ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 20/04/2023

פרק כ"ג (השכרה ארוכת טווח) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023 [פוצלה לפי סעיף 84(ב) לתקנון הכנסת]

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



74
ועדת הפנים והגנת הסביבה
20/04/2023


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 38
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום חמישי, כ"ט בניסן התשפ"ג (20 באפריל 2023), שעה 10:00
סדר היום
פרק כ"ג (השכרה ארוכת טווח) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
הכנה לקריאה שניה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
חברי הכנסת
מיכאל ביטון
מוזמנים
אסף וקסלר - רכז שיכון באג"ת, משרד האוצר

אפרת נחלון - עו"ד, לשכה המשפטית, משרד האוצר

יפתח עשהאל - רפרנט שיכון באג"ת, משרד האוצר

תום פישר - עו"ד, רפרנט התחדשות עירונית ותכנון ובנייה, אשכול נדל"ן, משרד המשפטים

ד"ר מיכל מטרני - יועצת למנכ"ל מנהל התכנון, מנהל התכנון

שירה ברנד - מטה התכנון הלאומי

יצחק גורביץ' - מטה התכנון הלאומי

ליאור לוי - מטה התכנון הלאומי

מירה סלומון - ראש מנהל משפט וכנסת, מרכז השלטון המקומי

ליהי דרלי - ממונה תחום תכנון, חברת דירה להשכיר-החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה

אוראל יפרח - סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי, חברת דירה להשכיר- החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה

ארז רוזנבוך - יו"ר מגוריט ישראל בע"מ, קרן ריט קרן השקעות בנדל"ן

איתן אטיה - מנכ"ל פורום ה-15
ייעוץ משפטי
ברק קיבוביץ'
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
רינת בן מוחה, חבר תרגומים

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות

פרק כ"ג (השכרה ארוכת טווח) מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב לכולם, אני פותח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. על סדר היום פרק כ"ג (השכרה ארוכת טווח) מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612.

הנושא הוא נושא חשוב וחשוב מאוד, בוודאי שהוא חלק מהדברים שצריך לעשות כדי להתמודד עם הבעיה של משבר הדיור. השאלה היא מה הפתרונות שנמצאים כאן? האם הם הפתרונות הנכונים? האם אנחנו מקיפים את הבעיה מכל היבטיה? או האם אנחנו רק, מה שנקרא, נוגעים נגיעה פה נגיעה שם ולא נוגעים בסוף במטרה?

אני אבקש קודם כל, זה כל הפרק נכון?
גלעד קרן
כן כל הפרק.
היו"ר יעקב אשר
אז אנחנו לא צריכים לכוון על מה ומו. אתה רוצה לומר כמה מילים קודם או שקודם כל נשמע אותם? דיור השכרה פה?
אוראל יפרח
פה פה.
היו"ר יעקב אשר
רציתי לראות שבטוח אני זוכר אותך.
אוראל יפרח
הנה אתה רואה.
היו"ר יעקב אשר
כי אתם משמשים פה בשני כובעים. נכון מבחינתי אני מסתכל עליכם פה כרגע כיועצים גם לעניין הזה. אני לא ידע אם אתם הייתם חלק מההכנה של זה או שצירפו אתכם ברגע האחרון. לא נפתח את הנושא הזה, גם לא שאני יודע, אני סתם אתה יודע.
אוראל יפרח
אני חייב להגיד שבמקרה הזה יש שיתוף פעולה הדוק בין משרד האוצר.
היו"ר יעקב אשר
שיתוף פעולה הדוק תמיד יש בין משרדי ממשלה, זה בטוח. אני רק נוגע בנקודה האם זה בא מתוך הפקת לקחים על דברים שקיימים היום, ואם כן, האם זה באמת נותן את הפתרון וכהנא וכהנא. אני רק מכין אתכם, אני עוד לא חיממתי מנועים, אז אני רק מכין אתכם בעניין הזה. ושוב, אני אומר למה אני אומר את כל הדברים הללו, אני לא בא עם דעה מראש ברורה ככה או ככה, אבל אני בסוף רוצה להיות פרקטי. כי אם אנחנו רק נחוקק אותיות מתות או דברים שהם לא נכונים ולא יביאו את המזור לעניין הזה, אז חבל על זמננו וחבל על המשאבים החוקתיים, החקיקתיים שאנחנו נוציא על הדבר הזה.

אז עד כאן ההקדמה הקצרה שלי ומכאן והלאה אני אבקש שמישהו יציג את זה. אבל אני אבקש להציג בהצגה יותר רחבה, בשונה מדברים אחרים שדנו עד היום. בהצגה רחבה אני רוצה לדעת מה המצב היום, מה המצב הסטטוטורי היום, התוספת השישית שהיא בעצם היום מככבת כרגע במציאות, ומהם התיקונים שאתם רוצים לעשות בהצעת החוק הזאת. בבקשה. מי מקריא?
אסף וקסלר
בוקר טוב, אסף וקסלר אגף תקציבים. אז למעשה התיקון שמונח על שולחן הוועדה הבוקר הוא חלק מתוכנית רחבה שאנחנו מקדמים בחוק ההסדרים הזה לשוק השכירות, שהמטרה היא לחזק את שוק השכירות בישראל בכלל, את המוצר הזה שנקרא שכירות, לייצר מוצר שהוא יותר איכותי, נותן יותר ודאות לשוכרים. והמטרה היא בסוף שתהיה אלטרנטיבה איכותית וטובה לדיור בעלות. ואני חושב שהתיקון שמונח פה על שולחן הוועדה הוא אחד מהיותר משמעותיים בחוק ההסדרים הזה. שהמטרה שלו היא לייצר מודל, שמצד אחד נותן הטבות ותנאים טובים יותר לשוכרים ומצד שני מאפשר ליזמים לקדם פרויקטים כאלה בכדאיות כלכלית.

אנחנו ראינו בשנים האחרונות, מדינת ישראל נכנסה לתחום הזה של שכירות מוסדית בערך בשנת 2015-2013 אלו השנים שהתחילו התהליכים האלה. אנחנו הולכים עקב בצד אגודל ואנחנו מקדמים עוד ועוד תהליכים בנושא הזה, שבאמת המרכזי ביניהם הוא חברת דירה להשכיר, שפועלת בערוץ אקספוננציאלי ובשנה האחרונה הגיעה לשיאים שעוד לא הגיעה אליהם, והם עוד מעט יציגו. ובעצם, מה שמונח פה על השולחן הוא מייצר מוצר חדש שלא קיים עדיין בישראל הוא כן קיים בעולם, ולמעשה אנחנו לקחנו את מה שראינו בעולם ולמדנו מהם איך לייצר מוצר שכירות צפוף יותר, איכותי יותר שנותן שירותים רחבים ועוד שניה דירה להשכיר יציגו.
היו"ר יעקב אשר
כשלמדת מהעולם למדת עם כל המרכיבים שלה? זאת אומרת עם כל השיטה או רק לקחת חלק?
אסף וקסלר
אז אני אשאיר להם להציג ואני חושב שהם יתנו על זה תשובות.
היו"ר יעקב אשר
זה בסדר.
אסף וקסלר
שאלת אז אני אגיד, ואני מניח שניכנס לזה גם בהמשך הדיונים. מבחינת המסלולים שקיימים היום לדיור בהשכרה בערוץ המוסדי, אז הראשוני שבהם והכי משמעותי הוא שיווקי דירה להשכיר, דירה להשכיר משווקת קרקעות ובסוף יזם זוכה ומתחייב להשכיר לטווח ארוך זמן. בדרך כלל ה-20 שנים.

ערוץ שני שקיים לשכירות הוא ערוץ התוספת השישית לחוק התכנון והבניה שמאפשר תנאים כאלה ואחרים ליזמים לקדם תוכניות לשכירות ארוכות טווח. ערוץ שלישי זה ערוץ למעשה, דרך חוק עידוד השקעות הון שמאפשר לחברות לקדם פרויקטים לשכירות ארוכת טווח. להשכיר את הנכסים בתנאים משמעותיים של הטבות מס.
היו"ר יעקב אשר
ומה אתם עושים בעניין הזה?
אסף וקסלר
אז זה תיקון שהיה בחוק ההסדרים הקודם בעולם חוק עידוד השקעות הון.
היו"ר יעקב אשר
כן אבל אתה יודע שהוא נשאל, היה פה הרי דיון על הנושא הזה איתכם ביחד. אני הייתי בטוח שהחדר יוצף פה עם מנהלי חברות ריט למיניהם. והגיע אחד ואמר שיש עוד מישהו חצי כזה שגם הוא הולך לסגור כנראה את הסיפור. אז השאלה האם אנחנו מכוונים את הזרקורים למקום הנכון או אולי לא?
אסף וקסלר
אתה מוביל אותי אל הנושא הרביעי, שזה קרנות הריט זאת אומרת לא אותו מסלול של חוק עידוד השקעות הון. קרנות הריט זה מסלול אחר שהוא מבחינת מנגנון של תהליך התאגדות אחר, חברה אחרת, זה במובן הזה מוצר אחר. אכן יש היום שתי קרנות ריט שפועלות בתקווה שהשלישית אמורה להיכנס, בתהליכי התכנסות עכשיו. אנחנו זוכרים את הדיון יש אכן קשיים, אנחנו לא מתעלמים בעולם הזכירות ארוכת הטווח בגלל הריבית. הריבית היום מצננת השקעות במשק ופוגעת בפרויקטים לשכירות ארוכת טווח.
היו"ר יעקב אשר
לכל מחלה יש את התרופה שלה. אבל אתה צריך להשתמש בתרופה. אם זה הפחתות מס והטבות מס וזה ודאות שאין להם היום.
אסף וקסלר
אז הבאנו מספר תיקונים לעולם הזה של קרנות הריט, הם נידונים בוועדת כספים, לדעתי ביום ראשון הדיון, שהמטרה שלהם היא להקל על התהליכים של הקרנות ולעודד את המשך הפעילות הזו. אני אומר, אנחנו כן בוחנים דברים נוספים שניתן לעשות, אנחנו עושים חשיבה מאוד מתקדמת בנושא, וככל שיהיה לנו משהו קונקרטי אנחנו כמובן נביא את זה לוועדה.

אנחנו אומרים מפורשות, נושא השכירות ארוכת הטווח מאוד מאוד חשוב לממשלה, הממשלה רוצה לקדם את זה, היא לא מפחדת לאבד ערך קרקע משמעותי כשהיא הולכת ומשווקת דרך דירה להשכיר, היא לא מפחדת לתת הטבות מס במאות ומיליארדי שקלים לחברות שמקדמות את זה, בין אם זה במסלול הריטים ובן אם זה חוק עידוד השקעות הון, ואנחנו חושבים על דרכים נוספות שאנחנו יכולים לקדם את הנושא הזה. זה גם דרכים תכנוניות שהיום נדון בוועדה על מסלול תכנוני שלדעתנו יעזור מאוד לקדם את הנושא הזה, וזה גם דרכים נוספות.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
אוראל יפרח
טוב, אז מה ההצעה?
היו"ר יעקב אשר
עכשיו מה ההצעה?
אסף וקסלר
מעביר את המקל לדירה להשכיר.
אוראל יפרח
אוראל יפרח סמנכ"ל כספים בדירה להשכיר. קודם כל אני רוצה לפתוח בתודה גם לוועדה וגם ליו"ר הוועדה. זה דיון שני שלנו אני חושב, בתוך חודש-חודשיים בנושא הזה. נראה שהוועדה לקחה את הנושא של הדיור להשכרה ארוכת טווח בצורה רצינית ואנחנו שמחים שיש פה גוף שהחליט לקחת ולקדם את הנושא הזה.

בדיון הקודם הצגנו בעצם, לבקשתכם, איזושהי סקירה מאוד רחבה של שוק הדיור להשכרה בישראל, לעומת העולם, מה עשינו עד היום, מה אנחנו מתכוונים לעשות. ואני חושב שהיו לנו שם שתי מסקנות עיקריות, אם אני רגע מתמצת כדי לא לחזור על עצמי מהפעם הקודמת.

המסקנה הראשונה שאנחנו רואים גידול עקבי ומשמעותי בביקושים לדיור להשכרה ארוכת טווח. אנחנו רואים אם אנחנו משווים את זה לעומת עשור קודם, אנחנו רואים גידול, שימו לב למספר, של 250,000 משקי בית, רבע מיליון משקי בית, שעברו מבעלות לשכירות, או שנכנסו לתוך הפול הזה של השכירות. אם לפני עשור דיברנו על בערך 600,000 משקי בית שגרו בשכירות, היום אנחנו מדברים על 850,000 משקי בית שגרים בשכירות.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל אתה צריך לקחת , מעבר לכך שגם האוכלוסייה גדלה שזה הפתעה מה שנקרא.
אוראל יפרח
חד משמעית אין בעיה, השאלה אם השכירות ארוכת טווח גדלה.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל יש גם עוד דבר, יש גם תופעה שהיא מגיעה, שוב, מיוקר הדיור, שאנשים קונים דירות זולות במקומות רחוקים, שוכרים ומשכירים. זאת אומרת, יכול להיות שיש גם נכנס העניין הזה גם, כמו שאתה אומר, אבל זה לא רק. צריך לדעת לפלח את זה.
שירה ברנד
גם שינויים בדפוסי הדיור של האנשים, יש לנו הרבה יותר.
היו"ר יעקב אשר
שם כדי שיזכרו לכתוב אותך, שירה.
שירה ברנד
שירה ברנד ממטה התכנון הלאומי.
היו"ר יעקב אשר
מה אמרת? לא שמעתי.
שירה ברנד
אמרתי שיש שינוי בדפוסי המגורים של הציבור. יותר צעירים גרים לבד, רווקים גרים לבד.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי זה בסדר, הדפוסים האלה הם כן בסדר.
אוראל יפרח
שירה את נוגעת בנקודה.
שירה ברנד
זה הכל ביחד מסביר למה יש גידול בשכירות.
אוראל יפרח
אני לא רוצה לגעת בדיון הקודם, אבל שירה נוגעת בנקודה חשובה.
קריאה
השאלה מה הגידול באחוזים.
אוראל יפרח
תנו לי שתי דקות אני מגיע לזה.
היו"ר יעקב אשר
קיבלת
אוראל יפרח
דיברנו על זה גם בדיון הקודם, על המוביליות התעסוקתית, על הדור הצעיר שרוצה לצרוך שירותים ולא להשתעבד לדירה. אנחנו מדברים היום על הריבית, זה שהריבית עולה ומקשה על יזמים היא גם מקשה על דיירים לרכוש דירה. ברגע שרוכש פוטנציאלי יודע שהוא הולך לשלם משכנתא של 6% ריבית, רגע, אולי נכון לי ללכת לגור בשכירות ארוכת טווח במחירים יציבים?

אז אני חושב שיש פה מספר מגמות שניתחנו אותם בדיון הקודם וחבל לחזור עליהם, אבל הן מביאות אותנו למסקנה אחת מאוד פשוטה וברורה, שאנחנו נמצאים היום במה שנקרא, בעיית ביקושים הפוכה. כלומר, יש לנו הרבה יותר ביקוש למוצר הזה שנקרא שכירות ארוכת טווח ממה שאנחנו יודעים לספק לשוק. אנחנו עושים את זה היום בעצם בכלי המרכזי שלנו, שזה באמצעות חברת דירה להשכיר, באמצעות החברה, שיווקי קרקע שאנחנו עושים ביחד עם משרד השיכון שגם יושבים פה, ביחד עם רשות מקרקעי ישראל, הגענו עד כה לסדר גודל של 20,000 יחידות דיור. אבל כשאנחנו משווים את זה למדינות ה-OECD, למדינות המערביות המפותחות, אנחנו רואים שישראל נמצאת על פחות מ-1% משוק הדיור שנמצא בשכירות מפוקחת, כשבמדינות אחרות מגיעים ל-20, 30 וגם 60 אחוזים. זה הפער שצריכים להשלים.

כפי שהצגנו בפעם הקודמת, אנחנו חושבים שהכלי של דירה להשכיר הוא הכלי המרכזי, המשמעותי, הציר המוביל, נקרא לו, אבל לצידו חייבים את השוק הפרטי, וחייבים את השוק הפרטי בשני כלים. ואני חושב שאלו הדיונים שאנחנו הולכים לעשות במסגרת חוק ההסדרים. הדיון הראשון שבא לפתחה של הוועדה זה בעצם הדיון על הנושא של התכנון. איך יוצרים מסלול תכנוני ייעודי לדיור להשכרה? והנושא השני זה איך מתמרצים גופים פרטיים כמו קרנות ריט כמו יזמים וכן הלאה? אנחנו אומרים את זה בצורה ברורה.

המזור לבעיית הביקושים ההפוכה שהגדרנו קודם לא יכולה לבוא רק מדירה להשכיר, היא חייבת את השוק הפרטי. אם השוק הפרטי לא יהיה פה בהיקפים משמעותיים וייצור את ה-scalability הזאת שאנחנו מדברים עליה כל הזמן של איך יוצרים עוד דיור להשכרה, לא יהיה פה שוק. אנחנו נשב פה בעוד 10 שנים, בעוד 15 שנים ונגיד איך לא באנו ועשינו את הפעולות הנדרשות.
היו"ר יעקב אשר
עד כאן אני מסכים איתך.
אוראל יפרח
מה שאנחנו רוצים להציג היום, ואם תרצו נפתח את זה גם לנושאים נוספים, אבל מה שאנחנו רוצים להציג היום זה בעצם חשיבה חדשה על איך מתכננים דיור להשכרה. עד היום, שיהיה ברור, זה אולי יישמע קצת מוזר, אבל עד היום דיור רגיל למגורים למכירה ודיור להשכרה תוכנן בדיוק באותו האופן, בדיוק באותו האופן. כלומר, באו גופי התכנון, קידמו תכנון, לצורך העניין 400 יחידות במתחם, אחרי שקידמו את התכנון עכשיו מחליטים האם זה ילך למכירה או להשכרה.
היו"ר יעקב אשר
כמו שבעבר היו מתכננים שכונות כלליות, מה שנקרא, לציבור כללי, ושכונות לציבור עם אפיונים שונים למשל הציבור החרדי. עד לפני 8-10 שנים עשו תדריך של איך בונים שכונה, בגלל אופי, כמות הילדים, הזה שזה ציבור שהוא יותר מוטה תחבורה ציבורית וכו'. ואני מאוד בעד הדבר הזה, מאוד בעד ההסתכלות שבאמת אתה לא יכול, כל מוצר הוא לא שווה לכולם. אותו דבר גם באוכלוסייה הערבית. סוג צורת הבניה, ההתייחסות לבעיות האובייקטיביות שקיימות שם גם מבחינת תכנון ובניה וגם מבחינות אחרות.

אז אני חושב שהרעיון הוא נכון, השאלה, שוב, האם ההצעות שאנחנו מדברים עליהם כרגע, במסגרת חוק ההסדרים, יכול להיות שהיה מצופה שכאן יהיה דיון יותר רחב, יותר מעמיק ויותר גדול, כדי ליצור באמת מסלול, וזה מסלול שצריך אולי לקבל אפילו ביטוי גם בוועדות, אם זה ועדות מחוזיות, אם זה ועדות אחרות שזה תכנון אחר. זאת אומרת יכול להית אפילו ישיבות ועדות משנה או ישיבות ועדות רישוי שמיועדות עם אנשים ספציפיים שיותר מהתחום שמסתכל גם על הספציפיות של הדירות להשכיר וכו'.

השאלה, האם זה מה שנמצא כאן על השולחן עכשיו? או שמה שנמצא כאן על השולחן זה כמה כלים שרוצים לחזק את העניין הזה, אבל עדיין לא מטפלים בו? זאת השאלה. עכשיו, אני לא אקרא לשאלה הזאת בשמה, האם זה היה ראוי וזה נכון שזה יהיה בחוק ההסדרים, או בדיון מפוצל אחר רגוע יותר רחב יותר, עמוק יותר? אבל אני נותן לכם את הצ'אנס, בואו נתחיל. אם נשתכנע שאנחנו עושים דבר נכון, אפילו אם זה שלב אחד בדבר אבל עשינו אותו נכון, אז נתקדם עם זה הלאה כמה שאפשר. כל מה שאמרתי זה עד ההצבעות, ההצבעות אתם יודעים, אני כרגע אצלי אין לי סדר יום להצבעות. אני מזכיר לכם רק שלא תשכחו.
אוראל יפרח
אז אם אני רגע צריך לתמצת ולמקד את מה שאנחנו הולכים להציג היום לבקשתך, אחד, אנחנו בעצם הולכים להציג פה תפיסה חדשה לאיך מתכננים, בסדר? אתם תראו תכנון שונה לגמרי, עם הסתכלות שונה לגמרי, אבל לעשות את זה לבד כנראה לא ייתן את התשובה.

החלק המשלים, החלק השני, המשלים של התדריך תכנון שאנחנו הולכים להציג עכשיו זה גם תוספת זכויות. חייב להיות לצד התכנון החדש תוספת זכויות ותוספת זכויות משמעותית לעומת המגורים למכירה. אנחנו מציעים פה מודל של פי שניים או פי שלוש, אנחנו תכף נכנס לפרטים. שבעצם בפרויקט שמתוכנן באופן ייעודי לשכירות ארוכת טווח עם כל היתרונות לשוכר שדיברנו עליהם בדיון הקודם, מי שבעצם יקדם את התכנון הזה במתחם שלו, בקרקע שלו, יוכל לקבל פי שלוש זכויות, תכף נציג את זה. ואני מציע שנצלול ישר, ברשותך, לתוך תדריך התכנון, תראו את העבודה שעשינו, נשמח גם כמובן, לשמוע הערות ולפתוח את זה לדיון, ואז נציג את תוספת הזכויות שאנחנו חושבים שצריך להכניס לכל אחד מהמתחמים שקודמו באופן הזה.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל אז גם עלול להתפתח שוק, אני נוגע וחוזר חזרה לאיפה שאתה נמצא, עלול להתפתח שוק שיזמים יחפשו מתחמים או קרקעות או מקומות שבהן אופי הבינוי באותו אזור הוא אופי רגוע יותר, נקרא לזה ככה, ובלי קשר למה הולך לקרות בכל האזור, יתלבשו על מקום מסוים, ואז הם באים עם הקפצה של פי שתיים פי שלוש. זה דבר שהוא יכול להיות incentive מצוין, אין ספק. השאלה איך תיראה המדינה, ואיך תיראה אותה שכונה ,ואיך תראה אותו עיר כשאתה בא עם עוצמות כאלה שלא מתכתבות עם התכנון הכוללני, ועם התמ"אות למיניהם ועם כל החשיבה. אלא אם כן אין חשיבה, אז בוא נבטל את הדברים הכללים, ונלך ישר לדון כל פעם במשהו מסוים.
יפתח עשהאל
אדוני יושב הראש, יפתח עשהאל מאגף תקציבים, רק חשוב להדגיש שוב דבר פה זה לא עקיפה של מערכת התכנון. הכל צריך לעבור תכנון בוועדות מחוזיות, בוועדות מקומיות בהתאם לסמכות. הכל ידון בוועדת התנגדויות.
היו"ר יעקב אשר
לא זה לא עקיפה עם ק', זה אכיפה עם א' וכ'. אתה אוכף דברים.
יפתח עשהאל
יכול להיות שנסביר את אותו מהלך כשנגיע לזה.
אסף וקסלר
יושב הראש, אני חושב שזה מוצר ייחודי, יכול להיות שהוא לא יתאים לכל מקום. דיור להשכרה קיים והוא ימשיך להתקיים בצורות שהוא התקיים עד היום. זה מסלול נוסף.
היו"ר יעקב אשר
אני נותן לכם טעימות זה הכל, על מנת להכווין אתכם.
קריאה
אז תסבירו גם לאן הוא מתאים לדעתכם.
אסף וקסלר
אני מציע שהם יציגו את התדריך, שאני חושב שהוא עושה סדר מאוד טוב בנושא הזה של מה הרעיון שהוביל, הרעיון המסדר, ואז.
אוראל יפרח
רק נחדד, אנחנו לא מציגים את ההיפך, אנחנו רק אומרים אם יוגדר שיהיה מקום מסוים שיהיה בו את המגורים לשכירות ארוכת טווח, אז איך צריך לעשות את זה? בסדר? אתה שואל על האיפה וזה נכון, צריך לעשות דיון על זה. אבל אנחנו עכשיו מדברים ורוצים להציג את האיך.
היו"ר יעקב אשר
רגע, לא אין שום התייחסות פה לאיפה.
אפרת נחלון
אבל אדוני היו"ר זה לא שונה מכל ייעוד אחר שמתכננים ומוסד התכנון בודק גם את המקום והתשתיות הרלוונטיות.
היו"ר יעקב אשר
לא חשבתי שכתוב לי פה ארלוזורוב פינת דיזינגוף. אני אומר אין התייחסות למה קורה מסביב לאותו אזור, בסדר אנחנו נגיע לזה. אני רק מכניס אתכם לאווירה.
אוראל יפרח
אז ליהי דרלי מאגף התכנון אצלנו תציג את התדריך.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל היא חייבת לשבת במקום שהרמקול מגיע, ופה זה לא המקום הנכון גם אצלך לא, אז תחליפו. זה שנהייתי גם האיש הטכני פה זה מחמיא לי. זהו, בדיוק תשבי שם כי זה מגיע יותר קרוב.
ליהי דרלי
שומע אותי? שומעים אותי? בוקר טוב לכולם, אז אני ליהי דרלי מאגף תכנון בדירה להשכיר ואני הולכת להציג בפניכם באמת את תדריך התכנון אחרי עבודה מאומצת שעשינו. למדנו את הפרויקטים שקיימים גם של דירה להשכיר, גם פרויקטים אחרים שיש להשכרה ארוכת טווח, למדנו גם את התוכניות.
היו"ר יעקב אשר
רגע, מה תפקידך אני לא שמעתי?
ליהי דרלי
אני ממונה תחום תכנון בדירה להשכיר. למדנו גם את הפרויקטים הקיימים שיש בתוך המרחב של השכרה ארוכת טווח, וגם תב"עות שהחברה מקדמת ספציפית להשכרה ארוכת טווח ומתוך הדבר הזה כמו שאוראל אמר למדנו בעצם מה - - -
היו"ר יעקב אשר
עוד שאלה סליחה שאני חטטן כזה. מה התחיל קודם? זאת אומרת אתם התחלתם להכין תדריך ואז זה השתלב עם חוק ההסדרים? או שהייתה הצעה של חוק ההסדרים ואז הכנתם תדריך?
יפתח עשהאל
אני אענה על זה, התדריך הוא תוצאה של - - -
היו"ר יעקב אשר
באמת חבר'ה, עזבו.
יפתח עשהאל
באמת הכל מתועד. החלטת הממשלה של חוק התוכנית הכלכלית של 2021-2022 הנחתה את דירה להשכיר להכין כזה תדריך. כבר אז הבנו שאנחנו שוקלים. אני חייב להגיד שהצד הזה הוא צד שלא טבעי למשרד האוצר. משרד האוצר תמיד התנגד לקבוע ייעוד של השכרה בקרקע, יש פה חשש של שחיקת ערך. אנחנו הולכים לזה אחרי שהבנו שהניצול המיטבי של הפרויקטים האלה יהיה דרך התכנון. פספסנו הרבה ערך משקי בשביל תכנון ייעודי להשכרה, ובהמשך לחוק ההסדרים הקודם שהנחו אותנו להכין את התדריך ולבחון אותו - - -
היו"ר יעקב אשר
תסביר לי לגבי הערך המשקי אני לא כל כך הבנתי.
יפתח עשהאל
אנחנו נגיע לזה עוד מעט. כשאתה מתכנן פרויקט להשכרה אתה מנצל הרבה יותר טוב את יכולת התכנון של הפרויקט הזה מראש. שזה אומר לדוגמה, גם קהילתיות יותר טובה בתוך הפרויקט, דירות יותר מותאמות לאוכלוסיה.
היו"ר יעקב אשר
לא אבל איפה ההפסד? אמרת שמבחינת המדינה, מבחינת האוצר אמרת. למה לא הייתם אמורים לאהוב את זה לכאורה?
יפתח עשהאל
החשש שלנו, כשפרויקט שהוחל עליו בעלות אחודה. עד היום יזם שבונה פרויקט ומוכר אותו אחרי 20 שנים זה מה שעשינו עד היום בפרויקט להשכרה. פה אנחנו הולכים למקום של ייעוד קרקע להשכרה, זה אומר שלצמיתות הפרויקט הזה יהיה דירה להשכרה וכל המודל הכלכלי של הקרקע משתנה.
היו"ר יעקב אשר
ומה אתה מפסיד? את המיסוי?
יפתח עשהאל
קודם כל המדינה היא בעלת הקרקע. הציבור יפסיד פה כמות מאוד מאוד גבוהה של הכנסות.
היו"ר יעקב אשר
אמרת המדינה היא בעלת הקרקע?
יפתח עשהאל
במרבית קרקעות ישראל הציבור הוא בעל הקרקע.
היו"ר יעקב אשר
לא זה לא המדינה.
יפתח עשהאל
מדינת ישראל. הציבור הכוונה שלי מדינת ישראל. ההכנסות ממכירת הקרקע צריכה לבוא לציבור. הציבור בעצם היום, אנחנו כאילו, כמשרד האוצר, רואים לנכון לשחוק פה את ערך הקרקע מצד אחד בגלל שאנחנו קובעים פה ייעוד להשכרה, אבל מצד שני אנחנו רואים את התועלת המשקית של התכנון הייעודי להשכרה בגלל תוספת יחידות הדיור, בגלל יחידות הדיור הקטנות, בגלל הקהילתיות, החשיבה על הולך הרגל, החשיבה השכונתית.
היו"ר יעקב אשר
אתה כבר גונב לו את כל המצגת.
ליהי דרלי
אוקיי אז אני אתחיל במאפיינים הייחודיים שיש להשכרה ארוכת טווח בכלל, עוד רגע לפני שאני מתחילה לרדת לרזולוציה של התכנון. אז אנחנו מדברים על, בעצם, בניין בבעלות אחודה. זה מה שמאפשר לנו בעצם את האפשרות של ההשכרה ארוכת הטווח, קומפלקס שלם ומנוהל. זאת אומרת אותו שוכר יודע למי הוא צריך לפנות אם יש לו איזושהי בעיה בתוך הדירה.
היו"ר יעקב אשר
מה ההגדרה הסטטוטורית? גבולות הגזרה של בעלות אחודה, היועץ המשפטי. ההגדרה?
גלעד קרן
בעלים אחד על כל.
היו"ר יעקב אשר
בעלים אחד - - - אחוד או לא חשבתי בעלות אחודה שאם יש סוג של כמה בעלים. מה גבולות הגזרה?
גלעד קרן
לא, יכול להיות שותפות של כמה בעלים על אותו מתחם.
היו"ר יעקב אשר
שכל הבניין כולו שייך לאותם בעלים.
ליהי דרלי
זה ברור לכולם שיש כתובת אחת שאליה פונים מצד כלל הגורמים.
היו"ר יעקב אשר
כי יש גם בעלות רגילה שהיא אותו דבר. לא חשבתי שזה מעמד סטטוטורי לבעלות אחודה.
קריאה
לא ראינו שבנוסח כתוב שכל הבניין הוא בבעלות אחודה, אבל שכל יחידות הדיור בבעלות אחודה.
היו"ר יעקב אשר
כן?
מירה סלומון
כן, כל יחידות הדיור להשכרה בבעלות אחודה. אני רק דייקתי דברים שנאמרו בוועדה, לא כל הבניין אלא כל יחידת דיור להשכרה.
היו"ר יעקב אשר
אני יודע שזה לא זה לשאול, אבל אני כן שואל כי אני רוצה להבין את גבולות הגזרה.
תום פישר
הבעלות האחודה לפי הצו וגם לפי התוספת השלישית היום, חלה על הדירות שחלה עליהן התוספת. אם יש שימושים אחרים, למשל קומה ציבורית באותו בניין ,כמובן שהקומה הציבורית תהיה בבעלות הרשות המקומית.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל אם נגיד אני עושה בניין הטרוגני, שלא כולו להשכרה חלקו להשכרה וחלקו לא, אז יכול להיות מצב שאני הבעלים רק של הקומות להשכרה ומישהו אחר הוא זה?
מיכל מטרני
כן אפשרי לחלוטין. יכול להיות משרדים ותיירות.
היו"ר יעקב אשר
משרדים לא משנה, או חנויות פלאפל. יכול להיות שבהגדרה הזאת, אם מחר אתה מדבר גם על תנאים נוספים של ניהול משותף והכל, השאלה , אם אתה בא ואומר לי תשמע בעלות אחודה כדשי שהעסק יעבוד והכל אני חייב שכל הבניין יהיה מתחילתו ועד סופו. אי לי בעיה שלאותו בן אדם שהוא מתחילתו עד סופו יש לו חלק להשכרה וחלק לא להשכרה, אבל זה אדם אחד. למה? כי יש לך עוד אלמנטים פה. ובאלמנטים האלה, אני מעלה את זה כרגע.
אסף וקסלר
זו נקודה מאוד נכונה, אנחנו חשבנו על זה הרבה והיו לנו הרבה דיונים על זה, כרגע הנוסח שבסופו של דבר החלטנו שאנחנו חושבים שהוא נכון זה להתייחס רק לרכיב של השכירות. כלומר, כל יחידות הדיור שמיועדות לשכירות הן בבעלות אחודה, ואם יש חלק מסחר או וכו'.
היו"ר יעקב אשר
בדגש על הכרגע.
ליהי דרלי
אני שמה רגע בצד את עולם המשרד וצרכי הציבור שצריכים להיות בתוך הבניין, ומדברת רגע רק על המגורים. מתוך המאפיינים של התכנון אנחנו סבורים שהבניין צריך להיות שכירות ארוכת טווח בלבד ולא שילוב של שכירות ומכירה. אבל זה נכון כמו שאמרו פה, יכול להיות בעלים יחיד למגורים להשכרה, ובשילוב של מסחר.
היו"ר יעקב אשר
את זה צריך לבדוק את זה מבחינה חברתית וסוציולוגית צריך לבדוק. האם נכון שיהיו במקום רק?
ליהי דרלי
אנחנו בסוף אני מזכירה, נמצאים בתוך שכונה ולא רק.
אוראל יפרח
זה ההבדל בין המצב הקיים היום בתוספת השישית .
היו"ר יעקב אשר
שהיא מערבבת שימושים מה שנקרא.
אוראל יפרח
נכון, לבין ההצעה כרגע שהיא הצעה שמדברת על מתחם כולל.
היו"ר יעקב אשר
וזה לב העניין, אנחנו צריכים לבוא ולהשתכנע מה רע במצב היום איפה צריך לתקן? ולמה?
אסף וקסלר
אבל זה שיקול גם שאנחנו משאירים למוסד התכנון בסוף לקבוע את התנאים האלה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, וכמובן שגם תמהיל ישחק פה כי תמהיל של דירות, אם אתה הולך רק על דירות קטנות של סטודנטים, אז הפכת את זה לפנימייה של סטודנטים. יכול להיות שזה טוב אני לא יודע, אבל יכול להיות שזה לא.
ליהי דרלי
אוקיי. אני אעבור על המאפיינים הייחודיים של התכנון דיור להשכרה. כתבתי פה בעיקר את המאפיינים המרכזיים. דיברת על תמהיל, אז אנחנו באמת סבורים שתמהיל המגורים צריך להיות יחידות דיור קטנות ביחס למכירה, אבל לא דירות יחיד של מעונות סטודנטים.
היו"ר יעקב אשר
אני אקח אותך רגע לעמוד אחד אחורה. חוויית מגורים קהילתית. למה את מתכוונת? אלו מילים חשובות לומר אותן, השאלה למה את מתכוונת בפרקטיקה.
ליהי דרלי
אז אני אנסה לענות. אנחנו מזהים בהרבה מאוד פרויקטים שלנו באמת בגלל משרד הבית קטנים ויש הרבה מאוד צעירים ויש משפחות צעירות שיש חווית קהילה בתוך הבניין. אנחנו רואים שהיזמים שלנו יוזמים פעילויות כאלה. הדלקת נרות בחנוכה, חגיגות פורים.
היו"ר יעקב אשר
אה את מתייחסת כרגע לעניינים, לא, חשבתי שאתם באים ואומרים שבבניין אני חייב שיהיה לפחות אולם קטן פנימי, חדר כושר, פינג-פונג וזה אני יודע. יש עוד פינג-פונג? זה עובד הדבר הזה?
אוראל יפרח
קודם כל זה קיים, גם במכרזים שאנחנו.
ליהי דרלי
אני רציתי קודם כל להראות את המאפיינים בשביל אחר כך לדבר בעצם איך זה בא לידי ביטוי.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי אז אני לא אפריע לך, אני מבטיח להשתדל. אמרתי שאני מבטיח להשתדל.
ליהי דרלי
טוב אז אני אתחיל, ובשביל לא לבלבל אני אתמקד בשקף הזה, אז אני אתחיל מתמהיל המגורים. אז אנחנו באמת סבורים שמדובר על יחידות דיור קטנות, כמו שאמרתי לא יחידה אחת, אלא חדר, שני חדרים, שלושה חדרים. בעיקר 3-4 חדרים.
היו"ר יעקב אשר
בעיקר שלושה עד ארבעה? זו לא הרוח שאני קיבלתי.
ליהי דרלי
זה בין 2-4 חדרים. אני יכולה להראות בהמשך באמת את הפריסה של התמהיל. אבל בסוף כל תכנון, כל תכנון כאן יותאם לתכנון הספציפי של השכונה כמו שאמרת, באוכלוסיות אחרות, באוכלוסייה חרדית באוכלוסייה ערבית אנחנו נתאים את אותו תמהיל בהתאם לצרכים הספציפיים של האוכלוסייה.
גלעד קרן
סליחה, אני יכול לשאול?
היו"ר יעקב אשר
כן כן.
גלעד קרן
אבל איך אפשר להתאים כשאתם אומרים פה צפיפות מינימלית, האם זה לא בהכרח יוצר יחידות דיור קטנות?
היו"ר יעקב אשר
בדיוק, זה התנגשות.
גלעד קרן
יהיה קשה להגיד פה אנחנו עושים רק דירות גדולות כשהצפיפות שקבעתם מראש היא מאוד מאוד גבוהה באותו מתחם. ושאלה נוספת בהקשר הזה זה מבחינת התפיסה, האם אנחנו לא רוצים למשוך בעצם אוכלוסיות שהן היום פחות שוכרות, אוכלוסיות של משפחות שהן לא משפחות צעירות עם ילד אחד או שניים? זאת אומרת היום המצב הוא שמי ששוכר הוא בעיקר אנשים צעירים או משפחות צעירות, סטודנטים, אנשים בודדים. האם אנחנו לא רוצים בעצם למשוך אוכלוסיות נוספות? לעודד גם את המשפחות היותר גדולות להגיד אוקיי אנחנו לא קונים.
היו"ר יעקב אשר
אני אשלים את מה שאומר גלעד. כי חלק מהניסיון לשינוי של המאפיינים של הדיור במדינת ישראל הם לא רק אצל הצעירים, גם היום שכירות היא עובדת, רק היא שכירות לא מוסדרת, היא שכירות בעייתית, אנחנו רוצים להסדיר אותה. מה שאומר גלעד, יכול להיות שאנחנו צריכים לכוון, ועוד פעם, זה סותר קצת את הדברים האחרים שהגשתם. אבל יכול להיות שצריך לכוון דווקא למשל תיקח דוגמה של משפחה שאנחנו אוהבים לקרוא להם משפרי דיור. משפחה שיש להם כבר היום 3-4 ילדים, אני לא מדבר איתך על 8-9, גם זה, משפרי דיור כל אחד, ונמצאים בדירה קטנה על הפנים שהם הצליחו לרכוש כשהם היו צעירים ויפים מה שנקרא, וזה בלתי אפשרי לחיות ככה. הם לא מצליחים להגיע להיות משפרי דיור גם אם הם ימכרו את הדירה שלהם הם לא מצליחים להגיע.
אוראל יפרח
יכול להיות שהם גם היום שוכרים דירה.
היו"ר יעקב אשר
יכול להיות שגם בגלל זה הם הולכים לשכור. ולכן אני חושב שכדי לשנות הרגלי חיים, זה בעצם שינוי של הרגלי חיים. כי אנחנו ידענו כל אחד מאיתנו ברגע שהוא התבגר זה שהמטרה שלו זה להגיע לדירה. קודם כל שתהיה לי לדירה. ברגע שאתה מוריד את הלחץ הזה מאנשים, אני מדבר איתך בעוד 10 שנים 15 שנים, זה תהליך שחייב להתחיל היום, התחיל כבר קודם. אז צריך גם לכוון כשאתה עושה תדריך וכשאתם בונים לכם את המערכות ואת הרצונות ,להתייחס גם לאוכלוסיות הללו, כי זה בסוף מביא לך אקורדיון יותר רחב.
אוראל יפרח
אני אתחיל מהשאלה השנייה ואז ליאור יענה על השאלה הראשונה. כשאנחנו מנתחים את אוכלוסיית הצעירים, או את אוכלוסיית השוכרים, אנחנו רואים ש-58% הם צעירים, כשהגדרה של צעירים זה לא רק סטודנטים, אלא גילאי 25-44 זו ההגדרה, ויש כמעט התפלגות נורמלית בגילאים האלה. זה אחד.
היו"ר יעקב אשר
מה המאפיינים שלהם? זוג?
אוראל יפרח
לא, יש זוג, זוג עם שני ילדים. זה די מתפרס ודי משתנה, אנחנו רואים את זה בכל קבוצות הגילאים וסטטוס החיים.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
אוראל יפרח
מה שכן צריך להגיד זה שהיום בשוק, בקידום פרויקטים למכירה אנחנו רואים טיפוסים של בניינים של 3-4 חדרים דירות גן דירות פנטהאוז, אלה פחות או יותר הטיפוסים. כבר כמעט ולא קיימים היום דירות של 2-2.5 חדרים. זה כמעט ולא קיים בדירות למכירה, כי זה כנראה מוצר שפחות מתאים למכירה.

מה שאנחנו מנסים לעשות פה זה איזשהו תמהיל, ואתם יכולים לראות אות פה, תמהיל של דירות שניים שלושה וארבעה חדרים. אני מבין את העמדה שאומרת בואו ניתן את זה כפתרון לכולם ואולי נעשה גם דירות גדולות יותר. אבל צריך גם לקחת בחשבון בסופו של דבר, שיש פה עניין של כלכליות.
היו"ר יעקב אשר
כדאיות כלכלית.
אוראל יפרח
אנחנו יכולים לבוא ולהגיד בסדר, נשים גם דירות גן, ודירות גג ופנטהאוזים וכן הלאה, אבל זה לא ייפול לנו על הצורך הכלכלי כי בסופו של דבר אנחנו שמים פה מעמסה על הקרקע. אנחנו באים ואומרים אתה עכשיו תשכיר את הדירות האלה באופן פרמננטי. בסדר? הדירות האלה יצטרכו להיות מושכרות לצמיתות, לטווח מאוד מאוד ארוך, וחייב איזשהו מודל כלכלי.

