ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 12/03/2023

קידום עסקים קטנים ובינוניים - דיון במסקנות ועדת המשנה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



70
ועדת הכלכלה
12/03/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 45
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, י"ט באדר התשפ"ג (12 במרץ 2023), שעה 10:38
סדר היום
קידום עסקים קטנים ובינוניים - דיון במסקנות ועדת המשנה
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
שלום דנינו
מוזמנים
נעמי הימיין רייש - ממלאת מקום מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה

תמר מירסקי - מנהלת תחום בכירה חקיקה ורגולציה, משרד הכלכלה והתעשייה

גל ברנס - רכז כלכלה, אגף התקציבים, משרד האוצר

עמיר כץ - מנהל מחלקת תשלומים ותפעול פנסיוני, משרד האוצר

גל לנדו - הממונה על ערבויות המדינה, משרד האוצר

גלעד קצב - אגף תקציבים, משרד האוצר

ליאור זוהר - חיסכון פנסיוני, רשות שוק ההון, משרד האוצר

שמואל זקן - רשות שוק ההון, משרד האוצר

בתיה מור - רשות שוק ההון, משרד האוצר

לירן חשין-ברוש - עו"ד, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

תמר ראובני - מנהלת אגף הטמעה ובקרה ברישוי עסקים, משרד הפנים

גליה כהן - מנהלת תחום בקרה, תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

אלעד זכות - יועץ בכיר למנכ"ל, המוסד לביטוח לאומי

יוסף פולסקי - לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי

כרמל גומא - חוקרת במכון, המכון הישראלי לתכנון כלכלי

רות זיו - חוקרת במכון, המכון הישראלי לתכנון כלכלי

אוריאל לין - עו"ד, נשיא, איגוד לשכות המסחר

עמיחי דרורי - מנהל תחום תשתיות ופיתוח עירוני, מרכז השלטון המקומי

דליה שיליאן - ד"ר, כלכלנית ראשית, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

רועי כהן - נשיא, לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

שבתאי ונטורה - התאחדות השיפוצים, לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מיטל פרי - עו"ד, מנהלת קשרי ממשל, התאחדות התעשיינים

רוית גרוס - מנכ"לית, התאחדות המלאכה והתעשייה

ברוך שניר - מנהל מחלקת כלכלה, התאחדות המלאכה והתעשייה

רונן לוי - יו"ר, איגוד המוסכים

שלמה אייזיק - סו"ב, נשיא, לשכת סוכני הביטוח

ורוניקה רוזנברג - עו"ד, מנכ"לית, ארגון חברות הניקיון בישראל

רמי בז'ה - יו"ר, פורום העצמאים מבית ההסתדרות

אורן בוטא - מייסד, תנועת העצמאיים

איתי וקסלר - מנהל מחלקת לקוחות עסקיים, ישראכרט

אורית ארד כ"ץ - מנהלת מדור רגולציה, ישראכרט
משתתפים באמצעים מקוונים
צמרת אביבי - סגנית הנשיא, לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
ליאור ידידיה, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות.


קידום עסקים קטנים ובינוניים - דיון במסקנות ועדת המשנה
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הדיון: קידום עסקים קטנים ובינוניים – דיון במסקנות ועדת המשנה. כפי שידוע, הקמנו ועדת משנה של חברי כנסת; אד הוק, לא ועדת משנה קבועה, על מנת שתבדוק את נושא העסקים הקטנים ותביא המלצות.

אני מודה ליו"ר צוות חברי הכנסת, שלום דנינו, שהשקיע בזה, כמה שעות, דנינו?
שלום דנינו (הליכוד)
כמה שרצו; לא הגבלנו אותם. פגשנו פה את כל האנשים.
היו"ר דוד ביטן
במהלך הדיונים האלה ישבו גם עם נציגי הממשלה וגם עם נציגי העסקים והגופים השונים. אנחנו לא באנו לפה כדי להתחיל דיון ולשמוע את כולם. זה דיון ראשון. יש לנו כוונה לגעת בנושא הזה בצורה רצינית, כי מעבר ליוקר המחיה – אלה הדברים בהם צריכים לסייע ולעזור לעסקים הקטנים, ובסופו של דבר יש לזה השפעה על ההוצאות של העסקים הקטנים והשפעה על יוקר המחיה.

כמו שלמדנו מכם ומעוד גורמים – יוקר המחיה בנוי רובד על רובד, וצריך לגעת בדברים אחד לאחד, על מנת שבסוף זה יביא להפחתת מחירים. לכן, אנחנו מתכוונים להיכנס גם לנושא הזה.

חבר הכנסת דנינו, בבקשה.
שלום דנינו (הליכוד)
בוקר טוב חברים. בעקבות כל הדיונים שהיו כאן, דוד ביקש שנעלה על הכתב ונתמצת את עיקרי הבעיה, מה מבקשים ומהן ההמלצות. זוהי הסיבה שבגללה פגשנו כל אחד מכם בנפרד, לאורך כמה שעות שביקשתם, כי לא הייתה לנו שום מסגרת של ועדה שאנחנו מוגבלים בה, וניסינו לייצר איזו שהיא חוברת עבודה. גם אם חסרים פה דברים – אנחנו נשלים אותם. אני לא בטוח שנסיים את כל הסעיפים היום, אבל הם מאוד חשובים.

אני רוצה להגיד משהו אישי למשרד הכלכלה: למרות שאני בא מעולם העסקים – הופתעתי עד כמה המנוע הזה הוא ענק, מנוע שמעסיק לנו למעלה מ-90% מהאנשים ומייצר לנו תוצר. אחרי שנסיים את העבודה, אנחנו נצטרך לשבת יחד עם ניר ברקת ולראות איך משרד הכלכלה מתארגן מול העסק הענק הזה, ואיך אנחנו מפשטים את נושא ההטבות, ההדרכות והייעוצים.

אני מציע שנתחיל לעבוד: עמוד 4, סעיף 1.
היו"ר דוד ביטן
בלי קשר לכך, אמרתי שנעשה ישיבה רק עם משרדי הממשלה בתוך זמן קצר, לקראת התקציב וחוק ההסדרים, על מנת לדון בכל הדיונים שעשינו בנושא יוקר המחיה ובתחום המזון, ונכניס לאותה הישיבה גם את העסקים הקטנים.

לפני שאנחנו מתחילים, אני קודם כל רוצה לבשר שקיבלנו את דו"ח הממ"מ לגבי הנמלים. נעביר אותו למי שרוצה, מכיוון וזה משפיע על כולנו. דבר שני, בנושא מחירי החשמל שדנו בו בישיבה – פנינו למשרד האוצר לגבי העלייה של ה-7.5%, וכנראה שכולם יופחתו. מצד אחד, הפחיתו כ-1.5%, ועכשיו, בעקבות מחיר הפחם, הולכים לרדת עוד 2%, למרות שאפשר 3%. שר האוצר קיבל את העמדה שלי בעניין מכירת תחנת הכוח: קרוב ל-600 מיליון ₪ שילכו להפחתה כולה.

הבעיה שלנו כרגע היא שראש רשות החשמל לא מוכן לקבל את ערבות המדינה שבמידה ויהיו הפרשים במחיר – המדינה תערוב להעביר את הכסף הזה לנושא של הפחתת החשמל. לכן, ניכנס לעניין הזה כדי לסיים אותו מול רשות החשמל, כי אני לא מבין איך ראש רשות החשמל לא מקבל את ההתחייבות של האוצר בעניין הזה; זה נראה לי מוגזם.

מדובר פה על מכירה שתתבצע בתוך כחצי שנה, בסכום של בין חצי מיליארד ₪ ל- 800 מיליון ₪, שיכסה את כל ההפרש.

לגבי מחירי הנסיעה הציבורית – ביום שני יש לי ישיבה עם שרת התחבורה ומשרד האוצר, וגם דיברתי על זה עם שר האוצר. אני מקווה שנגיע לאיזה שהוא הסדר באופן כזה שכל התיקונים שעשינו יחד עם שרת התחבורה בנושא הזה יהיו על הפרק. זו בשורה לציבור הרחב; במיוחד לציבור החיילים, הסטודנטים והמבוגרים, ולפריפריה הגאוגרפית והחברתית.

בבקשה, תפנה אותנו להתחלה.
שלום דנינו (הליכוד)
סעיף 1 בעמוד 4 מדבר על זכויות העצמאיים, שפה אנחנו חייבים לעשות שינוי גדול ומהפכני. הבנתי שארגון העצמאים התחילו בממשלה הקודמת עם איזה שהוא תשלום לעצמאים, ואני אומר שבלי שום קשר, לא יכול להיות שלמעלה מ-600,000 עצמאים לא יקבלו דמי אבטלה, דמי מחלה ואבל. זה לא הגיוני ולא סביר, מוסרית וכלכלית, שאנחנו נפקיר אותם ברגעי משבר גדול.

קחו בחשבון ש-50,000 עסקים שנסגרים מדי שנה נמצאים תחת עיקולים, יש להם משפחות וילדים והם לא יכולים להתרוצץ. לטעמי, לא מספיק שצריך לשלם להם דמי אבטלה, אלא אפילו צריך להבטיח אותם למשפחה, ושהיא לא תהיה בתחום של העיקולים. וכמובן, מחלה ואבל.
היו"ר דוד ביטן
מגיעות להם גם זכויות, נכון. מכיוון שחברת הכנסת לזימי איננה היום, אנחנו נדחה את זה למועד אחר. אני מבקש, לקראת הדיון, שהאוצר יגיד לנו מהי העלות התקציבית של ההטבות האלה לעצמאים. אלה דברים שמדברים עליהם שנים; בכל מערכת בחירות כל המפלגות אומרות את זה, ובסופו של דבר הדברים לא מתוקנים אף פעם, והעצמאים לא מקבלים דבר לעומת השכירים. נעבור לנושא אחר.
שלום דנינו (הליכוד)
אוקיי. סעיף 3 מדבר על קצבת אזרח ותיק. בעניין הזה, צריך לקחת את נושא הפריון כעניין עקרוני בכלכלה. זאת אומרת, אי אפשר להגיד לאנשים: "אתם לא תקבלו את הכסף הזה אם תלכו לעבודה", כי הם תורמים לפריון. אם לאדם מבוגר לא מספיק הסכום אותו הוא מקבל כאזרח ותיק, מה מפריע לכם שהוא יעבוד? שישלם לכם מה שצריך, שיוסיף למשק ויגביר את הפריון. אנחנו גם לא מדברים על משכורות ענק; אנחנו מדברים על אנשים זקנים שצריכים את הכסף הזה בשביל להתקיים. אלה הם סוג הדברים שנראה בעבודה הזו בעוד כמה מקומות.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נעשה את זה כך: אם יש מישהו שמתנגד לסעיף שאנחנו מדברים עליו – הוא יקבל זכות דיבור. כל אלה שבעד, אין צורך שיקבלו זכות דיבור. יש מישהו שמתנגד לסעיף הזה?
אלעד זכות
אלעד זכות, יועץ בכיר למנכ"ל ביטוח לאומי. אני לא מכיר ששוחחו איתנו בנושא הזה מצד ועדת המשנה, ואשמח שישוחחו איתנו. יש להצעה הזו שאלות מהותיות שעולות בהיבט של שוויון בין שכירים לעצמאים, או אנשים חסרי הכנסה, גם אם הם לא עצמאים, וצריך לדון בנושא הזה.
היו"ר דוד ביטן
אתה נגד הדבר הזה?
אלעד זכות
אני לא אומר שאני מתנגד, אלא שנשמח לשוחח על זה ולהיכנס לעומק הפרטים, כי יש להצעה הזו גם נקודות חולשה. למשל: שכיר שאינו עצמאי, וגם הוא מתקשה ואין לו פנסיה כי הוא בעל הכנסות נמוכות, למה הוא יצטרך לעמוד במבחן ההכנסה אם הוא עובד, ועצמאי לא יצטרך לעמוד במבחן ההכנסה? לכן אני אמר: יש קושי מסוים לעשות הבדל, בזכויות סוציאליות כאלו, בין עצמאי לשכיר. הביטוח הלאומי היה מציע לבחון הקלה במבחני הכנסות לכלל האוכלוסייה, או איזה שהוא מבחן הכנסות לכלל האנשים, גם אם הם לא עצמאים. אני שוב אומר – נשמח לשבת על זה בצורה מקצועית וממוקדת.
שלום דנינו (הליכוד)
גם שכירים שיוצאים לפנסיה בגיל מסוים וחושבים שהם יכולים להמשיך ולתרום לפריון – אין לנו התנגדות. להיפך; אנחנו טוענים שהעיקרון של הפריון צריך ללוות אותם, ושלא צריך לקנוס אותם על זה שהם אנשים מבוגרים שרוצים להמשיך לעבוד.
אלעד זכות
אין ספק, וגם עשינו לא מעט עבודות בנושא הזה בעבר. אני מסכים, אבל אני רק אומר שההבדל בין עצמאים לשכירים לא יכול להינתן באיזה שהוא הבדל בקצבת אזרח ותיק, אבל נשמח לשבת על זה.
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו רק מציפים את הבעיות ומנסים לעשות איזה שהוא ספר עבודה. מה שאנחנו מבקשים בשלב הזה: בבקשה, תציעו אתם את ההצעה. תבואו לדיון הבא עם הצעה מסודרת לגבי איך עושים את זה.
היו"ר דוד ביטן
יהיה דיון עם הממשלה.
אלעד זכות
מעולה. אז כמו שאמרתי – לא שוחחו איתנו. יש לנו עבודות שלמות, עוד מתקופת הקורונה, בהרבה היבטים שקשורים לרשת הביטחון הסוציאלי. אני אצור קשר איתך או עם נעמה; עם מי שצריך.
היו"ר דוד ביטן
טוב. מי עוד רוצה להתייחס, אם הוא נגד?
גל ברנס
יו"ר הוועדה, אני אשמח להגיב בקצרה. גל ברנס, אגף התקציבים. קיבלנו את כל החוברת עכשיו; ההצעות פה הן במיליארדי שקלים.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא מחליטים כלום היום. אנחנו רק התחלנו את הדיון. יש דברים, דנינו, שאמנם כתבתם אותם, אבל יש מלחמת עולם עם האוצר לגביהם מזה שנים. לכן, בסופו של דבר צריכים להיות סדרי עדיפויות.
שלום דנינו (הליכוד)
בואו נעשה מיד
שלום דנינו (הליכוד)
את הדברים הקטנים, שלא עולים כסף; שהם רק חוק או נוהל. את הדברים היותר כבדים, שאתם מתעסקים איתם ודנים - - -
היו"ר דוד ביטן
קצבת אזרח ותיק עולה כסף לאוצר? אם ניתן את זה לפי מה שהוועדה המצומצמת אומרת?
גל ברנס
קצבת אזרח ותיק היא מדמי הביטוח הלאומי, ולכן מתקציב הביטוח הלאומי. להערכתנו מדובר בעשרות עד מאות מיליונים, ככל הנראה. ההצעה פה מציעה שנשים מעל גיל 62-63 וגברים מעל גיל 67 לא יעמדו במבחן הכנסות לטובת קצבת זקנה, אלא שנהפוך אותה לאוניברסלית.
היו"ר דוד ביטן
היום היא ניתנת מגיל 70?
גל ברנס
היום הקצבה ניתנת באופן אוניברסלי מגיל 70 ומעלה.
היו"ר דוד ביטן
אבל פה מדובר רק על מישהו שעובד.
גל ברנס
פה מדובר על הקצבה בגיל שמותנה בהכנסה: 62-70 לנשים או 67-70 לגברים.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, אז אפשר לצמצם את זה. למשל: לא 70 אלא 68. אפשר לעשות את זה בהדרגה למספר שנים; את רוב הדברים עושים במדרגות. גם את הנושא של פנסיה לנשים שינו במדרגות, ולא במכה אחת. כמה הרווחת בדחייה?
גל ברנס
אני חושב שזה נשאר בתוך ביטוח לאומי.
היו"ר דוד ביטן
כולם הרוויחו מיליארדים, אז איפה הזכויות שצריך לתת במקביל? דחיתם לכל הנשים את מועד הפנסיה לגיל 62 במדרגות.
גל ברנס
היה הסדר שלם סביב הדבר הזה ושיח עם כל חברות הכנסת שבוועדה. כמובן שהייתה תמיכה רבה, גם מעלות תקציבית וגם מאובדן הכנסות, ומעוד הרבה זכויות רלוונטיות.
היו"ר דוד ביטן
אילו זכויות נתתם בתמורה?
גל ברנס
אני לא יודע כי זה הייתי אני. זה בטח לא נעשה ב - - - אחד, זה נעשה בשיח עם הכנסת, וזה לא היה משהו פשוט.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. הסעיף הבא.
שלום דנינו (הליכוד)
קיזוז הפסדים מ - - -
היו"ר דוד ביטן
דמי מחלה.
שלום דנינו (הליכוד)
כן. זה חלק מאותן זכויות בסיסיות. פה דווקא רציתי לחבר אתכם למציאות, לסיפור של אמא חד הורית שיש לה חנות פרחים בצפון. אמא שלה נפטרה, והיא לא יכלה לוותר על ימי העבודה הללו. היא הלכה לרב העיר וביקשה ממנו לשבת שבעה רק בלילה, כי אין לה את הזכות לימי אבל או לימי מחלה, והרב אישר לה. היא מספרת כיצד ברגע שהיא שוזרת את הפרחים לשמחה של אחרים – היא בוכה על אמא שלה. תבינו שזה מגיע לפעמים למקומות האלה.

אני שומע אותך, אני יודע שאתם מדברים על זה המון שנים, אבל הגיע הזמן לעשות מהפכה. זה לא מוסרי לא לשלם דמי אבטלה, דמי אבל ודמי מחלה לעצמאים, וצריך להתחיל לסדר את העניין הזה. אני יודע שזה עומד על 4-5 מיליארד ₪, אבל גם העצמאים משלמים משהו כמו 18.7 מיליארד ₪ לביטוח הלאומי. בבקשה, בואו נתחיל להתחבר לחברה הזו; חיים בה עולם שלישי לצד עולם ראשון.
היו"ר דוד ביטן
התייחסות?
אלעד זכות
דמי מחלה שהם לא דמי פגיעה לא ניתנים על ידי ביטוח לאומי. יש היום בחוקי העבודה, הנמצאים תחת שר העבודה, כל מיני מחויבויות של המעסיק לשכיר במידה והוא עומד בימי מחלה. ההצעה פה, ככל שאני מבין, היא שיהיה גורם מסוים שיממן דמי מחלה לעצמאים. אני לא מכיר קצבה כזו בביטוח לאומי, לכן אני לא יודע להתייחס לכך; אין לי מושג מהם המספרים והנתונים.
נעמי הימיין רייש
נעמי הימיין רייש, ממלאת מקום מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. אני רוצה להתייחס באופן כללי לסיפור הזה של זכויות סוציאליות לעצמאים. מכיוון שיהיה דיון ממוקד על זה, אני מניחה שנרחיב את הדיון שם - - -
היו"ר דוד ביטן
אולי נעשה את הדיון הזה יחד עם ועדת הרווחה.
נעמי הימיין רייש
צריך לשים על השולחן שחלק מהזכויות הסוציאליות ניתנות על ידי הביטוח הלאומי והמדינה, וחלק ניתנות על ידי המעסיק, והרבה פעמים נעשה ערבוב בין הדברים. ככל שמדובר בעצמאי – הוא המעסיק של עצמו, ולכן אין מי שנכנס בנעליים שלו.
היו"ר דוד ביטן
לכן המדינה צריכה להיכנס, רק לגבי הבעלים של העסק, לא לגבי העובדים.
נעמי הימיין רייש
המדינה נותנת באופן אחיד גם לעצמאים וגם לשכירים, למעט הנושא של דמי אבטלה ופשיטת רגל. צריך לעשות את ההבחנה בין הדברים שהמדינה נותנת לבין הדברים אותם נותן המעסיק, ואז צריך לבחון איך מתמודדים עם זה. גם כשאנחנו מנחים עסקים ונותנים להם ייעוץ, אנחנו אומרים שעסק צריך לקחת בחשבון גם את עלויות המעביד של עצמו כשהוא מתמחר את העבודה שלו. זאת אומרת, כשאני אומרת כמה עולה השירות שלי, אני מתייחסת למכלול עלויות העבודה שלי, שכוללות גם את הזכויות הסוציאליות שאני אמורה להפריש לעצמי.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. בז'ה, אתה רוצה להגיד משהו?
רמי בז'ה
בהחלט. קודם כל, אני מודה על הזכות לשבת סביב השולחן הזה ומברך גם את היו"ר ביטן וגם את חבר הכנסת דנינו. אני מרגיש שבאמת יש עם מי לדבר; אתם קשובים לנו לא רק בוועדות אלא גם ביניהן.

אני רוצה להתייחס, מכיוון שהגברת ממשרד האוצר בדיוק הרימה לי להנחתה - - -
נעמי הימיין רייש
הכלכלה.
רמי בז'ה
אוקיי, סליחה. אבל יושבים כאן גם פקידי אוצר כמובן, ואני בעיקר רוצה לדבר אליהם. סליחה שאחזור כנראה על דברים שכבר אמרתי ושאולי ייאמרו, אבל כנראה שהם לא מספיק חודרים. הדרמה האמיתית היא החיים שלנו, ואנחנו מדברים כאן על החיים של העצמאים. באקלים הפוליטי התזזיתי שנוצר במדינה אחרי הקורונה ואחרי חוסר היציבות הממשלתית בשנים האחרונות – אנחנו, העצמאים, ממשיכים לעבוד כל יום; להתקיים ולשלם מיסים.

למי שלא יודע, אני יושב ראש פורום העצמאים והפרילנסרים בבית ההסתדרות. העצמאים והפרילנסרים מתרוצצים כמו משוגעים מלקוח ללקוח, מספק לספק ומבנק לבנק. אנחנו מקיזים דם, יזע ודמעות בכדי לקושש פרנסה. רובנו חיים, לצערי, על Overdraft ועל אשראי, שלאחרונה הפך להיות נטל בלתי נסבל לחלוטין, שגורם לכולנו לרוץ סביב הזנב ולעולם לא לתפוס אותו.

פורום העצמאים והפרילנסרים בבית הסתדרות הוקם בכדי להשיג בדיוק את מה שהגברת התייחסה אליו; משהו מאוד בסיסי במדינת ישראל שחייב להיות בה: תנאים סוציאליים. יש על זה קונצנזוס רחב מקצה לקצה בציבור, וגם בבית הזה. כל ארגוני העצמאים שיושבים כאן ישבו עם כל חברי הכנסת מכל הפסיפס הפוליטי בישראל, ויש הסכמה גורפת. איך אני יודע? כי כבר הגשנו הצעת חוק עם השר מיקי זוהר, שהיה חבר הכנסת באופוזיציה בכנסת הקודמת, וזה כבר מוכן ומבושל – רק צריך להגיש את זה.

אני מייצג ציבור שלא מבקש, כבוד היו"ר, אלא דורש שתצא מכאן הודעה והחלטה. אל תגידו: "עוד ועדה" ו-"עוד ועדה"; בואו נעלה קומה. אנחנו מדברים על תנאים סוציאליים; גם אם נפרק את זה לאבל, לחופש, לאבטלה וכו' – אלה עדיין תנאים סוציאליים. זה הביטוח הלאומי שאנחנו משלמים.

חברים, אנחנו מדברים על תנאים סוציאליים בשגרה ועל רשת ביטחון לשעת חירום. אני לא רואה את זה בכלל בסדר היום ואני לא מבין למה. לשמחתי הגדולה, יש כאן סוף סוף שעת כושר והתארגנות של כל איגודי וארגוני העצמאים ביחד, שאולי לא ידעו עד היום לשבת יחד. היום אני מודיע כאן: אנחנו כולנו יחד, ואנחנו יושבים ביחד ומדברים. אנחנו נוכיח לפקידי האוצר וגם לממשלה, שפחות מבינים את זה לצערי, מהו כוחה של האחדות; מהו כוחו של איגוד מקצועי אמיתי, שבכל מקום מתוקן בעולם דורש ומקבל את הזכויות שלו, של כלל המקצועות החופשיים, הפרילנסרים והעצמאיים. יושבים כאן עצמאים משמאל ומימין; חרדים וערבים; גברים ונשים; שהקריבו יום עבודה נוסף בהתנדבות, בכדי סוף סוף להסדיר ולסדר את רשת הביטחון הסוציאלית הזו.

יושבים כאן גם פקידי אוצר, שלצערי גם בפעם שעברה אמרתי, ואני מסתכל להם בעיניים ואומר: המשכורות שלהם, וגם של נבחרי הציבור, משולמות מהמיסים שאנחנו משלמים. אני לא אומר את זה כהתרסה, חס וחלילה; אני אומר, עובדתית, שאנחנו ממלאים את אוצר המדינה. אתם, בקיבעון מחשבתי אינסופי, מקבלים כנראה, מאחד לאחד, קהות חושים שלא רואה אותנו העצמאים בכלל. זה נראה לכם מובן מאליו שאין תנאים סוציאליים לעצמאים. מה אנחנו מבקשים? אנחנו מבקשים להכניס לחוק ההסדרים תנאים בסיסיים לעצמאי, כמו שדיברתם, על כל הדברים האלה. זיהה את זה בקורונה יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, והוא עשה נכון בכך שהוא נתן לנו פלטפורמה. הוא הבין שאם לא נעבוד ביחד ואם לא יהיה לנו כוח פוליטי – לצערי, לא נצליח להשיג את זה.
היו"ר דוד ביטן
למה לא הכנסתם את זה להסכם השכר בין ההסתדרות? קקק
רוית גרוס
זו בדיוק הנקודה, יש ניגוד עניינים. ההסתדרות לא יכולה לייצג עצמאים.
היו"ר דוד ביטן
הייתם צריכים להילחם על זה בהסתדרות, יכולתם להכניס לפחות חלק מזה להסכם השכר.
רמי בז'ה
אני שמח שחברתי פה פונה לירות בתוך הנגמ"ש. אני אומר שצריך לברך מאוד את ארנון בר דוד על כך שאסף אותנו אליו, והבין שבכל בית יש גם עצמאי וגם שכיר. כשנלחמים על פרנסה – פרנסה זה דבר גורף. אני מבקש ודורש ממך שתצא מפה המלצה.
היו"ר דוד ביטן
היום לא יהיו שום החלטות. אנחנו עוברים סעיף-סעיף ואחר כך נמשיך בעניין. כמו שהבטחנו לגבי יוקר המחיה בתחום המזון – אנחנו נעשה ישיבות גם על זה ונסיים את העניין הזה. יש סדרי עדיפויות לתקציב ולא כל דבר הוא אפשרי, אבל אנחנו נתחיל במשהו.

לגבי קיזוז הפסדים מרווחים בשנים קודמות: למה אתם לא נותנים לעסקים קטנים קיזוז הפסדים? הם צריכים לשלם מס בכל שנה? תנו גם להם את מה שיש בחברות, אחרת כל אחד יפתח חברה רק כדי לפתוח חברה, ואז ההוצאות שלו יגדלו, כי לחברות יש הוצאות מנהלה וכו'. זה מיותר. תנו גם לעסקים קטנים, לעסק שמחזיק שניים-שלושה עובדים ושאין לו מחזור כדי לפתוח חברה; אם הוא הפסיד – תעזרו לו. אם הוא הרוויח – תגבו ממנו. מהי בדיוק הבעיה עם זה?
גל ברנס
אני לא יודע להתייחס עכשיו לכל הדברים פה כי ראיתי אותם רק עכשיו. זה לא ספציפית עבור עסקים קטנים; יש חוקי מס במדינת ישראל שחלים על כולם.
היו"ר דוד ביטן
למה? לחברה אתם נותנים לקזז, נכון? או שאני טועה?
קריאה
אתה לא טועה.
רועי כהן
לא כולם הבינו מה זה קיזוז הפסדים מהחוק. קיזוז הפסדים מהחוק זה בעצם לאפשר, מה שקורה בכל המדינות המפותחות ובעיקר בארצות הברית, שעסק שהרוויח בשנה הקודמת ובשנה אחרי הפסיד – יוכל לקזז את ההפסד שלו לעומת הרווח של השנה הקודמת. הייתה הסכמה מפה לפה מצד שר האוצר הקודם, משה כחלון - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מזכיר לי עכשיו את כחלון? נו, בחייך.
רועי כהן
כן, הוא הסכים. זה היה נטו עסקים.
היו"ר דוד ביטן
אז למה הוא לא עשה את זה?
רועי כהן
למה הוא לא עשה? כי באו בחירות.
היו"ר דוד ביטן
הוא היה שר האוצר במשך ארבע שנים רצוף. לא צריך להגזים ולהאשים את הבחירות.
רועי כהן
בסופו של דבר, מי שהתנגד לזה היה ראש רשות המיסים, משה אשר. הוא אמר: "אנחנו, מבחינתנו, לא נאפשר לפתוח את השומה בכל שנה מחדש". אמרתי לו: "אבל השומה הזו פתוחה לשבע שנים", ולא הייתה לו תשובה על זה. ואז שאל אותו השר: "מה שאומר רועי הוא נכון; אתה יכול לחזור אליהם שבע שנים לאחור ולקחת מהם. למה הם לא יכולים לחזור אליך אחרי שהם הפסידו?".

מה ביקשנו? לא ביקשנו את זה בגלל שהוא עשה טעויות כלכליות; ביקשנו בגלל אירועים מיוחדים שקרו באותה השנה, כמו עליית הריבית שקורית עכשיו ותגרום לקריסה של הרבה עסקים. בשנה שעברה הרווחנו חצי מיליון ₪ והשנה הפסדנו 200,000 ₪; בוא ותאפשר לנו לא לשלם את המס על חצי המיליון, זה הגיוני. זה קיים בכל המדינות המפותחות; בארה"ב זה קיים שלוש שנים אחורה, ואנחנו ביקשנו את זה רק שנה אחורה. הם טוענים שזה פותח להם את כל השומות.
היו"ר דוד ביטן
במה זה פותח את השומות? הרי כשאתה מגיש שומה, זה לפעמים נשאר לדיון.
רועי כהן
אין בעיה. אם הוא אומר שהוא לא רוצה לפתוח, אז שגם לא ייקח שבע שנים אחורה.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. יש עוד מישהו שרוצה לדבר? בבקשה.
אוריאל לין
אדוני היו"ר, בנקודה הזו, ברשותך, ומאחר והייתי פעם גם הממונה על הכנסות המדינה, אז אני יכול לבוא ולומר שזוהי תביעה צודקת מאין כמוה. למה? מערכת המיסים, מאופן של נוחות, מאפשרת לקזז הפסדים בשנת מס מסוימת מול רווחי עתיד. ייתכן שלא יהיו לאדם רווחי עתיד, ויחד עם זאת, בסך הכל היו לו הפסדים בעבר. הם באים ואומרים: "בואו נעשה צדק אמיתי עם הנישום, ונאפשר לו גם - - - על ההפסדים לעומת - - - עבר".
היו"ר דוד ביטן
אתם מדברים על שנה אחת אחורה, נכון?
אוריאל לין
אחת או שתיים, זה לא משנה; כרגע הייתי אומר אחת, בהחלט. זה דבר שקשור בצדק אמיתי מול הנישומים.
היו"ר דוד ביטן
תודה. הנושא הבא.
שלום דנינו (הליכוד)
אני אדלג על 6 ואעבור ל-7. אני יודע שגם זה נושא כבד ביותר, ואני חושב שבוועדת שרים לענייני חקיקה, לגבי כל הנושא של שווי רכב – צריך להעלות את החוק שאני חתום עליו והתחילו אותו קודם לפניי, כמובן. אני מקווה שהוא לא יידחה ואז תהיה לנו הזדמנות לדבר עליו בין קריאה שנייה ושלישית; נעביר את זה קודם טרומי.

זהו נושא שהוא כבד כלכלית וגם לא מוסרי. זהו לא מס אמת; יש כל כך הרבה פגמים בנושא של שווי רכב. אדם קונה טסלה בעלת ותק של ארבע שנים. היא עולה לו 60,000 ₪, כשחדשה עולה לו 300,000 ₪. אחרי ששילמו מס כפל לממשלה, 100% מיסים, מחייבים אותו במס השולי כאילו הרכב הוא חדש. עשיתי חשבון של כמה זה יוצא: על אוטו כזה, משרד האוצר, משלמים מס שולי בערך 78,000 ₪, כשהאוטו שווה 60,000 ₪ בשנה. זה כל כך לא צודק; זה מס לא אמת ולא הוגן, שהמדינה מטילה אותו כי היא יכולה. אלה יחסים לא נכונים ולא בריאים בין האוצר לבין האזרחים שלו. אני יודע שזה נושא כבד, אבל צריך להתחיל לטפל בו משמעותית בחוק הזה.
היו"ר דוד ביטן
אפשר לחלק את זה: אלה שבאמת משתמשים ברכב לעבודה שלהם, כמו, למשל, קבלן שיפוצים קטן שעושה שיפוצים ומשתמש בטנדר – תנו להם. למנהל חברה שלוקח את זה רק כדי להתקזז – אל תתנו.
שבתאי ונטורה
סליחה, אני רוצה להתייחס לזה בבקשה. אני שבי ונטורה, ממלא המקום של יו"ר התאחדות השיפוצים. לפני כ-30 שנה שווי המס היה 100%. זה השתנה בעקבות כניסת הטנדרים, הדאבל-קבינה והספארי, מי שזוכר. כולם באו וקנו, עורכי דין ובעלי מקצועות חופשיים, כדי שייכנס להם ה-100%. או אז באו מס ההכנסה ואמרו: "לא, אנחנו נוריד את שווי המס". הקדמה הביאה לכך שלכל משפחה יש שלוש או ארבע עבודות, ואת רכב העבודה שמו בצד, כי הוא מלוכלך, מסריח ומלא כלים. זוהי הסיבה מדוע המצב היום לא מתאים למה שהיה פעם.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה.
רועי כהן
אדוני היו"ר, אנחנו היינו אצל חבר הכנסת שלום דנינו והצגנו לו את הדוגמה הזו. הוא מדבר על טסלה, אבל לדעתי צריך לתת את הטנדר של איסוזו. היום בבוקר קמו למעלה מ-150,000 עובדי צווארון כחול ויצאו לעבודה עם האוטו שלהם, שהוא חלק מייצור העבודה. אתה לא מגיע למישהו כדי לתקן מזגנים על קורקינט או עם חללית; אתה מגיע עם רכב שכולו עמוס בכלים. נתנו להם גם פתרונות: להצהיר האם זו נסיעה פרטית או נסיעת עבודה, אבל גם זה לא טוב להם. יו"ר ועדת הכספים ניהל דיון על הכרה בשווי מס של אלה שמאובטחים עם שב"כ, בצורה כזו או אחרת. הוא אמר לאנשי האוצר: אני לא מאשר לכם את הדבר הזה עד שאתם לא נותנים פתרון לאחרון האינסטלטורים, קבלני מיזוג האויר, קבלני השיפוצים והחשמלאים.
היו"ר דוד ביטן
מה קרה עם זה?
רועי כהן
חבר הכנסת גפני הביא הצעה: להגדיל את זה במע"מ. במע"מ כן מכירים ב-66%. רצינו לעשות לפחות את הצעד הזה עד שנגיע לרמה אליה מגיעים כולם, שהיא שווי מלא. גם זה נפל. למה? כי באו והפחידו את חברי ועדת הכספים שזה יעלה מיליארד ₪. הוא אמר להם: "אבל זה מס אמת. הוא עובד עם הרכב, זה כלי ייצור הכנסה". הוא אמר לו: "אתה תפגע בהכנסות המדינה".

אדוני יו"ר הוועדה, יש מילת קסם בוועדת הכספים: תפגע בהכנסות המדינה. באותו הרגע חברי הכנסת הולכים אחורה ואומרים: "רגע, רועי, זה מיליארד ₪". אמרתי להם: "אתם הרגע דיברתם על כך שזה לא מס אמת. אותו אדם שקם בבוקר, לבש שכפ"ץ והביא את הפרנסה שלו – כרגע מקבל הכרה רק ב-45%". למה? אתה יודע כמה זה ייפנה להם? כמה הם יוכלו לפתח את העסק שלהם? מדובר באלפי שקלים כל חודש שיאפשרו תזרים.

אדוני היו"ר, יש לך תמיכה מלאה של גפני; הוא מוכן שזו תהיה ספינת הדגל שלו, אבל מפקידים את שאר חברי הוועדה. אומרים להם: "בואו נדאג לכם לזה, ניתן לכם 100 מיליון ₪ פה, ניתן לכם שם", ואז הם יורדים מהדבר הזה. אני מאוד מקווה שהפעם הדיון הזה יהיה בחבירה של גפני; תקיימו דיון משותף של ועדת הכלכלה וועדת הכספים בנושא, ואז זה יקרה.
שבתאי ונטורה
רועי, היה שווי מס של 100% ושינו את זה.
רועי כהן
בוא נתחיל עם משהו; נשים רגל בדלת.
היו"ר דוד ביטן
זה עניין של תהליכים. לא תוכלו לקבל את הכל בבת אחת, זה ברור.
היו"ר דוד ביטן
ולדימיר מארנונה עסקית איננו פה, אבל בגדול, אם יש עלייה של מדד השכר במגזר הציבורי – 50% מזה הוא תוספת לארנונה. ברור שהארנונה תעלה בעקבות מה שקורה עכשיו עם הסכם הסחר החדש.
רוית גרוס
אדוני, זה בדיוק מה שאמרתי מקודם. זה בדיוק ניגוד העניינים שנמצאים בו - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא ניגוד עניינים.
רוית גרוס
העצמאים והעסקים הקטנים לא צריכים להיות כפופים לעובדה שמעלים את השכר במגזר הציבורי. נוצר מצב שיש מן טייס אוטומטי; תמיד הארנונה עולה, ובמקרים מסוימים הארנונה יותר יקרה משכר הדירה של העסק. הדבר הזה מכביד. תחשוב על העסקים הקטנים, העצמאים והפרילנסרים הקטנים. מבחינתם, העובדה שהארנונה צמודה לשכר במגזר הציבורי - - -
היו"ר דוד ביטן
עשו איזה שהוא הסכם בעבר, אני מכיר את זה.
אוריאל לין
אנחנו קבענו בחוק ההסדרים, לפני כ-24 שנים, שמס הארנונה יהיה צמוד אוטומטית: מחציתו ליוקר המחיה ומחציתו למדד השכר במגזר הציבורי. במהלך השנים הסתבר שמה שדוחף את מס הארנונה למעלה מדי שנה זה הצמדתו למדד השכר במגזר הציבורי. אני חייב להדגיש שמדד השכר במגזר הציבורי כולל גם חריגות שכר במגזר הציבורי. התוצאה היא שאם הממונה על השכר במשרד האוצר לא משתלט על חריגות השכר במגזר הציבורי – כל עם ישראל, כל משקי הבית וכל המגזר העסקי ישלם מס ארנונה יותר גבוה.

אם ניקח את הסכם השכר האחרון, אנחנו עשינו ניתוח - - -
היו"ר דוד ביטן
בכמה זה מעלה את הארנונה?
אוריאל לין
בגלובלי, כרגע זה מעלה ב-4.5 מיליארד ₪ לעם ישראל.
היו"ר דוד ביטן
פה מדובר בעיקר על הרשויות. בכמה זה מעלה להן?
אוריאל לין
אני לא יכול להגיד פר עסק, אדם או משק בית. המשקים הגלובליים הם גלובליים. הדבר הקשה ביותר בנוסחה הזו היא זה: רשות מקומית יכולה להוריד את רמת השירותים; היא יכולה לתת פחות שירותים לאוכלוסייה ולקבל הכנסה גבוהה יותר אוטומטית, כתוצאה מהצמדת השכר. זו בעיה מאוד גדולה, ואנחנו רוצים לעודד אותן להתייעל. לכן, אני חושב שההמלצה שכלולה כאן היא נכונה מעין כמוה. הייתה לה תמיכה גדולה מאוד של הרבה חברי כנסת, והיא אומרת דבר מאוד פשוט: אנחנו נצמיד את מס הארנונה ליוקר המחיה.
היו"ר דוד ביטן
ההצמדה למדד, לא ליוקר המחיה.
אוריאל לין
אני רוצה להדגיש דבר אחרון: אין מס בישראל שהוא צמוד למדד כזה או אחר. הפעילות העסקית הכוללת היא שקובעת את רמת המיסים, לא הצמדה אוטומטית. זוהי בעיה מאוד קשה, והיא נקשרת היום באופן מאוד חריף ליוקר המחיה. מס הארנונה פוגע קשות בהרבה עסקים: בעיקר בעסקים הקטנים והחלשים, והוא פוגע גם במשקי הבית החלקים.
היו"ר דוד ביטן
בשביל זה יש את ועדת ההנחות, לגבי משקי הבית. לגבי העסקים אין ועדת הנחות.
רוית גרוס
אני עו"ד רוית גרוס, מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה. רציתי רק להוסיף הערה: בעבר היה מקדם התייעלות של 70% והוא הוסר. אולי זה יכול להוות פתרון שיוכל להקל על העסקים האלה.
היו"ר דוד ביטן
נציג הרשויות המקומיות פה? מה העמדה שלך?
עמיחי דרורי
עמיחי דרורי - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא מבין איך ראש הממשלה יעמוד בהבטחה שלו שהארנונה לא תעלה בשנה הזו. לפי הסכם השכר – היא בטוח תעלה ב-2%-3%.
עמיחי דרורי
ראש הממשלה, ואני מניח שגם משרד האוצר, יודעים להכליל דברים מסוימים במסגרת תקציב המדינה ולתת ביטוי גם לנושאים הללו; לתת פתרונות במסגרת תקציב המדינה לנושאים הללו.
היו"ר דוד ביטן
הסיבה שבגללה הכניסו את זה היא עליית השכר של עובדי הרשויות המקומיות כתוצאה מהסכמים קיבוציים כאלה ואחרים. כתוצאה מכך, ראשי הרשויות אמרו: "אנחנו לא יכולים להתמודד עם זה, כי אנחנו לא משפיעים על העלאת השכר". רוב עובדי הרשויות הם עובדים במגזר הציבורי, ולכן ברגע שהם מעלים 2%-3%, לדוגמה –תקציב העירייה נפגע באופן אוטומטי. לכן נתנו להם את זה בצורה של עליית ארנונה באופן קבוע, לפי עליית השכר, ואז בכל שנה זה עולה. בנוסף לכך, הרשויות רשאיות לבקש העלאה נוספת, וכשהם רוצים להפחית – עושים להם בעיות באוצר. אני זוכר מקרה שבו עיריית ראשון לציון רצתה להפחית, והגענו למתווה שבו הורדנו 2% לשנה, והיינו צריכים להוכיח להם שאנחנו מעלים את ההכנסות בארנונה מדי שנה על מנת שיפחיתו.
עמיחי דרורי
לגבי הסעיף הזה: כל עוד החשיפה היא על הרשויות המקומיות – אנחנו מתנגדים לכך. כמו שאדוני היו"ר ציין, לרשויות, אם מחליטים על הסכמי שכר במגזר הציבורי - - -
היו"ר דוד ביטן
במקרה הזה אין חשיפה, כי 50% היא עליית המדד; המדד היה 5.2%, ו-50% זה נגזר. ה-5% האלה הם יותר מהעלייה של הסכמי הקיבוצים, אז אין שום חשיפה. גם אם אנחנו מורידים לגמרי בשנת 2023 – אין לכם חשיפה, להיפך: אתם מקבלים 50% מפה ו-50% מפה ; הארנונה תעלה הפעם ב-5% במינימום. אני לא יודע איפה החשיפה שלכם בעקבות הסכם השכר, להיפך, הציבור נענש פעמיים: פעם לגבי ההצמדה ופעם לגבי מדד השכר. זה דבר שצריך לדון בו. איפה נציג האוצר? בכמה אחוזים הרשויות יעלו את הארנונה בשנה הזו, בעקבות עליית המדד הגבוהה ובעקבות מה שהולך להיות עם עליית השכר?
שלום דנינו (הליכוד)
האם יש באמת הנחיה של ראש הממשלה לעצור את זה?
היו"ר דוד ביטן
זה היה בבחירות, אין עדיין שום הנחיה. זה טייס אוטומטי. תבדקו את העניין הזה. לדעתי, במקרה של שנת 2023 זה מיותר להעלות את זה בפעמיים, כי בשני המקרים המדד יהיה גבוה; המדד היה גבוה פה והמדד יהיה גבוה בגלל ההסתדרות. זה לא טוב להגיד, אבל זה המצב.
קריאה
צריך להגיע ל-9%.
היו"ר דוד ביטן
זה לא יהיה 9%. הוא יגיע במקסימום ל-5%. המדד היה 5.2. 50% אחוז הם על המדד ו-50% על זה, אבל בשניהם זה יעלה. לכן, זה יכול להגיע לעלייה של בערך 4%. זה הרבה.
עמיחי דרורי
אדוני, אני מכיר עליה של 1.37% בטייס, אבל את הנקודה הזו - - -
רועי כהן
בשנה הקודמת הייתה עלייה של 1.37%. בשנה הזו מדברים על עליה של לפחות 4%, כאשר זה רק מהנתונים שיש לנו עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
כמו שהשכר של עובדי הרשויות המקומיות לא עלה ב-5%, הוא לא יעלה ב-5%. אי אפשר ליהנות משני העולמות; לפחות שהם יבעטו בעניין הזה. הרשויות הן לא אלוהים. גם הן צריכות להתייחס ליוקר המחיה, במיוחד בשנת בחירות. שגם האוצר יבדוק מה העליה המתוכננת בעניין הזה, עוד בשנת 2023.
גליה כהן
אפשר להסביר? גליה כהן ממשרד הפנים. בהקשר של שיעור עדכון המדד, הנוסחה נקבעת לפי המדדים פרסום למ"ס במאי, עבור השנה העוקבת. 2023 חלוט: המדד הוא 1.37%.
היו"ר דוד ביטן
המדד הוא רק 1.37%? אז בשנת 2024 תהיה עלייה גבוהה. הבנתי. עכשיו נעבור לעמוד 5: התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל. אלה הטיעונים שלהם? הכנסת אותם או שקיבלת?
שלום דנינו (הליכוד)
לא. אנחנו ישבנו ועשינו דיון על כל דבר. הקשבנו בסבלנות, כי עניין אותי גם לפגוש את התשתית האנושית במדינת ישראל ולא רק לעשות חשבון של כסף. הדברים עלו, וכמובן שסיננו, את מה שעמד בניגוד לאינטרס הציבורי או שלא היה בו היגיון כלכלי, בהסכמה משותפת. כמובן, אמרתי להם שזה יגיע לוועדה ולעיניים של דוד, שהוא יותר מנוסה, ותיק ועם לסתות גדולות, וזו הסיבה שאנחנו מביאים לך את הדברים.

ישבנו גם עם הנשיא אלקובי, וניסינו להבין מה קורה בכל התחום הגדול הזה. הם העלו את נושא המחסור בכוח האדם. את רוצה לדבר על זה? בבקשה.
רוית גרוס
כן. אני אקח את הדברים המהותיים.
היו"ר דוד ביטן
על איזה סעיף את מדברת?
רוית גרוס
אני מדברת על סעיף 14. לדוגמה, על ההטבות של ייצואן עקיף. אנחנו מייצגים את כל התעשייה הזעירה. למשל: מפעלים של עיבוד שבבי, אנשים שעושים את החלקים לכיפת ברזל עובדים מול התעשייה האווירית. כשאותם בעלי מפעלים עובדים מול החברות הגדולות, הם מייצאים להם איזה שהוא מוצר. המוצר הזה הוא לא מוצר סופי, אלא רק חלק ממנו. אותן החברות הביטחוניות הגדולות מקבלות את ההטבה של ייצואן, אבל אותו מפעל קטן לא מקבל שום הטבה של ייצואן עקיף, אלא אם כן המחזור שלו הוא מעל 15 מיליון ₪. העסקים שאנחנו מייצגים, שהם רוב העסקים בישראל, הם בעלי מחזור שנע 5 מיליון ₪ ל-7 מיליון ₪.
היו"ר דוד ביטן
מה ההטבה הזו נותנת?
רוית גרוס
זוהי הטבה מיסויית. אתה רוצה להסביר?
ברוך שניר
ברוך שניר, סמנכ"ל כלכלה, התאחדות המלאכה והתעשייה. ההטבה משמעותה קבלת מענק או קבלת הטבה במס. כאשר אנחנו מדברים על מפעלים באזור המרכז, שכרגע לא נהנים מההטבה הזו, שיעור המס שלהם יכול לרדת מ-25% היום, שזה מס חברות, לסדר גודל של 12%-16, כתלות בעסק.
היו"ר דוד ביטן
כמה עסקים כאלה יש? בפריפריה יש להם את ההטבה מכוח זה שהם בפריפריה.
ברוך שניר
נכון. במרכז אנחנו מדברים כרגע על סדר גודל של 6,000 עסקים.
היו"ר דוד ביטן
6,000 עסקים שמספקים אמצעי ייצור לחברות הגדולות?
רוית גרוס
נכון.
היו"ר דוד ביטן
מהי העלות התקציבית של זה? אתה יודע?
ברוך שניר
קשה לומר, כי זו נגזרת של נתונים מסחריים בין ספק לבין חברה. מה שאני יכול לומר הוא ששיעור המס עמד על 20% וירד לפני שנתיים לכ-15%, ואף אחד לא נפל מהכיסא. זאת אומרת, אפשר לבצע איזה שהוא מהלך של הפחתה תקציבית, זו לא הוצאה גדולה.
היו"ר דוד ביטן
זה פייר? מי שנהנה מהפחתת המס על העבודה שלהם הן החברות הגדולות שמייצאות לחו"ל. תורידו מהם את מה שאתם עוזרים להם, ואז לא יעלה לך שקל אחד.
שלום דנינו (הליכוד)
ותוריד את המגבלה של ה-15 מיליון ₪.
היו"ר דוד ביטן
הבנת למה אני מתכוון? ניקח כדוגמה את אלתא, שהיא תעשייה אווירית שמייצאת. אני לא יודע אם היא מקבלת הנחה כי היא חברה ממשלתית, אבל בגדול. היא מקבלת הנחה בגלל שהיא מייצאת מספר מיליארדים לחו"ל, אבל חלק מהייצור שלה קשור לעסקים הקטנים. אז תנו להם את ההנחה ותורידו מהם, אחד על אחד.
גל ברנס
אני לא בטוח שאפשר לעשות כזה דבר.
היו"ר דוד ביטן
למה לא? אפשר לעשות דבר כזה. מצדי תתנו להם בלי קשר, אבל אם אתם רוצים להיות פייר עד הסוף – אני לא מאמין שהחברות הגדולות יכולות להגיע משהו. מגיע לחברה שמייצרת עבורם חלק מהמוצרים לייצוא שגם לה תהיה הנחה, וההנחה הזו צריכה להתבטא בהנחה של החברות הגדולות. לדעתי זה אפשרי, וזה לא יעלה לכם שקל אחד; תורידו מפה ותתנו מפה.
גל ברנס
הטבות המס הן מהרווח. זאת אומרת שאי אפשר לעשות חלקים ברווח.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע שהכלכלנים יודעים לעשות הכל.
רוית גרוס
זה מס חברות.
גל ברנס
מס החברות הוא הרווח.
היו"ר דוד ביטן
אני בעד זה, כי זה הגיוני, סביר ופייר. מגיע להם. האחוזים מה-15 מיליון ₪ הם מהרווח או מהמחזור?
גל ברנס
מהרווח. ההטבה ניתנת למס חברות, שמשולם - - - .
רוית גרוס
בנוסף לזה, חברות שכבר מרוויחות מעל 15 מיליון ₪ ורוצות לקבל את ההטבה הזו, כפופות לקבלת אישור מחברות כמו אלביט או התעשייה האווירית, ואז החברות האלו אומרות להן: "אנחנו לא נותנות לכן את האישור, כי זה מסווג".
היו"ר דוד ביטן
זה לפי הייבוא המקביל. זה אותו הדבר כמו שחברות מחו"ל לא מוכנות לתת תעודת מקור, ואז אף אחד לא יכול לקבל הנחה במכס. תורידו את זה. הם תלויים בהן? מצדי, שרשות המיסים תקבל את האישור הזה אם הוא סודי. אנחנו בעד הדבר הזה ואנחנו מבקשים שתבדקו את זה. לא מדובר בעלות יותר מדי גבוהה, זה פייר וזה נותן אוויר לפועלים הקטנים שמייצאים לחו"ל.

יש מישהו שרוצה להתייחס ליתר הסעיפים?
רוית גרוס
אני רוצה לדבר על הפחת המואץ, בסעיף 13. כל הזמן מדברים על זה שהפריון בעסקים הקטנים ובתעשייה הקטנה נמוך ביחס למדינות ה-OECD, ובכלל. הדרך להעלות את הפריון היא על ידי הכנסת טכנולוגיה חדשה ומתקדמת. הפחת המואץ יכול לעזור לאותם המפעלים להכניס טכנולוגיה מתקדמת וחדשה, ואנחנו רואים שבתקופות שבהן היה פחת מואץ המפעלים האלה הכניסו טכנולוגיות, ובהתאם – גם הפריון עלה. אנחנו חושבים שזה משהו ורלוונטי מאוד, כדי להעלות את הפריון דווקא במפעלים הכי קטנים, שהכי צריכים את העזרה הזו.
היו"ר דוד ביטן
אי אפשר לתת את זה רק לעסקים הקטנים.
גל ברנס
פחת מואץ זה משהו שעושים כשיש יציאה ממשבר. עכשיו באינפלציה זה כנראה אחד הדברים הכי גרועים שאפשר לעשות; זה לעודד הוצאות במשק בזמן שאנחנו מעלים ריביות כדי להקטין הוצאות.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל אלה לא הוצאות; אלה תשומות. הוא מביא מכונה, ובבעיית כוח האדם שקיימת זו הדרך היחידה - - -
גל ברנס
זה הפוך. כשיש חוסר ודאות בזמן משבר, ורוצים לייצר איזו שהיא ודאות ויציבות במשק כדי שלא ירדו הביקושים יותר מדי, אז נותנים איזו שהיא הטבה שנקראת פחת מואץ. זוהי הטבה תזרימית בעלות של מיליארדי שקלים, שהמטרה שלה היא שיעשו את ההשקעות היום במקום לדחות למחר.
היו"ר דוד ביטן
רק תזרימית? זה לא עולה לכם. במקום לקזז עכשיו – יקזזו אחר כך.
גל ברנס
זו הצעה לקצר את כל הפחת במדינת ישראל. זו עלות של מיליארדים - - -
היו"ר דוד ביטן
אם כמו שאתם אוהבים להגיד: "עסק קטן זה עד מחזור כזה וכזה" – תנו את זה למחזורים קטנים.
קריאה
אבל יש שיח בנושא, אדוני היו"ר.
גל ברנס
זה הפוך מהרציונל. הרציונל הוא שעושים את זה במצב שבו הביקושים במשק נמוכים ויש חוסר ודאות. עכשיו הביקושים גבוהים כי יש אינפלציה, אז אנחנו לא יכולים לתמוך בכאלה צעדים, הפוך, זה יגרום לעוד עליות ריבית של בנק וישראל ויפגע עוד יותר במשק ובעסקים.
היו"ר דוד ביטן
אתם כלכלנים? אתם יכולים לעמת את זה?
קריאה
כן. יש שיח של מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, עם נציגים מבנק ישראל, ואני שותף בו יחד עם נשיאות המגזר העסקי. הרעיון הוא לעשות פחת מואץ עד 10 מיליון ₪ לדברים שעוסקים ביום יום עבור עסקים קטנים. לא תיקנו את תקנות הפחת מאז שנת 1941; התקנות האלה הן מנדטוריות. יש פחת של 10 שנים על סוס; שמונה שנים על חמור; על ליף במוסך אצל רונן, יו"ר איגוד המוסכים, זה עשר שנים; במסעדות, על כיסא ושולחן יש 16 שנים, אבל אם יש לך מטוס פרטי לעסק – תוך שלוש שנים אתה מקבל פחת מואץ מהמדינה.
היו"ר דוד ביטן
למה מטוס מקבל?
קריאה
כי אלה תקנות הפחת. כי אז אמרו: "בואו נעזור לאנשים לקנות מטוס פרטי". אני יודע למה? אלה תקנות הפחת עכשיו. בסופו של דבר, אדוני היו"ר, יש שיח. מה שגל מייצג פה זה את החשיבה שכל הזמן מדברת למה לא; לא למה כן, אלא למה לא. אנחנו באנו והבאנו פתרונות, ואמרנו: פחת מואץ הוא דבר שיכול להגדיל את הפריון והצמיחה - - -
היו"ר דוד ביטן
אני בעד זה לגבי עסקים קטנים. כלומר, להגביל את הפחת המואץ לעסקים עד מחזור מסוים. עזבו את הרווח, הוא פחות מעניין. לגבי גדולים – אם אני לוקח מיליארדים מהבורסה, אני לא מודאג מהפחת המואץ, אבל קח עורכי דין שפותחים משרד וקונים את כל הריהוט, הם צריכים להתקזז 16 שנים על הריהוט של המשרד? אחרי כמה שנים הם צריכים להחליף עוד הפעם את הריהוט. אז בואו נעשה את זה לפי מחזור; לא צריך לתת לכל המשק, אלא לעזור לעסקים קטנים עם פחת מואץ.
שלום דנינו (הליכוד)
זה נוגע גם ליוקר המחיה, ופותר את הבעיה של כוח אדם. אנחנו רואים שבכל הארגונים יש בעיה קשה של כוח אדם. אחד הפתרונות הוא אוטומציה, ואז אתה חוסך - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל הוא לא יקנה בגלל הפחת. אוטומציה צריך לקנות ממכשור.
שלום דנינו (הליכוד)
זה מה שאני אומר. אם זה יוכר להם בפחת מואץ, הם יוכלו להוציא את הכסף הזה, ואז הפריון יעלה וזה ישפיע גם על יוקר המחיה: ייצרו יותר פריטים באותה שעת עבודה, וזה יוזיל את אותם המוצרים.
היו"ר דוד ביטן
בסעיף 9, מה זו ההמלצה למתג את התעשייה הישראלית כמו הייטק?
רוית גרוס
אנחנו רואים שיש בעיה קשה של כוח אדם. אנחנו לא מצליחים אנשים שרוצים להגיע לכוח האדם, כי אנשים לא יודעים איך נראית התעשייה הישראלית של היום. אנשים חושבים שהתעשייה הישראלית היא משהו שחור, מלוכלך. היום אנחנו נמצאים בשיא הטכנולוגיה, ולכן אנחנו חושבים שאם יהיה מהלך משותף של משרד הכלכלה יחד איתנו, הארגונים, כדי למתג את התעשייה הישראלית ולמצג אותה בצורה טובה – נוכל להביא עוד עובדים.
רונן לוי
אני יכול להסביר, אדוני היו"ר?
היו"ר דוד ביטן
כן.
רונן לוי
רונן לוי, איגוד המוסכים. שני דברים חשובים בעניין של כוח אדם: א', אנחנו ביקשנו להשוות את תנאי הקיזוז. המדינה משתתפת היום בשכר הלימוד של מי שלומד היסטוריה או ספרות, אבל אם הוא הולך ללמוד במסלול של הכשרה מקצועית – היא לא משתתפת, ולכן יוצא שזה עולה לו פי שתיים. זה רלוונטי דווקא לאלה שבאים מהפריפריה.
היו"ר דוד ביטן
איזו השתתפות יש לסטודנט?
רונן לוי
כמעט 50%.
היו"ר דוד ביטן
באוניברסיטה, לא במכללות, נכון?
רונן לוי
אם זה במל"ג – משתתפים. אם אתה לומד הנדסאי גם משתתפים, זה כמעט 12,000 ₪ לשנה. מי שהולך דווקא למסלול המקצועי – אצלו לא משתתפים. עולה לו כמעט פי שתיים.
היו"ר דוד ביטן
הנדסאי מכונות? דברים מהסוג הזה?
רונן לוי
הסמכה לניהול מוסך, מכונות, טבחים; כל מה שהזרוע לעבודה מכשירה, והם עושים באמת עבודה נפלאה. העניין הוא שצריך לעודד את מי שרוצה לבוא. אנחנו חוסמים אותו במחיר ביחס לאחד שלומד היסטוריה או ספרות ואחר כך לא יעסוק בזה, כשדווקא אצלנו קיים סיכוי גדול יותר שהוא כן יעסוק בזה. זה הדבר הראשון, שהוא מאוד חשוב.
היו"ר דוד ביטן
הגשתם על זה איזו תכנית למשרד הכלכלה או האוצר?
שלום דנינו (הליכוד)
אם תראה בסעיף ההערות, אנחנו עושים את זה בגישה שלך, של לשדך את משרד הכלכלה יחד עם ראש הארגון, אלקובי. אנחנו מצאנו אנשים מצוינים שכל כך אכפת להם; לא רק ברמה האישית, אלא גם ברמה של תשתית מקצועית ומיומנות. פה אנחנו מבקשים שתפגשו אותם. יכול להיות שתמצאו דרך לשתף פעולה ולהכיר יותר.
היו"ר דוד ביטן
למה לא לתת עידוד לכאלה שהולכים ללמוד מקצועות של עבודת כפיים? פעם זה היה משהו, להיות מכונאי מטוסים, או מכונאי רכב. היום אף אחד לא רוצה ללמוד את זה.
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו רואים בכם גוף שצריך להתרחב ולגדול, ושיתאים למנוע הצמיחה הענק הזה של העסקים הקטנים והבינוניים. כשנכנסנו קצת לכלכלה הייתה לי ולדוד שיחה מקדימה על כך שאתם צריכים כבר להיות ברמה של רשות גדולה, כי יש הרבה על הכתפיים שלכם. אני מנחש שאתם גוף שהוא מאוד קטן כדי להחזיק את התחום הענק הזה.
רונן לוי
אם אפשר להמשיך, הדבר השני הוא קרדיטציה, שקיימת גם בגרמניה ובאוסטריה. מה שזה אומר זה שאם אני מוסמך לנהל מוסך, אז אני נחשב כבעל תואר ראשון ויכול לקבל קרדיטציה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אם אתה לומד חודש – אתה לא יכול לקבל על זה תואר ראשון.
רונן לוי
אם כבר יש לי תעודת מוסך – יש עליה קרדיטציה של תואר ראשון. זה level 6. באיחוד האירופי כבר עשו את זה וצריך לאמץ את זה גם בישראל. זה כבר עלה ומדובר, אבל עדיין הקרדיטציה הזו לא קיימת בישראל. באוסטריה, למשל, אם יש לי הסמכה לניהול מוסך – אני כבר יכול לשים את זה בתעודת הזהות שלי או בדרכון שלי.
היו"ר דוד ביטן
אני מבקש ממשרד הכלכלה שיבדוק איך אפשר לעודד, באילו אמצעים ובאיזו עלות תקציבית; לדעתי היא לא גדולה מאוד.
נעמי הימיין רייש
אני אתייחס ברשותכם לנושא מתן מענה לפערי כוח האדם שנוצרו. אנחנו מכירים אותם, הם קיימים בכל הענפים; יש ענפים שסובלים מזה בצורה חמורה יותר או פחות. זה פער שהיה קיים והחמיר אחרי הקורונה. הפערים וההכשרה המקצועית הם נושאים שנמצאים באג'נדה של משרד הכלכלה.
היו"ר דוד ביטן
צריכים תקציבים לזה.
נעמי הימיין רייש
זה נמצא גבוה בסדרי העדיפויות של השר הנכנס. קיימת מנהלת המעסיקים בממשלה שמייצרת שיח בין המעסיקים לבין הממשלה, כדי לצפות את הצרכים בהכשרה מקצועית ולתת להם מענה באמצעות קורסים או הכשרה פנים-מפעלית. לנו, בתוך המשרד, יש מענקים למסלולי תעסוקה ברשות ההשקעות, שגם היא באה לתמוך בהעסקה של עובדים לפי כל מיני תחומים ספציפיים. יש גם את הצד השני של העלאת הפריון בעבודה, באמצעות מענקים של ייצור מתקדם - - -
היו"ר דוד ביטן
אני מבקש שעד לישיבה של הח"כים איתכם – יהיו לכם תשובות לעניין הזה.
כרמל גומא
אפשר בבקשה להוסיף משהו?
רות זיו
בקשר לכוח אדם.
כרמל גומא
אנחנו כרמל גומא ורות זיו, אנחנו מהמכון לתכנון כלכלי. אנחנו חקרנו עסקים קטנים בשלוש השנים האחרונות, וממה שראינו – כוח אדם זו הבעיה הכי קשה שלהם, והפתרון הכמעט יחידי שלה זה אוטומציה. היום, אוטומציה עולה לעסקים המון כסף. זה לא משהו שהם יכולים - - -
היו"ר דוד ביטן
את זה נפתור באמצעות הפחת.
כרמל גומא
לא רק הפחת: הם צריכים גם מענקים והלוואות לאוטומציה. רשות ההשקעות נותנת דברים כאלה, אבל הטיפול שלה הוא מאוד בעייתי, ולעסקים לוקח שנים לקבל את הכסף.
רות זיו
שמענו עסקים שאומרים: "אתה בסוף תקבל את הכסף, אבל אתה יכול למות בדרך".
שבתאי ונטורה
אנחנו הקמנו אקדמיה למקצועות הבנייה והשיפוצים. קיבלנו תקציב מהקרן לעידוד הבניה, אך התקציב נגמר ועכשיו האקדמיה גוססת. כולם פה יודעים שחסר כוח אדם במקצועות השיפוצים והבנייה. דיברנו עם שר הכלכלה ברקת בשבוע שעבר, ונקווה שייצא מזה משהו.
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר לגבי עובדים זרים?
שבתאי ונטורה
לא. לגבי הכשרה של עובדים ישראלים.
היו"ר דוד ביטן
היא אמרה שזה חלק מהאג'נדה של השר. נקווה שנלחץ כדי שיהיו תשובות יותר מהירות בעניין הזה. עכשיו, יש פה עניין של תובענות ייצוגיות. האוצר – זו מכת מדינה. עסקים קטנים לא מסוגלים להתמודד מול עורכי הדין. הם צריכים לקחת עורך דין, שעולה להם יותר כסף מאשר הסכום שהם צריכים לשלם בגין התביעה הייצוגית, ואז הם מתפשרים. כך יש זרימה של תובענות ייצוגיות, וכל העסקים הקטנים לא ממשיכים עם זה לבית משפט.
רונן לוי
אצלנו זה בין 2,000 ל-9,000 ₪ למוסך על הנגישות באתר האינטרנט.
היו"ר דוד ביטן
עורכי הדין עובדים בשביל עצמם פה, לא בשביל לקוח. הם מחליטים להגיש תביעת תובענה ייצוגית, וכולם צריכים להתמודד מולם. בעניין הזה צריך רוויזיה; להגביל את התובענות הייצוגיות באופן מסוים. אני עדיין לא יודע איך, אבל הסיפור הזה לא ילך.
קריאה
זו סחיטה באיומים.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מגדיר את זה כסחיטה באיומים, כי זה ברשות בית משפט.
רוית גרוס
אדוני, אנחנו הכנו הצעת חוק שמדברת, בין היתר, גם על חובת מתן מכתב התראה. כלומר, לפני שמגישים תובענה ייצוגית - - -
היו"ר דוד ביטן
אין את זה היום?
רוית גרוס
היום אין את זה.
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו המלצנו פה לחייב פנייה מקדימה לתיקון. אם אתה עורך דין, ובאמת טובת הציבור מעניינת אותך – תכתוב לו שאין לו באינטרנט את זה ואת זה, קח 200 ₪ על המכתב ואנחנו נתקן. אם הוא לא תיקן – תגיש תביעה ייצוגית.
היו"ר דוד ביטן
חוץ מהבעיה של מכתב ההתראה, הגשת עוד משהו בהצעת החוק הזו?
רוית גרוס
כן. יש הצעת חוק שמגבילה את שכר הטרחה שאפשר לגבות מעורכי הדין. כלומר, איזה שהוא סכום של עסקה לתובע הייצוגי, יחד עם עורך הדין שלו, שיהיה מוגבל עד איזה limit מסוים.
היו"ר דוד ביטן
לעסקים קטנים או לכולם?
רוית גרוס
לכולם. הגשנו לך את הצעת החוק הזו, ואני חושבת שצריך להיות דיון ספציפי על הנושא הזה, כי יש שם שינויים מהותיים שצריכים להיעשות.
היו"ר דוד ביטן
כן. תעשי לנו דיון רק על הנושא הזה. צריך לפתור את הבעיה הזו, בתי המשפט לא מסוגלים להתמודד עם העניין הזה.
שלום דנינו (הליכוד)
הם מפרקים עסקים.
היו"ר דוד ביטן
מי שעושה טעויות – צריך לשלם קנס, אני לא אומר שלא. אבל עדיין. כן, בבקשה, משרד המשפטים.
לירן חשין-ברוש
תודה רבה. שמי עו"ד לירן חשין-ברוש, ממחלקת ייעוץ וחקיקה אזרחי במשרד המשפטים. מזה תקופה יושב צוות בין משרדי שהוקם במטרה לבחון את התיקונים שנדרשים בחוק תובענות ייצוגיות; את הדברים הטובים והפחות טובים שהוא הביא, כדי לנסות להביא לאיזון טוב יותר בחוק. הצוות נפגש עם גורמים רבים מכל גווני השוק. אנחנו מודעים גם לבעיות שעלו במסמך פה, לבעיות שאותן אני שומעת ושאליהן התייחסה ועדת המשנה, וגם באופן ספציפי לעסקים קטנים ובינוניים. הצוות נמצא ממש בשלבי סיום העבודה שלו, לקראת פרסום דו"ח להערות הציבור. גם הנושאים שעלו פה יקבלו ביטוי והתייחסות.
היו"ר דוד ביטן
אילו תיקונים אתם הולכים לעשות שם?
לירן חשין-ברוש
יש לנו כל מיני תיקונים שיפורסמו בקרוב להערות הציבור.
היו"ר דוד ביטן
זה סוד מדינה?
רועי כהן
לא, אנחנו נפגשנו איתם מספר פעמים והצגנו בפניהם. נעשתה עבודה.
היו"ר דוד ביטן
אתם הולכים להגיש תיקון ממשלתי לחוק הזה?
קריאה
כבר כמה שנים שזה כך.
היו"ר דוד ביטן
מה ההתייחסות שלכם לעניין של מכתב התראה ולאפשרות למתן זמן לתקן? התייחסתם לזה?
לירן חשין-ברוש
כן, בוודאי.
היו"ר דוד ביטן
באופן חיובי?
לירן חשין-ברוש
נכון.
שלום דנינו (הליכוד)
חברים, זו בשורה טובה. רק צריך להגיד מתי, לכל המאוחר, החוק הזה יוגש.
לירן חשין-ברוש
אני מאוד מקווה שבקרוב.
שלום דנינו (הליכוד)
כמה קרוב?
היו"ר דוד ביטן
במשרד המשפטים, קרוב זה שנה-שנתיים.
אוריאל לין
הם עובדים על זה כבר חמש שנים.
קריאה
אנחנו כבר שלוש שנים בדיונים איתם.
שלום דנינו (הליכוד)
אז כמה זמן בחודשים?
לירן חשין-ברוש
אני מקווה שבחודש הקרוב.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נעשה דיון על זה תוך חודשיים, זה לא משהו דחוף.
רועי כהן
ב-24 במרץ 2022 אני היינו אצל כרמית יולס. אני הייתי באופן אישי, והצגנו את זה. היא אמרה לנו שתוך שבוע, שבועיים, חודש - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה יודע שהגלגלים של משרד המשפטים זזים לאט.
רועי כהן
אתה מדבר על שנה אחרי הישיבה שהייתה אצל המשנה ליועץ המשפטי, שבה הצגנו את כל הדברים האלה. בסוף אנחנו ניפגש פה עוד שנה, ובעוד שנה יגידו את זה עוד הפעם.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נעשה ישיבה. אם צריך, נעזור למשרד המשפטים בהצעת החוק.
שלום דנינו (הליכוד)
צריך לתת להם את הקרדיט, כי זה נשמע טוב ורציני.
לירן חשין-ברוש
נעשתה עבודה מאוד רצינית.
אוריאל לין
חבר הכנסת דנינו, אי אפשר לתת להם את הקרדיט מסיבה פשוטה: עוסקים בנושא הזה למעלה משש שנים. מביאים למשרד המשפטים הצעות רציניות וחשובות והם דנים בהן. אין לי אמון במשרד המשפטים.
היו"ר דוד ביטן
זה לוקח זמן שם. אין מה לעשות. דרך אגב, זה משפיע גם על המחירים בסופרים.
אוריאל לין
הנושא הוא מורכב. צריך להגן גם על הציבור, אף אחד לא אומר שלא.
רועי כהן
תגיש טרומית והם יתחילו לעבוד.
אוריאל לין
אני הייתי מציע לקדם את הדבר הזה, כפי שעשיתם לגבי עסקים קטנים ובינוניים: להקים ועדת משנה מיוחדת. הנושא הוא כן מורכב, ואני אומר בכל הרצינות – אי אפשר לתת אמון במשרד המשפטים.
היו"ר דוד ביטן
מה הטעם בוועדה מיוחדת כשהם כבר עשו צוות מיוחד והמסקנות יתפרסמו תוך חודש? ואז אפשר לעשות דיון על המסקנות, ולראות מה המצב. זה לא משפיע רק על עסקים קטנים, אלא על כל העסקים, באופן כללי.
רוית גרוס
אדוני, הם כבר שלוש שנים עובדים על הדו"ח הזה. בינתיים, ספר אצלנו מקבל תביעה של 2.5 מיליון ₪ על זה שכשמתקשרים אליו יש ברקע מוזיקה. יש תביעות מטורפות על כל מיני שטויות שמחסלות את העסקים האלה. לעסק קטן אין את אורך הרוח לשרוד שלוש שנים בשביל משרד המשפטים.
שלום דנינו (הליכוד)
משרד המשפטים, ישנה דרך משפטית להקפיא את החוק הקיים באיזו שהיא דרך?
לירן חשין-ברוש
לא.
קריאה
צחוק. נעשה רפורמה.
אוריאל לין
אולי נגיש הצעת חוק פרטית?
היו"ר דוד ביטן
נעשה פסקת התגברות על ההחלטה של משרד המשפטים. זה נושא מאוד בעייתי. יש פה ניצול של החוק באופן מוגזם על ידי עורכי דין וכו'. יש כאלה שמתמחים רק בזה, זו העבודה שלהם. אדם שמקבל תביעה של 2.5 מיליון ₪ נכנס ללחץ. העסק שלו בקושי מכניס 10,000 ₪ בחודש, הוא לא נהיה מיליונר. עסק קטן, עד מחזור מסוים, צריך לקבל הגנה. הוא יצטרך לשלם קנס; עשית? תשלם קנס. אין בעיה. אבל צריך לתת לו הגנה מתביעות כאלה.
רונן לוי
צריך לתבוע את אלה שעושים את הדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
הם עושים את זה על פי חוק.
רונן לוי
צריך לשנות את החוק, שאי אפשר יהיה לסחוט בעלי עסקים קטנים. לא להשתמש ברעה בחוק.
היו"ר דוד ביטן
תשקלו מתן הגנה לעסק קטן תמורת תשלום קנס מסוים. אם בסופו של דבר התובענה צודקת – הוא ישלם את הקנס, אבל לא יותר מזה.
אוריאל לין
כבוד היו"ר, לא מדובר בתובענה צודקת. מדובר בניצול. למשל, אם יש איזו שהיא סטייה קלה רגולטורית – מנצלים את המצב.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל בית המשפט מאשר את זה.
אוריאל לין
אני לא אומר שלא צריך להגן על הציבור, אבל יש פה ניצול לרעה של עורכי דין, בסיטואציה שבה האדם הנתבע חייב להתפשר, ואז הוא מתפשר בסכום גבוה. זו מכת מדינה אמיתית, זה לא משחק ילדים, ומשרד המשפטים משרך דרכו כל הזמן.
היו"ר דוד ביטן
לגבי סעיף 11: זה נכון. בכל חוק יש הגדרה אחרת לעסק קטן ולעסק בינוני. תעשו הגדרה אחידה, מהו עסק קטן? תביאו חוק שמתקן את כל החוקים הרלוונטיים.
נעמי הימיין רייש
יש הגדרה בחוק חובת המכרזים; זוהי ההגדרה הכללית למה נחשב כעסק קטן וכעסק בינוני.
היו"ר דוד ביטן
אבל יש חוקים אחרים שנותנים הגדרה אחרת.
נעמי הימיין רייש
יש חוקים אחרים שעושים דברים אחרים.
היו"ר דוד ביטן
אז שמישהו יעשה עבודה על זה.
נעמי הימיין רייש
אני רוצה להגיד שעשינו עבודה לגבי התובענות הייצוגיות, ועל כמה מהן מגיעות בכלל לבתי משפט; רובן נסגרות בהסדרים כאלה ואחרים - -
שלום דנינו (הליכוד)
מחשש. הוא מגיש תביעה על 2 מיליון ₪, ואומר לך: "אני אסתפק ב-50,000 ₪".
נעמי הימיין רייש
זה בדיוק מה שאתה אומר. לשלם את הקנס הקטן זה לא המצב הרצוי, ועל זה הם משחקים; העסק לא רוצה להיגרר לבתי משפט ולהגיע למצב שהוא צריך להוכיח את זה שהוא צודק.
היו"ר דוד ביטן
אני מבקש שתתקנו את הצעת החוק שלכם, חוץ ממכתב ההתראה: שעסק קטן ישלם קנס מסוים ושהתובענה הייצוגית לא תחול עליו, בתנאי שהוא מתקן את העניין הזה.
נעמי הימיין רייש
בסדר גמור.
שלום דנינו (הליכוד)
בשנת 2020 הוגשו כ-2,236 תביעות ייצוגיות.
היו"ר דוד ביטן
זה גם יוצר עומס על בתי המשפט, ומשפיע על המחיר בסופרים; הסופרים משלמים הרבה כסף בגלל איזו טעות קטנה שהם עשו, ואז המחיר כל הזמן עולה. אף אחד לא משלם את זה מהכיס שלו; זה תמיד על חשבון הציבור.
שלום דנינו (הליכוד)
סעיף 10 הוא הסעיף האחרון שעלה בדיון איתכם. יש מגבלה שמחייבת עסק קטן במחלקת מחקר לקבל מענק ממרכז ההשקעות. אפשר לשנות שם משהו?
היו"ר דוד ביטן
מה זאת אומרת?
קריאה
עד 20 עובדים זה עסק קטן, ולא נותנים להם שום דבר.
שלום דנינו (הליכוד)
בשביל להעניק את המענק הזה, מרכז ההשקעות מבקש שתהיה מחלקת מחקר. עסק קטן לא יכול להחזיק - - -
נעמי הימיין רייש
בחוק ייעוד להשקעות הון יש תנאי שמדבר על מחלקת מחקר ופיתוח. לרוב העסקים הקטנים, היצרנים הקטנים, אין את הדבר הזה.
גל ברנס
יש סעיף בחוק עידוד השקעות הון שאומר שאתה לא יכול לקבל מענק אם אין לך מחלקת - - -
נעמי הימיין רייש
לא מענק, איזו שהיא הטבה. אנחנו נראה לך אם תרצה.
היו"ר דוד ביטן
תבדוק את העניין.
גל ברנס
את כל הדברים שנאמרו פה פגשנו פה ושם, אבל את זה עדיין אנחנו לא יודעים.
היו"ר דוד ביטן
תבדוק את זה. למה כתבת את זה? מי אמר לך את זה?
שלום דנינו (הליכוד)
ישבתי עם החבר'ה של התעשייה. יש לנו קלסר שלם שבו אנחנו מחזיקים את כל הניירות.
היו"ר דוד ביטן
אתם אמרתם את זה לדנינו?
רוית גרוס
כן.
היו"ר דוד ביטן
אז תשלחו בבקשה לנציג האוצר את החומר בעניין הזה.
גל ברנס
יכול להיות שזה קשור ספציפית לחלק של ההייטק בחוק עידוד השקעות הון, ואז זה נושא אחר.
היו"ר דוד ביטן
אז תבדוק את זה. זה דבר שאתם צריכים לבטל או לשנות. ארגון חברות הניקיון, אחנו עוברים אליך. יש משהו שאת רוצה להגיד לנו? יש פה את נושא חוק מוסר התשלומים, ערבות גבוהה, חסמים מרכזיים של המדינה בנכסים ועסקים קטנים.
ורוניקה רוזנברג
כן. עו"ד ורוניקה רוזנברג, מנכ"לית ארגון חברות הניקיון בישראל.
שלום דנינו (הליכוד)
זה נמצא בכותרת של עמוד 6.
ורוניקה רוזנברג
לגבי סעיף 16, מוסר תשלומים: הדגש פה הוא על ספקי שירותים עתירי שכר וכפיים, כולל, כמובן, את הניקיון. צריך להיות שינוי למועד התשלום; החברות מצויות במחנק כספי מטורף, שנובע מתשלום של ערבויות כפולות. הן מממנות את המגזר הציבורי, שלא משלם רק לפי המועד הקבוע בחוק, שגם כך הוא שוטף + 45. לכן, צריך לתקן ולרשום שהבקשה היא שזה יהיה שוטף + 21 ימים.
היו"ר דוד ביטן
הם לא עומדים גם בשוטף + 45 ימים?
ורוניקה רוזנברג
הם לא עומדים גם בזה.
שלום דנינו (הליכוד)
הם מגישים את החשבונית רק בתום חודש, ואז זה אחרי תשלומי מע"מ - - -
היו"ר דוד ביטן
הבעיה היא אחרת: אם רשות רוצה לעשות לכם בעיות – היא לא מאשרת לכם את החשבון, היא מנהלת איתכם משא ומתן, ובינתיים את פושטת רגל.
שלום דנינו (הליכוד)
גם על זה יש התייחסות. אפשר לעכב את החלק השנוי במחלוקת, אבל שישלמו להם את מה שצריך.
היו"ר דוד ביטן
החוק לא מדבר על זה?
ורוניקה רוזנברג
אין התייחסות לזה בחוק.
היו"ר דוד ביטן
בחוק מוסר התשלומים יש התייחסות לחברות ניקיון באופן ספציפי?
ורוניקה רוזנברג
לא, אין התייחסות.
היו"ר דוד ביטן
אז איך קבעו? תוך כמה זמן חייבים לשלם בחוק מוסר התשלומים?
שלום דנינו (הליכוד)
שוטף + 45.
ורוניקה רוזנברג
יש התייחסות למשרדים ממשלתיים ולרשויות. אלה המועדים שנותנים לספקים.
היו"ר דוד ביטן
מי אחראי על זה ממשרדי הממשלה?
נעמי הימיין רייש
אנחנו.
היו"ר דוד ביטן
זה עתירי כוח אדם, אז איך אתם רוצים שהם יעמדו בזה?
ורוניקה רוזנברג
90% מתשואות השכר הולכות למימון תשלומי שכר. לא יכולים לעמוד בזה. בנוסף, ערבויות לרישיון קבלן וערבויות ביצוע למכרזים – זה נאמד בעשרות אלפי שקלים. הם לא יכולים לממן את זה מחודש לחודש.
היו"ר דוד ביטן
הרשויות ירוויחו את זה מהצד השני, כי אם את משלמת להם בזמן – במכרז הם לא ייתנו את עלויות המימון. הציבור לא יפסיד מזה שאתם מתקנים את זה; נותנים להם לחיות, ומצד שני לא ישימו את זה בעלויות המימון, ואז המחיר יהיה יותר נמוך.
נעמי הימיין רייש
כל ההיגיון שהיה מאחורי חקיקת חוק מוסר תשלומים הוא שהעסקים הם לא הבנקים של הממשלה או של הרשויות המקומיות, ולכן הם לא אלה שצריכים לשאת בעלויות המימון של עסקאות שהמדינה מבצעת.
היו"ר דוד ביטן
יש את זה גם ברשויות.
נעמי הימיין רייש
נקבעו פרקי זמן לתשלום לספקים. בממשלה זה שוטף + 30 וברשויות המקומיות זה שוטף + 45, וזה אחרי שהרשויות המקומיות באו ואמרו: "אין לנו יכולות לבדוק את העסקה, כמו שיש לממשלה". הזמן שנקבע הוא הזמן שבו הגוף הרוכש צריך - - -
היו"ר דוד ביטן
זה בעייתי, לגבי חברות ניקיון ושמירה, ולא רק לגבי חברות ניקיון.
ורוניקה רוזנברג
שהם נותני שירותים. צריך להחריג אותם, כי הם ענפים ייחודיים. הם לא עומדים בזה; הם לא יכולים להמשיך ולממן. הם לא משלמים גם לפי מה שקבוע בחוק.
היו"ר דוד ביטן
רשות התחרות לא פה, אבל האוצר פה. זה יוצר מונופולים: החברות הקטנות פושטות את הרגל, וזה יוצר מונופול של חברות כוח אדם כאלה. זה גם לנגד רשות התחרות; אני לא יודע למה היא לא מתעוררת פה. יש פה נציג של רשות התחרות? אין. אתה רוצה להגיד משהו?
קריאה
שאלתי לגבי עניין המע"מ.
נעמי הימיין רייש
יש חוק מע"מ על בסיס מזומן. אנחנו בעד כל הקלה שיש, אבל יש כל מיני שחקנים, צרכים ואילוצים נוספים. צריך להושיב את כולם סביב השולחן ולבחון אותם. לרשויות המקומיות יש את הקשיים שלהן שהן מתמודדות איתן - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל המחיר יהיה יותר נמוך.
נעמי הימיין רייש
נכון, זה הרציונל של החוק.
היו"ר דוד ביטן
מה לגבי פיקוח על כך שעומדים בדבר הזה?
נעמי הימיין רייש
האכיפה שהתאפשרה בחוק הזה היא אכיפה אזרחית.
היו"ר דוד ביטן
אני מציע משהו אחר: כמו שבחברות ביטוח יש ריבית עונשית – אותו הדבר פה; לא עמדו במוסר התשלומים? שישלמו ריבית מיוחדת. יש את זה בחוק חברות הביטוח, אז שגם פה יהיה.
שלום דנינו (הליכוד)
אגב, בדיוק מה שאתה אומר גם מומלץ בוועדה.
נעמי הימיין רייש
זה המנגנון הקיים: ריבית, ואחרי עוד איזה שהוא פרק זמן – ריבית פיגורים. העניין הוא שבשביל שזה יקרה, הספק צריך לבוא ולהגיד: "תשלמו לי עם הריבית". משרדי הממשלה עובדים מסודר, אני לא מכירה תלונות על משרדי הממשלה.
היו"ר דוד ביטן
אז איפה הבעיה שלכם עם מוסר התשלומים? ברשויות המקומיות?
ורוניקה רוזנברג
בעיקר ברשויות, כן.
נעמי הימיין רייש
גם ברשויות המקומיות אני לא שמעתי על מקרים - - -
היו"ר דוד ביטן
אולי נצמיד את הארנונה ליכולת שלהם לשלם כסף? ואז ירד מחיר הארנונה. גם טוב. פה אתם לא דורשים דברים.
ד"ר עידית חנוכה
משרד האוצר והסוכנות לעסקים אמורים לדווח לוועדה בכתב על יישום החוק. כבר לא עושים את זה מזה זמן רב.
קריאה
לא עשו את זה מעולם.
נעמי הימיין רייש
אלה תקנות של משרד האוצר.
היו"ר דוד ביטן
תנו דיווח תוך חודש בעניין הזה, ואנחנו נעשה דיון נפרד לגביו.
גל ברנס
זה החשב הכללי.
היו"ר דוד ביטן
החשב הכללי הוא לא באוצר?
גל ברנס
החשב הכללי הוא באוצר.
היו"ר דוד ביטן
אתה מייצג אותו עכשיו, תודיע לו. תקיימו את החוק; החוק מחייב הודעה לוועדת הכלכלה. אני מקבל את העניין הזה. עם כל הכבוד לרשויות – יכול להיות שיהיה לכן קנס; כמו בחברות הביטוח, שאם טענת טענות סרק – יש לך ריבית מיוחדת.
עמיחי דרורי
אלינו, למרכז השלטון המקומי, לא הגיעו תלונות על עיכובים. אם אתם רוצים להעביר לנו – נשמח.
ורוניקה רוזנברג
הם גם לא עומדים במה שקובעים במכרזים, מעבר לחוק.
היו"ר דוד ביטן
תגישו דו"ח על העניין הזה. הרשויות המקומיות גם צריכות לעמוד בתזרים המזומנים הזה. רשות התחרות צריכה לתת התייחסות לעניין. זה גורם למונופולים; רוב החברות הפכו להיות חברות גדולות, שמסוגלות להתמודד עם הבעיה של התשלום. זה נגד התחרות, ואז המחיר עולה. כמה חברות יש בתחום הזה?
ורוניקה רוזנברג
על פי רישומים במשרד הכלכלה-עבודה, יש היום כ-1,400 - - -
היו"ר דוד ביטן
מי זוכה במכרזים? החברות הגדולות?

אז תגידי לי מי זוכה, לא כמה חברות ניקיון יש; כמה חברות גדולות? כאלה שעובדות עם רשויות ועם משרדי ממשלה? תגישו לנו דו"ח על זה, כנציגים שלהם.
שלום דנינו (הליכוד)
בסעיף 18 אנחנו מתייחסים לכל עניין החסמים לחברות הקטנות. אנחנו רוצים להקל עליהן כדי שהן ייכנסו למכרזים האלה.
היו"ר דוד ביטן
מה זה הנושא של הערבות?
שלום דנינו (הליכוד)
להקטין את הערבות. מבקשים מעסק קטן דמי השתתפות ועוד כל מיני הוצאות כבדות.
היו"ר דוד ביטן
בעצם, סעיפים 17 ו-18 עוסקים בסיוע לעסקים קטנים; לחברת שמירה, תחזוקה או ניקיון שהיא קטנה.
שלום דנינו (הליכוד)
משרד הכלכלה, אתם הוצאתם מסמך עם תובנות יוצאות מן הכלל, שכתוב פה בהערות, אבל מה שקורה הוא שאנחנו מאבדים את המידע הזה. עשיתם עבודה יוצאת מן הכלל, עם המון דברי חוכמה לגבי איך להסיר חסמים. תחזרו אליו. אם אתם כותבים אותו לפני שנתיים-שלוש, באים אנשים חדשים וכל האינפורמציה הזו נעלמת.
נעמי הימיין רייש
אנחנו נפיץ אותו שוב.
היו"ר דוד ביטן
קודם תעשו תיקונים לחוק, שיאפשרו את זה.
נעמי הימיין רייש
א', אנחנו נפיץ אותו מחדש. ב', אנחנו ממשיכים לעשות בקרה שוטפת, ו-ג', אני אשמח לשמוע יותר פירוט לגבי הערבויות. עשינו בזמנו עבודה עם החשב הכללי. תיקנו הוראת תק"מ שמגבילה את גובה הערבויות במכרז ל-5% ערבות ביצוע ול-2.5% לערבות הצעה. יש לוועדת המכרזים סמכות להפחית סכומים של ערבויות. צריך להיות יותר ספציפיים לגבי מה קורה עכשיו, לאחר שנעשה התיקון.
היו"ר דוד ביטן
אתם מכירים את המסמך שלהם?
ורוניקה רוזנברג
אני הצגתי אותו לחבר הכנסת דנינו - - -
שלום דנינו (הליכוד)
וקראתי אותו בהתלהבות רבה.
היו"ר דוד ביטן
מה זה אומר: "לפרוץ את המועדון הסגור של הרשויות"? איזה מועדון סגור? יש תנאי סף?
ורוניקה רוזנברג
ברור, יש חסם. הם לא יכולים להגיש הצעות, מאחר והם לא עומדים בתנאי הסף ובתנאים הנוספים, שהם ערבויות ודרישות כספיות מאוד גבוהות, וגם בתנאי ניסיון וותק. עורך המכרז כותב: "יינתן יתרון למי שנתן שירותים לרשות כזו או אחרת". ברגע שאתה לא ברשימה – אתה אבוד מלכתחילה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נעשה ישיבה מיוחדת בעניין של חברות הניקיון.
ורוניקה רוזנברג
גילוי הדעת הוא מצוין, אבל הבעיה היא באכיפה. לסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים אין סמכות אכיפה. היו לנו מספר פגישות והבאתי דוגמאות של מכרזים שאפשר היה לעצור. לצערי, זה לא נעצר, ולא אפשרו לעסקים קטנים להיכנס למכרז. לכן, צריך לשקול ולחשוב מיהו בעל הסמכות. אם אין סמכות – לא נתקדם לשום מקום.
נעמי הימיין רייש
ברשויות מקומיות אין לנו סמכות - - -
היו"ר דוד ביטן
יש לכם.
נעמי הימיין רייש
במשרדי הממשלה יש לנו, אבל ברשויות מקומיות – אין.
היו"ר דוד ביטן
יש מכרזים שהעסקים הקטנים יכולים להיכנס אליהם?
ורוניקה רוזנברג
במשרדי ממשלה לא.
נעמי הימיין רייש
אני מסתכלת רוחבית, על כלל הספקים.
ורוניקה רוזנברג
אני כרגע מדברת בשם ענף חברות הניקיון.
היו"ר דוד ביטן
צריך תנאי סף מיוחדים בשביל לנקות בניין משרדים ממשלתי?
ורוניקה רוזנברג
בוודאי. צריך איתנות כספית, ותק וניסיון בניקיון משרדי ממשלה וערבות גבוהה. הם לא עומדים בזה. אם יש לכם סמכות אכיפה – מצוין. בואו ונאמץ את ההמלצות פה.
היו"ר דוד ביטן
עובדות העירייה שעבדו בבתי הספר בניקיון היו מצוינות. לא הייתה להן שום ערבות בנקאית. כשהתחילו להביא חברות – נהיה פחות נקי. זה המצב.
רועי כהן
אדוני היו"ר, צריך לדבר על הפיל שבחדר: לסוכנות לעסקים קטנים אין שום סמכויות או יכולת מעקב ובקרה. יש חוק שיסדיר את הפעילות של הסוכנות לעסקים קטנים, והוא יושב כבר המון שנים.
היו"ר דוד ביטן
אז אולי צריך לדבר עם שר הכלכלה?
שלום דנינו (הליכוד)
כיום, אתם היחידים שיכולים לעשות את השינוי הזה. זה על הכתפיים שלכם. צריך לתת לכם עוד תקציב זמן - - -
היו"ר דוד ביטן
יש לכם אחריות בלי סמכויות.
רועי כהן
הם גם צריכים לרצות את זה, אדוני היו"ר.
היו"ר דוד ביטן
למה שהם לא ירצו?
רועי כהן
עד לפני כמה זמן עמד בראש הסוכנות רן קיוויתי, שאנחנו מעריכים את פועלו בצורה כזו או אחרת. כל הזמן אמרנו לו: עד שלא לא יסדירו בחוק את נושא הסוכנות לעסקים קטנים, כדי שיהיו לה את הסמכויות לבצע מעקב, בקרה ואכיפה – אנחנו הפכנו להיות אלה שמתריעים בפני משרדי ממשלה על כך שמפרים את החוק שהם אחראים עליו; על כך שיש שם תנאי סף שהם לא הוגנים כלפי עסקים קטנים.

כדי להיות מפיק באירוע של משרד ממשלתי, בהפקה של 100,000 ₪, אתה צריך להראות מחזור של 10 מיליון ₪ ו-100 עובדים. אנחנו הצפנו את הדבר הזה. אנחנו, לה"ב, נאלצנו להפוך להיות המעקב והבקרה של הסוכנות לעסקים קטנים. לא יכול להיות שרשות שמקבלת מימון ויש לה תקציב של 200 מיליון ₪, לא יודעת לעשות מעקב ובקרה על מכרזים. היא אומרת: "החשב הכללי לא מעביר לי את הנתונים, ולכן אני לא יודעת באילו מכרזים השתתפו עסקים קטנים ובאילו לא".
היו"ר דוד ביטן
למה אגף החשב הכללי לא מגיע לשום ישיבה?
ד"ר עידית חנוכה
הוא רשום לדיון.
רועי כהן
צריך לקבוע ש-25% מהמכרזים הממשלתיים יהיו מכרזים עבור עסקים קטנים.
היו"ר דוד ביטן
נקיים ישיבה, גם על נושא החסמים במכרזים, גם על נושא חברות הניקיון וגם על סמכויות הרשות. אנחנו רוצים להתקדם בעניין הזה. דרך אגב, למה לרשות התחרות אין סמכויות?
קריאה
יש לה רשות חוקרת.
היו"ר דוד ביטן
אני מדבר על סמכויות פשוטות.
רועי כהן
צריך שיהיה להם רצון, כבוד היו"ר.
ורוניקה רוזנברג
נקודה אחרונה, ברשותך, לגבי נושא המשבר החמור בענף הניקיון. גם בענף הניקיון יש מחסור גדול בידיים עובדות. מבין כל המקצועות, הניקיון הוא המקצוע שהכי מאתגר למשוך ולגייס אליו עובדים. עשינו פיילוט עם שירות התעסוקה כדי לבחון האם אפשר לעודד עובדים ישראלים, והוא נכשל. לנו פחת ואוטומציה לא יסייעו. אנחנו זקוקים לעובדים.
היו"ר דוד ביטן
ישבתי עם שר האוצר השבוע לגבי עובדים זרים בתחום החקלאות, ויש לו אוזן קשבת גדולה מאוד לעניין הזה. אי אפשר לעשות את זה רק בחקלאות; זה יקטין הוצאות גם ביתר העסקים. כמו ששמעתי ממנו – הולכת להיות בשורה טובה מאוד בעניין הזה. אין שום סיבה שנשלם פנסיה לאנשים שבאים לעבוד שנתיים במדינת ישראל; זה מגדיל את ההוצאות. הוא באמת הולך להביא פה רפורמה.
ורוניקה רוזנברג
וגם עובדים פלסטינים לענף הניקיון.
היו"ר דוד ביטן
יש גם מכסה לעובדים פלסטינים, נכון?
ורוניקה רוזנברג
אין מכסה לניקיון. זו הבעיה. צריך לאשר מכסה לענף הניקיון.
היו"ר דוד ביטן
הבעיה בעובדים הפלסטינים היא שרוב העבודה היא בבתי ספר, ולא רוצים שהם - - -
ורוניקה רוזנברג
ממש לא, אבל זה לדיון שנעשה על המשבר בענף הניקיון.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. הנושא הבא, התאחדות התעשיינים. מי מייצג אותם? בבקשה.
שלום דנינו (הליכוד)
רק ניתן סדרי גודל: אנחנו מדברים על כ-1,500 מפעלי תעשייה קטנים ובינוניים.
מיטל פרי
יותר. עו"ד מיטל פרי, מנהלת קשרי ממשל בהתאחדות התעשיינים. מתוך כ-1,800 חברות ומפעלים בהתאחדות, כ-70% הם קטנים ובינוניים. אני רוצה להצטרף למה שאמרה כאן עו"ד רוזנברג; זה לא רק לחברות הניקיון. לא מזמן עברו התקנות של הגדלת הפטור בסכומים של מכרזים ממשלתיים, ויוצא שכל העסקים הקטנים והבינוניים נפגעים מזה, בנוסף לתנאי סף בלתי אפשריים, כמו דרישות ניסיון למיניהן. זה מכניס לפעמים אפילו יבואנים גדולים.

גם מוסר התשלומים הוא נושא שרלוונטי גם למפעלי התעשייה.
היו"ר דוד ביטן
את מתכוונת לכוח אדם?
מיטל פרי
כוח אדם זו סוגייה נפרדת. היא דיברה על הנושא של השוטף +, שהנפגעים הכי גדולים הם העסקים הקטנים והבינוניים. לגבי מענקי ייצור מתקדם: היום התקציב עומד על פחות מ-50 מיליון שקלים. זה לא מספיק וצריך להכפיל אותו. דיברנו על זה עם חבר הכנסת דנינו, שאגב, זו שוב הזדמנות להודות לך על היוזמה החשובה הזו.
היו"ר דוד ביטן
מה עם האוצר?
שלום דנינו (הליכוד)
זה דווקא בכלכלה, לא באוצר.
היו"ר דוד ביטן
הכל זה האוצר, הם שולטים במדינה.
מיטל פרי
הדבר החשוב יותר הוא הנושא של החלוקה לשתי פעימות. מי שהכי נפגעים מזה הם העסקים הקטנים.
היו"ר דוד ביטן
מה התקציב לכך? 50 מיליון ₪?
מיטל פרי
אם אני לא טועה. הבעיה העיקרית היא שבאים אליך שבועיים לפני, ואז עסקים קטנים לא מספיקים להיערך לכך; יש אי ודאות. לכן, ביקשנו שזה יהיה - - -
אוריאל לין
אני תומך בכל ההמלצות וההחלטות של התעשיינים, אבל אני מבקש להחיל אותן על כל המגזר העסקי. לצאת, אחת ולתמיד, מן התפיסה המפלה ששלטה בכלכלת המדינה מזה 72 שנים. לא יכול להיות שעסק שמייצר מקומות עבודה ותורם לתוצר, בסיכון שלו, יקופח לעומת ענפים אחרים.
שלום דנינו (הליכוד)
אתה צודק ב-100%. הדברים עלו במסגרת השיח עם ארגון כזה או אחר, אבל הכוונה היא שכמובן שהם רק שליחים של המשימה הזו, וזה צריך לחול על כולם.
אוריאל לין
אני מודה לך מאוד, ח"כ דנינו. אני ציינתי את הנקודה הזו משום שכחוט השני, מאז שקמה מדינת ישראל, תמיד הונהגה מדיניות כלכלית מפלה, בלתי צודקת ובלתי הוגנת, שפגעה באותו המגזר שעליו אתם רוצים להגן.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. האוצר, זה עניין שהוא באמת שלכם.
גל ברנס
נושא התקציב הוא באחריות משרד הכלכלה. יש לו תקציב והוא יכול לחלק אותו כראות עיניו. הנושא של להודיע מספיק זמן מראש: בשנים האחרונות, היו עניינים, בעיקר של תקציב המשכי ודברים נוספים, שעיכבו את הפרסום. אנחנו תומכים בזמן פרסום כמה שיותר ארוך.
היו"ר דוד ביטן
מי אחראי על זה? משרד הכלכלה?
נעמי הימיין רייש
זו ספציפית אחריות של רשות ההשקעות של משרד הכלכלה.
היו"ר דוד ביטן
אז תגדילו את התקציב. זה נגמר עוד באמצע השנה, אז מה זה אומר? זה עוזר. עד לישיבה שלנו איתכם – תבואו עם תשובה. אם צריך לדבר עם השר – אני מוכן. הם הפילו את זה עליכם מבחינה תקציבית, אבל גם הם יכולים לעזור קצת. לא יקרה להם כלום.
גל ברנס
אנחנו סגרנו תקציב עם משרד הכלכלה. יש לו מקורות והוא יכול לחלק אותם איך שהוא רוצה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. הקצאת קרקע. המכרזים הם משלושה וחצי דונם?
שלום דנינו (הליכוד)
לא הספקתי לבדוק את זה מול איציק ולראות שזה באמת נכון. אני לא מכיר את המגבלה הזו, אבל הם אומרים לי, מהניסיון שלהם, שזה מה שקורה.
היו"ר דוד ביטן
הם יכולים להתאחד בהגשת המכרז. שניים, שלושה, ארבעה, ואז הם מתחלקים. קשה מאוד למנהל להתחיל לעשות מכרזים של חצי דונם; בבתים הם כן עושים. למעשה, הם יכולים לעשות גם במכרזים כמו שהם עושים בבתים, אבל זה נושא שצריך לבדוק אותו.
מיטל פרי
דבר נוסף, והוא הליבה, הוא נושא מדרג הרגולציה וההקלה. צריך לעשות פרק בכל הנושאים למפעלים ולעסקים קטנים ובינוניים. אחת הדוגמאות שהעלנו בפני חבר הכנסת דנינו היא של מפעל קטן שצריך להביא ממונה בטיחות, שעולה בסביבות ה-8,000 ₪ בחודש; זה מאוד מעמיס על עסק קטן. אנחנו הצענו פתרונות, כמו להגדיל את הפטור עד ל-150 עובדים לעסק ולמנות את אחד העובדים לתפקיד הזה, נוסף על תפקידו. אי אפשר להשוות חברת הייטק קטנה, ששם הבטיחות נדרשת פחות, לעומת מפעל שמתעסק עם תעשייה כבדה. צריך איזה שהוא מדרג שיהיה ריאלי והגיוני.
היו"ר דוד ביטן
מי קובע את הבטיחות? משרד העבודה?
שלום דנינו (הליכוד)
כולם נוגעים בזה. הרישיון של הרשויות - - -
מיטל פרי
גם כיבוי אש, כמו שמצוין כאן. לפעמים יש חוסר קורלציה בנושא של לחץ המים בספרינקלרים: נדרש אישור של כיבוי אש בשביל רישוי עסקים, וגם כאן יש הכבדה, כשהספרינקלרים לא מחוברים עד הקצה. זה באחריות העירייה.
שלום דנינו (הליכוד)
מי אחראי להביא את לחץ המים עד לקצה הבניין?
היו"ר דוד ביטן
תאגיד המים.
שלום דנינו (הליכוד)
ואם אין לחץ?
היו"ר דוד ביטן
מחייבים אותך בצינור מיוחד.
מיטל פרי
הרבה פעמים אלה סוגיות לא פתירות.
היו"ר דוד ביטן
הכל פתיר, אבל זה עולה כסף.
מיטל פרי
צריך לארוז את זה בנושא של רישוי עסקים.
היו"ר דוד ביטן
נגיד, 3 צול? 5 צול? את כיבוי אש זה לא מעניין; הוא רוצה לחץ.
מיטל פרי
אדוני היו"ר, אני מכירה עסק בירושלים שלחץ המים באזור שלו לא היה מספיק גבוה בשביל להפעיל את הספרינקלרים, וכיבוי אש אמרו לו: "תעשה ספרינקלרים בלי לחבר אותם למים, פשוט שיהיו לך ספרינקלרים". לא בינתיים.
היו"ר דוד ביטן
בסוף יהיה לחץ מים, אבל אמרו לו: "בינתיים אנחנו לא נותנים לך פטור, תעשה את זה", כי בדרך כלל אפשר לעשות את זה כשמקימים את העסק, ולא אחרי שנתיים-שלוש. בדרך כלל הם לא מסכימים לדבר כזה.
מיטל פרי
זה לא מה שאנחנו שומעים מהשטח.
היו"ר דוד ביטן
הם לא נותנים רישיון עסק וטופס 4. כבר בטופס 4 דורשים את זה. מה זה מדרג רגולציה? לתת פרק נפרד לעסקים קטנים?
מיטל פרי
זה בדיוק מה שאמרתי עכשיו באופן כללי, והכנסתם את זה בתוכו. זה כללי לכל הנושאים.
היו"ר דוד ביטן
יש לכם איזו הצעה שלעסק קטן תהיה פחות רגולציה?
מיטל פרי
כשזה מגיע לעסקים קטנים ובינוניים, צריך לעשות חישוב - - -. כמו, למשל, בנושא של הערבויות.
שלום דנינו (הליכוד)
האחראי בטיחות; אם יש לך עשרה אנשים וצריך עוד אחד - - -
היו"ר דוד ביטן
הטענה היא שלעסק קטן ולעסק גדול יש את אותה הרגולציה?
גל ברנס
אנחנו מסכימים שזה לא הגיוני. העברנו חוק בשנה שעברה שקובע איך עושים רגולציה במדינה.
היו"ר דוד ביטן
בחוק ההסדרים?
גל ברנס
בחוק ההסדרים. אחד העקרונות הבסיסיים בו הוא שחייב לעשות הבחנה, ככל שהיא רלוונטית, בין עסק גדול לעסק קטן.
היו"ר דוד ביטן
אז למה הטענה הזו עולה עוד הפעם אחרי החוק שלכם?
גל ברנס
רגולציה עובדת בזרם ובמלאי. את המלאי צריך לשנות, ואת הזרם, כל מי שיעשה – יטפל בזה. גם בחוק ההסדרים הקרוב אנחנו עושים שינוי מאוד גדול ברשות המיסים, והקלה בירוקרטית על כל העסקים שנקראים "עוסקים זעירים".
היו"ר דוד ביטן
אתה אומר שאחרי החוק החדש עלו שתי בעיות שהחוק לא נותן להן פתרון?
גל ברנס
יש בעיה, שקיימת שנים רבות, של הבחנה בין עסק גדול לבין עסק קטן ובינוני ברגולציה; אם זה בכבאות, בהכנת הסביבה או בזרוע העבודה. זה משהו שצריך לטפל בכל מלאי הרגולציה כדי לתקן אותו. עבר חוק שאומר לרגולטורים שהם חייבים לעשות את זה - - -
היו"ר דוד ביטן
הם עשו את זה?
גל ברנס
רשות המיסים הם הראשונים לעשות שינוי כזה גדול בעקבות החוק.
היו"ר דוד ביטן
מי מבין בזה באיגודים ובארגונים? מישהו שמבין יכול לתת לנו את הנתונים ואת מה שצריך לתקן?
אוריאל לין
לא תמיד אפשר להפריד בין עסק קטן לבין עסק בינוני וגדול. יש הרבה כללים שזה לא נכון גם לעשות את ההפרדה. הכוונה היא בעצם שזה יהיה כללי, לא על פי עסק, משום שזה יכול לפגוע - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל עסק קטן צריך להשקיע המון שעות.
אוריאל לין
זה לא רק שאלה של חוקים. זו גם שאלה של התנהלות של רשויות המדינה. כשרשות המדינה רואה שמדובר בעסק קטן שההון כבד עליו, היא צריכה, בשיקול דעת - - -
היו"ר דוד ביטן
אין להם שיקול דעת. את מכבי האש לא מעניין כלום; הם רוצים את מה שהם רוצים. הייתה שריפה בפתח תקווה, אתה זוכר? של הסופר? מאותו הרגע הם נתנו לך כ-100 הוראות רגולטוריות ולא עניין אותם כלום. זו הבעיה שלנו, אף אחד לא לוקח אחריות.
גל ברנס
בשנה האחרונה תוקן צו רישוי העסקים, וזה יצר הקלה משמעותית להמון עסקים קטנים, לפי הרלוונטיות שלהם. בכבאות קבעו לפי גודל המבנה. נעשתה עבודה די משמעותית; יש עוד הרבה לעשות, יש אינסוף רגולציה, וצריך לעבור דבר-דבר ולתקן אותו.
היו"ר דוד ביטן
מי נותן לרגולטורים איזה שהוא מתווה שהם יצטרכו לפעול לפיו? שיסביר להם מהו שיקול הדעת הרלוונטי המצופה מהם?
גל ברנס
הוקמה רשות הרגולציה, שאמורה, בין היתר, לעסוק בדברים האלה.
היו"ר דוד ביטן
מה זה רשות הרגולציה?
נעמי הימיין רייש
רשות הרגולציה זו רשות חדשה שקמה בחוק - - - הקודם, ברשותו של יואל בריס. היא אמורה לבחון את כל הרגולציה ב - - -
היו"ר דוד ביטן
יש לנו דיון על רגולציה. תזמיני גם אותו לדיון הזה, ונתייחס גם לבעיות האלה שעולות פה.
נעמי הימיין רייש
בכל מה שנוגע לעסקים קטנים, הסוכנות לעסקים קטנים מעבירה עמדות, ונמצאת בשיח מול כל משרדי הממשלה שמוציאים רגולציה של לה השפעה על עסקים קטנים. עובדים איתה על הטמעת שינויים והתאמות - - -
היו"ר דוד ביטן
לדעתי צריך הוראות נוהל. צריך שיהיה איזה שהוא גוף ממשלתי שיבוא ויגיד להם מה מצפים מהם; למכבי אש, לעסקים קטנים או גדולים ולכל מי שצריך. יש הבדל בין עסקים.
שלום דנינו (הליכוד)
גם בגודל וגם באופי.
אוריאל לין
אני לא רוצה לדבר על אוטופיה, אלא על המציאות. באוקטובר 2014, קיבלה ממשלת ישראל החלטה פשוטה ביותר, שאומרת: אנחנו נוריד את עול הרגולציה ב-5% מדי שנה, למשך חמש שנים. זה לא בוצע. למה? משום ששרי ממשלה לא כל כך מצייתים להחלטות ממשלה, וכל אחד חושב איך יהיה מעמדו כלפי הציבור. יש לנו רשויות רגולטוריות; הן מייצרות את הרגולציה. למשל: הרשות להגנת הצרכן. היא הוקמה לפני בערך כ-20 שנה. מאז, הוכללו כ-60 תיקוני חקיקה בחוק הגנת הצרכן, עם הכבדות בלתי פוסקות, לא רק על עסקים גדולים, אלא גם על זעירים, קטנים ובינוניים.

לאחרונה, הוקמה רשות ההסדרה, ללא סמכויות. הם לא יכולים להגיד: "הרגולציה הזו היא פסולה"; הם יכולים לייעץ, זה לא מחייב. בסופו של דבר, ההצעה המקורית הייתה לתת להם סמכויות. בחוק ההסדרים הקודם שהועבר לא ניתנו להם סמכויות. אני חוזר להחלטת ממשלה, שהייתה החלטה נכונה וצריך ללכת בעקבותיה. מי שהגה אותה הוא ראש הממשלה כיום, שאמר: "אני נכנס לג'ונגל של הרגולציה עם מצ'טה, וחותך בו". בסופו של דבר, הרגולציה עלתה, ואנחנו צריכים לדעת להסיק מסקנות למה.
היו"ר דוד ביטן
קריאה: מה שאני מבקש זה שהרגולציה תחול גם על ענפי השירותים והפיננסים. זה מאוד חשוב.
רונן לוי
אנחנו, כארגון, הצלחנו להוריד את הרגולציה; אנחנו עובדים על זה לאורך חמש שנים. המנכ"ל שלי ישב יחד עם הבט"פ, משרד הפנים והרשות לרגולציה, והורדנו דרישות של כמעט 5 מיליארד ₪ על המוסכים. לכן, הרשות כן עובדת, וגם הבט"פ. פשוט צריך להיפגש איתם ולעבוד על זה.
שלום דנינו (הליכוד)
יש עוד נציגה מהממשלה. רוצה להגיד כמה מילים?
תמר ראובני
תמר, רישוי עסקים במשרד הפנים. אנחנו מטפלים בכל הליך הנפקת רישיון העסק, ועשינו הקלה משמעותית על עסקים קטנים ובינוניים. הוועדה להסדרה של רשות ההסדרה רק מתכללת את הנושא הזה מול נותני האישור, שדנים בתנאים ובדרישות. זאת אומרת, הם הגורם שאיתו צריך לדבר.
היו"ר דוד ביטן
מאז שחוקקנו את החוק של רישוי עסק - - -
תמר ראובני
זה הקל משמעותית, חד משמעית.
היו"ר דוד ביטן
איגוד לשכות המסחר. בבקשה, אוריאל.
אוריאל לין
תודה רבה. כבוד היו"ר, אם אנחנו רוצים לעזור לעסקים קטנים, בינוניים או זעירים, אנחנו צריכים לחשוף את האמת במערומיה. הייתה ועדה בין-משרדית, שישבה במשך למעלה משנתיים, כדי להעלות את הפריון במגזר המסחר והשירותים. אחת מההמלצות שלה הייתה לבטל את הפטור ממע"מ בייבוא אישי. הפטור ממע"מ בייבוא אישי גורם לעוול בלתי נסבל לעסקים קטנים וחלשים. למה? אני אומר כך: כשאתה מוכר מוצר, אתה תחויב במס ערך מוסף של 17%. אם מייבאים את אותו המוצר מספקים גדולים מחו"ל – הם לא ישלמו מס ערך מוסף.
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר על האינטרנט?
אוריאל לין
לא רק באינטרנט; זה לא משנה אם זה באינטרנט או בייבוא אישי פיזית. מדובר בעיקרון שאומר דבר מאוד פשוט: אתה, עסק קטן, לא תהיה בתנאי תחרות זהים עם הספקים הגדולים בחוץ לארץ, אלא בתנאי נחיתות. באותו מוצר עצמו שאתה מוכר – אתה תחויב ב-17%. הספק הגדול, שמוכר את זה בייבוא אישי, לא יחויב ב- 17%. הנושא הזה הוא עוול איום לעסקים הקטנים; אתה שולל מהם את הזכות הבסיסית לתחרות.

מה קרה בעולם? החליטו לבטל את הפטור, והחליטו לבטל את הפטור באירופה. באירופה הפטור היה על משלוחים של כ-22 יורו, ובישראל הפטור הוא על משלוחים של כ-75 דולר; זהו סכום גבוה מאוד. אומרים לנו במשרד הכלכלה: "אנחנו רוצים לאמץ את המודל האירופאי". המודל האירופאי החליט לבטל את הפטור, משתי סיבות. הוא אמר: "א', הפטור הזה פוגע במגזר העסקי שלי, ו-ב', הפטור הזה גורם לי להפסד הכנסות מדינה".
הבה נבין דבר נורא פשוט
מע"מ בישראל הוא בעצם מס טוטאלי. הוא מוטל על כל שירות ועל כל מוצר. אם צרכתי חשמל, מים או תרופות – אני משלם מס ערך מוסף. על מזון אני משלם מס ערך מוסף, חוץ מעל ירקות ופירות. על מה אני לא משלם מס ערך מוסף? על מה שקניתי מספקים זרים בחו"ל. ריבון העולמים, כמה זמן אפשר להשליך את העוול הזה על המגזר העסקי שלנו?

באים אליי ספקים זרים בחו"ל ואומרים לי: "תגיד לי, אתם טיפשים? אתם לא מבינים מה אתם עושים? אתם נותנים לי יתרון של 17% על פני השוק שלכם". אלה לא רק מוכרים, אלא כל מי שמייצר ומוכר מוצרי צריכה. הם אומרים: "אתה נותן לי יתרון של 17%? מה אתה חושב, שאני מעניק את היתרון הזה במלואו לציבור שלכם? לא. אני מעלה קצת את המחירים". מה אנחנו עושים? אנחנו מייצרים מקומות עבודה בחו"ל, מעודדים את הצמיחה בחו"ל ונותנים להם אפשרות להעלות מחירים. זו האמת.

אף אחד לא התכחש לאמת הזו לפני שנים, מסיבה אחת: קיים חוסר אומץ פוליטי. כל הזמן אמרו לי: "עומדות להגיע הבחירות. אנחנו לא יכולים עכשיו לבטל". איפה מעט אומץ פוליטי? איפה יושר כלפי העסקים החלשים? כבוד היו"ר, אני אומר לך באחריות הכי גדולה: העוול הזה, האפליה הזו, פוגעת בעסקים קטנים יותר מכל דבר שנוכל לעשות עבורם. חייבים להפסיק את זה, משום שגם ועדה בין-משרדית וגם האיחוד האירופאי המליץ להפסיק את זה.
היו"ר דוד ביטן
האוצר, אתה יכול להסביר את הנתון הזה?
גל ברנס
כן. ניתן בעבר פטור; זה פטור שהוא מאוד מיושן, ובעבר ניתן לעניין של העברת מתנות. מעת לעת הוא הורחב לסכומים גדולים, וכיום הוא פטור של עד 75 דולרים.
היו"ר דוד ביטן
אם אני מייבא ב-75 דולרים?
גל ברנס
בעיקר הרכישות שנעשות באינטרנט; מאמזון, אלי אקספרס.
אוריאל לין
לא רק אינטרנט – ייבוא אישי.
גל ברנס
בעיקר. הסכום העיקרי מגיע משם. זה יוצר אפליה הפוכה על העסק המקומי. בדרך כלל אנחנו עושים מכס כדי להגן על יצרנים מקומיים, אז פה התוצאה של זה היא סוג של תוצאה הפוכה; אנחנו עושים מכס דווקא על היצרנים המקומיים. המשמעות של זה, מנגד, היא משמעות של יוקר מחיה.
היו"ר דוד ביטן
מי קונה שם? בעיקר צעירים?
גל ברנס
קונה מי שקונה באינטרנט; לדעתי הם היקף די ניכר.
היו"ר דוד ביטן
מה הם קונים?
גל ברנס
הכל. כל מה שעולה עד 75 דולרים.
היו"ר דוד ביטן
מה העמדה שלכם לגבי העניין הזה?
גל ברנס
אין לי עמדה כמשרד האוצר. זה עניין שצריך גם לבדוק אותו עם השר. ככלל, בעבר של גורמי המקצוע בממשלה שצוינה בדו"ח הייתה לבטל את הפטור הזה.
אוריאל לין
לבטל את הפטור על ייבוא אישי, ולא לבטל את הפטור על שירותי בולאות. זה מה שייתן צמיחה אמיתית למשק שלנו.
היו"ר דוד ביטן
יש פה בעיה - - -
אוריאל לין
אין פה בעיה, כולם הסכימו, כל השרים וכל הפרקליטות הבכירה. צריך רק אומץ פוליטי.
היו"ר דוד ביטן
יש לך איזו התייחסות לסעיפים? מי רוצה להתייחס?
איתי וקסלר
צוהריים טובים, אני איתי וקסלר, מנהל המוצרים בחטיבה העסקית של חברת ישראכרט. ההתייחסות שלנו היא לסעיף 24, לגבי העמדת אשראי לעסקים קטנים. היום אין לנו גישה למאגר אשראי של עסקים קטנים, לעומת בנקים וגופים. אנחנו, בישראכרט, שמנו לנו למטרה את קידום העסקים הקטנים ומציאת פתרונות, ואנחנו עובדים פה בשיתוף עם חברינו מלה"ב. אחד הכשלים והקשיים שיש לעסקים קטנים הוא קבלת אשראי. כדי שאנחנו נוכל להעמיד להם אשראי שיוכל לעזור להם – אנחנו צריכים גישה למאגר.
רועי כהן
פשוט הדירו אותם מהמאגר. זה בעצם לא מאפשר לעסקים קטנים, שמודרים מאשראי מהבנקים - - -
היו"ר דוד ביטן
מאגר של מי? של הבנקים?
איתי וקסלר
אנחנו לא יכולים להעמיד תחרות לעסקים הקטנים כי אנחנו ממודרים.
רועי כהן
אין להם את המידע שיש לבנק.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע שתיקנו את החוק בזמן האחרון, לא?
נעמי הימיין רייש
בהסדרים, מבקשים מהנגיד לדווח פעם בשנה מה הסטטוס של הקמת אותו מאגר.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע שמקימים את המאגר הזה.
איתי וקסלר
המאגר קיים. מדובר על מידור של חברת האשראי.
אורית ארד כ"ץ
כיום קיים מאגר אשראי רק על - - -
היו"ר דוד ביטן
לא על עסקים.
אורית ארד כ"ץ
לא על עסקים. הנגיד החליט לפני שנה שהוא הולך לעשות את זה, בסיבוב הקודם של ההסדרים - - -
היו"ר דוד ביטן
רק שהוא לא עושה את זה. טוב, הוא עסוק בהעלאת הריבית, זה מה שמעניין אותו עכשיו.
אורית ארד כ"ץ
מה שאנחנו מבקשים פה, בעצם, זה - - -
איתי וקסלר
אני ממשיך את מה שהיא אומרת. מבקשים לחייב את בנק ישראל לעמוד בלוחות זמנים, לא לגרור פה את הרגליים ולאפשר לנו את הגישה הזו למאגר, כדי שבאמת נוכל לעזור בהעמדת האשראי לעסקים הקטנים, לפרילנסרים ולעצמאים, ולא רק למי שהוא חברת בע"מ.
היו"ר דוד ביטן
ראש הממשלה הוציא הודעה שלפיה אי אפשר לבקר את נגיד בנק ישראל. איך אתה רוצה שאני אעמיד לו תנאי ללוחות זמנים?
איתי וקסלר
אני לא נכנס לפוליטיקה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו כן רוצים. האוצר, פתאום אתם לא יודעים ללחוץ על נגיד בנק ישראל?
גל ברנס
אני לא מכיר את הנושא, כי זה צוות פיננסים. אני יכול לבדוק ולחזור עם תשובה.
היו"ר דוד ביטן
תטפל בזה. אנחנו בעד מה שאתה אומר, ונכניס את זה להחלטות שלנו בסוף. אני מבקש כבר להוציא מכתב לנגיד בנק ישראל, כי הוא בעד זה שאנחנו מבקשים לוחות זמנים על מנת שזה יקרה.
רועי כהן
אדוני היו"ר, אני מחזק את דבריו של ידידי, אוריאל לין, לגבי הפטור ממע"מ. לא רק שזה פוגע בעסקים הקטנים – זה פוגע ביצרנים המקומיים, ביצרני האופנה. זה ענף שנכחד כתוצאה מזה; זה ענף שמעסיק למעלה מ-50,000 עובדים.
היו"ר דוד ביטן
אתם במקרה הולכים על משהו שהאוצר תומך בו. למה? הוא לא נותן פטור בשום מקום; פה הוא נתן פטור, והוא מצטער על זה מהיום הראשון.
רועי כהן
אתה אמרת שיש אכיפה; צריך להגיד את האמת – אין אכיפה על 75 הדולרים; זה פרוץ. הדבר הזה יצא מכלל שליטה; זה אובדן הכנסות של המדינה של למעלה מ-4 מיליארד ₪. עם הכסף הזה היה אפשר לעשות דמי אבטלה לעצמאים, פחת מואץ וקיזוז הפסדים לאחור. מתעסקים איתנו עם החור שבגרוש, אבל את מה שאנחנו מביאים להם, ושאפשר לתת בו מענה ועזרה – הם לא יודעים לעשות.
אוריאל לין
רק אומץ. טיפת אומץ.
רועי כהן
את 4 מיליארד השקלים שמפסידים אפשר לייעד, להקים קרן לעזרה לעסקים קטנים.
אוריאל לין
או להוריד את תעריפי החשמל והמע"מ בפריפריה.
היו"ר דוד ביטן
אתה רוצה להגיד עוד משהו, דנינו?
שלום דנינו (הליכוד)
כן. אוריאל לין מדבר ברמת המאקרו, ואנחנו ישבנו עם האנשים שלו על סעיפים ספציפיים. אני מציע שאם נקיים דיון נוסף, שישראלה - - -
אוריאל לין
אני בכוונה נגעתי בנושא. זה ייצור את ההגנה על העסקים הקטנים.
היו"ר דוד ביטן
מי אחראי על הקרן? למה יש לעסקים טענות על הקרן? הגדלת הקרן בערבות המדינה, הגמשת תנאי קבלה לקרן, כל הדברים האלה. כמה כסף יש בקרן?
גל לנדו
נעים מאוד, גל לנדו, מנהל מחלקת ערבויות מדינה. קודם כל, אני נתקל בטענות האלה לראשונה. הוקמה קרן חדשה לפני חודשיים וחצי, בגובה של 6.5 מיליארד ₪. היא פועלת יחד עם המון גופי אשראי; הרחבנו את גופי האשראי באופן משמעותי כדי שתהיה נגישות וזמינות הרבה יותר גבוהה :גופים בנקאיים וחוץ בנקאיים, ולראשונה הכנסנו גם חברת אשראי P2P. הפחתנו את הבטוחות הנדרשות מהעסקים כשהם מבקשים הלוואה בערבות מדינה והגדלנו את ערבות המדינה לכל הלוואה. עשינו המון שינויים. הקרן התחילה לפעול באמצע דצמבר; אנחנו ממש בהתחלה. אני מקווה שבחודשים הקרובים - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה קיבלת את החוברת?
גל לנדו
אני ראיתי אותה לראשונה.
היו"ר דוד ביטן
מה שאני מבקש זה שכל אחד במשרדי הממשלה וכל גוף שקשור לעניין ייתן תגובה למה שכתוב פה. שיהיה לנו את זה מוכן לקראת דיון יותר רציני. האוצר, אם אפשר גם עלויות תקציביות, כל דבר.
גל לנדו
אין שום בעיה להתייחס להכל, אבל אלה המון דברים.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע שזה עבודה.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, עשינו במקביל שיחה איתך ורשמתי את עיקרי הדברים. ממה שעלה שם, זה לא שהאוצר מעמיד 6 מיליארד ₪ ערבות מדינה – הוא מעמיד כמה מאות מיליונים על הקופה הגדולה הזו שהבנקים נותנים. זה דבר אחד. דבר חשוב נוסף שאמרתי לי, וחשוב שהארגונים ישמעו, הוא שאין מקרה שהקרן לא מספיק גדולה כדי להיענות עבורו.
גל לנדו
מעולם לא קרה שנגמרה הקרן.
היו"ר דוד ביטן
אתם מחמירים את התנאים, אז הקרן לא נגמרת אף פעם.
רמי בז'ה
אתה צריך להתגאות בזה שהקרן תיגמר; בזה שלא יהיה לכם כסף בסוף התקופה. הקרן לא נגמרת – אנחנו נגמרים.
רועי כהן
למה אתה דורש ש-20% יעמדו בפיקדון, ועל זה האדם משלם ריבית? מאיפה נובע ההיגיון הזה?
גל לנדו
יש בסוף בטוחות. אני לא אכנס למודל, אפשר לשבת אחד על אחד - - -
רועי כהן
אנחנו אמורים להיות חלק מזה. הוקמה מועצה ציבורית שאנחנו היינו אמורים להיות חלק. אתה לא משחק בכסף שלך – זה הכסף שלנו. שאנחנו מעמידים, בצורה כזו או אחרת, עבור ציבור העצמאים והעסקים. בסופו של דבר, אתה שם תנאים שמחייבים תכנית עסקית; לוקחים מאיתנו דמי הקמת בקשה; אנחנו שמים 20% שאנחנו לא יכולים להשתמש בהם ומשלמים עליהם ריבית של 8%. איפה העזרה פה?
אורן בוטא
ויש 40% דחיות.
רועי כהן
אנחנו אמורים להיות חלק מהקרן הזו; על פי החוק, אנחנו צריכים להיות חלק מהמועצה הציבורית. לא התייעצו איתנו פעם אחת.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא במועצה?
רועי כהן
שום דבר. לא כינסו את המועצה הזו.
אוריאל לין
לא מזמינים.
רועי כהן
בסופו של דבר הם לא מעמידים פה באמת כסף. הם נותנים ערבות לבנק, שאם הדיפולט בבנק הוא בדרך כלל 0.5% – פה הדיפולט יהיה 5%. כלומר, אם הם יעמידו 10 מיליארד ₪, אולי במקרה הגרוע ביותר הם יצטרכו לשאת בעלות. אחרי שפירקו את העסק, לקחו אותם לבתי משפט וגמרו אותם – רק אז נכנסת ערבות המדינה של המדינה. הם לא נותנים את זה; רק אחרי שהבן אדם גמור, פושט רגל – רק אז הם מגיעים.
אוריאל לין
וזה יושב על האובליגו של הבנק.
רועי כהן
אם לקחת מיליון ₪, למה אתה צריך לשים פיקדון של 200,000 ₪ בבנק ולשלם על זה ריבית?
היו"ר דוד ביטן
זה באמת מוגזם. אז לא נתת מיליון ₪, נתת 800,000 ₪.
גל לנדו
כל עסק שלוקח הלוואה מעמיד בטוחות הרבה יותר גבוהות ממה שדורשים בקרן.
היו"ר דוד ביטן
אבל אם הוא יכול לקחת את זה מהבנק בתנאים יותר טובים מאצלך – הוא ייקח מהבנק. הוא צריך אותך איפה שהוא לא יכול, לא איפה שהוא יכול, אלא אם כן הוא רוצה להשקיע; הוא בא לבנק ואומר: "אני רוצה להשקיע במכונות, זה עולה לי 4 מיליון ₪". הוא לא יכול לקבל את זה מהבנק במלואו אז הוא בא אליך. אתה שם לו תנאים לא הגיוניים. מה הפחד? מה כבר יכול להיות? אתה זוכר את הוויסות של המניות של הבנקים? המדינה באה ונתנה את כל הכסף בסוף.
רועי כהן
זה הכסף של כולנו, כבוד היו"ר.
היו"ר דוד ביטן
הטענה שזה הכסף של כולנו היא לא הטענה. יש חלוקה בסדרי עדיפויות; רוצים לתת את זה לכל מיני גורמים, לא רק לעסקים הקטנים. צריך להגמיש את התנאים האלה, זה לא הגיוני. עוד הפעם אני אומר "לא הגיוני", בסוף יגידו שאני בעד בג"ץ. אתה מבין? אתם צריכים לתת אפשרות לאנשים לתת את ההלוואות האלה כמו שצריך. 20% הוא שם בצד? אז אתה לא נותן לו מיליון ₪, אתה נותן לו 800,000 ₪. תגיד מראש שנתת לו 800,000 ₪, מה הבעיה?
רועי כהן
אבל הוא משלם ריבית על כל המיליון.
אוריאל לין
התוצאה הסופית היא סיוע לעסקים חזקים, ולא לעסקים חלשים.
נעמי הימיין רייש
עסקים שמקבלים הלוואה בערבות המדינה אלה עסקים שלא הצליחו לקבל הלוואה רגילה מהבנק.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. למשל, אם אני רוצה להשקיע ולקנות מכונות שיש עליהן פחת ל-20 שנים, ובמקרה הזה הבנק לא נותן לי 4 מיליון ₪ אלא 3 מיליון ₪ - אז אני לוקח מיליון ₪ מערבות המדינה. זה בסדר גמור, הם עוזרים לי לצמוח וכולם נהנים מזה. בהשקעות, דרך אגב, אתם לא צריכים לשים תנאים גדולים. זה שצריך להגיש תכנית עסקית זה בסדר גמור, אני לא רואה בעיה עם זה, אבל צריך לדעת האם יש בעיה של אשראי בהתנהלות; אם אתה לוקח את הכסף ופושט רגל יום אחרי זה.
גל לנדו
להיפך, אנחנו בעד.
שלום דנינו (הליכוד)
בעניין הזה אולי שווה לשמוע את המכון לחקר כלכלי. הם ניטרליים, הם לא מארגונים; הם באמת לטובת הכלכלה והמדינה לא מסבסדת אותם.
רועי כהן
מהי ההחלטה של היו"ר לגבי המע"מ?
היו"ר דוד ביטן
לא יודע. יש לזה צדדים לפה ולפה. הנושא הזה יעזור לעסקים הקטנים, אבל זה לא יציל אותם. עד שסוף סוף משרד האוצר ביטל מע"מ על משהו, אתה רוצה שאני אחזיר אותו?
רועי כהן
אני רוצה שכשהוא יגיד לך: "אין לי כסף לכל הדברים האלה", אתה תגיד לו: "יש לך כסף. נתתי לך אותו". הרי, מה הם באים ואומרים כל הזמן? "אין לנו אפשרות לתת להם כי זו פגיעה בהכנסות המדינה". הנה אנחנו מביאים לכם פתרון; בואו ותעזרו לנו. הרי, מה זה פחת מואץ בשבילם? זו רק בעיה תזרימית.
אורן בוטא
שייכנסו לגירעון בשבילנו. אנחנו מהווים 55% מהתוצר, מספיק להתנצל. 600,000 אנשים מעסיקים 2.5 מיליון עובדים. אלה מספרים. עם זה אנחנו צריכים לבוא ולהתנצל בפני האוצר? כשהוא אומר לנו, על כל דבר שאנחנו מציעים: "זה לוקח מהמיסים של המדינה"? ברור, כי אנחנו המיסים של המדינה. זה גוזל מאיתנו את היכולת לפתח את העסקים שלנו, להעסיק עוד עובדים, וזה לא פייר. יש פה עבודה אדירה, שלום, שעשית עם כולנו, וזה דבר שצריך להיות בכל משרד ממשלתי; כל משרד ממשלתי צריך להתייחס לכל סעיף וסעיף, לא רק בתקציב.
אוריאל לין
שום משרד לא עשה את זה אף פעם.
אורן בוטא
אנחנו מנוע הצמיחה האדיר של המשק, כולל חברות הייטק, שהולכות לקבל עכשיו סבסוד על ההפסדים שלהן; וטוב שכך, כי זה הכסף של כולנו. אלה עסקים שאם הם יקרסו – המסעדות שסביבם יקרסו, ואנחנו, שנותנים להם שירות, נקרוס.
רות זיו
אפשר להוסיף לערבות המדינה? קודם כל, לא דיברנו על העומס הבירוקרטי; זה כתוב פה בהטבה. היום יש רק גוף מתאם אחד שעושה את הבדיקה, והוא ה-BDSK . אין לו מספיק כוח אדם, וזה יוצר צוואר בקבוק של עומס בירוקרטי אדיר על העסקים. בעבר היו שתי חברות רו"ח שהיו עושות את זה, והמצב היה יותר טוב.
כרמל גומא
דבר נוסף, אנחנו לא מדברים פה על הכמות: כמה עסקים מקבלים עזרה מהקרן בערבות מדינה? רק כמה אלפים בשנה; זו כמות נורא קטנה של עסקים, זה לא הגיוני. היא דוחה כ-40% מהעסקים שמגיעים.
היו"ר דוד ביטן
למה רק מעט עסקים?
רועי כהן
כי 40% נדחים.
היו"ר דוד ביטן
השאר נדחים? אולי הם לא מגישים בקשות? כמה מגישים בקשות?
גל לנדו
היום מגישים כ-1,000-1,1000 בקשות בחודש.
היו"ר דוד ביטן
וכמה נדחות?
גל לנדו
נדחות בכל התהליך בערך כ-40%.
היו"ר דוד ביטן
למה הן צריכות להידחות? זה לא מוגזם?
גל לנדו
בסוף זו הלוואה. בודקים יכולת החזר, צורכי אשראי והיסטוריה בנקאית, ובסוף נדחות הלוואות. יש הלוואות שהן בסיכון גבוה או עסקים בלי כושר החזר.
היו"ר דוד ביטן
40% מהעסקים שמגישים נמצאים בסיכון גבוה?
גל לנדו
לקרן מגישים עסקים שנמצאים ברמת סיכון מאוד גבוהה. זו בדיוק המטרה של הקרן, אבל בסוף, יש עסקים שהם מסוכנים מדי. כל מי שמנהל עסק או מעורב יודע את זה הרבה יותר טוב ממני: לתת הלוואה לעסק שלא יכול להחזיר – זה אסון, כי מחר יבואו אליו וייקחו לו את הבית ואת הרכב, ויהיה הליך פשיטת רגל. אנחנו לא רוצים לתת כסף רע, ולכן בודקים עסקים.
היו"ר דוד ביטן
אילו ערבויות אתם דורשים מעסק כזה?
גל לנדו
עסק מעמיד ערבות אישית של כל השותפים, ואת הבטוחה של ה-20% שדובר עליה קודם.
היו"ר דוד ביטן
חוץ מזה הוא נותן גם לבנק, כי הכסף הוא לא שלכם, אלא של הבנק.
גל לנדו
זה רק לבנק.
שלום דנינו (הליכוד)
הם מגבים אותו בערך ב-6%. 400, 500, 600 מיליון ₪. זה מה שהאוצר אומר שהוא מוכן לסכן.
גל לנדו
זה לא מדויק, מנגנון הקרן הוא יותר מורכב: הוא כולל ערבות ברמת הלוואה בודדת לכל עסק - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא מבין אתכם. יש לי בן דוד בפריז, שפתח עסק של וילונות לפני כ-15 שנה. הוא ישב עם הבנק ושאלו אותו כמה עולה לפתוח את העסק. הוא אמר להם: "800,000 פרנק", וקיבל הלוואה על הכל. רק בישראל – כל דבר הוא סוף העולם. אז איך אתם מסייעים לצמיחה בישראל בזה שאתם שמים קרן, אבל בשביל לקבל כסף מהקרן הוא יכול למות בדרך?
שלום דנינו (הליכוד)
גל, אתם יכולים גם לפענח את ה-40%, שהצלחתי להבין ממך רק את זה שהם נמצאים ברמת סיכון גבוהה. אפשר לייצר איזה מודל שאומר לעסקים: "אני לא רוצה לסכן את כסף המדינה", שזה באמת נימוק חשוב, "ולכן אני מבקש ממך יותר הון עצמי", או למצוא דרכים איך גם הוא נותן יותר.
ס היו"ר דוד ביטן
יש ענפים שהם בסיכון. למשל, הבנקים לא נותנים הלוואה למסעדות. זו השקעה מאוד גדולה, ואם אתה לא מצליח – כל הכסף הלך. יחד עם זאת, רוב העסקים הם לא בסיכון גבוה.
אוריאל לין
אני הייתי שואל גם איזה מקרה. היה מקרה שבו נתתם הלוואה והפסדתם?
גל לנדו
בטח. 6%.
אוריאל לין
6% זה מאוד נמוך.
גל ברנס
זה פי עשרה מהבנקים.
רועי כהן
אדוני היו"ר, פתרנו את זה בקורונה: הקמנו קרן לעסקים בסיכון גבוה. המדינה תמכה מלכתחילה בהבנה שזה יהיה 10% וייעדה לזה כסף. ידעו לתת את זה בקורונה והיה חשב כללי - - -
היו"ר דוד ביטן
היה שר אוצר שנלחם עם הפקידות. ראש אגף התקציבים דאז רצה לתת רק 20 מיליארד ₪, ובסוף הוא נתן 160 מיליארד ₪.
שלום דנינו (הליכוד)
הכסף הזה, שלכאורה נתנו אותו ברמת סיכון גבוהה, עבר את ה-6%?
גל לנדו
זה יעבור את ה-6%. אין עדיין נתונים, כי הדיפולט עם הכשל של העסקים קורה רק כמה שנים לאחר התהליך. העסקים היו בשנתיים Grace בהלוואות הקורונה ורק חזרו לשלם ב-2022. אנחנו רק בהתחלה עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. עוד נחזור אל הקרן. אני מציע שתבטלו את ה-20%; אין שום היגיון בזה.
רועי כהן
או שלא תיקח עליו ריבית.
היו"ר דוד ביטן
כמה ערבות אתה נותן לו על ההלוואה?
גל לנדו
75%-90% ברמת ההלוואה.
היו"ר דוד ביטן
ואתה אומר לו לשים 20% בצד? אז אתה לא נותן לו 75%, אתה נותן לו 55%. אם יש כישלון לעסק, ה-20% האלה הולכים אל הבנק או אליך?
גל לנדו
זה לא 20%; אני לא יודע מה זה המספר הזה, אולי בקרנות הישנות. זה מקסימום 15%, ולחלק גדול מהעסקים – גם הרבה פחות.
קריאה
זה לא נכון. זה 20%.
גל לנדו
תסתכלו על תנאי הקרן החדשה.
היו"ר דוד ביטן
היו"ר דוד ביטן:היו"ר דוד ביטן:היו"ר דוד ביטן:היו"ר דוד ביטן:היו"ר דוד ביטן:היו"ר דוד ביטן: או
היו"ר דוד ביטן
נעבור לאיגוד המוסכים, בבקשה.
רונן לוי
אנחנו רוצים להתחיל עם נושא 32, כי זה הנושא הכי דחוף ובהול עבורנו. ב-15 בפברואר הייתה כאן ישיבה מיוחדת בנושא הזה. אתה ביקשת ממשרד התחבורה, ממשרד האוצר ומהרשות הממונה על הביטוח לבוא תוך שבועיים עם פתרון. אנחנו כרגע באמצע מרץ, ועדיין אין פתרון.
היו"ר דוד ביטן
אני יכול להרגיע אותך: ועדת הכלכלה תביא הצעה לדיון לגבי השמאים ולגבי חברות הביטוח.
רונן לוי
חייבים שהם יעצרו את הדיספוזיציה כרגע, כי ביום חמישי חברת הפניקס העלתה את ההשתתפות העצמית ל-10,000 ₪ או ל-20,000 ₪ בין מוסך הסדר לבין מוסך שלא בהסדר. מחסלים לנו את המוסכים תוך כדי.
היו"ר דוד ביטן
עוד שבועיים זה לא מה שיציל את המצב.
רונן לוי
זה ממש כן. צריך לתת להם הוראה להפסיק בשלב זה, לעצור את כל מה שהם עושים כדי לחסל את המוסכים שלא נמצאים בהסדר, וכשזה יגיע לכאן לדיון, תהיה לכם יכולת להחליט האם אנחנו הולכים לחיסול המוסכים או לא.

דבר שני, המוסכים סובלים הרבה שנים מכך שאנחנו מוסכים שדורשים גם רישוי לעסק, זאת אומרת, רישוי מוסך ספציפי, וגם רישום מקצועי. מצד שני, יש בישראל כ-7,000, אם לא יותר, מתקנים פיראטיים בבתים. אנשים מתקנים יותר ויותר במוסכים שהם לא חוקיים. משרד התחבורה לא נותן לזה מענה מספיק מבחינת כמות המפקחים שלו; יש בעיה בכלל בכניסה למגזר הערבי בפיקוח על התופעה הזו. מהחקירות שלנו, אנחנו מעריכים שמדובר באובדן הכנסות של כ-3 מיליארד ₪ למדינה.
היו"ר דוד ביטן
מהפיראטים?
רונן לוי
כן. גם העניין של גניבות כלי רכב, בשביל הסחר בכלי הרכב שאנחנו מדברים עליהם, מוערך במעל 500 מיליון ₪ בשנה. זה כאילו למדינה לא אכפת. עלות החזקת מוסך היא לא מה שהיה פעם; זו עלות מאוד גבוהה. רק לפתוח מוסך מתחיל ב-800,000 ₪ עד מיליון ₪. המדינה עשתה חקיקה ענקית של איך צריך להגביל את העיסוק; בטיחות בדרכים וכד', אבל מצד שני, שוק הלא חוקיים הוא שוק שכמעט יותר גדול מאיתנו. חייבים לתת פתרון לדבר הזה; לעזור לנו וגם למדינה.

פעם בחודש מפורסמות הבדיקות של הניידות של הבטיחות בדרכים, ואנחנו רואים שבאופן קבוע, כ-20% מכלי הרכב הנוסעים במדינת ישראל אינם בטיחותיים. חלק מזה הוא מהעניין הזה, שלמדינה לא אכפת מכך שאנחנו מחזיקים ענף לא חוקי, במקביל לענף חוקי.
שלום דנינו (הליכוד)
אתם מוצאים קשר בין אותם לא חוקיים לבין הרכבים התקולים?
רונן לוי
אני יושב עם הקולגות שלי בגרמניה, בהולנד ובצרפת, ושואל אותם: "מה אתם עושים עם מתקנים לא חוקיים?", והם לא מבינים. "מה זה הדבר הזה, לא חוקי? אין דבר כזה". כלומר, אין לי אפילו על מה להתייעץ איתם.
היו"ר דוד ביטן
מה ההמלצה שלכם?
שלום דנינו (הליכוד)
יש מעט פקחים בתחום הזה, והם מגיעים דווקא לאלה שקל.
רונן לוי
אלינו. הם מפקחים עלינו. 70,000 ₪ קנס לאחד שעשה כך וכך, 50,000 ₪ קנס לאחר. הם מפרסמים את זה באתר של משרד התחבורה.
שלום דנינו (הליכוד)
מס הכנסה ומע"מ מגיעים למקומות האלה?
היו"ר דוד ביטן
כשנדון במוסכים – נדון גם בזה.
רונן לוי
אנחנו נמצאים גם בבעיית נדל"ן מאוד קשה. מגרשים אותנו, על ידי כך שנותנים לנו הטבות למגרשים באזורי תעשייה בבני ברק, הרצליה, תל אביב, ירושלים. עוד מעט, כשתרצו ללכת למוסך – תצטרכו לבנות לכם מוסכים באי על הים.
היו"ר דוד ביטן
העיריות לא רוצות את המוסכים?
רונן לוי
כי הארנונה נמוכה, ודאי. צריך להקצות ולהתייחס לזה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא רק ארנונה.
רונן לוי
נראות? אתה רוצה לתקן מכוניות, מה לעשות? בכל עשור נוספים עוד מיליון כלי רכב, משאיות, אוטובוסים וכד'. מישהו צריך לתקן ולתחזק אותם. אי אפשר לחיות בלי מוסכים, ולכן צריך לדאוג לכך שהם יתקיימו, שיהיו להם אזורי תעשייה ושהם יוכלו לתפקד ולעבוד. תודה רבה.
שלום דנינו (הליכוד)
איך מקצים את השטחים האלה? כשאנחנו מדברים על מוסכים ותעשייה?
היו"ר דוד ביטן
גם הרשויות המקומיות וגם המנהל.
שלום דנינו (הליכוד)
הרשויות המקומיות, אתה יכול להגיד משהו על איך אתם מקצים?
היו"ר דוד ביטן
העיריות לא מקצות, הן פשוט לא רוצות את המוסכים. מוסכים זה לכלוך, נראות לא טובה וכו'. רוצים אותם פחות. עם הזמן, רוב אזורי התעשייה בערים הגדולות הופכים להיות אזורי מסחר, והמוסכים לא מתאימים לאיפה שיש תעשייה כבדה. עכשיו נעבור להתאחדות סוכני הביטוח.
שלמה אייזיק
שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח, צוהריים טובים. חבר הכנסת דנינו, אני חושב שעשית עבודה יוצאת מן הכלל.
שלום דנינו (הליכוד)
נעבור לסעיף 33.
שלמה אייזיק
אני דווקא אתחיל מסעיף 36, כי אני חושב שהוא אבי אבות הבעיות בתחום הביטוח במדינת ישראל. אנחנו המדינה לדעתי היחידה בעולם שבה מבטח חוץ לא פועל פרונטלית מול לקוחות. אם ניקח מדינה כמו מלטה, שחיים בה 300,000 תושבים, פועלות בה תשע חברות ביטוח מה-EU ; באסטוניה, שהיא מדינה חדשה יחסית עם מיליון וחצי תושבים, פועלות כ-15 חברות ביטוח; בגרמניה, שלה יש כ-84 מיליון תושבים, פועלות כ-340 ומשהו חברות ביטוח; בצרפת, בה יש 67 מיליון תושבים, פועלות מעל 740 חברות ביטוח, שנותנות פתרונות לאזרחי המדינה. יתרה מכך, חשוב שתדעו שאזרח בגרמניה שרוצה לקנות ביטוח באיטליה – אין לו שום מגבלה לכך. זה מביא להורדת מחירים ולבחירה נכונה של תנאי השוק.

מבקר המדינה רשם מפורשת בדו"ח האחרון שלו שחמישה גופים, שהוא קורא להם "קונגלומרטים", שולטים בסדר גודל של מעל כ-90% משוק הביטוח והפיננסים בישראל. אני חושב שזו הבעיה בשוק הישראלי. אני לא חושב שסוכני הביטוח הם הבעיה; אני חושב שהם הפתרון. אם רוצים לפתור את העניין הזה של תחרות שהולכת וגדלה, ושלקוחות ישלמו על ביטוח דירה 600 ₪ בשנה, במקום 2,000 ₪ – הדרך היחידה היא להכניס מתחרים.

נכון להיום, תנאי הסף והמגבלות הרגולטוריות לא נותנות לשום גורם זר להיכנס לשוק הישראלי. תנאי הסף הם כאלה ששום גורם זר לא יכול לבוא לפה. יגידו לך אנשי רשות ההון שיש אפשרות, אבל אם תרצה – אני אקריא לך מספר סעיפים מהוראות החוק, כדי שתבין שזה כמעט בלתי אפשרי.
היו"ר דוד ביטן
תחרות עם מי? עם חברות הביטוח?
שלמה אייזיק
לא. המשטר התאגידי.
שלום דנינו (הליכוד)
תרחיב. היום בארץ יש שש-שבע חברות. הוא אומר שבכל מדינה צריכות להיות עשרות. שיבואו גם מהשוק האירופי ומארצות הברית, כדי להגדיל את התחרות פה.
שלמה אייזיק
אנחנו נושקים ל-10 מיליון תושבים, ולא יכול להיות שהסיטואציה הזו תישאר כפי שהיא.
היו"ר דוד ביטן
אתה ממליץ שחברות ביטוח מחו"ל יכנסו לארץ?
שלמה אייזיק
חד משמעית. אם המשטר התאגידי בישראל לא מאפשר כניסה של שחקנים זרים, אז בואו נעשה הסדרה כפי שצריך לאותם בעלי רישיונות, על מנת שנוכל לשווק סחורה של חברות זרות. בתקופת הקורונה, החברות הישראליות סגרו את התריסים. עם זאת, עדיין יצאו משלחות מהארץ לחו"ל ואנשים היו צריכים ביטוח נסיעות לחו"ל, ולא היו פתרונות לחברות הישראליות. מה שעשינו זה להפנות אותם לאתרים בחו"ל, והלקוחות שלנו רכשו אותו שם בלי בעיה.

אני אומר: בואו נפתח את השוק הזה; בואו נאפשר לאזרחי המדינה אפשרויות נוספות ושלא יהפכו להיות שבויים של חמישה קונגלומרטים מאוד גדולים. אני אתן לך דוגמה: לא נראה לי שמנכ"ל מט-לייף או ניו-יורק לייף יסכים להיתר שליטה שניתן אישית לאדם, ולא לתאגיד. בעל השליטה יידרש להציג הון עצמי נקי של לפחות פי 2.5 - - -
היו"ר דוד ביטן
מה העמדה שלכן, חברות הביטוח?
קריאה
אני לא מכיר את הנושא הזה של הפתיחה, אין לנו עמדה כרגע.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. מי נמצא פה מרשות ההון? ממשרד האוצר?
שמואל זקן
שלום, אדוני היו"ר. שמואל זקן מרשות שוק ההון. אני חייב להתייחס לכמה אי דיוקים: א', הפרמיה הממוצעת בדירה יותר קרובה ל-600 ₪ מאשר ל-2,000 ₪. יש תחרות בשוק הביטוח. באלמנטרי, שזה התחום שאני עוסק בו, יש כ-14 חברות ביטוח. יש תחרות ביניהן בעולם הרכב, הדירות והעסקים. בתחומים אחרים שהזכרת, כמו נסיעות לחו"ל, אני פחות בקיא, אבל אני לא מכיר שהייתה בעיה גם בתקופת הקורונה. לגבי מתן רישיון למבטח: הרשות בוחנת כל מתן רישיון בצורה מדוקדקת כדי להגן על הציבור ולא לתת את זה - - -
שלום דנינו (הליכוד)
כמה הצלחתם להכניס לשוק הזה, נגיד בעשור האחרון?
שמואל זקן
יש שתי חברות חדשות, בעולם הביטוח האלמנטרי, שנכנסו בשלוש השנים האחרונות. יש חברה חדשה שנכנסה לתחום הבריאות - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם מגנים על חברות הביטוח? זה העניין?
שמואל זקן
ממש לא, אנחנו מגנים על הציבור.
היו"ר דוד ביטן
איזו הגנה? חברה גדולה מאנגליה לא יכולה לבוא לפה? אני לא מדבר על פנסיה; בפנסיה צריך להגן על הציבור באמת, אבל למה צריך להגן על הציבור בביטוח אלמנטרי?
שמואל זקן
יש אפשרות גם למבטחים זרים להיכנס לכאן. למשל, בתחום האשראי יש מבטח זר שיש לו רישיון לעסוק בישראל - -
קריאה
תנאי הסף לא יאפשרו את זה בכל מקרה.
שמואל זקן
ברגע שמגיעה בקשה – אנחנו בוחנים אותה. גם היום יש בקשות שנבחנות ברשות של מבטחים חדשים. לא רק שאנחנו לא חוסמים, אלא לדעתי בחמש השנים האחרונות יצאו הוראות שמקלות על שחקנים חדשים להיכנס לעולם הביטוח ולקבל היתר שליטה.
שלמה אייזיק
ב-1997 הכריז המפקח על הביטוח דאז, דורון שורר, שהוא פותח את השוק לחברות זרות.
היו"ר דוד ביטן
עד עכשיו נכנסו רק שתיים?
שמואל זקן
אני אדייק: שתי חברות חדשות ישראליות, לא זרות. יש מבטח זר שפעיל בישראל, שהוא בעולם האשראי.
רועי כהן
בוא תסביר, מרשות שוק ההון, את המסלקה הפנסיונית על עסקים קטנים. למה עסק עם עד עשרה עובדים צריך לשלם לקבלני משנה כדי לשלם עבור העובדים שלו?
שלמה אייזיק
רועי, אנחנו הוצאנו מכתב מסודר לרשות וביקשנו לדחות את זה.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל הם לא דחו, וזה התחיל בפברואר. מישהו מהאוצר טען כאן, בדיון הקודם, שזה שקל לבן אדם.
גל ברנס
נכון, עמיר כץ.
רועי כהן
בוא תביא לנו את השקל לבן אדם. תביא לנו את החברה הזו.
שלום דנינו (הליכוד)
עמיר פה? ביקשתי ממך לעשות בדיקה.
עמיר כץ
נכון. ביטוח פנסיוני עולה כ-97 אגורות לפני מע"מ. הדיווח יוצא כמעט שקל לתעודת זהות.
שלום דנינו (הליכוד)
נו, באמת? אני רואה חשבוניות. אני אתן לך דוגמה: שני עובדים קבועים ושני עובדים חלקיים בגן ילדים עולים 2,400 ₪. מה עשיתם פה? הכנסתם מתווך בין העסק הקטן - - -
קריאה
אין עליו פיקוח.
שלום דנינו (הליכוד)
היו מעבירים דו"ח פיצול, מעבירים את ההעברות לבנק, וזה היה באחריות חברת הביטוח להקליד איפה שהיא רוצה. זה היה נגמר בזה. עכשיו הכנסתם מתווך נוסף בין העסק הקטן לבין זה? גן ילדים של ארבעה עובדים עולה 2,400 ₪. אם אתה רוצה חשבוניות – אני אעביר לך. אמרתי לך שאני מבקש שתעשו בדיקה רצינית. אתם התחלתם את הרפורמה הזו וזה מאוד מטריד. אם לא הייתי חבר כנסת שסומך עליכם שאתם עושים עבודה לטובת הציבור – הייתי מאוד מודאג ממה שאני רואה. איך אפשר להפיל על עסק כזה הוצאה של 2,400 ₪? שחברות הביטוח יפתחו אתר משלהם, שיקלידו להם שם שהם רוצים, ושזה יהיה באחריותם. אתם רוצים לעשות מסלקה חדשה? שחברות הביטוח ישלמו אותה, כמו שהן עשו עד היום. את הדבר הזה צריך לעצור מיד, וכבר התחלתם בזה בפועל.
עמיר כץ
אנחנו מאוד מבינים את המצב של המעסיקים הקטנים, אנחנו לא מזלזלים כהוא זה בכל הנושא הזה, ולא בכדי נתנו לרפורמה הזו שבע שנים; התחלנו ב-2016 עם מעסיקים גדולים, והמתנו עד שנכנסנו עם מעסיקים קטנים; מ-2019 הכנסנו רק מעסיקים עם מעל לעשרה עובדים.
שלום דנינו (הליכוד)
היום זה משלושה עובדים.
עמיר כץ
נכון. המתנו שבע שנים בדיוק בגלל זה. אנחנו מבינים את המצב - - -
שלום דנינו (הליכוד)
העסקים הקטנים לא המתינו לזה שבע שנים; הם לא צריכים את זה, זה לא תורם להם כלום וזה הרבה כסף.
היו"ר דוד ביטן
מהי ההגנה על הציבור פה?
עמיר כץ
דבר ראשון, הכספים נקלטים בצורה יותר מהירה. כמו שבחשבון הבנק שלנו אף אחד לא יעלה שכסף שיועבר ייקלט לחשבון אחרי שבוע, כך גם בכספי הפנסיה.
היו"ר דוד ביטן
בגלל שחברות הביטוח שמות את זה בבנק כזה גדול, אתם רוצים שהן יממנו את ההקלדות?
עמיר כץ
נכון. ברגע שמתרחש דיווח באמצעות ממשק מעסיקים, הדיווח הוא אוטומטי וממוקד.
היו"ר דוד ביטן
יש בעיה שחברות הביטוח מקבלות את הכסף ולא מייחדות את זה במחשב שלהן.
שלום דנינו (הליכוד)
מה זה משנה לעובד?
היו"ר דוד ביטן
זה צריך להיות על חברות הביטוח, לא על אף אחד. בואו נשמע את חברות הביטוח.
עמיר כץ
אדוני היו"ר, ממשק המעסיקים מונע תקלות בפנסיה ובגמל עבור העובדים.
היו"ר דוד ביטן
כי אתם לא רושמים את זה כמו שצריך.
עמיר כץ
זה ממשק שנועד לוודא שכל אחד מקבל את מה שמגיע לו בדיוק, ולא פחות. יש פורטלים חינמיים אצל החברות ואפשר להשתמש בהם.
היו"ר דוד ביטן
למה זה לא בעלות שלכם?
עמיר כץ
יש פורטלים חינמיים.
שלום דנינו (הליכוד)
אז תחוקקו שזה רק בפורטל החינמי. אתם לא יכולים להתחיל רפורמה שבה אנשים חייבים לשלם כסף ואין אופציה אחרת. תוותרו רגע על הרפורמה הזו. לא צריך מתווכים בין העסק הקטן.
עמיר כץ
רשות שוק ההון עושה את זה כי היא מבינה את החשיבות - - -
שלום דנינו (הליכוד)
זו לא רשות שוק ההון. אלה חברות הביטוח, שמחפשות מישהו שיעשה עבורן את העבודה.
עמיר כץ
אם יש לך משכורת קבועה, אתה יכול לעשות את זה פעם אחת, להעתיק את זה ולשלוח את זה לפורטל החינמי.
היו"ר דוד ביטן
זה לא ילך בצורה הזו. אתם צריכים לראות איך אתם מורידים את זה מהעסקים. זה התפקיד שלכם.
עמיר כץ
התפקיד שלנו הוא להגן על הזכויות של המבוטחים.
היו"ר דוד ביטן
מאה אחוז, אבל למה אתם מפילים את זה על העסקים? תפילו את זה על חברות הביטוח. הן לא עושות את זה, אז אתם אומרים לאנשים: "תעשו את זה לבד".
עמיר כץ
אנחנו ביקשנו מחברות הביטוח - - -
שלמה אייזיק
אדוני היו"ר, אני רוצה להשלים את התמונה על הסוגייה הזו, כי היא יותר רחבה ממה שהיא נראית. המסלקה הפנסיונית קיימת מזה עשר שנים, והיא הוקמה על רקע העובדה שמערכות המיכון בחברות הביטוח לא התפתחו עם השנים, והייתה בעיה של אדפטציה בהעברת הנתונים והמידע. מי שמממן את הפעילות של המסלקה הזו הם אנחנו, סוכני הביטוח. אני לא מוכן לזה יותר. שילמנו עד עכשיו כ-300 מיליון ₪ – די. אם המדינה חושבת שזה חשוב – שהמדינה תממן את זה. למה שאנחנו, העסקים הקטנים והבינוניים, נממן את זה? זה פשוט אבסורד.

אני לא יכול לשחזר מידע ללקוחות שלי ולתת להם שירות כראוי, כי כל תעודת זהות עולה לי חצי שקל בכל חודש. לפני המסלקה – עשינו את זה. הדבר היחידי שאני צריך את המסלקה עבורו הוא לצורכי Fishing: כדי לתת לי סטטוס על מצב הלקוח לפני שאני פוגש אותו. זה הכל; כל השאר זה הלבשות והרכבות שעשו עלינו.
היו"ר דוד ביטן
אני אגיד לכם את האמת – זה נשמע לי מאוד הגיוני. בקלות מפילים את זה על האנשים.
עמיר כץ
אני לא יודע להתייחס לטענה שהמדינה תממן את זה.
היו"ר דוד ביטן
לא אמרתי שהמדינה תממן את זה; חברות הביטוח, זו האחריות שלהן, לא של אף אחד אחר.
שלמה אייזיק
זו לא האחריות שלנו, כי אנחנו מקבלים את המידע באופן שגוי.
שלום דנינו (הליכוד)
אתה לא מקבל אותו באופן שגוי; אתה מקבל דו"ח פיצול והעברות בנקאיות למייל. יש עשרה עובדים, אחד בהראל, אחד במנורה וכו', ואז מעבירים את זה לכל מייל. לי יש שלושה עסקים; עזבתי אותם כשהגעתי לכנסת. אני יודע בדיוק על מה אני מדבר. הבוקר התקשרתי למנהלת החשבונות ואמרתי לה: "תני לי לקוח שלך שעובד איתך, ותגידי לי כמה זה עולה". אני ביקשתי ממך שתעשה בדיקה יסודית, ואתה לא בדקת. עזוב את זה. אתה חושב שהעסקים הקטנים אידיוטים? ללכת ולהוציא 2,400 ₪ כשהם יכולים לקבל את זה בשקל?
עמיר כץ
יש לנו פתרון גם דרך הגופים, שזה בחינם. ביקשנו מהגופים המוסדיים - - -
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן אתה צריך כדי לתת לנו תשובה סופית לעניין הזה? עם כל הכבוד לרשות ההון. בעוד כשבועיים אני מבקש תשובה לטובת העסקים, לא לרעתם. אם צריך להביא את הממונה על שוק ההון – תביא גם אותו.
עמיר כץ
אתה תקיים דיון נפרד על זה?
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל תביאו תשובה חיובית בעניין הזה. מישהו צריך לשאת בזה, לא העסקים הקטנים. הוא אומר לך: "אתה מקבל את הכל, מה הבעיה להקליד?". אתה רוצה שהוא יקליד לך גם כן? אתה רוצה לחסוך עובדים, זה מה שאתה רוצה לעשות. ורשות ההון, במקום ללכת - - -
עמיר כץ
אנחנו מקבלים דיווחים בכל חודש, ואנחנו רואים הבדלים מאוד גדולים בין דיווחים שמתקבלים באמצעות הממשק לבין דיווחים שמתקבלים באופן ידני. לא יעלה על הדעת ש-150 מיליארד שקל שמופקדים יועברו וידווחו באופן ידני, עם טעויות שיכולות לעבור.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, אבל זה צריך לחול על מישהו, לא עליהם. אם הם לא מדווחים כמו שצריך – אתה צודק, אבל אם כמו שחבר הכנסת דנינו אומר, שהוא מדווח הכל – מישהו צריך להקליד את זה.
עמיר כץ
במקרה שלו אולי הוא מדווח, אבל יש המון טעויות.
היו"ר דוד ביטן
כשאני שולח לבנק הפקדה מסוימת בפקס – הוא לא אחראי לדאוג שזה יעבור לחשבון הספציפי? הוא גובה ממני עמלה על זה, זה נכון, אבל בגדול – זו אחריות שלו.
שלום דנינו (הליכוד)
יש נתון אחד שגיליתי אותו, והוא שמסתובבים מיליארד ₪ שלא משויכים. איפה הכסף הזה ואצל מי הוא יושב? איך מעבירים אותו דחוף לאוצר, לטובת עסקים קטנים?
היו"ר דוד ביטן
אולי זה כמו ה-15 מיליארד ₪ של ניצולי שואה, שנמצאים אצלם והם משתמשים בזה למה שהם רוצים.
שלום דנינו (הליכוד)
איפה מסתובבים המיליארד ₪ האלה?
עמיר כץ
בדיוק בגלל שלא מדווחים כמו שצריך, יש כספים שלא נקלטים ולא נרשמים לזכויות העובדים. אנחנו מקבלים על זה דיווחים שוטפים.
היו"ר דוד ביטן
מה אתם עושים עם המיליארד ₪ האלה?
עמיר כץ
אנחנו עושים ביקורות בגופים ועובדים על לשייך את זה; אנחנו יושבים על חברות הביטוח ועל הגופים, כי מאוד חשוב לנו - - -
היו"ר דוד ביטן
בינתיים איפה הכסף הזה? באוצר?
שלום דנינו (הליכוד)
בין החברות.
היו"ר דוד ביטן
זה כמו שלבנקים יש פיקדונות שהם לא משויכים של 15 מיליארד ₪, והם נמצאים אצלם; הם עושים עם זה הלוואות לעסקים, משלמים להם ריבית, מרוויחים על זה כסף.
עמיר כץ
ברגע שהכסף מופקד ולא מדווח כמו שצריך – זה יועבר ל-Pending. זה בדיוק העניין.
שלום דנינו (הליכוד)
סליחה, זה לא בדיוק העניין. לחברות הביטוח יש בחוק החדש סעיף שלפיו הן יכולות לתבוע את בעל העסק אם הוא לא מפריש. הכסף הזה, הריביות ודמי העמלות, לא הולך לבחור שאתם דואגים לו – הוא הולך לחברת הביטוח.
עמיר כץ
זו עוד נקודה חשובה: ברגע שזה מופקד ומדווח באמצעות הממשק יש הרבה פחות חובות על המעסיקים. המעסיק יכול לדווח עזיבת עבודה באופן דיגיטלי, ומפסיקים לנהל חובות עבור המעסיק.
היו"ר דוד ביטן
זה המעסיק אחרי זה. ומה אתם? סוכני הביטוח, אתם אחראים להקליד את כל המספרים האלה?
שלמה אייזיק
לא. אנחנו אחראים לוודא שזה נעשה כמו שצריך. אנחנו רואים את זה דרך הדיווחים על העובדים.
היו"ר דוד ביטן
אז אתם דואגים לאנשים עכשיו, לשם שינוי?
שלמה אייזיק
בוודאי.
היו"ר דוד ביטן
מה קורה עם המוסכים? שמעתי שאתם מבקשים עמלות של עד 20% על התיקונים. למה יש דבר כזה, שסוכני ביטוח מבקשים עמלה והציבור משלם אותה בסוף?
שלמה אייזיק
אני לא יודע מה היקף הבעיה.
היו"ר דוד ביטן
תתכונן עד לישיבה. כשנתייחס למוסכים, אני רוצה לדעת על מה אתם מבקשים תיווך. על מה? על זה שאתם מביאים מישהו לתקן במוסך, אתם מבקשים כסף מהמוסך? על מה הוא צריך לתת לכם עד 20% עמלה?
שלמה אייזיק
אני לא יודע אם זה יותר מ-5% מסוכני הביטוח.
היו"ר דוד ביטן
לא חשוב, גם אחוז לא צריך להיות.
שלמה אייזיק
יש תקינה במדינת ישראל, וזה אסור. הממונה הוציא תקנות על זה.
היו"ר דוד ביטן
רשות שוק ההון, למה אתה לא עושה אפליקציה כדי שהמוסכים ידווחו לך על זה? שידווחו על כך שביקשו מהם עמלה ועל מי שביקש, ואז התופעה הזו תתבטל.
שלמה אייזיק
למה המוסכים מסכימים לשלם באירוע הזה?
היו"ר דוד ביטן
יש להם ברירה? הם רוצים להתפרנס. בשביל להתפרנס הם משלמים, גם אם זה לא חוקי.
שלמה אייזיק
אבל אנחנו לא דנים על זה עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו עוברים מנושא לנושא. אנחנו נדון בזה עוד מעט, אז תתכונן לעניין הזה.
שלום דנינו (הליכוד)
עכשיו, שאלה על שוק ההון, בסעיף 33. אני לא בטוח שהוא קיים אבל אני רוצה לוודא: יש לכם הצעה בחוק ההסדרים שחברות הביטוח יציגו ללקוח מה הוא מרוויח?
בתיה מור
בתיה מור מרשות שוק ההון. יש הצעה, היא מקודמת על ידי אגף תקציבים, אבל היא לא של חברות הביטוח אלא של הסוכנים.
היו"ר דוד ביטן
על זה שהם משלמים אגרות?
שלום דנינו (הליכוד)
שהסוכנים יגידו ללקוח מה הוא מרוויח. מי יזם את הדבר הזה?
היו"ר דוד ביטן
למה אתם צריכים לדעת כמה הוא מרוויח?
שלום דנינו (הליכוד)
וחברות הביטוח גם יציגו מה הם מרוויחים על הסוכן? או שזה רק הסוכנים?
קריאה
ומה עם הנגרים? והרוקחים?
היו"ר דוד ביטן
זו פגיעה בחופש העיסוק.
ליאור זוהר
כבוד היו"ר, אני רוצה להגיד משהו. ליאור זוהר מרשות שוק ההון. הנושא הזה ספציפית, וכל הנושאים בכלל של חוק ההסדרים, אושרו כבר בהחלטת ממשלה - - -
שלום דנינו (הליכוד)
זו הבעיה.
היו"ר דוד ביטן
זה היה ממזמן. עם כל הכבוד, יש הפרדת רשויות. הממשלה רוצה להשתלט על הכנסת. אני אומר לך חד וחלק – הפרדת רשויות. גם לח"כים יש מה להגיד. אז מה עם הממשלה העבירה? כל עוד זה מגיע אלינו – גם לנו יש מה להגיד.
ליאור זוהר
אנחנו נמצאים בדיונים שוטפים על זה עם לשכת סוכני הביטוח, עם משרד האוצר ועם שר האוצר.
שלום דנינו (הליכוד)
זה לא בדיון אם זה הגיע להסדרים, אם אתם כבר הכנסתם והממשלה אישרה.
ליאור זוהר
נערך דיון עם לשכת סוכני הביטוח - - -
ההיו"ר דוד ביטן
היו"ר דוד ביטן:היו"ר דוד ביטן:היו"ר דוד ביטן:יו"ר דוד ביטן:
היו"ר דוד ביטן
אתם הסכמתם לזה?
שלמה אייזיק
ממש לא.
היו"ר דוד ביטן
זה נקרא דיון אצלכם? שאלתם אותם והם אמרו לכם לא, ואז עשיתם מה שרציתם?
שלום דנינו (הליכוד)
מתקבל הרושם שאתם עובדים אצל חברות הביטוח, ולא שהם עובדים אצלכם. זה ממש מטריד. חוק אחרי חוק שמשרת את חברות הביטוח הגדולות; לא את הסוכנים הקטנים ולא את העסקים הקטנים. אתם בכלל לא מתייחסים אליהם.
ליאור זוהר
הדלת פתוחה לשמוע כל הערות על ההסדר. נערכים דיונים, נפגשנו עם שלמה בשבוע שעבר ויש עוד פגישות בלו"ז - - -
היו"ר דוד ביטן
זה שאתם לא נותנים לחברות זרות להיכנס לישראל פוגע בתחרות באופן מוחלט. איך רשות התחרות לא דואגת לזה? אני לא מבין את זה. התחרות היא רק בסופרים?
ליאור זוהר
היום יש חמש חברות ביטוח בתהליך של בקשה - - -
היו"ר דוד ביטן
כמה זמן התהליך הזה לוקח?
ליאור זוהר
חברת ביטוח זה לא דבר פשוט.
היו"ר דוד ביטן
לא על הפנסיה; תנו להם בדברים אחרים. אני מעדיף חברה ישראלית בפנסיה. אבל בדברים אחרים – למה לא?
ליאור זוהר
זו בדיוק ההערה הבאה שלי. אני רוצה לשאול את שלמה: כל הלקוחות שקנו ביטוח בחו"ל, כשהם הגישו תביעה – איזה שירות הם קיבלו? אנחנו צריכים גם לדאוג - - -
היו"ר דוד ביטן
מה הבעיה? אני אגיד לכם איך עושים את זה: אתם פשוט רושמים בהסכמים שהסמכות היא לבית המשפט בישראל, זה התנאי. יש סמכות מקומית בבית המשפט בישראל, יש הסכמים כאלה; תחייבו אותם. ושחברות גדולות בחו"ל ישימו ערבות בנקאית לרשות ההון, שיכסו במידה והן יברחו ולא ישלמו לנו.
ליאור זוהר
אנחנו מסכימים איתכם שצריך להסדיר את הפעילות. יש מנגנון בחוק שנועד להסדיר את זה.
היו"ר דוד ביטן
סוכן ביטוח רוצה להרוויח 100 מיליון דולר. אתם תגידו לו מה לעשות? זה חופש העיסוק. זו הפעם הראשונה שאני שומע שאתם מתייחסים לכמה אנשים מרוויחים.
ליאור זוהר
אני רוצה לחדד: זה לא כמה הם מרוויחים, אלא כמה הלקוח משלם עבור השירות שהוא מקבל מסוכן הביטוח.
היו"ר דוד ביטן
זה בסדר. אני בעד שתגנו על הלקוח.
שלום דנינו (הליכוד)
ומה המטרה? מה ההיגיון בזה?
ליאור זוהר
אתה היום משלם לסוכן ביטוח, ואתה יודע שאתה משלם - - -
שלום דנינו (הליכוד)
סליחה, זה לא העניין. העניין הוא שאם תהיה תחרות – אני יודע כמה אני יכול לשלם לכל סוכן. את לא יודעת אילו הוצאות הסוכן יכול להכניס בשביל להקטין או להגדיל, אבל יותר חשוב מכך זה שחברת הביטוח גם תגיד כמה היא מרוויחה על הפוליסה שאני הולך לקנות; אולי הוא מרוויח 1,000 ₪ ואלה מרוויחים 100 ₪?
ליאור זוהר
זה בדיוק העניין. אני לא מבקשת שהוא יגיד כמה הוא מרוויח וגם חברת הביטוח לא אומרת כמה היא מרוויחה, אלא כמה זה עולה ללקוח.
שלמה אייזיק
אדוני היו"ר, אני רוצה להשלים שני משפטים. אני מחזיק פה תרשים רשמי - - -
היו"ר דוד ביטן
יהיה דיון רשמי על זה. תחשוב עד לדיון על המוסכים.
שלמה אייזיק
אין שום בעיה. אני ורונן מדברים יופי.
היו"ר דוד ביטן
אז מה אם אתם מדברים? הוא לא משלם במקום המוסך את ה-20%; המוסך משלם, הוא רק מייצג אותם. יו"ר איגוד המוסכים, יש תשלום עמלה או אין תשלום עמלה?
רונן לוי
אם אין עמלה – אין עבודה.
שלמה אייזיק
אני רוצה רגע להתייחס לנושא מאוד חשוב. כפי שפורסם בדו"ח רשות שוק ההון לשנת 2021, 46% מהסוכנים במדינת ישראל משתכרים ברוטו לשנה עד 250,000 ₪. מתוך זה הם מחזיקים את המשרד, משלמים את הארנונה, קונים פירות וירקות וכו'. 19% נוספים משתכרים עד 500,000 ₪. זה לעג לרש.

כל מה שקורה היום בחוק ההסדרים לא קשור כהוא זה בפרק שלנו לתקציב המדינה, לחיסכון כספי לאזרחי המדינה. כל מה שקשור בפרק שלנו בנושא חוק ההסדרים קשור לשני דברים בלבד: להעצים את המערכת הבנקאית ולהביא לה פעילות נוספת בתחום הביטוח הכלכלי, ולהשאיר כסף בחברות הביטוח ולא להעביר אותו לאזרחים. תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
לא מספיקים ה-20 מיליארד ₪ שמרוויחים הבנקים? אתם רוצים להביא להם עוד? לא ראיתי את חוק ההסדרים עדיין.
שלמה אייזיק
זה בניגוד לחקיקת בכר.
היו"ר דוד ביטן
אתה לא יודע שלרפורמה במדינת ישראל רק קוראים רפורמה? זה לא מביא לשום תוצאה. עובדה שלמרות כל הרפורמות שעשו – הרווח של הבנקים עולה. הם מוצאים פתרונות כדי לעקוף את הרפורמות.
שלמה אייזיק
מה שמעצבן אותי זה שלמרות שהשוק הוא שוק קטן, של מעט מאוד יצרנים – נותנים להם עכשיו לרכוש את חברות האשראי. הורו לבנקים למכור את חברות האשראי, ועכשיו מעבירים אותן לחברות הביטוח.
רונן לוי
וגם את סוכנויות הביטוח.
גלעד קצב
אדוני, גלעד קצב מאגף התקציבים באוצר. משרד האוצר נמצא בקשר רציף עם סוכני הביטוח. בשיחה שלנו ושלהם יחד עם שר האוצר נאמר שנדון על הפרטים של הרפורמה ביחד עם סוכני הביטוח, לפני הבאת הצעת החוק לוועדה.
שלום דנינו (הליכוד)
מה שקשור בחוק ההסדרים לא מגיע לוועדה?
גלעד קצב
זה מגיע לכנסת.
שלום דנינו (הליכוד)
זו הבעיה. הדברים שאתם מריצים בחוק ההסדרים - - -
היו"ר דוד ביטן
זה אולי יעבור לוועדת הכספים.
קריאה
הם חוטפים חוקים.
רמי בז'ה
כבוד היו"ר, ברשותך. קודם כל, אני רוצה לברך מאוד אותך ואת חבר הכנסת דנינו. זו הפעם הראשונה שכל ארגוני העצמאים כאן מרגישים שיש להם שותפים אמיתיים למאבק ולתיקון העוול והאפליה הגדולה, בזכות זה שהיו לכם עסקים פרטיים ואתם מבינים ללבנו. הבעיה שלנו היא לא אתם. אנחנו רק דורשים מכם אומץ פוליטי. הבעיה שלנו היא כנראה הפקידות באוצר. פקידי האוצר רואים את עצמם בעיני עצמם כשומרי הסף של הכסף. חברים, אנחנו הסף; עלינו אתם צריכים לשמור. אם לא תשמרו עלינו ויקרסו כאן במדינת ישראל עסקים קטנים ובינוניים, ופרילנסרים יהפכו להיות עניים – לא יהיה לכם על מה לשמור.
מר ביטן ומר דנינו, בבקשה
לא לתת לחוק ההסדרים לעבור בלי התייחסות לרשת ביטחון סוציאלית בשעת חירום. אני אומר את זה כי זה סעיף שלא עולה כסף למדינה, אבל כשאין מתווה לשעת חירום – אנחנו מגלים את האוצר בערוותו, כי הוא משלם לעצמאים כסף על פי גחמה פוליטית של שר אוצר כזה או אחר. דרשו מחלקנו להחזיר כסף בחזרה. למה? כי אין מתווה ואין חוק, אז נתנו לחלקם יותר מדי כסף. תודה רבה לכם.
היו"ר דוד ביטן
זה לא עולה כסף, אז מה הבעיה עם זה?
שלום דנינו (הליכוד)
זה גם חוק שאנחנו מדברים עליו.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא יכולים לסיים את כל החוברת היום. נשאר לנו המכון לתכנון כלכלי, התאחדות המלונות וסוכנות הנסיעות. אנחנו נזמן אתכם שוב על מנת לסיים את החוברת. דבר שני, כל אחד מאנשי המקצוע בממשל – אתם צריכים לתת התייחסות לדברים שקשורים אליכם בחוברת, כל אחד בעניין שלו.
רועי כהן
אדוני היו"ר, האם יש לך סמכות לגרום לכך שיגיע לפה החשב הכללי, ראש אגף התקציבים, מנכ"ל משרד האוצר – האנשים שבאמת צריכים לתת תשובות?
היו"ר דוד ביטן
אנחנו מתכוונים לקיים ישיבה עם אנשי המקצוע במשרדים כולם ועם חברי הכנסת, על כל מיני בעיות לקראת תקציב המדינה וחוק ההסדרים, והם יצטרכו לבוא לישיבה. אני לא יודע אם מנכ"ל האוצר יבוא, אבל החשב הכללי וראש אגף התקציבים יבואו לישיבה הזו. אני רוצה למצוא פתרונות; זה לא מספיק רק לדון. אתם לא תהיו בישיבה הזו. אני יושב עם כולם על מנת ללמוד את הבעיות, ואנחנו נחליט בינינו מה הכי חשוב מבחינת סדרי העדיפויות כרגע.
רועי כהן
מה ממה שהעלנו פה יוכל להיכנס לחוק ההסדרים?
היו"ר דוד ביטן
לא יודע. יהיו דיונים בחוק ההסדרים. אני אומר שוב – מכל הרפורמות של חוק ההסדרים לא יצא כלום, חוץ מרפורמה אחת או שתיים, שהיו כלל עולמיות: בנושא הפלאפונים, כי זה היה טרנד עולמי, ובנושא הנסיעות לחו"ל, שירד בכל העולם.

ביקשתי מהממ"מ לעשות לי בדיקה על איך הרפורמה של הקורנפלקס השפיעה. אנחנו כבר כמה שנים אחרי זה, והמחירים רק עלו. אולי הקורנפלקס ירד. נמאס לי מכל הרפורמות שלא יוצא מהן כלום. זוהי רק הצגה לציבור על מנת להגיד: "הנה, עשינו", ואחרי כמה שנים כולם כבר שכחו; יש ח"כים חדשים ואנשי מקצוע חדשים.

לפני שאני נועל את הישיבה, ישיבת ההמשך תהיה מאוד מהירה. מי שלא שייך לנושאים האלה – שלא יגיע. מישהו רוצה להגיד משהו לפני שאני סוגר את הישיבה?
שלמה אייזיק
להגיד לכם תודה. ההרגשה מאוד טובה.
אורן בוטא
דבר אחד: משרד הכלכלה קיבל תקציב של 5 מיליארד ₪. צריך להגדיל אותו לטובת העסקים בעוד 2-3 מיליארד ₪. אנחנו משלמים 8 מיליארד ₪ למס הכנסה בכל חודש.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה לחבר הכנסת דנינו על העבודה שהוא ביצע.


הישיבה ננעלה בשעה 13:42.

קוד המקור של הנתונים