ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 20/04/2023

סיור ועדה - היערכות גופי הממשלה והגופים הקשורים להילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר תשפ"ג - מעקב

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



62
הוועדה לביטחון לאומי
20/04/2023


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 15
מישיבת הוועדה לביטחון לאומי
יום חמישי, כ"ט בניסן התשפ"ג (20 באפריל 2023), שעה 9:45
סדר היום
סיור ועדה - היערכות גופי הממשלה והגופים הקשורים להילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר תשפ"ג - מעקב
נכחו
חברי הוועדה: צביקה פוגל – היו"ר
ישראל אייכלר
חברי הכנסת
ניסים ואטורי
מוזמנים
אסף יזדי - מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת

הילה רבני - חשבת, משרד ירושלים ומסורת

יצחק בן אבו - רע"ן מבצעים מחוז צפון, משטרת ישראל

ברק ערוסי - רמ"ד תכנון מבצעי, משטרת ישראל

אוסקר פוקס - רמ"ח הגנה מאש, כבאות והצלה לישראל

גולן ירמיהו - מנהל אגף יישום מערכות תח"צ, משרד התחבורה

שלמה רוזנשטיין - יועץ תח"צ, משרד התחבורה

אולגה ויניצקי - ד"ר, רופאת מחוז צפון, משרד הבריאות

יוסי דייטש - פרויקטור אירועי הילולת מירון

ליאור - פרויקטור לענייני תשתיות

דודי



קרן פטל - מנכ"לית מועצה אזורית מרום הגליל

אורן אביטן - מנהל מרחב ירדן, מד"א

ראובן ראובן - מנהל הלוגיסטיקה, זק"א

יקותיאל צברי - דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



סיור ועדה - היערכות גופי הממשלה והגופים הקשורים להילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר תשפ"ג - מעקב


(בסיור)
שלמה רוזנשטיין
יש כמה סוגים של נתונים שנכנסים, יש נתוני משרד התחבורה על היציאות מהארץ, יש מרחבי הארץ. כל פעם כשאני אומר 'מהארץ' אומרים לי שהרגע חזרתי מחו"ל, כן, חזרתי מחו"ל, אבל בלי שחזרתי מחו"ל זה נקרא 'הארץ' ו'מירון'. אז זה יציאות מהארץ. אליקים, מי שעבר כבר את אליקים. נקודת הצ'ק- אִין האחרונה של הכניסה להר נמצאת במעגל עין זיתים, שזה מעגל היציאה מיד אחרי צומת ביריה ששם מתבצע תיקוף בפועל באמצעות חברה שמתקפת את האוטובוסים הנכנסים. יש לנו את המצלמות ספירות קהל, MPR, כל האלמנטים כולם.

כאן יושבים חבר'ה אנליסטים שמנתחים את כלל המידעים שזורמים אליהם, תחבורה, מצלמות, ספירות פיזיות ומערכות של גיבוי על גיבוי על גיבוי בנושא הספירות של הקהל, של נכנסים ויוצאים, ומייצרים תמונת מצב למשטרה, לתחבורה, לפרויקטור, למי שצריך וכו' כמה אנשים שוהים בהר בכל זמן נתון. זה חפ"ק נוסף שיהיה פה בשנה זו.

המעגל הזה למעשה מתנהל בצורה כזאת שכלל הנוסעים שמגיעים מרחבי הארץ או מכל יעד שהוא, גם ממעגל השאטלים, יורדים על הציר שאנחנו רואים פה למטה, ציר 866, ליד שער בזק, משני צדיו של שער בזק. מהצד הימני יורדים הבין-עירוני, מהצד השמאלי יורדים השאטלים של כחל-אליפלט, והם מורידים את הנוסעים ואז הם מגיעים למזלג. כשהם מגיעים למזלג יש להם אפשרות - - -
היו"ר צביקה פוגל
עצור. הגעתי לפה, אני הנוסע.
שלמה רוזנשטיין
הנוסע ירד פה, קודם כל יש לו לראשונה מהפרויקטור אוהל התרעננות שמקבל אותו בברכת ברוכים הבאים, אם צריך שירותים, לשתות משהו וכו'. יש את האוהל שראינו ליד שער בזק שנמצא ממולנו ממש. האוהל הזה הוא אוהל הוולקם הראשון של הנוסע.

כשהנוסע קיבל את הוולקם הראשון הזה והתרענן או הלך לשירותים או שתה או אכל משהו, הוא יכול לקבל שלוש החלטות. החלטה אחת, ללכת לכיוון מתחם 89. החלטה טובה, אני ממליץ עליה. החלטה שתיים זה ללכת בשער בזק בשביל המרכזי של מה שאנחנו מגדירים העלייה לאתר הרשב"י. החלטה שלישית ללכת קצת דרומה ולעלות בציר המהדרין, בציר הכוהנים וגם להגיע לאתר הציון. אלה שלוש האפשרויות.

בעבר, כשעדיין לא היה לנו את 89, היחס היה 80% עלו בציר המרכזי, 20% עלו בציר המהדרין. בשנה שעברה חל מהפך בנושא הזה שכבר קרוב ל-50% עלו בציר המהדרין ולכן גם אותו אירוע של ציר המהדרין והצומת המורכב שם גרמו לנו לכאב ראש, השנה הציר הזה כמובן הורחב, אנחנו נראה את זה אחר כך. שוב, צריך לזכור שבשנה שעברה האטרקציה היחידה הייתה הציון אז ממילא אנשים נטו ללכת יותר לכיוון ההוא.
היו"ר צביקה פוגל
כשהוא יורד ונכנס לאוהל מישהו מזכיר לו שיש לו חמש שעות?
יוסי דייטש
הוא צריך לזכור לבד. בכל הפרסומים שאנחנו עושים, גם אדם שמגיע לפה, הוא עולה לאוטובוס, הוא מקבל מפה של האזור, הוא מקבל מפת התמצאות שכתוב לו בגדול ובמודגש, חידדנו את הנושא, הם עובדים על כך שבכל נקודה בכל זמן אנחנו נזכיר לאדם, אם זה על הכרטיס שהוא לוקח, על דף המידע שהוא מקבל מאיתנו, שהוא צריך לזכור: יש לך חמש שעות.
קריאה
כל אדם שעולה לאוטובוס מקבל את המפה המדויקת של איך הוא מגיע, לאן הוא מגיע, איפה הוא יורד, איזה אוטובוס, איזה צבע, כמה זמן הוא צריך להיות, למה הוא צריך להיות, הערבות ההדדית.
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו בני אדם. אחת התכונות היותר טובות שלנו זה שאנחנו שומעים יותר טוב ממה שאנחנו קוראים, ולכן אני שואל האם מישהו אומר לאנשים: אל תשכחו, חמש שעות.
יוסי דייטש
אתה מעיר עכשיו הערה שנצטרך בכרוז, בכל המקומות, צריך להזכיר את זה. הנה, הוא אומר שגם באידיש וגם בעברית, גם באנגלית, בכל השפות ייאמר לאנשים.
היו"ר צביקה פוגל
אחת לשעה, שעה וחצי, תזכירו לאנשים את הערבות ההדדית, את חמש השעות. כי אני אומר לכם, בן אדם מגיע לפה, כולו מלא התרגשות, הוא בא לפה להיות בהר, הוא בא לפה כי זה דבר חשוב, הוא בא לפה להילולה, הזמן באותו רגע מפסיק להוות איזה שהוא מוקד התייחסות מבחינתו.
יוסי דייטש
גם את זה בדקנו, בדקנו את הממוצע של האנשים, מה היה בדרך כלל. רוב האנשים היו מגיעים לשלוש וחצי שעות-ארבע שעות, אנחנו הגדלנו את זה לחמש שעות כי ראינו שבשנה שעברה על ארבע שעות אנשים התלוננו. אני מסכים איתך שצריך לרענן לו ולהזכיר לו, אבל אדם נורמלי - - -
היו"ר צביקה פוגל
אל תסכים איתי, רק תזכור דבר אחד, מה שביקשתי ממך מקודם, תתייחס לתרחיש המסוכן ביותר. לא זה שאנשים נענים לך, אלא לאנשים שלא נעים.
יוסי דייטש
ברור, ברור.
שלמה רוזנשטיין
כשבן אדם ירד לכאן בחזור מההר, הוא גמר עם ההר, שוב מחכה לו לראשונה אוהל התרעננות שהוא נמצא בדרך חזור. אחרי שהוא חצה את המנהרה או את הגשר הוא נכנס למזלג הולכי הרגל הוא מקבל אוהל התרעננות גדול ויפה שכבר מוקם ושם יש לו עדיין אפשרות לפני העלייה לאוטובוס שירותים, שתייה, עוגה, מה שהוא רוצה וחדר החתלה.
היו"ר צביקה פוגל
ומשם יש לו אוטובוס שמוביל אותו או לאליפלט או למירון?
שלמה רוזנשטיין
לא, אחרי שהוא עזב את אוהל ההתרעננות הוא מגיע לאזור הזה, לפה, איפה שאתה רואה את השלט הצהוב הזה, ואז הוא יכול להתפצל. אני אראה לך את זה על מפה. הוא יכול להתפצל לאחד מהטרמינלים.
קריאה
איך הוא יודע מה האוטובוס שלו שם?
שלמה רוזנשטיין
יש לו קודם כל מסך לד ביציאה. כאן זה מאוד פשוט, כאן זה הפך לפשוט, כי אנחנו לוקחים אותו לפרוד, את רוב היעדים לפרוד.
היו"ר צביקה פוגל
למעט אלה שבאו ברכב פרטי והשאירו אותו.
שלמה רוזנשטיין
נכון. זה שער בזק, כאן הלך הבן אדם ואז הוא הגיע לצומת. בצומת הזה יש לו מסך לד שאומר לו: אם אתה צריך ללכת לאחד היעדים האלה, כל רשימת היעדים הזאת, לך לחניון הצבעוני, שזה חניון 1 וקח קו שאטל לפרוד. אם הגעת עם אוטובוס לאליפלט לך ל-1א', לצבע האדום, זה מתומלל אדום, מואר אדום, ותיקח את אוטובוס 555 או 44 לאליפלט או לכחל. אם אתה למעגל הקרוב, לטרמינל צהוב, שזה אומר עד צפת, חצור או מרום גליל, אתה הולך לטרמינל 2, אתה לוקח או קו 25 ליישובי מרום גליל, או לחצור או לצפת בטרמינל 2. זאת המפה שהוא מקבל.
קריאה
אם הוא בא עם רכב פרטי?
שלמה רוזנשטיין
אם הוא בא עם רכב פרטי הוא הולך ל-1א' וב-1א' יש לו אוטובוס. זה גם ויזואלי, או לכחל או לאליפלט. זו המפה שכל נוסע מקבל.
קריאה
האוטובוס מתמלא ויוצא ישר?
שלמה רוזנשטיין
האוטובוס הוא בשיטה של אוטובוס ממתין לנוסע. יש פה צי של 400 אוטובוסים למעגל הפנימי. 400 אוטובוסים זה בערך 150 יותר ממה שצריך.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
שאטלים?
שלמה רוזנשטיין
שאטלים. מעגל השאטלים פה בהר הוא 400 כלים שיושבים גיבוי שלהם, ב-8, 9, 10 יושב גיבוי שלהם, 70 כלים על פרוד, 100 כלים על כחל-אליפלט, 80 כלים על צפת-חצור.
קריאה
הנהג עוצר או שאוטומטית הנהג יודע שהוא מלא הוא נוסע?
שלמה רוזנשטיין
קודם כל יש סדרנים של התחבורה הציבורית וכו', הנהג מונחה לפתוח את הדלת, לפתוח שתי דלתות, לקלוט נוסעים ולצאת לדרך, כל הזמן. הוא מחכה ברציפים.
קריאה
הוא לא מחכה לגורמים?
שלמה רוזנשטיין
שום גורם. גם אין אלמנט של תשלום בכלל בהר מירון, כיוון שכל רכישת הכרטיסים היא הלוך ושוב, אין כרטיס שוב, יש רק כרטיס הלוך ושוב, וזאת על מנת להימנע כאן מכל עיסוק בכספים, גבייה, ביקורת וכו'. מי שהגיע לפה זאת אומרת שהוא קנה כרטיס הלוך ושוב ולכן הוא עולה חופשי בשתי דלתות ונוסע ליעד שלו.
היו"ר צביקה פוגל
הסדרנים האלה נמצאים גם ליד מסך הלד הזה?
שלמה רוזנשטיין
נכון. 50 דיילים של משרד התחבורה נמצאים החל מהירידה. בצומת כשאנשים יורדים משער בזק עומדת שם עמדת הסברה של משרד התחבורה, נותנים לאנשים את הפלייר הזה, לך לצפת, לפה, לשם, לך לפה, תתקדם לשם.
יוסי דייטש
יש גם הרבה אנשים שהם לא קוראים את המידע והם גם לא מבינים את המידע, אז בשביל זה משרד התחבורה מביא לפה דיילים. יש להם פה 50 דיילים שמסתובבים להסביר לאנשים, לתת את השירות.
שלמה רוזנשטיין
הדיילים ממותגים. היות שהם מהאולפנה של רמת הגולן כמדומני שהם לא יודעים אידיש, אבל אני אבדוק את זה שוב פעם. בדרך כלל המילה נהריה היא גם באידיש וגם בעברית. הדבר היחיד הוא קו 89, זה ניין אנאחציקו, 89, נסתדר עם הקטע הזה, אני מקווה.
היו"ר צביקה פוגל
אני מגיע ועליתי על האוטובוס הלא נכון, הגעתי למקום שלא רציתי להגיע אליו, מה אני עושה?
שלמה רוזנשטיין
במקרים ותגובות עשינו דבר נוסף. יש לנו השנה קודם כל בשורה חדשה, כי הדבר הזה, פגשנו אותו בעיקר דווקא לא אצל החרדים, אצל עמך ישראל, זאת אומרת אותה אישה מבוגרת שהגיעה מעכו, אין מעכו קו לפה, היא נסעה ברכבת, הגיעה לכרמיאל, מסע חתחתים, אין מפה קו לעכו. קשה לנו מאוד להעלות אנשים ברכבת, דובר על זה בוועדה כיוון שקשה לנו לבדל את נוסעי השגרה מהנוסעים פה, אבל אנחנו נתנו השנה אפשרות לרדת ברכבת, דהיינו, לא משנה באיזה כלי תחבורה הגעת מרגע שיש לך כרטיס תחבורה ציבורית אתה יכול לקחת פה מטי-5 שנמצא מאחורי העצים האלה, אתה יכול לקחת קו 777, שאטל חינם לרכבת כרמיאל, להציג את הכרטיס, דיילים של רכבת ישראל יפתחו את השער כי צריך להיכנס לשער עם זה, יפתחו לך את השער בהצגת הכרטיס הזה ותיסע חינם ברכבת כרמיאל לכל יעד שהוא ברחבי הארץ.
קריאה
איך הוא יוצא מהתחנה שלו?
שלמה רוזנשטיין
גם כשהוא יוצא, בכל התחנות באמצעות הכרטיס הזה הוא יוצא. באותו כרטיס. גם מפרוד, מה שנתקלנו זה אותם אנשים בפרוד דווקא שאמרו להם, כל התחבורה הציבורית בפרוד, בפרוד הוא מסתכל הוא רואה, ביתר עילית, מודיעין עילית, בני ברק, איפה עכו? אז העכו הזה יהיה גם מפרוד, אחת לחצי שעה ייצא קו חינם לרכבת כרמיאל ומרכבת כרמיאל כשהוא אמור להיות - - - וכו' וכו'.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
גם לירושלים אותה רכבת?
שלמה רוזנשטיין
ירושלים היא רכבת מעבר, כי היא לא מחושמלת, הרי זה קו מחושמל, אז עד הרצליה מחושמל כרגע.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אבל הוא יכול להגיע עם הכרטיס.
שלמה רוזנשטיין
כן, במעבר כן. דבר נוסף שעשינו זה יצרנו בתחנת סבידור קו 53, מקוצר, מתוגבר מאוד, שהוא לוקח אנשים לבני ברק, זה קו הכי קצר מתחנת סבידור לבני ברק, כדי שאנשים יוכלו לבצע את המעבר. קו החוף מגיע גם לתחנות אשדוד וכו', כך שיש לו תחנות לאורך הדרך, נתיבות, אופקים וכו'. בלילה במערכת החירום שלנו, שמתבססת למעשה על פינוי רכבת, אז יש לנו שתי רכבות סטנד ביי לאורך כל המבצע שעומדות בחוף כרמל, שאם אנחנו צריכים איזה שהוא תגבור רכבת יש לנו אותן פה.

בלילה לפינוי בחירום יש לנו 11 מערכי רכבת שיודעים להוריד 25,000 איש, שיודעים להיות מוקפצים, קטרים שישנים עם טלפון ליד האוזן, מנהלי הרכבת וכו', ומערך מפעילי תחבורה ציבורית שיודע לקחת מכל התחנות את האנשים שיקבלו אותם בחירום ולפזר אותם, למודיעין עילית, לאילת, לבית שמש וכו' וכו', רכבות שיידעו איך להגיע לכל התחנות האלה. זה מערך חירום עם פק"ל חירום מסודר ומוכר לכל מפעילי התחבורה הציבורית ולרכבת ישראל למקרה של חירום.
קריאה
מי אחראי על כל אירוע התחבורה? הבן אדם האחד שמנהל.
שלמה רוזנשטיין
יש פה צוות, יש פה חפ"ק, יש פה 50 בכירי משרד התחבורה, כל מנהלי האגפים של משרד התחבורה נמצאים פה, החל מראש הרשות, מנהל הרשות, רן שדמי, סגניתו נועה אבירם, מנהל אגף בכיר עמיחי לוי וכן הלאה, כולם נמצאים פה בשתי משרות, גולן כמובן
קריאה
רן שדמי או גולן או מישהו מטעמם, הם אלה שבסוף יודעים להפעיל את הרכבת מכל מקום או להקפיץ נהג?
שלמה רוזנשטיין
נכון. תכנית החירום נשלטת על ידי נועה אבירם, היא סגנית מנהל הרשות לתחבורה ציבורית, תכנית סדורה שיודעת לטפל באירוע חירום, כולל להקפיץ את כל מי שצריך בכל ערי היעד כדי לפזר את האנשים.
היו"ר צביקה פוגל
רגע לפני שאנחנו ממשיכים שתי שאלות מרכזיות. אני רוצה את החבר'ה של ההצלה, אוסקר, מד"א, אורן. אני רוצה להבין, בכל אחת מהנקודות שבהן יש או הסעה או חניון, יש לנו נציגות? כי יהיה שם אש, יהיה שם תאונה, יהיו שם אנשים שצריכים את עזרתנו, רפואי או כל דבר אחר.
נציג כבאות
התשובה היא כן, למעט חניונים שהם לא מאוכלסים, למשל עכברה.
היו"ר צביקה פוגל
חניוני כוננות כאלה?
נציג כבאות
כוננות.
היו"ר צביקה פוגל
אבל אתה תדע להביא לשם?
נציג כבאות
יש לנו כוח שנמצא באליפלט, נמצא בפילון, נמצא בכחל, שיודע לתת מענה.
היו"ר צביקה פוגל
שייתן מענה לשם או שאתה תביא לשם כוח?
נציג כבאות
לא, הוא ייתן מענה לשם, זה הפוליגון שלו. גם באליקים יש לנו כוח שנותן מענה עם רכב אשד, עם כמות של מים הרבה יותר גדולה מרכב רגיל, ויש תחנה ליד.
היו"ר צביקה פוגל
אתה מבין שאם אנחנו פתחנו חניון עכברה ומתחילים להיכנס לשם אנשים, הסיכוי שמישהו ידליק שם גם מדורה קיים.
נציג כבאות
יש לנו טנדר ורכב קטן שיושב באזור אליפלט שיודע לתת מענה בעכברה. אם מתחילים לפתוח את עכברה כוח יהיה שם.
אוסקר פוקס
אבל המענה לא מושלם בלי מים. הרי אנחנו מדברים על שריפה ואירוע של אוטובוסים שחונים בגושים כאלה זה אוטובוס תופס אוטובוס, יש לנו ניסיון.
היו"ר צביקה פוגל
נכון, לכן אני שואל אם יש כוח במקום.
אוסקר פוקס
כרגע יש לנו איזה שהוא פתרון, דיברתי עם הפרויקטור, בגלל אי עמידה בתשתיות מים קבועות, אני אומר את זה כאן, אנחנו נצטרך להתחיל להיערך מיד אחרי ההילולה, לעשות תשתיות קבועות במקומות האלה.
היו"ר צביקה פוגל
להילולות הבאות.
אוסקר פוקס
כן, אבל זה מחייב. אנחנו לא יכולים, אנחנו נותנים פה מענה שמותח אותנו מקצה לקצה.
היו"ר צביקה פוגל
בשבוע של ה-22 במאי אנחנו עושים סיכום, תרשום את הנקודות האלה כבר.
אורן אביטן
מבחינת מד"א אנחנו נותנים את המענה שלנו על בסיס כוחות שמוקצים לכל אתר, לא סטטיים במקום, אלא בתנועה כל הזמן על הצירים האלה ונותנים מענה ככל שיידרש. בדרך כלל מניסיון העבר זה התעלפויות, אם יש אוטובוס שנתקע שם.
היו"ר צביקה פוגל
אבל אתה מסוגל לשים בכל נקודה כזאת כוח?
אורן אביטן
אין שם כוח סטטי ולא נכון להציב שם כוח סטטי. אבל בסדר, אנחנו נשקול את זה, בסדר גמור.
שלמה רוזנשטיין
בפרוד אני חושב שכדאי שתהיה כוח סטטי. פרוד זו תחנה מרכזית, תנועת הנוסעים המשמעותית ולכן אנחנו לא סתם עושים הרבה מאוד ניסיונות והבאנו שני אוטובוסים לנסוע ביחד, לראות שהם עוקפים אחד את השני, פרוד הוא תחנה מרכזית לכל דבר ועניין עם תנועת נוסעים משמעותית מאוד, עד כ-8,000 נוסעים בשעה. אני חושב שצריך שיהיה שם איזה שהיא כוננות של חירום.
היו"ר צביקה פוגל
כן, גם אני חושב. תשקלו את זה. אורן, יכול להיות שגם אתם צריכים לשים בפרוד משהו, שתהיה נקודה קבועה, כי שם הולך להיות ניקוז אדיר של האנשים שעוזבים מפה. בואו לא ניקח סיכונים.
קריאה
או שאנחנו נקל על מד"א, אנחנו ניקח את החניונים הסטטיים והם יהיו רכובים - - -
היו"ר צביקה פוגל
תסגרו את זה ביניכם, עליי מקובל, אני רק רוצה לשמוע שמוצה כל הכוח. זאת הייתה שאלה ראשונה. השאלה השנייה, אנשים הגיעו, ירדו מהאוטובוס, איך אני משכנע אותו ללכת ל-89?
יוסי דייטש
זה הכול תלוי בעבודה קודם, אני לא יכול לשכנע אותו ברגע שהוא כבר הגיע. אם 89 יהיה אטרקטיבי ואנשים - - -
היו"ר צביקה פוגל
מה יעשה אותו אטרקטיבי?
יוסי דייטש
יעשה אותו דבר ראשון ההכנה שלו, המיתוג שלו, ההסברה קודם, השיווק שלו, זה מה שיהפוך אותו לאטרקטיבי והשאלה כמה בפועל. אנחנו חיים היום בדור שבו מתרחש משהו תוך 30 שניות באוסטרליה יודעים מה קורה, אז אותו דבר, נתחיל את האירוע ובהכנות לאירוע וכשניכנס לתוך האירוע אנשים יראו ש-89 הוא אטרקטיבי. אנחנו קוראים לזה כבר לא 89 אלא מתחם ההילולה המורחב, ברגע שמתחם ההילולה המורחב יהיה אטרקטיבי זה יגרום לבן אדם שהוא רוצה. ברגע שההדלקות מתבצעות שם וההתרחשויות והגשת המזון שם ומתחם הריקודים המרכזי הולך להיות שם, אז אוטומטית אדם - - -
קריאה
שם זה גם הולך להיות חסידויות.
יוסי דייטש
שם הולך להיות ההדלקות של החסידויות. זה לא רק חסידויות, שם הרב עמר הולך להדליק.
היו"ר צביקה פוגל
ולכן אני שואל את עצמי, מאחר שחלק נכבד מהציבור הזה לא חי עם טלפונים חכמים.
יוסי דייטש
אבל בשביל זה יש הסברה. יש מודעות, יש שיווק.
קריאה
היום כבר יש הודעות על מתחם 89.
היו"ר צביקה פוגל
זה לא רק הסברה, זה שיווק. אנחנו צריכים למכור לאנשים את מתחם 89 שהוא לא פחות אטרקטיבי מהציון. אני יודע שזה לא נכון, אבל אני רוצה למכור את זה.
קריאה
אז קודם כל היום יש הרבה מאוד שיווק על מתחם 89 מעבר למה שאנחנו הולכים לעשות עם הכתבים ועם האולפנים ולהביא את רוב הדברים המעניינים דווקא למתחם 89, וזה רעיון של שניאור, זה הובלה של שניאור.
יוסי דייטש
ברדיו עושים שם שתי התחנות, זה קול חי וקול ברמה. הם יהיו למטה, הם ישדרו משם. תבינו, הרי אנשים בדרך מאזינים לרדיו, שומעים, המתחם הזה הולך להיות - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
האם אתה בקשר עם ראשי קהילות ורבנים שיבואו לשם?
יוסי דייטש
יש סדר הדלקות סגור כבר, המשטרה כבר קיבלו - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לא, האם אתה בקשר?
יוסי דייטש
נראה לך שהם היו באים לשם בלי שאנחנו היינו איתם בקשר?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אז אני רוצה לשמוע את זה, כי בלי הרבנים לא יהיה לך את הקהל.
יוסי דייטש
ההדלקות שהולכות להתבצע שם, לא הולכות להתבצע הדלקות פרטיות.
קרן פטל
- - -
יוסי דייטש
אני אענה על זה. קרן העלתה את הנושא, היא אמרה לנו: רבותיי, יש בעיה קשה עם הנושא של הביוב, צריך לפתור את זה. בעבר פתרו את זה עם ביוביות. פניתי לשר, תקצבו את זה ב-800,000 שקל, שזה העלות של זה, הוא לא חשב פעמיים, הצוות, הבעיה של אסף כרגע שלהעביר את ההרשאה לקרן, הוא העביר לה התחייבות, היא רוצה ביצוע העברה של החשבות בפועל. אומר אסף: אני משרד בהקמה, אני צריך להעביר לך כסף ועדיין אין תקציב מדינה אז אני לא יכול להעביר לך כסף. אבל גם על זה התגברנו ואתמול - - - אנחנו עובדים על זה מהבוקר, בוחרים איזה משרד הכי נוח לו - - -
היו"ר צביקה פוגל
אני חייב לומר לכם, לכל מי שיושב פה, אם ככה היו עובדים כל משרדי הממשלה היינו נראים הרבה יותר טוב. אני כבר אומר לכם. כבר קיבלת מחמאה, זאת האחרונה.
יוסי דייטש
אחרונה למקום הזה, בתחנה הבאה אני רוצה עוד.
היו"ר צביקה פוגל
חשוב רק שזה ייסגר לפני שאסף והילה עוזבים את ההר.
ניסים ואטורי (הליכוד)
התפקיד שלנו זה להיות לחוצים עכשיו כדי שאחרי זה יהיה טוב.
יוסי דייטש
זה ברור, אנחנו לחוצים על זה ואתמול בלילה רצינו לסגור, לא הצלחנו בשיחת זום עד השעה 11 ואמרנו שנדבר בבוקר, אני אתמול בלילה דיברתי גם עם יושב ראש הוועדה ואמרתי לו שזה אחד הנושאים שאנחנו חייבים, אתה לא עוזב את ההר לפני שהנושא של הביוב סגור, התקצוב שלה, כדי שהיום הקבלן ייכנס לעבודה.
היו"ר צביקה פוגל
מפה לאן הולכים, ל-89?
יוסי דייטש
מפה ל-89.


(בהמשך הסיור)
יוסי דייטש
זה המתחם, כפי שאתם רואים, אנחנו מדברים על המתחם הזה, על המרחב הזה. אתם רואים את עבודות ההכשרה, את העבודות שעושים פה, תקע אותנו קצת הגשם שהיה בשבוע שעבר, זה הוריד לנו ארבעה ימי עבודה כי השטח היה בוצי. כל החניונים, הבסיס שלהם כבר קיים כי כל שנה שמים על זה את הכורכר, צריך רק להדק את זה, כאן זו הייתה אדמה אדמה והיו צריכים להתחיל, נכנסו לפה משאיות וטרקטורים ושקעו פשוט פנימה, לקח לנו זמן, אבל אתם רואים את ההכשרות.

כאן זה חניון 6, זה החניון של החסידויות שאמרנו שהאוטובוסים שלהם מגיעים מחורפיש, פילון, צבעון, מחירם, מגיעים, שם הם חונים. זה חניון שיש בו כ-210-200 מקומות חניה כשבסיכום שלנו עם משרד התחבורה ועם משטרת התנועה שהתפוסה שלו תהיה בכל רגע נתון כ-190 אוטובוסים, אנחנו לא מביאים למקום ב-100% תפוסה.
שלמה רוזנשטיין
ולפי חשבון של שמונה שעות, כיוון שאנחנו לוקחים הליכה ברגל.
יוסי דייטש
לקחנו כל מקדם, כל מקדמי הביטחון.
היו"ר צביקה פוגל
יפה מאוד, ככה צריך.
יוסי דייטש
המשטרה, בעבודה באמת צמודה צמודה אלינו, הסכימו להוריד את הגדרות. כי בהתחלה חשבנו, בעבר הייתה מדיניות לשים גדרות, הובילו את האנשים ככה. פתחנו, פישטנו את זה כדי שתוכל להיות זרימת קהל, לא יהיו נקודות צוואר בקבוק, שבילים, אלא להיפך, לפשט אותו, להרחיב אותו כמה שיותר.

אין לי פה את המפה להראות לכם, אבל המתחם הזה מחולק לשלושה מתחמים, מתחם אברהם, מתחם יצחק, מתחם יעקב, זה לפי גדלים, כדי שבמקביל יוכלו להתבצע פה שלוש הדלקות, שלושה אירועים.
קריאה
בכמה אנשים מדובר?
יוסי דייטש
לכל מתחם יש את ה – סך הכול המתחם הזה יכול להכיל 15,000 איש. מבחינה בטיחותית הוא יכול להכיל יותר, אבל אנחנו לקחנו, עוד פעם, מקדמי בטיחות, הורדנו את כמות הקהל כדי שאם חס וחלילה נתחיל עם צפיפות שהמקום לא יהיה – מבחינת מהנדסי הבטיחות הם הסכימו לתת פה יותר, בסיכומים שלנו עם המשטרה, עם רן ועם איציק ועם הממ"ז כמובן הגענו להסכמה שכ-15,000 איש זה מה שהמתחם הזה אמור להכיל.
היו"ר צביקה פוגל
יש במתחם הזה נקודה שאליה אפשר להגיע, לקבל מידע, לקבל שירות רפואי?
יוסי דייטש
ברור. יש פה עמדות של זק"א למשל. הם עושים את מה שאתה אמרת, הם הקימו חפ"ק.
קרן פטל
צביקה, אני חושבת שכדאי בעניין הזה של אבדת ילדים, יש שיטה ממש טובה של מדבקה עם הטלפון, מדביקים על הילד.
יוסי דייטש
זק"א יושבים פה, יושבים פה מד"א, איחוד הצלה, יושבים פה כולם.
יצחק בן אבו
חפ"ק איחוד של המשטרה. חפ"ק קדמי של מט"ח תבור, שהוא נמצא פה, הוא מפקד הכוח.
היו"ר צביקה פוגל
הוא גם יודע לשלוט במספר האנשים שנכנסו פנימה?
יצחק בן אבו
בוודאי.
יוסי דייטש
במתחם הזה, בנוסף לכל מה שאמרתי על מתחמי ההדלקות, יש פה הכנסת אורחים, אוהל של הגשת מזון, אכילה, הסעדה. יש פה במקום אוהלי תפילה, גברים, נשים, כל הדברים האלה, שירותים, הביוב, כדי שלא יהיו פה רק שירותים. לא רק שיהיו שירותים כימיים, אלא שיהיו נקודות מים, שאמא יורדת עם הילד שלה היא יכולה לשטוף לו את הפנים, אדם נכנס לשירותים הוא יכול גם לשטוף ידיים. באמת להעמיד את המתחם הזה שהוא יהיה כל כך מושך את האנשים, שהוא יהיה אטרקטיבי, להפוך אותו למתחם שאנשים ירצו להגיע לפה.
ניסים ואטורי (הליכוד)
איפה הכניסות?
יוסי דייטש
הכניסות מפה. א', האוטובוסים הם מפה, אז זרימת הקהל מתחילה מפה, הכניסות פה. אנחנו ממתגים את הכניסות. יש מפה כניסה ויש בהמשך. יש יציאות חירום, יש שבילי חירום. איציק יסביר פה. ניתן לו את ההובלה.
היו"ר צביקה פוגל
מעבר לשאלה של ניסים ואטורי, שאלה מאוד חשובה, האם הציבור יודע על היציאות והכניסות?
יצחק בן אבו
כבוד השר, אני אפשט לך, כמו שגם דיברו לפני כן, זה ציר 89, ציר 89 לכיוון צפת, זה 866 לכיוון פרוד, מאיפה שעלינו, זה כיכר מירון, הכיכר הזאת, זה כיכר שער בזק, שזה בהמשך, זה המושב, זו גזרת ההר שאתה מכיר. גזרת ההר, שער בזק, ציר מהדרין לכיוון הציון. אנחנו כרגע נמצאים פה, זה מתחם ההילולות המרחב, חשוב לקרוא לזה ככה ולא 89 וזה חניון 6.

כמו שדייטש ציין פה, זה מתחם אחד מתוך כמה מתחמים. בכל מתחם כזה, כמו שאתה רואה, יהיה פה חפ"ק אחוד שמשטרת ישראל שולטת על גורמי החירום, מתוקף תפקידנו, סדר ציבורי, נעדרים, תנועה, כל הסוגיות האלה, ומי שמנהל את האירועים זה מטעמו, המפיק מטעמו, כלומר כל ספירת הקהל, כל הכניסות, כל הבידוקים. כניסות קהל הן משם, ייכנסו לכאן 15,000 איש וביחד פיקוח ובקרה שלנו, אנחנו כל הזמן נתעדכן איתם כמה יש פה ובעצם הוא והממ"ז שלנו יקבלו החלטות בסוגיות כאלה ואחרות.
היו"ר צביקה פוגל
איפה החפ"ק יהיה?
יצחק בן אבו
החפ"ק יישב פה, ליד המבנה, בסמוך. אגב גם מד"א איתנו, גם אלונקאים, כולם כולל כולם, כל מה שקשור - - -
היו"ר צביקה פוגל
אני שאלתי היות שאני רוצה שתמשכו משם חשמל לעצמכם, כי בסוף אנחנו חיים על המכשיר הזה.
יצחק בן אבו
נכון, אנחנו מושכים, בכל מקרה יש לנו גיבויים וגנרטורים בכל המתחמים, גם תאורה, גם ספירת קהל. יש הרבה הפקות לקחים שעשינו משנים קודמות. זה לגבי המתחם הזה. מאוד מאוד ברור, אפשר לראות את זה מכאן, כבוד השר. כמו שהוא אמר, הורדנו גדרות, כל החסמים וכאלה הורדנו. מה שקורה כאן, בעיקר מגיעים החסידויות. על הציר הזה נעים החסידויות בלבד, הם נעים מכאן, זה הטרמינל.
היו"ר צביקה פוגל
הם באים מכאן ונכנסים מכאן?
יצחק בן אבו
בדיוק. לא התחבורה הציבורית. התחבורה הציבורית, כמו שנאמר לך לפני כן, מגיעה מכאן, מגיעה לכאן וזה מה שנקרא טרמינל 3. כאן פורקים עמך ישראל מה שנקרא ומחליטים, להחליט לאן הם הולכים, יש להם זכות בחירה. אנחנו מתעלים, אתה תראה, זו הכניסה והיציאה עם ספירת קהל וכאלה, אותו דבר כניסות חירום. יש מתגים. הציר הזה, מהצרכנייה עד שער המושב הוא ציר סטרילי, מדרחוב, ציר סטרילי ובגלל זה גם בתנאי הרישוי רצינו ציר עוקף ביטחון. חס וחלילה קרה משהו יש לנו מסביב, כמו שאתה מכיר, אתה מכיר את הגזרה, בסופו של דבר זה יוצא מכאן. זה יוצא מכאן ל-89, זה הציר העוקף. אגב, כל החסידויות מגיעים לכאן, אנחנו יודעים את זה, גם אתה מכיר את זה.
היו"ר צביקה פוגל
כב"ה, מד"א, אתם מכירים את הציר הזה?
יצחק בן אבו
כן.
אורן אביטן
אתמול ביצענו סיור עם חיל האוויר, הנציגות של פיקוד העורף, היה להם קשר ירוק, מסוק למעלה בשמים, הקשר לא עבד, המסוק - - - כרגע מה שהוא נותן לבדיקה זה באזור מערת האידרא בהמשך.
יצחק בן אבו
כן, זה אחד מתוך כמה מנחתים, זה לא אחד.
אורן אביטן
כן, אז הם באו, הם תקעו לנו את זה לפני כן, הוא עשה יעף, לא דיבר איתנו והמשיך. מה שהוא אומר, אנחנו בדקנו, נסענו לראות אם יש בכלל גישה לרכב. אז יש שם גדר, אין גישה לאמבולנס, זה על הציר ואין מקום לעמוד האמבולנסים, זאת אומרת אם יבואו מסוקים יהיה ציר שלאמבולנסים לא יהיה מקום לעמוד. היה חקלאי שראה אותנו שם והציע לנו עוד משטח, אבל הבנתי שהצבא לקח ממנו את מספר הטלפון, זה שטח פרטי, זה כבר עניין אחר.

מנחת נוסף זה ספסופה. את ספסופה חיל האוויר פסל. אנחנו נוחתים שם, מסוק מד"א, בשגרה, היום. צריך להסדיר את הנושא הזה.
קריאה
נחתו גם בשנת האסון בספסופה, אני תיאמתי את זה.
יצחק בן אבו
צריך לדעת שאנחנו עם פצ"ן, אנחנו ביחסים מאוד טובים, אין לנו שום בעיה, הסוגיה הזאת של החניונים תיפתר. אני מבטיח לך, אורן, אני לא ממתין, היום יום חמישי, ביום ראשון אנחנו סוגרים את הכול. יש לנו מנחתים, אנחנו סוגרים, לא ממתין.
היו"ר צביקה פוגל
אני יכול להגיד לכם שאני הנחתתי גם מסוקים של מד"א וגם מסוקים של חיל האוויר במתחם שהיינו בו עכשיו.
יצחק בן אבו
נכון.
יוסי דייטש
מטופל.
יצחק בן אבו
אז כמו שנאמר לך, מגיעים לכאן עמך ישראל, החסידויות וכאן מגיעים עמך ישראל. מי שעלה, אני מפשט את זה ורוצה לרדת דרך שער בזק הוא יורד דרך המנהרה, אתה מכיר את המנהרה.
היו"ר צביקה פוגל
והוא נכנס למתחם שהיינו בו.
יצחק בן אבו
בדיוק. פה יהיו טרמינלים, פה יהיו תחנות הסעה לפרוד בעיקר ושני קווים בלבד לקו צפת שהוא ייסע נגד כיוון התנועה, לכאורה נגד כיוון התנועה כי כל מה שאתה רואה זה מעגל חד סטרי, הכול חד סטרי.
היו"ר צביקה פוגל
לפה אני מבין שיש שלושה קווים.
יצחק בן אבו
צפת, חצור ואליפלט. בכל מקרה, כמו שציינתי, יש לנו כמה גזרות, יש לנו את גזרת ההר, יש לנו גזרת מושב, יש לנו את גזרת ההילולות המורחב, יש לנו את הגזרה ההיקפית של מג"ב ואגף התנועה. לכל דבר כזה יש את החפ"קים הקדמיים שלהם ולנו, אנחנו, ממ"ז צפון ביחד עם הפרויקטור אנחנו יושבים בבית יהודית בפנים, יש לנו מפקדה קדמית, כולם יושבים שם, כולם כולל כולם, גם המפיק, גם כוחות הביטחון, גם משרד התחבורה. כולם יושבים פה.
היו"ר צביקה פוגל
שאלה. ישבתם פה בחפ"ק, אנחנו נמצאים ביום שני ה-8 בחודש, השעה שש אחר הצהריים, עוד שעתיים וחצי מתחילה ההילולה של בויאן בציון, יש פה 52,000 איש ויש אוטובוסים בדרך, מה עושים?
יוסי דייטש
דבר ראשון, אין פה 52,000 איש בנקודת הזמן הזו, כפי שאתה מציין, כי אנחנו גם שולטים על זמני ההגעה. כשאתה מוציא את הכרטיסים למכירה אתה מוציא אותם לפי שעות, אז אתה גם יודע כמה אנשים אתה מכניס להר, הרי כל הצירים סגורים. בשביל זה נציגי משרד התחבורה, כשהם מוציאים גאנט ביחד עם משטרת התנועה.
קריאה
בשעה שמונה בערב מהנסיעה הראשונה שעולה לכיוון ההר בכל האמצעים, חסידויות, תחבורה ציבורית, היסעים פרטיים, רכב פרטי, כולל כולם, מכירת כרטיסים ללא יותר מ-54,000 איש. זאת אומרת שגם אם הראשון שהגיע בשבע בבוקר לפה לא ירד עד האירוע אמורים להיות כאן 54,000 איש מקסימום. זה מקדם על מקדם.
קריאה
זה מקדם הבטיחות להדלקות הראשונות. זה כמעט משהו לא הגיוני שיקרה דבר כזה, כי, שוב, כי אמרנו חמש שעות, הסברנו חמש שעות, ותאר לעצמך שאף אחד לא ירד מהרגע הראשון.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
באיזה שעה מתחילות ההדלקות פה למטה?
יוסי דייטש
תשע וחצי.
קריאה
צריך לזכור שמכירת הכרטיסים וההגבלה מתחילה משבע בבוקר, לא משש בערב.
יוסי דייטש
אני רק רוצה לומר שקשה לחשוב שיגיעו לפה מזמן שמתחילים לעלות על האוטובוסים בערים בארץ 52,000 איש וה-52,000 איש הראשונים האלה שזכו להגיע להר החליטו, תשמעו, אנחנו 52,000 מפגינים לא עוזבים את ההר, לא הולכים לעזוב את ההר.
יצחק בן אבו
גם צריך להגיד, כבודו, שגם אם לקחת עכשיו כאוס, זה קורה, אנחנו מסונכרנים, אחת, זה נקודות יציאה, איך הוא קרא לזה? נקודות יציאה מהארץ. הנה ברק פה, יש לנו היערכות של משטרת ישראל, סדרנים, מכל נקודה בארץ, בני ברק, תל אביב, לא נותנים לאוטובוסים - - -
היו"ר צביקה פוגל
כמה סדרנים יש לך בכל נקודת זמן פה על ההר?
קריאה
יש לנו דבר ראשון, עדיין הדרישה להפחית שיש ואנחנו רוצים להפחית אותה בחניונים, זה 470 סדרנים, יש לנו 350 סדרנים - - -
יוסי דייטש
תסביר למה אתה דורש.
קריאה
למה אני דורש להפחית את זה? הפקת הלקחים המשטרתית של שנה שעברה שביקשה 350 סדרנים בחניונים הייתה שהסדרנים לא עשו את משימתם. לדעתי הם לא מבינים את המשימה שלהם. כשאני מקבל פק"מ אבטחה אני דורש לדעת מה המשימה של כל סדרן. רק נאמר יש לך עשרה חניונים, תשים בכל אחד 40 וזה 470 כשהסדרן לא יודע את משימתו זה אומר שמגיעים לחניון 20 עובדים ו-20 מראש לא הייתה להם משימה, הם יושבים בצד, זה נראה כמו שהם לא עובדים, זה כסף ציבורי שהוא מאוד יקר שכעת אין לנו אותו בתקציב ואנחנו ביקשנו להפחית מ-470 ל-15 בכל חניון, אני יודע לסדר חניון, אני יודע לחיות איתו. 200, אני לא צריך יותר. אני ביקשתי שיחליטו את זה מהר מאוד.

בהר יש לנו 350 בהר, 89 בני עקיבא, 350 סדרנים ועוד 350 חרדים. כלומר גם באזור הציון שיש לנו סדרנות חרדים יש לנו עוד כוח עתודה של 70 סדרנים שיושבים בצד שאם צריך להתערב שהם מתערבים ולא השוטרים, כי השוטרים מגיעים בשלב הכי מאוחר ולא מיד.
היו"ר צביקה פוגל
האנשים האלה נחשבים בנפח של ה-52,000?
קריאה
לא, הם סדרנים, הם עושים את העבודה שלהם. יש עוד 100 מנקים. אם אתה שואל על באמת, הם באמת כן מחושבים.
היו"ר צביקה פוגל
אתה רוצה להיות המפיק גם בשנה הבאה?
קריאה
כן.
היו"ר צביקה פוגל
אז תלך הפעם על המקסימום ותחליט בשנה הבאה מתוך הניסיון שלך כמה אתה מוריד. זאת ההמלצה שלי, אתם תחליטו מה שאתם רוצים.
יוסי דייטש
אני אענה לו. אם זה היה בהר לא הייתי מתפשר וגם הוא לא היה מעלה את הנקודה הזאת. היות שאנחנו מדברים על החניונים, לכן הוא מרשה לעצמו להעלות את הדרישה להפחית כי גם יש היגיון, הוא לא מביא דברים שהם נטולי היגיון לגמרי. הרי אנחנו יודעים, ואנחנו נסייר איתך, אם תרצה, אמרתי לך שאני אעשה לך סיור אחד על אחד לפני כן, אני רוצה לחכות לסוף שבוע הבא כדי להראות לך את השינוי שחל מהשנה שעברה בחניונים.
היו"ר צביקה פוגל
ברור רק שהחניון עלול להיות מוקד כמו פה? כי ידליקו שם אש. אם אתה חושב ש-15 אנשים - - -
קריאה
בעבר כשהייתה סדרנות עודפת זה יצר אפליה סמויה, סדרנים שמשחקים בטלפון, כאילו כוח אדם מיותר, גם בשוטרים עושים אותו דבר, זה כוח אדם שמשחק.
היו"ר צביקה פוגל
שוטרים כבר לא עושים את זה כי אין להם.
קריאה
אני רק רוצה להסביר את המבנה של הניהול של החניונים. יש לנו מנהל חניון ומפיקה שעוזרת לו שמנהלים, יש עוד שלושה מפיקים טכניים שכל אחד לקח על עצמו חמישה חניונים. מה-30 בחודש נכנס מנהל פרטני לכל חניון כשאת מתחם הנוחות יש צוות של מתחם נוחות שמפעיל אותו, ויש ניקיון לכל דבר. כלומר יש צוות של ניהול של כל דבר מלבד הסדרנים שמתפעלים את כל המערך הזה. וחוץ מזה, יש לנו מנהל תנועה שיושב בחפ"ק תנועה שלנו שיושב פה בחניון המעגלי צמוד לתח"צ וחובר לחפ"ק האחוד.
היו"ר צביקה פוגל
אני חוזר על המלצתי בשינוי קל, לכל חניון תתאימו את מספר האנשים שנדרשים. לדעתי בפרוד 15 אנשים לא יספיקו לך, זו דעתי הפרטית, תצטרך שם יותר כי יש שם תנועה ענקית של אנשים שיוצאים משם.
קריאה
אבל ב-1 ו-2 אפשר להפחית למשל. בטי-5 לא צריך.
קריאה
באוהל ההתרעננות אני לא צריך 40. בפרוד, במעגלים, אני הקצאתי 30 לכל חניון.
יצחק בן אבו
אני רק אגיד שנועצנו, כלומר הוא עם הממ"ז שלנו קבענו כדי שלא נהיה מופתעים בדקה ה-90, כי בשנה שעברה אתה יודע מה קרה לנו, הכול קרס לנו בהתחלה ולא הייתה לנו בקרה. אנחנו מהרביעי לחודש כבר עוברים על הכול, הכול עומד, הכול מתורחש, כל הטכנולוגיות עומדות.
יוסי דייטש
איציק נגע פה בנקודה חשובה מאוד, שיידעו חברי הכנסת, חברי הוועדה שלכם, כולל היועצת המשפטית, חשוב שתבינו מה שקרה השנה. אנחנו השנה נמצאים בסוג אירוע אחר. אם בעבר היו מקימים את האוהלים יום לפני או היו מסיימים את ההקמות, בוא נאמר אם ל"ג בעומר כמו השנה בשני בלילה ובראשון היו מתחילים לעשות את המסירה, ראשון בבוקר המשטרה הייתה יוצאת, איציק וכל הצוות שלו היו מסתובבים עם משרד התחבורה ואז היו נותנים את הריג'קטים שלהם לתיקונים, היו מגיעים להילולה בשנייה האחרונה לפני ההדלקה למעלה והיו נותנים את הרישוי להדלקה.

אני אמרתי שאני לא מוכן להגיע לתרחיש הזה יותר, אין מושג, שבוע ימים קודם יהיו מבוצעים כל ההקמות. אני מסתובב עם איציק ועם קצין האג"מ שלו וכל המרחבים, כל מרחב ומרחב שלו אנחנו מסתובבים מיום רביעי קודם. ביום רביעי אנחנו מסתובבים עם משרד התחבורה ועם המפיק ביחד בכל מקום ומקום ועושים איתו אישורי מסירה שאחר כך לא יגידו לנו: רבותיי, זה לא היה מוכן, כאן לא היה עמוד תאורה. אנחנו נותנים אור ירוק על כל מתחם ומתחם שבוע לפני. יש לזה משמעות כספית אדירה, כי כשאתה שוכר אוהל אם אתה שוכר אותו לשבוע זה שכירות ושמירה בכל מתחם, הוא מושיב כבר בשבוע הבא.
היו"ר צביקה פוגל
אין כסף ששווה מישהו שנפגע. הנחינו את עצמנו לזה מהיום הראשון, נכון?
ניסים ואטורי (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אני יודע שאני בא מאאוט אוף דה בלו, אבל בבקרת סיכונים, אנחנו מחפשים את הסיכונים, איפה הנקודות שלנו. אני חושב שאחת הסכנות הגדולות של האירוע הזה זה הפגנות. אם יגיעו לפה מפגינים, אחת, קודם כל איך אתה עוצר את זה, אתה אומר לו: תשמע, אתה חילוני או אם אתה עם דגל ישראל, אתה לא נכנס לפה? או שנכנסו לפה קבוצות של מפגינים יש מהומות, 10,000 איש לפחות, נכנסים לכאן ויש - - - באזור שזה משהו שילהיט אותם להגיע לפה ולהפגין, איך אתה מפנה אותם? אם יש לך גישה, איך אתה נכנס לכל הפקק הזו של האוטובוסים?
יצחק בן אבו
היום אנחנו גם במצב ביטחוני מאוד רגיש, נפילות טילים, משהו שיכול להפתיע אותנו ואנחנו במקום אחר, ומי כמוך יודע, לתת מענה עכשיו לנפילות טילים – אגב, זה אפרופו מה שמד"א ציין פה. אני לא אלאה. יש פה מעטפת גם טכנולוגית וגם של כיפת ברזל שנפרשת פה. כלומר יש לנו דברים, לוקחים את זה בחשבון.
קריאה
יש בתרחישים גם בהלה לא רק מנפילה של ירי תל"מ, אלא גם מיקום של יציאת מיירט, כאילו הבהלה שזה יגרום כי שומעים בום משמעותי.
ניסים ואטורי (הליכוד)
אתמול ישבתי בוועדת חוץ וביטחון, יש מצב שהם ינסו - - - כי הם לא הצליחו עד עכשיו להדליק אותנו, אז הם ינסו להדליק אותנו ביטחונית. הם לא הצליחו עד היום, אני חושב שזה - - -
יוסי דייטש
אם אנחנו כבר נמצאים פה בתצ"א, להתחיל עכשיו - - -
היו"ר צביקה פוגל
אני מבקש לא לתת לזה תשובה עכשיו, אבל לקחת בחשבון שיכול מאוד להיות שאת המעגלים הברורים שלנו, של כרטיסים ואנשים שמגיעים, עלולים לפרוץ אנשים שבאים להפריע לנו לקיים את האירוע. זאת ההערה של ואטורי, אני מציע לקחת אותה בחשבון. בסיור הבא שנעשה, שאני אעשה אותו לבד, אני רוצה לשמוע מה התשובה.
יוסי דייטש
איציק יהיה איתנו.
קריאה
אני רק אומר, שבניגוד לכל מקום בארץ, שזכותו של כל אדם להימצא בכל מקום כאזרח, המקום הזה הוא תחת חוק שהשהות בו היא בהתאם.
היו"ר צביקה פוגל
תזכיר לי מי חוקק אותו.
יוסי דייטש
אני רק יכול לנצל את ההזדמנות שאנחנו פה ויש פה גם מזג אוויר די נוח, אני הייתי רוצה שדודי ייתן לנו את הסקירה לגבי כל הנקודות בהר, החל מרגע היציאה, כי פה יש לנו את זה על התצ"א, את אוהלי הנוחות פה, את הבחירה של האנשים שעולים לפה. תן את התיאור, אדם הגיע לטרמינל 3, איך הוא מתחיל ללכת, לאן הוא הולך, לכל הנקודות, בני עקיבא, הציון, מה עשינו בציון, האוהלים שבנינו פה, תן סקירה על כל המערכת.
דודי
יש לנו שתי נקודות של הגעה, שני צירי הגעה. תחבורה ציבורית, רכב פרטי, היסעים פרטיים, קהילות, מדימונה ומבני ברק מגיעים לחניונים. השיטה של שנה שעברה של משרד התחבורה, אגף התנועה, הגיעו אליה הייתה שונה מכל השנים. כל כלי הרכב הפרטיים מגיעים לחניון אחד, כל התחבורה הציבורית מגיעה להר וכל האוטובוסים הפרטיים מגיעים לכחל. למעשה פה אנחנו מקבלים רק את תנועת התחבורה הציבורית, או בשאטלים או מה שהגיעו מהערים.

כבר בעין הוזים יש לנו סריקה של האוטובוסים לחפ"ק, שאנחנו סופרים את האנשים באירוע באמצעות אוטובוסים. יש לנו סריקה טכנולוגית ויש לנו סריקה אנושית כפולה. זו המערכת שאנחנו בונים אותה עכשיו לאירוע, מערכת טכנולוגית שסופרת אוטובוסים. כניסה פה, יציאה בנחל מירון. יש לנו את החסידויות ומורשי הכניסה שהם מגיעים לפה, שיש להם כניסה דו"צ, וכך אנחנו יודעים בחפ"ק כמה אנשים יש לנו. בכל רגע נתון אנחנו יודעים מה יש לנו.
קריאה
מה זה מורשי כניסה?
דודי
אני רק מסביר על האירוע. מורשי כניסה זה הוועדה שיש במשרד לאירועים בעניין של האירוע. אח"מים מורשי כניסה.

הקהילות מגיעות לפה, למעשה לחניון שאנחנו רואים, קוראים לזה חניון 6. לא יכולים לחצות למושב פה. לא נמנע מהם, אבל – ונכנסים לאירוע פה, פה יש מתחם חוויות באמת משגע שחשבו פה הפרויקטור והשר על כל הדברים. יש מתחם הדלקות גדול, יש מתחם הדלקות קטן, יש פה אוהלים של הכנסת אורחים, יש ארגון חסד שהביא אוכל ובשר, יש פה שתייה, הצללה. יש פה פארק הירקון כפול שלוש, הרחבה לציבור על סטרואידים, ואפילו בשביל לחסוך כסף ציבורי גם הביאו - - - אנחנו מביאים להם רק את כוח האדם והם מביאים פה בהשקעה שלהם בתרומה, שלושה מיליון שקל אוכל.
אולגה ויניצקי
מי אחראי על ארגון החסד הזה?
דודי
כל השאלות של העבודה של ההפקה אנחנו נדבר. בשעה תשע וחצי בערב מתחיל הרב עמר את ההדלקה הספרדית פה ואז מתחילים אירועים במקביל, יש פה אירוע משפחות, הכול קורה פה.

אנשים שמגיעים לפה, מגיעים 30,000 איש בערך מבין 200 ל-250 אלה שצפויים להגיע לחניון. באירוע מגיעים לפה על 866, יורדים. יש פה השנה מתחם חדש, אפילו אני שעשיתי את התצ"א של האירוע לא תכננתי, זה הפרויקטור, הוא אמר לי: פה אני רוצה אותו. כל מי שמגיע יש לו פה אוהל ענק שכבר בנוי, יש שם מתחם עם שירותים. וגם עם הניסיון של שנה שעברה שעשיתי פה מתחם נוחות ואחרי שעה לא נשאר שם כיסא אחד, הנגרייה מייצרת שולחנות קק"ל, כי מה שאתה יכול לקחת באירוע הביתה אז משהו שאי אפשר לקחת. נמצאים פה שתייה, יש פה עוגות. מי שיוצא יש לו גם פה מתחם שכבר בנוי, שתייה, עוגות בוקר. נדבר אחרי זה על היציאה.

פה יש קוליסות עם שילוט, 89 ימינה, תלכו. מי שלא הלך ל-89, לדעתי כולם ירוצו ל-89, בוא נראה מה זה הדבר הזה, פונים פה. פה יש לנו מתחם נוחות לנשים, פינת הנקה, ממוזג, שירותים, בצורה מסודרת. פונים פה למעלה. באירוע של בויאן בכניסה הזו שהיא סגורה צריכים להיכנס פה אך ורק 6,000 בעלי צמידים שיקבלו מאיתנו. מסתיים האירוע, הכול נפתח - - - באירוע יש פה אוהל של נשים של תפילה, אוהל של גברים, פינת חלקה עם מכונות תספורת ופה יש לנו שני מסלולים של אזור הציון, יש לנו פה את דרך המהדרין שנקווה שהיא תהיה על סטרואידים והיא תושלם.

למעשה מה שקורה פה השנה זה שבמקום שחשבנו שאנשים יורדים פה וישר רצים לציון, וזה מוקד הבעיה, פה ניקח אותם, נסגור פה את היציאה, נעשה את הכניסה יציאה וניקח אותו לחוויות. הוא לא רצה ציון, מה קורה פה? הוא מגיע באוטובוס, הוא רץ ובום. עכשיו אין לו, הוא מגיע לפה, הוא רוקד, הוא אוכל, הוא שותה, הוא מבלה, הוא מגיע לציון כשהוא עייף, כשהוא עייף הוא יותר רגוע. הורדנו בכניסה שלנו את הלחץ ב-50%. הציון פה, נכנסים מפה כולם, מגיעים מדרך הכוהנים למטה, נכנסים הגברים מפה והנשים מאוהל משה ויוצאים למטה. בכניסה הראשית יוצאים. תתפלל, תאמר תהלים, תרקוד, וגם חצר הריקודים עברה לחצר האחורית.
ניסים ואטורי (הליכוד)
עלייה וירידה יש ממהדרין או רק עלייה?
דודי
במהדרין יש ציר עלייה וגם ירידה.
ניסים ואטורי (הליכוד)
הפרדתם עם משהו באמצע?
דודי
לא, אנחנו לא רוצים ליצור הפרדות, זו תפיסה שאין פה גדרות באירוע, תפיסה פסטיבלית, יש חוויות בכל מקום, לכו תתפזרו, אנחנו שולחים על כמות האנשים מהתנועה.
קרן פטל
אולי זו שאלה לליאור, בשנה שעברה בציר המהדרין בגשר היה הרבה לחץ והרבה סרטונים הופצו.
דודי
הגיע המשרד וממטר הרחיב את זה לשישה מטרים ועשה עבודות תשתית מדהימות.
קרן פטל
אבל זה יהיה עלייה וירידה?
דודי
שישה מטרים מספיקים לעלייה וירידה בכמה ערוצים. כל החניונים מסומנים בצבעים. אתה מגיע לחניון, יש שם גרילנדה בצבע, יש דגל. ככל שהם מגיעים, כל דרך מסומנת עם דגל וגרינלדה בצבע. גם כשהוא עייף וגמור אחרי שמונה שעות, הוא מגיע לפרוד הוא יודע שהוא כחול, כי אני קווים, אני צריך להגיע לאופקים. כל חברה וכל מקום יש לו את הצבע שלו, חופרים לו על זה מהשלב שהוא בא איתו, מה הצבע של הכרטיס שלך, מה הצבע שאיתו אתה עולה, כשאתה יורד אל תאבד את עצמך בתקווה שכל המערך הזה יעבוד.

אני חייב לומר תודה על ההירתמות הגדולה של המשרד, של השר, של המנכ"ל, של הפרויקטור, יש פה גיבוי מלא יום ולילה. על כסף אני לא מדבר עכשיו, זה נדבר ב - - - אני חייב פה לציין את הדבר הזה.
יוסי דייטש
אם בעבר כל העולים לבורמה היו צריכים להיכנס דרך שער המושב והיו מגיעים מפה או מהפתח הזה של המושב וכל הציר הזה היה כאן פקוק כי האח"מים וכאן היו עומדים אוטובוסים והם היו פוקקים ומתחילים להתווכח עם השוטרים: אני כן יכול להיכנס, יש לי את האישור, אין לי את האישור, דבר ראשון הרחקנו את זה. זה הצומת, זו הכניסה לבר יוחאי, אור הגנוז, של המועצה. אתם רואים את הכביש החדש הזה? כל החלק הזה מפה, הציר הצפוני, כל זה נסלל מחדש. זה נסלל עכשיו, זה נפתח, אנחנו נחנוך אותו באירוע. אם אתם רוצים לנסוע אליו, אבל זה כביש שנסלל.

מה שהיה קורה בעבר, היו נכנסים לפה, מגיעים לפה, עולים לפה ודרך פה נכנסים לציר הזה וכאן. אז דבר ראשון, לא צריך, זה רק יציאה, הכניסה היא מפה. נכנסים מפה, עולים בחלק הזה, מפה ממשיכים.
קריאה
סליחה, היו עולים מפה, הירידה הייתה מפה.
יוסי דייטש
יפה, תיקנת אותי, מאה אחוז. אבל הזזנו את זה לפה, נכנסים פה לציר הזה ככה, כל זה עבר מתיחת פנים, יש כאן נקודות הרחבה. מי שהכיר את הציר בשנים הקודמות יראה שהיום כמעט לכל אורכו ניתן להתנהל דו סטרי, בטח בשעת חירום ניתן להתנהל בו דו סטרי, וזה נועד לצרכי בטיחות, כדי שאנחנו נוכל להפעיל, א', גם את מתחם בני עקיבא, וזו דרך החירום של כל החלק הזה, אבל אם אתה תיסע על הציר הזה אתה פשוט לא תאמין למה שקורה, מה שהולך לקרות.
היו"ר צביקה פוגל
זאת אומרת אני יכול גם מפה להגיע היום לבני עקיבא?
יוסי דייטש
בחירום. הכול זה רק חירום. עוד דבר, בשנה הבאה בעזרת ה' כל הכביש הזה מפה עד למעלה אמור להיות מורחב לעשרה מטרים, עם מדרכות, עם תאורה, תב"ע מסודרת. עבדו עם אתרא קדישא, רט"ג, כולם מלווים.
קריאה
14 מטרים.
יוסי דייטש
14 מטר, מתקנים אותי, הם הוסיפו ארבעה מטרים. רט"ג גם פה. בקיצור, רבותיי, חוללו פה מהפכה, גם תשתיתית. ועוד מעט נגיע לציר הזה, ציר המהדרין. אנחנו ציבור גדול פה ואנחנו עם הרבה רכבים, ההר היום עמוס בצורה לא רגילה בגלל ראש חודש ובגלל כלים כבדים שעובדים שם. אנחנו צריכים להחליט איך אנחנו נעים עכשיו לכיוון ההר.

אני רוצה להראות לכם את דרך החירום המהדרין, מחכים לנו שם שתראו את העבודות. אתה תחליט, היושב ראש. אני חושב שחברי הוועדה, אני לא חושב שצריך את כולם. הייתי יכול לחנות ליד שזיפרון ואז זק"א היו מארחים אותנו גם במתחם שלהם.
אוסקר פוקס
כעיקרון אנחנו נערכים לשלושת מתחמי ההדלקות, ההדלקה הנוספת שיש פה, מתחם ההדלקה כולל עמדת לוחמים שנמצאים בהיכון, בכל זמן שיש אש יש צוות לוחמים שנמצא בהיכון עם מים על חי. מעבר לזה שיש תשתיות מים שמובאות לכל המתקן. מקפיץ אותי כל דבר כזה, אפילו מילה, הצללה לא מאושרת כאן. אנחנו לא מאשרים הצללה, יש פה אש גלויה, זה עלול להיעשות מסוכן. דיברו איתי, גם זה לא מופיע בתכניות.

משהו נוסף על ההדלקה, לאו דווקא של מתחם 89, איפה שאנחנו נמצאים, כי זה דווקא יושב טוב על התכניות, דווקא ההדלקה הקטנה בבני עקיבא, היא יושבת במיקום גרוע מאוד. אנחנו אמרנו את זה, יוסי - - -
יוסי דייטש
לא, אני רק אומר להם שיעלו שאלות למה לא עושים הצללה, חם פה באמצע היום, היום זה עוד יום נוח וגם השמש יוקדת, את השריפה שאנחנו נשרפים פה עכשיו בימים הקרובים אנחנו נחווה, אבל תחשבו על לקיים פה אירועים בל"ג בעומר, שזה בדרך כלל יום חם, אנחנו רצינו וחשבנו להצליל את זה, אבל כב"ה שמו וטו ואנחנו אפילו לא ניסינו להתווכח, כי מה שקשור לבטיחות, גם אם זה מביא נוחות לאנשים, ואצלו היה כלל, אין הדלקה במקום שהוא מוצל, סגור, לכן אין הצללה במקום הזה.
קריאה
על אותו משקל אין בישול בתוך האוהלים.
אוסקר פוקס
אתה אומר שזה מתחם VIP ואנשים ירצו לבוא לפה, אני עדיין חושב שכולם ירצו לעלות לציון, אבל אין לנו בעיה, נכניס את זה לתכנית הבטיחות, הצללות שהן לא במתחמי הדלקה. חוץ מהאוהלים, אין בעיה לשים הצללה, זה נכון וחשוב, היו לנו שנים שאנשים רצו מים והתזנו עליהם מים כי רצו להתקרר.
יוסי דייטש
א', יש פה אוהלים בכמויות.
אוסקר פוקס
אני אומר שוב, שלא אנחנו נעצור את זה, אני חושב שנכון לשים הצללה במקומות שאין הדלקות.
יוסי דייטש
זה שמנו.
היו"ר צביקה פוגל
יוסי, דודי ואוסקר ויאיר, המפתח צריך להיות הפוך, איפה שיש הדלקה יהיה מקום מסומן להדלקה, אתם תגדירו את טווח הבטיחות שליד ההדלקה הזאת אסור לא הצללה ולא אוהלים וכך זה יתקיים. נגדיר מראש איפה נקודות ההדלקה ומשם איפה אסור הצללה.
אוסקר פוקס
אתמול הייתה ישיבה עם יועץ הבטיחות והכול - - -
היו"ר צביקה פוגל
זה הכיוון שאליו צריך ללכת ולא להגיד קטגורית לא עושים דברים אחרים.
אוסקר פוקס
ההדלקה הקטנה בבני עקיבא קודם כל נמצאת במקום, כמו שאמרתי, כל מתחם הדלקה מגובה בלוחמי אש שנמצאים בהיכון ותשתיות מים, במקום הזה אין תשתיות מים. לא נעשו שם הדלקות בעבר, לא אישרנו במקום הזה הדלקות בעבר. מעבר לזה, הרי הם מדליקים עם שמן, טופוגרפית זה יושב על שיפוע מאוד גדול, זה מסוכן מאוד ויש פה עניין, שגם העלינו אותו בפני משטרת ישראל, שהוא יושב על הציר וההתקהלות תהיה שם על ציר. זאת אומרת אנחנו חושבים שצריכים לבחון את ההדלקה הקטנה, נתתי אתמול פתרונות לנציג ההפקה, לירון, לאן אפשר לקחת את זה. זה מהווה מכשול גם למשטרת ישראל מבחינת קהל וגם לנו בטיחותית אש.
יוסי דייטש
בבני עקיבא לאורך כל השנים היו הדלקות. גם הציונות הדתית, גם האדמו"ר מקרלין, גם - - - אנחנו לא הבאנו למתחם בני עקיבא הדלקות חדשות שלא היו שם מסורתית, כי אנחנו אמרנו שאם נביא לשם הדלקות חדשות למה אנחנו משקיעים במתחם הזה? לכן אלה שמסורתית היו נמצאים שם נשארים שם. אנחנו נתגבר על העניין הזה. המתחם הזה הוא מתחם של חסידות קרלין, הוא יכול להכיל 5,500 איש, המתחם הקטן זה מתחם ל-600-500 איש, אני לא יכול להביא 600-500 איש ולהגיד להם: תעשו הדלקה במקום של 5,000 איש, זה ויזואלית מאבד – כשאתה עושה חתונה באולם שיכול להכיל 5,000 איש ובאים 200 מוזמנים אין אירוע. אותו דבר פה. נצטרך להתגבר על זה נתגבר על זה.

בינתיים כל מה שהיינו צריכים להסתדר עם אוסקר, כל יעד שאנחנו הצבנו ושהוא הציב לנו הסתדרנו, אנחנו עושים את זה יפה מאוד. איך אמרתי לו? אשרי כיבוי אש שאלה הם הנציגים שלכם.
היו"ר צביקה פוגל
מצוין, לא יתקיים אירוע שלא - - -
יוסי דייטש
אף אחד לא חושב אחרת.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
שאלה אחת יש לי לגבי הנכים. איך מגיעים הרכבים של עזר מציון?
שלמה רוזנשטיין
עזר מציון, יש לנו השנה אתגר. הצומת הזה כידוע בעבר תפקד כחסימה נושמת למרות שהמעגל הוא המעגל הזה, אבל הציר הזה, למרות שהוא היה מושבת הוא עדיין היה חסימה נושמת, השנה המקום הזה הוא מדרחוב מהצומת עד השער. עזר מציון, שטח הפעילות העיקרי שלהם זה חניון בעלי מוגבלויות בספסופה צפון, לשם מגיעים בעלי המוגבלויות, משם מסיעים אותם בציר הזה, מביאים אותם לכאן, לכיכר החדשה שעכשיו בונים פה. זה ימשיך להיות כך השנה. הם מסיעים כ-600 בעלי מוגבלויות במהלך האירוע.

יש עדיין מקרים שבהם יש בעלי מוגבלויות שהגיעו בתחבורה הציבורית. חולה סרטן, חולה לב, לא יכולים לטפס בדבר הזה, הוא לא מתנייד בכיסא גלגלים, אבל העלייה הזאת היא בלתי אפשרית לו, גם אותם הם מסיעים. העניין הוא שכשהם יקלטו פה נוסע ללא החציה הזאת של צומת מירון יש להם בעיה. היות שאנחנו סוללים פה במקום הזה את הציר הזה, שהוא ציר עוקף למדרחוב הזה, הציר הזה מתחבר לפה, בצורה כזאת, הציר הזה שהוא משמש לחירום בתפעולי נבדוק אותו לאחר שהוא יסתיים במטרה לאפשר לעזר מציון לבצע במקרה הצורך גם נסיעה לציר הזה על מנת להגיע לשם ללא צורך בחציה הזאת.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לאיפה הוא מגיע פה? זה איפה שבני עקיבא?
שלמה רוזנשטיין
כן, זה של בני עקיבא. פה הוא מוריד אותו, הם הולכים ברגל.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
הוא חוזר פה, מחכה?
שלמה רוזנשטיין
פה הוא מחכה לו. ההפקה מקימה פה בדרך כלל איזה שהוא אוהל המתנה כזה, תחנת היסעים לבעלי מוגבלויות.
קריאה
כן, רק טכנית כשהם הולכים הם צריכים ללכת מפה, או שהם יורדים מיד? איפה יש עזר מציון?
שלמה רוזנשטיין
האוהל שלנו נמצא פה.
קריאה
ומפה הם יכולים לחצות ישירות או שפה סגור?
יוסי דייטש
לא סגור, אין סגירות, אין גדרות. באתר יש את האפשרות, למשל עזר מציון, דרך האתר. זה גם ביקורת שהייתה בכנסת בעבר בנושא של ההנגשה, נגישות וכו'. בן אדם יכול להיכנס לממשק, כשהוא קנה את הכרטיס של תחבורה ציבורית, יהיה לו גם לחצן של בעלי מוגבלויות, שם הוא יידע לגבי השירות.


(בהמשך הסיור)
יוסי דייטש
הוא אחראי, הוא הפרויקטור מטעם המקומות הקדושים לביצוע דרך המהדרין והתשתיות הקבועות בהר וזה חלק מהתשתיות הקבועות בהר. דרך המהדרין הזו, זה דרך הכוהנים ודרך חירום. חולמים על זה שנים רבות. בעבר השביל הזה היה פה טלאי על טלאי, היה בו שביל שעשוי מרמפה כזאת. זה היה השביל, הרחיבו אותו. אני אתן לליאור שייתן את הסקירה.
היו"ר צביקה פוגל
שאלה לפני שאתה מתחיל. כשבונים עכשיו את המערכת הזאת אנחנו מתחשבים במה יהיה פה בעתיד?
ליאור
אני עשיתי את זה אחד לאחד מהתב"ע.
היו"ר צביקה פוגל
איזה תב"ע? כל הנושא של מערכות מים וביוב העתידיות, הכול?
ליאור
חד משמעית. אנחנו נמצאים פה על הציר הישן. אנשים היו מגיעים מפה, היה פה גשר רעוע מברזל, מטר וחצי.
היו"ר צביקה פוגל
מאיפה הם מגיעים?
ליאור
יש שתי כניסות. אנשים היו מגיעים לפה, עולים על איזה מעבר בקר כזה ולוקחים אותם עד לציון, כי כוהנים לא יכולים ללכת כי הנחת העבודה שהכול פה זה בית קברות אחד גדול, אתה חופר פה אתה מוצא מערת קבורה וזה בדוק. אז אנחנו בנינו ציר שאין לו יסודות, אז הכול פה כרפסודה, בעצם בונים מין יו כזה שיש עליו שיניים ועל השיניים האלה מניחים לוח"דים, אתם תיכף תראו את החיתוך שלהם, זה יוצר הפרדת טומאה.

אנחנו פה עם אתרא קדישא, עובדים לפי ההנחיות ההלכתיות וההנדסיות כדי לאפשר גם מעבר לרכבי חירום. כשאני אומר רכבי חירום המקסימום זה כבאית של 30 טון. אנחנו הולכים לתלות את הדבר הזה גם, כל זה בלי יסודות.
היו"ר צביקה פוגל
והמערכת הזאת יודעת לספוג 30 טון?
ליאור
היא יודעת לספוג, יש פה את מיטב המוחות, המהנדסים הכי טובים בארץ כשאנחנו עושים פה פעילות מורכבת מאוד.
היו"ר צביקה פוגל
זה לא פלקל.
ליאור
זה פעילות בפינצטה. אתם לא רואים פה היום עבודה כל כך כי היום זה חג של המוסלמים והדרוזים מחר וכמעט אין עבודה. מיום ראשון אם תבואו לפה לא תהיה פה שנייה אחת תזוזה פה.


(בהמשך הסיור)
ליאור
ציר החירום מחולק לשני חלקים. החלק הראשון של הציר זה חיבור מכביש 866 עד לפה. זה כביש קונבנציונלי, עשינו לו שיפורים, הרחבנו אותו, תמכנו אותו כמו שצריך, עשינו אותו כביש תקני שיכול להכיל גם רכבי חירום. גם החיבור שם יהיה חיבור בהסדרי תנועה זמניים, המשטרה עושה את זה בכל ההילולה.

מפה עד ציון זה מתחיל להיות מערכת של הפרדת טומאה. מה שאתם רואים פה זה את הלוח"דים שהגיעו בסיוע של השר פרוש שהתקשר למנכ"ל המפעל כדי להקדים בשבוע כדי שהם יגיעו לפני כי הכול פה בתוך הרמדאן, אנחנו בתנאים בלתי אפשריים כמעט.

אנחנו יוצקים, אתם רואים שיש טפסנות יותר נמוכה, זה השיניים שדיברתי עליהם שאנחנו מחר מחכים שזה יתייבש, ממחר אנחנו מתחילים להעלות משאיות לפה ועם מנופים לוקחים את הלוח"ד הזה שפה, הם מנסרים אותו לפי מידה מדויקת. מניחים את הלוח"ד הזה ממש כמו לגו אחד אחרי השני, ביניהם יש איטום של סיקה כדי שלא ייכנס בטון ויפסול את הפרדת הטומאה, מעל זה אנחנו עושים טופינג ובצדדים מעקה.
ניסים ואטורי (הליכוד)
הוא שואל איך זה נסגר, הטופינג מיישר להם.
ליאור
מבחינה הלכתית שמים שלושה וחצי סנטימטר של חול ומתחת לזה סיקה, אוטמים את הכול כדי שבטון לא ייכנס בין הלוח"דים ויפסול את חלל הפרדת הטומאה וממשיכים. כשנגיע מהצד השני נוכל לראות כבר את הלוח"דים מונחים. הם עובדים, בעזרת ה' ביום ראשון בגמר החגים אנחנו - - - זה הלוך וחזור ברגל. זה שש מדרגות - - -
היו"ר צביקה פוגל
רכבי חירום, כולל רכב של 30 טון של כב"ה עד הציון.
ליאור
גם חירום, גם מהדרין.
ליאור
יש שם פתח, הולך להיות פתח לכיוון המדרגות, איך שאנשים היו רגילים תמיד להגיע הם ימשיכו להגיע.
יוסי דייטש
פה לא היה דרך כוהנים. אפשר להמשיך אותה עד טבריה, אבל פה לא היה דרך כוהנים.
קרן פטל
לא, למהדרין, לא לכוהנים.
יוסי דייטש
לא, הגשר התחיל מהנקודה של - - - הוא לא היה פה למטה. במקום שאנחנו עומדים הגשר לא היה פה.
קרן פטל
נכון.
ליאור
זו הדרך החדשה שהרחבנו אותה אתמול, זה רק ברגל.
דודי
הוא לא רוצה לצאת החוצה, הוא ירד בדרך המהדרין, למעשה בשנה שעברה היה - - - כמה אנשים הולכים בדרך המהדרין? בשנה שעברה יותר מ-50% הלכו בדרך המהדרין.
יוסי דייטש
זה היה בשנה שעברה. בשנה רגילה 20%, 25%. בשנה שעברה בגלל שלא היו אטרקציות אחרות ואנשים ירדו מיד מהאוטובוסים והם בחרו ללכת מיד לציון וזרמו לפה.
קרן פטל
דיברו על זה, אני זוכרת ששמעתי את זה, שהרבה אנשים הלכו כאן כי בשבילים הראשיים לא הייתה הפרדה מספיק בין גברים לנשים.
יוסי דייטש
אני לא הולך לעשות בשבילים, אין דבר כזה. יש עם ישראל. חלק מהאוטובוסים שמגיעים מחניון כחל, שלחניון כחל מגיעים ההארד קור של הקנאים, הציבור האולטרה אורתודוקסי, אנחנו מורידים אותם מיד, אני לא נותן להם בכלל להגיע למקומות אחרים, להתערבב במקומות אחרים. האוטובוסים שמביאים אותם מהחניון לכחל מביאים אותם לשער כניסה, זה נקרא שער ט', שער י', הם מתחברים על המקום לפה ואז הם מגיעים לפה, מתחילים לעלות לפה.

מה שאני צריך זה שתגיד לנו דבר ראשון לוחות זמנים. אנחנו כולנו יודעים, אנחנו נמצאים 20 יום לפני ההילולה, רוצים לדעת, זה נראה פה כרגע אתר עבודה, מה הולך לקרות פה מבחינת לוחות זמנים כי גם המשטרה, איציק ורן, לוחצים עליי.
דודי
ההר נסגר ומתחיל שלב א' באירוע שהם ערכו, אבטחה ושלב מקדים, אנחנו מתחילים ב-27, האירוע מתחיל ב-4. ביום חמישי בבוקר ב-4 בחודש בשמונה בבוקר ההר סגור התחלנו אירוע.
יוסי דייטש
לא נסגר ההר תחבורתית. ההר פנימה, לא ההגעה.
קריאה
לא, לא ההגעה.
יוסי דייטש
כי מישהו עוד יכול פה להוציא הודעה: רבותיי, אין להגיע למירון. בשבת יוכלו להגיע למירון, החילוניים יהיו פה.
דודי
כשאנחנו אומרים נסגר תחבורתית זה מכיכר בזק.
יוסי דייטש
בדיוק, זה מה שנסגר.
קרן פטל
אני אחדד את זה מכיוון שאתמול בישיבה עם הממ"ר נאמר שהכניסה למושב, ליישוב מירון, תיסגר משלב ג'.
יצחק בן אבו
מיום רביעי, מה-4 לחודש.
קרן פטל
לא, רק לדייק.
יצחק בן אבו
לא רק לדייק, זה כל שנה ככה. תושבי המקום נכנסים, צימריסטים גם. אנחנו יודעים לעבוד.
יוסי דייטש
אדם שמגיע לפה, ירצה להגיע לשבת למירון.
יצחק בן אבו
הוא ייכנס.
יוסי דייטש
הוא יוכל להיכנס. אם הוא מגיע עם רכב והוא שכר צימר על בעל הצימר שהוא שכר ממנו צריך לדאוג להכנסתו עם הרכב שלו לתוך ההר. אדם שהגיע רגלית, או אדם שהגיע עם האוטובוס, מורידים אותו למטה, הוא יכול לעלות להר, הכול בסדר. דרכי הגישה עד נקודת מירון אפשר להגיע, בתוך מירון זה רק תושבי המקום, בעלי צימרים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
בזמן מירון מישהו יכול לפרוץ את זה ברגע או לא?
קריאה
לא.
קרן פטל
אני לא חושבת.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זה עלול להיות גשר - - -
יוסי דייטש
חס וחלילה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אז לכן כדי שיהיה חס וחלילה אני רוצה פתחים.
יוסי דייטש
אסור שיהיו פתחים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
רק רגע, אם אסור שיהיו פתחים אפשר לעשות לזה פלסטיק כשזה סגור ופה פתיחה, שיוכל להיפתח.
קרן פטל
צריך למצוא לזה פתרון.
קריאה
הפתרון שהיה, גם עם אתרא קדישא זה פתחים כל 15 מטר. או אם הוא רואה שיש פתח הוא לא חייב ללכת - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אבל הוא אומר הפוך ממך.
יוסי דייטש
זה פוסל.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אבל אם הוא סוגר בפלסטיק?
יוסי דייטש
זה פוסל.
ניסים ואטורי (הליכוד)
אבל למתקן בטיחות אתה לא יכול לעשות 150 מטר סגור כשאנשים הולכים שם ונהרגים. אני אגיד לך מה אפשר לעשות, תעשה פתח שאתה משחרר אותו, כמו שאתה רואה בבניינים, עם לחיצת כפתור זה משתחרר ברגע של אסון. אתה יכול לסגור את כולם בפנים, 150 מטר, יהיו פה אלפי אנשים ב-150 מטר. זה מה שהיה באירוע. תעשה פתחים עם המגנט הזה.
קריאה
יוסי לקח, אני חושב, את ארבעת מהנדסי הבטיחות הכי טובים בארץ והם אישרו את הדבר הזה.
יוסי דייטש
יש יועצי בטיחות, הם מאשרים את זה, אני לא מבין בבטיחות. אני לא יועץ בטיחות. אני יודע שאותנו מלווים מיטב יועצי הבטיחות שנמצאים במקום, הם אישרו לנו איפה לעשות פתחים, איך לעשות מעברים, איך לעשות הכול. כשהערנו ולנגד עיניהם. הם יודעים שהיה פה אסון, לא עלינו.
ניסים ואטורי (הליכוד)
אתה לא יכול להוריד את האחריות, לא ממך ולא מאיתנו.
יוסי דייטש
אני לא מוריד.
ניסים ואטורי (הליכוד)
ברגע שאמרתי את זה עכשיו אתה בבעיה יותר גדולה. ענייני בטיחות, מי שחתם על זה, תגיד לו: בוא תשמע רגע, מה קורה אם יהיה אסון ב-150 מטר האלה, איפה אנשים יוצאים החוצה.
היו"ר צביקה פוגל
הבנו את הבעיה, נדון בזה. אנחנו מבינים שיש פה בעיה, יש פה גם בעיה של נראות, כלומר 150 מטר שאנשים הולכים ויש - - -
דודי
המדינה בשנה שעברה אמרה שחייבים להתחיל את העבודות אחרי ל"ג בעומר לשנה הבאה. דבר ראשון, מה שקורה פה עכשיו ואנחנו מציעים זה שהוועדה בראשותך תעשה דיון עם השר פרוש שבוע אחרי ל"ג בעומר איך חודש אחרי ממשיכים את העבודה פה על מלא.
ניסים ואטורי (הליכוד)
תשאל את מי שאחראי על הבטיחות, הנושא הזה שעכשיו העלינו, 150 מטר, מה קורה אם יש כאן קרייסיס. פתח שער גדול בלחיצת כפתור ושים מפתח לשער.
יוסי דייטש
חבר הכנסת יקר, תפקידו זה להאיר את הנקודות ויש יועצי בטיחות שהם צריכים לתת לנו את המענה. זה תפקידנו. נבדוק את זה. עכשיו אנחנו עולים למעלה לבני עקיבא.


(בהמשך הסיור)
יוסי דייטש
זה היה בעבר תולדות אהרון, כאן הייתה ההדלקה של תולדות אהרון, המדרגות שהם שם עולים, זה עולים לציון, זה נקרא מרפסת הכוהנים. אם בעבר איפה שהאוהל הזה פה זה היה רחבת תולדות אברהם יצחק, פה הייתה מתבצעת הדלקה בו זמנית, פה הייתה מתבצעת הדלקה של תולדות אהרון, פה למעלה זה האדמו"ר מבויאן, הרב עמר, שמואל אליהו, כל ההדלקות היו מתבצעות ברחבה פה, זה נקרא רחבת גנדי, היו מתבצעות עוד הדלקות. כל האירוע של מירון היה מתנקז לפה. ה-50, 100,000 איש שהיו נמצאים בו זמנית בהר היו נמצאים בנקודה הזאת.

מה שלקחנו, וזה לא אנחנו, אנחנו מבצעים את זה, אבל ההמלצה של ועדת החקירה הייתה להשאיר הדלקה אחת בלבד, שזה על גג הציון, ואת השאר לקחת מפה. אז לקחנו אותה לבני עקיבא ופה למטה, איפה שהייתה הרחבה, הנגשנו אותה לקהל הרחב, זה אוהל הגברים. אנחנו ביקרנו בו קודם, אנחנו מגיעים למהדרין, יש רחבה שמגיעים, אנחנו ננסה לנתב את הקהל לכיוון האוהל הזה, שזה אוהל תפילת גברים.
קריאה
זה בקצה הדרך, האוהל ההוא?
יוסי דייטש
כן, זה בקצה שביל המהדרין, ואז לאדם יש בחירה. הדרך שראית אותה, שזה סגור 150 מטר, גם פה בן אדם נכנס, יש לנו גם פה, אדם נכנס לפה 150 מטר, הוא גם פחות או יותר סגור. אדם נכנס מפה ולפה, גם אותו דבר. אם בטיחותית זה מסתדר, יש לי מענה מבחינת מהנדס בטיחות, לא אחד, לקחתי מועצת חכמי הבטיחות של מדינת ישראל שמאשרים לי את האירוע הזה.
קרן פטל
תהיה כאן הדלקה?
יוסי דייטש
לא.
קריאה
אין הדלקות. כאן זה רק אוהל תפילה.
יוסי דייטש
זה לבד מגיע לנו להדליק את המשואה. אני מבין שהיום זה לא משהו שהוא מי יודע מה כדאי אז אני אבקש פרס אחר.
היו"ר צביקה פוגל
לא, זה עדיין כדאי.
יוסי דייטש
מה שאנחנו נתנו לאדם שהוא עולה במעלה ההר, אם אתה רואה שצפוף לך במדרגות שאתה רוצה להיכנס לציון, יש לך פה אוהל תפילה. אנחנו ממזגים אותו, שמים שם ארונות ספרים, ספסלי ישיבה, אוהל שהוא פתוח פה, 40 ומשהו מטר. זה אוהל גברים פה. הולך להיבנות, אותו אוהל שאתם רואים שיש שם מקימים פה. הנה דודי פה, תקן אותי אם אני טועה. פה מקימים את אוהל הנשים.
היו"ר צביקה פוגל
נשים בדרך כלל זה אומר גם עגלות עם ילדים.
יוסי דייטש
יש הנגשה, זה מונגש.
היו"ר צביקה פוגל
כי גם ככה הן עושות את הדרך הארוכה.
יוסי דייטש
אבל הכול מונגש, אין כאן מדרגות. עד עכשיו לא הלכת במדרגות.
דודי
מגיעים לפה בלי מדרגות בכלל, הן נמצאות פה, הן עומדות באוהל פתוח להדלקה, לאחר מכן אנחנו מכינים ריהוט בצד, יש צוות שבעשר, כשמסתיימת ההדלקה של בויאן, מכניס פה ריהוט, האוהל הוא מאוורר, הן יכולות לשבת, להתפלל בצל וליהנות.
קרן פטל
אבל במשך האירוע אישה באה לציון, הייתה, נגעה, נישקה, רוצה לשבת להתפלל, זה יהיה המקום היחידי שהיא תוכל?
יוסי דייטש
למה יחידי? לא היחידי.
דודי
יש הצללות על כל השטחים. אם אישה באה ועומדת בשטח המוצלל בשעה עשר בלילה, אף אחד לא - - -
קרן פטל
לא, אני מדברת במשך היום.
דודי
אף אחד לא יגיד לה ללכת. יש לנו פה שתי הרחבות למטה, יש מתחם מאוד גדול של חלקה.
קרן פטל
זה כאילו מין אוהל נוחות כזה.
יוסי דייטש
זה, זה המתחם.
דודי
המשפחות באות עם האבא והאמא.
יוסי דייטש
האנשים הולכים לציון, אם בעבר היו רוקדים בחצר הציון שהיא חצר מאוד מאוד קטנה, בחצר הציון, לפי הערכות של מהנדסי בטיחות, יכולים לרקוד שם 200 איש, משהו כזה, היו רוקדים שם בדרך כלל 700-600 איש, היו רוקדים שם 500 איש, אנחנו הוצאנו את רחבת הריקודים משם, שם זה רק יציאת קהל, הבאנו את רחבת הריקודים לפה. פה אין הדלקות, פה יש במת תזמורת, פה אנשים שיוצאים מהציון רוקדים פה. פה יש חיבור, זה עמדת תצפית של נשים על רחבת הריקודים של הגברים.

כאן זה כבר הופך להיות מקום שהוא משפחתי, שכאן עומדת האמא, כאן האבא עולה מהרחבה הזאת, כאן יש עמדות תספורת. הוא הכין אתר מדוגם, שמים בו מכונות תספורת, שבו יוכלו לעמוד ולספר, יכולים לעשות תמונות, הוא עושה קיר ממותג שאפשר לעשות גם תמונות לילד. להפוך את המקום הזה שהוא גם יהיה חווייתי, לתת לאנשים, רבותיי, אתם מגיעים למקום מסודר.
היו"ר צביקה פוגל
תפילת גברים פה, תפילת נשים כאן, משפחות פה.
יוסי דייטש
משפחות, יצירת החלקות זה פה.
קריאה
אישה יכולה להיות בחלקות?
יוסי דייטש
כן, תמיד.
דודי
זה שאלתי אתמול, בחצרות החסידיות האמא מגיעה ביחד? אמרו לי כן.
יוסי דייטש
כן, האמא פה, מביאים את הילד ופה עומדים. מי שלא רוצה לעשות את החלקה לבן שלו במתחם המשפחות, תיקח את הילד שלך, תרקוד איתו למטה בגברים בלבד, תעשה מה שאתה רוצה, אבל אנחנו העמדנו באמת את רמת השירותים המרבית, לנשים, למשפחות, מעורב, הכול.
קריאה
המדרגות האלה הן חירום, הן משמשות חירום וגם משתמשים בהם באירוע? זאת שאלה.
דודי
המדרגות האלה הן חירום לפי התכנית.
היו"ר צביקה פוגל
אם עכשיו משה ירצה לרדת הוא יוכל לעבור?
דודי
אם יש פה צפיפות יש פה סדרנים בכל המדרגות.
קריאה
פה יש מעבר מאוד בעייתי, צר.
דודי
נכון, אנחנו ראינו את זה, שולחנות קק"ל האלה, ייקחו אותם מפה.
היו"ר צביקה פוגל
לא, חוץ מהשולחנות, יש פה את המעבר הצר.
דודי
הצוות שלנו - - - לכן אנחנו מוקדם בשביל כל מה שצריך לעשות.
היו"ר צביקה פוגל
מתי המדרגות האלה יהיו מוכנות?
דודי
בתחילת השבוע הן כבר מוכנות.
היו"ר צביקה פוגל
זה אנחנו נראה בסיור שלנו?
יוסי דייטש
בסיור שלנו שאנחנו נעשה אותו ביום ראשון של אחרי יום העצמאות.
היו"ר צביקה פוגל
סגור.
דודי
בוא נדבר על המרוקאים. אני דבר ראשון מרוקאי. האירוע פה היה אירוע שעבד איכשהו, לא היו תקני בטיחות, לא עכשיו, גם לפני עשר ו-15 שנה, שכל שנה נכחו פה עוד 10% ועוד 10% ועוד 10% והכול היה – עכשיו, מה שקורה זה שבמתחם הזה, דבר ראשון אין הכנה של מזון. גם במתחמים שוועדת החקירה, אני לא יודע מה היא החליטה לעשות בחוק, אין הכנה של מזון בכל מקום. אמרנו לכולם, אם תכניסו מזון, גם נביא יועצי מזון, לא תעברו את אולגה. אין.

באו המרוקאים. בין המרוקאים יש איזה ארבעה אנשים שמייצגים אותם, לא את כלל המרוקאים שזה אנחנו בארץ, אלא כמה קבוצות שלא מסודרות אחת עם השנייה, בכלל לא יכולים לראות אחת את השנייה. אם רוצים לעשות פה, היה איזה רעיון של אוהל, של לימוד זוהר וכאלה דברים, אין אפשרות לעשות פה מנגלים. אתמול ראיתי פה כל הלילה עושים מנגלים, פרטנית שיעשו, באירוע, שהפך לאירוע המוני עם תכנית בטיחות, הם יכולים לעשות, הצענו להם, כשהיינו במתחם 89, אם הסתכלת יש שם שטח אדמה מאוד גדול, כשאני הייתי ילד כל המרוקאים מהמושבים היו באים עם אוהלים שם ועושים על האש.
ניסים ואטורי (הליכוד)
הוא נקרא יער המרוקאים.
דודי
ואני אומר להם, תבואו לשטח הזה, ניתן לכם שירותים כימיים, ניתן לכם ברזים, הכול עם הפרויקטור, כן? ניתן לכם כל מה שאתם רוצים, קחו אותו. לא, לא מתאים להם, זה לא מתאים וזה לא מתאים. אז מה המרוקאים עשו? באו לפה. שיבואו, יש שם שטח, יוסי הנחה, ניתן להם שירותים, ניתן להם גנרטור. יש שם פרוסה שאם וכאשר ירצו ניתן אותה. יוסי אמר, אפשר לעשות אוהל לימוד הזוהר, אם צריך בסדר.
יוסי דייטש
אני אגיד לך מה סיכמנו. כל העולם מעורב בנושא של המרוקאים, אני בטח לא ארצה לפגוע באנשים שיש להם מורשת של 75 שנה, 100 שנה, שהם באים לפה. אתה רואה, יש פה למעלה מתחם, אתה רואה את העמודים האלה? זה נקודות חשמל, הם היו מגיעים, יש להם פה 45 חלקות שנתנו להם, כל אחד היה מגיע עם הקרוון שלו, היה מגיע עם האוטו שלו, שם קרוון, משפחות היו מגיעות ולכל אחד היה חלקה, לזה היה 100 מטר, זה היה לו 500 מטר, היו על זה בג"צים, למה להוא יש דונם, למה להוא יש 300 מטר, זה הגיע עם חזקות. בג"צ הורה להוריד אותם, אין לי מושג מה היה.

בשנה של הקורונה ביטלו להם את זה, בשנה של האסון אחרי זה גם בית משפט הוריד אותם, והם אומרים: הורדתם 45 אוהלים, 45 משפחות, קיבלתם 45 הרוגים. זה מהמרוקאים שמדבר איתנו, אני אומר לך, עצם זה שעוד לא חסמתי אותו זה פשוט בגלל שאני משרת ציבור אז אני לא מרשה לעצמי, אבל הוא מדבר איתי, אני אומר לך, בצורה הכי גסה שיכולה להיות. אין לך מושג, שפה של איומים, אבל אני מכבד אותו כי הוא מייצג מורשת, מסורת, אני שומע ומבליג.

אנחנו באנו בהצעה, עוד אין לי אישור משטרתי, איציק פה, הם היו מגיעים, הם היו אוכלים פה, ישנים פה, מתקלחים פה, הכול היו פה. אם תראה, יש פה צינורות, הצינורות האלה, הם היו מתחברים מהקרוונים שלהם, היו שוחטים כבשים, אוכלים, מנגלים, שבוע ימים קודם מגיעים ולומדים, הכול בסדר.
קריאה
הייתה מימונה.
יוסי דייטש
חגיגה הייתה פה. ועדת החקירה אסרה עלינו, א', חלוקת מזון. אין מושג של להביא לפה למקום הזה אוכל שהוא לא סגור. המים, אנחנו דורשים שתביאו אותם בבקבוקים סגורים או שאתם שמים נקודות מים שצריך לעשות סטריליזציה של המים, מאיפה אתם מתחברים, מה אתם מתחברים. משרד הבריאות עובר איתנו על קו נקודת מים, לאן אנחנו מתחברים. הוא רוצה לראות את הברז, איך חיברנו אותם, איך עשו אותו סטרילי קודם, הרתיחו אותו, ואנחנו עושים את הכול. אז אנחנו באנו ואמרנו: שאנחנו מסכימים לתת לכם אם תעמדו בכללים. אני לא יכול לתת לכם, לא להתקלח פה, לא לעשות מנגל פה, לא להביא אוכל מבושל, לא להביא מקררי אחסון, שום דבר לא.
אולגה ויניצקי
יוסי, אני חייבת להגיד פה משהו. מהניסיון של שנים, גם בשנה שעברה, למרות שהכול היה די מתוקתק בשנה שעברה עדיין היה אוכל שנכנס שהוא לא אושר. אז עבדנו בשיתוף פעולה עם המשטרה, בשנה שעברה, עשינו סיורים, כדי למנוע התנגדות. הכול היה מאוד נחמד, בשיתוף פעולה, אנחנו שיקפנו איפה הסכנה, יש לנו גם שיקול דעת.
יוסי דייטש
אולגה, זה ברור, אנחנו לא באנו כרגע לדבר על להכניס אוכל, אני בא בדיוק הפוך, מהצד השני.
אולגה ויניצקי
לא, מצאנו, מה אנחנו עושים? עם מי אנחנו בקשר? המפקחים שלנו כשיהיו פה, עם מי הם יהיו בקשר?
יוסי דייטש
אנחנו בקשר איתם. החבר'ה שלך נמצאים בקשר, אם זה עם ברוך גולן, אם זה עם ההפקה, אנחנו לא זזים צעד אחד בלי משרד הבריאות. כבר הדריכו אותם לגבי המנגל.
אולגה ויניצקי
לא, בשטח. אני מדברת על ימי ההילולה.
יוסי דייטש
אנחנו נתאם את זה. את לא תסתובבי פה לבד. מישהו מההפקה יוצמד אלייך.
אולגה ויניצקי
של מישהו, גם סדרן הפקה או משטרה, מה שתחליטו, רק אנחנו צריכים איש קשר, אנחנו לא יכולים לבד.
יוסי דייטש
בסדר גמור, יהיה.
היו"ר צביקה פוגל
אז מה כן יהיה?
יוסי דייטש
הצענו למרוקאים שכמו פה, פה זה אוהל נשים, אני מוכן להקים פה מאחורה לתת להם אוהל שייקרא אוהל לימוד הזוהר. אני לא נותן אותו למרוקאים, אני נותן אותו לעם ישראל. כי כמו שפה יכולה להיכנס אשכנזייה, ספרדייה, טריפוליטאית, טוניסאית, היא יכולה להיכנס, ואותו דבר למעלה, אותו דבר לאוהל הזוהר. ירצה אשכנזי פולני ללמוד ביחד עם מרוקאי זוהר תבוא תשב תלמד פה זוהר, אבל אתה לומד פה זוהר, אתה לא עושה פה לא מנגל, לא מביא רמקולים שאתה שם פה תזמורת של עומר אדם או פייטנות. כי כמו שאני לא נותן לשים פה, אותו דבר, אני לא מסכים שתשים פה. האוהל הזה יהיה ממוזג.
היו"ר צביקה פוגל
ולמטה?
יוסי דייטש
למטה הצעתי לו מתחם, גם שם ולמטה אני עוד נמצא בבעיות עם המשטרה כי המשטרה לא מוכנה לתת לי מקום שהם יישנו בו שבוע ימים. המשטרה אומרת שהם נכנסים עם רכבים, יוצאים עם רכבים, והם מאשימים אותי שאני כאילו בידי, אני יכול לאשר לו. תבוא לפה, תעשה פה אוהל, הוא אומר לי: אני רוצה לעשות פה אירוע הכנסת ספר תורה. אתה יודע מה? אני רוצה יומיים קודם, תן לי לשים פה אוכל, אני אביא מקררים, אביא שתייה והכול, ביום של ההילולה אני אצא מפה. אומרים לי במשטרה, אין, מי שהכניס מקרר לא מוציא את המקרר. המשטרה גם לא רוצה להפוך את המקום הזה לאירוע הפרת סדר כי זה בדקה מתפתח לאירוע הפרת סדר, ההשפעה של הפרת הסדר פה משפיעה ב-89 ומשפיעה באליקים כבר. לזה אני לא רוצה להגיע.
קרן פטל
וגם כיבוי אש לא מאפשרים לך על האש, וגם ב-89.
יוסי דייטש
על האש, צריך שיהיה ברור, אני אמרתי להם: אני דורש מכם חתימה, חתימה של האחראים. אני לא נותן לכם את זה, אני בונה את זה, ההפקה בונה את זה, דודי מכין לכם את האוהל, כמו שהוא בנה את האוהל הזה.
קריאה
יוסי, אני רק רוצה להגיד, אחרי הסיור שהיה לנו אתמול שהיה לנו איתם על האוהל הזה, עכשיו הם שולחים לי הודעה: אני לא רואה בשום מקום שכתוב בהחלטה של ועדת חקירה שאסור אוכל ואסור מוזיקה באוהל ואסור זה. צילומים והכול.

עוד משהו מאוד דחוף שאני רוצה עכשיו להעלות, נושא המט"שים של הביוב שמקודם קרן אמרה לי שאם עד השעה שתיים אין אישור תקציב לדבר הזה לא יוכלו לבצע וזה ידפוק לנו את האירוע.
קרן פטל
לא יוכלו לבצע היום.
אסף יזדי
אני חייב להתייחס. אני מנכ"ל משרד ממשלתי, אמרתי גם ליושב ראש הוועדה, אני מעביר לך את הכסף, לא יודע אם בשתיים או בשתיים ועשרה, אני מבקש לא לאיים, בבקשה, קרן.
קרן פטל
אני לא מאיימת.
אסף יזדי
כולנו פה בסד זמנים מאוד מאוד מאתגר.
קרן פטל
אני לא מאיימת, זה תפקידנו המשותף. אתה שמעת את הגזברית בעצמך אומרת לך שהמסב ממשלתי, אם הוא עובר היום הוא ייקלט רק עד השעה שתיים, זה הכול. זו עובדה, זה לא איום.
אסף יזדי
את זה הבנתי, אני מכיר את הפרוצדורה.
הילה רבני
זה לא שתיים, זה 12.
קרן פטל
עוד יותר גרוע.
הילה רבני
ואני אומרת לך, הכספים עוברים דרכי. אני התחייבתי ואני גם אמרתי לאסף והוא יודע, אנחנו נעביר לכם את הכספים. היום זה לא יקרה.
אסף יזדי
לא ביוני-יולי.
קרן פטל
זה לא יקרה היום? אז לא ייצאו לעבודה היום.
אסף יזדי
לא, הם חלק מהצוות, שייצאו לעבודה.
קרן פטל
אני לא יכולה, זה נגד החוק. יועמ"ש, רואה חשבון וגזברית אומרים לי: את לא תוציאי 800,000 שקל בלי שיש לך או הרשאה או את הכסף. זה לא אני, חברים.
הילה רבני
אבל אני מתחייבת לך. יש לך התחייבות שלי.
קרן פטל
לא, אני עוצרת את זה, את המתקפה הזאת נגד קרן. לא, תעצרו. די, אני עובדת ציבור, יש לי חוקים שעל פיהם אני עובד.
אסף יזדי
גם אני עובד ציבור, קרן.
קריאה
קרן, יש לך הרשאה כספית?
קרן פטל
לא.
קריאה
יש לך הזמנת עבודה?
קרן פטל
לא.
קריאה
אפשר להוציא לה הרשאה כספית?
אסף יזדי
אם היה אפשר לא היה דיון, זה ברור.
קרן פטל
בדיוק. יש לי הבטחה. אני מאמינה ומכבדת, ואני באמת מאמינה ומכבדת - - -
אסף יזדי
יש לך לא הבטחה, בכתב, קרן.
הילה רבני
אם אתם רוצים הזמנה. אתה רוצה להביא לה הזמנה?
אסף יזדי
אבל מכוח מה אני אוציא לה הזמנה?
הילה רבני
הזמנה לנגב גליל, לא אליכם.
מירי פרנקל-שור
זה העברה בין- משרדית?
הילה רבני
כן.
אסף יזדי
את יכולה לתת כשזה נגב גליל?
קרן פטל
לי לא אכפת איזה משרד זה יהיה.
מירי פרנקל-שור
מי הרפרנט שלכם? בואו נעלה את הרפרנט של האוצר.
הילה רבני
זה לא קשור לרפרנטים.
אסף יזדי
לא, זה לא רפרנט, זה חשבויות. בשביל לקצר את הזמן שבו את רואה כסף מזומן בעין, קרן - - -
קרן פטל
לדעתי ועדה יכולה להגיד ולעזור לך ולנו לכולנו.
אסף יזדי
איך היא תעזור? שמה?
קריאה
הרשאה, אפשר לעשות לה הזמנת עבודה כלשהי?
קרן פטל
לא.
אסף יזדי
חבר'ה, תקשיבו, כולכם פה גאונים גדולים, אבל בממשלה אני מבין הכי טוב, בסדר? תנו לי בבקשה, את ההליכים אני יודע לעשות מצוין, מה שאפשר אני אעשה פי ארבעה יותר ממה שאפשר, אבל אני לא אוציא לך הזמנת עבודה כשאין לי איתך שום הסכם, אי אפשר, זה לא עובד ככה. גם אם יבוא ראש ממשלה ויגיד לי את זה, זה לא עובד ככה. מה שעשיתי, בשביל לעקוף את זה, אני מביא לך ישירות את המזומן. רק מה, זה יקרה ביום ראשון כנראה. נו אז מה? עם כל הכבוד, חבר'ה, אי אפשר.
קריאה
אבל אם לא נכנסים היום לעבודה זה לא יהיה - - -
קרן פטל
אני מכבדת את זה, אבל ברגע שאנחנו נקבל אנחנו נצא לעבודה ונעשה את המקסימום, אבל אומר לי מהנדס הביוב - - -
היו"ר צביקה פוגל
מי יהיה המבצע של העבודה?
קרן פטל
מהנדס הביוב שלנו, אנחנו על ידי הקבלנים שכבר יש לנו הסכמים איתם והכול. אבל הוא אמר לי אתמול - - -
היו"ר צביקה פוגל
בואו נדבר על זה עוד כמה דקות, בסדר?
אסף יזדי
אתמול בצהריים דיברנו על זה, אנחנו מנסים את הערוץ הכי טוב לעשות את זה - - -
הילה רבני
אני יכולה להוציא הזמנה, לא למועצה, אני יכולה לנגב גליל, שיהיה רשום בטקסט שלה שזה עבור עבודות הביוב בהילולת מירון. זה המקסימום שאני יכולה לעשות.
אסף יזדי
בחרנו נגב גליל כי נגב גליל זה אחד מהמשרדים, לא היחיד, שיש לו אפשרות לתקצב מזומן למועצה ולא - - -
קריאה
קרן, זה מספק אותך?
קרן פטל
אני אדבר עם הגזברית עכשיו ואני אשאל אותה.
היו"ר צביקה פוגל
תבדקו את זה, זה נשמע לי רעיון טוב, ואם לא, אני מוכן לדבר אני עם הקבלן ולהתחייב בפניו.
קרן פטל
אבל אסור לנו להפעיל אותו.
היו"ר צביקה פוגל
אז אני אפעיל אותו, יש לי כתפיים מספיק רחבות.
מירי פרנקל-שור
צריך לכתוב את זה במערכת.
היו"ר צביקה פוגל
בסדר, הבנתי. בסוף אני לא רוצה שהעסק הזה ייפול. אם אני צריך לקחת על עצמי שהוא - - -
קריאה
נקודה קטנה אחת, ברשותכם, אוהל נוסף שם יצריך מדרגות נוספות.
קריאה
אם וכאשר יוחלט שיהיה אוהל אנחנו נהיה בתכנית בטיחות, בינתיים אין אוהל.
קריאה
אני אומר, כי לפעמים אתם חושבים שזה מסתכם רק באוהל.
יוסי דייטש
קיבלתי עכשיו הודעה ממנכ"ל נגב גליל, הוא מאשר את הפרוצדורה. אפשר לסגור עם החשבת, להעביר לה את המייל שלך, אם זה מספיק, זה אמור להספיק, לי זה היה מספיק. איציק, אתה רוצה להוסיף על מה שאני אמרתי?
יצחק בן אבו
לא, מה שאמרת כסלע, יש ועדה, קבעה, יש פה דברים שהם ברורים.
היו"ר צביקה פוגל
נכון לרגע זה, העמדה שאנחנו מציגים, החבורה שקוראים לעצמם המרוקאים, אוהל ו - - -
יוסי דייטש
אוהל לימוד לזוהר ולכל עם ישראל. היות שזה כבר היה בשיח מול הממ"ז ומול קצין אג"מ, הם שללו, הם אמרו לי: אדוני, אנחנו צריכים שהם יהיו במתחם. צריך להסדיר, זה בעיה, הם באים לכאן לשבוע ימים, זה כניסות ויציאות של רכבים, זה להסדיר מים.
קריאה
בצירים האלה לא נעים כלי רכב פרטיים, אין דבר כזה. ודבר שני, המתחם, יש פה כב"ה, יש פה מד"א, יש פה – אם אנחנו מכירים את קיומם זו מעטפת שלמה שצריכים לתת מענה.
יוסי דייטש
זה תכנית בטיחות ל-45 משפחות, זה 45 קונטיינרים שמגיעים שצריך להסדיר אותם, שצריך לסדר אותם. כאן נכנסת הרופאה המחוזית, אם היא תרצה, בבקשה, תאשר אותם מבחינה בריאותית.
קריאה
איך היא תאשר? זה על האש.
יוסי דייטש
אבל הם ידרשו ממני. אני מסכים, אני רק רוצה לומר ליושב ראש הוועדה מה נדרש ממני שאחר כך באים ושמים על הכתפיים שלי שאני זה שרודף את המרוקאים.
קריאה
את יכולה להחריג מתחם כזה ממשרד הבריאות שהוא לא קשור אלייך?
אולגה ויניצקי
מה פתאום?
קריאה
את לא יכולה.
אולגה ויניצקי
אפילו אם אני אמצא מזון שהביאו אותו באופן ספונטני ומישהו מסכן את בריאות הציבור אני אתערב גם שם.
היו"ר צביקה פוגל
אוסקר, ממך אני צריך תשובה למפגש הבא על ההדלקה של בני עקיבא, פתרון לעניין הזה.
אוסקר פוקס
יש לי, נתתי פה פתרון.
היו"ר צביקה פוגל
בסדר, צריך לראות שהוא מיושם. לא שנתת פתרון, אם הוא לא מיושם אז אין. אין פה משחקים. הדבר השני, זה האוהל פה, כן או לא, עם כל הנושא של הבטיחות. זה צריך לסגור. עם המרוקאים יש לך עוד בעיות, תשלח אותם אליי אני אדבר איתם.


(בישיבה)
היו"ר צביקה פוגל
מכובדיי, נתחיל. מה שאני אבקש להתמקד בסיכום של הסיור פה זה רק על הדברים שהם עדיין נקודות תורפה או נקודות שמצריכות התערבות. לא לעבור על כל הסיור, לא לעבור על כל הדברים, נעשו פה דברים נהדרים. אני יכול לומר, כאחד שהיה פה לפני שלושה שבועות, שרואים את השינוי, רואים את ההבנה של הגורמים, רואים את שיתוף הפעולה, רואים פה הרבה מאוד דברים יפים, אבל אני רוצה להתעסק עכשיו בזמן שנותר, 20 יום ברוטו, עד ההילולה בדברים שבאמת מחייבים או שאני יכול להשפיע עליהם. כי על מה שאני לא יכול להשפיע אין לי כוונה אפילו להיכנס.

אז בואו נעבור על הנושאים השנויים במחלוקות, נקודות תורפה, כאלה שמצריכות התערבות. רק על הדברים האלה. אני רשמתי לעצמי כאלה, נעבור עליהם, ואם יש נוספות נדבר עליהן. הדבר הראשון זה כל הנושא של הביטוח/שיפוי, שעדיין לא סגור. מה השיפוי או הביטוח שהמועצה האזורית צריכה, למה? לאיזה תחום?
קרן פטל
המועצה לפני האסון, כמו כל רשות אחרת, היה לה ביטוח שכולל את כל ההיבטים, צד ג', אחריות מקצועות, נושאי משרה וכו', ואחרי האסון חברת הביטוח הודיעה לנו שהיא לא מוכנה לבטח יותר את כל אתר הרשב"י ואת כל היישוב מירון, מחריגה לנו מהביטוח. הדבר הזה הוציא אותנו לאיזה שהוא מסע, גם ניסיון משא ומתן איתם, אבל גם ניסיון לחפש עוד חברות ביטוח. חברת הביטוח שהיינו מבוטחים בה אמרה, ההצעה האחרונה שלה, שלא רק אתר הרשב"י וכל מירון לא יבוטחו, אלא כל האתרים שהם של מרכז המקומות הקדושים.

במרום הגליל ברוך ה' יש משהו כמו 150 אתרים כאלה, כי רוב התנאים קבורים כאן. אמנם כמובן זה לא אותם היקפים, אבל יש עוד כמה מקומות באזור שבהחלט יש שם הילולות די גדולות. כמובן שזה לא היה בא בחשבון, חלה עלינו חובה משפטית לבטח את עצמנו. ואז עשינו מסע, גם בארץ וגם בעולם, גם קיבלתי טלפון מדודי של יועצת ביטוח נוספת, מעבר למישהי של המועצה, והיא ניסתה להשיג הצעות מחו"ל. ההצעה הכי טובה הייתה, שזו ההצעה שיש לנו, אוקיי, את המקומות הקדושים במועצה, את האתר הזה בשום פנים ואופן לא.

מאז כבר עשרה חודשים, אולי קצת יותר, אני לא זוכרת במדויק, אין לנו ביטוח על כל מה שקורה באתר. זה קרה גם ב-ז' באדר, אין לנו ביטוח גם ברגע זה שאנחנו מדברים. הדאגה שלנו מובנת, אין שום חברת ביטוח, פנינו לכולן, אין אף אחד שמוכן לקחת את הסיכון הביטוחי הזה. התחלתי לפנות כבר לפני שנה למנכ"לי הפנים, שירותי דת, אז לא היה את המשרד של ירושלים ומסורת, אבל ברגע שאסף התמנה אז גם אליו וגם למנכ"לים החדשים, ולא קיבלנו מענה מאף אחד.
היו"ר צביקה פוגל
איזה סעיפים אנחנו צריכים לבטח עבור המועצה האזורית, לא עבור האירוע?
קרן פטל
צד ג' ואחריות מקצועית. חשוב להגיד עוד משהו, אתמול אני משתתפת, ממ"ר כנרת עשה קפ"ק כזה, לא יודעת את המינוח המשטרתי, ואני שומעת את אורי רוזובסקי, מנכ"ל ועדת החמישה, שהוא אחראי על הציון, אומר, זה בטח בפרוטוקול שלהם: כל כך הרבה עבודות נעשות שם, וזה אני אומרת בשבח הפרויקטור והמפיק שבאמת עושים כאן עבודה מדהימה תוך פרק זמן כל כך קצר, אבל הוא אומר שאין כאן אף אחד שאחראי, כל האתר הוא אתר בנייה, יש כאן מלא סכנות. הוא אומר את זה.

האוזניים שלי פשוט נשרפות מאמירה כזאת, כי מה אני אמורה לעשות? אני לא בדעה של כסתוח, זו לא העמדה שלי, זה לא ההתנהלות שלי, אבל תבין איזה חשיפה מטורפת. וגם ברור שמצד האמת צריך לשמור על בטיחות האנשים. ואני בטוחה שנעשים מאמצים, אבל צריך להבין שזו סוגיה – אני לא רוצה שמישהו יגיד שאני מאיימת, אני לא מאיימת, אני מציינת את העובדה, מועצה אזורית מרום הגליל לא יכולה להיכנס לאירוע הגדול בתולדות מדינת ישראל שהתרחש בו אסון נורא ואיום בלי ביטוח.

יש כאן פתרון פשוט שאנחנו הצבענו עליו עם מנכ"ל המשרד לשירותי דת הקודם, גיא שמטוב, יש חברת ביטוח ממשלתית. אנחנו הידא אריכתא, שלטון מקומי, אנחנו גם לא איזה מועצה עשירה במיוחד. שתפרסו עלינו חסות לאירוע. זה נראה לי הכי לגיטימי. אני גם רוצה לומר שבעלויות שאנחנו הצגנו הפרמיה השוטפת של המועצה התייקרה בגלל האסון ב-1.3 מיליון, שזה משהו שמוטל על התושבים שלנו. אולי לאנשים פה 1.3 מיליון לא נשמע סכום כזה גדול, לנו זה המון. המון. וזה נלקח מהצרכים הכי בסיסיים שלנו.

מה גם שגם ההוצאות עבור עוטף הרשב"י, מה שאנחנו קוראים, כי אנחנו באמת לא עוסקים בתוך האתר, בתוך האתר יש את הפרויקטור, אף אחד לא משלם לנו אותם, אף אחד לא מכסה את זה. ודאי שאנחנו עושים את זה, אבל בלית ברירה אנחנו עושים את זה ומתקציבו של תושב מרום הגליל אנחנו עושים את זה. אני מצטערת אם זה לא נשמע כל כך חשוב, אבל לנו זה מאוד חשוב.
היו"ר צביקה פוגל
ברור, הבנתי.
דודי
אני אשמח להגיב לנושא. אנחנו בשנה שעברה פנינו לכל השווקים ולא נמצא ביטוח, בלילה האחרון לפני האירוע נאלצנו, חברת הסדרנות, שגם הם לא השיגו ביטוח, להשבית את האירוע, ורק בשיחת לילה של מנכ"ל המשרד דאז, מוני מעתוק, אחרי שהוועדה הגיעה בשתיים בלילה, ממש בליל האירוע - - -
קרן פטל
וואו, לא ידעתי על זה בכלל.
דודי
הגיע מכתב שיפוי ריק מתוכן שאומר שזה רק לנזקי גוף ורק בין מיליון ל-15, בלי צד ג'. אזרח מדינת ישראל, אנחנו מדברים שיהיה בטוח, אם מישהו נפגע באירוע, שבר את הרגל, אין לו ביטוח. זה לא אנחנו, אנחנו מכניסים פה 200,000 אזרחים בלי ביטוח. האחריות על הכתפיים של כולם.

פנינו השנה, השגנו חברת ביטוח אחת שראתה שלא היה אסון ברוך ה' בשנה שעברה והסכימה, 320,000 דולר פוליסה, צד ג', אחריות מקצועית, בדרך כלל מה שמקבלים. המדינה ביקשה שהיא תבטח גם את המשרד הממשלתי, היא הסכימה, לא הסכימה לזה, אני לא אכנס לפרטים, שאם וכאשר יהיה משהו, היא אומרת: אני כמובן מגנה דבר ראשון על חברת ההפקה ואני כמובן תובעת את כל מי שזז וייתכן מאוד שאני גם אתבע את מדינת ישראל אם אני אחשוב שלמדינה יש מחדל.
קריאה
זה גם לא ייתכן, כי בסוף מי שמשלם עבור הביטוח זה המדינה.
קרן פטל
בטח, נכון, זה מובן.
דודי
זאת אומרת אנחנו מבטחים את חברת ההפקה בסופו של דבר ונכון שאת האזרחים ואת המשתתפים. הביטוח של החברה האמריקאית, אחרי דחייה של חודשיים-שלושה, כי כבר התחלנו אותו בימי המשרד לשירותי דת, תקף עד למחר. אם אני מחר בבוקר לא מעביר לארה"ב, אחרי כל הדחיות ואחרי הכול, 320,000 דולר אין ביטוח. כלומר אם - - - היום לא תחליט שהיא מאשרת את הביטוח, מה שמאלצים אותנו זה להביא כתב שיפוי. אם לא יהיה לנו כתב שיפוי הם יצטרכו פשוט להביא כתב שיפוי, שהרי אם אל על טסה לרוסיה בהוראת המדינה מי מבטח אותה? המדינה, כי אין חברת ביטוח שמבטחת. יש פה כשל שוק. או שהמדינה תבטח או שהיא תודיע לנו היום לעשות ביטוח, אבל שלא נשאיר את זה באוויר, כי מי שעומד בחשב הכללי על עניין הביטוח לא מרגיש את הלחץ והמשרד לירושלים צריך תשובות ולא מקבל אותם.
יוסי דייטש
אני רוצה להוסיף עוד נקודה. אני כפרויקטור גם לא מבוטח, כי ככה, הוא אומר לי: אני לא יכול לבטח אותך, חברת הביטוח שלו אומרת שהיא יכולה לבטח רק את עזריאלי הפקות ואת העובדים שלו. אני עובד חתום מול המדינה והמדינה אומרת לי לא, אני לא מוכנה לבטח אותך, לא יכולה לבטח אותך, לא יכולה לשפות אותך. ואומרת לי אתמול החשבת, עם כל הכבוד. אני ניסיתי לחברת הביטוח שלי, הבן שלי עשה בשבילי סקר שווקים בין כל חברות הביטוח, מירון? תודה רבה, נחזור אליך אחרי הילולת ל"ג בעומר, תגיד לי, אם אתה ממשיך לעבוד שם נדבר איתך, עד ל"ג בעומר אל תדבר איתנו.

אז אני באמת מאוד מאוד נחמד ואני עובד ואני עושה, אבל זה חייב להיפתר. בחבילה הכוללת אני חייב להיות בתוך הביטוח הזה כי אני לא הולך לסכן את עצמי ולא הולך לסכן את העתיד שלי, חס וחלילה, על כל צרה שלא תבוא. אני צריך להיות מבוטח. באותה מידה כמו שהוא רוצה להיות מבוטח ומדינת ישראל רוצה להיות מבוטחת והמועצה צריכה להיות מבוטחת, הפרויקטור צריך להיות באותה חבילה.
קרן פטל
נכון.
היו"ר צביקה פוגל
אני רוצה להבין, אמרת לי, דודי, שיש סוקר שעשה פה את הכול.
דודי
נכון, שמקובל על חברות הביטוח.
היו"ר צביקה פוגל
הסוקר שלך יכול לכלול גם את הפרויקטור?
יוסי דייטש
לא.
דודי
לא. כי למעשה הפרויקטור וגם המִנהלת, חברת הביטוח מסכימה לבטח או את חברת ההפקה או את משרד ירושלים. פרויקטור המנהלת זה למעשה עוסק מורשה אחר, הם אומרים: רגע, זה עוד חברה, עוד חברה אתם רוצים עוד פוליסה, זה עוד 200,000 דולר. הם נופלים גם בין הכיסאות של כולם, כי מצד אחד המדינה שוכרת את הפרויקטור, אבל הוא לא עובד מדינה, אז בכלל הוא נופל בין הכיסאות של כולם.
היו"ר צביקה פוגל
נראה לי שנהיה בכלא ביחד, כל אחד מהסיבות שלו.
יוסי דייטש
אני לא מודאג מעניינים של בטיחות, אנחנו שומרים על זה ומקפידים על זה מאוד מאוד מאוד. היה לי מקרה מיוחד אחד של ילד שנפל בבני ברק, בסוף צריך לתת מענה. זה נגמר ב-50,000 שקל אבל אם מגיע פה אזרח והוא נופל אנחנו צריכים לתת לו מענה ולא להשאיר את זה בצורה הזו.
היו"ר צביקה פוגל
ברור.
אסף יזדי
יש שלוש סוגיות של ביטוח. אחת, כמו שאמרתי, רק של המועצה. בעולם רגיל זו האחריות של המשרד הממונה שזה משרד הפנים, המקרה הזה זה מקרה לא רגיל, ויש שתי סוגיות שמצויות לפתחי, תחת המשרד לירושלים, אחת זה של חברת ההפקה ושתיים, כמו שאמר יוסי, של הפרויקטור. אכן דרשנו מחברת ההפקה, אנחנו גם משלמים על זה תשלום מלא, גם צריך פוליסת ביטוח, כל התיאור שתיאר דודי הוא מדויק, וגם התיאור של יוסי כמובן.

אני חושב שנכון שהמדינה, אני חושב שאין ברירה קודם כל טכנית, אבל אני חושב שגם נכון עקרונית, מהותית, שהמדינה משקיעה פה תקציבי עתק ומשאבים וקשב, הנה הכנסת מגיעה לפה וכיוצא בזה, בגלל נסיבות האירוע אני חושב שנכון לתפיסתי שגם יהיה כתב שיפוי של המדינה ואני חושב שכאשר הוא ניתן נכון שהוא יכלול בתוכו גם את המועצה, למרות שאני פחות מבין בביטוחים של רשויות מקומיות, וגם את ההפקה וגם את הפרויקטור. מי שלגמרי בתוך הפרטים ומנהלת את האירוע אצלנו זאת הילה, אני רוצה לשמוע אותה רגע איפה הדברים עומדים. היא גם דיברה הבוקר עם החשב הכללי ועם הסגן שלו.
הילה רבני
אני אתייחס לכמה היבטים. קודם כל אחד הדברים שחסרים בפוליסה של החברה האמריקאית זה ביטוח של קבלני המשנה, המפיק הוא מתכלל וכל העבודות נעשות למעשה על ידי קבלני משנה. אין ביטוח לקבלני המשנה, זאת אומרת שאם קורה משהו, לא כמחדל של ההפקה, אלא מחדל של קבלן משנה, שזה תרחיש שאולי הוא קצת יותר סביר, זה לא מכוסה על ידי הפוליסה, שזה חוסר מאוד מאוד גדול. חברת הביטוח האמריקאית לא מוכנה, זה החלטות שלה, בשום אופן לכלול ביטוחים של קבלני משנה.

ההצעה של חברת ענבל, שהיא היועצת הביטוחית של הממשלה, זה שהמפיק יחתים את כל קבלני המשנה שלו על הצהרה שהם מחויבים לעשות ביטוחים ואם הם לא עושים ביטוחים אנחנו לא נשפה אותם. זאת אומרת הם לא יוכלו לבוא בטענות למדינה. אם זה מקובל.
דודי
לא רק מקובל, אלא רובם מביאים לנו. למעשה אין פוליסת ביטוח בארץ לחברות הפקה שכוללות ספקות משנה, אין, הן לא מסכימות לזה בחיים. בשום חברה.
הילה רבני
לא, אבל קבלן המשנה עצמו.
דודי
קבלן המשנה עצמו, רובם מביאים לנו את מסמכי הביטוח, ואם לא בהסכם שלנו המשפטי עם כל קבלן, שאם הוא לא הביא אז האחריות חלה עליו.
קריאה
לא, אבל השאלה אם זה בנוסח של ענבל.
הילה רבני
הדרישה של ענבל היא שיש נוסח של ענבל שכל קבלן משנה שלך אמור לחתום עליו ותמורת זה המדינה מוכנה לתת את כתב השיפוי.
דודי
סופי וחלוט? אפשר לסגור את זה בעשר הדקות הקרובות?
הילה רבני
יש לי את זה כרגע - - -
דודי
אם כן, רק תגידו, שנוכל לדעת היום.
הילה רבני
אני יכולה לתת לך תשובה היום, אבל אתה צריך להתחייב לתת לי את כל ההצהרות חתומות של כל קבלני המשנה שלך.
קריאה
ואז הפוליסה הזו מאושרת?
דודי
לא, את הפוליסה, כנראה כתב שיפוי. כי הפוליסה למעשה חושפת אותם.
דודי
אין לי בעיה, אנחנו מעדיפים כתב שיפוי מהסיבה שלפחות זה גם חוסך לנו תקציבים וכאלה. העניין הוא שכתב השיפוי של השנה שעברה הוא היה נזקי גוף בלבד.
הילה רבני
נכון, זה מה שיהיה גם השנה. אין שינוי. החשב הכללי לא ייתן כתב שיפוי אחר.
קריאה
לכאורה אני שומע פה, גם בדרך לפה, מהעצירה הקודמת לפה, הבנתי שכן יש לו לכאורה את הביטוחים של קבלני המשנה, אבל אני לא בטוח שזה בפורמט ובנוסח שרוצה - - -
דודי
זו הבעיה של הפורמט.
היו"ר צביקה פוגל
מי דיבר עם ענבל?
הילה רבני
אנחנו. אני יחד עם הרפרנטית מהחשכ"ל.
היו"ר צביקה פוגל
לגבי ההפקה, הבנתי מקבלני המשנה, ענבל גם נותנים ביטוח שיהיה שיפוי למועצה?
הילה רבני
לא שידוע לי.
קרן פטל
לא, לזה אנחנו מחכים לתשובה.
היו"ר צביקה פוגל
ולפרויקטור? גם לא.
הילה רבני
גם לא. אנחנו צריכים לבקש, לא ביקשנו.
קרן פטל
כבר שנה אני מבקשת שיבקשו.
היו"ר צביקה פוגל
בסדר, אנחנו נברר.
דודי
ענבל, זה לא שווה כלום, לפי מה שאת אומרת, כי זה רק נזקי גוף. אם זה לא צד ג' –
הילה רבני
זה לא עניין שזה לא שווה כלום. זה נזקי גוף של צד ג', זה פשוט לא נזקי רכוש.
דודי
זה עד מיליון ולא מ-15.
הילה רבני
לא, ממיליון ועד 15.
קרן פטל
אגב, ניסיון העבר מראה שבכל שנה מוגשות לנו - - -
יוסי דייטש
זאת אומרת זה גם אומר שזה ממיליון, עד מיליון אני צריך להביא מהבית.
קרן פטל
כן, וגם, יוסי, אני רוצה להגיד שכל שנה יש תביעות נזיקין.
יוסי דייטש
אני צריך להיות מבוטח. אני עושה את העבודה עבור המדינה ואני רוצה להיות מכוסה.
היו"ר צביקה פוגל
ברור. יוסי, אתה תהיה מכוסה.
יוסי דייטש
כמו כל אחד שמגיע לפה והוא יודע שיש לו מעסיק ויש לו מעביד שמבטח אותו, אותו דבר אני דורש להיות. זה הכול. אני אמנם אין לי עדיין הסכם, אבל אני סומך על המשרד, אני עושה את העבודה הזאת במסירות, באמונה, חלק גדול באמונה, אבל אני גם רוצה להיות מכוסה. איך אשתי אמרה לי? זה דורש ממך כוחות מדי ואני לא מוכנה שתסכן שערה משערות ראשך בסיפור הזה. והיא צודקת.
היו"ר צביקה פוגל
ולך עוד יש שערות. מה הפתרונות?
הילה רבני
כרגע גם העמדה של החשב הכללי, וגם אני חייבת להגיד שזה מקובל עליי, לא יכול להיות שהמדינה תשלם 1.3 מיליון על פוליסה שלא רק מאוד מצמצמת את הכיסוי, אלא גם חושפת אותי אחר כך לתביעות שיבוב מצד חברת הביטוח. זה הרי לא סביר. האופציה השנייה זה רק כתב השיפוי והחשב הכללי מוכן לתת את כתב השיפוי כמו בשנה שעברה וקבלני המשנה יעשו את הביטוחים שלהם, שזה גם צד ג', רכוש וכו', שלהם.
קריאה
מה שאני חושב, מה שצריך לעשות, צריך לכנס את הוועדה שלך ביום שני, אני חושב שחייבים להגיע לשם, ענבל, חשב כללי, או מי מטעמו, קרן ומי שמייצג אותה בממשלה, משרד הפנים.
אסף יזדי
הבעיה היא שהחברה האמריקאית נתנה את הכיסוי עד עכשיו, הוא כרגע מכוסה. העניין הוא שממחר בבוקר אין ביטוח. הלו"ז הזה עד מחר לא רלוונטי, בכל מקרה המוצר הזה הוא מוצר שהמדינה לא רוצה אותו. הפוליסה שלהם היא חשופה מבחינתם, זה לא רלוונטי, לכן כפי הנראה יהיה כתב שיפוי. איזה כתב שיפוי, מה התנאים שלו, מי בפנים. אני לא איש מקצוע בתחום הזה, מי שאחראי על זה הוא החשב הכללי, אני חושב שטוב עשית שאתה מזמן ועדה ביום שני, צריכים לבוא לשם, החשב הכללי ומי מטעמו ומי שרלוונטי.
היו"ר צביקה פוגל
לאה, החשב הכללי מוזמן לוועדה?
הילה רבני
יש נציג שלו. אני וגם הרפרנטית שלנו אצל החשב.
אסף יזדי
אבל גם נציג ענבל.
לאה גופר
הם הוזמנו ויגיעו.
הילה רבני
מי ממשרד הפנים יגיע?
לאה גופר
עדיין לא נרשמו.
דודי
אנחנו מחכים ליום שני, האופציה היחידה זה כתב שיפוי כי הביטוח יורד מה - - -
אסף יזדי
אבל אומרת הילה שצריך להיות נורא זהירים. המוצר הזה כמו שהציעו לדודי הוא לא רלוונטי, לכן התוקף שלו מחר מחרתיים - - - בסוף יהיה כתב שיפוי.
מירי פרנקל-שור
למה אי אפשר לסגור את כתב השיפוי?
אסף יזדי
אני מסכים איתך, אבל - - -
הילה רבני
ברגע שדודי יסכים איתכם להחתים את קבלני המשנה שלו על התצהיר של ענבל החשב הכללי יהיה מוכן לתת את כתב השיפוי.
דודי
זה לא רלוונטי מה שהחשב הכללי, כי הנייר שלו לא שווה את מה שהוא כתוב מבחינה ביטוחית. תביאו את ליועץ ביטוח מתחיל, זה בערך עשירית ממה שיש בחברת הביטוח האמריקאית שכעת הוא לא מסכים לחתום על זה. אין שם שום דבר, אין אחריות מקצועית, אין צד ג', אין חבות מעבידים, אין שם כלום ושום כלום, בין מיליון ל-15, הוא יכול לעשות עם זה אווירון. הוא לא שווה את הנייר.
הילה רבני
נכון, אבל שוב אני אומרת, הביטוח שאתה מציע חושף את המדינה לתביעות ולכן - - -
דודי
זה לא זה או זה, אז שהמדינה תביא כתב שיפוי ראוי. זה לא או ביטוח או - - -
הילה רבני
זה כבר מול החשב הכללי.
אסף יזדי
זה נושא מאוד מאוד חשוב, אבל אני לא חושב שהילה צריכה לייצג פה את ההיבט הביטוחי.
הילה רבני
זה מול החשב הכללי.
אסף יזדי
זה לא המנדט שלה.
היו"ר צביקה פוגל
לא, גם לא נכון, אתה צודק.
יוסי דייטש
אבל זה גם לא נכון שהמדינה תחשוש ככה שהיא תהיה חשופה שמישהו יתבע אותה ואילו אנחנו, למדינה לא אכפת מאיתנו שאותנו יתבעו. זאת אומרת המדינה כל הזמן חסה שאם יהיה ביטוח שהיא תהיה זה, חברת הביטוח לא תתבע אותה. זה המדינה, ואילו אנחנו האזרחים שאנחנו מבצעים את ה – התגייסנו - - -
קרן פטל
שלוחי מדינה. אנחנו לא אזרחים בהקשר הזה.
יוסי דייטש
שלוחי המדינה, אנחנו מבצעים עבור המדינה את זה וכאן למדינה לא אכפת שאנחנו נהיה חשופים. זאת אומרת עד מיליון שקל תשלם אתה, מעל 15 מיליון שקל תשלם גם אתה. מאיפה? מה, אני שדדתי בנק? לא שמעתם על זה עוד, נכון? וגם היא לא מוכנה, היא כמועצה, התקציב שלה דל, היא צריכה להיות חשופה והמדינה מגנה על עצמה מכל הצדדים. ואני לא בא כרגע אלינו כמשרד, אני בא כרגע אל החשב הכללי, הוא צריך לדעת את זה.
קריאה
מה עשו עם הפרויקטור בשנה שעברה?
יוסי דייטש
בדקה האחרונה הוא איים בשביתה.
דודי
לא, כתב השיפוי לדעתי לא הכיל אפילו את הפרויקטור בשנה שעברה.
יוסי דייטש
הוא הכיל בסוף.
דודי
אבל זה הגיע בלילה, היינו כבר באירוע.
יוסי דייטש
הוא הזהיר אותי. הפרויקטור של שנה שעברה, ישבתי עם צביקי טסלר, ישבתי איתו בינואר וצביקי אמר לי אז כבר: יוסי, אל תעשה את השטות שאני עשיתי בשנה שעברה. בסוף המדינה ביטחה אותו בדקה האחרונה, וצביקי אמר לי את זה. במפגש הראשון שלי עם צביקה, אמר לי: תזכור, יש סעיף שנקרא ביטוח. הדבר הראשון שהשר פרוש נכנס לסיפור, הוא שלח לשר האוצר את הנוסח של הביטוח. בפגישה הראשונה שלנו שהייתה עם קרן עלה הנושא של הביטוח והוצאנו מכתב למשרד האוצר.
קרן פטל
נכון, זה מדובר כבר עשרה חודשים.
יוסי דייטש
ועד עכשיו זה לא נפתר ואנחנו אוחזים 20 יום לפני האירוע, ואם חס וחלילה יקרה משהו, מה שאומרת קרן, שאורי רוזובסקי אמר לה על מה שקורה פה, אני לא חושב שקורה פה הפקרות בטיחותית, אני לא מסכים עם זה - - -
קרן פטל
לא, הוא לא אמר הפקרות, הוא אמר שכל האתר הוא אתר בנייה ויש כאן מלא סכנות.
יוסי דייטש
האתר הוא אתר בנייה והוא ידע רק להוציא לנו מכתב קשה. ועדת החמישה עבדה בתוך הציון ואני הייתי שם, הייתי כשהם ספרו רמפות ועצים וכל זה, זה לא עניין אותם, הם ידעו רק להוציא לנו מכתבים. זה בסדר, זה מבורך, כי כל אחד אוהב לכסתח את עצמו על גבו של השני. אבל בנושא של הביטוח, רבותיי, אנחנו בדקה האחרונה. אני לא אוחז להתחיל את האירוע, ערב האירוע אני אעמוד ואז המדינה תשלח לי איזה כתב שיפוי שאני אהיה חייב לקחת אותו בשביל להגן עליי במעט.
קרן פטל
ממש. יוסי, אני מציעה שנעמיד דד ליין משותף, זה לא פייר, אחר כך כל האצבעות התקשורתיות יופנו אלינו: אתם לא בסדר. לא, לא, המדינה לא בסדר ושהמדינה תתכבד לקחת את מלוא האחריות. ודי, צריך להגיד את הדברים האלה בצורה ברורה. כל האנומליה הזאת, שזה אירוע שהמדינה עושה והמדינה כל פעם מצליחה להסתתר, צריכה להיפסק. שמישהו באמת יצעק שהמלך הוא עירום, זה אירוע של המדינה, שתיקח עליו אחריות מ-א' עד ת'. אני חושבת שצריך להציב פה דד ליין, מפה נקודת אל חזור, לא יהיה ביטוח לא יהיה אירוע.

ולא כי אנחנו לא רוצים, אתה הכי רוצה, המסירות שלך היא כל כך ניכרת, אבל זה לא הוגן. זה גם לא לא-הוגן, זה בלתי נתפס בכלל שאנחנו בשלב כזה מדברים על משהו שאני כותבת עליו מכתבים מלפני עשרה חודשים, לכל העולם ואחותו, היועץ המשפטי לממשלה, ראש הממשלה, לא יודעת מי.
היו"ר צביקה פוגל
קרן, הבנתי.
קרן פטל
אף אחד לא עונה גם.
היו"ר צביקה פוגל
אני רוצה אחרי זה להתייעץ איתכם, הילה, אסף, יוסי, לאה ומירי, אני רוצה להוציא מכתב היום שאני עוצר את ההתקדמות בכל נושא ההכנות להילולה אם אין ביטוח מהיום. תחשבו על זה, אנחנו נדון על זה אחרי זה בפורום מאוד מצומצם.
קריאה
אני מציע גם טלפון שלך לחשב הכללי.
היו"ר צביקה פוגל
לא רק טלפון, גם מכתב.
קריאה
טלפון מקדים למכתב יכול לעזור. נדבר על זה אחר כך בפורום.
היו"ר צביקה פוגל
תחשבו על זה, זה הכיוון שאני רוצה ללכת אליו. לא לדחות את זה ליום ראשון או לוועדה ביום שני, היום. אנחנו פה, עכשיו עוצרים. חברים, אם מחר בבוקר נגמר הביטוח, מישהו פה רוצה לקחת את זה על עצמו?
יוסי דייטש
הביטוח לא נגמר, הוא לא בתוקף. ההצעה פגה מחר.
קרן פטל
כרגע אין ביטוח, זאת המשמעות וגם מישהו כבר לוקח על עצמו סיכון.
היו"ר צביקה פוגל
אז הנושא הראשון, ביטוח, דיברנו. הנושא השני, העברה תקציבית למועצה אזורית מרום גליל. אני מבין שזה נפתר.
קרן פטל
לא, הילה, אמרתי לה שמבחינתי אפשר לגשת בתום הישיבה כבר למועצה, היא מנסה להשיג את האנשים של נגב גליל. הצלחת?
הילה רבני
מאז יש התפתחויות, אנחנו נעשה את זה דרכנו. אנחנו נעשה התקשרות מהירה אצלנו בפטור ממכרז.
קרן פטל
מעולה, עוד יותר פשוט.
היו"ר צביקה פוגל
יופי, מעולה.
אסף יזדי
בסדר, אבל פה אני אומר גם לפרוטוקול. אנחנו נעשה עכשיו בנסיעה ועדת מכרזים, מאחר ששני חברי הוועדה זה אני והילה והשלישי זה שירן, נעשה ונכתוב פרוטוקול תוך כדי, אבל הזמנת עבודה לא תצא כי אחרי שיש פרוטוקול ועדת מכרזים צריך לחתום הסכם, הסכם לוקח קצת זמן לכתוב, לא יעזור כלום, גם אם נורא נורא רוצים.
קרן פטל
אבל אתה אמרת לי שהסכם אתה לא רוצה, כי הסכם לוקח חודשיים.
אסף יזדי
זה השינוי ממה שאמרנו. ניסינו נגב גליל, ניסינו פנים, מה עוד ניסית? דתות.
הילה רבני
הם לא מוכנים, אף אחד לא מוכן.
אסף יזדי
כולם גיבורים גדולים, אבל כשצריכים לעזור אף אחד לא עוזר. אז כנראה הערוץ יהיה ערוץ של הסכם.
היו"ר צביקה פוגל
יופי, זה פתרון בסדר.
אסף יזדי
אבל אני חושב שוועדת המכרזים עם פרוטוקול שיהיה תוך כמה שעות זה איזה שהיא התקדמות בדבר הזה, זה אמור לספק את החשבת שלך, אני חושב. זה לא עד הסוף, זה לא הזמנת עבודה ממש, אבל אנחנו בדרך לשם. כולם פה, ואגב גם דודי, או קודם כל דודי - - -
קרן פטל
אני אדבר מיד עם הגזברית.
אסף יזדי
אני אומר שתדברי גם עם החשבת שלך, עם הגזברות שלך.
קרן פטל
לצאת עכשיו?
היו"ר צביקה פוגל
כן.
אסף יזדי
כי אנחנו רוצים להוציא פרוטוקול עכשיו שסיכמנו וסידרנו את הדבר הזה, שמתחילים היום לעבוד על הביוב.
היו"ר צביקה פוגל
לצאת זה את לא בורחת הביתה.
קרן פטל
לא, אתם רוצים שאני אבדוק את זה.
היו"ר צביקה פוגל
כן, תבדקי.
אסף יזדי
אני רוצה להרגיע את הרופאה המחוזית, שהיא מתריעה כל הזמן על הנושא של הביוב, אני רוצה להרגיע את יושבת ראש הוועדה ואת חברי הוועדה.
דודי
אני רוצה להעלות בעיה של הביוב. תשתיות הביוב רקובות. חצי שעה מתחילת האירוע כל השירותים של 89 ותחתית ההר, הכול נהיה בריכה אם לא יתקנו את כל התשתית.
אולגה ויניצקי
נכון, צריך פתרון שורש שם, יוסי.
דודי
אומרת המועצה: אין לנו תקציב, השר פרוש הנדיב, תביא לנו ונתקן את כל תשתיות הביוב הרקובות ועכשיו זה הדיון.
קרן פטל
לא, זה לא הדיון. דודי, זה לא בדיוק הפריים. אני אסביר לך. תשתיות הביוב במירון ובמיוחד סביב אתר הרשב"י רקובות, ודאי, נכון, אנחנו מתריעים על זה יחד עם משרד הבריאות שנים. אני שמונה שנים מנכ"לית, אני זוכרת את הדיון, בין הראשונים שהייתי בו, עם אלכס ויזניצ'ר, היה כזה דבר, שעמית מביא עם מהנדס המועצה תכניות שעולות מיליונים להסדרת המקום הזה. אם היו עושים כל פעם קצת כבר היינו במקום אחר. תמיד עשו פרוביזורי וזמני רק להילולה הזאת, זמני רק להילולה הזאת, במקום לעשות את זה כמו שצריך. וזה מה שצריך לעשות.

צריך לעמוד על זה בדיון הזה של אחרי ההילולה הזאת, צריך להשקיע כאן, אני לא יודעת בדיוק כמה, אבל זה בהיקפים של 30-20 מיליון שקל ולעשות כאן תשתית ביוב ראויה. זה מאסט, זו בכלל לא שאלה.
קריאה
איפה המט"ש שלך?
קרן פטל
יש לנו כמה מט"שים, המט"ש הקרוב ביותר זה בדלתון ובכל השנים, כמו שיוסי ציין, הביאו המרכז למקומות הקדושים ביוביות כאלה והם לא רצו לשפוך בדלתון. לא משנה, אני לא אלאה אתכם, הדבר שאנחנו מציעים, ויש לנו היום כבר שנתיים מהנדס תשתיות וביוב, חן אורנשטיין, הוא הכין תכנית מפורטת אד-הוקית, פלסטרית, אס-או-אסית, כדי שמתחם 89, שהוא הפקטור החדש השנה, יוכל לפעול. במתחם 89, כמו שכל אחד יכול היה לראות, איך שאתה נכנס מצד ימין תחנת שאיבה, תחנת השאיבה הזאת בכל ראש חודש, לא הילולה, גולשת. זה אומר שבכל המשטח סביבה, לא יודעת אם בגלל זה היה כל כך בוצי שם כל השנים, יש גלישות ביוב.

זה לא יכול לקרות השנה. כדי שחלילה זה לא יקרה וכדי שיהיה מענה אד-הוקי להילולה הוא הכין תכנית לשיפור פה, לשיפור שם, סך כל העלות שלה 800,000 שקל. היא הוצגה להפקה, לאילן, ישבו ביחד עם מהנדס המועצה. יוסי יום חמישי שעבר התקשר, אמר לי: קרן, אישרנו את התקציב כדי שתבצעו. יש לנו קבלני ביוב כמובן שעושים עבודות בכל השנה ולכן אפשר להפעיל אותם. חן כבר הכין אותם, הם מוכנים, בהיכון, הנושא עכשיו הוא העניין הטכני של ההעברה, אבל הוא טכני מהותי. כל מי שעבד במשרד ממשלתי, אי אפשר לעבוד בלי התחייבויות שהם יותר מהבטחה.
היו"ר צביקה פוגל
ברור.
קרן פטל
אני מקווה מאוד שנפתור את זה.
היו"ר צביקה פוגל
הנושא הבא הוא מרוקאים. אנחנו פתרנו את זה, מבחינתנו אוהל לימוד זוהר.
יוסי דייטש
סיכמנו, אני הצגתי לך, אמרתי, אוהל לימוד הזוהר. איציק צריך עוד להביא אישור מהממ"ז על הנושא הזה ומקצין אג"מ, זה בטיפול. זאת ההצעה שאנחנו העלינו. ואנחנו דורשים שזה צריך להגיע עם התחייבות שבמקום אין ניסיונות להביא במקום, לא קירור, לא חדרי קירור, שום דבר. אין אכילה, אין שתייה, אין לינה, אין להביא שקי שינה, אין הדלקות במקום, שום דבר. מה שמתבצע באוהל הגברים למטה, מה שמתבצע באוהל נשים למעלה, אותו דבר יהיה באוהל לימוד הזוהר וזה אוהל שפתוח לכל עם ישראל.
היו"ר צביקה פוגל
וגם הוא יכול להתקיים רק בתנאים של כב"ה, נכון?
יוסי דייטש
כן.
דודי
יש עניין אחד שצריך להגיש את כל הבקשות עד היום, היום זה היום האחרון להגשת הבקשות.
יוסי דייטש
טיפלנו, מטופל, דודי, כבר אוסקר אמר לנו את זה.
אוסקר פוקס
הבקשות לפי מה שבדקתי הוגשו כבר לפני כמה ימים כמה פעמים. ראיתי את המכתב מהיום, אנחנו מלווים את האירועים של המושב, אבל בשונה מהמכתב זה לא יהיה תחת יועץ הבטיחות שלנו.
דודי
אני לא חושב שזה לשולחן הזה, אבל זה כן צריך להופיע בתכנית הכללית ואחרי זה זום-אין ליועץ בטיחות, אבל גם לאוהל כזה הוא חייב להיכנס לתוך הבטיחות.
אוסקר פוקס
הוא חלק מהרישות.
יוסי דייטש
אבל גם היה ברור לנו שאנחנו מגישים היום, יגישו היום את ה-90% מהאירועים על ההר. יש שינויים, יש דברים שמגישים, אבל מגישים, זה ברור שאם יאושר ואם יסכימו המרוקאים ללכת הפתרון הזה, שאנחנו נביא את זה, נצטרך להסדיר את זה. שאר הבקשות, נקודות ציון של כל מקום ומקום יוגשו היום, דודי שמע את זה קודם מאוסקר, מטופל.
אוסקר פוקס
שמענו, ראיתי גם את המכתב מקודם, שאלתי את הצוות שלי, הם הגישו עכשיו מכתב חזרה, מה זה אומר, אני רק רוצה לומר. תכנית הבטיחות שלנו כוללת את כל האירועים, בהר, ב-89, בכל המקומות, בנושא האירועים במושב, אנחנו מלווים אותם, אנחנו הבאנו את יועצי הבטיחות, אבל החתימה היא לא בתכנית הכללית, אלא תכנית פרטנית לכל מקום מאחר שתכנית הבטיחות של האירוע לא כוללת את המושב עצמו ויש שם אירוע של הרב אבוחצירה והרב בניהו בתכנית בטיחות אחרת.
קרן פטל
אבל יש תכנית בטיחות, זה בתוך הפרויקט, גם האירועים האלה.
אוסקר פוקס
לא על אותה תכנית.
דודי
אנחנו אומרים את אותם דברים. בתכנית הבטיחות הכללית צריך להופיע הסימון הזה, סתם לדוגמה, האירוע של הרב בניהו.
אוסקר פוקס
זה לא באותה תכנית כי זה לא באותו תא שטח.
דודי
זה אירוע שידוע ואחרי זה יש זום-אין לתכנית בטיחות נפרדת. זאת אומרת היא צריכה להיות כלולה בתכנית הכללית של מירון. אנחנו הולכים על פי המתווה של החוק.
אוסקר פוקס
במילולית כן, בגרפית – בסדר, נדבר על זה אחרי.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי. הנושא האחרון שרשום אצלי זה שת"פ מד"א איחוד הצלה. אני מבקש, אני לא רואה פה את מד"א, ב-30 לחודש אנחנו עושים סיור, הסיור הפרטי, הקטן. ביום הראשון של אחרי יום העצמאות אמרנו, נכון?
יוסי דייטש
כן.
היו"ר צביקה פוגל
זה ה-30 לחודש. ב-30 לחודש, מה שאני מבקש, להנחות את מד"א עם איחוד הצלה, אני מגיע ואני רוצה לראות טבלת כוחות ומשימות שמפרטת מה מד"א עושה, מה איחוד הצלה עושה, איפה כל אחד נמצא, איפה כל אחד קיים. איציק, לתת להם בראש, זה חלק מהעבודה שלך.
יצחק בן אבו
היו ויכוחים, נגעת בנקודה. לא היה שיתוף פעולה, כל אחד עם האגו שלו, היינו מעבירים להם רשימות וכאלה. בקיצור, צריך לשים את הדברים על השולחן, מד"א פוקד, אנחנו יודעים, הם תחת מד"א, בלי אגו.
היו"ר צביקה פוגל
ברור.
יוסי דייטש
הם תחת מד"א, אבל אף אחד לא הולך לרמוס אותם. הם תורמים, הם עובדים, הם צריכים את הזה שלהם. אדם שתורם ועושה רוצה גם את המעמד שלו.
היו"ר צביקה פוגל
יוסי, בעגה המקצועית קוראים לזה טבלת כוחות ומשימות, אני רוצה לראות את הטבלה הזאת.
קריאה
אני אגיד את זה במילה אחת, ברשותך. מד"א הוא הפוקד, אף אחד לא חולק, הכול בסדר, אבל כשמפקד לא מדבר עם הפקוד שלו זה לא יכול לעבוד. להגיד: תעביר לי רשימות וכשאני שולח הודעות ומתקשר לא עונים זה לא עובד. צריך פה גננת? שתהיה גננת, מה לעשות.
יצחק בן אבו
אנחנו מלא פעמים מצאנו את עצמנו כגננת. אנחנו נפתור את זה, אני מבטיח לך להיכנס לזה, להגיד לאורן, טבלת כוחות ומשימות.
קריאה
אורן אמר שזה ייסגר היום. הוא אמר את זה, במילים שלו.
יצחק בן אבו
ייסגר, סגור.
היו"ר צביקה פוגל
סגור. יפה מאוד.
קרן פטל
צביקה, הנושא של הביוב זה נושא אחד לצורך ההילולה באופן ישיר, אבל יש את כל העלויות שאנחנו הגשנו טבלה לאסף, אתה זוכר בישיבה הראשונה שלך, על כל המשמעויות של העוטף רשב"י, כל ההוצאות המוניציפליות שלנו ואמרו לנו שאנחנו נבטיח לזה מיליון שקל ולא קיבלנו כלום. על זה אף אחד לא מדבר. עזוב שזה עולה לנו 2.4 מיליון, אבל איפה זה עומד?
אסף יזדי
אני אענה איפה זה עומד. קרן, להגיד לא קיבלנו כלום, די, אני לא יכול עם הדבר הזה.
קרן פטל
מה זאת אומרת, קיבלנו משהו?
אסף יזדי
אז אני רוצה לענות. אני במשרד ירושלים ומסורת, המשרד לא חייב כלום לאף אחד, בוודאי לא שיפוי של זה, אם את רוצה לפנות לשר הפנים תפני לשר הפנים, אבל מאחר שפנית ואני מכבד את כל האירוע הזה ואת הוועדה ואותך מאוד, מכספנו השוטף, מתקציבנו השוטף, שלא קשור בכלל למירון, אמרתי וכתבתי לך שאני אביא לך מיליון שקל.
קרן פטל
נכון.
אסף יזדי
לא תמורת קבלות, לא תמורת כלום, מיליון שקל. למה? כי את ביקשת, כי יוסי אמר לי שזה חשוב, כי הוועדה אמרה. אז למה להגיד לא קיבלנו כלום? זה לא יקרה היום, מה לעשות. א', הכסף עוד לא אצלי, ב', יש לי עוד דברים שטיפה יותר חשובים, כמו מה שקורה פה עכשיו. הוצאתי לך מייל השבוע, דיברנו גם על המייל הזה, מה זה אף אחד לא הביא לי כלום?
קרן פטל
אסף, אני לא אמרתי אף אחד לא הביא לי כלום. אני אמרתי, עוד לא קיבלנו כלום. זה מה שאני אמרתי וזאת גם האמת. נראה לי מספיק פעמים אמרתי כמה אני מעריכה אתכם ואת עבודתכם וכל הכבוד לכם, אז אני לא מבינה מה הלך הדיבור הזה. בוא נישאר ענייניים. אני אגב חושבת, אסף, שבהחלט זה צריך להיות חלק אינהרנטי מתקציב ההילולה שהמדינה מתקצבת אותך, זה לא צריך להיות מתקציב משרדך שיש לו כנראה משימות נוספות.
אסף יזדי
אז לפרוטוקול, תקציב ההילולה הוא, מלבד תשתיות קבע שליאור קודם דיבר, בשוטף בערך 90 מיליון שקל גרוסו מודו, רק 50 המדינה מביאה לי, 40 יוצא לי מהכיס. לא אמור לצאת מהכיס, בניגוד לסיכומים של שר האוצר, ראש הממשלה, כולם.
קרן פטל
מה זה מהכיס?
אסף יזדי
מהכיס שלי, של ירושלים ומסורת, שאמור לצאת למשימות אחרות לחלוטין.
קרן פטל
בסדר, זה גם תקציב מדינה.
אסף יזדי
לא, לא מתקציב מירון, לא קשור למירון בכלל. 40 מיליון שקל. אף אחד מהמשרדים לא קם ועוזר, משרד האוצר לא קם ועוזר ואני מוציא 40 מיליון שקל.
קרן פטל
הבנתי, זה חשוב שתאמר את זה.
היו"ר צביקה פוגל
ואני אעיר על זה בישיבות התקציב.
אסף יזדי
בשנה הבאה אגב, אנחנו קובעים פה סטנדרטים מאוד גבוהים בזכות יוסי, בשנה הבאה זה יהיה הבסיס, כולם רוצים להשתפר בשנה הבאה.
קרן פטל
להיפך, תדע מדינת ישראל שהיא צריכה בשנה הבאה להביא 300 מיליון שקל למימוש התב"ע ולהפסיק עם כל ההשקעות, כל פעם 70-60. זה מה שמדינת ישראל צריכה לעשות, לשים 300 מיליון שקל למימוש התב"ע ושאף אחד מכאן לא ייראה או ייתפס כאיזה מחזר אחר הפתחים, כי כולנו שלוחי הציבור שרוצים סך הכול את הביטחון שלו ואת השירותים המוניציפליים.
אסף יזדי
אבל אני מחזר אחר הפתחים בעצמי.
קרן פטל
זה לא חס ושלום ויכוח ביני לבינך.
אסף יזדי
לא, אני אומר שאפילו אני מחזר אחר הפתחים. אנחנו התחננו למשרד האוצר לכסף.
קרן פטל
אני מבינה אותך, אסף, ואני מכבדת אותך, זה לא ויכוח בינינו.
אסף יזדי
ואמרו לנו לא, בסוף הכסף יוצא מאיתנו.
היו"ר צביקה פוגל
אני יודע. אנחנו נעיר על זה גם בישיבות התקציב, בדיונים על התקציב.
קרן פטל
אני לא חס וחלילה באה אליך בטענות.
אסף יזדי
לא, ברור.
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו גם נזרוק על זה מילה בדיון ביום שני, בהנחה שנצטרך לקיים אותו. אני מקווה שהדברים ייסגרו כבר היום, אבל ברור לכם – ננסה לדבר עכשיו עם החשב, נראה מה אפשר לעשות.

עוד נושאים שנראים לכם פתוחים? שלא ניתן להם מענה ראוי? קדימה. בבקשה, גולן.
גולן ירמיהו
אנחנו הגענו לפתרון בעל פה בשטח, אבל אני רוצה לומר לפרוטוקול כדי שזה יבוא לסיכום. כרגע יש לנו פערים בחניון החסידויות, מגבלה של החניון.
היו"ר צביקה פוגל
חניון 6?
גולן ירמיהו
כן, זה 190 אוטובוסים.
יוסי דייטש
גולן, נכון לאיזה שעה אתה מדבר?
גולן ירמיהו
נכון לסיור. ואז עשינו טלפונים, אמרתי, שלמה הגיע לסיכומים בעל פה שהנושא הזה ייפתר, אבל אני כן רוצה להביא את זה לפה כי בוועדה הקודמת הובטח שעד ה-19 לחודש אנחנו נקבל כבר את כל רשימת החסידויות סגורה. אנחנו קיבלנו אותה מזמן, אבל כל הזמן טיובים וגם בטיוב האחרון שהיה בזמן הסיור עדיין לא הגענו למספר שמוריד אותנו מהצטברות של 190 כלים בחניון הזה. נכון לעכשיו, יכול להיות שכבר בדרך לפה קיבלתי במייל עדכון, אבל נכון לעכשיו יש לנו חלון זמן החל משבע בערב ביום הראשון והחל מ-16 בצהריים ביום השני, שאנחנו בחניון הזה צוברים מעל 190.

הפתרון שמסתמן, שפשוט ההקצאה הזאת תופחת על ידי השר מהחסידויות וישלחו אותם, כמו ששולחים את המסיעים הפרטיים, לחניון כחל. אבל אני חייב לסגור את הדברים האלה עד הדיון ביום שני בוועדה כי ביום חמישי הבא אנחנו יוצאים כבר למכירת הכרטיסים. אי אפשר לחכות עם זה לרגע האחרון.
יוסי דייטש
אני אענה. גולן היקר, הבוקר חיים מזרחי התקשר אליי, שלי חיפש אותי אתמול, העליתי מיד את שלמה והעלינו את שניאור על הקו, זה משהו, לא שהתעלמנו ממנו, ידענו שהיו שתי נקודות זמן שהייתה חריגה מ-190. החניון יכול להכיל 200, 205, אבל אנחנו לקחנו לעצמנו את התנאים הכי מחמירים, 190. ישראל שנור, שלמה רוזנשטיין, אני ועדכנתי אחר כך את גולן ואת חי, הם יודעים מזה והם עובדים על זה.

יושבים על זה עכשיו צוות שלם של אנשים איך מפחיתים ולהגיש לו עד סוף היום טבלה מסודרת. המשטרה לא תיתן לנו להכניס שם ואני לא הולך לירות לעצמי ברגל על ידי להרוס ולעשות שם כאוס תחבורתי. זה הדבר האחרון שאני ארצה. אנחנו משנעים חלק לכחל, חלק אנחנו נוריד אותם ואנחנו נגיד להם שאנחנו נוריד אותם מהמכסה שלנו ושיעברו למכסה של התחבורה הציבורית. הוא יקבל טבלה עד סוף היום מסודרת שבכל נקודת זמן יש לו 190 כלים. הוא יודע את זה פה, אני מוסר את זה פה לפרוטוקול. עד סוף היום בעזרת ה' יש לך טבלה מסודרת עם 190 כלים.
גולן ירמיהו
תודה רבה.
היו"ר צביקה פוגל
יפה מאוד.
ראובן ראובן
אפשר להעלות עוד נושא?
היו"ר צביקה פוגל
בוודאי.
ראובן ראובן
אני מארגון זק"א. אנחנו כל שנה מכריזים על ילדים נעדרים על ידי רמקולים שאנחנו מתקינים ועל ידי שיתוף פעולה עם המשטרה. כרגע לא קיבלנו אישור מהמשטרה להשתמש ברמקולים שמותקנים בהר וגם במגרש 89 וגם לא להתקין את שלנו, אז מי יכול לקחת את האחריות על זה?
דודי
אני אענה. אני נפגשתי השבוע במשרד שלי עם דובי, מנכ"ל זק"א, ואנחנו הגדרנו את האירוע שהוא עובד מלפני שנה עם כללי רישוי ולא איש הישר בעיניו יעשה. זה נכון גם למד"א שאני מדבר איתם ועובד איתם וגם לאיחוד הצלה וגם זק"א שאנחנו עובדים איתם באירועים והם חברים שלי. אני מכיר את דובי, הוא גם שכן שלי. האירוע הוא אירוע חווייתי, אירוע שנועד בשביל הציבור ואירוע שמטרת הציבור שעוזרת זה יקרה. מי שרוצה לעשות לזה פסטיבל, זה נכון, ואם מד"א רוצה לשים אמבולנס הוא לא ישים אותו בדרך הגישה, וזה נכון גם לאיחוד הצלה וזה נכון גם לזק"א.

מה שסוכם, ויש לנו פרוטוקול על זה עם זק"א, יש צמידים שאנחנו משלמים מתקציב האירוע בהוראת הפרויקטור לילדים אובדים, נותנים 30,000 צמידים, מדפיסים אותם, זק"א מחלקים אותם. אנחנו שמנו מכונת קירור אצל זק"א, אנחנו נותנים להם 30,000 בקבוקי מים לחלק במקום.

לגבי ההגברה, יש הגברה שעובדת בכל האירוע, אבל זו מערכת מאוד חכמה שכל מגדל עומד בפני עצמו ומה שאנחנו סגרנו, שהמגדל שצמוד לזק"א, יהיה להם מיקרופון עם שליטה שלה, מפיק שלנו על אותו תא שטח, שאם הם יצטרכו הם ידברו, אבל במערכת של האירוע, כשיש מיקרופון פורץ אצל המשטרה ותהיה עוד מערכות שלכם, זה מנוגד לכללי של כל 77 מתחיל, הדבר הזה פשוט לא יקרה וזה נכתב וסוכם ויש פרוטוקול ביני לבין דובי לבין זק"א.
יוסי דייטש
לפני שאתה עונה אני רק רוצה להציע הצעת שכלול, זה לא לפה, נסדיר את זה. זה ברור שאי אפשר לתת לזק"א שיהיה לו רמקול פורץ לכל מערכת ההגברה בהר, המשטרה לא תסכים לזה ואני לא יכול להתחיל לחלק מיקרופונים פורצים, לא עושה דבר כזה. אנחנו בנקודות הפרסום שלנו, ונמצא כאן שניאור, נכניס בדף שאנחנו מעבירים לכל אחד, במקרה שאבד ילד האינפורמציה תהא סביב נקודת זק"א. זאת אומרת הורה שאיבד את הילד יידע שהוא צריך להגיע לעמדה של זק"א ושם יש את הרמקול פורץ ומשם תעבירו את התשדיר, זה מה שצריך לעשות. אבל לא צריך לקחת ולפזר את זה על כל ההר. אתה תיתן לנו רמקול פורץ של זק"א?
ראובן ראובן
לא, אז כל שנה המשטרה כן נותנת לנו רמקול פורץ, במידה שיש משהו חריג, והשתמשנו בזה בעבר רק פעמים ספורות, אבל מה שיש לנו זה רמקולים מחולקים לפי אזורים. אני הייתי מחלק את זה לחמישה אזורים, האבא אומר לי: תקשיב, הילד שלי אבד לי כאן, עכשיו, בשביל הזה, אז אני ניגש לשביל מספר 1, אני מכריז רק בשביל מספר 1, שכל מי שעובר במקום רואה את הילד ומביא אותו לאבא שלו.
יוסי דייטש
בוא נסדיר את זה, ראובן. דבר ראשון, יש לכם אח בבית המלך. אנשל בכל דיון הוא יושב, בקפ"קים, המפכ"ל, אנשל הוא הייצוג שלכם והוא דואג לכם והוא עוזר לכם, אין לך מה לדאוג. אנשל והוא זה אחים. הסר דאגה מליבך.
אוסקר פוקס
הסוגיה של הדלקה קטנה בבני עקיבא. דיברנו על זה בסיור, אני מעלה את זה לשולחן, תנו לזה פתרון עם כל מה שמעבר לדברים - - -
יוסי דייטש
אנחנו נשב בשבוע הבא. היום אנחנו פשוט באיחור, סיכמנו לסיים את הוועדה באחת, אבל, אוסקר, בשבוע הבא, ביום שני אחרי הוועדה, ואני מקווה שיושב ראש הוועדה יצליח לייתר לנו את הוועדה בכנסת אז אני אוכל לצאת מירושלים יותר מוקדם, אבל אני ביום שני פה מיד אחרי הוועדה אצלו, תכננתי בשעה אחת לצאת לפה, להיפגש איתכם, ויש לנו פה ישיבת סטטוס עם המפיק. אם נסדיר את הנושא אז נעשה את זה בשני בבוקר, אבל אני פה, נעבור איתכם, נפתור את הנקודה הזאת.
אוסקר פוקס
משהו קטן נוסף, הבטחתי לפרויקטור לחזור אליו עם תשובה מקצועית, כפי שאמרתי, בנושא החניונים, אבל זה מותח אותנו. אנחנו כמפקדים יודעים לקחת החלטות ומה הסיכונים, אבל באמת באמת יש פה מאמץ אדיר של הכבאות במתיחת הכוחות שלנו בנושא החניונים ואנחנו חייבים מכתב התחייבות. יושב פה מנכ"ל המשרד, אני חושב שזה משהו שאנחנו חושבים על מירון הבא, על הילולת מירון, לא של השנה, אלא הבאה.
יוסי דייטש
יש חניונים כדוגמת כחל.
אוסקר פוקס
אליקים, בוא ניקח את אליקים שהוא גדול.
יוסי דייטש
אליקים, כל החניונים האלה, צריך לסדר בהם הידרנטים, לסדר הידרנט במקום זה להביא לשם קו מים, זה עלות שהשנה, אם היינו צריכים לעשות את זה, זה כמיליון שקל. זה אחת. שתיים, זה גם ביצוע עבודות תשתית שמבחינת לוחות הזמנים שלנו לא היה ניתן לבצע את זה השנה, העדפתי לשים את המיליון שקל בביוב מאשר לטפל בזה.
אוסקר פוקס
למרות שביקשנו בשנה שעברה וביקשנו השנה.
יוסי דייטש
נכון. בא אוסקר, אומר, תשמע, אני הוצאתי כבר מכתב בדצמבר, בינואר התרענו, אמרתי לאוסקר שאני בינואר עוד לא הייתי בתכנון שאני נכנס לסיפור הזה, אני התחלתי בסך הכול לעבוד בזה, לא בר ביצוע השנה. אני מתחייב לך, אוסקר, שהשנה דבר ראשון דודי, זה בסיכום עם המפיק, הוא שם שתי מכליות של 10,000 ליטר, מאויש על ידי אנשים בנקודות שהוא ציין, והוא רוצה מאיתנו מכתב שאנחנו, כמו שאמר יושב ראש הוועדה, למחרת ההילולה, הוא ייתן לי שבוע חופש, אחרי זה אנחנו מתכנסים ואנחנו מתחילים לטפל בתשתיות הקבועות במקומות האלה. זה הכול.
אסף יזדי
מתחילים לטפל זה – אין לי בעיה להתחייב, אבל בוא נראה - - -
יוסי דייטש
אז אני מתחיל לטפל. זה נקרא שאני מוציא מכתב למי שצריך, למשרד האוצר, שאני צריך את זה. אני מתחיל לטפל, לא שאני מתחיל לטפל בדרישות הבטיחות שלו במרץ או באפריל בשנה הבאה. זה מה שהוא לא רוצה.
אסף יזדי
זה קצת מתייחס להערה שלי מקודם. א', בוודאי שצריך, אבל לא ייתכן שהמגה אירוע הזה של המדינה, כל אחד – אגב, לא אמרתי, יש עוד גופים, חלקם סביב השולחן הזה, שחסר להם קצת שוטף, מיליון או שניים, והם פנו אליי. גופים שהתקציב שלהם הוא למעלה מעשרה מיליארד שקל וחסר להם מיליון שקל והם באו אליי, ואמרתי כן. אני חושב שצריך לעזור לכולם, לא ייתכן, עם האירוע הגדול הזה, ויש פה הידרנטים ולהביא קווי מים והכול - - -
אוסקר פוקס
זה לא שלנו, אנחנו לא צריכים את זה.
אסף יזדי
אתה צריך הידרנט שיהיה בחניון.
אוסקר פוקס
אני לא צריך, אתם צריכים. אתם מביאים חניון אוטובוסים.
אסף יזדי
אין אתם, זה המדינה. אם זה אירוע של המדינה צריך לטפל בזה כאירוע של המדינה. זאת ההערה מקודם.
אוסקר פוקס
אנחנו אמרנו שאם לא יהיו תשתיות לא יהיה חניון, זה הכול.
היו"ר צביקה פוגל
חברים, אני רוצה להבהיר כבר מעכשיו, כדי שזה יהיה ברור ואני לא אחזור על זה פעם נוספת גם בסיכום, כדי שהעסק הזה יהיה ברור. האירוע במירון מבחינתי הוא כמו הכותל המערבי, צריך לתת לזה פעם אחת ולתמיד פתרון לאומי. ככה צריך להסתכל על זה, ככה צריך לסכם אותו וככה אנחנו נוביל את זה. אני מקווה שבאמת המדינה תיענה לזה ולא תמשיך להתנהג כמו שהתנהגנו עד היום כל שנה מחדש.
יוסי דייטש
אבל אומר המנכ"ל דבר מאוד מאוד נכון, הוא היה מאוד נחמד השנה, כי הוא מנכ"ל, או בגלל שהוא חדש או שזה האופי שלו.
היו"ר צביקה פוגל
אבל זה לא צריך ליפול עליו.
יוסי דייטש
אבל זה נופל עליו. אני מכיר את אסף, אבל הוא מפגישה לפגישה הוא מתכווץ יותר והוא מתרחק ממני כי הוא יודע שכל פעם שאני יושב אני יושב ליד הכיס שלו ואני שואב עוד קצת והוא פשוט מפחד ממני. אני אומר לך, הוא בורח ממני, הוא לא מוכן לזה יותר, הוא אומר: רבותיי, זה אירוע של המדינה.
היו"ר צביקה פוגל
והוא צודק. חברים, עוד נקודות לא פתורות, כאלה שאתם חושבים שצריך את ההתייחסות שלנו? משהו שפספסנו? לאה, משהו, מנהלת הוועדה? מירי?

איציק, אני רוצה למפגש הבא ב-30 לחודש, נושא שלא דיברנו עליו, אבל הוא עלה במהלך הסיור, זה כל הנושא של המנחתים למסוקים. אני רוצה שזה יופיע על המפה.
יצחק בן אבו
אוקיי.
קריאה
דרך אגב, יש לנו מסוק בכוננות, אפשר לציין את זה גם.
היו"ר צביקה פוגל
אני רוצה במפה מנחתים מאושרים, לא אולי, לא אפשר ש- ולא סיפורים. עוד הערות? אולגה, משהו?
אולגה ויניצקי
משהו שאמרתי בפעם שעברה, זה נשאר בתוקף, עדיין אין פתרונות, ומבחינת הבקשות קיבלנו רק בקשה אחת מבחינת המזון וזה כבר יום של דד ליין.
היו"ר צביקה פוגל
הם לא באים לאכול פה. בסדר, אנחנו נדאג לזה.

אני חוזר על ההנחיה מפעם קודמת, עד כמה שאפשר בכל מקום שבו יש ספק בנושאי בטיחות או בנושאי תקנות או בנושאי תנאים או חוקים אז אין ספק, אנחנו לא לוקחים סיכון קל שבקלים. אני רוצה להזכיר לכם את מה שאמרתי במפגש הראשון שלנו, אני לא רוצה להגיע למצב שבו אני ממליץ לא לקיים את האירוע, אבל אם אני אחשוב שיש פה אירוע שלא נתנו לו מענה לסיכונים אני אמליץ לא לקיים את האירוע.

נכון לרגע זה כמו שאני מתרשם מתבצעת פה עבודה מדהימה, מדהימה, עם שותפות יוצאת דופן. אני לא ראיתי את זה בפרויקטים אחרים וזה מוביל להצלחה וזה צריך להיות כזה. זה צריך להיות אירוע שאנשים באים אליו מחייכים ויוצאים ממנו מחייכים. נכון לרגע זה אני בתחושה שאנחנו בדרך לשם. צריך לפתור כמה אבני נגף, נפתור אותן, אבל שרוחכם לא תיפול מצד אחד ומצד שני להמשיך להשקיע הכול כדי להימנע מתקלות.

איפה שאתם רואים שיש ספק, בדברים הקטנים, אוהל כזה או אחר שאי אפשר להקים אותו, או הדלקה כזאת או אחרת שאסור לעשות אותה לא נעשה אותה. אז תהיה הדלקה אחת פחות לא קרה כלום, אבל נקיים את האירוע ונגמור אותו מרוצים ומחייכים. שיהיה לנו אחלה סוף שבוע.



הישיבה ננעלה בשעה 15:30.

קוד המקור של הנתונים