ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 14/03/2023

בקשה לדיון לפי סעיף 111(ה) לתקנון הכנסת לפי בקשת שליש מחברי הוועדה, בנושא: הנגשת קווי תחבורה ציבורית בינעירוניים לאנשים בעלי מוגבלות פיזית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים וחמש

הכנסת



31
ועדת העבודה והרווחה
14/03/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 23
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום שלישי, כ"א באדר התשפ"ג (14 במרץ 2023), שעה 14:00
סדר היום
בקשה לדיון לפי סעיף 111(ה) לתקנון הכנסת לפי בקשת שליש מחברי הוועדה, בנושא: הנגשת קווי תחבורה ציבורית בינעירוניים לאנשים בעלי מוגבלות פיזית
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
ואליד אלהואשלה
דבי ביטון
צגה מלקו
חוה אתי עטייה
מוזמנים
גבי נבון - מנהל אגף נגישות בתחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יעל אלבז-רנדר - יועצת נגישות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

תומר אקסלרוד - יועץ נגישות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עו"ד טלילה דביר - עו"ד באשכול החברתי, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד הדס אגמון - ממונה משפטית, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים

אסתי אליאס - מינהל מוגבלויות, משרד הרווחה והביטחון החברתי

טליה ליאור - תחום ניידות, המוסד לביטוח לאומי

ישראל גנון - יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית, ההסתדרות הלאומית

ששי שדה - משנה למנכ"ל, ההסתדרות הלאומית

עו"ד ד"ר גיא אקוקה - מנהל המחלקה המשפטית, המרכז לעיוור בישראל

עו"ד ענת אריאל זכאי - יועצת משפטית, עמותת נגישות ישראל

טל מעיין בן ארי - פעילה בארגון לינק 20

טל כהן - מנהלת רשת השפעה חברתית, ארגון לינק 20

אברהם יוסף סלומה - יו"ר, אנשים - ארגון נכי שיתוק מוחין

יצחק שמואלי - חבר הנהלה, אנשים - ארגון נכי שיתוק מוחין

ד"ר עמיחי תמיר - יו"ר ארגון הנכים - זכויות נכים

ד"ר ליאור אבני - מנכ"ל ארגון הנכים - זכויות נכים

שרגא יאיר זלושינסקי - פעיל חברתי, בצלמו

נתנאל אטיאס - התאחדות הסטודנטים הארצית

רון גבאי - בעל מוגבלות פיזית
משתתפים באמצעים מקוונים
נופר אלקבץ - גרעין תחבורה ציבורית, ארגון לינק 20

שון יורמן - פעילה בארגון לינק 20

עו"ד דקלה מאיר - יועצת משפטית, איל"ן

עו"ד לימור קרוכמל - עמותת איל"ן

רוית קרדי - מנכ"לית, מהלב - המרכז הישראלי לנגישות בתקשורת

ישראל אבן זהב - רכז תחום נגישות, פורום ארגוני הנכים לנגישות

אתי אברהם - מנחת קבוצה, מתנדבת נגישות, קהילה נגישה ארצית

שלום לב - רכז נגישות, אלווין ישראל

חסן אבו תנהא - רכז נגישות - בקרת מתקנים ותשתיות, נתיב אקספרס
ייעוץ משפטי
ענת מימון
סגנית מנהלת הוועדה
אורית ארז
רישום פרלמנטרי
אביב גנדלמן, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות

בקשה לדיון לפי סעיף 111(ה) לתקנון הכנסת לפי בקשת שליש מחברי הוועדה, בנושא: הנגשת קווי תחבורה ציבורית בינעירוניים לאנשים בעלי מוגבלות פיזית
היו"ר ישראל אייכלר
שלום, צוהריים טובים. לאחר ליל שימורים, ועדת העבודה והרווחה מתכנסת היום בנושא: בקשה לדיון לפי סעיף 111(ה) לתקנון הכנסת – הנגשת קווי תחבורה ציבורית בין-עירוניים לאנשים בעלי מוגבלות פיזית. הצעה של חברת הכנסת דבי ביטון. בבקשה.
דבי ביטון (יש עתיד)
שלום לכולם. שלום, כבוד היו"ר. אכן לילה של שימורים, אבל יש לנו את הדברים החשובים האמיתיים שעומדים על הפרק. ברשותך, אני רוצה להודות למשפחת גבאי, שפנתה אלינו והעלתה את הנושא החשוב. תודה לרון גבאי שהגיע במיוחד לדיון, ולאחיך, עמית, שפנה אלינו ופירט את הנסיבות שביקשנו. אני רוצה להודות גם לחברי הכנסת שהצטרפו אליי בבקשה לדיון דחוף – חברי הכנסת מאיר כהן, חילי טרופר, אתי עטיה, יבגני ואפרת רייטן. תודה מיוחדת ליו"ר, שמצא חשיבות וקיים את זה על אף הלו"ז המטורף שיש כאן.

אדוני, לדאבוני - ואני חושבת שכבר היה לנו איזשהו דיון דיי זהה, לא זוכרת אם זה היה כאן – מה שקורה היום זה שהתחבורה הציבורית הנגישה לאנשים עם בעיות פיזיות זה הרכבת והתחבורה העירונית. התחבורה הבין-עירונית לא מונגשת. רון יספר תכף את הסיפור שלו, בכדי להבין איפה הקושי. זה אומר שאם אנשים רוצים לנסוע באוטובוס עירוני, הוא מתאים רק למגבלות חושיות – כלומר: עצור, וכדומה, דבר שגורם עוול לא קטן לכל מי שיש לו את המוגבלות הפיזית. בנוסף לזה, זה הופך אותם לתלותיים בבין-עירוני – לנסוע לרכבת, שלא לדבר על הזמן שהופך להיות ארוך מדי, על העלויות שהם צריכים לשאת לפעמים.

אני חושבת שאין סיבה, שאם נמצא היום פתרון לתחבורה עירונית, אז עם אותם אוטובוסים, או לעשות כדוגמתם – לבין-עירוני. ההפרדה הזו גורמת עוול לאוכלוסייה גדולה. ברשות אדוני, אני באמת ארצה שנשמע את רון, בכדי להבין איפה הבעייתיות. אני יודעת שמתקיים איזשהו פיילוט, אבל עם כל הכבוד, אנחנו ב-2023, אם ידעתם למצוא את הפתרון בתוך העיר – תמצאו אותו גם מחוץ לעיר. אני לא מצליחה להבין למה האוטובוסים צריכים להשתנות, מה קורה שם. אני מודה לך.
היו"ר ישראל אייכלר
לפני שאני אתן את זכות הדיבור, אני רוצה לספר משהו: כשבאתי לארצות הברית, אולי בפעם הראשונה או השנייה, לפני כמה עשרות שנים, ראיתי אוטובוס מגיע – והוא יורד.
דבי ביטון (יש עתיד)
נכון, הוא צריך להנמיך.
היו"ר ישראל אייכלר
אמרתי: "איזה פלא, בארץ ישראל לא ראיתי דבר כזה בחיים".
גבי נבון
הוא רוכן, גם אצלנו יש את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
היום, אבל אני מספר על לפני עשרות שנים.
דבי ביטון (יש עתיד)
אם יש את זה אז למה זה לא קיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מדינה כמו ארצות הברית, שיש שם כל כך הרבה כסף, הרי הכסף זה הדבר הראשון שם, ארצות הברית הקפיטליסטית יודעת לרדת עבור מי שזקוק. ולא סתם, אני נזכר שהנהג עוזב את המושב הקדמי, יורד לדלת השנייה, שהוא מוריד את האוטובוס, ופותח לבעל כיסא הגלגלים, מעלה אותו לרמפה, קושר אותו בצד, וכל האוטובוס מחכה בשיא הסבלנות. הוא ניגש להגה וממשיך לנסוע. חשבתי שגם בארץ כבר יש את זה היום.
דבי ביטון (יש עתיד)
אדוני, צריך לזכור שזה לא רק למי שעם כיסאות גלגלים. אתה יודע, המדרגה היא גבוהה – גם אנשים מבוגרים, אפילו עם מקל – אנחנו בבעיה. כי לפעמים גם המדרגה של האוטובוס גבוהה. לפני כמה שנים אמרת שראית את זה?
היו"ר ישראל אייכלר
עשרות שנים.
דבי ביטון (יש עתיד)
אז איפה? ואנחנו מאוד ידועים בקדמה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. היום, בארץ, אני מתפלל שהנהג לא יתחיל לנסוע כשהקשיש עומד עם המקל. הוא כבר מתחיל לנסוע, והוא נופל. זה קרה להרבה אנשים פה בארץ. אני רוצה לאפשר לרון גבאי, בבקשה.
רון גבאי
קודם כל, תודה על הנכונות שלכם לכנס את הוועדה הזאת. אני אציג את עצמי: שמי רון גבאי, בן 20, מאשדוד, סטודנט שנה א' למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. אני מתנייד בקלנועית. לצערי הרב, במצב הקיים היום אני לא יכול להתנייד באופן עצמאי מחוץ לעיר, מפני שאין תחבורה ציבורית בין-עירונית נגישה. זה בא לידי ביטוי בכך שאני לא יכול לקיים מפגשים חברתיים מחוץ לעיר, לנסוע למשחקי ספורט, או להיפגש עם בני משפחה מעיר אחרת ללא עזרת הוריי, שמסיעים אותי ממקום למקום. אפילו היום הגעתי לכאן עם הוריי, שוויתרו על יום עבודה בכדי להביא אותי לכאן.

