ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 26/03/2023

סיור היערכות גופי הממשלה והגופים הקשורים להילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר תשפ"ג

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



50
הוועדה לביטחון לאומי
26/03/2023



מושב ראשון



פרוטוקול מס' 13
מישיבת הוועדה לביטחון לאומי
יום ראשון, ד' בניסן התשפ"ג (26 במרץ 2023), שעה 09:45
סדר היום
סיור - היערכות הגורמים להילולת הרשב"י במירון
נכחו
חברי הוועדה: צביקה פוגל – היו"ר
מוזמנים
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
יוסף דייטש - פרויקטור מירון, משרד ירושלים ומסורת ישראל

שועאע תחאוכה - ממ"ז צפון, משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי

יהודה בן עטר - ניצב ראש את"ן, משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי

רן לוי - תנ"צ, קצין אג"מ מחוז צפון, משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי

אוסקר פוקס - טפסר משנה, רמ"ח הגנה מאש כב"ה, המשרד לביטחון לאומי

אולגה ויניצקי - ד"ר רופאת המחוז, משרד הבריאות

גולן ירמיהו - מנהל אגף יישום מערכות תח"צ, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

קרן פטל - מנכ"לית מועצה אזורית מרום הגליל

יצחק מאיר ברים - סגן ראש עיריית ביתר עילית, נציג חסידות בויאן

אורן אביטן - מנהל מרחב ירדן, מד"א

יצחק סעדה - מנהל ישיבת בני עקיבא

ליאור - פרויקטור לענייני תשתיות

ירון - מפיק

שמואל
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



סיור - היערכות הגורמים להילולת הרשב"י במירון
היו"ר צביקה פוגל
כמו שאתם בוודאי מבינים, הימים האלה לא ימים פשוטים ואנחנו לא ממש יכולים להרשות לעצמנו לפספס איזה שהוא רגע. המטרה של הסיור הזה היא לוודא שכל הצעדים שאמורים להתבצע כדי לקיים את הילולת הרשב"י בל"ג בעומר תעבור בשלום וכל החוגגים שיגיעו לכאן ייצאו מפה בריאים ושלמים. זאת המטרה. אנחנו נתנהל פה בראשותו של הפרויקטור הרב יוסי דייטש כאילו אנחנו חוגגים, כלומר נסתכל על זה מנקודת המבט של החוגגים, כשיש לנו מטרה אחת, לראות שכל הלקחים מהשנים הקודמות יופקו.

זאת המטרה של הסיור. אני לא פה כרגע בשביל לאשר משהו כזה או אחר, אלא באמת לראות שהלקחים שהופקו מיושמים הלכה למעשה. כל מי שתהיה לו פה איזה שהיא הערה על משהו שלא מתבצע, נא להעיר את זה. אנחנו נרשום את זה לעצמנו ונוכל לפקח בכמעט חודש וחצי שנותרו עד האירוע שנוכל לתקן את הליקויים. תודה רבה לכל מי שהגיע.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
מי מאלה ששמעו מוכן להירשם כחוגג?
היו"ר צביקה פוגל
כבוד הרב.
יוסף דייטש
יוסי. אז בוקר טוב לכולם. בוקר טוב לכבוד השר, יושב ראש הוועדה. יש פה עוד חברי כנסת? עוד לא הגיעו, בהמשך יצטרפו. והאנשים שעושים את האירוע, הממ"ז, קצין אגם, אבי מממ"ר כנרת, ראש אגף התנועה, חיים, כל החברים הטובים, כב"ה נמצאים פה, ההפקה, כולם כולם נמצאים פה.

אנחנו כבר לאחר ימי לימודים וביום חמישי היה קפ"ק של המשטרה. ביום ראשון היה אצל המפכ"ל ובשבוע עבר ביום רביעי היה לנו סיור הכנה עם המשטרה, ביום חמישי היה פה קפ"ק גדול בבית עם במירון, כל הצוותים בראשות המשטרה, בראשות הממ"ז והדרג הביצועי שלו. הייתה ישיבה לפי דעתי מעולה מאוד, אני פעם ראשונה משתתף בכזאת ישיבה, בקפ"ק כזה, אבל מכל מה שאני שמעתי מאנשים הייתה ישיבה ממצה, נגעו כמעט בכל הנקודות, במתווה, כל אחד לקח את הנקודות של מה שהוא צריך לבצע בימים האלה ויש גאנט מדויק עם לוח זמנים מה צריך לעשות, איך צריך לעשות ואחת לכמה ימים יהיו ישיבות משותפות שלנו שבהן נדווח על ההתקדמות של הנושאים.

האירוע אמור להתחיל פה כי פה זה התחנה המרכזית, כל החלק הזה שכאן, כאן מורידים את האוטובוסים, האוטובוסים נכנסים כאן למעגל התנועה, מורידים כאן את האנשים והאנשים מכאן נכנסים להר. השטח שאנחנו דיברנו עליו, שגם ועדת החקירה המליצה לפזר את האירועים ולא למקד את האירועים בתוך ההר, אלא לקחת ולתת להם פיזור כמה שיותר רחב בעוד מקומות, מה שלפי ועדת החקירה, ולא רק ועדת החקירה, כולם יודעים שכל ההמונים הצטופפו לכיוון ההר, לכיוון הציון ושם גם ההדלקות הנוספות שהיו היו באזור של הציון ולכן העומס כולו התמקד שם.

המשטרה אומרת שהיא כבר שנים ביקשה את השטח הזה והנה סוף כל סוף הצלחנו. אני מאמין שאם נמצא פה רמ"י הוא ייתן לנו דיווח, או בהמשך בישיבה למעלה רמ"י ייתן את הדיווח לגבי העברת השטח למינהל הדיור הממשלתי ואז מינהל הדיור הממשלתי חותם איתנו במשרד ירושלים. היינו בטוחים שזה יקרה כבר בשבוע שעבר, עוד לא קרה, כולי תקווה שזה יקרה היום.

אם אתם רואים כאן את השטח לשמאלנו, כל השטח הזה זה שטח ענק שקרוב ל-150 דונם שבו אמורים לבצע את האירועים הנוספים שאמורים להיות בהר. יש לנו את המקום הזה פה שזה שטח שלפי דעתנו זה אמור לחולל את השינוי כשחלק גדול מהחניות של האוטובוסים בכלל לא מגיעים מהמקום הזה, אלא מגיעים ישירות מכיוון צבעון, הם חונים שם, נכנסים כאן לתוך המתחם הזה. המתחם הזה, אמורים להכשיר אותו, אמורים להיבנות בו אוהלים, אמור להיבנות בו המרכז הגדול שבו אנחנו נעשה מתקן הדלקה וכו'. כל האירועים, הטישים, אמורים להתבצע פה.

יש סדר פחות או יותר כמה הדלקות יתבצעו פה, כמה אירועים, כמה טישים יתבצעו בו ולפי ההערכה שלנו, מה שאנחנו מבינים, אין לנו עוד את התשובה הסופית כי התשובה הסופית לדברים האלה, זה מתבצע היום. איך אנחנו גורמים שאנשים מפה יישארו פה במקום ולא יעלו למעלה? זאת שאלה שאנחנו מתמודדים איתה, אבל אנחנו גם יודעים פחות או יותר לתת תשובה. אני אתן אותה רק על קצה המזלג, זה עוד לא משהו שאני יכול לחתום ולהגיד לך שככה זה אמור להיראות.

אם באזור הזה, בוא ניקח את ההדלקה של הרב אלימלך בידרמן, שההדלקה שלו אמורה להתבצע בערך בשעה שתיים בלילה, בליל ל"ג בעומר. הוא עצמו לא יעלה להר, אבל הוא יגיע לפה, הוא יסיים את ההדלקה שלו לקראת עלות השחר, הנץ החמה, אנחנו פה מכינים גם אוהלי תפילה. זאת אומרת שאנשים שסיימו את האירוע שלו, לאחר שאמרו את ספר תהילים, עשו את ההדלקה, שרו את הניגונים, רקדו, שמחו, יש להם פה אחר כך תפילת שחרית, הם יכולים להתפלל פה. יהיה פה מקום לארוחת בוקר, יהיה פה גם הכנסת אורחים. זאת אומרת אתה נותן פחות או יותר לאנשים את כל התחושה למה אתה יכול להישאר פה.

אנחנו לקחנו בחשבון ש-20%-15% מהאנשים יזלגו להר, אבל השאר ברובם, הוא סיים פה את האירוע שלו לאחר ארבע שעות, ארבע וחצי, חמש שעות שהוא היה פה, הוא עולה לאוטובוס שלו ונוסע. יש לנו בעיות, שלא ניגע בזה פה, זה אנחנו עושים בדיונים שלנו עם המשטרה, איך אנחנו עושים שהאנשים שמגיעים מהחניונים פה, מגיעים לפה, איך עושים את המעבר הבטוח הזה של האנשים, עמך ישראל, חוץ מהחסידויות, שהם חונים שם, איך אנחנו דואגים לזה. אני מציע שלא נרחיב על זה פה, כי זה גם לא ראוי לעשות את זה, זה בדיונים שלנו מול הצוות המובחר הזה.
היו"ר צביקה פוגל
אבל המקום הזה הוא תנאי?
יוסף דייטש
המקום הזה, המתווה שלנו לא יהיה קיים, הוא חדש, זה ברור שזה פה. גם יכול להיות - - -
היו"ר צביקה פוגל
יש פה נציג של רמ"י? יש פה נציג של המועצה האזורית?
קרן פטל
כן.
היו"ר צביקה פוגל
קרן, יופי, טוב לראות שאת פה.
יוסף דייטש
מנהל רמ"י צפון, תמיר, הוא דיבר איתי לפני רבע שעה, הוא אמר לי שהוא בדרך, אז אולי הוא יגיע לדיון, הוא בדרך לפה.

בקיצור, אנשים שהגיעו לפה, חוץ ממה שיש לנו פה, מה שאמרנו, המקום שאמור לחולל את השינוי, אנשים שיורדים פה בתחנת דלק, אנשים שיורדים פה במקום, אנחנו מקימים אוהלי נוחות. אוהלי נוחות זה אומר שאדם יורד מהאוטובוס, הגיע למירון, הוא יורד, דבר ראשון יש לו מקום, יש שירותים, יש אוהל שאפשר – אישה יורדת, יש לה פינת החתלה, יש מקום איפה לעמוד ולהסתדר, יש פינת קפה, יש מקום איפה לשתות, לקחת כוס מים.

אדם מגיע, הוא לא מגיע, אחרי שהוא ישב שלוש שעות באוטובוס, הוא מגיע למקום, אין לו אפילו לקחת אוויר, ההיפך, מכינים לו מעין קבלת פנים, בוא תשב, תירגע, תחליט לאן אתה רוצה ללכת, תתחיל לפעול בשיקול דעת. משם חלקם אמורים ללכת לדרך המהדרין, שעוד מעט אנחנו נגיע לדרך המהדרין, דרך הכוהנים, ציר חירום, איך שנקרא לו, כל אחד קורא לו בשמו, אבל זו דרך חירום שהרחיבו אותה לשישה מטרים. שנים רבות דיברו על זה והשנה ברוך ה' יש את זה.

וכאן זה גם המקום להודות, גם למועצה, גם לכולם, שכולם התגייסו למען המטרה, להשיג את היתר הבנייה שאנחנו נוכל לעבוד. היינו יכולים הלאה להמשיך להתבכבש ולהתווכח וכן צריך ועדה כזאת או לא צריך ועדה ארכיטקטונית.
קריאה
עשיתם הכול.
יוסף דייטש
עשו הכול, בסדר, אבל זה גם המקום להגיד שאתם גם מבחינתכם העמדתם לנו, מהיום להיום העמידו ועדה, עשו את מה שצריך בשביל לקדם ולהריץ את זה ואנחנו רואים באמת את התוצאות בשטח.

מעבר לציר המהדרין, לדרך החירום הזאת שאנחנו יצרנו, אנחנו יוצרים עוד דרך חירום בשביל להקל כי ליבת האירוע זה הציון שבו מושקע הרבה מחשבה. אני יכול לומר שרן, נציגו של הממ"ז, בעיקר הוא כל הזמן לוחש לי: יוסי, אני לא רגוע לגבי הציון, אני רוצה לראות, שתראה לי איך אני עושה את הציון, אז הוא הגיע כמה פעמים, הוא לבד סייר במקום, חבש כיפה, נכנס לתוך הציון, ראה את זה. לקחנו בחורצ'יק בשם שמוליק הולצמן שהוא אחראי על הציון, הוא זה שישבנו איתו ביחד, הכנו את הסקיצה ביחד עם מהנדסי הבטיחות שלנו. הוא עשה את זה בזאת חנוכה, הוא עשה את זה ב-ז' באדר, הוא עשה את זה מאוד מאוד בהצלחה, ראינו את המודל - - -
קריאה
זאת חנוכה ו-ז' אדר אלה לא מועדים שעולים לפה בכמויות של ל"ג בעומר.
יוסף דייטש
יש ארבעה פיקים גדולים בשנה בציון במירון, זה זאת חנוכה, ז' אדר, ערב יום כיפור וכמובן ל"ג בעומר. בשנה האחרונה היה לנו כבר את זאת חנוכה והיה לנו את ז' אדר, שהבחורצ'יק הזה, שמוליק הולצמן, הפעיל את זה במתווה, הוא הכין מתווה מאוד מאוד מוצלח. עברנו עם מהנדסי הבטיחות, מהנדסי הבטיחות שלנו ראו את זה, ביום חמישי בבוקר, לפני הקפ"ק, סיירנו עם המשטרה, צוות מצומצם.
היו"ר צביקה פוגל
יש פה מישהו מהבטיחות? יש פה מישהו מהמהנדסים?
קריאה
יש פה את המפיק, הוא יכול לדבר בשם הבטיחות אולי.
יוסף דייטש
אבי לוי ואלי - - - עוד לא הגיעו? אבל הם היו איתנו, הם ביקשו תיקונים, אבל פחות או יותר הם ראו את הדרך, אני מציע שעוד מעט הם יתייחסו בזמנם, הם יגידו איך הם התרשמו מהמתווה. אנחנו נראה לכם את זה עוד מעט למעלה בשטח, אנחנו נסביר לכם את זה יותר בפרוטרוט.

אני רק אומר, אתה רצית להגיע כחוגג, אני אומר לך איך הולך להיראות ההר כחוגג. אדם הגיע לפה, הוא צריך לבחור בין ללכת למתחם 89, אנחנו נעשה את הכול כדי שהלב שלו ימשוך אותו ל-89. אנחנו לוקחים בחשבון שאנשים ירצו להגיע גם לציון, נתנו גם התייחסות לנושא של הציון ומה יש בסביבות הציון גם כן.

בנוסף ל-89 ולציון שאמרתי שנתנו לזה את החשיבה יש גם את מתחם בני עקיבא. מתחם בני עקיבא, גם כן ועדת החקירה התייחסה לזה בדוח הביניים לאחר ההילולה של שנה שעברה, שזה היה לא טוב, בלשון המעטה, שבשנה שעברה לא השמישו את זה ולא נתנו את הכניסות. ישבנו גם עם קציני הבטיחות וגם עם המשטרה, עברנו על בני עקיבא, הסרנו פחות או יותר את רוב החסמים, איך להפעיל את בני עקיבא גם כן, עם המעברים שהם דרשו.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
שגם הומלץ בוועדת החקירה.
יוסף דייטש
כן, אמרתי שזה הומלץ על ידי ועדת החקירה. ואנחנו פחות או יותר כבר נמצאים בזה. יש את שמוליק פיאמנטה, שהוא קצין אבטחה ורישוי של המחוז הצפוני, הוא ישב כבר עם מנהלי הבטיחות, עם קציני הבטיחות שלנו, מהנדסי הבטיחות שלנו, הגענו פחות או יותר לאיזה סקיצה. הם מעבירים לו היום את דוח הבטיחות שלהם, איך הם חושבים שהאירוע הזה יכול לעבוד, ואני מקווה שאנחנו השבוע הזה נתקדם הלאה.

בנוסף לשלושת האירועים האלה שאמרתי, יש לנו פה את 89 ואת הכניסה ולמעלה את בני עקיבא, יש עוד כמה אירועים נקודתיים שיש אותם ברחבי המושב, שזה ההדלקה של הרב רפאל אבוחצירה ושל הרב בניהו שמואלי ויש לנו פה עוד כמה אירועי הכנסת אורחים שגם בהם אנחנו מטפלים ולא מישהו אחר.
היו"ר צביקה פוגל
הם מתוזמנים על ידכם?
יוסף דייטש
לא, הם מבוצעים על ידם, אנחנו רק מטפלים. אנחנו צריכים לטפל בכל הנושא של הרישוי, להביא להם את האישורים, אם זה של הבטיחות, אם זה של כב"ה. יש לנו היום בהמשך, בשעה שתיים, עם אוסקר סיור נקודתי בכל המקומות, לעבור איתם, לראות לגבי מתקני ההדלקה שאמרנו, מה צריך, איך צריך לעשות את זה. יש לנו עוד הרבה הרבה הרבה מה לעשות ואנחנו צריכים עוד הרבה סיעתא דשמיא.

אנחנו מתחילים פה את המסלול, כפי שאני אומר, בעוד משהו כמו 42 יום, 43 יום, זאת ההילולה, כולנו נושאים תפילה שאכן באמת הצוות הזה ימשיך הלאה לעבוד בשיתוף פעולה, בפרגון ההדדי שיש, בהסרת החסמים. אני אומר לך שעד עכשיו כל משהו שעלה המחשבה הראשונה הייתה איך אנחנו עוזרים, איך אנחנו פותרים את הפלונטר ולא איך אנחנו שמים חסם ואומרים לא. באמת, רוח המפקד מרגע שפגשתי את הממ"ז ואת הצוות שלו, הם אומרים לי: רבותיי, אנחנו רוצים לפעול בצורה שתהיה הילולה בטוחה כי אנחנו זוכרים את האירוע שקרה, אבל אנחנו לא רוצים כל הזמן לעבוד בחשש של היה אירוע ולכן אנחנו כל הזמן נשמור את עצמנו ונכסתח את עצמנו. לא, אנחנו פועלים כאילו עכשיו אנחנו עושים אירוע ועושים אותו בצורה הכי בטוחה והכי יעילה. זאת המטרה שלנו.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
מה לגבי נציגי המשפחות? מה מתוכנן בשבילם?
יוסף דייטש
המשפחות השכולות רוצות לעשות את האירוע שלהם פה ב-89. אנחנו נותנים להם את האוטובוסים, אנחנו פחות או יותר עומדים בקשר עם המשפחות השכולות, אנחנו מתאמים את זה איתם, אנחנו עושים להם, הם עוד לא יודעים באיזה קונספט הם רוצים, הם רוצים לעשות את זה בצורה שהם יעשו הדלקה, כאילו הם יביאו רב שיהיה ביחד עם המשפחות השכולות. הם רוצים לעשות את זה ברוח שהם מתווים לנו, אנחנו נמצאים איתם בקשר יום יומי.

חלק מהמשפחות רוצות שאנחנו נעזור להם, שהם יעשו את ההילולה בבתים שלהם ואנחנו רק נעזור להם בהשתתפות של האירוע. חלקם הגדול אמור להגיע לפה למתחם 89, אנחנו עוזרים להם וגם זה מתואם עם המשטרה כי לחלקם, יש להם קבורים פה, צריך לעזור לעלות למעלה. אז כל משפחה מקבלת את האוטובוס שלהם וצריך רק לעזור להם אחר כך עם האישורים וזה אני מאמין שהמשטרה תעזור לנו להעלות את המשפחות לבית העלמין למעלה. כולי תקווה שנצליח באמת לעשות הילולה שמחה ובטוחה בעזרת ה'.
יהודה בן עטר
העיקרון שאנחנו מפעילים באגף התנועה, עם משרד התחבורה, מי שיוצא בקצה ואחר כך מהפריפריה - - - לפי מעגל תנועה. מי שנכנס מפרוד יוצא בסופו של דבר מחוץ להר בצורה מעגלית, כך שאנחנו מאפשרים איזה שהוא מעגל כדי לאפשר לכל מי שרוצה להגיע לכאן.
היו"ר צביקה פוגל
אני מבין שמצומת חנניה לפה לא יהיה פתוח.
יהודה בן עטר
עד פרוד.
היו"ר צביקה פוגל
זהו? ומי שגר בשפר ובאמירים?
קריאה
מי שגר נכנס.
היו"ר צביקה פוגל
מי שגר נכנס?
יהודה בן עטר
ברור, מי שגר נכנס מפה. אנחנו נאפשר כניסות. אבל בעיקרון אנחנו מאפשרים תנועה לחניונים על ציר הדרך כשאנחנו רוצים לתת חוויה מתוקנת מהחוויה ה - - -
היו"ר צביקה פוגל
אבל מי שרוצה להגיע לכאן יגיע רק בדרך הזאת?
יהודה בן עטר
רק באמצעות אוטובוסים, יבוא, אנחנו נעלה אותו, יפרוק כאן, יעשה את מה שהוא רוצה ולאחר מכן נוריד אותו.
היו"ר צביקה פוגל
ומגוש חלב לכאן יהיה פתוח?
קריאה
מה שקשור עם 89 יוצא דרך צבעון.
קרן פטל
אבל זה אומר שהציר הזה יהיה פתוח? ראינו את זה בשנה שעברה, היה לנו הרבה אנשים - - -
קריאה
הולכי רגל?
קרן פטל
הולכי רגל.
קריאה
התכנית שהפרויקטור עשה לוקחת אותם בתוך התכנית.
שועאע תחאוכה
חברים, ברשותכם מילה אחת. נשתדל לדבר פחות, לעשות יותר. לפני שנתיים היה פה אסון כבד, לפני שנה היה אירוע שהופסק על ידי המשטרה כי הפרויקטור כשל, למה כשל? מכל מיני סיבות. היה תחקיר מסודר, יחד איתם, יחד איתנו, בשורה התחתונה היה מיקוד אחד לציון, זה כנראה מה שהביא לכישלון הטוטאלי.

השנה קודם כל התחלנו עם יחסי אמון, מה שלא היה כל השנה, מה שלא היה בשנה שעברה. יחסי אמון. אנחנו עם הרב פרוש, עם הפרויקטור המצוין שבחר, עם הצוות המצוין שבחר, אני יחד עם ראש האגף מובילים את הדבר הזה. כמו שנאמר, יחד עם האסון, אמרנו בפגישה הראשונה, אמרתי לאנשים שלי, ביקשתי מכל השותפים שנמצאים פה, אנחנו אחרי קפ"ק אחד ביום חמישי האחרון, קפ"ק מסודר, בעוד כמה זמן אישור תכניות מסודר - - - מסודרים.

אסור לנו לעבוד תחת המעטה או החשש של ועדת חקירה והאסון שהיה. אחרי הכול שמו אותנו בתפקידים האלה לאפשר הגעה של עם ישראל לממש את הפולחן הדתי שלהם ולחזור הביתה בשלום. אסור לנו לחשוב, לא על ועדה ולא על חקירה ולא על שום דבר, זה מה שמוביל, זה הקו שמוביל, זה הרוח שלי, זה הרוח של השר ושל הפרויקטור המצוין.

בשורה התחתונה יש פה רעיונות של לרווח, 89 בא בהצעה משותפת והם הולכים על זה ואנחנו נאפשר את כל ההקלות בנושא הזה מהסיבה הפשוטה, ההר יכול להכיל 20,000, אמורים להגיע הרבה יותר מזה, אנחנו רוצים לרווח, מקום פה, בני עקיבא ועוד כמה מקומות. אגב, אני מציע בביקור הזה לא לקדוח יותר מדי, לא לשר ולא לחבר הכנסת פוגל, כי זה לא המקום, יהיו אחרי זה אישורי תכניות, אתה מוזמן גם לבוא בהמשך ולראות מה נעשה בהמשך.

אחרי הכול אנחנו הפקנו את כל הלקחים. לא שאין ויכוחים, לא שהכול ורוד, יש ויכוחים, יושבים, מיישרים קו יחד עם הפרויקטור, האנשים שלי, ראש אגף התנועה ואנשיו, עם השר אנחנו בקשר ישיר ורציף, מפיקים לקחים תוך כדי, מתקנים תוך כדי, והכוונה היא להגיע ליום האירוע ונעבור את האירוע הזה בצורה הכי טובה והכי יפה. האמת, אין לי ספק, כי יש פה חבורה שרוצה את זה, כולם ביחד. זה מה שחשוב בסיפור הזה ויחסי האמון הם הדבר שינצח פה. וזהו, שיהיה בהצלחה לכולם, תודה שאתה פה.
היו"ר צביקה פוגל
יש לנו דרך לשלוט במספר האנשים שעולים?
קריאה
יש לנו, כל נקודת זמן אנחנו בספירה.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
מה שרציתי לשאול, האם האירוע, בעבר הייתה צעדה מסוימת מצפת.
קריאה
יש ספר תורה. בן אבו עושים את התהלוכה שלהם כל שנה לפי המסורת.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
לא אמרתי שאני קושר את זה לכל הסיפור הזה, אבל - - -
קריאה
זה 30-20 איש.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
לא אמרתי שיותר, אבל זה כאילו מין מסורת.
קריאה
מתקיים, כן.
אוסקר פוקס
אדוני היושב ראש, אני רוצה לנצל את זה שאנחנו נמצאים כאן כדי שנוכל לראות ויזואלית על מה אנחנו לפעמים מדברים ולא מבינים את העומק ואת הגודל של זה. כל האזור הזה שאתם באים כאן מסביב מלא במאות אוהלים ואלפי אוהלים שנמצאים בכל השטח המיוער שמסביב. השנה ל"ג בעומר יוצא בתחילת מאי, מבחינתנו תחילת מאי זה העונה היבשה, כבר יש סכנה מאוד גדולה של שריפות ואנחנו צריכים להתמודד עם כמות גדולה של אנשים שנמצאים בתוך השטח הזה שהוא סבוך גם ככה, ישנים באוהלים.

את ההנחיות שלנו לגבי כל המקומות האלה עד צומת שבע נתנו לכל הגורמים והם אמורים להיות בעבודה. השאלה איך אנחנו מסתכלים על זה, לא רק מבחינת צירי תנועה, ההדלקות, 89, המתקנים וזה, איך אנחנו אוספים את כל זה לתוך האירוע הכללי, כי יש פה בעצם את כל אלה שלנים פה ומשתמשים בכל היערות והשטחים הפתוחים כדי לחגוג את ל"ג בעומר הקרוב.
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו נצא עכשיו לסיור, נתכנס פה בסביבות 12:30, שבו אני ארצה לשמוע מאנשים שיש להם מה לומר, מי רואה פה איזה שהיא נקודה שלא קיבלה מענה או לא יושמו הלקחים כדי שנוכל להתמקד בזה. כל השאר זה סיפורי דרך.
יהודה בן עטר
ברשותך, אני רק רוצה לסבר, אדוני יושב ראש הוועדה, עדיין הדברים לא מוכנים, שיהיה ברור, אנחנו בדיליי ובאיחור יחסית משמעותי. אמנם הקצב הוא קצב טוב, אבל אנחנו באיחור. אתה עדיין לא תראה חניונים מסודרים, עדיין זה לא קיים. הרוח קיימת, אבל אנחנו לא תצליח לראות כל כך הרבה את הדברים פיזית בשטח ואנחנו צריכים להדביק את הקצב.
היו"ר צביקה פוגל
שבועיים-שלושה לפני האירוע נעשה סיור.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אולי זה טוב שאמר ראש אגף התנועה עכשיו את מה שהוא אמר, קודם כל אני רוצה לומר, כשאני מסתכל על כל הדבר הזה, אני מכיר את זה מלפני שנה, מלפני שנתיים ולפני 20 שנה וגם לפני 65 שנה, כשעשו לי חלקה פה במירון. לי ולרב אייכלר עשו באותה שנה חלקה פה. אני חושב שזה האירוע הכי גדול שיש למדינת ישראל להתעסק.
קריאה
המבצע הכי גדול.
היו"ר צביקה פוגל
ליהודים זה הכי גדול בעולם.
קריאה
למשטרה, ליהודים ובכלל.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אני אומר את זה לך, את מה שאתה תראה פה היום, יכול להיות שבמהלך הסיור אף אחד לא ישמיע בפניך כל מיני דברים מגורמים שהם לא נמצאים פה שאולי צריך לתת להם איזה שהוא פוש, קצת להזדרז. כי כשאתה אומר שאנחנו בדיליי, כי כל רגע אנחנו עושים איזה שהוא ברקס, רגע, מה קורה? יש אישור, אין אישור? הגיע כסף, לא הגיע כסף? זה דבר שבהחלט ועדה של הכנסת צריכה להיות גם זו שמפקחת, גם לשאול אותי שאלות ואני אשאל שאלות הלאה, אבל הדברים האלה צריכים להתכנס.
היו"ר צביקה פוגל
ברור.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אבל מה שאני כן יכול לומר לך, אדוני הממ"ז, אני ויוסי דייטש הפרויקטור עובדים כבר 30 שנה, אבל צמוד צמוד צמוד, כמו שאומרים, במשרד השיכון, בעיריית ירושלים, במפלגה, לא סתם בחרתי בו, אין בחירה יותר טובה ממנו ועכשיו אתם גם מגלים את זה. אז תנו לו את העידוד, אני בטוח שבסוף נגיע לתוצאה טובה.
היו"ר צביקה פוגל
קיבלת, יוסי.
יוסף דייטש
אני מציע שמפה אנחנו נעלה למעלה, נחנה את הרכבים ברחבה של בני עקיבא, כי חבל שכל הפמליה הזו תעלה את כל ההר הזה ברגל, נחנה בחניון. אמנם עובדים שם, אבל דיברנו עם ליאור חזן, זה שעובד, הוא דאג שיפתחו שם את החניון, נחנה שם את הרכבים. ומשם אם אתם רוצים לרדת לדרך החירום, לרדת לכיוון דרך הכוהנים, דרך החירום, תראו את מה שביצעו שם, נראה לכם את הכניסה לציון.


(בהמשך הסיור).
יוסף דייטש
מד"א יושבים שם וזה אמור להישאר כציר חירום. אנחנו ביצענו כמה דברים, כמו הרחבת בורמה ועוד כמה פתרונות שהציעו מהנדסי הבטיחות. סוכם על ידי קצין רע"ן ואבטחה של המחוז ביחד עם המהנדסים שלנו שאנחנו פה משאירים רוחב. סיכמנו כבר, מדדנו מה שצריך מבחינת בטיחות, מגדרים אותו, מסדרים אותו ורק אנחנו יוצרים מעברים שבהם יוכלו לעבור לבני עקיבא.
אוסקר פוקס
כרגע אין בקצה הזה יציאות. יש את הדרישה שלנו, היה את המחלוקת בטקס של הנספים בשנה שעברה, שהוא היה על הפרק אם אנחנו מאשרים או לא, בגלל חוסר יציאות.
קריאה
יש מענה בכבלי בטיחות, יש ירידה של גרמי מדרגות עד לנחל - - -
רן לוי
כל המשטח למעלה זה המשטח של מד"א, הם יקימו שם בית חולים שדה, עם האמבולנסים, כל המענה שצריך. הציר שלו יישאר פתוח כל הזמן. מבחינתנו, אמרתי, המתגים, הם הולכים להשמיש את הישיבה, כמובן יקבלו תנאים, הם יעמדו בתנאי רישוי, אנחנו חייבים לאשר כניסה של אנשים. עלו כל מיני רעיונות, בוא נבנה גשרים, נבנה מדרגות, נבנה ונבנה, אני לא רואה שבסוף מצליחים לעשות משהו, דיברנו על מתגים. מתג אומר שיש לי גדר שתוחמת את כל הציר והציר נקי. אני יודע שמתחילה כניסה של אנשים פנימה, לסגור גדר על הכביש, להשאיר את הציר - - - כאן ולמעלה ולאפשר זרימה של אנשים פנימה. עלו לאש, לאירוע, אני יודע לסגור חזרה את הגדר, ציר החירום פתוח, נוסעים.
יוסף דייטש
סיכמנו גם על המיקום של המתגים.
היו"ר צביקה פוגל
כמה אנשים יהיו פה? אני מבין ש-7,000.
יוסף דייטש
בין 5,000 ל-7,000.
היו"ר צביקה פוגל
עד 7,000 איש.
יוסף דייטש
עד 7,000 איש. כנראה סביב ה-7,000 איש.
היו"ר צביקה פוגל
ול-7,000 שנמצאים בפנים יש פתרון לכל דבר? שאם חס וחלילה - - -
קריאה
יש הכול, ישבנו.
קריאה
יש יציאות, יש התקהלות, הכול מסודר.
רן לוי
מה שאתה לא רואה מפה, יש שם מאחורה, יש מגרש גדול מאוד מאחורה, שם הם עושים את כל ה - - -
היו"ר צביקה פוגל
איפה מד"א?
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
לא קובעים 7,000 לפני שמהנדסי בטיחות בודקים.
היו"ר צביקה פוגל
ברור. אני שמעתי את המספר הזה אז אני שואל. אורן, במתחם הזה יהיה לכם –
אורן אביטן
פה יהיה המתחם הראשי שלנו, למעלה, ציר פינוי צריך להיות כל הציר הזה שמתחבר לבורמה. צריך לתת את הדעה למה שהולך בתוך הישיבה ואז ל - - -
היו"ר צביקה פוגל
אתה תשים שם כוח?
אורן אביטן
ברור.
יוסף דייטש
מפה אנחנו נמשיך הלאה, אנחנו נראה מפה את מיקום ההדלקה המרכזי, ההדלקה של בויאן.


(בהמשך הסיור)
יוסף דייטש
אין יותר טריבונות. זה נקרא לב ההר. בלב ההר אמורה להיות הדלקה אחת בלבד שהיא מתבצעת בלב ההדלקה בשעה שמונה וחצי על ידי האדמו"ר מבויאן.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
לא יהיו פה טריבונות, אבל בהמלצות - - -
קריאה
אתה אמור לסלק כל מפגע. טריבונות - - -
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
לא יהיו פה טריבונות.
יוסף דייטש
בסדר, קיבלתי, אבל אנחנו אמרנו - - -
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
זה לא נקבע ככה, ברור, ברור.
יוסף דייטש
מפה אני נותן, הוא נציג בויאן, הוא גם עוזר לנו בכל הנושא של הרישוי, תאמר כמה מילים לגבי ההדלקה פה. כל הגדרות האלה, כל זה יעוף מפה. יצחק מאיר ברים, הוא סגן ראש עיריית ביתר.
יצחק מאיר ברים
המתחם המערבי שמשמש להדלקה, שהציבור נכנס כאן מהכניסה הראשית, מתבצעת - - - קוראים לזה מתחם בויאן.
היו"ר צביקה פוגל
כמה אנשים יהיו פה בערך?
יצחק מאיר ברים
עוד לא קיבלתי את המספר הסופי. בשנה שעברה היה 5,000-4,500, אבל הגדילו את השטחים. יש את המתחם הזה בכביש, שכל השנים השתמשו בו - - - כאן פחות אנשים יש, אבל גם זה משמש, מגדילים את עמוד ההדלקה שהוא יעמוד בגובה של משהו כמו שלושה מטר בשביל שכל הציבור יראה.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אתה רואה את העמודים?
היו"ר צביקה פוגל
כן, בהחלט.
יצחק מאיר ברים
בעבר גם הנושא של המסכים. בשנה שעברה היה קצת, בגלל שלא היה מספיק - - - כי המקום מול ההדלקה זה המקום שכולם רוצים לעמוד, אנחנו רוצים שהציבור יישאר פרוס לאורך כל המתחם. דיברנו גם על זה ואנחנו מקווים שיהיה.
יוסף דייטש
סיכמנו לגבי נושא הצבת יותר מסכים כדי לפזר את הציבור הזה הרבה הרבה יותר. האירוע הזה עצמו הוא אירוע סגור, הוא ממוספר עם מספר האנשים שיהיו.
היו"ר צביקה פוגל
כמה זמן הוא נמשך?
יוסף דייטש
הוא מתחיל כבר באזור השעה שבע, לתפילת מנחה, ההדלקה עצמה מתחילה בשמונה, שמונה ורבע.
יצחק מאיר ברים
לא, שמונה תפילת ערבית ואז בשמונה וחצי מתחילה ההדלקה למשך שעה וחצי.
היו"ר צביקה פוגל
ואז מה קורה בשעה עשר?
יצחק מאיר ברים
מתפזרים.
היו"ר צביקה פוגל
לאן הם הולכים מכאן?
יצחק מאיר ברים
הציבור שלנו, כולם יורדים למושב.
רן לוי
הם יורדים למושב עושים שם טיש. המתחם הזה כמותית נקבע בהתאם לשטח צפייה. זאת אומרת נקודה שרואה את ההדלקה, עד לשם נחשב שטח צפייה. לקחנו את הנקודה הרחוקה שמשם רואים את ההדלקה וכל השטח מגודר עם שערי כניסה. משמע אני סופר את האנשים בכניסה, יודע להכניס רק את בויאן לכאן לטובת ההדלקה. ההדלקה מתבצעת כאן, כמו שנאמר, כל הציר למטה ריק, נקי, מכניסים את הנאמנים שלהם, עמך ישראל כאן. לא טריבונות, לא כלום, עומדים, רואים את ההדלקה, עם מסכים, עם כל מה ששמים, מסתיימת ההדלקה, האדמו"ר שלהם, ברגע שהוא הולך מכאן הם יורדים למושב למטה, הם עושים איזה שהוא טיש מקומי, מתפזרים. לא בעייתי.
אולגה ויניצקי
מה זה הטיש הזה? כמה אנשים ישתתפו שם?
קרן פטל
יש לי שאלה.
רן לוי
שאלות אחרי זה.
קרן פטל
לא, לא שאלות אחרי זה.
רן לוי
אני רק רוצה להתייחס רגע, ברשותכם.
קרן פטל
לא, כל פעם שפותחים את הפה כאילו סותמים לנו, זה מאוד נחמד.
רן לוי
יש דיון לאחר מכן.
קרן פטל
לא, אני רוצה לשאול שאלה.
רן לוי
הבשורה הגדולה למעשה שהשר והפרויקטור הביאו השנה, שבכל שנה, שכולם הצטופפו פה וזה היה המוקד של הבעיה, בין השעות שבע לעשר, שפה תהיה ההדלקה, בני עקיבא עובד ו-89 עובד. שלושה מוקדים רחוקים וזו הבשורה האדירה של מירון שיש השנה.
היו"ר צביקה פוגל
שבאותו זמן יש - - -
רן לוי
באותו הזמן גם 7,000 פה, גם 15, ושכולן נכבות בעשר. זו הבשורה.
היו"ר צביקה פוגל
יפה מאוד. קרן, בבקשה.
קרן פטל
הנציג של בויאן, אמרת שאחרי ההדלקה החסידות מבויאן הולכים ליישוב. ביישוב, הספירה, אם אני זוכרת נכון, זה 10,000 איש, זאת אומרת ש-5,500 או 6,000 יתווספו ל-10,000?
קריאה
הם עוד לא ספורים, הם כנראה ירדו.
קרן פטל
אז רק כוכבית, לשים על זה את הראש.
קריאה
אמרו יישוב, יכול להיות, הם צריכים לענות לנו. א', הם לא נשארים.
קרן פטל
בדרך כלל אני יודעת שהם עולים ל אוטובוס.
קריאה
לכן רציתי להוסיף, לפני ששאלת, הם דוגמה למשל שהם נמצאים פה למעלה ואף אחד מהם, אף אחד מהציבור הזה לא יורד לציון. נמצאים פה 6,000 איש, שואלים אותי כל הזמן, איך אתה יכול להגיד שאנשים לא יזלגו לציון ולא יילכו לפה ולא יילכו לשם, זו דוגמה, נמצאים פה 6,000 איש, האדמו"ר שלהם יורד מבמת ההדלקה, נכנס לאוטו, כל החסידים כולם יורדים למטה, אף אחד לא יורד בכלל לכיוון הציון. אותו דבר החבר'ה של קרלין בבני עקיבא. בבני עקיבא מסיימים את האירוע שלהם, כמו חיילים הם יורדים למטה, אף אחד מהם לא יורד בכלל לכיוון הציון.

בכל הדיונים תמיד שואלים אותי, איך אתה יכול להגיד שיהיה למטה ואנשים לא יעלו אלינו למעלה. זו דוגמה של שני מוקדים שמתרחשים כמעט במקביל, שאתה רואה שאנשים כמו חיילים יורדים לך למטה, הולכים לאוטובוסים ומתפנים.
היו"ר צביקה פוגל
מה שקרן אומרת זה שלא ייווצר מצב ש-6,000 מפה ו-7,000 מפה מתווספים ל-10,000 - - -
קריאה
ברור. אז דבר ראשון נמצאים פה אנשים שעשו מירון - - -
אולגה ויניצקי
השאלה המרכזית על הטיש. אני אחראית גם על נושא מזון כרופאת מחוז, יהיו פה הרעלות מזון. אני רוצה שלא יהיו.
יוסף דייטש
אולגה, יהיה מזון, לא בהר. יהיה מזון בבני עקיבא ויהיה מזון ב-89 ודיברנו עם החבר'ה שלך ביום חמישי, אנחנו נפגשים איתם היום אחרי הסיור פה, סיכמנו איתם, אנחנו נעבור איתם. לקחנו בחור בשם ברוך גולן, ההפקה לקחה, מטפלים מול הרופאים המחוזיים.
אולגה ויניצקי
אני רופאת המחוז.
יוסף דייטש
אבל שלחתם נציגים לקפ"ק ביום חמישי.
אולגה ויניצקי
אני לא הוזמנתי ולא הייתי שם.
יוסף דייטש
אז איך היו שני נציגים שלך?
אולגה ויניצקי
נציגים של השטח.
יוסף דייטש
את הקפ"ק לא אני הזמנתי, אני הוזמנתי. אבל אני ישבתי אחרי זה עם - - -
אולגה ויניצקי
אין אשמים פה, איך מתקנים?
יוסף דייטש
אני אגיד לך עוד מעט את השמות של האנשים שאנחנו נפגשים איתם פה היום.
אולגה ויניצקי
אז אני גם כן יושבת איתכם כאן.
יצחק מאיר ברים
בשנה שעברה עבדתם מולנו והיה בסדר גמור, היה מזון והיה בסדר גמור.
אולגה ויניצקי
בסדר, אבל עדיין למזון צריכה להיות הגדרה, אם זה אירוע תחת כיפת השמים עם אוכל, זה מה שאני אחראית עליו.
היו"ר צביקה פוגל
רופאת המחוז, לא נעשה שום דבר בלי לדבר איתך ואני אדאג לזה.
אולגה ויניצקי
אני רוצה בסופו של דבר להסביר לכל אותן הכנסות אורחים ואנשים שיביאו אוכל איך לעשות את זה בטוח.
היו"ר צביקה פוגל
אולגה, אנחנו נדאג לזה. בשביל זה הזמנתי אותך.


(בהמשך הסיור)
היו"ר צביקה פוגל
כל מיני מכולות, הן נשארות כאן? הן מפונות מפה? כי מכולות, אתם יודעים, אם זה לא רשום זה לא - - -
קריאה
אין אלמנט בהר, כולל שירותים, מדרגות, מכולות - - - תכנית בטיחות, על פיה יישק דבר, הכול נמצא שם.
יוסף דייטש
בשנה שעברה חלק מהשטחים שאתם רואים פה עוד לא היו מוכנים בשנה שעברה. תיקנו את הכול. בשנה שעברה נכנסו לעבודה, חלק מהשטחים שהתווספו להר, שזה גם נגזרת שלכן יכולים גם להגיע ציבור יותר גדול, זה הסתיים אחרי. על כל הנושא של הבינוי של התשתיות פה אחראי הבחור הזה, ליאור, הוא מבצע גם את דרך החירום למטה. מה שאנחנו עושים השנה, איפה שיש כאן את המכולה הירוקה למעלה, שם אנחנו מקימים אוהל תפילה גדול לנשים, כמו שאמרנו, אנחנו נראה לכם איפה אנחנו עושים את אוהל התפילה של הגברים, שם אנחנו מקימים אוהל תפילה לנשים.
קריאה
הדרת נשים.
יוסף דייטש
ברחבה התחתונה, שם אנחנו עושים מתחם תספורת למשפחות, חלקה, ורחבת הריקודים שתמיד הייתה בכניסה לציון, שאנחנו השנה משנים את כל היציאות, הפעם היציאה מהציון היא דרך החצר הזו, הופכת להיות כאן. צפייה לנשים לריקודים זאת הרחבה הזאת פה, כאן אמורים לסיים את זה, כאן אמורות להיות מרוכזות נשים, לראות את רחבת הריקודים.

בדרך כלל חלקה, התספורת, זה אירוע שעושים אותו משפחתי, גברים, נשים, אמא, אבא, סבתא, דודה, כולם מגיעים, אז כאן זו הנקודה של הממשק של שני הצדדים ביחד, כאן אנחנו מקימים עמדות תספורת, מסדרים את זה בצורה הטובה ביותר. זה הולך להיות משהו שאני חושב שעוד לא היה.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
לא היה.
היו"ר צביקה פוגל
בכל מקום שבו אנחנו עושים איזה שהיא רחבה היא מתוחמת? ואם צריך מעקה, יש מעקה?
יוסף דייטש
כמה שפחות גדרות כן, אבל אנחנו משתדלים לעשות גם כמה שפחות גדרות. אני כבר אומר שהאירוע של בויאן, מסתיים האירוע של בויאן מורדות הגדרות, מוסרות החסימות, כל הרחבה העליונה וכל השטח הזה הופך להיות נחלת עם ישראל.
היו"ר צביקה פוגל
יפה מאוד.
יוסף דייטש
הולכים בו, זורמים בו, כמה שפחות גדרות, כמה שפחות גדרים.
קריאה
צריך לחשוב על כל מה שהיה, בסוף דוחק יכול להתקיים במקום שאין בו שליטה.
יוסף דייטש
זה ברור, אבל בשביל זה יש לך את תנועת הקהל, זה תלוי בניוד הקהל. אבל אתה מסכים איתי שאם הרחבות הן גדולות ורחבות אז –
קריאה
צריך לראות איך המשפחות נכנסות למתחמים של החלקה ואיך הן יוצאות משם. איך כל עמך ישראל נכנס - - -
יוסף דייטש
בשביל זה אנחנו לקחנו את טובי האנשים בארץ להנעת קהל ומהנדסי בטיחות. זה לא אני, אני לא מבין בדברים האלה, אני רק דאגתי להקיף את עצמי באנשים מקצוענים, במקסימום אנשים טובים.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי, מצוין. אנחנו נראה את זה בסיור המסכם שלנו. אנחנו נעשה פה סיור מסכם ונראה.
קריאה
בשנה שעברה כל האזור הזה היה בשיפוצים.
יוסף דייטש
זה היה בשיפוצים, אבל זה הוסיפו.


(בהמשך הסיור)
יוסף דייטש
רחבת הריקודים. כאן איפה שרקדו בציון כל השנים, בחצר הקטנה הצפופה הזאת, זה התחליף לזה, כשכאן, טיפה בהמשך, זה מתחם המשפחות, החלקה, כפי שאמרתי לך.
היו"ר צביקה פוגל
מי שרוצה לצפות צופה מ - - -
יוסף דייטש
הנשים, איפה שהם עומדים למעלה זה נשים, כאן הגברים, כאן תהיה במת תזמורת.


(בהמשך הסיור)
שמואל
התפיסה שלנו אומרת שכל ההר הוא חוויה אחת גדולה. עד היום מי שהיה צריך להגיע לחוויה היה צריך להגיע לנקודה הזאת וכאן התרכז כל האוכל, שתייה, הכול. הפעם הפיזור הוא יותר גדול, מוזיקה תהיה מלמטה, הצללות יהיו מלמטה וכאן פיזור הקהל יהיה יותר גבוה. דבר שני, אין דרך דו צדדית, זאת אומרת אין הצלבות, אין אנשים שעולים ויורדים באותה דרך, כל הדרכים מחולקות.

דבר שלישי, אנחנו עושים להם מסלול. בסופו של יום לפי נתוני משרד התחבורה, בן אדם נמצא פה בין ארבע לשש שעות, אם הוא יהיה למטה שלוש או ארבע שעות ואז הוא עולה לכאן, אורך לו חצי שעה עלייה, חצי שעה ירידה, אז הוא נמצא איתנו פחות זמן. וכאן אין הרבה נקודות עניין חוץ מהציון וריקודים, אין פה אוכל ואין פה – אבל ייצרנו פה נקודות עניין גם כאן כדי לפזר אותם ובשטחים מאוד מאוד גדולים ומאוד מאוד רחבים.

הכניסה למושב היא כאן באזור למטה, כאן זה נקודת זק"א. ציר עלייה גברים הוא מכאן, זה השטח שמרחיבים אותו עכשיו בשישה מטרים.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
זה היה מטר וחצי.
שמואל
זה היה 1.20 מטר. זה המדרחוב, הוא משמש אך ורק לירידה ועוד מעט אנחנו נגיע למסלול. זה ציר העלייה של משפחות. יש עוד משהו, אחד הדברים הבעייתיים, כולם הולכים, כולם הולכים, אם אנחנו היינו מעלים את הציבור למשל מכאן ואז הייתה כניסה לציון, באוטומט כולם נכנסים לציון, גם אם הם רצו וגם אם לא רצו, אנחנו ייצרנו כאן צמתים לקבלת ההחלטות. זאת אומרת שמאיפה שהוא מגיע הוא חייב להחליט כי זה לא מוביל אותו באוטומט לשום נקודה. אצל הנשים צומת קבלת ההחלטות לכיוון מתחם חלקה או לכיוון מתחם רבי אליעזר כדי לראות את שמחת הרשב"י למטה, או כדי להיכנס לציון דרך אוהל משה, או מתחם תפילת נשים.

יש עוד בעיה, המחסומים והגידור פה יוצרים משהו לא נוח, יצרנו מובילים או מוליכים, איך שנקרא לזה, באופן טבעי שלא ייווצר חיכוך. הנשים נכנסות מאוהל משה, יש להן שתי כניסות, מול זה שתי יציאות והיציאה שלהן לכיוון למטה. הגברים, שזה קצת יותר מסיבי, עולים מכאן, אוהל משה כאן, הם מגיעים לצומת קבלת ההחלטות. מי שרוצה להיכנס לציון, כאן בסוף הנקודה הרחבה הזאת הולכת להיות יותר גבוהה ויותר גדולה באזור ה-800-700 מטר. אחת הפלטות הגדולות, אם לא הפלטה הכי גדולה, ישרה ומרובעת שקיימת פה במתחם הציון, כאן הם עולים במסלול רגיל, עולים את המדרגות עם נקודות שליטה ועצירה ביניהם, כמובן עם סדרנים משלנו שעולים ומביאים אותם לציון.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
מי שרוצה.
שמואל
מי שרוצה להגיע לציון. הדבר המאוד חשוב שאנחנו ייצרנו, שבכל נקודה שבן אדם מגיע והוא החליט לשנות את דעתו או שהוא הסתפק בדרך למעלה, זאת אומרת אם הוא נעצר כאן הרבה זמן והוא רוצה להחליט, יש לו את מדרגות הירידה כאן. אם הוא עלה את המדרגות והוא החליט לשנות, כאן יש חסימה קשיחה, אבל יציאה אנחנו ניתן לכיוון ירידה. אם הוא עלה כאן, יש לו מסלול איטי ומסלול מהיר, גם כדי ליצור איזה שהיא מין תחרות, זאת אומרת שאם המסלול המהיר עובד יותר מהר ובאיטי חיכו, שאנשים יעברו.

פיצלנו את הציון לשתיים מסיבה אחת, ככה אנחנו מרוויחים יותר זמן ויותר אנשים יכולים. אם כל אחד היה עובר דקה וחצי הייתי צריך יותר זמן. ככה יש לנו כאן שלוש כניסות לכיוון ויוצאים לחצר הציון, שתי כניסות יוצאות לחצר רבי אליעזר, ככה אנחנו מרוויחים יותר זמן. גם כאן בנקודה הזאת, בן אדם עמד במסלול והתחרט, יש לנו את מדרגות היציאה לכאן. גם כאן בתוך המסלול יש לנו דלת קטנה שמוציאה אותנו לחצר הציון.

הקמנו מתחמי תפילות, שאנשים לא יצטרכו להגיע. יש לנו גם כאן, כרגע אנחנו ירדנו את המדרגות האלה, אנחנו מייצרים גם כאן מדרגות ברוחב ארבעה מטרים לכיוון המפלס התחתון, זאת אומרת שלא יהיה דו"צ רק בצד אחד, יהיה לנו גם כאן.
היו"ר צביקה פוגל
המדרגות האלה, הן מדרגות ממה?
שמואל
לאייר, תקניות והכול.
קריאה
הן מדרגות קיימות, קיצרו אותן לצורך ה –
שמואל
הן תקניות, מדרגות לאייר, תקן אירופאי.
היו"ר צביקה פוגל
שאלה, בכל המסלולים האלה שאתה מציין יש לנו סדרנים?
שמואל
יש סדרנים.
היו"ר צביקה פוגל
סדרנים, הבנתי. בכל נקודת צומת החלטה יש סדרנים שעוזרים. בכל צומת החלטה יש את הדבר הזה בגדול שאפשר לראות אותו?
יוסף דייטש
יותר מבגדול.
היו"ר צביקה פוגל
ובקטן, כל אחד יכול לקבל את זה כשהוא מגיע?
יוסף דייטש
יפורסם בעיתונים, יחולק כפליירים בכל בתי הכנסת. בן אדם שייכנס למירון, תהיה לו מפה כזאת של התמצאות שהוא יידע איך הוא הולך, לאן הוא הולך, מה הוא יכול לקבל החלטה.
קרן פטל
אולי לחשוב גם על משהו דיגיטלי. נכון שזה לא לציבור הכללי, אבל יש גם - - -
קריאה
יש לנו פה את המתחם של גנדי, יש ממנו מדרגות למתחם החלקה, במתחם החלקה יש מדרגות.
היו"ר צביקה פוגל
אני כבר אומר לכם, המדרגות זה נקודת תורפה. בכל מקום כזה צריך להיות סדרנים שיראו שלא 9,000 איש יורדים במדרגות במכה אחת.
אורן אביטן
אני רוצה רק להעיר איזה שהיא נקודה. המתחם התחתון פה, כל שנה זו הנקודה הקשה אצלנו. זה נתב. אנחנו בשנה שעברה שמנו פה איזה שהוא טרקטורון, ואני מדבר על בן אדם שאני צריך להוציא החוצה, אחד, לא מדבר על יותר.
קריאה
אז אני אספר לך מה קורה עכשיו. יצרנו שטח תחתון שאפשר להגיע - - -
אורן אביטן
האם אני משקיף פה כוח רכוב ואני רוצה עכשיו לחלץ מישהו החוצה, מה ציר הפינוי של האמבולנס שיוצא דרך המושב החוצה?
יוסף דייטש
יצרנו לך פה – אדוני, אני הגשתי לשר בקשה בשבוע שעבר, לאור דיבור איתו, הבאנו בקשה, 1.2 מיליון שקל רק לבצע את ציר החירום הנוסף הזה מעבר לפה בשביל ליצור את זה. הוא כבר סיכם את זה גם רט"ג, הוא מוריד אותך לשער י'. זאת אומרת אתה לא צריך את החלק הזה, זה הופך להיות אוהל גברים, מה שאנחנו אומרים לאנשים - - -
היו"ר צביקה פוגל
מה שאני מבקש, אורן, תראו באמת שאתם מכירים את הציר הזה ומתרגלים עליו.
אורן אביטן
כן, ברור.
קרן פטל
שאלה נוספת.
יוסף דייטש
רק לפני שאלה אני רוצה לסיים. בחלק הזה פה, מה שכאן קורה תמיד, כאן מתווספים האנשים וכאן היה מתחיל מוקד הלחץ, כאן 200 אנשים, 250 איש, 300 איש, היה מתחיל הבלגן וזה מה שקרה, נקודת ההתמוטטות. השנה אנחנו הרחקנו את כל הנקודה הזאת, הרחבנו אותה לפה ופה אני רוצה שליאור יסביר מה אנחנו בונים פה, איזה רמפה. כאן הולכת להיות רמפת התקהלות, שפה אנחנו נתחיל לנתב את האנשים. כל החלק הזה הולך להיות אוהל תפילה גדול של אנשים, לגברים.

אנחנו מסבירים לאנשים, רבותיי, הציון הוא פה, הוא במרחק יד ממך, נגיעה, אתה רואה. אנחנו נעשה את הצד הזה של האוהל שקוף כדי שאנשים יראו מה קורה.
קרן פטל
אולי תעשו מסך שמקרין את הציון.
יוסף דייטש
מסכים אנחנו לא עושים כי מסכים זה דבר שיוצר פה התנגדויות ופרובוקציות.
קריאה
אנחנו בדיבור עם כל הפלגים המזוהים והלא מזוהים והתת מזוהים.
אוסקר פוקס
אני לא יודע אם יהיה שקוף שעומד בתקנים של האש, אנחנו נדבר על זה, אבל אני שואל משהו אחר. הכניסה לציון תהיה דרך מרפסת הכוהנים.
יוסף דייטש
גם.
אוסקר פוקס
גם או רק?
יוסף דייטש
פה יוצאים, הגברים.
אוסקר פוקס
שמצד אחד זה מאוד נכון, כי זה יוצר מעבר חד סטרי ופותח לנו את היציאות, אבל מרפסת הכוהנים זה מקום שהוא עמוס, אנשים לא רק עוברים, הם גם נשארים ועומדים כדי להתפלל.
יוסף דייטש
בשביל זה יש לנו את הסדרנים כדי לדעת איך לנתב את האנשים.
שמואל
דבר ראשון, בוא נגיד שבמרפסת הציון לא הולך להיות, לא כיסא, לא ספסל, לא שולחן.
קרן פטל
בדיוק, לפנות אותו.
שמואל
יהיה שם פינוי וזה בתפקיד באחריותי.
קרן פטל
כי בשנה שעברה היה יועץ בטיחות, אני לא זוכרת את המספרים שלו, אבל - - -
שמואל
השנה כבר יש יועץ בטיחות וכבר יש אישור מהנדס, כבר התקדמנו שנה.
היו"ר צביקה פוגל
מה שחשוב זה אותם סדרנים שמקפידים כמה אנשים באמת יש.
שמואל
נכון, זה חלק מהתפיסה.
קרן פטל
הייתה לי שאלה. אני מניחה שתזכיר החוק יעבור כמו שהוגש, אבל - - -
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
בשעה ארבע מתחילים במשאל טלפוני. כיוון שאין ישיבת ממשלה היום, אז זה ייעשה, אני מקווה, ראש הממשלה - - -
קרן פטל
אז אחד הדברים שרשמתם, וזה מאוד לטובה, זה שכל המתקנים הזמניים שמוקמים לצורך ההילולה מפונים.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
שבועיים, כתוב.
קרן פטל
נכון, אז אני שואלת לגבי מדרגות הלאייר האלה, איך שקראת להם, בשנה שעברה אמרו לי שזה עולה מיליון שקל.
קריאה
לכן שוכרים את זה בקצת. מיד ייקחו את זה, גם אם תרצי זה לא יישאר.
שמואל
זה של חברה. אני א זכיר, האזרחות יש לי חברת השכרת ציוד לאירועים שנתרמתי לעניין וכל חברה לא תשאיר את זה פה. זה כמו פיגום לאייר, כמו מגדל, זה פריק, כל חברה צריכה את זה ביום יום.
יוסף דייטש
חוץ מזה גם בחוק הופיע שאנחנו מחויבים להחזיר, תוך שבועיים זה יקרה.
שמואל
יש לנו יציאה מכאן, יש לנו מדרגות. אנחנו ייצרנו בכל מקרה, הוא ירד מכאן, שיירד לכאן. גם אם הוא הגיע למתחם אוהל התפילה והוא רוצה לרדת אנחנו מורידים אותו מכאן כדי שלא יעמוד לנו על הציר הזה, הציר הזה משמש רק כעלייה.
ליאור
אנחנו קודם כל התחלנו להכשיר את ציר החירום, מה שנקרא דרך כוהנים, הוא צריך להיות גם דרך חירום וגם דרך כוהנים, בהיבט של הכוהנים זה הפרדת טומאה, כדי שהכוהנים יוכלו ללכת בכשרות למקום שמלא פה בגברים. אנחנו מייצרים לו חלל הפרדת טומאה, זה אומר שהמפלס כאן זה מפלס שהולך לגבוה בעוד מטר וחצי פה ויש מקומות של שלושה מטרים. מה שאתם רואים פה זה החלק התחתון.
היו"ר צביקה פוגל
מתי זה יהיה מוכן?
ליאור
עד ההילולה בעזרת ה', אם לא יהיו הפתעות, אז הכול יהיה בסדר. הם עובדים פה יום יום רגוע.
היו"ר צביקה פוגל
אני מקווה שזה יהיה לפני ההילולה.
ליאור
זה יהיה לפני ההילולה. מה שזה אומר, שבמקום שאנחנו דורכים היום, רואים שם את הסימונים, זה יהיה בעוד 1.25 מטר מהחלק הנוכחי, שזה אומר שהרחבה הזאת תהיה ממש במפלס של הרחבה העליונה, אנחנו ניצור פה רחבה כמה שיותר מתוחה ומכילת קהל כדי לאפשר את התנועה הזאת שהוא מדבר עליה. זה בעצם מרחיב פה את צומת קבלת ההחלטות ממש לצומת די גדולה.
קרן פטל
ומן הסתם זה לא ישוב לקדמותו, ליאור.
קריאה
זה חלק מהתב"ע.
ליאור
אני לא סוטה מהתב"ע.
קרן פטל
וזה עבר? אני פשוט לא בקיאה בזה.
יוסף דייטש
כן, זה עבר. זה עבר בוועדה ארכיטקטונית.
ליאור
אני לא סותר אותה, אני גם מטפל בתב"ע כל השנים. זה בהיבט של צומת קבלת ההחלטות. יש עוד פעילויות שאנחנו מבצעים פה בשביל התחתון, שהוא קיים, אבל אנחנו הולכים להרחיב אותו משמעותית, לחזק אותו, כדי לאפשר מעבר קהל גם מתחת לרחבה שאנחנו נמצאים עליה, וזה ייתן מענה לצורך האמבולנסים או רכבי החירום בצורה כזאת או אחרת.

עוד התייחסות לדרך החירום. מכיוון שאנחנו לקחנו כמקדם ביטחון מכלית של 30 טון, אז גם לעשות את זה הפרדת טומאה וגם לעשות את זה ציר מהדרין וכל זה, זה פרויקט הנדסי מסובך.
קרן פטל
וברמדאן. זה לא קל.
קריאה
עוד דבר. התזמורת המסורתית שמנגנת 24 שעות. שאלתם מה יש בעשר בלילה, היא יושבת פה, אבל מערכות ההגברה שאנחנו מפזרים, אם יש כניסה ליישוב, זה אומר שכל ההר עושים לך ולא חייבים לבוא לפה בשביל ל - - -
קריאה
אני מבין שכל כניסה להר תלווה במוזיקה של?
קריאה
החצר. אבל כל יחידה מ-12 היחידות היא פועלת, כריזת חירום עצמאית.
קריאה
יש התייחסות לנושא תשתיות של מים וביוב?
קריאה
באירוע?
קרן פטל
לא, בכלל. לקראת האירוע, אבל לא רק. תשתיות המים והביוב, אבל לא רק להילולה, אלא באופן כללי ולהילולה.
ליאור
באופן כללי כחלק מיישום התב"ע, אנחנו עברנו כבר ועדה ארכיטקטונית בפעם החמישית לגבי מרפסת הכוהנים העתידית וכדי לאשר את מרפסת הכוהנים, שהיא חלק מהפלח הזה ועוד שני בניינים, זה החלק הראשון של התב"ע שיוקם, כולל ציר החירום. נדרשנו גם לתת מענה לכל נושא התשתיות, אם זה הביוב, חשמל, טמ"ס, מים כמובן, כל התשתיות בהיבט של ההר ורק אחרי זה הסכימו לגזור לנו את החלק הזה של התכנית.
היו"ר צביקה פוגל
זאת אומרת החלק הזה של התכנית הוא חלק מהתב"ע?
קרן פטל
אבל יש עוד כברת דרך.
ליאור
חלק מהיישום של קווי הביוב זה הקמת תחנת שאיבה במושב מירון.
קריאה
זה לא יקרה עד האירוע. אני רוצה להבין מה כן יקרה.
ליאור
עד ההילולה אנחנו ממשיכים להסתמך על הקווים של הביוב הנוכחי, כמו כל שנה. יש שני קווים שעוברים מתחת לכביש החירום הנוכחי, הישן, אנחנו מסתמכים עליהם. יש לנו פה שתי נקודות שאנחנו יכולים להתחבר אם חלילה דווקא, אחרי 20 שנה שלא קרה פה כלום, אבל אם פתאום תהיה פריצה יומיים לפני ההילולה - - -
קריאה
היו כל הזמן.
ליאור
לא, לא קרה פה. אם יומיים לפני ההילולה יקרה איזה פריצה אנחנו יודעים איך לטפל בה ולעשות איזה מעקף.
קריאה
התשתיות של מושב מירון לא יכולות להכיל את כל זרימת המים והביוב. אנחנו חווים את זה כל שנה באזור הזה, במיוחד גם עכשיו ש-89 צמוד ל - - -
שמואל
אני רק אספר משהו על תשתיות. היינו פה לפני שבוע בפגישה עם הרט"ג ואנשי הביוב ומהמועצה והם טענו שב-ז' אדר היה פה איזה סוג של קריסה במערכת.
קריאה
אני חייבת להגיד, הכתובת זה אנחנו, בחרתם עם רשות המים, רשות המים לא מטפלת בתשתיות בתוך היישוב. נושא התשתיות של המים והשפכים זה משרד הבריאות ולא הוזמנו, וחבל, ואנחנו מוכנים בכל רגע - - -


(בישיבה)
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו התכנסנו פה עכשיו כדי להעלות את הנושאים שנראים לכם לא פתורים. לא מה פתור, לא חלוקת צל"שים, את זה נעשה אחרי שהאירוע יסתיים בהצלחה, נכון לעכשיו מה שמעניין זה איפה אנחנו מזהים נקודות תורפה או נקודות חולשה, או כל דבר אחר שעדיין צריך לטפל בו. אני מבקש סבב של בעיות או של אירועים או של דברים שנראה לכם שחשוב להעלות אותם ובסוף ננסה לתת מענה, בעיקר יוסי כפרויקטור, והמפיק, איפה הוא?
קריאה
אני מטעמו.
היו"ר צביקה פוגל
אתה מטעמו, מצוין. כל מי שמדבר להציג את עצמו כדי שנדע למי אנחנו צריכים להתייחס בסוף, ולדבר בקול, כי אני תותחן, אני בקושי שומע, ולאט כדי שגם נוכל לכתוב את הדברים. הזמן שיש לנו כאן הוא בערך שעה, אז בואו נמצה את זה. בבקשה. מי הראשון?
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אולי אני אשאל. דבר ראשון, אנחנו רוצים באמת לשמוע מרמ"י. אני רוצה לומר לכם שאני פגשתי את מנהל מחוז צפון אצל השר יחד עם מנהל רמ"י, ינקי קוינט, לפני כחודש וחצי, והמינהל מצדו היה – לא שפעם זה לא היה ככה, אבל אני פגשתי אותו במקרה הזה, בפרויקט הזה, נדיב מטעמו, נדיב מצדו, בבקשה שאנחנו הצגנו עם הוספת השטחים בתוך היישוב וממול היישוב. אני חייב לומר לך, כל מי ששומע על תוספת השטחים מבין שאו שיהיה לנו את מירון בשונה ממה שהיה עד עכשיו ומה שבאמת צריך לעשות במירון, שיהיה פה גם שמח, אבל הוא גם עוזר לנו הרבה כדי שנהיה יותר בטוחים פה.

אז אנחנו יודעים שרמ"י נתנה את ההסכמה, אבל פרוצדורלית אני מבין שגם צריך להעביר את זה. אני קיבלתי אתמול בלילה בצאת השבת מהמנכ"ל שלי, מאסף יזדי, ובבוקר לפני שנסעתי, תשמע, וכל מי שמסתובב פה רוצה לדעת איפה אנחנו עומדים. אז לא שאתה חלילה עומד פה, אבל תרגיע אותנו, תגיד לנו שיש ו – . אז סליחה שאני ככה נתתי לך, אתה עושה את האירוע. רמ"י עושים את האירוע, יש לנו אז יש אירוע.
נציג רמ"י
קודם כל יש אירוע. היה טוויסט בעלילה כשפתאום באיזה שהוא שלב החלטת הממשלה הפכה את זה להעביר את העסקאות לדיור הממשלתי.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
ככה ביקשו מאיתנו.
נציג רמ"י
לא, רגע. כי הכול היה מוכן למקומות הקדושים, הכול היה מוכן, פיקס. היינו צריכים להיערך מחדש כי הדיור הממשלתי זה כבר התנהלות אחרת מולם. אני יכול להגיד לך שהיום בבוקר העברנו שתי עסקאות לירושלים לאשר לדיור הממשלתי, נשארה עסקה אחת גדולה של איזה 130 דונם של החקלאים, הדיור הממשלתי צריך לסגור את זה עם האגודה החקלאית. אני מאמין שזה ייסגר.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
מתי?
נציג רמ"י
זה כבר צריך לשאול את הדיור הממשלתי, אני לא עושה את המשא ומתן עם המושב. יש סכום שנקבע, המושב הסכים לו, הדיור הממשלתי צריך לעשות את ההסכם. ברגע שהוא יעשה את ההסכם, אני גם לזה כבר ערוך ומוכן עם כל הדברים.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אתם תהיו עם היד על הדופק מול הדיור הממשלתי? מי עם היד על הדופק מול הדיור הממשלתי שזה יסתיים?
נציג רמ"י
אני אשמח אם אתה גם תדאג ללחוץ על הדיור הממשלתי, גם אני ברקע. זה בעיניי פתיר, זה לא משהו שהוא לא אפשרי לעשות, הכול בשל כבר. האגודה בשלה, כולם בשלים, אז לא צריכה להיות בעיה.
יוסף דייטש
אני רק אעדכן, ביום חמישי בערב דיבר איתי יושב ראש האגודה הממונה, הוא דיבר איתי ביום חמישי, הוא מחכה שייצרו איתו קשר מהדיור הממשלתי. יש בחורצ'יק מאוד נחמד בדיור הממשלתי בשם מיכאל, וזה דבר שאני מבין שזה ניתן לפתרון, הוא מעביר את ההסכם לאגודה, זה יכול להיחתם היום, האגודה רק רוצה שהדיור הממשלתי יעביר לה את הנייר, יש את הנוסח של מה שסוכם מול המקומות הקדושים, צריך בסך הכול לשנות את השם למעלה, במקום המקומות הקדושים חותמים על זה הדיור הממשלתי.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אבל אתה מבין שעדיין זה לא הגיע לדיור הממשלתי.
נציג רמ"י
לא, הגיע. הייתה טיוטה לדיור הממשלתי, העברנו להם הערות, הם עכשיו צריכים לעשות את ההסכם עם האגודה, זה מה שנשאר.
היו"ר צביקה פוגל
איפה עוד יש –
נציג רמ"י
זהו, מבחינתנו זה זה.
היו"ר צביקה פוגל
כלומר זה התנאי להשלמת האפשרות לקחת את מתחם 89?
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
של שימוש ב-89 ובתוך הכפר.
יוסף דייטש
בואו נבין רק במה מדובר. יש היום חתימה על 89, מחר צריך לדאוג, וזה השר ידבר איתך לגבי הנושא התקציבי, צריך לטפל בכל הנושא של התקציב וזה אני לא מציע שייעשה פה בשולחן, זה אתה מול השר תשבו ותלבנו את הנושא הזה, אבל ברגע שיש את החתימה על מתחם 89 אפשר מחרתיים לעלות ולהתחיל. יש את הבקשה, צריך להגיש את הבקשה לפי החקיקה החדשה, איך בדיוק מגישים את הבקשה, מה אנחנו עושים, אבל אפשר לעלות לשטח וצריך לעלות לשטח.
היו"ר צביקה פוגל
כן, אוסקר, בוא נתחיל איתך.
אוסקר פוקס
אנחנו מתייחסים, לפי בקשת הוועדה וגם לפי בקשת הפרויקטור והשר, להצעת החוק כאילו היא קיימת ואנחנו פועלים על פיה. כדי לתת את כל התנאים המקדימים והכול אנחנו מבינים את הרעיון להביא תכנית בטיחות שהיא כבר מוסדרת והכול, אבל אנחנו יודעים שאנחנו תמיד משפיעים לפני. זאת אומרת אנחנו מבקשים, גם אם עדיין לא פורסמה, לקבל מבעוד מועד – אני יודע שהיא צריכה להתפרסם היום אחר הצהריים או מחר בבוקר או מחר בשעה ארבע, אבל אנחנו יודעים לתת את ההערות שהן קריטיות על תכנית הבטיחות, להשפיע על מקומות ההדלקה, על כל מיני תנאים שאנחנו צריכים לתת כמוקדמים. למרות שנתנו משהו ראשוני וגדול למפיק עדיין אנחנו רוצים להשפיע על טרום תכנית הבטיחות, אז אם אפשר להשפיע בעניין הזה.

הייתה לנו הצצה כשהיינו בחניון לראות על הצמחייה ונושא האוהלים והחישוף, זה משהו שמאוד מטריד אותנו, לא כאן סביב מירון, אלא אנחנו מסתכלים על זה מצומת שבע ועד לכאן, כולל תשתיות המים בחניונים. יש לנו לא מעט חניונים שהם חניונים זמניים. היום אנחנו עוסקים באוטובוסים שהם אוטובוסים חשמליים, אוטובוסים שמתחילים להיכנס עם שיטות תדלוק אחרות, אנחנו צריכים תשתיות מים. אנחנו את התנאים האלה נתנו להפקה, הם יודעים, רק מה? אני מבקש מהוועדה לתת דחיפה ואם צריך בנושא של התקציב גם על זה לדון במקום הזה.

דיברתי על היציאות שנדרשות. נמסר לי על ידי ההפקה שזה משהו שנמצא בתכנית, אנחנו נחכה. גשר הכוהנים, מה שהיום השביל לכוהנים, הוא נושק ליער. הוא צריך יציאות. זאת אומרת עכשיו תוך כדי העבודה אנחנו צריכים שיהיו שם יציאות כי הוא נושק ליער. שריפה שתגיע מהאזור ההוא, אנחנו נצטרך לתת לזה מענה.
היו"ר צביקה פוגל
האיש של התשתיות מכיר את זה?
אוסקר פוקס
זה משהו שעלה עכשיו, תוך כדי הסיור.
ליאור
הוא דיבר איתי על זה, אני הסברתי לו שלפי התב"ע אמור לקום שם מלון שהדופן הימנית של ציר החירום הוא בעצם קיר המלון. אנחנו נבחן איך אנחנו יכולים השנה לתת את הפשפשים האלה שהוא מדבר עליהם, אבל אם אני נותן פתחים בתור ציר המהדרין אז בעצם הוא לא כשר לכוהנים. נמצא לזה פתרון. דיברנו על זה, נמצא לזה פתרון השנה. אני אומר שבשנה הבאה או מתי שהמלון ייבנה הקיר של המלון זה הדופן הימנית.
קריאה
אתה מדבר על יציאות לאדם או לרכב?
קריאה
לאדם.
קריאה
זה מענה מבצעי לכבאים.
ליאור
זה גם יצא לבחינה הנדסית, אני מניח שתהיה תשובה.
אוסקר פוקס
אנחנו ממתינים לתכניות. אנחנו בשיתוף פעולה, יש לנו סיור עם הפרויקטור ואנחנו שם נדייק את הכול, אבל כעיקרון אנחנו עם הפנים בצורה מאוד מאוד חיובית כדי לנסות ולאשר מירון חדש, שאנחנו לא מכירים, עם מתחם גדול של מעל 100 דונם, שהוא מאתגר לא פחות מאשר האזור כאן של הציון, שאותו אנחנו מכירים ואנחנו עוסקים בו לא מעט שנים. ואנחנו מקווים שיהיה מירון שמח.
היו"ר צביקה פוגל
גם אנחנו.
יוסף דייטש
אני רוצה רק לבקש, הבחורצ'יק הזה צריך ב-11:30 להיות בבנימינה בשביל להגיש את תכניות הבטיחות, הוא והמפיק. אם יש לנו שאלות לגבי הציון, אם לא, אני רוצה לשחרר אותו.
היו"ר צביקה פוגל
יש למישהו פה הערות שנוגעות לציון?
יוסף דייטש
שאלות לגבי ההתנהלות של הציון עצמו.
אורן אביטן
הפרגולה בכניסה לנשים, אנחנו נותנים שם, כמו בשנה שעברה, מענה לנשים, אתה מכיר את זה. זה לעניין של הציון.
שמואל
יש משהו אחד שהחסרתי, בפנים תהיה גם, שמעתי את זה אחר כך מהשאלות אז אני אדגיש את זה, בתוך כניסת הציון תהיה מדבקה, זאת אומרת שזה יהיה מסלול שכל אחד הולך. כל מטר וחצי יהיה סדרן שיגיד לבן אדם: בבקשה תתקדם כדי לעשות נשיקה ולצאת, כדי לשלוט בקהל ושלא יהיו המונים.
קריאה
יהיה אפשר לגעת בציון?
שמואל
כמובן, לא תהיה שום הגבלה, אבל נשיקה ולצאת.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אני יכול לומר על עצמי, כשאני בא לקבר רחל ביום השנה, יש גם קהל, גם קשה להיכנס, אז אני יודע לומר מ-צ' עד ק"ו, אני אומר את זה, כשאני מגיע לציון אז אני יכול לתת יד ונשיקה והולך, אבל את כל התהילים אני אומר בדרך.
שמואל
הרעיון של המסלול אומר שאנשים כבר יתחילו להגיד לפני, וגם בהסברה לפני יהיה, שהם כבר מגיעים לציון, גם הקשר הפסיכולוגי, כשהם כבר יהיו יותר קרובים וכבר יראו את זה מהדלתות, אז זה רק נשיקה ולצאת.
יהודה בן עטר
ההסברה המקדימה חשובה לאין ערוך. אם אנשים יבינו שהם גם יכולים לראות את הציון מרחוק אנחנו נחסוך לנו הרבה כאב ראש בציון עצמו. זה לגבי העניין הזה. וברשותך, כשיגיע התור שלי אני רוצה רק לומר שני משפטים.
היו"ר צביקה פוגל
יגיע התור שלך.
יהודה בן עטר
אני ממתין בקוצר רוח.
היו"ר צביקה פוגל
לפני שאתה הולך, הרופאה המחוזית, בבקשה.
אולגה ויניצקי
אתה אחראי על לב ההר בינתיים, כן?
יוסף דייטש
הוא על הציון ובציון אין חלוקת מזון, שום דבר. מים, בקבוקי מים בלבד.
אולגה ויניצקי
ושירותים יש שם? אנשים יוכלו להיכנס?
יוסף דייטש
יש שירותים. לא בתוך הציון. במתחמים הקבועים, לא מוסיפים שם.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה. שמוליק, תודה על הסיור. בהצלחה. צה"ל, בבקשה.
נציג פיקוד העורף
כמובן נסייע למשטרת ישראל בכל מה שיידרש שיעבור בשלום. אנחנו נערכים גם עם סד"כ חילוץ וגם עם סד"כ - - -
היו"ר צביקה פוגל
איפה הסד"כ הזה יישב?
נציג פיקוד העורף
פה, הוא יישב במתחם של כב"ה. יישב שם חלק מהסד"כ, הסד"כ הנוסף, אנחנו נביא סד"כ יותר מתוגבר משנה שעברה כך שהסד"כ יוכל להתחלק וגם בשביל לתת מענה גם ל-89 וגם למעלה. זה מבחינת החובשים והאלונקאים, כוח אלונקאים, בשנה שעברה הבאנו 50. ביקשו השנה, גם משרד הבריאות וגם מד"א, להגדיל את הסד"כ הזה, אנחנו נעמיד פה סד"כ כפול בשביל הדבר הזה, גם הוא יתחלק. אנחנו סיכמנו את כל המתחמים בדיוק איפה אנחנו נפרוס את הסוגיה הזאת. אני מאמין שהיום ב-12:00 עם כל הסיור של המונחתים וכל הדבר הזה הסוגיה הזאת תיסגר, שאנחנו נדע בדיוק איפה ימוקם האוהל הצה"לי.
היו"ר צביקה פוגל
מנחת מסוקים?
נציג פיקוד העורף
לגבי מנחת המסוקים, בשנה שעברה אנחנו נחתנו ב-89, בדיוק באותו שטח. היום בסיור אנחנו נראה מול חיל האוויר מה השטח שצריך לגדר אותו ביחס לאותם אוהלים שצריך לשים שם. בסוף זו הנקודה הכי קרובה, אנחנו כבר הסתכלנו. יש עוד מקומות, אבל מסוק לא יכול להגיע לכל נקודה, יש פה הרבה חוטים באוויר. גם לאיפה שהתכנסנו בבוקר, על פניו היה אפשר, אבל ראינו שם מסביב, המסוק הצה"לי לא יכול לנחות שם ולכן הנקודה הכי קרובה זה מתחם 89 ואנחנו לא נוותר עליו, עוד פעם, רק בשביל לתת מענה מבצעי כי - - -
היו"ר צביקה פוגל
89 לא יהיה. צריך להתכונן למנחת אחר.
נציג פיקוד העורף
אני הבנתי שיש שם שטח פנוי.
היו"ר צביקה פוגל
לא יהיה ב-89, תמחקו את 89. לא יהיה.
נציג פיקוד העורף
זה לא מה ש - - -
היו"ר צביקה פוגל
אני אומר לך, מהכרת התכניות או מלימוד התכניות של היום, ב-89 לא יהיה מנחת. צריך למצוא לזה חליף. אורן, תעזרו להם.
קרן פטל
בספסופה.
קריאה
או בשטחים של סוף בורמה.
נציג פיקוד העורף
בספסופה, על פי החלטה של חיל האוויר אוכל רק מסוק אחד, זאת אומרת שכל השאר נמצאים במעגלי המתנה באוויר.
קרן פטל
וכמה יש שם? כמה רחוק זה?
נציג פיקוד העורף
זה יותר רחוק, זה אומר שאנחנו מושכים עם שדכן שלנו את האמבולנסים לשם ודואגים עם מפתח לפתוח את זה.
היו"ר צביקה פוגל
בעין הוזים אין מקום?
נציג פיקוד העורף
הוזים זה חניון.
קריאה
בספסופה.
קרן פטל
בספסופה זה מסוק אחד.
קריאה
אבל בסוף בורמה יש גם שטח, שטח פתוח.
היו"ר צביקה פוגל
בעין הוזים אפשר להכשיר שטח, אני לא בטוח שזה יותר רחוק מכפר שמאי.
קרן פטל
מה עם רמת דלתון? מה עם המנחת ההוא שהיה של הצבא?
קריאה
הוא של הצבא, הוא לא שייך.
נציג פיקוד העורף
יש היום דיון על מנחתים בשעה 12:00
היו"ר צביקה פוגל
חברים, נקודת תורפה שצריך לתת לה מענה, יוסי.
יוסף דייטש
אני יודע שצריך לתת לה מענה, אבל זה כבר - - -
קרן פטל
יוסי, רמת דלתון.
קריאה
נכון, זה שטח צבאי. טייסת 200 שהייתה למעלה.
קריאה
הוא מרוחק. לחשוב שאמבולנס צריך לנסוע בתוך גוש חלב בשביל להגיע, לעבור את כל הבמפרים.
היו"ר צביקה פוגל
מנחת דלתון לשעבר? לא, זה ממש רחוק. בקיצור, אני סומך עליכם שאתם יודעים לאתר שטח ולסמן אותו, כזה שלפחות יכולים לנחות שם מספר מסוקים, שניים-שלושה, כדי לתת מענה. אבל אם אין אז יהיה אחד וסבב והשאר יחכו באוויר. אין מה לעשות, אנחנו לא יכולים להמציא משהו, אבל לתת לזה מענה חייבים.
קריאה
השאלה אם אפשר לגדר חלק -89.
קריאה
89, שכח ממנו. כל המערך של הטישים וכו' הולך להיות שם, אתה לא יכול להנחית שם מסוק.
קריאה
אבל שווה לעשות בדיקה באזור.
קריאה
אתם חייבים לבחור נקודה אחרת ולהכשיר אותה אם יש צורך.
היו"ר צביקה פוגל
אני סומך על צה"ל ומד"א שימצאו לזה מקום נורמלי. בואו נתקדם. עוד משהו, צה"ל, פיקוד העורף?
יוסף דייטש
אני מסכם רק. המפיק יירד איתכם אחרי שאנחנו מסיימים פה, שמחה ויחיאל יירדו איתכם לשטח, יראו לכם את התכנית ונסכם את זה, בסדר? הם יסכמו איתכם, הוא יראה לך בדיוק את תכנית ההעמדה, איך היא בדיוק, ונסכם את זה.
היו"ר צביקה פוגל
מד"א, נקודות תורפה.
אורן אביטן
כמו שדיברתי למטה, הלשון הכי תחתונה, שאתם אמרתם שיעשו איזה שהוא שציר יורד דרך המושב לכיוון שער י', אז רק לראות שזה אכן כן קיים ושאנחנו נוכל לעשות איזה שהיא נסיעה שם, לראות זה אכן כן.
היו"ר צביקה פוגל
שזה יהיה קיים, כן.
אורן אביטן
לראות שזה אכן כן וזה בעצם נותן לנו את המענה לחלק התחתון. נקודה נוספת, הכביש שעולה למעלה, חניון שיזפון, זה מרפאת שדה שלנו, ואנחנו מחכים רק לתכנית של 89 ואז נדע איך אנחנו מחלקים את הכוחות. כמובן שגם בתוך בני עקיבא, שזה מתחם חדש, גם פה אנחנו הולכים לשים כוח.
היו"ר צביקה פוגל
תהיה נקודה. ויהיו, כמו שאמרת לי, חוליות בשטח.
אורן אביטן
יש חוליות באופן תדיר ויש חוליות לכל הדלקה. אנחנו ביחד עם כב"ה, ביחד עם נציג משטרה, זה מה שהיה בשנים עברו. זה מה שהם ידרשו, גם שם אנחנו נדאג שיהיה.
היו"ר צביקה פוגל
החוגגים צריכים לדעת שלא רק בנקודות מסוימות יש מד"א, יש גם חוליות שמסתובבות בשטח, כך שכל מי שיצטרך איזה שהוא מענה מקומי יוכל למצוא אותו. עד כאן.
יוסף דייטש
אני רק מבקש שתשבו אתם ואיחוד הצלה. אני שוב פעם אומר את זה בפרהסיה, אני הייתי רוצה שתחלקו את ההר, לעשות את החלוקה של המקומות, שכל אחד יידע איפה הוא כדי שנוכל גם להעביר את המידע לציבור לפני כן. אנחנו רוצים לחלק לאנשים מפה, אז לדעת איפה הנקודות של מד"א, איפה הנקודות של איחוד הצלה, איפה הנקודות של כיבוי אש. אדם צריך שיהיה לו אצלו מפת התמצאות בהר, שיידע מה יש בהר. כל חוגג שמגיע, אנחנו רוצים שיהיה לו מפת התמצאות שבה אנחנו צריכים את כל המקומות לציין.
היו"ר צביקה פוגל
כן, רט"ג.
נציג רט"ג
צהריים טובים. שני דברים קטנים, אבל גדולים. אחת, לגבי דרישות כב"ה, מה שאמר כרגע אוסקר, אנחנו במחלוקת לגבי הדרישה הזאת –
היו"ר צביקה פוגל
של החישוף?
נציג רט"ג
לא, חישוף אין לנו בעיה, יש קווי חיץ, יש תקנות. לגבי מצומת שבע ועד למירון, לייצר קו חיץ, 50 מטר כל צד. וכדי לא לעכב את העניינים אנחנו מאשרים לבצע, אבל מישהו צריך לעשות את העבודה. זה לא יהיה רשות הטבע והגנים, אנחנו נפקח, אין בעיה.
היו"ר צביקה פוגל
גם לא תמורת תשלום?
נציג רט"ג
לא, לא רוצים לבצע את העבודה. צריך לחסום פה כבישים, זו עבודה משמעותית מאוד. אנחנו מאחלים בהצלחה למי שצריך, אנחנו נפקח על העבודה, אין שום בעיה.
יוסף דייטש
ירון, אתה יודע על מה הוא מדבר?
אוסקר פוקס
מישהו בסוף יצטרך לעשות את זה.
יוסף דייטש
בסדר, אבל אף אחד לא העלה לנו את זה עד עכשיו, זו דרישה שאני פעם ראשונה שומע אותה, ליצור אזורי חיץ, 50 מטר לפה. עד עכשיו זה לא עלה וזה לא תומחר ואף אחד לא דיבר איתנו על זה. זה לא עלה, לא ההפקה מכירה את זה, לא התשתיות מכיר את זה.
אוסקר פוקס
ההפקה מכירה.
יוסף דייטש
ההפקה לא מכירה. נמצא פה ירון שהוא מכיר כל פרט ופרט והם לא מכירים את זה. לכן חשוב לי לומר, זה נושא שעד עכשיו לא עלה. אני לא מכיר את זה וזה גם לא תומחר על ידינו, אין לי מושג במה מדובר, זה נושא שמגיע עכשיו.
אוסקר פוקס
אנחנו העברנו את זה מבעוד מועד.
היו"ר צביקה פוגל
אוסקר, תסגרו את זה עם ההפקה. אני סומך עליך, תבדקו את זה, תעלו את זה כדי שבאמת אפשר יהיה לא רק לתמחר, אלא גם לבצע. מה שחשוב לי בסוף זה לבצע את זה.
נציג רט"ג
אני אחזור על עוד משהו אחד שאמרתי כבר בכנסת, לגבי הפקת הלקחים שלנו משנה שעברה, לגבי משטרת ישראל, הסיוע שהם עזרו לנו בסגירת ההר בלילה מצילה חיים. חילוצים, שריפות מיותרות, אנשים שמטיילים ולא יודעים לאן ללכת, אנשים מנסים לעקוף את המחסומים עם רכבים פרטיים או עם אוטובוסים.
קרן פטל
או עם טרקטורונים.
נציג רט"ג
במקום שתהיה לנו טיילת בהר בשמורה צריך לסגור שלוש כניסות. המינימום זה את הלילה הראשון, אחר כך ביום יותר קל לחלץ. זה הכניסה מחוממה, הכניסה מבית ג'אן והכניסה מחורפיש, אחרת אנחנו לא יכולים לשלוט בזה.
קריאה
זה בתכנית שלנו.
היו"ר צביקה פוגל
קצין האג"מ של המחוז עשה לי עם הראש ככה, אני יודע שזה סגור.
נציג רט"ג
מעולה. הדבר השני זה שיתוף פעולה עם כב"ה. אמר את זה אוסקר בבוקר, ככל שאנחנו נצמצם את השהייה של אנשים בלינה, באוהלים, בכל מיני מקומות בשטחים הפתוחים, וזה לא חשוב אם זה קק"ל, רט"ג או שטח ששייך למועצה, נמזער את הסיכון של הדלקת אש מיותרת וסכנת שריפות. אם יהיה לנו מזג אוויר חם ורוחות בעייתיות אנחנו צפויים לסכן אפילו את שפר. אם יהיו פה שריפות גדולות, אם האש תצא פה משליטה - - -
היו"ר צביקה פוגל
אני מזכיר לך שזה ל"ג בעומר גם בשפר, גם שם ידליקו מדורות.
נציג רט"ג
כן, גם שם אנחנו נמצאים בהיערכות וגם שם כיבינו שריפות בל"ג בעומר, כולל בחצר באמירים.
קרן פטל
באמירים לא מדליקים מדורות גם במהלך השנה. יש להם תקנה פנימית ביישוב.
קריאה
זה היישוב הכי אקולוגי פה.
נציג רט"ג
יש להם תקנה פנימית והם שרפו שם גזם באחת ההילולות, יש לי זיכרון טוב, ואנחנו עזרנו לכבות. כל היישובים פה במועצה נמצאים בדרגת סיכון גבוהה, ברמה גבוהה פלוס. אמירים, שפר, אם תהיה פה שריפה זה יישובים שהם בסכנת שריפות. שלא נעביר את השמחה ממקום למקום, צריך גם שם להיות ערוכים.
היו"ר צביקה פוגל
הערותיך נרשמו, תודה. מי עוד?
נציג תפארת יהדות ספרד
התאחדות ספרד. אני כל הסיור מהבוקר, מסתובבים, יושבים, מדברים. אני שומע רק על החסידויות, אני שומע על הפרדת גברים נשים, אני שומע על אוהלים לנשים, אוהלים לגברים, אני שומע פה את כל הדברים הכי המסוכנים שיכולים לקרות ואנחנו לא נמצאים בשום מקום. אני רוצה לדעת איפה אנחנו נמצאים, בבקשה.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי, נחפש לזה תשובה, לא נשאיר אותך בלי תשובה. כן, עוזר ההפקה.
ירון
שלום, צהריים טובים. אני אגיד שניים-שלושה דברים וזה בעצם מתכלל את הכול. אנחנו נמצאים בקשר טוב עם הפרויקטור, גם משנה שעברה, יש לנו את הזיכרון הארגוני של שנה שעברה, מה שהיה טוב נשמר, מה שהיה פחות טוב או לא היה טוב בכלל אנחנו מנסים לשנות.