ככל שאנחנו לוקחים דירה קטנה יותר, התשואות בגין כל עלות השקעה יכולה להיות גבוהה יותר, ואז בעצם המודל הכלכלי יכול להיתפס. ועוד פעם, בסופו של דבר כמו שהציגו פה גם באגף תקציבים אנחנו לא מחליפים את מוסד התכנון, אנחנו פשוט שמים איזשהו תדריך של גבולות גזרה או כיוון מחשבה של איך צריך להתמודד עם זה. ליאור אתה רוצה לענות על השאלה הראשונה?
ליאור לוי
כן, אני רק אגיד שהרבה תופעות שדיברתם אנחנו רואים כבר היום בשוק הדיור להשכרה. גם את התחלופה וגם את הגיוון.
היו"ר יעקב אשר
ומה תפקידך בכוח?
ליאור לוי
רכז דיור וחדשנות. הביקושים ואיפה שאנחנו לא מצליחים לתת מענה זה בדירות שלושה חדשים פלוס מינוס. תזכרו שגם לפעמים זה 2.5 ו-3.5 וממש יש מחסור בזה. אפשר להגיד באזורים מסוימים למשל בעיר מודיעין גם במגורים, לא רק בשכירות, אבל בשכירות זה המוצר המבוקש, אלו הדירות שהכי ניגשים להגרלה, אלו הדירות שהיזמים גם מבקשים, כי אם הוא מקבל פנטהאוז חמישה חדרים לפעמים הוא נשאר גם שמונה חודשים.
גלעד קרן
לא אבל זו לא הייתה השאלה.
ליאור לוי
שניה. זה נושא ראשון. דבר שני, גם בהיבט של הגמישות, אם אנחנו מסתכלים טיפה החוצה, אנחנו רואים בלא מעט פרויקטים, אפשר להגיד, תופעת הקן המתרוקן המון זוגות שכבר הילדים יוצאים עוברים לגור בשכירות ומוציאים החוצה לשוק דירה להשכרה אולי אחרת יותר גדולה ויש שימוש יותר יעיל בעצם של משאבים והמטרים המנוצלים שנמצאים באזור. ואנחנו לא פוסלים, אוראל אמר את זה בסוף, אנחנו לא פוסלים שיהיה אזור עם תמהיל של יחידות דיור יותר גדולות.
גלעד קרן
זאת השאלה, איך עושים את זה עם הצפיפות המינימלית שאתם מציעים? האם הצפיפות המינימלית שאתם מציעים לא בעצם מונעת בפועל תמהיל של 30% דירות, גדולה וגדולה מאוד.
ליאור לוי
היא לא מונעת, היא מייצרת תמהיל יותר נמוך וגם צריך לזכור.
אסף וקסלר
הפתרון הזה הוא בסוף תכנוני. זה מה שהתדריך הזה בא לעשות. זה אולי לא מופיע פה, התדריך הזה יותר ארוך ממה שאתם רואים. אבל המבט התכנוני הוא משתנה. זה יכול לדבר על זה שלא יהיה ממ"ד בכל דירה אלא יהיה ממ"ק, זה יכול לדבר על זה שנפחית את סטנדרט כיווני האוויר, זה יכול לדבר על זה שנפחית את סטנדרט המרפסות. באמצעות תכנון יותר יעיל המטרה היא לייצר יותר דירות בקומה, ולהגדיל את הצפיפות של מספר יחידות הדיור לדונם. זו בעצם המטרה במודל הזה.
היו"ר יעקב אשר
זה לא נותן תשובה למה שהוא שאל.
איתן אטיה
לחלוטין לא, ואין שום אפשרות לתכנן כזה דבר, אין פה שום תכנון. אני אשמח לקבל חיבור בשם השלטון המקומי בבקשה.
אסף וקסלר
ובוודאי גם קיים כבר היום פרויקטים כאלה שהקדימו את זמננו.
איתן אטיה
חוזרים ואומרים יהיה תכנון יהיה תכנון, זה לא אומר שזה נכון. איך יהיה פה תכנון? מה שאתם עושים זה למנוע תכנון.
היו"ר יעקב אשר
רגע רגע, סדרי הדיון זה הם מציגים, אנחנו שומעים בסבלנות כל אחד רושם לעצמו את הערותיו, ואז מתפתח דיון. מתורבת כמובן. כן?
ליהי דרלי
אוקיי אני אמשיך לשאלתו של גלעד, אנחנו באמת עשינו איזשהו פירוט של תמהיל יחידות הדיור שהוא המלצה וכמו שאתה רואה, גם פה, כן אנחנו שמנו תמהיל של דירות גדולות באחוזים יותר קטנים אבל כן בשביל לתת מענה.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו מסתכלים על אותה מצגת? כן.
ליהי דרלי
בסדר?
היו"ר יעקב אשר
כן.
גלעד קרן
אנחנו שאלנו גם אני וגם יושב הראש בעצם על הכותרת של העמוד הזה. אתם אומרים שתמהיל יחידות הדיור צריך להתאים לצרכי אוכלוסיית השוכרים בהווה. והשאלה היא האם אנחנו לא רוצים ליצור אוכלוסייה מעבר למי שכבר שוכרים בהווה?
ליהי דרלי
אני חושבת שליאור ענה על זה, אנחנו בתהליך משתנה, כרגע אנחנו מזהים שאוכלוסיית השוכרים הם עדיין משקי בית קטנים. ככל והדבר ישתנה בסוף יכול להיות שנחנו נזהה שינוי. ואנחנו גם עושים את זה היום, אנחנו מתכננים.
גלעד קרן
יכול להיות שאם משפחה שהיום היא לא שוכרת כי אין לה איפה לשכור לטווח ארוך. משפחה עם שלושה ילדים לא רוצה לעבור בכל שנה דירה, ולא רוצה להיות תלויה בחסדי השוכר כל שנה כי יש עניינים של לימודים וגנים ודברים כאלה. יכול להיות שאם משפחות גדולות יהיה להם את הביטחון הזה שאם הם יוכלו לגור במקום מסוים מינימום עשר שנים, אז הם כן ילכו לעניין של השכירות, ואנחנו נראה - - - היא שונה.
אסף וקסלר
זה נכון, אני חושב שמה שאתה אומר הוא נכון לחלוטין, והוא כבר היום קיים והוא ימשיך להתקיים. בפרויקטים שדירה להשכיר משווקת יש גם יחידות דיור גדולות שמבטיחים שכירות ארוכת טווח לחמש ועשר שנים בדירות גם כאלה. אני חושב שהמוצר הזה, בגלל שהוא כמו שדיברנו, הוא מייצר צמיתות לנצח ומשנה את המודל הכלכלי שעד היום התנהלו לפי שכירות ארוכת טווח, שהמודל התבסס בין היתר על המכירה בתום אותה תקופת השכירות, אז במודל הזה, כמו שאוראל אמר בצורה מאוד נכונה, אתה צריך לשנות את המודל הכלכלי ולתאים אותו כך שהוא יעבוד גם פה.
היו"ר יעקב אשר
כן? שם ותפקיד?
מיכל מטרני
מנהל התכנון, יועצת מנכל מנהל התכנון, מיכל מטרני. מבחינה תכנונית אני עוזבת את עניין הצפיפות רגע, אני אדבר יותר על המודל. היתרון של צורת התכנון הזאת הוא שבאותו מבנה יש בנוסף ליחידות הדיור יש שטחים שהם שטחים לרווחת הדיירים. בתפיסה התכנונית הזאת אני יכולה לספק שהיא יותר קטנה, 80-90 מטר גם למשק בית של 5-7 אפילו 8-9 נפשות כשהן מקבלות מענה לחלק גדול מהצרכים שלהם מחוץ ליחידת הדיור בעצם אזור מגורים אחר.
היו"ר יעקב אשר
מה, הממ"ק?
מיכל מטרני
לא, יותר מועדון דיירים, בתוספת של בית כנסת, בתוספת של גני ילדים. זאת אומרת אני בונה מבנה שהוא לא מגורים נפרדים כמו שאנחנו רואים אותו היום אלא משהו אחר. זה בעצם מוצר תכנוני חדש.
אוראל יפרח
אני רוצה עוד התייחסות ברשותך, קטנה, לשאלה של גלעד, כי זאת שאלה חשובה ואני לא רוצה שתרגישו שאתם לא מקבלים עליה תשובה מלאה. אתה צודק, אבל, אתה צודק אם היינו במצב כמו במדינות אחרות באירופה שיש מלאי של 100-300 אלף יחידות כאלה. ואז אתה אומר איך אני נותן מענה גם למשפחות הגדולות שצריכות את הפתרון? אבל בואו חברים לא נתייפייף, אנחנו לא שם. אין כרגע פרויקט אחד אפילו שמתוכנן בצורה הזאת. השאלה שלך נכונה היא רק מקדימה את עצמה באיזשהו עשור פחות או יותר. כשנציג למצב שיש לנו 100,000 יחידות דיור כאלה, אז נגיע לשם.
היו"ר יעקב אשר
רציתי לומר מקודם, התחלתי להפריע לו באמצע אבל הפסקתי שאני יכול להבין שתאם הולכים בטור. אבל אני צריך לראות את הטור. אתם באים ואומרים אנחנו מטפלים כרגע במקום שיש בו באמת את הסוג שיש בו הכי הרבה ביקוש. אבל אם אתם תהיו ממוקדים רק בזה, בסוף, אם זה יצליח כל העניין הזה, אז זה רק מה שיהיה, וזה מה ששואל גלעד. כי הוא אומר בסוף לא תייצר את השינוי שאתה רוצה גם בזה. אבל אוקיי, אנחנו התפלספנו יותר מידי, הלאה.
ליהי דרלי
אני אחזור לשקף הקודם, באמת למאפיינים של דיור להשכרה בעקבות תמהיל המגורים הקטן, יש עוד מאפיינים כמו אנחנו ממליצים באמת להשתמש בממ"קים, במרחב מוגן קומתי במקום מרחב מוגן דירתי. הדבר הזה מאפשר לנו גמישות ברמת הבניין, לתכנן את הבניין ולייצר דירות הרבה יותר איכותיות, דירות שבהן הממ"ד הוא מחוץ לדירה, הן דירות יותר טובות. וגם בצורה הזאת בעצם הממ"ק.
גלעד קרן
איך זה משפיע היום זה שהממ"ד? הממ"ד היום הוא חדר בדירה. זה שאתה מוציא.
היו"ר יעקב אשר
הן לא יותר טובות, הן יותר זולות, הבניה יותר זולה.
אוראל יפרח
זה משפיע בשני פרמטרים. הפרמטרים הראשון זה בסוף אחרי שאתה עושה תוכנית ומגדיר זכויות בניה וכן הלאה, יש את התצורה שבה מעמידים את הבניין עצמו. ככל שאתה שם פחות עמודות של ממ"דים - -
היו"ר יעקב אשר
אתה פחות מוגבל.
אוראל יפרח
- - ככה היכולת שלך לשחק ולהיות גמיש יותר, גם עם כיווני האוויר, גם עם ניצול התכסית, הוא הרבה יותר גבוה. זה אחד. שניים, ועוד פעם אני חוזר תסלחו לי על זה, ההיבט של הכלכליות. לשים עמודת ממ"קים במקום 12 עמודות ממ"דים זה אירוע אחר לגמרי. אגב, זה גם משפיע על החניון התת קרקעי. במקום שיהיו לי עכשיו עמודים עם כלונסאות עם עומק עד 10 מטרים.
היו"ר יעקב אשר
נכון. אבל רגע אתה עוררת אותי לחשוב עכשיו על משהו אחר ותכניסו את זה אולי, וזה גם נותן תשובה אולי גם לגלעד, אבל תכניסו את זה אולי לראש כי זו הצעה שלי, אני לא אבקש על זה תמלוגים, אבל יכול להיות שאפשר - - -
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
רק ראשי ערים באים לדיון?
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש רגע לעצור את דיוני הוועדה, ולקחת נשימה ארוכה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא אני רואה שזה דיון לראשי ערים, כלונסאות עניינים.
היו"ר יעקב אשר
ראשי ערים? מהסוג הטוב מה שנקרא. מה שלומך ידידי?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
טוב טוב.
היו"ר יעקב אשר
תוך כדי שדיברת על הגמישות יכול להיות שאחד הפתרונות, אבל צריך לחשבן אותם קודם, שיכול להיות, אתה מכיר את הדבר הזה של דירה גודלת עם המשפחה? זאת אומרת יכול מאוד להיות שאפשר לחשוב על אפשריות שזוג צעיר שכר לעשר שנים את הדירה ותהיה אפשרות אחר כך אולי לאחד דירות.
אוראל יפרח
או לעבור לדירה אחרת בפרויקט לדוגמה.
היו"ר יעקב אשר
זה כולנו יודעים, רק אני אומר יכול להיות מאוד להיות שזה יכול להפוך את זה למשהו.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
רבי יעקב אני כתבתי נייר עמדה על זה.
היו"ר יעקב אשר
הנה הוא הולך להוריד אותנו עכשיו לקרקע.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא, אני כתבתי על זה נייר עמדה. הרי מה הבעיה גם בשכירות ארוכת טווח וגם בקניית בתים? זה שרוב הדירות שנבנות היום נבנות בגודל של 100 ו-120 אז התשומות גבוהות, עלות הבניה. אמרנו לאוצר בואו נבנה דירות של 60 מ"ר לזוג צעיר. אז הוא אומר מה, אף אחד לא רוצה 60 מ"ר. אמרנו נשאיר שטח אדמה במגרש להרחבת הבניין. אמרו מי ייכנס שם?

הרי בכל ההתחדשות העירונית אנחנו נכנסים בכל מקום. אם אתה מתכנן את הכניסה הזאת ואת ציר הכניסה, אתה משאיר אדמה בבניין לתוספת של 60 מטר. עכשיו, אריק שרון ידע לעשות משהו, אז הוא מכר בפריפריה עשרות אלפי בתים 60 מטר על רבע דונם עם היתר בניה עוד 60. בן אדם קנה 60 מטר, עברו 10 שנים, שיפר מצבו, בנה קומה שניה. באתי לאוצר אמרתי בואו נעשה דירה צומחת, מה שאתה אומר. הדבר הזה הוא גאוני והוא נכון אנחנו לא צריכים לפחד ממנו, אנחנו לא מצליחים להוזיל את המחירים.
היו"ר יעקב אשר
ומה התשובה הייתה?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
שאי אפשר, לא יודעים, אולי.
היו"ר יעקב אשר
לא יודעים אני מסכים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני אומר לך שזה דבר ראוי לעשות.
היו"ר יעקב אשר
אני אומר לך שחוץ מאריק שרון, אני בעברי הייתי גם ממלא מקום ראש עיר באילת ויושב ראש ועדת תכנון ובניה, תקופה של שלוש שנים לפני הרבה זמן, וזו הייתה עיר חדשה. ואני קידמתי שם תב"ע על כל העיר. של אפשרות תוספת, זאת אומרת תב"ע שאתה לא צריך מה שנקרא, אתה צריך היתר בניה אבל אתה לא צריך תב"ע של תוספת.

עשינו את זה אז בצורה הדרגתית וכמובן שזה באופן מושלם לפי אגפים, ממש אתה יכול לבנות. מתארגנים אותם ארבעה, חמישה, שישה דיירים באותו צד ויכולים לבנות. פה אני אומר את זה גם בהמשך לדיבורים שהיו לנו קודם, על זה שאנחנו רוצים. אם אנחנו רוצים לשנות את הרגלי החיים במדינת ישראל שילכו לשכירות ויהיו רגועים ולא יצטרכו להיות במרוץ של דירה לכל החיים, אז זה חייב לתת גם תשובה למשפרי דיור שגדלים עם הדירה ולא שיתחילו לחפש את עצמם עכשיו במקומות אחרים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כן, זו שאלה נוקבת. כאילו האם הם יכולים לשלוף את התשובה? פרויקטים שלהשכרה של המדינה כבר רצים כמה שנים. מה ממוצע עלות השכירות של הפרויקטים האלה לחודש לשוכר?
היו"ר יעקב אשר
עכשיו הבאת אותם למקום .
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא, תגיד לי כמה זה עולה?
היו"ר יעקב אשר
זה היה דיון בפני עצמו.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
ואז אתה תגלה שזה לא שכירות ברת השגה לקבוצות החלשות, זה בכלל לא רלוונטי. וגם מחיר המטרה בסוף נרכש על ידי מעמד ביניים גבוה. זאת אומרת שהמדינה מסבסדת מכל הכיוונים מעמד ביניים גבוה, את החלשים היא לא מסבסדת .
היו"ר יעקב אשר
זה נכון.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
זה החלק העצוב.
היו"ר יעקב אשר
אתה רוצה לתת לו תשובה?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כמה שכירות קבועה בפרויקטים שהיו, בממוצע?
אוראל יפרח
אז אני אענה על זה בשני חלקים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא, טעית. מספרים, ראשי עיר. חלקים זה לרדיו.
אוראל יפרח
רגע אני מדבר על מספרים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא, השאלה היא מדויקת.
היו"ר יעקב אשר
תן לו תו לו.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מחיר ממוצע לשכירות על פני שלוש השנים האחרונות של שכר דירה קבוע בפרויקטים שלכם?
אוראל יפרח
אז לצערי בדיון הקודם שהיה פה, שבו הצגנו את כל המספרים לא היית.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
נכון, תודה על הנזיפה, אבל זה לא יקל עליך את הנסיבות שתדע.
אוראל יפרח
ולמרות זאת אנחנו נעביר כמובן את כל הנתונים כדי שיהיו לך. אבל רגע אני רוצה לענות כי שאלת שאלה חשובה אז תן לי לענות עליה. הפרויקטים של מכרזי דירה להשכיר נותנים מענה בשני אופנים, אחד כל הדירות, אבל כל הדירות 100% מהדירות הן בשכר דירה קבוע. זה אומר, בטח היום כשאנחנו רואים - - -
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מה עם המספר?
היו"ר יעקב אשר
רגע.
אוראל יפרח
שניה שניה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
קבוע שאלתי, זה כבר בגוף השאלה קבוע.
אוראל יפרח
זה אומר את הדבר הבא, שדייר שסגר חוזה בשנת 2023.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מכירים, אל תלמד אותנו את המודל.
אוראל יפרח
זה אחד. שניים, בין 25% ל-50% מהדירות הן בשכר דירה מופחת של 20% מתחת מחיר השוק.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אבל השוק עלה ב-20% בשנתיים. אז את מי הצלת בשנתיים האלה?
אוראל יפרח
השוק לא עלה למי שגר בדירה להשכיר.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כמה כסף? איך קוראים לך אדוני?
אוראל יפרח
אוראל.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אוראל. כמה כסף? תגיד.
אוראל יפרח
זה נע ומשתנה. אין לי פה את כל הטבלה של הנתונים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
תגידו מספר. פתאום אתם לא טובים במספרים?
אוראל יפרח
דירה בירוחם או דירה בהרצליה?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אין בירוחם את הפרויקטים האלה, אל תגיד לנו דברים שאתה לא עושה. תעשה את זה בירוחם, תעשה בטבריה, תעשה בקרית שמונה נראה אותך.
אוראל יפרח
אז תן לי לחדש לך, הוצאנו - - -
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מה עושים? לא עושים כלום, אל תספר לי סיפורים. לא עושים כלום. אין בשום מקום בפריפריה פרויקט כזה.
אוראל יפרח
אני אשמח לקחת אותך לסיור
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כמה כסף? בינתיים היה דיון מילולי, כמה כסף?
אוראל יפרח
אני אומר שוב, המספרים לא לפני, זה לא היה מהות הדיון, אתה תקבל אותם.
היו"ר יעקב אשר
אם זה היה מישהו אחר הייתי עוצר אותו מזמן, אבל זה מיכאל, אני לא - - -
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא, אני רק רוצה לדעת כמה כסף. אתה יודע מה? עשו מחקר מי נהנה ממחיר מטרה? איזה קבוצות ומה גודל ההכנסה שלהם?
היו"ר יעקב אשר
לא, זה לא התחום שלו.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
עשית מחקר מי נהנה מדיור להשכרה? איזה קבוצות? מי השתתף בזה?
היו"ר יעקב אשר
כן זה כן.
אוראל יפרח
כן.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אז כמה כסף ומי ננהה?
אוראל יפרח
עוד פעם, אם היית .
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אז תגיד את הנתונים, אתה יודע אותם.
אוראל יפרח
רגע שניה, אני לא מתחמק משום שאלה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
בינתיים לא נתת שום תשובה.
אוראל יפרח
אני חושב שיושב הראש ראה את זה, אני לא מתחמק משום שאלה. הצגנו את כל הנתונים המספריים, אם תרצה תקבל רותם.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
טוב בקיצור תודה אוראל שמרחת אותי.
ארז רוזנבוך
אוראל אני אתן לו תשובה כמה זה אצלנו בחולון לפחות נתון אחד.
אוראל יפרח
רגע ארז ברשותך לפני זה, כי דיברו פה על הפריפריה, וכיליד הפריפריה אני כן אתייחס לזה. יש לנו פרויקטים בירוחם, 81 יחידות דיור, באשקלון, חצור הגלילית.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מה זה 81?
אוראל יפרח
רגע רגע, קרית גת, באר שבע, - - -
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
רגע רגע רגע רגע אוראל, ה-81 של ירוחם באיזה סטטוס זה נמצא?
אוראל יפרח
במכרז.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
הבנת? אפילו אין קבלן זוכה.
היו"ר יעקב אשר
את זה לא ידעת, תבדוק את המודיעין.
אוראל יפרח
ובכרמיאל יש לנו 180.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אין את זה, אין כלום. אין בקרית שמונה, אין בשלומי, אין במצפה רמון. אל תספרו סיפורים פריפריה אגדות. פתאום אתה שולף לי 81 שאף אחד עוד לא זכה במכרז?
אוראל יפרח
יש גם בכרמיאל.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כרמיאל זה לא נחשב צפון, שם הרכבת מגיעה. תלך למקומות שאין רכבת. פריפריה זה מקום שאין רכבת.
אוראל יפרח
אילת, יש באילת.
קריאה
קריית שמונה יש לנו עכשיו בתכנון גם.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אילת זה בגלל שיש תיירות, העושר הנדל"ניסטי מושפע מתיירות, זה לא נתון רלוונטי.
היו"ר יעקב אשר
מיכאל תגיד לי מתי סיימת.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני אוהב אותך אז אני אפסיק עכשיו. לא, אני אגיד לך את האמת אני באתי לדיון הזה כי הוא נושק לסיפור של דיור בר השגה. אבל אני לא אוהב את הבלוף שהמדינה אומרת אני אעשה דיור בר השגה, ואני שואל מי נהנה מזה? האם אדם שמרוויח 6,000 שקלים? הרי אדם, הרי שכר מינימום נניח 5,000, אדם מרוויח 6,000, שניים הלכו לעבודה 10,000 שקלים הכנסה? האם הם יצליחו לקנות דירה בשיטות של המדינה במחיר מטרה מופחת? כלום, אין להם סיכוי. כי המשכנתא אפילו לא מתכנסת. האם הם ייכנסו לפרויקטים כאלה של שכר דירה ארוך? לא יכנסו. אולי אם יצליחו לעשות בירוחם, אבל עוד לא הצליחו, זה רחוק. הכלכליות שם נפגעת.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו לאורך כל הציר, אנחנו פה בכמה וכמה דיונים אבל בנושאים שונים, גם בהתחדשות עירונית וגם בזה, אחת הבעיות הגדולות שיש לנו, שהכלכליות אם יש כלכליות בדברים מהסוג הזה, היא בדרך כלל באזורים מסוימים, באזורים שבו אתה יכול להגדיל אחוזי בניה, לבנות.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אבל זה לא מה שכואב לי.
היו"ר יעקב אשר
רגע רגע דקה. ואז בעצם אתה גם לא מגיע. קודם כל אני מדבר איתך על הנושא של הפריפריה, וזה דבר שאני אומר כל פעם לאוצר, תסתובבו איפה שלא תסתובבו ותביאו את זה ככה או ככה או ככה, לא תתחמקו מזה שכדי לפתור את בעיית הפריפריה צריך להביא כסף. כסף חי. אין משהו אחר. אפשר לקרוא לו tax credit ואפשר לעשות איתו ככה וככה ואחרת, שיטות יש הרבה, אבל בסוף זה כסף.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אבל זה יותר חמור מזה.
היו"ר יעקב אשר
רגע רגע.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
זה יותר חמור, תן לי שניה אני חייב לעצור אותך.
היו"ר יעקב אשר
טוב אני לא יכול עליך.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני אגיד לך למה זה חשוב. כמה כסף אתה נותן כמדינה לאזרח במחיר מטרה? כסף, כמה כסף ויתרת הכנסה על שווי הקרקע?
היו"ר יעקב אשר
הרבה למישהו שפחות - - -
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אתה נותן מאות אלפים, אתה נותן בסביבות 400, 500, 600.
היו"ר יעקב אשר
במקום לפזר את זה נכון יותר, נכון.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אתה נותן לאדם עם הכנסה גבוהה במחיר מטרה במרכז הארץ 400-500 אלף שקלים.
היו"ר יעקב אשר
נכון וגם יותר.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
ומוותר על הכנסות מדינה.
היו"ר יעקב אשר
היה גם יותר, היה גם 800.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כן, ביחד לשווי הדירה בחוץ..
היו"ר יעקב אשר
בראשון היה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אז אם הייתם נותנים בחצור 200-300 אלף לבן אדם. הוא היה מקבל בני ביתך בחינם.
היו"ר יעקב אשר
אגב, 200-300 אלף שאתה אמרה, זרקת מספר סתם אבל לא סתם.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא סתם.
היו"ר יעקב אשר
רגע, 200-300 אלף זה בדיוק בערך הפער כדי שפרויקטים של התחדשות עירונית יהיו כלכליים באזורים האלה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כן כן.
היו"ר יעקב אשר
זה הפער, זה בדיוק הפער.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
יותר גרוע מזה, המדינה נותנת בני ביתך בפריפריה, מסבסדת ב-100,000 שקלים לאנשים יזמים. תעבירו 200,000 למי שאין בית לאפס למי שיש בית. למה כל מגרש מסובסד ב-100,000 שקלים. אתה מכיר את זה אוראל?
אוראל יפרח
קודם כל מיכאל אני רק אזכיר, אני כבר לא עובד במשרד האוצר, אני בדירה להשכיר.
היו"ר יעקב אשר
אהה זהו ואני מנסה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אה אני נפלתי עליך על הכל, טוב אני אחכה, אבל אני אוהב את יעקב אשר אז זהו, אני אבקש שיביאו לי קפה ואני אירגע.
היו"ר יעקב אשר
מיכאל, איפה העוזר שלך שיעשה לך קפה?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כן, תמשיך תמשיך.
היו"ר יעקב אשר
בנקודה אבל שנגעת זה נכון. זאת אומרת, שוב, זה גם עניין של החלטה. אבל מה שבעצם הם כרגע, אנחנו באמצע מה שנקרא לצלול לעניין הם בעצם מדברים על דבר שלא זאת הייתה כוונת המשורר אולי. הם באים ואומרים תקשיב, והוא אומר לך בגאווה, תקשיב לפחות קודם כל אנחנו עושים ככה, שאנחנו 20% פחות ממחיר השוק של אותו מקום.
גלעד קרן
לא, זה רק חלק מהדירות.
היו"ר יעקב אשר
לא, הוא מדבר על החלק של הדירות להשכיר בדירה להשכיר.
גלעד קרן
בדירה להשכיר לא כל הדירות הן ב-20%.
אוראל יפרח
בין 25-50 אחוז מהדירות בדירה להשכיר הן במחיר מופחת.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי, לא משנה, על אותן האלה. ושיש ודאות במשך שנים. אבל עדיין השאלה שאומר מיכאל היא רלוונטית, כי אני לא צריך להתייחס רק למחירי השוק, זה שהשוק משתולל עכשיו, זה אומר שגם מה שחשבת מההתחלה שאתה הולך ומנגיש לאוכלוסיות חלשות יותר את הדיור בר השגה, הוא לא מנגיש בסוף. למה? כי הוא נשחק עם עליית המחיר והכל. מה שאומר מיכאל הוא מתכוון למשהו אחר. הוא מתכון שהמדינה באיזושהי צורה תדאג, אוקיי? למחירים שהיא תחליט, אלה המחירים של דיור בר השגה, לא מעניין אותי מה קורה בשוק, לא מעניין אותי מה קורה בשוק.
ארז רוזנבוך
אז אף אחד לא יבנה את הפרויקטים האלה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מי אמר?
היו"ר יעקב אשר
קודם כל זה נכון ולא נכון. בגלל שלמדינה יש כלי פיצוי, וכלי מיסוי.
ארז רוזנבוך
מיסוי זה על רווח. אנחנו מדברים על הפסד. מיסוי לא יעזור כשאתה מפסיד.
היו"ר יעקב אשר
בוא בוא בוא, אני לא מדבר איתך על 10 שקלים לדירה, כן? אני אומר עוד פעם, יש תמיד את הדיליי, כמה הדיליי של הרווח? גם רווח מתחיל ממשהו מסוים והופך - - -
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אם היית בונה דירות של 60 מטר בסובב תל אביב על אדמות מדינה בסבסוד של המדינה של הקרקע, איזה מחיר היית יכול להביא?
ארז רוזנבוך
ארז רוזנבוך יושב ראש דירקטוריון מגוריט, אנחנו השחקן הכי גדול בארץ בתחום הדיור להשכרה. היינו כאן בישיבה הקודמת גם.
היו"ר יעקב אשר
יפה, נכון.
ארז רוזנבוך
ואנחנו בעצם הפרקטיקה והשוק הפרטי. אני רוצה להתייחס למה שאמרת וגם לכל הדיון פה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
רק לשאלה פה.
ארז רוזנבוך
אני אענה על השאלה תכף, אני אחשב לך את זה בשנייה. הדיון שאנחנו עושים פה ואני מתייחס למה שיושב הראש אמר בתחילת הישיבה, הוא לטעמי, מאוד חשוב ואולי אפילו קריטי לעתיד של האוכלוסייה במדינת ישראל. אבל אנחנו באמת עוסקים בשטויות.

