פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים וחמש

הכנסת



54

ועדת החוקה, חוק ומשפט
15/02/2023


מושב ראשון




פרוטוקול מס' 33
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, כ"ד בשבט התשפ"ג (15 בפברואר 2023), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק-יסוד (מטעם הוועדה): השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות) - ביקורת שיפוטית על חקיקה
נכחו
חברי הוועדה: שמחה רוטמן – היו"ר
חנוך דב מלביצקי – מ"מ היו"ר
קארין אלהרר
מתן כהנא
עופר כסיף
יונתן מישרקי
יואב סגלוביץ'
משה סעדה
אורית פרקש הכהן
יצחק קרויזר
גלעד קריב
חברי הכנסת
ואליד אל הואשלה
דבי ביטון
ולדימיר בליאק
שלי טל מירון
מירב כהן
רון כץ
ארז מלול
נאור שירי
אלעזר שטרן
מוזמנים
פרופ' טליה איינהורן - חברה קבועה באקדמיה הבין-לאומית למשפט השוואתי

חץ-דוד עוזר - עו"ד, היועץ המשפטי, מפלגת עלה ירוק

עובד חוגי - פעיל שכונות, דרום תל אביב

אברהם ראסל שלו - עו"ד, חוקר, פורום קהלת
ייעוץ משפטי
גור בליי
טליה ג'מאל
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. יתכנו אי-דיוקים והשמטות.




הצעת חוק-יסוד (מטעם הוועדה): השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות) - ביקורת שיפוטית על חקיקה
היו"ר שמחה רוטמן
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. היום כ"ד בשבט התשפ"ג, השעה 09:00. על סדר היום ציון במשפט תפדה – מחזירים את הצדק למערכת המשפט, הצעת חוק יסוד: השפיטה (תיקון) ביקורת שיפוטית על חקיקה.

כדרכנו בימים פחות לחוצים וטעונים אנחנו נתחיל בהצהרות פתיחה. גלעד ביקש שנשמור את תורו. יואב סגלוביץ', בבקשה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
באמת מחזירים את הצדק למערכת המשפט ואין יום מוצלח מזה מאשר היום שעולה חוק יסוד: דרעי. היום באמת עולה נושא חוקתי מהמעלה הראשונה, שימוש בסמכות המכוננת, חוק דרעי.

היחידי שיכול לעצור את הטירוף הזה, יש לו רק שם אחד: בנימין נתניהו, ראש הממשלה, שעליו גם האחריות הכוללת. בכל הכבוד הראוי לכולם, גם לחבר כנסת שמחה רוטמן וגם לשר יריב לוין, הם רק הידיים. ברור שזה לא אתם. לא שאתם לא חכמים אבל ברור שזה לא אתם. מי שקובע זה נתניהו ונתניהו צריך לעצור ולעצור עכשיו.

דבר נוסף שהוא בתחום אחר. החל מיום רביעי שעבר אני דורש שהוועדה הזאת תתכנס לדון בהשלכות הביטחוניות במישור הבין-לאומי של הרפורמה הזאת. ביקשתי לעשות זאת טרם הקריאה הראשונה ולא נעניתי. אנחנו ממשיכים לרוץ ועוד לא עצרנו. ממשיכים לרוץ מדבר לדבר בנושא מהותי לביטחון כוחות הביטחון של מדינת ישראל אבל זה פשוט לא מעניין את הוועדה הזאת ולא מעניין אותך. אני דורש בפעם החמישית שהוועדה הזאת תתכנס ואם צריך בתיאום עם ועדת החוץ והביטחון – גם שם הוגשה בקשה לדיון משותף – אפשר לעשות דיון משותף, להזמין את המומחים הנוגעים בדבר, בייחוד על רקע הימים האלה. אפרופו מה שקורה, אנחנו כאן כאילו שלווים ורגועים אבל מה שקורה בירושלים, מה שקורה ביהודה ושומרון חודש לפני הרמדאן, זאת התנהגות מופקרת של הממשלה הזאת בכל התחומים הביטחוניים האלה. חייבים לקיים את הדיון הזה ואני דורש זאת. אני גם מבקש תשובה מתי יתקיים הדיון. אי אפשר להשאיר אותנו בעניין הזה. עם כל הכבוד, אתם טוענים בלהט כל הזמן שהממשלה הזאת דואגת לביטחון אבל הביטחון מופקר לחלוטין ועכשיו לא רק הביטחון מופקר אלא גם מי שאמור להגן על אלה שבאמת נלחמים בטרור, גם אותם אתם מפקירים ואתם פשוט לא עושים את הדיון הזה.

אני דורש לדעת מתי יתקיים הדיון הזה ואני מבקש התייחסות לעניין הזה כי אנחנו רצים מדבר לדבר ולא נוגעים בשום דבר מהדברים לעומק. הנושא הוא נושא ביטחוני מן המעלה הראשונה ואני דורש לקיים את הדיון בו. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה חבר הכנסת יואב סגלוביץ'. חבר הכנסת אלעזר שטרן, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תודה. אנחנו מתכנסים כאן בסוג של מעקף למה שהיה הרבה מאוד שנים כאן. ברור שההצעות שאנחנו דנים בהן מזה כמה שבועות, אלה הצעות שכולן היו צריכות להיות הצעות ממשלתיות.

(היו"ר חנוך דב מלביצקי, 09:08)
היו"ר חנוך דב מלביצקי
אני יודע שאתה לא נהנה לדבר מולי אבל הפעם תצטרך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא. דווקא הפעם לא אכפת לי. אני אגיד לך למה הפעם אני שמח מולך, כי אתה לפחות מסתכל, מקשיב ולא מדבר בטלפון כל הזמן ומקבל הנחיות מנתניהו או מיריב לוין. לפחות תקשיב. גם אם אתה לא יכול לעשות כלום ואתה שפוט של השפוט של השפוט, לפחות יש מישהו שמקשיב.

בוא נדבר על מי שלא נמצא בחדר. אתה חדש כאן אבל אתה אחד מאיתנו.
היו"ר חנוך דב מלביצקי
הכי חדש שאפשר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה אחד מאיתנו. אני לא זוכר – ואני קצת יותר ותיק כאן – שהשתמשו בתרגיל הזה של הצעת חוק של ועדה או הצעת חוק פרטית כדי לעקוף הצעת חוק ממשלתית. אני זוכר שחיברו, אני זוכר שהמתינו, אבל בדיוק ההפך. אני לא זוכר שהביאו הצעות חוק שאולי חלקן היו בכלל רשומות מראש כהצעות חוק ממשלתיות וכשהבינו שצריכים לדרוס מהר יותר את הדמוקרטיה או את מה שיש בעם הזה, בואו נהפוך את זה להצעת חוק של ועדה שגם במקרה הזה בדרך כלל היה מקובל שמאחוריה יש רוב ברור של הוועדה ולא כמו במקרה הזה. כאילו עושים עוד תרגיל לעקוף את זה.

על שפתותיכם – גם במקרה שלך – מצד אחד סיפור של אהבת העם, אהבת הארץ ואהבת המדינה ומהצד השני אתם משדרים הפוך, חלקכם, לא באופן אישי דווקא אתה, מזלזלים במאות אלפי אזרחים שיוצאים לרחובות ומגלים אכפתיות לארץ הזאת בה הם חיים וחולמים עליה. אתם נותנים יד לזלזול בהם, שלא לדבר על זה שלא מקשיבים להם. צריך להגיד את האמת, כי כאשר האנשים האלה, כולם – ואני אצטער יחד איתך – יתגשמו הנבואות שלהם לגבי המצב הכלכלי ולא משנה באיזו דרך, אם בגלל העולם או בגלל מה שיעשו באופן אישי או בגלל מה שהם ישלחו – לא יהיה כסף להחזיק את הקואליציה הזאת. לא יהיה כסף להחזיק את הישיבות. לא יהיה כסף לשלם לבחורי הישיבות. גם לא יהיה כסף לרווחה וכאשר גם היום, לצערי הרב, אתם לוקחים כסף מהרווחה ומשלמים אותו לאינטרסים של הקהלים של הקואליציה.

דרך אגב, אני גם לא זוכר – אולי אתה זוכר – מתי נשיא המדינה קרא ליושב ראש ועדת החוקה, אחרי שהוא כבר יודע שיושב ראש ועדת החוקה כאילו שיכור מהצלחתו, מהפרופיל התקשורתי שהוא מצא. אני לא יודע מתי קרא לו נשיא המדינה להתייעצויות.

בשורה התחתונה, תמסור בבקשה ליושב ראש הזה שהוא כבר השיג את שלו. כבר כולם יודעים מי הוא, כבר כולם רוצים לראיין אותו, אפילו נשיא המדינה נאלץ – אני אומר זאת כך – נוכח האיום הגדול לקרוא לו, שיבין שעכשיו באמת אפשר לעצור כאן ולהידבר. אתה יודע שגם כשאנחנו אומרים להידבר, אנחנו חוטפים על זה ואומרים אין מה לדבר איתם. אנחנו אנשים שכן מאמינים שלטובת המדינה הזאת צריך לדבר, גם כשיש מחלוקות קשות.

תעצרו בבקשה כדי שבאמת לדיבור תהיה משמעות. תודה.
היו"ר חנוך דב מלביצקי
תודה. אני רק אגיד ברשותך שחברים טובים מאוד שלי הפגינו כאן ביום שני האחרון. אין לי ולא לאף אחד שאני מכיר ולו טיפה זלזול בהם או חוסר הערכה. בכלל לא.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אתה לא מכיר את דודי אמסלם?
היו"ר חנוך דב מלביצקי
אני אגיד לכם מה אני מכיר. בבקשה, אני לא רוצה לפתוח על זה עכשיו דיון כי אני רוצה לתת לכולם את הצהרות הפתיחה שלכם. אני מאוד מצר על כך שאני כמעט לא שמעתי - למעט מחבר הכנסת כהנא וחבר הכנסת איזנקוט - שום גינוי לא לאמירות של רון חולדאי ולא אהוד אולמרט.
גלעד קריב (העבודה)
אתה טועה.
מירב כהן (יש עתיד)
לא הקשבת.
גלעד קריב (העבודה)
יש לך שמיעה סלקטיבית.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
רק רצינו לוודא שאתה מכיר את השר המיועד אמסלם.
היו"ר חנוך דב מלביצקי
חבל מאוד שאתם לא יוצאים נגד הדברים האלה ולא אומרים בצורה מאוד ברורה שזה לא מייצג אתכם.
גלעד קריב (העבודה)
על חולדאי לא היה מה לצאת.
היו"ר חנוך דב מלביצקי
היה הרבה מאוד מה לצאת. זה שאתה חושב שלא היה מה לצאת, זאת טרגדיה גדולה.
גלעד קריב (העבודה)
אתה פשוט מוציא את דבריו מהקשרם.
היו"ר חנוך דב מלביצקי
בבקשה, מירב כהן.
מירב כהן (יש עתיד)
קודם כל, אני חושבת שזה לא ראוי שבצד אחד אתם באים ואומרים פנינו להידברות ומצד שני אתם עושים בדיוק הפוך וממשיכים בדיוק באותו הליך חקיקה, בהליך בזק. אני חושבת שזה פשוט לבוא לעניין הזה בידיים לא נקיות. אם באמת יש לכם רצון להידברות, אני חושבת שראוי שתעצרו את התהליך המאוד מאוד מזורז והמסוכן הזה.

אתם אומרים בואו לתהליך הידברות ללא תנאים מקדימים. פשוט תבואו לנשיא, תעצרו את ההפגנות ותבואו ללא תנאים מקדימים.
היו"ר חנוך דב מלביצקי
אני לא חושב שהייתה אמירה לעצור את ההפגנות. לא שמעתי את זה.
מירב כהן (יש עתיד)
בוודאי. אני רוצה להזכיר לכם שאפילו במשא ומתן הקואליציוני עם השותפים שמרכיבים את הממשלה כרגע, אף אחד מכם לא האמין לבנימין נתניהו. כולכם באתם עם תנאים מקדימים. כל המפלגות באו עם תנאים מקדימים, עד כדי כך שהם לא הסכימו להשביע את הממשלה עד אשר הדרישות שלהם יעוגנו בחקיקה. אתם באים אלינו כשאצלכם בקואליציה קוראים לנתניהו שקרן בן שקרן ולא מאמינים למילה שלו וכל הסדר והסכם איתו דורשים לעגן מראש בחקיקה, ואתם מצפים מאיתנו להאמין וללכת בעיניים עצומות אחריו? אתם לא חושבים שאנחנו מבינים שישתמשו בנו לרעה? שישתמשו בנו כעלה תאנה? זאת הרי צביעות כי גם האנשים שיושבים בקואליציה איתו לא האמינו לו, אז אתם מצפים שאנחנו נחדל מהפגנות רק כי הוא אמר שהוא מוכן לדבר? זה לא אמיתי. זה לא רציני. לא הייתם פועלים באותו אופן. לכן זה לא הוגן לצפות מאיתנו לבוא ולשים את הכול על הולד רק מישהו מוכן לדבר.

גם נשיא המדינה ביקש לעצור את החקיקה ובכל זאת מי שישב בכיסא הזה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, בחר להתעלם לחלוטין מדבריו של הנשיא והעביר את הדברים בחקיקה. זה לא הפריע לו בערב לעשות את הדבר ההפוך ממה שהוא עשה בבוקר.

אנחנו לא ניתן שינצלו אותנו לרעה ואנחנו לא נשמש עלה תאנה. אנחנו מצפים שיפסיקו את התהליך הדורסני הזה ואז נבוא ונדבר בכל שעה ובכל יום. אנחנו כמובן מאוד מאוד רוצים למנוע את הקרע הזה בעם.

אני רוצה להצטרף לדברים של חבר הכנסת סגלוביץ' לגבי חיילי צה"ל. זאת סוגייה שגם אני מקבלת עליה הרבה מאוד פניות וגם אני הגשתי בקשה לדיון דחוף בנושא הזה. אני חושבת שהרפורמה הזאת שתמוטט את מערכת המשפט בישראל, שהיום המערכת הזו היא מהווה ממש מגן על חיילי צה"ל ובזכותה הם יכולים לקבל גם הכרה והגנה בין-לאומית כי אנשים יודעים שיש לנו ביקורת פנימית, שיש לנו בית משפט רציני, ברגע שבית המשפט יהפוך להיות שלוחה של הקואליציה – ההגנה הזאת תפוג וחיילי צה"ל פשוט לא יוכלו להיות חופשיים בעולם. לא מגיע להם שנפקיר אותם בצורה כזו ומן הראוי שנקדיש לזה לפחות דיון בו תשמעו מומחים ותבינו את ההשלכות של הנושא ההרסני הזה.
היו"ר חנוך דב מלביצקי
את הרבה אחרי שלוש דקות. אני רוצה לאפשר לחברי כנסת נוספים.
מירב כהן (יש עתיד)
אני אשלים עוד נושא אחד. אני חושבת שזה לא לגיטימי שכדי לנסות למנוע את ההפגנות, להוציא עוד פעם מהבקבוק את השד העדתי. אני רואה את חבריך לקואליציה עושים את זה ללא הרף. כדי להפוך את ההפגנות למשהו לא לגיטימי, קוראים לכולנו פריבילגים. שמענו את הנאום של חבר הכנסת דודי אמסלם שאני חושבת שאתה כחבר במפלגתו צריך לגנות אותו. לקרוא לכולנו אנשים עם מרצדסים, עם שעוני יוקרה, לצייר את כולם כשמאלנים פריבילגים, יש כאלה שמרחיקי לכת וגם אומרים בוגדים, קיצוניים – זה לא נכון. בא לשם כל עם ישראל, מרכז, פריפריה, ימין, שמאל, דתיים, חילוניים. באים בהמוניהם עם הילדים שלהם ולא נכון לתייג את כולנו כאנשים לא לגיטימיים. זה גם לא יעזור לכם כי ההפגנות רק הולכות וגדלות. הייתי מצפה ממך לגנות את הדברים הכול כך קשים שאמר חבר הכנסת דודי אמסלם.
היו"ר חנוך דב מלביצקי
תודה. חבר הכנסת גלעד קריב.
גלעד קריב (העבודה)
בוקר טוב אדוני היושב ראש. בפתח הדברים הקצרים צריך לציין שבשעה שאנחנו מכונסים כאן לדיון בתוכניות של הציונות הדתית להרס מערכת המשפט שמשום מה מקבלות גיבוי של מפלגת השלטון, אנחנו נמצאים גם במצב שבו הציונות הדתית מבקשת להרוס ולהחריב את שרשרת הפיקוד של צה"ל ולהעמיד בסכנה את חיילי צה"ל ומפקדיו לא רק בזירה הבין-לאומית אלא גם בשטח. מה שקורה כרגע ביהודה ושומרון, העובדה ששר האוצר כרגע עסוק בריב סמכויות עם שר הביטחון ועם מפקדי צה"ל על פעילות בכרם, בשטחים, רק מראה כמה מסע ההרס לא עוצר רק במערכת המשפט.

אתמול חבר הכנסת רוטמן קיים שיחת זום ביחד עם שר האוצר והמושל הצבאי של השטחים מטעם עצמו, בצלאל סמוטריץ'.

(היו"ר שמחה רוטמן, 09:16)
היו"ר שמחה רוטמן
עדיין לא.
גלעד קריב (העבודה)
כנראה שלחבר הכנסת רוטמן יש תוכניות ביום שלישי אחר הצוהריים כך שזה בסדר לעצור את הדיונים אבל כאשר לנו יש פעילות פרלמנטרית, לא צריך להתחשב בה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה היה בזמן המליאה.
גלעד קריב (העבודה)
בשיחת ה-זום הזאת נשאל שר האוצר איך אפשר להבטיח את ההגנה על זכויות האדם. אמר שר האוצר: אני מבטיח לכם, תהיה הגנה על זכויות האדם.

אדוני היושב ראש, אולי בעיניך אנחנו אנרכיסטים אבל אני ממש מציע לך ולחברך יושב ראש הסיעה והמפלגה לא לחשוב שאנחנו מטומטמים. אנחנו לא מתכוונים לתת את ההגנה על זכויות היסוד שלנו בפני אדם שמתגאה בעמדות הגזעניות שלו ושל משפחתו. אנחנו לא מתכוונים להפקיד את ההגנה על זכויות היסוד שלנו בידי אדם שארגן את מצעד הבהמות. אנחנו לא מתכוונים לתת את ההגנה על זכויות היסוד של אזרחי ישראל בידי אדם שפרסם תוכנית הכרעה שהיא טקסט פשיסטי כוחני ולאומני. אנחנו לא מתכוונים לתת את ההגנה על זכויות היסוד של אזרחי ישראל בידי אדם שעמד על הדוכן ואמר כמה הוא מצטער שהמהלכים ב-1948 מול אזרחי ישראל הערבים לא הושלמו כפי שהוא היה רוצה שיושלמו.

אם כן, אנחנו מודיעים גם לך אדוני היושב ראש וגם לשר האוצר שלא דואג כנראה לכלכלת ישראל אלא עסוק בדברים אחרים אחרי הזלזול שהוא הפגין לדברי מנכ"לי הבנקים, אנחנו מודיעים לכם שלא יקום ולא יהיה שאתה ובצלאל סמוטריץ' תגנו על זכויות היסוד של אזרחי ישראל.
גלעד קריב (העבודה)
אין בעיה. תודה רבה, חבר הכנסת קריב. חבר הכנסת ולדימיר בליאק, בבקשה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני קודם רוצה להתייחס להערה שנשמעה כאן, האם אנחנו התייחסנו או לא התייחסנו לאמירות כאלה ואחרות בהפגנות. קודם כל, התייחסנו, אבל גם אתם חברי הקואליציה צריכים להבין שאנחנו לא מכונת הגינויים של הליכוד ולא של אף אחד אחר. אם ציפיתם לזה, אז תשכחו מזה.

אני דווקא באתי היום במצב רוח חיובי והחלטתי ללכת למקורות של הבית הזה ולצטט את דבריו של ראש הממשלה שלנו בנימין נתניהו, דברים שנאמרו לפני שנים לא רבות מעל דוכן הכנסת.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הוא מטעה אותך. אתה אחר כך אומר שאתה כל הזמן מקבל הודעות תמיכה ואתה לא חי את המציאות, אפילו לא בתוך הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מרשה להפריע באמצע הצהרות פתיחה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני יודע. הכול אתה לא מרשה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מרשה בכלל. גם לא הערות ביניים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני רק אומר לך שתקשיב לו.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת שטרן, אני קורא אותך לסדר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר, אבל תקשיב לו.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כל היום הוא עם הטלפון.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת שטרן, אני קורא לך לסדר פעם שנייה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הוא אמר את הדברים הבאים: "דמוקרטיה ישראלית יציבה ומשגשגת, דמוקרטיה בה יש מקום למחלוקות ולהסכמות. דמוקרטיה שיש בה איזונים ובלמים. רשות מחוקקת, רשות מבצעת ורשות שופטת. יש לנו מערכת משפט מהטובות בעולם וכך היא תישאר. אנחנו מכבדים זכויות מיעוטים וחופש לכל אדם ללא הבדל דת, גזע ומין.

ישנם כאלה שרואים בקיומן של בחירות חזות הדמוקרטיה אבל דמוקרטיה אמיתית נבחנת דווקא בתקופות שבין מערכות הבחירות, מהדרך שבה אנחנו שומרים על מערכת המשפט, על זכויות הפרט, על חופש הביטוי, על האיזון בין שלוש הרשויות ומעל לכל על הבריאות והאיתנות של הפרלמנט".

כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כמה שנים מעל דוכן הכנסת. בדיוק הפוך ממה שאתם עושים היום. תודה רבה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה חבר הכנסת ולדימיר בליאק. חברתה כנסת קארין אלהרר, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב ראש. רציתי להגיד בוקר טוב גם לכל חברי הקואליציה אבל אני רואה שאין הרבה מהם כאן. אולי רק חנוך מלביצקי מייצג אותם היום.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
צריך להגיד לו מילה טובה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
באמת צריך להגיד מילה טובה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מוכרח לומר שלי באופן אישי זה מחמיא לי שהם לא סופרים אותי שאני מהקואליציה. אני ממלכתי. אני של כולם.
גלעד קריב (העבודה)
לא. אתה פשוט קטגוריה אחרת.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מצטער שהם לא כוללים גם אותך כי גם אתה הרבה יותר ממלכתי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה באמת חושב שאתה ממלכתי? הצחקת אותנו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא מצליחה להבין את האירוע הזה. הרי הם יבואו לכאן והם ירימו את היד ויצביעו והם אפילו לא יודעים על מה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
ונגיד שהיה דיון בהשתתפות כולם. דיון ארוך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה מאוד מצער שהם שולחים את היושב ראש, אותך אדוני היושב ראש, כדי להשתיק את האורחים שמדברים באופן שלא מוצא חן בעיניך, כדי לנזוף בהם כמו שעשית אתמול וכמו שעשית בהזדמנויות קודמות. אתה יודע, אנחנו כולנו מכלים כאן את זמננו בדיוני סרק. חייבים להגיד את האמת. הדיונים האלה מתקיימים בינך לבין עצמך. אנחנו נמצאים כאן אבל אתה יודע, אנחנו לא יותר מניצבים במופע של רוטמן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
באיזו שעה הרובוטים מגיעים להצביע?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אומרת לך שאני לא מצליחה להבין למה חברי הקואליציה אוטמים את אוזניהם ועיניהם לנוכח העובדה שהציבור לא אוהב את הדבר הזה. הגיעו מאות אלפי אנשים והם באים ואומרים לא לרפורמה הזאת. רפורמה זה דבר טוב אבל כאן זה לא.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, שמעת?
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא למהפכה הזאת.
גלעד קריב (העבודה)
שמעתי שמה, שרפורמה זה טוב?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני קוראת לכם לשמוע את זעקתם האמיתית והכנה של נשים, של גברים, של ילדים, של מורים, של מורות, הייטקיסטיות, רופאות, נהגי אוטובוס וכל מי שהיה כאן. אל תאטמו את האוזניים שלכם. היושב ראש אטם אבל מה עם כל יתר חברי הקואליציה?

לטובת אלה שעייפו מהפרטים והדיונים, אני רוצה להזכיר משהו שאולי חמק מאוזני הציבור. אתמול התגלה שההצעה שאתה אדוני מבקש לקדם כאן, יצא שהיא אומרת שהביקורת השיפוטית, אם תהיה, היא תהיה רק במצב שבו כל הרכב בית המשפט העליון יצביע פה אחד. אמר היועץ המשפטי לוועדה שאין אח ורע לדבר הזה. זה לא קיים בשום מקום בעולם. אני שואלת אותך אדוני היושב ראש לאן אתה רוצה להוליך אותנו. יותר מזה, איך הגעת לרעיון העוועים הזה?
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא. אני לא סיימתי.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל הצהרת הפתיחה שלך נמשכה הרבה מעבר לזמן של הצהרות פתיחה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בסדר. אתה תיתן לי עוד משפט.
היו"ר שמחה רוטמן
עוד משפט.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה לומר עוד דבר. שוב נחזור ונאמר שהיום אתה גם מעלה במליאה הצעה פרטית לטרומית, שגם היא, הפלא ופלא, עוסקת באותו נושא בדיוק. אני אומרת לך שאתה לא מכבד את הכללים של הבית הזה, אתה נוהג בצורה ממש בריונית בחקיקה. מי ישמע, אולי יש לזה איזו אחיזה בציבור אבל הלכתי ובדקתי. בוא נראה את הנתונים. לאחרונה פורסם שרק 21 אחוזים מהציבור מסכים עם פסקת ההתגברות שהצעת - 21 אחוזים – לפיה יהיה ניתן להתגבר על כל חוק מול בג"צ ברוב רגיל. 62 אחוזים מהציבור דורשים לעצור את הליך החקיקה כולו. זה חדשות ערוץ 12. אפילו בקרב מצביעי הליכוד, מפלגתו של שר המשפטים שהתחיל את כל הטירוף הזה, קרוב ל-50 אחוזים ממצביעי הליכוד, לפי חדשות 13, רוצים לעצור את התהליך.

אני שואלת אותך אדוני היושב ראש למה בשם השם אתם לא עוצרים את הטירוף הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אשמח לענות אם יום אחד תסיימי את הצהרת הפתיחה.
גלעד קריב (העבודה)
אני מוותר על הצהרת הפתיחה שלי.
היו"ר שמחה רוטמן
מאוחר מדי. אני חייב בלומר שזו בדיוק אחת הבעיות עם המשא ומתן עם האופוזיציה. עכשיו הוא מוותר על הצהרת הפתיחה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לי יש שאלה יותר קצרה. מתי קבעתם לרובוטים לבוא להצביע?
גלעד קריב (העבודה)
הייעוץ המשפטי כבר חיווה את דעתו על המסלול הכפול שאתה מנהל? ביקשנו אתמול חוות דעת.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, אתה מפריע.
גלעד קריב (העבודה)
האם כשיושב ראש מקדם הצעת חוק פרטית, הוא יכול באותו יום לקיים דיון במסלול של ההצעה?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, כרגע אתה מפריע.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
יש לנו הרבה שאלות של זמנים. אני שאלתי מתי הרובוטים יגיעו להצביע ולהגיד שהם הבינו על מה הדיון.
היו"ר שמחה רוטמן
בהתחשב בעובדה שאתה בקריאה שנייה אתה יותר מדי גמיש.

חברת הכנסת דבי ביטון, בבקשה.
דבי ביטון (יש עתיד)
בוקר טוב. אני מקווה שיהיה בוקר קצת יותר אופטימי אף על פי שזה ממש לא נראה כך.
גלעד קריב (העבודה)
חכי לצוהריים ולערב.
דבי ביטון (יש עתיד)
אני רוצה להעלות לכם את מצב הרוח. כבוד היושב ראש, ברשותך אני רוצה להתחיל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חנוך, אתה מבזבז את הזמן.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת אלעזר שטרן, אתה בקריאה שנייה.
דבי ביטון (יש עתיד)
אני רוצה לפתוח בהתנצלות בפני הסדרנים בגין הוועדה הסוערת שהייתה, על התבטאויות כועסות שלי מאחר ובאמת הייתה כאן סערת רגשות זה נראה לי קצת לא מידתי איך שהתנהלו. אני באמת מביעה התנצלות. הם לא אשמים. הם לא צריכים להיות חלק מהכאוס הזה. מכל הלב, אני מאוד מעריכה וחושבת שהם מאוד חשובים וזה אמור בכלל לגבי כל עובדי הכנסת.

אדוני, אני יודעת שצעדת אתמול לבית הנשיא אבל אני חייבת לספר לך מה עובר עלי בימים האחרונים כי זה המקום. אתה יודע, במשך שנים סיפרתי לבנות שלי את הסיפור של הקוסם מארץ עוץ. יש שם את איש הפח. לאיש הפח בעצם עקרו את הלב. חלילה, אני לא אומרת שזה אתה. אני מרגישה שהוועדה הזו, אף אחד לא מקשיב. אלפים, מאות, רבבות יוצאים ואין הקשבה וזה לא נכנס. הם כאילו לא קיימים. אתה יודע מה יותר מטריד אותי? אני כמעט בטוחה שאנשי הצללים הם אלה שמכתיבים מאחורי הקלעים.
גלעד קריב (העבודה)
פורום קהלת?
דבי ביטון (יש עתיד)
לא.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, לא היה לך מספיק זמן?
דבי ביטון (יש עתיד)
גם אלה שאומרים שהם מנועים מלהתערב ואין ספק שהם המתערבים והם המכתיבים.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, אני חייב לומר שזה מאוד מעליב אותי כי אני תכננתי לפתוח היום את דבריי ולהתייחס לדבריך. אתמול חיכיתי להתייחס לדבריך אבל הלכת מיד אחרי דבריך. גם היום רציתי להתייחס בתחילת דבריי לדבריך ואתה הולך, אבל בסדר. אם אתה לא יכול להקשיב להצהרות פתיחה של חבריך מהאופוזיציה, בסדר.
גלעד קריב (העבודה)
אני הולך לשמור על יוראי בוועדת החינוך.
היו"ר שמחה רוטמן
לשמור על יוראי, זה מנצח כל דבר. בכלל, יוראי וחינוך. לך שמור.
דבי ביטון (יש עתיד)
זאת הזדמנות שתברך גם בשמי את העיתונאי שיצא בגלוי.
גלעד קריב (העבודה)
גם כשהוא לא פה, אתה מדבר עליו.
היו"ר שמחה רוטמן
פיקוח נפש דוחה הכול. רוץ, שמור על יוראי.
דבי ביטון (יש עתיד)
אדוני, אני באמת ובתמים לא מצליחה להבין למה עצירה של ההליך הזה לשבועיים – תחשבו שאם היה עכשיו חג, אין ספק שהייתם מאוד מאוד עסוקים והייתם עוצרים, אז תחשבו שעכשיו אנחנו עושים את חג הדמוקרטיה – קחו הפוגה לשבועיים ותנו לנהל הידברות מקצועית. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה חברת הכנסת דבי ביטון. חנוך, בבקשה. אתה יכול להתייחס גם לחג החדש, חג הדמוקרטיה. אני חשבתי שייסדנו אותו השבוע עת הצבענו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חנוך, יש לך גם זמן של תשעה חבר כנסת להצהרות פתיחה, כל אלה שלא נמצאים כאן.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
תודה אדוני היושב ראש.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
אני יוצא לרגע כדי להצביע.
היו"ר שמחה רוטמן
נשמור לך את תורך להצהרת פתיחה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אני מייצג ציבור גדול של מצביעי ליכוד איתו אני נמצא בקשר הדוק, חלק יזום על ידי, הרוב יזום על ידם מכיוון שהטלפון שלי מפורסם וגלוי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
של כולנו.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
יש כאלה שיש להם כמה מספרי טלפון. לי אין. לכן אני מקבל את כל ההודעות לא מצונזרות, לא מפולטרות אלא ישר. אני רוצה להמליץ לחבריי באופוזיציה שטוב תעשו אם תדברו על העמדות שלכם ועל המצביעים שלכם כי אתם טועים לחלוטין בכל מה שנוגע למצביעי הליכוד ולעניות דעתי גם בכל מה שנוגע למצביעי הימין באשר הם.

הרפורמה מבחינתנו, מבחינתי באופן אישי, היא דבר שהיה נחוץ מזה שנים רבות. אני חושב שהדרישה לעצור אותה היא דרישה לא נכונה ולא לגיטימית. כאשר אתם הייתם בשלטון, אפילו לא העליתם על דעתכם לעשות את זה ואני לא אתן דוגמאות לגבי מעשים שנעשו בתקופת הממשלה הקודמת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה נגד מתווה הנשיא?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אנחנו מאוד מאוד נחושים להעביר את הרפורמה הזאת. אנחנו יודעים בדיוק מה המשמעויות שלה. הניסיון להתייחס גם לחברי הכנסת של הליכוד ושל הקואליציה כאנשים שלא מבינים, שמעתי כאן כל מיני כינויים כאלה ואחרים בהם מכנים אותנו, זה אולי נחמד כדי לייצר כותרות אבל בסופו של דבר זה רחוק מהמציאות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה התכוונת לרובוטים?
היו"ר שמחה רוטמן
אלעזר, אני קורא אותך לסדר פעם שלישית. די.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר. אני אצא.

(חבר הכנסת אלעזר שטרן יוצא מאולם הוועדה)
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
בסופו של דבר אנחנו עושים את מה שאנחנו מאמינים בו. אני חושב שהבעיה המרכזית בחוסר היכולת שלנו לתקשר היא שאתם באמת באמת לא רואים בנו אנשים ששווים אליכם מבחינת התבונה, מבחינת האמונה בדעות ובכלל מבחינת היכולת שלנו לנהל מדינה. בסופו של דבר אם אני רוצה להסתכל, אלו שלקחו את הטון לגבי הובלת ההפגנות והמחאה – ואלה לא המוחים והמפגינים עצמם אלא אלו שלכאורה מדברים בשמם - לוקחים קו מאוד מאוד קיצוני שתכליתו היא אחת: עצם הלגיטימיות של שלטון ימין בעיניהם הוא דבר פסול מעיקרו. את הדבר הזה אנחנו לא נאפשר ואני קורא לכם שוב – באמת מתוך רצון כן ואמיתי – לבוא ולדבר בלי תנאים מוקדמים. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. חברת הכנסת אורית פרקש הכהן, בבקשה. אחריה עופר כסיף ואחריו אני אגיד את הצהרת הפתיחה שלי. אם מתן כהנא יחזור, יהיה תורו. אחר כך נעבור לדיון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הצהרת פתיחה שלך?
היו"ר שמחה רוטמן
כן. גם לי מותר.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
בוקר טוב. אדוני היושב ראש, אני רוצה לנצל את הצהרת הפתיחה שלי כדי לשתף אותך ואת חברי הוועדה בשתי קריאות שיצאו באופן פומבי ביום או ביומיים האחרונים על ידי רשימה של עשרות, אם לא מעל מאות, נציגים, שופטים ועורכי דין מקנדה. סטייטמנט ביי זה קנדיאן ג'וריס. מסמך שני הוא מסמך שיצא מהנציבות האירופית, ה-קומישן של ונציה. שני הגופים מתריעים ומדברים בחומרה רבה על הרפורמה ועל כובד החקיקה שאתה מקדם ובעצם למעשה חותרים תחת הצגת הדברים הלא מדויקת שלך כאילו מה שאתה עושה זה מודל מקובל ואפילו מומלץ בעולם. הם אומרים את מה שכולנו ידענו.

ההצהרה הקנדית היא מאוד מאוד ברורה. הם מדברים על כך שבישראל יש ריכוז של כוח פוליטי שהוא חריג, שבזה שיטת המשפט הישראלית מאוד שונה מיתר השיטות בעולם, בגלל הכוח שיש לממשלה בפרלמנט, וביחד עם הדבר הזה יש כאן סכנה מאוד גדולה, בעצם ניצול לרעה.

אין לנו ביל אוף רייטס, אין לנו חוקה, אין לנו כלום ובעצם הם מסיימים ואומרים שכמו כל שיטה משפטית, גם השיטה הישראלית יכולה לשפר אותה אבל הרפורמה הזו היא לא לגיטימית. כך הם אומרים. הרפורמה הזאת היא לא לגיטימית, היא לא יכולה לקחת צורה של חקיקה חד צדדית ומהירה עם שינויים כל כך מסיביים שפוגעים בזכויות אדם ופוגעים ברשות השופטת.

אני אשמח להעביר לך את המסמך המנומק הזה. חתומים עליו שופטים לשעבר, פרופסורים מאוניברסיטאות ברחבי קנדה ואונטריו וכולי.

המסמך השני הוא המסמך של ה-קומישן של ונציה שישראל חברה בו. הנשיאה של ה-קומישן הזה, הגברת קליר באזימלורי, מפרסמת פומבית את ההצהרה הבאה ואומרת: בתי משפט ומערכת משפטית חייבים להיות מוגנים – שילדד – מהתערבות פוליטית ופוליטיזציה ואנחנו בעצם מביעים את הדאגה שלנו ממה שקורה ומהעובדה שפוגעים במוסדות האלה בישראל. אנחנו קוראים לכולם להגיע להסכמות רחבות.

אמרתי כבר את הדברים שיש לי לחקיקה ואני מניחה שתהיה לי זכות דיבור אבל חשבתי שיש מקום לשתף בשני הדברים האלה ולקחת אותם בחשבון, אדוני היושב ראש, לא רק להקשיב.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה חברת הכנסת אורית פרקש. חבר הכנסת עופר כסיף, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מתן כהנא הגיע.
היו"ר שמחה רוטמן
כן. אני יודע.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
זה לא הגיע. זה חזר. שלא יצטייר כאילו הרבה הגעתי באיחור.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
תודה רבה. בהמשך למה שאמרה חברתי חברת הכנסת אורית פרקש הכהן, אני אומר מאוד בקצרה. יש הרבה בעיות אבל שתי בעיות שאני רוצה לחדד.

אין כאן באמת דיון משום שהממשלה ומייצגה כאן, יושב ראש ועדת החוקה, שמו לעצמם מטרה והיא לחסל את מערכת המשפט בכל דרך ובכל מחיר. מה שאתם עושים כאן – כמטאפורה, אני מדגיש – זה רצח סדרתי משום שאתם למעשה מחסלים שלב אחרי שלב, גורם אחר גורם, שקשור למערכת המשפט ולמה שמכונה שומרי הסף. על ידי דה-לגיטימציה ודמוניזציה, גם של מערכת המשפט על מרכיביה ואנשיה כולל שופטים ספציפיים, ספציפיות, ואותו הדבר לגבי ייעוץ משפטי. כלומר, אתם לא רק מנסים לחסל – שוב, מטאפורית – וזאת מטרתכם את הגורמים הללו מבחינה פונקציונלית, אלא גם מבחינה אישית.

הדבר השני הוא בהמשך למה שאמרה חברת הכנסת אורית פרקש הכהן. המטרה שלכם שהזכרתי נגזרת מתפיסת עולם. תפיסת העולם שלכם היא תפיסת עולם אנטי דמוקרטית בעליל, שלא לומר פשיסטית, שרוצה שתהיה כאן רק רשות אחת חסרת מעצורים, חסרת עכבות וחסרת בלמים. קרי, ממשלה שתעשה ככל העולה על רוחה. למשל החוק האווילי, המטורלל, הפשיסטי במהותו, שהציע חבר הכנסת לאחרונה, שמשטרה תוכל להיכנס לבתים בלי צו. זה רק קצה הקרחון. חלק מהדמוניזציה והדה-לגיטימציה שאתם עושים היא גם לציבור הרחב שמודאג ולאופוזיציה המודאגת מהמהלכים הדורסניים והאלימים שלכם. יכול פה חבר כנסת לומר דברי הבל, שכאילו המפגינים בהמוניהם שדואגים לעתידם ולרווחתם - עושים להם גם דה-לגיטימציה ודמוניזציה - כאילו הם – מה שמכנה ראש הממשלה וכנופייתו – אנרכיסטים. דרך אגב, כדאי שקודם ילמדו מה זה אנרכיזם אבל אני לא אכנס לזה עכשיו. מכנים אותם כשם גנאי בשם הזה.

לא יעזור לכם, המרי האזרחי ימשיך והוא לא ייגמר עד שאתם תרדו מההצעה המטורפת הזאת שלכם או עד שהיא לא תוכל לעבור בכלים דמוקרטיים אחרים. לא יעזור לכם, אנחנו לא ניתן לכם לעשות את זה. יש לנו, לחבריי ולי, ביקורת מאוד רצינית גם על מערכת המשפט אבל יש הבדל בין ביקורת ותיקון לבין הרס. אתם הורסים.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. תמו הצהרות הפתיחה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה עם מתן?
היו"ר שמחה רוטמן
מתן לא כאן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הוא התייאש. מהכול הוא התייאש.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה מה שנקרא מתן בסתר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
היה חשוב לו להגיד שהוא כאן.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אגיד מספר מילים ואני אשתדל לחבר את הדברים שאומר בהצהרת הפתיחה שלי ואולי בכל זאת לנסות להפוך את זה לדיון ענייני.

ראשית, האופוזיציה בכל דרך – גם ההתנהלות שלה עכשיו וגם ההתנהלות שלה בימים האחרונים - חבל שחבר הכנסת בליאק לא כאן כי רציתי להגיד שאני מאוד שמח לראות אותו יושב ליד שולחן לא מטפס עליו - היא מתחת לכל ביקורת. ההתנהלות שהאופוזיציה מפעילה והניסיון – בהחלט ניסיון משמעותי שמושקעים בו מאמצים רבים – לעצור את הדיונים כאן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה הורס את המדינה וזה מה שמעניין אותך?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אלהרר, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי את האירוע הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, כשמישהו מפריע בהצהרות פתיחה של אחרים אני קורא אותו לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מזכירה לך שהפרעת לי.
היו"ר שמחה רוטמן
המטרה העליונה של האופוזיציה – והם אומרים את זה בכל דרך – לא מעניין אותם הידברות ולא מעניין אותם קידום הרפורמה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מוחה על האמירה הזאת.
היו"ר שמחה רוטמן
מעניין אותם לעצור את הדיונים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ברור. קודם תעצור.
היו"ר שמחה רוטמן
הדיונים כאן הם נורא נורא חשובים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תחזור לאבן שושן ותראה מה הפירוש של דיון.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, אני קורא אותך לסדר פעם שנייה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תפסיק להלך אימים.
היו"ר שמחה רוטמן
אתמול במהלך הדיונים, בחלק האחרון של יום הדיונים, זכינו לראות שבאופן לא מפתיע מי שישב אז מטעם האופוזיציה בחדר, חבר הכנסת יואב סגלוביץ', ניסה ממש לקטוע את דבריי באמצע כי הוא ראה מה הולך לקרות. מה שאנחנו ראינו זה שבנוגע לחוק יסוד: כבוד האדם וחרות וחוק יסוד: חופש העיסוק, הקראתי מתוך פרוטוקול משנת 1994, אז ישב בראש הוועדה אדם ממפלגת העבודה וישב כאן חבר הכנסת לשעבר אוריאל לין והקראתי בפניו איך התייחסו בזמן אמת לחקיקה שהוא הביא. אמרו הוא עשה ריצת אמוק, אמרו שלא היה בחדר אף נציג מלבד נציגי משרד המשפטים, אמרו שהחקיקה החפוזה הזו גרמה לכאוס – ואתם מדברים על כאוס – שהיה צריך שנתיים לאחר מכן לחוקק חוק יסוד מחדש והשורה האחרונה של חוק יסוד: חופש העיסוק הייתה חוק יסוד: חופש העיסוק – בטל. למה? כי חוק יסוד: חופש העיסוק שנחקק קודם לכן, היה צריך לבטל אותו ולחוקק אותו מחדש כי הוא גרם לכאוס מוחלט, כי הוא היה בריצת אמוק לפני בחירות ורצה להספיק לחוקק את זה כשאין אף אחד בחדר ואף אחד לא הרים דגל על כל הנזקים האדירים שזה גרם. כנ"ל בנוגע לביקורת השיפוטית, כנ"ל בנוגע להוצאת השוויון.

אנחנו לא עושים עבודה כזאת. תבדקו כמה דיונים התקיימו בוועדה לני חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה קורא לזה דיונים?
היו"ר שמחה רוטמן
תבדקו כמה דיונים התקיימו בוועדה לפני חוק יסוד: חופש העיסוק. אנחנו מקיימים דיונים מעמיקים ואנחנו שומעים מומחים. אמר כאן יואב סגלוביץ' – אותו אחד שבשנייה שמנסים לנהל כאן שיח ענייני בוועדה, הוא קוטע אותו בהערות ביניים והייתי צריך להוציא אותו בשלוש קריאות ברצף כדי שלא יקטע את המעט שרציתי לומר ברצף.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מעט?
היו"ר שמחה רוטמן
מעט מאוד.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
התכנסנו לרחם עליך.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת אלעזר שטרן, אתה בקריאה שנייה.

הוא אמר שלא היה כאן שיח הביטחון. דיבר כאן המשנה ליועצת המשפטית לממשלה בתחום המשפט הבין-לאומי עורך דין גלעד נועם, דיבר כאן ד"ר ערן שמיר בורר, דיברה כאן פרופסור טליה איינהורן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ומה עשית עם המידע הזה?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, אני קורא אותך לסדר פעם שלישית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לצאת?
היו"ר שמחה רוטמן
כן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
סבבה.
היו"ר שמחה רוטמן
הייתה כאן פרופ' טליה איינהורן והיא עדיין כאן.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
היחידה.
היו"ר שמחה רוטמן
הציגו את הסוגיות של המשפט הבין-לאומי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אחלה דיון, רוטמן.
היו"ר שמחה רוטמן
היה ד"ר ערן שמיר בורר מהמכון לדמוקרטיה. הוא 20 שנים בפרקליטות הצבאית והוא סיים כראש דבל"א (מחלקת הדין הבין-לאומי).

(חברת הכנסת קארן אלהרר יוצאת מאולם הוועדה)
היו"ר שמחה רוטמן
אף אחד לא התייחס לנושא הביטחוני? כמה שקרים אתם יכולים להפיץ?
דבי ביטון (יש עתיד)
כמה אתה?
היו"ר שמחה רוטמן
איך אתם לא מתביישים? איך אין לכם את הבושה הבסיסית? הרי הכול מוקלט, הכול משודר, הציבור רואה.
דבי ביטון (יש עתיד)
יושב לידך יועץ משפטי, אומר לך ואתה מדכא את הדעה שלהם.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת דבי ביטון, תודה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה שואל אותנו?
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אתה דיברת ואמרת שקרים וחבריך אמרו שקרים ואני ישבתי ושתקתי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל אתה שואל אותנו. אל תגיד כמה אתם. "כמה", זאת מילת שאלה.
היו"ר שמחה רוטמן
אפשר גם להיות בשקט כשמישהו אחר מדבר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שמחה, זה בסדר, אבל "כמה", זאת מילת שאלה. אתה רוצה שנענה?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת שטרן, אני לא רוצה שתענה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז אל תשאל אותי.
היו"ר שמחה רוטמן
אני רוצה שתימנע מלקטוע אותי ואם אתה תקטע אותי עוד פעם אחת, אתה תצא החוצה כי זה מה שאתה עושה כל הזמן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז אל תשאל.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה קוטע כל אמירה שלא נעים לך לשמוע.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא. אתה שואל אותי. אתה פונה אלי.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת שטרן, אני קורא אותך לסדר פעם שלישית.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
צא בבקשה. תודה. זה בלתי אפשרי. תרבות הדיון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל תרבות הדיון היא שאם אתה שואל אותי, תן לי לענות. אתה שואל שאלה. שאלת אותי כמה פעמים.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה תיתן לי לסיים משפט.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר, תסיים, אבל זה לא קשור.
היו"ר שמחה רוטמן
תפסיק להפריע. אתה הפרעת לכל דובר שדיבר בהערת ביניים כשלא מצא חן בעיניך. אתה לא יודע להכיל דעה שאתה לא מסכים איתה. אני ישבתי והקשבתי לשקרים מופרכים שאמרת ושאמרו חבריך ולא הערתי ואתה לא יכול לשמוע מילה. אתה פשוט לא יכול. צא בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני יוצא, אבל אל תשאל שאלות ואחר כך תגיד אל תענו לי. אני יוצא, אל תדאג.

(חבר הכנסת אלעזר שטרן יוצא מאולם הוועדה)
היו"ר שמחה רוטמן
היכולת של חברי הכנסת מהאופוזיציה לנהל שיח ענייני בלי שקרים, פשוט לא מובן לי מה אתם מרוויחים מהשקרים האלה. כל הציבור רואה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
איזה שקרים? תן דוגמה. בינתיים מי שמשקר זה אתה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת עופר כסיף, אמרתי.
דבי ביטון (יש עתיד)
תן עובדות.
היו"ר שמחה רוטמן
ישב כאן חבר הכנסת יואב סגלוביץ' וטען בפנים רציניות שלא התנהל כאן דיון בנושא הביטחוני. אני חושב שהוקדש לזה זמן רב. דיברו שלושה מומחים. אמר עורך הדין גלעד נועם, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, שאת שאר הדברים הוא רוצה להשלים בדיון חסוי. אמרתי גם בדיון שאחרי הקריאה הראשונה, בין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה והשלישית, בחוק שעליו הוא בא לדבר, אני בהחלט אשקול לקיים דיון חסוי. כרגע זה ממתין למליאה. אתם יודעים מה? זה השקר הכי גדול שאתם חוזרים עליו נון-סטופ: תעצרו את הדיונים, אתם לא מקשיבים לנשיא, הנשיא אמר בוא נדבר לפני הקריאה הראשונה. הקריאה הראשונה היא רק ביום שני הבא. יש שבוע לנהל דיונים בלי לחץ. אתם לא רוצים לבוא. אתם לא באים.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אל תשכח עוד דברים שהנשיא אמר.
היו"ר שמחה רוטמן
שר המשפטים יריב לוין ואני קראנו ליאיר לפיד ולבני גנץ בואו לנשיא להידבר בלי תנאים מוקדמים, אין כרגע קריאה ראשונה, לא ביקשנו פטור מחובת הנחה, לא הצבענו עליו ביום שני, לא הצבענו עליו אתמול - - -
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
שמחה, שלושה ימים הידברות? הרי תביא את זה למליאה ביום שני. אני חייבת לענות לך כי אתה יודע כמה אני רוצה לנהל דיאלוג.
היו"ר שמחה רוטמן
אתם פועלים בציניות.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
היושב ראש, אני אמרתי לך שאנחנו רוצים לדבר, נכון?
היו"ר שמחה רוטמן
אורית, לא, אני אסיים את דבריי.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
זה לא רציני. שלושה ימים. עכשיו זה באמת בדמי. גם אני רוצה הידברות אבל לא כשאתם רוצים להעלות את זה ביום שני להצבעה.
היו"ר שמחה רוטמן
אורית, מה יש לך?
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לדבר על ההידברות.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אני באמצע הדיבור. אני יודע שאת רוצה לדבר. כשאת רצית לדבר, גם אני רציתי לדבר והמתנתי.

אני מאמין שכשבאים להידבר, באים להידבר. מי שרוצה להשיג הישג פוליטי של דחיית דיונים, אתם עושים פיליבסטר, אתם קופצים על שולחנות, אתם תוקפים סדרנים, את זה תעשו פה. כשבאים לנשיא, באים בלי תנאים מוקדמים אבל גם את זה אנחנו לא מקבלים

מכאן אני מבקש לעבור בכל זאת לדיון בנושא שעל סדר היום.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
המשך החקיקה זה לא תנאי מוקדם?
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
זה לא נושא שאפשר ברצינות לדבר עליו שלושה ימים בין הצבעות במליאה. זה לא רציני. זה אפילו פייק, הצעת פייק להידברות. חבל.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורית פרקש הכהן. אני רוצה להזכיר למי ששכח, אולי גם את, שכאשר התחלתי את תהליך העבודה של ציון במשפט תפדה, לא הבאתי נוסח. אני אמרתי בואו נדבר על הבעיות האמיתיות, בואו תציעו אתם פתרונות וננסה לגבש משהו ביחד כאן בוועדה. קיבלתי מכתב שחתומים עליו כל נציגי האופוזיציה שאמר לי שאם אתה לא מציג נוסח, אנחנו מחרימים את דיוני הוועדה. קארין אלהרר חתמה עליו עם נציגי האופוזיציה – אם אתה לא תציג נוסח, אנחנו מחרימים את הדיונים.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
אבל הדיונים מתנהלים במקביל.
היו"ר שמחה רוטמן
עכשיו אני מדבר. אני אקרא אותך לסדר. אני מדבר עכשיו. די. אמרתי בסדר גמור. מבקשים, הדבר שהכי חשוב לי זה שיהיו דיונים עם נציגי האופוזיציה. הם לא רוצים להחרים, הם רוצים נוסח, אני אכין נוסח. הכנתי נוסח, קיבלתי אמירה: אנחנו נחרים עד שתהיה חוות דעת של יועץ משפטי. אמרתי, טוב, בסדר, ננהל, נקשיב למומחים ונחכה. קבענו באותו שבוע, במקום ארבעה ימי דיונים, קבענו שני ימי דיונים וחיכינו שתבוא חוות הדעת של היועץ המשפטי. הגיע מסמך ההכנה של היועץ המשפטי ומאז אני יושב כאן כמעט חודש ומחכה ומצפה שתואילו בטובכם לנהל דיון ענייני, ולא. יום ההצבעה של זה לקריאה ראשונה, אתם באים ואומרים שאם לא תדחו, אין דיון ענייני. אני אומר שלא נדחה כי חיכינו לכם חודש, נצביע ויש עוד שבוע.

רבותיי, התרגילים שלכם שקופים. הציבור שלכם רואה אותם.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אנחנו רואים איפה הציבור נמצא בניגוד למה שאתה אומר.
היו"ר שמחה רוטמן
בניגוד למה שאתם חושבים, הציבור והעם במדינת ישראל לא מטומטם.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
רוטמן, לפי הסקרי גם הציבור שלכם רואה והוא לא מת על הרעיון.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
רגע, היושב ראש, אני לא הפרעתי לך ואני חייבת להגיב. קודם כל, לומר שהערות שלנו הן לא ענייניות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אורית.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
רצית שאני לא אפריע וכיבדתי ואני חושבת שאתה צודק.
היו"ר שמחה רוטמן
דקה.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
מאוד חשוב לי להגיב לנושא ההידברות כי זה באמת בדמי. לומר שלא היו בוועדה הזו הערות ענייניות, זה פוגע, מעליב ובעיקר אלה פשוט דברים שהם לא אמת. הקדשתי הרבה מאוד דברים וגם חבריי. הבאנו דברים מקצועיים. רק בדיון הזה הקראתי את הערת נציבות והאזהרה שהגיעה מקנדה. כל ההערות היו כי כולנו יודעים שהחקיקה הזאת היא לא דבר דבור על אופניו.

דבר שני. על מה אתה מדבר? על איזו הצעה אמיתית להידברות אתה מדבר? בעוד כמה שעות היום אתם מעלים את חוק יסוד דרעי להצבעה. אז על איזה הידברות אתה מדבר? מדובר כאן בסט של שישה-שבעה סעיפים שמשנים סדרי עולם.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שייצגת באופן מופתי.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
אני לא הפרעתי לך כשדיברת.
היו"ר שמחה רוטמן
כן, אבל את כבר בזמן של תגובה לתגובה לתגובה.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
הערות ענייניות. ביקשנו שלא תהיה פוליטיזציה של שופטים, ביקשנו שתהיה הסדרה מהותית של חוק יסוד, לא חוק יסוד דרעי, אנחנו לא מקימים חוקי יסוד לעבריינים במדינת ישראל.
היו"ר שמחה רוטמן
אורית, תודה.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
אלה הערות ענייניות שאתה מסרב להקשיב להן.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. אני חושב שהדגמת היטב שההערות הענייניות שלכם הן שלילת עצם החקיקה ולדבר על אריה דרעי.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
לא נכון.
דבי ביטון (יש עתיד)
אמרנו שיש מקום לרפורמה, לא בנוסח שעולה עכשיו.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מה שאתה אומר, זה סילוף של מה שאומרים כאן. אתה מסלף את מה שאומרים כאן.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
שמחה, זה לא מתאים לך.
קריאה
יש כאן גם ציבור בלתי מיוצג שרוצה לקבל ייצוג. ציבור בלתי מיוצג. לא כמוכם שאתם כאן 24 שעות ביממה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. אדוני היועץ המשפטי, בוא תסייע לנו בהכוונת הנושאים. אני רוצה לעבור לפי מסמך ההכנה שלך ויכול להיות, כמו שהצעת אתמול, שאם אני אסביר קצת כמציע על הכיוון של המודל לביקורת שיפוטית, הדיון, גם של המומחים וגם של חברי הכנסת, אולי יתכנס למקום קצת יותר פרודוקטיבי. כך אני מקווה.

הנושא הראשון שאתה דיברת עליו הוא המודלים של הביקורת השיפוטית בכלל או שאת המציע שנתחיל בנושא יותר מצומצם. מסמך ההכנה שלך עוסק בכמה סוגיות ואני שואל מה נראה לך יותר מבחינת המבנה.
גור בליי
המודלים השונים היו הרקע בהקשר הזה. אני חושב שאולי כדאי לצלול, בהנחה שהמודל עצמו הוא נתון, לסוגייה הראשונה שהיא בעצם עילות הביקורת השיפוטית. העלינו שאלות לגבי שני הרכיבים שם, גם לגבי ה-שוריינה בחוק יסוד וגם ה-סותר בבירור.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר. אני כן רוצה להתייחס. חבל לי מאוד שגלעד לא כאן.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
תכניס אותו.
היו"ר שמחה רוטמן
לא הוצאתי אותו. הוא יצא בעצמו. אגב, מבחינת חברי הכנסת שיצאו, כמו קארין, אפשר להגיד להם שיחזרו.

מבחינת המודלים של הביקורת השיפוטית. אתמול "האשים" אותי בדבריו גלעד – אני אומר האשים במירכאות כי בעיניי זאת לא האשמה אלא אמת לאמיתה – והקשבתי לדבריו רוב קשב, שאני לא רוצה ביקורת שיפוטית בכלל, מה שנקרא גילטי אוף צ'ארג'. זאת אומרת, אני מודה ואומר את זה על השולחן. אני חושב שבית המשפט העליון, לפחות ברטוריקה, שביקורת שיפוטית על חוקים זה כמו שאני אבוא ואומר שאני לא רוצה שנשתמש בנשק אטומי, בכלל, לעולם. אני לא רוצה. למה? מי שהגדיר את הביקורת החוקתית כנשק בלתי קונבנציונאלי, היה בית המשפט העליון שלנו בפסיקותיו. בוודאי שאני לא רוצה שישתמשו בנשק אטומי. לפעמים אין ברירה, בואו נראה איך דואגים שאותו כפתור אדום שמשתמש בנשק אטומי מכוסה ומוגן ושצריך כמה צפנים וכמה קודים וכמה לחיצות, ושזה מאוד מאוד קשה, כדי שלא יירו בנשק האטומי הזה בטעות.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
גם חשוב שיהיה בידיים הנכונות.
היו"ר שמחה רוטמן
וחשוב שיהיה בידיים הנכונות.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זאת הבעיה.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. חשוב שיהיה בידיי הנכונות. דיברנו על זה עת עשינו את ההשוואות הבין-לאומיות כאשר כל אחד עושה שם את הצ'רי פיקינג שלו, ואני לא מתווכח כרגע על זה כי אני מקבל גם את האמירה שלך, אדוני היועץ המשפטי, שקשה מאוד לעשות קופי-פסט. חוות הדעת הזאת של קנדה שהוזכרה, מעניין, לי יש לי ויכוח כאן בתוך הבניין איתך אולי ועם עופר ועם אחרים מהאופוזיציה וגם בתוך הקואליציה על מהי התרבות הפוליטית הישראלית, איך עובדת התרבות השלטונית הישראלית, האם בישראל הממשלה שולטת בכנסת, כן או לא. עשינו על זה דיונים מאוד ארוכים ואת אומרת לי במידה מסוימת שהרוצה לשקר ירחיק עדותו. קנדה יספרו לי האם בישראל הממשלה שולטת בכנסת, כן או לא. הם קיבלו סקירה על 20 השנים האחרונות, כמה הקואליציה יציבה או לא? לא אבל הם אמרו. נו, אז הקנדים אמרו.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
הם לא דיברו רק על זה. הם גם דיברו על הפוליטיזציה של השופטים. הם מדברים כאן על כל האלמנטים של הרפורמה. אתה עושה מניפולציה של מה שכתוב.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אורית, למה אי אפשר כל אחד לדבר בתורו בלי לקטוע? למה לקטוע? אנשים רוצים לשמוע. אני רוצה לשמוע אותך.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
אתה עוסק בהמון נושאים. אנחנו מנסים שיהיה דיאלוג.
היו"ר שמחה רוטמן
צוות הוועדה, אתם יכולים בבקשה לדאוג לה לעט ולנייר שתרשום הערות? אני לא מבין את הדבר הזה. אפשר בבקשה לדבר ברצף? תודה.

אני אומר, כן, ביקורת שיפוטית על חוקים, כל אירוע שכזה הוא אירוע ששוב, לא רק בטרמינולוגיה שלי אלא בטרמינולוגיה של בית המשפט. הבעיה הגדולה שלי היא הפער האדיר בין הטרמינולוגיה לבין חיי המעשה אבל כן, זה אמור להיות אירוע שכולנו מתפללים לעולם לא יקרה, ואם הוא קורה – סוף העולם הגיע. אני בכוונה משתמש במטאפורה של נשק בלתי קונבנציונאלי בגלל שראשית, זאת מטאפורה שבית המשפט קבע ותבע, ושנית, בגלל שאחד החששות המרכזיים בשימוש בנשק אטומי, זה לא הנזק שהוא גורם למקום שאותו אתה מפציץ. ההבנה הצבאית שלי כידוע היא מאוד מאוד נמוכה אבל כך שמעתי, שאפשר לייצר נזק מאוד גדול גם עם נשק לא אטומי ואפשר להחריב ערים שלמות גם עם נשק לא אטומי. אם נחזור למטאפורה שלנו, אפשר להשגיח על זכויות אדם גם בלי שימוש בנשק אטומי. מה הסכנה העיקרית בנשק אטומי? תגובות הנגד. זו הסכנה העיקרית וזו אזהרתו של נשיא בית המשפט העליון לנדאו שאמר שאתם משתמשים בנשק שתגובת הנגד תפגע בבית המשפט. הוא לא דאג לכבודם של נבחרי הציבור. הוא גם דאג לכבודם כי הוא היה דמוקרט אמיתי אבל הוא בא ודיבר מתוך דאגה כנה לבית המשפט והוא אמר שאם אתם תהפכו את בית המשפט העליון לפוליטי, תגובת הנגד של הציבור ושל המערכת הפוליטית תהיה כזאת שתהרוס את בית המשפט.

זה היה חשש שממנו לנדאו הזהיר והחשש הזה לצערי הרב מתממש. התממש ומתממש. אני מרגיש שהתפקיד שלי – יהיו הציניקנים מ האופוזיציה כמה שרוצים - והתפקיד של כולנו כאן בקואליציה הוא לראות איך מצד אחד דואגים שהנשק האטומי הזה לא יהיה עם אצבע קלה על ההדק, ושנית, איך תנועת התיקון ההכרחית, שהציבור דורש מאיתנו לבצע ומה שחנוך אמר זה מדויק, שתנועת הנגד ההכרחית הזאת או תנועת התיקון ההכרחית הזאת לא תשפוך את התינוק עם המים. לא תגרום לכך שבסוף לא יישאר בית משפט. לכן המשימה שמוטלת על כתפינו היא מאוד מאוד מורכבת וקשה. אני לפחות מנסה לגשת אליה במלוא האחריות ואני יודע שכך איתי שר המשפטים ואני יודע שאיתי כל רכיבי הקואליציה. אבל בלי תנועת התיקון הזאת, אנחנו משאירים גוף שהראה עד כה שהוא פועל באופן חסר אחריות בנשק האטומי שבידיו וזה בית המשפט.
גור בליי
אם יורשה לי. אני חושב שיכול להיות שאדוני היושב ראש אתה לוקח את המטאפורה של הנשק האטומי קצת רחוק. בסופו של דבר בדוח שאנחנו ציטטנו במסמך ההכנה שלנו, דוח של הפרלמנט האוסטרי מהשנה שעברה, שהשוו במידת ההתערבויות בחקיקה ב-17 מדינות כולל ישראל, לפי הנתון שמובא שם מידת ההתערבות בישראל היא הנמוכה ביותר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אשמח להתייחס לזה.
גור בליי
אנחנו רואים מעבר לזה, שגם בהסתכלות עולמית כללית זה נכון שזה לא דבר של יום ביומו ובוודאי בית המשפט העליון מדבר על זה שמה שיצא מהמחוקק, נהנה מחזקת חוקתיות, צריך לעשות כל מאמץ פרשני כדי לא לבטל אותו וכן הלאה אבל בסופו של דבר זה הוא משהו שקורה. לפי הדוח האוסטרי הזה, הוא קורה בישראל פחות מאשר במדינות אחרות.
היו"ר שמחה רוטמן
גור, הנקודה ברורה. השאלה ברורה והיא במקומה.
גור בליי
אני אוסיף עוד דבר, להקדים אולי גם את הדברים של היושב ראש. ברור לגמרי – ואני אומר לחלוטין וגם אמרנו את זה בעבר – שפעמים שבית המשפט מתערב בחקיקה בצורה ישירה, זה לא ממצה את המקרים בהם מרככים חוק לפני שהוא מתקבל ולא ממצה מקרים בהם עושים פרשנויות כאלה ואחרות. אבל הדברים האלה, כמו שאומרים בשיטות מחקר, ההנחה שגם בתי המשפט האחרים עושים את זה. זאת אומרת, גם הפרלמנטים האחרים, גם בהם עושים מאמץ שלא לפסול וכן הלאה.
היו"ר שמחה רוטמן
השאלה ברורה וגם מסמך ההכנה. אני אתייחס למסמך ההכנה.
גור בליי
כלומר, כל הנושאים, נקרא לזה הפריפריאליים, שמשפיעים על זה, אני מניח שהם קיימים במידה כזאת או אחר - שוב, עם כל המגבלות של מבט השוואתי - גם במדינות אחרות. גם אם אנחנו לא האחרונים ונגיד הדברים האלה מראים שאנחנו בשליש האחרון, לא משנה, עדיין זה אומר שאין לזה שימוש כל כך רחב בישראל. אני חושב שזה מה שצריך לקחת בחשבון.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה גור. אני אחלק את תגובתי לשני חלקים. החלק הראשון, כמו שאמרת אתה. השוואה בין-לאומית זה דבר קשה מסיבה מאוד פשוטה. אין באף אחת מהמדינות שסקרת או שסקר הפרלמנט האוסטרי שום דוגמה או אח ורע לחוקה שנוצרה על ידי בית המשפט.

אני אגיד יותר מזה. כאשר יש חוקה שנקבעה על ידי העם, הוא הריבון, בהליך דמוקרטי בסופר מג'וריטי או לא בסופר מג'וריטי, במשאל עם או לא במשאל עם, בדרך בה כל מדינה בחרה לכונן את חוקתה, באספה מכוננת, בית משפט שרואה חוק של הפרלמנט או של אקט של הממשל שסותר את החוקה והוא מבטל אותו, הוא לא בית משפט אקטיביסטי אלא הוא בית משפט שעושה את תפקידו. כאשר בית המשפט החוקתי בצרפת או באוסטריה פועל בהתאם לחוקה ומבטל פרלמנט, זה חלק מהתהליך. זה לא נשק אטומי.

אתה משווה מדינה בה הכניסו את מנגנון הביקורת החוקתית ומינו את השופטים בהתאם, כמו שדיברנו, כאשר ממנים שופטים שם, תן לי מועצה חוקתית כמו בצרפת שיושבים שם נשיא ומכוח תפקידם ממונים על ידי ראש האספה והם דמויות פוליטיות לחלוטין. בסופו של דבר הם חלק מתהליך החקיקה ולפעמים הם נותנים חוות דעת מקדימות. הם חלק מתהליך החקיקה. זה כמו שתגיד לדי כמה חוקים ועדת החוקה פסלה ולא העבירה מקריאה ראשונה לשנייה ושלישית. זה גוף מובנה בתוך תהליך החקיקה. במידה מסוימת בחלק מהמדינות הוא גוף מובנה, בחלק מהמקומות הוא נותן חוות דעת מוקדמת, זה חלק מהתהליך שקובעת החוקה לביקורת חוקתית, קיבל את זה ברשות ובסמכות, שופטיו ממונים בשביל לעשות את זה, תפקידו הבלעדי כמעט של בית המשפט לחוקה במדינות האלו, אם הם לא יבטלו חוקים, בשביל מה הם יושבים שם? זה לא הנשק האטומי.
גור בליי
בחלק מהמדינות זה בתי משפט עליונים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אומר שברוב המדינות שנסקרו בסקירה שלך, באוסטריה, אלה מדינות עם חוקה ובית משפט לחוקה. יש מספר מאוד קטן ומצומצם כאשר אחת מהן זו בריטניה, שם לא קורה בכלל. יש מדינות שגם כאשר בית המשפט לחוקה או בית המשפט העליון מקבל את הסמכות לעשות את זה, דיברנו על שוודיה, זה לא קרה מעולם. יש דוגמאות מגוונות.

אני אומר מעבר לזה. כאשר הדבר הזה הוא כלי נשק שהוא חלק מתורת הלחימה הרגילה, הוא נשק קונבנציונאלי, פסילת חוק במדינה עם חוקה, עם בית משפט לחוקה כאשר הגדרת תפקידו היא לבקר את הליכי החקיקה של הפרלמנט, זה לא נשק בלתי קונבנציונאלי לפסול חוקים. זה חלק מהאירוע. זאת לא פגיעה בדמוקרטיה כי מה שהוא מיישם זה את רצון המכונן, המחוקק. זה מה שהוא עושה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה בדיוק הוויכוח. אתה לא יכול להניח את זה כהנחת יסוד.
היו"ר שמחה רוטמן
ברור שזה הוויכוח.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אתה מציג את זה כאילו זו הנחת יסוד. לא המסקנה.
היו"ר שמחה רוטמן
להזכירך, אני מציע החוק ואני מציע טיוטת החוק. באו אלי בטענות שאני הולך להביא למליאה את אותו חוק בטרומית. אנחנו מנהלים את הדיון העקרוני ואני מנסה להסביר מה עומד בבסיס. ברור שזה בוויכוח ואתה בתורך תגיד את דעתך אבל אני מציג את התזה כי בסופו של דבר אנחנו מנסים לעמוד מה עומד מאחורי טיוטת הנוסח שנמצא כרגע בפני הוועדה. יקיימו את הדיון. אם עמדתי תתקבל, עמדתי תתקבל. אם נכניס שינויים, נכניס שינויים. אם הוועדה תצביע, הוועדה תצביע. ברור שמה שאני אומר זו עמדתי. אני לא מדבר עכשיו בשם הוועדה אלא אני מדבר בכובע המציע.
דבי ביטון (יש עתיד)
ועדה שיש בה רוב לקואליציה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, אני מציע שניתן רוב לאופוזיציה לחוקק חוקים.
דבי ביטון (יש עתיד)
צריך להיות שיקול דעת ולא פוליטיקה.
גור בליי
אדוני היושב ראש - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יש אולי סקירה משווה באיזו מדינה האופוזיציה מחוקקת חוקים? אולי נעשה?
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
רוטמן, יש הרבה דוגמאות איך לא הורסים דמוקרטיה. אתה עושה סלט ירקות כאן.
דבי ביטון (יש עתיד)
אתה מטעה כאן ציבור שלם שצופה בך.
גור בליי
רק חידוד. בכל זאת בישראל – בין אם תאמר מכוח הכובע המכונן שלה ובין אם מכוח הסמכות הבלתי מוגבלת של הפרלמנט לפי שמגר – שניהם הרי בבנק המזרחי אמרו, כל אחד והגישה שלו, ש"כאשר כותבים בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו, אין פוגעים בזכויות שלפי חוק יסוד זה אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל שנולד לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש או לפי החוק האמור מכוח הסמכה מפורשת בו". שניהם אמרו, גם שמגר, מכוח זה בית המשפט יכול לפסול חוקים. גם לפי גישת שמגר. זה לא שבית המשפט פעל בחלל ריק. אני מבין שזה נתון בוויכוח.
היו"ר שמחה רוטמן
זה נתון בוויכוח.
גור בליי
יש כאן איזושהי תשתית.
היו"ר שמחה רוטמן
גור, אתה צודק אבל אני אומר דבר מאוד פשוט. כשהתחיל אתמול דיון אם ללכת לעבר, אתה הערת, ובסדר גמור הערת, שאפשר ללכת לדבר על העבר. אני חושב שהעבר הוא חשוב כדי להבין איך הגענו למצב ולזהות את התקלות. אבל בסופו של דבר עכשיו אנחנו יושבים ומנסים להגיד מה ההסדר הטוב למדינה ומהבחינה הזאת אנחנו באים ומנסים להציג - כמו שאמרתי כשגלעד האשים אותי ואני אמרתי גילטי אז צ'ארג' - ואני חושב שהרטוריקה של בית המשפט שאומרת שזה נשק בלתי קונבנציונאלי, צריך ליצוק לה תוכן.

אפשרות אחת היא להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק אטומי ולצורך העניין להיות כמו הולנד או בריטניה או ניו זילנד כאשר אנחנו פשוט אומרים נקודה, סוף פסוק, בית משפט לא מבטל חוק. יכול להיות אי תאימות אבל לא מבטל. או שזה כתוב בהוראה מפורשת בחוקה כמו בהולנד או בלוקסמבורג בה אין הוראה אלא פרקטיקה. אפשרות אחת היא להגיד שאני לא רוצה שנשק בלתי קונבנציונאלי יירה אפילו בטעות אי פעם ולכן אצלי האופציה הזאת לא תהיה בכלל. זאת אפשרות אחת. אפשרות שנייה, אותה בחרתי כאן בהצעת החוק, בטיוטה, לומר שהיא תהיה אבל היא תישמר. אגב, גם השר לוין, אולי עם מגבלות אחרות ואנחנו מתווכחים על השאלה כמה סורגים יהיו בחדר שמוגן בשתי כספות ומתי לעשות בו שימוש. השימוש בזה צריך להיעשות באמת רק כשכלו כלו כל הקיצים, גם בגלל הנזק שהדבר הזה מייצר וגם בגלל תגובת הנגד שהדבר הזה מייצר.

אלו שתי הסיבות בגללן אני חושב - וזה מה שעומד בבסיס טיוטת הצעת החוק – שהשימוש בכלי הזה צריך להיעשות רק כשכלו כל קצי הקיצים.
גור בליי
משהו לא ברור לי. אדוני היושב ראש, אני לא מבין. אני מדבר במבט צופה פני עתיד. משהו אני לא מבין בעמדתו של היושב ראש. אם אני מבין את מה שאתה אומר, אתה אומר במדינות אחרות עיגנו את זה בצורה מאוד מאוד ברורה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא. זה לא מה שאני אומר.
גור בליי
יש בית משפט לחוקה.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל לא את זה. אני אומר שאלה שני אירועים אחרים.
גלעד קריב (העבודה)
איך מה שאתה אומר מתחבר עם פסקת החסינות? אתה רוצה ליצור מצב שגם אסור לו לדון.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, אנחנו מנסים לנהל דיון. למה אתה צועק? תקשיב. או שאנחנו רוצים לנהל דיון ענייני או שאנחנו רוצים לנהל דיון בצעקות. אתמול דיברת כ-20 דקות ואני עכשיו מנסה לענות לך כדי להסביר את הרציונל. לא יתכן שתפתח את הדיון בצעקות.
גלעד קריב (העבודה)
אתה לא נותן תשובה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
יש גם נציגי ציבור לא מיוצג שרוצים להגיד את דעתם. זה לא רק שלכם הבית הזה.
קריאה
תדבר בכבוד הראוי בבקשה. אתה נמצא כאן בוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. אני לא מבקש הגנה מאף אחד. הוא בא בטענות לניהול הדיון. אני כאן והוא יכול לבוא אלי בטענות. אני משתדל להגן על כבודם של חברי הכנסת. אני לא זקוק לעזרה בהגנה על כבודי.
גור בליי
משהו לא ברור לי אדוני היושב ראש. אתה מסביר שלשיטתך הסיבה שבישראל הביקורת היא שיפוטית, היא המקום האחרון מה-17 מדינות שהושוו.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. טבלה משלה.
גור בליי
אבל אתה אומר את זה בגלל שלשיטתך אתה אומר שהדברים לא הוסדרו.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה רוצה שנדבר על הפרדת הרשויות, אני מוכן.
גור בליי
לא. אני שואל משהו אחר. אתה אומר שהדברים בארץ לא הוסדרו בצורה מלאה ובמדינות אחרות זה הוסדר ולכן כאן זה דבר מאוד מאוד חריג. אבל עכשיו אתה בא להסדיר את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני עונה. אני אומר שדמוקרטיות אחרות, חלקן בחרו בין היתר מהסיבות שעליהן אנחנו מדברים. אני אגיד את זה בצורה יותר פשוטה, במחילה. השופט לנדאו ענה לשאלה הרטורית, איך הוא היה כותב חוקה אם הוא היה יכול לכתוב חוקה לבד ושאף אחד לא מפריע לו. הוא אמר שאני לא הייתי מייצר ביקורת שיפוטית מהותית. פרוצדורלית – כן, 61 – כן, קצת דומה למה שאמר כאן אתמול עורך דין שפטל, אבל זה לחלוטין ברור, נספור אצבעות. לא לייצר מצב שבו הרוב עומד אל מול בית המשפט. לסיטואציה הזאת התייחס לאחרונה פרופ' מאוטנר. זאת עמדה שמרנית במדינות שאינן מדינות שיש בהן חוקה נוקשה, שאז העמדה השמרנית שונה. צריך להגיד את האמת. אבל במדינות שאין בהן חוקה נוקשה, בין אם מדובר בחוקה שהפרלמנט עצמו יכול בקלות יחסית לשנות ובין אם מדובר בחוקה שמונעת ביקורת שיפוטית או מקשה עליה, התפיסה המשטרית היא שבמאבק רשויות בין בית משפט לבין הרוב בציבור שבא לידי ביטוי בפרלמנט, הקרב הוא גרוע, הוא לא טוב, הוא מייצר נזקים.
גור בליי
אבל הרוב המכריע של הדמוקרטיות בחרו בכיוון הזה. כולם טועים?
היו"ר שמחה רוטמן
גור, אני חייב לומר לך, לא יתכן שכאשר אני מביא דוגמאות, אני לא חייב להיות לפי הרוב המכריע של הדמוקרטיות. אפשר להתווכח ולדון על השאלה מה הרוב המכרי עשה ויהיו כאן מומחים גדולים ממנו. אני תמיד מתקשה לדבר על משפט חוקתי או בכלל משפט משווה כשפרופ' איינהורן יושבת כאן. במקום גדולים אל תעמוד. אבל אפשר לדון ולדבר על המדינות שם בחרו ואיזה מנגנונים הם יצרו, ואפשר לדבר על ההשוואה של מדינות הקונטיננט במדינות המשפט המקובל שהן לא כל כך רבות. אנחנו משווים, כאשר אנחנו מדברים על מדינות האיחוד האירופי, שרובן המוחלט הן מדינות של משפט סיביל לאו ולא של משפט קומן לאו, לבוא ולדבר עליהן ועלינו כיושבים באותה רובריקה של ביקורת כאשר אצלן מנגנוני בחירת השופטים שלהם שונים לחלוטין ויש להן מערכת נפרדת לבית משפט לחוקה שהיא שונה ממערכת המשפט הרגילה ועוד דוגמאות. כשאני מדבר על השוואה בין-לאומית, אומרים לי שיש שני בתים, אין שני בתים, באים לדבר על אלף שינויים. אבל כשבאים לטעון טיעון בשם הרוב של המדינות, פתאום הכול סלט אחד גדול. אז לא. זה לא סלט אחד גדול. מדינה בלי חוקה כתובה, אין בה ביקורת שיפוטית.
גלעד קריב (העבודה)
מי אמר את זה?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה לא נכון. גם לנדאו עצמו הכחיש את מה שאתה עכשיו אומר.
היו"ר שמחה רוטמן
לא נכון.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אתה רוצה שאני אתן לך דוגמאות מלנדאו?
היו"ר שמחה רוטמן
לא.
גלעד קריב (העבודה)
הפלפול הזה הוא באמת פלפול. רגע, אני לא תוקף אותך.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא קשור לתוקף.
גלעד קריב (העבודה)
90 אחוזים ממדינות העולם הדמוקרטי נמצאים בעידן של הגנה חוקתית על זכויות אדם.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני מבקש להגיב לגבי לנדאו, בבקשה.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה תוכל להגיב לכל.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
בינתיים אתה במונולוג.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת עופר כסיף, למקרה שמסגרת הדיון לא הייתה ברורה לך, היינו בשלב הצהרות הפתיחה, קיבלת את הצהרת הפתיחה שלך.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כמה זמן?
היו"ר שמחה רוטמן
שלוש דקות.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כמה זמן אדוני מדבר?
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא בשלב הצהרת הפתיחה. אתה כנראה לא הקשבת.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
בגלל זה זה מונולוג. אתה לא סותר את מה שאמרתי.
היו"ר שמחה רוטמן
כנראה לא הקשבת. אתמול הציג היועץ המשפטי והתחיל לדבר גם גלעד על החוק לגופו. כאשר גלעד דיבר על החוק לגופו, בכלל לא הגבלתי אותו בזמן. הוא דיבר כמה שהוא היה צריך. לא רק שלא הגבלתי אותו אלא, גם לא קטעתי אותו. מה שקורה כרגע זה שאני מנסה לדבר וזמן הדיבור שלי מתארך בגלל שאתם לא נותנים להציג תזה מסודרת כדי שהציבור, חברי הקואליציה והאופוזיציה ונציגי הציבור שנמצאים כאן יוכלו לקבל את התזה. אתם שוב ושוב הולכים לאותו מקום ואתם כמו האדם שהרג את אביו ואת אימו ומתלונן שהוא יתום. אתם מתלוננים על זמן הדיבור המתארך שלי אבל אם הייתם נותנים לדבר בלי הפסקה, כבר הייתי מסיים מזמן. מספיק עם זה בבקשה. תנו לציבור להבין מה קורה כאן. זה חשוב. אתם מדברים על דיון ציבורי, אתם מדברים על הידברות ואתם לא מפסיקים לסתום את הפה לפני שמדבר אחרת מכם. זו בריונות.
דבי ביטון (יש עתיד)
אתה סותם את הפה של היועץ המשפטי ואתה לא נותן לו להתייחס. הציבור צריך גם לשמוע אותו.
היו"ר שמחה רוטמן
<< יור

היועץ המשפטי, בבקשה, תגיד מה שאתה רוצה. אני חשבתי שלא קטעתי את דבריך.
גור בליי
לא.
דבי ביטון (יש עתיד)
משום מה על כל מה שהוא אמר, יש לך תשובות.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מתנצל על כך שיש לי תשובות לדבריו של היועץ המשפטי, בשמי ובשם כל הקואליציה כולה ובשם כל העם היושב בציון. אני מתנצל על כך שיש לנו תשובות להררי השקרים שאת מטיחה בי.
דבי ביטון (יש עתיד)
רוטמן, אלה בדיוק הזמנים שאתה לוקח. תן לאנשים כאן כדי שנשמע באמת מה יש להגיד, לטוב ולרע.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
היושב ראש, אולי נכניס את קארין בחזרה?
היו"ר שמחה רוטמן
מזמן אמרתי שהיא יכולה לחזור.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
אני אפילו לא יודעת מי האנשים שיושבים כאן.
היו"ר שמחה רוטמן
אפשר בבקשה לשים לב להערתו של היועץ המשפטי לפרוטוקול, שהוא לא נקטע בדבריו? דבי ביטון גם על זה טרחה להגיד לפרוטוקול דברים לא נכונים.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
הדברים הלא נכונים כאן, הם שלך. תפסיק למתג אותנו. זאת כן התייחסות למה שאמרה כאן חברת הכנסת. אנחנו באמת לא יודעים מי יושב כאן, עם כל הכבוד. נשמח לשמוע מי האנשים שיושבים כאן.
ארז מלול (ש"ס)
חבל, זה דיון מרתק. חבל שאתם הורסים את כל הכיף.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מבין את העניין. מה זה הדבר הזה? חברת הכנסת דבי ביטון, למה את לא נותנת לדבר?
דבי ביטון (יש עתיד)
אל תתייחס אלינו כאל כיתה טיפולית. תשתכלל קצת. מה נסגר?
היו"ר שמחה רוטמן
דבי, את לא מפסיקה לקטוע, את לא מפסיקה להפיץ שקרים, אני לא מבין את העניין הזה. לא קטעתי את היועץ המשפטי.
דבי ביטון (יש עתיד)
אני לא יכולה לשמוע את המילה שקרים. תשמור אותה לעצמך כי אני לא רוצה להתבטא כך. אני לא מדברת בשפה הזאת.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
דבי ביטון (יש עתיד)
תודה לך. לפחות תכבד את עצמך.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה חברת הכנסת דבי ביטון. אני אומר שהשוואה למדינות אחרות, בעיניי, כמו שאמרתי, היא לקויה. אני חושב שמדינה בלי חוקה ובלי הסמכה מפורשת של בית משפט לפסול חוקים, לא אמורה להיכנס לשום השוואה עם מדינת ישראל. אתה צודק לחלוטין, אדוני היועץ המשפטי, שכאשר אנחנו כאן כן מסמיכים את בית המשפט העליון בצורה מפורשת לפסול חוקים, אנחנו חייבים לוודא – בעיניי, וזו התזה שעומדת בבסיס טיוטת הצעת החוק שלי - שבאמת מתייחסים לזה כמו אל אירוע של נשק אטומי. אני חושב שהרטוריקה של בית המשפט העליון, בניגוד למעשיו, היא נכונה וצריך להתייחס לדבר הזה כאל אירוע של נשק אטומי. המקבילה, מבחינתי, ואם אנחנו הולכים למחוזות המשפט העברי, סנהדרין שהורגת פעם ב-70 שנים נקראת סנהדרין חובלנית או קטלנית, תלוי בזמן, או 70 שנה או שבע שנים. זאת אומרת, אירוע של הוצאה להורג של אדם, צריך להבחין היטב – אנחנו בפרשת ואלה המשפטים – בין המסורת שלנו ומה שקורה בבית המשפט העליון הישראלי.

מי שקורא את פסוקי התורה עלול לחשוב כאילו כל הזמן הורגים אנשים. מות יומת, מות יומת, מות ימות. זה ימות, זה ימות, זה ימות. זה סקילה, זה שריפה, זה הרג, זה חנק. קוראים את הפסוקים ואומרים שכל הזמן הורגים אנשים. מה באה ואמרה המסורת שלנו? מה פתאום, לא הורגים אנשים, סנהדרין שהורגת פעם ב-70 שנים היא סנהדרין קטלנית. מחזיקים רטוריקה מאוד תקיפה, והנה, אני רואה את חיוכו של גלעד שיטען שלכן הוא ממשיך במסורת האמיתית של עם ישראל. מדברים ברטוריקה מאוד תקיפה על מה צריך להיות דינו של פלוני ושל אלמוני ובפועל לא משתמשים בנשק הבלתי קונבנציונאלי של להוציא אדם להורג אפילו לא פעם ב-70 שנים או פעם בשבע שנים אלא במקרים נורא נורא נדירים.

לעומת זאת, מה שקורה אצלנו ברטוריקה של בית המשפט שלנו, זה בדיוק הפוך. ברטוריקה מתערבים רק בחוסר סבירות קיצוני שבקיצונים, מתערבים רק בחוקים כשזה נשק בלתי קונבנציונאלי ואז אתה דווקא מגלה שנשק בלתי קונבנציונאלי יורה כמו אקדח קפצונים. חמש פעמים בשנה.
קריאה
20 פעמים ב-30 שנים?
היו"ר שמחה רוטמן
חמש פעמים בשנת 2017.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
כל הטענות שלך נכונות על השימוש בסבירות.
גלעד קריב (העבודה)
22 פעמים ב-30 שנים. על מה אתה מדבר?
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
כל הדברים האלה מוכיחים למה ריסוק מערכת המשפט לא נכונה.
היו"ר שמחה רוטמן
חמש פעמים בשנה אחת.
גלעד קריב (העבודה)
די עם המטאפורה המיותרת הזאת. 22 פעמים ב-30 שנים. תראה, בעולם המדומיין שאתה בורא עם שותפיך בא לכאן עורך דין מכובד ופשוט מפיץ פייק ניוז. פייק ניוז, אתמול, על פסיקות בית המשפט העליון ואז זורק אמירה לחלל האוויר. די עם השטויות האלה. בית המשפט העליון של מדינת ישראל פסל 22 חוקים וסעיפי חוק ב-30 שנים. אם זו פסילה סיטונאית, טוב, נו, אבל אלה המספרים.
עובד חוגי
וכמה חוקים לא עלו?
גלעד קריב (העבודה)
אדוני, זה בדיוק הרעיון.
עובד חוגי
זה לא יעבור בג"צ. זה לא יעבור בג"צ.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני, תקשיב. בתרבות חוקתית המשפט זה לא יעבור בג"צ – ואגב, אני לא נגד אם חבר הכנסת רוטמן מצביע, ובצדק, לא בפסילת חוקים אבל למשל בשימוש בעילת הסבירות. אם חבר הכנסת רוטמן בא לומר לנו שדברים שצריך להשתמש בהם בצמצום במרוצת השנים, מכל מיני סיבות, הורחב בהם השימוש, בסדר. אז בוא נשב ונדבר איך מחזירים את השימוש לפרופורציות. זה לא מה שקורה כאן.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. אתה במענה למענה להערת ביניים בזמן שאני מדבר. תודה. בוא נשים את מסגרת הזמנים. אולי צריך לקצוב לדבר הזה 10 שניות. משהו סביר.
גלעד קריב (העבודה)
זאת התקדמות. זאת רפורמה חשובה.
היו"ר שמחה רוטמן
רפורמה חשובה מאוד. תביא לזה אישור של 15 שופטים. אני אומר שזו התזה. אם אתה שואל אתי מדוע אני חושב שבגלל שבכנסת הישראלית, בניגוד להרבה מאוד פרלמנטים בעולם, יש ייצוג לכל קבוצת מיעוט, בגלל שאצלנו אין שיטת בחירות שמדירה מיעוטים רבים, אז הפרלמנט שלנו משקף דעות ומגוון שכאשר אתה חוסם את החלטותיו, אתה מייצר בעיה דמוקרטית קשה בהרבה מאשר כאשר אתה חוסם החלטה של פרלמנט שנבחר - - -
גלעד קריב (העבודה)
המיעוטים בישראל מיוצגים במוסדות?
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, השם ישמור ויציל.
גלעד קריב (העבודה)
באמת השם ישמור ויציל. בזה אנחנו מסכימים. השם ישמור ויציל.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין. בעזרת השם. אני אומר שהפרלמנט אצלנו עובד בצורה אחרת. הממשלה אצלנו, בניגוד למדינות אחרות בעולם - בהן יש לרשות המבצעת יכולת פעולה עצמאית מאוד מקיפה כמו בארצות הברית – אצלנו זה לא קיים. על כל העברה תקציבית צריך אישור בוועדת כספים. כל חקיקה קובעת עונש. אם אנחנו מדברים על הדוגמה של החוקה הקשיחה של ארצות הברית שמגבילה את השלטון, זה נכון, אבל מצד שני ב-אגזקוטיב אורדר בארצות הברית את היכול לעשות פחות או יותר מה שאתה רוצה. אצלנו הממשלה, על כל צעד ושעל, יש פיקוח. אפילו כשהיה כאן חוק הקורונה, על כל דבר אנחנו הכנסנו עוד ועוד שלייקעס של פיקוח ובקרה פרלמנטרית.

השיטות שונות אבל אחרי השקלול הכולל של כל השיטות, התזה העומדת בבסיס טיוטת הצעת החוק שאני מניח בפני הוועדה ואבקש את הצבעתה באיזשהו שלב כשנשלים את הדיון בה, התזה הזאת אומרת - - -
גלעד קריב (העבודה)
מתי להערכתך?
היו"ר שמחה רוטמן
לא יודע.
גלעד קריב (העבודה)
שבוע? שבועיים? אני פשוט רוצה לעדכן את בית הנשיא. הערכה. אין הערכה?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
הארכה ב-א'.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, כשאני אזדקק לשירותיך לעדכן את בית הנשיא, אני מבטיח שאעשה זאת.
גלעד קריב (העבודה)
לפני תענית אסתר? אחרי תענית אסתר?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
שאלה. אתה מגיב למה שאומר היועץ המשפטי וגם אני מבקש להגיב.
היו"ר שמחה רוטמן
בוודאי תוכל להגיב.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
תוך כדי דיאלוג.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אנסה. אני מנסה לסגור את הפרק בנושא הזה כדי שכן תוכל לעשות את זה.

אני אומר שמבחינת התזה, אני חושב שהיא מאוד מאוד חשובה. אני חושב שהתזה הזאת תשליך גם כשנדבר עכשיו על כמה שופטים.
גור בליי
העילה.
היו"ר שמחה רוטמן
גם כשנדבר על העילה וגם כשנדבר על מקור הסמכות לעילה.
גלעד קריב (העבודה)
ופסקת החסינות?
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו עוד לא שם. יהיה לזה מסמך הכנה נפרד. אתה קורא לה פסקת חסינות. אולי נפתח הצעה לשמות שונים.
גלעד קריב (העבודה)
לא. אנחנו נפצל את זה כדי שאנשים ידעו, שאזרח ישראל ידעו. זאת לא פסקה אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
גלעד קריב (העבודה)
יש מנגנון של התגברות כמו שקיים בקנדה ויש מנגנון של למנוע מבג"צ בכלל לדון בעניין וזה מה שאתה מציע.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
גלעד קריב (העבודה)
שלא קיים בקנדה. כדאי שהציבור ידע מה כוללת הצעתך.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, חבל לי מאוד שאתה מכנה את נשיא בית המשפט העליון לשעבר בשמות לא נעימים. מי שקרא לזה פסקת התגברות וטען שזה המודל הקנדי והכניס אותה לחוק יסוד: חופש העיסוק, היה הנשיא ברק. אני פשוט מאמץ את הטרמינולוגיה שלו.
גלעד קריב (העבודה)
אין ספק.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מצליח להבין מדוע אתה בא אלי בטענות. יכול להיות, אתה צודק, שזה אולי גם דבר שצריך לשנות ממורשת ברק. הכינוי לפסקה שנמצאת בחוק יסוד: חופש העיסוק, שהוכנסה לבקשת ברק והוא אמר שהוא מאמץ בזה את המודל הקנדי, מסתבר, לפי שיטתך, שזה לא נכון ולכן זה חמור מאוד. אגב, גם שם, גם בקנדה אפשר לחסן מראש מפני התערבות שיפוטית ולא רק שהם עשו את זה אלא הם עשו את זה על כל חקיקת הפרלמנט שלהם בחוק אחד.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אולי כדאי להזמין את פרופ' קוטלר.
היו"ר שמחה רוטמן
בקוויבק, נכון.
גור בליי
אבל במשטר הפדרלי לא השתמשו שם מעולם בפסקת ההתגברות.
היו"ר שמחה רוטמן
לדעתי השתמשו.
גלעד קריב (העבודה)
לא.
גור בליי
בפדרלי, לא.
גלעד קריב (העבודה)
רק באונטריו.
גור בליי
בפדרלי, לא, אבל לא הגענו לשם.
היו"ר שמחה רוטמן
לא הגענו לשם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אולי נזמין את פרופ' קוטלר. הוא היה שר המשפטים הקנדי.
היו"ר שמחה רוטמן
אתל חזרת אחרי שאישרתי לך לחזור והדבר הראשון שאתה עושה, אתה מפריע שוב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא. להציע לך. פרופ' קוטלר, אתה יודע מי זה. אתה כל הזמן מדבר על קנדה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת אלעזר שטרן, אני קורא אותך לסדר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר, אבל תזמין את פרופ' קוטלר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני קורא לך לסדר פעם שנייה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר. תזמין את פרופ' קוטלר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני קורא לך לסדר פעם שלישית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
שמעתי שהוא בארץ.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני אצא, אבל אתה תזמין אותו.
היו"ר שמחה רוטמן
תצא בבקשה. ואגב, אם יש לך דברים בלו"ז, אתה לא צריך שאני אוציא אותך. אתה יכול פשוט לצאת.

(חבר הכנסת אלעזר שטרן יוצא מאולם הוועדה)
היו"ר שמחה רוטמן
אני באמת מציע את שירותיי לסידור לו"ז לכל חבר כנסת שמעוניין בכך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
רעיון טוב, אבל הפוך.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. תודה. שנייה, אני מסיים את דבריי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
יש פה כינוס לגבי ערכי מגילת העצמאות. כדאי שתקפוץ לשם.
חץ-דוד עוזר
יש כאן אנשים שלא מקבלים כסף כדי להגיע לכאן להגיד את מה שהם רוצים להגיד.
היו"ר שמחה רוטמן
עורך דין חץ-דוד. עם כל הכבוד, אני מסכים ושמח שבאת להשמיע את דבריך.
חץ-דוד עוזר
בפעם הרביעית.
היו"ר שמחה רוטמן
מאוד יכול להיות אבל בסופו של דבר - - -
חץ-דוד עוזר
זה לא אמור להיות ויכוח סתם על קשקושים. זו ועדה שאמורה לקיים דיון ומקיימת כאן בלבול מוח.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש, זה לא מכובד.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתמול על פחות מזה יצאתי בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
חץ-דוד עוזר
תודה אדוני. אני מתנצל.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. זה מה שעומד בבסיס. אולי בדיון אחר נקיים - שווה לעשות במסגרת הדיונים, אולי כאשר נגיע לפסקת ההתגברות, אולי בנפרד - דיון על ההיסטוריה, על כוונת המחוקק ואיך אני מבין את סעיף 8. אני חושב שהדיון על ההיסטוריה הוא פחות חשוב כי אנחנו כן מנסים לייצר כאן. אני אומר שאני הייתי רוצה לחיות במדינה בה הכנסת מחוקקת, הממשלה מושלת ובית המשפט שופט והסיטואציה שבה בית המשפט מתערב בחקיקת פרלמנט היא, כמו שאמרתי, נשק בלתי קונבנציונאלי שעדיף שלא ייעשה בו שימוש לעולם וצריך לצמצם אותו למינימום ולייצר עליו כמה שיותר מחסומים ובלמים כי זה באמתה חריג של החריג של החריג של הכלל. זה הרושם בבסיס. האם שמתי יותר מדי מחסומים, האם זה עלול לגרום לכך שגם שבאמת יהיה צריך אותו לא יהיה ניתן לעשות בו שימוש – על זה נדבר בעזרת השם בהרחבה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה מדבר על איך לחסום, אבל לפני כן בוא נראה איך לחוקק. מה שאנחנו אומרים כל הזמן מהו חוק יסוד, בוא נעשה את חוק יסוד: החקיקה. כל הזמן אומרים לא. זה הבסיס לכל הדיון אבל לא מגיעים אליו כי לא רוצים לדבר עליו.
היו"ר שמחה רוטמן
גם על זה אני חושב שעניתי פעמים רבות בהרחבה ולכן אני לא אחזור על התשובה הזאת. אם אתה צריך, אני אשלח לך את פרוטוקול הדיון בו עניתי לשאלה הזאת.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה לא ענית לשאלה. אמרת אחר כך.
היו"ר שמחה רוטמן
עניתי לא אחת תשובה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אמרת אחר כך.
היו"ר שמחה רוטמן
לא נכון.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
מה אמרת?
היו"ר שמחה רוטמן
לא עכשיו. אני אשלח לך את הפרוטוקול.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אחרי הדיון על ההשלכות הביטחוניות או לפניו?
היו"ר שמחה רוטמן
אני אשלח לך את הפרוטוקול. תודה רבה.

חברי כנסת שרוצים להתייחס בקצרה לנושא, מה שנקרא הקונספט, אני חושב שזה באמת חשוב מאוד שנפתח מסמך ההכנה של היועץ המשפטי בקונספט הזה. טוב ותודה שהוא הציג את זה ונתן לי גם את ההזדמנות להציג את הקונספט. אני חושב שכדאי שננהל דיון קצר על הקונספט לפני שנצלול לפרטים. מי שלא מקבל את התזה הזאת, בסדר, שיתנגד, אני לא יכול לשכנע על עצם התזה יותר ממה שעשיתי או יותר ממה שאני מנסה. בהחלט חשוב לשמוע גם את העמדות, גם של המומחים וגם של חברי הכנסת.

אני מציע שב-25 הדקות שנותרו לנו עד סוף הדיון היום, ננסה לעשות בנושא הזה של הקונספט סוג של ריצ'רץ', חברי כנסת ומומחים. אני מציע שהדובר הראשון - ידבר ממוקד ובקצרה – ידבר עובד חוגי. הוא מגיע מספר ימים ומאוד מעונין להגיד את הדברים, בקצרה וממוקד. אני מזכיר שאנחנו מדברים על הקונספט של האם בית משפט צריך לבטל חוקים ואיך אתה רואה את זה.
עובד חוגי
בוקר טוב, תודה רבה. פעיל שכונות מדרום תל אביב. ראשית, אני רוצה להגיד לך, שמחה, שבאתי במיוחד לחזק אותך ואת הקואליציה. תמשיכו. אל תתכופפו ותעשו את מה שצריך כי דמוקרטיה, עד לרגע זה, אין במדינת ישראל. הדמוקרטיה ניתנת בבג"צ. אני אתן לכם דוגמה. חוק המסתננים כאשר למעשה בג"צ פסל וסירס. דרך אגב, הוא פסל וסירס בלי לתת אחריות כי הסיפור עם המסתננים – חוץ מהסבל של תושבי דרום תל אביב ושכונות מצוקה רבות – מה שקרה זה בעלות של מיליארדי שקלים בנושא המסתננים, כאשר כל מוסדות החינוך שהיום נמצאים בדרום תל אביב, כל גני הילדים שבונים – הם על חשבון כל הציבור. זאת אומרת, הבעיה, הפסיקה והפסילה של סביר או לא סביר, מידתי או לא מידתי, בג"צ לקח לעצמו את הסמכות בלי לתת אחריות.

דרך אגב, בג"צ פסל את חוקי המסתננים בשלוש כנסות שונות ובשלוש ממשלות שונות. כלומר, הלכנו להצביע, הקימו ממשלה, עשו חוק, בא בג"צ ואמר לא סביר, לכו תשנו את החוק. שוב הלכו לבחירות, הקימו ממשלה, בא בג"צ ואמר לא סביר. תיקנו ובסוף סירסו.

מר גור היקר, אני פונה אליך, ולחבר הכנסת קריב. אני הייתי בהרבה דיונים בכנסת. דרך אגב, זה בהתנדבות, אין לי עמותה, בגלל מה שקורה הייתי חייב לעלות היום לירושלים כדי לחזק אתכם. אתם אומרים לי בג"צ פסל 22 חוקים. אתה יודע בכמה דיונים אני ישבתי, שם יושבים היועצים המשפטיים בוועדה ואומרים שזה לא יעבור בג"צ, אל תעלו את זה?
גלעד קריב (העבודה)
מצוין.
עובד חוגי
כלומר, הרבה חוקים בכלל לא עלו כי אמרו שבג"צ יפסול אותם.
גלעד קריב (העבודה)
כי אמרו שזה לא חוקתי.
עובד חוגי
לא חוקתי, לא סביר. עזוב את החוקתי. אם אתם רוצים לדעת, בג"צ פועל לא על פי חוק אלא על פי הסבירות. זה בית המחוקקים, זה הבית של העם, הכנסת היא הבית של העם. אנחנו הולכים להצביע אבל בסוף בא לי בן אדם, גוף שלא נבחר, הם בוחרים את עצמם, משכפלים את עצמם.

רציתי לדבר על הרבה נושאים אבל התבקשתי להיות קצר. אני אשאל אתכם שאלה. בג"צ כביכול דואג למדינה היהודית והדמוקרטית. אתם כל הזמן אוהבים להגיד יהודית ודמוקרטית. נכון? אז מה בפסיקה של בג"צ יהודי כדי לחייב את בתי החולים להכניס חמץ בפסח?
רון כץ (יש עתיד)
אבל הוא לא חייב.
עובד חוגי
אני רואה בבג"צ. בעיראקית אומרים גם ... וגם אתה צודק. אתה צודק, עצור, קצר.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כך הוא מדבר לחבר כנסת? יש גבול.
רון כץ (יש עתיד)
מגילת העצמאות אומרת את זה.
עובד חוגי
לא ידעתי שהוא חבר כנסת. סליחה.
רון כץ (יש עתיד)
לא נפגע. הכול בסדר.
עובד חוגי
בלשון שלהם, הדמוקרטית. לפיד שזו מפלגה דמוקרטית, גנץ שזו מפלגה דמוקרטית, בבג"צ שופטי בג"צ בוחרים את שופטי בג"צ, הם הדמוקרטים.
רון כץ (יש עתיד)
גם זה לא נכון.
עובד חוגי
אבל אנחנו לא דמוקרטים.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אי אפשר להגיד דברים כאלה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברי הכנסת, אתם מתנפלים על דובר.
רון כץ (יש עתיד)
מה הוא אומר?
עובד חוגי
אני אסביר לך מה אני אומר.
קריאה
אז מה אם הוא לא אומר כמוכם? תנו לו לדבר.
היו"ר שמחה רוטמן
תנו לשמוע עמדה שאתם לא אוהבים. מה קרה?
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו נשמח לשמוע אותה אבל לא הבנו מה הוא אומר.
קריאה
אתה לא חייב להבין מה שהוא אומר.
קריאה
אתה תכף תבין הכול. תן לי לסיים ותגיד לו תודה.
עובד חוגי
אני רוצה להגיד עוד משהו. אתם מסבירים לנו שמצביעי הימין הלכו להצביע והם לא יודעים למה להצביע. אז בואו אני אגלה לכם משהו. יריב לוין נבחר בעשירייה הראשונה. אני חבר ליכוד. גילוי נאות.
רון כץ (יש עתיד)
לא היה ספק.
עובד חוגי
יופי. יותר טוב מהקופיקו שקפץ מכאן.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. לא. די. עובד, לא.
רון כץ (יש עתיד)
נראה לי שאתה מתבלבל.
עובד חוגי
אנחנו בוחרים. אתם לועגים לאינטליגנציה שלנו.
קריאה
אף אחד לא לועג לאינטליגנציה שלך.
עובד חוגי
אנחנו בחרנו ביריב לוין.
רון כץ (יש עתיד)
אף אחד לא לועג לך ואתה לא תבוא לכאן ותעליב חברי כנסת ולא משנה אם אתה מסכים איתם או לא מסכים איתם.
היו"ר שמחה רוטמן
רון, תודה.
עובד חוגי
בג"צ בשנת 2023 - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא, עובד, תודה.
עובד חוגי
יש לי עוד מה לומר ואני הולך.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אני לא יכול. תודה. אני מצטער. תודה.
עובד חוגי
אתם רוצים שריון למזרחי אחד? על מה השריון למזרחי אחד? אנחנו בשנת 2023.
דבי ביטון (יש עתיד)
אבל יש שופט מזרחי.
קריאה
איזה ראש מפלגה מזרחי היה בראשות הליכוד?
רון כץ (יש עתיד)
מתי בליכוד ראש הממשלה היה מזרחי? מתי בליכוד היה לכם מנהיג אחד מזרחי?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
היחיד שהיה, זרקו אותו.
קריאה
תפסיקו לבזבז זמן. תפסיקו עם זה, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
אל תיתן הערות לחברי הכנסת. זה טיפ ממני.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת רון כץ, תודה.
רון כץ (יש עתיד)
הוא יעיר לי?
היו"ר שמחה רוטמן
אני המעיר לך.
רון כץ (יש עתיד)
אתה יכול. הוא לא יכול.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה בבריונות סתמת כאן פה לדובר.
רון כץ (יש עתיד)
למי?
היו"ר שמחה רוטמן
לדובר.
רון כץ (יש עתיד)
לאיזה דובר? זה שהעליב חבר כנסת?
היו"ר שמחה רוטמן
אני הערתי לו והפסקתי לו את הדיבור ואתה סתמת לו את הפה.
רון כץ (יש עתיד)
אבל עדיין נתת לו לדבר עוד דקה וחצי.
היו"ר שמחה רוטמן
לא נכון.
רון כץ (יש עתיד)
אני אוציא את הפרוטוקול.
היו"ר שמחה רוטמן
תוציא את הפרוטוקול. אתה סתמת לו את הפה בבריונות.
רון כץ (יש עתיד)
אני מסתכל על תגובת היועץ המשפטי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, השמועה אומרת שהתגעגעת אלי, אז חזרתי.
היו"ר שמחה רוטמן
מאוד. מאוד. גם כשאת פה, אני מתגעגע.
קריאה
זכות הדיבור שלי שנרשמתי לפני שבוע וחצי הגיעה? אני רק שואל מתי. אני רשום לפני שבוע וחצי.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. חבר הכנסת עופר כסיף, אתה רוצה להתייחס לסוגייה של עקרון הביקורת החוקתית?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כן. בהחלט.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו בריצ'רץ'. תזכור, יש עוד דוברים.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני אנסה לקצר. כמה פעמים אני העליתי את הנושא של מה שמכונה המשפט הטבעי כמקור של חקיקה וכמקור של פסילת חוקים. בשפה אחרת , אם נרד ממרומי האולימפוס, משפט טבעי אומר שיש גם עקרונות שהם קודמים בשם הדמוקרטיה, עקרונות יסוד שהם קודמים והם בסיס שממנו נגזרות פסילות למשל, גם כאשר מדובר בהחלטות שאינן על פי חוקה או חוקי יסוד. אתה איתי היושב ראש?
היו"ר שמחה רוטמן
שומע כל מילה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני כבר הזכרתי את התקדימים למשל של בג"צ בז'רנו, של קול העם, של שייב – לא הזכרתי אגבל אני מזכיר עכשיו - של ירדו. אבל אני רוצה גם להזכיר את ההחלטה של אותו שופט המכונה שמרן ימני, לנדאו.
היו"ר שמחה רוטמן
ארבעת אלה שהזכרת, זה ביטול חוק?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא אבל מדובר גם על ביטול החלטות.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. כאן לא מדובר. כאן מדובר על ביקורת חוקתית על חוקים. בוא נמקד.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
נכון, אבל אנחנו יודעים איפה אנחנו נמצאים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני משתדל שנמקד את הדיון. ביקשתי להעיר לעניין.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אם לא תפריע לי, תאמין לי שאני ממקד ומסיים תוך דקה וחצי.

ההחלטה של השופט לנדאו בעניין ברגמן למשל היא החלטה של פסילת חוק כאשר נקודת המוצא הייתה הפגיעה בזכות להיבחר. הנימוק של לנדאו עצמו היה שחוק מימון מפלגות כפי שהוא התקבל פוגע בזכות השווה להיבחר. לא הייתה אז מה שמכונה, בצדק או שלא בצדק, מהפכה חוקתית. מה שהניע אותו והוא השתמש בזה גם כנימוק, זה עצם הפגיעה בעקרונות יסוד של הדמוקרטיה שאמורים להיות מובנים לכל אחד. זה היה המקור, זה המשפט הטבעי שאני מדבר עליו, גם כאשר מדובר בעיקרון הדמוקרטי. אותו הדבר לגבי החלטה של אותו לנדאו בעניין הורדת ההתנחלות אלון מורה. לנדאו, לא ברק, לנדאו שהוא שופט שמרן ימני שכבוד היושב ראש משתמש בשמו לא פעם ולא פעמיים ולפעמים בצדק.
היו"ר שמחה רוטמן
מאיפה אתה יודע שהוא ימני? לשופט יש עמדות פוליטיות?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני חושב שזה היה די ברור. דרך אגב, אתה, כשהיועץ המשפטי דיבר על אנשי מקצוע, באותה פעם שבצד השני חשפו את תשע הפעמים שקטעת אותו, אתה אמרת פוליטיקאים. אתה ייחסת לכל השופטים, אתה, לא אני, לשופטים וליועצים המשפטיים, אמרת שהם לא אנשי מקצוע, שהם פוליטיקאים.
היו"ר שמחה רוטמן
כמו שאמרתי את עמדתי, אני יודע. אני שאלתי לעמדתך.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני לא אומר שהם פוליטיקאים. אני אומר שיש להם עמדה פוליטית. לפעמים היא באה לידי ביטוי. אם אתה רוצה לצורך הדיון, אני אקרא לו שמרן לפי הקריטריונים אתה משתמש בהם ולא ימין או שמאל.

בהחלטה של לנדאו להוריד את ההתנחלות אלון מורה בבג"צ המפורסם, בהתאם למה הוא קבע את זה? הוא קבע את זה בהתאם לכללי המשפט הבין-לאומי שאין להפקיע קרקע פרטית כשאין הנמקה ביטחונית משכנעת. כלומר, גם אם אנחנו חוזרים לדוגמאות של אותו שופט שמרן, לפני "המהפכה החוקתית" אנחנו רואים שהיו החלטות של פסילת חוקים והחלטות של הרשויות האחרות. ממה הן נבעו? הן נבעו משני מקורות שקשורים אחד לשני, המשפט הטבעי ועקרונות הדמוקרטיה. החוק שאתם מציעים כאן הוא חוק שסותר אפריורי את עקרונות הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר, בנוסף לחוקים שכבר דנו בהם, אם זאת הוועדה לבחירת שופטים וכן הלאה.

לכן אפילו השימוש בלנדאו מחזק את העמדה שלנו מתנגדי החוק. לא שלך.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה חבר הכנסת עופר כסיף. נמצא כאן עורך הדין אברהם ראסל שלו מפורום קהלת.
אברהם ראסל שלו
כן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כל פעם שולחים מישהו אחר?
אברהם ראסל שלו
אני רוצה לדבר על איך היעדר חוקה מצריך ביקורת שיפוטית.
חץ-דוד עוזר
לא ייתנו לנו לדבר כאן. אולי חבר כנסת יוותר ויאפשר לנו לדבר.
נאור שירי (יש עתיד)
אני מוותר.
אברהם ראסל שלו
כפי שידוע, בעת הקמת המדינה הייתה נהוגה בישראל השיטה הפרלמנטרית. עד היום לא כוננה בישראל חוקה שלמה ונוקשה. דווקא היעדר חוקה שלמה, הוא המוביל לצורך בביקורת שיפוטית רזה. ניתן ללמוד זאת מהניסיון של שתי מדינות דמוקרטיות חוקתיות חשובות שצמחו גם הן מתוך המסורת הבריטית והן ארצות הברית וקנדה.

החוקה האמריקאית כוננה בשנת 1787, לאחר חמישה חודשים של דיונים אינטנסיביים של נציגים מ-12 מתוך 13 מדינות. החוקה פותחת במילים: אנחנו העם. בכך היא מבטאת את העיקרון הבסיסי שבדמוקרטיה העם הוא הריבון. כאשר שופטי בית המשפט העליון האמריקאי פוסלים חוקים הסותרים את החוקה, הם בסך הכול מיישמים את הכללים שהעם מסר להם.

בפסק הדין המפורסם מרברי וורסס מדיסין, בית המשפט העליון קבע לראשונה את סמכותו לפסול חוקים. השופט מרשל אמר: "הניסוח הספציפי של החוקה האמריקאית מחזק את העיקרון הבסיסי לכל חוקה כתובה כי החוק הנוגד את החוקה בטל".

בקנדה שיטת עליונות הפרלמנט הייתה נהוגה עד לשנת 1982 כאשר כונן הצ'רטר הקנדי בדבר זכויות וחרויות. בניגוד לישראל, המעבר משיטה פרלמנטרית לשיטה חוקתית נעשה בהשתתפות ציבורית רחבה. ב-1980 ראש הממשלה טרודו האב התחיל תהליך של כינון חוקה. הוא אסף את כל ראשי הממשלה המחוזיים פעמיים כדי להגיע להסכמה. בנוסף, הוקמה ועדה מיוחדת של הפרלמנט לשמוע רעיונות של הציבור בעניין החוקה בה היו נציגים מכל המפלגות. הוועדה בחנה אלפי הגשות כתובות ובעל פה. החוקה הקנדית אומרת במפורש שהיא מהווה החוק העליון במדינה וכל חוק הסותר – הוא בטל. הצ'רטר היום נהנה מקונצנזוס רחב. הניסיון הקנדי מורה שמעבר משיטה דמוקרטית אחת לשנייה דורשת הסכמת העם ולא של השופטים.

בישראל הכנסת טרם כוננה חוקה שלמה. היא לא קבעה שאזרחים הם עליונים ולא תחמה עבור בית המשפט את גבולות הביקורת השיפוטית. החוקה האמריקאית והקנדית היא מאוד מפורטת ובת עשרות סעיפים. הן קובעות במדויק את הסמכויות של כל אחת מהרשויות כולל בית המשפט. ביקורת שיפוטית חזקה אינה מתאימה למצב הנוכחי בישראל.

בהיעדר חוקה מפורטת, ביקורת שיפוטית חזקה מאפשרת לבית המשפט להכניס זכויות נגזרות בלי סימוכין בלשון חוקי יסוד, בלי צורך לקבל את סמכות המחוקק. המשמעות של ביקורת חוקתית חזקה בלי חוקה היא שחוקה היא העדפות אישיות של השופטים. לכן, בלי להיכנס למנגנון המדויק, הביקורת בישראל לעת עתה חייבת להיות רזה עד לכינון חוקה שלמה, אם תהיה בעתיד. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה עורך דין אברהם ראסל שלו. חברת הכנסת קארין אלהרר, את רוצה להתייחס? אני חושב שהדברים של עורך דין שלו, אם מסכימים או לא, אני חושב שהוא מיקד מאוד את הדיון. האם אנחנו מחפשים לייצר כאן ביקורת חוקתית רחבה, מקיפה יותר, או קלה יותר, או להקשות על הדבר הזה. האם להסתכל על ביקורת שיפוטית כנשק יום הדין שמשתמשים בו, אם בכלל, לעתים מאוד מאוד נדירות, או כחלק מהפרוצדורה, כחלק מהתהליך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אגיד לך אדוני, אני רואה רק את מה שקורה בבית הזה עוד לפני כינון הממשלה. אני רואה במה מתעסקת הקואליציה, איזה חוקים מעניינים אותה ומה תוכנם. בנסיבות האלה אין לי אלא להגיע למסקנה שאני חושבת שצריכה להיות ברורה לכל מי שמאמין בשלטון החוק. אני מכירה אותך אדוני, אתה מאמין בשלטון החוק. אני באמת לא מצליחה להבין איך אתה חושב שצריך לנעול את שערי בית המשפט העליון בפני ביקורת חוקתית.
היו"ר שמחה רוטמן
אני בעד שלטון החוק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מקום שבו החוקים - מה שנקרא, הנייר סובל הכול – מקום שבו כותבים, אני לא מדברת על חוקי יסוד כי זה לא הנושא היום, באמת עשיתם אביוז לחוקי היסוד שטרם נצפה.
היו"ר שמחה רוטמן
נצפה, נצפה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא. טרם נצפה. אנחנו נישאר חלוקים בעניין הזה כי אני אומרת לך שהוא טרם נצפה.
היו"ר שמחה רוטמן
אחרי שהיית חלק מחוק יסוד: ממשלת חילופין – נצפה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
טרם נצפה. להזכירך, אני התנגדת לחקיקה שלו.
היו"ר שמחה רוטמן
אני הייתי באופוזיציה. את היית חלק מממשלה כזאת. ראש ממשלה עם שישה חברי כנסת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מי שחוקק - - -
היו"ר שמחה רוטמן
מי שחוקק ואתם הוספתם עליו. גם שיניתם אותו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אגב, לא ראיתי שביטלת אותו עד כה.
היו"ר שמחה רוטמן
בעזרת השם, זה בלו"ז. תוכנית עבודה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה פשוט עסוק מדי להרוס את כל היתר.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, לא להרוס.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בסדר. הבנתי.
היו"ר שמחה רוטמן
אגב, אם את מביאה איתי עכשיו בהסכמה הצעה או מטעם הוועדה או הצעה פרטית לביטול חוק יסוד: ממשלת חילופין ואנחנו יכולים להעביר אותו בוועדה בהסכמה מלאה – אני מעביר אותו מבחינתי בשלוש קריאות ביום אחד.
נאור שירי (יש עתיד)
לא. אנחנו צריכים לקיים דיון מאוד מעמיק על זה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני רק מודיע. זרקתי אתגר. שלוש קריאות ביום אחד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
חבר הכנסת רוטמן, אני לא זוכרת שנזקקת לעזרה שלי כשאתה רוצה להביא את הרפורמה הזאת.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אני לא רוצה את זה בפיליבסטר. אני לא רוצה פיליבסטר בחוק יסוד: ממשלת חילופין. אני כמוכם, מעביר חוק קורונה ואז עושה פיליבסטר כשרוצים להעביר את אותו חוק בדיוק?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא זוכרת שאתה נזקק לעזרה של האופוזיציה.
היו"ר שמחה רוטמן
נזקק. בלעדיכם אני חצי בן אדם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רואה. ממש. ניכר על פניך. אגב, שווה לדבר על זה רגע. נראה לי שאתם בציונות הדתית צריכים עזרה הבוקר. ניכר שיש מצוקה.
היו"ר שמחה רוטמן
כמו שאמרתי, בלעדיכם חצי בן אדם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה להזדמנות אחרת. אני אומרת לך שבסופו של דבר אתה לא היית רוצה לחיות במדינה בה לאזרח אין שום הגנה מפני כנסת שיש לה רוב, גם אם דחוק, שכותבת חוק שפוגע באזרח. אני יודעת, זה מייאש אותך?
היו"ר שמחה רוטמן
מאוד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
דמיין לך כמה אותי, שאני יושבת כאן בדיונים שעות על גבי שעות. כבר חודש וחצי אתה מקיים דיונים ואתה לא באמת בא בנפש חפצה כדי לשמוע.
היו"ר שמחה רוטמן
זה עגום.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שמע, לעשות הצגות כולנו יודעים.
נאור שירי (יש עתיד)
זה עגום. לא מקשיב לשום דבר.
היו"ר שמחה רוטמן
זה עגום קארין שאת מדברת שלוש דקות על כמה אני לא נותן לך לדבר.
נאור שירי (יש עתיד)
אתה לא נותן לאחרים לדבר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא מה שאמרתי. אתה רואה שאתה לא מקשיב?
חץ-דוד עוזר
תנו לנו לדבר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אמרתי שאתה לא בא בנפש חפצה. לתת לי זמן על השעון, שגם את זה אתה לא תמיד עושה אבל נניח שאתה עושה את זה היום, זה לא אומר להידבר. זה אומר שנתתי לך זמן, סימנתי וי, בואי נתקדם הלאה ואז אני אציג טבלאות לאומה, הנה, תראו, היה דיון. זה לא דיון חבר הכנסת רוטמן. כשאתה רוצה, אתה יודע לקיים דיון.

עכשיו אני אומרת לך שיש איזה גל של פופוליזם שעוטף אותנו בבניין הזה ואתם אומרים שהרוב קבע, בחרו אותנו, בחרו אותנו כדי למשול. כן. אתה יודע, בחרו אתכם כדי לטפל ביוקר המחייה, בחרו אתכם כדי לטפל בביטחון האישי.
היו"ר שמחה רוטמן
משפט אחרון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא בחרו אתכם כדי לייצר חקיקה שפוגעת באזרחים. תתעסקו טיפה יותר ברווחת האזרחים ואז אולי יהיה פחות צורך בביקורת שיפוטית של בית המשפט העליון.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. עורך הדין חץ-דוד עוזר.
חץ-דוד עוזר
תודה רבה אדוני. קודם כל, הערה קטנה. סנהדרין שמוציאה להורג פה אחד, ההוצאה להורג בטלה. פה אחד לביטול חוקים, ביטול החוק גם צריך להיות בטל.

יש לי מה לומר. אני חוקר משטרים, אני חוקר כבר הרבה מאוד שנים, אני גם פעיל פוליטי, אני עוסק בזכויות אדם, בהגנה על כבוד האדם וחרותו, אני הגשתי הרבה בג"צים בנושא הזה ויודע מה קורה היום בבית המשפט העליון. אני מגיע לכאן כיועץ משפטי של מפלגת עלה ירוק שבבחירות עמדתי ברשותה.

ספציפית לגבי השאלה לדיון, האם צריך פונקציה שבוחנת את הכנסת ואת חוקי הכנסת. לפי תורת ישראל יש לנו שבע מצוות בני נוח. זאת לא חובה שעם ישראל מחיל רק על עצמו אלא הוא מחיל אותה על כל העולם ומי שלא מקיים שבע מצוות בני נוח, זה עם שעם ישראל מעיד אותו להשמדה.

יש לנו עוד את יציבות התורה שאנחנו מבחינתי כעם, יש לנו חוקה ואני לא רואה איך מישהו כאן היה מציע לשנות את התורה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חייב למחות על האמירה הזאת. אני לא מכיר את זה שיש עם מיועד להשמדה. זה ביטוי שאני לא מבין מאיפה הוא בא.
חץ-דוד עוזר
זה עם שלא מקיים שבע מצוות בני נוח, גם לפי הרמב"ם.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חייב למחות. תסיים בבקשה את דבריך. אני חייב למחות על האמירה הזאת.
חץ-דוד עוזר
שאול המלך הודח על אי ביצוע טבח. מכיוון שהוא מלך, הוא הודח על זה שהוא לא מקיים מצוות מהתורה.

בעם שלנו, אם כבר מדברים על משפט טבעי, כדאי לדבר על משפט התורה כי משפט התורה זה המשפט שנותן הכי הרבה זכויות לעם, שחושב על חופש הרבה יותר מהמשפט הטבעי ואנחנו לא צריכים להתרחק עד כדי דוברי האנגלית ולעולם הנוצרי שכאן משום מה החליטו לקדש אותו כאילו העולם הזה הוא איזה צדיק גדול. ראיתי מה העולם הזה עשה בעולם עם החוקים של המשפט הטבעי שלו ב-500 השנים האחרונות. אני לא מקדש אותו בשום צורה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הגענו לדוד המלך.
חץ-דוד עוזר
כן, תודה גברתי שאת מזלזלת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא מזלזלת.
חץ-דוד עוזר
בניגוד לאחרים, אני מגיש בג"צ. אני היום הגשתי בג"צ נגד הכנסת. היום בבוקר. החלטה הזויה של יושב ראש הכנסת לפיה אם מפרים את הרוב באופן שוויוני, זה מותר.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
חץ-דוד עוזר
רגע, אדוני, מותר לי לדבר.
נאור שירי (יש עתיד)
תן לו לדבר.
חץ-דוד עוזר
אני רוצה לדבר.
היו"ר שמחה רוטמן
עורך דין חץ-דוד, תודה.
חץ-דוד עוזר
אני רוצה לומר את דעתי על הדיון. למה אסור לי לומר?
היו"ר שמחה רוטמן
כי אני מדבר עכשיו.
חץ-דוד עוזר
אפילו אסור לי לומר שאני תומך ברפורמה? אפילו את זה אסור לי לומר?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מדבר עכשיו.
נאור שירי (יש עתיד)
למה אתה בא לקחת לו את המיקרופון? תנו שנייה לבן אדם לדבר.
חץ-דוד עוזר
דיברתי דקה.
היו"ר שמחה רוטמן
עו"ד חץ-דוד, תהיה בשקט בבקשה. אני רוצה לתת לו עוד עשר שניות לדבר כי זה מה שנשאר לנו עד לתחילת המליאה. אני רק אומר שאתה לא תגיד בבקשה, הערתי מיידית על מה שאמרת, האמירות על השמדת עמים, שזה כמובן בעיה מאוד קשה והייתי צריך לעצור אותך אז. אתה לא תגיד בוועדה כאן בכנסת החלטה הזויה של יושב ראש הכנסת. אתה תדבר בכבוד על יושב ראש הכנסת, בייחוד שהוא לא כאן.
חץ-דוד עוזר
יושב ראש הכנסת הקודם וגם הנוכחי.
היו"ר שמחה רוטמן
לא משנה.
חץ-דוד עוזר
אני רוצה לומר לכם שבית המשפט העליון לא קיים, אין בית משפט עליון, אין הגנה על זכויות יסוד. על מה אתם מדברים בכלל? על מה אתם מדברים? אתה מגיע לבית המשפט העליון, הוא בכלל לא דן לגוף העניין. הוא מפחד.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
חץ-דוד עוזר
הוא לא דן. הוא מעיף אותך על הסף בלי לדון.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו מסיימים את הדיון להיום בגלל תחילת המליאה. אנחנו נשוב ונתכנס כאן בעזרת השם ביום ראשון.
חץ-דוד עוזר
אני מבקש שתרשום שאני לא סיימתי את דבריי ושיינתן לי להשלים אותם.
היו"ר שמחה רוטמן
הישיבה הבאה ביום ראשון. אנחנו נפרסם לוח זמנים. בעזרת השם בשעה 09:30.

ישיבה זו נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים