ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 19/02/2023

יוקר המחיה בישראל - עידוד עסקים קטנים בתחום המזון - המשך דיון

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים וחמש

הכנסת



61
ועדת הכלכלה
19/02/2023



מושב ראשון



פרוטוקול מס' 28
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, כ"ח בשבט התשפ"ג (19 בפברואר 2023), שעה 10:30
סדר היום
יוקר המחיה בישראל - עידוד עסקים קטנים בתחום המזון - המשך דיון
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
אברהם בצלאל
שלום דנינו
מוזמנים
יאיר אלבין - סמנכ"ל מסחר ושירותים במשרד הכלכלה והתעשייה

גל ברנס - משרד האוצר

שירה פאיראיזן - עו"ד ברשות התחרות

יצחק ברקוביץ - ראש צוות מזון ברשות התחרות

דליה שיליאן - ד"ר כלכלנית ראשית ברשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

שי חן - מנהל תחום בכיר רגולציית מזון במשרד הבריאות

אורי צוק-בר - סמנכ"ל אסטרטגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר

רן זילמן - איגוד לשכות המסחר

אלי שלום סתוי - יו"ר בפורום מזון ומכולות

ערן רהב - מנכ"ל נילוס לעסקים בע"מ

צביקה בנאור - רופא ראשי מועצת החלב

איציק שניידר - מנכ"ל מועצת החלב

אלי ג'ורנו - סמנכ"ל מועצת החלב

אור דהן - שדלן במועצה לענף החלב בישראל

ליעד וקנין - דובר המועצה לענף החלב בישראל

אבשלום וילן - מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

הדס יעקובסון - מנהלת רגולציה וקשרי ממשל במועצה הישראלית לצרכנות
ייעוץ משפטי
אביגיל כספי
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
רעות חביב, חבר תרגומים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



יוקר המחיה בישראל - עידוד עסקים קטנים בתחום המזון - המשך דיון
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הישיבה. הנושא היום הוא יוקר המחיה בישראל – עידוד עסקים קטנים בתחום המזון – המשך דיון. רק רוצה להגיד שאתמול ראיתי בטלוויזיה כתבה שבה אין חלב מפוקח בכלל בסופרים. לא קיים. אז תראו לאן הגענו, שהמחלבות הקטנות לא מסוגלות לייצר, הגדולות לא רוצות לייצר, ואין. שמה שמפוקח וזול, לא קיים. אז אומרים לאנשים שייקנו מהחלב היקר יותר. אז איפה הממשלה? הממשלה צריכה לטפל עניין הזה.

מחיר החלב הולך לעלות ב-16 אחוזים, גם כל המחלבות הקטנות מפסידות כסף, גם הגדולות מפסידות כסף בתחום הזה של החלב המפוקח. אז הממשלה צריכה לטפל בזה. משרד האוצר, למסור לשר האוצר שזו הבקשה שלנו. שיטפלו בעניין הזה של החלב וכל מוצרי החלב המפוקחים. גם הם לא צריכים להפסיד וגם המחיר לא צריך לעלות. עד שיסתדר המצב בשוק העולמי. אבל ככה אי אפשר. או שאנחנו מטפלים ביוקר המחייה או שאנחנו לא מטפלים. זה כבר לא יוקר המחייה, זה לתת מזון לאנשים בצורה זולה. מה אתם רוצים? רק נקנה גבינות 20 אחוזי שומן או 30 אחוזי שומן? אלה הגבינות היקרות, לא? איפה המומחים למוצרי חלב? אלה מוצרים יקרים, נכון? מייבאים מהולנד? אף אחד לא מייצר הרי, מביאים את הכל? לא חלב, גבינות 40 אחוזי שומן אתם מייצרים?
אלי ג'ורנו
אנחנו מייצרים הכל אבל כמו שאתה אומר, את הגבינות היקרות אנחנו מייבאים.
היו"ר דוד ביטן
נראה לי שאין לי ברירה. אני אבקש פגישה עם שר האוצר על העניינים האלה. חשבתי שאתם מעבירים לו את המסרים. אז או שאתם מפחדים או שאתם לא רוצים להעביר. אני לא יודע מה מן השניים. אבל אי אפשר להשאיר את המצב כמו שהוא שאין חלב בסופרים. אין חלב. זו עובדה. ובכל הסופרים, לא בסופר אחד, אלא בכולם אין חלב מפוקח. יש חלב יקר, את זה יש כמה שאתם רוצים, אין שום בעיה. אבל בשביל מה יש חלב מפוקח? בשביל שהמוצר הזה לא יהיה בשוק?

טוב, חבר'ה זה המשך דיון למה שהיה פעם קודמת, אז בואו נתחיל בבעיות וכל מי שרוצה להתייחס, שיתייחס. אנחנו דיברנו פעם שעברה על הקצאת, ואני מדבר על הבעיות שדיברנו עליהן, הקצאת מקום במדף של הסופרים הגדולים לספקים קטנים, לבדוק אפשרות לחייב ספקים למכור במחיר אחיד גם לרשתות וגם למכולות, שעליו יתווסף רכיב השינוע. הבנתי מרשות התחרות שזה יכול להעלות את המחיר דווקא. לא קלטתי למה, אבל אם יש לאנשים פתרון אחר, גם עם זה אין לי בעיה. יש לבחון אפשרות לסיוע מהאוצר להקמת מרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים) כדי שהספקים מהמכולות יוכלו לקנות משם, וגם עם זה אין לי בעיה כפתרון, לדעתי הסיוע יהיה רק התחלתי ואחר כך השוק כבר יסדר את עצמו ומזה גם המרלו"גים ירוויחו בסופו של דבר.

יש לקבל תשובות ממשרד האוצר בנושא סיוע למפעלים קטנים. לגבי היקף הניצול, על פי אילו קריטריונים מחולק הכסף בקרן ומתי יסתיים הכסף בקרן. רשות התחרות תציע לוועדה דרכים באמצעותן ניתן לקדם עסקים קטנים מבלי לפגוע בתחרות. ויש לקיים גם ישיבה עם ועדת הבריאות בנושא הרגולציה בתחום הבריאות. בנוסף, ביקשנו מה-מ.מ.מ (מרכז המחקר והמידע), הם פה? הם הספיקו לעשות?
עידית חנוכה
לא, הם לא הספיקו.
היו"ר דוד ביטן
אז מתי יהיה לנו מסמך שיבחן את פערי המחירים בין מה שהספקים מוכרים לסופרים והמכולות? כמה זמן לדעתך?
עידית חנוכה
אני לא יודעת, אבל אני מוכנה לבדוק את זה. הם הציפו בפנינו בעייתיות. המידע של המחירים שבהם הספקים מוכרים לכל אחד מהגופים, הוא לא מידע חשוף.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, שיתנו רק ל-מ.מ.מ, מה הבעיה? שיעשו בדיקה ויתחייבו להם שהם לא יוצאו את הנתונים האלה. שחס וחלילה לא נפגע בתחרות. טוב, מי רוצה להתחיל? אני מבקש, בלי נאומים על כל מה שאנחנו כבר יודעים, אלא להתייחס תכל'ס לפתרונות. נאומים, מי שידבר בנאומים, אני פשוט אפסיק אותו. נתחיל בנציגי הממשלה, בבקשה.
יצחק ברקוביץ
צחי ברקוביץ', ראש תחום מזון ברשות התחרות. בקשר להצעות של אדוני היו"ר, אני אתייחס לשני הנושאים. גם לקיבוע המחיר או פיקוח על מחיר המכולות לבין הקמעונאים, וגם לאופן בו אנחנו רוצים לעודד ספקים קטנים, בין אם זה על המדף או בהצעות אחרות. אז באמת כמו שציינו, אני אשמח גם, אם רוצים, אני רוצה להרחיב רגע למה אנחנו חושבים שהמחיר יכול לעלות. אנחנו חושבים שההצעה שבמסגרתה יעשו איזשהו ממוצע, אני קורא לזה בסוף פיקוח כי בסוף אנחנו מדברים על פיקוח, ואנחנו מדברים על פיקוח מאוד גדול על כמעט כל, או בעצם כל המוצרים הנמכרים בסופר. ואדוני לא סתם ציין לפני שנייה שבסוף, אנחנו רואים שיש מוצרים בפיקוח והם זולים והם לא נמצאים על המדף, אז צריך להיזהר על הפיקוח כי פיקוח הוא משהו שמאוד קשה לעשות. בטח אם אנחנו מדברים על משהו שהוא רוחבי על כל המוצרים. בסופו של דבר המחירים הזולים של הקמעונאים הגדולים, נובעים בין היתר מיעילות, מיתרונות לגודל וגם מכוח המיקוח שלהם, שהם מצליחים לקחת הנחות מהספקים. אם אנחנו נעשה ממוצע כזה - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל הספקים הקטנים, המחירים שלהם יותר יקרים, זה מה שאתה אומר?
יצחק ברקוביץ
אני לא אומר שהמחירים של הספקים הקטנים יותר גבוהים - - -
היו"ר דוד ביטן
יש מחירים הרבה יותר גבוהים בעניין הזה - - -
יצחק ברקוביץ
אבל אנחנו מדברים עכשיו על זה שהספקים הגדולים והקטנים מחויבים למכור באותו מחיר, לא משנה איזה הוא - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, לא. לא מחויבים. רק לגבי המכולות. שים לב, אתה מערבב. לגבי המכולות, אני אומר שברור לי שהמחירים של הסופרים יכולים להיות יותר נמוכים מהמכולות. הרי, אנחנו יודעים שבפועל זה קורה. אז שם צריכים למצוא פתרון, כי זה גם מוסיף ליוקר המחייה, נושא המכולות. המחיר שם גבוה פי אחד וחצי לפחות ממה שקורה בסופר. אז אנשים זקנים, או אנשים שאין להם רישיון נהיגה, אנשים ששכחו לקנות משהו ויורדים רגע לקנות במכולת, כל הדברים האלה, הם קונים במחיר יקר. וזה לא צריך להיות יקר ברמה הזאת. גם המכולות מוכנים להוריד את המחיר אבל הם קונים במחיר יקר. ברגע שהם קונים במחיר יקר, הם מוכרים ביקר. אז אני אומר בואו נעשה בדיקה בעניין הזה. אתם אמרתם לי בישיבה שעשינו, שזה יעלה את המחיר. לא הבנתי איך זה יעלה את המחיר. אז איזה פתרון אחר יש? יש את המרלו"ג, נכון? צריך משהו לעשות על מנת שהמחירים ירדו במכולות. שזה חלק מיוקר המחייה.
יצחק ברקוביץ
אז זה באמת ההבדל בין מקל לבין גזר. אנחנו חושבים שמקל כזה עשוי להזיק, גזר כמו למשל, הגדלת היעילות של המכולות זה בהחלט משהו שהוא חיובי, אנחנו לא פוסלים אותו. אבל הצעה שהיא מקל שהיא באה ואומרת, בסופו של דבר אני רוצה להתייחס לדינמיקה של הדברים, כי בסוף אתה היום מפקח ואתה אומר שהיום המחיר הוא סבבה אבל המחיר הולך ומתעדכן והספקים יעלו מחיר לקמעונאים כי הם יודעים שהם מחויבים למכור למכולות באותו מחיר והם לא פראיירים, הם לא יפסידו כסף. כי יש פה מבנה עלויות שונה, יש פה יכולת שהיא כוח מיקוח. זה החשש שלנו. ואני מסכים איתך - - -
היו"ר דוד ביטן
מה זה הם לא? הם יהיו מחויבים למכור במחיר הזה. מה הם יעשו? לא ימכרו?
יצחק ברקוביץ
בסדר, אז הם יורידו הנחות כדי שהממוצע יעלה.
היו"ר דוד ביטן
ואתה חושב שבעלי הסופרים פראיירים?
אלי שלום סתוי
למה אתה חושש? למה אתה חושש מתחרות?
יצחק ברקוביץ
אני לא חושש מתחרות.
אלי שלום סתוי
אתה חושש מתחרות.
היו"ר דוד ביטן
אלי, אתה מנהל את הישיבה? למה שימכרו ביוקר. הם, לפי מה שאתה אומר, בעצם אין לסופרים כוח מיקוח. הם יבטלו להם את ההנחות בשביל למכור למכולות ביותר יקר? זה נראה לי לא דבר ש - - -
יצחק ברקוביץ
צריך שוק חופשי.
היו"ר דוד ביטן
חוץ מזה אמרנו שנעשה את זה חצי שנה, אבל שוק חופשי לא מצליח, מה אני יכול לעשות? נעשה את זה חצי שנה, נעשה בדיקה ונבדוק איך זה משפיע. אז אתה בא ואומר לי שזה בעייתי. אתה יודע מה? אין לי בעיה, שיהיה בעייתי. אז הנה אתם, נציגי הממשלה, תנו פתרון. אם הפתרון זה לעשות מרלו"גים בארץ, אז בואו ותשקיעו. שימו מרלו"גים עד שהשוק יווסת את עצמו באופן הזה שהמחירים כבר יהיו טובים ואז מי שיקנה, יקנה. זה כל העניין.

אז באוצר, אתם מוכנים להקים מרלו"גים ולממן בהתחלה את הדבר הזה על מנת שהמחיר ירד במכולות או לא?
גל ברנס
אז נגיד שגם ישיבות שהיו פה בוועדה, בינתיים אנחנו רואים שהציעו פתרונות גם בלי תמיכת הממשלה. למשל הייתה חברה פה שאמרה שהיא - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אין בעיה, אבל הם לא מסוגלים. כמה מרלו"גים כאלה הם הקימו?
גל ברנס
זה שוק שהוא בעבודה - - -
ערן רהב
אנחנו פה.
ב היו"ר דוד ביטן
אתם פה. כמה הקמתם?
א ערן רהב
אין לנו הגבלה על כמות המרלו"גים שאנחנו יכולים לייצר במרחב הזה.
היו"ר דוד ביטן
נו, אתם מסתדרים עם הקמת 10 מרלו"גים כאלה בארץ ולהרוויח?
ערן רהב
אנחנו מסוגלים לתת את הפתרון הזה. כבר התחלתי להיפגש עם משרד הכלכלה, אבל אנחנו צריכים תמיכה ועזרה, בדיוק את אותה התמיכה שאתה מציע, אני מניח שזה במשרדים אחרים אבל אנחנו עובדים עם משרד האוצר - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל השאלה היא - - -
ערן רהב
כן, התשובה היא כן.
היו"ר דוד ביטן
השאלה אם גם למרלו"גים בהתחלה - - -
ערן רהב
הם צריכים עזרה.
היו"ר דוד ביטן
לא, עזוב, עזרה הם צריכים. גם המרלו"גים בהתחלה, הם צריכים לקנות מהחברות הגדולות במחיר שאני מציע, של הממוצעים. בהתחלה לפחות, ואחר כך בסופו של דבר זה יכול להסתדר. כי גם הם יהיו כמו סופר, יקבלו את כל ההנחות, אבל בהתחלה - - -
ערן רהב
זה נכון אדוני, אבל אנחנו מוכנים אפילו להתחיל צעד אחד לפני עד שהתהליך הזה יקרה. אנחנו מוכנים בעזרת משרד הכלכלה ומשרד האוצר, בעזרת התמיכה שאתה מדבר עליה, בעזרת התמיכה הזאת אנחנו כבר נעשה את הייעול שהאדונים הנכבדים פה מדברים עליו, כבר מחר בבוקר. אנחנו לא מחכים. זה כבר מחר בבוקר יקרה. זה הקהל למטה, כל הקמעונאים הקטנים ייהנו מזה כבר ביום הראשון.
היו"ר דוד ביטן
אבל אתם צריכים פה איזה מכרז או משהו?
יאיר אלבין
אני הייתי שמח להתייחס, ממשרד הכלכלה.
היו"ר דוד ביטן
אתם צריכים פה מכרז? או שבסוף המכרז יעכב את זה שנתיים?
יאיר אלבין
כן, אני אשמח להתייחס. בהחלט הנושא - - -
גל ברנס
זה עסק פועל, למה צריך מכרז?
היו"ר דוד ביטן
בשביל שהם יעזרו לך, אולי צריך מכרז.
יאיר אלבין
בעצם הפער במקטע הלוגיסטי הוא משהו שהוצג - - -
היו"ר דוד ביטן
כי אם תהיה עזרה, אז עוד אנשים ירצו להיות בעניין הזה.
גל ברנס
בבקשה, על פי סטנדרטים שהמשרדים יקבעו. אנחנו מוכנים.
היו"ר דוד ביטן
מכרז לוקח בערך שנה, אתה מבין?
גל ברנס
שנה אם יהיה מזל.
היו"ר דוד ביטן
ואנחנו רוצים לפתור את הבעיה עכשיו, לא בעוד שנה. בעוד שנה ישכחו כבר מה הבעיה הייתה. ככה זה במדינה.
גל ברנס
בסוף, לפחות מהניסיון הקודם של הממשלה אם זה בתמיכה במבנים, אם זה מרלו"גים או אם זה מבנים אחרים.
היו"ר דוד ביטן
לא יודע, תשבו איתו רגע. בואו נגיד דבר פשוט. הוא היחיד שקיים בשטח היום נכון?
גל ברנס
לא, יש עוד מרלו"גים למזון.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז תשבו עם המרלו"גים האלה, עם מי שרוצה ותראו איזה תכנית אפשר לעשות על מנת ש- - -
ערן רהב
אדוני, אנחנו המרלו"ג היחידי, נטול - - - אנחנו המרלו"ג היחידי שהוא לגמרי מוכוון לשוק הפרטי בלבד. המרלו"ג היחידי.
היו"ר דוד ביטן
אז יש מרלו"ג לשוק הציבורי? משרדי ממשלה קונים שם? אני לא מבין את זה. לא מבין את הטענה.
ערן רהב
לא, אבל יש מרלו"גים של רשתות המזון שהן לא פונות - - -
היו"ר דוד ביטן
אז בואו נגיד ככה. פתיחת מרלו"גים כפתרון למה שאני ביקשתי, זה נראה לי הגיוני. אם תהיה תכנית שגם תעשה את העבודה, בעצם תוריד את המחירים למכולות, ואחר כך נבדוק את המכולות ונראה שזה באמת משפיע על המחיר שלהן, לא שהן יקנו בזול ואז ימכרו ביקר. אז אני מבקש, אם אתם יכולים, אני יודע שיש לכם עכשיו דיוני תקציב וכל הדברים האלה, אני רוצה שתשבו עם השוק הפרטי בעניין הזה ותראו איך אתם מקדמים את העניין הזה צ'יק צ'ק. אנחנו צריכים שתוך שבועיים תהיה איזושהי תכנית בעניין הזה. ולדעתי אתם לא צריכים להתנגד, גם אם אתם צריכים לתת תמריץ בהתחלה, תתנו, כי בסוף זה יסתדר. כי ברגע שזה יעבוד אז אין שום בעיה, זה יסתדר לבד ולא תצטרכו לתת כסף בעניין הזה.

השאלה איך מפקחים, איך אנחנו בודקים את המכולות כדי לראות שבאמת המחיר ירד. צריך איזה פיקוח - - -
אלי שלום סתוי
יש פתרון.
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע. אני אתן לך לדבר. צריך איזה פיקוח למשך חצי שנה על מנת לראות שזה באמת משפיע. אנחנו צריכים כמה אנשים שיסתובבו ויבדקו מחירים. אולי הרשות להגנת הצרכן, מישהו צריך לעשות את זה במשך חצי, כי אחרת מה נעשה אם זה לא מוריד את המחיר, אז לא עשינו כלום.
אלי שלום סתוי
אז מרלו"גים לא קמים בשבועיים. יקח לכל הפחות להערכתי, בין שנה לשנתיים.
היו"ר דוד ביטן
לא בשבועיים תקימו את המרלו"ג. בשבועיים תעשו את התוכנית.
אלי שלום סתוי
עד שהתוכנית תסתיים, ייקח כמה שנים להערכתי.
היו"ר דוד ביטן
מה? מה פתאום? מה זה כמה שנים?
אלי שלום סתוי
מי שרוצה להקים מרלו"ג צריך קרקע, צריך היתר בנייה, צריך לבנות - - -
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, ברגע שזה יתחיל לזוז אז אין בעיה, אנחנו נדבר על זה. אבל זה לא צריך לקחת כמה שנים. זה עניין של, לדעתי יש מקומות, כמה מקומות יש לכם כבר?
ערן רהב
אנחנו עובדים עם טי.פי.אל. יש לנו מרלו"ג אך אנחנו אמורים להרחיב כבר ביום הראשון לעוד חמישה.
היו"ר דוד ביטן
שמעת? חמש שנים לא צריך.
ערן רהב
זה קיים. העניין הוא התמיכה. חמש שנים לא צריך. לא צריך כלום.
היו"ר דוד ביטן
תגיד לי, לגבי המחירים של אסם ועלית וכל אלה, אתה קונה את זה בזול או שצריך פה לעזור בעניין הזה.
ערן רהב
אני לא יודע מה אני קונה בזול. בסופו של דבר זה מה שהקמעונאי מחליט. אני יכול להגיד לך שיש תחרות, אבל כל המקטע הזה יכול לייעל גם עבור החברה. אם אנחנו נותנים, אם מרלו"ג כמוני נותן מענה לארבעים או חמישים ספקים במקום אחד - - -
היו"ר דוד ביטן
אם אתה מוכר למכולות במחיר שהם קונים בשופרסל, זה לא שווה כלום.
ערן רהב
ברור, המיזם שלנו עוקף את המקטע הזה.
היו"ר דוד ביטן
לא יודע אם זה לגבי המחיר.
ערן רהב
אז אני אומר, אצלנו הספק קובע את המחיר למכולת. אנחנו מסייעים ובעצם מייעלים את כל המקטע הלוגיסטי כי אנחנו מביאים חמישים ספקים - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה הבעיה שבשנה הראשונה ילכו לפי ההצעה שלי שהיא שהמחיר שבו ימכרו למרלו"ג יהיה המחיר הממוצע של כל הסופרים עד שהנושא יסתדר מבחינת תחרות רגילה.
גל ברנס
אז אני אנסה לענות רגע מסודר. לגבי ההצעות שכוללות איזשהו פיקוח על מרווח המחירים, גם אנחנו חושבים כמו רשות התחרות, אנחנו חושבים שיש בדבר הזה סיכון, אנחנו לא מכירים לזה תקדים בעולם. אבל באמת יש פה חשש - - -
היו"ר דוד ביטן
אז הנה, אני מוותר. אבל עדיין למרלו"גים הם צריכים למכור בזול, כי אז לא עשינו כלום. ואז אין בעיה של שינוע ואין שום בעיה. הכל הולך למקום ספציפי. עשרה כאלה בכל הארץ והמכולת באה לקנות משם, אין בעיה. אז אין בעיה של סיכונים - - -
ערן רהב
אנחנו גם שולחים למכולות - - -
היו"ר דוד ביטן
זה שאין תקדים לא אומר שזה לא יכול לעבוד, כן? אתם כל היום עם ה-OECD, כל היום בעניין הזה של סקרים. אבל יש רעיונות שהם מחוץ לקופסא, תבדקו אותם. אני מקבל את זה. אמרתם שזה יכול לעלות את המחיר, אני לא מקבל את הטענה, אבל אני הולך איתכם. תראו לי איך המרלו"גים יכולים לעבוד, ולא בעוד כמה שנים, תוך שלושה חודשים. המחירים חייבים לרדת רבותיי, אין מה לעשות, חייבים לרדת. ואתם לא עושים שום דבר על מנת שהמחיר ירד.

שר האוצר וראש הממשלה עושים מסיבת עיתונאים על החשמל, בסוף לא קרה כלום. אז מה אנחנו? עושים הצגות פה לציבור? אתם צריכים לדאוג שהמחיר ירד. זה התפקיד שלכם היום יותר מהכנת התקציב. יותר מהכנת התקציב. אתם צריכים להראות את זה. אז יש דברים שצריכים לעשות היום. נגיע לחלב, אל תדאגו, שהולך לעלות ב-16 אחוזים, אנחנו כבר לא רוצים שירד, לפחות שלא יעלה. טוב, אני לא רואה שנפתור את זה עכשיו. אתם, שני דברים, תשבו עם החברות שמתעסקות בזה, שמישהו ירכז את זה. אני יודע שהאוצר עסוק עכשיו, רק יבואו לישיבות, אבל מישהו צריך לרכז, אולי משרד הכלכלה.
יאיר אלבין
משרד הכלכלה ישמח להגיב אדוני. נשלחנו לפני שבועיים לעשות שיעורי בית ועשינו אותם.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, משהו נוסף על מה שאני אומר?
יאיר אלבין
המשרד זיהה את הצורך לתת את היתרון לגודל גם למכולות, כמו שיש לסופרמרקטים, לפני כשש שנים. המשרד יצא ביוזמה של מענק לשוק הפרטי, הפרויקט של מר סתוי, בשביל לענות על הצורך הזה. בינתיים בשש השנים האלה, המגזר הפרטי, בזכות היוזמה הזאת, התעורר, והתחילו לקום יוזמות שנותנות את המענה הזה. דיברנו שבוע שעבר על שופרסל, גם רמי לוי נותן את המענה על זה. כמו שאתה מזמין באפליקציה, גם מכולת יכולה להזמין באפליקציה. היא מקבלת משאית אחת, חשבונית אחת, את כל המוצרים פעם אחת לפרוק ולסדר. את כל היתרונות שמגיעים לה וזה גם מוריד את המחירים. ועדיין - - -
היו"ר דוד ביטן
למה המחירים לא יורדים אם יש את האפליקציה הזאת?
יאיר אלבין
ועדיין נשארת להם האופציה שהייתה לפני כן, לפנות ישירות לספקים ולקבל משאית שעוברת כל פעם בנפרד. אנחנו בדקנו, הסוכנות לעסקים קטנים, אני מדבר עכשיו בשמם, בדקו ועשו סקר בהתאם לבקשה שלך, והרבה מכולות שדיברו איתן שמחות על המצב הנוכחי. מבחינתן זה שיפור מהמצב הקודם. גם המכולות בערים עובדות עם yango deli ו-wolt . יש פה הרבה מאוד פתרונות. השוק הפרטי מתפתח בנושא, מאוד מתפתח בנושא הזה. ועדיין המחירים בישראל - - -
היו"ר דוד ביטן
תקשיב, הסופר מוכר למכולת במחיר יותר זול מאשר שהמכולת קונה מהספק. אתה מבין את זה? זו הבעיה פה?
יאיר אלבין
נכון, אבל המכולת יכולה לעבוד עם ספק של - - - יש להם חלופות אחרות.
גל ברנס
זה לא בהכרח. אני אנסה להסביר למה לדעתנו זו לא בעיה, זה דווקא פתרון. בסוף, אם עכשיו כל ספק בישראל צריך להגיע למכולת רחוקה, יש בזה הרבה חוסר יעילות. אם דווקא קמעונאי שגם ככה מאגד - - -
היו"ר דוד ביטן
למה? תמיד הם היו באים דווקא. תמיד הם היו באים.
גל ברנס
במחירים גבוהים, אבל אם בא קמעונאי ויודע לאגד את הדבר הזה - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל עדיין, אתה אומר לי שזה ייקח כמה שנים. אז מה אתה אומר שצריך להמתין כמה שנים?
גל ברנס
מה שקמעונאים כבר עשו בעצם מוריד את המחירים למכולות כי הם יודעים לייצר פונקציה יותר יעילה של סל - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אז אני אומר, בהתחלה, על מנת להרגיל את הציבור. גם המכולת צריכה להתרגל ללכת למרלו"ג - - -
גל ברנס
הם עושים זאת.
היו"ר דוד ביטן
רגע, גם כדי להרגיל אותם, אתה צריך לתת להם מחיר זול במרלו"ג. אז לפחות לתקופה מסוימת אפשר לחייב את מה שאני אומר. רק לתקופה קצרה על מנת שאנשים יתרגלו להגיע למרלו"ג ולקנות שם. אחר כך השוק יעשה את שלו, אבל זה משהו בהתחלה. בהתחלה צריך להוביל את האנשים לשם. למה שהוא ילך למרלו"ג, קודם כל צריך שלא יהיה אחד, שניים או שלושה, אתה צריך שיהיה מרלו"ג קרוב ולא רחוק. אתה צריך להקים לפחות עשרה בכל הארץ, מינימום, אם לא יותר. אז המרלו"ג יהיה בעצם סופר גדול שמתחרה בסופרים. זה מה שיקרה בעצם. אבל הם לא יוכלו למכור לציבור הרחב. זאת אומרת, בן אדם לא יכול לבוא ולקנות שם כמו סופר, כי אחרת זה יהיה סופר רגיל ולא עשינו בזה כלום. זה צריך להיות רק רכישה קמעונאית מרוכזת שאתה בא וקונה. אתה צריך לאסור על המרלו"גים האלה למכור לציבור הרחב. כשבא מישהו שאין לו מכולת וקונה שם, או אין לו עסק קטן. בסדר? אחרת לא עישנו כלום ובתוך שנה-שנתיים הם יתחרו בכל הסופרים ועוד פעם נשב פה ועוד פעם נקים פה מרלו"ג חדש. אתה מבין?
גל ברנס
לכן קמה אדוני היוזמה - - -
היו"ר דוד ביטן
אני מבקש. אז אנחנו רוצים תוך שבועיים. זה מספיק זמן שבועיים?
גל ברנס
זה, בתקופה הזאת, גרוע ממש.
היו"ר דוד ביטן
אבל הם ירכזו. משרד הכלכלה ירכז את זה. אנחנו צריכים לפתור את הבעיה מהר. תוך שבועיים תשבו עם מי שכבר עובד בשטח. תציגו לנו תכנית מסודרת ונלך עליה, אין בעיה. אני מקבל את זה שזה בעייתי לעשות את מה שאני אומר. אז פתרון אחר גם מקובל עליי, אין בעיה. אבל צריך לתת פתרון מהיר ולראות איך בהתחלה המחירים שם יהיו זולים ולא יקרים. תכף, תכף, פותרים לך את הבעיה וגם אתה מצביע. אני אמרתי שאני לא רוצה הרצאות - - - תכף נשמע את הפתרון שלך - - -
אלי שלום סתוי
פתרון מעולה שמשרד הכלכלה מימן אותו.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, מצוין. בינתיים לא ירד המחיר אז אני לא יודע מה מעולה - - -
אלי שלום סתוי
ידידי, תקשיב לי. אתה לא רוצה להקשיב לי?
היו"ר דוד ביטן
לא, אני לא רוצה להקשיב. זכותי לא להקשיב. בינתיים, מכל הפתרונות, המחיר לא ירד אז אני לא יודע מה הפתרון הכי טוב. נראה לי שהמרלו"ג זה הפתרון הכי טוב. אז בסדר, קדימה, בואו נעשה אותו. איך אנחנו יוצרים מצב שאנחנו גורמים לסופרים ולמכולות מצד אחד להגיע ומצד שני שהמחירים שם ירדו גם כן? אחרת, אני לא הולך על זה, מצידי שהמכולות יישארו כמו שהן. אם המחיר לא יורד, אז לא עשינו כלום וזה לא מעניין אותי. אז תוך שבועיים אני רוצה את זה. צריך פקחים. צריך לממן פקחים באופן זמני, שהאוצר יממן את זה - - -
אלי שלום סתוי
אין צורך בפקחים - - -
היו"ר דוד ביטן
די, מספיק כבר נו. צא החוצה בבקשה - - -
אלי שלום סתוי
אתה לא מקשיב לפתרון - - -
היו"ר דוד ביטן
צא החוצה בבקשה. תוציא אותו בבקשה. אתה רוצה ככה? תוציאו אותו בבקשה.
אלי שלום סתוי
אתה מוציא את הגורם היחידי שיש לו פתרון.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, יש לך פתרון. ראיתי את הפתרונות שלך. צא החוצה - - -
אלי שלום סתוי
אתה לא רוצה להקשיב לפתרון - - -
היו"ר דוד ביטן
צא החוצה. עוד חמש דקות תיכנס. אתה לא מבין עברית. אתה רוצה לנהל את הישיבה או שאתה רוצה לדבר בלי הפסקה. תצא החוצה.
קריאה
בנחת, בנחת. כל הדיונים פה הם בנחת.
היו"ר דוד ביטן
לא, מספיק. כמה שאני אומר לך אתה ממשיך. בוא, תחזור, תחזור. אני אומר, צריך למצוא את הפתרון הזה ואני מבקש תכנית מסודרת בעניין הזה. תראו, גם לוועדת הכלכלה, גם לח"כים יש מה להגיד. ואנחנו לא עושים את זה דווקא. אנחנו עושים את זה במטרה משותפת. אני אשב עם שר האוצר על העניין הזה. אפשר לפתור את זה בתמריצים מסוימים. אפילו בחקיקה אם צריך, תקנות או משהו, לזמן קצר, על מנת להרגיל את השוק שיעבוד ככה. אתם צריכים יותר משבועיים? אין בעיה. אבל אל תובילו אותי ואחרי התקציב תורידו אותי, אני רוצה להוריד את המחירים עכשיו. אני רוצה להראות לציבור שאנחנו מורידים מחירים. מכל מיני. אם אנחנו נוריד פה ופה ופה ופה, בסוף המחירים ירדו. נוריד עלויות, נוריד דברים כאלה.
אברהם בצלאל (ש"ס)
איך אנחנו גורמים לזה באמת שנוריד את המחירים?
היו"ר דוד ביטן
אז זה מה שאני אומר. ברגע שהם יקנו בזול, הם צריכים למכור בזול. זה ברור, מה. זו המציאות. אתה מבין? מה רצית להגיד? נו, בוא נראה את התוכנית שלך. בבקשה.
אלי שלום סתוי
כבוד היו"ר, אין צורך להמציא את הגלגל. הגלגל כבר נוצר. משרד הכלכלה, לפני שבע שנים, השקיע מיליון שקל בפתרון שאנחנו הגשנו דרך ועדת טרכטנברג, ועדת קדמי שעסקו בנושא. והפתרון הוא פשוט. יש כבר, קיים, לא צריך לחפש - - -
היו"ר דוד ביטן
אז למה המחירים לא ירדו?
אלי שלום סתוי
אז אני מסביר לאדוני. החוק שעליו אדוני דיבר במפגשים הקודמים, שמחייב את הספקים לא לעשות איפה ואיפה, הרי שתבין, הספקים, ידיהם כבולות. אחרי שהם נותנים חמישים אחוזי הנחה לרשתות הגדולות, הם לא יכולים לבוא לקטנים ולתת להם הנחה. אין להם מאיפה. עכשיו, אם רשות התחרות - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל פתרנו את זה על ידי שיהיה מרלו"ג - - -
אלי שלום סתוי
אם רשות התחרות מעדיפה 600 נקודות מכירה - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה ההצעה? עזוב, מה ההצעה? לחזור ללפני שבע שנים למה שמשרד הכלכלה - - -
שלום דנינו (הליכוד)
הוא רוצה שני דברים, דוד. תרשה לי שנייה. הוא רוצה אחד, לאמץ את מה שאתה הצעת פה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, הוא לא רוצה - - -
אלי שלום סתוי
רוצה, רוצה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא עשה כלום, כי המחירים גבוהים.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, הוא רוצה ולהיפך, הוא מפרסם בכל מקום את מה שאתה העלית, שאתה דורש באיזושהי דרך חוקית תקנונית, שהם יקבלו את המחירים של הסופרים. זה אחד. מה שיעזור להם, עוד אלמנט אחד, זה המרלו"ג, שהופתעתי שמשרד הכלכלה מימן ועשה וסידר להם - - -
גל ברנס
הוא קיים, הוא קיים - - -
שלום דנינו (הליכוד)
שני הדברים ביחד - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל זה סיוע למרלו"ג אחד. אנחנו מדברים פה על מערכת שלמה.
שלום דנינו (הליכוד)
כמודל.
היו"ר דוד ביטן
אז בסדר. ננצל את המודל הזה. אבל, בינתיים כל מה שמשרד הכלכלה עשה עד עכשיו לא הוריד את המחירים.
אלי שלום סתוי
אני אסביר לאדוני למה.
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע מה הוא רוצה. אתה רוצה לסייע למכולות, אני רוצה גם לסייע על מנת שיורידו את המחיר, לא בשביל לסייע - - -
אלי שלום סתוי
אתה רוצה לשמע את האמת ידידי?
היו"ר דוד ביטן
נו, מה האמת?
אלי שלום סתוי
אנחנו הגשנו את התוכנית למשרד הכלכלה עם שותף אסטרטגי הכי תחרותי שקיים במדינת ישראל על מנת לסייע לנו לקבל את המחירים הזולים. קוראים לו רמי לוי. אתה מכיר אותו. רמי לוי חתום איתנו על הסכם, לספק לנו את המוצר למרלו"ג במחיר תחרותי. הצליחו להבריח אותו , ידידי. בגלל זה, זה מתעכב. עכשיו אתה רוצה לשמוע מה הרשות לתחרות עושה בנידון? אני יכול לספר לך - - -
היו"ר דוד ביטן
אמרתי שאני לא רוצה נאומים. אני רוצה פתרונות. נאומים אני לא רוצה.
אלי שלום סתוי
הנה פתרון, קבל פתרון. קודם כל הפיקוח על המחירים. חברת "סטורנקסט" מחוברת היום, היום, היום ל-700 נקודות מכירה קטנות דרך הקופות ומפקחת. היא יכולה לפקח על המחירים. אותו דבר אנחנו נעשה - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר על הסופרים עוד פעם.
אלי שלום סתוי
לא, לא, לא, אני מדבר על מכולות.
היו"ר דוד ביטן
מה מכולות? נו באמת, בחייך. מספיק כבר עם זה.
אלי שלום סתוי
ידידי, אתה לא רוצה להקשיב.
היו"ר דוד ביטן
לא, אני לא רוצה להקשיב כי אתה חוזר על עצמך על דברים שלא קשורים לדיון בכלל. זה לא קשור לדיון. אתה מציע דברים שלפני שבע שנים לא עזרו ואתה רוצה שאני אדון בזה - - -
אלי שלום סתוי
אתה טוען - - - סליחה, רגע. תן לי לדבר.
היו"ר דוד ביטן
מספיק אמרתי, מספיק.
אלי שלום סתוי
לא בסדר.
היו"ר דוד ביטן
לא בסדר? אז תתלונן עליי, עזוב את זה. אמרתי שאני לא רוצה הצעות - - -
אלי שלום סתוי
זה פתרון - - -
היו"ר דוד ביטן
פתרון? זה לא פתרון. לפני שבע שנים זה לא פתרון. ורמי לוי, עם כל הכבוד, לא יכול לקבל זכות עדיפה על הסופרים האחרים - - -
אלי שלום סתוי
הוא קיבל אישור מהרגולציה. הוא קיבל אישור רסמי.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, טוב. זו בעיה ראשונה. התקדמנו. שלושה שבועות, כי שבועיים זה מעט, עוד שלושה שבועות תביאו לנו את התוכנית. אנחנו נקיים ישיבה נוספת עוד שלושה שבועות. עכשיו לגבי הספקים הקטנים, לגבי המדפים.
יצחק ברקוביץ
כן, אז בקשר לנושא הזה, אנחנו חושבים שצריך לתמרץ. אנחנו מקדמים במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, תמריץ כלכלי לסופרים לקנות יותר ספקים קטנים. זאת אומרת, יהיה תמריץ אם ירצו לפתוח חנות חדשה ויקבלו פטור מהחובה לבוא אלינו עם אחוז מסוים מהרכש שלהם, שהיום הוא עומד על X ואחרי ההצעה הוא יעמוד עלX פלוס משהו, אם ייקנו יותר מספקים קטנים ונתח השוק הכספי שלהם, והמחר הכספי של הספקים הקטנים יעלה, זו הדרך לתמוך בהם.
היו"ר דוד ביטן
אתה הצגת את זה לאוצר, את הדברים האלה?
גל ברנס
האוצר תומך.
היו"ר דוד ביטן
תומך? באיזה סוג של תמריצים?
גל ברנס
אז היום, לפי חוק התחרות במזון, היום צריך אישור לחלק מהסופרים, כדי לפתוח סופר חדש הם צריכים אישור מהממונה על התחרות. ההצעה פה שאם באמת יראו שהם בכל הארץ מכרו יותר ספקים קטנים מבינונים, הם לא יצטרכו את אותו אישור וזה מן הסתם - - -
היו"ר דוד ביטן
וזה יופיע בחוק ההסדרים הבא?
גל ברנס
הקרוב.
היו"ר דוד ביטן
ואתם תומכים בזה?
אלי שלום סתוי
זו הצעה שלנו.
היו"ר דוד ביטן
זה יעזור לספקים קטנים מצד אחד וגם יראו את המחיר מצד שני?
יצחק ברקוביץ
אנחנו חושבים, בסופו של דבר, הדרך, באמת צריך לעשות את הצעדים האלה בעדינות. החשש שלנו שאם עושים צעד כופה, גל ציין את זה בדיון הקודם גם, שצעד שהוא כופה יכול להעלות את המחיר של הספקים הקטנים. ספקים קטנים, אם אתה מחייב אותם עכשיו, אתה אומר לסופר שהוא חייב לקנות אותם, אז הם יכולים להעלות מחיר. אבל אם עושים את זה תחת תמריץ כלכלי, אם הם בחרו כי זה משתלם להם כלכלית לעשות את זה, זה יגדיל - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל תוך כמה זמן ישפיע הדבר הזה?
יצחק ברקוביץ
ברגע שזה ייכנס לתוקף. ההשפעה יכולה להיות מיידית.
היו"ר דוד ביטן
איך זה משפיע על המחיר שלהם?
יצחק ברקוביץ
בסופו של דבר, אם קונים יותר ספקים קטנים, המחזור של הספקים הקטנים גדל והספקים הקטנים גדלים, הם נהנים מיותר יתרונות לגודל. עכשיו, הצעד הזה הוא צעד שמטרתו היא תמיכה בספקים קטנים. גם אם המחיר שלהם היום גבוה, לאחר הצעד הזה המחיר עשוי לרדת. כי ככל שממצים יתרונות לגודל, המחיר יורד. בסופו של דבר, צריך לזכור שאנחנו מדברים על הצעה שהמטרה שלה היא תמיכה - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, פה אנחנו מסייעם לספקים הקטנים. זה בסדר, זה דבר אחד. אבל אני רוצה גם לראות השפעה על המחיר.
יצחק ברקוביץ
הם יכולים להתחרות יותר - - -
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות שזה לא ישפיע. אין בעיה, בסדר. אז מסייעים לקטנים.
ערן רהב
אדוני, "נילוס לעסקים" נותנת פתרון גם בנושא הזה.
יצחק ברקוביץ
תן לי רק לסיים. הדבר הנוסף שזה עשוי לגרום בטווח היותר רחוק, זה שהספקים הקטנים יהוו יותר תחרות לספקים הגדולים וזה בהחלט משהו חיובי שיקרה מהדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
טוב, אז נחכה לחוק ההסדרים. זה בטוח בתוך החוק?
ערן רהב
אדוני, "נילוס לעסקים" נותנת מענה - - - המיזם שלנו נותן גם מענה במקרה הזה - - - כן, גם המרלו"ג.
היו"ר דוד ביטן
אבל תקשיב, זה דווקא בעניין הזה, המרלו"ג לא מסייע. אנחנו רוצים שבכל הסופרים יהיה לו מדפים. אנחנו רוצים הגדלת מדפים.
ערן רהב
אני לא אומר שזה במקום, זה בנוסף. כי במכולות, החלק שלהם, זאת אומרת שגם פה אפשר לחשוב על תמיכה בעסקים הקטנים כי אנחנו מייצרים להם פה את אותה יעילות שהאדון המכובד פה מדבר עליה. בדיוק אותה יעילות.
היו"ר דוד ביטן
זה דווקא פחות בעייתי. עכשיו, אלי רצה להגיד משהו לסיוע לספקים הקטנים או שאתה נגד זה גם?
אלי שלום סתוי
ההיפך, ההיפך. דוד, הפתרון שלנו של מרלו"ג לשירות הקמעונאים הקטנים - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא המרלו"ג. המרלו"ג לא קשור לזה. זה סיוע לספקים הקטנים.
אלי שלום סתוי
תן לי להסביר איך זה קשור. אנחנו פונים לכל ספק קטן בישראל. במקום ללכת עם המוצר האחד או שני המוצרים שיש לו ממכולת, מכולת, מכולת, שזה לא כלכלי, אנחנו רוצים להביא את למרלו"ג שעומד לשירות הקמעונאים הקטנים ואנחנו נבצע עבורם את הלוגיסטיקה. זה פתרון מושלם לעסקים קטנים ולמגדלים של תוצרת חקלאית, ידידי.
היו"ר דוד ביטן
תכף נגיע לחקלאות, אבל אני אומר - - -
אלי שלום סתוי
הפתרון שלנו מושלם.
היו"ר דוד ביטן
רגע. זה, המרלו"ג, יעזור לספקים הקטנים בהצגת הסחורה למכולות, כן, אין ויכוח. אבל, אנחנו פה מדברים על מתן תמריצים על מנת שהספקים הקטנים יוכלו להיכנס לסופרים באופן כזה - - - רגע, זה לא ויכוח, אני מסביר לך. הספקים יוכלו להיכנס לסופרים באופן כזה שהם יוכלו למכור יותר סחורה שלהם וזה ישפיע בסופו של דבר על המחיר שהם נותנים לציבור הרחב.
היו"ר דוד ביטן
משפט אחד בעניין הזה, אפשר? אני, יש לי ניסיון רב בעבודה ברשת שיווק אחת הגדולות בארץ, ואני אומר לך, ידידי, שבמתכונת שבה הם מפתחים מוצר פרטי המבוסס ייבוא, אותן רשתות גדולות כמו "שופרסל", כמו "רמי לוי" ואחרים, הסיכוי שייצרן קטן, מקומי, ייכנס למדפים שלהן שואף לאפס.
היו"ר דוד ביטן
האוצר, רשות התחרות ומשרד הכלכלה מציעים הצעה מסוימת וברור שכל הצעה תיבדק בשטח האם היא משפיעה או לא. אם היא לא תשפיע אז הם יצטרכו לבוא ולתת פתרון אחר. נכון? אמרתי משהו לא נכון? איך אתם בודקים א זה משפיע? מי בודק את זה? בעוד כמה שנים נבדוק את זה? אתה אומר שההשפעה לזה תהיה מיידית?
גל ברנס
אנחנו מציעים לצד כל הדבר הזה, אנחנו גם נקים ועדה ממשלתית שאחד התפקידים שלה יהיה לעקב אחר יישום צעדים - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה יודע מה ועדה ממשלתית, עד שהיא יושבת ועד שהיא בודקת עוברות שנתיים. אז אנחנו כבר עוברים לך, שוועדת הכלכלה תבקש לקבל תוך שלושה חודשים מרגע שהחוק הזה עובר, מה קורה עם החוק הזה ומה קורה עם ההשפעה גם על הספקים וגם על המחירים. כל שלושה חודשים נבקש בחוק, דיווח לוועדה. אנחנו לא ניתן לכם למסמס את זה במסגרת ועדה ממשלתית. זה לא ילך הסיפור הזה. והמרלו"ג, דרך אגב, צודק בדבר אחד, ברגע שיבואו הקטנים וגם יקנו מהם, המכולות הקטנות, המינימרקטים הקטנים, יקנו מהם, אז גם זה יעלה את - - -
אלי שלום סתוי
הם יעדיפו אותם גם כי זה נותן בידול - - -
היו"ר דוד ביטן
מאיפה אני יודע מה יעדיפו.
אלי שלום סתוי
אני אסביר לך, כי אני בעל עסק קטן.
היו"ר דוד ביטן
אז אתה תעדיף, אולי מישהו אחר לא יעדיף.
אלי שלום סתוי
דוד, כשאני יכול לקנות מוצר שלא נמצא בסופרים יש לי בידול ועם הבידול הזה אני יכול לנצח.
שלום דנינו (הליכוד)
אנחנו יודעים מה המחזור של המכולות הקטנות שאנחנו מדברים עליהן - - -
ערן רהב
כן, אנחנו, על פי "סטורנקס" יודעים שהשוק הפרטי, נקרא לזה הקטן, כולל חנויות נוחות, מגלגל כעשרה מיליארד שקל בשנה.
היו"ר דוד ביטן
שכמה זה באחוזים?
ערן רהב
זה מתוך שישים מיליארד.
היו"ר דוד ביטן
נו זה הרבה. אז אם הם יורידו מחירים זה ישפיע על הכל.
ערן רהב
כארבע מיליארד שקל רשתות הנוחות, זה כמובן כולל - - -
היו"ר דוד ביטן
תכף נראה, את זה אנחנו נעשה כמשהו נפרד, נושא הנוחות, ה-"am:pm" וכל האלה שמוכרים במחיר מאוד, מאוד יקר בגלל שהם פתוחים כל הלילה.
שלום דנינו (הליכוד)
איך זה מתוך זה? שמענו פה מהסופרים שהמחזורים שלהם, כמו "ויקטורי" וכל אלה, ארבעים מיליארד, לא? אז כמה רשתות יש?
ערן רהב
לא, השוק הוא סה"כ, ה-FMCG, הוא ארבעים מיליארד בשנה.
שלום דנינו (הליכוד)
על איזה שוק אתה מדבר?
ערן רהב
השוק, הסופרים. הקמעונאות והמזון.
היו"ר דוד ביטן
רק על המזון זה שישים מיליארד - - -
שלום דנינו (הליכוד)
כולם? שישים מיליארד?
ערן רהב
כולם. כל השוק שישים מיליארד שקל.
היו"ר דוד ביטן
אוקי, עכשיו, מה רצית להגיד מוביל החקלאות?
אבשלום וילן
א' יש מרלו"ג שאתה מדבר עליו, שרץ באזור הצפון, יש אחד כזה שעובד לגמרי לא רע, ושי פה עוד דוגמאות - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל הוא מוכר לציבור הרחב או רק לספקים? אני לא רוצה שימכור לציבור הרחב. כל הרעיון זה שהוא ימכור באופן מרוכז. אם הוא מוכר כסופר רגיל, גם "יוחננוף" יכול לפתוח דבר כזה.
אבשלום וילן
הם מוכרים לספקים במחירים יותר גדולים. הרשת שלהם היא יותר זולה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, לא יודע. אנחנו צריכים אחד שימכור באופן מרוכז. זה כל הרעיון. אנחנו לא עכשיו עוזרים ונותנים תמריץ למישהו שמתחברה באחרים. אני אומר לך מה יקרה, עם הזמן גם הסופרים הגדולים, גם הם יפתחו מרלו"ג. זה מה ישקרה בסוף. "שופרסל" התחילה באמת להקים אחד כזה בבאר יעקב. אני לא יודע מה המחירים שם. כבר הקימו דבר כזה שבאות מהאזור, כל מיני מכולות, וקונות שם. אוקיי? אז אנחנו לא רוצים מישהו שיתחרה בהם. אם הסופר הגדול רוצה להקים גם כן מרלו"ג, שיקים אותו, אין בעיה. אם התמריצים של האוצר יתאימו לו, אז הוא יקים. כל העקרון שצריך להיות זה שבעל המכולת לא יצטרך לנסוע חמישים ק"מ על מנת לקנות. הם לא יעשו את זה. הם לא עשו את זה, מה כבר קונים במכולת, זה לא שיש להם מיליון עובדים. זה גם בעייתי. הוא צריך למצוא זמן מתי אשתו מחליפה אותו, או שהוא מחליף את אשתו, שלא יבואו אליי בטענות, על מנת שהוא יוכל לצאת מהמכולת וייסע באוטו על מנת לקחת את הסחורה. אף אחד כבר לא מגיע אליהם למכולת על מנת למכור להם סחורה?
ערן רהב
חוץ מ"נילוס". "נילוס" מגיע.
היו"ר דוד ביטן
אתה מגיע. בסדר. כי אתה המרלו"ג בעצם.
ערן רהב
כן, אצלי הם קונים באפליקציה ואני מביא להם. הם לא צריכים לבוא.
היו"ר דוד ביטן
מה קורה עם סחורה של פירות וירקות וכדומה?
ערן רהב
אנחנו עומדים להיכנס לזה גם.
אבשלום וילן
אני דיברתי מקודם על פירות וירקות.
היו"ר דוד ביטן
לא, זאת אומרת, איך הם קונים את זה? פה זו בעיה, זה שוק נפרד.
שלום דנינו (הליכוד)
כאילו, דוד מתכוון, אפשר לקנות בלי לראות בעין פירות וירקות?
ערן רהב
כן, כן הם קונים. אני יכול להגיד לך מהלמידה שלי, יש כאלה שנוסעים ישירות לשווקים, סיטונאים כמו בצריפין. המרוחקים יותר, למשל באזור באר שבע, הם הולכים שוק של באר שבע וקונים. אין להם שום בעיה לקבל את זה מאנשים שהם מכירים ויודעים שהסחורה מצוינת. אין להם שום בעיה לקבל את זה מאנשים שהם מכירים ולקנות את זה בלי לראות את הסחורה כי הם יודעים שהסחורה מצוינת. גם את זה אנחנו נביא להם במסגרת חבילה אחת, במסגרת הזמנה אחת הם יקבלו הכל מבלי להתעסק עם עשרות ספקים. זה, שוב, היתרון התפעולי שאתה מדבר עליו. אנחנו ניתן את זה גם פה ובהמשך, בעזרת השם, גם בקפוא.
היו"ר דוד ביטן
האמת שפירות וירקות זה שוק מיוחד - - -
אבשלום וילן
המרלו"ג הזה בצפון, זה בדיוק מה שהוא עושה. הוא דוחף לכל הקטנים במחירים יותר זולים.
היו"ר דוד ביטן
מי, המרלו"ג? אז ימכרו סחורה כזאת, אבל יש את השווקים של הירקות והפירות, אז מה תעשה איתם? ושם, בן אדם שיש לו חנות ירקות, נוסע בלילה לקנות את הסחורה. זה חלק מהעניין. או הפסיקו גם עם זה?
אבשלום וילן
בגדול, בכל המדינות הגדולות, יש לך שוק סיטונאי גדול. ניקח את צרפת לדוגמא, מדינה של שמונים מיליון איש. השוק הזה, מגיעים אליו לילה-לילה, שלושים עד שלושים וחמישה אחוז מהפירות והירקות. יש שם גבינות, יש שם הכל. עכשיו, מה קורה? המחירים שהוא קובע באותו יום, הם בכל צרפת והרשתות לא יכולות לעשוק את היצרנים הקטנים לתת מחירים אחרים, כי השוק הזה מכתיב את המחיר. בישראל היה ניסיון כזה.
שלום דנינו (הליכוד)
הוא מכתיב את מחירי המכירה או את הקנייה.
אבשלום וילן
הוא מכתיב את המחיר הסיטונאי ולאחר מכן, הרשתות, מה קורה עם הרשתות בארץ, הן יכולות להכתיב את המחירים כי יש להן כוח. אין לנו את החולייה של הסיטונאי ומה שקורה כתוצאה מכך, השוק בצריפין הוא חסר משמעות. ניסינו, הממשלה קיבלה לפני הרבה שנים החלטה להקים שוק סיטונאי ואז פתאום ברחה ברגע האחרון אחרי שכבר היו תוכניות והכל. אם אתה רוצה להוריד מחיר ולצרכן, שוק סיטונאי חזק יכול להשתלט לך על כל המערכת ולהוריד מחירים. אבל, לצערי בארץ, כל פעם מתחילים בשיטה של "יאללה בואו", וזורקים את הכסף לחינם. זה מה שצריך לעשות. עשרה מיליון יכולים להחזיק את זה. עשרה מיליון אזרחים.
היו"ר דוד ביטן
שמה, מה ההצעה? להקים מה? שבתוך המרלו"ג זה יקרה?
אבשלום וילן
שוק סיטונאי גדול.
היו"ר דוד ביטן
ויש היום שוק סיטונאי?
אבשלום וילן
יש, קטנים. השוק שאתה מכיר היום הוא חסר משמעות.
ערן רהב
רק סליחה שאני קוטע. צריך להפריד. הוא מדבר על סך השוק ואנחנו בכובע של המכולות הקטנות.
היו"ר דוד ביטן
לא, עזוב את המכולות הקטנות. יש חנויות של ירקות ופירות, לא מכולת.
ערן רהב
זה גם קמעונאי קטן, אגב.
היו"ר דוד ביטן
יש מכולות, שהיום רוב המכולות מחזיקות משהו קטן הקשור לירקות ופירות אבל יש חנויות של ירקות שגם שם האנשים באים לקנות. שם הבעיה יותר חמורה הקשורה לייבוא ולכל מיני דברים כאלה ולייצור. זה לא פשוט, זה לא דבר ש, זה דיון אחר לגמרי. דרך אגב, יש לנו דיון על החקלאות בעוד שבועיים ונדון בזה שם, לא נדון בזה פה.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל תבוא עם המודל, וילן. אני שומע אותך פעם שנייה או שלישית מדבר על השוק הסיטונאי.
אבשלום וילן
אני אומר לכם, תראו פעם אחת איך זה עובד בצרפת ותבינו בגדול איך דרך שוק חזק, אתה משתלט על המחירים במדינה גדולה. במדינה קטנה כמו ישראל, זה עוד יותר - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל היו וכולם נסגרו. בתל אביב בנו שם בניינים. מכרו את השטחים.
אבשלום וילן
תראה, אם אתה בונה את התוכנית, באור יהודה הייתה תכנית להקים שוק כזה והוא יהווה תחרות לכל הרשתות הגדולות שהן בעצם - - - הרשתות שולטות במחירים, צריך להבין את זה. למה? כי הן באות לכל חקלאי וחקלאי וסוגרות מולו ולוחצות כלפי מטה. המרווחים שלהן גדלים ואחרי זה הן עושות עם המרווחים מה שהן רוצות. ברגע שיש לך שוק חזק, הוא קובע את המחיר והן מתיישרות כלפי השוק.
שלום דנינו (הליכוד)
אז תבוא עם המודל הזה, במפורט, וגם מה העלות של המנגנון הזה של השוק הסיטונאי כי גם הוא צריך להרוויח והוא עוד חולייה בתיווך. אז צריך לשקול את זה אחד מול השני. ותביא את מה שמוחלט אז - - -
היו"ר דוד ביטן
היום, כמה יש ואיפה? ברחובות יש אחד, נכון? אם יש, למה הוא לא מתפקד? בבקשה.
אורי צוק-בר
אורי צוק-בר ממשרד החקלאות. קודם כל, השוק הכי גדול הוא בצריפין, יש בירושלים, יש ברחובות שוק קטן ויש בעוד כמה מקומות בארץ. כל השווקים הסיטונאים ביחד בסביבות ה-15 עד 20 אחוזים מהפירות והירקות. אנחנו, לפני מספר שנים, רצינו להשקיע בלחדש את השוק ולעשות אותו מודרני יותר, היה אפילו תהליך של הקמת בוט לפרויקט הזה. לצערי זה לא צלח בסוף.
שלום דנינו (הליכוד)
מאיזו סיבה?
אורי צוק-בר
מאיזו סיבה? מהסיבה שבסופו של דבר היה עניין תקציבי והעלות הייתה של כמה מאות מיליונים לעשות את זה בבוט וזה היה עוד בממשלה הקודמת קודמת והחליטו לא לשים כסף על זה. מצד שני, החליטו לשים כסף על זירות דיגיטליות של מסחר בפירות וירקות. הקצינו לזה תקציב של כמעט עשרים מיליון שקל והיו כמה חברות שניגשו לזה, שתיים הגיעו לשלב של יישום, יש חברה אחת שעכשיו בתהליכים של גדילה וכרגע יש בה כמה מאות עסקאות בחודש בשווי שניים עד ארבעה מיליון שקל.
שלום דנינו (הליכוד)
הדיגיטל הזה מתווך בין מי למי?
אורי צוק-בר
בין החקלאים לבין החנויות ונקודת המכירה הקטנות.
היו"ר דוד ביטן
ומשתמשים בזה?
אורי צוק-בר
משתמשים בזה אבל לא הרבה. רק כמה מאות עסקאות בחודש. זה לא מספיק.
היו"ר דוד ביטן
נו, זה כלום.
אורי צוק-בר
זה תהליך - - -
היו"ר דוד ביטן
מה זה תהליך. כמה זמן מתעסקים בזה?
אורי צוק-בר
מתעסקים בזה חצי שנה. המגבלות שלהם, זה נושא האשראי שמתעסקים בזה. עכשיו מנסים לגייס ספקים גדולים יותר מתחום חקלאות שיוכלו לעבוד על מוצרי המסה, תפוחי אדמה, בננות ודברים כאלה. אני יודע שנמצאים בשיח על זה עם רשות החדשנות ורשות התחרות, על אפשרות לקנות מספקים גדולים. היעד שלהם זה למכור לחנויות וגם לשוק מוסדי. שוק מוסדי, יש להם תחרות קשה כי יש סיטונאים גדולים שמוכרים לשוק מוסדי היום ולא פשוט להם להיכנס. אבל לחנויות, הרעיון הוא שהכל מתבצע דיגיטלית. זאת אומרת, החקלאי לא צריך להביא סחורה להראות, אלא שולח אותה, וההתמחרות, קביעת המחיר היא באמצעות מערכת אלגוריתם דיגיטלי שמימנו יחד עם רשות החדשנות. הושקעו פה קרוב לעשרה מיליון שקלים רק בשתי החברות האלה על מנת שיקימו את המנגנון הזה.
היו"ר דוד ביטן
אתה מציע כמו בצרפת לעשות? שמה זה שם?
אבשלום וילן
קודם צריך לראות את זה בעיניים. אני לא אומר את זה בציניות. צריך להבין את העוצמה. מכיוון שהם יותר חזקים מהרשתות, מה שבכל לילה, כלומר המחיר שנקבע שם, המחיר הזה רץ במדינה גדולה כמו צרפת. יש להם שליטה על המחיר ואף שחקן לא יכול לעשות את מה שעושות הרשתות בארץ, שכל אחד יוכל לתקוע לו איזה מרווח שהוא רוצה, והחקלאים החלשים עוברים אחד-אחד. אז בגלל שהשוק מאוד תחרותי וגדול, שליש מהתוצרת של צרפת מגיע לשם, אז כולם מתיישרים לפי המחיר.
שלום דנינו (הליכוד)
הוא כמובן מדבר על מחיר הקנייה, לא מחיר מכירה.
אלי שלום סתוי
אני יכול לענות לו, ידידי?
היו"ר דוד ביטן
מה יש לך לענות לו?
אלי שלום סתוי
יש תובנה שהוא לא מעביר לך וחבל. רשתות השיווק בישראל, מהכוח הרב שיש להן דרך הספקים, ההנחות הגדולות שהם מקבלים מהספקים, מרשות לעצמן להשתמש בקטגוריה של הפירות והירקות כ- "lost leader" . הם מוכרים את המוצרים האלה בהפסד, ידידי.
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע אם זה בהספד כי זה יקר מאוד.
אלי שלום סתוי
אני אומר לך את זה כי אני עובד בזה. אני אומר לך שהמחירים של הפירות והירקות בתחרות היום שיש בין הרשתות, נמכרים במחירי הפסד. למכולות שאני מייצג - - - למכולות שאני מייצג, שווה היום לקחת את האוטו - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנו, הבנו.
אלי שלום סתוי
שווה להם לקנות בסופר ולא מהסיטונאי.
היו"ר דוד ביטן
תגיד לי, אתה הצעת את ההצעה שלך למדינה?
אבשלום וילן
המדינה החליטה על זה. זה מה שהוא סיפר.
היו"ר דוד ביטן
למה זה עולה כל כך הרבה?
אבשלום וילן
המדינה החליטה - - -
היו"ר דוד ביטן
לעשות משהו כמו בצרפת.
אורי צוק-בר
מה שהוא מדבר זה לעשות משהו כמו שוק סיטונאי. על יד פריז, יש שוק סיטונאי גדול מאוד. יש להם כללים שבסביבה מסוימת, ברדיוס מסוים סביב השוק, חייבים למכור רק בשוק. בישראל, השוק הסיטונאי בצריפין הוא על קרקע פרטית היום. לא בטוח כמה זמן הבעלים של הקרקע ימשיך להשכיר לשוכרים את הקרקע. בירושלים זה עוד איזו חברה משותפת עם העירייה אז כאן יש משהו שהוא יותר ציבורי. אבל, בצריפין הרמה הטכנית - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל מישהו מהגליל לא יבוא לצריפין.
אורי צוק-בר
לא, זה מיועד בעיקר בשביל חנויות, בשביל חנויות קטנות יותר. יש גם עוד כמה שווקים סיטונאים. יש גם בחיפה שוק סיטונאי. אבל כל ההיקף של השווקים הסיטונאים, בלל שרשתות השיווק היום מוכרות מעל 50 אחוזים מהתוצרת של פירות וירקות, אז מי שקונה משוק סיטונאי זה כבר אוכלוסייה מצומצמת.
היו"ר דוד ביטן
רגע, מאיפה קונה הסופר?
אורי צוק-בר
הסופר קונה באופן ישיר מהמרלו"ג שלו. הוא אוסף את הפירות והירקות מהמגדלים ומבי אותם ישירות למרלו"ג שלו.
היו"ר דוד ביטן
כלומר, יש לו שוק סיטונאי נפרד לעצמו.
אורי צוק-בר
זה לא שוק כי אין פה קנייה ומכירה. הוא פשוט קונה ומעביר לסניפים שלו, כן?
אבשלום וילן
הוא מכתיב את המחירים לחקלאי. זה מה שקורה. הוא בדרך כלל לוחץ את החקלאים כלפי מטה ואת הצרכן כלפי מעלה. פרט ל""lost leader כן? אבל בגדול זה ככה עובד. לכן המרווחים בפירות וירקות - - -
היו"ר דוד ביטן
הם גדולים.
אבשלום וילן
הם גדולים יותר ממקומות אחרים בעולם - - -
היו"ר דוד ביטן
אז הפתרון שלך, נגיד שהקמת דבר כזה, מה זה מונע מ"רמי לוי" לעשות את זה לעצמו כמו שהוא עושה היום? אז אתה אומר שזה משפיע על המחיר בכל הארץ.
אבשלום וילן
בחוק, במדינות האלה, אתה חייב לעבור דרך סיטונאי. הרשתות לא יכולות לקנות ישירות. זה החוק.
אורי צוק-בר
זה לא יביא את הרשתות הגדולות לקנות בשוק הסיטונאי. אנחנו כבר קצת אחרי זה. היום רשת שהקימה כבר מרלו"ג עם רובוטיקה ולוגיסטיקה משלה, לי קשה להאמין שהיא תלך ותקנה בשוק הסיטונאי עם כמה שהוא יהיה משוכלל מודרני.
היו"ר דוד ביטן
אני אומר לך שהחוק לא מאפשר לו לקנות לא דרך השוק הסיטונאי - - -
יצחק ברקוביץ
לא, זה לא נכון. חשוב רגע להסתכל על הדברים אולי קצת מזווית אחרת. בסוף מדובר כנראה ברשת שזיהתה שיעיל לה ויותר כדאי לה כלכלית, לקנות בעצמה אם יש חוסרים - - -
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל היא קובעת את המחיר - - -
יצחק ברקוביץ
מה זה קובעת את המחיר? אם המחיר יורד כתוצאה מזה שהם קונים יותר בזול, אני לא חושב שזה משהו שהוא שלילי.
היו"ר דוד ביטן
לא, היא קובעת את המחיר הוא לא תמיד זול.
יצחק ברקוביץ
מה זה ובעת את המחיר? היא קונה - - - אני היום קונה מספק ומוכר הלאה, אני קובע את המחיר? בסופו של דבר מדובר במשא ומתן.
היו"ר דוד ביטן
משא ומתן למה? הרי כשאתה מייבא סחורה מחו"ל, פירות וירקות, עדיין הסופר קובע את המחיר שלהם ולא אף אחד אחר. הוא מחליט כמה הוא מרוויח. שמע, יש הבדל בין מוצרים רגילים שקונים מ"אסם" וכדומה, שהמחיר ברור מראש כמעט, ואז יש להם רווח מסוים, לבין פירות וירקות ששם אפשר לעשות, לא אומר לך שמספסרים במחיר, אבל הם קובעים את המחיר.
יצחק ברקוביץ
כי יש תחרות ובסופו של דבר - - -
היו"ר דוד ביטן
לא יודע איפה תחרות. התחרות ביניהם רק.
גל ברנס
אני אשמח להתייחס.
היו"ר דוד ביטן
כן, בבקשה, שנייה.
אבשלום וילן
בצרפת, בחוק, כתוב ליד כל פרי או ירק שמוכרים, כמה קיבל החקלאי. זו המדינה היחידה בעולם שעושה את זה, אבל זה מוריד את המחיר. הם לא יכולים להתפרע.
היו"ר דוד ביטן
כן, זה רעיון לא רע. מה הבעיה?
גל ברנס
זה לא יכול להוריד את המחיר, זה מעלה את המחיר - - -
היו"ר דוד ביטן
עוד פעם מעלה את המחיר. אצלכם כל דבר מעלה את המחיר - - -
יצחק ברקוביץ
אם אתה מוריד הנחה, בסדר? ההנחה יורדת - - -
גל ברנס
אם אני קונה יותר ביוקר, אז אני מוכר יותר ביוקר. זה הבסיס. בדקו ארבע ועדות שונות, כולל גופים בלתי תלויים, חלקם של הכנסת, האם יש רווח עודף במקטע הקמעונאי בסופרים - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, בפירות והירקות. עזוב אותי מהשאר.
גל ברנס
ספציפית בפירות ובירקות, בדקו רק לאחרונה ועדה של משרד הכלכלה, משרד האוצר ורשות התחרות - - -
אבשלום וילן
מוטב שלא נדבר על העבודה הזאת, היא לא שווה כלום. היא הייתה מטעם, היא לא רצינית. אל תסתמך על הבלוף הזה - - -
גל ברנס
בדקו - - - סליחה, לא הפרעתי לך לדבר באמצע. בדקו ה-מ.מ.מ של הכנסת, בדקו ועדת המחירים השוטפת של החקלאות והאוצר, וכל בדיקה שנעשתה גם בישראל וגם בהשוואה - - -
היו"ר דוד ביטן
מה אתה טוען? שמה?
גל ברנס
אין רווח עודף במקטע הקמעונאי של פירות וירקות.
היו"ר דוד ביטן
אין.
גל ברנס
אין.
אבשלום וילן
במה אתה מגדיר רווח עודף?
גל ברנס
רווח שהוא שונה מרווח של מוצרים אחרים.
אלי שלום סתוי
וזה מוכיח את - - -
אבשלום וילן
תפתח את המאזנים של הרשתות. כל הסיפורים של הכלכלנים הגדולים. בחייכם, תפתחו את המאזנים של הרשתות, תראו מה הרווח הגולמי שלהם על פירות וירקות ותבינו את כל הבלוף בחיים, מספרים - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע. עצור, עצור. את האומר שהמחקרים לא טובים? - - - אתה התאחדות החקלאים, נכון? עשיתם מחקר אחר או נגדי? או שאתם רק אומרים שהמחקרים לא טובים?
אבשלום וילן
הם הביאו את המחקר הזה לצורך הדיון הספציפי - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אבל אתם הלכתם והוכחתם את בצורה - - - לא עשיתם כלום - - -
אבשלום וילן
לא, לא, לא. שלושה-ארבעה חודשים גלי צה"ל, כל יום בדק יחד איתנו - - -
היו"ר דוד ביטן
גלי צה"ל זה לא בדיקה.
אבשלום וילן
רגע, רגע. בדקו את עלות המחירים בשווקים וראו את ההבדל המאוד מאוד גדול בין מחיר החקלאי למחיר לצרכן. עכשיו, העלו את כולם ודיברו - - -
היו"ר דוד ביטן
לי קשה להאמין שאין מרווח. כי בין מה שהם קונים לבין מה שהם אומרים יש הפרשים גדולים - - - משרד החקלאות, מה יש לכם להגיד על זה?
אורי צוק-בר
קודם כל יש שונות מאוד גדולה בין המוצרים, בין העונות. זה לא משהו שהוא כל הזמן אותו דבר. הפער ברשת בין קנייה למכירה, יש מוצרים זה מאות אחוזים ויש מוצרים שזה עשרות אחוזים. עכשיו, הרווח הנקי בסוף שבדקו באותה ועדה לבדיקת פערי התמחור של רשות התחרות שבדקה את הספרים של הרשתות, אז הם בדקו את סך כל הפירות וסך כל הירקות. לא ירדו לרמת בדיקה, כמו שעשינו ב-2015 עד 2017, ממש ירק-ירק ופרי-פרי את המרווחים. כשבודקים את זה יותר מפורט נקודתית, אז רואים שיש מוצרים שבהם באמת יש יותר מרווחים.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו, למה - - - רשות התחרות - - - אתם, ברגע שאין לכם מחקר משווה - - -
אבשלום וילן
לא, אני אגיד לך מה אומרים המומחים, כל הפער הסיטונאי - - -זה הבלוף הגדול.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא. תסלח לי. אתם לא, תראה אני יודע דבר אחד, אם יש מחקר תעשו מחקר מקביל. הם לא עושים, רק אומרים שהוא לא שווה - - -
אורי צוק-בר
וילן העיר הערה והוא אמר שאפשר לראות במאזנים, אם אתה יכול לעמוד מאחורי זה, שרואים שהרווח הגולמי על פירות וירקות הוא גדול משאר המוצרים. איפה ראית את זה במאזנים.
אבשלום וילן
אנחנו ראינו את זה וגם העברנו את זה ל- - -
היו"ר דוד ביטן
עוד פעם אתם עם הרדיו. תפסיקו עם הרדיו. אני אומר לך, תקשיבו, למה אתה טוען שאם אני כותב את מחיר הקנייה מהחקלאי בסופר, למה שזה יעלה את המחיר? אם אני כותב שקניתי את העגבנייה בשני שקלים ומכרתי אותה בעשרים שקל, למה זה מעלה את המחירים?
גל ברנס
הסבירו פה הרשתות בדיון הקודם. בסוף, כל פעם שמטילים עליהם עוד רגולציה ועוד עלויות תפעוליות, זה משפיע על המחיר - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא רגולציה, יש הבדל - - -
גל ברנס
אם קנו מעשרה חקלאים שונים או אותו - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא. תסלח לי - - -
שלום דנינו (הליכוד)
שיעשו את הממוצע. אין בעיה.
היו"ר דוד ביטן
אז תעשה ממוצע.
גל ברנס
אז הם יעבדו כל יום.
היו"ר דוד ביטן
זה לא נכון, יש הבדל - - - יש הבדל בין לשים על כל מוצר את המחיר בסופר לבין בפינה החקלאית. הפינה החקלאית היא לא ענקית ואתה יכול לשים את המחיר, לא על התפוח, אלא ליד הזה של התפוחים. זה לא מדויק, אין פה רגולציה מי יודע מה. זה לא מעלה את המחיר. זה לא אותו דבר, זה לא אותו דבר בכלל. זה רעיון לא רע, שהציבור ידע כמה הוא קונה וכמה הוא מוכר. זה יוריד את המחיר, לא נכון, זה יוריד את המחיר על בטוח.
גל ברנס
אז בשביל שהציבור ידע, בסוף יש דו"חות כספיים שהחברות מפרסמות, אנחנו עוקבים אחריהן - -
אבשלום וילן
אני חוזר ואומר - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, הוא נותן לך דו"ח כספי על הרווח הכללי שלו שהוא אומר בין שניים לשלושה אחוזים - - -
אבשלום וילן
הוא מזכיר - - -
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע, רגע.
אבשלום וילן
בכל הרשתות יש חברות שיווק. חברות השיווק לא מופיעות בדו"חות שלהן - - -
היו"ר דוד ביטן
רק רגע. גל, תקשיב, אני לא נכנס עכשיו ללמה הרווח שלהן הוא כזה, אני לא בדקתי את הדו"חות הכספיים אבל אני שומע למשל שהם קונים נכסים ומשכירים לעצמם, ואז המחיר שהם קובעים בשכירות זה מה שהם קובעים. הם יכולים לשחק עם הרווח. את זה בדקתם?
גל ברנס
בדקנו. גם חברות ציבוריות, יש כללים בבורסה, אתה לא יכול להשכיר לצד שלישי - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אבל את כל השכירות הוא מרוויח לעצמו. תשמע - - -
אבשלום וילן
יש להם גם חברות שיווק - - - אותו דבר, מה שאתה אומר אדוני יו"ר, הם עושים עם חברות שיווק. חברות השיווק שלהם לא מופיעות בדו"חות - - - מה שאני אומר לך עכשיו מצוטט מהמומחים הכי גדולים בארץ שבדקו את זה.
היו"ר דוד ביטן
הנושא של פירות וירקות הוא מאוד משמעותי ביוקר המחייה. אתה יודע את זה וצריך להיות לכם אינטרס מובהק להוריד את המחירים פה, וגם מה שעשיתם עם הפטור ממכסים גם קשור לעניין הזה. ולכן, אני אומר, שיש לנו פה באמת ישיבה על החקלאות, מה שמעלים פה, ואנחנו צריכים לשים לב, אנחנו לא נוכל לפתור את זה היום. אבל צריך לחשוב טוב ואתם, התאחדות החקלאים, אתם נותנים לגלי צה"ל וחושבים שפתרתם - - -
אבשלום וילן
תן לי את התוצאות של חברות השיווק. בחוק הן לא צריכות לתת את זה. תן לי את התוצאות של חברות השיווק ואני אראה לך את זה, שחור על גבי לבן.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל תופעה אחת בטוח קורת פה, שאי אפשר לקנות פירות היום בכמויות כמו שקנינו בעבר. אם זה אפרסקים, ענבים, דברים בסיסיים. אי אפשר, צריך להיות מיליונרים.
היו"ר דוד ביטן
אי אפשר, שמונים שקלים לקילו - - - ובכמה הם קונים למשל כשהם מוכרים אפרסקים או ענבים בשמונים שקל? בכמה הם קונים את זה?
אבשלום וילן
בוא נגיד, המודל העיקרי, שאם אתה מוכר בשמונים שקלים אתה היית אמור לקנות בארבעים שקלים. פשוט בכמה באמת? הם קונים, זורק לך סתם דוגמא, לא יותר מעשרים או עשרים וחמש, הם יגיעו לשמונים שקלים אם הם יכולים. זאת הבעיה. עכשיו, אתה לא יודע בכמה הם קונים כי חברות השיווק שלהם לא מפרסמות את הנתונים. ולכן, פה הבלוף הגדול. תכריח אותם - - -
היו"ר דוד ביטן
למה הן לא מפרסמות? משרד החקלאות לא יודע בכמה הם קונים?
אבשלום וילן
אני אתן לך את השמות של המומחים שאתם יכולים לדבר איתם - - -
אורי צוק-בר
אפשר משהו אופרטיבי. ממשרד החקלאות. אנחנו סוקרים מחירים בשוק הסיטונאים בצריפין ובירושלים פעם בשבוע. מהרשתות, אין לנו נתוני קנייה מחקלאים. אנחנו יודעים בהערכות כמה זה בערך ביחס למחירים. אם הייתה להם חובת דיווח כמו שהם מחויבים לדווח ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היו מדווחים למשרד החקלאות, היינו יכולים לתת, לא היה צריך לשים - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל מי צריך לעשות חובת דיווח? בחוק?
אורי צוק-בר
כן. חובת דיווח פעם בחודש שיתנו את המחירים שבהם הם קונים את הכל - - -
היו"ר דוד ביטן
למה אתם לא מגישים את זה?
אורי צוק-בר
הצענו את זה, לאורך שלוש שנים זה היה בתוקף, אחר כך לא רצו להאריך את זה - - -
היו"ר דוד ביטן
וכשקיבלתם את הדיווח הזה - - - מה זה אומר לגבי הזה, אז הנה יש לך דיווח - - -
אורי צוק-בר
היה דיווח בשנים 2015 עד 2017.
שלום דנינו (הליכוד)
ומה זה עשה למחיר בשוק? שינה משהו? למדתם מזה משהו?
אורי צוק-בר
למדנו מה הפערים בכל מוצר - - -
היו"ר דוד ביטן
נו בסדר, למדתם. ומה עשיתם?
אורי צוק-בר
אנחנו הצענו להמשיך את המעקב הזה כי הייתה מגמת עלייה - - -
היו"ר דוד ביטן
נו בסדר, מה עשיתם עם המעקב.
אורי צוק-בר
הייתה מגמת עלייה בשלוש השנים האלה - - -
היו"ר דוד ביטן
למה אני צריך להוריד מכסים אם בסוף זה לא משפיע על המחיר?
גל ברנס
לא, זו אמירה אחרת. הורדת מכסים מורידה את המחירים. אפשר לראות את זה בהרבה מקרים.
אורי צוק-בר
לא, לא תמיד.
גל ברנס
אבל כשוועדת המחירים, מה שהוא הציג, בדקה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא יודע. אני הבנתי שזה ירד בשום אבל הרס את שוק השום בישראל ועכשיו המחיר עלה. אז מה עשינו בזה?
אורי צוק-בר
אז הנה דוגמא, כך שהרשתות בעצמן מביאות את השום הן מוכרות אותו בעצם בפי חמישה מאשר שהן מביאות אותו. אז כאן, אם אתה רוצה פערים, כשזה הייבוא שלהן, הן יכולות לקחת איה מחיר שהן רוצות.
היו"ר דוד ביטן
אז אני מבקש דיון נפרד על העניין הזה ומשרד החקלאות והאוצר ורשות התחרות, לא יודע, תגישו איזה נייר, על איך אנחנו יכולים להוריד את המחירים בתחום הזה. חוץ ממה שהאוצר עשה בנושא של המכסים. לא יכול ש - - - מה את קשור לזה עכשיו? אתה קשור לעסקים הקטנים, לא לפירות והירקות.
אלי שלום סתוי
ועוד איך קשור. ידידי, אני יכול לקבל מכבודו דקה, דקה. אני יכול לתת פה באמת את הפתרון המתבקש. יש לי פתרון מתבקש.
היו"ר דוד ביטן
נו, בוא תן. קח שתי דקות.
אלי שלום סתוי
כפעיל חברתי, בהתנדבות מלאה, קיבלתי מנדט ממשרד הכלכלה ומהרשות לתחרות, קיבלתי מנדט להביא את 10,000 הקמעונאים הקטנים למצב, כשאדון דוד ביטן ירד מהבית שלו למטה למכולת, יקבל אתה מחירים הכי זולים שיש בארץ. קיבלתי את המנדט - - -
היו"ר דוד ביטן
מה זה קשור לירקות ופירות - - -
אלי שלום סתוי
יש לי גם פתרונות לפיקוח שאדוני מבקש. פתרונות טכנולוגיים מעולים לפיקוח. אני מבקש רק דבר אחד מאדוני. שיתמיד ברעיון האדיר שלו לאלץ את היצרנים והיבואנים הגדולים להעניק למרלו"ג שמשרד הכלכלה מימן - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל דנו בזה כבר. אלי תקשיב.
אלי שלום סתוי
אבל זה מה שחסר. לא חסר כלום - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אמרתי לך, רגע. אמרתי לך, אתה אוהב לנאום, תקשיב, אנחנו מדברים עכשיו על פירות וירקות ואתה מדבר עכשיו על מרלו"ג - - -
אלי שלום סתוי
גם פירות וירקות, זה כולל פירות וירקות - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל דיברנו על זה. זה כבר עלה שהמרלו"ג הוא אחד הפתרונות. אנחנו מדברים עכשיו, צריכים המון רבדים כדי להוריד את המחיר. צריך רובד, רובד - - -
אלי שלום סתוי
הפתרון כולל פירות וירקות. המרלו"ג שלנו מכיל פירות וירקות - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, זה לא פותר את כל הבעיה, אתה לא מבין?
אלי שלום סתוי
פותר, פותר. אני מתחייב אישית לפתור.
היו"ר דוד ביטן
פותר, אין בעיה.
אלי שלום סתוי
תן לי את החוק ואני פותר.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אני מבקש באמת שתביאו לנו פתרונות לישיבה שנקיים על הנושא הזה בלבד. תשקלו גם את העניין של הצגת מחיר, אני חושב שזה רעיון מצוין שהציבור שקונה, ידע בכמה קנו את המוצר מהחקלאים, וזה לא יוצר עלויות פה. אנחנו מצד אחד נוריד להם, דיברנו על זה, את הנושא של הצגת מחיר בכל מוצר, אבל להציג מחיר, הם יצטרכו להציג באיזושהי צורה, וזה מוריד להם עלויות של בין שניים לארבעה אחוזים בתפעול. בנושא של הפירות והירקות, אני חושב שזה רעיון מצוין שהציבור ידע בכמה הוא קונה מהחקלאי וידע כמה הוא מרוויח. אוקיי? ואם הם קונים מכמה, שיתנו מחיר ממוצע. זה רעיון מצוין.
אורי צוק-בר
אם אנחנו נקבל את הדיווח החודשי הזה - - -
היו"ר דוד ביטן
אז נדאג לזה. נדאג לדיווח. מה זאת אומרת.
שלום דנינו (הליכוד)
אתה רמזת אז שאין לכם מעקב, רמזת שלפני שנפסק הדיווח, התחלתם לראות ירידה בתהליך של המחירים ולא סיימת את המשפט.
אורי צוק-בר
בשלוש השנים שבדקנו הייתה עלייה במרווחים וזהו. זה שלוש השנים שבדקנו אותם. זה נדון בוועדת המחירים מה לעשות עם זה, היו כמה הצעות.
היו"ר דוד ביטן
ומה קרה?
אורי צוק-בר
להגדיל את פער התיווך אולי. היו כמה הצעות. לאור העובדה שבסך הכל המרווח לא היה מאוד מאוד חריג, ועדת המחירים החליטה בסוף לא לעשות עם זה משהו - - -
היו"ר דוד ביטן
נו, זה בניגוד למה שאתה אומר.
אורי צוק-בר
ולהמשיך לעקוב.
יצחק ברקוביץ
בשביל להמשיך לעקוב, צריך המשך דיווח.
היו"ר דוד ביטן
רגע. הם אומרים שזה לא היה חריג, אתה אומר שזה כן חריג.
אבשלום וילן
הם לא מקבלים את הנתונים של חברות השיווק של הרשתות. אני אפגיש אותך עם אחד המומחים הרציניים ביותר בארץ, אתה מכיר אותו, ותשאל אותו.
היו"ר דוד ביטן
מי זה? אז שיבוא לפה לוועדה. אני לא צריך להיפגש אתו במיוחד. בדיון שנעשה, תביא אותו.
יצחק ברקוביץ
גם במחקר, בנתוני הדיווח שדיבר פה אורי צוק-בר, הייתה ועדת פיקוח, לפי פרק ז', כולם קיבלו את הנתונים. במחקר שלנו שערכנו, ביקשנו נתונים מהחברות. לא מעניין אותי אם זו חברות שיווק כזאת או אחרת, ביקשנו וקיבלנו את הנתונים מהחברות עצמן. זה לא מעניין אותי אם יש פה איזה תרגיל שחברה אחרת מוכרת דרך חברת אם או בת. אגב, אני לא בטוח שזה נכון, מה שאתה אומר. אבל, הנתונים היו מלאים ושלמים. לא הייתה פה איזו בדיקה שהיא נעדרת בסיס עובדתי מלא.
היו"ר דוד ביטן
אתם יודעים מה הבעיה שלי עם רשות התחרות? יש לה קונספציה שתחרות מורידה מחירים. וזה לא נכון, היא לא תמיד מורידה מחירים. היא מורידה, אבל לא תמיד.
אבשלום וילן
אם תחרות לא מורידה מחירים, אני לא יודע מה כן.
היו"ר דוד ביטן
רגע, לא תמיד. לא תמיד רגולציה היא לא טובה. רגולציה שתפקח ותוריד מחירים היא לא פחות חשובה מתחרות. אני מאוד מצטער.
אבשלום וילן
אני עומד מאחורי כל מילה שלי.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה לא הולך רק תחרות, תחרות, תחרות ובסוף המחירים נשארים. המחירים לא יורדים במדינת ישראל, מה אני יכול לעשות? וגם כשאתם נותנים פטור ממכס וזה לא מגיע לשוק, אתם צריכים לקנוס את הסופרים על העניין הזה. כי אם אתה נתת פטור והמחיר בסוף אותו דבר.
גל ברנס
נתנו פטור על הדבש והמחירים ירדו בחצי מחיר, נתנו על שמן זית והמחירים ירדו בחצי מחיר - - -
היו"ר דוד ביטן
יש דברים שלא.
גל ברנס
נתנו פטור על השום והמחירים ירדו בכל גובה - - -
אבשלום וילן
מה קרה עם החמאה?
אלי שלום סתוי
חמאה? בואנה אתה תלמד שהם טועים. מה קרה עם החמאה?
היו"ר דוד ביטן
בחמאה זה עלה. אתה יודע למה. בגלל שהם הורידו, אז בחמאה זה עלה. בטונה זה ירד. כולם טונה, טונה, טונה. כנראה ישראליים אוהבים לאכול טונה. מה אני יכול לעשות?
גל ברנס
גם בבשר בקר ירדו המחירים.
אבשלום וילן
לקח שלוש-ארבע שנים עד שזה קרה.
קריאה
בשר טחון היה שלושים שקלים, היום שהסרתם את המגבלות זה שישים-שבעים שקלים - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע. אני רוצה להבין איך ירדו המחירים בעקבות ביטול המכסים. את זה הם יכולים לעשות לנו? שיעשו לנו את זה, מה הבעיה? אנחנו לא יכולים לחכות כל הזמן לדו"ח כל כך הרבה זמן.
יצחק ברקוביץ
השאלה איך המחירים עולים אם מורידים מכסים. זאת השאלה המעניינת ואין לה שום בסיס כלכלי. כל טענה שהורדת מכס מעלה מחיר, היא - - -
היו"ר דוד ביטן
לא אמרתי שהיא מעלה. לא אמרתי. אבל יש מקרים שכן. צריך לבדוק למה במקרים הספציפיים האלה המחיר עלה. זו העבודה שלכם, לא שלנו, אתם צריכים לבדוק למה. באופן עקרוני זה צריך להוריד, אין ויכוח, זה בהגיון. אבל למה במקרם מסוימים זה עלה. אם אתם תמצאו את הסיבה שבגללה המחירים עלו, זה ישפיע אחר כך על דברים אחרים שאתם עושים. זו העבודה שלכם.
גל ברנס
בסוף, מחיר יכול לרדת ביחס למחירים יחסיים בעולם. אם - - -
היו"ר דוד ביטן
עוד פעם אתם. המלחמה באוקראינה נתנה לכם סיבות מעולות לעניין הזה. שהמחירים עולים בישראל רק בגלל המלחמה באוקראינה. מספיק כבר עם זה - - -
גל ברנס
יש עוד גורמים. לא רק זה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, המלחמה באוקראינה העלתה את מחיר התבואה, את מחיר השינוע, את מחיר הפחם. נכון, היא העלתה. אנחנו מודעים לזה. אבל לא את הכל. את כל הדברים בעולם, הלבשתם על המלחמה באוקראינה. בהתחלה הלבשתם את זה על הקורונה, אבל כך עברתם לאוקראינה. מה יהיה הבא בתור? על מי תפילו את התיק? בחייך, בינתיים הציבור משלם בלי הפסקה כל היום. אי אפשר להפיל את התיקים ובסוף אנשים לא מצליחים לסגור את החודש.
אורי צוק-בר
בחמאה, מחיר הייבוא עלה ב-14 שקלים בשנה וחצי האחרונות, המחיר לצרכן עלה ב-25 שקלים - - -
היו"ר דוד ביטן
אמרתי, צריך למצוא סיבה. וגם, ביטלו את הפיקוח וזה הרים גם את - - -
אורי צוק-בר
החמאה המקומית נשארה בזול.
היו"ר דוד ביטן
לא נכון, גם היא עלתה.
קריאה
בשני שקלים.
היו"ר דוד ביטן
אפשר שה-מ.מ.מ יעשו לנו בדיקה - - -
קריאה
בשני שקלים ושמונים אגורות.
היו"ר דוד ביטן
בדברים החשובים, שיעבדו מהר, אין מה לעשות - - - רגע, היא הצביעה לפניך. רשות התחרות, זאת שיושבת. הרשות להגנת הצרכן בבקשה.
הדס יעקובסון
אני לא מהרשות להגנת הצרכן, אני מהמועצה לצרכנות.
היו"ר דוד ביטן
אתן מתחרות אחת בשנייה?
דליה שיליאן
לא, הרשות היא הרגולטור, והמועצה היא גוף אזרחי.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, אחר כך את.
הדס יעקובסון
המועצה קודם כל מברכת על הדיון בכלל. דבר ראשון שאנחנו רוצים להציע, המועצה מנתרת באופן שוטף את כל המחירים בכל הרשתות הקמעונאיות ומוציאה דיווחים באופן שוטף כל הזמן. אנחנו כן רוצים להציע לוועדה שאת כל נושא בדיקת ההשפעה של המדיניות הממשלתית על מחירי המזון, אנחנו יכולים בהחלט לספק הרבה מאוד מידע בעניין הזה ולבחון איך זה משפיע על המחירים בשטח. אנחנו באמת ראינו כל מיני תופעות שמצד אחד ניתנו מכסות שבהתחלה הורידו מחירים, והרבה פעמים נעשו צעדים שלכאורה היו אמורים להוריד את המחיר אבל זה לא קרה.
היו"ר דוד ביטן
למה זה לא קרה?
הדס יעקובסון
זו שאלה טובה. אני חושבת שבסופו של דבר, אחת הבעיות בארץ בעיקר, אנחנו רואים את זה כמעט לכל הרוחב, שבתוך הרשת עצמה, בתוך אותה חנות, המגוון הוא מאוד מאוד מצומצם. מאוד. זה בדיוק, פה אמורים להיכנס לתמונה העסקים הקטנים. היום, כשצרכן רוצה לקנות פסטה או אורז, לכאורה יש לו כמה וכמה יצרנים אבל לא מספיק. כל אותם יצרנים קטנים ושטחי המדף שלהם וכדומה, אנחנו רואים הרבה קיבוע של הצרכן למותגים המובילים. בהחלט הקמעונאים יודעים לנצל את זה. מה שאנחנו רוצים להציע לוועדה זה באמת לבצע מעקב עבור הוועדה כדי לראות שכל אחת מההקלות הרגולטוריות, אם וכאשר יינתנו, באמת משפיעה על כיס הצרכן בסוף.
היו"ר דוד ביטן
לא תמיד, לצערי הרב.
שלום דנינו (הליכוד)
זו העבודה השוטפת שלכם, מועצה?
הדס יעקובסון
כן, כן.
שלום דנינו (הליכוד)
ולמי אתם מציגים את זה? מה אתם עושים עם זה?
הדס יעקובסון
אנחנו מציגים את זה. תראה, קודם כל אנחנו עובדים עם משרד הכלכלה. אנחנו עושים גם עבורם בדיקות ייעודיות. בזמנו, גם עם ועדת הכלכלה בעבר, הצגנו לה כל מיני נתונים בעניין הזה. אנחנו גוף, אנחנו חברה ממשלתית. אז אנחנו עושים את זה כחלק מהעבודה השוטפת שלנו ואנחנו גם יכולים הרבה פעמים להתמקד בסקטורים מסוימים כדי לתת מידע יותר מדויק.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, אתה חושב שצריך להזמין אותה באופן קבוע כל רבעון? לדיווח מסודר עם מצגת - - -
היו"ר דוד ביטן
לא. הדיווח בדרך כלל הוא של משרדי הממשלה, אבל אם יש להם משהו להגיד, הם אומרים בישיבות. מה עם הרשות להגנת הצרכן.
דליה שיליאן
שלום, שמי ד"ר דליה שיליאן, אני הכלכלנית של הרשות. אני רוצה לתמוך ולהציג לכם "case study" בעניין של השקיפות של הפערים. וזה לא נכון לבוא ולהגיד שהצרכן יבוא וייקח את זה מהדו"חות הכספיים, אנחנו עשינו "case study" כזה עם אלי כהן, שהיה בעבר שר הכלכלה, ופרסמנו, אמנם זה היה בצו, פרסמנו את הפרשי המחירים בין מוצרי טואלטיקה, בין הארץ לעולם. אנחנו אכפנו את זה, יצרנו את המודל. זאת אומרץ, הצרכן ראה בכמה מוכרים משפחת שיניים בארץ ובכמה בעולם. הדבר הזה, לפי בדיקות שלנו, ועבודת דוקטורט שנעשתה בימים אלה באוניברסיטת תל אביב, הוביל לירידה של 12 אחוזים. דבר זה הוא כלי שנקרא ביוש רגולטורי - - -
היו"ר דוד ביטן
אז את אומרת שאין בעיה. אם אנחנו נציג את המחירים שקנו, לא תהיה בעיה.
שלום דנינו (הליכוד)
לא בנושא פירות ויקרות.
היו"ר דוד ביטן
לא משנה. פירות וירקות. עשו מחקר על הנושא השני. אבל אין ספק שזה יכול להוריד את המחיר.
דליה שיליאן
זרקור תקשורתי, נגיש לציבור, לא בתוך דו"חות הכספיים, יש לו לחץ ואנחנו יודעים את זה מהרבה מאוד חקירה. המחירים ירדו ב-12 אחוזים כתוצאה מהשיקוף של הפערים האלה על ידי החברות הגדולות. אנחנו מדברים על כל הספקים הגדולים של מוצרי היגיינה וטואלטיקה.
שלום דנינו (הליכוד)
וזה ממשיך או נעצר?
דליה שיליאן
לא ממשיך, כי הצו נעצר. אבל בשנתיים-שלוש שזה נעשה, זה הוריד בין 8 ל-12 אחוזים. אני אשלח את הבדיקות שלנו וגם התייחסויות - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה שומעים קצת במשרד הכלכלה?
שלום דנינו (הליכוד)
ומי לא חידש את הצו?
היו"ר דוד ביטן
לא, וזה שאתה מציג את המחיר לצרכן, אז דיברנו עכשיו על פירות וירקות, אי אפשר על כל מוצר, קשה מאוד. לא עשינו כלום, אם אנחנו רוצים לבטל להם את החובה לרשום את המחיר ועכשיו הם יצטרכו לרשום כמה זה עלה, אז אנחנו בבעיה. אבל, לגבי הצגה בפירות וירקות, זה פשו מאוד. כמה מדפים יש בסופר של פירות וירקות. שניים-שלושה. זה הכל. אז מציגים את המחיר שהם קנו מהחקלאי או את המחיר שהם קנו מהיבואן ובכמה הם מוכרים. זה יוריד להם. אנשים לא יקנו. תאמין לי שהם יראו את ההפרשים, אם ההפרש גבוה, הם לא יקנו את המוצרים.
דליה שיליאן
זה מייצר גם לחץ.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, ולמה לא לחדש את הצו אם זה מוכח שהם מורידים את זה ב-12 אחוזים כמו שהגברת טוענת.
אבשלום וילן
אגב פירות וירקות, ערוץ 13, לפני שנה בערך - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם עובדים רק עם ערוצים, אתם.
אבשלום וילן
הם עשו סקר ושמו עגבניות ישראליות ועגבניות טורקיות ונתנו פערי מחירים. בהסתבר שעד 20 אחוזים יותר, הצרכן הישראלי שמר אמונים לתוצרת הישראלית ומעלה זה הוא כבר הלך לייבוא - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל זה עניין אחר.
אבשלום וילן
לא, זה מראה לך שה- - -
היו"ר דוד ביטן
זה בדיון על החקלאות, אנחנו בדיון על המחירים.
יאיר אלבין
יש לי הצעה - - - על ידי הגנת הצרכן, לא הציג את המחיר שנקנה המוצר, אלא השוואה למחיר לפי סל של מדינות בינלאומי.
דליה שיליאן
העניין הוא, מה שעשה את העבודה זה השיקוף של הפער. כשאומרים לצרכן, ויש לנו עוד תיקי מחקר במחקרים שאנחנו עושים, כשמראים לצרכן הישראלי, "אתה פראייר" בפרצוף, קורים שני דברים - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. בקיצור, אפשר לסכם את זה באופן הזה - - -
גל ברנס
עשו פה קצת סלט, אם כבר במונחי פירות וירקות. לקחו מחירים של יצרנים שהדו"חות שלהם - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אני אומר משהו כזה. אנחנו צריכים למצוא שני פתרונות. פתרון אחד, איך הירקן, שיש לו חנות ירקות, או מכולת שיש בה פינה של ירקות ופירות, קונה בזול ומוכר בזול. זו בעיה ראשונה. מה שהציע וילן כמו בצרפת, לא יודע, צריך לבדוק את זה. דבר שני, איך הסופרים מוכרים בזול. ושם לדעתי יש לקות רצינית. הם לא מוכרים בזול. הם קונים בזול מוכרים ביקר. אני לא חושב שיש על זה ויכוח. צריכים לראות איך פותרים את הבעיות. יש לנו שתי בעיות לפתור בנושא הזה. אנחנו לא נפתור את זה היום.

תראו, אני רוצה להגיד לאנשי המקצוע בממשלה, אין לנו ניגוד עניינים. הרי אנחנו ביחד בעניין הזה. ניגוד העניינים היחיד, הוא שאתם לא רוצים לשים יד בכיס בכלל. כמו שאתם בשכל, נתתם ל"אינטל" מענקים של ארבע המיליארד דולר על מנת שישקיעו אותם ויהיה ייצוא ישראל ונפתח את ה"היי-טק", גם פה אתם צריכים להשקיע ולהוריד את המחיר. אז נכון, פה אין לכם את אותו פידבק חזרה לכלכלת המדינה אבל זה גם חלק מהעניין. מה, אנחנו לא צריכים לעזור לאזרחים לקנות בזול?
גל ברנס
אני אשמח רגע להתייחס. בטח שאנחנו בעד ורוצים להוריד את יוקר המחייה. אנחנו עובדים בזה קשה. בשביל זה אנחנו גם מנסים ללמוד - - -
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל אתם מביאים הצעות שלא עולות לכם כסף. זה כל העניין. הראש שלכם עובד בצורה שונה. כל הצעה שבה צריכים לשים כסף, אם זה תמריצים, אתם לא לוקחים אותה.
גל ברנס
אנחנו מדברים על - - -
היו"ר דוד ביטן
אז איך תורידו את המחירים? רק על חשבון האנשים? רק על חשבון התעשיינים? רק על חשבון החקלאים? זה לא עובד ככה. אתם גם צריכים לעזור פה. כל תמריץ שאתם תתנו עכשיו, זה יעזור לכם בעתיד.
גל ברנס
אז לשים כסף זה לקחת מכיס אחד של הציבור ולהעביר אותו - - -
היו"ר דוד ביטן
כן, אם צריך, למה לא?
גל ברנס
זה מעלה להם מצד אחד את המיסים ומוריד להם מצד שני את המחירים. בסוף הם לא מרוויחים מהדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא נכון. אתה לא צודק. כי גם התרגיל הזה שאתם אומרים, עשיתם מסיבת עיתונאים, לא אתם אלא השרים, גם כשכחלון היה וגם כשליברמן היה, אתם אומרים "לא, המחירים יעלו זה לבטח ואנחנו לא נוכל להתמודד ובינתיים ניתן לכם סיוע כספי מסוים". אבל הסיוע הכספי הוא ספציפי. המחירים נשארים למעלה כל החיים, הסיוע הכספי הוא ספציפי לאותו רגע. אנחנו צריכים להוריד את המחירים באופן קבוע. לא לתת לעכשיו סיוע כספי בסך 600 שקלים למשפחה במעמד הביניים לשנה או לשנתיים, והמחירים בינתיים עלו ב-60 אחוזים, 60 האחוזים נשארים בינתיים לכל החיים, והמענק נשאר רק לשנתיים.

התרגילים האלה שהם למעשה תרגילי יחסי ציבור, אף אחד לא נלחם ביוקר המחייה באופן רציני. כי אתם לא רוצים לתת שקל אחד לעניין הזה. הכל, אם זה יחסי ציבור, אחלה. אז אני אומר שההצעות שלכם מצוינות אבל הן עובדות רק על הפן שבו אתם לא צריכים להשקיע כסף. הכל על חשבון אחרים. על חשבון הצרכנים, על חשבון החקלאים, על חשבון התעשיינים. זה בסדר גמור. זה לא הולך ככה. יש מצבים שבהם אתם צריכים לשים כסף. אין מה לעשות. כשיש מלחמה באוקראינה, כשהייתה הקורונה, לא שמתם? 160 מיליארד לקחתם כהלוואות ושמתם. אז גם פה, יש מלחמה באוקראינה שמעלה את המחירים אז תתנו באופן זמני, תורידו את המחיר באופן זמני, עד שהמלחמה באוקראינה תסתיים. משהו אתם צריכים לעשות.
אבשלום וילן
כבוד היו"ר, אני לא יודע כמה אתה צודק. הם עשו בתוכנית של הורדת המכסים, הם אמרו שלכל משפחה יהיה חסכון שנתי של 800 שקלים. המכסים יורדים כבר שנתיים, והמוצרים שהורידו אותם, לא רק שלא הוזלו - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אין לך מחקר על זה. מה הודעת לגלי צה"ל ולערוץ 13. במקום לעשות עבודה רצינית. אתם הולכים לגלי צה"ל. מה זה? אותו דבר, כמו שאתם עושים יחסי ציבור גם הם עושים יחסי ציבור.
גל ברנס
אני אשמח רגע להתייחס - - -
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, קח כמה דקות שאתה רוצה.
גל ברנס
אני עובד בנושא הזה מספר שנים וכדי להצליח להוריד את המחירים, צריך להגדיר טוב את הבעיות. אז אני מנסה לחדד כי אנחנו חושבים שהבעיות הן אחרות. אנחנו לא חושבים, לפחות מהעבודות שעשינו, גם בפירות והירקות, לא זיהינו פערים במקטע הקמעונאי, וככלל לפחות מההשוואות שאנחנו עושים, אנחנו לא אומרים שהקמעונאים בסדר אלא שעיקר הפער והגורם ליוקר המחייה, לפחות בניתוחים שלנו עם הגדרת הבעיה, הוא פחות שם. יש שם עבודה אבל הפער הוא פחות שם. אנחנו חושבים שהפערים הם יותר במקטע הספקים היום, שזה המקטע של הייצור והיבוא, שם יש לנו פערי מחירים ורווחיות יותר גבוהה - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר על משהו אחר.
גל ברנס
בירקות ופירות, גם פה אנחנו חושבים שאנחנו בכלל לא חשופים לייבוא, הכל מתוצרת מקומית וברגע שאנחנו לא חשופים לייבוא - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אתה מייבא עכשיו - - -
שלום דנינו (הליכוד)
נו באמת, אתה יכול לתת הסבר חלופי למה התותים קופצים ב-600 או 700 אחוזים?
גל ברנס
כן, כי אין תחרות - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אה, אין תחרות.
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, רבותיי, זכותו של האוצר להגיד את דעתו גם - - -
אבשלום וילן
שיגיד את האמת - - -
היו"ר דוד ביטן
זו האמת מבחינתו.
אבשלום וילן
לא, האמת היא לא יחסית - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, לא , לא. אני אעמוד על זכותו לדבר.
אבשלום וילן
שאורי יספר איך עובד המנגנון של משרד החקלאות - - -
היו"ר דוד ביטן
אני שם לב שהוא עושה פרצוף על מה שאומרים אז אני יודע שהוא לא מסכים. לא צריך בשביל זה שהוא ידבר.
גל ברנס
אז אנחנו חושבים שהורדת המכסים היא הייתה הצעד הראשון. הצעד הבא הוא, היום בסוף הרגולציה במשרד החקלאות חוסמת לפה ייבוא, יש מעט ירקות שפתוחים לייבוא - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אתה אומר שהפתרון הוא ייבוא. לא מעניין אותך בכמה הוא מוכר בסופר?
גל ברנס
אנחנו חושבים שהפערים שם לפי ועדות שונות שבדקו, כולל ה-מ.מ.מ של הכנסת, לא מצאו שם פערים גדולים.
היו"ר דוד ביטן
אז אמרתי ששתי הבעיות שמצאנו, שגילינו, זה מה שאמרתי עכשיו. יש לכם פתרון? אנחנו נעשה דיון מיוחד על זה כי לא נגמור את זה פה. וגם יש לנו דיון על החקלאות ואז נדבר על המכסים. תכף אנחנו נגיע למחיר העוף, ותכף נראה איך פותרים, שהולך לעלות ב-12 אחוזים לפני החג. אתה מבין? אז איפה הרגולטור? אז בשביל מה יש לנו רגולטור? בשביל מה? אתם לא צופים ולא רואים שמחיר העוף צריך לעלות ב-45 אחוזים? תגידו לי, אתם נורמליים? - - - אתם לא רואים שמחיר החלב המפוקח הולך לעלות ב-16 במאי? תכף אנחנו ניכנס לחלב.
גל ברנס
יש פה מוטיב חוזר בכל השווקים האלה. אלה שווקים שלא חשופים לייבוא - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, המלחמה באוקראינה אשמה.
גל ברנס
לא, הם לא חשופים לייבוא, חלקם מתוכננים. זה המוטיב החוזר של כל השווקים.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה בדיוק העניין.
אורי צוק-בר
בזכות זה המחירים זולים יותר פה עכשיו. דווקא בגלל שבחלב, הם חשופים מעט יותר לייבוא.
היו"ר דוד ביטן
טוב, אנחנו את נושא הפירות והירקות סיימנו בינתיים לעכשיו. עכשיו נעבור לחלב.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, אפשר הערה?
היו"ר דוד ביטן
אתה בסוף, אתה צריך להתייחס לכל הדיון. אתן לך בסוף.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, הערה. הצו שהגברת מהרשות דיברה עליה, היא נתנה פה נתון דרמטי של 12 אחוזים - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל הם סתרו אותה בבדיקה הזאת. זה לא בדיוק מה שהיא אמרה. זה ממוצע של דברים שקשורים בחו"ל - - -
גל ברנס
אנחנו לא סותרים את מה שהיא אמרה.
היו"ר דוד ביטן
אמרתם שזה לא דומה - - -
דליה שיליאן
אולי אתם לא בקיאים בפרטים של המחקר. המחקר בדק את ההשפעה מזה שמשקפים לצרכן פער בין המחירים - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אז למה ביטלו את הצו? משרד הכלכלה.
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל מה שהיא אמרה, שהוכח שאם אתה מציג מחיר מסוים, בכמה אתה קונה בסופר, זה לא מעלה את המחיר, זה קודם כל מוריד, כי אנשים לא קונים - - - גם בפירות והירקות זו אותה בעיה.
שלום דנינו (הליכוד)
אז למה בוטל הצו?
גל ברנס
אני לא מכיר את זה.
היו"ר דוד ביטן
אז תבדקו את זה לישיבה הבאה.
דליה שיליאן
אני יודעת לענות על זה. הצו הזה בוטל בגלל שהיה צורך לקנות את הנתונים מ"נילסן" (חברת מחקר ומדידה אמריקאית) שהפסיקה לעבוד בארץ. הייתה עלות מסוימת שמשרד הכלכלה רצה או לא רצה לשאת בה. וזהו, הצו הזה היה צו שהתוקף שלו - - -
היו"ר דוד ביטן
טוב, עוד פעם הוצאות. זה מוכיח שמה שאתם אומרים, שאם אתה מציג את המחיר הרכישה, מעלה את המחיר, זה לא נכון. זה לא הגיוני גם שזה נכון.
גל ברנס
אפשר לקחת תרחיש אחר, אדוני. אתה מציג את מחיר הרכישה, בסופו של דבר יש רשת מסוימת שמקבלת מחיר יותר נמוך ואז היא מוכרת אולי במחיר יותר נמוך, אבל ברגע שזה מוצג והכל שקוף, יכולת מיקוח של שחקנים שונים לקבל מחירים שונים - - - אני נותן תרחיש נוסף שצריך לקחת בחשבון.
היו"ר דוד ביטן
תגיד לי, אתה חושב שסופר מתחרה לא שולח מישהו לראות את המחירים? זה מה שנראה לך? אם אתה מאמין שזה המצב אז אתה טועה. שולחים מישהו שיתסכל גם - - -
גל ברנס
כן, מחיר לצרכן כן, אבל מחיר קנייה הוא לא יודע - - -
שלום דנינו (הליכוד)
כש"רמי לוי" מפרסם עוף בשקל, מה אנחנו לא יודעים שזה עולה יותר? הצרכן לא מבין - - - אז ההיפך, הם יהיו גאים בזה. עלה להם שני שקלים אז הם מסבסדים את הבננה - - -
היו"ר דוד ביטן
עוף בשקל ועכשיו בארבעים וחמישה שקלים, תסבירו לי. אני לא יודע מה הולך פה. תכף נראה. בואו נתייחס עכשיו לחלב, מה קורה עם זה?
איציק שניידר
אדוני היו"ר, אני איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב. אנחנו ביקשנו להעלות - - - אדוני היו"ר, אנחנו ביקשנו - - - אנחנו מדברים פה על נושא של תחרות ועידוד יצרנים קטנים להתחרות על מנת להגדיל את התחרות והמגוון ובסוף, להוזיל מחירים לצרכן. אנחנו מדברים גבוה, אבל בפועל אצלנו בענף פועלות 98 מחלבות קטנות ובינוניות שבגלל התעקשות והנחיות של משרד הבריאות שיעמדו החל משנה הבאה בפני סגירה. אז אנחנו, מועצת החלב, גיבשנו יחד עם הצוות המקצועי של משרד החקלאות במשך שנתיים, מסמך גמישות שמאפשר ומגדיר את הכללים לפעילות והתנהלות של מחלבות קטנות. צריך שיהיו מפקחים עליהן וכולה. שנתיים של דיונים, מאות שעות של שיחה ודיון - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, 98 מחלבות שמייצרות מוצרים - - -
איציק שניידר
מוצרים. גבינות - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל לא כולן בפיקוח.
איציק שניידר
לא קשור לפיקוח. זה משהו אחר.
היו"ר דוד ביטן
וכל 98 המחלבות בקשיים?
איציק שניידר
זה לא עניין של קשיים. הם ייכנסו לקשיים ברגע שהתקנות של משרד הבריאות ייכנסו לפועל. אז אנחנו גיבשנו יחד עם הדרג המקצועי של משרד הבריאות הנחיות, מסמך שקראנו לו מסמך גמישות, הנה הוא נמצא פה. משרד הבריאות, אחרי שגמרנו לגבש את זה וכולם נערכו ואמרו שהם יכולים לעמוד בזה ואחר שזה עבר כבר הערות ציבור, המשרד גנז את המסמך הזה ובמקום הזה החליט שהוא משית על כל המחלבות, קטנות כגדולות, את אותן דרישות. המשמעות של זה היא שהמחלבות הקטנות והבינוניות לא יכלו לעמוד בדרישות האלה - - -
היו"ר דוד ביטן
על זה אמרנו שנעשה ישיבה משותפת עם ועדת הבריאות. זה לישיבה ההיא. אני שואל אותך שאלה, משרד האוצר או הכלכלה או החקלאות, אולי יש לכם תשובות, כמה היום, המחלבות הקטנות צריכות סיוע? כי הם טענו לפנינו, שהן מפסידות כסף, על המוצרים בפיקוח. גם "תנובה" אמרה את זה, שהי איכולה לממן את זה כי היא גדולה, גם הם אמרו שהם מפסידים. אז מה אתם רוצים? שכל המחלבות הקטנות ייסגרו? זה אחד. דבר שני הוא איך אנחנו מונעים את העלייה של 16 האחוזים? מה העלות של העלייה הזאת אם אתה מכסה אותה כרגע באופן זמני, לשנה נגיד, כמה כסף זה מבחינתך? אתה יודע את זה אולי?
קריאה
450 מיליון שקלים.
גל ברנס
אז אני אגיד: מדינת ישראל, מאז 1985, לא מסבסדת מחירי מוצרים. זו הייתה תופעה שהייתה בעבר, היא יצרה הרבה קשיים והרבה בעיות וכחלק מתוכנית הייצור, מדינת ישראל - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל מה אתה רוצה? שהמחיר יעלה עוד פעם?
גל ברנס
אז אני אומר שבסוף משק החלב - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אל תסבסד. תן סיוע למפעלים והם יורידו את המחיר. אל תסבסד את המוצר. אין בעיה. אז מה אתה רוצה? אני לא מבין - - - אז עוד פעם אנחנו באותו סיפור, עוד פעם אני חוזר למה שאמרתי לך. ברגע שיש רעיון שבו אתם צריכים לשים כסף, אתם מוותרים עליו והלכים לרעיונות שבהם אתם לא צריכים לשים כסף - - - תראה קודם כל מה קורה, אין חלב מפוקח בקרטונים בשוק, אין.
גל ברנס
זה עניין אחר. זה עניין תפעולי.
איציק שניידר
זה לא עניין תפעולי. זה לא קשור. זה לא קשור אחד לשני.
היו"ר דוד ביטן
הם מפסידים כסף, אתה מבין? ואז הם לא מייצרים, פשוט מאוד.
גל ברנס
ברגע שהמחיר מפוקח והמחיר המפוקח לא משקף את המחיר האמיתי כי לא מעלים אותו בהגדרה, זה מייצר מחיר שגורם למוצר להימכר בהפסד - - -
היו"ר דוד ביטן
אז למה המחיר עולה ב-16 אחוזים?
גל ברנס
בדיוק מאותן סיבות שמציינים פה. עלה מחיר המטרה, שזה המחיר למגדלים או הרפתנים, המחיר הזה מיתרגם למחיר המחלבות כי השוק מתוכנן מקצה לקצה - - -
היו"ר דוד ביטן
למה עלה מחיר המטרה?
גל ברנס
יש איזושהי נוסחה של חישובים - - -
היו"ר דוד ביטן
מה? בנושא של שוק החלב - - -
איציק שניידר
עלה מחיר הגרעינים ועלה מחיר החשמל ועלה - - -
היו"ר דוד ביטן
יפה, למה עלה מחיר הגרעינים אתה יודע?
איציק שניידר
הכל עלה וצריך גם לעדכן את מחירי המפוקחים.
היו"ר דוד ביטן
תראה, הרי זה כמו גלגל שאנחנו מסובבים אותו כל הזמן. אתם לא מטפלים בבעיה הראשונה אז היא עוברת לבעיה השנייה ואז הבעיה מגיעה לצרכן. בדקנו ומצאנו שבנושא הגרעינים, יש קנסות שמקבלים בסך 400 מיליון שקלים בגלל נושא שינוע המוצרים מהמל הלאה. מישהו מטפל בזה? לא. אף אחד לא מטפל. 400 המיליון האלה, מעלים את המחיר בסוף לצרכן. חלק בנושא הזה וחלק בנושא אחר. זה לא משנה. אבל אם לא נטפל בכל המעגל כמו שצריך, הרי למה אני עושה המון ישיבות? כדי ללמוד את הבעיות. אבל אם אנחנו מוצאים פה בעיה, צריך לפתור אותה.

עם כל הכבוד לוועדה, אני לא יכול לפתור את הבעיות לבד, אני צריך אתכם. אני לא ראש הממשלה, אני לא שר האוצר ואני לא ראש אגף תקציבים ולא במשרד הכלכלה. זה התפקיד שלכם. אנחנו מעלים את הבעיות, כי לצערי הרב אתם עסוקים בהמון דברים אחרים ולא מגיעים לבעיות האלה או שאם בכלל לא רוצים לטפל בבעיות כי זה עולה לכם כסף. אבל אי אפשר רק לגבות מיסים מהציבור. צריך גם להחזיר את זה לציבור. הרי , מה אתה לוקח את הכסף הביתה? לא, אתה מחזיר את זה, יפה. אז כשאתה עושה סדרי עדיפויות, היום, הבעיה המרכזית במדינה, המרכזית, זה נושא יוקר המחיה. זו הבעיה המרכזית. שלא יספרו לי סיפורים. ופה אנחנו צריכים להשקיע קצת כסף, עד שיגמרו המלחמות ועד שיגמרו - - - אין מה לעשות.

אני מנסה להסביר לכם את זה כל הזמן אבל אני לא רואה שזה נקלט. אתם רוצים לגמור את התקציב, העיקר שיהיה תקציב מדינה וזהו. זה לא הולך ככה. תקציב המדינה צריך לתת פתרון לבעיות המרכזיות במדינה וזה לא קורה. אז מה זה אתה לא רוצה לתת סבסוד על המוצר? המחיר הולך לעלות - - -
איציק שניידר
לא צריך סובסידיה, שיורידו את המע"מ. כמו באירופה וכמו בארצות הברית שלא לקוחים מע"מ על מוצרי חלב. נגמר האירוע. לא צריך שום סובסידיה - - -
גל ברנס
זה בדיוק סובסידיה - - - זה ממוקד.
היו"ר דוד ביטן
לא זה לא סובסידיה - - - יש הבדל.
איציק שניידר
בארה"ב עושים סובסידיה? באירופה עושים סובסידיה? מורידים מע"מ.
היו"ר דוד ביטן
אתה משפיע על המחיר לא פחות מהשוק ברגע שאתה גובה מע"מ.
גל ברנס
אין הבדל בין לסבסד את המוצר ב-17 אחוזים לבין לא לגבות ממנו מע"מ - - -
היו"ר דוד ביטן
לא נכון. את זה אתה יכול להגיד על כל דבר. אתה יכול להגיד על כל דבר שאין הבדל. מה הפתרון? הפתרון זה לעלות את המחיר, זה הפתרון שלך? כדי לא לעשות סובסידיה.
אורי צוק-בר
תראה יש הבדל גדול. את המע"מ משלמת כל האוכלוסייה מהעשירון התחתון ועד העשירון העליון. תמיכה היא ממוקדת והמקור שלה הוא לא העשירונים התחתונים, את זה אנחנו יודעים?
היו"ר דוד ביטן
כן, את הסיפור הזה למדתי. אז מה? מישהו מהעשירון העליון קונה שהוא כביכול מפוקח, אז מה? אותו בן אדם שקונה את זה במחיר מוזל משלם הכי הרבה מס, אתה יודע את זה? - - - זה מגיע לקופת המדינה. אז הוא מקבל הנחה של שתי אגורות במחיר חלב 3 אחוזי שומן, אבל משם אלפי שקלים מס. בניגוד לאלה שלא. זה מה שמפריע לי? אותו בן אדם גם משלם מס, ביטוח לאומי גבוה, מס גבוה, מס מקביל גבוה. אז מה? וכולם נהנים מזה. מישהו בא בטענות לעניין הזה?
אבשלום וילן
כבוד היו"ר, הסיבה העקרונית לזה מדוע הם לא מוכנים להוריד את המע"מ, כי אצלם זה עקרון שבישראל לא מורידים מע"מ על כלום - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, זה העיקרון של האוצר.
אבשלום וילן
בכל מדינות העולם - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אל תורידו מע"מ, תפתרו את הבעיה.
אבשלום וילן
ברוב מדינות העולם אין מע"מ - - - הופחת באופן דרמטי - - -
היו"ר דוד ביטן
אז אתה אומר לי שלא נפתור את הבעיה כי זה סובסידיה למוצר.
אורי צוק-בר
מדובר פה רק על מוצרים מפוקחים, לא על הורדה רוחבית. ושם אתה יודע גם את המחיר המירבי שלו ולא יכולים לקחת את המע"מ על זה למקום אחר - - -
היו"ר דוד ביטן
כמה מוצרים מפוקחים יש בחלב?
אורי צוק-בר
שנים-עשר או עשרה. אני לא זוכר בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
דרך אגב, זה משפיע הכי הרבה על השכבות החלשות. משפחות מרובות ילדים שקונות הכי הרבה חלב. ההוא שמרוויח 100,000 שקלים בחודש בקושי קונה חלב, תאמין לי. הוא רק שם חלב בקפה. כי הוא אוכל במסעדות. זה משפיע על הציבור, על הצרכן הכי הכי עני במדינה. משפחות מרובות ילדים והכל.
גל ברנס
יש למדינה כלים אחרים לסייע. בסוף יש סבסוד מצרכים - - -
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. יש כלים? תסייע. תדאג שהמחיר לא יעלה יותר מידי, תסייע איך שאתה רוצה.
שלום דנינו (הליכוד)
אז מה קורה עכשיו, מכיוון שיש כשל שוק, אין קרטונים, זה לא מפוקח, אז קונים את החלב המועשר, החלב עם הסידן היותר גבוה, וזה פי שניים-פי שלושה במחיר עם בקבוקי הפלסטיק - - -
היו"ר דוד ביטן
עזוב, זה לא הולך ככה - - -
שלום דנינו (הליכוד)
אז משום צד אתם לא מקבלים. נותנים למציאות להכתיב את המחיר - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, יש להם כללים - - - מה אכפת להם, הם יעמדו בכללים כשהמחיר יעלה.
גל ברנס
שוק החלב זה שוק מורכב. הוא מתוכנן מקצה לקצה וככל שהמחירים - - -
איציק שניידר
נכון, אבל המדינה לא עומדת בהסכמים שלה, הכל בסדר.
גל ברנס
אתם רוצים שהמחיר יעלה נכון?
איציק שניידר
לא, אנחנו רוצים שהמחיר יהיה כמו שהוא צריך להיות, ולא שחמש שנים מהתקופה שכחלון היה שר האוצר, לא מעדכנים את המחירים כמו שצריך וגורמים למחלבות להפסיד. אנחנו רוצים שהכול יעבוד לפי החוק. קבעתם חוק, תעבדו לפי החוק.
שלום דנינו (הליכוד)
המדפים מתרוקנים מהפיקוח. בצורה הזאת הם מבינים - - -
איציק שניידר
היו פה מנכ"לים של מחלבות שאמרו כמה הם מפסידים כסף - - -
היו"ר דוד ביטן
אין. עכשיו מה הם טוענים הספקים? שאין להם קרטונים. הם הפילו את הזה על קרטונים. ראיתי את הטלוויזיה, את הכתבה. הם אומרים שאין להם קרטונים אז אומרים במקום קרטון, שיקנו את זה בשקית ניילון. אבל שקית ניילון, זה לא טוב לאיכות הסביבה אז גם זה לא. תשמע, אנחנו לא נסיים את העניין הזה אף פעם.
איציק שניידר
מה שקרה זה שבגלל שהמדינה לא עמדה בתחזיות שלה וחלק מהיצרנים לא קיבלו פיצוי עבור ההתייקרויות שהיו בעבר, הם הפסיקו לייצר את החלבים המפוקחים ונוצר חוסר. בגלל החוסר הזה, המחלבה הגדולה מנסה להשלים אותו אבל זה לא עובד - - -
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, המחיר של החלב המפוקח, של המוצר המפוקח, לא צריך לעלות. במצב היום של המדינה, הוא לא צריך לעלות. תדבר עם שר האוצר ותגיד לו שזו בקשה שלנו, שייתן פתרון, זה הכל. הוא חיי בלתת פתרון לזה. פשוט מאוד. מה שאתם רוצים, אל תפרו שום כלל שלכם. אבל תביאו פתרון לעניין שבשנת 2023 מחיר החלב לא עולה. כשהמחירים ירדו באופן כללי, אז אפשר להעלות, אני כבר לא מדבר על להוריד. בנושא החלב, אל תעלו לפחות. עזבו את ההפחתה, את ההורדה הזאת. זה אחד. ואת זה תביא לנו כשנעשה דיון בעוד שלושה שבועות, אחרי ששוחחת עם שר האוצר. אני רוצה לדעת מה התשובה שלו. ואנחנו נעשה יחסי ציבור לתשובה שלו, תגיד לו את זה. אתם תגידו מה שאתם רוצים, רק שהמחיר לא יעלה.

ומה קורה עם קרן הסיוע, אתם צריכים לפתור את הבעיה באמצעות קרן הסיוע. לכל אלה שמייצרים חלב ומפסידים כסף, בגלל שלא העליתם את המחיר ארבע שנים.
שלום דנינו (הליכוד)
מה הסטטוס של מחלבות רמת הגולן?
היו"ר דוד ביטן
אותם הצילו "שופרסל", לא המדינה. המדינה, למה שתציל אותם, מה אכפת לה.
גל ברנס
מחלבת רמת הגולן זו מחלבה שקיבלה בעבר סיוע מהמדינה. הוא עדיין עומד לה, היא יכולה לגשת אליו. העברנו גם לנאמנים את כל הזכאויות שיש להם מהמדינה.
היו"ר דוד ביטן
כמה כסף?
גל ברנס
בעבר אושרו לה זכאויות של 50 מיליון שקלים.
היו"ר דוד ביטן
ועכשיו?
גל ברנס
עכשיו נשארו מתוכם השקעות של, חלק הם עשו, אז אני לא יודע - - -
היו"ר דוד ביטן
השקעות? אבל אם אין להם כסף, איך הם ישקיעו? אתם נותנים להם מיליון והם צריכים להשקיע שמונה מיליון. איך הם יעשו את זה? תכך אנחנו נגיע לקרן. אני אומר, אתם גם צריכים פתרון, לא הבאתם פתרון, אז תביאו פתרון גם לזה וגם מה קורה עם הסיוע למחלבות הקטנות. כי עוד מעט לא יהיה מי שייצר. כולם ילכו ל"תנובה", "שטראוס", "טרה" והם יעלו אתה מחיר בסוף. אתה יודע למה? כי הם לבד, אף אחד לא מתחרה בהם. איפה רשות התחרות? - - -
איציק שניידר
ואז בא משרד הבריאות מוריד אליהם עוד - - -
שלום דנינו (הליכוד)
משרד האוצר, אני מנצל את ההזדמנות להגיד לך שהועברה אליך בקשה מהועדה, להעביר לנו נתונים של כל ההלוואות בערבות מדינית - - -
היו"ר דוד ביטן
תכף נראה. תכף. לגבי הקרן, מי מייצג את הקרן פה?
גל ברנס
אז לא נמצא פה נציג החשב הכללי, ביקשתי ממנו - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז נעשה עוד דיון בעוד שלושה שבועות, אין בעיה. אבל אפשר לקבל נייר לפני הישיבה. נייר שקשור לקרן, היקף הניצול, איזה קריטריונים - - -
גל ברנס
היום יגיע הכל.
היו"ר דוד ביטן
עוד מישהו רוצה לדבר? כן, בבקשה.
רן זילמן
בוקר טוב, אני רן זילמן, מאיגוד לשכות המסחר. אני רוצה להציע פתרון שהוא פתרון למשהו שהוא לא מאוד גדול אבל הוא פשוט ליישום. קודם כל, תחרות, כדי שהיא תשפיע היא צריכה להיות אפקטיבית, וכדי שתחרות תהיה אפקטיבית יש הרבה מאוד עבודה סיזיפית לעשות ברגולציה ואני מבין שיהיה דיון נפרד על הרגולציה וזה מצוין. אבל חוץ מרגולציה יש גם אגרות שהמדינה גובה. המדינה גובה היום אגרות על כל מוצר שאני רוצה לייבא לישראל. היא גובה אגרות בכל משלוח שמגיע. על כל קבוצת מוצרים היא גובה אגרות. ככל שניתן יהיה לבטל את האגרות האלה, הדבר יקל על יבואנים להגדיל את המגוון שלהם ויאפשר את הגדלת המוצרים שנכנסים לשוק וככה בעצם ישפר את התחרות. אז בעצם הפנייה שלנו היא לאוצר, וזה משהו שאולי אפשר בתקציב הקרוב, באמת למצוא את המקום שיאפשר את ביטול האגרות האלה וככה תרומה למאבק ביוקר המחייה.
היו"ר דוד ביטן
איזה אגרות?
שלום דנינו (הליכוד)
העלות שלהן? על מה?
רן זילמן
אז רגע, אני אסביר. מדובר באגרות של ייבוא מזון לישראל. משלמים אגרות גם על אישור. משלמים אגרות היום על כל מוצר או מזון שאתה רוצה לייבא לישראל, אתה צריך לרשום אותו במשרד הבריאות ואתה צריך לשלם על זה אגרה. במזון רגיש, אתה כל שנה צריך לחדש את האגרה - - -
היו"ר דוד ביטן
אז מה אתה רוצה? לא לשלם כלום? זה לא - - -
רן זילמן
לא, אני חושב שבהרבה רגולטורים אחרים לא גובים אגרות. פה מדובר על מוצרי מזון, מוצרים שרוצים להנגיש לציבור - - -
היו"ר דוד ביטן
על זה נעשה ישיבה עם משרד הבריאות. ועדת הבריאות - - -
רן זילמן
זה בעיקר סוגיי התקציבית. אם האוצר לא יתנגד לזה, אפשר לפתור. משרד הבריאות לא צריך את זה. הכסף לא הולך אליו. זה בעיקר עניין תקציבי.
היו"ר דוד ביטן
זה הולך לאוצר אתה אומר?
רן זילמן
כן, ואם האוצר בעניין הזה - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל האוצר גם צריך לממן דברים, לא? איך הוא יממן? אם הוא לא יגבה כסף על שום דבר, הוא ידפיס כסף? מה הוא יעשה בדיוק?
רן זילמן
תחשוב שאנחנו רוצים שההיצע של המוצרים יהיה כמה שיותר רחב. ואם אני, כיבואן, מתלבט עכשיו אם להביא עוד מוצר, כי גם עליו אני צריך לשלם עוד אגרה, אז יכול להיות שזה חבל.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל מה סדר הגודל של האגרה?
היו"ר דוד ביטן
מה הסכומים?
רן זילמן
האגרה היא כ-400 שקלים לכל מוצר ואז לכל משלוח, עוד פעם אתה משלם 400 שקלים. אם יש לך קבוצות של מוצרים שונים - - -
היו"ר דוד ביטן
מה זה לכל מוצר?
רן זילמן
למשל, חבילת שוקולד זה מוצר - - -
היו"ר דוד ביטן
על חבילת שוקולד אתה משלם 400 שקלים?
שלום דנינו (הליכוד)
לא, על המכולה.
היו"ר דוד ביטן
על מה אתה משלם? אם למשל עכשיו אתה מייבא שוקולד. על כל חפיסה - - -
רן זילמן
יש שני שלבים. קודם כל, יש לי את השלב המוקדם. לפני שהבאתי, אם עכשיו אני רוצה להביא מוצר, אני צריך לרשום אותו וכדי לרשום אותו - - -
היו"ר דוד ביטן
על כל מכולה אתה משלם 400 שקלים?
רן זילמן
לא, על כל מוצר. חבילת שוקולד מסוים, נקרא לו יוסי - - -
היו"ר דוד ביטן
על כל דבר כזה 400 שקלים? זה לא נראה לי הגיוני - - -
רן זילמן
לא על כל יחידה - - - על כל מוצר - - -
היו"ר דוד ביטן
אז על מה? נו בסדר, אז כמה כסף, כמה משלמים על כל דבר?
רן זילמן
זה כמה עשרות מיליונים. האוצר ומשרד הבריאות, אני מניח, יודעים. כמה עשרות מיליונים זה באמת לא משהו שהוא דרמטי. אבל בעיקר לעסקים הקטנים והבינוניים, זה הרבה מאוד כסף.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, אני חייבת להגיד שבעניין הזה, אני לא כל כך זורם איתך - - - אתה יודע מה יכול להשפיע על המחיר הכי טוב? שהאוצר יקנה את המוצרים וייתן אותם לציבור בלי כסף. זה לא הולך ככה, עזוב.
רן זילמן
אני יכול להשלים משהו? אני מסכים איתך שלבד זה לא יעשה את זה, אבל הרבה מאוד פעולות שעושים, וביחד בהחלט כן - - -
היו"ר דוד ביטן
אני מדבר בגדול. האוצר צריך להבין בגדול איך לא מעלים את 16 האחוזים ואיך אנחנו מסייעים למפעלים הקטנים האלה שלא יתמוטטו. אני רואה שבנושא החלב, כולם הולכים להתמוטט. יישארו רק "תנובה", "שטראוס" ו"טרה. זה מה שיהיה. ואז, באופן טבעי, המחיר יעלה בעוד שנתיים כי הם שולטים בשוק. עד שיקימו מפעל קטן שיתמודד, יעברו ארבע שנים. והם לא מבינים את זה? איפה רשות התחרות פה? אתם לא מבינים שאם כולם נסגרים, אין תחרות?
יצחק ברקוביץ
אנחנו לא יכולים לתמוך כספית בגופים - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אתה יכול להמליץ בשם התחרות, כדי שתהיה תחרות, אתה יכול להמליץ לתת את הכסף.
יצחק ברקוביץ
אז אולי כדאי להפסיק. אנחנו רואים פה שהתכנון של השוק מא' עד ת' גורם לבעיות.
היו"ר דוד ביטן
יש את זה בכל העולם. בנושא של חקלאות בכל העולם, יש תכנון.
יצחק ברקוביץ
לתכנן את השוק מא' עד ת', יש לזה מחיר.
אבשלום וילן
גם בארה"ב הקפיטליסטית, התכנון הוא ברמת המחלבות והם עושים אותו דבר, רק הם לא מדקלמים. למה? ענף חלב הוא עתיר השקעות, ואם נתכנן ונארגן אותו, כולם פושטים רגל. מספיק עם הסיפורים פה - - -
איציק שניידר
אדוני היו"ר, בארה"ב כל ילד בבית הספר מקבל כל יום שתי כוסות חלב. כל יום, שתי כוסות חלב. לא משנה איפה הוא לומד, כל יום שתי כוסות חלב, המדינה מממנת.
היו"ר דוד ביטן
זה לא טוב למרוקאים (בצחוק). המרוקאים לא שותים, אתה רוצה להפלות את המרוקאים? אני לא שתיתי חלב מגיל השנה ועד עכשיו. אלה המרוקאים. יש איזו בעיה גנטית בעניין הזה. גם התוניסאים. גם הטריפוליטאים.
שלום דנינו (הליכוד)
גם הצמחונים והטבעוניים לא שותים חלב.
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות שבגלל זה המחלבות הקטנות מתמוטטות.
איציק שניידר
לא, לא. בגלל עודף רגולציה ושהמדינה מתעללת בהם. במקום לתמוך בהם.
היו"ר דוד ביטן
יש פחות שימוש בחלב. אה, הכל זה המדינה?
איציק שניידר
ברור.
היו"ר דוד ביטן
טוב, אז האוצר, שמעת? אתם אשמים בכול - - - משרד הבריאות. בנושא הבריאות צריך רגולציה. אי אפשר שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה. צריך גבול מסוים, זה נכון. עוד מישהו רוצה לדבר ולא דיבר? בבקשה.
שי חן
תודה אדוני. אני שי חן משירות המזון במשרד הבריאות. לגבי הנושא של המחלבות הקטנות, רק רציתי לציין שכחלק מהמאבק ביוקר המחייה והניסיון להגביר תחרות, פרסמנו מסמכים גם ליקבים קטנים וגם לקונדיטוריות קטנות, כלומר מסמך הקלות, גמישות כלפיהם - - -
היו"ר דוד ביטן
הם אומרים, שבגלל שאתה נותן לקטנות ולגדולות אותו דבר, הם לא יכולים לעמוד בדרישות שלך.
שי חן
ואני משלים. במחלבות קטנות יש כבר טיוטה שנמצא באתר שלנו - - -
היו"ר דוד ביטן
הורדת את הדרישות? הפחתת את הדרישות?
שי חן
את העבודה הזאת עשינו במשותף.
איציק שניידר
מה פתאום. הם זרקו את זה לפח. הם לא מוכנים לעשות את זה.
היו"ר דוד ביטן
לא, אני אומר לך שלא.
איציק שניידר
אני אומר לך שכן. זה המסמך, לקחו, זרקו את זה לפח. לא מתייחסים אליו. כל הבקשה שלנו היא שיעבדו לפי הכללים שהם בעצמם קבעו.
שלום דנינו (הליכוד)
משרד הבריאות עכשיו מצהיר שזה מה שהוא פרסם.
איציק שניידר
זה לא נכון אבל.
שי חן
המסמך הזה נמצא כטיוטה באתר אצלנו.
היו"ר דוד ביטן
זה לא סופי, אבל הם מתכוונים לעשות את זה.
שי חן
בכל הכוונה לפעול לפי זה.
קריאה
ולמה זה תקוע?
שי חן
הגיעו הערות, גם מהציבור וגם משפטיות. אנחנו נתגבר עליהן ונשחרר כמו ששחררו את היקבים הקטנים - - -
היו"ר דוד ביטן
מתי?
שלום דנינו (הליכוד)
ועד שזה ייסגר, המחלבות ממשיכות לעבוד רגיל?
היו"ר דוד ביטן
חבר'ה, אתם לא מבינים שהמחלבות מפסידות כסף? מפסידות. אתה יודע למה הן מפסידות? בגלל שהן כולן הולכות ליפול, אז ברור שהן מפסידות. לא צריך להיות גאון בשביל זה. תגיד תוך כמה זמן אתם מסיימים את העבודה.
שי חן
אני חושב שתוך חודשיים-שלושה זה צריך להיות מוכן - - -
היו"ר דוד ביטן
אם כך, אז חצי שנה מינימום.
שלום דנינו (הליכוד)
בינתיים, עד שאתם תפרסמו, המחלבות הקטנות יעבדו כרגיל?
היו"ר דוד ביטן
בכמה זה מעלה לכם את המחיר בייצור?
איציק שניידר
זה לא עניין שמעלה את המחיר. זה מייצר תנאים שהמחלבות לא יכולות לעמוד בזה. הם דורשים ממחלבה שמייצרת 1000 ליטר בשבוע, או 10,000 ליטר בשבוע, דרישות כמו ממחלבה שמייצרת מיליארד ליטר בשנה. זה לא הולך. זה בלתי אפשרי. הלוואי וזה יהיה מוכן תוך שלושה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
מה? איזו דרישה? תן לי דוגמא. איזו דרישה קיימת שהיא בעייתית למחלבה שמייצרת 10,000 ליטר.
איציק שניידר
יש רמה של פיקוח. הם דורשים מהם להעסיק פקחי ופקחי משנה ולעמוד בכללים - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל אם יש לך פחות ייצור, אתה מעסיק פחות פקחים - - -
איציק שניידר
לא, זה בדיוק העניין. אנחנו ישבנו איתם במשך שנתיים. גיבשנו מסמך על איך צריך לעבוד ומה ההבדל בין מחלבה קטנה למחלבה גדולה. הוא אמר את זה בעצמו, זה נמצא אצלם באתר, שיאמצו את זה ונגמר הסיפור. אנחנו לא רוצים יותר מזה.
היו"ר דוד ביטן
אבל מה יש כל כך הרבה לדון בזה. זאת אומרת, בגדול כבר יש לכם הערות מהציבור, יש לכם את היועץ המשפטי. זה עניין של שבועות. אתם יכולים לגמור את זה.
שלום דנינו (הליכוד)
הציבור לא יגיד לכם לשים עוד שני פקחים.
קריאה
אם רוצים, אפשר לגמור את זה בשבוע.
היו"ר דוד ביטן
טוב, רבותיי, לגבי הדיון הזה, יתקיים דיון נוסף בעוד שלושה שבועות. בדיון הזה תוצג תוכנית להקמת מרלו"גים בתוך שלושה חודשים. זה ירוכז על ידי משרד הכלכלה יחד עם משרד האוצר ורשות התחרות. מבקשים לקבל מסמך סיכום של העניין הזה. האוצר יביא פתרונות לנושא עצירת עליית מחירי החלב המפוקח ב-16 אחוזים וכל מוצרי החלב המפוקחים. אין הרבה, נכון?
שלום דנינו (הליכוד)
שנים-עשר.
אורי צוק-בר
באזור השנים-עשר. רק החלב זה ארבעה.
היו"ר דוד ביטן
אתם יכולים לתת הנחה רק למרוקאים ולתוניסאים ואז הכל יהיה בסדר (צוחק).
גל ברנס
אני תוניסאי אז אני בניגוד עניינים, אז אני אזהר.
היו"ר דוד ביטן
אתה תוניסאי גם? אבל אתה נראה אשכנזי בעניין הזה?
גל ברנס
יש חצי ויש חצי.
היו"ר דוד ביטן
חצי-חצי אתה רואה? האוצר יגיש הצעה לסיוע למחלבות הקטנות - - -
שלום דנינו (הליכוד)
עכשיו אני מבין אותו דוד. מרוקאים ותוניסאים זה מכה.
היו"ר דוד ביטן
שילוב בעייתי?
שלום דנינו (הליכוד)
לא סתם הוא הגיע לאוצר.
היו"ר דוד ביטן
זה "טוטאל לוסט". אתה שניהם, אז אתה בכלל לא שותה חלב.
גל ברנס
לא, לא, חצי תוניסאי, חצי גרמני.
היו"ר דוד ביטן
זה בכלל שילוב בעייתי. בסדר, אני ממשיך, הצעה לסיוע למחלבות הקטנות-בינוניות, אנחנו, בלי קשר, נקיים דיון עם ועדת הבריאות בכל העניינים הקשורים לנושא המזון. דיברתי כבר עם יושב ראש הועדה, רק צריך לתאם את זה. ואז יעלה גם העניין הזה שלכם. אבל אני מבקש ממשרד הבריאות, תסיימו את זה. עזבו את הנוהל הרגיל שלוקח חודשים ושנים. זה גורם להם לבעיה. אין ספק שאתה לא יכול לתת את אותה רגולציה למי שמייצר מיליון ליטר ולמי שמייצר 10,000 ליטר.
שלום דנינו (הליכוד)
ויש לי הצעה בשבילכם, משרד הבריאות, בואו תחליטו שמה שסיכמתם עד עכשיו, המסמך שאתה מעלה לאינטרנט הוא הקובע, עד שיהיו לכם הערות נוספות. מה הבעיה? למה שלא תחליטו ככה, פתרון ביניים, שמכסה בערך 90 אחוזים מההסכמות, ואם יש איזה משהו חשוב שעליתם עליו עם הייעוץ המשפטי, אז נבוא ונתקן או נוסיף. ונדון רק על התוספת. כי זה מספק את המחלבות הקטנות. ואם הגעתם להסכמה הזאת, כל הכבוד לכם.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו, יתקיים דיון נפרד על נושא הירקות והפירות. שמעתם את הדיון, משרדי הממשלה, תחשבו על הרעיונות שהעלו פה, לא נחזור עליהם, כדי שהדיון יהיה יורת ענייני בפעם הבאה. עוד משהו אמרנו? כן, בנושא הקרן, לא הספקנו וגם אתם לא הספקתם אז תעבירו לנו את זה. עוד משהו שאמרנו ולא הבהרנו בסיכום?
אלי שלום סתוי
הנושא של החוק, שדיברת עליו במפגש הקודם, שמאלץ את היצרנים והיבואנים לתת למרלו"ג של העסקים הקטנים תנאים הוגנים. אני לא מדבר על עודפים, תנאים הוגנים.
היו"ר דוד ביטן
רגע, רגע. כשהם יעשו ישיבה הם יביאו הצעה ואז נדון בהצעה בישיבה. אנחנו לא נתחיל את הדיון מהתחלה. אמרנו מה בערך צריך לעשות. הם ישבו וידונו ונראה איך עושים את זה תוך שלושה חודשים ולא תוך ארבע שנים. אם צריך לפרסם מכרז, אז לא יודע, אם יש שנה שעושים איזשהו פיילוט אז אולי לא צריך מכרז.
שלום דנינו (הליכוד)
ואי אפשר ללכת על מושג כמו מחיר הוגן. זה משהו מאוד פתוח. צריך להגיד מחיר מסוים פלוס עד חמישה אחוזים.
היו"ר דוד ביטן
אבל רק בחודשים הראשונים, ברגע שזה ייקלט זה כבר יהיה תחרותי לכל דבר ועניין. רק בתקופה הקצרה רק כדי שהמכולות יבואו לקנות. זה כל העניין. ברגע שהם יתרגלו לקנות משם, הם יקנו כל הזמן. הם יראו שזה משתלם להם. זהו, אני חושב שסיימנו את הישיבה הזאת.


הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים