ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 30/04/2023

פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), רק סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



207
ועדת הפנים והגנת הסביבה
30/04/2023


מושב ראשון




פרוטוקול מס' 46
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום ראשון, ט' באייר התשפ"ג (30 באפריל 2023), שעה 10:30
סדר היום
פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), רק סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
מוזמנים
אסף וקסלר - רכז שיכון באג"ת, משרד האוצר

עשהאל צור - רפרנט שיכון באג"ת, משרד האוצר

שי אהרוניביץ - ממונה מסמ"ק רחובות, רשות המסים, משרד האוצר

שאול כהן - ממונה אכיפת הגביה, הוצל"פ וכינוסים, רשות המיסים, משרד האוצר

רואי זרנצ'נסקי - מנהל תחום בכיר, משרד האוצר

יניב כהן - רשות המיסים

עינת גונן - סמנכ"לית, הרשות להתחדשות עירונית

איריס פרנקל כהן - יועמ"ש, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

תומר צליח - יועמ"ש, התאחדות הקבלנים בוני הארץ

ניצן פלדמן - סמנכ"ל ומנהלת אגף יזמות ובניה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ

ישי איצקוביץ - יועמ"ש, התאחדות הקבלנים בוני הארץ

תמיר קהילה - מנהל מחלקת התחדשות עירונית, עיריית תל אביב-יפו

רועי הוכמן - נציג לשכת רואי החשבון בישראל

נדב מופקדי - נציג לשכת רואי החשבון בישראל

יוסי אלישע - נציג לשכת עורכי הדין
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
רעות בינג
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
רעות חביב, חבר תרגומים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות

פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), רק סעיפים 10-8 (התחדשות עירונית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב ושבוע טוב לכולם. יש לנו סדר יום. אני תכף אומר אותו. אבל, אני קודם כל רוצה לפתוח באיחולי מזל טוב למנהלת הוועדה ליום הולדתה. חגגנו את זה, מה שנקרא, במקום חסוי, ואנחנו מאחלים לך באמת הרבה הרבה שנות עבודה מיטביות וטובות, והרבה נחת בבית, במשפחה, ובעבודה.
לאה קריכלי
תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
אני בטוח שכולם מצטרפים לזה. והנה גם בחוק ההסדרים נכנס פה מהו אחד טוב, מה שנקרא, לתוך העניין. עכשיו אני פותח את ישיבת הוועדה בנושא פרק ד' (מיסוי בשוק הדיור), דיון בסעיפים 10-8 (התחדשות עירונית) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612. הכנה לקריאה שנייה ושלישית. אנחנו דנים בזה עכשיו, היום, לראשונה בחלק של המיסוי. אנחנו נעשה, סדר הדיון יהיה כזה; אנחנו נעבור את הנקודות אחד לאחד, סעיף סעיף. נדבר עליו, נתווכח, נחליט, נקל כיוונים. מה שלא יוחלט, אנחנו נצא אחר כך, כשנעבור על כל הנקודות, נצא להפסקה. נגבש נוסח. ולאחר ההפסקה אנחנו נבוא ונקריא נוסח יותר מגובש, כמעט סופי. ונקריא אותו. נגמור היום את ההקראה של הפרק הזה. אז כל אחד שרוצה להעיר משהו על אותו חלק שנדבר עליו, אז להעיר, נטייב אותו. כמה שנגיע יותר להבנות ולהסכמות, זה יהיה מצוין. יוכלו אחר כך לנסח את זה, ולהביא נוסח של הוועדה. נקריא אותו ונוכל להתקדם גם בדברים הנוספים שיש לנו, ורבים הם. בוקר טוב, שי, מה שלומך? רשות המיסים. שיהיה לידך מים. תדאגו שיהיה מים לידכם. אוקיי, אדוני, היועץ המשפטי אתה רוצה להתחיל?
תומר רוזנר
כן, אני רק אציע למי שמציג מהאוצר, אני מציע שפשוט אנחנו נעבור נושא נושא, כי זו סדרה של נושאים שלא בהכרח קשורים אחד לשני. כל נושא שאתם מציגים, פשוט תפנו לסעיפים הקטנים בסעיף 8 או 9 או 10, שאתם מדברים עליו. בסדר?
אסף וקסלר
בסדר גמור. אני אגיד ממש בשני משפטים, באופן כללי על התיקון. בסוף המוטיב המרכזי הוא ממשיך את הדיונים שדיברנו עליהם בנושא השוואת התנאים בין ההתחדשות הבניינית להתחדשות המתחמית. ולמעשה, יש פה הרחבה של הטבות מס, הרחבות התנהלותיות של יזמים מול דיירים בצורה משמעותית. וחוץ מזה, באמת כמו שהיועץ המפשטי אמר, יש פה עוד נושאים בודדים שעומדים בפני עצמם, ולכן פשוט נציג אותם אחד אחד.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, אז שנתחיל. מי מדבר על הנושאים לפי הסדר?
שאול כהן
שאול כהן, רשות המיסים, המחלקה המשפטית. הנושא הראשון יהיה הנושא של המחאה בין יזמים. כאשר, במסגרת התחדשות עירונית - - -
תומר רוזנר
רגע, רגע. לפני. פשוט תגיד לאנשים על אילו פסקאות אנחנו מדברים, כי זה כמה פסקאות.
אסף וקסלר
זה 8(1), 8(6) ו-8(8).
תומר רוזנר
יפה, תודה.
שאול כהן
נושא ההמחאה בין יזמים, זה כאשר התחיל פרויקט של התחדשות עירונית. לאחר מכן, היזם שרוצה לצאת מתוך הפרויקט, ואז הוא ממחא את ההתחייבויות שלו ואת הזכויות שלו, על פי ההסכם, ליזם אחר. הרעיון שעומד מאחורי החקיקה בא ואומר שקודם כל רואים את זה כעסקה במקרקעין. כבר עכשיו רואים את זה כמכירה של זכות במקרקעין. ולעניין השווי, אני אגיד את זה במילים פשוטות, מסתכלים מה התמורה הוא מקבל על פי ההסכם. בכסף ובשווה כסף. כלומר, לא מתסכלים על השווי הכולל של הזכות במקרקעין, כמו שמסתכלים בדרך כלל, אלא מנכים את ההתחייבויות שעדייו לא בוצעו בפועל. ולכן, בגינן לא משולם בין היזמים, לא משולמת תמורה בין היזמים. אז אם אני אתחיל לקרוא.
תומר רוזנר
לא, לא. אנחנו לא קוראים כרגע. תסביר את הרגע לדבר הזה. מה שהסברתם גם בדברי ההסבר, אז תסביר את הכל.
היו"ר יעקב אשר
זה בעצם מצב שבו יזם.
תומר רוזנר
מעביר את הפרויקט.
היו"ר יעקב אשר
ממסחר את החתימות. החשש הוא שהוא ממחסר.
ניצן פלדמן
רק חייבים לעשות הפרדה. זה לא מאכרים. זה יזם שצריך לצאת מהעסקה מסיבות מסוימות.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. אוקיי.
שאול כהן
אף אחד לא אמר מאכרים.
ניצן פלדמן
רק להבהיר.
שאול כהן
הרקע לנושא, יום המכירה בהתחדשות עירונית, הוא לא יום המכירה הרגיל שמופיע בחוק מיסוי מקרקעין בעסקה רגילה, אלא בהתאם להוראות החקיקה, הוא נדחה ליום של התקיימות תנאים מסוימים בהסכם בין היזם לבין המתקשרים איתו. ולכן, מתעוררת השאלה מה קורה כאשר בתווך, בין יום החתימה על העסקה, לבין יום ההתקיימות עם התנאים, שזה יום המכירה, היזם ממחא את הזכויות שיש לו ליזם אחר. הנושא הזה נדון בעבר בהקשר של פעולה באיגוד מקרקעין, ששם באו ואמרו בפסיקה במחוזי, שיום המכירה הוא יום המכירה - - -
היו"ר יעקב אשר
עזוב רגע את הפסיקות ואת הדקדוק המשפטי. שאל אותך היועץ המשפטי, וזה מה שאני רוצה להבין, האם יש בעייתיות בעניין? מה הבעייתיות בעניין הזה? למה לא לתת לו את האפשרות לגלגל את זה הלאה? תסביר את הסיבות לתיקון.
רואי זרנצ'נסקי
אנחנו מדברים בעצם על גישה, הפתרון שאנחנו מציעים בחקיקה, זה מאין גישת ביניים. אני רואי זרנצ'נסקי, מחלקה מקצועית, רשות המיסים. זו בעצם גישת ביניים למצב שהיום. היום העמדה של רשות המיסים היא שבעצם כשקובעים שווי של זכות, מוסיפים גם את ההתחייבויות, את כלל ההתחייבויות.
תומר רוזנר
פסק הדין אמר שזה בכלל לא עסקה.
רואי זרנצ'נסקי
זה פסק דין של מחוזי שנגמר אחרי זה בפשרה. לא הגיע לעליון.
קריאה
הוא אמר שזה לא זכות במקרקעין.
קריאה
יש שלושה פסקי דין בעניין הזה. כולם קבעו את אותו דבר, לרבות חיזוק העמדה של רשות המיסים.
רואי זרנצ'נסקי
לא, אחד.
היו"ר יעקב אשר
שנייה, חברים. לאט לאט, אנחנו נשמע אתכם, אתם יודעים את זה.
רואי זרנצ'נסקי
אנחנו רוצים היום לגשת בעצם לגישת ביניים, שאומרת שהתמורה שעברה בין הצדדים, רק היא תמוצה, לצורך העניין, במס רכישה. שעד היום כמו שכבוד יושב ראש הוועדה יודע, שממסים זכות במקרקעין, ממסים על כל השווי שלה ללא קשר לרווח.
היו"ר יעקב אשר
ברור.
רואי זרנצ'נסקי
פה אנחנו רוצים למסות במס רכישה - - -
היו"ר יעקב אשר
פה אתם אומרים, ברגע שהחלטנו שאנחנו פותרים את המיסוי הזה, כל מה שקשור בעצם לפרויקט עצמו, נשאר.
רואי זרנצ'נסקי
להתחייבויות, לא ממסים את זה.
היו"ר יעקב אשר
ב"דלתא", שהוא עשה בדרך סיבוב, על זה אנחנו לא רוצים לתת לו את הבונוס.
רואי זרנצ'נסקי
נכון. בדיוק. וזו גישת ביניים בהחלט מקלה, לפחות לעמדה של רשות המיסים כיום. עמדת ביניים שתיצור וודאות. וגם לדעתנו, היא גם נכונה מוסרית ופותרת את כל העניין.
היו"ר יעקב אשר
השאלה, האוצר בכלל, לא רק רשות המיסים, האם אתם רואים בזה משהו שיכול אולי להוות חסם? הרי, אנחנו יושבים כאן.
אסף וקסלר
ברור.
היו"ר יעקב אשר
האם אתם, בשיקולים שלכן, הרי חלק גדול מהתמריץ שלנו לשבת בימים אלה כאן, זה כדי, מה שנקרא - - -
תומר רוזנר
להסיר חסמים.
היו"ר יעקב אשר
להסיר חסמים. להריץ דברים. להפוך את זה לכדאי יותר וכו' וכו' וכו'. האם הדבר הזה, שעל פניו נשמע צודק מבחינת מיסוי, אוקיי? האם הוא בסוף יהיה חסם או שאתם אומרים, בדקנו את עצמנו, צירך לעשות את הצדק הזה מבחינתנו, צדק המיסוי, וזה לא יהיה חסם. תשובה.
אסף וקסלר
להערכתנו הדבר הזה לא יהיה חסם.
היו"ר יעקב אשר
הסבר, נמק ופרט.
אסף וקסלר
אנחנו חושבים, כמו שרואי ציין, בסוף, היו פה כל מיני סברות והנושא נידון בערכות משפטיות, ובסוף אנחנו חושבים שנכון למסות רק את הרכיב שעובר בין שני היזמים. ולכן, בהינתן שיש פה איזשהו רכיב, הלכה למעשה, תשלום כזה או אחר שמתקבל אצל יזם אחד, נכון שיהיה עליו מס. בסוף, יש פה עסקה שהיא עסקת מקרקעין, שהיא אמורה לשרת עסקת מקרקעין. לכן, הדבר הזה הוא איזשהו פתרון שאנחנו חושבים שהוא נותן - - -
היו"ר יעקב אשר
למרות שבסוף זה יתגלגל ללקוח הקצה.
ניצן פלדמן
וזה גם בניגוד לפסיקה.
היו"ר יעקב אשר
פעם שנייה שאני מזכיר לכם שאנחנו ניתן לכם לדבר, ואני מבקש לא לבחון את ערנותי. התחלתי לשאול, לפני שהיא הפריעה לי, האם לקחתם בחשבון שבסוף זה גם ישתרשר, הרי, את ה"דלתא" הזאת הוא ישלם, השני, נכון? הוא לא פילנתרופ. הוא ישלם את זה הלאה. זאת אומרת, האם זה לא עוד פעם יביא ל...?
אסף וקסלר
הוא למעשה, ביצע פה איזשהו הליך של החתמה, ומזה הוא מניב שבח. יש לו איזשהו רווח מהדבר הזה. ורק הרכיב הזה, יש עליו מס. וצריך להגיד שזה נכון לכל התיקונים. יש פה הרבה מאוד תיקונים, ונדון בכולם היום, ודנו גם בחלק מהתיקונים שהם לא מיסוי, אלא תכנוניים יותר. בסוף, בוודאי שצריך לייצר איזשהו איזון בין המטרה של להבשיל את הפרויקט ולהסיר כמה שיותר חסמים וכו', לבין היכולת - - -
היו"ר יעקב אשר
ולא לפתוח מערכת עסקאות שהיא שאדם מרוויח רק על ההתארגנות שלו, ואחר כך הוא יתגלגל עם זה הלאה.
אסף וקסלר
נכון.
היו"ר יעקב אשר
ממשלה, יש למישהו משהו להוסיף?
תומר רוזנר
רגע, רגע. לפני שהממשלה מסיימת. תבהירו את משטר המיסוי גם בענייני מס שבח וגם בענייני מס רכישה.
שאול כהן
אם באמת יעבור התיקון וזה ייחשב לזכות במקרקעין, אז לעניין מס שבח, כמובן שזה יהיה, אם זה הוני זה יהיה במסלול של מס שבח רק על המס הישיר, על הרווח. אם זה, בדרך כלל זה יהיה יזמים, אז הם יהיו במס הכנסה. יגישו את ההכנסות שלהם את ההוצאות שלהם, יחול עליהם מס כמו שהמצב היום. בזה אין שינוי.
תומר רוזנר
מס רכישה.
שאול כהן
לעניין מס רכישה, עוד פעם אנחנו אומרים, אנחנו הופכים מס רכישה על המס הישיר, בעצם. אנחנו בעצם עושים פה את ה"שעטנז" הזה, שזה לא מס על כל שווי הזכות, כמו שאמרתי, אלא רק בעצם על הרווח של היזם הראשון. אני רוצה להגיד, שבאופן כללי, את השאלה ששואלים, אפשר לשאול את זה תמיד על מס רכישה, אם זה יתגלגל. אבל, פה אנחנו חושבים שזה גם פתרון שהוא צודק, והכי חשבו, זה ייצור וודאות וישוכלל במחיר של העסקה. וגם ההכנסה הזאת ממס רכישה, כמו כל הכנסה אחרת ממס רכישה, תלך למקומות שצריך, למקרקעין, שמרוויחים על מקרקעין.
היו"ר יעקב אשר
כן.
תומר רוזנר
רק הערה אחת שלנו. אנחנו חושבים שאת פסקה 1 שמתקנת, פשוט מבחינה גיאוגרפית, צריכה להיות בתוך סעיף הנוגע בדבר, ולא בחזקות שבסעיף 49(י"ט).
אסף וקסלר
זאת אומרת, ששניהם יהיו כמו בתמ"א, בפרויקט של ההתחדשות.
תומר רוזנר
כן, כן. וזה מוסכם, אני מבין, על רשות המיסים.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו רוצים להגיע לאחידות בין הכל.
תומר רוזנר
זה עניין ניסוחי טכני. זה לא.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, אוקיי.
יוסי אלישע
אפשר?
היו"ר יעקב אשר
כן, בבקשה.
יוסי אלישע
כן, שלום, אני עורך דין יוסי אלישע, לשכת עורכי הדין. אז ככה, אולי גם לשאלתו של היועץ המשפטי לוועדה, בוא קצת נעשה סדר. כי רשות המיסים לא הייתה בדעה, כפי שבאה לכאן היום. רשות המיסים הייתה בדעה שצריך למסות, וחשבה שצודק למסות את כלל התמורות. זאת אומרת, גם אם שילמו ליזם מיליון שקל בשביל שיצא, על מנת שייכנס יזם חדש. דרך אגב, זה לא רק הסבה של פרויקטים. צריך לזכור, יש כאן כניסה של משקיעים. יש פה גורמים ממנים. וצריך לתת את הדעת לכל המקרים האלה שאותו יזם נשאר בפרויקט ולאו דווקא יוצא החוצה. עכשיו, רשות המיסים באה וסברה שיש למסות - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע, רגע. אם הוא נשאר.
תומר רוזנר
אז אין בעיה.
היו"ר יעקב אשר
רשות המיסים, אתם בהקשבה? אני מסכים אם מה שאתה אומר, שאם היזם נשאר, אז ההשתרשרות הזאת צריכה להמשיך האלה להכל. אבל, הוא לא נשאר.
יוסי אלישע
בהחלט במצבים שמדברים עליהם, יכולה להיות סיטואציה שמוכרים חלק מהפרויקט, קרי שיתוף של שני יזמין על מנת להוציא אותו לפועל. יכולה להיות סיטואציה שבכלל זה מגיע מלמעלה במקרה של הקצאת מניות, למשל, או מכירה של חלק ממניות אותה חברה. או שחברות מתמזגות. יכולות להיות הרבה סיטואציות. לאו דווקא מכירה החוצה. דרך אגב, מרבית המקרים הם לאו דווקא מכירה החוצה. אותו יזם יוצא, רוצה להישאר עם משהו, רוצה לפחות להשאיר, כי בטח ובטח כשהוא זה שהחתים את הדיירים ופעל מולם, ורוצה עדיין להישאר.
רואי זרנצ'נסקי
אנחנו רק נבהיר שאם הוא נשאר בחלק הפרויקט, והוא לא הרוויח על החלק שהוא מכר, אלא רק באמת מכניס, משקיע בלי שהוא מרוויח שקל עדיין, אז ברור שהוא גם לא ישלם את המס. לא יהיה פה מס רכישה, כי זה אפס. אבל, אם הוא מוכר חמישים אחוז, והוא רוצה על חמישים האחוזים האלה, אם הוא היה מוכר את הכל הוא היה מקבל מיליון שקל, אבל הוא מוכר חמישים אחוז אז הוא רוצה חצי מיליון, אז רק על חצי המיליון יש מס. זה ברור.
ניצן פלדמן
אבל, לפעמים אין לו ברירה.
יוסי אלישע
רגע, שנייה, תנו לי, זו רק ההקדמה. רשות המיסים הייתה בדעה שצריך למסות את הכל. זאת אומרת, אם אתה קיבלת מיליון שקלים, ויש לך מאה דיירים שהחתמת, ויש לך כנראה התחייבויות כלפיהם, לבנות מאה דירות, אז העסקה היא על 101 מיליון. הנושא הזה הגיעה לפתחו של בית המשפט. וכשהוא הגיע לבית המשפט, לא נקבעה שיטה צודקת שהיא מונחת פה לפנינו, נקבע שלא מדובר בזכות במקרקעין כלל. ולמה לא מדובר בזכות במקרקעין, שלהבדיל מעסקאות שעליהן דיבר רואי, בעסקה מסוג התחדשות עירונית, אתה לבד כדייר, לא יכול לחייב את כלל הבניין לעשות עסקה. לכן, אתה צריך רוח חתימות דרוש, אתה צריך אולי גם תב"ע בתוקף. דרך אגב, אם אנחנו נסתכל על חוק המיסוי במקרקעין, אנחנו נראה סעיף שכשאין תב"ע בתוקף, ועושים עסקה כזאת עם דיירים או בעלי קרקע, אפשר לדחות את יום המכירה גם כן. לא לשלים בינתיים שום דבר, עד שהעסקה תקרה.

זאת אומרת, יש אי וודאות משמעותית לזה שבכלל תהיה כאן עסקה או שיהיה כאן פרויקט. ולכן, יש גם היגיון למה נדחה יום המכירה ולמה בית המשפט קבע, דרך אגב, בשלושה פסקי דין, שיום המכירה בהקשר הזה, הוא קריטי. גם בעניין האחרון שהיה בעניין סבא ונסה, למשל. רשות המיסים בעצמה טענה שיום המכירה הוא הקריטי לעניין החישוב במס רכישה, או לא לחייב במס רכישה. זאת אומרת, אם לא הגיע יום המכירה, לא מחייבים במס רכישה, כי כנראה עדיין לא התגבשה הזכות. ולכן, מה שאני הצעתי, הצעתי שגם אם רוצים ללכת במתווה הזה, שהוא חדשני, מפני שהיום, לכאורה, לא אמור להיות מס על הסבת הזכות הזאת. היא אינה בגדר זכות במקרקעין. אז לפחות, בואו נקבע כללי בסיס. קרי, שיש כבר רוב דרוש של דיירים בפרויקט הזה, שיש כבר תב"ע בתוקף. זאת אומרת, היזם אכן הסב משהו מוחשי, משהו בעל יכולת פוטנציאל למימוש. אחרת, אם הוא החתים ארבעה דיירים והסב את זה, עם כל הכבוד לזה שמישהו שילם על זה כסף, זה לא זכות במקרקעין. אם אני עושה איתך עסקה, לא בהכרח כל עסקה בנינו היא עסקה במקרקעין.
תומר רוזנר
מישהו מוכן לשלם על זה ושהוא ירוויח, אז הוא צריך לשלם.
יוסי אלישע
אבל הוא משלם מס שבח.
ניצן פלדמן
הם משלמים. הם משלמים מס.
יוסי אלישע
על מס הכנסה משלמים.
ניצן פלדמן
רוצים להוסיף עוד מס. על זה.
יוסי אלישע
כל הדיון פה, כל הדיון, צריך להבין, הוא על מס רכישה. אין דיון על מיסים, על המכירה. מי שהרוויח, הולך לשלם מס.
רואי זרנצ'נסקי
יוסי, זה ברור. אבל, הוא אומר, הוא שאל רק אם מישהו מוכן לשלם על זה, שישלם גם מס רכישה. זו הייתה האמירה.
יוסי אלישע
רגע. עכשיו, מס רכישה, צריך להבין את ההיגיון. מתי עושים הסבה של פרויקטים? אם יזם כל כך בטוח בעצמו והוא רוצה להתקדם, הוא לא מסב לאף אחד. פרויקטים מוסבים בשלבי משבר כאלה או אחרים. קרי, צריכים מימון. קרי, אין יכולת או פוטנציאל לממש, מפני שנניח, יזם קטן, הצטברו אצלו כל כך הרבה חתימות שכבר אין לו יכולת לעשות היקף כזה של פרויקט.
תומר רוזנר
לא, לא. אם זה משבר, הוא לא ירוויח, נכון?
יוסי אלישע
לא, לא. לא בהכרח.
תומר רוזנר
כן, כן.
יוסי אלישע
לא בהכרח. יש עדיין - - -
היו"ר יעקב אשר
כשאתה מוכר משהו שמשבר, אתה מוכר אותו במחיר הפסד.
יוסי אלישע
רגע, לא. אז שנייה, אני אסביר. זה לא מדויק מפני שיש עבודה שבוצעה. נניח, אם אתה צריך לגבש הסכמות של 100 אחוז, ואני הצלחתי לגבש 50 אחוז. יש שווי כבר למה שעשיתי בגיבוש 50 האחוזים. אין לי יכולת להגיע ל-100 אחוז, מפני ש-100 האחוזים מצריכים ממני עוד כספים. ואם אני מגיע ל-100 אחוז, זה מצריך ממני כבר להוציא היתר. לשים עשרות או מאות מיליונים. אין לי יכולת כזאת, או יכול להיות שנתקעתי. אבל, זה לא אומר שמה שהצלחתי לעשות לא שווה היום משהו. לכן, המשמעות היא שהיזם הנכנס, שנכנס בעצם בשביל להוציא את הפרויקט אל הפועל, שזאת כל המטרה פה. המטרה פה היא שאנחנו בעצם נשחרר חסמים, אז מה אנחנו עושים? מוסיפים חסם נוסף, שמה הוא יעשה? מה הוא יעשה? הרי, הוא יגולגל למחיר הדירה. אם יזם משלם עכשיו, 6 או 5 אחוזי מס רכישה, זה יגולגל למחיר הדירה.
קריאה
זה כניכוי גם. אל תשכח.
יוסי אלישע
זה מגולגל למחיר הדירה. גם עלויות הבנייה הן ניכוי. אז מה? אז זה לא מגולגל למחיר הדירה?
רואי זרנצ'נסקי
אבל זה בכל מס רכישה, יוסי.
יוסי אלישע
אבל, אנחנו פה מוסיפים מס רכישה בתקופה שהפרויקט לא וודאי. ההיפך, אנחנו בתקופה שאותו יוזם שיזם את הפרויקט, רוצה לצאת או רוצה להכניס מישהו. זאת אומרת שעוד יותר מתעורר ספק לגבי עצם יציאת הפרויקט לפועל.
קריאה
זה יהיה במחיר.
יוסי אלישע
והכי חשוב, העסקה בסוף לא יוצאת לפועל. צריך לתת את הדעת גם לזה שמס הרכישה הזה יוחזר, אם בכלל יוטל.
תומר רוזנר
מה זאת אומרת?
יוסי אלישע
או למה לא ללכת, בדיוק כמו שמתייחסים לזכות לקבל זכות. הרי, מה אנחנו עושים בחוק מקרקעין. אני יכול לעשות עסקה איתך, וחוק מיסוי מקרקעין מאפשר לי לסחר את זה הלאה ללא מס. ללא מס. להסב את זה עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם, עד שהאחרון יחליט לממש את העסקה מולך. בדיוק כמו שקורה כאן. בעניין הזה, אופציה למשל, חוק מיסוי מקרקעין קובע שאין מס. אתה יכול לממש כל הזמן, מי ישלם? האחרון שהחליט לממש.
שאול כהן
אני רק אגיד שזו אופציה ייחודית, העניין הזה. וגם במקרה הזה, אפשר תמיד לעשות אופציה ייחודית. להיכנס לפרק של אופציה ייחודית, לעמוד בתנאים, ולעשות את זה. הכל בסדר. אפשר.
יוסי אלישע
אז לכן, הסבת הזכות הזאת, האופציה הייחודית פה היא בעייתית מפני שאתה משאיר את היזם היוצא בפנים. אתה רוצה שהוא יצא. לכן, אתה צריך להגיד את זה כזכות לקבל זכות במקרקעין. על מנת שאותו יזם יצא, כך גם תהיה אפשרות למסות, בדיוק כמו שהם תיארו, למסות בעצם את התמורות שהוא מקבל בלי התחייבות לדיירים. כי באופציה אנחנו יודעים שממסים אך ורק על שווי האופציה. לא יותר מזה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
לא. פה יש, הנקודה היא, טוב בעצם שיגיד את ההערות הנוספות ואז אני אעיר.
יוסי אלישע
עכשיו, הנושא השני שרצית לדבר עליו, זה באמת הנושא של כניסת משקיעים. אנחנו קצת שוחחנו לפני, אבל צריך להיות ברור וצריך להיות מוחרג כאן שבמקרה של הקצאת מניות או כניסה של משקיע, שאין פה תמורה בעצם ליזם שאולי נשאר, אז ברור לחלוטין שלא אמור להיות מס רכישה, ואנחנו לא מנסים לתור עכשיו שווי כלשהו, כי זה באמת חסם לכניסה של משקיעים. העמדה שלהם, לפחות לפי מה שאני יודע - - -
שאול כהן
תן לנו להגיד את העמדה, יוסי.
יוסי אלישע
בסדר, אוקיי.
שאול כהן
שמענו את ההערה הזאת. זה באמת, יש עניין של הקצאה. מה שהוא מדבר זה הקצאה שקוראים לה הקצאה טהורה. שיש בחברה איגוד כלשהו שנכנס משקיע שמכניס כסף רק לחברה, ובעל מניות לא מרוויח מזה. זאת אומרת, בעל המניות שנשאר בחברה, לא לוקח את הכסף אליו הביתה. כשהיה תיקון 76, גם באיגודי מקרקעין, האירוע הזה היה פטור גם ממס שבח וגם ממס רכישה. החל מתיקון 76 ב-2014, הוחלט שהאירוע הזה יהיה פטור ממס שבח, אבל יהיה חייב במס רכישה. שמענו את ההערה הזאת. אנחנו כן מוכנים לשקול את זה בכובד ראש.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, הבנתי. הלאה.
תומר רוזנר
תשובות היום.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן. התשובות היום, חברים.
שאול כהן
כן, כן. בסדר.
היו"ר יעקב אשר
תצאו להפסקה, תלכו לאכול צהרים, ואז תיתנו את התשובות.
יוסי אלישע
לא בכדי אמרתי שיש בעייתיות עם הגדרה של זה כזכות במקרקעין, וזה בדיוק לאור ההערה של רואי, שמתייחסים לזה ובעצם אומרים, רגע, אז בהקצאה יש פה איזושהי זכות. אם היינו מגדירים את זה כזכות לקבל זכות במקרקעין, אז במקרה הזה שיש הקצאה, מה שנקרא, לא מיטיבה, אז אין שווי לזכות עצמה. כי גם כאן רשום שאנחנו מנכים את כל ההתחייבות.
היו"ר יעקב אשר
אתה מסביר את זה עוד פעם?
יוסי אלישע
לא, אני רק מסביר למה ההגדרה כפי שהיא, כזכות במקרקעין.
היו"ר יעקב אשר
אבל שמעת את מה שהוא אמר. הלאה.
יוסי אלישע
הוא ענה על ההקצאה, לא על העניין של הזכות לקבל זכות.
תומר רוזנר
בסדר, כן.
יוסי אלישע
אז את זה, לכאורה, מה הם אומרים? אומרים, נכון זה מתנהג כמו זכות לקבל זכות, אבל בואו לא נקרא לזה ככה. אז אני אומר, בואו נקרא לזה ככה ובואו נטפל בזה בצורה הזאת. ונקרא לזה כך רק אם יתקיימו תנאים מסוימים. ואני חושב שזה יכול להיות מצוין כי זה מייצר וודאות.
היו"ר יעקב אשר
תשובה. תשובה. זכות לקבל זכות.
שאול כהן
האמת, ההבחנה אם זכות לקבל זכות או זכות במקרקעין, זה יכול להוות קצת בעיה. אבל, נחשוב על זה גם ונחשוב איך נפתור את זה.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש מכולם, תשובות סופיות היום. הלאה. תודה רבה לך, בבקשה, גבירתי.
ניצן פלדמן
ניצן פלדמן מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ. אני חייבת רגע משהו כללי לתיקונים שמוצעים פה היום.
היו"ר יעקב אשר
על היום או בכלל?
תומר רוזנר
רק ספציפית.
ניצן פלדמן
על התיקונים, כמה תיקונים שנדבר, וגם וגם.
היו"ר יעקב אשר
את לא מתכוונת לדבר אחר כך?
ניצן פלדמן
גם וגם.
היו"ר יעקב אשר
אז למה גם וגם? חבל על הזמן.
תומר רוזנר
רק ספציפית.
ניצן פלדמן
לא, כי אדוני יושב הראש שאל פה האם מדובר בחסמים או בהתרת חסמים. כי זה בדיוק הפוך. אני חושבת שיש פה קצת אי דיוקים שהוצגו פה, ואנחנו כמובן ניגע בהם גם. אין פה שום התרת חסמים. יש פה הוספה של חסמים. כמו שאדוני מלשכת עורכי הדין, הציג פה. ספציפית בסעיף הזה, זה הוספה של מס. מס רכישה. העסקה ממוסה. צריך להבין. העסקה הזאת ממוסקה כמו כל דבר. עכשיו, אני רוצה להוסיף עוד דוגמא. היום אנחנו הולכים למדיניות של מתחמים בהתחדשות עירונית. יש רשויות מקומיות שמכריחות, ולפעמים גם בצדק, אני לא מתנגדת לזה, יזמים שונים להתאחד ביחד. להתאחד, להקים שותפות מיוחדת, בשביל לאחד את הפרויקטים. והם חייבים לבצע פה מכירה. והמכירה הזאת, עכשיו עוד פעם רוצים להוסיף עליה עוד מס.
תומר רוזנר
למה הם חייבים לבצע מכירה?
ניצן פלדמן
כי הרשות המקומית דורשת מהם, בשביל לקדם את הפרויקט, בגלל שהם רוצים מתחם. אז עכשיו, רשות המיסים רוצה למסות אותם.
תומר רוזנר
מה היא דורשת?
ניצן פלדמן
למסות אותם מס נוסף, מס רכישה נוסף.
תומר רוזנר
היא דורשת מהם לעשות שותפות, נכון? היא לא דורשת מהם למכור את זכויותיהם.
ניצן פלדמן
הם צריכים למכור אחד לשני את חלק מזכויותיהם, כן.
תומר רוזנר
מדוע?
קריאה
יוצרים שותפות.
ניצן פלדמן
זה יצירת שותפות.
תומר רוזנר
הם יוצרים שותפות, נכון, אז הם לא מוכרים.
קריאה
כל אחד שותף בחלק של האחר.
תומר רוזנר
בהחלט.
ניצן פלדמן
הם צריכים למכור. יש פה מכירה. זאת הסיטואציה.
תומר רוזנר
אוקיי. התייחסות?
היו"ר יעקב אשר
מישהו רוצה לענות על זה?
שאול כהן
כן, אנחנו חוזרים על זה, רק אם הוא הרוויח, אם הם יצרו שותפות ואף אחד לא הרוויח, אז אין מס על זה. אנחנו אמרנו את זה כבר חמש פעמים
ניצן פלדמן
הם מוכרים אחד לשני.
שאול כהן
מוכרים אחד לשני. אם המכירה הזאת היא באפס, אז היא באפס. אין מס.
עשהאל צור
עשהאל צור, מאגף תקציבים. הטענה שניצן מציגה פה, היא בעצם באה ואומרת שלפעמים רשות מקומית - - -
היו"ר יעקב אשר
בצדק.
ניצן פלדמן
נכון.
עשהאל צור
נכון. רשות מקומית דוחפת כמה יזמים ביחד. אבל, אנחנו ואמרים את אותה תשובה שענינו קודם, נכון מאוד, אם הם הרוויחו מזה אז אנחנו סבורים שהם צריכים לשלם על זה. אם, כמו שרואי אמר קודם, אם הם לא הרוויחו מזה, הם לא ישלמו.
ניצן פלדמן
אבל הם משלמים. הם משלמים.
קריאה
אבל אין רווח במס רכישה. זה הצד המשלם, לא המרוויח.
ניצן פלדמן
אתם הוספתם פה מס חדש. מס רכישה חדש על עסקה.
עשהאל צור
שנייה, רגע. הנושא הזה, בסופו של דבר, של להתאחד או לא להתאחד, הוא, שוב, הוא נושא בכירי של היזמים. הרשות המקומית אומרת אמירה - - -
ניצן פלדמן
זה לא נכון.
תומר רוזנר
לא, לא, לא.
היו"ר יעקב אשר
לא. אם הרשות באה ואומרת לך.
תומר רוזנר
אתה חייב.
היו"ר יעקב אשר
תקשיב, אני לא מוכנה חלק מהשכונה, אני רוצה את כל תא השטח הזה שיהיה הכל בתוכנית אחת. ובתא השטח הזה יושב מועמד אחר. הוא לא פראייר.
עשהאל צור
בסדר גמור. אז ככל שהייתה עסקה ביניהם והם הרוויחו, הם יצטרכו לשלם על זה.
תומר רוזנר
לא הרוויחו. שוב פעם, עשהאל - - -
ניצן פלדמן
אבל הם משלמים. למה להוסיף עוד מס רכישה?
תומר רוזנר
רק דקה. אנחנו מדברים על מס הרכישה. מס השבח או מס הכנסה, לצורך העניין, מטופל. אם יש רווח יש רווח, ואם אין רווח אין רווח. הטענה פה, היא טענה של עסקה שהיא סוג של כפויה, שנגיד שאין רווח, אפס, בסדר? מסכימים? אין מס שבח.
רואי זרנצ'נסקי
אז אין תמורה כספית. אנחנו לא נכנסים לסעיף.
קריאה
לא, יכולה להיות תמורה גם באין רווח.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש לא לעזור ליועץ המשפטי.
תומר רוזנר
קודם כל, אתם לא דיברתם רק על תמורה כספית, אתם דיברתם על כל התמורות.
ניצן פלדמן
נכון.
רואי זרנצ'נסקי
אבל זה התיקון שאנחנו עושים פה. זה נכון שאם יש עסקה שבא מישהו מקבל מקרקעין, יש מס רכישה גם אם הוא לא שילם. זה נכון.
תומר רוזנר
נו?
רואי זרנצ'נסקי
אבל פה אנחנו באים ואומרים, שעל התמורה הכספית, על הרווח שלו, זה מה שאנחנו עושים פה, אם הוא רוצה לקבל את זה שהוא מכניס - - -
תומר רוזנר
לא הרווח שלו. שנייה, בעסקה שמדובר - - -
רואי זרנצ'נסקי
יעברו כפים במקרה הזה ביניהם?
תומר רוזנר
לא.
רואי זרנצ'נסקי
אז איך נמסה את זה לפי הסעיף.
תומר רוזנר
הוא קיבל תמורה. הוא קיבל, לפי מה שמציגים.
רואי זרנצ'נסקי
זה התיקון אבל. זה התיקון. בגלל זה אמרתי שאנחנו מקלים.
תומר רוזנר
רק דקה. בוא אני אציג לך את העסקה ותגיד לי מה קורה שם, בסדר? יש לך יזם עם 300 דירות פוטנציאליות ויזם עם 500, לצורך העניין, בסדר? אומרת הרשות המקומית, לא, לא, לא, אני רוצה עסקה של 800 דירות, הכל ביחד, אבל, שאתם תהיו שווים. אתה תקבל 400 ואתה תקבל 400, בסדר? הם עושים את האיזונים, אוקיי? אין רווח. אף אחד לא מרוויח. היזם שקנה עכשיו את החלק שהעירייה חייבה אותו לקנות, לצורך העניין, יצטרך לשלם מס רכישה. אם אני מבין נכון.
רואי זרנצ'נסקי
אז הוא יקבל 100 דירות נוספות בלי שהוא מכניס כסף בכלל?
קריאה
לא ברורה השאלה.
רואי זרנצ'נסקי
זה לא יקרה בעולם. אם זה יקרה, אז זה לא יחויב במס. אבל זה לא יקרה. כי יהיה מזומן שהוא יצטרך להכניס כדי לקנות את 100 הדירות האלה. גם היום, דרך אגב, יש לך סעיף בחוק של איחוד וחלוקה, שחלוקת מקרקעין בין בעלים משותפים היא פטורה. כל עוד אין תשלומי איזון. יש תשלומי איזון, גם היום זה מחויב במס. נמסה אם יש תשלומים. אם אין תשלומים ביניהם, זה לא נכנס לסעיף שלנו.
תומר רוזנר
אוקיי. יבהירו נציגי הקבלנים על איזו עסקה מדובר ושיתייחסו.
תומר צליח
קודם כל, רואי כל הזמן מדבר על רווח ורווח. המילה רווח פה, אני חושב שהיא קצת מטעה משום שבדרך כלל, הסכומים שעוברים, או לפחות ברובם, לא מהווים רווח אלא מהווים איזשהו החזר הוצאות. כאשר יזם קידם פרויקט עד לשלב שאנחנו מדברים עליו, לא משנה אם יש תב"ע או אין תב"ע. מעצם החתמת הדיירים, יצאו כספים מאוד מאוד גדולים. אם הפרויקט הזה, עכשיו צריך להעביר, בין אם הוא נמכר לחלוטין כתוצאה מהכרח כזה או אחר, בין אם נכנס יזם נוסף לתוך הסיפור הזה, עוברים כספים, אפילו רק כדי לאזן את ההוצאות. זה היה לו, בדוגמא של תומר, זה שהיה לו 300 דירות, וזה שהיה לו 500 דירות, הם כנראה לא הוציאו את אותם סכומים, וצריך לאזן את ההוצאות שיצאו עד לאותה נקודת זמן. רק האיזונים על ההוצאות והנה הוספת פה הרבה מאוד מס. אתה כל פעם אומר רווח, אבל זה לא רווח, זה החזר הוצאות.
יוסי אלישע
לא, גם אין חשיבות לרווח. מדובר על הצד המשלם. לא על יכול להרוויח או לא יכול להרוויח. זה לא רלוונטי בכלל. הצד המשלם מחויב במס כאן. מי שממשיך את הפרויקט וצריך לקחת את זה בחשבון במחיר בסוף של הדירה.
היו"ר יעקב אשר
זה לא מי שממשיך, אתה אומר שזה בעצם שילוב.
יוסי אלישע
מי שמשלם מס רכישה זה בעצם מי שממשיך, הנכנס.
תומר רוזנר
תראו, אני רוצה להעיר הערה יסודית, שגם נאמרה פה ברמז על ידי רשות המיסים. ההיגיון שמאחורי מס רכישה הוא היגיון לא עסקי.
רואי זרנצ'נסקי
לא כלכלי, נכון.
תומר רוזנר
מס רכישה משלם גם קונה יחיד, המדינה חושבת, משיקולים שלה, שמי שקונה דירה צריך לשלם לה מס. אוקיי? אין לזה היגיון כלכלי. זה מיסוי כזה או אחר.
יוסי אלישע
כן, אבל אנחנו לא - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע, רגע.
תומר רוזנר
כשאתם מדברים עכשיו על, אם אני מבין נכון, מוסכם עליכם שנושא מס השבח או מס הכנסה, לצורך העניין, הולך לפי רווח. אבל, במס רכישה תמיד אין רווח. או לא תמיד, בסדר, בהרבה מאוד מקרים.
קריאה
לא קשור לרווח.
תומר רוזנר
אז מה שאתם אומרים זה שאתם מערערים פה על ההיגיון שמאחורי מס רכישה. אז אפשר לערער עליו, אבל זה לא פה, זה ביסודות מס רכישה, מה שנקרא.
יוסי אלישע
אני אוסיף אולי על תומר, מדובר פה במהפכה למעשה.
תומר רוזנר
לא, להיפך.
יוסי אלישע
לא, שנייה אחת.
תומר רוזנר
להיפך.
קריאה
אתה מציע מהפכה.
יוסי אלישע
קודם כל, מעצם זה שאנחנו רוצים למסות דבר שהוא אינו עסקה במקרקעין. עכשיו, אם הוא היה עסקה במקרקעין, אז היה צריך ללכת לגישתה של רשות המיסים לפני פסק דין וגה, שדיבר על זה שבכלל צריך למסות את הכל.
קריאה
אני יכול להבין שרוצים עכשיו דרך ביניים.
ניצן פלדמן
רוצים להוסיף עוד מס. עוד מס ולהעלות את מחירי הדירות.
היו"ר יעקב אשר
דקה. הם מדברים, תומר, על קו התפר בין הראשון לשני. זאת אומרת, המדינה מכירה בחלק של הראשון, אבל כשאתה מתחיל להזיז הלאה או למכור או להתאחד עם עוד מישהו ולהתקדם עם זה הלאה, אז השני כבר לא ב"לופ". זאת השאלה.
אסף וקסלר
אז, זה בדיוק מה שהיועץ המשפטי אמר. ככה מתנהל מס רכישה, גם אם אני - - -
היו"ר יעקב אשר
כן, הכל טוב ויפה.
אסף וקסלר
לא, אם אני קניתי קרקע לפני שנה, בשיא המחירים של הקרקעות, ב-100 שקל, ומחר אני, מסיבה כזו או אחרת, מחליט למכור אותה ב-50, זה לא פותר אותי ממס רכישה. אני עדיין אשלם על זה מס רכישה.
יוסי אלישע
אתה משלם על הקנייה שלך, לא על המכירה.
ניצן פלדמן
אבל זה לא עסקת מקרקעין.
יוסי אלישע
אבל בכל מקרה אנחנו עוסקים בפרק של הסרת חסמים. התחדשות עירונית, אנחנו לוקחים עכישו ומוסיפים מס שלא היה לפני כן.
אסף וקסלר
לגישתנו הוא היה.
יוסי אלישע
לגישתכם הוא לא היה. בוא.
אסף וקסלר
אני רוצה, רגע, אני רוצה רגע לתת דוגמא. אני אתן רגע אולי דוגמא שתגיד למה זו גישת ביניים באמת. נצא רגע מהעולם של התחדשות עירונית, נגיד שיש עסקה שהיא קומבינציה רגילה.
יוסי אלישע
אבל אי אפשר - - -
אסף וקסלר
רגע, יוסי, תן לי שנייה.
יוסי אלישע
זה העיוות. אנחנו לא בחוק הכללי.
היו"ר יעקב אשר
אני הבנתי. הלאה.
אסף וקסלר
יש בעלים של קרקע. בא יזם ואומר לבעלים של הקרקע, אני אבנה לך חמש יחידות ואני אקבל קרקע של חמש יחידות. המיסוי במס רכישה לאותו אחד הוא על הקרקע של חמש היחידות שהוא מקבל. עכשיו, אותו יזם, אותו אחד קבלן, יוצא להסב את הפרויקט לצד ג' כלשהו. תהיה ביניהם עסקה. העסקה תהיה שהיזם החדש יצטרך לשלם מס רכישה גם על התמורה הישירה שהוא נותן ליזם הראשון, וגם על ההתחייבות כלפי הדיירים. זאת אומרת, מס רכישה יהיה לפי עלות הבנייה לחמש יחידות לבעלים המקורי, פלוס כמה שהוא צריך לשלם ליזם שיוצא. מה שאנחנו מציעים פה בגישת הביניים - - -
ניצן פלדמן
זה גם עיוות.
יוסי אלישע
זו דוגמא לעיוות הכי גדול שקיים בחוק מיסוי מקרקעין.
אסף וקסלר
רגע. מה שאנחנו מציעים פה.
ניצן פלדמן
זו הזדמנות לתקן את זה.
היו"ר יעקב אשר
חברים.
אסף וקסלר
לא מתקנים עכשיו את מס רכישה. איזה תיקון.
היו"ר יעקב אשר
אני מאבד את סבלנותי בקשב.
אסף וקסלר
מה שאנחנו מציעים פה כגישת ביניים, שאותו תשלום לבעלים על חמש היחידות שהוא בונה להם, אנחנו לא נחייב במס רכישה. מס הרכישה יהיה רק על התשלום שהוא נותן ליזם הראשון. זה הכל. בלי להוסיף את ההתחייבויות כלפי הבעלים. זו גישת הביניים שאנחנו מציעים.
ניצן פלדמן
הגיע הזמן.
תומר רוזנר
רגע, עכשיו, האם אפשר להוסיף לגישת הביניים שאתה מתאר, שהיא באמת מתיישבת עם עקרונות היסוד של מס רכישה, זאת שאלה כי אני לא יודע מספיק, אוקיי? טוענים פה שיש לו גם עלויות עסקה, בסדר? שהוא הוציא עלויות עסקה כדי להחתים. אתה אומר, את ההתחייבות עצמה לדיירים אני מתעלם, אבל מה עם הוצאות עסקה.
היו"ר יעקב אשר
לא רק התחייבות, גם התב"ע.
תומר רוזנר
כן.
אסף וקסלר
הדברים, הכסף שהוא הוציא והוא מקבל על זה את ההחזר, הוא נפגש עם הכסף, זה כן יהיה במס רכישה. התחייבות שהיא באוויר, שהוא עדיין צריך לעשות והיא לא נעשתה עדיין, לא תהיה חלק. אחרת, אנחנו נכנסים למקום שבו יזם אחד יגיד שהוא רוצה שני מיליון שקל ולצאת, בפנים הוא יביא בחשבן את העלויות שהיו לו ואת הרווח שהוא רוצה. יזם אחר יכול להגיד שהוא רוצה 100,000 שקל, פלוס תשלם לי את השאר. זה אותו דבר. אנחנו לא רוצים להיכנס למקום הזה. אבל, את ההתחייבות כלפי מחזיקי הקרקע, כלפי הדיירים, את זה לא נוסיף לצורך מס רכישה.
קריאה
שזה החלק הגדול בעצם.
אסף וקסלר
זה הרוב. זה המרכיב הכי גדול של העסקה.
היו"ר יעקב אשר
מה זה התחייבויות?
אסף וקסלר
כל עלות הבנייה שלהם, המימון של עורך הדין שלהם, התשלום עבור בעלי המקצוע שיעשו את זה. כל מה שקשור לשכר הדירה שלהם, הובלות שלהם. את זה, שיש על זה מס רכישה, לא נוסיף.
היו"ר יעקב אשר
לא שכר טרחת היזם, נקרא לזה ככה.
אסף וקסלר
נכון.
יוסי אלישע
אפשר אדוני?
היו"ר יעקב אשר
כן.
אסף וקסלר
זה גם לא היה במחלוקת לפני.
יוסי אלישע
רגע, אז קודם כל, גם מה שאמרת מקודם לא היה במחלוקת. שני דברים. אחד, לגבי הדוגמא שניתנה כאן. בדוגמא שניתנה, העסקה נכנסה לפועל, לכאורה, ביום החתימה עם אותו דייר שהיה אמור לקבל חמש יחידות. במקרה הזה, העסקה היא לא עסקה עדיין. במקרה של הפרק שאנחנו דנים בו. כל אימת שלא מוציאים היתר בנייה ומתחילה הבנייה. לכן, זה שני מקרים שונים לגמרי. דרך אגב, במקרה שהוא תיאר, אחד העיוותים הכי גדולים שקיימים בחוק מיסוי מקרקעין, שאז אתה אפילו לא יכול להוציא אישורי מיסים מול הדיירים שאתה נמצא מולם, כי אתה קנית מיזם אחר בכלל רק את הזכות. הוא קיבל מיליון שקל, העביר לך 100 מיליון פרויקט. אתה משלם על 101 מיליון. אתה ממשיך את ההתנהלות מולו. אתה בכלל לא מול הדיירים האלה. זו תקלה חמורה, אבל היא קיימת בחוק. אנחנו כנראה לא יכולים לתקן אותה כאן, אבל בטח לא צריך לתת אות כדוגמא. היא לא הדוגמא.

לעניין החיוב, צריך להבין, לא יכולה להיות סיטואציה שיהיה פה חיוב מס רכישה פעמיים. ואם אותו יזם מקבל החזר הוצאות שלאחר מכן, בדו"ח האפס שמוגש להם, ואותו יזם ממשיך ומגיש את דו"ח האפס, ומשלם מלא על אותו דבר, משלם מס רכישה, אז ברור שזה צריך להיות מנוכה.
אסף וקסלר
ממתי מנכים דברים כאלה? עם כל הכבוד.
יוסי אלישע
אז אני אסביר. אם נניח, עכשיו יזם יוצא, התחיל לשלם למתכננים, התחיל לשלם לעורכי דין וכדומה.
תומר רוזנר
נו.
יוסי אלישע
כשהוא יוצא ומגיש דו"ח אפס עכשיו לרשות המיסים, על מנת לחשב את מס הרכישה, העלויות האלה נמצאות עוד פעם בדו"ח האפס. ואם הן נמצאות עוד פעם, הוא כבר ישלם אותן ליזם היוצא. ברור לחלוטין שאי אפשר לחייב אותו פעם נוספת.
אסף וקסלר
לא, לא. יוסי. אם אותו יזם שכבר רכש ושילם את מס הרכישה, אחרי זה במימוש שלו, לא יהיה על המרכיב הזה פעמיים מס רכישה.
יוסי אלישע
יפה.
אסף וקסלר
אם אותו יזם מממש.
יוסי אלישע
זה בדיוק מה שאני חושב שתומר כיוון.
אסף וקסלר
לא אם הוא מסחרר את זה הלאה ויהיו סחרורים, בסדר?
יוסי אלישע
לא יהיה החזר הוצאות - - -
היו"ר יעקב אשר
איך אתה מכניס את זה לתוך זה?
יוסי אלישע
לכן, אני חושב, אדוני, דרך אגב, ההגדרה - - -
אסף וקסלר
אני חושב שזה די ברור גם.
תומר רוזנר
לא, לא. ממש לא.
ניצן פלדמן
לא ברור.
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע. אני מבקש שתחשבו על הנוסח.
אסף וקסלר
שוב פעם, אבל לא שעכשיו יש יזם שמביא יזם אחר, כל אחד מעביר אליו. אם אותו יזם קנה והוא בסוף זה שמממש, הוא לא ישלם על אותו מרכיב פעמיים.
היו"ר יעקב אשר
בסדר גמור.
תומר רוזנר
אז צריך להבהיר את זה.
היו"ר יעקב אשר
כן.
אסף וקסלר
אם זה לא מספיק ברור עכשיו, אז בסדר.
תומר רוזנר
אוקיי.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. הלאה, נושא נוסף.
תומר רוזנר
יש הערות?
היו"ר יעקב אשר
יש הערות נוספות במקרה הזה? כן?
קריאה
הערה, להתייחס לנושא נוסף בסעיף הזה.
היו"ר יעקב אשר
לסעיף הזה?
קריאה
בסעיף 49.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
לא, לא. על הפסקאות שאנחנו מדברים עליהן.
רעות בינג
פסקה 1, 6 ו-8.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אתם רוצים להוסיף עוד משהו?
ניצן פלדמן
כן, אדוני ברשותך. הוצג פה נושא של עסקאות קומבינציה. זה עיוות לא פחות גדול, ואולי זו הזדמנות לתקן באמת את העיוות הזה.
קריאה
נו, באמת.
ניצן פלדמן
נו, באמת. אנחנו מדברים פה על התרת חסמים. וכנראה שרשות המיסים לא בעניין הזה, אלא רק איך להוסיף מיסים. אני מבקשת שזה יישקל בפני הוועדה. כי זה באמת מקומם התיקון הזה. הוספת מס על המיסים שכבר משלמים על העסקה הזאת, שזה בכלל לא עסקת מקרקעין.
שי אהרוניביץ
מי אמר שזו לא עסקת מקרקעין.
היו"ר יעקב אשר
בית המשפט.
ניצן פלדמן
בית המשפט.
יוסי אלישע
גם אתם בסבא ונסה.
שי אהרוניביץ
אנחנו לא הלכנו בעמדה הזאת, ובעמדה הזאת דווקא כן יש לנו תיקים. אנחנו פשוט רוצים להסדיר אותה. אם בסופו של דבר, בבית משפט - - -
ניצן פלדמן
אתם לא מסדירים את זה. אתם מסדירים את זה שתוכלו לגבות עוד מס מבלי להתווכח.
היו"ר יעקב אשר
שי. בקשתכם נשמעה. הלאה.
תומר צליח
אדוני, בבקשה עוד נקודה אחת.
היו"ר יעקב אשר
עוד נקודה אחת.
תומר צליח
מכיוון שרואי כבר לפחות הסכים רעיונית שכאשר מדובר על הקצאה בחברת פרויקט, אז לא יחול מס רכישה.
היו"ר יעקב אשר
נו אז למה אתה מדבר על זה עכשיו?
תומר צליח
לא, אבל, אם מדובר, אם זה לא חברת פרויקט, אלא מדובר, מכניסים משקיע לפרויקט בחברה שהיא לא חברת פרויקט, אלא חברה שיש לה פרויקטים - - -
היו"ר יעקב אשר
דרך מניות?
תומר צליח
לא דרך מניות, אלא, הרי אין הבדל מהותי בין להכניס משקיע לפרויקט לבין להכניס משקיע על ידי הקצאת מניות, שאת זה ניתן לעשות רק כאשר יש חברת פרויקט.
רואי זרנצ'נסקי
שהוא לא משלם שום דבר. דיברנו על זה, שהוא לא משלם שום דבר ליזם הראשון. דיברנו על זה.
ניצן פלדמן
אם הדברים לא ברורים, אז כנראה שצירך לכתוב אותם בצורה שונה.
תומר צליח
הדגש פה צריך להיות, אני חושב, החזר הוצאות הוא החזר הוצאות. צריך לשים אותו בנפרד. הוא לא רווח ועליו לא צריך לחול.
אסף וקסלר
אמרנו שעל זה לא יהיה פעמיים. מה שהוא לוקח כסף והוא מקבל כסף, זה משהו אחר.
תומר צליח
אז אני חושב שכבר בעסקת המקור לא צריך לחול על זה מס.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל אני לא רוצה לפתוח חלון חדש שנקרא החזר הוצאות שעכשיו יעמיסו עליו אלף דברים, שביניהם יהיה המושג רווח. לכל דבר יש שני צדדים.
תומר צליח
לא, ממילא צריך לעשות את זה לטובת מס שבח. הרי, מס שבח כן מנכים - - -
תומר רוזנר
כן, אבל איזו עסקה במס רכישה - - -
תומר צליח
כן מנכים לטובת מס שבח.
היו"ר יעקב אשר
הוא מדבר על מס רכישה.
תומר רוזנר
באיזו עסקה מתחשבים בהוצאות? בוא.
תומר צליח
נכון.
תומר רוזנר
מה נכון?
תומר צליח
אנחנו נמצאים בחריג.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל הוא אומר - - -
ניצן פלדמן
רוצים לעודד התחדשות עירונית או לא רוצים לעודד התחדשות עירונית?
יוסי אלישע
לא, אתה לא בעסקה רגילה כאן. אתה בעסקה שהמס עליה יחול רק אצל המממש האחרון. זה לא המקרה הרגיל. ולכן, אתה צריך לחשוב על זה שלא תהיה סיטואציה שהמממש האחרון שילם מס רכישה על אותו רכיב כמה פעמים.
תומר רוזנר
על זה הוא אמר שהוא ייתן פתרון.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. על זה הוא אמר שהוא ייתן פתרון. תגידו, אתם נהנים לחזור על עצמכם?
ניצן פלדמן
לא, זה פשוט היה טוב יותר אם הסעיף הזה לא היה נמצא פה.
היו"ר יעקב אשר
היה טוב עוד הרבה דברים. להגיד לך על כל מה שהיה טוב?
ניצן פלדמן
אפשר. אבל, אנחנו כרגע ספציפית על הסעיף הזה.
היו"ר יעקב אשר
לא כדאי. לא כדאי. טוב, הלאה. נושא הבא.
אסף וקסלר
זה סעיף 8(2)(א) ו-(ב). הנושא הזה עוסק בעניין תמורת המזומן שיכול לקבל דייר. יש מקרים שבהם דייר יקבל דירה ותמורה נוספת של מזומן. בדרך כלל זה יהיה דירה באותו גודל או בגודל יותר קטן ותמורה נוספת. השאלה שנשאלת היא בסוף, איזה מיסוי יחול על אותו רכיב מזומן. במידה ואני, כבעל דירה אהיה פטור ממס על הדירה החלופית שאני מקבל, אז השאלה היא מה יחול על המזומן. כיום, יש למעשה, פטור נדחה. שזה אומר שהמזומן ממוסה רק ביום מכירת הנכס.
תומר רוזנר
תתחיל מהתחלה.
היו"ר יעקב אשר
מהתחלה בבקשה. ענייני פרוצדורה.
אסף וקסלר
אה נכון, נכון. זה גם 8(5). זה באותו נושא אז אפשר לדון על זה ביחד.
תומר רוזנר
אז (2) ו-(5).
אסף וקסלר
8(2)(א) ו-(ב) ו-8(5). אז אני חוזר. בסופו של דבר, נשאלת השאלה איך יחול המס על אותו רכיב בתמורת מזומן. כיום, המצב הקיים, שהוא, אנחנו כרגע מדברים על פינוי בינוי, וכמובן שאנחנו נעתיק את הדבר הזה גם - - -
היו"ר יעקב אשר
תמורת מזומן זה ההפרש חוץ מהדירה שהוא מקבל?
אסף וקסלר
נכון. היום הוא מקבל למעשה פטור נדחה. שזה אומר שיחול עליו מס רק ביום מכירת הנכס. כלומר, אני מחזיק את הדירה. כל עוד אני ממשיך להחזיק אותה, תמורת המזומן שאני מקבל מנגנון הצמדה בעתיד, ככה שביום שאני אמכור את הדירה, יחול עליי מס גם על שווי הדירה וגם על שווי המזומן שקיבלתי. פה אנחנו אומרים שנקדים את המיסוי תמורת המזומן ליום העסקה. אנחנו חושבים שיש פה איזשהו מנגנון שהוא לא נכון, שנוצר. הוא מעוות, הוא גם מאוד, בדרך כלל, לא שקוף לבן אדם שבקצה, שהוא לא מבין עד הסוף את הדבר הזה. ולכן, על תמורת המזומן, יחול עליו מס ביום העסקה. כן חשוב להגיד, אנחנו משאירים את הפטור הקיים, את המודל הקיים, למקרים החריגים, שזה בעיקר קשיש. קשיש ובעל דירה יחידה.
היו"ר יעקב אשר
כן, טוב. היו לנו על זה הערות.
תומר רוזנר
כן. זאת אומרת, בעצם, יושב ראש הוועדה, ההערות שהיו הן כך; ראשית, בעצם מה שאתם יוצרים כאן זה תמריץ לדייר, או בעל הדירה, לקחת את הדירה כמה שיותר גדולה, גם אם הוא לא צריך אותה.
היו"ר יעקב אשר
ברגע שאתה מטיל עליו מיסוי, על ההפרש, הרי אנחנו רוצים לתת לשוק לעבוד. אני מפרש את זה, מה שנקרא, לחיים. אנחנו רוצים שהדברים יזוזו. אתה בעצם בא וגורם לו לעשות את החשבון שעדיף לו את זה ואחר כך למכור את הדירה ההיא.
אסף וקסלר
אנחנו סבורים שיותר נכון לשקף לו את זה. את המיסוי שיחול על המזומן שלו, ביום העסקה. אנחנו חושבים שיש פה איזשהו עיוות.
היו"ר יעקב אשר
זה שירות ללקוח?
אסף וקסלר
לא, אנחנו באמת סבורים שיש עיוות שייווצר, שאנשים יבצעו עסקאות, אני לא יודע מה הם יחשבו ומה מספרים עליהם, שהם יקבלו דירה ועוד מזומן, והם לא מחויבים במס על המזומן. ויום אחד, שהם ימכרו את הדירה, הם יבינו שחבות המס שלהם, היא הרבה יותר גדולה ממה שהם חשבו לעצמם. בגלל שהם קיבלו תמורת מזומן.
קריאה
היום הם יכולים על זכויותיהם מול היזם. בעוד עשר שנים הם לא יוכלו.
ניצן פלדמן
ואם הם לא מוכרים את הדירה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, אוקיי. בואו ניתן רגע ליועץ המשפטי.
תומר רוזנר
לא, שאלת השקיפות זו שאלה שאפשר להטיל חובה על היזמין למסור את כל המידע.
ניצן פלדמן
נכון.
קריאה
זה קיים היום.
תומר רוזנר
זה לא טיעון.
ניצן פלדמן
אם הבעיה היא שקיפות, אפשר - - -
היו"ר יעקב אשר
סליחה. אתם לא תורמים ככה לדיון. תאמיני לי.
אסף וקסלר
מודל ההצמדה גם של אותה תמורת מזומן הוא גם מודל לא מאוד פשוט, ולי ככלכלן ג לקח כמה פעמים לקרוא אותו כדי להבין אותו. זה, לטעמנו יותר נכון, זה ככה גם נהוג בכל מנגנוני המס שחל ביום העסקה. אנחנו לא חושבים שהפטור הנדחה משרת. אני מקבל את הטענה של היועץ המשפטי, שיש פה איזשהו תמריץ קטן שמייצר לדירה ולא למזומן. אנחנו חושבים שזה עדיין יותר נכון ליישם את המודל כפי שהוא כך.
תומר רוזנר
אוקיי. השאלה, תכף נשאל את היזמים מהשטח, כמה משתמשים בדבר הזה ואיזה בעיות זה פותר, תכף נשמע. אבל, השאלה שאני מפנה אליך היא כזאת; מודל ההצמדה הוא מסובך גם לגבי דחיית המס על הדירה עצמה, אוקיי? גם כשהוא יצטרך למכור את הדירה, הוא לא יצליח לחשב את המס בעצמו. ולכן, הוא ממילא יצטרך לקבל ייעוץ.
רואי זרנצ'נסקי
ואז מה? הוא לא ירצה למכור את הדירה הזאת.
אסף וקסלר
כן.
רואי זרנצ'נסקי
אנחנו יוצרים מצב.
תומר רוזנר
למה?
רואי זרנצ'נסקי
אני אסביר. בוא נגיד שעכשיו אדם יכול לקבל דירת 140 מ"ר, הוא לא צריך, כמו שאמרת 140 מ"ר, מספיקה לו דירת 100 מ"ר. את ה-40 הנוספים הוא רוצה בכסף, נגיד זה 400,000 שקל.
תומר רוזנר
אוקיי.
רואי זרנצ'נסקי
אנחנו אומרים לו, תקשיב, ה-400,000 בעסקה עכשיו עם היזם, הכסף הזה פטור. בעתיד, כשתרצה למכור את דירת ה-100 מ"ר שקיבלת, נוסיף לך את ה-400,000 שקל לשווי המכירה. כשזה ממודד והכל. נגיד ה-400,000 האלה אחרי שמונה הופכים להיות 650,000 שקל.
תומר רוזנר
נכון.
רואי זרנצ'נסקי
כשהוא ימכור את הדירה שלו, כשהוא יודע שבדירות מגורים יש הקלה במס, הוא ישלם 25 אחוז מס. נגיד הוא ימכור בשני מיליון שקל.
תומר רוזנר
אם זו דירת השקעה, כמובן.
רואי זרנצ'נסקי
אם זו דירה יחידה נתנו פטור.
תומר רוזנר
נכון.
יוסי אלישע
לא, היא יכולה להיות דירה יחידה באותו מועד.
רואי זרנצ'נסקי
רגע, רגע. בוא נדבר רגע על המשקיע. יש לו דירה של שני מיליון שקלים. הוא רוצה למכור אותה והוא יודע שהוא יצטרך לשלם מס של 500,000 שקל, שזה 25 אחוזים.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אם זה משקיע, מה זה משנה אם זו דירת ארבעה חדרים או שלושה חדרים.
רואי זרנצ'נסקי
נכון. לא, יכול להיות שהוא משקיע - - -
אסף וקסלר
יכול להיות שזו דירה - - -
רואי זרנצ'נסקי
רגע. על דירה יחידה וקשיש, אנחנו לא פוגעים בהם בעניין הזה.
היו"ר יעקב אשר
מה זה לא?
אסף וקסלר
אנחנו מאשרים את הפטור הנדחה, לאם קשיש או בעל דירה יחידה מעוניין להישאר במנגנון של פטור נדחה, הוא יוכל להמשיך להשתמש בו.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
רואי זרנצ'נסקי
עכשיו, ההוספה של הכסף הזה, של השניים, ואז הוא יצטרך לחשב את המס מ-2.650, למרות שהוא נפגש רק עם שני מיליון, אנחנו נשב פה עוד עשר שנים ואנחנו נצטרך למצוא מנגנון לעודד אותם למכור את הדירות. כדי למנוע את זה, עקרון יסוד במס, זה במועד המפגש עם הכסף יש תשלום. זה באמת חריג לכלל שברשות המיסים ובמס בכלל, שלא משלמים מס במועד המפגש עם הכסף, אלא דוחים את זה. בדרך כלל, כשדוחים את המס זה למועד המפגש עם הכסף.
תומר רוזנר
טוב, אבל זה לא טיעון. מכיוון - - -
אסף וקסלר
לא, אבל חבות המס שלו, בדוגמא שרואי נתן - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע. מכיוון?
תומר רוזנר
מכיוון שדחיית המס ממילא מטילה עליו, דחיית המס בעסקה שהוא עושה בין הדירה הישנה שלו של ה-60 מ"ר ל-100 מ"ר, שאתה מדבר עליה, גם ככה מעמיסה עליו את מס היתר או איך שתסתכל על זה, במכירה.
רואי זרנצ'נסקי
לא, זה כל אחד שמשפץ דירה ומשביח אותה, הוא יודע את זה. זה לא אותו דבר. פה הוא נפגש עם כסף.
תומר רוזנר
הוא לא יודע.
רואי זרנצ'נסקי
הוא לא נפגש עם כסף - - -
היו"ר יעקב אשר
משום שאם הוא מגדיל.
רואי זרנצ'נסקי
אם הוא מגדיל את השטח והוא עושה את זה בעצמו ומשפץ לעצמו את הבית, הוא יודע שהבית יהיה שווה יותר. אבל, אין לו מפגש עם כסף. פה, הוא נפגש עם ה-650,000, בדוגמא שלי עם ה-400,000 שקל. ואתה אומר לו, אין בעיה, תיקח את הכסף, תבזבז, תעשה מה שאתה רוצה, בעתיד אבל, אני אטיל עליך מס. לזה אין אח ורע במיסים.
תומר רוזנר
בסדר, אין אח ורע כי זה הפטור שמצאו לתת.
רואי זרנצ'נסקי
כי היה בעבר רק דירה אחת, תזכור את זה. היה בעבר רק דירה אחת שגם ככה יכולת למכור כל ארבע שנים. היום, באנו ופתחנו את זה בלי הגבלה של מספר הדירות.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו אני רוצה לשאול שאלה. והשאלה היא לאוצר, לא לרשות המיסים. האם לא פה המקום, אחד המקומות, יהיו עוד כמה מקומות כאלה, שבו אנחנו צריכים לעשות הבדל בין אזורי ביקוש לפריפריה?
רואי זרנצ'נסקי
אפשר לחשוב על זה.
היו"ר יעקב אשר
אני חוזר.
שי אהרוניביץ
לא, לא, זה דווקא, כבוד יושב הראש, זו דווקא כן שאלה לרשות המיסים. אנחנו, דיפרנציאליות אזורית היא מאוד בעייתית. היא קיימת, אמנם - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, שי, למה אני אמרתי שלא? כי לא רציתי לקבל תשובות טכניות.
שי אהרוניביץ
זה לא טכני.
היו"ר יעקב אשר
אני ידעתי שאתה תגיד את זה. לא ידעתי לגמרי, אבל הבנתי שסביר להניח שכן. אבל, דיפרנציאלית פה, זה לא בשביל שאני אגיד, אתה יודע מה, לא נצליח את הכל אז בוא נעשה חלק. לא זה. אני, מתחילת הדיונים, אתם לא הייתם כאן, אני מתחילת הדיונים בא ואומר, אנחנו פותרים פה חלק מהבעיות, יש כאלה שחושבים שאנחנו מעמיסים קצת. אבל בסוף, הכיוון הוא באמת יותר של לפתוח. היה אפשר לפתוח יותר עם וויכוחים כאן, וכאן יהיו לנו עוד וויכוחים. אבל, דבר אחד אני לא רואה עדיין בכל החקיקה הזאת שיושבת אצלי וחונה אצלי בוועדה. אני לא רואה איפה אנחנו נותנים את ה"בוסט".
רואי זרנצ'נסקי
לא, נתנו. נתנו פה. נתנו בפריפריה.
היו"ר יעקב אשר
אני יודע, אנחנו נגיע לשם תכף, אנחנו נגיע לעוד דברים. אני רק בא ואומר, לא דיברתי על זה שלא נתנו נגיעות, דיברתי על "בוסט", אוקיי? לא נתנו עדיין. ואלה דברים שקשורים גם לדיונים נוספים שאנחנו נעשה. אבל, אנחנו רוצים לגרום לכך, השוק, בואו אני אגיד לכם, מטרת העל שלי בהתחדשות עירונית, מטרת העל שלי היא לנסות לשחרר עד כמה שאפשר, חסמים ובעיות, באזורי הביקוש, כדי לתת לאנשים לעשות את הביזנס שלהם. ושם אפשר לעשות ביזנס. במקומות שבהם אתם צריך לגרום לעידוד של אנשים, שם לבוא עם הטבות מס ככל האפשר, עם הסתכלות. זה גם, אל תסתכל לי בדברים שאתה חושש, משקיע, שם אני צריך כן משקיעים. אני לא צריך לעודד משקיע שיש לו בתל אביב 10 דירות. זה לא מעניין אותי. אותי מעניין מישהו שיכול להזיז לי את המערכת שם, באזורי האי-ביקוש. תקרא לזה ככה.
רואי זרנצ'נסקי
עשינו כמה דברים, אני בטוח שאתה יודע. כמו לקבל שתי דירות וכמו בלי מגבלה. אני חושב - - -
היו"ר יעקב אשר
בוא, אתה רוצה זר פרחים?
רואי זרנצ'נסקי
לא, עוד פעם, לאחד בפריפריה, שזה דירה יחידה, גם הוא יוכל לקבל. אני חושב, אם אפשר לקבל הצעה, שנסיים את העניין גם של הפריפריה ואז נחשוב אם באמת אפשר לשקול את זה, אם גם את העניין של המזומן כדאי להוסיף בפריפריה.
תומר רוזנר
אוקיי.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, אני מבקש על הדברים האלה לקבל תשובות היום.
אסף וקסלר
אני, כן חשוב לי לסיים את הדוגמא של רואי, להבהיר את הדבר הזה. על אותה דירה שווה שני מיליון, ותמורת המזומן שלו תפחה ל-650,000, יחול עליו מס לפי שווי של 2.65.
קריאה
למרות שהוא קיבל רק שני מיליון לכיס.
אסף וקסלר
הוא יקבל שני מיליון שקל לכיס, ביום מכירת העסקה, נגיד כעבור שמונה שנים. אבל, חבות המס שלו תהיה 2.65 מיליון. ולכן, זה יפגע בתמריץ שלו לעשות את העסקה בעתיד. אנחנו באמת מאמינים שהמודל הזה יותר נכן גם לבן אדם בקצה. אבל, שמענו את ההערה לגבי הפריפריה ואנחנו נשקול את זה.
ניצן פלדמן
ואם הוא לא ימכור את הדירה שלו? אז מה? סתם שילם?
תומר רוזנר
שנייה, אני רוצה לשמוע.
היו"ר יעקב אשר
רגע, עוד דקה נשמע אתכם, שנייה. כן.
תומר רוזנר
לא, אני דווקא רוצה לשמוע אותם. מה המקרים שבהם משתמשים בקומבינציה הזאת. מה המקרים הנפוצים? למה זה משמש?
תומר צליח
אני אשמח להשיב לתומר.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה.
תומר צליח
קודם כל, בדרך כלל מדובר באנשים שאין להם ברירה, הם צריכים גם את המזומן. כן, יש לו דירה שהוא יכול לפחות חלק ממנה, הרי, מבחינת הדייר, הטוב ביותר, התמורה הגבוהה ביותר שהוא יכול לקבל, היא במגורים עצמם.
היו"ר יעקב אשר
אבל, אתה לא מדבר על הדייר, אתה מדבר על המשקיע.
תומר צליח
לא, אני מדבר על הדייר.
היו"ר יעקב אשר
הדייר פטור.
אסף וקסלר
אם זו דירה יחידה, ובאמת ידו אינה משגת, הוא לא ישלם.
תומר צליח
הדייר לא פטור, סליחה. ברוב המקרים שאנחנו מכירים. גם אם דייר, יש לו, נניח שהוא גר באיזושהי דירה, ואז הוא ירש שליש דירה, אז אותו אחד שירש.
היו"ר יעקב אשר
פה נגעת בנקודה שיש לה הצעת חוק נפרדת.
רואי זרנצ'נסקי
לא, אבל יש לנו גם התייחסות לזה. דירה יחידה זה גם מי שיש לו בנוסף שליש דירה. אמרנו, מי שזכאי ל(ב)(2), הוא נכנס. אפילו אם יש לו חצי דירה בירושה, לא שליש, או אפילו דירה שלמה בירושה, הוא עדיין נכנס לסעיף של (ב)(2), והוא יהיה פטור. יש חזקות למה זה דירה יחידה, והן יחולו גם כאן. זאת אומרת, עד שליש דירה, גם אם לא ירושה - - -
יוסי אלישע
יש לו דירה מלאה, הוא פטור?
רואי זרנצ'נסקי
דירה מלאה לפי (ב)(5), אם בירושה. אם הוא זכאי לפטור של (ב)(5).
יוסי אלישע
על הפטור של (ב)(5), לא על הדירה שיש לו בנוסף.
רואי זרנצ'נסקי
לא, יוסי.
יוסי אלישע
שהוא לא מתגורר בדירה ויש לו - - -
רואי זרנצ'נסקי
תקרא את החזקות של (ג). 49(ג). גם דירה נוספת מלאה שהיא בירושה. אם זו דירת ירושה של המוריש, כל התנאים האלה, אז הוא יהיה פטור על הדירה הזאת. אין בעיה. מחילים את החזקות של 49(ג), שזה פותר את הבעיה הזאת גם למי שיש שליש דירה, חצי דירה בירושה, או אפילו דירה שלמה בירושה.
תומר צליח
בכל מקרה, בדרך כלל השנמוך, לא מתייחס לדירה ההשקעה, הוא מתייחס לדירה - - -
תומר רוזנר
דירה יחידה.
תומר צליח
נכון, לא משנה.
תומר רוזנר
אבל הם ממשיכים לאפשר את זה.
תומר צליח
לדירה שבה אותו אדם מתגורר.
תומר רוזנר
אבל את זה הם ממשיכים לאפשר. אתה ראית את הסעיף.
תומר צליח
לא, לא. שמעתי את מה שרואי אומר.
תומר רוזנר
זה כתוב פה בהצעה.
תומר צליח
אבל, הדירה שבה אדם מתגורר, גם אם נניח שיש לו עוד דירה - - -
היו"ר יעקב אשר
טוב, כל זה, כשדיברתי איתך שאל תקרא לו דייר דווקא, תקרא לו משקיע. כי דייר, הבנתי את העניין.
ניצן פלדמן
זה לאו דווקא משקיע.
היו"ר יעקב אשר
אבל, מה שאתם טוענים, שכן מאפשרים. אגב, אני צריך לבדוק את זה. אני לא יודע.
תומר רוזנר
לא, לא, לא. זה כתוב במפורש.
היו"ר יעקב אשר
לא, כי אני מכיר מקרים שמישהו ירש איזה חמישית דירה. זה כבר פוגע בו.
רואי זרנצ'נסקי
לא, לא, לא. יש לך את סעיף 49(ג), שזה חזקה של דירה יחידה. סעיף 49(ג) קובע שגם אם בנוסף לדירה, יש מקרים שיש לך עוד שליש בדירה, או דירה בירושה, זה לא מוציא אותך מהגדרת דירה יחידה.
היו"ר יעקב אשר
זה לא נחשב, זה דירה יחידה?
רואי זרנצ'נסקי
נכון.
תומר צליח
בכל מקרה, מה שרציתי להגיד זה שבדרך כלל, הדירה שלגביה משנמכים, הרי משקיע שזו דירה שהוא לא מתגורר בה והוא לא מתכוון לחזור לגור בה, אז הוא יכול לעשות בה מה שהוא רוצה. דירה שאדם מתגורר בה, היא בדרך כלל דירה שאדם בוחר לשנמך, ולקחת דירה. בדרך כלל, בלית ברירה, יש לו עיקולים, יש לו זה, יש לו חובות. הוא צריך לקבל איזשהו מרכיב במזומן.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
תומר צליח
עכשיו, אדוני, צריך להבין את החטא הקדמון. החטא הקדמון פה הוא בכלל בבסיס, שאנחנו שני אנשים, אדם ושכנו, מקבלים את אותה תמורה, זה כסף וזה שווה כסף. אין הבדל בין כסף לשווה כסף. זה חייב במס וזה לא חייב במס. זה החטא הקדמון. פה הבעיה. עכשיו, מוסיפים חטא על פשע, ואומרים שבגלל שזה היה הנדחה, אנחנו מלכתחילה עושים פה איפה ואיפה. הנכון היה לבטל את האיפה ואיפה, לא הגדיל את האיפה ואיפה.
תומר רוזנר
אני לא כל כך הבנתי.
רואי זרנצ'נסקי
אני יכול להגיד שגם היום, דייר שרוצה לקבל את כל הדירה שלו בפרויקט, ודייר שרוצה לצאת ולקבל כסף. אחד יהיה חייב במס ואחד לא יהיה חייב במס. מי שרוצה לקבל כסף ולא רוצה לדירה בפרויקט, אומר ליזם שהוא רוצה לצאת. תן לי כסף אני יוצא. אז הוא משלם מס.
היו"ר יעקב אשר
אבל אם הוא רוצה דירה בפרויקט אחר של הקבלן, זה נקרא לצאת?
תומר צליח
כן, החוק היום מאפשר אבל.
תומר רוזנר
רק לקשיש.
רואי זרנצ'נסקי
תלוי איפה. בפינוי בינוי, אפשר לקבל דבר כזה, אם הוא רוצה לצאת, בתמ"א 38, לא.
תומר רוזנר
מה זאת אומרת?
רואי זרנצ'נסקי
בפינוי בינוי, הסברנו את זה אז, שבפינוי בינוי אתה מוכר את ה=כל הזכויות שלך ליזם.
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצ'נסקי
ואתה זכאי לקבל דירה אחרת. הדירה האחרת לא חייבת להיות גם באותו המתחם. אם היזם מוכן לתת לו דירה במקום אחר, מכל מיני אילוצים, זה גם יהיה פטור. בתמ"א 38 הוא נשאר עם זכויות באותה קרקע. זה ההבדל שדיברנו עליו.
היו"ר יעקב אשר
אם הוא מוותר על זה? זאת אומרת, הוא היה רוצה להמיר את זה בשכונה אחרת, באזור אחר. אני מנסה לפתוח את האפשרויות, כדי, עוד פעם, להזרים.
רואי זרנצ'נסקי
בפינוי בינוי, חייבת להיות מכירה של כל הזכויות. למה? כי בהרבה מקרים, הדירה שאתה מקבל היא לא באותה קרקע שהיית לפני זה. ואתם מכירים את זה, יש פינוי בינוי, יש בינוי פינוי. יש כל מיני דברים. יזם מקבל את כל הזכויות בקרקע ונותן דירות לדיירים. בתמ"א 38, זה אירוע בנייני. הבניין שנהרס יקום מחדש באותה קרקע בדיוק. ולכן, זה לא דומה, ולכן הפרקים האלה שונים קצת במהות שלהם.
תומר רוזנר
בסדר. אבל, עדיין שואל יושב הראש, האם ההיגיון שחל בפינוי בינוי, לא יהיה נכון גם לתמ"א 38? בהקשר הזה. זאת אומרת שאם הדייר, או בעל הדירה, רוצה לצאת, הוא לא רוצה להיות בפרויקט, כרגע נתתם את זה רק לקשיש שהוא יכול למכור ליזם וכו', נכון? אתם מוסיפים את זה. עכשיו, פה שואל יושב הראש, מה קורה במצב שבו הוא לא קשיש, בסדר? סתם בעל דירה בפרויקט אומר ליזם, תקשיב אני לא רוצה את כאב הראש הזה, קח את הדירה, תן לי כסף, אני אקנה דירה במקום אחר. או אתה תיתן לי דירה במקום אחר.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה תשובה בעניין הזה מהרשות להתחדשות עירונית. מכם אני רוצה את התשובות האלה. תראו, אני עושה פה עבודה, אין לי כרגע משיהו, אני לא מחפש להטיב פה עם מישהו על סקטור מסוים או משהו כזה. אני שואל, כשאנחנו פותחים את הדברים ומנסים להניע אותם, יש לנו כל מיני סרבנים, לא רוצה לגור שם, לא רוצה פה ולא רוצה שם. אנחנו מנסים לפתוח את הדברים כמה שיותר. השאלה היא האם הטיעון הזה שלי הוא נכון, לצורך העניין, ואז זה בסדר, נשמע מה הם אומרים.
רואי זרנצ'נסקי
רק אני אגיד שגם בפינוי בינוי אין פטור.
היו"ר יעקב אשר
זה לא נקרא שינוי עמדת הממשלה. אל תפחדי.
רואי זרנצ'נסקי
רק בפינוי בינוי אבל, זה לא נכון שאין מס רכישה. אם הדירה היא מחוץ לפרויקט, היזם, שהוא קונה את הדירה, הוא משלם מס רכישה.
יוסי אלישע
למעט אם הוא נותן דירה שלו.
רואי זרנצ'נסקי
גם עליה הוא שילם מס רכישה, כשהוא קנה את הקרקע.
יוסי אלישע
לא שילם, קנה את הקרקע. זה לא שהוא משלם מס רכישה על עסקה. זה לא נכון.
רואי זרנצ'נסקי
זה לא שיש פטור ממס רכישה על דירה במקום אחר. לדייר יהיה פטור, אבל היזם יצטרך לשלם מס רכישה על אותה דירה.
תומר רוזנר
זה בסדר, אנחנו מדברים על הדייר.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו מדברים על הדייר עכשיו, לא על היזם.
רואי זרנצ'נסקי
אני לא בטוח שבדברים האלה, שפותחים את זה לכולם, שיכולים לדרוש את זה, זה כבר לא הופך אפילו לחסמים.
היו"ר יעקב אשר
זו השאלה. לכן אני שואל, האם זה נכון. הרי, אתם מכירים עסקאות תקועות. אתם מכירים בעיות שקיימות. אתם מכירים את זה מהשטח. צריך תשובה על זה.
איריס פרנקל כהן
כמו שרשות המיסים הציגה, הרציונל מלכתחילה, זה היה הרציונל, שאפילו בתוך הפרויקט עצמו מקבלים את דירת התמורה, לא בהכרח באותו מגרש. לא קיבלנו פניות שיש עסקאות שתקועות על זה, אחרת היינו מביאים את זה בהצעות החקיקה. אבל, עכשיו, כרעיון חדש שעלה על ידי יושב הראש, כמובן שנבחן אותו. אבל, לא הגיעו אלינו פניות.
היו"ר יעקב אשר
בואו. תחשבו בהיגיון.
רואי זרנצ'נסקי
אני כן רוצה להגיד משהו, אבל.
היו"ר יעקב אשר
זה לא אחד נגד השני. בסוף - - -
רואי זרנצ'נסקי
בידרה יחידה הפטור קיים.
איריס פרנקל כהן
לא, לגמרי לא. סליחה, רגע. אתה שאלת אם אנחנו נתקלים במגעים שלנו עם השטח, בבעיות מהסוג הזה. אז התשובה היא לא.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אבל הוא אומר, אם זה לא רלוונטי לגבי דירה יחידה, כי יש לה פטור בכל מקרה.
רואי זרנצ'נסקי
בדירה יחידה יש את 24 החודשים. אולי פחות.
היו"ר יעקב אשר
פותח את השוק - - -
איריס פרנקל כהן
12 לא? גם את זה אתם מורידים?
רואי זרנצ'נסקי
כרגע 24.
תומר רוזנר
להשקיע?
היו"ר יעקב אשר
זה משקיע.
קריאה
ואתה מגדיל את עילות הסירוב, גם.
תומר רוזנר
שנייה, לא. שנייה. אם זה נכון מה שאתם אומרים, אז זה נכון גם בפינוי בינוי, אוקיי? גם כאן אנחנו דואגים למשקיע ולא לדייר. אז למה פה כן ופה לא?
ניצן פלדמן
נכון.
רואי זרנצ'נסקי
עוד פעם, המנגנון הזה, כמו שאמרת, גם בפינוי בינוי עם הפטור ממס רכישה, הוא רק אצל קשיש. והרציונל היה - - -
תומר רוזנר
לא, אתה אמרת - - -
רואי זרנצ'נסקי
בפינוי בינוי, אתה מוציא אותו מהמקום שלו. בתמ"א אתה לא מוציא אותו מהמקום שלו. אתה לא מוציא אותו מהמקום שלו. יכול להיות שאתה הורס את הבניין ומקים אותו מחדש. זה לא כמו בפינוי בינוי שאתה יכול להעביר אותו מהמקום שלו.
תומר רוזנר
לא, אתה מסתכל על זה בראייה צרה.
איריס פרנקל כהן
לא זאת הסוגייה. הסוגייה היא להקל על התהליך לבן אדם, שלא יצטרך לצאת ולחזור.
ניצן פלדמן
לצאת ולחזור ולצאת ולחזור.
תומר רוזנר
לצאת ולחזור.
רואי זרנצ'נסקי
אז להקל על זה, מישהו, באמת שזה לא קשיש, בואו, גיל 70, מי שזה באמת בצרכים האובייקטיביים שלו, הקושי הזה, אז נתנו את הפטור, והרחבנו את זה גם לתמ"א. זה לא היה קיים בכלל. לא היה שום מענה למי שבגיל 70 בתמ"א.
תומר רוזנר
אני אתן לך דוגמא, בסדר? יש לך נכה רגליים שגר בדירת קרקע. היזם לא יכול להציע לו דירת קרקע, כי את דירת הקרקע הוא עושה דירת גן, והוא לא יכול להציע לו את הדירה הזאת. זה לא בשווי.
היו"ר יעקב אשר
הוא רוצה להציע לו דירת קרקע במקום אחר.
תומר רוזנר
הוא רוצה להציע לו במקום אחר.
יוסי אלישע
וזאת לא דירתו היחידה, כן? תומר, לזה התכוונת.
תומר רוזנר
כן, כן. אבל הוא גר בה. אנחנו עכשיו מדברים על האינטרס של הפרויקט לצאת לפועל, נכון?
היו"ר יעקב אשר
אתה יודע מה? אפשר להכניס את זה רק אם הוא גר בה לפחות בשנתיים או שלוש האחרונות.
תומר רוזנר
זה ברור. זה בכל מקרה.
רואי זרנצ'נסקי
לא, אבל גם שיש בה את הצרכים האובייקטיביים שלו. אחרת, כולם יבואו וינסו לשפר את המקום שלהם, ואני חושב שאנחנו ניצור פה חסם. מגיע לך דירה במקום מסוים, אתה רוצה לשפר את המצב, את התבוא ליזם ותגיד לו, תיתן לי חלופה לגור במקום אחר.
קריאה
אתה עושה את זה בפינוי בינוי.
רואי זרנצ'נסקי
אני חושב שזה קצת - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה מייצג כרגע את הקבלנים?
רואי זרנצ'נסקי
אני?
היו"ר יעקב אשר
לא, בקטע הזה.
רואי זרנצ'נסקי
אה, יכול להיות.
היו"ר יעקב אשר
אז אפשר את הייעוץ שלו?
יוסי אלישע
לא, עדיין לא.
היו"ר יעקב אשר
בעניין הזה.
אסף וקסלר
אבל שוב, אני מזכיר, זה רק בדירה השנייה.
היו"ר יעקב אשר
אבל זה נכון או לא נכון. אם זה מהווה חסם, אני לא שם.
יוסי אלישע
אדוני, צריך להבין משהו כזה.
היו"ר יעקב אשר
אם זה עובד בפינוי בינוי, זה לא היווה חסם, למה שזה יהווה חסם פה?
יוסי אלישע
אני האמת לא רואה שום הבחנה בין פינוי בינוי. זה שזה מוגדר מתחם, ובניין.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אתה לא יזם. אתה עורך דין.
תומר צליח
קודם כל, בוודאי שאני מסכים. אין הבדל בין פינוי בינוי לתמ"א 38.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת, אתה לא רואה בזה בעיה. הפוך.
תומר צליח
הנושא, השנמוך הוא אירוע שקורה כל הזמן.
תומר רוזנר
לא, לא שנמוך.
היו"ר יעקב אשר
לא שנמוך. אני מדבר על משהו אחר.
תומר צליח
דירה מחוץ למתחם, אני מכיר מעט מאוד מקרים של דירה מחוץ למתחם. בדרך כלל מדובר על אירועים של שנמוך. נתן פה תומר דוגמא מצוינת שעלולה לקרות, של אדם נכה.
עינת גנון
תומר, הקדמת מימון. אתם תצטרכו להעמיד את הכסף לרכישה עבור אותו בעל דירה, בסמוך לפינוי. אז יש פה עניין - - -
תומר רוזנר
לא, לא. אני לא רוצה - - -
קריאה
יותר מזה. יש פה הקדמת אירוע מכירה.
תומר רוזנר
שנייה, עינת, אני רוצה להבהיר. אנחנו לא מדברים עכשיו על הטלת חובה על היזם להיענות לבקשה הזאת, בסדר?
עינת גנון
ברור.
תומר רוזנר
אם יש הסכמה.
היו"ר יעקב אשר
אם יש אפשרות, אם יש הסכמה.
תומר רוזנר
היזם אומר, לקשיש הוא חייב לתת לו, נכון? אנחנו לא מדברים על זה. אנחנו מדברים עכשיו, נגיד, נתתי את הדוגמא של נכה שרוצה לעבור, רוצה לשמר את היותו בדירת קרקע. בסדר? אז הוא אומר, אני מניח שגם יש סיכוי לא קטן שאם הוא יתעקש, יגידו לו שסירובו הוא סירוב סביר כי הוא לא רוצה להיות לוי במעלית, בסדר? יכול להיות שיגידו שזה סירוב סביר. אני לא קובע מסמרות, כמו שאומרים. אבל, יש סיכוי שיגידו שנכה כזה, שגר בקומת קרקע, ולא רוצה לעלות שתי קומות כמקובל, כי הוא לא רוצה להיות תלוי במעלית. או, סתם ניתן דוגמא אחרת, אדם חרדי שלא רוצה לעלות מעבר לקומה שישית, כי הוא מקפיד על לא להשתמש במעלית שבת, אוקיי? והוא לא רוצה עכשיו לעלות ברגל 7 קומות. אוקיי? הוא אומר, עזבו, אני אלך למקום אחר.
תומר צליח
האירוע הזה קורה לנו כמעט בכל פרויקט של פינוי בינוי. אין כמעט פרויקט שאני לא קונה איזו דירה או שתיים בלית ברירה. אין ברירה.
תומר רוזנר
בהסכמה.
תומר צליח
כן, בהסכמה. אנחנו נאלצים, תמיד יש כאלה שלא מתאים להם התמורה בפרויקט, ואנחנו נאלצים לקנות את הדירה.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת, הנאלצים הזה, אתה אומר שברגע שיכנס הרכיב הזה, אם אנחנו מכניסים את כמו - - -
תומר רוזנר
לא, אבל בתמ"א 38 זה קורה לכם גם?
יוסי אלישע
זה לא קורה כי אין את זה בדין, אין אפשרות כזאת. אז אף אחד לא מדבר עליה.
רואי זרנצ'נסקי
אז זה לא חסם היום.
היו"ר יעקב אשר
זאת השאלה.
תומר רוזנר
זאת השאלה. בדיוק.
היו"ר יעקב אשר
הפינג-פונג הזה הוא טוב לי. לכן, אתה לא תייצג אותם ושהם לא ייצגו אותך.
רואי זרנצ'נסקי
אני לפחות עוזר להם, לא שמעתי שהם מנסים לעזור לי.
תומר צליח
אני יכול להגיד באופן אישי, שזה קרה לי יותר מפעם אחת, בתמ"א 38.
תומר רוזנר
ואז מה קורה?
תומר צליח
היה מס אז היה מס.
תומר רוזנר
מי משלם אותו?
תומר צליח
עובר הדירה.
קריאה
או היזם.
רואי זרנצ'נסקי
זה לא אירוע, נו.
תומר צליח
איפשהו זה מגולם בתוך התמורה שאני נותן לו. כן? לא משנה אם אני אגיד לו, אני משלם לך.
היו"ר יעקב אשר
שאלה מורחבת, תהיו רגע פרקטיים. ההצעה שאני הצעתי, לדעתכם, נכונה בשביל לגלגל פרויקטים קדימה או לא?
קריאה
נכונה.
היו"ר יעקב אשר
מי עונה פה?
קריאה
כולם עונים פה.
תומר צליח
התאחדות הקבלנים.
יוסי אלישע
לשכת עורכי הדין.
נדב מופקדי
לשכת רואי החשבון. גם.
תומר רוזנר
אז רק תציג את עצמך קודם.
נדב מופקדי
נדב מופקדי.
היו"ר יעקב אשר
ותסביר למה אתה כל כך חושב שזה נכון.
נדב מופקדי
יש הרבה מקרים, גם בהתחדשות בניינית, שדייר אחד לא רוצה את הפרויקט. כי, לצורך העניין, הוא גר בדירת הגג, והוא רוצה גם לחזור לדירת הגג, ואי אפשר. אי אפשר לתת לו את זה.
היו"ר יעקב אשר
השאלה אבל, האם ההטבה הזאת שאני מדבר עליה עכשיו, לא תגרום לכך שכולם ידרשו בדיוק את אותו דבר.
יוסי אלישע
מאיפה הבעיה? הרי היזם צריך בסוף להעמיד את זה, ואין יכולת כלכלית ובסוף הדברים הם שכללי השוק קובעים, וככל שנאפשר יותר גמישות, כך ייטב. אתה נותן לו עוד כלים להתמודד עם הדיירים. זה רק דבר שיכול להועיל. לא השתמש בזה? לא קרה כלום. יהיה לו אילוץ? עולה לו עוד כסף? אבל לפחות הוא יכול לצאת לפועל ולא להיתקע או לתקוע את הפרויקט זה לעוד כמה שנים בגלל דייר כמו במקרה שתומר דיבר עליו.
תומר רוזנר
לא, אבל השאלה אם הדוגמאות שאני מציע - - -
היו"ר יעקב אשר
אם זה שכיח.
תומר רוזנר
מראשי הקודח. השאלה היא זה דברים שאתם נתקלים בהם.
יוסי אלישע
יש. יש מקרים כאלה.
תומר צליח
בהחלט.
קריאה
לא, לא נפוץ.
יוסי אלישע
אני דווקא חושב שהתיקון של השנמוך עכשיו, הוא שיוביל להרבה מאוד מקרים כאלה, למשל, כמו בפינוי בינוי. כי אתם שוכחים שבסוף, נושא השנמוך, הוא לאו דווקא, מקרה שהדייר ביקש. לפעמים הדייר לא רוצה שנמוך. הדייר אומר תקשיב, אני פיניתי 120 מ"ר, מגיע לי, סתם לפי התמהיל, התחשיב, 150 מ"ר. אני רוצה 150 מ"R או אני רוצה 130 מ"ר. אומר לו היזם, אין לי. ברמה התכנונית, הדירות האלה יהיו 120 מ"ר. זאת אומרת, אני לא יכול לתת לך את מה שמגיע לך. זאת אומרת, הדיון הוא בכלל לא ביניהם, הדיון הוא מה נתנה התוכנית.
תומר רוזנר
ואז הוא יצטרך לשלם מס.
יוסי אלישע
במקרים כאלה, תראו את האבסורד, הוא יצטרך לשלם מס, היזם כי בדרך כלל היזמים משלמים את המס, על כל התמורה הכספית שהוא יצטרך לתת לאותם דיירים, כי אי אפשר לתת להם בבנייה שפטורה ממס, את מה שהם רוצים. זאת אומרת, מי שיש לו דירה קטנה, ואפשר לתת לו דירה יותר גדולה. ומי שיצטרך לקבל תמורה כספית, ישלם מס. מה המשמעות? יצרת אפליה.
היו"ר יעקב אשר
זה לא על הרעיון שלי?
תומר רוזנר
זאת בעיה. לא, זה משהו אחר.
יוסי אלישע
יצרת אפליה בין שני דיירים. וההיפך, עכשיו מה שיקרה זה שדיירים יגידו ליזם, תקשיב, אנחנו לא רוצים תמורה כספית, תן לנו את זה בעוד מגורים. ואני אגיד לך איפה הבעיה היותר קשה. הבעיה היא יותר קשה עם דירות גדולות. אנחנו היום מתמודדים עם המון אנשים עם דירות גדולות, לכאורה, מי שמפנה 150 מ"ר, מגיע לו 200 מ"ר, לפי החוק, לפחות.
תומר רוזנר
כן.
יוסי אלישע
אין בפרויקט דירות כאלה. אין. אני יכול לתת לך שתיים. שתי דירות, נניח, של 120 או של 130 מ"ר. אז מה קורה? בעצם, אותו דייר, גם אם זו דירתו היחידה, ישלם מס מלא. זאת אומרת, היה עוד איפשהו פתרון של כסף. אבל, בכסף כזה, אני מזכיר לכם, האירוע הוא לפי יום החתימה. מיום החתימה, נניח זו דירתי היחידה. החלטתי לקחת כסף מזומן, עם דירה. כי אני בן שישים, ומה לעשות? פרויקט כזה כנראה ייקח עשור, ואני כבר מתייחס לתקופה העתידית, ואני אומר, אני אהיה כבר בין שבעים, אז אני מעדיף דירה לא של חמישה חדרים אלא ארבעה חדרים. תן לי מזומן.
תומר רוזנר
נו.
יוסי אלישע
לא קשיש לפי שבעים בחוק, ביום החתימה. בן שישים או שישים וחמש. זה גם מבוגר.
תומר רוזנר
זה פתור.
יוסי אלישע
אז מה יקרה? רגע. אז הוא, עכשיו, לכאורה, עם, חלילה בעוד עשר או חמש עשרה שנה שהוא יקבל את הדירה או שהוא כבר יחיה בדירה החדשה, תהיה לו עוד דירה שהוא קנה בשביל הפנסיה שלו בעוד עשר שנים, או שקיבל אותה בירושה, והיא לא ירושה מהמוריש שהוא פטור, רואי, בשבילך. האיש הזה יצטרך לשלם מס על התמורה שהוא קיבל לפני חמש עשרה שנה. למרות שזו הייתה דירתו היחידה, וסיפרו לנו את ההבחנה שהוא לא משקיע. אז אני אומר, אם נותנים פטור, ורוצים לעשות את ההבחנה בין משקיע, למי שזו דירתו היחידה. היא צריכה להיות הבחנה היום, ביום החתימה. לא יכול להיות שהיא תהיה איתו. 20 שנה הוא צריך להשאיר את הדירה הזאת יחידה. למה? או שהיום עושים את ההבחנה הזאת כמו שאתה עושה בחוק. זה חייב במס וזה פטור. ונותן לו את הפטור היום, לא עושה לו פטור מדומה, שבעוד עשרים שנה ייקחו ממנו מס.
תומר רוזנר
לא, אז זה אני חושב שזה צריך להיות ברור.
יוסי אלישע
לא, הוא אומר לך ייקחו ממנו את המס בעתיד.
רואי זרנצ'נסקי
רגע, קודם כל, אנחנו חזרנו אחורה עכשיו. זה כבר לא הנושא שדיברנו עליו.
היו"ר יעקב אשר
התעוררת דקה אחרי הסעיף, אבל בסדר.
יוסי אלישע
לא, אבל אני ביקשתי לדבר. הייתי סבלני.
היו"ר יעקב אשר
אתה דיברת.
יוסי אלישע
לא, בנושא הזה עוד לא דיברתי. יש עוד הרבה הערות בנושא הזה.
אסף וקסלר
יושב הראש, אני כן רוצה להשלים את ההתייחסות לנושא שאנחנו עוסקים בו עכשיו. אפשר אולי אחרי זה לחזור לנושא הקודם.
היו"ר יעקב אשר
כן.
אסף וקסלר
בסופו של דבר, חשוב להגיד, הפטור קיים מהשבח, לבעלים דירה יחידה. כלומר, אם אני מוכר ליזם, או לכל אחד אחר, והולך וקונה דירה חדשה, אני פטור מעצם זו שזו דירתי היחידה. ולכן, מה שאנחנו מדברים עליו כאן, זה רק למי שיש לו יותר מדירה אחת. והוא לא קשיש גם.
תומר רוזנר
לא, בסדר. הנכה שיש לו דירת קרקע.
אסף וקסלר
עכשיו, צריך להגיד, בהצעת החוק הזו, בניגוד לרוב הצעות החוק שעליהן אנחנו מנהלים דיונים בוועדה, הן הצעות חוק עם משמעויות תקציביות.
היו"ר יעקב אשר
שהוא מתגורר בדירה.
תומר רוזנר
שהוא מתגורר בדירה, כמובן.
אסף וקסלר
רגע, אני אשלים ואז אני אתייחס. אלה הצעות חוק עם משמעויות תקציביות. זה אומר שאנחנו הגענו עם מסגרת.
היו"ר יעקב אשר
או, תגיד את זה בהתחלה
אסף וקסלר
מדובר פה בהרבה מאוד הטבות, ולכן כל שינוי פה הוא הרבה יותר מורכב.
יוסי אלישע
אז בואו נבין, כמה זה בספר התקציב?
אסף וקסלר
תנו לי להשלים את דבריי בבקשה.
היו"ר יעקב אשר
סליחה, סליחה.
אסף וקסלר
אני אומר, מדובר פה בהצעות חוק תקציביות עם עלות תקציבית גדולה, וכל שינוי פה הוא דורש מאיתנו התאמות במקום אחר, כי אנחנו בסוף, כל התהליך הזה הוא חלק מכינוס מסגרות התקציב. ולכן, לטעמנו, וודאי לא נכון לעשות תיקון שידרוש ממנו להביא התאמות, בעולם שאני נותן פה הטבה לבן אדם שזו כנראה דירתו השנייה. יכול להיות שיש מקרה חריג אחד או שניים, או אולי עשרה, שזו לא דירתם היחידה, ואני נותן פה הטבה לבן אדם - - -
יוסי אלישע
אתה לא נותן הטבה. ההטבה קיימת היום בחוק. אתה רוצה לשלול את ההטבה.
אסף וקסלר
ממש לא.
יוסי אלישע
אתה שולל היום הטבה שקיימת.
היו"ר יעקב אשר
סליחה.
אסף וקסלר
זה לא נכון.
תומר רוזנר
לא, הוא לא מדבר - - -
יוסי אלישע
מה לא? מה לא? סליחה.
רואי זרנצ'נסקי
הוא מדבר על הנושא, יוסי, אתה לא במקום הנכון.
היו"ר יעקב אשר
הוא בסעיף הזה, לא מה שנזכרת אחר כך.
רואי זרנצ'נסקי
עשינו פה מסגרת של הרבה דברים.
יוסי אלישע
לא, הוא גם אמר שיש לזה השלכות תקציביות.
היו"ר יעקב אשר
אבל אתה לא יכול להשתלט לי על הדיון.
יוסי אלישע
סליחה.
אסף וקסלר
עשינו פה מסגרת של הרבה צעדים, ביחד עם צעדים נוספים שנידונים בוועדת הכספים, שמאפשרים לנו לקבל איזושהי מסגרת שאני אגיד, ואמרנו את זה גם במחליטים, יש לזה עלות תקציבית של סדר גודל של 300 מיליון שקל, אם אני זוכר נכון. לכל ההצעות שמובאות יחד. כל הרחבה שלהן תדרוש מאיתנו להביא להן מקור, שזה אתגר לא קטן. אנחנו לא חושבים שפה נכון להביא את הפתרון.
היו"ר יעקב אשר
תוריד את זה מכמה שהמדינה תשלם על רעידות אדמה כשהן יקרו. תוריד את זה על זה. על הפריפריה, על כל הדברים הללו. על מחלוקות רווחה בפריפריה. על מה שאתה רוצה. על חינוך בפריפריה, שאתה משלם הרבה כסף.
אסף וקסלר
אז בגלל זה הבאנו חבילה של צעדים שיש להם עלות תקציבית לא מבוטלת.
היו"ר יעקב אשר
לכן אני אומר, אתם נמצאים במקום גמיש.
אסף וקסלר
להרחיב את זה, יוצר לנו אתגר.
היו"ר יעקב אשר
המקום הזה הוא גמיש. הוועדה הזאת היא גמישה, והכנסת היא גמישה. אבל, אני בא הפוך, אני בא ואומר לכם, אני מבין שאתם רוצים להזיז את המערכות. אתם רוצים להגיע לתוצאות
תומר רוזנר
זה אינטרס של המדינה.
היו"ר יעקב אשר
האינטרס הוא שלכם. עכשיו, אתם מביאים משהו שהוא חצי חלבי וחצי בשרי. ככה הוא יראה בסוף.
אסף וקסלר
אני לא מסכים.
היו"ר יעקב אשר
אתה לא מסכים, בסדר. אז מה אם אתה לא מסכים.
אסף וקסלר
לא, הכל בסדר.
היו"ר יעקב אשר
אתה לא רב, אתה לא יודע חלבי ובשרי.
אסף וקסלר
אני נותן את ההתייחסות שלנו. לדעתנו, המנגנון שאנחנו יוצרים, והפתרון הזה, הוא כן טוב. הוא לא חלבי.
היו"ר יעקב אשר
המנגנון שלכם, המנגנון שאתם יוצרים, הוא בכיוון הטוב. בנקודות מסוימות צריך לטייב. רק אני בא ואומר, הוא יכול להיות טוב, ויכול להיות טוב מאוד, ויכול להיות, מה שנקרא, משנה גישה. ולכן אני אומר, תעשו את הבדיקות שלכם ותראו. זה לא שבאים פה לבקש מענקי משהו. אנחנו באים ואומרים, המדינה, בסופו של דבר, צריכה להיות חלק מהעניין הזה, כדי שאנשים שיושבים כאן ומקטרים, לא יקטרו הרבה, ויעבדו, ויעשו עסקאות. ובמקומות שבהם יכולים לעשות עסקאות לבד, שלא נפריע להם הרבה. אבל, איפה שאני רוצה לגרום להם ללכת לעשות עסקאות, בפריפריה, ששם, על זה אנחנו צריכים. וגם הנוקדה הזאת דיברה על משהו בכיוון הזה.
ניצן פלדמן
כרגע, התיקונים עושים בדיוק הפוך. הם בטח לא מעודדים התחדשות עירונית.
היו"ר יעקב אשר
טוב, אוקיי, את זה אני הבנתי. ככה זה תמיד. כל אחד אוהב להגיד את קצה האפס שלו.
ניצן פלדמן
אז בואו תוכיחו שזה מעודד התחדשות עירונית. תוכיחו שזה מעודד עסקאות.
רואי זרנצ'נסקי
אני יכול להגיד רק שהתיקונים האלה כאן, הם באמת אחרי שהבנו מה החסמים. כמובן שהרשות להתחדשות עירונית הייתה חל מהשיח, האוצר. ובאמת, באנו לפה בשביל להוריד חסמים.
היו"ר יעקב אשר
אני שאלתי שאלה. זה מונח לפתחכם. האם הדבר הזה, מעבר לפריפריה שדיברנו, שאמרתי גם.
אסף וקסלר
שני נושאים. פריפריה ומס שבח לדירה אחרת.
היו"ר יעקב אשר
גם הנקודה הזאת. וגם בנקודה הזאת תבדקו. האם זה יכול להאיץ את המערכת. אני חושב שכן. כמו שאמרו מקודם. זה מגוון כלים ליזם, להסתדר על עושי צרות, או אפילו לא עושי צרות.
תומר רוזנר
או מישהו שבאמת צריך.
היו"ר יעקב אשר
או אנשים שנקראים עושי צרות, אבל באמת שקשה להם מסיבות אובייקטיביות כאלה ואחרות.
נדב מופקדי
חשוב לחדד שלא מדובר רק במשקיעים, בסדר? כי בהסבר לחוק, מה שבאים ואומרים, עושים הפרדה בין זכויות בנייה, לבין הדירה. אז על החלק של הדירה אולי יינתן פטור, אבל חלק מאוד משמעותי מהתמורה הכספית שהדייר יקבל, גם אם זו דירתו היחידה, הוא ישלם מס. ואם הוא היה ממתין עד סוף הפרויקט, על הסכום הזה, גם אם זו לא הייתה דירתו היחידה, הוא היה משלם אחוזים בודדים של כסף. אם תסתכלו איך כתבו את זה. כתוב במפורש שלקחו לו - - -
יוסי אלישע
רואי, אמרת שזו טעות ואתה צריך לתקן.
נדב מופקדי
סעיף 49(ז). דבר נוסף, צריך לחשוב על זה.
יוסי אלישע
מה זה? רציני?
קריאה
לא דיברנו על זה. על זה לא דיברנו.
יוסי אלישע
על 49(ז), על היחיד?
תומר רוזנר
שנייה, שנייה.
היו"ר יעקב אשר
מתי דיברתם? היום? כאן?
יוסי אלישע
היום, לפני שבועיים.
היו"ר יעקב אשר
אה, לפני שבועיים. אז תזכיר לו את זה.
יוסי אלישע
מה זאת אומרת?
היו"ר יעקב אשר
תגיד את זה אתה בזמן שלך, דקה. תן לו רגע.
נדב מופקדי
אז, דבר אחד, אז הדיון פה הוא לא רק על משקיעים, הוא ביחס לכולם. עכשיו הדבר השני, זה יוצר מצב, בסדר? שלפעמים צריך לתת עוד כלים. הסעיף הזה הוא דרמה בהתחדשות העירונית. כי צריך לתת עוד כלים ליזם.
תומר רוזנר
איזה סעיף?
רואי זרנצ'נסקי
מדברים שוב פעם על התמורה הנוספת. על התמורה הכספית.
נדב מופקדי
על למסות את המזומן.
תומר רוזנר
רגע, שנייה. אסף וקסלר התייחס לא לנושא התמורה הנוספת.
רואי זרנצ'נסקי
נכון, נכון. אנחנו חוזרים אחורה.
תומר רוזנר
אוקיי, רגע. סיימנו את הנושא הזה?
היו"ר יעקב אשר
כן. אני רוצה שייתן תשובה.
רואי זרנצ'נסקי
לא, רגע. אני רק רוצה להגיד שמסתכלים על פינוי בינוי, שזה מתחם, למול ההתחדשות הבניינית, זה ממש לא אותו דבר. לא מבחינת פרקי הזמן שמבקשים מדייר לצאת, לא מבחינת המורכבות של העסקה. אם היינו פה ב-18 בנובמבר 2021, שאתם זוכרים את הדיונים שהיו. כל הזמן הסבירו לנו למה התחדשות עירונית או פינוי בינוי, זה הקושי הגדול. שם יש את הבעיה. אני חושב שבהתחדשות הבניינית, לפחות באזורי הביקוש, לא צריך לעזור יותר מבחינת הרווחים שיש ליזמים. זה נכון שבפריפריה, שם זה עוד לא טוב.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
רואי זרנצ'נסקי
במקומות של הביקוש, אני לא חושב ששם בכלל צריך את העזרה שלנו.
תומר רוזנר
בסדר. שנייה רגע. אז גם בנקודה הזאת בעצם, אולי נכון לאפשר את זה בפריפריה.
רואי זרנצ'נסקי
אמרנו שאת זה נשקול. כשנראה את כל ההטבות ביחד לפריפריה, נראה אם צריך.
תומר רוזנר
עכשיו, אם אני מבין את ההצעה שעל השולחן, לגבי התמורה הנוספת שאנחנו חוזרים אליה כרגע, היא בעצם לא לדבר על דירה יחידה או קשיש, אלא על מתגורר בדירה.
רואי זרנצ'נסקי
מתגורר בדירה זה גם יכול להיות מישהו שיש לו עוד 100 דירות.
תומר רוזנר
יש לו עוד 100 דירות, אבל זו הדירה שהוא גר בה.
רואי זרנצ'נסקי
זו הדירה שהוא גר בה. אנחנו לא אומרים שהוא לא יכול לקבל כסף. הוא יכול לקבל כסף, רק שישלם את המס עבור אותו מרכיב מזומן שהוא קיבל. אתה מבין? שאותה דירה שבעתיד הוא ירצה למכור, שהוא לא יגיד, אני לא מוכר בגלל שיעור המס הכל כך גבוה שהולך להיות לי בעתיד. ואז נבוא ונעשה הוראת שעה למכירת הדירות, כדי לעודד אותם למכור.
יוסי אלישע
זאת אומרת, המבחן שלך הוא ביום הקבלה, ביום החתימה. דווקא דירה שהוא מתגורר בה, הסיכוי מאוד גדול שהוא מסתכל על הדירה הזאת, אל כדירת השקעה. זאת אומרת, גם אם יש לו, באותה שנייה שהוא חותם, עוד דירה נוספת, בעוד עשר שנים הדירה שהיו מתגורר בה, היא תהיה דירתו היחידה. והוא ישלם. לכן אמרתי, וזה גם פותר את מה שאמר נדב, אני זכרתי, אבל אם טעיתי אז טעיתי, ואני רוצה לחזור על זה עכשיו.
היו"ר יעקב אשר
תחזור.
יוסי אלישע
צריך להיות ברור. ההערה שעלתה פה, אם היא לא מתוקנת, זה ממש להפוך את התמונה. כי אומרים לך, שדייר, גם אם זו דירתו היחידה, יקבל מזומן, הרי מה הוא מוכר ליזם? הוא תמיד מוכר את הדירה שיש לו עם זכויות הבנייה. הרי, היזם קונה ממנו בעצם זכויות בנייה. ולכן, לעולם, לפי סעיף 49(ז), בהנחה ואנחנו עוברים את התקרה של 2.2, ואנחנו עוברים אותה בדירות, במרבית המקרים, למעט הפריפריה. הוא משלם מס. גם בעל הדירה היחידה. עכשיו, כשאני שאלתי את השאלה, אמרו לי, לא, לא, אם יש משהו בניסוח שהוא לא מובן, זה יובהר שזה לא. אז יכול להיות שאני שמעתי לא טוב. אבל אם זה כך, אז כל ההצגה עכשיו פה שכאילו דירה פטורה. הוא לא פטור.
היו"ר יעקב אשר
ומה המצב היום?
יוסי אלישע
המצב היום הוא שאין מס לאף אחד. לא מסתכלים. אתה נותן ליזם את הכלי. לא שואל אותו כמה דירות יש לך, אין לך. אני גמיש לחלוטין להציע לראובן ולשמואל וליעקב את אותו תמריץ, לא מייצר אפליה ביניהם. לא מייצר כל מיני אינטריגות. יודע לייצר לכולם תמורה שווה. בלי לייצר עכשיו הבחנה.
היו"ר יעקב אשר
מה ההגדרה? של דירה יחידה?
יוסי אלישע
לא, גם אם לא דירה יחידה.
היו"ר יעקב אשר
גם לא דירה יחידה.
נדב מופקדי
משקיעי דירות משלמים את המס בסוף. בסדר? כשהם ימכרו את הדירה, בסדר? הם ימכרו.
יוסי אלישע
אם זו לא תהיה דירה יחידה, הוא לא ישלם מס על זה.
נדב מופקדי
רם זו לא תהיה יחידה, הוא ימכור את זה בלינארי, באחוזים בודדים.
יוסי אלישע
אבל, המבחן, אדוני יושב הראש, הוא לא היום. הוא ביום שהוא ימכור. זה יכול להיות עוד עשרים שנה. זאת אומרת, היום, רוצים ממנו מס על משהו שיכול להיות שהוא לא יתקיים בכלל עוד שנה. שזה יהיה פטור. אז, לכן, כל הרעיון פה לקחת, אנחנו מדברים על הסרת חסמים, ואנחנו בשני הפרקים הראשונים, שהם בעיקר הוספת חסמים. ועוד לא הגענו בכלל לפרק השלישי, של מחזיקים, שזה עוד חסם.
תומר רוזנר
שנייה, מה ההתייחסות שלכם לתרחיש שהציגו כאן, שבאמת אין אפשרות לתת לו, מבחינה, נגיד, תכנונית.
היו"ר יעקב אשר
בסוף הוא ישלם את המס.
תומר רוזנר
בסוף הוא ישלם, אבל באמת אי אפשר לתת לו.
רואי זרנצסקי
רגע, אז לאור מה שהוא הציג עכשיו, אז אני אומר, מי שיש לו שתי דירות השקעה, וזו לא הדירה היחידה שלו, על המזומן שהוא יקבל, הוא ישלם את המס. אני לא מדבר פה, אנחנו עושים את זה כאילו זה עונש. זה לא עונה לקבל כסף ולשלם על זה מס. אנחנו לא מענישים פה אף אחד.
יוסי אלישע
רועי, אתה אומר - - -
רואי זרנצסקי
רגע.
יוסי אלישע
אבל, תענה ל-49(ז).
רואי זרנצסקי
אבל הוא שאל אותי שאלה אחרת. אני אענה לך או לו?
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. אני רוצה, תענה לו ואחר כך תענה ל-49(ז).
רואי זרנצסקי
בסדר, אז אני עונה לעניין הזה.
תומר רוזנר
זה שני דברים שונים.
רואי זרנצסקי
כן, זה שני דברים שונים.
תומר רוזנר
זה שני היבטים של אותו עניין.
רואי זרנצסקי
נכון, אז אני אומר שהוא ישלם את המס על המרכיב שהוא קיבל, המזומן שהוא קיבל. ואם צריכים להביא היזם והדייר, בחוזה ביניהם, איזושהי הסתכלות על זה, אז בסדר. אבל, זה קורה בכל עסקה, גם היום, שמישהו רוצה, לא רוצה דירה יותר גדולה, הוא רוצה לצאת מהפרויקט ולקבל כסף. אתה ממסה אותו על זה. אין פטור היום על קבלת מזומן אם אתה לא בפרויקט.
אסף וקסלר
אגב, בוודאי שאפשר לתמחר בעסקה את המזומן, לפי המיסוי גם. צריך לקחת את זה בחשבון.
תומר רוזנר
אני רוצה למקד את זה. אני רוצה למקד את העניין. אני מבין את העיוות שנוצר בזה שכשתיקנו את החוק ואמרו שאפשר למכור יותר מדירה אחת, אוקיי?
רואי זרנצסקי
אין מגבלה בכלל.
תומר רוזנר
אין מגבלה בכלל. אז הטענה שצריך למסות את התמורה הנוספת, אם זה יותר מדירה אחת, היא טענה שאוחזת מים, מה שנקרא.
יוסי אלישע
היא לא קשורה למתחם.
תומר רוזנר
אוקיי? אין סיבה לאפשר לו תמורה נוספת בלתי מוגבלת. אבל, אם זו דירה אחת, ולא קשור אם זו יחידה או לא יחידה. זאת אומרת, או שהוא מתגורר בה, או שזאת דירה, הוא נהנה מהדבר הזה רק בדירה אחת, יכול להיות שכן צריך אפשר את זה. כדי לתת את הגמישות ליזמים לתת אתה תמורות האלה איפה שצריך.
רואי זרנצסקי
אני אגיד, אל תשכח שאנחנו אחרי תיקון.
תומר רוזנר
אנשים לא רוצים לשלם.
רואי זרנצסקי
אנשים לא רוצים לשלם, ובגלל זה אנחנו פה.
תומר רוזנר
לא, בסדר. אבל, השאלה היא - - -
רואי זרנצסקי
אנחנו לא מדברים, עוד פעם, אנחנו מדברים איפה זה נכון.
תומר רוזנר
רואי, השאלה היא אם לא נכון לחשוב לתת את האפשרות לתמורה נוספת. תחשבו על זה רק, אני מעלה את זה כאפשרות.
רואי זרנצסקי
אבל, אם אנחנו מסתכלים על התפיסה בכלל, הרי כשבאנו ודיברנו על דירה יחידה, על הפטור לדירה יחידה, אמרנו שלא משנה איפה בן אדם גר, ואם זו הדירה שהוא מתגורר בה או לא, לא נתנו פטור על הדירה שבן אדם מתגורר בה. כל התיקון שעשינו על דירה יחידה, הוא על דירה שבן אדם מחזיק, שהיא היחידה שלו, הוא מקבל את הפטור. זה עכשיו, לשנות מהגישה הזאת, ולהגיד, לא, ניתן לו את הפטור על איפה שהוא מתגורר, לא משנה כמה דירות יש לו.
יוסי אלישע
אילו שני פטורים שונים. אין קשר.
תומר רוזנר
שני פטורים שונים.
רואי זרנצסקי
אילו שני פטורים שונים, אבל שמסתכלים בסוף על אותה גישה.
יוסי אלישע
שונים לגמרי. עכשיו הוספתם את הגישה הזאת.
רואי זרנצסקי
זה לחזור בעצם. רגע.
יוסי אלישע
היא לא הייתה בחקיקה עד היום.
אסף וקסלר
בכל מקרה אנחנו מרחיבים את ההטבות בהתחדשות בניינית.
רואי זרנצסקי
לא, היא לא הייתה אבל אנחנו הרחבנו את ההטבה בצורה משמעותית.
תומר רוזנר
נכון.
רואי זרנצסקי
אז אפשר להגיד, לא משנה, גם אם זו דירה יחידה ואתה לא מתגורר בה, תשלם את המס. איפה יהיה יותר נזק.
היו"ר יעקב אשר
אגב, הרחבנו גם, כשאתה מדבר על הרחבה משמעותית, אתה מתכוון על ההשוואה, נכון?
רואי זרנצסקי
לא, שבפינוי בינוי הייתה עד היום דירה במתחם והגדלנו - - -
היו"ר יעקב אשר
כן, כן. עד היום היה גם 75 אחוז, ועכשיו מורידים ל-76 אחוז. או כל מיני דברים כאלה. אנחנו הולכים מכל הכיוונים. זו החלטה גורפת שלנו להביא את הכל למצב אחד. אז איך אומרים , לטוב ולמותטב. אתם לא יכולים, אבל - - -
רואי זרנצסקי
רגע, אבל אני חושב שיהיה מצב שאם נלך לבן אדם שמתגורר בדירה, אתה תפגע בבן אדם שזו הדירה היחידה שלו.
תומר רוזנר
לא. מה קשור.
רואי זרנצסקי
למה? אז מה ההבדל? מבחינה סוציאלית, על המקום של הדירה היחידה, הוא הרבה יותר נכון. בן אדם שיש לו דירת 100 מ"ר, וזה הופך להיות דירת 120 מ"ר, אם הוא מסכים להישאר בדירת 100 מ"ר, כדי שיישאר לו לדמי הניהול, לסוג הבנייה החדשה, שיוכל באמת להישאר בבניין כזה, לאפשר לו לקבל כסף, זה צודק. זה צודק לתת לו כסף שהוא יוכל להשתמש בו.
קריאה
אתה לא מאפשר לו.
רואי זרנצסקי
בן אדם שיש לו עוד דירות. בן אדם שהכסף הזה זה לא מה שמשנה לו את הפרויקט, יכול לשלם את המס על זה.
אסף וקסלר
וגם אם היום הוא דורש 400,000 שקל, והוא חושב, או לא יןדע מה הוא חושב, על המיסוי העתידי, או שהוא לא ימכור את הדירה לעולם. הוא יכול מחר להגיע ליזם, אני רוצה 400,000 שקל נטו, תביא לי תמורה יותר גבוהה, אני אשלם את 25 אחוזי המס, וזה הכל.
יוסי אלישע
תבינו את מה שנוצר. יש פה איזה לקונה שצריך להבין אותה כלכלית.
אסף וקסלר
שידרוש 25 אחוזים.
יוסי אלישע
אדוני יושב הראש, הרי, המזומן הוא חלף לבנים. תראה את האבסורד שנוצר. אם אני אדרוש ממנו לבנים, אני בעצם אהיה חייב במס בסוף, דרך אגב, בדיוק עם הפרשי הצמדה. אני אהיה חייב במס על הלבנים האלה בסוף. רצו בזמנו לעשות השוואה בין מי שיבקש לבנים נוספות, לבין מי שיבקש כסף. שניכם תשלמו בסוף. עכשיו, מה שקורה, מי שיבקש את הדירה, מה שנקרא, בגודל המלא, נניח, מ-120 ל-140 מ"ר, אז הוא לא ישלם מס. ומי שיצטרכו לתת לו, בגלל אילוצים תכנוניים, 120, ועל 20 מ"ר, שהוא מקבל מזומן, במקום להגיד לו כמו ההקבלה למי שהיה לו 140, אומרים לו תשלם בסוף, אומרים לו, לא, לא, אתה תשלם היום. אבל מי משלם היום? היזם. אז אנחנו לא בהסרת חסמים, אנחנו בהוספת חסמים.

אנחנו בחסם מאוד משמעותי. תראה, הסיבה שבגללה זה עולה עכשיו, זה שבדרך כלל, מרובת הדירות העיקרית, ושמבקשת לשנמך את הדירות, זו המדינה. אבל, המדינה - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע. מה אמרת?
איריס פרנקל כהן
הבעיה היא במע"מ. יש פטור מס שבח למדינה, כך שהקושי הוא - - -
יוסי אלישע
לא, מע"מ, נפתרה הבעיה. במע"מ נפתרה הבעיה.
איריס פרנקל כהן
לא, אבל כשיש מזומן, אז עדיין.
יוסי אלישע
על מזומן אין בעיה, כי המזומן משולם, לכאורה, על המלכ"ר, ועל זה אני מוציא חשבונית בעצמי. אני, כיזם, אני לא בבעיה על המזומן.
איריס פרנקל כהן
אז תדבר עם היזמים קצת.
רואי זרנצסקי
צריך להבין גם שהמסה - - -
יוסי אלישע
רגע, אבל, שנייה. בואו לא נערב.
רואי זרנצסקי
יופחת מהתמורה שמשולמת לדייר.
יוסי אלישע
בסופו של דבר, יש לי שני דיירים. אני, נניח, יש לי מקבל דירות מוגבל. אני יכול להוסיף לתומר עוד עשרים מטר, אף אחד לא משלם מס, הכל פטור. לך, אדוני יושב הראש, נגמרו הדירות, אני חייב לתת לך מזומן בשביל שתהיה שווה לתומר, אבל אומרים לי, לא, אתה תשלם 25 אחוז או אפילו יותר, לצורך העניין, לפי רכישת הדירה, ואז המשמעות היא שאני צריך לתת - - -
היו"ר יעקב אשר
עצור.
תומר רוזנר
אנחנו רוצים לתת על דירה אחת, ולא משנה אם היא יחידה או לא.
היו"ר יעקב אשר
תעשו על זה חשיבה, ואולי בהצעה של תומר, עם דירה אחת. אני אומר לכם ככה, אני לא חושב שאנחנו צריכים במערכת החקיקה שלנו עכשיו, להתחיל להחמיל דברים על מה שלא היו קורים.
רואי זרנצסקי
אני רוצה לתת דוגמא קיצונית.
היו"ר יעקב אשר
אלא אם כן דברים שהם ממש.
רואי זרנצסקי
אני רוצה לתת דוגמא קיצונית רגע. אני דייר, מקבל דירה חדשה בשווי מיליון שקל היום. ואני, נגיד, מקבל תמורת מזומן של חצי מיליון שקל. יעברו עשר שנים, אני ארצה למכור את הדירה, קרה ולא היו עליית מחירים בשוק הדיור, והדירה עדיין נשארה מיליון שקל. אבל, הייתה אינפלציה של , נניח, 100 אחוז, לשם הקלות. אז 500,000 שקל, מתומחרים היום במיליון שקל. אני, על דירה של מיליון שקל, שהיא הייתה שווה לפני עשור מיליון שקל, והיום אני מוכר אותה במיליון שקל, אני צריך לשלם תמורת מס של שני מיליון שקל. אנחנו אומרים, העיוות פה, הוא כל כך לא סביר. והוא פוגע בעיקר בדייר בקצה.
יוסי אלישע
אבל זה שיקול שלו. הוא יכול לבחור לשלם מע"מ, תן לו את האפשרות. הוא ייבחר.
רואי זרנצסקי
זה שיקול שלו, אבל בסוף - - -
יוסי אלישע
הוא ייבחר. אתה, אל תעשה הוקוס פוקוס על אנשים.
רואי זרנצסקי
ולכן אנחנו חושבים שזה מנגנון שהוא לא נכון ברמה המהותית.
היו"ר יעקב אשר
טוב. היזמים.
יוסי אלישע
דרך אגב, את אותו דבר הוא משאיר לבעל דירה יחידה. את הבעיה הזאת הוא משאיר לבעל דירה יחידה, שחלילה, בעוד עשרים שנה קנה עוד דירה על הפנסיה, הוא ישלם את שני המיליון שקלים.
היו"ר יעקב אשר
הבנו. את אמרת את זה מקודם. אתם באותה דעה? אני שואל אתכם רגע?
תומר צליח
חד משמעית. החטא הקדמון הוא שעושים פה איפה ואיפה בין אדם ושכנו.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. היועץ המשפטי.
תומר צליח
אדם מקבל כסף ושווה כסף.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי.
תומר רוזנר
בכל מקרה, צריך להבהיר, ואם זה לא המצב, אז באמת זו בעיה מאוד קשה. אם המועד הקובע, הוא מועד המכירה ולא מועד ההסכם, אז אתם מבינים?
רואי זרנצסקי
אין כוונה להחיל את זה על מי שכבר חתם, ויש פרויקט, וחתם, ועכשיו אנחנו נהפוך להיות חסר.
תומר רוזנר
לא, לא.
היו"ר יעקב אשר
הוא מדבר בעתיד.
תומר רוזנר
בעתיד. יש לי עכשיו דירה יחידה. אני מקבל את התמורה הנוספת, אני לא אשלם, נכון?
רואי זרנצסקי
אם אתה נשאר עם דירה יחידה - - -
יוסי אלישע
רגע, לא ענית על 49(ז).
היו"ר יעקב אשר
רגע.
תומר רוזנר
ואם קניתי אחרי שנתיים דירה נוספת, מה קורה?
רואי זרנצסקי
לא קורה כלום. השאלה, כשאתה מוכר את הדירה שקיבלת מהקבלן, אם זו באמת הדירה היחידה שלך במועד המכירה.
תומר רוזנר
במועד המכירה.
רואי זרנצסקי
כן, במועד המכירה. אם זו דירה יחידה.
תומר רוזנר
אז זה לא קשור אם הוא יקנה עוד עשר שנים.
רואי זרנצסקי
ברור שלא. אני לא ממסה אותו, אם הוא קונה דירה, פתאום אני אומר לו, רגע, אני אחייב אותך במס עכשיו. אני אחייב אותו במס במועד המכירה.
יוסי אלישע
במועד המכירה הוא יחייב אותו. הייתה לו דירה יחידה.
רואי זרנצסקי
אבל, זה, אני אומר פעם, בגלל זה אמרתי שהחלטנו לא לצבוע דירות.
יוסי אלישע
עוד עשרים שנה הוא יחייב עליה מס.
רואי זרנצסקי
החלטנו להסתכל על מצב של בן אדם במועד המכירה.
תומר רוזנר
אני לא מבין. יש לי עכשיו דירה יחידה, וקיבלתי תמורה נוספת, סבבה?
רואי זרנצסקי
כן. קנית עוד שלושים דירות.
תומר רוזנר
מעולה.
רואי זרנצסקי
עכשיו, אתה רוצה למכור את הדירה של היזם. מתי? שהיא דירתך היחידה, או שיש לך עוד שלושים דירות?
רעות בינג
שלושים דירות.
תומר רוזנר
שהיא לא.
רואי זרנצסקי
יש לך עוד שלושים דירות. יהיה לך את המנגנון שמצרפים את זה לשווי הדירה, ואתה משלם מס על החלק הזה.
רעות בינג
על התמורה, על החלק הזה.
תומר רוזנר
ברטרואקטיבי.
רואי זרנצסקי
כי אתה, כל הדירה שלך לא פטורה.
יוסי אלישע
אומרים לאנשים שמתסכלים, אל תקנו עוד דירות.
אסף וקסלר
אם אני קניתי דירה נוספת - - -
היו"ר יעקב אשר
אז, מה?
תומר רוזנר
זה לא הגיוני.
היו"ר יעקב אשר
אתם לקוחים עוד פעם אפשרות.
רואי זרנצסקי
זה גם המצב היום. למה? למה זה לא הגיוני
יוסי אלישע
היום הוא שווה לכולם.
אסף וקסלר
אם אני היום נכנס לפרויקט פינוי בינוי, ואני מקבל דירה יותר גדולה, לא משנה, מקבל דירה.
תומר רוזנר
כן.
אסף וקסלר
מחר אני הולך וקונה עוד דירה, ומוכר את הדירה הראשונה שקיבלתי בפרויקט של אותו פינוי בינוי. וודאי שאני אשלם.
יוסי אלישע
אתה לא משלם, אתה משפר דיור במקרה הזה.
אסף וקסלר
לא, אם אני קניתי דירה שנייה, ואני מוכר את הדירה הראשונה - - -
רואי זרנצסקי
אתה לא מתחייב למכור. אל תתחכם, יוסי.
אסף וקסלר
בוודאי שמשלם עליה מיסוי מלא. יש לי שתי דירות בבעלותי, אני משלם על הדירה השנייה.
יוסי אלישע
יכול להיות גם הפוך. יכול להיות שבעוד עשרים שנה זו תהיה דירתך היחידה, ואז יהיה לך פטור שהיום אתה רוצה לקחת לי, את הפטור הזה.
אסף וקסלר
לא הבנתי. אם יש לי, תמורת המזומן הזו, משקפת החזקה בנכס. כל עוד אני מחזיק. זה ממוסה.
יוסי אלישע
בסדר, זה במקום לבנים.
תומר רוזנר
הבנתי. מתוחכם. הוא אומר כך; תתייחסו לסיטואציה הבאה.
היו"ר יעקב אשר
מי זה הוא?
תומר רוזנר
נציג לשכת עורכי הדין. יש לי שתי דירות. קיבלתי על דירה אחת תמורה נוספת. אני אהיה חייב במס היום. אבל, את הדירה עצמה אני מוכר עוד עשרים שנה. ובזמן שאני מוכר אותה היא דירתי היחידה. לכאורה, במצב שלא חייבת אותי במס, הייתי פטור בסוף.
יוסי אלישע
נכון.
תומר רוזנר
ועכשיו, שילמתי כבר.
יוסי אלישע
והמקרה ההפוך יותר מדאיג אותי. הרבה יותר מדאיג אותי, ההפוך.
רואי זרנצסקי
אם המכירה היא במועד מסוים, אנחנו נפתח את זה עכשיו, יש לזה אין סוף. בן אדם שמוכר את הדירה, והיא דירה נוספת שלו, אבל בסוף הוא יהיה מתישהו עם דירה יחידה. במועד שהוא יהיה עם דירה יחידה, שם הוא מקבל את הפטור. תמיד מסתכלים על המועד הזה. לא לצבוע דירה.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו אתם שיניתם. השאלה, מה ההבדל בין מה שהיה עד כה, לבין השינוי עכשיו.
יוסי אלישע
אני אסביר, אמרתי, הם יוצרים היום אפליה בין דיירים שונים. זאת אומרת, הם יוצרים תמריץ ברור גם ליזם וגם לדייר, מס מגולגל, לקבל היום לבנים, לקבל בעצם עוד מטרים. אל תיתן לי, זאת אומרת, אם יש לך בעיה תכנונית, תפתור אותה. נכון להיום, הגמישות הזאת שאפשרה, תחשבו על יזם שרוצה להוציא פרויקט, והוא אומר, אני גמיש במטרים, למה אתם מקשים עליי?
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש. תלמדו את המשמעות התקציבית שלכם בעניין הזה.
יוסי אלישע
אין לזה משמעות תקציבית.
אסף וקסלר
אבל זו לא אפליה, הוא נפגש עם הכסף. זה מה שאנחנו אומרים בדיוק. ברגע שהוא נפגש עם הכסף, הוא צריך להיות חייב במס
היו"ר יעקב אשר
אני כבר לא יודע מתי הוא נפגש הוא הכסף ומתי הכסף נפגש איתו. אני רק אומר דבר אחד. אתם לוקחים משהו מארגז הכלים של היזם. אז זה נכון, אוקיי, ברור שאם זו הייתה הטבה, הם לא היו מדברים והם היו אומרים שהכל בסדר. אבל, אני אומר עוד פעם, השאלה, כשאתה בא ומשנה היום, השאלה אם זה נכון. אני מבקש תשובה בנושא הזה. מה נשאר לך עוד פעם עם הסעיף הקודם שאמרת? אתם בדקתם? רגע, לא. ראיתי שדיברתם ביניכם. אתם רוצים לתת לנו תשובה על זה אחר כך? אוקיי. הוא הבין. הכל בסדר, אנשים שומעים, מדברים, מבינים את רוח הדברים.
נדב מופקדי
צריך לזכור שני דברים. א', הרציונל שבהתחלה נתנו את המזומן הזה, זה, לצורך העניין, אנשים שצריכים את הכסף.
היו"ר יעקב אשר
חוזר אחורה?
נדב מופקדי
רגע, לא. אני רק מחבר. צריכים את הכסף בשביל לעזור לילדים. זה הרציונל של החקיקה המקורית, על למה יש מזומן. וזה גם עוד כלי לתת ליזמים.
היו"ר יעקב אשר
זה נכון.
נדב מופקדי
שם בצד. עכשיו, מה הולך להיות בשוק. שתבינו, הוראות התחולה באות ואומרות, שמי שחתם עד היום על ההסכם, אז הוא, לצורך העניין, לא צריך לשלם מס על הדבר הזה. מי שיחתום מחר בבוקר, הוא כן.
היו"ר יעקב אשר
גוג ומגוג.
נדב מופקדי
ואיפה עקרון השוויון של הרשות להתחדשות עירונית? כל החוק הזה, שבא ואומר שהתמורה זהה.
רואי זרנצסקי
אנחנו אמרנו, כבר הוצגה לנו הבעיה, ואנחנו אמרנו שאפילו ניתן פרק זמן מסוים ואנחנו נפתור את זה. גם הייעוץ המשפטי כאן, אם אני לא טועה ואני זוכר נכון, העלה את העניין של התחולה, ואמרנו שניתן לזה פתרון. זה לא יהיה בעיה. בסדר?
אסף וקסלר
האמירה היא אומרת שאי אפשר לשנות שום דבר.
יוסי אלישע
הבעיה היא הרבה יותר עמוקה.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא.
נדב מופקדי
לך תסביר לדייר למה השכן שלו משלם מיסים.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. תראה, אתה חוסם, במה שאתה אומר עכשיו, אתה גם חוסם דברים נוספים שנרצה לעשות בהמשך. דקה. דברים שהם תועלת, אוקיי? אבל, מה לעשות? אי אפשר להחיל את הכל רטרואקטיבי. יש דברים, מחר יבואו מענקים למקומות האלה. תמיד אתה יכול לטעון את הטענה הזאת, אז בואו נסגור את החשיבה על איך אנחנו מקדמים. אבל, אני מסכים.
נדב מופקדי
הפרויקטים שהתחילו את החתימות.
היו"ר יעקב אשר
אני הבנתי.
נדב מופקדי
בסדר? התחילו חתימות.
היו"ר יעקב אשר
על זה הוא ענה לך.
נדב מופקדי
לא. על זה הוא אמר שהוא נותן תקופת חסד.
היו"ר יעקב אשר
אז בואו, תתווכחו אחר כך על עוד מילה ועל עוד שתי מילים, ועוד תקופת זמן. עוד שנה ועוד חצי שנה.
נדב מופקדי
ועוד משהו שאנחנו רוצים לדון עליו, זה למעשה איך - - -
היו"ר יעקב אשר
אגב, תבואו גם עם הפירוט של זה לסיום האירוע.
נדב מופקדי
אתם צריכים להבין שזה לשב עם דיירים. לכל דייר יש את משטר המס של עצמו. לשבת עם קשישה, להסביר לה מתי היא רכשה את הדירה, בכמה היא קנתה.
היו"ר יעקב אשר
אני אומר לכם, בגדול, חברים, גם אם יש איזשהו צדק במה שאתם אומרים, זה לדעתי מסבך את העניין בצורה מאוד משמעותית.
אסף וקסלר
לאיזה עניין אתה מתייחס?
היו"ר יעקב אשר
זה תוקע גלגלים בעניין.
תומר רוזנר
אני מציע שיחשבו על הנושא של דירה יחידה.
אסף וקסלר
לאיזה עניין התייחסת? לתמורת מזומן?
תומר רוזנר
תמורה נוספת, כן.
נדב מופקדי
וזה ממוסה גם ככה היום, לפי החוק שקיים היום.
אסף וקסלר
זה ממוסה ביום המכירה.
נדב מופקדי
אז שיהיה ממוסה ביום המכירה.
רואי זרנצסקי
עד היום השוק התמודד עם זה יפה מאוד.
אסף וקסלר
אנחנו נעשה עוד חשיבה.
היו"ר יעקב אשר
תעשו חשיבה. תבדוק מה? כמה? עלויות. בסוף, אתה פותח את השוק. אתה פותח את השוק, אז זה כבר טוב. הלאה.
תומר רוזנר
הכיוון שאני מציע שתחשבו עליו, הוא באמת על דירה אחת, במקום בלתי מוגבל.
אסף וקסלר
מה הכוונה דירה אחת?
תומר רוזנר
שעל דירה אחת, תהיה אפשרות לתת.
קריאה
דירה אחת במתחם?
תומר רוזנר
כן.
רעות בינג
בפרויקט. במתחם.
היו"ר יעקב אשר
כן.
תומר רוזנר
של אותו בעלים.
רואי זרנצסקי
אל תשכחו שמנגד, מזה שאנחנו מצמצמים, אנחנו מציפים את האפשרות למזומן בתמ"א. לא הייתה קיימת עד היום האפשרות למזומן. ואת זה - - -
היו"ר יעקב אשר
אז תיקח כדור הרגעה, ותלך עם זה הלאה. בואו, חבר'ה, תקשיבו אליי. אתם צריכים, אתם בצד, כל אחד פה עושה את הצד שלו. תתחלפו לפעמים. אני הייתי עושה את זה אצלי, אצל מנהלים בעירייה. הייתי נותן להם תקופה לבת במחלקות אחרות כדי להבין. תיכנסו לנעליים. אתה צדוק, אני לא אומר שאתה אומר דברים סתם. אותה לא רשע, ואתה לא סתם בא ומדבר. אתה בא, אתה מייצג את מה שאתה מייצג, וזה בסדר גמור. אבל, אנחנו רוצים לעשות תהליכים. עכשיו, אני לא רוצה שרמאים ירוויחו לי בתהליכים האלה. אני לא רוצה, אבל אתה יודע מה? אני יודע שגם יהיו, יהיה אחוז מסוים שלא היה מגיע להם להרוויח בתהליך והרוויחו, אבל, עם ישראל ירוויח מזה. וגם האוצר ירוויח מזה. כי מה שהאוצר רוצה היום, לפחות מה שאני מנסה להיות משוכנע, זה להזיז את הגלגלים האלה של התחדשות עירונית ופינוי בינוי וכל זה. כשאני רוצה, וכמו שהגדרתי, לתת את ההרצה של זה במקומות עם הרווח האקראי אז אני, בשביל למצוא את ההטבות ואת כל הדברים כדי לסגור את הפער, במקומות שאין רווח.
רואי זרנצסקי
אני יכול להגיד לך שאנחנו לגמרי איתך.
היו"ר יעקב אשר
תתכוונו לעניין הזה, ואנחנו נתסדר.
רואי זרנצסקי
אנחנו שם. אנחנו פשוט, וניסה להגיד את זה אסף כמה פעמים, אנחנו רוצים למנוע מצב שעוד עשר שנים, שיתחילו לבוא ולמכור את הדירות האלה, נהיה במצב שיבואו ויגידו, איך אנחנו פותרים את מה שהאלה שם עשו שם.
קריאה
זה יהיה אחוזים בודדים.
רואי זרנצסקי
זה הכל. אנחנו לא רוצים להיות במצב שיצרנו באמת.
קריאה
אבל, יצרת משהו שלא עונה על הבעיה הזאת בכלל.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, הלאה.
תומר רוזנר
נעבור לנושא הבא?
היו"ר יעקב אשר
כן.
תומר רוזנר
פסקה 2, פסקת משנה ג'. נכון?
אסף וקסלר
כן. 8(2)(ג). אז, לעניין שיעור הזכאות.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אולי, אתם יודעים מה? בואו נעשה הפסקה של עשר דקות. תוכלו גם לדון בהכל, ונמשיך הלאה.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:36 ונתחדשה בשעה 13:03.)
היו"ר יעקב אשר
אפשר? אוקיי. הנושא הבא.
רעות בינג
סעיף קטן ג'.
אסף וקסלר
כן, 8(2)(ג).
תומר רוזנר
מה זה? על מה אנחנו מדברים עכשיו? מה הנושא?
אסף וקסלר
אני אציג? סעיף 8(2)(ג). הנושא הזה מדבר על שיעור הזכאות שבמסגרתה ניתן להנות מפטור ממס שבח. בעצם, אנחנו מסדירים את המצב כך שאדם יוכל להנות מהפטור בהתאם להיקף הדירה, היקף הבעלות על הדירה שבבעלותו. כלומר, אנחנו רוצים למנוע מצב שבו יש דירה אחת בבעלות שני אנשים, לדוגמא, שכל אחד מחזיק, נגיד, 50 אחוז, ואז התמורה שהם יקבלו תהיה שתי דירות, ובעצם הם ייהנו מפטור מלא מס שבח. אנחנו אומרים, לא, אתה תקבל פטור לפי אחוז הבעלות שיצאת ממנו. כלומר, שווי של 50 אחוז, לשם הדוגמא.
היו"ר יעקב אשר
זה רק במקרה שיש שניים.
אסף וקסלר
שיש בעלות משותפת. זה יכול להיות גם שלושה, ארבעה, או חמישה אנשים.
היו"ר יעקב אשר
הלאה. הערות?
נדב מופקדי
כן. נדב מופקדי, לשכת רואי החשבון.
היו"ר יעקב אשר
כן.
נדב מופקדי
הסעיף הזה זה עוד כלי, אם אנחנו מדברים על לשחרר חסמים, זה עוד כלי של תנועה בנדל"ן. אני אתן לך דוגמא. זה מקרה שיש דירת ירושה עם שני יורשים. אחד רוצה את הפרויקט, אחד לא רוצה את הפרויקט. או אחד רוצה להשאיר את הדירה הזאת והשני רוצה למכור אותה. הכלי הזה, שניתן ליזם, בסדר? זה לתת לכל אחד לפצל אותם. אם מסחרית זה עובד, למה לקחת את הכלי הזה.
תומר רוזנר
מה זאת אומרת לפצל אותם?
נדב מופקדי
לפצל אותם. זה אומר שאם מגיעה להם דירת תמורה של 100 מ"ר.
היו"ר יעקב אשר
אבל בטוטאל הם יקבלו הטבה שאף אחד אחר לא מקבל.
נדב מופקדי
לא, רגע.
תומר רוזנר
רגע, אם מגיעה להם תמורה של 100 מ"ר.
נדב מופקדי
מגיע להם 100 מ"ר, והשווי של הדירה הזאת היא שני מיליון שקל, כל אחד יכול לצאת לדירה נפרדת, ששווה מיליון שקל. בסדר? של 40 מ"ר. אוקיי? אין פה חסכון, אין פה עלות תקציבית בכלל. זה עוד כלי שניתן, רק מבחינת המס. ואם זה עובד מסחרית, אז למה לקחת את זה.
היו"ר יעקב אשר
תשובה.
נדב מופקדי
זה יאפשר את התנועה בנדל"ן.
אסף וקסלר
זה לא נכון. יש פה התחמקות ממס פשוט.
נדב מופקדי
אין התחמקות ממיסים.
היו"ר יעקב אשר
לא, הוא אומר לך שהשווי נשאר אותו דבר.
רואי זרנצסקי
גם היום, בן אדם שיש לו דירה, והוא אמור לקבל דירה במקום הדירה הזאת שיש לו, הוא יכול לקבל את זה בדירה אחת. הוא לא יכול להגיד, תן לי שתי דירות שהשווי שלהן הוא כמו הדירה האחת. למעט, שוב פעם, בפריפריה או קשיש. אנחנו רוצים שגם כאן, המצב הזה יישאר. ברגע שביטלנו גם את המגבלה על מספר הדירות בפינוי בינוי, ביטלנו גם את הסעיף האנטי-תכנוני שאי אפשר למכור. כי הרי, בן אדם יכול לקבל את הפטורים ללא הגבלה. אז אין טעם להגבלה בהעברות של הדירה. אנחנו לא רוצים שיהיה מצב שנגיד, יהיה מישהו שמחזיק דירה, מעביר לו תמורה לבן, מכניס שותף, ועכשיו בא ליזם ואומר, אני עכשיו רוצה שתי דירות.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי.
תומר רוזנר
כן. זה מאוד הגיוני.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
רעות בינג
רגע, לפני כן, לגבי סעיף 49(כ"ב). הערנו שיש הפנייה שם לסעיף שהוא כבר לא קיים, ואנחנו נבקש שתבדקו מה הפנייה הנכונה.
רואי זרנצסקי
לא, אנחנו רצינו להישאר שם, כי זה סעיף, לכאורה, שבוטל, אבל נותרה בו ההגדרה של זכויות בנייה. אנחנו דיברנו. פשוט נעתיק את ההגדרה של זכויות בנייה.
תומר רוזנר
בסדר.
רעות בינג
בסדר גמור.
היו"ר יעקב אשר
בסדר גמור. ענייני ניסוח. כן.
אסף וקסלר
שאול, אתה רוצה להציג? סעיף 8(3) ו-(4).
שאול כהן
שאול כהן, יועץ משפטי במחלקה המשפטית ברשות המיסים. במכירה לקשיש, ישנן שתי אפשרויות. אפשרות אחת זה מכירה על ידי קשיש, של הדירה החלופית שהוא מקבל, לכל אדם. ואז הוא קונה בתמורה, הוא קונה דירה בבית אבות או דירה אחרת. זאת אפשרות אחת. אפשרות שנייה זה שהוא מוכר את זה ליזם. את הדירה החלופית. ועם הכסף הוא משתמש. בסעיף אין הגדרה ברורה, נכון להיום, גם ב-(כ"ב)(1) וגם ב-(כ"ב)(2), אין הגדרה ברורה תוך כמה זמן הוא צריך לבצע את המכירה של הדירה החליפית שהוא מקבל. אנחנו באים פה ומגדירים מה משך הזמן שהוא צריך לבצע את המכירה. ולכן, אנחנו באים ואומרים, שכאשר מדובר במכירה לכל אדם, שם המכירה צריכה להיעשות עד שישה חודשים לאחר מועד הפינוי של יחידת המגורים הנמכרת. כאשר מדובר במכירה ליזם, אז משך הזמן זה עד שנקלטה במוסד התכנון המוסמך, לפי חוק התכנון, בקשה להיתר בנייה. זאת ההוראה של הסעיף. של שני הסעיפים האלה.
היו"ר יעקב אשר
טוב. הערות? אין. הלאה.
תומר רוזנר
רגע, רגע. כאן יש לנו את ההערה שהתקבלה מהציבור, שאנחנו רוצים התייחסות של הממשלה אליה. המדינה מצאה לנכון לאפשר לקשישים, לתת את האפשרות לקשיש, במקרה הזה, לצאת מהפרויקט בשלב מוקדם, ונתנה לו את האפשרות למכור את הדירה או את הדירה החלופית בשני מסלולים. או ליזם או לכל אדם. מתברר שיש בעיה, ככל שזה נוגע לתמ"א 38, אנחנו תכף נגיע להחלה של הסעיפים, הסעיפים האלה יחולו, לפי ההצעה המוצעת כאן, גם על עסקאות של תמ"א 38. מתברר שבמצב שנוצר, הוא יקבל אמנם את הפטור ממס רכישה וממס שבח, כלומר, יהיה פטור ממס שבח וממס רכישה.
היו"ר יעקב אשר
אבל?
תומר רוזנר
אבל, כיוון שזה לפני, בכל מהמקרים לפחות, לפני מתן היתר הבנייה, הוא יצטרך לשלם היטל השבחה. ועל זה לא יהיו לו פטור. לטעמנו הטענה הזאת היא נכונה וצריך לתת לה מענה. ונשמח לשמוע את עמדת הממשלה.
אסף וקסלר
אז אני אגיד, קיבלנו גם את הפנייה. ראינו אותה. אני אודה שעוד לא הספקנו לקיים דיון שלם בנושא, גם עם משרד הפנים וגם הרשויות המקומיות, שזה ישפיע בעיקר עליהן, הדבר הזה. כי הממשלה, כמו שאמרת, נתנה את הפטור ולא נהנית מהמיסוי, והרשות המקומית, במקרה הזה, כן. אנחנו מבינים את ההצעה.
תומר רוזנר
לא, אני רק אסביר, שבמובן הזה, זה הופך את ההוראה שבחוק עידוד מיזמי פינוי בינוי, שחייבים להציע לו את האופציות האלה, היא לא אמיתית.
היו"ר יעקב אשר
זה הופך לאות מתה.
תומר רוזנר
בדיוק.
אסף וקסלר
אני אשמח אם נוכל, גם ככה התיקון הזה, ככל שהוא יקרה, הוא בחוק התכנון והבנייה. ולכן, אני מציע, אם נוכל לקיים, לתת תשובה ולקיים את הדיון המעמיק בנושא הזה, כשנחזור לתיקונים שם.
תומר רוזנר
לא, תנצלו את ההפסקה.
אסף וקסלר
לא, נעשה את הבדיקות. ננצל את ההפסקה.
תומר רוזנר
לא, לא, לא. זה פה. זה פה.
אסף וקסלר
התיקון אבל, הוא לא בחוק מיסוי מקרקעין.
תומר רוזנר
מה זה משנה?
אסף וקסלר
אין נציגי שלטון מקומי.
תומר רוזנר
הזמינו את כל הנציגים. מי שלא בא, זו בעיה שלא.
היו"ר יעקב אשר
תקשיבו, עוד פעם, תעשו את ההתייעצות ותעדכנו במה שצריך לעדכן, ותגידו את רוח הוועדה בעניין הזה. אנחנו חושבים, כשהמדינה באה ומבינה שצריכה לתת את האפשרות לקשיש.
תומר רוזנר
לצאת מהפרויקט.
היו"ר יעקב אשר
לצאת מהפרויקט, ועדיין לחיות באריכות ימים ולהנות מהעניין הזה, אז זה לא יכול להיות שהוא יתקע עם משהו אחר. שאמנם, הוא לא כסף שמגיע לאוצר, אבל הוא בסוף כסף שהוא צריך לשלם, וזה יעצור את ההתניידות שלו בעניין הזה. הלאה. אנחנו כן רוצים להגיע להבנה בעניין הזה, ואם צריך איפשהו לתקן את זה, את זה כבר היועצים המשפטיים ידעו לעשות.
תומר רוזנר
לא, אכן התיקון הוא בחוק התכנון והבנייה.
היו"ר יעקב אשר
לכן אמרתי שאתם תדעו. הלאה. סעיף הבא.
אסף וקסלר
סעיף הבא זה סעיף 8(7), זה למעשה סעיף ההגדרות. אתם רוצים להשאיר אותו לסוף?
תומר רוזנר
לא, לא.
רעות בינג
רגע, לפני כן, יש לנו הערה על 49(כ"ז).
תומר רוזנר
כן, ההערה לגבי הבהרה, וזאת בעצם הבהרה שאני חושב שהממשלה תהיה מעוניינת בה.
אסף וקסלר
איפה זה רק בדיוק?
רעות בינג
הוא סעיף שלא מתוקן.
תומר רוזנר
סעיף שאתם לא מציעים לתקן אותו. הסעיף מדבר על כך שכל ההסדרים, למעט הסדרי הקשיש והסיעודי, שתכף נדבר עליו בנפרד בהקשר של תמ"א 38, יחולו על דירה גם אם אינה דירת מגורים, אוקיי? ובסופו של הסעיף, התמעטו במפורש סעיפי הקשיש. אוקיי? כיוון שאתם מוסיפים סעיף קשיש חדש, מן הראוי למעט גם אותו.
רעות בינג
(א)(3).
היו"ר יעקב אשר
טכני.
רואי זרנצסקי
אבל מה שהוא לא דירה, לאחל על קשיש בכל מקרה.
תומר רוזנר
שוב, אז למה מיעטת את הסעיפים האחרים. זה נכון גם לגבי שאר הסעיפים. שאתה ממעט אותם במפורש. תסתכל על זה ותראה.
רעות בינג
תבדקו.
היו"ר יעקב אשר
תסתכלו ותבדקו. הלאה.
רעות בינג
ועוד עניין שקשור לניסוח, לפני שאנחנו עוברים לפרק הבא שמתייחס לכל תוכנית החיזוק. אנחנו רק מבהירים שצריך לתקן את הכותרת של הפרק. בסדר?
רואי זרנצסקי
הבנתי שכבר יש איזה נוסח. נכון?
רעות בינג
כן.
היו"ר יעקב אשר
היא מזכירה לכם רק. זה הכל. הלאה.
תומר רוזנר
סעיף ההגדרות. כן. אנחנו עוברים עכשיו לשינויים לגבי תוכניות החיזוק השונות. כפי שאתם יודעים, היום יש, לפי החוק הקיים, יש פטורים מסוימים לעסקאות של תמ"א 38, או תוכניות שנגזרות מתמ"א 38. מה שנקרא, תוכניות ת=לפי סעיף 23. ובעצם, אחת המטרות היא להשוות את ההסדרים גם למסלולים החדשים של התחדשות בניינית. מה שידוע בעגה כחלופת שקד. וגם לעשות התאמות נוספות לפרויקטים של פינוי בינוי. נתחיל בפרק ההגדרות, אז תציגו.
תמיר קהילה
אפשר בבקשה לעלות נושא לפני החיזוק? בנושא שקשור לפינוי בינוי, מטעם מרכז השלטון המקומי.
היו"ר יעקב אשר
ביקשתי כל כך יפה.
תומר רוזנר
אה, השלטון המקומי נמצא פה.
היו"ר יעקב אשר
אה השלטון המקומי פה.
עינת גנון
הוא לא נציג השלטון המקומי, הוא נציג עיריית תל אביב.
תמיר קהילה
אני נציג עיריית תל אביב, אני מייצג בנושא שאני רוצה להעלות, את השלטון המקומי.
תומר רוזנר
אז הוא מייצג את השלטון המקומי.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה. לא, אבל הוא לא מוסמך להגיד תשובה בעניין.
תמיר קהילה
תמיר קהילה, עיריית תל אביב, המחלקה להתחדשות עירונית.
היו"ר יעקב אשר
יש לכם מחלקות גדולות. כל כך הרבה עובדים חדשים של תל אביב הכרתי בשבועיים האחרונים. כן.
תמיר קהילה
אני רוצה להעלות נושא, ושוב לא רק מטעם תל אביב. הנושא הזה בקשר גם עם באר שבע, לוד, ראשון לציון.
היו"ר יעקב אשר
כן.
תמיר קהילה
הנושא הוא בעצם חסם תכנוני חברתי, שאנחנו נתקלים בו במתחמי התחדשות עירונית. בעצם, במתחמים שהם מאוד מאוד צפופים, במצב הנכנס שלהם. אנחנו מדברים על 12, 20, אפילו 25 ויותר, יחידות דיור לדונם, במצב הנכנס. אם אנחנו הורסים ובונים את כל המתחם, את כל המבנים, אנחנו מקבלים צפיפות במצב היוצא. מעמסה גדולה על שטחי ציבור.
היו"ר יעקב אשר
אתה מדבר על החוק הזה או על תכנון ובנייה? על מיסוי?
תמיר קהילה
אני מסביר רציונל כדי להעביר תיקון בחוק הזה.
היו"ר יעקב אשר
במיסוי, אוקיי.
תמיר קהילה
כן, בדיוק. אנחנו יוצרים מעמסה מאוד גדולה על התשתיות, ואחר הפתרונות, אחת הפרקטיקות שאנחנו משתמשים בהן, זה לייצר תוכנית שקובעת שחלק מהבניינים נהרסים ונבנים, וחלק לא בהכרח. מה שנקרא, עוברים עיבוי, שדרוג. יש לזה יתרונות. העברתי לכם גם איזשהו דף. יש פה יתרונות חברתיים, כלכליים, סביבתיים, ותכנוניים כמובן. אחת הבעיות שזה יוצר, היא שאנשים, תושבים, בעלי דירות, לא בהכרח יקבלו אותה תמורה. וזה חסם, חסם לאותה פרקטיקה שיכולה להקל מאוד על תוצר תכנוני הרבה יותר טוב, וכמובן, חברתי, שאנשים יוכלו להישאר בשכונה. אנשים יוכלו לחיות בבניין עם תחזוקה מופחתת וכו'. כדי לקיים את הפרקטיקה הזאת, וכדי לתת את האופציה לאנשים לקבל את התמורה הזהה, אנחנו רוצים שתהיה הכרה בפטורים במתחמי התחדשות, גם למי שדירתו לא נהרסת, אבל הוא מקבל מהיזם דירה חדשה באותו פרויקט. בעצם, דירות שלא נהרסות, בניינים שלא נהרסים, הופכים להיות חלק מהתמריצים שמקבל היזם.
תומר רוזנר
מה?
היו"ר יעקב אשר
לא הבנת?
תומר רוזנר
לא.
היו"ר יעקב אשר
אני הבנתי.
תמיר קהילה
אז אני אסביר שוב.
היו"ר יעקב אשר
אני מבין את ההשלכה.
עינת גנון
הכוונה היא שיש מתחם משולב שיש בו בניין אחד שעובר הריסה או בנייה מחדש, והבניין השני לא, אלא מעבים אותו. ואת הדיירים, מהבניין לעיבוי, מעבירים לדירות החדשות בבניין החדש שנהרס.
תמיר קהילה
באותה תוכנית.
עינת גנון
באותה תוכנית.
תמיר קהילה
אותו קו כחול.
עינת גנון
והבקשה היא להכיר גם בדיירים שעוברים לבניין החדש, כמכרו את זכויותיהם ליזם, ולמרות שהדירה הקיימת שלהם לא נהרסת.
היו"ר יעקב אשר
לא נהרסת אבל נשארת על שם מי?
תומר רוזנר
אני לא מבין.
עינת גנון
היא עוברת, בעצם הדייר מוכר אותה ליזם. היא עכשיו תהיה דירת היזם.
תומר רוזנר
שנייה, הם אמרו לנו קודם, בחלק הקודם של הדיון, הם אמרו לנו, זה מה שאמר רשות המיסים, שאם הוא מוכר את כל זכויותיו, זה לא משנה אם הוא מקבל דירה אחרת.
רואי זרנצסקי
לא, אני אנסה רגע להגיד את הנקודה. הסעיף אומר, שבמכירת זכויות ליזם, ובפינוי לשם בינוי, מכירת כל הזכויות ליזם. המצב, הבעיה שמציגים כעת, היא שבעצם זה לא פינוי לשם בינוי, כי הבניין לא נהרס, אבל הדייר כן מוכר את כל זכויותיו פשוט בעיבוי, במקרה של עיבוי. הבניין נשאר על תילו, מחוזק והכל, פשוט הדייר עובר למקום אחר.
תומר רוזנר
אוקיי.
רואי זרנצסקי
זאת אומרת, זה לא פרויקט של פינוי בינוי, הנקודה הספציפית הזאת, אלא זה עיבוי.
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצסקי
ובעיבוי, זה כמו תמ"א חיזוק. בתמ"א חיזוק, לא מעבירים דייר למקום אחר. הדייר נשאר בדירה שלו.
תומר רוזנר
כן, כן. נו.
רואי זרנצסקי
אז מה שמציעים פה, זה שגם בעיבוי, אם הדייר מוכר את כל הזכויות ליזם, אפילו שהבניין של הדיי לא נהרס, ייתנו לו לקבל בפטור דירה במקום אחר.
תמיר קהילה
אני חייב להגיד שבמתחמים מאוד צפופים או בבניינים של חמש קומות ומעלה, שהיום לא מצליחים להיכנס, או אף אחד לא רוצה אותם בתוך תוכנית, ולא מצליחים להיכנס לתוכניות של התחדשות עירונית. זה פתרון שיכול להכניס עוד מבנים ותושבים למעגל של התחדשות עירונית.
היו"ר יעקב אשר
את זה אני מבין.
עשהאל צור
אדוני יושב הראש, אפשר לענות?
היו"ר יעקב אשר
כן.
עשהאל צור
עשהאל צור, אנחנו מכירים את הנושא והוא מקובל.
היו"ר יעקב אשר
הוא מקובל?
עשהאל צור
אני אציג את עמדת הממשלה, וזה ברוח הפשרות שנעשות פה בוועדה כל הזמן.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. עזוב את הפשרות. ברוח כמו שאני אמרתי, לקדם כמה שיותר את הדברים הללו.
עשהאל צור
הוצאת לי את המילים מהפה. אנחנו חושבים שיש פה אמירה, אני אומר אמירה שהיא קצת תכנונית אבל היא חשובה. בסופו של דבר, יש הבדלים משמעותיים בערכי הקרקע בין כמה סוגי מקומות. בסופו של דבר, סתם כדוגמא, עיריית תל אביב מחליטה לא להכניס בניין מסוים לתוך פרויקט התחדשות עירונית, ואומרת שאותו היא רק רוצה לעבות, אני אזהר קצת במילים, אבל זאת פריבילגיה של מחירי תל אביב. בסדר? היא יכולה, בסופו של דבר, גם את הפרויקט הזה, להכניס, והוא יהיה כדאי. כי המחירים מאוד גבוהים. אממה, לדוגמא, אם אני מקדם פרויקט עכשיו בבאר שבע, או במקומות יותר רחוקים, ובו יש לי מתחם ויש מבנה אחד שהוא באמת גבוה, ואת המבנה הזה אני לא יכול להרוס ולבנות מחדש. למה? כי זה לא כדאי. מצד שני, אני רוצה שהמבנה הזה יחוזק. ולכן, אני רוצה לבוא ולהגיד ליזם, תראה, כחלק מכלל המתחם אני רוצה שתחזק גם את המבנה הזה. אז אנחנו חושבים שבמקומות האלה, במקומות שהם פריפריה, זה כן נכון לתת את הדבר הזה. כן לאפשר לאותם דיירים מהמבנה הישן, שאותו אי אפשר להרוס ולבנות מחדש.
היו"ר יעקב אשר
להחיל את רעיון תל אביב על הפריפריה.
תומר רוזנר
אבל למה הוא לא נכון גם לתל אביב?
עשהאל צור
אז אני אגיד עוד פעם. אני אגיד עוד פעם.
תומר רוזנר
הבנתי למה הוא נכון לבאר שבע, אבל למה הוא לא נכון לתל אביב?
עשהאל צור
כי בסופו של דבר, בתל אביב, גם מבנים שנכנסים במצב מאוד מאוד צפוף, יכולים לעשות התחדשות. יש מספיק כדאיות, כדי שאם העירייה באמת רוצה וחשוב לה שכל הדיירים יעברו, אז יהרסו ויבנו גם את הבניין ההוא, שאותו הם החליטו משום מה שהם לא רוצים.
רואי זרנצסקי
שיעצימו זכויות.
עשהאל צור
שיעצימו זכויות. הם יכולים לעשות את זה. עם ערכי קרקע גבוהים, זאת לא בעיה לעשות את זה. בבאר שבע, אי אפשר לפתור חלק מהמתחמים. כי יש בניין שהוא שמונה קומות, אז אתה מצד אחד רוצה שהוא יהיה מחוזק, ומצד שני אתה יודע שלהרוס אותו ולבנות אותו מחדש, זה להשית עכשיו עלויות מאוד מאוד גבוהות על היזם. ולכן, נראה לנו שבמקומות בהם ערכי הקרקע הם פחות גבוהים, זה כן נכון לתת את הפתרון.
היו"ר יעקב אשר
אז אתם מוכנים לתת את ההטבה הזאת?
עשהאל צור
כן.
היו"ר יעקב אשר
אבל, לא באזורי ביקוש.
עשהאל צור
אני חושב שזה גם יותר נכון תכנונית. כי אם ערכי הקרקע תומכים בזה, אז שיעשו הריסה ואם צריך, שיעצימו קצת זכויות, ושיחדשו את כל הבניינים. אין סיבה לתת שם את ההטבה הזו.
עינת גנון
אני רק אחדד ואומר. זו פונקציה, כן צריך לקחת בחשבון, כמו שנאמר פה על ידי עיריית תל אביב, של הצפיפות הנכנסת. כלומר, זה כן שילוב של הדברים. זה שילוב ש צפיפות נכנסת וערכי קרקע.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת, את אומרת שלפעמים היבט התכנוני צריך לגבור פה בעניין הזה?
עינת גנון
להשתלב. כן.
היו"ר יעקב אשר
אז זה בניגוד למה שאומרים חברינו פה.
תומר רוזנר
האוצר.
תמיר קהילה
נושא מכפילים ושטחים, מכפילי יחידות דיור ושטחי בנייה שניתנים כתמריץ, הם לא תמיד הפתרון, מכיוון שהצפיפות הנכנסת יכולה להיות מאוד גבוה גם במקום שבו ערכי הקרקע גבוהים. זאת אומרת, מכפיל גבוה יכול לייצר תוצר טוב תכנונית, אם הצפיפות הנכנסת נמוכה. במקום שבו הצפיפות הנכנסת היא גבוהה אנחנו משלמים על זה כולנו. הציבור, מי שחי שם בעיקר, משלם על זה. בשכונה שלא יכולה לשאת בעומס, בחוסר בשטחי ציבור. בהכרח רק בשכונה שהופכת להיות מגדלים שהמגורים בה יקרים יותר, ואנשים נדחקים החוצה. זאת אומרת, ההיבט התכנוני פה, מאוד רלוונטי לתוצר שמקבלים. ולא כל דבר אפשר לפתור רק בהעצמת זכויות.
עשהאל צור
בעיריית תל אביב קצת קשה להגיד את זה, ספציפית, זה אולי המקום היחיד בארץ שכמעט אי אפשר להגיד את זה.
תמיר קהילה
אבל זה לא רק תל אביב.
עשהאל צור
בסדר, ולכן אמרתי ששומעים את מנציג תל אביב, אז זה קצת זה, כי תל אביב היא כמעט לא נכונה לדבר הזה. אבל, שנייה, בסופו של דבר, יש כלל, ונכון, כנראה שגם באזורי ביקוש יש מקומות ספציפיים מאוד שבהם המצב הנכנס הוא מאוד מאוד משמעותי. עם זאת, אנחנו נותנים פה איזושהי הטבה. אנחנו כן חושבים שבמקומות שבהם ערכי הקרקע הם נמוכים, בפריפריה בעיקר, כן נכון לתת את זה באופן גורף. יכול להיות שיש מקום או שניים במרכז, שבהם באמת יש צפיפות מאוד מאוד גבוהה נכנסת, וגם הם, זה לא נותן להם מענה. אני לא מתכחש לזה, יכול להיות דבר כזה. כשאנחנו מדברים על כלל, נראה לי שהחלוקה הזאת לנושא של ערכי קרקע, של מרכז ופריפריה - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל, ממה נובע החשש שלך? מהפסד כספי של המדינה? או מזה שאתה חושש שהם לא ינצלו אחוזי בנייה שהם יכולים, וילכו פחות על הריסת מבנים?
עשהאל צור
אז, אני בעיקר מוטרד מהנושא השני במקרה הזה.
היו"ר יעקב אשר
הייתה לי הרגשה שדווקא הפוך.
עשהאל צור
לא, אבל אני אגיד גם, רגע, גם הנושא הראשון - - -
היו"ר יעקב אשר
שהם פחות ילכו על הורדה.
עשהאל צור
אני חושב שזה יקל. זה יקל על רשויות כאלה, בסדר? על וועדות כאלה. כן. לא להעצים זכויות במקומות האלה. שהם יכלו לפתור את זה בהעצמת זכויות, במקומות שערכי הקרקע תומכים בזה. וזה, הפתרון הזה מאפשר להם לא להעצים מספיק זכויות. אני אגיב לנושא הראשון שאמרת. יש פה אירוע, בעינינו, קצת חריג. אנחנו מוכנים להתחשב בזה שיש פה אירוע חריג ולהכי רבו כאירוע חריג. עם זאת, אנחנו חושבים, כאמירה מקצועית, שנכון לעשות את זה במקומות שבאמת הצורך הכלכלי תומך בפתרון הזה. במקומות שבהם הצורך הכלכלי לא תומך, וזה רק בחירה של רשות לא להעצים עוד קצת זכויות, אנחנו לא חושבים שזה נכון לתת.
תומר רוזנר
אוקיי, ממה שאני מבין אותך, אתה אומר שבמעגל הראשון אנחנו לא צריכים לתת את זה. ואתה לא חולק שאנחנו צריכים לתת את זה במעגל השלישי והרביעי.
עשהאל צור
מה זה שני אז?
היו"ר יעקב אשר
יכול להיות שגם שני.
תמיר קהילה
אבל, יש גם מעגלים כלכליים חברתיים. לא רק גיאוגרפיים.
עשהאל צור
אין בעיה. אז ישלנו פריפריה חברתית. אפשר גם בפריפריה החברתית.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
רגע, שנייה.
עשהאל צור
בסדר, יש לנו הגדרה כזאת.
היו"ר יעקב אשר
ששם אגב, בדרך כלל, אלה המקומות הצפופים.
תמיר קהילה
נכון.
עשהאל צור
נכון. כל מיני שיכונים. יש שיכונים, לדוגמא, שנבנו בצורה מאוד מאוד צפופה. אשקלון.
תומר רוזנר
רגע, רגע.
היו"ר יעקב אשר
רגע.
תמיר קהילה
גם בתל אביב יש כאלה.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן, אני הבנתי.
עשהאל צור
בסדר, אז אם בתל אביב יש כאלה שהם נחשבים פריפריה חברתית.
תומר רוזנר
שנייה רגע. המבנה של המדד הכלכלי חברתי הוא לפי, לפי מיטב ידיעתי, לפי רשות מקומית או יישובים בתוך רשות מקומית. בתוך מועצות אזוריות.
היו"ר יעקב אשר
שכונות.
קריאה
זה היום לפי שכונות.
תומר רוזנר
לפי שכונות.
עינת גנון
בנוסף, יש דירוג שהוא יישובי, ויש דירוג לפי אזורים סטטיסטיים. לא לפי שכונות. לפעמים אזור סטטיסטי חוצה שכונה.
תומר רוזנר
חוצה שכונה?
עינת גנון
כן.
תומר רוזנר
זהו, אז איך אתם רוצים להתמודד עם הדבר הזה?
עינת גנון
אני חושבת שכדאי שנחשוב על הצעה יותר קונקרטית.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. שתשלב את העניין הזה.
נדב מופקדי
אשמח להתייחס.
היו"ר יעקב אשר
גם האוצר מסכים. כן, אתה רוצה לקלקל עכשיו או לעזור?
נדב מופקדי
לעזור, לעזור.
היו"ר יעקב אשר
אל תעזור יותר מידי, אבל.
נדב מופקדי
אוקיי, צריך להבין שההטבה הזאת, בסוף יש שני דיירים, בסדר? התוכנית חלה על מתחם שבניין אחד הולך לעיבוי, ובניין אחד - - -
היו"ר יעקב אשר
אל תשכנע אותי. אל תשכנע אותי.
נדב מופקדי
רגע. יש פה שונות בין הדיירים. יש דייר שגר בבניין של העיבוי, ולצורך העניין, הוא מקבל את התמורה, והוא רואה את השכן שלו מעבר לכביש, שהוא מקבל דירה חדשה.
תומר רוזנר
אבל, גם הוא מקבל דירה חדשה. מה זאת אומרת.
נדב מופקדי
לא, הוא נשאר באותה דירה.
תומר רוזנר
לא.
היו"ר יעקב אשר
לא. הוא דיבר בדיוק הפוך.
תמיר קהילה
אם יש פטור.
נדב מופקדי
זו המטרה.
תמיר קהילה
אם אין פטור, לא יתנו דירה חדשה.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל אתה הצגת מקודם הפוך.
נדב מופקדי
לא. מה שאנחנו רוצים - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע, שהוא יענה לי.
תמיר קהילה
המטרה היא, שדייר שמעבים את הדירה שלו, זו כבר לא תהיה דירת התמורה שלו, שהוא יקבל דירה חדשה. בשביל זה, צריך את העזרה עם הפטור.
נדב מופקדי
כרגע, מבניין של עיבוי, אי אפשר להוציא לבניין אחר.
תומר רוזנר
הבנתי.
נדב מופקדי
זו הסוגייה. זה נכון לגבי קשישים. תבינו שקשישים, לצורך העניין, אם רוצים להוציא אותם מבניין של עיבוי, שעובר תמ"א 1, אי אפשר להוציא אותם.
תומר רוזנר
אני שואל את נציגי האוצר. אם מוסד התכנון אישר את הדבר הזה, וחושב שזה הדבר הנכון תכנונית לעשות, מה הבעיה?
היו"ר יעקב אשר
מה הבעיה?
אסף וקסלר
זה נותן תמריצים לעיבוי, בעוד המטרה של כל התמריצים שעליהם אנחנו מדברים בפרקים האלה, הם להתחדשות עירונית, של הריסה ובנייה.
תומר רוזנר
מה עמדת הרשות להתחדשות עירונית?
נדב מופקדי
אבל, יש פרויקטים של עיבוי.
קריאה
במקומות מאוד נקודתיים - - -
אסף וקסלר
יכול להיות שיש מקרי קצה - - -
נדב מופקדי
זה נכון גם לבניינים לשימור.
אסף וקסלר
יכול להיות שיש מקרה קצה, שבאמת מחליטים ללכת למקום כזה או אחר, אבל המטרה בסוף היא - - -
היו"ר יעקב אשר
עינת, מה את אומרת?
עינת גנון
אנחנו תומכים בשילוב הזה, וכמו שנציגי האוצר אמרו, זה מאוד מאוד רלוונטי והולך ותופס תאוצה. דווקא באזורים הסמי-פריפריאליים, אוקיי? אשקלון, קריית גת.
תומר רוזנר
נתניה.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. המעגל השני, מה שדיברנו.
עינת גנון
כן. אז אנחנו תומכים בהצעה. אבל, אני מסכימה שלא צריך בהכרח לקפח את, אם יש לנו פרויקט דומה בבת ים, לדוגמא, אני לא חושבת שצריך לקפח.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. איך את מרבעת לי את המעגל הזה?
עינת גנון
אז ביקשתי מאדוני שתיתן לנו לחשוב איך אנחנו עושים את זה.
היו"ר יעקב אשר
ביחד עם שאר המשרדים?
עינת גנון
כן.
תומר רוזנר
אוקיי. טוב, אנחנו עוברים לתמ"א 38, סעיף 8(7).
היו"ר יעקב אשר
אגב, כשאנחנו דיברנו עכשיו, דיברת על מתחמים גדולים, נכון? זה לא מתחם קטן.
תמיר קהילה
לא, בדרך כלל מתחמים, אנחנו מדברים על - - -
היו"ר יעקב אשר
אז באזורי ביקוש, אפשר. אני אתן לכם אולי רעיון, עינת. אולי להגביל את זה עד משהו מסוים.
תומר רוזנר
אחוז מהפרויקט.
היו"ר יעקב אשר
אחוז מסוים מהפרויקט. כדי לא לגרום למצב שיעדיפו חיזוק ולא זה. עוד רעיון. אם יש לכם רעיון יותר טוב, אין בעיה.
נדב מופקדי
או שאי אפשר להרוס. יש מקרים שבאמת אי אפשר להרוס את הבניין הזה. אז מה? לא נעשה לו התחדשות?
קריאה
איך אתה קובע שאי אפשר להרוס?
היו"ר יעקב אשר
מה? שימור? על מה אתה מדבר?
תמיר קהילה
שימור. שימור זו דוגמא קלאסית.
נדב מופקדי
שימור זה מקרה שבו אי אפשר להרוס.
תומר רוזנר
אבל, גם אז קשה מאוד לעשות חיזוק.
נדב מופקדי
למה? גם על פרויקטים של שימור, יש.
היו"ר יעקב אשר
תאמין לי, לחזק פרויקט בשימור, יהפוך את העסקה ללא כדאית לקבלן.
נדב מופקדי
אז אם זה לא כלכלי, אז לא תהיה תוכנית.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. אני אומר את מה שאתה אומר.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יעקב אשר
לפעמים עדיף לא לגעת בזה מאשר לגעת בזה. אם אתה יודע מה המשמעויות של שימור. יש לזה איזו הגדרה. שימור.
קריאה
מחמיר.
היו"ר יעקב אשר
כן.
נדב מופקדי
בסוף זה עוד כלי. צריך לזכור את המטרה של זה, זה עוד כלי שאנחנו נותנים ליזמים.
תמיר קהילה
אם יש מבנה לשימור בתוך המתחם, אז אין לך ברירה. אתה לא יכול להוציא, אנחנו מדברים על מתחם, כן?
היו"ר יעקב אשר
אי אפשר להוציא את זה.
תמיר קהילה
אי אפשר להוציא ולהגיד, אוקיי, אז כולם מסביב יעברו התחדשות עירונית, והמבנה לשימור, נוציא אותו מהתוכנית. אף רשות לא תסכים לזה.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
עשהאל צור
אדוני, יושב הראש, יש לי הצעה. עוד לא התייעצנו, אבל יש לי הצעה שאולי היא תהיה מקובלת על כולם. אני מציע שבאזורי ביקוש, במקומות שהם לא פריפריה. בפריפריה כמובן ניתן את זה.
היו"ר יעקב אשר
פריפריה, צריך פה רחבה.
קריאה
אחד עד שש.
עשהאל צור
אחד עד שש. וגם חברתי, בסדר? ומקומות שהם לא נופלים בזה או זה, אז ככל שיש המלצה של מנהל הרשות - - -
היו"ר יעקב אשר
באשקלון באחד עד שש, נופל בתוך?
תמיר קהילה
כן, כן. לא בטוח שהכל, אבל היא פריפריה.
תומר רוזנר
פריפריה גם גיאוגרפית וגם חברתית.
היו"ר יעקב אשר
את זה הבנתי.
עשהאל צור
לא. או או.
תומר רוזנר
או או. כן, כן.
עשהאל צור
הכי מרחיב שאפשר. רגע, אבל מה שעינת העלתה קודם בנושא הזה, לדוגמא בבת ים יש מתחם, אז במקומות שלא נופלים פה או פה, צריך המלצת מנהל הרשות להתחדשות עירונית שבאמת מדובר במקום צפוף. וככל שהוא אומר שבאמת יש מקום צפוף וזה מצדיק את הצורך הזה, שבאמת אי אפשר להרוס שם מבנה או כל מיני סיבות כאלה.
תומר רוזנר
לא, לא. סליחה. יש פה מוסדות תכנון. בשביל זה יש מוסדות תכנון.
עינת גנון
אבל, מוסדות התכנון, סליחה תומר, בדרך כלל לא נדרשים לשאלה הזאת.
תומר רוזנר
ודאי שכן.
היו"ר יעקב אשר
לא על הרזולוציה עד הסוף.
רואי זרנצסקי
נכון. מוסד תכנון בהרבה מקרים גם קשור מאוד לאותה עירייה.
תומר רוזנר
הוא קשור לעירייה, אז אפשר לעצור את התוכניות שלו אם נורא רוצים.
קריאה
אבל, הוא גם קשור לתושבים. אכפת לו מהתושבים.
עשהאל צור
אני כן חושב שזו פשרה שבסופו של דבר תאפשר.
רואי זרנצסקי
בגלל זה, גורם ממשלתי.
היו"ר יעקב אשר
אני שואל אבל שאלה. כשאני הצעתי רעיון של לעשות את זה עם הגבלה מסוימת.
עשהאל צור
לא ברור לי הגבלה של מה.
קריאה
הגבלה על המספר? דיירים יקבלו.
היו"ר יעקב אשר
הגבלה מתחמית, כן.
עשהאל צור
אני הפוך.
עינת גנון
מאוד קשה. מאוד קשה להגדיר עכשיו בחקיקה ולתת מענה לכמה שיותר מצבים שאנחנו כן רוצים שהם יכנסו.
עשהאל צור
כן. אני חושב שזה מצמצם.
עינת גנון
אם סתם, כמו שאדוני הציע, 20 אחוז מהמתחם הוא, לכל היותר, 20 אחוז לעיבוי, יכול להיות שאנחנו נפספס פה. אני לא יכולה היום לדעת. וזה מצריך גם בדיקה תכנונית, וגם בדיקה כלכלית.
היו"ר יעקב אשר
בדרך כלל, בקשה כזאת מגיעה מהרשות המקומית.
תומר רוזנר
כן. לפעמים היא גם מוסד התכנון.
עינת גנון
הוועדה מוסמכת לאשר את התוכנית.
היו"ר יעקב אשר
לפעמים היא גם המועצה התכנונית. מצאו פה איזה משהו משולב ביניהם.
עשהאל צור
אני גם אומר, ככל שבאמת המצב הנכנס הוא צפוף, אז באמת, לכאורה, אין סיבה להגביל את זה ל-20 או ל-30 אחוז, נכון? כי אולי יותר צריכים מענה.
היו"ר יעקב אשר
אני מסכים איתך, אבל מצד שני גם, זה חשוב לכם שכן תהיה גמישות. כי הרבה פרויקטים יחלצו כך.
עשהאל צור
אז אני אומר, זו גמישות שלדעתי מאפשרת גמישות.
תומר רוזנר
לא, בלי בירוקרטיה. תגדירו צפיפות מסוימת שמעליה זה יעבוד.
עינת גנון
אבל, תומר, זו בעיני הצעה בעייתית, כי למשל, בערכי הקרקע של תל אביב, ניקח כדוגמא, בסדר? גם בתל אביב, יש פערים מאוד גבוהים בערכי קרקע בין שכונות מסוימות.
תומר רוזנר
נכון. נו.
עינת גנון
אז אם אני קובעת, שצפיפות של, סתם אני כרגע לוקחת, 20 יחידות דיור לדונם נטו, אז בצפון תל אביב אפשר בלי בעיה לעשות הריסה או בנייה בצפיפות כזאת. לעומת זאת, בדרום תל אביב, כנראה שלא.
תומר רוזנר
צריך לחשוב על זה.
היו"ר יעקב אשר
זה שקלול.
עינת גנון
לכן אמרתי, זה צריך בחינה גם תכנונית וגם כלכלית.
היו"ר יעקב אשר
אז תנסו לראות את זה. אתה פה כן מייצג את השלטון המקומי?
תמיר קהילה
בנושא הזה כן.
היו"ר יעקב אשר
בנושא הזה כן. תנסו להגיע להסכמה בקטע הזה.
תומר צליח
ונבקש גם שייכנס לעניין הזה באמת מבנים לשימור, שנמצאים בתוך תוכנית.
היו"ר יעקב אשר
צריך להגדיר את זה. זה חלק מהשיקול התכנוני.
תומר רוזנר
זה מקרה פרטי של אותה תוכנית.
היו"ר יעקב אשר
זה בדרך כלל בשיקול התכנוני. אם אנחנו מכניסים פה מבט תכנוני, אני חושב שזה דבר נכון, שרק צריך להגדיר אותו. אבל, לפעמים, גם החלק הכלכלי ולא התכנוני פה, לפעמים עירייה יכולה לבוא ולהסביר את החלק התכנוני, אבל מאחורי זה מונח גם החלק הכלכלי. וצריך להסתכל עליו ולראות שבאמת במקומות שבהם ערכי הקרקע כל כך גבוהים, אז לא כצעקתה, מה שנקרא.
נדב מופקדי
כן, אבל צריך להבין שאנחנו לא נותנים פתרון לקשישים בחלופה הזו. קשישים, בן אדם שנמצא בתוך בניין שעובר עיבוי, הוא יצטרך לצאת לתקופה הבנייה, ולחזור אחרי זה. אני רק אומר שצריך למצוא פתרון.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן. אני שמעתי את מה שאמרת. הלאה.
תומר רוזנר
כן, פסקה 7.
אסף וקסלר
טוב, סעיף 7. יש פה כמה הגדרות שמתייחסות לכל מיני סעיפים בהמשך. ההגדרה הראשונה זה אזור מוטב. פה יש לנו צמצום. השארנו את זה רק כאזור מוטה פריפריאלי. כלומר, אזורי.
רעות בינג
גיאוגרפי.
אסף וקסלר
גיאוגרפי.
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע. על מה אנחנו מדברים עכשיו?
תומר רוזנר
הגדרות.
היו"ר יעקב אשר
כן. באיזה סעיף?
שאול כהן
בפסקה 7. במסגרת התיקון עצמו, אנחנו היום בתוכניות החיזוק. במקומות שבהם יש תוכניות חיזוק, אנחנו מגדילים את היקפי הפטור שניתן לקבל, ככה שאזור מוטב, ניתן בו לקבל פטורים בלי הגבלה, כאשר מוכרים את דירות המגורים. להבדיל ממה שהיה עד היום, שזה היה דירה בבניין. לכן, באנו והגדרנו באיזה אזורים אפשר יהיה לקבל את ההקלות האלה. קבענו את זה כאזור גיאוגרפי. אוקיי?
תומר רוזנר
להבדיל מהמצב היום, שיש גם אפשרות של פריפריה חברתית.
רעות בינג
ביחס למשהו אחר.
שאול כהן
נכון.
קריאה
לא, זה לא לאותו דבר בדיוק.
תומר רוזנר
אז רגע, אז תסביר.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל בכל מקרה הדבר הזה לא יהיה.
רואי זרנצסקי
יכול להיות שיהיה צורך פשוט, אולי, או להרחיב את זה או פשוט לפצל את ההגדרות. ההגדרה שיש בחוק היום, תמיד זה דירה במצב נכנס, אפשר לקבל את הפטור רק על דירה. דירה אחת בבניין. באזור מוטב, שהוא מוגדר היום, בחוק היום, גם אזור חברתי כלכלי אחד עש שש, ניתן לקבל במקום דירה אחת, שתי דירות, כשהתופסת של שתיהן זה 25 מטר מהמצב הנכנס. זאת אומרת, במקום לקבל את התמורה בדירה אחת, לקבל אותה בשתי דירות, עם אותה תקרה.
תומר רוזנר
זה המצב היום, נכון?
רואי זרנצסקי
זה המצב היום. אנחנו באים ומרחיבים בעצם, ורוצים שבפריפריה הגיאוגרפית, יהיה ניתן לקבל את הפטור על יותר מדירה אחת. זאת אומרת, גם מי שמחזיק בבניין עם ארבע דירות או חמש דירות, יוכל לקבל.
תומר רוזנר
לא, זה שני דברים שונים.
רואי זרנצסקי
אני אומר, במצב היום אנחנו מדברים על משהו חדש שלא קיים היום. באזור הפריפריה הגיאוגרפית, לא להגביל את הפטור ליחידה אחת.
היו"ר יעקב אשר
בפריפריה החברתית.
רואי זרנצסקי
לא בפריפריה החברתית.
תומר רוזנר
זה לא מה שאנחנו רוצים. שנייה. יש פה שני דברים.
היו"ר יעקב אשר
נוסח הוועדה.
תומר רוזנר
יש פה שני מצבים. המצב היום, יש אזור מוטב שמוגדר בשני פרמטרים. או גיאוגרפי, או חברתי כלכלי. מה שהוא מקבל היום, זה מצב שהוא, אחרי החיזוק, הוא יכול לקבל שתי דירות במקום אחת, באותו שווי של דירה אחת. את זה מצמצמים, אם אני מבין נכון, רק לפריפריה הגיאוגרפית. זה צמצום.
רואי זרנצסקי
נכון.
תומר רוזנר
אוקיי? עכשיו, הצד השני, בצד הנכנס, היום, הוא יכול בכל הארץ לקבל פטור רק על דירה אחת שהוא מכניס לפרויקט, והוא מקבל דירה אחת יוצאת. או שתיים, לפי מה שאמרנו קודם. אוקיי? הפטור לדירה נכנסת הוא רק לאחת. ההצעה הממשלתית כרגע אומרת, באזור הפריפריה הגיאוגרפית בלבד, לא בפריפריה החברתית כלכלית, יינתן פטור למספר דירות בלתי מוגבל.
היו"ר יעקב אשר
בלתי מוגבל.
תומר רוזנר
ובאזורי הביקוש, עד שתי דירות. זאת אומרת, גם באזורי הביקוש מרחיבים לשתי דירות, ובאזורי הפריפריה הגיאוגרפית, למספר בלתי מוגבל של דירות נכנסות.
רואי זרנצסקי
ועדיין, אי אפשר לקבל שתי דירות תמורת דירה.
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצסקי
זאת אומרת, בואו נגיד, אם התיקון יתקבל כמו שהוא, באזורי הפריפריה הגיאוגרפית, משקיע שיקנה כמה דירות, אפילו באותו בניין, יוכל לקבל את הפטור ללא הגבלה, ואפילו להכפיל את מספר הדירות.
תומר רוזנר
הוא מרחיב באזור הפריפריה הגיאוגרפית, ומצמצם בפריפריה חברתית כלכלית חברתית.
היו"ר יעקב אשר
באזורי ביקוש.
תומר רוזנר
לא, גם באזורי ביקוש זה מרחיב, שוב פעם, את מספר הדירות הנכנסות.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל למה צריכים לחזור על זה חמש פעמים. אמרנו מקודם, פריפריה, שניהם מבחינתי זה פריפריה.
תומר רוזנר
כרגע, זו לא ההצעה הממשלתית
היו"ר יעקב אשר
אני יודע, והבהרתי את זה בהתחלה כבר.
תומר רוזנר
אוקיי. זאת אומרת, מה שאדוני אומר, זה בעצם להשאיר את המצב הקיים לגבי הדירות היוצאות.
רואי זרנצסקי
להגדיר שני אזורים מוטבים. זו הכוונה?
תומר רוזנר
לא.
רואי זרנצסקי
שיהיה אזור מוטב לשתי דירות, ויהיה אזור מוטב לפריפריה.
תומר רוזנר
לא.
רעות בינג
שההטבה החדשה תחול גם על הפריפריה החברתית.
תומר רוזנר
הוא רוצה ששתי ההטבות יחולו גם על.
רואי זרנצסקי
אני חושב שפה, יכול להיות שקצת נפספס אם נעשה את זה. ואני אסביר.
היו"ר יעקב אשר
למה?
רואי זרנצסקי
חלק מהמטרה של ההטבה המרחיקה הזאת, זה גם שיקנו באזורים שבאמת צריכים את החיזוק. באזור כלכלי חברתי, לדוגמא, שיכול להיות בעיר בת ים או חולון, שם אנחנו לא צריכים להכניס משקיעים לבת ים. אין לנו. משקיעים אנחנו באמת צריכים להכניס לפריפריה הגיאוגרפית, ואולי נעודד אותם ללכת ולקנות שם, ולא לקנות באזורי הביקוש.
היו"ר יעקב אשר
בדרך כלל, האזורים האלה הם הצפופים יותר. בדרך כלל, בגלל שהם צפופים יותר, והם בעייתיים יותר, אז גם הערך הכלכלי שלהם נמוך יותר. בדרך כלל.
רואי זרנצסקי
אז נאפשר להם לקבל את שתי הדירות במקום דירה. אבל עדיין, פטור ללא הגבלה בבניין, נראה לי, נעודד את זה לעשות את זה בפריפריה הגיאוגרפית, ששם אנחנו רוצים שבאמת תהיה הפעולה של החיזוק שלא קורת היום.
אסף וקסלר
שוב, אנחנו מדברים על מקרים שיש בן אדם שיש לו יותר מדירה אחת. יותר משתי דירות.
רואי זרנצסקי
אם אתה תציע למשקיע לקנות באזור בית שאן או באזור בת ים, זה ברור לך איפה הוא יבחר לקנות את הדירה שלו. אנחנו רוצים לתת איזושהי עדיפות למי שיקנה באמת באזור אחר, שיהיה עדיין איזשהו תמריץ ללכת ולקנות כן בבית שאן ולא בבת ים.
אסף וקסלר
חשוב לי רק לחדד את מה שהוא אומר.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל בגלל שאתה נותן לו בלי הגבלה, אז נתת לו את העדיפות.
אסף וקסלר
אני נותן את העדיפות לאזור הפריפריאלי הגיאוגרפי, שבו אנחנו חושבים שיש את הצורך.
היו"ר יעקב אשר
לא, אני לא בטוח. לא, לא.
אסף וקסלר
כי בסוף אנחנו מדברים פה על משקיעים. על האנשים שיש להם יותר משתי דירות.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. אני יוצר פה עוד מדרגה. אני יוצר פה מדרגה שבאזורי ביקוש אני מכוון את היזמים יותר לכיוון אזור ביקוש בפריפריה חברתית, ופחות במקומות שבהם.
אסף וקסלר
אני מעודד משקיעים. הצעד הזה הוא מעודד משקיעים. ואני מעודד את המשקיעים לפריפריה הגיאוגרפית.
עשהאל צור
זהו, בסופו של דבר, לפי ההצעה של כבוד יושב הראש, אין בידול, לצורך העניין, בין השכונה בבת ים לבין השכונה בבית שאן. ואנחנו כן סבורים שנכון לתת את ההטבות המרחיקות האלה, שהן באמת מרחיקות, לתת אותן דווקא בבית שאן, כדי ליצור את הבידול.
היו"ר יעקב אשר
למה שתגביל את זה באיזשהו מספר?
רואי זרנצסקי
הגבלנו. אנחנו נותנים. גם בחברתית יש שתי דירות בבניין, ולא דירה אחת. פשוט, בלי הגבלה, לתת למשקיע לבוא במיוחד לבניין מסוים, ואפילו לקנות מספר יחידות בבניין, זה יהיה בפריפריה החברתית.
אסף וקסלר
צריך להגיד שגם הלכנו על הדבר הזה מתוך ההבנה של מחירי הדיור. בסוף, מחירי הדיור, גם באזורים שהם פריפריה חברתית - - -
היו"ר יעקב אשר
טוב, נשאיר את זה פתוח.
אסף וקסלר
אני אסיים רק את הדברים. אותם נכסים באזורי מרכז, אבל פריפריה חברתית, מחירי הדיור שם בדרך כלל יותר גבוהים, והם נמצאים בסביבה מחירי הדיור הם גבוהים. ולכן, ההטבה הזאת עבור המשקיעים, היא נדרשת בעיקר לפריפריה הגיאוגרפית.
תומר רוזנר
יחשבו על הצעה משופרת.
היו"ר יעקב אשר
נחשוב על זה ביחד.
אסף וקסלר
אוקיי.
היו"ר יעקב אשר
הלאה. טוב.
שאול כהן
ההגדרה השנייה היא הגדרה של דירת מגורים. לאור ההרחבה שביצענו בהיקף הפטורים שנותנים פה ליותר מדירה אחת באזור רגיל, ויותר משתי דירות באזור שהוא אזור מוטב, אז הכנסנו פה את ההגדרה של שירת מגורים כמו שהיא מופיעה בפרק חמישי, פסקה 4, של פינוי בינוי, שצריך שתשמש למגורים במשך תקופה של שנתיים רצופות לפחות, לפני המועד שבו נחתם הסכם מכירה ראשון.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. יש למישהו הערות עד עכשיו? כולל זה. אז תגיד לו עכשיו, אל תתווכחו בסוף.
שאול כהן
חוק החיזוק, וגם הסכם מכירה ראשון, כמו שתומר הציג פה בהתחלה, מכיוון שמדובר פה על תוכניות חיזוק שהן הרבה יותר נרחבות היום, והן מופיעות בחוק החיזוק, אז ההפניה היא לחוק החיזוק. הסכם מכירה ראשון, זה רלוונטי להגדרה של דירת מגורים, שמהמועד שבו נחתם הסכם המכירה הראשון, לפי תוכנית החיזוק, מאותו מועד בודקים את ההתקיימות של שימוש בדירת המגורים לפחות שנתיים. סעיף קטן (ב).
רעות בינג
רגע, כאן גם ביקשנו לעשות איזשהו שינוי בהגדרה קיימת של זכויות בנייה לפי תוכנית חיזוק בדרך של הריסה.
תומר רוזנר
למחוק את הסעיף.
שאול כהן
זה מקובל עלינו. בהחלט. כי ממילא היא כלולה בהגדרה המרחיבה. קשיש, זה פחות רלוונטי. סעיף קטן (ג), שירותי בנייה לפי תוכנית החיזוק, אנחנו עושים פה, עד היום לא היה מוגדר היקף הפטור לפי תמ"א 38. פה אנחנו מגדירים שהיקף הפטור הוא על תוספת של עד 25 מ"ר. נמשיך הלאה.
תומר רוזנר
יש פה הערות.
היו"ר יעקב אשר
כן.
ישי איצקוביץ
שאלת הבהרה אם אפשר.
היו"ר יעקב אשר
כן, מה? בשתי מילים רק.
ישי איצקוביץ
פשוט, ההערה שהוא ציין ולא הבנתי. ציינת שבתמ"א 38 לא הייתה הגבלה עד עכשיו של 25 מ"ר. אתה מתכוון לכך שבעצם הוראת השעה - - -
תומר רוזנר
מגבילה את זכויות הבנייה ל-25 מ"ר. בשינוי של ההגדרות.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
רעות בינג
מה השם?
ישי איצקוביץ
אני ישי איצקוביץ', יועץ משפטי של התאחדות בוני הארץ. אתה מתכוון לכך שהוראת השעה בעצם פקעה?
עינת גנון
לא, ההגבלה ל-25 מ"ר הייתה בתמ"א, לא בחקיקת המיסוי.
ישי איצקוביץ
אוקיי.
היו"ר יעקב אשר
אה, אז אתם מעגלים את זה?
רואי זרנצסקי
מעגלים את ה-25 מ"ר, שגם ככה בפועל, זה מה שקבענו את הפטור בכל מקרה, גם בהוראת הביצוע שלנו וגם זה הזכויות - - -
ישי איצקוביץ
אז רק עוד הבחנה אחת. בהמשך לכך, יש למעשה היום שלושה עיצורים. יש את התמ"א, יש את הפינוי בינוי, ויש את ההתחדשות הבניינית לפי החלופה.
רואי זרנצסקי
דיברנו על זה.
ישי איצקוביץ
בכל זאת, בהקשר למה שנאמר קודם, העניין של ההתחדשות של חלופה של תיקון 139, דומה הרבה יותר לפינוי בינוי מאשר לתמ"א 38, ועל כן, בהקשר לדיון שהיה לפני מספר דקות, אנחנו חושבים שאת ההגבלה הזאת של הפטור, לא צריך להשוות את המצב של פינוי בינוי כפי שהוא קיים, להחיל אותו גם על המקרה של החלופה של ההתחדשות הבניינית. כי בשעתו, בדיונים, הטענה הייתה שהסטטיסטיקה שלמישהו יש שתי דירות, יותר גדולה במקרה של פינוי בינוי, ובתמ"א לא. עכשיו, כשההתחדשות הבניינית באה להרחיב את המתחם לכמה בניינים, אז הרציונל הזה מתקיים גם פה. ולכן, אנחנו סבורים שבכל אזור שהוא בארץ, לא צריך להגביל, במקרה של חלופה שקד, לשתי יחידות.
רואי זרנצסקי
הוא לא דיבר על המטרים, הוא דיבר על מספר היחידות.
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצסקי
לא, אז זה משהו אחר. זה עדיין בנייני.
שאול כהן
זה מה שדיברתי לפני דקה.
תומר רוזנר
אתה לא מדבר על המטרים?
רואי זרנצסקי
לא, על מספר היחידות שהוא יותר משתי יחידות.
תומר רוזנר
רגע, הוא פה, אנחנו שומעים אותו.
היו"ר יעקב אשר
תן לו לענות.
ישי איצקוביץ
כן, כן. נכון. התחלתי ואז עברתי לסוגיה שאדוני יושב הראש אמר, אם יש הערות לגבי העניין. אז זו ההערה שמתייחסת לדיון שנעשה קודם.
תומר רוזנר
רגע, שנייה. אני לא מבין. אנחנו מדברים על ההגדרה של ה-25 מ"ר. יש לך לגבי זה הערה?
היו"ר יעקב אשר
לא. אחרי שהוא הבין - - -
ישי איצקוביץ
הייתה שאלת הבהרה. נכון.
היו"ר יעקב אשר
הוא הבין. בדיוק. הוא הבין, עכשיו מקובל עליו.
תומר רוזנר
אוקיי.
ישי איצקוביץ
לגבי המגבלה של הפטור, של דירה, כפי שבפינוי בינוי הוסרה המגבלה הזאת בתיקון האחרון לפני יותר משנה, והטיעונים שניתנו בוועדה פה הם שהסטטיסטיקה שמישהו יחזיק שתי דירות, אגב, לפעמים זה שתי דירות, ואני מכיר את זה לא אחת שאנשים מחזיקים שתי דירות כתוצאה מירושה ולא בהכרח כתוצאה מזה שהם משקיעים, כן? אז לכן אנחנו חושבים שהחלופה הבניינית, או חלופת שקד, כפי שנקראה, דומה הרבה יותר לפינוי בינוי, ולכן, המגבלה שדובר עליה קודם צריכה לחול רק על תמ"א 38, ועל חלופת שקד או תיקון - - -
היו"ר יעקב אשר
איזו מגבלה?
ישי איצקוביץ
שמספר היחידות שבגינן ניתן הפטור.
תומר רוזנר
אבל זה לא בהגדרות האלה. איפה אתה רואה את זה בהגדרות?
ישי איצקוביץ
לא, היה דיון קודם.
רעות בינג
הוא חזר אחורה.
ישי איצקוביץ
שתי דקות חזרתי אחורה, כן. על הדיון שהסתיים לפני שתי דקות, שמדבר על מספר קודים שעשיתם לגבי הפריפריה, הגבלה של שתי יחידות, אוקיי? לגבי תמ"א. בפינוי בינוי אין הגבלה, נכון? אין הגבלה למספר יחידות.
תומר רוזנר
נכון.
ישי איצקוביץ
אנחנו חושבים שאותו דין צריך לחול גם על ההתחדשות במסגרת ההתחדשות הבניינית.
תומר רוזנר
אוקיי, כן, הבנתי.
ישי איצקוביץ
כי היא הרבה יותר דומה מאשר לתמ"א, ברמת הבניין הבודד.
תומר רוזנר
ההערה נשמעה.
עינת גנון
למה לשיטתכם היא הרבה יורת דומה? עדיין אנחנו מדברים, לכל היותר, על איחוד שלושה מגשרים. אז זה עדיין לא מתחם של מאות יחידות דיור.
היו"ר יעקב אשר
כמה? תן לי סטטיסטיקות.
ישי איצקוביץ
תראה, אמרה את זה עינת.
עינת גנון
אני אמרתי, בחלופת שקד, הרי, ניתן לאחד לכל היותר שלושה מגרשים, אוקיי?
היו"ר יעקב אשר
כמה יכול להיות - - -
עינת גנון
זה עדיין לא שווה ערך למתחם גדול של מאות יחידות דיור במצב הקיים.
תומר רוזנר
וכמה זה קורה במתחמים הגדולים?
עינת גנון
שיש ריבוי דירות?
היו"ר יעקב אשר
ריבוי מעל שתיים.
תומר רוזנר
מעל שתיים, שלוש, ארבע, נגיד.
היו"ר יעקב אשר
כמה? באותו מתחם, לא בכל הארץ.
עינת גנון
אני לא יודעת לענות, אבל סטטיסטית ברור שזה יקרה.
תומר רוזנר
לא, סטטיסטית, בסדר, מהניסיון שלכם, כמה אתם נתקלים בזה?
עינת גנון
אני לא יודעת. אין לי תשובה.
היו"ר יעקב אשר
את יכולה לבדוק?
רואי זרנצסקי
אבל עדיין אנחנו נותנים לשתיים בכל בניין.
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצסקי
זאת אומרת, אם זה שלושה בניינים שאיחדו אותם, אז זה שש יחדות.
תומר רוזנר
כן, הטיעון הזה הוא קצת - - -
רואי זרנצסקי
זה להגיע למי שיש לו מעל שש יחידות.
תומר צליח
רוב המקרים שאנחנו מכירים, אגב, זה עמידר, דוגמא כמו עמידר.
רואי זרנצסקי
לעמידר יש פתרון אחר.
היו"ר יעקב אשר
עמידר זה פתרון אחר.
תומר צליח
לא, אבל עמידר מחזיקה ריבוי דירות.
היו"ר יעקב אשר
אני עכשיו שואל אתכם, אתכם, כמה מקרים כאלה יש, של ריבוי דירות בכל האופנים? גם במתחם רחב, גם במתחם זה. מה? על מה אנחנו מדברים?
נדב מופקדי
יש מקרים כאלה. בייחוד במקרים שאנשים מחזיקים כחלק מדירה. בסדר? כי יש לו חלק מהדירה הזאת שהוא קיבל בירושה, וחלק מהדירה הזאת הוא קיבל בירושה.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת יש לו 17 חלקים באותו מתחם, באותו רחוב.
נדב מופקדי
בסוף, הרציונל זה, בוא, גם במקרה האישי שלי, אתה קונה דירה קרוב להורים. הרציונל הוא בסוף, אתה, כן משפחה יש להם דירות באותה שכונה, כי הם רוצים לגור באזור.
תומר רוזנר
נו, אבל זה לא אותו בעלים.
נדב מופקדי
אבל, תחשוב בירושה. אתה אומר עכשיו - - -
רואי זרנצסקי
אין בעיה. נתנו שתי דירות באותו בניין.
תומר צליח
שתי דירות אנחנו נתקלים הרבה. למעלה מכך, לא.
היו"ר יעקב אשר
זה מה שאני שואל.
תומר צליח
יחידות מסחריות, אגב, אנחנו כן נתקלים בריבוי, אבל זה סיפור אחר.
היו"ר יעקב אשר
זה סיפור אחר.
תומר רוזנר
אבל, בענייני התמ"א לא נותנים שום דבר ליחידות מסחריות.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק.
תומר צליח
בסדר.
היו"ר יעקב אשר
זו גם בעיה? נדון בה אחרי חוק ההסדרים. תשאירו לי משהו לעשות גם אחר כך. אני לא יוצא לפנסיה. אני רק רציתי לדעת, תקשיבו, אני באמת רוצה לשים את הדגש על המקומות הנכונים, ולא על המקומות הלא נכונים, אוקיי? כי, זה שהממשלה עשתה את זה כבר פעם קודמת.
רואי זרנצסקי
אז אני אסביר.
היו"ר יעקב אשר
כן.
רואי זרנצסקי
אני רוצה להסביר לך מה הפרקטיקה. מה קורה. באמת, רוב המקרים הם באמת של שתי דירות. אבל, שתי הדירות הללו, ואם גם יש מקרים של שלוש דירות, זה מישהו שהוא בסוף חסם.
היו"ר יעקב אשר
הכל חסם. גם טיל איראני הוא חסם. בסדר, נו.
רואי זרנצסקי
לא, זה עובד לשני הצדדים. זאת אומרת, אני אומר, גם אם מישהו מחזיק, לצורך העניין, שלוש דירות, וזה מקרה יותר נדיר - - -
היו"ר יעקב אשר
תראה, במקרים נדירים, במקומות של אזורי ביקוש, שהכלכלה שם יודעת לדבר לבד, זה לא החסם הגדול בסוף. המקרה של האחד שיש לו מעל שלוש או ארבע או חמש, במתחם אתה מדבר על עשרים.
רואי זרנצסקי
כן, אבל הוא מתנגד כי הוא אומר שלכולם יש עסקת נטו, אז הוא לא מוכן לחתום על הסכם, הוא צריך לשלם מס על העסקה. זו הגישה של אותו אדם.
היו"ר יעקב אשר
יגידו לך גם שיש כל מיני אנשים מאופיינים בבדיחות על עקשנים, מעדות מסוימות.
רואי זרנצסקי
לא, אנחנו מכירים את זה, אבל בפרקטיקה - - -
היו"ר יעקב אשר
מקרים כאלה, אני לא מקבל את זה בכלל. אני לא יכול לחוקק חקיקה אם יש שם עקשן מסוים.
רואי זרנצסקי
אני רק מסביר שבפרקטיקה, יש לא אחת אנשים שבעילה הזאת מתנגדים.
היו"ר יעקב אשר
לא אחת, אני יכול להתפשר איתך על שתיים, במקרה הטוב. הלאה.
תומר רוזנר
כן.
רעות בינג
יש עוד הגדרות שאתה רוצה להתייחס אליהן?
היו"ר יעקב אשר
דברים מהותיים או טכניים?
ישי איצקוביץ
לא, ההגדרות הנוספות הן טכניות.
רעות בינג
אוקיי.
היו"ר יעקב אשר
אבל את כל זה אתם צריכים לסיים.
תומר רוזנר
כן, הלאה.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
שאול כהן
סעיף 8.
תומר רוזנר
דיברנו עליו.
רעות בינג
פסקה 8 דיברנו. פסקה 9.
שאול כהן
נכון. זה קשור ליזם הממשיך.
רעות בינג
זה היזם הממשיך אותו הסדר.
שאול כהן
נכון.
תומר רוזנר
פסקה 9.
שאול כהן
פסקה 9. פסקה 9 זה למעשה הסעיף שאנחנו דיברנו עליו עכשיו, על הרחבה. שבכל מקום ניתן יהיה לממש את הפטור לשתי דירות בבניין, וכאשר זה קשיש או אזור מוטב, אז זה ללא הגבלה. מה עוד צריך להדגיש פה? זה הכל.
תומר רוזנר
לא.
רעות בינג
דיור ציבורי.
תומר רוזנר
לא, לא. תעבור על הדברים האחרים. הנושא של החלת הפטורים של הקשיש, כי כאן אני רוצה לעלות את הנושא של הסיעוד, אוקיי? יש שם עוד דברים. תעבור אחד אחד.
שאול כהן
אין בעיה. אוקיי. אז קודם כל, (א)(ג)(2)(א). שם אנחנו מדברים על הקשיש שהוא רשאי למכור שתי דירות מגורים בפטור. בנוסף, אחרי זה, יש לנו בסעיף קטן (ב), את הנושא של זכות בדירה ציבורית, שהיא גם כן לא מוגבלת בכמות המכירות. פה, במכירות זכות במקרקעין על ידי המדינה, או במכירת זכות במקרקעין באזור מוטב.
תומר רוזנר
אוקיי. פה השאלה שלי היא ככה.
היו"ר יעקב אשר
לגבי זה או לגבי הקשיש?
תומר רוזנר
לא, לגבי הקשיש עוד לא הגענו.
רואי זרנצסקי
קשיש, בגדול, זה אותו הסדר שיש בפינוי בינוי.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן.
תומר רוזנר
אנחנו נגיע לזה.
רעות בינג
רגע, אנחנו נגיע לזה.
תומר רוזנר
עכשיו אני רוצה להבין, בדיור ציבורי זה למעשה פותר את הבעיה שהוצגה כאן קודם, שיש ריבוי דירות שהן בדיור ציבורי, לאו דווקא בבעלות המדינה, אגב, הן יכולות להיות בבעלות הסוכנות או חברה משקמת, או בכל בעלות אחרת. ופה הם פותרים את הבעיה הזאת.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
מאפשרים מכירה בפטור ללא הגבלת מספר הדירות. עכשיו, לגבי דירות בבעלות המדינה. המדינה פטורה ממס שבח, למיטב ידיעתי.
רואי זרנצסקי
נכון.
תומר רוזנר
אז למה צריך לכתוב את זה?
רואי זרנצסקי
גם מדינה שמחזיקה דיור ציבורי, גם היא פטורה. כל המטרה של התיקון הזה, היא בשביל מע"מ אפס. כי מי שמקבל את הפטור לפי הפרק, היזם גם זכאי למע"מ אפס עבור שירותי הבנייה. ולכן, זה היה פטור, הרבה מהמקרים האלה היו פטורים ממס שבח, ועדיין היוו חסם.
היו"ר יעקב אשר
באיזה מקרה?
תומר רוזנר
תכף נגיע לזה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
הם מתקנים את זה.
היו"ר יעקב אשר
זה בהמשך. אוקיי.
תומר רוזנר
לא, אני לא הבנתי את זה. בדיור ציבורי אנחנו פוטרים גם אם זה בבעלות המדינה וגם אם זה לא. אוקיי?
רואי זרנצסקי
נכון. כי אם זה היה בבעלות המדינה, גם ככה, רוב הדירות בדיור הציבורי זה בבעלות המדינה. מי שמנהל אותן זה גופים, חברות ממשלתיות, חברות אחרות.
תומר רוזנר
עכשיו, מה זה החלופה השנייה? שתי חלופות. דירות בבעלות המדינה או דיור ציבורי.
רואי זרנצסקי
בהתחלה, לפי מה שהבנו, פנו אלינו שהדירות בדיור הציבורי, זאת אומרת, נגיד דירות עמידר, שהן דירות מדינה שהן מנוהלות על ידי עמידר.
תומר רוזנר
בסדר.
רואי זרנצסקי
אז רשמנו דירות מדינה. אני מסביר לך למה זה אומר גם וגם.
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצסקי
אז היה רשום בהתחלה בנוסח, שזה דירות מדינה.
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצסקי
אחרי זה התברר שיש עוד דירות בדיור ציבורי שהן גם לא של המדינה.
תומר רוזנר
ודאי.
רואי זרנצסקי
אז הרחבנו את ההגדרה והשארנו גם את דירות המדינה.
תומר רוזנר
זה לא הגיוני.
רואי זרנצסקי
למה?
תומר רוזנר
יש פה שתי בעיות. אחד, דירות מדינה פטורות ממילא.
רואי זרנצסקי
הן לא פטורות ממילא במע"מ. בשירותי בנייה - - -
תומר רוזנר
מצד שני, הדירות הרשומות על קרן קיימת, או רשות הפיתוח, למרות שרמ"י מנהל אותן, אתם לא כוללים אותן פה. מאיזו סיבה?
עינת גנון
אבל, זה נכנס להגדרה של דירה ציבורית לדעתי.
תומר רוזנר
לא.
עינת גנון
שנייה אחת.
תומר רוזנר
למה צריך להשאיר את ההגדרה של דירות מדינה שהן לא דיור ציבורי?
רואי זרנצסקי
אם יש דירות מדינה, לדוגמא, שאין דיור ציבורי, אבל המדינה מחזיקה מקבץ דיור במקום מסוים.
תומר רוזנר
יש דירות של רופאים בבית חולים, למשל, אלה דירות שהן בבעלות המדינה. נו.
רואי זרנצסקי
דירות בבעלות המדינה כאלה, תמיד היו פטורות ממס שבח.
תומר רוזנר
נכון.
רואי זרנצסקי
סעיף 72 לחוק, פוטר אותן.
תומר רוזנר
יופי.
רואי זרנצסקי
הבעיה היא שהם לא יכלו להוציא פרויקטים במקומות כאלה בגלל שיזם, לא היה מעניין אותו הפטור ממס שבח, עניין אותו אפס על שירותי בנייה.
תומר רוזנר
יופי, אז עכשיו חוזרת השאלה למקומה. אותו מקרה קיים לגבי דירות שהן, למעשה, בבעלות המדינה, אוקיי? או קרן קיימת לישראל, או רשות הפיתוח. שהן קרקעות מקרקעי ישראל, מה שנקרא, אוקיי? שהם פטורים ממס שבח. אבל, אנחנו רוצים לאפשר ליזם - - -
רואי זרנצסקי
לא בהכרח פטורים ממס שבח. בגלל זה הסברנו את זה אז עם קק"ל. אני לא רוצה להיכנס לזה כאן, אבל יש דירות או נכסים של קק"ל, שלא בהכרח פטורים ממס שבח, ובגלל זה לא נכנסו לזה.
תומר רוזנר
ומה עם רשות הפיתוח? כל אזור יפו, הוא באחריות המדינה למעשה, אבל הם רשומים על שם רשות הפיתוח מסיבות היסטוריות.
רואי זרנצסקי
אני לא נתקלתי בבעיה כזאת עם רשות הפיתוח. עד כמה שאני יודע, רשות הפיתוח פטורה ממס שבח בכל מקרה.
תומר רוזנר
לא, אז כמו שאמרת, כמו שהמדינה פטורה. למרות זאת הכנסת את זה פה כי אתה רוצה לאפשר את המע"מ אפס, נכון?
רואי זרנצסקי
נכון.
תומר רוזנר
יופי.
היו"ר יעקב אשר
הוא שואל למה אתה לא מאפשר את זה גם בסוגים השונים?
תומר רוזנר
ברשות הפיתוח.
רואי זרנצסקי
אני יכול להכניס כל חברה שמחזיקה.
תומר רוזנר
לא, זה לא חברה. זה רשות פיתוח.
היו"ר יעקב אשר
זה רשות של המדינה.
רואי זרנצסקי
לא, אז אני אומר, קק"ל, אתה מבין את העניין, הצעת פה איזושהי נקודה שלא בהכרח פטורה ואנחנו לא רוצים להחיל עליה פטור. אז בגלל זה לא רשמנו. אמרנו דירות בבעלות מדינה, זה גם ככה היה מרחיב, כי בסוף התכוונו לדירות בדיור הציבורי. זו הייתה הכוונה.
תומר רוזנר
אז למה אתה מרחיב את זה ומשאיר את דירות המדינה? אני לא מבין.
רואי זרנצסקי
לא, אתם רוצים להוריד דירות מדינה?
עינת גנון
לא, דירות מדינה ברור שמשאירים.
רואי זרנצסקי
דירות מדינה שאין בהן דייר ציבורי?
עשהאל צור
שהן לא מיועדות לדיור ציבורי?
רואי זרנצסקי
כן.
תומר רוזנר
אין סיבה פשוט לתת את הדבר הזה.
רואי זרנצסקי
אני גם לא רואה. אני גם לא נתקל במקרים כאלה. אז, בואו, זה לא.
עינת גנון
לא, יש דירות שמאיישים אותן שירות הבטחון.
רואי זרנצסקי
בסדר, אבל זו דירה אחת של פרויקט, זה לא מקבץ של דירות באותו מגרש.
עשהאל צור
לא, שנייה. זה דירות דיור ציבורי שכרגע - - -
תומר רוזנר
לא, יש כאן דירות שהן לא דירות ציבוריות בבעלות המדינה.
רואי זרנצסקי
בדרך כלל בדיור ציבורי זה היה מקבץ דירות באותו בניין או באותו מתחם. ולכן רצינו לפטור את זה.
תומר רוזנר
לא, אני לא רוצה לאפשר משהו שהוא מעוות. אתה מאפשר פה משהו שהוא מעוות.
היו"ר יעקב אשר
לא, הם באים ואומרים לך שלמדינה יש דירות שהיא מחזיקה לאו דווקא לשימוש של דיור ציבורי.
תומר רוזנר
נכון, בוודאי שיש.
היו"ר יעקב אשר
מה שהוא לשימוש של דיור ציבורי.
תומר רוזנר
אז הוא יהיה פטור.
היו"ר יעקב אשר
אז הוא כחלק מכל דבר אחר. המדינה חייבת להיות בתוך העניין הזה עד הסוף.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יעקב אשר
יכול להיות שיש פה שיקולים אחרים והם לא רוצים להיכנס אליהם.
תומר רוזנר
לא, אני לא מבין למה צריך לתת ליזם, במקרה שבגלל שזה מדינה ולא חברת החשמל, לתת את זה. אני לא מבין את זה.
היו"ר יעקב אשר
לא נותנים לו פטור.
תומר רוזנר
נותנים לו מע"מ אפס. מה ההיגיון?
היו"ר יעקב אשר
לדירות שהן רק דיור ציבורי.
תומר רוזנר
דירות של המדינה.
היו"ר יעקב אשר
אה, אתם מחריגים את זה?
תומר רוזנר
כן, אני לא מבין את זה. אין בזה שום היגיון.
עשהאל צור
בסדר, אנחנו נחשוב על זה. אנחנו נחשוב על זה בהפסקה המפורסמת.
היו"ר יעקב אשר
תחשבו על זה.
רואי זרנצסקי
הכוונה הייתה לדיור ציבורי.
תומר רוזנר
דיור ציבורי זה ברור.
רואי זרנצסקי
אבל, מראש אמרנו שדיור ציבורי זה בדירות בבעלות המדינה. זה הגיע ככה.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
תומר רוזנר
אבל זה לא נכון.
תומר צליח
לא, אבל זה לא צריך להפריע, דרך אגב. יכול להיות שלמדינה יש מצב של ריבוי דירות, ובסוף המדינה לא תשלם מע"מ. המע"מ הזה יגולגל ליזם, וזה מהווה חסם.
תומר רוזנר
אבל יש גם רשויות מקומיות שיש להן הרבה דירות. אז מה? מה ההבדל?
תומר צליח
אתה מעלה פה עוד הצעה שצריך לשקול אותה. אני לא פוסל אותה. נהפוך הוא.
תומר רוזנר
אין בזה היגיון.
היו"ר יעקב אשר
הוא אמר משהו שאתה חושב שהמדינה תגלגל את המע"מ על היזם.
תומר צליח
זה מובן מאליו. תגיד לך פה עינת, שבסוף, המדינה, גם עמידר וגם בהסכמים הקבועים שיש להם, הם מגלגלים את הכל ליזם. אז זה לא שהמדינה תשלם מע"מ, הרי המדינה לא תשלם לעצמה מע"מ. אז יטילו את זה על היזם והיזם ישלם מע"מ. עכשיו, זה של המדינה, למה הוא צריך לשלם את זה?
תומר רוזנר
הוא אמר שהוא מקבל מע"מ אפס, אז אני לא מבין מה אתה רוצה?
עשהאל צור
זאת לא הייתה הכוונה. הכוונה הייתה לדירות דיור ציבורי.
תומר רוזנר
יפה. אז צריך להוריד את החפיפה הזאת.
עשהאל צור
בסדר. אנחנו נדייק את הדברים.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
כן. הלאה.
שאול כהן
סעיף קטן (ג)(1), דן, שוב, כאשר התמורה היא חלקה במזומן וחלקה בדירת מגורים חלופית, וזה אותו הסדר כמו שיש בפינוי בינוי. סעיף קטן (ב), אוקיי? מתייחס לזה שמכיוון שהגדלנו פה עכשיו את היקף הדירות שניתן למכור בפטור, אז זה איזשהו סעיף אנטי תכנוני שבא לוודא שלא מבצעים העברות בין קרובים.
תומר רוזנר
זו עוד בעיה. פה, בעצם מה שהסברנו, הסברנו לרשות המיסים וכנראה לא הצלחנו לעשות את זה בצורה טובה. פה, הופכים את בעל הדירה, נכון שמדובר פה רק על משקיעים, אבל עדיין אנחנו הופכים אותו לנביא. הוא צריך לדעת מתי תיחתם העסקה הראשונה, לספור שנה אחורה, ואז לעשות את העסקה. החזקה שיוצרים פה היא חזקה חלוטה. בעצם עלולה לפגוע למי שבתום לב העביר את הדירה לבנו, נגיד, כן? יש לו, נגיד, שלוש דירות והוא העביר אחת לבנו שהתחתן, ואחרי תשעה חודשים, נחתמה עסקה ראשונה שהוא לא ידע מראש היא בכלל תיחתם. ואז הוא יצטרך לשלם.
עשהאל צור
אנחנו נסביר את הרציונל של מה שחשבנו, ונסביר גם מה המחשבות שלנו לאור ההערות של תומר.
היו"ר יעקב אשר
בוא תתחיל ישר עם זה.
עשהאל צור
שנייה, אני רק אסביר בכל זאת.
תומר רוזנר
אני לא חולק שיש על כך שיש מצבים של תכנון.
עשהאל צור
נכון. הנושא היה שאנחנו היום יותר ויותר מכירים מצבים שבהם הדיירים מתארגנים מראש. יש איזו התארגנות של הדיירים, הדיירים יודעים שהולכים לקראת חתימה ועושים איזו חתימה מרוכזת הרבה פעמים, כמו מכרזי דיירים וכאלה. ולכן אנחנו באנו ואמרנו, מי שיכול, אותו דייר שרוצה לתכנון את המס, מבין שמשהו מתבשל, אז הוא עושה את התכנון ואז רצינו להגיד ששנה מיום החתימה. אבל, לאור ההערות של תומר, שהוא אמר בצדק שיש מקרים שזה לא קורה ככה, ובסופו של דבר, יש מישהו שחתם ומה זה קשור אליי. אז אנחנו אומרים, אפשר לחזור להגיד שזה שנתיים מיום החתימה של אותו דייר. שנתיים אחורה מיום החתימה של אותו דייר. הוא יודע מתי הוא חותם.
תומר רוזנר
נכון.
עשהאל צור
זה לא תלוי במישהו אחר. שנתיים אחורה, אנחנו חושבים שזה פרק זמן סביר.
תומר רוזנר
זה בסדר גמור.
היו"ר יעקב אשר
בסדר גמור.
עשהאל צור
בסדר.
רעות בינג
הם משאירים את זה אבל אז כולם - - -
תומר רוזנר
בסדר.
היו"ר יעקב אשר
לא, הם משאירים את זה, אבל בן אדם לא נפל טכנית.
תומר רוזנר
נכון. שלא הוא אחראי.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו, לבוא ולהגיד שהוא קודם לא ידע בכלל כלום וזה, זה גם לא.
תומר רוזנר
נכון. החשש הוא ממצבים שבהם.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. הלאה.
תומר רוזנר
כן.
שאול כהן
אוקיי, סעיף קטן (ג) משווה ויוצר פה גם כן את ההטבות לקשיש שעד עכשיו לא היו קיימות. גם במכירה של דירת המגורים החלופית ליזם או לכל אדם, כמו שמופיע בפינוי בינוי.
תומר רוזנר
באותם תנאים.
שאול כהן
באותם תנאים. קיבלנו את ההערה גם כן של הייעוץ המשפטי שלכם, בהתייחס, אם אני לא טועה, במכירה ליזם, אז יש שם גם את האפשרות של מישהו במצב סיעודי, הוא או בן משפחתו, אז גם שם. בפינוי בינוי יש אותה הקלה.
היו"ר יעקב אשר
אז זה צריך לחול על כל ההקלות שיש לקשיש.
שאול כהן
אותה הקלה תחול גם פה.
תומר רוזנר
לא.
רעות בינג
אותה הקלה שיש לסיעודי בפינוי בינוי, תחול גם בבנייני.
תומר רוזנר
כן. לא כל ההקלות של הקשישים ניתנות לסיעודי. גם בפינוי בינוי.
היו"ר יעקב אשר
אבל, אנחנו דיברנו גם על החלקים האלה. אתה פה עושה הפוך.
תומר רוזנר
יש היום בפינוי בינוי שלוש הקלות לקשיש. אוקיי?
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
שהוא יכול לקבל שתי דירות במקום אחת. הוא יכול למכור ליזם, והוא יכול למכור לכל אדם. ומה עכשיו הוספנו?
היו"ר יעקב אשר
הוא יכול לקבל כסף, אם אני מבין נכון.
רעות בינג
תמורה כספית.
היו"ר יעקב אשר
תמורה כספית.
תומר רוזנר
והוא מקבל תמורה כספית.
קריאה
יש חמש בעצם.
תומר רוזנר
אחת מהחלופות האלה, שזה נדמה לי מכירה ליזם, הם מאפשרים גם לסיעודי. כי הטענה היא שגם סיעודי, יכול להיות שהוא ירצה לעזוב את הפרויקט ולא להיות מוטרד.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
תומר רוזנר
אז אמרנו שמכיוון שעושים את ההשוואה, שזה יחול גם על תמ"א 38 או חלופותיה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
והם הסכימו.
שאול כהן
נכון. מלכתחילה זאת הייתה ההגדרה. פשוט בגלל ההפניה בהגדרות, זה לא נכתב כמו שצריך.
תומר רוזנר
עכשיו, יש פה שתי נקודות שאחת כבר הזכרתי, ועל השנייה צריך לדבר. הנקודה של היטל ההשבחה, שאתם צריכים לבוא עם תשובות לעניין הזה, כדי ההטבות לקשישים ולסיעודיים לא יהפכו לאות מתה. אוקיי? כי אנחנו מאפשרים להם לעשות את הדבר לפני שהפרויקט מתקדם לשלב של היתר בנייה. לא בהכרח, אבל הכוונה היא שברוב המקרים זה יקרה לפני שהפרויקט מתקדם לשלב היתר הבנייה. ולכן, צריך לחשוב על מה גורלו של היטל ההשבחה.
היו"ר יעקב אשר
על זה אנחנו מחכים לתשובה.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר יעקב אשר
מחכים לתשובה מסוג אחד, אגב. כן.
תומר רוזנר
הנושא השני שביקש יושב ראש הוועדה, ואני מזכיר, זה שאותה אפשרות של מכירה ליזם שניתנת לסיעודי, תשוקף גם בחובתו של היזם להציע את האפשרות הזאת לאותו סיעודי, במסגרת - - -
רואי זרנצסקי
עידוד מיזמי.
תומר רוזנר
עידוד מיזמי פינוי בינוי. וזו תשובה שאנחנו צריכים לקבל, לאו דווקא מרשות המיסים, כמובן.
רואי זרנצסקי
לא מרשות המיסים.
תומר רוזנר
לא מרשות המיסים. מהממשלה.
היו"ר יעקב אשר
דווקא לא מרשות המיסים. שוב, אנחנו מסתכלים פה, זה לא רק סתם בגלל שהלב שלנו יותר רחום. אני חושב שגם העוולות, וגם החסמים שקורים בדרך כלל, זה בקשישים או באנשים, שוב, בהגדרה של נכה.
תומר רוזנר
ההגדרה פה, סיעודי, לפי חוק הביטוח הלאומי זה רק מגיל 67, כמובן. מי שבמצב סיעודי לפני גיל 67, לא נחשב, מבחינת חוק הביטוח הלאומי, שזאת ההפניה פה, לא נחשב סיעודי, אלא הוא מקבל קצבת שירותים מיוחדים ברמה של 188 אחוז.
עשהאל צור
אנחנו רוצים לדייק רק.
רואי זרנצסקי
67 או בקטין? יכול להיות שזה קטין, הכוונה?
תומר רוזנר
לא, דיברת על סיעודי.
רואי זרנצסקי
גמלה של 188 זה לא רק על קטין?
תומר רוזנר
לא, להיפך. יש שלושה מצבים. 188 זה מ-18 עד 67. ילד נכה, זה עד 18.
עשהאל צור
אז אנחנו רוצים לדייק את הבקשה. אנחנו מדברים על הרחבה של סיעודי מגיל 67, שאינם מגיעים לגיל 75, שהוא הגיל שקבענו בזה. נכון?
תומר רוזנר
עכשיו יושב הראש מדבר גם על צעירים.
היו"ר יעקב אשר
אני שואל. קודם כל, כן. תשובה אחת.
עשהאל צור
לא, אנחנו צריכים לשקול ולחזור אליכם. אז אני אגיד מה תכננתי להגיד.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
עשהאל צור
בסופו של דבר, אנחנו מבינים שהנושאים של סיעודי, הוא נושא שצריך לתת עליו את הדעת. אבל, אנחנו, היה לנו מאוד חשוב ולכן שאלנו את תומר מה בדיוק ההגדרה שרוצים להכניס. ככל שרוצים להכניס הגדרה - - -
היו"ר יעקב אשר
אגב, הנה אני אגיד לך כבר את אחת ההגדרות. אני רוצה מישהו שגר שם כבר כמה שנים. לא מישהו שעכשיו משתמשים לי באיזה סיעודי.
עשהאל צור
ברור.
היו"ר יעקב אשר
אני דואג לסיעודיים הללו, אבל לא רק להם, אני גם דואג לפרויקט. כי זה הדבר הכי קשה בפרויקט, שגם מצליחים לייצר התנגדות, כי מתחילים להביא תמונות ותראו איך פוגעים באדם הזה. וזה נכון. כשאתה מדבר על אחוז נכות שאני מדבר עליו, כן? על הסוג הזה.
עשהאל צור
אז זו בדיוק הנקודה. גם בתיקון הזה, וגם בתיקון שעשינו בחוק התכנון והבנייה וכו', אנחנו חושבים שאנחנו מנסים להביא משהו מאוזן. מצד אחד שומר, כמובן, על זכויות הדיירים ומחזק את כוחם, בכל מיני מקרים. ומצד שני - - -
היו"ר יעקב אשר
לכן, התשובה שלך על זה?
עשהאל צור
אז אני אומר, כלל שמדובר בקבוצה שהיא מצומצמת ולא קבוצה מרחיבה, כי אנחנו חושבים שקבוצה מרחיבה, התוצאה פשוט תהיה כמו שיושב הראש אמר, היא עלולה לתקוע פרויקטים.
היו"ר יעקב אשר
מה נקרא אצלך מרחיבה?
עשהאל צור
אז אני אומר, אם מדובר על קבוצה מגיל 67, אנשים סיעודיים על גיל 75.
רואי זרנצסקי
לפי ההגדרה בביטוח לאומי.
עשהאל צור
אני חושב שהממשלה יכולה לקבל את זה.
תומר רוזנר
שנייה.
רואי זרנצסקי
חוק מס שבח זה לקשיש. זה מגיל 70. במועד החתימה של הדייר הראשון.
תומר רוזנר
לא, אבל סיעודי, מה ההגדרה של סיעודי אצלכם?
רואי זרנצסקי
לפי הביטוח הלאומי. זה מפנה לשם.
תומר רוזנר
אז זה 67.
עשהאל צור
אז אם זה מפנה לשם, וזאת ההגדרה, הממשלה יכולה לקבל את הצעת הוועדה. רק צריכים לוודא.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. יש אנשים שהם סיעודיים בגיל 50, בגיל 45.
עשהאל צור
אז, שוב - - -
היו"ר יעקב אשר
סיעודי מלא.
עשהאל צור
אז אני אומר עוד פעם. אני לא יודע. לכן שאלנו מה ההגדרות שרוצים.
תומר רוזנר
אוקיי, אז בוא נבהיר. אנחנו מדברים על ההצעה.
היו"ר יעקב אשר
קשיש אמרנו בתחילת הישיבה.
תומר רוזנר
שנייה.
עשהאל צור
לא, קשיש כבר קיים.
תומר רוזנר
שנייה. בקשיש, יש בחוק פינוי בינוי שני מצבים, מגיל 70 ומגיל 75. בגיל 70, היזם צריך להציע לו אחת מתוך שלוש חלופות. בגיל 75 הוא חייב להציע לו את האפשרות למכור את הדירה שלו ולצאת מהפרויקט. נכון? עינת?
עינת גנון
נכון.
תומר רוזנר
זה פחות או יותר המצב. כאן, אנחנו מדברים על האופציה - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, זה בישיבות הקודמות, מה שדיברנו?
תומר רוזנר
זה מה שקיים.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
תומר רוזנר
עכשיו, אתה מבקש את ההסדר, שבעצם, ההסדר של חובה להציע דירה חלופית, כלומר הסדר של מישהו שהוא מגיל 75, יחול גם על סיעודי שהוא מעל גיל 67.
היו"ר יעקב אשר
כן.
תומר רוזנר
חובת היזם להציע לו דירה.
היו"ר יעקב אשר
את אותן הטבות, כביכול?
תומר רוזנר
לא. לא את אותן הטבות. מגיל 70 יש הטבות נוספות שהיזם יכול לבחור מבניהן.
היו"ר יעקב אשר
אני חושב שגם אותן.
תומר רוזנר
לא, הן לא כל כך רלוונטיות לסיעודי.
היו"ר יעקב אשר
אם זה לא רלוונטי, אז לא.
תומר רוזנר
שנייה. הוא יציע לו שתי דירות, זה לא כל כך רלוונטי לסיעודי.
היו"ר יעקב אשר
זה נכון. זה נכון.
קריאה
או מעבר לבית אבות.
תומר רוזנר
או מעבר לבית אבות. זה לא רלוונטי לסיעודי. הוא חייב להציע לו את הדירה החלופית.
היו"ר יעקב אשר
בדברים הרלוונטיים. כן.
תומר רוזנר
אז זה רק את האופציה של הדירה החלופית.
היו"ר יעקב אשר
כרגע, רק את האופציה הזאת. אני שואל שאלה לגבי הגיל.
תומר רוזנר
אוקיי. כרגע ההצעה היא סיעודי זה מעל גיל 67.
היו"ר יעקב אשר
נצמדים, כביכול להגדרה של - - -
תומר רוזנר
של מס שבח.
היו"ר יעקב אשר
של ביטוח לאומי.
תומר רוזנר
שהיא נצמדת להגדרה של ביטוח לאומי. יש אנשים שהם באותו מצב.
היו"ר יעקב אשר
באותו מצב סיעודי.
תומר רוזנר
יש אנשים באותו מצב סיעודי, והם מתחת לגיל 67, יש שני סוגים, מבחינת ביטוח לאומי. יש קצבת שירותים מיוחדים, שזה בין גיל 18 לגיל 67. זה נקרא קצבת שירותים מיוחדים.
היו"ר יעקב אשר
זה אומר, אלה שממש מוגבלים בתנועה. שירותים מיוחדים, אם אני זוכר טוב, זה הנושא של רכב נכה ודברים מהסוג הזה, נכון?
תומר רוזנר
לא בהכרח. זה נכות קשה מאוד. אם אנחנו מדברים על הרמה הגבוהה ביותר, של 188 אחוזים. זו רמה מאוד גבוהה. ויש גם קבוצה שלישית, שזה ילדים נכים, שהם גם כן ברמה של 188. גם כן, בנכות מאוד קשה.
היו"ר יעקב אשר
אני מדבר על דיירים. על דייר. בעל דירה., שהפך לנכה מסוג כזה.
תומר רוזנר
שהוא במצב הזה כבר.
היו"ר יעקב אשר
לא משנה, שהוא במצב כיום. לא משנה איך זה קרה.
תומר רוזנר
אם הוא מתחת לגיל 67, הוא לא יקבל סיעוד, הוא יקבל שירותים מיוחדים.
היו"ר יעקב אשר
אז אני שואל.
עשהאל צור
אז אני אומר. ככל - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע, דקה. אני לא בא עכשיו, את היודע מה? בגלל שפתח לו, אז בוא ניקח הלאה הכל. אני שואל, דברו איתי אתם, האם הדבר הזה היום מעבר להטבה שנותנים לבן אדם במצב כזה, שאני חושב שהוא, אתה יודע, בן אדם כזה שנמצא בדירה שלו, לחשוב על העברת דירה והכל, אתה מבין שזו פרוצדורה אחרת לגמרי? זאת אומרת, אני חושב שההטבות האלה רק יכולות לעזור. עכשיו, השאלה היא אילו הטבות מתאימות לו בעניין הזה.
תומר רוזנר
גם. אני חושב שההטבה שמתאימה לסיעודיים, היא הטבה שחובה להציע לו לצאת מהפרויקט ולקבל דירה אחרת במקום אחר.
היו"ר יעקב אשר
לקבל דירה אחרת.
תומר רוזנר
שמתאימה לו.
היו"ר יעקב אשר
שמתאימה לו באפיון שלו. אני חושב שאתם תורם ככה לעוד כמה עסקאות שיקרו. זה מה שנראה לי. תשכנע אותי הפוך.
עשהאל צור
לא, אנחנו סבורים שבסופו של דבר, ככל שמרחיבים את הקבוצה, ועוד רגע כמובן הקבלנים ידברו, ככל שמרחיבים את הקבוצה באופן משמעותי, הדבר הזה, בסופו של דבר, עלול להשית הרבה קשיים על היזמים.
היו"ר יעקב אשר
אז אני שואל אתכם.
עשהאל צור
אז בסדר, אז שהיזמים יגיבו, ואנחנו בכל מקרה - - -
היו"ר יעקב אשר
בהנחה שיזמים לא יגיבו.
עשהאל צור
אז אני אומר, אנחנו נבקש, כי אנחנו באמת לא מספיק מכירים את חוק השירותים המיוחדים. אנחנו נבקש ללכת הביתה, לעשות שיעורי בית, להביא נתונים, להבין עד כמה הדבר הזה הוא נפוץ ומה גודל הקבוצה, וכמה הדבר הזה באמת עלול להוות משקולת על קידום פרויקטים. ככל שלא מדבור במשהו שהוא מהווה משקולת, כמובן שאנחנו רוצים שתהיה אפשרות כזאת. אבל בוא נשמע גם מה הקבלנים אומרים. הם בסופו של דבר, אלה שיצטרכו לשאת בנטל הזה.
תומר רוזנר
אגב, אני חושב שגם במס שבח, וגם פה, מדברים פה על כל מצבי הסיעוד, שזה קצת מרחיב הייתי אומר.
היו"ר יעקב אשר
זו השאלה. איפה אנחנו יודעים לשים את זה.
תומר רוזנר
אוקיי. בסיעוד יש היום שש רמות.
היו"ר יעקב אשר
אה, ברור שאני מדבר על רמה.
תומר רוזנר
אבל פה כרגע מדובר על כל הסיעודיים. מאחד עד שש.
קריאה
זה מפנה לחוק הביטוח הלאומי.
תומר רוזנר
נכון. בחוק הביטוח הלאומי יש שש רמות סיעוד.
היו"ר יעקב אשר
אתה מדבר על כל הרמות?
תומר רוזנר
כרגע זה קצת מוגזם.
היו"ר יעקב אשר
אני גם, לא שאני לא רוצה, חלילה, אני מאוד רוצה.
תומר רוזנר
צריך לדבר, לדעתי, על שלוש הרמות הקשות.
היו"ר יעקב אשר
אבל, אני חושב שצריך לקבל הגדרה של הרמות הגבוהות, החמש או שש.
תומר רוזנר
חמש או שש, כן.
היו"ר יעקב אשר
חמש או שש, ולא מתחת לזה. אוצר, תעשו שיעורי בית. תבדקו את ביטוח לאומי גם כן. ויזמים, בוני הארץ, תבדקו. תבדקו את עצמכם גם בעניין הזה. השאלה, עוד פעם - - -
תומר צליח
קודם כל, אינטואיטיבית, כמובן שאני מסכים עם יושב הראש. בסוף, מהחיים, בסוף אני צריך 100 אחוז כדי לפנות בניין.
היו"ר יעקב אשר
זה נותן לך כלי לבוא ולתת פתרונות לאנשים, שהפתרונות עדינים מאוד מאוד.
תומר צליח
נכון. אנחנו צריכים לתת את הפתרונות בכל מקרה. יש לי אדם סיעודי בבניין, אני אמצא את הפתרון. ואם אני צריך לפנות אותו ולרכוש עבורו דירה חדשה, אז זה מה שיהיה. אין שאלה בכלל.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו רוצים להקל.
תומר צליח
עכשיו יש פה שאלה של מיסוי. אגב, לא רק במיסוי מקרקעין, יש גם שאלה של מע"מ. כי אני רוכש ממנו זכות, ואחר כך, כשאני מוכר.
תומר רוזנר
אנחנו מדברים על אותו הסדר.
היו"ר יעקב אשר
להחיל הסדר קשיש על אדם שנכותו הפכה אותו באופן פרקטי לקשיש מגילו, נקרא לזה ככה.
תומר צליח
גם בהסדר של הקשיש יש נזק של מע"מ.
היו"ר יעקב אשר
יש נזק או אין נזק? הסברת שלא.
רואי זרנצסקי
יש פתרון מע"מ וליזם, שלא טעון מע"מ במקרה של קשיש. יש לזה פתרון. זה פתרון שיש בפינוי בינוי ואנחנו מעתיקים אותו כמוש הוא לתמ"א 38.
תומר רוזנר
רגע, אני לא מבין.
היו"ר יעקב אשר
זה פתרון למע"מ או לא פתרון למע"מ?
תומר רוזנר
תעזרו לי בבקשה בחוק מס שבח. הסעיף הרלוונטי מפנה לסעיף י"ג, נכון?
קריאה
49(י"ג)
תומר רוזנר
אבל, שם מדברים על מישהו שהוא מתחת לגיל 60 שמקבל שירותי סיעוד. אין דבר כזה.
רעות בינג
שמקבל שירותי סיעוד לפי חוק הביטוח הלאומי.
תומר רוזנר
אין דבר כזה שירותי סיעוד לפני גיל 67.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני חייב להגיד גם, הפרקטיקה שלנו, היכולת ליישם את הסעיף הזה, הוא כמעט בלתי אפשרי. דווקא בתור מי שבאמת מלווים פרויקטים.
היו"ר יעקב אשר
קשישים?
ישי איצקוביץ
לא, על נדל"ן עם מוגבלות. כי מאוד מאוד קשה, גם אגב, בדיקת ההגדרה מפנה למוגבלות בחוק, וצריכה כל מיני אישורים. מאוד קשה להכריז בהגדרה הקיימת היום.
תומר רוזנר
לא, הכוונה, צריכה להיות הגדרה מאוד ברורה של מי שמקבל גמלת סיעוד ברמה חמש או שש.
היו"ר יעקב אשר
ברמה חמש או שש.
ישי איצקוביץ
זה צריך להיות מאוד ברור.
תומר רוזנר
מאוד ברור.
היו"ר יעקב אשר
הרמות הגבוהות ביותר.
תומר רוזנר
כן, זה צריך להיות משהו מאוד ברור.
היו"ר יעקב אשר
אם אדם, בגל צעיר, ברמה של חמש ושש.
ישי איצקוביץ
אתה צודק. אני אומר שכרגע זה לא המצב הנוכחי.
שאול כהן
מה הקושי עם 49(י"ג)?
תומר רוזנר
הוא אומר שהוא מקבל שירותי סיעוד מתחת לגיל 60. מתחת או מעל?
שאול כהן
מתחת.
תומר רוזנר
אין דבר כזה.
רעות בינג
מתחת. אם מדובר - - -
שאול כהן
אבל, שירותי הסיעוד הם כהגדרתם בחוק הביטוח הלאומי.
תומר רוזנר
אין שירותי סיעוד למי שהוא פחות מגיל 67.
שאול כהן
לא, אני בא ואומר שההפניה היא לשירותי סיעוד, לפי חוק הביטוח הלאומי. ההפניה היא, לא שיחולו הוראות סעיף 49(י"ג), שדרש שם שני תנאים, שהיום אנחנו יודעים שלא יכולים לעמוד ביחד.
תומר רוזנר
אני לא מבין.
רעות בינג
הוא אומר, מי שהוא מתחת לגיל 60, מתי הוא יקבל את הפטור, את מה שרלוונטי, כשהוא מקבל שירותי סיעוד. מה זה שירותי סיעוד?
תומר רוזנר
כן.
שאול כהן
שירותי סיעוד, מפנים להגדרה.
רעות בינג
מה יש בחוק הביטוח הלאומי? מה זה שירותי סיעוד בחוק הביטוח הלאומי.
שאול כהן
אני לא יודע. זה לפי מה שרשום שם.
תומר רוזנר
אז מה אתם רוצים?
שאול כהן
אני רוצה לבוא ולומר שזה יחול לפי ההוראות שכתובות בחוק הביטוח הלאומי.
תומר רוזנר
טוב, אנחנו רוצים לשנות את זה, כמו שאמר יושב הראש.
ישי איצקוביץ
לרמות המחמירות של סיעוד, שעשו לקשיש. לא משנה הגיל.
תומר רוזנר
רמות מחמירות של סיעוד, שיש לו אישור שהוא מקבל רמה חמש או שש. אישור מביטוח לאומי.
היו"ר יעקב אשר
אם קיים כזה. אם קיים בביטוח לאומי, לבן אדם צעיר עם רמה חמש או שש.
תומר רוזנר
לא, לא. אז אני אסביר שוב.
עשהאל צור
תומר, הסיעוד הוא קבוצה נפרדת. בתוכה יש רמות אחד עד שש.
תומר רוזנר
נכון.
עשהאל צור
הקבוצה הזאת מונה, בדקתי עכשיו, 320,000 איש, בסדר?
תומר רוזנר
ברמות אחד עד שש.
היו"ר יעקב אשר
חמש עד שש כמה?
תומר רוזנר
כרגע, כשאתם מדברים על סיעודיים, שנייה עשהאל, אתם מדברים על כל הסיעודיים, ולכן זה 320,000.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן, הוא יודע. רגע. נו.
עשהאל צור
אמרתי. כל הרמות של אחד עד שש, יש 320,000 איש. אנחנו נברר - - -
היו"ר יעקב אשר
אני ביקשתי לסייג את זה.
עשהאל צור
בסדר. אני רק אומר, השירותים המיוחדים זה קבוצה אחרת שמונה עוד 80,000 איש.
תומר רוזנר
בסדר, אבל כמה מתוכם מקבלים 188? גם בשירותים מיוחדים יש רמות. יש 50 אחוז, מאה ומשהו אחוז.
עשהאל צור
אז לא הבנתי. רוצים את מה?
תומר רוזנר
את הרמה הגבוהה ביותר. את הקשים ביותר.
עשהאל צור
שבתוך שירותים מיוחדים?
תומר רוזנר
נכון. כמו בסיעוד. בסיעוד, אומר יושב הראש, הוא רוצה את שתי הרמות הקשות ביותר.
קריאה
ובלבד שזה בעל הדירה עצמו.
תומר רוזנר
או בן זוגו.
ישי איצקוביץ
לא רק בעל הדירה, גם מתגורר שנתיים או משהו.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן. זה מה שאמרתי.
תומר רוזנר
גם, או בן משפחתו, כמו שכתוב. היום כתוב בסעיף, הוא או בן משפחתו.
רעות בינג
בן זוגו.
תומר רוזנר
בן זוגו. כן, אותו דבר.
ישי איצקוביץ
כן, כשהקשיש יכול להיות אחד משניהם.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
תומר רוזנר
או הסיעודי.
ישי איצקוביץ
כן, אותו דבר לסיעודי.
תומר רוזנר
כן. עכשיו, אני מבהיר שוב לגבי הקבוצות שמדברים עליהן, כדי שתבדקו את המספרים, בסדר? מדברים על קבוצות חמש ושש בתחום הסיעוד, ורמה, מה שנקרא, 188 אחוז בשירותים מיוחדים.
ישי איצקוביץ
זאת אומרת שאתה מדבר גם על מעל גיל 67 וגם על מתחת גיל 67.
תומר רוזנר
זה מה שיושב הראש ביקש.
היו"ר יעקב אשר
כן. אני חושב שזה הגיוני.
תומר רוזנר
זו קבוצה הרבה יותר קטנה מהמספרים שנמנו פה כרגע.
ישי איצקוביץ
בסדר, אז אנחנו צריכים לבדוק את זה.
תומר רוזנר
ברור. ברור.
היו"ר יעקב אשר
תבדקו. לא אמרתי לא לבדוק. הלאה. הערות למישהו? הלאה.
שאול כהן
יש לנו את סעיפי התחולה, שלגביהן אנחנו אמרנו שאנחנו צריכים איזשהו בירור נוסף, כמו הסעיף שציינו פה, לראות האם אנחנו מוסיפים תקופת מעבר לאנשים שהם לפני או אחרי.
רעות בינג
להסדר של תמורה כספית נוספת.
שאול כהן
נכון.
רעות בינג
וגם, יש סעיפים נוספים שלא נכנסו בהוראה.
תומר רוזנר
לא, אבל לפני 9, יש עוד סעיף שצריך לתקן אותו, אוקיי? הסעיף שמדבר על כך שכל הפרק הזה של הטבות להתחדשות בניינית, הוא הוראת שעה. כרגע הוראת השעה הולכת אחרי תמ"א 38, המקורית. כלומר, היא מאפשרת את הפטורים, את כל הפטורים שמדובר עליהם בפרק הזה, עד - - -
ישי איצקוביץ
כעקרון, לפי ההצעה שעוד לא התקבלה, זה עד מאי 2026.
תומר רוזנר
מאי 2026. ההצעה שעדיין לא התקבלה, ההצעה שמונחת על שולחן הכנסת.
ישי איצקוביץ
נכון.
תומר רוזנר
אנחנו חשבנו שמכיוון שההתחדשות הבניינית, ובעיקר התוכניות הנגזרות מתמ"א 38, מה שידוע התוכניות לפי סעיף 23, לא מוגבלות במועד הזה. ולכן, אין הצדקה לתחום הוראת שעה, שעכשיו היא קצרה בזמן לשלוש שנים, כאשר אנחנו מדברים על תוכניות שרק התחילו לעשות אותן עכשיו, או שעשו אותן ממש לא מזמן.
היו"ר יעקב אשר
שנאריך את זה?
תומר רוזנר
נכון
היו"ר יעקב אשר
וכו' וכו'.
תומר רוזנר
ולכן, אנחנו מציעים שלגבי תמ"א 38, אכן להשאיר את מועד התחולה, תיאום הוראת השעה לתאריך התפוגה, כפי שמוצע בתיקון מספר 29 שמונח על שולחן הכנסת.
היו"ר יעקב אשר
שמה הוא?
תומר רוזנר
שזה מאי 2026. לגבי שאר המסלולים.
היו"ר יעקב אשר
רגע, ומה יקרה, סתם שאלה, אם זה לא חופף? זאת אומרת, זה יחול על מה?
תומר רוזנר
תמ"א 38 - - -
היו"ר יעקב אשר
הבנתי, אני יודע. אם ירצה השם, לך תדע.
תומר רוזנר
אם יחליטו לשנות, אז יצטרכו לשנות את הוראת השעה. זו כבר החלטה שהתקבלה בוועדת הכספים.
קריאה
פעמיים.
תומר רוזנר
לגבי תמ"א 38 המקורית. אוקיי? עכשיו, לגבי תוכניות נגזרות ותוכניות בנייניות, לפי חוק התכנון והבנייה, שעכשיו אנחנו מחילים את הפטורים עליהם, אנחנו סברנו שיש מקום להפוך את זה להוראת קבע. אנשי רשות המיסים לא התלהבו במיוחד. אבל, אמרו שישקלו תקופה משמעותית יותר לגבי זה, והם צריכים לחזור עם תשובה.
היו"ר יעקב אשר
אני לא שאלתי למה לא התלהבו, אבל, שאלה, אם אתה רוצה להשאיר משהו כתמריץ, אז זה טוב שהוא כביכול לא לעד או לנצח.
קריאה
נכון.
תומר רוזנר
נכון. זה צריך להיות תקופה משמעותית.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. מצד שני, אני חושב, תקופה משמעותית יותר.
תומר רוזנר
הם יגידו מה הם חושבים.
היו"ר יעקב אשר
מה שנקרא, אופק של אנשים שידעו שיום אחד זה יכול לפוג. כדי לגרום להם להיכנס בעניין.
תומר רוזנר
מצד שני, כשיש וודאות, זה שיקולים לכאן ולכאן.
רואי זרנצסקי
אנחנו חושבים שבאמת בעבודה שזה בתקופה ארוכה, בהרבה מקומות שהייתה תקופה ארוכה, זו הייתה התקופה, זה עד 2023.
תומר רוזנר
10 שנים.
רואי זרנצסקי
10 שנים. כדי שאחרי זה נוכל לחשוב ולבדוק אם באמת.
היו"ר יעקב אשר
קמו על צד ימין היום, החבר'ה.
רואי זרנצסקי
בכל מה שקשור להתחדשות עירונית, תמיד אנחנו בצד ימין.
היו"ר יעקב אשר
אתה יודע מה? זה מה שאני מנסה כל הזמן, ואני מרגיש שאני מצליח להעביר את המסרים האלה. יכול להיות שאם הייתי בוועדה אחרת, הייתי מעביר דברים אחרים, אבל פה, לדעתי, זה מה שצריך להיות. זו רק הקדמה לעוד דברים.
תומר רוזנר
אוקיי. לגבי הוראות התחילה והתחולה, בהנחה שנושא התמורה הנוספת וכו' יישאר בהצעת החוק, נצטרך לחשוב על תחולה מאוחרת יותר, כדי לאפשר לעסקאות להיות מושלמות.
רואי זרנצסקי
יהיו מקומות, כמובן.
תומר רוזנר
תמיד יהיו.
רואי זרנצסקי
כן, בדיוק. אבל, ננסה לפתור מקרים שבאמת זה לא יהפוך להיות חסם.
היו"ר יעקב אשר
הערות?
ניצן פלדמן
כן.
ישי איצקוביץ
כן, ליועץ המשפטי, האופן שבו הצגת דברים, זה חל גם על תוכניות מכוח סעיף 23.
תומר רוזנר
אכן.
היו"ר יעקב אשר
שאלה שלך?
ניצן פלדמן
לא, לא, זאת אותה שאלה.
היו"ר יעקב אשר
אותה שאלה?
ניצן פלדמן
אותה שאלה.
תומר רוזנר
10 שנים, הכוונה, כן?
נדב מופקדי
לעניין התחולה של קשישים, מזומן בתמ"א.
היו"ר יעקב אשר
הוא אומר שהתשובה שלו הייתה לגבי 10 השנים.
תומר רוזנר
על זה שאלת.
היו"ר יעקב אשר
על זה שאלת, נכון?
רעות בינג
על 23.
ישי איצקוביץ
דיברתי בכלל על האופן שבו היועץ המשפטי הציג את העניין של החלת ההטבות של תמ"א 38, זה גם כל תוכנית, למעשה, שאושרה מכוח סעיף 23 ותמ"א 38.
תומר רוזנר
כן, כן, וודאי. קודם כל, זה גם בחוק הקיים.
ישי איצקוביץ
כן.
תומר רוזנר
והחוק החדש יפנה להגדרה שבחוק החיזוק עצמו, ששם זה כולל את כל האפשרויות.
ישי איצקוביץ
היטל השבחה יש בעיה.
תומר רוזנר
נכון.
נדב מופקדי
לעניין התחולה של ההטבות לקשיש בהתחדשות בניינית, המוזמן, גם בהתחדשות עירונית, וגם הריבוי של הפטורים, אנחנו מבקשים להחיל את זה מיום המכירה ולא ממועד חתימת ההסכם. כי המשמעות היא שמה שאנחנו מחוקקים היום, יחול כבר מחר בבוקר בשוק וישחרר את השוק. ולא נחכה עוד שנתיים עד שזה יחול.
היו"ר יעקב אשר
תגובתכם?
אסף וקסלר
לא, אני לא הבנתי מה הוא הציע בדיוק.
ישי איצקוביץ
בעצם, מי שהיום כבר חתם על תמורה שהוא אמור לקבל כמזומן, שנחיל את זה, ולא נפגע במי שכבר חתם.
נדב מופקדי
מזומן, קשישים, ומרובי דירות.
תומר רוזנר
לא, שנייה. צריך להבדיל בין הדברים. זה לא בדיוק ככה. איפה שנלקחת הטבת המס, יש היגיון במה שאתה אומר, אוקיי, אם הוא חתם על עסקה של מזומן פלוס זה, הוא ציפה לקבל פטור. אז שם באמת יש מקום.
ישי איצקוביץ
למרות שהוא חתם ועוד לא הגיע יום המכירה.
תומר רוזנר
לא משנה.
ישי איצקוביץ
כן, כן.
תומר רוזנר
לעומת זאת, אם אתה נותן הטבות חדשות, עם כל הכבוד, הוא לא צריך להנות מהן אם הוא כבר חתם לפני שבועיים.
נדב מופקדי
כן, אבל צריך להבין שבסוף זה אותו בניין. כל הדיון הוא על התחדשות בניינית, ולא על פינוי בינוי, בסדר?
ישי איצקוביץ
שחלק חתמו וחלק לא חתמו. זו הכוונה.
אסף וקסלר
המטרה היא לתמרץ אנשים לחתום.
ישי איצקוביץ
שלא יהיו תמורות לא שוויוניות בגלל החקיקה הזאת.
נדב מופקדי
כי בסוף יש דייר אחד שיקבל מאותו בניין, והשכן שגר בדלת מולו, לא יקבל.
תומר רוזנר
אוקיי, אז מה אתה מציע לפתרון בעניין?
נדב מופקדי
חשוב להזכיר שזה גם ניתן בעבר. זה לא איזה משהו חדשני. גם כשנתנו את הפטורים בפינוי בינוי.
היו"ר יעקב אשר
איך זה עבד?
נדב מופקדי
זה עבר לפי יום המכירה.
תומר רוזנר
אוקיי. עמדתכם?
אסף וקסלר
עמדתינו היא, שוב, ליישם פה איזושהי הוראת מעבר שמי שיחתום בתוך התקופה הזו ייהנה מההטבות. לא להחיל רטרואקטיבית למי שכבר חתם. המטרה היא פה לייצר עוד עסקאות.
תומר רוזנר
סבבה.
נדב מופקדי
לא, זה לא רלוונטי, כי אתה נותן פה הטבות חדשות.
אסף וקסלר
אני מבין. אני נותן אותן רק למי שעוד לא חתם.
נדב מופקדי
אבל הדייר שהיה ילד טוב וחתם - - -
תומר רוזנר
שנייה. אומר נציג לשכת רואי החשבון, שזה הפתרון שנמצא כשהוסיפו הטבות בפינוי בינוי. אז תבדקו את זה. אם זה נכון, אז יש בזה היגיון.
ישי איצקוביץ
בסדר.
היו"ר יעקב אשר
אתה לא שמעת את זה. מה שהוא טוען, זה שבזמנו מה שעשו בפינוי בינוי.
תומר רוזנר
שהוסיפו הטבות.
ישי איצקוביץ
כן, שביטלו את המגבלה על דירה אחת, החילו את זה על מישהו גם עם שתי דירות. ביום המכירה בדקו את זה ולא ביום החתימה.
היו"ר יעקב אשר
ביום המכירה ולא ביום החתימה. אז תבדקו את זה גם אתם.
ישי איצקוביץ
בסדר.
היו"ר יעקב אשר
כי, שוב, אני חושב שבסוף אנחנו מתכוונים לאותו דבר. כי, ברור לך שאם יהיו הבדלים כאלה במקום, זה תוקע לך את העסק עוד פעם. אוקיי. הלאה.
תומר רוזנר
נושא אחרון.
היו"ר יעקב אשר
אחרון חביב.
שאול כהן
חוק מס ערך מוסף. סעיף 10. למעשה, שיעור מס אפס יהיה גם כן בחוק מס ערך מוסף. לפי חוק מס ערך מוסף, גם על כל ההקלות שמתקבלות פה.
היו"ר יעקב אשר
מה המצב היום ועל מה זה חל?
קריאה
קשיש.
שאול כהן
על הקשיש.
היו"ר יעקב אשר
בואו תסבירו לי הכל. מהתחלה.
תומר רוזנר
כל נושא המע"מ הוא רוצה הרצאה.
היו"ר יעקב אשר
הרצאה.
תומר צליח
זו הבעיה שהעליתי. אני שמח לשמוע.
היו"ר יעקב אשר
אם אתה תפסיק להיות שמח, מישהו יהיה פה פחות עצוב. אתה מבין? (בצחוק)
תומר צליח
אני אלך. (בצחוק)
היו"ר יעקב אשר
תוכל להסביר לי את הרציונל? מה?
רואי זרנצסקי
כשנתנו את ההטבה לקשיש, בעצם, בחוק מיסוי מקרקעין, היו צריכים לתקן גם את חוק מע"מ, כך שלא תהיה טעונה במע"מ. ובעצם, מי שיזם, שנותן את שירותי הבנייה, לדירה שהוא אמור לקבל. היזם, הרי, הולך לקנות אותה חזרה מהקשיש. הוא יקבל מע"מ אפס על הדירה הזאת. ומצד שני, המע"מ שהוא ישלם יהיה רק על הפער בין שווי הרכישה שהוא רוכש מאותו קשיש, למכירה, ולא על כל שווי הדירה. ההסדר הזה זה ההסדר שקיים היום במע"מ, בקשיש, בפינוי בינוי. אנחנו רוצים להחיל את אותו הסדר, גם על תמ"א, שכרגע הוספנו את הקשיש. שלא יהיה במצב, אותה טעונה, שלא תהיה - - -
היו"ר יעקב אשר
ודומיו, מה שדיברנו.
רואי זרנצסקי
נכון, ודומיו. ברור. ככל שיהיו.
תומר רוזנר
רגע, אבל אמרת קודם, כשדיברנו על המדינה, אמרת שהסעיף שם נותן ליזם מע"מ אפס.
רואי זרנצסקי
זה בסעיף אחר במע"מ, שבעצם על שירותי בנייה, שהיזם, בעבר, מה שאתם מכירים שהיה פטור הרי, ממע"מ, ליזם. זאת אומרת, שהוא לא היה יכול לנכות את מס התשומות, והיה לו פטור ממס עסקאות על הדירות שהוא מוסר לדיירים. את זה הפכו למע"מ אפס, שזו הטבה, שהוא גם יכול לנכות את מס תשומות היזם, וגם יש לו - - -
היו"ר יעקב אשר
היא קיימת היום?
רואי זרנצסקי
כן, זה מה שקיים היום. וגם מע"מ אפס על המכירה לדיירים. במקום שבו לא נכנסים לפרק, כמו דירות מדינה מעל דירה אחת, דירות מדינה.
תומר רוזנר
רגע, מע"מ אפס זה על דירה אחת?
רואי זרנצסקי
מע"מ אפס שהיה בעבר על דירה אחת, היום זה בלי הגבלה, בפינוי בינוי. בגלל זה תיקנו את זה עכשיו גם בתמ"א. אבל, בתמ"א, במקום לעשות את זה רק בשתי דירות לדיור הציבורי, אמרנו שזה יחול ללא הגבלה. בדיוק כמו בפינוי בינוי.
היו"ר יעקב אשר
על מי?
תומר רוזנר
לא, אבל. שנייה.
רואי זרנצסקי
מע"מ אפס בעצם החליף את הפטור ממע"מ שהיה בעבר. עכשיו, מי מוגדר כזכאי למע"מ אפס?
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצסקי
אותו מי שקיבל את הפטור לפי הפרק במיסוי מקרקעין. מי שלא קיבל את הפטור לפי הפרק במיסוי מקרקעין, לא זכאי למע"מ אפס במע"מ.
תומר רוזנר
אוקיי. תסביר לנו באיזה מקרים.
היו"ר יעקב אשר
מי זכאי לפטור?
תומר רוזנר
מ-א' עד ת'. מקבלים פטור, מע"מ אפס. היום.
רואי זרנצסקי
בוא נעשה לכם דוגמא שהחוק שלנו עובר, ולא היינו מתקנים את העניין הזה של הדיור הציבורי.
תומר רוזנר
לא, לא. תתחיל מהתחלה.
רעות בינג
תרחיב.
היו"ר יעקב אשר
תתחיל מה היה לפני החוק.
רואי זרנצסקי
בוא נגיד, לפני הפינוי בינוי. לפני התיקון של הפינוי בינוי. לפני התיקון שהרחיב את זה ללא הגבלה. היה פטור, מע"מ אפס, על דירה אחת במתחם לכל מוכר. זאת אומרת, היזם היה זכאי למע"מ אפס רק עבור דירה אחת לכל מוכר, בשירותי הבנייה שהוא נותן לאותו מוכר. אם למוכר יש שלוש דירות במתחם, רק על דירה אחת הייתה ההטבה של מע"מ אפס ליזם.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
רואי זרנצסקי
ברגע שביטלנו את המגבלה בחוק מיסוי מקרקעין, אז ההטבה של מע"מ אפס היא בלי הגבלה גם ליזם. ללא הגבלה למספר הדירות למוכר.
היו"ר יעקב אשר
זה המצב הקיים היום.
רואי זרנצסקי
בפינוי בינוי. עכשיו באנו בתמ"א, ואמרנו בתמ"א שאנחנו מגבילים את זה, הרי, באזורי הביקוש לשתי דירות.
תומר רוזנר
נו.
רואי זרנצסקי
זאת אומרת, היזם יוכל לתת שירותי בנייה לכל מוכר, עבור שתי דירות באזורי ביקוש, במע"מ אפס. אם יש מוכר שיש לו יותר משתי דירות בבניין, ההטבה של מע"מ אפס תחול רק על שתי דירות.
תומר רוזנר
אוקיי.
רואי זרנצסקי
בדיור ציבורי, אנחנו רוצים שזה יהיה ללא הגבלה.
תומר רוזנר
זה בסדר, בלי הגבלה.
רואי זרנצסקי
כן. וגם במע"מ אפס לא תהיה הגבלה.
היו"ר יעקב אשר
ובפינוי בינוי, זה יימשך הלאה ללא הגבלה?
רואי זרנצסקי
זה עדיין, זה קיים ללא הגבלה. תמיד זה צמוד לחוק מיסוי מקרקעין. ההטבה במע"מ צמודה להטבה בחוק מיסוי מקרקעין. אם אין הגבלה בחוק מיסוי מקרקעין, לא תהיה גם ההגבלה במע"מ על מע"מ אפס.
תומר רוזנר
עכשיו, איך זה משפיע על כלכליות הפרויקטים? היום, עד לפני שנה וחצי, פטור כזה ניתן רק לדירה אחת.
רואי זרנצסקי
נכון.
תומר רוזנר
לא פטור.
רואי זרנצסקי
מע"מ אפס.
תומר רוזנר
שהוא יכול גם לנכות. עכשיו, בשנה וחצי האחרונות, מה המשמעות של זה מבחינה כלכלית?
רואי זרנצסקי
אני לא יודע להגיד עדיין. אני חושב שזה, אבל, מאות אלפי שקלים - - -
תומר צליח
לא, לא. מע"מ זה סיפור קריטי, וזה שחרר פרויקטים תקועים. אני מכיר כמה כאלה. בהחלט.
תומר רוזנר
באיזה אזורים?
תומר צליח
אני מכיר - - -
עינת גנון
יש לנו פרויקטים.
תומר צליח
אני מכיר ברמת גן. ההסתכלות שלי היא לפרויקטים שלי.
עינת גנון
זה היה חסם בעיקר במקומות שבהם היה לנו ריבוי דירות של הדיור הציבורי.
תומר רוזנר
לא, לא. עזבי את הדיור הציבורי.
רואי זרנצסקי
אנחנו לא מצמצמים את זה עכשיו בכלל. אנחנו רק מרחיבים את מע"מ אפס. לא צמצמנו את זה בכלל.
תומר רוזנר
שנייה.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן.
תומר רוזנר
אבל אנחנו מדברים על דירות שהן לא של דיור ציבורי, של משקיעים, מה שנקרא.
רואי זרנצסקי
כמו שהם משלמים מס שבח, גם לא חלה הטבה של מע"מ איפה שאין את הפטור בחור מיסוי מקרקעין.
תומר רוזנר
כמה, מהניסיון שלכם, בשנתיים האחרונות, כמה פרויקטים, זה השפיע עליהם? עזבי רגע את הדיור הציבורי.
היו"ר יעקב אשר
הוא אמר שהוא לא יודע.
רואי זרנצסקי
זו אותה שאלה שכבוד יושב הראש שאל לפני זה. כמה כאלה מקרים יש בהתחדשות בניינית, שיש לאדם מעבר לשתי דירות בבניין. זו בדיוק אותה שאלה. אנחנו לא מכירים הרבה מקרים מעל שתי דירות.
היו"ר יעקב אשר
מה ההצדקה לבלי הגבלה?
תומר רוזנר
לתת את הדבר הזה.
רואי זרנצסקי
זה בפינוי בינוי.
תומר רוזנר
כן, למה?
היו"ר יעקב אשר
למה?
רואי זרנצסקי
בלי הגבלה בפינוי בינוי?
היו"ר יעקב אשר
כן.
רואי זרנצסקי
בפינוי בינוי דיברנו על מתחם שהוא מאוד מאוד גדול. זה לא בניין אחד.
היו"ר יעקב אשר
כן.
רואי זרנצסקי
זה מתחם שהוא מאוד גדול. יכול להיות אפילו שכונה שלמה שהיא מתחם.
היו"ר יעקב אשר
אבל דיברת על שתי דירות בבניין.
רואי זרנצסקי
בתמ"א אנחנו מדברים על שתי דירות בבניין, לא מדברים על מתחם כזה גדול. זאת אומרת, באזור שלכאורה הוא מתחם, זה יכול להיות שלושים דירות בהתחדשות בניינית, שיקבלו את הפטור. זאת אומרת, 15 דירות במתחם, ונניח למוכר יש שתי דירות בכל בניין, על שלושים דירות הוא יקבל את הפטור, בסדר? כי המתחם בפינוי בינוי, הוא הרבה יותר גדול. בגלל זה שם הסכמנו. אני לא בטוח שזה היה נכון, אבל הסכמנו ללא הגבלה.
היו"ר יעקב אשר
זו השאלה. מה זה לא בטוח שזה היה נכון?
רואי זרנצסקי
כי זה באמת לקח ללא הגבלה, יכולנו להגיד מספר דירות מסוים, באזורי ביקוש, להגיד שזה לא ההגבלה, זה באמת יכול לתמרץ אנשים לקנות דווקא באזורי ביקוש.
תומר רוזנר
כן, זה מרחיק לכת.
רואי זרנצסקי
נכון. אני מסכים עם זה. אני מסכים עם זה לגמרי.
היו"ר יעקב אשר
על זה אני לא בוכה, אבל קרוב לדמעות. כן.
ישי איצקוביץ
ברשותך, אני רוצה, בהקשר הזה, להגיד שלושה דברים. אני חושב שהמע"מ באמת הסיר חסם. ומה שגם יפה בו, זה שהוא אחיד. הרי, שווי דירה בפריפריה מול המרכז, ההבדל נובע משווי הקרקע. עלות הבנייה בגדול היא זהה. עכשיו, המע"מ הוא נגזרת ישירה של עלות הבנייה, כן? אם עולה לבנות דירה מיליון שקל, אז הנה, זה כבר 170,000. ולכן, בהקשר הזה, מאוד מאוד חשוב לשמור אותה. עכשיו, מעבר לכך, כשנציג משרד האוצר ניסה לתת דוגמא, להסביר לכן איך המע"מ הולך אחרי מס שבח, אני חושב שבאותה הזדמנות היה ראוי לציין, שלגבי מסחרי, זה לא חל. למשל. ומסחרי, יש למשל, משהו שאני באופן אישי מטפל בו, בשוק אבוחצירא, בבני ברק.
היו"ר יעקב אשר
איך מצאת את בני ברק במקרה.
ישי איצקוביץ
לא, לא. אני אומר, אני לא יכול - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה לא מעודכן, עברתי לגור ברמת גן כבר מזמן.
ישי איצקוביץ
לא, לא. לא קשור. מה לעשות? אתה מכיר את השוק.
היו"ר יעקב אשר
את זה אני הכי אוהב שעושים לי.
ישי איצקוביץ
לא, זה דוגמא גם באשדוד. יש הרבה מאוד מתחמים שבהם אנשים מחזיקים חנויות. לא בתי עסק היסטוריים וכל מיני דברים כאלה. והכלל של המע"מ לא חל על הנושא הזה.
תומר רוזנר
רגע, רגע, רגע. בנייני או מתחמי?
ישי איצקוביץ
בכלל. בכלל.
תומר רוזנר
אוקי.
ישי איצקוביץ
בכלל. גם בפינוי בינוי.
נדב מופקדי
לא, יש הבדל. יש הבדל. בתמ"א, יחידות מסחר זה במע"מ בשיעור אפס. בפינוי בינוי המע"מ חייב.
ישי איצקוביץ
כן, בסדר, זו המשמעות.
תומר רוזנר
לא, הוא אומר משהו אחר ממה שאתה אומר.
נדב מופקדי
יש הבדל בין החקיקה בתמ"א, לבין החקיקה בפינוי בינוי.
ישי איצקוביץ
הבעיה האמיתית היא בפינוי בינוי, ששם למעשה אין את המגבלה הזאת. ואני חושב שאם מסתכלים רגע על התחדשות עירונית, שמשלבת לפעמים בניינים ישנים שלמטה יש חנויות, היה ראוי להחיל את זה. ועוד נקודה אחרונה.
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע, רגע.
תומר רוזנר
רגע, אחד אחד.
היו"ר יעקב אשר
מה ההיגיון בהבדלה ביניהם באמת?
נדב מופקדי
החקיקה של התמ"א הייתה חקיקה מאוחרת יותר.
תומר רוזנר
עזוב, עניינית.
רואי זרנצסקי
זה כמו שהיום, למה בפינוי בינוי אין הגבלה, ובתמ"א, באזורי ביקוש אנחנו עושים. מחפשים היגיון.
היו"ר יעקב אשר
לכן, אנחנו מתקנים.
רואי זרנצסקי
נכון, אז אולי גם את זה צריך לתקן.
היו"ר יעקב אשר
נו, זה מה שאנחנו שואלים.
רואי זרנצסקי
בסדר. אולי צריך לתקן את התמ"א.
היו"ר יעקב אשר
לא, הוא בפאניקה. תירגע וקסלר. הכל בסדר.
רואי זרנצסקי
לא, אני אומר שיכול להיות שצריך לתקן שלא יהיה הטבת מע"מ על מסחרי אף פעם.
היו"ר יעקב אשר
לא, זה מוגזם. זה באמת מוגזם.
רואי זרנצסקי
כי מסחרי, זה עוסקים. זה עוסק. הוא קיזז את המע"מ, הוא צריך להחזיר את המע"מ. בעל דירת מגורים אף פעם לא קיזז את המע"מ.
תומר רוזנר
נכון, לא צריך לתת מע"מ אפס במסחרי.
ישי איצקוביץ
בדיוק.
עינת גנון
לא, חברים.
היו"ר יעקב אשר
רגע, תשובה על זה.
תומר רוזנר
זה לא הגיוני לתת.
היו"ר יעקב אשר
שלכם.
תומר צליח
לא תמיד אפשר להירשם במע"מ כעוסק ביחד לנכס.
ישי איצקוביץ
נכון. בוודאי היחסים ההיסטוריים האלה.
תומר רוזנר
מה זאת אומרת?
תומר צליח
מדובר באנשים שהם לא עוסקים. מה פתאום. אנשים מחזיקים איזו חנות היסטורית של 50 או 60 שנה.
נדב מופקדי
אם יש לך נכס אחד - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע.
תומר צליח
הם לא עוסקים. זה לא מלאי עסקי אצלם. אף פעם. זה לא קשור.
נדב מופקדי
לא, לא. אם יש לך נכס אחד.
תומר צליח
הוא לא מקזז את המע"מ. הוא לא מוציא חשבונית כשאני קונה ממנו.
רואי זרנצסקי
מה זה משנה עכשיו? זה שלא עשית את זה, זה אומר שאתה לא חייב במע"מ במכירה?
ישי איצקוביץ
לא, בוא, תבדוק את זה אפקטיבית בפועל. אם בפועל הוא מקזז מע"מ, אז אתה צודק.
רואי זרנצסקי
אבל זה משהו שקיים בכל אורך השדרה של חוק מע"מ. את זה עכשיו נתקן?
ישי איצקוביץ
לא, כי זה חסם.
רואי זרנצסקי
מתי זה חייב ומתי זה לא חייב?
אסף וקסלר
רגע. בסוף, אנחנו מדברים פה על משהו מאוד שולי.
ישי איצקוביץ
כי זה חסם. אם בפועל, אפקטיבי קיזוז מע"מ, אולי אתה צודק. אבל אם בפועל אין את הקיזוז הזה, אז אין סיבה לפטור.
רואי זרנצסקי
אז את הזה תטען במע"מ, בתיק הזה, שזה לא חייב במע"מ. תטען את זה.
ישי איצקוביץ
לא, אני לא רוצה. אני רוצה לקדם פרויקטים. אם יש פרויקטים שמערבבים - - -
רואי זרנצסקי
לא, לא. פה אתה מנסה לעשות משהו אחר
אסף וקסלר
יש פה שלושים דירות - - -
היו"ר יעקב אשר
הוא הסכים עם העקרון של ההשוואה. נכון?
רואי זרנצסקי
נכון.
היו"ר יעקב אשר
וזה בסדר. רק הוא אומר, זה חייב להיות באותם תנאים של אפיונים.
ישי איצקוביץ
אבל בוא נחדד.
היו"ר יעקב אשר
רגע, חבר'ה. אל תקפצו על כל דבר. המשיח עוד לא הגיע כנראה היום.
ישי איצקוביץ
מי יודע. יש עוד זמן היום.
היו"ר יעקב אשר
נכון לעכשיו. ולכן, אני אומר, בואו, אל תקפצו על כל דבר. אם זה הולך בצורה שנותנים את זה בתמ"א.
תומר רוזנר
או להיפך.
היו"ר יעקב אשר
או להיפך. אז זה בסדר.
ישי איצקוביץ
אדוני, אבל אני חושב שמה שחשוב בכל התחום הזה, זה הוודאות. והדברים האלה לא כתובים היום. היום, העניין הזה של המע"מ, לא קשור אם אתה מקזז או לא. השאלה היא אם זה משמש למגורים או לא. זה המבחן שקיים כרגע בחוק. עכשיו, אם, אני לא רוצה להגיע לטיעון בערר, של מע"מ בשאלה הזאת. אני רוצה שהיום, אני בא לבן אדם עם נכס מסחרי - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל איך זה עובד היום?
ישי איצקוביץ
אין. לא עובד. יש חלוקה דיכוטומית במסחר לבין מגורים. אין שאלה.
תומר רוזנר
בתמ"א. מה קורה בתמ"א?
היו"ר יעקב אשר
בתמ"א מה קורה?
נדב מופקדי
בתמ"א, זה במע"מ בשיעור אפס. זה לא משנה אם אתה רשום כעוסק או לא רשום כעוסק.
תומר רוזנר
אני לא מבין את מה שאתה אומר. בתמ"א, בכלל אין פטור ממס שבח למסחרי.
נדב מופקדי
לא. יש פטור. א', יש פטור בתמ"א ליחידות מסחר.
תומר רוזנר
איך?
רואי זרנצסקי
יש תוספת של 25 מטרים ליחידות מסחר.
קריאה
בפינוי בינוי, אין.
רואי זרנצסקי
דרך אגב, אפשר לקבל גם דירה במקום החלק המסחרי. הסעיף של תמ"א חל על הזכות במקרקעין.
תומר רוזנר
על כל זכות?
רואי זרנצסקי
על כל זכות. כן.
תומר רוזנר
אוקיי.
נדב מופקדי
אוקיי, אז בתמ"א, המע"מ בשיעור אפס.
היו"ר יעקב אשר
השאלה היא אם הכלים האלה שנתת בתמ"א, לא נכון להביא אותם גם לכאן? או להיפך?
רואי זרנצסקי
אדרבא.
נדב מופקדי
בואו נבין שנייה, שאם זה עוסק מול עוסק אין באמת מע"מ אפקטיבית. במקרים האלה, איפה זה רלוונטי? זה רלוונטי לבעלים של נכס אחד, שלא יכול להירשם במע"מ כעוסק, ואוטומטית, כשהוא בא לעשות את העסקה בפינוי בינוי - - -
תומר רוזנר
כי הוא משכיר את הנכס? זה מה שאתה אומר?
נדב מופקדי
כן, ואז הסוחר מוציא חשבונית עצמית.
תומר רוזנר
אוקיי.
נדב מופקדי
ואז, המקרים האלה, דווקא הדיירים האלה, שזה נכס אחד שלהם, גם אם הם רוצים להירשם הם לא יכולים להירשם.
תומר רוזנר
סבבה, ומה קורה בפינוי בינוי במקרה הזה?
נדב מופקדי
אז, למעשה, המע"מ מתחלק בין - - -
רואי זרנצסקי
לא מתחלק. המס חל עליהם. הם צריכים לקזז אותו עם התמורה שהם מקבלים.
נדב מופקדי
מישהו משלם אותו.
תומר רוזנר
מי זה מישהו? בעל החנות או?
נדב מופקדי
כל פרויקט זה משתנה. זה או יורד מהדייר.
ישי איצקוביץ
זה יוצא אי וודאות, מלחמה, וויכוחים, במקום להשוות את התנאים. אם ההיגיון עבד בחקיקה מאוחרת, קל וחומר פרויקטים של פינוי בינוי שהם הרבה יותר, יש הרבה יותר דוגמאות של שילוב של מגורים ומסחרים ישנים כאלה בשכונות, מאשר בתמ"א.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק.
תומר רוזנר
נכון, נכון.
ישי איצקוביץ
אז אין שום היגיון להבחנה הזאת.
היו"ר יעקב אשר
זה נכון.
תומר רוזנר
אתם צריכים לתת לזה - - -
ישי איצקוביץ
אנחנו נתקלים את זה ביום-יום, בין אם אתה מייצג יזמים ובין אם מייצג דיירים.
היו"ר יעקב אשר
עינת, את רוצה להגיד משהו על זה?
תומר רוזנר
אתם צריכים לבדוק את העניין הזה.
רואי זרנצסקי
לא צריכים לבדוק, אבל אני חושב - - -
היו"ר יעקב אשר
את לא רוצה להגיד או לא יכולה להגיד?
תומר רוזנר
לא, אם זה נכס שהוא לא נכס עסקי.
רואי זרנצסקי
לא, מה זה לא נכס עסקי?
תומר רוזנר
נכס שהוא משכיר. הוא משכיר.
רואי זרנצסקי
גם נכס שאתה משכיר, הכנסות שכירות ללא מגורים, חייבות במע"מ. בסדר? זה תלוי פה איך הם עשו - - -
תומר רוזנר
אבל, העוסק משלם את זה.
רואי זרנצסקי
זה תלוי. זה יכול להיות חנות אחת ככה וחנות אחת אחרת. יכול להיות שגם המשכיר וגם השוכר הם עוסקים. זה גם יכול להיות.
תומר רוזנר
הכל יכול להיות.
רואי זרנצסקי
בסדר. אנחנו לא רוצים שיצא מישהו שקיזז את המע"מ, גם יבוא ובסוף עוד יקבל את המע"מ אפס.
תומר רוזנר
זה ברור.
רואי זרנצסקי
אז אנחנו צריכים לבדוק את זה, ואולי צריך גם נציג של מע"מ בדיון.
תומר רוזנר
וצריך גם בתמ"א 38 לעשות את אותו דבר.
היו"ר יעקב אשר
תמ"א 38 גם אתה לא רוצה שיהיה כפל מע"מ.
תומר רוזנר
לפי הטענה, גם שם אתה - - -
רואי זרנצסקי
נכון, נכון.
היו"ר יעקב אשר
נו. אני מוכן לתקן לך את שם.
רואי זרנצסקי
בסדר.
היו"ר יעקב אשר
אני לא רק טוב. אני גם רע לפעמים.
נדב מופקדי
אם בן אדם רשום כעוסק, אז אין דיון. אין באמת מע"מ אפקטיבי שמשולם.
היו"ר יעקב אשר
צריך למצוא איזושהי - - -
קריאה
צריך להיות רשום, הוא לא רשום.
נדב מופקדי
אבל, אם יש לו נכס אחד, גם אם מאוד רוצה להירשם הוא לא יכול.
קריאה
אם זה נכס שהוא מסחרי הוא יכול.
נדב מופקדי
לא. על נכס אחד. לא. יש החלטה של מע"מ, שבאה ואומרת - - -
קריאה
לא, לא ההחלטה עדיין אל מיושמת. הייתה החלטה כזאת שרצו להוציא אותה. היא לא מיושמת כי היא יוצרת כשל שוק פשוט, בין אנשים שהם עוסקים לבין כאלה שהם אינם עוסקים.
היו"ר יעקב אשר
אתם יודעים למצוא?
תומר רוזנר
לסדר את העניין הזה.
היו"ר יעקב אשר
לסדר את העניין הזה, בעברית צחה?
רואי זרנצסקי
לכאן או לכאן, כן.
עינת גנון
אדוני יושב הראש, מה שאני רק יכולה להגיד באופן כללי. באופן כללי.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן. לא בקשר לחוק הזה. כן.
עינת גנון
שיש קושי משמעותי עם חנויות שכלולות בפרויקטים של התחדשות עירונית. מכיוון שיש דברים שקשה לגלם אותם כמו המוניטין, כמו הכנסות. עוד התקשנו להכניס את זה גם אפילו לתקן 21. אוקיי? ולכן, אם יש מקומות לבוא ולהקל, הרשות להתחדשות עירונית בעד להקל.
היו"ר יעקב אשר
יבורך מי שיעשה את זה.
יוסי אלישע
אדוני, בקשר לחנויות, אם אפשר. המצב הרבה יותר גרוע, כי אנחנו מדברים לפעמים על יחס בין שווי של מסחר למגורים, אז גם אם אתה מפנה חנות קטנה, אתה כבר עברת את תקרת השווי. זאת אומרת, אנחנו, בכלל, בנושא של חנויות, אם זה מתחבר למה שאמרה עינת - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע, רגע. תקשיב. לא היית פה בקטע שדיברנו על המשיח.
ישי איצקוביץ
עוד ברשותך, הערה אחרונה בהקשר, מכיוון שנפתח פה הדיון על מע"מ. אני רוצה לציין משהו שמאוד חשוב, חסר היגיון. אני רוצה, כפי שידוע, בפרויקטים של התחדשות עירונית - - -
היו"ר יעקב אשר
אני אחראי גם על פתחו של מחט וגם על פתחו של אולם. אני רגוע. אני לא פראייר.
ישי איצקוביץ
רק ברשותך, ב-30 שניות. אז ככה, הנקודה היא כזאת, התחדשות עירונית - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל תחשוב קודם מה אתה רוצה להגיד.
ישי איצקוביץ
בהתחדשות עירונית, גם בתמ"א וגם בפינוי בינוי, הכלל הוא שהיזם נושא בשכר טרחת היועצים. עורכי הדין, המפקח והשמאי שלהם. אוקיי? יש פה איזושהי תקלה מסוימת בחוק מע"מ, משום שמי שמשלם את השכר הזה זה היזם. אבל, מי שבעצם מוציא את החשבונית, משרד ערוכי הדין או המפקח, לא יכול להוציא חשבונית ליזם, אלא לדיירים. זה עיוות שקיים הרבה מאוד שנים. חסם שחסר כל היגיון. ולכן, כל מה שאנחנו אומרים, הרי, המקור של זה, אני רק אסביר אולי בכל זאת, שלפי רשויות מע"מ, החשבונית, צריך לתת אותה למקבל השירות. מקבל השירות במקרה הזה אלו הדיירים. ואנחנו חושבים שזה - - -
היו"ר יעקב אשר
רעיון טוב, לאחרי חוק ההסדרים. הלאה.
ישי איצקוביץ
5 שנים אנחנו מנסים לקדם את זה כבר.
היו"ר יעקב אשר
מה?
ישי איצקוביץ
5 שנים אנחנו מנסים לקדם את הנושא הזה, והוא חסם אמיתי בשוק.
היו"ר יעקב אשר
החלטת לאתגר אותי?
ישי איצקוביץ
לא, לא. אני אומר ברצינות.
ניצן פלדמן
כן.
היו"ר יעקב אשר
אם הם מוכנים, אז אני מוכן להכניס את זה עכשיו.
תומר רוזנר
אם רשות המיסים מוכנה, אפשר להכניס. אבל, זה נושא באמת אחר.
היו"ר יעקב אשר
לפי השתיקה.
ישי איצקוביץ
לא, זה פשוט חבל.
היו"ר יעקב אשר
שיקול דעתכם. תעשו חשבון אם אתם רוצים. שוב, זה במסגרת האווירה הטובה שאנחנו רוצים לצאת איתה מהוועדה הזאת. חסר לי עוד משהו אחד, גדול, לאווירה הזאת. שזה מה הרווח, ומה התמריץ הכי גדול לפריפריה, עם כל התמריצים הקטנים והחשובים שעשו.
קריאה
אולי הזדמנות לדבר על זיכוי מס פה.
היו"ר יעקב אשר
למה?
קריאה
הייתי חייבת. התאפקתי עד עכשיו.
היו"ר יעקב אשר
זו הבעיה. נפלת במקום הלא נכון. זיכוי מס הוא גם נושא. טוב, אני חושב שמיצינו לעכשיו, לא?
תומר רוזנר
כן, סיימנו.
יוסי אלישע
רק אדוני, אפשר רק הערה קטנה?
היו"ר יעקב אשר
רק שם ותפקיד לפרוטוקול.
יוסי אלישע
יוסי אלישע, לשכת עורכי הדין. אז הייתי ויצאתי פשוט.
היו"ר יעקב אשר
היית. אנחנו בישיבה נפרדת.
יוסי אלישע
אני יודע, יש דיון מקביל פשוט.
היו"ר יעקב אשר
אני יודע, באותו נושא פחות או יותר.
יוסי אלישע
אתם דיברת על נושא של מחזיקים. רק הערה קלה לעניין הזה. זה חסם נוסף, שבמקום לשחרר אותו, הוספנו כאן. מדובר בשניים שמחזיקים דירה. לפי התיקון החדש, היום הם יכולים לקבל שתי דירות, ולפי התיקון החדש הם לא יוכלו לקבל שתי דירות. בעצם הם יוכלו לקבל דירה אחת, חצי חצי. לא ניתן מענה פה לדירות כאלה שהן מפוצלות.
תומר רוזנר
באופן לא חוקי, כמובן.
יוסי אלישע
זה לא משנה, כי הם רואים את זה כשתי יחידות. הם רואים את זה שתי יחידות. דרך אגב, גם אם זה, שימו לב, רשות המיסים, כי אם אתה רוצה למכור את זה, לעניין מיסוי מקרקעין ופטור לדירת מגורים, רואים את זה כשתי יחידות.
היו"ר יעקב אשר
רגע.
רואי זרנצסקי
יש גם פסק דין.
יוסי אלישע
רגע, אני אסביר. תן לי להשלים, ואז.
היו"ר יעקב אשר
אבל שאלתי אותו.
רואי זרנצסקי
יש את העניין של דירות מחולקות, וכמו שאמר היועץ המשפטי, זה כן משנה מאוד אם זה חוקי או לא חוקי. במצב שבו דירה חולקה באופן לא חוקי, יש פסקי דין של העליון עוד מדירות הנופש, ועכשיו זה הגיע גם לדירות המחולקות. בעצם, צריך לראות את הדירה הזאת לפי הייעוד החוקי שלה, והשימוש המותר לפי התב"ע. אבל, עדיין, דירה שחולקה שלא כדין, מי שביצע את זה, לא יצא נשכר מאותה חלוקה לא חוקית. זאת אומרת, אם מישהו חילק שתי דירות - - -
היו"ר יעקב אשר
מה אתם עושים?
רואי זרנצסקי
אני אומר. יש דירת 100 מ"ר.
היו"ר יעקב אשר
נשכר, לא נשכר. יש פיצול שתי דירות.
רואי זרנצסקי
שתי דירות לא חוקי. לא עשו את זה בהיתר ולא הכל.
היו"ר יעקב אשר
כן.
רואי זרנצסקי
אז יש דירת 100 מ"ר. השכן לקח דירת 100 מ"ר וחילק אותה ל-50 50.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר יעקב אשר
נו.
רואי זרנצסקי
אנחנו לא רוצים להביא לתוצאה שזה שחילק לא חוקי, יוכל לקבל שתי דירות.
יוסי אלישע
רואים אותו כבעלים של שתי דירות.
היו"ר יעקב אשר
איך?
רואי זרנצסקי
רואים אותו, לצורך הפינוי בינוי, לצורך העסקה של הפינוי בינוי, כזכאי לקבל יחידה אחת תמורה.
יוסי אלישע
ולס שבח, כשתי דירות.
היו"ר יעקב אשר
לא, במס. במיסוי.
רואי זרנצסקי
אני אומר. אם זה עכשיו מיסוי, לא התחדשות עירונית, ואותו אחד יבוא ויגיד, אני בעלים של דירה אחת - - -
היו"ר יעקב אשר
לא. בהתחדשות עירונית, פינוי בינוי, וכל זה.
רואי זרנצסקי
אז אנחנו נסתכל עליו בדיוק כמו המצב החוקי של השכן לידו, של דירת 100 מ"ר.
יוסי אלישע
זאת אומרת, למס שבח - - -
תומר רוזנר
לא מכירים בפיצול.
יוסי אלישע
אותו אחד, לא מכירים בפיצול. דרך אגב, בצורה מנוגדת - - -
רואי זרנצסקי
איפה שזה מטיב איתו אנחנו לא מכירים, איפה שזה לא מטיב איתו - - -
יוסי אלישע
אתם לא מטיבים. אתם לא מטיבים. מפני שפסק הדין קבע לעניין הזה, לפחות פסק הדין האחרון לעניין הזה, זה עניין שטיין, שקבע שבעצם דירות מפוצלות, אינן בגדר שימוש - - -
היו"ר יעקב אשר
מה היה עד עכשיו? אתה יכול להסביר לי כבר.
יוסי אלישע
מה שקורה עד עכשיו, זה שאם אני ואתה מחזיקים דירה - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, איפה בהצעת החוק הזה?
יוסי אלישע
אז אני מסביר.
תומר רוזנר
אתה מדבר על התחדשות עירונית?
יוסי אלישע
אני מדבר על התחדשות עירונית.
תומר רוזנר
הוא אומר שהוא מתייחס לזה כדירה אחת.
יוסי אלישע
אז אני אומר, לא נכון. מפני שעד היום, כשהיו שני מחזיקים, התאפשר לכל אחד לקבל יחידה. רגע, שנייה. תן לי. תאמין לי שאני יודע להסביר. אם הייתה לי דירה אחת מפוצלת, ואני בעלים יחיד, מבחינת פינוי בינוי, הוא לא היה אומר לי שיש לי יחידה אחת, הוא היה אומר לי שיש לי שתיים. למה? כי בחוק, לפני התיקון של המחזיקים, בחוק, אם היו לי שתי דירות, אני לא יכולה לקבל אחת. אני צריך לקבל בעצם דירה אחת על כל אחת. זאת אומרת, אני צריך לקבל שתי דירות. שים לב מה קרה פה. עכשיו, השתנה התקליט. עכשיו באים ואומרים שלא, אם יש לי דירה מפוצלת, אז לעניין מס שבח, היא תהיה, אם אני רוצה פטור על דירת מגורים, אומרים שלא, אתה לא תהיה זכאי, כי רואים אותך כבעלים של שתי דירות.
תומר רוזנר
רגע, עצור. זה נכון?
רואי זרנצסקי
החלק הראשון היה נכון. בחלק השני כבר לא הייתי איתו.
יוסי אלישע
מה לא? לא הבנתי. אני רוצה פטור - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע. בחלק השני הוא לא היה איתך. תקשיב.
תומר רוזנר
מבחינת פטור לדירה יחידה, אתם רואים בזה שתי דירות?
רואי זרנצסקי
מי שחילק את הנכס לא חוקית, והיום הוא עם שתי דירות, לכאורה דירה מחולקת לשתי יחידות, והוא רוצה לקבל ב-2, שזה פטור לדירה יחידה, אנחנו רואים אותו כבעלים של שתי דירות, ולכן רק על אחת הוא יקבל.
יוסי אלישע
אתה מבין את האבסורד?
רואי זרנצסקי
זה האבסורד, דרך אגב, שהפסיקה, לפחות לגישתנו, בעליון, חיה עם זה בשלום. פסק דין ישן שדיבר על דירות מחולקות קבע בדיוק את זה. פסק דין איבגי, שבית המשפט העליון ראה בבעלים של דירה מחולקת לשלוש כבעלים של שלוש יחידות.
יוסי אלישע
תחשבו על זה שאם יש לי מחזיקים פולשים. פולשים, אפילו לא בעלים של דירה. פולשים שפיצלו שירה, יכולים לקבל שתי יחידות, אין בכלל שאלה. דיירים מוגנים שפיצלו דירה, זכאים לקבל. אם הם הסדירו את המעמד שלהם, ונרשמו כבעלים, הוא אומר להם, לא, לא תקבלו. זאת אומרת, מה אני עושה? יצרתי תמריץ פה לאי הסדרה של הרישום של הזכויות. אתה, הנושא של המחזיקים - - -
היו"ר יעקב אשר
איך הם הסדירו את מעמדם? תסביר לי.
יוסי אלישע
דייר מוגן יכול לרכוש את זכות הבעלות. זה די פשוט.
תומר רוזנר
את הפיצול איך הוא מסדיר?
היו"ר יעקב אשר
לא, את הפיצול איך הוא יסדיר?
יוסי אלישע
הוא לא צריך להסדיר. הוא רואה מראש, הוא מעניק לו בעצם דירות לפי ריבוי המחזיקים. בסדר?
היו"ר יעקב אשר
הבנת?
תומר רוזנר
לא, לא הבנתי.
רואי זרנצסקי
הוא מנסה להגיד שהמצב היום, אם יש שני מחזיקים, בסדר?
יוסי אלישע
הם זכאים לשתי דירות.
רואי זרנצסקי
המצב היום, הם יכולים לקבל, בגלל שאין את העניין שהוא צריך לקבל שווה למה שהיה לו, שני מחזיקים יכולים לקבל שתי דירות. דיברנו על זה לפני.
יוסי אלישע
עכשיו, הבעיה מתחדדת כשיש לי בעצם אנשים יורשים בבניין. שאין היום הגבלה, בעצם, על מספר היחידות, אבל כל אחד מחזיק שליש. אני לא יכול לתת להם שליש בכל דירה נוספת. אני צריך לפצל, יש לי אינטרס לתת לזה אחד ולזה אחד ולזה אחד.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. יש לך אינטרס לפטור - - -
יוסי אלישע
לא, אבל היום זה אפשרי. היום החוק מאפשר. דיברנו בדיון הקודם על הכלים שיש ליזם. החוק היום באמת אפשר כלים מאוד מאוד משמעותיים. אנחנו פה, בעצם מתוך כל החוק הזה, יש שלושה חסמים משמעותיים שבמקום שאנחנו נסיר אותם, אנחנו מוסיפים עליהם. אז מה עשינו בזה? גם הנושא של מחזיקים. גם הנושא של שנמוך דירות. גם הנושא של תמורה כספית, ומה שדיברנו עליו, הסבה בין יזמים. בעצם הדיון פה הוא על הוספת חסמים. למה?
עשהאל צור
גם היום, אם מישהו היה, שני אנשים החזיקו יחד בדירה - - -
תומר רוזנר
לא, לא.
היו"ר יעקב אשר
אתה רוצה לענות?
תומר רוזנר
לא, קודם כל שהם יענו.
עשהאל צור
גם אם בן אדם החזיק, שני אנשים החזיקו ביחד בידרה, 50 50, ואחר כך הם בכל זאת רוצים לקבל שתי דירות נפרדות, הם יוכלו לקבל את ההטבה, פשוט הם יוכלו לקבל אותה בשיעור של 50 אחוז, כי הם החזיקו 50 אחוז דירה.
קריאה
זה לא קיים היום.
יוסי אלישע
אז לא פיצלת בעלויות. לא יצרת תנועה בנדל"ן.
רואי זרנצסקי
אל תשכחו שאנחנו הלכנו לעולם של פטור לדירה אחת. אנחנו הגדלנו את מספר היחידות שזכאיות לפטור.
יוסי אלישע
שזה העיוות הכי גדול.
רואי זרנצסקי
רגע, דיברנו על זה לפני ואני חוזר. דיברנו את הסעיף, האנטי תכנוני, של העברות לפני המכירה. אנחנו לא רוצים שיהיה גם מצב שהיום, אדם רוצה לקבל בעבור דירה שתי דירות, רגע לפני העסקה הוא יכניס עוד בעלים לדירה, ויקבל שתי דירות במקום דירה.
קריאה
אז ישלם מס על המכירה שלו ומכניס עוד בעלים. מה הבעיה?
רואי זרנצסקי
אז הוא יעביר לבן משפחה.
היו"ר יעקב אשר
אם הוא עשה את זה חודשיים קודם - - -
יוסי אלישע
אבל הוא משלם מס מלא על זה. זה לא פטור. העדיפות היום, אני רוצה רגע - - -
רואי זרנצסקי
בסוף, חסם בזה שיכניסו שותפים לדירות, וידרשו מהיזם - - -
יוסי אלישע
אולי בשביל שאדוני יבין איפה מדובר בעיקר, ואני אומר את זה בעיקר כשאנחנו הולכים מאזורי הביקוש החוצה. שם הדירות יותר גדולות. בסדר? לא דירות קטנות כמו במרכז, דירות יותר גדולות. ואז מה קורה? יושב משקיע שקנה שלושים דירות בבניין. שלושים דירות בבניין. מקבל על כל השלושים פטור. כל השלושים פטורות לפי החוק.
היו"ר יעקב אשר
איפה?
תומר רוזנר
בפריפריה.
יוסי אלישע
עזוב, לא משנה. זה חל גם בתל אביב אבל אני אומר. לעומת זאת, זה שגר בדירה הראשונה, שהיא דירת גן, היא דירה גדולה מאוד. גדולה מאוד, 150 או 160 מ"ר. הוא אמור לקבל יחידה מאוד מאוד גדולה. יש לו דירה אחת. אין לו שלושים. השכן שלו עם שלושים דירות מקבל פטור מלא, והוא עם דירה יחידה משלם מס. זה מצב לא הגיוני. לכן אנחנו אמרנו פה - - -
קריאה
למה הוא משלם מס?
יוסי אלישע
למה הוא משלם מס? מסיבה פשוטה.
קריאה
תקרת הפטור.
יוסי אלישע
תקרת הפטור לא מספיקה לו. והתמורה הכספית שיתנו לו, אם יתנו לו, אם ישלימו לו, היא כבר נכנסת לחיוב במס.
תומר רוזנר
אני לא מבין. אני לא הבנתי. מותר לו לקבל עד 200 מ"ר. נכון?
יוסי אלישע
כן, אבל אין לי בפרויקט 200 מ"ר. וגם אם יש לי, הוא צריך לקבל יותר לפי התמהיל, כי יש לו כבר 150 או 160 מ"ר. אם מישהו פינה 80 וקיבל 120, חמישים אחוז תוספת. אני צריך לתת לו חמישים אחוז. אין לי חמישים אחוז לתת לו. ולכן אני צריך להמיר את זה. הוא גם עובר את ה-200 מ"ר, אז הוא גם משלם על זה כסף.
היו"ר יעקב אשר
ולכן?
יוסי אלישע
לכן אנחנו ביקשנו, בדירות גדולות, זה יפתור את הבעיה.
היו"ר יעקב אשר
תוספת נוספת? אתה מדבר על התמורה הנוספת.
יוסי אלישע
לא, לא.
היו"ר יעקב אשר
אלא?
יוסי אלישע
אני מדבר על מי שיש לו דירה גדולה, שיהיה זכאי, שתהיה אפשרות, גם בשביל להקל על הקשישים שעוד לא הגיעו לגיל 70. 65, שיהיו בני 80 בפרויקט. לאפשר כנגד דירה, קבלת שתי דירות. זה הכרחי, אחרת אנחנו במצב שבו יושבת משפחה שדירתה - - -
רואי זרנצסקי
אבל אנחנו מאפשרים את זה גם בקשיש וגם בפריפריה. מה אתה רוצה?
יוסי אלישע
רגע, רגע. שנייה - - -
רואי זרנצסקי
ובנוסף, מי שזו דירה יחידה שלו, יכול לקבל גם כסף.
יוסי אלישע
רגע, תהיה איתי שנייה.
רואי זרנצסקי
אנחנו איתך כל הדרך.
יוסי אלישע
אתה מאפשר את זה בכפוף לתקרת הפטור, ובכפוף להרבה דברים.
היו"ר יעקב אשר
מה זה תקרת הפטור? כמה היא?
יוסי אלישע
תקרת הפטור זה עד 200 מ"ר.
היו"ר יעקב אשר
עד 200 מ"ר. אתה מדבר על מישהו שיש לו דירת גן של 400 מ"ר?
יוסי אלישע
לא, אני מדבר על - - -
היו"ר יעקב אשר
על מה אתה מדבר? אל תגיד לא או כן. אני לא מבין אותך.
יוסי אלישע
אני מדבר על מי שיש לו דירה גדולה בפרויקט.
היו"ר יעקב אשר
מה זה גדולה?
יוסי אלישע
זה לא משנה, זה יחסי, זה יכול להיות 120, זה יכול להיות 140 וזה יכול להיות 150. אם פרויקט יודע לתת - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אתה אומר עד התקרה - - -
יוסי אלישע
אבל, אם הפרויקט יודע לתת מקסימום 140, אין יותר בפרויקט יותר מזה, אז הוא צריך לתת לו עוד דירה קטנה.
עשהאל צור
אז הוא יקבל דיר תמורה. אם זה בפריפריה הוא יכול לקבל שתי דירות.
היו"ר יעקב אשר
ובאזורי ביקוש אני לא רוצה סתם לתת את זה.
יוסי אלישע
אבל, באותם אזורים שהם באמצע, ובפריפריה, ותכף אנחנו נדבר על ההגדרה של פריפריה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, גמרנו לדבר על זה. בוא, אתה לא מנהל את הדיון.
יוסי אלישע
בסדר. בהגדרה, אם יושב משקיע, אנחנו הרי נתנו את ההטבה הזאת למשקיע, בלב אזורי הביקוש. שלושים דירות הוא מקבל פטור.
תומר רוזנר
זו טעות.
יוסי אלישע
אז אם ישב שם בן אדם עם דירה יחידה, הוא לא מקבל הטבה. למה?
תומר רוזנר
זו טעות.
יוסי אלישע
אז או שאנחנו מתקנים את זה בצורה כזאת שההטבה תהיה שוויונית.
תומר רוזנר
כן, זה מה שצריך לעשות.
יוסי אלישע
לכולם. או שאין. אתה לא יכול לבוא ולעשות את האפליה הזאת.
תומר רוזנר
השאלה אם אתה תהיה מרוצה מהאופן שבו נתקן את זה להיות שוויוני?
יוסי אלישע
מאיזו בחינה? שלא יהיה בפריפריה ריבוי דירות? באזורי ביקוש?
תומר רוזנר
אכן.
יוסי אלישע
אני מניח שהתשובה תהיה לא, אבל בסדר. זה לא תלוי בי.
היו"ר יעקב אשר
אבל למה? אני הולך על ההיגיון שלך.
יוסי אלישע
ההיגיון שלי אמר שריבוי הדירות נועד להסיר חסמים. דרך אגב, מי שהבעלים, ברוב הדירות באוזרי הביקוש, זה דווקא המדינה. זאת אומרת, המדינה רצתה - - -
היו"ר יעקב אשר
אל תדאגו למדינה.
יוסי אלישע
לא, היא פנתה. התיקון הוא בשבילה.
היו"ר יעקב אשר
היא דואגת לעצמה.
יוסי אלישע
היא לא יכולה לדאוג לעצמה כי היא צריכה את הפטור ממע"מ.
היו"ר יעקב אשר
אז בסדר, הם דאגו לעצמם.
יוסי אלישע
נכון. הרי, גם שם, בפריפריה, למדינה אין הגבלה.
היו"ר יעקב אשר
טוב, אנחנו עושים שיעורי אזרחות עכשיו. אתם רוצים להגיד משהו בעניין הזה?
יוסי אלישע
רק עוד שתי מילים. המצב של ריבוי מחזיקים הוא לא בהכרח של פיצול דירה. הלכו פה דווקא להכרח של פיצול דירה, אבל זה לא הכרח המציאות.
היו"ר יעקב אשר
מה?
יוסי אלישע
זה לא הכרח המציאות שדווקא ריבוי מחזיקים נמצא במצב של פיצול דירה, של פיצול לא חוקי. אני אתן לך דוגמא מפרויקט שיש אצלי. לא עלינו, שני קטינים שההורים נהרגו, שני ההורים נהרגו בתאונה, ובאה אליי האפוטרופוסית שלהם ואומרת לי, תשמע, הם, כשהם יתבגרו, עד שיצא הפרויקט לפועל, הם צריכים לקבל שתי דירות. לא הגיוני שתיתן דירה אחת לשני הקטינים.
רואי זרנצסקי
הם היו בעלים.
עשהאל צור
הם היו בעלים של דירה אחת.
יוסי אלישע
הם ירשו דירה.
עשהאל צור
למה זה לא הגיוני שהם מקבלים - - -
יוסי אלישע
רואי, מה אתה עושה ביורשים של קשיש?
עשהאל צור
זה נשמע לי הגיוני לתת להם - - -
רואי זרנצסקי
באיזה שלב?
יוסי אלישע
בשלב שהדייר, הבטיחו לו שתי דירות, הוא הלך לעולמו.
קריאה
זה מצב יותר בעייתי. לא עבריין שפיצל את דירתו.
עשהאל צור
זה לא קשור לעבריין. אני לא מבין, עוד פעם - - -
היו"ר יעקב אשר
תקשיב. תקשיב, הבאת דוגמא מעולה, אבל מאוד מאוד, ברוך השם, לא שכיחה. הייתי מאוד שמח אם היה איזשהו מנגנון ברשות שיכולים במקרים באמת הומניטריים, חריגים, מהסוג הזה, לעשות משהו. רגב, אני, לאחרונה, עברתי איתכם חקיקה. אנחנו עוד באמצע של חקיקה, על נושא של מס רכישה ליתום. וזה אותו רעיון בעצם פה. כי פה גם רוצים לשמור לו על נכס שיהיה על שמו, ולא משותף, של שני האחים.
רואי זרנצסקי
אבל מראש הוא היה משותף.
עשהאל צור
הוא היה משותף מראש - - -
היו"ר יעקב אשר
למרות - - -
רואי זרנצסקי
זה מצב אחר.
היו"ר יעקב אשר
למרות שזה מצב אחר. אתם צודקים. בסדר, אני רוצה רק שתגיד לי רק לגבי הדברים שנאמרו על ידי יוסי אלישע, שמייצג את לשכת עורכי הדין. מה אתם חושבים על זה, ובזה אנחנו מסיימים כרגע את האירוע. אתה לא חייב לדבר.
נדב מופקדי
אני אבקש - - -
יוסי אלישע
רגע, אדוני, רק שנייה. הנושא של קשיש זכאי לקבל שתי דירות, אני מבין שתומר אמר שיש, מה שנקרא, פטור שיעבור בירושה. הקשיש, התחייבו לתת לו שתי דירות, והוא הלך לעולמו. היורשים, שהם במספר לא זהה, לא יכולים כבר לקבל את הפטור הזה, מפני שכנגד דירה אי אפשר לתת שתי דירות. אמרנו, מספר המחזיקים לא מספיק. אז הבנתי שציינתם שיש איזושהי המשכיות ליורשים.
היו"ר יעקב אשר
ברור. תקשיב. כשאדם נפטר - - -
יוסי אלישע
אבל החוק עכשיו לא מסדיר את זה. זאת אומרת, צריך לתקן את זה.
היו"ר יעקב אשר
דיברנו על זה.
רואי זרנצסקי
לא, לא דיברנו.
תומר רוזנר
זה משהו חדש.
רואי זרנצסקי
יש מצב, שבו עסקה כבר התבשלה, זאת אומרת, הגיעה למכירה. אין ספק שהיורשים נכנסים בנעלי המוריש. ואם הוא מקבל שתי דירות, אז ברור שהם מקבלים את שתי הדירות שהוא היה אמור לקבל.
היו"ר יעקב אשר
ברור.
יוסי אלישע
רגע, לפי מה?
היו"ר יעקב אשר
רגע.
רואי זרנצסקי
הוא מדבר על מצב של לפני שהגיע יום המכירה, אז בסדר, זה מצב שבו אנחנו באמת לא יכולים להסדיר פה את הכל.
יוסי אלישע
אדוני יושב הראש.
רואי זרנצסקי
אם הגיע יום המכירה, אין בעיה.
יוסי אלישע
היום, אחרי יום המכירה לא מעניין אותי. לא מעניין אותי אחרי יום המכירה כי הפטור כבר ניתן. אנחנו מדברים על קשיש, בן 70 פלוס, הפרויקט יוצא לפועל עוד עשר שנים. הוא צריך לחתום היום, ולדעת שאם הוא ילך, חלילה, לעולמו, בתקופה הזאת של עשר השנים הבאות, מה שסביר אולי שיקרה.
היו"ר יעקב אשר
חס ושלום.
יוסי אלישע
אז היורשים שלו ישלמו את המס. זה לא הגיוני, אדוני. הוא חתם כבר על ההסכם. ההתחייבות כבר נחתמה. הוא עכשיו יקבל את הדירה, מיום המכירה עוד עשר שנים, ואומרים לו שבעשר השנים האלה - - -
היו"ר יעקב אשר
שתי דירות.
רואי זרנצסקי
לא בעשר שנים. כי אם הגיע יום המכירה זה לא נכון. לא בעשר שנים. רק לפני שיש וודאות לפרויקט.
יוסי אלישע
הוא חתם היום.
רואי זרנצסקי
נו.
יוסי אלישע
הפרויקט יוצא לפועל עוד חמש, שש, שבע שנים. בן אדם בן 75. אתה אומר לו היום, תקשיב אם אתה תלך לעולמך בשנים הבאות, דע לך שהיורשים שלך ישלמו מס.
תומר רוזנר
מתי?
יוסי אלישע
ביום שאתה תלך לעולמך. כל עוד לא חיכיתי והחזקת את עצמך עד אחרי יום המכירה. מה זה הדבר הזה?
תומר רוזנר
מי זה חיכה?
יוסי אלישע
הבעלים.
תומר רוזנר
היורשים.
יוסי אלישע
היורשים ישלמו מס.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו מדברים על הקשיש.
תומר רוזנר
לא הבנתי. שנייה, רגע. הוא נפטר לפני יום המכירה.
יוסי אלישע
נניח, אחרי 5 שנים עדיין לא הגיע יום המכירה.
תומר רוזנר
והדירה עוברת בירושה - - -
רואי זרנצסקי
הדירה הישנה עברה בירושה, וכרגע היורשים זכאים לדירה אחת ולא לשתיים. זה מה שהוא אומר.
יוסי אלישע
אבל החוזה קבע להם שתיים. הם לא יכולים לשנות אותו. לפני 5 שנים, האב חתם, על הסכם של שתי דירות.
רואי זרנצסקי
אבל, אנחנו לא רוצים גם מצד שני, שהקשישים ירוצו ויעשו את זה כדי לסדר את היורשים בדרך הזאת.
יוסי אלישע
מה לסדר? מה מישהו צופה מתי הוא הולך לעולמו.
רואי זרנצסקי
בדיוק.
יוסי אלישע
חבר'ה, אתם מבינים שזה תמריץ לא לחתום. קשיש לא יחתום כי היורשים שלו ישלמו מס.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת, קודם, שלא היה לקשיש בכלל בקטע, אז זה בסדר. עכשיו, היטבנו בקשישים.
תומר רוזנר
אז הוא לא יחתום.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו זה נהיה חסם. חבר'ה, אתם קיצוניים.
יוסי אלישע
אבל, זה חסם היום. אנחנו פה בשביל לדבר על זה.
היו"ר יעקב אשר
אני יודע. אבל, אני, בדרך שלך יכול ללכת אחורה עם הכל.
יוסי אלישע
לא, אבל אם יש - - -
היו"ר יעקב אשר
כן.
יוסי אלישע
אם יש הסכמה, שהתמורה והפטור ניתן במעמד החתימה, גם אם הוא מחושב מאוחר יותר, למה לקלקל את זה? אנחנו מדברים על קשיש.
רואי זרנצסקי
אז גם בהמחאה בין יזמים, שיהיה מס רכישה על הכל. אותו דבר. ולא נחכה ליום המכירה.
יוסי אלישע
מה זה קשור?
רואי זרנצסקי
זה קשור. מתי שנוח לכם, יום המכירה - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אין לי פתרונות להכל.
יוסי אלישע
אפשר רק לסיים?
היו"ר יעקב אשר
אבל לסיים.
יוסי אלישע
לגבי הפירוק של הבעלויות. אתם צריכים להבין שכל חקיקת המס, זה שוב עוד פעם, כי זה מהותי.
היו"ר יעקב אשר
זה משהו חדש או שדיברת עליו?
נדב מופקדי
לא, דיברנו עליו עכשיו כמה פעמים. כל חקיקת המס, הרעיון שלה, זה להפריד בעלויות. הפרדה בעלויות יוצרת תנועה בנדל"ן. ברגע שאנחנו עכשיו מתקנים את החקיקה, ואומרים שאיך שאתה נכנס, ככה אתה יוצא בשיעור ההחזקה שלך, אתם יוצרים חסם.
היו"ר יעקב אשר
זה משהו שאנחנו עכשיו ולא היה קודם?
תומר רוזנר
כן.
נדב מופקדי
כן.
תומר רוזנר
למה?
נדב מופקדי
דבר נוסף, רואי בא וטען פה - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע.
תומר רוזנר
רגע. לפני הדבר הנוסף.
נדב מופקדי
רגע. רק להשלים את זה.
היו"ר יעקב אשר
לא. תקשיב רגע. לא.
תומר רוזנר
כשאתה אומר משהו אנחנו רוצים להבין. למה הכוונה? תסביר את מה שאמרת עכשיו.
נדב מופקדי
הרי, בסוף, על מה הדיון? הדיון הוא על דירות ירושה.
תומר רוזנר
כן.
נדב מופקדי
שיש מספר מחזיקים בדירה, בסדר? כמו הדוגמא שניתנה פה. הרעיון הוא שאפשר לפצל, הפטור ניתן לפי תא משפחתי. זה אומר שכל תא משפחתי יכול לצאת בנפרד לדירה. ואז, אם יש יורש אחד שרוצה להחזיק את הדירה, אז הוא יישאר בדירה הקטנה שלו, והיורש השני יוכל למכור אותה. כל הרצונות של חקיקת המס, הם לפצל בעלויות, לא להשאיר אותם ביחד, לא להעניש אותם. ותיקון החקיקה עכשיו, שהולך לעבור, הולך לגרום למצב שאנחנו לא, בניגוד לכל העיקרון.
רואי זרנצסקי
חלוקת עזבון, גם יאחדו את הדירה לאחד מהם. מה הבעיה? לא הבנתי.
תומר רוזנר
לא הבנתי.
היו"ר יעקב אשר
לא, הוא מדבר על ההצעה שהוא דיבר. שאפשר לפצל את זה גם בירושה. הוא אומר שזה בניגוד לעקרון. בסדר, אבל לא החקיקה. המצב הקיים, אין לכם כלום בעניין.
נדב מופקדי
ממה רשות המיסים חוששת? בואו נבין שנייה ממה רשות המיסים חוששת.
תומר רוזנר
שנייה, אז בוא רגע, לפני שאתה מסביר ממה רשות המיסים חוששת. רשות המיסים מתבקשת להסביר מה המצב היום, ומה יהיה המצב אחר כך, באותה דוגמא ספציפית שדיברנו עליה.
היו"ר יעקב אשר
עם חקיקת החוק, כמו שאנחנו אומרים.
תומר רוזנר
בדוגמא שדוברה.
נדב מופקדי
שזה לא חלוקה ראשונה.
רואי זרנצסקי
קודם כל, יש יורשים שיכולים, יש סעיף בחוק שהוא לא קשור להתחדשות עירונית, שירושים יכולים לחלק ביניהם את הירושה. כל עוד אין תשלומי איזון מחוץ לירושה. זה בכלל לא מכירה. זה בכלל לא אירוע מס לצורך חוק מיסוי מקרקעין.
נדב מופקדי
כל עוד זה חלוקה ראשונה. רואי, תדייק אבל.
רואי זרנצסקי
כל עוד מדובר בחלוקה ראשונה של מכסה העיזבון. זאת אומרת, יש מוריש, ואת הירושה אפשר לחלק בין היורשים איך שרוצים, בפעם הראשונה זה לא אירוע מס.
תומר רוזנר
גם אם הצוואה אומרת משהו אחר.
רואי זרנצסקי
גם אם הצוואה אומרת משהו אחר. בפעם הבאה שיעשו את זה, כמובן שאנחנו אומרים - - -
תומר רוזנר
ברור, זו עסקה רגילה.
רואי זרנצסקי
כן. בדיוק. החלוקה הראשונה שעושים אותה אחרי הירושה, זה פטור ממס. דרך אגב, זה יכול לקחת גם שנים אחרי הירושה, כל עוד היא לא חולקה. בסדר?
תומר רוזנר
אוקיי.
רואי זרנצסקי
אז אם עושים את החלוקה הזאת, אין בעיה. מחלקים, לדוגמא, הייתה דירה בגבעתיים, בתל אביב וברמת גן. שלושה יורשים יכולים להחליט שכל אחד מהם מקבל דירה אחת. ואז כל אחד מהם יוכל לקבל את הפטור שלו בהתחדשות עירונית.
תומר רוזנר
ואם יש דירה אחת, והם שלושה אחים, הם יכולים להגיד.
רואי זרנצסקי
כסף, אני אקבל את הדירה, ואתה את קופת הגמל.
תומר רוזנר
לא, לא
רואי זרנצסקי
והם יכולים גם להחליט שהם שליש שליש שליש בדירה.
תומר רוזנר
לא, יש להם שליש שליש שליש בדירה לפי הירושה, אבל הוא רוצה לקנות את חלקו של אחיו. הוא יכול?
רואי זרנצסקי
הוא יכול לקנות את חלקו של אחיו. אם אלו כספים מחוץ לעיזבון, על זה יהיה מיסוי. דרך אגב, אם זו דירת ירושה, אפשר לבקש פטור. בסדר? אם זו דירת ירושה, שלמרות שהייתה דירה אחת, אפשר. מי שמוכר את החלק שלו יכול לבקש פטור. דירת ירושה.
תומר רוזנר
טוב.
רואי זרנצסקי
מה שמחוץ לעיזבון ממוסה, מה שבתוך העיזבון לא ממוסה.
תומר רוזנר
מה ההבדל בין המצב הקיים?
היו"ר יעקב אשר
מה אנחנו מרעים בחוק?
תומר רוזנר
הם מלינים על משהו שאנחנו לא מצליח להסביר.
רואי זרנצסקי
אני אסביר. היום, אם יש לנו שני מחזיקים בדירה.
תומר רוזנר
יורשים. שני יורשים.
רואי זרנצסקי
שני יורשים. אז רואים את הפטור שניתן לכל אחד מהם בנפרד. זאת אומרת, אם יש שני מוכרים, ולצורך העניין, שני היורשים הם המוכרים ליזם, כל אחד מהם יכול לקבל דירה.
תומר רוזנר
מה זאת אומרת? ואם יש לי סתם שני שותפים, בעל ואישה, אז כל אחד מהם יכול לקבל דירה?
רואי זרנצסקי
לא, בעל ואישה זה תא משפחתי אחד.
תומר רוזנר
לא משנה. סתם. שני שותפים.
רואי זרנצסקי
שני אחים, לא בירושה, קנו גם, כן. יכולים לקבל שתי דירות במקום הדירה.
קריאה
כל אחד מהם.
תומר רוזנר
סתם שותפים?
רואי זרנצסקי
זאת אומרת, כי הפטור ניתן למוכר ולא לדירה.
היו"ר יעקב אשר
כאלה שהתגרשו בעקבות החקיקה הזאת, החליטו שהם שותפים.
רואי זרנצסקי
לפני מוכר. כל אחד מהם יכול לקבל דירה.
תומר רוזנר
כן.
יוסי אלישע
ועכשיו שוללים את זה.
רואי זרנצסקי
עכשיו, ברור לכם מה זה מעודד הדבר הזה. ואנחנו במקביל גם מורידים את ההטבות על מספר הדירות, ואנחנו הורדנו את הסעיף האנטי תכנוני, שאי אפשר להעביר את שנתיים לפני וכל זה, כי אין כבר מגבלה על מספר הדירות. אז אנחנו לא רוצים שיעשו את האירועים האלה, ובעצם יוסיפו שותפים לדירה כדי לקבל יותר דירות. זו כל המטרה של הסעיף הזה.
נדב מופקדי
אבל, רואי, אין לך מקרה כזה. יש לך בחוק, סעיף 86, לעסקה מלאכותית.
רואי זרנצסקי
לא, אנחנו לא הולכים להתעסק בזה. הוא מדבר על לקרוא לעסקאות כאלה מלאכותיות. ממש לא.
ישי איצקוביץ
לא, אבל אפשר לכפות איזון בהקשר הזה. לקבוע תקופה מסוימת כדי למנוע את המצב הזה שאתה חושש ממנו. אבל לבטל את זה לגמרי זה לא הגיוני. הרי, אתה דיברת פה על החלוקה הראשונה. עכשיו, בוא נדבר על נעשה חלוקה או לא נעשתה חלוקה, עכשיו עוד כמה שנים, ועכשיו רוצים שהיזם - - -
רואי זרנצסקי
אני רוצה רגע להבין באמת מהמקום שלכם רגע, של מה שאתם מייצגים. למה שזה יהיה חסם. אם יש יזם - - -
נדב מופקדי
אם יש דירה גדולה, רואי, אין דרך.
רואי זרנצסקי
רגע. עזוב רגע.
היו"ר יעקב אשר
אתה לא תפריע.
רואי זרנצסקי
יש יזם אחד שמוכן לתת לכל הבעלים של דירת 100 מטר, דירת 120 מטר. ויש עכשיו שני שותפים שהם רוצים יותר מזה. הם רוצים שתי דירות. הם רוצים גם לפרק את השיתוף ביניהם. אני רואה את זה כחסם, משהו שהיזם פה פוגע בשוויון בין כולם. אנחנו באים ואומרים שאנחנו לא רוצים את כל תכנוני המס האלה רגע לפני, ואתם באים ואומרים שאתם רוצים כן לאפשר את זה.
תומר רוזנר
נכון. זה נשמע שזה - - -
נדב מופקדי
אבל, אם זה מסחרית עובד ליזם.
ישי איצקוביץ
השאלה היא איך את מגדיר - - -
רואי זרנצסקי
כל מה שאנחנו נותנים לו פתרון במס, בסוף הולכים ודורשים אותו.
ישי איצקוביץ
השאלה היא איך אתה מגדיר חסם. אנחנו רואים חסם - - -
תומר רוזנר
מר איצקוביץ', השאלה היא כזאת.
ישי איצקוביץ
רק להסביר, אני חושב שפה אולי זה, השאלה היא איך אתה מגדיר חסם. אנחנו רואים חסם באפשרות, או בהתנגדות של אנשים להתקשר בעסקה מסיבות שהן קשורות למס או כאלה ואחרות. עכשיו, אם בא מישהו שאתה יכול לצרף אותו לפרויקט הזה, ולתת לו דירה ומזומן, או יורשים שיגידו שלא מעניין אותם והם ישבו בצד עד שיפתרו להם את בעיית המס.
רואי זרנצסקי
למה צריך לפתור להם? אם הם היו חצי חצי, למה צריך לפתור את זה? הם יישארו חצי חצי.
ישי איצקוביץ
עכשיו את מרע את המצב הקיים.
היו"ר יעקב אשר
לא.
רואי זרנצסקי
אנחנו הסברנו אבל למה. אנחנו הסברנו שאנחנו נותנים יותר פטורים.
ישי איצקוביץ
איזה יותר פטורים?
רואי זרנצסקי
יותר פטורים במובן של מספר דירות.
ישי איצקוביץ
זה קצת תעתוע, משום שיושב הראש שאל כמה מקרים יש שמישהו מחזיק יותר משתי דירות. אז זה שפתרתם את ריבוי הדירות, זה בעיקר בשביל עמידר. כמה מקרים כאלה יש.
רואי זרנצסקי
בגלל זה נתנו בפריפריה יותר, ובביקוש שתיים.
ישי איצקוביץ
בסדר. הנקודה היא, בסופו של דבר, ברגע שאתה מרע את המצב הזה, בשתי הסוגיות שנאמרו קודם, אתה מצמצם את האפשרות שדיירים יחתמו על הסכם פינוי בינוי, מקפיא את ההתחדשות העירונית לתקופה מסוימת, שמצד אחד אתה מוריד את הרוב, ומצד שני אתה מעלה אותו בצורה אפקטיבית.
רואי זרנצסקי
איזה עילת סירוב יש? אני חצי בדירה ואני רוצה עכשיו להיות בדירה שלמה. זו עילת סירוב?
ישי איצקוביץ
משום שכלל ידוע הוא שבאים להתחדשות עירונית, זו עסקת נטו לדיירים, נכון?
תומר רוזנר
נכון.
ישי איצקוביץ
יפה. עכשיו, פה לאט לאט אנחנו מתחילים לדבר על חריגים. פתאום זה לא נטו. פה יש פגיעה בשוויון. איך יכול להיות שני דיירים שזכאים ל-120 מטר, ואחד נותן לו 100 מטר ו-20 מטר במזומן. אחד יהיה פטור, ואחד לא יהיה פטור. הם קיבלו אותה תמורה. זו פגיעה בשוויון.
רואי זרנצסקי
הם לא קיבלו אותה תמורה. גם מי שיקבל דירת 120 מ"ר, ואחד אחר יקבל כסף ששווה דירת 120 מ"ר. זה שיקבל כסף ישלם. למה שם אתה לא קופץ?
יוסי אלישע
לא נכון. לא נכון. כי הוא יצא מהפינוי בינוי. זה לא נכון.
רואי זרנצסקי
נכון. יצא מהפינוי בינוי.
יוסי אלישע
אם הוא לא יוצא הוא זכאי.
רואי זרנצסקי
אז אנחנו, על המרכיב שהוא מקבל כסף, מבחינתנו הוא לא קיבל את שירותי הבנייה, שזה העיקר בפינוי בינוי.
ישי איצקוביץ
אתה פוגע פה בשוויון, אתה מבין?
תומר רוזנר
בסדר.
היו"ר יעקב אשר
רגע.
תומר רוזנר
בואו לא נתפרץ. אני מודה, לפחות אני, אולי יושב הראש מבין, אני לא מבין את זעקתכם בנושא של השותפות. אני לא מצליח להבין את הטענה.
רואי זרנצסקי
אני יכול - - -
איריס פרנקל כהן
דאגה לקשיש לדאגה ליורשים. מעבר מדאגה לקשיש לדאגה ליורשים.
תומר רוזנר
לא.
היו"ר יעקב אשר
השאלה היא את מה אנחנו מרעים?
תומר רוזנר
השאלה היא אם אנחנו מרעים, אנחנו יוצרים חסם להתחדשות עירונית במשטר - - -
יוסי אלישע
יש פה הרעה משמעותית. אנחנו מדברים על מצב בו יזם חייב בשוויון תמורות כלפי הדיירים שלו.
תומר רוזנר
נכון. נו.
יוסי אלישע
זה שהוא אומר, יבואו פתאום ראובן ושמואל ויגידו לו, נתת לכולם 100, אנחנו רוצים שתי דירות של 100, אין דבר כזה. בסדר? מה שהוא יכול להציע להם זה שתי דירות של 50 מטר כל אחת. היום בחוק, זה בעצם אני שווה לכל התמורות של כולם, והיום בחוק זה פטור. אין בעיה.
היו"ר יעקב אשר
אבל, אני שכן ליד, ואני אגיד שאני גם רוצה שתיים כאלה.
יוסי אלישע
אין בעיה. רגע, שנייה.
היו"ר יעקב אשר
אני כבר בונה לעצמי - - -
יוסי אלישע
רגע, רגע. אבל, אתה היחיד שמחזיק יחידה.
תומר רוזנר
כן.
יוסי אלישע
ולכן, החוק קבע, בגלל שאתה לא מפוצל.
היו"ר יעקב אשר
גם הם יחיד. הם בניו של המנוח. נקודה.
תומר רוזנר
בדיוק.
יוסי אלישע
יפה.
היו"ר יעקב אשר
הם לא סתם אנשים אקראיים. הם יהיו שלושה, ויבואו ויגידו שהם רוצים, איפה אתה עוצר את זה?
יוסי אלישע
אבל היום הם זכאים לפטור.
תומר רוזנר
ואם יש שישה יורשים.
היו"ר יעקב אשר
למה הם זכאים היום?
יוסי אלישע
רגע.
היו"ר יעקב אשר
למה הם זכאים היום.
יוסי אלישע
כי זה מה שהחוק קובע מהסיבה הפשוטה שרצו לתת ליזם אפשרות, למי שמפנה דירה גדולה - - -
היו"ר יעקב אשר
אז כמו שעשו שטויות, ולא נתנו ליזמים אפשרויות, אז עשו שטות אחת ונתנו.
יוסי אלישע
לא, אבל זו לא שטות. תחשוב על זה שאני עכשיו במשא ומתן מול דיירים. יש לי דירות מסוגים שונים. בדירות שמוחזקות על ידי מספר בעלים, יש לי אפשרות נוספת, ולבוא להגיד להם, חבר'ה, אתם רוצים להיפרד? אני אתן לכם שתי דירות קטנות. במיוחד כשמדובר בדירה גדולה. זה כמעט עולה בכל עזקה. לעומת זאת, כשיש מישהו שמפנה דירה אחת, זה שונה. העולם שלו הוא דירה אחת והוא יקבל גם נכס אחד בחזרה. הכלי הזה שקיים היום ליזמים - - -
היו"ר יעקב אשר
אני לא חושב שכך זה נכון. הייתה לו דירה אחת, היא הייתה גדולה גם קודם, עכשיו תהיה לו דירה עוד יותר גדולה.
יוסי אלישע
אבל אם אין ליזם והוא צריך לתת לו שתי דירות, אז מה?
תומר רוזנר
אז זו תהיה תמורה נוספת.
יוסי אלישע
אז חזרנו לדוגמא הקודמת שהיא פחות רלוונטית למקרה הזה. פה, ההרעה היא ביחס לשניים שהיו זכים עד היום, לקבל שתי דירות קטנות.
היו"ר יעקב אשר
מי זכאים? שני היורשים היו זכאים?
יוסי אלישע
לא קשור יורשים. אני ואתה מחזיקים דירה, מתקשרים עם יזם.
תומר רוזנר
אני ובן זוגי או בת זוגי, יכולים לקבל את זה?
יוסי אלישע
לא, אתם תא משפחתי אחד.
תומר רוזנר
אם אנחנו שני אחים אנחנו לא תא משפחתי אחד?
יוסי אלישע
אני אתן לכם דוגמא. אם נלך להסדר הפינוי - - -
קריאה
לא להתחתן, ולא להיות בני זוג, ואז יש לכם את זה.
יוסי אלישע
כן, ממש.
היו"ר יעקב אשר
נתקן את זה פה?
יוסי אלישע
לא, הפוך, הוא אומר להם, אם תתרגשו, אז דעו לכם שתשלמו פעמיים.
קריאה
לא, אם תתגרשו תקבלו שתי דירות. אז אם מתגרשים רגע לפני, אולי יצליחו.
יוסי אלישע
הם לא יקבלו שתי דירות, לפי הגישה שלך. הם יצטרכו לקבל את אותה דירה ולהמשיך להיות ביחד.
קריאה
זה מה שאני רוצה.
יוסי אלישע
אז אנחנו לא רוצים. רגע, שנייה. אדוני, המקרים הנפוצים של העניין הזה, הם למשל, בפינוי שהיה באזור יהוד. שם אנחנו מדברים על מפונים צמודי קרקע, שהבן גר בקומה השנייה, האמא גרה למטה. זה המקרים של הפינוי. אלה האזורים שאנחנו הכי צריכים. במקרים האלה, מה אומרים לנו? פעם איך פתרנו את זה? הצלחנו לתת לכל האנשים האלה, לכל אחד, יחידה, ופטור מלא. כי זה כבר תא משפחתי. זה כבר בן 40 או 50, זה כבר משפחה בפני עצמה. זו כבר משפחה בפני עצמה. זה היה הקלה משמעותית. בלי זה, לא היה פרויקט. אם עינת מכירה את הפרויקטים ביהוד, כולם כך. אף פרויקט לא היה יוצא לפועל. אלפי יחידות דיור, שתחשבו על אנשים שיושבים על קרקע, ומחזיקים 100, 200, 300 יחידות דיור שיכולות להיות משוחררות לשוק. והם לא ישחררו לך את זה אם תיתן להם אחת. אין סיכוי. איך זה יקרה. היום החוק אפשר לך לפחות לתת יותר מיחידה אחת.
תומר רוזנר
וזה מקרה נפוץ.
ישי איצקוביץ
אדוני יושב הראש, אני רק רוצה רגע להסתכל על זה במאקרו. אני חושב שהמתח פה נובע - - -
יפתח עשהאל
נדבר על זה כשנדון בצמודי רקע.
ישי איצקוביץ
המותח פה נובע מצד אחד מהעובדה - - -
תומר רוזנר
שנייה רגע, מר ישי, איך הפרויקט של צמודי קרקע מגיע לענייננו.
ישי איצקוביץ
אני לא טענתי את זה.
יוסי אלישע
כל עוד יש מעל 24, אין בעיה.
עינת גנון
אין בעיה להכריז על מתחם שכולל מעל 24 יחידות דיור. יש לנו כאלה.
יוסי אלישע
ברור.
עינת גנון
אין שום בעיה.
יוסי אלישע
אני מדבר איתך על מתחמים שהניבו אלפי יחידות דיור. אם משפחות כאלה לא היו מקבלות את תמורה, לא הייתה עסקה. זה ברור.
נדב מופקדי
חשוב להבין, אין פה תמורה נוספת, בסדר?
יוסי אלישע
בדיוק.
נדב מופקדי
מקבלים את אותה תמורה.
תומר רוזנר
אני לא מבין איך זה בית משותף.
עינת גנון
זה לא בית משותף. לצורך ההכרזה לא צריך להיות בית משותף.
תומר רוזנר
אוקיי.
עינת גנון
הקושי עם בית משותף הוא בהיבטים של דייר סרבן.
תומר רוזנר
שלא כולם מסכימים.
ישי איצקוביץ
נכון.
עינת גנון
כל ההסדרים.
תומר רוזנר
שם כולם צריכים להסכים.
ישי איצקוביץ
נכון.
עינת גנון
נכון.
תומר רוזנר
אוקיי. ושם באמת איך את מתארת את הבעיה שהוא מתאר?
עינת גנון
הוא צודק.
תומר רוזנר
מה?
עינת גנון
אני חושבת שהוא צודק.
יוסי אלישע
אני אתן לך דוגמא מהיום.
תומר רוזנר
רגע.
היו"ר יעקב אשר
שנייה.
תומר רוזנר
תסבירי את הבעיה מנוקדת המבט שלך.
עינת גנון
כשיש דירת מקור שהיא דירה גדולה, אז באופן טבעי הפיצוי צריך להיות בשטח גדול יותר.
תומר רוזנר
ברור.
עינת גנון
ואם יש מגבלה של 200 מ"ר, ואי אפשר לפצל את הדירה לשניים, או ליתר דיוק, אפשר לפצל אבל יש מיסוי.
תומר רוזנר
כן.
עינת גנון
אז ברור שאותו בעל דירה יסרה לחתום, או לא ימהר.
תומר רוזנר
ואיך התגברתם - - -
יפתח עשהאל
זה ברור שזה לא קיים כמו שאמרתם בפריפריה.
תומר רוזנר
רגע. ואיך התגברתם על הבעיה הזאת ביהוד?
יוסי אלישע
היום אין בעיה.
תומר רוזנר
מה זאת אומרת?
עינת גנון
לא, יש בעיה.
יוסי אלישע
כל מי שנחשב לתא משפחתי בהחלטת מיסוי של אותה החלטת מיסוי נקרא שמי שהוא מעל גיל 18 והתגורר שנתיים לפחות לפני זה בדירה, הוא זכאי לקבל דירה, ופתרנו את זה בצורה הזאת.
תומר רוזנר
דירה נפרדת?
יוסי אלישע
כן, כן. דירה נפרדת. אני אתן לך דוגמא מהיום בבוקר.
היו"ר יעקב אשר
היום בחקיקה?
יוסי אלישע
היום זה מה שמאפשר החוק. את זה רוצים לשנות.
תומר רוזנר
את זה צריך לאפשר.
רואי זרנצסקי
לא, אבל תראה את המצב. אם יש לנו היום בית של זוג צעיר עם ילדים לפני גיל 18, השכן שלו זה בית של מבוגרים יותר עם ילדים מעל גיל 18. הבית של הילדים מתחת לגיל 18 יכולים לקבל רק יחידה אחת. הבית של האלה שיכניסו גם את הילדים מעל גיל 18, ויטענו שהם מתגוררים, או שהם באמת מתגוררים איתם, יכולים לבקש לכל אחד דירה נפרדת, ולהיות פטורים ממס. זה המצב היום שמתסכלים על זה לפי מוכר ולא לפי דירה.
היו"ר יעקב אשר
זה המצב היום.
תומר רוזנר
נו ובמה זה מפריע?
יוסי אלישע
אז במה זה מפריע?
רואי זרנצסקי
אז אמרנו את זה. ברגע שביטלנו את מספר הדירות.
יוסי אלישע
במה זה קשור.
תומר רוזנר
שנייה, רגע, נו.
רואי זרנצסקי
ביטלנו את המגבלה של מי הוא נכנס לדירה, מתי הוא התגורר בדירה. היום, לכאורה, אם אתה מאפשר את זה, כל אחד יכול להכניס לעצמו שותף לדירה רגע לפני המכירה, ובעצם להיות זכאי, במקום ליחידה אחת, לשניים.
יוסי אלישע
אז תקבע שהם מחזיקים שנתיים לפני.
רואי זרנצסקי
נגדיל את זה יותר. אפשר להכניס גם שלושה שותפים ולבקש. בעלים אחד יבקש שלושה שותפים, ויקבלו ארבע יחידות.
היו"ר יעקב אשר
זה קרה עד היום?
רואי זרנצסקי
הנה זה המצב שהוא מתאר עכשיו. זה המצב שהוא מתאר עכשיו.
יוסי אלישע
אדוני, אני רוצה לחדד מקרה מהיום.
תומר רוזנר
שנייה, שנייה. המקרים שמתארים פה לגבי מה שנקרא, מגורים חמולתיים, הם נפוצים מאוד בשכונות הוותיקות.
היו"ר יעקב אשר
לזה צריך פתרון.
תומר רוזנר
בשכונות הוותיקות הם נפוצים מאוד.
היו"ר יעקב אשר
צריך פתרון לזה.
יוסי אלישע
אדוני, מקרה מאתמול. אב הלך לעולמו.
רואי זרנצסקי
אי אפשר להגיד שהחלוקה ליחידות דירות, או יש מספר יחידות דיור שכל אחד מהם יחידה, לא בטוח שדיברנו שם על זה שזה לא חוקי. יכול להיות ששם זה כן חוקי, ויכול להיות ששם כן אפשר להכשיר את המצב הזה. בסדר?
יוסי אלישע
איך?
רואי זרנצסקי
אם יש מספר יחידות לכל תא משפחתי.
יוסי אלישע
אין. זו יחידה אחת גדולה.
רואי זרנצסקי
במקרים מסוימים, יכול להיות שזה מספר יחידות. ואז אין את הבעיה הזאת. אנחנו מדברים על זה שמכניסים שותפים לדירה. יש דירה אחת של 100 מ"ר, במקום זה יקבל דירת 120 מ"ר, ורוצים להכניס שותף לדירה ואז שכל אחד יקבל דירת 60 מ"ר.
תומר רוזנר
לא, אבל אם אתה תגיד, אולי אפילו יותר משנתיים, בסדר? לפני חמש שנים הוא נכנס לדירה, השותף.
היו"ר יעקב אשר
מה זה נכנס?
תומר רוזנר
גר בדירה.
היו"ר יעקב אשר
איך אתה בודק אם הוא גר בה או לא.
יוסי אלישע
לא משנה. בעלים כבר הרבה שנים. זה לא משהו שנעשה לצורך החוק. זה לא משהו שנעשה לצורך החוק.
תומר רוזנר
שנייה רגע. אם זה בעלים, אז אני לא חושב שיש פה בעיה. להכניס בעלים שהוא לא מהמשפחה, לצורך תכונן מס מהסוג הזה.
רואי זרנצסקי
זה בדרך כלל יהיה רק המשפחה.
תומר רוזנר
יפה.
רואי זרנצסקי
כי הם יהיו פטורים ממס בהעברה.
יוסי אלישע
לא משנה, אבל היום הוא פטור. מחר הוא לא יהיה פטור.
היו"ר יעקב אשר
לא, אז אם אתה מחליט שהוא בעלים לפחות - - -
תומר רוזנר
10 שנים, נגיד.
היו"ר יעקב אשר
בחמש או שש הנשים האחרונות.
יפתח עשהאל
לא, אבל מה זה הבעלים? לצורך העניין, אם ההורה הוא עכשיו הבעלים של הדירה, ועכשיו הוא אומר לנו, יכול להיות, אני מדבר לא על מקרה חמולות, אני כן מדבר על מישהו שרוצה להערים. זה פשוט נשמע לי שזה יהפוך את זה למאוד קל. כי הוא בא ואומר, הנה תראה את הבן שלי שגר איתי פה, עכשיו איך תבדוק שהבן שלו באמת גר איתו?
תומר רוזנר
אתה לא יכול לבדוק.
יפתח עשהאל
אתה לא יכול לבדוק.
יוסי אלישע
אבל איפה הפסול בזה?
היו"ר יעקב אשר
שנייה.
יפתח עשהאל
שנייה. אז הבן שלי, שגר איתי, אז בעצם, חצי מהדירה היא שלו, אז תנו לנו שתי דירות. לא נראה לנו שזה סביר.
תומר רוזנר
לא, אין לזה צורה.
יוסי אלישע
אבל זו האמת. זו המציאות. והיום זה מתאפשר על פי דין, וזה מקל מאוד על היזם.
יפתח עשהאל
זו אולי המציאות - - -
יוסי אלישע
אז מחר בבוקר, כל המקרים האלה, לא יחתמו.
יפתח עשהאל
שנייה. זו אולי המציאות במקומות ספציפיים. אנחנו חושבים שברוב המקומות זה עלול להוביל לתכנון
יוסי אלישע
איזה תכנון. תקבע שלא יעבירו.
ישי איצקוביץ
אני חושב שאדוני, מצד אחד, החשש הוא שרשות המיסים מתסכלת על המקרים של התחמנות ושל הניסיון לבוא ולעשות תכנון מס. מנגד, היזמים, ואני חושב שגם לשכת עורכי הדין, רואה את צמצום הכלים שיש כרגע, את ארגז הכלים, כדי לקדם התחדשות עירונית. עכשיו, יש פתרון, כפי שרשות המיסים עשתה את זה מאז מעולם. יש תקופות צינון. זה לא אנחנו המצאנו את זה. אפשר לקבוע, כל מקרה שיש להם חשש כזה, לקבוע תקופה של שנתיים.
יפתח עשהאל
אבל, זה לא קשור כי אי אפשר לבדוק אם הבן גר.
רואי זרנצסקי
ואז מה תבוא ותגיד לנו? אחד כזה שהעביר שנתיים לפני, היום הוא לא יחתום שלוש שנים, עד שהוא יהיה זכאי לפטור.
יוסי אלישע
מה זה משנה? זה היה בחוק. זה לא הפריע לכם.
היו"ר יעקב אשר
זה לא יהיה חסם? זה גם יהיה חסם.
יוסי אלישע
זה לא יהיה חסם. זה לא יהיה חסם, כי זה בדיוק מה שיש היום.
יפתח עשהאל
אנחנו יודעים שיש תחמנים. אתם מציעים לפצות את אלה שחיים פה בחמולות.
רואי זרנצסקי
אני יכול להגיד לכם שיש הרבה מקרים כאלה.
תומר רוזנר
במה קופת המדינה נפגעת מזה שיש, נגיד, אפילו במקרה הכי קיצוני.
יוסי אלישע
לא נפגעת.
תומר רוזנר
שנייה.
רואי זרנצסקי
שאם היו מקבלים שתי דירות, היו משלמים את המס. ברגע שמפצלים את זה לשניים, אז לא מקבלים את המס.
תומר רוזנר
לא. שתי דירות באותו שווי.
רואי זרנצסקי
בעבר, במצב הקיים, אם יש בעלים אחד של דירה, והוא מקבל שתי דירות, הוא חייב על דירה אחת במס. הוא יכול לקבל את הפטור על דירה. דירה תמורת דירה. עכשיו אנחנו באים ואומרים.
תומר רוזנר
זה כבר לא קיים מזמן, הדבר הזה.
רואי זרנצסקי
קיים.
תומר רוזנר
בפינוי בינוי.
רואי זרנצסקי
קיים בפינוי בינוי. פינוי בינוי זה גם, אין הגבלה על מספר הדירות במצב הנכנס.
תומר רוזנר
כן.
רואי זרנצסקי
אבל, אתה יכול לקבל רק תמורה של דירה אחת תמורת דירה אחת.
יפתח עשהאל
אחת כנגד אחת.
רואי זרנצסקי
אתה לא יכול לקבל שתי דירות כנגד דירה אחת. ופה בעצם, אנחנו באים ואומרים, גם שתי דירות תמורת דירה, לתת על זה פטור ממס. למי ניתן את זה?
תומר רוזנר
אני לא מבין את זה.
רואי זרנצסקי
למי שיכניס שותף לדירה.
תומר רוזנר
שנייה, רגע, רואי. הם אומרים שזה המצב הקיים.
רואי זרנצסקי
לא, זה לא המצב הקיים. לבעלים אחד זה לא המצב הקיים. היום, בעצם, אנחנו באים ואומרים, דירה תמורת דירה. הם אומרים לו, דירה למוכר. לא דירה תמורת דירה. אם יש ארבעה אנשים שמחזיקים דירה, ארבע כנגד דירה פטור. כשאנחנו רוצים ששלוש מתוך ארבע, יהיו חייבות במס.
תומר רוזנר
אבל אם זה אותו שווי, אז מה זה משנה?
רואי זרנצסקי
אין בעיה, אז גם מי שמחזיק דירה אחת של 100 מ"ר, והוא יכול לקבל דירה אחת של 120 מ"ר, תן לו לקבל שתי דירות של 60 מ"ר.
יוסי אלישע
אני חושב שזה מה שצריך להוסיף.
רואי זרנצסקי
ואת זה נתנו רק באזור המוטב. אנחנו לא נותנים את זה בכל מקום. ככה לקבל שתי דירות תמורת דירה.
תומר רוזנר
שנייה.
רואי זרנצסקי
על כל דבר אפשר להגיד למה לא ולמה לא.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לשמוע את - - -
תומר רוזנר
אבל אתם לא מתמודדים עם - - -
ישי איצקוביץ
אני חושב שעושים פה בלבול.
יפתח עשהאל
אנחנו פה עשינו קצת סלט.
תומר צליח
האמת שתומר לקח לי בדיוק את מה שרציתי להגיד. בסופו של יום, מדובר על אדם שמקבל, מגיעה לו דירה, נניח, בשווי של שלושה מיליון, אז הוא מקבל שתי דירות בשווי של מיליון וחצי כל אחת, ופתרנו מצב של ריבוי בעלים. ברוב המקרים, הרי, ציירו פה איזושהי תמונה, כאילו למישהו יש אינטרס להעביר רגע לפני. עכשיו, הוא לא מקבל.
היו"ר יעקב אשר
מה הם מרוויחים כאן?
תומר צליח
בדיוק. הוא לא מקבל שקל אחד נוסף. שקל אחד נוסף הוא לא מקבל.
היו"ר יעקב אשר
תחשבו.
רואי זרנצסקי
לא, אם יש בן אדם אחד שיש לו דירת 100 מ"ר, במקום לקבל 120 מ"ר, הוא יקבל שתי דירות של 60 מ"ר.
היו"ר יעקב אשר
בואו נקביל את זה על גודל - - -
תומר צליח
לא, אבל שנייה אחת
היו"ר יעקב אשר
למה לכם זה משנה?
תומר צליח
שנייה אחת אדוני.
רואי זרנצסקי
תראה, מישהו משפר את המצב שלו, ומי בעלים של דירה, הופך להיות בעלים של שתי דירות, על החלק של הדירה השנייה הוא לא פטור ממס. למה מי שמקבל כסף ודירה כן חייב? כי אנחנו רוצים להגביל את זה לדירה תמורת דירה.
תומר צליח
יזמים לא מטומטמים. הם לא יתנו שתי דירות של 60, כנגד דירה של 120. הולכים לפי שווי.
רואי זרנצסקי
אני, אם לי הייתה דירת 100 מ"ר, ושכן שלי היה מקבל שתי דירות של 60, גם אני הייתי רוצה שתי דירות של 60.
תומר צליח
ברור, אבל אף יזם לא ייתן לך שתי דירות של 60.
היו"ר יעקב אשר
הוא אומר לך שהם לא טמבלים. לא יתנו את זה.
תומר צליח
יתנו את אותו שווי.
רואי זרנצסקי
איפה לא ייתנו את זה? באזורים מסוימים לא ייתנו. באזור המוטב אנחנו גם ככה נותנים.
תומר צליח
לא, בכל מקום.
רואי זרנצסקי
איפה יכול להרשות לעצמו היזם? בתל אביב.
תומר צליח
הולכים לפי שווי.
רואי זרנצסקי
מה שהם ירצו, הדיירים יקבלו. באזור מוטב אנחנו נותנים שתי דירות תמורת דירה.
תומר צליח
סליחה, רואי. גם בחוק הקשיש, כאשר אנחנו מאפשרים לפצל את הדירה, אנחנו הולכים, המנגנון הוא לפי שווי ולא לפי מטר. ותמיד הולכים לפי שווי ולא לפי מטר. במקום שמישהו יכול לפצל, רוצה לפצל, אז נניח שמגיעה לו דירה של שלושה מיליון, אז הוא יכול לקבל שתי דירות בשווי של מיליון וחצי כל אחת. לא יתנו לו שקל אחד נוסף. למה שיתנו לו שקל אחד נוסף. אף יזם לא ייתן את זה.
קריאה
רק בתל אביב.
תומר צליח
ולכן אני לא מבין ממה נפשך.
רואי זרנצסקי
הסברתי.
ישי איצקוביץ
תבואו ותראו בדיון הבא, מקרים כאלה שבאמת ניסו לתחמן, ואז נראה. לדעתי אתם פשוט מצמצמים את הכלים.
רואי זרנצסקי
לא, לא. יש הרבה מקרים כאלה. אנחנו נתקלים בהרבה העברות כאלה.
ישי איצקוביץ
בהתחדשות עירונית אנשים עשו העברות?
רואי זרנצסקי
בהרבה העברות כאלה אנחנו נתקלים.
ישי איצקוביץ
שאנשים מכרו חלק בדירה?
רואי זרנצסקי
בהרבה מכירות כאלה.
ישי איצקוביץ
אז בואו תראו נתונים, כי אני לא מכיר את זה. אני מכיר שזה דווקא חסם. אני מכיר שזה דווקא אפשר קידום התחדשות, הדברים האלה.
רואי זרנצסקי
יזם הרבה יותר גמיש בתל אביב, מאשר הוא גמיש בעפולה. לא יעזור. ולכן, בעפולה אנחנו באנו ואישרנו את זה, ובתל אביב לא.
תומר רוזנר
זה נשמע לי ממש מופרך. אם יש תשעה יורשים, מה?
נדב מופקדי
כן, אבל אין מתנות חינם. צריך לזכור. הוא מקבל את זה באותו שווי. באותו שווי. אומרים לו מגיעה דירה אחת של שני מיליון שקל, קח שתי דירות של מיליון.
היו"ר יעקב אשר
מה קורה לארבעה אחים בדירה אחת של שלושה חודשים. תספר לי איך אתה פותר את הבעיה. תספר לי מהשטח. כל היום אתם מספרים לי סיפורים מהשטח.
יוסי אלישע
שאני אספר?
היו"ר יעקב אשר
כן, בטח. גם אתה. אם זה מהשטח.
יוסי אלישע
אז אני אספר לך סיפורים מהשטח, בסדר?
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. על זה. על השאלה שאני שאלתי עכשיו.
יוסי אלישע
אז אני מסביר.
היו"ר יעקב אשר
כן.
יוסי אלישע
כשיש לי מספר יורשים, בסדר? שהם לא תא משפחתי אחד. ויש לי דירה. יש ליזם יכולת, אוקיי? לתת את אותה תמורה שהוא נותן לכולם, להגיד להם, חבר'ה, תקשיבו אתם ארבעה יורשים, אני יכול לתת לכם במקום 150 מ"ר, נניח - - -
היו"ר יעקב אשר
100.
יוסי אלישע
או 100 מ"ר.
היו"ר יעקב אשר
במקום 100 מ"ר, כן.
יוסי אלישע
אז שתי דירות של 40. אם יש בכלל בפרויקט, דרך אגב. אם אין, אז אין לי בכלל יכולת לעשות את זה. זה מה שמאפשר לי החוק היום. החוק היום מאפשר לי, לאותם בעלים משותפים, מאפשר לי לתת להם יחידות נפרדות. זאת אומרת, לפצל אותם. מה שמקל גם על המשא ומתן, כי הם, בראש שלהם, כבר רוצים להתפצל. הם אומרים, עזוב אותנו, אנחנו רוצים למכור וכל אחד יקנה דירה. אבל, הפרויקט נכנס לפינוי בינוי והם מוכרים החוצה, אז הם משלמים מס. אז הם אומרים, לא, אז אנחנו לא נעשה, אנחנו נחכה. והם תוקעים את הפרויקטים האלה. לכן, החוק לא נקבע סתם. זאת אומרת, הנושא הזה של מחזיקים שהם מקבלים פטור לפי מוכר, ולא לפי יחידה, הוא לא נקבע סתם. הוא אחד הכלים הכי משמעותיים היום שיש ליזם.
תומר רוזנר
רגע, אז אני לא מבין. אתם אומרים פה דברים סותרים. רואי אמר קודם, רואי מרשות המיסים, אמר קודם, שהעיקרון של דירה תמורת דירה ולא מוכר תמורת מוכר, הוא העקרון השולט בדין כבר היום.
יוסי אלישע
לא.
רואי זרנצסקי
לא.
יוסי אלישע
לא, לא, לא. זה מה שהוא רוצה לעשות עכשיו.
רואי זרנצסקי
אמרתי שזה התיקון, וזה מה שאנחנו רוצים שיהיה. שיהיה דירה תמורת דירה. גם היום, זה דירה תמורת דירה.
יוסי אלישע
כאשר מדובר במוכר יחיד.
רואי זרנצסקי
כאשר מוכר אחד לא יכול לקבל שתי דירות.
תומר רוזנר
ברור.
רואי זרנצסקי
מי יכול לקבל שתי דירות? רק באזור מוטב. רק קשיש.
תומר רוזנר
יפה.
רואי זרנצסקי
אנחנו רוצים להשאיר את זה ככה. עכשיו, זה לא משנה כמה - - -
תומר רוזנר
אמרת שהמצב היום הוא - - -
רואי זרנצסקי
כיום זה מנוסח כך שהפטור הוא למוכר. זו לא הייתה הכוונה שלנו. אבל, הוא כן מנוסח לפי מוכר. אז מה באים וטוענים?
יוסי אלישע
מה זה לא הייתה הכוונה? רואי, לא, בואו לא נגיד סתם.
רואי זרנצסקי
מה באים וטוענים?
תומר רוזנר
שנייה רגע, רואי, תקשיב שנייה.
רואי זרנצסקי
כן.
תומר רוזנר
אומרים גם היזמים, ואני שומע מבין השורות שגן הרשות להתחדשות עירונית, אומרים שהניסוח הזה פותר בעיות בהתחדשות עירונית.
רואי זרנצסקי
ברור. זה פותר בעיה שבעצם באמצעות ההתחדשות העירונית, מפרקים את השיתוף שלכאורה הם יכלו לעשות את זה גם לפני, אבל הם מפרקים את השיתוף בין בעלים משותפים בדירה.
תומר רוזנר
סבבה.
רואי זרנצסקי
בסדר? אני לא בטוח עד כמה זה פותר את העניין הזה. אבל, נגיד שאנחנו חושבים שזה גם יוצר אי שוויון בתמורה.
תומר רוזנר
אגב, לכאורה, בניגוד לאינטרס האינטואיטיבי שאני הייתי חושב כיזם, כן?
רואי זרנצסקי
גם אני. נכון.
תומר רוזנר
ולכן אני לא. כנראה.
היו"ר יעקב אשר
שנייה. שאלה אחרת. אם יש לך את הסיטואציה הזאת, אוקיי? ואתה בא ואומר להם, תקשיבו, אני יכול לתת לך רק דירה אחת. נגיד שזה נכנס לתוקף. אבל, ז אומר שאתה לא יכול לתת להם, אם אני אקח למשל, את ההטבה של קשיש, לחלק של להוסיף כסף. זאת אומרת, בחלק הכספי.
יוסי אלישע
לא הבנתי. פה אתה אומר שאתה נותן להם בתמורה דירה פלוס כסף.
היו"ר יעקב אשר
כן.
יוסי אלישע
אז המשמעות היא שהכסף הזה יחכה להם בסוף. הם ישלמו על זה מס. כי אם זו לא דירה יחידה שלהם, הם ישלמו על זה מס. אם זו לא הייתה דירה יחידה של המורישים.
היו"ר יעקב אשר
אם הם יקנו עם זה דירה. אם הוא יקנה עם זה פרארי - - -
יוסי אלישע
נכון להיום, תחשוב כמה החוק מפשט את זה. הוא בעצם, מה שאנחנו הופכים את זה בעצם, למאוד מאוד מורכב. כי ברור לחלוטין - - -
תומר רוזנר
למה זה מפריע?
רואי זרנצסקי
הפוך ממורכב.
נדב מופקדי
אני אתן לך עוד דוגמא, בסדר?
יוסי אלישע
אתה שואל את רשות המיסים, תומר? או אותנו? לנו זה מאוד מפריע.
היו"ר יעקב אשר
אני כל פעם דוקר מישהו אחר. וככה אני אקבל החלטות בסוף.
רואי זרנצסקי
תקשיב. עוד פעם, בגלל זה, אפשר לחשוב על מנגנון של למנוע תכנון מס, ועוד פעם להחזיר סעיף אנטי תכנוני, שאם זה לא היה בשנתיים שלפני או בחמש השנים שלפני המכירה - - -
יוסי אלישע
שנתיים זה מה שיש בחוק.
רואי זרנצסקי
הוא כבר לא קיים בפינוי בינוי. אם לא נעשתה העברה לפני ולצורך, אפשר לחשוב עכשיו על סעיף אנטי תכנוני.
יוסי אלישע
זה הסעיף שצריך להיות.
רואי זרנצסקי
מבחינתנו זה היה הרבה יותר פשוט. דווקא הרבה יותר פשוט המצב שהוא כפי שאנחנו רוצים שיהיה.
היו"ר יעקב אשר
אני מציע - - -
תומר רוזנר
לא, יכול להיות. יכול להיות שזה יותר פשוט מבחינתכם, אבל אומרים לך היזמים, וכנראה אני שומע גם מהרשות להתחדשות עירונית.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק.
תומר רוזנר
שיש בזה תועלת, לדבר הזה. אז יכול להיות שווה כן לחשוב על זה, להחזיר.
היו"ר יעקב אשר
זה לא להחזיר. זה לא למנוע, כרגע.
עינת גנון
לא לעשות את התיקון.
היו"ר יעקב אשר
אני אגיד לך את האמת. אני מגויס לתפקיד שלי עכשיו, בלהוריד חסמים.
רואי זרנצסקי
אם אנחנו נגיד, כמו שאמרו פה, שמשהו שהוא לא תכנון, בירושה.
תומר רוזנר
תתייעצו.
רואי זרנצסקי
עזוב את זה. בירושה. נגיד בירושה נשאיר את המצב, שבירושה יהיה אפשר ללכת לפי היורש, ולא לפי היורשים.
יוסי אלישע
ואם הירושה היא אתמול בבוקר, דקה לפני החתימה.
רואי זרנצסקי
אז עזוב, אוקיי, נעשה סעיף אנטי תכנוני וזהו.
יוסי אלישע
תעשה סעיף אנטי תכנוני.
רואי זרנצסקי
בסדר.
יוסי אלישע
שלא כולל ירושה.
רואי זרנצסקי
אנחנו נדבר על זה. אנחנו נציע.
תומר רוזנר
שכאילו לא יעשו את העסקה אתמול בשביל להיכנס.
קריאה
שכאילו בשנתיים האחרונות זה לא עבר. שזה בסדר.
היו"ר יעקב אשר
זה תכנון מס. זה הדבר הכי טוב. תראה, כשאתה חושש ממחלה מסוימת, עדיף שתכניס את האנטי וירוס שלו, מאשר להרוג.
רואי זרנצסקי
השאלה אם הוא אחרי זה מוביל להרבה תיקים, והרבה בקשות, וזה לא למטרה תכנונית, אני באמת העברתי, ואני אומר, אנחנו נתקלים בבקשות האלה ובתיקים האלה כל הזמן.
יוסי אלישע
כן, אבל הנושא הזה כבר הוסדר בהחלטות מיסוי.
היו"ר יעקב אשר
ואל תשכח, אנחנו מדברים פה על - - -
שאול כהן
אני חושב שיותר נכון - - -
היו"ר יעקב אשר
אני אגיד לכם את האמת. אני אגיד לכם את האמת, ואני רוצה שזה יירשם בפרוטוקול, ולאה, המנהלת שלנו, גם תזכיר לי את זה. אני, אחת משיטות העבודה שלי, בימים כתיקונם, לא בחוק ההסדרים, זה כשמחוקקים משהו, לעשות דיווח, ולפתוח דברים. אם צריך, משנים גם אחרי. זאת אומרת, לראות מה קורה בשוק. איך הגיב השוק. עוד שנה, עוד שנה וחצי. אני לא חושש מלבוא עם תיקונים קלים. וגם אם זה יהיה תיקונים של חקיקה פרטית, אז אני כיושב ראש וועדת הפנים, אהיה חתום ראשון. ואז גם יבינו את זה בוועדת שרים, מי שיצטרך להבין את מה שצריך להבין. אני אומר, אנחנו עושים כמיטב יכולתנו, לנסות לתקן. איפה הבעיה שלי פה בעניין? אתה צודק, יהיו כאלה שיעשו על זה סיבוב. ויהיו אולי אפילו, לא רבים, אבל יותר ממניין, אוקיי? זה יכול להיות.

מצד שני, אני לא רוצה לצאת היום, עם משהו שנותן הרגשה או הבנה כאילו אנחנו חוסמים דברים, אלא אם כן משהו שאני יודע שחוסם דימום שלם. במיוחד, למה אני שואל? ושאלתי את עינת, וככה לא נעים וכן נעים. אבל, אתם צריכים לדבר גם ביניכם. כי בסוף, אתם מדינה אחת.
קריאה
אנחנו לא מפסיקים לדבר.
היו"ר יעקב אשר
זהו, אז תגבירו את זה. אנחנו עדיין צריכים לראות מהקורה בחיים עצמם. ואין ספק, אין ספק, שיש קצת הגזמה במה שטען יוסי. קצת הגזמה. כדרך מייצגים של משהו. אבל, יש גם חלק שהוא נכון. והחלק שהוא נכון, אנחנו מכירים אותו, מחמולות שבטיות שיושבות היום, ומתכנסות על כמעט כל השטח צמוד הקרקע, נקרא לזה ככה, או דברים מהסוג הזה. בואו תביאו פתרונות, שאפשר יהיה לחיות איתם, בלי שאנחנו משיתים משהו אחר. כן.
שאול כהן
אני רק אציע כבר איזושהי אמירה אחת. כשקובעים איזושהי נורמה אנטי תכנונית, והיא תחומה בזמן, זה דווקא יכול להוביל לאיזשהו חסם שאוקיי, ממתינים עד שעובר הזמן.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
תומר רוזנר
אכן.
שאול כהן
ומכיוון שמדובר פה על נושא של חמולות שבטיות, או כמו שציינו פה לפני כן, נושא של יורשים, אני מציע איזשהו קו חשיבה, שבמקרים של ירושה. ואז, ירושה, אין פה ספק, אין פה תכנוני מס.
היו"ר יעקב אשר
אתה עוד תגיד לי שמישהו יהרוג משיהו בשביל זה.
יוסי אלישע
כן, צריך שמישהו ילך לעולמו בשביל שזה יקרה.
היו"ר יעקב אשר
אל תעזור לי. אל תעזור לי.
שאול כהן
ואז, בצורה הזאת אנחנו, נראה לי, פותרים חלק גדול מהבעיות, שלכאורה מתעוררות.
יוסי אלישע
איך זה פותר נוהל חמולות?
היו"ר יעקב אשר
אתה לא תשבע אף פעם.
יוסי אלישע
לא, אבל אדוני, באותן החלטות מיסוי שניתנו. אמיתי, אתה דיברת על נושא של הסרת חסמים.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
יוסי אלישע
ואני אומר לך.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי.
יוסי אלישע
כל הכבוד.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי מה אתה הולך להגיד. גם בהמשך. שמעתי גם את ה"כל הכבוד" וגם את ה"אבל" אחר כך.
יוסי אלישע
לא אמרתי "אבל", אמרתי "כל הכבוד".
היו"ר יעקב אשר
ההצעה הזאת מתקדמת מאוד. היא עדיין לא לשביעות רצונך. ולכן, לא סגרנו את זה. תבואו אליי אחר כך, אחרי שתדברו.
ישי איצקוביץ
אם היא הולכת יד ביד עם המסחרי, המע"מ של המסחרי, אז יכול להיות.
קריאה
מה זה קשור?
היו"ר יעקב אשר
במע"מ של המסחרי, דיברנו.
ישי איצקוביץ
מחכים לפתרון, כן.
היו"ר יעקב אשר
היא גם פתרון.
תומר רוזנר
או שכן או שלא. נשמע.
היו"ר יעקב אשר
אני חושב שצריך. ואני חושב שגם הם מבינים שצריך. אבל כמה אני יכול ביום אחד להפיל עליהם. בסדר. קחו בחשבון, אם אתם רוצים לגמור מהר, או להימשך איתי עכשיו עוד הרבה. טוב.
תומר רוזנר
כמה זמן צריכים?
היו"ר יעקב אשר
כמה זמן אתם צריכים בשביל להתכנס.
אסף וקסלר
אנחנו צריכים יותר מכמה שעות, אדוני יושב הראש. זה פשוט שעלו פה הרבה סוגיות והרבה דברים. אנחנו לא רוצים להביא תשובות חלקיות.
יפתח עשהאל
אנחנו גם ננסה לדייק.
היו"ר יעקב אשר
גם אין טעם שנעשה הקראה, כי אנחנו קוראים משהו שאנחנו לא נקרא אחר כך.
יפתח עשהאל
אז בואו, אנחנו ננסה לדייק את הנוסח כמה שיותר מול הייעוץ המשפטי של הוועדה.
תומר רוזנר
אתם צריכים לבוא עם תשובות מהותיות.
יפתח עשהאל
כן, כן, כן. אני אומר, נבוא עם תשובות ונדייק כדי שההקראה תהיה מהירה. כמה זמן תיקח ההקראה?
ישי איצקוביץ
אדוני, אני רוצה להציע אולי שגם כדי לחסוך, ולדיון הבא נבוא יותר מוכנים, אולי גם שיתקיים איזשהו דיון קצר גם עם הגורמים פה, על מנת שיביאו נוסחים שנותנים ביטויים של הפרקטיקה.
יוסי אלישע
אל תדאג. שיחה יום-יומית.
ישי איצקוביץ
גם התאחדות הקבלנים.
היו"ר יעקב אשר
בואו תקשיבו, בסוף, אנחנו נקבל החלטה מה אנחנו מורידים ומה אנחנו לא מורידים, אוקיי? אני כן רוצה. כן רוצה להגיע למקסימום, אבל לא מתוך כוח. אף אחד פה לא מפחיד אותי, אוקיי? אף אחד. זאת אומרת, מהצד הזה, עד הצד השני. לא. אני באמת רוצה לטייב משהו שהמקהלה תנגן אחר כך. זה הכל. ואני אומר לכם, שאתם עוד שנתיים, כבר ישכחו שעשינו את זה פה בוועדה. וכשנראה שזה יעבוד, כי הדבר הכי גרוע הוא שהדברים לא יעבדו. ואם הם לא עובדים, אז זה תסכול של כל האנשים שאמרו איזו חקיקה ענקית, וחוק הסדרים, האוצר השתגע וכו', ולא יצא כלום. טוב. זה צריך להיות עד מחר. עד מחר אחר הצהריים, ישבו איתכם. לא להגיע ליום שלישי בבוקר.
תומר רוזנר
לא, ברור. זה ברור. הכוונה היא שזה יהיה בפני הוועדה ביום שלישי בבוקר.
היו"ר יעקב אשר
אני מקווה. אם זה יהיה מחר.
אסף וקסלר
בסדר גמור.
היו"ר יעקב אשר
אם זה יהיה מחר עד אחר הצהריים. אנחנו ישנים עם נעליים.
אסף וקסלר
שלישי בוועדה, ולפני זה, בשני, נהיה בקשר. בסדר. שלישי בבוקר מקובל מבחינתנו.
ישי איצקוביץ
אני כן הייתי רוצה שתותירו גם זמן, בכל זאת אולי נוכל גם לתת רעיונות, וכן לנסות להגיע לאיזשהם נוסחים מוצעים. אז תראו שהזמן מספיק לכם.
היו"ר יעקב אשר
כן. אני רק מזכיר לכם שאני עדיין מחכה גם ל"בוסט" של הפריפריה. אוקיי. אז אנחנו נודיע מתי תהיה הישיבה. רק אני מבקש, אני מבקש תשובות מחר, לא יאוחר מארבע. זה לא תשובות, זה כבר לבוא באמת.
תומר רוזנר
נוסח.
היו"ר יעקב אשר
נוסח איתכם ביחד.
תומר רוזנר
קודם כל שיבואו עם איזשהו בסיס, שנועל לעבוד איתו.
היו"ר יעקב אשר
כן, כן. ואני מבקש מכל הצדדים, באמת, לא להתייחס לדברים קטנים, אלא באמת להתייחס למהות. ותזכרו, תפסת מרובה, לא רק שלא תפסת, לא תפסת כלום.
קריאה
יש האומרים, האויב של הטוב מאוד זה המצוין. לא?
אסף וקסלר
נאמר בוועדה.
היו"ר יעקב אשר
יש מהנדס עיר, היום הוא כבר פרש, אבל הוא עדיין עוזר לעירייה, שהלך בשיטה הזאת של האויב של הטוב הוא הגרוע ביותר, והרבה דברים. לכו לבני ברק, תראו את אזור התעשייה, ותבינו שכמתסכלים על דברים ככה, אתה גם עושה משהו בסוף. אם אתה נתקע, הבאנו עוד משהו, לא יהיה כלום.
יוסי אלישע
בסדר. בשביל זה אתה פה. אתה חותם בסוף.
היו"ר יעקב אשר
אני מאזן בסוף. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:41.

קוד המקור של הנתונים