ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 13/03/2023

יוקר המחייה בישראל- צמצום זמני ההמתנה בנמלים , יוקר המחייה בישראל- הסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
13/03/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 47
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ' באדר התשפ"ג (13 במרץ 2023), שעה 9:30
סדר היום
1. יוקר המחייה בישראל- צמצום זמני ההמתנה בנמלים
2. יוקר המחייה בישראל- הסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
אליהו ברוכי – מ"מ היו"ר
שלום דנינו
סימון מושיאשוילי
אריאל קלנר
אלון שוסטר
מוזמנים
סיגלית ברקאי - עו"ד, ייעוץ משפטי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

צביקה שפירא - מנהל אגף כלכלה וקשרי חוץ, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עופר אליישר - סמנכל כלכלה תקציבים ואסטרטגיה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

איציק דניאל - רכז תשתיות באג"ת, משרד האוצר

אלכס מילר - חבר כנסת לשעבר

עמי צדיק - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

בת חן רוטנברג - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

טיקו גדות - סמנכל כספים, חברת נמלי ישראל

אוריאל לין - נשיא, איגוד לשכות המסחר

ליהי גולן - סמנכ"לית פיתוח עיסקי ורגולציה, נמל חיפה

אלי בר יוסף - מנכ"ל בפועל, נמל אשדוד

יואב צוקרמן - דירקטור ומשנה למנכל, נמל המפרץ

שאול כרמלי - יו"ר וועד סוואר, ועד עובדי נמל חיפה

ליאור ברזני - יו"ר וועד מינהל, ועד עובדי נמל חיפה

גיא עודי - יו"ר וועד ציוד, ועד עובדי נמל חיפה

גונן כהן - חבר וועד טרנספורט, ועד עובדי נמל חיפה

זאב מנצור - יו"ר, לוגיסטיקר ממגורות

גבי בן הרוש - יו"ר, מועצת המובילים והמסיעים

צביקה שכטרמן - מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל, מספנות ישראל

איתי רון - יו"ר האיגוד מנכ"ל ובעלים של חב' צנציפר, איגוד יבואני התבואות

מיכה שריר - מנכ"ל גבס-גשר 2006 בע"מ, נציגי מפעלי תעשייה

כתריאל מוריה - מנכ"ל רכבת ישראל מטענים, רכבת ישראל

יורי מורוזוב - סמנכ"ל מטענים, רכבת ישראל

שלום חתוקה - מנהל חב' שינטרקו, יצרני ויבואני מזון ומשקאות

מאיר אייזנברג
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.


1. יוקר המחייה בישראל- צמצום זמני ההמתנה בנמלים
2. יוקר המחייה בישראל- הסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל
היו"ר דוד ביטן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. הנושא על סדר-היום: המשך דיון - יוקר המחיה בישראל - צמצום זמני ההמתנה בנמלים, והסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל.

בינתיים קיבלנו לבקשתנו מהממ"מ חוות דעת. אבקש לתת לנו סקירה על חוות הדעת.
בת חן רוטנברג
בוקר טוב. בת חן רוטנברג ועמי צדיק ממרכז המחקר והמידע. נדבר היום במילה על חשיבות הייבוא והתחרותיות בענף הנמלים, על הסדרת הענף וזמני ההמתנה בנמלים השונים. התחרותית מובילה לשיפור טכנולוגי כדי להתייעל ולהתחרות. אנו יודעים שמדינה מייצרת לפי יתרון תחרותי והתמחות בייצור, זה מוביל גם לשיפור הרווחה וגם להגדלת הפריון. אנו יכולים לראות שהמשקל בייבוא בתוצר מתקשר גם לרמת התוצר לנפש. ישראל נמצאת גם במשקל ייבוא בתוצר יחסית וגם בתוצר לנפש יחסית נמוך למדינות ה-OECD. בהקשר הדיון שלנו נראה את הקשר בין המשקל של הייבוא בתוצר לבין רמת המחירים. הקשר פה הוא קשר שלילי כלומר כאשר משקל הייבוא בתוצר הוא נמוך, אנו רואים שרמת המחירים במדינה היא גבוהה בישראל יותר מאשר ממוצע מדינות ה-OECD וגם משקל הייבוא בתוצר בהתאם.

על הרפורמה בנמלי הים לא ארחיב – מכירים, רק אומר במילה שלפני הרפורמה התחלנו עם שלושה נמלים ציבוריים והיום אנו עומדים על שישה נמלים, כאשר אחד הוא ציבורי וחמישה הם פרטיים במודל בעל הבית, שזה לפי סקירה של הבנק העולמי, המודל הנפוץ ביותר בקרב נמלים בינוניים וגדולים. זה מה שרווח היום בעולם.

בבחינת פריקת המטענים מבחינת טונות, מעניין לראות פה את העלייה בנתח השוק של חברת מספנות ישראל ביחס לנמלים שבמרחב אשדוד ונמל חיפה. לבנק העולמי יש מדד שהם בודקים את רמת היעילות של הנמל, את זמן השהייה של האוניה מרגע הכניסה לנמל עד רגע היציאה, ובוחנים 370 נמלים ברחבי העולם. ב-2021 הדירוג של נמל אשדוד – מתוך 370 נמל אשדוד קיבל ציון של 329 שזה אפילו ירידה משנה קודמת וגם נמל חיפה שקיבל ציון 196, יש ירידה מהשנה הקודמת.

בבחינה של הזמנים עצמם, זמן השהייה שזה הזמן הכולל שבו נמצאת האוניה מרגע כניסתה לנמל, יש עלייה בשנים האחרונות גם בנמל אשדוד וגם בנמל חיפה. במסמך עצמו פירטנו גם לפי סוגי המטענים השונים, גם לפי מכולה, מתקנים אוטונומיים, מתקן כללי וצובר. פה אנו מציגים את הצובר כי זה נושא יותר של הגרעינים שגם נדון בדיון הקודם. גם זמן ההמתנה עד שהאוניה פרקה, וגם הזמן של הפריקה עצמה, כלומר בחישוב של העלות של האוניה, אנו מסתכלים לא רק על זמן ההמתנה – עד שנכנסה האוניה לפרוק אלא גם כמה זמן לקח לפרוק אותה. גם בזמן הפריקה יש עלייה בשנים האחרונות בזמן הפריקה, ואולי כהתאמה כתמונת ראי זה ההיענות לביקוש כלומר כמה אוניה, שמבקשת לפרוק, נענית בחיוב. בשנים האחרונות יש סטגנציה של השנתיים האחרונות אבל כן עומדת על אחוז מאוד-מאוד נמוך של היענות לביקוש. לפי מה שאנו הבנו זה מדד שלא בוחנים אותו ברחבי העולם, כי ההיענות לביקוש גבוה, כלומר אין דבר כזה שאוניה מבקשת לפרוק ונענית בשלילה. פה אחת מכל שש אוניות נענית בחיוב.

מבחינת המצב התחרותי, בשנים האחרונות נכנסה דינמיקה תחרותית שמובילה גם להתייעלות גם בפריקה וגם בקיצור הזמנים של הסחורות. הנתונים אולי קצת יותר מוקדמים כי נמל חיפה הופרט רק ב-2022 אז עדיין לא נכנסו הנתונים של ההתייעלות אבל כן רואים ירידה בשנה האחרונה.

אפשר לקחת את הפעילות של נמל מספנות ישראל בייבוא של הדלק ולראות שגם ברגע שנכנסה להתחרות בשוק הזה המחיר של המלט ירד וגם נתח שוק של חברת נשר שהייתה מונופול, ירד מתחת ל50%. האישור שניתן לפרוק ברציפים נוספים ב-2022 בנמל מפרץ בחיפה וגם בנמל הדרום באשדוד הביא לקיצור הזמנים גם בזמני ההמתנה של האוניות וגם בפריקה.
היו"ר דוד ביטן
מה לגבי ההפסדים הכספיים, שמגולגל על הצרכנים בסופו של דבר?
בת חן רוטנברג
בסקירה שערכה אגף הכלכלנית הראשית זו סקירה מאוד מעמיקה, לבחון את העלות שמתגלגלת לצרכן. ברור לנו שחלק מהעלויות שמתגלגלות על היבואנים והיצואנים מתגלגלות בסופו של דבר גם לצרכנים. אנו יודעים שהפגיעה בייצוא לפי הבחינה שלה, היא אומרת שהירידה בתקופה בנמלים ברבעון הראשון של 2021 נאמדה בכ-16 מיליון ₪ ליום והפגיעה ברכיב הייבוא למוצרי השקעה הם מונחי התוצר נאמדה ב-10 מיליון ₪ ביום כלומר יש לזה ערך שמתגלגל.
היו"ר דוד ביטן
10 מיליון שקל ביום, לא הבחנתם בין הגרעינים למכולות?
בת חן רוטנברג
בסוף הפגיעה היא בסך אוניה ליום. זה תלוי איזה סוג אוניה, מה גודל האוניה – נגזר המשקל שלה - וגם האם המוצרים שהיא מביאה הם מוצרי צריכה ישירה או מוצרי תשומות שמגיעות לתעשייה. בסופו של דבר חלק סופגים היבואנים והיצואנים וחלק מתגלגל לצרכן.
היו"ר דוד ביטן
מאיפה את יודעת שהם סופגים משהו? אתם לא יכולים לבדוק את זה.
עמי צדיק
בדקנו. לפי מחקרים שבדקנו אבל נבדוק טוב יותר בפעם הבאה לגבי גרעינים בנפרד ומוצרים אחרים. נעשתה בדיקה פרטנית ונראה מה הנזק.
היו"ר דוד ביטן
מי מהאוצר פה? אין אוצר? איציק לא פה? מה, הוא בזום? לא הגיע. נחכה לו. משרד התחבורה, מהישיבה הקודמת מצאנו, גם הרכבת אנו צריכים אותם, שאחת הבעיות המרכזיות במיוחד של הגרעינים אבל גם של המכולות – זה העובדה שאין מספיק נהגים, שיוציאו את הסחורה החוצה. זה גורם לזה שמשלמים קנסות, והקנסות מגולגלים לצרכן בסופו של דבר. חלק מהדברים שאין נהגים נובע מזה שעשיתם כל מיני הוראות לגבי היכולת של הנהגים לנהוג במשך היום, מספר שעות כזה. פה אנו צריכים שינוי כי כל הכבוד שאתם רוצים שייסעו פחות, אבל אין נהגים. כשיהיו נהגים - תנו פחות שעות. כיום אין נהגים בכלל. כמו שמאילת אתם מאפשרים או יותר שעות או אותו נהג שנוגע מאילת יכול לנהוג מאשדוד ולכן פה אנו צריכים את הסיוע שלכם כדי לשפר את הנושא של היציאה החוצה מהנמל כי זה הנמל לא אשם. הנמל התחייב פה, גם ההסתדרות, שאם תהיה אפשרות להוציא את המטענים מהר, הם יעשו כל מה שצריך כדי שהדברים הללו ייצאו. זה אחת.

שנית, לגבי הנמלים, נמל אשדוד לא יכול לסמוך על זה שנמלים אחרים לא יכולים לעבוד בפול קאפסיטי בגלל שיש הסכמים. אם נמל אשדוד לא ייתן מענה, ואם נשחרר את ההסכמים הללו שתהיה תחרות ממש, אל תבנו על זה – אומר לכם את האמת, כי הצרכן יותר חשוב מכל דבר אחר, גם מהעובדים, כי גם העובד הולך למכולת לקנות מוצרים. אז קחו בחשבון שאם נגיע למסקנה שהנמל הציבורי לא עושה עבודתו, זה מה שיהיה.

לגבי האוצר, כמה כסף נמל אשדוד מעביר לאוצר מדי שנה?
אלי בר יוסף
עד היום נמל אשדוד העביר כ-800 מיליון שקל מ-2010 דיבידנדים, כ-100 מיליון לשנה.
היו"ר דוד ביטן
אז הכסף הזה לא צריך ללכת לאוצר אלא לסיוע בנושאים האלה של הגרעינים וכו'. אתם מקבלים קנסות. חלק אתם משתמשים לכיסוי הוצאות וחלק נותנים לאוצר. מה יקרה אם לא יהיו לכם הקנסות? לא תעמדו ביעדים הכלכליים שלכם?
אלי בר יוסף
קודם כל לגבי העבודה, היא הגיעה אלינו רק אמש ולא הגבנו לה. יש לנו הרבה הערות כמובן.
היו"ר דוד ביטן
אתן לכם צ'אנס.
אלי בר יוסף
לגבי הפעילות של נמל אשדוד.
היו"ר דוד ביטן
זה לא רק נמל אשדוד.
אלי בר יוסף
צוואר הבקבוק העיקרי שפגע מאוד בפעילות של נמל אשדוד בעיקר בתקופת הקורונה היה כ-8% מהמטענים.
היו"ר דוד ביטן
עזוב את הקורונה. אנו לא בקורונה.
אלי בר יוסף
המכולות מעולם לא המתינו. היום צוואר הבקבוק הקשה ביותר שהיה לגרעינים - נפתר. פתחנו את המסוע. המסוע עובד כבר בקצב של מיליון ו-400,000 טון בשנה בחודשיים- -
היו"ר דוד ביטן
אין קנסות?
שלום חתוקה
במקום מיליון לשלם לאוניה משלמים חצי מיליון.
היו"ר דוד ביטן
אז ירד. קנסות על זה שהמטען נמצא בנמל ולא יוצא החוצה. הוא משלם את הכסף.
אלי בר יוסף
הוא לא משלם את הכסף. נמל אשדוד השקיע יחד עם חברת חנ"י 250 מיליון שקל במתקנים שיבואנים אחרים מימנו בעצמם, ייעודיים. המתקן הזה התחיל לעבוד עם שלושה מדלים מהמתקדמים ביותר בעולם. הקצב שלו הולך ומשתפר דרמטית. זה לגבי הגרעינים. זמן שהייה כללי היה בינואר עד יולי 22' – 44 יום. ינואר-פברואר 23' כבר 25 ימים כאשר אוניה ממוצעת בינואר עד יולי 22' היה 20,000 טון ובינואר עד פברואר הנוכחי 40,000 טון אוניה ממוצעת ולמרות זאת זמן השהייה ירד ב-50%. השיפור הדרמטי הזה הוא ייראה לאורך זמן. מעתה והלאה הסיפור הזה פשוט נפתר. מהבחינה הזו, אין מה להלין. הדבר היחיד שאני מוטרד ממנו עכשיו זה בעצם לשחלוף הפעילות בתוך הממבורות. צוואר הבקבוק כרגע זה שמונת ימי הפטור שיש להם, והם החריגים לטובה ביחס כפול- - -
היו"ר דוד ביטן
מאיפה הפטור הזה קבוע?
אלי בר יוסף
הפטור הוא בתקנות. הם מקבלים שמונה ימי פטור מוחלט בהשוואה למכולות שמקבלים 4 ימים ושאר מטעני התפזורת במדינת ישראל לא מקבלים כלל כלום. רק הם מקבלים 8 ימי פטור. קצב הטעינה של הממגורות לעומת קצב הפריקה לא עומד בהלימה, וזה ייצור סתימות מפעם לפעם, ולעיתים קרובות לצערי בקצב התפוקה הנוכחי. לכן יש לבטל את הפטור הזה.
היו"ר דוד ביטן
לבטל באופן מוחלט נראה לי לא סביר.
שלום חתוקה
יש מספיק מקומות אחסנה אלטרנטיביים בסביבת נמל אשדוד שלא מחייבים את ימי הפטור הללו על חשבון המדינה. אני מהבחינה הזו מאוד מבקש שהדבר הזה ייבחן על ידי יחידת המחקר של הכנסת. העליתי את זה גם מול רספ"ן וגם מול מנכ"ל משרד התחבורה.
היו"ר דוד ביטן
הכסף של הקנסות הולך אליכם?
אלי בר יוסף
לא.
היו"ר דוד ביטן
אז למי?
איתי רון
לאן הכסף הזה ילך?
קריאות
- - -
אלי בר יוסף
איזה קנסות אתה מדבר? חבר'ה, אתם מטעים. אין מילה קנסות. יש חיובים, תעריפים תחת חוק.
קריאות
- - -
אלי בר יוסף
לא אגבה יותר כסף כי אתם תוציאו את זה יותר מהר.
איתי רון
זה ניתן בכלל?
אלי בר יוסף
ודאי. רוב היבואנים יש להם מחסנים שלהם.
היו"ר דוד ביטן
כמנכ"ל כמה קנסות אתם גובים?
אלי בר יוסף
0 קנסות.
היו"ר דוד ביטן
זה לא מה ששמענו בישיבה הקודמת.
אלי בר יוסף
לא יודע מאיפה הם הביאו את זה.
היו"ר דוד ביטן
כמה קנסות אתם משלמים לנמל אשדוד?
איתי רון
שנה שעברה 300 מיליון שקל לאוניות לכל הנמלים. רק הגרעיניים. נתנו את כל החומר אליהם.
היו"ר דוד ביטן
לאיזה נמלים זה עובר?
איתי רון
נמל אשדוד לא מקבל בכלל כי לא מקבל משמרות. אני כיבואן שפרק שנה שעברה- - -
היו"ר דוד ביטן
אז איזה נמל מקבל את זה? שאלה פשוטה. למי אתה משלם את זה?
איתי רון
לבעלי אוניות בחו"ל, כי הנמל לא יודע לפרוק. שם אני משלם - לא לנמל עצמו.
היו"ר דוד ביטן
כלומר כל הקנסות שאתם מדברים, הולך לאוניות עצמן על קנסות על זה שממתינים.
איתי רון
נכון, וכל הקנסות שהוא מדבר עכשיו להוסיף זה עוד בונוס לצרכנים.
אלי בר יוסף
להפך. זה להחזיק את המקל משני הקצוות. הם ממתינים כי הם סותמים את הממגורה. הם לא משחררים אותה מהר כי יש להם 8 ימי פטור ואז הם כביכול או לא כביכול משלמים קנסות לבעלי האוניות. שחררו מהר את הממגורה - נעבוד יותר מהר ולא ימתינו.
היו"ר דוד ביטן
אתה טוען שהקנסות זה ה-8 ימים האלה?
אלי בר יוסף
בנוסף. זה אחת הסיבות שהם משלמים קנסות. לכן אני מבקש שמרכז המחקר של הכנסת יבדוק את זה.
היו"ר דוד ביטן
אם אתם אומרים שאתם משלמים קנסות כי אתם משתמשים ב-8 ימים, אז אתם לא בסדר. לא הנמל לא בסדר.
איתי רון
יש אוניה שהגיעה ב-24 בחודש. ב-28 התחילה לפרוק. הנמל נותן בין משמרת לשתיים – במקום 6 משמרות ביום. אין לו בעיה של משאיות כי זה מסוע. זה רץ ישר לממגורה. אין לו שום בעיה של משאיות. הממגורה עומדת ריקה. היא עומדת ריקה, לא סתומה, והנמל לא נותן משמרות כי כמו שאמרה בת חן, שיעור ההיענות הוא 17%- - -
היו"ר דוד ביטן
אבל הנמל התחייב.
אלי בר יוסף
זה הטעיה. פשוט לא לעניין.
היו"ר דוד ביטן
רגע. מרשות הספנות, בבקשה.
צביקה שפירא
רציתי לדייק את הדברים. לגבי ימי הפטור מהאחסנה כפי שנהוג בחלק מהמטענים, לא מדובר בקנס אלא בתעריף שאתה משלם עבור כל יום שחרגת מימי הפטור.
היו"ר דוד ביטן
למי הם משלמים?
צביקה שפירא
בדרך כלל למפעיל הרציף. במקרה של הממגורה- - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר על המכולות.
צביקה שפירא
כן.
היו"ר דוד ביטן
מי זה מפעיל הרציף? הנמל?
צביקה שפירא
הנמל, מי שיש לו ההסמכה להפעיל את הרציף.
היו"ר דוד ביטן
זה קנס. אני לא מבין את הסיסמאות פה.
אלי בר יוסף
שירותי אחסנה הם שירות לוגיסטי מקובל בכל העולם, גם בארץ, יש הרבה חברות פרטיות שעוסקות בשירותי אחסנה, גם לגרעינים וגם למכולות מחוץ לנמל. חשוב להבין שזה תעריף רשמי. 8 ימי פטור הם לא משלמים. אם הם מאחסנים מעבר ל-8 ימים אז הם משלמים.
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה שישלמו מהיום הראשון?
אלי בר יוסף
בהחלט. ה-300 מיליון שהוא טוען שהוא משלם, הוא משלם לבעלי האוניות על המתנות בחוץ. אם ישחרר את הממגורה, שזה באפר, יותר מהר - הוא לא ישלם את הקנסות האלה.
צביקה שפירא
אם אני מבין נכון, אם מדובר בקנסות, זה לא עבור ימי אחסנה, אלא מדובר על ימי השהייה של האוניה, שמעבר להסכם הובלה. אבל מה שרציתי לבקש, לפני שנעביר את הרשות למנכ"ל הממגורה, למיטב ידיעתי, הממגורה לא הייתה סתומה מזה זמן רב או אפילו שנים, ולעומת זאת בממגורה בחיפה- - -
היו"ר דוד ביטן
ועכשיו זה בסדר? אני חייב ללכת רגע לוועדת הכנסת. תחליף אותי שנייה.
אלי בר יוסף
אנחנו עכשיו עושים בחודשיים מה שעשינו בשנה. תבינו את המגמה. אי אפשר להשוות מה שהיה למה שהולך להיות עם המסוע.


(היו"ר אליהו ברוכי, 09:58)
צביקה שפירא
לעומת הממגורה למשל בחיפה, שם פורקים סדר גודל של 3.5, לפני שנה הגיעו הרבה מעבר, למיליוני טונות, הממגורה בחיפה סדר גודל של 80,000, 85,000 טון, הממגורה באשדוד 60,000 טון – המבנה שונה, אבל יש שם 8 ימי פטור ולא זיהינו שיש בעיה.
היו"ר אליהו ברוכי
אתה אומר שאותם 8 ימים הם קיימים, ושם הממגורה כן חסומה?
צביקה שפירא
שם למיטב ידיעתנו היא לא חסומה.
אלי בר יוסף
זה ממש לא נכון. בצפון על מה הם מתלוננים?
צביקה שפירא
לא הפרעתי לך. התור בצפון כי אנשים בוחרים להגיע לצפון ויש סדר גודל של מעל מיליון טון שיורדים דרומה, שנפרקים בחיפה ויורדים דרומה. אני מציע לתת לזאב, מנכ"ל הממגורה, לדבר ולהציג את הנתונים. שורה תחתונה, אני לא בטוח שההפחתה של ימי הפטור בממגורה של אשדוד זה מה שיפתור את הבעיה. להפחית ישר מ-8 ימים ל-0 זה לא מידתי לטעמי. כל יבואן עושה את השיקול שלו, כולל השיקול אם להגיע לחיפה או לאשדוד. יש מסוע, אנחנו מאוד מקווים שהפעולות יצליחו של ההשקעה המאוד גדולה שנעשתה על ידי חנ"י וחברת הנמל. הייתי מציע למנהל הממגורה לדבר.

(היו"ר דוד ביטן, 10:19)
אוריאל לין
כבוד היו"ר, אני מבקש להעיר הערה לסדר. עולה פה בעיה ספציפי שמצדיקה בירור אבל היא לא במרכז הדיון היום, עם כל הכבוד. אנחנו חייבים לדבר היום על נמלי ישראל, איך פותרים את הבעיה בגדול, ויש לי הצעה פשוטה ביותר. אם נמשיך לעסוק בנושאים כרגע חשובים, לא נעסוק בעיקר. אני מציע שנעסוק בנושאים המרכזיים, משום שיש לי הצעה פשוטה מאוד שתביא לנו את התשובה הכוללת, איך אנו פותרים את בעיית נמלי הים, אם אנחנו מוכנים - רק שתיים שלוש דקות.

ב-2003 היה ראש הממשלה כיום שר האוצר, והוא פתח בחזון נמלי ישראל. הוא האמין שההפרטה היא התשובה. ההפרטה לא הצליחה, אבל היא היוותה את התשתית לאחר מכן, שאפשרה לנו להקים נמלי ים פרטיים. כיום נמלי הים הפרטיים, SIPG, הנמל השני החיפה, נמל הדרום באשדוד הם הנמלים הקיימים החדשים, שהם תורמים תרומה עצומה לתפקוד של הנמלים. עבודת המחקר שלפניכם בלי להיכנס לכל הפרטים אומרת שני דברים ברורים: תפקוד הנמלים קשור ליוקר המחיה ויש לשפרו. באחריות אני אומר לכם – אנו יכולים להגיע לפתרון מלא של נמלי הים לפי החזון של שר האוצר בזמנו ב-2003. עברנו 20 שנה דרך ארוכה. כל מה שאנו יכולים לעשות זה לדרוש משר האוצר ושרת התחבורה שיעשו את עבודתם. מה הכוונה – שכל הרציפים שיש לנו היום, שהם נכסי מדינת ישראל, שאנחנו נאפשר תפוקה מלאה בכל רציפי הים. לא ייתכן מצב, כפי שאתה עצמך אמרת כבוד היו"ר, שלא ניתן עדיפות ברורה לצרכן. יש רציפים קיימים. הם הנכסים של כולנו. למה אנו לא מפעילים? 7 או 8 בחיפה, למה לא 28 באשדוד, כשכל מה שצריך היום לעשות, שר האוצר שיש לו הרבה ניסיון בנושא התחבורה והנמלים – הוא גם כתב על זה עבודות חשובות מאוד – גם השרת התחבורה הנוכחית יכולים היום בהחלטות ברורות לפתוח את כל הרציפים. חנ"י צריכה לשתף פעולה. נשתמש בכל הרציפים שיש היום בישראל וגם נאפשר תחרות אמיתית והוגנת בין כל הנמלים הקיימים. זה הפתרון האמיתי מבלי שנצטרך להיכנס לכל הוויכוחים הללו.
היו"ר דוד ביטן
יש מישהו משרד המשפטים פה? משרד האוצר, מה המשמעות המשפטית, אם נקבל החלטה למשל, שכל הרציפים, בניגוד להסכמים שנתנו להם הדרגה - נפתחים?
אוריאל לין
עמד במבחן בפני בית הדין הארצי לעבודה.
היו"ר דוד ביטן
עזוב. אתה משרד המשפטים? אמרת מה שאמרת. תן לנו לברר מה המשמעות. בבקשה. מה אם אפשר לקבל החלטה מהסוג הזה, לפי ההסכמים שיש, גם עם נמל אשדוד וגם עם הזכיינים החדשים?
איציק דניאל
לגבי המשמעויות המשפטיות אולי אני לא האדם הנכון להתייחס.
היו"ר דוד ביטן
סיגלית ברקאי, האם זה אפשרי?
סיגלית ברקאי
כפי שאמרתי בדיון הקודם, הרשיונות וכל מערך המסגרת המשפטית שמסדירה את הפעילות של החברה קובעת הליך מאוד מסודר פתיחת- - -
היו"ר דוד ביטן
אני מבין שיש הסכם עם נמל אשדוד, עם העובדים וכו'.
סיגלית ברקאי
כל ההליך של גם מתן האישור של פתיחה חלקית שניתנה כעת לרציפים 7, 8 ו-28 בנמלי הדרום והמפרץ, הגיעו בסופו של דבר להליך בבית הדין לעבודה. זה לא פתיחה, והמדינה נדרשה גם במסגרת הזו להסביר, למה אנו עושים את הפתיחה הזו. הפתיחה נעשית במסגרת סעיף מאוד ספציפי שבתוך כתב ההסמכה שמאפשר פתיחה לבקשת החברות. בהמשך לדיון הקודם שהיה, אדוני ביקש מהחברות להעביר, גם נמל המפרץ וגם נמל הדרום, מכתבי בקשה. מנמל הדרום לא קיבלנו בקשה. מנמל המפרץ קיבלנו בקשה שחסרים בו פרטים שגם אתה ביקשת שתעביר לא פירטו בו. זה משהו שעוד נבדק. השרים כרגע לא יכולים עכשיו בהתאם לרשיונות, לחייב את החברות עכשיו להפעיל. המנגנון בכתב הסמכה- - -
היו"ר דוד ביטן
הם לא יכולים?
סיגלית ברקאי
נמל הדרום לא פנו בפניה לשנות את ההיתר שניתן להם עכשיו.
אלי בר יוסף
אבל היום הם עובדים עם מטען כללי.
סיגלית ברקאי
היום החברות קיבלו היתר להפעיל בשטחים הללו מטענים כלליים.
היו"ר דוד ביטן
אם הם עושים את זה, איזו בעיה יש עם זה? זה לא הפתרון.
מיכה שריר
אין לו כפות ואין לו ציוד ולא שווה לו להשקיע כי אומר: בשביל שנה היתר לא אעשה את זה.
אלי בר יוסף
עכשיו קיבלת קדימות.
מיכה שריר
כן, אבל מה עשיתי לפני שבועיים? הסתי אוניה לצפון. לקחנו 150 משאיות שנסעו מחיפה לאשקלון, במקום לנסוע מאשדוד לאשקלון. אין לי טענות- - - עוזרים ככל האפשר אבל כשיש תקנה שבממשלה הקודמת אישרו אותה של עדיפות לקלינקר, שאני לא מצליח להבין אותה, ואני עומד בתור עם 5 אוניות ומחכה, ומגיעה אוניה – אומרים לי שבוע ומגיעה אוניה ואני צריך לחכות לאוניה 18,000 טון שתפרוק וזה מאריך לי בעוד שבועיים את התור, מה אני יכול לעשות?
היו"ר דוד ביטן
האוצר.
איציק דניאל
נבהיר נקודה שעלתה פה לגבי המגבלות שחלות על הנמלים החדשים. המגבלות לגבי מטען כללי שאפשר לפרוק ברציפים רק מטעם כללי חלות לגבי הרציפים שניתנו במהלך שנת הקורונה. רציפים 7, 8 ו-28. כלומר בשאר הרציפים של הנמלים החדשים שניתנו להם הם רשאים לפרוק כל סחורה שהם רואים לנכון. אין מגבלה באישורים שהשרים נתנו להם. המגבלה לגבי מטען כללי חלים רק לגבי הרציפים הנוספם שניתנו במהלך תקופת הפקק של מטען כללי. חשוב להבהיר את זה. אם נמל חדש מעוניין לפרוק כל סחורה שהיא ברציפים- - -
אוריאל לין
אישור על מטען כללי- - -
איציק דניאל
כפי שציינה פה עורכת הדין ממשרד התחבורה, הוגשו מכתבים – כרגע מכתב אחד הוגש על ידי נמל הצפון בחיפה לפתוח גם את המגבלה הזאת לסחורות נוספות. אנחנו רואים שהבקשה כוללת את כל הדברים שנצרכים כדי שנבחן את הבקשה. לאחר מכן ניגש עם הבקשה המלאה לשרים והם יקבלו את ההחלטה. כפי שציינו פה, עמדת שר האוצר היא באופן רוחבי וקטגורי גם כשהיה שר התחבורה - לאפשר תחרות בנמלים. אנחנו נקבל את הבקשה ונדון בה לגופה.
ליהי גולן
אני לא מבינה – כאילו אנחנו חיים בשתי מדינות. אצלי בנמל אין תור. יושבים פה ועדי העובדים שלי. תביאו את האוניה, תוך 20 שעות האוניות נפרקות. היבואנים אני מזמינה אתכם. דלתנו פתוחה. באמת. אנחנו חיים בשתי מדינות? תביאו את האוניות, תסיטו אותן לחיפה. תוך 20 שעות האוניה פרוקה. אין תור.
היו"ר דוד ביטן
אז למה הם לא באים לחיפה?
ליהי גולן
הם מעדיפים- - -
מיכה שריר
זה לא עניין של העדפה. אני מוביל לחיפה את מה שאני צריך לחיפה. יש לי מפעל בעכו.
היו"ר דוד ביטן
אבל כל הרעיון, שכל הנמלים יעבדו במשולב. כלומר אם יש לו באשקלון, לא יבוא לחיפה לפרוק אותו. זה ברור.
ליהי גולן
אתם מדברים על תחרות.
היו"ר דוד ביטן
לא. קודם כל כולם צריכים לתפקד טוב. זה דבר ראשון. כי אם יש מישהו בחיפה הוא חייב ללכת באשדוד, ואם יש מישהו בחיפה, לא יבוא לאשדוד.
ליהי גולן
לא מדברת על תפקוד אלא על זה שמציגים פה נתונים משנת הקורונה. היו אוניות שהיו עומדות בתור בשנת הקורונה. לכן השרים פתחו את רציפים 7, 8 גם לנמל הסיני. היום אין אוניות שעומדות בתור. הנמל ריק. תסתכלו. אנחנו מחכים לאוניות שיגיעו.
אוריאל לין
אנחנו רוצים להפעיל את כל הרציפים.
היו"ר דוד ביטן
אוריאל לין, את מי אתה מייצג פה?
אוריאל לין
צריך לחשוב על העתיד.
אלכס מילר
אדוני היושב-ראש, נשמח לשמוע על סמך מה ההערות האלה בנושא פתיחת הנמלים, את מי אוריאל לין מייצג. נשמע כאילו יש פה כיוון לייצג גוף פרטי.
היו"ר דוד ביטן
לא גוף פרטי. זה נמל.
אלכס מילר
מדבר בשם גוף פרטי או נמל?
היו"ר דוד ביטן
הוא אמר את ההערה שלו – הבנו.
יואב צוקרמן
בשם נמל המפרץ, יש פה אנשים שהם מומחים בתחום הנמלים ויש אנשים שפחות. כל מרחב נמל אמורה לפי הרפורמה של ראש הממשלה נתניהו שעשרים שנה עובדים עליה, אמורה להיות תחרות בתוך מרחב הנמל. זה המודל. כך החוק קובע. אני מדבר עכשיו על מרחב נמל חיפה. שם פועלים כרגע שלושה נמלים פרטיים, כולם שייכים למדינה וכולם מופעלים פרטית. אם את קוראת לי הנמל הסיני, את הנמל ההודי. אנחנו נמל המפרץ, חברה ישראלית. מתוך 120 עובדים, 100 הם עובדים ישראלים. בבקשה אל תקראי נמל סיני. גם נמל חיפה, שעובדיו היקרים נמצאים פה, ואני מעריך אותם מאוד, הם עובדים בנמל ששייך לחברה פרטית. יש עוד נמל פרטי.
היו"ר דוד ביטן
זה הזיכיון. פרטי, לא פרטי. בינתיים הנמל הציבורי היחיד זה אשדוד. נראה לי שהוא עובד הכי הרבה. השאר לא באים אליכם, משום מה.
יואב צוקרמן
אשדוד זה נפרד, ללקוחות של אשדוד. אתה צודק שיש מרחק גיאוגרפי. בוא נדבר רגע על מרחב נמל חיפה, כי מרחב נמל חיפה יש בו תחרות בין 3 גורמים פרטיים – חברת נמל חיפה פרטית, חברת נמל המפרץ וחברת מספנות ישראל. כמו בכל תחרות – אגב לנמל חברת חיפה יש 4 ק"מ רציפים, הרבה יותר גדול מבחינת קילומטראז' רציפים מאשר מספנות ישראל. בתחרות מתחרים על העבודה. גם פלאפון ירדה מ-100% שוק כי ככה זה תחרות כשנכנסו סלקום ופרטנר. גם נשר ירדה מ-100% שוק ל-50% או 40% שוק כי נכנסו חברות אחרות. חברת נמל חיפה חברה מאוד חזקה.
היו"ר דוד ביטן
דיברת אבל לא אמרת לי כלום. זה המצב. הרצאות זה לא מספיק טוב.
יואב צוקרמן
מרכז המחקר של הכנסת לבקשתך, עשה עבודה, ובעמוד האחרון כתוב – אני מצטט – הגבלת ההסמכה של נמלי המפרץ והדרום לעשות שימוש בחלק מהרציפים לתקופה קצובה של שנתיים מהווה מרכיב של אי ודאות בהשקעות להקמת מתקני פריקה ועל כן מהווה חסם תחרותי בשוק. הארכת התקופה עשויה ליצור ודאות ולחזק את התחרות בענף. המלצה זהה יש במכתבים של התאחדות התעשיינים ולשכות המסחר ולשכות הספנות. זה כל הלקוחות. תנו לנו להתחרות. זה הכול. לא מבקשים יתרון על אף אחד. רק תנו לנו להתחרות.
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, אני רואה שלא נצא מזה, אבל האוצר או משרד התחבורה, חשוב לראות אם אנו משחררים באופן גורף – מה המשמעות המשפטית והכלכלית מבחינת מדינת ישראל, כולל ההסכמים שנחתמו. לא שאפשר לקבל החלטות רק באופן כללי רק כדי לקבלן. אני מבקש שלשיבה הבאה תהיו מוכנים לזה. זה אחת.

שתיים, יש להסתכל על גיאוגרפיה. טמבור לא יכול לעשות את זה בחיפה כשהוא צריך לשנע את זה לדרום. גם את זה צריך לבדוק. למה אשדוד מקבלת הכי הרבה עבודה? כי רוב המפעלים שצריכים את הפירוק הם באים- - -
אלי בר יוסף
לא. אנחנו מתחרים בהרבה כסף על סחורות ומטענים. אמרתי גם בפעם הקודמת - נמל אשדוד מחלק תמריצים ישירים, הנחות מסחריות ישירות לבעלי מטענים בהיקף של קרוב ל-100 מיליון שקל בשנה. יש תחרות והיא לא פשוטה והיא שונה. בתוך הסגמנטים יש שונות דגולה בין תחרות לתחרות ויש להתייחס לזה.
היו"ר דוד ביטן
בגדול, הקמתם נמלים שיתחרו באשדוד, ובסוף אשדוד מתחרה בכולם ומצליחה יותר מכולם. רוב העבודה באה לאשדוד. אני לא רואה משהו אחר. היא אומרת שאצלה אין אפילו אוניה שמחכה ואצלו מחכים בתור. מה העניין? או בגלל שהם טובים, או בגלל שרוב המפעלים שמפרקים זה בדרום.
ליהי גולן
לא, כי אנחנו יותר יעילים.
היו"ר דוד ביטן
אבל עובדה שלא באים.
ליהי גולן
מגיעים.
היו"ר דוד ביטן
למי אתם משלמים? להוציא את זה מכם בכוח.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כבוד היושב-ראש, אני רוצה לשאול - בנמל אשדוד יש פקק ובנמל הדרום אין פקק?
אלי בר יוסף
אין פקק בנמל אשדוד. יש נתונים בדוקים מאוד ומפורסמים ברספ"ן. היה ב-21'.
היו"ר דוד ביטן
הם משלמים קנסות לא משנה למי. יש פקק. לא סתם הקנסות באים. אתה מאשרים את ה-8 ימים בקנסות. אני לא חושב.
אלי בר יוסף
זה סך הכול 4% מהפעילות.
היו"ר דוד ביטן
משרד התחבורה, מה לגבי הנהיגה? אחת הבעיות המרכזיות זה שקשה לשנע את זה מהנמל החוצה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
למה, לדוגמה, יבואן של טמבור, שיושב פה, הוא מעדיף לפרוק בנמל אשדוד, לעמוד בפקק ולא ללכת לנמל הדרום. למה? אני מבין למה לא הולך לחיפה, אבל למה לא הולך לנמל המתחרה באשדוד?
היו"ר דוד ביטן
תשאל את האדם. הוא פה. למה אתה לא הולך לנמל הדרום?
מיכה שריר
נמל הדרום דיברתי איתם – הם לא מסוגלים לפרוק את הסחורה שלי. אין להם מנוף מתאים בשביל הפריקה הזאת, והוא אמר לי: אני לא- - -
היו"ר דוד ביטן
ומה ההשקעה של מנוף כזה?
מיכה שריר
לא יודע. זה לא העבודה שלי.
עופר אליישר
אדוני היושב-ראש, אני אומר כמה דברים במבט על ואז אצלול להתייחס לדברים. במבט על, הבאנו לפה רפורמה שהבאנו הגדלה משמעותית.
היו"ר דוד ביטן
היא לא עוזרת, אז איפה הרפורמה?
עופר אליישר
הגדלה משמעותית של רציפים של קיבולת של תחרות. אנו מתעסקים בבעיות נקודתיות, ואנו רואים את המשתמש לנגד עינינו, ופועלים בדרך של פיתוח, של הסמכה, של תעריפים, של מכרזים ושל שינויים מבניים שיביאו לרמת השירות ולהפחתת יוקר המחיה. יש בעיות נקודתיות שעומדות להיפתר לרבות הגרעינים שעכשיו יש מסוע חדש שהתחיל בנמל אשדוד, מסוע חדש שפורק במהירות מאוד גבוהה. עוד כמה חודשים נראה את ההקלה, לדעתי, המשמעותית. אנו פועלים בכמה מישורים. יש לנו המישור של הנמלים והמישור של השרשרת הלוגיסטית בתוך היבשה, הובלת המטענים בתוך היבשה ששם יש בעיות שאנו מטפלים בהן, אתה צודק.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא מטפלים מספיק. מצטער מאוד. לא רק זה – הכנסתם עוד רגולציה שמפחיתה את כמות הנהגים וכמות השעות שיכולים לנהוג. אתם לא חיים בעולם הזה? לא מבין.
עופר אליישר
אתייחס לכל דבר. קיבלנו ממך מכתב ונתייחס לכך.
היו"ר דוד ביטן
הרכבת אותו דבר.
אלי בר יוסף
הבעיות שפרסם מכון המחקר של הכנסת - הוא מציין שב-2010 היה 347,000 משאיות, 2,021, 305,000 משאיות, כשהמטענים עלו לפחות ב-30% מאז. יש להבין את גודל המחסור.
עופר אליישר
לגבי הנושא של הנמלים, דיברו פה כמה אנשים. אנו מדברים על הקיבולות ברציפים, על כל מיני הסרת מגבלות, על דברים של נמל הדרום ונמל חיפה, אמרה הסגנית ליועצת המשפטית במשרד התחבורה, אנו מחכים לקבל מכתבי בקשות ואז נבחן את זה – קיבולת מול שאר האילוצים שיש לנו. אנו לא פועלים בחלל ריק. יש לנו אילוצים. אנו רואים את כל השוק ומסתכלים על כל האילוצים שיש לנו מכל הכיוונים.
אוריאל לין
תגבירו את היעד המרכזי - הפרדת הרציפים.
עופר אליישר
אנחנו רוצים לתת לכם פתרונות, תחרות, רציפים, ובמסגרת האילוצים שיש לנו.
היו"ר דוד ביטן
אין אילוצים. האילוץ היחיד שיש כרגע זה שסחורה מגיעה לנמל ולוקח לה זמן לצאת כי אין נהג שייקח אותה.
גבי בן הרוש
למה אתם אומרים? העברת את הפקק למסוע. הנהגים שעובדים אצלכם 24 שעות עוברים על החוק. אל תעצמו עיניים ותפילו הכול על אשדוד. אתם מראים הכול ורוד פה.
קריאה
מראים את האמת.
גבי בן הרוש
לא מראים את האמת אלא חצי אמת.
היו"ר דוד ביטן
פעם שעברה אמרו לי, שנהג מאילת מקבל 12 שעות, נהג מאשדוד מקבל 8, 9 שעות. זה מה שיכול לנהוג. למה אותו נהג לא יכול לנהוג גם באשדוד 12 שעות? מה ההבדל?
עופר אליישר
אנו פועלים לתקן תקנה 168 לתקנות התעבורה, שעות עבודה ומנוחה של נהג מקצועי שיהיה בהתאם למודל האירופאי.
היו"ר דוד ביטן
גם שם אין נהגים. ראית מה קרה באנגליה? התמוטטה כי אין נהגים שייקחו את הסחורות. למה אתה רוצה להגיע לזה? תנו יותר שעות עד שיהיו נהגים.
עופר אליישר
זו בעיה כלל עולמית. אנחנו רוצים לתקן את התקנה הזו כדי שיהיו יותר שעות מנוחה ופחות שעות עבודה, כפי שיש במקומות מתוקנות באירופה. יש לנו סדרה של כלים לסייע בנושא קידום מקצוע נהג הרכב הכבד כמקצוע מועדף, לבטל שנות ניסיון, ותק, לסייע בהמרת רשיון אוקראיני לישראל כולל קיום קורס.
היו"ר דוד ביטן
מתי התקנה הזו תגיע? שנים אתם אומרים שזה בדרך.
עופר אליישר
אנו פועלים על זה.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, מבחינת ועדת הכלכלה, אתם צריכים להגדיל את השעות. זה צורך השעה כרגע. עם כל הכבוד לתקנות באירופה, והנהגים הם מקצועיים בדרך כלל ויכולים לנהוג 12 שעות. עובדה, אתה נותן להם לנהוג מאילת לתל אביב ב-12 שעות. מה הבעיה? אתה רוצה שהעסק הזה יהיה כמו באירופה – לא יודע מה יש שם אבל אנחנו נשלם עוד כמה שקלים לכל סחורה שנמצאת על המדף? אתם עובדים בחלל ריק?
עופר אליישר
על כף המאזניים יש הנושא של שעות עבודה וכלכלה לעומת הבטיחות – אדם שנוהג הרבה שעות.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
למה מאילת אתה יכול לנסוע 12 שעות ופה בתוך הארץ לא? זו נסיעה מונוטונית ארוכה.
היו"ר דוד ביטן
מאילת זה יותר גרוע אבל לקחתם את זה כי זה מאילת. אני לא רוצה לומר שמה שטוב בשעות עבודה ומנוחה - אבל עכשיו בעקבות הבעיה עד שההסתדרות, הנמלים - תנו הוראת שעה בעניין הזה. אני לא יודע אם צריך לתקן את התקנות. הן כאלה. אתם לא נותנים לקיים את התקנות האלה. היום התקנה מאפשרת 12 שעות אז איך נתתם לאילת 12 שעות? תנו גם לאשדוד וגם לחיפה וכל מקום 12 שעות כי הם לא מצליחים להוביל את הסחורה.
סיגלית ברקאי
קודם כל התקנות היום קיימות, אם אני זוכרת נכון, תקנה 168, מבחינה תחבורתית- - -
היו"ר דוד ביטן
אבל יש סמכות לאשר 12 שעות. תאשרו.
סיגלית ברקאי
זה לא צריך אישור. זה קבוע היום בתקנה. זה לא אישור של משרד התחבורה.
היו"ר דוד ביטן
מה אמרת בישיבה הקודמת? שמחייבים אתכם לנהוג כמה שעות?
גבי בן הרוש
מ-99' בג"ץ הורה למדינה, למשרד התחבורה, לתקן את התקנה הזו. הצבעת בהתחלה על ה-16 ועל ה-10 מיליון קנסות. זו הסיבה האמיתית.
היו"ר דוד ביטן
הבנו את זה. כמה שעות מותר לך לנהוג היום?
גבי בן הרוש
ועדת הכלכלה אימצה את ה- - - הדיגיטלי. אימצנו את התקינה האירופאית. תקינה אירופאית מדברת על 13 שעות. אנחנו ב-12 שעות. לא מגדילים את שעות הנהיגה. יש פה טעות והטעיה. אנחנו ממתינים במסופים, ממתינים בנמלים. בימים אלה, אדוני, שים לב מה המדינה עושה, מה המשטרה עושה – למרות שיש חילוקי דעות על התקנה, ממשיכה היום לאכוף. כלומר מפקירים את הנהגים עוד יותר. הנמלים נשארים בלי משאיות למרות שמותר לנו.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לא הבנתי. מותר לכל הנהגים לנהוג 12 שעות ולא רק לנהגים מאילת?
היו"ר דוד ביטן
כולל המנוחה. לא יודע. למה אתם לא מביאים את התקנות? זה אחת. למה אתם לא דואגים למקומות מנוחה בכל מיני מקומות כדי שהנהגים יוכלו לנוח, כמו בחו"ל?
עופר אליישר
עובדים על זה.
היו"ר דוד ביטן
שנים.
אריאל קלנר (הליכוד)
נדבר על ה-5% שגם זה קשור ליוקר המחיה והוא מיידי.
היו"ר דוד ביטן
עוד מעט נגיע גם לזה. התחלנו את הדיון - לא היית בתחילת הדיון.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
יש הבדל בין נהג בתוך הארץ או לא?
גבי בן הרוש
יש תקנה, יש חוק.
היו"ר דוד ביטן
פעם שעברה אמרת שאתה יכול לנהוג 8, 9 שעות. איך הגעת עכשיו ל-13?
גבי בן הרוש
עם ההפסקות. אימצנו אותה מ-2009. היום אני נוהג 9 שעות, ולא מגיע לזה, בגלל ההמתנות.
אלי בר יוסף
עוד נתון אחד שימחיש את הדברים.
היו"ר דוד ביטן
לא מצליחים להוציא את הסחורה. אומר 8 ימי המתנה. גם אם ייתנו 0 – אין מי שיוציא את הסחורה.
אלי בר יוסף
אתמול במשמרת ב' 60 שעות בטלה המתנה למשאיות, לקלינקר, מלט- - -
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות דבר כזה? אני לא יודע אם זה יעזור. תעשו את זה הוראת שעה, שהדברים יהיו מסודרים. תחזירו את זה מהוראת שעה להוראה קבועה, אבל תאפשרו ליותר נהגים לעבוד יותר שעות, כנראה אין מספיק נהגים. נהדר. תנו את זה. אתם רואים מה המצב.
סיגלית ברקאי
חלק מההגדרה של נהיגה כוללת גם המתנה עם הרכב או תפעול עם כלי הרכב ולכן כשהוא אומר המתנות – ההמתנה שלו נספרת מבחינת מספר השעות. אני מסבירה שלא משנה כמה- - -
היו"ר דוד ביטן
זה מה שכתוב בתקנות – אז תשנו את התקנות בהוראת שעה. תביאו לנו את זה. תעשו הוראת שעה. לא כל הנהגים – רק אלה שיוצאים מהנמלים או מגיעים לנמל. לפחות אלה.
סיגלית ברקאי
יכול להיות לזה מחיר מבחינה בטיחותית. כי אם הנהג עייף, הוא עולה על הכביש ואחרי זה אומרים שנהג 4 שעות.
היו"ר דוד ביטן
אז לא ננהג בכלל. שלא יהיו בכלל נהגים במדינת ישראל.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
בתקינה האירופאית הזמן שלו נמדד כולל ההמתנה?
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל יש מקומות המתנה. אבל פה אין מקומות המתנה. אין מנוחה פה.
סיגלית ברקאי
מנוחה זה אומר שאתה עוזב את הרכב, הולך ויושב בנחת. שותה, אוכל. בתקינה האירופאית שונה במובן הזה.
היו"ר דוד ביטן
איפה המשאית עומדת? יכולה לעמוד באיזה מקום במדינת ישראל? תגידי לי. איפה? אין מקומות המתנה כמו בחו"ל במדינת ישראל. משרד התחבורה יכולים לחייב. אתם לא מחייבים אף אחד. איפה במדינת ישראל משאית יכולה לנוח? איפה? המקום היחיד אולי בדרך מאילת שעוצר לשתות שוקו ביטבתה. זה הכול.
עופר אליישר
אנחנו מקדמים תוכנית אב למטענים- - -
היו"ר דוד ביטן
עזוב. אני רוצה הוראת שעה.
עופר אליישר
אנחנו מקדמים את הנושא של מקומות מנוחה לנהגים בצידי דרכים ובשולי ערים.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין כלום. יש בקושי מקומות חניה ללילה. אתה יודע את זה. זה לא מצליחים אז אתה רוצה לקדם?

ההחלטה הראשונה שלנו היא שאתם צריכים לעשות תיקון בעניין הזה כדי לאפשר יותר שעות עבודה לנהגים ויותר נהגים. תביאו לנו את זה בישיבה הבאה. לא יעזור כלום פה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אי אפשר לעשות עבודה מועדפת לנהגים.
היו"ר דוד ביטן
עוד משהו. אין בעיה. עבודה מועדפת לנהגי משאיות יש אני חושב.
גבי בן הרוש
אין.
היו"ר דוד ביטן
זה האוצר תמיד מתנגד כי זה עניין תקציבי. הם חושבים שהם לבד במדינה. זה קודם כל אני מבקש – הבנו את הבעיה. הבעיה היא אצלכם. אתם תביאו לנו את זה. אם אתם לא רוצים להביא, תגידו שאתם לא רוצים - נטפל בזה בצורה אחרת. כהוראת שעה תביאו את זה. אתם צריכים להביא לנו את זה כמה שיותר מהר, תקנה שתשתנה כך שתאפשרו להם לנהוג 12 שעות.
סיגלית ברקאי
יש להם את זה היום.
היו"ר דוד ביטן
אין להם. הם אומרים 9 שעות.
סיגלית ברקאי
מבחינת התקנות היום- - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אין להם איפה לנוח. ברור שאם ייתנו להם 12, ינהגו 12. אני לא עיוור. באירופה כנראה יש יותר נהגים.
עופר אליישר
בכל העולם יש בעיה של מחסור בנהגים.
היו"ר דוד ביטן
אבל הסחורה לא יוצאת מהנמל, כי אין נהגים.
גבי בן הרוש
נהגים באירופה עוברים ממדינה למדינה. אין לנו הלוקסוס הזה.
היו"ר דוד ביטן
אין תאונות היום? באמת. כמה תאונות יש עם משאיות היום? נתחיל מאילת ששם יש יותר.
סיגלית ברקאי
האחוז היחסי שלהם – לא יודעת להגיד לך מספר מדויק אבל אחוז התאונות של משאיות יותר גדול- - -
היו"ר דוד ביטן
אז נסיים את הישיבה הזאת. אם אין פתרון לנהגים, אין טעם בישיבה. משרד התחבורה צריך לתת פתרון. אתם הממשלה, לא אני. תנו פתרון. או באמת אין טעם. נשאיר את המצב הקיים כפי שהוא. משרד התחבורה מתנגד, על הכיאפק. אנו מבקשים מכם פתרון. אין לכם פתרון להגדלת מספר הנהגים, אין לכם פתרון למקומות מנוחה. הפתרון היחיד כרגע הוא להגדיל את שעות הנהיגה. אין פתרון מיידי כרגע. אין.
אלכס מילר
אפשר לשמוע משהו משטח? יש פה יו"ר מחיפה. זה משהו שעובד. יש להם פרויקט שעובד בלילה. תשמע. גם זה יכול לעזור. כי יש בעיה בכמות הנהגים. לא רק בשעות. אשמח שתי דקות.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, אם הוא נותן לנו פתרון.
שאול כרמלי
שלום, אני יושב-ראש ועד סוואר תפעול בנמל חיפה. בזמנו כשלמדתי קורס מבקרים פנימיים באוניברסיטה, הוטל עליי לעשות פרויקט לילה טוב. זה פתרון של חסמים בלילה, בעבודה בלילה של הנהגים. יושב פה יואב צוקרמן. הוא הטיל את זה עליי.
היו"ר דוד ביטן
היום יש את זה?
שאול כרמלי
היום לדעתי אין את זה. אם היו נותנים לנהגים העדפה כספית טיפה, והם עובדים בלילה – היה פותר את כל הבעיות.
היו"ר דוד ביטן
היום לא עובדים בלילה?
שאול כרמלי
לא עובדים בלילה כמעט.
גבי בן הרוש
המפעלים לא פותחים בלילה.
שאול כרמלי
אתם צריכים לדאוג שיפתחו אותם.
היו"ר דוד ביטן
התכוונתי לדבר על הבעיה השנייה. הנושא הזה – קבענו לדבר על זה שאין לאן ללכת. זה סיפור אחר, שצריכים לטפל בזה. בגדול משרד התחבורה צריך לתת לנו פתרון לעניין הזה. אותי לא מעניין שום דבר. אם לא, אפסיק לטפל בנמלים. שהכול יהיה ככה. אם אתם לא מסוגלים להשתתף במאבק ביוקר המחיה, אז עזבו, לא קרה שום דבר. אז לא נדון בנמלים. שהנמלים יעשו מה שהם רוצים. שהמחיר יהיה גבוה ככל היותר. מחיר גרעינים זה 70% ממחיר החקלאות בנושא של החי. 70%. אתם לא בעניין הזה? לא מבין את זה. אם נוריד את מחיר הגרעינים, המחיר יירד של כל הסחורה בחקלאות של החי. אתם לא חלק מהעם הזה? אני לא מבין את זה. אתם לא חלק מהעניין? אתם רק מסתכלים על התקנות בגרמניה? מה קורה מולנו? זה בעיה של ועדת הכלכלה נראה לך? לא מבין את זה. תביאו לנו בישיבה הבאה פתרון. תחשבו לבד. לא פתרון שנעשה אותו עוד חמש שנים כמו כל הפתרונות של הממשלה בחוק ההסדרים. כל רפורמה עוד 5 שנים אולי תהיה, אז ישכחו מה הרפורמה. מספיק עם זה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
האם אפשר להפוך את שעות ההמתנה של הנהגים בנמלים לשעות מנוחה? כלומר שהנמלים יכשירו מקום ששם יעמדו?
אלי בר יוסף
שעות ההמתנה הם של הצוותים לנהגים. לא של הנהגים. להפך. הצוותים ממתינים לנהגים, כי אין מספיק נהגים.
היו"ר דוד ביטן
גם זאת בעיה וגם זאת בעיה. שני הדברים קיימים.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
היא דיברה על זה ששעות הנהגים נספרים כולל שעות ההמתנה בלי שעות המנוחה. אני שואל האם אפשר להפוך את שעות ההמתנה שלהם בצורה אמיתית.
אלי בר יוסף
אצלנו אין המתנות. יותר מזה, עשינו אוטומציה בשער שקיצרה את זמן השהייה של הנהג. הוא עובר הרבה יותר מהר. אם בעבר זמן השהייה היה בממוצע 40 דקות, ירדנו ל-20, 25 דקות. זה התייעלות. הבעיה שלנו, כשאני אומר שעות המתנה, זה אומר שהצוותים, עומד על המנוף, כל הצוות שעובד ממתין למשאית כי לא מגיעה בקצב המתאים. וזה הקושי הגדול ביותר. ה-60 שעות המתנה שנתתי זה רק ממשמרת ב' אתמול.
גבי בן הרוש
יעקב אשר בוועדת המשנה ב-2019 בטון כזה כמו שלך אמר למשרד התחבורה: אני לא מבין אתכם. למה אתם לא מתקנים את התקנה הזו 20 שנה? הוא שלח אותם- - -
היו"ר דוד ביטן
הם יביאו לנו פתרון ישיבה הבאה. האוצר, נהיגה מועדפים לנהגים שמשתחררים מהצבא, למה זה בלתי אפשרי? למה אתם עושים בעיות עם זה? כל דבר זה עניין של כמה מיליונים, תקציב? מספיק עם זה. אני לא רוצה לשמוע אותך. רוצה שתסכימו לזה, ואם לא, כל הקנסות שהם משלמים, הנמלים לא יביאו לכם את זה. למה הם צריכים להביא לכם 100 מיליון בשנה? תאפשרו את העניין הזה על חשבון זה.
סיגלית ברקאי
אני מסכימה למה שאתה אומר שצריך לעשות בחינה כוללת- - -
היו"ר דוד ביטן
עשו הוראת שעה. עבודה מועדפת - אתם עד הישיבה הבאה תנו לנו תשובה חיובית לעניין העבודה המועדפת לנהגים.
סיגלית ברקאי
בכל מקרה נבוא עם מכלול כלשהו.
היו"ר דוד ביטן
לגבי המפעלים שלא פתוחים. בישיבה הקודמת הבנו את הבעיה של הלילה. לא נתחיל הכול מאפס. איך אנו יוצרים מצב שהמפעלים יהיו פתוחים לקבל את המשאיות?
מיכה שריר
המפעל שלנו פתוח בלילה ומקבל בלילה. הבעיה שלי זה האוניה שתקועה בכניסה.
היו"ר דוד ביטן
ברגע שהמשאית יוצאת- - -
מיכה שריר
אני עובד עם כל הנמלים. אני עובד בצפון, בדרום. יש לי מפעלים מעכו בצפון, אין לי רגע שאני נכנס – ברגע שאני נכנס לנמל, אני מקבל שירות מצוין. הבעיה שלי זה איך אני נכנס, והמפעל שלי פתוח בלילה.
היו"ר דוד ביטן
נמל אשדוד, כשאתה פורק לו את הסחורה אתה יכול לחייב אותו לקבל את הסחורה בלילה? האם יש אפשרות כזו משפטית? אם לא, אל תפרוק לו.
מיכה שריר
אני מעדיף בלילה.
היו"ר דוד ביטן
מדינת ישראל זה לא טמבור. אתה בסדר, אחרים לא בסדר.
אלי בר יוסף
אני מכיר את מיכה היטב וזו דוגמה נקודתית. אנו לא יכולים לחייב, אבל אני חושב שכדי להפעיל את פעילות הלילה בצורה אפקטיבית צריך לתת תמריצים הרבה יותר גדולים לכל הגורמים שמשתתפים בתהליך הזה שזה אומר גם הדפואים בחוץ, גם המפעלים עצמם וגם המובילים באופן ישיר. כרגע התמריץ ממש בטל בשישים ולא מאפשר פעילות יעילה.
מיכה שריר
אני חושב שזה רעיון מצוין.
מי היו"ר דוד ביטן
טוב לו המחסנים. מי אחראי על התמריצים? בבקשה.
צביקה שכטרמן
יש תמריץ בפועל. ב-1 בינואר 2023 חנ"י, שיושב פה נציג מטעמה, נתנה תמריץ שנקרא לילה טוב. צר לי על החברים פה שאומרים פה התמריץ הזה עובד, קיים והנהגים לא מנצלים אותו.
היו"ר דוד ביטן
למי אתה נותן את התמריץ?
צביקה שכטרמן
הוא ניתן לנהג המשאית – לא אני נותן אותו.
היו"ר דוד ביטן
מה שאתה אומר לא רלוונטי. התמריץ צריך להיות לנהג.
צביקה שכטרמן
התמריץ הוא לנהג.
גבי בן הרוש
לילה טוב? אתה מדבר על בוקר טוב.
קריאות
- - -
צביקה שכטרמן
התמריץ ניתן לנהג המפעיל, נקודה. אני לא מפעיל משאיות – אני מפעיל נמל. אני לא נגוע באינטרס פה.
היו"ר דוד ביטן
מי אחראי על זה?
עופר אליישר
יש תמריץ של חנ"י שהוא וולונטרי, שחנ"י עושה את זה לא במסגרת התקנות, ויש תמריץ במסגרת התקנות, 100 שקל, שניתן לבעל המטען.
אלי בר יוסף
זה תמריץ קטן והוא בטל בשישים. הבעיה היא עם המפעלים- - -
היו"ר דוד ביטן
אתה כל הזמן מתעסק בדפואים וזה נוח לך. חכה עם זה. האוצר, כמה כל שנה אתם מקבלים מהנמלים צ'ק? 100 מיליון? 200 מיליון?
איציק דניאל
זה משתנה.
היו"ר דוד ביטן
תביא את זה למה שאנחנו צריכים ולא לדברים אחרים. יש עלות תקציבית לעבודה מועדפת – תביא את זה מזה. יש עלות תקציבית לתמריצים – תביא את זה מזה. ולא – נעשה הצעת חוק שכל הכסף שאתה מקבל מהנמלים ילך לדברים שחשובים לנושא הזה ולא לדברים אחרים. זה יהיה קרן שמיועדת לדברים האלה. אתה עושה מה שאתה רוצה. יש לך אינטרס לא פחות מאחרים שהם יגבו כמה שיותר, שתקבל בסוף השנה צ'ק. תביא מה שצריך לדברים האלה. תן תמריצים לנהגים, עבודה מועדפת, דברים כאלה.
איציק דניאל
כל הבעיות שהעלו פה עכשיו זה בעיות ברגולציה, בחיבור בין אחד לשני. כסף לא יכול לפתור את כל הבעיות.
היו"ר דוד ביטן
כסף יכול לגרום לנהג לעבוד בלילה.
איציק דניאל
יש להם תמריץ.
היו"ר דוד ביטן
אין להם. חלקו הולך למישהו אחר. אתם מקבלים תמריץ או לא?
גבי בן הרוש
יש פה שני תמריצים - יש לילה טוב ויש בוקר טוב, מה שהוא מתכוון. התמריץ של לילה טוב כבר כמה שנים זה הלקוחות מקבלים. על כל הובלה הוא מקבל 100 שקל. המפעל, לא הנהג. אני לא מקבל דבר. מ-1.1 בוקר טוב עבר אבל רק למטען כללי. לא תפזורות, לא מכולות, כלום. ועוזי יצחקי יושב-ראש חנ"י אמר לי: אתה צודק, אנחנו נשב אתכם שוב לדיון פתוח.
היו"ר דוד ביטן
מתי אמר לך את זה? לפני 5, 6 שנים?
יואב צוקרמן
תן לי להסביר.
היו"ר דוד ביטן
נראה לכם שנהג שעובד בלילה לא צריך לקבל תמריץ? איפה הגרעינים? זה החשוב.
יואב צוקרמן
יש פה ערבוב בנתונים.
היו"ר דוד ביטן
אתה אחראי על הנמלים, נכון?
טיקו גדות
אנחנו אחראיים להעמיד את הנמלים במצב תקין לאחר.
היו"ר דוד ביטן
מה שווה שפורקים סחורה ואין מי שייקח אותה?
טיקו גדות
היות שאנו מודעים ואנו משלמים את התמריץ- - -
היו"ר דוד ביטן
תן את התמריץ לנהגים - למה אתה נותן את זה למפעל או ליבואן? ולמה זה הולך לגרעינים גם?
טיקו גדות
אתה מקבל מידע לא נכון. חברת נמלי ישראל מתוך ניסיון להוריד את עומס המשאיות ביום, החליטה באופן לא על פי צו, הדירקטוריון אישר תקציב של 5 מיליון שקלים לתשלום לנהג עצמו, שייקח את המטען הכללי בשעות שבהן יגיע ללקוח עם שחר, כדי לייצר את הפתרון הזה.
היו"ר דוד ביטן
הם לא עושים את זה.
טיקו גדות
התשלום הוא 100 שקלים עד 300 שקלים כדי לא לחרוג מהטונג' שיש על המשאית. כרגע יש ניצול של התקציב הזה, אבל אנו רק בהתחלה – התחלנו בינואר.
היו"ר דוד ביטן
וכבר גמרו את ה-5 מיליון. אז תן יותר. למה זה לא לגרעינים?
טיקו גדות
בוא נשאל את האוצר למה הם לא מתקצבים.
היו"ר דוד ביטן
אל תדאג. מצאנו מקור תקציבי. הכול בסדר. הם חושבים שהם לבד במערכה. זה לא ככה. יש מקור תקציבי. הכסף שאשדוד נותנת להם ילך לדברים האלה. הכסף שאתם מקבלים והולך לאוצר לא ילך יותר לאוצר – ילך לאוצר אבל לדברים ספציפיים. כי לא הגיוני שאתם אלה שגורמים - לא אתם בלבד, לעליית המחירים כי אתם לוקחים את הכסף ולא פותרים את הבעיות. צריך להוזיל את המחירים. כפי שאני אמרתי למשרד התחבורה, אני אומר לכם. אתם לא חיים בעולם הזה? ההורים שלך קונים אוכל בסופר? אז לא צריכים לקנות את זה בזול? אלה שאלות רטוריות. תביא לנו בישיבה הבאה תוכנית איך אתה- - -
איציק דניאל
זה שוק פרטי.
היו"ר דוד ביטן
הנהגים זה לא שוק פרטי. יש לנו אינטרס שיזוז בלילה. אני אחזיר לך את הכסף – אל תדאג. תביא לנו – קודם כל המטענים צריכים להיות בעניין. זה אחת. שתיים, התמריצים צריכים להיות הרבה יותר גדולים ולהגיע לנהגים – לא ליבואן. והעדפה לנהגים. זה עולה כסף. אני יודע את זה. שבו על זה. אנחנו נוריד את המחיר של המטענים בעיקר. אתם לא מבינים את זה?
איציק דניאל
צריך להוריד על סבסוד.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מוריד על סבסוד. זה שאני נותן לנהג עוד 100 שקל זה לא סבסוד. אין נהגים. אתה רוצה להביא נהגים מגרמניה? אין מי שינהג. למה העלית את המחיר לנהגי אוטובוסים? למה נתת להם יותר לשעה? כי אין נהגים. אותו דבר פה. מה זה משנה אוטובוס למשאית? פה צריך את זה בתחבורה ציבורית, פה לדברים אחרים. אני לא מבין.
איציק דניאל
משקיעים בהכשרה לנהגים.
היו"ר דוד ביטן
איפה ההכשרה? אין. מה זה הדבר הזה? הכול הצגות. תביאו לנו תוכנית. באמת. שההכשרות ייגמרו, לא יצטרכו עוד נהגים – אין בעיה. שעות יורידו, אתם תפסיקו עם התמריץ. מה שאתם רוצים.
גבי בן הרוש
קרוב ל-3,000 חיילים משתחררים עם רשיון נהיגה. הם הולכים לתחנות דלק כמקצוע מועדף כדי לקבל את המענק.
היו"ר דוד ביטן
תחנת דלק זה מקצוע מועדף ונהגי משאית לא. למה? מה ההבדל? בגלל הנושא של תקציב? קבעתם כלל שאתם לא משנים את הרשימה כי זה עולה לכם כסף. הבנו את זה. אז קחו את הכסף ממה שאתם מקבלים מנמל אשדוד. בינתיים רק נמל אשדוד נותן לכם כסף אני חושב.
קריאה
אגב נמל אשדוד נותן גם הרבה כסף לחנ"י.
היו"ר דוד ביטן
רגע. נלך למפעלים שצריכים לקבל את הסחורה. לא יודע אם זה בסמכותך אבל כל מי שלא מוכן לקבל סחורה בלילה, שלא יפרקו לו את הסחורה. הוא צריך להתחייב במועד פריקת הסחורה שהוא יהיה מוכן לקלוט את הסחורה גם בלילה, לא רק ביום.
מיכה שריר
אפשר להציע משהו? כמו שבנובמבר שנה אחרונה החליט משרד התחבורה לתת עדיפות למטען שנקרא קלינקר – לא פורק בלילה, כן פורק בליה – אני עומד עם אוניה בחוץ שיכולה לפרוק בלילה, רוצה לפרוק בלילה – הנהגים נוסעים פחות זמן בלילה כי יש פחות תנועה. תן עדיפות לגבס. אני מוכן לקלוט אותו בלילה.
היו"ר דוד ביטן
מפעל שלא מוכן, יש לו שתי אופציות – או שיפתח את המפעל כדי שיקבל או שישלם קנס. את הקנס הזה שאנשים משלמים, הוא ישלם אותו. אני מבקש לתקן את התקנות. או שיתחייב ויעשה, ואם לא, שישלם קנס על זה שלא פתח בלילה והוא צריך לשלם קנס במקומו. זה לא ילך. גם לזה תנו פתרון. מי שלא עומד בהתחייבות - את הקנס שמשלמים בגללו הוא ישלם אותו.
מיכה שריר
אל תכניס את האוניה שלו.
היו"ר דוד ביטן
לא יודע אם אני יכול לעשות את זה. מי מוסמך לזה? אתם?
עופר אליישר
אנחנו אחראים על הנמלים.
היו"ר דוד ביטן
בישיבה הבאה תנו לנו תוכנית בעניין הזה. אתם עם ה-8 ימים אלה, יש בזה משהו. אתם מנצלים את ה-8 ימים. למה אתם לא מוציאים את זה מהר?
יואב צוקרמן
בדיוק מה שאמרת לגבי המפעלים, אמר שאול כרמלי דבר מאוד חשוב. יש מושג שנקרא דיפו. מה זה – זה תחנה. מחסן קטן ליד הנמל שמאחסן מכולות ריקות. כשאיקאה מביאה מכולה מלאה, היא מרוקנת אותה – חייבת להחזיר אותה לנמל. היא לא מחזירה לנמל ישר – מחזירה לדיפו. יש אולי 10 דיפואים – לא יותר מכך. הם חיים מהנמל ומחנ"י. אין בעיה. והם סגורים בחמש בערב כי זה נוח להם. ה-8 ימים זה גרעינים, זה מפרץ, זה עולם אחר. בעולם של המכולות, שזה 80% מהתנועה, המכולות הריקות צריכות לחזור לנמל – כל מכולה מלאה צריכה לחזור בסוף לחו"ל ואתה צריך להזדכות על הקופסה הריקה בתור היבואן. אתה מחזיר אותה לדיפו – זה המחסן של חברת הספנות. בחמש בערב הם סוגרים. זה גופים פרטיים, אבל הם שוכרים שטחים מחברת נמלי ישראל.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא מחייבים אותם לפתוח יותר זמן? מצוין. צודק. מי אחראי על זה?
עופר אליישר
אדוני היושב-ראש, אנחנו רוצים שיוציאו את המטען בלילה ויסיעו אותו בכביש בלילה עד היעד שלו. לא שיוציאו אותו- - -
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל בלי קשר, למה אתם לא נותנים יותר שעות לזה? אתם לא מחייבים אותם בהסכם? לא חבל על השטח?
טיקו גדות
לא יהיה מי שייקח את המכולה הריקה כי המשאית עסוקה כרגע עם מכולה מלאה. זה סתם אשליה מה שאתה מוכר. אין בעיה של מכולות ריקות.
גבי בן הרוש
אבל אתה טועה. אני רוצה להזדכות על המכולות ולהיכנס לנמל. בחמש סוגרים את הבאסטה.
טיקו גדות
הבעיה היא לא המכולות הריקות אלא המשאיות שבאות לקחת תוצאת ולא להביא מכולה ריקה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
גם המשאית שבאה לקחת תוצרת יכולה להביא איתה מכולה ריקה.
היו"ר דוד ביטן
צודק. לא מבין את זה. חנ"י, תביאו פתרון לעניין הזה. תגדילו את שעות העבודה כי הוא צודק. המשאית פורקת והולכת מייד לקחת סחורה אחרת. אני לא מבין את זה. אם היא לא יכולה לפרוק את זה בשעות מסוימות יש לנו בעיה. לא לעבוד כל הלילה אבל שיפתחו עד שעה לגיטימית.
טיקו גדות
זה ממש לא לעניין. המשאית שמגיעה לנמל מגיעה עם מכולה מלאה לייצוא, ויוצאת עם מכולה מלאה מייבוא.
קריאה
לא נכון.
אלי בר יוסף
קודם כל הדפואים יש להם תפקיד חשוב מאוד כפי שאמר יואב בכל מה שקשור לשינוע מכולות החוצה ופנימה. ברגע שהדפואים נסגרים ב-5 זה אומר שהמכולה שצריכה לצאת מהנמל לא ליעד סופי או להיכנס לנמל, היא ממתינה בעצם במקום היעד.
היו"ר דוד ביטן
חנ"י לא יודעים את זה?
טיקו גדות
אנחנו יודעים את זה אבל כשם שאני לא יכול לכפות- - -
היו"ר דוד ביטן
אתה יכול בהסכם לכפות.
טיקו גדות
כשם שאני לא יכול לכפות על חברת נמל אשדוד לתת ידיים בלילה- - -
היו"ר דוד ביטן
למה? הם אמרו שייתנו, אם צריך.
טיקו גדות
הם לא נותנים ידיים בלילה לחלוטין.
היו"ר דוד ביטן
נטפל בזה, אבל זה רובד על רובד על רובד. כל אחד שיעשה את העבודה שלו היכן שצריך לעשות את העבודה שלו.
טיקו גדות
אבל חברת נמלי ישראל לא מפעילה את המחסנים.
היו"ר דוד ביטן
היא מפעילה אותם.
טיקו גדות
היא העמידה מכרז.
היו"ר דוד ביטן
אז תקן את המכרז, עם כל הכבוד.
טיקו גדות
והבעיה שיש עם פריקת מטען כללי בנמלים החדשים זה הנהייה שלהם ללכת לפתרונות הקלים שמייצרים רווח ולא הפתרון למשק.
שלום דנינו (הליכוד)
תבחן את זה.
היו"ר דוד ביטן
דנינו, תבדוק את העניין הזה מטעם הוועדה, אני מבקש ממך. הם צריכים להיות פתוחים עד 12 בלילה. אם צריך לתת הנחה, תנו הנחה. לא יודע מה – כדי שיפתחו. תקנו את ההסכמים. זה אחד הדברים שיוצר בעיה. מאוד מצטער. תבדוק לנו את העניין הזה.

לגבי ה-8 ימים, בבקשה. אבל תקצר. למה אתם משתמשים ב-8 ימים האלה כל הזמן?
איתי רון
טכנית זה לא קורה והממגורה לא נסתמה פעם אחת. דגון חיפה עשה בשנה שעברה 3.5 מיליון טון ולא נסתם יום אחד.
קריאה
ועוד איך נסתם. זה התורים שהייתם.
איתי רון
נמל אשדוד פרק פחות מחצי מיליון טון גרעינים. אתה אמרת שנמל אשדוד סתום? כל הכמות שנמל אשדוד פרק זה 800,000 טון מתוך 5.5 מיליון טון.
היו"ר דוד ביטן
לא אמרתי שהוא סתום. אמרתי שהוא עובד הכי קשה. כולם הולכים לאשדוד.
איתי רון
לא הולכים לאשדוד כי הוא לא נותן משמרות. אנחנו עובדים עם חקלאים. הוא לא נותן ב' – אתה רוצה שייתן ג'?
אלי בר יוסף
אני רוצה להכניס לפרופורציה. נמל אשדוד משנע 8 מיליון טון מטענים תפזורת בשנה, מתוכם 4.5 מיליון טון תפזורת ישירות ברציפי הנמל, לא דרך ICL. גרעינים ירדו בתקופת אי הפעלת המסוע. עכשיו המסוע עובד, ואין תור. אבל כשהם מתלוננים על הקנסות שהם שילמו לבעלי האוניות, זה בגלל ה-8 ימים שתקעו את הממגורה בצפון.
היו"ר דוד ביטן
תסלח לי. שוסטר, אני לא יודע כבר מי צודק. תבדוק לנו את העניין הזה. אבטל לכם את ה-8 ימים, אוריד לכם את זה ליומיים, שלושה. אתם משלמים קנס על זה – תפנו את הסחורה. הקנסות האלה משפיעים על המחיר בסוף, לא יעזור כלום. שוסטר יבדוק מי צודק ולפי זה נקבל את ההחלטות. אם אתם אשמים, בכל מקרה את ה-8 ימים יש לקצר. זה יפעיל עליכם לחץ להוציא את זה כמה שיותר מהר. אבל שוסטר, תבדוק בבקשה את העניין עד הישיבה הבאה. תודה.
אלי בר יוסף
בלי יום אחד של פטור.
היו"ר דוד ביטן
המנכ"ל, לאט-לאט. נבדוק את זה.

קלנר, התחלנו את הדיון בזה. יש בזה בעיות משפטיות. יש הסכמים, גם עם נמל אשדוד, עם העובדים וכו'. אני לא יכול להיכנס לזה כרגע. ביקשנו מהם שיבדקו את העניין. האוצר, תבדקו אם אפשר לפתוח יותר. הבעיה העיקרית שאני רואה – גם אם אתה פותח זה לא כל כך יעזור כי צריך להשקיע.
ליהי גולן
מה יש לפתוח? אף אחד לא אוכף.
היו"ר דוד ביטן
את מייצרת את נמל חיפה הפרטי.
ליהי גולן
של ההודי. היום מספנות מביא 7.5%.
אריאל קלנר (הליכוד)
אנו מדברים פה על יוקר המחיה. אמרת בצורה הכי מדויקת שבסופו של דבר תחרות היא הדבר שמוריד.
היו"ר דוד ביטן
תראה, נגיד עכשיו הם צריכים להשקיע במנוף בחיפה 150 מיליון. הם לא משקיעים. אז מה זה תחרות? בבקשה.
צביקה שכטרמן
אני מנכ"ל נמל מספנות ישראל. קיבלנו היתר לפעול כנמל ב-2003. אנחנו לא נמל חדש של השנתיים האחרונות – אנחנו נמל פרטי שעובד 20 שנה במדינת ישראל. אנא תקרא את הדוח של הממ"מ. אומרת במפורש, מתאר את פרויקט המלט: הקמנו בהשקעה של מאות מיליוני שקלים מהון עצמי שלנו, פתחנו תשתית. מה קרה בשוק המלט – נשר שהיה מונופול, ירד למתחת ל-50%.
היו"ר דוד ביטן
רק מלט?
צביקה שכטרמן
ממש לא. המלט עם נשר ירד למתחת ל-50%. יש היום ייבוא. מי פתח את התחרות – בדוח כתוב ברחל בתך: נמל מספנות ישראל. הציגו פה גרף לפני שתי דקות. אמרו: תראו מי העלה את התחרות במטען בכללי. נמל מספנות ישראל שעובד 20 שנה. יצרנו את התחרות. השקענו מאות מיליוני שקלים. עכשיו אנחנו נכנסים לתחום הגרעינים. הנה פעם נוספת, דיווחנו - אנו חברה בורסאית. משקיעים 300 מיליון שקל בבניית ממגורות. הבעיה שמסתובבת פה סביב השולחן - אין מספיק תשתית במדינת ישראל. אנו בונים ממגורה מכספנו, מההון העצמי שלנו. היא תתחיל לעבוד בינואר 2025. כל מה שאנו מבקשים זה דבר אחד קטן – יצרנו תחרות. אנו עובדים. אני לא חושב שיש פה אדם אחד בשולחן שיגיד שלא יצרנו תחרות. אנחנו לא מהנמלים החדשים – קיימים מעל 20 שנה. אנו מבקשים דבר אחד - יש מגבלה שהוטלה עלינו ב-2003. אז המגבלה הייתה נכונה – הגבילו אותנו ב-5% מהפעילות של מדינת ישראל. מאז מדינת ישראל עשתה רפורמה מדהימה – הקימו 2 נמלים פרטיים, הפריטו נמלים. ממצב של 3 נמלים שהיו ממשלתיים יש היום 6 נמלים במדינת ישראל. יש תחרות בתחום המכולות. תסירו את המגבלה שלנו ותנו לנו להמשיך לעבוד ולחולל תחרות בדיוק כפי שעשינו.
ליהי גולן
נמל המספנות היום מפר בצורה גסה את המגבלה. המדינה לא עושה דבר כדי לאכוף את זה. הוא היום עומד על 7.5% מטען כללי.
צביקה שכטרמן
אבל הוא מוריד את יוקר המחיה. למה לשמור על המגבלה? למה לא לעשות תחרות?
היו"ר דוד ביטן
רגע. זה כיום שווה גם כסף. תצטרכו לשלם- - -
צביקה שכטרמן
אין בעיה. תסירו את המגבלה. תנו לנו לעבוד.
היו"ר דוד ביטן
קלנר, כיוון שאתה המומחה שלנו לתחרות, תבדוק מול האוצר- - -
אלכס מילר
אבל חשוב לנו להתייחס לזה.
היו"ר דוד ביטן
סליחה. אני יודע. תבדוק את זה, עד לישיבה הבאה – אני רוצה לראות איך אתם מתפקדים בעניין. נמל אשדוד מתנגדים לכל שינוי בעניין הזה? מה ההסכם שלכם משפיע על העניין של לתת למספנות ישראל? קלנר, אתה צריך לדון בשאלת ההשקעות כי אמרו פה שלא באים לנמל כי אין לו המתקנים הנכונים שצריך להשקיע. זה לא יעזור שאוריד להם - הם צריכים להשקיע קודם.
צביקה שכטרמן
- - -
היו"ר דוד ביטן
לא הכול זה מספנות ישראל. פה מדובר על יותר נמלים. יכול להיות שהתנאי לכך זה תוכנית השקעה, חוץ מהעלאת דמי הזיכיון שהאוצר מזה יביא לנו את הכסף שאנו צריכים לקבל על דברים אחרים.
ליהי גולן
גם יש הסכם עם העובדים. גם הנמל ההודי מחויב להסכמים עם העובדים.
היו"ר דוד ביטן
עובדים אפשר לפצות. אני רוצה להבין, את נמל אשדוד. מה הבעיה עם זה? אתם הנמל היחיד שעובד, לפי מה שאני רואה.
יאיר אייזנברג
לא אומר שנמל אשדוד לא עובד. כולם פה מדברים על תחרות ורוצים לפתוח ו-7, 8 ו-9. יוקר המחיה – על הכאפק. יש מחקר של אותו ממ"מ שעשה בשנת 2021 שאמר שההשפעה של התור התפעולי הענק של כל האוניות האלה, מדובר על 0.1% בסך הכול אינפלציה בשנה. ניכנס לפרופורציה.
היו"ר דוד ביטן
מה ההשפעה על המחיר? מה הטענה?
מאיר אייזנברג
הטענה, שאי אפשר לפתוח את התחרות באבחת סכין. אנחנו יודעים להיות שותפים ולדבר ולעשות הסכמים – יעידו על כך כל מי שיושב פה, גם מחנ"י, גם מנמל אשדוד, גם מנמל חיפה. זה דבר אחד.
קריאה
מי כבודו?
מאיר אייזנברג
מאיר אייזנברג, מנהל חטיבת הנמלים בהסתדרות. אני מייצג 5 נמלים. ניכנס לפרופורציה – בספטמבר 21' נפתח נמל המפרץ – תחרות. בפברואר 22' נפתח נמל הדרום – תחרות. נמל חיפה לפני חודש הופרט. חכו. אתם רוצים לפתוח הכול כל כך מהר. בינתיים בחיפה לעובדים אין עבודה.
היו"ר דוד ביטן
כי אף אחד לא מפרק שם סחורה.
מאיר אייזנברג
לא מגיעות אוניות.
ליהי גולן
כי מספנות- - - ואף אחד לא אוכף את זה.
קריאות
הכול ריק. 22 יום בחוץ.
היו"ר דוד ביטן
נכון. מספנות ישראל, אתם לוקחים בחריגה?
ליהי גולן
כן, הם לוקחים בחריגה.
צביקה שכטרמן
אנחנו בזמן שהיו תור של אוניות שעמדו בחוץ משך 45 ימים, נקראנו לדגל לפרוק.
היו"ר דוד ביטן
מי קרא לכם לדגל?
צביקה שכטרמן
מדינת ישראל ביקשה מאתנו בכל סחורה אפשרית לפרוק. פרקנו, עשינו. אני לא מבין מה המגבלה. גם הרציפים שלנו היום ריקים. אני לא מבקש שום הגנה. עושים תחרות. מדינת ישראל השקיעה מיליארדים לייצר תחרות. אנחנו הורדנו את מחיר המלט - זה כתוב בדוח שהופץ אמש.
היו"ר דוד ביטן
קראו לכם באופן זמני.
צביקה שכטרמן
יוקר המחיה – רשום שיוקר המחיה, הלחם והעופות נגזרים מהגרעינים. אין תשתית - אנחנו בונים תשתית.
היו"ר דוד ביטן
אתה מייצג את כל העובדים?
מאיר אייזנברג
את אשדוד, חיפה, נמל הדרום- - -
קריאות
גם את העובדים שלנו.
קריאות
אתה לא צריך להזכיר לי שאני מייצג את העובדים שלך. דיברתי איתם הבוקר וגם הם התלוננו.
צביקה שכטרמן
בבקשה, אדוני היושב-ראש. גם את העובדים שלנו מייצגים.
היו"ר דוד ביטן
לא קיבלנו שום החלטה בעניין. אמרתי לקלנר שיבדוק אבל עם כל הכבוד, יוקר המחיה במדינת ישראל יירד. לא יעזור לאף אחד. מה שכן, מקובל עליי- - -
אלי בר יוסף
יש פול בעולם, בהרבה נמלים.
היו"ר דוד ביטן
מקובל שלא צריכים לפגוע וצריכים לבדוק מה ההסכמים הקיימים וכו', אני לא אומר שלא. גם אם אישרו חריגה למספנות ונמל אחר לא עובד זה גם לא בסדר. צריכים לשחרר את זה. אבל אתם צריכים להבין. אנחנו ועדת הכלכלה לא מנהלת את המדינה. אנו לא אחראים לכל דבר קטן שצריך לעשות. לכן יש הרגולטורים. זה התפקיד שלכם. אז אם יש לו חריגה, נתתם לו אישור זמני - תשחררו את החריגה שהנמל השני גם יוכל לעבוד. אני לא מבין. הם צריכים לבוא לבכות לכם?
מאיר אייזנברג
למה בכלל יש המגבלה הזאת?
היו"ר דוד ביטן
יש המגבלה בהסכמים המקוריים. אמרתי לקלנר שיבדוק את זה. יביא לנו המלצות. שב גם עם ההסתדרות. אף אחד לא רוצה לפגוע באף אחד. אבל יוקר המחיה יירד. מה זה 0.1%? הנושא של המטענים זה 70% מהמחיר של התרנגולות, מהמחיר של הביצים – הכול נובע מהגרעינים. לא הכול בא דרך הנמלים, אבל זה שבנמלים משלמים 300, 400 מיליון שקל מכל מיני סיבות – עכשיו אני לא מאשים אף אחד – זה מעלה את המחיר של הגרעין. יש עוד סיבות שזה מעלה אבל בגדול, אם אני צריך להפחית את מחיר הגרעינים אפילו ב-30%, המחיר יירד בסוף בקופות, בסופרים. חשבתם שזה לא ישפיע? כל אחד עושה את העבודה שלו. אין לי תלונות. אבל עדיין העבודה העיקרית, אנחנו עובדים בשביל הציבור הרחב – לא רק בשביל נמל אשדוד או בשביל נמל חיפה או בשביל היבואנים של הגרעינים. קחו את זה בחשבון. הוא יבדוק את זה.
אלי בר יוסף
למקרה שזה יתפספס אני רוצה לומר את זה כאן – אנחנו שותפים ונהיה שותפים. הבעיות של יוקר המחיה זה גם בעיות שלנו, גם שם העובדים. אנחנו נשב, ננהל משא ומתן.
היו"ר דוד ביטן
מאה אחוז.
איתי רון
אנחנו הפחתנו ב-50% את זמן השהייה בשנת 23'. אני רוצה לראות שהם יורידו את המחיר בעקבות זה.
היו"ר דוד ביטן
כרגע יש בעיה. אם לא יורידו את המחיר, יהיה לנו בעיות איתם. נתנו את זה לבדיקה. הנושא של ה-8 ימים לא יישאר. אם אתם צודקים – זה יישאר. אם אתם לא צודקים – זה לא יישאר. לא יעזור לכם כלום. כמו שאני אומר לעובדים – אני אומר לכם.
שלום חתוקה
לפני שהיה המסוע שילמנו 11.5 שקל לשינוע מהאוניה לממגורה. היום אנחנו עדיין משלמים את ה-11.5 שקלים עבור המסוע לממגורה.
היו"ר דוד ביטן
שוסטר יבדוק הכול. אני לא מסוגל להיכנס לזה. נעשה את הבדיקה, יהיה לנו דוח ונטפל בזה.
קריאה
קריאה: אני מבקש שגם נבדוק את כלות המסוע, עלות שוטפת של- - - לטון. זה עלות נוסת שצריך להוריד אותה.
עופר אליישר
התעריף נקבע כדין. יש הבדל בין חיפה לאשדוד בתעריף בגלל שהנדסית זה שונה באשדוד והתעריף הזה מממן את המסוע.
איתי רון
המסוע נקבעה- - - שאנחנו שילמנו במשך שנים. אנו משלמים עשרות מיליוני שקלים כל שנה דמי תשתיות. אחרי 40 שנה בנו פעם אחת השקעה. במקום להרחיב את יכולת הפריקה כמות הגרעינים עולה ב-2% בשנה, ב-40 שנה הכפילה את כמות הגרעינים. מה שבנו זה בסך הכול מסוע. המסוע זה מכסף שלנו. מה אתם עושים – לקחתם מאתנו כסף כל השנים ועכשיו אתם אומרים: תחזירו לנו את ההשקעה. זה כס שלנו ששילמנו דמי תשתיות. אנחנו לא צריך לשלם תוספת.
עופר אליישר
- - -
צביקה שכטרמן
שימו לב מה קורה בחדר - אין מספיק תשתית במדינת ישראל ואנו כחברה פרטית לוקחים את היוזמה הזו וכפי שעשינו במלט, נכנסים לתחום הגרעיני.
אלי בר יוסף
לא רק שיש תשתית – יש תשתית לעשרים שנה קדימה היום. עודף הקיבולת של הנמלים במדינת ישראל יספיק ל-20 שנה קדימה.
היו"ר דוד ביטן
אתם מרוויחים. כולם מרוויחים. האוצר, בבקשה. רוצה להגיד משהו?
איציק דניאל
אין לי מה להגיד. אעשה שיעורי בית לישיבה הבאה.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. היא לא תהיה רחוקה. הממ"מ, בבקשה. ה-0.1% שאומר באינפלציה זה כל הסיפור של הנמלים?
עמי צדיק
אני לא זוכר על איזה מסמך אתה מדבר, מאיזו שנה.
מאיר אייזנברג
2021.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו נעבור לרכבת. אתם חסמתם את השינוע של הרכבת מתוך הנמלים. מה חשבתם כשעשיתם את זה? אתם רואים שיש בשינוע, ופתאום אתם מחליטים לא להשקיע יותר בעניין הזה. למה לא? מי זה הרכבת? בבקשה.
זאב מנצור
אנחנו בממגורה לפני שנתיים – אנחנו החברה שמתפעלת את הממגורה באשדוד. לפני כשנתיים נחסמה מאתנו האפשרות למסור ללקוחות שלנו גרעינים ברכבת. יש לנו לא מעט לקוחות- - -
היו"ר דוד ביטן
לאן הרכבת נסעה קודם?
זאב מנצור
יכלה לנסוע לדרום, להוציא את הסחורה מהממגורה.
היו"ר דוד ביטן
למה הפסקתם את זה? החלטתם להשקיע רק ברכבת מתל אביב לירושלים? אתם לא צריכים להשקיע בתשתית של מדינת ישראל? רק היכן שאתם מרוויחים כסף בנסיעות?
כתריאל מוריה
מה שמדובר כרגע על המסילה שדובר כרגע היא נמצאת בתוך השטח של הממגורה שהיא בבעלות חנ"י או בבעלות הזכיין.
היו"ר דוד ביטן
אז מה? חנ"י זה מדינת ישראל, גם כן. זה חברה ממשלתית או לא? אז מה זה בעלות חנ"י? תסתדר איתם.
כתריאל מוריה
המדיניות כרגע של האוצר, שכל מסילות שהן בשטח לא של הרכבת אלא של הלקוח, אם זה שלוחה פרטית או אם זה השטח של חנ"י- - -
היו"ר דוד ביטן
לא הבנתי את הטענה. אתה לא מוכן לעשות כי חנ"י מרוויחה מזה?
כתריאל מוריה
הפעולה צריכה להיעשות במימון על ידי חנ"י. אנחנו יכולים להיות הקבלן שעושה את זה.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה היה לפני כן. פשוט הפסקת את זה.
כתריאל מוריה
הפסקתי כי המסילה הגיעה למצב שאי אפשר היה לעבוד בה. אסור היה בטיחותית להכניס לרכבת. היא הייתה מוזנחת.
היו"ר דוד ביטן
תקן את זה.
כתריאל מוריה
צריך לשפץ אותה לחלוטין וחנ"י לקחה את זה על עצמה. חנ"י עושה את זה. היא נמצאת כרגע בשלב של תכנון.
היו"ר דוד ביטן
נכון. ייקח כמה שנים התכנון? כולה זה פס רכבת קטן. אפשר לחשוב שזה קילומטרים.
כתריאל מוריה
זה לא פס רכבת קטן. זה 3 פסי רכבת.
היו"ר דוד ביטן
מה המרחק שלכם? כמה הן נוסעות?
קריאה
200, 300 מטר.
גבי בן הרוש
בריצה יותר טוב להביא את הסחורה.
כתריאל מוריה
חנ"י נמצאת בשלב של תכנון. ברגע שחנ"י תסיים את התכנון - אנחנו מוכנים לבצע את זה. נבצע. חנ"י הסכימה כבר גם לתכנן וגם לממן את זה.
היו"ר דוד ביטן
זה מהכסף שאתם מקבלים מנמל אשדוד?
כתריאל מוריה
זה הכסף של חנ"י.
היו"ר דוד ביטן
היא מקבלת את זה מאיפשהו.
קריאה
נמל אשדוד משלם הרבה כספים לחנ"י כל שנה.
היו"ר דוד ביטן
אתם שילמתם משהו למדינה?
צביקה שכטרמן
אנחנו משלמים בדיוק כמו נמל אשדוד אם לא יותר. הרבה יותר מנמל אשדוד.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל יש פה בשורה, שהנושא הזה בתכנון וביצוע. כמה זמן התכנון יסתיים? מה יש פה לתכנן? צריך לעבוד ועדה פה? ועדה מחוזית, מקומית?
קריאה
שום ועדה. שלחנו את זה למשרד חיצוני.
היו"ר דוד ביטן
מתי שלחתם את זה?
קריאה
לא יודע.
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן נראה את הרכבת זזה בנמלים?
כתריאל מוריה
מרגע שיהיה תכנון ויאושר על ידי כל הגורמים.
היו"ר דוד ביטן
זה לא תשובה. אני רוצה תשובה עד הישיבה הבאה גם מה המרחק שצריכה לנסוע, ומה היא משרתת, וכמה זמן זה ייקח? אנחנו צריכים תשובות בגלל יוקר המחיה. אין לנו זמן. והאם אתם יכולים לקצר את לוחות הזמנים.
אלי בר יוסף
היום בסביבות 400,000 טון נוסע ברכבת מהצפון לדרום.
היו"ר דוד ביטן
סך הכול פס רכבת. מה התכנון?
אלי בר יוסף
אי אפשר להסיט את זה היום לדרום כי אם נעביר את זה לדרום, זה אומר שמרכבת זה יעבור למשאיות. האבסורד הוא שאנחנו מפעילים עכשיו ממגורה ומסוע בהשקעה אדירה של כסף, 250 מיליון שקל זה המון כסף, ובסוף לא יכולים להשתמש ברכבת ואי אפשר להעביר אותם אלינו כי אז זה יסב מרכבת למשאיות.
היו"ר דוד ביטן
מה יש פה לתכנן? סך הכול זה פס רכבת קיים. אתם לא מגדילים אותו. אתם עושים אותו יותר רחוק?
שלום דנינו (הליכוד)
נמל אשדוד, אם הם רק מחזירים את המצב של הבטיחות לקדמותו, מה שהחליף יוחלף, זה ישרת אתכם?
אלי בר יוסף
לא. הרכבת לא תפקדה גם כן בעבר מסיבה פשוטה – כמות הקרונות שנכנסות לממגורה בדרום היא כ-16 או 12 קרונות והם דורשים 24 כפי שיש בצפון. זה חשוב מאוד לשדרג את זה לרמה של הצפון כדי שזה יהיה- - - כל המדינה תרווויח.
היו"ר דוד ביטן
ברגע שזה יהיה, יסייע לכם?
אלי בר יוסף
מאוד-מאוד.
שלום חתוקה
אם אפשר שאלה נוספת לחנ"י, בהסכם עם האדריכל החיצוני, מתי הם מסיימים את העבודה?
היו"ר דוד ביטן
ייתנו תשובה בפעם הבאה. אין להם תשובה. חנ"י רק גובה כסף, או גם צריכה לעשות משהו?
טיקו גדות
זה לא רק שאלה של זמן התכנון של הרכבת. אנחנו אמורים להרחיב את הממגורה כדי שתוכל להוות אלטרנטיבה אמיתית. צריך לתכנן את פס הרכבת לממגורה מורחבת לא לייצר טלאים.
היו"ר דוד ביטן
זה לא תכנון של תב"ע גדולה מאוד. זה פס רכבת מסוים. זה לא תכנון שצריך לקחת המון זמן. אתם מאשרים את זה, נכון? שטח של הנמל זה באחריותכם?
טיקו גדות
אנחנו לא ועדה שמאשרת.
היו"ר דוד ביטן
מי הוועדה? ועדה של העיר אשדוד? מחוזית או מקומית? תבדוק את זה. חוץ מרכבת בנמל אשדוד יש רכבת גם במקום אחר שאתם צריכים לתכנן?
קריאה
יש רכבת בשני הנמלים החדשים.
היו"ר דוד ביטן
שם אתם לא מטפלים בזה?
קריאה
קריאה: אנחנו מקדמים רכבת אצלנו, שתיכנס אלינו.
היו"ר דוד ביטן
זה לא חנ"י מקדמת.
קריאה
לא. אנחנו באופן פרטי. הנה שוב הגוף הפרטי שאתה משחרר לו- - -
היו"ר דוד ביטן
אתה גם מרוויח על זה. בסוף אבכה יחד איתך.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
אבל הוא הגוף הפרטי.
עופר אליישר
משרד התחבורה, ומעורב בזה מינהל התשתיות, מקדמים חיבורי רכבת לנמל המפרץ, נמל מספנות ישראל, לרציפים בנמל חיפה, לנמל דרום, נמל אשדוד. כל אחד בשלב אחר. כמה רציפים בנמל אשדוד לנושא של הממגורות, לתחנות המיון בחיפה ובנמלי אשדוד. יש רשימה. חלק מהם בביצוע מתוקצבים, כל אחד בלוח הזמנים שלו.
יואב צוקרמן
הפרויקטים האלה מתקדמים מאוד-מאוד לאט. יש רק דרך אחת לזרז את הפרויקטים האלה. כל המסילות שהוא ציין כל אחת היא קריטית. מסילה אחת, לנמל הדרום ולנמל המפרץ, גם נמלים אחרים - רכבת אחת לוקחת ממאה מכולות כלומר מאה משאיות. אלה פרויקטים בעדיפות לאומית. אתם יודעים מה זה לתכנן ולבצע בישראל. אני יכול לפרט לכם שעה מה זה אחרי ועדת התכנון ואחרי מבנה עליון וכו'. כל זה לא יהיה פרויקטור. פרויקטור שימונה על ידי משרד התחבורה, על ידי חנ"י, על ידי מי שאתם רוצים, שמבין ברכבות ובנמלים וייקח כל אחת מהמסילות האלה כולל המסילה לירדן – זה 10 קילומטר. אלה פרויקטים מצחיקים ברמת הגודל שלהם. מצד שני הם נתקלים באותם חסמים של חוסר משילות שאנחנו מכירים במדינת ישראל. מה לעשות שברכבת ישראל יש גם נוסעים והאנשים העיקריים שנמצאים. יש עליהם תעדוף של נוסעים. זה לא יעזור.
היו"ר דוד ביטן
הנושא של הגרעינים, רוב הסחורה זה אצלכם, נכון?
אלי בר יוסף
כמות הגרעינים בנמל אשדוד מיועדת להיות כ-25% מהשוק.
היו"ר דוד ביטן
מי מחזיק את היתרה?
אלי בר יוסף
חיפה, הגדול. 20% פועל ברכבת מהצפון לדרום.
היו"ר דוד ביטן
אשדוד והצד השני, שהם מפעילים את רוב הגרעינים, שם תנו עכשיו דחיפה רצינית. עכשיו אנחנו צריכים את זה כדי להוריד את המחיר עוד חודש ולא בעוד שלוש שנים.
מאיר אייזנברג
הממגורה בחיפה במצב נוראי. החבר'ה פה בחנ"י לא אמרו – מצב נוראי בטיחותי, תברואתי וגם יש תוכנית לסגור אותה בחמש השנים הקרובות.
טיקו גדות
צר לי שאתה מדבר ממש מבלי לדעת.
מאיר אייזנברג
מתי היית שם לאחרונה?
טיקו גדות
אתמול.
מאיר אייזנברג
אני הייתי שבוע שעבר.
טיקו גדות
אתה היית שבוע שעבר ואתה עכשיו סתם ממנף דרישה של העובדים לכל מיני מענקים והטבות.
מאיר אייזנברג
תגיד ל- - - מענקים. תנו להם לעבוד בתנאים נורמליים.
טיקו גדות
אתה צודק. אני מבין שההיכרות שלך עם הממגורה היא רבת שנים, אתה ממש ותיק בתחום. יודע המון. רק קח בחשבון שהממגורה בחיפה נמצאת תחת פיקוח מלא. חברת נמלי ישראל משקיעה בסדרי גודל של 30 מיליון שקל.
מאיר אייזנברג
לא מספיק.
טיקו גדות
ברור שלא מספיק כי אתה מבין גדול בממגורות. כי אתה לא מבין דבר אחד נורא פשוט. מה שאתה לא מבין- - -
מאיר אייזנברג
כי אתה מבין גדול. בסדר.
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, אנחנו לא מנהלים את המשא ומתן עם העובדים כרגע. רבותיי. אנחנו מבקשים, אם אפשר, רכבת וחנ"י, שכרגע תנו קדימות לאשדוד ולנמל השני – חיפה, תנו קדימות לעניין התכנון וביצוע.
קריאה
חיפה, הרכבת עובדת באופן מלא.
יורי מורוזוב
אדוני היושב-ראש, אני סמנכ"ל מטענים ברכת ישראל. רכבת ישראל אין לה מגבלה. אנחנו מובילים ונוביל ורוצים להגדיל. בחיפה מדגון אנחנו עובדים בצורה מצוינת. כל הסחורה שמגיעה אנחנו מובילים ברכבת, ורוצים עוד להגדיל שלא יהיו משאיות.
היו"ר דוד ביטן
אבל בינתיים זה לא מתבצע.
יורי מורוזוב
אשלים ואגיע. לדגון כל מה שלקוחות מביאים - אנחנו מפעילים אותם ברכבות. זה מגיע עד 600,000 טון. בדגון יש זכיין, היום זה מילניום. בעבד זה היה חברת גדות. באשדוד יש זכיין שזה לוגיסטיקר. הממגורה באשדוד לא עובדת יותר מ-25 שנה. אני 23 שנה ברכת. היא לא עבדה כל 23 שנים. כתוצאה מכך חנ"י בזמנו עשו מכרז. לוגיסטיקר זכה. עד הממגורה הרכבת אחראית להביא את המסילה ואנחנו נביא. הבעיה שבתוך המגורה אותו זכיין צריך לטפל בזה ואנחנו מוכנים. ממחר יבנה את המסילה – ממחר נפעיל מאשדוד.
אלכס מילר
אולי ישיבה הבאה נעשה בחיפה ולא נשמע פה אנשים שמקדמים את המטרות האישיות שלהם? תודה, אדוני.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. רכבת, חברים, עד הישיבה הבאה תביאו לנו לוחות זמנים אם אפשר, בכל מקום ומקום, תוך מתן עדיפות כרגע לאשדוד כי שם הם פורקים את הגרעינים הרבה יותר ויש שם בעיה לשנע. מבקש שבעניין הזה תינתן עדיפות לאשדוד. כל אחד יודע מה תפקידו לישיבה הבאה?
מיכה שריר
אבל אתה מתייחס – ואני מאוד מעריך את הנושא של הגרעינים, הוא מאוד חשוב.
היו"ר דוד ביטן
אני מתעסק יותר בחקלאות אבל מדובר פה גם על שינוע של דברים אחרים.
מיכה שריר
אנחנו מדברים על ענף חומרי הבנייה, ובמו ידינו אנחנו מחרבים את האפשרות שלנו לעבוד אפרופו- - -
היו"ר דוד ביטן
אתה צריך את הרכבת באשדוד. מה זה משנה?
מיכה שריר
אני לצערי לא יכול לעבוד עם הרכבת. הייתי שמח.
היו"ר דוד ביטן
טיפלנו בעניין. מטפלים גם בנושא של השינוע במשאיות. מה אתה רוצה? אני לא מתחיל את הדיון מההתחלה.
מיכה שריר
למה אנו יכולים לקבוע עדיפות למוצר כזה או אחר במקום לפתור את הבעיה? אני לא מבין. אתן הסבר קצר מאוד. יש לי אוניה קטנה מאוד של 3,000 טון שצריכה להגיע לאשקלון. זה משמרת אחת עבודה. בחיפה גומרים את זה בפחות ממשמרת. אני מגיע כשאני יודע שיש תור של שבוע בחוץ. השבוע מתקדם, אני גומר בשבועיים ויכול לגמור גם בשלושה. זה כמו שתגיד לרופא: אני רוצה רק שאלה, מגיעים קבוצה של אוטובוס של תיירים, אומרים לך – כולם ייכנסו לפניך. למה? לא יודע. זה משרד התחבורה, לא המנכ"ל. המנכ"ל עושה ככל שהוא יכול. זה לא המנכ"ל וזה לא העובדים אלא זה משרד התחבורה.
אלי בר יוסף
זה דיון על התור התפעולי. התור התפעולי מנוהל על ידי רספ"ן ואנחנו פועלים בהתאם לתור התפעולי אבל לפנים משורת הדין כשיש פנייה מיוחדת עם האוניה שלו כפי שהייתה עכשיו לרספ"ן, עקפנו.
מיכה שריר
אלי צודק. הוא עוזר ככל שהוא יכול.
היו"ר דוד ביטן
זה לא הנושא שלנו כרגע, עם כל הכבוד.
מיכה שריר
גבס זה חומר בנייה מרכזי במדינת ישראל. רק לי זה עולה 3 מיליון שקל התוספת הזאת.
היו"ר דוד ביטן
לא אכניס אותך לישיבה הבאה אם זה יימשך ככה. הבעיה חריגה - צריכה להיות מטופלת על ידי הנמל. זה לא עניין אישי שאני צריך לטפל בבעיה של טמבור מול נמל אשדוד.

החכ"ים רוצים לומר משהו לפני שאסיים?

הישיבה בעוד חודש לכל היותר. עד אז כל אחד יעשה את העבודה. האוצר, תעשה את העבודה כמו שצריך הפעם, מבחינה תקציבית.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
את המשימה שלי אבצע. באיזון בין העקרונות של משק חופשי, שוק חופשי, משימה פרטית שיש, אני חושב שאתה במקום הנכון ואנחנו נמצאים איתך במקום הנכון משום שאי אפשר לייצר מציאות של תקיעות, כאשר כולם עושים מה שהם צריכים לעשות. זה בסדר גמור כשכל אחד עושה מה שהוא צריך והעסק עובד, אבל אם יש תקיעות, ואם המחירים עולים, המדינה צריכה לעשות. זה בדיוק מה שאתה עושה. אנחנו לשירותך.
היו"ר דוד ביטן
עוד מישהו שלא דיבר = רוצה לומר משהו?
גבי בן הרוש
אני רוצה לומר משהו על הרכבת.
היו"ר דוד ביטן
מספיק. דיברת. הרכבת דופקת את הנהגים.
גונן כהן
אני ועד העובדים בנמל חיפה. אני שומע שבאשדוד יש פקקים. אנחנו משוועים לעבודה. יש כספים שנמצאים במקומות שונים ויש תור תפעולי שאנשים, היבואנים משלמים קנסות על התור התפעולי הזה. אין לנו עבודה. הרציפים אצלנו ריקים. אולי שווה את הקנסות הללו לקחת ולעזור לממן את השינוע מנמל חיפה.
היו"ר דוד ביטן
זה גם לא טוב תחבורתית שמשאיות ייסעו כל הזמן ולכן הקימו נמלים בכל הארץ, כדי שלא יהיה שינוע. האוצר, תבדוק את הנושא הזה, איך אתה גורם לפחות במסגרת ההסכמים הקיימים שהנמלים יעבדו. לא יכול להיות שבמסגרת התוכנית שאתה הולך לבדוק – תטפל בזה, אם אתה יכול. בבקשה, הנציג של נמל חיפה.
ליאור ברזני
שלום, אני רוצה לומר שני דברים. אני יושב-ראש ועד בנמל חיפה. יש לי תואר שני בספנות. אחד מהמרצים שלי היה צוקרמן. לגבי המשאיות, אם האושר יעשה מחקרים בחו"ל, יש נמלים בעולם שאיך שנהג משאית נכנס לשער של הנמל, לוקחים את הזמן שנכנס, את הזמן שיוצא, שעות הפעילות שהוא נכנס ויוצא - הוא מקבל על זה כסף מהנמל. יש פתרון לעקוף אוצר. יש חברת נמלי ישראל. כשהקימו אותה בזמן הרפורמה, הייתה אמורה להעביר כסף למדינה, אבל היא כנראה מגרסה של כסף – היא לוקחת כסף מהנמלים ומשאירה אותו אצלה. אם תבדקו כמה הכנסות יש לחברת נמלי ישראל – תשתגעו. מה שאפשר לעשות, שחברת נמלי ישראל תוריד קצת מדמי התשתיות שהיא לוקחת מהנמלים, והנמלים יסבסדו את נהגי המשאיות. זה הפתרון הכי טוב שיכול להיות בלי להתעסק עם אוצר ובלי כלום. שחברת נמלי ישראל ייתנו סבסוד לנמלים והנמלים ייתנו את הכסף הזה לנהגי משאיות. זה הפתרון הכי טוב שיכול להיות.
היו"ר דוד ביטן
אתה נמל פרטי או ציבורי?
ליאור ברזני
פרטי.
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה שייתנו כסף להודי?
ליאור ברזני
לא. שלא יתנו כסף להודים. זה כסף שיתגלגל לנהגי משאיות. לא לנמלים. הנמלים יגלגלו את זה דרך השערים כשנהגי משאיות מגיעים לשערים, יגלגלו את זה לנהי משאיות.
היו"ר דוד ביטן
מה שהם אומרים, שבתמריצים שאתה רוצה לתת לנהגים תשתמש גם בכספים של נמלי ישראל.
צביקה שכטרמן
כסף שנמל חיפה ישלם בשנים הקרובות לא יהיה כסף אפילו לחטיפים לנהגים. נמל חיפה כרגע לא משלם תמלוגים בשנים הקרובות. זה היה חלק מהתהליך.
היו"ר דוד ביטן
הבנו. מספנות ישראל רוצים להשתלט גם על נמל חיפה. ההודי, איזה נמל קנה? אתה יכול להתחרות באדם הכי עשיר בעולם? אמנם הוא הפסיד קצת כסף עכשיו. אל תתיימר להתחרות בו. תאמין לי. שלא יתרגז, יעשה אפצ'י ואתה לא קיים.
איתי רון
הבעיה של דגון חיפה שעלתה פה בין חנ"י לעובדים = המצב התחזוקתי של דגון חיפה גרוע מאוד. בשבת נשרף אחד הפורקים. יש לנו בקרים תקולים. המסועים תקולים. דגון חיפה עובד היום בסדר גודל של 30%, 40% מהתפוקה שלו. זה 70% מהגרעינים שאנחנו מביאים. אם מאיזו סיבה התקלות הללו יימשכו כולנו פה נצטרך לעשות דיאטה מאוד חמורה כי אוכל לא יהיה. דגון חיפה חייב להיות במצב תחזוקתי מושלם.
היו"ר דוד ביטן
שם 70% מהדברים שאתם מייבאים?
איתי רון
כן, כי הוא יותר יעיל.
היו"ר דוד ביטן
אתה שומע אותו? זה בניגוד למה שאתה אומר.
אלכס מילר
עדיף לקרוא לעובדי ההסתדרות שקרנים.
היו"ר דוד ביטן
אתה צריך להשקיע בתחזוק שלו ובשיפורים שלו.
טיקו גדות
אנחנו משקיעים שם הרבה כסף.
היו"ר דוד ביטן
אבל הם אלה שמשתמשים.
טיקו גדות
הממגורה היא ישנה. במהלך השנים 20', 21', 22' הייתה הגורם היחיד שפרק. היא עבדה בערך ב-40%, 50% מעבר- - -
היו"ר דוד ביטן
אז אתם מטפלים עכשיו בבעיות שם?
טיקו גדות
בהחלט.
היו"ר דוד ביטן
מתי זה יהיה מוכן הכול?
קריאה
הם לא מתכוונים לתקן שום דבר.
ליהי גולן
יש הסכם סגירה לממגורה הזאת. היא הולכת להיסגר. הולכת להיפתח ממגורה חדשה בנמל חיפה.
צביקה שכטרמן
אנחנו מקימים ממגורה.
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן ייקח לכם להקים?
צביקה שכטרמן
ב-20 בחודש הקבלן עולה לקרקע. בדצמבר 24' הממגורה תעבוד.
טיקו גדות
וגם אז תוכל לתת בערך שליש ממה שממגורת חיפה פורקת.
היו"ר דוד ביטן
אז תשקיע בתיקונים.
טיקו גדות
זה מה שאנחנו עושים.
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן ייקח לכם שם לעשות את התיקונים?
טיקו גדות
יש שם תהליך.
היו"ר דוד ביטן
תגיד. הוא אמר לי ישר דצמבר 24'. כמה זמן? אם אפשר לישיבה הבאה, כיוון שזה משפיע על הגרעינים, הייתי רוצה לקבל תשובה בנושא הזה. בבקשה. תשובה לנושא של דגון לגבי התחזוקה והתיקונים הדרושים כדי שיפעילו אותה. אתה גם נמל חיפה של ההודי?
גיא עודי
שלום, אני יושב-ראש ועד מחלקת ציוד. אני אמון על כל הנושא של הטיפול של הכלים התפעוליים בנמל חיפה. אנחנו באנו לפה קבוצה די גדולה מהוועדים כי חשוב לנו הנושא הזה. הופרטנו לפני חודש, עברנו לידיים פרטיות. המצב בנמל לא טוב. כמעט אין עבודה. היינו אחד הנמלים המובילים בארץ וכרגע אנו נמצאים עם עובדים שנמצאים בבטלה.
שלום דנינו (הליכוד)
מה התוכנית העסקית של ההודי כשקנה את הנמל הזה? שהרציפים יעמדו ריקים?
ליהי גולן
גם בנמל חיפה תקום ממגורה חדשה. גם בנמל חיפה נפתח עבודה. יש תוכניות עבודה מאוד מפורטות.
היו"ר דוד ביטן
בהסכם שקראתי בעיתון – שמיליארד שקל מהכסף שהקונה משלם, יושקע בנמל כנראה. יש שם פרוספריטי בציוד חבל על הזמן. האוצר לא לקח את הכסף אליו אלא השאיר אותו. זו החלטה נבונה.
יואב צוקרמן
יש עשרות אוניות כל הזמן אצל כולם. יש פחות מלפני. באמת, אנשים פה יקרים ועובדים קשה. אני המתחרה שלהם – האוניות עברו אליי, חלק מהן. נכנסה תחרות. ה-100% שוק. תחלק לעובדים, הכול בסדר. לעובדים יש הסכם. שערה משערות ראשם לא תיפגע.
גיא עודי
דוד, אנחנו נמצאים כרגע במצב לא כל כך טוב. שוב, אנחנו כרגע בלי עבודה. יש פה הרבה אנשים מסביב לשולחן שרוצים לנגוס בנו בנושא של ה-5%. אלה דברים שכואבים לנו, ואנו לא יכולים להשלים איתם.
היו"ר דוד ביטן
הממגורה תסתדר יותר טוב - תהיה לכם עבודה אבל בלי קשר, תבדוק מה האפשרות לעזור לנמל חיפה במובן הזה שאין להם עבודה בכלל.
גיא עודי
אין לנו עבודה. אתה לא יכול ללחוש לו ולהגיד שכן כי אתה נמצא פה בירושלים. אתה לא רואה מה קורה אצלנו.
איציק דניאל
לא אמרתי שיש עבודה. אמרתי שיש הסכם עם העובדים שבזמנו נעשה במסגרת ההפרטות שנתן רשת ביטחון לעובדים.
גיא עודי
אתה רוצה שאפתח את רשת הביטחון, שאשב בבטלה, אקבל 70% פרמיה ולא אעבוד?
היו"ר דוד ביטן
הוא מדבר על רשת ביטחון ואנו מדברים על זה שיעבדו. לא על זה שתהיה רשת ביטחון. תבדוק את העניין. אם צריך לשחרר משהו – כשהנמל בכלל לא עובד זה אומר שמשהו פה לא מסתדר. לשחרר משהו בהסכמים כדי שיעבדו - תעשה את זה. תעזור לנמל חיפה, עם כל הכבוד.
קריאה
מחזיקים את הכסף שם.
היו"ר דוד ביטן
האוצר יכל לקחת את המיליארד שקל. במקום זה אמר: תשקיעו את זה בנמל. בזה לא רק שאין לי טענות - הוא צריך לקבל תעודת הוקרה.
גבי בן הרוש
שישקיעו לפחות.
היו"ר דוד ביטן
ישקיעו. לוקח זמן. חכה. ההודי הפסיד קצת כסף לאחרונה. אל תדאגו. הוא ישים את הכסף.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים