ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 26/03/2023

היערכות להילולת רבי מאיר בעל הנס

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



3
הוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה
26/03/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס׳ 10
מישיבת הוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה
יום ראשון, ד׳ בניסן התשפ״ג (26 במרץ 2023), שעה 14:50
סדר היום
היערכות להילולת רבי מאיר בעל הנס
נכחו
חברי הוועדה: אברהם בצלאל – היו"ר
מוזמנים
דני אליהו - להב רמ״ד, הגנה מאש, תחנת טבריה, כב״ה, המשרד לביטחון לאומי

יגאל בן לולו - סנ״צ, מת״ח טבריה מ״י, המשרד לביטחון לאומי

יצחק אלקסלסי - יועץ פרלמנטרי לשר, המשרד לפיתוח הנגב והגליל

נירה פישר - מנהלת אגף א׳, שירותי תיירות, משרד התיירות

עמיחי לוי - מנהל אגף בכיר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יוסי נבעה - מנהל, מוסדות רבי מאיר בעל הנס

דוד ניסים - מהנדס, מוסדות רבי מאיר בעל הנס

שמעון אבוטבול - סגן מנהל מרחב, מד״א

שמעון פיניאן - מנכ״ל, עיריית טבריה

שמואל ברבי - מנהל מחלקת תרבות, עיריית טבריה

יוסי אוקנין - חבר מועצת העיר טבריה

דוד חזיזה - עיריית טבריה
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהלת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
חבר המתרגמים: שיר קרספין


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת, ייתכנו אי דיוקים והשמטות.











היערכות להילולת רבי מאיר בעל הנס
היו"ר אברהם בצלאל
שלום לכולם, אנחנו ביום ראשון, ד׳ בניסן תשפ״ג 26 במרץ 2023, אנחנו בדיון היערכות לקראת ההילולה של רבי מאיר בעל הנס. תודה רבה לכל מי שהגיע לפה, אנחנו נתחיל מלשמוע את אחד מהמנהלים של מוסדות הקבר של רבי מאיר בעל הנס, תן לנו סקירה קצרה על מה שקורה שם במהלך כל השנה, מה קורה בהילולה עצמה, מה קורה שם מבחינת חניות או כל מיני בעיות שיש במקום עצמו. אחרי זה אנחנו נשמע את הגורמים במשטרה, את החברים האחרים שנמצאים פה ואת משרדי הממשלה. שם ותפקיד בבקשה.
יוסי נבעה
צהרים טובים, שמי יוסי נבעה ואני מנהל את קבר רבי מאיר בעל הנס. ראשית, אני אתחיל ממה שקורה שם במהלך השנה. אנחנו האתר השלישי בגודלו בארץ, אחרי הכותל ורבי שמעון. אל המתחם מגיעים כמיליון ו-300 אלף מבקרים בשנה. נכון להיום, אנחנו נמצאים בתהליך של שיפוץ פנימי במתחם הקבר, שיפצנו את הציון עצמו וכרגע אנחנו עושים את הרחבה הגדולה. אני מניח שתוך ארבעה או חמישה חודשים אנחנו נסיים את כלל השיפוץ הפנימי.

ההערכה שלנו, היא שברגע שנסיים את השיפוץ אז כמות המבקרים רק תגדל. וממיליון ו-300 אלף אנחנו נגיע ל-2 מיליון, זה היעד שאנחנו צופים לו. אנחנו נכנסים להילולה עצמה, אני מזכיר לכולם שהיא שלושה ימים לפני הילולת רבי שמעון, אנחנו בשנים האחרונות, גם בתפקידי הקודם וגם בתפקיד הזה, מנסים לשמור על צניעות, אני מגדיר את זה בצורה הכי פשוטה, לא מפרסמים את האירוע יותר מידי, למרת שיש מאות ואלפי הילולות בבתי כנסת בארץ ובעולם.

ההילולה של רבי מאיר, שהיא הילולה שקורית כבר קרוב ל-150 שנה. היא למעשה מתחילה בבית כנסת אבולעפיה, בצעדה של קרוב לארבעה קילומטרים עד לציון, עד לקבר. בקבר יש חגיגה מאוד גדולה. הקושי הגדול ביותר שלנו הוא בעיית החנייה הגדולה, בעיית הנגישות. אנחנו נמצאים על ציר ראשי, על כביש 90. כל שנה אנחנו מתמודדים בחשש מאוד-מאוד גדול, של איך להצליח למנוע כאוס מאוד גדול בציר, וההתמודדות היא בהשקעה בחניות, שלשם כך אנחנו צריכים הסדרה של חניות כל הזמן, ובסדרנים, שצריכים להיות שם.

למעשה, החשש הגדול ביותר שלנו הוא מבחינה בטיחותית, ובעקבות כך אנחנו לא כל כך מפרסמים את ההילולה. אנחנו יכולים לצאת במסע פרסום שיהפוך את ההיענות להרבה יותר גדולה. נכון להיום מגיעים לשם עשרות אלפי אנשים. סביר להניח שאם אנחנו נעשה מדיה נכונה יותר, ותהליך ההופעות בפארק ברקו, שנמצא סמוך אלינו, כחצי קילומטר מהמתחם, גם היא יכולה להיות הרבה יותר גדולה, ויכולה להגיע למאות אלפים בקלות רבה. אנחנו נמנעים מזה ולא עושים את זה כי: א׳: אין לנו תקציב. ב׳: מהחשש הכי גדול לבטיחות האנשים. זהו פתח הדברים שלי.
היו"ר אברהם בצלאל
אוקיי, תודה רבה. מנכ״ל עיריית טבריה, שמעון פיניאן, בבקשה.
שמעון פיניאן
אני אמשיך את מה שאמר יוסי.
היו"ר אברהם בצלאל
אני מבין שהיה לבועז קשה להגיע מבחינת לו״ז ולכן הוא נעדר.
שמעון פיניאן
כן. אז המסלול מאבולעפיה לציון הוא מסלול מסוכן מאוד. אנחנו חייבים לטפל בכל הסיפור של הכביש הזה, מהחנייה של חוף גיא, אתה מכיר את החנייה של חוף גיא? את כל המתחם שיש שם לסדר ולהשמיש אותו לטובת חנייה טובה ובטיחותית. לא הייתי מתנצל ואומר גם ביטחונית, כי הכול פרוץ שם. המקום צריך להיות מטופל ומסודר. כל הנושא של הנגישות בתוך המתחם של הקבר, זה דורש שם אבטחה שעולה הון תועפות, כי הכול פתוח. החניון האחורי של הציון, גם בו צריך לטפל. זה חניון מאוד-מאוד מסוכן.
היו"ר אברהם בצלאל
בשיפוץ שאתם עושים עכשיו,
שמעון פיניאן
זה לא כלול.
יוסי נבעה
זה לא כלול.
היו"ר אברהם בצלאל
לא כלול בכלל? גם לא מאחורה?
יוסי נבעה
זה לא כלול, אבל היום אנחנו נפגשים עם מנהל הפרויקט ומתכננים חנייה ביחד עם משרדי הממשלה. אנחנו למעשה פונים למשרדי הממשלה על מנת להקים חניון מסודר וקבוע במתחם. יסביר מנהל הפרויקט, שאפשר גם היום - - -
היו"ר אברהם בצלאל
שנייה, שמעון תמשיך בבקשה.
שמעון פיניאן
בחיבור שבין חוף גיא לציון, יש גם בעיה של תאורה, וזה גם דבר שצריכים לסדר, את כל המתחם הזה. אני חושב שאנחנו צריכים עזרה מאוד גדולה כדי לטפל בנושא הזה, כי גם ביום יום, יש בציון אלפים של מתפללים.
היו"ר אברהם בצלאל
אני ראיתי ששלחתם מכתב בנושא הזה.
שמעון פיניאן
כן, נכון.
היו"ר אברהם בצלאל
על אזור ה-60 מיליון? זה ה - - -
שמעון פיניאן
לא, לנושא של הקבר זה 13 מיליון שקלים. משפט חשוב, יש לציין לטובה את אריאל, המנהלת הוועדה.
היו"ר אברהם בצלאל
שלא ויתרה לכם.
שמעון פיניאן
לא רק שלא ויתרה, גם ביום שבת, המשיכה לטרטר אותי ולעמוד על כל הפרטים הכי קטנים.
היו"ר אברהם בצלאל
אוקיי, תודה. מנהל הפרויקט של המוסדות, דוד ניסים, בקשה.
דוד ניסים
שלום, שמי דוד ניסים, אני מהנדס. אנחנו תכננו חנייה ל-200 מכוניות פרטיות, לחמישה אוטובוסים, למיניבוסים, למוניות ולרכבי נכים. החנייה הזו תוכננה ואושרה בשבוע שעבר, ביום חמישי.
היו"ר אברהם בצלאל
איפה היא אושר?
דוד ניסים
אושרה בשיפוט פנימי של הצוות כולו. אנחנו יכולים לגשת לביצוע תוך זמן קצת מאוד, כך שאפשר יהיה להשמיש לפחות שליש מהחנייה, כ-100 ומשהו מכוניות ואוטובוסים להילולה עצמה.
היו"ר אברהם בצלאל
אתם זריזים בטבריה.
קריאה
הגיע הזמן.
היו"ר אברהם בצלאל
אוקיי. נמצא איתנו פה גם יוסי אוקנין, בבקשה.
יוסי אוקנין
האמת היא שאני יותר התמקדתי בוועדה הקודמת, אבל בגלל שאני נציג עירייה כבר המון שנים אז אני רוצה לדבר על הנושא של הבטיחות בהילולה. אני רק רוצה לספר לכם משהו אחד בעניין הזה. אני הייתי באסון מירון, כאיש רפואה, אני מתנדב ב- ׳איחוד הצלה׳ והייתי ממש בנקודה של האסון. וכל הנושא הזה של הבטיחות, ושל השמירה על כל המבקרים שמגיעים לציון, הוא דבר מאוד חשוב. כמובן שגם יש לי זיקה מיוחדת לרבי מאיר בעל הנס. נמצא פה יוסי, אחד המנכ״לים המפוארים שאני מכיר והוא עשה שם שינויים מדהימים.
יוסי נבעה
יוסי, היה שווה להגיע לירושלים רק בשביל לשמוע את הפירגון הזה.
יוסי אוקנין
ובנוגע לתקצוב החניון של הקבר שדובר פה, אני חושב ש-13 מיליון זה מעט. כי יש שם הר.
היו"ר אברהם בצלאל
אבל הם דיברו פה קודם על צניעות.
יוסי אוקנין
לא, צניעות לא בכסף, צניעות בדברים אחרים. אני חושב שזה חשוב מאוד לעזור למקום הקדוש הזה, בעיקר בכל הקשור לנושאי הבטיחות והחנייה.
היו"ר אברהם בצלאל
תודה יוסי. שמוליק ברבי מנהל מחלקת תרבות עירונית בעיריית טבריה. בבקשה.
שמואל ברבי
מתוקף תפקידי אני מלווה את רבי מאיר וזו זכות גדולה, זכות גדולה עבורי ללוות את ההילולה הזאת. למרות שפעם, לפני שלוש שנים, אני איבדתי שם את ההכרה. ואני אספר כי מפקד התחנה פה, הוא לא היה אז מפקד התחנה. בשעה 00:00, הייתי עייף, נכנסתי לאוטו והרגל שלי לחצה על דוושת הגז כי נרדמתי. הרכב נכנס לפול גז, משטרות ומד״א הרחיקו את האנשים כי חשבו שעומד להיות מפגע גדול. עד שמפקד התחנה קיבל אומץ ודפק על החלון. הוא שאל אותי מה קרה ואני עניתי לו שאיבדתי את ההכרה לרגע. זה רק קוריוז, אבל אני אומר שהצוות שמוביל את ההילולה, שגם נמצא כאן היום,
היו"ר אברהם בצלאל
מי האחראי בפועל על האירוע? כי אני נזכר שכשדיברו על זה באסון מירון אז לא ידעו להגיד אצל מי זה נמצא. אני רואה שמחייכים פה במשטרת ישראל, מה? אם יש אחריות היא לא עליכם?
יגאל בן לולו
היא מחולקת בצורה - - -
יוסי נבעה
אז אני אגיד לך, היא מחולקת בצורה מאוד ברורה. בתוך המתחם, בתוך גבול המתחם, האחריות היא שלי, של המוסדות. כל מה שקשור לתהלוכה ולהליך העירוני שבעצם מתבצע שם, הוא באחריות העירייה.
שמואל ברבי
זה שכל הצוות הזה הגיע היום, זה רק מעיד כמה חשובה ההילולה הזאת בעיר שלנו. לאחר אסון מירון אף אחד לא שקט. אם לא היה את אסון מירון אני לא יודע אם היינו בכל זאת יושבים פה היום, אז בסדר. אנחנו לא רוצים לחכות לעוד אסון. טבריה זו עיר שפוקדות אותה רעידות אדמה וזה מספיק, אנחנו לא רוצים עוד אחת בהילולה. אלפי אנשים מגיעים בשנים האחרונות להילולה הזאת, אלפים. לכן, אני ניסיתי, יחד עם מנכ״ל מוסדות רבי מאיר, יוסי נבעה, להשיג תקציבים. גם ממשרד התרבות העירונית.

בהתחלה השגנו תקציבים, אמנם מעטים, אבל זה לא מכסה. כמו שאמר יוסי, 13 מיליון זה מעט גם לדעתי. לדעתי צריך שם תקציב גדול יותר, ולהתחיל כבר עכשיו בפעולות כדי לאפשר להביא את הציבור ושתהיה חנייה. לא ייתכן שביום ההילולה, יהיו נכים שלא יוכלו לעלות לקבר ויעצרו אותם למטה, למה? אז בואו לא נחכה לעוד אסון חלילה, וניתן יד כולנו, בזכותו של רבי מאיר ונדליק כולנו נר לכבוד המעמד הזה.
היו"ר אברהם בצלאל
יש כאלה שמדלקים נר בכל יום, נכון?
שמואל ברבי
נכון.
קריאה
מבחינה טכנית, איך עובר כל המסלול? מאיפה האנשים נכנסים? מאיפה נכנסים רכבים? יש לכם ציר אחד?
היו"ר אברהם בצלאל
יגאל בן לולו, בבקשה.
יגאל בן לולו
צהרים טובים לכולם. משטרת ישראל בעצם מחלקת את האירוע הזה לשניים. יש את השגרה ויש את ההילולה. ההילולה, יש לנו את ההכנות, נקרא לזה היום שלפני, שזה בעצם אישור תוכניות מסודר, שהגענו עליו להסכמות גם עם העירייה וגם עם האתר, בנוגע למה היא האחריות של כל אחד מהצדדים ומאיפה כל צד בעצם נושא באחריות מבחינת בטיחות וסדר ציבורי.
היו"ר אברהם בצלאל
הוא יכול לעמוד באחריות הזאת?
יגאל בן לולו
כן, אני חושב שכן.
היו"ר אברהם בצלאל
אני מתכוון האם לכל צד אחראי יש את הכלים בשביל לשאת באחריות שלו?
יגאל בן לולו
כן. אני חושב שבשנה שעברה אנחנו ישבנו למספר דיונים, שבסופם הגענו להבנות מאוד ברורות, שעיריית טבריה תיקח את האחריות מאבולעפיה ועד העלייה לקבר, לציון ומהציון ולמעלה, בעצם על האתר, זו אחריות המוסדות. כמובן שבחלוקה מסודרת, גם מבחינת מהנדס, מבחינת בטיחות, מבחינת מהנדס תנועה וכל מה שקשור בזה.

בסופו של דבר מתקיים דיון נוסף, של אישור התוכניות לכל הדברים האלה. אנחנו נערכים במשך מספר ימים לטובת האירוע, שהשיא שלו הוא בסביבות ה-15 אלף איש שנמצאים על הקבר בזמן נתון ביום ההילולה, ואם מסתכלים על כל היום ביחד, על כל התהליך כולו, מגיעים לסביבות ה-30 או 40 אלף איש. אנחנו נותנים לסדר הציבורי את המשקל הכבד שזה בעצם התנועה וכל מה שקורה בתוך ההר.
היו"ר אברהם בצלאל
זה כביש מאוד-מאוד צר, אפילו סתם ביום-יום הוא בעייתי.
יגאל בן לולו
אני יכול להגיד שביום-יום, אני אמרתי, ואני מנסה כבר במשך שנה וארבעה חודשים, מאז שנכנסתי לתפקיד, לקיים איזה דיון מסודר בנושא הציר של כביש 90 שם, שהוא כל-כך בעייתי, עם כל מה שקורה מסביב, עם סובב כינרת.
היו"ר אברהם בצלאל
כל מי שמגיע לצפון בצורה כזו או אחרת עובר בכביש הזה.
יגאל בן לולו
נכון, לכן הוא חייב לעבור שינוי. הוא לא יכול להישאר במצב הזה, אבל זה לא הדיון.
היו"ר אברהם בצלאל
יש שרה חדשה, אני חושב שאפשר לשבת איתה.
שמעון פיניאן
מחר אנחנו יושבים איתה. שם חייב להיעשות משהו. זה בלתי אפשרי. בשיא, אנחנו לפעמים מדברים על כך שאי אפשר לנוע על הציר הזה מפסח בפיקים המרכזיים וכמעט עד סוכות, שזה זמן שיש בו בילוי של אזרחים, אנחנו מדברים על כמעט 300 אלף איש בזמן נתון שנמצאים שם, זה חתיכת אירוע.
יגאל בן לולו
בכל מקרה, לנושא הדיון עצמו, אנחנו נותנים בעצם את כל מה שצריך ״למפיקים.״ סדרנים, תאורה, בטיחות למקום, כל אחד בחלק שלו, אם יש במות, אם יש רוכלות ויש לא מעט בתוך האירוע הזה, לכל אחד צריך להיות את המרווח שלו כדי שלא יהיה חלילה איזה מפגע בטיחות. זה אירוע גדול, אי אפשר להקל בו ראש.
היו"ר אברהם בצלאל
חשבתם על כניסה מצד אחד ויציאה מצד שני?
יגאל בן לולו
כן. זהה בדיוק מה שאני עושה. אני בעצם מאפשר כניסה מנקודה מסוימת ויציאה מהצד השני, כדי שבעצם יהיה מן סיבוב מסודר, זה גם עבד מצוין בשנה שעברה. נתנו פתרון גם לנכים, שבעצם רק להם אני מאפשר להגיע לחלק העליון, לשער, יש רכב היסעים מסובב, שבעצם גם עשינו בשנה שעברה, וזה עובד בצורה מסודרת על מנת להוריד ולהעלות אנשים להר וממנו. הסיפור המרכזי בסופו של דבר הוא הגעה לציון, שזה עניין בעייתי. ולכן אנחנו מתגלגלים עם מה שיש לנו מבחינת החניות המקומיות. אם זה מתוך העיר, חונים במרכז העיר ועולים על שאטלים לכיוון הציון. אני לא מאפשר תנועה קרובה.
היו"ר אברהם בצלאל
איך זה עובד? העירייה עצמה עושה שאטלים?
יגאל בן לולו
כן, גם בשנה שעברה משרד הדתות, ביחד עם העירייה עשו שאטלים.
היו"ר אברהם בצלאל
אז אם אני מבין נכון הבעיה המרכזית היא הנכים, שאין להם איך להגיע.
יגאל בן לולו
לנכים אני כן מאפשר בסופו של דבר להגיע למעלה, על אף שגם במקרה הזה, מדובר על 120 כלי רכב לכל היותר. אבל בכל מקרה, אנחנו עדיין מאפשרים הורדה שלהם בחלק העליון. אני סוגר את כל הציר. זה חתיכת אירוע שצריך להתייחס אליו, כי כולם רוצים להגיע למעלה, לכן אני לא מאפשר כניסה של כלי רכב כלל.
קריאה
במירון היו אמבולנסים שיעשו את זה.
יגאל בן לולו
אנחנו לא מאפשרים. כשיש תנועה רגלית ורכובה זה בעייתי. ובכלל אנחנו לא מאפשרים את זה. אנחנו כן מאפשרים תנועה רגלית. אנחנו בעצם חוצים את ציר העלייה כך שכלי רכב יוכל לעבוד ועדיין יהיה ציר להולכי רגל, כמובן עם גדרות והכל מסודר, כדי שתתאפשר הליכה בטוחה ומסודרת.
היו"ר אברהם בצלאל
מה היא ההגדרה של נכה אצלכם? תו נכה? יוסי למה אתה מחייך?
יוסי נבעה
כי זה הוויכוח הגדול ביני לבין יגאל.
יגאל בן לולו
נכים של כיסאות או קביים, אנשים שלא יכולים ללכת. כל השאר יעלו.
היו"ר אברהם בצלאל
אני יכול להגיד לך שיש לי הורים מבוגרים, ואני לא חושב שאמא שלי יכולה לעלות את העלייה הזו, וברוך השם שהיא לא עונה על ההגדרה של נכה.
יגאל בן לולו
כן יש את הרגישות, של לתת למישהו לעלות, להוריד אנשים ולרדת חזרה למטה. בסוף, אנחנו בני אדם, אנחנו לא מסתכלים על זה כמו רובוט. יש את ההנחיות שאני מעביר לכולם, וברגע ששוטר מזהה סיטואציה כזו הוא יאפשר לעלות.
היו"ר אברהם בצלאל
לפעמים גם אדם מגיע אחרי נסיעה של שעתיים וחצי ואפילו שלוש מירושלים. הוא מגיע אליך למטה, אבל כמו שאמרת, בסוף כולם רוצים לעלות למעלה, אותו אדם רוצה להגיע לקבר, אחרת הוא יכול היה להישאר בירושלים ולהתפלל. הוא טרח עד לשם ולשווא? אני יודע שזה לא קשור לוועדה אבל - - -
יגאל בן לולו
בסוף כולם רוצים, אבל אנחנו צריכים לשמור על הסדר הציבורי ולוודא שאם חס וחלילה קורה אירוע, לי נשמרת האפשרות לטפל בו ולנטרל אותו ולדבר הזה יש משמעות. לכן לא כולם יכולים לטפס למעלה, יש את המצב הנתון של ההר, ושם אנחנו צריכים בעצם לתת לו את כל ההתייחסות הביטחונית הראויה ולהגיב בהתאם, ואנחנו עושים את המקסימום. שיקול הדעת הוא שלי.

בסוף אני נמצא שם ומנהל את האירוע. אני נותן את ההנחיות, מבצע את התהלוכה ולא יהיה מקרה שלאדם יש בעיה ולא ניתן לו את הפתרון למעלה. בסופו של דבר משטרת ישראל משקיעה פה לא מעט כוח אדם ולא מעט סדרנים שאני דורש שיהיו, ואני מזכיר שאנחנו נמצאים בחלק הזה וכעבור שלושה ימים מטפסים לרבי שמעון בר יוחאי, ששם אנחנו גם תופסים חלק.
היו"ר אברהם בצלאל
אוקיי, תודה רבה. המשרד לפיתוח הנגב והגליל נמצאים איתנו פה?
יצחק אלקסלסי
כן. שמי יצחק אלקסלסי, אני יועץ מקצועי לשר. ממה שאני הבנתי גורמי המקצוע, עד היום גורמי המשרד.
היו"ר אברהם בצלאל
אני חושב שלשר וסרלאוף זה לא עולה הרבה כסף.
יצחק אלקסלסי
לא, אני אומר שממה שאני מכיר מגורמי המקצוע, עד היום המשרד לא היה שותף להילולה הזו. חרף העובדה שזה בשטחה המוניציפלי. אני יודע שלא מזמן הועברה החלטת ממשלה, לדוגמה בעניין ההילולה. של הבבא-סאלי, שקובעת תכלול ודברים כאלה. למשרד אין איזו החלטה קונקרטית בהיבט הזה.
היו"ר אברהם בצלאל
יצחק אומר, תעבירו החלטת ממשלה כמו שהיה לא מזמן לגבי ההילולה של הבבא-סאלי, ואנחנו נממן את החניות ואת הסדרי התנועה במקום.
יצחק אלקסלסי
לא אמרתי דבר כזה, אדוני היושב ראש. כן אמרתי שאם יש בעיית תכלול, אפשר למצוא הסדר דומה למה שנעשה בעניין ההילולה לבבא-סאלי, אני לא יודע אם המשרד אצלנו הוא הגורם הרלוונטי. עד היום המשרד לא לקח חלק בהילולות.
היו"ר אברהם בצלאל
יצחק, אם השר שלח אותך לפה אני מאמין שבאת עם איזו בשורה. אני שואל, מה המשרד לפיתוח הנגב והגליל יכול לקחת על עצמו מבחינה תקציבית לגבי הסיפור הזה?
יצחק אלקסלסי
לצערי אני לא איש בשורות אדוני היושב ראש. כמובן שאם יועברו בקשות ספציפיות המשרד הן יועברו לגורמי המקצוע והמשרד יבחן אותן ויגיב בהתאם.
יוסי נבעה
יצאה בקשה של יושב ראש הרשות. לבוא ולתכלל את האירוע הזה.
יצחק אלקסלסי
אלינו?
יוסי נבעה
גם למשרד ראש הממשלה אבל גם אליכם, כי המשרד שלכם הוא אחד מהמשרדים החשובים שיכולים לתרום.
היו"ר אברהם בצלאל
יצחק, אני רוצה שתהיה פגישה של השר ביחד איתם. תראה, זה לא סכומים מאוד גדולים וזה באמת דבר שיכול להביא רווחה ובטיחות לכמות האנשים העצומה שמגיעה לשם בהילולה עצמה. אני חושב שאם נשב ביחד ונעשה איזו פגישה, נוכל למצוא ביחד ממשרד אחד, או משתיים או משלוש, את הסכום שיהיה חסר בשביל הכבוד של ההילולה עצמה.
יצחק אלקסלסי
אני אדבר עם החברים, וכמובן נחליף פרטים.
היו"ר אברהם בצלאל
אוקיי. נירה פישר, משרד התיירות, בבקשה.
נירה פישר
נירה פישר מנהלת האגף לשירותי תיירות. משרד התיירות לא היה מעורב מעולם. בעבר הייתה איזו בקשה לעזרה בבניית התשתיות בצת״פ.
היו"ר אברהם בצלאל
ואיך אנחנו יושבים פה עכשיו, היה שווה שנתכנס לפה רק בשביל להכניס את משרד התיירות אל המקום הזה. הוא באמת אחד מהאתרים התיירותיים הגדולים בישראל. אני יכול להגיד שהייתי שם מאות פעמים, בוודאי, גם בתור בחורים צעירים אני זוכר, גם בבתי ספר ובתלמודי תורה, שכשהיה לנו איזה חלון של זמן אז היינו נכנסים על הדרך לקבר של רבי מאיר. והרבה מאוד אנשים מבקרים שם.
נירה פישר
ומי חושב על הדרך?
היו"ר אברהם בצלאל
בדרך כלל, כשאנשים נוסעים לצפון, נכנסים על הדרך לרבי מאיר בעל הנס, זה אי אפשר בלי זה. זה חלק בלתי נפרד מהתיירות שלנו. לכן אני מתפלא שמשרד התיירות עד היום לא היה חלק מזה.
נירה פישר
לא, הייתה פנייה בעבר, לצת״פ, היא נדחתה. זה תלוי תקציבים של אותה שנה. אפשר תמיד לגשת שוב ולראות מה אפשר לעשות. אמנם התקציבים שלנו צומצמו מאוד, אבל תמיד אפשר לבחון מחדש בהתאם לתוכניות.
היו"ר אברהם בצלאל
אוקיי. משרד הבריאות נמצא איתנו פה?
קריאה
לא.
היו"ר אברהם בצלאל
משרד התחבורה, עמיחי לוי, בבקשה.
עמיחי לוי
שלום, עמיחי לוי, מנהל אגף הפעלה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. משרד התחבורה, גם הוא לא היה שותף בשנים הקודמות להיערכות להילולה. יש פה שני היבטים, את היבט התשתיות ואת היבט התחבורה הציבורית. בהיבט של התשתיות, הזכיר מנכ״ל העירייה, ובאמת מחר בבוקר יש פגישה אצל שרת התחבורה.

כשאחד מהנושאים זה בעצם הנושא של כביש 90, שאני חושב שיש איזו שהיא הסכמה שהוא דרוש שיפור, זה יידון מחר, פה כרגע אין לי איזה שהוא עדכון בנושא, העירייה העבירה בקשה ברורה. ואם מסתכלים על הטווח הארוך, יש גם את נושא הרכבת לטבריה, שנמצאת עדיין בתכנון ולא בביצוע, אבל תוכל בעתיד לעזור גם בהקשר של ההילולה. בהיבט התחבורה הציבורית, אני מזכיר שההילולה נערכת ארבעה ימים לפני הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, ששם משרד התחבורה נמתח עד הקצה בהיבט של התחבורה הציבורית.

אנחנו משרתים 200 אלף איש להילולה. זה גם מוביל לפגיעה בתחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, כי אנחנו למעשה צריכים לנייד משאבים למירון. אני גם שוב אומר שלא מוכרת לנו איזו שהיא דרישה בהקשר של תחבורה ציבורית, לפחות לא קיבלנו כזו עד היום. ממה שאני מבין זה מתבסס בעיקר על רכבים פרטיים, הסעות מאורגנות ושאטלים.
יוסי נבעה
כן, אני חייב אבל להגיד משהו קטן. עד לפני שלוש או ארבע שנים בערך, חברת האוטובוסים הציבורית של טבריה נתנה לנו את השירות של השאטלים. בשלוש השנים האחרונות הם החליטו שהם לא נותנים, אנחנו לוקחים חברות פרטיות. תתאר לך את אותם 10 אלפים או 29 אלף איש שמגיעים באותו ערב, והם צריכים להבין שחברת האוטובוסים כמה שאנחנו שמים שלטים זה לא מאוד מועיל.

כי עדיין, בתפיסה, חברת תחבורה ציבורית היא חברת תחבורה ציבורית, וכשהם מניעים את השאטלים לחניות, זה הדבר הכי נכון. משום מה, החליטו בחברת התחבורה הציבורית המקומית, סופרבוס, להפסיק את השירות הזה. זה משהו שאתם חייבים לתת עליו את הדעת. אני ניסיתי כמה פעמים מול החברה עצמה וזה לא עבר בהצלחה, לכן אני חושב שהמשרד כן צריך להתערב בעניין הזה.
עמיחי לוי
אז אני אשמח שנחליף אחר כך כמה מילים כדי שננסה להבין מה קרה.
יוסי נבעה
אין בעיה.
היו"ר אברהם בצלאל
דוד חזיזה, אורך כבוד אצלנו כבר, ברוך השם. דרך אגב, תושבי טבריה צריכים לדעת את זה, יש לכם פה שני אנשים, גם יוסי אוקנין וגם דוד חזיזה, מגיעים לוועדות ולא מוותרים, כאילו שזו רק קפיצה קטנה. אני חושב שבאמת, טבריה נמצאת היום על המפה גם הרבה בזכותם, בוודאי בוועדות שלנו פה. אני רואה שיש לנו פה גם מכב״ה וגם ממד״א, מישהו רוצה לדבר? להוסיף כמה מילים על ההיערכות שלכם? בבקשה.
דני אליהו
אני דני אליהו. מבחינתנו הציוד מאושר עוד מהשנה הקודמת. זאת אומרת, הסדרנו את כל סידורי הכבאות מול הנהלת המקום והנהלת המקום מחזיקה באישור כבאות מ- מאי 2022, וכמובן שהוא עוד בתוקף. במועד קצת יותר סמוך לאירוע אנחנו בוחנים את התוכניות ביחד עם המשטרה, אנחנו שותפים לתהליך, ומכילים במידת הצורך את דרישות הכבאות. אנחנו מבצעים חישוף שטחים באזורים של ההדלקות על מנת למנוע סיכונים, אני עובדים בתהליך הזה בשיתוף פעולה ובסיוע של קק״ל. ביום ההילולה אז אנחנו לוקחים גם חלק בחפ״ק, ואנחנו חלק בלתי נפרד מכל התהליך. זהו.
היו"ר אברהם בצלאל
יישר כוח גדול, תודה רבה. שמעון, בבקשה.
שמעון אבוטבול
שלום לכולם, אני מצטער על האיחור. אני שמעון, סגן מנהל מרחב במד״א, אני יושב בטבריה. אישית, לגבי האירוע עצמו, אז אנחנו אמורים לקבל, כמו בדרך כלל, טופס איפיון של כל האירוע, בדרך כלל זה דרך האתר עצמו, דרך יוסי נבעה או דרך שמואל ברבי. בגדול, אנחנו נותנים את היקף הסיוע הנדרש בהתאם למה שנכתב על ידם, מפני שהם בחזקת מפיקים של האירוע, ומשם במקביל אנחנו נותנים את ההנחיות לקיום האירוע.

איזה כוחות אמורים להשתתף, לכסות ולתת את האבטחה הרפואית. כל זה תחת הפיקוח והפיקוד של יגאל, ממשטרת ישראל. נכון לרגע זה עדיין לא קיבלנו כלום, אבל אם כבר הקשבתי ופותחים את זה, אז מספר דברים מניסיון: א׳: לגבי הנושא הכאוב שדיברתם עליו, על מרותקים, נכים או אפילו קשישים שקשה להם ללכת, אז אפשר להיעזר או לקחת את הרעיון של מה שקורה בהילולה ברבי שמעון.
היו"ר אברהם בצלאל
אבל יגאל מקודם אמר שהם לא רוצים כל כך להיעזר בזה לטובת העניין.
שמעון אבוטבול
יגאל אמר ואני שמעתי טוב את מה שהוא דיבר בשבח העניין. אבל יגאל, מה שאני הבנתי, זה שצריך לקחת בחשבון את המקום הצר, ואי אפשר להכיל יותר מכמות מסוימת. לכן, על מנת לפתור את העניין הזה, חלק מהשאטלים יכולים להיעשות כמו מה שנעשה ברבי שמעון, ויש חברות כאלה, כמו ׳עזר מציון׳ שמבצעות את השאטלים האלה. מעמיסים, אנשים הולכים, מבקרים את הציון ויורדים לחנייה.

זה מוריד המון-המון עומס. במיוחד אם לוקחים את מירון כדוגמה. אז רק לקחת את האפשרות הזאת בחשבון, אני לא אומר כלום. זו רק הצעה מאחר והנושא עלה כאן, זה לא תפקידי. אבל יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון את כל מה שקורה בטבריה, וזו לא רק ההילולה של רבי מאיר. יש שם המון ציונים קדושים. שהם פוקקים את ציר 90, שעליו דיבר יגאל, מפקד התחנה.

כביש 90 שם הוא מאוד סמוך גם לבית העלמין הישן, ששם יש את חסידות קרלין למשל, שיכולה להציף בהילולה מסוימת ביום שישי, ויהיה קשה מאוד לזוז. יש את הרשל״ה הקדוש, יש את רבי עקיבא, יש את הרמח״ל, יש אינספור כאלה. הם אמנם קטנים אבל הם יושבים במקומות מאוד מאוד בעייתים על מנת לאפשר לתת סיוע.

אני לא איש תנועה, ומניסיון שלי מעבודה רבת שנים לצד המשטרה, יורקים ומזיעים המון על מנת לתת את הסיוע הנדרש לאותם אנשים שבאים ופוקדים את המקום. לכן, כשהולכים לעשות את הדבר הזה צריך לקחת את כל הדבר הזה בחשבון, במיוחד בעירייה, שאחראית על כל העניין הזה.
שמעון אבוטבול
אני לא איש תקציבים, אני לא יכול לתת תקציבים, אבל אני מניח שצריך לסייע מערכתית.
היו"ר אברהם בצלאל
שמעון, בפרט אחרי מה שהיה באסון מירון, הדברים האלה הם חשובים מאוד, להשאיר את הצירים פתוחים עד כמה שאפשר, כי זה גם הצלת חיים, מי שיודע, חלק מהקושי במירון היה הפינוי.
שמעון אבוטבול
אבל העניין הוא שה"יתרון״ אם נאמר את זה ככה, במירון אתה מגביל אותו לשטח המושב ולמעלה, עם כל המגבלות ועם כל התנועה מסביב; אבל לעומת זאת קח את טבריה, זו תסבוכת אחת שלמה. זה מטבריה ועד רבי מאיר, צריך להתחיל לתת את הדעת שם, ואני רואה את השוטרים איך הם עובדים שם.
היו"ר אברהם בצלאל
הפגישה מחר במשרד התחבורה, זו פגישה עם השרה?
שמעון פיניאן
עם השרה ועם המנכ"ל.
היו"ר אברהם בצלאל
אני מקווה מאוד שזה יישא פרי כי זה חשוב מאוד.
יגאל בן לולו
תערבו את המשטרה, יש לנו הרבה מאוד מה להגיד בנושא הזה.
שמעון פיניאן
תבואו.
יגאל בן לולו
אנחנו לא מוזמנים. אני יכול להגיד לך שציר 90 מעניין אותי מאוד, הוא גורם לי המון בעיות ומונחת הרבה בטיחות שם על השולחן וצריך לרכז את כולם, גם את התיירות. כי הסיפור שם הוא סיפור מורכב, בסופו של דבר יש לנו אגם אחד, ואין שום פתרון ממשי למה שקורה שם.
שמעון אבוטבול
רק, סליחה, לסבר את העניין. אני לא איש תקציבים אבל בסוף כמו שאתם יודעים זה הכול עניין של כסף, גם עניין האבטחה והכול. אני מתוך ניסיון העבר, היום יש יושב ראש ועדה קרואה וחבל שכך, אבל בכל מקרה
היו"ר אברהם בצלאל
אי הצעתי שילך בעוד ארבע שנים לבחירות, לדעתי הוא צריך להיבחר. הוא עשה דברים כל כך טובים בעיר הזאת.
שמעון פיניאן
הכי טוב שיש. מזל של טבריה שיש ועדת קרואה.
היו"ר אברהם בצלאל
שתמשיך עוד 10 שנים בעזרת ה׳.
שמעון אבוטבול
רגע, סליחה, אני חוזר בי. אם הבנת לא נכון.
יגאל בן לולו
אני יכול להגיד לך כמנכ״ל עירייה לשעבר שהם עושים עבודה נהדרת. והלוואי שרק ימשיך.
שמעון אבוטבול
אז אני אמרתי את זה משום שאני מכיר הרבה ראשי ערים בטבריה, והוועדה הקרואה הזו עושה עבודה נהדרת ונפלאה, עם מינימום של תקציבים, וזה משליך גם לכיוון ההילולה, זו הייתה הכוונה. לא התכוונתי לפגוע באף אחד.
היו"ר אברהם בצלאל
אני חושב שהגיע הזמן שאחרי כל כך הרבה שנים, ואחרי עשרות אלפי אנשים שמגיעים להילולה, ואמרה פה קודם המשטרה שבדרך כלל אתם דואגים להגיד פחות, בהפגנות אומרים יותר, ובהילולת מנסים למעט מה שיותר. כמו תהלוכות של ספר תורה, שאומרים למשטרה, כמה אנשים כבר עומדים להיות? 20 / 30/ 50 ובסוף יש המון. וברוך ה׳, גם בציון עצמו יש כמות גדולה מאוד של אנשים שמגיעים והגיע הזמן שיהיה תקצוב מסודר לדבר הזה.

אני כן מבקש מיועץ השר, אני מאוד מעריך את השר וסרלאוף, הוא צעיר בגיל וברוח, איש מעש רציני, אכפתי וקשוב מהשנייה הראשונה בה הכרתי אותו. אני רוצה שתיקבע איזו פגישה עם השר, עם אנשים המקצוע ואני אפילו אשמח להשתתף בה, כדי שנמצא ביחד איזו דרך להביא קצת תקציב להילולה החשובה הזאת. אני עצמי, מתכוון בעזרת ה׳ להשתתף באירוע, גם כדי לראות מה קורה וגם מקווה שעוד לפני כן נצליח לקיים איזו פגישה במקום כדי לראות איך אפשר להתקדם הלאה.

אבל אני אומר שוב פעם, גם משרד התיירות קצת, ראיתי שנירה אומרת, רק תבקשו, אנחנו בעד שיתופי פעולה, אז אני באמת מאמין שגם משרד התיירות צריך לנסות להירתם לעניין הזה היות ובאמת שלא מדובר בסכומים גדולים, אם הטרחנו את כל האנשים המכובדים שהגיעו עד לפה לוועדה הזו, אז אני מקווה שבעזרת השם גם נצא עם בשורות טובות בדיונים שיהיו בזמן הקרוב ממש. אז יצחק, מבחינתי אפשר לקיים פגישה כבר השבוע. גם תוך כדי מליאה, תבקש מהשר. אני מניח שאני גם אפגוש אותו ואבקש ממנו גם בעצמי.

זה חשוב שנעשה ישיבה, ננסה לרתום אליה גם את משרד הפנים, שכידוע קיבלו מכתב בנושא הזה, ואני מקווה שנביא פתרון אמיתי לפחות לדבר הזה, לגבי הכבישים, אני הייתי שמח להשתתף בכל דיון ואני מאמין בחשיבות של זה, אבל אני סומך את ידיי על שרת התחבורה, שבאמת עושה דברים גדולים. היא עובדת קשה, אני יכול להגיד לך שבשבוע שעבר במליאה רציתי להחליף איתה כמה מילים, והיא הייתה במקביל בין שנתי טלפונים ועוד היועצים ובקושי היה לה זמן לשמוע אותי.

אני מאמין שליבה יהיה פתוח, בוודאי שלטבריה, כי כולנו עם הצפון ובוודאי עם טבריה, שזה מקום חשוב מאוד, לכל אחד והצורה שבה הוא מסתכל עליה. גם תיירותית, גם קברי צדיקים. אנשים מגיעים אליה מהארץ ומהעולם ואנחנו נעשה מאמצים גדולים ככל האפשר על מנת לעזור לעיר הזאת. תודה רבה על הדיון ותודה לכם על ההשתתפות.


הישיבה ננעלה בשעה 15:26.

קוד המקור של הנתונים