אנחנו מדברים על פתרון שלהערכתי לא יקרה, תכף תשמעו גם את הרשויות המקומיות למה זה לא יקרה. הסבירות שלו לצאת לפועל ברמה הכלכלית היום שואפת לאפס מלמטה. אין אף יזם שיבנה אף פרויקט כזה, זה מאוד חשוב שיהיו כאלה רק אני לא מאמין שזה נכנס לכלכלה, ואני אסביר לכם בשנייה למה.

לבנות דירת ארבעה חדרים בישראל היום עולה בערך 1.3-1.35 מיליון שקלים, זאת העלות שלה.
היו"ר יעקב אשר
בלי קרקע?
ארז רוזנבוך
בלי קרקע, לבנות, בלוק. עם התכנון והבניה והמימון בדרך והכל. עם ה-17% מע"מ, הדירה עולה לבנות אותה בערך 1.6 מיליון שקלים. ארבעה חדרים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
איזה גודל?
ארז רוזנבוך
ארבעה חדרים דיברתי, 100 מטר ארבעה חדרים, משהו פשוט. בכוונה כדי לתת דוגמה פשוטה, אחר כך אפשר לרדת לרזולוציה שתרצה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני רוצה שתתן לי דוגמה - - -
ארז רוזנבוך
אין בעיה אני ארד איתך גם לדוגמה אחר כך. דירת ארבעה חדרים עולה 1.6 שקלים all in all לבנות אותה כולל מע"מ. אם היזם, אם זו דירה לצמיתות היזם לעולם לא יוכל למכור אותה אלא רק להשכרה, והיום הריביות בשוק, ריבית בנק ישראל היא 4.5%, הפריים 6%, פריים+1% משהו סטנדרטי זה 7%.

אם הפרויקט יניב 7% הוא על גבול הכלכליות ליזמים, אתם מבינים שזה לא כלכלי. אבל נגיד שהוא מניב 7%, ונגיד שיימצא יזם שילך על זה ב-7% תשואה. 7% תשואה על דירה של 1.6 מיליון שקלים זה 112,000 שקלים בשנה. זו שכירות של 9,300 אלף שקלים בחודש. רבותיי על מה אנחנו מדברים? איפה אתם רוצים להשכיר דירות ב-9,300 שקלים לחודש? זו הכלכלה. עכשיו אפשר לשחק איתה. עשיתי להם מודל מאוד נאיבי ומאוד פשוט, המודלים הרבה יותר מורכבים מזה. אבל המשמעות היא שאנחנו עושים פה דיון שלטעמי מאוד חשוב, אך הוא לא רלוונטי.
היו"ר יעקב אשר
זה מה שאמרתי בתחילת הדיון, אני רוצה לראות - - -
ארז רוזנבוך
ואני הנחתי שהקרקע נמסרת ליזמים בחינם. אם מדינת ישראל לא תתייחס לנושא של עלויות המימון וגם אמרנו את זה בישיבה הקודמת, אם המדינה לא תסייע בנושא של המימון, חברים, אנחנו עכשיו מוצאים פתרונות לעוד 10 שנים ו-20 שנים וזה טוב, ואני מניח שעד אז יהיו התייחסויות לדבר הזה.

אבל המצוקה בשוק הדיור, מה שחבר הכנסת ביטון אני מתייחס אליו, היא היום. צריכים למצוא פתרונות לקיץ הקרוב, לקיץ שאחריו, לקיץ שאחריהם, לשנה שנתיים שלוש הקרובות. גם אם הפרויקט הזה יצא לדרך, אני לא חושב שיש פה ספק, גם אם הפרויקט הזה יצא לדרך ויכול להיות שזה מבורך, הדייר הראשון שייכנס אליו יהיה באזור 2035-2036. הרי זה לא יקרה ב-10-13 שנים הקרובות. אז על מה אנחנו מדברים?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני שמח שבאת לדיון, אני יכול לנוח קצת.
ארז רוזנבוך
אני לא רוצה להשוויץ - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה רק בצד הפסימי כל הזמן?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא, הוא אומר את האמת הנוקבת
היו"ר יעקב אשר
אני אעשה משהו ואתם תעשו משהו.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
שיש מחדל בדיור, ואין חשיבה יצירתית ואין אומץ לב לבנות דירות קטנות, לעשות עוד רעיונות, אין נחישות בדבר הזה, הוא אומר את האמת.
ארז רוזנבוך
לא לא נכון, חבר הכנסת ביטון אני לא אומר את זה, אני אומר שחברה מדירה להשכיר עושים פה עבודת קודש, הם עושים מאמצים אדירים למצוא פתרונות יצירתיים עם אפס כלים. החבר'ה של דירה להשכיר מנסים למצוא פתרונות יצירתיים לעוד 10-20 שנים, מנסים לתפור סוודר בלי מסרגות.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
בלי צמר.
ארז רוזנבוך
הם מנסים לתפור את הסוודר הזה בלי צמר. אם היה להם צמר הם היו מוצאים הרבה יותר פתרונות יצירתיים וטובים, אין להם את הצמר הזה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אתה צודק.
היו"ר יעקב אשר
אני שואל שאלה, כל ההנחה שנתת פה מקודם זה במקר הלש קרקע מדינה, נכון? שאין עלות.
ארז רוזנבוך
בחינם, שניתנת בחינם.
היו"ר יעקב אשר
אז איך אתה עדיין מסביר כן את הכמות אמנם הלא גדולה, איך אתה מסביר שיש כן התקדמות במה שדירה להשכיר - - - בפעם הקודמת?
ארז רוזנבוך
אני אסביר. החברה של דירה להשכיר, הלב שלהם נמצא במקום הנכון.
היו"ר יעקב אשר
לא, זה.
ארז רוזנבוך
אני אתן לך תשובה על זה. כהם שיווקו את הקרקעות שלהם, מרביתם, גם אני קניתי כאלה ארבעה מכרזים. הם שיווקו את הקרקעות האלה בשנים האחרונות כשהריבית הייתה אחרת. אנחנו נמצאים היו בעולם אחר, צריך להבין, העולם השתנה.
היו"ר יעקב אשר
הריבית היום, לא אמורה, מקווים שלא תישאר ככה.
ארז רוזנבוך
אני לא יודע, אבל כל הנחת עבודה אחרת.
היו"ר יעקב אשר
אבל כל הנחת העבודה שלך מבוססת על שיעורי ריבית.
ארז רוזנבוך
אני מסתכל היום, אני לא יודע לנתח לך מה יקרה בעתיד. אני מסתכל מה המצב היום.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל כשאתה אומר את זה ואתה אומר לא יכול ב-10-15 שנים הקרובות, זה - - -
ארז רוזנבוך
לא, 10-15 שנים הקרובות אני לא יודע מה תהיה הריבית. כל איש עסקים שעושה - - - עסקי בונה על המצב הנוכחי.
היו"ר יעקב אשר
תקשיב, אני אומר עוד פעם, אני מכיר את כל תחזיות הככה וככה, ואני גם כשהקמתי את ה-BBC מיכאל, את המגדלים, כשהתחלנו להריץ את זה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
חשבתי את ה-BBC של אנגליה. גם את זה?
היו"ר יעקב אשר
לא, בכוונה רציתי. בני ברק ביזנס סנטר. גם הגיעו אליי כל מיני ואמרו לי תשמע, זה יהיה פילים לבנים, לא צריך כל כך הרבה לתעסוקה ולא צריך כל כך הרבה זה. לכל דבר יש את הפיקים. פעם זה ככה ופעם זה ככה, אתה יודע, בסוף זה מתאזן באיזושהי צורה.

ולכן ,אי אוהב את הביקורת שלך, אני לא אוהב שאתה לוקח את זה צפונה מידי. זאת אומרת, זה עלול להיות, כן? אם יישאר המצב הריבית ככה ועוד תטפס יותר אז יצטרכו פה חשיבה אחרת לגמרי בהרבה נושאים לא רק בנושא הזה אגב. יהיו פה הרבה הומלסים, הרבה אנשים שלקחו משכנתאות שעוד היום מחזיקים עוד חודש עוד חודשיים עוד שלוש. הם לא ימשכו את זה עוד שנה שנתיים שלוש, יתחילו לעוף פה אנשים שייקחו להם את הבתים ויפסיקו לשלם את המשכנתא. בוא, אוי ואבוי אם אנחנו נעשה את הנחת העבודה על זה.
ארז רוזנבוך
אני לא מניח שהריבית תעלה, אני מניח שהמצב יישאר כמות שהוא. וגם אם הריבית תרד בחצי אחוז, אתם מבינים שזה לא ישנה שום דבר.
היו"ר יעקב אשר
מבחינת המצב שיישאר כמו שהוא בריבית הזאת, זה רע מאוד, אם אתה מדבר על הטווח של כמה שנים.
ארז רוזנבוך
אז גם במודל שאמרתי לך.
היו"ר יעקב אשר
עד כאן הייתה התפרצות.
אסף וקסלר
התהליך הזה אנחנו מגיעים אחרי עבודה של שנה, שבמסגרתו גם ישבנו עם יזמים, עשינו פאנל שימוע ליזמים, הראנו להם את המודל הראשוני ושמענו הערות שלהם, והכנסנו הרבה הערות שלהם למודל. היו שמונה או תשעה יזמים למיטב ידיעתי מהכי גדולים בשוק, שעוסקים בנושא הזה של ייזום שכירות ארוכת טווח. וכולם אמרו לנו ללא צל של ספק, אתם עושים פה מהלך מבורך, זה יעזור לשוק השכירות בישראל וזה יקדם אותו.

עכשיו חשוב לי להגיד עוד משהו. המודל הזה ארז התייחס לעלויות הבניה, המודל יעזור ליזמים להוזיל את עלויות הבניה, דיברנו על זה בין אם מבחינת ממדים, בין אם מבחינת חניות ועוד הרבה רכיבים שיש במודל הזה שמאפשרים את הורדת - - -
היו"ר יעקב אשר
איפה הרכיבים של כסף? מיסוי.
אסף וקסלר
כלומר זה מוריד את עלויות הבניה. דבר נוסף, ארז דיבר פה על שיווקים של קרקע.
היו"ר יעקב אשר
- - - מוריד את המע"מ על - - -
יפתח עשהאל
יש פטור ממע"מ על פרויקטים להשכרה.
היו"ר יעקב אשר
לגמרי?
יפתח עשהאל
לגמרי. גם על הכנסות וגם על מכירה.
ארז רוזנבוך
גם לא מזדכים על המע"מ אז זה לא עוזר.
אסף וקסלר
היו"ר, דיברו כאן על שירותי קרקע של המדינה. דירה להשכיר משווקת באלפי יחידות דיור בשנה בשחיקת ערך הקרקע. אנחנו פה מדברים על מודל אחר, זה ימשיך להתקיים לצד זה, אנחנו רוצים להציע לך עוד מודל, וחשוב לי להגיד מילה לסיום, אתמול או שלשום, היינו כאן בכנסת בדיון בוועדה הזו ונאמר, האויב של הטוב מאוד הוא המעולה. אני חושב שאנחנו מייצרים פה מודל שהוא טוב מאוד, ואנחנו רוצים לייצר עוד מודל לעולם השכירות. אנחנו צריכים את המודל הזה כי הוא יאפשר את הכדאיות הכלכלית, והוא ימשיך להתקיים לצד המודלים שמתקיימים כיום, לצד חוק עידוד השקעות הון, לצד השיווקים של דירה להשכיר, ואנחנו סבורים שזה יעזור לשוק הזה, השכירות המוסדית, להתפתח בצורה משמעותית. ואת זה אמרו לנו גם לפחות שמונה יזמים שישבנו איתם על הנושא הזה.
היו"ר יעקב אשר
תביא אותם לישיבה.
ארז רוזנבוך
בדקת כמה מתוכם כבר מכרו את הדירות להשכרה בחצי השנה האחרונה?
אסף וקסלר
אף אחד.
ארז רוזנבוך
אף אחד מהם לא מכר?
היו"ר יעקב אשר
אוקיי בוא נעצור.
יפתח עשהאל
אם אפשר התייחסות קצרה על הנקודות האלה?
היו"ר יעקב אשר
ותחזרו למצגת. תחזרו למצגת כי אנחנו מתחילים לשקוע.
אוראל יפרח
אז רק ברשותך אדוני יושב הראש, חוב קטן לחבר הכנסת ביטון, ביקשת מספרים?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כן
אוראל יפרח
אז ממש בקצרה מספרים. פרויקט בירושלים בחלומות ארנונה דמי שכירות בשוק החופשי לדירת ארבעה חדרים, שוק חופשי 6,400 שקלים. בפרויקט של דירה להשכיר ארבעה חדרים 4,340. בוא נלך לכרמיאל.
גלעד קרן
זה המחיר המופחת?
אוראל יפרח
זה המחיר המופחת. המחיר המופחת פה הוא 32% פחות. 32% אפקטיבי. אבל רגע בוא נלך לכרמיאל, אמרת לי פריפריה.
היו"ר יעקב אשר
הוא אמר שכרמיאל זה לא פריפריה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא משנה, נו הוויכוח הזה עקר.
אוראל יפרח
בוא נלך רגע עם הקונספציה הזאת. בדירת ארבעה חדרים בכרמיאל 3,850 דירת דירה להשכיר בארבעה חדרים 2,800 שקלים. תל אביב 7,150 מול 4,755, רמלה 5,200 מול 4,080 ואני יכול להמשיך ולהמשיך. אבל רגע, הסיפור המרכזי בעיניי ואני כן רוצה להתחבר גם להערה של אסף וגם לארז, ומפה גם להמשיך את ההצגה שלנו.
היו"ר יעקב אשר
מצגת.
אוראל יפרח
זה שהממוצע.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אדם ברמלה ששילם 5,500 שקלים שכירות, נכון?
אוראל יפרח
לא שילם 5,500 שילם 4,080.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אתה אמרת רמלה שילם 5,200.
אוראל יפרח
לא, זה במחיר מלא, בדירה להשכיר הוא ישלם 4,080.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אוקיי. עכשיו הבן אדם הזה יכול גם לקחת משכנתא, נכון? ולקנות דירה. ואז השאלה מה אתה תיתן לו? אם היית בונה לו דירה של 60-70 מטר, עלות הבניה שלה הייתה פחות ממיליון שקל וודאי, והוא יכול לקחת משכנתא ב-4000-5000 שקלים.
היו"ר יעקב אשר
על מה?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לקנות את הדירה הזאת. הוא לא צריך מחיר כזה, הוא לא צריך ללכת למסלול כזה. ברגע ששכר הדירה כל כך גבוה, לעומת דירות שאפשר היה לקנות בסבסוד ממשלה, הבן אדם היה משקיע את זה בלקנות בית. מה, אני מעודד אנשים, כל הדוגמה של תל אביב לא רלוונטית, כי זה 7,500 שקלים שכירות, זה קבוצות מסוימות מאוד.
היו"ר יעקב אשר
טוב, חברים. מיכאל ברשותך. אני רק רוצה להעיר, גם אוראל, קודם כל שאנחנו שמענו גם את הנתונים האלה גם בישיבה הקודמת, וצריך לציין שזה, בוא נאמר מכל פרויקט שיש לך כזה זה 25% מהפרויקט במחירים הללו, אוקיי אבל זה אומר שאפשר לעשות את זה. השאלה מה המחיר? אנחנו כל הזמן בורחים ממה המחיר? ואני כל הזמן מנסה להכניס לכם בתודעה על השולחן שיש מחיר. על כל דבר, על כל פעולה אתה צריך להשלים אותה עם משהו. אם אתה הולך - - - כלכלית אתה לא יכול להתעלם מזה. זה הכל. להמשיך את המצגת בבקשה.
ליהי דרלי
שמתי פה שקף עם כל הפריסה של המאפיינים ואני אעבור עליהם מהר. אז מתקני שירות. בדיור להשכרה אנחנו מזהים שצריך לתת באמת שטחי שירות הרבה יותר גדולים, גם אנחנו רואים שצריך מחסנים עבור אוכלוסיית השוכרים, גם חניה אנחנו רואים שאפשר לצמצם את תקני החניה, אחד הדברים שאנחנו זיהינו זה שכדאי באמת לשים את הפרויקטים האלה במקומות מרכזיים ליד תחבורה ציבורית וככה באמת לצמצם את השימוש ברכב פרטי, להישען על מערכות תחבורה ציבורית, ובכך הוזלה בעצם של ירידה לתת הקרקע עבור חניות.

ניהול מערכות משותפות, זה אחד הדברים שדיברו איתנו היזמים, שבעצם בגלל שמדובר במערכת בבעלות אחת, בבעלות יחיד אז חלק מהמערות אפשר, כמו מערכות גז, מערכות מים, מערכות מיזוג אוויר, אפשר לנהל במערכות משותפות ולהוציא אותן מתוך הדירות, זה עוזר גם לתחזוקה השוטפת, וגם לתחזוקת שבר, ובסופו של יום לתת תחזוקה הרבה יותר טובה ממקום שבו יש לכל דירה את אותן מערכות.

תפעול, אחזקה ואחסנה. אז אנחנו ממש זיהינו שצריכים לתת זכויות ספציפיות וחללים ספציפיים לכל הדבר הזה. אם בבניין רגיל, לכל בעל דירה יש חלקי חילוף לדוגמה, של מרצפות לדוגמה, בתוך המחסן שלו.
היו"ר יעקב אשר
המחסן משותף.
ליהי דרלי
אז פה בגלל שבעצם הבניין מנוהל על ידי בעלים יחיד, והוא גם, כמו שאמרתי גם מקודם, הוא מנהל לא רק את החללים המשותפים, הוא גם חי בעצם על הדירות, אז אנחנו צריכים מחסן עבור חלקי החילוף, אנחנו צריכים איזשהו משרד לשיווק הדיירים, בעצם יש תחלופה של דיירים, צריך שיהיה משרד בבניין שינהל את הדבר הזה.

דבר נוסף, זה מה שדיברנו עליו מקודם לגבי הקהילה. אחד הדברים שאנחנו מזהים זה באמת שטחים לרווחת הדיירים. אנחנו מדברים על חללים משותפים, אולי חללי עבודה, מועדון דיירים, גג ירוק, שזה באמצעות בעלות אחודה אנחנו רואים שהרבה יותר קל לנהל את החללים האלה. ואחרון - - -
היו"ר יעקב אשר
את מדברת על מתחם? או על בניין?
ליהי דרלי
אני מדברת גם על בנייןו גם על מתחם.
היו"ר יעקב אשר
לא לא.
ליהי דרלי
רגע אני רק אגיד. במקומות שבהן יש לנו מתחם וזה דובר בבעלים יחיד, אז כמובן מכיוון שיש לנו יתרון לגודל ויש לנו הרבה יותר יעילות, אנחנו נוכל לתת מענה הרבה יותר גדול של שטחים לרווחת התושבים. נוכל לפזר את זה, נוכל לשים בחלל אחד חלל עבודה, בבניין אחר ג'ימבורי, ובבניין אחר - - -
היו"ר יעקב אשר
למה אני מתכוון? אני בא ואומר, שאם כל הדברים היפים והנכונים האלה אמורים להתנקז על בניין אחד, חייב להיות איזה מגדל של 50-60 קומות שיוכל לתת את כל ה-facilities האלה. לכן, צריך להיות ריאלי, עוד פעם, צריך לראות האם אנחנו ריאליים בעניין או לא. אני יכול להבין שאם זה מתחם של - - - מיכאל אתה סידרת לי?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כן.
היו"ר יעקב אשר
וואלק. אני עכשיו בניגוד עניינים, לא יכול לנהל את הדיון. במתחם אז אני יכול להבין יותר את הדבר הזה
ליהי דרלי
אנחנו בשביל לא להשאיר את זה באוויר, כן נתנו - - - ספציפיות ונתנו ממש נתונים ספציפיים כמה אנחנו חושבים שצריך - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, כי אתם שוב נוגעים עכשיו בהכפלות ובזה, הרי זה מאלץ אתכם להגיע לדברים שאנחנו לא יודעים לבלוע אותם.
מיכל מטרני
בניין אחד יכול להיות רק בלב אזורי הביקוש. בכל מקום אחר צריך להיות מתחם. זו החלטה תכנונית.
ליהי דרלי
וגם בבניין אחד אנחנו לא נעמיס את הכל, גם ג'ימבורי, וגם חלל עבודה, אנחנו נעשה איזשהו פיזור סביר. אני אגיד על הנקודה האחרונה, - - - בינוי והעצמת זכויות.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו עוד לא הגענו לכתוב. כשנגיע לכתוב נשאל איפה זה כתוב.
ליהי דרלי
רציתי לדבר על טיפולוגיות בינוי והעצמת זכויות - -
היו"ר יעקב אשר
אם נגיע.
ליהי דרלי
אז באמת עשינו איזשהו ניתוח של טיפולוגיות הבינוי וראינו שאפשר לייצר את אותן צפיפויות גם בבינוי מרקמי וגם בבינוי מגדלי, וגם במתחם משולב, וחלק מהדברים שאנחנו באמת סגורים זה בגלל הצורך לתחזוקה, והצורך בתוספת זכויות וצפיפות גבוהה, אז באמת מדובר על מתחמים של לפחות 100 יחידות דיור בצפיפויות גבוהות.
גלעד קרן
את יכולה לסיבר את השקף הזה? את הטבלה?
ליהי דרלי
זו דוגמה לאיזשהו ניתוח שערכנו כדי להבין איפה אנחנו עומדים מבחינת הצפיפויות. יש לנו פה מתחם שהוא משולב שהוא גם מרקמי וגם מגדלי, יש לנו מתחם מגדלי, יש לנו מגדל על מרקמי, זאת אומרת אנחנו רואים איך הדבר הזה בעצם יכול לעבוד.
שירה ברנד
ומה קורה כשאלה הזכויות הקיימות?
ליהי דרלי
אנחנו נצטרך ללכת לעוד תוספת זכויות.
שירה ברנד
נכפיל אותם?
ליהי דרלי
זה ביחס לזה שמדובר בקרקע ריקה, ואני באתי לעשות תוכנית חדשה.
היו"ר יעקב אשר
כן אבל את מבינה.
גלעד קרן
בקרקע ריקה את אומרת לוועדה המחוזית תתני כפול למה שהיית נותנת אם זה היה לפרויקט רגיל. אז לפי מה את מגיעה למספרים האלה לא הבנתי איך?
אסף וקסלר
צריך שוב לחדד. התמהיל והחקיקה חיים אחד לצד השני. התמהיל, הוא מסמך תכנוני שהוא קובע את גבולות הגזרה כמו שאמרו, ואת האורים והתומים של הפרויקטים האלה. כמובן שמהתמהיל הוועדה בשיקול דעתה, תצטרך לחרוג קצת ימינה קצת שמאלה, היא תעשה את זה. בחקיקה אנחנו קובעים את גבולות הגזרה לדבר הזה, אנחנו מסדירים את זה בחוק, אנחנו דורשים את הרגולציה המינימלית שאנחנו דורשים מהמוצר הזה, ואנחנו מסדירים את כל התהליך הזה.
היו"ר יעקב אשר
בוא נדבר רגע על הפיל שבחדר, אוקיי? הרי אנחנו כולנו מבינים שההיתכנות לכמויות כאלה, שזה מה ששאלתי קודם עוד פעם, במתחמים זה יכול להיות אחרת, שוב, במקומות שבהם שם במתחמים יותר גדולים שאין היום זכויות קיימות שהן כל כך גדולות. אבל כשאתה רוצה להגיע לתעצומות כאלה, שזה בדרך כלל מגדלים, זה מגדל יוקרה מה שנקרא, שאתה הופך אותו בצורה כזו או אחרת. זה יכול לקרות רק באזורי הביקוש המאוד גדולים, רק באזורים רוויי - - - מה לעשות שהאזורים האלה בדרך כלל הם גם רווי אחוזי זכויות היום.

זאת אומרת זה לא הרי תל אביב לא נהייתה מבוקשת עכשיו. אם אנחנו נגלה תל אביב חדשה שכרגע שם יש זכויות של כלום, ואתה יודע להבטיח ליזם שיהיה לו ביקוש מטורף שם כי הולך להיות שם לא יודע מה, המקום המטרו לא יודע, אז אני מבין. מה שקורה פה בעצם, שאתם מדברים על המקומות, כשאתה מדבר על הכפלה וזה ולהגיע, אתה צריך להגיע למשהו מטורף, שהתכנון לא יודע לעמוד בזה, לא יודע להסתדר עם זה.
מירה סלומון
זו רק הערה. תל אביב לא צריכה את דירה להשכיר, היא פועלת גם לבדה.
היו"ר יעקב אשר
זה מה שאני אומר, זה כבר אזורים עתירי - - -
מירה סלומון
היא גם פועלת בעצמה לדיור בהישג.
אסף וקסלר
הערה מעולה, כי המודל הזה הוא לא לדירה להשכיר. דירה להשכיר כגורם שמקדמת מדיניות שכירות.
היו"ר יעקב אשר
לא דיברתי על דירה להשכיר.
אסף וקסלר
לא אבל היא אומרת הוא לא צריך את דירה להשכיר. זה נכון, המודל הזה לא מיועד לדירה להשכיר.
מירה סלומון
זאת הייתה הערת צד.
היו"ר יעקב אשר
אני לא עצרתי אותך קודם, אבל עכשיו אני אעצור.
שירה ברנד
בתל אביב יש לך רח"ק 20, מה אתה רוצה? רח"ק 40?
היו"ר יעקב אשר
בדיוק, על זה אני מדבר.
אסף וקסלר
אז אני אגיד, המוצר הזה, אמרתי את זה ואני חוזר על זה שוב. הוא מוצר ייחודי והוא ימשיך להתקיים לצד מוצרי השכירות שקיימים היום, וימשיכו להתקיים
מירה סלומון
תסביר לנו איפה?
שירה ברנד
איך?
אסף וקסלר
הוא ימשיך להתקיים, אנחנו סבורים שהוא יוכל להתקיים בכל הארץ. המודלים שקיימים היום בתוספת השישית לפי המודלים שרצים לפי דירה להשכיר.
היו"ר יעקב אשר
אם אתה בא היום לירוחם ולוקח מקום שעד היום היה אפשר לבנות שם 4-5 קומות. אתה בא ואומר אני עכשיו עושה שכונה של 40 קומות ואני גם יודע, יש לי וודאות שזה הולך להיות מבוקש חבל על הזמן. אוקיי? זו הדרך היחידה שלך בשביל להגיע ל-200 ו-300 אחוז הכפלות ודברים האלה כדי שזה יהיה סביר ונורמלי. אבל זה לא סביר ונורמלי. כי בירוחם אתה לא תבנה כאלה מגדלים וגם לא בדימונה, וגם לא במקומות אחרים.
אסף וקסלר
אני חושב ואנחנו בהחלט סבורים שיהיה ניתן ליישם את המודל הזה במגוון מקומות בארץ, ולתת שם כפל זכויות בניה. אני חושב שזה האתגר בסוף של הוועדה ביחד עם היזם למצוא את הפתרונות האלה כדי שיהיו פה יותר יחידות דיור. אנחנו רוצים שתהיה כדאיות כלכלית, ואם לא נמקסם את יחידות הדיור בפרויקט הזה, לא נצליח להגיע לזה.

אני כן מציע שנעבור על הנוסח והפיל שבחדר שאמרת הוא באמת אחד מהסעיפים היחסית ראשונים בנוסח. נדון על זה, כן שמענו מראש את ההערות של היועץ המשפטי של הוועדה. למדנו את זה, יש לנו רעיונות שאנחנו חושבים שניתן למצוא את הפתרונות להערות שעלו, ואני מציע שנתחיל להתקדם ותוך כדי זה נגיב.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אפשר לחזור לשקף של הדונמים?
היו"ר יעקב אשר
אבל אני הייתי שמח לראות עבודה שנעשתה, שאתם יודעים להראות מקומות שבהם הדבר הזה יכול להיות. עוד פעם, יכול להיות שבדיון פנימי אני לא יודע כי אנחנו לא רוצים למסחר פה, אבל אני אומר השאלה אם באמת נעשתה פה עבודה שבה אתם יכולים להראות לעצמכם שהנה, יש היתכנויות לדברים האלה, ולא דווקא הכל באותו מקום שאנחנו יודעים כבר שיש שם , הוא כבר עתיר אחוזי בניה היום, וכל מילה על הכפלה והכל היא פשוט לא ריאלית ולא מתחילה אפילו.
יפתח עשהאל
יפתח עשהאל מאגף התקציבים. עשינו עבודה מאוד משמעותית עם חברת ייעוץ שעשתה בדיקה שמתמחה בנושא הנדלן ובדוחות אפס. בדקה את הכדאיות הכלכלית של המודל שאנחנו מציעים. אין ספק שקביעת בעלות אחודה פוגעת מאוד בכדאיות הכלכלית ובערך הקרקע. יחד עם זאת, תוספת הזכויות כן מפצה על חלק מהאובדן, לא על כל האובדן. יש עוד דרכים לפצות על האובדן. ככל ונותנים יותר תוספת זכויות, ככה הפרויקטים יהיו יותר רלוונטיים ביותר אזורים במדינה. כל עוד אנחנו לא נותנים תוספת זכויות ולא מכבדים תוספת זכויות זה כמובן מתכנס יותר ויותר לכיוון תל אביב.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אבל זה 25 קומות פה. שלושת הדגמים זה 25 קומות.
ליהי דרלי
זו דוגמה מיכאל. זו דוגמה למשהו שברור שבמקומות אחרים נתאים כמו שאנחנו עושים בכל תכנון.
יפתח עשהאל
רשום למעלה לפחות 100 יחידות דיור.
ליהי דרלי
למה בחרנו לשים את ה-25 קומות? יכול להיות שזה היה טעות בתוך ההצגה, והיינו צריכים באמת לשים את הבינוי המרקמי שמראה גם תשע קומות כי גם אותו יכלנו.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
טעות שיווקית. אבל ההבדל בין משולב למגדלי זה 50 יחידות, וזה עדיין 25 קומות.
ליהי דרלי
נכון, זה מציג לך את הגובה המקסימלי, אבל ברור שבמתחמי יש גם תשע קומות, שזה בינוי מרקמי.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
טוב.
ליהי דרלי
אבל אני מקבלת את ההערה השיווקית.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני אקבל את זה כלא אקטואלי למה שמטריד אותי.
יפתח עשהאל
אבל הכוונה שלנו שככל שיש יותר זכויות, הפרויקטים יהיו רלוונטיים ליותר אזורים בארץ, והכדאיות הכלכלית גדולה יותר, יש לנו תחשיבים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
תגידו, וכמה כסף ישלם אדם דמי אחזקה במגדל כזה ? יש גידור לדמי אחזקה?
קריאה
לא.
ליהי דרלי
יודיעם את זה מראש אבל.
גלעד קרן
אנחנו נכנס עוד מעט להקראה.
יפתח עשהאל
בהצעה אין גידור.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו אין, אולי אם תהיה חקיקה, בהצעה אין.
ליהי דרלי
בהצעה יש חובה שזה ייכלל מראש להסכם, כלומר השוכר יודע בדיוק למה הוא ננכס.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כמה עולה? מגדל? מעלית? שומר? מתחם?
ליהי דרלי
הרעיון פה הוא מחיר שוק. היזם, אין לו הכנסות אחרות בלי שוכרים אין לו הכנסות, יש לו אינטרס שיבואו אליו ולכן הוא לא יקבע עכשיו מחירים שיהיו כאלה שירתיעו אנשים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא, אני שואל האם עניים יוכלו לשלם את זה? בכמה אחוז זה מייקר את ההשכרה?
ארז רוזנבוך
העלות של דבר כזה בדרך כלל היא 15-16 שקלים למטר.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
הרי עשינו שכירות זולה, נכון?
ליהי דרלי
לא, מחיר שוק.
היו"ר יעקב אשר
גברתי התפרצה וגם אדוני.
אסף וקסלר
אנחנו עושים מודל שהוא צריך לחיות כלכלי. יזם צריך להיות מסוגל להרוויח מהפרויקט הזה. אנחנו לא מתעלמים מזה.
היו"ר יעקב אשר
אבל שואל אותך מיכאל, אם באמת הגעת למצב שבו הצלחת להוריד את השכירות, ונתת לו ודאות להרבה זמן, אבל השכירות היא לא מציאה גדולה, היא מחיר השוק מינוס משהו.
קריאה
לא מינוס משהו.
אסף וקסלר
מחיר השוק, אם אנחנו נוכל להוזיל את עלויות הבניה.
היו"ר יעקב אשר
רגע, תוסיף על זה את עלויות האחזקה וכל העלויות הללו שדיבר עליהם. אומר מיכאל יכול להיות שאתם, מיכאל כרגע מייצג פלח מסוים, שאני מעריץ אותו בשביל הדבר הזה. אנחנו הרבה פעמים ביחד עושים את זה כל הזמן. אתם מדברים כרגע לא על דיור בר השגה.
אסף וקסלר
נכון, אנחנו מדברים - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע. ומיכאל בא ואומר שאת כל ההפיכה הזאת שאתם עושים, אם אתם לא מביאים את הפתרונות של דיור בר השגה, אז מה עשינו פה?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
בוא נגיד שזה לא בר השגה, ונגיד שהשכירות תהיה פה 4,000 שקלים, אבל דמי אחזקת הבניין יכולים להיות 1,500 שקלים. כי הכלכליות של בנין שעולה ל-25 מתייקרת. עד 9-10 יש סוג של יוקר מסוים, מעלית גבוהה מסוימת, דברים אחרים. זאת אומרת, ההתייקרות של האחזקה יכולה להיות מקזזת דברים אחרים.
אסף וקסלר
אז אני אגיד, אנחנו קובעים פה שדמי הניהול צריכים להיקבע ביחד עם דמי השכירות ביום חתימת החוזה לטווח ארוך. הם לא יכולים להשתנות במהלך חיי - - -
קריאה
זה לא כתוב.
אסף וקסלר
זה תיקון נוסח שאנחנו.
מירה סלומון
אבל אתה מוותר על הניהול, על הפיקוח על הניהול.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אבל עשיתם אומדנים?
היו"ר יעקב אשר
אני אגיד ליועץ המשפטי שזה לא כתוב אבל זה יהיה כתוב, לא משנה. אז לא.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
רגע, עשיתם אומדנים של עלות אחזקה. אומדן? כמה יעלה? אני אומר לך שזה 1,000 ומשהו שקלים במגדל של 25 קומות.
אסף וקסלר
יש פה מגוון של פרויקטים, ראינו דוגמה. יש עוד הרבה דוגמאות. זה מאוד תלוי איזה פרויקטים? אנחנו רוצים שייבנו פרויקטים גם בלב תל אביב, יכול היות שהם יהיו לפלח אוכלוסייה מסוים, וגם לבאר שבע ואשקלון וכרמיאל ואז יש מגוון.
היו"ר יעקב אשר
אבל הנה בדיוק התשובה של מה שאתה אומר. כשאתה מדבר על המגוון הזה, אתה אומר אני הולך עם מודל אחד שיהיה נכון גם לתל אביב וגם לזה, אז יכול להיות שבתל אביב הוא באמת יתאים לזוגות צעירים עשירים יותר ממשפחות יותר אמידות או שמרווחים יותר ויכולים להרשות לעצמם גם את תשלום הזה. במקום אחר זה לא יעבוד.
אסף וקסלר
יושב הראש חשוב לי להגיד משהו, אני אומר את זה שוב, המודל הזה יתקיים לצד המודלים הקיימים, והלכנו על המודל.
מירה סלומון
איפה זה כתוב?
אסף וקסלר
זה לא צריך להיות כתוב, היום בחוק קיימת התוספת השישית אנחנו לא מבטלים אותה.
היו"ר יעקב אשר
רגע רגע אנחנו נגיע לזה.
אסף וקסלר
אנחנו מייצרים מודל קיים שימשיך להתקיים לצד מודלים קיימים. אם אנחנו לא נאפשר למודל הזה להיות כלכלי, הוא לא יתקיים. המודל הזה חייב לעמוד ולהיות כלכלי כי אחרת הוא פשוט לא יהיה. זו תהיה אות מתה, אנחנו נהיה כולנו מאושרים בסוף, נקבע את החקיקה הזאת, ואף יזם לא יקדם את הדבר הזה.
היו"ר יעקב אשר
תקשיב בוא נסיים רגע. יש לך עוד שאלות? כי אני רוצה לסכם את החלק הזה כדי לעבור. אני רוצה לומר דבר אחד, קודם כל הנושא הזה של וודאות זה דבר חשוב. הנושא הזה של מחיר שהוא לא יהיה משוגע, כי היום השמיים הם הגבול לאיפה ואיך תעלה השכירות, הוא גם דבר חשוב, הוא דבר מצוין. ואני יכול גם להבין אתכם, אם אני מסתכל בראייה ארוכת טווח, אני אומר לפעמים, הרי מה המטרה בעצם? בסוף אנחנו רוצים להציף את המדינה עם כאלו אפשרויות שכירות רבות ומגוונות, גדולות, יקרות יותר ויקרות פחות. שאז השוק כבר ידבר את שלו. זה נכון. ולכן אני יכול להבין את זה. אבל עדיין בטווח של השנים הקרובות הנראות לעיין זה לא פותר לנו את הבעיות האקוטיות ולכן צריך פה הרבה מאוד balance בעניין הזה.

אני אומר עוד פעם, אני מבין את מה שאומר מיכאל מאוד, כי בסוף, לא הבאת את הפתרון, עשית דבר טוב, אתם עושים פה משהו מאוד טוב. ואני גם מסכים שאם פרויקט הוא לא כלכלי, אז היזם לא יהיו לך יזמים ולא יעשו אותם.

אני רק אומר שלדעתי, אתם הייתם צריכים לבנות מן תוכנית כזאת, לטווח של 15 שנים קדימה, שהיא באופן דיפרנציאלי מקבלת תמיכה ממשלתית מעבר, עוד פעם אני מגיע לכם לברינקס, לא יעזור כלום, אני מגיע לכספת לא יעזור כלום. אתה רוצה להכניס משהו ,להרגיל משהו לעשות משהו, להציף את המדינה עם דברים כאלה, אז תבוא ותאמר הנה תוכנית עכשיו שאנחנו עושים אותה 15 שנים, הגדלת זכויות, סגירה של כל העניין שיהיה מחיר שלא יתרוצץ והכל, אבל אתה מתחיל עם זה בשנים הראשונות עם עזרה ממשלתית יותר כדי שזה יהיה כלכלי ואז אתה גם מביא את זה במחירים יותר סבירים לזה, כי ברגע שזה כלכלי יותר הוא לא יגבה מהם את ההפסדים שלו.

אחר כך לאט לאט המדינה תיפרד מזה לאט לאט ואז הפכת, נתת לכוחות השוק לעשות את שלהם. ואז יהיו לך כאלה זולות יותר ופחות ואני מסכים איתך שבתל אביב, במקומות הכי, ליד ככר הבימה, גם שכירות שם לא צריכה להיות שכירות מסובסדת, לא. היא צריכה להיות שכירות סבירה של דירה קטנה והכל, זה בסדר. לא שם המטרה הגדולה שלנו. שם כוחות השוק יעשו את שלהם.
אוראל יפרח
אם אפשר רק במילה להתייחס לזה, תראו, אני חושב שאסור לנתק.
היו"ר יעקב אשר
תסכם את זה, אנחנו נצא להפסקה כמה דקות ואז נמשיך. התייעצות סיעתית מיכאל.
אוראל יפרח
במשפט אחד, אסור לנתק את הצעד הזה לצעדים נוספים שאנחנו מביאים גם בוועדת כספים וגם בחוק ההסדרים האחרון. כלומר, יש פה רצף של הרבה מאוד צעדים שצריך להסתכל עליהם במכלול ביחד ומה השפעה המצרפית של כולם ביחד? נכון שהצעד הזה לבד, כי פה אנחנו מדברים על מחירי שוק חופשי ובצעד אחר אנחנו מדברים על מחירים מופחתים, ובצעד אחר בסיוע לקרנות ריט ובסיוע ליזמים וכן הלאה, צריך להסתכל על זה במקשה אחת.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מה נתתם ליזם הזה שבסוף אתם אומרים המחיר יהיה שוק חופשי, אבל מה הוא קיבל מכם? מה ה-incentive?
אוראל יפרח
אז עוד פעם אני אומר, במישור הזה הוא קיבל זכויות, אם הוא עומד בחוק עידוד השקעות הון הוא יקבל הטבת מס, אם הוא ריט הוא יקבל מס רכישה מופחת יש רשימה מאוד ארוכה של צעדים ופעולות שעשינו ואנחנו עושים ואנחנו גם רוצים להמשיך לעשות, שרק ביחד, חייב להסתכל עליהם ביחד אי אפשר להסתכל עליהם בנפרד.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
במודל הזה מה שאתם מעניקים לו זה זכויות בניה.
אוראל יפרח
זה זכויות תוספתיות.
היו"ר יעקב אשר
זה האוצר אוהב להעניק תמיד בשפע, זה לא עולה לו כסף.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אבל אתם יודעים, שהעניקו את זה לפניכם, שבס, כן. שבס אנחנו קוראים לזה. שבס. אנחנו כבר נתנו את זה בלעדיכם, מה לא? עשינו שבס.
קריאה
היה ונגמר.
היו"ר יעקב אשר
נגמר נגמר.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אתם עכשיו המצאתם את הגלגל. אם תלכו לאריק שרון.
היו"ר יעקב אשר
אבל תאמין לי שהרשויות הקדימו אתכם וכבר עשו תוכניות שבלעו את שבס בתוכו.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
ותעשו הצפנה בתיק הכל יהיה טוב. אם כולנו היינו הולכים ללמוד מאריק שרון - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע לפני ההפסקה, אתה רוצה לומר משהו גם כן מנהל התכנון?
שירה ברנד
אנחנו ברמה העקרונית גם מטה התכנון וגם מנהל התכנון סבורים שחשוב שיהיו בתוכניות מקרקעין מיועדים להשכרה ארוכת טווח. אלו פרויקטים שחשוב מאוד לקדם אותם. אנחנו רואים בזה חשיבות, נכון, הייתה לנו מחלוקת, עדיין יש לנו, אבל נצטרך הצעה ממשלתית.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מה עיקר המחלוקת?
היו"ר יעקב אשר
על הסיפור של מה שדיברנו פה.
שירה ברנד
על האם צריך בחקיקה לקבוע את היקף הזכויות לפרויקטים האלה?
היו"ר יעקב אשר
זה תכנון חקיקתי.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
האמת שיאמר לזכותם אבל, שהם רוצים לבנות דירות קטנות. בזה אני איתם.
היו"ר יעקב אשר
מי?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
המיזם הזה מעודד דירות קטנות לא גדולות.
שירה ברנד
הוא מעודד מגוון יחידות דיור, אני חושבת שזה נכון.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל אני חושב שצריך כן תמהיל.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
תמהיל כן אבל בר השגה זה קטנות.
היו"ר יעקב אשר
אבל מצד שני אני הייתי גם מוכן להתפשר על דירות צומחות אם זה ייבנה בצורה כזאת של דירה צומחת.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
תדע לך דירה צומחת זה העתיד, אבל יש פחד מזה, אבל זה העתיד. זה בית צומח. בית צומח ודירה צומחת זה העתיד של האירוע הזה. זוג צעיר לא צריך, כשיש ברשותו ארבעה ילדים הוא צריך 120 מטר.
היו"ר יעקב אשר
מישהו עוד רוצה להעיר משהו בשלב הזה? או שנעשה את זה אחרי ההפסקה של 10 דקות? רוצה עכשיו?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לא, כל האגף צומח לצידו. מקסימום עמודים. אבל מראש מי שחתם שם יודע , כמו התחדשות עירונית.
היו"ר יעקב אשר
מיכאל אני לא רוצה לקרוא אותך לסדר.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
גם אל תוציא אותי כי תישאר לבד. אתה רוצה שיהיה לך משעמם?
היו"ר יעקב אשר
הוויכוחים הכי טובים קורים פה כשאני לבד. בבקשה, שם ותפקיד?
יצחק גורביץ'
בוקר טוב, יצחק גורביץ' אני סמנכ"ל התאחדות הקבלנים. קודם כל המודל שהוצג הוא מעניין, יפה ויש פה חשיבה ללא ספק. אני רק חושב שהעיתוי, כרגע, אל מול המציאות ששוק הדיור להשכרה סובל ומדמם ברגעים אלה, אני חושב שהעיתוי של ההצגה הוא פחות רלוונטי.
היו"ר יעקב אשר
למה אתה מתכוון סובל ומדמם?
יצחק גורביץ'
אני אומר שבסביבת ריבית כזאת גבוהה, ולאור העובדה שחלק מהמסלולים שלדעתנו היו יותר כדאיים כלכלית שאושרו, הייתי אומר שמה שהוצג זו תשובה יפה לשאלה אחרת. כרגע, המציאות שאנחנו נדרשים בעיקר כשאנחנו מדברים על אישור התקציב וכל הצעדים שנלווים, צעדים שיתנו מענה עכשיו לשוק הדיור להשכרה, ושוב אני אומר, העבודה היא ממש ראויה לשבח, יש חשיבת עומק, וניצול של כלים וכו', אבל מה קורה כרגע? ומה שכרגע קורה זה שהצעדים ומה שמוגש לוועדה לא נותן מענה ולא לפחות עוצר חלק מאותו דימום שהשוק הזה עובר.
היו"ר יעקב אשר
ומה המענה לדעתך? מה היית עושה במקומם או במקומנו?
יצחק גורביץ'
אנחנו קודם כל מה שהיינו עושים, לצד כל הנושא של היצע הדירות וכו', מה שכן היינו אומרים, לשמר את המסלול שהיה קיים במסגרת חוק עידוד השקעות הון, גם אם הדבר הזה יש לו משמעויות של מיסוי, כי אותו מסלול חולל אלפי דירות בשנים האחרונות. המסלול הזה הולך - - -
היו"ר יעקב אשר
שכירות?
יצחק גורביץ'
שכירות כן. ואני מבין את ההגדרה של שכריות ארוכת טווח והיא נכונה וכו', עדיין אנשים צריכים לחיות בשכירות בלי להגדיר את ארוכת הטווח, והמסלול הזה נתן מענה, אוקיי? הוא הולך להסתיים בסוף 2023. אני חושב שצריך להאריך אותו לפחות לעוד שנה כדי שייכנסו עוד פרויקטים. כל הדברים האלה שנאמרים פה, הרי יתנו מענה. כל הדבר הזה ייתן מענה, החשיבה היא נכונה, אבל חברים, זה לא ייתן מענה.
היו"ר יעקב אשר
תשובה ממוקדת על זה? זה בכל מקרה לא בוועדה כאן.
אוראל יפרח
אני אענה על זה ממוקד. עשינו את הדיונים האלה בוועדת כספים, אני חושב בדיונים הקודמים בחוק ההסדרים הקודם. אני חושב שהיה ברור לכולנו שחוק עידוד השקעות הון הישן, אגב לכל החברים במשכן הזה, היה ברור שחוק עידוד השקעות הון במתכונתו הקודמת הוא לא אחר, וסליחה על הביטוי, מקלט מס. זה לא שכירות ארוכת טווח. שום דבר, אבל שום דבר מכל הערכים שדיברנו עליהם, לא משתרשר לצרכן הסופי, לדייר הסופי לא וודאות לא - - -
היו"ר יעקב אשר
הבנתי, טוב.
יצחק גורביץ'
חוץ ממקום לגור בו. חוץ מדירה.
אוראל יפרח
מספר הדירות בישראל לא גדל.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, מאחר והדיון הזה בכל מקרה, גם אם אני אעורר אותו, לא יתקיים כאן, ומאחר ויש לי עוד כמה דברים לעשות במסגרת חוק ההסדרים כאן, אז אני אעצור את הוויכוח הזה כאן. ונצא להפסקה. ב-12:00 נחדש את הדיון.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:47 ונתחדשה בשעה 12:30.)
היו"ר יעקב אשר
רגע איפה מי שמציגה את המצגת שצריכה לסיים? מי שמציג? אתם מסיימים את הצגת המצגת נכון?
ליהי דרלי
אנחנו סיימנו מבחינתנו.
היו"ר יעקב אשר
אה אתם סיימתם? כי אמרו לי שלא. אוקיי. עוד מישהו רוצה כרגע להעיר בשלב הזה? לא, טוב. אני רוצה לגעת בכמה נקודות שמטרידות אותנו ודיברנו עליהן, ואני רוצה שתנצלו את הזמן בין הישיבה הזאת לישיבה הבאה שתהייה, הבאה לא היום כן? כדי להתגבש לכיוונים. אתה רוצה להגיד כמה מילים או שאני אגיד ואתה תרחיב?
גלעד קרן
את ההערות שלנו אנחנו נעיר כשננקה את הנוסח. כמובן, יכול להיות ש - - -בסופו ישתנה.
היו"ר יעקב אשר
הוא ישתנה, הוא חייב להשתנות. אני רוצה להעלות את הנושא שדיברנו בהתחלה, את הבעייתיות בנוסח הקיים כרגע של אילוץ התכנון ,או תכנון חוקתי שהוא לא מקובל ולא צריך שהוא יהיה. מצד שני אני מבין את הצורך כדי לגרום לכלכליות ולהגביר את העניין הזה. והשאלה, האם אתה יודעים לדבר על פתרון? תציגו לוועדה את הכיוון של הדברים.
אסף וקסלר
אז אני אגיד, באמת בנוסח שמונח על שולחן הוועדה קבענו איזשהם כללים מינימליים לתכנון. אם זה כפל זכויות, אם זו התייחסות למספר יחידות הדיור, נתנו שם ערוץ גם דרך המועצה הארצית לשנות ולהתאים כללים כאלה ואחרים. באמת שמענו את הביקורת גם בחצי הקודם של הדיון, וגם קודם לכן בהערות שקיבלנו מהייעוץ המשפטי. באמת עשינו איזושהי חשיבה משותפת גם בימים האחרונים וגם אפילו תוך כדי ההפסקה, לגבי חלופה לדבר הזה, ואנחנו נגבש נוסח ונציע אותו לוועדה, נוסח ממשלתי מעודכן שיחליף למעשה.
היו"ר יעקב אשר
בגדול?
אסף וקסלר
בגדול מה שהוא אומר הוא מסתכל על הכדאיות הכלכלית של הפרויקט, אל מול פרויקט אחר שהיה יכול להיות מאושר באותו תא השטח. ולמעשה, נותן התייחסות כלכלית לערך הכלכלי שיצמח מהפרויקט לשכירות ארוכת טווח.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. ואם תהיה התנגשות בין התכנון לבין הערך הכלכלי, מה קורה?
אסף וקסלר
אז לא תוכל להיות מאושרת תוכנית כזאת, אם אין לה כלכליות.
היו"ר יעקב אשר
משרד התכנון מקבל את ההחלטה זאת אומרת?
אסף וקסלר
משרד התכנון יקבל את ההחלטה. מוסד התכנון יבחן את הכלכליות, יבחן את התכנון, ינסה למצוא פתרון ששני הדברים האלה מדברים באותה שפה. אם לא תהיה כלכליות לפרויקט הזה, הוא לא יאשר שכירות ארוכת טווח באותו תא שטח.
גלעד קרן
לא אבל שוב, השאלה היא האם מוסד התכנון יבחן את הכלכליות של הפרויקט הספציפי שאותו הוא מתכנן? כאילו בהקשר הספציפי של האם הפרויקט הזה רווחי או לא רווחי, האם יזמים יבואו או לא יבואו? האם צריך לבחון אותו? אתה אומר לי לא?
אסף וקסלר
לא, אל מול מה שהיה מאושר לולא השכירות ארוכת הטווח.
גלעד קרן
למה הנקודה הזאת רלוונטית לשאלה. אתם אומרים אנחנו רוצים לצופף ולהגדיל את זכויות הבניה כדי שיבואו יזמים, כדי שהפרויקט יהיה רווחי וכלכלי, אחרת הם לא יבואו. למה השאלה מה היה קורה אם היה פרויקט אחר שהוא לא להשכרה, רלוונטית לנושא הזה?
מיכל מטרני
אני אנסה לענות. זה דומה קצת לתקן 21 בתפיסה הזאת חברת ה - - - השמאית היא מעין base line שאומר למוסד התכנון יש פה כדאיות כלכלית ,אתה בכלל יכול להתייחס לכדאיות ולבחון אותה תכנונית. בסופו של דבר הבחינה של מוסד התכנון הוא בחינה תכנונית, מערכת השיקולים היא כמובן אחד הדברים. בדיוק כפי שתקן 21 אנחנו מגדירים אותו כתקן base line ואחר כך מתחיל הדיון התכנוני והוא לא שיקול הדעת הבלעדי של אותו תיקון, גם בהתחדשות עירונית. זו ממש אותה תפיסה.
גלעד קרן
אני לא.
שירה ברנד
ממה אתה מוטרד?
היו"ר יעקב אשר
דבר.
גלעד קרן
כי השאלה האם הרווח שהיה יוצא אם היינו מוכרים את זה למגורים רגיל.
שירה ברנד
לא, זה לא חייב להיות מגורים רגיל, זה מה שמוסד התכנון היה, יכול להיות שזה היה שצ"פ, יכול להיות שזה היה קניון, יכול להיות שזה היה מלונאות, אנחנו לא יודעים. צריך יהיה להשוות את זה למה שמוסד התכנון שוקל פה, אם לא, מגרש. זה הרי צבוע בצבע אחר, זה לא אותו מגורים רגיל.
היו"ר יעקב אשר
מה הדאגה שלך? שמוסד התכנון לא יאשר את זה? אז לא יאשר.
גלעד קרן
אני רוצה להבין מה החשש שלהם?
היו"ר יעקב אשר
החשש של מי?
גלעד קרן
של נציגי הממשלה. אם הפרויקט רווחי של דיור להשכרה עם 200 יחידות דיור בשטח הזה, הוא רווחי ויבואו יזמים וזה טוב להם, אז למה רלוונטית השאלה מה היינו מחליטים אחרת? יכול להיות שאם הייתם עושים את זה למלונאות או למגורים רגיל, ערך הקרקע היה יותר גבוה והמדינה הייתה מרוויחה יותר כסף. אבל זה לא רלוונטי לשאלה של הרווחיות של הפרויקט הספציפי. אמר מקודם מר וקלסר שהמדינה לא מפחדת לאבד את ערך הקרקע בשביל הדיור להשכרה.
מיכל מטרני
זה לא זה, אני מסתכלת על זה מבחינה תכנונית, אם אנחנו רוצים להכניס לשוק שלנו מוצר חדש, מוצר של דיור להשכרה אנחנו צריכים לפחות בשלבים הראשונים, בשנים הראשונות להבטיח שהוא כדאי כלכלי יותר מאשר כל דבר חלופי אחר, כי זו הדרך שלנו לעודד, בעצם, את המוצר הזה של דיור להשכרה על פני, למשל, דיורים רגילים. כי אחרת איזו סיבה יש לשוק היזמי גם - - -
היו"ר יעקב אשר
להיכנס להשקעה.
אסף וקסלר
המדינה לא מפחדת אבל היזם בהחלט מפחד.
אוראל יפרח
אפשר להסביר את זה בדוגמה פשוטה. בוא ניקח לצורך העניין מתחם שלפי הזכויות יש עליו 100 יחידות, 100 יחידות דיור למכירה. ברור שהשווי פר מטר למכירה גבוה יותר מהשכרה. מה שנצטרך לעשות פה, או מה שהוועדה תצטרך לעשות פה, זה לתמחר את הפער שנדרש בשביל להגיע לאותו שווי, לאותה רווחיות, לאותה תשואת המטרה של היזם, ואז יכולים להיות שני מצבים. יכול להיות שאתה אומר, שהתוספת הנדרשת תהיה רק 40 יחידות דיור נוספות או 40%, יכול להיות שזה יהיה 80%, יכול להיות שזה יהיה 70%. יתבצע איזשהו אקוויוולנט בין שווי המגורים לשווי המכירה, ולפי זה יתנו בעצם את תוספת הזכויות. בין השווי למכירה לשווי להשכרה, זה בסוף הרציונל.
היו"ר יעקב אשר
אבל לא יהיו חייבים לתת את הדירות האלה.
אוראל יפרח
אם לא יתנו את התוספת, לא יהיה פרויקט.
מיכל מטרני
עכשיו אני רוצה להגיד עוד משהו, - - -תפיסה של מנהל התכנון, תפיסה תכנונית.
היו"ר יעקב אשר
כן.
מיכל מטרני
מרכז תל אביב ידע למצוא את הדרכים אם יש לי מוצר שהוא מוצר טוב, רווחי, זה יקרה שם. התפיסה הזאת שאומרת בואו ניתן חוות דעת כלכלית, וחוות דעת מתכננת, מאפשר אצלי בעצם, לתת את המוצר הזה גם באזורים אחרים. אני יכולה לתת את זה גם בפריפריה, גם באזורים שהם לא אזורי ביקוש טבעיים אם אני רק מבטיחה את הכדאיות הכלכלית, ואז אני חייבת לתת - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל בפריפריה הכלים שלך הם מועטים.
מיכל מטרני
אנחנו נבקש מהם לבחון את התוכנית לאור ההקשר המרכזי שבו נמצאת. ולכן, התמהיל באזורי פריפריה הוא תמהיל שונה, יש את היכולת, מהטבלה שהוצגה פה לכיוונים אחרים. יכול לתת תמהיל של דירות יותר גדולות, או תמהיל של דירות יותר קטנות אם הוא באזור שהוא חושב שזה המענה הנכון לאותו תא שטח. זאת אומרת הוא לא חייב - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אז הכדאיות הכלכלית יורדת במקביל. איך את מאזנת את זה?
מיכל מטרני
זה בדיוק יהיה חלק מאותה חוות דעת שאולי צריך לתת בשביל - - -
שירה ברנד
או יותר דירות בבניין אחר שהוא גם שלו. זה דבר שאפשר לשחק איתו, אבל מה שהיה פה בהצעה המקורית היה הבניה מאוד מובנית של שיקול הדעת. קודם כל נתחיל מכפל, ואז נראה מה קורה. ופה מה שאנחנו אומרים לא, תשווה את זה, תראה אם צריך לתת השלמה במקומות אחרים. זה אותו יזם, זו אותה בעלות, אותה חלוקת זכויות. אפשר לתת לו גם במקום אחר.
היו"ר יעקב אשר
חלוקת זכויות נגיד משכונה X?
שירה ברנד
לא לא, באותו פרויקט. כרגע אחנו לא מדברים על להזיז משכונה לשכונה או מיישוב ליישוב.
היו"ר יעקב אשר
פתאום התחלתי לשמוע פעמי משיח.
שירה ברנד
כרגע אנחנו מדברים על אותו פרויקט.
היו"ר יעקב אשר
אני לא בדוק שלא צריכים להגיע לזה.
שירה ברנד
את זה יכול להיות.
היו"ר יעקב אשר
דווקא בפריפריה.
שירה ברנד
אבל אנחנו עוד לא במשיח, אנחנו במציאות של עכשיו.
היו"ר יעקב אשר
ולמה ההשפעה של הפריפריה הזאת ישפיע או לא ישפיע?
גלעד קרן
ומה ההצעה?
היו"ר יעקב אשר
אוקיי אנחנו נראה את ההצעה. אני מציע לא לחכות עם זה לוועדה אלא כבר לשבת עם הצוות המשפטי שלנו, ולנסות להוריד את זה לנקודה הזאת. עכשיו, בנושא תמהיל הדירות, אני חושב שאנחנו חייבים לתת לזה דגש. לא יכול להיות שיהיה רק סוג דירות מסוים, לא, זה צריך לבוא לידי ביטוי בהחלטות. זה בנושא של תמהיל הדירות. אני מסכים שאני לא חייב פה את הדירות פנטהאוז של ה-6-7 החדרים ולא את הזה, אבל את הגמישות הזה של דירות של ה2.5, אני דווקא אהבתי את ה2.5, 2.5, 3.5, ועד ה-4, 4+, כי זה יכול לייצר צורת זה. נכון, יכול להיות שזה יוריד מהערך של הפרויקט.
מיכל מטרני
בהנחיה שאנחנו נוציא למוסד התכנון אנחנו נבקש מהם להתייחס למרחב שבו הם עוסקים.
היו"ר יעקב אשר
רגע, זו נקודה נוספת, עכשיו את מגיעה איתי לקטע של באמת המרחב. תהיו בהאזנה חברים. המרחב, והייתי קורא לזה אפילו סוג התכנון וסוג האוכלוסייה. אני חושב שבפריפריה ובמקומות הללו צריך ללכת על בניה מרקמית יותר, שוב אבל אין לה כדאיות כלכלית, היא פחות כדאית כלכלית. צריך לדעת לאזן פה את הדברים ולראות איך לשחק עם זה. יכול להיות שצריך לעשות איזשהם דברים, אפילו נועזים, אני לא הייתי מבטל ככה את הדבר הזה שנקרא תוספת זכויות בפרויקט אחר באותו עיר או משהו מהסוג הזה.
שירה ברנד
אנחנו לא מבטלים את זה בכלל, אני רק אומרת זה לא יכול להית באותה תוכנית מבחינת התכנון. זה יכול להיות בשיווקים של רמ"י, זה יכול להיות - - -
היו"ר יעקב אשר
קו כחול יודע לשחק בתוכנית אחת על שתי מקומות, הוא יודע לשחק.
שירה ברנד
נכון.
היו"ר יעקב אשר
ויש את הכלי הסטטוטורי לעשות את זה. תצאו קצת מחוץ לקופסה, אני יודע.
שירה ברנד
אבל אני לא צריכה בשביל זה הוראת חוק. בשביל קו כחול באותה רשות, לשני פרויקטים, אנחנו יודעים לעשות את זה.
היו"ר יעקב אשר
לא, כי אם זה לא יהיה בהוראת חוק, אז היועצים המשפטיים אצלך לא יתנו לך לעשות את זה.
שירה ברנד
למה? אתה אומר שהיום זה אפשרי, אתה גם רואה, אין לנו הוראת חוק כזאת.
היו"ר יעקב אשר
לא, זה אפשרי, דם יזע דמעות וכו' ואומר לך אחד שהוציא על זה גם דם, גם יזע וגם דמעות.
שירה ברנד
אבל בזכות זה אנחנו היום יודעים שזה אפשרי.
היו"ר יעקב אשר
ואגב, אני לא יודע אם את יודעת, את מכירה את הדבר הזה שהיום על פי החקיקה זה אפשרי. של הצרחה של שטח ירוק מול שטח חום בסמכות מקומית או בסמכות זה. המאבקים הראשונים היו שלי, לא נתנו לי את זה חוות דעת של - - - נדמה לי בעניין הזה, דם יזע ודמעות under statement מה שאני הוצאתי שמה.
קריאה
- - - תכנונית לפעמים נקנית בדם, יזע ודמעות.
היו"ר יעקב אשר
כן.
אסף וקסלר
חשוב לי להגיד, גם במודל הזה שאנחנו מדברים עליו לפרויקט ספציפי , וארז התייחס לזה מקודם, אנחנו מגרדים את הכדאיות הכלכלית מלמעלה. אנחנו ממש על הגבול. ועכשיו להתחיל לשנות את המודל ולהתנות אותו בעוד פרמטרים, אנחנו חושבים שזה יהפוך את זה לאות מתה, וזה פשוט לא יאפשר לנו לקדם.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק הפוך, בדיוק הפוך, אני נוגע בדיוק בנקודה שאתה מגרד אותו מלמעלה או מלמטה לא הבנתי מה ההבדל לצורך העניין הזה.
קריאה
הוא אומר בינתיים אנחנו קצת מעל.
אסף וקסלר
אנחנו קצת מעל, ואני חושב שאם נתחיל ליישם על המודל עוד ועוד התניות, ואני חושב שפה בתיקון שאנחנו מציעים בהקשרי התכנון, אני חושב - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל זה לא התניה, זה הפוך, אני אומר תביא עוד בונוס. קחי לך את האפשרות לתת עוד בונוס.
שירה ברנד
אבל אנחנו לא שוללים אותה. בהצעה הזאת היא לא נשללת.
היו"ר יעקב אשר
לא יודע אולי - -
שירה ברנד
הכל פתוח, זה כל ההבדל.
היו"ר יעקב אשר
באיזושהי צורה לא יודע.
שירה ברנד
התיקון עכשיו שאנחנו מציעים שהגענו אליו בהסכמה, הוא מאפשר למוסד התכנון את כל הגמישות, וזאת הייתה הכוונה. הוא כבר לא מקבע אותו בדיוק בפרויקט הזה, בבניין הזה תתן לו את הזכויות.
היו"ר יעקב אשר
אבל כשאת מדברת על גמישות מה יקרה אם בהצעה כזו או אחרת לא תהיה הכוונה שאת חייבת להשתמש בזה, אלא שהגמישות נותנת לך.
אוראל יפרח
אז אני אשמח לענות רגע, אני חושב שהבשורה הגדולה זו, וזה המודל החדש שהוא באמת מודל חדשני, שבמקום לבוא עם תוכנית ולהגיד לכלכלה תתאימי את עצמך, פונקציית המטרה הופכת להיות, יש פה פרויקט שצריך להיות כלכלי, פונקציית המטרה הופכת להיות תשואת המטרה ליזם, הוא חייב להיות רווחי, הוא חייב להיות כלכלי, עכשיו בוא, בתוך זה תשחק בשלושה פרמטרים מרכזיים. פרמטר אחד זה תמהיל הדירות שניים שלושה ארבעה, מעל ארבעה, אפשר לשחק עם זה. פרמטר שני זה היחס בין מגורים למסחר לשימושים ציבוריים, וכן הלאה. ופרמטר שלישי זה תוספת.
היו"ר יעקב אשר
שאגב, אם המסחר נותן לך כדאיות כלכלית, תשתמש בו ביותר.
אוראל יפרח
בדיוק. ושניה רק כדי להסביר את הרעיון עד הסוף. הפרמטר השלישי צריך להיות בעצם תוספת הזכויות. כל היופי במודל הזה, שבעצם הגדרנו שפונקציית המטרה היא הכלכליות, אתה יכול לשחק בשלושת הפרמטרים. יכול להיות שבפרויקט אחד תגיד פרמטר אחד מספיק לי. בפרויקט אחד תצטרך את שלושתם ביחד, בפרויקט אחר אתה תעשה 80% מהסיוע לכלכליות באמצעות הזכויות ורק 20% במסחר וכן הלאה.

זה היופי בגמישות שאנחנו נותנים פה, אבל תחת שלושת הפרמטרים. אני חושב שברגע שאנחנו הולכים ומנסים עכשיו להוסיף פה עוד מתחמים אחרים או להגדיר קו כחול ולשחק עוד תוספת זכויות במקומות אחרים, אנחנו הופכים את זה כבר למורכב מידי. צריך לשמור את זה פשוט, שלושת הפרמטרים האלה צריכים לתת מענה כל אחד בהיקף שלו, ובשימוש שנצטרך להשתמש בו, אבל עדיין לשמור את זה keep it simple כדי שזה יעבוד.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. עכשיו במסגרת ההתאמה לפריפריה, ובהתאמה התכנונית לאוכלוסיות. קודם כל אני חושב שצריך ללכת, הרי פה התוכנית מדברת על צמיתות נכון?
מיכל מטרני
עד שתבוא עוד תוכנית אחרת.
היו"ר יעקב אשר
מה?
מיכל מטרני
כן לצמיתות.
שירה ברנד
כל ייעוד הוא לצמיתות עד שמחליפים אותו. לצמיתות פה זה - - -
קריאה
זה היה בניגוד לתוספת השישית שזה מראש מוגבל ל-20 שנה.
שירה ברנד
זה לא מוגבל, אבל גם הצמיתות הזאתי בסוף זה - - -
גלעד קרן
גם בניינים הורסים ובונים בניינים חדשים.
מירה סלומון
שינוי תכנוני יכול להתקיים גם בצמיתות, זה שינוי תכנוני, כן.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת שאותו יזם שמגיע לפי כל ההסברים של כולכם, אבל בסוף אותו יזם מבין שיכול להיות שזה גם יהיה לצמיתות, ואז הוא גם עושה את החשבון לפי זה, נכון?
אוראל יפרח
ברור.
היו"ר יעקב אשר
יפה. אז זה פחות כלכלי, נכון?
קריאה
נכון.
היו"ר יעקב אשר
נכון, גם זה נכון. ולכן עכשיו אני חושב שמה שנכון באזורי ביקוש כמו תל אביב וכו' שזה יהיה נכון לעשות את זה. באזורי הפריפריה אני חושב שאנחנו צריכים כן להגביל את זה ולתת את האפשרות של אחרי 15 או 20 שנים אפילו הייתי יורד ל-15, אפשרות של מכירה.
אסף וקסלר
המודל הזה כבר קיים בתוספת השישית.
היו"ר יעקב אשר
הוא קיים? אוקיי. אני לא יודע איך זה רוקד בין זה לזה. בסדר? אני אומר, אני הייתי רוצה.
גלעד קרן
בתוספת השישית הוא גם יכול לעשות דיור מופחת, ויכול לעשות דברים אחרים שלא מופיעים.
היו"ר יעקב אשר
ופה אני אומר, הלכתם על מודל מסוים, אני לא מבין, תתאימו אותו. אהבתי את מה שאת אמרת, שאני לא מבין למה צריך בכלל את כל החקיקה. תנו לה לטפל בזה לבד, היא תביא לכם גם כן פרויקטים כאלה, לא צריך בכלל את החקיקה. אתה צריך אותה בשביל הדברים אחרים שאתה רוצה לקבע בתוכו.

אבל אני בא ואומר, אם אתם באים עם תוכנית רחבה מהסוג הזה, תתאימו אותה לפי האזורים שלה. תתאימו אותה כדי, ותכף נגיע גם לעניין הזה שנדבר על ה- balance. אני לא רוצה, שכשאני אקרא את קורות חיי, אני אראה שעשיתי מהלך, עזרתי לכם לעשות, אתם עשיתם, אני רק הפרעתי פחות, אבל הייתי חלק ממהלך שגרם לכך שבאזורים מסוימים במדינת ישראל הגיעה רווחה, הגיעה אפשרות לשכירות וכו' וכו', והרבה אנשים בחלק גדול ממדינת ישראל נהנים.

אני רוצה שזה יגיע לכולם, וזה התפקיד שלנו כאן לנסות להכווין את זה ולגרום לכך שיהיה את ה-balance הזה. ולכן, כל התאמה שאתם צריכים לעשות, אם זה בהתאמה גם שאמרתי לכם בקו הכחול שמפחיד אתכם, הכל, אני לא מחפש את זה תמצאו לי משהו אחר, אין בעיה אבל הרי היא לא תוכל להתפרע במקום פריפריאלי עם אחוזים למעלה כמו במקום אחר. אז אתם חייבים למצוא פה כלים נוספים.

עכשיו, אחד הכלים שהם לא תכנוניים, אלא הם יותר בהגדרות כדי שזה יהפוך לכדאי, אותו יזם שהוא יתעניין בכמה פרויקטים, והוא יראה פרויקט בפריפריה ששמה הוא מחויב והוא יכול אחרי 15 שנים למכור, או 20 שנים, אז זה אחרת, עכשיו זה לא סותר את הפרויקטים שאתם תעשו בקרקע מדינה, זה לא סותר. למה אתה מפחד כל כך? אתה נראה לי מפוחד וקסלר, מה?
אסף וקסלר
אני מפוחד, כן.
היו"ר יעקב אשר
אתה אומר ישבור לי את השוק?
אסף וקסלר
אנחנו נחשוב על זה.
היו"ר יעקב אשר
למה? מה הבעיה?
אסף וקסלר
שוב, המודל הזה המטרה שלו היא לייצר שוק שכירות מוסדית ארוכת טווח, להרבה שנים.
היו"ר יעקב אשר
ומה הבעיה שמודל עובד במקומות מסוימים.
אסף וקסלר
הדירות פה מתוכננות אחרת והן נראות אחרת. אם אנחנו נייצר מלאי שבכל 15 או 20 שנים יתחלף, זה אומר שתהיה לנו איזושהי מגבלה של כמות של דירות שייכנסו למאגר הזה. זאת אומרת שכל דירה שנכניס תהיה אחרי זה דירה שתצא מהשוק.

אנחנו רוצים שיהיו פה דירות להרבה שנים, שילכו לשוק השכירות ואני חושב שזה לא משרת את המטרה שלשמה באנו לוועדה פה, לייצר פה שוק שכירות מוסדי חזק. אני חושב שהמודלים - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה יודע מה? אז תבנה אולי מודל, להלן המודל הכותרת הראשית של המודל, מודל אחד, ואותו מודל אבל בהתאמה לזה.
אסף וקסלר
אז אני אומר, דירה להשכיר היום משווקת פרויקטים, אולי היא צריכה להמשיך ולהגדיל את מספר השיווקים בפריפריה, אני לא מתווכח עם זה. אז זה פחות או יותר המודל שציינת, שכירות ארוכת טווח בפריפריה ל-15-20 שנים, המודל הכלכלי שמתבסס על מכירה - - -
היו"ר יעקב אשר
דירה להשכיר עובדת על קרקע מדינה נכון?
אסף וקסלר
נכון.
היו"ר יעקב אשר
מי - - - שהמדינה תספק לה עוד קרקעות לדברים האלה?
אסף וקסלר
זה בדיוק האירוע הכלכלי.
היו"ר יעקב אשר
אני דואג לו עכשיו שיהיה לו עבודה עוד הרבה.
קריאה
שאלת שאלה טובה.
אסף וקסלר
גם לדירה להשכיר יש קשיים לשווק בפריפריה בגלל ערך קרקע נמוך, והמדינה יכולה להרשות לעצמה לספוג את הירידה בשווי ערך הקרקע, והיא משווקת קרקעות על גבול החינם בפריפריה כדי שיהיה שם דיור להשכרה ארוכת טווח. בעוד אני חושב שיזם לא יוכל לחיות עם מודל כזה בשום צורה.
היו"ר יעקב אשר
אבל ביום שאתה תרגיש שאתה מייצר מספיק דירות בדגם הזה, באזורים, ולא אכפת לך באיזה אזורים יהיה, אז אתה תעצור במקומות אחרים. למה תגיע לפריפריה? למה לשבור את הידיים ואת הרגליים?
מיכל מטרני
בפריפריה נצטרך לספק כלים אחרים ש - - -
היו"ר יעקב אשר
בראבו, על זה אני מדבר.
מיכל מטרני
- - -החלטה תכנונית. מגיעה תוכנית בפריפריה למוסד תכנוני.
היו"ר יעקב אשר
לא רק החלטה תכנונית.
מיכל מטרני
למשל התמהיל צריך להיות תמהיל שונה, שלמשל היחס בין המגורים לבין המסחר צריך להיות אחר.
היו"ר יעקב אשר
ולמשל, ששם כדי שזה יהיה כלכלי אפשר יהיה למכור אחרי 15 או 20 שנים, אז תשנו שם את הדגמים.
אוראל יפרח
אני רוצה שניה להתייחס להצעה שהעלית בצורה כלכלית.
היו"ר יעקב אשר
אני לא מדבר על הצעות.
אוראל יפרח
לא לא, למודל הזה
היו"ר יעקב אשר
אני אומר שאם אני לא יודע להביא אותם לאיזשהו - - - אז אני לא יודע לחיות עם זה.
אוראל יפרח
אין ספק. אז אני רוצה להתייחס לזה ברמה הכלכלית. אין ספק שלקחת פרויקט ולהגדיר אותו לצמיתות במודל הזה, אני לא מדבר עכשיו על השיווקים של דירה להשכיר בקרקע מדינה. במודל הזה בפריפריה כשאתה מגדיר לצמיתות בגלל שערך הקרקע יותר נמוך ,ולכן הבשר מראש מלכתחילה הוא יותר מצומצם הוא יותר מורכב. אני חושב ששווה שנעשה איזושהי חשיבה לעשות דיפרנציאציה בין אזורי המרכז לאזורי פריפריה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. אין בעיה. אמרת את הכל מה שאמרתי, רק הוספת את הדיפרנציאציה כי שכחתי להגיד אותה. אגב, באותו דבר תקשיב, אותו דבר גם בדמי ניהול. תעשה דגם א' דגם ב' אתה יודע מה? דגם א' דגם ב' דגם ג'.
אסף וקסלר
שוב, זה מה שניסינו לייצר פה. התוספת השישית, אני חושב שהיא נותנת מענה.
קריאה
היא כבר דגם א'.
אסף וקסלר
דגם א', והשאר אנחנו מביאים דגם ב' שהוא לצמיתות.
גלעד קרן
כמה פרויקטים יש לפי התוספת השישית?
אסף וקסלר
אז יכול להיות שהתיקון שיושב הראש מציע אפשר להטמיע אותו בתוך התוספת השישית.
גלעד קרן
כמה פרויקטים יש היום לפי התוספת השישית?
אסף וקסלר
אז הבאנו תיקונים לוועדה בשביל לאפשר יותר פרויקטים לפי התוספת השישית, אנחנו מודים, התוספת השישית לא עובדת עד היום מספיק טוב ולכן אנחנו מבצעים תיקונים בה.
גלעד קרן
למה?
אסף וקסלר
יש מגוון סיבות, נגיע לזה כשנעבור על ההקראה. גם האירוע של הכדאיות הכלכלית שלו.
היו"ר יעקב אשר
תגיד לי בפרויקטים שלך דירה להשכיר, תזכיר לי מה היה בישיבה הקודמת, תזכיר לא תשכיר. כמה באזורי הפריפריה? פריפריה אפילו פריפריה - - -
אוראל יפרח
לאיזה תקופה אנחנו עושים או כמה יחידות?
היו"ר יעקב אשר
לא, כמה באחוזים.
אוראל יפרח
כמה יחידות מתוך סך השוק?
היו"ר יעקב אשר
שלכם.
אוראל יפרח
אני לא זוכר את המספר בדיוק.
היו"ר יעקב אשר
50%?
אוראל יפרח
לא לא, פחות מ-50%. אני ממניח שבאזור ה-20%. והיינו רוצים, אגב, הרבה יותר. היזמים מעדיפים לעשות שם כי יש שם תשואה גבוהה יותר ביחס לשווי הנכס. אבל עוד פעם, יש פה בעיית כדאיות כלכלית , דיברנו על זה גם.
היו"ר יעקב אשר
אבל על זה אני מדבר, על מה אני מדבר?
אוראל יפרח
אז אנחנו איתך. תן לנו רק לבנות איזשהו מודל דיפרנציאלי שעושה שכל ונותן מענה.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה שזה יהיה פשוט. כאילו הם זורקים אותי לתוספת השישית.
אוראל יפרח
לא לא, התוספת השישית לא מתאימה פה. צריך להגיד התוספת השישית לא עובדת.
היו"ר יעקב אשר
התוספת השישית גם מדברת על עוד תנאים שתהפוך, את זה לעוד יותר לא כלכלי. אני בא ואומר תיצור משהו, בין התוספת, איך היא נקראת זאת? התשיעית?
אסף וקסלר
התשיעית.
היו"ר יעקב אשר
בין התשיעית לשישית, התשיעית תהיה לאזורי הביקוש הטובים, בין השישית לתשיעית, אולי אפילו בשתי דרגות תהיה באזורי פריפריה. פריפריה של קריית אתא וכו' ופריפריה של טיזינבי.
אסף וקסלר
נחשוב על זה, לקראת הדיון הבא נגיע עם משהו, קשה לי להתייחס.
היו"ר יעקב אשר
אתה מבוהל מה קרה? הכל טוב.
אסף וקסלר
לא, הכל מעולה, הכל בסדר גמור.
היו"ר יעקב אשר
רק קצת יותר עבודה.
אסף וקסלר
עבודה לא מפחידה אותנו.
היו"ר יעקב אשר
אבל תאמין לי שזה הדבר הנכון. כי בסוף, עכשיו יש לי עוד דבר אחר שחסר לי. דירה להשכיר? עוד דבר שחסר לי, אני לא יודע איך לבנות אותו, לא יודע איך לעשות אותו. אבל בחקיקה עשינו דברים מסוג כזה אבל אני הייתי רוצה לבנות סלים, אפילו לתקופה. זאת אומרת סל של יחידות דיור שיאושרו על פי, אני אגיד דברים שחלק יגידו מה הוא מדבר לא לעניין ברור שוועדות מחוזיות יכולות לאשר אבל מאחר ואנחנו פה לא נכנסים הרבה לתוך הוועדות המחוזיות, אז זה עדיין, אבל אני רוצה לשאול ואני אומר את זה גם ליועץ המשפטי שלי וגם לכם, אני הייתי רוצה ליצור משהו שאני יודע שבסוף כמות יחידות הדיור, לא משנה כרגע כמות אם זה אותו הדבר או לא אותו דבר, אבל התנופה שתהיה בנושא באזורי הביקוש תהיה אותו דבר גם באזורי הלא ביקוש, אוקיי? ובאזורי הלא ביקוש כנראה שגם צריך קרקע מדינה יותר.

איך אני בונה כלי כזה בתוך חקיקה? אבל כלי. כמה אנשים מגחכים עכשיו.
שירה ברנד
שאלת שאלה מעניינת, לא, זאת תשובה קשה לשאלה טובה.
אוראל יפרח
לא, זאת שאלה טובה, השאלה אם זה כלי כלכלי או כלי תכנוני? כי מה שאתה שואל יותר מתאים לכלי כלכלי ופחות לכלי תכנוני.
היו"ר יעקב אשר
אתה יודע מה? לא מעניין אותי מתכנוני או כלכלי. מעניין אותי רק שיהיו לו שיניים, שהוא יחייב את המדינה, שהוא יחייב אתכם, שאתם תדעו שהבוננזה שהתחילה לכם, נגיד, שהתחילה לכם, לא לכם זה למדינה, זה לכולנו. באזורי המרכז וכו' ששם נגיד זה ילך, לא תיעצר רק שם, שיהיה לכם את האינטרס, הפוך, היא תיעצר שם אם אתם לא תייצרו אותה במקומות אחרים שבהם אתם צריכים להכניס טיפה את היד לכיס או לכל מיני שינויים כאלה ואחרים.
אוראל יפרח
תראה אני יכול להגיד רק דבר אחר, אני יכול להגיד שאם יהיו כלים כלכליים - -
היו"ר יעקב אשר
אני יודע זה משהו מוזר שמעתי.
אוראל יפרח
אני אומר אם יהיו כלים כלכליים, ואם יהיו קרקעות שנקבל באזורים האלה, אני יכול להגיד שאנחנו נוכל להוציא כמות שיווקים הרבה יותר גבוהה, ואני יודע להגיד שיהיו ביקושים גם של היזמים.
היו"ר יעקב אשר
אתה יודע מה, אני אתן לך דוגמה. לא יאושרו על כל 10 תוכניות גדולות של, לא יודע, מינימום דירות כך וכך שיאושרו במסגרת הדבר הזה, המדינה תצטרך להפריש עוד קרקעות לבניה בשכירות בצורה הזאת.
אוראל יפרח
אבל מניסיון העבר במודלים האלה הם לא - - - את זה.
שירה ברנד
לא באישור תוכניות. מה שמנסה - - -
היו"ר יעקב אשר
אני מבין שזה לא באישור תוכניות.
שירה ברנד
ההנחיה צריכה להיות לבעל הבית שמשווק את הקרקע, לא למוסדות התכנון, זה מה שאני מנסה להגיד.
אוראל יפרח
מה שאומר יושב הראש זה שלצורך העניין אם מוסדות התכנון אישרו 1,000 יחידות דיור באזור המרכז, המדינה תצטרך לשווק 500 יחידות דיור בהשכרה.
שירה ברנד
זה מה שאני מנסה להגיד, מצד אחד אתה מדבר באישור תוכנית - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל את יודעת מה, אגב, עם בעל הבית הסטטוטורי אין לי בעיה. כי אם אני בא היום לרמ"י ואומר להם תקשיבו, אני רוצה ממכם, בלי קשר למה שקורה כי זה קרקע פרטית זה לא קשור אליהם מה קורה בתל אביב או באזור הביקוש, אבל סתם אני אומר במסגרת פתרון, חבל שהאוצר לא שומע את זה, אם אני אומר לרמ"י מהכסף שאתה מקבל על הקרקע במקומות שאתה מרוויח עליהם והכל, אני רוצה 10 מיליארד לזה. הוא, אין לו בעיה. הוא נותן את זה מחר, אני סוגר מחר עסקה. האבא הגדול לא ייתן לו. האבא הגדול לא ייתן לו.

לכן שאלתי עם בעל הבית אין לי בעיה להסתדר עם דבר כזה, עם סוג כזה של דבר. כי אני מחר רמ"י, מי אמר לי שדירה להשכיר תקבל עוד קרקעות לסוג הזה של השכירות. למה? עד היום קיבלו כמה היה? פה שם קצת גירדו, נתנו עוד אחד עוד זה, אנחנו נשתפר והכל, אם בנינו מודלים כלכליים והתאמנו אותנו והכל, וחלק כדי שזה יהיה כלכלי ושזה יהיה במקרים האלה שזה יהיה בקרקע מדינה ופחות לקרקע פרטית, אז אנחנו נבנה אותה גם בקרקע פרטית כמודל עסקי, איך אני קושר ויודע שהדברים האלה יעבדו ביחד? זאת השאלה שלי. תחשבו על זה.
אפרת נחלון
אני רק אומר שבאמת לדיון הזה צריך לצרף את השחקן שלא נמצא פה, וזה רשות מקרקעי ישראל, וכמובן שאפשר לקיים דיון, נקיים דיון עם כל השחקנים.
היו"ר יעקב אשר
אני לא רוצה לעשות את זה כי אם אני אעשה את זה הם יתחילו לריב פה.
אפרת נחלון
לא לא, אני מדברת על הדיון שנעשה מאחורי הקלעים. אז אנחנו נעשה כמובן איתם ואיתנו.
היו"ר יעקב אשר
אז תספרי לי מה היה. יכול להיות שנצטרך לשבת באמת ביחד. אבל אני אומר עוד פעם, אני חוזר על זה ואומר, אני אתכם, אתה רואה שאני הולך על הרפורמות האלה, על לפתוח את זה, לאפשר באמת שזה גם יהיה רק לא דיבורים באוויר. אתם צריכים להתייחס ואני מקווה שבאמת כמו שאמרתם, התייעצתם עם חברות שמתמחות בדוחות אפס מה שנקרא, ובכלכליות של פרויקטים והכל.

אני רוצה לשחרר אותכם, אני רוצה לשחרר את השוק, אני רוצה. אבל אני לא רוצה לגרום שתישאר, אני לא אומר את המילה אנשים עניים ועניים כולם עניים. תדעו לכם כשאני נהייתי ראש עיר הדבר הראשון שאמרתי לדובר שלי שיהיה בריא, אמרתי לו מהיום והלאה תפסיק לדבר על בני ברק כעיר ענייה ביותר. פעם זה היה טוב והיית מוציא תקציבים ככה, העיר הענייה ביותר סוציואקונומי הכי נמוך. לא, לעניים נותנים נדבה, לעניים לא נותנים פתרון.

אני רוצה פתרון אבל אני רוצה פתרון גם לפריפריה, וגם לאוכלוסיות מיוחדות וגם אצל הערבים וגם אצל החרדים וגם אצל הצ'רקסיים. במקביל להצלחה מטאורית באזור גוש דן, אין לי בעיה. הלאה. מה עוד יש לנו? עוד נקודות תזכירי לי אם אני טועה? כן.

דיברנו על דמי הניהול. גם פה צריך, עוד פעם בדמי הניהול זה חייב להיות שוב, זו לא יכולה להיות אותה תוכנית לתל אביב ואותה תוכנית לאזורי פריפריה.
אסף וקסלר
הנוסח, כמו שאנחנו מבינים אותו ושוב יכול להיות שצריך לדייק את זה, דמי הניהול נקבעים בשוק החופשי ולכן זה מייצר את הפתרון. נדבר על זה כשנגיע לסעיף, אני לא חושב שזה נושא מהותי, אני בטוח שנצליח לפתור אותו.
היו"ר יעקב אשר
לא אבל אני אומר, אם אנחנו מדברים על שתי דגמים, או זה מה שאני חותר להגיע ואני מקווה שאתם חושבים על זה ומתכוונים, פה יכולה להיות חלק מהדיפרנציאליות שהוא אמר יכולה להיות גם בדברים הללו.
יפתח עשהאל
אנחנו מדגישים ככל שנעמיס יותר על הפרויקטים האלה ונגביל אותם יותר, הם פחות יקרו. אז אם אנחנו גם בפריפריה ששם הכדאיות הכלכליות קשה יותר, גם נגביל יותר.
היו"ר יעקב אשר
אז איך תרבע את המעגל? תעשה להם דמי ניהול יותר גבוהים?
יפתח עשהאל
לא דמי ניהול יותר גבוהים.
היו"ר יעקב אשר
לא דמי ניהול יותר גבוהים, אבל אם אתה לא מגביל את דמי הניהול. הרי היום בעצם אתה לא מגביל אותם נכון?
יפתח עשהאל
היום אנחנו קובעים שוק חופשי, נכון.
היו"ר יעקב אשר
אם אתה עושה שוק חופשי במקום שהוא על סף כדאיות כלכלית, אז היזם מצא את המקום מאיפה הוא מתחיל להחזיר לעצמו את ההפסדים. ואז הרגת את האנשים, ולא את העניים, את האנשים הלא עניים אבל גם לא עשירים במיוחד, לא אמידים.
גלעד קרן
בסוף צריך לזכור שיש איזשהו טרייד אוף בין שכר הדירה לדמי הניהול. כשדייר מגיע ורוצה לשכור דירה הוא לא מסתכל רק על שכר הדירה - -
היו"ר יעקב אשר
נכון.
גלעד קרן
- - הוא מסתכל ביחד. ולכן אני חושב שהרבה יותר משמעותית הנקודה הראשונה שהצגת. הדיפרנציאציה בתקופות שתאפשר את המודל. אחר כך, כשיהיו פרויקטים כאלה, גם תהיה תחרות בין יזמים, וככה אולי גם שכר הדירה יתאזן בהתאם לתחרות - -
היו"ר יעקב אשר
אולי.
גלעד קרן
דמי הניהול בסופו של דבר, הם נגזרים מהצורך שצריך לתת את השירות. עכשיו, כשאנחנו מדברים על פריפריה ממילא זה לא מגדלים של 40 קומות.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק, אז תתאימו את זה.
גלעד קרן
זה כנראה מגדלים של 10 קומות, אז אתה צריך פחות עלויות. אני אומר זה יקרה לבד, השוק יעשה את זה לבד. אם תפתור את - - - של - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל השוק לא יעשה את זה לבד, כי היזם, ברגע איך אומרים, פרצה קוראת לא לגנב חלילה, ליזם במצוקה, ליזם במצוקה.
גלעד קרן
בהצעה שלכם מצד אחד אתם מגבילים את שכר הדירה.
ליאור לוי
לא, הוא נקבע קבוע - - -
גלעד קרן
שניה, אבל לא סיימתי לדבר, גם בתוספת השישית וגם פה זה בעצם אותו מנגנון לגבי השכרה ארוכת טווח, שמחיר השכירות נקבע בשנה הראשונה לפי מחיר השוק ,ואז יש מנגנון של איך הוא עולה לפי מדד וכו', זה המנגנון שקיים בתוספת השישית ואתם מציעים אותו גם עכשיו בתוספת השישית, זאת אומרת יש הגבלה על מחיר השכירות. מצד אחד.

מצד שני, דמי הניהול אין שום הגבלה, אין שום קריטריונים, אז ברור, כמו שאומר יושב הראש, שהגבלת את המשכיר בדמי השכירות, לא הגבלת אותו בדמי הניהול. אז הוא יגיד אוקיי, פה אני יכול לקחת X אני לא יכול לקחת יותר. אז בדמי הניהול אני אקח כמה שאני רוצה, ואני אהפוך את זה לכלכלי יותר עבורי, ופחות טוב.
היו"ר יעקב אשר
שוב, אני מדבר איתך על דגם B.
יפתח עשהאל
כרגע בהצעת חוק הכוונה היא שכבר מ-day one צריך לקבוע את כל מנגנוני העדכון לכל תקופת החוזה. אם יש הצעות נוספות שהוועדה מוכנה אנחנו גם בתוך הפשרה שאנחנו נציג. אפשר גם להגיע למשהו בסגנון הזה של דמי השכירות.
היו"ר יעקב אשר
תשבו על זה ותביאו. אתם צריכים להתייחס, שוב כמו שאמרתי גם מקודם, לאוכלוסיות, ולכן אני מדבר על A ו-B ואולי גם C. אוקיי? יש מעמד גבוה, יש בינוני, יש נמוך. אתם צריכים להתייחס לדברים האלה ולא בצורה הזאת שבעצם זה משהו אחד לכולם, ואלה שזה לא יתאים להם, אז נלך לתוספת השישית ולרצון הטוב של רמ"י כמה קרקעות הוא ייתו לא ייתן, ועל זה דיברנו גם על לראות איך אנחנו קושרים בין הדברים שלזה אני גם מחכה לתשובה.

ההתאמות צריכות להיות גם על אופי העיר ואופי האוכלוסייה. אז אני יכול לדבר גם על מרקמי, יש אוכלוסיות שגם לא בונות לגובה יותר מידי שצריך לקחת את זה בחשבון אגב, זה לא רק החרדים גם ערבים, אני חושב שזה מסיבות אחרות, מסיבות של מעליות שבת וזה ממשהו אחר. נושא של סוכות שצריך לקחת בחשבון. זאת אומרת אם התכנון יהיה תכנון מה שמתכנן שלא יודע מה זה סוכה מכין אותו וזה הדגם, ברור שסוכה היא גם יש לה עלויות בבנייה, זאת אומרת מה זה עלויות, אתה צריך ניצול אחר של הזה.

אגב, שירה זה אליך, באותם ריכוכים בחוק התכנון והבניה, במקומות הללו, אם זה באזורים חרדים או של אוכלוסיות חרדיות, או ערבי בדברים אחרים לא בסוכה במקום למנגל, לא יודע מה, סתם אני אומר, הרי יש תדריכי תכנון שונים לאוכלוסיות האלה. אני חושב שפה ההקלות צריכות להיות גם באחוזים וגם בזה, אבל גם בדברים נוספים. אולי בקווי בניין או דברים מהסוג הזה כדי שהבניה המרקמית, כדי שלא יבואו הסוכות על חשבון מספר, למשל, יחידות דיור שאתה יכול לעשות במקום.
קריאה
- - - תכנוני.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל זה צריך להיות מובנה הנושא הזה של אוכלוסיות וזה, אני רוצה שזה יהיה מובנה.
מיכל מטרני
נכון זה מובנה, אבל לא בחקיקה. זה מובנה בתדריך התכנוני. יש תדריך מסודר של מנהל תכנון שגם אושר בממשלה, שבדיוק מדבר על הגיוון ועל השוני.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לראות את הנוסח. אחרי ההסכמה שלכם.
מיכל מטרני
ואנחנו עכשיו גם עוסקים בסיפור של מרפסות סוכה.
היו"ר יעקב אשר
אגב, אני הולך להעלות את זה גם בישיבה הבאה. יש לנו?
קריאה
תכנון ובניה.
היו"ר יעקב אשר
הישיבה הבאה של תכנון ובניה יש לנו חלק אחד של הברוטו ונטו גם, נכון? אם נגיע לזה אני חושב. אז גם אני מתכוון להעלות את זה גם שם, אז אם יש לך חידושים בשבילי לעניין הזה.
שירה ברנד
החידוש הוא שאנחנו בוחנים את זה עכשיו, זה החידוש.
היו"ר יעקב אשר
אה. זה חידוש קלוש.
שירה ברנד
לא לא זה לא קלוש, לא בחנו את זה עד היום.
היו"ר יעקב אשר
אבל תקשיבי אני אומר עוד פעם. אתם הגעתם להבנה, כי היום בעצם בחקיקה עצמה היה כתוב במפורש מה אתם צריכים לעשות ומה אתם לא צריכים לעשות. זה יבוא בצורה אחרת נכון? זה לא שיתעלמו מזה לגמרי. זה יהיה כתוב גם בחקיקה באיזושהי צורה אם אני מבין נכון. בוא נראה, אני רוצה לראות את הנוסח שלכם ,ושם בתוכו להבנות.
שירה ברנד
החקיקה תדבר על העיקרון.
היו"ר יעקב אשר
אני גם לא הולך להכניס לך שם תב"ע מספר זה וזה שאת חייבת לעשות בכל מקום. בהבניית שיקול הדעת, כדי שמחר לא תהיה לך חוות דעת משפטית או לא משפטית, אין לי שום דבר נגד יועצים משפטיים, שזה כבר סטייה ניכרת, או שזה לא דבר שנכון לעשות אותו, וכל מיני הנחיות, הרי חלק מהדברים הגדולים שנפלנו או שנופלים הרבה רשויות מול התכנון זה מההנחיות האלה, שאין להן בדרך כלל גם אבא ואמא אמיתיים. אלו הנחיות ככה הסתובבו, ככה זה עבד על החלפת שטחים, הצרחה של שטחים. אני אומר לך אני לא סתם אומר, זו שריטה בנפש שלי בתקופה ההיא.
קריאה
זה ישב על הנחיות משפטיות בחוזר מנכ"ל של משרד הפנים.
היו"ר יעקב אשר
כן, זה פורשן ופורשן את יודעת. כל הנחיה מתחילה ככה. את יודעת מה? אומרים שבבני ברק רב סרן שמועתי הוא כמעט רב אלוף. היה סיפור בדיוק נזכרנו בזה בפסח הזה, אצל אחי, גר בבני ברק והיה לו שריפה במטבח שלו בליל הסדר. באו אליהם ובסדר, הוא גר ברחוב אחר אני גר ברחוב אחר, הייתי אז ראש עיר. והשריפה במטבח, זהו. עד מוצאי החג, זה הגיע לקצה של בני ברק. זה התחיל ככה זה התחיל עם שריפה במטבח של אח של ראש העיר, בסדר, התקדם לשכונה הבאה, זה כבר עבר לבית שלי, בשכונה האחרונה במוצאי שבת זה כבר הגיע הבית של ראש העיר נשרף כליל. אותו דבר גם כאן ודי למבין.

אז אוקיי אנחנו נראה את הנוסח ואז נראה. שוב, אני מדבר על הבניה של שיקול דעת ולתת לזה את הדעת. כי גם הם רוצים ואני עכשיו תומך בעניין הזה, הם רוצים לתת לכם אפשרות להשתולל גם כן, אבל להשתולל כשאתם גם עם הרגל על הברקס מבחינה תכנונית מקצועית. שזה ההבדל בין הנוסח הקודם שלכם שאתם קבעתם אולי בחקיקה איך בונים בניין, ובאיזה מקום ואיך וכמה ולמה? אותו דבר גם את הדברים שיושב הראש אומר להבנות אותם בתוכו. אני חושב שמיצינו את הרצונות שלי. לא שמעתי את משרד השיכון. יש לך מה לומר הרבנית?
אפרת נחלון
אנחנו רק נגיד שעקרונית מכוח התוספת השישית והתשיעית המוצעת יש כוונה למנות בהתאם לתוספת השישית כבר יש צורך למנות ממונה שהוא יהיה אחראי על כל שכירות ארוכת טווח, הוא יבצע את כל האישורים, הוא ירשום את הפרויקטים הרלוונטיים, יפתור סכסוכים. הדבר הזה עד היום לא נעשה. בעקבות הסכמה בין אגף התקציבים למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יש הסכמה על תקן נוסף לראש אגף. אנחנו נקים את האגף החדש שבעצם יפקח על כל התחום הזה, יטיל עיצומים כספיים, יברר את הכל וגם ירשום את כל מה שנדרש.
היו"ר יעקב אשר
כן אבל אל תפחידו את היזמים יותר מידי.
אפרת נחלון
לא, הכל בהתאם להוראות החוק.
היו"ר יעקב אשר
הנה אני רואה שאתה כאן, מה אתה אומר לא?
ארז רוזנבוך
אני יחיד, אתה שם לב? כל פעם אני בא לבד נכון?
היו"ר יעקב אשר
בסדר, אתה מייצג אותם, נכון? הגוף היציג, להלן הגוף היציג.
אפרת נחלון
מה שאומר שאנחנו מתחילים לעבוד על סט תקנות בהתאם לתוספת השישית שאני מניחה שהן יהיו די דומות בתוספת התשיעית, כי בסופו של יום אין הבדל מהותי בין שתי התוספות, ואת מה שנדרש גם נביא לאישור הוועדה בחודשים הקרובים, הכוונה היא להקים אגף.
היו"ר יעקב אשר
אבל החוכמה תהיה כאן בעניין הזה היא לא לאחד את התוספת השישית איתה ביחד, זה לקחת את הדברים הטובים שיכולים להיות כאן וכאן ולהבדיל את ההבדלים שאנחנו רוצים במקומות שאנחנו רוצים לתת incentive לכאן או לכאן. ולכן אני אומר גם זה, גם הדיפרנציאליות שאתה דיברת עליה אבל אני אמרתי אותה במילים אחרות, של דגמים, והשילוב הזה. אבל בסוף זה גוף אחד שמפקח על הכל?
אפרת נחלון
נכון.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
אפרת נחלון
ולגבי מה שדיברנו על הדיפרנציאליות אנחנו נכנס דיון, אני אבקש דיון אצלנו.
היו"ר יעקב אשר
עכשיו אותן תקנות שיהיו שם, כמובן חלקן, מה שצריך ,יבוא לאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה.
אפרת נחלון
חלק מהתקנות אמורות להגיע לוועדת הפנים. אנחנו כמובן נביא, אנחנו עובדים על תקנות אצלנו, מה שצריך אנחנו נעביר, נקיים דיון לגבי החלופה הכלכלית לראות אם ניתן לעשות דברים בדיפרנציאליות בין פריפריה לבין מרכז, ונחזור לוועדה.
היו"ר יעקב אשר
והמשימה הכי גדולה מתוך המשימות שאמרתי, זה לראות איך אנחנו קושרים. לי הייתה הצעה, אוקיי? אני אספר לכם משהו אחר. האוצר, צחי לא אהב את זה אוקיי? אבל אני חסיד גדול של זה. נגיד למשל שעושים קרן להתחדשות, על מה עשינו את זה אני לא זוכר כרגע אני צריך להיזכר על משהו שהמדינה הייתה צריכה לקדם, כך וכך יחידות דיור, אני בהסכמים הקואליציוניים רציתי, לצערי זה לא נחתם בסוף, שיהיה קולמוס. קולמוס לאוצר. מה זה קולמוס לאוצר? אני לא הולך לפטר אף אחד כן? אבל אם צריך לעשות כך וכך, לשווק כך וכך יחידות דיור בשנה או משהו כזה, זה היה על שיווק יחידות דיור או משהו כזה?
גלעד קרן
מה שהיה במקור זה היה על דיור בהישג יד.
היו"ר יעקב אשר
בדיור בהישג יד זה היה ככה? לא, לא הסכימו אז על זה אני חושב. אני אמרתי, על כל נגיד היו צריכים לשווק 20,000 יחידות דיור, שיווקו 17-18, האוצר מעביר סך 100,000 ₪ על יחידת דיור לקרן להתחדשות עירונית. למה אני מספר את כל זה? זה לא הלך לי כן? אבל פה זה ילך לי. פה אני רוצה לדעת ולהיות בטוח שכשהמנגנון יעבוד על מה שאתם הבאתם פה היום, והתכוונתם לכל הארץ אבל זה באמת אתם יודעים כמוני איפה זה יעבוד באמת, יהיה לי ביטחון שהדברים האלה קורים גם בפריפריה, בהתאמות הנכונות. ואם זה מחייב שקרקעות של המדינה יותר ואם זה מחייב הטבות יותר, נקשור את זה אחד בשני. תמצאו את הדרך. אני מאתגר גם אתכם, גלעד. כן? מרכז שלטון מקומי.
מירה סלומון
תודה אדוני, מירה סלומון, מרכז השלטון המקומי. קודם כל אנחנו שמחים שחיכינו לאחרי ההפסקה לומר את דברינו כיוון שהיה שינוי דרמטי במהלך ההפסקה. אנחנו מאוד מברכים על הרצון באמת לעצור את התפיסה של תכנון באמצעות חקיקה כלל ארצית, רוחבית, שמגבילה כל שיקול דעת ופשוט קובעת יעדים. זה משהו שאנחנו מברכים עליו.

אנחנו חושבים שכאשר מסמיכים ועדה לפרוץ תוכנית כוללנית, שזאת תוכנית אסטרטגית שהושקע בה זמן ומאמץ רב, שהרבה פעמים גם נערכים בה תיקונים, כאשר מסמיכים אותה אי אפשר להסתכל רק באספקלריה של הישימות הכלכלית, מעבר לנקודות שאדוני העלה, כן? אי אפשר להסתכל על זה רק באספקלריה של ישימות כלכלית צריך לבדוק גם פיזור של מוסדות ציבור ובעניין הזה, ובניגוד למה שאמר נציג דירה להשכיר, מוסדות ציבור לא מוסיפים בהכרח את הערך הכלכלי, זה עוד משהו שהיזם אולי יכול לראות בו כקושי כלכלי מהזווית שלו, זה מעלה אולי את הערך עבור התושבים, אבל עבור יזם משכיר זה לא בהכרח מוסיף כלכליות, אבל זה משהו שחייבים לבחון אותו. חייבים לבחון דרכי גישה.
היו"ר יעקב אשר
כן אנחנו נגע בזה כשנרד לסעיפים עצמם.
מירה סלומון
חייבים לוודא שגם אם זה פורץ תוכנית כוללנית זה בוודאי לא פורץ תמ"א 35. גם זה משהו שחייבים להבין כי הציפו, באופן כללי בארץ חייב להיות מסודר. אי אפשר לעשות פריצה של ערכים בכל מחיר. אז גם זה משהו שחייבים לשים לב אליו. אנחנו בהתייחס להצעות.
היו"ר יעקב אשר
אם אין כזה דבר אז תגידי.
שירה ברנד
אין היום כזה דבר ציפוף פורץ תמ"א 35.
קריאה
תמ"א מינימום.
שירה ברנד
תמיד מינימום, אז אין פה פורץ תמ"א. פורץ תמ"א אולי בשימושי קרקע.
מירה סלומון
אני מבהירה את הנקודה כאן, כאשר מדובר בלפחות בנוסח הכחול, כאשר דובר על כפל התוכנית הכוללנית לכל הפחות, לכאורה יכולים היו לקרות מצבים, אני אומרת את זה במלוא הזהירות ולכאורה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, היה. ברוך דיין האמת.
מירה סלומון
שזה פורץ תמ"א 35. כעת כאשר מדובר - - -
היו"ר יעקב אשר
הוא לא מת בהפסקה גם, הוא מת עוד קודם.
מירה סלומון
אנחנו שמחים עוד יותר על הבשורה הזו, אבל כאשר עכשיו אנחנו מדברים על המודל החדש, צריך לשים לב שלא תצא טעות מתחת ידי החקיקה בעניין הזה. כי הנה כבר היה אפשר לכאורה לחשוב שזה פורץ תמ"א 35. אז זו הייתה ההערה שאני עומדת עליה, שירה, סורי. הנקודה האחרונה שאני מבקשת להתייחס לעניין דמי הניהול שהיא נקודה מאוד חשובה שהעלתה הוועדה. דמי הניהול, כאשר מדובר ביזם שהוא בעל רוב הדירות אם לא כל הדירות, בעל דבוקה מאוד משמעותית של דירות באותו בניין, הוא בעל נכס שיש לו say מאוד גדול באיך ייראה התקנון, באיך ייראה האופן שבו הבניין מתנהל. דמי הניהול הוא מרכיב, שוב, כלכלי, אבל הוא לא לבדו עומד. צריך לוודא שיש לנו תקנון שהוא לא פוגעני בדרכים אחרות.
היו"ר יעקב אשר
את ממשיכה עוד קצת ואני מתחיל להציע הצעה שביבס יבוא לפה עכשיו עם מסוק. הורדת ארנונה במבנים האלה.
מירה סלומון
כנגד שיפוי מהמדינה למה שנתנגד לזה? למה שנתנגד אדוני? כנגד שיפוי מהמדינה נראה שיש ארנק פתוח והיד רושמת.
היו"ר יעקב אשר
אגב, זה מנגנון לא רע במקומות מסוימים לעשות אותו, כי אתה יודע גם לכמת את זה. אבל לא שיפוי לתל אביב.
מירה סלומון
לעניין הדיפרנציאליות.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק.
מירה סלומון
לעניין הדיפרנציאליות אדוני.
היו"ר יעקב אשר
חבל שאני לא עבדתי באוצר, הייתם נראים אחרת קצת. נו הלאה.
מירה סלומון
בעניין הדיפרנציאליות אדוני אני מבקשת להזכיר שתי נקודות. אחת, פריפריה חברתית יש גם באזורי המרכז, זה לא יכול להתייחס אך ורק לפריפריה גיאוגרפית. גם אזורי ביקוש לא תמיד כל האזור כולו נהנה מאותו הביקוש, אז כאשר מדברים על מודלים צריך לקחת בחשבון גם פריפריה חברתית זו הנקודה הראשונה.

הנקודה השנייה, גם במקומות העשירים והעשירונים היותר גבוהים של החברה, מאוד חשוב לקבל תמהיל של מעמד בינוני ואפילו בינוני נמוך כגון שוטרים, כבאים, עובדי הוראה, תומכי הוראה, העובדים הללו הם חשובים בכל רשות ורשות.
היו"ר יעקב אשר
כשאני דיברתי על תמהיל, דיברתי על תמהיל בכל המקומות.
מירה סלומון
וחייבים לוודא שיש שכירות, שידם משגת גם לתמהילים האלה.
היו"ר יעקב אשר
אמרתי בפריפריה זה צריך להיות יותר מותאם.
מירה סלומון
כמובן, אנחנו רק רצינו להביע את התייחסותנו גם לנקודות האלה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי.
מירה סלומון
דיברתי גם בשם הפורום בנקודה הזאת נכון? לעת עתה. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
הפורום נהיה שקט חבל על הזמן, כנראה שאצל גפני הכל בסדר שם עם הקרן ארנונה.
איתן אטיה
אותי הביאו לפה כדי לרדת לחייהם של החבר'ה של האוצר על ההצעה המקורית.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. טוב, נשאיר לך את כל המרץ לקרן ארנונה.
איתן אטיה
שומרים כוחות.
היו"ר יעקב אשר
היה לכם דיון אתמול לא?
איתן אטיה
מה?
היו"ר יעקב אשר
אפילו לא הספקתי לעקוב, לא היה דיון בסוף?
מירה סלומון
הדיון אתמול היה בנכס הרוס, היה בנושאים אחרים באותו הפרק.
היו"ר יעקב אשר
רוקדים סביב הפיל כולם.
איתן אטיה
בדיוק.
היו"ר יעקב אשר
איך אומרים? על הדבר הזה שהנושא הזה לא הגיע אליי לוועדה, אומרים ברוך שעשה לי נס במקום הזה. טוב עוד מישהו?
ארז רוזנבוך
אני רוצה להגיד משפט אחד שמדובר פה כל הזמן על השכירות לנצח, נצח נצחים, לעולם ולעולמי עד, בהצלחה לכולנו.
היו"ר יעקב אשר
לא, אני שואל אותך שאלה עכשיו, אוקיי? ואל תהיה ציני ואל תלך ליל צפון כי בסוף אתה איש עסקים, אתה יודע לבדוק כל דבר, ומה שאמרת כאן זה לא בהכרח אתה תעשה מחר. אבל אני שואל שאלה, במקומות כמו תל אביב, מרכז תל אביב, במקומות יותר באזור הזה, אתה רואה בקטע, בפריפריה אני חושב שנצח יהרגד פרויקט אלא אם כן מביאים לו כסף כל חודש, אבל במקומות כאלה אני לא בטוח.
ארז רוזנבוך
אני חושב שבאזור תל אביב, אם ניקח את תל אביב ממש תל אביב.
היו"ר יעקב אשר
כן?
ארז רוזנבוך
אם שכר הדירה יהיה בסביבות 10,000 שקלים, זה יכול לגרד את - - -
היו"ר יעקב אשר
עזוב, אתה מדבר כרגע כשהריבית היא בנקודה כזאת או אחרת. אני מדבר, תנסה רגע.
ארז רוזנבוך
בחודש הבא היא כנראה עולה.
היו"ר יעקב אשר
אתה מזכיר לי את אלה שאמרו לי אל תקים פה מרכז עסקים זה יהיה פילים לבנים. עזוב, אני אומר במצב נורמלי, אוקיי? נלך קצת אחורה, מצב נורמלי. תל אביב שרק הופכת להיות עיר יותר אטרקטיבית לאוכלוסיות מסוימות, ואתה מייצר בעצם מקומות שבהן אנשים באים לשכירות לכמה שנים עד שהם עוברים למקומות יותר שקטים וכו', זאת אומרת תמיד יהיה שם ביקוש, תמיד, אתה חושב שיזם יפחד להיכנס לזה בגלל שיש פה נצחיות? לא יכול למכור?
ארז רוזנבוך
כן, חד משמעית, אני לא חושב שאף יזם יכנס לזה. אני חושב שכשמדברים על ריבית נורמלית, צריכים לזכור שהריבית היום דומה מאוד לריבית שהייתה פה לפני 15 שנים. אז נכון שהייתה לנו תקופה ארוכה של ריבית נמוכה, אבל חזרנו לריבית של לפני 15-20 שנים. אז אני לא יודע מה זה נורמלי, כשאנחנו מסתכלים על ריבית שהיא ארוכת טווח.
היו"ר יעקב אשר
טוב.
אסף וקסלר
טוב, אני לא יודע, אולי היזמים שאני מכיר לא נורמליים, אבל זה אמרו לי נגיד דיברתי איתם על נושא של חוק עידוד השקעות הון, אמרו לי מצידי היית קובע 20 או 25 ולא את ה-15, כי אני בא להשכיר לנצח. יש הרבה פרויקטים היום כבר קיימים וקורים שהם שכירות לנצח, בין אם אני חייבתי את היזם בחוק, מבחינת הטבות המס שאני נותן ובין אם לא. אז פה אני חושב שאנחנו נותנים תועלות נוספות לצמיתות.
היו"ר יעקב אשר
אני מאחר ואני לא יודע לשפוט, אני באמצע עבודה המאסטר שלי בכלכלה, אז אני רק הייתי מציע שתבדקו את עצמכם שוב לאור הדברים שהוא אומר. אני נראה לי שהוא לקח צד קיצוני קצת, אבל בסדר יכול להיות שאני טועה.
ארז רוזנבוך
נכון להיום אנחנו השחקן הכי גדול בתחום הזה, צריכים לעודד אותנו שאנחנו נעשה את זה.
היו"ר יעקב אשר
ברוך שעדיף משכנתא בבית שלך, בסדר, אבל אתה מדבר על מקומות כאלה שלא יגיעו בחיים לדירה, בטח שלא במקומות האלה. ולכן אני אומר דווקא, אתם יודעים מה? דווקא בפריפריה אם אנחנו נגביל את זה כן ל-15-20 שנים יכול להיות שזה, שוב בתנאים מסוימים, בתקופות מסוימות, עם ריבית נמוכה יותר, עם משכנתא יותר, יכול להיות שזה יביא למצב שאנשים שגרו באותה דירה בשכירות 15 שנים, ירכשו את הדירה שלהם מהיזם. יכול להיות שהיזם גם יבנה את זה בתוכנית הכלכלית שלו כאופציה. אה, שכחנו לדבר על הנושא הזה של האפשרות, את זה גם נכניס אולי בהבניה של השיקול דעת של מבנה מתרחב.
מירה סלומון
דירה צומחת? כאילו מנגנון.
היו"ר יעקב אשר
או דיר צומחת, או איחוד דירות, מה קורה במקרה? אני לא יודע, אני זורק את הדברים. מה קרה? מה?
אסף וקסלר
לא, ירדנו מלהתערב בתכנון בחקיקה.
היו"ר יעקב אשר
דירה להשכיר בוודאי חייבת להכניס את זה אצלה בתוכנית עבודה בזה. לדעתי, אם אתה שואל אותי, כי זה נותן אופק, אני חושב אני לא יודע, תסתכל עליי ככה אני חושב, רק אני אומר אוקיי אמרת.
יצחק גורביץ'
כבוד יושב הראש בהתייחס להערה שציינת, אולי שווה להגדיר או אפשרות להגדיר שבמקום מינימום יחידות דיור שיוגדרו מבחינת גמישות, מינימום שטחי דיור. מטרים.
גלעד קרן
יש גם וגם.
היו"ר יעקב אשר
יש גם וגם?
גלעד קרן
בהצעה המקורית היה גם וגם.
מיכל מטרני
לא, אין עכשיו לא זה ולא זה.
יצחק גורביץ'
ואז יש לך אפשרות להתאים את המציאות הזאת.
היו"ר יעקב אשר
אה, אתה אומר זה יעזור לחלק הגמישותי כאילו?
יצחק גורביץ'
ברור. כי אם אתה מגדיר במספר יחידות דיור, כבר קבעתם איזשהן מגבלות. אם אתה מגדיר את זה - - -
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. או שנעשה שבס מינוס? הורדה עד 10%.
יצחק גורביץ'
אם ההשוואה מקבילה, לצורך העניין, אם המקבילה למשל זה נדל"ן מסחרי, הרי בסופו של דבר אתה לא מגדיל רק מספר - - -
היו"ר יעקב אשר
נכון.
אוראל יפרח
אני מזכיר ששינינו את המודל לפי כלכליות ולכן כל הגמישות קיימת. כל התערבות עכשיו רק תצמצם את הגמישות ולא תרחיב אותו. מה זה משנה אם זה שטחי - - - זה לפי כדאיות כלכלית.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי, נבחן נשמע ונקווה שנסתדר. עוד מישהו? תודה רבה לכולם, אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:26.

קוד המקור של הנתונים