ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 13/03/2023

חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 152), התשפ"ד-2024, הצעת חוק שירות הציבור (מתנות) (תיקון - תרומה למימון הליך משפטי או טיפול רפואי וחובת דיווח), התשפ"ג-2023, הצעת חוק העונשין (תיקון - עבירה כלפי קשיש או חסר ישע), התשפ"ג- 2022, הצעת חוק העונשין (תיקון - עונש מוות למחבלים), התשפ"ג-2023, הצעת חוק העונשין (תיקון - עונש מוות למחבלים), התשפ"ג-2023, הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (המחלקה לחקירת שוטרים), התשפ"ג-2022, הוספת ממלאי מקום קבועים בוועדות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



8
ועדת הכנסת
13/03/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 27
מישיבת ועדת הכנסת
יום שני, כ' באדר התשפ"ג (13 במרץ 2023), שעה 12:30
סדר היום
1. רביזיה על החלטת הוועדה בדבר בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 141), התשפ"ג-2023 (מ/1609), לפני הקריאה הראשונה
2. רביזיה על החלטות הוועדה בדבר קביעת ועדות לדיון בהצעות חוק הבאות:
א. הצעת חוק שירות הציבור (מתנות) (תיקון – תרומה למימון הליך משפטי או טיפול רפואי וחובת דיווח), התשפ"ג-2023 (פ/2303/25), של חה"כ עמית הלוי.
ב. הצעת חוק העונשין (תיקון – עבירה כלפי קשיש או חסר ישע), התשפ"ג – 2022 (פ/66/25), של חה"כ אוריאל בוסו.
ג. הצעת חוק העונשין (תיקון – עונש מוות למחבלים), התשפ"ג-2023 (פ/1738/25), של חה"כ לימור סון הר מלך.
ד. הצעת חוק העונשין (תיקון – עונש מוות למחבלים), התשפ"ג – 2023 (פ/2198/25), של חה"כ עודד פורר וקבוצת חברי הכנסת.
ה. הצעת חוק לביטול ההתיישנות בעבירות מין (תיקוני חקיקה), התשפ"ג-2023 (פ/2559/25), של חברת הכנסת אפרת רייטן מרום וקבוצת חברי כנסת
3. קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (המחלקה לחקירת שוטרים), התשפ"ג-2022 (פ/586/25), של חה"כ משה סעדה.
4. הוספת ממלאי מקום קבועים בוועדות.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר כץ – היו"ר
זאב אלקין
משה ארבל
בועז ביסמוט
מירב בן ארי
עמית הלוי
מתן כהנא
צבי ידידיה סוכות
משה סעדה
משה רוט
חברי הכנסת
שלי טל מירון
ארז מלול
יצחק קרויזר
אפרת רייטן מרום
אושר שקלים
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.

רביזיה על החלטת הוועדה בדבר בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 141), התשפ"ג-2023 (מ/1609), לפני הקריאה הראשונה
היו"ר אופיר כץ
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. רביזיה על החלטת הוועדה בדבר בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק התכנון והבנייה, לפני הקריאה הראשונה. בקשה, חבר הכנסת אלקין.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כשהסתכלתי על סדר היום, אדוני היושב ראש, לא התרשמתי שלממשלה חסרים חוקים ממשלתיים שדורשים פטור מחובת הנחה, לכן אני לא מבין למה צריך ללכת על פטור מחובת הנחה בחוק הזה. לא נראה לי שאת כל מה ששמתם על סדר היום תעבירו השבוע, יהיו דברים שיידחו לשבוע הבא, כך אני מעריך, לכן אין סיבה במקרה הספציפי הזה ללכת לפטור מחובת הנחה. אני לא רואה דחיפות כזאת שזה לא יכול לחכות שבוע אחד.
היו"ר אופיר כץ
מי בעד הרביזיה?

הצבעה
הרביזיה לא אושרה.




