ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 01/02/2023

בחירת יושב ראש הוועדת למיזמים ציבוריים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



3
הוועדה למיזמים ציבוריים
01/02/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה למיזמים ציבוריים
יום רביעי, י' בשבט התשפ"ג (01 בפברואר 2023), שעה 17:27
סדר היום
בחירת יושב-ראש הוועדה למיזמים ציבוריים
נכחו
חברי הוועדה: אוהד טל – היו"ר
אופיר כץ - יו"ר ועדת הכנסת
חברי הכנסת
דן אילוז
אלי דלל
מיכל מרים וולדיגר
משה סולומון
שמחה רוטמן
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר העליה והקליטה אופיר סופר
מנהלת הוועדה
לאה גלפר
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

בחירת יושב-ראש הוועדה למיזמים ציבוריים
אופיר כץ (יו”ר ועדת הכנסת)
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. אדוני היושב-ראש, עכשיו כשאני רואה את הנוכחים כאן, כל חברי הכנסת כנראה מבינים שאם רוצים דברים, להשיג תקציבים, לפי הנוכחות שיש פה זו הוועדה המתאימה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
ידידי, אנחנו במיתון, אינפלציה, אין כסף, קיצוצים, נא להיערך.
אופיר כץ (יו”ר ועדת הכנסת)
שר האוצר מאמץ גינונים של אפסנאי, "אין לי", עוד לפני שאומרים לו מה רוצים.

אני חושב שהוועדות שאנחנו באמת מקימים, היושב-ראש ואני במהלך השבועיים האחרונים, באמת כל ועדה עם הייחודיות שלה, החשיבות שלה, ואני חושב שכמה שיותר חברי הכנסת יוכלו לפקח ולבקר. בעצם לדיונים בוועדות האלה כמובן שמגיעים חלק מהממשלה אבל בעיקר מגיעים מהאזרחים. כשאנחנו שומעים על מצוקה או על משהו שמפריע לאזרח, אנחנו מביאים את זה להצעה לסדר, לדיון בוועדה.

מהוועדות החשובות האלו אנחנו פותרים הרבה דברים למען אזרחי מדינת ישראל, אז אוהד, קודם כל שיהיה בהצלחה, שיהיה רפואה שלמה. הלחצת אותנו קצת אבל אנחנו שמחים לראות ולשמוע שהכול בסדר. יש לך אחריות כבדה וגם ועדה כבדה. אני בטוח שאתה תעשה אותה על הצד הטוב ביותר, בסגנון שלך, בדרך שלך השקטה, בעוונה, בייחודיות, ואין לי ספק שאתם באמת תעשו פה דברים חשובים. לא בכדי אנחנו יושבים פה כשאתה היושב-ראש, בצלאל הוא שר האוצר. אנחנו מכירים את התוכניות, תוכניות טובות לאזרחי מדינת ישראל, וביחד אני בטוח שיצאו מפה דברים גדולים.

בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת החליטה להמליץ לוועדה למיזמים ציבוריים לבחור בחבר הכנסת אוהד טל כיושב-ראש הוועדה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
אופיר כץ (יו”ר ועדת הכנסת)
אם כך, ההצעה התקבלה פה אחד.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אנחנו בעד למרות שלא הצבענו.
אופיר כץ (יו”ר ועדת הכנסת)
בבקשה אדוני היושב-ראש.
היו"ר אוהד טל
טוב, תודה רבה לכולם. אדוני יושב-ראש הכנסת, אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת, אדוני שר האוצר, אדוני שר העלייה והקליטה, סגנית שר האוצר, חבריי חברי הכנסת, אדוני מזכיר הכנסת, גבירתי מנהלת הוועדה, אורחים יקרים, אני רוצה לפתוח בשתי תודות אישיות, האחת קודם כל באמת לקדוש ברוך הוא שזיכה אותי לשבת כאן פיזית אתכם היום בערב אחרי שכמו שאתם יודעים, השבוע נפתח באירוע די מורכב כשבאמת גם אלחנן היועץ שלי ואני עברנו תאונת דרכים כשבאמת נהג פושע, אי אפשר לתאר את זה אחרת, פשוט החליט שחוקי התנועה לא מעניינים אותו. לצערי גם ערך חיי אדם כנראה לא מאוד עניינו אותו והוא החליט שהוא עובר על כל החוקים וגרם לתאונה שבאמת יצאנו ממנה ממש בנס, במכות קלות בלבד. אירועים מהסוג הזה זה דבר שנותן קצת פרספקטיבה והבנה ששום דבר לא מובן מאליו, אז אני באמת מודה גם לקדוש ברוך הוא ולכל מי שדאג ושאלו לשלומי, וגם מאחל מפה לאלחנן רפואה שלמה ושיחזור במהרה.

התודה השנייה היא לכם, לכולכם, לכל מי שנתן בי את האמון להוביל את הוועדה החשובה הזו. אני אדבר בכנות, אני יודע שהקמת הוועדה וגם הגדרת הסמכויות שלה לא היו עניין פשוט, אז אני רוצה להודות לכל מי שפעל לפני הקלעים ומאחוריהם כדי שהדברים באמת יתכנסו. אני נכנס לתפקיד של יושב-ראש הוועדה בהתרגשות גדולה ובחרדת קודש. הנושאים שבהם אנחנו נעסוק הם כאלו שישפיעו באופן ישיר על כל בית במדינת ישראל.

בשבת הקרובה נקרא את פרשת בשלח בה מתוארת יציאת עם ישראל מארץ מצרים. כבר ברגעים הראשונים של לידת העם, מייד אחרי שירת הים משה רבנו נדרש לפתור את הבעיה הכלכלית הראשונה במדבר סיני. העם פונה בתלונה למשה בעקבות מצוקת האוכל, והשם עונה לתפילתו של משה, "הנני ממטיר לכם לחם מן השמים ויצא העם ולקטו דבר יום ביומו למען אנסנו הילך בתורתי אם לא".

באמת במשך 40 שנות הנדודים, יום-יום הקדוש ברוך הוא דואג לצרכיו הגשמיים של העם. היום מששבנו להיות עם חופשי בארצנו, הציבור נושא את עיניו לנבחריו ובצדק טוען שיקר כאן. חובתנו כמנהיגי הציבור וכשלוחיו לדאוג לצרכי העם ממש כמו בעת יציאת מצרים.

חברים, בוועדה הזו אנחנו עתידים לדון בנושאים כלכליים רבים הנוגעים לכל אזרח ישראלי. אני מתחייב מכאן שהאינטרס היחיד שיעמוד לנגד עינינו יהיה אך ורק האינטרס של הציבור הרחב שאותו אנחנו משרתים, ולא של אף קבוצת לחץ כזו או אחרת. בעזרת השם אנחנו נהיה הלוביסטים של הציבור הישראלי.

אחד האתגרים המרכזיים העומדים לפנינו הוא הצורך להפחית את יוקר המחיה ובה בעת להמשיך ולחזק את כלכלת ישראל. למרות מה שאנחנו שומעים בימים האחרונים, אני מדגיש, בשולי ההפגנות, אבל אני רוצה להאמין שבעניין הזה ובבית הזה לא יהיו קואליציה ואופוזיציה. כולנו מחויבים לרווחתם של אזרחי ישראל, לא משנה אם ניצחנו בבחירות או לא, או אם הממשלה מקדמת רפורמות שאנחנו אוהבים יותר או פחות. המחויבות שלנו היא לחיזוק הכלכלה הישראלית.

באופן אישי אני מאמין כי הדרך הטובה ביותר להגשים את המטרה הזו היא לפעול באופן אחראי בכדי לפתוח את השוק באופן עמוק לתחרות. עלינו להפחית כמה שיותר מהרגולציה ולאפשר לכמה שיותר שחקנים לעלות למגרש ולהתחרות על לב הציבור במגוון של שירותים ומוצרים. זוהי הדרך האפקטיבית להוריד את יוקר המחיה ולעבוד עבור הציבור ולשפר את איכות השירות לו הוא ראוי. הדבר נכון לתחום המזון שנעסוק בו בהרחבה כפי ששר האוצר כבר הכריז, ובעיניי גם נכון לתחומים כמו השירותים הממשלתיים, תחומים נוספים שבעזרת השם נעסוק בהם.

אני רוצה להדגיש בפני חברי הוועדה, אנחנו נעסוק היום בנושאים כבדי משקל שיהיו להם השלכות כספיות גדולות. אני מעריך בזהירות כי אנחנו נידרש לנטרל ניסיונות שונים ויצירתיים להשפיע עלינו מבחוץ, הרבה מאוד אינטרסים של גופים גדולים וחזקים. אני קורא לכולנו שוב להבין את גודל האחריות המוטלת על כתפינו שהיא כמובן לציבור.

אני רוצה לסיים בתודה גדולה לצוות המקצועי של הוועדה שזכיתי להכיר בימים האחרונים. אני באמת מרגיש שזכינו בצוות מקצועי מהמעלה הראשונה עם מסירות אמיתית לעבודה הציבורית, למנהלת לאה, תודה רבה, לרכזת הוועדה, למיכל, לצוות המשפטי, לדובר הוועדה וגם לצוות שלי. אני מאחל לכולנו הצלחה גדולה.

אדוני יושב-ראש הכנסת.
יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה
תודה לך אדוני יושב-ראש הוועדה הטרי והמוצלח. אני אקצר פשוט בגלל שאני רואה פה את הדוברים המכובדים, שר האוצר, השר אופיר כץ, חברי הכנסת. אני מנסה לתמרן בין עוד כמה דברים שיש לנו היום.

הוועדה למיזמים ציבוריים זה בהחלט עניין גדול. טוב שאתה ממלא את התפקיד הזה ותמלא אותו יחד עם החברים, יחד עם הנהלת הוועדה, יחד עם הצוות כמובן, אני מניח בשיתוף פעולה וטוב שכך, עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שבהחלט נראה שנכנס היטב ובמהירות לתפקיד החשוב הזה.

אני חושב שהכנסת התברכה בך, אוהד. אתה יודע, הרבה פעמים אנשים טועים לחשוב שהתפקיד עושה את האדם, כפי שהממשלה הקודמת הוכיחה לנו שלא כך. האדם הוא זה שעושה את התפקיד והתוכן שאתה תיצוק לתוך הוועדה הזו ביכולותיך, בכישוריך ועם העזרה כמובן של כל החברים, זה מה שתהיה הוועדה הזאת. יש אנשים שנושאים עיניהם ושואלים, מה בעצם הוועדה הזו? מה יהיה בה? איזה נושאים ידונו בה? איזה החלטות יתקבלו בה? אתה תחליט. אני מאחל לך ולחברות ולחברים הצלחה גדולה ובעזרת השם תעשו ותצליחו.
היו"ר אוהד טל
תודה רבה. אדוני שר האוצר.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
ראשית, יושב-ראש הכנסת, תודה גם על הגמישות והתיאום. יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת אופיר כץ, יושב-ראש הקואליציה שמגיעה גם לו תודה גדולה על הניווט הפוליטי המורכב בהקמת הוועדה הזאת ובהגדרת התחומים שהיא תעסוק בהם. צריך להודות גם לשר המקשר יואב קיש שנכנס פה לסוגיה, והאמת גם לשותפים שלנו שידעו בסוף להגיע להסכמות.