מה שכמטרייה מעל הכול זה נושא סגירת התקציב וההסכם וזה מחלחל לתוך התשתית של החניונים, של ההסדרה של מד"א, של כב"ה ושל כל שאר הדברים. אז אם אני מנתח את זה בצורה נורא פשוטה, צריך להסתכל על זה בעין של ריבון, תשתיות לאורך שנים קדימה ולא צריך לעצור את זה וצריך לאשר אותן באופן מיידי. תשתיות שהן חד פעמיות, זה אוהל, זה מנורה, זה גרילנדה, זה אם אנחנו נעשה מנורה בצבע כחול או אדום.

את התשתיות הקבועות האלה, אנחנו חייבים אתמול את ההסכם כי בורחים לנו מה שנקרא ספקי המשנה, הם פשוט בורחים לנו. יש להם את אירועי פסח ויש להם את אירועי יום העצמאות ויום הזיכרון. אם אני לא מתחייב איתו וסוגר איתו להקים גשר או להקים אוהל ציליה שאנחנו תופרים את זה במיוחד לשנה הזאת זה לא יהיה. זאת אומרת החלום הנפלא שיש פה, ובאמת חשבו עליו הרבה, גם בריבוד האנשים וגם בכמות יותר גדולה, כנראה לא יקרה אם זה לא יהיה. והדבר השני, בהמשך הדרך, במעלה הדרך, האם להביא זמר כזה או אחר, האם כלייזמר כזה או אחר, או במה כזאת או אחרת, זה יש לנו עוד קצת אוויר. אז הדברים האלה חייבים להיסגר.

יש לנו כמובן עוד בעיות ברמה של סגירת דברים מול הרגולטורים, כמו צה"ל לגבי חניון כחל, אבל הדברים האלה לדעתי אפשר עוד לרוץ איתם וזה ייסגר. אז אם אנחנו סוגרים את ההסכם - - -
יוסף דייטש
בנושא של כחל אנחנו צריכים מענה כבר. יש עכשיו סיור של את"ן בכל החניונים והנושא של כחל עוד לא נסגר. הצבא כבר מושך את ההפקה במשך כמעט שלושה שבועות ואין עדיין הסכם, הם היו צריכים כבר את ההסכם לגבי כחל ועל זה אנחנו גם צריכים שירימו טלפון. יש איזה גברת במשרד הביטחון בשם יעל, היא הייתה צריכה להעביר הסכם להפקה על החניון של כחל, עדיין לא נסגר לנו.

לגבי הנושא שנגע בזה ירון, הנושא של התקציב. את זה אני אומר, אנחנו לא ננהל את זה פה בדיון, לא פה בפרהסיה, אני הייתי מבקש שתשב אחרי זה עם השר, תסגרו את הנושא ונראה איך אנחנו מקדמים את זה כדי שההפקה תוכל באמת להיות רגועה ותוכל להסתער. כי בלי שיש לנו את התקציב, שתבין, כרגע אנשים עובדים פה חודשיים - - -
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
בלי שאין הסכם אז אי אפשר לחתום את ההסכם איתם, אי אפשר לעשות שום דבר.
היו"ר צביקה פוגל
כבוד השר, אנחנו חוזרים ואני הולך לשבת עם בצלאל על התב"ר. יהיה בסדר. תודה, ירון.
יוסף דייטש
ירון, הנושא שרט"ג אמר, זה מטריד אותי יותר מכל דבר.
ירון
אני אשב איתו, אני אבדוק.
יוסף דייטש
צריך לבדוק במה מדובר, כי לא יכול להיות שהוא אומר שיש משימות שהעבירו להפקה ובהפקה לא מכירים את זה. זה צריך להיבדק ולתת מענה.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אתם קיבלתם דבר כזה עד עכשיו?
ירון
בשנה שעברה הייתה דרישה כזאת, אבל לא הייתה כזאת כמות של מבקרים והמשטרה באמת לקחה אחריות לסלק את רובם.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
השנה העלו את הדבר הזה?
ירון
השנה אני לא מכיר דבר כזה.
יוסף דייטש
אנחנו מסיירים אחרי זה עם כב"ה, אני רוצה שאנחנו נוכל תוך כדי לענות להם תשובות לגבי הנושא הזה.
ירון
אני מיד בודק את זה.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה, אולגה.
אולגה ויניצקי
ממש תודה רבה על הקשב, גם בוועדת הכנסת, גם כאן היום. אנחנו לגבי משרד הבריאות בעצם על הבריאות. לא על בטיחות, אנחנו מדברים פה על מניעת מחלות ומניעת מקרי מוות מהמחלות, שזה א', הרעלות מזון, שיש מגוון סיבות, חיידקים, וירוסים, שזה יכול לקרות כל רגע אם אנחנו עובדים לא לפי הכללים ועל תשתיות שהן כאלה פגומות. חברים, גם הפרויקטור, תקשיבו, גם העניין של מחלות זיהומיות, הדבקה, גם דרך אוויר, גם דרך מגע, וגם כמובן הדבקות מעיים והאיום של פוליו שיש. אנחנו ממש מאותגרים.

הצנרת הזאת, הצנרת של המים והביוב, איך היא קשורה לזה? בסופו של דבר החיבורים הם לא תקניים ויש נזילות לפעמים עד גובה של עשרה סנטימטר מעל הקרקע, ואם זה היה נגיד לפני שנתיים, גם בשנה שעברה היו נזילות, איפה שיש ביוב אסור לאנשים להיות שם. אני חייבת להוציא בכלל אנשים, כרופאת המחוז, משם. זה א'. ב', זה יכול להתפרץ ולתת מזרקה כזאת תחת לחץ ואז זה ישר על אנשים, למה? כי יש ממש ריבוי של כל מי שמצטרף שם, תוסיפו לזה שמשתמשים בנייר טואלט או משהו ובכלל סותמים את זה וצריך הרבה ביוביות לפנות את זה. זה סיפור שלם של סכנה לאנשים וסכנה גם לסביבה.

התשתיות, אלו הקבועות ואלו שמניחים אותם, עד לרגע הראשון בשנה שעברה לא יכולנו, עד לשבוע הראשון עדיין לא חיברו, אנשים לא ידעו, הפרויקטור לא ידע מה לחבר, לאן לחבר, כדי שלא יקרה שם אסון. שלחתי לשם את הצוות של המהנדסים שלי, הם היו יום שלם עם הפרויקטור, עם דודו או עם מישהו מטעמו, אבל אנחנו צריכים לראות את התכנית, מי מבקש את זה. זה לא המים לשתייה, זה מים שזה חומר גלם למזון, לכל הכנסת אורחים, לשטיפת ידיים, אין לנו מיפוי, אין לנו מפה. אנחנו כל השנה, לא רק לפני אירוע, כל השנה ביקשנו לקבל מפה של תשתיות של מים וביוב, איפה הם מצולבים, איפה מתחברים, אין. אנחנו אפילו לא יודעים מה ההשפעות.

ליד הציון יש חיבור של מים שהתחברו בשנה שעברה למים של כיבוי אש, יכול להיות כל אסון. ככה גם אפשר בטעות להתחבר עם כל מיני חומרים מרעילים, אם יהיו לנו הרעלות. חברים, אני באמת רוצה למנוע, אני מאוד דואגת.

לגבי המזון. חייב להיות אישור למזון, מה זה נקרא? אם זה הכנת מזון זה כמו כל מסעדה, כמו כל קייטרינג, כמו כל מטבח. אפילו אם מביאים קייטרינג יש תנאים, יש דברים שאפשר להגיש בטמפרטורה מסוימת, לא תמיד זה אפשרי, יש כאלה שמקרישים, יש כאלה שמחממים, יש מטבח מבשל מה שנקרא. אנחנו לכל האנשים האלה שהכניסו את המזון, אני לא יודעת איך אתם קוראים להם, זה לא אנשי עסקים, הם מברכים והם נותנים את זה ככה, לא מוכרים, אבל מי שבעצם מביא כמויות של אוכל, אני לא מדברת על שתי מנות או איזה שהיא ארוחת צהריים של חבר שם, לא מדברת על זה, משהו של הציבור, חייב להיות אישור.

איזה אישור? זו שאלה גדולה, החוק מאתגר אותנו. למה? כי אם אנחנו עברנו בשנה שעברה – קודם כל קרן היקרה שיושבת פה, המנכ"לית, היא אספה אישורים על הקרקע, כי יש קרקע ציבורית, יש קרקע פרטית, יש כל מיני דברים. גם לכל הרבנים, הם שאלו אותי: אולגה, מה אנחנו עושים? אין אישור לקרקע. צריך לחכות שבועיים-שלושה כדי לעבור מכרז, כדי לקבל אישור לקרקע. אחר כך היא ריכזה את האישור של מד"א, אם מבחינת ביטחון מותר או לא, וגם את האישור של כבאות, אם הכבאות מאשרת או לא. ואז כשזה הגיע אליי, כל החומר הזה, הסתכלנו ביחד עם הצוות היקר שלי, רופא נפה, המהנדסים, כולם, בריאות הסביבה, הסתכלו וראו אם עומדים בקריטריונים, אם יש מפרט, אם יש חיבורים באמת למים, לביוב, פתרון לאשפה. אתם יודעים איך כל האשפה נראית?

בקיצור, זה לשיחה פרטנית, אבל כולם צריכים לדעת. אנחנו רק רוצים טוב, אנחנו לא רוצים להיות פה רעים, השוטר הרע, ממש לא, אבל בואו נחליט מה אנחנו עושים.
היו"ר צביקה פוגל
אולגה, אנחנו רוצים לצאת מהאירוע הזה בריאים, זה בסדר.
אולגה ויניצקי
ועניין אחרון זה החיסונים. חיסונים, אתם יודעים, יש אוכלוסיות לא מחוסנות שמגיעות ויש לנו נגיד בפוליו, בין 100,000 ל-150,000 ילדים לא מחוסנים ב-IPV, אלו שהם לא מוגנים. אם הווירוס יסתובב הם יכולים לקבל שיתוק וגם מחלה קשה וגם למות מהמחלה, וגם מחלות זיהומיות אחרות. חס וחלילה, אני לא רוצה לכוון אתכם לשם, אני רוצה לכוון לשמחה, אבל תיקחו בחשבון. אנחנו נמליץ לילדים להגיע מחוסנים, לפחות נגד IPV. אנחנו נמליץ, האוכלוסייה תיקח אחריות, אנחנו לא נכריח.

והמתחם הזה, של 89, שזה באמצע יער, פתאום אנחנו רואים שיש שם שאיבה של ביוב. אז יש רדיוס מגן ואסור איזה 100 מטר או 70 מטר, אז צריך לחתוך חתיכה. בדרך כלל כשיש כזה שטח פתוח, לדוגמה במחנות קיץ לילדים לדוגמה, בדרך כלל מתחילים תהליך מחודשיים אם זה ממש בשטח, זה לוקח המון זמן, לבנות הכול, תשתיות, מפה, תפריט של העסק. אז בבקשה, תאפשרו לנו לבדוק את הכול, לתת את ההמלצות שלנו ולהגיד כן או לא. כי בסוף אני הולכת לשקף, להרים דגל ולהגיד: חברים, כאן וכאן וכאן אני לא אוכל לקחת אחריות, תהיה פה סכנה.
היו"ר צביקה פוגל
יפה מאוד, זה בדיוק מה שאני מבקש ממך. ירון, אתם רשמתם את הדברים. אתה על התשתיות, צריך להכין להם את המפה שהם ביקשו, צריך לראות שהם מקבלים את זה.
אולגה ויניצקי
יש משהו לגבי לינה פה. צוות שהוא ממש גר פה באזור והוא מכיר את השטח הרבה שנים.
קריאה
האם מתוכננת איזה שהיא לינה במקומות שהם לא מוסדרים לכך?
היו"ר צביקה פוגל
אני מקווה מאוד שלא.
קרן פטל
מה זאת אומרת מתוכננת?
אולגה ויניצקי
קודם כל הכב"ה צריך להתנגד, אני חושבת, זה סכנה עוד יותר מיידית של שריפה שם.
היו"ר צביקה פוגל
אני לא יכול להיות אחראי על מה שאני לא אחראי.
קרן פטל
התשובה היא לא. מתוכננת לא, אם אנשים –
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אם אנשים שוכרים דירות זה משהו אחר, אבל פרטיזני, בוודאי שאין.
קריאה
יש לינה בלולים ישנים, יש לינה בכל מיני מתקנים שמשכירים מיטות.
אוסקר פוקס
מי שמגלה מקום כזה אנחנו נפעל עליו על פי החוק.
קריאה
אני יודע שזה כבר יצא בעבר, אנחנו מדברים על משהו לפני שנים רבות, שהיו משכירים פה לולים או דברים כאלה, היום כבר לא קיים. היום אנשים כבר לא רוצים את זה.
היו"ר צביקה פוגל
אין לנו כוונה לפעול בניגוד לחוק.
קריאה
זה היה מוסדר מול כב"ה ומול משרד הבריאות.
אולגה ויניצקי
אנחנו צריכים הרבה הרבה עזרה של המשטרה, תוך כדי האירוע ולפני.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
אבל השנה אין את זה.
קריאה
אין את זה, אבל גם כשהיה זה היה מוסדר.
היו"ר צביקה פוגל
חברים, בואו נתקדם. אנחנו לא ניתן את ידנו לשום דבר שהוא לא חוקי וכל מה שיתגלה כלא חוקי מיד יטופל. זו בדיוק הכוונה שלנו. אף אחד מאיתנו פה לא עבריין, לא פושע ולא רוצה לצאת מהאירוע הזה חולה. אז אנחנו נתארגן על כל הדברים ובשבועיים-שלושה לפני האירוע, כשנעשה פעם נוספת איזה שהוא מפגש של רק מנהלים, אז אם עדיין דברים לא יהיו פתורים תעלו את זה במפגש הזה, אני מקווה שעד אז הכול יהיה גמור כדי שלא נצטרך לעצור פה חלק מהפעילויות שאנחנו לא רוצים לעצור.

כן, מי עוד נמצא שם?
גולן ירמיהו
אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הפרויקטור ועם משטרת התנועה. אני רוצה להזכיר מה התפקיד שלנו באירוע הזה, של משרד התחבורה. אנחנו מסיעים את החוגגים בתחבורה הציבורית אל ההר.
היו"ר צביקה פוגל
וממנו.
גולן ירמיהו
ואת המייל האחרון עבור נוסעי הרכב הפרטי והמסיעים הפרטיים. הוזכרה לפני כמה דקות הבעיה עם חניון כחל. אנחנו אמורים להקצות על פי המתווה שיוסי הזכיר אז בכנסת כ-8,000 כרטיסים בשעה עבור החוגגים שעולים להר. ה-8,000 האלה מכילים את באי התחבורה הציבורית, באי הרכב הפרטי ובאי המסיעים הפרטיים. אני לא יכול לסגור את ההקצאות האלה עד שלא יהיה לי בוודאות את כמות האוטובוסים שיכולים להיכנס לחניון כחל, זה פער אחד. ופער שני, 8,000 איש שעולים בשעה פלוס מינוס להר, הם כוללים בתוכם גם את החסידויות שמגיעים לחגוג. אנחנו חייבים לקבל את ההקצאה של החסידויות לפי שעה כדי לגרוע בכל שעה את כמות הנוסעים מהתחבורה הציבורית.
יוסף דייטש
אנחנו הבטחנו לכם שתקבלו את זה השבוע, תקבלו את זה. אתה יודע שאנחנו יושבים על זה ועובדים עם כל החסידויות, מצמצמים, אנחנו יודעים גם מה המכסה שאנחנו צריכים לתת לכל קבוצה, זה גם קשור לחקיקה. עובדים על זה, גולן, אתה יודע שעובדים על זה. טובי האנשים שלנו יושבים על זה, תקבלו את זה בעזרת ה'.
גולן ירמיהו
אמרתי, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא איתכם, הצבעתי על פערים.
יוסף דייטש
בשיתוף פעולה מלא. כאן זה באמת המקום גם לציין את משרד התחבורה, אנחנו מקבלים מהם את כל העזרה, מקצועיות, באמת צוות מדהים במשרד התחבורה.
היו"ר צביקה פוגל
בקיצור, רק משרד האוצר לא עובד איתכם. גולן, תעדכנו אותי אם יש בעיות.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
בגלל שהם עובדים מהר אז לפעמים הם –
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו היום בארבע יושבים על בצלאל, אני מצד אחד ואתה מצד שני, נסגור את הסיפור.

איחוד הצלה.
נציג איחוד הצלה
צהריים טובים. אנחנו בעזרת ה' נעבוד בשיתוף פעולה מלא גם עם מגן דוד וגם עם המשטרה ועם כולם, כמה שפחות למנוע דברים שלא בשיתוף. לגבי מפת שת"פ גופי חירום, לא שמעתי שזה הוזכר פה, היה את זה כל השנים.
היו"ר צביקה פוגל
הוזכר.
נציג איחוד הצלה
לא ראיתי את המפה בעיניים, זה משהו חשוב. ולגבי חלוקת המקומות, יוסי נגע בזה, צריך לסגור את זה סופית, את החלוקה בצורה מסודרת, שכל אחד יידע איפה הוא יושב.
היו"ר צביקה פוגל
אני מכיר את היכולות, אני יודע את היתרון שבשת"פ ביניכם לבין מד"א. אורן, אני בטוח שיוביל את זה. תראו שעושים את זה ביחד. תעדכנו אותי אם יש בעיות. ידעתי לאחד ביניכם בחילוצים, אני אדע לאחד ביניכם גם פה. בסדר, אורן?
יוסף דייטש
אורן מחייך.
נציג משרד הבריאות
שתי הערות. אחת, הסיפור שלנו הוא עם בתי החולים. בסוף מד"א לא מפנה לשדה בור, הוא מפנה לבתי חולים, אנחנו מתרגלים את בתי חולים לפני כן וכן הלאה, אבל יש לנו תמיד בעיה עם הסיפור של מעבר עובדים שרוצים להגיע לבית חולים ואומרים לחברים לעשות סיבוב. אז לכל עובדי בתי החולים יש תעודה ואני מבקש שהמשטרה תכיר בתעודה הזאת כדי לעבור. הם יודעים לא לעבור בציר המרכזי פה, אבל עוצרים אותם באלף ואחד מקומות ובסוף זה, עם כל הכבוד, הצלת חיים.
היו"ר צביקה פוגל
לא יהיה הרבה יותר פשוט לשכן אותם בארבעה ימים האלה בבית חולים או באיזה בית מלון בצפת?
נציג משרד הבריאות
בתי מלון בצפת בזמן הזה, לא נראה לי שנשאר איזה מקום אפילו ליתוש, אבל לא, גם בית החולים לא מסוגל להכיל את הכמויות האלה.
היו"ר צביקה פוגל
אני מנסה להכניס קצת הומור לשיחה הזאת.
נציג משרד הבריאות
זה בסדר גמור, אני אומר שבסוף מגיע מנהל מיון –
היו"ר צביקה פוגל
קצין האג"מ של המחוז אמר שלא תהיה בעיה אז לא תהיה בעיה. קדימה. בבקשה, פרויקטור התשתיות.
ליאור
אני רוצה לומר שני דברים. דבר ראשון, שמתחבר למה שירון אמר, יש פה המון פעילויות הנדסיות שאנחנו צריכים לבצע טרום ההילולה שעדיין לא תוקצבו, עדיין לא אושר להם תקציב. כמו שאמרתי לכבוד השר מקודם, גם אם יגיע מיליארד שקל ולא יהיה זמן לבצע אנחנו פשוט לא נוכל לבצע את זה. יש גבול כמה אפשר להימתח, אין ארבע משמרות ביום. זה דבר ראשון.

דבר שני שאני רוצה לומר, הוא מאוד מפתיע, אבל בשנה הבאה ההילולה יוצאת ב-26 במאי 24' ושנה אחר כך זה ב-16 במאי 25', וכל שנה, זה ריטואל שחוזר על עצמו, שאנחנו מגיעים בסביבות פורים, כולם נרדמים לשנת חורף אחרי ל"ג בעומר ואנחנו מתעוררים לעוד שנת חורף שמתעוררים תמיד מאוחר ואנחנו עובדים בקצה גבול היכולת, אנחנו משלמים המון המון כסף שיכולנו לכאורה לחסוך אותו אם היינו עובדים בצורה יותר מסודרת עם תכנית רב שנתית, כמו שצריך, לטיפול בתשתיות, ליישום התב"ע, ולא לראות רק את האירוע הקרוב ולמחרת שוב פעם להירדם. אני דווקא אומר את זה עכשיו כי עכשיו כולם פה באיזה מוד קרב וזה חשוב, אבל צריך לשמר את זה וצריך שתהיה פה ראייה רחבה. לא שאנחנו מפחדים מעבודה, אבל זו לא שיטת עבודה לעבוד ככה.
היו"ר צביקה פוגל
בטווח הזמן כרגע אנחנו עדיין מסוגלים לעמוד בדרישות של עצמנו?
ליאור
אם התקציב יאושר. כל יום שעובר הסיכוי פוחת ופוחת. אני אומר את זה באופן חד משמעי. אנחנו נמצאים ברמדאן, קשה מאוד להשיג פועלים, קשה מאוד לבטח את האתר הזה, קבלן שנכנס לפה צריך להביא ביטוח, לוקח המון זמן לבטח את האתר, בטח כשאנחנו ברמדאן וכל הנגזרות מזה.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי. זק"א, שלא נצטרך, אבל –
נציג זק"א
שלא נצטרך, אבל אנחנו כאן עובדים תחת פיקודה של המשטרה בנושא של איתור ילדים אבודים. מגיעים לפה עשרות ילדים, אנחנו השנה נפעל גם בשיתוף הצוות הנפלא של הפרויקטור, הוא עוזר לנו בעניין, גם לפתוח ב-89 נקודה שם.
היו"ר צביקה פוגל
תהיה לכם נקודה?
נציג זק"א
תהיה בעזרת ה' נקודה, ובעזרת ה' שיהיה בהצלחה.
היו"ר צביקה פוגל
מנכ"לית המועצה.
קרן פטל
למען הפרוטוקול אני אחזור על סוגיית הביטוח, שאני מקווה שתסתדר, היא סוגיה מאוד קריטית, אני לא יכולה להדגיש כמה, זה כאילו ממש במרקר. דבר שני זה ההשלכות התקציביות.

בהמשך לוועדה הקודמת אני העברתי למנכ"ל משרד המסורת, אסף יזדי, את כל הטבלה המפורטת של ההשלכות התקציביות שנוגעות בהקשרים מוניציפליים של העוטף. ההילולה מתרחשת כאן בציון במירון, אבל מה שנקרא היישובים הכלואים מאוד מאוד מושפעים מזה, כמויות אשפה, תשתיות ביוב וכו' וכו', אני לא אלאה אתכם, יש טבלה מסודרת ואנחנו בהחלט מצפים שהדבר הזה יקבל התייחסות בתקציב. הוא אמר לי שבשביל צרכי ההילולה עצמה חסר לו תקציב, אז הוא לא יודע איך להתמודד עם זה. הוא הציע אולי לערב את משרד הפנים. אני לא יודעת, אני יודעת שלמועצה שלי, אני מדברת רק על ההילולה, ושוב, זה מפורט, אני לא אלאה את הוועדה בסעיפים, כשני מיליון שקלים שבוודאי תושבי מרום הגליל לא צריכים לשלם.
היו"ר צביקה פוגל
עלית ממיליון וחצי.
קרן פטל
1.7 מיליון, אתה יכול לבדוק אותי. עליתי בגלל 25% התייקרות של הביטוח וזה מפורט בטבלה. אלה דברים שהם בדיקים, אגב האוצר בדק אותם כמה וכמה שנים אחורה. אבל אני רוצה שיפסיק הדבר הזה של לחזר אחר הפתחים. אלה העלויות, אפשר לבדוק אותנו, אנחנו לא מקוששים עצים בשוק, אין שום סיבה שתושבי מרום הגליל יישאו בזה. גם הלוואי שהיינו כזאת מועצה עשירה, ואנחנו לא, אני חושבת שזה צריך לקבל התייחסות ואני כמובן לא באה אל השר בטענות, הוא אמון על ההילולה, יש לו את הצרות שלו, אבל זה חלק מההילולה, אלה השלכות ישירות של ההילולה. אני לא מדברת על השנה.
היו"ר צביקה פוגל
תכניסו את זה, כשאנחנו יושבים עם בצלאל, נבקש ממנו גם את זה.
קרן פטל
זה אצל אסף. דבר נוסף זה הביוב והתשתיות. גם מה שאמרה הרופאה וגם מה שאמר ליאור, אני חושבת שזה הדבר הכי נכון. כואב לי הלב על זה שאנחנו מגיעים לרגע האחרון, אולי זה למשרד האוצר, אני לא יודעת למי, צריך כאן ליישם את התב"ע. לקח שנים עד שהיא אושרה, עכשיו צריך לממש אותה. עברו שנתיים מאז שהיא אושרה אחרי שהיא הייתה תקועה באישור עשר שנים, 11 שנים. סוף סוף היא אושרה, צריך לממש אותה.

נכון, זה סכום אסטרונומי, אני שמעתי הערכה של 300 מיליון שקל, אבל צריך להבין, בסדר, אז גוזרים תכנית, נכון, אנחנו אלופים בזה, הישראלים, אז צריך לגזור תכנית כדי שלליאור או מי שאמון על זה תהיה תכנית ואז אני ומשרד הבריאות לא נישמע כמו תקליטים חורקים וגם כמו האיש הרע, במרכאות, כי זה ממש לא מכוונה רעה, שיש כאן תשתיות לא ראויות של ביוב ומים שחייבות להיות מטופלות ברמה הכי עמוקה.

אז אני אומרת את זה בכל אופן. כן, אנחנו יודעים לעבוד נקודתית ואנשי הביוב שלנו, מהנדסי הביוב, יישבו עם ההפקה, יגישו מסמך מסודר. אני רוצה לשים לכולנו כוכבית על מתחם 89, שבעיניי הוא רעיון מבורך. אני אומר בצנעה שגם אנחנו המלצנו על דבר כזה. יש שם תחנת שאיבה והיא ממש מאחורי תחנת ההסעה שעל כביש, היא תחנת שאיבה בעייתית כמו כל תחנות השאיבה, ודאי באירוע. צריך לשים לזה לב, צריך להישמר לה נתיב רכב לתקלות. זה ביוב, זה לא דבר שאפשר לדחות אותו, חלילה שלא יגלוש ביוב על כל המתכנסים.

אני בהחלט שומעת ורואה יחד איתכם בסיור את המפות ואני באמת מבינה ומעריכה שנעשית כאן עבודה יוצאת דופן. ואמרתי גם לשר, אני חושבת שהרוח שהעבודה נעשית בה היא מאוד מאוד חשובה, לא רק המה, אלא האיך, אבל גם המה חשוב. אני מצטרפת לגורמים האחרים, אני חושבת שגם אם אין טיוטה סופית היה ראוי לשתף אותנו בה. בסדר, אנחנו לא נתפוס מישהו, אולי נוכל לתת פרספקטיבה. אני מצרה על זה שעוד לא קיבלנו מתווה בכתב באי-מייל. זה קשה לי להבין מהמפה. אולי יש לנו עוד התייחסות, אולי אני אשב עם המהנדס ואראה לו והוא יגיד איזה משהו. אני חושבת ששווה לקחת את זה. וגם, ירון, דודי לא כאן, גם להפקה אני אומרת, לאמץ את הרוח הזאת.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
כשהציגו לנו את התכנית קודם היה כתוב על זה טיוטה.
קרן פטל
מאה אחוז, שיהיה כתוב טיוטה.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
להראות לך משהו לא מוכן?
קרן פטל
כן, כי אנחנו שותפים. אני באמת עומדת על הנקודה הזאת. מראים משהו מוכן למישהו, מין סוג שאתה מולו. אם אנחנו שותפים אז כן, בעיניי זו המשמעות. בכל מקרה יוסי, יושב עליו כובד האחריות, אבל אני חושבת שכן היה בזה - - -
יוסף דייטש
אני מאוד מאוד מכבד ואני לא רוצה אפילו להעלות פה כאילו שיש ויכוחים בינינו, כי אנחנו מכבדים האחד את השני, ולכן – אבל אני ישבתי עם השר והצגנו פחות או יותר את המתווה. היית איתנו כבר באין ספור ישיבות והצגנו את המתווה. שתביני, אין מתווה אחר ממה שהוצג פה. כשאני יושב עם המשטרה, את מה שאני הצגתי לך - - -
קרן פטל
אני מבינה.
יוסף דייטש
לא, מה שאני ישבתי עם השר והצגנו, השר לא הלך - - -
קרן פטל
אני אמרתי, אני רק אומרת, את המפה לקבל במייל, זה הכול.
יוסף דייטש
אני רק רוצה לומר. השר, המקום היחיד שהוא הלך אליו עד היום זה היה אצלכם. הוא ישב איתך ועם ראש המועצה בשביל לנסות לעזור ולסייע. לא שהסתרתי משהו, המתווה פחות או יותר הוצג.
קרן פטל
אני לא אמרתי, אני אמרתי הסתרת?
יוסף דייטש
אז האם הנייר נשאר אצלך. אני יכול מפה לרדת לאוטו שלי ול - - -
קרן פטל
לא, אתה לא יורד לסוף דעתי.
יוסף דייטש
אין לי, אני לא הצגתי בפני רן משהו אחר.
קרן פטל
אתה לא יורד לסוף דעתי. אני לא אמרתי חלילה הסתרתם, אני לא השתמשתי בביטויים כאלה. תכנית בטיחות למשל זה יותר רלוונטי לגורמי ההצלה, אני באמת קטונתי, אני לא יודעת לקרוא תכנית בטיחות, אבל אני חושבת שיש ערך לדבר הכתוב. זה לא חלילה מצד הסתרה, אני חושבת שזה יכול לתרום לקידום, זה הכול. וזה גם דברי הבהרה למה שהיה בקפ"ק, זאת הכוונה שלי, זה לא חס וחלילה שהסתרתם.

לגבי בנייה בלתי חוקית, שאלת בוועדה הקודמת. אז יש כאן במתחם, כמובן ביישוב מירון, זה פחות האכיפה של המועצה. במתחם עצמו, שיש עדיין מבנים בלתי חוקיים, מטפלת היחידה הארצית לאכיפה במקרקעין של משרד האוצר ויש לזה התמשכויות שבמורכבות. אני כן אגיד שאני שמחתי לראות בהצעת החוק - - -
היו"ר צביקה פוגל
סליחה רגע. ירון, בנושא של הבטיחות, כל המכולות האלה, הערתי על זה במסלול, צריך לראות שזה מקבל מענה. מה שלא צריך להיות שם שלא יהיה שם. סליחה, כן, קרן.
קרן פטל
אבל כן אני אגיד שאני שמחה לומר שיחידות הפיקוח של המועצה, שלמשל אמונה על הרוכלות, מאוד התעבו בשנה האחרונה. הקמנו בעזרת המשרד לביטחון לאומי יחידת שיטור מועצתית שהיא מאוד משמעותית. זה כוח של סך הכול שמונה אנשים, ארבעה פקחי מועצה וארבעה שוטרים, שבהחלט ייקחו תפקיד בהקשר של היישוב וגם היישובים הכלואים ברוכלות. כמובן שהמשטרה לא תאפשר רוכלות על ההר, גם התקדמנו, יש לנו כל מיני רוכלים אחרים. אני אגיד שהעסק היחיד שיש בתוך הציון, קרליבך הכנסת אורחים, ברישיון העסק שלו התנאי הוא שהוא לא פעל בל"ג בעומר והם כמובן יודעים את זה.

התושבים שלנו. אני רוצה רגע להכניס את הפרספקטיבה הזאת. קודם כל בהקשר של ההילולה. ביקשו ממני להגיד שגם התחבורה הציבורית הרגילה כמובן מושפעת ביום הזה. למשל אדם שרוצה להגיע מצפת לספסופה או לאור הגנוז באוטובוס, וכן, יש שם הרבה אוכלוסיות שמשתמשות באוטובוס, הוא לא יכול כי פשוט מבטלים את הקווים האלה ומשרד התחבורה צריך אולי לשבת איתנו ולשקול את הדברים האלה.

דבר שני, אותם יישובים דרומיים כלואים. כפר שמאי, שפר, אמירים, שרוצים להגיע, אולי, מי שרוצה להגיע, לא ידוע לי, שרוצים להגיע להילולה, הם צריכים לעשות סיבוב של כמעט שעתיים כדי להגיע להילולה. אולי אפשר לחשוב באיזה שהוא אופן יצירתי, אני לא יודעת, איך בכל זאת, כי יש שם ציבור גדול שכן רוצה לעשות את זה וכרגע הוא נפגע.

זהו, יישר כוח לכולם ובהצלחה בעזרת ה'.
היו"ר צביקה פוגל
תודה, קרן. גולן, אתה מכיר את הסיפור הזה?
גולן ירמיהו
בשנה שעברה הפעלנו קו שאטל ששירת את היישובים, המספר שלו היה קו 25.
קרן פטל
רן יכול להגיד לך מה קרה איתו.
גולן ירמיהו
גם השנה אנחנו נפעיל קו שאטל והכול בכפוף להנחיות המשטרה. אנחנו עובדים בכפוף להנחיות של המתווה, אנחנו לא יכולים לנסוע בניגוד לצירים.
היו"ר צביקה פוגל
לא, ברור לחלוטין.
יהודה בן עטר
צריך לקחת בחשבון את הנקודה הקריטית, אנחנו מנסים כל הזמן למצוא את האיזונים, זה עלה מכמה מקומות, גם בהולכי רגל, גם ביישובים, גם בצפת. אנחנו עושים את הכול לתת את השירות, פעם אחת לתושבים, אבל מצד שני לא לפרוץ את המענה המבצעי שהוא קריטי לנושא של חירום. לכן אנחנו עושים את הכול בשיתוף פעולה, אנחנו עדיין ככה בדיונים, מדייקים את הדברים.
קרן פטל
יש קשב ממתנ"ע, אני חייבת לציין את זה מאוד.
היו"ר צביקה פוגל
אני מזכיר לכל מי שיושב סביב השולחן הזה שבישיבה הראשונה שקיימנו על הנושא הזה של ההילולה הגדרתי בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, בטיחות מעל הכול. אנחנו לא מסכנים פה חיים של אף אחד, ואם אנחנו אמורים לפגוע בכמה תושבים של המקום, אבל לא לפרוץ פרצה שעלולה להוביל לאסון אז אנחנו נפגע בכמה תושבים של המקום הזה. שלא יהיה שום ספק. אני רוצה לסיים את האירוע הזה בלי נפגעים, אז אם יהיו פה כמה אנשים לא מרוצים או יעקמו את האף, אז איך אמר בגין? אז יהיה להם אף עקום.
יצחק סעדה
צחי, ישיבת בני עקיבא. קודם כל שמחים שחזרנו למתווה הפעלה של בני עקיבא, כמו כל השנים, שמחים לארח ולתת מענה פה לכל הכוחות, כב"ה, מד"א, פרויקטור וכו'. משתדלים לתת מענה לכולם, עומדים בקשר מול כולם כדי לסגור פערים בכל הדרישות של מה שהם צריכים מבחינת חדרים וכו'. אני שמח לציין שמשרד החינוך עזר לנו בסגירת פער של בגרות בלשון. זה ממש נופל תמיד בל"ג בעומר, אבל השנה ל"ג בעומר ביום שני, נתנו לנו מועד חליפי לבגרות בלשון. בסופו של דבר בסך הכול זה עדיין פה מוסד חינוכי, קודם כל מוסד חינוכי, אז הזיזו לנו את הבגרות ברוך ה'.

סוגיית הביטוח. אני מבקש להחיל אותה גם על בני עקיבא, על האירועים בבני עקיבא. אני מניח שזה מטופל, אבל אני מציף את זה. בוודאי שחברת הביטוח של המוסד לא יכולה לבטח את האירוע.
היו"ר צביקה פוגל
היא לא יכולה?
יצחק סעדה
לא יכולה וגם לא רוצה.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי. רמ"י, משהו, תמיר?
נציג רמ"י
הנקודה בתחנת המשטרה בתוך ה – אני רוצה לדבר על זה.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
יש לנו קצת ויכוח על זה.
היו"ר צביקה פוגל
נדבר על זה. אנחנו נגמור את הוויכוחים. ניצב יהודה.
יהודה בן עטר
אני ממש מתייחס לדברים ברמה עקרונית. אנחנו, אדוני, עובדים בסנכרון ממש טוב, גם עם הפרויקטור ועם מחוז צפון ועם כלל הגורמים, לא מהיום, עשינו כבר ישיבות עם משרד התחבורה במשרד התחבורה ואנחנו מדי יום מדייקים את הדברים עד כמה שניתן כשאנחנו מפיקים לקחים מבעיות קודמות שהיו, והיו בעיות, גם אצלנו וגם בחניונים. אנחנו יודעים לדייק את זה והדברים הוצגו גם כלפי הפרויקטור ואני מקווה מאוד שנזכה לדייק אותם.

המשימה העיקרית של אגף התנועה באירוע הזה ביחד עם מחוז צפון, אבל בעיקר של אגף התנועה, זה לווסת ביחד עם משרד התחבורה את ציבור כלל המשתתפים באירוע הזה. זה עיקר העיקרים, אנחנו רוצים שמי שיגיע לפה ייהנה מהחוויה, יגיד תודה רבה, יחזור ויפנה את המקום לבאים בתור. אנחנו עדיין בתכנון של הדברים מול משרד התחבורה, אם זה מכירת הכרטיסים והסנכרון, אני מקווה מאוד שבסופו של דבר נגיע לדיוק המרבי. זה לגבי העניין הזה.

בשנה קודמת היו לנו בעיות בחניונים, אני אמרתי את זה, של הפרות סדר. אנחנו לא היינו בסדר או לא נתנו למשתתפים את החוויה שהם ראויים לה. הם הגיעו, הם סבלו בנסיעה של שעות רבות, הגיעו לחניונים ולא היה להם אפילו מקום לנטילת ידיים, סליחה שאני אומר, אחרי שירותים. אסור לנו שהם יחוו את החוויה הזאת פעם נוספת. היום באמצעות המפיק, אני מקווה מאוד שהם יזכו לזה, ומאידך אנחנו גם נערכים שאם אנחנו לא נצליח לתת להם את החוויה הזאת יהיו הפרות סדר, כי אנשים השתוללו, הבאתם אותנו, אתם משיבים אותנו, לא מתאים, לא ראוי. אנחנו נערכים גם ברמה המבצעית לעניין הזה.

אני מסיים פה את המפגש הזה ואנחנו מדייקים את העניין באמצעות זה שאנחנו עוברים על המסלול, על כל החניונים, גם אלה שטרם אושרו. יש כמה חניונים שאנחנו ביקשנו לקבל אותם, כמו חניון עכברה והחניון הנוסף בפילון. אני לא אלאה אותך בדברים האלה, אני מקווה מאוד שבסופו של דבר זה יסתייע.
יוסף דייטש
צריך חניונים חדשים, זה חניונים שהם רצו ליצור מחסניות ל – הוויכוח כרגע שנותר, עוד חניון אחד שלא סודר זה כחל שזה חובה לסיים את זה היום, שמשרד הביטחון יחתום לנו על זה.
יהודה בן עטר
יוסי, גם החניונים, אני מסתכל עליהם כמערך לחירום. אסור לנו בשנה הראשונה בזה לוותר על זה, לא על פילון ולא על עכברה.
יוסף דייטש
בסדר. שואל אותי גם תמיר, הוא שואל אז אני אומר לו שזה דרישות חדשות שלא היו, זה עלה בשבוע האחרון, הדרישות האלה, ולכן אנחנו –
קריאה
בסדר.
יוסף דייטש
אני מעדכן אותו. זה לא משהו שלא דיווחנו או שלא טופל.
יהודה בן עטר
ושני דברים אחרונים, ברשותך. קודם כל אני מברך על המפגש הזה, גם בראשותו של השר וגם בראשותך, זה לא מובן מאליו. בעיניי זה מראה על מידת הרצינות. עצם העובדה שאתם, השלטון המרכזי, מתייחס לעניין הזה, מבין את הבעיות המרכזיות, אני חושב שיש לזה חלק נכבד מאוד בהצלחה של האירוע הזה.

אני הייתי אומר דבר אחרון, חברים, הזמן קצר, המלאכה מרובה, אנחנו כבר בדיליי, אדוני. אם אתה תצליח לתת, ואני מניח שזה מה שיקרה, את הלחיצות שלך והשר בעניין של התקציב וכו' אני בטוח שאנחנו בעזרת ה' נעשה אירוע שיהיה ראוי שהציבור הרחב יקבל אותו כפי שהם היו מורגלים בעבר. אני מאחל הצלחה לכולם.
היו"ר צביקה פוגל
ברור. רן.
רן לוי
אמר השר בדבריו שהוא בחר את הפרויקטור, אנחנו מהמפגש ראשון הבנו שהבן אדם מבין עניין. מישהו שלא עשה אף פעם מירון, לא מכיר את ההר, בא לפה ודרך הרגליים למד את המקום הזה ועם תכנית יצירתית שמתאימה ועונה לצרכים בשלב הזה לפחות. אנחנו אחרי הרבה מאוד דיונים מקדימים, עשינו פה סיורים, נגענו בהכול, שיתוף פעולה מדהים. הם באים עם רעיונות, אנחנו מדייקים אותם, יושבים ביחד.

מה שחשוב להגיד בכל הסיפור הזה, שבסוף בסוף יש פה פרויקטור שלקח את האירוע הזה מאותו חוגג שייצא מהבית ועד לכאן כולל מה שקורה בהר עצמו. אמרת אתה בפגישה שלנו למטה, המילה הראשונה שאמרת, זה תזמון, אמר את זה גם גולן, אם לא יהיה פה תזמון אנחנו יכולים לשבת פה הרבה מאוד שעות ולדבר על הכול ותקציבים ובסוף בשעה-שעתיים הראשונות אנחנו יכולים להיתקע ועוצרים את כל האירוע הזה ולשם אנחנו לא רוצים להגיע. תהיה חייבת להיות טבלת אקסל מסודרת, מאיפה יוצאים, לאן יוצאים, מתי מגיעים, מתי התזמון של כל אחד.

נושא כרטיסים. יש פה מתחמים חדשים, 89, יש את ההר, יש את בני עקיבא, יש את ההדלקה של בויאן, שזה מקום שחייב לקבל כרטוס אחרת אנחנו לא נדע לעשות הפרדה של האנשים ולהתייחס אליהם.

נקודה רגישה שדיברו, הציון. הציון הוא נקודה בפני עצמה. אני תמיד אמרתי שכשמתכננים את מירון מתחילים מהציון ויורדים למטה, לא להיפך. באו עם רעיון שלדעתי הוא כרגע מיטבי עם כל הבנייה שעושים לטובת הנושא הזה. ההתייחסות שתצטרך לקבל שם זה בסוף מרפסת הכוהנים, כמות האנשים שיכולים לעלות למרפסת הזאת ולהתייחס אליה כנושא בטיחות.

מתחם 89 זה אירוע בפני עצמו. זה פתאום הופך להיות כאילו מאירוע אחד שמתייחסים למירון, אז אנחנו כאילו פותחים מירון נוסף, אבל הוא יהיה תחת תנאי רישוי של 77א', יקבל את כל התנאים, בסוף זה שומר על כולנו ומכניס אותנו למסגרת מדויקת.

כמובן כל הניהול של האירוע על ידי המפיק, אנחנו נסייע בכל מה שנדרש. מה שחשוב, שבא שמוליק, שפגשנו אותו, ואומר שהוא לוקח את הסדרנות בציון עצמו והמשטרה - - - זה משהו יוצא דופן ושונה משנים עברו. אנחנו נהיה שם, נהיה באגרופים חזקים, נסייע במידת הצורך, נקווה שזה יעבור.

נגעו פה בסד זמנים. יש פה סד זמנים צפוף מאוד, אנחנו בנטו ימי עבודה מאוד מצומצם וראינו שכל אחד בחלק שלו התייחס. דיברו על תקצוב וכל מה שקשור לזה, כל אחד ניגש למשימה ורץ, אנחנו מבחינתנו כבר אחרי קפ"ק מפכ"ל, אחרי קפ"ק ממ"ז, הורדנו כבר למרחבים, הם כבר עובדים על זה, עובדים מול האנשים.

וכמובן תודה לכבוד השר ולחבר הכנסת פוגל, על המפגש הזה, מפגש מבורך. הייתי מבקש, יש פה את מי שאחראי על הרישוי ובסוף מי שמתקצב את כל הנושא של כוח אדם לכאן, אז - - -
היו"ר צביקה פוגל
עוד פעם הגענו לתקציב?
רן לוי
לא התקצוב, על הזרמת כוחות לפה.
יוסף דייטש
איגי, משרד המשפטים, גם חלק חשוב, שסייע לנו המון המון בחקיקה.
קריאה
- - - שזה יעבור דרך משאל טלפוני כדי שאפשר יהיה לפרסם את זה בכחול. אנחנו מבחינתנו עובדים, אנחנו ערוכים ומוכנים - - - ברגע שזה יאושר.
היו"ר צביקה פוגל
מעולה. הפרויקטור.
יוסף דייטש
אני כבר דיברתי מספיק, אנחנו עכשיו צריכים ביצוע. עכשיו השר והיושב ראש.
היו"ר צביקה פוגל
לא, השר מסכם. אני אדבר ואחרי זה השר יסכם. שתי מילות מפתח לאירוע הזה, אני מניח שרוב הפורום שמע את צמד המילים שנקרא פו"ש, פיקוד ושליטה. מפקדים לא חסר פה, מילת המפתח היא שליטה. אם לא תהיה לנו שליטה על האירוע, כולל ההכנות, אנחנו עלולים להגיע למקום שאנחנו לא רוצים להגיע אליו ולכן מילת המפתח היא שליטה. אני מבקש לראות שכל אחד בתחום שלו באמת שולט במה שקורה ובאמת מקיים את מה שאנחנו אמורים כדי לאפשר ליוסי לקיים את תפקידו.

אנחנו ניפגש פה שבועיים-שלושה לפני האירוע כדי לראות שבאמת כל הדברים סגורים. אני אומר לכם, מה שלא יהיה סגור אני אמליץ שלא יתקיים. אנחנו לא ניקח סיכונים, וזאת מילת המפתח השנייה שלי, אין סיכונים. אם יש ספק אין ספק, לא נעשה, לא נסכן פה אף אחד. המטרה שלנו, אני מזכיר, לחגוג, לשמוח ולחזור הביתה בריאים ושלמים. תודה רבה לכל מי שהגיע לכאן.

כבוד השר, בבקשה.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
קודם כל אני מודה לך, חבר הכנסת פוגל, יושב ראש הוועדה, על כך שזימנת את כולנו לפונדק אחד לשבת ולשמוע, להתרשם ולראות, ואני בטוח שכל אחד, גם ממה שהוא עשה עד עכשיו, לוקח לעצמו שיעורי בית ומתכנן לעצמו את ההמשך עד ליום ההילולה.

לנושא החקיקה, מאחר שזה נאמר פה, אני מסביר. מאחר שאין ולא הייתה היום ישיבת ממשלה, זה בעקבות הנסיעה של ראש הממשלה לאנגליה, אני הייתי בקשר ביום שישי עם מזכיר הממשלה וגם הבוקר, ראש הממשלה יגיע די בקרוב למשרד ראש הממשלה ואז מזכיר הממשלה יוכל לקבל אישור לקיים משאל טלפוני היום לאשר את חוק מירון, שפה המקום גם לתת לךְ את יישר הכוח הזה שדחפת אותנו ואמרת לנו שאם לא יהיה לנו את זה אני לא אזוז מכל מה שצריך לעשות, וכמובן למשרד המשפטים. כל משרדי הממשלה שנמצאים פה ושלא נמצאים פה שותפים לכל הדבר הזה ואנחנו מקווים שיאשרו אותו היום.

לך אני אומר, ברגע שמאשרים את זה, אמרתי את זה גם לפוקס, מזכיר הממשלה, וכבר דיברתי עם אופיר כץ, יושב ראש הקואליציה, בשבוע שעבר, אנחנו מכירים את סדר היום העמוס שיש בכנסת השבוע ואנחנו גם מאמינים ויודעים שיש לנו פתח לשבוע הבא אם יצטרכו. אתה כועס על כך שיכול להיות שנצטרך לבוא לכנסת, אבל יכול להיות שאם יאשרו לנו את זה בממשלה היום אני מתחיל לדחוף את העניין הזה בכנסת, שוועדת הכנסת תתכנס, תאשר את הפטור מחובת הנחה ואז להתחיל לגלגל את זה ולראות איך אנחנו דוחפים את זה פנימה כדי שיהיה לנו חוק מושלם. זה בנושא החקיקה.

אין לי מה להוסיף על מה ששמעתי ועל אנשי הביצוע שצריכים לבצע את הדבר הזה. אני כן יכול לומר, כמו שהמשטרה אמרה למטה, שזה המבצע הכי גדול שיש למדינת ישראל במהלך 365 יום בשנה, יום ההילולה בל"ג בעומר הוא המבצע הכי גדול שיש למשטרה והוא מבצע שמקיף רבים ממשרדי הממשלה וחבל שהדברים אלה תמיד בסוף נראים כך, זה אומר אין לי עוד את התקציב וזה עוד לא מאושר וזה עוד לא – בסוף הרי יהיה, אז זה יהיה עם טעם מר בפה, או איך אומר ליאור? גם אם תביא כסף אולי כבר לא נוכל לבצע. אז אנחנו מאוד מקווים שמי שצריך לעשות את זה ולעזור לשר האוצר לעשות את הדבר הנכון ולתת את ההכרעה בעניין, זה ייעשה מוקדם ככל האפשר, אנחנו רוצים לקוות שאפילו היום.

אני כן יכול לומר דבר אחד, בעזרת ה' כל אלה שנמצאים פה עושים את הכול כדי שנעבור את ל"ג בעומר הקרוב בצורה בטוחה וגם שמחה. אתה שומע את זה מכל אחד, כל אחד מעוניין שזה ייזכר כל"ג בעומר שבאמת עשינו שינוי, כמובן עם כל אמצעי הבטיחות שצריכים להיות בדבר הזה. אני כן מקבל על עצמי, מכיוון שיש בהסכם הקואליציוני שבקואליציית 37, ממשלת ישראל ה-25, אני צריך להיות האחראי על הדבר הזה, אז למחרת ל"ג בעומר, אני מבטיח לקבל על עצמי שניפגש כולנו ביחד וכל אחד יציג את הדברים שצריך לעשות - - -
קריאה
תן לנו יום חופש.
השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש
בסדר. נשלח לכם הביתה לכל אחד כוסית יין להרים לחיים באמצעות זום. אני מתכוון לומר שמיד אחרי ל"ג בעומר אנחנו נפגשים שוב ולא לשכוח שבשנה הבאה בעזרת ה', אולי המשיח יבוא אז נעבור למקום אחר לחגוג, רבי שמעון גם ייצא מהמערה איתנו יחד, אבל אנחנו צריכים לעבוד ולעשות הכול כדי שבשנה הבאה ובעוד שנה אחת ולתמיד לקחת את המקום הזה, גם עם הדברים שהמועצה פה טוענת שכתוצאה מהאירועים האלה סובלים כל היישובים מסביב, יש כל כך הרבה דברים שצריך לטפל בהם וכשזה בא ברגע האחרון לא מטפלים, או תדחוף לי את זה, תעשה לי את זה ובוא נמצא את המקום לאלו ולאלו. הדברים האלה צריכים להיעשות במהלך שנה שלמה. אני מקבל על עצמי בעזרת ה' להמשיך ולפעול, כמובן כאשר נצליח ייתנו לי את הדחיפה ואת הפוש להמשיך הלאה לפעול.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה לכולם. סעו הביתה בזהירות וניפגש בפעם הבאה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים