ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 05/02/2023

צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה - מחזירים את הצדק למערכת המשפט, נושא הישיבה: הצעת חוק מטעם הוועדה - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות), הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' 101), התשפ"ג–2023, הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 3)

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



152
ועדת החוקה חוק ומשפט
05/02/2023


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 25
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום ראשון, י"ד בשבט התשפ"ג (05 בפברואר 2023), שעה 9:30
סדר היום
צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה – מחזירים את הצדק למערכת המשפט, נושא הישיבה: הצעת חוק מטעם הוועדה – הצעת חוק-יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות)
נכחו
חברי הוועדה: שמחה רוטמן – היו"ר
משה סעדה – מ"מ היו"ר
עמית הלוי – מ"מ היו"ר
קארין אלהרר
טלי גוטליב
עופר כסיף
יואב סגלוביץ'
גלעד קריב
חברי הכנסת
דבי ביטון
אורנה ברביבאי
משה טור פז
רם בן ברק
מוזמנים
אביטל סומפולינסקי - המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי - חוקתי), משרד המשפטים

לירון בנית ששון - עו"ד יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

גאל אזריאל - מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

סמדר לאופר - מתמחה ייעוץ וחקיקה המחלקה למשפט חוקתי, משרד המשפטים

בני פורת - עמית בכיר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

גיא לוריא - עמית מחקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

ענת שקולניקוב - פרופסור למשפט חוקתי, אוניברסיטת וינצ'סטר

דוד פטר - חוקר, פורום קהלת

טליה איינהורן - חברה קבועה באקדמיה הבינ״ל למשפט השוואתי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק היועצת המשפטית לכנסת
גור בליי
נעמה מנחמי
טליה ג'מאל
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
שלומית יוסף

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.

צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה – מחזירים את הצדק למערכת המשפט, נושא הישיבה: הצעת חוק מטעם הוועדה – הצעת חוק-יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות)
היו"ר שמחה רוטמן
בוקר טוב, היום י"ד בשבט התשפ"ג. נושא הישיבה היום: ציון במשפט תיפדה, מחזירים את הצדק למערכת המשפט. הנושא המדויק להיום: הצעת חוק-יסוד מטעם הוועדה, הצעת חוק-יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות), הרכב הוועדה לבחירת שופטים וחוסר שפיטות של חוקי-יסוד.

לפני שנתחיל את הדיונים היום אני כמובן רוצה להזכיר בצער רב את פטירתו של יושב-ראש הכנסת לשעבר, חבר הכנסת שבח וייס. למיטב ידיעתי, אנחנו כבר יודעים על מועד לווייתו, ואם יהיו עדכונים אנחנו נעדכן גם במהלך הישיבה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש כבר מועד.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו מתעדכנים. בכל מקרה, נפסיק את דיוני הוועדה ונאפשר לכל חבר כנסת, חבר ועדה, או כל אדם אחר שירצה להשתתף ולחלוק כבוד אחרון ליושב-ראש הכנסת לשעבר שבח וייס, לעשות זאת.

אנחנו מתחילים את היום, ואני רוצה להפנות את תשומת לבכם לתיקונים לנוסח שהופצו במהלך סוף השבוע בנושא הוועדה לבחירת שופטים, גם את הנושא של התיקונים לחוק-יסוד: השפיטה עצמו, ובין היתר בעקבות הערת הייעוץ המשפטי על הנושא של הרכב קטוע אל מול הרכב חסר, או נוכחות, או דרישת קוורום, וגם את ההוראות המשלימות של הצעת חוק בתי המשפט, שבעיקרן, מלבד ההתאמות המחויבות, הנושא שבעיקר רלוונטי ומוסיף זה עניין השימוע.

כמובן, אחת מהטענות והתהיות שעלו, דווקא לאור הצורך לייצר הסכמה בין נשיא בית המשפט העליון או הנשיאה לבין שר המשפטים, המגבלה שהייתה רק על נשיאים במחוזי ובדימוס הייתה מקשה יותר על הגעה להסכמות. ותחשבו גם על הסיטואציה שלכאורה נשיא של בית משפט שלום לגיטימי שיסכימו לגביו, אבל שופט בדימוס של בית המשפט העליון, לא לגיטימי, כי הוא לא היה אף פעם בעברו נשיא של בית משפט שלום. יצרנו כלל ואמרנו: שופטים שיצאו לקצבה, מתוך הנחה שמנגנון ההסכמה הוא יהיה הגורם המאזן העיקרי, במקום לייצר מגבלה על הפול שבתוכו אפשר לייצר את אותה הסכמה. גם שופטים מחוזיים, כמובן גם שופטי שלום אבל גם שופטי בית המשפט העליון בדימוס, גם אם הם לא כיהנו כנשיאים, יוכלו להיכנס לפול של ההסכמה, ובעיניי זה יגדיל את הסיכוי שהצדדים יגיעו להסכמות. אלה התיקונים.

נעשה בהמשך גם הקראה וגם נעבור סעיף-סעיף.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הקראה?
היו"ר שמחה רוטמן
של התיקונים שהכנסנו. כמובן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ממתי עושים הקראה?
היו"ר שמחה רוטמן
ככה עשינו בדיון בשבוע שעבר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זו לא הצעת חוק פרטית, לא הצעה ממשלתית, זה רק נוסח לדיון.
טלי גוטליב (הליכוד)
מקריאים שיהיה סדר.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. קוראים נוסח לדיון, כדי שיהיה נוסח שעליו מעירים הערות ומתדיינים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש פרוצדורה כזאת?
גור בליי
צריך לקרוא בשביל שהוועדה תוכל לקבל החלטה אם היא רוצה לקבל או לא לקבל.
היו"ר שמחה רוטמן
אחרת זה די חסר משמעות. בכל מקרה, נעבור להקראה בהמשך. כן הייתי רוצה לאפשר לחברי הכנסת שבאו והקדימו לתת הצהרות פתיחה קצרות. אני לא רוצה להגביל בהרבה, אבל חברי הכנסת שפה כעת. לא נוסיף את כל מי שבא אחר כך, הוא ידבר בתורו. הצהרות פתיחה קצרות, מי שירצה. חברת הכנסת הראשונה שנרשמה – טלי גוטליב, אחריה – חברת הכנסת קארין אלהרר, אחר כך חבר הכנסת יואב סגלוביץ'. הצהרות פתיחה קצרות לתחילת היום. הערות לנוסח, למציאות שבה אנחנו נמצאים. אני לא מגביל אתכם בנושאים, רק תעשו את זה בבקשה בקצרה. טלי, בבקשה.
טלי גוטליב (הליכוד)
בוקר טוב לכולם, אני חושבת שקיבלנו הצצה די מכוערת לעובדה כמה צודקים היושב-ראש והשר לוין בחובה להוציא את נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה למינוי שופטים. זה לא מקבל מספיק תהודה, אבל אני מזכירה כאן שלשיטת אבי חימי, יושב-ראש הלשכה שהתפטר, לדבריו שלו הוא מסר המלצה לשיפוט, ומי שלא מבין מה זה המלצה לשיפוט, זה אוסף טפסים רבים מאוד עם אינפורמציה רבה מאוד. הוא מסר המלצה על גברת, עורכת דין, שהוא לדבריו ניהל איתה רומן. בכל הכבוד זה מדגים לנו את מה שאנחנו אומרים כל הזמן, שאין לי שום צורך באנשים שהם אינם נבחרי ציבור בוועדה למינוי שופטים, ובטח ובטח לא נציגי הלשכה, וכפי ששמענו לא קיימים בשום מדינה בעולם נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים, על גודל הקומבינות, הקשרים שהדבר הזה לימד אותנו עם השנים, ואני מעדיפה את המחויבות שלנו, כנבחרי ציבור, לעם מאשר כל אדם אחר שהוא איננו נבחר ציבור. זה בהיבט אחד.

בהיבט האחר, אני מבקשת להביא לקדמת השיח ולהוקיע את ההסתה הפרועה שיש ברשתות החברתיות, בהפגנות ואיפה לא, כנגד מה שאנחנו עושים כאן בוועדה. ואני מבקשת להבהיר לעם ישראל, לכל מי שמקשיב, הרפורמה המשפטית, לא רק שהיא לא פוגעת בדמוקרטיה, היא מפארת אותה. העובדה שאנחנו רוצים לרסן את כוחו של בג"ץ בחקיקה, שתאפשר לנו משילות ותאפשר לנו לשמור על ביטחון מדינת ישראל ועל אזרחיה, לא פוגעת בדמוקרטיה.

העובדה שאנחנו רוצים ייעוץ משפטי כמשרת אמון, לא רק שלא פוגעת בדמוקרטיה, מפארת את הדמוקרטיה ומאפשרת לנו לעבוד בהתאם לאג'נדה הפוליטית שעל יסודה קיבלנו מנדט. העובדה שאנחנו מבקשים לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים איננה פוגעת בדמוקרטיה, בכל הכבוד.

ארבעת הדברים של הרפורמה הזאת הם כל כך מינוריים, הם כל כך קריטיים וכל כך חשובים, והניסיון הפתטי, תסלחו לי, בשימוש בכותרות פומפוזיות שמאחוריהן אין דבר וחצי דבר, אותי כשלעצמי מטריד.

אני אומרת את זה ותוהה. אנחנו יושבים פה בסבלנות רבה מאוד של היושב-ראש, מקשיבים פה לכל הדעות מכל קצות הקשת, ואני תוהה, יושבים פה אנשים מהאופוזיציה, מתן כהנא שהציע הצעה דומה לזאת, וגדעון סער שהציע הצעה דומה לזאת שעברה קריאה טרומית, ולכן אנחנו כאן מבקשים להבהיר שאנחנו קיבלנו מנדט מהעם, אנחנו נפעל, נמשיך ברפורמה בביטחון, בנחישות, לטובת כלל האזרחים.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חברת הכנסת טלי גוטליב. חברת הכנסת קארין אלהרר, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בוקר טוב, תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה לפתוח ולשוב ולומר: זה נכון שקיבלתם מנדט מהעם והקמתם ממשלה. הקמת הממשלה וקבלת מנדט מהעם, אין פירושן ואין משמען בשום צורה ובשום אופן נטילת החירויות של אנשים.

אני מאוד מתפלאת גם על אדוני היושב-ראש, שהבנה במשפט יש לו, וגם על שר המשפטים ובעיקר על ראש הממשלה. צריך להבין הכלכלנים נגד, הרופאים נגד, המשפטנים נגד, מדינות בעולם המערבי, כשאנחנו רוצים להיות חברים במשפחת העמים, נגד. מה עוד צריך לקרות כדי שתפקחו את העיניים ותבינו שזאת רפורמה רעה?

הניסיון שלכם להשוות את הרפורמה הזאת למדינות אחרות, פשוט אין לה מקום. שוב, מכיוון שהאיזונים והבלמים במדינת ישראל שונים.

ובמעבר חד, אבל קשור בהחלט, אומרת היועצת המשפטית לממשלה: נתניהו, אתה מצוי בניגוד עניינים.
טלי גוטליב (הליכוד)
היא מצויה בניגוד עניינים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
טלי, לא הפרעתי לך.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מי את שתקבעי?
טלי גוטליב (הליכוד)
מי אני? הינה, קבעתי. "היא מצויה בניגוד עניינים", ככה אני אומרת.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי. טלי. אני לא מרשה, אפילו לא קריאות ביניים בהצהרות פתיחה.
טלי גוטליב (הליכוד)
בסדר גמור, אדוני. אני מכבדת אותך, אדוני היושב-ראש.
קארין אלהרר (יש עתיד)
העובדה שנתניהו מצפצף, כמו יתר חבריו לממשלה, על אמירות של היועצת המשפטית לממשלה, של בית המשפט העליון היא לא דמוקרטיה, חברים. היא חוסר הבנה מי הם שומרי הסף, היא חוסר הבנה של איך מתנהלים. הניסיונות שלכם לחוקק בחקיקת בזק חוקים שהם בגדר הפיכה משטרית, הם קלון על הממשלה שלכם.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חברת הכנסת קארין אלהרר. חבר הכנסת יואב סגלוביץ', בבקשה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
בוקר טוב, הסדר ניגוד העניינים של נתניהו, של ראש הממשלה, לא נולד ביום חמישי האחרון, הסיפור הזה נולד מהסתבכותו בתיקים פליליים. ובעקבות העניין הזה, באותו בג"ץ שהיה, הסדר ניגוד העניינים עלה שם. זה לא המצאה של יום חמישי האחרון, אז כדאי קצת לחזור לעובדות. הוא נמצא בניגוד עניינים, אבל זה לא הפריע לו כהוא זה להוביל רפורמה, שאתה קורא לה "רפורמה", אבל זו מהפכה משטרית מן המעלה הראשונה.

וכנראה עכשיו, לפי מקורות זרים, כנראה היא תפוצל, ואז ייקחו רק שני חלקים שלה: החלק הראשון זה מינוי שופטים, והחלק השני זה אי-יכולת של בג"ץ להתערב, להתעסק, לפסוק בעניינים, מה שאתם קוראים לו "שינוי של חוקי-יסוד". שני נושאים: האחד זה שופטים, שזה עניינו של נתניהו, והדבר השני זה עניינו של דרעי. זה מה שקורה כשנותנים כוח שלטוני לעבריינים. וכשלעבריינים יש כוח שלטוני, ועוסקים בעניין הזה, שואלים הרבה פעמים האם מדינת ישראל היא מושחתת. אני כל הזמן אמרתי שהיא לא מושחתת, יש גילויי שחיתות, יש עבריינות, אבל כשנותנים לאנשים מושחתים בהגדרה לנהל הליך חקיקה בכוח שלטוני, זה ממש התנהלות של ארגון פשיעה, ויש לך את הכבוד להיות חלק מראשיו, חבר הכנסת רוטמן.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. חבר הכנסת משה סעדה, אתה רצית הצהרת פתיחה? בבקשה.
משה סעדה (הליכוד)
בוקר טוב לכולם, שבוע טוב. מחלוקת בעניין הרפורמה זה ראוי ולגיטימי אפילו, ויש גם מחלוקת שהיא לשם שמיים, שהיא ראויה, אבל לצערי מה שאנחנו רואים פה זה הסתה ומסע הפחדה. ולצערי מי שפתח במסע ההפחדה הזה ונתן לגיטימציה למה שקורה עכשיו, זה הנשיא אהרן ברק, שדיבר למעשה על כדורי רעל וכפית מוות. ברגע שהוא נתן לגיטימציה מיד החרתה החזיקה אחריו נשיאת העליון שדיברה על קץ הדמוקרטיה, ריסוק מערכת המשפט. כבר אז התרעתי שאם האופוזיציה לא תגנה את זה, הדברים יימשכו ויסלימו, ולצערי אף אחד מהחדר הזה, מהצד השני, לא גינה את הדברים החמורים - -
דבי ביטון (יש עתיד)
למה אתה אומר את זה?
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מאשר הפרעות באמצע.
משה סעדה (הליכוד)
- - לא האופוזיציה אחרי הדברים של אהרן ברק, הוא זכה לתמיכה מקצה לקצה, לא התקשורת. וכפי שאמרתי, זה ממשיך ומסלים.

אנחנו שומעים בלשכת עורכי הדין שאני חבר בה, והיום אני מתבייש שאני חבר בה - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה יכול לעזוב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תעזוב.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש, קארין.
משה סעדה (הליכוד)
יושב עורך דין בכיר מפירמה בכירה אל מול קהל גדול באילת ואומר שהוא יפתח באש. ואני שואל: על מי הוא יפתח באש? על שוטר מג"ב? על מי? למי הוא מתכוון כשהוא אומר שהוא יפתח באש?

במדינה מתוקנת, אם איזה נער שוליים בימין היה אומר את זה, מיד היינו מוחים וזועקים. איך מחו ואיך זעקו כל עורכי הדין? במחיאות כפיים סוערות. ואני לא שומע גינוי מקצה לקצה. מילים מסוכנות ומילים פוגעות.

ובמוצאי שבת, תוך כדי שאני מתראיין, שואלים אותי: אומר אל"מ, מכריז על ראש הממשלה דין רודף. אתם זוכרים עם מה זה מתכתב, חבריי מהשמאל? אתם זוכרים עם מה זה מתכתב. כדי שנבין, הוא לא רומז, הוא אומר: אני אהרוג ראש ממשלה. לאן הגענו? איפה אתם, חברי האופוזיציה? אחים אנחנו.

עבדתי פה עם אנשים לפני כן כשהייתי בפרקליטות, יש אנשים שהם אחים שלי. איך יכול להיות שאתה אומר שתפתח באש? על מי? את מי אתה רוצה להרוג? אני חושב שדווקא פה, כבוד היושב-ראש, חייבים לנהל שיח.

ואני רוצה להתייחס עכשיו בקצרה גם לחוות הדעת, לגופם של דברים.
היו"ר שמחה רוטמן
חוות דעת של מי?
משה סעדה (הליכוד)
של היועמ"שית.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו עכשיו בהצהרות פתיחה. אחרי שהיא תדבר, נעשה התייחסות של חברי הכנסת, שאלות הבהרה.
משה סעדה (הליכוד)
אני כן מבקש מהיושב-ראש, אני אשמח וחשוב שתהיה אמירה שלנו, בהסכמה של כולנו, לגינוי לדברים החמורים, החל מאהרן ברק וכלה באל"מ.

דבר אחרון. אני מזכיר, כאשר שלחו כדור לבנט, איזה אישה מבוגרת מאשקלון, עצרו אותה, כמו שצריך, וחקרו אותה - -
דבי ביטון (יש עתיד)
מה אתה רוצה? שישלחו לה פרחים?
משה סעדה (הליכוד)
- - כמו שצריך, והגישו כתב אישום כמו שצריך.
טלי גוטליב (הליכוד)
דבי, תגנו את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי.
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו מגנים.
משה סעדה (הליכוד)
אני מבקש, בגלל שאחים אנחנו, ואין פה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
איפה היה הגינוי שלכם ליאיר נתניהו?
היו"ר שמחה רוטמן
קארין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
איפה הוא היה?
היו"ר שמחה רוטמן
קארין, מה קורה פה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רק שואלת.
משה סעדה (הליכוד)
אני מבקש שכולנו נגנה, ונקרא למשטרת ישראל לחקור כאן ועכשיו, כדי לשים לזה סוף.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת סעדה. חברת הכנסת דבי ביטון, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מי גינה את יאיר נתניהו כשרצה להרוג פרקליטים?
היו"ר שמחה רוטמן
אפשר בבקשה?
דבי ביטון (יש עתיד)
כבוד היושב-ראש, שבוע טוב. אני ברשותכם אפתח קודם כול בהבעת זעזוע על האונס הנורא בגדרה. אני מצפה שהאנס הנתעב הזה יירקב בכלא, ומבחינתי יש גם לשקול שלילה של אזרחות של אנשים מהסוג שלו, כי אין לו שום סיבה להישאר במדינה אחרי המעשה הנורא שהוא עשה.

כמו כן, אני מבקשת להביע את סלידתי ואת הגינוי שלי בעד כל אמרה שנאמרת חלילה לסיכון חיי אדם, בין אם זה פוליטיקאים ובין אם זה אזרחים מן השורה. יש בינינו מחלוקות, יש בינינו שסע לא פשוט, אך איך מקום לאמירות הנוראיות האלה.

לעניין הצעת החוק. מאחר שאנחנו כרגע מדברים רק בהצהרות פתיחה, אדוני, אני רק אומר שעברתי בעיון על ההצעה עצמה, ולדאבוני ולמחשבתי בקצב ההצעה שמתקיים כאן אני ממש רואה את הפערים, שגם אם אנחנו רוצים להגיע לאיזה פשרות, יש רושם שכמעט ולא יהיה על מה להתפשר, מאחר שההצעה שלכם היא כל כך חד-צדדית, היא כל כך קואליציונית, היא נותנת כוח מטורף גם לשר המשפטים וסביבתו, ואנחנו נצטרך לראות איך עוברים את המשוכה הזאת.

אני רק אומר לחברתי חברת הכנסת גוטליב ולחברי חבר הכנסת משה סעדה, גם אני חברה בלשכת עורכי הדין, ההכללה קצת מעציבה. אני בטוחה שאם אחד מאיתנו היה שם, בטח לא היו מקטלגים אותנו או שהיינו נוהגים בדרך לא מוסרית.
משה סעדה (הליכוד)
לא היינו מוחאים כפיים.
טלי גוטליב (הליכוד)
לא היינו מוחאים כפיים, והיינו קמים ויוצאים נגד זה. נו באמת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מי מוחא כפיים?
דבי ביטון (יש עתיד)
לא הייתם מוחאים כפיים, אז מזמינה אתכם לבדוק מה רוב עורכי הדין בחרו. בואו לא ניכנס למחיאות כפיים, זה מעשה מכוער. עם זאת אל תכלילו את כל עורכי הדין, את כל הלשכה. ויש מקום שיהיו נציגים גם מהלשכה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. חברת הכנסת אורנה ברביבאי.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
תודה. בוקר טוב, שבוע טוב. האמירה שאני לא אחזור עליה כי אני חושבת שהיא אמירה חמורה, על דין רודף, בוודאי לא במקומה, וכל מי שעיניים בראשו מבין שהסתה כזאת לא במקומה. אני כמובן מגנה אותה, ואני חושבת שטוב עשה מי שאמר אותה, גם אם הוא אלוף משנה במילואים, שהוא חזר בו והתנצל.

אני רוצה לדבר על האווירה, על האקלים, שמביא לאמירה כזאת. שוב, לא מהצדקה שלה, אני מגנה אותה, אבל החוויה הזאת, המדומה שאתם יוצרים פה, כאילו מתקיים שיח, אפילו בוועדה הזאת, כאילו מתקיימת הידברות, שמענו את שר המשפטים בעצמו אומר "לא להידברות". ההיתממות הזאת, גם פה בוועדה ובכלל בחוויה, כחברי אופוזיציה, אנחנו מרגישים דריסה.

אני חברת כנסת, הייתי באופוזיציה בעבר, אחר כך הספקתי להיות שרה וחזרתי לכאן, מבחינתי לגיטימי שקואליציה תביא הצעת חוק כזאת או אחרת, אבל לגיטימי באותה מידה להגיד שיש פה דאגה מאוד גדולה, גם שלנו, כמי שיושבים פה בבית המחוקקים, ושל ציבור רחב.

אי-אפשר להתעלם מהאווירה. אפשר לגנות ביטוי כזה או אחר. אגב, משני הצדדים. אל תיתממו. אני יכולה להביא ציטוטים אחרים, חמורים מאוד מאוד לאורך הדרך, כולל מעשים, כולל לשלוח קליע לביתו של ראש ממשלה.
משה סעדה (הליכוד)
אנחנו מגנים.
טלי גוטליב (הליכוד)
נו, אנחנו מגנים אותם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא שמענו.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
הגינוי צריך להיות בקול רם, כפי שאנחנו חושבים עכשיו. אבל אל תיתממו. ציבור גדול חרד, לא פחות מזה. אני מגיעה בכל מוצאי שבת להפגנה, נוכחת שם ולוקחת חלק. אני שומעת את - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
עם דגלי אש"ף או בלעדיהם?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
תפסיקי, טלי.
קריאות
- - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מה זה השטויות האלה?
היו"ר שמחה רוטמן
חברים, לא להפריע באמצע הצהרות פתיחה.
דבי ביטון (יש עתיד)
רבבות של מפגינים, וכולם עם דגלי אש"ף?
טלי גוטליב (הליכוד)
דגלי אש"ף. דגלי אש"ף.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי. טלי, לא מפריעים באמצע הצהרות פתיחה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
טלי, אני אסדר לך את העניין של דגלי אש"ף.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורנה ברביבאי.
טלי גוטליב (הליכוד)
סדרי לעצמך. בינך לבין עצמך.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני רוצה להתייחס, היא לא מאפשרת.
דבי ביטון (יש עתיד)
היא לא מאפשרת, והינה הסתה. זה בדיוק הסתה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת דבי ביטון.
טלי גוטליב (הליכוד)
דגלי אש"ף. אם מישהו נמצא ליד דגל אש"ף, שיתבייש.
דבי ביטון (יש עתיד)
- - - חמישה דגלים - - -
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, אני לא מרשה להגיב באמצע הצהרות.
טלי גוטליב (הליכוד)
בושה וחרפה.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי, אני לא מרשה הערות ביניים באמצע הצהרות פתיחה.
דבי ביטון (יש עתיד)
הבושה זה מה שאתם קראתם.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני רוצה להתייחס. הטענה לדגלי אש"ף, אני מודיעה לך, טלי גוטליב - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אם את בוחרת להתייחס אליה, זו בעיה שלך. את מעודדת - - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אבל אי-אפשר להתעלם מהנאמר.
דבי ביטון (יש עתיד)
תן לה להתייחס.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור.
טלי גוטליב (הליכוד)
יש שם סרטונים. מה נדמה לכם שאני ממציאה את זה?
היו"ר שמחה רוטמן
טלי. טלי, די בבקשה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני מציעה לך להגיע להפגנה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני לא אגיע, יש לנו אנשים ששולחים לנו סרטונים משם.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי, אני קורא אותך לסדר.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אולי תקשיבי. תקשיבי. להגיע ולראות את היקף דגלי ישראל שנישאים שם בגאווה. אני הצדעתי לדגל ישראל 35 שנים.
טלי גוטליב (הליכוד)
דגל אש"ף לא בטל בשישים.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
תקשיבי. תקשיבי.
טלי גוטליב (הליכוד)
דגל אש"ף לא בטל בשישים.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אי-אפשר לדבר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מבין את העניין. אמרתי שבהצהרות פתיחה אני לא מרשה הערות ביניים. למה צריך להעיר כל כך הרבה?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מבחינתי העובדה שיש דגלי אש"ף - - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה דגל פלסטיני, אורנה.
טלי גוטליב (הליכוד)
ארגון שחרור פלסטין.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת עופר כסיף, חברת הכנסת טלי גוטליב, די.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מבחינתי היקף הדגלים, העובדה שיהיו שם כמה דגלים מטעם עצמם, לא תמנע - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
דגל אש"ף לא בטל בשישים. דגל אש"ף לא בטל בשישים.
דבי ביטון (יש עתיד)
די כבר. צאי להפסקה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
- - - לא תמנע מאזרחים פטריוטים, גאים במדינה שלהם לצאת ולהפגין. ואני אומרת לכם: אם אתם באמת קוראים להידברות, כמו שאתה, חבר הכנסת סעדה, מדבר - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
איזה הידברות?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
- - תשנו את הסגנון, תהיו מוכנים לשינוי אמיתי וכן, ולא בהצהרות שווא. מפלס החרדה של ציבור גדול מאוד במדינת ישראל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתם לא באמת מדברים.
היו"ר שמחה רוטמן
את רוצה לתת הצהרת פתיחה או לנהל שיח, חבר הכנסת אורנה ברביבאי?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
ניסיתי. עד שגוטליב לא יצאה, לא יכולתי.
היו"ר שמחה רוטמן
תסיימי. תודה.
דבי ביטון (יש עתיד)
היושב-ראש רוטמן, קצת סבלנות.
היו"ר שמחה רוטמן
אני נותן זמן, אני גם מגביל - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
זו אותה אווירה, ואנחנו אותם אזרחים. אף על פי שאנחנו חברי כנסת, אנחנו אותם אזרחים מדואגים וחרדים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תראו מה עשיתם מהכנסת.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת דבי ביטון, גם נתתי לך לדבר, בינתיים גם רוב מוחלט של הדוברים פה הם מהאופוזיציה והם לא מהקואליציה. זה בסדר גמור, אין בזה שום בעיה, אבל אמרתי שאני לא מרשה הערות בהצהרות פתיחה, כי הצהרת פתיחה אמורה להיות גם קצרה, גם ממוקדת וגם לא לסטות לכל מי שמנסה להטריל אתכם תוך כדי הצהרת הפתיחה. מי שרוצה להתחיל לנהל שיח, זה לא המקום בהצהרת פתיחה. זה הכול. לכן קראתי לסדר את טלי גוטליב כשהפריעה באמצע הצהרת פתיחה. אני לא מאשר את זה. חבר הכנסת עופר כסיף, הצהרת פתיחה, כאמור קצרה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
תודה. קודם כול, אני רוצה להשתתף בצער משפחתו של שבח וייס, וגם בצער כולנו, של הכנסת ושל החברה שלנו. זה דבר ראשון.

דבר שני, אני מצטרף למה שאמרה חברת הכנסת ביטון בנושא של האונס. אנשים ותוקפים מיניים, יהיו אשר יהיו, צריכים להיענש בחומרה רבה, ועדיף שהדברים האלה, שהפשעים האיומים האלה גם יימנעו, ויש דרכים למנוע את זה. בזה מן הסתם עוד נעסוק.

הדבר השלישי, גם אני בהחלט יוצא נגד הקריאות האלימות, מכל הכיוונים. הגיע הזמן שאנשים לא יהיו צבועים, משום שהם יוצאים עכשיו בצדק נגד צורות ההתבטאות האלימות והמסוכנות, אבל בעצמם לוקחים חלק באמירות כאלה. כשלחבריי ולי קוראים השכם והערב "בוגד", מתירים את דמנו. כשקוראים לנו "גיס חמישי", מתירים את דמנו. כשקוראים לנו "תומכי טרור", מתירים את דמנו. אז טלו קורה מבין עיניכם.
משה סעדה (הליכוד)
אתה כזה. מה נעשה?
היו"ר שמחה רוטמן
משה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
טלו קורה מבין עיניכם.

עכשיו לעניין, לפני שלוש שנים, עוד מעט ממש שלוש שנים, מספר שרים דאז, כולל מי שהיום מכהן כיושב-ראש הכנסת, יריב לוין שהיה שר התיירות, אמיר אוחנה, בצלאל סמוטריץ', קראו ליושב-ראש הכנסת דאז יולי אדלשטיין להפר את פסיקת בג"ץ ואת המלצת היועץ המשפטי לממשלה, לא לכנס את המליאה לבחירת יושב-ראש חדש. אדלשטיין אכן עשה כך.

עידו באום כתב אז בדה מרקר את הדברים הבאים: אדלשטיין הפר את פסיקת בג"ץ, והתחיל את הדרך לאנרכיה. הודעתו של אדלשטיין כי הוא אינו מכבד את פסיקת בג"ץ היא צעד הרה גורל, היא מדרדרת את ישראל למצב חירום במדרון תלול לאובדן שליטה. אם יושב-ראש הכנסת מפר צו של בג"ץ, הערכאה השיפוטית הבכירה ביותר, מערכת האיזונים והבלמים של המדינה, זה מסר לכך שכל דיכפין יכול להתעלם מבית המשפט.

ואכן, אני רוצה לומר, אותה אמירה שלא הרעידה את אמות הספים למרבה החרפה, היא הייתה ניסוי כלים ויריית פתיחה להפיכה המשטרית שאנחנו רואים עכשיו.

נאמר קודם, נדמה לי על ידי חברת הכנסת אלהרר, ואני לא אחזור על זה, שאומרים לכם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני רק אומר שהצהרת פתיחה היא דקה, שתיים, שלוש. אתה מדבר חמש דקות בלי הפסקה. תחתור לסיום.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני מבקש. כולם אומרים לכם שההפיכה המשטרית זאת לא רפורמה, שההפיכה המשטרית הזאת מסוכנת, אנטי דמוקרטית, ויש כאלה שמשתמשים לדעתי בצדק במילה "הפיכה פשיסטית דיקטטורית", ואתכם זה לא מעניין. אומרים את זה היועץ המשפטי – אז הוא מוטה; היועצת המשפטית – ניסיון השתקה. כל מי שלא מיישר קו אתכם, מבחינתכם הוא אויב.
היו"ר שמחה רוטמן
תחתור לסיום.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה בדיוק הפופוליזם. הדבר הזה צריך להפסיק.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
דבר אחרון שלא עלה פה וחשוב לי להגיד אותו, כי אני לא יודע אם תהיה לי הזדמנות נוספת. הצהרה של חוקרים, חוקרי מדיניות ציבורית וממשל מה-3 בחודש, שחתומים עליה: חבר הכנסת לשעבר, פרופ' אלון טל, פרופ' דוד דרעי, פרופ' נסים כהן - - -
היו"ר שמחה רוטמן
עופר, אתה רוצה משפט לסיום, או שאתה רוצה להוסיף עוד שלוש דקות? אני מנסה להבין איזה פרק זמן אתה לוקח.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
20 שניות. פרופ' דוד לוי פאור ועוד רבים אומרים כך: את מחיר הפגיעה בתפקודם של גופי הממשל במדיניות, כתוצאה משינויי היסוד שמציעה הממשלה, ישלמו כלל האזרחים, התושבים בישראל, ובעיקר אלה המשתייכים לשכבות החלשות בחברה. בואו ניתן על זה את הדעת, כי מעבר לפגיעה הקשה בדמוקרטיה בכלל ודברים שנאמרו, מי שישלם על זה, זה בעיקר השכבות החלשות.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לכן אני קורא פה לציבור, ובזה אני מסיים, לשטוף את הרחובות במרי אזרחי, לא אלים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא. לא. תודה רבה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
- - במרי אזרחי. להשבית את המשק. זאת הדרך.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. אני כמובן חורג ממנהגי לא להתייחס להצהרות הפתיחה ואומר שלקרוא למרי אזרחי בכנסת זה דבר מאוד מאוד לא מקובל.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא מקובל, ואני אעשה את זה כל הזמן, כבר עשיתי את זה, ואני מדגיש, לא אלים.
היו"ר שמחה רוטמן
חופש הביטוי של חבר כנסת הוא דבר מקודש, גם שלי בהקשר הזה, ואני מוחה בתוקף על הדברים שלך. בבקשה, חבר הכנסת עמית הלוי.
עמית הלוי (הליכוד)
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש, ההצהרות אתמול שהתייחסו אליהן חבריי, החידוש שבהן היה שלכאורה הן לא באו מהשוליים החברתיים, כלומר, לא עו"ד חודק - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
יאיר נתניהו גם לא מהשוליים.
היו"ר שמחה רוטמן
קארין, אני לא מרשה להפריע באמצע הצהרת פתיחה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא גם לא מהשוליים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
עמית הלוי (הליכוד)
- - ולא אל"מ זאב רז. והאמת היא שזאת הנקודה שאנחנו צריכים להניח כאן בכנסת לדעתי ובשיח הציבורי. אנחנו לא אמורים להיות מופתעים מזה. כמו שכבר נאמר כאן, אנחנו בשלב של קמפיין שהתחיל מהצהרות של אנשים כמו פרופ' ברק על חרוזי רעל ועל כיתת יורים, והגענו למצב שמי שהיה ראש ממשלה אך לא מכבר, למעשה מעודד בפועל, גם אם הוא לא מתכוון לזה בדיוק – מעודד בפועל בריחת משקיעים.

חצינו פה איזה קו של ויכוח בינינו, לא משנה אם זה ויכוח מדיני, כלכלי או משפטי, למצב שיריבים פוליטיים מוגדרים כאויבים, ולכן אני לא כל כך הופתעתי אחרי שאהוד ברק, היה פה ראש ממשלה, חבריי וחברותיי לכנסת, היה פה ראש ממשלה, והוא אומר: נילחם בנקודות הנחיתה, נילחם בחופים, כל הנוסח הצ'רצ'ליאני הזה, כאילו שיש פה אויב נאצי ממול, ועשרות טורים. אני מקבל "הארץ" הביתה בבוקר, אז עשרות טורים, לא טור אחד, שמשווים את נתניהו להיטלר במרומז או לא במרומז, ואנחנו כבר ב-1933.

כל התופעות האלה – מה מצפים פרופ' ברק, אהוד ברק, יאיר לפיד? מה מצפים, שלא יקום אדם ויאמר: צריך להילחם במשטר הנאצי?

ועל מה אנחנו מדברים, חברת הכנסת ברביבאי? את מדברת על דורסנות. היינו פה בשנה שעברה כשדנו בחוקי-היסוד, אותם חוקי-יסוד, חבר הכנסת סגלוביץ'. אתה מתרעם? הרי אילפו אותנו שזאת חוקה. תורה מסיני זאת חוקה. הרי זה הצידוק של פסק דין המזרחי, לכן פרופ' ברק בא ואומר שהוא מבטל חוקים, כי יש חוקי-יסוד. והינה קמה הגב' חיות בשנה שעברה ודנה שלוש פעמים בחוקי-יסוד כאילו זה פלסטלינה שהיא יכולה לדון בה. הרי אמרת שאי-אפשר לדון בזה. בזה אנחנו לא דנים, אותו מאמר מפורסם של ברק בוויכוח עם גביזון. זה הצידוק שלנו. זאת דורסנות. אגב, הדורסנות שלך לא פחות מאשר הדורסנות שלי, ועל זה אנחנו מתרעמים.

אלה דברים מאוד לגיטימיים, והעובדה שאנחנו מתגלגלים לשיח של אויב נאצי ודברים כאלה, זה מוביל אדם כמו זאב רז או אחרים לתופעות האלה. והדבר המגונה פה זה כמובן לא ההצהרות שלהם, אלא התופעה שדווקא פרופ' ברק ואהוד ברק ויאיר לפיד שותפים לה. וזה כבר עובר למחוזות הטירוף.

ואני נזכרתי אתמול שדווקא יאיר לפיד היה זה שהכניס בצורה מאוד ארסית לשיח ולקמפיין את עניין הטירוף והשפיות. הוא אמר: אנחנו באים פה, ממשלה שפויה, רוצים להביא את הקול השפוי לעומת הטירוף.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כשמפרקים את המדינה החוויה היא של חוסר שפיות לגמרי. אנחנו לא מתנצלים על האמירה הזאת.
היו"ר שמחה רוטמן
אורנה.
עמית הלוי (הליכוד)
אני חושב שבהחלט הגענו למחוזות הטירוף, אבל דווקא לא בגלל - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אין ספק, הבאתם אותנו.
היו"ר שמחה רוטמן
קארין.
עמית הלוי (הליכוד)
דווקא לא בגלל הניסיונות האלה, המאוד לגיטימיים שלנו, להחזיר את ישראל לדמוקרטיה קלסית. ואני מאוד מקווה - - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
להגיד דמוקרטיה לדיקטטורה - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
"חוק-יסוד: דרעי" עוד מעט יגיע. "חוק-יסוד: דרעי".
היו"ר שמחה רוטמן
אורנה. חבר הכנסת יואב סגלוביץ', מה קורה פה?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
"חוק-יסוד: דרעי". הוא יגיע לפה, אמרת.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ'.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא. הוא לא רוצה את זה פה.
עמית הלוי (הליכוד)
אני מסיים בזה שאני מצפה שלא תמחו על זאב רז, שהוא פרי הבאושים, אלא שתצא מכאן מחאה בעיקר מול הדברים של פרופ' ברק ואחרים, וניסיונות לחרם כלכלי דה-פקטו על ישראל. זו חציית קו אדום.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
החרם הכלכלי כי כל העולם מבין לאן המדינה הולכת.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורנה ברביאי, מה קורה פה?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כל העולם מבין. אנחנו קוראים לחרם? כל העולם קורא - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אפשר בבקשה לתת לו לדבר?
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא אנחנו קוראים לחרם. אתה ממציא.
עמית הלוי (הליכוד)
עצוב מאוד שייחצה הקו האדום הזה מצדכם, ואני מאוד מקווה שתחזרו בכם בעניין הזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אין לנו ממה לחזור.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
משה טור פז (יש עתיד)
קודם כול, אי-אפשר להשאיר אמירות שנאמרות פה חסרות התייחסות. בחמישה השבועות של הפגנות במוצאי שבת ראיתי כמה אלפי דגלי ישראל, ראיתי דגל אש"ף אחד, שאנשים הלכו והורידו אותו. הורידו אותו מפגינים, אף אחד לא באופן מאורגן, כי זה הפריע להם.

ואני מבין, יש לי הרבה חברים כאלה מהימין שאומרים שזה מה שיש שם. בתור מי שנמצא שם, כאמור שעות מדי מוצאי שבת, צריך להבין שיש מאות אלפי ישראלים שיוצאים לרחובות בגשם, בקור, ומוחים באופן אותנטי כנגד מה שהם רואים, עמית, וזה שלקחו להם את המדינה, לוקחים להם את המדינה.

אחרי שאמרתי את זה, אני רוצה להתייחס לשתי נקודות ענייניות על מה שקורה כאן, אדוני היושב-ראש. ראשית, הקצב. פורסם הבוקר, ואני מקווה שאין בזה אמת, שיש כוונה להביא כבר בשבוע הבא לקריאה ראשונה חלק מהמהפכה המשפטית שאתם מתכננים. בעיניי זה בלתי ראוי, זה לא לגיטימי מבחינת קצב של חקיקה, וזה שייעוץ משפטי ברמות שונות מדבר על הדבר הזה מכיוונים שונים, אני חושב שהיא אומרת שלא.

אני חושב שאתם צריכים להבין, ושוב, עמית, אני מכוון את עיקר דבריי אליך וגם אל שמחה כאן, שמה שאתם מתכננים – אפשר לבוא בטענות, וגם לי יש טענות אל אנשים בשולי המחנה, כך אני רואה אותם, שאומרים אמירות בלתי ראויות, אלה שהזכרת, אותו זאב רז, שאני לא יודע אפילו מי זה, ועוד כאלה, אבל צעקות הקוזק הנגזל לא משכנעות את חצי העם ואולי יותר, שמתנגד למהפכה הזאת – אתם קורעים אותנו במה שאתם עושים כאן לשני עמים, ליהודה וישראל.

זה מתסכל במיוחד, שמחה, כי ההצעה הכאילו משודרגת שאתה פרסמת לכאורה על סמך הדיונים פה, מעידה בעיקר שאתה לא מקשיב. כלומר, אם נקודה מהותית, לא טכנית, שמטרידה אותנו בדבר שפרסמת, אפילו לא תזכיר חוק, זה נושא הוועדה לבחירת שופטים, סוגיית אי-תלות השופטים בפוליטיקאים, לא רק שלא קיבלה מענה, היא במידה מסוימת מעליבה.

הרי הדבר שאנחנו רוצים להימנע ממנו זה שיהיו פה שופטים מטעם, ועם כל העליהום שעשיתם על לשכת עורכי הדין, שאין לי עניין חיובי או שלילי איתה, בסופו של דבר הוועדה הזאת, אותם תשעה, היפה בה שלאורך שנים היא לא נשלטת. הגיעו דרכה כל מיני אנשים להיות שופטים בבית המשפט העליון.
עמית הלוי (הליכוד)
גם מי שלא במשפחה, אתה אומר.
משה טור פז (יש עתיד)
אמת. ראינו שגם לשר המשפטים יש השפעה גדולה, גם אם לא מכרעת על הדמות. איילת שקד הצליחה להשפיע יותר, ואולי גדעון סער פחות, אבל בסופו של דבר הוועדה הזאת מבטאת סוג מסוים של איזונים ובלמים שאתם מבקשים להסיר עכשיו. בעיניי זה לא נכון.

אני רוצה לסיים בדבר אחד. שאל אותי אדם חכם בציונות הדתית לפני שבוע את השאלה הבאה, האם יש סיכוי שאדם נכנס לוועדה הזאת, או לכל ועדה בכנסת, שומע משהו, משתכנע וחושב אחרת? אמרתי לו בכנות, שמחה, שנראה לי שלא. זה מאוד נדיר שאדם ייכנס לוועדה עם דעה אחת ויצא עם דעה אחרת. ואני מציע לנו, לנסות לנהל פוליטיקה אחרת, פוליטיקה של הקשבה. היא אומרת שאני לא מסכים עם שום דבר שאתה אומר, אבל אני מקשיב לך, ואני אפילו מסוגל להבין מאיפה באת, ואולי להתחשב בדברים שאני מתכנן.

כרגע הכוח אצלכם, ויש לכם יכולות לעשות דברים, אבל את הדבר הזה אני מבקש מכם לקחת אליכם – פוליטיקה של הקשבה. כי כרגע מה שחש פה, המחנה המפסיד, זה פוליטיקה של דורסנות. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. אני אגיד במשפט על מה שאמרת, מאחר שהעיקרון שהוצב על השולחן בנוגע לוועדה לבחירת שופטים היא כן, שאנחנו רוצים שהעם יבחר את השופטים, דהיינו, שנהיה כמעט כמו כל מדינה דמוקרטית אחרת בעולם, שבה הרוב - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה העם?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה לא נכון. למה אתה אומר דברים לא נכונים?
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. סליחה שניסיתי להתייחס עניינית למישהו.
דבי ביטון (יש עתיד)
זה חשוב שתתייחס, אבל תדייק.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, אני מתנצל. תודה רבה.
דבי ביטון (יש עתיד)
מי זה העם? כמה פוליטיקאים שנבחרו?
היו"ר שמחה רוטמן
קבלו את התנצלותי על כך שניסיתי להוציא משפט אחד. יהיה קטע בבקשה גם ל"ארץ נהדרת" וגם לערוץ הכנסת, שאני פשוט לא מתייחס. רבותיי, אתם לא רציניים, במחילה. חברי האופוזיציה היקרים - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו מאוד רציניים. אנחנו רק רוצים יושרה שתיאמר כאן.
היו"ר שמחה רוטמן
- - יושבים פה חמישה נציגים של מפלגה אחת, יש עתיד. חמישה - -
משה טור פז (יש עתיד)
זה מראה על החשיבות.
דבי ביטון (יש עתיד)
זה מראה שהם חרוצים ושאכפת להם.
היו"ר שמחה רוטמן
שנייה. מצוין.
דבי ביטון (יש עתיד)
אחרים, זה בכלל לא מעניין אותם.
היו"ר שמחה רוטמן
- - כל אחד מהם קיבל זמן דיבור ששמרתי עליו בקנאות שידבר ללא הפרעה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
זכות בסיסית שלנו.
היו"ר שמחה רוטמן
פתחתי את הפה לענות משפט אחד למה שאמר ידידי וחברי הטוב, חבר הכנסת משה (קינלי) טור פז – פתחתי את הפה לענות משפט אחד, אתם התפרצתם על המיקרופונים וסתמתם לי את הפה. תודה. היועץ המשפטי, בבקשה.
משה טור פז (יש עתיד)
הרגת לי את הפריימריז...
היו"ר שמחה רוטמן
אני בטוח שתסתדר בפריימריז. אם אתה רוצה, אני מדבר עם קהל הבוחרים שלכם אישית.
משה טור פז (יש עתיד)
- - - אמר מה זה עושה לי. עוד מעט אני אגלה מאיפה אני מכיר אותך, בכלל הלך עליי.
היו"ר שמחה רוטמן
אם אתה רוצה, אני מבטיח אישית עם כל אחד ואחד מקהל הבוחרים שלך.
משה טור פז (יש עתיד)
לא. אני מעדיף שלא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
מה שמפתיע יותר שזה לא שיש חמישה מיש עתיד, אלא שיש אחד מהליכוד.
היו"ר שמחה רוטמן
היו שניים.
משה טור פז (יש עתיד)
היו שניים ואחת נשברה וקמה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אחת דיברה והלכה.
היו"ר שמחה רוטמן
למען האמת היו שלושה. תודה רבה. הבנתי.
משה טור פז (יש עתיד)
זה באמת מראה משהו.
היו"ר שמחה רוטמן
צר לי שניסיתי להתייחס עניינית להערותיך, חבר הכנסת טור פז. תודה. היועץ המשפטי, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רוטמן, הניסיונות להראות - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אי-אפשר לשבור כלים על כל מילה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני פשוט לא יכול להגיד משפט.
דבי ביטון (יש עתיד)
אתה מתנהג כמו ילד קטן ששובר כלים. אני מקווה שאין לך בעיות של קשב וריכוז, וזה בסדר אם אנחנו זורקים מילה או שתיים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא יכול להגיד משפט בלי שתתפרצו. הכול בסדר, אתם לא חייבים לתת לי לדבר. הכול בסדר - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו מוכנים לשמוע ואנחנו רוצים. זה ההבדל.
היו"ר שמחה רוטמן
רק על תגידו שלא מתנהל פה שיח בגללי. לא מתנהל פה שיח, כי אתם לא מוכנים לתת לדבר. אדוני היועץ המשפטי, בבקשה.
גור בליי
שלום. בוקר טוב. אני רוצה להתייחס לשתי נקודות. אני אשתדל בקצרה.
היו"ר שמחה רוטמן
קודם ההקראה.
גור בליי
קודם כול נקרא את הנוסח המעודכן, רק של הסעיף שעוסק בוועדה לבחירת שופטים בחוק-יסוד: השפיטה, ואת התיקונים המשלימים בחוק בתי המשפט ובחוק הכנסת.
נוסח מוצע לדיון מעודכן מטעם יו"ר ועדת החוקה
הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון – חיזוק הפרדת הרשויות)
תיקון סעיף 4
1.
בחוק-יסוד
השפיטה (להלן – חוק היסוד), בסעיף 4 –



(א) במקום סעיף קטן (ב) יבוא:




"(ב)
(1) הוועדה תהיה של תשעה חברים, שהם:






(א) נשיא בית המשפט העליון, וכן שני שופטים שיצאו לקיצבה, שימונו על ידי שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון;






(ב) שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה;






(ג) שלושה חברי הכנסת שהם יושבי הראש של ועדות הכנסת הבאות: ועדת הכנסת, הוועדה לענייני ביקורת המדינה וועדת החוקה, חוק ומשפט;





(2) שר המשפטים יהיה יושב ראש הוועדה.








(ב) בסעיף קטן (ג), האמור בו יסומן "(1)" ובמקום "משבעה" יבוא "מחמישה" ואחריו יבוא:




"(2) המניין החוקי בישיבות הוועדה הוא חמישה חברים;




(3) הוועדה תחליט ברוב דעות של המשתתפים בהצבעה, כשהנמנעים אינם באים במניין המשתתפים בהצבעה, וכשאין בחוק יסוד זה הוראה אחרת לעניין זה.".



פה מה שמוסדר, קודם כול שינוי אחד – כלומר, דיברנו על הנוסח בכללותו, אני רק אאיר את השינויים. האחד, כמו שאמר היושב-ראש, הנציגות של השופטים – במקום נשיאים בדימוס של מחוזי ושלום, זה יכול להיות כל השופטים בדימוס: השלום, המחוזי, או העליון, בין אם הם נשיאים ובין אם לא, לצד נשיא בית המשפט העליון.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה כולל רק את שלוש הערכאות? זה לא כולל בתי דין אחרים, כי זה לא כתוב במפורש. בית דין לתעבורה למשל?
היו"ר שמחה רוטמן
בבית משפט לתעבורה הוא שופט.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה גם כולל.
היו"ר שמחה רוטמן
בית משפט לתעבורה לכאורה כן. אבל בבית דין רבני הוא לא נחשב שופט לעניין החוק הזה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
למשל בית דין צבאי?
היו"ר שמחה רוטמן
כנ"ל. לא.
גור בליי
בית דין לעבודה – כן.
היו"ר שמחה רוטמן
בית דין לעבודה – כן, אבל לא נציגי הציבור שבהם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה הנמנעים לא נספרים?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כתוב שכאשר מחשבים את ההצבעה, אלה שנמנעים לא נספרים. היא שואלת, למה?
גור בליי
הכוונה שאתה סופר כמה בעד מול כמה נגד.
היו"ר שמחה רוטמן
לצורך העניין, אם יש לך חמישה שהשתתפו בהצבעה, שלושה נגד שניים - - -
גור בליי
שלושה נגד אחד, ואחד נמנע.
היו"ר שמחה רוטמן
שניים נמנעו. נניח הגיעו שישה חברים לדיון הוועדה, שלושה הצביעו בעד מינוי מסוים לשופט, שניים התנגדו ואחד נמנע. האם הוא מונה או לא? התשובה היא שכן, כי שלושה היו בעדו, שניים היו נגדו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
לא כתוב מונה, כתוב "סופרים".
היו"ר שמחה רוטמן
כנ"ל בהתנגדות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה מזכירים את זה?
היו"ר שמחה רוטמן
זה הנוסח שהצעתי.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
הכוונה היא – לא סתם אני - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אתה לא רוצה לייצר סיטואציה שהנמנע הוא נגד. הנמנע הוא נמנע, נגד הוא נגד, והבעד הוא בעד. פשוט מאוד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא מכירה נוסח כזה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני הבנתי את זה אחרת. יכול להיות שלא הבנתי נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
היועץ המשפטי מקריא, הוא יסביר. הוא יענה גם לשאלות.
גור בליי
קודם כול, לגבי השופטים, זה באמת שני שופטים מכל ערכאה שהיא, שימונו על ידי שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון.

לעניין "במקום שבעה יבוא חמישה", זה במענה להערה שדיברנו לגבי הנושא של הרכב ועדה קטוע. הכלל הבסיסי הוא שצריך שכל תשעת חברי הוועדה ימונו בשביל שהיא תוכל לפעול. לפי החוק הקיים מספיק ששבעה מונו. ההצעה של היום היא שמספיק שחמישה ימונו. אני לא מדבר על כמה נוכחים. חמישה מונו באופן כללי בשביל שהוועדה תוכל לפעול באופן עקרוני.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה זה? זה קוורום?
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא קוורום. זה מה שמכונה "הרכב קטוע". חוץ מזה יש הוראת קוורום.
גור בליי
חוץ מזה יש הוראה של קוורום של חמישה חברים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני רוצה שנייה להתייחס לזה כהבהרה. דבר אחד, גם בנוגע לנמנעים ואינם באים. זה הנוסח שמופיע בחוק-יסוד: הכנסת. ככה מתייחסים להצבעות.
גור בליי
משם לקחנו את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה הנוסח שמשם זה נלקח. מעבר לזה, מאחר שיש לנו פה סיטואציות, בניגוד למה שהיה בעבר, שהיה גם בחירה של חברים וגם כלל המשכיות, יש לנו פה הוראה בחוק – ודאי בנוסח כרגע יש אקס אופיציו, אנשים שמכוח תפקיד – מה קורה, כמו שקרה בכנסת הקודמת, שהאופוזיציה מחליטה שהיא לא ממנה נציג לוועדה לביקורת המדינה. הייתה סיטואציה כזאת, אתה בעצם נותן לאופוזיציה יכולת למנוע את הקמת הוועדה אם מישהו חסר, או כל מיני מנגנונים כאלה, כנ"ל כשיש פה מנגנונים שדורשים הסכמה, מה קורה אם אין הסכמה.

מאחר ששינינו את האופן שבו נבחרים חברי הוועדה, אנחנו חייבים לוודא שהכלל הבסיסי שקיים אגב לכולם – הסיבה שזה נמצא פה, אני חשבתי שלא צריך להכניס את הסעיף הזה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
ברור שלא צריך, כי את כולם ממנה שר המשפטים.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אני חשבתי שלא צריך להכניס את הסעיף הזה, כי זו הפרשנות, שאני הבנתי שחוק הפרשנות הרגיל, הכללי, חל גם על זה – פעולה שהוטלה על ידי קבוצה של בני אדם כשרה גם אם נעשתה על ידי רובם – עלתה שאלה שהעלה הייעוץ המשפטי, האם חוק הפרשנות חל על חוק-יסוד, האם זה עוסק רק בקוורום ולא בהרכב כתוב וכדומה, לכן כתבנו את זה במפורש ולכן זה הוכנס. על פניו חשבתי שאם אין את ההוראה הזאת, זה יהיה הדין גם בלי שנכתוב אותו. בגלל השאלה הזאת של חוק הפרשנות ותחולתו על חוקי-היסוד, הכנסנו את זה במפורש.
עמית הלוי (הליכוד)
כלומר, אם אין הסכמה נניח לעניין מינוי השופטים, אז הוועדה מתכנסת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אם הצליחו למנות רק חמישה חברים מתוך התשעה, מכל מיני סיבות, זה יכול להיות כשהכנסת הוקמה ועדיין לא הוקמו ראשי ועדות, זה יכול להיות מכל מיני סיבות כאלה, או לא הגיעו להסכמות, צריך להגיע למצב של חמישה חברים. שוב, כדי לא לייצר שחקני וטו שבאים ולא ממנים. אגב שחקן הווטו המרכזי כמובן יכול להיות שר המשפטים, שהוא לא מעוניין להקים את הוועדה, ואנחנו לא רוצים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה יכול להסביר לי במילותיך את מי ממנה שר המשפטים?
היו"ר שמחה רוטמן
מילות החוק, לא מילותיי.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
זה לא מילות הוועדה, זה מילותיך.
היו"ר שמחה רוטמן
שר המשפטים הוא עצמו, שני השרים האחרים הוא לא בוחר, הממשלה בוחרת, שר המשפטים גם הוא עצמו לא מינה את עצמו - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
הממשלה שבה הוא מכהן.
היו"ר שמחה רוטמן
- - אבל בוודאי הקול שלו באחריותו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
דרעי יוכל להיות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה אומר שראש הממשלה ממנה?
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אני אומר שהממשלה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מי ממנה את שר המשפטים?
היו"ר שמחה רוטמן
קארין, את ביקשת שאני אגיד במילותיי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה לדייק.
טלי גוטליב (הליכוד)
זה לא מעניין אותה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
טלי, אני לא שואלת אותך.
טלי גוטליב (הליכוד)
הוא עונה לך, וזה לא מספיק לך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה יכול להפסיק אותה?
היו"ר שמחה רוטמן
אני יכול להפסיק אותך כשאני מנסה לענות לשאלתך ואת קוטעת אותי שוב ושוב?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מחדדת.
היו"ר שמחה רוטמן
אז אני מחדד את עצמי. אני חושב שאני מספיק מחודד. יש כאלה הטוענים אפילו יותר מדי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא יודעת, אפשר לדבר על זה.
היו"ר שמחה רוטמן
שר המשפטים אחראי על הקול של עצמו, שני השרים האחרים ממונים על ידי הממשלה, לא על ידי שר המשפטים.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כבר שלושה, כי זאת אותה ממשלה ששר המשפטים מכהן בה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא מבינה. מי ממנה את שר המשפטים? סבתא שלי?
טלי גוטליב (הליכוד)
מה לא ברור?
דבי ביטון (יש עתיד)
היא שואלת שאלה מאוד ישירה וברורה, רק התשובה חמקמקה.
היו"ר שמחה רוטמן
שאלת כמה אנשים בשליטת שר המשפטים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
כמה בשליטת ראש הממשלה?
היו"ר שמחה רוטמן
אף אחד. אפשר להמשיך? תודה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה לא נכון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא מה שאמרת.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, אתם קוראים את החוק או שאתם רוצים את התזות הפוליטיות שלכם? בגלל זה נתתי לכם הצהרות פתיחה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
לא. זו אותה ממשלה, שלושה שרים.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, תודה.
קריאות
- - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אפשר שאלה בצורה מסודרת?
היו"ר שמחה רוטמן
לא. עכשיו ימשיך להקריא היועץ המשפטי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
בסוף. תרשמו שאלות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מבקשת ממך.
היו"ר שמחה רוטמן
קיבלת תשובה. את לא אוהבת אותה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא. לא קיבלתי תשובה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כשאתה מחדד, תחדד לעניין. שלושה שרים באותה ממשלה שראש הממשלה נאשם, ושר אחר חוזר בדרך עקיפה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת ברביבאי, אני קורא אותך לסדר.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אז לא להיתמם.
דבי ביטון (יש עתיד)
הוא צריך לצאת לנבצרות.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. אדוני היועץ המשפטי, בבקשה תמשיך.
גור בליי
יש פה גם הוראה לגבי ועדה קטועה, גם לגבי קוורום, וההוראה הראשית אומרת שמספיק רוב רגיל, בשונה מהיום שיש הבחנה, שצריך שבעה לעליון ורוב רגיל לשאר הערכאות, אז פה רוב רגיל לכל הערכאות, אלא אם יש הוראה ספציפית. ואני מזכיר, דיברנו על זה שההוראה הספציפית שקיימת היום זה לעניין העברה מכהונה.
היו"ר שמחה רוטמן
הוראה ספציפית בחוק-היסוד.
גור בליי
הוראה ספציפית בחוק-היסוד לעניין העברה מכהונה, שהיום יש דרישה לרוב של שבעה, והעלינו את השאלה אם צריך להעלות את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה בחלק מהנקודות לדיון, בעזרת השם בהמשך היום.
גור בליי
אני מפנה אתכם לעמוד 3. פה יש תיקונים נוספים שמוצעים בנוסח המעודכן של היושב-ראש להצעת חוק בתי המשפט.
הצעת חוק בתי המשפט (תיקון – הוראות לעניין הוועדה לבחירת שופטים)
בחוק בתי המשפט, התשמ"ד–1984

תיקון סעיף 6
1.
בסעיף 6 לחוק העיקרי –



(א) פסקאות (1) ו-(2) – יימחקו;



(ב) בפסקה (3), במקום "שני שופטי בית המשפט העליון" יבוא "שני שופטים שיצאו לקיצבה";
היו"ר שמחה רוטמן
אולי תגיד מה זה ה-1 וה-2?

(היו"ר עמית הלוי, 10:18)
גור בליי
אני אקרא מהנוסח המשולב, הנוסח המעודכן, שיהיה יותר ברור.

6".    הוראות אלה יחולו לענין הועדה לבחירת שופטים שלפי סעיף 4 לחוק-יסוד: השפיטה (להלן - הועדה):"

זה פשוט הוראות התאמה. מוצע למחוק את פסקאות (1) ו-(2) שעכשיו הן מיותרות, כי לפי המוצע הכנסת כבר לא בוחרת בבחירה חשאית, אז אין צורך בפסקה (1), ולשכת עורכי הדין אינה בוחרת, אז אין צורך בפסקה (2), ואז בפסקה (3) במקום שני שופטי בית המשפט העליון, יהיה כתוב: "שני השופטים שיצאו לקיצבה, יכהנו תקופה של שלוש שנים". שוב, זה תיקון התאמה לתיקון של היושב-ראש בחוק-היסוד.

(3א) זה לגבי הייצוג לנשים.




"(3א) לפחות אחד מנציגי השופטים בוועדה, לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה, ולפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה יהיו נשים;".


פה אנחנו גם הצפנו את העניין שפה זה יותר מורכב בנוסח הנוכחי, כי ברגע שחברי הכנסת נבחרים אקס אופיציו, לפי התפקידים, יש פה בעיה עם הנושא הזה של חיוב ייצוג הולם.
היו"ר עמית הלוי
צריך לתקן בחוק אחר?
גור בליי
לא. זו שאלה איך לעשות את זה. היושב-ראש אמר שהוא יתייחס לזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
איך? זה לפי יושבי-ראש ועדות.
גור בליי
באמת זה אחד הדברים שפתוחים לדיון בהקשר הזה. יכול להיות למשל שלא כולם ייבחרו אקס אופיציו, אלא חלקם ייבחרו בבחירה חשאית, זה יכול לתת מענה לנקודה הזאת. בכל מקרה יורדת הנציגות של הנשים - - -
היו"ר עמית הלוי
אם יושבי-ראש הוועדות לא יהיו נשים.

(היו"ר שמחה רוטמן, 10:19)
גור בליי
למשל במקום שזה יהיה על בסיס אקס אופיציו, זה יהיה על בסיס בחירה חשאית, אני מדבר על נציגי הכנסת, אז כן אתה יכול להבטיח נשים. זו אחת השאלות שעולה לדיון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מחזירים את זה לבחירה חשאית?
גור בליי
אני אומר שזאת אחת האפשרויות.
היו"ר שמחה רוטמן
אחת הנקודות לדיון שרשומה במסמך ההכנה, ואנחנו נדון בה בעזרת השם.
גור בליי
התיקון האחרון בסעיף 7. אני לא אקרא את הסעיפים הראשונים שלא השתנו, לגבי מי שיכול להציע מועמדים, מי מכנס את הוועדה. מוצע למחוק את סעיף קטן (ג) לעניין הרוב הדרוש, כי הוא עלה לרמה של חוק-היסוד, והיושב-ראש מציע להוסיף את (ג1).




"(ג1) הוועדה תדון במינוי של שופט לבית המשפט העליון, לאחר שהודעה בדבר היותו מועמד הועברה על ידה לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בצירוף הערות הציבור שהתקבלו בעקבות פרסום הודעה לפי סעיף 11ב לכללי השפיטה (סדרי העבודה של הוועדה לבחירת שופטים), התשמ"ד-1984, וחלפו 30 ימים לפחות מיום שהועברה כאמור; הועברה ההודעה לאחר כינוסה של כנסת חדשה, ימנו 30 הימים האמורים מיום שבחרה הכנסת את חברי ועדת החוקה, חוק ומשפט.".



יש תיקון משלים בחוק הכנסת, ואני מניח שתיכף היושב-ראש יסביר את הצירוף של שני הדברים האלה.

5א. (א) ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת רשאית לזמן את המועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון שפורטו בהודעה לפי סעיף 7(ג1) לחוק בתי המשפט להופיע בפניה.
(ב) סדרי הדיון לפי סעיף קטן (א) ייקבעו בתקנון הכנסת.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מה זאת אומרת "הוועדה רשאית על פי רוב קולות"?
היו"ר שמחה רוטמן
אני אסביר בבקשה ברשותכם את החלק של השימוע. אני רק אגיד הערה. הייתי מציע, אדוני היועץ המשפטי במקום "הודעה לפי סעיף 11ב", הרי אנחנו מפנים בחוק למשהו שבכללי השפיטה, ואם יחליטו שמשנים את ככלי השפיטה, תהיה ועדה חדשה, הייתי עושה "הערות הציבור שהתקבלו בעקבות פרסום הודעה". לא הייתי מפנה לכללים בחקיקה ראשית, זה מבחינת נורמות.
גור בליי
נראה איך ננסח את זה. יש שם הפניות כאלה, אבל בסדר, נבדוק את זה בנוסח.
היו"ר שמחה רוטמן
יכול להיות שהם יצרו כללים חדשים, יגדילו את הזמנים, יתאימו את הזמנים.

נדבר על המבנה. נכון להיום סעיף 11ב לכללי השפיטה הוא הסעיף שבא ואומר שהוועדה לא דנה בשום מינוי של שום שופט, כמובן גם שופט לבית המשפט העליון, לפני שהיא מפרסמת לציבור: אנחנו הולכים לדון במינויו של פלוני או אלמוני, וצריך לעבור פרק זמן שקבוע, 45 יום, שבהם הציבור מביא את הערותיו.

אנחנו אומרים שהוועדה תחליט, ויש כללים איך מציגים מועמדים. הוועדה תציג מועמדים ותפרסם אותם להערות הציבור. יתקבלו הערות הציבור על ידי הוועדה. אחרי שמסתיים המועד לקבלת הערות הציבור בוועדה, אם מדובר במועמד לשופט שלום או למחוזי, הוועדה תדון ותמנה, בהתאם ללוחות-הזמנים שלה, הכול בסדר, הכול כרגיל, לא השתנה דבר. אם מדובר בשופט לבית המשפט העליון, לוקחת הוועדה את הערות הציבור שהוגשו אליה, ואת ההודעה שבכוונתה לדון במועמדותו של פלוני או אלמוני, ומעבירה אותן לוועדת החוקה.

זה מנוסח בצורה שאנחנו לא רוצים – אגב, זכרו שנכון לעכשיו יושב-ראש ועדת החוקה הוא אחד מחברי הוועדה האמורים – אנחנו לא רוצים לתת לשום גורם זכות וטו על המינוי. הוא יכול לבוא ולהגיד: אני לא מכנס, אני לא דן, אתם לא יכולים למנות. לכן קבענו פה מסגרת זמן, שגם ליושב-ראש ועדת החוקה אין וטו על מינוי שופטים בבית המשפט העליון. אם הוועדה לא תדון, הוועדה לבחירת שופטים תוכל למנות, לא יהיה שימוע, אבל זה הפסד של ועדת החוקה, וכמובן שיושב-ראש ועדת החוקה לא ירצה לעשות את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לפי איזה קריטריונים?
היו"ר שמחה רוטמן
מה זה קריטריונים?
קארין אלהרר (יש עתיד)
ועדת החוקה.
היו"ר שמחה רוטמן
היא תנהל שימוע.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מי מחליט על עצם השימוע? זאת השאלה. זה עומד להצבעה בוועדה?
היו"ר שמחה רוטמן
אגב, הייתי מציע לאדוני היועץ המשפטי במקום לכתוב "רשאית", ש"ועדת החוקה תזמן", כלומר, לא להשאיר את זה אפילו לשיקול דעת. ברור בסופו של דבר שתמיד יושב-ראש ועדה יכול להפר חוק, אבל אנחנו לא רוצים לייצר סיטואציה כזאת.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה היה מתאים לממשלה.
היו"ר שמחה רוטמן
במקום לכתוב "רשאית", ש"ועדת החוקה תזמן בתוך 30 יום מיום שהועברה אליה ההודעה כאמור". הייתי קוצב לוועדה את לוחות-הזמנים.
גור בליי
בדרך כלל לא מקובל בחקיקה להטיל מגבלות מהסוג הזה על ועדות של הכנסת, דווקא מכוח מעמדה של הכנסת.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין, אבל פה ומאחר - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
מה הבעיה להטיל עלינו זמנים? נעבוד כמו שצריך. סמכות שברשות עלולה להיות גם מנוצלת לרעה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
העיקר שאתם דואגים לכוחה של הכנסת...
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
ממש...
טלי גוטליב (הליכוד)
את מחויבת לפעול, את לא עושה טובות.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי, שנייה. אני מנסה להתייחס לטענה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה את לא נוצרת לפעמים?
טלי גוטליב (הליכוד)
פה את פשוט קובעת - - - גב' קארין.
טלי גוטליב (הליכוד)
הגב' טלי, תנשמי.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שהמילה "רשאית" בהקשר הזה היא "תזמן", אפילו אם לא נכתוב, הוועדה תזמן, בלי שנקצוב לה זמנים. "ועדת החוקה תזמן את המועמדים לשיפוט בית המשפט העליון להופיע בפניה. סדרי הדיון ייקבעו בתקנון". ובתקנון אנחנו כן קוצבים זמנים, ונעשה את זה בתקנון. במקום המילה "רשאית", הייתי כותב "תזמן". השימוע בוועדה יתקיים בהתאם לכללים שייקבעו בתקנון הכנסת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני שואלת, איך אתה מצפה שייראה דיון בכנסת ישראל בשופטים עליונים? אני רוצה להוסיף לשאלה הזאת.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אם את באמת שואלת, אז תני לי להציג.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תן לי שנייה. האם אתה באמת חושב שהדבר הזה לא יתקיים באטמוספרה פוליטית עם חצים פוליטיים למועמדים לשיפוט? ואיזה שופטים אתה חושב שיצאו לך מזה?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין שעצם הרעיון של שימוע לשופטים לא אהוב עלייך כל כך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא מאמינה, איך ניחשת?
עמית הלוי (הליכוד)
לא הבנתי את הבעיה שקארין העלתה. מה הבעיה.
היו"ר שמחה רוטמן
שיהיה שימוע לשופטים. הבעיה היא שיהיה שימוע לשופטים.
טלי גוטליב (הליכוד)
רק בארצות-הברית מותר. למה בישראל?
קארין אלהרר (יש עתיד)
את ממש אמריקאית.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי. רבותיי, אני באמצע.
דבי ביטון (יש עתיד)
היא חוששת מהריח הפוליטי שיהיה שם.
היו"ר שמחה רוטמן
אני רוצה להזכיר לכם איפה אנחנו נמצאים. היועץ המשפטי היה באמצע הקראה, הוא ביקש ממני להסביר את עניין השימוע. אני בכל זאת מתייחס לאיזה שאלה פה שעלתה, ואני מחזיר את רשות הדיבור ליועץ המשפטי. בבקשה לא לפתוח פה תת-דיון.

אני חושב ששימוע, והדבר הזה נאמר, ונאמר בצורה ברורה – אני חושב ששימוע לשופטים הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה. אני חושב שאם הוא ינוהל בוועדת החוקה, אני רוצה לקוות שנציגי הקואליציה והאופוזיציה יציגו את שאלותיהם בצורה מכובדת. אני חושב בהחלט כאשר נכין את ההוראות המשלימות בתקנון בעניין השימוע, נצטרך לתת את הדעת – בוועדת הכנסת ככל הנראה יצטרכו לתת את הדעת, אולי נעשה על זה דיון משותף – להסדרים ואיך יוצגו השאלות ואיך תהיה חלוקת הזמנים.

ונקודה שאני שם על השולחן, כמי שכרגע משחק תפקיד מאוד משמעותי בתהליך הזה, גם חבר בוועדה וגם מנהל את השימוע, איך אנחנו דואגים שיושב-ראש ועדת החוקה לא מחזיק בכוח רב מדי על התנהלות השימוע. זה גם דבר שחשוב מאוד לשים לב אליו. לכן אני עכשיו ביקשתי לשנות מ"רשאית" ל"תקבע", כי אני חושב שלא צריך לייצר פה שחקן חזק מדי, לא בקואליציה, לא באופוזיציה, ואני חושב שכן צריך לשמר את העיקרון, דבר ראשון, של קואליציה ממנה, ודבר שני, שימוע פומבי, בפני ועדה של הכנסת, כדי לחזק את מעמדה וכוחה של הכנסת, ולאפשר לראשונה בתולדות מדינת ישראל לנציגי האופוזיציה – למיטב זיכרוני כמה חברים יש לנו באופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, סליחה, בוועדת החוקה?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לבחירת שופטים – אפס.
היו"ר שמחה רוטמן
בוועדה לבחירת שופטים אחד, בוועדת החוקה שמונה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שבעה.
היו"ר שמחה רוטמן
שבעה.
קריאה
והם לא הרוב.
היו"ר שמחה רוטמן
בוודאי הם לא הרוב.
טלי גוטליב (הליכוד)
ברור שהם לא רוב, אנחנו קואליציה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רק רוצה לומר, לחדד לך, שאתה רוצה שופטים פוליטיים.
היו"ר שמחה רוטמן
את רק רוצה לומר, תרשמי לעצמך.
טלי גוטליב (הליכוד)
אתם מתפלאים על זה שיש רוב לקואליציה בוועדות?
היו"ר שמחה רוטמן
אין פה עכשיו הערות ודיונים.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אנחנו מתפלאים שקוראים "שימוע" לתוצאה ידועה מראש.
היו"ר שמחה רוטמן
אורנה, בבקשה. אני מחזיר את זכות הדיבור להמשך הדברים ליועץ המשפטי של הוועדה. אני רק רוצה למען הסר ספק, כי נראה לי שזה לא היה ברור, אני לא מתכנן לקדם חוק שבו לאופוזיציה יהיה רוב במדינה. זה די נוגד את המשמעות של המושג אופוזיציה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אבל כשאתה מקדם שימוע - - -
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
זו המשמעות של קואליציה ואופוזיציה, רוב ומיעוט.
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
אדוני היועץ המשפטי גם בחוק-יסוד אני לא חושב שראוי לעשות שינוי משטרי שכזה, לתת רוב לאופוזיציה...
קריאות
- - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כשאתה מדבר על תקינות ההליך של שימוע, אתה לא עושה עם תוצאה ידועה מראש. אתה מעקר את רעיון השימוע.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
טלי גוטליב (הליכוד)
יש לנו פשוט רוב בכל הוועדות, אל תתבאסו.
דבי ביטון (יש עתיד)
תצאו להפגנות, תראו שהרוב הזה שלכם איננו.
טלי גוטליב (הליכוד)
גם בוועדות ורוב קואליציוני בכנסת. יש לנו רוב בהכול.
דבי ביטון (יש עתיד)
הם לא רוצים את הרוב שנתנו לכם.
קריאות
- - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
שימוע בכאילו.
היו"ר שמחה רוטמן
- - - אני קורא אותך לסדר.
דבי ביטון (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת דבי ביטון אני קורא אותך לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בסוף את דבי אתה קורא לסדר?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת עופר כסיף – לא.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
בגלל זה יש התפרצויות, כי אתה לא נותן לדבר בצורה מסודרת.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה לא דיברת בצורה מסודרת?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני מדבר על הנושא הספציפי הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
תרשום לעצמך נקודות, תוכל לדבר בצורה מסודרת. אני חייב לומר שלאור ההתנהלות פה, אני מצטרף להערתה של קארין אלהרר, אני אכן חושש איך יתנהל דיון בוועדה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אולי תעצור את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
למרות זאת אני מאמין בכוחם של נבחרי הציבור, גם כשאני לא מסכים איתם וגם כשהם לא יודעים לנהל תרבות דיון. בבקשה, אדוני היועץ המשפטי.
עמית הלוי (הליכוד)
אחרי ההתגברות הם יתגברו, אדוני היושב-ראש.
קארין אלהרר (יש עתיד)
איך אנשים שוכחים שהפוליטיקה היא עגולה.
טלי גוטליב (הליכוד)
מה זה קשור?
קארין אלהרר (יש עתיד)
פעם הם למעלה, פעם הם למטה.
דבי ביטון (יש עתיד)
הם מנצלים - - - וזאת הקטסטרופה.
היו"ר שמחה רוטמן
דבי ביטון, את בקריאה ראשונה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, תזכיר להם שאנחנו רוב.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
האמת שבארץ - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אתה בקריאה ראשונה חבר הכנסת עופר כסיף. תודה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מה קרה?
דבי ביטון (יש עתיד)
יש כאלה שאתה מפספס את הקריאות שלהם?
היו"ר שמחה רוטמן
לא קרה. ואם קרה, מה קרה?
טלי גוטליב (הליכוד)
למה? אני בקריאה ראשונה. הוא לא פספס אותי. תרשי לי להזכיר לך שיש לנו רוב בכל הוועדות וגם במליאה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת דבי ביטון. חברת הכנסת טלי גוטליב, די.
טלי גוטליב (הליכוד)
ככה זה, באמת. כואב, אבל זו המציאות.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אל תספרו סיפורי שימוע מפוברק.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורנה ברביאי, די.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
היא מגיבה, גם אני.
היו"ר שמחה רוטמן
את לא.
גור בליי
עד כאן לגבי ההקראה. רציתי להעלות שתי נקודות: האחת זה לחזור לנקודה שעלתה פה בשבוע שעבר, לגבי סוגיית התחולה, לחזור לכמה נקודות שקשורות לזה, והשנייה, להתייחס לדברים שעלו לגבי הוועדה לבחירת שופטים במהלך השבוע שעבר, ולהתייחס אליהם לגבי ההרכב וגם לגבי הנושא של השימוע בוועדה.

קודם כול, לגבי נושא התחולה שקיבל בולטות בשבוע שעבר בדיונים של הוועדה. אני רוצה להדגיש למקרה שהדבר לא הובן, שלא טענו לא בנייר שלנו ולא בעל-פה, שהנורמה הכללית בתיקונים משטריים בישראל היא של תחולה עתידית. לא טענו שכל, או אפילו רוב התיקונים החוקתיים התקבלו עם תחולה עתידית. ההתייחסות שלנו הייתה ספציפית, ואני מקריא מהמסמך: לתיקונים חוקתיים המשנים בצורה משמעותית את היחסים בין רשויות השלטון או את מארג הכוחות שבין הקואליציה ובין האופוזיציה.

יושב-ראש הוועדה סקר בפני הוועדה רשימה של תיקונים משטריים, ואני לא מתכוון לחזור עליהם, ואכן מהרשימה שהוקראה עולה בבירור שהיו עשרות תיקונים לחוקי-היסוד בעלי השפעה משתנה על המארג החוקתי של המדינה, אולם אף אחד מהם אינו מהווה שינוי כה משמעותי על מערכת היחסים בין הרשויות או על יחסי קואליציה-אופוזיציה כמו הדוגמאות שאנחנו הזכרנו או כמו התיקון שנדון כעת.

ובאמת, אף כי היו עוד כמה תיקונים קטנים שהוחלו עתידית לאורך השנים, תיקונים לא משמעותיים, התיקונים שאותם הזכרנו במסמך ההכנה, נדמה לי שלא הזכרנו אותם בדיון, ששינו משמעותית את היחסים בין הרשויות, או בין הקואליציה ובין האופוזיציה, הוחלו עם תחולה עתידית: המעבר לבחירה ישירה התקבל בכנסת כמעט 100 ימים לפני בחירות 1992, אבל הוחל רק בבחירות 1996, לא בבחירות הקרובות שהיו כ-100 ימים אחר כך; חקיקת חוק-יסוד: הממשלה החדש שכלל הסדרים שונים ביחס להתנהלות הממשלה, ובראשם ביטול הבחירה הישירה, התקבל ב-2001, והוחל רק מהכנסת שלאחר מכן, ב-2003. אגב, הייתה שם הוראת שריון ספציפית שדווקא אותה כן החילו באופן מידי. זאת אומרת, הייתה שם כן החלה מידית של הנושא של השריון; ותיקוני המשילות של 2014, שכללו את המעבר לאי-אמון קונסטרוקטיבי, הוחלו רק מהכנסת שלאחר מכן.

בשלושת המקרים האלה, בין מסיבות של מסך בערות, בין אם מתוך תפיסה של חריגה מהמנדט שניתן מהכנסת, ההחלה הייתה עתידית. לא היו תיקונים אחרים שהשפיעו בצורה כל כך משמעותית על יחסי רשויות ועל קואליציה-אופוזיציה.

היושב-ראש הזכיר את הנושא של ממשלת חילופים בהקשר הזה. אנחנו איננו מסכימים עם העניין הזה. זה באמת הסדר לא פשוט, ממשלת החילופים, והבענו הרבה מאוד הסתייגויות ממנו, אבל בסופו של דבר זה הסדר שעיקרו היה לסדר את אופן הקמת הממשלה. הוא אומנם שוריין עם 70, אבל השריון הזה לא לקח מהאופוזיציה את שני הכלים המרכזיים שלה להפיל ממשלה, שזה פיזור כנסת ב-61 או אי-אמון ב-61. ואגב, המציאות מוכיחה שבסוף ממשלת החילופים נתניהו-גנץ לא נפלה בעקבות גיוס של 70, אלא כי לא היה לה 61 להעברת תקציב. במובן הזה גם המציאות הוכיחה את מה שממילא במבנה של אותו תיקון היה, שלא ניתן לראות בתיקון הזה, עם כל הבעייתיות שהייתה בו, ואנחנו הארנו אותה, וגם היום נאיר אותה במהלך הדיונים, את אותו שינוי משמעותי של היחסים בין הרשויות ובין קואליציה לבין אופוזיציה.

אנחנו באופן די עקבי, כשנידונים בכנסת תיקונים משטריים שונים, כולל בכנסת הזאת, כולל בכנסת הקודמת, גם על החוק הנורבגי, גם על השינויים בכללי התפלגות, גם על כל מיני תיקונים משטריים אחרים, שהיו גם בעלי השפעה יותר קטנה – אנחנו קוראים להחיל אותם באופן עתידי. לצערי בתיקונים האלה, המצומצמים יותר, הכנסת לא שעתה לעצתנו.

במישור של העתיד, גם פה לצערי דברים לא צוטטו או לא הובנו בצורה מדויקת, מה שכתבנו במסמך ההכנה שלנו היה שנציע להחיל את התיקונים במבט צופה פני עתיד. כך כתבנו, וזו עודנה עמדתנו.

מדובר בשינוי משטרי משמעותי, שמחזק את כוחה של הקואליציה הזאת וקואליציות עתידיות, ולכן הצענו, ואנחנו חוזרים ומציעים להחילו במבט צופה פני עתיד. זה לגבי הנושא של התחולה.

לגבי הנושא של הוועדה לבחירת שופטים, שדנו בו רבות בשבוע שעבר. שוב, דיברנו על זה בדברי הפתיחה, אבל אני חושב שאחרי השבוע, שהיו הרבה דיונים והרבה דוברים והצגה של דוח של הממ"מ חשוב לי להדגיש בעניין הזה, כי אני חושב שהדבר הזה לפעמים מתבלבל. השאלה בסוף זה לא האם השופטים הם חלק מהתהליך או לא, ואפילו לא האם הפוליטיקאים או נבחרי הציבור הם חלק מהתהליך, כי כבר היום בוועדה לבחירת שופטים, גם השופטים הם חלק מהתהליך וגם נבחרי הציבור הם חלק מהתהליך. בסוף השאלה היא האם הקואליציה, פלוס הממשלה, נציגי הממשלה והקואליציה שולטים בתהליך. זו השאלה. וזה השינוי המשמעותי שההצעה מבקשת לעשות.

להבנתנו, אם מסתכלים על המשפט המשווה, כולל דוח הממ"מ שהוצג פה, הנורמה המקובלת היא הממשלה פלוס הרוב הקואליציוני שלה לא שולטים בתהליך. כך למשל כל המדינות שהוצגו פה בדוח הממ"מ, שיש בהן בית משפט חוקתי, יש איזון כלשהו בבחירת שופטים, שיבטיח שלא תהיה שליטה של הרוב הקואליציוני בתהליך הזה, או עם רוב מיוחס בפרלמנט, או שמחלקים את הבחירה בין רשויות שונות שנבחרות באופן עצמאי, לא כמו אצלנו שמי ששולט בממשלה, יש לו אוטומטית, כמו בכל משטר פרלמנטרי, שליטה בכנסת. בגרמניה יש רוב מיוחס, בצרפת זה נחלק בין רשויות שונות, בספרד, בפורטוגל, באיטליה, יש גם רוב מיוחס וגם חלוקה בין רשויות שונות, בארצות-הברית הנשיא מביא את זה לאישור הסנאט, הסנאט נבחר באופן עצמאי. יש מצבים שהמפלגה של הנשיא שולטת גם בסנאט, אבל יש גם מצבים שלא. באופן מובנה בכל המדינות האלה אין הבניה שתמיד תיתן לרוב הקואליציוני שליטה בוועדה לבחירת שופטים.

במדינות שהן במודל ה-Common law, חבר העמים הבריטי או סקנדינביה, גם יש מעורבות משמעותית, וראינו את זה, של גורמים מקצועיים: שופטים, עורכי דין – באמצעות ועדות בחירה או ועדה מקצועית מייעצת.

ופה זו שאלה שקשה להגיע אליה רק בהסתכלות על המערך החוקתי שלה למסקנה סופית לגבי מה המשמעות של הוועדות המייעצות, כי זה מאוד תלוי בתרבות הפוליטית בכל מדינה. בבריטניה הוועדה המקצועית מחייבת, למרות שיש לשר המשפטים איזה זכות סירוב מסוימת, אבל בפועל יש לה הרבה מאוד כוח. ממה ששמענו בנורבגיה, שבדיה וקנדה, למרות שהיא לא מחייבת, בפועל כל ההצעות שלה או 99% מההצעות שלה התקבלו. שתי המדינות היחידות שעלו בעניין הזה – אוסטרליה, יש איזה התייעצות עם בכירי מערכת המשפט, באירלנד יש ועדה מייעצת על חלק מהדברים, שאנחנו לא יודעים או לפחות לא הוצג לנו מה התרבות הפוליטית של כמה מקבלים או לא מקבלים את ההצעות שלה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
והאם יש עוד מערכת איזונים.
גור בליי
מעבר לזה יש גם מערכת איזונים שונה, שדיברנו עליה, גם בהיבטים אחרים של המערך המשטרי. אבל אפילו אם מתמקדים ספציפית בוועדה לבחירת שופטים, מה שלפחות אנחנו ראינו, גם בהסתכלות הרחבה יותר וגם בהסתכלות על המדינות של הממ"מ, בוודאי אי-אפשר לומר שהנורמה היא שליטה קואליציונית בוועדה לבחירת שופטים, אלא הנורמה היא דווקא סוג של איזון. יש מקרים שהם באמת בסימן שאלה.

לאור העניין הזה, אנחנו חושבים, כהצעה פרקטית, שיכול להיות שיש הצדקה גם בהתאמה למה שיש בעולם, להרחיב את הייצוג של נבחרי הציבור בוועדה לבחירת שופטים, אולי להרחיב את הוועדה, אבל מצד שני אם באמצעות כלל של רוב מיוחס או באמצעות כללים אחרים למנוע את המצב שבו הרוב הקואליציוני יוכל בלי צורך בהסכמה עם שום גורם אחר למנות את השופטים כראות עיניו.

אני חושב שזה עולה בקנה אחד במידה רבה עם ההצעות שעלו מהשופט מודריק ומרז נזרי, שדיברו על הגדלה של הכוח של נבחרי הציבור, אבל לא שליטה מוחלטת. אני חושב שהשופט מודריק אמר שאפשר לאפשר שליטה מוחלטת אם זה גורם שבא מחוץ למערכת, אבל קידום בתוך המערכת, נגיד משופט מחוזי לעליון, הוא הביע סימן שאלה על הדבר הזה.

אני חושב שהיושב-ראש דיבר, אתה יכול להסביר את דבריך יותר ממני, התחושה שלי הייתה, אני אנסה לנסח מחדש, ותקן אותי אם אני טועה, היושב-ראש דיבר על איזון על פני זמן. זאת אומרת, המענה, אני חושב, של היושב-ראש לעניין הזה הוא שהאיזון יושג על ידי זה שקואליציה אחת ממנה שופטים שיותר קרובים לליבה, ואז קואליציה אחרת ממנה שופטים שיותר קרובים לליבה, ואז בהדרגה נוצר האיזון בהקשר הזה.

אנחנו סבורים שהדבר הזה עלול לא להיות מספיק ומעורר שאלות מכמה טעמים. קודם כול, אם יש גורמים שהם באופן קונסיסטנטי אינם חלק מהקואליציה, קבוצות מיעוט מובנה או קבוצות מהסוג הזה. זה דבר אחד. דבר שני, גם אם זה רוב קואליציוני X ורוב קואליציוני Y, עדיין זה לא פותר את הבעיה ששופטים יותר מדי יצטרכו לקרוץ לדרג הפוליטי, בטח אם הם רוצים להתקדם. יום אחד הם קורצים לדרג הפוליטי הזה ומחר לדרג הפוליטי הבא, וזה לא משנה, עדיין ההסתכלות שלהם היא לא פנים מערכתית, אלא לדרג פוליטי. דבר שלישי, יש פה משהו שעלה גם מהדברים של ד"ר גיא לוריא, מהניסיון האמריקאי, אני חושב, החשש הוא שדווקא במצב כזה יהיה קיטוב יותר גדול בבית משפט, כי אם זה הולך בשיטה הזאת, קואליציה תגיד: אם עכשיו אני בשליטה, אני אמנה את השופטים שאני בטוחה שהם בעמדה שלי, שאחרי זה אני לא אפול, זו ההזדמנות שלי, ואז הקואליציה השנייה, אולי לכיוון השני. בעוד שאם אתה עושה מנגנונים ליצירת קונצנזוס לרוב מיוחד, או מנגנונים מהסוג הזה, כמו שדיברנו, שיש בגרמניה, או בספרד, או בפורטוגל, או באיטליה, אז אתה מכריח דווקא מועמדים שיותר קונצנזואליים.

הדבר האחרון בהקשר הזה, לגבי השימוע יש שני קשיים שמתעוררים בעינינו בעניין הזה. האחד, הרי יש כבר הצעה שעוד לא יושמה, לשימוע בוועדה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון. היא התקבלה. אני חושב שעוד לא עשו אותה, אבל היא כבר התקבלה. ועולה פה שאלה של הלימה. משהו שנראה מוזר מבחינה מינהלית. בדרך כלל גוף שמכריע במשהו, הוא זה שגם עושה את השימוע לאותו דבר, או תת-גוף, זאת אומרת, ועדה מסוימת יכולה להגיד שאת השימוע תעשה ועדת משנה שלי. פה יש איזה אנומליה שהשימוע נעשה בגוף X, בעוד שההחלטה נעשית בגוף Y. גם אם יושב-ראש ועדת החוקה יושב בשניהם, אבל איזה אנומליה במבנה של הדבר הזה.

דבר שני, שזה רק עניין של תחושה, אני חושב שהזירה של הכנסת או ועדה של הכנסת היא זירה לא קלה. אני חושב שלא מעט מהשופטים, אולי הכי הכי טובים, שהתמנו לבית המשפט העליון, שהם אנשי מקצוע – יש לי בראש כמה דוגמאות ספציפיות, אבל אני לא אזכיר אותם – הם אנשים שאור הזרקורים של ועדה של הכנסת עלול להיות אפקט מצנן עליהם, והשאלה כמערכת, האם זה לא מעורר חשש שהערכאה הגבוהה ביותר תפסיד דווקא את אותם אנשי מקצוע מאוד זהירים, מאופקים, שאולי לא ירגישו בנוח להגיע לוועדה של הכנסת וכל הבלגן שקשור בזה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. תודה רבה. אולי אני אתייחס בהמשך רק לסוגיה של הוועדה לבחירת שופטים. אני אגיד רק שתי הערות כלליות, אדוני היועץ המשפטי, בנושא של הוועדה לבחירת שופטים, אבל לפני זה אני רוצה לחדד את הנושא של התחולה.

אחת הסיבות שבגללן אני מתייחס אליו בנפרד, כי בסופו של דבר אני מאוד מאוד מתקשה עם אמירה שאומרת "המכלול", "יחסי קואליציה-אופוזיציה", יש כל מיני מונחים, גם חלק מהם הם בגדר נעלם. אנחנו גם לא יודעים מה מהרפורמה יעבור, מתי, מה בדיוק, מה שלב א' ומה שלב ב', כולנו, ודאי אתה, ודאי האופוזיציה, ודאי אחרים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה זאת אומרת?
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שהעברית שלי מאוד פשוטה, חברת הכנסת קארין אלהרר. כך אני חשבתי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי. אתם לא יודעים מתי זה יעבור?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש שלא תקטעי את דבריי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רק רוצה להבין את הדברים שלך.
טלי גוטליב (הליכוד)
הוא יסיים את דבריו ותביני.
קארין אלהרר (יש עתיד)
טלי, תפסיקי להיתקע - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
הוא יסיים את דבריו ותביני.
דבי ביטון (יש עתיד)
סנגורית...
טלי גוטליב (הליכוד)
אני רוצה לשמוע. היא קוטעת לי את חוט המחשבה כשהיא מפריעה.
דבי ביטון (יש עתיד)
את המפריעה היחידה פה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, זה לא ייתכן שאת כל הזמן תקטעי אותי. אם לא תביני בסוף, אני מבטיח להבהיר.

אני מבקש שתעשה את ה-drill down, התייחסות ספציפית. נכון לעכשיו עומדת בפני הוועדה הצעה אחת, לא מכלול, לא תוכניות עתידיות, לא חוקים נוספים, אפילו לא חוק היועמ"שים שעלה, וכרגע ירד מהפרק, לא חוק היועמ"שים אלא חוק היועמ"ש, אפילו זה לא כרגע.
כרגע יש לנו הצעת חוק-יסוד
השפיטה שעוסקת בארבעה נושאים: נושא אחד, שינוי שיטת עבודת הוועדה לבחירת שופטים. היו לנו בעבר דוגמאות כאלה. תיקון סער למשל, האם הוא חל מידית, הוא חל לכנסת עתידית. היה לנו שינוי שיטת הוועדה לבחירת דיינים בכנסת הקודמת. זה השוואת תפוחים בתפוחים, לא להשוות תיאוריות כלליות לגבי שינויים משטריים. זה דבר אחד.

דבר שני, זה נושא אי-ביטול חוקי-יסוד. בעיניי לא מדובר בשינוי משטרי בכלל, מדובר לדעתי, והייעוץ המשפטי לכנסת אמור היה להיות הראשון שיסכים איתי – מדובר בעמדה עקבית של הייעוץ המשפטי לכנסת שאומר שבית משפט לא מוסמך לבטל חוקי-יסוד. אתם אומרים את זה פעם אחר פעם, אחר פעם לבית המשפט. אתם בוודאי לא יכולים לבוא ולהגיד שמדובר בתיקון משטרי, שמשנה סדרי עולם. אפשר להתווכח האם טוב להגיד את זה או לא טוב להגיד את זה במפורש בחוק-יסוד, היתרונות, החסרונות ואיך מגדירים חוקי-יסוד, אבל ודאי וודאי שזה לא שינוי מבחינתכם.

נושא נוסף שנמצא פה זה עניין עילת הסבירות. אני לא רואה בזה שום קשר ליחסי קואליציה-אופוזיציה, אני לא רואה בזה שום קשר למבנה העבודה והמבנה המשטרי, כשם שיצירת עילת הסבירות לא חשבתי, או חשבתם, או שחשבנו - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
חשבת.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אף אחד.

- - שצריך לבוא ולהגיד שזה לא יחול עכשיו, זה יחול עתידית. בית המשפט ודאי לא החיל את זה עתידית, הוא החיל את זה מידית. להפך, הכי הרבה רטרו שאפשר. הגדרת עילת הסבירות כנ"ל.

ופסקת ההתגברות, שאני חושב שהצעות כדוגמתה עלו בעבר, כולל על ידי הממשלה, כולל על ידי הכנסת, אני לא חושב שיש בה, בוודאי לא משהו שאפילו מתקרב לשאלת אי-אמון קונסטרוקטיבי. לכאורה המצב המשפטי הנוהג היום שאפילו פחות מ-61 חברי כנסת יכולים גם לבטל את חוקי-היסוד מלכתחילה, כך טען ברק אין-ספור פעמים, אז גם פה אני לא רואה שינוי משטרי, הוא ודאי לא פוגע, אבל אפילו לא משנה בצורה משמעותית את יחסי הכוחות או מלביש על הכנסת משהו שהבוחרים לא התייחסו אליו. זו נקודה אחת בקשר לתחולה העתידית.

נקודה נוספת לתחולה העתידית שבעיניי חסרה מאוד, העיקר חסר מן הספר בהקשר הזה, זו העובדה הפשוטה, שבניגוד אולי לדברים אחרים, כשחוקקו, הציבור ידע, לא ידע מה הוא מצביע, מה הוא בוחר, כאן מדובר בהבטחה מפורשת של מפלגות, גם שלנו, אבל אפילו לא רק שלנו, לעשות את השינויים האלה לפני הבחירות. לבוא ולהגיד שצריך שאנשים ידעו על מה הם מצביעים, מה הם רוצים, והעיקרון של בחירה ישירה או אי-אמון קונסטרוקטיבי ויחסי כוחות, לכן אני כן מבקש התייחסות ספציפית ומדוקדקת. האם להצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון חיזוק הפרדת רשויות), העומדת מול פנינו כרגע, האם אתם חושבים שלא ראוי או לא צריך או כדאי או מומלץ או כל מילה שתבחרו, שהוא לא יחול באופן מידי, אלא רק מהכנסת הבאה? זה דבר אחד. דבר שני, האם תיקון הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון חיזוק הפרדת רשויות) מניסיון העבר שלכם, האם הצעות חוק כסגנונה, כדמיונה, בעבר כך נהגה הכנסת? האם בעבר כך פסק בית המשפט? שלוש שאלות. האם בלי תיאוריות ודיונים, בעיניי היפותטיים כי כרגע זה לא עומד אל מול פנינו, האם לאור מה שמופיע כרגע בהצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון חיזוק הפרדת רשויות), האם הכנסת מנועה מלהחיל אותה מידית? כלומר, קודם כול, בשאלת ההשוואה לעבר, בית משפט וכדומה, ושאלה נוספת בסוף, האם מדובר במניעה משפטית?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אנחנו באותו דיון. לא שמענו מה שהיועץ המשפטי אמר?
היו"ר שמחה רוטמן
שאלתי שאלת הבהרה. מותר לו לענות.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
לא הבנת מה הוא אמר עד עכשיו?
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא הבנתי. אתה הבנת?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אני כן.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה יודע לתת את התשובות לשאלות האלה? בוא תנסה. זה יהיה מעניין.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אני אתן לך תשובה, נורא קצרה.
היו"ר שמחה רוטמן
הכנסת מנועה, כן או לא?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
בשפתי הלא משפטית, אף אחד לא - - -
היו"ר שמחה רוטמן
הכנסת מנועה? אני שואל כן או לא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אנחנו חוזרים עוד פעם לחקירה הנגדית?
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אז בבקשה תמתין לתורך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה רוצה חקירה נגדית?
היו"ר שמחה רוטמן
תמתין לתורך. אני רוצה לדעת תשובה כן או לא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה עדיין חייב לי תשובה מהפעם הקודמת.
משה טור פז (יש עתיד)
יואב, אני מת לראות אותך עושה חקירה נגדית לשמחה רוטמן. האמת, זה יכול להיות חוויה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה עדיין חייב לי תשובה מהפעם הקודמת, ולא נתת תשובה. ואחר כך חקירה חוזרת, וגם לא אמרת.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ'.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה רוצה שאני אתן לך תשובה?
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אני לא רוצה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
ראיתי שנורא רצית.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אני לא רוצה. אני חושב שחשוב לשמוע את עמדת הייעוץ המשפטי בסוגיות האלה, ולענות בתשובות ברורות שכל חברי הוועדה, וגם האנשים שנמצאים פה, וגם האנשים בבית, יבינו האם הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון חיזוק הפרדת רשויות), האם יש המלצה של הייעוץ המשפטי שזה לא יחול מידית? האם זו המלצה לשקול? והאם יש מניעה משפטית? אני חושב שאלה השאלות, וגם איך נהגו הכנסת ובית המשפט בעבר לגבי הצעות בסדר הגודל הזה?
עמית הלוי (הליכוד)
אני רק רוצה להוסיף עוד שאלת הבהרה. היועצת המשפטית של הכנסת, הייתי מקבל את השיחה הזאת אם היה מדובר בשינוי משטרי ולא בביטול שינוי. כלומר, אני אשמח להתייחסות שלכם. הרי אנחנו קמנו הבוקר - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
ועדה למינוי שופטים זה ביטול שינוי?
עמית הלוי (הליכוד)
אני מדבר על הפרדת הרשויות. את צודקת שמינוי השופטים זו נקודה אחת מתוך הארבע שהזכיר פה יושב-ראש הוועדה. אגב, גם היא נובעת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בלי "אגב" והערות ביניים. שאלה מדוקדקת.
עמית הלוי (הליכוד)
השאלה פשוטה. אנחנו מדברים כאן על ביטול שינוי. כלומר, קמנו בבוקר והתחדש עלינו שינוי משטרי לפני אי אלו שנים, שבהם בית המשפט יכול לפסול חוקים, שבהם עילת הסבירות קיבלה מעמד עצמאי – כל הדברים האלה הרי לא עברו, לא היה עליהם פסק זמן ולא אמר אהרן ברק בבית המשפט העליון, כולל הדיון בחוקי-היסוד - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת הלוי, שאלה זה משפט קצר עם סימן שאלה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
האומנם?
עמית הלוי (הליכוד)
אני מבקש שההתייחסות תהיה ביחס לעובדה שאנחנו כאן עוסקים בהחזרת המצב לקדמותו ולא בביטול שינוי. בהקשר זה אני חושב שהתחולה בוודאי צריכה להיות מידית ולא דחויה, מכיוון שאנחנו מתייחסים לביטול שינוי שנכפה עלינו בוקר אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
עופר, יש לך שאלה קצרה עם סימן שאלה בסוף?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא. אני מעדיף אחר כך להגיד, עם סימן קריאה בסוף.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. אדוני היועץ המשפטי. רק להבין את סדרי הדיון למי שלא היה לו ברור. הצהרות פתיחה היו בתחילת היום. אמרתי שהיועץ המשפטי לוועדה יציג את השינויים ויגיד את הערותיו, לאחר מכן יהיה לנו את היועצת המשפטית לממשלה, נציגיה, המשנה שהגיעה, עו"ד אביטל סומפולינסקי, שתציג את דבריה. אני מבקש מחברי הכנסת, מהקואליציה ומהאופוזיציה, שיש להם שאלות, הערות, דברים, לרשום נקודות. אם יש שאלות הבהרה קצרות, נא לעשות אותן. כשהופנתה אליי שאלה או הפניה מהייעוץ המשפטי, עניתי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה להתייחס לדבריך.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
שאלה ליועץ המשפטי על מה שנאמר. אפשר?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
גם לי בבקשה שאלה קצרה.
היו"ר שמחה רוטמן
שאלה קצרה עם סימן שאלה בסוף, בבקשה.
משה סעדה (הליכוד)
כל אחד נותן את הנאום הקצר שלו, הפתיחה. אנחנו רוצים להתייחס לחוות הדעת של היועמ"ש.
היו"ר שמחה רוטמן
אמרתי שאחרי חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת והיועץ המשפטי לממשלה, נעשה עוד סבב של חברי הכנסת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה?
היו"ר שמחה רוטמן
כי אני רוצה להגיע לאן שהוא היום.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה התייחסות לדברים שלך.
היו"ר שמחה רוטמן
תוכלי להתייחס לדברים שלי בתורך. הכול בסדר. חבר הכנסת עופר כסיף, שאלה קצרה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני שואל כמובן את היועץ לוועדה ואת היועצת המשפטית לממשלה אם זה אפשרי עכשיו. אחד מההסברים שניתנים לשינוי, למה שאני מכנה "הפיכה משטרית", אבל אני מדבר ספציפית עכשיו על הרכב הוועדה המוצע, שהשופטים לא נבחרו על ידי הציבור, ואני מזכיר לכולם שגם הממשלה לא נבחרה על ידי הציבור, מי שבאמת נבחר זאת הכנסת. הוועדה למינוי שופטים לא מורכבת ממי שנבחר על ידי הציבור, כי יש בה תשעה חברים, ורק אחד הוא חבר שמייצג את הכנסת באמת. למה?
עמית הלוי (הליכוד)
הממשלה נבחרת על ידי הכנסת.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
בלי דיוני צד. שאלה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני שואל, אם תרשה לי.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מרשה לך, רק שסיכמנו ששאלה, בוודאי שאלת הבהרה, היא משפט קצר עם סימן שאלה בסוף.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
יהיה סימן שאלה בסוף. מאחר שאני גם דובר ספרדית, אני מוכן לשים סימן שאלה בהתחלה.

אני אומר עוד פעם, הנימוק הוא שהשופטים אינם נבחרים. אני לא מתייחס כרגע אם אני מסכים או לא. הכנסת נבחרת. הממשלה, להזכיר לכולנו, היא לא נבחרת על ידי הציבור - - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. עופר, תודה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רגע, אני רוצה לסיים.
היו"ר שמחה רוטמן
עופר, שאלה. משפט עם שאלה בסוף.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אתה לא נותן לי. זה יהיה הרבה יותר קצר אם לא תפריע לי.
היו"ר שמחה רוטמן
כי אתה נותן תזה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא, זו לא תזה. אתה מוזמן לקרוא את התזה שלי באינטרנט, היא יותר ארוכה. הכנסת היא הנבחרת ולא הממשלה, הוועדה למינוי שופטים מורכבת למעשה, חוץ משניים, שזה נשיא בית המשפט העליון ויושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה – חוץ משניהם כולם מייצגים את הקואליציה או את הממשלה. האם אין בכך סתירה לנימוק שהוועדה צריכה לשקף את ציבור הבוחרים? זה הכול.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. אתה כמובן יכול להתייחס לזה, אבל אני אשמח שתתייחס קודם לשאלות שלי. בקשר להרכב הוועדה ולהערות שהערת, אני בעצמי שמרתי לזמן הדיבור שלי ולא לעכשיו, אז אני אשמח שנתייחס לזה בהמשך ברשותך.
גור בליי
לגבי התחולה, בדרך כלל אנחנו מתייחסים לנושא התחולה בסוף הליך החקיקה. זאת אומרת, כשמתגבשת התמונה הכוללת של החוק. בדרך כלל ההכרעה על מועד התחילה ומועד התחולה, זה השלב האחרון בהליך החקיקה. בשלב שבו אנחנו נמצאים כעת, בגלל שזה המסמך הכללי, אנחנו כמובן מפרטים על כל נושא מסמך ספציפי, הצענו לשקול את העניין הזה. אני חושב שזה מה שכתבנו. הצענו שהדבר הזה יישקל. אני חושב שהדברים מדברים בעד עצמם.
היו"ר שמחה רוטמן
לי עדיין לא ברור. לא הבנתי. מצטער.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה לא ברור?
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל שוב. האם הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון חיזוק הפרדת הרשויות), בנוסח המעודכן מה-2 בפברואר 2023, האם זו הצעה שבדרך כלל לגביה הייעוץ המשפטי מציע לשקול תחולה לא מידית אלא אקטיבית כעניין תיאורי של ההיסטוריה? זה דבר אחד. דבר שני, האם אתם ממליצים במקרה הזה לשקול את הדבר הזה? דבר שלישי, האם בעבר כאשר המלצתם דבר כזה, האם הכנסת או בית המשפט קיבלו את ההמלצה הזאת או שחשבו שזה בסדר? דבר רביעי, האם יש מניעה משפטית להחיל אותו בתחולה מידית? אני חושב שכל אחת מהשאלות האלה הן שאלות של כן או לא, לפי נוסח שנמצא מול עינינו. אני מנסה להבין האם אפשר לקבל תשובה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני יכולה לעזור לך.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא צריך עזרה, קארין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתם לא אומרים מה הצבר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין שאת רוצה שהציבור ישמע את התשובה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
כן-כן, לא-לא. בסדר?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה שהציבור ישמע שאתם מביאים הרבה הצעות, וזו הראשונה שבהן - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
כן-כן, לא-לא.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה, חבר הכנסת יואב סגלוביץ', אנחנו נשקול בהחלט קידום שלך לתפקיד יועץ משפטי לוועדה...
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
זה גם חרוז, כן-כן, לא-לא.
טלי גוטליב (הליכוד)
אתם בחקירות שלכם אוהבים כן-כן, לא-לא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
זה הטרלול של הכן-כן, לא-לא.
טלי גוטליב (הליכוד)
אתם לא אוהבים להשיג ראיות, רק כן-כן, לא-לא.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
גור בליי
כמו שאמרתי, הצענו בכל התיקונים המשטריים בשנים האחרונות להחיל אותם במבט צופה פני עתיד. זו הצעה די עקבית שלנו. אני לא יכול לומר האם בתיקונים דומים במהותם קיבלו או לא קיבלו, כי אני לא זוכר שנתקלתי בתיקון דומה במהותו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא היו כאלה.
גור בליי
זה תיקון מאוד מאוד רחב היקף.
עמית הלוי (הליכוד)
הוועדה למינוי שופטים בתקופת פרידמן - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא לא עומד לבדו.
גור בליי
הוא שאל אותי על המכלול. יש פה מכלול של דברים.
היו"ר שמחה רוטמן
דיברתי על הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון – חיזוק הפרדת רשויות). אני מזכיר לך שאתה כתבת את הנושא של התחולה במסמך הכללי שעוסק בכלל הרפורמה, גם בייעוץ המשפטי, גם איך ממנים יועצים משפטיים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
הדבר היחיד שברור שהתשובות לא מוצאות חן בעיניך. אתה מקבל תשובות כל הזמן. אתה כל הזמן מקבל תשובות, הן פשוט לא מוצאות חן בעיניך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתם מוותרים על היתר?
היו"ר שמחה רוטמן
יואב סגלוביץ', אני קורא אותך לסדר.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
הבנתי שאתה קורא אותי לסדר, אני קורא גם אותך לסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
אל תפריע לי בבקשה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
תפסיק להתנהג בצורה הזאת. אתה טרול אמיתי.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ'.
טלי גוטליב (הליכוד)
די. מספיק עם זה. למה לקרוא לו טרול? מה זה? זה בחקירות שלכם, אתם מפעילים טרולים ורק כן-כן, לא-לא.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת טלי גוטליב, אני מסתדר.
טלי גוטליב (הליכוד)
זה שלכם, סגלוביץ', לא שלנו, של היושב-ראש.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אני מפעיל אותם גם עכשיו בכנסת...
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סגלוביץ', קראתי אותך לסדר פעם ראשונה. תודה.
גור בליי
אני אומר שגם התיקון - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
אין לכם בושה. טרול. אין להם בושה, באמת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
טלי.
טלי גוטליב (הליכוד)
אין לכם בושה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ולך יש?
טלי גוטליב (הליכוד)
אתם לא תקראו ככה ליושב-ראש.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת טלי גוטליב, אני למשל שואל - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אולי תשים אותה לידך, כדי שפחות נראה אותה.
היו"ר שמחה רוטמן
האם תיקון סער למשל, שעסק בוועדה לבחירת שופטים וקבע שעד אותו רגע לצורך העניין רוב של חמישה חברים בוועדה היה יכול למנות שופט לבית המשפט - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא לא נתן את כל הכוח לקואליציה.
היו"ר שמחה רוטמן
עד אותו רגע רוב של חמישה היה יכול למנות, ואחרי תיקון סער רוב של חמישה לא היה יכול למנות. אני חושב, דעתי האישית שזה שינוי מהותי. האם לגביו, בזמנו האם הוא חל מידית או רק מהכנסת שלאחר מכן? זו שאלה אחת. שאלה שנייה, האם המלצתם? שאלה שלישית, האם אתם יודעים מה בית משפט פסק במקרים דומים?
גור בליי
אני לא עוקב אחרי כל הצטברות השאלות, אבל אני יכול לומר באופן כללי שאף אחד מהתיקונים הבודדים האלה, בין אם תיקון סער ובין אם האחרים, לא כלל מכלול ומצבור של תיקונים מאוד גדולים.
משה סעדה (הליכוד)
מי קבע שהגודל קובע? אם צריך, לא משנה אם זה קטן או גדול. הנפקות היא לא בגודל, אלא באיכות של השינוי, ויש פה שינוי משמעותי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בדיוק, באיכות של השינוי.
גור בליי
אני אומר שיש הצטברות של שורה ארוכה של צעדים.
היו"ר שמחה רוטמן
ארבעה. תתייחס בבקשה לארבעה.
טלי גוטליב (הליכוד)
זה הכול.
גור בליי
אדוני היושב-ראש - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה לא יכול לעשות את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי שלא קיבלתי תשובה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
קיבלת תשובה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
קיבלת תשובה שלא מצאה חן בעיניך. אתה מקבל תשובות שלא מוצאות חן בעיניך. אתה דורסני. אתה ככה מתנהל מתחילת הוועדה.
טלי גוטליב (הליכוד)
- - - זה כמה דברים שאין קשר ביניהם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה מקבל תשובה ואתה לא אוהב אותה. זה לא שלא קיבלת.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ', אני שאלתי ארבע שאלות, כשלדעתי כמחוקק מגיעות לי תשובות.
טלי גוטליב (הליכוד)
ארבעה דברים שאין קשר ביניהם.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
ועוד איך יש קשר ביניהן. זאת אסטרטגיה שלמה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורנה ברביבאי, תודה.

אני שאלתי ארבע שאלות, שלדעתי כמחוקק מגיעה לי תשובה של כן או לא. אני לא מצליח להבין למה אני לא מצליח לקבל אותה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תגיד, אתה בחקירה נגדית מולו?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
היועץ המשפטי בחקירה.
היו"ר שמחה רוטמן
בוא נעשה את זה פשוט. האם הכנסת מנועה לקבל את הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון – חיזוק הפרדת רשויות) כפי שהיא כרגע, בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית בתחולה מידית?
גור בליי
אנחנו לא אמרנו שהיא מנועה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
ואתם מדברים על הידברות.
גור בליי
דיברנו על הצעה לשקול.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
על הידברות אתם מדברים.
היו"ר שמחה רוטמן
טוב שקיבלתי תשובה שהכנסת לא מנועה. אני מנסה להבין את זה בדיוק. כי אני קורא את הכותרות ואומרים לי שאני חייב. היועץ המשפטי לממשלה, שעוד מעט ידבר, הבנתי שהם רואים בעיה.
גור בליי
אדוני היושב-ראש - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה שואל את היועץ המשפטי של הוועדה. יש לך לשאול אנשים אחרים, תשאל אנשים אחרים.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
הוא רוצה תשובות אחרות. הוא מקבל תשובות שמוצאות חן בעיניו.
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי שכתבת שאתה מציע ואני שואל, האם הכנסת מנועה, כן או לא?
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא לא אמר מנועה. מתי הוא אמר מנועה?
גור בליי
כתבנו "נציע" - - -
שגית אפיק
הוא לא אמר מנועה בשום שלב.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין. חשובה הייתה לי מאוד ההבהרה הזאת. תודה רבה.
עמית הלוי (הליכוד)
לא. זה לא מה שהוא שאל. הוא שאל אם היא לא מנועה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
זה לא מה שקורה פה בדיון. אתה כל הזמן משתמש בכוח בצורה לא מידתית, לא הגונה.
טלי גוטליב (הליכוד)
כוח זה משטרה. אל תדברו אליו ככה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
זה מה שאתה עושה כל הזמן. אתה עושה את זה כל הזמן, מתחילת הדיונים. זה מה שאתה עושה.
טלי גוטליב (הליכוד)
תשמרו על כבוד היושב-ראש.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
היושב-ראש לא שומר על כבודו.
קריאות
- - -
טלי גוטליב (הליכוד)
איך אתם מעיזים לומר שהוא משתמש בכוח?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
ודאי שכן.
דבי ביטון (יש עתיד)
אני לא מבינה, התפקיד שלך כאן עכשיו להיות סנגורית שלו? מה זה הדבר הזה?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
הוא מנצל את זכותו לרעה. ודאי שכן.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת דבי ביטון, חברת הכנסת טלי גוטליב, חבר הכנסת יואב סגלוביץ', בחיים שלי לא חשבתי שלשאול שאלה כדי לדעת האם חקיקה שהוועדה אמורה לדון, לשאול בטון רגוע, שאלה פשוטה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
שמעת את עצמך?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
קח את ההקלטה, תעשה הפסקה ותקשיב לעצמך.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סגלוביץ', אני קורא אותך לסדר פעם שנייה.
גור בליי
אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא חשבתי שמדובר בפעולה אלימה, אבל כנראה ששאלות הן פעולה אלימה בעולם יש עתיד.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
שאלות שיש להן תשובה שאתה רוצה לקבל.
היו"ר שמחה רוטמן
אני בהחלט מבין שבמפלגה דיקטטורית, השאלות - - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
שאלות שיש להן תשובה שאתה רוצה לקבל.
דבי ביטון (יש עתיד)
מישהו ביקש לשמור על הכבוד שלך, תשמור על הכבוד שלנו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
חבר הכנסת רוטמן, אני אגיד לך רק משהו אחד. עודף שימוש בכוח - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סגלוביץ', אתה לא תגיד לי כלום, אתה בקריאה השנייה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
עודף שימוש בכוח - -
דבי ביטון (יש עתיד)
זה שאתה יושב-ראש, לא מותר לך להגיד מה שאתה רוצה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה כבר פעם שלישית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
- - בסוף גורם לאנשים לעשות טעויות - -
היו"ר שמחה רוטמן
בבקשה תצא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
- - וזה מה שאתה עושה בעוצמה, וחבל שכך - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
- - עדיין יהיה לך זמן להקשיב לעצמך ולראות האם אתה כל כך מתון כמו שאתה חושב על עצמך.
טלי גוטליב (הליכוד)
אתה בקריאה שלישית, נו. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. תצא בבקשה.

(חבר הכנסת יואב סגלוביץ' יוצא מחדר הוועדה)
משה סעדה (הליכוד)
זה אחרי שדיברנו שהיום ננהל שיח, ושיח רגוע.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתם לא שומעים - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
איזה התרפסות. איזה כבוד.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
די עם ההצגה.
טלי גוטליב (הליכוד)
איזה הצגה? ההצגה היא שלכם. מה הדברים ברפורמה, אין לכם מושג, קושרים את הכול מהכול ועוד מבזים את היושב-ראש.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת טלי גוטליב.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
יועץ משפטי אומר את דברו, והוא מכריח אותו להגיד ההפך.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורנה ברביאי, אני קורא אותך לסדר פעם שנייה.
עמית הלוי (הליכוד)
אני שואל שוב. דבר אחד, האם אתה מגדיר שאין מניעה? לא שלא אמרת שיש מניעה, אתה אומר, הכנסת לא מנועה.
גור בליי
אני לא מדבר במושגים של מניעה. אדוני היושב-ראש וחבר הכנסת הלוי - - -
עמית הלוי (הליכוד)
זו הייתה השאלה.
גור בליי
לא. הייעוץ המשפטי - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אני אשמח שתתייחס רק - - -
היו"ר שמחה רוטמן
כי למשל לגבי 70, אני כן דיברתי במונחים של מניעה.
גור בליי
אבל אני לא מדבר - - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אבל מי שואל אותך? הם רוצים תשובה אחרת.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורנה ברביבאי אני קורא אותך לסדר פעם שלישית. תודה. תצאי.
גור בליי
אני רוצה לחדד אולי משהו לגבי אופי עבודתו של הייעוץ המשפטי לכנסת. הייעוץ המשפטי לכנסת לא מדבר במושגים של כן מניעה. התפקיד שלנו כייעוץ משפטי לכנסת הוא להציף שאלות לדיון, דברים שאנחנו רואים בהם קשיים, דברים שאנחנו חושבים שהם ראויים להתייחסות - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
זה נגמר. מעכשיו תגיד רק מה שרוצים לשמוע.
היו"ר שמחה רוטמן
אורנה, את אמורה לצאת. את עדיין מדברת במיקרופון? אני לא מבין.

(חברת הכנסת אורנה ברביבאי יוצאת מחדר הוועדה)
גור בליי
- - זו התייחסותנו, וזו גם ההתייחסות כאן. השאלה הזאת היא לא במגרש שלנו.
עמית הלוי (הליכוד)
הבנתי. מה אתה אומר על זה שאנחנו ככנסת – הרי כאן, בכל התיקונים האלה, הרי מגיבים למשהו שנעשה בתחולה מידית ונעשה על ידי הרשות השופטת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
תחולה רטרואקטיבית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוועדה למינוי שופטים?
עמית הלוי (הליכוד)
אנחנו בסך הכול בעמדת - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה אתם לא מדייקים?
עמית הלוי (הליכוד)
אנחנו רוצים להחזיר את ישראל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
כאשר בית המשפט, לצורך העניין בסוגיית סבירות, אני מניח שאליה מתכוון - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה זה קשור לוועדה למינוי שופטים?
עמית הלוי (הליכוד)
גם זה, גם בביטול דיון בחוקי-יסוד שקרה בשנה שעברה. בשני הסעיפים הללו אנחנו הרי מתגוננים בשם הציבור על זכותו של הציבור.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הם פסקו בחוקי-יסוד?
עמית הלוי (הליכוד)
במצבים האלה לדעתי סוגיית התחולה ההתייחסות שונה. כלומר, אם אני בא עם משהו פוזיטיבי פה, אתה אומר: בואו נחיל בעתיד. אני הרי פה מגן על מה שתמיד היה. בא אהרן ברק והחליט שסבירות זה עניין עצמאי, שהוא מחליף בשיקול דעתו את שיקול הדעת של רשויות אחרות, אנחנו אומרים לו "לא". אתה רוצה אמת מידה, כולל פסק הדין ההוא בבריטניה, הכול בגבולות מסוימים. אנחנו מגיבים לפעולה של הרשות השופטת, ולכן התחולה חייבת להיות מידית.
היו"ר שמחה רוטמן
זה חלק מהטיעון.
גור בליי
יש פה שורה של תיקונים, חלקם משנים מציאות שהתפתחה בעשורים האחרונים, חלקם משנים הסדרים שקיימים 70 שנה, כמו הוועדה לבחירת שופטים. בסופו של דבר אנחנו חושבים שבכל הסדר משטרי, ובוודאי בהסדר משטרי שמחזק את הכוח הקואליציוני בצורה משמעותית, מוצע לשקול - - -
היו"ר שמחה רוטמן
האם הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון – חיזוק הפרדת רשויות) מחזקת את הכוח הקואליציוני בצורה משמעותית?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
בוודאי. זה נוגע לשאלה שאני שואל ולא קיבלתי מענה.
היו"ר שמחה רוטמן
לעומת האופוזיציה, לא לעומת הרשות השופטת.
גור בליי
היא נותנת לקואליציה יותר כוח.
היו"ר שמחה רוטמן
לעומת האופוזיציה?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
בוודאי. זאת השאלה שלי.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת כסיף, שמתי לב שזאת השאלה שלך, ולכן אני מחדד, כי זו השאלה שלך.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
תודה רבה. תחדד. אני מסכים איתך שבבית הזה חסרים מחודדים, אז תחדד.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת כסיף, זו השאלה שלך.
טלי גוטליב (הליכוד)
- - - של התומך טרור, הוא ילמד אותנו מה זה מחודד ומה זה לא מחודד.
היו"ר שמחה רוטמן
כדי שהוא יענה לשאלה שלך, הפניתי את השאלה.
טלי גוטליב (הליכוד)
תומך טרור, אתה תלמד אותי מה זה מחודד?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת טלי גוטליב.
טלי גוטליב (הליכוד)
לך תחדד את החפץ כשאתה מרביץ לשוטר ומשקר ששוטר הרביץ לך.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת גוטליב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוצאת שני חברי אופוזיציה - - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אותך אי-אפשר לחדד זה בטוח, זה מקרה אבוד.
טלי גוטליב (הליכוד)
אין בעיה, מקרה אבוד. תקרא לי מה שבא לך, זה לא נוגע בי אפילו לא בקצת.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוצאת שני חברי אופוזיציה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, את האחרונה שיכולה להתלונן פה על איפה ואיפה בקריאות לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
סליחה? להזכירך כבר הוצאת אותי.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. אני שואל האם מדובר בחיזוק הקואליציה. אתה מכריח אותי להתייחס - - -
גור בליי
יש איזה שלב שהחקירה הנגדית מסתיימת?
היו"ר שמחה רוטמן
לא. א', שאלת אותי כמה וכמה שאלות.
עמית הלוי (הליכוד)
עו"ד בליי, זה נשמע שאתה מתייחס בעיקר – בכל שאר הסעיפים של הרפורמה, אתה דווקא לא חושב שצריכה להיות תחולה עתידית, ורק בסעיף של הוועדה למינוי שופטים, רק כדי לחדד את דעתך, להבין את דעתך - - -
גור בליי
לא. זה לא מה שאמרתי.
עמית הלוי (הליכוד)
אתה אומר רק בסעיף הזה. כל השאר בגלל המצבור.
היו"ר שמחה רוטמן
רק רגע.
גור בליי
אמרתי את הדברים בצורה ברורה. אני חושב שעם כל הכבוד, יש גבול גם לחקירה הנגדית של היועץ המשפטי לוועדה.
משה סעדה (הליכוד)
אתה חייב לעגן את הדברים שלך.
גור בליי
עגנתי את הדברים שלי בצורה מאוד ברורה. אמרתי את עמדתי, אני חושב יותר מפעם אחת.
משה סעדה (הליכוד)
היא לא ברורה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
היא ברורה למי שרוצה לברר אותה.
היו"ר שמחה רוטמן
א', אני חושב כעניין שבעובדה ודאי לציבור הרחב. חלק מהסיבה שאנחנו מנהלים פה דיון זה לא רק לאנשים שיושבים כאן בחדר. כעניין שבעובדה ואני חושב שכל מי שיקרא את כותרות העיתונים, יודע שעמדתך לא הייתה ברורה, כפי שאתה אומר אותה כאן בחדר.
גור בליי
היא ברורה. זה שאנשים הוציאו מהקשרם דברים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
רק רגע. הרי בסופו של דבר אנחנו אחראים למילים שאנחנו אומרים. לא רק למה שאנחנו חושבים, אלא לאיך שהם מתפרשים.
גור בליי
אם אני כותב "נציע", אדוני היושב-ראש, אני לא אחראי למי שלוקח את ה"נציע" לכיוונים אחרים.
היו"ר שמחה רוטמן
אדוני היועץ המשפטי - - -
משה סעדה (הליכוד)
אתה מציע כיועץ.
היו"ר שמחה רוטמן
בדיוק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז כמה הוא יציע?
משה סעדה (הליכוד)
נכון, אבל יש לזה משקל.
היו"ר שמחה רוטמן
אני גם אגיד יותר מזה. עצם הטענה שנאמרת כל הזמן, ומשתמשים בביטוי קואליציה, קואליציה, קואליציה, בוודאי כאשר עוסקים בהשוואה בין-לאומית, מאחר שבארצות-הברית לצורך העניין עכשיו הנשיא והסנאט, שזאת דוגמה שאתה התייחסת אליה, הם מאותה מפלגה, הרוב בסנאט והנשיא הם באותה מפלגה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא תמיד המצב.
גור בליי
זה לא אוטומטית כך. למעשה חצי מהשנים זה לא ככה.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה צודק לחלוטין, זה לא אוטומטית ככה. הטענה כאילו לקואליציה או לממשלה יש שליטה מוחלטת בכנסת, גם ברוב השנים לא כך. יותר מזה, יש הרבה יותר דוגמאות בישראל למצב של קואליציה או ממשלה שלא שולטת בכנסת מאשר דוגמאות של ממשלה או קואליציה שכן שולטות בכנסת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני חולקת עליך.
היו"ר שמחה רוטמן
אם את חולקת עליי, מצוין. אני באמת מבקש, אני משתדל לא לנצל הרבה את זכות היושב-ראש כדי לדבר הרבה ברצף, אני יכול ארבע דקות בלי הפרעה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אחרי זה תיתן גם לי ארבע דקות?
היו"ר שמחה רוטמן
אני אתן לכולם, אבל ארבע דקות.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
גם אני מבקש.
היו"ר שמחה רוטמן
אין שום בעיה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בלי הפרעות.
היו"ר שמחה רוטמן
אין שום בעיה, אבל לאחר היועצת המשפטית לממשלה. במענה לשאלתך, ואמרת שאני אומר לא נכון, אז רק כדי להפריך את זה, אפילו פחות מארבע דקות אני אשתדל.

20 השנה האחרונות זה מדגם מספיק טוב? בואו נקווה ש-20 השנה האחרונות זה מדגם מספיק טוב. נזוז אחורה, אנחנו ב-2023, בואו נזוז ל-2003. לפני זה גם הייתה בחירה ישירה וזה מקלקל לנו את המדגם, נצטרך לחזור כבר לשנות ה-90. מ-2003 עד 2006 הממשלה מה זה שולטת בכנסת ובקואליציה, מפטרים שרים כדי להשיג רוב בהצבעה, לא מצליחים, מביאים את ההתנתקות, מחליפים את ההרכב הקואליציוני, המורדים, אפילו בתוך המפלגה שלו הוא לא שלט, שרון, היה צריך להחליף את ההרכבים. 2003 עד 2006 להגיד שהממשלה שלטה בקואליציה, אמירה לא משהו.

בואו נמשיך הלאה. 2006 עד 2009, ממשלת אולמרט. מה שקרה, גדעון סער כינה את הממשלה הזאת "ממשלה של ימי שני". למה הוא כינה אותה "ממשלה של ימי שני"? כי ביום שני הם מנצחים בהצבעות, בימי רביעי הם מפסידים בהצבעות. עברו אז חוקים פרטיים על אפה ועל חמתה של הממשלה בכמויות שהיו צריכים דליים אחר כך בחוקי הסדרים כדי לנטרל את החקיקה הפרטית חסרת השליטה שעברה. לא הייתה שליטה, אגב ראש הממשלה גם מסיים את כהונתו עם 3% תמיכה וכל הרפורמות המשפטיות שפרידמן ניסה לעשות באותו זמן לא מתממשות מרוב שליטת הקואליציה בממשלה.

בואו נעבור הלאה. סיימנו את 2006 עד 2009. נתחיל מ-2009 עד 2013. 2009 ועד 2013 יש לנו ממשלה, נכנסים ויוצאים אנשים מהקואליציה, מהאופוזיציה, עוקפים את מפלגת קדימה שנמצאת באמצע, המפלגה הגדולה איננה מפלגה ששולטת, יש את העבודה. בואו נמשיך הלאה. גם מאוד מאוד קשה שמ-2009 ועד 2013. זה המצב.

2013 עד 2015, ברית האחים המפורסמת, ראש הממשלה אפילו את חוק ישראל היום לא מצליח לעצור. הממשלה נופלת אחרי שנה וחצי, כמעט שנתיים. למה? כי אין שליטה של הממשלה בקואליציה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
- - - ישראל היום.
היו"ר שמחה רוטמן
ואז יש לנו ממשלה יציבה מאוד, מ-2015 עד 2019 עם שליטה ללא מצרים של הקואליציה באופוזיציה ובכנסת, ולכן ההסכם הקואליציוני של 2015 שקובע פסקת התגברות ב-61 לעולם לא ממומש, כי מטילים עליו וטו בתוך האופוזיציה, וכדי שיהיה עוד יותר כיף, הממשלה נופלת לפני זמנה. למה היא נופלת לפני זמנה? כי היא לא מגיעה להסכמה על חוק הגיוס, ולכן גוררת אותנו.

וכל הממשלות שהיו מאז מ-2019 עד היום, כולן הדגימו שליטה ללא מצרים של הקואליציה בכנסת. הראו מה זה יציבות שלטונית. הממשלה במדינת ישראל היא כל כך חזקה וכל כך דורסנית, עד שהיא לא מצליחה להעביר דבר בכנסת.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
דבר אחד שכחת.
היו"ר שמחה רוטמן
בחרתי מדגם קטן ומייצג של 20 השנים האחרונות. אני בטוח שאפשר לקחת את זה קצת יותר רחוק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הכול היה על פי רצון ראש הממשלה.
היו"ר שמחה רוטמן
סיימתי את הארבע דקות שלי, לדעתי נשארה לי עוד חצי דקה לטובת בזבוזים, ואני לא אנצל אותה. תודה רבה לכל מי שטען שבמדינת ישראל הקואליציה שולטת. ואני חייב לומר, אדוני, גם היועץ המשפטי וגם כל מי שטען את זה מהאופוזיציה ואולי ממקומות אחרים, במדינת ישראל הקואליציה היא דבר שברירי, מסיבה אחת ויחידה. בניגוד לרוב המדינות המוזכרות, בכל הסקירות שראינו - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אפשר לחלוק עליך רגע?
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא. הוא לא מסכים.
היו"ר שמחה רוטמן
- - אנחנו במשטר קואליציוני. צריך לגבש הסכמות בין מפלגות, כשהפערים בתוך הקואליציה, אפילו הקואליציה הזאת שיש טוענים שהיא הומוגנית, הפערים האידיאולוגיים בין חברי הקואליציה הם כל כך גדולים, שהם לא מכילים. אפילו בין הרפובליקנים והדמוקרטים בארצות-הברית אין כל כך פערים כמו שיש בתוך הקואליציה הקטנה שלנו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי. אתם לא ימין-מלא-מלא הומוגני?
היו"ר שמחה רוטמן
לכן להגיד שבמדינת ישראל הקואליציה שולטת בממשלה, או הממשלה שולטת בכנסת, זה פשוט פייק. זה לא אמירה מקצועית.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני רוצה לחלוק עליך. אתה אומר פה דברים לא נכונים, ואני רוצה לחלוק עליך.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין שאתה חולק עליי. אתה יודע מה יפה בזה שאתה חולק עליי?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
שאתה תיתן לי.
היו"ר שמחה רוטמן
אני גם אתן לך, אבל מה שיפה בזה שאתה חולק עליי, זה שאני מהקואליציה ואתה מהאופוזיציה. המחלוקת בינינו על איך רואים את המערכת הפוליטית היא מחלוקת פוליטית לגיטימית. הייעוץ המשפטי לא צריך להיכנס אליה לדעתי, וזו הנקודה. המחלוקת בינינו היא מצוינת.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אתה מעוות את מה שהייעוץ המשפטי עשה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא אמרתי שהוא עשה את זה, רק אמרתי שלא כדאי - - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מה תגיד לו? לחזור בו?
היו"ר שמחה רוטמן
אני רק אומר שההסתכלות כאילו הקואליציה במדינת ישראל, ובכלל ההסתכלות על הקואליציה כהומוגנית, בוודאי בהשוואה בין-לאומית, הדוגמאות שראינו בכל המשטרים הפרלמנטריים שהוצגו לנו פה, כמעט כולם, ועשיתי איזה רשימה, המנגנונים המאזנים, חלקם קיימים בהחלטות ממשלה, חלקם קיימים בנהלים לא מוסדרים, חלקם מוסדרים, כמו שאמרת, אדוני היועץ המשפטי, בתרבות פוליטית, ותרבות פוליטית היא עניין שאני חושב שאפשר להתייחס אליו ולהסתכל עליו, אני חושב שקשה מאוד לייצר לגביו אמירה. מה התרבות הפוליטית במדינת ישראל תעשה? אתה יודע? אני לא יודע? אבל אתה יודע מה ההסדר יעשה לתרבות הפוליטית?
קארין אלהרר (יש עתיד)
איפה אתה חי? בלפלנד?
היו"ר שמחה רוטמן
אגב לפנלנד זו דוגמה מאוד טובה, היא הובאה בסקירה המשווה, ששם מינוי שופט בניגוד להחלטה של הוועדה הממליצה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה מה שאתה רוצה?
היו"ר שמחה רוטמן
לפחות שם יהיה זוהר צפוני, מה שכאן אין.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. ד"ר גיא לוריא, רצית שאלה קצרה?
גיא לוריא
לגבי ההקשר של הדיון ההשוואתי, האם ההתייחסות שלך הייתה גם לגבי הערכאות הדיוניות? אני חושב שגם - - - של היועץ המשפטי של הוועדה, נראה לי שההקשר הוא - - -
היו"ר שמחה רוטמן
שהפער בין הערכאה העליונה או הערכאה החוקתית - - -
גיא לוריא
נראה לי שההתייחסות גם של הממ"מ וגם בסקירה התייחסה בעיקר לערכאות העליונות. אני לא בטוח שזה נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. זה אחד הנושאים לדיון, שדיברנו עליו גם בפעמים הקודמות, וזה גם מופיע לדעתי במסמך הסקירה של הייעוץ המשפטי.
גיא לוריא
חשוב להבהיר שכרגע כל הדיון עוסק רק לגבי הערכאה העליונה.
היו"ר שמחה רוטמן
ההשוואה הבין-לאומית שהוצגה פה הייתה לגבי הערכאה העליונה, למרות שגם נאמר שם, לפחות בחלק מהמדינות, דוגמת ארצות-הברית, גם על הערכאות שמתחת. בהחלט שם הוא התמקד, אתה צודק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה נותן להתייחס?
היו"ר שמחה רוטמן
כמו שאמרתי. לא השתנתה תוכנית הדיון. אחרי הייעוץ המשפטי לממשלה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
חבל, אני אאבד את הקשב.
היו"ר שמחה רוטמן
אז תרשמי. עו"ד אביטל סומפולינסקי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, בבקשה.
אביטל סומפולינסקי
תודה רבה. לפני קצת פחות מחודש פנה שר המשפטים ליועצת המשפטית לממשלה וביקש ממנה התייחסות לתזכיר ממשלתי שהוא מבקש לקדם. בעבודה מאומצת חקרנו את הנושא לעומק. יש הרבה מאד כתיבה בנושא בתקופה האחרונה ולאורך השנים. ניסינו להקיף את עיקר החומר הנוגע לעניין, כולל כמובן המשפט ההשוואתי, והתוצר של עבודתנו הוגש לשר המשפטים ועותק ממנו נשלח גם לוועדה. אנחנו כמובן ממשיכים ללמוד ולדייק את עצמנו, ונמשיך את הבחינה של הדברים תוך כדי תנועה.

הבחינה הכוללת של ההסדרים התייחסה קודם כל לתכלית המוצהרת של הרפורמה – לשפר את האיזון בין הרשויות. זו כמובן תכלית ראויה, ויש חסר משמעותי בחוקי היסוד להסדרת הממשק בין הרשויות. אך בסופו של דבר כאשר בוחנים את פרטי ההסדר, גם ההצעה של יושב-ראש הוועדה וגם בטיוטת התזכיר, התוצאה אינה משיגה מערכת יחסים מאוזנת, אלא הסרת בלמים ואיזונים מהכנסת והממשלה, בלי שום יצירת אלטרנטיבה משטרית מאזנת. ההסדר מביא לכך שלבית המשפט לא יהיה תפקיד של ממש בבלימת קבלת החלטות בממשלה ובכנסת, שיפגעו בעקרונות בסיסיים ביותר, לא בית משפט אך גם לא שום גוף אחר.

הרוב שנדרש בבית משפט לפי ההצעות לפסילת חוקים הוא חריג בכל קנה מידה. וגם במקרים שבהם תהיה הסכמה רחבה בבית המשפט לפסילת החוק, שניתן להניח שיהיה מדובר במקרים שבהם הפגיעה בזכויות תהיה קשה ומופרזת, אזי ניתן יהיה להתגבר יחסית בקלות על פסק הדין באמצעות הצבעת רוב חברי הכנסת.
משה סעדה (הליכוד)
ברוב של 61.
אביטל סומפולינסקי
זה רוב חברי הכנסת.
משה סעדה (הליכוד)
- - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה רוב חברי הכנסת.
היו"ר שמחה רוטמן
נא לתת לנציגת היועצת המשפטית לממשלה.
משה סעדה (הליכוד)
תזכרי כמה מערכות בחירות היו עכשיו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סעדה, אני קורא אותך לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אותנו הוצאת על פחות.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר.
אביטל סומפולינסקי
ההצעה דרך אגב - - -
משה סעדה (הליכוד)
תגידי, את לא מתביישת?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סעדה, אתה מגיב להערת ביניים להערת ביניים שלך? נו באמת.
אביטל סומפולינסקי
ההצעה של יושב-ראש הוועדה דרך אגב כוללת רוב רגיל ולא רוב של 61.
היו"ר שמחה רוטמן
על מה מדובר?
אביטל סומפולינסקי
פסקת התגברות.
משה סעדה (הליכוד)
אתה לא מדבר על 61?
היו"ר שמחה רוטמן
את לא מתייחסת עכשיו לנוסח שמונח על שולחן הוועדה.
אביטל סומפולינסקי
אני טועה שבנוסח של פסקת ההתגברות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל, האם את מתייחסת עכשיו לנוסח שמונח על שולחן הוועדה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
היא מדברת על 61.
היו"ר שמחה רוטמן
בנוסח שמונח על שולחן הוועדה יש 61.
אביטל סומפולינסקי
בסדר, אז רוב חברי הכנסת.

וזאת עוד בלי להיכנס לכך שמוצע על-ידי הוועדה שהדבר יהיה אפשרי כבר מראש, עוד בטרם מתן פסק דין.

(היו"ר משה סעדה, 11:17)

ואם לא רוצים לפעול בכלל במסלול של ההתגברות, אז אפשר להכתיר את ההסדר בתור חוק יסוד, ואז הכנסת, וממילא גם הממשלה ששולטת בה, יהיו פטורות מכל עול של ביקורת שיפוטית.

ומעל הכול מרחף גם ההסדר שמבקש לאפשר לממשלה ולקואליציה לשלוט על הליך בחירת השופטים בכל הערכאות, אשר יביא לפוליטיזציה של מערכת המשפט ולפגיעה קשה בעצמאות שלה ובאמון הציבור בה.

כל זאת עוד מבלי שנדרשנו להצעה לצמצם את הביקורת השיפוטית על המינהל, באמצעות ביטול עילת הסבירות, שזו סוגיה כבדת משקל שתביא גם היא להסרת בלם משמעותי ביותר על החלטות הרשויות.
היו"ר משה סעדה
לא התייחסת ללשכת עורכי הדין והמקצועיות שלהם.
אביטל סומפולינסקי
אני אתייחס לזה בהמשך.

במבנה משטרי שכזה הבעיה לא תהיה מה יקרה אם הכנסת תחוקק יום אחד חוק קצה מופרך של להרוג את הג'ינג'ים או כל דוגמת קצה אחרת. אנחנו מדברים על החלטות וחוקים הרבה יותר שגרתיים, אשר יבקשו לבטא מדיניות ממשלה מסוימת, ושהדרך להגשים אותה היא באמצעות פגיעה משמעותית בזכויות הפרט. זו דילמה יום-יומית שהממשלה והכנסת עומדות בה.

הביקורת השיפוטית על הרשויות מבטיחה שהמדיניות הזו מלכתחילה מקודמת באופן מידתי, ועכשיו מסירים את המגבלה הזאת. ולכן, ההסדר הזה יביא בהכרח למבנה משטרי שלא תהיה בו הגנה אפקטיבית לזכויות אזרח, לשלטון הוגן, לשלטון החוק, ולמינהל תקין.

אפשר להעלות על הדעת הסדרה חוקית, למשל ההסדרה של הקורונה, בלי ביקורת שיפוטית או בלי הידיעה שתהיה ביקורת שיפוטית? שהממשלה תוכל לעשות ככל העולה על רוחה בלי ביקורת שיפוטית אפקטיבית של הכנסת?

חשוב לציין, שיש מגוון של מודלים משטריים שונים של איזונים ובלמים במדינות דמוקרטיות, והדיון בשאלה מה המודל שנכון לאמץ בישראל הוא דיון שחשוב מאוד לקיים אותו, והוא אכן לא רק דיון משפטי. המודלים בעולם בנויים על בלמים ואיזונים שונים, ואין משוואה אחת נכונה ומדויקת בעניין הזה. המדינות הדמוקרטיות פיתחו מנגנוני איזון שונים – ביזור כוח בין גופים ייצוגיים – כמו שני בתי פרלמנט אשר באחד מהם אין לממשלה רוב מובנה כך שהחקיקה אינה נשלטת באופן מוחלט על-ידי הממשלה, או משטר נשיאותי שבו לנשיא יש וטו על חקיקה, ביזור כוח בין ממשל פדרלי לממשל אזורי או מדינתי, חוקה נוקשה, מגילת זכויות אדם מפורטת, כללי משחק ברורים – כל אלה הם המנגנונים אשר יוצרים בלמים ואיזונים הדדיים בין הרשויות, מונעים שימוש לרעה בכוח שלטוני, ובתוכם משתלב בית המשפט. מרבית האיזונים הללו לא קיימים בישראל. אי-אפשר להסתפק בטענת קואליציה ברוב של 61 או, הינה יש לנו בחירות בכל ארבע שנים, כדי לייצר מערכת של בלמים ואיזונים.

(היו"ר שמחה רוטמן, 11:19)

במשטר דמוקרטי, לבית המשפט תפקיד כבלם על הרשות המבצעת והמחוקקת. מקומו ותפקידו המדויק משתנה במידת מה ממדינה למדינה, בהתאם לתרבות הפוליטית שלה ובהתאם למכלול הבלמים והאיזונים שיש בה, אבל בכל מדינה דמוקרטית יש מקום מרכזי לבית המשפט, שכרגע מבקשים לבטל אותו כמעט כליל.

בסופו של דבר ישראל היא משטר פרלמנטרי מסוים. כמובן אפשר להעלות על הדעת את השאלה האם הוא מתאים או שיש לשנותו, אבל כרגע להבנתי הרפורמה לא כוללת שינוי של המשטר הפרלמנטרי בישראל, אלא אם כן אני טועה, אבל להבנתי - - -
גלעד קריב (העבודה)
זה שלב ג' של התוכנית. זה מעבר למשטר מלוכני זה בשלב ג'.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, אל תגלה.
גלעד קריב (העבודה)
בוקר טוב, חבר הכנסת רוטמן. שבוע טוב.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה לא מלוכה, זה חונטה. זה לא אותו דבר.
היו"ר שמחה רוטמן
קראתי אגב מאמר שהתוכנית שלי היא להפוך את עצמי לסולטן טורקי. לא חשבתי על זה עד היום, אבל אני בהחלט אשקול, אולי פה עם חברי הוועדה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
תשאל את ארדואן. הוא יכול לתת לך כמה המלצות טובות.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו נמצאים במציאות שבה כל הזיה מקבלת כותרת ראשית.
משה טור פז (יש עתיד)
סולטן אולי לא, אבל בזאר טורקי אתה בהחלט מנהל.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כל הזיה נהיית חקיקה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כל הזיה מקבלת תיק בממשלה.
אביטל סומפולינסקי
ולכן, סוגיית הבלמים והאיזונים חייבת לקחת בראש ובראשונה את המבנה הפרלמנטרי בישראל, את החולשה המובנית של הכנסת אל מול הממשלה, את הקלות היחסית שבה בישראל אפשר להוביל חקיקה בכלל, וחקיקה ממשלתית בפרט. מתוך נקודת מוצא זו, צריך לבנות את המארג השלם שיבטיח את האיזון הכולל ולהכריע איפה מקומו של בית המשפט במארג הזה.

כמדינה דמוקרטית, וישראל היא אכן מדינה דמוקרטית, המודל שייבחר צריך להיבחן לאור היכולת שלו לשמור על המאפיינים הגרעיניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ובין היתר להבטיח הגנה על זכויות הפרט. המודל המוצע מקדש עקרון מאוד מאוד חשוב במשטר דמוקרטי, שהוא עקרון הרוב, אך הוא לא עקרון בלעדי, והוא יותיר את המדינה כמדינה דמוקרטית חלשה ביותר.

יבואו ישאלו – קודם גם חבר הכנסת עמית הלוי שאל את זה – אבל אנחנו בסך הכול מחזירים את הגלגל אחורה לשנות התשעים. מה לא היינו מדינה דמוקרטית בשנות התשעים? ועוד עלתה הטענה, הבעיה האמיתית היא שבית המשפט נמצא עכשיו במקום שיש לו כוח בלתי מוגבל ללא הסמכה מפורשת בחוק. אז צריך לומר את האמת, הצעת החוק הזו לא מחזירה את המצב למה שהיה בשנות התשעים, ואפילו לא למצב שהיה בעשורים הראשונים של המדינה. היא יוצרת משהו חדש, שלא היה פה מעולם, וגם לא מוכר לנו ממדינות אחרות בעולם.

קודם כל, חלק מההסדרים לא מבקשים להחזיר אותנו לשנות התשעים. כך הוא הדבר בנוגע לעילת הסבירות משנות השמונים, וכך הוא הדבר גם בנוגע לוועדה לבחירת שופטים שהיא בכלל הסדר שנקבע בשנות החמישים על ידי הכנסת עצמה.

אשר לביקורת השיפוטית החוקתית, גם הכוח הבלתי מוגבל של הכנסת בחקיקה לא יכול להתעלם מכך שחלפו עשרות שנים מאז פסק הדין בעניין בנק המזרחי, שהכריז על הסמכות של בית המשפט לבטל חוקים.

אי-אפשר להתעלם באופן מלאכותי מההתפתחויות של העשורים האחרונים.
משה סעדה (הליכוד)
מאיזה מסכות?
גלעד קריב (העבודה)
מסעיף 8 בחוקי היסוד.
היו"ר שמחה רוטמן
שנייה.
אביטל סומפולינסקי
אני אתייחס גם לשאלה הזאת.

מדינות דמוקרטיות התפתחו לאורך השנים ופיתחו מסורות של עצמאות שיפוטית ומנגנוני ביקורת שיפוטית חוקתית, עיצבו מגילות זכויות אדם וחיזקו את מקומו של בית המשפט כמגן החוקה.
היו"ר שמחה רוטמן
עו"ד סמפולינסקי, אני חייב לעצור אותך, מסיבה מאוד פשוטה - - -
קריאה
היא אומרת דברים נכונים מאוד.
היו"ר שמחה רוטמן
דברים מאוד מאוד מעניינים. אני מנסה להבין. יש פה לדברים לא סבטקסט, יש פה טקסט לדברים שאת אומרת. לצורך העניין שיפוט מסוים, האם השינוי שחל ב-30 השנים האחרונות הוא טוב או לא טוב.

הרי ברור שאם את מציגה את השינוי הזה, ואת אומרת שאי-אפשר להתעלם ממנו. ברור שאי-אפשר להתעלם. אם היה צריך להתעלם ממנו, החוק לא היה מגיע. החוק מגיע כי אנחנו לא מתעלמים ממנו, אבל יש פה סבטקסט שאני מנסה שתבהירי לי אותו. האם השינוי הזה טוב, לא טוב, או שאתם לא מביעים עמדה לגביו? אם אתם לא מביעים עמדה לגביו, זה משהו אחד. אם אתם חושבים שהוא טוב או לא טוב, נשאלת השאלה, על בסיס מה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
חשבתי שהם צריכים רק לייעץ.
היו"ר שמחה רוטמן
זה מה שאני שואל. בדיוק זאת שאלתי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רק רוצה להבין. אתה רוצה שהם יביעו עמדה?
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל מה היא אומרת. זו הייתה שאלת הבהרה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני מציע לתת לה להשלים את דבריה.
אביטל סומפולינסקי
אני אבקש להשלים את הדברים. גם בטקסט וגם בסבטקסט כשאני מדברת על המגמות שאנחנו רואים בעולם בשנים האחרונות, בהתחשב בעובדה שההסדרים המוצעים גם של יושב-ראש הוועדה וגם של שר המשפטים מבקשים להתבסס על מדינות העולם ועל מגמות במדינות העולם, צריך גם לבחון את המגמות וכיווני המבט של מדינות העולם ב-30 השנים האחרונות, ולא להסתכל רק על שורות תחתונות כאלה ואחרות.

כל אלה הן תופעות שהתחזקו והתעצמו בעשורים האחרונים, כאשר גם מדינת ישראל הציגה את עצמה בעולם כמדינה דמוקרטית שיש בה הגנה אפקטיבית על זכויות האדם, בין היתר משום שיש לה ביקורת שיפוטית חוקתית של ממש.

התפישות החברתיות במהלך השנים האלה ביחס לזכויות הפרט השתנו. ולכן, השאלה היא לא איזו דמוקרטיה מדינת ישראל הייתה בשנות התשעים, במושגים של שנות התשעים. בדיוק כמו שאף אחד לא מעלה על דעתו לבטל את זכות הבחירה לנשים ולהגיד: "מה הבעיה" - - -
משה סעדה (הליכוד)
מה זה קשור?
טלי גוטליב (הליכוד)
מה זה קשור?
משה סעדה (הליכוד)
גם שחרור העבדים, יציאת מצרים.
משה טור פז (יש עתיד)
חברים. חברים, ביקשתם סבלנות. שימו סבלנות.
היו"ר שמחה רוטמן
במחילה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
את השטויות שלכם - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
לפחות את מודה שזה שטויות - - -
משה סעדה (הליכוד)
זה שוב התלהמות, פופוליזם. זה לא חוות דעת.
טלי גוטליב (הליכוד)
לפחות, קארין, את מודה שזה שטויות.
קריאות
- - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
איפה ההסתה? איך היא מסיתה. למה להשתמש במילה מסיתה?
משה סעדה (הליכוד)
היות שהיועמ"שית מדברת על ביטול זכויות נשים - - -
רם בן ברק (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת רם בן ברק.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
היא מדברת על פרספקטיבה של זמן.
משה סעדה (הליכוד)
זה לא קשור בכלל לשיח שלנו.
היו"ר שמחה רוטמן
איך אורנה ברביבאי חזרה? החזרתי אותך?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
כמה זמן הייתי צריכה להיות בחוץ?
היו"ר שמחה רוטמן
אני החזרתי אותך?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מה זאת אומרת?
היו"ר שמחה רוטמן
הכלל הוא שאם מוציאים אדם, הוא צריך לקבל רשות מהיושב-ראש בשביל לחזור.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתה רוצה לסלק אותי לתמיד?
גלעד קריב (העבודה)
הנוהג בכנסת שלא קוצבים זמן אחרי חמש דקות.
היו"ר שמחה רוטמן
אדוני חבר הכנסת גלעד קריב, אני קורא אותך לסדר.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתה רוצה לסלק אותי לתמיד, רוטמן?
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אני רוצה שתתנהגי כמו - - -
גלעד קריב (העבודה)
יש נוהג בבית הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, תודה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
יצאתי להפסקה וחזרתי כמו כולם.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורנה ברביבאי - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא הנוהג, חמש דקות?
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מכיר שום נוהג כזה. את רוצה לחזור, הנוהג הוא - - -
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אני אמורה לגשת אליך ולשאול אותך אם מותר לי להיכנס?
היו"ר שמחה רוטמן
את צריכה לבקש את רשות היושב-ראש.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אז אני מבקשת את רשות היושב-ראש.
היו"ר שמחה רוטמן
אז תבקשי לא כשאת משתלטת על המיקרופון ומפריעה אחרי שחזרת.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
ויתרתי. ויתרתי על התענוג. רוטמן, ההצגה שלך גלויה לכל עין. עזוב אותך. עכשיו כשהיועצת המשפטית אומרת חוות דעת, אז אתם קוראים לזה "הסתה".
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אורנה ברביבאי. חבר הכנסת יואב סגלוביץ', גם אותך אני לא זוכר שהסכמתי להחזיר.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
תסתמו לנו את הפה. לא יעזור לכם. כולם רואים לכם. כולם. מספיק עם ההצגה הזאת.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש שתצאו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
רק תגיד לנו ממי אנחנו צריכים לבקש את האישור.
היו"ר שמחה רוטמן
ממני. כן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
במחילה מכבודו.
רם בן ברק (יש עתיד)
איך אפשר לבקש אישור, הם בחוץ ואתה בפנים. איך הם יבקשו אישור?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
בוא נעשה אחרת. כשתחליט שכן, תקרא לי, אני בחוץ.
היו"ר שמחה רוטמן
איך שתרצה. תודה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה פשוט חוצפן בניגוד לכל התנהלות בכנסת, אבל זה לא חדש. זה פשוט לא חדש.
משה סעדה (הליכוד)
מה זה? מה זה השיח הזה?
היו"ר שמחה רוטמן
תצאו בבקשה.
משה סעדה (הליכוד)
היום דיברנו על שיח מתלהם - - - ויואב סגלוביץ', איש משטרה לשעבר - - -
משה טור פז (יש עתיד)
משה, אתה לפני רגע קטעת דוברת. על מה אתה מדבר?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא נותנים פה לנהל דיון.
קריאות
- - -
רם בן ברק (יש עתיד)
- - - חוצפן אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
בבקשה, חבר הכסת רם בן ברק, תודה. תצאו בבקשה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
חוצפה. פשוט חוצה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. תצאו בבקשה. אני חייב לומר שאולי לא הייתי שם לב שחזרת בלי לבקש רשות, אם לא היית תוספת את המיקרופון וצועקת ומפריעה לאנשים לדבר. אולי אז לא הייתי שם לב.
דבי ביטון (יש עתיד)
מה זה? אנחנו בגן?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מה אתה חושב שנשתוק כשדיברתם על דברי היועצת המשפטית הסתה? על כל דבר תקטעו אותה.
היו"ר שמחה רוטמן
אולי לא הייתי שם לב, לא הייתי מפספס.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה רק מחזק מה שאמרתי קודם. אמרתי קודם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת - - -

(חברת הכנסת אורנה ברביבאי יוצאת מחדר הוועדה)

(חבר הכנסת יואב סגלוביץ' יוצא מחדר הוועדה)
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני חייב להעיר את זה, אני מבקש שתיתן לי שנייה אחת. לא יכול להיות שככה אתה זורק אנשים.
טלי גוטליב (הליכוד)
לא זורק.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אמרתי קודם שכשמישהו אומר דבר שלא מוצא חן בעיניך, או שאתה מוציא אותו, או שאתה וחבריך פה מאשימים אותם בהטיה, בהסתה. איך אתה מאפשר לדבר כך ליועץ משפטי? למה?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת עופר כסיף.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
למה?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת עופר כסיף, קראתי לסדר שלוש פעמים, אני חושב שכאשר חבר כנסת יוצא אחרי שקוראים לו לסדר שלוש פעמים, הנימוס המינימלי מחייב שהוא יבקש רשות לחזור.
דבי ביטון (יש עתיד)
אם היה נוהל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
הסתכלתי לצד השני, עד שהם תפסו מיקרופון והתחילו לצעוק, להפריע ליועצת המשפטית לדבר.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני מדבר על מה שאמר פה חבר כנסת ליועצת משפטית.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. לא שמעתי - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
אם היה נוהל כזה עד היום, למה אתה לא מביא את הנוהל שלך שנדע?
היו"ר שמחה רוטמן
לא שמעתי מרוב צעקות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רוטמן, הם הפריעו לה?
טלי גוטליב (הליכוד)
אמרו שהייעוץ המשפטי מסית. הייעוץ המשפטי גם מסית.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
תפסיקו עם זה. את מסיתה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אתה לא תגיד לי להפסיק.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
היועץ המשפטי עושה את העבודה המקצועית שלו, גם כשאני לא מסכים איתו.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני לא מקשיבה לתומכי טרור. מספיק שאני צריכה לסבול אותך פה בכנסת.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מה זה השטויות האלה?
היו"ר שמחה רוטמן
טלי, את בקריאה שנייה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מה זה? איך מדברים ככה לאנשי מקצוע? מה זה? בושה וחרפה.
היו"ר שמחה רוטמן
די.
אביטל סומפולינסקי
הדברים שלי נקטעו.
היו"ר שמחה רוטמן
רק רגע.
דבי ביטון (יש עתיד)
אפשר לדעת מה הנוהל כשיוצאים? זה כבר לא חמש דקות?
היו"ר שמחה רוטמן
זה אף פעם לא היה חמש דקות.
דבי ביטון (יש עתיד)
הם ישבו כאן בכנסת הקודמת.
רם בן ברק (יש עתיד)
אולי לא ישללו מהם את הזכות להצביע, אבל לשרת - - - כנראה יגזלו מהם.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת רם בן ברק, לא. לא. לא. תודה רבה.
דבי ביטון (יש עתיד)
מהקואליציה נכנסים אחרי חמש דקות.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת דבי ביטון, תודה רבה. הנוהל שקבוע גם בתקנון וגם בנוהג שמבקשים רשות בדרך כלל. בדרך כלל אפשר לבקש, ובדרך כלל אם מבקשים גם אחרי חמש דקות אני מכניס. כשמישהו חוזר באופן עצמאי, ואז תופס מיקרופון ומתחיל לצעוק, אני נזכר שהוא לא ביקש בכלל רשות לחזור, איכשהו כך יצא.
רם בן ברק (יש עתיד)
לא היית פה.
אביטל סומפולינסקי
אני יכולה להשלים מילה אחת?
היו"ר שמחה רוטמן
גברתי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, את יכולה להמשיך את דברייך. אני חושב - - -
משה סעדה (הליכוד)
- - - בעניין זכויות הנשים להצבעה. מה עניין שמיטה להר סיני?
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שהרבה מאוד מהשיג ושיח הציבורי והפוליטי שמה שלגיטימי שייאמר בהפגנה ומה שלגיטימי שייאמר על ידי חבר אופוזיציה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
ואו, רוטמן.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, אני קורא אותך לסדר פעם נוספת. מצטער. פעם שנייה. אני חושב שמה שלגיטימי שייאמר על ידי מפגין או מה שלגיטימי שייאמר על ידי חבר אופוזיציה, אני חושב שכאשר הייעוץ המשפטי לממשלה, שקיבל לידיו הצעת חוק להתייחס אליה היום ומדבר על שלילת זכות הבחירה לנשים, אני חושב שעושה את מלאכתו רמייה, ואני מציע שמי שהכניס את המשפט הזה, יחזור בו.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא. לא. הוא עושה את מלאכתו נאמנה - -
קריאות
- - -
רם בן ברק (יש עתיד)
הוא משרת בכל מקום לצה"ל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
היא יכולה להמשיך?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
- - כי הוא מזהיר מפני אפשרות.
היו"ר שמחה רוטמן
היא יכולה להמשיך בבקשה?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
היא לא אמרה שזה הולך לקרות, היא אמרה שהסכנה קיימת. חובתה לומר את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת עופר כסיף, תודה רבה. אמרתי את דעתי, תמשיכי להגיד את דעתך איך שאת רוצה.
אביטל סומפולינסקי
אני רוצה להמשיך את המשפט. רק אמרתי "זכות הבחירה לנשים" והייתה התנפלות. המשפט שקטעו אותי, בכלל לא דיבר על מדינת ישראל.

אף אחד לא מעלה על דעתו לבטל את זכות הבחירה לנשים בשוויץ ולהגיד: "מה הבעיה, כך זה היה עד לשנת 1971" - - -
משה סעדה (הליכוד)
את מבינה שאת אומרת את זה בהקשר - - -
אביטל סומפולינסקי
שנייה. שנייה. שנייה.
גלעד קריב (העבודה)
תפסיק כבר.
משה טור פז (יש עתיד)
משה, תן לה לדבר.
קריאות
- - -
רם בן ברק (יש עתיד)
גם דעתך לא מעניינת.
משה טור פז (יש עתיד)
תן לה לדבר.
גלעד קריב (העבודה)
תשב כבר בשקט.
דבי ביטון (יש עתיד)
- - - עם הקריאות האלה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, אני קורא אותך לסדר.
גלעד קריב (העבודה)
אז תקרא אותי לסדר. בסדר גמור. עוד מעט השלישית תגיע. אנחנו כבר לא מתרגשים ממך.
אביטל סומפולינסקי
האם שוויץ לא הייתה דמוקרטית ב-1971? הדברים נאמרו בהקשר שעצם העובדה שאנחנו אומרים שמדינת ישראל הייתה מדינה דמוקרטית בשנות התשעים, זה לא אומר שאוטומטית אנחנו יכולים לבוא ולהחזיר את כל השיטה, או לעצב את השיטה כאילו אנחנו היום בשנות התשעים.

השאלה היא, וזו שאלה נכבדה מאוד שעומדת לפתחה של הכנסת, זה איזו דמוקרטיה נכון לעצב היום, במושגים של היום, לא במושגים של שנות התשעים. זאת השאלה כבדת המשקל שמונחת לפתחה של הכנסת.

גם הטענה כי בית המשפט הוא שפועל בחוסר סמכות כי אף פעם הכנסת לא הסמיכה אותו במפורש לפסול חוקים – גם היא לא יכולה להצדיק את הרפורמה המוצעת. יש מדינות בעולם שבהן הסמכות הוכרה בפסיקה, אבל אין ספק שהאופן שבו הדברים התפתחו במשפט החוקתי בישראל הוא לא שגרתי, בפרט משהכנסת טרם השלימה את מלאכת כינון החוקה או את מגילת זכויות אדם וטרם השלימה את הפרק החשוב ביותר והחיוני של חוק-יסוד: החקיקה.

אבל גם בהקשר הזה לא צריך להתמקד בשאלת פרוטוקול כזה או אחר משנות התשעים, שמלמד שחברי הכנסת לא התכוונו להסמיך את בית המשפט או שהם הבינו שכך יהיה. אפשר להסתכל על פסקת ההגבלה, על פסקת ההתגברות ועל סעיף שמירת הדינים, ולהגיע למסקנה אחרת שלפיה בוודאי שהייתה הבנה שבית המשפט יוכל לבטל חוקים שיפגעו בזכויות.
כך או כך, הדיון הזה פחות רלוונטי כשבאים לעצב את עקרונות היסוד בסוגיה הזאת היום. השאלה בסופו של דבר היא איך נכון לעצב את השיטה היום. השאלה היא לא האם היה או לא היה מקום שבית המשפט יכיר לפני שנים רבות בשוויון החוקתי כנגזרת של כבוד האדם לפי חוק היסוד, אלא האם רוצים היום, בשנת 2023, להסיר את ההגנה החוקתית על השוויון הקיימת מזה עשרות שנים.
משה סעדה (הליכוד)
לעגן את זה בחוק.
משה טור פז (יש עתיד)
משה, מספיק. אנחנו לא רוצים לשמוע אותך. רוצים לשמוע אותה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת משה טור פז, אני קורא אותך לסדר.
משה טור פז (יש עתיד)
היית סגן ראש מח"ש, תדבר. עכשיו היא מדברת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה קורא לטור פז?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת משה טור פז, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
אביטל סומפולינסקי
ההסדר המוצע - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני יודע. והכלל, אולי לא היית כשאמרתי את זה, כשמישהו קורא הערת ביניים, אני אומר לו, כשמישהו מגיב להערת הביניים ומתחיל ויכוח ודיון, אני קורא לו לסדר מיד.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
תלוי מאיזה צד.
אביטל סומפולינסקי
השאלה היא לא האם בית המשפט היה או לא היה צריך להכיר בעליונות של חוקי היסוד, אלא כיצד נכון לעצב היום הסדרים של עקרונות-על, שחוקים לא יכולים לפגוע או לשנות אותם בקלות.

אלה שאלות מורכבות ביותר וכבדות משקל שצריך לדון בהן. עצם הרעיון שאנחנו רוצים לקדם הסדרה, או שאתם רוצים לקדם הסדרה בנושא הזה, זה בוודאי דבר מבורך ביותר, רק צריך שתהיה פה אכן הסדרה, והיא גם צריכה להיות מאוזנת.

כפי שכתבנו במסמך, אנחנו חושבים שהבסיס להסדרת ביקורת שיפוטית חוקתית הוא קודם כל להסדיר את הליכי החקיקה וחוקי היסוד בכנסת. התפיסה ההיסטורית הייתה שהם יוסדרו בחוק-יסוד: החקיקה. הסדרים אלה נוגעים למהות של כללי המשחק שיחולו על הכנסת. אחרי שתתעצב התשתית הזאת, ניתן יהיה לגזור ממנה את היקף הביקורת השיפוטית. לא שהדבר יהיה נטול מחלוקות כמובן, אפשר להניח שבבית הזה יהיו מחלוקת בין הקולות השונים איך נכון להסדיר את חוק-יסוד: החקיקה, אבל אפשר יהיה לנהל את הדיון הזה על בסיס תשתית משטרית שמתאימה, שמעמידה קודם כול, ובראש ובראשונה, את ההסדר מהותי עצמו וגוזרת את הביקורת השיפוטים מאותו הסדר מהותי.

תחת זאת ההסדרים המוצעים עתה מבקשים להתמקד אך ורק בפריזמה של בית המשפט, לצמצם עד דק את הסמכות של בית המשפט לבקר את הממשלה והכנסת, כאשר אין כל התמודדות עם החסר המהותי המשטרי שיש כיום בחוקי היסוד – העדר הסדרה של החקיקה וחוקי היסוד והמגבלות שחלות על הכנסת והממשלה בהקשר זה. הדברים שלובים זה בזה, והתמקדות רק בבית המשפט כשלעצמה יוצרת חוסר איזון כשלעצמו.

קשה מאד לקיים דיון בשאלת היקף ההתערבות השיפוטית על חוקי יסוד בלי לדון קודם בשאלה מה זה חוק יסוד, ומה רוצים שיהיה כלול בו, ובאיזה אופן הוא צריך להתקבל.

ומילה גם על הדרכים לעיצוב הסדרים מעין אלה. עקרונות היסוד של השיטה צריכים להיקבע מאחורי מסך בערות, וזאת כדי להבטיח כללים הוגנים שלא לוקחים בחשבון ברגע נתון מיהו המנצח ומיהו המפסיד. הדרך הכי טובה לעשות את זה היא כמובן לקבוע את העקרונות האלה בתחילת המשחק, אבל בהינתן שמקימי המדינה סברו שנכון להכריע בסוגיות האלה בהמשך הדרך ולא לכונן חוקה במועד הקמת המדינה, את הרכבת הזו כבר פספסנו.

ולכן כיום יש כל מיני דרכים להבטיח שכללי משחק בסיסיים שנקבעים, לא ייעשו רק כדי להגשים אינטרסים של רוב נתון, אלא מתוך תפישה רחבה ועקרונית של עיצוב משטרי.

האחד, לעצב את הכללים בהסכמה רחבה. זה חלק מהמהות של עקרונות יסוד שהם מעוצבים מתוך ראייה משטרית רחבה, ולא נועדו לשרת רוב פוליטי קונקרטי - -
משה סעדה (הליכוד)
כמו כבוד האדם וחירותו.
אביטל סומפולינסקי
- - כך למשל ההסדר של הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שחוקק בהליך של פשרות כואבות, מתוך הכרה שהוא אינו נחלת הקואליציה בלבד, אלא הוא צריך להתעצב בשיתוף של כלל חלקי הבית. כך למשל הייתה גם פסקת ההתגברות בחופש העיסוק שהתקבלה ברוב של 80 חברי הכנסת. זהו כלל בסיסי ביותר בעיצוב כללים משטריים, כל שכן כלליים כל כך מהותיים כמו אלה המוצעים עתה.

הדרך השנייה היא לעצב את הכללים עם תחולה עתידית, באופן כזה שהכלל שמתעצב במהותו לא נועד לשרת קואליציה מסוימת, והעיצוב הקונקרטי שלו לא מושפע מהידיעה מי המנצח שיפעל על-פיו באופן המידי. כאשר קובעים מועד תחילה עתידי, מראש מביאים לדיון משטרי נקי יותר, מכל הצדדים.

יש הסדרים שההסדר שלהם והעיצוב שלהם נעשה גם בהסכמה רחבה וגם בתחולה עתידית. זה בדרך כלל קורה בהסדרים משטריים מהותיים מאוד, שלא רק מהווים הסדרה של עקרונות משטריים, אלא יש בהם גם משום שינוי כללי המשחק תוך כדי משחק, או שינוי מערכת היחסים למשל בין הרוב והמיעוט. כך היה למשל בקביעת אחוז החסימה, במעבר לבחירה ישירה, כמו שאמרו קודם גם בהסדר האי אמון הקונסטרוקטיבי.

נכון, לאורך השנים הכלל של חקיקת חוקי יסוד מאחורי מסך בערות נשחק מאוד, והיו הרבה מקרים שבהם שינו את חוקי היסוד – בעיקר חוק-יסוד: הממשלה וחוק-יסוד: הכנסת, כדי להגשים באופן אינהרנטי ומובנה אינטרסים רגעיים של הממשלה לצורך הקמת ממשלה קונקרטית. זו בהחלט תופעה לא מבורכת, שעמדנו עליה לא מעט בשנים האחרונות, ועמד עליה גם הייעוץ המשפטי לכנסת, והיא מביאה לשחיקה במעמד של חוקי היסוד ובמהות שלהם. ועדיין, מרבית תיקוני החקיקה האלה לא עסקו בעריכת שינויים משטריים וכל כך מהותיים - -
משה סעדה (הליכוד)
ממשלה חלופית זה לא משמעותי?
אביטל סומפולינסקי
אנחנו נדבר. כבר נדבר.

- - בוודאי לא כמו ההסדר הנוכחי, ועל כן אין בהם כדי ללמד על כלל הבסיס שנותר בעינו – עיצוב משטרי צריך להיעשות מאחורי מסך בערות.

לעניין חוק יסוד ממשלת החילופים דיבר על זה גם היועץ המשפטי. חוק יסוד ממשלת החילופים בהסתכלות הרחבה שלו הסדיר את מערכות היחסים בתוך הקואליציה, הסדיר את הקמת הממשלה. זה היה השינוי המהותי המשטרי שהוא הביא. זה לא אומר שלא הייתה לו השלכה גם - - -
משה סעדה (הליכוד)
יש לזה השלכה משמעותית.
אביטל סומפולינסקי
הייתה לו השלכה מסוימת גם על יחסי רוב מיעוט.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא לא מסדיר יחסים בין רשויות.
היו"ר שמחה רוטמן
עו"ד אביטל סומפולינסקי, דיבר קודם היועץ המשפטי לוועדה על האפשרות לפזר את הכנסת, שאני חושב שזה כלי די משמעותי בתור כלי של האופוזיציה, אפשר לדבר עליו, כאשר נקבע בחוק יסוד שכאשר אני מצביע כחבר אופוזיציה בעד חוק לפיזור הכנסת, מלביש חוק היסוד על דעתי, בניגוד למה שנהג קודם לכן, את ההוראה שבמקום נפתלי בנט ראש ממשלה יהיה יאיר לפיד ראש ממשלה בהלבשה על הצבעה. הוא לא אומר לי: תעשה שתי הצבעות, תדון, תחליף, אלא קובע שבשנייה שאני מצביע בעד פיזור הכנסת, כי אני חושב שהממשלה גורמת נזק, אני צריך להכיל פנימה עוד נזק מאוד מאוד גדול של החלפת ראש ממשלה גרוע בראש ממשלה גרוע יותר.
רם בן ברק (יש עתיד)
זו המצאה של ממשלת נתניהו.
משה טור פז (יש עתיד)
ראש ממשלה מעולה בראש ממשלה יותר. למה? אתה סתם הורס לעצמך.
קריאות
- - -
משה טור פז (יש עתיד)
חבר הכנסת רוטמן, אתה אומנם יושב-ראש הוועדה, אבל אתה עושה פה שכונה.
היו"ר שמחה רוטמן
האם כאשר בממשלה הקודמת הצעתם את החוק הזה כהצעת חוק ממשלתית מטעמכם, זו הייתה הצעת חוק שמשרד המשפטים חתום עליה – האם כאשר הצעתם את הצעת החוק הזאת אמרתם, או כתבתם, או התנגדתם להחלתה באופן מידי.
גלעד קריב (העבודה)
היא לא עוסקת בנושא הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
מותר לי לשאול?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כבוד היושב-ראש, אמרת שיהיה לנו לכל אחד 5-4 דקות. אנחנו ממתינים.
משה טור פז (יש עתיד)
אחרי שהוא עשה שכונה עם ראש ממשלה טוב יותר וטוב פחות הוא שאל גם שאלה.
היו"ר שמחה רוטמן
מותר לי לשאול?
גלעד קריב (העבודה)
הכול מותר לך...
אביטל סומפולינסקי
כאשר הגיעו הסדרים משטריים שונים, גם ביחס לחוק ממשלת חילופים וגם ביחס לתיקונים שלו, ההבנה שלנו והניתוח שלנו, ואנחנו עומדים מאחורי הניתוח הזה גם היום, לא הייתה השפעה כל כך דרמטית, לא במהות שלה, לא בשינוי המשטרי המהותי שלה ולא במתן הכוח הכול כך בלתי מוגבל לרוב.

אפשר לבוא ולתת הרבה דוגמאות, והדבר הזה נובע מהעובדה שאין במדינת ישראל עדיין חוק-יסוד: חקיקה, שקובע כלל ברור, ונראה לי goes without saying שאם היינו מאחורי מסך בערות, היינו קובעים אותו, שהסדרים משטריים קובעים תמיד במבט קדימה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זה goes without saying, אבל כאשר עשו את זה בממשלה הקודמת, אתם לא מנעתם מהם ולא אמרתם על זה מילה, כולל להפיץ את ההסדר ל-72 שעות.
רם בן ברק (יש עתיד)
לדעתך היה צריך לעשות את זה גם בממשלה הקודמת?
משה טור פז (יש עתיד)
אתם מתקן עוול בעוול. זה מה שאתה עושה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מתקן עוול בעוול.
משה טור פז (יש עתיד)
המשנה ליועצת המשפטית, האם מה שאת אומרת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מתקן עוול בעוול, אני תוהה - - -
משה טור פז (יש עתיד)
אתה מתקן עוול במאה עוול.
היו"ר שמחה רוטמן
- - - אני תוהה כיצד היועץ המשפטי לממשלה החליט פתע פתאום, כאשר מדובר בשינוי שפוגע בסמכויותיו שלו, שזה כל כך מהותי, וכאשר פגעו ב - - - זה לא הזיז להם. זו השאלה.
גלעד קריב (העבודה)
מדובר בשינוי החוקתי הכי מקיף בתולדות מדינת ישראל שאתם עושים בבליץ של חקיקה. מספיק כבר עם הפייק ניוז הזה. אתם עושים פה בליץ של חקיקה.
משה סעדה (הליכוד)
קריב, הכול בסדר הבוקר?
גלעד קריב (העבודה)
לא. הכול לא בסדר כבר כמה חודשים.
משה סעדה (הליכוד)
תשתה מים קרים.
משה טור פז (יש עתיד)
משה סעדה, מי שמדבר.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה מפריע לי, חבר הכנסת טור פז, לשאול שאלת הבהרה.
גלעד קריב (העבודה)
שמענו אותך.
משה סעדה (הליכוד)
העם החליט, קריב, תתרגל לזה.
גלעד קריב (העבודה)
העם לא החליט. תפסיק עם הדמגוגיה הזאת.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
איזה עם החליט?
קריאות
- - -
משה טור פז (יש עתיד)
משה סעדה, תשתה את המים שלך, העם החליט.
רם בן ברק (יש עתיד)
למדת מילה – העם.
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור, העם החליט שאנחנו ניאבק בכוונות שלכם.
משה סעדה (הליכוד)
ארבע שנים - - -
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור. שמענו אותך.
משה טור פז (יש עתיד)
משה סעדה, תחזור למח"ש, נראה לי כבר היה יותר טוב. כנראה שאתה מתוסכל.
גלעד קריב (העבודה)
בדיוק, לך תתקן את הליקויים, אדוני.
טלי גוטליב (הליכוד)
מה הקשר? תחזור למח"ש. מי שואל אתך, נו?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מנסה להגן יותר על זכויותיהם של חברי האופוזיציה מאשר על חברי הקואליציה בשביל להיות הוגן, זה ממש לא עוזר לי.
טלי גוטליב (הליכוד)
נבחר העם...
אביטל סומפולינסקי
בחוק יסוד ממשלת חילופים, חבר הכנסת משה סעדה, השאלה על התחולה המידית עלתה פה גם בכנסת, עלתה גם בבית המשפט, בית המשפט ראה את המקרה הזה כמקרה קצה. הוא אומנם דחה את העתירה, אבל ראה את זה כמקרה קצה עד כדי הוצאת צו על תנאי מאוד מאוד חריג ביחס לשאלה הזאת, ובית המשפט קבע שתחולה מידית של הסדר חוקתי אכן יכולה לעלות לכדי שימוש לרעה בסמכות המכוננת. כך שהשאלה הזאת היא בהחלט שאלה שצריך לדון בה. אם ראינו ממשלת חילופים כמקרה קצה, אז עכשיו אנחנו נמצאים - - -
משה סעדה (הליכוד)
בית משפט אפשר את זה, כי הוא הבין את הצורך הציבורי. זו הסיבה שבית המשפט העליון אפשר את הסדר הקצה הזה. גם פה יש צורך ציבורי, ולכן גם את זה הוא בעזרת השם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סעדה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
פה אין צורך ציבורי.
משה טור פז (יש עתיד)
צורך ציבורי להציל עבריינים.
היו"ר שמחה רוטמן
בבקשה, אני לא מרשה להתייחס להערות ביניים.
אביטל סומפולינסקי
הצורך הציבורי שבית המשפט מצא בחוק ממשלת חילופים היה גם ההסדרה המידית שלו, כדי לאפשר את הקמת אותה הממשלה. אני לא בטוחה שאנחנו יודעים להסביר למה הצורך החיוני בתחולה מידית של ההסדר היא דווקא שהוא יחול עכשיו. אבל הסוגיה הזאת - - -
משה סעדה (הליכוד)
אמון הציבור במערכת המשפט, שהיא חשובה לך - - -
משה טור פז (יש עתיד)
אתה תגדיל את האמון כשאתה תבחר את השופטים? הם ירדו מ-40% ל-20%. 20% אמון של העם בפוליטיקאים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש. תודה. תודה. עו"ד סומפולינסקי, אני אשמח מאוד אם תתייחסי להצעה שנמצאת על השולחן. כמו שאמרתי ליועץ המשפטי לוועדה, קל מאוד, ולדעתי זה לא ראוי, אבל לדעתי זו כבר בעיה שלכם – קל מאוד לדבר בסופרלטיבים על הסדר שלא רואים את כולו ולא מתייחסים לכולו. יש כרגע הצעת חוק שמונחת על השולחן, היא נמצאת מול פנינו, יש בה נוסח. אין בה פחות מ-61. גם שם ביקשנו להתמקד השבוע, ואני בטוח שתלוו אותנו גם בהמשך הדיונים.
ביקשנו להתמקד השבוע בשתי סוגיות
האחת, אי-פסילת חוקי יסוד ואפשר לקרוא לזה "אי-שפיטות חוקי יסוד", חוסר שפיטות; והנושא השני זה הרכב הוועדה לבחירת שופטים. אני אשמח אם תתייחסו לטיב ההסדרים, אפילו אם בא לכם לרדת לרמת הסעיף או ברמה הכללית, אבל אני מבקש שתתייחסו לזה.
אביטל סומפולינסקי
אני אגיע לזה. אני רק רוצה להגיד שכל הדברים שלי עד עכשיו התייחסו באופן קונקרטי לרפורמה שמוצעת כרגע בחוק היסוד.
טלי גוטליב (הליכוד)
איך?
היו"ר שמחה רוטמן
את דיברת על פחות מ-61 למשל.
אביטל סומפולינסקי
תיקנו אותי, ותיקנתי את עצמי.

מכל מקום, ככל שההסדר המוצע יתקבל כפי שהוא, רק היה חשוב לי להבהיר, הבעיה של מועד התחילה תהיה בטלה בשישים אל מול בעיית המהות נוכח הפגיעה בעקרונות יסוד דמוקרטיים. זה לא משנה איזו ממשלה תפעיל אותו. העדר הבלמים והאיזונים הוא הבעיה העיקרית של ההסדר.

בהנחה שהדיונים בוועדה יובילו להתגבשות הסדר אחר, מאוזן יותר, צריך יהיה כמובן לבחון את שאלת התחולה שלו, שהיא נגזרת של השאלה מה המשמעות שלו על מערכת היחסים בין הרוב והמיעוט, ועד כמה זה מגדיל את כוחו של הרוב, בין היתר, שחוקק את ההסדר.
טלי גוטליב (הליכוד)
מה המשמעות לזה שאנחנו נבחרי עם והביאו אותנו עד הלום לחוקק? הם הביאו אותנו היום לחוקק, ונתנו בנו אמון היום כדי לחוקק.
משה טור פז (יש עתיד)
יש מגבלות גם לנבחרי העם.
טלי גוטליב (הליכוד)
רק רגע.
דבי ביטון (יש עתיד)
לא נתנו לכם מנדט לעשות מה שאתם רוצים.
רם בן ברק (יש עתיד)
- - - יש הגבלות.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני לא מבינה. רם, אני רוצה להבין - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
מחר תחליטו שאפשר לנסוע ברמזור אדום, זה בסדר כי זה מה שהעם החליט?
טלי גוטליב (הליכוד)
רם, כמו שבחרו בך, אם אתה היית בקואליציה, היו בוחרים בך כדי שתחוקק - - -
משה טור פז (יש עתיד)
גם למקום הזה יש גבולות ומגבלות.
קריאות
- - -
טלי גוטליב (הליכוד)
די נו, למה נבחרנו? אולי נלך לישון...
היו"ר שמחה רוטמן
אפשר בבקשה?
רם בן ברק (יש עתיד)
אני רוצה לשאול אותך - - -
משה טור פז (יש עתיד)
יש גבולות ומגבלות.
היו"ר שמחה רוטמן
אפשר בבקשה, רבותיי?
טלי גוטליב (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, שאלתי את היועצת המשפטית, הרי אנחנו נבחרנו עכשיו לחוקק, עכשיו.
משה טור פז (יש עתיד)
יש חוקים שחלים מהכנסת הבאה. מה קרה?
טלי גוטליב (הליכוד)
לא. אין. תראה לי אחד שחוקקת שנכנס לכנסת הבאה. תראה לי אחד כזה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
טלי. טלי.
משה טור פז (יש עתיד)
שמעת. חוק הכשרות שנה קדימה. המון דברים.
היו"ר שמחה רוטמן
די.
משה סעדה (הליכוד)
שינוי בהרכב בבחירת דיינים שנה קדימה?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת משה סעדה, גם אתה כבר בקריאה. די.
טלי גוטליב (הליכוד)
דיינים שנה קדימה, ממש.
רם בן ברק (יש עתיד)
אני בתור מחוקק - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
אתם חוקקתם שינוי ועדת מינוי דיינים מהרגע להרגע. זה אתם.
רם בן ברק (יש עתיד)
אני בתור מחוקק רוצה שיגבילו אותי אם אני עושה דברים לא חוקתיים.
טלי גוטליב (הליכוד)
מה לא חוקתי בזה?
קריאות
- - -
טלי גוטליב (הליכוד)
מה לא חוקתי בזה?
היו"ר שמחה רוטמן
אני אתחיל קריאות, רבותיי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מתי מתייחסים?
היו"ר שמחה רוטמן
נהוג להתייחס לדברים של דובר אחרי שהוא מסיים, אבל אולי גם זה מנהג חדש בכנסת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רוטמן, הציניות לא הולמת אותך.
אביטל סומפולינסקי
יושב-ראש הוועדה התייחס קודם לזה שלא יודעים מה החלקים האחרים של הרפורמה, וזה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו כשאנחנו מסתכלים על עיצוב של אופי השיטה, כשכל הרעיון של עיצוב של אופי השיטה במדינה דמוקרטית זה איזונים ובלמים. לכן העובדה שאנחנו לא יודעים על החלקים האחרים מקשה מאוד על הבחינה הכוללת של ההסדר.

בסופו של דבר יכולים להיות כמה מודלים. דווקא בגלל שהעניין הוא לא משוואה אחת ברורה – והתפקיד הכמעט יחיד שלנו בעיצוב משטרי שכזה זה לוודא שהשורה התחתונה מביאה למשוואה שעדיין שומרת על איזונים ובלמים – כשאנחנו לא רואים את התמונה המלאה, אז אנחנו עושים את הדבר הזה מתוך מסך ערפל.
היו"ר שמחה רוטמן
איכשהו שתקתם כשזה קרה צעד אחד צעד בלי לראות תמונה מלאה במשך 30 שנה. תמשיכי, בבקשה.
משה טור פז (יש עתיד)
הקוזק הנגזל חזר.
היו"ר שמחה רוטמן
אגב, תלמדו, הערת ביניים, ככה אפשר לעשות אותה, במשפט, לא בנאום.
רם בן ברק (יש עתיד)
אנחנו לומדים ממך המון. אנחנו מסתכלים עליך ולומדים כל הזמן.
היו"ר שמחה רוטמן
בהצלחה.
אביטל סומפולינסקי
בכל מקרה, גם כשמתייחסים להסדר שמוצע כרגע, כבר עכשיו אפשר לראות שיש חוסר קוהרנטיות מובהק בין החלקים השונים שלו. מצד אחד, מבקשים להעביר את השליטה של הבחירה בוועדה לבחירת שופטים לידי הדרג הפוליטי, הקואליציוני, בגלל הטענה לעיסוק המוגבר של בית המשפט בסוגיות ציבוריות חוקתיות. ואולם, בחלקים אחרים של ההסדר מבקשים לקבוע הסדר אשר באופן מעשי יוציא את בית המשפט מהתמונה בסוגיות החוקתיות וגם בחלק נכבד מהסוגיות המינהליות-הציבוריות. הדברים ממש מהווים סתירה האחד לשני. הסדר אחד סותר את ההסדר השני.

למעשה, אם יתקבלו שני הפרקים של ההסדר המאיינים את הביקורת השיפוטית החוקתית ומצמצמים עד מאד את הביקורת השיפוטית המינהלית, אז גם לדעתנו יהיה מקום לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים - - -
משה סעדה (הליכוד)
כל העילות נשארות חוץ מסבירות. אני רק מדייק. כל העילות: שרירות, אפליה, שוויון – נשארות.
רם בן ברק (יש עתיד)
איך מי שיצא יכול לחזור אם הם בחוץ ואתה בפנים? איך הם יבקשו ממך לחזור? איך בדיוק הם יעשו את זה?
היו"ר שמחה רוטמן
שולחים - - -, שולחים ווטסאפ. יש המון טכנולוגיות, טכנולוגיות חדשניות, לשלוח פתק למשל ליושב-ראש הוועדה. זו פרקטיקה שמעולם לא קרתה. המצאה חדשה, פתקים.
רם בן ברק (יש עתיד)
אני מבקש להכניס אותם. אני מבקש תכניס אותם בבקשה. עברה למעלה מרבע שעה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
אביטל סומפולינסקי
חבר הכנסת סעדה, בדיוק בגלל זה הבחנתי - - - הביקורת השיפוטית החוקתית, כשבניתוח שלנו ההסדר הזה כמעט מאיין אותם - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה מכניס אותם?
היו"ר שמחה רוטמן
עוד לא.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הם ביקשו.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. הם לא.
רם בן ברק (יש עתיד)
הם ביקשו דרכי.
אביטל סומפולינסקי
- - לבין הביקורת השיפוטית המינהלית שהתייחסנו אליה ברמה של צמצום. זו ההבחנה בין שני הדברים.
משה סעדה (הליכוד)
צמצום קל, כי רוב העילות נשארות.
גלעד קריב (העבודה)
צמצום קל.
אביטל סומפולינסקי
יבוא לכאן המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, גיל לימון, ואנחנו נדבר על - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מבקשת שהם ייכנסו.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, לא להפריע בבקשה.
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, את בקריאה שנייה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
סליחה, תכניס אותם.
היו"ר שמחה רוטמן
את רוצה להיפגש איתם? את בקריאה שנייה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה אתה לא מכניס חברי ועדה?
היו"ר שמחה רוטמן
אם הם יבקשו - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
הם ביקשו.
היו"ר שמחה רוטמן
אם הם יבקשו, הם יוכלו - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה זה?
היו"ר שמחה רוטמן
אפשר בבקשה? תודה.
אביטל סומפולינסקי
בכל מקרה, אם שני ההסדרים האחרים יתקבלו, אכן יש גם לעמדתנו מקום לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים.
רם בן ברק (יש עתיד)
פורום קהלת שלח יועץ משפטי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת רם בן ברק, אני קורא אותך לסדר פעם נוספת.
רם בן ברק (יש עתיד)
ראיתי שעוד עורך דין נמצא שם. הוא מטעם הכנסת?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת רם בן ברק - -
רם בן ברק (יש עתיד)
רק תענה לי על השאלה.
היו"ר שמחה רוטמן
- - יש מי שמדברת עכשיו מטעם היועצת המשפטית לממשלה, ואתה מפריע.
רם בן ברק (יש עתיד)
אתה צודק. האמת, אלה דברי הטעם היחידים שנשמעים פה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הייעוץ המשפטי, ממי צריך לבקש?
אביטל סומפולינסקי
אכן יהיה מקום לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אבל לכיוון הפוך לגמרי, להכללת גורמי מקצוע בלבד בהליך בחירה של ערכאות מקצועיות. והדברים לא נאמרים כדי לומר - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
הינה, שלחנו. הם בכלל לא בחוץ, מי שביקש להיפגש.
משה סעדה (הליכוד)
הם לא בחוץ והם לא בלחץ להיכנס.
טלי גוטליב (הליכוד)
אנחנו בודקים כל דבר שאתם אומרים.
משה טור פז (יש עתיד)
מזל, סגן ראש מח"ש עומד לשירותכם.
היו"ר שמחה רוטמן
די.
טלי גוטליב (הליכוד)
אנחנו נבדוק את העובדות.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שאני מסתדר. תודה רבה.
דבי ביטון (יש עתיד)
אנחנו יכולים לקרוא להם מהלשכה.
טלי גוטליב (הליכוד)
כן, ברור...
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אמרתם שהם צובאים על הדלתות.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת טלי גוטליב.
רם בן ברק (יש עתיד)
מאיפה היועץ החיצוני בוועדה?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת רם בן ברק.
רם בן ברק (יש עתיד)
מאיפה הוא?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת רם בן ברק.
רם בן ברק (יש עתיד)
הוא בכלל עורך דין? מאיפה הוא?
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. אני אקרא לסדר מעכשיו עם פחות אזהרות.
אביטל סומפולינסקי
הדברים לא נאמרים כדי לומר שאין מקום לגדר את הביקורת השיפוטית החוקתית. זו בהחלט סוגיה שיש מקום לבחון אותה לעומק. אבל צריך לשמר קוהרנטיות בין החלקים השונים, ושהבסיס להגבלות האלה יהיה הגיוני וכמובן חייבים לשמור על איזון.

לכן למעשה יש קושי בכך שהוועדה התחילה את הדיון דווקא בהרכב הוועדה לבחירת שופטים. היום גם פורסם שיש כוונה לפצל, ולמעשה להכניס את החלקים האלה כחלקים ראשונים בעיצוב של ההסדר. לפני שאנחנו שואלים את השאלה מה צריך להיות הרכב הוועדה לבחירת שופטים, צריך לדון בשאלה מה התפקיד שאתם מבקשים לייעד לבית המשפט. שיטת המינויים היא נגזרת ברורה של השאלה הזו, ולא להפך. כך זה היה בכל העולם, כך זה היה גם בישראל, כך זה צריך להיות גם עכשיו.

ובכל זאת, מאחר שהוועדה לבחירת שופטים נדונה פה במספר דיונים, שעקבנו אחריהם כמובן, יש לנו חוות דעת שמתייחסת לדברים בהרחבה, אז אני אתייחס לדברים במבט ציפור, מלמעלה.

בהתחשב בגידור ובצמצום של העיסוק של בית המשפט בסוגיות שעל הפרק, שאנחנו חושבים שהוא כשלעצמו מרחיק לכת ביותר, למעשה כל הצידוקים הנטענים ביחס להרכב הוועדה לבחירת שופטים נשמטים.

ואולם, גם בהתייחס למבנה הנוכחי של בית המשפט ולמקום שיש לו כיום בשיח הציבורי-החוקתי, לעמדתנו השינוי המוצע יפגע קשה בעצמאות השיפוטית שהיא עקרון יסוד בהפרת רשויות ובאמון הציבור.

ההסדר שיש היום ביחס למינוי שופטים לבית המשפט העליון בהחלט נותן מקום משמעותי להיבט החוקתי שבית המשפט דן בו – הוא משלב בין הרשויות השונות, נותן משקל שווה לכל אחת מהן, כך שאין וטו מכריע לאף אחת מהן. יש הליך בחירה משותף שבו לא ניתן למנות שופטים לבית המשפט העליון בלי הסכמה של הדרג הפוליטי. ההסדר נקבע לפני כעשור, והוא נועד בדיוק לתת מענה על הטענה שבית המשפט העליון עוסק בסוגיות חוקתיות-ציבוריות, ושבעולם לבתי המשפט מהסוג הזה יש ייצוג של דרגים נבחרים ולצורך בגיוון של בית המשפט. כל הדברים האלה הוצבו בדיוק ברוב שנקבע ביחס לבית המשפט העליון, זה נבנה בשביל לתת מענה לדבר הזה.

כעת מבקשים לעשות משהו אחר, להפוך את המינוי של השופטים למינוי פוליטי שבו הממשלה והקואליציה הם שיבחרו את השופטים, לא רק לבית המשפט העליון, לכל הערכאות.
טלי גוטליב (הליכוד)
הכול פוליטי.
אביטל סומפולינסקי
פוליטיזציה של מערכת המשפט לא תגדיל את העצמאות השיפוטית - - -
משה טור פז (יש עתיד)
יש גם עניינים - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
הכול פוליטי.
משה טור פז (יש עתיד)
העם בחר, אבל עדיין יש דברים ענייניים.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי.
טלי גוטליב (הליכוד)
תשאלו את אבי חימי.
משה טור פז (יש עתיד)
החבר שלך? מה את רוצה?
טלי גוטליב (הליכוד)
תשאלו את אבי חימי מה קורה כשעוברים מימין לשמאל.
היו"ר שמחה רוטמן
חברים.
אביטל סומפולינסקי
בהמשך לדברים שאמרת קודם, פוליטיזציה של מערכת המשפט לא תגדיל את אמון הציבור בה, היא תשיג תוצאה - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
גם פוליטיזציה של הייעוץ המשפטי.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
די.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי, את בקריאה שנייה.
דבי ביטון (יש עתיד)
את המעשה הוא עשה כשהוא היה בימין.

- - - תושג תוצאה בדיוק הפוכה ממה שהרפורמה מבקשת להשיג. הדברים נכונים ביתר שאת בהינתן המבנה הפרלמנטרי הישראלי והחולשה המובנית של הכנסת אל מול הממשלה - -
משה סעדה (הליכוד)
דילגת על לשכת עורכי הדין.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת משה סעדה, אני קורא אותך לסדר.
משה סעדה (הליכוד)
תודה.
אביטל סומפולינסקי
- - מה שמעמיד את בית המשפט כרשות היחידה העצמאית אשר באמת יכולה להיות בלם על פעולות השלטון.

שאלה אחת היא, האם צריכים להיות בוועדה לבחירת שופטים נציגים של לשכת עורכי הדין, ושאלה אחרת, וזאת השאלה שעומדת כיום על הפרק בהסדר המוצע, זה האם בוועדה לבחירת שופטים צריך להיות לממשלה ולקואליציה רוב מכריע לבחירת שופטים.
משה סעדה (הליכוד)
זה גם וגם.
אביטל סומפולינסקי
לא. אלה שתי שאלות נפרדות לגמרי.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סעדה. הבעיה שאתה מנהל איתה שיג ושיח תוך כדי שהיא מציגה את העמדה שלה. תן לה לסיים.
אביטל סומפולינסקי
גם הטענה כי מדובר בהסדר מקובל בעולם, כפי שציינו בחוות הדעת, הטענה הזאת אינה מדויקת כלל וכלל.

אפשר לחשוב על מודלים שונים של בית משפט שדן בסוגיות חוקתיות, וגם בהקשר הזה אין מודל אחד שהוא ואין בלתו. ואולם, המודל של בחירת שופטים, כפי שאמרתי, נגזר בראש ובראשונה מהמבנה של הרשות השופטת. כל עוד לא מוצע על הפרק לשנות את המבנה של הרשות השופטת, ולהבנתי אין על הפרק הצעה למשל לכונן חוקה ולהקים בית משפט לחוקה, אז נקודת המוצא לדיון כולו היא שזה המבנה הקיים של הרשות השופטת.
משה סעדה (הליכוד)
אולי בשלב ג'.
אביטל סומפולינסקי
יכול להיות שזה שלב ג'.
גלעד קריב (העבודה)
ביקשנו שתציגו.
אביטל סומפולינסקי
בית משפט העליון בישראל הוא גם עוסק, ואפילו בעיקר, בסוגיות מקצועיות מתחום המשפט האזרחי, הפלילי והמינהלי, וגם עוסק בסוגיות חוקתיות וציבוריות. ההיקף של העיסוק בסוגיות החוקתיות שלו הוא מצומצם ביותר, וגם לזה צריך לתת משקל. מכל מקום לא מדובר בבית משפט לחוקה, אלא בבית משפט מורכב הרבה יותר.
טלי גוטליב (הליכוד)
הוא עוסק גם בסוגיות פוליטיות. אתם שוכחים. הכול מתחיל בזה שבג"ץ עוסק בדברים פוליטיים.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת טלי גוטליב.
אביטל סומפולינסקי
יש שונות גדולה בין המדינות, אבל ניתן לגזור מאפיינים מרכזיים של מודלים שונים, אשר אף אחד מהם אינו דומה למודל המוצע כעת: יש מדיניות שבהן יש הפרדה בין בית משפט לחוקה ליתר הערכאות. את זה ראינו בהרבה מדינות של המשפט הקונטיננטלי באירופה. בבית המשפט לחוקה אכן יש מודל של בחירה משמעותית של דרג פוליטי את השופטים, אבל מדובר במודל של ביזור כוח – בחירה על-ידי בתים שונים המייצגים ייצוגיות שונה, רוב מיוחד המחייב הסכמה עם המיעוט ועוד.

מעבר לזה שבית המשפט העליון בישראל אינו בית משפט לחוקה, וכבר בכך יש כדי להקשות על גזירה שווה מהמודל הזה, לא מוצע כעת לקבוע הסדר של הסכמה רחבה של הדרג הנבחר למינוי שופטים, אלא שליטה מלאה של הממשלה והקואליציה על בחירת השופטים. זה לא הדגם שמקובל להקמת בתי משפט לחוקה באירופה. זה שונה מהתפישה הבסיסית של איך בנויים בתי המשפט לחוקה באירופה. ושוב, הדברים מקל בחומר בהינתן שבמדינת ישראל בית המשפט העליון אינו בית משפט לחוקה. המשמעות היא שאין כללי משחק נוקשים – לא באופן ההתנהלות של הכנסת והממשלה ולא במהות – אין לנו מגילת זכויות אדם. בנסיבות אלה ההגדלה של המקום של הדרג הנבחר כשלעצמה היא סוגיה שצריך לבחון אותה.

במדינות שבהן בית המשפט הוא בית משפט העליון הוא גם מקצועי וגם עוסק בהיבטים חוקתיים – יש מגוון של מודלים – יש בחירה על ידי דרג מקצועי בלבד, יש מדינות שבהן הבחירה היא במעורבות של הדרג הפוליטי, כמו בישראל.
היו"ר שמחה רוטמן
באיזה מקומות יש בחירת דרג מקצועי בלבד, עו"ד אביטל סומפולינסקי?
אביטל סומפולינסקי
למשל בבריטניה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. ממש לא. בלבד? חשוב לדייק מאוד בדברים האלה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה אתה תוקף אותה?
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל שאלה.
טלי גוטליב (הליכוד)
הוא שואל.
גלעד קריב (העבודה)
כמו שאתה דייקת בשבוע שעבר בהצגה שלך את הדוח.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה לתקוף?
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, אתם מרגישים נתקפים כששואלים שאלה.
גלעד קריב (העבודה)
לא. הכול בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
הבאת דוגמה את בריטניה. האם בבריטניה יש דרג מקצועי בלבד?
אביטל סומפולינסקי
לא. אני מגיעה לבריטניה. ביוון למשל.
היו"ר שמחה רוטמן
האם ביוון יש דרג מקצועי בלבד שבוחר את השופטים לערכאה - - -
גלעד קריב (העבודה)
קראנו את הדוח.
טלי גוטליב (הליכוד)
תנו לו לשאול, ותנו לנו לשמוע מה הוא שואל.
היו"ר שמחה רוטמן
דיברת על מקומות שבהם יש ערכאה אחת שמתעסקת בכול, לא חוקתי. ביוון זה בית משפט חוקתי ובית משפט רגיל, אז בואי נדבר על מקומות שבהם יש ערכאה שמתעסקת בכול.
אביטל סומפולינסקי
אני כבר אתייחס לזה, אני אביא דוגמאות.
טלי גוטליב (הליכוד)
שנבין עכשיו את ההקשר. זאת השאלה. אנחנו רוצים להבין. יש כותרות פומפוזיות, שנדע מה עומד מאחוריהן.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי, השאלה ברורה וגם היעדר התשובה.
אביטל סומפולינסקי
יש מדינות שבהן הבחירה היא במעורבות של הדרג הפוליטי בשילוב עם הדרג המקצועי כמו בישראל, ויש גם מדינות, שהוזכרו לא מעט פה, במשפט המקובל, אבל לא רק, שהבחירה היא על ידי הממשלה או שר המשפטים.
טלי גוטליב (הליכוד)
איפה יש נציגים של לשכת עורכי הדין?
היו"ר שמחה רוטמן
טלי, אני קורא אותך לסדר פעם שלישית. תצאי. בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
יש בוועדות המייעצות.

(חברת הכנסת טלי גוטליב יוצאת מחדר הוועדה).
אביטל סומפולינסקי
ואולם, בחינה מעמיקה יותר של מדינות אלה מצביעה על כך שבתורה שבעל-פה ולפעמים גם בתורה שבכתב, המציאות היא שונה לחלוטין וכי בפועל הבחירה של השופטים נעשית בשילוב מאוד מאוד משמעותי של הליך מקצועי שלפעמים הוא ממש בגדר החלטה מחייבת. עמדה על זה גם המועצה בונציה בהחלטות שלה על אופן מינוי בחירת שופטים, עמדנו על זה בהרחבה בחוות הדעת. המציאות היא אפוא הרבה יותר מורכבת מאיך שהיא מוצגת בדברי ההסבר.

אכן בארצות-הברית למשל יש בחירה פוליטית של שופטים, אבל המבנה המשטרי שלה כל כך שונה מאיתנו, שהוא בנוי על בלמים ואיזונים אחרים שקשה מאד לבודד אותם רק להליך בחירת השופטים. סנאט, קונגרס נשיא, הליך חקיקה שבו אין לשלטון רוב מובנה, חוקה נוקשה, קציבת קדנציות. וגם צריך לזכור כי האמון בבית המשפט העליון בארצות-הברית על רקע הפוליטיזציה הוא נמוך, כך שגם בהיבט הזה התכלית שביסוד ההסדר לא תוגשם.

בישראל כפי שציינתי נבחר מודל משולב, שמבטא את הדואליות של בית המשפט, ואת ההכרה בזה שנוכח העיסוק שלו בסוגיות חוקתיות, יש הצדקה למעורבות פוליטית בבחירה שלו, אשר מייצרת את המגוון ואת המשקל השווה לכל אחת מהרשויות. ושוב, אי-אפשר היה למנות לבית המשפט העליון שופטים ללא הסכמה של הדרג הפוליטי, ולדרג הפוליטי יש השפעה - - -
משה סעדה (הליכוד)
רק ב-2009. רוב הנשים זה לא היה.
היו"ר שמחה רוטמן
משה.
אביטל סומפולינסקי
נכון. אני אתייחס לזה בעוד רגע.

עוד אציין, כי בערכאות הדיוניות המקצועיות – המודל המקובל בעולם הוא בחירה שיש בה מעורבות מאוד מאוד מוגברת של הדרג המקצועי. לכן, ביחס לערכאות האלה אין שום תשתית השוואתית לשינוי המוצע ביחס לבית המשפט המחוזי, השלום, משפחה ועבודה.

הרכב הוועדה לבחירת שופטים עוצב בשנות החמישים מתוך ראיית הנולד ומתוך הבנה עמוקה של החשיבות ביצירת מערכת שיפוטית עצמאית שתהווה בלם אל מול הממשלה.
היו"ר שמחה רוטמן
סליחה, ב-1953 הם קבעו את ההסדר כדי שהוא יהיה בלם מול הכנסת?
אביטל סומפולינסקי
כשרוצים לייצר מערכת שיפוטית עצמאית, וכאשר חברי הכנסת דנים בשאלה האם נכון לייצר פוליטיזציה של מערכת המשפט, ושלא נכון שיהיו נציגי הקואליציה, הם בדיוק רואים לנגד עיניהם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא. אני שאלתי על 1953.
אביטל סומפולינסקי
מה שהם לא רואים לנגד עיניהם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
שאלה מאוד פשוטה. האם ב-1953, כאשר הכנסת קבעה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, היא ראתה אל מול עיניה בית משפט שיכול לבטל חקיקה של הכנסת?
אביטל סומפולינסקי
אני בדיוק מגיעה למשפט הבא.
גלעד קריב (העבודה)
אבל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זה מה שהיא אמרה. אני מנסה להבין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא. זה לא מה שהיא אמרה.
גלעד קריב (העבודה)
זה ממש לא הדיון. אתה זה שמדבר על כל העם מבוקר עד ערב.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מסכים איתך שזה לא הדיון, פשוט היא אמרה את זה.
גלעד קריב (העבודה)
היא דיברה על עצמאות מערכת המשפט.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מסכים איתך שזה לא הדיון.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת רוטמן, יש גם את רוח חוות הדעת.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, אני משתדל - - -
גלעד קריב (העבודה)
העצירה הזאת כל שנייה.
היו"ר שמחה רוטמן
ממש לא כל שנייה.
גלעד קריב (העבודה)
גם יושב-ראש ועדה יכול לרשום את ההערות ולאפשר ליועצת משפטית לממשלה להציג את העמדה.
היו"ר שמחה רוטמן
עו"ד אביטל סומפולינסקי דיברה גם הרבה זמן ברצף וגם הרבה זמן בכלל עובדתית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה שאתה נותן לה...
היו"ר שמחה רוטמן
אני חייב לומר, וכך אני נוהג גם לגביי, ואמרתי את אותו דבר גם ליועץ המשפטי של הוועדה, כאשר יש מחלוקת עם דבריי, נא לרשום הערות. כאשר נאמרת על ידי, ביקשתי ממנו את זה מפורשות, אני חוזר על הבקשה – כאשר נאמרת על ידי אמירה לא נכונה, נא לעצור אותי מיד ולבקש הבהרה. אני שומר גם לעצמי את הזכות הזאת. כמו שנאמר לגבי דוגמת בריטניה, ועצרתי, וברוך השם בגלל העצירה שלי, הדברים הועמדו על דיוקם - - -
גלעד קריב (העבודה)
עוד לא עמדו על דיוקם. כשניכנס לבריטניה, אז התמונה הרבה יותר מורכבת ממה שאתה אומר.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אני לא הצגתי את בריטניה. מי שהציג את בריטניה - - -
גלעד קריב (העבודה)
אתה הצגת בשבוע שעבר את הדוח בצורה עקומה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי שהציג את בריטניה ואמר שהייתה שם בחירה רק על ידי גורמים מקצועיים, היה הייעוץ המשפטי לממשלה. הרמתי דגל, והעניין תוקן.
גלעד קריב (העבודה)
לא נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
עכשיו, כאשר דובר על הסיבה שבה נקבע ההסדר של הוועדה ב-1953, נאמר שזה כדי להעמיד את בית המשפט אל מול הכנסת, ולכן שאלתי האם ב-1953 האופציה שבית משפט עומד מול הכנסת ומבטל חקיקה שלה, עמדה אל מול עיני המחוקקים.
גלעד קריב (העבודה)
זו לא השאלה היחידה.
היו"ר שמחה רוטמן
זו השאלה שאני שאלתי, כתוצאה מזה שנאמר פה משהו, שלדעתי היה זקוק להבהרה.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבין. אדוני - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין שאתה מפחד מהתשובה. אני מבין. אולי בכל זאת נשמע אותה.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני היושב-ראש, אני לא מפחד משום תשובה, אני מפחד רק מהדרך שבה אתה מנהל את התהליך הזה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
הוועדה גם לא חזתה שיהיה ראש ממשלה נאשם בפלילים, ובגלל זה אין סעיף בחוק שאומר שהוא חייב להתפטר.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני היושב-ראש, הבנתי את ההבחנה שלך בין מחלוקת רעיונית לבין מחלוקת עובדתית, אבל גם צריך להסתכל על איכות הדיון באופן כללי. זאת ההצגה הראשונה של עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה.
היו"ר שמחה רוטמן
חמור מאוד אגב.
גלעד קריב (העבודה)
נכון, חמור שכאשר הייעוץ המשפטי לממשלה מבקש שלושה שבועות לגבש חוות דעת על הרפורמה החוקתית הגדולה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד.
גלעד קריב (העבודה)
אני רק אומר לך: צריך להסתכל על מה שקורה פה בחצי השעה האחרונה, והאם יש כאן אפשרות לייעוץ המשפטי לממשלה להציג משהו מקצועי מטעמם בצורה שבה לא כל הזמן הם נקטעים.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, בעיקר מי שהפריע לייעוץ המשפטי לממשלה היו נציגי האופוזיציה.
גלעד קריב (העבודה)
הבנתי. הם נחלקים איתך על הכתר.
היו"ר שמחה רוטמן
וכאשר נציגי קואליציה עשו את זה, יש כאלה שטוענים שהייתי אפילו יותר קשוח כלפי נציגי קואליציה שעשו את זה מאשר כלפי נציגי אופוזיציה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מי אלה שטוענים?
היו"ר שמחה רוטמן
אני רואה את משה מחייך וחושב שאני צודק, לפחות בתיאור.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוצאת את כל האופוזיציה.
משה טור פז (יש עתיד)
לא נראה לי שמישהו חושב ככה - -
היו"ר שמחה רוטמן
הוצאתי את טלי גוטליב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כל האופוזיציה בחוץ.
משה טור פז (יש עתיד)
- - אולי איזה חבר דמיוני.
היו"ר שמחה רוטמן
יש פה כרגע, למקרה שיש אנשים שמקשיבים בכל זאת בטעות, חברת הכנסת קארין אלהרר, לדברים שאת אומרת למיקרופון – יש פה כרגע בחדר שמונה נציגי אופוזיציה.
גלעד קריב (העבודה)
כל הכבוד.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתה לא מצליח להביא מהקואליציה.
גלעד קריב (העבודה)
כל הכבוד לאופוזיציה שבאה לעבוד.
היו"ר שמחה רוטמן
ושני נציגי קואליציה.
דבי ביטון (יש עתיד)
העם משלם לנו שנשמע.
גלעד קריב (העבודה)
אולי זה בגלל שהשרים לא מתפטרים, אז אין - - -
היו"ר שמחה רוטמן
שני נציגי קואליציה אחרי שהוצאתי את חברת הכנסת טלי גוטליב.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני בעד שנצביע.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
המצב ישתנה כשחוק דרעי יגיע. יהיה אולם מלא, כמו בחוק בן גביר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שהטענה כאילו - - -
גלעד קריב (העבודה)
למה אמרת את מה שאמרת עכשיו? זה לא עזר לך. אתה לא הבנת. אם אני יכול להיות היועץ החמישי שלך - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, אמרתי את מה שאמרתי, כי חברת הכנסת קארין אלהרר אמרה למיקרופון דבר שקר, כאילו אני מוציא את נציגי האופוזיציה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
הוצאת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה הוצאת.
היו"ר שמחה רוטמן
רציתי לציין לפרוטוקול.
קריאות
- - -
גלעד קריב (העבודה)
כמה חברי אופוזיציה הוצאת היום?
היו"ר שמחה רוטמן
- - - כמה נציגי אופוזיציה נמצאים בחדר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה באמת משקר. קטע.
היו"ר שמחה רוטמן
עכשיו בבקשה, תנו ליועצת המשפטית לממשלה להמשיך את דבריה. תודה רבה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי. לא הוצאת?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
מעולם הוא לא הוציא - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, את רוצה להיות בגדר נבואה המגשימה את עצמה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא. אני רק רוצה לדייק בעובדות.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוצאת או לא הוצאת?
אביטל סומפולינסקי
חבר הכנסת רוטמן, אם הייתי מקבלת את האפשרות להשלים את המשפט רגע לפני שעצרת אותי, היית יכול לקבל בדיוק את התשובה לדבר שהפריע לך, שהיה נשמע לך משהו שהוא לא מספיק מאוזן.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא לא היה נשמע לי לא מספיק מאוזן. הוא נשמע לי לא נכון.
אביטל סומפולינסקי
הממשלה והכנסת ביקשו כבר בתחילת הדרך להתפרק מסמכותם למנות שופטים מתוך הבנה כמה הדבר הכרחי במשטר הפרלמנטרי הישראלי. השינוי שנעשה לפני כעשור באופן בחירת שופטים לבית המשפט העליון ביקש הביא לידי ביטוי את ההתפתחות החוקתית בתחום זה בשנים שחלפו, שהצדיק לדעת חברי הכנסת את שינוי דרך הבחירה של השופטים לבית המשפט העליון.

לעמדתנו, אין כל הצדקה לשנות היום את המבנה העדין שנרקם במהלך השנים, ולהפוך את בתי המשפט לפוליטיים. הדבר עומד במגמה הפוכה למגמה של מדינות דמוקרטיות בעולם, ויביא לפגיעה קשה בעצמאות של מערכת המשפט ולפגיעה קשה באיזונים ובבלמים העדינים הקיימים.

עוד התייחסות לגבי חוקי היסוד. חוקי היסוד, כפי שאמרתי כבר קודם, צריכים להיקבע בראייה רחבה, שלא לצורך הגשמת אינטרסים פוליטיים של רוב נתון, ובטח לא מטעמים פרסונליים, ולא בהליכים מהירים, אלא מתוך מחשבה עמוקה. נדמה לי שעל עקרונות היסוד האלה אין חולק.

לפיכך לעצב את המנגנון בעניין הזה, אשר מכוחו יחוקקו חוקי היסוד, זו מלאכה חשובה שראוי להידרש אליה, וכמה שיותר מהר, בגלל שהחסר הזה בחוק יסוד: החקיקה הוא מורגש מיום ליום.

על בסיס הסדר כזה של חוק-יסוד: חקיקה בהחלט יהיה מקום לדון בשאלת המקום של בית המשפט העליון ביחס לחוקי היסוד. אך שוב, לא מה שההסדר המוצע עושה.

ההסדר מבקש להגיד ברחל בתך הקטנה – אנחנו ברשות המכוננת יכולים לעשות מה שאנו רוצים, אין עלינו שום מגבלות, לפחות לא מגבלות אפקטיביות.
משה סעדה (הליכוד)
צריך איזונים ובלמים בבית משפט.
היו"ר שמחה רוטמן
מי אומר את זה? זה ציטוט של מישהו?
משה סעדה (הליכוד)
כנראה מפגין ב"הבימה" אתמול.
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל.
אביטל סומפולינסקי
כשההסדר בחוק היסוד מבקש לבוא ולהגיד: חוק יסוד שיש לו כותרת של חוק יסוד, המשמעות היא שחוק יסוד - - -
היו"ר שמחה רוטמן
את שוב מתייחסת למסמך של השר לוין ולא למסמך שעומד אל מול עינינו כרגע?
אביטל סומפולינסקי
את מתייחסת גם להצעה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זו קצת בעיה. אני חייב לומר. זה באמת בעיה.
גלעד קריב (העבודה)
זו אשמתם שאתם עושים בלגן?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מנסה להבין. יכול להיות שההסדר הזה הוא מצוין ונאמץ אותו, ויכול להיות שלא. יש לנו נוסח שהונח, גם הופץ, גם אתם קיבלתם אותו, ואני מאוד אשמח כדי למקד את הדיון, שנתעסק בו. אני יכול להתמודד עם הנוסח של השר לוין, כולל דברי ההסבר אגב של השר לוין, אני חושב שהם בסדר גמור, אפשר לדבר עליהם ולהתווכח עליהם, אבל זה לא מה שקורה פה. זה נראה לא יעיל, אני חייב לומר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אולי יעיל להגיש את שתי ההצעות.
אביטל סומפולינסקי
בכל מקרה, מתחייבת התייחסות הרבה יותר מעמיקה לסוגיה, שמחייבת בנייה מורכבת של כללי המשחק שיחולו על הרשות המכוננת.

ולכן, המלאכה בעניין זה היא רבה. קודם צריך להגדיר מהם חוקי יסוד – מה המעמד שלהם אל מול חוקים אחרים, בלי קשר למקום של בית המשפט. מה יכול להיכלל בחוק יסוד ומה לא. כל הסדר יכול להיכלל בחוק היסוד? איך מחוקקים אותם? מה ההגבלות הדיוניות שמתאימות לחקיקה מהסוג הזה שיבטיחו שלא ייעשה בה שימוש לרעה? יש הצעות מגוונות בהקשר הזה אשר אפשר לבחור אותן כדי לצקת תוכן למונח חוק יסוד, אף אחת מההצעות האלה להבנתנו לא מוצעת כרגע ולא עומדת על הפרק, שכן ההסדר מבקש במפורש להסיר כל מגבלה מעל הכנסת מבלי לאסדר תשתית מהותית.
היו"ר שמחה רוטמן
להסיר מגבלה? אני מנסה להבין מה היא אומרת. שאלת הבהרה. להסיר מגבלה? יש היום מגבלה על הכנסת?
גלעד קריב (העבודה)
כן. סעיף 8 בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, אני אשמח מאוד לקבל את חוות דעתך המקצועית, אבל אני שואל את היועצת המשפטית לממשלה, האם נכון להיום, כעניין לשיטתכם, לדעתכם המשפטית – האם נכון להיום יש מגבלה הקיימת על הכנסת בחקיקת חוקי יסוד?
גלעד קריב (העבודה)
זה לא מה שהיא אמרה.
היו"ר שמחה רוטמן
היא אומרת שלהסיר מגבלה, פירוש שיש מגבלה ומסירים אותה.
גלעד קריב (העבודה)
היא אמרה להסיר מגבלה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
היא דיברה על חוקי יסוד. גלעד, אתה לא מקשיב.
גלעד קריב (העבודה)
אני לא מקשיב?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מנסה להבין. אנחנו עוסקים בחוק יסוד, ואני שואל האם עמדת הייעוץ המשפטי של הממשלה היא שיש מגבלה נכון להיום על הכנסת צורנית, פרוצדורלית או תוכנית בחקיקת חוקי יסוד?
אביטל סומפולינסקי
הפסיקה בעניין הזה דיברה על שני אופנים של הגבלות שחלות על הכנסת. האחת, זו הגבלה שבה הכנסת מחוקקת חוק יסוד שפוגע באופן קשה ודרמטי בעקרונות היסוד הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית או מדינה דמוקרטית. בהקשר הזה בית המשפט הכיר באפשרות המושגית שלו להתערב בחוקי יסוד.
היו"ר שמחה רוטמן
זו עמדת הממשלה?
אביטל סומפולינסקי
זאת הפסיקה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל מה עמדת - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
פסיקת בית המשפט.
היו"ר שמחה רוטמן
סליחה. יש סיבה שאני שואל, רבותיי. מותר לי לשאול, לחדד, לנסות להבין מה נאמר.
אביטל סומפולינסקי
כייעוץ משפטי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא. לא שאלתי אם הייעוץ המשפטי, אבל מותר לי לשאול, עורכת הדין - - -
אביטל סומפולינסקי
אז אני מסבירה לך שלייעוץ משפטי הדין הוא הפסיקה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מחדד את השאלה. שאלתי אותך, מה עמדת הממשה בנושא? האם ידועה לך עמדת הממשלה בנושא?
אביטל סומפולינסקי
לפני רגע התבקשתי לא להתייחס לתזכיר של הממשלה, ועכשיו אני מתבקשת להתייחס לתזכיר של הממשלה?
היו"ר שמחה רוטמן
לא לתזכיר, לשאלת חוק היסוד, לשאלת המגבלות הקיימות על הכנסת בחקיקת חוקי יסוד. מה עמדת הממשלה?
אביטל סומפולינסקי
אני פה בשם הייעוץ המשפטי לממשלה.
היו"ר שמחה רוטמן
את לא פה בשם הממשלה?
אביטל סומפולינסקי
הבאתי לך תזכיר, אנחנו אומרים לך עמדה שלנו ביחס התזכיר. אני לא מבינה את השאלה. יש פסיקה - -
היו"ר שמחה רוטמן
מאחר שאת לא מבינה, אז תני לי להסביר.
אביטל סומפולינסקי
- - הפסיקה היא בגדר דין.
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל האם הדין החל היום במדינת ישראל לשיטתך - -
אביטל סומפולינסקי
- - כל עוד היא בגדר דין, אני מתייחסת כייעוץ משפטי.
היו"ר שמחה רוטמן
- - האם הדין החל היום לעמדת הממשלה – אני יודע מה עמדת הכנסת, כי היא כתבה את עמדתה פעמים רבות, אגב בחלק גדול מהפעמים את היית זו שכתבת וגם הצגת – את עברת אומנם צדק, אבל אני מנסה להבין האם יש שינוי? אני יודע מה עמדת הכנסת, אני מנסה להבין מה עמדת הממשלה. אם עכשיו תוגש עתירה והממשלה תצטרך להיות מיוצגת השאלה – אני לא מצליח להבין למה היא צריכה להיות מיוצגת, למה שתוגש עתירה ולמה שדבר כזה יידון – נניח תיאורטית, שתוגש עתירה על תוקפו של חוק יסוד, אני שואל מה עמדת הממשלה בעניין המגבלות הטכניות, הצורניות או המהותיות של הכנסת בחקיקת חוקי יסוד.
אביטל סומפולינסקי
מאחר שאני לא מדברת פה בשם ממשלה, אני מדברת פה בשם היועצת המשפטית לממשלה - -
היו"ר שמחה רוטמן
מה עמדת היועצת המשפטית לממשלה?
אביטל סומפולינסקי
- - אני יכולה להגיד לך מה עמדת היועצת המשפטית לממשלה.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין.
אביטל סומפולינסקי
כל עוד יש פסיקה במדינת ישראל, הדין במדינת ישראל הוא בהתאם לפסיקה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא לחוק?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
פסיקה של בית המשפט העליון זה לא חלק - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל, הדין הוא לא - - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
- - - חקיקה מחייבת.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
רוטמן, אנחנו לא בשנה א' במשפטים. אתה לא יכול לעשות את הדבר הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ', אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה לא יכול לעשות את הדבר הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
פסיקה של בית המשפט העליון, יש לה משמעות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ'. יואב סגלוביץ', אני שואל שאלות הבהרה. אני לא נותן - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
זה לא שאלות הבהרה. אנחנו לא מהיום בכנסת.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ', תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא מנסה להשפיל אותה. זה לא לעניין.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא משפיל, אני שואל שאלות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה כן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה לא באמת שואל, אתה אומר.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ', אני קורא אותך לסדר פעם שנייה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
תעשה הפסקה בין ראשונה לשנייה.
היו"ר שמחה רוטמן
עשיתי.
אביטל סומפולינסקי
בית המשפט התייחס למגבלה הנוספת שקיימת על הרשות המכוננת, וזה לא לעשות שימוש לרעה בסמכות המכוננת שלה, וודאי הכיר בסמכות שלו להתערב במקרים שבהם יהיו מקרי קצה, שבהם הרשות המכוננת תעשה שימוש לרעה בסמכות הזאת. עם זאת, זה ברור שכאשר מעצבים עקרונות משטריים, אפשר גם להגיב לפסקי הדין, זה חלק מהשיח בין הרשויות. זה לא העניין וזאת לא השאלה.
היו"ר שמחה רוטמן
האם יש היום הלכה מחייבת של בית המשפט העליון שהוא יכול לפסול חוקי יסוד בגלל שהם לא עולים בקנה אחד עם ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או בכל סעיף אחר?
אביטל סומפולינסקי
אז אני רוצה לשאול שאלה הפוכה.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אני לא שואל שאלה הפוכה. זו השאלה שאני שואל.
גלעד קריב (העבודה)
היא לא בחקירת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זאת השאלה שאני שואל.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה בכעס?
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, אני לא כועס על אף אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה נשמע מאוד כועס.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא כועס על אף אחד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז תהיה רגוע.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, תודה.
גלעד קריב (העבודה)
אתה יודע את התשובה, אז תאמר אותה. מה שאתה עושה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, תודה. אני חושב שכאשר מתייצבים נציגי רשויות להגיד את עמדתם בנוגע להצעת חוק – אני יכול לומר לך, ואתה בוודאי מבין זאת, שלא היה כמעט משפט אחד שהסכמתי בכל מה שאמרה עו"ד אביטל סומפולינסקי, אפילו אחד, מהרבה מאוד סיבות, כולל בסקירה הבין-לאומית, כולל הכול, נתתי לה ולא הערתי הערות.

אני חושב שכאשר עולה השאלה, וזה נושא שנמצא מול פנינו כרגע, תיקון לחוק-יסוד: השפיטה, שבא ואומר שבית המשפט העליון לא ידון בתוקפם של חוקי יסוד ולא יפסוק לגבי זה, ולא יכול לשבת כמבקר על חקיקת חוקי היסוד, שזה ההסדר שאנחנו מבקשים לעשות, אני חושב שאל"ף-בי"ת, נשאל את זה עוד מעט גם את היועצת המשפטית לכנסת – אני חושב שאל"ף-בי"ת שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו כמחוקקים, מה המצב הקיים היום לעמדת שלוש הרשויות הרלוונטיות. את הכנסת אמרתי, אני יודע מידע כללי, והם פה, הם גם יכולים להגיד לי אם אני טועה. בית המשפט, אני גם יודע. אני מנסה להבין מה עמדת - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה עמדת בית המשפט?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מנסה להבין מה עמדת הרשות המבצעת. אם הייתה מגיעה לפה נשיאת בית המשפט העליון, או אפילו היועץ המשפטי של בתי המשפט, אם הוא היה חושב שהוא מוסמך לענות לשאלה הזאת, הייתי שואל גם אותו, כי אני חושב שראוי לשאול את שלוש הרשויות בישראל כאשר מנסים לקבוע הסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה אומר שאתה יודע. מה אתה יודע?
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל את נציגת הממשלה. היא אומרת לי שהיא לא נציגת הממשלה, אלא נציגת היועצת המשפטית לממשלה. לא ידעתי שיש לנו רשות רביעית, אבל אני מוכן להניח שיש לנו רשות רביעית לצורך הדיון ולשאול מה עמדת היועצת המשפטית לממשלה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
בשביל לשאול מה עמדת הממשלה, צא החוצה למשרד, ותתקשר לממשלה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתה יודע שהיועצת המשפטית לממשלה חלוקה על הממשלה.
גלעד קריב (העבודה)
זה לא רשות רביעית.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
גם ככה הממשלה מנהלת את האירוע הזה, לא אתה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתה יודע שהיועצת המשפטית לממשלה חלוקה על הממשלה, אז למה אתה מביך אותה? אתה יודע מפורשות שהיועצת המשפטית לממשלה לא מקבלת את עמדת הממשלה.
היו"ר שמחה רוטמן
היא כפופה לממשלה? היא חלק מהממשלה?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה רוצה לשאול את הממשלה, צא החוצה, תרים טלפון.
גלעד קריב (העבודה)
חוות הדעת שלה של ניתוח המצב המשפטי היא עצמאית.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
היא חייבת להביע עמדה עצמאית - -
גלעד קריב (העבודה)
מה זה היא כפופה? היא צריכה גם לכתוב חוות דעת על מה שהממשלה חושבת?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
- - כשהיא מנוגדת לעמדת הממשלה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל שאלה מאוד פשוטה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
היא הפרשנית של הדין.
גלעד קריב (העבודה)
יש לה מספר תפקידים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני שואל שאלה מאוד פשוטה, וטוב שהיא הבהירה שהיא לא מדברת בשם הממשלה, אלא בשם היועצת המשפטית לממשלה. אני חושב שזאת נקודה חשובה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
במקום שיש מחלוקת.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שזאת נקודה חשובה. אני אמרתי שכאשר עוסקים בהסדרים של חוקי יסוד, אני חושב שחשוב לשמוע את נציגי כל הרשויות. לדעתי היועצת המשפטית לממשלה איננה רשות רביעית. אם היא כן - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
היא לא אמרה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתה שוב אומר את זה, וזה לא נכון.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
היא לא אמרה את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתה חוזר וקובע כאילו זה מה שהיא אמרה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא אמרתי שהיא אמרה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
אתה חוזר על זה ואתה קובע שזה מה שהיא אמרה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה רוצה לשמוע את עמדת הממשלה, תתקשר בטלפון מהמשרד, תדבר עם ראש הממשלה המנוע מלהתעסק בשינויי חקיקה, ותשאל אותו, הוא יגיד לך מה עמדת הממשלה – לבוא ולהרוס.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יואב סגלוביץ', יש לי חדשות בשבילך. אומנם עברו יום-יומיים מאז שהיית בממשלה, אז אולי אתה לא זוכר, ממשלה לא קובעת את עמדתה על פי ראש הממשלה אלא על פי החלטת ממשלה.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
לראש הממשלה אין השפעה על עמדת הממשלה? אין? אנחנו חיים במדינה אחרת שבה ראש הממשלה לא משפיע על הממשלה שלו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
החתימו 64 חברי כנסת על חוק דרעי שהולך להיות בוועדה אחרת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
כבר אתה מבין שעמדת הממשלה לא נקבעת על ידי ראש הממשלה אלא על ידי 64 חברי כנסת, לפחות התקדמנו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ראש הממשלה חייב אותם.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה אקזמפלר. אתה לא טרול, אתה אקזמפלר.
היו"ר שמחה רוטמן
אם מדובר על עמדת היועצת המשפטית לממשלה ולא על עמדת הממשלה, אני רוצה לדעת מהי עמדת היועצת המשפטית לממשלה בשאלה האם הכנסת מוסמכת לחוקק חוקי יסוד, דבר אחד. דבר שני, האם יש לה מגבלה, אחת משלוש האלה שמנית, פרוצדורלית, צורנית או תוכנית על מה היא כוללת בחוקי יסוד או איך היא מקבלת אותם, כעניין של המצב המשפטי הנוהג כיום במדינה, לא אחרי חקיקת החוק ולא לפני חקיקת החוק?
אביטל סומפולינסקי
אפשר לחלוק על הפסיקה של בית המשפט בעניין הזה, אבל כל עוד יש לנו פסקי דין, והם הדין המחייב, ולכן אני יכולה כעניין תיאורי להסביר שבית המשפט אכן הכיר בסמכות שלו להתערב במקרי קצה בשימוש לרעה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זו הלכה מחייבת של בית המשפט?
אביטל סומפולינסקי
מה שבית המשפט השאיר בסימן שאלה, זו האפשרות המושגית להתערב בתוכן של חוקי היסוד באותם מקרי קצה.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא פסק כעניין שבעובדה, כהלכה מחייבת?
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא הניח תשתית לדבר הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
יושב פה גלעד קריב מהאופוזיציה, אנחנו לא מסכימים כמעט על שום דבר שהולך פה היום, וגם הוא לא מכיר את זה.
גלעד קריב (העבודה)
אני רוצה לדייק, אנחנו לא מסכימים על כלום ממה שהולך פה היום, ומהיום שהוקמה הוועדה הזאת. בעניין הזה אני לא מסכים איתו, איתו אני לא מסכים בשום דבר. אתכם, אני חושב שהסוגיה הזאת עודנה פתוחה. בית המשפט בפסק הדין ציין אותה כאפשרות, כדוקטרינה חוקתית. אין לי ספק שאנחנו לצערי מתקרבים לימים שאולי לא תהיה ברירה אלא להשתמש בזה.
אביטל סומפולינסקי
לא דיברתי על זה. התיקון החוקתי, הלא חוקתי, אמרתי שלגביו בית המשפט בחוק-יסוד: הלאום השאיר את השאלה הזאת במה יקרה כשכלו כל הקיצים במקרי הקצה. שימוש לרעה בסמכות המכוננת זה סוג אחר של ביקורת שיפוטית. זו לא ביקורת שיפוטית שבודקת את התוכן של ההסדר, אלא היא בודקת - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
פעלנו בתום לב או לא – הם יקבעו את זה. זה אבסורד.
אביטל סומפולינסקי
שם בית המשפט קבע, בפסק הדין האחרון בעניין דרעי, חזרו על זה השופטים, על העובדה שהדוקטרינה הזאת אומצה במשפט הישראלי. האם בית המשפט עשה בה שימוש בפועל וביטל חוקים, התשובה היא לא. בית המשפט קבע התרעת בטלות בנושא השימוש לרעה בסמכות הזאת.
היו"ר שמחה רוטמן
לא הבנתי. לגבי שימוש לרעה בסמכות מכוננת, את אומרת שהוא נתן התרעת בטלות. לגבי תוכן חוק יסוד שנוגד את עקרונות היסוד של השיטה, זו לא ההלכה הקיימת במדינת ישראל.
אביטל סומפולינסקי
בית המשפט קבע בהרכב של 11 שופטים, שכאשר אנחנו מדברים על תיקונים של הקצה של הקצה, הדבר הזה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין שההבחנה בין רציו והוביטר לא עוברת למשרדי היועץ המשפטי לממשלה.
אביטל סומפולינסקי
הושארה בצריך עיון.
טלי גוטליב (הליכוד)
הוא לא קבע הלכה על זה. סליחה, מישהו חולק על זה שאין הלכה בזה? איך אפשר?
היו"ר שמחה רוטמן
הם אמרו שמשאירים את זה בצריך עיון.
טלי גוטליב (הליכוד)
הינה. גמרנו. כנראה כששואלים נכוחה, אף אחד לא קבע הלכה בעניין.
אביטל סומפולינסקי
לא אמרתי שיש הלכה בעניין הזה.
טלי גוטליב (הליכוד)
שיהיה ברור לכל אזרח שמקשיב לנו ומקשיב לייעוץ המשפטי, אין הלכה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
היא לא אמרה שזו ההלכה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חייב לומר, גברתי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סומפולינסקי, מאחר שאני חושב שאת אפילו הופעת בבית משפט ספציפית לאחר אותו פסק דין, בנוגע לסמכויות של חוקי יסוד, אני מנסה להבין האם הצגת בפני בית המשפט עמדה שמנוגדת לפסיקה שלו? אני זוכר שזה היה הוביטר, אני זוכר שזה נשאר בצריך עיון, לכן הבנתי כשאת באת אחר כך ואמרת שזה לא נפסק בבית המשפט, וגם טענת שהעמדה היא שאין סמכות כזאת לבית המשפט, האם יש או אין סמכות כזאת לבית המשפט על פי עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה?
גלעד קריב (העבודה)
אדוני, יש לי הצעה כדי להתקדם, כי אתה צודק שהנושאים היום משיקים לזה, אבל זה לא הנושא היום. הסוגיה הזאת מאוד מאוד קריטית להמשך תהליך החקיקה. אני מציע שנבקש מהייעוץ המשפטי של הוועדה את הניתוח שלו לגבי המקום של דוקטרינת התיקון החוקתי.
היו"ר שמחה רוטמן
אין ספק. הוא כבר התבקש - - -
גלעד קריב (העבודה)
אני מציע להתקדם הלאה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מקבל את הצעתך.
גלעד קריב (העבודה)
נתייחס לזה בכובד רב.
רם בן ברק (יש עתיד)
ייעוץ משפטי של מי? אני רואה שיש לך עוד יועצים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מקבל את הצעתך.
אביטל סומפולינסקי
אני יכולה להמשיך את הטיעון. העובדה שהדברים נעצרים, לא מאפשרים להביא את הטיעון הכולל, ואז הדברים יוצאים מהקשרם.

בסופו של דבר, שוב ההתמקדות בשאלה מה הפסיקה של בית המשפט אומרת בהקשר הזה, זה לא המוקד של הדברים, השאלה בסופו של דבר היא איך נכון לעצב את חוקי המשחק בהקשר הזה. וחוקי המשחק בהקשר הזה צריכים להיות מעוצבים, להבנתנו, כאשר קודם כול מניחים את התשתית מה הם חוקי היסוד, ומה צריך להיות כלול בהם. ברגע שאנחנו קובעים הסדר שבאופן מובנה הכנסת קובעת את המגבלות לעצמה, שזה הדבר הנכון לעשות, לקבוע חוקי יסוד ולקבוע מנגנון שבו הכנסת מגבילה את עצמה ומבטיחה באמצעות המנגנון שלה שלא ייעשה שימוש בחוקי היסוד, אז יש פלטפורמה מאוד מאוד חזקה ואיתנה לדבר על השאלה האם יש מקום לביקורת שיפוטית על חוקי היסוד או לא. בית המשפט בפסיקה שלו – חלק מהבעיה שבית המשפט מבקש להתמודד איתה, ושוב צריך להכיר שבצד השני יש גם בעיה, שאין לנו חוק-יסוד: חקיקה, ולכן כשאנחנו באים היום להסדיר את הסוגיה הזאת, צריך לשים את שתי הבעיות האלה על השולחן: בעיה אחת היא שאין לנו כללי משחק, ובעיה שנייה - - -
משה סעדה (הליכוד)
איך הם פסלו בלי כללי משחק?
גלעד קריב (העבודה)
הם לא פסלו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
הם פסלו חוקים רגילים, לא חוקי יסוד.
גלעד קריב (העבודה)
היא לא אמרה שהם פסלו.
משה סעדה (הליכוד)
הם רגילים. הם פסלו.
אביטל סומפולינסקי
הם לא פסלו חוקים רגילים, וזו בדיוק הבעיה כשמדברים על תיקון חוקתי לא חוקתי.
משה סעדה (הליכוד)
אם אין לנו הגדרות, לא קונים סמכות מצד שני.
אביטל סומפולינסקי
נכון. זאת הבעיה המוקנית.
משה סעדה (הליכוד)
היו צריכים להגיד: אנחנו לא רוצים לבטל חוקים רגילים, תסדרו ותארגנו את המערכת החקיקתית כמו שצריך. במקום זה לקחו סמכות - - -
גלעד קריב (העבודה)
הם לא לקחו סמכות, זו סמכות שהוכרה ב-1994 באישור חוקי היסוד.
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי. וזה חזר כחוט השני באמירותייך, שלדעתכם צריך לחוקק קודם את חוק-יסוד: החקיקה. אמרתם את זה בהרבה מאוד דרכים. אני חושב שהנקודה הזאת הובהרה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה זה לא הובן?
גלעד קריב (העבודה)
זה הובן. הם דחו את זה, כי הם לא רצו. הם רוצים לחסל את הביקורת השיפוטית.
היו"ר שמחה רוטמן
אם ירשו לי, אני גם אתייחס אחר כך למה אני חושב שמדובר בטעות, אבל אני אפילו אחכה עד שכולם יתייחסו קודם, ורק אז אני אגיד את דעתי.
אביטל סומפולינסקי
חבר הכנסת סעדה, הבעיה האינהרנטית בתיקון חוקתי הלא חוקתי, וזה מה שנקרא, גם בשם הכנסת אמרנו את זה וגם בשם הייעוץ המשפטי לממשלה, זה בדיוק הדבר הזה שבו בית המשפט מבקר לא בהתאם ליחס בין חוק יסוד לחוק רגיל. בית המשפט בעצמו שם את הבעיה המהותית הזאת על השולחן. לכן לאמץ את התיקון החוקתי הלא חוקתי במדינת ישראל כעניין של סמכות רגילה לבטל חוקי יסוד – לא. אלא מה? בית המשפט הותיר בצריך עיון את השאלה מה יקרה כשיבוא מה שנקרא "רוב מזדמן" ויבקש לשנות את השיטה הזאת לשיטה אחרת. אז באמת יש שאלה מה אנחנו עושים במקרי הקצה.

בדוקטרינת השימוש לרעה בסמכות המכוננת אנחנו מדברים על משהו אחר. אנחנו מדברים על התפיסה שאומרת שאנחנו רוצים לשמור על חוקי היסוד באמת כאלה, כחוקי יסוד, כעקרונות על. איך אנחנו יוצרים את המנגנון הזה? אנחנו יוצרים מנגנון מובנה, שבו אתם קובעים את המגבלות האלה, לא בית המשפט. אתם קובעים איך יחוקקו חוקי יסוד, מה יכול להיות בחוק יסוד, באיזה רוב הוא יכול להתקבל.
היו"ר שמחה רוטמן
עו"ד סמפולינסקי, הנושא של חוק-יסוד: החקיקה הובהר היטב.
משה סעדה (הליכוד)
זה היה בשנות התשעים, לפני שביטלו חוקים, היו צריכים להגיד לכנסת ישראל: תסדירו את זה בצורה טובה, כדי שהדברים יהיו ברורים. לא שקודם כול יפסלו חוקים, וכשאנחנו נרצה להסדיר, יגידו: תסדירו.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
בגין דיבר על פסילת חוקים בערך 30 שנה לפני זה.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, אני מנסה להבין. היא ביקשה שיהיו עוד שניים-שלושה משפטים לסיום.
אביטל סומפולינסקי
בית המשפט בפסיקה שלו קורא שוב ושוב ושוב לכנסת לחוקק את חוק-יסוד: החקיקה.
משה סעדה (הליכוד)
זה אני יודע. בינתיים הוא מבטל שוב ושוב.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. הבנתי שאתם מסכימים עם עמדת בית המשפט, שקודם צריך לחוקק חוק-יסוד: חקיקה.
אביטל סומפולינסקי
זה לא עניין של קודם, זה להסדיר את הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד במסגרת חוק-יסוד: חקיקה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אנחנו לא רוצים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. אנחנו לא מעוניינים בזה. אנחנו לא מעוניינים שבית המשפט העליון יתערב בחוק יסוד.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
את אומרת את הדברים מפורשות: לא רוצים שום ביקורת.
טלי גוטליב (הליכוד)
אנחנו רוצים, רק לא על חוקי יסוד. תקשיבי למילים.
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
דווקא על חוקי יסוד.
היו"ר שמחה רוטמן
סליחה. הובן שזו עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה, הובן גם כאשר הגיע לפה היועץ המשפטי להנהלת בתי המשפט, שזו גם עמדתו, או עמדת בתי המשפט. הנושא יידון, אפילו מאוד בקרוב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא יידון?
היו"ר שמחה רוטמן
כן. חוץ מנושא חוק-יסוד: החקיקה שחזר כחוט השני בדברייך, האם לגופם של ההסדרים שנמצאים מולנו עכשיו, האם יש לך הערות?
אביטל סומפולינסקי
הצד השני של המשוואה חסר, ולכן כשאנחנו מדברים על רפורמה שמבקשת לאזן בין רשויות, זאת רפורמה שבתוצאה שלה, גם אם זאת לא הכוונה, וגם אם זה לא המניע, וגם אם לא לשם רציתם לכוון, תוצאה מעשית של הרפורמה הזאת היא הסרת מגבלות ויצירת מערכת כללים בלתי מוגבלת של הממשלה והכנסת, ולכן נוצר חוסר איזון, גם מעצם העובדה שמדברים רק על צד אחד של המשוואה.

אני אחזור על מה שאמרת קודם, אדוני יושב-ראש הוועדה, להבנתנו - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
לא הבנתי מה זה צד אחד של המשוואה. אני מקשיבה בקשב רב. לא הבנתי.
היו"ר שמחה רוטמן
שהצעת חוק-יסוד: השפיטה עוסקת רק בסמכויות של בית המשפט ולא עוסקת בחוק-יסוד: החקיקה שמגביל את סמכויות הכנסת. התייחסנו לסוגיה הזאת בהרחבה, כשהגיע לפה נציג של בתי המשפט ואמר את הדברים האלו, ואמרנו על השולחן. ולכן אגב מפה קצת התמיהה שלי עלייך, עו"ד סומפולינסקי. אמרנו את הדברים האלה על השולחן, אני חושב שזה בהחלט תפקיד חשוב להאיר נקודות שלא שמנו לב אליהן, אבל אמרתי במפורש, נאמר הכי ברור, כן להבנת יוזמי החקיקה, בהקשר הזה אני וחברי הקואליציה שביקשו ממני ליזום זאת, להבנת הקואליציה שמנסה לקדם את החקיקה כרגע, הופר פה האיזון לאורך השנים בצורה דרסטית על ידי בית המשפט, ומטרת החקיקה היא להגביל את הענף בשלטון שיצא מאיזון. אני לא חושב שהכנסת והממשלה יצאו מאיזון, ולכן אני לא רואה צורך בשלב זה להגביל או להסדיר את עבודתם.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
אם אתה רואה, יש דרך מאוד מעניינת, קוראים לה "הצעת חוק פרטית", או אפילו אם תצליח לגייס כמה, או יום אחד תהיה בשלטון, הצעת חוק ממשלתית.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
קודם כול, תיתן לנו להשמיע את קולנו, ואז נדע אם להמשיך.
היו"ר שמחה רוטמן
אני ודאי אתן לך. כבר השמעת את קולך, וגם תשמיע עוד הרבה. הכול בסדר.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
גם אתה השמעת את קולך - - -
היו"ר שמחה רוטמן
האמירה נאמרה על השולחן בצורה ברורה. לעמדתנו מי שהפר את האיזון לאורך השנים זה בית המשפט העליון. ולכן אנחנו כרגע מנסים בחקיקה הזאת להשיב את האיזון באמצעות הגבלת הענף שחרג מאיזון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כוחה של הכנסת לא ירד?
היו"ר שמחה רוטמן
האם יש צורך להסדיר גם ענפים אחרים וגם חוקי יסוד נוספים, ואולי גם זכויות אדם נוספות, ואולי עוד ועוד דברים, יכול להיות. יש בעיה מסוימת שהמבקרים, כולל באקדמיה וכולל במקומות אחרים, הצביעו עליה בצורה מאוד ברורה, כולל אגב רות גביזון שכתבה על זה ספר, לבקשתה של שרת המשפטים דאז ציפי לבני, שכל זמן שהכנסת לא תדע שמה שהיא מחוקקת כחוק יסוד גם נשאר וגם תקף, וגם ההסכמות הקואליציוניות שמתקיימות פה וההסכמות הקואליציוניות האופוזיציוניות שמתקיימות כאן בבית הופכות בסופו של דבר לחוק שבית המשפט גם מכבד אותו ומתייחס אליו ברצינות – כל זמן שזה לא יקרה, קשה מאוד יהיה להגיע להסכמות או להסדרות של כל סוגיה אחרת.

הטענה הזאת היא טענה שנטענה על ידי פרופ' רות גביזון, שאגב לא מונתה לבית המשפט העליון בין היתר כי החוק שחוקקתי לא עבר. לכן אני חושב שהתעלמות מהענף הזה של חוסר האיזון – את צודקת לחלוטין שחוק-יסוד: חקיקה זה רעיון טוב – אני חושב שההתעלמות, א', מחוסר האיזון שאותו אנחנו באים לתקן, ו-ב', מהעובדה שלאורך השנים ניסו הרבה שרי משפטים והרבה קואליציות להתקדם באפיק שהומלץ על ידיכם של חוק-יסוד: חקיקה ונתקלו בקיר, ואת הזמן של ההיתקלות הזאת בקיר, אתם ניצלתם, כשאני אומר "אתם", לא הממשלה, אלא אתם, הייעוץ המשפטי לממשלה ובית המשפט, ניצלתם להרחבת כוחכם עוד ועוד ועוד, הטענה לפיה: אל תעשו את זה, כדי שנוכל - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
רוטמן, זה מוגזם.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זו האשמה פרועה. אתה תוקף כל מי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני עומד מאחוריה. היא לא פרועה, היא אכן האשמה אבל היא לא פרועה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כל מי שלא מוצא חן בעיניך, אתה תוקף אותו ומאשים אותו האשמה פרועה ומופרכת.
היו"ר שמחה רוטמן
היא אכן האשמה, רק שהיא לא פרועה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אוקיי. אמרת.
היו"ר שמחה רוטמן
היא מגובה על ידי הרבה מאוד שרי משפטים והצעות חוק.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
היא מגובה על ידי עמדה פוליטית, זה הכול.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
שמת לב שבערך 95% ממי שהגיע, יש לו רק דברים רעים להגיד על הצעת החוק שלך? חשבת על זה פעם? מה זה אומר עליך ועל ההצעה שלך?
אורנה ברביבאי (יש עתיד)
זה לא מעניין אותו.
משה סעדה (הליכוד)
מה זה קשור? רוב הציבור חושב שזה דבר נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. את רוצה לסיים?
אביטל סומפולינסקי
כן.
דבי ביטון (יש עתיד)
עוד פעם רוב הציבור? הציבור משפטן? אם הוא רק היה מבין את המשמעות.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אסיים ואומר שאני חושב שכאשר הייעוץ המשפטי לממשלה, שכאמור לא מדבר בשם הממשלה, טוען שצריך להתקדם בדרך כמו חוק-יסוד: החקיקה, ואני חושב שזאת טענה בהחלט יפה, מן הראוי שיוצג כיצד כל המקרים שבהם ניסו להתקדם בדרך הזאת נבלמו ומה קרה בפרק הזמן הזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה זה משנה?
היו"ר שמחה רוטמן
ואי-אפשר להתעלם מזה, כאשר שואלים למה אנחנו לא הולכים במסלול שכבר נוסה על ידי הרבה שרי משפטים ונבלם.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אמרת שזה חוק פשוט בהתחלה, מה הסיפור הגדול.
היו"ר שמחה רוטמן
חוק-יסוד: החקיקה? הוא לא פשוט.
טלי גוטליב (הליכוד)
לא פשוט בכלל, הוא צריך להתכתב עם המון חוקים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
לא. פה. כל מה שדיברת. יש פה חוק פשוט שמתעסקים איתו, סתם מבזבזים את הזמן לכולם, זה בקטנה כל החוק שהבאת. מה אנחנו מבלבלים את המוח?
טלי גוטליב (הליכוד)
טוב. הבנו את ההערה.
אביטל סומפולינסקי
רק משפט אחרון בהקשר הזה. עדיין, גם לאחר הדברים של יושב-ראש הוועדה, אני חושבת שכאשר הכנסת, נופלת בידיה הזכות, ואני לא אומרת את זה בציניות, נופלת הזכות לבוא ולגעת בסוגיות הבסיסיות האלה ולעצב אותן, השאלה האם צריכה להיות ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד צריכה לשאול גם את השאלה הבסיסית מה הם חוקי היסוד.

בכל מקרה, לסיכום, היועצת המשפטית לממשלה קראה בחוות דעתה לשר המשפטים לקיים שיח מקצועי ומעמיק בעניין ההצעות השונות שעומדות על הפרק – שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים והביקורת השיפוטית החוקתית והמינהלית. היא הדגישה כי לשם כך תעמיד את כל המשאבים הדרושים. אנחנו נכונים ליטול חלק ולסייע גם בדיונים פה, בגיבוש השינויים, תוך שמירה על עקרונות היסוד והמאפיינים הדמוקרטיים, ואני מקווה שקריאה זו תיענה באוזן קשבת. תודה רבה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. אנחנו נעשה הפסקה. אנחנו נשוב ונתכנס בשעה 12:45.

(אחרי שי )

(הישיבה נפסקה בשעה 12:30 ונתחדשה בשעה 12:45.)
היו"ר שמחה רוטמן
חזרנו מהפסקה לטובת החלפת ההקלטה בפרוטוקול. אני מעדכן שבשל סידורי הלוויה אנחנו נסיים את הדיונים היום בשעה 14:00. אנחנו ננסה, כמובן, לקבל התייחסויות מחברי הכנסת שרוצים לשאול ולהתייחס לעמדות של הייעוץ המשפטי לכנסת והייעוץ המשפטי לממשלה. נאפשר גם לדוברים מבחוץ וגם לחברי כנסת להתייחס, ונעשה את זה בשיטת הריץ'-רץ'. אם היועצת המשפטית של הכנסת תחזור, חשבתי שהיא תרצה להתייחס לחלק מהדברים. מאחר שכן קיצרנו את זמן הדיון להיום, אני כן מבקש שהצגת השאלות וההתייחסויות תיעשה בקיצור ובתמצות. דיברנו על ארבע דקות, אז אני נותן לחברי הכנסת ארבע דקות, ואני מקווה שהם יעשו כמוני ולא ינצלו את כל ארבע הדקות אפילו כדי להציג את עמדתם. קארין אלהרר תהיה הראשונה, אחריה ידבר בני פורת ולאחר מכן, ככל שהוא יגיע, משה טור פז, ונמשיך כך הלאה להמשך סדר היום. בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה גם להתייחס לדברים שלך וגם בסוף לשאול את נציגת היועצת המשפטית. קודם כל, אני רוצה להחזיר אותנו להצהרה של שר המשפטים, ואני מניחה שאתה מצטרף אליו, שההצעה שאנחנו דנים בה היא חלק אחד. יבואו חלקים נוספים. אני מבקשת לשאול אותך האם אתה יודע מה הם החלקים הנוספים. ולמה אני שואלת את הדבר הזה? בסוף כל תיקון כשלעצמו, אם הוא היה עומד בפני עצמו יכול להיות שההתייחסות הייתה שונה. כשאנחנו מדברים על צבר מאוד משמעותי של חקיקה שמשנה לגמרי את אופייה של מדינת ישראל, שיטת המשטר, בסופו של דבר יש לזה משמעות. גם אם נסתכל על הוועדה לבחירת שופטים כשלעצמה.

אדוני היו"ר, למרות שלא ענית כששאלתי אותך בתחילת הדיון, שלושה אנשים ממונים על ידי ראש הממשלה, שזה שר המשפטים ועוד שני שרים. כאמור, ראש הממשלה הוא זה שממנה. נשיא בית המשפט העליון – לשיטתכם אף אחד לא ממנה אותו. אבל לשיטתי בקריאה של הדברים, כפי שאתם מציגים, שינוי שיטת הסניוריטי תשתנה, ולכן גם את נשיא בית המשפט העליון - -
טלי גוטליב (הליכוד)
סניוריטי זה בניגוד לחוק. החוק לא קובע סניוריטי, את זה כפו עלינו.
היו"ר שמחה רוטמן
טלי, תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
- - ולכן גם נשיא בית המשפט העליון ימונה על ידי הקואליציה. יתר החברים הם חברים שממונים על ידי הקואליציה בקונסטלציה כזאת או אחרת.

אני רוצה לומר עוד דבר. שימוע בכנסת, שאליו אתה מכוון, הוא אפילו אמירה קשה יותר לגבי מינוי פוליטי של שופטים. כי אני רוצה להזכיר לכולם שגם בוועדה שאנחנו יושבים בה יש רוב לקואליציה. ולכן דיון כמו שאנחנו מכירים בכנסת, בסופו של דבר יש הצבעה קואליציונית. רוב החברים מהקואליציה אפילו לא מגיעים לדיון עצמו, הם מגיעים להצבעות. ולכן בעניין הזה שוב מדובר בשיטת מינוי פוליטית פר-אקסלנס.

אני שומעת את הטיעונים שבגינם אתם רוצים לעשות את השינוי. אחד הטיעונים, אני מסכימה איתו בלב שלם, גיוון השופטים. אני לא מצליחה להבין איך הדבר הזה מביא לגיוון. אתם רוצים להביא שופטים מסוימים ממגזרים מסוימים, בואו נדבר על הדרך. זו בוודאי לא הדרך.

ולגבי ההערה לנציגת היועמ"שית, אני הבנתי בפסק הדין האחרון של בית המשפט העליון שבעצם הונחה התשתית להתערבות של בית המשפט העליון בחוקי יסוד. האם הבנתי נכון? תודה רבה.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו נעשה סבבים ואני מציעה שתרשמי שאלות ותתייחסי במרוכז בסוף כדי שלא נהיה בפינג-פונג אין-סופי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
עמדתי בזמנים, היו"ר?
היו"ר שמחה רוטמן
עמדת, כל הכבוד. זה באמת מרשים. ממך ילמדו וכן יראו וכן יעשו. תודה רבה. פרופ' בני פורת מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, בבקשה. ארבע דקות לרשותך.
בני פורת
תודה רבה. דיברו כאן הרבה על ההיבטים של ההשלכות על המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל. אני רוצה לדבר מהזווית של המשפט העברי, המסורת המשפטית היהודית. הנושא שדנים בו היום על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים העסיק רבות את חכמי ישראל לדורותיהם, ומן הראוי, אני חושב, להטות אוזן לדברים שהיו ולחכמת הדורות. אז ממש בקצירת האומר ובמבט מאוד רחב מלמעלה.

כשמסתכלים על המסורת המשפטית היהודית קשה לדבר על מודל אחד של בחירת שופטים. ישנם כמה מודלים. יש מודלים של בחירת שופטים על ידי שופטים, יש מודל של בחירת שופטים על ידי רשות ממנה מלמעלה ויש גם מודל שמתפתח איפשהו באמצע ימי הביניים, מודל של בחירת שופטים בידי נציגי הציבור ואכן קיים. הנקודה החשובה היא, שכאשר התפתח המודל הזה של בחירת שופטים על ידי מנהיגי הציבור, פוסקי ההלכה, פוסקי המשפט העברי, ערים לשתי בעיות שהמודל הזה עלול ליצור. בעיה אחת היא הבעיה של שיקולים לא ענייניים ששוקלים נציגי הציבור, ששוקלים אינטרסים צרים ולא את האינטרסים הרחבים של טובת הכלל. והדבר השני, החמור יותר, זוהי תלות לא בריאה של דיינים בנבחרי הציבור שבוחרים אותם, כלומר שלא מורא החוק עליהם אלא מורא הבוחרים עליהם, דבר שמעוות את פסקי הדין. מה שאנחנו רואים לאורך הדורות אלה ניסיונות חוזרים ונשנים של פוסקי הלכה לנסות לפתור את הבעיה הזאת בדרכים שונות ומגוונות. למשל, קביעה לא שגרתית שבה כאשר הקהל בוחר את דייניו הדבר צריך להיעשות בהסכמה פה אחד ולא בהסכמת רוב הציבור, כחריגה מהנוהג שקורה בדרך כלל, כדי לנטרל את ההשפעות שיש לרוב על בחירת השופטים. זו דוגמה אחת. דוגמה נוספת שאנחנו מוצאים היא כאשר פוסקי ההלכה אומרים, אכן בדרך כלל לציבור יש הסמכות לחוקק ולבחור בחירות שמתאימות לו, אבל בנושא של בחירת שופטים צריך שיהיה גורם נוסף שמלווה, גורם נוסף מלמעלה שמאזן. ואולי אצטט שורה אחת מדבריו של החתם סופר, רבי משה סופר, מהונגריה של תחילת המאה ה-19, כאשר הוא מבקש ליטול ולמנוע מהציבור את האפשרות למנות בעצמו את דייניו, וכך הוא כותב: "משום שפעמים מסכימים רוב הקהל על דייני בור ומי שמקיל להם ואומרים לעץ אבי אתה". כלומר, החשש שאיש ציבור יבחר את הדיינים הנוחים ולא את הדיינים הנכונים.

וישנם לא מעט מפוסקי ההלכה ומהוגי המשפט העברי שאמרו: הפרקטיקה הזו היא פסולה מהיסוד, ולא ייתכן שהציבור יבחר את דייניו. אני אצטט שניים מהם, שניהם מרבני פראג של סוף המאה ה-16, תחילת המאה ה-17. כך כותב למשל המהר"ל מפראג כאשר הוא נדרש לפרקטיקה שהוא מכיר, של בחירת דיינים בידי הציבור, והוא מבקר אותה והוא כותב כך: "אוי לנו מיום הדין כי הדיינים כולם תלויים בראשי וביחידי הקהל". והוא מוסיף ואומר שלדעתו דיינים כאלה שנבחרים על ידי הציבור פסולים מן היסוד בשל היותם נוגעים בדבר: "ראוי לומר כי דיין כזה פסול לדין". דברים חריפים, כיוון שהם נוגעים בדבר ותלויים בבוחרים אותם. ודברים דומים שכותב בן דורו, בעל ה"כלי יקר" מפראג מעט אחר כך, כאשר הוא כותב על כך שדיינים שנבחרים על ידי הציבור חשודים על הטיית דין שהיא מובנית, שהם לא יהיו מודעים לה, בדומה לשוחד. וכך הוא כותב: "יש צד שוחד אחד שאינן נזהרים בו – כלומר הדיינים – כי מדרכם להחניף לכל מי אשר בו תלוי מינוי הדיינים. אף על פי שמסכים בדעתו לדון דין אמת – כלומר, למרות שהדיין שנבחר יודע שהציבור יעשה ככל יכולתו לדון דין אמת - מכל מקום דבר זה מסמא עין שכלו שהנו רואה חובה לזה שהוא תלוי בו". כלומר, התלות של הדיינים יוצרת בעייתיות מובנית.

אסיים בנקודה אחת. יושב בשנות ה-50 אחד מגדולי ירושלים, רבי אליעזר יהודה ולדנברג, בעל ה"ציץ אליעזר", וכותב ספר הלכות מדינה, שזה בעצם אחד היסודות לחשיבה על משפט עברי מדינתי, והוא מקדיש פרק לנושא של בחירת דיינים. הוא מעלה את החששות הללו מפני אפשרות מסירת בחירת הדיינים בידי הציבור, ולכן הוא מציע כל מיני דרכים איך למתן. אני מציע להפנות לשם, וחשוב לשים את תמרור האזהרה הזה של המשפט העברי בפני הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. רק אגיד בהערת מעבר לדובר הבא שהציג פה בשבוע שעבר גם את עמדת המשפט העברי והציגו דווקא עמדה אחרת, וזה מראה שבאמת יש צדדים לכאן ולכאן. אני בהחלט חושב שאולי זו אחת הסיבות שבגללה לא בחרנו את המנגנון שקיים בקנדה, למשל, שבו ראש הממשלה ממנה באופן עצמאי, בלי אופוזיציה בכלל. בין היתר בגלל השיקולים הללו הכנסנו לתוך מנגנון הבחירה גם שופטים מכהנים וגם נציגי אופוזיציה, ולא עשינו את זה כמו במדינות אחרות. אבל בהחלט זה מנגנון איזון מסוג אחד.

ברוך השם חזרה היועצת המשפטית של הכנסת, שרציתי דווקא לפתוח איתה את השעה. אז אשמח שהיא תוכל להתייחס לנקודות שהיא רואה לנכון בדבריה, ואז נמשיך את הריץ'-רץ' והדובר הבא אחר כך יהיה חבר הכנסת משה טור פז.
שגית אפיק
למעשה הייעוץ המשפטי לוועדה מלווה אתכם נאמנה ומציג את העמדה שלנו לאורך הדיונים. אני רוצה להתייחס לנקודה יחסית ספציפית וקטנה שהיא מעמדה של הכנסת בהצעה הזו שעומדת על שולחן הוועדה. אני מתייחס להרכב המוצע לוועדה לבחירת שופטים. לכאורה מצד אחד שינוי ההרכב שמוצע בנוסח שבפניכם יש בו גם חיזוק של נציגי הממשלה ולכאורה גם הגדלה ביחס למצב הקיים של נציגי הכנסת בנציג אחד נוסף שיהיה נציג באופן ודאי עבור האופוזיציה. אבל שינוי אופן הבחירה של נציגי הכנסת לעומת המצב הקיים לדעתי הוא עלול להחליש בסופו של דבר את הכנסת ואת המעמד שלה בוועדה הזאת. במצב היום הכנסת בוחרת למעשה את הנציגים שלה בבחירה חשאית שבה מצד אחד אפשר לומר שחברי הכנסת לא מחויבים לשום דבר, כל אחד רשאי לבחור לפי מצפונו. ייתכן שבפרקטיקה זה מעט שונה ואפשר להתווכח על זה, ויכול להיות שבפרקטיקה באמת בסופו של דבר זה גם כפוף לכל מיני עסקאות ודילים כאלה ואחרים שנעשים, אבל בסופו של דבר גם יש במנגנון הזה של הבחירה החשאית איזשהו שיג ושיח בין חברי הכנסת, והכנסת היא לא פאסיבית במשחק הזה של בחירת נציגיה. ברגע ששלושת הנציגים שמוצעים עבור הכנסת הם נציגים שאנחנו יודעים אותם מראש, הם נציגים שהכנסת לא שותפה בבחירה שלהם, היא שחקן פאסיבי, אלה נציגים שלמעשה נקבעים כבר בשלב של ההסכמים הקואליציוניים משום שאנחנו יודעים את יושבי-ראש הוועדות עוד מראש, זה נעשה בעצם בהסכמים מוקדמים, אני חושבת שבסופו של דבר יש בזה, למרות ההוספה הוודאית של נציג מהאופוזיציה, דבר שאולי לא יקרה באופן חד-משמעי בבחירה חשאית כפי שנעשה היום, ולעתים ייתכנו מצבים שבהם יהיו שני נציגי קואליציה לוועדה לבחירת שופטים מטעם הכנסת, אני חושבת שעדיין הימצאותה של הכנסת כשחקן פאסיבי בבחירה היא בעייתית ובסופו של דבר מחלישה אותה. המקום שאני מצאתי בחקיקה שיש התייחסות לשלושה נציגים שהם נציגי ועדות זה דווקא בוועדה הציבורית שבוחרת את היועץ המשפטי לכנסת.
היו"ר שמחה רוטמן
שכולנו יודעים כמה חשוב אי התלות שלו וכמה חשוב הליך המינוי שלו שמשתף קואליציה ואופוזיציה, במקרה הזה שלה, ומשם אכן נשאב כיוון המחשבה הזה. כלומר, זה לא בא מחלל ריק.
שגית אפיק
אני מבינה, אבל אני חושבת שזה שונה. הוועדה הציבורית שמורכבת גם מנציגי ציבור, גם מנציגים של הוועדות הרלוונטיות לעניין, היא בסופו של דבר מביאה בפני יושב-ראש הכנסת מספר מועמדים, בין שניים לארבעה. יושב-ראש הכנסת בוחר מביניהם ומביא את המועמד שלו לאישור ועדת כנסת. אני חושבת שזה תהליך של בחירה של גורם פנימי לתוך הכנסת ולא תהליך שבו הכנסת משמשת כשחקן שעומד מול נציגי הממשלה, מול נציגי הקואליציה. ואם אנחנו בסופו של דבר באמת רוצים והמטרה היא באמת לחזק את הכנסת, אני חושבת שהשיטה שנבחרה כאן לעניין הזה היא חוטאת למטרה הזאת. אני חושבת שאפשר לחשוב על רעיונות אחרים שיהיו אולי נכונים יותר, לאו דווקא בבחירה חשאית. אני חושבת שזו חגיגה נחמדה דווקא, בבחירות שלפחות אני השתתפתי בהן.
היו"ר שמחה רוטמן
אני בוודאי כמי שנבחר בה חושב שהיא חגיגה נחמדה. אבל אני רואה גם את חסרונותיה.
שגית אפיק
אני חושבת שהיא חגיגה גם עבור הכנסת שמקיימת הליך כזה. אם ההצעה תישאר במתכונת שלה, אז לגבי נציג האופוזיציה הקיבוע שלו כדי שזה באמת יהיה ודאי שבסופו של דבר זה נציג האופוזיציה, אז יהיה צורך לא להסתפק בזה שבתקנון הכנסת קבוע שהוועדה לביקורת היא בראשות האופוזיציה, אלא לעגן את זה באופן חד-משמעי כדי שלפחות העניין הזה של נציג אופוזיציה ודאי יושג באמצעות הניסוח.

עוד עניין שכן דיברתם עליו וכן עלה מהדברים, וגם הוא בעייתי לאור הביטול של הבחירה החשאית, זה הנושא של ייצוג נשים. ברגע שאין בחירה חשאית ואין מחויבות שאחד מנציגי הכנסת תהיה אישה, אז למעשה גם כאן אני חושבת שישנה פגיעה בהרכב הנשי של הוועדה, וזה גם בעייתי מבחינת הכנסת.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
אביטל סומפולינסקי
אני אוסיף הערה למה שהיועצת המשפטית של הכנסת אומרת. צריך גם לקחת בחשבון מה יקרה כשלא יהיה יו"ר לוועדה לענייני ביקורת המדינה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אמרנו, תוספת לתקנון כדי לעגן את זה שזה יהיה נציג אופוזיציה.
שגית אפיק
צריך לעגן את זה בצורה חד-משמעית, צריך להיות נציג אופוזיציה.
היו"ר שמחה רוטמן
דיברתי על זה, זו אכן בעיה.
טלי גוטליב (הליכוד)
יתוקן התקנון בהתאם.
אביטל סומפולינסקי
זה לא תיקון של תקנון, זו חקיקה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מסכים.
גור בליי
יש הסדרים להגדיר אופוזיציה למשל בחוק הכנסת.
היו"ר שמחה רוטמן
בקשר לעמדה על הקשר לחוקי יסוד, רצית להוסיף משהו?
שגית אפיק
ביקשת שהייעוץ המשפטי לוועדה יתייחס.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא יציג על זה עמדה בהמשך השבוע. בסדר גמור.

אני חייב לומר, גברתי היועצת המשפטית - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה תתייחס גם למה שאני אמרתי?
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שכמעט כל מה שאני עושה פה זה להתייחס למה שאת אומרת, חברת הכנסת קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, ממש לא. לגבי המכלול, אתה יודע מה התוכנית לשלב ב'?
היו"ר שמחה רוטמן
אני חייב לומר שאני באמת כמה להתייחסות עניינית שלא חזרתי עליה לעייפה. אני מעייף את עצמי לפעמים כשאני חוזר על עצמי כל כך הרבה פעמים. אני חושב שלגבי המכלול, אני יודע מה עמדתי בנוגע למכלול.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה יכול לשתף אותנו?
היו"ר שמחה רוטמן
בוודאי. זה נמצא באתר אינטרנט, יש תוכנית שנקראת ריסטרט למערכת המשפט, תוכנית חוק וצדק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רוטמן, עם כל הכבוד. לא, באמת.
גלעד קריב (העבודה)
אתה עדיין בקמפיין? אתה יו"ר חוקה מטעם הקואליציה. אפשר להבין מה התוכנית שלכם?
היו"ר שמחה רוטמן
אמרתי שאני יודע מה עמדתי בקשר לכל חלקי התיקון במערכת המשפט הנזקק במדינת ישראל.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זו תשובה לא רצינית.
היו"ר שמחה רוטמן
אני יודע מה הוסכם ומה הוחלט בהסכם הקואליציוני. זה גם דבר שאני יודע. אני גם יודע שהשלבים הבאים יהיו ברוח הכיוון שמוסכם על רוב סיעות הקואליציה, ולמען האמת בלי פוזיציה הוא גם מוסכם על חלק גדול מסיעות האופוזיציה. מה יהיה בכל שלב ומה יעבור באיזה שלב, הדבר הזה תלוי בהרבה מאוד דברים. אני יכול לומר שלמשל העובדה שנאמר פה קודם על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה שמאוד מאוד קל לממשלה לקדם חקיקה, אני חושב שיש לנו מעשה לסתור במה שקורה בחודש האחרון.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מעשה לסטים, לא לסתור.
היו"ר שמחה רוטמן
לסתור. דהיינו, המציאות מלמדת שכנראה התיאור העובדתי הזה איננו כה מדויק, ולכן זה גם תלוי בשאלה מה יבוא בפרטי, מה יבוא בממשלתי.
גלעד קריב (העבודה)
אתה מכיר ב-20 השנים האחרונות הצעות חוק שעברו בניגוד לעמדת ועדת שרים לחקיקה של הממשלה?
היו"ר שמחה רוטמן
כן.
גלעד קריב (העבודה)
כן? המון?
היו"ר שמחה רוטמן
הבאתי דוגמאות רבות.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא מהתקופה האחרונה.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל הוא אמר 20 שנה האחרונות. אני אפילו דיברתי על קודם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה נכון שרוצים לפצל? למה אתה לא עונה?
היו"ר שמחה רוטמן
אני רוצה להתייחס למה שאמרה היועצת המשפטית לכנסת. חברים, באמת זה קשה אתכם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אתם מפצלים או לא?
היו"ר שמחה רוטמן
אני אעדכן אותך בשנייה שאני אדע. את תהיי הראשונה לדעת. אני יכול בבקשה להתייחס למה שאמרה היועצת המשפטית לכנסת?
קארין אלהרר (יש עתיד)
בוודאי.
היו"ר שמחה רוטמן
כפי שראיתם, וגם סימנו מראש גם את הנושא של נציגי הכנסת בוועדה לעניין הייצוג של נשים וגם בנוגע להליך הבחירה ממילא, שזה נגזר מזה כי בשנייה שיש לנו שלושה מינויים מה שמכונה אקס אופיסיו, התייחסנו לזה בשבוע שעבר כשהגיעה לפה נציגת הרשות לקידום מעמד האישה להתייחס לנושא הזה. אני בעזרת השם, בעקבות הערותיה של היועצת המשפטית לכנסת, שאני חושב שיש בהן הרבה טעם – היא לא צריכה ציונים ממני, אבל זה מה שאני חושב – אני בעזרת השם, אולי אפילו עוד היום אחרי הדיון, אגיד לכם בגדול מה הכיוונים. מאחר שאני חושב שמדובר בבחירת נציגי האופוזיציה לעמדתה של האופוזיציה, יש אפילו משקל יותר גדול מאשר לעמדתי בנושא הזה, ולכן מבחינתי אפילו אתן לאופוזיציה לא את זכות הבחירה, אבל בוודאי לקולה תהיה משמעות משפיעה על ההסדר שייבחר בסופו של דבר. כי אני חושב שבסופו של דבר לאופוזיציה זה מאוד חשוב. כמי שהיה עד לאחרונה נציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, אני בוודאי חושב שזה חשוב. לכן אני אפילו אציע כמה נוסחים לבחירה, לא ברמת הניסוח הסופי אלא ברמת ההצעה. אני חושב על כמה אפשרויות.

אפשרות אחת, אקרא למודל הזה מודל ועדת האתיקה. מודל ועדת האתיקה שקיים היום בכנסת הוא מודל שמי שמממנה את המועמדים זה למעשה יושב-ראש הכנסת. יושב-ראש הכנסת בוחר, אחרי שהוא מתייעץ עם הנציגים של הסיעות השונות, שני נציגי קואליציה ושני נציגי אופוזיציה בבחירתו שלו, ואנחנו סומכים על ממלכתיותו של יושב-ראש הכנסת שהוא יבחר אנשים באופן שמקובל גם על האופוזיציה וגם על הקואליציה. זה מודל אחד. שנייה, גלעד, אני אציג את הכול. האמן לי, אתה תהיה מבסוט בסוף.
גלעד קריב (העבודה)
לא יקרה. אני לא רוצה לטפח אצלך ציפיות, אבל אני לא אהיה מרוצה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מתקן, גלעד, אני בטוח שלא תהיה מבסוט בסוף.
גלעד קריב (העבודה)
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
מודל ועדת האתיקה עובד לאורך השנים. הוא לא עבד בכנסת האחרונה מסיבות מובנות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה משווה את ועדת האתיקה לוועדה למינוי שופטים?
היו"ר שמחה רוטמן
אם המודל הזה איננו מוצא חן בעיניכם, אני בטוח שתגידי שאת לא רוצה אותו. אבל אני חושב שהוא מודל שקיים היום. ניסיתי להתחבר למודלים שהם קיימים היום במסורת של מדינת ישראל כדי שנוכל שיהיו לנו כלי חשיבה. לא חייבים, הכול בסדר. מה שנקרא, ירצו יאכלו, לא ירצו לא יאכלו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה משווה בין תפוזים לטימבוקטו.
היו"ר שמחה רוטמן
היום בוועדת האתיקה נבחרים שניים-שניים. כרגע אנחנו מדברים על אחד-אחד. ההצעה שלי היא שיושב-ראש ועדת החוקה, גם בגלל התפקיד שלו וגם בגלל שזה אני – סתם, לא בגלל שזה אני – אגב, שימי לב שההצעה הזאת הוצעה דווקא בנוסח שר המשפטים, וזה קרה עוד אפילו לפני שאני מוניתי ליושב-ראש ועדת החוקה. אבל יושב-ראש ועדת החוקה הוא גם בעל תפקיד בהליך, הוא גם מנהל את השימוע בוועדה וגם שייך לנושא משפט, ולכן הוא שייך לתהליך. אבל שני חברי הכנסת האחרים שאמורים להיות בוועדה, אחד קואליציה ואחד אופוזיציה, הצעה אחת היא שיושב-ראש הכנסת ימנה את נציג האופוזיציה ואת נציג הקואליציה. זו אפשרות אחת.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו בחודש שבט, לא בחודש אדר. תחכה עם הבדיחות שבועיים.
היו"ר שמחה רוטמן
זה גם פותר את בעיית ייצוג הנשים, כי הוא יבחר שאחת מהם תהיה אישה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תגיד, אתה אמיתי?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, אני אמרתי שאני אציג את האפשרויות ואני אפילו אתן משקל רב לעמדת האופוזיציה בבחירה בין האפשרויות. ולכן אם האופוזיציה לא רוצה את האפשרות הראשונה, אפשר להקשיב לאפשרות השנייה?
גלעד קריב (העבודה)
כן.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו לא יודעים איך להתמודד עם כל הטוב הזה שנופל עלינו, של ההתחשבות בדעתנו. זה רגע מכונן בתולדות ועדת חוקה. עוד שנייה אנחנו טובעים.
משה טור פז (יש עתיד)
האירוניה ירתה בעצמה והתאבדה.
גלעד קריב (העבודה)
לכבוד יום ההולדת של הכנסת אנחנו מקבלים מתנה.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, ניצלתי את העובדה שאני כרגע חבר הקואליציה היחיד בחדר כדי שאף אחד מחברי הקואליציה לא יכעס עליי.
משה טור פז (יש עתיד)
אני מציע שנעשה הצבעה בפורום הנוכחי על ההצעה הזאת.
גלעד קריב (העבודה)
תקווה שזה לא משודר, כי בפריימריס הבא בציונות הדתית יתנקמו בך.
היו"ר שמחה רוטמן
ההצעה השנייה אומרת שנציג האופוזיציה ייבחר על ידי חברי האופוזיציה בעצמם, לא באמצעות הסכמים קואליציוניים ולא אמצעות החלטה של ועדת הכנסת, כמו שנבחר יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה. ואז נציג הכנסת כולה ייבחר על ידי יושב-ראש הכנסת. ויושב-ראש הכנסת, בגלל שהוא יהיה הבוחר השני בתהליך, הוא יהיה אחראי גם לסוגיית האיזון המגדרי בהתאם לחוק. זאת אומרת שאם יושב-ראש ועדת חוקה או נציג האופוזיציה, אחת מהם תהיה אישה, אז יושב-ראש הכנסת יוכל לבחור כרצונו ללא הגבלה מגדרית. אם שניהם יהיו גברים, אז מי שיושב-ראש הכנסת יבחר תהיה אישה.

אפשרות שלישית, שהיא די דומה לאפשרות השנייה, ופה זה בבחירה חשאית של נציגי האופוזיציה, כאשר את הגדרת האופוזיציה אנחנו נעשה על בסיס אותה הגדרה שהתייחס אליה היועץ המשפטי לוועדה מחוק הכנסת, נציגי המפלגות שאינן בהסכמים להקמת ממשלה. זאת תהיה ההצעה. אפשרות שלישית, אותו דבר בדיוק, רק שבמקום שמדובר בבחירה חשאית, שבבחירה חשאית יש יתרונות ויש חסרונות ויכולים להיות מופעלים כל מיני לחצים וכל מיני הבטחות להטבות וכל מיני דברים שאנחנו יודעים שלעתים קורים בהצבעות חשאיות – יש לזה יתרון ויש לזה חיסרון. האפשרות השלישית היא שהדבר הזה ייעשה באמצעות איסוף חתימות. דהיינו, חבר האופוזיציה שיביא יותר חתימות של חברי אופוזיציה הוא זה שימונה לא בבחירות חשאיות כדי לצמצם את הנזקים, מי שרואה בזה נזק או יתרון. וגם באפשרות הזאת, מי שיבחר את נציג הכנסת הנוסף יהיה יושב-ראש הכנסת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
עד כה לא הבנתי למה כל העסקה הסיבובית הזאת ולא מלכתחילה בחירות חשאיות.
היו"ר שמחה רוטמן
אז אני אסביר למה לא בחירות חשאיות. באחת מהאופציות האלו בהחלט יש בחירות חשאיות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רק לנציג האופוזיציה. למה?
היו"ר שמחה רוטמן
התשובה היא מאוד פשוטה. אין בעיה אמיתית גם לנציג הקואליציה, אבל הבעיה היא שבשנייה שאתה עושה בחירות חשאיות אתה מייצר סיטואציה, שנתקלנו בה כמה וכמה פעמים בעבר, שאתה כאילו עושה בחירות, אתה כאילו עושה הצבעה, אבל למעשה בגלל הדרישה לייצוג לאישה הבחירות החשאיות הן נכות. דהיינו, אתה מייצר סיטואציה שאתה יכול לבחור, ואתה יכול לבחור רק את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כנכה אני מסרבת שקיומה של אישה תהיה נכות.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, הפוך.
שגית אפיק
אבל זה רק אם לא נבחרת אישה ועושים סיבוב שני, נכון?
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. ואז זה בעצם אומר: תבחרו, אבל תבחרו רק את זה. או שאם תבחרו את זה יהיה עוד סבב בחירות.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כל הוועדה כפי שהיא בנויה היא בעייתית.
היו"ר שמחה רוטמן
אני רואה בזה תוצאה לא טובה. זה אחד. חוץ מזה, לאורך השנים האפשרות של בחירה חוזרת ונשנית על ידי הכנסת, כפי שזה התנהל עד היום של בחירות חשאיות פתוחות, הרבה מאוד פעמים הייתה מעורבות של נציגי הקואליציה בבחירת נציגי האופוזיציה ולהפך. היו המון פעמים שהיה נציג קואליציה שנבחר בקולות האופוזיציה או להפך, והייתה מעורבות הדדית, שזה חיסרון בפני עצמו בעניין שיקוף עמדות הכנסת. ולצורך העניין היו הרבה מאוד פעמים שהיו שני נציגי קואליציה או שני נציגי אופוזיציה שזו לא המציאות שאותה אנחנו מנסים לייצר פה, ואני חושב שזה לא נכון. אני אפילו מוכן להוסיף כחלק מהאופציות שמוצעות פה לבחירת חברי האופוזיציה שתהיה הוראה ברורה שאם חל שינוי בסטטוס קואליציה-אופוזיציה לאחר הבחירה, אז בתוך איקס זמן יעשו בחירות חדשות. דהיינו, אם נבחר נציג אופוזיציה ואז מפלגתו הצטרפה לקואליציה, אז יתניע הליך בחירה חדש. דהיינו שבאמת בכל רגע נתון יהיה נציג אופוזיציה, למרות שאני חושב שבשנייה שזו בחירה שנעשית על ידי חברי האופוזיציה כולה ולא כמו עד היום החשש מהסיטואציה הזאת הוא יותר נמוך.
גור בליי
ההוראה שיש על יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שהוא יהיה חבר בסיעה מסיעות האופוזיציה ושכהונתו תפקע בתום 14 ימים מיום שסיעתו חדלה להיות סיעה כאמור.
היו"ר שמחה רוטמן
כן, משהו דומה לזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רוטמן, אני לא יודעת איך להתמודד עם כל הטוב הזה, באמת.
היו"ר שמחה רוטמן
אין בעיה. אולי תתני לי ספר.
גלעד קריב (העבודה)
אם תוסיף קופון לעיר דוד אנחנו הולכים על זה. זה פלוס קופונים.
היו"ר שמחה רוטמן
אין שום בעיה.
גלעד קריב (העבודה)
אתרי תיירות ביו"ש, ואנחנו הולכים.
היו"ר שמחה רוטמן
לפרוטוקול, חילופי הדברים כעת הם מחויכים כי האופוזיציה לא יודעת להכיל את טוב הלב של יושב-ראש הוועדה.
גלעד קריב (העבודה)
לא, הם לא מחויכים.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אנחנו פשוט כל כך נפעמים, פשוט לא מתמודדים עם זה.
היו"ר שמחה רוטמן
יש לי תחושה, שעברה לי פה מכמה נציגי אופוזיציה, שאת האופציה הראשונה אתם לא רוצים כל כך. אני לא יודע למה.
משה טור פז (יש עתיד)
אפשר לעשות הצבעה בפורום הזה על מינוי יו"ר חדש לוועדה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה דן בפרט הזה של נציג האופוזיציה כאילו זה נהדר. לא הבנתי את האירוע הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
שיירשום בפרוטוקול, חברת הכנסת קארין אלהרר, שכאשר אני מתייחס ברצינות ובתשומת לב ומתוך כבוד להערותיה של היועצת המשפטית לכנסת, את באה אליי בטרוניה על כך. מה את רוצה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
הערתה צודקת.
היו"ר שמחה רוטמן
לא דיברת עכשיו ארבע דקות?
קארין אלהרר (יש עתיד)
תגיד לי, אני סופרת לך כמה דקות אתה מדבר?
היו"ר שמחה רוטמן
תגידי לי, את יושב-ראש הוועדה? תודה.
משה טור פז (יש עתיד)
מי בעד למנות את קארין אלהרר לראשות הוועדה? אני חושב שיש פה רוב. חמישה נגד אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
אני הצעתי את הרעיונות הללו. מאחר שהעליתי את ההצעות עכשיו, אני בטוח שאתם גם צריכים זמן לחשוב וגם להתייעץ עם סיעותיכם השונות, אני אבוא בדברים עם נציגי האופוזיציה בנושא הזה. אני אומר שוב, אני באמת חושב שמאחר שמדובר באופן שבו נבחר נציג האופוזיציה, אני מבין את האירוע.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו לא מתכוונים לשתף פעולה.
היו"ר שמחה רוטמן
אל תשתפו פעולה. בסדר, אז יכול להיות שאבחר עצמאית.
גלעד קריב (העבודה)
תבחר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אנחנו רגילים לכך.
גלעד קריב (העבודה)
אתה מוזמן לבחור בין הצעותיך. הדבר האחרון שמטריד אותנו זה איך בוחרים את נציג האופוזיציה. זה בתחתית סולם העדיפויות של ההערות שלנו.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל את היועצת המשפטית של הכנסת זה הטריד.
גלעד קריב (העבודה)
כבודה במקומה מונח. אתה מוזמן לבחור ביחד איתה. אנחנו במשחק הזה לא משתתפים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חשבתי שמתפקידי לתת מענה.
שגית אפיק
אני דואגת למעמד הכנסת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בסדר גמור.
גלעד קריב (העבודה)
לאור הצעתו הנדיבה של היו"ר אני אוריד את הערה מספר 39 מבין 40 הערותיי. הכול בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין. תודה רבה. אם יהיה שיתוף פעולה אז כמובן שההשפעה שלכם על מנגנון שייבחר לבחירת נציגי האופוזיציה בוודאי יהיה יותר גדול. אם לא, אז לא. אני לא יכול להכריח אתכם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שיתוף פעולה לא יכול להיות על הסעיף הקטן. שיתוף פעולה זה על הקונסטרוקציה כולה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת משה טור פז, בבקשה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני אדבר קצרות. אני רוצה לומר משהו על שקר ומשהו על אמת. בימים האחרונים נשמע שקר מפיו של ראש הממשלה שהתבטא במילים הבאות: היום השופטים בישראל בוחרים את עצמם. אז בואו רק נחזור על העובדות הידועות. בוועדה למינוי שופטים היום יש שלושה נציגים לבית המשפט, כאשר נדרש רוב של שבעה. כלומר השופטים אינם בוחרים את עצמם בהרכב הנוכחי, בניגוד לדבריו של ראש הממשלה. מה שנכון לומר הוא שללא שופטים, כמו שללא פוליטיקאים, אי אפשר להגיע למספר שבעה מתוך תשעה, ולכן לא נבחרים היום ללא השופטים או ללא הפוליטיקאים. זה השקר ששמענו מפיו של נתניהו בימים האחרונים ביחס לוועדה לבחירת שופטים.

עכשיו נדבר על האמת. האמת היא שההצעה הזו מייצרת זיקה מסוכנת ביותר בין נבחרי הציבור לבין השופטים. לא רק בין נבחרי הציבור, כי כאן אנחנו לא מוטרדים מקולה הבודד או מקסימום שניים של האופוזיציה, אלא משבעת נציגי הקואליציה. כלומר, יהיה נשיא בית המשפט העליון, שני שופטים בדימוס שבוחר שר המשפטים, שר המשפטים ועוד שני שרים, שלושה חברי כנסת שלפחות שניים מתוכם הם מהקואליציה. בקיצור, יש כאן רוב מובהק לקואליציה שבוחר בצורה מובהקת שופטים, בניגוד למה שקורה היום. מה שאנחנו נראה, וזה על ראשכם אם הדבר הזה יעבור, וזה עוד לפני עיקרון השימוע ששמענו עליו, זה מעגל של חנפים, של מתחנפים, של מלחכי פנכה, של שופטים שגורלם ובחירתם תלויה בפוליטיקאים מהפוליטיקאים שנמצאים בזמן הזה בשלטון, וזה לא משנה שאולי ארבע שנים אחרי זה אלה יהיו פוליטיקאים אחרים. עצם העובדה שבמדינת ישראל פוליטיקאים יהיו חייבים את בחירתם לנבחרי ציבור בצורה ישירה היא דבר פסול, היא דבר שיפגע בכל אזרח ישראלי. הוא יגרום לכך שאנחנו נראה כאן בישראל עוד הרבה יותר מהתופעות הבודדות ויוצאות הדופן שראינו בעבר, שופטים שיהיו גנבים, שיהיו חנפנים, שיהיו משלמי שוחד, ופוליטיקאים שיבחרו את השופטים שנוחים להם. זו המשמעות של הנוסח המוצע על ידי יו"ר הוועדה לפנינו. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת משה טור פז.
קארין אלהרר (יש עתיד)
איך זה מגביר את אמון הציבור במערכת המשפט?
משה טור פז (יש עתיד)
זה ברור, 20% אמון בפוליטיקאים, 40% בבית המשפט, אז נוריד ל-20% גם את בית המשפט.
היו"ר שמחה רוטמן
הדובר הבא, ארבע דקות לרשותך, עו"ד דוד פטר מפורום קהלת, בבקשה.
דבי ביטון (יש עתיד)
ברוך בואכם. נראה את הפנים שאחרי. ברוך הבא.
דוד פטר
צהריים טובים. תודה על קבלת הפנים. אני רוצה, ברשות אדוני היושב-ראש, להעיר כמה הערות מבניות שעולות גם מעמדת היועצת המשפטית לממשלה, ובת כוחה עו"ד סומפולינסקי כאן, וגם היועצת המשפטית של הכנסת. כי אני חושב שהמבט המבני הוא פשוט מבט שלא נמצא כרגע בדיון, לפחות היום.

מהי חוות דעת משפטית על חקיקת יסוד? שמעתי פעם הרצאה של אסטרופיזיקאי ושאלו אותו אם היקום מתרחב, לאן הוא מתרחב? מהו החלל שאליו היקום מתרחב? ענה אותו מדען שזו שלה מצוינת, אבל אל תשאלו אותי, כי תחום המומחיות שלי הוא המרחב שאנחנו מכנים היקום. באותה צורה המרחב המשפטי שעליו יועצים משפטיים יכולים לדון הוא המרחב הנורמטיבי, החקיקה, וכאשר חברי הכנסת מבקשים לדון בחוקי המשחק עצמם, אין שום כלי משפטי לדון בדבר הזה.
דבי ביטון (יש עתיד)
אין מקום לנורמלי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז מה מונע לשים את הכותרת חוק יסוד על כל חקיקה? אני רוצה תשובה.
היו"ר שמחה רוטמן
יכול להיות שאת רוצה תשובה, אבל הוא מדבר כרגע.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לך מותר לשאול שאלות ביניים? אתה יכול לענות?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אלהרר, מה קורה פה?
דוד פטר
אני רוצה להמשיך בציטוט מדבריו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק. הוא אמר כך: אחת הטענות המרכזיות כנגד הביקורת השיפוטית על חוקתיות החוקים, כלומר הביקורת המרכזית על ההפיכה השיפוטית בעצמה, הוא הטיעון הקאונטר מז'וריטני, כלומר שהוא פוגע בעיקרון הרוב שעל פיו השופט מסכל את רצון העם, ודבר זה נוגד את הדמוקרטיה. ומה תשובתו של ברק לביקורת הזאת? אני מצטט: השופט אינו יכול לסכל את רצון העם. העם, באמצעות נציגיו, יכול לשנות את חוקי היסוד עצמם. אכן הדיאלוג הוא ביטוי לתפיסת היסוד כי בדמוקרטיה המחוקק אינו עליון והשופט אינו עליון, אלא החוקה היא העליונה.

לכן אני מציע לחברי הכנסת הנכבדים כאן להתבונן בכל מהלך הרפורמה הזה, שבוודאי אפשר לדון בעניין הערות, תיקונים, אבל עיקרו בוודאי מבורך. אבל צריך להתבונן בו כדיאלוג. לא יעלה על הדעת שבמדינה דמוקרטית מי שיכול לשנות את שיטת המשטר הישראלית זה בית המשפט העליון. ואמרה עו"ד סומפולינסקי בדאגה כנה, ואני מאוד מאוד מעריך אותה כאשת מקצוע, שהרפורמה תסכן את היותנו משטר דמוקרטי, או לפחות תפגע במאפיינים פרלמנטריים מסוימים בשיטה הפרלמנטרית שלנו. אני רוצה להגיד את מה שלא נאמר במשכן הזה, לצערי לא נאמר מספיק. אנחנו לא דמוקרטיה פרלמנטרית. היינו דמוקרטיה פרלמנטרית עד פסק דין בנק המזרחי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
עד שהממשלה השתלטה על הכנסת.
דוד פטר
לאחר פסק דין בנק המזרחי מבחינה משטרית אנחנו דמוקרטיה חוקתית. אומנם אין לנו חוקה, אך אנחנו דמוקרטיה חוקתית. ולכן לא ניתן אנליטית לתת ייעוץ משפטי על עצם עבודת הכנת כללי המשחק עצמם.
גלעד קריב (העבודה)
ומה אתה עושה עכשיו? אתה לא נותן ייעוץ משפטי מקצועי על עצם כללי המשחק? אם דיברת על היקום, היקום קורס לתוך עצמו.
דוד פטר
אני מבקש את רשות הדיבור.
גלעד קריב (העבודה)
אבל מה לעשות שלחברי כנסת, עדיין מהאופוזיציה, יש זכות לקרוא קריאות ביניים.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, יש לך זכות לקרוא קריאת ביניים, לא להפריע לו לדבר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הוא לא ענה לי על השאלה.
דוד פטר
נקודה נוספת בחוות הדעת הכתובה של היועצת המשפטית, היא אומרת שלא הונחה בפני חברי הכנסת תשתית עובדתית מספקת על מנת לחוקק את חוקי היסוד. אנחנו מכירים בשיח האקדמי מגמה זוחלת, בעיניי היא מגמה שלילית, של מנהליזציה של המחוקק. כלומר, דרישות מנהליות שאתם, חברי הכנסת, צריכים לעמוד בהן כאשר אתם מחוקקים. פה אנחנו רואים שלב נוסף, אנחנו רואים מנהליזציה של האסיפה המכוננת. פתאום האסיפה המכוננת צריכה להניח תשתית עובדתית שמי שיאשר האם היא מספיקה הם יועצים משפטיים. הדבר הזה הוא מופרך בכל קנה מידה של משפט ציבורי.

נקודה נוספת, אני חושב שאנחנו עוסקים הרבה, וטוב שכך, אבל לא מספיק, אנחנו עוסקים הרבה בקרביים של הרפורמה בכל סעיף. אבל צריך קצת לעשות זום-אאוט ולראות את התמונה הכללית. היום הרשות השופטת בישראל שולטת באמצעות הווטו שלה לא רק על מי ימונה לבית המשפט העליון. כלומר, משפטן שהם לא מעוניינים בו לעולם לא ימונה, כמו שראינו בהיסטוריה הישראלית. הם גם שולטים באמצעות עילת הסבירות הרחבה, שלא כמו חוות הדעת של היועצת המשפטית אין לה תקדים בעולם המערבי, כפי שאומר שוב ושוב פרופ' יואב דותן. הם שולטים באמצעות עילת הסבירות במינויים ברשות המבצעת באמצעות זכות וטו דה-פקטו על ידי עילת הסבירות. כלומר, שימו לב למפה. הם שולטים במי יכהן ברשות השופטת, ובאמצעות עילת הסבירות יש להם זכות וטו, אומנם במקרים חריגים אבל יש להם זכות וטו עקרונית, לגבי מי יכהן ברשות המבצעת. ואנחנו רואים גם עניין נוסף. אנחנו מדברים רק על השופטים ועל שיפוט, זה דבר חשוב. אבל נשיא בית המשפט העליון ממנה שופטים רבים לתפקידים רבים ברחבי החיים הציבוריים בישראל, מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, יו"ר ועדות חקירה, ועדה מייעצת לשר הביטחון בדבר הכרזה קבועה של ארגון כארגון טרור. לא ניתן להכריז ארגון כארגון טרור בלי שופט בדימוס שממונה על ידי נשיא בית המשפט העליון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי, זו חקיקה של הכנסת.
דוד פטר
בוודאי.
היו"ר שמחה רוטמן
וכשאנחנו באים לשנות אותה את צועקת.
דוד פטר
חברה שעושה עסקים עם איראן ומבקשים להטיל עליה סנקציות, גם זו ועדה שהחברים בה ממונים על ידי נשיא בית המשפט העליון. ועדה לאיתור הסנגוריה הציבורית. ועדה שממנה את מועצת תאגיד השידור.
גלעד קריב (העבודה)
על פי חוק.
דוד פטר
בוודאי על פי חוק, לא טענתי אחרת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה חוק נהדר, אגב.
דוד פטר
הוועדה למינוי דירקטורים מטעם נגיד בנק ישראל בגופים בנקאיים, גופים פיננסיים, גופים מבטחים. כל הגופים הפיננסיים יש בהם דירקטורים שמי שממנה אותם אלה שופטים בדימוס שממונים בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון. בחינת כשירות מינויים בספורט בישראל, וזו הדוגמה האחרונה ברשימה לצורך העניין הזה, בקצה המזלג. כלומר, כאשר אנחנו דנים בחשיבות שאנחנו נצא מהאנומליה הישראלית ונחתור צעד אחד קרוב יותר למקובל במערב הדמוקרטי, זה לא נוגע רק לשופטי בית המשפט העליון. זה כרוך גם בעילת הסבירות ובמינויים ברשות המבצעת כולה, מאחרון הפקידים ועד שר בממשלת ישראל. זה כרוך גם בשלל הזרועות של המינויים הללו בכל רחבי הזירה.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני שוחח עם פרופ' יואב דותן שהוא נתלה בו בימים האחרונים?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה לשאול שאלת הבהרה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מזכיר גם לך, שאלה היא משפט קצר עם סימן שאלה בסופו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
על פי התיאוריה שהוצגה כאן, בעצם כל דבר חקיקה שנשים לו כותרת חוק יסוד, אי אפשר יהיה לפגוע בו, לא משנה כמה הוא הזוי וחסר קונוטציה. הבנתי נכון?
דוד פטר
על מנת לבחון אנליטית האם הכותרת היא כותרת ריקה לתוכן שלא מתאים לחקיקת יסוד, או שמדובר בחוק יסוד אמיתי במירכאות, זה דורש שיקול דעת של מישהו שנמצא נורמטיבית מעל המדרג החוקתי. הוא בוחן האם הנורמה הזאת ראויה להיות חוקה. על כן אין בדמוקרטיה חוקתית מערבית מקובלת שום אינסטנציה מהסוג הזה שיכולה לעמוד מעל המדרג החוקתי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז התשובה היא שאפשר לחוקק חוק יסוד ממשלה מטורללת, והכול יהיה בסדר.
דוד פטר
זאת הייתה עמדתו של הנשיא בדימוס אהרון ברק.
היו"ר שמחה רוטמן
הדעה הסופר-מורכבת הזאת, שבעיניי היא פשוטה כביעתא בכותחא, הדעה הזאת הייתה דעת הרוב המוחלט בפסק דין בנק המזרחי. היא עמדתה העקבית של הכנסת בבית המשפט העליון. אבל אני אשאל אותך, מאחר שהשאלה היא באמת שאלה במקומה.
גלעד קריב (העבודה)
לא פה הדיון.
היו"ר שמחה רוטמן
לא הבנתי. אתה לא רוצה שאני אענה לחברת הכנסת? אני מתחרט.
גלעד קריב (העבודה)
אני מתנצל. אדוני היושב-ראש, תענה בבקשה.
היו"ר שמחה רוטמן
הדובר הבא, חבר הכנסת יואב סגלוביץ', הוא לא פה. טלי גוטליב גם לא פה. משה סעדה גם לא פה. גלעד קריב, בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
אתה מוכן לענות לפני? כי אני לא מרגיש לא נעים שחסמתי שור בדישו. למעשה זה לא שור בדישו, זה שור מועד במקרה הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני שמח שבמשוואה של החסימה אני בצד של השור ולא בצד של החמור.
גלעד קריב (העבודה)
חס וחלילה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רק לכם מותר לנו לקרוא בשמות.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אענה בקצרה, כי באמת תורך לדבר.
גלעד קריב (העבודה)
ארבעה אבות נזיקין כנגד ארבעה שלבי התוכנית של השר לוין.
היו"ר שמחה רוטמן
השאלה הזאת, כפי שאמר עו"ד דוד פטר, היא שאלה מטעה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
במה לא תאשימו אותנו?
היו"ר שמחה רוטמן
חס ושלום. הרי אנחנו עוסקים בחוק יסוד: השפיטה, שכתוב בו שבית המשפט העליון מוסמך לתת סעד מן הצדק, ואפילו הסמכות הזאת כמעט לא מוגבלת. אני חייב להודות שיש איזושהי מחלוקת לפעמים ביני לבין עו"ד דוד פטר ואחרים. אני אפילו חושב שהסמכות של בית המשפט היום, מכוח חוק יסוד: השפיטה, היא רחבה ממה שהוא היה חושב. אבל זה לא משנה. הסמכות הזאת לא מוגבלת בדבר, ולכאורה בית המשפט העליון מוסמך לתת איזה סעד שהוא רוצה. הוא אף פירש כך את סמכותו כעניין שבעובדה בכל מיני תחומים, כולל לחרוג מדיני התכנון והבנייה, כולל הרבה מאוד דברים. נשאלת השאלה, האם יש משהו שנמצא תחת הכותרת פסק דין שאיננו באמת פסק דין. האם בית משפט, תחת הכותרת פסק דין, יכול להגיד מה שהוא רוצה. אני שואל שאלה שהיא שאלה לדעתי מקבילה לשאלה שלך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה מחזיר לי שאלה בשאלה.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. ואני מת לדעת את התשובה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני הייתי ממש רוצה תשובה, אבל אני שאלתי ראשונה.
היו"ר שמחה רוטמן
התשובה שלי תושפע מאוד מהדרך שבה תעני על השאלה שלי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה יודע שהתשובה היא שאי אפשר לכתוב כל דבר תחת כותרת פסק דין.
היו"ר שמחה רוטמן
למה? מאיפה? מה מגביל?
קארין אלהרר (יש עתיד)
כי הדין מגביל.
היו"ר שמחה רוטמן
מי מגדיר את הדין המגביל?
קארין אלהרר (יש עתיד)
פסיקה מחייבת.
היו"ר שמחה רוטמן
נניח שבית המשפט העליון נותן צו עכשיו שאומר: ממשלת ישראל תתקוף בנשק האטומי שאין לה את ארצות הברית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בית המשפט לא מתערב במדיניות. די.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא לא מתערב? נניח שבית המשפט ייתן פסק דין ויגיד: מהיום אני ממנה פקידים בכירים. לא הממשלה ממנה פקידים בכירים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה יודע אבל שזה לא קרה וזה לא יקרה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה למשל קרה. כי למשל ראש רשות המיסים במדינת ישראל מונה בצו בג"ץ ולא על ידי השר הממונה. אז זה קרה. אז נשאלת השאלה האם דבר כזה בעינייך זו אמירה, אפילו שזה כתוב תחת הכותרת של פסק דין, זו באמת חריגה מסמכותו של בית המשפט.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רוטמן, אני לא אטעה אם אני אומר שאתה מעט ממורמר ממערכת המשפט?
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי, תשובה עניינית אין. תודה רבה. גלעד קריב, ארבע דקות לרשותך.
גלעד קריב (העבודה)
צהריים טובים, אדוני. הדיון גם היום ממשיך להתנהל תחת אותה גישה של הרעשה ארטילרית ויצירה מכוונת של בוקה ומבולקה. ניצבים פה נציגות היועצת המשפטית לממשלה. הן אמרו בצורה הגונה שהן התבקשו על ידי שר המשפטים להתייחס לתזכיר שהוא הציג כאן. סדר דברים הגון היה שממשלה שמבקשת לעשות רפורמה במערכת המשפט מגישה הצעת חוק ממשלתית שעוברת בוועדת שרים לחקיקה, כשיש פנאי לייעוץ המשפטי לממשלה להציג את חוות דעתו. אבל אתם לאורך כל הדרך, כל ההתנהלות שלכם מיועדת מבחינת מבנה הדיון לייצר כאן רעש שלא מאפשר עבודה סדורה, לא של הגורמים המקצועיים, לא של חברי הכנסת, לא של הייעוץ המשפטי לכנסת. לכן אני רוצה לומר לך, כל טענה שאתה תשמיע כנגד ההתנהלות המקצועית של איזשהו מהגורמים מסביב לשולחן היא טענה לא הגונה שלא צריך לשמוע אותה. מכיוון שאתה, ביחד עם שותפך שר המשפטים, אתם קבעתם את עתידו של התהליך הזה כתהליך מבולגן בהתחלה, תהליך שפשוט מקעקע את כל היסודות שמוכרים לנו איך מבוצעת חקיקה, בוודאי בנושאים מרכזיים כמו המשטר והיחסים בין הרשויות, כיצד הוועדה הזאת עובדת, כיצד הייעוץ המשפטי ומשרד המשפטים עובדים, הייעוץ המשפטי של הכנסת. הכול על ראשכם. אתם עשיתם את זה בכוונה, אז אין בכלל מה לשמוע על התלונות שלכם על האם מתייחסים לתזכיר של לוין או לתזכיר שלך. אתה אבי הבלגאן הפרוצדוראלי שמתנהל כאן בכוונה תחילה.
היו"ר שמחה רוטמן
אוסיף את זה לכרטיס הביקור שלי, אבי הבלגאן הפרוצדורלי.
גלעד קריב (העבודה)
נכון. חכה, יש לי בשבילך שורה ארוכה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זו הבעיה, הוא מתגאה בזה.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו במשחק הזה של "בואו, תבחרו אתם איך בוחרים נציג האופוזיציה" לא מתכוונים לשחק. אני אומר לך את זה מבלי להתייעץ עם חבריי. מסיבה מאוד פשוטה, ביום חמישי, שעה קלה אחרי שפורסמה הידיעה על הצעת הנשיא הוצאת באישון לילה נוסח מעודכן של הצעת החוק שלך.
היו"ר שמחה רוטמן
17:00 בערב זה אישון לילה להגדרתך?
גלעד קריב (העבודה)
כן.
היו"ר שמחה רוטמן
אה, אוקיי, אתה הולך לישון מוקדם.
גלעד קריב (העבודה)
אני בגבעתיים, ב-19:00 סגרנו את היום.
היו"ר שמחה רוטמן
נתתי לך שעתיים ספר.
גלעד קריב (העבודה)
ביום חמישי הוצאת נוסח, באישון ערב. זה לא הגיע אלינו, כדרך אגב, ב-17:00.
היו"ר שמחה רוטמן
נבדוק אם זה היה באישון לילה ב-19:00.
איל קופמן
זה הגיע ב-22:15.
היו"ר שמחה רוטמן
זה עדיין לא אישון לילה.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני היושב-ראש, באיזו שעה הגיע אלינו ביום חמישי?
היו"ר שמחה רוטמן
אני יודע מתי אני שלחתי את זה.
גלעד קריב (העבודה)
זה לא מעניין.
היו"ר שמחה רוטמן
22:15. אבל זה לא אישון לילה.
גלעד קריב (העבודה)
ב-22:15 ביום חמישי, בתום שבוע דיונים, מגיעה הצעה שלך לנוסח מעודכן, שהדבר היחיד שברור בו זה שלא הטמעת הערה אחת מהותית.
היו"ר שמחה רוטמן
איזו הערה מהותית נתת?
גלעד קריב (העבודה)
אני מיד אומר לך. לא הטמעת הערה מהותית אחת של מי מחברי האופוזיציה ושל מי מעשרות המומחים שהיו כאן והציעו הערות לגופה של ההצעה. ולכן, בניגוד אולי למה שנאמר בחלק מהאולפנים, פעם אחר פעם אתה וחבריך מוכיחים שאתם לא מעוניינים בפשרות ולא מעוניינים בהידברות ולא מעוניינים בהסכמות.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה כבר בחריגה מארבע דקות.
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור, אתה תחליט מתי לעצור אותי. ברגע שתאמר לי די אני אעצור.
היו"ר שמחה רוטמן
אז אני אומר לך שיש לך עוד 20 שניות.
גלעד קריב (העבודה)
הצגת בצורה מסולפת את דוח הממ"מ, ומה שקורה כאן זה שבמקום לדון בעקרונות יסוד של שיטת מינוי השופטים, כשמה שעולה מהדוח שאתה הזמנת שברוב המכריע של הדמוקרטיות יש תהליך שבו לא רשות אחת בוחרת את השופטים, אתה מקדם פה הצעה שדה-פקטו מעניקה את כל הכוח לרשות המבצעת. המצב הזה הוא חריג במדינות שאתה ביקשת לסקור, ואתם מבקשים לשים אותנו בקבוצת המיעוט של המדינות המתקדמות באיך הרשויות בוחרות ביחד שופטים.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת קריב.
גלעד קריב (העבודה)
אם לא תיתן לחברי כנסת ארבע דקות להתייחס להצעה, וחברי הכנסת יוכלו להציג פה עמדה קצת יותר מארבע דקות וזריקה חוזרת ונשנית, אז אולי נוכל לדבר על העקרונות שראוי ויהיו ביסוד הסדר מאוזן.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת קריב.
גלעד קריב (העבודה)
תזכיר רק את השעה שבה שלחת ביום חמישי, בסוף שבוע של דיונים, הצעת נוסח מעודכנת.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת גלעד קריב. אני חושב שהיו שני ימים להתייחסות גם לנוסח, אבל גם את זה לא עשית, אני חייב לומר. ואני חייב לומר לך עוד משהו.
גלעד קריב (העבודה)
בארבע דקות שאתה נותן לחברי כנסת להתייחס לנוסח של חוקי יסוד.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת קריב, כל מי שהגיע לפה בבוקר קיבל זמן הצהרת פתיחה שאפילו לא הוגבל.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אמרת קצר.
היו"ר שמחה רוטמן
אמרת קצר, נכון. למרבה ההפתעה, גם עכשיו שקיבלת ארבע דקות וגם בכל הפעמים הקודמות שקיבלת זמן מוגבל או לא מוגבל, אמרת שלא התייחסתי להערה מהותית אחת? אני מאתגר אותך שוב, האם הערת אתה או אחד מחבריך לאופוזיציה הערה מהותית?
גלעד קריב (העבודה)
בוודאי.
היו"ר שמחה רוטמן
אז בוא תן דוגמה אחת בלבד.
גלעד קריב (העבודה)
אתה יכול לתת שתי דקות?
היו"ר שמחה רוטמן
לא, הערה מהותית אחת.
גלעד קריב (העבודה)
אמרתי הערות מהותיות של חברי האופוזיציה ושל עשרות המומחים שהיו כאן.
היו"ר שמחה רוטמן
זאת אומרת שחברי האופוזיציה לא נתנו הערות מהותיות לשיטתך. תענה לי הערה מהותית אחת שאתה או חבריך אמרתם.
דבי ביטון (יש עתיד)
לא מספיק מהותי להבין שאתם בעצם לא רוצים ועדה אלא רוצים משרד?
גלעד קריב (העבודה)
גם בדיון שבו אתה הצגת בצורה בעיניי מסולפת את דוח המחקר שאתה הזמנת, אנחנו חברי האופוזיציה, כל אחד בלשונו, עמדנו על זה שהדבר הכי מהותי שחסר פה בהצעה זה יצירת מצב שבו יש שותפות בהכרעה ליותר מרשות אחת, שותפות משפיעה. זו הערה מהותית.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
גלעד קריב (העבודה)
הדגם שאתה בנית, אפשר לשחק כך עם בחירת נציג האופוזיציה או כך, אנחנו עמדנו על הערה מהותית שאתה מבקש.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה צודק, אלא שזו לא הערה מהותית. לא רק שזו לא הערה מהותית, זו אמירה שאומרת: אתה מבקש לקבוע הסדר, ואני שם את זה על השולחן בצורה הכי ברורה וישרה שאפשר. אני מבקש לקבוע הצעה להסדר שכמותה דומה גם יש בהצעה שהתייחסו אליה קודם של השר לוין.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בעינינו זה לא נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
מצוין. רק שזו לא הערה מהותית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה הכי מהותי שיש.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. אז אתה טוען שבמהלך השבוע הקודם לא השתכנעתי בעמדת האופוזיציה לקחת את כל הסדר בחירת השופטים שלי ולזרוק אותו מהחלון. התשובה היא, צודק, נכון, מודה באשמה. אני רק אומר שאם ההערה המהותית שחברי האופוזיציה העלו היא שבעיניהם ההצעה שלי לא טובה, זו בהחלט טענה מהותית רק שהשאלה בעניין הזה - - -
גלעד קריב (העבודה)
זה ממש לא נאמר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מדבר עכשיו, אני עונה לך. קיבלת את ארבע הדקות שלך, קיבלת עוד דקה להשלים.
גלעד קריב (העבודה)
אבל לא יכול להיות שאתה תטען נגדי טענה ולא תאפשר להשמיע תשובה. דבר ואחר כך תן לי לענות על הדברים שאתה אומר.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה לא נותן לי לדבר.
גלעד קריב (העבודה)
אני מאזין לך בקשב רב.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. אני אמרתי שכשם שבדקנו במדינות רבות דוגמאות מהעולם, אני רוצה – וגם קראתי לספר שלי כך – שהעם יבחר את השופטים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
די עם הספר שלך. אבל זה לא העם.
היו"ר שמחה רוטמן
אז אני רוצה שהרוב במדינת ישראל – זו עמדתי, אני שם אותה על השולחן – שלקואליציה יהיה קול מכריע בבחירת שופטים.
גלעד קריב (העבודה)
אתה מדבר על הפרדת רשויות?
היו"ר שמחה רוטמן
כן. פרופ' ענת שקולניקוב.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת רוטמן.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, אבל אתה מבין מה קורה כשאני מתייחס אליך עניינית. אתם פותחים פה סריות של צעקות. אני מתייחס אליך עניינית, מנסה לנהל איתך דו-שיח. אם חברי האופוזיציה לא רוצים לנהל שיח, הכול בסדר. גם אמרת שאתם לא רוצים לנהל שיח, וגם אמרת שלא תתייחס עניינית להצעות שהצעתי לבחינת חברי האופוזיציה.
גלעד קריב (העבודה)
אני אסביר לך.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא רוצה שתסביר לי. אתה דיברת, אני מנסה לענות. אם חברת הכנסת דבי ביטון וחבר הכנסת עופר כסיף וחברת הכנסת קארין אלהרר, התשובה שלי לא מוצאת חן בעיניכם ואתם לא רוצים שאני אנהל שיח, אני לא אנהל שיח.
דבי ביטון (יש עתיד)
אבל איזה שיח אתה מנהל?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אנחנו רוצים להגיב למה שאתה מציע.
היו"ר שמחה רוטמן
כשיגיע תורך.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא דיברתי עליי, דיברתי בכלל.
היו"ר שמחה רוטמן
נתתי לו ארבע דקות לדבר, נתתי לו להגיב, נתתי לו דקה. אתם לא רוצים לנהל שיח, אתם רוצים למשוך ולסתום לי את הפה.
דבי ביטון (יש עתיד)
עם התפיסה הזאת אתה מגיע ואתה לא באמת מקשיב לנו.
היו"ר שמחה רוטמן
כל פעם שאני עושה את הטעות ומתייחס עניינית לאחת מההערות של חלק מחברי האופוזיציה, אתם פותחים סימפוניה של צעקות. זה מה שאתם עושים, וחבל. תודה רבה.

פרופ' ענת שקולניקוב, פרופ' למשפט חוקתי מאוניברסיטת ווינצ'סטר באנגליה, נמצאת אצלנו בזום. ארבע דקות לרשותך, בבקשה.
ענת שקולניקוב
שלום. השאלה אם אני יכולה להתייחס לכלל הצעת החוק, כי יש לי הערות לכל סעיף.
היו"ר שמחה רוטמן
את יכולה, כמובן, וגם כדאי לשלוח על זה נייר מסודר. אני כן מציע שאת הדיון היום נמקד בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ובאי פסילת חוקי יסוד.
ענת שקולניקוב
בסדר גמור. תודה רבה. אתחיל בכל זאת מהערה כללית. השאלה החשובה כשמציעים שינוי חוקתי היא למה. אני יודעת שאנחנו מדברים על הצעת החוק, אבל התזכיר מדבר על איזון בין הרשויות. אבל אנחנו יודעים שמה שעומד מאחורי זה והתוצאה של כלל השינויים שמוצעים כאן בעצם היא איון הביקורת השיפוטית על זכויות אדם, ואנחנו לא יודעים מה מגיע אחר כך.

אני אציין שבקנדה, למשל, כשחוקקו פסקת התגברות, שאני יודעת שזה מובא כאן שוב ושוב, המטרה הייתה כדי להעביר צ'רטר כולל של זכויות אדם, האם צריכים לפתור בעיה ספציפית שלא הייתה יכולה להסכים לצ'רטר אם לא יינתן הפתרון הספציפי הזה לבעיה שלהם של הצרפתית והאנגלית.

שמעתי אותך, חבר הכנסת רוטמן, אומר כאן בוועדה שהכנסת היא זאת שמגנה על זכויות אדם, וזה מצוין. אבל כמובן מחר הרוב בכנסת יכול להשתנות, הרכב הכנסת ישתנה, מי יודע איך הכנסת תגן או פחות תגן על זכויות אדם. ולכן נדרשת הביקורת השיפוטית הזאת.

מילה אחת כללית שוב. נאמר כאן לגבי שוויון, וזה לא כלול אבל זה גם לא לא כלול בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו, ואני אגיד את ההבנה שלי כאן שאין משמעות לכבוד אדם בלי שוויון, אין משמעות לזכויות אם הזכויות לא ניתנות בצורה שווה. לכן ערך השוויון כלול גם בחוקות שמוגנות על ידי כבוד האדם או כל חוקה שאני מכירה.

לגבי מינוי שופטים, אני לא אחזור על דברים שאמרו. אכן יש בעיה שהדבר יעבור לידי הרשות המחוקקת. רק אציין שדוגמה אחת ששמעתי אותך נותן, חבר הכנסת רוטמן, שצרפת היא בין המדינות שהמינוי הוא בידי פוליטיקאים. זה נכון לגבי צרפת ומדינות דומות שבית המשפט החוקתי – אני חושבת שמה שאתה מתכוון זה  Cour des comptesשם המינויים הם באמת מינויים פוליטיים, אבל התפקיד של  Cour des comptesהוא קצת שונה מבית משפט. הוא בעיקר מאשר טיוטות חוקים לחקיקה מאשר את החוקתיות שלהם. אבל יש בצרפת בתי משפט אחרים, שני בתי משפט אחרים הבכירים, שמקבלים החלטות חוקתיות, כולל בתלות חוקים. זאת אומרת הם עומדים בשורה אחת עם  Cour des comptesלא בשינוי מהם, שזה Défenseur des droits ושם המינויים הם מקצועיים. כלומר, לגבי קנדה וצרפת אני יכולה להגיד שזו הסתכלות קצת לא נכונה, כי צריך להסתכל על כלל המערכת.

אני אעבור לדבר על שלילת הביקורת על חוקי יסוד, על 15א. אני חושבת שיש בעיה שקובעים כאן כחלק מהסדר כולל, שוללים משהו שעד היום לא נעשה על ידי בית המשפט. כפי שנאמר, כבר היו אמירות כמובן לא לצורך קבלת החלטה שבית משפט יוכל לפסול חוקים בשל שימוש לרעה בסמכות מכוננת.
היו"ר שמחה רוטמן
חוקי יסוד.
ענת שקולניקוב
כן. אני דווקא לא מסכימה לדבר הזה, אבל זה נאמר בהחלט. בחסוז קבעו את העניין של פגיעה בליבת המשטר הדמוקרטי. אני אציין שלדעתי בבנק מזרחי גם השופט שמגר נותן שם אפשרות אחרת, שתיקון חוק יסוד עצמו צריך להיעשות בהתאם לפסקת ההגבלה בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו. אז אני רק אציין כאן שאני חושבת שיש גם אפשרות אחרת לאפשרות לפסילת חוקים. אבל הייתי אומרת כך, היום לקבוע מראש דבר כפי שנקבע ב-15א זה בעצם להגיד כבר שאין שום ליבה לחוקה הישראלית, לדמוקרטיה הישראלית, שהכנסת לא יכולה לפגוע בה. אתן דוגמה לא מהכנסת הזאת, אבל מכנסת אחרת. כנסת אחרת תבטל זכות בחירה לנשים – שוב, אני לוקחת דוגמה ששמעתי אותך, חבר הכנסת רוטמן, אומר – זה כמובן שזה לא יהיה, אבל נניח כנסת אחרת תעשה את זה, תגן על זה בסעיף התגברות. אם מעבירים עכשיו את 15א אין שום דרך.
היו"ר שמחה רוטמן
אם לא מעבירים, לשיטתך אמרת שאין יכולת של בית משפט לפסול חוקי יסוד. אז לא הבנתי. השינוי שאנחנו עושים מאפשר או לא מאפשר?
ענת שקולניקוב
לפי הפסיקה יש. אמרתי שאני לשיטתי מעדיפה דווקא את הבסיס המהותי כפי שנאמר בחסוז.
היו"ר שמחה רוטמן
זאת אומרת שלדעתך היום בית משפט לא אמור לבטל, אפילו לא חוק יסוד כזה? אני מנסה להבין מה עמדתך.
ענת שקולניקוב
סליחה, זה לא מה שאני אמרתי. אמרתי שיש שני דברים שבפסיקה כבר הוצעו, ואני הצעתי עוד דבר אחד. בפסק הדין הארוך של השופט שמגר בבנק מזרחי הוא מדבר על כך שביטול של חוק יסוד עצמו או תיקון של חוק יסוד ייעשה בהתאם לפסקת ההגבלה בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו.
היו"ר שמחה רוטמן
זאת אומרת שכל חוקי היסוד כפופים לחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו.
ענת שקולניקוב
תיקונים.
היו"ר שמחה רוטמן
על בסיס מה?
ענת שקולניקוב
על בסיס פסקת ההגבלה של חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו.
היו"ר שמחה רוטמן
זאת אומרת, אני לא אוכל לחוקק חוק ברוב של 61 או של 80 חברי כנסת בגלל שחוק שעבר ברוב של 31 היה כתוב בפסקת ההגבלה שמעניקה איכשהו לבית משפט את היכולת להכריז שחוק היסוד גובר על זה. ואם אני ארצה לבטל את סעיף 8?
ענת שקולניקוב
אני מציינת את האפשרות הזאת.
היו"ר שמחה רוטמן
ואם ארצה לבטל את סעיף 8 עצמו?
ענת שקולניקוב
את עצמו כן.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא אוכל לבטל. זאת אומרת, זה היה נגעת נסעת. הכנסת חוקקה ברוב של 31, ואי אפשר לבטל אותו יותר לעולם. אני מנסה להבין את עמדתה, לא את עמדתי. אני לא אומר כלום. אני מנסה להבין מה היא אומרת, במחילה.
דבי ביטון (יש עתיד)
זה נראה שאתה מבין, רק אתה רוצה שהיא תגיד משהו אחר. היא מדברת ברור.
גלעד קריב (העבודה)
אני מציע לדבר על הדברים המהותיים ולא על התיאוריות לספר הבא שלך.
היו"ר שמחה רוטמן
תחתרי לסיום, כי עצם הוויכוח התחיל אחרי שארבע הדקות חלפו.
ענת שקולניקוב
אני רוצה לדבר לעניין המומחיות שלי של משפט משווה. בתזכיר החוק נטען שברוב המדינות המערביות אין ביטול של נורמות חוקתיות, ביטול מהותי. זה דווקא לא נכון. הרעיון שיש שינויים חוקתיים שגם הרשות המכוננת לא יכולה לקבוע זה דווקא קנה אחיזה במדינות העולם החל מחוק היסוד הגרמני שלפיו לא כל תיקון של חוק היסוד הוא חוקתי, כולל זה שאין לפגוע בסעיף כבוד האדם מוגן בחוק היסוד הגרמני, ובית המשפט אימץ את העיקרון הזה. בינתיים הוא השתמש בזה כדי לבחון את הדרך שבה התיקונים שבהם החוקה מאמצת את הדין האירופי. זאת אומרת, בהחלט בית המשפט הגרמני הפדרלי החוקתי כן יכול לבחון שינויים בחוקה עצמה שפוגעים.
היו"ר שמחה רוטמן
בית המשפט החוקתי בגרמניה ביטל פעם תיקונים בחוקה?
ענת שקולניקוב
כן, כאלה שקיבלו תיקונים של חוק היסוד האירופי. שם זה טיפה יותר מורכב, כי לפעמים צריך לתקן את החוקה כדי לקבל את חוק היסוד האירופי, ופשוט אלה המקרים שהגיעו אליו והוא השתמש בהם.
היו"ר שמחה רוטמן
על פי הוראת הנצחיות בחוקה שאמרת שאי אפשר לגעת בה.
ענת שקולניקוב
כן, נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
שאצלנו היא קיימת או לא קיימת?
ענת שקולניקוב
אצלנו לא קיימת חוקה פורמלית כתובה.
היו"ר שמחה רוטמן
זאת אומרת אין, תודה.
ענת שקולניקוב
אבל אני כן אגיד שמדינות רבות אחרות קיבלו את אותו עיקרון לא מכוח סעיף ספציפי בחוקה, אלא מכוח דוקטרינת הבסיס של החוקה. למשל ידוע הודו ומדינות רבות אחרות.
היו"ר שמחה רוטמן
מה זה רבות אחרות? איזה עוד מדינות?
גלעד קריב (העבודה)
בערך אותו מספר של המדינות שאתה מסתמך עליהן בדגם שלך.
היו"ר שמחה רוטמן
בהודו, כאשר רצו לשנות את שיטת בחירת השופטים, משום מה השופטים כנראה חשבו שזה נוגד את המבנה הבסיסי של החוקה, ולכן נורא כיף להם שם. אבל באילו עוד מדינות זה קרה?
גלעד קריב (העבודה)
באילו עוד מדינות יש הצעה כמו שלך? גם לא בריטניה.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, אתה מפחד מהתשובה?
ענת שקולניקוב
יש רשימה. בקולומביה, בבנגלדש.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חשבתי שזה מקום שלא כדאי ללכת אליו. פרופ' שקולניקוב, אנחנו כבר בוויכוח הרבה אחרי זמן הפציעות של ארבע דקות.
ענת שקולניקוב
אני רק רוצה לומר משהו על בית המשפט האנגלי, שאני חושבת שזה כן מעניין. כי באנגלייה כמובן אין חוקה כתובה, ושאלת אותי מה קורה כשעיקרון לא כתוב בחוקה הכתובה. אבל יש חוקה מהותית שבה העיקרון המהותי הוא ריבונות הפרלמנט. כל חוק שהפרלמנט קובע הוא קיים. אבל היום כבר הדבר הזה אפילו לא נכון וכבר היום אמרו בבית המשפט העליון האנגלי שיש תיקוני חוקה, או תיקוני חוק שזאת החוקה האנגלית, שאם הם נוגדים עקרונות מסוימים במשפט המקובל, שזה כולל את עיקרון שלטון החוק, לא יוכרו על ידי בית המשפט.
היו"ר שמחה רוטמן
קרה דבר כזה?
ענת שקולניקוב
בינתיים דבר כזה לא קרה. אני גם אגיד למה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מצטער, אנחנו הרבה אחרי הזמן. תוכלי לבוא עוד בהמשך. אני חושב שכל הנושאים הללו ידוברו עוד בהמשך.
ענת שקולניקוב
אני אשמח לבוא בהמשך.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו אמורים לסיים בעוד שתי דקות את הישיבה, לבקשתכם. אתם ביקשתם שנסיים ב-14:00 כדי שאפשר יהיה ללכת ללוויה. חבר הכנסת עופר כסיף, אתה תהיה הדובר הראשון מחר, ודבי את תהיי אחריו. אנחנו נשוב ונתכנס פה מחר להמשך הדיונים בחוק. אני רק רוצה לומר דבר אחד לפרוטוקול. עלתה טענה כאילו נשיאת בית המשפט העליון לא הוזמנה, או הוזמנה רק באיחור. אני אמרתי שבתי המשפט הוזמנו מיומה הראשון של הישיבה והזמנה נשלחת אליהם כדבר שבשגרה. עלתה טענה שזה היה רק להנהלת בתי המשפט ולא לנשיאה עצמה, ואני אמרתי שהגיע לפה היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט והקריא גילוי דעת מטעם בתי המשפט. לפני כשעה-שעתיים התקבל מכתב מהנהלת בתי המשפט, מהעוזרת של הנשיאה אפילו, שאמר שאכן כפי שהבנתי מה שהקריא פה היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט זהו גילוי דעת מבחינתם שממצה את עמדתם בכל הנוגע להליך החקיקה. צר לי, כאמור, על כך, אבל זו כמובן בחירה של נשיאת בית המשפט העליון. אבל למען הסר ספק, שוב, אם היא תרצה בכל שלב של הדיון להגיע, לומר את עמדתה, בעצמה, לשלוח אותה שוב, כפי שהיא תרצה. אני חושב שמדובר בטעות, אבל כמובן אני מאמין בהפרדת רשויות ואני בוודאי לא אכפה על נשיאת בית המשפט העליון להגיע לכאן ולמסור את עמדתה. אבל למען הסר ספק, לי לפחות היה מאוד מאוד ברור שהבחירה של הנהלת בתי המשפט לשלוח את ברק לייזר, היועץ המשפטי שלהם, ולהקריא גילוי דעת לפרוטוקול, בכך התמצה הדיאלוג שבין הרשויות לפחות בהליך חקיקה זה. צר לי על כך, אבל זו הבחירה.





אנחנו נשוב וניפגש פה מחר בשעה 09:30. אם יהיו שינויים אנחנו נעדכן בדרכים הרגילות. ישיבה זו נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים