ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 27/02/2023

סיוע המדינה לאמנים עולים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



21
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
27/02/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 27
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, ו' באדר התשפ"ג (27 בפברואר 2023), שעה 11:42
סדר היום
סיוע המדינה לאומנים עולים
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
מוזמנים
יצחק אוחנה - סמנכ"ל חטיבת פרט, משרד העלייה והקליטה

קלאודיה כץ - מנהלת אגף תעסוקה, משרד העלייה והקליטה

טטיאנה קיסילבסקי - ראש וועדת קולנוע וטלוויזיה במשרד הקליטה

דניאל בלנגה - רפרנט בטל"T, קליטה ועלייה באג"ת, משרד האוצר

אלי גלייבמן - עולים חדשים, מפיק אירועים ומנהל הפרויקט

לאוניד שקולניק - עולים חדשים, מפיק טלוויזיה תסריטאי

מיכאל שץ - עולים חדשים, מנחה, שחקן קומיקאי

אירינה שיחמן - עולים חדשים, מנחה, בעלת ערוץ יוטיוב

אלקס קפלון - עולים חדשים, סוכן ומשרד לליווי שחקנים

אלי גלייבמן - שותף ומכל חברת הפקות, ארגון השחקנים

יבגני קזצ'קוב - עולים חדשים, במאי, מפיק, הפקות אומנות

ורוניקה קוקשייב - עולים חדשים, מפיקת אירועים ומנהלת הפרויקט

קיריל ספונוב - עולים חדשים, שחקן קולנוע ותיאטרון במאי ומפיק

אלכסנדרה סובלייבה - עולים חדשים, זמרת ומפיקה מוזיקלית

אנטולי בליי - עולים חדשים, שחקן קולנוע ותיאטרון במאי ומפיק

יבגני אורלוב - עולים חדשים, מפיק מוזיקלי ויוצר

לאוניד פדרול - ראש קבוצה, איגוד המפיקים

אלינה פדרול-קביטקובסקי - במאית, איגוד הבמאים והתסריטאים

אנטון סזונוב - מייסד קהילה 650 עולים יוצרים

מיכאל רחלין - במאי תיאטרון וקולנוע

אלכס מילר - יו"ר אגף העולה והעובד, ההסתדרות

אלקס ריף - מנכ"לית, לובי המיליון

משה ציצילניצקי - מפיק תיאטרון וקולנוע

אלה כהן - רכזת קהילה של עולים יוצרים
מוזמנים באמצעים מקוונים
ניסים זוהר זעפרני - מנהל תחום מוזאונים ואומנות פלסטית, משרד התרבות והספורט

ערן אוחנה - מנהל תחום יוצרים, אקו"מ

אילנה הלן תבוריסקי - מנהלת המחלקה לקליטת העלייה רחובות
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
זיו אפללו – חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.




סיוע המדינה לאמנים עולים
היו"ר עודד פורר
שלום, אני שמח לפתוח את ישיבת וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. הנושא הוא סיוע המדינה לאומנים עולים, אני אציין בפתח הדברים ולפני שאני אתן גם לאומנים ואחר כך למשרד העלייה והקליטה, כי אני רוצה שקודם תשמעי קצת את האורחים שלנו. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מאוד מיוחדת, בשנה האחרונה עלו למדינת ישראל כמעט 80 אלף איש בשנה, מספרים חסרי תקדים, אנחנו חזרנו למספרים של סוף שנות התשעים, תחילת שנות האלפיים, שצריך להבין שבעלייה הזאת, מגיעה אוכלוסייה, גם מאוד מאוד מבוססת בתחומים המקצועיים שלה, בכל התחומים המקצועיים, גם בתחומים של התרבות והאומנות, אפילו בתחומים של התרבות והאומנות, עוד יותר מכך והרבה מאוד אנשים שהיו צריכים לעזוב ולעזוב לעיתים מהר, עם מעמד ציבורי מאוד מאוד גבוה ומדינת ישראל צריכה לפעול בכמה מישורים כדי להשאיר אותם כאן.

אחד, לתת להם את הפלטפורמה המקצועית ואת היכולת להמשיך ולפעול בתרבות ובאומנות. להשתמש בהם ולהנות מהם, גם כשגרירים של מדינת ישראל כלפי העולם, היום התפוצה של פעילות כזאת היא רחבה, באמצעות הרשת מגיעים לכל מקום בעולם ולאוכלוסייה גדולה מאוד שחלקה בכלל לא חשופה למדינת ישראל. אני קיבלתי פניות שונות מאומנים מכל מיני גוונים, מכל הצורות, גם אומנים שחיים כאן וקשה להם להתפרנס מאומנות כאן, גם אומנים שיש להם עדיין יכולת להתפרנס בחו"ל, או מעבודה בחו"ל וגם הם סובלים מבעיות אחרות כאן. אנחנו נשמע כאן מגוון רחב של בעיות ונראה כיצד אנחנו יכולים לפתור אותם. אני אתן, נרשמו אצלי עוד לפני כן, נתחיל עם אלי גלייבמן, בבקשה.
אלי גלייבמן
קודם כל תודה רבה לחבר הכנסת, יושב הראש של הוועדה, עודד פורר ותודה לאלכס מילר על ההזדמנות להגיע לפה ולהיות חלק מהשולחן העגול הזה. אני אציג את עצמי, שמי אלי גלייבמן ביחד עם שותפתי ניקול קוקשייב, עלינו לארץ בשנות התשעים, אנחנו שותפים בביזנס .. זה בעצם פלטפורמת אוף ליין והוקמה במטרה לאחד עסקים קטנים, בתחומים כמו בלייף סטייל, מעצבים, זמרים, אומנים ואנשי במה. הפלטפורמה שלנו מורכבת ועובדת כבר 15 שנה בישראל. עשינו יותר מ-2,000 אירועים לדוברי רוסית בישראל, יש לנו משרד פרסום ושיווק שנותן שירות להקמת מותגים וקהילה של בלוגרים, יזמים ואנשי אומנות, כ-3,000 איש היום בישראל. משהו קטן, רק חזרנו מוינה ורציתי להגיד, עודד פורר, אנחנו זכינו בפרס, בפרויקט מאוד מיוחד ואני מאוד גאה בו, ביחד עם עמותת נגישות ישראל, שנקראת PERPULE VEST מטרתו חילוץ וסיוע הומניטרי לאנשים בעלי מוגבלויות, אז זה משהו קטן שאנחנו מאוד גאים בו. במהלך השנים פונים אלינו כל אנשי מקצוע, אומנים ואנשי במה, כדי להשתלב בתחומים שונים בישראל ואחד מהבעיות המרכזיות שתיכף הקבוצה שלנו תציג אותה, זה בעצם, אי מענה ואי ידע להגיע ולהשתלב בישראל, זה אחת מהבעיות המרכזיות.
היו"ר עודד פורר
מה, שהם לא יודעים איך להשתלב בתרבות?
אלי גלייבמן
שבנאדם מגיע לישראל, או שעושה עלייה לישראל, או גם אנשים דוברי רוסים בישראל שרוצים להתפתח, אין כרגע ארגון, או איזשהו מענה, באמת, אמיתי ורציני לאנשים האלה, זו אחת מהבעיות המרכזיות וכמו שציינת, בזמן האחרון שהגיע וידע, הכי חשוב זה הנגשת ידע לאותם אנשים, זה שיש ארגונים וועדות זה עדיין לא פותר את הבעיה לאותם אנשים. אני רוצה להציג את קיריל ספונוב זה אחד מהאנשים הידועים, שחקן ובמאי ידוע מאוד, אחד מהאנשים הידועים שהגיעו אלינו מרוסיה והוא יציג את עצמו.
היו"ר עודד פורר
קיריל ספונוב.
קיריל ספונוב
שלום, ספונוב, כן, שלום לכולם, תודה כבודו. אני שמח להיות פה וכן, אני אדבר עברית, אבל בזמן האחרון לא דיברתי, כבר 15 שנה כמעט לא דיברתי ואיבדתי את רוב המילים אז אני ממשיך ברוסית, אם אפשר.
אלכסנדרה סובלייבה
אני אתרגם, אם צריך.
היו"ר עודד פורר
אוקי, אז בוא תדבר ואת תתרגמי אותו. בבקשה, קיריל.
קיריל ספונוב
אני פה משנת 1999, עכשיו אני תושב חוזר. הגעתי בהזמנת גשר וכבר עברתי את כל המסלולים שעכשיו עוברים העולים החדשים האומנים. אני יודע, אני מכיר את הקשיים הגדולים שעוברים האומנים ואני עכשיו, יחד עם עוד קבוצה של אומנים מקים ארגון ואני רוצה לעשות שם פתרונות סיסטמתיים של הבעיות של כל האומנים העולם, באשר הם, בלי הבדל, שחקנים, במאים, קולנוע ואני בטוח שזו צריכה להיות שיטה, איזושהי מערכת.
היו"ר עודד פורר
אתה יכול לתת לנו דוגמא לבעיה ספציפית אחת, או שתיים שנתקלים בהם?
קיריל ספונוב
העיקרית היא, שילוב האינטגרציה של האומנים בתוך עולם התרבות הישראלי ובדיוק על זה אנחנו מתכננים לעבוד בארגון החדש. אני נפגש עכשיו עם הרבה עולים חדשים שהם עדיין לא הצליחו להבין ולאהוב את המדינה, זאת אומרת אני מדבר גם על לגרום להם לאהוב את ישראל, להכיר להם את התחומים שישראל מובילה בהם ולהכיר להם עולם התרבות ואת ישראל לעומקה. ואז הם חושבים על זה והם מחליטים שהם רוצים להשתלב ולהתערות בחברה הישראלית.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. היי, בבקשה, אנטון, אחריו לאוניד שקולניק.
אנטון סזונוב
אני אנטון סזונוב, אם אני יכול לדבר באנגלית זה יהיה יותר קל. אז אנחנו מנהלים מאז שלוש שנים בישראל, קבוצה וקהילה של רוסים ואוקראיניים עולים בתל אביב ולפני שנה ייצרנו, כאשר המלחמה התחילה, ייצרנו קהילה חדשה עבור אומנים ויוצרים עולים מרוסיה ואוקרינה, היא נקראת creators. אנחנו מנהלים גלריה ביפו העתיקה שממומנת על ידי קבוצת פילנתרופים ואנחנו כבר הגענו לבערך אלף אומנים ואומניות מכל מיני מקצועות, שחקנים, במאי קולנוע, במאי תיאטרון, כבר יצרנו כבר כמאה אירועים איתם, יצרנו פסטיבל בתל אביב. בעיקרון אני לא רואה בעיות אחרות עבור האומנים העולים, חוץ ממימון הפרויקטים שלהם, אני רואה שהם מאוד פעילים ואנחנו מאוד פעילים, אבל הבעיה העיקרית שלנו זה מימון בגלל שהקבוצה הפילנתרופית השנה בבעיה בגלל שכל הכסף הרוסי ברוסיה מוקפא, אז - - -
היו"ר עודד פורר
יש לכם בעיה להעביר את הכסף לישראל גם?
אנטון סזונוב
מבחינה אישית? לא, אני חי בישראל כבר שבע שנים, אז אין לי כבר קשר עם רוסיה.
היו"ר עודד פורר
אבל האומנים שאתה שמגיעים אליך, יש להם בעיה כזאת שהם מתמודדים איתה?
אנטון סזונוב
בדרך כלל להעביר כסף מרוסיה לכל מדינה, כולל ישראל, עכשיו זה נפתר, אבל אני מדבר לא בשם עצמי, יש אנשים שיש להם קפיטול והם מנסים להביא אותו לישראל, בימים אלו בשנה זו הם לא מביאים כסף עבור פילנתרופיה, או תרבות, לדוגמא, שנה שעבר יצרנו את פסיטבל התאטרון מהכסף של רומן אברמוביץ ואפילו הוא לא העביר לנו כסף השנה לישראל, אני רואה האמת רק את הבעיה של מימון הפרויקטים בישראל, למרות שאני רואה המון אומנים שעושים הרבה דברים, כאן בישראל יוצרים שכבה חדשה של תרבות ישראלית זה כמו מיקס של מה שהם מביאים מבית מוצאם, ברית המועצות לשעבר ומנסים להגיע לתרבות הישראלית.
היו"ר עודד פורר
איזה עזרה הם מקבלים ממשרד הקליטה?
אנטון סזונוב
אנחנו עובדים בצמוד עם משרד הקליטה מאז שנה שעברה, אנחנו דנים כבר חצי שנה על תקציב עבור שבוע העלייה, אבל היה לנו אפס עזרה מהם, למרות שאנחנו אחד מהקהילות הגדולות של יוצרים עולים, כשיש לנו מקום שבו אנחנו יוצרים אלפים של פרויקטים שיוצרים מתרבויות שונות, מהראייה שלי, מהראיה של מנהיגי הקהילה, יש לנו ממש אפס עזרה.
היו"ר עודד פורר
תודה. לאוניד שקולניק, בבקשה.
לאוניד שקולניק
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני לאוניד שקולניק ואני הגעתי לארץ כמעט לפני שנה וכבר נואם בכנסת בעברית.
היו"ר עודד פורר
העברית שלך מצוינת.
לאוניד שקולניק
תודה ואני בטוח שהמורה שלי באולפן תהיה גאה בי ועכשיו ברוסית.
היו"ר עודד פורר
בבקשה, אלכס תעזרי לנו עם התרגום.
לאוניד שקולניק
אני רוצה להצטרף לדברים של קיריל, אמיתי, בדבר החשיבות שבהקמת עמותה שתייצג את האומנים שהגיעו בשנים האחרונות. התהליך כבר התחיל, זאת אומרת התחילו להקים את הארגון ועוזרים להם כל מיני עמותות קיימות של שחקנים, של בימאים, זאת אומרת תומכים במהלך שלהם כל מיני ארגונים קיימים. אני רוצה לדבר על האינטגרציה, אני רוצה לתת דוגמא ספציפית בנוגע לבעיות שמתמודדים איתם אומנים, כולל אותי, אנחנו לא שונים מכל עולה אחר, אבל כן צריך להבין שאומן, האומנות שלו זה חלק משמעותי מהחיים, ממש מהנפש שלו. האומנים שלא ימצאו את מקומם בעולם התרבות הישראלי, יחשבו בשלב מסוים לעזוב את המדינה וכיום, בחודשים הראשונים אלה, אין להם שום גוף לפנות אליו, מה שבעצם, גורם להם לעזוב בתוך כמה חודשים את המקצוע וזה משפיע, גם על ההחלטה שלהם להישאר, או לא, על הבריאות הנפשית שלהם. אנשים שעובדים עם שפה, למשל, כמוני, מפיק ותסריטאי, לא יכולים לעבור במהירות לתרבות אחרת, לשפה אחרת ובעצם, מאבדים את עצמם ואת המקצוע שלהם.
היו"ר עודד פורר
מה הצפייה ממשרד הקליטה? מה רוצים שהממשלה תעשה?
לאוניד שקולניק
אני מציע שהעמותה הארגון הזה יהיה סוג של גשר בין הארגונים המקצועיים, בין החברה, בין עולם התרבות הישראלית, לבין אותם אומנים, שהיא תייצג את כל האומנים העולים החדשים ותעזור להם להשתלב בעולם התרבות הישראלי, היא תחבר אותם בין אנשי המקצוע בגופים השונים ותקל את הקליטה והכניסה הפנימית לתוך עולם התרבות. בלי תוכנית מיוחדת, אי אפשר, פשוט לקחת ולהיכנס לתוך עולם הטלוויזיה הישראלית, לא משנה איזה רקורד, איזה רזומה יש לך, חייבים איזשהם מסלולים מיוחדים וחיבורים מיוחדים. המטרות של הארגון, אחד, להשאיר את האומנים בתחום האומנות ושתיים, לשלב אותם בעולם התרבות הישראלית. אני לא מחפש להשאיר את האומנים בעולם התרבות הרוסי ששרים את השירים שלהם פנימה, אני רוצה לשלב אותם בתוך עולם התרבות הישראלי.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. טטיאנה בבקשה.
טטיאנה קיסילבסקי
שלום, שמי טטיאנה קיסילבסקי, אני עליתי ארצה בדצמבר 1990 כשעוד לא היה טלוויזיה בארץ, קולנוע היה - - -
היו"ר עודד פורר
היה טלוויזיה רק ערוץ 1- - -
טטיאנה קיסילבסקי
היה טלוויזיה, היה ערוץ 1, ערוץ לבנון, ערוץ ירדן וחינוכית, זה הכול ואני כבר כשעליתי, סיימתי אוניברסיטה בטלוויזיה וקולנוע, אני רוצה להגיד למה אני מרגישה שיש לי זכות ואני יכולה לדבר מה זה סיפור הצלחה בתחום שלנו. אני הסיפור ההצלחה, רק בגלל שתחילת הדרך היו תוכניות, הייתה חממה לאנשי קולנוע, סביב בוריס מ. שהוא לקח אותם והכיר להם כל מיני חברות הפקה. היה - - -
היו"ר עודד פורר
היה תוכניות שהממשלה הובילה?
טטיאנה קיסילבסקי
משרד הקליטה ולי אישית לקח אותי משה גולן, כולם מכירים אותו, מפיק ידוע שהוא עשה מן גם - - -
היו"ר עודד פורר
מנחם גולן?
טטיאנה קיסילבסקי
לא, משה גולן הוא אח של מנחם.
היו"ר עודד פורר
אה אוקי.
טטיאנה קיסילבסקי
כן, הוא גם מפיק מאוד ידוע בארץ והוא גם ביחד עם משרד הקליטה הם עשו תוכנית, כמה קורסים ואני הייתי בקורס הראשון, מאז קוראים לי סבתא רבא של טלוויזיה רוסית בארץ, כי בסיום הקורס, עשינו תוכנית ראשונה בשפה הרוסית והיה קורס לעיתונאים של טלוויזיה וקולנוע, גם הייתי שם, במהלך הקורס הזה וזה מאוד חשוב, לפי מה שאני שומעת שאנשים מספרים, מהלך הקורס היה בעברית בשפה מקצועית, לא סתם אולפן עברית, אלא עברית מקצועית, היו שיעורי היסטוריה לאנשים, כי איך אפשר להיכנס לחברה הישראלית, לפחות אנשים שלא הולכים ללמוד בבית ספר ולעבוד אחר כך בעיתונות, בלי לדעת מה ההיסטוריה, בלי להבין מה ההבדל בין חדרה לגדרה. היו סיורים וטיולים בארץ, אבל לא כתיירים, היו סיורים בשביל עיתונאים ואנשים מתחום האומנים שיכולים להכיר את הארץ מהצד הזה. הייתה היכרות עם חברות הפקה מאוד גדולות, היו סיורים באולפני טלוויזיה, היה אז אולפן אחד וחצי, אבל בכל זאת ובזכות זה, אחרי זה הזמינו אותי, הייתי שנתיים בארץ, הזמינו אותי להיות אחת מהמייסדים של ערוץ - - -
היו"ר עודד פורר
טטיאנה, בואי נתרכז במה צריך היום.
טטיאנה קיסילבסקי
אני מסבירה וגם דרך מה אני מציעה. הייתי גם בימאית ראשית ואחת מהמייסדות של חברת כבלים בארץ מתב, אחר כך הייתי מפיקה ראשית של ערוץ, יש לי כל מיני זכויות ובגלל שאני עכשיו חלק מוועדה לקולנוע ולטלוויזיה של משרד הקליטה, לפעמים אני גם ראש וועדה לקולנוע וטלוויזיה. אני רואה את האנשים האלה, פעם היו וועדות פעם בשלושה-ארבעה חודשים, היום זה וועדות פעמיים בחודש וזה פי שניים אנשים ואני רואה אותם וזה אומנים ברמה - - -
היו"ר עודד פורר
מה נותנת הוועדה? על מה היא דנה?
טטיאנה קיסילבסקי
כל מה שוועדה יכולה לתת היום, זה ציון מי מצטיין במיוחד כאילו ונותנת איזה סכום כסף שמקבלים חד-פעמי, זהו.
היו"ר עודד פורר
כמה?
טטיאנה קיסילבסקי
2,500 משהו כזה וזהו, זה כל מה, פעם היה אפשרות לאנשים שברשימה, לתת בקשות ולעשות פרויקטים מסוימים, גם סרטים - - -
היו"ר עודד פורר
אתם לא מאשרים פרויקטים, אתם מאשרים מענק.
טטיאנה קיסילבסקי
אין כלום, פעם זה היה, הייתה חברת טלדור ששם הייתה וועדה ארבע, אם אתם זוכרים והם נתנו לאנשים סיוע לעשות, גם פסטיבלים, גם סרטי קולנוע, גם הצגות תיאטרון וגם גלריות לאומנים וכו', עכשיו אין דבר כזה ולא קיים ובגלל שאני מבינה שיש בעיות בארץ ויש גם אנחנו בבחירות פעמיים בשנה וכל פעם מתחלפים, גם שר קליטה, אבל יש לי הרגשה ששר הקליטה שלנו היום הוא לא מתעסק בעולים חדשים, יוצאי חבר העמים ובמיוחד בתחום שלנו. יש לנו תוכנית, אנחנו פה גם חברת הפקה שלי, אני יודעת בדיוק כמו שזה היה פעם, איך לעזור לעשות חממה ולעזור לאנשים להיכנס יותר קל ויותר חלק לחברה הישראלית ולהכיר את זה, כי אנשים שחיים פה יותר מחמש שנים, שבע שנים אפילו, הם עדיין בגטו רוסי, מה שנקרא, כי אין להם דרך להיכנס.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. יבגני אורלוב, בבקשה.
יבגני אורלוב
שלום, אני יבגני אורלוב, מפיק, מוסיקאי, מורה, אני מלמד ילדים אושר.
היו"ר עודד פורר
מתי עלית לארץ?
יבגני אורלוב
שנה.
היו"ר עודד פורר
לא היה אולפן?
יבגני אורלוב
לא היה מקום בנתניה, עדיין אין מקום.
היו"ר עודד פורר
סליחה רגע, אתמול הייתי באשדוד בסיור, אז אני פוגש שני רופאים, עכשיו חסרים רופאים במדינת ישראל, שני רופאים, קלאודיה, כבר עם וותק של 14 שנה, מומחים, קרדיולוג, שהם כל מה שהם צריכים זה מבחן עברית, אז אומרים להם תחכו, אולי בעוד שנה יהיה לכם מקום באולפן כדי שתוכלו להתחיל ללמוד למבחן עברית שלכם.
קלאודיה כץ
זה למבחן, כי אני פותחת און-ליין הרבה כיתות כאלה, או באמת, אולפן א'.
היו"ר עודד פורר
אולפן א' אין כלום, כלום, כלום.
יבגני אורלוב
אני לא רואה שום דבר רע בזה שאדם מחפש מקום שטוב לו בו ושלמשפחה שלו טוב בו. אני רודף אחרי האושר שלי ורבים מהחברים שלי מצאו את האושר בישראל, במדינה קטנה וחברתית וצפופה. אני מבין הרבה באושר ואני יודע להיות שמח ומאושר, גם כשחמותי מגיעה לבקר. אני גר ליד שרית חדד ואלה פוגצ'וב.
היו"ר עודד פורר
שיתמקד בבעיות שהוא מתמודד איתם.
יבגני אורלוב
אין לי בעיות.
היו"ר עודד פורר
איזה בעיות אתה רואה שלאחרים יש?
יבגני אורלוב
הרבה אנשים ששם עשו מיליוני אנשים מאושרים ונתנו להם תרבות, הגיעו לכאן וכאן הם עדיין קצת אבודים. מה שצריך לעשות זה לחבק אותם, לאסוף אותם ולהגיד להם זה הבית שלנו, אנחנו איתכם ולעזור. צריך לעזור להם, להמשיך לעשות את מה שהם טובים בו, את האומנות שלהם. פשוט שהטוב ינצח. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. מיכאל, בבקשה.
מיכאל רחלין
שלום כולם, שמי מיכאל רחלין, אני אדבר אנגלית, אני מאד עצבני, אבל אני אנסה.
היו"ר עודד פורר
עצבני זה במקום אחר לא מאיפה שהגיע.
מיכאל רחלין
הגעתי ממוסקבה, הגעתי באוקטובר הזה עברתי לכאן. אני במאי תיאטרון ושחקן, אבל בעיקר במאי תיאטרון. מהרגע שהגעתי לכן, מיד התחלתי לנסות לעשות משהו בתחום המקצוע שלי ואספתי כמה שחקנים רוסיים ובשילוב עם גשר, עשינו הופעה לילדים על הבמה של גשר וזו הייתה הצלחה, עכשיו אנחנו עושים עוד הופעה לפורים, במסגרת פסטיבל במוזיאון, אבל יש לנו ברור, עם כל התשוקה שלנו שהיא כמובן צריכה להיות, אבל אנחנו קוראים לעזרה, כי אנחנו, למשל, אין לנו מקום לעשות חזרות, עכשיו אף אחד לא יכול לספק לנו מקום, אפילו חדר קטן לחזרות, אנחנו עושים חזרות בדירה, או ברחוב והכול בסדר, אני מבין, זו הדרך התחיל, אבל זה ברור שאנחנו צריכים - - -
היו"ר עודד פורר
אתם גרים בתל אביב?
מיכאל רחלין
כן, עכשיו אני גר בתל אביב, עברתי מבת ים.
היו"ר עודד פורר
אבל מישהו מהרשות המקומית, לא נותנת לכם מקום לחזרות, כי יש הרבה מקומות של הרשויות, יש לכם קשר עם הרשות המקומית?
מיכאל רחלין
היה טוב אם היה לנו מקום קבוע, אני מתכוון איזה חדר קטן, או משהו, כי זה חייב, אם לא זה ממש ממש קשה.
היו"ר עודד פורר
יש לכם קשר עם מישהו מהעירייה? בתל אביב, בת ים?
מיכאל רחלין
לא ממש, ניסינו.
היו"ר עודד פורר
הם לא יודעים איך.
מיכאל רחלין
אם הייתה לדוגמא תוכנית, כמו שטניה דיברה עליה, זה היה מאוד מאוד עוזר לנו.
היו"ר עודד פורר
תודה, אני רוצה משרד הקליטה, תיכף אני אתן לשאר האנשים לדבר, את רוצה להתייחס קלאודיה לבינתיים, למה שנאמר כאן?
קלאודיה כץ
אני אשמח.
שלומית אבינח
יש עוד שני אומנים שביקשו.
קלאודיה כץ
אני פשוט אמסגר את הבעיה קצת ואני אגיד גם.
שלומית אבינח
הם הגיעו, בוא נכבד אותם.
היו"ר עודד פורר
לא, פה נתתי, כן, לאוניד, בבקשה.
לאוניד פדרול
שלום רב, אני לאוניד פדרול, הגעתי ארצה ב-94 ומ-95 עבדתי 22 שנה, במוזיאון ארץ ישראל, מנהל מחלקת צילום וגם כן עסקתי עם קולנוע, אני חבר איגוד המפיקים ואחרי 22 שנה במוזיאון ארץ ישראל, קיבלתי פנסיה 2,600 שקל, זה ממש בושה, לא יודע מה, מו, אבל בסדר ואז המשכתי עם הקולנוע והקולנוע ממש רצית לדבר על זה, על מה שדיברה טניה קיסלבסקי, קשה להתחבר לקרנות קולנוע, כי נגיד יש, אני יכול להראות לך שבטבלה כתובים את כל הנתונים הסטטיסטים לבחירת קרנות קולנוע ונגיד עלייה, נגיד בשנה 2014 היה סך הכול אחוז אחד וב-2016 שלושה אחוז, זאת אומרת האחוזים לקרנות קולנוע בסרטים של העלייה, ממש נמוכים מאוד מאוד ובעזרת משרד הקליטה, עשיתי יחד עם קבוצת במאים ומפיקים, עשיתי סרט אחד על אומנים שהגיעו בשנות השבעים ארצה, במשרד הקליטה משלמת על הסרט 100 אלף שקל, זאת אומרת אלו הסכומים שאין אפשרות לעשות איתם קולנוע, אנחנו הפקדנו עוד כספים וזה היה ב- - -
היו"ר עודד פורר
אז בוא נתמקד בהיום.
לאוניד פדרול
אז היום יש בקשה מהוועדה להקים את החממת קולנוע, כמו שהיה לפני עשרים שנה ולפני 15 שנה ואז באותה וועדה, עולים חדשים מגיעים ארצה, יכולים להתחבר לאותה חממה ואז להרוויח גם כן ואז להשתלב בתרבות של הקולנוע, אז זה מה שאני מבקש.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. אלכס מילר, בבקשה.
אלכס מילר
תודה אדוני היושב ראש. ראשית ברכות וכמובן, אני מודה על ארגון הישיבה. אני מצידי רוצה להגיד, כמובן, שאצלנו בהסתדרות האגף שלי, לפחות, הוקם בעקבות ההבנה שיש ליו"ר ההסתדרות בתחום של העלייה והקליטה, כידוע לך, הסוגייה של העלייה והקליטה נמצאת בחוקת ההסתדרות. אנחנו נפעל, כמובן, לחיזוק של כל עובד עולה שנמצא בשורותינו, אבל ספציפית לתחום הזה, פנו אליי חברה, גם כמובן, אלי ואת ניקול, בעניין של אומנים עולים, אנחנו קודם כל, כידוע לכם, יש לנו תוכנית שאנחנו מפעילים בהסתדרות, תוכנית בשם 'פרנדס', זו תוכנית שמופעלת על ידי ההסתדרות ב-15 אולמי מופת של ההסתדרות בפריפריה, שמה אנחנו נותנים בעצם, מענה תרבותי לחברי ההסתדרות ולכל מי שמעוניין להצטרף לשורותינו מסובסד ואנחנו בעצם, היום פותחים אפשרות שבאותם האולמות, תקיימנה הופעות של אומנים עולים, בשפה הרוסית, נוכל בעצם לתת את התרבות לפריפריה, לכל אותם שרוצים לשמוע, רוצים - - -
היו"ר עודד פורר
אלכס, התקציב הזה נותנים לרשויות המקומיות?
אלכס מילר
לא, מה פתאום, זה תקציב שלנו.
היו"ר עודד פורר
שמה? מה זה תוכנית פרנדס?
אלכס מילר
אנחנו מסבסדים לכל חברי ההסתדרות שרוצה לרכוש, אתה נכנס לפרנדס, אתה רואה שם אומנים, שבעצם, אומנים ישראלים היום מופיעים באולמות מופת - - -
היו"ר עודד פורר
בסבסוד?
אלכס מילר
כמובן, בסבסוד, זה תוכנית של גוף שלנו של ההסתדרות, לחברי ההסתדרות. יש לנו היום תוכניות, גם לגמלאים, גם לעולים - - -
היו"ר עודד פורר
אז אתם יכולים להקצות חלק מהתקציב של פרנדס, גם לאומנים עולים.
אלכס מילר
זה מה שאנחנו היום בודקים, אפשרות להופעות שאנחנו מארגנים היום, יחד עם, זה היוזמה שלנו, אנחנו התחלנו כבר לדבר על הנושא הזה, זה בנושא הזה.
היו"ר עודד פורר
ההסתדרות לפעמים עושה גם דברים טובים.
אלכס מילר
תודה רבה, לא לפעמים. דרך אגב, נאחל הצלחה ליו"ר ההסתדרות, מנהל משא ומתן על כל מה שקשור להסכם ומסגרת, נקווה מאוד שנשמע גם בשורות בנושא הזה.
היו"ר עודד פורר
שגם ילחץ על הסתדרות המורים לעשות הסדר של מורות באולפנים.
אלכס מילר
תשאיר את הכבוד של הסתדרות המורים, להסתדרות המורים, אבל אדוני היושב ראש, בנושא של אותו גוף ארגון, שבעצם, דובר כאן על ידי החברים. כידוע לכם, כמובן שאנחנו תומכים בכל התארגנות, בכל אגוד שיקום, אנחנו בעד שבסופו של דבר, ברגע שאנשים מתארגנים ויש להם מטרה והמטרה של השתלבות בתרבות הישראלית היא בעצם מטרה עליונה, שאני חושב שגם המדינה יודעת לחבק את אותם הגופים שמקדמים את המטרה הזאת. אני אשמח שהוועדה גם תמליץ שהמדינה, ברגע שגוף כזה שבא ומאחד את כל, בעצם, אותם אומנים, לא רק בתחום הקולנוע, לא רק בתחום, כל מה שקשור ביצירה, דבר חשוב, כמו שאנחנו ידענו לחבק, אמנם באיחור, גם את הרופאים וגם מהנדסים וידענו לתת להם את התוכניות שילמדו להשתלב, ככה המדינה יכולה לטפל בעולם האומנות. אנחנו נבחן גם את האפשרות של מתן, בעצם, הסוגיות של, לא יודע איך להגיד, כובע, או חולייה, אבל יש לנו גם גוף חדש שהוקם דרך הפורום עצמאים, כידוע לכם יש שמה פורום בעצם, של פרילנסרים שחלק גדול מאוד מאותם אומנים, נמצאים באולם הזה, שמה גם נוכל לתת להם את המענה המקצועי שהם צריכים, ליווי, הסכמים וכו' וכו'. בעצם אנחנו נבחן את כל האפשרויות, ברגע שאותו גוף יקום, אנחנו גם נהיה יותר חכמים ונדע גם איך לעזור ולסייע. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. אילנה הלן תבוריסקי, בבקשה.
אילנה הלן תבוריסקי
שלום קודם כל ליושב ראש, תודה על היוזמה, טטיאנה, כל הכבוד על היוזמה, באמת, תודה על ההזמנה. אני פה בשני כובעים, קודם כל, כמפיקה לשעבר ודבר שני, מנהלת מחלקת קליטה ברחובות, עיר תרבות ומדע, כמו שאתם יודעים, אין מפיקים לשעבר, אנחנו תמיד מפיקים. אני רוצה להגיד כמה מילות זכות על וועדת ארבע שהייתה, זה היה פתרון מדהים להעסקה ולהשתלבותם של כל האומנים העולים.
היו"ר עודד פורר
הדבר הזה נגמר בעצם?
אילנה הלן תבוריסקי
הדבר הזה נגמר בשנת 19, בשנת 20 הייתה פה וועדה, מטעם הליכוד, היו פה שתי וועדות והייתה פה דרישה לחדש את הוועדה, שום דבר לא נעשה מאז, יש באמת רק וועדה שנותנת ציון, כמו שטטיאנה ציינה, אין שום דבר ושום המשכיות לפרויקטים. מהפרויקטים האלה העולים מצאו את הבית השני, או הבית הראשון של ארץ ישראל, הם השתלבו יפה מאוד בתחומים שהם עלו איתם לארץ, במקצועות שהם רכשו ואין שום טעם שאנשים שכבר הגיעו עם מקצוע, כמו אומנות, ישתלבו במקום אחר, במקום לעשות הופעות ולעבוד במקצוע שלהם. כל הכבוד להסתדרות, אלכס, לא ידעתי שיש כזה פרויקט, אנחנו בהחלט נשמח לשמוע. עכשיו בתור מנהלת מחלקת קליטה, אנחנו מנסים להפעיל פרויקטים רבים, בהם ישתלבו עולים חדשים, עוד מעט גם יבגני יופיע אצלנו ואנחנו מזמנים את כל העולים, הרשות מוכנה לקבל והרשות מוכנה לעשות פרויקטים להשתלבותכם.
טטיאנה קיסילבסקי
יש כסף?
היו"ר עודד פורר
אין בעיה של כסף שם ברחובות. בבקשה, אלקס.
אלקס ריף
שלום לכולם, תודה רבה לחבר הכנסת פורר על הדיון הזה, כי באמת, כמו שנאמר כאן, בניגוד לרופאים, או אקדמאיים, אפילו גם אם הפתרונות לא שלמים, יש פתרונות של המדינה, בנושא של אומנים עולים, כרגע, אין פתרונות כמעט בשום גורם, עוד מעט קלאודיה תרחיב, מה כן קיים אצלם, אבל רוב הדברים העיקריים לא קיימים. אז אני מעדכנת שאתמול התקיימה פגישה, יחד איתנו, לובי המיליון, מי שלא מכיר, אנחנו עמותה שמייצגת צרכים וזכויות של ישראלים דוברי רוסית, עם משרד התרבות והספורט, עם ילנה שהיא מנהלת המטה של השר ועם מוזיאון אנו, בעצם, כתאגיד סטטוטורי של משרד התרבות והספורט זה זרוע שיכולה במהירות לבצע פרויקטים. הצפנו כמה קשיים, קושי ראשון שמאוד רלוונטי למה שנאמר כאן, זה הנושא של מפגשי אוריינטציה, מגיעים בימאים, מגיעים שחקנים , מגיעים מפיקים, לעשות להם סדנת אוריינטציה לעולם התרבות הישראלי שמיוחדת לתחום שלהם, לבנות להם סדנה מיוחדת, ביחד עם האיגודים המקצועיים, ביחד עם הבימאים, עם הקולנוע וכדומה, סדנה של נכנסים מבינים מה קורה פה, איזה הגשות לקרנות יש, מי נגד מי ולאן הם הגיעו, זה דבר ראשון, מפגשי סדנאות אוריינטציה, מאוד בקלות אפשר.

דבר שני, לבנות חממה, נאמר כאן ממש במילים חממה, ממש לבנות חממה במוזיאון 'אנו' לאומנים, דרג ביניים לפחות, זאת אומרת אנשים שכבר מגיעים עם איזשהו ניסיון, גם סדנאות, גם פרויקט ראשון במולדת, ללוות אותם, גם חללי חזרות שנאמר כאן שמאוד מאוד חסר ולתת מענה, לפחות, לכמה מאות אומנים. עכשיו אני אגיד, זה פתרון מהיר, זריז שאפשר להוציא לדרך מחר בבוקר, חבר הכנסת, שאפשר מחר בבוקר כבר להתחיל לענות לצרכים של אומנים ממוזיאון 'אנו'. גם משרד הקליטה, אנחנו בדיוק בדיונים להצטרף, אנחנו רוצים לפנות גם לעריית תל אביב, שזאת עירייה שיש לה כסף ורוצה לקדם אומנים עולים, גם לסוכנות היהודים שאנחנו נמצאים בשיחות איתם, ממש ליצור פרויקט גדול שמתרכז במוזיאון 'אנו', שמוזיאון 'אנו' זה היום המוזיאון עם הקשר הכי טוב לעולים הצעירים האומנים שמגיעים, יש להם את הקהילה של האנשים האלה ועוד דבר, היום מבחני התמיכה של משרד התרבות והספורט תומכים באומנים, אין היום באף מבחן תמיכה, התייחסות מיוחדת לאומנים עולים. אז בזכות פנייה ואנחנו עכשיו מקדמים תיקון רוחב, זה ייקח כמה חודשים, כן, תיקון מבחני תמיכה, לפחות חצי שנה, אבל תיקון רוחב שמבין שאוכלוסיית העולים החדשים היא אוכלוסייה מיוחדת שצריך להתייחס אליה באופן ייחודי. לפי מה שאמר משרד התרבות והספורט, יש מינימום שני מיליון שקלים לנושא הזה, שוב, זה לא מעט כסף להתחיל את הסיפור הזה.
שלומית אבינח
הוא נמצא בזום אז הוא יידבר.
אלקס ריף
מי זה הוא?
היו"ר עודד פורר
משרד התרבות.
אלקס ריף
מצוין, אלנה אמרה לי שהיא לא מגיעה, אז מצוין אם הם גם יעדכנו את זה, כי זה גם באישור שלהם ודבר אחרון, צריך לראות איך אנחנו מכניסים את גופי התרבות הגדולים, אנחנו יזמנו פגישה, נועם סמל, מנכ"ל הבימה, ביקש שנעשה פגישה מיוחדת, גם יש כאן אומנים שהשתתפו, להביא אליו את השחקנים ואת הבמאים החדשים שהגיעו, קיימנו 25 איש הגיעו והוא רוצה לעשות איתם איזשהו פרויקט, צריך לראות איך עושים תקציב, איך מביאים איזשהו תקציב לפרויקט, לאותם עולים חדשים שהגיעו, לשיתוף פעולה עם התיאטראות והגופים הגדולים. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה. משה ציצילניצקי, בבקשה.
משה ציצילניצקי
שלום, שמי משה, אני מפיק, הגעתי בסוף אוקטובר, כמובן, להתלונן זה חטא ותודה רבה על זה שהמדינה קיבלה אותי יפה ובחום. תודה רבה, שהגעתי ישר התחלתי לעסוק ביצירה, אני קולנוען, אבל כאן התחלתי לעסוק בתיאטרון. האנשים שנמצאים כאן, הפוטנציאל, הרצון לעשות וליצור כאן, בקרב האנשים האלה הוא עצום. לנו חסר קשר בתקשורת, זאת אומרת יש איזשהם מבנים בתוך הרשויות המקומיות שמשכירים חללים לחזרות, אנחנו לא יודעים איך להגיע לזה. יש לנו כמה וכמה מפיקים שמעלים הצגות תיאטרון בהרכב מלא, אנחנו מפיקים חמש-שש הפקות שכבר נותנות משכורות וחיים למאות אנשים. אני מבקש תמיכה בתקשורת, אני מבקש גם מקום שלא פעם, אני אצטרך לחפש מקום אחר ועזרה להיקלט כאן במדינת ישראל. אני בטוח שיש לנו מה לתרום למדינת ישראל.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. אלה, בבקשה.
אלה כהן
שמי אלה כהן, אני אוצרת, בתקופה האחרונה אצרתי המון תערוכות של עולים חדשים והעולים האלה שהגיעו הם מחפשים בית, כמו שאמרנו והצלחנו יחד עם אנטון לייצר פלטפורמה, לייצר מקום לקידום אומנים, הם באו לכאן ובמסגרת המלחמה, בין רוסיה לאוקראינה, התערוכה הראשונה שיצרנו זה הדיאלוג ביניהם, כשהמלחמה עוד הייתה בעיצומה וזה עורר השראה למגזרים שונים, לאפשרויות קידום ושיתוף פעולה בין האומנים. אני הייתי רוצה שלכל האומנים שהם מגיעים, כמו שכבר דיברו גם משה, גם מיכאל וגם טטיאנה, שיהיה להם את המקום המיוחד, היחיד שלהם, החממה שתוכל לאחד את כולם ביחד, כי כולם פונים אליי כרגע ולי אין תשובות. אני כן מחפשת תקציבים כדי לייצר ולאפשר, למשל, הולך להיות יריד האומנות העכשווית הגדול בישראל, שנקרא, 'צבע טרי' ולטובתו אני צריכה לגייס, משהו כמו 80 אלף שקל, או פשוט, לקבל חלל לטובת האומנים, כי הם הולכים - - -
היו"ר עודד פורר
פה זה הרשויות המקומיות בעיניי, פחות משרדי ממשלה, יש המון חללים. תודה רבה אלה. קלאודיה, בבקשה ואז משרד התרבות, כי יש לה טענות למשרד התרבות בטח.
קלאודיה כץ
אז קודם כל , אני מסכימה עם הדוברים, אז כידוע הנושא של תעסוקה לאומנים עולים זה באמת אתגר, זה לא פשוט, אנשים באים, נושאי שפה אחרת, תרבות אחרת ואנחנו עוסקים בזה הרבה מאוד שנים, לצערי הרב, גם אנחנו בוכים מאוד על סגירת מרכז אומנים עולים, זה קרה בשיא הקורונה, קיבלנו הנחייה ממשרד האוצר, לסגור אותו, למרות הערעורים, לא אכניס אותכם לתהליכים, לא ישבנו ולא חיכינו, ניסינו בכל זאת, לפתוח את המרכז, להחיות אותו, פנינו לאותה חברת טלדור שכבר קיבלנו תקציב, חברת טלדור סירבה, פרסמנו עוד מכרזים ועוד מכרזים ובעצם, הבנו שאין מה לעשות ולקחנו על עצמנו את הפעילות העיקרית שהייתה במרכז ואפילו בינואר, פרסמנו הוראת שעה שאני עוד דקה יגיע תקציב ואנחנו מאוד תולים תקווה בזה שזה יפתור את רוב הבקשות והבעיות שכאן מועלים.

קודם כל הוועדה, מה שטטיאנה הסבירה, זו וועדה שאנחנו מפעילים אותה ומממנים אותה, זו וועדת מומחים בכל התחומים, על מנת לקבוע רמה מקצועית של אומנים עולים, היא לא נותנת שום כסף, מן הסתם המשרד מממן את כל התקציבים. לפי הקביעה של הרמה המקצועית של האומן, אומן מקבל מענק ראשוני ומצטיינים מקבלים מענק שני, שפעם עשה את זה טלדור, היום אנחנו עושים את זה במחוזות ובלשכות שלנו - - -
היו"ר עודד פורר
עם ה-2,500 שקל.
קלאודיה כץ
לא, לא, 3,750, או 5,000 לפי התחום המקצועי, תקשיב, זה לא מיליארדים.
היו"ר עודד פורר
בסדר, זה לא מענק שמאפשר לו לעשות אומנות, זה מענק שמאפשר לו לקנות קצת - - -
קלאודיה כץ
זה מענק ראשוני.
היו"ר עודד פורר
אפילו לא הצטיידות להופעה, אתה לא מרים הופעה עם 3,700 שקל, גם לא 5000.
קלאודיה כץ
לא, ממש לא, חס וחלילה.
היו"ר עודד פורר
השאלה היא הרי, הרי הייתה וועדת ארבע, שהייתה מממנת בעצם, הרי מה הם רוצים? הם רוצים להופיע, הם לא רוצים לקחת 2,500 שקל, הם רוצים להופיע ולמכור כרטיסים, או את מה שהם יודעים לעשות, איך הם עוזרים להם בזה?
קלאודיה כץ
לכן אנחנו הבנו שלא יהיה לנו גוף שרוצה לקחת על עצמו את הפעילות הזאת ואנחנו הוצאנו הוראת שעה, מספר 416, חלקכם ראיתם אותה באתר, עוד דקה מגיע כסף, באמת, הרי יש אוטוטו תקציב ואנחנו הולכים לעשות דבר הבא, וועדת ארבע מימנה למפיק עלות העסקת מחצית משכר מינימום, עבור מופע של השתתפות של אומן עולה באירוע, כשהיית מנכל שלנו והוספת לוועדה הזאת כסף אז גם ביקרנו בכמה מופעים כדי, בהתחלה באמת, להכיר ואחר כך כבר לתקצב את זה והוסיפה גם כ-20 אחוז להוצאות הפקה שונות, זה יכול להיות תאורה, תפאורה וכן הלאה. היום, מה שאנחנו עושים, הוועדה הזאת גם הייתה כרוכה בלא מעט בירוקרטיה, כולנו יודעים, היה צריך להביא מסמכים - - -
היו"ר עודד פורר
מה עושים היום?
קלאודיה כץ
להביא את הרואה חשבון וכן הלאה, היום אנחנו הוצאנו הוראת שעה, אנחנו מממנים 60 אחוז משכר מינימום, עבור כל אומן. האומנים זכאים ל-15 מופעים כאלה, תושבים חוזרים לחמישה. זה בדיוק בשביל להפיק את אותם פרויקטים, לא צריך שום בירוקרטיה, שני טפסים מהאתר, אנחנו נעבוד יותר קשה, כי כידוע שום דבר - - -
היו"ר עודד פורר
באיזה שפה הטפסים?
קלאודיה כץ
הטפסים בשפה העברית, הטפסים הם טפסים עבור מפיק, הטפסים הם לא עבור עולה.
היו"ר עודד פורר
כן, אבל יש גם מפיקים - - -
קלאודיה כץ
אין שום בעיה, אם יש צורך בתרגום טפסים, אנחנו נטפל בזה. היום אנחנו מפעילים קורסיי קריאת תסריטים, או קריאה אומנותית - - -
היו"ר עודד פורר
מתי ההוראת שעה הזאת תיכנס לתוקף?
קלאודיה כץ
היא נכנסה לתוקף, היא רק ריקה מכסף.
היו"ר עודד פורר
מתי היא תהיה עם כסף?
קלאודיה כץ
יש כאן וועדת, עוד דקה, הרי - - -
היו"ר עודד פורר
לא, רגע, זה לא היה בתקציב 22?
קלאודיה כץ
לא, לא, לא, לא, זה חדש.
היו"ר עודד פורר
זה מתקציב 23?
קלאודיה כץ
23, כן.
היו"ר עודד פורר
כמה כסף מופיע בתקציב 23?
קלאודיה כץ
אמור להיות כשני מיליון שקל, עוד דקה נדע.
היו"ר עודד פורר
שני מיליון שקל יספיק לכמה אומנים?
קלאודיה כץ
יספיק לאיזה 500-600 אומנים. בסדר, אבל גם יש עוד דרכי פעילות, אנחנו גם מממנים לגופים את העסקה הקבועה - - -
היו"ר עודד פורר
איך 500? המספרים לא מסתדרים לי.
קלאודיה כץ
כי אתה עושה מופע, או שניים, או שלושה לחודש, זה פרויקט, זה לא אתה עושה לשישה, שבעה חודשים.
היו"ר עודד פורר
לא משנה, את מדברת שכר מינימום.
קלאודיה כץ
חצי משכר מינימום, 60 אחוז, 3,178.
היו"ר עודד פורר
לא, אבל הוא מקבל את זה חד פעמי.
קלאודיה כץ
הוא יכול לקבל 15 פעמים.
היו"ר עודד פורר
15 פעמים הוא מקבל מה?
קלאודיה כץ
הוא יכול להשתתף ב-15 פרויקטים, בתוך הפרויקט יכול להיות, רגע, יש כאן מפיקים, אנחנו ברגע שזה יתמלא בכסף, נצא בפרסום פומבי, נעשה את התהליך ההסברה מסודר, נחבור גם למשרד התרבות, אולי נצליח לעשות שם סדנאות הכוונה לאומנים, נוכל לממן את החלק מהסדנאות. היום כבר אנחנו מממנים באמצעות אמ"י, קורס עברית לאומנים עולים, אם יהיו עוד גופים, אנחנו רק - - -
היו"ר עודד פורר
יש לי שאלה, בתקנות תמיכה שלכם לרשויות המקומיות?
קלאודיה כץ
רגע, צודק, אין עליך, יש לנו בתקנות תמיכה, יש תקנה שאומרת כך, 'חיזוק קשר בין יוצרים העולים, לבין קהל העולים, תקנות תמיכה, סעיף ג' ברשויות המקומיות, זה של אגף קליטה בקהילה, בהחלט ובעקבות זה, למשל, בתל אביב היה אירוע של back to life של עולים השתתפו 125 מעולים דוברי רוסית והיו עוד איזה שישה מופעים שהם גם קיימים.
היו"ר עודד פורר
אוקי. משרד התרבות.
ניסים זוהר זעפרני
שלום לכולם.
היו"ר עודד פורר
אהלן. תגיד, יש לי שאלה, זוהר, כשתיאטרון הקמרי לדעתי הוא זכאי לתמיכה ממשרד התרבות, נכון?
ניסים זוהר זעפרני
נכון.
היו"ר עודד פורר
כמה כסף הוא מקבל בשנה בערך?
ניסים זוהר זעפרני
זה אני לא, כמה מיליונים טובים, אני לא זוכר עכשיו להגיד לך בדיוק, אבל זה כמה מיליונים טובים.
היו"ר עודד פורר
האם בתנאי הסף הוא מחויב לתת שעות מסוימות, זמנים מסוימים, השמה מסוימת לעולים חדשים?
ניסים זוהר זעפרני
אין לנו כרגע בכלל במבחני התמיכה, איזשהו התייחסות ספציפית לעולים חדשים, אנחנו כן, כמו שאלקס ריף ציינה בפתח הדיון, אנחנו כן מתחילים לעבוד על תיקון רוחב לכל מבחני התמיכה שלנו, שכן תהיה התייחסות לסיוע לעולים חדשים.
היו"ר עודד פורר
מי עושה את זה? המועצה לתרבות ואומנות?
ניסים זוהר זעפרני
המועצה לתרבות, כן.
אלקס ריף
הזמתי את זה במועצה ומי שעושה את זה הלשכה המשפטית, מקדמת את התיקון וזה אושר במועצה.
היו"ר עודד פורר
אוקי.
ניסים זוהר זעפרני
אז כן, כמו שנאמר, זה באמת, כרגע זה בתהליך שעובר במועצה, במקביל יש פה תהליך בלשכה המשפטית, במשרד התרבות, לנסח את הנוסח המתאים לכל מבחן, בין אם זה יהיה תקצוב .., או בין אם זה יהיה נפקות מיוחד - - -
היו"ר עודד פורר
זה יהיה ל-2023?
ניסים זוהר זעפרני
לא, זה לא, זה יהיה רק מ-2024.
היו"ר עודד פורר
למה?
ניסים זוהר זעפרני
שוב פעם, זה נושא שמול הלשכה המשפטית, אני מאמין שלהכין את זה באופן רטרואקטיבי - - -
היו"ר עודד פורר
לא רטרואקטיבי, אני לא חושב שפרסמתם את הנוהל לשנת 23, עוד אין לכם תקציב ל-23.
ניסים זוהר זעפרני
לא, מבחני התמיכה מפורסמים.
היו"ר עודד פורר
מבחני התמיכה מפורסמים, אתה עוד לא הוצאת אפשרות להוציא בקשה לתמיכה על 2023.
ניסים זוהר זעפרני
כן, כן, כל בקשות התמיכה פורסמו בספטמבר 22 במשרד התרבות.
היו"ר עודד פורר
בקשות התמיכה ל-23?
ניסים זוהר זעפרני
כן.
היו"ר עודד פורר
גם בלי תקציב?
ניסים זוהר זעפרני
כן, כן, פרסמנו, התבססנו באמת, על אותם נתוני תקציב של 22, כרגע אנחנו מתנהלים ב-1/12 במקדמות שאנחנו מעבירים, אבל כן, מבחני התמיכה שבעצם עליהם ביססנו את הקולות קוראים הם מה שקיים היום, זאת אומרת אם אנחנו נעשה שינוי במבחן תמיכה, זה יהיה החל משנה הבאה.
היו"ר עודד פורר
טוב, בעניין הזה אני חייב לומר שאתם חייבים לעשות שינוי לשנה הזאת, גם אם זה בהוראת שעה, גם אם זה בנוהל מקביל ונוהל נוסף, אין טעם למה שתעשו ב-24.
ניסים זוהר זעפרני
מול הלשכה המשפטית.
היו"ר עודד פורר
אנחנו נעביר את זה בצורה מסודרת.
ניסים זוהר זעפרני
אני כן אבל רוצה להתייחס לכמה דברים שנאמרו פה. לגבי חללים, זה כבר קיים היום במבחני התמיכה באיגודים המקצועיים, אנחנו כן נותנים תקצוב בייתר לאגודים שמעמידים חללי חזרות, סטודיואים עבור החברים באגודים. רובם באמת משתמשים בזה ואכן מעמידים חללים, לטובת האומנים השונים. אני חייב לציין שאנחנו מקבלים פניות למשרד במיילים, דרך פניות הציבור, על אמנים שזקוקים לסיוע, אנחנו משתדלים לתת להם את המענה המתאים - - -
היו"ר עודד פורר
אין לכם איזשהו מנגנון מובנה, לגבי ה-?
ניסים זוהר זעפרני
כמו שאמרתי, היום לא קיים מנגנון מובנה לסיוע לאומנים, עובדים על זה בתיקון, אותו תיקון שאלקס הציעה אותו בהתחלה, שעובדים עליו היום במועצה לתרבות ואומנות.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. ערן אוחנה מאקום, איתנו בזום.
ערן אוחנה
אהלן, צוהריים טובים, זה יהיה ממש קצר, שלום לכולם. קודם כל, משפט על אקום, למי שלא מכיר ויודע. אקום זה בעצם אגודה ששומרת על זכיות היוצרים בישראל. יוצרים זה במובן של יוצרים מובהקים, כלומר לא אמנים מבצעים וזמרים וכאלה, אלא יוצרים, כלומר מלחינים, פזמונאים, מעבדים מוזיקליים, סופרים, משוררים ועוד וכשאני אומר זכויות יוצרים, בהקשר של הוועדה הזאת באמת, צריך להגיד שזכויות זה לא רק תמלוגים, כלומר זכויות זה גם הזכות ליצור, הזכות לקבל במה - - -
היו"ר עודד פורר
לעניין הדיון.
ערן אוחנה
כן, כן, לעניין הדיון, לחשוף את היצירה ולהתפרנס ממנה בכבוד וזה מביא אותי, בעצם, לזה לאמירה ולעמדה שלנו באקום, שהמדינה צריכה להכיר בזה שלהיות אומן ויוצר, במוזיקה, או בכל תחום אחר בתרבות, קולנוע, תיאטרון, לא משנה, זה מקצוע חשוב, ראוי ומכובד. הונחה על שולחן הכנסת, בעצם, הצעת חוק שאנחנו יזמנו, חוק המוזיקה הישראלית שבגדול, המהות שלו היא הסדרה ומיסוד של תמיכה ציבורית במוזיקה ולעניין הוועדה, כן, אחוז לא קטן, מקרב, מעל 13 אלף יוצרים חברי אקום הם גם עולים, חלקם עולים יותר חדשים וחלקם עולים יותר וותיקים ותמיכה - - -
היו"ר עודד פורר
איפה אקום בא לידי ביטוי בסיוע לעולים חדשים שהגיעו בשנה האחרונה?
ערן אוחנה
תראה, כמו שאמרתי, אקום היא בעצם, למעשה, חברה שהיא סוג של, במירכאות צינור להעברת תמלוגים, אנחנו גובים כסף בעצם, ממשתמשים ביצירות, שזה יכול להיות גופי שידור, זה יכול להיות עסקים, זה יכול להיות כל הסוגים של המשתמשים ומעבירים את זה ליוצרים. על מנת שנוכל לסייע להם בשוטף, קודם כל, צריך להירשם, להיות חברי אקום וליצור ובעצם, להפיץ את היצירות שלהם. מעבר לזה, אקום עושה גם אירועים שהם בנוסף לדבר הזה, כל מיני אירועי מחווה ליוצרים וותיקים, אנחנו באחת מהקדנציות הקודמות של אחת הממשלות הקודמות, היינו בקשר מאוד הדוק עם המשרד לקליטה ועלייה, פנינה תמרה, נכון? זו הייתה השרה?
היו"ר עודד פורר
כן.
ערן אוחנה
וממש כבר היה, מה שנקרא, רק ללחוץ PLAY לאירוע שמפגיש אומנים עולים חדשים וותיקים ואז היו עוד פעם בחירות והכול התמסמס והתחלף, כמו שהתרגלנו בשנים האחרונות. אז אנחנו כן יודעים גם לעשות דברים שהם ערך מוסף למהות שלנו ואנחנו מוכנים, גם לפני, יושב פה זוהר ממשרד התרבות, לפני שבוע ישבנו ביחד עם השר, מיקי זוהר, בדיוק על עניין כזה של תמיכה באומנים וותיקים וגם העולים הם חלק מזה. יודעים לעשות את המצ'ינג שצריך ולשים את שלנו, בנוסף למה שהמדינה תהיה מוכנה לתמוך.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. דניאל, אגף תקציבים, אתה רוצה לספר לנו כמה אתם נותנים עכשיו?
דניאל בלנגה
דניאל בלנגה, אגף תקציבים. אני אגיד שאנחנו עכשיו ממש בשלבי בניית התקציב.
היו"ר עודד פורר
לא אישרתם אותו בממשלה, ביום שישי?
דניאל בלנגה
אישרנו את המסגרות בממשלה, צריך עוד להניח - - -
היו"ר עודד פורר
אז לא אישרתם את התקציב, בעצם? אז צריך עוד פעם לאשר בממשלה?
דניאל בלנגה
לא, לא צריך עוד פעם לאשר אותו, התקציב אושר בממשלה.
היו"ר עודד פורר
אז אתה יודע להגיד לי, מה התקציב של משרד התרבות?
דניאל בלנגה
אני לא תקציבן של ה-
היו"ר עודד פורר
לא, אבל אני שואל, התקציבים של המשרדים סגורים?
דניאל בלנגה
המסגרות, זאת אומרת, סך התקציב לכל המשרדים סגורים - - -
היו"ר עודד פורר
אתה לא יודע להגיד, כמה יש לאומנים עולים?
דניאל בלנגה
את זה אנחנו עדיין לא יודעים, אנחנו עדיין בדיוק בשלבים, עם המשרדים כדי לתקצב - - -
היו"ר עודד פורר
אז איך הממשלה אישרה את זה?
דניאל בלנגה
בדרך כלל, בממשלה מאשרים רק את המסגרות.
היו"ר עודד פורר
מאשרים את הכול עם סיכום תקציבים, את כל הזה.
דניאל בלנגה
יש סיכומים תקציביים על עקרונות של איך יתוקצב, בין כל משרד לבין - - -
היו"ר עודד פורר
לכם יש סיכום תקציבי, משרד העלייה והקליטה?
יצחק אוחנה
לנו יש סיכום.
היו"ר עודד פורר
חתום?
יצחק אוחנה
חתום.
היו"ר עודד פורר
יפה, לא לכל המשרדים יש.
דניאל בלנגה
עכשיו, בזמן השיח, באמת בזמן הקרוב, ביננו לבין המשרדים, המשרדים יתעדפו, בעצם, את התקציב שלהם לפעילויות שהם חושבים שהם הכי חשובים בסדרי העדיפויות.
היו"ר עודד פורר
אוקי, אני רוצה לסכם את הדיון. ראשית, יש עוד מישהו שרוצה לדבר, לפני שאני מסכם, רק אם זה משהו שלא אמרו. יבגני, בבקשה.
יבגני קזצ'קוב
בהתחלה אני הבנתי שכבמאי קולנוע אין מה לעשות בארץ, חשבתי שאולי אני יכול כמלחין ומוזיקאי, אבל גם פה, אני קצת מבולבל ואני לא יודע מה לעשות. אני מודה מאוד למדינת ישראל שמוכנה לחבק אותי. עוד בקצרה שני דברים, למפיקים צריכים להיות הכנסה מעבודה וצריך להשתלם להם לעבוד עם עולים חדשים ולא להעמיס על הכיס שלהם והבעיה השנייה זה קומוניקציה, שאני לא רואה בינתיים, איך לצאת מהרחוב הרוסי, איך לצאת מהגטו הרוסי. הרבה אנשי קולנוע ומוזיקה, חייבים שיהיה איזשהו מרכזים לקומוניקציה, בין מוזיקאים ישראלים לעולים חדשים. אנחנו לא יכולים למשל למממן מקום לחזרות.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה, אני רוצה ראשית, לומר פה באמירה, גם למשרד התרבות וגם למשרד העלייה והקליטה, אתם צריכים להבין את הסיטואציה והתקופה שאנחנו נמצאים בה, זה לא דומה למה שהיה פה ב-2019 וזה לא דומה למה שהיה פה ב-2018. עכשיו, לשמחתכם, עשיתם כבר הליך כזה של קליטה, מדינת ישראל קלטה, קלטה עלייה במספרים דומים, בסוף שנות ה-90, תחילת שנות ה-2000, צריך לפעמים לחזור לכלים שנהגו בהם כבר ולהבין שזה המצב, כי המספר הוא פשוט בלתי נתפס, מבחינת ההיקפים, ככול שזה לא ייעשה וזה לא ייעשה מהר, זה לא ייעשה בכלל. להגיד במשרד התרבות, בתקנות התמיכה של 2024 זה פשוט לא רלוונטי, חבל על העבודה, חבל על המאמץ, אל תשקיעו בזה, זה לא ייתן שום תוצרת, כי ב-2024, מי שלא קיבל את המענה ב-23, כבר לא יהיה פה ואנחנו נמצאים עם 80 אלף שהגיעו ואני מעריך שיגיעו מספר דומה בשנה הקרובה, אחר כך להערכתי, כנראה, נחזור למספרים שהכרנו, אבל מי שלא ייקלט עכשיו זה לא יעבוד.

לכן אני מבקש להכין פנייה לשר התרבות, אני גם אדבר אתו, על כך שתהיה הוראת שעה, עם התייחסות ספציפית כבר לתקנות התמיכה, בכל מוסדות התרבות, לשנת 2023, שמוסד יידע שהוא צריך לתת וייהנה מזה גם, אם הוא ייתן מקום, שעות, אפשרויות לעולים להשתלב, כמו כן, זו תקנה שבאמת, יכולה להיכנס באופן שוטף, כמשהו שתיאטרון, או תזמורת, או אומנות פלסטית, מקבלים על זה תוספת כשהם תומכים ונותנים לעולים, זה לא חייב להיות דרך משרד הקליטה, זה בתקנות התמיכה של משרד התרבות. לגבי פנייה לרשויות המקומיות, משרד העלייה והקליטה חייב לייצר מנגנון קשר לעולים החדשים, לרשויות המקומיות, כולל הקצאת משאבים, בין אם זה בכנסים, בין אם זה באמצעות הסברה טובה יותר ובין אם זה דגש יותר על תקנות התמיכה, כי זה מופיע בתקנות התמיכה, אבל זה לא מופיע שם עם ניקוד שהם צריכים להראות שהם עשו את זה כדי לקבל עוד תקציב, זה חייב להיות חלק שהוא חלק מובנה, לכולם יש את היכולת, דווקא ברשויות המקומיות, שם נמצאים המתקנים, שם נמצא הרבה יותר גמישות, ממה שנמצא במשרד הקליטה, או למשרדי הממשלה האחרים.

אני רוצה לברך את ההסתדרות, על היוזמה עם תוכנית 'פרנדס', לגבי נושא האומנים העולים, אבל גם כאן צריך חשיפה, הם צריכים להכיר את זה, מה שאני מבקש זה שתחברו את משרד העלייה והקליטה על היוזמה הזאת, כדי שהוא יכול להפיץ את זה לגופים השונים ולעולים עצמם. ניכר המחסור בארגון תומך וארגון יציג של העולים החדשים ואני חושב שארגונים הקיימים פה במדינת ישראל, לא עושים את הפעילות הזאת, ארגונים שנוגעים לאומנים הישראלים, מייצגים אותם אל מול הרשויות, אין את הארגון המתווך הזה שגם מייצר ויכול לייצר את הסדנאות האלה, ככול שיהיה כזה, אני חושב שמשרד העלייה צריך לייצר את הפלטפורמה שמאפשרת לו לתמוך, ללמד, להסביר, גם כאן הבעיה המרכזית היא, כמו תמיד, ההכרות וההיטמעות בחברה הישראלית אז בעולם של התרבות, ההיכרות האישית הרבה יותר משמעותית מעולמות אחרים. אנחנו זוכים לעלייה מבורכת בשנה הזאת, עם הרבה מאוד כוחות וכוחות טובים, בהרבה מאוד תחומים, גם בתחום של התרבות והאומנות, כולם כל הזמן מדברים על ההייטק, אבל אני חושב שגם את התחום הזה, אסור לנו לפספס וכדאי שמשרד הקליטה לפעמים יחזור לדברים שהוא עשה בעבר, לא כל מה שעשו פעם הוא לא טוב, לפעמים גם עשו דברים טובים. תודה רבה לכולם שבאו. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:54.

קוד המקור של הנתונים