ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 21/02/2023

השבתת פעילות הרכבת ליישובי עוטף עזה בערבים ובסופי שבוע

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



25
ישיבת הוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה
21/02/2023

הכנסת העשרים-וחמש
מושב ראשון



פרוטוקול מס' 3
מישיבת הוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה
יום שלישי, ל' בשבט התשפ"ג (21 בפברואר 2023), שעה 13:00
סדר היום
השבתת פעילות הרכבת ליישובי עוטף עזה בערבים ובסופי שבוע
נכחו
חברי הוועדה: אברהם בצלאל – יו"ר
דבי ביטון
חברי הכנסת
יסמין פרידמן
מוזמנים
אליאס מטר - מנהל אגף ומסילות ברזל, משרד התחבורה

רינת בניטה - מרכז מחקר והמידע של הכנסת

אבשלום אלמליח - סמנכ"ל תכנון והפעלה, רכבת ישראל

דן לנדאו - מנהל חקיקה ורגולציה, רכבת ישראל

ניסים חביב - סגן מנהל אגף למערכות וחשמול, חברת נתיבי ישראל

אלון דוידי - ראש עיריית שדרות

אלעד קלימי - סגן ראש עיריית שדרות

דודי אלון - סגן ראש מועצה אזורית אשכול

יוסי קרן - סגן ראש מועצה אזורית שער הנגב

שגיא סעדה - סטודנט לתקשורת

אביחי שלי - פעיל חברתי
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהלת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
רעות חביב, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות



השבתת פעילות הרכבת ליישובי עוטף עזה בערבים ובסופי שבוע
היו"ר אברהם בצלאל
טוב, צהרים טובים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לצמצום הפערים החברתיים בפריפריה בנושא השבתת הרכבות בדרום בערבים ובסופי שבוע. אני רוצה, דבר ראשון, לברך על הצעת החוק להקמת הרשות למלחמה בעוני, שמקדם חברי חבר הכנסת ינון אזולאי, בשליחותו של יושב ראש התנועה שלנו, הרב אריה דרעי.

באמת כל מה שהוועדה הזאת נועדה עבורו זה ליישם ככל הניתן את ההמלצות, גם של ועדת אלאלוף וגם של ועדת טרכטנברג, שהועדות האלה לצערנו לא יושמו עד היום. כיושב ראש הועדה אני אשתדל לעמוד לצידם, כל מה שצריך, בשביל לעזור להקמת הרשות.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
חשוב לשים דגש על הדיור הציבורי בתוכנית הזו.
היו”ר אברהם בצלאל
אז אני יכול להגיד שגם אתמול בישיבת סיעה, דנו בנושא הזה. אני יודע שנעמה לזימי, חברת האופוזיציה, שגם הגישה הצעה לסדר בנושא הזה. אנחנו פועלים ביחד עם יושב ראש התנועה, להאריך לפחות בשנה או בשנתיים, את הדבר הזה. אני יכול להגיד שמהבדיקות שאנחנו בדקנו, לא מדובר על פער גדול של דירות שנמכרו, ולכן אני אומר, זה נמצא על השולחן, אנחנו דנים בזה ואנחנו נעשה את הכול. בסוף, כמו שאמרתי, כמו שעשיתי הצעה לסדר בנושא הדיור הציבורי, אני חושב שחלק מיוקר המחייה, זה נכון שחשוב מאוד להוריד את המחירים בסופר, זה נכון שחשוב מאוד שחשוב לצמצם את הפערים בפריפריה ולקרב אותם למרכז, אבל אין ספק שבסוף אנשים רוצים לחיות בארץ הזאת. בשביל לחיות בארץ צריך מקום שיהיה כסף לשכור דירה או כסף לגור בדירה. לא יודע אם בשנה הראשונה, אבל בסוף בן אדם צריך שתהיה לו דירה משלו.

לצערנו, המחירים כל כך מאמירים ברמה שכמעט אין אדם שיכול לקנות היום דירה. ואני מדבר על אנשים ממעמד הביניים ומעלה, היום לקנות דירה או לעזור לילדים לקנות דירה, זה דבר שהוא, איך אומרים, כמעט כמו להגיע לרקיע. לכן, אני כן הקמתי דיון בנושא הזה אצל הרב גפני, ובוועדת הכנסת אנחנו דנים בנושא הזה ואנחנו לא נעזוב את זה.

אני לא סתם מתעכב על הנושא למלחמה בעוני. כמו שאמרתי, המלחמה בעוני קשורה בקשר הדוק לצמצום הפערים החברתיים בפריפריה. היכולת הכלכלית של תושבי הפריפריה, לא דומה לאלו של תושבי המרכז. אנחנו רואים את זה בתעסוקה, אנחנו רואים את זה בחינוך, אנחנו רואים את זה בתחבורה. כמעט אין נושא שאפשר להגיד שברוך השם, בפריפריה יש אותו כמו שיש אותו במרכז. ולכן אני אומר שאנחנו רוצים לבוא לשמוע, גם כמובן חברי הכנסת שנמצאים פה, גם את האנשים שהגיעו מהדרום, כמובן את משרד התחבורה וכמובן את מנכ"ל הכנסת לשעבר והסמנכ"ל של התפעול של הרכבת. נשמע מהם.

אני מקווה שהדיון הזה בסף יישא פרי כי בסוף, יש לנו מטרה אחת. אנחנו כולנו רוצים - - -
אריאלה מלכה
אדוני, לטובת הפרוטוקול אני אומרת, נמצאת פה נציגת מרכז המחקר ומידע. חשוב לה בתחילת הישיבה לדבר שתיים עד שלוש דקות.
היו”ר אברהם בצלאל
אוקי, אז אני אומר שראשונת הדוברים תהיה - - -
רינת בניטה
לא, לא, לא. אנחנו הגענו להקשיב.
היו”ר אברהם בצלאל
אוקיי, אז אנחנו רוצים לשמוע את נציגת ה-מ.מ.מ ואחר כך אני רוצה את אביחי, פעיל חברתי מאוד - - - אנחנו ניתן לכולם לדבר וכל אחד ישמיע את מה שיש לו. אנחנו מקווים שביחד, בשיתוף פעולה של כולם עם כולם, אנחנו מקווים להביא, לפחות להקל מעליכם את מה שאפשר. כן.
רינת בניטה
אני רינת בניטה ממרכז המחקר והמידע של הכנסת. תודה ליו"ר. בעצם היום אנחנו מדברים על הנושא של השבתת שירותי הרכבות לפריפריה, אבל צריך להגיד שזה נעשה, יש משהו שגרם להשבתה הזאת. ההשבתה הזו היא כתוצאה מפרויקט גדול מאוד של רכבת ישראל, פרויקט החשמול - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אין השבתה, יש צמצום.
רינת בניטה
הרכבת עובדת בחלק מהזמן, ובחלק מהזמן היא מושבתת. זאת אומרת, הניהול בנושא ההשבתה הוא שכן כרגע המקטע הדרומי מושבת החל בעצם - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אם אני מבין נכון, זה מאשקלון ומעלה, נכון? עד אשקלון אנחנו מחושמלים, ומאשקלון ומעלה - - -
רינת בניטה
אז כרגע יש קטעים מחושמלים, אבל לא כל הקטעים. כרגע מחשמלים את המקטע בדרום, את המקטע בין אשקלון - - -
היו”ר אברהם בצלאל
ברמה האישית אני מברך על זה מאוד.
רינת בניטה
הפרויקט הזה פרויקט הוא מאוד חשוב. זה פרויקט דגל. זה פרויקט שתוקצב בכ-12 מיליארד שקלים. זאת אומרת, מבחינת ההיקף שלו, זה היקף גדול מאוד שמוקצים לו משאבים - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
סליחה, שאלת הבהרה. אם אנחנו רוצים להסביר לציבור את התועלת שבחשמול הרכבת, איך הייתם מגדירים את זה שהחשמול של הרכבת יוביל ל- - -?
היו”ר אברהם בצלאל
אם אני מבין נכון, הוא מביא, דבר ראשון, לתדירות, הוא מביא למהירות, כמובן שאנחנו רכבת ירוקה וזה חשוב מאוד. אבל, אין ספק, ודאי שתדירות גדולה יותר ומהירות גדולה יותר, ודאי שהפרויקט עצמו חשוב, הוא פרויקט לאומי, הוא מאוד מאוד חשוב ונצרך בראש המעלה - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
כן, רק שהוא יסביר לנו בכמה מילים כי אנחנו בעצם מחויבים למשמעויות - - -
ניסים חביב
כן, אין לי בעיה להסביר. אפשר להסביר, אני אסביר ויכול להיות שהרכבת תרצה להרחיב - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אז בואו נעשה סדר.
אריאלה מלכה
רגע, אתם, לפני שאתם מדברים, תסמנו לי.
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו לא פה רק כדי לדבר, גם לשמוע, זו המטרה שלנו.
רינת בניטה
אז בעצם, החשיבות של הפרויקט וההקדמה של לוחות הזמנים שלו עד כמה שניתן, אגיד שהפרויקט הזה בעיקרון, בהתחלה, היו אמור כבר להתחיל מזמן ולהסתיים מזמן. יש על זה דו"ח מבקר המדינה שלם בנושא הזה. הוא אמור להסתיים כבר ב-2019, הוא נדחה והתאריך הכי מאוחר שלו היה 2029, וכתוצאה מהשבתה מלאה של הרכבת בתקופת הקורונה הואצו העבודות והיום הפרויקט מתוכנן להסתיים בסוף 2025. זו שנת היעד שלו.

העיכובים בהשלמת הפרויקט מאלצים את חברת הרכבת לתחזק את קרונות הדיזל הישנים, לרכוש ציוד נוסף שהוא בעצם זמני. היום מעריכים, כל עיכוב של כל שנה בפרויקט, גורם לנזקים של מאות מיליוני שקלים. ככה שגם מבחינה כספית, יש לזה משמעות מאוד חשובה, להתקדם עם הפרויקט ולסיים אותו, אבל בינתיים זה גם אמר השבתה של הרכבות ומדד סבל מאוד משמעותי עבור הנוסעים, לכל הנוסעים ובפרט, תכף אספר על נוסעים עם מוגבלות.

אז בעצם, כתוצאה מעבודות החשמול, כרגע יש שני קטעים מרכזיים שמושבתים לסירוגין. זאת אומרת, כדי לצמצם את הפגיעה, כן יש שירות במהלך ימי החול, שזה היקף הנוסעים הכי רחב, אבל בסופי שבוע, כל המקטע שבין אשקלון לגורל, מנותק. יש שם עבודות רציפות ולכן זה פוגע בחיבור בין אשקלון לבאר שבע ובין שדרות, נתיבות ואופקים, יישובי עוטף עזה אל המרכז.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
תגדירי סוף שבוע.
רינת בניטה
סוף שבוע. השירות מסתיים ביום חמישי בשעות אחר הצהריים-ערב ומתחדש רק ביום ראשון. זאת אומרת - - - המקטע הזה מסתיים ב-2024 - - -
היו”ר אברהם בצלאל
מה מצב - - - האם יש חלופות ועד כמה חלופות רלוונטיות?
רינת בניטה
אז באמת לגבי חלופות, כרגע, במהלך השבוע קו 378 הוא הקו שמתגבר את המקטעים החסומים בדרום. צריך להגיד בהגינות שזה מוסיף בין 30 ל-35 דקות לכל כיוון בהשוואה לשירות הרכבת. וזה לפני שדיברנו על איכות השירות ברכבת שהיא יותר גבוהה ומונגשת. אוטובוסים היום בישראל, אוטובוסים בין-עירוניים, לא חלה עליהם חובת הנגשה לאנשים עם מוגבלויות פיזיות - - - אוטובוסים בין-עירוניים, לא חלה עליהם חובת הנגשה. אוטובוסים עירוניים כן, בין-עירוניים לא. ולכן, משרד התחבורה והרכבת נדרשים לתת מענים ספציפיים.

כיום, אנחנו מדברים על כונן אחד שנמצא בכל נקודת קצה, ואז השאלה היא איך יוצרים קשר עם הכונן הזה, איך הם משריינים מקום, מה עושים אם יש כמה אנשים שמגיעים עם מוגבלויות ולא ניתן להם מענה. אלו שאלות שצריך להפנות למשרד. בנוגע להנגשת המידע, לפחות מהבדיקה שלי, נכון להיום, שעה לפני הדיון, המידע שיש באתר רכבת ישראל הוא מידע לא עדכני. אין הלימה על מידע שמפורס שם על שיבושים ברכבת לבין השירות שניתן בפועל, כשבודקים נסיעות פרטניות. זה משהו שבנוגע אליו שאלנו ישירות את משרד התחבורה ונמסר לנו שהוא בודק בזמן אמת את התגבור ובודק בזמן אמת את ההנגשה. אז זו אולי איזושהי נקודה ששווה להתעכב עליה.

כמובן נוסיף על המצב הזה שלעיתים השירות לעוטף עזה נסגר גם בלי קשר לעבודות החשמול אלא כתוצאה מהמצב הבטחוני, למשל סגירה של כבישים. דבר זה מאוד פוגע באמינות של שירות הרכבת ופוגע גם ביכולת של האנשים שגרים בפריפריה. הרכבת האחרונה שלהם מהאוניברסיטה היא ב-18:20. ואם הם מסיימים שיעור ב-18:15 או ב-18:30 או ב-19:45, שאלו שעות רגילות לחלוטין - - - אז אין להם איך לחזור הביתה.
שגיא סעדה
במהלך השבוע הרכבת מסתיימת ב-18:20. רכבת אחרונה מתל אביב לנתיבות יוצאת ב - - -
היו”ר אברהם בצלאל
יש לך עוד משהו להוסיף?
רינת בניטה
אני סיימתי.
אביחי שלי
אני רוצה בבקשה להתייחס אם אפשר. אני רוצה לעשות סדר בדברים, כי התמונה היא לא בדיוק כמו שהם מתארים אותה. קודם כל, אני אביחי שלי נתיבות ואני כבר הרבה שנים פעיל מרכזי בתחום של תחבורה ציבורית, ואני באמת רוצה להציג את הבעיה בצורה מסודרת ואת המצב בפועל בשטח. הבעיה היא בעצם שתי בעיות. הדבר הראשון, זה נושא החשמול שהוא כבר גורם סבל לתושבים הרבה מאוד זמן. בפועל לכל הבלגן הזה התחיל לפני שנה ויותר, כמעט שנתיים כבר שאני מתעסק עם כל הבלגן הזה של החשמול, שבהתחלה רצו לעשות, להכריח אותנו לעשות החלפה באשקלון ובסוף אני מצאתי פתרון והצעתי אותו לרכבת, על מנת שהרכבות הישירות ימשיכו.

הדבר השני, הוא נושא הצמצום המשמעותי בתנועת הרכבות, כמו שאתם שומעים, שרכבת אחרונה היא ב-18:20 בערב. עכשיו, יש פה שתי בעיות. אחת, נושא חוסר השקיפות כלפי אזרחים, ואני אתן לכם דוגמא. לצורך העניין, ב-25 בספטמבר האחרון, מנכ"ל הרכבת ואני התראיינו יחד לקרן נויבך, שם נאמר שהולכים לבטל בשלב ראשון 12 רכבות כל יום ובהמשך הולכים לבטל 25 רכבות כל יום כי מתחילים בעבודות החשמול כמו שביקשנו. אוקיי. את הרכבות ביטלו. 12 רכבות ביטלו באופן מידי כבר ב-25 בספטמבר. חשבנו שישר יתחילו בעבודות החשמול וכמובן שהתבדינו. שלושה חודשים אחרי זה, בחודש ינואר, אמרו שמצמצמים ל-25 רכבות כי קיבלו את האישור של הוות"ל (ועדה ארצית לתכנון תשתיות לאומיות) והם יכולים להתחיל בעבודות החשמול.

אז אני שואל את עצמי, אם ריבונו של עולם, בספטמבר לא היה לכם את האישור הזה, אז למה אתם מצמצמים?
היו”ר אברהם בצלאל
אבל אביחי, היום עובדים או לא עובדים? תכל'ס, בשטח.
אביחי שלי
אין עבודות. לא ראינו שום דבר.
היו”ר אברהם בצלאל
אוקיי, נשמע מהם תכף. אתה יכול להמשיך אביחי, אנחנו איתך.
אביחי שלי
כן, אז אני אומר שזו הבעיה הראשונה של חוסר שקיפות. לכאורה אמרו לנו שיש אישור ושמתחילים בעבודות החשמול. צמצמו כמובן, היה דחוף להם לצמצם 12 רכבות ובהמשך הם צמצמו 25 רכבות, החל מינואר האחרון. בינתיים אנחנו לא רואים עבודות של חשמול, אפילו לא עמוד אחד ואפילו לא דחפור אחד ראינו לאורך המסילות. אין לי מושג מה קורה לגבי זה.

הדבר השני, נושא התכנון של השאטלים כמענה לרכבות שבוטלו והתגבור של קו 378 וגם בכלל מערך האוטובוסים, שמשרת אותנו בנגב כחלופה לרכבת, הוא מתוכנן בצורה מאוד לא חכמה. לצורך העניין, אם אני הולך לשאטלים, הם יוצאים מבאר שבע, נוסעים דרך אופקים, דרך נתיבות ודרך שדרות ואז מגיעים לאשקלון. עכשיו, מה לעשות, הסיבוב בשאטל הוא ארוך ב-40 דקות לפחות יותר מאשר הרכבת. אז בפועל, מה שקורה, זה כשהשאטל יוצא מבאר שבע בזמן שהרכבת הייתה אמורה לצאת, הוא מגיע לאופקים ולנתיבות כשהרכבת כבר נמצאת בתחנה, אז ברור שאנשים לא רוצים לעלות על השאטל והם ילכו לרכבת.

אז אני אמרתי לרכבת שהשאטלים שלהם מתוכננים בצורה לא נכונה. הם צריכים לעשות שהשאטל יצא לפני כדי שהוא באמת יגיע קצת לפני הרכבת ואז אנשים ישתמשו בשאטל. ככה ברור שהשאטלים ריקים ואף אחד לא רוצה לעלות עליהם.

הדבר השני הוא תגבור של קו 378. אז נכון, אני ביקשתי את התגבור הזה ואני התעקשתי ונלחמתי על זה. אז באמת היה תגבור חסר תקדים של 40 קווי 378 לאורך כל היום, אבל אנשים לא רוצים לעלות על ה-378 כי הוא נתקע בפקקים. כשהוא נוסע לתל אביב הוא עולה על איילון ומנתיב התחבורה הציבורית ללה גווארדיה, ועם כל המסלול שהוא עושה, נתקעים בפקקים. ככה יוצא שנסיעה של שעה מתארכת לפחות לשעתיים. אז ברור שאנשים עדיין מעדיפים את הרכבת ולא להיתקע בפקקים.
היו”ר אברהם בצלאל
אז כן נוסעים ברכבת או לא? אביחי, לא הבנתי. אתה אומר שמצד אחד מגיעים - - - אנחנו קהל שבוי של הרכבת, אין אופציה אחרת. כדי להגיע לכאן היום בבוקר מנתיבות, נסיעה של שעה וחצי ברכב, כמעט שעתיים וחצי ברכבת. למי זה נראה הגיוני?
אביחי שלי
בדיוק, והדבר השלישי והאחרון, הנושא של תחבורה ציבורית בלילה ובסופי שבוע, בלי קשר לרכבת, בלי קשר לשיבושים הרבים כל כך יש בקו הרכבת שלנו בנגב במערבי, זה נושא מאוד מאוד כאוב. היום המצב הוא שב-21:30 יוצא קו אחרון מתל אביב וזה אומר שאנחנו לא יכולים לצאת לבלות, לצאת לאירועים, אנחנו לא יכולים להישאר בעבודה עד מאוחר. לי קרה שפעמיים ישנתי במשרד כי לא היה לי איך לחזור הביתה. עכשיו, במשמרת הקודמת, מישהו במשרד התחבורה זרק לי הערה מאוד מאוד לא לעניין, הוא אמר לי "בשביל עשרים האנשים שגרים בערב, אני לא אעשה לכם רכבות שעובדות בלילה". אמרתי לו שלטובתו אני מקווה שהוא לא יגיד את המשפט הזה עוד פעם.

אני אומר שיש בעיה מאוד קשה במשרד התחבורה, ולמה? כי הם מנתחים את נושא האוטובוסים והרכבות לפי ביקושים. זה לא נכון לעשות את זה, כי אם רוצים לקרב בין הפריפריה למרכז, אז בשלב הזה אנחנו לא עושים שאלות של ביקוש, אלא עושים שאלות של איך לגרום לפריפריה להתקרב למרכז וזה בין היתר, להעמיד לרשותם תחבורה ציבורית גם בלילה. זה הדבר הראשון. הדבר השני, עם כל הכבוד לביקושים, התחבורה הציבורית בנגב היא כל כך גרועה שלאנשים אין אמון. אנשים לא רוצים לנסוע מלכתחילה בתחבורה ציבורית והם מוציאים את הרכב הפרטי.

יש לי אפילו שני נהגים שנהרגו, לצערי הרב, הם כבר לא איתנו. הם נהרגו בגלל שהם התעקשו להוציא רכב פרטי על מנת לבלות בתל אביב, נהגו עייפים חזרה הביתה. אם הייתה תחבורה ציבורית בלילה, הם היו עכשיו איתנו. אז עם כל הכבוד לביקושים, חאלס לבלבל את המוח עם ביקושים. קודם כל, תעמידו תחבורה ציבורית לאורך כל היום, גם בלילה. ברגע שאנשים יבינו שכדאי לנם להשתמש בתחבורה ציבורית ושהיא זמינה לאורך כל שעות היום, כולל בלילה עד השעות המאוחרת, אנשים יתחילו להשתמש בתחבורה ציבורית ובאמת הפריפריה תתקרב למרכז.
היו”ר אברהם בצלאל
אביחי, תודה. באמת מילים כדורבנות ועכשיו אנחנו - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אני רק רוצה לשאול אותו. אביחי, יש לי תחושה שלך יש ידע יותר מלכולם פה שיושבים בוועדה. ניתחת את זה בצורה באמת מקצועית וגם נגישה להבנה שאני בטוחה, שגם ישב על תכנית פתרון, נכון?
אביחי שלי
יש שלושה פתרונות שאני הצעתי. אני הצעתי אותם כבר לארוך - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
רגע, לא. אני אשמח אם יש לך את זה מסודר, על דף. בתור אזרח נוסע ופעיל ויודע, אם יש לך איזה משהו מסודר לפתרונות, כדי שאנחנו נלמד את זה, אנחנו חברי הכנסת - - - תקשיבי אני עוד לא ראיתי ידע כזה - - -
אריאלה מלכה
כי הוא חי את זה.
היו”ר אברהם בצלאל
שגיא, נציג התושבים, בבקשה. רק אם יש מה להוסיף, לא לחזור על דברים.
שגיא סעדה
אני שגיא סעדה, סטודנט לתקשורת במכללת ספיר. נאלצתי לעזוב את העבודה בדצמבר האחרון באמת בגלל כל העניין הזה של תחבורה ציבורית מהנגב למרכז. נסיעה מנתיבות לראשון לציון, שאמורה לקחת עם רכב או גם עם רכבת, בסביבות שעה, הייתה לוקחת שעתיים וחצי, עד שהגיעו מים עד נפש והחלטתי להתפטר. מה שאביחי מתאר זו הרגשה המון תושבים חווים, זה לא משהו שמגיע מהאוויר, זה לא משהו שמגיע משום מקום. אני, כשיצאתי באיזשהו מאבק מול הרכבת לפני כשלושה חודשים, באמת היה עניין שהקול שלנו לא נשמע. הניסיונות להשיג את הנהלת הרכבת נתקלו באיזשהו מחסום, אז אני מאוד שמח על זה שאנחנו פה היום. ואנחנו כבר לא מדברים על ההשבתה של הרכבות רק משעה 18:30 והלאה, אנחנו מדברים גם על עיכובים ואיחורים, דברים שקורים ביום-יום. כל כך אי אפשר לסמוך על הרכבת בנסיעה למרכז או בנסיעה לעבודה, שזה כבר נהיה מציק ונהיה בלתי אפשרי לשתוק. לכן גם הגענו לכאן היום. היה לי חשוב באמת לקחת את יום החופש הזה, לעצור רגע הכול ולהגיע, גם כדי להשמיע את הכול וגם כדי להגיע לפתרונות.
היו”ר אברהם בצלאל
נמצא פתרונות. תודה אביחי. אנחנו עכשיו נעבור למועצות האזוריות. יהיה דודי אלון עכשיו ואחרי זה חברת הכנסת.
דודי אלון
שלום, אני דודי אלון, סגן ראש מועצה אזורית אשכול. אז קודם כל, תודה רבה על הזימון. אני רוצה להתחיל דווקא הפוך. אני דווקא רוצה להגיד שהמאמצים של ההרכבת להתפתח ולהתחשמל ולקרב אותנו הם מאמצים נכונים וטובים ואנחנו תומכים בהם, במיוחד אצלנו שיש את אירועי הבטחון והרכבת לפעמים נעצרת ואנחנו מבינים את זה, זה חלק מהאתגר. אבל, ויש אבל גדול מאוד, כדי שהתושבים אצלנו יביעו אמון ברכבת, זה בדיוק כמו שאמר החבר, צריך קודם כל לייצר ודאות, מספיק רצף, מספיק קווים, מספיק בהירות, ואנשים יצביעו ברגליים.

אנחנו, אצלנו במועצה, שהיא מאוד מאוד רחוקה, על גבול משולש מצרים, עזה-מצרים, יש בערך שש עד שמונה פעמים ביום שאוטובוס נכנס ליישוב. זה כל הסיפור, תחלקו את זה על בסיס 12 שעות רגילות. ומשם, לך תצא לעבודה ולך תחזור חזרה מהמרכז, כשהאוטובוסים והרכבות נסגרים בשש בערב, וכיוצא בזה. אנחנו בימים האחרונים מעבירים אצלנו איזושהי החלטה לבטל קו לתל אביב ולהשתמש בבנק הקילומטרים שיש לנו במשרד התחבורה, כדי להגביר עוד ארבע או חמש נסיעות ביום מהיישובים לרכבות, כדי להנגיש לתושבים את הנסיעה. הרי בסוף, אתה רוצה לעצור בחולון, בראשון, בבת-ים ולהמשיך קדימה ולא רק תל אביב, שבכלל בתוכניות של משרד התחבורה, כל המטרופולין הזה ייסגר והכניסה לתל אביב תהיה בכל מדרום, מראשון, בתוכניות שלהם. הרכבת היא קריטית לדבר הזה.

אז אני חושב שגם בחשבון הכלכלי שעושים, מה המשמעויות של לוחות הזמנים, צריך לבדוק מה המשמעויות של הפריון, של אותם אנשים שלא מגיעים לעבודה, ומה המשמעות בהכנסות של המדינה כתוצאה. זה לא נמר רק בימי העבודה של הרכבת. מכיוון שאין ברירה וצריך לחשמל את הרכבת, צריך להתחיל את זה מאוחר בלילה, לא בערב. לא ביום חמישי אחר הצהריים. צריך לעבוד עם משמרות מלאות, עם כוח אדם גדול, ובמקביל לא לעשות טובה ולהוציא שאטל שעובר מבאר שבע ומטייל באופקים ובנתיבות, הוא מוזמן דרך אגב גם לראות כלניות כי נורא יפה ואדום. שיהיו שאטלים ישירים מנתיבות לרכבת, מאשקלון, מבאר שבע - - -
אביחי שלי
זה מה שביקשתי בהתחלה, אבל לא רצו.
דודי אלון
מהעוטף, משער הנגב, מאשכול, משדות נגב, לא משנה מאיפה. תתגברו, בסוף, כלכלית, זה יעלה הרבה פחות, לייצר רצף של אוטובוסים שיגיעו לרכבת באשקלון בצורה מהירה, זולה וטובה, זה ייתן גם שקט לעבוד וגם פתרון לתושבים. זה הכול.
היו”ר אברהם בצלאל
תודה אדוני. דבי, תושבת הדרום.
דבי ביטון (יש עתיד)
כן. בשבוע שעבר היה כאן דיון עם חברי הכנסת, עם ראשי ערים מהפריפריה ובאמת העלנו את כל ביית הפערים, לרבות הרצון שלנו להשאיר את הצעירם שלנו בתוך הפריפריה - - -
היו”ר אברהם בצלאל
כמו שנאמר, מגדלים אותם בדרום ושולחים אותם לתל אביב לעבוד.
דבי ביטון (יש עתיד)
אני שמחה. אני מודה באמת לשגיא שהגיע לוועדה. מה שבאמת חורה, אדוני, אני שומעת פה את הנתונים. לשמוע שב-2025, רק אז אנשים, ככל הנראה ייסעו, זה משהו שהוא לא מידתי, בטח לא ב-2023. כפי שנאמר כאן, צריך לנווט - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אני דווקא ראיתי בזה משהו חיובי, שבמקום 2029 - - - זה הצליח להתקדם ל-2025 - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אדוני, אין בעיה, זה חיובי. אדוני, אי אפשר להמשיך להתייחס לפריפריה כאילו עושים לה טובה שהביאו לה רכבת, כאילו צריך לעשות עכשיו פסטיבל. לא. אנחנו צריכים לקרב את המרכז לפריפריה. אדוני, מקומות העבודה שלנו באזור, לצערי, מצומצמים, ואם שגיא צריך לוותר על מקום עבודה בגלל ניידות, זה גם נטל לחברה ונטל לעלויות של המדינה הזו. לכן, אין פה שום היגיון. מה ששלי אמר כאן הוא באמת חמור, ההתייחסות שלנו, לא משנה כמה עולים, אנחנו לא שונים ואנחנו צריכים לקבל את אותו שירות. בעניין ההנגשה, אני רוצה לומר שאני העליתי דיון בוועדת העבודה והרווח בנושא הנגשת אוטובוסים בין-עירוניים, שזה באמת שערורייה שאנחנו לא מנגישים כיום.

חשוב לי מאוד אדוני, שאנחנו באמת נקבל תשובות ברורות, על איך יכול להיות שהערבים לתושבי הפריפריה מסתיימים מוקדם מידי. מדוע בצאת שבת הם לא יכולים למצוא חיי חברה. ואני מזכירה, אדוני, שמה לעשות, בפריפריה שלנו יש פחות - - -
היו”ר אברהם בצלאל
בירושלים יש גם אוטובוסים עם קווי לילה.
דבי ביטון (יש עתיד)
בדיוק. אבל, גם אז, אדוני, ואם צריך להאריך אין שום סיבה, יש פה מערכת ואם צריך לחשמל אז בואו קחו שעות לחשמל. כמו שמע"צ עובדים בלילה, כמו שפחי אשפה מתנקים ב-4 לפנות בוקר. אז בואו תירתמו, זו תקופה וזה יעבור. אתם תקבלו את הבונוסים בהתאם - - -
היו”ר אברהם בצלאל
נשמע מהם תשובות - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
וזה לא יעלה על הדעת שאתה בעצם מנתק את תושבי הפריפריה, לא צריכה להיות מילה כזאת בלקסיקון. בגודל כזה של מדינת ישראל, לא צריכים להיות פריפריה ומרכז. אנחנו גוש אחד וצריך לתת את המענה, בין אם זה חברתי או תעסוקתי. זה יפתור וגם יהיה פחות נטל. לכן, אנחנו רוצים תשובות מאוד ברורות גם ברמה של תיחום זמנים והיגיון בהתנהלות.
דודי אלון
גם חיילי צה"ל נפגעים מזה - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
גם חיילי צה"ל, גם התרבות - - -
דודי אלון
צריכים להגיע לבסיסים בדרום.
היו”ר אברהם בצלאל
דבי אני אשמח שתישארי עד כמה שאפשר כדי לשמוע תשובות מהרכבת ומה - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אני פה, אדוני.
היו”ר אברהם בצלאל
כן, אנחנו ממשיכים עם הנציגים של הרשויות, של המועצות האזוריות.
יוסי קרן
לי קוראים יוסי, אני סגן ראש המועצה בשער הנגב. מכל הדיון הזה, המצוקה מאוד מאוד ברורה. הדברים פה נאמרו. מדם ליבו של הבחור, אי אפשר להתעלם - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אביחי, כן.
יוסי קרן
וחשוב לי לשמוע מה יש לרכבת להגיד. הפתרונות אצלם. אנחנו יכולים לדבר כמה שאנחנו רוצים אבל הפתרונות אצלם.
היו”ר אברהם בצלאל
אוקיי. שדרות, אתם רוצים להגיד כמה מילים, סגן ראש העיר שדרות?
אלון דוידי
כן, קודם כל אני לא הספקתי להגיע לדברים שאביחי אמר, אבל אנחנו ובקשר מאוד מאוד טוב סביב הסיפור הזה אז אני מכיר טוב טוב את כל מה שהוא אמר. יש גם עוד נקודה, שאני לא יודע אם העלו אותה פה ואם כן, סליחה. הסיפור של הגעת תושבים משדרות לירושלים בתחבורה ציבורית - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
זה בכלל טרגדיה.
אריאלה מלכה
אתה צריך יום חופש כדי להגיע לירושלים.
אלון דוידי
אם אתה גר בנתיבות את היכול להגיע, אם אתה גר באשקלון גם, אופקים גם, אבל משדרות להגיע לירושלים, לא, אתה צריך להחליף רכבות פעמיים. גם בשער הנגב זה אותו דבר. צריך לתפוס לאשקלון ומשם להתקדם. זה מאוד - - -
היו”ר אברהם בצלאל
למה?
דבי ביטון (יש עתיד)
כי יש החלפה של רכבות ועם הזמנים, אדוני, אתה צריך - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אני מבין. עכשיו החשמול גורם לזה שהכול יהיה רכבת אחת - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
בסדר, אבל צריך לתת פתרון עד אז - - -
שגיא סעדה
התשובה הזאת של חשמול לכל שאלה זה גם לא פתרון. אי אפשר שאנחנו נעלה בעיות ויגידו לנו על פרויקט החשמול - - -
היו”ר אברהם בצלאל
יש פרויקט לאומי שעושים אותו והוא חשוב כמו שציינו - - - מצד שני, בזמן הזה אנחנו ורצים למצוא פתרון - - -
שגיא סעדה
גם הקרונות החשמליים נתקעים על המסילות. זה מה שחשוב להגיד. הקרונות החשמליים נתקעים. לפני חודש נתקעה רכבת חשמלית על אחת המסילות בתל אביב וזה גרם לתקיעה בכל הרכבות, בכל המדינה, למשך שעתיים. כל מדינת ישראל הייתה מושבתת בגלל רכבת אחת שנתקעה על המסילה בתל אביב.
דבי ביטון (יש עתיד)
זה יכול לקרות - - -
שגיא סעדה
זה הזיה.
דבי ביטון (יש עתיד)
אדוני, צריך לחשוב אולי שביום שאתה עושה חשמול, תדאג להוציא עוד שניים או שלושה אוטובוסים. אבל לא אוטובוסים "עוטף מדינת ישראל", אלא אוטובוסים ישירים. צריך - - - בסוף, אנשים לא יכולים לבזבז את הזמן שלהם בכבישים.
היו”ר אברהם בצלאל
חברת הכנסת פרידמן, יש לך מה להוסיף? אני יכול להגיד לך שטענות קשות נשמעו פה מצד התושבים. גם אביחי, שאני מעריך מאוד שהוא הגיע, באמת כמו שהוא אומר, להגיע מנתיבות לפה ביום כזה זה שעתיים וחצי, אנחנו מעריכים את זה. בשמי ובשם התושבים, שאתה כמובן הפה שלהם, אתה ושגיא, אני אומר שגם הייתי רוצה לשמוע לפי הסדר גם את הרכבת וגם את משרד התחבורה. מה עושים? מה עם השקיפות? מה עם קו 378? מה עם השאטלים? מה עם תחבורה ציבורית בערב? אני אשמח מאוד לשמוע.
אליאס מטר
אליאס מטר, מנהל אגף רכבות של משרד התחבורה. אז אם יורשה להתחיל, קודם כל, לדעתי, אני מסכים עם רוב מה שנאמר כאן, כמעט עם כל מה שנאמר כאן. אבל, אני חושב שהוועדות האלה הן גם הזדמנות להשמיע את הצד שאולי אנחנו מעבירים אותו דרך התקשורת, ולפעמים אנחנו לא מצליחים להעביר את המסר, אז ניתן אותו. צריך להבין, מדינת ישראל עד לפני עשר שנים, כמעט עבדה רק בפריפריה. לא היו בכלל רכבות לפריפריה. כל המסילות וכל התנועה היו במרכז הארץ. בעשר עד חמש-עשרה השנים האחרונות התחילו בפיתוח הרכבת. לנו לא הייתה כמעט רכבת פה. לא צריך לשכוח את הימים האלה.

קו אשקלון, שבעיני הוא הצלחה מעולה. אשקלון-גורל-נתיבות-אופקים-שדרות זה קו שחנכנו ב-2015. כלומר, אנחנו הולכים לעשור ואולי שני עשורים של פיתוח מסיבי על המסילות. קיבלנו מהבריטים מסילות מאוד מאוד ישנות שבמשך, לדעתי, מעל חמישים שנים, לא פיתחו אותן. חיפה-תל אביב, חיפה-ירושלים רק עכשיו חנכנו את הקו. אז קודם כל צריך להבין איזו מערכת יש לנו. מכאן, אם אנחנו מבינים עם מה אנחנו מתחילים, גם צריך לדעת איך להיערך, וכולנו פה יחד צריכים להבין שאנחנו צריכים לתת את הפתרונות הכי טובים. אבל, זה יהיה כואב. זה היום כואב בגלל החשמול, עוד כמה שנים זה יהיה כואב בגלל מסילה רביעית באיילון, כי אנחנו רוצים לשפר את התדירות. אני אתייחס עוד מעט לחשמול.
היו”ר אברהם בצלאל
אז לבינתיים, איך אומרים, בינתיים אנשים ימותו. אתה מתכוון לומר שקשה וקשה וקשה וקשה, אבל בסוף אנשים צריכים לחיות בשנים האלו. האם אתם עשיתם מחשבה אמיתית לפני שהתחלתם את תהליך החשמול? באמת לתת את הדעת על כל הנושאים מסביב כדי שבאמת זה לא יפגע בסוף בתושב עצמו. בסוף התושבים נפגעים, מפסידים ימי עבודה. בסוף אנשים באמת מפסידים את החיים שלהם עצמם, אלה לא תוספות, אלה החיים עצמם. השאלה היא מה באמת עושים עם זה? אנחנו בעד להתקדם.
אליאס מטר
אני בעד השאלות הקשות. כולם שואלים למה החשמול חשוב. יש תמיד את התשובות של אנרגיה ירוקה וכולי. החשמול הוא אירוע שמדינת ישראל נכנסה אליו כי היא הייתה חייבת להיכנס אליו. למעשה, כדי לעבוד בעידן הרכבות, שהיום היצרנים מספקים, היום רוב המדינות באירופה ורוב היצרנים עובדים עם רכבות חשמליות. כדי לספק רכבות מרובות קיבולת, היום אנחנו רואים נתונים מדהימים כמו תחנת שדרות עם מיליון נוסעים בשנה, אופקים ונתיבות חזקות מאוד, אשקלון ואשדוד שכמעט הכפילו את עצמן בשנים האחרונות. הכלים הישנים שלנו של רכבות דיזל, לא יכולים להתמודד עם זה. פה החשמול הוא מעבר לחיסכון בדלק ועלויות ואנרגיה ירוקה ויותר כיף בתחנה, זה אירוע שהיינו חייבם להיכנס אליו. לא הייתה ברירה. אי אפשר לעבוד עם הרכבות הישנות.

הדבר השני, הוא כמובן כלי שמשפר לנו את האמינות והדיוק. ציינו פה מקרה של רכבת חשמלית תקולה, גם רכבת חשמלית יכולה להיתקל. זה לא מצב שבו אנחנו מדברים על תנאי מעבדה, יהיו גם תקלות כאלה. הציוד החשמלי הוא הרבה יותר זמין. כלומר, אנחנו יכולים לתת ודאות, וכשאנחנו נותנים ודאות, מי שבעיקר נהנה מזה אלה תושבי הפריפריה, כי הרכבת לפריפריה זה באמת החמצן, בהשוואה לרשויות קרובות לתל אביב שם יש הרבה חלופות של אוטובוסים, בפריפריה גם בגלל המרחק, רואים שלרכבת יש יתרונות משמעותיים. פה אני מקבל את כל התלונות והביקורות.

כל פעם ששמנו אוטובוס, תמיד לרכבת היה פער זמנים משמעותי. כלומר, גם כשנתנו חלופה טובה בתדירות, בכל מקום, בנימינה-תל אביב, חיפה-תל אביב, שדרות-תל אביב, תמיד היו 40 דקות במצב הסביר, ובמקומות כמו חיפה בימי שישי ובמוצאי שבת, ראינו פערים של כמעט שעה מהרכבת לאוטובוס. אלה דברים שצריך להגיד אותם. הרכבת תמיד יותר מהירה מחלופת האוטובוס. עכשיו - - -
היו”ר אברהם בצלאל
כן, אנחנו שומעים על בעיות של תדירות, מה עושים איתן? - - - אם יש רק שמונה אנשים ולכן לא יוצא אוטובוס, אז אין לך איך להגיע בלילה. מוצאי שבתות, אנשים רוצים לחיות. שבתות יוצאות מוקדם, בן אדם רוצה לצאת, לבלות, לבקר את המשפחה. זה זמן שאנשים לא בעבודה, רוצים קצת לצאת, אתה יודע. וזהו, תקועים כאילו אנחנו נמצאים בשתי מדינות. מדינת המרכז ומדינת הפריפריה.
אליאס מטר
אתם צודקים. עכשיו, אני אגיד לכם משהו אחד שכדאי לכם לדעת אותו כעובדה. המקטע הזה של שדרות-אופקים, נתיבות, מה שנקרא קו אשקלון-גורל, הוא לא היה סטטוטורי. כשתכננה מדינת ישראל את תוכני החשמול ואישרה אותה לפני שבע עד שמונה שנים, אמרו שהקטע הזה לא יהיה חשמלי.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
מי אמר? שר התחבורה באות התקופה החליט שהחלק הזה לא יהיה מחושמל? באמת, זה לא נתפס.
אליאס מטר
אני משקף לכם את כל התמונה. הקטע הזה לא נכנס לתת"ל 18 (תכנית חשמול הרכבות). אנחנו כבר, לדעתי בחמש השנים האחרונות, משרד התחבורה מנהל קרב כדי להספיק לאשר את הקו הזה, ואני חושב שמה שנעשה בשנתיים האחרונות עם הנהלת הרכבת הוא חסר תקדים. הצלחנו לאשר את התוכנית ותוך פרק זמן של כמה שבועות נכנסנו גם לעבודה בשטח. אני אומר לכם, אתם מוזמנים לתאם עם הרכבת, ולראות שיש עבודה בשטח. לא יהיה מצב שנסגור תנועה רכבות ולא יהיו עבודות בשטח. זה לא יהיה. כשאנחנו סוגרים תנועה, אז יש עבודה ויש פעילות.
דבי ביטון (יש עתיד)
אז למה אי אפשר לעשות אותה בשעות שאנשים פחות זקוקים לרכבת?
היו”ר אברהם בצלאל
רגע, שגיא טען כאן גם שהם לא רואים את העבודות בשטח, אם אני מבין נכון.
אליאס מטר
קודם כל, לגבי העבודות בצד הוויזואלי, עבודת החשמול כוללת קידוחים, שאני מניח שלא בטוח שכל האנשים יודעים להבחין אם זו משאית של קידוח או משאית של בטון וכולי. עוד מעט תראו מופע של עמודים ואני מקווה שזה יהיה בקרוב מאוד. לגבי שעות הפעילות, ואחרי זה אבי, סמנכ"ל הפעלה, יכול להרחיב, בגדול כל עבודה על מסילה פעילה היא עבודה שלצורך הכניסה אליה, קודם כל בואו נסביר ככה- רכבת שיוצאת ב-06:40 מההגנה, מגיעה לאשקלון סביב 08:00. עכשיו, למה אנחנו רוצים לנצל את הלילות? משתי סיבות.

סיבה ראשונה, כי בלילות, אתה צריך להפעיל תנועה ב-05:00. הכניסה והיציאה מאתרי העבודה, בגלל ענייני בטיחות והתארגנות, לוקחת בין שעה וחצי לשעתיים, ולעיתים יותר, תלוי איפה המקטע הזה נמצא וכמה הוא רחוק מאתרי התארגנות. לכן, זמן הנטו הנשאר לעבודה בלילה הוא זמן לא ממושך מאוד. ולכן, אנחנו נאלצים להישען על עבודות בסופי שבוע באותם אתרים כדי למעשה לגשר או לתת את התפוקות המרביות במקטעים האלה. כמובן, העבודות האלה הן בתיאום עם משרד הכלכלה ובהתאם לאישורי עבודה בסופי שבוע הניתנים לנו. אז זו הסיבה שבגללה אנחנו עובדים במקבצים האלה.

אגב, המקבצים האלה של סופי שבוע ושל לילות, נקבעו על בסיס הביקוש במקטעים האלה. כמובן שאי אפשר לעבוד ביום שבו יש ביקוש מאוד מאוד גבוה, לכן כיוונו אותם למקבצים האלה - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אבל עדיין אפשר לצמצם את זמן הבטיחות. אם לוקח לכם שעה וחצי או שעתיים להיכנס לאתר, תצמצמו את זה, תתנו עוד שעה בלילה ובסוף היום הרכבת האחרונה תצא ב-19:40 במקום ב-18:40. בסוף, כל חצי שעה עד שעה שאפשר להעריך, אני אומר את זה בשביל התושבים - - -
שגיא סעדה
אני רוצה לשאול שאלה ברשותכם. אם העבודות מתבצעות רק בלילה, למה התדירות של הרכבות ירדה מכל חצי שעה לשעה? אם אין עבודה ביום-יום, מה הסיבה לזה?
אלון דוידי
גם משך הנסיעה. אני עבדתי ברמת גן ב-2012, ב-2013 חנכו את הרכבת בשדרות, 58 דקות על השעון משדרות לתחנת תל אביב סבידור. היום, שעה ו-27 דקות.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
יש תשובה למה שהוא שאל?
היו”ר אברהם בצלאל
אני מאמין שגם בגלל כמות התושבים - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
רגע, חשוב לשמוע את התשובה ללמה ירדה התדירות של הרכבות במהלך היום.
אליאס מטר
הסברנו שהתדירות ירדה במהלך היום מסיבה אחת. התכנון היה, לפני כמה שנים, מאחר והמקטע של אשקלון-שדרות לא היה מחושמל, שהקו החשמלי יסתיים באשקלון ומשם אנשים יעשו החלפה. זו גם התוכנית שעל בסיסה רצינו לעבוד. לפני שנתיים התקיים שיח, ומשרד התחבורה והרכבת שקלו כל מיני פתרונות. באותו זמן גם הייתה מחאה של תושבי האזור שאמרו "אנחנו רוצים, בכל זאת, על אף העבודות, רכבת ישירה שתספק לנו את השירות בשעות השיא בבוקר ואחר הצהרים". ולמעשה, הרי איך עובד מקטע העבודות, בסופו של דבר, פונקציית המדד שלנו היא לצאת משם כמה שיותר מוקדם. אגב שם אנחנו לא נסיים - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
חצי שעה שצמצמתם, בסך הכל צמצמתם את טווח הנגישות של הרכבות.
אליאס מטר
לא, לא אני אסביר. קודם כל את הקטע הזה של שדרות-אופקים-נתיבות אנחנו נסיים ב-2024 ולא ב-2025. כלומר, אני מקווה שתוך בערך שנה ומספר חודשים מצומצם, אנחנו לא נהיה שם והשירות יחזור לתפקוד מלא, כפי שהיה לפני מספר שנים. הקו הזה, מתכונת העבודה שלו - - -
היו”ר אברהם בצלאל
זו תהיה רכבת ישירה אבל? צריך לרדת באשקלון ומשם להמשיך?
אליאס מטר
לא, לא. יהיו שתי רכבות חשמליות ישירות שיצאו מבאר שבע לעיירות ומשם לתל אביב. וגם יהיה שירות עד השעות המאוחרות בלילה. הייתה פה שאלה - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
על התדירות. מדוע התדירות ירדה?
היו”ר אברהם בצלאל
למה ירדה התדירות מחצי שעה לשעה - - -
אבשלום אלמליח
אני רגע אגיד, אני רוצה להשלים את אליאס. אני אבי אלמליח, סמנכ"ל תכנון והפעלה ברכבת ישראל. אני רוצה רגע להתייחס לדברים שנאמרו פה. קודם כל, אנחנו עם הרבה מאוד אמפתיה למה שנאמר פה, אבל אני חושב שהפתרון האמיתי לתושבי הנגב הוא בעצם חיבור עם רכבת. למעשה, זה היעד המרכזית שלנו. אנחנו רוצים לחבר את הנגב למרכז הארץ עם רכבות מהירות, מודרניות, רכבות שאנחנו יודעים לתת שירות טוב ולספק את השירות הזה. השירות הזה, אגב, שנתנו במקומות אחרים בארץ, שינה את פני הערים שבהם היינו. למשל, כמו בנימינה וכמו ערים אחרות. וזה גם כן מה שמתוכנן להיות באזור הנגב.

עכשיו, לגבי התוכנית עצמה, אליאס כבר ציין את זה. העתיד נמצא ברכבות חשמליות, אי חשמול המסילה או עיכוב או איחור בחשמול המסילה, לא יאפשר לנו לתת שירות לא טוב ולא בכלל. ולכן, חייבים לעשות את זה. עכשיו, אופי הדברים הוא כזה, כדי לחשמל את המסילה, צריך לעצור את הרכבות. אין כזה אירוע שבו אפשר לחשמל את המסילה כשרכבות נוסעות בו-זמנית. זאת אומרת, צריך למצוא את הזמן הזה שבו הרכבות עוצרות ואנחנו מחשמלים את המסילה.

עכשיו מה זה התהליך הזה, התהליך הזה, למי שלא מכיר אני רגע אסביר, כל יום, כל יום מסילה מסוימת שהיא עורק תחבורתי ראשי, הופכת להיות אתר עבודה. המעבר הזה בין מסילה שמהווה עורק תחבורתי לאתר עבודה, זה מעבר בכלל לא פשוט, זה מעבר בטיחותי, סופר בטיחותי, שאנחנו רוצים לוודא שכשאנחנו מכניסים לשם כלים ועובדים ואנשים, שהרכבות לא עוברות. ובסוף העבודה, כאשר העבודה מסתיימת ואנחנו מעבירים רכבות, צריך לוודא שאין כלים על המסילה, אין אנשים על המסילה והבטיחות מתקיימת.

יותר מזה, האופי של עבודת החשמול, הוא לא עבודה נקודתית. זה עבודה מתמשכת. זאת אומרת, התהליך הוא כזה שברגע שאני עוצר את הרכבות בין אשקלון לבין גורל כדי לאפשר את החשמול, וזה קטע רווח, בגלל זה, דרך אגב, ב-18:20 מתל אביב אנחנו עוצרים, בשעה 20:00 אנחנו עוצרים באשקלון כדי שב-21:00 הקבלן יוכל להתחיל את העבודה. הקבלן, לוקח לו להתארגן כדי להתחיל עבודה, כדי להתחיל עבודה שנותנת בסוף מענה, שלב ההתארגנות הוא בין שעתיים לשעתיים וחצי. אם אנחנו נקצר את הזמנים, אז כל הזמן שניתן בלילות, לא יניב עבודה. הוא יהיה רק זמן התארגנות לכניסה והתארגנות ליציאה. זה אופי העבודה. אגב, ככה זה עובד בכל הארץ. אנחנו חשמלנו כבר למעלה מ-40 - - -
דודי אלון
כולנו מסכימים איתכם שהסיפור של החשמול הוא קריטי והלוואי והייתי יכול לעבוד 24 שעות לחשמל - - - אני רק רוצה להשלים. כולנו מסכימים איתך ב-100 אחוזים. אין פה אחד שחושב שלא צריך לחשמל מהר את כל המסילות, ויפה שעה אחת קודם. לכן, צריך להתעסק כרגע בזמן הביניים. מה עושים בינתיים. עכשיו, יכול להיות שצריך להגיד לתושבים בצורה שקופה, שכרגע עד 2024, תגיד עד איזה חודש, אנחנו נתגבר שאטלים ישירים לרכבת המחושמלת באשקלון, כל שעה מכל - - - יציאה מרכזית - - - ובזה תיתן את המענה. חבר'ה תתעסקו בפתרונות, לא בסיבות - - -
אבשלום אלמליח
אני רק רוצה להשלים ברשותכם - - -
היו”ר אברהם בצלאל
רגע, רגע. בוא ניתן לכל אחד לדבר. מיד אחרי אבי, אנחנו ניתן לחברת הכנסת יסמין.
אבשלום אלמליח
שעות העבודה ושעות ההשבתה של הרכבות, נעשו בשום שכל מאוד מאוד גדול. עשינו הרבה מאוד בדיקות, בדקנו מה הביקושים. בסוף, הרעיון היה לא לפגוע בזמנים ובשעות שבהם הביקושים עם מקסימליים, ולגרוע את הרכבות בזמנים ובשעות שהביקושים הם נמוכים, ואפשר לתת מענה באמצעות האוטובוסים. כמובן שמענה אוטובוסי הוא לא שווה ערך למענה רכבתי. כמובן, אין מה לעשות, אליאס אמר את זה, אנחנו מכירים את זה - - -
אביחי שלי
חברים אני רוצה רגע, ברשותכם, רוצה רגע להיות פרקטי ולשתף לכם תמונה מהשטח. יש לי גם פתרון. הפתרון הזה, אני כבר זורק אותו שנתיים ואף אחד לא מקשיב. אני אגדי לכם ככה, קודם כל, לגבי השאטלים, אמרתי לכם שהם ריקים בגלל שהם מגיעים יחד עם הרכבת ואנשים מעדיפים לעלות על הרכבת ולא על השאטל. צריך לסדר את זה כך שהם יצאו לפני הזמן בשביל שהם יגיעו חצי שעה לפני הרכבת ואז אנשים ישתמשו בהם. זה דבר ראשון. עכשיו, מעבר לזה, בואו תצאו רגע מהמשבצת הזאת של החשמול, תצאו רגע מזה שאין שום כלי תחבורה אחר בעולם חוץ מרכבת, בואו נסתכל רגע בצורה רחבה. הנגב המערבי במצב של היום הוא פשוט שבוי, חד משמעית שבוי, של הרכבת. אנשים לא משתמשים בשום דבר אחר חוץ מרכב פרטי והרכבת. מה שאני חושב שצריך לעשות זה שני דברים.

דבר ראשון, חייבם להשיק קו אוטובוס חדש שיחבר אותנו, או עם הרכבת המרכזית באשקלון, ששם יש תדירות מטורפת של רכבות עד השעות הקטנות של הלילה, או עם רכבת להבים-רהט שהיא יחסית קרובה אלינו. גם עכשיו פתחו כביש חדש בין אופקים ללהבים-רהט שמקצר את הדרך לרבע שעה. ברגע שיהיו לנו את קו האוטובוס הזה לאורך כל שעות היממה ועד השעות הקטנות של הלילה, נגמר הסיפור הזה של התלות ברכבת בנגב המערבי. אנשים ייקחו את האוטובוס של רבע שעה ללהבים-רהט או 25 דקות לרכבת באשקלון, וזהו, יש להם תדירות של רכבות לאורך כל היום - - - זה דבר ראשון.

הדבר השני שאני הצעתי, יש את הקווים הנהדרים של המגזר החרדי שיוצאים מרמת גן, דרך בני ברק, וממחלף גבעת שמואל הם נוסעים ישר לשדרות, נתיבות ואופקים - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
מה זה קווים של מגזר חרדי? פעם ראשונה שאני שומעת את המושג הזה.
היו”ר אברהם בצלאל
קווים כנראה פרטיים או משהו.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
לא הבנתי מה זה הסוג הזה.
אביחי שלי
מה שאני אומר לגבי הדבר השני - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
רגע, רגע. אני יכולה להבין רגע מה זה קווים של המגזר החרדי?
אביחי שלי
אז אני מסביר. יש קווים 592, 593, 594 ו-598 שהמטרה שלהם היא לאסוף נוסעים מרמת גן, סיבוב גדול בתוך בני ברק, ואז הם יוצאים דרך מחלף גבעת שמואל, ישירות לשדרות, נתיבות ואופקים - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אבל זה אוטובוס רגיל. למה אנחנו קוראים לזה קו חרדי?
אביחי שלי
זה אוטובוס רגיל. הוא משמש בעיקר את המגזר החרדי - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אוקיי, נשים יכולות לעלות עליו? זה הכי חשוב.
אביחי שלי
לא, לא, לא. חס וחלילה. שלא יובן מדבריי שמקבילים נוסעים אחרים - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אני פשוט שומעת את המושג הזה בפעם הראשונה.
דודי אלון
הוא נקרא חרדי כי הזמנים שלו לא מדויקים. הוא בא מתי שמתחשק לו (בהלצה).
אביחי שלי
האוטובוס הנהדר הזה יכול לשרת גם את כל אלה שרוצים להגיע דרך תל אביב ודרך יבנה ודרך אשקלון, כי הוא עובר שם. הוא עובר במסלול הזה, הוא עובר דרך יבנה מערב, הוא עובר דרך אשדוד עד הלום, הוא עובר דרך צומת אשקלון. אז למה שלא יעשה עצירה ברכבת ואז אנשים יוכלו להגיע ממקומות אחרים ולעלות עליו גם כן - - -
דודי אלון
יושב ראש הוועדה, יש פה הצעה שהיא מצוינת. קו שמשמש מאוד את תושבי הדרום, ואם הוא יעצור ברכבת - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אביחי, כל הכבוד, ישר כוח. אין בכלל מילים לתאר. באמת. אני יכולה לקבל זכות דיבור? אני אעשה את זה קצר. אני חייבת פשוט לצאת לוועדה, ועדת נגב-גליל שגם שם אנחנו דנים בכל מיני פערים. לצערי אנחנו נוכחים בכל פעם שממשלות ישראל לדורותיהן, התייחסו לנגב כחצר האחורית שלהם. כולל משרד התחבורה. עכשיו אני לא באה אליכם בטענות, אתם לא מכתיבים מדיניות. ברור לנו שחשמול הרכבת הוא הכרחי והוא חשוב והוא דורש עבודה. מה שצר לי לשמוע, זה שיושב פה אזרח שיש לו את כל הפתרונות, אבל אתם לא משרד התחבורה ולא רכבת ישראל, ידעתם לייצר את הפתרונות האלה. על פניו, הם לא נשמעים מסובכים הפתרונות.

זאת אומרת שנכנסתם לתוך שיפוץ מבלי שתהיה לכם איזושהי ראייה הוליסטית על האזרחים, על תושבי הנגב, על הצרכים שלהם, על הפרנסה שלהם, על החיים שלהם. אתם נכנסתם לשיפוץ ואני מבינה את הצורך, זה ברור לי, אבל בלי איזושהי ראייה. ואני ממש מבקשת מיושב ראש הועדה, כי לך הסמכויות, לעשות דיון מעקב כל חודש כדי לראות אם הפתרונות האלה מיושמים. כי הפתרונות שהוא מציג, אני אומרת, לא הגיוני שהם כאלה פשוטים ולא מיישמים אותם. אנשים צריכים שעות לרדוף אחרי כולם.
היו”ר אברהם בצלאל
אני רוצה לשמוע ממשרד התחבורה על הנושא - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אדוני, אנחנו נרצה גם ששרת התחבורה תגיע לכאן. זה מאוד חשוב. הפתרונות גם לא כאלה קשים להשגה.
היו”ר אברהם בצלאל
רגע, רגע. אנחנו בדיון הבא נבקש משרת התחבורה שתבוא לפה. אין לי ספק שמירי רגב, שיש לה רצון עז לטפל בדברים האלה והיא עושה את זה והיא תעשה את זה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אני ממש מתנצלת שאני צריכה לצאת. תודה רבה על הדיון החשוב הזה. ותודה לכל מי שהגיע, אני אתכם ומה שצריך.
היו”ר אברהם בצלאל
תודה, יסמין. אני כן רוצה ממשרד התחבורה תשובה גם על האוטובוס המהיר שדיבר פה אביחי. תשובה גם על שעות, שיהיו שעות אחרות על מנת שאנשים ייסעו באוטובוסים ולא ברכבת. גם אוטובוס ישיר וחדיש. וגם את נושא התחבורה הציבורית, לא של החרדים, שעוברים בשכונות חרדיות או בערים חרדיות, שגם יעצרו במקומות האלה. למצוא מה הפתרונות, ואם זה פתרון טוב כמו שזה נשמע, אז למה זה לא מיושם ומתי זה כן ייושם.
דודי אלון
רגע, אדוני היו"ר, צריך גם את הסיפור הזה של הקו שמשרת את התושבים לירושלים. זה אותו סיפור, זה אותו קו "חרדי" שהתדירות שלו לא מאפשרת להמון נוסעים לעלות ולהגיע - - -
היו”ר אברהם בצלאל
בסוף, תבינו, בן אדם מגיע לחתונה בירושלים או מגיע לאיזה אירוע, אין לו איך לחזור הביתה. אין לאנשים איך לחזור. אנשים לא יוצאים לאירועים, אלא אם יש הסעה מהמשפחה עצמה שעושה את האירוע. אם לא, הם פשוט מוותרים על דברים חשובים. זה הכלי היחיד שיש להם. כן, מי רוצה להתייחס לדברים האלה או לענות לדברים האלה? או שבינתיים נשמע את הרכבת.
אבשלום אלמליח
אני חושב שאני, לפחות בעולמות שלנו, השאלות שעלו פה כלפי הרכבת, אני חושב שהשבתי עליהן. אני אחזור על הדברים ואדגיש אותם. בסוף, אנחנו עשינו תהליך של איזונים, מאוד מאוד מוקפד כדי לייצר תוצר שבו תהיה רכבת חשמלית שתיתן שירות, במינימום פגיעה באזרחים. כיוונו את הפגיעה בשירות ללילות ולסופי שבוע, ושם גם כן שמנו שאטל בכל מקום שבו אין רכבת. עכשיו, את השאטלים האלה גם כן, ככל שניתן וככל שצריך אנחנו נשפר - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
סליחה, תודה רבה לכם. אנחנו פשוט צריכים להמשיך הלאה ואנחנו נרצה באמת שיהיה מעקב - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אני אומר כבר עכשיו, בעזרת השם, יהיה דיון, מנהלת הועדה, אנחנו נעשה עוד דיון עוד חודש או חודש וחצי. לאחר פסח, אנחנו נעשה, בעזרת השם, דיון מעקב על מנת לראות מה התקדם ומה קורה. אני אומר את זה לכולם. כן.
אבשלום אלמליח
בנוסף, אנחנו מעקב כמו שאנחנו עושים בכל מקום אחר, כדי לעמוד בלוחות הזמנים ויותר מזה, אפילו לצמצם אותם. וזהו, עכשיו צריך קצת סבלנות של תושבי הנגב. בסופו של דבר, אני חושב שהתוצר ישתלם ואנחנו נהיה במקום אחר מאוד בעוד שנה וכמה חודשים.
היו”ר אברהם בצלאל
יש לי שתי שאלות. דבר ראשון, האם אנחנו יכולים לצמצם את זמן העבודה, דהיינו, ההתארגנות? בסוף, בהתארגנות, אני יודע כשרוצים, אני היית סגן ראש עיריית ירושלים, כשרצו להרים בניינים ידעו לעשות את זה ולקצר תהליכים ולבוא לעבוד עם ארבע משמרות. אני מבין את לוח הזמנים מבחינת שעות ואני מבין שיש בטיחות, זה חשוב מעל הכול. חס וחלילה, שלא יקרה משהו למישהו בדרך, זה לא יהיה שווה את כל הרכבת הזאת, אפילו נפש אחת. אבל, בסוף, אם אנחנו יכולים לקצר תהליכים מבחינת ההתארגנויות עצמן, אם אנחנו נצליח להגיע להבנה שמאחרים את סיום הרכבת, כל יום במקום בשש ומשהו, לשבע ומשהו. הדבר הזה יכול להשפיע. זה נושא אחד.

נושא שני הוא איך אנחנו מבחינת לוחות הזמנים של הרכבת. כמה שיותר לצמצם את הזמן. אמרתם 2024 או 2025, אני רוצה לדעת איך אנחנו יכולים גם בזה לצמצם כמה שיותר. אני אגיד לכם את האמת, בירושלים אתם יודעים, כל הכבישים פתוחים והכל בעבודות, ולפעמים אומרים שפותחים עוד איזה כביש כי שכחו שם איזה מסמר למטה. אני אומר ברצינות, אנחנו עוברים ורואים שיש הרבה עובדים שעובדים טוב, אבל צערנו, אתה נמצא בכבישים, ולא תמיד אתה רואה שאנשים עובדים בצורה מיטבית. אתה לפעמים רואה אחד עובד ושבעה אנשים יושבים סביבו. בסוף, צריך לדעת איך לייעל כמה שיותר את העבודות ואת המהירות של הדברים, וכמה שפחות מבחינת זמן התארגנות. אין לי ספק שאם נשב על זה בצורה יותר רצינית, אתם תמצאו איך לגנוב קצת זמן מפה וקצת משמה על מנת בסוף לתת לתושבים יותר זמן רכבת.
אבשלום אלמליח
לגבי שני הדברים, אז קודם כל, החשמול של הנגב מגיע אחרי שאנחנו כבר מעל חמש שנים מחשמלים את כל הארץ, פחות או יותר, לפחות את המרכז או את האזורים שבהם חשמלנו. זה אומר שאנחנו בעקומת למידה מאוד גדולה. אנחנו כרגע נמצאים במצב הכי יעיל והכי מקסימלי מבחינת הצוותים. העבודה שם נעשית בקצב מאוד גדול, יש יעילות מאוד גדולה, יש תהליכי בקרה מאוד משמעותיים. כל דקה וכל שנייה של זמן מנוצלים לטובת השגת המטרה. אגב, גם במקום הזה, בנגב, אנחנו גרענו שעת עבודה כבר לפני כן. עוד לפני שלושה חודשים, הקדמנו את השירות של הרכבת בבוקר. זה היה לאור בקשה של התושבים שם ממנכ"ל הרכבת. אז עשינו כבר את ה-קוועץ' הזה ואנחנו כבר נמצאים שם. לגבי יתר הדברים - - -
יוסי קרן
עדיין לא הבנתי מה תאריך היעד? כלומר היו"ר אמר 2024 או 2025 ואתם אמרתם 2024? אז 2024 מה? ינואר? דצמבר? תתמקדו. יש פער. אנחנו צריכים לחזור לאנשים עם תשובות.
אליאס מטר
אז בסוגייה הזו יש גם אי וודאות לגבי היקף העבודות בסופי השבוע שמרד הכלכלה מאשר לרכבת. ככל שישנה אי וודאות, מועד מוחלט וסופי, יהיה קשה לנו לתת - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אם יהיה איחור של חודש זה בסדר, אנחנו נחיה עם זה. אבל נשאלת פה השאלה האמיתית, איפה הצפי?
אליאס מטר
אנחנו נתנו את התשובה. מבחינתנו, תוך שנה ומספר חודשים, בחציון הראשון של 2024, אנחנו כבר מסיימים את העבודה.
היו”ר אברהם בצלאל
אוקיי, סליחה שאני ככה מקשה עליך. האם בכל אופן אנחנו לא יכולים לתת עוד חצי שעה של שירות אפילו? כמו שבבוקר, אתה אומר, לאור בקשת התושבים, תחשוב שאני עכשיו מתקשר למנכ"ל הרכבת ומבקש בערב לתת לאנשים עוד קצת זמן.
אליאס מטר
לא, לא רק שהלו"ז התארך, אני הסברתי קודם. החשמול, העבודה בחשמול היא כזו ששלב ההתארגנות לקראת העבודה היצרנית ושלב הפינוי, הם מאוד מאוד ארוכים. בסוף, אנחנו צריכים לייצר גם זמן של עבודה יצרנית. עכשיו, כל השאלות האלה כבר נשאלו, אנחנו כבר אחרי התהליך הזה. כבר היינו במקום מסוים, כבר כיווצנו את המשאבים שלנו עד למינימום האפשרי, תמיד אפשר לבחון עוד, אבל בסוף אנחנו רוצים גם כן - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אז אני כן רוצה בחינה ובישיבה הבאה שתהיה אני רוצה לשמוע - - -
אבשלום אלמליח
רק חשוב לי להגיד שבסוף חשוב לנו מאוד שאנחנו נצליח להשיג את המטרה, את היעד, כמה שיותר מהר כדי לצאת משם, להשתחרר - - -
היו”ר אברהם בצלאל
כן, אבל עוד חודש ועוד חודשיים. אני אומר בסוף, יכול להיות שהתושבים, ההארכה הזאת של עוד חצי שעה בערב, אז גם אם אנחנו נגמור עוד חודש, אנשים יחיו עם זה - - - צריך לדעת מה התועלת ולעשות את המאזן הנכון - - -
דודי אלון
אדוני היו"ר, אני חושב שחלק מהדרישות שצריכות לצאת אן היום, ואני לא יודע אם זה באחריות משרד התחבורה או רכבת ישראל, בסוף לשים בשעות האלה שהן חשובות, מאשקלון לאופקים, מאשקלון לשדרות, מאשקלון ליישובי הנגב המערבי - - -
היו”ר אברהם בצלאל
אוטובוסים, כן.
דודי אלון
שאטלים ספציפיים לשנה וחודשיים שנותר לחשמול. שהשאטלים יהיו מאוד ברורים, עם תקשורת בהירה באתר של רכבת ישראל, עם שעות גמישות. נגיד, קשה עכשיו ואחר כך יותר נעים. זה כל הסיפור. אין לכם עוד הרבה, רק שנה וקצת אתה אומר. שני קווים מהירים כאלה, ישירים - - - זהו, זה הסיפור.
שגיא סעדה
עדיין לא קיבלנו תשובה על למה ירדה תדירות הרכבת מחצי שעה לשעה. אם אין עבודות במהלך היום כמובן.
אבשלום אלמליח
אני לא אמרתי שאין עבודות. השיטה של ההפעלה של החשמול, שיטת העבודות של החשמול בקו הנגב היא כזו שמסילה אחת היא בעבודה 24/7 ויש עבודות שלא ניתן לעשות על מסילה אחת, צריך להתקין את המסילה השנייה. יש כלים שנמצאים על המסילה כדי להתקין את המסילה השנייה. את העבודות המשלימות, עושים בלילה. עכשיו, כדי לאפשר מסילה אחת תפוסה, מסילה תפוסה היא לא זמינה למעבר רכבות, וגם המסילה הזאת האורך שלה הוא בערך 30 ק"מ, אבל העבודות מתבצעות כל פעם במקטע מסוים.

רכבת היא מערכת מאוד מורכבת, היא לא גמישה. זו לא מערכת שאפשר כל בוקר לשנות אותה. ולכן, יש תהליך, יש מסילה אחת ברמת העקרון, שתפוסה 24 שעות, והמסילה המקבילה נתפסת בלילות. זאת התשובה.
שגיא סעדה
אפשר להפעיל רכבת מאשקלון לבאר שבע? על הקו הזה.
אבשלום אלמליח
אנחנו מפעילים.
שגיא סעדה
לא, שתעבוד בין אשקלון לבאר שבע, בתחנות האלה שנתקעות באשקלון.
אליאס מטר
אני אגיד לך מה התשובה. מה שאבי ניסה להגיד זה כשיש מסילה אחת בעבודה, כדי לייצר משטר רכבות שנוסע לשני הכיוונים, אתה צריך להפעיל על אותה מסילה, פעם אחת רכבת בכיוון מאשקלון לבאר שבע ופעם אחת בכיוון ההפוך. בגלל שהמקטע עצמו ארוך, הוא לא מאפשר את היצירה של הדבר שעליו אתה מדבר. אתה בא ואומר, חוץ מהרכבת הקיימת שתהיה עוד רכבת שתעשה פרברי, אשקלון-באר שבע. זאת אומרת שיהיו שתי רכבות בשעה מכיוון לכל מקום. במסילה אחת, הדבר הזה לא מתאפשר. מה שאתה מבקש, ישבנו עליו ועשינו עליו ניתוחים. דיברנו על האם ניתן לקיים את השאטל הזה ככלי מתאים להחלפת הרכבת. אז עשינו את הבחינה והתוצאה שלה הייתה כזו שמייצרים כל מיני דברים משוגעים אך עדיין לא מגיעים למשהו קרוב לפתרון.
אבשלום אלמליח
זה פשוט בלתי אפשרי. זה כמח לקחת דלי שהקיבולת שלו חמישה ליטר ולנסות למזוג לו שמונה ליטר מבלי שישפך. זה פשוט בלתי אפשר. זה עניין מתמטי וזה לא אפשרי. הכול נבחן בראייה שירותית. כל הפרויקט הזה נבחן בראיה שירותית. זאת אומרת, בסוף, המטרה שלנו היא לתת שירות. גם מה שאנחנו עושים עכשיו, מה שנקרא גריעת רכבת, זה בסוף כדי לתת שירות. ולכן, הדבר הזה נבחן בצורה מאוד מאוד קפדנית. זה פשוט בלתי אפשרי. מה שאנחנו עושים היטב, על פי מיטב הידע והניסיון שיש לנו, זה השירות המקסימלי שניתן לתת, זה האיזון המקסימלי שאפשר לעשות בין מתן שירות ולבין העבודה.
אלעד קלימי
אבל למה לא לעשות שאטלים חצי שעה? זאת הייתה השאלה. - - -
אליאס מטר
תקשיבו, מה שאני מציע זה - - -
אלעד קלימי
אם אני קניתי בסוף כרטיס לרכבת ואני, לצורך העניין, גר בשדרות, אז אני אוכל לעלות גם ב-10:00 וגם ב-10:30. זה סתם לצורך הנוחות. ב-10:00 אני אוכל לעלות לא על הרכבת, אלא על אוטובוס שייקח אותי לרכבת באשקלון ומשם אני אמשיך, וב-10:30 זה יהיה על הרכבת עצמה.
אליאס מטר
אז קודם כל, התשובה היא שאתה יכול לעשות את זה, זה קיים - - - זה לא יעלה לך. אתה יכול לבחור אוטובוס או רכבת וזה בסוף יעלה לך אותו מחיר. השאטלים שאנחנו מעמידים הם חינמיים. מה שאני אומר זה שרשמנו פה את כל הדברים שהועלו, הועלו פה כל מיני פתרונות. אנחנו נחזור למשרד ונהיה בקשר ונייצר ביחד את הפתרון. אני לא חושב שמשרד התחבורה עכשיו בא ומסתכל, יש פה סבל, יש פה תקופה קשה, יש הרבה פיתוח ואנחנו צריכים לבוא ולהעמיד את המשאבים, כמו שאנחנו שמים מיליארדים על פרויקטים, גם את הכסף נדרוש על תחבורה ציבורית חלופית, נעשה אותה. אנחנו נשב עם אנשים ואני מקווה שעד הועדה הבאה, יהיה לנו פתרון טוב ויותר ומתאים יותר.
היו”ר אברהם בצלאל
דבר ראשון, אני רוצה שיכניסו גם את נושא ההסברה והפרסום שאני שומע פה מה-מ.מ.מ שאמרה בהתחלה - - -
אבשלום אלמליח
אז אני מבקש להתייחס לזה. אנחנו מקפידים לפרסם באתר שלנו - - -
היו”ר אברהם בצלאל
היא אמרה שהיא בדקה את זה בשבוע האחרון - - -
אבשלום אלמליח
אני אשמח לראות ולו דוגמא אחת. לדעתי אין - - -
שגיא סעדה
אני אראה לך דוגמא מהבוקר.
אבשלום אלמליח
אני אשמח. באתר שלנו אנחנו מעדכנים. אתם יכולים עכשיו להיכנס בלייב, אני מוכן להקרין את זה. כל הסקירות מעודכנות, כל האמצעים החלופיים כמו שאטלים, הכול מעודכן. אם יש פער, אנחנו כמובן מחויבים לתקן אותו. אבל, לומר אמירה שאנחנו לא שקופים או לא מעדכנים, זו אמירה, שעם כל הכבוד, אני דוחה אותה לחלוטין. פשוט צריך לבדוק באתר - - -
שגיא סעדה
אני יכול להראות לך משהו מהבוקר - - -
אבשלום אלמליח
אין בעיה. תראה לי פער ואני הראשון שיודה בזה ואלך לסגור את זה. אני בדקתי את זה תוך כדי הדיון - - -
היו”ר אברהם בצלאל
עורך הדיון דן לנדאו, אני, איך אומרים, ניכר מבחינתם שזה השירות הכי, כלומר, זה הדבר הבסיסי שבעידן של היום - - -
שגיא סעדה
הם איבדו שקיפות, אני מצטער. אני הגעתי לתחנה השבוע, הרכבת איחרה ב-35 דקות וזה לא הופיע בשום מקום. מעבר לזה, מנהל התחנה התנדף מהתחנה ברגע שהתחילו להגיע תלונות, הוא לא היה שם כדי לתת תשובות - - -זה מנהל תחנת אשדוד, מנהלת תחנת אשקלון, לא היה במשרד שלו. כשהגענו לתחנה, הוא לא היה במשרד - - -
היו”ר אברהם בצלאל
שגיא, הדברים הועלו, אני - - -
דן לנדאו
אני ממש מבקש להתייחס. אמרת דברים שלא קשורים לסגירות. תיארת מקרה שיכול לקרות, של איחור רכבת. אתה לא מדבר על הנושא שלנו - - -
שגיא סעדה
אבל גם באיחור רכבת אתם לא מעדכנים.
דן לנדאו
רק רגע. נאמרו פה דברים בשם ה-מ.מ.מ, מאוד חשוב לי לתקן אותם ולדייק אותם כי הם לא נכונים. באתר של הרכבת, וכאמור אני יכול להקריא את זה בכל רגע שאתבקש, יש עדכונים בלייב כל הזמן. סתם, לדוגמא, כרגע יש פה עדכונים על סגירת הכניסה המזרחית ל"תחנת תל אביב האוניברסיטה", שינויים בתנועת הרכבות באזור לוד בשעות הלילה, שינויים בתנועת הרכבות במסילת השרון, אשדוד ואשקלון, שינויים בתנועת הרכבות באזור בית שאן, מערך היסעים בימים א'-ה' ובסופי שבוע וכולי. אלה עדכונים שכל יום מתעדכנים. אם חלילה, אני טועה, אז אני ראשון שאודה בכך ואבוא לתקן את זה. אבל, מה שכרגע הראו לי, זה פשוט לא המקום הנכון באתר. לא חיפשו כנראה במקום הנכון. לגבי איחורי הרכבת, שזה לא האירוע שעליו הדיון היום - - -
שגיא סעדה
זה לא האירוע, אבל זה חלק מזה - - -
דן לנדאו
לא, לא יקירי. אני מבקש שנכבד את העובדות. אנחנו ברכבת ישראל אמונים על עובדות - - -
שגיא סעדה
גם אני אמון על עובדות. עובדות שאני חווה ביום-יום.
דן לנדאו
אתה מדבר על אירוע של איחור רכבת, וזה אירוע שיכול לקרות, אני בהחלט מודה זה. זה לא אירוע של סגירת רכבות בשל עבודות החשמול. זה אירוע אחר. זה אירוע תפעולי שיכול לקרות. יש לנו פק"ל המסביר איך אנחנו מתייחסים לזה. האנשים זכאים לפיצוי ומקבלים פיצוי. יש לנו פתרונות לדברים האלה. אבל, כשמאחרת רכבת, זה לא קשור לסוגייה - - -
שגיא סעדה
זה קשור לסוגייה, כי התשובה לכל דבר זה החשמול, החשמול והחשמול - - -, אתה רוצה לראות התכתבויות עם הדובר שלכם?
אבשלום אלמליח
גם צריך להגיד שנייה אחת, גם צריך להגיד שיש לנו מערכת מידע לנוסע שהיא מאוד מאוד שקופה. אגב, היא אוטומטית, היא ל מגע יד אדם. מערכות הרכבות שלנו מקבלות מידע באופן אוטומטי ומעבירות מידע על איחורים למערכת שנקראת PIS ח- - -
היו”ר אברהם בצלאל
אני מבקש יותר הסברה, אבי. אתה יודע, בסוף לא כל אדם נמצא עם הטלפון החכם ולא לכל אחד - - -בסוף, לי יש בקשה אחת שאני חושב שהיא - - -
שגיא סעדה
גם באפליקציה אין את המידע, זה בדיוק העניין - - -
אליאס מטר
חברים, תקשיבו, מה שאני מציע, אני חייב להגיד משהו אחד. בסוף, אנחנו עובדי ממשלה ותפקידינו הוא לשרת אנשים. תושבי הנגב באמת סובלים והתפקיד שלנו זה לרכך את הסבל הזה ולתת את הפתרון הכי טוב. ההתנצחות זאת לא מובילה לפתרון. בואו נשב ביחד ואני מקווה שלוועדה הבאה נבוא עם פתרון יותר טוב.
היו”ר אברהם בצלאל
אני אומר, בנושא ההסברה, הוא חשוב מאוד, השקיפות. יש פה את רינת, שכן רוצה להגיד איזו מילה, עו"ד, בנושא הזה. אבל לא התנצחות - - - איך אומרים, אנחנו מבקרים את המשרדים כי אלה הועדות שלנו ואנחנו עושים את זה כי זה התפקיד שלנו. אנחנו עושים את זה כי זה התפקיד שלנו. אבל, אנחנו עושים הכול בנועם והכל בטוב, כי זה הרצון שלי וזה הטון שלנו. לא תשמעו פה צעקות בוועדה. אנחנו מגיעים באמת ברוח טובה כי זה הרצון של כולם.
רינת בניטה
אוקיי. אז אני אגיד בעניין הזה. כמו שאליאס יודע, התשובה של המשרד נמסרה לנו אתמול בשעה 19:00. כחלופה לתשובת המשרד, אני נכנסתי לאתר רכבת ישראל כדי לראות מה המענים שניתנים, כולל ההיסעים. אני יכולה להגיד שכשאר אני נכנסתי אתמול לאתר, וגם היום בבוקר, ראיתי שאין הלימה בין הנתונים שנמסרו על ידי משרד התחבורה, לבין הנתונים המופיעים באתר הרכבת. באתר הרכבת, ה- URL שלו מעדכן על עדכונים שנכונים לינואר ולא על פברואר. אתם מוזמנים לבדוק את זה אבל זה מה שאני נכנסתי ובדקתי. זה התפקיד שלי, זו העבודה שלי, והנתונים שמופיעים באתר שלכם, לעומת נתוני המשרד, אין בהם הלימה.
היו”ר אברהם בצלאל
אני מבקש כאן לבדוק את זה, עו"ד - - - אני מבקש לבדוק את זה. קורה, יכול להיות שאתה יודע, גם זה קורה לפעמים שבמקום מסוים לא מעדכנים וזה בסדר גמור, אנחנו פה בשביל ללמוד ולהתייעל. אנחנו כל יום לומדים ואני אומר זה מניסיוני, הלא כזה גדול, אבל עשיתי כמה דברים קטנים בחיים ואנחנו כל יום וכל ועדה וכל דבר אנחנו רק לומדים ומשפרים את הרמה האישית שלנו ובוודאי את הרמה השירותית והציבורית שלנו. אני מאוד מאוד על הועדה הזאת, ואני מבקש - - - רגע, רגע - - -
אלעד קלימי
רגע, היו"ר. אני רוצה שכן יירשם גם סיפור התחבורה לירושלים. זה חלק מהסיפור.
היו”ר אברהם בצלאל
למרות שהועדה עצמה יותר הייתה על הרכבת, אבל יש פה סגן ראש העיקר בשדרות - - -
אלעד קלימי
כן, אם אפשר שמשרד התחבורה יתייחס לזה - - -
אליאס מטר
אני יכול לתת את התשובה עכשיו. היום, לירושלים יש רק שתי רכבות שמגיעות בשעה - - - אני אומר, בסוף, יש שתי רכבות המגיעות לירושלים. תושבי הנגב המערבי יוכלו מאשקלון ברכבת מהירה לצאת לתל אביב ההגנה, ומשם כמעט כמו כל הארץ - - -
אלעד קלימי
אבל לא רכבת, אוטובוס - - - אם אני תושב אופקים, אני יכול להגיע לירושלים, אם אני תושב אשקלון, אני יכול, ואם אני תושב שדרות, אני לא יכול - - -
אליאס מטר
למה? אתה יכול ברכבת - - -
אלעד קלימי
למה? כי אין אוטובוס.
אליאס מטר
לא, אתה יכול גם ברכבת - - -
אלעד קלימי
עזוב את הרכבת, אני מדבר על אוטובוס.
היו”ר אברהם בצלאל
למה אין אוטובוס אחד ישיר לירושלים כמו שיש מכל הערים מסביב? אני חושב שזו דרישה נכונה וצריך לבחון אותה. אני אומר עוד פעם, צריך, אני אגיד מילה אחת על משרד התחבורה, כן אומרים שאתם עושים הרבה דברים טובים, אבל לפעמים אני מרגיש, כתושב ירושלים, אני מרגיש שאני נמצא למשל בשכונה כמו נווה יעקב שבה רחוב חדש שלם נבנה ואין לו תחבורה בפנים. רחוב שלם ולא רחוב קטן. אין תחבורה. אני לא מדבר על זה שלא חשבו על זה מראש. אבל, בסוף, כשאנשים מגיעים, למשל סגן ראש עיריית שדרות, בסוף הוא חי את התושבים. ולא מדובר על כמות קטנה של תושבים, וגם אם כן, בסוף, זה מה שהציבור צריך. לפעמים יש איזה ניתוק מהשטח, מבחינת הצרכים, לבין המשרד.

וזה נכון, המשרד עובד והוא עושה דברים גדולים ואפשר באמת לראות שינויים מערכתיים וגדולים מאוד. בסוף, יש פה בקשה שאפשר לומר פשוטה, וחשובה מעין כמוה לאותם תושבים. אני חושב שמשרד התחבורה צריך למצוא פתרון מידי לדבר הזה. זה לא דיון של כמה שנים שצריך לחשוב, וכמו שאמרו פה מקודם, שצריך לסגור כל מיני, "בנק הנסיעות שיש להם בשביל...", אני לא חושב שזה צריך להיות ככה. משרד התחבורה צריך לייצר את הפתרונות לתושבים, לא ראש עירייה כזאת או ראש מועצה כזה. משרד התחבורה הוא זה שצריך להביא את הפתרונות.

לכן, אני שמח על הדיון הזה שנעשה. אני כן מבקש שנקיים דיון מיד אחרי החג. אני כן מבקש דבר ראשון, לבדוק אם יש מצב כן בערב קצת יותר להאריך את זמן הרכבת. דבר שני, קווים חדשים ומהירים - - - - השקיפות והנושא של ההסברה והפרסום, אני כן מבקש שישתפר. כי גם לא לכולם יש את האפליקציה, למשל לי, אברהם בצלאל, אין את האפליקציה. כמוני יש רבים. יש לוודא שלמשל, אנשים מבוגרים, כי בסוף אנחנו מדברים על אוכלוסיות שונות ומגוונות ולא לכולם יש את האמצעים האלה. כן למצוא את הדרך לפרסום. יכול להיות שרכבת ישראל תפרסם בעלון שכונתי או עלון כזה, עיתון מסוים כזה, מה קורה בשבוע הזה או בחודש הקרוב, מה השינויים, תפרסם על דברים חדשים. הדבר הזה צריך לקרות, הוא חשוב מאוד וצריך לעשות אותו - - -
יוסי קרן
יכולים להיעזר בדוברים של הרשויות. יכולים להיעזר בנו, אנחנו נדע להגיע לקצה התושבים. צריך להוסיף את הנושא של השאטלים - - -
היו”ר אברהם בצלאל
בנושא של השאטלים, שיהיו שאטלים ישירים לאשקלון מכל מקום ומקום. באמת, זה לא הרבה כסף, זה דבר שיועיל מאוד לאנשים. תאמינו לי שהציבור ייתן יותר אמון בסוף ברכבת וייסעו שם יותר. בסוף, אנחנו רוצים לתת לאנשים, כמו שאמרו בתחילת הדיון דבר אחד, יש חוסר אמון וחוסר ודאות ותחושות מאוד לא טובות. אני כן חושב שהדברים האלה יוסיפו ויתנו ויחזקו, דווקא באמת, מה שאנחנו רוצים לעשות זה שבסוף אנשים ייסעו ברכבת. באמת הדבר הזה מוסיף ומחבר בין המרכז לפריפריה, בין הפריפריה למרכז. הרצון שלי הוא שבסוף יהיה בפריפריה את כל מה שצריך כדי ששם יהיה המרכז. לא תמיד תל אביב וכל זה, זה המרכז.

בסוף אנשים צריכים לבוא ולרצות להמשיך לגור בערים בהן גדלו וחונכו. לא צריך להגיע לגיל 20, לגמור צבא וללכת לחפש עבודה בתל אביב ולשכור דירה ב-7,000 או 8,000 שקלים. המחיה יקרה והכל. בסוף צריך להנגיש כמה שיותר. אני מודה מאוד לכולם, לכל מי שהגיעו טרחו, לרכבת כמובן, למשרד התחבורה - - - אני אומר עוד מילה אחת. להשיק אוטובוסים, קווים מהירים, אשקלון, להבים-רהט, כן - - - אני מבקש ממשרד התחבורה - - -
אביחי שלי
והשימוש בקווים של בני ברק שעוברים דרך הרכבות - - -
אליאס מטר
אנחנו רשמנו פה את הכול. דיברו פה על ארבעה דברים - - - דיברו על שאטלים שהם לא לפי זמני הרכבת, דיברו על קשר בין שדרות ואשקלון ונתיבות ולהבים-רהט, כי הם שני קווים נפרדים. דיברנו גם על שימוש בקווי בני ברק, רמת גן, שאולי נוסיף עצירה שם, ודיברנו על קישור לירושלים - - -
היו”ר אברהם בצלאל
להוסיף עצירה זה מהיום למחר. לא צריך חשיבה - - -
קריאה
ודיברנו גם שהאירוע מסתיים במרץ 2024.
אליאס מטר
חציון ראשון - - -
היו”ר אברהם בצלאל
לא נאמר מרץ. חציון ראשון - - - ואני אומר עוד פעם, בואו נדייק, גם אם זה יהיה חודש שביעי אנחנו נתמודד עם זה. תודה רבה לכולם, גם לנציגי התושבים כמובן, לראשי הרשויות והמועצות שהגיעו. אני מקווה שבעזרת השם, בדיון הבא נמצא פתרונות טובים. ברמה האישית, תושבי הנגב והדרום חשובים לנו. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:15.

קוד המקור של הנתונים