ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 30/05/2023

השפעת מעבר צה"ל על אזור הנגב

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



48
הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל
30/05/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 23
מישיבת הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל
יום שלישי, י' בסיון התשפ"ג (30 במרץ 2023), שעה 14:00
סדר-היום
השפעת מעבר צה"ל על אזור הנגב
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
עודד פורר
חברי הכנסת
שרון ניר
אלון שוסטר
מוזמנים
טל ישראלי - רפרנטית שלטון מקומי, אגף תקציבים, משרד האוצר

יפית אלגל - רח"ט תשתיות לאומיות, מינהל המעבר דרומה, משרד הביטחון

אורית שגיא - רח"ט מרכז המידע, מינהל המעבר דרומה, משרד הביטחון

מיטל מרציאנו - ראש תחום קשרי ממשל, מינהל המעבר דרומה, משרד הביטחון

רס"ן רז וינטר - רמ"ד תקציבי צה"ל לנגב, אגף התקציבים, משרד הביטחון

סא"ל זהר אבן דר - רע"ן פרויקטים צה"ל לנגב, משרד הביטחון

יונת מרטון מרזון - ראש היחידה לתכנון מערכת אזרחית, משרד הביטחון

גילי כספי - משקית דוברות, משרד הביטחון

עומר אביב - מלווה דובר צה"ל, משרד הביטחון

רחל שחר - מלווה דובר צה"ל, משרד הביטחון

שולמית שפיגל - ס. מנהלת מחוז דרום, משרד הבינוי והשיכון

ורוניקה גרינברג - מ"מ מנהלת מחוז דרום, משרד הבינוי והשיכון

רחל ברנר שלם - סגנית סמנכ"ל בכיר לתכנון אסטרטגי וכלכלי, משרד הבריאות

איתן טי - סמנכ"ל תכנון, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה

שירן חלוצי - מעקב ובקרה, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה

שני ברזי - מפקחת תקשוב וחינוך טכנולוגי מחוז דרום, משרד החינוך

ניצן קרסנטי - רמ"ט מנכ"ל כלכלה, משרד הכלכלה והתעשייה

יצחק אלקסלסי - יועץ מקצועי לשר, משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי

אמיר קליין - ק' אג"מ מחוז דרום, מ"י, המשרד לביטחון לאומי

עידו לוי - תכנון, אג"ת, מ"י, המשרד לביטחון לאומי

נסיה יודיץ - ראש אגף א' תוכניות תכנון ובקרה, המשרד לביטחון לאומי

רועי הרצוג - מנהל תחום תעסוקה בהייטק, מינהל תעסוקת אוכלוסיות, משרד העבודה

חן קהתי - מנהלת תחום (פיתוח עסקי מול מעסיקים), האגף להכשרה, משרד העבודה

לילי פיינטוך - ממונת מחוז דרום, משרד הפנים

עדי בן ישי - מנהל אגף ביצוע פרויקטים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רון מרגלית - מנהל צוות מדיניות פנים וחוסן, משרד ראש הממשלה

איתי לבנון - מנהל אגף הון אנושי להייטק, חטיבת הזנק, רשות החדשנות

רחל קטושבסקי - סגנית מתכנן מחוז דרום מינהל התכנון, מנהל התכנון

פרופ' דן בלומברג - סגן נשיא לפיתוח אזורי ותעשייתי, אוניברסיטת בן-גוריון

חן ארצי - עיתונאית

מריאנה גולדברג רבינוביץ - סטודנטית למשפטים

אור דהן - שדלן

דולב תורגמן - שדלן
משתתפים באמצעים מקוונים
אוסנת רווה - מנהלת תחום פיקוח ובקרה רשויות מקומיות, משרד התרבות והספורט
מנהל הוועדה
אמל ביבאר
רישום פרלמנטרי
אביבה יובל מויאל



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.


השפעת מעבר צה"ל על אזור הנגב
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלום לכולם, אנחנו מתחילים דיון של הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל. בפתח הדברים צריך לציין את העצב הגדול שירד על רבים במדינת ישראל בשל פטירתו של הרב הגאון, ראש הישיבה, גרשון אדלשטיין. אפשר להיות במחלוקות על עמדות, אבל אי-אפשר שלא להתפעל מהדמות של אדם בן 100 שמנהיג את קהילתו. אנחנו לא רואים את זה הרבה במדינת ישראל, את היכולת של אדם בן 100 להנהיג את קהילתו, להיות צלול עד ימיו האחרונים. המופת האישיותי שלו בכך שגזר על עצמו חיי צניעות בדירה צנועה ללא פאר והדר ובמינימליזם של קיום בכל ההיבטים. ולצד זה שליחות של עשרות שנים, לייצג ולנהל קהילה.

קראתי באינטרנט שבאחת מהשיחות עם תלמידיו הוא אמר להם שחייל חילוני שבוחר לקדש את חייו, להקריב את חייו למען מדינת ישראל ועם ישראל, הוא אולי בדרגה רוחנית גבוהה יותר ממי שבוחר ללמוד תורה. זה משפט אמיץ מאוד ומכונן. ולצד זה, הרב אדלשטיין תמיד חיפש את האחדות בעם, את קירוב הלבבות. אולי מהוותק שלו כמי שראה את ההשלכות של השואה על דור ענקים, שאסף אותם אל ביתו ומהמעט בנה קהילה, ומבין את המחיר שעם משלם על חורבן. ולכן קרא פעמים רבות לאחדות ולקירוב לבבות בעם ישראל. יהי זכרו ברוך.

אנחנו מקיימים דיון מעקב על היערכות משרדי הממשלה וגופים אחרים, לעליית בסיסי צה"ל אל הנגב. יש תהליכים יפים מאוד שבהם אנחנו מתברכים: הקמת בסיסים רבים, שותפות עם החברה האזרחית והחלטות ממשלה נכונות שתמכו ביישובים שקלטו את הבסיסים. החלטת ממשלה שזכיתי לעצב כראש מועצה בירוחם, היא מה שקראנו לו: "עיר הבה"דים תחילה". באמת היא קמה ראשונה ובגדול.

זכיתי כשר במשרד הביטחון יחד עם שר הביטחון בני גנץ, להכריע בשאלה כמה מהר והאם תקום קריית המודיעין בליקית. הכרענו את הדבר הזה בהיבטים של החלטת מדיניות של משרד הביטחון וצה"ל. הטרקטורים עובדים בשטח ועדיין יש אתגרים להשלמת המהלך, אבל אין בכלל ספק שקריית המודיעין קום תקום. גם סגן שר הביטחון שוסטר, שהחליף אותי, המשיך את התנופה. אבל יש עדיין סוגיות של חיבור לחברה האזרחית שאנחנו רוצים לדון ולהעמיק בהן.

משהו טורד את מנוחתי. עיינתי בהחלטת הממשלה 546, החלטה שהובלנו בעבר בשנים 2014-2013, וחידשנו אותה לפני שנתיים-שלוש בממשלה. לפי הדוחות הכספיים ולפי הקצאות הכסף, היא נגמרת ב-2022. אנחנו עכשיו אחרי תקציב מדינה ואחרי חוק ההסדרים, ואני רוצה הבהרה איך ההשקעות האלה שהיו כל כך חשובות ב-2022-2021 לא נעלמות, ומה הפתרון התקציבי. זה בעיקר האוצר. אני רוצה לשמוע על השלמת ההיבטים האזרחיים של מעבר צה"ל דרומה. בצד הצבאי יש סוגיות, אבל אני פחות מודאג כי האוצר והביטחון סגרו את התקציב בהסכמה. בצד האזרחי אני מודאג, במיוחד לאור הנתונים שראיתי של סיום ההשקעות ב-2022.

אנחנו ניתן למשרד הביטחון להציג ראשון, אחריו למשרד ראש הממשלה שמתכלל את ההחלטות הללו, וניתן לאוצר להתייחס להיבטים התקציביים. נשלב גם חברי כנסת שיתייחסו, גופים אזרחיים משמעותיים שנמצאים פה – כמו אוניברסיטת בן-גוריון – ומשרדי ממשלה נוספים שיש להם מה לתרום לאירוע. יש לנו כשעתיים, ואני מבקש מכולם להיות קצרים, קצר ולעניין ומדויק. מי שיאריך נקצר אותו. משרד הביטחון, בבקשה.
זהר אבן דר
שלום לכולם. אני זהר אבן דר, ראש ענף פרויקטים בצה"ל הנגב באגף התכנון בצה"ל. אנחנו שמחים מאוד להיות פה, נמצאים פה גורמי צה"ל ומשרד הביטחון. אנחנו שמחים מאוד שרוב האנשים שיושבים פה הם פנים שמוכרות לנו, פנים שהם חלק, איתנו בתוך המהלך הזה. הם חלק בתהליכים שמובלים באופן משותף על ידי כל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, בוודאי משרד הביטחון בתהליך שכבר מזמן ברור לכולנו שהוא מהלך משותף לכולנו שכדי שהוא יצליח. אנחנו מתעסקים לא מעט בשיתוף איתכם: בהסרת חסמים; במציאת פתרונות יצירתיים; בקידום פתרונות; במאמצים משותפים שבאמת יעשו את המעבר הזה. אנחנו למעשה נמצאים היום בשלב מאוד מתקדם במימוש שלנו.

(מקרינה מצגת)

המעבר של צה"ל לנגב הוא הרבה יותר מקריית המודיעין וקריית התקשוב: הוא מרכז האספקה המטכ"לי; הוא בח"א 21 שעובר לבאר שבע; הוא מתקנים אסטרטגיים שכבר הוקמו באזור הדרום; הוא קמפוס למקצועות המודיעין, שמתגייסת אליו כל אוכלוסיית הטרום צבאי באגף המודיעין. כל חייל שהתגייס לאמ"ן עובר בתוך העיר באר שבע, בקמפוס רמות. יש יחידות מבצעיות של אמ"ן שכבר עברו.

כלומר, אנחנו נמצאים בתוך תהליך שאנחנו בליבו. התהליך הזה הוא לא רק תהליך תשתיתי, הוא תהליך הרבה יותר רחב מזה. הוא תהליך של שינוי תפיסה בתוך צה"ל ובתוך משרד הביטחון, איך נראה אמ"ן ואיך נראה אגף התקשוב בעידן הנגב; הוא תהליך שהאתגר המרכזי שיש בו הוא לשמר את ההון האנושי מצד אחד, ומהצד השני לשמר את יכולות המודיעין ויכולות התקשוב של צה"ל ברמה הלאומית. זה האינטרס הצבאי, זה האינטרס האזרחי. המעבר הזה צריך להיות לא פחות ממושלם: צריכה להיות כאן סביבת עבודה נכונה וטובה, אפקטיביות של זמני עבודה, מסוגלות תעסוקתית לאנשים שיועתקו לאזור הזה – כי אנחנו מבינים שחלק מהמהלך הזה כולל גם מעבר משמעותי מאוד של משרתי קבע לתוך המרחב הזה.

אתם יכולים לראות כאן, כל מה שיש פה – ורובכם גם מכירים את זה – כבר בנגב. יש פה למעלה מ-15,000 משרתים בטוטאל כבר היום. הם לא שירתו שם, הם עברו לשם. אני לא אתייחס לקריית ההדרכה, על קריית ההדרכה יש סרטון. אתם יכולים לראות את זה, אוכלוסייה עצומה בצה"ל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זהר, אנחנו שמחים בשמחת ההישגים. אסביר לך מה אני רוצה, כדי שנתמקד. כולנו שמחים בשמחת ההישגים ואנחנו חלק מההישגים הללו. הפגישה היום ממוקדת בתמונת המצב: מה המצב עכשיו; חסמים, אם יש חסמים מבחינתכם – מהם; ואחרי זה סוגיות תקציב; ודגש על החיבור לחברה האזרחית, לקהילות – איך אתם נערכים בתוך הקהילות; יש גם שמועה שעלתה בתקשורת על קנייה או שכירות ארוכת טווח של נדל"ן לאמ"ן במרכז הארץ בימים אלה. אני רוצה הבהרה על הדבר הזה. תצאי מנקודת הנחה שגם אני, גם שוסטר וגם פורר גאים בהישגים והיינו חלק. אבל עכשיו להיבטים של המציאות.

שרון, ברוכה הבאה, לא ראיתי שבאת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוא לא ידע אם את כאן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא ראיתי אותך. עכשיו הגעת, הרגע, לא?
שרון ניר (ישראל ביתנו)
מה פתאום, אני רבע שעה פה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני הרמתי את הראש, לא ראיתי. ברוכה הבאה.
אורית שגיא
אגב, לשרון יש חלק במעבר, עוד כשהייתה לובשת מדים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוודאי.
זהר אבן דר
אני רוצה להגיד עוד מילה לפני שאדבר. כמובן, אתייחס גם למה ששאלת לגבי אגף המודיעין, העברת בסמ"ח (בית הספר למקצועות המחשב והסייבר) לגב ים הוא דוגמה טובה. באוגוסט 2022, הרבה לפני שקריית התקשוב תתאכלס, הורדנו את בית הספר למקצועות המחשוב של צה"ל לפארק גב ים. ההחלטה הזאת הייתה מתוך הבנה שאנחנו צריכים להתחיל את תהליך ההתיידדות של המשרתים עם מרחב הדרום. המהלך המשותף הזה שבו הצלחנו להוריד אותם לשם וכבר היום גם מייצר שת"פ טוב עם האקדמיה ורצון של המשרתים ללכת לכל מיני תוכניות של מו"פ בשיתוף פעולה עם חברות הוא משמעותי מאוד. הנוכחות הזאת בבאר שבע היא הדבר הנכון לבית הספר למקצועות המחשוב היום, עוד הרבה לפני שהיחידות עברו.

פה אתייחס לשאלתך על אגף המודיעין. צריך לעשות הפרדה בין יחידה מבצעית שיש לה עוד כמה וכמה שנים לחיות באזור המרכז עד שתעבור דרומה, ואי-אפשר לנתק חלק ממנה ולהוריד אותו מחר בבוקר לבאר שבע – יחידה 8200 היא יחידה שלמה, היא קפסולה מבצעית, היא עובדת בשלמות עם החבר'ה שיושבים בגלילות. לכן ההחלטה ללכת כרגע לשכירות, היא החלטה שנשענת על הבנה שאנחנו לא רוצים להשקיע כסף בבניית תשתיות במחנות שמתפנים. לכן הפתרון הוא ללכת לשכירות, השכירות הזו היא זמנית, היא שכירות קצרת טווח עד המעבר. אין לאף אחד בצה"ל ספק אפילו לא לרגע, כולל לראש אמ"ן, ש-8200 עוברת לדרום. זו לא שאלה בכלל, 8200 תהיה בבאר שבע. לכן השכירות הזאת היא בסוף חליף בנייה והיא זמנית, כדי לשרת מענה מבצעי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נמשיך.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
לא ברור לי הסיפור. אם יש את ליקית, אז למה צריך שכירות?
זהר אבן דר
כי זה רק עד המעבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ייקח כמה שנים.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
תעשי לנו, בבקשה, סדר בתאריכים.
זהר אבן דר
אני אעשה סדר. קריית המודיעין מתאכלסת בשלבים, היא אמורה להתאכלס בין 2026 ל-2028. עד 2026 אמ"ן משתנה פלאים. אמ"ן גדל, יש בו משימות חדשות, הרבה מאוד עולמות מסווגים שלא נרחיב עליהם את השיח גם כי אנחנו בדיון פתוח. כשאמ"ן מתרחב, כמות החיילים גדלה. אנחנו לא רוצים להתחיל לבנות במחנה גלילות ולהשקיע בקרקע של מחנה מתפנה הרבה מאוד כסף. לכן הפתרון באופן זמני הוא ללכת לשכירות. ביום שהמחנה בבאר שבע יהיה מוכן, 8200 תיקח את עצמה ותעבור לליקית. זה מענה זמני לחלוטין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי, נמשיך.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
- - -
זהר אבן דר
כן, בוודאי.
קריאה
כן, שלוש-ארבע שנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. תראי, תמיד לא עמדו בתאריכי היעד.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
בגלל זה אני שואלת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל נקווה שזה אכן – הייתי אומר ש-2026 זה אופטימי. 2026 זה אופטימי אבל זה טוב.
זהר אבן דר
לפנינו בעת הקרובה קריית התקשוב. מפקדת פיקוד הדרום וקריית התקשוב נמצאות בשלבי הקמה מתקדמים. גם כאן אנחנו מדברים על מעבר מדורג בתוך היחידות החל מ-2025. אם אתם שואלים אותי, מה המאמץ של כולנו? המאמץ של כולנו הוא לייצר חוויית מעבר נכונה, טובה, אפקטיבית, עם פתרונות מגוונים ליחידה הזאת. ההצלחה של כולנו תהיה שקריית התקשוב תעבור בחוויה טובה, בחוויה שהאזור מוכן לקלוט אותה. כבר היום אנחנו יודעים שתהיה לנו מורכבות במתן מענה בלוחות הזמנים האלה, בעולמות התחבורה והמגורים. אבל כולנו צריכים להתכוונן ולהאיץ את כל התהליכים שיאפשרו חוויית מעבר טובה לאוכלוסייה הזאת כדי ש-8200 תחכה כל היום לאכלוס שלה בליקית; שהיא תחכה למעבר הזה כי הוא בשורה משמעותית למשרת, הוא בשורה משמעותית לחברה האזרחית, הוא בשורה משמעותית לרשויות המקומיות בדיוק כמו שרצינו ופיללנו כולנו. זה לא מעבר תשתיתי, זה הרבה מעבר לזה.

המרה"ס - מרכז ההספקה המטכ"לי. גם ממנו אי-אפשר להתעלם, מדובר כאן ביחידה מאוד משמעותית לצה"ל גם ברמה המבצעית. הוא נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים, גם הוא הוקם כפרויקט P.F.I. יש פה פוטנציאל גדול מאוד, מדובר באוכלוסייה של ע"צים (עובדי צה"ל) ובהרבה מאוד שירותים, יש פוטנציאל לגידול בפעילות הכלכלית בתוך המרחב הזה. זה בסיס שהוא בhardcore- הליבה המבצעית של צה"ל במענה לחירום.

קריית המודיעין. אתם יכולים לראות את הסרטון שרץ פה, הוא סרטון אותנטי מהשטח. אנחנו בתחילת שלב ההקמה, גם של התשתיות המבצעיות שמשרתות אותנו וגם בשלב העבודה של הזכיין על הקרקע. אגף המודיעין אומנם נמצא בראשית תהליך ההקמה, אבל נמצא בתהליך משמעותי פנים ארגוני לסדר את אמ"ן לקראת המעבר הזה. יש מינהלת ייעודית שמתעסקת בזה, גם פנימה וגם החוצה. זאת הזדמנות אסטרטגית לייצר מודיעין אחר, האגף מבין את זה, עוסק בזה.

אנחנו מבינים את ההזדמנות האסטרטגית שיש בזה. החל מהשבוע הבא יתחילו כל קציני אמ"ן לנסוע לבאר שבע, לפגוש את קריית המודיעין ולראות אותה, לפגוש את האקדמיה – למעשה, את כל התהליכים שאנחנו עושים: גם לפגוש את הרשויות המקומיות – וזו לא רק באר שבע, היא אומנם שותף אסטרטגי, אבל גם רשויות מקומיות נוספות – ואת האוניברסיטה. אנחנו נמצאים לגמרי בתוך התהליך.

החלטה 625, ובוודאי החלטת ההמשך, היא אבן דרך משמעותית מבחינתנו. אפרופו שאלתך, כולנו צריכים להתכונן לייצר החלטת המשך שמעידה על המחויבות ההדדית שיש לכולנו להצלחתו של המהלך הזה. מבחינתנו היא מהווה אבן דרך משמעותית ביכולת שלנו לקדם את כל התהליכים, כדי שהמעבר הזה יהיה מעבר מוצלח כמו שאנחנו רואים אותו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כל מה שמופיע בהחלטה עצמה כבר יושם?
זהר אבן דר
עוד רגע משרד הביטחון יתייחס למה שיושם, מה שנמצא בשלבי ביצוע ומה שעדיין מעכב אותנו. אבל אנחנו נמצאים בשלב משמעותי, אנחנו מבינים שהחלטת הממשלה עזרה לנו באופן דרמטי מאוד לקדם את המהלך הזה בתוך הצבא וגם מחוצה לו. הפתרונות הם מגוונים ומתקדמים, ומבחינתנו הדבר הזה על המסילה. אמרתי את זה בהתחלה ואסכם בזה: אנחנו שמחים מאוד להיות פה, אנחנו שמחים על שיתופי הפעולה הרבים. יש דברים, יש מחלוקות בדרך, יש אי-הסכמות – וזה בסדר. עדיין יש הרגשה שהמהלך הזה הוא מהלך לאומי וכולם איתנו. אנחנו בתוך תהליך שהוא נכון למדינת ישראל, הוא נכון לצה"ל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זהר, מה קורה עם 546 שמסתיימת ב-2022?
אורית שגיא
אני אורית שגיא, ממינהל המעבר דרומה במשרד הביטחון. אגיד כמה מילים על כל המהלך בהיבטים האזרחיים שלו. אם אפשר, רק השקופית הבאה במצגת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא מתאים לי, עברה חצי שעה ואנחנו לא בכיוון. אני רוצה פגישת עבודה, אני לא רוצה שיווק. מספיק. אנחנו בעד המהלך, מספיק. עכשיו תתחילו לענות על שאלות. החלטה 546 – יש לה המשך? החלטה 62 משהו נגמרת ב-2022, איך זה מסתדר עם המציאות? תענו על השאלה הזאת.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ברשותך, אני רוצה להוסיף עוד הכוונה. כולנו מברכים פה אחד בלי הצבעה על כל ההתקדמות. אנחנו פה אומנם בשידור אבל ענייניים מאוד. מהן הבעיות? במה אתם צריכים סיוע? יכול להיות שהתשובה היא: הכול טוב, תעזבו, אל תפריעו. כמו שאומרים לנו לפעמים. אם זה המצב, תודה רבה. חמש דקות, עשר דקות, נסיים ונדע שנתפנה לדברים אחרים.
רון מרגלית
אני אשמח להתייחס לשאלה. רון מרגלית, ממשרד ראש הממשלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משרד ראש הממשלה יש לך מה להגיד כאן, קדימה.
רון מרגלית
החלטת ממשלה 625 התקבלה ב-14 בנובמבר 2021 והסתיימה ב-2022. ב-2 באפריל האחרון הארכנו כשמונה סעיפים בהחלטה, החלטה 435, על מנת שנוכל למצות את מלוא התקציבים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תקציבים שלא בוצעו.
רון מרגלית
בדיוק. היקפה של ההחלטה המקורית הוא 420 מיליון שקלים, בהארכה יש עוד 150 מיליון שקלים שרצינו לנצלם עד הסוף. בין השאר: הבינוי של אוניברסיטת בן-גוריון; הקמת ה-DeserTech; בית החולים הנוסף בבאר שבע. הסעיפים הללו שעבודת המטה שלהם בדרך כלל מתארכת קצת יותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הגיוני. למה לא חידשו את ההחלטה הזאת?
רון מרגלית
בימים אלה אנחנו עובדים על תוכנית אסטרטגית להחלטת המשך. האוצר נמצא פה, יש סיכום בין משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר לגבי התקצוב שלה. אני מקווה שהיא תהיה לשנים 2025-2023, ואני מניח שאנחנו נביא אותה בנובמבר, אחרי הבחירות לרשויות המקומיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש איזה קשר לבחירות או אין קשר?
רון מרגלית
אנחנו רוצים להתמקד במטרופולין באר שבע. עד נובמבר נסיים את עבודת המטה ואני מקווה מאוד שאנחנו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואיך זה מסתדר עם תקציב המדינה שנסגר עכשיו?
רון מרגלית
במסגרת דיוני התקציב עשינו את הסיכום התקציבי לגבי התקצוב של ההחלטה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איפשהו בתקציב המדינה יש פתרון לבעיה הזאת? נשמר כסף?
רון מרגלית
באשר לתוכנית המשך ל-625, כן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתם יודעים להגיד כמה יהיה תקציב ההחלטה?
רון מרגלית
אני לא יודע כמה משרדי הממשלה ייתנו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה אומר ששריינתם את זה בתקציב, נכון? לא טעיתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה מכיר את המושג סיכום אוצרי?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כן, אבל זה מספרים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה סיפור של שלום עליכם. תראה לנו את הסעיף והמספר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
סיכום אוצרי, יש בו מספר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סיכום אוצרי, נשמע כמו "מחפשים את האוצר".
רון מרגלית
נציגת האוצר פה.
טל ישראלי
שלום, צוהריים טובים. אני טל ישראלי, מאגף תקציבים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, טל.
טל ישראלי
אנחנו בעבודת מטה משותפת יחד עם משרד ראש הממשלה, כרגע אנחנו מגבשים תוכנית אסטרטגית לאזור ולקליטת מעבר צה"ל לנגב. במסגרת דיוני התקציב עם משרד ראש הממשלה הוקצה סכום, כשכרגע עדיין לא נקבע סופית כמה בדיוק יהיה תקציב תוספתי וכמה תקציב משרדי. כמובן שזה יהיה בהתאם לצרכים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה הסכום?
טל ישראלי
אנחנו לא יודעים כי כרגע אין עדיין תוכנית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איך הקצתם סכום?
טל ישראלי
הקצנו איזושהי קופסה ובנוסף לזה יש דיונים שאנחנו צריכים לעשות עם המשרדים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
קופסה של כמה?
טל ישראלי
אנחנו לא יודעים כרגע להגיד כמה כסף זה יהיה בדיוק, כי אין עדיין תוכנית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש במשרדי ממשלה סעיף כזה, איך נקרא הסעיף הזה? עתודות?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל יש עליו מספר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך זה נקרא? מה השם שלו? איך קוראים במשרדי הממשלה לסעיף כזה בסוף?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש רזרבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רזרבה תקציבית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל יש מספר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם לאוצר יש רזרבה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם לרזרבה יש מספר.
רון מרגלית
הנושא הזה ילובן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל את חושבת שצריך לחדש את ההחלטה?
טל ישראלי
אני חושבת שעשינו דברים יפים מאוד בהחלטה הקודמת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את הובלת את ההחלטה הזאת באוצר?
טל ישראלי
כן, אני הובלתי יחד עם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את חושבת שצריך לחדש אותה ולשמור על המשכיות?
טל ישראלי
אני חושבת שיש דברים שחשוב לחדש. ויש דברים שצריך לחדש בהם מעבר, דברים שצריך לעשות אחרת, דברים שצריך להסתכל עליהם בצורה קצת שונה. אבל אני חושבת שזו החלטה חשובה מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את אומרת שיש מקום לחדש.
רון מרגלית
ההחלטה הזאת תחודש, זו כבר החלטה ברמה הממשלתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא לא אמרה את זה בנחישות כמוך אבל אתה מדבר בשם ראש הממשלה, זה יותר טוב.
רון מרגלית
אני מדבר בשם מנכ"ל משרד ראש הממשלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ההחלטה תחודש.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
והיא מדברת בשם הארנק של ראש הממשלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לראש הממשלה אין ארנק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא צריך ארנק עכשיו, אפשר העברות בטלפון.
רון מרגלית
לא סתם הארכנו את 625 לתוך 2023, בל נשכח שלא היה תקציב מדינה עד - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל איך תייצר רציפות והמשכיות אם אתה אומר לי שאתה מחכה ל"אחרי הבחירות"? הבחירות בנובמבר, יהיה מצב שבינואר – חלק מהתוכניות הן חינוכיות, קהילתיות. אם בינואר פתאום אין כסף, יש פגיעה בתפקוד. האם אתם מביאים החלטת ממשלה שתיכנס לתוקף לפני ינואר 2023? בשביל הרציפות וההמשכיות.
טל ישראלי
אשמח להתייחס לזה.
רון מרגלית
אנחנו כבר בינואר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם תתייחסו, שניכם.
טל ישראלי
קודם כול, אני רוצה להתייחס לאִמְרָה של הרציפות וההמשכיות. במסגרת החלטת הממשלה, בסוף נתנו בעיקר בוסט של תשתיות ותקציבים שהם חד-פעמיים, כדי לבסס את מעבר צה"ל לנגב, לבסס את באר שבע כמטרופולין. עשינו תהליכים שהם ברובם חד-פעמיים, חד-פעמיים באופיים, ולכן אין פה עניין המשכי. הגם שאנחנו כן מתכננים להביא החלטה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל את מאמינה בחד-פעמי.
טל ישראלי
סליחה, רק להשלים את דברי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סליחה שאני נכנס לדבריך, אבל אני מבין את הקונספט חד-פעמי, כי לא מתחייבים לשנים רבות. אבל לסוגיות כמו מגמות מודיעין בכל תיכון, או רובוטיקה, או רחפנים, או להבים, או פיילוטים שאנחנו רוצים לעשות בכל יישוב, זה לא חד-פעמי וזה המבחן.

כשאמרו לי שיביאו את עיר הבה"דים לירוחם ותהיה לי מהפכה בעיר, ביאסתי את כולם. זה היה ב-2011-2010. אמרתי להם: כמה חיילים יהיו בעיר הבה"דים? אמרו: 10,000. אמרתי להם: יש פה בסיס, צאלים, יש בו 9,000-8,000 חיילים. כבר 40 שנה. קיבוץ צאלים לא הכפיל את עצמו. זאת אומרת שבסיס לבדו לא עושה את העבודה.

זה נכון שטוב להעביר את הבסיסים, אבל השאלה הכי גדולה שלנו – למשל על המודיעין, ההשתתפות במודיעין היא של אשכולות סוציו-אקונומיים גבוהים והיא מאופיינת בעיקר במרכז הארץ. אלה מחקרים עצובים, רוב המשרתים במודיעין זה אשכולות 6, 7, 8, 9, 10, הם 75% ממשרתי המודיעין הטכנולוגי. עכשיו צה"ל יורד דרומה, איך נכין בארבע השנים שנשארו לנו עד 2026, 2027, 2028, את הדור של הנגב? התחלנו כל מיני פיילוטים אבל אמורים להאיץ את זה. בכל תיכון אמורות להיות 3-2 תוכניות של הכנה למודיעין: של סייבר, של שפה, של תכנות, של איראנית, לא יודע איזה שפות אתם רוצים – סינית, מה שבא לכם.
רון מרגלית
אם יורשה לי, אני רוצה להתייחס רק לעניין הרציפות. הרציפות תישמר. היות שנמצאת פה נציגה ממשרד החינוך, למשל בתחום החינוך. הארכנו את הסעיפים של החינוך לתוך 2023 ועכשיו אנחנו מגבשים החלטה שתתחיל כבר בסוף 2023.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה אומר: מהיתרות הקודמות אנחנו עוד יכולים לשמור על ההתחלה של 2023.
רון מרגלית
לא מהיתרות.
טל ישראלי
הקצאת התקציב בוצעה מחדש. בזה שהארכנו את ההחלטה, הקצנו מחדש כסף שלא נוצל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
טל ישראלי
אין פה כוונה למרוח את ההחלטה. להפך, עשינו פה דווקא צעדים משמעותיים כדי לייצר התחייבות ארוכת טווח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה מבורך, אני אוהב את זה. אבל זה לא במקום הקצאה חדשה וזה לא במקום הבנה שלא רק ברזלים יעשו את השינוי. לא חד-פעמי.
טל ישראלי
אין כוונה לא לעשות הקצאה חדשה. כמו שרון פירט, אנחנו באמת מדברים על החלטת ממשלה כזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני קורא לך, בשם האוצר, לחשוב על הקהילות ועל התהליכים, לא על הברזלים. לבנות בניין זה בסדר, מי יעבוד בו? אם לא יכינו את ההון האנושי של הדור הבא בנגב, לא יהיה שם אף אחד מהנגב. מיד שואלים אותי: כמה קשה להביא אנשי מודיעין? להביא אותם. גם השפה של זהר הייתה: שהנחיתה תהיה שלמה, רכה, אינטגרטיבית. לא. אני לא רוצה רק נחיתה בנגב, אני רוצה צמיחה של ילדי הנגב למודיעין. אתם צריכים לשנות את השפה. זה לא להביא את המודיעין מתל אביב לעבוד בנגב, שזה אתגר. אנחנו מדברים על גדילה של הנגב וצמיחה של בני הנגב לתוך המודיעין. את שני הדברים האלה צריך להגיד במקביל, אבל לא רק להגיד.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
יש כבר יעדים של חיל המודיעין - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, שרון. אני בנית את המענקים והיינו מוכנים לתת גם 200,000 ו-300,00 ו-400,000 שקלים, למוחות מבריקים שיעברו לגור בנגב. אבל תוכנית של סייבר או תכנות בכל בית ספר, עולה 50,000 שקלים ל-30 ילדים. אם הם יתחילו לתכנת בכיתה ז' נקבל אותם בי"ב, אני חייב שתבינו את הדבר הזה. אני לא חייב שאף אחד פה יבין, רק האוצר. את שומעת? כשאת בונה את התוכנית ל-2025-2023, תזמיני אותי לפגישה אחת, אפשר? כל מי שרוצה לבוא מחברי הכנסת פה, יוזמן. אנחנו רוצים אחת.
טל ישראלי
בשמחה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בלי מצלמות, בלי כלום. שיחה על חיבור לקהילות. יש לנו קצת ניסיון, עשינו את זה, עשינו את זה בירוחם כמו שצריך.

שרון, מה רצית להגיד?
שרון ניר (ישראל ביתנו)
רציתי להגיד שאתה צודק מאוד בהיבט של היכולת, התכנים והכלים שנותנים לילדי הדרום להגיע ל-8200 וליחידות דומות, כמו תקשוב. בסוף כל הרעיון הוא גם יצירת תשתית ברמה הבסיסית בקרב התלמידים והתלמידות, אבל גם שהצבא יהיה ערוך לקלוט יותר ילדים מהדרום. ואני יודעת, כי זה עלה גם בוועדת חוץ וביטחון, שאחד מהיעדים של 8200 – אמר את זה בוועדת חוץ וביטחון בכיר בחיל המודיעין – זה לשבץ 30% מילדי הדרום ב-8200, שהתמהיל של יחידת 8200 יהיה מורכב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל זה לא יקרה שרון.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
יש להם כבר תוכניות ארוכות טווח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי שעושה את אותה פעולה ומצפה לתוצאה שונה, הוא לא איינשטיין.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
נותנים תיעדוף, קודם כול נותנים תיעדוף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם התיעדוף לא יעזור. אתה צריך להגדיל את אחוז הבוגרים בפיזיקה, אחוז הבוגרים במתמטיקה.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
אני מסכימה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה צריך שתהיה להם אוריינות טכנולוגית. את יודעת כמה תלות יש בתורמים? את יודעת שמרכז המדעים בירוחם ייסגר בלי תורמים? זו לא בושה למדינה? כשמרכז המדעים שלנו ייצר עכשיו לראשונה כעשרה ילדים ל-81, וכ-20 ילדים ל-8200.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
יש תוכניות כמו "מגשימים" ו"ניצנים", והרבה מאוד ארגוני החברה האזרחית ועמותות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון, אבל החינוך הבלתי פורמלי בהשתתפות מדינה זה 10%. אם רוצים בוסט של השקעה בילדי הנגב, צריך להיות משהו אחר.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
אני מסכימה איתך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ניתן למשרד הביטחון, משרד האוצר ולמשרד ראש הממשלה להשלים את הדברים, לאוניברסיטת בן-גוריון, נפתח להתייחסות חברי הכנסת ונמשיך עם משרדי ממשלה נוספים. ביטחון, תשלימו את הדברים. גם אם יש חסמים, כמו שאמר שוסטר, תגידו לנו את האמת. אם אין לנו עבודה לעשות בכנסת והכל דופק, אנחנו ננוח. אם יש בעיות אל תתביישו להגיד מה הדברים שלא נפתרו, כי נעשה על זה מעקב ונקדם.
אורית שגיא
אגיד ארבעה משפטים קצרים. דבר ראשון, דיברת על האתגר הצבאי והאתגר הלאומי ואמרת שצריך לשנות את השפה. אנחנו תמיד מדברים בשני הקולות גם יחד כי אנחנו חושבים שהם הולכים ביחד. זאת אומרת, האתגר הביטחוני שלנו מעבר להקמת הבסיסים, זה באמת להביא את האנשים. וזה אתגר מאוד מאוד גדול. אנחנו צריכים שבסוף בכל היחידות, על כל כיסא, יישב הטאלנט הכי מקצועי. כדי שהדבר הזה יקרה אנחנו צריכים לוודא גם: אחת, שאנחנו מפתחים ומגדלים את הטאלנטים – את הדור הבא – באמת מקרב ילדי הנגב. אין שום סיבה שלא. וכמו שאמרה שרון יש הרבה מאמצים בעניין הזה ומשרד החינוך עוד מעט ירחיב על זה. שתיים, אנחנו צריכים גם להמשיך ולעבוד ביחד עם הרשויות המקומיות וכל משרדי הממשלה, בכל תחומי החיים, כדי שהנגב יהיה מרכז חיים אטרקטיבי. ימשוך גם את האנשים שלנו וגם אזרחים נוספים, שיבואו וירצו לחיות במרחב הנגב. זה הדבר הראשון.

הדבר השני, אני רוצה לציין שיש באמת שיתוף פעולה – זה נאמר פה כמה פעמים וחשוב לי להגיד את זה לפני שאדבר על החסמים – עם משרד ראש הממשלה שמוביל את העניין, ועם כל משרדי הממשלה והרשויות המוניציפליות. לשאלתך, האם הבחירות השנה הן עניין. קודם כול, התשובה היא כן. הניסיון מלמד אותנו שבשנה של בחירות מוניציפליות יש פחות קשב. אין מה לעשות, זה חלק מהעניין ולמדנו לחיות עם זה. לעניין החסמים, ואני לא מדברת על החלטות הממשלה כי רון דיבר, ההמשכיות חשובה מאוד ולא תמיד אנחנו מצליחים לשמר אותה. יש כמה חסמים. הראשון: סוגיית התקציב של המשרד לפיתוח הנגב והגליל. אם התקציב הזה נפגע אז גם היכולת והקשב של המשרד לפעול איתנו בתחומים שונים נפגעים, והמקום שלו הוא חשוב מאוד. זה עניין אחד. את החסם השני אני מזהה בעבודה שלנו עם חלק ממשרדי הממשלה, נושא העברת תחומי אחריות וסמכויות בין משרדים. יש דברים שעדיין לא סגורים ולא מוסדרים ודברים יכולים ליפול קצת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למשל?
אורית שגיא
למשל משרד הכלכלה וזרוע העבודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה קורה שם?
אורית שגיא
אני יכולה להגיד שכרגע, למשל כל סוגיית ההכשרות המקצועיות או בכלל עולם העבודה. יש שם עניין של אסדרה בין המשרדים שלא סגור עד הסוף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואתם לא יכולים לקדם.
אורית שגיא
מתקשים לקדם, יש המון רצון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש פה נציגים של משרד הכלכלה ומשרד העבודה? תרשמי את זה, עוד מעט תתייחסי, תבהירי. תקשיבי לשאלה ואחרי זה תתייחסי. כן.
אורית שגיא
נושא התשתיות הפיזיות. נמצאים כאן משרד התחבורה ויפית שלנו שמרכזת את הנושא, אולי הם ירצו להתייחס. בכל מה שקשור בתשתיות פיזיות שהן עתירות משאבים ולוקחות הרבה יותר זמן, אני יודעת שכל הזמן יש תקציבים שהם אד-הוק לשלב כלשהו. לא תמיד אנחנו מצליחים לקדם את הדברים בקצב שגם מסתנכרן עם הפרויקטים. מיכאל, מי כמוך יודע כמה חשוב לסנכרן את הפרויקטים שלנו גם עם הפרויקטים של התשתיות מסביב, כדי שבאמת נוכל לאכלס את הבסיסים ולהביא את האנשים. גם בשביל האזרחים, בסוף גם הם משתמשים באמצעי התחבורה.

אין לנו כוונה חלילה לרצות לבוא לברך ובסוף לייצר איזשהו קושי. אלה הדברים שחשוב לראות איך מקדמים אותם. באמת לייצר החלטת ממשלה – החלטת המשך – כמה שיותר מהר, עם תקציב שמותאם לתוכניות בכל תחומי החיים. החלטה שהיא רב-שנתית, ולא בדומה לאחרונה שהייתה חד-שנתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה היה להשלים ניצול כספי, זה בסדר, זו דווקא החלטה יפה. זה שמממשים 100% תקציבים זה ממש ציון לשבח למי שהיה ערני לחדש את ההחלטה הזאת.
יפית אלגל
אני מצטרפת לאורית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפית, תגידי לנו משהו על הפערים בתשתיות, פערים ביחס לתכנון ולתקצוב.
יפית אלגל
קודם כול, אני מוכרחה להגיד שיש תוכנית תחבורתית. יש פתרון תחבורתי מגובש יחד עם משרד התחבורה, נמצאת כאן עדי משרד התחבורה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שהוא?
יפית אלגל
שכולל מספר מענים, יש לנו כאן שקף שאני יכולה להציג לכם. יש שלושה מרכיבים. המענה התחבורתי כולל, קודם כול, פתרון דרך הציר של באר שבע. אותן רכבות שאנחנו מכירים היום, רכבת פרברית. בהמשך יתווספו רכבות ישירות, עוד כשתי רכבות: רכבת ישירה דרך הציר המרכזי, שלא תעצור בתחנות בדרך; ובהמשך, בעתיד הרחוק יותר, רכבת מהירה. הרכבות האלה יגיעו לתחנת הרכבת באר שבע צפון ולאחר מכן המשרתים יעברו במעבר קל. יהיה מתח"מ – מרכז תחבורתי משולב, ירדו מהרכבת הכבדה, יעלו על הרכבת הקלה ויגיעו עד לפתח קריית המודיעין. זה ציר אחד.

הציר השני זו רכבת ישירה דרך גבעות גורל. זה ממרכז הארץ לקריית המודיעין, זו הרכבת הישירה.

ומערך היסעים משלים, בעצם door to door . בדומה לקריית ההדרכה. כשהמשרתים בעצם ייסעו ממקום המגורים ויגיעו עד לבסיס שלהם. ואני מוכרחה לציין שהמערך הזה של האוטובוסים בסוף ילך וירד, ככל שהמענים התחבורתיים יושלמו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז בעצם ה- door to doorהוא הפתרון הראשון?
יפית אלגל
לצערנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כי רכבות לא יגיעו כל כך מהר.
יפית אלגל
בדיוק. אם תעברו בבקשה לשקף הבא, אעדכן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא צריך שקף. הסברת את זה יפה, הבנו היטב. אנחנו מהאסכולה של גבי אשכנזי, בלי מצגות. לדבר עברית פשוטה, קצר, זה יותר טוב ממצגת. כן.
יפית אלגל
אני מסכימה איתך. אני אומרת, השינוי הגדול יהיה במסילות המהירות. המסילות המהירות מתוכננות – מהירות תכן של 250 קמ"ש – ל-2033. מדובר ב-12 רכבות בשעה, זה אומר בכל כמה דקות רכבת ו-35 דקות מהמרכז לבאר שבע. הסיפור הרכבתי הסתיים. באמת לקחנו את באר שבע וקרבנו אותה למרכז. אבל כדי שזה יקרה – וכאן אני מבקשת מכולכם – אנחנו צריכים לעמוד פה על זה שתהיה רציפות תקציבית, שגופי התשתית לא יישבו יום אחד בלי שיהיה להם תקציב לשלב הבא. כי בסוף, היום אנחנו נמצאים כאן בבעיה גדולה מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל עכשיו אושר תקציב המדינה.
יפית אלגל
אושר תקציב המדינה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איזה פערים יש?
יפית אלגל
אסביר. כרגע אנחנו נמצאים בשלב התכנון ברוב הפרויקטים שדיברתי עליהם, אין לנו את השלב הבא. כלומר, תכנון מקדים, תכנון סטטוטורי – יש לנו. לתכנון המפורט, כשאנחנו כבר צריכים ללכת להתקדם, אין לנו תקציב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש פרויקטים שסיימתם תכנון ראשוני או סטטוטורי או קונספטואלי, ואתם לא יכולים לעבור לתכנון מפורט.
יפית אלגל
נכון, ויותר מזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל בדרך כלל במדינת ישראל לא חסרים כספי תכנון, זה לא הפער התקציבי. מה את אומרת טל? את מכירה את זה?
טל ישראלי
אני לא מכירה איזשהו פער.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לך אחריות של מתכלל באוצר? על מעבר צה"ל דרומה?
טל ישראלי
כן, ואני לא מכירה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא הכרת את הדבר הזה. תעשי בדיקה, תעשי בדיקה ולדעתי יש תת-ניצול בכספי תכנון בממשלה.
טל ישראלי
אעשה בדיקה. מה שאני מכירה כרגע זה שאנחנו מקצים את התקציב לפי ההחלטה וההארכה של ההחלטה כפי שהובאה לממשלה. אני לא מכירה איזשהו פער, לא תקציבי ולא מימושי.
רון מרגלית
לדעתי הוקצו שם 40 מיליון שקלים לקידום התכנון.
יפית אלגל
הוקצו רק 40 מיליון שקלים לקידום תכנון של הרכבת הקלה, אבל צריכים להבין שזה 40 מיליון שקלים רק לטובת תכנון מפורט. נתיבי ישראל, למשל, באים ואומרים: אנחנו יכולים לקדם את הרכבת הקלה, לקצר את לוחות הזמנים. גם ככה אנחנו מאחרים במענים.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מתי אתם צריכים את התקציב, מעבר ל 40 מיליון השקלים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע שוסטר, היא אומרת משפט חשוב. תחזרי על זה. באים ואומרים, מי אומר?
יפית אלגל
נתיבי ישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נתיבי ישראל אומרים.
יפית אלגל
נתיבי ישראל מובילים את הרכבת הקלה. הם באים ואומרים: תנו לנו תקציב נוסף, אנחנו יכולים לעשות דברים במקביל ולא בטור. אנחנו יכולים לעשות את התכנון ובמקביל לזה: לעשות קידום זמינות; להתחיל להתקשר בהתקשרות בין-לאומית – כמובן, כי הרי מוציאים את זה לחברה בין-לאומית שתעשה את זה. הם רוצים לקבל עכשיו 400 מיליון שקלים והציגו כאן קיצור של שנתיים בלוחות הזמנים. זה משמעותי. אתם רואים שאורית וזהר דיברו כאן על האתגרים הרבים של מעבר כוח האדם, וגם כך אנחנו מאחרים בכל המענים התחבורתיים האלה. אני לא רוצה שיסעו באוטובוסים, אני רוצה שהמענה התחבורה יהיה כאן ועכשיו, לטובת הנגב בכלל.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
כן, זה קריטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טל, את מכירה את היכולת לקצר בשנתיים את לוחות הזמנים?
טל ישראלי
החלטת הממשלה דיברה על 40 מיליון שקלים עבור התכנון, שנמצא להם מקור במסגרת ההחלטה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה של 2022-2021.
טל ישראלי
התקציב הזה הוקצה והוא באמת נמצא בשלבי תכנון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל עכשיו אנחנו לקראת החלטה.
טל ישראלי
אנחנו לא עובדים בצורה בה אנחנו מתקצבים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תעני לי על השאלות. יש בעיה בכנסת, רק חברי הכנסת יכולים לא לענות על שאלה, לא צריכים לענות.
טל ישראלי
להפך, אני - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם יכולים להגיד מה שהם רוצים, אבל אתם צריכים לענות על השאלה. את מכירה את מה שנתיבי ישראל הציעו? אם ייתנו להם כספי תכנון מואצים לעבודה במקביל ולהתקשרויות בין-לאומיות, הם יכולים לקצר את לוחות הזמנים בשנתיים.
טל ישראלי
אני אישית לא הכרתי – אני מעריכה שהצוות שמטפל בזה הכיר – אבל אני רוצה להגיד שהרבה גופים יכולים לבוא ולבקש 400 מיליון שקלים, אבל בסופו של דבר אתה רוצה להקצות את התקציב כשיש לך בשלות מסוימת. אני לא מכירה את הפרטים של הנושא אבל מהיכרותי את עולם התקצוב, אתה לא מתקצב פרויקט לפני שאתה משלים את התכנון המלא שלו ויודע מה היקף התקציב שיידרש לך עבורו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. אבל מה שנאמר פה זה שהתכנון הראשוני, הקונספטואלי, הסטטוטורי, האדריכלי, הושלם. עכשיו צריך תכנון מפורט, ויש גם חוסר של תקציבים.
טל ישראלי
אציין גם שבסופו של דבר אנחנו מתקצבים בהתאם לחוק התקציב, וברגע שהוקצה תקציב מסוים נמצא לו מקור. כשהחלטת הממשלה קובעת שיוקצו 40 מיליון שקלים עבור תכנון, הממשלה מקצה מקור מתוך המקורות שלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין דבר שראש הממשלה מתגאה בו יותר מרכבת ה-250 קמ"ש. הוא אמר שהוא רצה להביא 350 קמ"ש אבל המדינה הייתה נגמרת מהר, היינו מגיעים מאילת לחרמון תוך פחות משעה, זה לא נעים. אז הוא אמר: 250 זה מספיק. כולם רוצים את זה. לא יכול להיות שייאמר שיש גוף ביצועי כמו נתיבי ישראל שרוצה לרוץ קדימה על פי מדיניות ראש הממשלה – שהיא נכונה – לחבר את הנגב ואת הגליל ברכבות מהירות, ומה שיבלום אותנו זה כספי תכנון.

בהערת משנה, מהניסיון שלי, בתקציבי תכנון יש תת-ניצול תקציבי. שלומית פה, ממשרד השיכון, בזכותה הבאתי עשרות מיליוני שקלים לתכנון. כי תכנון זה טנגו, זה גורם מממן שמאמין בך והאדם שיכול לתכנן מהר, לנצח את הביורוקרטיה, את הוועדות, את המחוזית, את הגופים שבולמים. תכנון זה קרב רציני. פה נתיבי ישראל בא ומציג למדינה: אני יכול לקצר לכם את הלו"ז לשנתיים. זה שווה בדיקה מעמיקה.
טל ישראלי
אגיד שוב, הנושא הזה ספציפית לא הוצג לי. יכול להיות שהוא הוצג לגורמים הרלוונטיים.
רון מרגלית
את מדברת על רכבות מתל אביב לבאר שבע או על הרכבת הקלה?
יפית אלגל
נתיבי ישראל, על הרכבת הקלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רון, בדרך כלל חברי כנסת הם לא מנומסים אבל פורר העיר פה הערה שקטה ואני רוצה שהוא יגיד אותה בקול.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
קיצור זמנים שווה הרבה כסף, לא הכול נמדד בכמה זה עולה לי כשאני מוציא. הרבה פעמים אתה מוציא כסף, גם אם אתה משלם יותר, אבל קיצרת את הזמן בשנתיים. זו דרמה, זו דרמה ששווה כסף, יש לה הכנסות במקומות אחרים. הרי לא הכול נכנס בסוף דרך החור של הגרוש, צריך להסתכל על המדיניות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תשתית יוצרת צמיחה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם בא אלי מישהו ואומר: זה פרויקט שלוקח ארבע שנים – אני עושה לך אותו בשנתיים. יכול להיות ששווה לשלם על זה את הפרמיה. אגב, אתם עושים את בפרויקטים, אתם נותנים בונוסים לקבלנים שמקדימים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
או בדיור, הקדמת מימון מול ההכנסה שתהיה לכם. בדיור יש הרבה הקדמת מימון לפיתוח והכסף חוזר בחזרה לאוצר סביב הפעילות הכלכלית שהתקיימה. תשתיות זה פיתוח כלכלי למדינה, זה מגדיל את התמ"ג, את התל"ג. זה לא אנחנו, אנחנו רק מירוחם, לא מכירים את זה. אבל אתם יודעים את זה, אתם בפק"ם וכל זה, אתם בטוח יודעים את זה.

סיימת? נכון? משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר, עכשיו רק ההתייחסות שאתם חייבים כי אתם עוד תדברו בדיון הזה. לרגע הזה רק עוד התייחסויות. אחרי זה אוניברסיטת בן-גוריון, אחרי זה חברי הכנסת.
רון מרגלית
רק בהקשר הזה של התחבורה, הרכבת הקלה מבאר שבע לקריית המודיעין. אני שומע קולות שבמשרד התחבורה פתאום לא בטוחים שתהיה רכבת קלה, פתאום עוד פעם מדברים על B.R.T ועל פתרונות אחרים. יש לזה משמעות גדולה מאוד. אם אתם רוצים לעזור לנו, אז אשמח שמשרד התחבורה יתייחס לסוגיה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא יתייחס. אבל מה שאתה אומר לנו זה שאם נתיבי ישראל חושבים שהם יודעים מה צריך לתכנן, אז אולי בכלל מה שהם רוצים לתכנן לא סגור סופית.
רון מרגלית
זו גם השאלה שאני מציג.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה אירוע יותר קשה.
רון מרגלית
נכון, ולדעתי פה הדרמה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה את אומרת על זה?
יפית אלגל
אני אומרת שאישרו לנו. לא לנו, משרד התחבורה אישר – ועדי תתייחס – להמשיך ולתכנן את הרכבת הקלה ולקדם אותה. הבנתי שזה יעלה לדיון נוסף, לדיון מנכ"לים: מנכ"לי תחבורה, אוצר בביטחון. אבל אני באמת אשמח שעדי ממשרד התחבורה – תתייחסי לסוגיות האלה, בבקשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תכף, אנחנו ניתן לך, להתאפק. אוצר, יש לך משהו דחוף להגיד עכשיו? ביטחון, משפט השלמה?
אורית שגיא
אני חושבת שהדברים ברורים ונאמרו. תודה על כל מה שעשינו עד כה, יש הרבה עבודה קדימה וחשוב להמשיך ולקדם, ולפרוץ את החסמים שהוצגו כאן היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, אוניברסיטת בן-גוריון. אחרי זה תחבורה, הנגב והגליל, תתכוננו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל חברי כנסת אחר כך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברי כנסת לפני כן, אחרי זה. בבקשה.
דן בלומברג
תודה רבה. למי שלא מכיר, אני פרופסור דן בלומברג, ראש סוכנות החלל וסגן נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. קודם כול, תודה לך על הדיון הזה ידידי חבר כנסת מיכאל ביטון, אנחנו מכירים הרבה זמן. חבר הכנסת אלון שוסטר - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ידידך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תוסיף.
דן בלומברג
- - חבר הכנסת פורר וחברת הכנסת שרון.

חלקנו גרים בנגב וחיים את האירוע הזה ביום-יום. אני חושב שיש פה הזדמנות גדולה מאוד. ההצלחה של המעבר הזה תימדד בשני דברים עיקריים: הדבר הראשון הוא שביטחון מדינת ישראל לא רק שלא יפחת אלא יגבר בזכות המעבר. זה כמובן חייב להיות נר לרגלינו, אסור לנו לוותר על ביטחון המדינה במעבר עצמו. והדבר השני הוא בצמיחה של הנגב ויצירת הזדמנויות נוספות לדור הצעיר כדי שלא יצטרכו לחיות בעיר אחת במדינת ישראל; שההזדמנויות של עבודה טובה, איכותית, עם שכר גבוה, יהיו בעוד מקומות במדינת ישראל. לכן הנגב הוא מרכז הסיפור הזה. כשאנחנו מדברים על מעבר צה"ל לנגב אנחנו חייבים לחשוב על מעגל חיים מלא, לא רק על העברת הבסיסים. אם נעביר בסיסים עם גדרות ובזה יסתיים הסיפור, לא הצלחנו בכלום. פתרנו בעיית נדל"ן אבל לא עשינו מעבר לזה כלום. אנחנו חייבים לעשות הרבה יותר.

אני מברך על כל מה שנעשה, ונמצאים פה לא מעט חברים שלי שאני פוגש אותם לפחות כל שבוע. הסתכלתי על נציגי משרד ראש הממשלה, אנחנו עובדים צמוד מאוד אליהם, צמוד מאוד למשרד הביטחון, למשרד החינוך. יש הרבה מאוד בשורות בהחלטה 625, חייבים להגיד את זה והדברים גם נאמרו קודם על ידי זהר. אני חושב שהדברים הטובים הם שם. ביקשת שנדבר גם על הקשיים ועל החסמים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ההווה והאתגרים, כן.
דן בלומברג
לכן אגע בכמה חסמים. אני נמצא כאן בשם אוניברסיטת בן-גוריון שהיא עוגן מרכזי במעבר הזה. שימו לב שאגף התקשוב שבחר לקפוץ על המציאה לפני כמעט 20 שנה, בחר מיקום צמוד לאוניברסיטה ולא סתם. לא בגלל שזה היה קרוב לרכבת, אלא בגלל הקרבה לאוניברסיטה, למחקר ולהזדמנויות.

באוניברסיטה נערכים לקראת המעבר הזה כבר הרבה מאוד זמן. החברים יודעים עד כמה אני עוסק בזה, ואני לא חושב שיש עוד אוניברסיטה שמחזיקה מישהו כסגן נשיא שעוסק בנושא הזה. אבל יש לנו גם לא מעט קשיים בסיפור הזה, ואני אגע בכמה מהם.

החלק הראשון הוא שאנחנו נדרשים, מתוך התקציב השוטף, להשקיע בבנייה של סביבה עירונית שנותנת את כל מעגל החיים השלם. זה בדרך כלל לא התפקיד של אוניברסיטאות, אנחנו בדרך כלל עוסקים במחקר ובהוראה ותו לא. כאן אנחנו עוסקים בהרבה דברים מעבר לזה.

החלק השני הוא ההיערכות למעבר כדי שאותם חיילים שהזכרת – הם מגיעים מאשכול סוציו-אקונומי גבוה מאוד, וחלקם כבר למדו תואר ראשון כשהתגייסו ומחפשים תואר שני ושלישי. זה אומר מעבדות, חברי סגל, תשתיות ענפות. לחלק מהתשתיות יש מענה בהחלטה 625. יושב כאן רון מרגלית, שמכיר את המספרים היטב. הוקצו לנו 80 מיליון שקלים כדי לסייע לנו בבנייה. אם אני זוכר נכון, רון, זה 40% מהעלות לפי איזשהו חישוב סטנדרטי מאוד. זה לא מתקרב ל-40% מהעלות.
רון מרגלית
עלות הבינוי של שלושה בניינים מוערכת ב-200 מיליון שקלים. המדינה מוכנה לתת 40%, זה 80 מיליון שקלים. חילקו אותם שליש-שליש-שליש: אוצר, ביטחון וות"ת.
דן בלומברג
וכל השאר, 60%, על האוניברסיטה ללכת ולגייס כספים מיהודים בחו"ל. כלומר, אנחנו נערכים למעבר בגיוס כספים.

החלק השני, והזכרת את זה, הוא לא ברזלים, הוא אנשים. כדי לקלוט את הסטודנטים – ואנחנו רוצים לקלוט את הטובים ביותר כמו אנשי 8200 שהם בהחלט בעלי פוטנציאל מחקרי ולימודי גבוה מאוד, והם חלק גדול ממנוע הצמיחה של מדינת ישראל – אנחנו חייבים לא רק בניינים, אנחנו חייבים גם חברי סגל וחייבים להיערך לזה.

פה יש לנו מחלוקת עם המדינה, עם ות"ת כנציגת המדינה. ות"ת מתקצבת לפי מספר מסיימי הלימודים, לא לפי מספר הלומדים. אם נמתין שהם יסיימו, לעולם לא נקבל את המימון כדי לגייס חברי סגל. אנחנו חייבים להיערך עכשיו. אם אני יוצא עכשיו למכרז לעשרה חברי סגל נוספים בעולמות המחשוב, לא אמצא אותם כי התחרות שלי היא מול השוק החופשי, מול התעשייה. הם לא קיימים, ואנחנו חייבים להיערך כמה שיותר מוקדם. פה יש לנו מחלוקת גדולה מאוד עם המדינה על גיוס חברי סגל בשלב מוקדם וסיוע בגישור עד שיסיימו הראשונים את שנות הלימודים שלהם. לא את שנת הלימודים הראשונה אלא את התואר, כי המימון מגיע לאחר סיום התואר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טל, הקשבת לו?
טל ישראלי
כן.
דן בלומברג
אני חושב שאת גם מכירה את הנושא, נכון?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה המחשבות שלכם על הדבר הזה?
טל ישראלי
אנחנו למעשה עובדים בשיתוף פעולה יחד עם האוניברסיטה ומשרד ראש הממשלה– שמתכלל את ההחלטה – על הנושא של רובע החדשנות, זה חלק מהפעילות.
דן בלומברג
לא, כרגע אנחנו מדברים על גיוס חברי סגל בעולמות ההייטק בשלב מוקדם. ות"ת לא הסכימו לסייע בגישור הזה, הם התנגדו נחרצות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה להסביר את זה. אלה בדיוק התקציבים הרכים –לא הברזלים – שמשנים את פני המציאות – ההשקעה בבני אדם, באנשים. אנחנו מתפארים שהזיקה לבן-גוריון כאוניברסיטה גדולה יוצרת איזו סינרגיה ויתרון איכותי למעבר של הבסיסים בצמוד לאוניברסיטה. פה הוא אומר: אני צריך אנשי סגל. הות"ת אומרת לו: כשיהיו לך מסיימים בכמות מסוימת, נגדיל לך את התקנים. אבל הוא אומר: אני צריך את זה עכשיו כדי ללמד את החיילים ואת מי שרוצה לבוא אליי. זה בעצם תיווך של ארבע שנים, הקדמת תקצוב בארבע שנים.

אם ממשלה רוצה לפעול בכללים הרגילים שלה כדי להביא פרויקט ייחודי לא יקרה כלום. היא צריכה לבנות כללים מיוחדים – דרכי התערבות מיוחדות – כדי להשיג את התוצאה הרצויה. ברור שאתם לא סוגרים את זה עכשיו, אבל זה יכול להיות אחד הנושאים לדיון על קהילה, על הון אנושי, על חינוך. כל החבילה שאתם צריכים לזרוע בהחלטה הבאה.
רון מרגלית
בהקשר הזה. נחתם הסכם הבנות – אני לא זוכר האם זה היה בשנת 2019 או 2020 – בין משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, ות"ת ואוניברסיטת בן-גוריון על קליטה בהדרגה של 56 אנשי סגל בכיר ו-1,140 סטודנטים. את הסוגיה הזאת של הגישור, האם זה אלה שסיימו, אני לא זוכר עד הסוף. אעביר עכשיו את מסמך ההבנות ואשלח לך.
דן בלומברג
מסמך ההבנות בהחלט מקובל עלינו אם עומדים בו. לאחר תחלופת אנשים בוות"ת הייתה נסיגה ממסמך ההבנות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא טוב, זה דורש בדיקה.
דן בלומברג
זה דורש בדיקה ואני מוכן לעבוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה דורש בדיקה, ואני אומר לכם: אני למדתי - - -
דן בלומברג
אני אסביר להם את זה אחר כך.
טל ישראלי
אני ממליצה בפעם הבאה לפנות אלינו. יש לך את הטלפון שלנו, יש לך את האפשרות לפנות גם לרון וגם אלי. אנחנו נשמח.
דן בלומברג
בסדר גמור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר גמור. הייתה סוגיה: איפה ילמדו תלמידי המודיעין? מה קרה עם הדבר הזה?
דן בלומברג
סוגיה שנייה היא נושא המכרזים ללימודים. נמצאים כאן אנשי מינהל המעבר ממשרד הביטחון. המדינה, על פי חוק המכרזים, יוצאת במכרזים שאין בהם העדפה גיאוגרפית. לכן עולה שוב ושוב הסוגיה הזו לגבי הלימודים: האם ניתן לתת העדפה ללימודים בדרום? אני חייב להגיד שהצעתי לנשיא שלי – למנהל שלי, נשיא האוניברסיטה – שבפעם הבאה שיהיה מכרז על לימודי חובלים, ניתן לימודים חינם לכל אלה שמשרתים בקורס חובלים. אם המבחן היחיד הוא המבחן התקציבי, נראה אותם מסיעים את האנשים מחיפה לבאר שבע שילמדו אצלנו. חייבים לייצר פה מהלך שמעביר את האנשים לנגב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הנושא הזה לא נסגר?
דן בלומברג
לא נסגר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הוא פתוח, המכרז הזה פתוח?
דן בלומברג
הנושא פתוח, אין כרגע מכרז.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין מכרז. יש לך עוד דברים? כי אנחנו רוצים להתקדם.
דן בלומברג
כן, אני אקצר. אגב, לגבי המכרז ולימודים – העדפה לתושבי הנגב – אגע גם בנושא של לימודי רפואה, כי זה נוגע למעבר צה"ל. הסיכוי של סטודנט לרפואה תושב הנגב או לצורך העניין תושב הגליל, להישאר ולגור בנגב לאחר מכן, גדול יותר פי שבעה אם הוא גדל בנגב. מל"ג לא מאפשרים לנו לתעדף סטודנטים תושבי הנגב. אני מציע לגעת גם בזה כי זה נוגע למעבר צה"ל ומתן שירותים כשהם יגיעו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, תוכנית אילנות לא פתרה את זה?
דן בלומברג
פתרה חלקית, היא לא פתרה את הסוגיה העקרונית מול מל"ג.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נעצור אותך לרגע, חבר הכנסת צריך לצאת. שוסטר, הוא יכול לדבר לפניך?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני מכיר אותו, הוא יכול. בטח.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
קודם כול, קטונתי בכלל בנושא של הנגב, ליד חבר הכנסת מיכאל ביטון. ראשית, אני רוצה לברך אותך על הדיון הזה, נושא החלטת הממשלה הזאת קריטי. מה שהחלטות הממשלה האלה עשו בכל מקום שהיו בו החלטות ממשלה, הוא דרמטי. אתה יכול לראות את זה בנגב המערבי. לצערי, הם קיבלו החלטות ממשלה בגלל רקטות אבל ידעו לנצל את זה. כל החלטות הממשלה האלה סייעו לבנות את יישובי הנגב המערבי בצורה יוצאת דופן. גם כאן.

היה לי חשוב להתייחס, בהמשך לדברים של פרופסור בלומברג, כי עסקנו בזה. תשתיות תחבורה זה קריטי, חשוב ונכון מבחינת פיתוח. שלא תחשבו שהפטנט הוא להסיע את תושבי תל אביב לעבוד בבאר שבע ולחזור חזרה לישון בתל אביב. גם לא הפוך. חייבים לבנות מרכז מטרופוליני. זה צריך להיות סביב באר שבע, סביב דימונה, גם ירוחם בעצמה צריכה לגדול. כשירוחם תהיה עיר של 35,000 תושבים, 50,000 תושבים, הסיוע מהמדינה כבר לא יידרש. היא כבר תוכל לעמוד ברשות עצמה והדברים האלה יוכלו לפרוח. לשם צריך לכוון.

זה לא יקרה אם לא ייצרו תשתית שמאפשרת לאנשים לבוא ולקבל את מלוא השירותים, ברמה שמקבלים במרכז. משירותי חינוך ועד שירותי בריאות. המדינה חייבת לייצר פה את ההשלמות האלה. היא צריכה לייצר מצב שבו אם אני מביא פרופסור לאוניברסיטת באר שבע – גם כדי שהוא יעבור לגור שם – אז הוא צריך לדעת שהמשפחה שלו מקבלת את כל מעטפת השירותים, באותה רמה שהייתה מקבלת אם הייתה חיה במרכז. אחרת הוא יחיה במרכז וייסע לבאר שבע בתשתיות תחבורה לא רעות, שיש אפילו כבר היום. אני שם את זה מצד אחד.

מהצד השני, אני אומר את זה – לממשלה, למשרד הביטחון – כי עסקתי בסוגיה של לימודי הסייבר, זה פשוט חלם. חלם לעשות פרויקט כזה ולהגיד: הם ילמדו באוניברסיטת חיפה, באוניברסיטת תל אביב או בכל מקום אחר, ולא להגיד: דווקא באוניברסיטה בנגב. אם משרד הביטחון לא יודע לעשות את זה, בשביל זה יש את משרד הנגב והגליל. בשביל זה יש את הרשות לפיתוח הנגב, אפשר לתת לה את זה והיא יכולה לתעדף את האזור. אגב, אני אומר זה לאוניברסיטת בן-גוריון, יכול להיות שיש בנגב מוסדות אחרים שידעו לתת פתרונות טובים יותר. אין לי שום בעיה, אין לי העדפה של מוסד כזה או אחר בנגב, אבל לא ייתכן שייקחו את הסטודנטים האלה וילמדו אותם במרכז.

דבר אחרון נוכח המשבר הכלכלי, אני אומר את זה לאוצר. אתם יודעים את הכלל הזה מצוין, הזמן להשקיע בתשתיות הוא דווקא בתקופה הזאת. הפרויקטים האלה של B.O.T או P.F.I. או כל רצף האותיות שתבחרו – של מימון ארוך טווח לפרויקטים ארוכי טווח, של שיתופי פעולה בין מגזר פרטי לציבורי – זאת הדרך, זאת הדרך דווקא בתקופה הזאת. לכן צריך להסתכל על הכסף הזה בניגוד להרבה מאוד כספים שנתתם בתקציב המדינה שהם לא השקעות, במקרה הזה, זה כסף טוב. מה שנקרא: זאת השקעה טובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך, חבר הכנסת פורר. חבר הכנסת שוסטר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ראשית, אני רוצה לברך על העובדה שאנחנו בנקודת אל-חזור. העובדה שהפעם לא היינו קשובים כל-כך למצגות היא משום שעברנו את נקודת האל-חזור, אנחנו בתוך המהלך. כרגע אנחנו נהנים מאוד, אנשי הנגב.
אני חושב שההערה של חבר הכנסת פורר לגבי הנגב המערבי, שאני מכיר מקרוב, נכונה מאוד. זו דוגמה מצוינת. נכון, פרויקט קטן יותר. למרות שאם אני לוקח את כל המיליארדים שהושקעו בנושא מיגון לסוגיו, יש שם להערכתי 15 מיליארד שקלים. ראו לנגד העיניים שהושקעו המיליארדים בניגוד למה שהיה אפשר לחשוב. את שומעת חברתנו מהאוצר? עם המיליארדים שהושקעו בכיפת ברזל, בחומה, במיגון הבתים, אפשר היה להציל בנגב המערבי הרבה יותר ישראלים מאשר הצילו.
אבל השאלה הייתה אחרת לגמרי
האם אנחנו נכבה את האורות בנגב המערבי או נצליח לייצב סיפור מעורר השראה של הצלחה? וזה מה שמדינת ישראל עשתה, כל הממשלות, ב-22 השנים האחרונות. עכשיו השאלה היא: האם אנחנו נסתפק במהלך הטכני של העברת הבניינים ובני האדם – שחלקם בהתלהבות ערכית וחלקם בחוסר ברירה, כדי לייצר לעצמם אופק תעסוקתי בהמשך – ונשאיר את הפרויקט הזה? הוא לא יגסוס, הוא מספיק חזק, אבל לא נצליח לייצב את הסצנריו, לייצר סינרגיה מעוררת השראה בקנה מידה עולמי. זה הסיפור.

אגב התחבורה, לא לשכוח שהרכבת המהירה היא גם כדי לאפשר לתושבי הנגב לעבוד גם במרכז ולחזור הביתה. גם הפוך, לזה אני לא דואג. אבל יש פה משהו תודעתי הרבה יותר חשוב, רכבות מהירות מייצרים – מתקינים – בין מטרופולינים. מדינת ישראל צריכה להחליט האם באר שבע היא מטרופולין או עיר גדולה, זאת בעצם השאלה שעומדת פה. והסיפור של מעבר צה"ל? חבר'ה, בואו נהיה אמיתיים. כמה אמרת? 10,000? כמה אלפי אנשי קבע וחיילים לא ישנו את הנגב, רק ההתגייסות של כולנו להפוך את המהלך הזה לאירוע.

בעניין התקציב, עברנו את נקודת האל-חזור. אני מציע ליושב-ראש הוועדה החשובה הזו, אתה מפיח בה משמעות גדולה, לקבל מהנוכחים הגדרה: מהם התקציבים החד-פעמים החסרים? מהם התקציבים הקבועים? צריכים להסתכל גם על תשתיות, דיברנו על זה, ועל המיטביות. כשאנחנו מדברים על מיטביות, יש שאלות של איך הופכים את המטרופולין הזה – חוץ מזה שצריך להחליט שהוא יהיה מטרופולין – לבעל איכות. זה שיכון, חינוך, בריאות, סביבה וכולי.

נגענו ואתה התייחסת, אבל זה במרכז ההוויה החברתית, הייתי אומר הכמעט הפוליטית, ובוודאי קשור לחוסן הלאומי של מדינת ישראל. מה משרד הביטחון אמר? – למען הגילוי הנאות, יושב-ראש המפלגה שלנו – מדינת ישראל אמרה: אנחנו רוצים לייצר זהות, מתאם, בין האחוז היחסי של מלש"בים מהפריפריה – אגב, לא רק הנגב – וחיילים במקצועות הטכנולוגיים הללו של תקשוב, מודיעין וכולי. היעד הזה לא קשור בהכרח למעבר צה"ל אבל מעבר צה"ל נותן לו בוסט אדיר, ויש פה תקציבים ויש פה רוח. את זה אנחנו צריכים להמשיך, וגם על זה אנחנו צריכים לקבל - - -

והדבר האחרון, הסינרגיה עם מוקדי הכוח העיקריים שיש במרכז הזה, במטרופולין הזה: בן-גוריון, סורוקה, ההייטק בדרום. זאת הזדמנות להרים את עצמנו בשערות ראשנו. אני מציע שנמשיך את הפעולה שהתחלת בשיתוף פעולה עם כספים, חו"ב וחינוך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה שוסטר. טל, את משוחררת. שרון, בבקשה.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
קצר. קודם כול, אני רוצה להגיד לך אדוני היושב-ראש, תודה על הדיון הזה. הלב שלי בנגב. אני אומנם גרה במרכז, אבל במשך שלושה עשורים שירתי בצה"ל ופסגת השירות שלי הייתה כשהעברתי את בה"ד 7 ממרכז הארץ לקריית ההדרכה שבנגב. לכן הדיון הזה חונה אצלי עמוק מאוד בלב, דרך הרגליים. אגיד שאני סבורה שמדובר פה בפרויקט בעל סדר גודל לאומי, וכך צריך להתייחס אליו. הוא מנוף לצמיחה, לקידום. באמת: "בנגב ייבחן העם בישראל". לא בצורה קלישאתית ולא בצורת סיסמאות, אלא בצורה מעשית. ההחלטה הזו תיבחן רק אם היא באמת תביא לידי ביטוי את הפרחת הנגב.

צריך להסתכל על זה כעל אקוסיסטם, כעל אורגניזם שלם. לא מעבירים את צה"ל לנגב, צה"ל לנגב זה silo בתוך כל המהלך השלם. המהלך השלם מביא לידי ביטוי את המיקום של האקדמיה – זה שהאקדמיה פתאום תמלא את עצמה ביותר ויותר חיילים ומשפחות של חיילים – את התעשייה, את פארק ההייטק שנמצא בדרום, את התחבורה שדיברו עליה והיא חשובה מאוד. אני חושבת שכל התשתיות האלה, כשהן תדברנה אחת עם השנייה, תבאנה לידי ביטוי את ההצלחה של המהלך, את הסיום של המהלך.

כרגע: כשהעבירו את קריית ההדרכה, את בסמ"ח העבירו כבר לפני חצי שנה, כשרואים את קריית התקשוב קורמת עור וגידים, וליקית מבצבצת לה בדרך – אתמול צפיתי מהגג של אוניברסיטת בן-גוריון, כי ביקרתי בבן-גוריון ועליתי לראות את התצפית. ראיתי את הקומפוננטות האלה מתחילות להתאחד אחת עם השנייה – אני אומרת לכם, אנחנו יכולים לראות באר שבע ונגב חדשים.

החוכמה היא שזה יהיה דרך איכויות כוח האדם והיכולת שלנו לייצר תעסוקה. שאנשים לא רק יגיעו לנגב, אלא: יגיעו לנגב, ישרתו בנגב, ילמדו בנגב וימשיכו להיות מועסקים בנגב. זה מחזור החיים השלם שאנחנו צריכים לראות בהקשר הזה. רק שם נדע שהצלחנו. ההצלחה שלנו תיבחן בעוד עשור או שניים, לא כרגע בהעברה בשנת 2026. זה הסימן שיביא אותנו לאיזה v גדול, שהצלחנו. כל עוד לא נסתכל על זה בצורה שהיא רצופה, של משרת בנגב, לומד בנגב וחי בנגב, לא נדע שהמהלך הזה באמת יצר איזשהו סוג של הצלחה להחלטת הממשלה. להחלטה המקורית ולחזון המקורי של הממשלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. ניצן קרסנטי, רמ"ט מנכ"ל, משרד הכלכלה.
ניצן קרסנטי
תודה, נעים להכיר. אנחנו שוליים בהחלטה הזאת, אבל נשמח לסייע במה שאפשר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לנו בעיה שתהיו מרכזיים בהחלטה.
ניצן קרסנטי
אנחנו נשמח. בינתיים, שני סעיפים שקשורים למשרד הכלכלה. אם צריך עוד, נשמח לעזור. בקשר למשרד הכלכלה ומשרד העבודה, אנחנו בסיומו של משא ומתן, גם על מינהלת המעסיקים וגם על כל הכשרת המבוגרים. זה אמור להיגמר בקרוב. אבל משרד הביטחון, אם תרצו בינתיים לעשות איתנו דיון צד ולראות איך אפשר לקדם את זה גם לפני שנגמר המשא ומתן, נשמח.
קריאה
נשמח, תודה.
ניצן קרסנטי
בסדר גמור. הסעיף השני שרלוונטי אלינו, זה סעיף .DeserTechאנחנו בעבודת מטה על זה עם שני החברים פה, מהגנת הסביבה ורשות החדשנות. בנוסף אנחנו בוחנים גם מתן חיזוק לכל האירוע הזה, דרך תוכנית פורטר של השר ברקת, ששמה דגש על היתרונות היחסיים של הנגב. באופן כללי, אם יש עוד משהו שאנחנו יכולים לעזור בו, נשמח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עלא כיפק, תודה ניצן. רז, הבהרות של אגף תקציבים, משרד הביטחון.
רז וינטר
אני רז וינטר מאגף התקציבים, משרד הביטחון. במענה לפרופסור בלומברג ולחבר הכנסת פורר, אנחנו מחויבים במסגרת חוק חובת המכרזים, להוציא את הלימודים הצבאיים למכרז לכל האוניברסיטאות ברחבי הארץ. חשוב להבין שהלימודים שיוצאים במסגרת מכרזים ממשרד הביטחון, הם הלימודים של מיעוט אנשי הקבע. רוב אנשי הקבע לומדים תוך כדי שירות באופן עצמאי ובוחרים את האוניברסיטה שלהם באופן עצמאי. לכן חשוב לנו שכשאגף התקשוב ואגף המודיעין עוברים דרומה, אוניברסיטת בן-גוריון תוכל להכיל אותם, כמו שפרופסור בלומברג אמר. במסגרת זה שחשוב לנו כל כך, גם אנחנו חלק מהחלטת הממשלה שמקצה 27 מיליון שקלים מתוך הסכומים שמשרד ראש הממשלה הזכיר כאן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רז, אני רוצה לאתגר אותך. כבר עשר שנים שבפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטת בן-גוריון לומדים צוערים של קורס טיס תואר ראשון, או משהו כזה. בנו זיקה ישירה בין חצרים לבין בן-גוריון. החרגה של מוסד אקדמאי – ודאי בגודל הזה, בנסיבות האלה, בתוך החלטת ממשלה – היא דבר אפשרי. הרי כשמשרד הבריאות אומר: אני עושה את תוכנית "אילנות", או "עתידים" לשלטון המקומי, הוא בוחר מוסד אקדמי. הוא בחר אותו, הוא עושה איתו שותפות. יש לממשלה הרבה כלים להחרגה משפטית של שותפות: אם זה 50-50, אם זה מיזם משותף, אם זה אזורי העדיפות שבהם ניתן להחריג מקום באזור מסוים. החלטות הממשלה הקודמות על באר שבע מאפשרות לשים בה מנועי צמיחה.

לכן לא חייבים להתבצר בתהליך שבו הלימודים האלה יהיו לפי מכרז כללי בכל המדינה, אלא במודלים, כפי שנעשתה השותפות עם פרחי הטיס או נעשו דברים אחרים. יש עוד הרבה מיזמים שהיו מיזם משותף, 50-50, ועושים את זה בלי מכרז. יש גם היגיון, רוצים לחזק את האוניברסיטה, רוצים להקטין את הנסיעות ואת השוטטות של הקצינים בדרכים בסוף יום העבודה כשהם הולכים ללימודים. זה יהיה חלם אם בסוף הבסיס יגיע אלינו והתואר של המודיעין יילמד בתל אביב. אני חושב שזה טעם לפגם. אבל איך מתעדפים? כבר עשו את זה הרבה, הרבה משרדים. "אילנות", למשל, זה בבן-גוריון, לא? משרד הבריאות בונה תוכנית מיוחדת לרופאים בבן-גוריון.
דן בלומברג
כן.
זהר אבן דר
אבל זה יקרה, חבר הכנסת מיכאל ביטון, זה יקרה בכל מקרה. אתם צריכים לעשות את ההפרדה בין מכרז הלימודים הגלובלי של צה"ל שמשרת את כל הלומדים, גם אלה שלא יעברו לבאר שבע, גם את אלה שמשרתים בפיקוד הצפון בתפקיד. ולכן המכרז הזה. הסוגיה הזאת נבדקה לבקשת - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, הוא מדבר על מודיעין.
זהר אבן דר
הסוגיה הזאת נבדקה לבקשתה של האוניברסיטה ונמצא שאין פה עילה ללכת לספק יחיד. היעד: לייצר באוניברסיטת באר שבע תוכניות לימודים אטרקטיביות שיעלו את סיכויי הזכייה שלהם במכרז, הוא יעד של האוניברסיטה. אנחנו נלך איתכם יד ביד על הדבר הזה, אבל בסוף צריך לעשות את ההפרדה בין הרבה מאוד שת"פים בהיבטי מו"פ ואקדמיה – שיצמיחו כתוצאה מהמעבר הזה – לבין היכולת והנכונות להגיד היום: ממחר בבוקר כל קציני אמ"ן לומדים אך ורק בבאר שבע. הדבר הזה ילך ויתעצם ככל שהשת"פ יהיה טוב יותר לפני המעבר.
למה אנחנ היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה אנחנו יכולים להגיד לטייסים ללמוד בבאר שבע, ולקציני אמ"ן - - -
זהר אבן דר
כי יש פה הקשר. יש פה הקשר, התוכנית הזאת - - -
דן בלומברג
אנחנו מדברים על תוכניות ייעודיות, לא על תוכ"שים (תוך כדי שירות) ולא על כלל צה"ל. אלא על תוכנית של 20 סטודנטים שיושבים אצלנו בקמפוס.
זהר אבן דר
אין בעיה, אבל המכרזים שדובר עליהם - - -
דן בלומברג
לא נכון. מדובר על מכרזים – אתן דוגמה עכשווית, בסדר? לומדי אגף התקשוב המשרתים בבסמ"ח, חיים אצלנו בקמפוס. לא אצלכם, הם לנים אצלנו. אבל זה יוצא עכשיו גם למכרז טכניון.
זהר אבן דר
המכרז שיוצא היום הוא מכרז שמדבר על שלוש שנים קדימה, הכיתות האלה, זה יוצא פעם בשלוש שנים. אכן, עכשיו אנחנו פותחים מכרז כללי. יכול להיות שכשאגף התקשוב יעבור לנגב, נפתח - - -
דן בלומברג
הם כבר עברו, הם לא יעברו עוד פעם.
זהר אבן דר
לא, לא, בסמ"ח - - -
דן בלומברג
דובר בבסמ"ח שכבר נמצאים פה.
זהר אבן דר
אבל אנחנו לא מוציאים מכרזים בוטיקיים, צה"ל לא מוציא מכרז לימודים לבסמ"ח בלבד.
דן בלומברג
אבל הוצאתם.
זהר אבן דר
אנחנו מוציאים מכרזים שהם מכרזים נרחבים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה לשאול את שניכם - - -
דן בלומברג
לא, לא, אני חתום על ההסכם, אני חתום על ההסכם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פרופסור בלומברג וזהר, סליחה שאני נוזף בשניכם, את השיחה הזאת אתם עושים בפעם הראשונה?
זהר אבן דר
ממש לא, ממש לא. השיחה הזאת התקיימה אפילו על שולחנו של סגן הרמטכ"ל, בשולחן עגול משותף עם ראש עיריית באר שבע וחצי מפורום מטכ"ל. אנחנו מבינים את החשיבות הזאת, ככל שייווצרו תוכניות אטרקטיביות עד המעבר, באר שבע תוכל להתמודד ותוכל לזכות. כמו שאנחנו גם מבינים שבגלל שפרחי טיס משרתים בסמיכות לבאר שבע, נוצרה תוכנית ייעודית שמאפשרת להם ללמוד באוניברסיטה בתוכנית מותאמת. כשיעברו אגף התקשוב ואגף המודיעין לבאר שבע במסגרת המהלך הזה, ייווצרו תוכניות נוספות – בוטיקיות וייעודיות – שיעשו את השת"פ הזה עוד יותר טוב. אתם רוצים את זה, אנחנו בוודאי רוצים את זה, אבל אי-אפשר לייצר את התלות הזאת על כל מכרז שייצא מעכשיו עד המעבר.

כל מה שיש בו היגיון לביחדנ'ס הזה מ-day one, קורה. תקן אותי אם אני טועה. 20 חבר'ה שעוד שלוש או ארבע שנים יעברו לבאר שבע, זה אירוע אחר. אנחנו איתכם בתוך התהליך הזה, גם אנחנו רוצים את זה, גם אנחנו רוצים שהוא יצא מקרית התקשוב ללימודים מטר משם, בבאר שבע. אנחנו רוצים את זה כי זה נכון, לא רק בהיבט מיצוי זמן ואפקטיביות, גם בהיבטי מו"פ, בהיבטי שיתוף פעולה, בהיבט הזה שלימודים זה יותר מזה שהלכתי ללמוד בקמפוס, אלא יצרתי אקוסיסטם. אנחנו איתכם בתוך זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה את אומרת? המכרז הזה לא רלוונטי לתקופה?
זהר אבן דר
אני אומרת שעכשיו – בנקודת הזמן הזאת – ובדקנו את זה על פי חוק המכרזים, אנחנו מחויבים לצאת למכרז ולא יכולים לצאת לספק יחיד. זה נבדק על ידי גורמי הייעוץ המשפטי במשרד הביטחון. סגן הרמטכ"ל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל יש לך החלטת ממשלה בקרוב, את יכולה לזרוע בה תיעדוף. החלטת ממשלה היא אחת הדרכים לבחור מקום ומוסד.
זהר אבן דר
אבל היא כוללת את זה, זאת אומרת היא כוללת – אתה רוצה להתייחס?
רז וינטר
בהחלטת הממשלה אנחנו משקיעים בבניית מבנים באוניברסיטת בן-גוריון. מתוך הבנה שכאשר נעבור לנגב, כשאוכלוסיית אגף התקשוב ואגף המודיעין תהיה במלואה בנגב ואנחנו נצא למכרזים, נרצה שלאוניברסיטת בן-גוריון יהיו הסיכויים הכי טובים לזכות במכרז. מכל הסיבות שזהר הזכירה.
זהר אבן דר
תהיה לה את היכולת לעשות את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה צריך סיכויים לזכות? למה לא: שותפות עם אוניברסיטת בן-גוריון?
זהר אבן דר
תהיינה שותפויות וכבר היום - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו עושים שותפויות עם בתי ספר, עושים שותפויות עם מוסדות אחרים.
רז וינטר
תוכניות בוטיקיות - - - שותפויות עם אוניברסיטת בן-גוריון, כי הן פשוט - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה משרד הבריאות יודע לעשות "אילנות" עם בן-גוריון, ואתם לא יודעים לעשות "צמרות" או "עלים" או משהו, עם בן-גוריון? למה אתם לא יודעים לעשות את זה? יש מכרז של גופי ממשלה עם בן-גוריון על תוכניות דגל להכשרת הון אנושי. משרד הפנים עושה את זה ב"עתידים" לשלטון המקומי, "אילנות" עושה את זה ברפואה. למה אתם לא יכולים לעשות תוכנית כזאת עם בן-גוריון? למה אתם מתבצרים בהיבטים המשפטיים? זה לא הסיפור פה, אתם סתם מעצבנים אותנו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני רוצה להסתכל על זה, לפני שאתם עונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם יש לכם סיבה לכך שזה לא צריך להיות בבן-גוריון, תגידו אותה. אל תגידו לנו משפטיזיציה. הממשלה עשתה חוזים עם אוניברסיטת בן-גוריון, בענק.
זהר אבן דר
והיא עוד תעשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לא: היא עוד תעשה. זו יד הגורל. אנחנו שואלים: למה לא מלכתחילה? למה את לא אומרת: אני אדאג שזה יהיה, אני מתחייבת שזה יהיה. היא עוד תעשה, זו "היד הנעלמה" של ג'ון לוק. אנחנו לא רוצים יד נעלמה, אנחנו רוצים יד קיימת, נוכחת, שקבעה איך זה יהיה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ברשותך, אני רוצה לפתוח דווקא בשבח. הגישה המקצועית שלא אומרת ישר מה שאנחנו רוצים לשמוע, זה מקובל עליי. אלא מה, אני חושב שמשרד ראש הממשלה ובהקשר הזה גם משרד הביטחון, צריכים להחליט האם הם רואים כיעד את הסינרגיה שעליה דיברנו כל הזמן, מדברים כל הזמן. כלומר, אנחנו מכניסים פה איזשהו נפץ. אם הוא לא משנה סדרי עולם לגבי הנגב כמו שהוא, זה לא מספיק. צריך שהנפץ הזה, סליחה על הדימוי, יתגלגל וניתן לו את התנאים שלא יכבו אותו. כלומר, אם אתם מסכימים שהיעד הוא לייצר סינרגיה מעוררת השראה, אז תעשו את זה כמו שאתם מבינים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אגב, זה יעזור לדורות. כשמדינה יודעת לתת ברזלים ובניין ללא מכרז – קחו בניין לעתיד, לחיילים – אבל את התוכנית היא לא יודעת לתת לחיילים, באיזו זכות נתנו לחיילים בניין? גם זה פטור ממכרז, לא? המדינה החליטה שיהיה בניין למודיעין?
קריאות
לא, לא.
רז וינטר
על איזה בניין מדברים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בן-גוריון מממנים.
רז וינטר
לא, חס וחלילה. אלה חיילים שנמצאים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חס וחלילה? אתה בונה עכשיו בניינים בבן-גוריון, ב-62--- למען החיילים שיבואו.
רז וינטר
לא, הסעיף - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את זה אתה יודע לעשות, אבל ספר פתוח ומרצה אתה לא יודע. בניין כן, ספר לא.
רז וינטר
חס וחלילה. אוניברסיטת בן-גוריון בונה את הבניין - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חס וחלילה? תסביר לי איפה טעיתי.
רז וינטר
אוניברסיטת בן-גוריון בונה את המבנים שהיא צריכה, במכרז.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
חבר'ה תרגיעו אותו, אני צריך אותו רגוע להמשך הדיון. קדימה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה הרגוע שלי, שוסטר. הם יודעים, הם יודעים.
רז וינטר
אוניברסיטת בן-גוריון בונה את המבנים שהיא צריכה במכרז. אנחנו משתתפים במימון של המבנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה נותן לה כסף לבניין שייעודו חיילים.
זהר אבן דר
כחלק מהחלטת הממשלה.
רז וינטר
כמו שאמרתי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יודע לתת מראש כסף לבניין, אבל אתה לא יודע להביא מראש תלמידים.
רז וינטר
יהיו תוכניות כאלה, יהיו תוכניות באוניברסיטת בן-גוריון.
זהר אבן דר
יש הרבה מאוד תוכניות כאלה כבר היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אבל אתם לא עושים תוכניות איתם.
רז וינטר
יש לנו היום תוכנית פיתוח איתם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא פיתוח, לימודים. לא פיתוח.
זהר אבן דר
האם אין תוכניות משותפות?
דן בלומברג
אני מוכן לענות, אבל - - -
רז וינטר
נשמח, כי יש הרבה מאוד תוכניות משותפות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה אתם לא יכולים להגיד שאתם תתעדפו את בן-גוריון בלימודים? למה אתם לא יודעים להגיד את המשפט הזה? זה לא מסיבות משפטיות.
זהר אבן דר
קודם כול, אני רוצה שיוסבר שיש הרבה מאוד שיתוף פעולה. זה מנגן אחרת.
דן בלומברג
אני יכול?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תראי זהר, אפשר לסיים כל פגישה פה ב: יש הרבה מאוד שיתופי פעולה. כמעט אין פגישה פה שאין: הרבה מאוד. הפגישות פה לא נועדו למה שטוב, הן נועדו למה שצריך לתקן. הסוגיה הזאת מרחפת בנגב כבר כמעט שנה. זה שחצי מטכ"ל ישב עליה עם רוביק דנילוביץ' וסגן הרמטכ"ל, לא אומר שהיא תרד מסדר-היום. זה נושא בוער בנגב.

מבחינתנו זה חלם בנגב, לבנות בניין לחיילים אבל לא להצליח לבנות מראש תוכנית לחיילים, זה לא מסתדר לנו לוגית. אתם מתבצרים בעמדה משפטית מסוימת, וזה גם לא נכון משפטית כי משרד הבריאות עשה את זה ואחרים עשו את זה. יש לכם איזו סיבה שאתם לא רוצים. סיבה אחת אני יכול להבין, את אומרת: הבסיס עוד לא הוקם, 2028-2026, מחזור לימודים אחד עדיין יכול ללמוד בתל אביב. את זה אני יכול לקבל. אבל צריך להגיד: המחזור הבא ילמד בבן-גוריון, נעגן את זה בהחלטת ממשלה, זאת ההתחייבות שלנו, זה הכיוון שלנו. לא להגיד: שוק חופשי, אנחנו נעמיד לרשותם את ה - - - להיות הכי תחרותיים במכרז, שהם יזכו. למה? אתם יועצים אסטרטגיים של בן-גוריון לזכייה במכרזים? אנחנו רוצים את התלמידים האלה שם. סליחה שהייתי קצת ציני.

תדעי שהנושא זה לא ירד מסדר-היום וצריך למצוא פתרון. פתרון יכול להיות: עכשיו המכרז תקף לשלוש שנים, המכרז הבא בתור יפתח, יידון ובהחלטת ממשלה נראה מה ניתן לעגן משפטית. לא הייתה תוכנית כללית של כלל אנשי הקבע. למשל הממשלה תגיד: 100 תלמידים ילמדו בבן-גוריון מקצועות מודיעין וסייבר, במימון כזה וכזה, בשנים האלה והאלה. אני לא יודע. זה סוג של החלטה שאפשר לקבל.

אני רוצה לתת לעוד משרדי ממשלה לדבר אבל אתם עוד תדברו, תאספו את הדברים. הנגב והגליל, יש לכם תוכניות חשובות בהחלטה הזאת.
יצחק אלקסלסי
שלום, אני יצחק אלקסלסי, יועץ מקצועי לשר. קודם כול, כמובן, אנחנו מודים לאדוני על הדיון הזה. אדוני היה שותף, עוד בכובעו כראש מועצה, לתוכניות החשובות האלה שאמורות להביא מנועי צמיחה – במקרה הזה לנגב – ולעודד הגירה חיובית מחדש. אציין בנוסף, כי בימים אלה המשרד עובד עם גופי ביטחון נוספים ושונים על פרויקטים משמעותיים לתעסוקה בנגב.

בנוגע להחלטה 625 עצמה, המשרד היה שותף בכ-30 מיליון שקלים. מרבית הכספים אכן מוצו והושקעו. המשרד במעקב ועדיין עובד על התוכניות האלה. נקודה נוספת שחשוב להדגיש היא שלא מזמן, לפני כחודשיים, היה תיקון להחלטה 625 בממשלה, במסגרתו הוקצו כספים נוספים. כספים שלא מוצו, אושרו ל-2023. במקביל עובדים על תוכניות משלימות, כמו שאמרו במשרד ראש הממשלה, החלטות ממשלה משמעותיות שייתנו מעטפת, לרבות בנוגע לבאר שבע. אנחנו מברכים ומקווים שהמעבר של צה"ל לנגב יקרה ובהקדם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם תהיו שותפים בחידוש של 625?
יצחק אלקסלסי
אנחנו, כמשרד, שותפים אסטרטגיים לכל ההחלטות שנוגעות למעבר צה"ל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבקשה שלי אליכם היא ללכת לאזורים הרכים: לאזורים של תוכניות סייבר ומודיעין בתיכונים, לתוכניות של הון אנושי. אם הם צריכים הקדמת מימון של שנתיים-שלוש לסגל הזה, כדי שכבר יגיע, ואחרי זה הוות"ת יממן אותו בתקציבים השוטפים. לדעתי כל דבר של השקעה בהון האנושי, זה המקום הנכון של נגב גליל.
יצחק אלקסלסי
כחלק מההחלטה באמת היו השקעות – בסייבר, בעידוד תרבות, בהבאת רופאים – שנגעו בדברים מהסוג הזה. אני עוד לא מכיר את ההחלטה החדשה ואת הפרטים שיהיו בה, אבל אני מניח שתוכניות כאלה ותוכניות שיובאו למשרד ייבחנו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני מציע שתחשבו על אפשרות לגעת – במסגרת התחומים הרכים – בהתערות, בקליטה הנוחה של בני, בנות זוג. בסוף אנחנו צריכים להעביר לא רק את צה"ל, אלא גם את המשרתים בצה"ל. בעיקר אנשי הקבע, את המשפחות, זה חשוב מאוד. זו תרומה אדירה לפרק זמן מסוים, הרי לא צריך לתת הטבה למעסיק או לאדם יותר משלוש-ארבע שנים.
יצחק אלקסלסי
כמובן שהמשרד עוסק בסוגיה. לדעתי, יש חברה שזכתה במכרז לא מזמן – אם אני זוכר נכון, "תנועת אור" – והתפקיד שלה הוא לתת מענה בנושאים האלה. אנחנו מבינים, כמו שחבר הכנסת שוסטר אמר, שזה לא רק להביא את החיילים, זו באמת המעטפת שתביא את האנשים לעבור לגור שם ותשאיר אותם. המעטפת היא החשובה ועיקר העבודה שלנו הוא בהיבטים האלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך, אלקסלסי.
אורית שגיא
אני רוצה משפט אחד, אפשר? לגבי הנגב והגליל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד מעט. יש משרדים שלא דיברו בכלל, תתאפקו.
אורית שגיא
אבל יש סוגיה פתוחה עם הנגב והגליל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתן לכם, אנחנו לא זזים מפה לפני 16:00, תתאפקו עוד קצת. משרד התחבורה, הבהרות על מה שעלה כאן.
עדי בן ישי
שלום, אני עדי בן ישי. לגבי רק"ל ליקית (הרכבת הקלה), לא עצרנו את התכנון. הוקצו 40 מיליון שקלים מהחלטת הממשלה 625, עבור תכנון הרכבת הקלה. התהליך הסטטוטורי יסתיים רק בסוף 2024, והכסף הזה יספיק עד סיום התהליך הסטטוטורי. במקביל אנחנו מקיימים בחינה של הטכנולוגיה בה אותו תוואי יבוצע. אין לנו שאלה לגבי הצורך, השאלה היא רק לגבי הטכנולוגיה בה התוואי ימומש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
עדי בן ישי
האם היא תהיה B.R.T. – שאנחנו מכירים כמטרונית, ומקדמים כרגע בעיקר בצפון – או שזו באמת תהיה רק"ל. כרגע אנחנו עושים סקר תחבורה, סקר ביקושים, בודקים את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את מכירה את האמירה של נתיבי ישראל שהם יודעים לעשות את זה מהר?
עדי בן ישי
כן, אני מכירה את האמירה. עוד לא בחנו את זה לעומק, זו אמירה. רוב החברות יודעות, ככל שנותנים להן יותר כסף – הן תדענה לקדם את לוחות הזמנים. אבל כרגע זה עוד לא - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל זה דרמטי. פה נאמר שהם מסוגלים לעשות את זה בשנתיים, לקצר.
עדי בן ישי
נכון. אבל לפני התהליך הסטטוטורי בלאו הכי אין יכולת להתחיל בביצוע. התהליך הסטטוטורי של רק"ל ליקית יסתיים רק בסוף שנת 2024, כרגע זו אמירה. צריך לשקול אותה, צריך להבין את המשמעויות שלה, כרגע הכסף לא יכול לשנות הרבה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
רק תחדדי. 40 מיליון השקלים הרי לא מספיקים לתכנון המפורט.
עדי בן ישי
נכון.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מה מסתיים בסוף 2024?
עדי בן ישי
רק התהליך הסטטוטורי, ההכרעה על התוואי.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הבנתי, ואת אומרת שאי-אפשר לקדם את התכנון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא נכון.
עדי בן ישי
התכנון ה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם זה לא נכון, את יודעת למה? כי את עיר הבה"דים בנו בתהליך ייחודי מאוד של הקמה ותכנון במקביל, רצו קדימה. תלמדו את המודל הזה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
תלמדו את ה"קפיטריה בטבריה". זה גם כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
עדי בן ישי
- - - שנה, אבל אנחנו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא משנה, אבל לקצר שנתיים בלו"ז של תחבורה זה דרמטי.
עדי בן ישי
אני מסכימה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אי-אפשר לדלג על האמירה הזאת, צריך לבדוק אותה לעומק.
עדי בן ישי
בוודאי שאני - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואם אפשר להגדיל השקעות – אני גם בטוח ששרת תחבורה תרצה את זה. א. כי היא עובדת עם נתיבי ישראל טוב יותר מבעבר. ב. כי היא רוצה לרוץ קדימה, להטביע חותם.
עדי בן ישי
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה שווה בדיקה. לילי פיינטוך, מחוז דרום, משרד הפנים.
לילי פיינטוך
ב-625 היו לנו שלושה נושאים לטיפול, ומשרד הפנים השלים את כל הטיפול במלואו. אחד היה פתיחה של התחייבויות לגבי רשויות המטרה, ושני סעיפים נוספים היו על באר שבע. בכולם פתחנו התחייבויות. אומנם הדברים עוד לא בוצעו עד הסוף, אבל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם תהיו חלק מההחלטה המחודשת?
לילי פיינטוך
סביר להניח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מעולה, תודה לילי. שולמית, מחוז דרום, משרד השיכון, בבקשה.
שולמית שפיגל
לגבי 625, יש רק סעיף אחד לגבינו וזה שלושה מיליון שקלים בתכנון סטטוטורי של רובע החדשנות. אני חייבת להגיד שזה פרויקט - - - מעניין מאוד. שותפים לו אוניברסיטת בן-גוריון, בית החולים סורוקה, העירייה, רכבת ישראל ומשרד השיכון. הקצבנו שלושה מיליון שקלים לתכנון הסטטוטורי הזה והוא בעיצומו. אנחנו כבר מדברים על תב"עות פרטניות ויש צוות משותף שעובד על זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יהיה מימוש מלא של התקציב.
שולמית שפיגל
לגמרי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יופי. תודה רבה.
רון מרגלית
שולמית, יש לכם גם את הסעיף של איזושהי תוכנית רב-שנתית לשכירות ארוכת טווח.
שולמית שפיגל
תוכנית רב-שנתית.
רון מרגלית
אתם בראש הצוות, אתם גם עומדים בכל הנושא של התכנון של רובע החדשנות.
שולמית שפיגל
כן, אבל רובע החדשנות, ברגע שתעשה את השלד. עכשיו יש שלד ואנחנו כרגע מתכננים את התב"עות, לפני שאנחנו רואים כמה יחידות דיור אנחנו יכולים לדחוס. לא רק יחידות דיור, גם תעסוקה, אולי גם מסחר. אנחנו לא יכולים להגיד שום דבר לפני שאנחנו מסיימים את התהליך הזה. אני מקווה מאוד שבאמצע 2024 אנחנו כבר נראה את השורה תחתונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם תהיו חלק מההחלטה הבאה, שולמית?
שולמית שפיגל
אשמח אם אנחנו נהיה חלק, כי אנחנו צריכים לתקצב את ההמשך.
רון מרגלית
שולמית, יש לכם עוד סעיף.
קריאה
יש לכם עוד סעיף, של עירוב שימושים.
שולמית שפיגל
עירוב שימושים זה בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בהיבט של תכנון.
שולמית שפיגל
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לקדם עירוב שימושים, זה לא כזה סיפור.
רון מרגלית
כשרשום שם רמ"י, זה אתם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה אתם לא מביאים את זה דרך הותמ"לים?
שולמית שפיגל
זה עוד לא שם, עדיין אין לי מה להביא לוותמ"לים. - - - צריכה לעשות תמהילים ואין לי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי. ד"ר רחל קטושבסקי, סגנית מתכנן, מחוז דרום.
רחל קטושבסקי
גם אגיד שאני שמחה מאוד על הדיון הזה, מבחינתי זו פעם ראשונה שאני בדיון מהסוג הזה ואני שמחה שהדברים עולים פה. כשמדברים לקראת הסוף, הרבה מהדברים על הציונות והחשיבות כבר נאמרו ואין טעם לחזור עליהם. רק אגיד שזה נחמד מאוד לדבר עליהם, אבל במקביל הדברים לא קורים בזמן סביר, שכשיפתח הבסיס זה אכן מה שיקרה.

אני רוצה לדבר על שני נושאים, הנושא הראשון זה נושא התחבורה והנושא השני זה נושא הדיור. את הצגת סיטואציה בה התוכנית של הרק"ל מאושרת. לא אכפת לי באיזו שיטה מערכת הסעת ההמונים הזאת תיסע בשלב א'. בוודאי שאני רוצה רק"ל בסופו של דבר, אבל גם אם היא תיסע בסיטואציה אחרת – במטרונית או במשהו אחר – העיקר שתהיה מערכת הסעת המונים. אבל כרגע זה נמצא בשלב בדיקת החלופות, זאת המציאות. אנחנו נמצאים בפיגור אדיר של השלב התחבורתי לעומת בניית הבסיס. אנחנו אלה שנותנים את ההיתרים לבסיס, הבסיס מתקדם אבל התחבורה ממש לא.

הדבר הראשון זה הרק"ל והדבר השני זו הרכבת המהירה. הרכבת המהירה גם נמצאת בוות"ל, היא בשלבים מוקדמים מאוד. גם היא רחוקה מאוד מלהיות מאושרת, ולכן אני לא יודעת מה נתיבי ישראל רוצים. הלוואי וזה אפשרי, הלוואי וזה יקרה, כרגע אין תוכנית. כלומר, אני לא יודעת מה הם רוצים.
עדי בן ישי
- - -
רחל קטושבסקי
בסדר, אבל כרגע זו הרכבת המהירה, זו לא הרק"ל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את זה תעשו אחר כך בפגישת עבודה.
רחל קטושבסקי
בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מבקש למצות את הבדיקה של מה שנאמר כאן לעומק. לדעתי אתה צריך להוביל את זה, משרד ראש הממשלה. אתה צריך להוביל את מה שנאמר פה, שאפשר לקצר זמנים בתכנון.
רחל קטושבסקי
אני אומרת את זה מבדיקה של הסיטואציה היום בבוקר. אני רוצה להגיד אמירה נוספת על התחבורה, וזה הנושא של הרכבת מגורל. אני רוצה שהוועדה תבין מה המשמעות של רכבת גורל. קודם כול, מדינת ישראל לא תקים שלושה דברים בבת אחת, זה ברור. אם זו תהיה רכבת גורל, זה חד-משמעית יעכב את הרכבת המהירה ואת הרק"ל או את מערכת הסעת ההמונים הזאת. זה לא יקרה, יישום לא יקרה בו-זמנית. רכבת גורל משמעותה רכבת שאינה נכנסת לבאר שבע. רכבת שאינה נכנסת לבאר שבע היא רכבת שפוגעת בבאר שבע, הפוך לחלוטין ממטרת החלטת הממשלה להעברת צה"ל לנגב.

צה"ל לנגב או אירוע בסדר גודל כזה, לא קורה במדינת ישראל כל שנה, גם לא כל עשור. אם נפספס עכשיו את המומנטום לייצר את מטרופולין באר שבע, שחבר הכנסת שוסטר אמר שהוא מכיר כל כך טוב, וכמובן גם חבר הכנסת מיכאל ביטון – ההחלטה על באר שבע כמטרופולין היא החלטה מ-1953, עד היום היא לא מטרופולין. זאת אומרת, אם גם היום אנחנו נפספס את המומנטום, אני לא יודעת מתי זה יקרה, אם זה יקרה. תהיינה ערים אחרות שיהיו מטרופולין, לא באר שבע.

לכן כל רכבת שלא נכנסת לבאר שבע, פוגעת בכולם. נתחיל בחיילים, היא פוגעת בחיילים כי היא לא תהיה רכבת בתדירות גבוהה, היא תהיה מקסימום פעם בשעה. אבל יותר מכל, היא פוגעת בבאר שבע, בירוחם, בדימונה, לפחות בכל אזור הנגב המזרחי. כשלא תהיה רכבת בתדירות גבוהה, לפחות פעם בשעה, תהיה רכבת אחת פחות כי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הנקודה ברורה רחל. תגידי משפטי סיום, בבקשה.
רחל קטושבסקי
רגע, הנושא השני שאני רוצה לדבר עליו זה נושא הדיור. כדי שבאר שבע תוכל לקלוט בצורה ראויה, לייצר מרחב חיים איכותי, צריך להיות פה גם דיור. אין דיור להשכרה בבאר שבע, לא מקודמות תוכניות דיור להשכרה בבאר שבע. בוודאי לא במספרים משמעותיים, המספרים מצומצמים מאוד.
שולמית שפיגל
עכשיו מקודמות.
רחל קטושבסקי
כן, במספרים מצומצמים מאוד. היינו בכמה ישיבות עם מערכת הביטחון וכן הלאה, אין תוכניות. לא נעצרות אצלנו במחוז, כי לא הגיעו. אנחנו רוצים להגיד חד-משמעית כמחוז, כמינהל התכנון, ששני הנושאים האלה – דיור ותחבורה – הם הבסיס להבאת והשארת האוכלוסייה במרחב ששווה להם להישאר בו. יש עוד הרבה דברים, יש את כל הנושאים הרכים שדיברת עליהם, חינוך - - -
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לשאול דווקא פה. טענתי, ואולי אני טועה, שהחיילים ישנים בבסיס, נכון? אנשי הקבע הם דבר שרוביק דנילוביץ' יודע להכיל אותו פחות או יותר. זה חצי שכונה, רבע שכונה, שהוא מתכנן כל הזמן. למה זה כל כך דרמטי שאין תוכניות חדשות?
רחל קטושבסקי
אענה. יש תוכניות לבנייה בבאר שבע אבל האוכלוסייה שבאה – קצין צעיר שבא לבסיס צריך בשלב הראשון דיור להשכרה ברמה גבוהה, זה קיים במספרים אפסיים בבאר שבע. אם לא יהיה לזה מענה כשייפתח הבסיס, אני מעריכה שלא יישארו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני חושב שאת צודקת, רחל. בלי דיור, בלי השכרה, בלי איכות חיים, בלי תרבות ובלי ראייה תכנונית כוללת אנחנו נפגוש - - -
שולמית שפיגל
לגבי דיור להשכרה, תרשו לי לעדכן.
רחל קטושבסקי
אני רק רוצה להגיד משפט ואחרי זה תעדכני. זו הזדמנות חשובה לבאר שבע, כמו גם לצבא. אם לא נדע לעשות את זה עכשיו בלוחות זמנים מהירים – כולל הדיור, ובעיקר התחבורה – הפסדנו את באר שבע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם אני מדייק את השלבים, אז מדברים על מערכת הסעת המונים באוטובוסים ואולי במיניבוסים, מותאמת אישית כזאת.
רחל קטושבסקי
לא, זה הסוף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, זה השלב הראשון, אין רכבת. משהו צריך להיות כי אין רכבת, אין אפילו רכבת קלה. אחרי זה את המסלול של באר שבע-ליקית כרכבת מסוג מסוים. ואולי, יום אחד בעתיד, שלוחה לגורל. אבל היא לא תקודם באותה מהירות שהדברים האחרים יתקדמו.
זהר אבן דר
ביחס למה שאמרת, זה שרכבת גורל לא תקודם באותם לוחות הזמנים, זה משהו שאנחנו יודעים. אנחנו מודעים אליו, אנחנו מבינים שהיא לא תפגוש אותנו באכלוס קריית התקשוב ובוודאי לא באכלוס קריית המודיעין. אבל מבחינתנו אנחנו מתואמים, על כל שלל הפתרונות האלה, וכל שלל הפתרונות האלה נדרשים. הרמטכ"ל קבע מספר עקרונות שמהווים מבחינתו אבן דרך משמעותית מאוד במעבר צה"ל דרומה. מגוון של פתרונות תחבורתיים, נגישות, ישירות, זמינות ושוני בין הפתרונות השונים. מבחינתנו רכבת גורל היא חלק בלתי נפרד מסל הפתרונות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא נאמר משהו אחר, אבל יש שלבים.
רחל קטושבסקי
אני רק מבקשת להשיב לזה. אני באמת אומרת, בעיניי רכבת גורל ממש שומטת את המשמעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רחל, את סתם נכנסת לפינות, סליחה. אני לא יכול עכשיו, אנחנו לא בדיון תכנוני במחוז, פה אומרים אמירות קצרות שמהדהדות. השלוחה של גורל יכולה לשרת את ערד, יכולה לשרת עולמות שלמים שהיום לא מטופלים. אנחנו לא מדברים עכשיו על מתי תהיה הרכבת הזאת. ברור שבשלבים. קודם הפתרון מבאר שבע לבסיס, זה מה שהוסכם עם משרד התחבורה וזאת גם המדיניות.

עכשיו, איזה משרדים לא התבטאו?
שולמית שפיגל
מיכאל אני רוצה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפט שולמית, כן.
שולמית שפיגל
משפט אחד. יצא מכרז, אני חייבת להגיד שכל המילים היפות, הכול בסדר. אם באר שבע מוכנה כעיר, משרד השיכון הציג הרבה אופציות לפתרון דיור, גם לרכישה וגם לשכירות. לרכישה יש מתחמים לא גדולים, שבסך הכול מסתכמים ב-400 יחידות דיור בכל מיני מקומות, לא רק בבאר שבע. המספר הרבה יותר גדול, אנחנו בתיאום עם הצבא, הצבא צמצם לנו את המספרים של האנשים שמוכנים לבוא ולרכוש.

לגבי דיור להשכרה, יצא מכרז של כמעט 600 יחידות דיור. הוא נפל, הוא יצא ללא דורש כי בדיוק הגיע השוני של המשכנתאות, המשכנתאות התייקרו וקבלנים לא ניגשו. יש עכשיו באוויר, פורסם מכרז של 312 יחידות דיור של דירה להשכיר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
שולמית שפיגל
וגם קודם היה מכרז של דירה להשכיר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אגב, יש לצבא מינהלת דיור. הוא יכול להיות יזם אם הוא רוצה.
שולמית שפיגל
יש. אנחנו בקשר איתם, אנחנו יודעים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בדרך כלל הוא יוזם בתים צמודי קרקע לאנשי קבע, אבל אולי אפשר ליזום בניינים להשכרה בבעלותכם. לא צריך לפחד מעוד רעיונות חדשים.
זהר אבן דר
אנחנו לגמרי - - -
שולמית שפיגל
נכון. רק משפט אחד ואני סיימתי. "דירה להשכיר", החברה הממשלתית, פרסמה עכשיו את המכרז הזה, גם את החוברת של עלויות הפיתוח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לצבא יש פטור ממכרז.
שולמית שפיגל
יש להם פטור ממכרז.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם הם יגישו הם יקבלו את האדמה.
שולמית שפיגל
כרגע זו תהיה הסנונית הראשונה. אם זה יצליח, אולי אחרי המכרז הזה נוכל לפרסם עוד "דירה להשכיר". היא מוכנה בכל מקום: מוכנה להיכנס לירוחם, מוכנה להיכנס לדימונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רון, אתה צריך לשים שם תמריץ.
רון מרגלית
גם ניתן, במסגרת ההחלטה. יש בה סעיף שמדבר על שכירות ארוכת טווח עם מענקים ליזמים. בדיוק אתמול הייתה ישיבה יחד עם "דירה להשכיר", משרד השיכון ומשרד הביטחון. יֵצֵא קול קורא – ביוני או קצת אחר כך – ליזמים לבוא ולבנות פרויקטים בשכירות ארוכת טווח, שמיועדים בחלקם למשרתי הקבע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה לא תקפוץ שלב? תיתן למינהלת הדיור של צה"ל בעלות ואת המענק שמתמרץ קבלן. הבעלות על האדמה תהיה שלהם והם יוכלו לאכלס באופן מלא את אנשי הקבע.
אורית שגיא
המודל של המינהלת אחר, פחות מתאים לאירוע הזה. אבל יש גורמים אחרים שעוסקים בזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר, מישהו, לא משנה מי. מצדי שקק"ל אנגליה ייבנו לכם בתים. אגב, קק"ל אנגליה עושים את זה.
רון מרגלית
צריך להבין שרוב משרתי הקבע שצפויים לעבור זה - - - אנחנו פה חושבים על משרתי קבע כאנשים עם משפחות, נשואים עם ילדים. זה המיעוט, הרוב זה חבר'ה צעירים, גם בני 30 וכאלה הם צעירים לא נשואים. הסיכוי שהם ירכשו בבאר שבע בשלב הראשון, הוא נמוך.

היו"ר מיכאל מרדכי ביטון: << יור >

מוסכם. אין פה ויכוח.
רון מרגלית
מוצאים פתרונות מסוגים שונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דיברו על השכרה.
רון מרגלית
נכון, לכן מוצאים פתרונות מסוגים שונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אם תעשה קמפוס צעיר כזה בבעלותך? אם תעשה קמפוס צעיר בבעלותך, תראה שיבואו אליו.
רז וינטר
ממש עכשיו אנחנו עושים את זה ביחד איתו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קדימה, סבבה, אנחנו מבסוטים שהנושא הזה מתקדם. משרדי ממשלה שלא התבטאו, כן. קצר ולעניין, בבקשה.
שני ברזי
אני שני ברזי, ממשרד החינוך, אני הסֵיפָה של כולם. אתייחס לדבריה של חברת הכנסת שרון, שדיברה על בניית אקוסיסטם. זה בדיוק מה שאנחנו עושים. בנינו תוכניות לטיפוח ופיתוח המצוינות בתחומי החינוך הטכנולוגי ומקצועות ה-STEM, מחטיבות הביניים. במטרה שהם יגבירו את המקצועות הללו בחטיבה העליונה, ישתלבו אחר כך ביחידות הטכנולוגיות שעוברות דרומה, ימשיכו באקדמיה, ימשיכו לעבוד במפעלי ההייטק שיש לנו באזור ויישארו בנגב.

אנחנו פועלים גם בחינוך הפורמלי וגם בחינוך הבלתי פורמלי. בחינוך הפורמלי אנחנו פותחים מגמות טכנולוגיות שרלוונטיות ליחידות שעוברות דרומה. אנחנו כרגע בשלב פיתוח לתוכנית ייחודית לשפות הערבית והפרסית, עם אגף המודיעין. אנחנו מגדילים את מספר הלומדים בחמש יחידות פיזיקה ביחד עם האקדמיה וצה"ל, כשעתודאים מלמדים את התלמידים שלנו במערכת החינוך. אנחנו פועלים להגדלת מספר התלמידים בחמש יחידות מתמטיקה, זה בין תנאי הסף לקבלה ליחידות הטכנולוגיות. במקביל אנחנו עובדים גם על תחושת המסוגלות והכישורים האישיים של התלמידים, שכאשר הם יבואו ליחידות הללו, הם יוכלו לדעת איך להציג את עצמם ויאמינו בעצמם ושהם יכולים.

לצד זה אנחנו עובדים על מהלך של תהליכי חשיפה לתלמידים. אנחנו עושים להם סיורים בקמפוס הטר"צים (טרום צבאי), בבסמ"ח, במינהל מעבר צה"ל דרומה, ובאקדמיה. סיורים שבהם הם נחשפים ליחידות הללו, למהלך כולו. כדי ליישם את כל המהלך שתיארתי, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם הרבה מאוד ארגונים ועמותות כמו: "עתידים", "ניצנים", "המרכז לחינוך סייבר" וכמובן, אוניברסיטת בן-גוריון ומוסדות אקדמיים נוספים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. עוד מישהו? כן.
חן קהתי
שלום, חן קהתי ממשרד העבודה. קודם כול, לגבי הקידום של הכשרות טכנולוגיות. בשיתוף פעולה צמוד עם הרשות לחדשנות, נִבְנָה איזשהו מודל קידום הכשרות טכנולוגיות. כבר באוקטובר הקרוב צפויות להיפתח שתי כיתות פיילוט. לגבי הסעיף השני, של שוברים לבני ובנות זוג, כרגע כל הפעילות שלנו להכשרת מבוגרים מוקפאת. מתקיים איזשהו שיח בין שר הכלכלה לשר העבודה לגבי חלוקת סמכויות. בתקופה הזאת כן פעלנו להסרת חסמים כאלה ואחרים שהיו. ברגע שהפעילות שלנו תשוחרר, נוכל לממש את ההקצאה במלואה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה שדובר פה: אי-בהירות, לא יודעים למי לפנות, זה ייפתר בקרוב?
חן קהתי
אנחנו מקווים. מחר בבוקר צפויה להתקיים ישיבה של מנכ"ל משרד הכלכלה, מנכ"ל משרד העבודה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לגבי חלוקת הסמכויות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. רון, אתה צריך לפתור את זה בהחלטת ממשלה. אם הם לא פותרים את זה ביניהם, יינתן תקציב למישהו מסוים והוא יטפל בתקציב. או שיביאו הסכמות ובהירות או ש - - -
רון מרגלית
בהארכה רשמנו משרד העבודה, זה מה שכתוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. יש עוד משרד ממשלתי? כן.
רותם שמאי
רותם, המשרד להגנת הסביבה. הסעיף העיקרי שלנו בהחלטה קשור להקמת מרכז DeserTech, מרכז חדשנות לשינויי אקלים בדגש על סביבה מדברית. זה מתקדם כמתוכנן. כמו שקודם ציין משרד הכלכלה, בחודש הבא אנחנו צפויים לצאת לקול קורא משותף עם רשות החדשנות ונוכל ליישם את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. תבקשי מהם לעשות את פרויקט "צבא ההגנה לטבע" של יוסי לשם, הם עושים את זה בכל מקרה אבל לא תמיד יש כסף. יש תקציב לצבא ההגנה לטבע?
זהר אבן דר
כן, בוודאי, צבא ההגנה לטבע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פרויקט שאנחנו דאגנו לממן אותו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איתי לבנון, רשות החדשנות, קצר ולעניין.
איתי לבנון
לא אין לי מה להוסיף מעבר למה שנאמר, תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה תהיה מעורב בהחלטות הממשלה?
איתי לבנון
כן, כן, אנחנו מעורבים ביחד עם משרד העבודה, כמו ש - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תפיקו לקחים מהאירוע הקודם.
איתי לבנון
בוודאי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כי אנחנו צריכים להשקיע בהון האנושי הקיים, לא לייבא אותו ולחפש אותו אחר כך. אוסנת רווה, משרד התרבות, בזום. בבקשה אוסנת, קדימה.
אוסנת רווה
שלום. אוסנת, ממשרד התרבות והספורט. אנחנו מימשנו את התקציב. כל הרשויות הגישו בקשות, אנחנו מממשים כיוזמה ובאמצעות תקנת סל"ע, סל תרבות עירוני. מתוך תפיסה ומחשבה שתהיה איזושהי פלטפורמה עתידית שיכולה להימשך. כמובן, שנשמח אם תהיה החלטת המשך. אני מאמינה שהשר שלנו, שרואה בזה חשיבות גדולה, יעשה כל מאמץ לקיים. אני רוצה להגיד תודה ולמרות שאני בסוף, גם בהחלטות ממשלה התרבות בסוף, ברור שאנחנו חלק בלתי נפרד מההגדרה של איכות חיים, וצורך חיוני. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בפעם הבאה אני חושב שמשרד התרבות צריך להיות הרבה יותר בהתחלה. בפעם הבאה שתהיה ישיבת מעקב ותבואי לכאן, ניתן לך לדבר מהראשונים.
אוסנת רווה
תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תרבות משנה את פניה של הקהילה.
אוסנת רווה
נכון, תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עשינו את זה בירוחם, בכמה יוזמות תרבות שינינו את פניה.
אוסנת רווה
ופסטיבלים מדהימים. נכון, תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא רק פסטיבלים, מוסדות, גופים. באר שבע גם קפצה מדרגה, תיאטרון באר שבע.
אוסנת רווה
מאוד, נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תיאטרון הפרינג', להקות ועניינים. היום הקימו בבאר שבע תיאטרון בובות, יש פאבים.
אוסנת רווה
המחשבה היא שהרשויות יודעות מה צריך לעשות לתושבים שלהן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש סצנה, כדאי לכם לבוא, כל המודיעין, יש מה לעשות. אורית שגיא, מינהל המעבר דרומה, משרד הביטחון.
אורית שגיא
אורית שגיא, חטיבת מרכז המידע. מינהל המעבר דרומה, במשרד הביטחון. משפט. במסגרת 625 התחלנו פעילות בהקשרים הרכים, בנושא שאנחנו קוראים לו: קהילה. הרבה שנים הוא היה משהו אמורפי שלא כל כך ידענו איך לאכול ולעכל אותו. אבל אני רוצה להגיד שאני בתחושה שסוף-סוף עשינו כאן פריצת דרך. איפה פריצת הדרך? קודם כול, בשיתוף הפעולה בין המשרדים, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, משרד הרווחה, המשרד לשוויון חברתי. יצרנו שיתוף פעולה מרחבי עם אשכול הנגב המערבי ואשכול הנגב המזרחי, כמי שמייצגים את הרשויות המקומיות. בנינו מודל עבודה אזורי, גייסנו רכזי צמיחה דמוגרפיים מחדש, כדי לייצר תוכנית לקליטה של המשפחות – שגם חבר הכנסת שוסטר, דיבר עליה קודם – שהיא סופר קריטית וחשובה. אנחנו עושים את זה עכשיו גם עם העיר באר שבע.

נכון להיום, מיצינו את תקציב 625. עדיין אין לנו את ההחלטה החדשה, אנחנו לא יודעים מה יעלה בגורל הדבר הזה מפאת סוגיית התקציב החדש שאושר עכשיו, לאחרונה. אני רוצה להגיד שזה משהו שחשוב לראות איך מקדמים אותו. אנחנו מביאים מודלים חדשים שלמדנו, מהעולם כולו וגם בארץ, וחשוב מאוד שנרוץ איתם קדימה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון. ראשית, היה פה דיון טוב ורציני. הייתה פה נוכחות טובה של משרדי הממשלה, זה לא קורה בכל יום. אני מודה מאוד ומעריך את כל משרדי הממשלה שהגיעו לכאן, נכחו ואמרו דברים משמעותיים.

שנית, צריך עין טובה. קרו פה דברים דרמטיים וגדולים בהיסטוריה של מדינת ישראל. יש אִמְרָה ידועה של בן-גוריון משנות ה-50, שהוא מדמה שיום אחד כל האקדמיה, הלמידה וההדרכה של צה"ל יגיעו לנגב. הוא אמר את זה בשנות ה-50. באותה שנה הוא גם אמר שהוא מדמה את ירוחם, שהייתה מעברה של 200 אנשים, כיישוב של 10,000 איש. ירוחם הגיעה ל-10,000 תושבים ב-2014. גם עיר הבה"דים הגיעה ביחד עם ירוחם, פחות או יותר ב-2014. מתי היא אוכלסה? ב-2014? ב-2015?
זהר אבן דר
2016-2015.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לחזון לוקח 50 שנה, 70 שנה, אבל הוא מתממש וכולנו בעין טובה על העשייה של כלל משרדי הממשלה.

יש שני דברים מיוחדים בהחלטות הממשלה, של 546 שהפכה ל -625. גם היא גדלה קצת מלמטה, כי אנחנו באנו ואמרנו לממשלה: אם אתם תבנו בסיס סגור שאין לו קשר אלינו או שלא נערך לקלוט אותו, לא יקרה כלום. אז נתנו לנו כסף לעשות דיור, לעשות חינוך, לשפר את הערים ולהתכונן ולשלב את העובדים שלנו. בעיר הבה"דים עובדים מאות תושבים מירוחם, מדימונה ומבאר שבע. עיר הבה"דים חיזקה את הכלכלה של ירוחם. במאבק והסכמות, היא הפכה בסוף לתחום שיפוט של ירוחם. קמ"ג ונבטים הפכו לתחום שיפוט של דימונה, אבל עם הסכם חלוקה שמיטיב עם כולם, גם עם הרשויות היהודיות וגם עם הרשויות הבדואיות.

זאת אומרת שהדבר הזה תורם לצמיחה ולשגשוג אם עושים אותו נכון. וההחלטות האלה: אחת, היו נכונות כי הן עלו מהשטח. שתיים, הממשלה שיתפה פעולה, הרבה משרדים ביחד. אי-אפשר לעשות את המהלך הזה כשכל משרד לבדו. אי-אפשר להתקדם בבינוי והקמה, כשמשרדי התכנון, הפנים, התשתיות והכלכלה לא מדברים אחד עם השני. כנ"ל בחינוך: משרד המדע, משרד החינוך, החברה למתנ"סים, הרבה מאוד גופים רלוונטיים. וכמובן, הבסיסים ומרכזי הדרכה. אלה דברים טובים ויש לנו עין טובה.
עם הפנים לעתיד
1. אנחנו מבקשים מהממשלה, לא מבקשים, הוועדה דורשת מממשלת ישראל לחדש את החלטה 625, לצקת בה תוכן משמעותי ותקציבים משמעותיים. תוך הפקת לקחים מההחלטות הקודמות, תוך שמירה על רציפות והמשכיות, והכנסת מרכיבים חדשים בתוכנית, כפי שעולה מהצרכים בשטח.

2. הוועדה דורשת מכל העוסקים בעליית בסיסי צה"ל לנגב – אתם שמים לב שאמרתי, גם בהתחלה, עלייה ולא ירידה? הנגב הוא מקום שעולים אליו, לא יורדים. רמת נגב היא בגובה 600 עד 800 ו-900 מטרים, וגם עולים אלינו, אנחנו לא מרגישים נחותים.

לעליית בסיסי צה"ל לנגב יש שתי שפות. שפה אחת היא העתקת הבסיסים והעתקת ההון האנושי מהמרכז לנגב. השפה השנייה היא ביסוס ההון האנושי בנגב כמקור עתידי להשתלבות בתוך בסיסי המודיעין, התקשוב, ההדרכה וחיל האוויר. ותיקון העוול ההיסטורי והאי-שוויון שבו מעט מדי מהנגב משרתים במודיעין, ומעט מדי מהאשכולות הסוציו-אקונומיים הנמוכים משרתים במקצועות הסייבר, הטכנולוגיה והמודיעין.

את זה אי-אפשר יהיה לתקן ללא השקעות בשנים הללו. חינוך אי-אפשר לעשות בשנה אחת. רק מי שישקיע עכשיו חמש שנים בחינוך, יקצור פירות של הון אנושי זמין כשיפתחו את הדלת של הבסיסים.

3. פגישת דיון סגורה של הוועדה עם משרד האוצר, משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון. משרד ראש הממשלה, אתה תחליט איזה עוד משרדים אתה מזמין לדיון הזה. כל חברי הוועדה שלנו יוזמנו. זה דיון של סיעור מוחות, יש פה הרבה אנשי עשייה שיש להם מה לתרום והם עיצבו את החלטות הממשלה הקודמות. אפשר באמת לשפר ולהביא להחלטה טובה.

טל שיצאה מפה בנסיבות אישיות, לקחה על עצמה לזמן את הדיון הזה. אני מבקש שהוא יתקיים תוך חודש-חודשיים מהיום, בזמן שנקבע אותו, אצלכם, עם הגורמים שסיכמנו.

4. לגבי סמכויות ממשלתיות ובהירות, עלה פה בעיקר תחום ההכשרות המקצועיות. אני מבקש לגמור את הסיפור הזה תוך חודש. לעדכן את הוועדה במכתב שהיו דיונים, כמו הדיון שיש מחר, ולהגיד לנו שהנושא הזה בא על פתרונו ויש כתובת ברורה עם מי עובדים על הכשרות מקצועיות וכו'.

5. לגבי רציפות דיברנו. ההחלטה צריכה לייצר מצב שהפעילות לא נפגעת וההיבטים שדורשים רצף נמשכים.

6. הגדלה של השקעות רכות בהון אנושי: קהילה, חינוך, תרבות, טכנולוגיה, חינוך פורמלי ובלתי פורמלי. הכסף הזה יביא לנו תוצאות גדולות מאוד, כולל אותן מגמות ותוכניות לימוד ושותפויות עם אוניברסיטת בן גוריון. פה באה הדרישה שלנו לעיגון של הקשר עם אוניברסיטת בן-גוריון בהחלטת הממשלה. גם אם זה לא חל על כלל האקדמיה של אנשי הקבע במדינה, אלא על כמה תוכניות עוגן שייכתבו, יוגדרו וייבנו יחד עם בן-גוריון, כבר בהחלטה. כולל מצ'ינג, שותפות, כל דבר שתגדירו.

7. אנחנו רוצים לעודד את התכנון המפורט של שלוחת הרכבת מבאר שבע לליקית. להאיץ את התכנון הזה ולבחון את האמירה של נתיבי ישראל שבהשקעה מוגדלת של כספי תכנון ניתן יהיה לבצע תהליך מהיר יותר, ולקצר בשנתיים את לוחות הזמנים של הגעת רכבת כזאת.

האמירה הזאת היא דרמטית, אם היא מבוססת ויש לה אחיזה. זה דורש ממך, רון, לבדוק שלא הפסדנו פה שנתיים מיותרות בגלל היעדר כספי תכנון.

8. אנחנו מבקשים מהתחבורה לסיים את הבחירה בחלופות הטכנולוגיות של סוג הרכבת וכו', כדי שזה לא יהיה מעצור בהיבטים התכנוניים.
רון מרגלית
בהקשר הזה, אם אפשר, אני מזהה שחוסר ההכרעה לגבי הפתרון הטכנולוגי עשוי לעכב מאוד את כל הנושא הזה. זה כבר לפתחה של השרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מבקש מהתחבורה לספק לוועדה בתוך חודשיים מכתב על בחירת החלופות הטכנולוגיות, האצת הדיון, וההכרעה בנושא הזה. לתת לנו תשובה על הנושא הזה בתוך חודשיים.

9. העדפה לתושבי הנגב בלמידה של בריאות ורפואה, כמערך שתומך.

אנשים לא יבואו לנגב בלי שנשפר את הבריאות ואנחנו רוצים תיעדוף בלימודים לתושבי הנגב כי הם נשארים. רוב אלה שלומדים רפואה בבן-גוריון והם לא בני הנגב, עוזבים. רוב בני הנגב שלמדו רפואה בנגב, נשארים. חייבים למצוא פתרון לדבר הזה. גם אם המל"ג נגד, תעגנו את זה בהחלטת הממשלה.

10. הוועדה תקיים פגישת מעקב על כל מה שהיא דנה בו.

זה יהיה במושב הבא, בעזרת השם. יש לכם מספיק זמן, זה יהיה באזור ספטמבר. שם נקבל תשובות על החלטת הממשלה: איך היא נראית, החסמים שעלו פה, הגדלת ההיבטים הלימודיים-חינוכיים.

אני אומר לצבא ולמשרד הביטחון: זו לא אחריות רק של משרד החינוך להשקיע בחינוך. הבת שלי ב-81 והיא הלכה להתנדב בבת ים. זה סבבה, אבל אני צריך שקציני 81 יהיו בדימונה ואני לא מצליח לעשות את זה. הבנת את הבעיה? לבת ים יש אתגרים סוציו-אקונומיים, זה טוב שיהיו מתנדבים בבת ים. אם רוצים בארבע השנים האלה לייצר זיקה בין 81 ו-8200 ל-30 תיכונים, זיקה אמיתית, שבועית. אם יש להם, למשל, 200-100 חבר'ה מהנגב והם לא יכולים לשלוח אותם להתנדב בתיכון במהלך השבוע, יגידו להם להגיע ביום ראשון. "ראשון מודיעין בתיכון" מ-08:00 עד 12:00, ושיגיעו לבסיס ב-14:00. במקום נסיעות, במקום עניינים, לייצר ראשון כזה, שתלמידי מודיעין מהנגב באים לתיכונים ורק אז הולכים לבסיס. לא צריך הסעות, אין בעיות של שינוע ובזבוז זמן.

אני שוב מודה לכם על הנוכחות, על הרצינות ועל הדיון מעמיק. תדעו שאנחנו גאים במה שעשיתם ובמה שתעשו, גם כשאנחנו שואלים שאלות קשות. תפקידנו לדחוף את העגלה קדימה ולשים זרקור גם על נושא כואב שבקונפליקט וצריך לגמור ולהכריע אותו. זה תפקידנו כחברי הכנסת, תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 16:09.

קוד המקור של הנתונים