כפי שהזכרתי בהתחלה, אני סטודנט באוניברסיטת בר אילן. אני נאלץ להגיע לאוניברסיטה במונית נגישה שעלותה היא 700 שקל הלוך-חזור ליום. אני עושה זאת שלוש פעמים בשבוע. לעומת זאת, אם הייתה תחבורה ציבורית בין-עירונית נגישה, העלויות היו יותר נמוכות באופן משמעותי. ללא קשר לעלויות, באתי לכאן להעביר מסר: למרות המוגבלות שלי, אני מתנהל באופן עצמאי כמה שאני יכול – אם הייתה תחבורה ציבורית בין-עירונית נגישה, הייתי יכול לנהל את חיי באופן עצמאי יותר. אני חושב שבמדינה מתקדמת בענפים רבים, כמו שלנו, לא ייתכן שבשנת 2023 אין תחבורה ציבורית בין-עירונית נגישה. אני מבקש מכם שתעגנו בחוק שתהיה חובה שאוטובוסים בין-עירוניים יהיו נגישים, על מנת שאנשים בעלי מוגבלויות יוכלו להסתדר בצורה עצמאית.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אני רוצה תכף לשמוע גם מה הצעות הפתרון, כי את הבעיה אני מבין, השאלה היא אם מדובר בלהפוך את כל האוטובוסים לנגישים, או שבמקומות מסוימים. הרי היום יש הרבה טלפונים ופלאפונים - כשאדם נמצא, נניח, באיזה מושב, והוא צריך אוטובוס פעם בכמה זמן, שהוא יוכל להרים טלפון ויבוא אליו אוטובוס נגיש, מיניבוס, או משהו כזה.
דבי ביטון (יש עתיד)
אדוני, אני חושבת שלא צריך לקטלג – שאוטובוסים יהיו נגישים, כי אנחנו אף פעם לא יודעים איפה האדם.
היו"ר ישראל אייכלר
כל האוטובוסים?
דבי ביטון (יש עתיד)
כן, צריך להכניס את זה כחלק מתחבורה. הרי, עם כל הכבוד, הבן אדם יכול להיות בריא היום, ואם מחר הוא הופך להיות סיעודי או אמור לשבת – מה, יתחילו עכשיו קווים לפי אנשים וצרכים? אני חושבת שמדינה מתוקנת צריכה להחזיק אוטובוסים נגישים, זה א'-ב'. או לעשות קווים מקבילים, אבל אז העלויות יהיו, לדעתי, הרבה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה קווים מקבילים?
דבי ביטון (יש עתיד)
זאת אומרת, שעות. אבל עוד פעם, אתה עוד פעם מתחיל לקטלג.
היו"ר ישראל אייכלר
לא שעות. חשבתי לגבי התחבורה הציבורית באופן כללי, על רפורמה בתחבורה הציבורית. עסקתי בזה הרבה, גם בפניות הציבור וגם בוועדת הכלכלה. היום, קו עושה קילומטרים אדירים במקומות שאין בהם כל כך הרבה נוסעים; אם היה אפשר שאדם יוכל – אני לא מדבר על האפליקציות, אני עוד דיברתי על הטלפון – יוכל להתקשר, ולהגיד "אני רוצה בשעה כזאת וכזאת, יש לי רופא. אנא, אבקש לבוא באוטובוס נגיש".
דבי ביטון (יש עתיד)
זה נקרא תיאום. יש להם את זה ברכבת.
היו"ר ישראל אייכלר
ואז כדאי לחברת התחבורה, וכדאי למדינה, לשלוח לו מיניבוס קטן שייקח אותו – או עד לקווים הרגילים, או עד למקום. הובנתי מספיק ברור?
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו רוצים למנוע את הנושא של זה העניין, העניין הוא שכמו שרון אומר, "אני רוצה להתנייד, לא להיות תלוי"
היו"ר ישראל אייכלר
כן, שמעתי, את אומרת שכל האוטובוסים יונגשו.
דבי ביטון (יש עתיד)
מה שאדוני אומר קיים ברכבת ישראל – יש תיאום מראש, ואז מחכה מלווה. ברכבת ישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, יש דבר כזה?
דבי ביטון (יש עתיד)
היום יש ברכבת ישראל תיאום מראש – מגיע מלווה שמחכה בתחנה, לוקח אותם לרכבת, ומי שמחכה גם מתאם. במקרה הזה אני מדברת על עיוורים, כי בתי עיוורת, היא הייתה סטודנטית וכו', וזה מה שקורה איתה.
היו"ר ישראל אייכלר
ברוך שכיוונתי. זאת אומרת, אני לא ממציא את הגלגל.
דבי ביטון (יש עתיד)
אבל אני לא מכירה את הסוגייה הזו באוטובוסים, והשאלה היא איך זה הולך להתנהל.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו נשמע את אנשי המקצוע. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות – עו"ד הדס אגמון, ואחרי זה משרד התחבורה.
הדס אגמון
שלום רב, הדס אגמון, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. גם אנחנו קיבלנו, דרך הוועדה, את אותה פנייה של רון. הנושא הזה של נגישות של תחבורה ציבורית בין-עירונית הוא נושא שאנחנו מקבלים לגביו הרבה פניות. תחבורה ציבורית נגישה זה מפתח להגשמה של עיקרון השוויון, ושכל אדם יוכל לעסוק כמיטב יכולתו, להשתלב בהשכלה, לקיים חיים מלאים ושוויוניים.

בזמנו, כשנחקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ונקבעה חובת ההנגשה של תחבורה ציבורית, הייתה החרגה של נושא האוטובוסים הבין-עירוניים מהנגשה פיזית, בגלל סיבות כלכליות ובגלל טענה שאין היתכנות פיזית לעשות כמו שאתה מדבר, היו"ר, על הנמכה של האוטובוסים. ייטיבו להסביר את זה אחר כך החברים ממשרד התחבורה. היום, החסם הזה, ככל הנראה, כבר פחות רלוונטי – יש היום אוטובוסים בין-עירוניים נגישים, ומשרד התחבורה עושה צעדים של הוספת קווים. זה מצוין וראוי לכל שבח, אבל זה לפנים משורת הדין.

לטעמנו, צריך לסגור את הפער הזה. צריך לתקן את חוק השוויון, לקבוע חובה שאוטובוסים בין-עירוניים יהיו נגישים – עם איזושהי פרישה של שנים, כמובן, כשאוטובוסים יוצאים ואוטובוסים חדשים נכנסים לשימוש; אולי צריך לחשוב על הדברים שהעלית – אם יש תחבורה ציבורית נגישה חלופית אז אולי אלה לא הקווים הראשונים שצריך להנגיש. אפשר לחשוב על הדברים האלה, אבל זה כבר ברמת התוכן, שבדרך כלל נקבע בתקנות ההנגשה. ברמה הכי דחופה ועקרונית – צריך לתקן את חוק השוויון ולחייב בהנגשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, אם מדברים על שוויון – אין שום שוויון באספקת תחבורה ציבורית בין שכונה לשכונה, בין עיר לעיר, בין אוכלוסייה לאוכלוסייה. אני יכול להעיד שיש אוכלוסיות שעומדות שעות בתור ולא מגיעים אוטובוסים, ויש אזורים שאוטובוסים נוסעים בהם חצי ריקים. עקרון השוויון הוא מאוד קדוש – אבל הביצוע שלו רחוק-רחוק. עוד לפני שאנחנו מדברים על הנגישות לאנשים עם מוגבלויות, בנגישות של האוטובוסים לאזרחי ישראל בכלל, אין שום שוויון. מאוד מעניין אם מישהו יעשה פעם מחקר: לפי אילו קריטריונים מזרימים אוטובוסים ותגבורים, באילו אזורים ובאילו שעות.
גבי נבון
יש הנחיות לתכנון תחבורה ציבורית, אפשר לראות את זה שם.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה האיש של משרד התחבורה? אז אתה מוזמן לומר את דבריך, גבי נבון, מנהל אגף נגישות בתחבורה הציבורית, בבקשה.
גבי נבון
כפי שנאמר כאן, אנחנו אומנם לא מחויבים על פי חוק להנגיש את התחבורה הבין-עירונית. אני תכף אגיד מה אנחנו הולכים לעשות, אבל אם מדברים פה על הנגשה של כל התחבורה הבין-עירונית באמצעות אוטובוסים בין-עירוניים מונגשים – לא מסתכלים רק על האוטובוס עצמו. כלומר, להנגיש את האוטובוס עצמו זה לא בעיה – להביא מעלון, להכניס ו- - - יש פה גם את הנושא שנקרא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה להביא מעלון? מבחינה טכנית, אני שואל. כל אוטובוס יוכל להנמיך את עצמו או מה?
גבי נבון
לא, זה לא נקרא להנמיך. ההבדל בין האוטובוס העירוני לבין-עירוני זה המבנה שלו: העירוני הוא מלכתחילה נמוך-רצפה, ויש לו רמפה ידנית, שכמו שאמרת קודם, הנהג יורד, לוקח באמצעותה את האדם שבכיסא גלגלים, מכניס אותו אחורה לתוך האוטובוס ועוגן אותו. כפי שראית בארצות הברית – כך בדיוק זה קורה גם בארץ. לאוטובוס גם יש מעין אפשרות לרכון את עצמו בשבעה סנטימטר, בערך, כדי להגיע למדרכה, שיהיה ממש אפס מהמדרכה לאוטובוס – ואנשים עם כיסא גלגלים יכולים להיכנס לאוטובוס ולנסוע. זה באוטובוס העירוני.

אני גם אגיד תכף מה אנחנו עושים, אני רק נותן קצת הסבר. האוטובוס הבין-עירוני אצלנו בארץ, וגם בכל העולם, הוא שונה. למה? כי האוטובוסים הבין-עירוניים עצמם – יש מגבלה אחרת של האוטובוס עצמו, תא המטען. כמובן שאנחנו, בארץ, צורכים את תא המטען הרבה: אפשר לראות חיילים ובני נוער שנוסעים, ובכלל, כל מי שצריך תא מטען. יש מידה מסוימת לתא המטען שצריך להיות באוטובוס, ולכן כמובן שמה שתיארתי קודם, הרמפה הידנית הזאת שנפתחת למדרכה, לא יכולה להיות באוטובוס הבין-עירוני, כי הוא יותר גבוה מהבחינה הזו. לכן, צריך לעשות פה איזושהי אפשרות אחרת כדי להעלות כיסא גלגלים. האפשרות הזאת אומרת שהדלת האחורית קצת יותר רחבה, ומתחת למדרגות של הדלת האחורית – יש לי פה כמה סרטונים, אם מישהו רוצה לראות – יש מעלון חשמלי שנפתח על ידי השלט של הנהג, ואז הנהג עושה את אותה פעולה: יורד, פותח את המעלון, מעלה למעלון את האדם עם כיסא הגלגלים, מכניס אותו אחורה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך פה סרטון כדי להראות את זה? אולי כדאי שנראה את זה, אפילו אם זה ייקח דקה או שתיים.
גבי נבון
בינתיים, עד שתומר מתחבר בשביל זה, אני אמשיך. זה לגבי איך ייראה האוטובוס הבין-עירוני המונגש. אני תכף אגיד מה אנחנו עושים.
דבי ביטון (יש עתיד)
ובאיזו שנה זה אמור לקרות, עוד 20 שנה?
גבי נבון
אני תכף אגיד. אני רק רוצה להגיד עוד מילה אחת, ואחרי זה אני אספר מה אנחנו עושים.
לגבי התשתיות
לא מספיק שהאוטובוס מונגש, כי מעלון כזה, שצריך לרדת – אני חושב על כמה דברים אחרים שצריך לעשות. לדוגמה: כשהוא מגיע לתחנה המרכזית. קודם כל, צריך להבין שבמדינה שלנו אנחנו מאוד מוגבלים מבחינת התשתיות בתחנות המרכזיות, בתחנות קצה, כי אין לנו שטחים.
דבי ביטון (יש עתיד)
בגלל הרציפים? בגלל שהרציף צר?
גבי נבון
בדיוק. הרציפים הבין-עירוניים הם כבר צרים, מקדמת דנא, ואז אני צריך להרחיב אותם. ברגע שאני מרחיב - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
שיעשו מיוחדים, כמו שיש מקום לנכה, אפשר לעשות רציפים מיוחדים.
גבי נבון
בדיוק. ואז הוא צריך להיכנס, הוא צריך 2.5 מטר כדי לעלות ולפתוח. ואז, כדי להרחיב אותם. כשאני מרחיב רציף כזה זה בא על חשבון רציפים אחרים שאנחנו משתמשים בהם בתחבורה הציבורית, ואין לי מקום בתחנה, ואני צריך למצוא פתרון אחר כדי לתת לאותו אוטובוס בין-עירוני שנכנס.
אגב, מה שציינת
להנגיש את כל התחבורה הציבורית הבין-עירונית ולהנגיש את התחנות – לפני כמה שנים עשינו מחקר לכנסת, אפשר לראות את זה – ההנגשה עצמה, כולה, זה 3 מיליארד שקל. רק על להנגיש עם התשתיות.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
יותר, היה דו"ח מבקר המדינה, 3.9. אבל למשך 12 שנה.
גבי נבון
ברור. אני רק אומר את העלות. כן, זה לא בדיוק. זאת אומרת, זה המיקום והתשתיות עצמן לא פחות מהתקציב. אני צריך להנגיש גם את האוטובוס וגם את התשתיות, וגם את תחנות הביניים לאורך הקו. כי מעלון כזה, כדי לרדת ולהיות flat אחד עם המדרכה – אנחנו צריכים לסדר את המדרכה, להנגיש את תחנות הביניים, וגם להן יש עלויות מסוימות, ולוקח זמן לעשות אותן.
אברהם יוסף סלומה
כמה זמן?
גבי נבון
שנייה, אני אסביר.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע אדוני, אני תכף אתן לך רשות הדיבור. גבי, מה אתם עושים עכשיו?
אברהם יוסף סלומה
מאז 1995 מדברים על זה, כמה זמן מאז 1995? כמעט 30 שנה. כלום לא קורה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה אומר שכבר ב-1995 החליטו על זה? החוק? אוקיי.
גבי נבון
אספר מה המשרד עושה כרגע - - -
חוה אתי עטייה (הליכוד)
מה זה, פיילוט? זה נקרא פיילוט?
גבי נבון
לא, לא. עשינו פיילוט, לקחנו - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
עשיתם פיילוט? הבנתי שלא הצליח.
גבי נבון
הבאנו ארבעה אוטובוסים כאלה כדי לראות איך זה עובד. הכנסנו בקו עתיר נוסעים, בין באר שבע לירושלים, ולמה בין באר שבע לירושלים? רצינו לקחת קו שלאדם אין חלופה אחרת במקומו כדי לנסוע. יש מקומות שיש רכבת – הרי הרכבת מונגשת בקווים שלה – אז אדם יכול לקחת רכבת ולנסוע בה. אני אומר: מקום שיש בו רכבת – אני לא אשים את הקו הזה. בואו נראה איך זה עובד. אז עשינו קו כזה בין ירושלים לבאר שבע וצבענו נסיעות – הנסיעות האלה והאלה יהיו מונגשות. עשינו קמפיין עם הארגונים. עשינו מה שעשינו במשך שנה שלמה – זה היה מט"ו בשבט שנה שעברה עד לשנה הזאת – ואחר כך החלטנו להרחיב את השירות. וזה בדיוק מה שאני רוצה להסביר עכשיו, מה אנחנו הולכים לעשות.
דבי ביטון (יש עתיד)
אבל הפיילוט עבד? זאת אומרת, כשעשיתם - - -
גבי נבון
לצערי הרב, לא. כי לא היו נוסעים, היו ממש-ממש בודדים.
דבי ביטון (יש עתיד)
אולי החשיפה הייתה פחותה. גם יכול להיות שזה בגלל ירושלים, והדרך לתל אביב היא הרבה יותר פופולרית, יכול להיות שזה - - -
גבי נבון
הסברתי, זה כי לקחנו קו שאין לו חלופה, שאין רכבת שהוא יכול לנסוע בה.

למרות הכל, אנחנו נמצאים עכשיו בתהליך, שמאפריל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, שאלתם את עצמכם למה לא היו נוסעים? זה לא שאין נכים.
גבי נבון
כן. לכן אני מסביר - - -
טל מעיין בן ארי
אני אשמח להגיב לזה רגע. טל מעיין בן ארי, אני פעילה בתנועת לינק 20 לקידום אנשים עם מוגבלות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה ההסבר שלך? למה אנשים לא השתמשו בקו הזה?
טל מעיין בן ארי
אני בעצמי חנכתי את הקו הזה. ראשית, צריך להגיד שלקו הזה כן יש חלופה לרכבת. זו גם הסיבה שהוא לא עובד. אנחנו, בתנועה, מיפינו 85 יישובים שאין להם חלופה לרכבת. שלחנו את זה למשרד התחבורה - יישובים שיש בהם למעלה מ-1000 תושבים, כדי שהפתרון באמת ייטיב עם האנשים. אני חושבת שגם הדברור של הקו הזה לא היה מספיק טוב, זה היה באישון לילה.
גבי נבון
לא, לא. הדברור לא היה באישון לילה, וזה נעשה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע גבי, בוא ניתן לה להשלים את הדברים איך שהיא רואה, ואחרי זה תגיב על זה.
טל מעיין בן ארי
אני מדברת מנקודת מבטי, זו נקודת המבט שלי. אני אגיד שאני בעצמי חנכתי את הקו הזה, ולנהג לקח רבע שעה להעלות אותי לקו. אני חושבת שהסיפור הוא גם איך אתה מנגיש את המידע שלך לציבור, אבל גם הסיפור הזה שהנגשת אוטובוסים בין-עירוניים חייבת להיות מוגנת בחקיקה, אחרת זה יהיה עוד משהו שכנראה נראה שייקח לו זמן לקרות. יש לציין שאוטובוס בין-עירוני עולה בסביבות 100 אלף שקלים לאוטובוס נגיש, וזה מיותר בישראל, שזה האבסורד הכי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו נשמע מה גבי אומר על הדברים האלה. ותשיב לי גם אתה: מה לדעתכם הסיבה שאנשים לא השתמשו בזה?
גבי נבון
תראה, יכולות להיות מספר סיבות. הסיבה הראשונה והעיקרית שאני חושב עליה היא שלא הנגשנו את כל הנסיעות בקו. מדובר בסך הכול ארבעה אוטובוסים שהבאנו ושמנו בקו עתיר נוסעים, של אלפי נוסעים. יכול להיות שלא הנגשנו את כל הנסיעות בקו, אלא נסיעות של שעות מסוימות ביום, צבענו את הנסיעות האלה.

מה אנחנו הולכים לעשות מאפריל, כלומר, עוד חודש: הבאנו לארץ אוטובוסים חדשים, כבר מתחילים לעסוק בתהליך מתגלגל של הבאת אוטובוסים לארץ, כ-130 אוטובוסים מונגשים, וקבענו - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אתם מייבאים אוטובוסים מונגשים שיחליפו אחרים?
גבי נבון
כן, מונגשים, עם מעלון. אני לא יודע אם אתם רואים את המעלון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מדברים על משהו שכל אחד יכול לדמיין לעצמו בצורה אחרת, אולי תראו לנו, תדגימו אותם, כשאתה אומר "פתרונות" למה הכוונה, כי אומרת פה הגברת שלקח רבע שעה לעלות לקו הזה שהיה בפיילוט. אני רוצה לראות איך זה עובד.
דבי ביטון (יש עתיד)
באפריל אתם מוציאים הזמנה או כבר מקבלים?
גבי נבון
מתחילים לפעול ב-23 באפריל, זה התאריך שקבענו, שבו 74 מתוך 130 האוטובוסים יתחילו לפעול, ב-28 קווים שפזורים ברחבי הארץ – אני תכף אסביר למה בחרנו ככה – ואחר כך, באופן מתגלגל, עד סוף 2024 - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אתם יוצאים בקמפיין פרסומי בנושא? אתם יוצאים בקמפיין פרסומי והנגשה לאנשים - - -
גבי נבון
כן, כן. אני תכף אסביר הכול, אני תכף אסביר איך זה עובד. עד סוף 2024 אנחנו הולכים להביא עוד 40 אוטובוסים כאלה, ואחרי זה, ב-2025, לתוספות שירות שלנו, נביא עוד אוטובוסים.

עכשיו, איך זה עובד? קריטריונים. ראשית, הקריטריון של "אין בו חלופה אחרת" ימשיך להישמר, זאת אומרת: מקום שאין בו רכבת במוצא וביעד – שם אני נותן את הקווים. זה דבר אחד. שנית: בחרנו יישובים שיש בהם אוכלוסייה של מעל 10,000, כי אם אני עושה אוכלוסייה של 1,000 איש אני אצטרך להנגיש את כל האוטובוסים, כי כמעט אין יישוב שאין בו 1,000 איש. בחרנו מ-10,000 איש. החלטנו שאלה שני הקריטריונים העיקריים שאנחנו מתבססים עליהם, והולכים לתת אותם במספר היישובים שדיברנו עליהם. מדובר פה על יישובים: טבריה, טירה, נצרת, סכנין, מודיעין עילית, אום אל פחם, בקעה, צפת, שפרעם, ערד - יש פה עוד רשימה מאוד ארוכה של הקווים האלה, שהקווים ישרתו אותם.

מה ההבדל בין זה לבין קו 470 מבחינת הנסיעות? פה כל הנסיעות בקו מונגשות. זאת אומרת, אדם שרוצה נסיעה מסוימת בשעה מסוימת מזמין את הנסיעה הזאת מראש - כי סך הכל מדובר פה בכמות מוגבלת של אוטובוסים שמופעלים בקו – ומפעיל התחבורה הציבורית באותו מקום מחויב לתת את השירות לאותו בן אדם שהזמין אותו, לאותה שעה.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן לפני הנסיעה הוא צריך להזמין?
גבי נבון
הוא צריך להזמין עד השעה 16:00 ביום שלפני.
היו"ר ישראל אייכלר
24 שעות לפני?
גבי נבון
תלוי מתי הוא מזמין. אם אני רוצה להזמין, נגיד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עד מתי הוא יכול להזמין כדי לקבל את זה?
גבי נבון
אם הייתי רוצה להזמין להיום, אז הייתי צריך להזמין את הנסיעה שלי עד אתמול בשעה 16:00, כדי שהמפעיל יהיה ערוך לתת את השירות לאותו נוסע. זה דבר ראשון.
דבר שני
כל המוקדנים של מפעילי התחבורה הציבורית מקבלים מאיתנו נוהל מסודר שיהיה להם לעבודה, המוקדנים פה מתודרכים על ידינו החל מהמילה "שלום" ועד להגיד לו איך הוא עולה ואיך הוא יורד; נהגי האוטובוס כולם מתודרכים איך להעלות ולהוריד את הנוסע; וכמובן שאנחנו עושים, על ידי צוותים מקצועיים שלנו, את כל הנושא של הסברה, מידע לציבור, פגישה עם הארגונים, קשרי קהילה עם הארגונים, כדי להראות את כל התוכנית הגדולה הזאת שאנחנו הולכים לעשות, והם יהיו איתם בקשר. ואני מאוד מקווה שיהיו לנו נוסעים.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
ואנחנו מקווים שהתוכנית תצא לפועל באפריל.
גבי נבון
אנחנו מתחילים עכשיו את הפרסום שלה, 23 באפריל זה התאריך שקבענו להוציא אותה לפועל. ומתגלגל הלאה, תלוי בקצב הבאת האוטובוסים.

כשדיברנו על תחנות מרכזיות, אמרנו שאנחנו לא יכולים להנגיש, כי מדובר פה בבעיות שטח – אז גם בתחנות המרכזיות אנחנו נותנים מקום מיוחד, מוסיפים לו רציף מיוחד עבור העלאה והורדה של אותם נוסעים. אגב, גם במקומות כמו מרכזית המפרץ, שאין לי מקום לשים, ואני לוקח מקום מיוחד ממש ליד הרציפים – גם את המקום הזה אני בונה ושם בו מיזוג, שהאדם יוכל להיכנס לשם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה יהיה?
גבי נבון
ב-23 באפריל זה מתחיל.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו, מיידית?
גבי נבון
כן, אנחנו נמצאים על זה.

ותחנות הביניים – הרי אני לא אוכל להנגיש את כל תחנות הביניים הבין-עירוניות עכשיו – גם יהיו מסוגלות - לא כולן, כל אחד מהמוקדנים יודע להגיד איזו תחנה מונגשת או לא מונגשת, עד שכולן יהיו מונגשות.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי שאלה שאת העקרון שלה בעצם שאלתי קודם - בגלל שאמרת, ואני מבין את זה, שאי אפשר לעשות באותה צורה את כל האוטובוסים בכל הערים, בכל המקומות: כדי שגם אדם שגר במקום שאין בו 1000 אנשים, או שיש בו 1000 אנשים ואין את השירות הזה – האם אתה, כמשרד התחבורה, יכול להגיד לנו אם יש אפשרות תקציבית או יכולת מעשית, זה נראה לי הרבה יותר קל מאשר כל מה שאמרת, לשלוח אליהם מיניבוס קטן למקום שיוכלו להגיע אליו?
גבי נבון
לגבי מיניבוסים ושירות ממקום למקום – קודם כל, ברוב המקומות יש את השירות העירוני, שהוא כבר מונגש ויכול להגיע. אדם יכול לקחת שירות עירוני ולהגיע לתחנת רכבת או לשירות בין-עירוני מונגש שהוא אחר, אם יש אז הוא יכול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ואם אין? במקום שאין בו?
גבי נבון
ואם אין, במקום שאין, פה הוא יכול לבוא, אחרי שנעשה את כל אלה אנחנו צריכים לבחון אם השירות הזה באמת נכנס לשירות ויש משתמשים, ואפשר לעשות את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שאם תקחו את הרעיון שלי יהיו לך המון משתמשים, כי היום יכול להיות שאתה מכין ומכין ומכין, משקיע מיליארדים, אבל לגבי האיש עם המוגבלות – זה לא נגיש בשבילו. ואז הוא לא בא, ואחרי שנים אתה שואל את עצמך "השקענו כל כך הרבה כסף, אבל אנשים לא נוסעים". אם היית נותן את הנייד הזה, את האוטו הקטן שיביא אותו אל האוטו הגדול, איפה שאתה כן נמצא, זה יעלה לך הרבה פחות, זה יהיה הרבה יותר נגיש וזה יהיה הרבה יותר נוח לנוסע, ואז הוא ייסע איתך.
גבי נבון
אני אגיד עוד דבר אחד, שאני עשיתי, ואפילו החברים שלי לא ראו את זה: אני לקחתי ממשרד הרישוי אצלנו מידע על תגי נכים. כי הרי אין לנו עכשיו מידע על כל עיר ועיר, על כל מקום ומקום, כמה אנשים עם כיסאות גלגלים נמצאים ואנחנו יכולים לתת להם שירות. כשאני שמעתי ממשרד הבריאות, נדמה לי, וגם ממשרד העבודה והרווחה, שבאופן כללי, בכל הארץ יש קרוב ל-50 אלף אנשים עם כיסאות גלגלים - לקחתי את אותם זכאים לתגי נכה, שיש להם כיסאות גלגלים, ביקשתי ממשרד הרישוי להוציא אותם, ואני יכול להגיד כמה כאלה עם תגי נכה יש בכל יישוב; ואמרתי לעצמי שאפילו אם אני אכפיל אותם פי שלושה בכל עיר ועיר – לקחת את כל הכמות, נתנו לי סך הכל 20 ומשהו אלף – האם ישתלם לי לתת לשני אנשים או שלושה אנשים עם כיסא גלגלים מיניבוס או אוטובוס, או להביא קו, ואני אוכל להשתמש בו למקומות אחרים כדי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, המיניבוס לא ייסע קבוע על ריק. הוא ייסע לפי הזמנה. ואם הוא נוסע לפי הזמנה – אפילו אם יש לך שלושה אנשים, אז אותם שלושה אנשים - נניח שאפילו פעם בחודש, אבל המיניבוס שלך יהיה עסוק כל היום עם אנשים אחרים. ואז פתרת את הבעיה לרוב האנשים, גם עשית הנגשה, וגם הרווחת את המיליארדים שאתה משקיע באוטובוסים שייסעו עם נוסעים במקום בקווים ריקים.
גבי נבון
אבל פה אנחנו נצטרך, כמו שאמרת קודם, תקציבים כדי להביא אוטובוסים כאלה. הרי, בסופו של דבר, האוטובוסים הבין-עירוניים שאנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך כסף להנגשה, שעולה 4 מיליארד שקל, ואין לך לכמה מיניבוסים?
גבי נבון
אני לא אחראי על התקציב אצלנו במשרד.
היו"ר ישראל אייכלר
אפילו 100 מיניבוסים בארץ, כמה אתה צריך?
דבי ביטון (יש עתיד)
כן, גם לא צריך לקחת את התוכנית הכללית של כל השינוי. קודם כל, צריך איזשהו פתרון מיידי, שבטח לא עולה עכשיו מיליארדים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אכן, אני מדבר על פתרון מיידי.
דבי ביטון (יש עתיד)
אבל אי אפשר כל פעם - - - זה שיש תוכניות זה יפה, אבל האדון פה, שעוד יכול כרגע להנות מחייו, אומר, ובצדק: "תנו לנו פתרונות".
היו"ר ישראל אייכלר
למה כרגע? עד 120. הוא אומר שזה נמשך כבר מ-1998.
דבי ביטון (יש עתיד)
לא, אני מדברת על האדון שדיבר עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
גבי? שיהיה בריא, מה את רוצה - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
שגם הוא רוצה הנגשה, ויש לנו עוד לא מעט אנשים, גם כשיש רכבות, אדוני, וגם כשיש עירוני – רון לא צריך להיות תלוי רק במשהו ספציפי. אם הרכבת, למשל, אני מסתכלת על הרכבת בשדרות, אם היא מסתיימת בשעה שבע-שמונה - מה קורה עם אלה שרוצים לנסוע לתל אביב ולחזור בשעה מאוחרת יותר? למה צריך להשבית להם את החיים?
היו"ר ישראל אייכלר
ואת חושבת שהרעיון שלי יכול לעזור גם לזה?
דבי ביטון (יש עתיד)
אני חושבת שכן. אז זה יהיה יותר זול. אפילו מוניות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו נסכים על זה. בסדר, על מוניות הוא יגיד שהוא לא מסבסד מוניות רק אוטובוסים מיוחדים.
גבי נבון
רעיון של מתן שירות לפי צרכים.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, זה עוזר גם למושבים, שאתה רוצה לחסוך קילומטרים לא להיכנס לשם, על להזמין - - -
גבי נבון
אני רק רוצה לומר: כשהתחבורה הציבורית הרגילה, שאנחנו מכירים, עובדת – הרי יש להם רישיון קו. ברישיון הקו יש תחנות, יש מסלולים, ואיך הוא נוסע. פה מדובר על נסיעה מיוחדת, שאתה מתקשר ואני אקח אותך. קודם כל: אני לא בטוח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אל האוטובוס או מהאוטובוס, אל הרכבת ומהרכבת. כן.
גבי נבון
כן. אני לא בטוח שירצו את זה – כי מדברים על שוויון, וזה באמת לא שוויון, כי בסופו של דבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא? זה הכי נגיש ששייך.
גבי נבון
שוויון זה אומר: השירות שיש – בוא תעשה אותו שוויוני לכולם.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה לא יכול לקפח אותו בגלל שאתה רוצה שוויון, אתה יכול לעזור כי אתה - - -
גבי נבון
ברור, אבל זה כבר שירות מיוחד.
היו"ר ישראל אייכלר
היום, בשם טענת השוויון שהזכרת, אתה מקפח אותו. אני רוצה לתת לו את החליפה שהוא צריך בגלל מצבו, המוגבלות שלו. לדעתי, יכול להיות שזה יעלה לך מעט מאוד כסף יחסית לתקציבים של משרד התחבורה, וזה גם יועיל לשינוי תפיסה. אני מבין את מה שאתה אומר, זה שינוי תפיסה של משרד התחבורה. כמו פקידי משרד הרווחה שאומרים: "אני לא צריך לחלק לאנשים מזון" – עוד מעט משרד התחבורה יגיד לי "אני לא צריך לספק שירות נסיעה". נסיעה פרטית, אנחנו רק ציבורית, כן? שמעתי את זה פעם - - -
גבי נבון
אם מדברים על השירות הזה ולא על השירות הרגיל, צריך לחשוב על זה אחרת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, בשילוב עם השירות הרגיל.
גבי נבון
מה שהצגתי עכשיו זה הקווים הרגילים – זה קווים שנוסעים בהם רגיל, כולם נוסעים בהם. אבל אם אתה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע, ולכן אני חושב מחוץ לקופסה. היועצת המשפטית רוצה לשאול אותך שאלה משפטית.
גבי נבון
אני מקווה שאני אדע לענות.
ענת מימון
אני פשוט רואה שבחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יש את סעיף (ג3) שמדבר על קו שירות מותאם ביקוש, שזה לקוח מפקודת התעבורה, ששם מדובר באמת על מה שהיו"ר דיבר עליו, והיו אמורות להגיע תקנות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נו, ברוך שכיוונתי, אפילו לא ידעתי. אפילו לא צריך לחוקק. תקריאי בבקשה את הסעיף.
ענת מימון
"שר התחבורה, בהתייעצות עם הנציבות ועם ארגונים העוסקים בקידום זכויות אנשים עם מוגבלות, באישור ועדת עבודה ורווחה, יתקין תקנות להסדרת נגישות לעניין קו שירות מותאם ביקוש לאוטובוסים ציבוריים, עירוניים ובין-עירוניים", וההגדרה של קו שירות מותאם ביקוש היא לפי פקודת התעבורה, והתקנות אמורות להיות מובאות לוועדה עד דצמבר 2024. השאלה היא אם המסלול הזה הוא בכלל משהו - - -
גבי נבון
קודם כל, אנחנו עובדים על המסלול הזה.
ענת מימון
אז זה אמור להיות בפתרון, כמו שיו"ר הוועדה - - -
גבי נבון
יכול להיות שזה ייתן פתרון, אבל השאלה היא אם יתאים במקומות האלה. באבל ותיקתק האלה שהיו בירושלים ובתל אביב – זה לא הצליח, אז ביטלו אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שלא הצליח זה בגלל שזה לא היה - - -
גבי נבון
כי לא היו נוסעים.
היו"ר ישראל אייכלר
בגלל שאנשים לא היו זקוקים לזה. אני מדבר על אנשים נזקקים. נזקקים.
גבי נבון
אבל התקנות האלה יוגשו כמו שצריך.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אז אולי באמת, אם - - - זה בוועדה הזאת?
גבי נבון
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז הוועדה מוכנה ופתוחה כל שעה, אתה לא חייב לחכות ל-1 בדצמבר 2024, אני מוכן שתבוא אפילו - - -
גבי נבון
גם לנו יש יועצים משפטיים.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
יש לי שאלה: מה העלות התקציבית של התקנות?
גבי נבון
אני עדיין לא יודע, אנחנו צריכים לבחון את זה ונראה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבקש לבחון את זה, תרשמי את זה בסיכום. אנחנו מבקשים לבחון את האפשרות הזאת, כי נראה לי שזה המעשי; יכול להיות שבעקרון אני יכול לכתוב חוקים ושוויון – בתכלס, למעשה, בשטח, זה יכול להיות הפתרון הכי זול, הכי נגיש, win-win situation, גם לנוסע וגם למשרד התחבורה.
טל מעיין בן ארי
אני אשמח להתייחס. אני חושבת שהסיפור של התיאום יכול להיות פתרון זמני עד שתהיה הנגשה רחבה, וזאת צריכה להיות התפיסה – חקיקה רחבה של הנגשת כל התחבורה הציבורית - - -
אברהם יוסף סלומה
לכולם.
טל מעיין בן ארי
לכולם, חד משמעית. אבל הסיפור הזה, הרי רוב יושבי הוועדה פשוט יכולים לקום בבוקר ולהחליט שהם נוסעים בתחבורה הציבורית. זה שלעומתם אנחנו לא יכולים להיות ספונטניים ולנהל אורח חיים נורמטיבי, אם זה בעבודה ואם זה לצאת לבלות, ופשוט צריכים לתכנן את החיים שלנו יום מראש – זה משהו שהוא הרבה יותר משוויוני.

אני אשמח לשתף פה מהמקרה האישי שלי. בתקופת הקורונה, הרכבת סגרה את שעריה להרבה מאוד זמן. אני גרה בנתניה ועובדת בלוד, ופשוט לא הייתה לי יכולת הבחירה להגיע לעבודה, מהסיבה הפשוטה שפשוט אין חלופה לרכבת.

אני שמחה מאוד על הדברים שמשרד התחבורה מביא ומרחיב את השירות של הנגשת אוטובוסים בין-עירוניים. בשנה שעברה העברנו יחד עם חברת הכנסת שירלי פינטו 6 מיליון שקלים לטובת הנגשת אוטובוסים. אני חושבת שבסוף, אם לא נבין שזה חייב להשתנות בחוק ואי אפשר להישען על פתרון זמני – לא נצליח לנהל פה אורח חיים עצמאי. אני חושבת שהסיפור של עצמאות זה גם להיות מעורב בקהילה, זה לא רק הסיפור של שוויון. אני טל עוד לפני שאני טל עם מוגבלות, ואני חושבת שהיכולת שלי להיות מעורבת בקהילה מושפעת מאוד מהסיפור של תחבורה ציבורית, כי זה עורק ראשי מבחינתי במדינת ישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
ברור. תודה רבה.
יעל אלבז-רנדר
מה את חושבת על הרעיון של חבר הכנסת?
טל מעיין בן ארי
אני חושבת שזה רעיון טוב, אבל הוא לא יכול להיות תמידי, הוא צריך להיות זמני, כדי שנוכל לנהל כאן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
גבי נבון
אפשר לראות את הסרטון לפני זה, אם אתם רוצים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כבר בלחץ של זמן, כי אני חייב לסיים בשלוש ויש עוד הרבה אנשים, ואני רוצה לתת לכולם לדבר. ענת אריאל זכאי, יועצת משפטית מעמותת נגישות ישראל.
ענת אריאל זכאי
שלום, תודה על רשות הדיבור. אני אנסה לעשות את זה בקצרה. שתי נקודות מאוד חשובות, שהעלינו גם בנייר העמדה שלנו. ראשית: מדברים פה על כל האוטובוסים הנגישים, גם אלה שיגיעו באפריל – חשוב להסביר שהם עדיין לא נגישים באופן מלא. הם לא מונגשים לאנשים שמשתמשים בקלנועיות, שזה ציבור מאוד גדול – הרמפה, המעלון הזה לאוטובוס הבין-עירוני, לא מונגש לקלנועית, רק לכיסא גלגלים. כל מי שמשתמש בקלנועית עדיין לא יוכל להשתמש בתחבורה הבין-עירונית. שנית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין את ההבדל.
ענת אריאל זכאי
קלנועית זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גלגלים קטנים.
ענת אריאל זכאי
(מביטה אל המסך) זה לא מונגש.
היו"ר ישראל אייכלר
למה? טכנית? אתה לא יכול להעלות קלנועית באותו מקום?
גבי נבון
יכול. יש קלנועיות שאפשר להעלות, ויש קלנועיות שבגלל הגודל שלהן אי אפשר להעלות אותן. העברנו דווקא לנגישות ישראל, כשהם שאלו את השאלה הזאת, דו"ח של מהנדס רכב, ובחנו את הנושא של הקלנועיות – לא רק באוטובוסים הבין-עירוניים, גם בעירוניים, יש שם בעיות: אדם נכנס עם קלנועית גדולה והוא לא יכול לקחת את הרדיוס כדי לבוא, להיכנס ולהיות מעוגן. יש הרבה סיבות הנדסיות לכך.
היו"ר ישראל אייכלר
המילה "קלנועית" כוללת רכב קטן וכוללת קלנועית קטנה.
גבי נבון
לא, אני מדבר על הסוגים. יש משקל מסוים, גובה מסוים, אורך מסוים, שאפשר להיכנס ולעשות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
האקדמיה ללשון עוד לא הפרידה בין קלנועית לקלנועית. יש אנשים שבונים רכב שלם - - -
גבי נבון
כן, אבל צריך לשנות את כל מבנה האוטובוס כדי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מדברים על קלנועית שיכולה לעלות על אוטובוס.
גבי נבון
מה שיכול לעלות – אפשר לעגון, כן, זה אפשרי.
ענת אריאל זכאי
הרבה פעמים אין לקלנועית יכולת תמרון בתוך האוטובוס. אבל יש אנשים - - -
גבי נבון
תלוי איזה סוג, תלוי.
אברהם יוסף סלומה
יש שלושה דגמים לקלנועיות: הקטנות הן בגודל, לא יודע, אולי אורך של מטר. המעלון, או הרמפה, של האוטובוסים העירוניים, יכולים בשקט להעלות את הרמפה ולעגן את הקלנועית - - -
גבי נבון
בסדר, זה בסדר, אנחנו - - -
אברהם יוסף סלומה
הם מדברים על קלנועיות גדולות של מעל 1.10 מטר. מעל 1.10 מטר זו בעיה - - -
גבי נבון
אני רק רוצה לומר משהו אחד בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא רוצה להאריך בעניין, אני רק רציתי להבהיר את שאלתך.
ענת אריאל זכאי
גם אם הקלנועית עולה במעלון – יש בעיה של יכולת התמרון של הקלנועית. כשעולים במעלון, גם בכיסא גלגלים, צריך לתמרן בשביל להיכנס למקום המונגש. עם הקלנועית יש בעיה עם זה.
גבי נבון
במדינת ישראל אין הבדל של מבנה אוטובוסים, הרי אנחנו, במדינת ישראל, אימצנו את התקן האירופאי, WVTA, של האוטובוסים - -
ענת אריאל זכאי
בארצות הברית, בחו"ל יש - - -
גבי נבון
- - של האירופאים, ואנחנו עובדים לפי האירופאים מבחינת מבנה האוטובוס. אין הבדל בינינו לבין האירופאים בכל מבנה האוטובוס. לפעמים יש לנו, בארץ, דרישות יותר מחמירות לגבי מבנה האוטובוס. אנחנו בדיוק אותו דבר. מה שהם יכולים להכניס לאוטובוס – גם אנחנו יכולים לעשות את זה.
אברהם יוסף סלומה
ההבדל הוא ברמת השירות.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. לשם הייעול, אני רוצה שכל אחד יגיד את דברו, ואחרי זה, אם יהיו לך הערות לגבי אז תענה. אתה לא צריך לנהל פה דיון בתגובה לכל אחד.
ענת אריאל זכאי
אז אני אגיד את הכל. קודם כל, בחו"ל כן יש לזה פתרונות. דבר שני, בעיית נגישות נוספת שעדיין יש בתחבורה הבין-עירונית הנגישה שרוצים לעשות, זה לאנשים עם מוגבלות בהליכה, עם קשיי הליכה. הם לא על כיסא גלגלים. כל מה שדובר פה, גם על ידי משרד התחבורה, שבעצם באוטובוסים בין-עירוניים המדרגות גבוהות יותר, ואנשים עם מוגבלות, קשישים שקשה להם בהליכה, בעצם עדיין לא יכולים לעלות לאוטובוס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
והרמפה הזאת לא פותרת להם את הבעיה?
ענת אריאל זכאי
לא, הם לא יכולים לעלות על רמפה. בחו"ל יש פתרונות להנמכה בכניסה הקדמית לאוטובוס, וצריך לבדוק מה עושים עם זה. הפתרון כרגע בעצם לא מונגש לכל סוגי המוגבלויות, ולהרבה קשישים.

הדבר השני, הנקודה השנייה שרציתי להעלות, שזה מתחבר למה שיו"ר הוועדה אמר לגבי המיניבוסים – ומשרד התחבורה יתקן אותי אם זה הולך להיות שונה עכשיו, מאפריל: האוטובוסים המונגשים, הבין-עירוניים, שהולכים לשים, כמו שהיה בפיילוט עם ירושלים-באר שבע, זה מתחנה מרכזית לתחנה מרכזית. זה אומר שגם אם יש תחנות ביניים, הן על הכבישים הראשיים. האוטובוסים המונגשים לא נכנסים לתוך היישובים. הפתרון שאנחנו העלינו, הכי יעיל כרגע, לנוכח הנסיבות, הוא ההסעות הקטנות יותר, שמתואמות לפי ביקוש ולפי הזמנה מראש. בן אדם עם מוגבלות לא יכול להגיע לתחנה בכביש הראשי, אין לו דרך - אז האוטובוס המונגש שעובר בין התחנות המרכזיות ועל הכבישים הראשיים לא זמין לו.
היו"ר ישראל אייכלר
וזה ההסבר לכך שאנשים לא משתמשים בזה.
ענת אריאל זכאי
הבעיות שציינתי עכשיו אלה הסיבות שבגללן, לדעתנו, הפיילוט של ירושלים ובאר שבע לא צלח; כולל, לפי מה שאנחנו הבנו, חלק מהשיווק והפרסום של זה. תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לנו בזום את עו"ד דקלה מאיר מארגון איל"ן, בבקשה להעלות אותה.
דקלה מאיר
שלום, תודה על זכות הדיבור. חבר הכנסת, בארצות הברית יש עוד דברים שאין פה, כמו המתנה של עשר דקות באוטובוס עד שהאוטובוס יורד, להעלות את האדם עם המוגבלות בשקט ובדממה, בתודה וסליחה, אז גם בעניין הזה יש הרבה עבודה.

