ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 13/02/2023

סיוע לענף גידול הבטטות בעקבות משבר נגיף הקורונה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



5
ועדת הכספים
15/02/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 55
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ב בשבט התשפ"ג (13 בפברואר 2023), שעה 13:00
סדר היום
סיוע לענף גידול הבטטות בעקבות משבר נגיף הקורונה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
יונתן מישרקי
חנוך דב מלביצקי
יצחק קרויזר
אלון שוסטר
מוזמנים
גל ברנס - משרד האוצר

מועמר חאג' יחיא - מנהל תחום ביטוח חקלאי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר
ייעוץ משפטי
תמר בנתורה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



סיוע לענף גידול הבטטות בעקבות משבר נגיף הקורונה
היו"ר משה גפני
סיוע לענף גידול הבטטות בעקבות משבר נגיף הקורונה. משרד החקלאות, בקשה.
מועמר חאג' יחיא
אנחנו סבורים שבהעדר אפשרות לשלם פיצויים ישירים על הקורונה יש אפשרות לסייע לחקלאים באמצעות השקעות הון. אנחנו סבורים שדרך השקעות הון, הגדלת הפריון והגדלת הייצור אפשר לייצב את הענפים, לייצב אותם מבחינה כלכלית, ולעזור להם. אנחנו לא מדברים רק על הבטטות, אנחנו מדברים גם על עוד ענפים. אנחנו מדברים למשל על תמרים, על כך שאפשר לעזור להם כדי שיוכלו לעשות קידום מכירות.
היו"ר משה גפני
בעידוד השקעות הון?
מועמר חאג' יחיא
לא. לענף התמרים אנחנו יכולים לעזור בתחום של קידום מכירות ופתיחת שווקים, ולענף התבלינים אפשר לעזור בלחדש את תשתיות הגידול.
היו"ר משה גפני
מה בבטטות?
מועמר חאג' יחיא
מה שמאפיין את ענף הבטטות זה בתי קירור, בתי אריזה.
היו"ר משה גפני
איך עוזרים להם?
מועמר חאג' יחיא
התחלנו לנסח נהלים.
היו"ר משה גפני
זה יפתור את הבעיה?
מועמר חאג' יחיא
אנחנו חושבים שזה יכול לסייע לענפים האלה ולהיות תחליף למתן פיצוי. אנחנו אפילו חושבים שזה יותר יעיל, לרבות זה שזה לא מייצר לנו את הקטע הזה של השלכות רוחב. מה שחסר זה התקצוב של אותם נהלים.
גל ברנס
למשרד החקלאות יש תקציב בהתאם לסדרי העדיפויות שלו. בעוד 10 ימים יהיה אישור תקציב ומשרד החקלאות יכול לדרוש את דרישותיו בהתאם לסדרי עדיפויות. אנחנו לא מתערבים באיך הוא מקצה אחר כך את הכסף.
מועמר חאג' יחיא
אנחנו מדברים על תוספת תקציבית מעבר למה שיש היום, אנחנו מדברים על מעטפת של 30 מיליון שקל תמיכה.
היו"ר משה גפני
משרד האוצר, הוא מדבר על תקציב תוספתי. הייתם צריכים לפצות את מגדלי הבטטות ולא פיציתם. כשהוא בא ואומר שבמקום זה הוא מבקש תהליך אחר, אתה בא ואומר לו שהוא ייקח את זה מהתקציב שלו? מאיזה תקציב שקיים במשרד החקלאות אפשר היום לקחת כסף לזה?
גל ברנס
יהיה בעוד 10 ימים בממשלה - -
היו"ר משה גפני
אז ב-10 הימים האלה תפצה אותם. למה אתה לא יכול לקבל את ההצעה שלהם?
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי הם יקבלו את זה? התקציב יעבור בסוף יוני, ואז תגידו להם שיש קולות קוראים וצריך להעביר עודפים. כשהעודפים לא יעברו או כן יעברו, אתם תגידו שבתקציב המשכי או לא יודע מה. נכון שלא התכוונת ברצינות?
גל ברנס
בסוף מסוכם עם המשרד תקציב ומאושר תקציב. אנחנו עכשיו בתקציב המשכי שיש לו מגבלות ויש מורכבויות שקשה לעמוד בהן.
היו"ר משה גפני
אין בתקציב המשכי את זה, זה משהו חדש שהוא אומר עכשיו לגבי הענפים האלה.
גל ברנס
אז הם יבואו לדון איתנו בתקציב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם תוסיפו להם על זה? עזוב שהם יבואו לדון. הנה אנחנו מדברים איתכם עכשיו שהם באו לדון. האם אז תשחקו איתם ותגידו להם: "רגע, יש לכם"? אם זה בונוס של ועדת כספים, אתם תתנו את זה?
גל ברנס
אנחנו לא מקיימים דיונים בנפרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה לא מקיימים? כי אתה בא ואומר להם שייקחו את זה מתוך התקציב שלהם.
מועמר חאג' יחיא
זה צריך להיות ייעודי, צבוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
בדיוק. משרד האוצר, מה תעשו? תגידו להם: "יש לכם תקציב, ומתוך התקציב הזה תיקחו". אנחנו רוצים שזה יהיה כסף צבוע, תקציב צבוע בשביל הבטטות. תשמע, המצב בטטה. מה קורה איתכם? איפה אתם? תגידו "אנחנו צובעים את זה", ונגמר הסיפור.
גל ברנס
בסוף יש סל תקציב.
ינון אזולאי (ש"ס)
סתם שתדע שהחדר הזה הוא ועדת כספים, ואני חבר בוועדת כספים. אתה יודע שאנחנו יודעים מה זה סל תקציב, מה זה תקציב. אם לא תגיד "שמע, אנחנו יודעים, כאוצר, להביא עוד סכום x בנושא הזה", זה לא יגיע אף פעם, כי כל פעם תגיד לנו שהם ייקחו מתוך המשרד. עזוב, זה לא רציני להגיד שהם ייקחו מתוך המשרד.
גל ברנס
בסוף יש למשרדי הממשלה סדרי עדיפויות, יש להם גמישויות בתקציב, ואם זה נושא שחשוב להם, הם יכולים לשים אותו בראש סדרי העדיפויות שלהם.
היו"ר משה גפני
אנחנו בענף הבטטות הגענו למסקנה שהייתה בעיה אובייקטיבית עם העניין הזה של בקשת פיצוי בנושא של הקורונה. משרד החקלאות בא ואומר: "יש לי אלטרנטיבות, אני יכול באותה הזדמנות לפתור בעיות לעוד כמה סוגים, אם זה תמרים וכו'". אני מדבר על הבטטות. יש להם תכנית שמאפשרת עכשיו לפתור את הבעיה של אנשים שמתמוטטים בגלל הסיפור של גידול הבטטות בתקופת הקורונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היה פה דיון מקודם על השום. מה אמרו? שהשום הסיני יותר זול, שהשום בישראל הוזל ב-26%. אני מקבל פה טבלה שמופיע בה שב-12.2022, שזה דצמבר, מחיר של שום סיני היה 6.30 שקלים ומחיר של שום ישראלי היה 4.80 שקלים. יכול להיות שאנחנו לא מבינים במספרים, אבל זה מה שמופיע בטבלה. בחודש 11 המחיר של השום הסיני היה 6.4 שקלים לעומת 3.5 שקלים של השום הישראלי. אתה מביא מסין גם כדי שתהיה תחרות וגם שהמחיר יהיה יותר זול. מה שקורה בינתיים זה שאתה גומר על השוק פה, כי אתה מציף את השוק בשום. מה התשובה שלך תהיה? שהשום של הארץ יותר זול. מה הבעיה? שאין מספיק, כי יש לו טונות שהוא רוצה להיפטר מהם. יכול להיות שבהתחלה כשהבאתם עשיתם את ההורדה הראשונה, אבל עכשיו מה קרה? הישראלים הפסיקו לייצר את השום. בהתחלה ראינו כמויות של שום שנופלות להם, שהולכות להשמדה, לכן היום הם מוכנים למכור גם במחירי הפסד. אם הוא חושב שזה עדיין רווחי בשבילו או לא רווחי בשבילו, זה החשבון שלו, אבל לא הבאתם פה פתרון אמיתי. מצד אחד הבאתם, אולי, הוזלה מסוימת בשום, מצד שני פגעתם באוכלוסייה הזאת. אני אומר תמיד שכשאתה רוצה להביא הוזלה, תביא ביחד עם זה עידוד כדי לא לפגוע באותם חקלאים מקומיים. אני לא צריך לפרנס את החקלאים של סין. תביא גם זה וגם זה, ויש פתרונות כמו המכסות שאתם נותנים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לקבל החלטה שאנחנו מקבלים את ההצעה של משרד החקלאות. אנחנו מבקשים לעשות את התכנית כפי שהוצגה על ידי מועמר חאג' יחיא, שהוא מנהל תחום ביטוח חקלאי במשרד החקלאות. אנחנו דורשים ממשרד האוצר לקבל את ההצעה הזאת, לא לדבר איתנו על מה שיהיה אחרי זה בתקציב. הפיצוי היה צריך להינתן להם בזמן הקורונה ולא ניתן, אתם לא הסכמתם במשרד האוצר. אנחנו הולכים על ההצעה שמציע משרד החקלאות, ואת ההצעה הזאת אנחנו דורשים לקבל. אני מבקש לדעת בתוך כמה ימים מה התשובה שלכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה "כמה ימים"? כל פעם אתה אומר להם כמה ימים ורואה שצריך עוד פעם לקיים דיון. תקבע להם זמן.
היו"ר משה גפני
עד יום שני הבא אני רוצה תשובה על זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
<< דובר >

על איזה סכום?
מועמר חאג' יחיא
דיברנו על מסגרת של 30 מיליון שקל.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה כסף קטן, זה נופל לכם מהכיס.
מועמר חאג' יחיא
אנחנו מדברים על נהלים נפרדים לחלוטין. אנחנו מדברים על חידוש תשתיות במובן זה שהחקלאי צריך לחדש את החממה, צריך לחדש את המלאי שלו בבית האריזה ובבתי הקירור. צריך לקדם את הנהלים למטרה מסוימת, לכן הם לא יכולים להיות מעורבבים עם הנהלים הקיימים. גל אמר שיש לנו איזה שהוא תקציב שמתוכו נקצה לטובת העניין, אבל זה לא יכול להיות מעורבב עם נהלים קיימים, צריכים להיות נהלים נפרדים עם תקציב אחר.
היו"ר משה גפני
התשובה שלו הייתה "לא" באופן עדין כזה. אנחנו לא מקבלים את ה"לא" הזה. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:25.

קוד המקור של הנתונים