ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 22/03/2023

 התנהלות הבנקים כלפי החיילים הבודדים בשירות ובשחרור והשפעתה על דירוג האשראי שלהם ועל התנהלותם הכלכלית – ישיבה משותפת של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות וועדת הכלכלה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ישיבת משותפת לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ולוועדת הכלכלה
22/03/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 38
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
פרוטוקול מס' 59
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, כ"ט באדר התשפ"ג (22 במרץ 2023), שעה 9:15
סדר היום
התנהלות הבנקים כלפי החיילים הבודדים בשירות ובשחרור והשפעתה על דירוג האשראי שלהם ועל התנהלותם הכלכלית – ישיבה משותפת של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות וועדת הכלכלה
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
דוד ביטן- יו"ר ועדת הכלכלה
מוזמנים
ענבר סיטבון - רע"ן הפרט והתרומות צה"ל, משרד הביטחון צה"ל

איריס גוטרמן - ר' היחידה להכוונת חיימ"ש מחוז מרכז, משרד הביטחון

לי זורע טובים - רמ"ד בודדים, משרד הביטחון

רן קלדרון - ראש תחום בכיר צה"ל ותפקידים מיוחדים, משרד העלייה והקליטה

ליאת מיזלס - עו"ד, הסיוע המשפטי, משרד המשפטים

טיבי רבינוביץ - מנהל קשרי חוץ, איגוד הבנקים בישראל

עינת גרינפלד - מתאמת קשרי ממשל, בנק ישראל

אייל חדד - הממונה על השיתוף בנתוני אשראי, בנק ישראל

גרניט אופק - הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

אביבה גבאי - מנהלת תחום "חייב נזקק", רשות האכיפה והגבייה

צביקה צ'רנר - יועץ כלכלי בכנפיים, הסוכנות היהודית

אביטל בקר - ממונה תחום צעירים וחיילים בודדים בתנועת כנפיים, הסוכנות היהודית

טורו דבסו - תכנית כנפיים, הסוכנות היהודית

ליאורה רובינשטיין - מנכ״לית, המרכז לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין

חגי סוויד - מנהל דיור, המרכז לחיילים בודדים על שם מייקל לוין

ציקי אוד - רוח מכונות

גיא קונפורטי - מנכ"ל עמותת נדן - סיוע משפטי לחיילים בשירות חובה

שי אבו - יושב ראש איגוד היועצים לכלכלת המשפחה

שפרה שחר - יו"ר, בית חם לכל חייל
מוזמנים באמצעים מקוונים
שירלי אבנר - עו"ד, המחלקה המשפטית, בנק ישראל

אלכס קושניר - חכ"ל

אביגיל - חיילת בודדת
ייעוץ משפטי
אלי מור שבילי
מנהלות הוועדה
שלומית אבינח- מנהלת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
עידית חנוכה- מנהלת ועדת הכלכלה
רישום פרלמנטרי
רינת בן מוחה, חבר תרגומים

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות



התנהלות הבנקים כלפי החיילים הבודדים בשירות ובשחרור והשפעתה על דירוג האשראי שלהם ועל התנהלותם הכלכלית – ישיבה משותפת של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות וועדת הכלכלה
היו"ר עודד פורר
בוקר טוב לכולם, היום ה-22 במרץ 2023 כ"ט באדר תשפ"ג. אנחנו מקיימים ישיבה משותפת של ועדת העלייה הקליטה והתפוצות ביחד עם ועדת כלכלה בנושא התנהלות הבנקים כלפי חיילים בודדים בשחרור והשפעה על דירוג האשראי שלהם. אני אזכיר רק, עוד פעם, שבכנסת ה-23 כשחבר הכנסת דוד ביטן עמד בראשות ועדת עלייה וקליטה הוקמה גם ועדת משנה לטיפול בחיילים בודדים ברשות חבר הכנסת קושניר, טיפלו אז במענקי קורונה, בנושא הדיור ובנושא זכאויות ללימודים.

בכנסת האחרונה, אני לא אעבור עכשיו על כל הנתונים, אלא כן אתרכז בדיון שלשמו אנחנו התכנסנו, כי יש לנו פה הרבה מאוד נושאים סביב נושא החיילים הבודדים. עיקר הדיון הוא באמת סביב נושא האשראי. אנחנו מבינים שלא קיימת בבנקים התייחסות מיוחדת לחיילים בודדים כקבוצה ייחודית, ולכן גם ביקשתי את הדיון הזה ביחד עם ועדת כלכלה, כשהבעיה המרכזית היא, שאחרי שסיימו לשלם חובות או הגיעו לאיזשהו הסדר חובות, הם נשארים עם אותה נקודה אדומה שמפריעה להם גם להמשך. את זה אנחנו מנסים לפתור, גם אם יידרש פה שינוי חקיקה או תיקון חקיקה, נעשה אותה, אני לא חושב שתהיה פה איזושהי התנגדות מבחינת הכנסת, אבל כן גם יש משהו שהבנקים יכולים לעשות לדעתי, עוד לפני חקיקה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
קודם כל אני מודה לך על הישיבה הזאת. כשאני הייתי יושב ראש ועדת העלייה והקליטה במיוחד בתקופת הקורונה - -
היו"ר עודד פורר
עשיתם המון.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
פעלנו לסייע לחיילים הבודדים. אין ספק, הבהרת לי את העניין שיש להם רישום. בעצם הם מתחילים את החיים שלהם בכלכלה ובבנקים בצורה לא טובה. יש גם נושא של BDI שלא מספיק הבנקים, צריך לטפל גם מול ה BDI. מה שאנחנו יכולים לעשות, אנחנו נעשה כדי לסייע לוועדת העלייה והקליטה לטפל בעניין הזה.
היו"ר עודד פורר
תודה. אני רוצה לפתוח לפני זה בשני חיילים שפשוט יציגו את הבעיה ממקור ראשון כדי שישמעו, הם נמצאים איתנו בזום. אחת חיילת משוחררת עולה חדשה, ואחד חייל משוחרר שביקש גם להישאר בעילום שם כדי לספר את הסיפור שלו, רק כדי לתת לנו את המסגרת. אני כבר אומר לכל הנוכחים, לא כולם ידברו היום. יש דיון נוסף בוועדת כלכלה, יש דיון נוסף עוד בוועדת עליה וקליטה, ואנחנו מחויבים לסיים את הדיונים שלנו עד 11:00 בכל מקרה. ולכן לא נצליח. אביגיל נמצאת איתנו בזום? בבקשה אביגיל. ספרי לנו את הסיפור שלך.
שלומית אבינח
בוקר טוב אביגיל.
אביגיל
בוקר אור. אני השתחררתי ממש באמצע הקורונה ב-2020, כמובן זו הייתה תקופה מאוד קשה. אני עכשיו בלימודים וגם אני נכה וקשה לי למצוא עבודה, קשה לי להתפרנס, בכל חודש אני נכנסת יותר ויותר לחוב, וחוסמים לי את חשבון הבנק.
שלומית אבינח
אביגיל ספרי שהיית חיילת בודדה, עולה חדשה, ותספרי על מה שדיברנו אתמול את כל ההשתלשלות שלך מול הבנקים. פשוט את כדוגמה להרבה חיילים שזה קורה להם. למה יש לך חובות ובאיזה סכום ואיך את מתנהלת מול הבנקים? בקצרה כי ממש אנחנו קצרים בזמן.
אביגיל
יש לי חובות מול כל החשבונות שלי, שכר הדירה, הכל. זה קשה.
היו"ר עודד פורר
גם כשהצלחת להסדיר את החובות הייתה לך בעיה אחר כך בהתנהלות מול הבנקים לקבל הלוואה? להוציא פנקס שיקים?
אביגיל
להוציא הלוואה לא, למזלי אני לא הייתי צריכה, כי באמת זה הדבר האחרון שאני רוצה להיכנס לחוב של הלוואה ואז אני לא אוכל להיסגר על זה, אבל זה מונע ממני לעשות קניות או כל דבר כזה או אחר, כי אני לא מצליחה להשתמש בחשבון הבנק. בכל חודש זה רק מדרדר.
היו"ר עודד פורר
את עובדת היום?
אביגיל
לא, אין באפשרותי לעבוד. אני מחפשת ביטוח לאומי כי אני חדשה בנכות, וקשה לי מאוד לעבוד.
היו"ר עודד פורר
טוב, תרגישי טוב.
אביגיל
תודה.
היו"ר עודד פורר
נמצא איתנו י. בזום?
שלומית אבינח
לא. אז גיא קונפורטי בינתיים ידבר. אני אחפש שי. יעלה.
היו"ר עודד פורר
גיא בבקשה.
גיא קונפורטי
תודה רבה, בוקר טוב לוועדה וליושב הראש ולחברי הכנסת. אני קודם כל אציג את עצמי לפרוטוקול, עורך דין גיא קונפורטי, מנכ"ל עמותת נדן שנותנת סיוע משפטי לחיילים בשירות חובה. העמותה קיימת שמונה שנים, זו עמותה התנדבותית לחלוטין, אף אחד לא מקבל שכר.

אנחנו כבר כשמונה שנים מטפלים בנושאים שונים שיש לחיילים בשירות חובה בכלל, וכמובן חיילים בודדים מהווים כ-50% מהאוכלוסייה שפונה אליהו ומשתמשת בשירותים שלנו. בגדול, רק ככה קצת נתונים כדי לסבר את האוזן לגבי היקפים של חובות. בשנת 2022 לפי נתונים שיש לנו בעמותה, 58% מהחיילים היו להם חובות של עד 10,000 שקלים מקרב אלה שפנו אלינו, חובות מצטברים של כ-10,000 שקלים. היתר חובות מעל, כאשר מחצית מהשארית, כלומר מחצית מ-42% עם חובות של יותר מ-30,000 שקלים.
שלומית אבינח
בשירות או במהלך השירות?
גיא קונפורטי
במהלך שירות חובה. אנחנו בעמותה מטפלים אך ורק במי שהוא בשירות חובה, בזמן השירות. אם הם משתחררים תוך כדי אנחנו ממשיכים איתם, אבל ה-cut off אצלנו נעשה בעצם במועד השחרור פחות או יותר.
היו"ר עודד פורר
ואז מה אתם עושים לחייל כזה? אתם מגיעים איתו לאיזשהו הסדר חוב?
גיא קונפורטי
על זה בדיוק אני רוצה לדבר. ההסדרים שאנחנו מגיעים, אני חייב לומר קודם כל, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה נהדר עם הצבא, עם משרד המשפטים, עם הפיקוח על הבנקים, עם ההוצאה לפועל, באמת יש יד רוחצת וגם הבנקים ככלל, רוב עורכי הדין שמייצגים אותם מסבירי פנים.

איפה יש כן עדיין בעיות? קודם כל, בדרך כלל, כאשר מגיעים להסדר עם בנק או עם חברה אחרת שנותנת אשראי, כמו חברות כרטיסי האשראי למיניהם, בדרך כלל הסדר הפשרה יכלול מתן הלוואה. משהו, אגב, שלא קורה עם נושים אחרים. זאת אומרת, לדוגמה עם חברת סלולר, כשאנחנו מגיעים איתה להסכם פשרה, היא לא תבוא ותגיד אני רוצה לתת לכם הלוואה. עכשיו, ההלוואה הזאת נושאת ריבית, ויש ריביות שונות ומשתנות, זה יכול להיות 6%, 10% וכו'. ואנחנו מגיעים בדיוק לנושא של דירוג האשראי.
שפרה שחר
זה הולך לפי דירוג האשראי, ודירוג האשראי שלהם נמוך אז יש להם ריביות גבוהות.
היו"ר עודד פורר
סליחה, מי שיתפרץ, אין לנו זמן.
גיא קונפורטי
אני בדיוק מגיע לנושא של דירוג האשראי. דירוג האשראי משפיע מן הסתם על איזה סוג תנאים הם יקבלו. ובנוסף לזה, אם אני מתמקח ואני בא ואומר שאני לא רוצה שתהיה ריבית בכלל, אז יש מקרים שאומרים לי אוקיי, אני מוכן לוותר על הריבית אבל אני אאלץ לדווח על מחילה, ומחילה דורשת בעצם רישום נוסף בדירוג האשראי.

בנוסף לזה, כמובן, שהחוב כולל הרבה פעמים, ובסכומים הנמוכים זה עוד יותר קשה, קשה לי לראות את זה. למשל, מתוך חוב, חובות של 7,000 שקלים, 2,000 שקלים מתוך זה יהיו שכר טרחה של עורך דין, וכמובן שכאשר דורשים ריבית, הריבית כוללת גם את שכר הטרחה, ואז גם המחילות דורשות את שכר הטרחה וכו'. אז זה נושא ראשון שצריך לדבר עליו. אני לא בטוח, ולפי הבנתי את החוק, שיש חובה לדווח על מחילה במצב שבו נדרשת ריבית שאינה מתחייבת מהחוב המקורי. זה משהו שאני חושב שייעוץ משפטי יכול להבהיר אותו. ואם לא, אז אולי צריך להבהיר את זה בחקיקה.

בנוסף, הנושא של חיילים. ברגע שהם משתחררים, או ברגע שכושר הפירעון שלהם גדל, הם גם יכולים לשלם יותר מהר. ואז בעצם, בהלוואה הזאת יש גם מידה מסוימת של אי צדק. עכשיו, היה לנו דיון משותף עם הסיוע המשפטי, הייתה שם דקלה צרפתי שהייתה איתי בדיון. אחד הדברים שבעצם הצענו, יותר נכון זאת הצעה שדיברנו עליה, כמו שבתקופת הקורונה נרשמו לאנשים החוב נוצר בתקופת הקורונה, כוכבית כזאת בדירוג האשראי, שיהיה רישום דומה או איזשהו סימון דומה מקל, עם חיילים בשירות חובה. ובמצבים מסוימים, אני חושב, שאפשר גם לחשוב על מה שנקרא חנינה או מחיקה, אם מישהו הראה, אם זה חוב קטן, אם הוא שיקם את דרכיו וכו'.
היו"ר עודד פורר
ברור. ליאת מיזלס בבקשה. אחריה אני ארצה ממאגר נתוני אשראי מבנק ישראל.
ליאת מיזלס
אז תודה רבה קודם כל על ההזמנה להשתתף פה בדיון החשוב הזה. בסיוע המשפטי קודם כל אנחנו רואים את החשיבות להנגיש את שירותי הסיוע המשפטי לחיילים שנמצאים במצב סוציואקונומי קשה, לרבות חיילים בודדים שהרבה פעמים נמצאים תחת אותה מטריה. ובהקשר הזה, אנחנו בסיוע המשפטי מקיימים הרבה שיתופי פעולה גם עם הצבא עם עמותת יתד.

גם אנחנו בתוך הסיוע המשפטי יש לנו מערך ייחודי של עורכי דין שהכשרנו שמגיעים לבתי כלא של חיילים שנמצאים בכלא כדי לפגוש אותם ולבדוק באמת מהן הסיבות ואיך אפשר לעזור להם ולטפל בהם.

באמת כמו שגיא אמר פה, אחד הדברים שאנחנו שמנו לב אליהם, זה שחיילים שנוצרו להם חובות, לא בהכרח חובות גדולים, בעיקר חובות לבנקים ולחברות סלולר, בסופו של דבר מגיעים אחר כך לבנקים בבקשה להוציא אשראי ונתקלים בסירוב בעקבות אותו חוב. אני כן רוצה רק לספר על איזשהו מקרה שפנה אלינו חייל שהוא הסדיר את החוב באופן עצמאי, לא דרך הוצאה לפועל, ונרשם לו נתון אשראי בעקבות תיק ההוצאה לפועל, על אף שהוא הסדיר כבר את החוב, שיש פה גם איזושהי בעיה. זאת אומרת, הוא מבחינתו הסדיר את החוב, הנתון הועבר לנתוני אשראי בגלל תיק ההוצאה לפועל, ובסופו של דבר הוא הגיע לבנק וסורב לקבל אשראי.
היו"ר עודד פורר
זה הסיפור.
ליאת מיזלס
רק אפשר עוד נקודה קטנה, נושא הריבית בהקשר הזה. הריביות במקרים של החיילים מעלים את גובה החוב בצורה שמקשה עליהם גם לשלם את החוב, גם אחר כך כשהם יוצאים החוצה, משתחררים, זה מקשה עליהם ואין בעצם הלימה בין המטרה של הריבית, כשאנחנו מדברים על חיילים בהקשר הזה.
היו"ר עודד פורר
כן, אייל?
אייל חדד
שלום.
היו"ר עודד פורר
מאגר נתוני אשראי זה אצלך נכון?
אייל חדד
נכון.
היו"ר עודד פורר
מה אנחנו עושים כדי שחייל בודד היה לו חוב, הגיע להסדר שיתחיל דף חלק? אנחנו רוצים דף נקי זה מה שאנחנו רוצים לתת לחבר'ה האלה דף נקי.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
עם השחרור.
אייל חדד
כן, אנחנו בודקים את תקנות נתוני האשראי שקיימות היום בחוק נתוני האשראי, להתאים את ההגדרה של מידע שלילי מובהק על מנת שמי שיש לגביו מידע שלילי מובהק במצב היום, הוא לא רשאי להימחק מהמאגר ויש עליו חיווי שלילי. המידע הזה בחלק מהמקומות, כמו שהיה בתיקי הוצאה לפועל הוא מידע שנשמר לשלוש שנים קדימה, מכיוון שבדקו וראו, אני מדבר כרגע על כלל האוכלוסייה ונדבר אחר כך על חיילים, שלא מדובר בדרך כלל על הסתבכות חד פעמית, אלא דירוג אשראי שלאורך זמן רואים שהוא מביא למצב קרוב למצב של כשל.

אנחנו מתכוונים לבחון, ואמרתי גם לסיוע המשפטי בהקשר הזה, התאמות מסוימות בכלל, שוב אני אומר לכלל האוכלוסייה, שאנחנו בודקים וזה כרגע מול לשכות האשראי, להוריד בחלק מהמקרים, נגיד סתם דוגמה לקוח נפתח לו תיק בהוצאה לפועל, במקום שלוש שנים, בבדיקה, זה ירד לשנה. להגדיל את הסכומים, במקום 4,000-5,000 שקלים להעלות אותם לסכומים גבוהים יותר. אין לי כרגע להגיד לכם את הנתונים כי זה בבדיקה אנליטית. אבל זה כיוון אחד שאני חושב שנכון ללכת ולפתור אותו, אבל אני לא חושב שנכון.
היו"ר עודד פורר
סליחה, הוא מצריך שינוי תקנות?
אייל חדד
שינוי תקנות, כן.
היו"ר עודד פורר
מי מתקין אותן? שר האוצר?
אייל חדד
שר המשפטים. הנושא הזה נמצא כרגע בבדיקה ואנחנו נבוא עם נתונים.
היו"ר עודד פורר
עסוק כרגע בתקנות אחרות, שר המשפטים. אני צוחק.
אייל חדד
אנחנו במאגר לא יודעים אם מדובר בחייל, אין לנו דיווח אם זה חייל או לא חייל, אין לנו דיווח. אני מדבר כרגע על כלל האוכלוסייה בבדיקה, אחרי ששלוש שנים החוק רץ, לבוא ולבחון ולראות האם באמת איך נכון לעשות? אבל כמובן נצמדים להגדרות בינלאומיות. אנחנו בדקנו בעולם, כן חשוב לי לומר וזה כל מיני מקרים שעולים, אין דבר כזר למחוק מידע או להסתיר מידע, ברגע שהמאגר לא יהיה אמין, האוכלוסיות שייפגעו יהיו בעיקר האוכלוסיות החדשות כי לא יסמכו על זה.
היו"ר עודד פורר
ברור, תראה אנחנו בסוף מדברים על אוכלוסייה מאוד מאוד קטנה. אחנו מדברים על כמה אלפי חיילים בודדים. אגב בהשוואה בינלאומית אני לא חושב שתמצא את ההגדרה חייל בודד בהשוואה בינלאומית.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
לא, אבל הוא יכול לא למחוק. אתה רק תיתן הוראות לבנקים לא להתייחס למאגר בעניין שלהם. זה הכל. וזה בסמכות של בנק ישראל.
קריאה
זה לא בסמכות שלנו.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
תגידו לבנקים, שבעניין של חיילים בודדים, שמשתחררים מהצבא, לתקופת זמן מסוימת, תהיה להם חנינה ללא קשר למידע שיש עליהם. מה זאת אומרת זה לא בסמכות שלכם? אתם כותבים ונגמר הסיפור. מה זה סמכות? איזה סמכות?
אייל חדד
דוד, אצל נותן האשראי המידע קיים.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אז כותבים את זה.
אייל חדד
אני לא יכול להכריח אותו לתת אשראי.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אתה יכול להכריח אותו כל דבר. תפסיקו להתייחס כאילו אתם עובדים אצל הבנקים, אתם לא עובדים אצל הבנקים. אתם יכולים. קודם כל תתנו להם את ההוראה הזאת, אחר כך מנהל הבנק ייקח אותה בחשבון. אתם כבר קבעתם שההוא יעשה מה שאתם אומרים. תנו את ההוראה הזו, תעזרו לחיילים הבודדים, לא הבנתי.
היו"ר עודד פורר
תייצרו לו נקודה אחרת.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
מה, אתם לא יכולים לתת מכתב כזה לכל הבנקים ולבקש מהם?
שירלי אבנר
לא.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אתם ועוד איך יכולים.
שירלי אבנר
שירלי אבנר, המחלקה המשפטית בבנק ישראל. התשובה היא לא, אין לבנק ישראל כל סמכות - -
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
יש לו סמכות. למה, סמכות לכתוב מכתב אין לו? באמת מעניין.
שירלי אבנר
- - שהיא כלפי הבנקים. אין לזה שום משמעות.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אז הגיע הזמן שתיקחו תתנו סמכות לעצמכם, כי הבנקים עושים מה שהם רוצים. תכתבו להם מכתב כזה הסמכות בידיכם לכתוב את המכתב. אני לא שמעתי שאתם צריכים סמכות על מנת לכתוב מכתב. נו באמת. מה אתם כותבים במכתב? לא להתחשב זה וזה.
קריאה
משילות.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
לא שייך למשילות, באמת לא שייך. מה הבעיה? אם רוצים שאני אנסח לכם את המכתב ביחד עם פורר? אנחנו ננסח לכם מכתב מצוין בלי שאתם נותנים להם הוראה מפורשת, אין שום בעיה. לפחות את זה, אם אתם לא יכולים מבחנה בינלאומית. תמיד כשלא רוצים לעשות משהו, כמו בוועדת כלכלה פתאום ממציאים לי שיש הסכמים.
היו"ר עודד פורר
אין פה בעיה, אני אומר לך פה אין בעיה בינלאומית. תעשו את השוואה לכל החיילים הבודדים בעולם, בסדר?
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
מה זאת אומרת?
היו"ר עודד פורר
אתה לא יודע כמה חיילים בודדים יש בצבא האמריקאי.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אני לא מבין את זה, מה, אתם לא רוצים לעזור לחיילים בודדים? אני רוצה להבין את זה פעם אחת ולתמיד. אז תגידו את האמת.
אייל חדד
ההיפך.
היו"ר עודד פורר
אייל אז יש לך פתרון אחד שהוא שינוי תקנות. אני באמת לא מצליח להבין למה לא לתת בתקנות, חייל בודד שסגר את החוק שלו יימחק, מתחיל דף חלק. מדובר בבחור בן 21-22, אלו חבר'ה צעירים, סיימו שירות צבאי, עשו את כל מה שהם צריכים לעשות. היה להם חוב כזה וכזה, מוחקים, יש חנינה. אפילו לפושעים הכי גדולים נותנים פה חנינות, לפעמים קוצבים את עונשם. אז מה? אז אי אפשר לתת בעניין הזה?
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
רגע נשיא המדינה לא יכול לתת חנינה פה?
היו"ר עודד פורר
אה, באמת שאלה טובה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
בוא נראה, אולי נפנה לנשיא המדינה לפתור את הבעיה.
שירלי אבנר
התשובה היא לא.
היו"ר עודד פורר
למה לא?
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
למה לא? לא הבנתי? הוא ייתן חנינה לכל החיילים הבודדים בעניין הזה של ה BDI שלכם.
שירלי אבנר
אם יורשה לי, אולי אני אתייחס לחוק נתוני אשראי ולמטרות שלו. המטרה של חוק נתוני אשראי הייתה גם כן להיות חוק ניטרלי במובן הזה שהוא אמור לשקף את המידע, את נתוני האשראי.
היו"ר עודד פורר
אנחנו מדברים בסוף על היוצא מן הכלל של היוצא מן הכלל.
שירלי אבנר
אין לזה סוף. היום זו אוכלוסייה של החיילים המשוחררים, מחר זו תהיה אוכלוסייה אחרת.
היו"ר עודד פורר
אנחנו לא מדברים על האוכלוסייה של החיילים המשוחררים אנחנו מדברים על האוכלוסייה של החיילים הבודדים. תפסיקו לחשוש כל הזמן על איזה מדרון. בסוף, במדינת ישראל, לצערי, לא כולם עדיין משרתים, אולי נגיע ליום שכולם ישרתו שירות צבאי או לאומי. בסוף אנחנו מדברים על קבוצה מאוד מאוד מאוד מאוד מצומצמת של חיילים בודדים, עליה צריך לעשות יוצא מן הכלל. אין דבר כזה שעל הכללים אין יוצא מן הכלל. יש בחוקים הכי נוקשים והכי קשים יש את הכללים של יוצא מן הכלל, תמיד. עושים למעט.
שירלי אבנר
זה בסופו של דבר עשוי גם כן לפגוע באותה אוכלוסייה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
כן, במה?
שירלי אבנר
בכך שלא יהיה לגביהם מידע.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אז את דואגת להם בעצם זה שאת לא נותנת להם. באמת זה טיעון מצוין.
היו"ר עודד פורר
בואו נשמע את הצבא, סליחה. סגן אלוף ענבר, קצת נתונים על חיילים בודדים.
ענבר סיטבון
ענבר סיטבון, ראש ענף הפרט והתרומות של צה"ל. בוקר טוב סליחה על האיחור מראש. אז באמת אנחנו מתמודדים הרבה עם הטיפול בחיילים הבודדים, שעל אף שעוד מהוועדה הקודמת העלינו להם את שכר הדירה, ואנחנו מאפשרים להם מעטפת פרט כלכלית מאוד מאוד גדולה שהצגנו אותה גם בפעם הקודמת.
שלומית אבינח
תני קצת מספרים, ענבר, לפרוטוקול. כמה חיילים? כמה נזקקים? שזה יהיה לפרוטוקול, בקצרה.
ענבר סיטבון
בטח, אין בעיה. באמת מהפעם הקודמת אנחנו מדברים על 7,000 חיילים בודדים. מתוכם 54% כאלו שעלו בגפם לארץ. אלו נקראים חיילים בודדים מובהקים, ויש לנו עוד 46% מהם שהם חיילים בודדים חסרי עורף משפחתי, כאלו שהקשר עם הוריהם הוא כמעט ולא קיים מכל סיבה שהיא. כל אותם החיילים יהיו חיילים בודדים, אנחנו מאפשרים להם לגור גם בשכר דירה, גם בבתי חייל, גם בבתים חמים של האגודה למען החייל, וגם באימוצים בקיבוצים.
שלומית אבינח
כמה נזקקים?
ענבר סיטבון
עכשיו בואו רגע נעבור לבמה אנחנו מתמודדים. בסוף אנחנו רואים שכל החיילים הבודדים בשנה האחרונה שפנו אלינו צריך לומר, אלו שלא פנו אלינו קשה לנו מאוד לדעת. אז בבחינת הנתונים, ראינו שבשנה האחרונה מפברואר בשנה האחרונה ועד היום, יש לנו 4,372 חיילים בודדים שפנו אלינו לאור בקשה כלכלית כדי לקבל תמיכה כלכלית. זה יכול להיות מכל סוג שהוא.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
קודם כל תתנו להם קצת מענק מיוחד לרגל 75 שנות עצמאות. מה הבעיה?
ענבר סיטבון
קודם כל נתנו עכשיו מאז הוועדה האחרונה לכל החיילים הבודדים תוספת של שכר דירה רטרואקטיבית מינואר וצריך להגיד שזו בשורה מאוד משמעותית.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
תנו להם מענק מיוחד שיכסו חלק מהחובות. לפני שאנחנו רוצים לפטור אותם מה-BDI, זה עדין לא פותר להם את הבעיה של החובות.
ענבר סיטבון
נכון אתה צודק, אבל צריך לומר שהיום אנחנו נותנים - - -
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
תנו להם כרגע ל-75 שנה, מענק של 3,000 או 4,000. זה 21 מיליון או 28 מיליון מתקציב משרד הביטחון זה כלום.
ענבר סיטבון
רק כדי לסבר את האוזן אנחנו מדברים על כך שחייל בודד מקבל משכורת ביחד עם כל התוספות והמענקים של בין 5,500 אלף שקלים.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
זה לא מספיק.
ענבר סיטבון
נכון. ולאור כך אנחנו נותנים להם מעטפת פרט מאוד מאוד גדולה, ובמקרה שיש חייל שפונה אלינו בכל בעיה כלכלית, אנחנו נותנים לו מענק או תווי מזון.
שלומית אבינח
מה גובה המענק?
ענבר סיטבון
אין לנו הגבלה. אנחנו יכולים לתת גם מענקים, למשל, של עד 15,000 שקלים ואפילו יותר. היו לנו מקרים כאלה. החיילים הבודדים מכירים את המענה הזה. הם יודעים שניתן לפנות למש"קית ת"ש ולקצינות הת"ש באמת לקבל את המענה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
פעם הצבא עזר מבחינה חברתית. הוא שיקם אנשים גם. מה הבעיה? תכנסו לתמונה קצת.
היו"ר עודד פורר
כמה חיילים בודדים יש לכם שמשתחררים?
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אני אדבר עם שר הביטחון על זה.
ענבר סיטבון
אני חושבת אגב, שאנחנו נותנים את המענה לחיילים הבודדים, לגמרי.
היו"ר עודד פורר
חייל בודד שמשתחרר במחזור, כמה חיילים בודדים בערך, בכל שנה משתחררים?
ענבר סיטבון
בערך 1,200 חיילים.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
בכל שנה?
ענבר סיטבון
כל שנה.
היו"ר עודד פורר
אנחנו נדרוש שלכבוד 75 השנים, כל חייל בודד יקבל 7,500 שקלים. 75 שנים 75 מאות. יש לך 3,000 חיילים.
שלומית אבינח
7,000 משרתים, אבל כמה עולים - - -
ענבר סיטבון
אם 7,000 יש לנו בשנה וזה מתנהג בממוצע בין 24 חודשים לשלוש שנים של שירות, אז בערך 2,000 ומשהו. זה חישוב פשוט.
שלומית אבינח
מעל 2,000 בכל שנה?
ענבר סיטבון
כן, שהם גם וגם. גם עולים חדשים וגם חסרי עורף משפחתי. מה שרציתי לומר על אופי הפניות של החיילים שמגיעים אלינו, הפניות יכולות להיות כאלה שהחובות שלהם הם ללווים אישיים, אנחנו קוראים להם שוק אפור. ויכולים להיות גם חובות שהם רשמיים, שהם ממוסדים, או לחברות הפלאפון, או לחברות האשראי או לבנק ואז אנחנו בעצם נתקלים בעיקול של חשבון בנק וברגע כזה אני לא יכולה אפילו לתת לו משכורת, כי אין לי לאן להעביר את המשכורת שלו. צריך להגיד שבאמת אנחנו עובדים עם שיתוף פעולה מלא גם 3עם נדן.
היו"ר עודד פורר
כמה חשבונות עוקלו?
ענבר סיטבון
אני לא יודעת להגיד את זה, כי זה רק על בסיס פניה של החייל. לנו אין שום בעיה, כמו שאנחנו עושים ביחד עם חברת חשמל ועם עוד גופים אחרים, להעביר את הנתונים של כל החיילים לאייל חדד שיושב פה, והוא ידע כך מיהם החיילים הבודדים. אין לנו בעיה לעשות את זה.
שפרה שחר
עובדה שהייתה לכם בעיה לעשות את זה. היינו במהלך כזה ואתם טרפדתם אותו. אכ"א טרפד אותו. היינו במהלך כזה בדיונים שהיה יו"ר ההוצאה לפועל.
היו"ר עודד פורר
סליחה רגע, שפרה תדברי שתי דקות.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אנחנו כבר יודעים מה לעשות.
היו"ר עודד פורר
שפרה.
שפרה שחר
כמעט השלמנו מהלך כשדוד מדיוני היה יו"ר ההוצאה לפועל, עבדנו עליו המון חודשים - -
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
רגע, אני עוקב אחרי מה שכתבת. אם את מוסיפה משהו.
שפרה שחר
עד שהוא פרש בגלל מחלה. וכמעט השלמנו מהלך שבו אכ"א מעביר את כל הנתונים של תעודות זהות של מי חייל בודד, ומי חייל ככה ומי חייל ככה, ומי שגרר רגליים ובסופו של דבר טרפד את המהלך הזה זה אכ"א, ולא אף אחד אחר. חד משמעית, תבדקי אותי.
ענבר סיטבון
אני אבדוק.
שפרה שחר
להגיד אתם יכולים ואתם לא יכולים. יכולתם ולא עשיתם.
ענבר סיטבון
שפרה, אני לא יודעת, אני לא מכירה את האירוע הזה.
שפרה שחר
אז אני אכיר לך.
ענבר סיטבון
יותר מזה, אני זאת שאמרתי שאנחנו מוכנים להעביר את הנתון בדיוק כפי שאנחנו מביאים לחברת חשמל ולמשרד הקליטה.
שפרה שחר
גם זה לקח הרבה זמן. חברת חשמל לקח הרבה זמן.
ענבר סיטבון
יכול להיות.
שפרה שחר
קודם כל צריכים לדעת שלא רק החיילים הבודדים נמצאים בברוך כלכלי. יש עוד חיילים.
היו"ר עודד פורר
חבר הכנסת לשעבר אלכס קושניר. בבקשה.
אלכס קושניר
בוקר טוב לכולם. קודם כל אני רוצה לברך אותך, אדוני יושב הראש, ואותך, אדוני יושב ראש ועדת כלכלה, שעם כל הטרללת הזאת אתם מקיימים סוף סוף דיון שבאמת - -
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אני יכול להגיד לפורר לא? אבא שלו חבר שלי.
אלכס קושניר
- - שנוגע לחיים האמיתיים גם לאזרחים במדינת ישראל, והאזרחים האלה הם גם החיילים שהם משרתים וחיילים במיוחד חיילים בודדים. לי, חבריי יושבי הראש, יש דה ז'ה וו, כי לפני שנתיים וחצי ישבתי פה בכיסא הזה כיושב ראש ועדת המשנה לנושא חיילים בודדים ודנו בסוגיה הזו, וגם אז שמענו כל מיני תירוצים, ואני רואה שמאז שום דבר לא התקדם.
היו"ר עודד פורר
אפילו התירוצים לא השתנו, אתה אומר?
אלכס קושניר
התירוצים הם אותם תירוצים, והחיילים הם אותם חיילים, והחובות הן אותן חובות.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
נכון.
אלכס קושניר
אבל אני חושב שהפתרון הוא פתרון שאמור להיות מאוד פשוט טכנולוגית. צה"ל, ולמדנו את זה וגם עכשיו שמענו את זה, יודע להעביר מידע. מאגר הנתונים של האשראי יודע לקבל מידע.
שפרה שחר
אסור לו לקבל מידע.
אלכס קושניר
אין דבר כזה אסור, בסופו של דבר אם אתם מחליטים שמותר, אז אתם מוציאים תקנה וזה מותר. כי אם צה"ל יודע להעביר את המידע למשרד הקליטה ולחברת החשמל שהיא חברה ממשלתית, אז אין שום סיבה שהוא לא יוכל להעביר מידע למוסד ממשלתי אחר. ואתם אצלכם, מסמנים בכוכבית וכותבים שהחוב נוצר בזמן שירותו של אותו חייל כחייל בודד בשירות חובה.
קריאה
רק חייל בודד, לא לכולם.
אלכס קושניר
אנחנו מדברים על אוכלוסיית החיילים הבודדים. אל תפריעי לי בבקשה. ואז הבנקים, ברגע שהם נתקלים בחייל הזה כשהוא משוחרר ורוצים לתת לו אשראי או לא רוצים לתת לו אשראי, יש להם את הכוכבית הזו, והם מבינים שמדובר בחייל שהחוב שלו נוצר עקב או במהלך שירותו הצבאי, והבנק כבר יפעיל את שיקול הדעת שלו, האם הוא מתייחס לזה כמידע שלילי או לא. לפחות בואו נגיע לשם. כי אני מאמין שרוב מנהלי הסניפים בבנקים, או אלו שבעצם אחראים על החיתום. הם יסתכלו ויגידו וואלה הבן אדם עכשיו בן 22-23, החוב נוצר בגלל שהוא היה בצבא, חייל בודד, אז הוא ידע לשקול לחיוב את מתן האשראי.

הרי מה רוצים יוזמי הדיון? הם רוצים דבר מאוד פשוט, הם רוצים שייפתח דף חדש לאותם חבר'ה ששלוש או ארבע שנים לפני זה, עזבו את מדינת מוצאם, הגיעו לפה בשביל לשרת את המדינה הזו, ובגלל שהמדינה לא מספיק יעילה, והתנאים לא מספיק אופטימליים, נוצרו להם כל מיני חובות שבדרך כלל זה לא באשמתם, וכרגע הם רוצים להתחיל דף חדש.

הרי ברגע שהחייל או החיילת הזו הגיעו לפה, ושירתו פה שירות מלא, הם רוצים להישאר פה. אנחנו כמדינה חייבים לעשות הכל כדי שהם יישארו פה ולא יחזרו למדינת מוצאם. וכל מה שאתם עושים פה, ובמיוחד מה ששמעתי אתכם מדברים, זה איך לא. אז בואו רגע נחשוב איך כן? הנה, אני מציע לכם דרך שהיא לא מחייבת את הבנקים, היא לא מצריכה אתכם להוציא איזושהי הוראה שאתם לא רוצים להוציא לבנקים. אבל לפחות תקבלו את המידע מצה"ל, תסמנו שהחוב נוצר במהלך שירות צבאי של חייל בודד בחובה, והבנקים כבר ידעו לקבל את ההחלטה. לפחות בואו נתקדם לצעד הזה. לא כזה מסובך נראה לי.
ענבר סיטבון
אם יורשה לי, אני חושב גם שאנחנו צריכים רגע לבחון את עיקול התשלומים שמגיעים מצה"ל. חלק מהתשלומים שמגיעים מצה"ל היום מעוקלים ביחד עם חשבון הבנק.
היו"ר עודד פורר
על זה כבר דיברנו, זה אסור להם לדעתי.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אבל אפשר לעקל הבנק. אי אפשר לעקל את הקצבה. הקצבה אפשר לעקל אותה?
ענבר סיטבון
את דמי הקיום, זה קורה.
גיא קונפורטי
הקצבה מוגנת מעיקול.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
הקצבה מוגנת כמו קצבה של ביטוח לאומי או לא?
היו"ר עודד פורר
סליחה, רק גיא עונה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אז איך הם מעקלים את זה בצבא?
גיא קונפורטי
יש חוק ספציפי. לדעתי הביעה היא טכנולוגית.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אז הם צריכים לא להתייחס.
היו"ר עודד פורר
הבעיה לא הצבא, הבעיה שהחייל לא יכול למשוך כסף מהבנק.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
הבנק זה סיפור אחר.
גיא קונפורטי
זה לא מעוקל במקום. מה שיכול להיות אולי מעוקל במקום זה רק פיקדון.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
רגע, רגע, בוא נשאל את בנק ישראל, או הפיקוח על הבנקים, אני לא יודע. אתם לא יכולים בעניין הזה לתת הוראה לבנקים, שעד סכום, אם יש להם יותר כסף זה ויכוח אחר, הגמלה של הצבא שלא יתייחסו לעיקול הזה. את זה אתם כן יכולים או לא? או שגם את זה אתם לא יכולים לתת הוראה לבנקים? כי יש חוק. החוק לא מאפשר לעקל את זה. אז מה הם עושים? הם מעקלים את הבנק, ואז הבנק אומר יש לי עיקול. אז את זה לפחות תפתרו, אתם שומעים את הצבא בעניין הזה.
גרניט אופק
גרניט אופק מהפיקוח על הבנקים. לעניין הנושא שהעלו הצבא של עיקול משכורות, אז באמת הנושא הזה עלה כבר לפני שלוש שנים פה בוועדה, ובעקבות הצפת הנושא אנחנו הוצאנו מכתב למערכת הבנקאית שמזכיר את החובה שקבועה בחוק שאסור לעקל משכורות, ועשינו אחר כך עבודת בקרה ואכיפה מול כל הבנקים כדי לראות האם הם מצייתים לחוק. ומהממצאים שלנו, הבנקים מצייתים ללקוחות. אנחנו איתרנו שני מקרים בודדים פרטניים שהייתה איזושהי טעות אנוש.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
מה זה מצייתים?
גרניט אופק
זאת אומרת הם לא מעקלים משכורות.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אבל הם אומרים שלא.
ענבר סיטבון
אני חושב שהפער, אגב, הוא אל מול דמי הקיום, אם נהיה רגע מדויקים, אל מול כל התוספות של המענקים. דמי הקיום באמת משותפים לכל החיילים אבל הבודדים יש להם מענק בודד, שזה מעוקל, וזאת המשכורת המשמעותית.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אנחנו נתקן את החוק. זה בתקנות או בחוק דרך אגב?
קריאה
הבנק מקבל, הוא לא יכול לדעת מה זה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
לא, אז נתקן את החוק בעניין הזה, נתקן את התקנות של ההוצאה לפועל.
היו"ר עודד פורר
יש חוק תשלומים לחיילים בשירות סדיר, הגנה על תשלומים, והמשכורות שמשולמות לחיילים בשירות חובה בשל מצבם הכלכלי בהיותם חיילים בודדים מוגנות. אנחנו ביקשנו ואני חושב שזאת הייתה ההצעה של חבר הכנסת קושניר בזמנו, להגן גם על התשלומים הנוספים שמגיעים ממשרד הקליטה וממקורות אחרים. הצעת החוק הזאת עברה כבר בקריאה ראשונה, היא תקועה. זה אני אומר לך מול הקואליציה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
מתי היא עברה?
היו"ר עודד פורר
אפשר לקדם אותה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
נעשה דין רציפות. אז תביא לו את החוק הזה.
היו"ר עודד פורר
יש, הנה הוא. אני ביקשתי מוועדת עבודה ורווחה, ופניתי ליושב ראש הוועדה אייכלר.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
זה היה בעבודה והרווחה בזמנו?
היו"ר עודד פורר
כן, זה בגלל שלא הייתה ועדת קליטה. בכנסת הקודמת לא הייתה ועדה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אבל זה העניין, שהוא צריך לאשר.
היו"ר עודד פורר
אני לא יכול לפנות לבקש דין רציפות, אייכלר צריך לבקש דין רציפות, אין בעיה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אני אדבר איתו.
היו"ר עודד פורר
אני כבר פניתי אליו בעניין הזה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
יש לו חוק עכשיו אצלי, אז אני אעכב לו את זה עד שהוא יאשר את זה בדין רציפות, הכל בסדר, תשאירו לי את המלאכה.
היו"ר עודד פורר
אז את זה סיכמנו, אני מתחיל כבר לסכם את הדיון.
שי אבו
כבוד יושב הראש ברשותך, אני רוצה רגע.
היו"ר עודד פורר
מי אדוני?
שי אבו
שמי שי אבו אני מרכז תחום פיננסי בקפטן קרדיט לשכת אשראי, נאמרו פה המון המון דברים.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אתה מייצג את הבנקים?
שי אבו
לא אני לא מייצג את הבנק. אני באופן אישי קודם כל יש לי איגוד יועצים אני פעיל ציבור בהרבה מאוד תחומים אבל הפעם אני גם מגיע מהפן האישי המקצועי, ונאמרו פה הרבה דברים וחשוב לי להעמיד רגע אותם על דיוקים.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אתה בעד או נגד הדברים האלה? אני רוצה להבין.
שי אבו
אני אסביר לך רגע את הדברים ואחרי שתבינו, אז חלק מהדברים שנאמרו פה תאמין לי יהיו בטלים ומבוטלים. יש שתי לשכות אשראי במדינת ישראל, BDI ודן אנד ברדסטריט, אלו שתי לשכות האשראי במדינת ישראל.

החוק הזה, מאפשר היום במצבים מסוימים, יש דירוג, על בסיס מה נקבע הדירוג? אני אסביר לכם. במצב שלחלילה לאדם היה כשל אשראי, של פיגור, תיק בהוצאה לפועל, נושא של שיקים שחזרו, חמישה שיקים שחזרו, ארגון חוב מחדש שאני אתייחס לזה בעוד רגע, כל הדברים האלו הם בהיבטים מאוד משמעותיים מבחינת דירוג האשראי. עכשיו, בהתאם לכך האשראי שניתן השאלה מה הריבית שניתנת בהתאם לדירוג, בהתאם לביטחונות, בהתאם להכנסות. אותה אוכלוסייה שאנחנו מדברים עליה כרגע, אין לה לא בטחונות כמובן, יש לה בעיה כרגע של הכנסות ואני גם אטע פתרון גם בהקשר הזה שיהיה להם קל, ויש לה, לאור סיטואציה שנוצרה, גם בעיה בדירוג. אבל נתונים בדירוג האשראי לא נשמרים כל החיים. גם אנשים שפושטי רגל.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
שבע שנים.
שי אבו
שלוש שנים, בוא תן לי, ברשותך. חבר הכנסת דוד ביטן, ברשותך. כל אדם רשאי ויכול לדעת עכשיו להוריד עכשיו את האפליקציה של קפטן קרדיט ולראות מה דירוג האשראי שלו. הוא יכול גם לשפר אותו. אבל נקודה מאוד חשובה, אם נניח אדם נפגע בבנק מסוים, הדירוג שלו, ופה חשוב כן לומר, בכל בנק יש לו את הדירוג האישי שלו, וזה יישאר לו לכל החיים. זה לא קשור ללשכת האשראי, זה לא קשור לשום דבר. הוא יכול להתחיל דף חדש. אני יכול להגיד לכם מהניסיון האישי שלי, גם אנשים שפשטו רגל קנו דירה וקיבלו משכנתאות והחלו את החיים שלהם וקיבלו כרטיסי אשראי.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אחרי הרבה שנים.
שי אבו
אחרי חצי שנה אני דאגתי לבן אדם לקבל כרטיס אשראי. אני יכול להסביר לך את הדברים.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
טוב נו בחייך, לא פשוט מה שאתה אומר. אל תציג את זה כאילו אין בעיה.
שי אבו
בשונה ממך, אני חי את השטח. יש דברים שאתה מבין יותר ממני, יש דברים שאני טיפה מבין בהם.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
רגע רגע, מה אתה חושב שאני באתי מארצות הבית? אני מישראל, אני חי גם בשטח.
שי אבו
בהקשר של דירוגי אשראי, בהקשר של צרכנות, כן, אני אוריד טיפה את הצניעות. עכשיו, איך אני רוצה לעזור לטובת החיילים, לטובת האוכלוסייה שאנחנו רוצים לעזור לה? נכון יש משכורת? אפשר לייצר שיח בין הבנקים שזו תהיה הורדה מהמשכורת, ברגע שתהיה הורדה מהמשכורת ולא הורדה מחיוב הבנק זה יכול להקל מאוד משמעותית את הריבית.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
בוא בוא תשמע. יש דברים שאנחנו יכולים להם ויש דברים. ברגע שיש עיקול בבנק, אז הבנק כביכול, מחויב לעיקול הזה. לעשות את זה בצורה ככה היא לא תופסת. מה שאנחנו צריכים לעשות באמת, שמעתי אתכם, הבנקים נוקטים בפעולה נכונה לגבי הגמלה, אבל לא לגבי תשלומים נוספים. אז פה אנחנו צריכים לתקן או את התקנות, או את החוק בעניין הזה. וזה ישפיע גם על ההעברות של ביטוח לאומי.
שי אבו
עוד הערה חשובה אחת נוספת. כאשר לבן אדם יש הלוואה והוא לא עומד בה, יש משמעות לסיווג איך הם מסווגים את ההלוואה. אם יסווגו את ההלוואה כהלוואה רגילה - - -
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
בסדר, אנחנו לא באנו פה.
שי אבו
לא אני רוצה להסביר לך מה קורה לחיילים. ברגע שהם מסווגים לו את זה להלוואת הסדר, פה מתחילה הבעיה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
את זה תסביר לבנק ישראל.
שי אבו
אבל זה חשוב שהבנקים, חשוב לכולם. יש בנקים מסוימים, יש בנקים כמו בנק הפועלים שפועלים להבראה שדואגים בהקשרים האלה - -
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
בנק ישראל מפחד לשלוח הודעה לבנק , אוי ואבוי אם הוא ישלח הודעה לבנק.
שי אבו
- - יש היום הרבה פעולות של בנקים שנעשים לטובת חיילים חשוב להגיד גם את האמת. אבל הסיווג הוא החלק המשמעותי.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אנחנו כבר יודעים מה לעשות.
היו"ר עודד פורר
אנחנו רוצים לסכם. ציקי בבקשה, ואז אני אסכם. ציקי בבקשה ואז נסכם.
ציקי אוד
שלום קוראים לי ציקי אני עובד פועל בקרב החיילים הבודדים רק 35 שנים. הקמתי את מרכז מייקל לוין והיום אני נציג של רוח מכונות. יש בעיה גדולה, בנק כשהוא מעקל, הוא מעקל לחלוטין, הוא לא יכול לא לעקל. אני בדרך כלל מציע לחיילים - - -
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אבל הם אומרים שהבנקים עושים אחרת.
שלומית אבינח
אבל הוא חי את השטח.
ציקי אוד
תשמע, אני לא יודע מה מספרים פה. אתה יודע, אני בא לדיונים האלה כבר שנים. הצבא מספר סיפור יפה, כולם מספרים סיפורים יפים, אני מגיע לשטח והחייל בלי כסף. אז אני קודם כל מציע לחיילים שיש להם בעיות כלכליות והחשבון מעוקל לפתוח חשבון בבנק הדואר, הקצינות יכולות להציע את זה. בבנק הדואר אין עיקולים.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
למה? אפשר גם לעקל שם, לא נכון.
ציקי אוד
לא, בנק הדואר הוא משהו של המדינה, אי אפשר לעקל שם.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
מה? אין דבר כזה.
ציקי אוד
כן, אני אומר לך אני לא איש חוק, מהניסיון שלי. מהניסיון שלי בבנק הדואר אי אפשר לעקל.
ליאת מיזלס
אפשר להוציא את הקצבה בתוך 30 ימים.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
מה פתאום? אין דבר כזה.
ציקי אוד
אבל יש בין האוכלוסייה של הבודדים ולא בודדים אני אתייחס לשתי אוכלוסיות. יש אוכלוסייה של חסרי העורף שלא הצליחה להוכיח שהם אכן מנותקים מקשר מהבית. ואז החיילים האלה מקבלים משכורת של חייל רגיל, אבל הם למעשה חיילים בודדים. אז נכון שמוצאים להם בית החייל וכל מיני דברים כאלה שלא תמיד מתאימים לכולם.
היו"ר עודד פורר
אבל זה לא נושא הדיון, סליחה אני מתנצל. אנחנו בדיון מאוד מאוד ממוקד על הדירוג אשראי של החיילים. כי חיילים בודדים, הייתה ועדת משנה ועוד תהיה כזאת.
ציקי אוד
הבעיה עם דירוג האשראי, כשהם לוקחים הלוואה מהבנק.
היו"ר עודד פורר
הסיפור בדירוג אשראי שהוא דופק אותם אחרי שהם משתחררים- -
ליאת מיזלס
סליחה, אפשר להתייחס בקצרה למשהו?
היו"ר עודד פורר
- - הם לא יכולים להתחיל את חייהם. כן, במשפט.
ליאת מיזלס
קודם כל לגבי זה שכעבור שלוש שנים הנתונים האלו נמחקים, אנחנו מדברים בדיוק על תקופת הזמן שאותם חיילים בודדים משתחררים, זה בדיוק הזמן שהם צריכים את הכסף הזה. עכשיו, בנוגע לתיקון שצריך לנושא של נתוני האשראי המובהקים, זה משהו שצריך בחקיקה, כי באמת לפי החוק והתקנות יש את נתוני האשראי המובהקים, אבל חוץ מזה החוק קובע נתוני אשראי באופן כללי שמועברים, ואני לא מדברת פה על נתונים מובהקים, ויכול להיות שפה מול הבנקים צריך להגיע להסדר מה מועבר?
היו"ר עודד פורר
טוב, תודה. אני רוצה לסכם את הדיון. אגב, החייל הבודד שלא עלה, זה בחור שהיה לו חוב של 14,000 שקלים לפלאפון. חייל בודד מטבע הדברים מתקשר לחו"ל הרבה למשפחה. החוב הזה, כשהוא היה צריך כבר לשלם אותו, במקום 14,000 היה 26,000 שקלים. אחרי שהוא סיים את כל התהליך, הוא נשאר עם אותה נקודה אדומה, הוא לא יכול לפעול מול הבנקים, לא להוציא שום דבר.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אחרי שהוא שילם?
היו"ר עודד פורר
אחרי שהוא שילם. אחרי שהוא כבר יצא מכל האירוע, וזאת השערורייה בעיניי. אז כמה דברים, אחד, לסיכום בין יושב ראש ועדת הכלכלה לביני, אנחנו פה מבקשים מהצבע וממשרד הביטחון, ואתה תדבר על זה עם שר הביטחון.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אני אדבר איתו.
היו"ר עודד פורר
לתת מענק מיוחד לחיילים הבודדים לכבוד 75 שנים למדינת ישראל. 100 שקלים על כל שנה. כל חייל בודד יקבל 7,500 שקלים. העלות של זה היא כ-22 מיליון שקלים. אני מעריך שצה"ל יצליח לעמוד בזה. יש לכם פחות הוצאות כי העבירו הרבה מהמשרד לבן גביר, חלק סמוטריץ', אז מה שנשאר. אז יש פחות, זה מה שאני אומר, אז תטפלו בנושא הזה.

הדבר השני, אנחנו מבקשים מבנק ישראל או הפיקוח על הבנקים להכניס תיקון בתקנות, לנסח תיקון בתקנות, לשר המשפטים שיאפשר חנינה על חוב לחיילים בודדים במובן של אחרי שהם סגרו זה נמחק מנתוני אשראי.
שי אבו
כדאי להעלות את הסכום שקיים בנתוני אשראי מעל 5,000 שקלים.
שירלי אבנר
אנחנו נבקש לדבר על זה עם הוועדה לפני שנעשה סיכום כזה.
היו"ר עודד פורר
לא, אנחנו סיימנו את הדיבור בוועדה, אנחנו מבקשים לפנות, וגם אנחנו נפנה לשר המשפטים בעניין הזה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
אנחנו רוצים מכתב שלכם למנהלי הבנקים בעניין הזה.
שירלי אבנר
אנחנו לא נוציא מכתב כזה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
בסדר, אל תוציאו, אתם עושים מה שאתם רוצים. הגיע הזמן שגם כן תילחמו בבנקים טיפה, ולא רק תעזרו לבנקים. בינתיים הם גובים מאיתנו עמלות מפה לשמיים. תעשו את העבודה שלכם מולם קצת.
שירלי אבנר
אם יורשה לי, יש לנו כן צעדים שנעשו גם על זה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
איזה צעדים? בינתיים הרווח שלהם עבר ל-20 מיליארד שקלים בשנה, לפני שש שנים היה 6 מיליארד.
שירלי אבנר
אתם לא נתתם לי לדבר, ואנחנו כן חושבים שכדאי שתביאו בחשבון את הצעדים שנעשו על ידי בנק ישראל בהיבטים האלו.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
לא לוקחים. אם אתם לא תעשו את זה, אנחנו נדאג לזה בחקיקה. אין בעיה, אתם לא עושים את לנו טובה.
היו"ר עודד פורר
אני אהיה יותר עדין מחבר הכנסת ביטן, להתייחס ל-3,000 חיילים בודדים מתוך אוכלוסייה של ששה מיליון איש. לא ביקשנו להחריג פה 10% מהאוכלוסייה.
דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה)
חייל בודד, ריבונו של עולם. מה אתם רוצים? משרת את המדינה כחייל בודד, אתם לא מוכנים ללכת לקראתו? אז לקראת מי תלכו? אני לא מבין.
היו"ר עודד פורר
אני מבקש, אני באמצע סיכום, וזה הסיכום שלנו. אנחנו נוציא מכתב ואחנו נדרוש גם ממכם, אנחנו גם נפנה לנגיד בנק ישראל בעניין הזה, שאתם תפנו לבנקים כדי להסדיר את הנושא הזה. גם בדירוג האשראי הבנקים צריכים לתת התייחסות מיוחדת ולהבין שחייל בודד שסיים שירות צבאי הוא בתחילת חייו, וצריך לתת פה את הבסיס במובן הזה. גם פניה לסיווג ההלוואות כפי שציין הבחור פה, שכשכבר נותנים הלוואה לאותו חייל בודד, כדי לפרוע, שלא יסווגו אותה כהלוואה לפירעון, אלא יסווגו אותה כהלוואה ואז הדברים ייראו אחרת. בנוסף, פניה לוועדת עבודה ורווחה נוספת אנחנו נעביר את הפניה הזאת גם לחבר הכנסת ביטן כדי שיהיה דין רציפות לחוק של חבר הכנסת קושניר.
גרניט אופק
יש אפשרות רק להוסיף משפט קצר רק לפרוטוקול? מהפיקוח על הבנקים. ממש קצר. קודם כל לגבי דברים נקודתיים שהועלו פה ובעיות נקודתיות של חיילים, אז אני כן רוצה להזמין את המוזמנים פה לפנות לפניות הציבור של הבנקים ושל הפיקוח על הבנקים, כי לפעמים יש דברים שההנחיות ברורות ואפשר לברר אותם. ודבר נוסף, דובר פה הרבה על התנהלות בחשבונות בנק שאי אפשר להתנהל, אז כן יש הנחיות של הפיקוח על הבנקים שמבהירות שגם אם יש עיקול או הגבלות או חוב, אז כן יש חובה לנהל חשבונות ביתרת זכות, ולאפשר שימוש ב-Debit. דיברה פה הבחורה הצעירה שהיא לא יכולה לקנות בסופר, אז זה משהו שלא ברור לי איך זה קורה, כי אפשרות לכרטיס Debit חייבים לתת לה.
היו"ר עודד פורר
אוקיי, תודה רבה. הישיבה נעולה. אנחנו נחדש את הדיון בישיבה הבאה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:57.

קוד המקור של הנתונים