פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים וחמש

הכנסת



19

ועדת הכספים
15/02/2023


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 59
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, כ"ד בשבט התשפ"ג (15 בפברואר 2023), שעה 10:12
סדר היום
הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
אלי דלל
שרן מרים השכל
אימאן ח'טיב יאסין
אחמד טיבי
יונתן מישרקי
חמד עמאר
יצחק פינדרוס
אליהו רביבו
מיכל שיר סגמן
חברי הכנסת
יוסף עטאונה
מוזמנים
ארז אורעד - מנהל תחום בכיר, מוסדות ציבוריים ומלכ"רים, רשות המיסים, משרד האוצר

אפרת לקס - עו"ד, ייעוץ משפטי, רשות המיסים, משרד האוצר

יוספה מרגולין ולנסי - מנהלת חטיבה, רשם העמותות, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
תמר בנתורה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממחשבת. יתכנו אי-דיוקים והשמטות.

הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, רשימה שסימנה 2023-000497.

לפני שאנחנו דנים ברשימה, אני מבקש לומר שאני מתכוון לקיים דיון - אני גם הגשתי הצעת חוק – בסמכויות ועדת הכספים בעניין הזה. אני רוצה להזכיר לכולם שאנחנו עשינו כאן נוהל והוא התקבל פה אחד על ידי כל הסיעות בוועדת הכספים ובית המשפט פסל אותו, אפילו שהוא לא אמר במפורש אבל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש תשובה.

בשעתו אני שוחחתי איתו ואמרתי לו שזה מה שאנחנו עושים וכי מדובר על שתי עמותות שאנחנו לא חושבים שצריך לאשר להן הטבות מס על תרומות. הוא הגיש חוות דעת שהשתרעה על 60 עמודים ובה נאמר למה חייבים לתת להן. מכיוון שאנחנו בסופו של דבר לא סיימנו את הדיון בעניין הזה, הוא נתן הוראה, הייתה הוראה של בית המשפט מעל הראש שלנו לתת להן אישור. זה אחד המקרים שאם רוצים לחפש מקרים בהם הכנסת יכולה להגיד מה שהיא רוצה, אבל מי שיחליט זה יהיה השופט בבית המשפט או היועץ המשפטי שהסברה שלהם לא מתחילה ולא נגמרת. אין שום ערך לכל מה שהם אמרו. המדינה לוקחת את המגזר השלישי ואומרת שהיא רוצה לתת הטבה, לתת פטור ממס על תרומות עד תקרת גג מסוימת, ואנחנו אומרים שיש כאלה שאנחנו חושבים שלא צריך לתת. הרי זה האישור של ועדת הכספים וזה דבר נדיר מכיוון שכאן כמעט ואין דבר כזה שלא מאשרים לעמותות, אפילו שיש מחלוקות פוליטיות וכדומה. כאן היה מקרה חריג. אני זוכר שיאיר לפיד בא לדיון שהתקיים כאן בנושא הזה והוא הזדהה עם העמדה שלנו אבל בכל זאת על הראש שלנו הלך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וכתב חוות דעת של 60 עמודים. בורות מוחלטת במשפטים, כל חוות הדעת הזאת. בורות. הוא לא מבין מהחיים שלו. כותב חוות דעת. הוא לא מכיר, הוא לא נמצא בעבודה הציבורית, הוא נמצא מאחורי מכתבה שהוא צריך לכתוב והוא כותב. אנחנו חייבים לתת? הרי המחוקק אמר שאנחנו צריכים לאשר את זה. אז אם אנחנו חושבים שהמדינה לא צריכה לתת הטבות מס, הוא צריך להתערב? אבל הוא התערב והשופטים התערבו ונתנו הוראה מעל ראשינו.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם החלטת השופטים הייתה בגלל בורות או רק מנדבליט?
היו"ר משה גפני
אני לא יודע. אני לא מכיר את השופטים. יכול להיות. אני לא יודע. את מנדלבליט אני מכיר. כמעט למדנו זוהר ביחד. בסוף לא למדנו ביחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
יכול להיות שהוא כתב את זה בתורת הנסתר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, קיבלתי אתמול מכתב מאורי שוהם, נציב תלונות השופטים, ואני אומר לך שלמדנות כזאת אצל הרב איגר לא היה.
היו"ר משה גפני
זאת סוגייה אחרת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
על הידע של השופטים וההבנה שלהם.
היו"ר משה גפני
אני לא עוסק בידע של השופטים.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מדבר על הפשט ולא על הדרש.
היו"ר משה גפני
אני מדבר על הנושא הזה שאנחנו חברי ועדת הכספים צריכים לקיים דיון מחדש לגבי העניין הזה ולגבי סמכותה של הוועדה בעניין של סעיף 46.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תחליט, ואז מה? בג"צ יגיד לך מי אתה שתחליט.
היו"ר משה גפני
אני לא התייאשתי משום דבר. אני חושב שצרי לקיים את הדיון הזה. נראה מתי לקיים אותו ואיך לקיים אותו.

ארז אורעד, בוקר טוב. אני גם רוצה לקיים דיון על הנושא הזה. אנחנו בפתיחת כנסת חדשה, קדנציה חדשה, וצריך לראות מה אנחנו עושים עם העניין הזה. אני מביע את כל מורת רוחי על פסק הדין של בית המשפט. פגיעה מאוד מאוד קשה שאני לא נתקלתי בה בוועדת הכספים. לפעמים יש מחלוקת ונוקטים צעד אבל לא הייתה מחלוקת, לא היה דיון כזה, אבל מה לעשות, זאת תמונת המצב. אגב, אביחי מנדלבליט התנצל בפניי. הוא התנצל, הוא אמר שהוא היה צריך לחכות עם זה. אני פניתי אליו ביוזמתי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כנראה החזיקו אותו קצר.
היו"ר משה גפני
לא יודע. אתה מכניס אותי לסמטאות שאני לא בהן.
ינון אזולאי (ש"ס)
השאלה צריכה להיות בכמה עמודים הוא התנצל. הוא סתם מכניס כאן דברים אחרים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ארז, בבקשה.
ארז אורעד
בוקר טוב. למי שלא מכיר אותי, אני מנהל היחידה למוסדות ציבור ומלכ"רים ברשות המיסים. אני מתכבד להביא לאישור ועדת הכספים את רשימת מוסדות ציבור לעניין סעיף 46, רשימה שסימנה 2023-000497. הרשימה הזאת מונה 129 עמותות. אני לרשותכם. הרשימה היא עבת כרס ואנחנו צריכים לדבר איך אפשר לצמצם את דפי הרשימה בדיונים הבאים.
ינון אזולאי (ש"ס)
או שתבוא עם טבלטים מסודרים.
ארז אורעד
גם טבלט לא יעזור לך כאן כי תצטרך לגלול אותו.
היו"ר משה גפני
ה זה עמותה מספר 5, התאחדות העולמית של הסטודנטים היהודים?
ארז אורעד
יש לנו גם חוות דעת של משרד החוץ. זה ארגון גג של כל איגודי הסטודנטים היהודיים בעולם.
היו"ר משה גפני
מה משרד החוץ?
ארז אורעד
ברגע שאנחנו נותנים אישורים לפי הנוהל של חוזר 9-2015, בעקבות ועדת פריש, פתחנו גם את האפשרות לתת לארגונים שפועלים בחוץ לארץ. אנחנו חייבים את אישור משרד החוץ.
היו"ר משה גפני
תסביר כי אנחנו לא בקיאים.
ארז אורעד
הנוהל שיצא בעקבות ועדת פריש, נוהל 9-2015, פתחו את האפשרות לתת לארגונים שיש להם זיקה לחוץ לארץ. לעניין הזה אנחנו חייבים חוות דעת של משרד החוץ על מנת לדעת שזה לא נוגד את האינטרסים של מדינת ישראל. המוסד הזה הוא ארגון גג של כל איגודי הסטודנטים היהודים בעולם. הוא עוסק בהסברה ישראלית לקהילות יהודיות בעולם. הוא מסייע להעביר מסרים ציוניים לסטודנטים צעירים.
היו"ר משה גפני
למה המדינה לא מתקצבת אותו?
ארז אורעד
זה נכנס בתחום האפור של המגזר השלישי שהמדינה לא נכנסת אליו. אם אני לוקח דת, חינוך, זה נכנס לעניין של חינוך. מדינת ישראל לא נכנסת לדברים האלה.
היו"ר משה גפני
אני לא מתנגד אלא אני רוצה לדעת אם זה צורך חיוני של ארגונים בעולם, ארגוני סטודנטים שעוסקים גם בהסברה, למה משרדי הממשלה לא מתקצבים אותם?
אלי דלל (הליכוד)
משרד החוץ למשל.
היו"ר משה גפני
כן. למה משרד החוץ לא מתקצב. זה יכול להיות משרד החינוך.
ארז אורעד
אני לא יודע למה אין תקציב. אני לא נציג המדינה. אני נציג המדינה רק כדי לאפשר לנושא סעיף 46. למעשה זה נותן את הביטוי לחברה אזרחית פעילה. אדם קם בבוקר ואומר שהוא רוצה עכשיו להקים בית כנסת, אדם קם בבוקר ואומר שהוא רוצה להקים עמותה לרוכבי אופניים.
היו"ר משה גפני
אני מודיע לך שיפסיקו לבקש ממך סעיף 46 באותו רגע שהמדינה תחליט לתקצב בתי כנסת. על מה אוספים כסף ועל מה מקבלים תרומות? כיוון שהמדינה לא מתקצבת.
ארז אורעד
גם את זה המדינה לא מתקצבת.
היו"ר משה גפני
למה? אני שואל למה.
ארז אורעד
אני לא יודע.
היו"ר משה גפני
גם לגבי תקצוב בתי הכנסת אני שואל למה אבל גם במקרה הזה.
ארז אורעד
אני לא נציג המדינה אבל היו להם טעמים מאוד מאוד כבדי משקל שהם הביאו לפנינו הומלצנו עליהם. ישבנו בוועדה ציבורית והמלצנו לתת להם.
אלי דלל (הליכוד)
איפה יושבת העמותה הזאת?
ארז אורעד
בירושלים.
היו"ר משה גפני
גבירותיי ורבותיי, יש שאלות?
יונתן מישרקי (ש"ס)
כן. אני מבקש לדעת בסעיף 15, עמותת מעלה, יש להם המלצה לשנה אחת בלבד ואני רוצה להבין למה. המחזור שאנחנו רואים כאן הוא רק של שנת 2021. באף אחת מהעמותות שמופיעות כאן, אין להן מחזור כספי של שנת 2022. למה?
ארז אורעד
אנחנו בשנת מעבר. הנתונים מעודכנים בהגשת דוחות של 2022-2021. רוב הנתונים לא נמצאים. לפעמים לגבי העמותות האלה, המוסד הזה למעשה מקדם את צורכיהם של ילדים שיש להם קשיים.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
גם לגבי מספר 16, אותה הערה.
ארז אורעד
לגבי 16, זה עניין של מחזור שיש לו גם אישור הגשת מסמכים.
אלי דלל (הליכוד)
300 אלף שקלים, במספר 16.
ארז אורעד
כן, אבל אנחנו רואים שיש להם אישור הגשת מסמכים.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
מומלץ אישור לשנה.

הגשת מסמכים, זה 17.
ארז אורעד
אתם עכשיו ב-16 או ב-15?
אלי דלל (הליכוד)
גם וגם.
ארז אורעד
מחזורים שהם עניין של שווי מתנדבים, שזאת עמותה מספר 16 ששמה מקס אימפקט ישראל, היא עוסקת בחינוך, המחזור שלה אמנם הוא 313 אלף שקלים אבל רובו מורכב משווי מתנדבים, 262 אלף שקלים שזה כל מספר זוכה.
אלי דלל (הליכוד)
מחזור במספרים כאלה.
ארז אורעד
הסברתי לך. זה שווי מתנדבים. כל מספר זוכה. זאת אומרת, אי אפשר לדעת. יש להם גם אישור ניהול תקין.
אלי דלל (הליכוד)
אתה יכול להתייחס למספר 15?
ארז אורעד
מספר 15, המפקח המליץ לשנה אחת בלבד על מנת לראות איך היא מתקדמת. זה שאנחנו נותנים לה לשנה בלבד, זה לא אומר שהיא צריכה להגיע לכאן בחזרה. אנחנו מחדשים לה את זה באופן אוטומטי במידה וכל התנאים מתקיימים.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לך, היות ושאלתם, שכל השנים אני בדעה שצריך להקל על העמותות. אני בכלל לא נכנס למטרות שלהן. אלה עמותות שנכנסות למה שהמדינה יצאה ממנו. המדינה לא מתקצבת את הנושאים האלה. בכל דבר שאפשר להקל על העמותות שיקבלו את הפטור ממס על התרומות, אני בעד, להוציא אותו מקרה עליו דיברתי בתחילת הישיבה,. בכל המקומות אני בעד להקל. אני תמכתי בעמדה של ארז אורעד בעניין הזה של לתת אישור זמני לכאלה שעדיין אין להן את כל המסמכים. המדינה הייתה צריכה לעשות את כל הפעולות האלה והיא פשוט יצאה מזה והיא מאפשרת לתת אותן למגזר השלישי בכל מיני נושאים, לפעמים אפילו נושאים שאני בכלל לא מבין מה הם אבל אני בעד. המדינה לא עושה את ה ואנשים מעוניינים בזה, אז צריך לאפשר להם.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אני מבין שזה לא חוזר לוועדה.
ארז אורעד
לא. זה לא יחזור לוועדת כספים. למעשה זאת תקופת מבחן קודם כל לגבי שני דברים כלליים. לגבי אישור הגשת מסמכים, אני שוב אומר שלמעשה אנחנו לא רוצים לגרום לעמותות עינוי דין עד שמקבלים אישור ניהול תקין, שנתיים ברשם התאגידים. עם רשם התאגידים הקודם עשינו מעין פרוצדורה שהתקבלה כאן ואושרה בוועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
רשם התאגידים לא נמצא?
ארז אורעד
רשם התאגידים - לא אחראי עליו – היה אמור להיות כאן.
יוספה מרגולין ולנסי
אני כאן. אני מנהלת חטיבה ברשם העמותות.
היו"ר משה גפני
את יודעת לומר על הרשימה הזאת שארז הגיש לנו שהיא בסדר? את סומכת את ידיך על זה?
יוספה מרגולין ולנסי
כן.
היו"ר משה גפני
בסדר. זה מאוד חשוב לנו. זה חלק מהעניין.
ארז אורעד
אני אמשיך היכן שהפסקתי. לגבי אישור ניהול תקין, לטובת כל החברים כאן, מכיוון שרצינו לחסוך לעמותות לחכות שנתיים עד לקבלת אישור ניהול תקין מרשם התאגידים, יצרנו פרוצדורה – והיום זה גם קיים בצורה מסודרת – שמספיק אישור הגשת מסמכים בשנת פעילות בערך, כך שהם יכולים להגיע לשולחננו, לבדיקה שלנו, ולמעשה תוך שנה לקבל. במקרים האלה אנחנו כאילו רוצים דמי רצינות מהם, אנחנו רוצים תקופת מבחן על מנת לראות אם באמת הם הגישו את המסמכים.
היו"ר משה גפני
זה פנימי שלכם. השאלה שנשאלה כאן, זה לא צריך לבוא כעבור שנה לוועדת הכספים אלא אם כן אתם מחליטים.
ארז אורעד
לא, זה לא צריך לבוא. כן, אנחנו מחליטים אבל בסופו של יום גם אם נסתכל על עמותות עם מחזור נמוך מתחת ל-30 אלף שקלים – דרך אגב, כשהגעתי לתפקידי אמרו לי תעלה את זה ב-500 אלף שקלים ואז יהיו לך חיים נוחים, זאת אומרת, 75 אחוזים מהעמותות לא היו מגישות בכלל בקשה לקבלת אישור לפי 46 אבל השארתי את זה כך ב-30 אלף שקלים. גם אם יש לנו בין 30 ל-50 אלף שקלים, אנחנו ממליצים לוועדת הכספים לתת אישור לשנה אחת בלבד.
היו"ר משה גפני
בתום השנה, אם יתברר שזה בסדר, זה עומד בקריטריונים שלכם, אתם ממשיכים להם.
ארז אורעד
נכון. אנחנו מחדשים להם. אני גם כותב במכתב שחתום עליו ערן יעקב שתוקף האישורים הוא עד לתום שנתיים, למעשה זה שלוש שנים, מיום אישורם בוועדת הכספים והם יוארכו כל פעם מחדש לשלוש שנים נוספות מבלי להחזירם לוועדת כספים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
סעיף 23. נושא שכר. מה זה 788?
ארז אורעד
אתה מדבר על עזר ליולדות?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כן.
ארז אורעד
אחוזת ברנפלד. מה השאלה לגבי השכר? אני לא רואה כאן משהו חריג.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
100 אחוזים משרה, 788 שקלים. מה זה 788?
ארז אורעד
אתה רואה את המחזורים של העמותה שהם מאוד מאוד נמוכים. נותנים כאן משהו סמלי למשתתפים.
היו"ר משה גפני
788?
ארז אורעד
כן.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
100 אחוזים משרה?
ארז אורעד
כן. דרך אגב, אתה יכול לראות את זה בבתי כנסת, שם לפעמים נותנים למנקה וזה שמגיש את התה 1,000 שקלים לשנה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה כותב 100 אחוזי משרה, 12 חודשים, זה לא סביר.
ארז אורעד
לא סביר אבל זה מה יש.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
תסתכלו. 12 חודשים, 100 אחוזי משרה, זה אומר הוא עובד 100 אחוזי משרה.
אפרת לקס
הייעוץ המשפטי של רשות המיסים. אותו עובד שעובד בשביל סכומים פעוטים כאלה היה באותה מידה יכול להיות מתנדב. העובדה שהוא מקבל שכר זעום, לא משנה כי הוא היה יכול לא לקבל שכר בכלל. כשאנחנו רואים שכר זעום כזה, זה לא שהוא לא סביר בעינינו כי יש הרבה עמותות שמסדירות איזשהו נוהל של החזר הוצאות ואז אולי בטעות מדווחים על זה כשכר שלו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש לו מונית או משהו.
אפרת לקס
נכון. המתנדבים האלה, שלא יהיו להם הוצאות אקסטרה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אין בעיה אבל כתוב 100 אחוזי משרה, 12 חודשים.
אפרת לקס
יכול להיות שהוא באמת עובד ב-100 אחוזי משרה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה לא סביר. צריך לתקן את זה.
אפרת לקס
נכון. זה פשוט לא שכר. זה כנראה החזר הוצאות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
צריך לתקן את זה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
ברשימות האלה פה ושם יש טעויות. עלינו על זה. הן לא מושלמות.
אפרת לקס
לה סכומים שהם באמת לא סבירים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תיאורטית זה יכול להיות. אני רק אומר שהרשימות האלה, יש כאן לפעמים לא מעט דברים תמוהים.
אפרת לקס
חד משמעית. לכן יש כאן ביקורת.
היו"ר משה גפני
אבל מסתבר מה שחבר הכנסת פינדרוס אומר שכנראה אלה הוצאות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה יכול להיות החזר הוצאות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אומרים לו שאין דרך להחזיר לו את ההוצאה, שימלא טופס ויקבל את ההוצאה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אז הם הוציאו לו תלוש?
יונתן מישרקי (ש"ס)
ברשותך אדוני, עוד שתי שאלות. עמותה מספר 73. אני מבין בבדיקה שעשינו שמופיע שיש להם ניהול תקין לשנת 2023. יש להם מחזור של 220 אלף שקלים בשנת 2021. למה מומלץ רק לשנה?
ארז אורעד
הזכרתי את זה. יש תקופת תפר מסוימת שאנחנו לא רואים את האישור. האישור של 2023 ניתן לפעמים חודש לאחר שאנחנו כבר עשינו את הדיון. זאת אומרת, לא ראינו לנגד עינינו. מצד שני, לא רוצים לפגוע בהם ואמרנו שנביא אותם לשנה אחת בלבד.
היו"ר משה גפני
ארז, הוא צודק.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אם מופיע ב-גייד סטאר.
ארז אורעד
עכשיו מופיע לך ב-גייד סטאר. בזמן עריכת הנתונים, אנחנו לא ראינו את זה. דרך אגב, אמנם אלה פרטים מתוך העמותה, אנחנו רוצים לראות אם כל הנכסים של העמותה משמשים לפעילות הציבורית שלהם. זאת הבדיקה שאנחנו רוצים לעשות.
היו"ר משה גפני
אתה מקשיב ליושב ראש?
ארז אורעד
תמיד אני מקשיב ליושב ראש.
היו"ר משה גפני
הוא לא מעביר ביקורת.
יונתן מישרקי (ש"ס)
לא, חס ושלום.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שלפי הנתונים הסופיים שאתה מביא לנו, השנה מיותרת מכיוון שאין כאן בעיה עם השכר, אין כאן בעיה עם ניהול תקין, אין כאן עם שום דבר. זה גל-עד, מפעלי הנצחה ויד לבנים. המטרה מטרה ראויה. הכסף שמופיע כאן במה שהעברת לנו, הוא ראוי לקבל אישור רגיל.
ארז אורעד
אני רק אציין את ההערה שאני כן יכול לתת אותה לפני ועדת כספים. אנחנו גם בדקנו שהנכסים של העמותה יהיו רשומים על שם הקיבוץ. היא נמצאת בקיבוץ מסוים.
היו"ר משה גפני
כפר גלעדי.
ארז אורעד
כפר גלעדי. אנחנו רוצים לוודא בשנה הזאת, והחתמנו אותם על כתב התחייבות, שהם אכן יעבירו את כל הנכסים של העמותה על שמה מהקיבוץ. זאת אומרת, עכשיו הנכסים רשומים על שם הקיבוץ. זה עניין של רישום שאנחנו רוצים לוודא.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. איזה נכסים יש שלהם?
ארז אורעד
יש להם מבנה בו הם פועלים. יש להם כל מיני מבנים בתוך הקיבוץ שהם רשומים על שם הקיבוץ.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אם כן, אלה לא הנכסים של העמותה.
ארז אורעד
למעשה אלה לא נכסים של העמותה. הם פועלים בנכסים ששייכים ורשומים על שם הקיבוץ.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
משתמשים בנכסים.
ארז אורעד
משתמשים בנכסים שהם על שם הקיבוץ.
היו"ר משה גפני
למה אתם חושבים שהם יעבירו?
ארז אורעד
מכיוון שלשון החוק, סעיף 9.2, אומר שכל נכסיה ופעולותיה משמשים להשגת המטרה הציבורית. כאן הנכסים האלה לא משמשים ואלה נכסים שרשומים על שם הקיבוץ. זה יותר עניין טכני. זה עניין טכני של שנה.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה לשאול יותר מדי כי אני רוצה להקל. איך אתה נותן להם אישור אם בינתיים הנכסים שלהם בקיבוץ?
ארז אורעד
בשלב הזה זה לא פוגע בפעילות.
אפרת לקס
אני אתן השלמה קצרה.
היו"ר משה גפני
שלא תבינו לא נכון, אני לא נגד. אני בעד. אם אתם אומרים שזה החוק, איך אתם נותנים אישור?
אפרת לקס
אנחנו נסביר את שיקול הדעת שלנו. אני הולכת מעט אחורה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, זה בתחום הסבירות.
היו"ר משה גפני
נראה לי שאתה הגעת עם מצב רוח על בית המשפט משהו.
יונתן מישרקי (ש"ס)
הוא כנראה הגיע מוועדת החוקה. אין הסבר אחר.
אפרת לקס
ככלל אישור מוסד ציבורי אחרי ועדת הכספים ניתן לשלוש שנים. סעיף 46. כמו שאנחנו מוסמכים לאשר עמותה או לא לאשר עמותה, אנחנו מוסמכים להגביל את תוקף האישור. אנחנו משתמשים בסמכות הזאת כאשר אנחנו רואים נסיבות, אנחנו לא רואים בעיה בפעילות אבל אנחנו חושבים שיש נסיבות שמצריכות בעניין הזה ביקורת קפדנית יותר לאורך תקופה קרובה יותר מאשר פעם בשלוש שנים.

עמותות כאלה הן עמותות שעוד לא השלימו את תהליך של אישור ניהול תקין ויש להן רק אישור זמני. מה שאני מנסה להגיד זה שכל העמותות שעוברות כאן מאושרות באותה רמה. יש עמותות שמקבלות אצלנו ביקורת לעתים יותר קרובות. זה ההבדל.
היו"ר משה גפני
את זה כבר הבנו.
אפרת לקס
אני יודעת. אני רק חזרתי לדיון הקודם. עכשיו אני ממשיכה קדימה. לגבי העמותה הזאת, העמותה דיווחה על נכסים בבעלותה אבל נוכחנו לראות שהנכסים משויכים לקיבוץ. אמרנו לעמותה איך יכול להיות, הנכסים או שלכם או של הקיבוץ, ואז הם הסבירו שהם בתהליך העברת הנכסים מהקיבוץ שבתוכו העמותה פועלת לידי העמותה הספציפית. גריעת הנכסים ממצבת הנכסים של הקיבוץ והעברתם.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה לא אירוע מס?
אפרת לקס
במקרה של העמותה, לא.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מבחינת הקיבוץ. לא מבחינת העמותה.
אפרת לקס
סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין קובע שהעברה ללא תמורה למוסד ציבורי פטורה ממס.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
צריך לבדוק שזאת לא עסקה מלאכותית שכל מטרתה להימנע מתשלום מס.
אפרת לקס
לכן אנחנו עושים מעקב שהוא פעם בשנה. אלה היו הנסיבות שחשבנו שצריך מעקב קפדני יותר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אחרי שיקבלו את האישור כאן, יוכלו להעביר בלי מס.
היו"ר משה גפני
צריך לסמוך עליהם.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
במקרה הזה אני לחלוטין סומך עליהם.
ארז אורעד
אנחנו בחנו וראינו עסקה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
צריך לבדוק אם יש כאן עסקה שמעלה חשש לסעיף 66 ולכן צריך לבחון אותה.
ארז אורעד
בוודאי וזה התפקיד שלנו. לא ידעתי אם אני יכול לחשוף את הנתונים האלה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני חשפתי.
ארז אורעד
בסופו של דבר אתם רואים בדיוק למה זה אושר לשנה, רק מהטעמים הטכניים האלה ועל מנת לא להקשות על העמותה
היו"ר משה גפני
אתם צודקים לחלוטין שזה רק לשנה. אתם באמת צריכים לבדוק ולעקוב אחרי זה ולראות שבאמת עומדים מה שאמרו לכם. זה תהליך שאתם סומכים על התהליך הזה שהוא הולך להתבצע אבל אתם נותנים מגבלת זמן כדי לעקוב אחרי זה.
יונתן מישרקי (ש"ס)
שאלה אחרונה. הרוח שלכם לגבי האפשרות לא להמתין שנתיים ולהגיש, וכמו שאמר היושב ראש זאת רוח הוועדה, זה באמת חיובי מאוד.

שאלה אחרונה. מספר 129, אורות בנימין.
ארז אורעד
גם זה לשנה.
יונתן מישרקי (ש"ס)
כן. כתוב שאין מחזור מזומן. מה המשמעות?
ארז אורעד
למעשה מה שאני רואה לנגד עיניי, ואני יכול גם לבדוק את זה, אני רואה מחזור בסך של 35 אלף שקלים.
יונתן מישרקי (ש"ס)
מה הכוונה שאין מחזור מזומן? כתבתם בהערות.
ארז אורעד
התחייבויות של אנשים, כל מיני התחייבויות. אני לא יודע בדיוק מה הסיפור כאן ולמה כתבו שאין מחזור מזומן.
יונתן מישרקי (ש"ס)
מה הכוונה, אין מחזור מתי?
ארז אורעד
רגע. אני רוצה לראות מה כתבו כאן. מומלץ לשנה, אין מחזור מזומן. המילה מזומן, צריך להשמיט אותה. אין מחזור.
היו"ר משה גפני
מה זה אין מחזור?
אפרת לקס
הכוונה מחזור נמוך.
ארז אורעד
מחזור נמוך. אין מקבלי שכר. עכשיו אני אענה לכם מהתרשומת. למרות שלא היה להם מחזור בשנת 2021, יש לנו מאזן בוחן שאני מחזיק פה לפניי ויש הכנסות בשנת 2022, 35 אלף שקלים. לכן מצאנו לנכון – זה גם נוהג שאנחנו פועלים על פיו – שאם הוא מוכיח לי, הוא הגיש לי עכשיו דוחות של 2021, למעשה אלה הדוחות שעומדים לנגד עיניי ואז אני אומר לו שהוא לא מתכבד, דרישת סף אתה לא ממלא, אין לך מחזור מינימלי של 30 אלף שקלים אבל אני נותן לו באותו רגע אפשרות להראות לי את המאזן בוחן של השנה הבאה. מתוך המאזן בוחן של השנה הבאה אנחנו רואים שיש כאן 35 אלף שקלים.
יונתן מישרקי (ש"ס)
ב-2021 כתוב שיש 63. מה הכוונה 63 אלף שקלים? זאת אומרת, שלא היה בשנת 2021? לפי מה שהבנתי ממך לא היה.
ארז אורעד
אני חושב שאפילו גירעון. כאן מופיע שבשנת 2021 המחזור היה 63,649 שקלים.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אני חושב שאולי ההערה הזאת נכנסה בטעות, זה שאין מחזור מזומן.
ארז אורעד
מכיוון שבשנת 2021 לא היה מחזור.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אבל כתוב 63 אלף ולכן אני חושב שזאת טעות.
ארז אורעד
כתוב 63 אלף שקלים וה-63 אלף שקלים זה בטעות כי כאן רשום לי שהם בגירעון של 63,849 שקלים. זה מה רשום לי. זאת אומרת כאן צריך להיות מינוס. המחזור בשנת 2022, הוא למעשה מינוס. התרשומת של המפקח, היא מה שעומדת לנגד עיניי. היה צריך להוסיף כאן מינוס. זה גירעון של 63 אלף שקלים. סליחה על הטעות. רשימה סזאת ארוכה, טעות לעולם חוזרת.
יונתן מישרקי (ש"ס)
זאת לא הערה, אנחנו מנסים ללמוד.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוצאות הנהלה וכלליות. שני סכומים אחד מעל השני. בכל העמותות ראיתי את זה. שני סכומים.
ארז אורעד
זה בדרך כלל הסכום של מה שמקבל המנכ"ל.
היו"ר משה גפני
לפי דעתי אלה שנים אחרות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אחרי 32, יש למעלה 40 אלף.
ארז אורעד
זה לפי השנים. זאת שנה אחרונה. הוצאות הנהלה וכלליות, שנה אחרונה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כמה צריך להיות מתוך המחזור ?
ארז אורעד
אני יכול לומר לך דבר אחד. אני כבר לא זוכר את הטבלה אבל אני זוכר שרציתם משהו מתוך משהו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לא מבין. אם המחזור שלו 215 – אני נותן לך כדוגמה את מספר 34 – בשנת 2021, 215,452 והוצאות הנהלה וכלליות, 15 למעלה ומתחת 215,366. מה זה? הוצאות הנהלה וכלליות כל המחזור?
ארז אורעד
אני צריך לבדוק. אנחנו נבדוק את זה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מבקש אדוני היושב ראש להבין בדיוק מה זה הוצאות הנהלה וכלליות מתוך המחזור כי כאן לא ברור. יש סכום מסוים של הוצאות הנהלה וכלליות בכל עמותה והטבלה לא ברורה, מה שהגישו לנו מתוך המחזור.
היו"ר משה גפני
ארז, את המקשיב.
ארז אורעד
כן. אני מקשיב. אנחנו נבדוק את זה ונחזיר תשובה.
היו"ר משה גפני
אני רואה שאתה מאוד סומך עלי.
ארז אורעד
זה בלתי אפשרי. ביקשתם דרישות, נתתי רשימה, יש כאן ספר טלפונים. בוא נמשיך כך.
היו"ר משה גפני
זה לא לדיון כאן. אנחנו צריכים לשבת ונראה מה אפשר לעשות. אני יצאתי מאוד מאוכזב מכל המאמץ שעשינו כלפי בית המשפט וזה לא עזר. צריך לעשות חשיבה מחדש.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אבל אנחנו צריכים לעשות את זה. אנחנו צריכים להמשיך בתהליך הזה.
היו"ר משה גפני
אתה לא היית. בתחילת הישיבה אמרתי שאנחנו צריכים לעשות חשיבה מחדש על כל העניין.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לכאן או לכאן אבל צריך לפתור את הסוגייה.
היו"ר משה גפני
את המילה לכאן או לכאן לא אמרתי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני אומר לכאן או לכאן. אם אני אגיד לכאן, אתה לא תסכים. לכן אמרתי לכאן או לכאן.
היו"ר משה גפני
מקצועית, אנחנו צריכים לעשות את החשבון באופן אמיתי מה תפקידה של ועדת הכספים בעניין הזה. יש לך עמדה, אמרת אותה, בינתיים אנחנו נמצאים במקום כזה שזה תלוי בין שמים לארץ.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בינתיים אנחנו נמצאים במקום שוועדת הכספים היא הלכה למעשה חותמת גומי בתהליך הזה.
יונתן מישרקי (ש"ס)
זה מה שאמר יושב ראש הוועדה בתחילת הישיבה.
היו"ר משה גפני
נכון.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני רק אומר שצריך לחתור לפתרון.
היו"ר משה גפני
לא קם מישהו ואמר שהוא מאשר את כל מה שהאגף במשרד האוצר מביא מבלי להביא את זה לוועדת הכספים. את כל הרשימה הזאת. לא קם איזה יועץ משפטי ואמר לא צריך את ועדת הכספים והיא מיותרת. הוא לא אמר את זה. זה צריך לבוא לוועדת הכספים. אנחנו צריכים לאשר את זה. לכן זה לא לכאן ולא לכאן וצריך לקבל החלטה. לי יש הצעת חוק בעניין, ל-ולדימיר יש הצעת חוק בעניין. אלה לא הצעות חוק דומות אבל צריך לקיים את הדיון. אני בעד הידברות. זה בסדר פינדרוס, שאני בעד הידברות?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן. אני כבר בבעיה כאן.
ארז אורעד
הרשימה הבאה.
היו"ר משה גפני
אין רשימה הבאה.
ארז אורעד
רצינו להביא את סעיף 61
היו"ר משה גפני
יש שם שאלות.
טמיר כהן
זה לא על סדר היום.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46, רשימה מספר 2023-000497 לפקודת מס הכנסה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר משה גפני
הרשימה אושרה. תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:47.





הכנסת
הוועדה הזמנית לענייני כספים
סימוכין
2023-011159
ירושלים, ‏כ"ד שבט תשפ"ג
15 בפברואר 2023


לכבוד
מר ערן יעקב
מנהל רשות המסים
משרד האוצר
ירושלים
הנדון
אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

הנני מתכבד להודיעך כי ועדת הכספים, בישיבתה היום, החליטה לאשר את הרשימות להלן:


1. רשימה לאישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
(רשימה שסימנה
2023-000497) – מכתבך מיום ז' בשבט התשפ"ג (29.01.23)

1
א.ר.ע.ל- לשנה - מחזור
580650885

2
אור בתיה
580590131

3
בית חם - נהריה
580489789

4
בלט ירושלים
580420263

5
ההתאחדות העולמית של הסטודנטים היהודים WORLD UNION OF JEWISH STUDENTS
580074284

6
המוזיאון הפרטי לילדים בגליל- לשנה- מחזור
580706984

7
המרכז לילד ולנוער יוצאי צרפת
580694271

8
המרכזים הקהילתיים חומות עכו
580313229

9
התאחדות לספורט המוטורי בישראל
580446011

10
כולל ומכון "שי עולמות"
580673119

11
כל הנשים- לשנה- מחזור
580627867

12
מוסדות אור המזרח ותפארת שלמה ע"ש הרב הצדיק רבי שלמה סלימן פרץ זצ"ל
580436442

13
מחדש- לשנה - אישור הגשת מסמכים
580726008

14
מכון הלכה חב"ד
580641397

15
מעל"ה - מרכז ערבות לטובת הילד- לשנה-מחזור
580611671

16
מקס אימפקט ישראל, חינוך מעשי ליזמות חברתית טכנולוגית בע"מ (חל"צ)- לשנה - מחזור
516271442

17
מרכבה - רכיבה ליתרון שבך- לשנה - אישור הגשת מסמכים
580721025

18
מרכז חסידי קוזניץ - גרודזיסק - פיאסצנה
580081800

19
מרכז למצויינות בשחמט
580675502

20
נותנים אהבה בקריית אונו- לשנה- מחזור
580623965

21
סבבתא- לשנה -מחזור
580708501

22
סיירת תיקונים רעננה
580685337

23
עזר ליולדת אחוזת ברכפלד
580701555

24
עמותת הכדורעף הפועל מטה אשר/עכו
580640613

25
עתידה
580701241

26
קהילת אנדו ישראל
580680734

27
קרן נר לקטי
580376796

28
רקמה אנושית- לשנה - מחזור
580704088

29
תושיה וחסד
580709996

30
תנועה בעם
580542645

31
עמותת רמז ע"ש סבא דמשפטים רבי משה זריהן זצוק"ל- לשנה –מחזור
580681823

32
עמותת אל - הים בקריית חיים ובקרית שמואל
580677094

33
נתיב ההלכה
580660553

34
ביהמ"ד ישועות משה ויזניץ אשדוד
580641355

35
קופת תומכי תורה ישיבת גרודנא- לשנה - אישור הגשת מסמכים
580723039

36
אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל
580599249

37
צדקת אשר
580550507

38
יגל ליבי- לשנה - מחזור 
580696524

39
קהילת דרך אמונה חניכי הישיבות גני איילון-לשנה - אישור הגשת מסמכים
580705689

40
בית כנסת קול ששון לעדת תימן - מודיעין 
580425114

41
שירז - עמותה למען הזאטוטים שלנו- לשנה- מחזור
580709145

42
לגדל - יעוץ פוריות
580637445

43
ישועות פנחס
580704781

44
בית כנסת ובית מדרש לצעירים אהל משה יבנה
580116481

45
עמותת דרך ה' - חולון 
580574374

46
בית להשם - נתיבות
580660272

47
קרן הבניין - סטריקוב בארה"ק 
580577906

48
משכנות ישראל אשדוד
580599108

49
בית הכנסת שבתות וחגים נתניה
580589240

50
אהבת ישראל, נחליאל
580644276

51
שערי הלכה והוראה
580539773

52
רשת מתנ"סים ק. טבעון 
580012284

53
ישיבת "יסוד העבודה" ע"ש הס"ק מסלאנימא זיע"א
580000453

54
נצח יעקב
580659233

55
רוני ושימחי- לשנה אישור הגשת מסמכים
580706760

56
עזרת אחים חצור- לשנה אישור הגשת מסמכים
580705838

57
נחנו לאגליקום לנופרחקום 
580646081

58
עמותת קיק בוקס וספורט תחרותי כפר יאסיף
580607257

59
דורות עולם- לשנה אישור הגשת מסמכים
580726206

60
בית מרדכי - בית שמש
580673879

61
שירת רפאל ירושלים
580708444

62
מוסדות סלנט בית שמש
580558880

63
תורת רבינו - בדרכי החסידות- לשנה אישור הגשת מסמכים
580732683

64
המרכז הספרדי להקמת והפצת התורה בקרית גת
580293801

65
תורה ותפילה רמת בית שמש ג'- לשנה אישור הגשת מסמכים
580710119

66
קהילת צעירי חב''ד לודבאוויטש
580675346

67
זכרון חיים פנחס
580609378

68
בית חב"ד הכרמים מודיעין שע"י צעירי אגודת חב"ד- לשנה אישור הגשת מסמכים
580708287

69
עמותת בית כנסת ישיבת אחים בראש העין-לשנה - מחזור
580426286

70
חניכי הישיבות רמת בית שמש ד'2- לשנה אישור הגשת מסמכים
580723989

71
קופת השכונה בית ישראל והסביבה- לשנה אישור הגשת מסמכים
580707958

72
נ. ממעמקים
580683670

73
גל-עד - מפעלי הנצחה ויד לבנים, מחסה ורווחה לילדים וקשישים- לשנה
580001824

74
בית מדרש מבקשי השם - רמת בית שמש
580473999

75
אלקודס למצוינות
580627826

76
תרומם
580667673

77
תרבות מאן דהוא
580649739

78
קרן פדנטים- לשנה מחזור
580679801

79
קרן אשכולות לעזרה הדדית
580126373

80
קול אביתר
580687499

81
פרדס - מרחבי למידה ושיח
580670933

82
מרכז עמלים
580665859

83
למענכם - מרכז התורה החסד והיתומים
580694776

84
כולל עמלי התורה בת ים- לשנה - אישור הגשת מסמכים
580719565

85
יד למורשת חיים הזז
580039253

86
הישיבה החדשה לצעירים
580699676

87
דברי יציב
580192862

88
בית על הים
580709509

89
בית חב"ד שכונת הדגן אפרת
580691780

90
בית המדרש לעמלי תורה
580429231

91
בית הכנסת רובע הסיטי - אשדוד
580383867

92
בית הכנסת מאורות ביתר
580296762

93
אור העולם - חסד וקירוב רחוקים- לשנה-אישור הגשת מסמכים
580727428

94
האופק להצלחה בשדרות והסביבה
580627271

95
מכבי ג'ים ק. ביאליק
580530228

96
עובדי השם ב"ב- לשנה אישור הגשת מסמכים
580724607

97
קרן מיסודם של יוצאי חטיבה 7
580174365

98
מורשת אבות- לשנה-מחזור
580420610

99
שמחת משה רבינו
580635084

100
אהבת עולם נתיבות (ע"ר) - לשנה אישור הגשת מסמכים
580725521

101
בית הכנסת המרכזי כוכב יאיר (ע"ר)
580144384

102
בית הכנסת מנין בני הישיבות ליוצאי צרפת ירושלים (ע"ר) 
580663011

103
בית הרב גץ (ע"ר)
580607588

104
בית מדרש ומתיבתא בית יעקב ואהל רבקה ע"ש ר' יעקב ואסתר רבקה ז"ל כ"ץ מברדיטשוב- לשנה מחזור
580178317

105
דברי פלטיאל (ע"ר) 
580555126

106
היו שלום (ע"ר) - לשנה אישור הגשת מסמכים
580717569

107
חברים למצווה (ע"ר) 
580591162

108
חסד עולם - עטרת מרגלית (ע"ר) 
580695641

109
ישיבת קול אריה ואסתר (ע"ר) - לשנה אישור הגשת מסמכים
580723112

110
ישיבת "תפארת משה" בני ברק (ע"ר) 
580110054

111
כולל שפתי כהן תל אביב (ע"ר) 
580148096

112
לב פנחס (ע"ר) 
580660827

113
מורשת וילנא בארץ הקודש (ע"ר) - לשנה אישור הגשת מסמכים
580729598

114
מרכז משיח הדר חיפה
580453082

115
משכן אברהם ויצחק - גבעת שמואל (ע"ר) 
580700946

116
משכן העדות - ב"ב (ע"ר)
580610897

117
עמותת עושי חסד לעדת הבבלים בירושלים (ע"ר)- לשנה מחזור
580524411

118
פרדס חיה פ"ח (ע"ר) 
580607513

119
פרויקט תבונות לתמיכה חברתית וחינוכית (ע"ר)
580373918

120
קרן תרום בישועתיך (ע"ר) - לשנה אישור הגשת מסמכים
580713345

121
רינה ותפילה נווה יעקב (ע''ר)
580645026

122
אור החיים - פתח תקווה (ע"ר)
580649978

123
תפארת מנחם -נס ציונה (ע"ר)
580699924

124
טוב בלב (ע"ר) 
580693513

125
אגודה למען בית הכנסת המרכזי נוסח אשכנז ברמת יצחק (ע"ר) 
580021541

126
מרכז לתורה אהלי יעקב ירושלים (ע"ר)- לשנה מחזור
580606895

127
אמת וחיים (ע"ר) - לשנה - אישור הגשת מסמכים
580724441

128
עולי באר (ע"ר) 
580588127

129
אורות בינימין
580400232











בכבוד רב,


חה"כ משה גפני




העתק: מר ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים, רשות המסים בישראל

קוד המקור של הנתונים