אני רוצה להצטרף לכל מי שקרא לתקן את החקיקה. אני חושבת שהפתרונות שהועלו כאן הם פתרונות חלקיים בלשון המעטה. מכל מה שהבנתי: צריך להזמין תור, להזמין אוטובוס בין-עירוני ביישוב מעל 1000 איש, ואולי גם לקחת רכבת בדרך, שגם אותה צריך להזמין מראש – אלה לא חיים. אנחנו מקבלים המון פניות על הנושא הזה, אנשים שהיומיום שלהם גם ככה מאוד קשה, והתחבורה הציבורית היא זו שצריכה להיות זורמת וניידת בדיוק לאנשים האלה, שאגב, לא יכולים לנהוג. הם לא יכולים לנהוג, אז הם חייבים את התחבורה הציבורית. אני אשמח מאוד אם נשב לחקיקה, אם תפתחו איזשהו צוות עם נגישות ישראל ונציבות שוויון הזכויות, כמובן, ונוכל לחשוב על איזשהו מתווה חקיקתי עם מועדים הגיוניים. ההוכחה היא שהפיילוטים לא עבדו עד עכשיו, ולא נוכל להתקדם ללא חקיקה. תודה.
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו נשמח לקדם את זה, אדוני, כי אני חושבת שזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה לנציגת איל"ן. עו"ד הדס, את יכולה לענות על השאלה האם הממשלה יכולה, או עומדת להכין תיקון חקיקה בנושא, ברוח הדברים שאמרה נציגת איל"ן ושחברת הכנסת דיברה על לעשות חקיקה בעניין?
הדס אגמון
תיקון חקיקה כזה הוא באחריות משרד התחבורה, זה פרק שהוא בסמכות משרד התחבורה. אני יכולה להגיד שאנחנו מעלים את הצורך הזה כבר הרבה שנים מול כל שר תחבורה, וכמובן שאנחנו מאוד בעד.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אגב, הגשתי הצעת חוק, את יכולה להניח אותה לטרומית.
דבי ביטון (יש עתיד)
אבל אדוני, מה שמדאיג, מה שחברת הכנסת אומרת כאן, זה שהסיפור הזה ידוע כבר מ-2021. זאת אומרת, שנתיים לא קרה כלום. אז מה קורה עכשיו? זה כאילו מתחילים מחדש.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
המנכ"ל הקודם אמר לנו שיש פיילוט.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי תיזמו הצעת חוק.
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו נעשה את זה בשיתוף - - -
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אני כבר הגשתי - - - 45 יום.
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו ניצמד בכל מקרה, אבל חשוב לשמוע - - -
חוה אתי עטייה (הליכוד)
פשוט הגשתי, והשרה לשעבר, שהיא גם השרה כיום, אמרה שלא ניתן להעביר את זה בחקיקה. הם יוצאים עם קולות קוראים, ועד היום לא קרה כלום, אנחנו מחכים שנתיים.
דבי ביטון (יש עתיד)
בסדר, הם עכשיו - - - תהיה התשובה, אנחנו נדע.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
היה דו"ח של מבקר המדינה, מלכה עופר היה המנכ"ל הקודם? הוא בא ונתן גם סקירה וכו', ולא עשה כלום.
דבי ביטון (יש עתיד)
אבל מה שמטריד זה שאנחנו מדברים על שנתיים אחורה. אדוני, זה אומר שלא קרה כלום בשנתיים האלה, אז עכשיו אנחנו שומעים. לכן, צריכים להיות דברים מאוד-מאוד ברורים. עם כל הכבוד להתייפייפות ול"מנסים" – אם זה היה מתחיל לפני שנתיים, כנראה שהיום היינו צעד קדימה ורון כן היה יותר נגיש. על זה צריך הסברים, למה שנתיים לא קרה כלום?
חוה אתי עטייה (הליכוד)
ברור שזה עלות תקציבית, וצריך ללכת ולראות מה קורה בעולם, איך זה נעשה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אוקיי. אז בואו נעבור הלאה לאנשים שהגיעו לכאן, אנשים מארגון נכי שיתוק מוחין – אברהם יוסף סלומה.
אברהם יוסף סלומה
תודה רבה על רשות הדיבור. היו"ר, אני גר 50 מטר מבני ברק, גבול רמת גן-בני ברק, עם כל התחבורה הציבורית. אבל היא אינה נגישה כלל לאנשים עם מוגבלויות. - - - שם איזה 20 קווים, ואף קו אינו נגיש. זאת אומרת, אני צריך לבקש - - - מונית נגישה כדי להגיע לכאן עולה לי 1500 שקל - - - נהג שלוקח אותי מבקש 1500 שקל כדי להביא אותי הלוך-חזור מרמת גן, גבול בני ברק, למסעדה. למרות שהוא קיבל ממשרד התחבורה את כל האמצעים לנגישות.

שנית: כבר ב-1995 דיברו על התחבורה הציבורית הנגישה – למה זה לא קורה? מ-1995 ועד היום – דיבורים בלבד.
שלישית
הבעיה היא גם בנגישות העירונית - לא כל הנהגים מוכנים להיצמד למדרכה ולקחת אותנו. - - - רמפה. אין אכיפה. אדוני היו"ר, העובדה היא שהגשתי קבילה במשרד התחבורה בחודש מרץ 2022 – עד היום לא ננקט שום הליך נגד הנהג שברח ממני. מה משרד התחבורה עושה מול הנהגים שבורחים? אני לא יודע. העובדה היא ששנה שלמה לא ננקט נגד הנהג הזה שום דבר. תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. עכשיו זה הזמן של הנהגים להשיב.
צגה מלקו (הליכוד)
יש לי שאלה בבקשה. השאלה שלי היא לגבי הפרסום לחודש הבא. קודם כל: איך זה מאורגן? בכמה שפות? יש אנשים שהם עולים חדשים, וגם אם הפרסום הזה יהיה בכתב, יש אנשים שלא יודעים לקרוא ולכתוב – איך אתם ערוכים? לפי מה שאני רואה, אין הרבה זמן.
היו"ר ישראל אייכלר
תרשמו את השאלה, כי אני רוצה שבסוף תשיבו עליה.

ישראל גנון, יושב ראש ארגון נהגי התחבורה הציבורית, בבקשה.
ישראל גנון
אדוני היו"ר, תודה רבה על הדיון החשוב הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תתחיל במה שסיים האדון, שסיפר שנהגים לא רוצים להתקרב למדרכה.
ישראל גנון
בדיוק, וזה גם קשור: אני רוצה לנצל פה את הבמה ולשבח את גבי, כי מערכת היחסים של הנהגים ומשרד התחבורה – מתחולל פה שינוי אמיתי בנושא ההדרכות ובנושא המודעות של הנהגים לכל הנושא של הנגישות. זה דבר שלוקח זמן, אבל אין ספק שגבי והמשרד, הרשות הארצית, עושים בנושא הזה עבודה טובה. נקווה לראות את השינויים כמה שיותר מהר.

אני רוצה לחזק, גם נייר העמדה שלנו מדבר על הנושא שהיו"ר הציע פה - אנחנו מדברים על שוויוניות, ואין יותר שוויוניות מאשר - - - נתתם למדינת תל אביב תקציב עתק בנושא של באבל, עשרות מיליונים. בואו תעשו פיילוט כזה, בואו נעשה את התחבורה הציבורית הזאת, הנגישה, המוזמנת, שמגיעה מדלת לדלת, בלי כל הנושא של ההשקעות. אפשר להסתכל על זה כמשהו זמני, לשנות את כל הנושא של החקיקה, ולעשות בסוף שהתחבורה הציבורית תהיה נגישה; אבל יו"ר הוועדה יכול לבוא ולהגיד שלא צריכים לחכות לזה שנה-שנתיים, זה משהו שאפשר להתחיל מיידית. אם עשינו בתל אביב פיילוט כזה בעשרות, אם לא מאות, של מיליונים – בואו ניקח אשכול מסוים כבר מהחודש הבא, מעוד חודשיים, ניתן לחברה הזכיינית, המפעילה של התחבורה הציבורית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר להשתמש באותם מיניבוסים שנשארו במחסן, בחניון.
ישראל גנון
אפשר. מיניבוס, והרבה יותר קל לתחבורה הציבורית - - -
גבי נבון
הם כבר בשירות.
ישראל גנון
מיניבוס זה יותר קל מאוטובוס, ואני יכול גם להגיד פה עוד עמדה מקצועית: יש מחסור בנהגי אוטובוסים – נהגי מיניבוסים לא חסרים, זה רישיון אחר. אפשר לצאת עם פיילוט, לקחת אשכול כמו פרוזדור ירושלים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה נקרא אוטובוס זעיר?
ישראל גנון
כן, בדיוק. זה D1 ולא D. אפשר לקחת אשכול כמו פרוזדור ירושלים, שיש שם הרבה נסיעות בין-עירוניות, או כל אזור אחר, כמו ראש העין – כל אזור במדינה, ולהתחיל במיידי עם הפיילוט הזה. כמה חודשים, לראות שמצליחים, ולרוץ עם זה לכל המדינה. חבל להתעכב. ולרוץ במקביל על הפרויקטים הארציים, איך משנים את כל התחבורה הציבורית. באמת, יו"ר הוועדה, אפשר לעשות את זה מיידי ולצאת פה עם בשורה אמיתית לציבור.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אני רוצה לפנות לפורום ארגוני הנכים לנגישות. ישראל אבן זהב, רכז תחום נגישות בפורום ארגוני הנכים לנגישות. בקצרה, אם אפשר.
ישראל אבן זהב
תודה על רשות הדיבור. אני רוצה קצת להשבית שמחות. אבל קודם, הערה מקדמית: לא "אנשים בעלי מוגבלויות" – לא קנינו את המוגבלות שלנו בשום מקום - אלא "אנשים עם מוגבלות". את ההערה סימנתי.

אני יושב עם גבי כבר הרבה שנים בנושא התחבורה, ובכלל זה אוטובוסים, אני מתמצא היטב בנושא. אני יושב גם עם יובל וגנר לגבי הדברים האלה. נניח שכל התחבורה תהיה מונגשת – כל הסביבה שמסביב עדיין לא מונגשת. ואם הסביבה לא תהיה מונגשת - לא יעזרו אוטובוסים נגישים וגם לא מוניות נגישות. הכבש שישנו באוטובוס מותאם להוריד לגובה מדרכה מסוים, ואם אין מדרכות, כמו בתחנות בין-עירוניות, או אפילו אם יש תחנה שאפשר לרדת בה אבל אי אפשר להגיע מהתחנה עד ליישוב – אז לא עשינו כלום. גם אם יהיו מיניבוסים לתוך היישובים, גם שם צריך לקבל את האדם עם המוגבלות, ולהכין את כל מערך המדרכות כך שיתאים גם לנסיעה עליו עם הקלנועיות או עם כיסאות ממונעים.
הערה נוספת
מי שמשתמש בקלנועית זה אדם שעדיין הולך, כשהוא עולה לאוטובוס הוא לא צריך את כל התמרונים, כמו שעושים עם כיסא גלגלים. הוא יכול לעבור למושב רגיל, לרתום את הקלנועית, ואין עם הדבר הזה שום בעיה. רק לידיעתכם, יש שלושה סוגים של קלנועיות. מה שמתירים כיום זה קלנועית מסוג A ו-B; C זה קלנועית גדולה, כמו של אפיקים, שלא עולה לאוטובוסים וגם לא נכנסת לשום חנות. זה גם בתקנות. לא רק בארץ, אלא גם באירופה ובארצות הברית. כך שיש גם הפרדה בסוגים של הקלנועיות האלה.

אין שום חשיבות לכמות תגי הנכה – יש הרבה אנשים, מבתי אבות, אנשים מבוגרים שיושבים על כיסא גלגלים ורוצים לנסוע. אז אני לא מבין - אלה שיש להם רכבים עם תג נכה של כיסא גלגלים – רובם יישארו עם זה, כי הרכב שלי הרבה יותר נגיש. גם הרכבות לא נגישות כמו שאומרים – יש תחנות שבכלל אין בהן חניות: למשל תחנת ההגנה בשכונת התקווה, בבת ים, או בראשון לציון. אז איך אתם רוצים שאני אסע ברכבת, איפה אני אשאיר את המכונית? אז אני מעדיף לבוא לכנסת עם הרכב שלי ולא להוריד אותו באיזשהו מקום שבו אין לי חניות נכים.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, ישראל אבן זהב, ששיתפת אותנו בבעיות הסביבתיות של העניין. ד"ר ליאור אבני, מנכ"ל ארגון הנכים – זכויות נכים, בבקשה.
ליאור אבני
אדוני היו"ר, תודה על הדיון החשוב הזה. אני הולך עם קביים. כבודו, ממשרד התחבורה, שאל למה לא נסעתי באוטובוסים של אדוני – הם לא בשבילי. זה נרות חנוכה. כנ"ל לגבי החברים שלי. אני בא מחיפה. האוטובוסים שאתם מדברים עליהם – קודם כל, מתחילים מזה שהם מותאמים לכיסאות גלגלים, וגם זה אולי. יש אנשים עם נכות מורכבת: יש אנשים עם קביים, יש המון סוגים. עליהם אתם בכלל לא מדברים, אנחנו לא שייכים.
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו רוצים לשמוע, בשביל זה אתה כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תגיד מה הפתרון לגבי האנשים שאתה מייצג.
דבי ביטון (יש עתיד)
נשמח לדעת מה צריך שם.
ליאור אבני
אנחנו זקוקים, קודם כל, למדרגות נמוכות.
דבי ביטון (יש עתיד)
אוקיי, כבר העליתי את זה בתחילת השיחה, אם היית. כנראה פשוט לא היית.
ליאור אבני
זה נכון, אבל כל הדיון פה מתנהל - - - צריך לזכור שנכות זו סוגייה מורכבת, וצריך להזכיר את זה עוד פעם.

שנית: מי שחושב שהתחבורה בתוך העיר עובדת חלק – חי באספמיה. חי באספמיה. כמו שציינו כאן חברים שלי, אני אישית, אני אתן לך דוגמה, אדוני היו"ר: כמות הפעמים שירדתי באמצע הכביש וכמעט דרסו אותי - ופעמיים נפלתי, הייתי צריך להגיע לרמב"ם כי קיבלתי מכה - מאלף ואחת סיבות: מזה שהאוטובוס לא הצליח לתמרן כי מישהו חסם אותו, כי מישהו עמד לידו, כי הוא לא הצליח להבין לאן הוא הולך – זה מסוכן.

אני אגיד משפט אחרון: אני מושפל. כל פעם שאני רוצה אוטובוס אני מושפל. אני מושפל בפני החברים שלי. אדוני ממשרד התחבורה, יש אנשים שלא ראיתי 15 שנה, כי אני לא יכול לבוא אליהם הביתה. ואתם מדברים על משהו שקיים כבר מ-1995 או מ-2003, לא משנה, זוזו כבר! תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. הקריאה שלך נשמעה.
דבי ביטון (יש עתיד)
והיא מדברת בעד עצמה, וצריך לעבוד.
היו"ר ישראל אייכלר
מדברת בעד עצמה. אני רוצה לסכם את הדיון. לפני כן גבי, יש לך תשובות לשאלות שחברת הכנסת מלקו שאלה?
נתנאל אטיאס
כבוד היו"ר, אפשר בבקשה לדבר ממש בקצרה? נתנאל אטיאס, התאחדות הסטודנטים.
היו"ר ישראל אייכלר
משפט.
נתנאל אטיאס
באתי לפה בקטע של להציג מצב של סטודנט שאמור ללמוד בבר אילן, לצורך העניין, וגר בבאר שבע. לא תמיד יש לו את הנגישות הזאת. זה דורש ממנו להגיע למצב שהוא מבקש מההורים שלו, או שהוא נוסע במונית, כפי שנאמר פה. ברוב המקרים הסטודנט הזה גם נאלץ לפרוש מהתואר בעקבות סיבות כלכליות, ובנוסף, זה גם פוגע בביטחון העצמי שלו. אני מבקש שזה יצא לפועל כמה שיותר מהר, שנעשה את זה כמה שיותר במהרה, בעזרת השם, שנדע רק בשורות טובות, ושכולם פה יהיו מאושרים. זה מה שאני מייחל. תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה לך. ההסתדרות הלאומית – ששי שדה, גם רוצה להגיד משהו?
ששי שדה
קודם כל, אדוני, תודה רבה לך על קיום הדיון החשוב, ותודה לחברות הכנסת. אני רק אשלים את מה שאמר ישראל. ראשית, אני רוצה לפרגן לגבי. כמי שעובד איתו אני יודע שהוא בן אדם נחוש, והוא גם מטפל במה שמגיע אליו, וכמה שיותר מהר. אבל דווקא בנושא הזה ספציפית יש לנו ויכוח נוקב, כי אני חושב שיהיו לנו מספר קשיים, בעיקר טכניים, ליישם את הפיילוט הזה שמשרד התחבורה מתכנן. קודם כל, מדובר בנושא של תשתיות, כמו ששמענו; במעט מאוד אוטובוסים יחסית למה שצריך; בקושי של הזמנה מראש, ושמענו שגם לוקח לנהג רבע שעה לבוא ולסייע לאדם שצריך להכניס לאוטובוס - - -
גבי נבון
אבל זה מרגיז, "רבע שעה" – זה באמת לא רבע שעה, תוך שלוש וחצי דקות כבר - - -
ששי שדה
זהו. נחבר את זה גם למצוקת הנהגים, למצוקה בתחבורה הציבורית, לפקקים הקשים שיש, לזה שכשנהגים – מה נעשה, זה נאמר כאן וקשה לי להגיד את זה – רואים שמחכה אחד כזה, הם מעדיפים לנסות לברוח, כי זה יעכב להם את הקו והם מאחרים לקו הבא. אני לא אעלה כאן ואלאה אתכם בכל התחלואות בתחבורה הציבורית – שאין להם הפסקות ואין להם מקום לשירותים, אני יכול להבין גם אותם.

לכן, אני סבור שהתוכנית שלך, אדוני, ואני מבקש לחזק אותך כאן, היא התוכנית הנכונה. צריך לקחת ולעשות את הפיילוט כמו שאמר ישראל: לקחת רכבים מותאמים שינגישו, גם עשינו pre-ruling עם מפעילי התחבורה הציבורית. יש להם את הרכבים שהם מסיעים את הנהגים שלהם הלוך ושוב, והם יושבים במסוף כמעט כל היום – הם יכולים לקחת את הרכבים האלה, להפוך אותם לנגישים, עם השירות כמו שהיה בבאבל, להזמין דרך האפליקציה, ואפשר להגיע סך הכל דיי מהר, במרחק נסיעה מהמסוף, ולתת להם את השירות הכי טוב. כמה רכבים כאלה צריך, 30? 50? זה לא יעלה כמעט כלום, זה מעט מאוד כסף ביחס להנגשת כל האוטובוסים בתחבורה הציבורית, וזה יהיה הרבה יותר יעיל – גם כלכלית, גם מבחינת זמן, והכי חשוב: באיכות השירות.
דבי ביטון (יש עתיד)
השאלה היא אם זה מתייחס גם למה שנאמר כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסכם עכשיו את הדיון. אתה רוצה לדבר? מה השם שלך?
יצחק שמואלי
יצחק שמואלי. אני רוצה ברשותכם, הצעת ייעול. נתקלתי לא מעט פעמים באנשים בעלי מוגבלויות, עם כיסא גלגלים, שמעוניינים להיכנס לאוטובוס מונגש, והאוטובוס לא יכול להיכנס למפרץ. יש בעיה, צריך לחפש כל הזמן אנשים בעלי כוח, או שהנהג צריך לעצור את האוטובוס ולרדת כדי להרים את הכיסא ולהנגיש את הרמפה של האוטובוס למדרכה. מה שהייתי מציע זה שבכל תחנת אוטובוס, בלי שום קשר, יעשו מדרגה מונמכת, בגובה של אבן שפה אחת, לא יותר מזה, שברגע שהאוטובוס נחסם על ידי מאן דהוא – אם זה רכב הסעות או רכב שפורק סחורה – לא תהיה בעיה. צ'יק צ'ק יורדים, פותחים רמפה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, שבכל תחנה תהיה שפה אחת שיורדת לגובה הכביש. הרעיון נשמע מאוד פשוט, ונראה לי שיש את זה בהרבה מקומות.
יצחק שמואלי
בדיוק. מישהו - - - להרים את הכיסא או משהו, זה דבר שהוא מאוד פשוט. זה גם לא יגזול זמן, מבחינת האוטובוס, שכל הנוסעים צריכים לחכות עד שימצאו מישהו שירים את הכיסא. זה גם לא נעים מבחינת האנשים שבכיסאות גלגלים, שכולם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יצחק, אני חושב שזאת הצעה מאוד מעשית. אני חושב שזה הדבר הכי פשוט והכי מובן.
יצחק שמואלי
זה דבר ישים.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אומרים, הדברים שהכי מובנים צריכים להיאמר. אני רוצה שגבי יענה לשאלות של חברת הכנסת מלקו.
ששי שדה
אדוני, רק רציתי להשלים בחצי משפט: צריך להתייחס גם לנהגים שיש להם כאבי גב ודברים כאלה, שקשה להם להוריד את הרמפה ודברים כאלה. הם באים לעבודה, הם עובדים, אבל לא לכולם יש את היכולות הפיזיות לעשות גם את הדברים האלה. צריך לזכור גם אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב שהזכרת גם אותם. גבי, מה אתה מציע למעשה? אני פשוט רוצה לרשום בסיכום הדיון.
גבי נבון
קודם כל, כמו שאמרתי, אנחנו מתחילים באפריל את הפרויקט שלנו להנגשה בין-עירונית, כפי שציינתי קודם. נשאלה פה על ידי חברת הכנסת שאלה לגבי הפרסום: הפרסום כן יהיה בשפות, אנחנו נעשה את זה בדיוק כמו שצריך ובהתאם לחוק, בשלוש שפות. אנחנו גם מגיעים לארגונים - - -
צגה מלקו (הליכוד)
מה זאת אומרת "שלוש שפות"?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, עכשיו אנחנו מסכמים. את יודעת בדיוק מה זה שלוש שפות: רוסית, עברית ואנגלית. נכון?
גבי נבון
עברית, ערבית ואנגלית. אלה השפות שאנחנו עושים באופן כללי, על כל הקווים, כל הקמפיינים וכל ההסברות שאנחנו עושים. אבל פה, באופן שונה, אנחנו כן מגיעים לארגונים עצמם. אנחנו כן מגיעים לארגונים, עם קשרי הקהילה שלנו, והרשויות המקומיות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא הזכרתם את הרשויות המקומיות עד לרגע זה. ועדת התחבורה ממש פסיביים? הם לא יכולים לעזור לכם בעניין - - -
גבי נבון
קודם כל, הרשויות המקומיות הם כן שותפים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני בטוח שבוועדות התחבורה המקומיות ידעו לסמן לך בדיוק איפה גרים האנשים עם כיסאות הגלגלים, הקבועים. אם לא אז זה לא בסדר.
גבי נבון
הלוואי והיו יודעים, הם לא יודעים. הלוואי והם היו יודעים, והייתי יודע - - -
ששי שדה
אדוני, זה לא רק כיסאות גלגלים.
גבי נבון
אין לי את המידע הזה.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אז לרשות המקומית יש.
גבי נבון
לא, אין להם. אני אגיד: הייתי בוועדה קודמת בממשלה הקודמת, ורצו לעשות שם לגבי חירום – איך מפנים אנשים בעת חירום. אז אמרו: "בואו נעשה מידע – מה קורה ברשויות המקומיות", וייעצו לעשות מאגר מידע כזה, שלכל רשות ורשות יהיה את זה. ואם זה יקרה – באמת נדע כל דבר, אבל כרגע אין את זה. באמת שאין.
היו"ר ישראל אייכלר
אז טוב שאמרת את זה. דברי סיכום, ממש משפט, לחברת הכנסת דבי ביטון.
דבי ביטון (יש עתיד)
קודם כל, אני מאוד מודה לרון ולמשפחת גבאי, תודה רבה לכם על הנושא החשוב שהצפתם. אני פונה פה למשרד התחבורה: אני חושבת שאנחנו שומעים כאן שזו לא הפעם הראשונה שהדיונים עולים. כבוד היו"ר, אני אשמח שמיד אחרי שחוזרים מהפגרה יהיו לנו תשובות ברורות לגבי מה כבר עשו, כי בסופו של דבר, האנשים באמת צריכים להתחיל, ואנחנו שומעים כאן את התסכול ואת הצורך.
היו"ר ישראל אייכלר
בסיכום אני אבקש לוח זמנים לכך. תודה רבה.

אני רוצה להביא את דיון הוועדה לידי סיכום. הוועדה קוראת למשרד התחבורה לדאוג להסדרה כוללת של הנגשת התחבורה הציבורית הבין-עירונית, כולל קידום חקיקה ממשלתית.
דבר שני
כפתרון מיידי, הוועדה קוראת לבחינת החלופה של קו שירות מותאם ביקוש – אני קורא לזה מיניבוסים – כולל בדיקת העלויות, על ידי הזמנה של האיש עם המוגבלות, כדי שיוכל להגיע מביתו למקום המונגש. אני פונה למשרד התחבורה להקדים את הגשת התקנות לאישור הוועדה. כמו כן, יש לבחון את הצעת ארגון נהגי התחבורה הציבורית, ולהקים באופן מיידי פיילוט של ההצעה שהצענו לגבי ההסעות המוזמנות במיניבוסים קטנים, מביתם של אנשים עד למקום מונגש ונוח.

הוועדה קוראת למשרד התחבורה לבחון פתרונות נוספים לגבי מוגבלי הליכה, קשישים ובעלי קלנועיות, באמצעות הנמכת הכניסה לאוטובוס הבין-עירוני, או כל אמצעי טכני אחר.
זה הסעיף הכי חשוב, לדעתי
הוועדה מבקשת לוח זמנים לקידום הנושאים שעלו בוועדה אחת לאחת. אנחנו רוצים לקבל את זה גם בכתב לוועדה, ואם יש צורך, נתכנס שוב לדיון.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
שוב, אמרת מתישהו באפריל, נכון?
גבי נבון
23 באפריל.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אז אפשר לדבר על כך כשחוזרים מהפגרה באופן מיידי.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אתם מתחילים ב-23 באפריל, אז בואו נניח שניתן שבוע לעדכון עד 1 במאי. אני פשוט רוצה בכתב, אתם לא צריכים לבוא בשביל זה – לשלוח לנו לוועדה, בכתב, ב-1 במאי, מה עשיתם ואיך זה התחיל לפעול.
גבי נבון
מה עשינו לגבי מה שאני הצגתי או מה ש- - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה שהוועדה הציגה.
גבי נבון
זה כבר צריך להיות בהנהלת המשרד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני פונה להנהלת המשרד ולשרת התחבורה. פשוט אתה הנציג שלהם כאן, תעביר להם שזאת הדרישה של ועדת הכנסת.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
ומה לגבי מה שהוא הציג? אנחנו גם רוצים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי העניין של הפרסום: אנחנו רוצים שתעשו בכל השפות הרלוונטיות. אמרת עברית, אנגלית וערבית – יש אזורים שגרים בהם רוסים, יש אזורים של אמהרית. ביידיש אני לא מבקש, אנחנו יודעים עברית.

אנחנו פונים אל הרשויות המקומיות לרכז מאגר מידע בוועדות התחבורה שלהם, בכל הרשויות המקומיות – אם אתם יכולים להעביר את זה: שיעשו מאגר מידע על אנשים שנזקקים לעזרה וסיוע, כדי שאם וכאשר נעשה את הפרויקט הזה של הפיילוט של המיניבוסים, שמשרד התחבורה יידע איפה יש אנשים ומי הם האנשים הנזקקים. זה שאין מידע בעולם הממוחשב של היום זה ממש מדהים, איך יכול להיות שעירייה לא תדע מי הם האנשים שהם עם מוגבלות באופן קבוע וזקוקים לסיוע?
דבי ביטון (יש עתיד)
אולי דו"ח מהביטוח הלאומי.
היו"ר ישראל אייכלר
הביטוח הלאומי יתן לך 50 אלף, אני לא רוצה 50 אלף, אני רוצה מקומיות. זאת אומרת, שמשרד התחבורה יוכל לדעת שבמושב כזה וכזה, בעיירה כזאת וכזאת, יש לי כך וכך אנשים שאני צריך לדאוג לאיזה מיניבוס אחד - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אדוני, אני חושבת שביטוח לאומי יכול לעשות פילוח לפי אזורי מדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא חושב, זה גדול מדי בשבילם.
דבי ביטון (יש עתיד)
אתה לא חושב? אני אבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא. יש להם מספרים אדירים. אני רוצה להתמקד. למה אמרתי שוועדות התחבורה המקומיות יעסוק בזה? - כי אני רוצה למקד את זה, למזער את זה, ולהגיע באופן ממוקד לאנשים שזקוקים לזה, כדי לאפשר להם להגיע אל הנזקקים באמת.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
שהרשות תבנה מאגר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, יש להם מאגר. הם רק צריכים להתחיל לעבוד.

ההצעה האחרונה שהוועדה מבקשת – גבי, אני רוצה שתהיה בהקשבה – זו ההצעה שהציע יצחק שמואלי: לעשות בכל תחנה בכל הארץ, וזה לא משהו יקר, שאבן שפה אחת בגודל מטר תהיה בגובה הכביש, כדי שכל נכה, כל בעל עגלה - - -
גבי נבון
יש הנמכת מדרכות בכל צומת שקרוב לתחנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוודאי ובוודאי שתוכל לעשות את זה בכל תחנת אוטובוס.
גבי נבון
אפשר ללכת ולרדת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תעשה את זה גם בכל תחנת אוטובוס. זו לא הוצאה גדולה, לדעתי. אני לא אומר שתלך עכשיו להרחיב ולשפץ את כל התחנות, אבל איפה שאתם בונים תחנה חדשה – תעשו מראש כמו שאתם עושים במעבר חצייה. כדי שכשהנכה עם העגלה בא והאוטובוס לא נצמד לו - - -
גבי נבון
הבעיה היא אחרת: אם הוא מוריד את הרמפה אז יהיה לו שיפוע מאוד-מאוד גדול, הוא לא יכול לעלות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, את הרמפה הוא יוריד איפה שיש שפה. אבל ברגע שלא יכול להגיע עד לשפה, שהנכה יוכל להגיע אליו - - -
גבי נבון
לא, הבנתי. בעירוני, כשהוא מוריד את הרמפה הידנית עד לכביש – עזוב עכשיו את המעלון – השיפוע שלו הוא הרבה יותר מ-12. הוא לא יכול - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, הוא יעשה את זה במדרכה הרגילה שיש בתחנה. אבל בסוף התחנה תהיה אבן שפה אחת בגודל מטר, ששם זה נמוך. זאת אומרת, אם האוטובוס לא הגיע – הוא יכול לרדת - - -
יעל אלבז-רנדר
אבל אז הוא נכנס לכביש, זה מאוד-מאוד לא בטיחותי, וסותר את תקנות התעבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
העלית פה נושא שאתם צריכים לבדוק. אני באמת מגביל את זה, תבדקו אם מבחינה בטיחותית זה אפשרי, כי אם תהיה שם מגלשה, מישהו עוד עלול להגיע לכביש מבלי לרצות. אז אני מסייג את ההצעה הזאת.
ששי שדה
אני יודע שלנהג אסור לאסוף נוסע מהכביש.
גבי נבון
בדיוק ככה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז את הסעיף הזה – לשים אבן שפה שתהיה נגישה לבעלי עגלות – אותו אני שם בסימן שאלה.
אברהם יוסף סלומה
הבעיה היא, ברגע שהאוטובוס עומד על הכביש רחוק מהמדרכה, השיפוע חד מדי, וזה מסוכן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אם זה מסוכן – אני חוזר בי.

אני רוצה להודות לכל אלה שהשתתפו, לחברי הכנסת שהציעו את זה, ולכם. הישיבה הזאת נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:16.

קוד המקור של הנתונים