תראו חבריי יושבי-הראש, כשהוחלט שאני הולך להיות שר אוצר, התעקשתי שתהיה לנו מה שבעבר קראו לזה ועדת רפורמות. השם הוא באמת פחות חשוב. הוועדה הזאת הולכת להתעסק בשלב הקרוב, כבר עכשיו בחוק ההסדרים בשתי רגליים ענקיות. אנחנו מביאים חוק הסדרים שיהיה לו חמש רגליים, חמישה תחומים משמעותיים מאוד שאנחנו רוצים לייצר בהם שינויים גדולים וטובים, שניים מהם זה חוק התשתיות הלאומיות שהולך לטפל בעובדה של לייצר תשתית לאומית היום במדינת ישראל. זה אירוע של לפעמים עשרות שנים משלב התכנון ועד שלב הביצוע ואנחנו הולכים לקצר את זה בצורה דרמטית. לא רוצה להיכנס לפרטים אבל שלוש דרגות של מיזמי תשתית: רמה בסיסית, רמה יותר גבוהה ורמה של עשר תשתיות דחופות שהכנסת בעזרת השם תיתן כלים מאוד משמעותיים גם לתכנון וגם לביצוע.

אנחנו בפער תשתיתי אדיר אל מול מרבית מדינות העולם. זה נכון לא רק בתחבורה, אגב. זה נכון באנרגיה, זה נכון בתשתיות של טיפול בפסולת וכו'. אנחנו באמת בפער ענק. צריך לגשר עליו. תדעו לכם, יש המון אנשים שרוצים להשקיע היום במדינת ישראל. אין להם איפה כיוון שאין בשלות של מספיק תוכניות שאפשר להוציא אל הפועל.

הנקודה השנייה כמובן היא הריכוזיות בשוק המזון, אחד המקטעים שלא טיפלו בהם כמעט בכלל בעשורים האחרונים ואחראיים בצורה רבה מאוד ליוקר המחיה, וגם פה אנחנו מביאים חתיכת אירוע.

זה נראה כאילו קצת חוסר עניין עכשיו בוועדה. אני מבטיח לכם שזאת תהיה אחת הוועדות שיהיה בהן הכי הרבה עניין בחודשים הקרובים. לאה, אתם תעבדו קשה יחד עם הצוות המשפטי. אחר כך יהיו בעזרת השם עוד דברים. כמו שאמרת נכון, אוהד, סביר להניח שיהיו הרבה לחצים והרבה אינטרסים והרבה מאוד כסף שילך, אגב, בשני התחומים האלה, גם בתחום התשתית וגם בתחום המזון.

אני סמוך ובטוח שאתה תנווט את הספינה הזאת בענייניות, במקצועיות, בחדות, באומץ. אמרת נכון, זה לא משהו שצריכה להיות קואליציה ואופוזיציה. יכול להיות שיהיו חילוקי דעות בין חברי כנסת אבל זה יהיה חוצה מחנות. סומך עליך שתצליח להגיע לתוצאות הטובות ביותר ואני חושב שזאת ועדה שהתרומה שלה לאיכות החיים והורדת יוקר המחיה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ההיפך מיוקר המחיה זה כלכלה חופשית.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
נכון, נכון. בקיצור, תהיה לך עבודה קשה וטובה, ותשפיעו, אני חושב באמת הרבה מאוד על החיים של אזרחי ישראל, אז אני מאחל לך הצלחה גדולה ותפילה גדולה שתצליח ושנצליח, ותודה שאתה מוכן להיכנס מתחת לאלונקה ולעשות את זה.
היו"ר אוהד טל
תודה רבה רבה אדוני שר האוצר.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אוהד, מאחר ואני חייבת לטוס, מחכים לי, אז רוצה לאחל לך ממש בהצלחה.
היו"ר אוהד טל
תודה רבה אדוני שר העלייה והקליטה.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
באנו לכבד. אני בטוח שתחשוב על העולים, לא רק על האזרחים.
היו"ר אוהד טל
בהחלט.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
על אלה שהולכים להיות אזרחים.
היו"ר אוהד טל
תודה רבה שר העלייה והקליטה.

אדוני יושב-ראש ועדת החוקה, אתה רוצה לומר משהו?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כן.
היו"ר אוהד טל
אני יודע שאתה קצת נבוך לדבר אל מול המיקרופון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
א', אני נבוך לדבר מול המיקרופונים. ב', אני לא רגיל להיות בחדר ועדה שהוא לא חדר ועדת חוקה. אני לא ממש יודע איך מתמודדים עם התופעה הזאת, אבל אני אנסה בכל זאת.

באמת דיברת על הפרשה. אני חושב שבהפטרת הפרשה הפסוק אומר: "ליבי לחוקקי ישראל המתנדבים בעם ברכו השם", ועוסק באמת בשאלה שלדעתי היא החשובה ביותר, איך מצליחים לייצר את אותם מיזמים ציבוריים, את אותן עבודות ציבוריות, את אותה תשתית לאומית?
היו"ר אוהד טל
רפורמות. פה אנחנו יכולים להגיד אפילו את המילה רפורמות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
נכון, אבל דיבר על העבודות הלאומיות האלו, על אותו מיזם לאומי והדרך לייצר, אז באמת הדוגמאות זה אנשים שהולכים בדרכים, "רוכבי אתונות צחורות, יושבי על מידין, הולכי על דרך שיחו", מקול מחצצים בין משאבים", אנשים שצריכים להגיע למים ומפחדים לעשות את זה. אולי הם מפחדים שהם יפלו בדרך על החצץ. "שם יתנו צדקות השם, צדקות פרזונו בישראל, אז ירדו לשערים עם השם", שגם כמובן ההיפך מיוקר המחיה, ירידת השערים שגם היא תלויה, ואני אומר "ליבי לחוקקי ישראל".

יש פה מחוקק שבאמת יש לו גם לב וגם יכולת לדאוג שכולם יתנו את צדקות הפרזון, שאפשר יהיה ללכת באמת בחוצות, לקבל את הגישה הנכונה למשאבים הציבוריים, לתשתיות הציבוריות, לרפורמות שנדרשות כדי שנוכל לדאוג. זה לא רק הביטחון הלאומי, אלא שאנשים ידעו שיש להם ביטחון באיך תיראה המדינה שלהם בעוד עשר שנים, איך ייראה התקציב שלהם בעוד עשר שנים, איך תיראה הדרך שלהם להגיע לבית, למקום העבודה.
היו"ר אוהד טל
גם בשביל זה אנחנו צריכים שאתה תצליח בעבודה שלך בוועדת החוקה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז בעזרת השם. אני מאחל לך הצלחה רבה. לקח זמן אבל בסוף זה קרה.
היו"ר אוהד טל
תודה רבה. חבר הכנסת אילוז.
דן אילוז (הליכוד )
תודה אדוני היושב-ראש. אנחנו לא מכירים הרבה מאוד זמן. אני מרגיש איתך חיבור מיוחד גם בנושאים שהם לא קשורים לוועדה הזאת, נושאים של תפוצות, של עלייה וקליטה, דת ומדינה וכל מיני נושאים כאלו, אבל גם בנושאים החשובים מאוד שהולכים להגיע לוועדה הזאת.

אני חושב שיוקר המחיה הוא הנושא הכי בוער והכי חשוב לאנשים ברחוב. אולי שמחה לא ישמח שאני אומר את זה. אולי פה בכנסת מאוד אכפת לנו, אגב, גם לי אישית, שיהיה ברור, הרפורמה המשפטית אבל בסוף, ברחוב, נראה לי שיוקר המחיה הוא הנושא הכי חשוב. אני מאוד שמח שיש פה מישהו, שמחה דיבר על הלב, במקום הנכון, אז יש לך את הלב במקום הנכון. יש לך גם את הראש במקום הנכון, שזה גם מאוד חשוב. אני מאוד שמח שאתה עומד בראש הוועדה הזאת ואני בטוח שאנחנו נבלה הרבה מאוד שעות נוספות פה בוועדה ונכיר עוד יותר לעומק, ואני בטוח גם שאני אוהב את מה שאני אראה פה. תודה.
היו"ר אוהד טל
תודה רבה. חברים, תודה רבה לכולם, אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 17:48.

קוד המקור של הנתונים