ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 20/03/2023

קידום עסקים קטנים ובינוניים - דיון במסקנות ועדת המשנה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



74
ועדת הכלכלה
20/03/2023


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 56
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ז באדר התשפ"ג (20 במרץ 2023), שעה 8:00
סדר היום
קידום עסקים קטנים ובינוניים - דיון במסקנות ועדת המשנה
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
שלום דנינו
חברי הכנסת
ולדימיר בליאק
אורנה ברביבאי
אימאן ח'טיב יאסין
נעמה לזימי
מוזמנים
תמר מירסקי - מנהלת תחום בכירה חקיקה ורגולציה, עסקים קטנים, משרד הכלכלה והתעשייה

גל ברנס - רכז כלכלה, תעשייה תיירות באגף תקציבים, משרד האוצר

דבורה לילך בן ישעיהו - מנהלת תחום בכירה גמלאות, המוסד לביטוח לאומי

כרמל גומא - חוקר בכיר, המכון הישראלי לתכנון כלכלי

רות זית - חוקר בכיר, המכון הישראלי לתכנון כלכלי

רחלי לאביאן - עו"ד, מחלקה המשפטית, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן

רועי כהן - עו"ד ונשיא להב, לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

יעל גויסקי - שדלנית, יועצת רגולציה, לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

דליה ירום - סמנכ"ל לתקינה, מכון התקנים

אבירם אלון - מנכ"ל, התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים

רות זית - חוקרת בכירה, המכון הישראלי לתכנון כלכלי

כרמל גומא - חוקרת בכירה, המכון הישראלי לתכנון כלכלי

יעל דניאלי - מנכ"ל התאחדות המלונות

ניר קפלן - סמנכ"ל רגולציה, התאחדות המלונות

דדי סוויסה - יועץ פורום העצמאים מבית ההסתדרות

טלי לאופר - מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל

נחי כץ - מנכ"ל איגוד בתי האבות ודיור מוגן

יוסי קפלן - יו"ר ועדת דיור מוגן, התאחדות בתי האבות ודיור מוגן
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
הילה לוי

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.
קידום עסקים קטנים ובינוניים – דיון במסקנות ועדת המשנה
היו"ר דוד ביטן
בוקר טוב, אני פותח את הדיון בנושא: קידום עסקים קטנים ובינוניים – המשך דיון במסקנות ועדת המשנה. נותרו לנו כמה בעיות להשלים בהן את הדיון, ואני שוב מודה לחבר הכנסת דנינו על העבודה שהוא עשה, יחד עם עוד חברים.

הגענו למכון לתכנון כלכלי. בבקשה.
רות זית
שלום, אני נמצאת פה עם כרמל גומא מהמכון לתכנון כלכלי. בשנים האחרונות חקרנו עשרות עסקים קטנים ובינוניים בתחומי התעשייה, בניסיון להבין מה הכשלים ומה הפתרונות. המחקר מרתק בפני עצמו, אבל באנו לכאן להציג רק פתרונות, ולכן לא ניכנס לכל הדוגמאות.

אנחנו רואים שהסיוע הממשלתי לעסקים קטנים מאוד מורכב ומאוד מפוזר על פני הרבה מאוד גופים. בעמוד 27 בדוח ניסינו למפות את הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים, וזה פשוט ג'ונגל. לכל תוכנית יש תנאים משלה, כללים משלה. ברור שבעל עסק קטן לא ישב ללמוד את כל התוכניות האלה, מה גם שהסיוע הוא לשכבה מאוד דקה לעסקים. מעוף, למשל, שעושים עבודה נהדרת, מסייעים בשנה רגילה בייעוץ ובקורסים לכ-6% מהעסקים.

(הצגת מצגת)

אנחנו מציעות לעבור לשיטה שקיימת כבר באיחוד האירופי, שנקראת ואוצ'רים. אפשר לראות פה מעין הדמיה של אתר אינטרנט. כל בעל עסק מקבל שובר לסבסוד כספי חלקי של שירותים, והוא יכול לנהל את זה ממש כאילו יש לו תקציב נתון, ולקחת שירות שהוא שירות חיוני לעסקים קטנים ובינוניים. הפתרון הזה יעזור לחפות על פערי הידע שיש לעסקים בחדשנות ובמתן הלוואה ברגולציה.

הנקודה החשובה היא שהממשלה לא נותנת את השירותים האלה. היא מפקחת על גופים פרטיים שנותנים את השירותים האלה, כמו שהיא עושה בתוכניות אחרות. למעשה, מעוף עובד במודל הזה כבר היום, אבל הוא עושה את זה בהיקף מאוד מאוד קטן. אנחנו רוצים ליצור שער דיגיטלי פשוט ונגיש, שמרכז את כל התוכניות, ולפי חישוב שעשינו זה יכול להחליף מעל 60% מהתוכניות הקיימות, כפי שאתה רואה במיפוי הזה. אנחנו רוצים שזה יהיה כמה שיותר פשוט, מרוכז ונגיש לעסקים.
היו"ר דוד ביטן
מה לעשות? אפליקציה?
רות זית
אתר אינטרנט שמרכז לך את הוואוצ'רים. עסק יכול להיכנס ולבחור. הוא מקבל איזשהו סבסוד חלקי – לא סבסוד מלא – לשירותים האלה. זה יכול להתפרס על כמה שנים, והוא בוחר איזה שירות הוא רוצה, מה חלש אצלו בעסק ובמה הוא רוצה להתקדם. זה יכול להיות מומחה טכנולוגי שיעזור לו להטמיע חדשנות, זה יכול להיות יועץ רגולטורי, יועץ פיננסי. הוא בוחר מה הוא צריך באותו רגע בעסק.
שלום דנינו (הליכוד)
מה שעולה מהמחקר שלהם, וזה היה מאוד מאוד בולט, הוא שברגע שעסקים מקבלים ייעוץ טוב, הם מצליחים לקבל סיוע ממשרד הכלכלה, והם מצליחים לפתור בעיות. רואים שברגע שאין ייעוץ, במספרים דרמטיים לא מקבלים את המענקים והרבה מהעסקים האלה יכולים להיכשל.
היו"ר דוד ביטן
מה זאת אומרת סבסוד חלקי?
כרמל גומא
אפשר לראות את זה באתר. נניח, סבסוד של 60%, 50%.
היו"ר דוד ביטן
מה העלות התקציבית של דבר כזה?
כרמל גומא
ניסינו לחשב אותה, וזאת לא עלות מאוד מאוד דרמטית, כי היא גם מחליפה המון תוכניות אחרות. אם תרצה, נעביר לך חישוב יותר מפורט.
היו"ר דוד ביטן
תעבירו את זה לאוצר, לא אליי. למשרד הכלכלה.
רות זית
יש עוד כמה המלצות מאוד ממוקדות, עוד כמה פתרונות, ונפרט אותם.
ארז מלול (ש"ס)
בקצרה. אנחנו נמצא עוד הזדמנות כי אתם חשובים מאוד.
היו"ר דוד ביטן
לפני זה, איפה נציג משרד הכלכלה? מה העמדה שלכם בנושא הזה?
תמר מירסקי
בוקר טוב, אני מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. כמו שצוין, מעוף עובדים בשיטה מאוד דומה לשיטת ואוצ'רים, ובעצם בעל העסק יכול לבחור איזה שירות הוא צריך, אבל הבחירה נעשית גם עם יועץ. הוא מגיע, נעשה אבחון, יש איתו שיחה מה הדבר החשוב שהוא צריך להתמקד בו בעסק, והוא בוחר את היועץ בהתאמה. זאת שיטה מאוד דומה לשיטת הוואוצ'רים, רק שהיועצים שנותנים את השירות עוברים את הסינון שלנו. זה לא ואוצ'ר שנותן לך לבחור משהו פתוח.
היו"ר דוד ביטן
אתם תומכים בשינוי הזה?
שלום דנינו (הליכוד)
בהרחבה.
תמר מירסקי
התוכנית שלנו כבר עובדת כך. לגבי תוכניות אחרות של משרד הכלכלה – צריך לבחון את זה. יש תוכניות של רשות החדשנות, רשות ההשקעות. צריך לבחון את זה. אני לא יודעת להגיד לך בשלב זה, גם לא תוכניות שאני מכירה.
היו"ר דוד ביטן
מה העלות התקציבית? הם מדברים על סבסוד מסוים. מה העלות?
תמר מירסקי
כבר היום יש השתתפות של העסקים. אנחנו מסבסדים.
היו"ר דוד ביטן
אבל רק בתוכנית שלכם.
תמר מירסקי
אני לא יודעת לדבר על כל התוכניות, ולכל תוכנית יש תנאים אחרים.
רות זית
זה בדיוק העניין. לכל תוכנית יש כללים אחרים, תנאים אחרים, ובעל עסק לא יכול לבוא וללמוד את כל התנאים האלה. מעוף מסייעת ל-6% מהעסקים, בתוכניות אחרות אתה רואה מספרים מאוד מאוד קטנים. כסף חכם של מינהל סחר חוץ -–כ-258 עסקים בשנה. אלה מספרים מאוד מאוד קטנים, ולא מגיעים לכל העסקים. משהו שיהיה הרבה יותר נגיש והרבה יותר פשוט יוכל להגיע ליותר עסקים. בעל עסק קטן צריך לשבת וללמוד את כל הכללים, איך הוא מגיש, ועוד צריך לשלם ליועץ שיגיש עבורך. מה שטוב במעוף, זה שאתה לא צריך יועץ כדי להגיש בקשה. זה מאוד פשוט, אתה מקבל וזה עובד בשיטה שמאוד דומה לשיטת הוואוצ'רים. זה בעצם אותו מודל.
שלום דנינו (הליכוד)
צריך לשנות במשהו את המבנה הארגוני – זאת המלצה מאוד חשובה, לדעתי. דבר שני, להרחיב גופים כמו מעוף, שייתנו את השירות הזה. אלה שתי המסקנות המתבקשות.
כרמל גומא
ולעשות את זה מאוד מאוד נגיש.
תמר מירסקי
יש טענה לגבי זה שצריך יועץ בשביל לגשת אליהן. לפעמים צריך את זה.
היו"ר דוד ביטן
לפני שאני שומע את האוצר, זה נראה לי הגיוני. זה מסייע. יש יותר מדיי תוכניות וקשה לעסק עם שניים-שלושה עובדים להתחיל להיכנס לדברים האלה. זה נראה לי סיוע סביר מאוד.
תמר מירסקי
יש גם פעילות של ישראל דיגיטלית לנסות לעשות איזשהו אתר אינטרנט שמרכז את הכול, ואז באופן מאוד פשוט יהיה אפשר לאתר את התוכנית המתאימה.
היו"ר דוד ביטן
גל, בבקשה.
גל ברנס
אני מאגף תקציבים. אני אחלק את ההתייחסות לשני חלקים: בבסיס יש את מערך המעוף, ואנחנו גם חושבים שזה מערך שעובד טוב מאוד, ובסיכום האחרון עם משרד הכלכלה הוגדל לו התקציב באופן משמעותי, בסדר גודל של כמעט 30% בשנה. כלומר בהיבט הזה נתנו עוד תקצוב.
היו"ר דוד ביטן
מה עם יתר הטענות?
גל ברנס
מדובר בכלים שעובדים בצורה שונה. למשל, עלה פה כסף חכם – זה כלי שנותן חצי מיליון שקל לעסק, ואנחנו כבר לא מדברים על אלפי שנים ברמה של ואוצ'ר, אלא ברמה של תוכנית משמעותית, שצריך לעשות לה עבודת הכנה. זה עסק שרוצה לייצא, ולזה לא כל עסק. זה עסק שחודר למדינה ספציפית, ומראש מדובר בקבוצת עסקים יותר מצומצמת. יש כלים אחרים של רשות ההשקעות, שנותנים מיליונים לכל עסק.
היו"ר דוד ביטן
שם זה שונה.
גל ברנס
אי-אפשר להגיד: קח, ולך לעשות איזה השקעות שאתה רוצה. זה לא ייעוץ מלכתחילה, אלא תוכניות של השקעות הון.
היו"ר דוד ביטן
על איזה תוכניות את מדברת? יש תוכנית שגל דיבר עליה.
רות זית
יש את כסף חכם, ויש את - - - לשיווק בין-לאומי, שאמורה להיות לעסקים מתחילים. אתה רואה שם משהו כמו 100 ומשהו עסקים בשנה. יש את המרכז להתייעלות במשאבים, יש את רשות ההשקעות. אתה לא רואה מספרים גדולים של עסקים.
שלום דנינו (הליכוד)
כדי לקבל סדר גודל, מדובר ב-50 אלף עסקים בשנה. כשהיא מדברת על המבנה הארגוני, זה לא שהיועץ של מעוף יקצה חצי מיליון שקל. צריכה להיות יד מרכזית, שמנהלת את המנוע הגדול הזה, וזה קטן עליהם. היא נמצאת שם עם עוד כמה פקידות – אחת בהיריון ואחת זה. וזאת כל המערכת. המכון נותן כיוונים כלליים שצריך לשנות לגמרי את היחידה של עסקים קטנים. זה מנוע גדול מדיי בשביל ששלושה אנשים יחזיקו אותו. צריך להיות ראש יחידה שמנתב אותם, אבל הם יודעים שיש כתובת אחת. אני חושב שהדיון הזה דורש מפגש יותר עמוק, ואמרתי קודם בהומור, שמצא חן בעיניי שמפה נדבקתם לסוכנות לעסקים קטנים. יופי, אתם כבר מתחילים לעבוד צמוד.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. אני מציע שתבדקו את העניין הזה. יכול להיות שזה רעיון, שנאפשר לעסקים קטנים יותר מידע וכניסה לעניינים האלה בלי הוצאה מיוחדת שלהם. צריך לסבסד את זה.
רות זית
כן. זה גם יביא יותר עסקים להשתתף בסיוע הממשלתי.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. אתם יכולים לבדוק את זה, משרד הכלכלה והאוצר?
כרמל גומא
יש לנו עוד כמה המלצות קצרות יחסית. הבעיה המרכזית של עסקים היא ביורוקרטיה ורגולציה – ניתן לראות בעמוד 40 במצגת. יש לנו שתי המלצות, ראשית, לעשות הבחנה בין עסקים קטנים לגדולים ברמת הרגולציה, כך שעסקים קטנים יפגשו פחות.
היו"ר דוד ביטן
- - - את זה בלי קשר אליכם. למרות שנעשה ישיבה על רגולציה, כי לא יכול להיות שעסק קטן תהיה לו רגולציה של עסק גדול. זה ברור, ואני לא יודע למה עד עכשיו זה לא היה.
כרמל גומא
דבר שני, מינוי איזשהו מתאם רגולציה בכל רשות מקומית. עסקים יוכלו לפנות למישהו שיוכל באמת לעזור להם, לקשר בינם לגופים הרגולטורים האחרים ולפתור להם את הבעיות.
היו"ר דוד ביטן
מה זה מתאם רגולציה? זה עניין תקציבי, לא? זה כוח אדם.
כרמל גומא
זה לא תקציבי. זה בסך הכול בן אדם בכל רשות מקומית, וכבר יש מישהו שעושה את זה, רק בלי יותר מדיי סמכויות.
גל ברנס
יש גוף כזה. לפי חוק רישוי עסקים הוקמה בכל רשות או מקבץ רשויות – צריך לבוא למקום אחד. גם הכבאות - - -
היו"ר דוד ביטן
בטח ברשויות הגדולות יש את זה.
גל ברנס
לא רק ברשויות. פרסו את זה בכל הארץ. אתה יכול לבוא ביום ספציפי שנמצאים בו כל הרגולטורים הרלוונטיים, ולפגוש את כולם באותו מקום.
כרמל גומא
אבל הם מתכנסים פעם בחודש, נכון?
גל ברנס
נכון.
כרמל גומא
אנחנו מדברים על מתאם שתוכל לפנות אליו.
היו"ר דוד ביטן
אבל רגולציה זה לא רק בשביל עסקים.
גל ברנס
לרוב המוחלט של העסקים זה בעיקר רישוי עסקים. אתה פוגש שם גם בריאות, הגנת סביבה, זרוע העבודה, גם חקלאות, משטרה וכבאות. לרוב המוחלט של העסקים, בטח הקטנים והבינוניים - - -
היו"ר דוד ביטן
יש את זה, את רואה?
כרמל גומא
יש את זה באופן חלקי.
שלום דנינו (הליכוד)
צריך לחבר את זה לרשויות של עסקים קטנים, שיכוונו ויהיו שותפים למידע הזה, איזה מידע.
היו"ר דוד ביטן
בגלל זה אנחנו רוצים לעשות את השינוי באפליקציה. תחליטו, אי-אפשר כל הדברים בבת אחת. אם רוצים סיוע לעסקים קטנים בנושא הנגישות למידע, אפליקציה וכולי, אין טעם שיעשו עוד משהו שקשור לעסקים קטנים דרך משרד הכלכלה. זה העניין.
כרמל גומא
בעיקרון, זה יושב ברשות המקומית אבל באופן עקרוני זה נכון, והוואוצ'רים באמת יפתרו את רוב הבעיות של העסקים הקטנים.
היו"ר דוד ביטן
נניח נחייב עכשיו את הרשויות המקומיות לשים בן אדם מיוחד לעניין הזה, הם מייד יבקשו תקציב ממשרד האוצר, ואני לא רואה למה אנחנו צריכים לעשות את זה כרגע, בגלל השינוי שאת מציעה ואנחנו תומכים בו. תשבו על זה.
רות זית
יש בעיה מרכזית נוספת בנוגע לחדשנות. זה מופיע בעמ' 39 במצגת.
כרמל גומא
אפשר לומר שחדשנות זה החמצן של עסקים קטנים. הם לא יכולים להתחרות, הפריון שלהם נמוך מדיי, והבעיה המרכזית היא קושי בפיתוח חדשנות. בעולם כבר ראו את זה, ונותנים לעסקים ואוצ'רים לחדשנות ושוב, אלה אותם ואוצ'רים, רק שהם מיועדים באופן ספציפי לחדשנות.
היו"ר דוד ביטן
תני לי דוגמה לעסק שצריך ואוצ'ר.
כרמל גומא
למשל, פגישה עם יועץ טכנולוגיה או מימון לתערוכות בחו"ל של דברים חדשניים. או פיילוט שהוא יכול לעשות, במקום במפעל שלו.
היו"ר דוד ביטן
הוא ייסע לחו"ל ומה הוא יעשה שם? עסק עם עשרה אנשים.
רות זית
העסקים החדשניים שאנחנו ראיינו נוסעים לתערוכות בחו"ל כדי לדעת מה חדש בתחום שלהם. חלק מהסיפור של תחרות מול עסקים גדולים זה לנסות לבדל את עצמם ולמצוא משהו, מוצר חדש, נישתי. אין מה לעשות, הם צריכים חדשנות בשביל זה.
היו"ר דוד ביטן
מה את רוצה, שנסבסד לו את הנסיעה לחו"ל?
רות זית
זה חלק מתוכנית הוואוצ'ר.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא נראה לי. יש פה עסק ואם הוא צריך לנסוע לחו"ל כדי לראות משהו, זה על חשבונו ולא על חשבון המדינה.
שלום דנינו (הליכוד)
אתמול היינו עם ועדת חוץ וביטחון בקריה, במשרד הביטחון. אחד הדברים שביקשתי שיעבירו לי – זה מדהים איך הם מתייחסים לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הביטחון. הם מחפשים חברות הייטק, מלווים אותם. גם פה יש עסקים של הייטק, אבל הם עסקים קטנים וצריך לקחת את המודל שלהם. הם באמת מוציאים אותם לתערוכות, משתפים אותם, סורקים בשבילם מכרזים בין-לאומיים, מפנים אותם לשם. זה לא ייאמן איזו עבודה רצינית הם עושים עם עסקים קטנים ובינוניים. ביקשתי שיעבירו לנו את המודל הזה לוועדת הכלכלה, כדי שנוכל לראות מה אפשר להעתיק.
היו"ר דוד ביטן
אבל למשרד הביטחון יש אינטרס מיוחד בעניין הזה, וזה שונה מעסק רגיל. לפעמים מגיעה המצאה דווקא מעסק קטן, ופה זה פחות משמעותי.
כרמל גומא
זה נכון שחדשנות זה לא רק הייטק. גם דיגיטציה של רצפת הייצור זאת חדשנות.
היו"ר דוד ביטן
זה לא הפתרון לעסקים קטנים, שנעזור להם לנסוע לראות תערוכה בחו"ל.
רות זית
השירותים הספציפיים שיהיו שם – זה דבר שנתון לדיון, מה הממשלה צריכה או לא צריכה לסבסד.
היו"ר דוד ביטן
כשתשבו עם משרדי האוצר והכלכלה על העניין השני, דברו גם על זה. אבל תכל'ס, זה לא דומה למשרד הביטחון.
טלי גוטליב (הליכוד)
בעיה נוספת – עמ' 38 – מחסור בכוח אדם. כל העסקים מציינים את זה, אבל אנחנו דיברנו עם עסקים מהתעשייה, ולכן, הפתרון שלה זה אוטומציה. ככל שהם הכניסו אוטומציה, הם יכלו לשפר את זה, לחסוך בכוח אדם ולשפר את הייצור שלהם. גם פה הבעיה היא מימון, ואת זה הוואוצ'רים לא בהכרח יפתרו.
היו"ר דוד ביטן
לזה יש הלוואות ומענקים, נכון?
שלום דנינו (הליכוד)
על זה דיברנו בדיון הקודם.
רות זית
יש רשות השקעות.
היו"ר דוד ביטן
דיברנו על זה, ואנחנו צריכים, לדעתי, להגדיל את הקרן הזאת ולפשט אותה כדי שאנשים יוכלו לקחת. דיברנו על זה, ואנחנו נעשה לזה משהו מיוחד. אנחנו כבר ערים לסוגיה הזאת. מה הנושא הבא?
כרמל גומא
דבר אחרון זה תחרות לא הוגנת, עמ' 41 במצגת. התחרות לא הוגנת בשני מובנים, גם מול מונופולים גדולים עם סל מוצרים רחב וגב כלכלי מאוד חזק, שפשוט מדירים עסקים קטנים מהשוק, וגם תחרות לא הוגנת מול הממשלה במכרזים מוטים.
היו"ר דוד ביטן
כן, דיברנו על זה שהמכרזים של הממשלה צריכים לאפשר לעסקים קטנים להתמודד. כל תנאי הסף וכולי הם לעסקים גדולים, וכל הקטנים לא יכולים. הם יכולים להיות רק קבלן משנה של זוכה גדול.
כרמל גומא
זה נכון, ולכן יש לנו שני פתרונות. הראשון, מבחינת המונופולים. למנות רפרנט ספציפי לעסקים קטנים ברשות התחרות, כי הבעיה היא שעסקים קטנים בכלל לא יודעים שהם חווים תחרות לא הוגנת מול המונופולים. וגם כשהם יודעים, אין להם למי לפנות.
היו"ר דוד ביטן
אמרנו שנקיים ישיבה בנושא מכרזי הממשלה. אנחנו בעד זה, והם יודעים את זה באוצר. אני חושב שגם האוצר בעד זה. אני לא חושב שאתם נגד בעניין הזה. לשפר את המכרזים כדי שגם עסקים קטנים יוכלו להתמודד, גם מבחינת תנאי סף וגם מבחינת היכולת הכספית.
כרמל גומא
ההמלצה שלנו היא לרפרנט ברשות התחרות, מבחינת תחרות לא הוגנת מול המונופולים. זה דבר שלא קיים.
היו"ר דוד ביטן
אני לא רוצה להיכנס לזה, כי אמרנו שנקיים על זה דיון מיוחד. בדיון המיוחד תבואו ותגידו את זה.
רועי כהן
למה רפרנט ברשות התחרות? יש רשות שמקבלת 200 מיליון שקל בשנה, שהיא תעשה את זה. למה צריך רפרנט?
רות זית
רשות התחרות כבר מטפלת בתחרות לא הוגנת.
רועי כהן
לא קשור לתחרות. קודם כול, שיבדקו את המכרזים.
כרמל גומא
זאת ההמלצה השנייה שלנו לגבי המכרזים. להקים צוות, שיעבור על כל המכרזים.
רועי כהן
יושב-ראש הוועדה, הצלחנו להכניס תיקון בחוק המכרזים, שקובע תנאים עבור עסקים קטנים.
היו"ר דוד ביטן
הם צריכים לשנות את אופי המכרז.
רועי כהן
אבל אין מי שיאכוף את זה.
היו"ר דוד ביטן
המכרז עצמו צריך להיות על סכום עבודה או על עבודה יותר קטנה, על מנת שעסק קטן יוכל להתמודד.
רועי כהן
זה כבר קיים, פשוט לא אוכפים את זה. זה כבר קיים – אסור שיהיו תנאי סף. הם יגידו לך, הכנסנו את זה בחוק. אני נלחמתי על זה עם חבר הכנסת איתן כבל, שהיה יושב-ראש הוועדה. הכנסנו את זה לחוק, שחובה לבדוק בכל מכרז שהוא מתאים לתנאי הסף, ושאין שם ערבות מיותרת, אבל אין אף אחד שבודק את זה.
תמר מירסקי
אני רוצה לציין שבסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים אנחנו עוברים על כ-50 מכרזים מידי שבוע, כדי לבדוק אם יש חריגה בתנאי הסף. אני אגיד באופן כללי, שמכרזי הממשלה עומדים בחוק.
היו"ר דוד ביטן
לפי החוק שהוא מדבר עליו – איזה חוק זה?
רועי כהן
חוק המכרזים.
תמר מירסקי
מכרזי הממשלה עומדים בחוק.
רועי כהן
לא נכון.
היו"ר דוד ביטן
רשויות מקומיות עומדות בחוק?
תמר מירסקי
הבעיות היותר מורכבות הן לא תנאי הסף. זה המודל של המכרז ודברים יותר מורכבים, ואי-אפשר לעבור עליהם בהינף יד. זה דורש עבודה מעמיקה.
היו"ר דוד ביטן
מה עם רשויות מקומיות?
תמר מירסקי
רשויות מקומיות לא כפופות לחוק הזה.
היו"ר דוד ביטן
הן לא כפופות? רוב העבודה היא שם.
שלום דנינו (הליכוד)
שם צריך לתקן את החוק.
היו"ר דוד ביטן
מה, אתם עושים צחוק? הן קבלן ביצוע של הממשלה ברוב המקרים. אם צריך להקים גן ילדים, הם מקימים ולא אתם. אתם רק נותנים תקציב.
תמר מירסקי
צריך שינוי חקיקה.
היו"ר דוד ביטן
למה הוציאו את הרשויות? נלחמו שהן לא יהיו?
רועי כהן
נקבע שיהיו תקנות. יש החלטה של הוועדה ובחוק הזה נקבע שיהיו תקנות שיחולו על הרשויות המקומיות, רק לא התקינו את התקנות, לא משרד האוצר ולא משרד הכלכלה, כדי להכפיף את התנאים האלה גם על מכרזים. אתה יודע, השלטון המקומי מתנגד להחיל את חוק המכרזים עליו. מתנגד.
היו"ר דוד ביטן
אין לי בעיה, שיתנגדו.
רועי כהן
הוא בא לפה, הצהיר לפרוטוקול, לאיתן כבל, שהוא מוכן – אז איתי היה הסמנכ"ל – שיביאו תקנות, שיחילו עליהן גם את הרשויות.
היו"ר דוד ביטן
אבל בינתיים אין תקנות וזה לא חל עליהן.
שלום דנינו (הליכוד)
סליחה, אתם רוצים לקחת על עצמכם לתקן את החוק, לכלול רשויות?
תמר מירסקי
זה משרד הפנים.
היו"ר דוד ביטן
יש את זה כבר. הם צריכים את זה בתקנות.
שלום דנינו (הליכוד)
זה לא כולל רשויות מקומיות.
היו"ר דוד ביטן
הם צריכים את זה בתקנות.
תמר מירסקי
זה חוק של משרד הפנים. אלה תקנות שאמורות להיות כפופות לפקודת העיריות.
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו לא יכולים לקחת אחריות על החוק הזה?
תמר מירסקי
זה החוק של משרד הפנים. אלה תקנות מכוח חוק של משרד הפנים.
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, הבנו. אני מציע שנבקש מהמשרדים שיביאו את התקנות האלה. אם לא יביאו, נטפל בזה בצורה אחרת.

כמה זמן ייקח, לדעתכם, להביא תקנות כאלה, האוצר?
גל ברנס
אני לא יודע להגיד בשם משרד הפנים.
היו"ר דוד ביטן
אתם גם חלק בעניין. זה רק משרד הפנים?
גל ברנס
להבנתי, כן.
היו"ר דוד ביטן
מי צריך להביא את זה? משרד הפנים? תכתבי מכתב למנכ"ל משרד הפנים בעניין הזה, ואז נראה מה ההתקדמות. אנחנו בעד זה, כמובן.
שלום דנינו (הליכוד)
נעבור להתאחדות המלונות.
היו"ר דוד ביטן
מי נמצא מהתאחדות המלונות?
יעל דניאלי
אני מנכ"לית התאחדות המלונות. בוקר טוב ליושב-ראש, בוקר טוב ליושב-ראש ועדת המשנה. אנחנו רוצים להגיד לכם תודה רבה על קיום הישיבות האלה. אנחנו שמחים לקחת בהן חלק, גם אם זה מתחיל בשמונה לפנות בוקר.

לגופו של עניין, הנושא הראשון שרשום אצלנו הוא הסיפור של המע"מ. תודה לאל, הוסרה קללת המע"מ.
היו"ר דוד ביטן
הסתיימה, עד התקציב הבא.
יעל דניאלי
היינו שמחים שבתקציב הבא לפחות, העובדות יצליחו לבלבל את אלה שנחושים להטיל מע"מ על התיירים. כרגע, אנחנו שמחים, מפשילים שרוולים ועובדים. אני מקווה שהתיירים יגיעו בהמוניהם לישראל, לפחות במספרים שראינו ב-2019.

נושא נוסף ואקוטי מבחינתנו הוא נושא התביעות הייצוגיות. מבחינתנו זאת מכת מדינה. אנחנו סובלים מאות תביעות כאלה. המלונות מקבלים מאות תביעות ייצוגיות בשנה. הסטטיסטיקות מראות שרק 83% מהן לא מוצדקות, בעוד ההוצאה הכספית נאמדת במספרים - - -
היו"ר דוד ביטן
תני לנו דוגמה לתביעה ייצוגית בענף המלונאות.
יעל דניאלי
אנחנו מקבלים המון תביעות בנושא נגישות. למשל, נגישות לאתר האינטרנט.
ניר קפלן
האתר נגיש, אבל אין תצהיר.
יעל דניאלי
למשל, חסר תצהיר באתר נגיש.
היו"ר דוד ביטן
מה הבעיה לעשות את זה? אני לא מבין. למה צריך תביעה ייצוגית כדי שתעשו דבר כזה?
שלום דנינו (הליכוד)
בדיוק. אם הם היו שולחים מכתב מקדים, ואומרים: אין הצהרה אצלכם באתר, הם היו אומרים: תודה רבה שהסבתם את תשומת ליבנו, ותוך שעה יהיה. אבל זה לא מה שמעניין אותם.
היו"ר דוד ביטן
הבעיה היא שלוקחים עורך דין, והוא עולה יותר מהדבר הזה. תני לי עוד דוגמה.
יעל דניאלי
בשנתיים האחרונות הייתה קצת רגיעה בקורונה, אבל חטפנו המון תביעות בנושא נגישות. שוב, זה גם באתרי אינטרנט וגם ליקויים שקיימים.
היו"ר דוד ביטן
מי נמצא פה ממשרד המשפטים?
יעל דניאלי
או, למשל, כשאין שלט על איסור עישון.
שלום דנינו (הליכוד)
היא הבטיחה לנו נוסח עד יוני.
היו"ר דוד ביטן
אני צריך לתקן את החוק כדי שיהיה מכתב התראה?
רועי כהן
כן, כן.
שלום דנינו (הליכוד)
כי הם לא רוצים להתריע.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הגשתי הצעת חוק בקדנציה הקודמת. אני יכול להעביר לך אותה.
היו"ר דוד ביטן
תעביר לנו, ובוא נראה. אנחנו נקיים דיון מיוחד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לתת זמן סביר לתיקון.
היו"ר דוד ביטן
כל העסקים מתלוננים על תובענות ייצוגיות. צריך לטפל בזה.
שלום דנינו (הליכוד)
רק לעדכן אותך, בדיון הקודם משרד המשפטים היה בזום. הם עובדים על נוסח של תיקון החוק הזה. ניסינו ללחוץ עליהם ולהבין מתי ומה. הם רמזו שזה יהיה ביוני-יולי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לי חשוב לא לפגוע באנשים עם מוגבלויות, רק לתת זמן סביר לבעלי עסקים.
היו"ר דוד ביטן
יש ועדה מקצועית בעניין הזה, שכבר סיימה את העבודה. זה נמצא עכשיו אצל שר המשפטים לחתימה ואפשר יהיה להתקדם. בכל מקרה, הנושא של מכתב התראה חייב להיות. אין דבר כזה שלא יהיו מכתבי התראה. זה לא הגיוני. זה להעמיד את העסקים בבעיה. זאת לא רק בעיה של התיירות, אלא בעיה של כל העסקים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זאת בעיה של כל העסקים ושל חנויות קטנות.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נתקדם עם זה. נחכה להמלצות של משרד המשפטים ואז נראה. אם הן לא יגיעו במהירות, נגיש תיקון לחוק מטעם הוועדה. אם יביאו תיקון מטעם משרד המשפטים, נתאחד.
יעל דניאלי
נושא נוסף שהיינו שמחים שהוועדה תסייע לטפל בו הוא נושא של זכויות יוצרים. אתם יודעים שהנושא הזה לא מוסדר היום בישראל. בענף המלונאות אנחנו משלמים לחמישה גופים שונים.
היו"ר דוד ביטן
כן, לא רק אתם; כל העסקים.
יעל דניאלי
אנחנו משלמים סכומים לא מפוקחים.
היו"ר דוד ביטן
אתם צודקים. כולם משווקים את כולם, ואין מתווה אחד או גבייה אחת שתחולק לכל הרשויות האלה – אקו"ם, הפדרציה הספרדית וכולי. כל אחד בא ודורש כסף. זה משהו שנהיה הזוי, ואי אפשר להתמודד עם זה. אני לא יודע אם זה בהסכמים קיבוציים או בתקנות.
יעל דניאלי
לא, זה בכלום. אנחנו כל הזמן בודקים איפה אנחנו ביחס לעולם בתחום הזה. אנחנו משלמים פי 10 ממה שמשלמים בתי מלון במקומות אחרים בעולם המערבי, ואנחנו לא חושבים שיש לזה הצדקה. אנחנו חושבים שצריך לאחד את הגבייה, או להסדיר אותה.
היו"ר דוד ביטן
מי זה ערן אוחנה?
ערן אוחנה
בוקר טוב, אני מנהל תחום יוצרים באקו"ם. אקו"ם היא אגודה השומרת על זכויות יוצרים, למי שלא יודע. הדברים נכונים אך לא מדויקים, כמו שהצגת אותם. אני אגיד את עמדת אקו"ם בעניין הגבייה המשותפת. קודם כול, אנחנו בעד והדבר הזה קורה. בתיאום עם משרד המשפטים ועם רשות התחרות, אתם בטח יודעים ומודעים לזה שבשנה האחרונה אנחנו נמצאים בשיח, תהליך של משא ומתן עם כל האגודות שציינתם, לגבי הגעה לאיזשהו מתווה של גבייה משותפת. ברור לנו שזה צורך אמיתי, נכון ולגיטימי של השוק בכלל, לא רק של התאחדות המלונות.
רועי כהן
השיח הזה הוא משנת 2017, ואני זה שהובלתי אותו יחד עם מנכ"ל אקו"ם. יש מכתבים. אתה מדבר פה כבר על חמש שנים, ובהן חמישה גופים גובים כסף. הינה, בעלי אולמות ובעלי מסעדות נמצאים פה, וגם בעלי מוסכים.
ערן אוחנה
מה אתם רוצים, לא לגבות?
רועי כהן
תעשו את זה אחיד. כבר חמש שנים אתה בדיונים - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע.
ערן אוחנה
לא חמש שנים בדיונים. דיברתי על השנה האחרונה.
היו"ר דוד ביטן
אתם דנים בזה? אין בעיה. כמה זמן ייקח לכם לסכם את העניין?
ערן אוחנה
אני לא יודע לתחום את זה בזמן. אני רק יודע להגיד שזה בתהליך מתקדם.
היו"ר דוד ביטן
אז אני תוחם לך את זה בזמן. אחרי דיוני התקציב נקיים ישיבה, ועד אז תבואו מוכנים.
ערן אוחנה
אני יכול להגיד שמשרד המשפטים יושב לכולנו על הראש לא פחות מכם.
היו"ר דוד ביטן
משרד המשפטים יושב לאט על הראש. אנחנו יושבים חזק, ובמיוחד במשקל שלנו.
ערן אוחנה
אני שומע אמירות וגם את רוח הדברים, וחשוב לי להגיד לעצם הגבייה עבור זכויות יוצרים.
היו"ר דוד ביטן
לא, אני לא יודע מה הגבייה.
ערן אוחנה
אומרים לא לפגוע בעסקים ולהסיר קשיים. היוצרים, עשרות אלפי יוצרים - - -
היו"ר דוד ביטן
סלח לי, לא אמרנו את זה. ליוצרים מגיע להם מה שמגיע להם, ואין ויכוח בכלל. יכול להיות שיש גבייה כפולה. אני לא יודע, וצריך לבדוק את זה. בגדול, בגלל שיש המון מוסדות - - -
רועי כהן
אדוני היושב-ראש, זאת לא גבייה כפולה. אתה לא יודע לעקוב אחרי זה. פעם בא לך מישהו מהפדרציה, פעם בא מישהו מאקו"ם, פעם מתל"י, ואתה רוצה לדעת שאתה משלם פעם אחת.
היו"ר דוד ביטן
נכון. פעם אחת וגומר עניין.
רועי כהן
אגב, זה מה שנהוג בעולם.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, בואו נסכם את העניין. רבותיי, אנחנו בעד שתהיה גבייה אחת, ואתם צריכים להסתדר ביניכם. נקיים דיון אחרי התקציב, ועד אז תבואו מוכנים עם המתווה שלכם. אם לא תבואו, ניאלץ לעשות את זה לבד, על כל המשתמע מזה.
דדי סוויסה
צריך לשים לב, שגם כשעושים את הסדר הזה, החלשים לא נפגעים.
היו"ר דוד ביטן
הם יכינו מתווה ונסתכל על המתווה. מה אתה רוצה שאני אגיד לך? אני לא מתמצא בזה ברמה כזאת. ברגע שהם יגיעו להסכמה, אני מאמין שכולם יהיו מרוצים.
יעל דניאלי
אני רוצה להוסיף, שאנחנו מבקשים שתיבחן גם סבירות התעריפים. שוב, ביחס לעולם, אנחנו הרבה יותר יקרים.
היו"ר דוד ביטן
כשיביאו את המבנה, נדון גם בזה.
יעל דניאלי
רק לסבר את האוזן, אצלנו בארץ אנחנו משלמים עבור השמעה בחדרים, גם כשהחדר ריק. כלומר, גם כשאף אחד לא נמצא בחדר ואף אחד לא מקשיב, אנחנו משלמים.
היו"ר דוד ביטן
כמה אתם משלמים? כמה מלון משלם?
יעל דניאלי
ברמה הענפית זה כ-25 מיליון שקל בשנה.
היו"ר דוד ביטן
יש הרבה מלונות. מה את רוצה? אני לא מבין. אל תגידי לי ענפית.
יעל דניאלי
אתה אומר שאם הסכום הוא לא במאות מיליונים, זה לא משהו - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, אני לא יודע.
יעל דניאלי
לא חסרים לנו מיסים בתחום.
היו"ר דוד ביטן
עם כל הכבוד לכם, המחיר של מלון בארץ הרבה יותר יקר ממלון בחו"ל.
יעל דניאלי
גם ההוצאות של מלון בארץ הרבה יותר גבוהות ממלונות בחו"ל.
היו"ר דוד ביטן
בואי לא ניכנס למחירים ולרווחים. סלחי לי, עם כל הכבוד, בואו לא ניכנס למחירים ולרווחים שלכם. גם לאמנים מגיע לחיות.
א יעל דניאלי
לא אמרנו שלא.
היו"ר דוד ביטן
מה שאת אומרת לגבי חדרים ריקים, יכול להיות שזאת באמת טענה, אבל בגדול, לא ניכנס לזה עכשיו. כשנדון במתווה, ניכנס לכל הדברים האלה.
עידן רול (יש עתיד)
זה לא רק אמנים. זה תסריטאים, בימאים ועוד.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. ברור, ברור. מה, תסריטאי הוא לא אמן? מה אתה רוצה? אני לא מבין.
רועי כהן
נכון, לא לפגוע גם בחלשים. כל אלה שצריכים ליהנות מזכויות היוצרים, שידאגו שייהנו.
היו"ר דוד ביטן
נכון. אלא אם כן בעל המלון ישיר שיר, ואז תציגו אותו.
יעל דניאלי
אני מסכימה עם רועי.

אני רוצה להעיר הערה נוספת שלא נמצאת ברשימה שלנו.
היו"ר דוד ביטן
מה זה מכון התקנים?
יעל דניאלי
יש נושא שקשור לאישור תקנים, שהם תקנים חריגים. היינו רוצים שיהיה על זה איזשהו סוג של פיקוח. כלומר, ברגע שמכון התקנים מאשר תקן שהוא יחידני בעולם - - -
היו"ר דוד ביטן
יש כאלה תקנים שהם יחידנים בעולם?
יעל דניאלי
כן, לצערנו.
היו"ר דוד ביטן
כמו מה?
יעל דניאלי
יש תקנים בנושא של כיבוי אש, ולאחרונה אישרו תקן בנושא בריכות שחייה, למשל.
היו"ר דוד ביטן
תני לי דוגמה מה בבריכת שחייה זה יחידני בעולם.
ניר קפלן
יש עניין של מכשיר עזר למציל. יש חברה ישראלית אחת שהתלבשה על מכון התקנים, וגרמה לכך שאימצו את התקן הזר, שינו אותו לגמרי.
היו"ר דוד ביטן
קודם כול, זה לא יחיד בעולם, זה תקן זר. אמרתם שזה יחידני בעולם.
ניר קפלן
הכוונה היא שלוקחים תקנים בין-לאומיים, וזה בסדר. אנחנו בעד התקינה הזרה, כי אז אפשר לעשות גם יבוא ולהתחרות. מכון התקנים לוקח את התקינה הזרה – למשל, מערכת עזר למציל – משנה אותה ולמעשה סוגר את התחרות ומונע אפשרות לייבא מכשירים של חברות אחרות. חברה מספרד או מאיטליה לא תעשה מכשיר במיוחד לפי התקן הישראלי. וכך, יש חברה אחת ישראלית שמייצרת מכשיר ספציפי, ואגב, גם הורגת את כל שאר היצרנים הישראלים, כי רק אחת עשתה תקן שייחודי לה.
שלום דנינו (הליכוד)
צריך לאמץ את העיקרון שמה שיש באירופה מתאים לנו.
יעל דניאלי
נכון.
היו"ר דוד ביטן
זה לגבי כל התקנים. אני יודע ששר הכלכלה מטפל בזה היום, ואני לא יודע מה עשו לפני זה.
רועי כהן
נמצאת פה השרה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
המנוחה בחדר.
היו"ר דוד ביטן
לא, אני מסתכל עלייך. את מסתכלת על החוברת ואני לא רוצה להפריע לך. יש לך מה להגיד בעניין הזה?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כמובן יש לי מה להגיד.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, תגידי.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני אתייחס ספציפית רק לתקנים?
היו"ר דוד ביטן
לא. מכון התקנים בזום וניתן לו גם להתייחס. תתחילי.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מכון התקנים יגיד לכם שהתחלנו רפורמה, שהתכלית שלה היא לבדוק את ההצדקה של תקינה ישראלית ספציפית להרבה מאוד מוצרים ותהליכים שמביאים מחו"ל, גם ברגולציה וגם בתקינה ספציפית. היה שינוי מהותי בתקינה רבה. זאת רפורמת היבוא, רפורמת הדגל, ואחר כך אני אתייחס גם להקשרים אחרים של יבוא מקביל וכולי. אני חושבת שמכון התקנים ושר הכלכלה יודעים שזה דבר משמעותי ביותר, שהוא צריך להוביל.
היו"ר דוד ביטן
כן, הוא מטפל בזה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
זה יקל דרמטית, יוריד טווחי זמן, יגביר תחרות ויעלה את האפשרות גם ליבוא וגם להשפעה על השוק בכלל בארץ. דבר נוסף שעשינו זה תחרות למכון התקנים עצמו – את זה הוא פחות יאהב. אמרנו שניתן תחרות לתהליך של התקינה, והיה משא ומתן עם חברת טופ-סוט, שהתכלית שלה הייתה שיהיה מכון תקנים נוסף, ויחד הם יתחרו על היכולת לקצר טווחים ותהליכים, כשאין צורך בתקינה ישראלית. זה על השולחן. שר הכלכלה צריך לקחת את זה.
היו"ר דוד ביטן
לא ידעתי על זה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
הוא צריך לקחת את זה קדימה, ואני חושבת שיש פה בסיס מעולה.
היו"ר דוד ביטן
התחרות של עוד מכון תקנים?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
גם בתקינה.
היו"ר דוד ביטן
יש היום תחרות במעבדות, ועשינו את זה עוד כשהיינו יושב-ראש קואליציה. יש עוד מעבדות, וזה כבר קיים. את מדברת על מכון תקנים נוסף, שיהיה ציבורי? ממשלתי?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
לא, פרטי. כשאתה מסתכל על הדומיננטיות של מכון התקנים – יש לי הערכה אליו, אבל בסוף צריך לשפר תהליכים לאורך - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אם אנחנו קובעים שהתקן האירופי הוא הקובע, למה אני צריך עוד מכון תקנים? מכון התקנים הקיים בקושי יעבוד.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
קודם כול, יש מוצרים שמיוצרים בארץ ואתה צריך לבדוק את התקינות שלהם, ולתת להם הגדרה בין-לאומית. מישהו צריך לבדוק אותם עבורם. אתה לא רק מייבא, אתה גם מייצר פה ואתה רוצה שתהיה לך את היכולת הזאת.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, שכנעת אותי.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
התמונה השלמה קיימת. קיבלנו החלטות, העברנו המון המון מוצרים לתקינה ישראלית, ועכשיו צריך לממש במלואה את הרפורמה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני רק רוצה לספר שבבחירות ראש הממשלה אמר שהוא רוצה לבטל את מכון התקנים. יזמתי סיור במכון התקנים כי רציתי לראות את המכון.
היו"ר דוד ביטן
זה לא לבטל. הוא לא התכוון לזה כך. מכון התקנים עושה עוד דברים חוץ מאשר תקינה.
נעמה לזימי (העבודה)
לא פעם אנחנו לומדים משהו פה, וגם מגיעים למסקנות. לפעמים אנחנו צריכים ללכת, להסתכל ולשאול את השאלות ממש בשטח. אני הייתי ממליצה לעשות סיור.
היו"ר דוד ביטן
לא צריך לעשות סיור. אנחנו נקיים דיון מיוחד על העניין הזה.
נעמה לזימי (העבודה)
תאמין לי, אני אומרת לך. אני עושה סיורים כל חיי בהרבה מקומות, ואחד הסיורים המרתקים שעשיתי במכון התקנים.
היו"ר דוד ביטן
יש תקן לחברי כנסת?
נעמה לזימי (העבודה)
הלוואי והיה. הלוואי. אני רוצה להגיד לך שזה אחד הדברים המלמדים, והשאלות שנשאלו שם היו גדולות יותר ממה שעולה פה. לפעמים טוב מראה עיניים, ואני מציע להגיע, ללמוד ולהבין מה באמת נעשה שם. עבורי זה היה מאוד משמעותי וחשוב. חשוב שזה יהיה ממשלתי.
היו"ר דוד ביטן
מכון התקנים בזום, את רוצה להוסיף משהו? בבקשה. לפני שסוגרים אתכם, תגידי כמה דברים.
גליה ירום
בוקר טוב ותודה רבה. אני סמנכ"לית תקינה במכון התקנים, אני רוצה להתייחס לדיון. ראשית, מכון התקנים פועל על פי חוק התקנים, וועדות התקינה במכון התקנים הן ועדות ציבוריות. הרכבן קבוע בחוק. אני מזכירה לכולם שלא מכון התקנים הוא זה שקובע את התקנים, אלא ועדות התקינה, ויושבים בהן נציגים מכל ענפי המשק במדינת ישראל. אותה תחרות שדיברה עליה השרה לשעבר, מדברת על מתן אישורי התאמה לתקן ביבוא, ולא הכנת התקנים עצמם. הכנת התקנים נעשית על ידי הוועדות, תחת הנחיה שחייבים לאמץ תקינה בין-לאומית או תקינה יבשתית.

כאשר מאמצים תקינה ניתן להכניס שינויים לאומיים. המחוקק מבדל בין שינויים לאומיים מחייבים לשינויים לאומיים לא מחייבים, וכאשר ועדת תקינה מסיימת את עבודתה, התקן הוא וולונטרי. ברגע שרוצים להפוך את התקן למחייב, שינויים לאומיים שהם בלתי מתחייבים, או שמחליטים שהם לא יהיו מחייבים – אנחנו מכירים תקנים רשמיים חלקית – או שזה מגיע להחלטה של ראש הממשלה ושר האוצר, וזה מה שכתוב בחוק.

לכן, בכל הנוגע לנושאים של שינויים לאומיים, שלעיתים נדרשים ולעיתים גם לנו יש את המאפיינים הספציפיים שלנו, זה קורה. אני רוצה להזכיר שכולם מאוד אוהבים להגיד שאנחנו כמו באירופה – גם בתקנים האירופים יש שינויים לאומיים. תפתחו, יש שם אנקס שנקרא אנקס AZ, ולפעמים כתוב: בהולנד ככה, בצרפת ככה וכן הלאה. זה קורה, זה לא השכיח ובאירופה הרבה מאוד מונחים - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אני חושב שזאת הייתה הכוונה. יהיה אירופה – ובישראל like this, תוסיפי אחד-שניים. זה לא סותר. הבקשה פה לא סותרת.
טליה ירום
קודם כול, זה נכון. לצערי, אנחנו לא חברים בארגוני התקינה האירופאים. אנחנו לא מדינה אירופית, ואני לא יכולה להכניס שינויים בתקן האירופי. כשאנחנו מאמצים תקן ISO, שם אנחנו - - -
היו"ר דוד ביטן
לא משנה, אנחנו לא מסקרים את זה היום. נראה מה ההתקדמות בעניין הזה.
טליה ירום
אני רק רוצה להרגיע את כולם, ולומר שיש מנגנון ראש ממשלה ושר אוצר.
היו"ר דוד ביטן
עוד מישהו רוצה להגיד משהו בעניין הזה? סיימנו עם המלונות?
יעל דניאלי
משפט לסיום. זה לא ברשימה, אבל צריך לשים לב לשתי הצעות חוק שמתקדמות עכשיו בחוק ההסדרים, ועלולות להיות מאוד משמעותיות לעסקים הקטנים והבינוניים. אחת, חוק המטרו, שמטיל אגרת מטרו על עסקים שנמצאים לאורך המסילה; השנייה – הארנונה.
נעמה לזימי (העבודה)
ובזמן הבנייה הם ישלמו כסף על זה שהם נדפקים. זה משהו חדש ומדהים.
שלום דנינו (הליכוד)
זה מתאים לתל אביב. ממש.
יעל דניאלי
השנייה היא חוק הארנונה, שמאפשר לרשויות מקומיות לשנות את שיטת המדידה לנטו-נטו.
היו"ר דוד ביטן
זה בחוק ההסדרים?
יעל דניאלי
כן. שתיהן בחוק ההסדרים, ומתקדמות לכנסת.
היו"ר דוד ביטן
לשנות לברוטו, לא לנטו. לברוטו-ברוטו. הם לא רוצים לגבות נטו, הם רוצים לגבות ברוטו.
יעל דניאלי
לשנות לברוטו-ברוטו. זה יכול להגיע ל-20% יותר.
היו"ר דוד ביטן
הארנונה תעלה ב-20%. חבל להם על הזמן, זה לא יהיה. אין לך מה לדאוג. אני מאמין שוועדת הפנים לא תיתן את הדבר הזה.
יעל דניאלי
הייתי רוצה שגם הוועדה או ועדת המשנה תעקוב אחרי התקדמות שני החוקים האלה, שמאוד מאוד משמעותיים לעסקים הקטנים.
נעמה לזימי (העבודה)
זה מטורף.
שלום דנינו (הליכוד)
זה מה שעשית עם החניות של תל אביב? אותו הדבר.
היו"ר דוד ביטן
יש בעיה של חוסר שוויון בין הרשויות, בגלל שהקפיאו את כל נושא הארנונה בשנת 1980 ומשהו. יש רשויות שגובות ברוטו-ברוטו ויש רשויות שגובות נטו-נטו, ויש גם באמצע. לכן, זה באמת בעייתי, וצריך לעשות בזה רוויזיה, כי זה לא פייר לגבי הרשויות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מתי אתם מביאים את התקציב לקריאה ראשונה בכנסת?
היו"ר דוד ביטן
כשאני אהיה שר אוצר תשאל אותי. מה אתה רוצה ממני? אני לא יושב-ראש קואליציה ולא שר אוצר. לדעתי, במאי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בקריאה ראשונה?
היו"ר דוד ביטן
מתי? עד הפגרה לא יביאו את זה, אלא אם כן יקראו לכולנו בפגרה לאשר בקריאה ראשונה.
נעמה לזימי (העבודה)
מימון הוצאות המטרו על חשבון אלה שהולכים להינזק בכל דבר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אולי שר האוצר יחזור לארץ.
היו"ר דוד ביטן
נראה לי שבתחילת מאי.
שלום דנינו (הליכוד)
האוצר, אתה יודע על זה? זה באמת בחוק ההסדרים לפני שמתווכחים פה?
היו"ר דוד ביטן
אתם רוצים שרשויות יעלו את הארנונה ב-20%? לא הבנתי את זה.
גל ברנס
נושא רשויות מקומיות לא אצלי.
היו"ר דוד ביטן
לא אצלך. זה מה שטוב אצלם, וכל אחד יש לו המומחיות של עצמו. איך זה משפיע על המלונות? באילת זה ברוטו-ברוטו? מה עם טבריה?
יעל דניאלי
שינוי השיטה יגרום לעדכון ההעלאה ברשויות מקומיות.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע שבתל אביב זה משהו באמצע, ובתל אביב באמת לא צריך להעלות. יש להם מספיק הכנסות. בתל אביב זה משפיע עליכם; בירושלים משפיע עליכם. אילת? טבריה? זה רוב ההשפעה. מה המצב שלכם במקומות האלה בשינוי החוק הזה?
יעל דניאלי
באיזה מובן?
היו"ר דוד ביטן
מה סוג הגבייה באילת, בירושלים ובתל אביב.
יעל דניאלי
אני לא יודעת לומר לך. אני יכולה לעשות בדיקה.
היו"ר דוד ביטן
אומנם עכשיו את מסייעת לכל תושבי המדינה בהערה הזאת, אבל בגדול, צריך לבדוק מה ההשפעה שיש לזה על המלונות, כי שם אלה סכומים מאוד גדולים באמת.
יעל דניאלי
נכון. רק לסבר את האוזן, שיעור הארנונה מגיע ל-3% מסך הפדיון של בית המלון. זה חסר תקדים במשק.
רועי כהן
גם על מסעדות ואולמות אירועים.
היו"ר דוד ביטן
3% זה לא כל כך חסר תקדים. מה הבעיה עם זה? ואם ירד לכם ל-0% אתם תורידו את המחיר? הרי המחיר אצלכם גבוה בכל מקרה. אני לא מסכים איתך בעניין האחוזים. הבעיה היא לכלל התושבים, שרוצים להעלות להם ב-20% ברשויות מקומיות. זה בעייתי, וזה לא קשור כל כך למלונות.
יעל דניאלי
זה קשור לעסקים.
היו"ר דוד ביטן
רק לעסקים מעלים את זה ברוטו-ברוטו, או גם לתושבים?
יעל דניאלי
לא.
היו"ר דוד ביטן
אז זה קשור לכלל האזרחים, ולא רק לעסקים.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, אני מציע שניתן לאורנה לדבר, כי היא מוגבלת בזמן. אורנה מדברת על שלושה חוקים, שבנספחים לחוברת.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
קודם כול, אני רוצה להגיד שאני מאוד מאוד מאוד מעריכה את הרצינות. אתה יודע, אני מתרוצצת פה בין נבצרות לחוקה למתנות, וכשיש ועדה בכנסת שדנה בסוגיות מקצועיות, ורואה את האנשים עצמם ואת החיים עצמם, אז באמת כל הכבוד. גם לך, גם לדנינו שלקח את זה כשחקן נשמה לקדם את העסקים בישראל. לא טריוויאלי. תודה, הערכה ותמשיכו כך בכיוון הזה.

עברתי על החוברת, וגם אם יתקדמו רק חלק מהדברים, עצם העובדה שיש מסד מסודר שמתייחס לעסקים הקטנים והבינוניים, על ההשפעה שלהם, שהם תורמים חצי מהתרומה המשקית – ראינו גידול משמעותי ב-2022, צמיחה של 9% בתרומה שלהם. בעיניי זה יעד אסטרטגי, ולא משנה איזו ממשלה יש. צריך להמשיך ולקדם את העסקים הקטנים והבינוניים.

הצעתי שלושה חוקים, שאני חושבת שנכון לעסוק בהם. החוק הראשון הוא חוק שלשמחתי ניר ברקת לקח קדימה. הוא עבר בטרומית על קידום יבוא מקביל.
היו"ר דוד ביטן
את מדברת על הקנסות?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כן, בדיוק. החוק מדבר על זה שבתחרות, יותר שחקנים יוכלו לייבא, ולהגדיל את התחרות.
היו"ר דוד ביטן
דנו בזה, ונכון לעכשיו העברנו את החוק הזה. הגשתי רוויזיה על הסיפור של תעודות המקור, ואנחנו מחכים לתשובה מרשות המיסים וממשרד הכלכלה. זה מעלה את העסק ב-15%, ואז לא שווה כל היבוא המקביל.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
ביטן, אם תפתור את הבעיה, עשית דבר גדול. בסוף זה משרשר גם לכלי רכב שדיברת עליהם – דנינו, כבר ראיתי את הצעת החוק שלך פה. זה משמעותי ביותר.
היו"ר דוד ביטן
זה מה שנשאר. הם טוענים שיש בעיה של הסכמים בין-לאומיים, ומשרד הכלכלה אומר שאין.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני אומרת לך – אין.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו נשארה הבעיה של הגבייה. הם גובים היום 700 מיליון שקל על העניין הזה, והם לא יודעים מאיפה לכסות את הכסף. זה כל העניין.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מי שיגיד לך שיש בעיה של הסכמים, מטעה אותך. גם סחר חוץ במשרד הכלכלה.
היו"ר דוד ביטן
כן, יש כבר מכתב.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני אומרת לך, אין בעיה. זה פשוט עניין שמקדם יבואנים מסוימים על פני אחרים, זה מקטין תחרות, מגדיל ריכוזיות ומעלה את המחיר לצרכן. כשזה יבוא לקריאה שנייה ושלישית אנחנו נתמוך בזה, כמובן.
היו"ר דוד ביטן
לא, רק אחרי שנגמור את תעודות המקור. אחרת אין טעם ביבוא מקביל במכוניות, למשל. חבל על הזמן. הם מורידים 10%, ומשלמים את זה אחר כך במכס, ואז שום דבר לא יורד.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
זה יותר מרכבים, ואני מדגישה בפניך, ביטן.
היו"ר דוד ביטן
נכון, גם במוצרי חשמל וכולי. אבל יש היום פטור ממכס על חלק גדול מהדברים. אבל זה לא ברמה של המכוניות.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
נכון. ההוצאה הגדולה ביותר וגם המחיר – ברור לגמרי למה צריך לטפל בזה במכוניות. עסקתי בזה, ופניתי בזמנו למשרד האוצר. זה לא התרומם. החוק ליבוא מקביל נותן מענה מקיף, לא רק לנושא הרכבים.
היו"ר דוד ביטן
כן, כן. ברור.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
זה חוק שגובש על ידי רשות התחרות. הוא חשוב, הוא נכון, והוא טוב ליבואנים קטנים.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נעביר את זה, נעביר את זה. אל תדאגי. מה עוד?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
דבר שני, לפני שאני עוברת לחוק הבא, זה הסיפור של הטואלטיקה. יש פה נציג ממשרד הבריאות? שלום, אדוני. הרי הייתה הבטחה של נושא יבוא טואלטיקה, שהרפורמה גם בנושא התקינה – אמרנו שמה שמטוב באירופה, טוב בארץ – לא מתרומם.
היו"ר דוד ביטן
הביאו תקנות.
ד"ר עידית חנוכה
מחר הן נדונות בוועדת הבריאות.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני אשמח מאוד.
היו"ר דוד ביטן
תהיי שם.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני אומרת לך כיעד אסטרטגי, וגם לך, דנינו, אם לא תשבו על זה כדי לקדם את התקנות ולהבטיח שגם טואלטיקה נכנסת לתחרות הזאת - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא בסמכות שלנו, אבל קבענו שתהיה ישיבה משותפת של ועדת הבריאות וועדת הכלכלה, כדי לדון ברגולציה הזאת.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מצוין, אני אשמח להגיע.
היו"ר דוד ביטן
קבענו מועד, לא? מה הסיפור, בסך הכול ישיבה משותפת של שעתיים.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני חושבת שזה מאוד משמעותי גם ליוקר המחייה.
היו"ר דוד ביטן
זאת ועדה עמוסה, ועדת הבריאות?
ד"ר עידית חנוכה
יש להם את התקנות - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, תקנות. כמה זמן דנים בתקנות? באמת.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
ביטן, סומכת עליך, קח את זה קדימה. זה חשוב לכל אזרח במדינה בהתאמה. זאת רגולציה שבאמת הצטברה לאורך שנים.

חוק נוסף שהגשתי הוא הרפורמה בשוק האשראי. אני חושבת שצריך להגביר את מקורות המימון לעסקים קטנים, בורסה מיוחדת יכולה לייצר גיוון ותחרות. החוק הזה מונח על השולחן, ואני אשמח שתצטרפו ותקדמו אותו.
רועי כהן
אדוני היושב-ראש, זה לא סתם. יש פער של פי 2 או יותר בין אשראי שניתן לעסקים קטנים לגדולים.
שלום דנינו (הליכוד)
למה שלא את תובילי את החוק הזה?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני הגשתי אותו, הנחתי אותו על שולחן הכנסת.
היו"ר דוד ביטן
מה מהות החוק?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מאחר ומקורות האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים נמצאים בצמצום גדול, והם מתקשים לגייס מקורות אשראי - - -
רועי כהן
גם הפערים בין עסק גדול לעסק קטן, הם פי 2 ויותר.
היו"ר דוד ביטן
יש גם פער בריבית, לא?
רועי כהן
כן, בטח.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
בכל היבט שהוא. זה יגדיל את מקורות המימון, זה ייצר תחרות וזה יאפשר לתת מענה מותאם לצרכים שלהם.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו בעד זה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
ההצעה מונחת על השולחן.
היו"ר דוד ביטן
זה כבר עבר ועדת שרים?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
לא. זה אמור לקבל פטור מחובת הנחה בקרוב, ואני אשמח שתהיו שותפים שלי להגשת הצעת החוק.
שלום דנינו (הליכוד)
בשמחה רבה.
היו"ר דוד ביטן
למה זה הצעת חוק ניירות ערך? שם התיקון?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כי המשמעות היא בסוף של ניירות ערך.
היו"ר דוד ביטן
מתי זה צריך לבוא לוועדת שרים?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
צריך לבדוק את הסטטוס של זה.
היו"ר דוד ביטן
אני מציע שכדי שיהיה קל לוועדת שרים לאשר את זה, נקיים דיון לפני ועדת השרים. נאמר את דעתנו לוועדת השרים, בסדר?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
פנטסטי.
היו"ר דוד ביטן
כדי שהם לא יידחו לך את הבקשה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
דבר אחרון שהוא במסגרת חוק שגם הנחתי, זה עניין של עדיפות למכרזים ממשלתיים בפריפריה. לא הייתי קודם ולכן אני לא יודעת אם זה עלה, אבל יש הצעת חוק. אני חושבת שצריך לתת להם קדימות.
היו"ר דוד ביטן
קדימות במה?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
לעסקים קטנים ובינוניים בפריפריה במכרזים ממשלתיים.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו מדברים על העדפה לכל העסקים. סליחה, לא העדפה. הבעיה היום היא לא העדפה, אלא שהם לא יכולים להתמודד במכרז. זאת הבעיה העיקרית, אז מה הטעם בהעדפה? בודקים אותם והם עומדים בתנאי החוק, והבעיה, לפי מה שהבנתי, במכרזים ממשלתיים, היא ברשויות המקומיות. רוב המכרזים הם שם, כי הן קבלן ביצוע של הממשלה. הן מקבלות תקציב ועושות את זה, ושם יש בעיה. אין את זה. משרד הפנים צריך לפרסם תקנות, כי החוק כבר קיים. לפני שמדברים על הפריפריה, אני מציע שנדבר על כלל העסקים שיש להם בעיה. ברגע שנפתור את הבעיה הזאת, נוכל לדבר גם על קידום אחר. כרגע, אין כלום – לא מזה ולא מזה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
תוביל את זה איך שאתה רוצה. אם עסקים קטנים ובינוניים במרכז נפגעים, תאר לך מה ההשפעה וההשלכה על עסקים בפריפריה. היו דוגמאות מאוד קשות בשנתיים האחרונות, והיה צריך לתת קדימות בפריפיה.
היו"ר דוד ביטן
יש. יש עבודות שמבוצעות על ידי הממשלה בפריפריה, וגם על ידי הרשויות המקומיות. שייתנו להם את זה, יורידו את תנאי הסף וייתנו להם גם את העבודות האלה, וזה כבר 50% מהעבודה. את אומרת, בוא ניתן העדפה כשמישהו משדרות יתמודד בתל אביב.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מכרז ממשלתי.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. זה לא רק ממשלתי, וזאת הבעיה. רוב המכרזים לעסקים קטנים היום הם ברשויות המקומיות.
שלום דנינו (הליכוד)
מה שציינה נציגת המשרד הקודם שלך, הוא שהם בודקים 50 מכרזים בשבוע.
רועי כהן
יש לנו הזדמנות לשמוע מהשרה לשעבר לגבי הסוכנות לעסקים קטנים. המעמד שלה, העובדה שאין לה אכיפה, אין לה בקרה. מה שהצגנו לך.
היו"ר דוד ביטן
בלי קשר אליה, אמרנו כבר בדיון הקודם, שנדאג לסמכויות לעסקים קטנים. הם לא יהיו רק יועצים ובודקי תוכניות.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני חושבת שהפוטנציאל של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים הוא עצום. צריך לחזק אותו, וצריך לייצר לו סמכויות וגמישויות. בסוף זאת צריכה להיות כתובת מאוד מאוד משמעותית לעסקים הקטנים.
היו"ר דוד ביטן
אחרי הדיונים שקיימנו על שוק המזון ועכשיו על העסקים הקטנים – הרי אנחנו אל יכולים לטפל בכול בבת אחת – ועוד כמה דברים אחרים, לפני התקציב נקיים דיון בפגרה עם כל אנשי המקצוע במשרדים, עם חברי הכנסת בלבד. נעבור סעיף-סעיף לאחר כל הדיונים שלנו, ונראה איך אנחנו יכולים לקדם את הדברים האלה. בין השאר, יעלה גם הנושא של סמכויות הסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה. זה לא יישאר כפי שזה. דרך אגב, שר הכלכלה רוצה לבוא לישיבה הזאת, וכמובן בכייף. הישיבה היא מול חברי הכנסת ולא מול השרים במקרה הזה. ומול אנשי המקצוע בכל משרד ומשרד.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
יש עוד שני סעיפים שנכונים בעיניי למיקוד. הראשון הוא דמי אבטלה לעצמאים.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
את לא היית בדיון. הבאנו את המומחית מבין חברי הכנסת לעניין הזה, שנבחרה במקום הראשון במפלגת העבודה על הרגע הזה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
סומכת עלייך, נעמה.
היו"ר דוד ביטן
תשאירי לה את המלאכה. כבר קיימנו דיון, אבל היא צריכה להשלים אותו.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
עסקנו רבות, גם בתקופת הקורונה ואחריה, בנושא תעריפי הארנונה. זה עלה פה מהמלונות, אבל היה ממש מיקוד בסיפור אולמות האירועים וההשפעה. זה כמעט אושר בזמנו על ידי אילת שקד, ואני חושבת שיש מקום להעמיק בזה.
היו"ר דוד ביטן
נגיע לזה עוד מעט.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
דבר אחרון לפני שאני הולכת, לפני הפיצול בין משרד הכלכלה למשרד העבודה, שהוקם, היה שת"פ יוצא מן הכלל בתחום ההכשרות המקצועיות בין תחום העבודה לעסקים. אני לא יודעת איפה הסמכות מתפזרת היום. ניסיתי לקרוא נייר אחד שאומר מי אחראי על מה – אין כזה. אני חושבת שאסור לאבד את שיתוף הפעולה ואת ההגדרה כי בסוף, במינהלת המעסיקים, יודעים המעסיקים להגיד הכי טוב מה הם צריכים. התקצוב של זה, התוכנית המרכזית – בסוף בן אדם הולך לעבוד, וגם קיצור הטווחים וגם הרלוונטיות של ההכשרה.
היו"ר דוד ביטן
לא הבנתי מה ההצעה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
הקמתי מינהלת מעסיקים במשרד הכלכלה, והחיבור היה מאוד טוב בין המעסיקים לבין זרוע העבודה, שהייתה בסמכותי.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו אין מי שיעשה את זה, את אומרת?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
צריך להניף דגל על זה, ולא משנה איפה זה חונה בין המשרדים, חייבים להעמיק את שיתוף הפעולה. חבל.
רועי כהן
חד-משמעית.
שלום דנינו (הליכוד)
השר ניר ברקת מתייחס גם לנקודה הזאת ברצינות, ואני מקווה שהוא ייקח את זה על עצמו. הוא רואה בבירור שצריך לזהות את הצרכים, ולפי זה לעשות.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
תודה רבה, יישר כוח.
היו"ר דוד ביטן
את רוצה לדבר באופן כללי?

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

כן, באופן כללי על החברה הערבית. בוקר טוב לכולם, עבודה יסודית וכל הכבוד גם על זה ששמת את הנושא על סדר-היום. הנושא עלה בתקופת הקורונה בצורה מאוד חריפה. אם נדבר על קשיים של עסקים קטנים, אין ספק שכלל העסקים הקטנים במדינת ישראל, במיוחד אחרי הקורונה, נפגעו רבות. אבל יותר מכול נפגעו עסקים בחברה הערבית, גם בגלל התנאים הקודמים של אותם עסקים בחברה הערבית. זה קשור בסוגיה של האשראי ובסוגיה של גיוס כספים, גיוס הון והתנאים הסביבתיים שבהם נמצאים העסקים הקטנים בחברה הערבית.

ראוי לציין ש-96% מהעובדים בחברה הערבית, עובדים בעסקים קטנים. כשאנחנו אומרים עסקים קטנים אנחנו מדברים על מחזור של עד חצי מיליון שקל.

שתי נקודות עיקריות שהביאו לסגירת הרבה עסקים קטנים בחברה הערבית: דבר ראשון, הקושי מול הבנקים וקושי בקבלת אשראי. אם נסתכל, למשל, על ממוצע האשראי באזור המרכז, נגיע כמעט ל-420 אלף שקל, ואם נסתכל על ממוצע האשראי בצפון, ולרוב מדובר בערבים, אנחנו מדברים על 78 אלף שקל. כל הסוגיה של גיוס כספים היא לבנה עיקרית בכל מה שקורה בחברה הערבית מבחינת פשיעה ואלימות, אם נדבר על הסוגיה המאורגנת. בעלי עסקים שנקלעים למצוקה או רוצים לגייס כדי לפתוח אופק לעבודה, גם בשביל המשפחה וגם בשביל עובדים מסביב, מתקשים מול הבנקים. אנחנו רואים בריחה מאוד רצינית של בנקים מתוך החברה הערבית. אז הם פונים לשוק האפור, והשוק האפור הוא התאבדות בחיים, לכל החיים. לא רק לבעל העסק ולמשפחה שלו, אלא גם לסובבים אותו.
שלום דנינו (הליכוד)
יש לכם פילוח בנושא צריכת אשראי מתוך כל המיליארדים האלה, איך זה מתחלק?

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

גם זה בעייתי.
גל ברנס
לחשב הכללי יש נתונים, אבל אין לי אותם פה. עד כמה שאני זוכר, בחברה הערבית דווקא ההתפלגות זהה לחלקה באוכלוסייה, אבל אני אוודא את זה. יש נתונים כאלה, עוקבים אחריהם, כמובן, לפי פילוחים והכול.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

אני יודעת שהיו עשרות אלפי בקשות שהוגשו, אפילו להלוואה בערבות המדינה, והאחוזים שאושרו מאוד מאוד נמוכים.
שלום דנינו (הליכוד)
80% נדחות. אלה הנתונים שיש לנו.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

בחברה הערבית יותר, יותר. זה הביא לסגירה שמשמעותה אבטלה והתרסקות של משפחות, או פנייה לעולם השוק האפור. שתי המטרות העיקריות שאנחנו יכולים להשיג אם נשים את הסוגיה הזאת על סדר-היום, זה ראשית, למנוע אבטלה.
היו"ר דוד ביטן
מה את מציעה בעניין העסקים הקטנים? עזבי עכשיו את הבעיות הגלובליות.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

בעניין עסקים קטנים אני מציעה להקים צוות שימפה את העסקים הקיימים, מה הקשיים שלהם כדי למנוע את הירידה שלהם.
היו"ר דוד ביטן
את מדברת על המגזר?

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

כן.
שלום דנינו (הליכוד)
הייתי שמח אם היית יכולה לקחת על עצמך את העניין הזה. אנחנו פגשנו את כל הארגונים.
היו"ר דוד ביטן
חלק מהפתרונות שאנחנו מציעים עכשיו, זה לכולם, גם למגזר וגם לעסקים - - - לכם יש נתונים על זה?

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

כן, יש.
שלום דנינו (הליכוד)
אם יש משהו ייחודי - - -
היו"ר דוד ביטן
אספתם?
דדי סוויסה
- - - עשה עכשיו מחקר בנושא החברה הערבית. יש לנו שם מיפוי גדול מאוד, שמצביע על חמישה נושאים. אם נשחרר את הפקק שם, אנחנו יכולים בהחלט לסייע.
היו"ר דוד ביטן
נעמה לזימי ואת יכולות לקחת את זה על עצמכן? לשבת עם אנשי המקצוע, עם הארגונים ולהביא לנו דוח.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

כן.
נעמה לזימי (העבודה)
בשמחה.
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן אתן צריכות בשביל זה?
נעמה לזימי (העבודה)
לפחות שבועיים, עם כל מה שקורה פה.
היו"ר דוד ביטן
בעוד שבועיים ניכנס לפגרה, אבל אין לי בעיה. בסדר. גם בפגרה מותר לנו לקיים דיונים.
שלום דנינו (הליכוד)
אפשר פחות. יש לנו הרבה חומר.
נעמה לזימי (העבודה)
אני אומרת שבועיים כדי להיות הגונה. וננסה לפני כן. אנחנו נשב ביחד.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. קחו בחשבון שאחרי פסח, ב-19 לחודש נקיים דיון עם חברי כנסת מול נציגי הממשלה. בלי ארגונים ובלי כלום. רק נציגי ממשלה.


אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

אני רוצה לציין עוד נקודה מאוד חשובה, והיא הסביבה מסביב לאותם עסקים קטנים בחברה הערבית. בגלל שהחברה הערבית נמצאת במקום כזה מוחלש, אין אפשרות לתשתיות. לפני שנה היינו עדים לעסקים גדולים שרוצים לצאת. הם רוצים להישאר בתוך היישוב כדי לתת עבודה לעובדים וארנונה לרשות, צריך לחשוב ברמה ממשלתית איך באמת אפשר להקל על אותם עסקים להישאר במקום העבודה שלהם. זה חוסך למדינה הכול. זה חוסך תאונות דרכים, כשיוצאים כל כך מוקדם וחוזרים עייפים כל כך מאוחר; זה מנגיש את העבודה לאנשים שאין להם אפשרות לצאת לעבוד מחוץ ליישוב; במיוחד נשים, שאין להן אפשרות – לא תחבורה ציבורית ולא רכב פרטי.
היו"ר דוד ביטן
זה נושא גדול מדיי.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

נכון, אבל צריך גם לשים אותו על השולחן. כמובן, בנוסף לכל הסוגיה של התנאים הסוציאליים של העצמאים. היא בעצמה סיפור אחד גדול שצריך לתת עליו לו פתרונות.
היו"ר דוד ביטן
מאה אחוז. לזימי, את תרכזי את זה?
נעמה לזימי (העבודה)
כן.
היו"ר דוד ביטן
לפני שאני ממשיך, את רוצה לומר משהו?
נעמה לזימי (העבודה)
כן. קודם כול, אני מצטרפת לתודות וגם לשיחות עם חבר הכנסת דנינו. ישבנו גם אצלי. מה שכן, אני שמחה שזה נכנס בעמוד פותח, ואני רוצה לשאול על נוהל החירום. אולי דיברתם על זה.
היו"ר דוד ביטן
דיברנו על זה.
נעמה לזימי (העבודה)
בסדר. זה ממש חשוב, כי בסוף אנחנו יודעים שקורונה זה משבר אחד, רעידת אדמה משבר שני, סבב, לא עלינו, גם משבר.
היו"ר דוד ביטן
בגלל הפשרת הקרחונים הולכים לצאת כל מיני וירוסים וחיידקים, ואי-אפשר לדעת מה יהיה איתם. אז יכול להיות שלא נצטרך - - - יש מאמרים על זה.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, נכון.
היו"ר דוד ביטן
מה שקורה בסיביר, באנטארקטיקה וכולי.
נעמה לזימי (העבודה)
אתמול הגשתי לוועדת שרים לחקיקה את החוק לגמלת אבל, ולא אישרו אותו.
היו"ר דוד ביטן
של עצמאים?
נעמה לזימי (העבודה)
כן.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

אין להם רגשות.
נעמה לזימי (העבודה)
יו"ר הוועדה, לאימא שלי יש עסק קטן ובשנתיים האחרונות היא איבדה שתי אחיות שלה. דודות שלי.
היו"ר דוד ביטן
מה הטענה שלהם שהם לא אישרו את זה?
נעמה לזימי (העבודה)
תגיד אתה, הרי היא לא שקופה. אני כבר לא בקואליציה.
היו"ר דוד ביטן
או בגלל שאת באופוזיציה.
דדי סוויסה
הם דחו את זה לעוד חודשיים, נכון?
היו"ר דוד ביטן
טוב, זאת שיטה למסמס.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

דוחים הרבה דברים עד לפגרה.
נעמה לזימי (העבודה)
הממשלה שחרטה על דגלה להיות הכי ימנית.
היו"ר דוד ביטן
בואי לא ניכנס לפוליטיקה.
נעמה לזימי (העבודה)
זה ערך מוסרי יהודי. אתה בטוח מסכים איתי.
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות שבגלל שהגשת את זה מהאופוזיציה. הכול יכול להיות.
נעמה לזימי (העבודה)
יש לעוד חברי כנסת מהקואליציה, ואפשר להצמיד.
היו"ר דוד ביטן
מה העלות התקציבית של זה?
רועי כהן
47 מיליון שקלים אם כל העצמאים בשנה אחת יהיה להם שבוע אבל.
נעמה לזימי (העבודה)
אתה מבין את האבסורד? זה לא קורה. זה לא דבר שקורה.
היו"ר דוד ביטן
מה פתאום? מעבר ל-4 מיליארד. רשום פה דמי אבל?
נעמה לזימי (העבודה)
כן, בוודאי.
היו"ר דוד ביטן
תדעו שמשהו מהתנאים האלה לעצמאים צריך לאשר כבר עכשיו. אני לא אומר לכם מה, אבל תחשבו על איזו בשורה בעניין הזה. בממשלה הקודמת דיברו הרבה הרבה, ובסוף לא הסתדר כלום. צריך לעשות משהו שקשור לעצמאים, ולא יכול להיות שהם לא יקבלו שום זכויות. הם משלמים ביטוח לאומי כמו כולם.
נעמה לזימי (העבודה)
בטבלה הזאת אתה רואה את כל מה שאין – דמי אבטלה, גמלה, דמי מחלה, קיזוז הפסדים. הכול אין.
היו"ר דוד ביטן
חלק צריך לאשר עכשיו, ובשנה הבאה נמשיך בדיונים. הכול בבת אחת זה גם בעיה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מסכימה איתך. ברור לי שמהפכה לא עושים ביום, גם לא משפטית. אבל גם פה יש מקומות שאפשר להגיד: הינה, התחלנו את המהפכה. אני מסכימה איתך, נעשה כמה דברים.
היו"ר דוד ביטן
כן, נעשה משהו. מה העלות התקציבית של דמי אבל באמת?
גל ברנס
אני לא יודע להגיד מה העלות התקציבית. אני אגיד שיש פה עניין מהותי. המדינה היא לא מעסיק של עצמאים.
נעמה לזימי (העבודה)
היא רק גובה את המיסים שלהם. היא רק מקבלת את הכסף שלהם. זה בסדר.
היו"ר דוד ביטן
מי משלם לשכיר?
גל ברנס
המעסיק.
רועי כהן
המעסיק, אבל זה מוכר לו כהוצאה מוכרת.
גל ברנס
כל הוצאות המעסיק מוכרות לו כהוצאה מוכרת.
שלום דנינו (הליכוד)
הצענו שהעצמאי ייתן לעצמו גמלת אבל, ויכירו לו בזה כהוצאה.
היו"ר דוד ביטן
יפה. מה רע בזה?
גל ברנס
עצמאי יכול לתת לעצמו שכר ומכירים לו בזה כהוצאה.
היו"ר דוד ביטן
לא יודע, מה זה משנה?
נעמה לזימי (העבודה)
אתם לא יכולים להגיד רק לא. הימים השתנו, ויש פה קונצנזוס.
היו"ר דוד ביטן
אני אסביר את זה. במקום להוסיף לעצמו למשכורת ולשלם על זה מס, פה הוא יקזז את זה מהמס.
רועי כהן
תאשר לי לנכות את זה כהוצאה.
דדי סוויסה
אני המעסיק של עצמי, מה לעשות? אני אפריש לעצמי ותכירו בזה.
רועי כהן
אין לנו שכר, אין לנו משכורת.
היו"ר דוד ביטן
כדי לתת לעצמו משהו, הוא צריך להוסיף את זה למשכורת שלו.
שלום דנינו (הליכוד)
הוא מאבד הכנסות.
היו"ר דוד ביטן
לא. אם הוא חברה קטנה - - -
רועי כהן
עזוב חברה.
היו"ר דוד ביטן
כמה זה עולה? נניח, 5,000 שקל? אתם מכניסים לו את זה למרכיבים - - -
שלום דנינו (הליכוד)
הוא איבד הכנסה. הוא לא הלך להתאבל בשמחה ובששון.
היו"ר דוד ביטן
לא תמיד מאבדים. יש אנשים שעובדים.
דדי סוויסה
אני מפריש לעצמי, ומכירים לי בזה כהוצאה.
היו"ר דוד ביטן
עד לדיון ב-19 לחודש תחשבו איזו בשורה אנחנו יכולים לתת בנושא העצמאים. לא יכול להיות שרק ידברו על זה בכל מערכת בחירות, ותכל'ס אין כלום.
נעמה לזימי (העבודה)
ולא הכול ייגמר בהקלה ברגולציה. תצאו מזה שאתם פוטרים אותם מאיזה טופס, ונתתם בשורה. המדינה נשענת כלכלית על העסקים העצמאיים, ואתם יודעים את זה טוב מאוד; המדינה גובה מיסים יפה מאוד. החוזה הזה צריך להיות הדדי כלשהו. ואנחנו מסכימים. כל דבר יהיה בשורה.
שלום דנינו (הליכוד)
שים לב, כל שלושת הסעיפים האלה מדברים על רגעים של משבר. עצמאי שפשט רגל, צריך לקיים את המשפחה שלו ולרוץ לעיקולים בבתי משפט. תנסה להיכנס לסיטואציה. מישהו שהוא עסק יחידני ואחד ההורים נפטר, היא לא יכולה לוותר על שבעה ימי הכנסה.
היו"ר דוד ביטן
מה הם תשלומי ביטוח לאומי ומס הכנסה, שמשלמים עסקים קטנים, יחסית לתקציב המדינה? הם משלמים הרבה, נכון? ברור, לא כמו הייטק, אבל משלמים. גם בהייטק יש עסקים קטנים, דרך אגב. אז מה העניין הזה? אני לא מבין. לא מגיע להם כלום? כלום לא מגיע להם? הכול רק לשכירים? הכול שכירים במדינה? מגיע גם להם, מה זאת אומרת?
שלום דנינו (הליכוד)
למעלה מ-5 מיליארד בשנה משלמים עסקים קטנים לביטוח הלאומי.
היו"ר דוד ביטן
מגיע להם גם.
גל ברנס
הדברים שכתובים פה לא משולמים מהביטוח הלאומי. לא דמי מחלה ולא דמי אבל. אלה דברים שמשולמים על ידי המעסיק. המעסיק משלם את זה לשכיר.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין להם מעסיק, והם המעסיק של עצמם.
גל ברנס
בסדר. כשבן אדם בוחר - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל גם הוא צריך לחיות, לא?
נעמה לזימי (העבודה)
אתה, המדינה, נשענת עליהם כלכלית, ניזונה מהם.
גל ברנס
גם מהשכירים. גובים מכולם.
נעמה לזימי (העבודה)
טוב שאתה אומר את זה. נכון. העסקים הם גם גורם מעסיק.
היו"ר דוד ביטן
שכחת את זה, מה יהיה? בנינו עלייך ואת שוכחת.
נעמה לזימי (העבודה)
בדיוק. זה דבר דווקא טוב להגיד את זה. הם גם מפרנסים, יש לומר. ואז אנחנו שוכחים אותם במקום הסוציאלי שלהם.
היו"ר דוד ביטן
מה אחוז העובדים בעסקים קטנים?
שלום דנינו (הליכוד)
יש 600 אלף עצמאים.
היו"ר דוד ביטן
לא. כמה עובדים הם מעסיקים?
שלום דנינו (הליכוד)
בין שניים לעשרה.
היו"ר דוד ביטן
אז מה אתם רוצים? התעסוקה במדינת ישראל יכולה להתקיים בלי עסקים קטנים? לא, נכון? כולם עובדים בתעשייה אווירית? לא. כולם עובדים ברפאל? לא. כולם עובדים באינטל? לא. אתה צריך להעסיק גם את האנשים האלה באיזושהי צורה.
נעמה לזימי (העבודה)
עזוב, ברור שהוא מסכים איתנו. הוא מדקלם את מה שאומרים לו באוצר. אני בטוחה שאתה מסכים איתי, ואני לא אעמיד אותך במצב הזה. אני בטוחה שאתה מסכים. אין לי ספק, שאתה מבין שזה הזיה.
שלום דנינו (הליכוד)
תפתחו מודל.
היו"ר דוד ביטן
מה את רוצה מגל? גל יגיד לך שזה לא התחום שלו.
גל ברנס
זה דווקא כן התחום שלי. העמדה המקצועית שלנו היא שהמדינה היא לא המעסיק - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, הבנו את העמדה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני לא אכריח אותך להגיד מה דעתך.
היו"ר דוד ביטן
אתם אלופים. האוצר אלופים בלתת עמדות כלליות כאלה, שאתם לא צריכים לשים שקל.
נעמה לזימי (העבודה)
והם חוזרים עליהן כבר שנים. יושב-ראש הוועדה, הולך להם. חוזרים אליהם וכלום לא קורה.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, זה לא אישי. אתם כאלה צעירים, חכמים.
היו"ר דוד ביטן
אני אסביר לכם דבר אחד, כשהאוצר לא מתנגד לכלום, תדעי שיש בחירות.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, זה בול.
היו"ר דוד ביטן
כך היה עם רע"מ, שלא התנגדו לשום דבר, ובסוף ידעתי שיש בחירות. למה? הם אומרים שבבחירות הכול נשכח, ומתחילים מאפס.
נעמה לזימי (העבודה)
גם כשמגלים שממשלה עומדת ליפול, גם אז הם מתחילים לזרום.
שלום דנינו (הליכוד)
צריך לפתח מודל יותר ערכי.
היו"ר דוד ביטן
כשהם לא יתווכחו ויסכימו מהר, דעי שיש בחירות צ'יק-צ'אק.
נעמה לזימי (העבודה)
להתארגן לפריימריז.
היו"ר דוד ביטן
תלמדי.
דדי סוויסה
רצית לדעת מה הסכום של גמלת אבל. בממוצע, נפטרים בממוצע כ-50 אלף אנשים בישראל, כללי. 480 שקל ליום עבור דמי אבל, סך הכול יוצא גם אם עשינו תחשיב שכל עצמאי יושב פעם אחת בשנה, זה 52 מיליון שקל בשנה.
נעמה לזימי (העבודה)
במקרה הכי הכי הכי.
היו"ר דוד ביטן
אפשר לתת בשורה בעניין.
נעמה לזימי (העבודה)
כמה מוסרי זה וכמה הגיוני זה, ולא להפיל את העסקים האלה, נכון?
היו"ר דוד ביטן
בסדר. תמשיכו.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מסכימה איתך. הבשורות שיהיו הן דבר מבורך, רק שיהיה.
היו"ר דוד ביטן
צריך משהו. צריך לעשות משהו, ותחשבו על זה. זה בתחום שלך, אז תחשוב על זה. אני חושב שבתקציב הזה צריך לתת בשורה אחת או שתיים לעסקים הקטנים ולעצמאים.
נעמה לזימי (העבודה)
אבטלה, מחלה, דמי אבל.
היו"ר דוד ביטן
באמת.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, זה לא צדקה; זה צדק.
היו"ר דוד ביטן
באמת תחשבו על זה. זה לא ילך אחרת. זה לא הגיוני שאנחנו לא ניתן בשורה לעצמאים. מדברים, מדברים, מדברים ולא נותנים להם כלום בסופו של דבר.

נעבור לטלי לאופר, בבקשה.
טלי לאופר
אני מנכ"לית התאחדות משרדי וסוכני הנסיעות בישראל, אדוני.
היו"ר דוד ביטן
נתת להם סעיף נפרד, אני רואה. יפה.
שלום דנינו (הליכוד)
נסיעות זה חשוב.
טלי לאופר
אני אסביר לך בדיוק למה היינו צריכים לקבל סעיף נפרד. בקורונה היו להם בעיות, עכשיו הבעיות נשארו?
טלי לאופר
תכף נדבר. לא הרבה בעיות, אבל יש בעיות. בשתי מילים, בשביל שלא תחשבו שזה עסק קטן. התאחדות משרדי הנסיעות בישראל היא הארגון שמייצג את כל סוכני ומשרדי הנסיעות. אנחנו מדברים על מאות חברות ואלפי עובדים. רק בשביל לסבר את האוזן, מדובר במשרדים משפחתיים בפריפריה, עם שלושה אנשים, דורות על גבי דורות, דרך מורשות משפחתיות, ועד חברות שנסחרות בבורסה, אבל הן לא נושא הדיון כאן. חברות כמו איסתא וקשרי תעופה. ברוב רובם של משרדי וסוכני הנסיעות מדובר על עסקים קטנים ובינוניים בכל המגזרים – בפריפריה, בכל מקום. עסקים שעובדים על נתחי רווח מאוד מאוד נמוכים. אנשים שבאמת עובדים מאוד קשה ובמסירות למחייתם.

אני רוצה להגיד תודה רבה לוועדה על הדיון המאוד חשוב הזה, ולחבר הכנסת דנינו, אני באמת לא זוכרת שנתקלתי בכל כך הרבה תשומת לב ואכפתיות לנושאים הגדולים והקטנים.
שלום דנינו (הליכוד)
סעיף 49.
היו"ר דוד ביטן
הוא לא אוהב שאומרים לו דברים טובים.
טלי לאופר
יש שני נושאים, שאין להם שום סעיף תקציבי בצידם. הם לא עולים כסף למדינה, אבל הם יכולים מאוד לעזור למנוע נזקים שנגרמים לעסקים קטנים ובינוניים, ועל הדרך לשפר מאוד גם את מצבם של הצרכנים. הנושא הראשון כתוב כאן בדוח קצת לא נכון. כתוב: תמחור דמי טיפול, אבל אנחנו מדברים על ביטול בכלל. אני מדברת על אפליה שיש היום מכוח החוק והפסיקה של חברות לואו-קוסט זרות, ושל אתרים בין-לאומיים, שמקבלים עדיפות על עסקים ישראלים קטנים ובינוניים. הם דופקים גם את החברות הישראליות וגם את הצרכן הישראלי. אני אסביר בקצרה.

אני אתחיל מדוגמה ספציפית של סוכני נסיעות. חברת לואו-קוסט, חברת איזיג'ט שטסה לארץ, לא כפופה לחוקי הגנת הצרכן הישראלים. אם נוסע הזמין טיסה באיזיג'ט דרך סוכן נסיעות, והחליט לבטל אותה, איזיג'ט לא חייבת לשלם כלום לסוכן הנסיעות על הביטול, אבל סוכן הנסיעות צריך להחזיר את הכסף לצרכן. על אפס פסיק משהו של הרווח שלו, הוא צריך להכניס יד לכיס ולשלם. הנושא הזה יוצר גם נטל כספי מאוד כבד על הסוכנים ועל משרדי הנסיעות הקטנים והבינוניים. מעבר לזה, זה שהחברות הזרות האלה והאתרים לא כפופים לחוק הגנת הצרכן, יוצר אפליה קשה מול העסקים בישראל.

גם למלונות יש את הבעיה הזאת עם בוקינג. יש עדיפות לחברות זרות, לאתרים בין-לאומיים שלא מעסיקים כאן עובדים ולא משלמים מיסים.
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה להבין. סעיף 50, איך אתם נפגעים לפי חוק הגנת הצרכן?
שלום דנינו (הליכוד)
זה סעיף אחר.
היו"ר דוד ביטן
נעבור איתך לאט-לאט. מה הפגיעה?
טלי לאופר
אני מדברת על הלואו-קוסט, ואני אסביר.
היו"ר דוד ביטן
רגע, שנייה. עברתי בכוונה להגנת הצרכן, ותכף נגיע ללואו-קוסט. אני לא מבין מה את רוצה ממני בלואו-קוסט. החוק לא מאפשר לגבות דמי טיפול?
טלי לאופר
לא מדברים על דמי טיפול בכלל. המונח דמי טיפול לא קשור כאן.
היו"ר דוד ביטן
למה כתבתם תמחור דמי טיפול? ואת אומרת שהחוק לא מאפשר. אמרת את זה, לא?
טלי לאופר
לא. דיברתי על דמי ביטול.
היו"ר דוד ביטן
אז דמי טיפול הם לא הבעיה, נכון?
טלי לאופר
לא.
שלום דנינו (הליכוד)
טלי, נעשה את זה קצר בשפה שלנו. אם חברת התעופה מוכרת כרטיס, והבן אדם ביטל, הם חייבים לשלם לו. הם לא תחת חוק ישראל והם פטורים. אם הם קנו אצל טלי במשרד כרטיס וביטלו, על רווח של 30 דולר, היא צריכה להחזיר לצרכן 500 דולר.
טלי לאופר
חוק הגנת הצרכן מתיר לצרכן הישראלי לבטל עסקה שהוא עשה בתוך 14 יום.
היו"ר דוד ביטן
את אומרת שזה חל רק על סוכני הנסיעות הישראלים. בחו"ל – לא.
טלי לאופר
נכון. זה על סוכני הנסיעות הישראלים, אבל זה בהיבט הצר של סוכני נסיעות. יש היבט יותר רחב, של עסקים ישראלים – גם חברות תעופה ישראליות, גם בתי מלון, גם עסקים ישראלים.
היו"ר דוד ביטן
את אומרת להשוות את זה לחו"ל?
טלי לאופר
הם מופלים לרעה, כי איזיג'ט או בוקינג דוט קום, שרוצה למכור היום לצרכן הישראלי, אומרת: אני נותנת לך שתי אופציות: אופציה אחת, זולה מאוד, שבה אין החזר; אופציה שנייה, יקרה יותר, ויש החזר. לי אין אפשרות לעשות את זה; לבית המלון אין אפשרות לעשות את זה ולחברת תעופה ישראלית אין אפשרות לעשות את זה.

כל מה שאנחנו מבקשים זה תיקון שהוא קטן יחסית.
היו"ר דוד ביטן
ובחו"ל מחזירים את הכסף? אני לא ראיתי. אולי חברות תעופה. בתי מלון לא מחזירים. לא מחזירים בכלל, דרך אגב.
טלי לאופר
בתי המלון מיוצגים כאן בעצמם.
היו"ר דוד ביטן
לא פה. בחו"ל. אם את מבטלת, את משלמת את הכסף.
טלי לאופר
לא, תלוי.
היו"ר דוד ביטן
אלא אם כן, לא שילמת את הכסף בינתיים לפי ההזמנה.
טלי לאופר
תלוי באיזה מסלול בחרת. אם בחרת במסלול שאתה יכול לבטל עד 24 שעות לפני, הם לא מחייבים אותך.
היו"ר דוד ביטן
בקורונה בתי המלון לא החזירו לי שקל. אני לא יודע על איזה מסלולים את מדברת.
טלי לאופר
אולי תזמין בפעם הבאה דרך סוכן נסיעות. אני אעזור לך.
היו"ר דוד ביטן
לא החזירו כלום. אמרו: אנחנו לא יכולים, ולא החזירו שקל. זה היה 80 חדרים, דרך אגב.
טלי לאופר
אתה רואה? אם היית מזמין דרך סוכן נסיעות, זה לא היה קורה, אדוני. קורה, אדוני.
היו"ר דוד ביטן
עשיתי את זה בשביל החבר'ה מהליכוד, ובסוף הייתה לנו בעיה. נלחמנו בהם והצלחנו, אבל זה לא קשור.
יעל דניאלי
אתה מדבר על הארץ?
היו"ר דוד ביטן
לא, על חו"ל. היא אומרת שבחו"ל אין בעיה.
טלי לאופר
לא, לא אמרתי את זה.
יעל דניאלי
רק לסבר את האוזן, בארץ בקורונה החזירו כסף.
היו"ר דוד ביטן
מי פה מטעם משרדי הממשלה בעניין הזה? יש מישהו? נמצא פה מישהו מהרשות להגנת הצרכן? בבקשה. רוב הטענות אליכן.
טלי לאופר
רגע, עוד לא אמרתי מה אנחנו מבקשים, אדוני.
היו"ר דוד ביטן
דברי מהר. את חושבת שבאנו לשמוע הרצאות?
טלי לאופר
לא.
היו"ר דוד ביטן
נו, אז דברי. מה את מבקשת? בואו נשמע.
טלי לאופר
שמעתי שכולם מרצים.
היו"ר דוד ביטן
לא נכון, אף אחד לא מרצה.
טלי לאופר
בסדר. כל מה שאנחנו מבקשים זה סיוע בהצעת חוק שתאפשר לעסקים בתחום התיירות לתת שתי הצעות: הצעה אחת עם החזר והצעה שנייה בלי החזר. כלומר, עם ביטול ובלי ביטול.
היו"ר דוד ביטן
נשמע לי הגיוני.
טלי לאופר
ואני אציין, אדוני, שכבר העברנו פעם הצעת חקיקה כזאת כשעסק ישראלי מוכר שירות בחו"ל.
היו"ר דוד ביטן
הבנו, הבנו. את רוצה להסביר לנו את זה עוד פעם? מי את?
רחלי לאביאן
אני מהרשות להגנת הצרכן.
היו"ר דוד ביטן
יש לכם התנגדות לתיקון הסעיף הזה?
רחלי לאביאן
זה עניין של הוראת תחולת חוק. יכול להיות שזה משהו שאפשר לבחון. נבדוק את זה.
טלי לאופר
אני חייבת להגיד שהצעת החוק הזאת רצה כבר כמה כנסות, והרשות להגנת הצרכן, מסיבות שלה, תמיד מתנגדת. אפשר לבחון את זה – זה נחמד, אבל אם שיניתם גישה, אני אשמח לדעת.
היו"ר דוד ביטן
למה שסוכן ביטוח או בית מלון לא יוכל לתת שתי הצעות? מה הבעיה עם זה? לא הבנתי.
טלי לאופר
כמו בעולם. זה קורה דה-פקטו.
רחלי לאביאן
לא שידוע לי על ההצעה הזאת. כרגע, תחולת החוק לא חלה על חברות בין-לאומיות, וככל ויש הצעה מסוימת מהסוג הזה, נבחן את זה.
רחלי לאביאן
יש בהחלט.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא. תבחנו את זה בצורה חיובית. לא לבחון את זה. חיובית. למה? אין שום סיבה להפלות עסק בארץ מול עסק בחו"ל. אין שום סיבה, אני מאוד מצטער. למה לא? אם בן אדם בוחר אופציות, ומקבל הנחה, מה לא בסדר? אני רואה שכותבים לי שמדובר על הגנה על קשישים.
טלי לאופר
לא, זאת הבעיה השנייה. זה הנושא הבא, אדוני, ואני מבטיחה לדבר ממש בקצרה.
היו"ר דוד ביטן
תגידי את הכול ביחד, בחייך. אנחנו לא נשב עכשיו עלייך שעה וחצי.
טלי לאופר
אלה שתי הצעות חוק שונות, אבל על זה אני אדבר באמת בקצרה, אדוני, וזה מאוד מאוד ברור. יש את תיקון 47, ונדמה לי שאדוני אפילו היה שותף בזמנו להגשה שלו, לפני הרבה זמן.
היו"ר דוד ביטן
את חושבת שאני זוכר מה הגשתי לפני חמש שנים?
טלי לאופר
יש לו מטרה סופר-ראויה להגן על קשישים בתקופות שהיה עושק קשישים דרך עסקאות מכר מרחוק של כל מיני שגופים שדפקו אנשים קשישים ואנשים חלשים. אין ויכוח שזה ראוי. במקרה שלנו, של ענף משרדי הנסיעות ובכלל של גופי התיירות, מאוד מאוד נדפקנו מהתיקון הזה. רצו להגן על אוכלוסייה חלשה אחת ודפקה אוכלוסייה חלשה שנייה. למה? כי לא נעים להגיד, בתוך ארצנו אנחנו חיים. הסעיף הזה מנוצל מאוד לרעה. קשיש מוגדר כאדם בן 64. אני לא רוצה להגיד לכם שגיל 64 היום זה כבר לא קשיש.
היו"ר דוד ביטן
אז בעוד שנה אני אהיה קשיש.
טלי לאופר
מותר לו לבטל כל עסקה שהוא עושה עד ארבעה חודשים אחרי שהוא עשה אותה. הם עושים הזמנות ארבעה חודשים קדימה, ויש להם ארבעה חודשים לבדוק את השוק. הם מזמינים לכל המשפחה הזמנות גדולות.
היו"ר דוד ביטן
מה את אומרת, שזה לא מתאים לתחום?
טלי לאופר
הם מבטלים את העסקאות האלה, כשאנחנו כבר שילמנו לספקים חיצוניים. אין לנו שום עניין לדפוק אוכלוסיות חלשות, ואפשר להכניס תיקון מאוד קל. אני יודעת שחבר הכנסת דנינו הגיש את זה גם בהצעות החקיקה לוועדה. תיקון מאוד קל שאומר שאם הקשיש בן 64 הוא זה - - -
היו"ר דוד ביטן
יש גם קשישים בני יותר מ-64.
טלי לאופר
אני אומרת את זה בציניות. אם הוא יזם את השיחה, או אם זאת עסקה חוזרת שהוא עשה כבר עם בית העסק, או אם קרוב שלו, צעיר ממנו – כל מיני מחסומים – במקרים הספציפיים האלה הוא לא יוכל לנצל לרעה את החוק. תודה, אדוני.
דדי סוויסה
הם מזמינים גם לבני המשפחה.
שלום דנינו (הליכוד)
הם מזמינים ב-100 אלף שקל ומנצלים את החוק. זה לא שעושקים אותו.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי.
טלי לאופר
וזה עולה הון תועפות לעסקים קטנים ובינוניים, שצריכים לשלם את זה.
היו"ר דוד ביטן
הרשות להגנת הצרכן, בבקשה.
רחלי לאביאן
אנחנו מתנגדים להצעה הזאת. יש רציונל מאוד מאוד ברור לחוק הזה, לעזור לאותה אוכלוסייה. אין נתונים, ולא ברור שדווקא בתחום הזה יש איזושהי בעייתיות. אולי בכל התחומים תהיה עכשיו הבעייתיות שאת מציעה?
שלום דנינו (הליכוד)
קשיש שמזמין 60 טלוויזיות מבית עסק לכל המשפחה, זה באמת חשוד ומתמיה.
רחלי לאביאן
זה יכול להיות בכל תחום שאתם - - - לא, אי-אפשר, חייבים לשמור - - -
טלי לאופר
אני חייבת להגיד - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא. את לא יכולה לדבר יותר.
שלום דנינו (הליכוד)
אי-אפשר לעשות כזה אוהל גדול על כולם. זה לא הגיוני. תקשיבי, אני מבין את הצורך להגן על קשישים.
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה לשמוע את עמדת משרד התיירות, ואני מבקש שהם ייתנו את העמדה שלהם. אחר כך נראה מה לעשות עם זה. זה שאתם מתנגדים – בסדר, אבל צריך להגן גם על העסקים.
טלי לאופר
אדוני, אני חייבת להגיד שגם אמון הציבור וגם מיכאל אטלן ראש הרשות תמך - - -
היו"ר דוד ביטן
זהו, זהו. ביטוח נסיעות בחו"ל – הבקשה לא מאושרת. כל אחד והעסק שלו. ראיתי את סעיף 51 – עזבי את זה. אתם לא תוכלו למכור ביטוחים.
טלי לאופר
אתה רואה שלא העליתי את זה, אדוני.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. ידעת, כנראה, מה העמדה שלי. מי הבא בתור?
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו נדלג על עמ' 15 – הוא לא פה, לא יכול להגיע. נעבור להתאגדות האולמות, עמ' 16.
היו"ר דוד ביטן
מה עם התאחדות המסעדות?
שלום דנינו (הליכוד)
נגיע אליהם. לא דילגנו.
היו"ר דוד ביטן
מי נציג האולמות?
אבירם אלון
אני מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים.
היו"ר דוד ביטן
לגבי זכויות יוצרים – דיברנו, וזה חל גם עליכם.
אבירם אלון
אני רוצה להרחיב בנושא.
היו"ר דוד ביטן
דיברנו, מה יש להרחיב? כשיביאו לנו את זה בצורה מסודרת, נדון וזה חל גם עליכם. אין טעם סתם לדון עכשיו. כבר החלטנו פה.
אבירם אלון
אני אשמח להגיד שתי מילים בנושא הזה, אם יורשה לי.
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה להגיד? תגיד. אבל אני אומר לך שחבל על הזמן. כבר יש החלטה בוועדה בעניין הזה.
אבירם אלון
לגבי אולמות האירועים, אני מסכים עם כל מה שנאמר פה, ואני מחזק גם את המלונות. לגבי אולמות האירועים, המצב הנוכחי הוא שאין תשלום פר אירוע, וזה מחושב לפי תשלום שנתי.
היו"ר דוד ביטן
מה אתה רוצה, שהם ירוצו ויעקבו אחריכם כל היום אם יש או אין אירוע?
אבירם אלון
לא. אם יש לי אולם ל-1,000 אנשים, ולידו יש אולם ל-1,000 אנשים, אחד עושה חמישה אירועים בשנה והשני עושה 200 אירועים בשנה, עם כל הכבוד שניהם משלמים לפדרציה, פיל-עילם ואשכולות מלבד אקו"ם.
היו"ר דוד ביטן
זאת השמעה אחת, מה זה משנה למי? מה משנה כמות האנשים ששומעים? אני לא מבין את זה.
אבירם אלון
תכלית החוק היא השמעה פומבית, כמות האנשים. ברגע שאותו אולם לא פועל, למה שהוא ישלם?
היו"ר דוד ביטן
אני לא רוצה להיכנס לשאלה מה נחליט או לא נחליט, ובדיון תגיד את הדברים. לדעתי, זה לא משנה אם יש לו 200 איש או 400 איש.
אבירם אלון
לא דיברתי על 200 איש, אלא על 200 אירועים. אם יש לו חמישה אירועים בשנה, הוא משנה כמו מי שיש לו 200 אירועים בשנה.
היו"ר דוד ביטן
דיברת גם על כמות האנשים. לגבי מספר האירועים, יכול להיות שכן, אבל הם לא מסוגלים לעקוב אחרי זה. מה אתה רוצה?
אבירם אלון
אקו"ם עושים את זה נהדר, הפדרציה, הפיל-עילם ואשכולות לא עושים את זה.
ערן אוחנה
הטענה של החבר היא לא לאקו"ם במקרה הזה, אלא לשאר הארגונים.
אבירם אלון
נכון.
היו"ר דוד ביטן
אתם בודקים כל אחד? הוא מוציא לכם דוח?
אבירם אלון
באקו"ם זה פר אירוע. הם מבקשים לעשות תשלום פר אירוע.
היו"ר דוד ביטן
אם יש אירוע של ברית.
אבירם אלון
יש להם הבחנה.
היו"ר דוד ביטן
ובערב אין אירוע, מה אתם גובים?
ערן אוחנה
פר אירוע. אם הייתה ברית, משלמים על הברית.
היו"ר דוד ביטן
הם נותנים לכם דיווח?
שלום דנינו (הליכוד)
הם מפילים את זה על הלקוח שמזמין את האירוע.
היו"ר דוד ביטן
ברור, הכול על הלקוח. הם משלמים בעצמם? תגיד לי, זה שאתם באולמות מוציאים את המנה ב-12 בלילה, כשאף אחד כבר לא נמצא, אתם מורידים משהו ללקוח? אתם לא מורידים. מספיק כבר. כבר מגישים את המנה הבשרית כשאף אחד לא נמצא. שני אנשים בשולחן, ואתם לוקחים המון. בסדר, שמענו את הדברים האלה. זה בסדר מבחינתכם, נכון?
שלום דנינו (הליכוד)
נגיע לעסקת קיזוז – המנות המאוחרות מול מספר המאזינים.
היו"ר דוד ביטן
אתה מבין? את זה תשנו קצת. תורידו לאנשים לפי המנות בפועל. יבוא מישהו, יספור את המנות שחילקתם, ולפי זה הוא ישלם.
אבירם אלון
ראשית, זה מחושב על פי מספר המנות.
היו"ר דוד ביטן
מה פתאום? אתה מחשב לפי המנות המוזמנות. אם אתה נותן 100 מנות במקום 400, הם משלמים על 400. מה המשחק הזה?
אבירם אלון
אבל בסוף אתה נותן יותר - - -
היו"ר דוד ביטן
אז שלא ניכנס לכם לתוך העניין. אם ניכנס אליכם, מה שאתם משלמים לאקו"ם זה כלום לעומת מה שאתם צריכים לוותר לאנשים.
אבירם אלון
מה שאנחנו משלמים לאקו"ם, לפדרציה ולפיל-עילם זה פי שלוש מכל מדינות העולם.
היו"ר דוד ביטן
אקו"ם, כמה אולם משלם לכם?
ערן אוחנה
קודם כול, האולם לא משלם לנו. יש תעריף קבוע ובעל האירוע משלם היום 300 שקלים לאירוע. אגב, זה סכום מצחיק. אם זה היה פתוח לשוק חופשי, ובהשוואה למקומות אחרים, באירוע שהמשקל העיקרי שלו זה המוסיקה, זה לא הרבה. הדי-ג'יי לא משלם.
היו"ר דוד ביטן
זה באמת לא הרבה. בסוף הם מפילים את זה על הלקוח.
ערן אוחנה
זה כתוב בחוק.
היו"ר דוד ביטן
זה צריך להיות על בעל האולם, ולא על בעל האירוע. הסיסמאות האלה.
ערן אוחנה
זה באחריות בעל האירוע לוודא שהתשלום מתבצע.
היו"ר דוד ביטן
הם לוקחים את זה ממנו. אני חושב שהאולמות צריכים לשלם את זה. מה פתאום בעל האירוע?
אבירם אלון
לגבי התעריף שאמרת, זה כולל רק ארגון אחד. יש עוד ארבעה ארגונים שאנחנו משלמים להם.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נעשה גבייה אחת והם יסתדרו ביניהם. זה מה שיהיה.
אבירם אלון
חלק מהדברים שאני מבקש זה גבייה אחת ובחינת תעריפים.
היו"ר דוד ביטן
מה זה משנה לך? הרי אתה לא משלם. אתה לא משלם, אתה לא משלם שקל. אתה רוצה גבייה אחת ואנחנו רוצים את זה בשביל הלקוח, שהוא משלם.
אבירם אלון
זה לא מדויק, זה לא מדויק. לאקו"ם אני לא משלם; לפדרציה, הפיל-עילם ואשכולות, בגלל שהם לוקחים לי שנתי, אני משלם ועוד איך.
היו"ר דוד ביטן
באולמות נעשה את זה שנתי, כי אתה משלם ולא הלקוח.
אבירם אלון
זה שנתי היום.
היו"ר דוד ביטן
מה עם ארנונה?
אבירם אלון
אנחנו נמצאים היום תחת סעיף סל של שירותים ומסחר. אנחנו משלמים כמו תחנות דלק, תחנות אוטובוס, חנויות פארם וכיוצא באלה. אין תעריף ייעודי לאולמות אירועים. אנחנו עסקים עונתיים שעובדים בין 150 ל-170 אירועים בשנה.
היו"ר דוד ביטן
מה זאת אומרת עונתיים? אתם עובדים כל השנה.
אבירם אלון
אנחנו עובדים כל השנה, אבל בממוצע אנחנו עובדים בין 150 ל-170 ימים, בגלל כל מיני אילוצים של ספירת העומר, בין המיצרים, שישי-שבת וכולי.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין דבר כזה ארנונה חלקית לפי - - -
אבירם אלון
רק שנייה, אני מציג את הטיעון. בסופו של דבר, אם אני משווה לתעריפי מלונות, אנחנו בסדר גודל על אותם שטחים. יש מלון ברמת גן שיש בו אולם אירועים ומולו יש אולם אירועים. הארנונה של אולם האירועים במלון היא חצי מהתעריף של הארנונה. יש פה פגיעה בתחרות.
היו"ר דוד ביטן
כי המלון משלם הרבה מאוד כסף לארנונה. אתה יודע מה הארנונה במלון? יותר טוב שלא תשתווה.
אבירם אלון
לא נכון. על פי צו התעריף בכל הארץ, אנחנו מדברים על כפול מארנונה של מלונות.
היו"ר דוד ביטן
ארנונה על מלון יקרה מאוד. עזוב את האולם בתוך המלון; אם מסתכלים על כל התמונה, הם משלמים ארנונה גבוהה.
שלום דנינו (הליכוד)
ארנונה של מלון נמוכה.
רועי כהן
ארנונה של מלון נמוכה.
היו"ר דוד ביטן
לא הארנונה של אולם האירועים במלון. הוא משלם על החדרים, והארנונה מאוד גבוהה. מה אתה רוצה? לא הבנתי. אתה רוצה שנעלה למלון?
אבירם אלון
השוואה - - -
היו"ר דוד ביטן
אל תדאג, יהיה שוויון. אתה רוצה שוויון? אנחנו נעלה למלון ואז יהיה שוויון מבחינתכם.
תמר מירסקי
הרשויות כבר יעשו את זה לבד.
היו"ר דוד ביטן
קודם כול, יש בעיה כי העיריות לא יכולות לתקן – אמרתי לכם, יש הקפאה גם על הצו משנת 1980 ומשהו. הן לא יכולות והן מנסות לעשות כל מיני שיטות, על מנת לחייב את האולמות בארנונה מתאימה. תכל'ס, אי-אפשר לתקן את הצווים. לא נותנים, לא נותנים.
רועי כהן
אדוני היושב-ראש, שנינו היינו סגני ראשי ערים, ולקחנו את זה.
היו"ר דוד ביטן
אני מכיר את זה, בלי קשר לסגן ראש עיר.
רועי כהן
בצו הארנונה אפשר לקבוע סיווג ותת-סיווג.
היו"ר דוד ביטן
אבל לא נותנים. משרד הפנים לא נותן לאף אחד לזוז.
רועי כהן
יש תיקון שאומר, שרשות איתנה לא צריכה בכלל אישור. בצורה כזאת או אחרת, היא יודעת לקבוע לגבי חניה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא נכון. ההקפאה קיימת לכולם, גם לרשות וגם לזה. מה זה שייך לזה? זאת רכישת קרקע?
רועי כהן
הם מבקשים תת-סיווג של אולמות אירועים.
היו"ר דוד ביטן
אני בעד תת-סיווג. קודם כול, אני בעד, אבל אני אומר לך מה הבעיה.
רועי כהן
יכול להיות שתפתור את זה.
היו"ר דוד ביטן
לגבי תת-סיווג, אני בעד. לגבי שטח לחיוב – לקבוע שטח עיקרי – אני לא בעד.
אבירם אלון
אני לא מבקש על השטח העיקרי.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע מה מחייבים אותם.
רועי כהן
הוא צודק.
היו"ר דוד ביטן
תקשיבו, חבר'ה. שטח עיקרי ושטח שירות באולם, זה אותו הדבר מכיוון שהוא משתמש בכל השטח וזה הולך לפי שימוש. הבעיה באולמות אירועים היא הסככות. בדרך כלל, זה קשור לקבלת הפנים מצד אחד, ומצד שני לחתונה עצמה, שנעשית בשטח פתוח עם סככה וכולי. שם יש בעיה ובאמת צריך לבדוק. זה הרבה מאוד ארנונה. לגבי שטח עיקרי - - -
אבירם אלון
לא דיברתי על שטח עיקרי.
היו"ר דוד ביטן
כתוב לי פה. מה לא דיברת? אז מה אם לא דיברת?
שלום דנינו (הליכוד)
אני הגדרתי את זה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא יכול להיות.
שלום דנינו (הליכוד)
בשביל לצמצם את השטחים הציבוריים.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין פה נציג ממשרד הפנים.
שלום דנינו (הליכוד)
לקחתי מושג שמקובל בארנונה.
היו"ר דוד ביטן
נכון על זה בישיבה המשותפת. הנושא של תת-סעיף לאולמות הוא הגיוני. כסגן ראש עיר היינו עושים כל מיני שיטות, איך נחייב אותם. אם מחייבים אותם לפי מסחר, התעריף מאוד גבוה. יש להם הרבה שטחים, ולכן זה לא פייר לחייב אותם כמסחר. אפשר להגיד – אתם מסחר. אם אתה מחייב אותם לפי תעריף אחר, בדרך כלל התעריף באמצע, והיו עושים כל מיני שיטות כדי ללכת לקראתכם. העיריות דווקא רוצות ללכת לקראתכם בעניין הזה, ואתה יודע את זה. זה לא מצב רגיל.
אבירם אלון
נכון, אני מסכים עם כל מה שאתה אומר.
היו"ר דוד ביטן
אבל למה העיריות צריכות לעשות מניארות? שיאפשרו לכל עירייה לעשות תיקון, ונגמר הסיפור.
אבירם אלון
חשוב לי להגיד שמשרד הפנים היה בעד. בכנסת הקודמת עם השרה הקודמת הגענו להבנה שזה הולך לקראת שינוי סיווג וחתימה על זה. בסופו של דבר, הממשלה נפלה וזה לא התקדם. אני רק אומר שגם הגורמים המקצועיים יחסית בעד הנושא הזה.
שלום דנינו (הליכוד)
הגעתם לאיזשהו סיכום בכתב עם משרד הפנים, שממנו נוכל להמשיך הלאה?
אבירם אלון
המשנה למנכ"ל סיוון להבי ליווה אותנו בכל התהליך הזה בשנתיים האחרונות.
שלום דנינו (הליכוד)
יש מסמכים?
היו"ר דוד ביטן
הוא מוכן לעשות הרשאה כוללת, כדי שלא יצטרכו לפנות אליהם כל הזמן?
אבירם אלון
כן. יש גישה חיובית לנושא הזה.
שלום דנינו (הליכוד)
תעביר לנו את הנייר.
אבירם אלון
כן, כמובן.
היו"ר דוד ביטן
עוד משהו? סיימנו איתך. נעבור להתאחדות המסעדות. מי מייצג אותם?
רועי כהן
שי ברמן אמור להיות.
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו בעמ' 17 – עצמאים.
היו"ר דוד ביטן
העצמאים לא פה, נדחה אותם לישיבה הבאה.
דדי סוויסה
לא, אני פה.
שלום דנינו (הליכוד)
אפשר להתרשם שההסתדרות היא גוף שמרני וכבד, אבל להפתעתי הם עשו עבודה. הם מזהים אוכלוסיות חדשות בתחום התעסוקה במדינה, משקיעים כסף. אחלה שותפים לעשות איתם אלף דברים.
דדי סוויסה
מכיוון שרמי לא יכול היה להגיע, אני רוצה להצביע על כמה דברים שהגשנו. קודם כול, תודה רבה על היוזמה, על הרעיון ועל הדחיפה. זה לא מובן מאליו. אני מלווה גם עם רועי שנים את ועדת הכלכלה, וזאת פעם ראשונה שאנחנו רואים עבודה יסודית, אכפתיות ורצינות. אז שאפו גדול לכם.

רצינו לבדל בכוונה ולא להעלות דברים שמעלים בארגון לה"ב או בארגונים אחרים, כי להסתדרות יש גם ראיה יותר חברתית, יותר סוציאלית. היא מסתכלת בזוויות שלא רואים בהכרח בגופים עצמאים רגילים.

אני אתחיל עם הנושא של נשים עצמאיות. זיהינו שיש שם בעיה גדולה מאוד, כי למעלה מ-50% מהנשים העצמאיות בישראל משתכרות מתחת לשכר החציוני. אנחנו מנסים להבין את המגמות ומה קרה, מאיפה זה בא. הם לוקחות מהרבה מאוד ענפים מאוד מוחלשים בעבודה – קוסמטיקה, הפקות אירועים קטנים וכדומה. אין איזשהו כלי שיכול לדחוף אותן קדימה. זיהינו שם דבר מדהים – 91% מהנשים העצמאיות – מפחדות כלכלית להתפתח יותר ברמה העסקית. למה זה חשוב? כי אין תוכנית ממשלתית שיכולה לדחוף את הנושא הזה. אני לא יודע מה משרד הכלכלה עושה בנושא, וסביר להניח שהם לא ישנים ואכפת להם, אבל זה לא בא לידי ביטוי במספרים. אנחנו עובדים עם עצמאים יום-יום, ולא מרגישים שיש באמת תוכנית ממשלתית, שיכולה לדחוף אותם.

היום אנחנו בתא משפחתי שוויוני, ומבחינתי, כמו שאני חלש – אשתי חלשה. זה היינו הך. זה פוגע בתא המשפחתי. המטרה שלנו היא לראות האם אפשר להקים תוכנית לאומית במשרד הכלכלה, שמתעסקת אך ורק בזה. כמו שהם לקחו את עולם ההייטק ואת עולם התעשייה, אנחנו רוצים להקים איזושהי יחידה, שתתעסק בדחיפה של נשים עצמאיות, כדי שיחצו את השכר החציוני. לתת להן את כל הכלים – גם הפיננסיים, גם הניהוליים ובעיקר הפחד העצום או החסמים הכלכליים העצומים שיש להן – על מנת שנוכל להוציא אותן להתפתחות כלכלית גדולה יותר.
תמר מירסקי
אני אשמח להגיב על זה. אנחנו עשינו מחקר על הנושא של נשים עצמאיות, והן באמת מרוויחות פחות פר שעה, ויש פערים כאלה גם אצל השכירים. הפערים בשכר הם לא רק אצל עצמאיות, הן גם אצל שכירים, ועוד יותר בעולמות על חוזים אישיים. למה יש פער בשכר בין נשים לגברים? יש לזה המון המון סיבות, החל מגן הילדים וכלה בלקיחת סיכון של נשים, ברצון שלהם, במטרות שלהן כשהן באות להיות עצמאיות. יש לזה המון סיבות.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

מהדברים שלה נשמע כאילו זה תלוי בנשים עצמן.
תמר מירסקי
לא, לא אמרתי את זה.
דדי סוויסה
על כל זה את ואני מסכימים. השאלה היא תכל'ס.
רועי כהן
מה ההמלצות לטפל בזה?
תמר מירסקי
אני אומרת שאם רוצים לעשות שינוי בנושא פערי שכר, יש המון מקומות שצריך לעשות בהם שינוי, ולא רק במשרד הכלכלה. אני רק רוצה להגיד את זה.

שירות מעוף שלנו פתוח לכלל העסקים, ואנחנו רואים שמרבית העצמאים שמגיעים למעוף הן נשים, והן מקבלות את כל סל הייעוץ. הוא פתוח בפניהן, והן באות ומנצלות את זה אפילו יותר מגברים. אפשר להגיד שהן מנצלות את הכלים של משרד הכלכלה או של הסוכנות לעסקים קטנים בצורה די גבוהה.
רועי כהן
אבל מה ההמלצות שלכם? הכרה בהוצאות טיפול בילד – יש המלצה של משרד הכלכלה? יש פה נציג ממשרד האוצר ונציג מרשות המיסים. למה אין הכרה בהוצאות? יש פסק דין מוחלט, שהנושא של הכרה בטיפול בילדים צריך להיות הוצאה מוכרת. מה עשתה הממשלה? שבועיים אחרי זה תיקנה את החוק, שרק זה לא יהיה מאושר. רק הכרה בהוצאות טיפול בילדים לא תהיה מאושרת. אתם משרד הכלכלה? תגידו את האמת. יש דברים שצריך לעשות. כשילד חולה, למה אישה לא יכולה לקבל עזרה? למה אין נקודת זכות נוספת לעובדת עצמאית, כדי לתת אקסטרה לעומת עובדת שכירה?

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

למה אין ימי מחלה לאימהות?
תמר מירסקי
יש זכויות שבדרך כלל המעסיק נותן, ודיברנו על זה.
דדי סוויסה
לא רציתי להתפלמס וזאת לא המטרה. אני חושב שעד שמשרד הכלכלה לא יקים צוות שיטפל בנושא של פערי ההשתכרות והצמיחה של נשים עצמאיות בישראל, זה לא יקרה. צריך לעשות עבודת מטה רצינית, ולהצביע על הכשלים שחוסמים נשים מלהגיע להישגים האלה, ולאחר מכן להביא את ההמלצות. אבל אם נתגונן ונסביר מה לא ולמה לא, וזה נופל על משרדים נוספים – אגב, גם אם זה נופל על משרדים נוספים, יש עדיין משרד מוביל, שאמור לטפל בזה.
תמר מירסקי
אני לא אומרת שאין כאן בעייתיות או שאין משהו שדורש טיפול. אני אומרת שצריך לעשות עבודה בין-משרדית, כי יש המון מקורות לנושא פערי השכר, ויש גם את המשרד לשוויון חברתי, שזה חלק מהתפקיד שלו.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, זה לא נכון. מותר לי הערות ביניים, אני חברת כנסת. אני רוצה להגיד שזה אינטרס של המדינה להשקיע דווקא בעסקים האלה, כי ידוע שסטטיסטית עסקים של נשים הם באחוזי הישרדות גבוהים הרבה יותר. זאת אומרת, המדינה יודעת שהיא משקיעה בעסקים, שההישרדות שלהם לטווח ארוך יותר, וזה אינטרס.
שלום דנינו (הליכוד)
ביקשתי מהממ"מ לבחון גם את השאלה הזאת.
נעמה לזימי (העבודה)
נקודות העיוורון האלה של המדינה הן הפקרה שלנו.
היו"ר דוד ביטן
איך הגעתם מהבעיה של המסעדנות לבעיה של הנשים?
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו לא במסעדנות, עברנו לפורום העצמאים.
היו"ר דוד ביטן
ואני רציתי לדון על המסעדות.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל נציג המסעדות לא פה.
נעמה לזימי (העבודה)
עסקים של נשים זה אינטרס ממש לאומי, בגלל שאלה עסקים עם הישרדות גבוהה, ולא רק בגלל פערי השכר והמגדר.
תמר מירסקי
בכל מקרה, נשמח לשבת ביחד. עשינו מחקר, יש לנו ממצאים ואפשר לשבת ביחד.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל זה לא של הרשות למעמד האישה. זה של כלכלה.
דדי סוויסה
אבל צריך לקחת אחריות. משרד אחד צריך לקחת אחריות, ואנחנו רואים במשרד הכלכלה כמשרד שאמור להוביל את זה.
תמר מירסקי
בהיבטים של עסקים קטנים ועצמאים נשמח לשבת על הממצאים שיש לנו, ולחשוב מה ניתן לעשות.
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה להבין, עכשיו עברתי לעמוד הנכון. לנשים עצמאיות לא מגיע חופשת לידה?
דדי סוויסה
אני אסביר לך איפה הכשל.
היו"ר דוד ביטן
אתה אומר שיקבלו חופשת לידה, וגם יעבדו באותו זמן. נשמע לי לא - - -
דדי סוויסה
אני רוצה להסביר.
שלום דנינו (הליכוד)
נשים עצמאיות יש להן זכות לחופשת לידה, כמובן. אנחנו חוזרים על זה כעיקרון, לראות את הפריון. מה אומרים לאישה שמסדרת ציפורניים? את מקבלת דמי לידה? חופשת לידה? את לא יכולה לעבוד. אם היא לא תעבוד, היא תאבד את הלקוחות.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

היא תסגור את העסק.
שלום דנינו (הליכוד)
יש איזה כוח בעולם שיכול לעצור אותה? אם היא תורמת לפריון, מה אכפת לכם?
היו"ר דוד ביטן
שלום, זה לא כך. יש דברים שיש להם משמעות, תכלית מסוימת. הנושא של מענק חופשת לידה, התכלית שלו היא שהאישה תנוח.
דדי סוויסה
זאת לא הנקודה.
רועי כהן
הנושא הזה הגיע לפתרון באמצעות שהובילה לה"ב יחד עם המוסד לביטוח לאומי. ביטוח לאומי הוציא הנחיה שעד 40 שעות בחודש נשים עצמאיות יכולות להמשיך לשמור על העסק שלהן, בתנאי שהיא שומרת על העסק. היא צריכה לבדוק את החנות, היא צריכה לעשות צ'קים, מותר 40 שעות. בעבר, אדוני היושב-ראש, כל אישה עצמאית שהרוויחה מעל 200 אלף שקל, הוציאו חוקר לבדוק האם היא ממשיכה לעבוד. ומה עשו? מצאו מישהו שהלכה למשרד שלה לעשות צ'קים או משהו כזה, שללו לה את חופשת הלידה. נכנסנו לעניין הזה, ויש הסכמה הם לא רצו שזה יהיה בחוק. קרן ברק הגישה את זה בחוק, ובסוף הם התפשרו שהם יוציאו הנחיה. ההנחיה של ביטוח לאומי שמתקיימת, היא שאין יותר מעקבים על נשים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אבל מה התכל'ס?
רועי כהן
40 שעות מותר להן לשמור על העסק שלהן.
דדי סוויסה
מה זה לשמור? לעבוד או לא?
היו"ר דוד ביטן
מישהו שעושה מניקור-פדיקור, יכולה לעבוד או לא?
דדי סוויסה
לא, היא לא יכולה לעבוד.
רועי כהן
היא יכולה לשמור על העסק שלה.
דדי סוויסה
לשמור על העסק זה לא לעבוד.
היו"ר דוד ביטן
לשמור זה לא מספיק טוב.
יעל גויסקי
זה הגיע מפורום העצמאים ומארגוני לה"ב. ההצעה הגיעה דרך תלונות של נשים לפני הרבה שנים לארגון לה"ב. אנחנו לא מדברות בהכרח על קוסמטיקאיות ועל איבוד לקוחות. מבחינת עבודה, גם קשר כמו שליחת מייל, נחשב לעבודה. אנחנו מדברות על אישה שיש לה עסק קטן והיא קיבלה סחורה או היא צריכה להוציא משכורת.
היו"ר דוד ביטן
מה קורה אם יש לה חנות הלבשה קטנה, והיא זאת שמפעילה אותה לבד. אין לה עובדים. מה קורה איתה?
דדי סוויסה
היא נסגרת, היא צריכה להביא עובדת.
יעל גויסקי
היא צריכה להביא עובדת. אנחנו לא באים להגיד לה: את תזכי פעמיים, גם דמי לידה וגם היותך עובדת. אנחנו מכירים ואנחנו מבינים. אנחנו שואלים למה 40 שעות? כי יש משהו לעצמאית או לבעלת עסק, שמחייב אותה.
היו"ר דוד ביטן
ביטוח לאומי מסכים לזה?
דדי סוויסה
הוא לא מפקח, אבל הוא לא נותן להן לעבוד. מה שקורה בפועל, זה שכולן עובדות בשחור. זה מה שהן עושות. מובילים את כולן לעבוד בשחור.
שלום דנינו (הליכוד)
אין כוח שיעצור אותן. חברים, אם למישהו יש עסק עצמאי, הוא לא יאבד את העסק. הוא לא יאבד.
דדי סוויסה
אני לא אאבד את העסק שלי בגלל שלושה חודשים. ואז כולם עובדים בשחור.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, אתה מבין שהם יעבדו בשחור? אתה מבין שהם יאבדו הכנסות? אתה מבין שהפריון ירד? אז למה? למה לא להגיד: אנחנו מקצים לך דמי לידה, תנוחי, תנהלי את הזמן שלך כמו שאת רוצה, ותעבדי. זה בבחינת לא תחסום שור בדישו.
קריאות
- - -
רועי כהן
הוא פתור, פתור. אין יותר מעקבים ואין מניעה של זה. הנושא פתור. פתור. פתרנו את זה עם המוסד לביטוח לאומי, ואין יותר מעקבים.
היו"ר דוד ביטן
מעקבים זה לא הכול.
רועי כהן
אין יותר בעיה. אם אישה רוצה לשמור על העסק שלה, היא יכולה לשמור על העסק שלה. היא יכולה להמשיך לעבוד עד 40 שעות. אם היא רוצה מעבר ל-40 שעות, פה נכנס הנושא של שכירות, שירצו להמשיך ולפתוח את זה. הנושא נפתח למשהו הרבה יותר רחב, שאנחנו לא רוצים להיכנס אליו. אם המעסיק ירצה שאישה שכירה תמשיך לעבוד בזמן הזה, זאת תהיה בעיה מאוד גדולה. הנושא הזה נפתר בהוראה מינהלית של ביטוח לאומי, ואני לא מציע לפתוח את זה. הנושא הזה נפתר כרגע, ואין אישה עצמאית שרוצה לשמור על העסק שלה, שלא יאפשרו לה את זה.
שלום דנינו (הליכוד)
בפועל, כל מה שהיא תעבוד היא תגיד שזה במסגרת 40 שעות.
היו"ר דוד ביטן
אתה מקבל את זה?
דדי סוויסה
אני סומך על רועי במאה אחוזים. אם רועי אומר את זה, אני סומך על זה.
היו"ר דוד ביטן
יש לך מסמך בכתב על זה, או רק דיבורים?
רועי כהן
כן, יש בכתב.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

תעביר לנו, בבקשה.
היו"ר דוד ביטן
יצאה הנחיה?
דבורה לילך
אני מנהלת תחום בכירה במינהל הגמלאות בביטוח לאומי.
היו"ר דוד ביטן
תגידי את זה לפרוטוקול ונגמר הסיפור.
דבורה לילך
דמי הלידה נועדו לפצות את היולדת על התקופה שבה היא לא עובדת, עבור הטיפול בתינוק.
היו"ר דוד ביטן
או התינוקת.
דבורה לילך
או התינוקת. זאת גמלה מחליפת שכר. אתם מבינים שאי אפשר לקבל פעמיים על אותה תקופה, וציינת יפה גם את העובדה שזה עלול להשפיע על המשק, ומעסיקים עלולים לבקש גם מהשכירות, ודווקא מהמוחלשות יותר, לעבוד בזמן חופשת הלידה. כמו שהסברת יפה, עד 40 שעות, עד רבע מהמשרה אנחנו מאפשרים, והיא אפילו מקבלת הודעה על כך שהיא יכולה לעבוד לשימור העסק. אני מסכימה לגמרי שלא כדאי לגעת בנושא הזה.
היו"ר דוד ביטן
טוב, גמרנו. הלאה.
דדי סוויסה
אני רוצה לקחת אותנו לנוהל לחיצה על כפתור, אבל מכיוון אחר.
היו"ר דוד ביטן
סיימת עם עמ' 17?
שלום דנינו (הליכוד)
כן. מאוד חשוב לדבר על הפרילנסרים.
דדי סוויסה
קרה דבר מדהים בישראל. דווקא אחרי הקורונה, כשחשבנו שאנשים יפחדו מלהיות עצמאים, נוצרה תופעה מוזרה והרבה מאוד אנשים דווקא הפכו להיות עוסק פטור. רק בשנת 2022 נפתחו 150 אלף עסקים חדשים של עוסק פטור, בדיוק ההפך מהמגמה שחשבנו שתקרה.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

אתה יודע למה?
דדי סוויסה
אני יודע. אני חי את זה. אנחנו שומעים גם בטלוויזיה על 700-650 עצמאים. בפועל, לפני שבועיים, בסקירה של רשות המיסים – אני אומר לפרוטוקול שיש לנו 1,000,047 עצמאים בישראל. זה כבר לא 650 אלף שכולנו חושבים. מיליון וארבעים ושבע בתי אב.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, אתה מכיר את המספר הזה? הוא דרמטית שונה ממה שאתם שומעים.
דדי סוויסה
כל הזמן הם מוציאים מספרים.
היו"ר דוד ביטן
האוצר מוציא?
דדי סוויסה
כן.
היו"ר דוד ביטן
למה יש הבדל במספרים?
דדי סוויסה
אין לי מושג. הינה, כולכם מסתכלים עליי ואני אקריא לכם מרשות המיסים במדינת ישראל.
היו"ר דוד ביטן
רשות המיסים פה? למה הם אף פעם לא באים לשום דיון?
דדי סוויסה
הם מפחדים שלא תדרשו החזר הוצאות.
היו"ר דוד ביטן
לא, ברצינות. יש פה מישהו? לא ראיתי אותם אף פעם. הם מתעלמים כל הזמן.
דדי סוויסה
אני אתן לכם את המספר כדי שתהיו מעודכנים. 657,917 עוסקים רשומים כעוסק מורשה; 389,967 עוסקים הרשומים עוסק פטור. בסך הכול, 1,000,047.
היו"ר דוד ביטן
עזוב את זה עכשיו. מה הבקשה שלך?
דדי סוויסה
אני בדיוק מגיע לזה. זאת הולכת להיות שכבת העניים החדשה של מדינת ישראל, בניגוד לשכירים שמפרישים להם זכויות וכדומה. בעתיד, הם הולכים להיות. הם ממשכנים את כל העתיד שלהם בשביל הנטו של היום. הם חיים בעולם הזה. מתוכם, יש 400 אלף פרילנסרים עד 100 אלף שקלים. אלה אנשים שממילא לא יכולים להפריש כי אין להם, לא דמי אבטלה ובטח לא פנסיה וכדומה.
היו"ר דוד ביטן
הם מחויבים להפריש?
דדי סוויסה
כן. מחויבים להפריש על פי חוק ולא מפרישים.
גל ברנס
יש כללים. לפי החוק מתחת לשכר מינימום וכל מיני כאלה, לא חייבים. אבל ככלל, גם עצמאים חייבים להפריש לפנסיה.
היו"ר דוד ביטן
גם אלה?
גל ברנס
המון - - - שמדובר עליהם, גם שכירים, מן הסתם.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שאתם צריכים להעלות את הסכום. 8,000 שקל בחודש זה כלום. למה אתם לא מעלים את הסכום? אני מבין שאתם מטפלים בכול.
רועי כהן
יש המלצה ל-150 אלף.
היו"ר דוד ביטן
למה לא מעלים את הסכום הזה? שיעלו את זה, כדי שאנשים יוכלו להשתכר יותר ולא יצטרכו ללכת להיות שכירים.
שלום דנינו (הליכוד)
השכר הממוצע הוא 11,200. זה לא כסף גדול.
גל ברנס
איזה סכום רוצים להעלות?
דדי סוויסה
דיברו על 150 אלף. כבר הייתה ועדה שהולכים להסכמה.
גל ברנס
את מה מעלים?
נעמה לזימי (העבודה)
את הסכום לעוסק פטור.
היו"ר דוד ביטן
כן, את המקסימום. תעלו את הסכום, למה הוא 100 אלף שקל?
גל ברנס
יש שם מצוק מס. ברגע שאתה עובר את הסכום, ישר עולים לך 17%, ואז עצמאי מגיע ואומר - - -
דדי סוויסה
בגלל זה מעלים ל-150 אלף.
גל ברנס
אם מעלים את העוסק הפטור, ה-17% נהיים יותר גדולים, ואז עסקים יותר ייתקעו במדרגה. היום הם עוסקים את הקפיצה מעל המדרגה, והם צריכים לקפוץ ב-17 אלף. הם יוכלו לקפוץ ל-34 אלף.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

אז תתקנו גם את המדרגה. מה הבעיה?
גל ברנס
- - - יוכלו לקפוץ ל-34 אלף. - - - לרצות לגדול ולצמוח, כי יש לו בדיוק את המצוק הזה, שבו הוא יורד למטה וצריך לעלות בחזרה.
היו"ר דוד ביטן
תסלח לי. עוסק פטור גם צריך להגיש דוח בסוף שנה, נכון? אם הוא צריך לשלם מס על זה, שישלם. מה הקשר?
גל ברנס
לא, זה מע"מ.
היו"ר דוד ביטן
אבל הוא צריך להגיש דוח. עזוב את המע"מ. בסוף שנה עוסק פטור מגיש דוח למס הכנסה. על מה אתה מדבר? ואם הוא צריך לשלם מס בעקבות ההכנסה שלו, שישלם. מה אתה מערבב לי עכשיו את הנושא של המס. אין שום קשר לעניין.
רועי כהן
עוסק פטור משלם מס מעל 60 אלף שקל.
היו"ר דוד ביטן
כן, הוא משלם. הוא גם מגיש דוח שנתי.
שלום דנינו (הליכוד)
גם פה יש תופעה של שתי הרעות: אתה מצמצם את הפריון, ושנית, אם הוא עולה יותר הוא מחפש דרכים - - -
היו"ר דוד ביטן
בעניין הזה, אנחנו נתקדם. ההחלטה שלנו היא שאנחנו רוצים שהסכום הפטור יעלה - - -
שלום דנינו (הליכוד)
לשכר הממוצע כפול 12.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו מבקשים תשובה לעניין הזה מרשות המיסים ומהאוצר. קודם כול, נתחיל מזה. ולגבי זה שהם עולים מדרגה, זה לא רלוונטי כי הם מגישים דוח ומשלמים מס. אני לא יודע מה אתם רוצים.
גל ברנס
עוסק פטור זה במע"מ. אתה לא משלם מע"מ של 17%.
היו"ר דוד ביטן
אתה גם לא גובה מע"מ. מה יש לשלם אם אתה לא גובה? מה אתה רוצה? לא הבנתי.
גל ברנס
אם בסוף שנה הרווחת 100 אלף שקל. מע"מ לא באים לבקש ממך 17%.
היו"ר דוד ביטן
הם גם לא צריכים, כי לא גבית. מה זה מע"מ? אתה מעביר מיד ליד. מה אתה רוצה?
דדי סוויסה
אם זה 150 אלף, אתה לא גובה. בכל מקרה זה אותו דבר.
היו"ר דוד ביטן
ברגע שאתה נותן חשבונית כזאת, אין עליה מע"מ, ואז אף אחד לא משלם. מה אתה רוצה?
גל ברנס
ברגע שאתה עובר את המדרגה - - -
היו"ר דוד ביטן
איזו מדרגה? ברגע שאתה אומר שעוסק פטור זה עד 150 אלף, העלית את המדרגה. מה אכפת לי?
גל ברנס
במצב הקיים היום, אם עברתי את מדרגת העוסק פטור, אני צריך להתחיל לשלם מע"מ לרשות המיסים.
היו"ר דוד ביטן
עוד פעם? בעצם העלית את המדרגה, מה אתה רוצה? הוא לא גובה מע"מ, אז על מה הוא ישלם מע"מ? מה אתה רוצה? לא הבנתי את זה. עוסק פטור לא גובה מע"מ. מה אתה רוצה? אני לא מבין.
נעמה לזימי (העבודה)
הוא לא שכיר, אז אין לו תנאים סוציאליים והוא לא גובה, אבל הוא כן צריך לשלם מע"מ? משהו. עשיתם מהעסקים משהו מדהים.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, באמת, אני אומר לך, אני שומע אותך כל פעם.
היו"ר דוד ביטן
הפעם אתה לא משכנע בטיעון.
שלום דנינו (הליכוד)
יש לך מודלים כלכליים תיאורטיים. אתה אומר שב-7,000 אנחנו מדרבנים אותו לצמוח. למה לא תוריד ל-4,000 כדי שהוא יהיה ממש רעב ויצמח? ההפך. תן לו שכר ממוצע, וממנו הוא גם יוכל לחשוב על צמיחה.
היו"ר דוד ביטן
רוב האנשים שעובדים בצורה הזאת, הם צעירים או נשים. הרבה נשים וגם אנשים שמתחילים. לפני שהם מתחילים לגדול, הם עובדים ככה.
שלום דנינו (הליכוד)
למה לדכא את העסק?
נעמה לזימי (העבודה)
אנשים במעבר בין שכיר להקמת עסק, אומרים שהם לא רוצים עדיין לוותר על התשתית שלהם. הם מתחילים עם עוסק פטור, רואים כי טוב, מצמיחים לעצמם את התשתית לעסק ומפתחים אותו.
רועי כהן
חבר הכנסת יעקב אשר עובד על זה כבר שש שנים.
היו"ר דוד ביטן
בישיבה עם אנשי המקצוע עם חברי הכנסת, אנחנו רוצים שתהיה כבר תשובה מסודרת בעניין.
דדי סוויסה
אני רוצה להמשיך עם נושא הפרילנסרים. יש לנו ארבעה אתגרים. ב-2030 נגיע כמעט למיליון וחצי עצמאים בישראל. אגב, הפרילנסרים הם בצמיחה מטורפת. זה העובד החדש, ויש פה כמה אתגרים מאוד קשים. הראשון, כל נושא דמי הפגיעה לא יהיה מוכר, כי אנשים מתחילים לעבוד יותר ויותר מהבית. בן אדם שעובד מהבית, אני לא יודע אם הוא עשה חביתה לילדים, ובאותו זמן לא יודעים אם להכיר בו כנפגע עבודה או לא. לא התחלנו בכלל לטפל בסוגיית רשת הביטחון או דמי הפגיעה שלו או הזכויות שלו בנושא ביטוח לאומי, כאשר יותר ויותר אנשים עברו לעבוד מהבית.

שנית, רשות המיסים. ההוצאה השתנתה, כי העבודה של הפרילנסרים היא מהבית. היא כבר לא כמו שהיה בעבר, ואין כמעט הוצאות. אני מקצה חדר, אני צריך אוכל וכולי.
היו"ר דוד ביטן
זה לא מדויק. לא הכול זה הקצאת חדר. לא כל העבודות של פרילנסר זה הקצאת חדר בבית.
דדי סוויסה
לא זה מה שאמרתי, אבל יש עוד הרבה מאוד הוצאות בתוך הבית שלא מכירים לי בהן ברשות המיסים, כי אין בכלל התאמה. לא הנושא של דמי פגיעה ולא זה.
שלום דנינו (הליכוד)
אתה יכול להגיד מה? תקשורת, מחשבים, שולחן – כל זה מוכר. מה עוד?
היו"ר דוד ביטן
כשעובד של חברת הייטק עובד מהבית, מכירים לו במשהו?
דדי סוויסה
אנחנו לא יודעים.
היו"ר דוד ביטן
מכירים לחברה משהו מזה?
דדי סוויסה
לדעתי, מכירים לחברה כחלק מההוצאה.
היו"ר דוד ביטן
אם מכירים לחברה, צריך להכיר גם לעצמאי. אני לא יודע מה המצב. תבדקו את זה, בבקשה. אתם נותנים זיכויים לעובד שעובד מהבית לחברה עצמה? אם כך, צריך לתת גם לעצמאי שעובד מהבית. אותו הדבר. אם לא נותנים, גם לא צריך לתת פה.
דדי סוויסה
הנושא האחרון הוא נוהל לחיצה על כפתור.
יעל גויסקי
ביקשנו שיהיה סכום קבוע, נניח 1,000 שקלים או 1,500, שיוכר כהוצאות אש"ל. פרילנס לא תמיד משתמש בבית אלא בבית קפה.


אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

אין לו איפה לשבת ולאכול.
היו"ר דוד ביטן
אין שום הכרה? באמת, תעירי להם שהם היו צריכים לבוא. מה זה הדבר הזה? אני לא מבין. הם לא מגיעים לישיבות.
יעל גויסקי
כל הנושא של הכרה בהוצאות, זה משהו שהוא כבר שנים.
רועי כהן
תמיד מאשרים לפני בחירות. אני נזכר עכשיו שהם אישרו את כל זה בשנת 2018. במסגרת הזאת שהם אישרו, אני אספר לך מה הם אישרו.
היו"ר דוד ביטן
אתה תלמד, כשהאוצר מאשר מהר, אתה יודע שיש בחירות. הינה, אני אומר לך, שתדע.
רועי כהן
לעסק שיש לו משרד הם אישרו עד 500 שקל, ולעסק שאין לו משרד עד 1,000 שקל בחודש. אישרו הוצאות אש"ל. זה היה חלק מהתוכנית נטו עסקים, שכחלון עשה בסוף 2018. הוא הביא תג מחיר של 700 מיליון.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה היה לשנתיים.
דדי סוויסה
הוא אישר את זה, אבל זה לא נכנס לתוקף כי כבר היו בחירות.
יעל גויסקי
הם הביאו את זה כתוכנית, בלי לאשר אותה. כמו הרבה דברים.
דדי סוויסה
זאת הייתה תוכנית שהוא הכריז עליה, אבל לא עשו איתה כלום.
היו"ר דוד ביטן
מה יש בתוכנית הזאת?
דדי סוויסה
בעיקר החזר הוצאות.
רועי כהן
150 אלף שקל – עוסק פטור; הנושא של הכרה בהוצאות אש"ל – 500 שקל לעסק שיש לו משרד ו-1,000 שקל למי שאין משרד.
שלום דנינו (הליכוד)
אפשר להביא את התוכנית הזאת, אם אתה רוצה.
רועי כהן
הם לא יציעו לנו את זה. זה נמצא אצלם במגירה.
דדי סוויסה
נביא לכם את זה לגבי החזר ההוצאות.
היו"ר דוד ביטן
תביא לנו נייר, בבקשה, רק של החלקים האלה בתוכנית. רק את זה. אתה אומר שהאוצר אישר בגלל השר? הגוף המקצועי התנגד לזה אז?
גל ברנס
כל נושא ההוצאות מעולם לא הוסדר כמו שצריך. בכל פעם עושים עוד קצת ועוד קצת. על כל דבר אפשר להגיד שזה חשוב וזה חשוב. בסוף, הרעיון של הוצאה זה הוצאה לצורך הכנסה.
דדי סוויסה
אנחנו רוצים להביא את עצמנו להחזר ההוצאות שרשות המסים נותנת לעובדים שלה.
היו"ר דוד ביטן
אתה מסכים איתי שעצמאי שרץ ממקום למקום, צריך לאכול סנדביץ' או לא? אין לו משרד, אז הוא יושב בבית קפה עם לקוח. הוא לא יכול את הקפה ועוגה לקזז?
דדי סוויסה
לא. הם רוצים שנרמה.
היו"ר דוד ביטן
הגזמת.
שלום דנינו (הליכוד)
אפילו חברי כנסת מכירים להם בזה.
יעל גויסקי
מכירים לכולם. לעובד שכיר יש הכרה, לעצמאים אין.
רועי כהן
רגע, תעשו סדר. בוא נספר את האמת. עד 2009 הייתה הכרה בהוצאות אש"ל גם לעצמאים. ב-2009 הסכומים היו מאוד מגוחכים – 4 שקלים לארוחת צוהריים. לה"ב הגישה עתירה לבג"ץ והסכימו להתאים את זה לנושא השכירים. מה עשתה רשות המיסים? אמרה: לא, אנחנו נבטל לגמרי את ההכרה בהוצאות אש"ל, וככה לא יהיה ויכוח על 4 שקלים. למה מ-4 להעלות ל-14? לא יהיה בכלל. זה מה שקרה. הגשנו עתירה לבג"ץ ובג"ץ אמר: בטח, אותן זכויות לשכירים ולעצמאים. צריך להרים את התעריפים. הלכו ותיקנו את פקודת מס הכנסה, ולא מוכר אש"ל לעצמאים. ככה עושים כל הזמן. כלומר, אם אנחנו מנצחים אותם בבית משפט, הם הולכים ומתקנים את הפקודה.
היו"ר דוד ביטן
אתה צריך לבוא בטענות לחברי הכנסת, לא לאוצר, שנותנים להם לעשות את זה. אם אתה רוצה עוד סיבה – האוצר מנצל תמיד את המצב כשיש חילופים של שר. אם יש חילופים של שר בדיוק בתקציב, פתאום הכול עובר להם בחוק ההסדרים. למה? הוא עוד לא נכנס לתמונה.
נעמה לזימי (העבודה)
יש דברים שהם העבירו הלאה בחוק ההסדרים.
היו"ר דוד ביטן
אני אלמד אותך כמה תובנות לגבי האוצר.
רועי כהן
אדוני, צריך לקבוע 500 ו-1,000, ולמנוע מצב שעצמאים יאספו חשבוניות.
היו"ר דוד ביטן
לא נפתור עכשיו את הבעיה.
נעמה לזימי (העבודה)
ביטן, אם תרצה רפורמה באוצר, נראה לי שאני אתמוך בך.
היו"ר דוד ביטן
לא נפתור את כל הבעיות עכשיו. גם פה אפשר לתת איזושהי בשורה בנושא התנאים הסוציאליים. תביאו לנו את הנייר, אבל ספציפית בלי הסיפורים מסביב.
רועי כהן
זה גם לא עולה הרבה כסף.
היו"ר דוד ביטן
אני אלמד אתכם עוד כמה תובנות על האוצר.
דדי סוויסה
דבר אחרון והכי חשוב לנו פה הוא נוהל לחיצה על כפתור. זמן חירום.
היו"ר דוד ביטן
רגע, לפני שאתה מתחיל עם זה, למה הכנסתם סגירת עסקים?
דדי סוויסה
דילגתי על זה כי אני מקצר בזמן. יש לנו בעיה גדולה מאוד. יש פתיחה וסגירה של עסקים, וזה כמו דלת מסתובבת בישראל. השאלה היא למה.
היו"ר דוד ביטן
מפסידים – סוגרים.
דדי סוויסה
לא, לא. זה בדיוק העניין.
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה שהאוצר ינהל להם את העסק?
דדי סוויסה
לא, לא. בכלל לא. אנחנו מצביעים כל הזמן על העובדה שמעולם לא נעשתה עבודה למה נסגרים עסקים. למה נפתחים – הבנתי. אבל למה נסגרים? לא נעשתה עבודת מחקר אמיתית.
היו"ר דוד ביטן
תעשו, מישהו מפריע לכם?
דדי סוויסה
אבל אין לנו את כל הנתונים. בגלל זה אנחנו צריכים את משרד הכלכלה לטובת העניין. אף אחד גם לא לוקח אחריות על סגירת עסקים בישראל. אני אתן לך דוגמה, ומייד תגיד לי שאני צודק. למשל, כל הנושא של פחת מואץ. אנחנו צועקים על זה בקול רם – בן אדם פותח מסעדה ב-300 אלף שקל.
היו"ר דוד ביטן
מסעדה זה סיפור אחר.
דדי סוויסה
אין בעיה. פותח חנות בגדים גדולה ב-300 אלף שקלים. באים אליו ואומרים: השקעת 300 אלף ואנחנו נכיר בפחת שלך בשבע שנים. הוא אומר: אבל אין לי תזרים לשבע שנים, שתכירו לי. התחננו אליהם עשרים אלף פעם.
היו"ר דוד ביטן
כשאתה מקים עסק, זה אותו פחת שיש גם באופן רגיל? כשאתה מקים עסק יש לך הוצאות גדולות.
גל ברנס
הפחת הוא תמיד עניין שנפרס לצורך הוצאות מוכרות במס.
היו"ר דוד ביטן
אין פחת יותר גדול, לפחות בשנה של הקמת העסק?
גל ברנס
אני לא לגמרי מכיר, וצריך לשאול את רשות המיסים. לדעתי אין.
היו"ר דוד ביטן
לדעתי, זה צריך להיות.
דדי סוויסה
אין, אין. ואז הם עושים מחנק אשראי והעסק נסגר.
היו"ר דוד ביטן
כשאתה פותח עסק, אתה משקיע הרבה מאוד כסף. תן לו יותר קיזוז. לא אמרתי מאה אחוז, אבל תנו.
גל ברנס
עסק שנפתח לא מרוויח. לוקח לו זמן להרוויח. בשנים הראשונות המס שלו לא גבוה, וכל הפחת הזה מוכר לצרכי מס.
היו"ר דוד ביטן
תלוי איזה גודל.
דדי סוויסה
אבל יש לו בעיית תזרים, תזרים.
שלום דנינו (הליכוד)
לא, זה לא קשור.
היו"ר דוד ביטן
תזרים לא קשור. זאת בעיה שלך, התזרים. מה אתה רוצה, שהאוצר יעזור לך?
דדי סוויסה
אם היו מכירים לו בפחת מואץ, היה לו יותר תזרים, היה לו יותר כסף כדי לשרוד תקופה ארוכה יותר לאחר מכן בעסק, כי אין לו הכנסות בתחילת העסק. אגב, יש את זה באירופה. הם מכירים ב-50% פחת מואץ לפתיחת עסק, ולאחר מכן - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע מה העלות התקציבית של זה.
שלום דנינו (הליכוד)
אין לזה עלות.
היו"ר דוד ביטן
יש, יש. ברגע שיש לו פחת יותר גדול, הוא משלם פחות מס בסוף השנה. אין ויכוח על זה, יש לזה עלות תקציבית לאוצר. אני לא יודע מה העלות התקציבית, ואני שומע שבאירופה נותנים את זה. אתם צריכים לתת פחת יותר גדול בשנה הראשונה.
שלום דנינו (הליכוד)
ממילא 50 אלף הולכים להיסגר.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא קשור לסגירה. באופן כללי, גם לעסקים פתוחים וגם לסגורים. לגבי הסגירה, אני לא יודע מה אתה רוצה – בגדול, אם מישהו סגר זה יותר קשור לפשיטת רגל, לנושא של פיצוי, לדמי אבטלה. אלה דברים אחרים.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, אני רוצה להגיד משהו בעניין, כי אני רואה בזה את אחד הדברים הכי חשובים שאנחנו עושים בסדרת הדיונים האלה. חייבים להקים צוות חשיבה רציני מאוד איך אנחנו בתחילת הדרך של עסקים קטנים – לא להכריח אותם לא לפתוח עסק, אבל לבדוק למי לא כדאי לפתוח. להביא את האינפורמציה הזאת, ללוות כמה שיותר. המדינה מפסידה בסופו של דבר. ובמעלה הדרך, איך מחזקים אותם, איך מלווים אותם. זה המנוע הכי גדול של יוזמה, של מועסקים, של תוצר. אני לא חושב שבא בן אדם ופותח עסק, אומרים לו: לך תפתח תיק במע"מ ונפתח העסק. אני חושב שצריך לעשות דלפק בדיקה לא מחייב, אבל כזה שבוחן דברים בסיסיים.
דדי סוויסה
אבל הם לא רוצים לקחת אחריות עליהם.
שלום דנינו (הליכוד)
הם רוצים, אבל אין להם כל האמצעים וכל הכוחות. המטרה, כמו שאמרת, היא לא להתנגח באף אחד אלא לחזק את משרד הכלכלה ואת הרשות לעסקים קטנים. להרחיב אותה, להגדיל אותה כי זה חתיכת מנוע גדול.
היו"ר דוד ביטן
תודה. מה רצית להוסיף?
דדי סוויסה
דבר אחרון זה נוהל לחיצה על כפתור. בעינינו זה קודש הקודשים.
היו"ר דוד ביטן
דיברנו על זה. אנחנו לא נפתור את הבעיה עכשיו ונקיים ישיבה מיוחדת על העניין הזה. נוהל לחיצת כפתור זה דבר משמעותי, ואנחנו לא נסגור את זה מעכשיו לעכשיו. זה גם לא דחוף. כרגע אני לא רואה איזה וירוס שמשתולל לנו. אלא אם כן יבוא חיידק או וירוס מסיביר, שחי 100 מיליון שנה. אז נהיה בבעיה כולנו. לא נצטרך נוהל כפתור, כי אולי כולנו לא נהיה.
רועי כהן
מה עם רעידת אדמה שהייתה בטורקיה לפני שלושה-ארבעה שבועות, אם חס וחלילה זה קורה פה?
דדי סוויסה
הייתה לנו שיחה עם מנכ"ל משרד האוצר, ואמרנו לו שאין שום בשורה לממשלה בנושא הזה. יכול להיות שאנחנו נמצאים ערב עימות, לא עלינו. אני מקווה שלא. אנחנו יכולים להיכנס לעימות. הוא ביקש את הצעת החוק בנושא של נוהל לחיצה על כפתור, והוא טוען שהאוצר יאהב את זה. יש לנו את זה, של ארנון בר דוד.
שלום דנינו (הליכוד)
אני קורא לזה חוק ערבות הדדית, וכמו שאתה אומר, צריך לשבת על זה.
דדי סוויסה
אני אומר לך שהאוצר מוכן, כי זה לא עולה כסף. זה נוהל שיכול להיות רק אם, חלילה, קרה אירוע.
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, נצטרך לשבת על זה. אני לא יכול לשלוף עוד שלוף. נקיים ישיבה בעניין הזה. אין בעיה. אני לא יודע מתי, או בפגרה או אחרי הפגרה.
דדי סוויסה
אפשר להכניס את זה כבשורה לחוק ההסדרים.
יעל גויסקי
ביקשנו שבחוק ההסדרים תיכנס רק שורה, והממשלה תכיר בזה שצריך נוהל. איך הוא יהיה, כמה הוא יהיה, כמה הוא יעלה - - -
דדי סוויסה
המטרה היא דמי קיום, וזאת לא בעיה. גם האוצר יכול. הרי הוא ייתן דמי קיום.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. כשנדון בחוק ההסדרים, נתייחס גם לזה. אין בעיה. כרגע אני לא יכול להיכנס לזה. זה לא דבר שאפשר להיכנס אליו תוך דקה. אין דבר כזה.
שלום דנינו (הליכוד)
יעל, רק שורה לא תפתור לנו את הבעיה. באמת צריך לגבש שאתם קוראים לו לחיצת כפתור, ואני קורא לו ערבות הדדית. ונכון שזה יכול לקרות מסיבות שונות – גם רעידת אדמה.
יעל גויסקי
יש לנו שני פורמטים.
היו"ר דוד ביטן
יש לנו בכלל חוק בחוק ההסדרים, שאפשר להכניס את זה לתוכו? יש איזה חוק קרוב בכלל?
גל ברנס
חוק ההסדרים הוא בסוף חוק ממשלתי.
היו"ר דוד ביטן
אני שואל אותך. כמובן, נדבר עם האוצר ולא מאחורי הגב. יש איזה חוק שאפשר להכניס את זה? אתה לא רואה את זה? עוד לא קיבלתי את החוקים, אז אני לא יודע. יש איזה חוק שוועדת הכלכלה יכולה להכניס את זה לתוכו?
גל ברנס
לדעתי, אין משהו דומה.
שלום דנינו (הליכוד)
צריך לעבד הרבה נתונים.
דדי סוויסה
אגב, ביטוח לאומי תומך. זה עבר במועצת הביטוח הלאומי, ועבר כבר את הנהלת הביטוח הלאומי. כל מה שנשאר זה אצלם.
היו"ר דוד ביטן
לביטוח לאומי אין בעיה, כי הוא מקבל את הכסף מהממשלה. מה שהם מקבלים מהממשלה, הם צ'יק-צ'ק מסכימים. מה שעל חשבונם, הם לא מסכימים בכלל. עזוב, אל תתחיל להגיד לי עכשיו ביטוח לאומי. אם יש לזה עלויות תקציביות גדולות - - -
דדי סוויסה
אבל כרגע אין. זה רק בזמן חירום. ובכל מקרה הם נתנו.
היו"ר דוד ביטן
ביטוח לאומי שקל לא שילם בקורונה. הכול הוא קיבל מהממשלה.
דדי סוויסה
לא. את מורי הדרך הם לקחו על עצמם. מורי דרך ושחקנים הם לקחו על עצמם.
היו"ר דוד ביטן
מדובר על עשרות מיליארדים. הם שילמו את זה מעצמם? הם קיבלו את זה מעצמם. מה זה מועצת ביטוח לאומי? בחייך, מספיק כבר עם זה. הם צריכים לשלם. ביקשתי מהם לשלם ברפורמה של התחבורה הציבורית רק דבר אחד קטן, שיממנו את הנסיעה בחינם של נכים עם כיסא גלגלים, היכן שאין להם אפשרות להגיע באופן נגיש עד שיפתרו את הבעיה של הנגישות, והם לא מוכנים. הם אומרים: זה לא עניין שלנו, זה עניין של האוצר. אז מספיק כבר עם זה. נו, כל הסיסמה הזאת של ביטוח לאומי. הם לא בסדר בהרבה מאוד תחומים. הם בסדר כשהם מקבלים כסף, הם מקבלים אותו טוב.
דדי סוויסה
אז שיחלקו לנו.
היו"ר דוד ביטן
נעבור לבתי אבות.
נחי כץ
אני מנכ"ל איגוד בתי האבות ודיורים מוגנים, ויוסי קפלן, חבר הנהלה שלנו. הנושא הראשון שנדבר עליו הוא ארנונה לבתי אבות סיעודיים. משרד הבריאות מתקצב אותם עם ארנונה למגורים. גם בפקודת הארנונה לאורך השנים, בתי האבות מוגדרים תחת סעיף של מגורים.
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר על סיעודי?
נחי כץ
בתי אבות סיעודיים ומחלקות סיעודיות.
היו"ר דוד ביטן
זה בית חולים לכל דבר ועניין.
שלום דנינו (הליכוד)
לא, לא.
נחי כץ
אלה מגורים של בן אדם.
שלום דנינו (הליכוד)
אני בניגוד עניינים.
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר על סיעודי, מה מגורים? באמת. מגורים זה בית אבות, כשאדם גר בחדר, הוא הולך והכול. סיעודי זה משהו אחר לגמרי, ולכן זה מוכר כבית חולים לכל דבר ועניין.
נחי כץ
בתי אבות משולבים.
היו"ר דוד ביטן
אני קצת מתמצה בנושא הארנונה.
רועי כהן
דוד, תן לו להגיד.
היו"ר דוד ביטן
גם לך יש בית אבות.
שלום דנינו (הליכוד)
בגלל זה אני אומר שאני בניגוד עניינים, למרות שאני לא מנהל.
היו"ר דוד ביטן
אז תן לי לדבר. אני רוצה להבין מה הדרישה. אם הדרישה שלכם שהאזור הסיעודי של בית האבות יוכר כבית חולים לכל דבר ועניין, ואז תקבלו הנחות גם בהיטלי השבחה, באגרות וגם בארנונה, על סמך זה שזה כמו בית חולים, זה מקובל עליי. אני לא יודע מה בפועל.
נחי כץ
אם משרד הבריאות היה מתקצב אותנו כבית חולים, כארנונה לבית חולים, הכול היה בסדר; הייתה לנו שום טענה. אבל הוא מתקצב אותנו כמגורים. את המחלקה הסיעודית הוא מתקצב כמגורים.
היו"ר דוד ביטן
זה לא משנה מה התקציבים. בארנונה זה לא קשור לתקציב. זה לפי השימוש בפועל. השימוש בפועל שלכם הוא בית חולים. מה זה מעניין מה משרד הבריאות מממן או לא מממן? זה קשקוש.
נחי כץ
יש בג"ץ שכבר קבע שזה משמש כמגורים, וזה שזה רישיון בית חולים, זה לאו דווקא אומר שזה בית חולים. אלה מגורים של בן אדם, והוא גר לפעמים עשר-עשרים שנה במחלקה סיעודית. זה לא בית חולים של שבוע. גם משרד הבריאות מתייחס לזה כמגורים.
היו"ר דוד ביטן
תראה לי את הבג"ץ הזה. בראשון לציון, למשל, בית אבות מסוים קיבל הנחה או פטור מהיטל השבחה, על רקע זה שהחלק הזה הוא בית חולים לכל דבר ועניין. זה לא משנה מה משרד הבריאות מתקצב. לא מעניין אותי מה הוא מתקצב.
נחי כץ
זה מכניס מחלקות לגירעון. יש בתי אבות שעיקלו להם את החשבון.
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר רק על ארנונה או על דברים אחרים?
נחי כץ
רק על ארנונה, כי ההכנסה של בית אבות היא ממשרד הבריאות.
היו"ר דוד ביטן
קודם כול, אין צורך לתקצב. מה הארנונה על בית חולים?
נחי כץ
כל רשות קובעת לפי צו הארנונה שלה, אבל לפעמים זה מגיע לפי 5 מהתקצוב של משרד הבריאות.
שלום דנינו (הליכוד)
הפירוש הוא לסגור את בית האבות.
נחי כץ
בתי אבות נסגרים היום בגלל הארנונה הזאת. אין להם כסף, אין להם הכנסה.
שלום דנינו (הליכוד)
בפועל לא גובים. חוץ מתל אביב, שם משלמים דמי סיעוד ברמה של 20 אלף, בכל הפריפריה אף אחד לא מעז בכלל לבקש את זה.
היו"ר דוד ביטן
מקובל. משרד הפנים לא הגיע היום משום מה.
נחי כץ
אני אחדד, זה כבר נכנס לחוק ההסדרים.
היו"ר דוד ביטן
אני אדבר עם ועדת הפנים. אני בעד זה. אני בעד זה שארנונה לסיעודי תהיה לפי בית חולים.
נחי כץ
זה בהסכמה של משרד הבריאות והאוצר. הם מסכימים לזה.
יוסי קפלן
מה הם רוצים? לא לשלם ארנונה בכלל?
שלום דנינו (הליכוד)
בחוק ההסדרים, כשכתוב בתי אבות, הם התכוונו לזה, לרבות בתי אבות סיעודיים. אגב, העיריות לא גובות את הארנונה לפי בית חולים, הן גובות לפי מגורים של אותה שכונה.
היו"ר דוד ביטן
מה יותר גבוה?
נחי כץ
בית חולים גבוה לפעמים פי 5.
שלום דנינו (הליכוד)
באתי לראש העיר בבאר שבע, ואמרתי לו: אם אתה מממש את החוק הזה, קח את בית האבות. הינה, אני מעביר לך אותו בחינם.
היו"ר דוד ביטן
מה אתם רוצים?
נחי כץ
יש הסכמה של האוצר ושל הבריאות.
היו"ר דוד ביטן
מה אתם רוצים?
שלום דנינו (הליכוד)
שיתקנו את זה.
היו"ר דוד ביטן
הפוך, דווקא?
נחי כץ
שיישאר מגורים כמו שהיה כל הזמן, כל השנים.
היו"ר דוד ביטן
טוב, הבנתי.
נחי כץ
משרד האוצר והבריאות מסכימים לזה, וזה כבר היה בחוק ההסדרים. משרד הפנים מתנגד.
היו"ר דוד ביטן
נדבר על זה עם ועדת הבריאות.
שלום דנינו (הליכוד)
אני לא רציתי להתערב בזה, בגלל ניגוד עניינים, חס ושלום.
היו"ר דוד ביטן
החוק הזה יגיע אליהם, ואם אתם רוצים תיקון - - -
שלום דנינו (הליכוד)
הוא הכניס את זה שם.
נחי כץ
זה כבר בחוק ההסדרים, אבל משרד הפנים מתנגד. האוצר והבריאות איתנו. הם מסכימים לזה, הם מבינים את המצוקה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, הם יכולים להתנגד. לא חייבים הכול לפי מה שהם רוצים. הם מתנגדים בגלל העיריות, לא בגלל שהם מתנגדים.
נחי כץ
ברור לי. יש כמה רשויות שזה לא נוח להן.
היו"ר דוד ביטן
אבל עם כל הכבוד לעיריות, פה הם יוותרו על משהו.
נחי כץ
זה ממש כבשת הרש. אלה גם ככה מוסדות שבקושי מתקיימים.
היו"ר דוד ביטן
דעו לכם, עניינית זה צריך להיות לפי בית חולים.
שלום דנינו (הליכוד)
לא, לא נכון. הפרוצדורה של משרד הבריאות היא כזאת בשביל לתת לך רישיון. אין להם פרוצדורה אחרת. אגב, בתי האבות האלה, חוץ מתחבושת אסור להם לעשות כלום.
היו"ר דוד ביטן
אני אגיד לך את האמת, יש דברים אחרים כמו אגרות והיטלים. היטלים – צריך לקבל הנחה גדולה מאוד בגלל שזה בית חולים; היטלי השבחה. אני אומר לך שיש שני צדדים למטבע. אלה לא כספים פשוטים, שאתה מקבל פטור מהיטל השבחה. זה לא דבר פשוט. דע לך, אם אתה מכיר בזה כך, אתה לא יכול לערבב את זה בצד השני. בסדר, מקובל עליי. אין לי בעיה. צריך לדבר על זה עם ועדת הבריאות.

יש נציגים מארגון הרוקחים? הם לא באו. נדבר על זה בישיבה הבאה.
יוסי קפלן
הנושא השני הוא חוק הגנת הצרכן, תיקון 61, מה שנקרא אל תתקשר אליי. אנחנו מספקים שירותי בריאות, שירותי מחלקות סיעודיות, שיקום. אלה מסגרות מגורים לאנשים מבוגרים. אני לא מסכים להגדרות של בתי חולים, כי בבית חולים אדם נמצא בין מספר ימים מצומצם לשבועיים-שלושה, ואצלנו הם חיים.
היו"ר דוד ביטן
למה? בית חולים סיעודי. זה לא נכון.
יוסי קפלן
שוב, אם נתייחס לבתי החולים הסיעודיים, למחלקות הסיעודיות, אנשים גרים בבית הזה בין שנתיים לחמש שנים. במחלקות לתשושים יותר, בבתי דיור מוגן יותר.
היו"ר דוד ביטן
סיעודי זה סיעודי. יכול להיות סיעודי שנה, חצי שנה ויותר. תלוי.
יוסי קפלן
אני מדבר על תיקון 61, ואני לא מדבר על הארנונה. הדרך שבה אנחנו מבצעים חבירה או עסקה עם לקוח מטופל, היא תהליך מאוד מאוד ארוך. לפעמים זה דחוף, אז התהליך קצר, ולפעמים זה מארג של שנים. אנחנו מבקשים להחריג אותנו מתיקון 61, למשך תקופה של שנה מכיוון שיש לנו מספר לקוחות ואנשים - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא נראה לי, ואני אגיד לך למה. בית אבות לא מדבר רק עם הקשיש, הוא מדבר עם המשפחה. ברגע שאתה מדבר עם המשפחה, החוק לא חל.
יוסי קפלן
במקרים של בתי אבות לתשושים ומוסדות - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר עם הקשיש?
נחי כץ
כן. הזקנים היום הם עצמאים.
יוסי קפלן
השיחה היא עם בני הזוג. אנחנו מדברים על בני זוג, שאחד מהם מצבו - - -
היו"ר דוד ביטן
המשפחה יכולה לדבר איתו.
נחי כץ
הם בני שבעים, עצמאים, והם רוצים לעבור לדיור מוגן.
היו"ר דוד ביטן
המשפחה לא מדברת?
יוסי קפלן
התפיסה הנכונה היא לדבר קודם כול עם האדם. אנחנו לא נדבר עם בני משפחה. האדם רוצה לדבר איתנו.
היו"ר דוד ביטן
אתם יכולים לדבר עם המשפחה. אם יש אדם שהוא ערירי, אתה צודק.
יוסי קפלן
אדוני היושב-ראש, אני מדבר על מסגרות דיור לאנשים - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם יכולים לעקוף את החוק הזה, אם אתם מדברים עם המשפחה.
יוסי קפלן
למה? בן אדם בן שבעים שהתאלמן מאשתו וחי לבדו.
היו"ר דוד ביטן
הילדים לא צריכים להיות בעניין? רק הוא?
יוסי קפלן
ברור שהם בעניין. על אחת כמה וכמה. אנחנו לא מדברים על עסקה טלפונית.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא. עזוב.
שלום דנינו (הליכוד)
אם דוד לא משתכנע, תרד מזה.
היו"ר דוד ביטן
בן אדם ערירי? כן, זה בעייתי. צריך להיות לו אפוטרופוס. עם כל הכבוד, אתם לא תנהלו משא ומתן עם אדם שהוא בעייתי ואין לו משפחה. יש לו אפוטרופוס, ויש את המדינה, כונס הנכסים הרשמי. יש עם מי לדבר. לבוא ולהגיד שאתם רוצים החרגה, כדי שזה יחול על כולם ותעשו מה שאתם רוצים? זה לא מקובל עליי.
נחי כץ
לא מדובר במקרי רווחה. לפעמים אלה מנכ"לים של חברות, אנשים שמנהלים משרדי עורכי דין. הם בני שבעים, עצמאים, שרוצים לעבור לדיור מוגן.
היו"ר דוד ביטן
שיעברו לדיור מוגן. מה הבעיה? לא הבנתי.
נחי כץ
הם לא מודעים לאפשרות הזאת.
יוסי קפלן
אני לא מסוגל לפנות אליהם.
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע. בזה אני לא יכול לתת לכם עזרה. אני מאוד מצטער. זה לפתוח את הכול.
יוסי קפלן
לא לפתוח. אנחנו מבקשים הוראת שעה לשנה, מכיוון שיש לנו אנשים שהיו איתנו בקשר בשנתיים האחרונות, ומה-1 בינואר אני לא יכול לפנות אליהם. הם היו איתנו בקשר. זהו תהליך ארוך, וכל מה שאני מבקש זה הוראת שעה לשנה. נפנה אליהם ונבקש מהם, מי שירצה, להמשיך איתם את הקשר. היום אני לא יכול להמשיך איתם את הקשר.
היו"ר דוד ביטן
זה רק על טלפון? אתה לא יכול לפנות אליו בכתב? מה הבעיה? אני לא מבין את זה.
ד"ר עידית חנוכה
אתם לא יכולים לשלוח לו דיוור אלקטרוני?
יוסי קפלן
כשאנחנו מדברים על אוכלוסייה מבוגרת, קיימים פערים. כל מה שאנחנו מבקשים זה שנה של הוראת שעה, להסדיר את הנושא הזה מול הלקוחות שלנו, שהם איתנו בקשר.
שלום דנינו (הליכוד)
זה הקהל שלהם.
היו"ר דוד ביטן
אתה יודע, כל אחד יבקש החרגה מהחוק הזה.
יוסי קפלן
לא, אני לא מבקש החרגה מהחוק.
היו"ר דוד ביטן
אתה כבר השלישי שמבקש.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד לא משתכנע, חבל לחפור את הבור הזה יותר. נשב בצורה רגועה, נחשוב על זה שוב בסבלנות, ונראה לאן לוקחים את זה. יש לנו עוד שני דיונים.
היו"ר דוד ביטן
עורך דין בן שבעים שרוצה להיות בבית אבות, הוא גם יודע לפנות אליך. הוא לא צריך לחכות לך, שאתה תפנה אליו ותגיד לו: ניהלתי איתך משא ומתן. אם הוא היה רוצה, הוא היה חוזר אליך. זה אם אתה מדבר על אחד כזה. אם הוא תשוש, גם אם הוא עורך דין בן שבעים ויש לו בעיה, יש לו משפחה. הוא לא לבד במשימה. אני לא מבין את זה.
יוסי קפלן
אם הוא היה איתי בקשר בשנתיים האחרונות - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה? אם הוא ירצה, הוא יפנה אליך בעצמו. הוא לא יכול לפנות אליך? אשתו לא יכולה לבוא איתו? מה העניין? לא הבנתי. אנחנו לא אחראים לשיווק של בתי האבות.
נחי כץ
ההצעה מקובלת, ננהל את זה בנפרד בהמשך.

נושא שלישי ואחרון, ממוקד, גם קשור לדיור מוגן. יש בעיה בשוק – מינהל התכנון משחרר תב"עות לדיורים מוגנים, רמ"י מוציאה מכרזים, ואף אחד לא ניגש.
היו"ר דוד ביטן
מוציאה מכרזים לבתי אבות?
שלום דנינו (הליכוד)
למה?
נחי כץ
כי התב"ע לא מתוכננת לדיור מוגן. אין שם מרפסות, דירות קטנות מאוד מאוד, שכבר לא מתאימות לאף אדם זקן עם מטפל, שטחים יקרים ולא מתוכננים – זה לא עומד בכלל בחוק הדיור המוגן. מי שניגש לזה, או שהוא לא מבין בשוק, ואז הוא משנה את הייעוד למגורים, או שהוא מתכתש עם הרשות המקומית לשינוי תב"עות.
היו"ר דוד ביטן
יש אזורים ציבוריים?
נחי כץ
לא. הרבה דברים לא נמצאים שם בפנים, שטחי שירות שמחויבים על פי חוק הדיור המוגן. מרפסות, אגב, גם לא מתוכננות בכלל. מה שקורה, דיורים מוגנים שכבר זכו במכרזים בעבר, פשוט לא בונים. במודיעין, נניח, עד 120 – כבר הרבה שנים לא נבנה. חבל, כי יש ציבור ואפשר קצת להנגיש את הדיור הזה, ולהוריד אותו קצת יותר למעמד הביניים.
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר על דיור מוגן?
נחי כץ
על דיור מוגן.
היו"ר דוד ביטן
לא על בתי אבות.
נחי כץ
על דיור מוגן. אין שום שיח בין מינהל התכנון לבין הענף שלנו.
דדי סוויסה
בכמה זה יכול להוריד, לדעתך?
נחי כץ
את העלויות? אנחנו מנסים לתת קרקעות בחינם עם מחיר מטרה.
היו"ר דוד ביטן
בדרך כלל, מה שיכולים לעשות זה שינוי תב"ע. יש לזה עלות.
נחי כץ
חבל שצריך ללכת לשינויי תב"ע. פשוט תוציאו את התב"ע כמו שצריך. לא הגיוני שאדם מבוגר יגור בדירת 45 מטר רבוע.
היו"ר דוד ביטן
לא יוציאו את זה למכרז, כי שינוי תב"ע גם לוקח זמן.
נחי כץ
נכון, שנים. ואז מתחיל משא ומתן עם הרשות, ויש הורדות ידיים. אתם מכירים את זה.
היו"ר דוד ביטן
כמה מכרזים כאלה יצאו ולא ניגש אף אחד?
נחי כץ
בשנים האחרונות מכרזים נופלים אחד אחרי השני. אני יכול להביא נתונים, או שתבקשו גם ממינהל התכנון.
היו"ר דוד ביטן
תביא נתונים לישיבה הבאה.
נחי כץ
אין בעיה.
היו"ר דוד ביטן
תדאגו שמינהל התכנון יהיה בישיבה הבאה.
נחי כץ
יש לקיים שיח פתוח, מקצועי. זה לא מתקיים היום.
שלום דנינו (הליכוד)
ביקשת פגישה איתם והם לא מקבלים אותך?
נחי כץ
הפנו אותי ליועצת חיצונית. דיברתי איתה והיא לא מבינה בענף. היא זאת שמייעצת להם בנושא.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו צריכים להמשיך עוד, יש נושאים שעוד לא סיימנו. נדון בהם בישיבה הבאה. יש את המסעדנים, ואני לא מבין מה העניין של התאחדות העצמאים.

חברים, הישיבה הסתיימה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים