ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 23/04/2023

פרק ז' (בנקאות ואשראי), למעט סעיפים 26-25 מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



142
ועדת הכלכלה
23/04/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 69
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, ב' באייר התשפ"ג (23 באפריל 2023), שעה 13:48
סדר היום
פרק ז' (בנקאות ואשראי), למעט סעיפים 26-25 מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
דן אילוז
אליהו ברוכי
שלום דנינו
אריאל קלנר
מוזמנים
מיכאל בן דהן - רפרנט פיננסים באגף תקציבים, משרד האוצר

עמיהוד שמלצר
-
עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

שירלי אבנר
-
עו"ד, עוזרת בכירה ליועצת המשפטית, בנק ישראל

גרניט אופק
-
יחידת אסדרה צרכנית, הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

רועי פולקמן
-
חכ"ל, יו"ר פורום מחוללי תחרות

אורית ארד כ"ץ
-
מנהלת מדור רגולציה, ישראכרט, חברות כרטיסי האשראי

רונן סולומון
-
עו"ד, סמנכ"ל איגוד לשכות המסחר

שי אבו
-
יושב ראש איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל

אלה תמיר שלמה
-
עו"ד, לובי 99

משה קאשי
-
לובי 99

נופר יעקב
-
יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות

לירון מאוטנר לוגסי
-
עו"ד, משרד המשפטים

טובי הריס
-
עו"ד, ראשת צוות פיננסים, מחלקת שווקים, רשות התחרות

לבנת קופרשטין דאש
-
עו"ד, יועצת משפטית, איגוד הבנקים

גלי כספרי
-
מנהלת מחלקת מחקר, איגוד הבנקים

טיבי רבינוביץ
-
מנהלת קשרי חוץ, איגוד הבנקים

רחלי בינדמן
-
מנהלת תקשורת וקשרי רגולציה, הבנק הדיגיטלי, הנהלות הבנקים

ברי רוזנברג
-
מנהל רגולציה, בנק לאומי לישראל, הנהלות הבנקים

יוני ברלינר
-
חבר הנהלה, התאחדות יועצי המשכנתאות לדיור

עומרי דוניו
-
סמנכ"ל כספים חברות ביטס אוף גולד
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
חבר תרגומים - מיטל פורמוזה



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות



פרק ז' (בנקאות ואשראי), למעט סעיפים 26-25 מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, מ/1612
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הישיבה. הנושא: פרק ז' (בנקאות ואשראי), למעט סעיפים 26-25 מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023. כל מי שמדבר שיגיד את שמו לפרוטוקול. זה אני מקבל על הראש כל פעם שאני לא אומר את זה. בסופו של דבר, היום אין הצבעה, כיוון שזו פגרה ולכן אנחנו יכולים לדון בלי להצביע. אני מקווה, נקבע עוד מועד להצבעות ולהסתייגויות וכל מה שקשור מסביב. מי ניסח את החוק הזה? איזה משרד?
מיכאל בן דהן
משרד האוצר.
היו"ר דוד ביטן
האוצר. אז תציג אותו בבקשה.
מיכאל בן דהן
מיכאל בן דהן, רפרנט פיננסים באגף תקציבים. הכנו פה מצגת קצרה. גם להציג טיפה רקע לוועדה, לעולם הבנקאות והאשראי וגם לגבי התיקונים הספציפיים שהבאנו במסגרת חוק ההסדרים.

אז באמת נתחיל בקצת רקע לגבי השוק הזה, שוק הבנקאות. יש הרבה מאוד שווקים במדינת ישראל. בהרבה מאוד מהם הממשלה פעלה הרבה מאוד שנים כדי באמת להוריד את יוקר המחיה, רגע. ולהגביר את התחרות. ששוק הבנקאות, לעומת כל השווקים האלה שהשקיעו בהם באמת הרבה מאוד מאמצים, הוא גדול לאין שיעור. אנחנו מסתכלים על 2019 ושוק הבנקאות עומד על 60 מיליארד שקלים מחזור. שתחומים שבהם פעלו ועשו הרבה מאוד רפורמות כמו מוצרי חלב, כמו אינטרנט. זה פרומיל באמת לעומת שוק הבנקאות. היום הוא כבר עומד על 90 מיליארד. ואיך אנחנו רואים את זה מתבטא? אנחנו עשינו חישוב לגבי כמה כל משק בית ממוצע משלם למערכת הבנקאית על השירותים שהוא מקבל. והמספר שאנחנו קיבלנו זה 9,300 שקלים בשנה. כלומר, זה הסכום - - -
היו"ר דוד ביטן
עמלות.
מיכאל בן דהן
לא. עמלות זה 2,100 וריביות זה 7,200. זה סך הסכום על השירותים הבנקאיים. באמת מחירים שאף אחד לא יודע לתאר לעצמו מאיפה זה מגיע, אבל זה המספרים.
היו"ר דוד ביטן
כל פעם שיש תקציב אתם עושים רפורמה בעניין הזה ותמיד הם מרוויחים יותר. איך אתה מסביר את זה?
מיכאל בן דהן
אז אני עוד מעט אתייחס.
היו"ר דוד ביטן
אז או שהרפורמה לא מצליחה או שיש להם שיטות לעקוף כל חוק שיש.
אריאל קלנר (הליכוד)
או שהיא מצליחה.
היו"ר דוד ביטן
לא, הרפורמה זה כדי שלא ירוויחו. בסוף הם כן.
אריאל קלנר (הליכוד)
תלוי מי מגדיר אותה.
מיכאל בן דהן
אז אני עוד מעט אדבר באמת גם על המערכת הבנקאית וגם מה עשינו וגם מה אנחנו מתכוונים לעשות עכשיו ואיך כל הדבר הזה משתלב באמת להגברת התחרות.

כשמסתכלים על המערכת הבנקאית רואים בעיקר חמישה בנקים ששולטים ב-99% מהשוק הזה. כשיש שני בנקים עיקריים: פועלים ולאומי, שהם מעל חצי מהשוק. וגם כשמסתכלים על הריכוזיות הזאת בהשוואה בין לאומית אנחנו רואים שהמערכת הבנקאית בישראל היא אחת הכי ריכוזיות באירופה. הרחק מהממוצע או החציון של כל האיחוד האירופאי. ומעבר לזה שהמערכת הבנקאית היא מערכת מאוד ריכוזית, גם הבנקים די שולטים בשוק האשראי בישראל. כשאנחנו מסתכלים על האשראי למשקי בית אנחנו רואים שאשראי מהמערכת הבנקאית הוא 67%. בשנים האחרונות, באמת בעקבות הרפורמות שנעשו, הצטמצם חלקם של הבנקים. הם היו פעם קרוב ל-80%.
אריאל קלנר (הליכוד)
אני לא יודע אם אתה יכול לענות לי על זה. אבל אנחנו ערב יום העצמאות אמרו לי שבתקופה של המנדט הבריטי היו פה יותר בנקים והייתה תחרות, מאשר היום על 9 מיליון, 10 מיליון אזרחים.
מיכאל בן דהן
אז אני יודע שהיסטורית היו בישראל הרבה מאוד בנקים.
היו"ר דוד ביטן
בטוח.
אריאל קלנר (הליכוד)
אמרו לי שעל 600,000 - - -
היו"ר דוד ביטן
לא. רשמו את הבנקים בלונדון. כאילו בגלל שזה מנדט בריטי. מה אתה רוצה? זה לא אומר שהם היו פה.
אריאל קלנר (הליכוד)
לא, לא, אמרו שרשמו. היו רושמים פה.
מיכאל בן דהן
כן. היה גם אגודות פקדון ואשראי. היה הרבה מאוד גופים שנתנו זה. עם השנים הייתה הצטמצמות לכדי חמישה בנקים. אנחנו גם ראינו את זה שמזרחי רכש את איגוד לפני שלוש שנים אם אני לא טועה. והתמונה אפילו חמורה יותר כשאנחנו מסתכלים על אשראי לעסקים קטנים וזעירים. אם במשקי בית זה עוד 70% זה סכום מאוד מאוד, שיעור מאוד מאוד משמעותי, באשראי לעסקים קטנים ובינוניים זה כמעט שליטה מוחלטת של הבנקים. החברות מאוד מנסות להתחרות שם, אבל זה תחום מאוד מורכב. אנחנו במסגרת בידוק בוועדת הכספים מתקיים דיון מקביל על להגדיל את האשראי, את האפשרות לאשראי של חברות - - - ולהגביר את התחרות. זה עוד צעד שאנחנו מקדמים במסגרת ההסדרים.

אז זה בעצם המצב היום, זו המערכת הבנקאית. מאוד מאוד ריכוזית. אין הרבה תחרות. אנחנו מאמינים שהדרך להגברת התחרות נשענת על שלוש רגליים: דבר ראשון, שחקנים חדשים. השחקנים הקיימים, כל אחד מאוד נוח לו במקום שלו. הוא, כמו שאתם רואים רווחי הבנקים היו מאוד מאוד גבוהים בשנה האחרונה. וזה בלי באמת, בוא נגיד ככה, להתחרות יותר מידי אחד בשני. כל אחד נשאר בערך אותם אחוזים היסטוריים שהוא היה בו לאורך השנים. ומצליחים להרוויח מזה באמת הרבה מאוד כסף. מעבר לזה, כשייכנסו שחקנים חדשים אנחנו חושבים שהמערכת הבנקאית והמערכת הפיננסית באופן כללי היא מערכת מאוד מורכבת, שצריך הנגשה לציבור של הדבר הזה. ובגלל זה אנחנו מאמינים גם שצריך לעשות צעדים שיגבירו את יכולת ההשוואה של לקוחות ויגבירו את השקיפות. אתם תראו בהמשך את הצעדים שהבאנו בתחום העמלות, שאנחנו מאמינים שיגבירו את השקיפות ללקוחות. ומעבר קל בין ספקים. זה יש פה צעד מרכזי שהוא הניידות בין בנקים. היום כל אזרח בישראל יכול לעבור מבנק אחד לבנק שני, כשכל הוראות קבע, משכורות, כל הדברים שהיו בבנק הקודם, תוך שבעה ימי עסקים עוברים לבנק החדש. אז זה באמת צעד דרמטי.
היו"ר דוד ביטן
מה זה שחקנים חדשים? מי הם השחקנים החדשים?
מיכאל בן דהן
אז השחקנים החדשים, הצעדים שעשינו פה הם דבר ראשון קם בנק חדש בישראל, אחרי עשרות שנים שלא קם פה בנק.
היו"ר דוד ביטן
דיגיטלי.
מיכאל בן דהן
בדיוק, הבנק הדיגיטלי.
היו"ר דוד ביטן
יש כבר, הוא מפרסם המון פרסום.
מיכאל בן דהן
הוא מנסה להתחרות. ככה זה נראה גוף שרעב לתחרות ורוצה להשיג לקוחות. הבנקים האחרים הם גם כמובן מפרסמים. אבל אנחנו רואים את הבנק הדיגיטלי באמת כגוף שיש לו אינטרס משמעותי להביא הצעת ערך איכותית ללקוחות ולהגביר את התחרות. מעבר לזה, גם ב-2016 חוקק חוק שירותים פיננסיים מוסדרים שהכניס פה גופים חוץ בנקאיים והסדיר את התחום הזה לראשונה. ואפשר סוף סוף תחרות חוץ בנקאית לגופים. גם הפרטת חברות כרטיסי האשראי, אנחנו נדבר גם עליהם. מקס וישראכרט הופרדו מפועלים ולאומי וגם כאל אמורה להיפרד מדיסקונט ממש בקרוב. וזה בעצם כל הדברים שעשינו.

עכשיו, מעבר לזה, אנחנו רוצים לעשות, יש עוד שלושה צעדים מרכזיים: הצעד הראשון זה צעד שלא ידון בוועדה הזאת. זה בוועדה למיזמים ציבוריים, ה-PSD שיכניס לפה שחקנים חדשים בתחום שירותי התשלום. רפורמה שאנחנו מאוד גאים בה ואנחנו,
היו"ר דוד ביטן
שהעברנו את זה אליהם, כן.
מיכאל בן דהן
אנחנו שמים שהיא חלק מחוק ההסדרים. שני צעדים נוספים זה הצעדים שבאנו לדבר עליהם. הראשון בכותרת של חיזוק הגופים החוץ בנקאיים והשני זה הגברת השקיפות בעמלות.
היו"ר דוד ביטן
אז מה הצעת החוק הזאת?
מיכאל בן דהן
אז עכשיו אני מגיע, עכשיו אני מגיע.
היו"ר דוד ביטן
תסביר מה היא מסייעת לנו בסיפור.
מיכאל בן דהן
בטח. אז היום, אני אתמקד שנייה בעמלות. היום, יש פה צילום מסך מהטלפון שלי, אני עשיתי העברה בנקאית לא מזמן. ושמו לי את כל המלל הזה כדי להגיד לי כמה אני משלם. עכשיו, בסופר אני רגיל שאני, כן, אני עובד מדינה.
אריאל קלנר (הליכוד)
אבל אתה פטור.
מיכאל בן דהן
בסופר אני רגיל שאני הולך, קונה חלב, אומרים לי יש תג מחיר. אני לא זוכר מה המחיר של החלב, 6 שקלים. וזה המחיר שאני משלם. עכשיו, פה מספרים לי את כל הסיפור הזה רק כדי להגיד לי שאני לא משלם עמלות. בעצם כל השורה הזאת אומרת שהמחיר הוא ככה, אבל עושים לי הנחה וכו' וכו'. שורה תחתונה, אין שקיפות. אני לא יודע כמה אני משלם והמספר, אני שם אותו שוב, 2,100 שקלים זה המחיר שמשלמים רק על עמלות בבנקים. תשאלו את רוב האנשים ברחוב, אני יצא לי לשאול כמה וכמה אנשים כשדיברנו על הצעד הזה, כמה הם משלמים למערכת הבנקאית, כמה הם משלמים לבנק. דיברו על עשרות שקלים בודדים בחודש, אם לא מתחת לזה. כשמה שאנחנו רואים פה זה 2,100 בשנה. כלומר, קרוב יותר ל-100 ומשהו שקלים בחודש.

מה שאנחנו, היעדים שלנו זה קודם כל להגביר את השקיפות, להעלות את המודעות הצרכנית וכך לחזק את הלקוחות. כי אנחנו מאמינים שברגע שהלקוחות יבינו את המחיר של המערכת הבנקאית הם יצאו ויפעלו כדי לשפר את המצב שלהם. וזה שני הצעדים שאנחנו רוצים לקדם. דבר ראשון אנחנו קוראים לזה עדכון חודשי על תשלום עמלות וריביות ב-S.M.S. זה איזה שהוא שם קוד שאנחנו, הצעד הזה הוא אמור לידע את הלקוחות כמה הם משלמים. איך זה יראה? בפרקטיקה זה מאוד מאוד פשוט. זה גם תיקון מאוד משפטי, אבל בפרקטיקה כל אזרח במדינת ישראל יקבל מידי חודש הודעת S.M.S או מייל, לא משנה באיזה דרך בדיוק. והיא תגיד לו כמה עמלות הוא שילם בחודש האחרון לבנק וכמה ריביות הוא שילם בחודש האחרון לבנק. תמונה מאוד מאוד פשוטה שמציפה לכל אחד ואחד מאתנו את המחיר האמיתי של המערכת הבנקאית ומאפשרת לנו להבין באמת כמה זה עולה לנו. התקווה שלנו שאנשים יבינו כמה זה עולה להם וכמה הם יכולים לחסוך.

אז תהיה הודעה חודשית שאומרת בדיוק כמה שילמתי, בלי כל הפירוטים המאוד קשים של זה ערוץ ישיר, זה עמלות זה, זה עמלות מט"ח. כל הדברים האלה, יהיה כאן כתוב מאוד מאוד ברור כמה אתה משלם. וכל אחד, ברגע שהוא מקבל את ההודעה הזאת, אם הוא ירצה משהו בנושא - - -
היו"ר דוד ביטן
מה זה? הוא חוק רגיל או הוראת שעה?
מיכאל בן דהן
לא, חוק רגיל. אנחנו חושבים שזה משהו שהלקוחות צריכים לדעת תמיד. זה דבר ראשון.

דבר שני זה צמצום ההטעיה בעמלת מינימום. היום בתעריפונים של הבנק יש, כתוב עמלת מינימום כשאני עושה כל מיני פעולות. למשל קונה ניירות ערך או עושה המרת מט"ח כתוב לי מה העמלה המינימלית שגובים על כל פעולה. גובים באחוזים, אבל מה העמלה המינימלית. אנחנו חושבים שזו הטעיה. לכתוב עמלת מינימום זה עושה איזה שהוא רושם אצל הלקוחות שאי אפשר להתמקח על זה. זו העמלה שאי אפשר לרדת ממנה. הבנק, זה המינימום שהוא יכול לגבות על הדבר הזה. אנחנו רוצים לתקן את הדבר הזה ובמסגרת חוק ההסדרים אנחנו רצינו לבטל את זה ובמקום, בעקבות הערות ציבור שהגיעו בנושא אנחנו חושבים לשנות את הנוסח ואנחנו נדבר על זה כשנקריא את הדברים. וליידע את הלקוחות שהם יכולים להתמקח. זה ייתן להם את - - -
היו"ר דוד ביטן
כמה לדעתך יופחת הממוצע של העמלות אחרי שהחוק הזה יאושר?
מיכאל בן דהן
אז אנחנו לא עושים כאן איזה שהיא הפחתת עמלות ישירה. אנחנו לא אומרים במקום 10 שקלים מחר תשלם 5 שקלים. אנחנו מאפשרים ללקוחות להבין כמה הם משלמים ואז הם יוכלו להתמקח.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. אחרי שהחוק הזה מאושר ושנה שלמה הוא בביצוע. ה-2,100 ירד? לכמה בערך? לפי דעתם. אם הוא לא יורד, אז מה זה משנה? אז נעשה שקיפות וזהו.
מיכאל בן דהן
אני פשוט, אני חושב שהוא ירד. קשה לי מאוד להגיד מספר. זה לא מדע מדויק ולהגיד בדיוק כמה אנשים ילכו.
היו"ר דוד ביטן
אני לא אתפוס אותך בזה. הוא ירד 20%, 30%?
מיכאל בן דהן
אני באמת לא רוצה להתחייב למספר.
היו"ר דוד ביטן
10%, 0%? מה?
מיכאל בן דהן
בעקבות הדבר הזה הלקוחות, גם יש הרבה מאוד אנשים שזה יאיר אצלם את המודעות לגבי העמלות ולגבי הסכומים שהם משלמים. ואני יכול לתת דוגמה מאוד פשוטה: הבנק הדיגיטלי הייתה הרבה מאוד ביקורת בתקשורת שבאה ואמרה הוא גובה 50 שקלים בחודש. מה זה, זה טירוף. אני לא משלם לבנק שלי 50 שקלים בחודש. אני בחיים לא אעבור לבנק הדיגיטלי ואשלם את המחיר הזה. כשאנחנו רואים שבפועל הלקוחות משלמים יותר, הם פשוט לא יודעים את זה. הם משלמים 150 שקלים בחודש. הם חושבים שהם משלמים 10 שקלים וכאן נוצר איזה שהוא פער. אז למשל לקוח ממוצע כזה, שמשלם 150 שקלים בחודש, אם הוא יעבור ויקבל שירותים מבנק אחר שיציע לו הצעה יותר משתלמת הוא יחסוך עמלות משמעותית.
היו"ר דוד ביטן
עוד או סיימת?
מיכאל בן דהן
אני גם אשמח לדבר על הצעדים האחרים ואז - - -
היו"ר דוד ביטן
אולי כשנקרא את החוק אז תסביר לנו.
מיכאל בן דהן
אין בעיה.
היו"ר דוד ביטן
בעניין הזה. אם יש משהו חשוב מאוד שאתה רוצה להגיד, תגיד.
מיכאל בן דהן
לא, יש לי פשוט הסבר על עוד, אנחנו מביאים כאן כמה צעדים. אני אשמח לציין.
היו"ר דוד ביטן
צעדים אופרטיביים אתה יכול. משהו בגדול כן.
מיכאל בן דהן
סבבה. זה ממש - - -
היו"ר דוד ביטן
ואנחנו נקרא ואז תסביר כל סעיף.
מיכאל בן דהן
אין בעיה.
היו"ר דוד ביטן
ח"כים רוצים להגיש משהו?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כן. קודם כל, באמת חשוב מאוד הצעדים האלה. אני רק רוצה לשאול שאלה אחת. האם מרוב הודעות S.M.S שכל אחד מאתנו מקבל, האם זה לא ייבלע באיזה שהוא מקום? גם הבנקים עצמם צריכים לתת היום על כל מה שזז איזה הודעה. אולי עדיף לתת את זה, לא יודע, אני חושב, פעם בחצי שנה. ולייעל את זה ולעשות איזה שהוא גרף מסוים. להגיד לתושב אתה משלם X עמלה. בממוצע אתה רחוק, למעלה או למטה. כלומר, לקבוע איזה שהוא, שהאדם ידע מה, איפה הוא עומד בתוך - - -
מיכאל בן דהן
כמו שיש בקרן פנסיה.
אריאל קלנר (הליכוד)
ואני אשאל במקביל לזה, בשוק כל כך ריכוזי, שהוא עדיין נשאר ריכוזי מאוד. בסוף, אז תהיה שקיפות וכולם יראו שפחות או יותר אז העמלות הן אותו דבר. אז פה עמלה, זה, בסדר. אגורה יותר, אגורה פחות, גם ככה אפשר, גם הבנקים מסתכלים אחד על השני ורואים מה קורה והכל בסדר. והלקוחות אין להם לאן לברוח יותר מידי. מה, בסופו של דבר אנחנו צריכים כן לראות צעדים שבאמת מגבירים יותר את התחרות על ליבו של הלקוח. כי השקיפות כשלעצמה, כשאתה במונופול או דואפול, בסדר, 6-5 זה לא כזה, זה לא יעשה איזה שינוי דרמטי.
מיכאל בן דהן
אז אני אתייחס. דבר ראשון, לגבי השאלות ששאלת. פעם, אני אגלה לכם סוד, החוק היום כשאנחנו הלכנו ועשינו את תיקון החקיקה וראינו איך משנים, החוק היום מחייב את הבנקים ליידע את כולנו פעם בחצי שנה על כל העמלות ששילמנו. מישהו יודע על הדבר הזה? מישהו? אני לא ידעתי. אני לקח לי זמן בירור לא קטן להבין איך זה נראה בכלל הדבר הזה. וזה משהו שקיים כבר היום בחקיקה.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל סליחה, הבנקים שולחים את - - -
היו"ר דוד ביטן
אין להם מיקרופון. אה, עשית? החזרת את זה?
שלום דנינו (הליכוד)
גם היום אתה מקבל את הדוח החודשי וזה והם רושמים את זה, כאילו.
מיכאל בן דהן
אז דוח חודשי אני לא מכיר שיש.
שלום דנינו (הליכוד)
אפילו לא חצי שנתי. כאילו, אתה מקבל יתרה מחודש קודם, מה, ומה היו העמלות שלך. ובעניין הזה אי אפשר לבוא אליהם בטענות. הם מספקים את החומר. אני חושב שההערה שהייתה, האם אין אלטרנטיבה אחרת, באמת בשביל שנרגיש היום, בימים האלה של יוקר המחיה שכל דבר עולה והריבית עולה ורואים שמי שמרוויח מזה בעיקר הבנקים, מיליארדים לפי המאזנים האחרונים. האם פה אפשר להגביל עמלות? דוגרי, ישר, בלי, בלי תהליכים.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא רק להגביל. אולי גם את המחיר לעצור.
שלום דנינו (הליכוד)
כן. זאת אומרת לא, לא לדבר עכשיו על תהליך חינוכי שאנשים יבואו למודעות ואז הם יבחרו בדיגיטלי ולא בזה. בוא נגביל.
היו"ר דוד ביטן
הרי הם ממציאים עמלות חדשות. אתה עושה להם זה, הם ממציאים עמלה חדשה. כל הזמן עמלות חדשות ובסופו של דבר הכל נשאר. אנשים משלמים אותו דבר.
שי אבו
כבוד יושב הראש, הכסף הגדול שגובים זה דווקא משכבות חלשות שלא עומדים בתשלומים. שצ'ק חוזר, או לצורך העניין הוראת קבע חוזרת. שם גובים את הסכומים העיקריים. וה-2,100 שהוא מדבר עליהם, כאחד שבא מהשטח, גם אם אני אתאמץ אני לא אגיע ל-2,100. הרי יש לך היום מסלול עמלות שכל בן אדם יכול לבחור. 20 שקלים זה 50 פעולות בחודש. משקי בית.
היו"ר דוד ביטן
תגיע למצב שאתה תדבר, בוא.
שי אבו
אוקיי, בסדר.
היו"ר דוד ביטן
עוד ח"כ רוצה להגיד משהו? פולקמן, מה אתה עושה פה?
רועי פולקמן
באתי לשמור פה בשורה האחורית.
היו"ר דוד ביטן
אתה שומר עלינו או מה? לא הבנתי.
רועי פולקמן
באתי לראות אותך.
היו"ר דוד ביטן
אתה בתחום הזה עכשיו?
רועי פולקמן
קצת.
היו"ר דוד ביטן
איפה?
רועי פולקמן
בפורום של תחרות פיננסית בבנקים. נדבר על זה.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, אין בעיה. טוב, אז אני אתן לך זכות דיבור ראשון. כי התכוונתי מפה, לא בגלל שזה אתה. התכוונתי בסדר.
קריאה
הוא ידע את זה, לכן ישב פה.
היו"ר דוד ביטן
לא, התכוונתי לעשות סבב כזה. אז אתה ראשון, דבר. אתה רוצה אחר כך? הח"כים דיברו.
רועי פולקמן
תודה רבה אדוני יושב הראש. קודם כל, כיף לראות שיש פה דיונים. אני חושב שכמעט הדבר המרכזי שיש עכשיו בחוק ההסדרים עם בשורה גדולה זה החוקים שקשורים בתחרות הפיננסית. אנחנו, אתה היית מעורב בזה מאוד. אנחנו ב-2017 יצאנו לדרך עם חוק שטרום. ומאז היו דברים שהתקדמנו בהם, בהרבה עזרה של לא מעט מהגופים שיושבים פה. ויש דברים שלא הצלחנו להתקדם בהם. ואני אגיד, בסוף המבחן הוא מבחן התחרות. ושמנו ליעד, אדוני יושב הראש, שתי קבוצות להתחרות עליהן: אחד משקי הבית ושתיים העסקים הקטנים. הגופים הגדולים תמיד הלך להם בסדר. יש, הייתה להם אפשרות לקבל אשראי וכו'. בתחום הזה אנחנו לא התקדמנו מספיק. עכשיו, יש כמה נושאים בחוק ההסדרים פה עכשיו שקשורים ליכולת להתחרות, בין השאר חברות האשראי המופרדות, שיש עליהן כל מיני רגולציות והם יעלו את זה, אני לא אגע בפרטים הספציפיים, שמקשות על התחרות הזאת. ועדיין, היקף השוק של האשראי שמגיע מגופים חוץ בנקאיים הוא קטן מידי בישראל. ולכן זה הרקע שצריך להיות פה.

יש לי סוגיה אחת שאני רוצה, אדוני יושב הראש, לעלות, שהייתה בטיוטות של חוק ההסדרים ויצאה ממנו. וזה הסיפור, אני אומר את זה, אני יודע שהיו פה הסכמות ואני מכבד הסכמות שמתקבלות והכל, וזה הסיפור של מאגר נתוני אשראי. אחד ההישגים הכי גדולים שהיו בחוק, בחקיקה לתחרות, הייתה מאגר נתוני אשראי, שאפשרה לרוב השחקנים החוץ בנקאיים להתחרות. ויש פה את שי אבו ואחרים שהתעסקו גם בדברים האלה, כדי שזה ייעשה בצורה הוגנת וכו'. סוכם שירחיבו את המאגר הזה לעסקים קטנים. אחת הסיבות שאין תחרות זה בגלל שאין את המאגר לעסקים קטנים. סוכם כנראה בהבנות, אני לא יודע,
אריאל קלנר (הליכוד)
תן פירוט רגע. מה המאגר מאפשר?
רועי פולקמן
זה אומר היום שהרי הדרך לגוף פיננסי לתת אשראי זה שהוא צריך לדעת את ההיסטוריה. לפני מאגר נתוני אשראי רוב הידע הזה היה רק אצל הבנקים. ואז גופים אחרים לא יכלו להתחרות. הוקם מאגר, שמנוהל על ידי בנק ישראל, שבו, ויש גופים שמתווכים עם הדבר הזה. ואני יכול לקבל מידע עליך כדי להוזיל את עלויות ההלוואה שאני אתן לך, כי יש לי את היסטוריית האשראי שלך.
אריאל קלנר (הליכוד)
או לא לתת לך, בסדר.
רועי פולקמן
או לא לתת. אבל אני אגיד, בקיצור, אבל זה אפשר תחרות.
היו"ר דוד ביטן
ועכשיו מה?
רועי פולקמן
עכשיו הוצע להרחיב את זה לעסקים קטנים, שזו הצעה דרמטית. וזה הוסכם. רק מה?
היו"ר דוד ביטן
שמה? שהם יקבלו את כל - - -
רועי פולקמן
שגם עסקים קטנים ידווחו למאגר נתוני אשראי. ואז אם אני רוצה עכשיו לתת הלוואה לעסק - - -
היו"ר דוד ביטן
אה, שהם ידווחו.
רועי פולקמן
כן. כן, כן. אני רוצה לתת הלוואה לעסק, אני אדע את ההיסטוריה שלו וזה יוכל להוזיל את העלויות.
היו"ר דוד ביטן
למה, היום זה לא?
רועי פולקמן
היום זה לא נמצא.
אריאל קלנר (הליכוד)
היום רק הבנקים שבו אתה מנהל את החשבון יודע את הדברים עליך.
היו"ר דוד ביטן
לא. המידע על עסקים קטנים הוא לא נמצא.
רועי פולקמן
בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
בבנקים כן נמצא?
רועי פולקמן
בבנקים, כי 95% מהעסקים מקבלים הלוואות מהבנקים.
היו"ר דוד ביטן
לא, כל אחד בבנק אחר.
רועי פולקמן
נכון, נכון. אבל ככה, ובגלל זה הבן אדם לא זז. כי אם הוא זז לחברה אחרת, אוקיי. מה סוכם?
היו"ר דוד ביטן
עם מי סוכם?
רועי פולקמן
כנראה בממשלה. אני לא נכנס לסיכומים הפנימיים. בנק ישראל התחייב שזה יקרה. ואני מברך את בנק ישראל על זה. אבל אני אגיד משהו בתור מי שישב פה בבית הזה בעבר. אני הייתי מצפה שאתם כוועדה תדרשו, בין אם לפרוטוקול ובין אם בחקיקה, שיהיה ברור לוחות הזמנים. שיהיה ברור שמדווחים לוועדת הכלכלה של הכנסת אחת לחצי שנה איפה זה עומד. זה אירוע דרמטי. אנחנו מתאוששים מקורונה, המשק, יש אינפלציה, הריביות עולות. עסקים יכולים לקרוס, זה הזמן לקדם את זה. אדוני יושב הראש, תדרשו שזה לא ייקח עכשיו שלוש שנים. שזה יקרה בשנה הקרובה זה יקרה. עכשיו, כרגע, בטיוטות של ההסדרים היה סעיף כזה כללי. עכשיו הייתה הבנה שבנק ישראל אמר אנחנו מקדמים את זה. ואני אוהב את בנק ישראל וסומך עליו. אבל אני מצפה שוועדת הכלכלה תדרוש לוחות זמנים ותדרוש דיווח מתי הדבר הזה הולך לקרות בפועל ויפה שעה אחת קודם.
היו"ר דוד ביטן
תודה. הלאה, תמשיכו. מי שלא רוצה לדבר אז השני ידבר. אמרתי, אמרתי, זה הולך ככה. כל אחד שיציג את עצמו אם הוא רוצה לדבר.
אלה תמיר שלמה
עורכת הדין אלה תמיר שלמה, מלובי 99. לובי שמייצג את הציבור. אנחנו עוסקים בנושא של חוסר התחרות כבר הרבה מאוד שנים. אז קודם כל, תודה על זכות הדיבור. הוועדה באמת עוסקת הרבה מאוד בנושא של יוקר המחיה. אני אזכיר שוב את הנתון, משק בית - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אחרי חוק ההסדרים נתעסק עם הבנקים וחברות הביטוח.
אלה תמיר שלמה
נהדר.
היו"ר דוד ביטן
אין לך מה לדאוג.
אלה תמיר שלמה
אנחנו נהיה כאן גם אז. אז 10,000 ש"ח בשנה משלם משק בית בממוצע על ריביות ועמלות. באמת, הבנקים מתנהלים בשוק לא תחרותי. לא פלא שהם הבנקים הרווחיים בעולם. ובעצם אחת הסיבות לחוסר התחרות קשורה בחוסר השקיפות. אז הצעת החוק אמנם מנסה לטפל בנקודה הזאת, אבל אם יציגו ללקוח רק במספר אחד את הסכום הכולל של העמלות ואת הסכום הכולל של הריביות, הוא למעשה לא יוכל לעשות עם הנתון הזה שום דבר. כי כשהוא ילך לקבל הצעה מבנק אחר או מחברה חוץ בנקאית, למעשה הוא לא יוכל להשוות את ההצעות. אנחנו מבקשים שחובת הדיווח הזאת תורחב, כך שזה יהיה מוצג בעצם פירוט של העמלות: עמלות עו"ש, עמלות מסוג אחר, עמלות מט"ח, עמלות ניירות ערך. בעצם כמו שמוצג בתעודת הזהות הבנקאית. כך גם לגבי ריביות. הרי הריבית על המשכנתה היא לא דומה לריבית שמשלמים על המסגרת אשראי. אז כל עוד זה מוצג כמספר אחד הלקוח פשוט לא יוכל לעשות שום דבר עם המידע הזה והצעת החוק לא תגשים את המטרה שלה. לדעתי זו בקשה שהיא מאוזנת. בסופו של דבר זה יהיה מוצג כמידע שללקוח באמת יהיה ממנו ערך צרכני וזה לא יהיה מפורט מידי. זהו, תודה רבה.
שי אבו
שי אבו, יושב ראש איגוד יועצים ומאמנים לכלכלת המשפחה. בשבת האחרונה קראנו בפרקי אבות את המשנה "יהי ממון חברך חביב עליך כשלך". אז כאשר מדברים על נושא העמלות חשוב גם לומר כמה היבטים בהקשר הזה. כי האוכלוסייה החלשה משום מה מודרת בהקשר הזה. כשלבן אדם צ'ק חוזר אז הוא משלם על זה עשרות שקלים במערכת הפיננסית. כשהוראת קבע חוזרת לו הוא משלם עשרות שקלים בחודש. בשונה, דרך אגב, שבצ'ק עוד שולחים לו הודעת S.M.S, אתה יכול לתקן. בדברים האחרים לא שולחים. וזה גם פוגע לו מאוד מאוד בדירוג האשראי שדיברו פה. כי אחרת הוא חסום גם על ידי חברות האשראי ובכלל. אז קודם כל, כדאי לתת את ההתייחסות גם בהקשר הזה.

דבר נוסף, מאוד חשוב להרחיב את הנושא של הגילוי הנאות בכל מה שקשור לנושא החוץ בנקאי. אני חושב שהרבה פעמים מדברים פה על תחרות, אבל עד כה מייצרים פה העדר תחרות. כי לא נותנים פה לשחקנים, כולם ככולם, לשחק במגרש. כל אחד מוגבל בצורה אחרת. זה מוגבל ש-45 יום, זה מוגבל שיש לו הגנות מסוימות. ומשום מה אני כאחד, כצרכן מהצד, מסתכל על זה ואומר איזה תחרות בדיוק אתם מביאים פה? מה הערך המוסף? גם כל הנושא עכשיו של קניית חברות הביטוח. איפה זה פוגש את הצרכן? זו שאלה שאני מאוד אשמח להבין, כי היה אמור להיות איזה שהיא מסקנה מסוימת שהיא לא קיימת.

ולגבי כל מה שאמרו פה, אז אני רק עוד אציין, הנקודה היותר כואבת שלמשל כל הגופים החוץ בנקאיים למעשה אין שום שקיפות כלפי הלקוחות. וזה נקודה מאוד מאוד מהותית שצריך לתת עליה את הדעת. בסופו של דבר האנשים האלה משלמים הרבה מאוד כסף שאפשר היה למנוע ולהקל עליהם באמת.
היו"ר דוד ביטן
יש סדר, רבותיי.
יונתן ברלינר
יונתן ברלינר, מהתאחדות יועצי המשכנתאות. הדיון פה הוא על עמלות, אבל צריך להגיד שהשקיפות צריכה להיות לא רק בעמלות, אלא גם בריביות ובכל המוצרים. וגם, ובעיקר בעמלות פרעון מוקדם. כל מה שקשור לגילוי נאות ושקיפות זה חשוב לא רק להוגנות, אלא זה גם הבסיס לתחרות. כאשר לחברות, ובעיקר היום לחברות חוץ בנקאיות, מותר לתת הלוואה ונותנים הלוואות מול לקוחות בלי שקיפות וגילוי נאות מלאים, אז התחרות קצת על התדמית ולפעמים גם תחרות של מי דוחף מה ללקוח בדלת האחורית, שהוא לא יודע. שהוא לא יודע מתי הוא יכול לצאת, מתי להיכנס, ולא מבינים, כי אין את השקיפות והגילוי הנאות בזמן העמדת ההלוואה.

הבסיס לתחרות אמיתית היא קודם כל שקיפות וגילוי נאות מלא ללקוחות בהסכמי הלוואה. ואז החברות יוכלו להתחרות באמת על הדברים האמיתיים ולא על הדברים הצדדיים או מי מצליח לשים אותיות קטנות יותר טובות. ולכן, בכל מה שקשור לדיווח וחסמי כניסה צריך להיות הבדל בין גופים גדולים לקטנים, בשביל שהגופים הקטנים יוכלו להיכנס לתוך השוק. אבל בכל מה שקשור לשקיפות וגילוי נאות צריך להחיל על נותני אשראי חוץ בנקאיים את אותן אמות מידה ונורמות של גילוי נאות כמו שיש במערכת הבנקאית, בשביל שכללי המשחק יהיו הוגנים. להפריד בין התחרות שמעודדים לבין הגילוי נאות ללקוח שחייב להיות מלא בכל נותני אשראי בשוק, כי פשוט הלקוחות מאוד מאוד נפגעים.
היו"ר דוד ביטן
הלאה, תמשיכו.
רחלי בינדמן
שלום. רחלי בינדמן, one zero הבנק הדיגיטלי. הבנק שבא לחולל תחרות במערכת הבנקאית. אני רוצה לשתף אתכם שכשאנחנו באמת אמרנו שאנחנו נגבה 50 שקלים בחודש לחבילה שבעצם מחליפה מאות עמלות תעריפון, אז בדיוק כמו שנאמר פה אמרו 'רגע, אבל אני לא משלם. לי יש פטור מעמלות. אני משלם 20 שקלים, אני משלם 30 שקלים'. אבל תכלס כל אחד מנחש, כי לאף אחד אין מושג כמה הוא משלם. אני אתן לכם דוגמה מאוד מאוד פשוטה. משפחה טסה לחו"ל, ליוון, בקיץ. מוציאה 20,000 שקלים, אפילו בשנה על החופשות שלה לחו"ל. היא משלמת על זה לבנק 600 שקלים רק בעמלות המרת מט"ח. 600 שקלים, 50 שקלים בחודש - -
קריאה
גם לחברות האשראי.
רחלי בינדמן
- - רק עמלות המרת מט"ח. עוד לא דיברנו על באמת אנשים שקונים תעודות סל להשקיע בניירות ערך, לא דיברנו על ערבות בנקאית למי ששוכר דירה, עמלות עו"ש, דמי כרטיס. זה בדיוק מגיע לסכומים האלה ואנשים לא יודעים. ברגע שהמספר יהיה לנגד עיניהם, מספר אחד ברור, מובהק, שמתפרסם אחת לחודש, הם יתחילו לשאול שאלות. הם יתקשרו לבנק שלהם וישאלו מה? ואמרתם בלובי 99 בצדק, המספר לבדו לכאורה לא מספיק, אבל הוא יעורר את השאלה. ואז הבנקים יהיו מחויבים לבוא להגיד ולפרט. אני חושבת שיש חשיבות מאוד גדולה להציג בצורה פשוטה. כי אחד הדרכים שהבנקים מטשטשים לנו את המידע זה שהם מציגים לנו המון מידע. המידע הזה למעשה של כל העמלות האלה שאנחנו מדברים עליהם הוא משוקף. הוא פשוט משוקף באלף מקומות שונים, בתדפיסים שונים שאנחנו לא תמיד שמים לב, לא תמיד רואים. למשל עמלות המט"ח של הטיסה לחו"ל מופיעות בכלל אצל חברת כרטיסי האשראי בדוח כזה ודוח אחר, עמלה רבעונית, עמלה חודשית, עמלה חצי שנתית. שיהיה לנו מספר אחד ברור שמתפרסם, הן בהודעות S.M.S, בין באפליקציה של הבנק. אנשים יבינו, זה יכאב להם. הם פתאום יגידו מה זה? מה זה ה-150 שקלים האלה? מה זה ה-220 שקלים האלה? והם יבואו וישאלו שאלות וגם יוכלו להשוות ויוכלו לבדוק אלטרנטיבות. המערכת הבנקאית תיאלץ להסביר להם מה מקור העלות הזו.
רונן סולומון
רונן סולומון, איגוד לשכות המסחר. במצגת שהציג משרד האוצר הם דיברו על שחקנים חדשים של מחוללי תחרות. אחת הבעיות שגם עלתה בזמנו על ידי חבר הכנסת לשעבר פולקמן, ואני שמח שגם היועצת המשפטית ורד הייתה בדיונים הקודמים, זה נושא של מקורות האשראי. אתה לא יכול לאפשר לשחקן חדש להתחרות מול תאגיד בנקאי שמגייס פקדונות או מגייס דרך בנק ישראל, בריבית בנק ישראל, להתחרות נגד בנקים ולהציע הצעות מתחרות כדי שתוכל להוזיל את העלויות. בטיוטה של הצעת החוק הופיע הפקדונות המוסדיים. משום מה זה ירד בנוסח הסופי שהוגש כאן בפני הוועדה. וכאן אני פונה למשרד האוצר לנסות להבין איפה זה נעלם? אם זה יבוא בהמשך, אז כמובן, עוד פעם, גם פה כמו שאמר חבר הכנסת לשעבר פולקמן, שייקבעו לוחות זמנים תוך חצי שנה או משהו בסגנון, כדי שזה יבוא בחזרה.
שלום דנינו (הליכוד)
תבהיר את הנושא של הפקדונות המוסדיים. מה אתה מתכוון?
רונן סולומון
אז אני אומר ככה: אחת הדרכים לגוף שאינו בנקאי לגייס כסף, הרי הוא צריך לגייס כסף כדי לתת כסף. אז אני אתחיל עם הבנק. בנק מגייס כסף, פקדונות מהציבור או דרך בנק ישראל. גוף שאינו בנקאי יכול לגייס מהבורסה, מה שנקרא בגנאי או בכינוי "חוק נאווי", שהוא תוקן בהמשך. זאת אופציה אחת. אופציה שנייה זה לגייס כסף מהבנק. אבל אם הוא מגייס כסף מהבנק ומעביר את זה לציבור, מן הסתם הוא הרבה יותר יקר. ולכן הפתרון שהוצע, וזה היה בטיוטה ועכשיו זה ירד, זה לגייס פקדונות מגופים מוסדיים. לא מציבור רגיל, אלא מגוף מתוחכם. שזה קופות גמל, קרנות פנסיה, חברות ביטוח. שהם יזרימו כסף - - -
היו"ר דוד ביטן
וזה ירד?
רונן סולומון
ירד, לא יודע למה.
שלום דנינו (הליכוד)
ולמה לא לשפר את זה לרמה שגם הם יוכלו לקנות מבנק ישראל את הכסף?
רונן סולומון
זו גם הצעה שהצענו. זאת הצעה קלאסית. זאת הצעה שביקשנו אותה גם לפני 7-6 שנים. אז אמרתי, מזל שגם רועי פולקמן פה.
היו"ר דוד ביטן
האוצר, למה הורדתם את זה מהחוק?
מיכאל בן דהן
אני אגיד ספציפית, התיקון שהוא מתייחס אליו הוא פוצל מחוק ההסדרים עוד לפני קריאה ראשונה, בחלק - - -
היו"ר דוד ביטן
אה, הוא פוצל על ידינו? על ידי מי?
מיכאל בן דהן
על ידי הכנסת.
היו"ר דוד ביטן
על ידי יושב ראש הכנסת, או הוועדה?
מיכאל בן דהן
הכנסת, כן. לא הוועדה, זה לפני קריאה ראשונה.
היו"ר דוד ביטן
יושב ראש הכנסת.
שלום דנינו (הליכוד)
אז שייקבעו לוחות זמנים תוך כמה זמן זה יגיע, זה הכל.
היו"ר דוד ביטן
אז זה בכל מקרה יבוא אלינו לדיון. זה פוצל וההצעה קיימת?
מיכאל בן דהן
לדעתי זה ועדת כספים. אני - - -
קריאה
זה בחוק הבנקאות רישוי.
מיכאל בן דהן
כן, אני לא. כן, גם התיקונים הקודמים בנושא הזה נעשו לדעתי גם בוועדת כספים.
שלום דנינו (הליכוד)
אז זה ידון בכספים, דוד?
היו"ר דוד ביטן
אם זה פוצל, כן. אז למה לא אם כבר פיצלו היו מעבירים את זה אלינו, היינו מסיימים את הכל. מה הרעיון שתי ועדות?
רונן סולומון
סליחה אדוני, אני לא חושב שזה פוצל מחוק הסדרים. זה לא נכנס אפילו ברמה של הצעת החוק.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא חבר'ה, יש שיטה. יושב ראש הכנסת יחד עם יושב ראש ועדת הכנסת, יושב ראש קואליציה וכו'. הם מחליטים. כי החוק הוא תמיד ארוך וגדול, מורידים סעיפים, זה פיצול ראשון. ומורידים אותו. זה לא פיצול ממש, זה יורד. ודבר שני, זה ועדת הכנסת מחליטה לפצל. ואז המליאה מאשרת. מישהו עוד רוצה לדבר? בבקשה, זהו? יש פה מישהו מבנק ישראל? אז בואי, תשבי איתנו. למה את, בואי שבי פה.
קריאה
יש פשוט שתי נציגות - - -
היו"ר דוד ביטן
מה?
קריאה
אני מהמחלקה המשפטית.
היו"ר דוד ביטן
לא, את צריכה לעבור למיקרופון, לא תהיי בפרוטוקול.
קריאה
לא, לא לפרוטוקול. אני מהמחלקה המשפטית ויש שתי נציגות מהפיקוח על הבנקים.
מיכאל בן דהן
אני כן גם אשמח שנייה אני להתייחס לחלק מהדברים שנאמרו פה ואז אני אעביר לבנק ישראל את שאר ההתייחסות.

דבר ראשון, נאמרו פה הרבה מאוד צעדים על זה שאין תחרות וצריך עוד צעדים. אני כן רוצה להזכיר שעכשיו בחוק ההסדרים אנחנו גם מביאים את הצעדים של העמלות בבנקים. יהיו גם עוד צעדים כאן שאנחנו נדון בוועדה. במקביל גם יש בוועדת הכספים ובוועדה למיזמים ציבוריים באמת חבילה שהרכבנו כדי לטפל ביוקר המחיה בתחום הבנקאות ולקדם את התחרות.

אנחנו ספציפית לגבי העדכון החודשי, אנחנו ישבנו וחשבנו והעלו כאן כל מיני טענות שצריך יותר, צריך פחות, צריך גם אחרים. אנחנו בסופו של יום חושבים שהפער המרכזי בכל הגבייה של העמלות הוא במערכת הבנקאית. המערכת הבנקאית היא מי שמנהל את העו"ש. היא יכולה לגבות עמלות בלי שאנחנו יודעים בכלל. ומגיעים למספרים מאוד מאוד גבוהים בלי שאנחנו בכלל שמים לב. ומצד אחד אנחנו כן רוצים שהאנשים יבינו כמה הם משלמים, שזה יגיע אליהם באופן פשוט, בנוח, ישר ב-S.M.S. יוכלו לראות מספר להבין את סדרי הגודל. ומכאן זה תחילת הדרך כדי לעשות בירור. אם אנחנו נלך מצד אחד ולא נגיד להם בכלל אנחנו נהיה בבעיה והם יישארו במצב היום שהם לא יודעים. מצד שני, אם אנחנו נלך כמו ההצעה שהייתה פה ונפרט על הכל - יהיה עודף מידע וחוסר רצון להתעסק בדברים. כבר היום מנגישים לכם את הכל. אני מתעסק בתחום הזה, אני לא נכנס לדברים האלה. זה לא ברור לי, כתוב שם כל מיני דברים. ואני פשוט מנסה להבין בדרכים אחרות. אני שואל את הבנקאי או כל בן אדם אחר, כי זה לא נגיש. אז אנחנו פה באמת רוצים להנגיש את הדבר הזה ללקוחות.
היו"ר דוד ביטן
מה שחשוב זה הנושא של - - -
שלום דנינו (הליכוד)
הנתון שהוצג כולל בעלי עסקים?
מיכאל בן דהן
לא, לא כולל. זה רק משקי בית.
היו"ר דוד ביטן
תגיד לי, שנים קודמות מה היה סכום העמלות שגבו?
מיכאל בן דהן
אז אין לי נתונים משנים קודמות. אם אני - - -
היו"ר דוד ביטן
איך אין לך?
שלום דנינו (הליכוד)
ממתי יש לך?
מיכאל בן דהן
אני עשיתי ספציפית לשנת - - -
היו"ר דוד ביטן
השנה זה היה 9,300, 2,100 עמלות. כמה היה לפני חמש שנים?
מיכאל בן דהן
אין לי כרגע את הנתונים, אבל אני יכול להגיד לך - - -
שלום דנינו (הליכוד)
איזה שנה יש לך, התחלת להגיד?
מיכאל בן דהן
2021.
שלום דנינו (הליכוד)
מה היה, מה היה ב-2021?
מיכאל בן דהן
2,100 בשנה.
היו"ר דוד ביטן
אותו דבר.
מיכאל בן דהן
כן, זה הנתון שיש לי. אין לי עוד נתונים חוץ מזה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
זה כל הבנקים או שיש חלוקה בין הבנקים?
היו"ר דוד ביטן
אבל ב-2021 - - -
מיכאל בן דהן
לא, עשיתי חישוב מאוד פשוט. אמרתי, הסתכלתי על הדוחות הכספיים של הבנקים. הם אומרים שם כמה עמלות הם גובים ממשקי הבית - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
חילקת את זה בין כל משקי הבית.
מיכאל בן דהן
וחילקתי במספר משקי הבית. בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
בנק ישראל, תגידו לי, אתם מאשרים לבנקים את העמלות עצמן?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
ואם יש משק בית שיש לו כמה חשבונות?
היו"ר דוד ביטן
אתם לא מאשרים להם את העמלות?
מיכאל בן דהן
לא, לא. אני סופר - - -
היו"ר דוד ביטן
זאת אומרת הוא יכול לעשות איזה שינוי שהוא רוצה ולא, זה לא נתן בידכם?
מיכאל בן דהן
- - - במשקי בית.
גרניט אופק
אני יכולה להשיב על זה.
היו"ר דוד ביטן
טוב. אז קודם כל תרשמי, שנייה, שנייה.
גרניט אופק
אפשר להשיב?
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, בנק ישראל, אנחנו נכניס סעיף שהם צריכים לאשר להם את העמלות. את השינויים בעמלות.
קריאה
הם מאשרים.
היו"ר דוד ביטן
היא אומרת שלא.
גרניט אופק
אני אשיב.
היו"ר דוד ביטן
מי רוצה להשיב?
גרניט אופק
כאן. אתה לא רואה אותי מאחורי המסך כנראה.
היו"ר דוד ביטן
אה, את הצבעת עליה. שאלתי אותה. נו, כן. אתם מאשרים להם את העמלות, את השינויים בעמלות? את הכל?
גרניט אופק
כן, רק אני אגיד מי אני. גרניט אופק, אני מנהלת את יחידת האסדרה בפיקוח על הבנקים באגף בנק לקוח.
זה עובד בצורה כזאת
החוק מסמיך את הנגיד לקבוע רשימה של שירותים שרק בגינם הבנקים יכולים לגבות עמלות.
היו"ר דוד ביטן
אבל את הסכום אתם מאשרים?
גרניט אופק
מיד אני אומר.
היו"ר דוד ביטן
לא את הנושא.
גרניט אופק
מיד אני אומר. כמו כן, בחוק מוסמך, אמרנו, נגיד קובע את הרשימה של השמות של השירותים ואיך גובים אותם. נגיד באחוז, שקל וכו'. מעבר לזה, יש חובה לדווח לפיקוח על הבנקים על כל המחירים. זה עובר דרכינו. בנוסף, יש אפשרות לנגיד לקבוע מחירים - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם מאשרים או מדווחים לכם? יש הבדל.
גרניט אופק
יש מקרים בודדים שבהם נקבע המחירים על ידי בנק ישראל. רק במקרים האלה. לדוגמה, מסלול העמלות הבסיסי נקבע שהוא יהיה עד 10 שקלים. זאת דוגמה, לא עושים את זה הרבה, כי זה לא התערבות נכונה בשוק.
היו"ר דוד ביטן
מה זה סכום עמלות בסיסי? זאת אומרת בסך הכל כמה אפשר?
גרניט אופק
יש שירות שנקרא שירות המסלולים, שמאפשר כמות מסוימת של עמלות פקיד וישיר. ופה הנגיד קבע שזה לא יהיה יותר מ-10 שקלים.
היו"ר דוד ביטן
למה אני לא יכול לרשום, למה שלא תאשרו כל שינוי בעמלה?
גרניט אופק
זה מדווח לנו. זה מדווח לנו.
היו"ר דוד ביטן
מדווח יש הבדל בין חובת אישור לבין דיווח. הח"כים מסכימים לדעתי פה? להכניס סעיף שאומר שהבנקים מחויבים, בנק ישראל, בלי אישורו הם לא יכולים לשנות או לעלות סכום של עמלה.
גרניט אופק
אני יודעת להגיד לך שבפרקטיקה, כשיש דיווחים שמגיעים אלינו שאנחנו סבורים שהם לא סבירים, אנחנו מחזירים את זה - - -
היו"ר דוד ביטן
אין שום בעיה. אז אם זה עובד בפרקטיקה נכניס את זה בחוק.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
נחזיר את זה לאן?
גרניט אופק
לבנקים עם הסתייגות.
היו"ר דוד ביטן
הכל בסדר. טוב.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
ומה הם עושים עם ההסתייגות?
היו"ר דוד ביטן
שום דבר, עזוב, נו.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני רוצה לשאול - - -
היו"ר דוד ביטן
מה זה דיווח?
מיכאל בן דהן
אני כן אגיד - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני רוצה לשאול אותך שאלה. אתה אמרת שעשית ממוצע מכל הבנקים? ראית הבדלים בין הבנקים בממוצעים האלה למשקי בית בעמלות?
מיכאל בן דהן
ספציפית לזה אני אגיד, אין לי יכולת לנתח את הדבר הזה. כי בשביל לדעת לנתח אני צריך לדעת כמה משקי בית יש בכל בנק וזה לא מפורסם.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
בנק יהב יש פטור מלא מעמלות.
מיכאל בן דהן
אני צריך כדי להבין כמה משלם לקוח ממוצע.
היו"ר דוד ביטן
דן אילוז, אתה רוצה להגיד משהו? כי אתה באת אחר כך. טוב, אוקיי. אני מבקש - - -
גרניט אופק
אני מעוניינת להשיב לשאלה הזאת, אם רק אפשר. יש דיווח חצי שנתי שהפיקוח על הבנקים מעביר לכנסת. זה גם במסגרת החוק - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, בסדר. בואי, אנחנו רוצים - - -
גרניט אופק
- - - לא, ויש שם את הנתון שאתם מבקשים.
היו"ר דוד ביטן
- - - שכל שינוי בעמלות וכל תוספת יאושר מראש על ידי בנק ישראל. לא דיווח לבנק ישראל. תדאגי שם שזה ייכנס לחוק.
שירלי אבנר
אני רוצה כן להתייחס לנושא של פיקוח על מחירים. פיקוח מחירים זה משהו מאוד מאוד מורכב.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, זה לא פיקוח, זה אישור.
שירלי אבנר
לא, לא, לא. אישור זה סוג של פיקוח.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, שיהיה.
שירלי אבנר
ולכן יש את האיזון העדין - - -
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, שיהיה איזון מצוין, אנחנו רוצים את זה.
שירלי אבנר
- - - שירות ללקוח.
היו"ר דוד ביטן
בסדר.
שירלי אבנר
וזה מאוד בעייתי למעשה כל עמלה - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר. למה לא? אבל אז יוצא - - -
שלום דנינו (הליכוד)
כמה סך הכול עמלות יש?
היו"ר דוד ביטן
- - - שהבנק כל הזמן, כל החוקים שעשו פה בכנסת הם נשארים באותם רווחים ואפילו יותר?
שלום דנינו (הליכוד)
בדיוק. בסוף זה לא עובד.
היו"ר דוד ביטן
כן, זה לא עובד. מה אתם מספרים לי - - -
קריאה
אבל זה לא מה שיפתור את זה. עוד פעם.
שלום דנינו (הליכוד)
אז בואי תגידי לנו מה את חושבת שיעבוד?
טיבי רבינוביץ
אתה רוצה שמה שיקרה פה יהיה דבר חסר תקדים שלא קיים בשום מקום בעולם?
היו"ר דוד ביטן
כן. כן, זה מה שאני רוצה. כשאתה תיבחר לכנסת במקומי אתה תשנה את זה.
טיבי רבינוביץ
אה, אוקיי. זה משהו אחר. אבל זה אומר שכל מה - - - לא, לא, בסדר. אני רק רוצה שיהיה ברור. זה דבר שלא קיים בשום מקום בעולם. וזה דבר שלא קיים בשום עסק בעולם.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. שלא יקרה.
טיבי רבינוביץ
זה מה שאתה מציע. פשוט רק כדי שנבין. זה אומר שהמחירים של כל מוצר שנמכר בישראל אתה רוצה שיפוקח.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, רק של הבנק.
טיבי רבינוביץ
אה, רק של הבנקים?
היו"ר דוד ביטן
כן, עמלות הבנקים.
טיבי רבינוביץ
אוקיי. זה לא קיים בשום מקום בעולם.
דן אילוז (הליכוד )
רגע, אני רוצה להבין מה אתה מציע? באמת לא הבנתי.
היו"ר דוד ביטן
אני אומר, הבנק רוצה לשנות את העמלה מ-1 שקלים ל-1.2 שקלים. הוא פונה לבנק ישראל, זה התפקיד שלו לבנק, בנק ישראל. והוא מאשר לו או לא מאשר לו.
טיבי רבינוביץ
אז איפה תהיה פה תחרות?
היו"ר דוד ביטן
בעניין הזה כן.
יונתן ברלינר
אני מהתאחדות יועצי המשכנתאות. צריך לציין רק נתון עובדתי חשוב שאולי נעלם: ביולי 2022 היה החלטה, עבר חוק שמגביל את עמלות פתיחת תיק במשכנתאות ל-360 שקלים. זה לכשעצמו, של חבר הכנסת חיים כץ. זה לכשעצמו אמור להוריד את הנתון בכמה מאות שקלים למשק בית. אז סתם, אפילו אם ילכו ושנה הבאה או השנה את אותם נתונים ויתבססו זה יוריד בכמה מאות שקלים למשק בית על החוק הזה שעבר ביולי 2022.
היו"ר דוד ביטן
מצוין. אז את זה הבנקים - - -
קריאה
על עלות הקמת הלוואה לא עשו שינוי.
מיכאל בן דהן
אני כן, אני כן אשמח.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, גמרתי עכשיו.
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו חייבים להדגיש, סליחה. אנחנו חייבים להדגיש שאנחנו בעד בנקים חזקים ויציבים. זה א'-ב', כן? זה שלא יהיה ספק שזאת הגישה.
היו"ר דוד ביטן
מה, מה קרה? אתם מזכירים לי את מודעי, פעם שאל מה זה הסעיף התקציבי הספציפי הזה. אף אחד לא ענה לו, בישיבה. הוא אמר תבטלו אותו. ואז הוא ראה מי קפץ. רבותיי, אתם לא צריכים לקפוץ. מה שקורה היום במערכת הבנקאית שהבנקים עושים כמעט מה שהם רוצים. אז אני לא מוכן לזה ואם זה תקדים, אז זה תקדים.
דן אילוז (הליכוד )
אבל ברגע שזה - - - זה יעזור לנושא הזה.
היו"ר דוד ביטן
לא יעזור שום דבר. זה לא נכון.
דן אילוז (הליכוד )
הלקוח ידע על מה הוא מתחייב.
היו"ר דוד ביטן
אתה לא יכול לסמוך על - - -
מיכאל בן דהן
אני כן רוצה. אני אגיד, הבעיה - - -
היו"ר דוד ביטן
שקיפות לא נותנת לי, היא לא פתרון שקיפות.
שירלי אבנר
גם אישור של המפקח לא פתרון.
היו"ר דוד ביטן
מה?
שירלי אבנר
אני אשמח אם בכל זאת תינתן האפשרות, גם לרשות התחרות, גם למשרד - - - להתייחס לסוגיה, כי זו סוגיה - - -
היו"ר דוד ביטן
אין שום בעיה.

אני אמרתי משהו ליועצת המשפטית. בין כה וכה לא מצביעים היום. אתם רוצים להתייחס, תגישו ניירות, נתייחס אליהם.
מיכאל בן דהן
אני כן גם רוצה להגיד שלגבי ההצעה הזאת - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אנחנו נקרא כרגע, אחר כך נשמע אותה.

מה, נראה לכם שאני אשאיר את המצב שמשנים עמלות, מזיזים עמלות, עושים מה שהם רוצים ותגידו לי 'זה לא טוב, זה תקדים'? אז אני אומר לך, יש תקדים כי בישראל עושים מה שרוצים. מה אני יכול לעשות? בגרמניה לא. בגרמניה אנשים זה.
טיבי רבינוביץ
אז אולי אדוני, אולי אדוני כדאי לבדוק את מה שאתה אומר לפני שאתה מחליט?
היו"ר דוד ביטן
בסדר.
טיבי רבינוביץ
שמי טיבי רבינוביץ מאיגוד הבנקים. צריך, זה לא החלטה שאתה מקבל מהרגע להרגע. אז אולי צריך לבדוק לפני?
היו"ר דוד ביטן
אז אתה מאיגוד הבנקים, אתה מייצג את הבנקים, נכון?
טיבי רבינוביץ
אני מייצג את הבנקים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר גמור. אני מייצג את הציבור.
טיבי רבינוביץ
בסדר גמור. אבל אולי צריך לבדוק.
שירלי אבנר
שיתקיים על זה דיון מעמיק, כי מדובר למעשה - - -
היו"ר דוד ביטן
אני צריך לגמור את החוק.
שירלי אבנר
אנחנו מבינים.
היו"ר דוד ביטן
ישיבה הבאה אני מסיים את החוק. אתם רוצים לשכנע אותי? תראו לי איך, איך נוצר, איך ייווצר מצב שהבנקים לא יעשו מה שהם רוצים. אם תשכנעו אותי בזה, אני ארד מהסעיף הזה. אם לא, אני לא יורד מהסעיף הזה.
גרניט אופק
אני יכולה לעדכן על צעד שעשה בנק ישראל לאחרונה - - -
היו"ר דוד ביטן
זה הכל, תראו לי את זה. אני לא חושב שאתם מפקחים עליהם במובן הזה של העמלות כמו שצריך.
גרניט אופק
אני מבקשת להוסיף מידע לידיעת הוועדה שאולי תגרום לאיזה שינוי. לעדכן שבנק ישראל לא מזמן, ממש בצעד תקדימי, אני חושבת שאנחנו היחידים שעשינו כזה דבר. הטלנו צו פיקוח על המחירים הבסיסיים של עמלות העו"ש. שזה אומר שאי אפשר להזיז את המחירים בלי אישור שלנו. אנחנו בחרנו אלה עמלות הן העמלות הכי חשובות ועליהן הטלנו את צו הפיקוח. אז זה כבר קורה. אז אני חושבת - - -
היו"ר דוד ביטן
מה קורה? אז הוא לוקח עמלה אחרת שאין עליה פיקוח ומשנה אותה.
שי אבו
יש גם בינואר משהו נוסף שאתם הכנסתם, שהעמלות, מסלול העמלות יהיה אוטומטי ובן אדם יוכל לקבל גם אם הוא לא השתמש במסלול עמלות, יוכלו לתת לו מסלול עמלות שמותאם לו. שעד היום הייתה חגיגה. בן אדם היה יכול לעשות 20 פעולות בחודש, הוא לא היה אפילו מודע למסלול עמלות. עכשיו זה הולך להשתנות.
שלום דנינו (הליכוד)
עכשיו, איפה את רואה את הקושי אם לקחת חלק מעמלות, לא לעשות על כל העמלות, עד מחיר כאילו מקסימלי. מה הבעיה?
גרניט אופק
בגלל שאנחנו בוחרים את המקומות שבהם יש באמת - - -
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, תמצאו פתרון. בסדר, אני לא מתעקש על זה. אתם תביאו לי פתרון איך פותרים את הבעיה הזאת שבכל החוקים, אני פה 9 שנים בכנסת. כל החוקים שעשינו על הבנקים - - -
שלום דנינו (הליכוד)
לא עובד.
היו"ר דוד ביטן
- - - לא יצא כלום. אומר לכם את האמת. כל שנתיים מביאים לנו, כל, מביאים לנו חוק הסדרים, הבנקים נשארים, מרוויחים. פעם הרוויחו 6 מיליארד, עכשיו 20 מיליארד. רבותיי, זה לא הולך הסיפור הזה. אוקיי? זהו. זה לא ילך. אתם רוצים לשכנע אותנו? אני לא מדבר רק בשמי. אתם רוצים לשכנע אותנו? תביאו לי איזה שהוא תהליך שמראה שזה לא יקרה.
שלום דנינו (הליכוד)
כמו שעשיתם בחלק מהעמלות, מצוין.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. מה, אתם לא רוצים לפקח על הבנקים? מה, אתם מפקח על הבנקים. בתור מה אתם מפקחים על הבנקים? מה אתם עושים בדיוק? אם אתם לא מפקחים על מה שהציבור משלם כל הזמן? ריבית אנחנו לא אחראים, כי רק נגיד בנק ישראל הוא מעלה, מוריד, עושה מה שהוא רוצה. אלוהים. עמלות הם עושים מה שהם רוצים, אתם, רק מדווחים לכם. בסדר. אז זה לא ילך הסיפור הזה.
רועי פולקמן
כבוד יושב הראש, רק צריך לומר שהדרך הכי יעילה פחות מפיקוח זה תחרות. וצריך באמת חבילה - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר. זה לא תמיד, זה לא תמיד, תלוי בין מי למי.
רועי פולקמן
אז אני אומר, לא.
היו"ר דוד ביטן
זה אותם בנקים.
רועי פולקמן
לא, לא. תחרות יש הרבה גופים ואנחנו לא מספיק אגרסיביים. דרך אגב, הזכירו פה למה בנק ישראל למשל לא נותן הלוואה מוניטרית, דיברו על מקורות הון. תקנו, תקנו את חוק בנק ישראל שאומר שאפשר דרך בנק ישראל, היה נכון לפתוח את זה. רק הוא אמר יש לנו בעיה עם החוק. תקנו הלוואה מוניטרית, שאפשר יהיה לתת כסף מבנק ישראל. הוא נתן מיליארדים לבנקים בתקופת הקורונה כדי להעביר. וזה בסדר. הבנקים עשו עבודה טובה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר גמור.
רועי פולקמן
אבל צריך שיהיו עוד גופים. אז אני חושב שהשיטה הכי טובה תביאו פה חבילה רצינית ואגרסיבית, עכשיו ואחרי ההסדרים, לקדם את התחרות.
שלום דנינו (הליכוד)
אז עד שתיווצר התחרות הפתוחה הזאת בוא רגע נעצור את הרכבת הזאת.
היו"ר דוד ביטן
כשהתחרות תשפיע אני מוכן לכל דבר. אני מוכן, בסדר, נעשה את זה הוראת שעה, אין בעיה. נראה מה ההשפעה של זה ואחר כך זה יתבטל או יוארך לפי המצב. אתם אולי לא מבינים את השיטה. אנחנו לא נאפשר לבנקים לעשות מה שהם רוצים מול האזרח. בשביל זה יש את בנק ישראל, נותנים את הסמכות לבנק ישראל לעשות את הבדיקות הנאותות ולאשר או לא לאשר. זה לא פיקוח על מחירים, תסלחי לי. זה בדיקה שלא, לא הולכים נגד האזרח. זה הכל. זה לא פיקוח. להציג את זה כפיקוח זה בכלל לא נכון, עם כל הכבוד לך. את מציגה את זה בכוונה כפיקוח. זה לא פיקוח על המחירים. זה לא הקפאת מחירים, אני לא מקפיא. פיקוח מותר, אבל אני לא מקפיא את המחיר. זה לא שעכשיו חלב עולה 15 שקלים ואני אומר לו זה עומד עד שאני מעלה לך. לא. אני אומר אתה רוצה לעלות? תפנה לבנק ישראל בצורה מסודרת, תגיד למה אתה רוצה להעלות, מה הסיבה, מה הוראת, מה הפחתת, מה זה משרת. תבדקו. אתם מייצגים את הציבור. ואם אתם מאשרים לו, בסדר גמור. אם אתם לא מאשרים לו, אז לא, לא יהיה. מה לא בסדר בזה? לא הבנתי את העניין. למה זה פתאום נהיה תקדים? מה, מה התקדים פה? אני לא מבין. שאתה פונה לבנק ואומר לו, מסביר לו למה. למי אתה רוצה לפנות? לוועדת הכלכלה לפנות?
טיבי רבינוביץ
כי למעשה מה שאתה אומר זה שרגולטור יקבע את המחירים בשוק.
היו"ר דוד ביטן
לא. הוא רק מאשר לך או לא מאשר לך. זה לא נכון מה שאתה אומר. מה פתאום.
טיבי רבינוביץ
זה בדיוק המשמעות.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא. אז בוא, תגבה 100 שקלים על העברה בנקאית. למה אתה לא גובה 100 שקלים?
טיבי רבינוביץ
משום שאתה ממנה - - -
היו"ר דוד ביטן
אז זה לא סביר 100 שקלים, נכון?
טיבי רבינוביץ
אתה ממנה רגולטור כדי שהוא ישקול את כל ההיבטים. והוא שוקל את כל ההיבטים.
היו"ר דוד ביטן
אז מה הוא שוקל? אז תפנה אליו, הוא יאשר לך. מה הבעיה?
טיבי רבינוביץ
אבל אתה צריך לבדוק - - -
היו"ר דוד ביטן
אם אתה צודק, הוא יאשר לך.
טיבי רבינוביץ
אדוני, אבל אתה צריך לבדוק את המציאות גם בהשוואה למקומות אחרים בעולם ולראות שכך זה עובד. והרגולטור עושה את העבודה שלו.
היו"ר דוד ביטן
אני לא רוצה לבדוק שום דבר בעולם. אני יודע איך זה עובד בישראל, עם כל הכבוד. זה לא מעניין אותי מה קורה בגרמניה או באוסטריה ובפינלנד. הבנת?
טיבי רבינוביץ
אתה נתת כאן דוגמה של גרמניה.
היו"ר דוד ביטן
נתתי כי הם בסדר. אין בעיה, כן. אבל אני לא, אני לא רוצה לבדוק. אני רוצה שהם יבדקו. הם יעשו את ההשוואות.
טיבי רבינוביץ
אין בעיה, אוקיי.
היו"ר דוד ביטן
הם יעשו את העבודה. אבל איך הם יעשו את העבודה אם אתה לא מחויב לפנות אליהם? רק בדיעבד הם יבדקו לך אם כן או לא.
טיבי רבינוביץ
אבל אולי, אבל אולי הם עושים את העבודה.
טובי הריס
אני אשמח, אני אשמח להתייחס, אדוני. אפשר?
היו"ר דוד ביטן
מה התפקיד שלך?
טובי הריס
מרשות התחרות.
היו"ר דוד ביטן
את יודעת, התחרות היחידה שיש בישראל זה מי מעלה את המחיר יותר מהר. אבל בסדר, בואי. דברי. ותציגי את שמך לפרוטוקול.
טובי הריס
טובי הריס מרשות התחרות. אני רק רוצה, אני חושבת שאנחנו ידועים כגוף שאנחנו לא, בלי להעליב, לא בצד הבנקים, אנחנו בצד הציבור. ואני רוצה להצטרף לדברים, אני רוצה להצטרף לדברים שנאמרו, שבסופו של דבר הפתרון לא יכול להיות לפקח על, או להסתכל רק על מחירים. כי מה שאנחנו מכירים מהרבה שווקים שמסתכלים להתמקד רק מחירים - מפקחים על המחיר הזה, ממציאים מחיר אחר או קובעים - - -
היו"ר דוד ביטן
זה מה שאני לא רוצה, שימציאו מחיר.
טובי הריס
לא. או פוגעים - - -
היו"ר דוד ביטן
בדיוק אמרתי את זה.
טובי הריס
לא, אבל או פוגעים באיכות או פוגעים - - -
היו"ר דוד ביטן
וממציאים מחיר אחר, בעמלה אחרת.
טובי הריס
נכון. אבל אדוני, בסדר, אז מפקחים על כל המחירים, פוגעים באיכות. פוגעים בזמינות, סוגרים חשבונות. יש אלף דרכים לנצל כוח שוק והבעיה היא תמיד כוח השוק. ולכן אני מאוד מצטרפת לבואו נביא את הרפורמות. אנחנו מביאים עוד נגלה. ואני כן רוצה להגיד שלמרות, למרות התסכול - - -
היו"ר דוד ביטן
לא צריך רפורמה. תראי לי, הרפורמה היחידה פה זה שקיפות?
דן אילוז (הליכוד )
- - - מגבירה תחרות - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא רפורמה, עם כל הכבוד. עוד לא עברתי על החוק. אבל אני אומר לך, רפורמה שלא משרתת את הציבור, חוץ מאשר שקיפות, אין בעיה.
טובי הריס
אני מסכימה לגמרי.
היו"ר דוד ביטן
אז תעשו תקנה שהבנקים מחויבים.
טובי הריס
וזה לא הדבר היחיד.
מיכאל בן דהן
יש לנו עוד דברים.
טובי הריס
אני רק כן רוצה להגיד שלמרות כל התסכול, אנחנו כן רואים - - -
דן אילוז (הליכוד )
זה באמת מהפכה השקיפות הזאת. אף אחד לא יודע כמה הוא משלם.
היו"ר דוד ביטן
אין לי בעיה, שקיפות אני בעד.
דן אילוז (הליכוד )
אבל זה יביא הרבה פירות טובים. עכשיו כאילו - - -
היו"ר דוד ביטן
מאה אחוז.
דן אילוז (הליכוד )
אתה רוצה כאילו לפגוע בשוק על מנת כאילו להביא רפורמה - - -
שלום דנינו (הליכוד)
איך אנחנו פוגעים בשוק, אילוז?
היו"ר דוד ביטן
מי פגע? אני פגעתי במשהו? אתה, אתה כל הזמן בא עם כל מיני טענות.
שלום דנינו (הליכוד)
הגברת אומרת לך שמשפחה על 20,000 שקלים משלמים עמלות 600 שקלים, יותר מ-5%. זה נשמע הגיוני?
דן אילוז (הליכוד )
לא, זה לא הגיוני.
שלום דנינו (הליכוד)
מה, עכשיו אנחנו נחנך את הציבור?
היו"ר דוד ביטן
אבל מה אתה מדבר? מי שפוגע בשוק זה אנחנו?
שלום דנינו (הליכוד)
השקיפות תביא שינוי?
דן אילוז (הליכוד )
אני אלך לבנק אחר שלא לוקח - - -
היו"ר דוד ביטן
תראה, יש גבול כמה אפשר ללכת על הנושא של התחרות. אתה לא רוצה שייתנו, טוב, אתה יודע מה? אני לא רוצה להתייחס. אני לא רוצה לפגוע. המצב הוא שאנחנו צריכים לדאוג לאזרח. ואם האזרח נפגע התפקיד שלנו זה להגן עליו.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל זה לא עובד - - -
היו"ר דוד ביטן
אולי אתה לא מבין את זה, אבל זה המצב.
שלום דנינו (הליכוד)
בוא לא נגזים - - -
דן אילוז (הליכוד )
יושב הראש, ידאגו לאזרחים - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל עד היום זה לא עבד. אתה יודע כמה זמן, כמה פעמים? בוא, אתה באוצר, תביא את כל החקיקה שהעברנו ב-10 שנים האחרונות. תגיד לי ואיך, אתה יודע מה? אני עוצר את הישיבה, אנחנו נקבע עוד ישיבה. תגיד לי בכל חוק שהעברת, עד היום, חוק הסדרים, חוק זה, מה ההשפעה שלו, מה הייתה ההשפעה שלו? תבוא ותציג לי את זה לישיבה הבאה. תגיד לי כל חוק מה ההשפעה שלו הייתה, כולל בנק ישראל. תגידו לי. איך? מה אמרתם שיהיה ומה יצא בפועל. אתם לא צריכים להביא כל פעם חוק אם זה היה עובד. כל פעם אתם מביאים לי רפורמה. מה, המילה רפורמה זה משהו באוויר? להגיד סתם רפורמות ואין שום רפורמה? מה קורה לכם? זה רק לתת סוכריות לציבור.
שלום דנינו (הליכוד)
ובגדול, כל הנתונים האלה - - -
היו"ר דוד ביטן
הנה, אנחנו עושים לכם רפורמה, יהיה בסדר. אחרי שנתיים שלוש עוד פעם רפורמה. יהיה בסדר. תגידו לי, מה קורה לכם? בחייכם, מה, מה זה העניין הזה?
שלום דנינו (הליכוד)
ואגב, כל הנתונים - - -
היו"ר דוד ביטן
אני נגד רפורמה? אני בעד רפורמה, אבל שתעבוד.
שלום דנינו (הליכוד)
עכשיו, כל הנתונים - - - שקיפות - - -
דן אילוז (הליכוד )
כל מילה שאמרת עכשיו אני - - -
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה שהיא תעבוד, לא שלא תעבוד.
דן אילוז (הליכוד )
אני גם מזדהה.
שלום דנינו (הליכוד)
הבנק סיפק את כל הנתונים האלה כל הזמן. זה רק בפורמט. ועכשיו זה יבוא ככה על הפלאפון. זה מה שיעשה את השינוי. מה, אתם נאיביים?
היו"ר דוד ביטן
זה מה שיוריד את העניין?
שלום דנינו (הליכוד)
הגרפיקה תשנה, להביא רק נתון כזה או נתון כזה? הבנק נותן את כל הנתונים כל השנים האלה ושום דבר לא השתנה.
היו"ר דוד ביטן
תגיד לי, עשו חוק בסופרים, אתה יודע, שכל מוצר צריכים להגיד מה המחיר שלו. זה שינה את המחירים, זה הוריד את המחירים? שיש שקיפות? לא הוריד את המחירים, כי המחירים עולים מכל מיני סיבות. לא תמיד שקיפות מורידה מחירים. כי האזרח הישראלי, לא כמו בארצות הברית, שזה עולה בסנט אף אחד כבר לא קונה. פה לא, קונים. לא משפיע לך חוץ מהקוטג', שאז באמת זה השפיע. לא משפיע, אף אחד לא מעניין אותו כמה יוצא לו בסוף החודש.
מיכאל בן דהן
אז אני חושב - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אנחנו נעשה את זה בשבילו, זה הכל.
מיכאל בן דהן
דבר ראשון, לגבי הדברים שעשינו בעבר, אני הצגתי גם מקודם את הצעדים המרכזיים שהובלנו. ואני גם שותף לתסכול הזה. אנחנו עובדים מאוד מאוד קשה כדי לקדם את התחרות.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. אני לא בא אליכם בטענות.
מיכאל בן דהן
ומציעים הרבה מאוד רעיונות יצירתיים.
היו"ר דוד ביטן
אני בא רק על דבר אחד - שזה לא מצליח. את הרפורמות, אל תקרא לזה רפורמות. תעשה טובה, אל תגיד רפורמה.
מיכאל בן דהן
אני לא חושב שזה - - -
היו"ר דוד ביטן
תגיד דברים אחרים, רפורמה זה לא.
מיכאל בן דהן
אני חושב שהרפורמות שהביאו עד עכשיו זה לא שהן לא הצליחו, הן פשוט הצליחו באופן חלקי.
היו"ר דוד ביטן
מאוד הצליחו. בשביל זה אתה מביא כל שנה רפורמה חדשה.
מיכאל בן דהן
לא, יש כאן, העולם הפיננסי,
היו"ר דוד ביטן
בגלל שזה הצליח משהו-משהו. נכון?
מיכאל בן דהן
העולם הפיננסי הוא עולם מאוד מאוד מורכב - - -
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. אני לא נותן הנחיה. אתם תביאו לי עד לישיבה הבאה, כולל היועצת המשפטית, דרך שבה יהיה פיקוח נאות על העלאות ועל השינויים בעמלות באופן כזה שהאזרח לא ייפגע. תביאו לי את זה. אם תביאו לי משהו הגיוני, נאשר אותו.
דן אילוז (הליכוד )
הוא צודק בזה שאי אפשר - - -
היו"ר דוד ביטן
הנה, איגוד הבנקים, תשבו איתו גם כן.
מיכאל בן דהן
אני אגיד - - -
דן אילוז (הליכוד )
הוא צודק שאי אפשר לקבל את המצב הקיים שבו לקוח שהוא בגדול עדיין די לקוח שבוי, משנים לו את העמלות בלי שהוא יכול לעשות כלום.
מיכאל בן דהן
אז הפרקטיקה היום, אני אגיד לפחות מההיכרות שלי.
היו"ר דוד ביטן
והם מדווחים להם אחרי כמה חודשים, הכל טוב.
מיכאל בן דהן
היא שלא משנים מחירים יותר מידי, אלא פשוט נותנים איזה שהיא הנחה לאורך זמן מסוים. אומרים שנה אתה תקבל 50%, 100% הנחה מהעמלות. ואז אחרי שנה הדבר הזה מסתיים ואתה משלם.
היו"ר דוד ביטן
בסדר.
מיכאל בן דהן
עכשיו, הדבר שאנחנו פה, הלקוחות בסופו של דבר - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה? אז השקיפות היא תשנה את הכל פה?
מיכאל בן דהן
היא לא תשנה את הכל.
היו"ר דוד ביטן
זה נראה לך, אתה רציני?
מיכאל בן דהן
אני לא חושב שהיא תשנה את הכל. אבל אני חושב שהיא - - -
היו"ר דוד ביטן
אז כל החוק זה שקיפות?
מיכאל בן דהן
לא, זה ממש, יש לנו עוד צעדים פה, גם כמו שאמרתי, יש גם בוועדות האחרות עוד צעדים.
היו"ר דוד ביטן
טוב.
מיכאל בן דהן
יש גם מעבר לעמלות.
היו"ר דוד ביטן
נתתי לכם את זה. אתם אנשי המקצוע? תביאו משהו שישכנע אותנו שהאזרח לא ייפגע.
שי אבו
איך אפשר לדאוג לשכבה החלשה שחוזר לה צ'ק ושיש לה הוראות קבע והבנקים גובים פי 10 מהעמלה שאתם מדברים עליה? 67 שקלים. ויש אנשים שעל כל פעולה חוזרת, ביום אחד, בחודש, ביום אחד יכולים לגבות להם אלפי שקלים, מאותו מסכן. עושקים את הדל.
דן אילוז (הליכוד )
תסביר שוב, כי לא הבנתי.
שי אבו
אני אסביר. צ'ק חוזר, הוראת קבע חוזרת, הבנקים גובים 67 שקלים, 53 שקלים על כל פעולה.
היו"ר דוד ביטן
פעם זה היה 5 שקלים.
שי אבו
מה זה? ממי לוקחים? ממי שאין? "וראיתי את דמעת העשוקים ואין להם מנחם" אמרו פה כל הדיונים בשנים קודמות. אז כנראה גם זה חוזר על עצמו. זה צריך להיות מהות הדיון.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה גם זה צריך להיות. זה, אתה מייצג אמנם את - - -
שי אבו
לא, כואב לי לראות את הציבור הזה.
היו"ר דוד ביטן
את העמותה החברתית, אבל גם זה. טוב.
מיכאל בן דהן
יש גם, בקשר לשאלה ששאלת, יש עוד תיקונים שהכנו גם הסבר עליהם, במסגרת החקיקה הזאת.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, שנקרא את החוק. מי קורא את החוק? האוצר. בבקשה, תתחיל. עכשיו, כל פרק שאתה חושב תעצור.
עמיהוד שמלצר
סבבה. אין בעיה. אז התיקון הראשון, סעיף 27. מדבר על בעצם מערכת היחסים בין הבנקים לבין המתחרים שלהם. מה שאנחנו קוראים להם האשראי החוץ בנקאי.
היו"ר דוד ביטן
תקרא מההתחלה. מההתחלה.
עמיהוד שמלצר
אני אקריא, אני אקריא ואז.
היו"ר דוד ביטן
מההתחלה. תקרא את זה איך שזה.
עמיהוד שמלצר
תסקיר חוק התכנית הכלכלית, תיקוני חקיקה ליישום. עמיהוד שמלצר, מהלשכה המשפטית באוצר. תסקיר חוק התכנית הכלכלית, תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024.
היו"ר דוד ביטן
איפה הוא קורא?
עמיהוד שמלצר
התשפ"ג - 2023, פרק - - -
קריאה
הוא קורא את התסקיר פשוט.
עמיהוד שמלצר
סליחה, סליחה. אני אקריא כבר בסעיף 27. בסדר? תיקון חוק הבנקאות, שירות ללקוח. אני מתחיל בסעיף 27. סליחה אדוני.
היו"ר דוד ביטן
אה, זה מ-27? קדימה. טוב.
עמיהוד שמלצר
כן, כן, סליחה. זה מתוך הצעת החוק. התבלבלתי פה, בכותרת.

תיקון חוק
הבנקאות (שירות
ללקוח)
27.
בחוק הבנקאות (שירות ללקוח), התשמ"א-1981 -
(1) בסעיף 2, אחרי סעיף קטן (ד) יבוא:
"(ה) סירב תאגיד בנקאי לתת את השירות המנוי בסעיף קטן (א)(2) לגוף פיננסי או שלא נתן שירות כאמור בתוך שלושה חודשים ממועד הפנייה של אותו גוף (בסעיף קטן זה - עיכוב במתן השירות), ימסור התאגיד הבנקאי הודעה על כך למפקח על הבנקים וינמק את סירובו למתן השירות או את הסיבה לעיכוב במתן השירות, לפי העניין; המפקח רשאי לתת הוראות לביצוע סעיף קטן זה; בסעיף קטן זה "גוף פיננסי" - בעל רישיון לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016, או חברת תשלומים כהגדרתה בחוק הסדרת העיסוק בשירות תשלום, התשפ"ג-2023";



כל חטיבה פה זה נושא בפני עצמו.
היו"ר דוד ביטן
תסביר.
עמיהוד שמלצר
פסקה פסקה.
היו"ר דוד ביטן
אם מישהו רוצה להתייחס, אז יצביע ויתייחס.
מיכאל בן דהן
אז הצעד הזה בעצם מדבר על מערכת היחסים בין הבנקים לבין הגופים הפיננסיים האחרים. כל גוף פיננסי, גם אם הוא מתחרה בבנקים, הוא צריך בסופו של דבר לפתוח חשבון בנק. חשבון שבאמצעותו הוא משלם לעובדים שלו, שהוא לפעמים גם מקבל את הכספים של הלקוחות. ככה משלמים לו. ומה שאנחנו בעצם במסגרת הדוח של רשות התחרות מ-2021 - הם ראו שיש איזה שהיא בעיה שהבנקים בעצם עושים בעיות לגופים האלה ולא פותחים להם חשבונות בנק. עכשיו, זו תופעה מאוד מאוד לא רצויה, שאנחנו כמובן רואים אותה מאוד בשלילה את הדבר הזה. ואנחנו חושבים שזה באמת חסם אמיתי לתחרות בישראל. ובגלל זה אנחנו, יש בחוק בעצם חיוב לפתוח חשבון בנק לגופים האלה, אלא כן יש איזה שהוא מתאמים סבירים. אנחנו רוצים כל פעם שהוא מסרב לפתוח חשבון בנק למתחרים שלו שהוא יצטרך לדווח למפקח על הבנקים לגבי זה שהוא סירב. כך אנחנו באמת נוכל להבין את ממדי התופעה ולהבין כיצד להתמודד עם הדבר הזה. אנחנו גם מניחים שברגע שהוא צריך לדווח על הדבר הזה הוא יצטרך לחשוב טוב טוב לפני שהוא מסרב. וכך אנחנו גם נמנע סירובים בעתיד לפתיחת חשבונות בנק.
דן אילוז (הליכוד )
מה אם מסכימים, אבל. בכל מיני תנאים.
מיכאל בן דהן
אז במקרה הזה אין דיווח. אנחנו מדברים פה רק על מקרה שלא פותחים בכלל חשבון בנק.
דן אילוז (הליכוד )
אז לא כדאי להכניס שם באמת שזה יהיה לפי מה שכתוב ברישיון וזהו? כאילו, לפי התנאים שיש ברישיון שם.
מיכאל בן דהן
לא, סעיף קטן (ב), אני מחדד שאם זה תנאים בלתי סבירים, אז זה כמו לסרב.
דן אילוז (הליכוד )
אם הוא אומר לו אתה צריך, לא יודע - - -
עמיהוד שמלצר
זה סעיף כבר קיים.
קריאה
אפשר רגע לדבר?
היו"ר דוד ביטן
קודם כל ח"כים, הרי זה ועדה של חברי כנסת, לא? כן?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
השאלה אם בנק ישראל, הוא ידווח לבנק ישראל. ואז מה בנק ישראל יעשה?
מיכאל בן דהן
אז אנחנו, אנחנו במסגרת החלטת הממשלה של התקציב שקידמה גם את התיקון הזה, הקמנו צוות ביחד עם בנק ישראל ורשות התחרות ומשרד המשפטים, כדי לבחון את הנושא הזה. כך יהיה לנו גם מידע וכאן נוכל להבין איך לפתור אותו. כי אני אומר, הפתרון פה, אנחנו חושבים שזה תחום מאוד מאוד חשוב לאפשר את הדבר הזה. אבל אין פתרון קסם.
עמיהוד שמלצר
לשאלתך אדוני, בנק ישראל יכול לחייב את התאגיד הבנקאי לפתוח - - -
שי אבו
יש תקנה 4.2.2 של בנק ישראל, שמחייב לפתוח חשבון בנק. אסור לבנק לסרב, למעט תנאים ממש ממש חריגים.
עומרי דוניו
והם בכל זאת מסרבים.
היו"ר דוד ביטן
תציג את עצמך.
עומרי דוניו
עומרי דוניו, אני סמנכ"ל כספים של "ביטס אוף גולד", אנחנו נותני שירותים פיננסיים בתחום המטבעות הווירטואליים. בעצם מה שאנחנו נתקלים, כמו שנאמר פה, שבאמת יש אי פתיחת חשבונות בנק לגופים כמונו. שגם אנחנו, גם באים להתחרות בבנקים גם בתחום המסחר במטבעות וירטואליים וגם בעצם לקדם חדשנות כעוד גוף פינטק.

בעצם אנחנו רוצים להוסיף, כמו שנאמר פה, שאם הם מסרבים לפתוח חשבון שיפתחו חשבון בהתאם לתנאי הרישיון שלי. סתם אני אתן דוגמה: בנק מסכים לפתוח לי חשבון, אבל הוא לא מסכים לי לשמור כספי לקוחות. הרישיון כן מאפשר לי לשמור כספי לקוחות, אבל הבנק אומר אני פותח לך, אבל בתנאים שלי. בעצם לא לייצר פה מצב של חשבון מוגבל שבו אני לא, הם יפתחו לי חשבון, הם לא ידווחו לבנק ישראל שלא פתחו לי, אבל בעצם לא יאפשרו לי לעשות בו כמעט כלום. לא לסחור ועם גופים בחו"ל, משם אני מביא את הספקים שלי. או לסחור רק במטבעות שהם מאפשרים לבצע. בעצם אנחנו מבקשים להוסיף את התיקון שבהתאם לתנאי הרישיון של אותו גוף פיננסי.
דן אילוז (הליכוד )
יש התנגדות לזה אצלכם, במשרד האוצר?
מיכאל בן דהן
א' אני אגיד, הבנקים יש להם איזה שהוא שיקול דעת. יש להם אחריות משפטית לגבי החשבונות שמתנהלים אצלם. אולי בנק ישראל גם יוכל לפרט על זה אחרי זה. אבל אני אגיד מלמעלה, יש להם איזה שהיא אחריות. אם עכשיו יש איזה שהיא העלמת מס או הון או מימון טרור, כל הדברים האלה, בסופו של דבר זה אחריות של הבנק שהוא ניהל חשבון שקרתה בו פעילות כזאת של הלבנת הון לצורך בעניין.

שנייה אני אגיד. אני האחרון לסנגר על המערכת הבנקאית. אבל אי אפשר למנוע מהם את שיקול הדעת לחלוטין. אי אפשר להכריח אותם לעשות משהו. בגלל זה החוק מנוסח באופן הזה, שאסור סירובים סבירים. אסור לסרב סירוב בלתי סביר.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
ומי קובע מה סביר, מה לא סביר?
מיכאל בן דהן
בדיוק, זה בדיוק הנקודה שבה יש הרבה מאוד מחלוקת ואנחנו מביאים את זה עכשיו לידיעת הרגולטור ואנחנו גם רוצים להתעסק בדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן לוקח ברגע שפונים אליו, בנק ישראל. לא מוכנים לפתוח לי חשבון. כמה זמן הטיפול מול הבנק אורך?
שירלי אבנר
יש מחלקה שמטפלת,
עומרי דוניו
הם טוענים ש-14 יום, אבל בפועל זה לא ככה.
קריאה
תלוי את מי שואלים.
שירלי אבנר
לא, אבל זה מאוד מורכב.
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל בן אדם שלא פותחים לו. הוא צריך את החשבון. אם לוקח לכם שלושה חודשים זה בעייתי.
שירלי אבנר
צריך - - -
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן לוקח, כביכול, עד שאתם פונים לבנק - - -
שירלי אבנר
לגבי הממוצע, גרניט, את יכולה לתת נתונים? אנחנו כמובן נשמח להציג את זה ביתר פירוט. אבל כן יש עבודה. פונים גם לבנק כדי לברר מה הנימוקים.
היו"ר דוד ביטן
אז כמה זמן זה לוקח פלוס מינוס?
גרניט אופק
אני אשיב. יש הוראת נב"ט 4.2.2 שקובעת שהחלטה על פתיחת חשבון צריכה להיות, רגע אני אומר לכם.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא החלטה.
שירלי אבנר
לא, לא החלטה.
גרניט אופק
10 ימים.
שירלי אבנר
גרניט, השאלה היא כמה זמן לוקח לנו לטפל בפנייה.
היו"ר דוד ביטן
פנו אליכם ואתם מטפלים בזה. הרי אתם הרגולטור.
שירלי אבנר
לברר האם הנימוק של הבנק - - -
גרניט אופק
פניית ציבור?
דן אילוז (הליכוד )
מה זמן הטיפול בגדול.
שירלי אבנר
אם הסירוב הוא סירוב בלתי סביר.
רועי פולקמן
זה לא כל כך עובד, כי הרבה מהגופים האלה לא פונים. מה שאמר חבר הכנסת אילוז הוא גם צודק. זה שאומרים 'כן, אבל'. וככה תוקעים את החשבונות. עכשיו, אותו דיון היה בזמנו בוועדות התכנון והבנייה. ואתה מבין בתחום. האירוע הוא שאתה אומר קודם כל אני מאשר והאמירה שיש להם חובה זו אמירה ששמענו אותה בעבר והיא אמירה לא תקינה במובן הזה. גוף שיש לו רישיון ויש לו רגולטור הבנק איננו הרגולטור שלו. ואם חברת פינטק או כל גוף אחר שיש לו רישיון מרגולטור במדינת ישראל לנהל, לפתוח חשבון נאמנות, לנהל כספי לקוחות, או כל דבר אחר שהרגולטור עושה - הבנק לא תפקידו להגיד 'אני חושב שזה לא תקין'. אני חושב שהמהלך צריך להיות הפוך. הבנק לחברה מפוקחת בעלת רישיון חייב לפתוח חשבון, בכלל לא שיקול דעתו. ואם יש לו חשש שיפנה לבנק ישראל ויגיד 'אל תפתח'. כלומר, כמו שעשינו בוועדות תכנון, שאתה חייב לתת את - - -
היו"ר דוד ביטן
הפוך.
רועי פולקמן
בדיוק. עכשיו, אם - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל זה הנוהל הרגיל היום.
רועי פולקמן
בפתיחת חשבון, בפתיחת חשבונות - - -
היו"ר דוד ביטן
למה הבאתם את הסעיף הזה, כאילו, אם זה כתוב בחוק?
רועי פולקמן
- - - למה, עכשיו, מדובר על מספרים. זה לא שיש פה אלפי חשבונות.
היו"ר דוד ביטן
מה השינוי שעשיתם פה?
רועי פולקמן
זה, כמה בשנה פותחים?
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע, מה השינוי שעשיתם מול החוק הקיים?
שירלי אבנר
קודם כל, אני אשמח להתייחס גם כן לסוגיה של המודעות של הציבור. אנחנו כל הזמן נתקלים בטענות 'לא פותחים, מסרבים', אבל בסופו של דר הטענות האלה, כמו שציינת בצדק, אינן מגיעות לבנק ישראל.
רועי פולקמן
נכון.
שירלי אבנר
אנחנו שומעים עליהן במקרה הטוב - - -
רועי פולקמן
אתם יודעים למה? אז אני אסביר לכם, רגע, אז אני אגיד לך למה הם לא מגיעים אליכם. כי כשהיום, למשל, כחשבון נאמנות של חלק מחברות הפינטק יש בגדול בנק אחד בארץ שמסכים לפתוח חשבונות. חברות, שזה שוק כל כך קטן, מפחדות. הן יודעות שהן יפנו לבנק ישראל, הבנק יתחשבן איתם במקום אחר. ולכן ההצעה נורא פשוטה. זה לא חשבונות לקוח. זה חשבונות של חברות שבאות לייצר תחרות במערכת הפיננסית. ועוד פעם, זה בתוך אקווה סיסטם, גם לבנקים יש מקום מפואר שם. אבל כל האמירה שאם באה חברה שיש לה רגולטור ויש לה רישיון, תפתחו לה חשבון.
היו"ר דוד ביטן
אז רגע, רגע.
רועי פולקמן
למה שואלים את הבנק? למה שואלים את הבנק?
היו"ר דוד ביטן
מי פה, האוצר? מה השינוי שעשיתם בחוק הקיים?
מיכאל בן דהן
כרגע מה שאנחנו רוצים - - -
דן אילוז (הליכוד )
הבנק הוא זה שצריך לדווח, לא רק הלקוח.
מיכאל בן דהן
עם עכשיו הלכת וקיבלת רישיון, שנייה שירלי.
שירלי אבנר
סליחה.
מיכאל בן דהן
אם אתה קיבלת רישיון - - -
היו"ר דוד ביטן
אם עד היום הבנק לא היה צריך לדווח - - -
רועי פולקמן
זה שיפור.
היו"ר דוד ביטן
אז זה שיפור, מה אתה רוצה? אני לא מבין.
רועי פולקמן
זה שיפור, אבל אפשר היה, זה בהחלט שיפור וזה בסדר. אבל אפשר היה להגיד שגוף עם רישיון שרוצה לפתוח חשבון מאשרים לו אוטומטית. ואם הבנק אומר יש פה בעיה, מאה אחוז, שידווח.
דן אילוז (הליכוד )
יש הבדל בין לאשר אוטומטית לבין הוא צריך לדווח אליכם ואז אחר כך יש לכם עדיין שיקול דעת.
היו"ר דוד ביטן
אבל למה, למה שהבנק יהיה חייב לפתוח איפה שהוא חושב שלא צריך לפתוח? בשביל זה יש את בנק ישראל שפונים אליו - - -
רועי פולקמן
פשוט כי הבעיה היא - - -
היו"ר דוד ביטן
והוא אומר לו 'תשמע, פה אתה טועה'. אני לא יודע הם החובה לפתוח ואז הוא צריך לדווח.
רועי פולקמן
אגב, מה, מה הסיבה?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
שאלתי מקודם, ידווח לבנק ישראל. ומה יקרה עם הדיווח הזה?
דן אילוז (הליכוד )
זה לא חובה לפתוח ואז לדווח. נכון?
היו"ר דוד ביטן
לא, על זה אני רוצה לעמוד רגע.
היו"ר דוד ביטן
אני, ורד, אני רוצה שיהיה כתוב במפורש כמה זמן, קודם כל, שבנק ישראל חייב להתייחס לעניין. זה שהוא פנה אליו, הבנק, ואומר לו, או הלקוח, זה לא משנה. הבנק צריך במועדים מסוימים לתת תשובה, בנק ישראל לבנק עצמו. זה לא יכול להישאר ככה פתוח שזה לא יהיה במועדים קבועים. זה חייב להיות, זה פותר את הבעיה. גם אם יש דיווח של הבנק וגם זה, תשובה חייבת להינתן במועדים, במועד מסוים.
שי אבו
יש לי שאלה.
דן אילוז (הליכוד )
יש שני דברים, דו. יש את העניין הזה - - -
היו"ר דוד ביטן
תסכמו ביניכם. לא, לא, אבל אתם כאילו אתם מהאו"ם, אני לא מבין את העניין הזה. אתם לא מהאו"ם. כמה עובדים אתם בבנק?
שירלי אבנר
זה לא שאלה - - -
היו"ר דוד ביטן
למה לא? מה? אתם לא, יש לכם מאות עובדים? אז תעשו, תעשו את העבודה. מה הבעיה? אני לא מבין. למה כל דבר אתם נכנסים ללחץ מכל מילה שאומרים. אני לא חושב שהבנק מחויב לפתוח. אני לדעתי זה לא בסדר לחייב את הבנק לפתוח. מה שכן, הוא מדווח. הוא אומר אני לא פתחתי ל-X חשבון והם צריכים להתייחס לזה. זה הכל.
דן אילוז (הליכוד )
אבל אם יש דיווח על סירוב, צריך שיהיה גם דיווח על זה שהוא מסכים, אבל לא לחלוטין.
קריאה
בדיוק. בדיוק.
שירלי אבנר
אנחנו רק צריכים שזה יהיה מספיק זמן.
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן אתם צריכים לדעתך?
שירלי אבנר
אני לא מי שעוסקת בזה.
היו"ר דוד ביטן
אז מי? אני לא מבין.
שירלי אבנר
גרניט. אני צריכה - - -
היו"ר דוד ביטן
צריך פה לנהל משא ומתן עם בנק ישראל על כל דבר. אני לא ראיתי דבר כזה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כבוד יושב הראש, בחוק כתוב שהבנק חייב לפתוח לכולם חשבון. זה בחוק.
שירלי אבנר
לא, לא חייב.
מיכאל בן דהן
אלא אם כן יש לו נימוקים סבירים שלא לפתוח.
שי אבו
תקנה 4.2.2 של בנק ישראל מחייבת לפתוח חשבון.
היו"ר דוד ביטן
זה בנק פרטי, עם כל הכבוד. גם יש אופציה, רגע, רגע. לכל אדם הולך לבנק לאומי הוא לא רוצה, הוא יכול ללכת לבנק.
שלום דנינו (הליכוד)
למה שפועלים יפתח לו אם לאומי לא?
היו"ר דוד ביטן
אבל יש לו אופציות, עדיין יש לו אופציות.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל השאלה אם באמת זו אופציה.
קריאה
- - - אופציה, חייבים לפתוח חשבון. בואו, אני בא מהשטח. אל תמציאו פה דברים שלא קיימים. לפתוח חשבון חייבים.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
זה זכות יסוד.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא מדברים על השטח, אנחנו מדברים על החוק.
שי אבו
זה לא נכון, אתה טועה.
היו"ר דוד ביטן
מה החוק אומר ומה השינויים. מה זה השטח? השטח זה לא רלוונטי.
קריאה
השטח זה האדם הפרטי, זה משהו אחר.
היו"ר דוד ביטן
היא לא, היא לא בעניין.
דן אילוז (הליכוד )
אני רק רוצה לחזור על מה שאני אמרתי.
היו"ר דוד ביטן
מה אתם רוצים, שיהיה חייב לפתוח?
רועי פולקמן
כן.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שאתם מגזימים.
דן אילוז (הליכוד )
לא, לא, אני מסכים איתך.
רועי פולקמן
דוד, הוא לא חייב לתת לו אשראי, הוא לא חייב לתת לו תנאים טובים. הוא לא חייב לעשות כלום. אבל בא - - -
היו"ר דוד ביטן
אז יש, בבנק הדואר, הוא חייב לפתוח לו. זה כן. אני עוד לא שאלתי את השאלה מה קורה עם אלה, ועכשיו אני אשאל את זה. חלק מהאנשים שלא פותחים להם זה אנשים שהיו בפשיטת רגל, קיבלו הפטר. סיימו את התהליך, באים לבנק, לא מוכנים לפתוח להם. מה קורה עם אלה?
שי אבו
לפי החוק חייבים לפתוח להם.
היו"ר דוד ביטן
רגע, מה קורה לאנשים האלה?
שי אבו
חייבים לפתוח להם. יותר מזה - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע.
שלום דנינו (הליכוד)
מה כל הסיבוך? לדווח לבנק ישראל וזה. שיפתחו חשבון ועל התנאים - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל מה ייצא לו מהחשבון?
שלום דנינו (הליכוד)
אם הוא מקבל משכורת הוא צריך להעביר.
היו"ר דוד ביטן
הוא לא ייתן לו לפעול, שלום. הוא לא ייתן לו. עד שהוא לא, הוא יפנה לבנק, בנק ישראל. עד אז הוא לא ייתן לו לזוז מילימטר.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל גם בנק ישראל לא יפתור לו את הבעיה ופתאום הוא יסדיר לו את העניינים. אבל אם הוא מצא עבודה והוא צריך לעשות העברה לחשבון.
היו"ר דוד ביטן
הוא פותח בבנק הדואר, מה אתה רוצה? יש לו, יש לו אופציה לפתוח חשבון. בבנק הדואר פותחים לכולם.
שלום דנינו (הליכוד)
זה שהוא פותח לו חשבון זה לא מחייב אותו לשום תנאי.
היו"ר דוד ביטן
פותחים לכולם אבל, בנק הדואר פותחים לכולם.
שלום דנינו (הליכוד)
אני חושב שזה זכות יסוד של כל אזרח להיכנס לבנק - - -
דן אילוז (הליכוד )
גם בבנקים חייבים לפתוח לכולם. חייבים לפתוח לכולם. גם למי שבהוצאה לפועל, יש לו תיקים.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא חייבים.
דן אילוז (הליכוד )
חייבים. חייבים.
היו"ר דוד ביטן
בנק הדואר פותח לכולם.
דן אילוז (הליכוד )
לא, גם בנק חייב לפתוח.
שירלי אבנר
גם הבנק.
דן אילוז (הליכוד )
גם בנק חייב לפתוח. חייב.
שירלי אבנר
כדי לפתוח חשבון - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה, אז שיניתם לרעה את החוק?
שירלי אבנר
רגע, לא. סליחה, זה משהו אחר.
היו"ר דוד ביטן
אז מה אתם רוצים? אני לא מבין.
שירלי אבנר
אנחנו מדברים, יש הבדל בין יחידים, שנייה. יש הבדל בין יחידים לבין העסקים שבהם אנחנו דנים עכשיו. בסדר?
היו"ר דוד ביטן
אוקיי.
שירלי אבנר
ההצעה כאן לגבי סעיף קטן - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
ומה, מה ההבדל?
שירלי אבנר
רגע, סליחה שנייה. לא. במובן, לא במובן של החיוב. לא 2, אני לא נכנסת עכשיו לפרשנות עכשיו של 2(א)(2), בסדר? אם החובה לפתוח חשבון עו"ש היא קיימת בין אם מדובר ביחיד ובין אם מדובר בגוף אחר. אבל כבוד יושב הראש התייחס לאדם פרטי. סעיף קטן (ה) אינו מתייחס לזה. סעיף קטן (ה) נועד לפתור מצב שבו גוף שרוצה לעסוק בפעילות שלו ומחויב לפתוח חשבון מסוים לצורך הפעילות הזאת, אם תאגיד בנקאי מסרב אז התאגיד הבנקאי יחויב בחובות - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אז אני שואל מה ההבדל בין תאגיד עסקי שבא לפתוח חשבון לבין משק בית או אזרח רגיל?
מיכאל בן דהן
אני אגיד, התאגיד הזה, אני אגיד - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אזרח הבנתי, אילוז. הבנתי שאזרח הם חייבים. אני שואל למה לא יהיו חייבים גם לעסק קטן?
מיכאל בן דהן
אני אסביר. מה שקרה פה היה דוח של רשות התחרות שהתייחס לסוגיה הזאת ספציפית. יש פה מצד אחד מערכת בנקאית שמנהלת חשבונות בנק ומצד שני גופים פיננסיים שמתחרים בדיוק באותה מערכת בנקאית. הם יכולים מחר בבוקר ללכת לאותו לקוח, כל אחד להציע לו אשראי ולהתחרות אחד בשני. מה שרשות התחרות מצאה בדוח שלה זה שהבנקים עושים קשיים במיוחד לחברות האלה. עכשיו, אנחנו לא, אני לא - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אז למה לא לחייב אותם לפתוח חשבון?
היו"ר דוד ביטן
שלום, שלום, עזוב את זה. זה איזון ראוי. אתה בא לבנק. הבנק אומר לך אני לא יכול לפתוח לך מסיבות א', ב', ג'. הלקוח יכול לפנות לבנק ישראל. הבנק מחויב לפנות לבנק ישראל. רק מה? צריך להכניס סעיף שאומר כמה זמן, הכל מהיר. ולא ארבעה חודשים.
דן אילוז (הליכוד )
ועוד משהו אחד. צריך למנוע - - -
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, אני, אני לא רואה שום ערך לעניין הזה של דיווח לבנק ישראל. כי הוא בנתיים בטח ייאלץ לפתוח את זה בבנק אחר. מה זה משנה לו?
היו"ר דוד ביטן
אז יפתח. אז נפתרה לו הבעיה, מה הבעיה? אז נפתרה לו הבעיה.
שלום דנינו (הליכוד)
אז למה לייצר בעיה?
היו"ר דוד ביטן
כי הבעיה נוצרת מזה שהבנק עדיין הוא בנק פרטי. והוא לא, הוא לא רוצה. הוא לא רוצה לפתוח מסיבות א', ב', ג'. זה לא חובה מבחינתו. כי היא אומרת - - -
שלום דנינו (הליכוד)
תראה, בנק - - -
היו"ר דוד ביטן
תגידי לי, בנק הדואר לא מחויב לפתוח.
שירלי אבנר
בנק הדואר אנחנו לא מפקחים.
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל הוא פותח, אבל מידיעה אישית, הוא פותח לא לאנשים פרטיים, אלא לעסקים הוא פותח?
שלום דנינו (הליכוד)
לא, זה רק על בסיס מזומן. יש כסף אתה מוציא, אין אתה לא מוציא.
היו"ר דוד ביטן
נו, ברור. אבל אתה אמרת, הוא לא חייב לתת אשראי. גם הבנק עצמו לא חייב לתת אשראי.
שלום דנינו (הליכוד)
לא, אני מסכים. אני אומר בטח - - -
היו"ר דוד ביטן
זה איזון ראוי לדעתי. לא צריך להגזים, עוד פעם.
שלום דנינו (הליכוד)
עסק לא ילך לשם. וצריך תמיד לקחת בחשבון שהבנקים בישראל הם לא עסקים פרטיים במאה אחוז. הם בנקים שמעורב בהם פה אלמנט לאומי ובטח כשקרה האסון שקרה ולמדינת ישראל יש שם השקעות גדולות.
היו"ר דוד ביטן
בנתיים מכרו את כל הבנקים. גם הבנקים האלה, חוץ מבנק אחד שעדיין לא מכרו אותו עד הסוף, זה בנק לאומי אני חוב.
שלום דנינו (הליכוד)
ואני חושב שהם מחויבים לכל אזרח, לכל עסק, לפתוח לו חשבון. ואז מייתרים את הדיווח.
דן אילוז (הליכוד )
אבל שוב, דוד, אני רוצה גם למנוע מצב שבו פותחים בנק, אבל עושים לו, פותחים לו חשבון בנק ועושים לו כל מיני הגבלות.
היו"ר דוד ביטן
ברור. אבל אם זה ייפתר מול בנק ישראל, לא יעשו לו את ההגבלות.
דן אילוז (הליכוד )
אז אני אומר, אם לפי הרישיון הוא - - -
שירלי אבנר
אתה הופך את הבנק, אתה הופך את הבנק לגוף שבוחן את הכליות ואת הרגולציה שחלה על אותו גוף. זה לא רלוונטי.
היו"ר דוד ביטן
בנק ישראל?
דן אילוז (הליכוד )
להיפך, יש רישיון. אני לא רוצה שהוא יבחן, אני רוצה הוא ייקח כמו שהרישיון.
שירלי אבנר
אבל מעבר לזה, זה גם במרבית המקרים באמת לא רלוונטי.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, זו התערבות, ברגע שאתה מחייב אותו לפתוח - - -
דן אילוז (הליכוד )
אתה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, זו התערבות מוגזמת.
שירלי אבנר
הרישיון הוא לא רלוונטי.
היו"ר דוד ביטן
הנה, עכשיו אני איתך. אני אומר, האיזון פה הוא ראוי. ראוי, לא צריך להגזים.
רועי פולקמן
יושב הראש, תראה, יש להבנתי, ותקן אותי, יתקנו אותי בנק ישראל: יש גופים היום שהם פטורים, כלומר, שזה אוטומטי. נכון? שיש להם, אני שואל את בנק ישראל. חברות ביטוח וכו', הגופים הגדולים, אין שיקול דעת לבנק. זה מוגדר סעיף פטור. נכון? פטור לבנק. דווקא להקל על הבנקים במקרה הזה.
היו"ר דוד ביטן
איזה?
רועי פולקמן
שיש גופים פיננסיים שלא מחייבים אותם בבדיקה. אפשר, הבנק מחויב לפתוח בלי לבדוק.
גלי כספרי
הבנק לא פותח, הבנק לא פותח חשבון בלי לבדוק את הלקוח שלו.
רועי פולקמן
לא, אם זה חברת ביטוח רוצה לעשות - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע סליחה, מאיזה בנק את?
גלי כספרי
גלי כספרי, איגוד הבנקים.
היו"ר דוד ביטן
איגוד הבנקים. דיברו איגוד הבנקים, לא? אתם שניים?
גלי כספרי
שניים. אפילו יותר.
היו"ר דוד ביטן
יפה.
רועי פולקמן
כן, בסדר. מה שאני בא, מה שאני בא ואומר יש היום הגבלות על הבנקים בנושא חוק הלבנת הון על סכומים. כאן הבנקים עושים, כי הם אומרים אנחנו חשופים פה. אני מבין את העמדה הזאת. יכול להיות שצריך להגדיר שגופים מפוקחים, קודם כל אני, יש פה מתווה סביר. אבל, אפשר היה להגיד שגופים מפוקחים, שיש להם רישיון, אז אתם פוטרים את הבנקים מהחובה הזאת. היום אתם נותנים פטור מסכום מסוים או מעל סכום מסוים. תגדירו שאתם מאפשרים לגוף שהוא גוף פיננסי מפוקח, עם רישיון, שאתם לא מאפשרים את זה. כאילו, יש פה איזה בירוקרטיה קצת לא, קצת לא. דרך אגב, הבנקים עושים כאן כי אתם במידה מסוימת מחייבים אותם. אתם מחייבים אותם בגלל צו הלבנת הון.
שירלי אבנר
לא הייתה נכונות לפטור את הבנקים מאחריות בצורה כזאת.
רועי פולקמן
אז למה? למה אם יש חברה עם רישיון, למה אתם צריכים, למה הבנק צריך להיות רגולטור?
שירלי אבנר
זו שאלה שצריך להפנות למשרד המשפטים או - - -
היו"ר דוד ביטן
מה רצית להגיד?
גלי כספרי
אני מאיגוד הבנקים, כאמור. קודם כל, המדינה קבעה שהבנקים יהיו שומרי סף בכל העולם הזה של המלחמה בהון השחור ובהלבנת הון. מתוקף זה יש על הבנקים אחריות מאוד כבדה, כולל גם סנקציות פליליות.
רועי פולקמן
ברור.
גלי כספרי
זה לא כל כך ברור מהדברים שנאמרו כאן. כולל סנקציות פליליות על עובדי הבנקים בכל הקשור לפתיחת חשבונות ולפעילות של גופים פיננסיים.
היו"ר דוד ביטן
טוב, הבנו.
גלי כספרי
כאמור, יש אחריות, כולל אחריות פלילית וסנקציות.
היו"ר דוד ביטן
הבנו, הבנו, בסדר. הולכים אתכם בעניין הזה. אין בעיה. אבל - - -
גלי כספרי
אבל יש נקודה אחת שהיא חשובה. תראו, הבנקים כשהם פותחים חשבון הם מחויבים לבקש כל מיני מסמכים מאותה חברה. מיהם בעלי המניות, מיהם בעלי השליטה, מה מבנה האחזקות, מה הרישיון, איך הם מתכוונים לפעול - - -
היו"ר דוד ביטן
טוב.
גלי כספרי
רגע, רגע, רגע.
היו"ר דוד ביטן
אבל זו לא הסיבה היחידה הלבנת הון.
גלי כספרי
לא, לא. רגע, רגע. תן לי רק נקודה, נקודה ביחס - - -
היו"ר דוד ביטן
יש גם עוד סיבות לא לפתוח חשבון בנק.
גלי כספרי
אבל זו הסיבה העיקרית. על זה אנחנו מדברים פה. יש נקודה אחת חשובה בנוסח של החוק. הנוסח של החוק מדבר על שלושה חודשים מיום מתן הבקשה לפתוח חשבון. הבעיה היא שיום מתן הבקשה הוא לא המועד הנכון לספור ממנו. משום שאחרי שהחברה מבקשת את הבקשה הזאת הבנק מבקש את כל המסמכים האלה. ולכן אנחנו מבקשים שהספירה תהיה ממועד קבלת האסמכתאות המבוקשות על ידי הבנק.
היו"ר דוד ביטן
אבל אני חושב בכלל, טוב שהפנית את תשומת ליבי. שלושה חודשים זה יותר מידי זמן, בלי קשר.
גלי כספרי
שלושה חודשים אי אפשר לבדוק את הדברים האלה. מיהם בעלי המניות, מה החברה הזאת עושה.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, שלושה חודשים זה המון זמן.
גלי כספרי
לא כשהלקוחות האלה צריכים להביא את המסמכים לבנק.
היו"ר דוד ביטן
בסדר.
גלי כספרי
הם לא מביאים בתקופה הזאת.
היו"ר דוד ביטן
אין שום בעיה. שיהיה, אבל שלושה חודשים זה הרבה. מיום שהמציאו את כל המסמכים זה בסדר. תיקון נכון, אבל לא שלושה חודשים.
מיכאל בן דהן
אני אגיד שנייה שכן יש כאן, אני אשמח להתייחס לזה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
השאלה אם הם מבקשים את המסמכים אחד-אחד או שהם נמשכים?
שלום דנינו (הליכוד)
חברים, הרבה פעמים זה מסמכים מחו"ל. דווקא מהסיבה הזאת - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אין בעיה. אין שום בעיה, שלום. ממועד שהמציאו את המסמכים, זה מקובל.
שלום דנינו (הליכוד)
אוקיי.
היו"ר דוד ביטן
אבל שלושה חודשים זה המון זמן.
שלום דנינו (הליכוד)
כי יש עניין לשני הצדדים לפתוח את החשבון ולהפעיל אותו. אלא אם כן יש בעיה עם הניירת.
מיכאל בן דהן
אז אני כן רוצה להתייחס להערה הזאת.
קריאה
שלושה חודשים מהיום שהם הגישו את הבקשה הראשונה. מתחיל מירוץ של מסמכים. זה לא משנה, ברגע שזה נגמר שלושה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
אבל למה שלושה חודשים? זה המון זמן.
קריאה
בסדר. אפשר להתווכח על זה.
שלום דנינו (הליכוד)
ואם הם לא הביאו את המסמכים - - -
מיכאל בן דהן
לא, אני אגיד שאנחנו קבענו את זה מרגע הפנייה, כי כן יש פרקטיקה מסוימת בשוק שבה מבקשים עוד ועוד מסמכים. ויכול, תהליך כזה יכול לקחת כמה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
ולא מסתיים אף פעם.
מיכאל בן דהן
אז אנחנו כן רוצים לשים איזה שהוא דד ליין.
גלי כספרי
המסמכים האלה נועדו אבל - - -
היו"ר דוד ביטן
טוב.
מיכאל בן דהן
ואם הבנק לא קיבל את כל המסמכים מהגוף הפיננסי הוא יכול להגיד לבנק ישראל לא פתחתי כי לא קיבלתי את המסמכים.
דן אילוז (הליכוד )
גם צריך לזכור שזה דיווח לבנק ישראל. זה לא עכשיו כאילו דרמה.
היו"ר דוד ביטן
ממועד הפנייה. אז תכתוב, הפנייה הראשונה. כתבתם הפנייה באופן כללי.
מיכאל בן דהן
נחדד את זה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אנחנו מדברים על זה. בישיבה הבאה תכניסו את זה. רק תגידו את זה עכשיו.
עמיהוד שמלצר
את רוצה להגיד? אני רוצה להכניס שני תיקונים, אז זה תיקון אחד שאנחנו נרצה להכניס. אבל תיקון נוסף - - -
היו"ר דוד ביטן
שמה? מפנייה ראשונה.
עמיהוד שמלצר
התיקון שמה שאדוני אומר זה בנוגע לשינוי המילה "הפנייה". אנחנו רוצים לשנות את זה ל-"ממועד הגשת הבקשה הראשונה של הגוף הפיננסי לפתיחת חשבון עובר ושב במטבע ישראלי וניהולו אצל התאגיד הבנקאי". כל מה שהוא אומר פה זה ממועד הבקשה הראשונה שלך. אתה הגשת בקשה, זה לא ממועד שהגשת בקשה מלאה.
היו"ר דוד ביטן
ומה זה שלושה חודשים?
עמיהוד שמלצר
שלושה חודשים מהמועד הזה.
היו"ר דוד ביטן
וזה נראה לך סביר שלושה חודשים?
מיכאל בן דהן
אנחנו, מה שאנחנו רוצים להגיד שלושה חודשים זה תאריך שבו אנחנו כבר רוצים להבין למה. זה לא סביר בעינינו שלושה חודשים, בגלל זה הוא צריך לדווח. פחות מזה אנחנו עוד מבינים שיש כאן העברת מסמכים של דברים טיפה יותר מורכבים. וזה הזמן הנכון שראינו לקבוע.
גלי כספרי
בעינינו, שוב, שלושה חודשים מיום הגשת הבקשה, הפנייה הראשונה, זה פשוט פרק זמן לא הגיוני. זה יביא לדיווחים מיותרים, דיווחים לא נכונים. אתם יוצרים בעיה במקום לפשט את כל הנושא הזה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אני אגיד למה זה, בסדר? כי שלושה חודשים זה יותר מידי זמן. אז אם אנחנו לא נוגעים בשלושה חודשים, אז גם אם עבר חודש ממועד הפנייה הראשונה זה לא נורא.
דן אילוז (הליכוד )
וגם שוב, זה דיווח.
היו"ר דוד ביטן
הבנת? ככה אני לא אתקן לך את השלושה חודשים. אשאיר אותם. מצד שני, אלך עם האוצר על הפנייה הראשונה. ואז זה נשמע סביר. בסדר?
גלי כספרי
אז אם כבר, ההיגיון אומר שעדיף לעשות ממועד הגשת המסמכים ולקצר קצת את השלושה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
אבל את יכולה פתאום לבקש עוד מסמך ובנתיים זה לא ייגמר אף פעם.
גלי כספרי
תראה, הבנקים לא מבקשים מסמכים כי הם נהנים מזה.
היו"ר דוד ביטן
הבנת את העניין? לא משנה. אבל אנחנו מדברים על חוק כרגע. והחוק יותר הגיוני שזה יהיה ממועד הבקשה הראשונה ושלושה חודשים - - -
טיבי רבינוביץ
אבל אם מצד שני, אדוני, הפונה לא מביא את המסמכים?
דן אילוז (הליכוד )
אז כמובן שזה סירוב סביר.
שלום דנינו (הליכוד)
מדווחים חוסר מסמכים.
היו"ר דוד ביטן
אתה מדווח שאתה לא נותן שירות, כי לא, לא הומצאו כל המסמכים. היא אומרת זה דיווח מיותר, יותר מידי. זה לא קורה כל הזמן. כמה כבר זה קורה?
עמיהוד שמלצר
תיקון נוסף שאנחנו נבקש אדוני זה אחרי, אחרי המילה בסעיף קטן (2), מה שאנחנו, התחלת הסעיף קטן זה "סירב תאגיד בנקאי לתת את השירות המנוי בסעיף קטן (א)(2) כשהכוונה היא לפתיחת חשבון עובר ושב. אנחנו רוצים להכניס פה את המילים "לרבות חשבון עבור לקוחותיו". הגופים הפיננסיים לעיתים יש להם חובה לשמור את הכספים של הלקוחות שלהם בחשבון אחר, נפרד. יש חשבון אחד של הגוף הפיננסי וחשבון נפרד שהוא שומר עבור הלקוחות שלו. ואנחנו רוצים שגם בהקשר הזה תוטל חובה לדווח אם יש סירוב.
שירלי אבנר
אבל צריך לחדד שזה לקוחות הגוף הפיננסי.
עמיהוד שמלצר
לקוחות הגוף הפיננסי.
היו"ר דוד ביטן
גם על זה אתה רוצה דיווח?
עמיהוד שמלצר
כן. כי זה חלק מהפעילות. יש חלק, יש רגולציה שדורשת מהגוף הפיננסי לפתוח חשבון עבור לקוחותיו. זאת אומרת, להפריד את הכספים שלו מהכספים שהוא שומר עבור לקוחותיו.
דן אילוז (הליכוד )
אז אתה אומר לגוף פיננסי - - -
עמיהוד שמלצר
אנחנו רוצים את שתי הפעילויות האלה.
דן אילוז (הליכוד )
- - - או לקוחותיו.
עמיהוד שמלצר
או לקוחותיו של הגוף הפיננסי. נכון.
היו"ר דוד ביטן
אבל כמה, כמה יש כאלה, דרך אגב?
עמיהוד שמלצר
יש. עכשיו גם בחקיקה הבאה שאנחנו מקדמים.
גלי כספרי
מה זה? חשבונות נאמנות?
היו"ר דוד ביטן
כמה גופים פיננסיים יש שיש בהם?
עמיהוד שמלצר
יש חוקים שדורשים את זה כחשבון נאמנות ויש חוקים שלא מגדירים את זה כחשבון נאמן.
שירלי אבנר
חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים למשל מחייב חברת תיווך באשראי לפתוח חשבון נאמנות. במסגרת החקיקה של חוק ההסדרים יש את חברות התשלומים שיפוקחו על ידי רשות ניירות ערך והם יחויבו לפתוח חשבונות יעודיים, שהם כמו נאמנות.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. טוב, תמשיך לקרוא.
דן אילוז (הליכוד )
זה נאמנות כללית או נאמנות ספציפית ללקוח?
עמיהוד שמלצר
זה תלוי ברגולציה שחלה על אותו גוף.
שי אבו
אם זה על שם הלקוח זה פוגע לו בדירוג האשראי. עודף חשבונות פוגע בדירוג האשראי.
עמיהוד שמלצר
אני לא מתייחס עכשיו לרגולציה שחלה על הגופים הפיננסיים.
היו"ר דוד ביטן
לא אמרת שאתה אחראי על אלה שמשלמים 66 שקלים?
שי אבו
אני יודע גם דברים אחרים.
היו"ר דוד ביטן
איך הגעת לזה?
שי אבו
אל תדאג, הכל בסדר.
שירלי אבנר
זה לא נחשב, לצורך חוק נתוני אשראי זה לא נחשב חשבון של הלקוח. רק לחדד.
שי אבו
הפעם אני בכובע של, אני אגיד שאני בכובע - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מחליף כובעים כל הזמן?
שי אבו
כן, אין לי בעיה. אני בכובע של אחד שמרכז את תחום הפיננסי בדן אמפריס, נושא של דירוג אשראי והנושא הזה קרוב לליבי. חשוב שיידעו את זה. שני חשבונות פוגעים.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה.
ורד קירו זילברמן
אוקיי. יש כמה הערות של הייעוץ המשפטי של הכנסת. קודם כל, להבהיר שההתייחסות היא לזה שבכל מקרה התאגיד הבנקאי צריך להודיע גם אם הוא סובר שזה סירוב סביר. עכשיו, הסעיף הזה, כפי שהוא, נכנס לתוך המסגרת של הסנקציות הפליליות. ולכן החלטה הייתה של הממשלה וזה פשוט לא הוקרא. אבל אני רוצה להפנות את תשומת הלב שבהמשך אנחנו או הם, הממשלה, מבקשת להוסיף תיקון ולהחריג את הסעיף הזה מהסנקציות הפליליות. זאת אומרת שאם בנק לא דיווח, אז לא תהיה עליו סנקציה פלילית. לגבי סנקציות אחרות אז אני לא יודעת.
היו"ר דוד ביטן
רגע. ומה יקרה אם הוא לא דיווח? אז איזה סנקציה יקבל? אז למה שידווח?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אז בשביל מה אנחנו יושבים פה?
היו"ר דוד ביטן
את עושה צחוק או מה? לא הבנתי.
ורד קירו זילברמן
לא, לא, לא. לא, רגע. אני רוצה רק להגיד - - -
דן אילוז (הליכוד )
לא, צריך סנקציה לא פלילית.
ורד קירו זילברמן
שנייה, שנייה. אני רוצה רק להגיד שבפועל האפקטיביות של הסנקציות הפליליות, בטח כלפי בנקים, היא פחותה. אז לכן הם רצו לשקול אפקטיביות אחרת.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, תני קנס. אם הוא לא דיווח, יקבל קנס.
שירלי אבנר
יש, יש עיצומים כספיים.
היו"ר דוד ביטן
כמה עיצום כספי? אם הוא לא מדווח הוא מקבל עיצום כספי?
ורד קירו זילברמן
הוא יכול לקבל.
היו"ר דוד ביטן
מה זה יכול?
ורד קירו זילברמן
על הוראה של הפרות אפשר להטיל עיצומים כספיים בסכומים לא מבוטלים.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
איך בנק ישראל ידע מזה בכלל?
דן אילוז (הליכוד )
לא, אבל הוא מדווח לבנק ישראל. זה כל, זה כל הסעיף.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל הוא לא ידווח.
דן אילוז (הליכוד )
אה, אתה אומר - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אם הוא לא ידווח, איך תדעו מזה?
מיכאל בן דהן
לא, הוא ידע מהגוף הפיננסי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לא, אבל הוא מקודם אמר שהגוף הפיננסי לא רוצה לדווח.
היו"ר דוד ביטן
טוב רבותיי, אין את זה בעיצומים הכספיים כסעיף לעיצום הכספי. אין את זה. תכניסי שאם אין דיווח אז זה נכלל בעיצום הכספי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל מי ידווח לבנק?
היו"ר דוד ביטן
לא, אז יש לקוח, הוא יכול לדווח.
שירלי אבנר
יש ביקורות גם.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, אתם הוצאתם את זה מהפלילי, תכניסו את זה לעיצום.
שירלי אבנר
בעיצומים כספיים, במחילה, אני צריכה גם את הבחינה מול משרד המשפטים.
היו"ר דוד ביטן
אז תחליטי. מה אתם רוצים? לא הבנתי. אתם ביקשתם לתקן, אז תכניסו גם את העיצום הכספי. חוסר דיווח לפי הסעיף הזה שייכנס לעיצומים הכספיים.
שירלי אבנר
אנחנו נבחן את זה.
היו"ר דוד ביטן
אתם יודעים מה? לא, שאם הבנק באופן שוטף עושה טעויות בדיווח. אם הוא לא דיווח פעם אחת בשנה, אין מה לעשות, לא צריך להגזים. אבל אם הוא באופן קבוע לא מדווח, אז זה בעייתי.
ורד קירו זילברמן
והערה אחרונה שהיא הערה ניסוחית. יש פה הגדרה חדשה לחברת תשלומים, כהגדרתה בחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום זה חוק שנדון במקביל. אז רק להפנות את תשומת הלב שאנחנו נצטרך לעשות פה איזה שהיא עבודה משפטית כדי לסנכרן בין השניים.
היו"ר דוד ביטן
איפה, אצלנו?
ורד קירו זילברמן
כן. כן. זה בסדר.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, תעשי מה שצריך. אין בעיה. זה הערות משפטיות.
ורד קירו זילברמן
כן, בסדר. זהו, סיימתי.
היו"ר דוד ביטן
טוב, תמשיך לקרוא.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
רק שאלה קטנה. מי יקבע מה זה הסביר או לא הסביר? שהבנק - - -
עמיהוד שמלצר
זה או המפקח על הבנקים ואם זה יגיע לבית משפט אז בית משפט. אבל למפקח על הבנקים יש את הסמכות היום. להחליט שהסירוב היה סירוב בלתי סביר ולחייב אותו לפתוח את, לפתוח חשבון בנק.
שלום דנינו (הליכוד)
אתם לא יכולים לקבוע אמות מידה מסודרות.
עמיהוד שמלצר
זה משאיר את זה גם, לטוב ולמוטב, זה גם משאיר את זה יותר רחב.
היו"ר דוד ביטן
טוב.
עמיהוד שמלצר
בסעיף 5א -
(1) בכותרת השוליים, במקום "עמלות" יבוא "עמלות וריביות".
(2) בסעיף קטן (א), במקום הסיפה החל במילה "סכומי" יבוא "סכומי העמלות והריביות או על שיעורן שהוא גובה בעד כל שירות שנתן ללקוח; המידע יימסר בהתאם להוראות סעיפים קטנים (ב) עד (ד);
(3) בסעיף קטן (ב), אחרי "בסעיף קטן (א)" יבוא "לעניין עמלות";
(4) בסעיף קטן (ג)(1), אחרי "תאגיד בנקאי" יבוא "שאינו בנק";
(5) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:
"(ד) בתחילת כל חודש קלנדרי ישלח בנק לכל לקוח הודעה שתכלול את הפרטים המפורטים להלן:
(1) הסכום הכולל של העמלות שגבה הבנק מהלקוח בחודש הקודם למועד שליחת ההודעה כאמור;
(2) הסכום הכולל של הריביות שגבה הבנק מהלקוח בחודש הקודם למועד שליחת ההודעה כאמור.
(ה) הודעה כאמור בסעיף קטן (ה), תישלח ללקוח באמצעי שמאפשר תקשורת מיידית ונגישה באופן המיטבי ביותר מבין הדרכים שבהן בחר הלקוח לקבל הודעות מהבנק.
(ו) בסעיף זה, "בנק" - כמשמעותו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981";
עמיהוד שמלצר
זה הסעיף שהסברנו בו בהתחלה שבכל חודש בנק יצטרך לשלוח ללקוח שלו הודעה בערוץ נגיש ומיידי, שזה אומר כמה שיותר מהר וכמה שיותר קל ללקוח לראות את זה. פעם אחת הוא ישלח לו את הסכום הכולל של העמלות.
היו"ר דוד ביטן
כולל.
עמיהוד שמלצר
כן, סכום כולל. גביתי ממך בחודש האחרון - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
למה אתם מתעקשים - - -
עמיהוד שמלצר
מה זה?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
למה אתם מתעקשים שזה לא יהיה עם חלוקה? זו הערה נכונה מה שהעירו פה.
עמיהוד שמלצר
אז עוד שנייה אני אתייחס. אתה רוצה? לא, אני שנייה אסיים ואז אנחנו נענה על שאלות.

אז הדבר השני שהוא ישלח זה כמה ריביות גביתי ממך בחודש האחרון. והכנסנו את זה לסעיף הכללי של סעיף קטן, של סעיף 5(א) שעוסק בכלל - - -
היו"ר דוד ביטן
היום אבל כל שלושה חודשים הוא שולח את זה.
עמיהוד שמלצר
היום כל שישה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
שישה חודשים?
עמיהוד שמלצר
כל שישה חודשים. זה קבוע היום בסעיף 5(א) לחוק הבנקאות, שירות ללקוח. אדוני כנראה גם כן לא ראה את זה, גם אני לא. ולא מודע להוראה הזאת ולכן בין היתר אנחנו - - -
היו"ר דוד ביטן
למה? מקבלים את זה בדוח.
עמיהוד שמלצר
מקבלים, אבל - - -
מיכאל בן דהן
אז פה יש באמת שלושה אלמנטים מרכזיים.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני לא מודע להוראה הקודמת. אני שואל למה להוראה הזאת אני כן אהיה מודע?
מיכאל בן דהן
כי יש פה שלושה אלמנטים מרכזיים - - -
היו"ר דוד ביטן
הם סומכים עליך.
מיכאל בן דהן
שחשובים לנו.
היו"ר דוד ביטן
בחייאת דינאק. אנשים לא יודעים לקרוא את הנייר הזה. שולחים לך ניירות.
דן אילוז (הליכוד )
שיירשמו להם בממוצע איפה הם עומדים ביחס לכלל, יהיה להם יותר פשוט.
שלום דנינו (הליכוד)
רק שנייה. אתה רואה שהוא אומר שזה עם הוראה פעם בחצי שנה שאמרתי לו לשלוח S.M.S, לא מקבלים.
מיכאל בן דהן
לא, לא S.M.S.
היו"ר דוד ביטן
לא S.M.S, בדואר.
דן אילוז (הליכוד )
איזה הנעה לפעולה יש פה בדבר הזה? איזה הנעה לפעולה?
היו"ר דוד ביטן
בדואר שולחים את זה.
דן אילוז (הליכוד )
הנעה לפעולה שהוא יראה איפה עומד הממוצע. שהוא ידע שיש בנקים אחרים שהם יכולים להתחרות.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
זו שאלה נוספת. דיברתי, אני - - -
מיכאל בן דהן
אני כן רוצה להסביר. יש פה את האלמנטים המרכזיים. דבר ראשון, אנחנו רוצים שזה יהיה פשוט. מאוד מאוד חשוב לנו שלא, ברגע שאנשים פוגשים הרבה מאוד מידע פיננסי, עמלות ערוץ ישיר, המרות מט"ח, שיעורי המרה, ניירות ערך. כל מיני מושגים שלא מאוד מוכרים לציבור, הם ישר נרתעים ומתעלמים מההודעה הזאת. גם אני, אני גם אשם בדבר.
שי אבו
זה יחליף את תעודת הזהות הבנקאית או שזה יהיה בנוסף?
מיכאל בן דהן
זה יהיה בנוסף, כן. ברור שזה בנוסף.
שי אבו
אז שלא יהיה עומס מטורף.
מיכאל בן דהן
אז מאוד חשוב לנו שזה כן יהיה פשוט וברור ומובן ללקוחות. ובגלל זה אנחנו מבקשים שיהיה רק הסכום הכולל של העמלות ושל הריביות. עוד דבר שחשוב לנו שזה יהיה כל חודש. אנחנו לא רוצים שיפגוש פעם בשנה, חצי שנה. אנחנו רוצים כמו שאני מקבל חשבונית חודשית כמה שילמתי על הסלקום טי.וי לצורך העניין, על מכשיר הטלוויזיה, כך אני אקבל גם על הבנק. אני אדע כל חודש כמה שילמתי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
זה יכול גם על חברות אשראי ועמלות המרה? אם כבר.
היו"ר דוד ביטן
הסכום הכולל של, מה עם אחוז הריבית?
מיכאל בן דהן
אז פה אנחנו מדברים על כמה כסף לקחו ממני.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. אבל אם כבר אתה שולח לו הודעה, תגיד לו חייבתי אותך בריבית החודש לפני - - -
מיכאל בן דהן
אבל זה יכול להיות כבר מאוד מורכב. כי אז הם באים, יגידו לך 'אוקיי, יש לנו את ההלוואה של חריגה מחשבון עו"ש', שזה בעצם האוברדרפט.
היו"ר דוד ביטן
למה לא? אבל זה מידע. לא?
דן אילוז (הליכוד )
על הריביות שיפרטו. אבל היא הנותנת - - -
היו"ר דוד ביטן
לא שלא נדע? גביתי 1,000 שקלים ריבית. אבל תדע לך שהריבית הייתה 2.4% החודש.
שי אבו
אולי 17%.
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות.
מיכאל בן דהן
אני אגיד, זה יכול מאוד בקלות הדברים האלה - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כבוד יושב הראש, שתהיה הודעה כזאת.
היו"ר דוד ביטן
עמלות בסדר, אי אפשר לתת את כל העמלות באותה הודעה. אבל ריבית לפחות זה.
מיכאל בן דהן
אבל גם כאן - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל גם הריבית, שיפרטו על ההלוואה ככה, על העו"ש ככה, על ההלוואה של המשכנתה ככה. שיהיה - - -
היו"ר דוד ביטן
כן, אתה רוצה איך שכנעת אותנו שאתה רוצה שיידעו? תן שקיפות כמו שצריך.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
שיפרט את זה.
מיכאל בן דהן
לא, אני אגיד.
היו"ר דוד ביטן
רגע.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
סליחה. הוא ילך לחבר שלו או לבנק המקביל, תשמע שילמתי ככה. יגיד לו על מה שילמת. על הלוואה? על ריבית?
היו"ר דוד ביטן
לא, כולל - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
על מה? על מה אתה עושה את זה?
מיכאל בן דהן
אני כן רוצה לחדד, שנייה, שני דברים פה.
היו"ר דוד ביטן
מה, למה אתה מתנגד לזה? לא הבנתי.
מיכאל בן דהן
אני לא, אני חושב מקצועית.
היו"ר דוד ביטן
מה אתה נלחם על כלום?
מיכאל בן דהן
לא, אני חושב - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה תכתוב פה הסכום הכולל וכן שיעורי הריבית ששולמו. זה הכל.
מיכאל בן דהן
אני אגיד, מקצועית אני חושב, ובאמת אחרי שאני, אנחנו מתעסקים בנושא הזה הרבה מאוד זמן לגבי הכלה פיננסית אוריינות פיננסית, השקיפות ללקוחות. זה מרתיע את האנשים להסתכל על, על אובר מידע.
היו"ר דוד ביטן
מה, מה מרתיע פה? לא הבנתי. עכשיו אתה יודע מה?
דן אילוז (הליכוד )
אני אוסיף משהו אדוני. את המידע הזה יש לך בתעודת זהות הבנקאית.
היו"ר דוד ביטן
מה מרתיע, מה?
דן אילוז (הליכוד )
יש את המידע הזה. המידע הזה גם אמור להיות - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, הגזמתם עכשיו. באמת הגזמתם.
קריאה
ההיפך, שם זה ייתן לו דרייב להנעה ולמה לא רכיב על חברות אשראי כבר?
מיכאל בן דהן
אני כן רוצה לחדד.
היו"ר דוד ביטן
- - - על בנקים.
מיכאל בן דהן
בתוך ההודעה הזאת אנחנו גם כתבנו בדברי ההסבר לחקיקה שאנחנו מאפשרים לשים איזה שהוא לינק שהלקוח יוכל לברר יותר טוב על מה הוא שילם. ההודעה עצמה תהיה מאוד מאוד פשוטה.
דן אילוז (הליכוד )
אבל זה צריך גם להנגיש את המידע. לא רק - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אני יכול להציע הצעה? אני יכול להציע לכם הצעה, חברים.
דן אילוז (הליכוד )
נראה לי זה המפתח.
שלום דנינו (הליכוד)
אולי כל נתון - - -
דן אילוז (הליכוד )
לדרוש שיהיה את הלינק הזה. ואז יהיה פירוט בלינק. אבל כן אני - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אולי כל נתון - - -
היו"ר דוד ביטן
איזה לינק? מה לינק? הוא שולח לך בדואר נגיד. אז הוא כותב. מה הבעיה לכתוב כמה ריבית? אני לא מבין מה הם מתנגדים. אתם מתנגדים לזה?
שלום דנינו (הליכוד)
אוצר, אולי כל נתון - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע, שלום, בוא נשמע רגע. הבנקים מתנגדים לזה שיכתבו את שיעורי הריבית?
גלי כספרי
תראו, קודם כל ברמה העקרונית: ברמה העקרונית יש כבר היום דוחות שבין השאר דיברת על ריבית אוברדרפט. כל רבעון הלקוח מקבל הודעה עם שיעור הריבית שהוא משלם על המסגרת.
היו"ר דוד ביטן
מה זה? נו, בחייכם. איזה הודעה?
דן אילוז (הליכוד )
רוב הציבור לא יודע כמה הוא משלם ריבית על האוברדרפט, זה נתון. אפילו זה מוסתר בחלק מהבנקים.
היו"ר דוד ביטן
אתם יושבים בבנק, יודעים הכל. אנחנו לא יודעים כלום.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, אני רציתי להציע ככה: אוצר, אם אפשר את העמלות העיקריות כל אחד ב-S.M.S נפרד.
דן אילוז (הליכוד )
הנה, חברות האשראי אומרות שאין התנגדות. למה שלא יכלילו גם אותם?
שלום דנינו (הליכוד)
ואז הכל בולט וכל אחד לוקח את מה שהוא מעוניין.
קריאה
זה קיים ב- statement.
דן אילוז (הליכוד )
אז ב- statement תוסיפו את זה גם כן לציבור הרחב שיידע.
מיכאל בן דהן
שוב אני אגיד. גם אנחנו חשבנו הרבה מה כדאי להכניס ומה לא.
שלום דנינו (הליכוד)
שלושה S.M.S-ים.
מיכאל בן דהן
עורף מידע בסופו של דבר הוא לא, הוא גורם לרתיעה.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא. את סכומי העמלות, סכומי העמלות, סכום כולל פעם בחודש זה בסדר. אבל שיעור הריבית חייב להיות.
דן אילוז (הליכוד )
הריביות זה מה שאנחנו מבקשים.
מיכאל בן דהן
אנחנו נבדוק את זה ואנחנו חוזרים עם תשובה.
היו"ר דוד ביטן
כן. קוד 99.
דן אילוז (הליכוד )
לא קוד, לובי.
היו"ר דוד ביטן
אין, נכנס לי לראש קוד 99.
רחלי בינדמן
סבבה, זה בסדר. אז קודם כל, כמו שאתה כותב, נכתב פה בדברי ההסבר, אין מניעה להפנות את הלקוח. אז שתהיה חובה להוסיף לינק, שבלינק הזה יהיה את הפירוט כל סוג עמלה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אם את מקבלת בדואר אין לינק.
רחלי בינדמן
רגע, אז בוא, אז רגע.
היו"ר דוד ביטן
רק אם את מקבלת את זה בווטסאפ, אני יודע מה?
רחלי בינדמן
אבל הסעיף מנוסח פה "תקשורת מיידית ונגישה באופן המיטבי ביותר". זאת אומרת, ההנחה היא שלרוב האנשים לפחות זה לא יישלח בדואר, אלא יישלח ב-S.M.S.
דן אילוז (הליכוד )
תלוי באיזה מגזר.
רחלי בינדמן
נכון.
היו"ר דוד ביטן
חרדים אין להם חוץ מזה.
רחלי בינדמן
נכון. אבל גם יכולה להיות, אולי אם זה בלאו הכי במכתב, אז נראה לי שהפירוט הוא לא הבעיה כאן. לפי מה שהבנתי הבעיה בפירוט זה כשזה מגיע ב-S.M.S ורוצים שיהיה מוצג מס' 1. אז לפחות שיהיה שם לינק ובלינק הזה יהיה את הפירוט, כמו שביקשת גם אתה, אדוני יושב הראש, את שיעור הריבית. שיעור הריבית - - -
היו"ר דוד ביטן
כן, שיעור הריבית יהיה, נו, חבל על הוויכוח.
רחלי בינדמן
בסדר. אבל בנוסף הזכירו כאן הטבה בעצם שנגמרת. הטבה שמתחדשת. והלקוח הוא לא מיודע שנגמרת לו ההטבה. אז זאת גם בעיה שאנחנו דיברנו על זה בהקשר אחר. וצריך בעצם להוסיף באותו פירוט שללקוח הזה עומדת להיגמר ההטבה עוד חודש, עוד חודשיים, עוד שלושה חודשים.
שלום דנינו (הליכוד)
כן. והוא צריך ליזום.
קריאה
שאלה נוספת, האם זה חל גם על עמלות וריביות במשכנתאות השקיפות הזאת?
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא. בואו תבינו, זה דובר על בנק מסחרי. בנק משכנתה שולח לך הודעה אחרת.
דן אילוז (הליכוד )
לא, אבל אם כבר, זה בפנים, השאלה אם יש את ההפרדה או אין את ההפרדה.
היו"ר דוד ביטן
זה חל גם על הבנקים למשכנתאות החוק הזה?
שירלי אבנר
כן.
דן אילוז (הליכוד )
לא, זה בפנים.
מיכאל בן דהן
העמלות והריביות כוללות את כל - - -
דן אילוז (הליכוד )
כוללות הכל, השאלה אם זה - - -
היו"ר דוד ביטן
זה כולל בנק זה?
מיכאל בן דהן
כן, זה כולל גם.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז זה חל גם על זה.
דן אילוז (הליכוד )
השאלה אם זה מפורד או בפנים כולל - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל בבנק למשכנתאות זה ריבית קבועה כל הזמן.
רחלי בינדמן
אבל במטרה שהלקוח יוכל להשוות.
היו"ר דוד ביטן
אין פה הרבה בעיות.
קריאה
הלוואי וזה היה ככה.
היו"ר דוד ביטן
לא. עכשיו בעקבות העלאות ריבית. אבל בדרך כלל זה קבוע. פלוס מינוס.
רחלי בינדמן
אבל מה הלקוח יכול לעשות עם הודעה עם סכום אחד של עמלות? באמת. בואו נדמיין.
נופר יעקב
לא, עזבו את one zero. אני אומרת, רגע.
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, אני אגיד לך מה הוא יכול לעשות. אני אגיד לך.
נופר יעקב
ברגע שאת רואה מספר, ברגע שאת רואה לנגד עינייך שילמתי החודש 150 שקלים במעלות ו-729 שקלים בריביות את אומרת 'וואו, מה זה?' הדבר הראשון שאת עושה זה הולכת לכל התדפיסים שכבר קיימים, לכל המידע שכבר קיים. אם את לא מוצאת את זה - - -
רחלי בינדמן
איזה לקוח עושה את זה?
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, לא. אף אחד.
נופר יעקב
אבל שוב, אבל הלקוח לא יודע כרגע.
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע, רגע.
נופר יעקב
הוא לא יודע שהוא משלם.
היו"ר דוד ביטן
זה נותן לו בסיס כבר. זה נותן לו בסיס.
נופר יעקב
ללכת ולדרוש.
היו"ר דוד ביטן
נגיד, סתם דוגמה, הוא שילם החודש 20 שקלים. מי משלם בחודש 150 שקלים? 20 שקלים נגיד עמלות. זה נותן לו בסיס.
דן אילוז (הליכוד )
משלמים. אם אתה משלם - - -
היו"ר דוד ביטן
הוא אומר זה יותר מידי. הוא מצלצל לפקיד שלו בבנק ושואל אותו.
נופר יעקב
בדיוק. בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
זה לא אומר שעכשיו כל המידע האפשרי אנחנו ניתן לו. זו לא הכוונה. אבל זה מאפשר לו בסיס מסוים של ידיעה שממנו הוא יכול להמשיך הלאה.
קריאה
אבל אם אפשר להנגיש כבר במהלך החוק את כל המידע בצורה פשוטה, למה לא לעשות את זה ולפתור את זה עכשיו?
קריאה
זה כבר לא יהיה פשוט. ואם הולכים לשקיפות - - - נרחיב את זה לכל גוף חוץ בנקאי וחברות אשראי והכל.
נופר יעקב
יהיה לינק. יהיה לינק. שיהיה לינק ובתוך הלינק יהיה פירוט של המידע. למה זה לא יכול להיות עם לינק?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כבוד יושב הראש, היום אין למי להתקשר בבנק.
דן אילוז (הליכוד )
אני, אני בעד הלינק. אני חושב שזה חכם.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אין למי להתקשר בבנקים היום, זה כבר פסה הדבר הזה.
דן אילוז (הליכוד )
צריך לחשוב על מגזרים אחרים שאין להם S.M.S-ים ולמצוא פתרון אחר.
היו"ר דוד ביטן
החוק הזה מדבר על משהו ספציפי. זה אנחנו בחוק ההסדרים. זה לא שאנחנו עכשיו יכולים - - -
נופר יעקב
אבל רק חשוב, חשוב שגם כשהמערכת הבנקאית גובה עמלה רבעונית או עמלה שהיא לא על בסיס חודשי, אז שהיא תדע לחלק את החלק היחסי. למשל עמלת הקצאת אשראי היא עמלה רבעונית.
היו"ר דוד ביטן
אבל בשביל זה מדברים פה על סכום עמלות.
נופר יעקב
אז סכום, אז בדיוק. אם הם גובים 20 שקלים אז שיציגו חלקי, חלקי, כדי שזה - - -
היו"ר דוד ביטן
למה?
נופר יעקב
- - - יוצג את הסכום. לא.
היו"ר דוד ביטן
אם החודש שילמתי 100 שקלים, לשלושה חודשים, זה בפנים. מה שירד לי בחשבון הם יציגו לך.
נופר יעקב
נכון.
שי אבו
עכשיו, יש פה, יהיה פה משחק. שאלת תמיד למה משחקים איתנו? יהיה פה משחק. כי לא יגעו בתאריך מסודר.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, אז אני אומר, יש לך הערות לסעיף הזה, שלך?
שירלי אבנר
רגע, יש לנו עוד הערות.
מיכאל בן דהן
אני כן רוצה שנייה להתייחס. אני, אני כן רוצה שנייה להתייחס למה שנאמר פה. חשוב לנו מאוד להדגיש שהדבר הזה כולל את כלל העמלות שגובים הבנקים מאותו לקוח וכלל הריביות שהם גובים. כל העמלות מט"ח, ניירות ערך, שיעורי המרה, הקצאת אשראי. כל עמלה שהם יכולים לחשוב עליה - זה כולל. אז כאילו היה כאן שאלות גם לגבי משכנתאות, גם לגבי דברים אחרים. זה כולל את כל העמלות שהבנק גובה מהלקוח.
שי אבו
יהיה תאריך אחיד? תאריך אחיד? תאריך, תאריך שבו נגיד יוגדר.
מיכאל בן דהן
לא, אנחנו רוצים להשאיר פה כן גמישות לכל בנק. אנחנו דיברנו אז בתחילת כל חודש. אנחנו לא רוצים להיכנס למיקרו של המיקרו של המיקרו.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מבין את זה. סך הכל חשבתי שהסעיף הזה יהיה הכי פשוט. אתם, באמת אבל. מה, סכום העמלות ונגמר הסיפור. מי שרוצה לברר, שימשיך לברר. מה אתם רוצים עכשיו שמה? מיליון דפים יגידו לו כל מיני דפים? אני כן רוצה אבל, אמרתי לך, שאני רוצה להסדיר את העניין שאי אפשר לעלות ולהוריד ולשנות מה שרוצים. זה אמרתי את זה, אני אעמוד על זה. אני אומר לכם את האמת.
שירלי אבנר
אנחנו נדבר.
היו"ר דוד ביטן
אין לדבר. תביאו לי, תביאו לי הסדר מניח את הדעת. אין לי בעיה. אני לא מחפש עכשיו לא לפגוע בבנקים ולא לפגוע בבנק ישראל. אבל אני צריך לדאוג לאזרח. אני אומר לכם. תביאו איזה שהיא דרך שפה לא יהיו שינויים מה שרוצים, עם כל הכבוד. וזה קורה כל הזמן. אז מה אתם רוצים? אני לא מבין את זה. אם הבעיה שלכם זה פיקוח, נביא לכם עוד עובד אחד. במקום 1,200 יהיה 1,201. אין בעיה.
עמיהוד שמלצר
אדוני, רק שלושה תיקונים.
היו"ר דוד ביטן
אני צוחק, כן? אני סתם אומר את זה.
עמיהוד שמלצר
שלושה תיקונים קטנים מהצעת החוק. ראשית, בסעיף קטן (ב) אז בסיפה כתוב "בהתאם להוראות סעיפים קטנים (ב) עד (ד). צריך להוסיף כאן "(ב) עד (ה), כי סעיף (ה) הוא גם חלק מהדרך שבה מציגים את המידע.

בסעיף (ה) אז יש שם הודעה כאמור, בהצעת החוק כתוב "הודעה כאמור בסעיף קטן (ד)(ה)" והכוונה היא לסעיף קטן (ד).

ואנחנו מוסיפים גם את המילה "תישלח ללקוח בכתב". את המילה "בכתב". יש רצון שההודעה הזאת לא תימסר בדרך שנעלמת, אלא בדרך שתישאר ללקוח גם לעתיד.
היו"ר דוד ביטן
רק נציין שבכתב, לציין מה זה בכתב.
ורד קירו זילברמן
יש פרשנות די, בדיני הבנקאות שגם S.M.S-ים וגם ווטסאפים, באמת. ואם צריך, אז ממש בכתב, במכתב לכאלה שאין להם שום אמצעי נגיש.
שירלי אבנר
אם דווקא כאן נתייחס ולא במקומות אחרים זה עלול ליצור בעיה. אז לכן אנחנו.
היו"ר דוד ביטן
אין לי בעיה, אני רק שואל. אני לא - - -
שירלי אבנר
כן, כן, כן.
היו"ר דוד ביטן
זה עניינים משפטיים.
ורד קירו זילברמן
יש שם דרישת כתב בסעיף הראשון.
היו"ר דוד ביטן
טוב.
שירלי אבנר
ואני רוצה רגע להתייחס ברשותך.
היו"ר דוד ביטן
מה?
שירלי אבנר
למילים - - -
היו"ר דוד ביטן
למה?
שירלי אבנר
למילים "באופן המיטבי". אנחנו חוששים, אנחנו חוששים שהמילים האלה יקשו גם על הפיקוח האפקטיבי שלנו - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם הכנסתם את המילים.
שירלי אבנר
אנחנו לא הכנסנו, זה האוצר. בנק ישראל מתנגד לזה. אנחנו המפקחים. אנחנו יודעים מה יקשה עלינו בעבודת הפיקוח שלנו. ואנחנו חושבים שהמילים האלה "באופן המיטבי ביותר" תוביל למעשה להתנגשות בינינו לבין הגופים המפוקחים.
היו"ר דוד ביטן
אז למה התכוונתם "האופן המיטבי ביותר"?
מיכאל בן דהן
אז אני אסביר.
שירלי אבנר
רגע, רגע, אני אשמח להשלים את המשפט.
היו"ר דוד ביטן
למה הוספתם את המילה "ביותר"? אם זה מיטבי זה מיטבי. להוסיף "ביותר" זה כאילו לעשות עוד סיבוב.
דן אילוז (הליכוד )
זה פוגע, זה פוגע בבנק הדיגיטלי, הוא לא יודע מה זה דוח.
שירלי אבנר
הלקוח אומר איך הוא רוצה את זה. למה להקשות? גם על עבודת הפיקוח שלנו, כרגולטור. אנחנו לא - - -
היו"ר דוד ביטן
זה נראה לי הגיוני מה שהיא אומרת.
מיכאל בן דהן
אז אני אסביר מה המשמעות של הדבר הזה. יש הרבה - - -
היו"ר דוד ביטן
ועוד "המיטבי ביותר".
מיכאל בן דהן
כי יש, יש הרבה דרכי התקשרות של הבנק עם הלקוחות שלו. לדוגמה, אפשר לקבל באינבוקס באפליקציה או באינטרנט או במייל. או אפשר לקבל בהודעה, אפשר לקבל בווטסאפ, אפשר לקבל מסרון קולי, אפשר לקבל מכתב.
דן אילוז (הליכוד )
למה לא לשאול את הלקוח? שהלקוח יבחר איך הוא רוצה לקבל.
מיכאל בן דהן
נכון, נכון.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל אם היא אמרה באמצעים בכתב אין יותר מסר קולי.
מיכאל בן דהן
נכון, נכון.
דן אילוז (הליכוד )
אז למה שהלקוח אז כבר לא יבחר את האמצעי שהוא רוצה?
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע, אז מה אתם אומרים הבנקים?
מיכאל בן דהן
אני כן רוצה להשלים את ההתייחסות שלי, בבקשה, כבוד היו"ר.
היו"ר דוד ביטן
שנייה, שנייה.
גלי כספרי
אנחנו מסכימים עם ההערה הזאת. אבל יש לנו עוד נושא שחשוב לנו להגיד.
היו"ר דוד ביטן
רגע, תני לנו לגמור. את עוברת לנושא. יש בזה משהו.
מיכאל בן דהן
אני אגיד.
היו"ר דוד ביטן
לכתוב, לכתוב פה - - -
מיכאל בן דהן
כבוד היו"ר, אני כן אשמח להסביר.
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע. "כפי שיוסכם בין הצדדים".
מיכאל בן דהן
ובמידה והלקוח לא, לא יסכים?
גלי כספרי
הלקוח היום בוחר, הלקוח היום בוחר, הלקוח מקבל הרי הודעות מהבנק.
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע, לא.
גלי כספרי
הוא בוחר, הוא בוחר באיזה ערוץ תקשורת - - -
היו"ר דוד ביטן
או בדרך אחרת.
גלי כספרי
אין צורך מחדש לנסח את זה.
מיכאל בן דהן
אני כן, אני כן רוצה להסביר טיפה לעומק על הסעיף הזה, כי הוא חשוב בעינינו. והוא חלק משמעותי מתוך הדבר הזה.

בסופו של יום, אנחנו מקבלים הרבה מאוד הודעות מהבנק, כמו שנאמר פה. רובן נעלמות מהעין. הן לא נגישות לנו.
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל הניסוח הוא בעייתי. "המיטבי ביותר".
מיכאל בן דהן
אז במידה - - -
היו"ר דוד ביטן
יהיה ויכוחים על זה.
מיכאל בן דהן
לצורך העניין - - -
היו"ר דוד ביטן
יבוא בן אדם יגיד אני לא, אני לא ראיתי את הווטסאפ, לא ביקשתי את זה בצורה הזאת.
מיכאל בן דהן
אז כבר היום - - -
היו"ר דוד ביטן
יהיו המון בעיות משפטיות.
מיכאל בן דהן
כבר היום המערכת הבנקאית עושה איזה שהוא שיקול דעת ותעדוף בין דרכי התקשורת.
היו"ר דוד ביטן
אני מציע שתסתדרו ביניכם. תסתדרו ביניכם. בגדול, צריכה להיות הודעה בכתב. הכי טוב מוסכם בין הצדדים. אם לא מוסכם בין הצדדים, אז דרך אחרת.
מיכאל בן דהן
אני כן חשוב לי להדגיש שאנחנו רוצים בסופו של דבר שיהיה S.M.S - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אמרתי תסכמו בנק ישראל והאוצר - - -
מיכאל בן דהן
או משהו נגיש - - -
היו"ר דוד ביטן
והיועצת המשפטית שלנו. תסתדרו ביניכם.
ורד קירו זילברמן
אני רוצה לחדד, אני רוצה להבהיר משני הצדדים. דבר ראשון, נאמר שיכולה להיות באמת סוגיה פרשנית. מצד שני, רוצים שהדרך שהוא בחר זאת לא תהיה דרך של ככה, שיגידו לו תיכנס לאפליקציה ותמצא את הקוד הסודי ושם בתוך ההודעות הבנקאיות ייבלע לך הדבר הזה.

אז מה שאני מציעה, והציע יושב הראש, האופן המיטבי ביותר בסופו של דבר העיקרון המוסכם, יכול להיות שאנחנו צריכים למצוא ניסוח קצת יותר ברור.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל לא, אבל שלא בפתיחת החשבון ייתנו לו לחתום בין השורות על איזה משהו. יגידו לו - - -
מיכאל בן דהן
זה בדיוק מה שיעשו, זה בדיוק מה שיעשו. זה החשש שלנו.
ורד קירו זילברמן
שנייה. הדרך, כמו שהם כותבים זו אחת הדרכים שבחר הלקוח לקבל הודעות מהבנק. זו צריכה להיות אחת הדרכים האלה.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. לא, בחר באופן ספציפי. כי אם הוא חתם על ניירת כשפתחו לו את החשבון ושם הכניסו, עיגלו איזה סעיף, אז יגידו לו 'הנה, אתה הסכמת בכתב'. צריך להיות משהו ספציפי, ידיעה ספציפית.
קריאה
אבל הלקוח בוחר בפתיחת החשבון, הלקוח בוחר או בשלב מסוים בניהול החשבון, איך הוא מקבל הודעות מהבנק. לא צריך הסדר.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל מי קורא את הניירת הזאת? בחייך.
קריאה
אבל לא צריך הסדר ספציפי לדבר הזה.
שי אבו
יש חשבונות שעשרות שנים או שנים בודדות לא עשו גילוי נאות בחשבון ולא בחרו את זה. עשרות חשבונות. אני יועץ משכנתאות, נתקל בזה עשרות פעמים.
קריאה
זה תיעוד של משהו אחר.
היו"ר דוד ביטן
רק על הנייר הזה, לא במכלול הניירות.
היו"ר דוד ביטן
טוב, תסתדרו ביניכם על העניין הזה, באמת. תסתדרו. מה שכן, אתם מבינים את הכוונה. שהלקוח יידע באופן ספציפי. לא סיפורים שהוא חתם על 100 ניירות, יגידו לו בעמוד 8 בסעיף זה וזה זה כתוב. לא, הוא צריך להיות מסמך נפרד שהוא יודע עליו והוא חותם עליו בנפרד. לא במסמכים הרגילים, אלא בנפרד.
מיכאל בן דהן
מה שאני יכול להציע זה שיהיה לו אפשרות, תהיה אפשרות לשנות את ברירת - - - שנייה, אני, מה שאני יכול להציע, הלקוח, יש עכשיו מלאי עכשיו גדול של לקוחות. 9 מיליון משקי בית.
היו"ר דוד ביטן
אל תנהלו איתנו משא ומתן. אתם ביניכם תסתדרו על הניסוח הנכון. זה הכל.
מיכאל בן דהן
אין בעיה.
היו"ר דוד ביטן
בין כה וכה היום לא מצביעים על כלום. נכון?
ורד קירו זילברמן
כן.
היו"ר דוד ביטן
אז אין בעיה. רק מדברים כדי שיהיה לנו קל לישיבה הבאה.
מיכאל בן דהן
אנחנו נעשה את העבודה ונחזור עם נוסח לוועדה.
היו"ר דוד ביטן
תמשיך לקרוא. עוד מישהו רוצה להעיר משהו?
גלי כספרי
כן. תודה רבה. הערה שהיא עבורנו קריטית.
היו"ר דוד ביטן
קריטית?
גלי כספרי
המידע הזה שמבוקש כאן - - -
היו"ר דוד ביטן
מה, זה משפיע על הרווחים של הבנק?
גלי כספרי
המידע הזה שמבוקש כאן דורש מהבנקים - - -
היו"ר דוד ביטן
היא כל הבנקים.
גלי כספרי
דורש מהבנקים להקים מערכת חדשה, גדולה, מורכבת.
היו"ר דוד ביטן
זה?
גלי כספרי
רגע, רגע, כן. כי צריך להתממשק, המערכת הזאת צריכה לדעת להתממשק עם כל המערכות האחרות שקיימות בבנק.
היו"ר דוד ביטן
אז מה את רוצה? שזה יהיה בעוד חצי שנה?
גלי כספרי
לא, אני, אנחנו חושבים, המערכת הזאת, להקים אותה, לאפיין אותה, לממשק אותה עם כל המערכות - - -
היו"ר דוד ביטן
למה? אבל אתם נותנים הודעות לאנשים.
גלי כספרי
לא, אין לנו מערכת כזאת שאוספת את הריביות מכל המקומות: ממשכנתאות, מכרטיסי חיוב, מהעו"ש. מכל - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, לא. אז זה לא, אני אמרתי, אולי לא הובנתי כראוי. המשכנתה זו הודעה נפרדת, זה לא יהיה בהודעה הזאת. כי זה יבלבל את כולם. כמה ריבית שילמת. אני רוצה שהוא יידע בחשבון שלו מה - - -
גלי כספרי
אנחנו חושבים, אנחנו חושבים שזה צריך להיות רק ריבית - - -
היו"ר דוד ביטן
לא הכל ביחד, לא.
גלי כספרי
רק ריבית על חשבון העו"ש.
היו"ר דוד ביטן
רק על העו"ש. לא, העו"ש בנפרד, על המשכנתה בנפרד. אבל את לא מאחדת, אז איך הוא ידע מאיפה הוא משלם?
מיכאל בן דהן
אפשר לעשות הודעה נפרדת למשכנתה. אני כן חשוב לי להדגיש שזה לא רק עמלות עו"ש. כי עמלות עו"ש זה לא כולל פתאום עמלות בכרטיסי אשראי.
גלי כספרי
אנחנו מדברים על ריביות.
מיכאל בן דהן
לא כולל בניירות ערך. זה לא כולל בכל הדברים שהם צורכים - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא, זה לא על כל החשבונות ביחד. כל חשבון יקבל הודעה בנפרד. אחרת הוא לא ימצא את הידיים ואת הרגליים.
מיכאל בן דהן
כן. אבל יש עוד מוצרים שאתה מקבל מהבנק כמו כרטיס אשראי. אתה משלם, דוגמה שנתנו פה על משפחה שטסה ומשלמת 600 שקלים.
היו"ר דוד ביטן
זה יורד, לא, לא, זה יורד מהחשבון הספציפי?
מיכאל בן דהן
זה יורד מכרטיס האשראי, לא מהחשבון.
היו"ר דוד ביטן
לא, אז זה בנפרד. מה אתה מדבר? הבנקים לא, לא, אין להם כרטיסי אשראי.
מיכאל בן דהן
יש להם כרטיסי אשראי והם גובים את העמלות האלה.
היו"ר דוד ביטן
אין להם, זה עבר לחברות אחרות.
מיכאל בן דהן
אנחנו, נגיע לפירוט הזה.
נופר יעקב
לנו יש בנק, יש לו כרטיס אשראי, בוודאי.
מיכאל בן דהן
יש להם כרטיסי אשראי בנקאיים. רוב השוק הוא כרטיסי אשראי בנקאיים.
היו"ר דוד ביטן
כן, אתם בנק חדש, נותנים לכם.
נופר יעקב
לא, לכל הבנקים. לכל הבנקים.
דן אילוז (הליכוד )
ועדת שטרום.
היו"ר דוד ביטן
אבל עשו, שטרום עשה זה.
מיכאל בן דהן
לא, - - - הופרדו, אבל הכרטיס הוא בנקאי.
נופר יעקב
הכרטיס הוא בנקאי. יש כרטיסים חוץ בנקאיים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. לא, יש, יש עמלה שיורדת לו מהחשבון, זה בתוך העמלות.
נופר יעקב
לא, זה כולל גם את הכרטיסים.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כבוד יושב הראש, דוד, אבל זה מצדיק, זה מצדיק שההודעה חייבת להיות מפורטת. חייבת להיות מפורטת.
היו"ר דוד ביטן
לפי חשבונות. חשבון יש לו חשבון X, זה מה ששילמת. הבנק, מערבבים לי הכל ביחד.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
זה מה שהוא רוצה, הוא מתעקש על זה. ואנחנו אומרים לא, זה חייב להיות מפורט.
נופר יעקב
אבל, אבל - - -
היו"ר דוד ביטן
מה קורה לך אתה? אתה לא מבין שזו טעות?
נופר יעקב
הכרטיסים הם של הבנקים.
היו"ר דוד ביטן
אף אחד לא ימצא את הידיים ואת הרגליים.
נופר יעקב
אבל אתם מתבלבלים.
היו"ר דוד ביטן
אתה מערבב לו את מה שהוא משלם ריבית למשכנתה בתוך הריבית לחשבון?
מיכאל בן דהן
אז אני אומר - - -
היו"ר דוד ביטן
מה נראה לך? שהוא יכול לעשות - - -
מיכאל בן דהן
משכנתה, אני חושב שאפשר להכניס לנוסח שזה יהיה בנפרד. זה יהיה - - -
היו"ר דוד ביטן
הוא יכול לדעת מי נגד מי?
רחלי בינדמן
לא, אבל תשימו לב שאתם מפספסים. 70% מכרטיסי האשראי הם כרטיסים בנקאיים, כרטיסים ששייכים לבנק.
היו"ר דוד ביטן
כל אחד הודעה. או שייתנו כל דבר הודעה בנפרד, זה הכל, מה? לא צריך, אבל יש לו לאותו חשבון סכום כולל, כן, מה הבעיה עם זה?
ורד קירו זילברמן
אתה רוצה אז הכל?
היו"ר דוד ביטן
כל חשבון, ברור. אחרת הוא לא יודע מה, מי נגד מי.
מיכאל בן דהן
גם בחשבון עסקי זו הוצאה מוכרת.
היו"ר דוד ביטן
טוב שהערת לנו את זה. מי העיר לנו את זה? את, תאמיני לי, כל תיקון שלך הוא תיקון טוב. בסדר גמור, בסדר. ברור, אני חשבתי ברור שזה כל חשבון בנפרד. מה זה השטויות האלה, מה?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לא, שיהיה לכל, אבל שיהיה נפרד. מפורט.
היו"ר דוד ביטן
תקשיב, בכרטיס אשראי אתה מקבל הודעה מחברת האשראי כמה אתה משלם.
מיכאל בן דהן
אבל כרטיס האשראי הוא בנקאי.
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע, ואם הוא משלם בחשבון עו"ש, הוא ירד לו 2.2 על חשבון כרטיס האשראי זה בתוך העו"ש, בעמלות. מה אתה רוצה?
מיכאל בן דהן
אז הם לא רואים את זה, אני מדבר את השפה, קצת מדבר את השפה של המערכת הבנקאית. והם לא יראו את זה כך. כי אם נכתוב פה רק חשבון עו"ש אנחנו צריכים להבהיר את הדבר הזה, וחשוב שייאמר לפרוטוקול.
שלום דנינו (הליכוד)
לא, ההודעה תהיה מפורטת. על משכנתה, כרטיס אשראי.
מיכאל בן דהן
משכנתה, משכנתה יהיה - - -
רונן סולומון
אז אל תעשה כל חודש, תעשה שלושה חודשים, שיהיה לך מסודר. אבל תעשה מסודר.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, לא. אתה, תגיד לי, אתה מאיפה באת לי פתאום אתה? פתאום עכשיו הם, היום זה כל חצי שנה. רוצים כל חודש.
רונן סולומון
לא, אבל שיעשו כמו שצריך. פשוט וקל.
היו"ר דוד ביטן
יעשו גם חודש.
רונן סולומון
או שיפרטו את העמלות בתוך החוק, איזה עמלות יכללו בדוח ואיזה עמלות לא יכללו ב-S.M.S הזה.
היו"ר דוד ביטן
אני לא חושב. עמלות זה בעייתי.
דן אילוז (הליכוד )
למה? כי מחר יש עמלה חדשה.
היו"ר דוד ביטן
יש המון עמלות. אתה רוצה שעכשיו יתחילו דף, אני חושב צריך 20 דפים בשביל - - -
נופר יעקב
לפי תעודת הזיהוי הבנקאית, גם שם יש כבר את הפירוט.
מיכאל בן דהן
אנחנו נעשה את ההפרדה.
היו"ר דוד ביטן
תעשה הפרדה.
מיכאל בן דהן
מה שהלקוח בחשבון שלו וכל השירותים שפועל החשבון לבין המשכנתא. וזה יהיה שתי הודעות נפרדות שיהיה ברור שיש מה שהלקוח, את השירותים שהוא מקבל מהבנק ויש את המשכנתה.
היו"ר דוד ביטן
משכנתה זה בנפרד, זה ברור.
מיכאל בן דהן
כן.
היו"ר דוד ביטן
וגם יש לו מספר חשבונות בבנק, אתה רוצה שדף אחד יתייחס לכולם?
מיכאל בן דהן
כן. אם יש לקוח אחד עם כמה חשבונות, בסופו של דבר שיקבל כמה הבנק לקח ממנו.
היו"ר דוד ביטן
באותו סניף או בסניף אחר? יש לו בסניף אחר, מה קורה עם זה?
מיכאל בן דהן
אז אנחנו בסופו של דבר אומרים - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, בסדר. יש לו בסניף 4 ובסניף 8. הוא מקבל הודעה אחת על כל הסניפים?
מיכאל בן דהן
כן. כי בסופו של דבר ההתנהלות שלו זה מול הבנק הספציפי שהוא מתנהל מולו. והבנק רואה אותו כלקוח אחד.
שי אבו
חייבת להיות הפרדה בין חשבון פרטי לעסקי. חייבת להיות הפרדה.
נופר יעקב
לא, זה פר חשבון, זה חייב להיות פר חשבון.
היו"ר דוד ביטן
אתה חייב להתייחס פר חשבון. אני לא יודע למה אתה לא מתייחס פר חשבון.
דן אילוז (הליכוד )
למה לא פר חשבון? באמת, למה לא פר חשבון?
מיכאל בן דהן
אנחנו - - -
היו"ר דוד ביטן
תסביר לנו.
מיכאל בן דהן
אני חושב שזה יוריד את האפקט. כי בסופו של דבר אם תראו 100 ועוד 200 ועוד 100 ועוד 200 יש לך ארבעה חשבונות. במקום לראות בסכום אחד 600 דקלים ולשאול את עצמך למה. הרי בכל מקרה, בהודעה הזאת הוא לא יצליח להבין למה הוא משלם את כל הכסף הזה. יצטרכו להסביר לו את כל הדברים בעולם.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אם יש לו פרטי ועסקי מה אתה מציע?
מיכאל בן דהן
שהוא גם יקבל הודעה אחת.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל הוא לא יכול. היא חייבת להיות פר חשבון.
שירלי אבנר
ההודעה היא פר חשבון.
מיכאל בן דהן
אם זה חברה - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אתה מייצר לו בעיה בדיווח שהוא מדווח.
גלי כספרי
ההודעה היא פר חשבון. הבנקים יודעים לדווח פר חשבון.
היו"ר דוד ביטן
טוב, רבותיי. אני חושב, אני לא מדבר על דעתי רק. זה צריך להיות לפי חשבונות, זה לא באופן כללי. אבל, אתם יודעים מה? אני אין לי - - -
גלי כספרי
הבנק יודע לדווח פר חשבון. לא פר, רק פר חשבון, זה ברור.
היו"ר דוד ביטן
אבל מה הם מפחדים שתעלימו לנו בדיווח? אני לא מבין.
מיכאל בן דהן
אז אנחנו נחשוב על זה ונחזור עם תשובות לוועדה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. אז תראו איך אתם גומרים את זה. שבו עם הבנקים. עכשיו, נגיד שאת צריכה לדווח באופן כללי. מה זה גורם לך? את אומרת אני צריכה לעשות תוכנה מיוחדת?
גלי כספרי
אני צריכה, אנחנו צריכים, כן. משום שאנחנו צריכים זמן היערכות.
היו"ר דוד ביטן
אז מה את צריכה? זמן היערכות? כמה זמן?
גלי כספרי
אנחנו צריכים בין שנה לשנה וחצי זמן היערכות.
היו"ר דוד ביטן
הגזמת עכשיו, הגזמת. אז לא צריכים חוק, עזבי. בואו, דברו איתנו בחוק הבא. בחוק ההסדרים הבא.
גלי כספרי
העבודה הזאת - - -
היו"ר דוד ביטן
הגזמת.
גלי כספרי
לא, זה, זה עבודה תפעולית, מיכונית.
היו"ר דוד ביטן
צריך זמן, אין בעיה, ניתן לכם את הזמן הזה. אבל לא - - -
גלי כספרי
כשבמקביל יש עכשיו הרבה גם, כמו שנאמר כאן מהאוצר, יש עוד סעיפים בחוק ההסדרים שקשורים לבנקים. שקשורים לבנקים, שדורשים עכשיו עבודות מיכונית כמו חוק איזון תשלומים, כמו ה-EPI, כמו עוד הרבה חוקים אחרים.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא דיברתם עם הבנק כשהבאתם את החוק הזה? הם רוצים שנה וחצי הוראת, שהחוק יחול בעוד שנה וחצי.
מיכאל בן דהן
אנחנו שמענו - - -
היו"ר דוד ביטן
זה נשמע לך הגיוני?
מיכאל בן דהן
- - - אנחנו שמענו את ההערות של איגוד הבנקים לפני. אנחנו לא חושבים ששנה וחצי זה זמן סביר.
היו"ר דוד ביטן
כמה לדעתם צריך?
מיכאל בן דהן
שלושה חודשים.
גלי כספרי
לא, זה לא - - -
לבנת קופרשטין דאש
לא, זה לא מספיק זמן. זה לא מספיק זמן להיערכות.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. אז בואו, תחילת החוק - - -
לבנת קופרשטין דאש
זה לא מספיק זמן. למה לתת הוראה שלבנקים - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, תחולה, בסדר, לא יודע, לא ראיתי.
מיכאל בן דהן
אם זה חודשי, כמה זמן אתם יכולים?
היו"ר דוד ביטן
תחולה, תחולה.
לבנת קופרשטין דאש
זה לא מספיק זמן.
היו"ר דוד ביטן
ארבעה חודשים תחולה.
לבנת קופרשטין דאש
לא, זה לא מספיק זמן אדוני.
משה קאשי
אדוני, אפשר בבקשה הערה, אדוני יושב הראש, סליחה?
היו"ר דוד ביטן
כן.
משה קאשי
אפשר?
היו"ר דוד ביטן
כן.
משה קאשי
אני רוצה להגיד שני דברים, אם אפשר, בנוסף לדבריה של גלי. קודם כל, שלושה חודשים-ארבעה חודשים, אתה נופל בעצם נטו, אתה נשאר עם חודש וחצי. יש לך חגים - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל יש לך כבר דיווח.
משה קאשי
לא, אבל שנייה.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא מדווחים, מה?
משה קאשי
זה לא משנה. אבל אתה צריך לייצר מערכות שמסוגלות להביא את המידע מכל, מכל החלקים.
היו"ר דוד ביטן
אז עשינו לכם פר חשבון, לא פר - - -
משה קאשי
אבל בסדר. אבל אתה לא עושה את זה, אבל שנייה, רק רגע. מדובר בתהליכים, אתה חושב שבנק זה, אתה צריך להביא, לבדוק את החשבון, לעשות את הדברים בצורה רצינית. אתה מדווח ללקוח בדיוק את המצב שלו.
היו"ר דוד ביטן
הכל במחשב, למה?
משה קאשי
לפני, תן לי עוד חצי מילה. באמת, אני - - -
היו"ר דוד ביטן
נותן לך, נותן לך. אתה יכול לדבר.
משה קאשי
לפני, לפני בערך שלוש שנים היה אותו סיפור עם חוק הניוד בין חשבונות. אמרנו זה לוקח זמן. רצתה המדינה לחוקק את זה וליישם את זה בתוך שלושה, שלוש שנים. אמרנו זה לא יספיק שלוש שנים, כי זה מערכות מורכבות שלוקח זמן. לקח בסופו של דבר ארבע שנים. אחרי שלוש שנים היינו צריכים לרוץ כולנו, כולל משרד האוצר ובנק ישראל. ולהתחנן לכל העולם ואחותו, כדי להאריך בעוד שנה. בדיוק כמו שאמרנו זה. זה לא מספיק.
היו"ר דוד ביטן
אז רגע, רגע. לאט לאט.
משה קאשי
לכן ביקשנו שנה וחצי.
היו"ר דוד ביטן
שנה וחצי זה אומר שחבל על החוק הזה.
משה קאשי
אבל אתה מבין שכשאתה אמרת ארבעה חודשים אתה, או חצי שנה - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אני אפתור לך את הבעיה, אני אפתור לך את הבעיה. ארבעה חודשים תחולה. ואם משרד האוצר יגיע למסקנה שצריך עוד זמן, אז יביאו לנו צו.
לבנת קופרשטין דאש
אדוני, זה לא מספיק ארבעה חודשים. אנחנו לא באים - - -
היו"ר דוד ביטן
יביאו לנו צו ונאשר אותו.
לבנת קופרשטין דאש
- - - אנחנו לא באים למרוח או לעשות דברים. באמת, הבנקים רוצים - - -
היו"ר דוד ביטן
אז הנה, אמרתי אבל.
לבנת קופרשטין דאש
- - - צריכים לחבר מספר - - -
היו"ר דוד ביטן
אז הנה, לא יהיה שנה וחצי ולא שנה ולא זה. תתארגנו. אבל אם יבוא משרד האוצר ויגיד, הנה.
לבנת קופרשטין דאש
אדוני, אבל זה מנגנון אבל מלכתחילה שאנחנו נבוא אליך. למה?
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, יש דרך משפטית. אז אני מסביר לכם. יש דרך. כותבים בחוק שבמקרה שהאוצר, האוצר מטפל בזה? יחליטו. יביאו לנו צו להארכה בוועדת הכלכלה ואנחנו נאריך. מה הבעיה? בסדר?
לבנת קופרשטין דאש
אבל ארבעה חודשים זה זמן לא סביר, אדוני. ארבעה חודשים זה זמן לא סביר. תחשבו - - -
ורד קירו זילברמן
שמונה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
שמונה חודשים. ארבעה ועוד ארבעה אפשרות להארכה. מה אתם רוצים?
לבנת קופרשטין דאש
ארבעה חודשים מלכתחילה זה לא יקרה. חבל, חבל על הזמן שלך אדוני. אנחנו לא סתם אומרים את זה.
היו"ר דוד ביטן
אבל ידוע לכם, נתנו פה, לא אתם לא - - -
טיבי רבינוביץ
אני בדיוק בסרט הזה עם חוק הניוד. כל היושבים פה מבינים את, מבינים את העניין הזה. זה היה ברפורמות. בדיוק כל היושבים כאן, כל היושבים כאן יכולים להיזכר איך רצנו והתחננו לעשות משהו שמלכתחילה אמרנו שזה לא ייצא. זה לא, זה לא, כמה חודשים זה לא מספיק.
היו"ר דוד ביטן
לא, אם זה ארוך מידי, אז אין טעם בחוק. תעזבו אותי מזה.
טיבי רבינוביץ
אז אנחנו ביקשנו שנה וחצי.
היו"ר דוד ביטן
דברו איתי בעוד שנה על החוק, חבל על הזמן שאנחנו מבזבזים.
טיבי רבינוביץ
אפשר להוריד שלושה ארבעה חודשים ולהסתפק בזה. אנחנו לא נספיק. זה לא - - -
משה קאשי
אפשר להגיד, שנה שעברה עבר חוק שירותי מידע פיננסי. החוק IPI. לבנקים המערכות האלה כבר קיימות. הם יכולות תוך שלושה ארבעה חודשים להכניס. זה אותן מערכות.
לבנת קופרשטין דאש
אתה לא יודע איך הבנקים עובדים, לכן אתה לא יכול לומר את הדברים האלה. אני מאוד מצטערת.
משה קאשי
הייתי בנקאי 10 שנים, אני יודע איך הבנקים עובדים.
לבנת קופרשטין דאש
אתה לא יודע איך המערכות האלה עובדות. ואיזה קישוריות צריך לשים בין המערכות. וגם כל בנק שונה מבנק אחר.
היו"ר דוד ביטן
נתתי אפשרות להאריך, מה הבעיה?
טיבי רבינוביץ
אבל מלכתחילה תן זמן סביר כדי להאריך אותו אחר כך.
היו"ר דוד ביטן
פולקמן, מה אתה אומר? מה?
רועי פולקמן
אני אגיד מה הבעיה. הם צודקים במובן שכל פעם מה שקורה זה שמכיוון שבעיקר הרגולטור הישיר לא מצליח ביום יום לעקוב בשלבים אז כל פעם מגיעים בסוף ואומרים, דרך אגב, אותו דבר קורה עכשיו בחוק הבנקאות הפתוחה. באים, באים הבנקים ואומרים אנחנו לא מצליחים עדיין לעמוד בלוחות הזמנים. ולצערי אני אומר, בנק ישראל צריך להיות זה שאומר חברים, אנחנו עוקבים אחרי זה ב- real time, מגיעים לשוקת שבורה. אבל עובדה שאז מה שקורה מעמידים אותנו בפני, אני אומר מה קרה עכשיו, אני יודע מדיונים גם אצלכם מה קורה בחודשים האחרונים. באים ואומרים לכם אנחנו לא עומדים בזמנים ואתם אומרים אין לנו מה לעשות.
טיבי רבינוביץ
לא, לא, זה לא מה שהם אומרים. אני אגיד לך מה קורה. אנחנו כל הזמן מצביעים וזה תהליך שקוף. גם הרגולטור נמצא - - -
רועי פולקמן
לא, בסדר, יש לכם - - - אני לא יודע.
טיבי רבינוביץ
רגע, שנייה, שנייה. אני רוצה להסביר.
רועי פולקמן
אני לא יודע כמה זמן.
טיבי רבינוביץ
אז אני יודע, כי אני נמצא שם. ומה שקורה זה לא הרגולטור מצדיק. פשוט כולם רואים שאלה תהליכים מורכבים שלוקחים זמן. זה לא שאנשים יושבים רגל על רגל ומשתזפים בחוף הים.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא עד כדי כך מורכב.
טיבי רבינוביץ
זה מערכות מורכבות.
היו"ר דוד ביטן
רגע. כי פעם בחצי שנה אתה נותן את אותו דיווח כמעט.
גלי כספרי
אין לנו דוח כזה. לא, אין לנו דוח כזה.
היו"ר דוד ביטן
למה? אני מקבל את זה בדואר כל הזמן.
גלי כספרי
אין לנו דוח שאוסף את הריביות - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא קורא את זה, כי זה מיליון שורות עם כל מיני זה, אני לא מבין בזה כלום.
גלי כספרי
אדוני, אבל אנחנו מבינים בזה. אין לנו היום דוח - - -
היו"ר דוד ביטן
את מבינה. אבל אני הלקוח, לא את.
לבנת קופרשטין דאש
אבל מסבירים לך.
גלי כספרי
אין לנו היום דוח שעושה את הדבר הזה בשום תדירות שהיא.
לבנת קופרשטין דאש
אז את העמלות, אז בוא נתחים עם העמלות.
גלי כספרי
צריך להקים - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אנחנו מדברים ארבעה ועוד ארבעה.
גלי כספרי
צריך להקים מערכת חדשה. אנחנו לא סתם מתעקשים על זה. לא סתם מתעקשים על הדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
פחות משנה לא צריך אותו.
גלי כספרי
לא, אולי אפשר להתחיל עם העמלות ולהוסיף את הריביות אחר כך.
לבנת קופרשטין דאש
אנחנו לא סתם מתעקשים על הנקודות האלה. זה נקודות שהן מאוד מאוד חשובות לנו. אפשר להתחיל באמת קודם עם,
גלי כספרי
עמלות. ואז הריביות.
היו"ר דוד ביטן
מה אתם אומרים, חבר'ה, האוצר?
לבנת קופרשטין דאש
הריביות זה, זה הקטע שהוא חדש.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, הדבר הזה רק לגבי הסעיף הזה. הסעיף הקודם אין צורך - - -
לבנת קופרשטין דאש
על הסעיף הזה אנחנו מדברים אדוני.
מיכאל בן דהן
נכון, נכון.
היו"ר דוד ביטן
אז מה, מה אתם אומרים?
מיכאל בן דהן
אז אני אגיד, אנחנו - - -
היו"ר דוד ביטן
- - - אפשר להתעסק במחשב?
מיכאל בן דהן
אני אגיד, 18 חודשים זה - - -
היו"ר דוד ביטן
בנק ישראל רוצה לתת להם. אתם הולכים לקראתם בכל דבר אתם. אתם משהו אתם. מה? נו?
מיכאל בן דהן
18 חודשים זה באמת לא מספר ריאלי לדעתנו ואין שום סיבה ללכת לקראתו. אנחנו אמרנו שלושה. אפשר לחשוב גם על טיפה להרחיב את הזמן הזה וגם לתת סמכות לשר במקרה באמת יהיה בעיות יוצאות דופן. ששוב, אנחנו לא מאמינים, זה לא ניידות. אין כאן היערכות למערכות מורכבות עם גורמים נוספים ופרויקט באמת ענק שהיה כמו של הניידות.
לבנת קופרשטין דאש
שלושה ארבעה זה non issue, אין, אין מצב כזה. אנחנו לא סתם אומרים. אנחנו מתריעים. ישבנו, בדקנו ועשינו עבודה. אין מצב כזה. צריך זמן יותר סביר.
קריאה
גם על העמלות?
לבנת קופרשטין דאש
אנחנו חישבנו את זה ביחד.
מיכאל בן דהן
אנחנו נציע לדיון הבא מספר.
היו"ר דוד ביטן
אז תשבו איתם, גם עם בנק ישראל. בעיקרון תהיה תקופה. זה לא אומר שאתם צריכים להתבסס על התקופה השנייה.
גלי כספרי
אנחנו כבר מתחילים לעבוד ברגע - - -
היו"ר דוד ביטן
תשתדלו לגמור את זה מהר.
גלי כספרי
זה ברור. זה ברור. אף אחד לא - - -
היו"ר דוד ביטן
אני עדיין לא מבין, אני עדיין לא מבין מה הבשורה הגדולה מאוד בחוק הזה. כן? אין בשורה פה. זה לא מה שיציל לנו את המשק, את יוקר המחיה ולא כלום. בסדר. אבל זה בשביל הבנקאות זה בסדר. שיידעו מה קורה. אין פה בשורה בסעיף, בחוק הזה. אבל יאללה.
רועי פולקמן
יושב הראש, הבשורה תגיע מהרבה צעדים. אין, אתה צודק שזה לא רק, זה לא זבנג וגמרנו.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. אבל בזה אין בשורה. אין בשורה.
רועי פולקמן
המפתח הוא במחיר הכסף.
היו"ר דוד ביטן
אתם כדי לפתור את הבעיה של יוקר המחיה אתם צריכים להביא חוק שהאוצר נותן, מעביר לחשבונות של האנשים כסף ונגמר הסיפור.
קריאה
עשו בפינלנד משכורת, איך זה נקרא?
היו"ר דוד ביטן
ואז לא צריכים שקיפות ולא צריכים כלום. נתווכח רק על הסכום, זה הכל. מה אתה אומר דן?
דן אילוז (הליכוד )
יצטטו אותך, יחשבו שאתה רציני.
היו"ר דוד ביטן
אני צוחק עכשיו.
דן אילוז (הליכוד )
אני יודע.
היו"ר דוד ביטן
מה יש להם לצטט אותי?
דן אילוז (הליכוד )
אני יודע. אבל - - -
היו"ר דוד ביטן
זה בצחוק, ריבונו של עולם.
דן אילוז (הליכוד )
בפרוטוקול לא שומעים את הצחוק שלך, זה הבעיה.
היו"ר דוד ביטן
מה?
דן אילוז (הליכוד )
בפרוטוקול לא שומעים.
היו"ר דוד ביטן
אתה יודע מה? שיצטטו שאמרתי לתת לכל אחד. פוליטית זה בסדר, לא? טוב, מי קורא?
עמיהוד שמלצר
אני בפסקה 3.







(3) בסעיף 7ד, במקום סעיף קטן (ב) יבוא:
"(ב) במסגרת הסכם התקשרות שבין התאגיד הבנקאי לבין הלקוח שלטובתו מונפק כרטיס החיוב יחולו הוראות אלה:
(1) התאגיד הבנקאי יאפשר לגוף המתפעל לקבל את הסכמת הלקוח לעשות שימוש במידע שהגיע לידי הגוף המתפעל אגב ביצוע ההנפקה או תפעול ההנפקה, לצורך מתן שירותים ללקוח שלגביהם מפוקח הגוף המתפעל;
(2) התאגיד הבנקאי לא ימנע מהגוף המתפעל, במעשה או במחדל, לקבל את הסכמת הלקוח כאמור;
(3) הסכם ההתקשרות עם הלקוח להנפקת כרטיס החיוב לא יותנה במתן הסכמה כאמור לגוף המתפעל";
עמיהוד שמלצר
יש לנו תיקונים. נסביר שנייה את הרעיון ואז יש תיקונים.
היו"ר דוד ביטן
עוד תיקונים?
עמיהוד שמלצר
יש תיקונים בעקבות ישיבות עם הייעוץ המשפטי.
היו"ר דוד ביטן
מה, ורד את רצינית?
ורד קירו זילברמן
מלא מלא.
מיכאל בן דהן
כן הכנו במצגת הסבר לדבר הזה, כי הוא קצת - - -
היו"ר דוד ביטן
מה, מה אתה רוצה להגיע פה? תסביר.
מיכאל בן דהן
לגבי הצעד הזה.
היו"ר דוד ביטן
כן, מה?
מיכאל בן דהן
כמו שהזכרתי מקודם, אחד הצעדים המשמעותיים שהיו, היו הפרדה של חברות כרטיסי האשראי מהמערכת הבנקאית.
היו"ר דוד ביטן
כן.
מיכאל בן דהן
שזה הגופים שמפורדים. אבל עדיין רוב כרטיסי האשראי הם כרטיסים בנקאיים. הם שייכים לבנקים. חברות כרטיסי האשראי הן מתפעלות אותם. אתם רואים אותם, אתם רואים את הלוגו, אתם גם מדברים, נכנסים לאפליקציות לפעמים.
היו"ר דוד ביטן
טוב, זה ייקח זמן כנראה. לא?
מיכאל בן דהן
אז זה ייקח זמן ואנחנו רואים מגמות חיוביות. אנחנו כן רוצים שהלקוחות יבינו שיש להם אופציות מחוץ לבנק. כי בדרך כלל הם מסוגלים כשהם מתמחרים בין כמה ספקים - - -
היו"ר דוד ביטן
זה טוב לאשראי. ללווים באשראי.
מיכאל בן דהן
בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
נו?
מיכאל בן דהן
אז אנחנו חושבים שכרגע הבלעדיות שיש לבנק על הלקוח, שהוא נותן לו את כרטיס האשראי, היא מזיקה. יש פה עוד גופים שיכולים לתת להם אשראי ולא יודעים עליהם. אז מה שאנחנו מציעים במקרה הזה הוא יחסית פשוט. חברות כרטיסי האשראי הן מתפעלות. ככה קוראים להן. הן עושות את כל העבודה והן מקבלות גם את כל המידע שמגיע מכרטיסי האשראי. הן יודעות לחייב אותך ב-5 שקלים כשאתה קונה פחית במזנון. אז אם הן מקבלות את המידע אנחנו אומרים אם הלקוח יסכים לתת להם לעשות שימוש במידע ובשביל להציע להם הצעות ערך למה לא?
דן אילוז (הליכוד )
מה זה הצעות ערך?
מיכאל בן דהן
הצעות ערך זה בדיוק הדבר הזה: אשראי, כרטיס אשראי חדש, לא יודע. ביטוח אם צריך. כל השירותים שהם נותנים הם נמצאים על המידע והלקוח - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כרטיסי הבנק החוץ בנקאיים, החברות מעבירות לבנקים את המידע?
מיכאל בן דהן
בדיוק. הן מנהלות, אני אגיד - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
- - - שאלת. הוא לא שמע מה שאלתי. בפעילות של כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים, החברות מעבירות לבנקים את המידע?
מיכאל בן דהן
לא. שם לא.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
למה שם לא חשוב תחרות?
מיכאל בן דהן
כי שם - - -
טובי הריס
זה מופיע לך, זה כתוב פה.
דן אילוז (הליכוד )
החיוב הסופי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
היא אמרה, החיוב הסופי. אבל הם לא רואים אם אני טס לחו"ל, לא טס לחו"ל. אם אני מוציא על קולה או שאני מוציא על פופקורן. למה שלא יהיה - - -
מיכאל בן דהן
כי אנחנו מאמינים שמי שמגיע בסופו של דבר לחוץ בנקאי זה לקוח יחסית מתוחכם שכבר תמחר מול הבנק שלו והלך ובחר כרטיס חוץ בנקאי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אתה צודק, רק לפני שהוא הגיע לשם הוא כבר שבוי.
מיכאל בן דהן
הוא ממש לא שבוי. הבנק יודע עליו - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
הבנק לא יודע שום מידע. אז תמיד חברת האשראי תיתן לו לצורך העניין עשירית האחוז פחות מהבנק וזהו, הוא עכשיו אצלם. לעולם ועד. תן להם, אתה, ההצעה היא טובה, אבל תן דו סטרי. שהבנק ידע מה שקורה בחוץ, שהחוץ ידע מה שקורה בבנק. שיריבו, יתקוטטו עלינו.
מיכאל בן דהן
אז אני אגיד. הסיבה שאנחנו עושים את זה היום, כי היום יש כוח שוק מאוד מאוד חזק למערכת הבנקאית. וכל לקוח שמנהל חשבון בנק אצל בנק מסוים - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנקים זה כמו מונופול.
מיכאל בן דהן
יש לו המון המון כוח שוק עליו. ממש מונופול.
דן אילוז (הליכוד )
אבל הלקוח כלקוח - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
בסדר, שיריבו - - - שיריבו עליי.
מיכאל בן דהן
אז אנחנו אומרים נגד המונופול. אנחנו רוצים ללכת נגד המונופול. מי שיש לו בלעדיות, אנחנו רוצים לאפשר למישהו שגם ככה מקבל את המידע הזה. הוא גם ככה חשוף אליו. אתה תוכל - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לאיזה מידע הוא חשוף?
היו"ר דוד ביטן
אז מה אתה רוצה? שמה?
מיכאל בן דהן
שהלקוח יוכל להסכים שהגוף החוץ בנקאי יעשה שימוש במידע כדי להציע לו הצעות.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
רגע, חשוף רק למידע הסופי שלי.
קריאה
רבו עליך על עמלת המרה?
מיכאל בן דהן
אשראי אם הוא צריך או כל דבר אחר שהוא מציע.
היו"ר דוד ביטן
מי?
מיכאל בן דהן
הגוף החוץ בנקאי.
היו"ר דוד ביטן
הגוף החוץ בנקאי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
היום אף אחד לא רב עליי.
רועי פולקמן
ביטן, תשמע. בחוק שטרום היה סעיף, היה סעיף כזה והוא הוגדר פשוט פג תוקף בזמן. ולכן הטענה הייתה שכדי לייצר את התחרות, היה סעיף כזה שאמר החברות המופרדות יהיה לכם כמה שנים וכו'. אנחנו רואים שהתחרות התחילה, אבל היא בראשית הדרך. החברות האלה מופרדות, רובן 3 שנים. זה לקח זמן.
היו"ר דוד ביטן
לא, 3 שנים לא.
רועי פולקמן
ולכן הרעיון היה שיהיה שם את המידע כדי שאפשר יהיה להתחרות. יש בעיית מידע שעד היום כולו ישב - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
רגע, אני אמרתי בעד.
רועי פולקמן
- - - רק במערכת, עכשיו רק הערה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל שיהיה דו סטרי. שגם החברות.
רועי פולקמן
נכון. אולי זה נכון ברגע שנראה שכבר מתחילה להתפתח תחרות. עדיין כל החברות אשראי הן באמת במובן הזה הן קטנות מאוד אל מול המחזורים של - - -
היו"ר דוד ביטן
איזה, החוץ בנקאי אתה מדבר?
רועי פולקמן
על החוץ בנקאי. החברות המופרדות שהן חוץ בנקאיות.

אני רק אגיד שיש פה הצעה, אני אגיד הערה אחת שאני דווקא פה בא לקראת הבנקים. תראו, יצא כאן מתווה שבסוף מייצר גם בירוקרטיה במערכת הבנקאית. כי זה שהמידע צריך לעבור, זה ברור. זה הסעיף. אבל היה נכון לבוא ולהגיד, וזה עלה גם בעבר ואני לא יודע למה הממשלה התנגדה. שברגע שבן אדם מאשר הנפקת כרטיס, אוטומטית המידע הזה עובר. בלי עוד ניירת. בלי עוד ניירת. כי ברגע שיש כאן עוד ניירת אתם גם גוזרים הרבה עלויות על הבנקים. עכשיו, אני חושב שאני רוצה שהבנקים יתחרו והכל, אבל אני לא מחפש בכוונה להקשות עליהם. אז אני אומר, אני חושב שהיה נוהל שבן אדם אומר אני מאשר עכשיו פתיחת כרטיס ויש לי מתפעל. זה לא כל חברה. הבנקים בעצמם לא מתפעלים, יש להם חברה מתפעלת. תעבירו לו את הנתונים.
היו"ר דוד ביטן
טוב.
רועי פולקמן
בלי שהוא יחתום על עוד טופסולוגיה, עוד ניירת, עוד חתימות.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. אוקיי, אז יעבירו מידע.
מיכאל בן דהן
כל זמן שיש זיקה בין חברות האשראי לבנקים לא תהיה תחרות אמיתית.
רועי פולקמן
אתה צודק שצריך עוד דברים, אבל זה חלק מזה. ולמה להקשות? אז נכון שזה מקשה גם תפעולית. אבל אם כבר זה מקשה תפעולית אז בוא - - -
דן אילוז (הליכוד )
אני צריך שמישהו יעשה לי סדר.
היו"ר דוד ביטן
רגע, הוא לא דיבר עד עכשיו, בוא נראה.
דן אילוז (הליכוד )
רגע, אני לא הבנתי עדיין את העניין. אני מצטער, אולי לוקח לי יותר זמן. אבל אולי אתה יכול להסביר.
מיכאל בן דהן
אני גם לא סיימתי.
דן אילוז (הליכוד )
לא, אולי אתה יכול להסביר שוב. כאילו, המידע, מאיפה מגיע המידע? למה מישהו אחר רוצה את המידע? מיהו המישהו האחר הזה ומה הוא רוצה לעשות עם המידע?
מיכאל בן דהן
כשכל אחד מאתנו מוציא כרטיס אשראי בנקאי, זאת אומרת שהוא שייך לבנק שלו, יש חברה מתפעלת. שזה היום כל אחת מחברות כרטיסי האשראי. אם אפשר להסתכל, יש כרטיס שכתוב הלוגו של הבנק ומאחורה יש לוגו של חברת כרטיסי האשראי.
דן אילוז (הליכוד )
זה אתה מדבר על הבנקאיים, לא החוץ בנקאיים.
מיכאל בן דהן
נכון, זה הבנקאי. זה כרטיס ששייך לבנק, אבל מי שעושה את כל העבודה: מוציא את הכרטיס, מתחבר למערכות, יודע לדבר עם בתי העסק כשאתה מגהץ את הכרטיס, זה חברות כרטיסי האשראי. גם שירות הלקוחות הרבה פעמים אתה פונה לחברת כרטיסי האשראי, למרות שזה כרטיס בנקאי בכלל. אז החברות האלה הן חשופות היום לכל המידע והן עושות את עבודת התפעול. אנחנו רוצים שבמסגרת ההסכם, כשאתה מוציא כרטיס אשראי בנקאי תוכל גם לאשר להם להשתמש במידע שכבר נמצא אצלם בשביל להציע לך הצעות. אם הן יכולות להציע לך אשראי, יכולות להציע לך כרטיס אשראי חלופי. אולי הן רואות - - -
דן אילוז (הליכוד )
איך אתה מוודא שזה לא יהפוך להיות דלת למלא ספאם של כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים שישלחו לי הצעות כל יומיים כדי שאני אעבור אליהם?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
או גם ביטוחים.
קריאה
לא, אסור להעביר את זה לגורמים שלישיים.
מיכאל בן דהן
אז הם לא יכולים למכור את המידע או משהו. הגופים האלה הם גופים מפוקחים על ידי בנק ישראל.
דן אילוז (הליכוד )
כל יום ראשון הם יציעו לי אשראי. אני לא רוצה.
מיכאל בן דהן
הגופים האלה הם גופים מפוקחים על ידי בנק ישראל.
היו"ר דוד ביטן
יש, היום שולחים הודעות, במייל הצעות.
מיכאל בן דהן
זה לא הגופים האלה. זה לא הגופים האלה. הגופים האלה זה גופים מפוקחים על ידי בנק ישראל ברמה מאוד מאוד גבוהה. גם אם יש איזה שהיא בעיה או משהו, עוד לא הגענו לזה, אבל אנחנו רוצים גם ליידע את הלקוחות איך הם יכולים לבטל את ההסכמה. אם הם רואים שיש איזה שהיא בעיה.
היו"ר דוד ביטן
מה רצית להגיד?
דן אילוז (הליכוד )
אני - - -
היו"ר דוד ביטן
שנייה רגע. בוא ניתן רגע.
ברי רוזנברג
ברי רוזנברג, מנהל רגולציה בנק לאומי. אני רציתי להעיר שצריך להסתכל על התמונה הכוללת. חסר פה נתון מאוד מאוד משמעותי כדי לקבל החלטה. והנתון הוא שחברות הביטוח, ענקי הביטוח, הגופים המוסדיים, רשאים לרכוש את חברות כרטיסי האשראי. עוד מעט האוצר יפרסם את זה, הדבר זה סוג גלוי. יש כבר משא ומתן, כבר רכשו, הכל בסדר. כלומר, מה שקורה עכשיו בסעיף הזה, הבנקים צריכים לסייע לענקי הביטוח, הממותות הגדולות, לסייע להם, להעביר אליהם מידע דרך חברות כרטיסי האשראי שאותן הם ירכשו. בעצם זה, וזה הסעיף - - -
היו"ר דוד ביטן
אז איך אתה רוצה שהם יתחרו בבנקים? איך הם יתחרו אם אין להם מידע? רק להתחיל לאסוף את המידע - - -
ברי רוזנברג
למי אין מידע?
היו"ר דוד ביטן
- - - ייקח להם 10 שנים.
ברי רוזנברג
למי אין מידע? לגופים המוסדיים אין מידע?
היו"ר דוד ביטן
לא. איזה מידע יש להם?
ברי רוזנברג
לגופים המוסדיים אין מידע?
היו"ר דוד ביטן
אם יש לי קופת גמל, יש לה מידעים על הלקוח?
קריאה
לחברות כרטיסי האשראי אין את המידע.
ברי רוזנברג
הם רוצים, הם רוצים ליזום על הלקוח. הם יכולים ליזום על הלקוח מה שהם רוצים. וגם צריך להבין - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל לוקח זמן לאסוף מידע.
ברי רוזנברג
אבל שנייה, אדוני לא שומע.
היו"ר דוד ביטן
זה פוגע בתחרות אם אין לך מידע.
מיכאל בן דהן
על מה שאמר חבר הכנסת ברוכי.
ברי רוזנברג
במקור ההגנה, במקור הרעיון הזה הוא נולד כהגנה, כהגנה ינוקא לחברת כרטיסי האשראי המופרדת. אנחנו בבנק לאומי, שמכרנו את לאומי קארד, מה שהיום מקס, הוא קיבל את הגנת הינוקא ל-5 שנים. 5 שנים חלה הגנת הינוקא הזאת. הוא התבסס, הוא גדל וכו'. אין בזה שום סבירות והיגיון להשתמש בהגנה הזאת שנועדה לשעתה, שהייתה נכונה.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי, הבנתי.
ברי רוזנברג
עכשיו, בשביל הדבר הזה, ושוב אני אומר - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה ההצעה? מה ההצעה?
ברי רוזנברג
אני אומר - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה נגד הסעיף הזה?
ברי רוזנברג
אי אפשר למשוך, ראיתי את הסעיף. אני אומר אי אפשר למשוך את החבל בשתי קצוות. וזה נכון גם לגבי הסעיף הבא, שאני ברשותך אעיר עליו כשנגיע אליו. אי אפשר למשוך את החבל בשתי קצוות. ברגע שגוף מוסדי רוכש חברת כרטיסי אשראי ההגנות האלה צריכות להיבדק. זה מה שאני אומר.
שי אבו
כבוד יושב הראש.
היו"ר דוד ביטן
איזה הגנות? זה לא הגנה פה, זה רק הסכמה להעביר מידע.
ברי רוזנברג
זה הגנה, עם עטפו את זה יפה, זה בסדר. אבל במקור זה הגנה שנועדה להגן על חברת כרטיסי אשראי מופרטת ולחזק אותה אל מול הבנקים.
היו"ר דוד ביטן
אז אני שואל אותך שאלה אחרת. איך אתה מצפה שחברה, הרי כל הסיפור הזה שתהיה תחרות. נגיד חברת הביטוח מגדל קנתה את כרטיס האשראי. אם אין לה שום מידע על שום דבר ייקח לה שנים לאסוף את המידע ולהתחרות. אז איך אני פותר את העניין הזה? יש הבדל בין האינטרס של בנק לאומי לבין האינטרס של הציבור פה. הציבור רוצה תחרות, כדי זה יפעל לטובתו. לפי השיטה שלך מגדל קנתה את החברה, עד שהיא תאסוף מידע ועד שהיא תוכל להתחרות יעברו שנים.
ברי רוזנברג
א', יש לחברת מגדל מספיק מידע. וזה שעד היום לא - - -
היו"ר דוד ביטן
אין, איזה מידע יש לה?
ברי רוזנברג
זה שעד היום היא לא נכנסה - - -
שי אבו
מידע פיננסי אמר רועי שזה קל.
ברי רוזנברג
היא לא רצתה להיכנס.
היו"ר דוד ביטן
מה זה?
שי אבו
מידע פיננסי היום לשכות האשראי מאפשרות, צמצמו את פערי הידע. היום כל חברה שהיא נותנת אשראי באמצעות דוח נתוני אשראי, תאמין לי שפערי המידע יצטמצמו לגמרי. אין כמעט פער גדול כל כך.
מיכאל בן דהן
לא, זה רק דירוג אשראי, שי.
שי אבו
בסדר, אבל זה נותן לך אינדיקציה שלא הייתה לך אותה קודם.
ברי רוזנברג
אין שום דבר שמונע מגוף מוסדי היום לתת אשראי. שום דבר.
היו"ר דוד ביטן
מה התשובה שלכם, רבותיי?
טובי הריס
אני רוצה - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע, מה התשובה שלכם אוצר? לטענה. אם חברה, חברות ביטוח יקנו כרטיסי אשראי, למה הם זקוקים לעזרה?
טובי הריס
אני אשמח להתייחס.
מיכאל בן דהן
שנייה. אני אתייחס ואז אני אעביר לך.
היו"ר דוד ביטן
כן, רשות התחרות. גם זה אוצר, אין בעיה. מה הרשות התחרות אומרת?
טובי הריס
אני אשמח. כשמדברים על הגנות ינוקא זה לא היה הנקות ינוקא כי הם קטנים ומסכנים ואין להם. זה היה רעיון מאוד ברור שכרגע יש לבנק בלעדיות על הלקוח הזה. כרטיס האשראי נותן לו זיקה ומידע יום יומי על כל דבר שהלקוח עושה וזה מידע שבסוף הוא אין לו תחליף. וזה הופך את זה שהבנק מונופול על האשראי. וגם היום, 75% מעסקות עדיין בכרטיסים הבנקאיים, למרות כל הדברים שנעשו כדי שיהיו יותר כרטיסים חוץ בנקאיים. והאשראי הבנקאי הוא עדיין, כאילו, הוא עדיין המונופול.
היו"ר דוד ביטן
אז אתם ברשות תומכים בדבר הזה?
טובי הריס
ולכן, ולכן - - -
היו"ר דוד ביטן
גם אם יקנו גופים גדולים ומוסדיים.
טובי הריס
בדיוק. ולכן זה לא שאלה של מי גדול, מי קטן, מי מסכן או מי לא מסכן. זו שאלה של האם יהיה לבנק מונופול על המידע הזה או שהמידע הזה יהיה אצל גוף נוסף, שכל סיבה שיש מתפעל, שיש חובה לעבוד עם מתפעל, בדיוק כדי שיהיה לו גישה למידע הזה וגישה ללקוח הזה. זה כל הרעיון של החוק.
היו"ר דוד ביטן
בנק לאומי, מה אתה משיב על זה, על מה שהיא אומרת?
ברי רוזנברג
קודם כל, לגוף המתפעל יש את המידע, הוא רואה את המידע.
טובי הריס
אבל אסור לו להשתמש בו.
ברי רוזנברג
אוקיי, בסדר.
רועי פולקמן
הוא רואה אותו, זה גזר כזה מול העיניים, אבל אל תיגע.
ברי רוזנברג
רגע, רגע, פולקמן. עם כל ההתלהבות, הכל בסדר. רק אני אומר, השאלה היא - - -
היו"ר דוד ביטן
הוא לא התכוון לזה ככה.
ברי רוזנברג
לא, בסדר, בסדר. הכל בסדר, הוא מייצג את חברות כרטיסי האשראי המופרדות. הכל בסדר, כל אחד והתפקיד שלו. אני, מה שאני אומר זה דבר מאוד פשוט. כשיש סיבה, אוקיי? כשיש סיבה לתת, זאת אומר, ליצור מציאות שאני צריך, הרי קורה פה משהו שהוא לא סביר, הוא לא הגיוני. תשווה את זה לעולמות אחרים בין מתחרים. שאני צריך להעביר את המידע שיש לי, להעביר אותו בכוח ולעשות איזה שהן פעולות כאלה ואחרות כדי לגרום לחברות שמתחרות בי להציע וליזום על הלקוח שלי. זה לא קורה במקום אחר.
טובי הריס
זה לא מידע שלך, זה מידע של הלקוח.
רועי פולקמן
אני רוצה להגיד שהמידע לא שייך לבנק, המידע שייך ללקוח.
היו"ר דוד ביטן
בוא, בוא, אני אגיד לך. הסיפור הזה של - - -
ברי רוזנברג
אבל אני אומר, אבל אני אומר - - -
היו"ר דוד ביטן
הם שולטים ב-60% מהשוק.
ברי רוזנברג
- - -הציע, סתם למשל, הציע חבר הכנסת ברוכי למשל - אז למה שלא תהיה הדדיות?
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות שזה הפתרון.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני עכשיו בדקתי - - -
טובי הריס
יחסי הכוחות הם לא - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כבוד יושב הראש, לי יש, רק רגע. לי יש כרטיס אשראי חוץ בנקאי עם המרה של 2.8. שאלתי אותם מה אני עושה?
שלום דנינו (הליכוד)
אל תהיה פראייר. אל תהיה פראייר.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אין, לא מוכן להוריד את זה.
שלום דנינו (הליכוד)
אל תהיה פראייר.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אני אומר שגם כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים שיעבירו את המידע לבנקים ושהם יתחרו עלינו.
טובי הריס
יחסי הכוחות - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
שתהיה תחרות אמיתית.
היו"ר דוד ביטן
למה אתם לא רוצים שזה יהיה הדדי?
ברי רוזנברג
אתה מבין מה קורה אדוני יושב הראש?
מיכאל בן דהן
א', אני אגיד, יש פה, יש פה שני - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, רגע, למה אתה לא רוצה שזה יהיה הדדי?
מיכאל בן דהן
כי אנחנו חושבים, הסיבה שרצו, כמו שטובי מרשות התחרות אמרה. הסיבה שרצו שחברות כרטיסי האשראי יתפעלו ואסרו על הבנקים לתפעל בעצמם, אמרו להם אתם חייבים להשתמש בהם - זה כי הבנקים בעצם שולטים בלקוחות. לקוח שנמצא אצל בנק הוא יודע עליו הכל. הכל מהכל. איזה משכורת הוא מקבל, כמה כסף יש לו, כמה כסף הוא מוציא, כמה זה.
היו"ר דוד ביטן
נו, ומה לא בסדר בזה?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
זה אשראי, גם דירוג אשראי יודע כמה משכורת יש לי, הכל.
מיכאל בן דהן
זה מאפשר לו, אין לזה תחליף למידע הזה. המידע הזה מאפשר - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה יודע, בארצות הברית, האשראי ניתן דרך כרטיסי האשראי, לא דרך הבנק.
מיכאל בן דהן
כי שם יש העברת מידע - - -
היו"ר דוד ביטן
ואיך אתה מקבל את האשראי? נגיד עכשיו נתנו לך בכרטיסי האשראי 1,000 דולר בחודש. עמדת בזה לאורך תקופה, מעלים לך את זה ל-2,000. עמדת, מעלים לך את זה ל-4,000. זאת אומרת, מה לא בסדר בזה שהם יודעים עליו הכל? מה לא בסדר? מה הבעיה?
מיכאל בן דהן
יש גם בישראל, אני כן אחדד.
ברי רוזנברג
אדוני יושב הראש, אני לא סיימתי. רק משפט אחד.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, נתת לנו חומר למחשבה.
מיכאל בן דהן
שני הבנקים הגדולים, השאלה - - -
ברי רוזנברג
לא, לא, הפאנצ' ליין לא אמרתי.
היו"ר דוד ביטן
פאנצ' ליין לא אמרת? אז מה אמרת עד עכשיו?
רועי פולקמן
ההבדל, האירוע הוא שלא השתנה הסיפור המרכזי ששני הבנקים הגדולים, או אם תרצה שלושת הבנקים ביחד הגדולים, שהם, עוד פעם, הם, זכותם להרוויח. אבל הם מייצרים, הם שולטים ב-60% מהשוק בארץ. זה לא קיים בארצות הברית וזה לא קיים בהרבה מדינות אחרות. ולכן כל הרעיון אומר - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנתי.
רועי פולקמן
שעד שתהיה תחרות תחלקו במידע הזה. ואני לא מבין מה - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע.
ברי רוזנברג
אתה מבין? אדוני יושב הראש.
היו"ר דוד ביטן
אני לא רואה למה אתם נגד. הדדיות לא תהיה עכשיו, אוקיי? היא תהיה בעוד שנה, שנתיים.
מיכאל בן דהן
כבוד היו"ר, אני כן רוצה להשלים.
היו"ר דוד ביטן
אבל אני לא רוצה לעשות עוד פעם חוק אחר כך.
מיכאל בן דהן
אני רוצה להשלים.
היו"ר דוד ביטן
שיהיה הכל הדדי. זה טוב לתחרות. למה - - -
מיכאל בן דהן
הדדיות, הדדיות לצורך העניין תהיה.
היו"ר דוד ביטן
- - - מה לא בסדר בסדר?
מיכאל בן דהן
כשהבנקים יתפעלו את הכרטיסים של חברות כרטיסי האשראי ויעבירו את המידע. ואז יוכלו, המידע כבר נמצא אצלם, יוכלו לעשות בו שימוש. זה בעצם מה שאנחנו מציעים פה.
ברי רוזנברג
אבל אתה לא נותן לי להתחרות עליו.
מיכאל בן דהן
שנייה, אני לא הפרעתי לך.
ברי רוזנברג
הסעיף הבא הוא מגבלת 45 יום.
מיכאל בן דהן
אני לא הפרעתי.
ברי רוזנברג
אתה מבין מה קורה כאן? אני צריך להעביר מידע לחברות כרטיסי האשראי שיעשו בו שימוש. אבל אסור לי להתחרות איתם על כרטיסי האשראי.
טובי הריס
מותר לך - - -
ברי רוזנברג
כי יש עליי הגבלת 45 יום.
טובי הריס
אם היה אסור לך להתחרות, איך אתה 75% מהשוק?
ברי רוזנברג
אתם מבינים את האבסורד הזה? על זה אני מדבר.
מיכאל בן דהן
שנייה אני אגיד לגבי מה שהוא מתייחס.
היו"ר דוד ביטן
איפה אתה רואה בחוק 45 יום?
מיכאל בן דהן
אין פה שום התייחסות ל-45 יום.
ברי רוזנברג
זה מה שקיים בחוק.
היו"ר דוד ביטן
היום קיים.
ברי רוזנברג
קיים היום.
מיכאל בן דהן
שנייה, שנייה. מה שהוא מתייחס זה תקנות - - -
היו"ר דוד ביטן
היום, לא בחוק הזה.
מיכאל בן דהן
- - - שאושרו, זה צו שאושר בוועדת הכספים - - -
ברי רוזנברג
אז תשנו. אי אפשר למשוך בשתי קצוות.
מיכאל בן דהן
- - - לפני, כמה זמן זה היה?
קריאה
חודשיים.
מיכאל בן דהן
כמה? חודשיים? נשמעו הטענות. כבוד היו"ר של ועדת הכספים שמע את הטענות והחליט כנגד הטענות האלה ולהשאיר את תקנות הינוקא. אבל זה נושא אחר.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל זה היה לפני שחברות הביטוח הולכות להיכנס, בוא נודה על האמת.
ברי רוזנברג
לפני שחברות הביטוח נכנסו.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
רגע, ומה קרה, מה קרה למחיר של האשראי?
ברי רוזנברג
ואמרתם שתדונו בזה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
סליחה, ומה קרה על המחיר שלהם אחרי?
מיכאל בן דהן
בכל מקרה, אני כן רוצה לחזור פה לדבר.
היו"ר דוד ביטן
עזוב אותך.
מיכאל בן דהן
יש פה חברות שיושבות על המידע הזה ואסור להן להשתמש בו. אסור להן להשתמש בו כדי להתחרות על הלקוחות. אנחנו רוצים שיהיה להם רק את - - -
ברי רוזנברג
אדוני, או שעושים תחרות - - - על הלקוחות.
מיכאל בן דהן
אבל הבנקים לא יושבים על המידע של החברות.
היו"ר דוד ביטן
אבל למה אתה נגד תחרות?
ברי רוזנברג
או שעושים תחרות בכל - - -
היו"ר דוד ביטן
רשות התחרות.
ברי רוזנברג
- - - או שלא עושים תחרות.
היו"ר דוד ביטן
למה אתם נגד לעשות את זה הדדי?
טובי הריס
שוב, אני חושבת - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע. רגע.
ברי רוזנברג
אי אפשר - - - מה הקשר? דברי עניינית.
היו"ר דוד ביטן
רגע. ברוכי - - -
טובי הריס
אני רוצה לדבר עניינית, תנו לי שנייה לדבר.
היו"ר דוד ביטן
ברוכי, בוא נשמע את רשות התחרות. כן?
טובי הריס
אני חושבת שאי אפשר לדבר, באמת, אי אפשר לדבר על חברות כרטיסי אשראי שהם 25% מעסקאות. כל אחד היה צריך להביא הצעת ערך אמיתית כדי לגייס את הלקוח, כי ברירת המחדל של הלקוח זה לקחת את הכרטיס הבנקאי. כמעט אין לקוח שאין לו כרטיס בנקאי. לחלקם יש גם כרטיס חוץ בנקאי, אבל כמעט כולם יש להם כרטיס בנקאי. 90% פלוס לדעתי. וכרטיס ברירת מחדל של כמעט כל הלקוחות, ברירת המחדל זה הכרטיס הבנקאי. אי אפשר להגיד שהמידע על מעט הכרטיסים, מעט העסקאות שהם היו צריכים להביא הצעת ערך אמיתית והם מנסים דרך זה לגייס את הלקוח ואז ליהנות מהלקוח. זה כמו הבנק שהוא ברירת המחדל. הוא עדיין ברירת המחדל. למרות כל הדברים שעשינו, הוא עדיין ברירת המחדל. כרטיס הוא ברירת המחדל לאשראי.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל למה הפחד מתחרות?
טובי הריס
נחמד להגיד שבנקים הם - - -
ברי רוזנברג
אין בעיה. נעביר את המידע.
טובי הריס
זה נחמד להגיד שבנקים לא יכולים להתחרות על האשראי של הלקוחות, רק שכל חברות כרטיסי האשראי ביחד הם פחות מ-10% מהאשראי הצרכני והבנקים הם 70%-80%. זה לא יחסי כוחות שווים ולכן זה - - -
ברי רוזנברג
היה כתוב בנתון פה 30%, דרך אגב, אבל לא משנה.
מיכאל בן דהן
73%. של שחקנים מוסדיים.
טובי הריס
זה מוסדיים.
ברי רוזנברג
בסדר. אבל אמרתם אשראי בנקאי.
טובי הריס
לא, אמרתי שהבנקים 70%-80% וחברות כרטיסי האשראי - - -
שי אבו
זה למה אתה כל שנה תצטרך לעשות דיון מחדש. אתה מבין? כי כל פעם לא פותחים את התחרות כמו שצריך. כל פעם מייצרים ככה, מייצרים ככה, ולכן אנחנו נראים ככה.
מיכאל בן דהן
אני כן רוצה להגיד. יש פה תחרות בין - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם לא, אתם לא משכנעים בכלל בטיעונים.
לירון מאוטנר לוגסי
אני יכולה גם להתייחס בבקשה?
היו"ר דוד ביטן
עשיתם ממני בנק ישראל.
לירון מאוטנר לוגסי
אפשר בבקשה גם להתייחס?
היו"ר דוד ביטן
אני, אני לא רואה שאתם משכנעים, אני אומר לכם את האמת.
לירון מאוטנר לוגסי
היו"ר, אני יכולה להתייחס?
מיכאל בן דהן
אז אני כן רוצה להדגיש שהמצב של השוק הזה הוא מצב שבו הבנקים - - -
היו"ר דוד ביטן
משרד המשפטים רוצה להגיב?
לירון מאוטנר לוגסי
כן.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה.
לירון מאוטנר לוגסי
עורכת דין לירון מאוטנר לוגסי ממשרד המשפטים. אני חושבת שאנחנו בתוך כל הדבר הזה שכחנו שיש גם את הלקוח. ולנו כן מאוד חשוב להתייחס ללקוח. יש פה משהו שהוא לא טבעי. אני לא יודעת אם ירדתם עד לסוף דעתנו במובן הזה. אנחנו בעצם מטילים על צד לחוזה, שיש חוזה בעצם בין התאגיד הבנקאי לבין הלקוח לקבל הסכמה לעשות שימוש במידע של הלקוח עבור צד ג', שהוא לא צד לחוזה. זה לא דבר טריוויאלי. בטח לא שצד ג' הזה הוא איזה שהוא סוג של מיקור חוץ עבור אותו צד. הציפייה הסבירה של אדם זה שמי שאוסף עליו מידע ומי שמחזיק עליו את המידע זה אותו גוף שאיתו הוא התקשר. לא איזה שהוא צד ג'.
היו"ר דוד ביטן
אז את נגד הסעיף הזה?
לירון מאוטנר לוגסי
לא, אני לא נגד. ואני אסביר למה יש פה, למה יש פה הצדקה. אנחנו מבינים שיש פה איזה שהיא סיטואציה מורכבת יותר שבה הגוף המתפעל הוא גוף שמכיר בעצם, שהלקוח מכיר אותו, הוא לא שקוף ללקוח. אלא ההיפך, הרבה פעמים אפילו לקוח שיש לו כרטיס למשל ניקח את ישראכרט כדוגמה, אז הוא אפילו לא מבין שהכרטיס הזה הוא בכלל כרטיס בנקאי, אלא הוא חושב שהכרטיס הוא של ישראכרט, למרות שישראכרט היא רק מתפעלת את ההנפקה עבור בנק הפועלים, לצורך העניין, למשל כדוגמה.

אז אני אומרת שבסיטואציה המיוחדת הזאת, שבה אנחנו מבינים שהלקוח כן מכיר את הגוף המתפעל ויודע ליצור איתו קשר. ואפילו ההיפך, כשאובד לו כרטיס או כשיש שימוש לרעה למי הוא פונה? הוא פונה לאותה חברה מתפעלת, הוא לא פונה לבנק שלו. לכן אנחנו מבינים שיש פה איזה שהוא, יחד עם הצורך בתחרות, אנחנו מבינים שיש פה איזה שהיא הצדקה מיוחדת לסטות מאותו כלל הרגיל ולקבוע בצורה מפורשת, להתערב בעצם בחוזים של הבנקים ולומר אתם תבקשו ותאפשרו בעצם לאותו גוף מתפעל ליצור הסכמה ישירה בין הגוף המתפעל לבין הלקוח באמצעות החוזה שלכם. זה לא דבר שהוא טריוויאלי. אז קודם כל, גם מבחינת ההתערבות אנחנו צריכים לוודא שהיא משיגה את התכליות שלה. וכמו שרשות התחרות הציגה שיש צורך מאוד אמיתי ושיש חוסר, שהכוחות מאוד לא מאוזנים בשוק בין הגופים הבנקאיים לחוץ בנקאיים, אז זיהינו את הצורך הזה פה. אני לא בטוחה שזיהינו את הצורך הזה בכיוון ההפוך. זאת נקודה אחת.

נקודה שנייה, גם מבחינת המידע. לגוף מתפעל יש היום כבר את המידע, כמו שנאמר פה בהרבה הזדמנויות. זה רק העניין של לתת את ההסכמה שהוא יעשה את השימושים הנוספים כדי שהוא יוכל להציע לו הצעות ערך והצעות מתחרות. לעומת זאת, כשאתם מדברים על גוף מתפעל שיעביר את המידע לבנק - לבנק אין את המידע הזה. זאת אומרת, יש פה, הולכים צעד אחד נוסף שלא שהמידע על הפירוט של החיובים נמצא אצל הבנק והוא יכול לעשות בו שימוש. אלא שממש ייקחו את המידע של הלקוח, שלא נמצא בידי הבנק של הכרטיס החוץ בנקאי - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע. אני רוצה לשאול אותך שאלה. סעיף 2 אומר "התאגיד לא ימנע מהגוף המתפעל, במעשה או במחדל, לקבל את הסכמת הלקוח כאמור". למה אני צריך את סעיף 1 בכלל? שיפנו ישר ללקוח. אם הוא מסכים, מסכים. אם הוא לא מסכים, לא מסכים. למה אני צריך לתת סעיף שאומר שהבנק יהיה, יוכל לפנות ללקוח. למה אני צריך את זה?
לירון מאוטנר לוגסי
מי עוד? אתם רוצים להתייחס לזה?
היו"ר דוד ביטן
אז אם יהיה, אם הלקוח רוצה, הבנק לא יכול להתנגד. מה הוא יכול לעשות? כל הסיפור הזה והיינו מונעים את הוויכוח. תכף אנחנו נגיע לתחרות שבאמת היא בעייתית. שאם היא, אם, זה גם פוגע.
ברי רוזנברג
ביטן, ההסבר לזה, הפשוט הוא שזה פשוט לא יקרה. כי אז נוצר כאן בירוקרטיה.
היו"ר דוד ביטן
תתקנו את הניסוח הזה.
ברי רוזנברג
לא, אבל זה זה לא יקרה. פשוט לא יקרה.
היו"ר דוד ביטן
שהגוף המתפעל יכול, הבנק יאפשר לגוף - - -
קריאה
כן, זה בדיוק הבנקאות הפתוחה. נכנסתם למקום שזה בדיוק הקשר גם עם הבנקאות הפתוחה. בבנקאות הפתוחה הם ככה אמורים להעביר את המידע הזה.
מיכאל בן דהן
אנחנו, אני כן רוצה להשיב לגבי הדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
רגע, אני אתן ליועצת. רגע. יש לנו יועצת משפטית שהיא תתייחס. היא כבר יש לה תיקונים.
ורד קירו זילברמן
אז באמת, בעיניי מה שהכי חשוב פה באמת זה הלקוח, מעבר לבנקים ולגוף המתפעל. כרגע הגוף המתפעל הוא גלוי וברור, כי היום בגלל שטרום אז החוזים הם משולשים, בין הבנק, בין המתפעל, הגוף המתפעל ובין הלקוח. בעתיד, ועל זה הסעיף הזה מדבר, הגוף המתפעל יהיה שקוף ללקוח. הלקוח לא ידע מיהו הגוף המתפעל. זה מה שפחות או יותר הסברתם לי, אני לא מתמצאת. ולכן אני אומרת אוקיי, יש פה באמת איזה שהוא הסדר לא שגרתי שמגיע הבנק. הבנק לכאורה אמור לאפשר לגוף המתפעל לבקש את ההסכמה של הלקוח, לקבל את המידע שלו. מה שהבנק בפועל עושה זה מקבל בעצמו את ההסכמה של הלקוח, אוקיי? זה דבר ראשון. אז כדי איך שהוא להתגבר על זה ולאפשר אחר כך שייווצר איזה שהוא, ההסכם הוא בין הבנק ללקוח. הגוף המתפעל, קודם כל, לא חייב להיות מפוקח, זה כמו שהבנתי מבנק ישראל. ודבר שני,
מיכאל בן דהן
הוא מפוקח על ידי בנק ישראל.
לבנת קופרשטין דאש
אין גוף כזה לא מפוקח היום.
מיכאל בן דהן
יש מפוקח על ידי בנק ישראל.
לבנת קופרשטין דאש
מפוקח על ידי בנק ישראל.
ורד קירו זילברמן
לא, אז לא חייב. זה הבנתי. זה הבנתי.
לבנת קופרשטין דאש
שלוש חברות כרטיסי האשראי מפוקחות על ידי הבנקים.
ורד קירו זילברמן
מעבר לזה, ללקוח אין standing משפטי בתוך הסיפור הזה. אוקיי? הוא התחייב מול הבנק, בסדר? ואם הוא עכשיו רוצה לדעת מי הגוף המתפעל, מה הוא יעשה עם המידע שלו? אני לא רוצה. אני רוצה לסרב. עכשיו אני לא רוצה שאתה תפציץ אותי בהודעות על אשראי. אין, הלקוח פשוט נעלם פה מתוך הסיפור הזה. ואותי, אותנו זה מעניין. ולכן אני ביקשתי, אני לא אקריא לכם ספציפית, אבל אני אגיד את העקרונות שביקשתי והייתה הסכמה שייכנסו היה וההסדר הזה באמת נשאר ולא תהיה פנייה ישירה של הגוף המתפעל ללקוח.

אז קודם כל, הגוף המתפעל יבקש ויקבל. המידע יהיה אודות הלקוח, לא כל מידע שהוא. דבר שני, הגוף צריך להיות גוף מפוקח לצורך השירותים הפיננסיים ולהציע שירותים פיננסיים. לא כל דבר שיש בעולם. התאגיד הבנקאי יציין בפני הלקוח את שם הגוף המתפעל בעת בקשה ההסכמה, במקרה ובאמת הוא לא יודע מי מתפעל את ההנפקה. את הגוף המתפעל. נתן הלקוח את הסכמתו, ישלח לו הגוף המתפעל הודעה בכתב שבה יצוין דבר הסכמת הלקוח, פרטי המידע, השימושים המותרים במידע. לא כל דבר מותר לו. אפשרות הלקוח לבטל את הסכמתו ולהתנותה בכל עת ודרכי התקשרות עם הגוף המתפעל.

זה פה נותן איזה שהיא הגנה על הלקוח, שבסופו של דבר זה המידע שלו. עושים במידע הזה שימוש .ואמנם אולי לטובתו, אבל צריך להגן עליו.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אז כל מה שאמרת יכול לחול גם על הצד השני, שכרטיסי אשראי החוץ בנקאיים יעבירו לבנקים, אותו דבר.
ורד קירו זילברמן
זה לא נקודה שאני מטפלת.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
דו סטרית.
ורד קירו זילברמן
זה עניין של מדיניות.
היו"ר דוד ביטן
טוב, כל התיקונים מקובלים. רק לגבי הדדיות.
אורית ארד כ"ץ
אני אשמח רגע להתייחס להדדיות בבקשה.
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע. מאיפה את?
אורית ארד כ"ץ
אורית ארד כ"ץ, מישראכרט.
היו"ר דוד ביטן
ישראכרט. תכף.

למה שלא נכניס סעיף שמדבר שבעוד שנה-שנתיים תחול ההדדיות? אם מול מוסד כמו חברות ביטוח, דברים מהסוג הזה. למה שלא נכניס את זה כבר מראש?
מיכאל בן דהן
אנחנו לא חושבים - - -
היו"ר דוד ביטן
למה צריך עוד פעם לחוקק חוק ונביא את זה לחוק ההסדרים הבא?
אורית ארד כ"ץ
אני אשמח להשיב לשאלתך.
היו"ר דוד ביטן
כן?
אורית ארד כ"ץ
כאמור, אורית מישראכרט. לעניין ההדדיות: מי יהיה הבנק שאליו מתפעל ההנפקה יעביר את המידע? לאיזה בנק הוא יעביר? לכל המערכת הבנקאית? כי היום איך זה עובד? הבנק - - -
היו"ר דוד ביטן
למי שפונה.
אורית ארד כ"ץ
מה זה למי שפונה? שנייה. איך זה עובד היום? לבנק יש - - -
היו"ר דוד ביטן
הכל במחשב, לא?
אורית ארד כ"ץ
כן, לבנק שאותו אני מתפעלת יש היום את היכולת לפנות לאותו לקוח, כי זה לקוח שלו.
קריאה
מדברים על אשראי חוץ בנקאי.
אורית ארד כ"ץ
אני לא מבינה איך זה עובד. אם היום - - -
קריאה
כרטיס אשראי, מדברים על כרטיסי אשראי.
אורית ארד כ"ץ
אני מבינה. יש היום כרטיס אשראי חוץ בנקאי, את המידע שלו אני צריכה להעביר לכל המערכת הבנקאית.
קריאה
זה ההדדיות שאנחנו מדברים עליה.
אורית ארד כ"ץ
זאת ההדדיות? כי מה שמדברים פה על העברת מידע - - -
היו"ר דוד ביטן
מידע זורם לשני הצדדים.
אורית ארד כ"ץ
שנייה, שנייה. שנייה, אבל לא, זה לא מה שכתוב פה. מה שכתוב פה כרגע - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אז נתקן את זה, אין בעיה.
אורית ארד כ"ץ
- - - כי זה חד כיווני. רגע, לא, לא, לא. מה שכתוב פה כרגע כשזה חד כיווני - - -
דן אילוז (הליכוד )
לא, אבל מה שהיא מתכוונת כרגע אם יש לי כרטיס בנקאי - - -
היו"ר דוד ביטן
כרגע זה חל רק על זה.
אורית ארד כ"ץ
לא, לא, זה חל רק על מתפעל הנפקה אחד מול בנק אחד.
דן אילוז (הליכוד )
בדיוק. אחד על אחד.
אורית ארד כ"ץ
ואתם מדברים, למי אני אעביר? אני נורא רוצה להעביר את המידע. למי? לאיזה בנק?
ברי רוזנברג
אז סליחה, אני מתקן את עצמי. הבנק שבו מופיע החיוב - - -
אורית ארד כ"ץ
נו, אבל יש לך אותו. אם בו מופיע חיוב, יש לו חשבון שם.
ברי רוזנברג
לא מופיע לי הפירוט. כתוב לי 10,000, 5,000 שקלים.
אורית ארד כ"ץ
זה מה שאתה רוצה? את הפירוט של כרטיסי האשראי? יש לך את זה בבנקאות - - -
טיבי רבינוביץ
מה שאתם מבקשים מהבנק תנו דו סיטרי.
ברי רוזנברג
אני גם רוצה ליזום עליו. הוא נוסע לחו"ל, אני רוצה לתת לו עמלת המרה יותר טובה משלך.
אורית ארד כ"ץ
פה לא מדובר על פירוט. שנייה, פה לא מדובר על פירוט. פה מדובר על היכולת לפנות ללקוח באמצעות - - -
היו"ר דוד ביטן
טוב, רבותיי, רבותיי, רגע, רגע. תקשיבו רגע. אני מציע לכם, הרי אנחנו לא נסיים את זה עכשיו. אני גם עוד מעט צריך לסיים את הישיבה. גם כך תהיה לנו עוד ישיבה. אני מציע שתדברו עם היועצת המשפטית והיא תהיה בקשר עם האוצר, גם עם הבנקים. איך פותרים את הבעיה הזאת של ההדדיות ואיזה סעיפים אתם רוצים, איזה נוסחים אתם רוצים פה לתקן. אין לי בעיה. פה אנחנו רוצים את מה שטוב לכולם. אבל להכניס כבר סעיף שאומר שלגוף מוסדי תהיה הדדיות. אז שנה מרגע שהוא פתח, אין בעיה.
מיכאל בן דהן
נגיד, אבל הגוף המוסדי אין כאן, אין כאן - - -
היו"ר דוד ביטן
שנה מרגע שהוא רכש תהיה הדדיות.
מיכאל בן דהן
א', דבר ראשון אין קשר, אין קשר. כאילו, גופים מוסדיים זו שאלה בפני עצמה ששר האוצר כרגע בוחן. הוא מינה צוות לעניין הזה.
היו"ר דוד ביטן
מה יש לבחון פה? אני לא מבין, כל דבר בוחנים. לא, לא, לא, תסלח לי, עם כל הכבוד לשר האוצר.
מיכאל בן דהן
זה משהו שהוא - - -
ברי רוזנברג
- - - התשובות ברורות.
היו"ר דוד ביטן
מרגע שרכבת שנה יש עליך חלה הדדיות. לא רכשת, אין הדדיות. אין בעיה.
מיכאל בן דהן
דבר שני, אני כן רוצה להגיד כי חברות כרטיסי האשראי - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה מעניין אותי שר האוצר? עכשיו אני אחכה לו שהוא יחשוב? אני אומר לך חד וחלק, הדדיות חייבת להיות. אני מקבל את זה שאי אפשר באופן מיידי, מקובל עליי. אז נעשה שנה מרגע שהוא רכש את החברה, שנה הוא מחויב להדדיות. זה הכל.
דן אילוז (הליכוד )
יש הבדל, רגע, רגע.
היו"ר דוד ביטן
מה אני צריך לחכות לשר אוצר שיחשוב, אני לא מבין את זה.
דן אילוז (הליכוד )
אדוני יושב הראש.
היו"ר דוד ביטן
הדברים ברורים. למה אתם נגד?
מיכאל בן דהן
אנחנו נגד כי לדעתי זה יפגע בתחרות.
דן אילוז (הליכוד )
דוד, יש הבדל, רגע, יש הבדל בין - - -
היו"ר דוד ביטן
יפגע בתחרות? ההיפך.
מיכאל בן דהן
יפגע בתחרות. כי הבנקים, הבנקים בסופו של דבר יש חוסר - - -
היו"ר דוד ביטן
איך זה פוגע בתחרות, אני לא מבין?
מיכאל בן דהן
- - - יש חוסר פרופורציה היסטרי בין הבנקים לבין חברות כרטיסי האשראי. בנקים זה תאגידים של 60 מיליארד שקלים, שמולם יש חברות כרטיסי אשראי ששוות - - -
מיכאל בן דהן
שנייה, שנייה, אני אסביר.
דן אילוז (הליכוד )
זה עודד תחרות או פגע באנשים?
קריאה
צמצום המסגרות פגע באנשים? זה גם יכול.
ברי רוזנברג
גם אמרתם את זה על צמצום מסגרות, שיושב הראש ביטל את הסעיף הזה. על זה אמרתם את זה גם כן. נו, בסוף הבינו - - -
מיכאל בן דהן
אני לא הפרעתי לך, אז אני כן רוצה להשלים שנייה.
ברי רוזנברג
סליחה, מתנצל.
מיכאל בן דהן
יש פה חוסר פרופורציה. יש גופים שאנחנו מנסים ואני שותף לתסכול שלך, להתחרות במערכת הבנקאית. ומה שאנחנו רואים את המערכת הבנקאית רק מגדילה את הרווחים שלה. כשאנחנו מנסים - - -
היו"ר דוד ביטן
זה נכון. היא מגדילה כל הזמן.
מיכאל בן דהן
- - - פעם אחר פעם בשביל שכולנו, כל אזרחי ישראל, נוכל ליהנות מתחרות אמיתית.
היו"ר דוד ביטן
אז מתי אתה רוצה הדדיות? עוד 10 שנים?
רועי פולקמן
כשיהיה שינוי בנתחי השוק, יושב הראש.
היו"ר דוד ביטן
איזה?
רועי פולקמן
לא, תראה, מה שקורה עכשיו. אני אתן לך דוגמה לאירוע שקרה עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
אבל אם אין תחרות בחיים לא ישתנה.
רועי פולקמן
לא, רגע, לא. מה קרה עכשיו? ראינו את זה עכשיו קורה, עם כמה חברות פינטק. וזה קשור, דרך אגב, לדיון שגם אתה תגיע אליו מתישהו, על מס"ב ושב"א. חברות שהיו בבעלות הבנקים.
היו"ר דוד ביטן
זה דבר אחר. זה דבר אחר, העברתי את זה לוועדה השנייה. לא? זה מה שהעברנו.
רועי פולקמן
לא, לא, זה לא בחוק ההסדרים.
היו"ר דוד ביטן
אה, אוקיי.
רועי פולקמן
ברגע, מה שקרה שראינו שברגע שהבנקים רואים על פעולה מסוימת הם יכולים להציע הצעות בין השאר כמו שגם הבנק הגדול בישראל עשה - - -
היו"ר דוד ביטן
יותר טובות.
רועי פולקמן
- - - לא, אבל מה קרה?
היו"ר דוד ביטן
מה זה מפריע לי? שהלקוח יהנה.
רועי פולקמן
אז הנה אני אתן לך דוגמה.
היו"ר דוד ביטן
מה, לא, שהלקוח יהנה.
רועי פולקמן
לא. אז אם תשנה, אבל הנה מה הדוגמה.
היו"ר דוד ביטן
בשם התחרות אתה רוצה שהוא יפסיד? אני לא מבין.
רועי פולקמן
אז תשמע, היושב ראש, תשמע את הדוגמה. כי זה מה שקרה עם אפליקציית ביט. מה קרה עם אפליקציית ביט? - במשך X שנים בנק גדול שהוא בנק מעולה, אבל מה? לאורך שנים הוא סבסד, הוא סבסד עמלות כדי לקבל נתח שוק. ואז מה קרה? נוצרה אפליקציה מצוינת, רק שהיא 95% מהשוק. כולם יש, אין תחרות יותר. אין.
קריאה
75% לא 95%.
רועי פולקמן
95%.
קריאה
75%.
רועי פולקמן
אוקיי, אני מכיר נתונים.
ברי רוזנברג
אז מה, אז בנק אחד עשה טעות, אז מה? אתה דופק את כל - - -
רועי פולקמן
עכשיו, לכן אדוני, חברי הכנסת, שנייה. אבל תן לי משפט לסיים. אדוני יושב הראש וחברי הכנסת, תשמעו. אני חושב שהאירוע כאן - יש כאן מהלך ארוך שנים של מונופול בנקאי. אין תקדים לזה למדינות שבו שני הבנקים הגדולים שולטים ברוב השוק. ולכן השאלה מתי צריכה להיות הדדיות? אני איתך, לגמרי. אבל כשנתחיל לראות שינוי בנתחי השוק. ויהיה כאן יותר תחרות בשוק האשראי, אז אתה צודק, נהיה משחק בין שווים. היום זה לא עובד. הם יוכלו להציע לך תמיד הצעה יותר טובה, כדי לגנוב את הלקוח.
היו"ר דוד ביטן
אבל הלקוח נהנה מזה, מה, מה הבעיה?
רועי פולקמן
עוד פעם, אבל הוא לא נהנה מזה, כי אז הוא מקבל את זה בעמלות. הוא נהנה מזה לרגע.
היו"ר דוד ביטן
אל תדאג, עמלות אני כבר סגרתי.
רועי פולקמן
זה כמו גוגל. אדוני יושב הראש, תראה, היה פה דיונים בזמנו על גוגל.
קריאה
איך הוא נהנה? הריביות הכי גבוהות של חברות כרטיסי האשראי. איך הוא נהנה?
רועי פולקמן
כל מונופול ברגע אחד הוא טוב לך. הוא טוב לך. כולם נורא מבסוטים, כי אתה חינם. בסוף אתה משלם את המחיר. אין תרחיש, אין מצב שכל עוד יש מונופולים, בסוף, לרגע אחד אתה מקבל הטבה ואחר כך אתה משלם - - -
דן אילוז (הליכוד )
דוד, יש עוד מרכיב אחד שלא דיברנו עליו בכלל וזה המידע שלי, שהולך ללכת לידיים של מישהו אחר. אני לא רוצה את זה.
טובי הריס
אני יכולה לנסות עוד פעם אחת לשכנע את - - -
היו"ר דוד ביטן
תנסי, אבל אתם לא משכנעים. כי הדדיות צריכה להיות. גם לטובת התחרות היא צריכה להיות. אז לא מיידי, אבל יהיה.
טובי הריס
אני כן רוצה עוד משפט אחד. מסוף מערכת היחסים פרטית בנקאית זו מערכת יחסים משולשת בגלל חוק שטרום. יש עוד שני צדדים בסיפור. וכרטיס חוץ בנקאי זה מערכת יחסים בילטרלית. ואנחנו בכוח נכניס את הבנק במערכת יחסים שהוא לא נמצא בו. וזה לתת לבנק איזה שהוא עוד יתרון. למה לתת לבנק את המידע הזה? הוא לא נותן לחברת כרטיסי האשראי - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אף פעם הבנק לא יקבל מידע?
טובי הריס
לא.
מיכאל בן דהן
לא, הוא יכול לקבל מידע, הבנק יכול לקבל מידע במסגרת - - -
טובי הריס
הבנק יכול לקבל מידע.
היו"ר דוד ביטן
באיזה מסגרת?
מיכאל בן דהן
אם אני, הוא יכול - - -
היו"ר דוד ביטן
מה, הוא צריך לעבור על החוק כדי לקבל מידע?
טובי הריס
לא. לא.
קריאה
הבנק יכול לקבל מידע בהסכמת לקוח.
מיכאל בן דהן
- - - לקבל הרשאה למידע שיש לי בכרטיס אשראי.
היו"ר דוד ביטן
תראו, אני לא אלך נגד רשות התחרות. שיהיה ברור פה. אבל לדעתי תשקלו את הכל עוד פעם. כי לא יכול להיות מצב שחברה גדולה, כמו חברת ביטוח ענקית, שיש לה אמצעים ויש לה יכולת ויש לה כוח וזה, שהיא יכולה להתחרות. אז בשביל מה עשיתם את כל השטרום הזה אם בסופו של דבר אין מזה כלום? רגע. זה לדעתי כן יכול לפגוע בתחרות במידה והם לא היה להם את המידעים. הפוך על הפוך אני קורא לזה.
טובי הריס
משהו שכן חשוב - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אני לא, אני לא אלך נגדכם, כי אני לא, אני לא מומחה לזה. ואני לא עכשיו אבוא ואשנה את העסק - - -
טובי הריס
אני רוצה רק לחדד מה שמיכאל אמר.
היו"ר דוד ביטן
- - - אבל תבדקו את זה.
טובי הריס
שבבנקאות הפתוחה גם המידע של חברות כרטיסי האשראי, גם בחוץ בנקאי - - -
היו"ר דוד ביטן
לישיבה הבאה תחשבו על זה עוד פעם.
ברי רוזנברג
בבנקאות הפתוחה הגופים המוסדיים לא מעבירים מידע, רק אני מזכיר.
היו"ר דוד ביטן
אני מציע, רגע, בנק לאומי ואיגוד הבנקים. אם זה מפריע לכם הדבר הזה ואתם חושבים, דברו איתם, תציגו מסמך. רגע. רגע, לא להפריע. תציגו מסמך למה זה לא פוגע בתחרות. יש לכם את המומחים שלכם. גם לאוצר וגם לנו וגם לרשות התחרות, בואו נתמודד עם זה. אם אתם לא תשכנעו, אני לא אלך נגד רשות התחרות. כי אני לא אגיד שהתחרות לא נפגעת ובסוף אולי היא תיפגע. אז אני לא, אני לא מומחה לזה. נראה לי שאתם צודקים יותר מהם, זה כן. אבל אתם צריכים לעבד את זה יחד איתם. בסדר?
ורד קירו זילברמן
שתי הערות קטנות.
היו"ר דוד ביטן
כן.
ורד קירו זילברמן
אחד, משהו לגבי עצם ההסדר עצמו. אז הייתה, היה חידוד של משרד האוצר ושל הממשלה, שאותו עוסק בתפעול הנפקה הוא יהיה העוסק בתפעול ההנפקה המהותי. שזה לא יהיה איזה גוף שנותן חלק מהשירותים, אלא באמת המהות. ומאוד מתחברת למה שאמר חבר הכנסת. העניין של המידע, אני, ברשותך, לבדוק את הנושא של הגנת הפרטיות.
דן אילוז (הליכוד )
מבחינתי זה א'-ב', אני לא יודע למה זה לא הדבר הראשון שאנחנו מדברים עליו. כל העולם כולו מפחד להעביר מידע ממקום למקום היום. יש כל מיני רגולציות בכל העולם, אנחנו לא יודעים מה לעשות עם זה. ופה אנחנו מדברים על ללכת מצד אחד לשני, להעביר מידע ממקום למקום.
ברי רוזנברג
בהסכמה, הכל בהסכמה.
דן אילוז (הליכוד )
בסדר, במקרה שאתם מדברים עליו המידע כבר שם. בסדר, אבל ההדדיות.
גלי כספרי
ההדדיות מבקשת מידע שלא קיימת היום.
ברי רוזנברג
בהסכמה.
דן אילוז (הליכוד )
אני מתנגד שהמידע שלי - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל כתוב, זה רק בהסכמה. מה זה?
דן אילוז (הליכוד )
מה זה אומר בהסכמה? אתה יודע מה זה בהסכמה.
ברי רוזנברג
כל הבנקאות הפתוחה שעשו, מה המהות שלה, לאן היא הולכת?
היו"ר דוד ביטן
אז אתה לא רוצה בכלל להעביר מידע?
ורד קירו זילברמן
לא, רוצים לבדוק את זה.
דן אילוז (הליכוד )
על ההדדיות. במקרה הראשון המידע כבר שם.
היו"ר דוד ביטן
אני אמרתי, הנושא של הגנת הפרטיות הוא חשוב. אבל המידע גם ככה זורם בכל מקום. אני לא, לא חושב - - -
דן אילוז (הליכוד )
במקרה הזה המידע כבר אצלם. זה, זה משהו אחר.
ורד קירו זילברמן
עדיין אני אשמח כן לבדוק את זה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אמרתי, אני לא נלחם בזה. אני מציע שידברו ביניהם.

אני חייב לסיים עוד מעט. אני צריך לגמור, לסיים לגמור את זה. אם זה לא הערה חשובה.
גלי כספרי
רגע, עוד נקודה. הערה חשובה, בהמשך גם למה שנאמר פה, גם משרד המשפטים וגם הייעוץ המשפטי של הוועדה. מדובר הרי בהסדר שהוא מאוד לא סטנדרטי, מאוד לא טריוויאלי. יש פה עוד נושא ששונה עכשיו בחוק ביחס למה שהיה בשטרום. בשטרום היה ניתן לעשות שימוש במידע הזה רק לצורך מתן אשראי. עכשיו שינו את זה ובעצם החברה יכולה לעשות שימוש במידע הזה בלי שום מגבלה.
אורית ארד כ"ץ
זה לא נכון שזה רק, אגב, אשראי. זה היה אגב פעילות הנפקה.
גלי כספרי
הנפקה ואשראי.
אורית ארד כ"ץ
פעילות נלווית לפעילות הנפקה.
גלי כספרי
ביטוח זה לא פעילות נלווית.
אורית ארד כ"ץ
את חוששת שחברות כרטיסי האשראי יציעו ביטוח?
גלי כספרי
שחברות ביטוח, שחברות הביטוח.
אורית ארד כ"ץ
זה יפגע בפעילות של המערכת הבנקאית?
גלי כספרי
א', חברות כרטיסי האשראי מציעות ביטוח.
קריאה
מה זאת אומרת? - - - הגופים המוסדיים.
אורית ארד כ"ץ
המערכת הבנקאית תיפגע אם חברות כרטיסי האשראי יציעו ביטוח? איך?
דן אילוז (הליכוד )
אני מסכים איתה, זה גם עניין של פרטיות. עם כל הכבוד, אני לא רוצה שישתפו את המידע הבנקאי שלי.
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, רבותיי. דברו, יש לנו עוד - - -
דן אילוז (הליכוד )
- - - למידע הזה לקדם תחרות. אני לא רוצה שגם תמכרו לי ביטוחים מהמידע הזה.
גלי כספרי
זה לא קשור לעולם האשראי, אין סיבה לתת את זה.
עמיהוד שמלצר
הכל תחת הסכמה.
דן אילוז (הליכוד )
זה לא באמת הסכמה. יהיה בוכטה של טפסים, תחתום על כל הטפסים ואז בסוף אתה תקבל כרטיס אשראי.
עמיהוד שמלצר
אז הוספנו, אז הוספנו עוד הוראות בהקשר הזה. שכן הן חייבות ליידע את הלקוח גם על השימושים. גם למי הוא נתן את המידע.
היו"ר דוד ביטן
איפה הוספתם? לא, זה תיקונים.
עמיהוד שמלצר
כן.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז זה לישיבה הבאה. תמשיך לקרוא.
דן אילוז (הליכוד )
שיהיה ברור, אני רק חושב שצריך לדייק את זה.
היו"ר דוד ביטן
תמשיכו לקרוא, קדימה, נו. אני רוצה לגמור.
עמיהוד שמלצר
1.




(4)
בסעיף 9ט(א), אחרי "(בפרק זה - התעריפון המלא)" יבוא "ובלבד שאופן חישוב העמלות כאמור לא יכלול סכום או שיעור מזערי".
דמוי רובה מסוג M-16 ,M-4 ,AR-15 ובעלי מראה דומה;
היו"ר דוד ביטן
הלאה.
מיכאל בן דהן
אני כן רוצה להגיד פה את העיקריים של הדבר הזה. זה עומד בפני עצמו, זה העניין של עמלת המינימום. היום בתעריפונים של הבנקים מופיעה עמלת מינימום לגבי פעולות כאלה ואחרות. אנחנו זיהינו את זה כבעיה במובן הזה שהלקוחות לא יודעים שאפשר לקבל פחות מזה.
היו"ר דוד ביטן
אז מה הם צריכים לציין?
מיכאל בן דהן
אז אנחנו בהתחלה חשבנו לבטל את זה. אחרי זה שמענו - - -
היו"ר דוד ביטן
עכשיו אתם לא רוצים לבטל את זה.
מיכאל בן דהן
אז עכשיו אחרי ששמענו את הערות הציבור לדבר הזה ובאמת קיימנו שיח.
היו"ר דוד ביטן
שעכשיו אמרו?
מיכאל בן דהן
לא, קיימנו עוד לפני זה שיח. אנחנו בנושא הזה ספציפית - - -
היו"ר דוד ביטן
אז זה נשאר ככה?
מיכאל בן דהן
אז את זה אנחנו רוצים להוריד ובמקום זה לכתוב שיהיה כתוב בתעריפון שיהיה ברור שאפשר לקבל מחיר נמוך יותר גם כשזה עמלת מינימום.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. הלאה, תמשיך לקרוא.
עמיהוד שמלצר
28.
בחוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל (תיקוני חקיקה), התשע"ז-2017, בסעיף 9, סעיף קטן (ג) - בטל.
היו"ר דוד ביטן
מה זה?
עמיהוד שמלצר
זה הסעיף שמחייב את הבנקים לצמצם את מסגרות האשראי שלהם. זה הגנת ינוקא.
היו"ר דוד ביטן
אז זה השלב הבא של הביטול. נכון?
עמיהוד שמלצר
נכון. אנחנו צמצמנו - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, זה בעד. כולם בעד. סעיף 29?
ברי רוזנברג
אפשר להעיר?
היו"ר דוד ביטן
אתה נגד?
ברי רוזנברג
לא, אני רוצה להעיר משהו. אפשר להעיר משהו?
היו"ר דוד ביטן
כן, תעיר.
ברי רוזנברג
אני מבקש להוסיף או בסעיף הזה או בסעיף אחר כך גם את, כמו שביטלו את הגנת הינוקא הזאת פה בוועדה של צמצום הוועדות, אני אבקש לבטל גם את הגנת הינוקא של 45 יום, בהמשך לדברים - - -
היו"ר דוד ביטן
מה זה 45 יום?
דן אילוז (הליכוד )
כן, כן, תפרט. תפרט.
קריאה
זה לא בחוק הזה.
ברי רוזנברג
אני אסביר. אני אסביר.
מיכאל בן דהן
אני כן אגיד, כבוד יושב הראש, שזה נושא נפרד לגמרי - - -
ברי רוזנברג
זה לא נושא נפרד.
מיכאל בן דהן
- - - שנדון בוועדת הכספים.
דן אילוז (הליכוד )
אפשר שהוא יסביר לנו רק מה זה?
מיכאל בן דהן
לא, אין בעיה.
ברי רוזנברג
זה לא נושא נפרד.
מיכאל בן דהן
אני רוצה רק לתת רקע.
ברי רוזנברג
תשמע, אוקיי.
דן אילוז (הליכוד )
אפשר שהוא יסביר לנו?
ברי רוזנברג
קודם אני הפרעתי לך ואני מתנצל. אוקיי? עכשיו אני אדבר ואחר כך, מיכאל, אתה.
מיכאל בן דהן
אין בעיה, הדדיות.
ברי רוזנברג
זה לא נושא נפרד בעיניי. זה, זה הסעיף שבו מבטלים הגנת ינוקא שפגעה בלקוחות, שזה צמצום מסגרות אשראי שאתם מכירים.
היו"ר דוד ביטן
כן, זה ביטלנו.
ברי רוזנברג
כן, אצלך בוועדה.
היו"ר דוד ביטן
לא, ביטלנו חלק וזה החלק השני. אמרנו שזה - - -
ברי רוזנברג
כן, כן, הסופי. הצו, כן. ומה שאנחנו מבקשים להכניס פה, זה צריך להיות לדעתי סעיף נפרד, אבל זה אותו רעיון.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, זה עדיין על טיוטה.
ברי רוזנברג
זה לבטל הגנת ינוקא נוספת שנקראת, שם הסלנג שלה, מגבלת 45 יום, שבעצם אומרת את הדבר הבא: לבנקים אסור לפנות ללקוחות שלהם בעניין כרטיס אשראי, רק 45 יום לפני פג תוקף הכרטיס. כלומר, כאשר אני יש לי לקוח, כן, יש לו כרטיס אשראי שלי וכו'. כמו שדיברו פה קודם להעביר מידע לחברות כרטיסי האשראי, הם יכולים להתחרות עליו, להשתמש במידע. הכל בסדר. אבל מה? לי, אני, לבנק, אסור לי לתת הצעה, הצעת נגד.

משל למה הדבר דומה? לזה שיש חברה א' וחברה ב'. חברה א' מוכרת מוצר ב-8 שקלים. חברה ב' רוצה לעשות תחרות, מוכרת אותו ב-7 שקלים. ואז חברה א' רוצה להוריד את זה ל-6 שקלים, אומרים לה לא, לא, לא, נגמרה התחרות. מה קורה ללקוחות? החברה השנייה אומרת רגע, למה שאני אמכור ב-7 שקלים? הרי הוא תקוע ב-8. אני אעלה את זה ל-7.5. וזה מה, זה מה שהולך ומתהווה עכשיו. לא יכול להיות מצב, דרך אגב, הייתה כתבה על ישראכרט בהקשר הזה, אפשר לראות את זה. אבל אני אומר, במציאות כזאת שבה חברות כרטיסי האשראי יודעות שהבנקים לא יכולים להתחרות על הלקוחות, אלא רק 45 יום לפני פג תוקף.
קריאה
הבנקים מנפיקים אוטומטית כשפג התוקף.
ברי רוזנברג
אני לא הפרעתי לך, אל תפריעי לי. הם לא יכולים להתחרות על הלקוחות. מה קורה? אין תחרות על עמלות המרה.
היו"ר דוד ביטן
מה אתה רוצה? לבטל את ה-45 יום שתמיד תוכלו לפנות?
ברי רוזנברג
אני אומר, אין שום הבדל. הם לא יכולים, אני אסביר לך מה זה אומר. זה אומר שבעמלות המרה, כמו הדוגמה שנתנו פה מישהו נוסע לחו"ל, חוזר עם וואחד עמלות עמלה, אי אפשר להתחרות. המועדונים, ההטבות, כל הדברים האלה, אתה רואה בן אדם שנוסע הרבה לחו"ל, אתה רואה בן אדם שנמצא במועדון כזה, במועדון אחר. או קונה באיזה שהוא מקום מסוים באופן ספציפי. אתה יכול להציע לו הרבה הצעות.
היו"ר דוד ביטן
אין לי כבר זמן. מה ההצעה?
ברי רוזנברג
מה?
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה לבטל את ה-45 יום?
ברי רוזנברג
אני אומר שכמו שביטלנו, נבטל גם את הסעיף הזה.
היו"ר דוד ביטן
זה בסמכות ועדת כספים?
מיכאל בן דהן
זה, כן. זה נקרא במסגרת - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא חלק מהחוק הזה.
מיכאל בן דהן
לא. זה נקבע במסגרת הצו שוועדת הכספים אישרה לפני חודשיים.
היו"ר דוד ביטן
שמה? שהם החליטו לא לבטל?
מיכאל בן דהן
הם החליטו לא לבטל.
ברי רוזנברג
זה לא מדויק. סליחה שאני אומר את זה, זה לא מדויק.
רועי פולקמן
כבוד יושב הראש, הרי למה, תראו, אני מכבד - - - למה זה בא?
ברי רוזנברג
זה לא מדויק.
רועי פולקמן
זה בא לתוך הטענה שנושאת מטוסים רוצה לדרוס את המכוניות הקטנות.
ברי רוזנברג
זה לא מדויק.
רועי פולקמן
את הסירות הקטנות. זה ברור, נו.
ברי רוזנברג
אגב, הפרדת כאל מדיסקונט החליטו להאריך את הגנות הינוקא בעוד 5 שנים אחרי כבר 5 שנים. 5 שנים מנעו תחרות, אני, שנייה, ברשותך. 5 שנים מנעו תחרות ועכשיו עוד 5 שנים מנסים למנוע.
רועי פולקמן
לא מנעו תחרות. מנסים לפתוח את השוק. אתם עדיין - - -
מיכאל בן דהן
רועי, המפתח זה - - -
רועי פולקמן
אתם הבנק, אתם מונופול.
ברי רוזנברג
מה אכפת לך שנריב על הלקוחות?
רועי פולקמן
לא, מכיוון שאתם לא רבים.
ברי רוזנברג
מה אכפת לך שניתן לו מוצר יותר בזול?
רועי פולקמן
כי אתם לא, א' אני בעד, רק השאלה מתי. היה לנו את אותו דיון, יושב הראש, היה פה דיון על - - -
היו"ר דוד ביטן
אני הבנתי. אבל כיוון שוועדת כספים דנה בזה - - -
מיכאל בן דהן
ברור, ברור.
ברי רוזנברג
היא לא דנה בזה.
היו"ר דוד ביטן
- - - לפני חודשיים, רגע, אישרה את זה. אני לא אגע בזה.
ברי רוזנברג
היא לא אישרה את זה. היא אישרה את זה אגב הפרדה - - -
היו"ר דוד ביטן
טוב, זה גם לא חלק מהחוק. אני לא אגע בזה. מה, תמשיך לקרוא. אני לא יכול לגעת בזה, אני מאוד מצטער. זה לא מקובל. הם החליטו. אז מה, עכשיו אחרי חודשיים אני אעשה להם היפוך מגמה?
עמיהוד שמלצר
סעיף 29.
היו"ר דוד ביטן
זה לא פורמלי, אבל הם כבר דנו בזה. מה אני יכול לעשות?
עמיהוד שמלצר
פרק בנקאות
ואשראי - תחילה
29.
תחילתו של סעיף 9 לחוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל (תיקוני חקיקה), השתע"ז-2017, כנוסחו בסעיף 28 לחוק זה, ביום כ"ב בשבט התשפ"ד (1 בפברואר 2024).



בעיקרון, כל התיקונים שהכנסנו עכשיו ייכנסו לתוקף יחד עם כניסה לתוקף של חוק ההסדרים, 1 ביוני. ולזה אנחנו נותנים תחילה מאוחרת של 1 בפברואר 2024. וזה רלוונטי רק להוראת השעה שתיכנס לתוקף בשנת 2027. זאת אומרת, מה שאנחנו צמצמנו את המסגרות, מה שהיה פה מצומצם, זה יסתיים ב-1 בפברואר 2024. זה יישאר בתוקף. הצמצום הנוסף שאמור להיכנס ב-2027 לא ייכנס לתוקף, כי אנחנו מבטלים אותו במסגרת החוק הזה.
היו"ר דוד ביטן
מבטלים אותו עכשיו.
עמיהוד שמלצר
נכון.
היו"ר דוד ביטן
ואל תשכחו את מה שהם אמרו, שהם לא יכולים לעמוד בעניין הזה. אז זה אתם צריכים לנהל איתם משא ומתן.
עמיהוד שמלצר
להוסיף עוד סעיף תחילה.
היו"ר דוד ביטן
יחד עם בנק ישראל ותגידו לנו מה הוחלט בעניין הזה. בסדר?
עמיהוד שמלצר
אין בעיה.
היו"ר דוד ביטן
שבעיקרון לתת תקופה עם אפשרות להאריך תקופה נוספת.
עמיהוד שמלצר
מקובל.
היו"ר דוד ביטן
בסדר? מישהו, מבחינתי קראנו את הכל. סיימנו. כל ההערות שלנו, אני מבקש להתייחס אליהם במסגרת של התיקונים. כל מי שיש לו פנייה, שיפנה ליועצת המשפטית של הוועדה, היא תרכז לנו את הכל.

תודה רבה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 16:35.

קוד המקור של הנתונים