על ביצוע החוק, או של עוד גורמים – על יישום החוק.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אז הוועדה מחליטה מה לעשות עם - - -
איתי עצמון
הוועדה לא בהכרח מקיימת דיון. היא מקבלת את המידע, ואז היא יכולה לקיים דיון או שלא לקיים דיון, או לשלוח מכתבים נוספים לקבלת עוד מידע.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
נשמע לי נכון שלא להורות לוועדה מה לעשות.
איתי עצמון
יש סעיף דיווח לוועדת הכלכלה, למשל, בחוק שירות מידע פיננסי, שבו ישנם כמה וכמה פרטים שהממשלה נדרשת - - -
משה טור פז (יש עתיד)
האם מקובל עליכם שהדבר הזה יתווסף כהוראה כללית לחוק? זה גם בסדר מבחינתנו.
איתי עצמון
צריך לעבד את הפרטים כדי שסעיף הדיווח יהיה אפקטיבי. כלומר, אני בעד שייצאו דיווחים, אבל שהם יהיו ממוקדים; גם כדי להקל על מי שאמור לדווח, וגם כדי להקל על הוועדה להפעיל פיקוח פרלמנטרי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אז אולי אתה יכול לדייק אותו.
איתי עצמון
צריך לבחון את זה. אני לא יודע, כרגע - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
כחבר ועדת כלכלה, אני לא אוהב שכל אחד אומר לי מה לעשות. צריך למצוא איזון. אפשרות אחת היא פשוט לדווח ליושב ראש, והוא יעביר את זה הלאה. אפשרות שנייה, כפי שמוצע, היא לחייב דיון. יכול להיות שישנה אפשרות ביניים, והיא לחייב מענה, איזו שהיא תגובה, לדווח ולפרסם תגובה.
משה טור פז (יש עתיד)
זה לא מספיק - - -
איתי עצמון
זה לא דבר שהוא מקובל בחקיקה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
זוהי לא בירוקרטיה; זוהי בקרה של הכנסת. לכן, אנחנו מציעים איזה סוג של בקרה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
המהות היא דיווח תקופתי.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אי אפשר לקיים כלי של מענה בלי דיון. אין דבר כזה, בעצם, בוועדה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני רוצה להביא דוגמה מוועדה אחרת, אלון: צה"ל צריך לדווח פעם בשנה על מוכנותו למלחמה לוועדת החוץ והביטחון. הוא כבר כמה שנים לא עושה את זה, וזוהי בעיה, אבל עצם העובדה שהוועדה, על פי חוק, יכולה לדרוש את הדיווח - נותנת לה שיניים לבוא לשר הביטחון ולומר: "אתם מחויבים לדווח לנו".
דן אילוז (הליכוד )
אני רק אגיד שאתה לא יכול להכניס את זה לכל חוק; זה רק במקרים מאוד חשובים.
משה טור פז (יש עתיד)
ברור שלא; אני מסכים איתך. בגלל שהחוק הזה הוא חוק באמת משנה, במובן החיובי – יש לו כל מיני שינויים שהוא מייצר - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מהי האפשרות של דיווח, נגיד, במשך שלוש שנים, אבל בלי חיוב דיון?
איתי עצמון
זהו דבר שקיים בהחלט, ושקורה כל הזמן. ישנן הרבה דוגמאות לסעיפים כאלה. אני חושב שצריך לשמוע, קודם כל, את משרד האוצר, כי אם שר האוצר אמור לדווח – צריך לשמוע את עמדתם. אני כן ממליץ בחום לדייק מהם את פריטי המידע שהוועדה תקבל.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני מסכימה איתך.
משה טור פז (יש עתיד)
יו"ר הוועדה, איך אתה רוצה לבצע את זה?
חנוך הגר
יו"ר הוועדה, אני יכול להתייחס?
היו"ר אוהד טל
כן, בבקשה.
חנוך הגר
חנוך הגר מרשות ניירות ערך. במספר חוקים יש לנו כבר כזה, אבל הדו"ח השנתי שלנו כל כך מפורט, עד שאני מתערב שכל פרט שתרצו – יופיע בו.
משה טור פז (יש עתיד)
זה כמו לומר לציבור: "יש אתר – תסתכל באתר". אנחנו רוצים שהכנסת תדון בזה; זה לא מספיק. אני אומר שוב: אתם לא הבעיה. העניין הוא כלפינו. אנחנו, כרשות מחוקקת, רוצים שיהיה קשב במקום הזה לדבר הזה, ומניסיוננו, אם לא מקבעים את זה באיזושהי דרך – הבאתי דוגמה משקפת, אני חושב, מחוץ וביטחון – אז זה לא קורה. עכשיו, אפשר לקבוע את זה באחת משתי הדרכים שהציעו כאן אלון או איתי, אבל אני חושב שיהיה נכון – שוב, האמת היא שמטי, במבוא שלה - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני חושב שצריך להסתפק, בשלב הזה, בשלוש שנים, אלא אם כן יש משהו. אני רוצה להבין מה אתם אומרים: יש לכם דיווח קבוע, או פרסום באתר – אגב, אני לא נבהל מזה שזה מפורסם באתר – שבו אתם יוזמים מכתב ליושב הראש ועדת הכלכלה, ומפנים את תשומת לבו בהקשר לחוק הזה, במקום כזה וכזה, קישור. בעיניי זה מספיק; אנחנו בעידן חדש, אבל - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
איזה שהוא פיקוח של הרשות המחוקקת על - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ברגע שהוועדה קיבלה את ההפניה – היא עשתה עבודה. עכשיו אנחנו צריכים לעבוד ולהחליט על תיעדוף של הוועדה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
דרך אגב, אוהד, אתה זוכר את הדיון בהלבנת הון?
היו"ר אוהד טל
שנייה.
חנוך הגר
אז אם אפשר רק להכווין אותנו מבחינת הדיווח; אם זה על הסעיף הזה – באמת שיהיה דיווח - - -
משה טור פז (יש עתיד)
זה לא חייב להיות על הסעיף. מבחינתנו – שתהיה חובת דיווח על כל החוק.
חנוך הגר
כמה קיבלו רישיון? כמה קיבלו פטור? שתהיה הכוונה, שנדע מה בדיוק - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
חריגות עיקריות.
חנוך הגר
אפשרי גם לדווח כמה קיבלו רישיון, כמה קיבלו פטור וכמה קיבלו ייצוג באכיפה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מצוין. וכמה לא.
חנוך הגר
וכמה רישיונות נשללו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
רק פניות שהתקבלו ולא אושרו.
חנוך הגר
זה נראה לי פחות מעניין.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אתה זוכר את הדיון שהיה על הלבנת ההון? שהיה כתוב והם לא דיווחו, וכעסנו כולנו? זהו משהו אלמנטרי ברמה של הפיקוח.
היו"ר אוהד טל
מהצד השני, יש את מה שאלון אמר – בסוף, צריך גם לא לתקוע את הוועדה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אז בוא ונמצא את האיזון.
חנוך הגר
אז הסכמנו לשלוש שנים רישיון, פטור, דחייה ואכיפה.
משה טור פז (יש עתיד)
איתי, זה מקובל שהדיווח יהיה על כלל החוק?
איתי עצמון
מה שמקובל, בדרך כלל, ונעשה בלא מעט חוקים, הוא לגבי כל החוק. ישנן חובות דיווח שעוסקות אך ורק באכיפה; למשל, על נושא העיצומים הכספיים, ואז הוועדה מקבלת דיווח על כמה עיצומים כספיים הוטלו, אם הוטלו, על אילו הפרות ועל הסכומים שנקבעו. גם זה דבר שמקובל לעשות.

אני כן אסב את תשומת הלב לכך שאנחנו מסמיכים שר, בדרך כלל, שממונה על ביצוע החוק, לדווח לוועדה. השר אחראי על רגולטורים שמיישמים את החוק; הוא אמור לקבל את המידע מהם. אז זוהי עוד נקודה שצריך להתייחס אליה בסעיף הדיווח.
חנוך הגר
אני חושב שיש לנו בחוק אחר, דווקא, חובת דיווח ישירות לוועדת הכספים.
איתי עצמון
אוקיי. אפשר לקחת את הנוסח שלכם, אבל אני לא בטוח שאתם הגוף היחידי שרלוונטי כאן. זהו, בעצם, חוק שאתם הרגולטור העיקרי בו, אבל יש עוד רגולטורים, כדי שהוועדה תקבל תמונה מלאה. לכן, בעיניי – אין טעם בסעיף דיווח רק על חלק.
מיכאל בן דהן
זה נכון שיש מאסדרים רלוונטיים, כמו בנק ישראל, אבל לגבי חברות התשלומים, שהן מי שעוסק בתשלומים – הפעילות החדשה היא רק ברשות ניירות ערך. גם כשאנחנו נוגעים בחוקים שלהם, גם ברשות שוק ההון אלה אגודות פקדון ואשראי. זהו חוק שקיים היום, ואנחנו פשוט עשינו סדר באסדרה. גם בבנק ישראל, אלה גופים שקיימים היום.
איתי עצמון
אבל את האישורים לייזום בסיסי ומתקדם נותנים עוד רגולטורים, לא?
מיכאל בן דהן
נכון. טוב, אני חשבתי שהעניין פה הוא - - -
איתי עצמון
מתבקש סעיף דיווח כללי. עכשיו אנחנו מנסים לפרוט אותו לפרטים ולראות מה כדאי שהוועדה תקבל, אם הכוונה היא לתת סעיף דיווח אפקטיבי.
משה טור פז (יש עתיד)
למה לא לשנות פה? בהצעה שלנו, אנחנו קבענו: "ועדת הכלכלה תקיים אחת לשנה דיון שבו יוצגו התקנות, התנאים והכללים, שייקבעו לפי", במקום "פרק זה" – "לפי חוק זה", ואז זה נותן איזו גמישות, שאפשר - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
תקנות זה חד-פעמי.
איתי עצמון
אני חייב להגיד שאני לא בטוח שזהו דווקא פרט המידע שחשוב לנו לקבל, מכיוון שזוהי חקיקת משנה שמתפרסמת. כלומר, אין לזה - - -
משה טור פז (יש עתיד)
מה אתה מציע?
איתי עצמון
אני מציע, כפי שנאמר כאן, לקבל מידע לגבי אכיפה, מספר הרישיונות שניתנו או האישורים שניתנו.
משה טור פז (יש עתיד)
אין בעיה. גם אפשר להשאיר את זה לשיקול ועדת הכלכלה.
איתי עצמון
את הדיווח אנחנו מקבלים.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל שזה יהיה שר האוצר שמדווח על א', ב', ג', ואז שר האוצר ייקח את זה - - -
רוני בקמן
רוני בקמן, רשות ניירות ערך. אני יכולה להציע שאולי לא כדאי לקבוע שלוש שנים, אלא חמש שנים. יש כאן תקופת מעבר ארוכה, של שנתיים, אז אם נרצה לראות נתוני אמת של כמה רישיונות ניתנו – יש כאן גופים שנתנו להם תקופה ארוכה לבקש את הרישיון.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
נכון.
רוני בקמן
אולי עדיף חמש שנים.
משה טור פז (יש עתיד)
טוב. זה מקובל עלינו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מה שאיתי מנסח זה בסדר.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. אז איתי ינסח איזו שהיא חובת דיווח של שר האוצר, של רשות ניירות ערך.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
זוהי הכוונה, דן.
משה טור פז (יש עתיד)
חובת דיווח של השר?
היו"ר אוהד טל
חובת דיווח של השר.
איתי עצמון
יש כאן כמה פרטים שצריך לסגור.
היו"ר אוהד טל
עכשיו אנחנו מחדדים את זה.
איתי עצמון
חובת הדיווח כגוף? ככה זה? זאת אומרת, לא בדקתי; אני מכיר סעיפי דיווח של שר. מה מקובל בחוקים שאתם מופקדים עליהם?
משה טור פז (יש עתיד)
על מי מוטלת החובה? על הרשות או על השר?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר ששר האוצר, בהסמיכו את יו"ר רשות לניירות ערך - - -
היו"ר אוהד טל
תגידו לנו מה אתם מכירים שכבר קיים ומקובל, ושאתם יכולים לחיות איתו.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני מבקש שאחרי חמש שנים תבדוק אם זה קורה.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו נהיה פה בשנה הבאה. יו"ר ועדת הכלכלה יהיה מאצלנו והוא יאכוף את זה. אולי זאת תהיה מטי, אפילו. אני חושב שזה לא רעיון רע.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אולי אנחנו נהיה איתכם.
משה טור פז (יש עתיד)
אני בהחלט חושב שזה אפשרי.
אברהם בצלאל (ש"ס)
החלטתם מאיפה זה יהיה ומה זה יהיה?
משה טור פז (יש עתיד)
אני חושב שזה אפשרי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
זה ברור שנהיה ביחד.
משה טור פז (יש עתיד)
אתה תהיה יו"ר ועדת הכספים, מטי תהיה יו"ר ועדת הכלכלה.
היו"ר אוהד טל
אני צריך להתחיל לדאוג, אברהם?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
זה ברור שנהיה ביחד.
משה טור פז (יש עתיד)
ואוהד יהיה באופוזיציה. נראה לי שכל אחד יהיה איפה שמתאים לו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
תהיה ממשלת אחדות רחבה, אוהד.
חנוך הגר
יש לנו חובות דיווח ישירות לוועדות בכנסת. למשל, הדו"ח השנתי שלנו מוגש ישירות לוועדת הכספים, אז זה גם יכול להיות ישירות לוועדה, בלי שר האוצר.
איתי עצמון
אוקיי.
אורית שרייבר
אורית שרייבר, רשות ניירות ערך. הפונקציה המתאימה היא הרשות, כגוף.
איתי עצמון
מן הסתם, תדעו לדווח רק על הגופים שאתם אחראים עליהם.
היו"ר אוהד טל
נכון.
אורית שרייבר
זה לא כולל בעלי אישורים - - -
איתי עצמון
בוודאי שלא.
משה טור פז (יש עתיד)
אז אולי לכן השר צריך לדווח.
איתי עצמון
זה אמנם חלק משמעותי מהתמונה, אבל זה חלק.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אבל זוהי לא כל התמונה, אז עדיף שזה יהיה השר.
משה טור פז (יש עתיד)
השר באמצעות.
אורית שרייבר
אבל זוהי לא הפעילות העיקרית בתשלומים; הפעילות שתפוקח תחת רשות ניירות ערך היא הפעילות העיקרית בתשלומים. בעלי האישורים הם בייזום תשלום; זהו רכיב אחר.
היו"ר אוהד טל
זה מתחיל להישמע לי מסורבל.
משה טור פז (יש עתיד)
יש פה יועץ משפטי; שהוא ינסח את הניסוח הפשוט.
היו"ר אוהד טל
לא הניסוח, אלא המהות. אני מבין את הרצון, ויש בו מידה של היגיון, אבל בסופו של דבר, נראה שזה מייצר, גם במהות, סרבול מאוד גדול, ולא נותן את המענה שאתה מבקש לקבל.
משה טור פז (יש עתיד)
אם אני מבקש חובת דיווח, ולא חובת דיון, אז זה לא מסרבל. כי שוב, פעם בשנה, משרד האוצר, מי שרלוונטי בו, מגיש דיווח לוועדה. אומרים לך שיש את זה בהרבה חוקים; זה נכון. במיוחד בחוק חדש כזה, העובדה שאתה משאיר לכנסת סמכות היא דבר שמשפר את החוק, ולא פוגע בו, להבנתי.
היו"ר אוהד טל
כן, אבל אין משהו שמונע מוועדת הכלכלה לדון כבר היום.
משה טור פז (יש עתיד)
נכון, אבל הדבר הזה מחייב את הרשות המבצעת לדווח לרשות המחוקקת, ואנחנו כל הזמן מוטרדים מכך שהרשות המחוקקת רודפת אחרי הרשות המבצעת.
מיכאל בן דהן
אני רפרנט פיננסיים; אנחנו מגיעים להרבה דיונים בכנסת ומבקשים מאיתנו דברים. אין מצב שיש אי-שיתוף פעולה.
משה טור פז (יש עתיד)
כמו שאמרתי, זה כמו לכתוב באתר הוועדה.
היו"ר אוהד טל
אז מה אנחנו מחדשים פה?
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו מחדשים פה את חובת הדיווח לוועדה הרלוונטית. שוב אני אומר, מניסיון: בנושאים מסוימים – זה לא קורה אם אתה לא דורש את זה ומקבע את זה בחוק.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ראינו את זה אפילו בנושא של הלבנת הון, אז לפחות שזה יהיה חובה.
היו"ר אוהד טל
רשות ניירות ערך, מבחינתכם יש איזו שהיא התנגדות לעניין?
אורית שרייבר
לא.
היו"ר אוהד טל
אז אתם אומרים שחובת הדיווח היא של רשות ניירות ערך. על מה אמרנו, עוד פעם?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
על בעלי רישיון - - -
חנוך הגר
יש לנו חוק, שנקבע לפני כמה שנים, שהייתה בו הוראת שעה מאוד דומה על דיווח לוועדת הכספים. אפשר ממש להעתיק משם: "בתקופה של ארבע או חמש שנים מיום התחילה, ידווח יושב ראש הרשות לניירות ערך לוועדת הכספים של הכנסת, וועדת הכלכלה של הכנסת, אחת לשנה על כל אלה". פה זה קצת לא מתאים. עכשיו צריך להגיד על מתן רישיונות ועל מתן פטור.
איתי עצמון
הנה, מספר הבקשות לרישיונות או לאישורים, מספר מקבלי הרישיונות או האישורים בתקופת הדיווח. האם רלוונטי גם פטורים?
היו"ר אוהד טל
אתם יכולים להגיש לנו נוסח? הכי פשוט. תגישו לנו נוסח ואז נראה. חברים, אתם חייבים לי הרבה קיצוצים אחרי שתיקחו את הדבר הזה.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו לא חייבים. הציבור יקבל שירות טוב יותר.
היו"ר אוהד טל
מבטי הכעס שאני מקבל מחבריי לקואליציה גורמים לי להזיע קלות במצח, אז אנחנו צריכים להריץ עכשיו. אז אנחנו משאירים, כרגע, את סעיף 3. מי בעד הסתייגות מספר 3?
איתי עצמון
אתה לא מצביע על ההסתייגות הזו עכשיו - - -
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו מסירים אותה. ביקשת הסרה – הסרנו.
נעמה לזימי (העבודה)
מה סגרנו על - - - ?
היו"ר אוהד טל
ועדת הכלכלה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כלכלה? יהיה דיווח.
משה טור פז (יש עתיד)
מתווסף פה סעיף של דיווח.
איתי עצמון
ואז ההצעה שלכם כבר תוטמע בנוסח; היא לא תהיה הסתייגות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אוקיי, אז אנחנו מסירים את ההסתייגות.
משה טור פז (יש עתיד)
בסדר גמור, כל עוד המטרה של דיווח הושגה – זה מקובל עלינו. הסרנו את סעיף 3.
אברהם בצלאל (ש"ס)
בניתם קבלת שבת פה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לגבי סעיף 4 להצעת החוק – אפשר רק להצביע.
איתי עצמון
צריך להצביע קודם על סעיף 3.
היו"ר אוהד טל
מי בעד סעיף 3? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
הסעיף אושר. הסעיף הבא: סעיף 4 – תנאים למתן רישיון. בסעיף זה יש הסתייגויות של סיעת העבודה, וישנן הרבה הסתייגויות גם שלכם, שאמרתם שלא תנמקו אותן.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו הורדנו את כל הסעיפים של העבודה, לא?
איתי עצמון
אבל אנחנו מבקשים שהם יוצבעו, נכון?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן.
משה טור פז (יש עתיד)
בסעיף 4 אין לנו - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ב-4 יש לנו. יש כאן טעות בקובץ המשולב, אתה ראית.
משה טור פז (יש עתיד)
יש פה טעות סופר. אנחנו רק נצביע; לא ננמק.
יוני בן הרוש
הצבעה על סעיף 4. בבקשה, אדוני היושב ראש.
איתי עצמון
יש הסתייגות אחת של סיעת העבודה.
אברהם בצלאל (ש"ס)
לסיעת העבודה אין משהו - - -
משה טור פז (יש עתיד)
הורדנו את הכל, לא?
אברהם בצלאל (ש"ס)
הסתכלתי באמת, איתי. אני בדקתי.
היו"ר אוהד טל
נעמה, תורך.
נעמה לזימי (העבודה)
אני רציתי לנמק, אבל היא לא אמרה לי לבוא.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אמרתי ליועץ.
איתי עצמון
חברת הכנסת לזימי, יש לכם הסתייגויות לסעיף 4.
נעמה לזימי (העבודה)
רציתי לנמק על סעיף 3.
איתי עצמון
לא, סעיף 3 כבר - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
יש לי מהותיות לסעיף 3.
היו"ר אוהד טל
טוב, אז את מודיעה שאת מושכת את ההסתייגויות 106-132 כרגע, נכון?
נעמה לזימי (העבודה)
כן.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. הסתייגויות 106-132 של סיעת העבודה נמשכו.
איתי עצמון
אז הן נמחקות. אוקיי, בסדר. יש הסתייגות של המחנה הממלכתי.
היו"ר אוהד טל
המחנה הממלכתי, בבקשה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אנחנו ממשיכים פה בהצעה לגילוי נאות. זה לא רק בכתב. זה היה בהקשר לפסילה של בקשה, כך שתהיה גלויה לציבור.
קריאה
מה, לשלוח גלויה?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לומר בכללי, כדי לא לחזור שוב: החוק עצמו הוא חוק חשוב. הוא חייב לייצר איזון, כמו שאנחנו מנסים לעשות, בין שיפור השירות על ידי תחרות – אני מעמיד את העיקרון של תחרות משני לשיפור השירות – לבין האחריות על כספי הלקוחות. אני עוד אעיר, כי אין הזדמנות אחרת, שאני מודה לוועדה על כך שגם בהיעדרי – היא פיצלה את הנושא של הגנת הצרכן, שיישמר להזדמנות אחרת, כדי לשמור - - -
איתי עצמון
שינינו את הסעיף; אין פיצולים.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אז אני מודה לוועדה שעשתה דבר טוב בהיעדרי.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד ההסתייגות? מי נגד?






הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
נצביע על סעיף 4.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לפני כן, אדוני היושב ראש, היו לנו ארבע הסתייגויות שאנחנו לא רוצים לנמק. אתה רוצה שנמשוך אותן?
איתי עצמון
אם אתם רוצים שאני אכלול אותן בנוסח למליאה – צריך להצביע עליהן.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אז בוא נצביע עליהן, אבל אנחנו לא מנמקים.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד ההסתייגויות של מפלגת יש עתיד על סעיף מספר 4? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
טוב. עכשיו אתה יכול להצביע על הסעיף.
היו"ר אוהד טל
אנחנו מצביעים על סעיף מספר 4 כנוסחו. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף התקבל.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
על סעיף 5 צריך רק להצביע.
איתי עצמון
יש שתי הסתייגויות שלכם.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגויות יש עתיד על סעיף מספר 5? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
מי בעד סעיף 5 כנוסחו? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בסעיף מספר 6, אני כן מנסה להעלות טיעון על הסתייגות אחת. בסעיף קטן (א) - - -
משה טור פז (יש עתיד)
באיזה עמוד זה, איתי? תכוון אותנו.
איתי עצמון
סעיף 6 בעמוד 19.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בסעיף קטן (א), אנחנו מציעים שבסופו יבוא: "ובלבד שבעשותה כן, תקפיד הרשות על שוויון במתן התנאים כלפי בעלי הרישיון השונים". אנחנו חושבים שבגלל שיקול הדעת הרחב שניתן, בעיקר, לשר – זה נכון לציין מפורשות, על מנת למנוע אפליה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות? מי נגדה?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
איתי עצמון
על הסתייגות 2 בקובץ צריך רק להצביע.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות מספר 2? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
איתי עצמון
אוקיי. יש הסתייגות אחת של המחנה הממלכתי לסעיף 6.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות המחנה הממלכתי? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסעיף? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
\
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני רוצה להעלות סוגייה מהותית לגבי סעיף 7.
משה טור פז (יש עתיד)
תתני קודם לעבודה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן. סליחה.
משה טור פז (יש עתיד)
העבודה היא חיינו.
היו"ר אוהד טל
העבודה היא חיינו, אבל - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
את רוצה להצביע עליהם? לא? את רוצה למשוך?
נעמה לזימי (העבודה)
כן.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
העבודה מושכת את ההסתייגויות שלה. לגבי ההסתייגויות שהגשנו: כל ההסתייגויות דנו בסעד הזמנים. אנחנו חושבים שסעד הזמנים שמוצג - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
נעמה - - -
נעמה לזימי (העבודה)
אני - - - לקואליציה, ראית? אבל רק עם ש"ס.
היו"ר אוהד טל
סליחה, למה רק עם ש"ס? תראי, גם דן כזה נחמד.
נעמה לזימי (העבודה)
חיבה מיוחדת.
אברהם בצלאל (ש"ס)
קדנציה הבאה – נדבר.
דן אילוז (הליכוד)
ביום שהיא תעבוד איתי - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
עוד ארבע שנים.
היו"ר אוהד טל
המשיח כבר יהיה פה.
נעמה לזימי (העבודה)
לא רואה את זה קורה.
משה טור פז (יש עתיד)
זה הורס לשניכם בפריימריז, אז אל תהרסו.
נעמה לזימי (העבודה)
כן. יפגע בו, יפגע בי, יפגע בציבור.
דן אילוז (הליכוד)
אנחנו נעבוד ביחד, כדי לתת לציבור שתי אלטרנטיבות מאוד ברורות ושונות.
היו"ר אוהד טל
יפה מאוד.
נעמה לזימי (העבודה)
הוא הולך לצד הטוב.
דן אילוז (הליכוד)
כי אני באמת מעריך את העבודה של נעמה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני רק רוצה לומר, ואולי אפשר שהאוצר יתייחס לאחר מכן: אני טוענת לכל ההסתייגויות כמקשה, ואדוני יחליט. אנחנו חושבים שביטול או התלייה של רישיון בסעד זמנים כל כך קצר הוא חסר משמעות. נראה לנו ששנה זה מעט, בכל הדברים, ולכן אנחנו חושבים שכדאי להאריך את זה, בפרקטיקה, כי אתה לא מספיק להגיב בתוך שנה. זה נראה לי כמשהו מהותי.
משה טור פז (יש עתיד)
של שנתיים או שלוש, תלוי.
היו"ר אוהד טל
חברינו ממשרד האוצר, התייחסותכם, בבקשה.
רוני בקמן
זה קבוע לנו באותו האופן בחוק שירות מידע פיננסי. זה נראה לנו כאיזשהו סטנדרט, ואני לא חושבת שיש סיבה לשנות את זה.
היו"ר אוהד טל
טוב, בסדר. אנחנו יכולים להצביע עליהם כמקשה? מי בעד הסתייגויות 21-27 של יש עתיד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
המחנה הממלכתי. מי בעד הסתייגויות 1-5 של המחנה הממלכתי? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
גם הסתייגויות 2-20 נמשכו. אנחנו מצביעים על סעיף מספר 7. מי בעד סעיף מספר 7 כנוסחו? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
איתי עצמון
לסעיף 8 לא הוגשו הסתייגויות; פיקוח על מי שרישיונו בוטל - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
יש לנו, הגשנו. גם פה דובר רק על הדיווח. תקרא את ההסתייגות השנייה שלנו. אנחנו נמשוך אותה, וזה בדיוק אותו הרציונל.
איתי עצמון
אתם מבקשים להשאיר את 28?
משה טור פז (יש עתיד)
כן. להשאיר את 28, ואת 29 – אנחנו מושכים.
היו"ר אוהד טל
29 נמשכה. מי בעד הסתייגות מספר 28? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד סעיף 8 כנוסחו? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
הנוסח אושר.
איתי עצמון
אוקיי. בסעיף 9 יש הסתייגות של יש עתיד.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר להצביע על סעיף 9.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות מספר 30? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
אברהם בצלאל (ש"ס)
סתם הערה קטנה למי שמעביר לנו את זה: משהו פה מבולבל במספרים 1-20.
איתי עצמון
כי זה נעשה שלוש דקות לפני הדיון, אני מתנצל.
אברהם בצלאל (ש"ס)
כי מחר, בפרוטוקול, יגידו לי: "הצבעת על סעיף 30". מה זה סעיף 30?
איתי עצמון
זה לא סעיף 30. יש קובץ שמונח בפני חבר הכנסת; אני אסביר.
היו"ר אוהד טל
למען הסר ספק, היועץ המשפטי יסביר בדיוק.
איתי עצמון
אנחנו בסעיף 9. ההסתייגות ממוספרת לפי המספר הסידורי בקובץ המקורי של כל סיעה. אוקיי?
היו"ר אוהד טל
אוקיי. אם כך, אנחנו נצביע עכשיו על סעיף 9 כנוסחו. מי בעד הסעיף? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר כנוסחו.
איתי עצמון
בסעיף 10 ישנן הסתייגויות של סיעת העבודה ושל סיעת יש עתיד.
משה טור פז (יש עתיד)
נעמה, יש לך הסתייגויות? יש, 5-16.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
את רוצה למשוך?
משה טור פז (יש עתיד)
לא, אל תמשכי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
את רוצה להצביע?
נעמה לזימי (העבודה)
אני רוצה להשאיר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ולהצביע במקשה?
נעמה לזימי (העבודה)
הצבעה במקשה.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. אנחנו נצביע על הסתייגות 5-16 לסעיף מספר 10, של סיעת העבודה, כמקשה אחת. מי בעד ההסתייגויות? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
איתי עצמון
יש הסתייגות אחת של סיעת יש עתיד.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו רוצים להתייחס ולומר שיש מקום להביא לידי ביטוי בחוק את הנושא של הרשעה בפלילים; גם של הבעלים שגם של המנהל. לצערנו, אנחנו מכירים מקרים בהם אנשים מורשעים בפלילים עוסקים בתחומים האלה, וחושבים שצריך להביא לידי ביטוי, באופן מיוחד – בוודאי כשזה נוגע לטובת הציבור וגם למהימנות של מבקש ההיתר – התייחסות לנושא של הרשעה בפלילים. זוהי הסיבה שכתבנו את ההסתייגות. אתם רוצים להתייחס לזה? זה נראה לכם, או שאתם חושבים שזה בא לידי ביטוי במקום אחר?
רוני בקמן
החוק כולל גם סיכון עקיף לחוק המידע הפלילי ותקנת השווים,
משה טור פז (יש עתיד)
אוקיי. אני עדיין חושב שזה נכון לציין את זה בחוק.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד ההסתייגות 31 של סיעת יש עתיד לסעיף מספר 10? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
עכשיו אנחנו נצביע על סעיף 10. מי בעד סעיף 10 כנוסחו? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
אוקיי, הסעיף אושר.
איתי עצמון
סעיף 11 – הגדרת אמצעי שליטה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
רק להצביע.
איתי עצמון
יש לכם הסתייגות אחת.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן, רק להצביע.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות מספר 32 לסעיף 11 של סיעת יש עתיד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
סעיף 11. מי בעד, חברינו? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
סעיף 11 אושר.
איתי עצמון
סעיף 12.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בסעיף 12, שמדבר על ביטול היתר שליטה, אנחנו מציעים שבסעיף קטן (ב) יבוא: "על אף האמור בכל דין, עילת הסבירות תחול על סעיף זה, וההחלטות המנויות בו ייבחנו לאורה". אנחנו חושבים שבגלל שהנושא קצת פרוץ – חשוב שיהיו כלים לבקרה, ועילת הסבירות, מבחינתנו, היא איזו שהיא בקרה על העניין.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני לא בעד עילת הסבירות. ראינו מה עשו עם עילת הסבירות ואיך פירשו אותה.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו בעד עילת הסבירות, אברהם.
אברהם בצלאל (ש"ס)
ראיתי איך פירשו את עילת הסבירות, ולכן אנחנו מעדיפים שבמקומות שלא צריך – שלא יכניסו.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. אז אנחנו נצביע על הסתייגות 33 לסעיף 12 של סיעת יש עתיד. מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף מספר 12. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
איתי עצמון
סעיף 13.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר רק להצביע, מבחינתנו.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על הסתייגויות 34 ו-35 של סיעת יש עתיד. בקובץ – על סעיף 13. מי בעד ההסתייגויות? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף מספר 13. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
איתי עצמון
גם בסעיף 14 יש כארבע הסתייגויות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
להצביע כמקשה.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. סעיף 14, הסתייגויות 36-39 בקובץ. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
נצביע על סעיף 14. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. סעיף 15.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
סעיף 15 מדבר על בקשה לאישור. אנחנו מציעים שסעיף קטן (ג), בסופו יבוא: "ובלבד שלא תתקיים אפליה בין מבקשי אישור שונים שאינה רלוונטית לדרישה". אנחנו חושבים שגם כך מרחב הסמכות שיש לשר הוא רחב ובריכוזיות יתר, ולכן אנחנו חושבים שבשיקול הדעת – צריך שיהיה ברור שזה רלוונטי לדרישה.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד הסתייגות מספר 40, בקובץ, לסעיף 15? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. אז אנחנו נצביע על סעיפים 15 ו-16 ביחד.
איתי עצמון
רגע, שנייה. אין הסתייגויות ל-16?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אין.
איתי עצמון
אז אפשר להצביע על סעיפים 15 ו-16 ביחד.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. אז אנחנו נצביע, רק לאחר שהיועץ המשפטי אישר לנו, אנחנו נצביע על סעיפים 15 ו-16 יחד.
איתי עצמון
בדקתי את הערנות שלכם.
היו"ר אוהד טל
אנחנו תמיד ערניים. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

הסעיפים אושרו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לגבי סעיף 17, שוב, בהתייחסות הכוללת על שלושת ההסתייגויות שלנו, אנחנו חושבים שלוחות הזמנים קצרים מדי. אנחנו חושבים שצריך להעלות את זה לשלוש שנים, במקום שנה. זהו הטיעון שאת ניסית לנמק לנו קודם. אנחנו באמת חושבים שלוחות הזמנים קצרים מדי בפרקטיקה של היישום.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. זו הייתה הסתייגות 41-44 לסעיף 17. מי בעד ההסתייגויות? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
המחנה הממלכתי. מי בעד הסתייגויות 1 ו-2 של המחנה הממלכתי לסעיף מספר 17?



הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף 17 ו-18.
איתי עצמון
כי לסעיף 18 לא הוגשו הסתייגויות.
היו"ר אוהד טל
מצוין. מי בעד סעיפים 17 ו-18? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 1

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיפים אושרו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אתם רוצים למשוך את ההסתייגות בסעיף 19, נעמה?
נעמה לזימי (העבודה)
אני רוצה את סעיפים 19-21.
משה טור פז (יש עתיד)
להצביע?
נעמה לזימי (העבודה)
אני אקריא הסתייגות ונצביע עליה. אני רוצה שזה ייכנס.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני מבקש להתייחס בכובד ראש לסעיף 22.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר רק להצביע.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד הסתייגות מפלגת העבודה לסעיף מספר 19? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד סעיפים 19 ו-20 כנוסחם? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיפים התקבלו. סעיף 21.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
על סעיף 21 אפשר רק להצביע, מבחינתנו.
איתי עצמון
יש שתי ההסתייגות, גם ליש עתיד וגם לעבודה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על ההסתייגות של סיעת יש עתיד על הסעיף. מי בעד? מי נגד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות מפלגת העבודה? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף 21. מי בעד הסעיף? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אנחנו רוצים להזמין את חברת הכנסת נעמה לזימי לנמק, בבקשה.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון. אני אקריא הסתייגות-הסתייגות, בסדר?
איתי עצמון
עכשיו אנחנו בסעיף 22.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון. הסתייגות 19: "בסעיף קטן 22(א), לאחר: "תיעשה בהסכמת הנגיד" יבוא "קביעת נסיבה או תנאי כאמור הנוגעים להפעלת מערכת מבוקרת, בשל פעילותה כמערכת מבוקרת, תיעשה בהסכמת הנגיד;"". זה כדי לחזק את סמכויות הנגיד.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אחרי שהוא העלה את הריבית?
נעמה לזימי (העבודה)
אתה רוצה גם לחתום לי על החוק של מיסוי רווחי היתר? אני אשמח.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אחרי שהוא העלה את הריבית כל כך? באמת? הפגיעה היא אנושה, בכל הציבור.
נעמה לזימי (העבודה)
אברהם, מתוך כבוד, זוהי לא הדרך לתקוף, וזה גם לא צריך להיאמר.
אברהם בצלאל (ש"ס)
את אמרת שאת רוצה לחזק אותם עוד, אז אמרתי - - -
נעמה לזימי (העבודה)
בינתיים, בכל פעם שעשיתם את זה – נזכיר שזה רק עשה לנו נזקים. יש לומר: הכנסת צריכה לטפל ברגולציה שאיננה, ואם יש כזאת – צריך לתקן על זה חוק, ולייצר מענים תומכים נוספים ליוקר המחייה, בזמן אינפלציה, שהם לא רק העלאות ריבית בלי שום מענים לאזרחים. את זה אנחנו צריכים לעשות.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אנחנו נלחמים על החלב ועל כל מיני דברים, אבל בסוף המשכנתא יורדת, בעשירי או ב-15 לחודש - - -
נעמה לזימי (העבודה)
עלו לכולנו המשכנתאות. זוהי לקונה; העלאת ריביות בתקופת אינפלציה, בלי שום מיסוי של הדבר הזה, כשצפי הרווחים ברור והוא משתנה לחלוטין. זה מה שאנחנו צריכים לטפל בו. אם בנק ישראל לא עושה את זה – זה מקום שלנו, אבל לא לתקוף את הנגיד, בבקשה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
הוא עושה לך פיליבסטר.
נעמה לזימי (העבודה)
זה אברהם.
היו"ר אוהד טל
כן, לכן אמרתי, אברהם.
אברהם בצלאל (ש"ס)
מותר לדבר גם.
היו"ר אוהד טל
בוודאי שמותר לך.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, מותר, ואני גם אחתים אותו על החוק שלי.
אברהם בצלאל (ש"ס)
זה אברהם.
היו"ר אוהד טל
אתה מייצג את הציבור, וחשוב שקולך יישמע.
נעמה לזימי (העבודה)
אני רק רוצה להגיד לך שגפני וינון חתמו על החוק הזה, ואני חושבת שאפשר, קואליציה-קואליציה, לתקן את הלקונה הזו - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני גם חותם על החוק הזה; אני איתך בנושא הזה.
נעמה לזימי (העבודה)
אלא אם כן בנק ישראל יעשה את זה, ואז קטונתי, אני לא אתווכח.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
מה עוד יש לך בסעיפים?
היו"ר אוהד טל
יש עוד משהו לנמק?
נעמה לזימי (העבודה)
כן. הסתייגות 20: "בסעיף קטן 22(ג), במקום: "ללא צורך ברישיון נוסף" יבוא "תוך צורך ברישיון נוסף"". הסתייגות 21: "סעיף קטן 22(ד) יוסר". הסתייגות 22: "לאחר סעיף קטן 22(ו) יבוא: "חברת תשלומים לא תיתן ללקוח ריבית על יתרת זכות בחשבון תשלום או כל הטבה אחרת הנגזרת ממשך תקופת קיומה של יתרת זכות בחשבון התשלום"". אלה הם סעיפים של הגנות מפני קריסת המערכות.

הסתייגות 23: "לאחר סעיף קטן 22(ו) יבוא "חברת תשלומים לא תיתן על לקוח ריבית על יתרת זכות בחשבון תשלום או כל הטבה אחרת, הנגזרת ממשך תקופת קיומה של יתרת זכות בחשבון התשלום, על כל סכום בחשבון מעל 10 אלף שקלים חדשים"". הסכום זה משהו שהיה צריך לדון בו; הבנתי שבסוף זה ירד מהפרק.

הסתייגות 24: "לאחר סעיף קטן 22(ו) יבוא "חברת תשלומים לא תיתן על לקוח ריבית על יתרת זכות בחשבון תשלום או כל התווה אחרת הנגזרת ממשך תקופת קיומה של יתרת זכות בחשבון התשלום, על כל סכום בחשבון מעל 10 אלף שקלים חדשים"". הסכום זה משהו שהיה צריך לדון בו; הבנתי שבסוף זה ירד מהפרק.

24: "לאחר סעיף קטן 22(ו) יבוא "חברת תשלומים לא תיתן על לקוח ריבית על יתרת זכות בחשבון תשלום או כל הטבה אחרת הנגזרת ממשך תקופת קיומה של יתרת זכות בחשבון התשלום, אך תוכל לתת ללקוח את ההכנסות הישירות מההשקעות אשר בוצעו כחלק מהשירותים המוצעים על ידי חברת התשלום"".
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגויות 19-24 של סיעת העבודה לסעיף 22? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
נעמה לזימי (העבודה)
חבל.
היו"ר אוהד טל
יש עתיד?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אנחנו רק להצביע.
היו"ר אוהד טל
רק להצביע. ההסתייגות 1 ו-2 סיעת יש עתיד לסעיף 22. מי בעד? נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
המחנה הממלכתי?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
נצביע.
היו"ר אוהד טל
נצביע. מי בעד? נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
נצביע על סעיף 22. מי בעד סעיף 22 כנוסחו? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. סעיף 23.
איתי עצמון
כאן יש הסתייגות של סיעת העבודה.
נעמה לזימי (העבודה)
אפשר פשוט להצביע עליה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות 25? נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
איתי עצמון
אנחנו נצביע עכשיו על סעיף 23. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
סעיף 23 אושר.
איתי עצמון
יש כמה הסתייגויות לסעיף 24 של סיעת העבודה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני רוצה להקריא את הסתייגות 29: "בסעיף קטן 24(ז), לאחר "הרשות תקבע" יבוא "בהסכמת הנגיד"". הסתייגות 30: "לאחר סעיף קטן 24 יבוא "מלווה העומד לכרות חוזה עם חברת תשלום, תמסור לו עותק ממנו והזדמנות סבירה לעיין בו לפני כריתתו, וכן תמסור לו, לאחר כריתת החוזה, עותק מהחוזה שנכרת ומתיעוד הסכמת הלקוח, והכל בהתאם לפרטי ההתקשרות שמסרה חברת התשלום ללקוח; לעניין זה, "מסירה" – לרבות באמצעים אלקטרוניים"". אלה נראות לי הסתייגויות שאפשר לקבל.
היו"ר אוהד טל
טוב, אז מי בעד להסכים להסתייגויות של מפלגת העבודה של סעיף 24? נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
הסתייגות 26-31 לא התקבלו.
איתי עצמון
יש עוד שתי הסתייגויות של המחנה הממלכתי.
היו"ר אוהד טל
זה מופיע בטעות בעמוד הבא, בעמוד 12.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני אזכיר רק את אחת מהן. בסעיף 24(א)(2), בסייפה, לעדכון לשמירה להגנת כספי הלקוחות, אנחנו מבקשים שחברת התשלומים תעביר דיווח רבעוני של פירוט ההשקעות, כדי שאפשר יהיה לבחון, ציבורית, את העבודה של המדינה.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד ההסתייגויות של המחנה הממלכתי? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
תצביע גם על 12.
איתי עצמון
יש לכם שתי הסתייגויות.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הצבעת על שתיהן?
היו"ר אוהד טל
כן. בסדר? אנחנו נצביע עכשיו על הסעיף עצמו; סעיף 24. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. סעיף 25. מפלגת העבודה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני אקריא. לאחר סעיף קטן 25(א) יבוא: "חברת תשלומים תדווח לגורם המאסדר על ההון הנזיל הנמצא ברשותה אחת בשנה, ותהיה אחראית לשמור על 30% מההון אשר הופקד אצלה בנזילות קבועה לצורך הבטחת נזילות". זוהי גם הסתייגות שנראה שזה לגיטימי לדון בה ולהתייחס אליה.
היו"ר אוהד טל
ובכן, מי בעד הסתייגות מפלגת העבודה לסעיף 25? מי נגד?


הצבעה

בעד – 2

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
איתי עצמון
בעמוד הבא יש עוד שתי הסתייגויות
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר רק להצביע.
היו"ר אוהד טל
הצבעה

בעד – 2

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
נצביע על סעיף 25 כנוסחו. מי בעד הסעיף? מי נגד?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. מה זה? טעות סופר.
איתי עצמון
עכשיו על סעיף 26.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר להצביע.
משה טור פז (יש עתיד)
אפשר להצביע על ההסתייגות.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד הסתייגות סיעת יש עתיד לסעיף 26? מי נגד?


הצבעה

בעד – 2

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד סעיף 26? מי נגד? נמנעים?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
סעיף 26 אושר.
איתי עצמון
אוקיי, סעיף 27.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני מבקשת לטעון את הסתייגות
היו"ר אוהד טל
קחי את הזמן, בנחת. אני לא רוצה לוותר על הצ'ולנט של קינלי.
משה טור פז (יש עתיד)
אצלנו קוראים לזה קדרה, אבל בסדר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אנחנו מבקשים שבסעיף קטן 4(א) - -
היו"ר אוהד טל
את כל הטעם איבדת עכשיו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
- - "הרכב הדירקטוריון וכן מינוי ועדות דירקטוריון, מספר החברים בהן והרכבן", אנחנו מבקשים – ופה אני קוראת לקבל – "וכן חובת ייצוג הולם לנשים", ממש כמו שקורה בכל - - -
היו"ר אוהד טל
אני מוחה על כך שאת דואגת רק לנשים. יש עוד הרבה מאוד אחרים שאפשר - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
מה עם החרדים?
משה טור פז (יש עתיד)
אין אחרים שהם 51% מהאוכלוסייה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
יש חקיקה מפורשת - - -
היו"ר אוהד טל
למה? כמה אחוזים מהאוכלוסייה הם הספרדיים?
אברהם בצלאל (ש"ס)
מה עם המזרחיים?
היו"ר אוהד טל
מה עם המזרחיים?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
זה כבר, די.
משה טור פז (יש עתיד)
תסתכל פה בוועדה ותראה את הייצוג.
היו"ר אוהד טל
עכשיו, רגע, אני גם שואל, מי מגדיר מה זה נשים בכלל? לפי איזו הגדרה?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אולי כן ניתן דעתנו, כי זה כן קיים - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
אין, אחרי המשפטים נראה לי שעכשיו עד שבת תסחבו אותו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אנחנו יודעים על זה ברשויות ציבוריות וכו'.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מסכימה. אי אפשר להגיד תחת כל הנוהגים שישנם בממשלתיות.
היו"ר אוהד טל
נכון. ובכן, אנחנו נצביע עכשיו על כל הסתייגויות יש עתיד לסעיף 27. מי בעד?
נעמה לזימי (העבודה)
רגע, למה שזה לא יהיה כמו רשות ממשלתית, שמחויבת להרכב דירקטוריון - - - ?
היו"ר אוהד טל
היא נימקה את זה.
נעמה לזימי (העבודה)
לא רוצים? למה לא?
היו"ר אוהד טל
בואו נראה מה יהיו תוצאות ההצבעה.
נעמה לזימי (העבודה)
למה לא להתייחס לזה? אני רוצה להגיד טיעון אחד.
היו"ר אוהד טל
אני איתך.
נעמה לזימי (העבודה)
כל מחקר מראה שיציבות היא גם סוגיה של שילוב מגדרי. נוכחות של נשים בשולחן קבלת ההחלטות מעודדת יציבות, גם פיננסית, מחקרית.
היו"ר אוהד טל
נכון, אני מסכים.
נעמה לזימי (העבודה)
אז למה לא להכניס את האלמנט הזה? זה כל כך מתבקש ונכון שתיקון יעשה את זה.
היו"ר אוהד טל
אני מסכים איתך. כמה שיותר נשים בכמה שיותר עמדות מפתח – זה רק טוב לעם ישראל.
נעמה לזימי (העבודה)
זה גם לא ייצוג של 50-50. זוהי הסתכלות מגדרית לפיה לא יהיה מצב שבו נשים לא יהיו בחדר. אם הייתי אומרת לך עכשיו 50-50, היית אומר לי שזה מוגזם.
היו"ר אוהד טל
אני בעד. אני מסכים איתך על העיקרון, אבל אני לא חושב שזה נכון להכניס את זה עכשיו.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני חושב שיש ייצוג הולם פה בחדר.
היו"ר אוהד טל
בואו נראה מה יגידו חברי הוועדה. מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
אברהם בצלאל (ש"ס)
תראי איזה ייצוג הולם יש בחדר הזה. יש פה רוב נשי.
נעמה לזימי (העבודה)
זה ממש עצוב.
היו"ר אוהד טל
הכל ממש חשוב. אני עוד לא פגשתי משהו שלא אמרתי שהוא לא חשוב.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, זה לא סתם - - -
היו"ר אוהד טל
רגע, מי בעד סעיף 27? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4
נמנעים – 3

אושר.
אברהם בצלאל (ש"ס)
את רואה? הם אפילו לא היו נגד.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
לא, די, זה באמת, אבל בסדר.
נעמה לזימי (העבודה)
היה נכון לקבל את זה. זה ממש לא משהו שמשפיע על הרפורמה.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אנחנו תמיד בעד ייצוג הולם של נשים. אנחנו לא צריכים להכניס את זה בתוך החוק.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
די, די.
משה טור פז (יש עתיד)
תשימו ח"כית, תשימו מנכ"לית, תשימו ראש רשות. נו, באמת, אברהם, עזוב.
היו"ר אוהד טל
אברהם, אתה לא רוצה לפתוח את זה.
משה טור פז (יש עתיד)
בדיוק. אל תיכנס, כי אתה נופל. אפילו לציונות לדתית יש קצת נשים בסיעה, באמת.
אברהם בצלאל (ש"ס)
יש לנו את מועצת הנשים.
נעמה לזימי (העבודה)
אתם ראיתם את הישיבה של המועצה הזו? כל הגברים יושבים, אין אישה אחת ואין מועצה. הזיה.
משה טור פז (יש עתיד)
שמענו, היא מתכנסת כל שבוע ומקבלת החלטות דרמטיות. תשאל את יפה דרעי מתי בפעם האחרונה קראו לה למועצת נשים. נו, באמת, אברהם.
נעמה לזימי (העבודה)
אם היית רואה את הישיבה הזו - - -
היו"ר אוהד טל
חברים, אפילו הדיון על הריבית - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
הן נמצאות איתנו בישיבות סיעה - - -
משה טור פז (יש עתיד)
כתוב במקורותינו: "המשכיל בעת ההיא יידום". עזוב.
נעמה לזימי (העבודה)
די, אברהם, אתה עושה צחוק?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר להגיד שהבנות שתקו.
אברהם בצלאל (ש"ס)
השחקן שלי יותר ארוך משלך, ועדיין יש אצלנו נשים.
נעמה לזימי (העבודה)
אברהם, אתה יודע מהי הבעיה? שככל שאתם מקבלים יותר מנדטים – יש פחות נשים בכנסת. זוהי קורלציה בעייתית. הבנתם?
היו"ר אוהד טל
חברות וחברים, 50% הנשים ו-50% הגברים, אני מבקש מכולכם עכשיו לחזור לתרבות הדיון הסדורה שאנחנו רגילים בה.
דן אילוז (הליכוד )
יש עכשיו הסתייגות של אבי מעוז.
נעמה לזימי (העבודה)
אני באמת אומרת, למה? הרי, זה לא משפיע על החוק. זה ממש הגון, וזוהי גם לא הסתייגות שלי. זוהי הסתייגות כל כך נכונה באמירה שלה. היא גם לא מכתיבה אחוזים - - -
היו"ר אוהד טל
את חוזרת איתי אחורה? על מה אנחנו מדברים עכשיו?
משה טור פז (יש עתיד)
אתם פתחתם את זה, חבר'ה.
אברהם בצלאל (ש"ס)
היא בהצהרות פתיחה עכשיו. תאמיני לי - - -
נעמה לזימי (העבודה)
הרשות לניירות ערך, נשמח להתייחסות. אוהד, בבקשה.
היו"ר אוהד טל
את רוצה להתייחס?
אורית שרייבר
כן. יושבת ראש רשות ניירות ערך היוצאת.
היו"ר אוהד טל
את לא פתחת את זה לדיון. אברהם בצלאל עושה לי פה טרור. הקואליציה עושה לי פיליבסטר.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני רוצה התייעצות סיעתית.
היו"ר אוהד טל
לא טרור; טרור כמשמעותו בבדיחה.
נעמה לזימי (העבודה)
אוהד, דברי חכמות בנחת נשמעות.
אורית שרייבר
רק לידע כללי, - - - את הפעילות של רשות ניירות ערך בנוגע לגיוון מגדרי. יושבת ראש הרשות היוצאת הקימה את פורום 35+, שמעודד שילוב - - -
נעמה לזימי (העבודה)
של שליש לפחות.
אורית שרייבר
נכון, של נשים בדירקטוריון, של חברות ציבוריות, הצעה של תיקון תקנות פקודה - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
זה היה צריך לבוא מכם.
משה טור פז (יש עתיד)
מדהים. שתנועת ש"ס תאמץ את גישת רשות ניירות ערך.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ואצלכם זה וולונטרי. זה צריך היה להיות בחקיקה; לא וולונטרי.
נעמה לזימי (העבודה)
לפני ש"ס, אפשר ללכת אחורה, לקבל את ההסתייגות הזו חזרה?
היו"ר אוהד טל
לא.
נעמה לזימי (העבודה)
קורה - - -
היו"ר אוהד טל
אנחנו ממשיכים.
נעמה לזימי (העבודה)
חבל.
היו"ר אוהד טל
זוהי הזדמנות כן לומר מילה טובה על הצוות הנשי האיכותי של הרשות לניירות ערך צוות נשי מקצועי, איכותי, שלכל אורך ימי הדיונים הארוכים – נתן פה עבודה רצינית, טיעונים טובים ועבודת הכנה מקדימה, עוד לפני כן, שבאמת הושקעו בה חודשים ושנים. אני חושב שזוהי הזדמנות להגיד לכן מילה טובה על כל העשייה שלכן.
דן אילוז (הליכוד )
וכל חברי הוועדה מצטרפים לזה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד המילה הטובה לרשות ניירות ערך?
אברהם בצלאל (ש"ס)
גם ש"ס בעד.
היו"ר אוהד טל
וכמובן, אני מת על החברים פה, באמת, חבל על הזמן. למשרד האוצר כבר החמאתי - - -
משה טור פז (יש עתיד)
עזוב.
היו"ר אוהד טל
ולכל שאר הנציגים. אתם יודעים מה? גם לנציגי בנק ישראל, שיושבים איתנו כאן. באמת שאין מה להגיד.
אילנית מדמוני
גם פה זוהי נציגות נשית.
היו"ר אוהד טל
נכון. הנה, בבקשה, ומקצועית לעילא ולעילא. צריך לומר גם את זה.
איתי עצמון
בסעיף 28 יש הסתייגויות של יש עתיד ושל המחנה הממלכתי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר להצביע.
היו"ר אוהד טל
אז אנחנו נצביע על ההסתייגות של יש עתיד. מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
הסתייגויות המחנה הממלכתי; נצביע ביחד על סעיפים 9-12. מי בעד? אני לא בעד. מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלו.
איתי עצמון
הוועדה יכולה להצביע על סעיפים 28, 29, 30 ו-31.
היו"ר אוהד טל
נצביע על כל הסעיפים הללו. מי בעד הסעיפים? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
ובכן, הסעיפים הללו אושרו כולם. נצביע על סעיף 32. מי בעד? מי נגד? ארבעה בעד ארבעה נגד




הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
נצביע על סעיף 32. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני מדברת על סעיף 33.
איתי עצמון
הוא נמצא בעמוד 47 בקובץ הנוסח.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני רוצה לטעון לגבי סעיף קטן (ו). אנחנו מבקשים שבכל מקום שבו רשום: "עולה על 20%" יבוא: "עולה על 10%".
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגויות של סיעת יש עתיד לסעיף 33?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
דרך אגב, זו הייתה התייחסות, לחילופין, גם לכל ההסתייגות האלה.
משה טור פז (יש עתיד)
של ששת החודשים.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מישהו רוצה להתייחס לזה, או שאתם מצביעים?
היו"ר אוהד טל
נראה לי שנצביע. מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
ההסתייגויות 14-18 לא התקבלו. המחנה הממלכתי.
איתי עצמון
יש לכם הסתייגות לסעיף 33(ז).
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אפשר להצביע.
היו"ר אוהד טל
מי בעד הסתייגות המחנה הממלכתי? מי נגד? מי נמנעים?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף 33. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. סעיף 34, המחנה הממלכתי.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
פה, אני רוצה שתשימו לב שהסעיף הוא גילוי מידע לשר. בניגוד לחובת שמירת דיסקרטיות, נמסר כי המאסדר רשאי לגלות מידע או מסמך שעוזרים לשר במילוי תפקידו, למעט מידע מודיעיני וכו'. אני מסב את תשומת ליבנו לכך שזה יכול לעזור. אני לא יודע מה החלטנו לגבי הדיווח לוועדת הכלכלה, אבל הדברים שהשר קיבל כידיעה חשובה ומעניינת הם מסוג הדברים שאם הם לא סודיים – יכול להיות שהם בדיוק מה שכדאי להביא לידיעתנו.
אברהם בצלאל (ש"ס)
הסקרנות, בקיצור.
היו"ר אוהד טל
זה נכון, רק השאלה היא: כמה רגולציה אנחנו רוצים להשית? אני חושב שבסך הכל, מבחינתנו, המגמה היא לצמצם רגולציה, ולא להוסיף.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אין פה שום בעיה, כי החוק אומר שחייבים להכין מסמך כזה. כלומר, מעבירים את המידע הזה אחת לפרק זמן כלשהו; אני לא יודע, אפילו, מה מוגדר. אפשר להעביר בדיוק את אותו המידע לוועדת הכלכלה. חבר'ה, זה נראה לי כמו עניין שיש לי מה לוותר עבורו, בהסתייגויות שאני יכול למכור.
היו"ר אוהד טל
אלון, מה שאתה מבקש – אני נותן לך. אני בכלל לא מתווכח.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
תשובה עניינית רק, אם אפשר.
היו"ר אוהד טל
תשובה עניינית.
רוני בקמן
מדובר במידע מאוד סודי ורגיש, מבחינת החברות, על היקפי הפעילות שלהן או מספר הלקוחות שלהן. זהו מידע מאוד בעייתי - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
וה – "למעט" הזה לא פותר את העניין?
רוני בקמן
- - עד כדי כך שמי שאחר כך לוקח את המידע הזה ומשתמש בו, או מעביר אותו לאחר – דינו שנת מאסר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני רוצה להבין: כתובה פה איזו שהיא הסתייגות, יש פה סייג, לדיווח לשר, למעט מידע מודיעיני. מה שאת אומרת זה מידע עסקי. אנחנו סומכים על כולם, אבל השר מחויב לא להעביר את זה הלאה.
רוני בקמן
השר מחויב, כמו כל אדם מטעמו שמקבל את המידע הזה, לא להעביר אותו הלאה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הבנתי. זה לא מתאים להעביר לו מידע כזה. מקבל.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות של המחנה הממלכתי? אתם רואים מה זה צוות נשי מקצועי?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
די, מספיק לדבר על נשים אחרי שהצבעת נגד ההסתייגות שלנו.


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
למה? אני תמיד יכול; אנחנו עדיין בדמוקרטיה. מי נגד ההסתייגות?
נעמה לזימי (העבודה)
מה זה אומר: "עדיין"? אתם חותרים לכך שלא יהיה?
היו"ר אוהד טל
אחרי מה שקרה בחודשים האחרונים, אנחנו חוששים שאתן בכיוון, אבל בסדר.
נעמה לזימי (העבודה)
בול.
היו"ר אוהד טל
טוב, ההסתייגות לא התקבלה. אנחנו נצביע על סעיפים 34 ו-35 יחדיו. מי בעד הסעיפים? מי נגד? מי נמנעים?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
ובכן, הסעיפים אושרו. חברות וחברים יקרים, אנחנו יוצאים להפסקה. נחזור לכאן בשעה 15:30.


(הישיבה נפסקה בשעה 14:53 ונתחדשה בשעה 15:33.)
היו"ר אוהד טל
אחר הצהריים טובים. אנחנו הגענו להסתייגויות 19-22 בסעיף 36. אפשר להצביע. מי בעד?
איתי עצמון
רגע, זה של המחנה הממלכתי.
משה טור פז (יש עתיד)
יש פה הסתייגויות של יש עתיד ושל המחנה הממלכתי, אבל המחנה הממלכתי לא פה.
היו"ר אוהד טל
נצביע בלעדיו. מי בעד הסתייגות 19? 2. מי נגד? 4.


הצבעה

בעד – 2

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
משה טור פז (יש עתיד)
רוויזיה, כמובן.
איתי עצמון
על זה?
משה טור פז (יש עתיד)
על הכל. אנחנו אומרים רוויזיה על הכל.
איתי עצמון
על כל ההצבעות שהיו?
משה טור פז (יש עתיד)
כן. ויהיו.
היו"ר אוהד טל
אני חייב לאשר את זה?
משה טור פז (יש עתיד)
אתה לא חייב לאשר את זה, אבל זה לא משנה לך. אנחנו נגיע להבנות על איך לעשות את זה.
היו"ר אוהד טל
אחלה. אז אנחנו מצביעים על הסתייגויות 20-22 של המחנה הממלכתי בסעיף 36. מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 2

נגד – 3

ההסתייגויות לא התקבלו.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע עכשיו על סעיפים 36-38. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנע – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיפים אושרו. סעיף 39, הסתייגות המחנה הממלכתי. מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד – 2

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף 39. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנע – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
סעיף 39 אושר. סעיפים 40-41, מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיפים אושרו. סעיף 42.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני מבקשת לטעון.
היו"ר אוהד טל
בבקשה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אתה רוצה לטעון?
משה טור פז (יש עתיד)
הטענה היא, אלא אם כן יש לך טענה נוספת, לגבי הנושא של אישור ועדת הכלכלה של הכנסת, על מנת להשאיר מקום לוועדה הזו ולתת מקום לבקרה ופיקוח בהקשר הזה, או במקרה הזה אישור, כדי לתת לה תוקף ממש. מטי, את רוצה להוסיף על זה?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
הסעיף אומר שהתקנות יותקנו בהתייעצות עם מאסדר מנהל חשבון התשלום למשלם, או מאסדר יוזם התשלום, לפי העניין. אנחנו חושבים שברמה של פיקוח – אישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
היו"ר אוהד טל
אם הייתם אומרים שאתם רוצים להעביר את זה - - - מיזמים ציבוריים – הייתי מצביע איתכם. לא טענתם כך.
משה טור פז (יש עתיד)
לא מקובל לעשות את זה. זוהי ועדה שתמיד עומדת בסימן שאלה, בעוד שוועדת הכלכלה תמיד קיימת בכל כנסת. לכן, בדרך כלל לא מעבירים לוועדה.
היו"ר אוהד טל
אני יודע, רק התבדחתי. מי בעד ההסתייגות לסעיף 42? מי נגד?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף 42. מי בעד הסעיף? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
סעיף 42 אושר. אנחנו נצביע עכשיו על סעיפים 43, 44, 45, ו-46 כולל, כנוסחם. מי בעד הסעיפים הללו? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
ובכן, הסעיפים האלה התקבלו. סעיף 47, מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
איתי עצמון
סעיף 48 – עיצום כספי. יש כאן הסתייגות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
רק להצביע.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד ההסתייגות על סעיף 48? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף 48. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. אנחנו בסעיפים 49 ו-50. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיפים אושרו. סעיף 51.
איתי עצמון
יש הסתייגות של יש עתיד.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
להצביע.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות לסעיף 51? מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על סעיף 51. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. אנחנו נצביע על סעיפים 52, 53 ו-54. מי בעד הסעיפים? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיפים אושרו. סעיף 55.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
להצביע.
היו"ר אוהד טל
אנחנו מצביעים הסתייגויות 26 ו-27 בקובץ לסעיף 55. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
ההסתייגויות נפלו. אנחנו מצביעים על סעיף 55. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?





הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. אנחנו מצביעים עכשיו על סעיף 56. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
אנחנו מצביעים עכשיו על ההסתייגות בסעיף 57. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו מצביעים על סעיף 57. מי בעד הסעיף? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
אנחנו מצביעים על ההסתייגויות של יש עתיד לסעיף 58.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מצביעים.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגויות? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגויות לא התקבלו.
משה טור פז (יש עתיד)
הרוויזיה גם כאן - - -
היו"ר אוהד טל
על הכל, הבנו, בסדר. אנחנו מצביעים על סעיף 58. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. סעיף 58 אושר. על סעיף 59 אין הסתייגויות. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
איתי עצמון
בסעיף 60, לגבי התיקון שדובר עליו קודם לכן, לעניין תנאים והגבלות נוספים, שיוטלו על חברת תשלומים וייקבעו בתקנות של שר האוצר לעניין הבטחת כספי לקוחות – האם צריך להוסיף כאן תוספת, שתאפשר לכם להוסיף, בהמשך, הפרות שבשלן יהיה ניתן להטיל עיצום כספי ולקבוע מנגנון לשינוי התוספת? אם כן – צריך יהיה לשלב את זה כאן, אני חושב.
אורית שרייבר
עוד לא סגרנו את הנוסח בעניין הזה, אז אני לא יודעת מה השינויים שנדרשים מהיועץ המשפטי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אז אולי לא נצביע על הסעיף בינתיים.
איתי עצמון
נדלג עליו בינתיים?
אברהם בצלאל (ש"ס)
תאשר אותו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כמה דקות.
היו"ר אוהד טל
כמה דקות? טוב.
אורית שרייבר
אין בעיה, אני מנמקת. אני מבינה שבהפסקה
איתי עצמון
אורית שרייבר: הסכומים קבועים בחוק.
איתי עצמון
אורית שרייבר: יש חברת תשלומים;
איתי עצמון
אז מהו הסכום לגבי - - -
אורית שרייבר
ההפרות המנהליות? זה קבוע - - -
איתי עצמון
מהם סכומי העיצומים? כדי שנדע מה לכתוב בנוסח לגבי הפרת התנאים וההגבלות האלה, שיקבעו בתקנות.
אורית שרייבר
איתי, תחדד לנו: האם אתה מדבר על העיצומים הכספיים הפשוטים, הרגילים, או שאתה מתכוון לסכומים שניתן - - - אכיפה מנהלית?
איתי עצמון
אני שואל איפה יהיו ההפרות האלה. פשוט תגידו לוועדה באיזה מדרג.
אורית שרייבר
היושב ראש אמר שנוסיף הפרה גם בתוספת של העיצומים הכספיים הפשוטים, וגם בתוספת של האכיפה המנהלית.
איתי עצמון
טוב. אז בהמשך, כשנגיע, צריך יהיה להקריא את זה בתוספות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
על סעיף 60 לא מצביעים?
איתי עצמון
אפשר להצביע.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אפשר להצביע מבחינתנו.
היו"ר אוהד טל
אוקיי, מי בעד ההסתייגויות לסעיף 60? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 2

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
ההסתייגויות לא התקבלו. מי בעד סעיף 60, בכפוף לשינויים, ככל שיידרשו, לפי מה שנאמר כאן? מי נגד? מי נמנע?




הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
סעיף 60 אושר.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אני מבקשת לטעון.
היו"ר אוהד טל
בבקשה, גבירתי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
סעיף 61 מדבר על ביצוע ותקנות; השר הממונה רשאי להתקין תקנות לביצוע. בסעיף (ד) כתוב: "בתקנות לפי חוק זה, רשאי השר לקבוע הוראות שונות לסוגים שונים של חברות השלומים או יוזמי תשלום".
איתי עצמון
כן. זוהי הוראה כללית שתחול על כל החוק.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
להבנתנו, זה כללי מדי. זה נותן, שוב, סמכות רחבה מדי לשר, בלי איזונים ובלמים, וזה קצת מדאיג.
היו"ר אוהד טל
מטי, אני מזכיר: זהו הסעיף שאנחנו הכנסנו כחלק מהאיזונים.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
שהשר, אבל זה כוח - - -
איתי עצמון
את רוצה שאני אסביר?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן.
איתי עצמון
אני רוצה להגיד משהו לגבי נושאי התקנות. בלא מעט הסמכות, לאורך הצעת החוק, הוועדה החליטה על פיקוח פרלמנטרי, כלומר, אישור של ועדת הכלכלה לתקנות במצבים שונים, בנושאים שנראו מהותיים, קרדינליים, בעלי חשיבות ציבורית וכו', כפי שמקובל בחקיקה. ההוראה שאליה כיוונת חלה על כל התקנות לפי החוק, בין אם הן טעונות אישור ועדה או בין אם לאו, והשר, בעצם, מוסמך כאן לקבוע איזו שהיא דיפרנציאציה או הוראות שונות בכל התקנות, לפי החוק, בהתייחס לסוגים שונים של חברות תשלומים. למשל, זו יכולה להיות חברה שיש לה - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אבל למה לא, נניח, בהתייעצות עם הנגיד?
איתי עצמון
זה מופיע לאורך כל הסעיפים המסמיכים בחוק. זוהי, פשוט, הוראה כללית שאומרת: בכל התקנות לפי החוק, בהסמכות השונות, אפשר לקבוע דיפרנציאציה. כלומר, אפשר, למשל, לקבוע הוראות מיוחדות לגבי חברות שהן נותנות שירות זר - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
ומי מפעיל שיקול דעת על התקנות שהשר קובע? מי
מיכאל בן דהן
מה שאיתי אומר זה שהתקנות שהסעיף הזה רלוונטי לגביהן – בהן כתוב שהם יובאו לכל ההתייעצויות, ההסכמות - - -
איתי עצמון
זוהי הוראה כללית; הוראה סוגרת, בעצם. במקום לכתוב את זה בכל סעיף הסמכה – פשוט ריכזנו את זה פה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
כן, אבל מה שאני רק רוצה לומר שב-(ה) כתוב: "השר לאחר התייעצות עם הנגיד לקבוע הגבלות"; ב-(ג) כתוב: "השר בהתייעצות ולקבוע בצו". ב-(ב) כתוב: "השר, בהתייעצות עם הנגיד ועם הרשות, רשאי לקבוע". פה זה כאילו - - -
איתי עצמון
אני מבין מה שאת אומרת. אנחנו לא כותבים דבר כזה בחקיקה, אבל אם תוסיפי: "בכל התקנות לפי חוק זה", כלומר, בכל התקנות לפי החוק הזה, אפשר לעשות את ההתאמות לפי סוג הגוף, ככל שהדבר באמת רלוונטי ונדרש, אבל זה לא גורע, כמובן, מהמנגנונים השונים של התייעצות, הסכמה ואישור ועדה שקיימים. ישנם הרבה מנגנונים כאלה בסעיפי ההסמכה בחוק.
מיכאל בן דהן
למשל, ב-(ה) כתוב: "השר לאחר התייעצות עם הנגיד ועם הרשות ובאישור ועדת כלכלה". זה פשוט אומר שבסעיף הזה, הסמכות יכולה להיות גם לגבי סוגי גופים.
איתי עצמון
אני לא חושב שהוא מיותר, כי הוא סעיף די מקובל ברגולציה כזו של רישוי. אנחנו מכירים את זה גם בהקשרים אחרים; שנותנים לשר איזו שהיא סמכות לעשות הבחנה בין סוגי גופים. ההוראה הזאת הייתה כתובה בחלק מסעיפי ההסמכה ופזורה לאורך החוק. ריכזנו אותה פה, כי אמורה לחול, בעצם, לפי שיקול דעתו של השר, על כל ההסמכות לפי החוק, אם זה רלוונטי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
טוב.
היו"ר אוהד טל
מי בעד ההסתייגות לסעיף 61? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 2

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
מי בעד סעיף 61?
אורית שרייבר
רגע, יש תוספת. בסעיף 61(ה), אנחנו נדרשים להוסיף, בסופו: "השר רשאי, בהסכמת שר המשפטים, לקבוע תנאים והגבלות שניתן לנקוט בהליכי אכיפה מנהלית, או להטיל עיצום כספי בשל הפרתם לפי חוק זה". זוהי, בעצם, השלמה למה - - -
היו"ר אוהד טל
למה שביקשנו בבוקר?
איתי עצמון
כן. אנחנו נבחן את הנוסח או את המיקום הנכון של ההוראה הזאת. אני לא בטוח שזה אמור להיות שם, אבל ברמה המהותית – זה כמו שהוסבר קודם לכן, לעניין האכיפה על הפרת הוראות התקנות האלה. בסדר?
אברהם בצלאל (ש"ס)
תצביע גם על זה, שלא יגידו לך, אחר כך - - -
היו"ר אוהד טל
בטח, בוודאי. אוקיי, אז מי בעד סעיף 61, כולל התיקונים, ככל שיידרשו? גם אם יהיו שם או לא? הבנתי תוך כדי שהצבעתי, וגם - - - שלא התכוונתי.
משה טור פז (יש עתיד)
הכל עובר עליך.
היו"ר אוהד טל
אוקיי, אין בעיה.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני מרגיש כמו בהתרת נדרים; כמו איזה קול נדרך.
היו"ר אוהד טל
כן. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
ובכן, סעיף 61 אושר.
איתי עצמון
אנחנו עכשיו עוברים לפרק התיקונים העקיפים. נצביע כאן, כמובן, סעיף-סעיף, כי כל סעיף כאן הוא תיקון לחוק אחר; תיקונים משלימים ונדרשים בעקבות הרפורמה, שהיא החוק העיקרי.
היו"ר אוהד טל
אנחנו עוברים לפיליבסטר של היום, ממש. בבקשה.
איתי עצמון
סעיף 62, תיקון חוק ניירות ערך.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
איתי עצמון
סעיף 63,
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?








הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר.
איתי עצמון
סעיף 64, בעמוד 63 בקובץ שלכם: תיקון חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים).
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
הסעיף הבא הוא סעיף 65 – תיקון חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל).
היו"ר אוהד טל
אולי הוא רוצה לנמק.
משה טור פז (יש עתיד)
איך המקבצים שלך, אברהם בצלאל?
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
הסעיף הבא הוא סעיף 66 – תיקון חוק הבנקאות (רישוי).
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
אוקיי. סעיף 67 זה התיקון לחוק הבנקאות (שירות ללקוח), בעמוד 101 בקובץ שלפניכם.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 68 – תיקון פקודת הבנקאות.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 69 – תיקון חוק מערכות השלומים.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 70 – תיקון חוק בנק ישראל.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 71 – תיקון חוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 72 – זהו התיקון העקיף לחוק שירותי תשלום; זהו החוק הצרכני.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
אתה לא בעד, אלון? עשינו את מה שאתה ביקשת.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מה הקשר?
היו"ר אוהד טל
טוב. בכל אופן, הסעיף אושר.
איתי עצמון
אוקיי. סעיף 73 – תיקון חוק הגנת השכר.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 74 – תיקון חוק אשראי הוגן.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 75 – תיקון חוק איסור הלבנת הון.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?



הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
היו"ר אוהד טל
אני שואל את עצמי: הצלמים של ערוץ הכנסת, איך אתם מחליטים מה יותר מעניין בהצבעות? כשאני מרים את היד או כשהם מרים את היד? איך אתם מחליטים מה יותר מעניין את עם ישראל לראות?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
סוגייה.
היו"ר אוהד טל
סוגייה. אפשר לדון בזה; זהו פתח לדיון.
אברהם בצלאל (ש"ס)
זה תלוי בצבע העניבה.
משה טור פז (יש עתיד)
בסעיף 76, מחקתם פה שלושת רבעי סעיף.
איתי עצמון
נכון. היו על זה שני דיונים מאוד ארוכים.
משה טור פז (יש עתיד)
אוקיי.
איתי עצמון
תיקון חוק הגנת הצרכן, סעיף 76.
היו"ר אוהד טל
תאמין לי שאתה בעד, קינלי. אני מבטיח לך.
משה טור פז (יש עתיד)
אני בעד.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?






הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 77 – תיקון חוק תובענות ייצוגיות.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 78 – תיקון חוק המידע הפלילי ותקנת השבים.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 78(א) הוא תיקון לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות.
היו"ר אוהד טל
טוב. אחרי ההסבר הזה, מי בעד? מי נגד? מי נמנע?








הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
סעיף 79, עניינו תחילה ותחולה. כלומר, כניסה לתוקף והוראות מעבר.
היו"ר אוהד טל
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 3

אושר.
איתי עצמון
הסעיף הבא הוא הוראות מעבר.
היו"ר אוהד טל
ב-80 יש לנו הסתייגות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בסך הכל, מדובר כאן על סעיף של הוראות מעבר. אנחנו חושבים שפרקי הזמן לאסדרה – אני מדברת כרגע על שלושת ההסתייגויות – הם ארוכים מדי. לטובת הציבור – נכון לקצר את לוחות הזמנים של הוראות המעבר. דווקא הייתי שמחה לשמוע התייחסות; למה הם כאלה ארוכים?
רוני בקמן
הכוונה היא לסעיף קטן (ו)?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
גם אליו. נתחיל ב-(ו), ואחריו (ח). במקום 24 חודשים מיום התחילה – אנחנו מציעים 12 חודשים מיום התחילה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
סעיף קטן (ו) עוסק במשהו שנידון פה ארוכות בוועדה, בכל הנוגע לתווי השי.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
להבנתי זה פרק זמן ארוך, אבל בסדר. אני רק רוצה לומר שאנחנו חושבים שאלה פרקי זמן ארוכים מדי גם בסעיף (ח).
היו"ר אוהד טל
אוקיי, מי בעד ההסתייגויות לסעיף 80? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
אנחנו מצביעים על סעיף 80. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
ובכן, אנחנו בסעיף 81.
איתי עצמון
רק הערה טכנית: יש כאן איזו שהיא הפניה לא נכונה לסעיף 57, מבחינת הכנות ראשונות. זה גם דבר שלא עלה בדיון הקודם, כמובן. אנחנו נמחק את התיבה: "ולפי סעיף 57" בסעיף 81. מעבר לכך, ניתן להצביע על הסעיף.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. אז אנחנו מצביעים על סעיף 81 לאור התיקונים שהצביע עליהם היועץ המשפטי. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
הסעיף אושר. סעיף 82.
משה טור פז (יש עתיד)
ההסתייגות היא אותה הסתייגות.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בתקופה שמתום התחילה עד תום 24 חודשים מיום התחילה, ואם עשה השר – אנחנו חושבים שצריכים להיות 12 חודשים.
היו"ר אוהד טל
אוקיי. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 3

נגד – 4

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אוהד טל
סעיף 82. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
בשעה טובה ומוצלחת.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
רגע, יש את התיקון - - -
היו"ר אוהד טל
התוספות.
איתי עצמון
יש את התוספות; התוספת הראשונה עד התוספת השמינית. התוספת השמינית הוספה כאן בדיונים בוועדה, על עניין הקישוריות, בסעיף 33. הוועדה יכולה להצביע על כל התוספות.
אורית שרייבר
רגע, צריך להקריא את ההפרות.
איתי עצמון
נכון. אתם רוצים להגיד?
אורית שרייבר
כן. אורית שרייבר, רשות ניירות ערך. בתוספת השלישית, חלק ג', פרט (1א) רבה: "שנתנה ללקוח ריבית על יתרת זכות בחשבון תשלום או כל הטבה אחרת הנגזרת ממשך תקופת קיומה של יתרת זכות בחשבון התשלום, ללא החזקת או השקעת הכספים שהתקבלו מלקוחותיה או בעבורם, לצורך מתן שירותי תשלום, כולם או חלקם, בחשבון ייעודי, בניגוד להוראות סעיף 24(ג)". סעיף 24(ג) אוסר על מתן ריבית או הטבה, כאמור, למי שמשתמש באפשרות של ביטוח או ערבות. אם הוא בכל זאת נותן הטבה או ריבית כזאת – הוא מפר, וכאן מדובר על עיצום כספי.

פרט נוסף שנבקש להוסיף הוא פרט 4: "הפר הגבלות ותנאים לשמירה והגנה על כספי לקוחות בניגוד לאמור בתקנות לפי סעיף 61(ה), אם נקבע בתקנות כאמור שניתן להטיל עיצום כספי בשל הפרתן".
איתי עצמון
כאן אני כן מבקש לבחון את המודל הזה, מכיוון שהמודל שאני מכיר הוא שככל שיש תקנות – קובעים תוספת, שעניינה הפרה של הוראות התקנות, מביאים לאישור ועדה, בהסכמת שר המשפטים, את ההוראות הספציפיות בתקנות שבשלן אתם מבקשים לקבוע אכיפה מנהלית. זהו המודל שאני מכיר, שקיים בלא מעט חוקים. אני מבקש, בכל זאת, הסמכה לבדוק את זה.
אורית שרייבר
כמו שאמרנו, זה לא המודל שעשינו בחוק - - -
איתי עצמון
אני לא משוכנע, אבל אני אבדוק את זה.
היו"ר אוהד טל
אוקיי.
אורית שרייבר
בתוספת השישית, אין חלקים, מוסיפים את פרט 6(א) רבה: "חברת תשלומים שנתנה ללקוח ריבית על יתרת זכות בחשבון תשלום או כל הטבה אחרת הנגזרת ממשך תקופת קיומה של יתרת זכות בחשבון התשלום, ללא החזקת או השקעת הכספים שהתקבלו מלקוחותיה או בעבורם, לצורך מתן שירותי תשלום, כולם או חלקם, בחשבון ייעודי, בניגוד להוראות סעיף 24(ג)".

ופרט 8: "חברת תשלומים הפרה הגבלות או תנאים לשמירה והגנה על כספי לקוחות, בניגוד לאמור בתקנות לפי סעיף 61(ה), אם נקבע בתקנות כאמור שניתן לנקוט בהליכי אכיפה מנהלית בשל הפרתה".
איתי עצמון
טוב, זוהי אותה ההערה. אני רק רוצה, בכל זאת, להסב את סיום את הלב לגבי שינוי שערכנו בתוספת השביעית, לגבי הגדרת שירותי תשלום, לעומת הנוסח שהיה בפני הוועדה בדיון הקודם. בחלק ב' לתוספת השביעית יהיו שירותי תשלום שמוחרגים מתחולת החוק. כלומר, יהיו שני חלקי ב' לתוספת. אתם רוצים להגיד מילה על זה?
רוני בקמן
כן. בסוף הדיון הקודם הסברנו איזו שהיא התייחסות לבעיה שעלתה בנוגע לקווי החתך בין חוק שירותים פיננסי מוסדרים לבין חוק שירותי תשלום. ניסינו לייצר איזו שהיא בהירות, בשביל השוק, כדי לדעת איפה עובר הגבול. בחלק א', התוספת השביעית עוסקת בשירותי תשלום שההוראות של החוק הזה
איתי עצמון
מה שנקבע בתוספת השביעית, כרגע, זה רק פרט אחד :שירותי תשלום שהם הנפקה של אמצעי תשלום או סליקה של פעולת תשלום, לשם ביצוע פעולת תשלום של הפקדת מזומן לחשבון תשלום או משיכת מזומן מחשבון תשלום בלבד.
מיכאל בן דהן
זה גם מה שהוקרא בדיון - - -
איתי עצמון
נכון. הסבתי את תשומת הלב לשינוי מכיוון שזה עבר מתחילת החוק לסוף החוק והמנגנון קצת השתנה, כי אפשר לשנות תוספת בצו באישור ועדה.
היו"ר אוהד טל
כן, משרד המשפטים.
לירון מאוטנר לוגסי
רק חידוד: הכוונה היא - - - שבין חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום לבין חוק הפיקוח על שירותים פיננסי מוסדרים; לא חוק שירותי תשלום הצרכני, שחל על שניהם - - -
איתי עצמון
בוודאי. יש גם את נושא הדיווח לוועדה. אני אגיד מהו הנוסח הראשוני.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
איפה הוא יהיה?
איתי עצמון
אנחנו נמצא את המקום הנכון לשלב את הסעיף. בדרך כלל סעיף דיווח ממוקם לקראת סוף החוק.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע, בעצם, על כל התוספות כמקשה אחת. מי בעד התוספות כפי שהוצגו, ועם כל התיקונים? מי נגד? מי נמנע?








הצבעה

בעד – 4

נמנעים – 2

אושר.
היו"ר אוהד טל
התוספות אושרו. עכשיו הסעיף.
איתי עצמון
סעיף הדיווח. זהו דיווח לכנסת, הוראת שעה. יושב ראש רשות ניירות ערך ידווח לוועדת הכלכלה של הכנסת אחת לשנה, החל מיום 1 ביוני 2025; כשנה מהיום שבו החוק נכנס לתוקף. עם זאת, מכיוון שיש סמכות לשר האוצר, באישור הוועדה, לדחות את מועד התחילה – אם נדחה מועד התחילה – הדיווח יתבצע כשנה לאחר המועד הנדחה, ובמשך חמש שנים מאותו מועד. כלומר, חובת הדיווח תחול לאורך חמש שנים. הדיווח יהיה על יישום הוראות החוק בשנה שקדמה למועד הדיווח – בסעיף קטן זה נקרא לזה: "חובת הדיווח", ובכלל זה על אלה: א', מספר הבקשות לקבלת רישיון או אישור, מספר מקבלי הרישיון או האישור, וכן מספר הגופים הפטורים מרישיון ואישור, לפי סעיף 3(א)(6) בתקופת הדיווח. ב', מספר בעלי הרישיון או האישור שרישיונם או אישורם בוטל או הותלה בתקופת הדיווח, וכן פעולות הפיקוח והאכיפה שננקטו לפי חוק זה, ובכלל זה מספר העיצומים הכספיים שהוטלו בשל הפרתן, ובשל אלו הפרות הוטלו.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
מספר העיצומים בלי גובה עיצומים.
אורית שרייבר
אני אשמח אם אתה יכול לשלוח לנו את הנוסח, כדי שנראה את כל - - -
איתי עצמון
זה אותו הנוסח שקיבלתי מכם, פשוט דייקתי שם כמה פרטים.
רוני בקמן
אולי אני רק אבהיר: בלי האישור מרשות ניירות ערך – אנחנו לא יכולים לדווח על מידע שלא נמצא אצלנו.
היו"ר אוהד טל
כן, בסדר.
מיכאל בן דהן
הדיווח יהיה של רשות ניירות ערך - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
אבל היא נותנת אישורים. זה מה שדיברנו בחלק מהדיון.
היו"ר אוהד טל
אמרנו את זה.
אורית שרייבר
רק רצינו לוודא שכל האישורים - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
בלי הסכום של העיצומים? רק מספר העיצומים?
איתי עצמון
אפשר להוסיף את הסכום.
אורית שרייבר
זה מפורסם גם באתר הרשות.
איתי עצמון
אתם כן תשלחו מידע מרוכז, לוועדה, על מה קרה בתחום הזה בתקופת הדיווח.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אז גם סכום. בסדר, מצוין.
היו"ר אוהד טל
בסדר? מעולה.
איתי עצמון
אפשר להצביע על הסעיף של הדיווח.
היו"ר אוהד טל
אנחנו נצביע על הסעיף. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 6

אושר.
היו"ר אוהד טל
אושר פה אחד.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו - - -
היו"ר אוהד טל
אתם מגישים רוויזיות.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו מוותרים על הרוויזיות.
היו"ר אוהד טל
קודם כל – תודה. תראו, אני חושב שהשבועיים האלה באמת היו ארוכים ומתישים. תודה רבה גם למשרדי הממשלה וגם לנציגי הציבור, כולם, שישבו פה, יחד איתנו, במשך שעות וימים רבים. כמובן, גם לצוות המקצועי של הוועדה ולצוות שלי, שעובד הרבה מאחורי הקלעים כדי לגרום לכל הדבר הזה לקרות. תודה רבה לכולכם, חברים יקרים, מיכל, צוות חברי הכנסת וכולם.

אני חושב שהבאנו כאן חוק שהוא טוב; הוא עושה טוב לעם ישראל ולאזרחים; הוא פותח את השוק לתחרות; הוא שומר על איזונים; על כספי הלקוחות; ועל היציבות הפיננסית. זו בעיקר הייתה דוגמה נפלאה לכולנו לכך שקואליציה ואופוזיציה יכולות לעבוד יחד, בצורה עניינית. לכן, אני גם מודה לכם באופן מיוחד על כך. תודה רבה לכולם. אם אין לנו רוויזיות – בזאת תמו דיונינו.

הוועדה השלימה את תפקידה. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:05.

קוד המקור של הנתונים