רביזיה על החלטות הוועדה בדבר קביעת ועדות לדיון בהצעות חוק הבאות
היו"ר אופיר כץ
רביזיה על החלטות הוועדה בדבר קביעת ועדות לדיון בהצעות חוק הבאות: הצעת חוק שירות הציבור (מתנות) (תיקון – תרומה למימון הליך משפטי או טיפול רפואי וחובת דיווח), של חה"כ עמית הלוי. הצעת חוק העונשין (תיקון – עבירה כלפי קשיש או חסר ישע), התשפ"ג-2022, של חה"כ אוריאל בוסו, הצעת חוק העונשין (תיקון –עונש מוות למחבלים), של חה"כ לימור סון הר מלך, והצעת חוק העונשין (תיקון – עונש מוות למחבלים), של חבר הכנסת עודד פורר וקבוצת חברי הכנסת. ינמק חבר הכנסת זאב אלקין.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
האכסניה הטבעית של כל ארבע הצעות החוק שמופיעות פה, לפי מה שנאמר פה בדיון על ידי היועצת המשפטית של הוועדה, היא ועדת חוקה. אני מבין שכשאתם מקדמים את חוק שירות הציבור (מתנות) אתם רואים את נתניהו מול העיניים וחושבים שזה רק לחברי כנסת, אבל לא.
משה סעדה (הליכוד)
אם יריב לוין דיבר על רק אם הם בעתיד, איך זה נתניהו?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני מאוד אשמח אם מה שאמרת כרגע תהיה גם עמדתך בהצבעה הסופית על החוק הזה. אם זאת העמדה הרשמית של הקואליציה, אני מברך על זה.
משה סעדה (הליכוד)
זאת העמדה של שר המשפטים.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני יודע, אבל שמעתי שלא כולם בכל החדרים מרוצים מהעמדה הזאת של שר המשפטים.
משה סעדה (הליכוד)
אצלכם?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא אצלנו. אתה מתחייב שתצביע נגד הרטרואקטיביות בחוק הזה?
משה סעדה (הליכוד)
אם אתה תצביע בעד הרפורמה שאתה מאמין בה, אני - -
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
רק לרגע חשבתי שאתה מזדהה עם העמדה של שר המשפטים.
משה סעדה (הליכוד)
אני מזדהה איתה לחלוטין.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אז אתה נגד רטרואקטיביות בחוק הזה?
משה סעדה (הליכוד)
אני מזדהה עם העמדה של השר שלי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא הבנתי אם אתה נגד או בעד הרטרואקטיביות.
משה סעדה (הליכוד)
אני בעד השר.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
החוק הזה, נכון לעכשיו, אלא אם כן תצמצמו את זה רק לחברי כנסת, הוא על כולם. אין מקומו בוועדת הכנסת, מקומו בוועדת החוקה. החוקים הבאים ששמתם כאן על סדר היום הם תיקונים בחוקי העונשין, כל אחד בתחום שלו, לכן האכסניה הטבעית שלהם היא ועדת חוקה, חוק ומשפט. יש פה תהליך של התפרקות טוטאלית של ועדת חוקה, חוק ומשפט מטיפול בשגרת היום יום הרגילה שלה, והכל למען חקיקה של הרפורמה שזה אירוע מאוד מאוד בעייתי לכנסת לטווח ארוך. לא מדובר כאן בהזזה של חוק מסוים וספציפי שיש עליו ויכוח בין כמה ראשי ועדות ומסיבה קואליציונית כזאת או אחרת מייצרים לו ועדה אחרת, אלא פשוט בחסימה של ועדת החוקה מטיפול בחוקים השוטפים שלה. אני חושב שזאת טעות גדולה לכולנו, כי מה שעושים פעם אחת אחר כך גם עושים פעם אחרת וזה רק הולך ומחמיר. אם יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט רואה את עצמו רק כיושב ראש ועדת חוקה ולא רואה את עצמו כיושב ראש ועדת חוק ומשפט שדנה בחקיקה הרגילה, המשעממת והאפורה של משרד המשפטים בנושאים השונים שרלוונטיים לחוק ומשפט, כמו חוק העונשין, נושא מאוד מובהק, שיגיד את זה, ואז תפרקו את זה לשתי ועדות ואנחנו לא נדרוש ועדה בתמורה. אתם רוצים להקים עוד ועדה אחת? תפרקו רשמית את ועדת חוקה, חוק ומשפט לשתי ועדות, תשימו מישהו שמבין בנושאים משפטיים שכן רוצה להתעסק בזה.
משה סעדה (הליכוד)
יש לך רעיון למישהו?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הצעתי את חבר הכנסת ארבל בדיון הקודם. יש בקואליציה חבר כנסת מצטיין, משפטן בהחלט רציני. צריך מישהו שיעשה את העבודה האפורה הזאת. בדרך כלל ועדת חוקה, חוק ומשפט היא הוועדה הכי מחוקקת בכנסת, יש בה המון חוקים ממשלתיים של משרד המשפטים וחוקים של חברי כנסת שעוסקים בנושאים הרלוונטיים לה. אי אפשר שפעם מעבירים לוועדת העבודה, פעם לוועדה לביטחון לאומי. נושאים שהם קלאסיים לוועדת החוקה פשוט נלקחים ממנה בהסכמת היושב ראש כי לא מעניין אותו כלום מלבד נושא אחד. תקימו לו ועדה לנושא אחד, את כל הדברים האחרים תשאירו במקום שזה צריך להיות. זה לא אידיאלי, אבל זה עדיף מהמצב הנוכחי, כי גם חוקים אחרים שיעברו הוא לא ירצה כי הוא עסוק ברפורמה. בואו נסדר את זה פעם אחת ולתמיד.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
אופיר כבר עומד בראש ועדה שעוסקת בחוקים של ועדת חוק, חוקה ומשפט, לכן אפשר לתת עוד סמכויות לוועדה שלו.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אופיר, אולי תקימו שתי ועדות חוקה, חוק ומשפט, אחד שלך והשנייה של רוטמן.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
זה דה פקטו קורה.
משה סעדה (הליכוד)
למה לא להקים ועדת משנה לוועדת החוקה שתשב על כל הצעות החוק האלו?
היו"ר אופיר כץ
ועדת משנה לא יכולה לחוקק.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני שמח ששכנעתי את חבר הכנסת סעדה.
היו"ר אופיר כץ
אנחנו עוברים להצבעה על הרביזיה על הצעת חוק שירות הציבור (מתנות) (תיקון – תרומה למימון הליך משפטי או טיפול רפואי וחובת הדיווח), של חבר הכנסת עמית הלוי. מי בעד הרביזיה, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הרביזיה לא אושרה.
היו"ר אופיר כץ
זה עובר לוועדת הכנסת. מי בעד הרביזיה על הצעת חוק העונשין (תיקון – עבירה כלפי קשיש או חסר ישע), של חבר כנסת אוריאל בוסו, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הרביזיה לא אושרה.
היו"ר אופיר כץ
הצעת החוק תעבור לוועדת העבודה והרווחה. מי בעד הרביזיה על הצעת חוק העונשין (תיקון – עונש מוות למחבלים), של חברת הכנסת לימור סון הר מלך ועל הצעת חוק העונשין (תיקון – עונש מוות למחבלים), של חבר הכנסת עודד פורר וקבוצת חברי הכנסת, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הרביזיה לא אושרה.
היו"ר אופיר כץ
שתי ההצעות עוברות לוועדה לביטחון לאומי. עכשיו אנחנו ברביזיה על הצעת חוק לביטול ההתיישנות בעבירות מין, של חברת הכנסת אפרת רייטן מרום. החלטנו להעביר לוועדת חוקה. תסבירי, אפרת.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
היה סיכום שלא הספקנו לעדכן.
היו"ר אופיר כץ
לא עדכנו את יו"ר ועדת הכנסת.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
בדיוק. היה סיכום על כך שתוקם ועדה משותפת של ועדת חוקה והוועדה למעמד האישה, לכן הגשנו את הרביזיה.
משה ארבל (ש"ס)
עבירות מין זה לא רק ביחס לנשים.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
בוודאי שלא.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הוועדה למעמד האישה היא לא רק ביחס לנשים.
משה סעדה (הליכוד)
למה צריך גם וגם?
אפרת רייטן מרום (העבודה)
חבר הכנסת ארבל, מבחינתי אפשר היה להוציא את זה לחלוטין מוועדת החוקה, אבל יש התעקשות דווקא על החוק הזה של יו"ר ועדת החוקה.
היו"ר אופיר כץ
מי בעד הרביזיה, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הרביזיה אושרה.
היו"ר אופיר כץ
ועדת הכנסת ממליצה שהצעת החוק האמורה תידון בוועדה משותפת של ועדת חוקה, חוק ומשפט והוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, לפי ההרכב הבא: הוועדה תהיה בת 10 חברים, 5 חברים מכל ועדה. מטעם ועדת חוק, חוקה ומשפט: חבר הכנסת שמחה רוטמן, יושב ראש הוועדה, גלעד קריב, יצחק קרויזר, יעקב אשר וארז מלול. מטעם הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי: פנינה תמנו-שטה, קטי שטרית, אימאן ח'טיב יאסין, מירב בין ארי ואלי דלל. מי בעד הוועדה, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
אושר.



הוספת ממלאי מקום קבועים בוועדות
היו"ר אופיר כץ
הוספת ממלאי מקום קבועים בוועדות. מוצע להוסיף ממלא מקום קבוע לסיעת העבודה בוועדת החוקה, חוק ומשפט את חברת הכנסת אפרת רייטן. מי בעד, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
אושר.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50.

קוד המקור של הנתונים