ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 20/03/2023

היערכות המשטרה, צה"ל, כוחות הביטחון והצלה לחודש הרמדאן - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



11
הוועדה לביטחון לאומי
20/03/2023


18/04/2023
09:56
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 11
מישיבת הוועדה לביטחון לאומי
יום שני, כ"ז באדר התשפ"ג (20 במרץ 2023), שעה 11:15
סדר היום
היערכות המשטרה, צה"ל, כוחות הביטחון והצלה לחודש הרמדאן - ישיבת מעקב
נכחו
חבר הוועדה: צביקה פוגל – היו"ר
חבר הכנסת
יוסף עטאונה
מוזמנים
צחי שרעבי - ס' מזב"ט בל"מ, המשרד לביטחון לאומי

כאמל פארס - יועץ לענייני ערבים, המשרד לביטחון לאומי

רפאל ג'נה - רמ"ח מבצעים וחירום, שב"ס, המשרד לביטחון לאומי

דרור מזרחי - ר' תחום הנחיה מבצעית, המשרד לביטחון לאומי

אוסי ארצי - רמ"ד איוש, צה"ל, משרד הביטחון

תומר אלון - אגף מבצעים, הרשות הארצית לכבאות והצלה

ירון קורן - אגף מבצעים, הרשות הארצית לכבאות והצלה

יוגב לוי - יועץ לח"כ אליהו רביבו

יוחאי וג'ימה - מרכז השלטון המקומי

קעדאן חיאם - מרכז השלטון המקומי

אלון ביטון - מנהל ביטחון המועצות האזוריות, משרד השלטון האזורי

רונן בשארי - מנהל אגף מבצעים, מד"א

גל מושקוביץ - מד"א

גלעד סולומון - מנהל אגף מבצעים, איחוד הצלה

אלון ארד - ארגון "עמק שווה"

מאיר ליוש - ארגון ערי ישראל

ידידיה צוקרמן - ארגון ערי ישראל

יעקב איברהים - יוזמות אברהם
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
לאה גופר
סגן מנהלת הוועדה
נועם שאוליאן
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.

היערכות המשטרה, צה"ל, כוחות הביטחון והצלה לחודש הרמדאן - ישיבת מעקב
היו"ר צביקה פוגל
בוקר טוב, אנחנו מתחילים. אנחנו בדיון מעקב, היערכות לרמדאן. אני רוצה לפתוח בכמה מילים כדי להזכיר לנו לשם מה אנחנו פה, ולהפוך את הדיון הזה לדיון מקצועי ורציני עד כמה שאפשר. אז קודם כל אני רוצה להזכיר שאנחנו נכנסים בסוף שבוע זה, החל מיום חמישי לתקופה של כמעט חודשיים של אירועים שכל אחד מהם נושא או טומן בחובו פוטנציאל במיוחד לאור האירועים האחרונים, של פעילות חבלנית, פעילות טרור, כל אחד שיקרא לזה איך שהוא רוצה.

רק כדי לעשות סדר, הרמדאן מתחיל ביום חמישי הקרוב, נדמה לי ב-23 במרץ ויימשך עד ה-21 באפריל ואז שלושה ימי עיד אל פיטר, 22, 23, 24 באפריל. במקביל עם ישראל יוצא לחופשת הפסח שלו החל מה-28 בחודש, שבוע הבא ועד ה-13 באפריל כשהחג עצמו הוא מה-7 עד ה-12 באפריל. יום השואה ב-18 באפריל, יום הזיכרון ויום העצמאות שבוע אחרי זה ב-25 וב-26 באפריל. ל"ג בעומר והילולת הרשב"י בין ה-7 ל-10 במאי, ויום ירושלים ומצעד הדגלים ב-19 במאי. חברים, חודשיים מלאים בפעילות שאני מקווה שנוכל להתייצב ב-20 במאי ולסכם שהיו לנו חגים שמחים ונהיינו ועברנו את הכול בשלום.

בדיונים הקודמים שקיימנו היה דיון אחד חסוי ודיון אחד פתוח לציבור. הדגשנו שישה נושאים שאני אבקש את ההתייחסות שלכם פה כדי שבאמת נהיה ממוקדים. אחד הדברים החשובים שדיברנו עליו זה היה תיאום בין הגופים בכל הנושא של איך מועבר המידע המודיעיני בין כל הגופים והתגבור והסיוע ההדדי בין הגופים. אני אשמח לשמוע גם מכם בלי להיכנס לפרטים שאין צורך לחשוף אותם לציבור, ונשמור על המידע שצריך להישאר חסוי שיישאר כזה.

דיברנו על הגברת נוכחות גם בערים המעורבות וגם בערים המוקפות. יש גם אזורים מוקפים כמו למשל עומר ומיתר ולהבים. זה שלושה ישובים בדרום שמוקפים ביישובים ערבים, אז הם לא ישוב מעורב אבל הסביבה שלהם היא כזאת שמייצרת להם בעיה. הערים המעורבות, לוד, רמלה, עכו, באר שבע, נוף הגליל, חיפה, ירושלים. אם פספסתי מישהו אז אני מתנצל מראש.

הנושא השלישי שדיברנו עליו היה שימוש מושכל במתנדבים כדי להגביר את הנוכחות ברחובות ולהקנות לתושבים תחושת ביטחון. אני אשמח לשמוע את ההתייחסות שלכם לעניין הזה. דיברנו על הגנה על סמלים. אחד הדברים שקרו ב"שומר החומות" ופספסנו, זה הנטישה של תחנת משטרה, הדגלים שלנו, דגלי ישראל, סמלי שלטון אחרים. צריך לראות איך אנחנו יודעים להגן עליהם ולא להפקיר אותם.

השקענו לא מעט מחשבה לנושא ההשפעות שיש לאסירים על האירועים בתקופה הזאת, השפעה מתוך בתי הכלא, עצירים נוספים שנצטרך להכניס לבתי הכלא ואירועים עצמם בתוך הכלא, שאנחנו יודעים שגם זה קרה בעבר.

הדבר השישי זה אירועי רקע למי שלא מצליח להגיע לתוך עיר או לעשות בלגאן בתוך עיר, אז יש גם אפשרויות לעשות את זה מחוץ לעיר, על הכבישים או ביערות, מה שנקרא תאונות ושריפות. גם את התופעות האלה חווינו בעבר. אני אשמח מאוד לשמוע את ההתייחסות של כל הגורמים שנמצאים פה, קודם כל לשישה נושאים האלה. אם יש נושאים נוספים אני אשמח ללמוד.

אני מזכיר, המטרה של הדיון הזה בסופו של דבר היא לגבש המלצות לכל הגופים שאמורים להתמודד עם האירועים בחודשיים הקרובים כדי להעצים את תחושת הביטחון האישי של כל אחד מתושבי מדינת ישראל ולצמצם את פוטנציאל הנפגעים עד כמה שאפשר. נדמה לי שאנחנו מחויבים לזה כולנו.

ראשון הדוברים, חבר הכנסת יוסף עטאונה, בבקשה.
יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל)
תודה רבה כבוד היושב-ראש. אני חושב שכל השיח סביב רמדאן ומה שקורה בציבוריות בכלל, הניסיון לקשור את רמדאן לכל המצב הביטחוני שקיים, אני חושב שצריך לדחות את הניסיון הזה. חודש רמדאן הוא חודש הכי קדוש למוסלמים. בלוח השנה המוסלמי חודש רמדאן הוא הכי קדוש, הוא הכי חשוב, חודש שבו הורד הקוראן על הנביא מוחמד ולכן יש קדושה מיוחדת לרמדאן. גם המסר מרמדאן לפי הדת הוא חודש של סולידאריות, של אחווה, של להיות ביחד, לעזור אחד לשני, להרגיש בשני, לכן כל הניסיון הזה לתת הקשר או כותרת ביטחונית לכל מה שקשור לרמדאן, לפי דעתי צריך לדחות אותו.

אני רואה בתפקידה של המשטרה לתת את הביטחון האישי לכל האזרחים הערבים המוסלמים לקיים את קדושת רמדאן בכל מקום, בכל עיר, בכל מסגד, בביטחון מלא ובמיוחד. במיוחד במסגד אל אקצה צריך לתת לאנשים להגיע מכל הכפרים, לאבטח אותם ולתת להם את הביטחון, כי בסופו של דבר המסר ברמדאן הוא חודש של פולחן דתי, של לקיים את המצוות, את הצום, את התפילות גם באל אקצה ולכן אני חושב שכל הניסיון לקשור אותו למשהו אחר הוא ניסיון שלא מקובל, לכן אני מצפה שגם המשטרה תאפשר לאנשים, תעזור, תעשה את התפקיד שלה כמו שצריך. תודה רבה.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה לחבר הכנסת עטאונה.

המשרד לביטחון לאומי, בבקשה.
צחי שרעבי
אני רק אדבר בכמה כותרות. המשרד, בראשו השר קיים הערכת מצב עם כלל הגופים ממש באולם הזה לפני כשבועיים, ובו נגעו כל הרכיבים שבתוכם גם הדברים שאתה ציינת כרגע. האישור הזה או הצגת תוכניות היו של כל הגופים הרלוונטיים שנושאים באחריות לביטחון ונגעו פה באמת כל הדברים האופרטיביים ובו גם השר העביר את המדיניות שלו בדברים העקרוניים במהלך הרמדאן, שחלקם זה נושא של אכיפת החוק ומדיניות של שגרת חוק גם בכל החגים, גם של יהודים, גם של מוסלמים, ורמדאן הוא לא יוצא מן הכלל ואני מברך גם על אכיפה פלילית ועל אכיפת חוק באופן כללי.

כל נושא העלייה להר הבית על בסיס הערכת מצב, לאפשר עליה של יהודים. צריך לומר גם שהתקיים תרגיל גדול "ארץ רעשה" שבתוכו השר לקח חלק משמעותי גם בסיכום וגם נתן את מדיניותו בתהליך התרגיל ובשלב הסיכום שלו כשר הממונה על הביטחון במסגרת הפנים. אפשר לומר שכל מה שמתוכלל הן בכב"ה, שב"ס ומשטרה במסגרת האחריות של השר והמשרד, כל הנושאים שאתה ציינת כולם עלו. אני לא אפרט, עלו בתוך אותה הצגת תוכניות וכולם נדונו. אני מניח ששאר הגופים יתייחסו מה נעשה אצלם.
היו"ר צביקה פוגל
יצא לי לבקר בעכו. קיבלתי שם סקירה מהמשטרה ומראש העיר וראיתי את ההיערכות. הייתי בכרמיאל שהיא עיר מוקפת על ידי יישובים ערביים מוסלמים, גם בתוך העיר וגם מחוץ לעיר, ושם יצאתי בתחושה שאנחנו עדיין לא עשינו את כל מה שאפשר כדי להתכונן לאירוע באזור כרמיאל או על הצירים של כרמיאל. אני שואל את עצמי עד כמה באמת אנחנו מפה כמטה ארצי מעורבים במה שקורה במחוזות או בעיריות או בתחנות המקומיות? כי בסוף הם יצטרכו להתמודד עם זה. הם עשו את זה בפעם הקודמת.
צחי שרעבי
אני אתן למשטרה לתת את התשובות פרטנית מה קורה. אני חייב רק לומר שהמדיניות וההנחיות לאור מה שעבר באירועים הקודמים, הערים המעורבות הם אחת הנקודות, אני יודע גם שהמשטרה נערכת לזה. הערים המעורבות הם אחד הפרמטרים או אחד המקומות שאליהם מכוונים שאם יקרה משהו שם באחד המקומות ששם זה יתפתח, אני יודע שלשלם מכוונים ונערכים בתקווה שלא יקרה, אז זה תשובה שהמשטרה תצטרך לתת. אני יודע שהשר מכוון בצורה רצינית שגם בערים המעורבות יינתן קשב משמעותי במהלך הרמדאן.
היו"ר צביקה פוגל
בתרגילים שעשיתם עירבתם גם את צה"ל? אני מבין שעדיין יש כוחות תגבור צה"ליים שמתוכננים לתקופה הזאת. ככה זה הוצג לי בדיונים הקודמים. זה עלה בתרגילים?
צחי שרעבי
בתרגילים שהובילה המשטרה עם שאר הגופים כל התרחישים עלו ובתוכם גם צירים וערים מעורבות.
היו"ר צביקה פוגל
אני אשמח לשמוע את ההתייחסות שלכם, של משרד הביטחון על הנושא של תגבור כוחות ועד כמה אתם מרגישים שהנושא הזה סגור, כי כמו שאתם בוודאי יודעים, יש לי איזשהו רקע צבאי קצר ואם זה לא מתורגל, זה כנראה גם לא יקרה כמו שצריך, אז אני אשמח לשמוע את ההתייחסות שלכם.

עוד מישהו מהמשרד לביטחון לאומי? בבקשה.
ירון קורן
אני מאג"מ כב"ה. מבחינת היערכות הכבאות לאירועים אנחנו באמצע נוהל הקרב. בנקודות שנגעת בהם המידע עובר בצורה שוטפת בינינו לבין המשטרה. בקרות אירוע מחליפים נציגים במשל"טים, ככה שהסוגיה הזאת מתורגלת בשוטף.

בנושא מתנדבים אנחנו מפעילים מתנדבים בשוטף, מכפיל כוח משמעותי שלנו גם בתוך התחנות וגם בפריפריה. הם שותפים לכל הפעולות המבצעיות שלנו.
היו"ר צביקה פוגל
יש היערכות מיוחדת לחודשיים הקרובים?
ירון קורן
כמו שציין צחי, תרגלנו גם אנחנו את "ארץ רעשה". אנחנו נגביר את הכוננות בהתאם להתרחשויות ובהתאם לאירועים. כן נערנו עם רכבים ממוגני ירי וכן נמגן שמשות לרכבים שהם לא ממוגני ירי כדי שיוכלו לנוע בתוך אזורים מאוימים. ככל שמזג האוויר יתבייש ונראה כבר התחממות, נצא לסיורים מקדימים בשטח כדי שהכוחות יהיו פזורים בשטח ולא בתחנות, ויקצרו את זמן התגובה, ככה שלמעשה אם אני אסכם את הנקודות שלנו, אין לנו כרגע פערים ומוכנים וערוכים, מתואמים עם המשטרה לגבי המודיעין ומבחינתו אין פערים.
היו"ר צביקה פוגל
עשיתם חבירה לשב"ס?
ירון קורן
כן, בהחלט.
היו"ר צביקה פוגל
תרגלתם איתם גם?
ירון קורן
מכירים את המתקנים, בעיקר את אותם אלה שיש בהם אסירים ביטחוניים. יודעים לתגבר או לקרב את הצוותים לתוך המתקנים אם יש צורך באיומים כאלה או אחרים של הצתות. בהיבט הזה לגמרי עם שיתוף פעולה מלא.
היו"ר צביקה פוגל
שב"ס.
רפאל ג'נה
בוקר טוב אדוני היושב-ראש, נתחיל עם הפתיח של תיאום בין הגופים בהתייחס למה שביקשת. אנחנו מתואמים עם כלל גופי הביטחון כולל גם בתרגילים פיזיים, כולל גם בכונניות אמת. אם אני אקח כדוגמה את תפילות יום השישי האחרונים, כב"ה פיזית היו בשני בתי סוהר, בשני מתקנים, גם בקציעות וגם בנפה, כלומר שיתוף הפעולה בינינו לבין כוחות הביטחון הוא גם במישור הפורמלי בציר התיאום הבין-ארגוני וגם במישור האישי בין הגופים, כך שבכל התראה שיש לנו ואנחנו מבינים שאנחנו נמצאים גם בעת הזו באזור הזה, אז אנחנו מתואמים גם מול משרד הבריאות, אני כבר אתייחס בהקשר של מה. כב"ה, מד"א, משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי, מול צה"ל, גם מול מתפ"ש בציר אחד וגם מול אמ"ץ בציר אחר, כלומר אנחנו יודעים לסגור את המעגלים.

גם הבוקר קיימה נציבת בתי הסוהר דיון רב-ארגוני כישורת האחרונה לתקופת הרמדאן. אנחנו מתייחסים בהקשר למה שביקשת לכל התקופה הזו כמקשה אחת לתקופת "עומר התנופה", שם קוד לאומי, צה"לי, ואנחנו בתוך כל ארגוני הביטחון נכנסים לתוך המאמץ הזה, כשאנחנו מדברים עד אחרי שבועות למעשה, כלל האירועים, אז אנחנו פעם אחת בפקודה נצורה לכל התקופה, פעם שנייה לתקופת הרמדאן באופן קונקרטי.

איפה זה פוגש אותנו מבחינת האסירים? אנחנו בעת הזו, בימים האלו, החל ממחר ככל הנראה תתחיל שביתת רעב של האסירים הביטחוניים, שבמהלך השבוע זה רק יעלה ויגבר. אנחנו גם כאן נערכים, לכן ציינתי את משרד הבריאות לפני כן, גם בפגישות עבודה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות וגם הדרישה מול צה"ל בהמשך ככל שנצטרך סיוע וכוחות רפואיים שיתגברו אותנו ככל ששביתת הרעב תתעמק ותתרחב, בהתאם לתמונת המצב הרפואית.

ההערכה היא נכון לעכשיו שכבין 1,000 ל-2,000 אסירים יכנסו לשביתת רעב. אנחנו נערכים לזה בכל הארגון בעיקר בבתי הסוהר הביטחוניים, כשההערה היא שעד שביתת הרעב אנחנו נערכים לאירוע שלילי חריג שזה בכסות של הצתות תאים, אפרופו החיבור בין מד"א, תקיפת איש סגל בין הקל לכבד, כשהכבד אני מדבר על חטיפת בן ערובה יכול להיות אפילו, הפרות סדר וכן הלאה. גם שם אנחנו במוכנות מלאה גם בהתראה גם מודיעינית וגם מבצעית.

מטרת האסירים בגדול להעלות לסדר היום את תנאי המחיה שלהם. הם רוצים למנוע את הפגיעה בתנאי המחיה שלהם. ככל ששביתת הרעב תתחיל, ההערכה היא שרף הבקשות/דרישות שלהם רק יעלה. כפי שאמרתי אנחנו נערכים לכל התקופה ואנחנו לא שוכחים שיש לנו גם את האסירים הפליליים. בתקופת הרמדאן אנחנו יודעים גם לטפל בהם, לחבק אותם איפה שצריך, להתאים את הנהלים, מי שצם ומחויב לעבוד, אז הוא לא יעבוד, וכן מרכזי חינוך, תעסוקה. אנחנו בשני מאמצים, גם בזירה הפלילית וגם בזירה הביטחונית, שאנחנו מבינים שכרגע מרכז הכובד שלנו סביב הרמדאן זה למול האסירים הביטחוניים. עד כאן.
היו"ר צביקה פוגל
אני ביקשתי בדיון הקודם עם הנציבה להיות מוכנות להרחבת - - -
רפאל ג'נה
רשמתי לי, סליחה. מבחינת מקומות להצפפה - - -
היו"ר צביקה פוגל
לא, אני רק רציתי להראות לך שאני לא שכחתי.
רפאל ג'נה
אני רשמתי לי כאן. אתה צודק. הדרישה הייתה להיות ערוכים לתת מענה לכוחות הביטחון ואנחנו ניערך לזה ואנחנו ערוכים לזה. כרגע על בסיס המקומות הפנויים שיש לנו אנחנו מסמנים לעצמנו את 800 המקומות. אנחנו מבינים דבר נוסף, שככל ששביתת הרעב תתרחב ותמונת המצב תהיה לנו יותר ברורה, אנחנו נידרש להתקין את תקנות לשעת חירום כדי לקבל אישור להצפפה. החיים של כולנו כאן יהיו הרבה יותר קלים כי אם המאמץ הלאומי יידרש לקליטה מסיבית של עצורים בזירה הפלילית-הלאומית בתוך שטח הבט"פ, אז אנחנו נצטרך לתת את המענה הזה בקצה, אז אנחנו נצטרך ביחד שני השרים לתקן את התקנות האלו. דיה לצרה בשעתה. אנחנו ניערך גם לזה.
היו"ר צביקה פוגל
צריך רק לראות שאנחנו מוכנים, שהטפסים מוכנים.
רפאל ג'נה
הטפסים מוכנים. מבחינתנו הלשכה המשפטית מוכנה עם טופס נצור. ברגע שאנחנו מתחילים ואנחנו רואים, כמובן אנחנו קשובים לזירה הלאומית, אנחנו נעלה את זה לרמה הממונה.
היו"ר צביקה פוגל
מעולה. מד"א.
רונן בשארי
בוקר טוב, אני מנהל אגף מבצעים. כמו שידידי מהמשטרה ומהשב"ס אז בעצם אנחנו פועלים בשגרה עם משטרת ישראל, שב"ס וצה"ל. אנחנו מתואמים לגבי הרמדאן. היינו שותפים לתרגיל "ארץ רעשה". אנחנו מתואמים מול השב"ס בנושא שביתת אסירים. ככל שהיא תתחיל אז יעלו דרישות של כוח אדם וכיוצא בזה, אבל אנחנו כן מתואמים כמו כל שנה.

אני מציין שמד"א הוא הגוף הרפואי בפו"ש ולכן כל כלל ארגוני ההצלה כפופים אלינו בזירות האירוע. הפער המשמעותי היחידי, שלמד"א אין תקציב לחירום, אז גם הנושא הזה מעיב עלינו גם בהיערכות לרמדאן.
היו"ר צביקה פוגל
אתם מרגישים שחסר לכם משהו?
רונן בשארי
בוודאי, כי אם היה תקציב לחירום אז היינו יכולים להגדיל את הסד"כ שלנו.
היו"ר צביקה פוגל
את הסד"כ של האנשים או את הסד"כ של הציוד?
רונן בשארי
גם וגם, גם אנשים וגם אמצעים. לדוגמה, ממוגני ירי. אנחנו בשיח. יש לנו פער. אנחנו נמצאים על 20 ממוגני ירי מתוך 50, והפער שמעיב על הרכש זה כמובן תקציבים. זה לא שמד"א יושב על השמרים אבל בתקציבו הדל אנחנו עושים סדר עדיפויות. כמובן שאם היה תקציב שמגיע באופן סדור לארגון, אז היינו יכולים להתעצם.
היו"ר צביקה פוגל
אחד הנושאים שעלו בביקור שלי בעכו והוא יכול להיות גם בכל מקום אחר, זה הצורך להיכנס לתוך שטח בנוי וצפוף בזמן שבו בעצם יש אירוע וצריך לתת טיפול לנפגעים ולכבות אש ולעשות סדר. אני מדבר על מקומות שהם באמת בלתי אפשריים להגיע עם רכב. הנושא הזה אי פעם תורגל? אני מדבר על כניסה רגלית עם הליכה רחוקה כמו שעושה מד"א לפעמים גם איחוד הצלה עם יחידות החילוף בנחלים, רק פה זה לא בנחלים, זה בתוך רחובות מאוד צרים שאי אפשר להיכנס לשם עם רכבים.
רונן בשארי
יש לנו טרקטורונים שמיועדים למקומות האלה, טרקטורוני פינוי כמובן, לא טרקטורונים רק להגעה אלא גם לחילוץ נפגעים בשכיבה עם ציוד לטיפול כמובן. יש לנו את האופנועים שזה ה-first responder שלנו, שאמורים לתת את המענה הראשוני או לחלץ לאחור או עד הגעת האמבולנס הראשון. כל התרחישים האלה, דרך אגב, תורגלו ב"ארץ רעשה".
היו"ר צביקה פוגל
תורגלו בפועל, כלומר נסעו עם אופנוע בתוך שטח בנוי?
רונן בשארי
אנחנו עושים את זה ביום-יום.
היו"ר צביקה פוגל
לא אתה, אבל איתך היה שוטר על הרכב?
רונן בשארי
לא, לא.
היו"ר צביקה פוגל
מישהו שיגן עליך, מישהו שישמור עליך.
רונן בשארי
זה חלק מ"ארץ רעשה" שבדיוק בנושא של ההפס"דים זה חבירה למשטרה, כניסה ביחד עם יס"מ בצורה מתואמת דרך חפ"קים ולא באופן עצמאי. דרך אגב, זה מתורגל כל יום במזרח ירושלים, אז ככה שהתורה הזו היא built in בתוך מד"א.
היו"ר צביקה פוגל
רק מחר בבוקר זה יקרה במקום אחר שאנחנו לא מוכנים אליו.
רונן בשארי
נכון. דרך אגב זה קרה ב"שומר החומות". דרך "שומר החומות" הוצאנו את התיאומים האלה הספציפיים, הנקודתיים להפס"דים, כי יכול להיכנס אמבולנס וליצור העצמה של ההפס"ד. במקום להציל אנחנו עלולים להיפגע, לכן יש לנו את התו"ל המשולב עם משטרת ישראל, הגעה, חבירה וכניסה משולבת.
היו"ר צביקה פוגל
אני לא רוצה לקבוע שיש לנו אנשים שמתים כי אנחנו לא מגיעים אליהם בזמן או כי אנחנו לא מגיעים אליהם, אבל אנחנו יודעים שזה קורה. אנחנו צריכים לוודא שאנחנו מוכנים להגיע לכל מקום כמה שיותר מהר עם הסיוע שאפשר. יש לנו זמן להתארגן לזה או לפחות היה לנו זמן עד היום. אני מקווה שאנחנו עוד עושים את זה. אני הייתי רוצה לראות, וראיתי את זה בעכו בצורה מאוד יפה. הם קנו ריידרים להסתובב בין הרחובות ועל ריידר כזה נכנס עכשיו שוטר עם חובש עם ציוד עליו או עם פרמדיק ומגיע לתת עזרה למישהו שנחנק בבית מלון. מוכר לכם? זה קרה. זה מסוג הדברים שאנחנו צריכים לדעת לתרגל אותם וזה יקרה לנו, אם לא היום, מחר.
רונן בשארי
בכל מרחבי מד"א יש את טרקטורוני הפינוי האלה, כולל בעכו העתיקה. יש לנו אפילו רכבים מונמכים שם בגלל הגשרים שיש מתחת, אבל אנחנו מתורגלים בזה.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי, אני שמח לשמוע.

יש מישהו פה מאיחוד הצלה? בבקשה.
גלעד סולומון
בוקר טוב לכולם, אני מנהל אגף מבצעים. כמה דברים: אחד, אנחנו עם עשרות כוננים בערים המעורבות. כמו שדיברתי בפעם שעברה בוועדה הקודמת, אנחנו תגברנו עם אמבולנסים ועם כוחות את כל האזור של הערים המעורבות בגזרת מזרח ירושלים, וכפי שיושב-ראש הוועדה שאל פעם קודמת, אנחנו לא השתתפנו בתרגילים ובהיערכות לצערי.
היו"ר צביקה פוגל
לא השתתפתם באף תרגיל?
גלעד סולומון
שלילי. אנחנו עושים תרגולים פנימיים שלנו כדי להכין את הכוחות לקראת חירום. אנחנו נמשיך להציל חיים בכל דרך, וכפי שידידי ממד"א אמר, אנחנו לא מקבלים תקציב גם מהמדינה.

דבר שני, לגבי הגוף הפוקד הרפואי, אין על זה שום עוררין ואין על זה שום חולק, רק שמצופה מגוף פוקד בבקשה לדבר עם הפקודים שלו ולעדכן אותם במתרחש. אנחנו במקביל עושים הסברה לקהילה, משהו שהוא בנוסף בלי קשר להצלת חיים, כי יש לנו כוננים באזורים האלה.

לגבי הריידרים שאמרת, אני אתקן ברשותך. זה איזי ריידרים. יש לנו גם כלים כאלה שהם ארבעה גלגלים שיכולים לעבור במקומות מורכבים, ואנחנו משתמשים בהם באזורים האורבניים האלה. תודה.
היו"ר צביקה פוגל
יפה מאוד. משרד הביטחון, צה"ל, בבקשה.
אוסי ארצי
בוקר טוב לכולם, צה"ל נערך לתקופת הרמדאן מזה כמספר חודשים. המאמצים שמיקדנו לתקופה הזאת, מאמץ ההגנה, סיכול הטרור, מאמץ אזרחי, השפעת דוברות ולגיטימציה. חשוב להגיד ולהתייחס למה שביקשת. לאורך התקופה מתקיים סנכרון רב-ארגוני עם הגופים. בין היתר בוצע אתמול פורום עם צה"ל, שב"כ, משטרת ישראל ושב"ס לקראת התקופה. חתמ"צים יומיים מתקיימים, חפ"קים משותפים. הגדרנו מנגנונים משותפים לקראת התקופה וזה חשוב להגיד.

מבחינת הסד"כ, הגדלנו את הסד"כ באיו"ש בעוד שישה גדודים בתפר לקראת התקופה. יש כרגע שני גדודי תגבור במרחב שומרון ואפרים. תגברנו בכל יום שישי עוד שני גדודים במעברים בקלנדיה ורחל, בשיתוף פעולה כמובן עם ממ"ז ירושלים ופיקוד המרכז, גדוד בכל מעבר. זה מבחינת הסד"כ. עד כאן.
היו"ר צביקה פוגל
כן, אלון.
אלון ביטון
תודה רבה אדוני היושב-ראש, אני מנהל הביטחון של המועצות האזוריות, מרכז השלטון האזורי. אנחנו מברכים ומודים על ההיערכות המשמעותית של גורמי הביטחון. יש 1,080 ישובים קטנים בארץ שאנחנו אחראים עליהם, מנחים להגיע לכל המקומות כמה שאפשר חמושים לריכוזי אוכלוסייה. גם הרבש"צים וגם המנב"טים וגם כל מי שעוסק בביטחון בתחומים של המועצה מכירים, יחד עם מתנדבי מג"ב שהם הסד"כ העיקרי שלנו. אנחנו בעזרת השם מוכנים ודרוכים לכל צרה שלא תבוא. תודה רבה.
היו"ר צביקה פוגל
המסר שאתה מקבל מהקב"טים במועצות האזוריות ובמקומות האחרים שהם מגיעים אליכם, הוא מסר של תחושת ביטחון, זאת אומרת הם מרגישים מוכנים?
אלון ביטון
בהחלט. אנחנו בהחלט מוכנים, יודעים את העבודה. היה ישיבות עבודה בין מנב"טים לבין - - - במשטרה, בין מנב"טים לבין מח"טים, בטח במג"ב. הנושא מדובר, הנושא במוקד הקשב וגם העשייה. זה מחלחל גם בסוף עד רמת האזרחים. יש קבוצות וואטסאפ של היישובים. יודעים שהתקופה כנראה קצת יותר רגישה וקצת יותר מורכבת, לוקחים בחשבון ומוכנים לכל אתגר.
היו"ר צביקה פוגל
מישהו נוסף רוצה להתייחס? כן, בבקשה.
יעקב איברהים
אני מיוזמות אברהם. כבוד היו"ר, דיברת בפתיח שלך על שישה נושאים שמתייחסים לחודש רמדאן כאירוע ביטחוני וקרב ודברים כאלה. רמדאן כמו שאמר חבר הכנסת עטאונה, אני גם אוסיף שזה לא אירוע ביטחוני, זה אירוע דתי, מסורתי, משפחתי, חגיגי שמתייחסים אליו כאל היערכות מבצעית. זה רק מגביר את המתיחות. גם המוסלמים נערכים לחודש הרמדאן. אנחנו תולים קישוטים, אוכל וכל הדברים האלה.

בחומר הרקע שנשלח לדיון הזה צוין על אירוע "שומר החומות" ב-2021, אבל צריך לזכור שגם שנה שעברה לא היו אירועים מיוחדים. אנחנו גם מצפים מהמשטרה ומכל הגופים האחרים שיתנו גם שירות לאזרחים כמו למשל סידורי חניה, כמו למשל לעשות סדר ולא רק להתייחס במידה ויקרה משהו. כמו שאמרתי גם בפעם הקודמת, כל הדברים האלה ושמדברים על מתיחות, זה באמת פועל כנבואה שמגשימה את עצמה ואנחנו לא רוצים להגיע למקום הזה. תודה.
היו"ר צביקה פוגל
הערה נכונה למרות שכמו שאתה רואה, הנבואה מגשימה את עצמה עוד לפני הרמדאן. לא היינו צריכים רמדאן בשביל זה אבל אני מקבל את ההערה.

בבקשה, מאיר ליוש.
מאיר ליוש
אני מארגון ערי ישראל. מספר דברים ביחס לשש הנקודות שנתת, אדוני היושב-ראש. דבר ראשון, אנחנו מזהים סביב אירועי רמדאן ואירועים כאלה ואחרים עלייה בכל הנושא של המעורבות של ועדת המעקב של ערביי ישראל וכמובן אתרים נוספים. הוצאנו שני מחקרים בשנה האחרונה שמתייחסים למעורבות ועדת המעקב גם סביב אירועי מאי 2021 וגם לאתר שנקרא אתר אלג'רמק שמספק מידע בסופו של דבר לאירועים ברחבי הארץ. הנושא הזה של 48 השעות הראשונות במידה וקורים כאלו ואחרים, מושפע מאוד מקריאות כאלה של ועדת המעקב ושל אתרים שונים ודפי פייסבוק מסיתים ברחבי הרשת, דבר שמצריך בסופו של דבר התייחסות של כוחות הביטחון גם לניטור של הדברים האלה וגם לטיפול בזמן אמת.

כמובן אנחנו כאזרחים מתייחסים גם לעובדה של השימוש במתנדבים. כמובן יש את כל הנושא של החיבור בין מוקד 100 כמוקד שבסופו של דבר הוא מוקד בעומס. אנחנו נוכחנו במהלך "שומר החומות" שעל מוקד 100 יש עומסים מאוד כבדים באירועי אמת. היו חמ"לים אזרחים בערים המעורבות שבסופו של דבר לא היה חיבור ביניהם למשטרה. אנחנו מעודדים ומבקשים גם שהמשטרה תייצר איזשהו נציג שיעבוד מול החמ"לים האזרחיים האלה כדי להעביר את המידע בזמן אמת. זה גם מוריד עומס מהמוקדים וגם מאפשר זרימה של מידע בצורה סדירה.

בסוף לא כל רמדאן הוא "שומר החומות". יש אירועים לאומניים בשגרה שלא מטופלים כמו שצריך, שלא מקבלים את היחס הראוי כדי שבסופו של דבר אנחנו נוכל לתת את המענה הראוי ולכבות בזמן אמת. כמובן כל הנושא הזה של הממשק עם האזרחים לא רק מהכיוון של מוקד 100 אלא כמובן יש לנו צח"קים, צוותי חירום קהילתיים שנותנים את המענה גם בתוך הקהילה עצמה שיהיה קשר גם עם המשטרה, בסופו של דבר נציג של המשטרה שיעבוד עם הצח"קים האלה. כל הממשקים האלה עם האזרחים, כל העניינים של המתנדבים, כל ענייני ההסתה האלה, אלה דברים שאנחנו רואים כאזרחים ולפעמים המערכות לא רואות את זה. ההתייחסות הזאת היא התייחסות נדרשת. אנחנו כמובן נעביר את המידע וכל הדברים הנדרשים לכוחות, אבל נצרך בעיקר מכיוון משטרת ישראל לנטר את הדברים האלה ולהיות מחוברים גם לאירוע עצמו כשהוא קורה, לא רק לקריאות של מוקד 100 אלא גם כמובן להסתה ברשתות החברתיות.
היו"ר צביקה פוגל
יפה מאוד, תודה רבה מאיר ליוש, ערי ישראל.

עוד מישהו רוצה להתייחס לפני שנסכם ונתפזר? בבקשה.
אלון ארד
תודה. אני מארגון "עמק שווה". בתוך כל הרמדאן אי אפשר, וזה הוזכר פה לדעתי בשתי מילים או משפט, לדבר על הר הבית. כשמדברים על הר הבית חייבים לדבר על הסטטוס קוו. אני מניח שכל הגורמים כאן מכירים את הסטטוס קוו ומה הוא אומר ומה המשמעות של סטטוס קוו ומה הוא מגדיר לגבי זכויות תפילה על ההר.

אנחנו פה באנו לבקש פשוט ממשטרת ישראל ונציג המשרד לממש את הסטטוס קוו כהוא זה. תמונות של שוטרים כשמתפללים על ההר הן הפרה של הסטטוס קוו. הן לא עומדות בקורלציה למדיניות שמדינת ישראל מחויבת לה, שהוצהרה לא פעם גם על ידי הממשלה הזו גם בקווי היסוד שלה, גם לאחרונה בעקבה ובשארם א-שייח' לשמירה על הסטטוס קוו, וזה מה שאנחנו באנו לבקש, שהוועדה תמליץ כהמלצתה הרשמית שהסטטוס קוו יישמר בהר הבית.
היו"ר צביקה פוגל
כן, לשמחתי ביקשו ממני לא להתעסק עם הר הבית. זה עבר לוועדה לחוץ וביטחון, אז אני רק יכול להמליץ ולהשתתף בהמלצותיך. עוד מישהו?

חבריי וחברותיי היקרים, אנחנו קוראים לזה היערכות לרמדאן כי ככה כנראה נוח לנו להגדיר את זה, אבל אני מקבל גם את ההערה שקיבלתי שם מהספסל האחורי וגם מחבר הכנסת יוסף עטאונה. אנחנו לא מסמנים את הרמדאן כמשהו שמייצר אלימות. בשביל זה פירטתי את כל מה שקורה בחודשיים הקרובים, ובחודשיים האלה הפוטנציאל כולו הוא כזה שמייצר אווירה של נפיצות. מספיק משוגע אחד כדי להדליק את כל האזור. לא צריך יותר מזה. ראינו את האירועים האלה קורים בעבר גם ביום העצמאות, גם ביום הזיכרון, גם ביום השואה, גם במצעד הדגלים ביום ירושלים. לא חסרים לנו אירועים בתוך החודשיים הקרובים ויכול להיות שההגדרה של אירועי הרמדאן לא נכונים וצריך לקרוא לזה חודשי החגים או כל אחד יבחר לעצמו איך שהוא רוצה, אבל אנחנו התמקדנו סביב העניין הזה, נכון, מלקחי "שומר החומות" ולא בגלל שום דבר אחר.

זה לא מוריד כהוא זה את הצורך והמחויבות שלנו להיערך כמו שצריך לחודשיים הקרובים. יש פה עומס אמיתי של חגים קדושים. אני מאוד מקווה יחד עם כולנו שבאמת הם יגמרו ויעברו בשקט ונחגוג ונשמח את החגים האלה ,אבל אין לנו את הפריבילגיה הזאת. הפריבילגיה שלנו היא להיערך לתרחישים הקיצוניים יותר.

אני חייב לומר לכם אחרי מעט מאוד זמן פה אבל עם לא מעט ניסיון בחיים החיצוניים כאיש צבא, חלק מהתקופה האחרונה כאיש משטרה, בחלק מהתקופה שלי כסגן יושב-ראש איגוד ערים לכבאות בצפון. כמי שחי את המערכות האלה אני אומר לכם שהתכונה הגרועה ביותר שלנו היא שאנחנו מתכוננים למלחמה שהייתה או לאירועים שהיו. אנחנו ממוקדים עוד פעם בלוד וברמלה ובעכו ואני לא בטוח שאנחנו שמים לב למקומות האחרים. אני לא סתם הזכרתי בהתחלה את הערים המוקפות ולא סתם הכרתי את הצירים. תזכרו מה היה בשנת 2000, אירועי 2000 לכל מי שהספיק לשכוח. זה לא היה בערים, זה היה בצירים.

אנחנו חייבים לקחת בחשבון את פוטנציאל הרוע שקיים בעיקר מסביבנו ולצערי הרב גם בחלקינו בתוכנו, ולהיערך לזה. אנחנו לא נסלח לעצמנו אם יקרו אירועים שבסופו של דבר נבוא ונאמר, יכולנו למנוע אותם. בואו ניערך למנוע אותם. כל אחד מהגופים במיוחד לגוף המוביל, משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי, לפתוח את הראש ולראות איפה יכול להיות שפספסנו, בנגב, בגליל, בכל מקומות החיכוך, במשהו שיוצא מתוך יהודה ושומרון ומדליק אותנו, האסירים בבתי הכלא. לכל אחד מאלה יש פוטנציאל אדיר. בואו ניערך לזה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לחזור לחוויות "שומר החומות" או לכל דבר אחר שקרה במהלך השנתיים האחרונות בערינו, ברחובותינו. אנחנו לא יכולים לחזור על זה. בואו נאפשר גם לאוכלוסייה המוסלמית, גם לאוכלוסייה היהודית, גם לנוצרים במקרה הזה כי יש פה גם את הפסחא, לחגוג את החגים האלה כמו שצריך ולגמור אותם בחיים, ולא פצועים ולא נפגעים ולא שום דבר. איך עושים את זה? בהרבה נוכחות, בהיערכות ובחד משמעיות. איפה שמתחיל אירוע קטן, לפעול מייד כדי שהוא לא יגדל. זאת האחריות שלנו, זאת המחויבות שלנו.

אני לא רוצה להגיע למצב שאנחנו נפגשים אחרי האירועים ואנחנו עושים פה לקחים ומשהו דמוי ועדת חקירה. לא רוצה להגיע לזה בכלל. תמנעו את זה ממני. מה הדרך הטובה ביותר לעשות את זה? שיתוף פעולה ביניכם. שכחו רגע את המדים שכל אחד מכם לובש. תזכרו את המחויבות המשותפת של כולכם. כולכם יחד איתנו, חברי הכנסת בכלל, יושב-ראש הוועדה לביטחון לאומי בפרט. כולנו מחויבים לשתף פעולה כדי למנוע את האירועים, ואם כבר קרה משהו, לטפל בהם כמה שיותר מהר כדי להקטין את פוטנציאל הנזק והנפגעים.
קריאה
ועם האזרחים.
היו"ר צביקה פוגל
ועם האזרחים. זאת המשימה שלנו. בזה ניבחן בסופו של דבר. אתם חבורה אדירה של אנשים מקצועיים, רציניים, אבל בסוף אנחנו נופלים על הדברים הקטנים שעליהם אני מבקש שתיתנו דעה פעם נוספת. יש לנו עדיין כמה ימים עוד להיערך לכל האירועים הבאים, לחלקם אפילו יותר מכמה ימים. בואו נראה שאנחנו באמת מנצלים את הכוח.

אני חוזר פעם נוספת למשטרה ולמשרד לביטחון לאומי. צה"ל מעמיד כוח בכוננות. תנצלו אותו. זה חיילים אמנם אבל הם יודעים לפעול ובמקומות המסוימים הם יודעים לתת את המענה הנדרש. מד"א, אני אנסה לראות איך אני עוזר לכם עם ממוגני ירי. לא שיש לי בארסנל פתאום איזה משהו שאני יכול לתת לכם, אבל אני אנסה לבדוק את זה. אם צה"ל יכול לסייע בעניין הזה מתוך גופי הרפואה והאחרים, אז אני אשמח מאוד לפחות לתקופה הזאת או לחלק מהתקופה הזאת כדי שזה יקרה.

משטרת ישראל, חברו אליכם את איחוד הצלה. מד"א הוא הגוף הלאומי אבל איחוד הצלה קיים בשטח, נמצא. אנחנו לא יכולים לוותר על זה. אני דרך אגב לפני שבע או שמונה שנים צנחתי מסולם בגובה 1.40 מטר וריסקתי את שתי ידיי. הראשון שהגיע אליי היה איש של איחוד הצלה. לא שהוא עזר לי יותר מידי. הוא מייד הודיע לכל הגורמים שמפקד יחידת חילוץ גולן שבר את שתי הידיים וזה בסדר, אבל הם גופים שמגיעים מהר מאוד לאירועים. אי אפשר להרשות לעצמנו לא לנצל אותם. תנצלו אותם בבקשה.

תודה רבה ובואו ניפגש ב-20 במאי שחגגנו את החגים כמו שצריך.


הישיבה ננעלה בשעה 11:55.

קוד המקור של הנתונים