ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 15/02/2023

ישיבה בהשתתפות שר העלייה והקליטה חה"כ אופיר סופר, בנושאים: 1. הארכת תשלום מענק הסתגלות לעולים חדשים בשנת 2023; 2. עדכון סל הקליטה ועדכון סכומי הסיוע בשכר דירה; 3. אולפנים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



27
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
15/02/2023



מושב ראשון



פרוטוקול מס' 22
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, כ"ד בשבט התשפ"ג (15 בפברואר 2023), שעה 9:30
סדר היום
ישיבה בהשתתפות שר העלייה והקליטה חה"כ אופיר סופר, בנושאים: 1. הארכת תשלום מענק הסתגלות לעולים חדשים בשנת 2023; 2. עדכון סל הקליטה ועדכון סכומי הסיוע בשכר דירה; 3. אולפנים
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
דן אילוז
זאב אלקין
ולדימיר בליאק
יוסף טייב
אוהד טל
טטיאנה מזרסקי
יצחק פינדרוס
חברי הכנסת
מיכאל מרדכי ביטון
אביגדור ליברמן
יבגני סובה
מוזמנים
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
אריק אוזן - סמנכ"ל תכנון מדיניות ותקציבים, משרד העלייה והקליטה

סיון גולדשטיין - סמנכ"לית חטיבת רשויות, ארגונים וקהילה, משרד העלייה והקליטה

אולגה דדון - סמנכ"לית דיור, משרד העלייה והקליטה

שאול מוצפי - מנהל אגף תוכניות סיוע, משרד הבינוי והשיכון

שמעון שטרית - מנהל אולפנים, משרד החינוך

שירה גרוס - רפרנטית חינוך, אגף שכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

אילה אליהו - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

שי פלבר - מנהל היחידה לעליה וקליטה, הסוכנות היהודית

ראובן שלום - מזכיר ההנהלה, ההסתדרות הציונית העולמית

מרינה רוזנברג קוריטני - ראשת המחלקה לעידוד עלייה, ההסתדרות הציונית העולמית

אלכסנדר גולדנשטיין - מנהל המחלקה לעידוד עליה, ההסתדרות הציונית העולמית

יגאל שאלתיאל - מנהל אגף, אופק ישראלי - חברה לעידוד העלייה (חל"צ)

אלכס ללוש - מנכ"ל, אולפן שלי

אווה אביטבול - מנהלת פעילות, אולפן שלי

מאיר אסרף - נציג לשכת הקשר עם הכנסת, הסתדרות המורים

מתן צדיק - נציג לשכת הקשר עם הכנסת, הסתדרות המורים

אלקס ריף - מנכ"לית לובי המיליון

יאיר סמוליאנוב - מנהל תחום קליטת עלייה, לובי המיליון

מלבינה וייסברג - יו"ר, עולים מברזיל

גלדיס ברזובסקי - דוברת, עולים מברזיל

רונן פוקסמן - מנהל חטיבת קליטה, ארגון "נפש בנפש"

אריאל קנדל - מנכ''ל קעליטה, ארגון קעליטה - עמותות הפועלות למען עולי צרפת

אשר אלטשול - מנהל קשרי ממשל, יד לעולים

אסתר אשר - סגנית מנהלת ומורה באולפן, נציגי אולפנים

סוזי עטר - מורה באולפן גורדון, נציגי אולפנים

רננה כהן - מורה, נציגי אולפנים

דורית חורש - מנהלת אולפן, חיפה

אריאל סממה - בוגרת תכנית 'בעצמי', מנהלת תחום קליטה, מינהל קהילתי
משתתפים באמצעים מקוונים
אילונה ספוזניקוב - עולה חדשה

אנה אדמיאם - עולה חדשה

מקסים פיצ'רסקי - עולה חדש
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



ישיבה בהשתתפות שר העלייה והקליטה חה"כ אופיר סופר, בנושאים: 1. הארכת תשלום מענק הסתגלות לעולים חדשים בשנת 2023; 2. עדכון סל הקליטה ועדכון סכומי הסיוע בשכר דירה; 3. אולפנים
היו"ר עודד פורר
בוקר טוב לכולם. היום ה-15 בפברואר 2023, כ"ד בשבט תשפ"ג. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בנוכחות שר העלייה והקליטה, שאני שמח לארח אותו, גם ברמה האישית, מעבר למחלוקות הפוליטיות אנחנו חברים ועם הרבה מאוד הערכה. אני שמח שהוא הגיע לכאן גם כדי להשמיע את האג'נדה שלו וגם כדי לשמוע ממקור ראשון את הבעיות.

אבל בראשית דבריי אני רוצה להתייחס קצת לעניינים שעל סדר היום כי הבוקר מפנים כוחות מג"ב את כרם בן אליהו בשילה. מדובר על עוול שנעשה, על צו שהגישו עליו ערר ואני לא מצליח להבין, אני אומר את זה גם לך, אדוני השר, אני יודע מה עמדתך, אבל אני לא מצליח להבין מהי הבהילות. אני חייב לציין שהממשלה לא גילתה את אותה בהילות בחאן אל אחמר מבחינת הצורך לפנות באופן מיידי אחרי פסיקת בג"צ שאפשרה את הפינוי כבר לפני שנים ארוכות.

אני חושב שזאת עוד בעיה מבחינת ההתנהלות של הממשלה וחוסר היכולת שלה למשול. כשאנחנו מסתכלים על כך שבמשך חודשיים של משא ומתן קואליציוני המדינה הזאת המתינה רק בשביל שתסדירו את הסמכויות במשרד הביטחון, ולמרות שהוסדרו הסמכויות, או שלא הוסדרו עדיין הסמכויות, אחת מהשתיים, או שעבדו עליכם במהלך המשא ומתן הקואליציוני, או שהיום עובדים על הציבור, בכל מקרה זה נראה כאילו הדבר הזה פשוט לא עובד ואת המחיר משלמים כולם, גם ברמת המדיניות. אני הייתי מצפה שאם קמה ממשלה שאין לכם את מי להאשים בממשלה שעוצר אתכם, לכאורה, מלבצע מדיניות למען ההתיישבות אז במובן הזה מדובר בבוקר עצוב.

יחד עם זאת חשוב לי להדגיש, גם בגלל שהכוחות נמצאים בשטח, כוחות מג"ב עושים את עבודתם, הם פועלים בהתאם להנחיות של דרג מדיני. הם לא הכתובת, הכתובת בעיניי תמיד היא הממשלה שגם נושאת באחריות משותפת, כל אחד מהשרים אחראי גם על מה שעושה שר אחר גם אם זה לא בתחום משרדו. חשוב לציין את זה. עד כאן לעניין הזה, אם ירצה השר יתייחס.

אני שמח שהוא נענה לפנייה שלי כדי לשמוע את הדברים. הכוונה באמת היא כדי לייצר שיח נכון מול משרד העלייה והקליטה. לא כל הדברים שעולים כאן הם בסמכויות של משרד העלייה והקליטה, אבל יחד עם זאת גם השר וגם אני, ואני חושב שכולנו, רואים במשרד, בשר, את הכתובת שאמורה גם להיות הנציגה בממשלה לכל הסוגיות שיעלו כאן.

אני אמנה את שלוש הסוגיות שאתה תשמע בהמשך. הראשונה בהן זה נושא לימודי העברית והמשבר באולפנים ועדכונים שעלו כאן מהדיונים שאנחנו נשמח שהמשרד יעשה, מענק ההסתגלות, הפרויקטים, ונושא חדש שעלה בדיון האחרון של הוועדה זה הרצון לבטל את הפטור ממע"מ שיש לתיירים, שזה משליך מאוד על התכניות החינוכיות שמגיעות לכאן, 100,000 חניכים בתכניות חינוכיות כמו 'מסע', 'תגלית' שמגיעים לכאן ובעצם המשמעות היא ייקור של העלויות ואז במקום שיבואו לכאן 100,000 בתכניות כאלה יוכלו להגיע לכאן רק סדר גודל של 75,000 חניכים. פה אני אבקש גם את המאמץ שלך מול שר האוצר.

השר יפתח באג'נדה שלו, בדברים שלו, ואחר כך נשמע את כולם ובסוף אני גם אתן לך הזדמנות להשיב במרוכז.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
קודם כל בוקר טוב. אני שמח על הדיון הזה, רק לפני שנעבור קדימה אני אתייחס להיבטים הפוליטיים שהעלית. אני חושב שאחד הדברים הכי משמעותיים שלמדתי בשנותיי בישיבה טרם יצאתי לשירות הצבאי זה לדעת להסתכל על מהלכים שלמים ולא על אירועים רגעיים. אני לא מתעלם מהאירועים הרגעיים, אבל אני כן רוצה לומר שהממשלה הזו הודיעה על הסדרתם של תשעה יישובים בהתיישבות הצעירה, אני כן רוצה לומר שאנחנו הולכים לאשר בנייה של קרוב ל-10,000 יחידות דיור, דברים שלא ראינו בתקופה האחרונה. וכן אני מאוד מצר על הפינוי שנעשה היום בבוקר, על אף המורכבות שלו, אבל אני מאמין בממשלה הזו, מאמין בהרכב שלה ואנחנו מתחילים לזוז.

פה, אדוני היושב ראש, אני רוצה להגיד לך תודה רבה על הדיון, דיון חשוב, זו הופעה ראשונה שלי לפני הוועדה, אנחנו נמצאים במהלכם של דיוני תקציב ואני רואה בכך הזדמנות להציג לוועדה מקצת ממשנתי, אני מגבש אותה בימים האלה, ועל אף שהוועדה, כפי שאמרת, נתונה בידי האופוזיציה, אני אגיד שהשיח הפוליטי, השיח בכנסת, נמצא בשפל, אני כן מצפה מהוועדה לשיתוף פעולה. צריך להגיד שאולי זאת מהוועדות הבודדות שנמצאות בידי האופוזיציה, אבל אני חושב שסוגיית העלייה והקליטה לא צריכה להיות, לא בידי האופוזיציה ולא בידי הקואליציה, אלא בידי עם ישראל כולם. מי שנמצא בתפוצות ורוצה לשוב ארצה רוצה לראות אותנו מאוחדים בסוגיה הזאת.

אני בהחלט שמח לשמש כשר העלייה והקליטה של ממשלת ישראל. אני אציין רק שלפני כשנה, כשעוד הייתי חבר כנסת, ולומר את האמת לא דמיינתי שהממשלה תיפול כל כך מהר ושאני אהיה שר העלייה והקליטה אז, נסעתי למולדובה, ביקרתי במעברים. מי שמכיר אותי ברמה האישית יודע שאני ממעט מאוד לנסוע לחו"ל, חוץ מלבנון, מולדובה וצרפת בשבוע האחרון לא הרביתי לבקר, וכן בשבוע האחרון סגרתי מעגל - - -
היו"ר עודד פורר
שלא יחשבו שהביקור שלך בלבנון היה במסגרת התפקיד כשר העלייה והקליטה.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
זה היה ללא דרכון. סגרתי מעגל בשבוע האחרון עם המטוס הישראלי הראשון שהגיע ממולדובה ואוקראינה, וזה בהחלט אירוע משמעותי מבחינתי.

אני רוצה להגיד כאן משהו לכם ולהגיד משהו גם לחברה הישראלית, אמרתי אותו עת נכנסתי לתפקידי. הגדרתי יעד ראשון וחשוב, לחזק את ערך קליטת העלייה בחברה הישראלית. אדגיש, לא רק קליטת העלייה על ידי המדינה ומוסדותיה, אלא גם על ידי החברה הישראלית, על ידי הקהילה הקרובה של כל אחד ואחד מאיתנו, שיכירו את סיפור העלייה, שיכירו את העולים, זה צריך להיות מונגש בבתי הספר, בתנועות הנוער, בגני הילדים, בכל מקום.

בימים האחרונים נפגשתי עם הנהגת תנועות הנוער, אגב ממש בצל ההפגנה, בגלל זה העברנו את זה למשרדי בני עקיבא, וזאת על מנת לבחון שיתופי פעולה, על מנת ליישם בדיוק את הדברים עליהם אני מדבר. אין לי ספק כי דווקא בימים של מחלוקת עשויה משימת העלייה להציב יעד ציוני מחבר וקליטת העלייה היא מהות הציונות.

יש לי הערכה רבה לפעילות המשרד בעשורים האחרונים, בוודאי לעובדי המשרד ובפרט לפעילותם בשנה האחרונה. אני רוצה לציין כי בשנה האחרונה נקלטו בישראל למעלה מ-75,000 עולים, זאת כאשר הנתון השנתי הממוצע עומד על כ-25,000 עולים בשנה, ואני רוצה להדגיש כאן משהו. הנתון המסחרי הזה, אדוני היושב ראש, מציב אתגר גדול בפני מדינת ישראל, אתגר שעשוי להתפתח להזדמנות או חלילה לקטסטרופה ולכאוס. המשרד פועל מזה תקופה ארוכה במתכונת חירום, 11 תחנות וון סטופ שופ, עובדי המשרד עושים לילות כימים והעלייה ממשיכה מחד ומאידך עולה הצורך לשיפור הקליטה. אנחנו בהחלט יכולים לעמוד על טיבם של התהליכים, לבחון אותם, אבל בסוף את התוצאות נדע רק בעוד מספר שנים. אני מדבר על היבטי התעסוקה, היבטי חינוך, רווחה ועוד.

אני רוצה לדבר על משהו שאולי הבאתי אותו מהצבא בהקשר של איך אנחנו מתייחסים לטירונים, אבל בהקשר הזה אני רוצה לדבר על העולים ולקרוא לזה מודל סיר הלחץ. הנחת היסוד היא כי עולה מתמודד עם בדידות, שינוי תרבותי, משבר תעסוקתי וכלכלי ואלו משליכים על החוסן של התא המשפחתי, על החוסן הנפשי ועוד. אם הילד יצליח להשתלב במסגרת לימודים באופן מיטבי הדבר עשוי להשפיע על פניוּת ההורים להשתלבות במעגל העבודה וגם על הילד עצמו וכן על זו הדרך.

במילים אחרות, בפעולות שלנו כיום, ממש בשנה האחרונה, כי אין פה ימי חסד, ובשנה הקרובה, אנחנו מכריעים האם הנוער ימשיך למסלול לימודי נכון או חלילה להידרדר למסלול של נוער בסיכון. השתלבות מהירה בעולם התעסוקה או מסלולי רווחה, דמי אבטלה, ומכאן כן להוות נטל על המדינה. אנחנו בוחרים בין שילובם של מאות רופאים ותרומה משמעותית למערכת הבריאות או חלילה פגיעה קשה וירידה מהארץ. אנחנו מדברים על 52 רופאים פסיכיאטריים שיעלו ארצה בשנה האחרונה, והאם הם ייקלטו וישתלבו וייתנו מענה ויסייעו, ואנחנו יודעים שזה צורך שהוא חסר, או שהם ובני משפחותיהם יהפכו לנטל כלכלי. זה בין השאר יכריע כיצד תסתכל החברה הישראלית על העלייה. ללימודי השפה העברית מרכיב משמעותי בקליטה וארחיב על כך בהמשך.

אני רוצה להגיד משהו טיפה רגיש. המקרה של רצח הנער יואל להנגהל ז"ל לימד אותנו כי אנחנו עוסקים בחיי אדם. בשבוע האחרון נפגשתי עם ראש עיר של עיר חשובה קולטת עלייה. אני אומר לכם שנסתמרו שערותיי מהנתונים ששמעתי בחדר הסגור, הן לגבי המספרים והן לגבי ארץ המוצא של העולים, וכן, אנחנו עוסקים בחיי אדם.

אז קודם הזכרתי את מודל סיר הלחץ בתקופת הקליטה הראשונה ואציין שמבחינתי יש ערך בלתי ישוער להשקעה בתקופה הראשונה ודיברנו על כך גם בשיחות שלנו, ובתוך זה ייכנסו מענקי הסתגלות, סל קליטה, שכר דירה, תכניות פל"א, יע"ל, הכשרה תעסוקתית, הכול. כל הדברים הללו מייצרים מכלול שהוא מייצר קליטה מיטבית בשנה הראשונה.

לא אחת נדמה לי שבתוך הרעש התקשורתי אתגר הקליטה הולך לאיבוד וצריך לומר שאנחנו מדברים על מספר שעוני חול. מדברים על שעון חול בתפוצות שאינו מקל עלינו, לא ביחס לנתוני האנטישמיות, לנתוני ההתבוללות, ולא ביחס למלחמה באוקראינה. אף אחד אינו יודע, ואולי זה גם אינו המקום לדבר, כמה זמן תימשך המלחמה, מה יהיו גלי העלייה, רק אני אציין שההערכות לגבי השנה הקרובה דומות לשנה הקודמת, ואולי אפשר לדבר גם טיפה קדימה.

אני השבוע ביקרתי בצרפת, הייתי בסרסל, יכול להיות שחברי מיכאל ביטון, חבר הכנסת ביטון, בהיותנו אנשי הפריפריה, בחרתי להיות בשבת בסרסל, להתחבר, להבין יותר איך הדברים נראים שם. הייתי בבית ילדים של כפר חב"ד. רק חלק מהחלונות היו שם ממוגני ירי. אתה רואה ילדים שוכבים על מיטות כאלה, שי, אתה זוכר את המראה? ואתה מרגיש את החרדה, אתה מרגיש עד כמה האנטישמיות נוכחת, עד כמה היא קיימת בשטח, עד כמה היא קיימת ברחובות.

החסם המרכזי, מה מחזיר יהודים לצרפת, זה יוקר המחיה. שכר הדירה, היחלשות היורו מול השקל, אנשים חוזרים בגלל שהפנסיות נשחקו ואיבדו את ערכן. אם לא ניתן מענה ראוי לקליטה בשנה הראשונה, לשכר הדירה, בכלל להקלת ההסתגלות, אין טעם לקיום דיון, ותסלחו לי רגע על האמירה הלא פשוטה שאני אומר, אפשר לוותר על קיום הדיון בתיקון סעיף הנכד כי אנחנו מדברים דה פקטו על ביטול חוק השבות. אם לא נדע להתייחס לקליטה בשנה-שנתיים הראשונות בצורה רצינית, המשמעות היא שמדינת ישראל לא באמת מתכוונת לקלוט עולים.

באשר ללימודי השפה העברית. קודם כל, אנשי משרד החינוך, אני מניח שהם כאן.
היו"ר עודד פורר
לא, הם לא הגיעו, למרות הזימון שנשלח.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
סליחה, הבנתי שהם אמורים להיות כאן.
היו"ר עודד פורר
ככה הם מתייחסים בערך לנושא.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
אני אתייחס לזה. אין צורך להכביר בחשיבות הדברים, האולפנים הממשלתיים חונים במשרד החינוך, אני כן קיימתי איתם פגישת עבודה בעניין, אדוני היושב ראש, וכן אני עומד בקשר עם משרד החינוך בעניין ובמרחב הפעולה שלי אנחנו מה שנקרא עשינו פעולה דחופה מיידית ודחפנו למעלה מ-20 מיליון שקלים כדי לחזק את האולפנים הפרטיים. זה הדבר הראשון שיכולנו לעשות כרגע.

אני אגיד יותר מזה, במסגרת האולפנים הפרטיים, ואולי ירחיבו אחר כך אנשי המקצוע אם יהיה צורך, אבל אנחנו בוחנים ומפתחים מגוון כלים, הן מבחינת צורת הלמידה והן מבחינת אופן הלמידה ועושים חלק מהדברים יחד עם הסוכנות היהודית. אני מדבר על למידת עברית טרם העלייה ולאחריה, עברית טרמינולוגית לעידוד העלייה והקלה בהסתגלות המקצועית לרופאים ומשפטנים, למידה און ליין ולמידה פרונטלית, אנחנו מדברים גם על שילוב של קמפוס IL, בוחנים משהו בעניין הזה, למידה פרונטלית, בין אם זה לפני שעות הצהריים, אחר הצהריים, למידה שאולי גם תאפשר, למי שיבחר, לכל הפחות להשתלב בשוק התעסוקה. אנחנו מאמינים כי היצע מגוון ומנעד רחב של אפשרויות ייתן מענה ראוי.

ברשותך, שתי נקודות לסיום. אני אומר את זה גם מלמידה שלי בתקופה האחרונה את המשרד, גם במפגש עם כל 11 מנהלי המרחבים, שמעתי מהם דברים מעניינים, חלק מהדברים אני אגיד כאן, אבל חלק מהדברים אני אדבר איתך עליהם בארבע עיניים, אבל בהחלט אחת הנקודות המרכזיות שאפשר לדבר זה שיש לנו ערים עם מאפייני קליטה מאוד בולטים. אנחנו מדברים בחיפה על למעלה מ-8,000 עולים יוצאי רוסיה ואוקראינה בשנה האחרונה, מספרים גדולים גם בקריות, כ-4,000. לעומת זאת נדבר על צרפת ואשדוד, על מאפייני קליטה יותר של עולים מצרפת וכן על זו הדרך אפשר לדבר גם על בית שמש.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
דילגת על נתניה.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
הזכרתי. ואני רוצה לומר, על אף הירידה בעלייה מצרפת, ירידה משמעותית, וגם עלייה מארה"ב, בכל אופן אני חושב שקונספט של בניית תשתית קהילתית תרבותית, לא יצירת גטו חלילה, אבל כן משהו שיקל במעבר ממדינה אחת למדינת ישראל זה כיוון שאנחנו משקיעים בו מאוד מאמץ.

ונקודה אחרונה זה עידוד עליית צעירים. עידוד עליית צעירים זה משהו שאנחנו במשרד רואים בו ככלי, הן שיכול להיות הרבה יותר אפקטיבי, הרבה יותר אפשרי, אנשים יכולים לקבל החלטות וזה מתחבר אולי להערה שלך בהקשר של תיירות נכנסת, סוגיה שאני אלמד להתייחס אליה ובהחלט אסייע בעניין, אבל אני חושב שעליית צעירים זה דבר שיכול להיות מאוד אפקטיבי ומאוד ישים ואנחנו פועלים בהקשר הזה.

זהו. אנחנו מה שנקרא לא ברגע האחרון של תכניות התקציב, אלא קצת לפני הרגע האחרון ובגלל זה היה חשוב ודיברנו האם להגיע בשבוע הבא או בשבוע הזה, לי היה חשוב להגיע בשבוע הזה כדי לשמוע ואנשים שידברו כאן בהחלט יכולים להשפיע על תכנית התקציב של המשרד. אני בכלל חושב, אני משתדל שהקשבה תהיה אצלי שיטה ודרך לפעולה בחיים, הן לסיורים שביצעתי בתקופה האחרונה, הן למפגש עם מנהלי המרחבים.

בהקשר הזה אני רוצה להודות מאוד לחבריי בסוכנות היהודית, במיוחד לך, שי, על הליווי הצמוד. אני רוצה גם לאחל בהצלחה למנכ"ל שלי שלא נמצא איתנו כאן, אבל הוא נכנס בשבוע האחרון לתפקידו ולכל צוות העובדים, וגם לך, אדוני היושב ראש, תודה רבה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אדוני, אפשר שאלה לשר?
היו"ר עודד פורר
אני רוצה לעשות את המסגרת לדיון, אנחנו מוגבלים עד השעה 11:00, מאוד חשוב לי שהשר גם ישמע עולים שבמיוחד הצטרפו לדיון וכמה מהנושאים פה. אני אחלק את זה, אני אתן לשני דוברים מבחוץ וחבר כנסת בהתאם לסדר ההגעה שלכם, חברי הכנסת, כדי שכולם יוכלו לדבר והבטחתי גם לנציגה של האוצר, של הממונה על השכר, שנמצאת כאן, בגלל סוגיית האולפנים, לאפשר לה להתייחס יחסית בקדימות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עודד, אולי תשרטט את הבעיות.
היו"ר עודד פורר
שרטטתי אותן קודם. אמרתי שאנחנו מתחילים עם סוגיית לימודי עברית והסוגיה של ביטול מענקי ההסתגלות, שלדעתי אלה הסוגיות הדחופות, ויש פה עוד סוגיות שיעלו בהמשך. אילונה ספוזניקוב נמצאת איתנו בזום. בבקשה, אילונה.
אילונה ספוזניקוב
(מדברת ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): בוקר טוב לכולם, תודה לממשלת ישראל על הקליטה בארץ, אני מודה על חוק השבות שמאפשר לעלות לישראל. (מדברת ברוסית) ביקשתי שתמקד את הבעיה שלה.
אילונה ספוזניקוב
(מדברת ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): הם הגיעו באוגוסט 22'. הם הגיעו ב-2 באוגוסט ואמרו להם שדמי סיוע בשכר דירה הם יקבלו רק עד סוף השנה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, היא אומרת דמי הסתגלות.
שלומית אבינח
מענק הסתגלות.
אילונה ספוזניקוב
(מדברת ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): היא אומרת שכל הסיוע התקבל עד דצמבר ומדצמבר היא לא מקבלת שום דבר.
היו"ר עודד פורר
היא לומדת באולפן?
אילונה ספוזניקוב
(מדברת ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): היא מחכה מאוגוסט לאולפן, היא ממתינה. הם חיים בבאר שבע והם ממתינים לאולפן מאוגוסט. היא עלתה מרוסיה, ממערב סיביר היא עלתה. היא צריכה להמתין לאולפן, יש תור ממתינים מאוד ארוך בבאר שבע, היא כבר חצי שנה ממתינה לאולפן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
היא עוד מעט תסיים לקבל סל קליטה אם כך.
שלומית אבינח
היא לא מקבלת שום סיוע, היא אומרת.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, סל קליטה היא מקבלת.
אילונה ספוזניקוב
(מדברת ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): היא מבקשת סיוע בשכר דירה. הם מוכנים לעשות הכול למען המדינה, אבל הם צריכים סיוע מהמדינה.
היו"ר עודד פורר
תודה. אנה אדמיאם.
אנה אדמיאם
(מדברת ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): הם הגיעו ב-7 בדצמבר מסוצ'י ברוסיה. מודה על ההזדמנות לעלות לארץ. שלושה חודשים היא מחכה לאולפן. גם שואלת על הסיוע בשכר דירה. היא מבת ים, שלושה חודשים הם מחכים לאולפן.
היו"ר עודד פורר
תודה. מקסים פיצ'רסקי.
מקסים פיצ'רסקי
(מדבר ברוסית). בוקר טוב.
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): הוא מתנצל שהוא ממשיך לדבר ברוסית. הוא מבאר שבע, שלושה חודשים מחכים לאולפן. הוא הגיע עם המשפחה, מודה על העלייה לארץ. אני שואלת למה הילדים בבית. הילד בן שנתיים וחצי.
מקסים פיצ'רסקי
(מדבר ברוסית).
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
גן טרום חובה רק מגיל שלוש.
שלומית אבינח
אז עכשיו אין לו כסף לפרטי.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מאיפה יש לו בגיל שנתיים וחצי כסף לגן? אז מגיל שלוש הוא יילך לגן, ברור.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
הם שוכרים דירה?
מקסים פיצ'רסקי
(מדבר ברוסית).
שלומית אבינח
מדובר בשכר דירה והוא לא מקבל את הכסף בסיוע.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
כמה אתה משלם שכר דירה?
מקסים פיצ'רסקי
(מדבר ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): 2,800 בבאר שבע, שלושה חדרים.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
מאיפה הוא מגיע?
שלומית אבינח
הוא הגיע מסוצ'י.
היו"ר עודד פורר
מה המקצוע שלו?
מקסים פיצ'רסקי
(מדבר ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): מדעי המדינה.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
שיתאר קצת, אם זה נוח כמובן, באיזה מציאות הוא חי שם, הצליח להביא כסף, לא הצליח.
מקסים פיצ'רסקי
(מדבר ברוסית).
שלומית אבינח
(מתרגמת מהשפה הרוסית): הוא בא מאוקראינה, ז'פוריז'יה. הם לא הצליחו להתארגן בשום דבר בגלל המלחמה. הוא מודה על זה שכולם נשארו בחיים. הוא קיבל רק חודשיים, נובמבר-דצמבר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אדוני השר, הם כולם יודעים שמי שהגיע אחרי אוגוסט לא מקבל וזה בדיוק מה שהם אומרים, הם חוזרים על אותו משפט, זה הנושא שמטריד אותם, עשרות אלפי אנשים כרגע בלי סיוע. זו הבעיה שצריך לפתור אותה.
היו"ר עודד פורר
אני אתן לשר להתייחס בסוף לכל הדברים וניתן גם לאנשי המקצוע להתייחס. אני אתחיל עם האולפנים כי אני רוצה לתת למשרד האוצר.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
לי הייתה פנייה של רופאים ואחיות שרוצים לבוא לנגב והם לא באים כי לא העמידו להם אולפן, זה מתחבר לדבר הזה.
היו"ר עודד פורר
חשוב לשים את הדגש, זו דוגמה לאלפים ועשרות אלפים שממתינים לאולפנים. תבינו, בלי עברית, אדוני השר, אין עבודה, אין יכולת להשתלב. זה הדבר הכי הכי הכי בסיסי ובגלל זה נשמע עכשיו ממשרד האוצר איך הם התקדמו במשא ומתן מול מורי האולפנים כדי שייפתחו פה יותר אולפנים.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
ואולי גם לגייס פנסיונרים של משרד החינוך שנה אחת לעבוד בהוראת עברית, לצמצם פער.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מיכאל, אולי ח"כים לשעבר.
שירה גרוס
שלום לכולם. אנחנו באמת רתומים לנושא, אנחנו עושים מה שביכולתנו כדי לדייק את המתווה להסכם הזה כי ההסכם, ככל שהוא יתוקצב, הוא לא רק ייתן תוספות שכר, הוא גם הזדמנות לעשות שינויים נדרשים בתנאי ההעסקה של המורים כדי להתאים אותם לצרכים המשתנים באולפן.
היו"ר עודד פורר
אז איפה אתם עומדים בעניין ההסכם?
שירה גרוס
וכאמור, אנחנו לא יכולים להתחיל במשא ומתן ללא מסגרת תקציבית.
היו"ר עודד פורר
זאת אומרת שהמשא ומתן על האולפנים יתחיל רק כשיהיה תקציב מדינה.
שירה גרוס
נכון.
היו"ר עודד פורר
איפה שהוא באזור מאי. זאת אומרת כל העולים שהגיעו עד עכשיו ואלה שיגיעו בחצי השנה הקרובה, אדוני השר, ימשיכו להמתין לאולפנים ולא יידעו עברית.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אם הייתה שביתת רכבות הייתם מתחילים משא ומתן היום, אבל זה נושא שלא נורא חצי שנה עד התקציב.
היו"ר עודד פורר
זה כבר יותר מחצי שנה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
שביתת רכבות מחר הייתם עושים ומשא ומתן, אבל ללמד עולים עברית שייקלטו כראוי זה אפשר לדחות.
היו"ר עודד פורר
תודה, חבר הכנסת ביטון. הסתדרות המורים.
מאיר אסרף
אנחנו במסגרת הסכם השכר עם עובדי ההוראה הודענו, ושר האוצר לשעבר, חבר הכנסת ליברמן, סיכם שהנושא של האולפנים ללימוד עברית יוצא מהמסגרת הכללית כדי לתת להם יותר ממה שהממונה על השכר היה מוכן לתת. אנחנו עומדים על כך שהם יקבלו שכר גבוה יותר ממה שאתם הצעתם, אנחנו דרשנו להכניס אותם לתוך מתווה דומה למי שב'אופק חדש'.
היו"ר עודד פורר
מאיר, אבל אתם לא מנהלים משא ומתן בכלל.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
סליחה, מאיר, אני רוצה לשאול משהו. שר האוצר ליברמן מה? תחזור על הדברים.
מאיר אסרף
שר האוצר במסגרת המשא ומתן שקוים בעניין השכר של כלל עובדי ההוראה, הסתדרות המורים מייצגת את כלל עובדי ההוראה והגננות ואת כל עובדי ההוראה שאתם רק יכולים לתאר, הקבוצה הזאת היא קבוצה מיוחדת שהיא מקופחת ואנחנו לא נסכים להמשך של הקיפוח שלהם, הציעו להם - - -
דן אילוז (הליכוד )
זה נעשה בהבנה עם המורים לאולפן ששמתם אותם בצד?
היו"ר עודד פורר
כן, חבר הכנסת אילוז. הסיפור הוא מאוד פשוט, המשא ומתן התנהל בתקופת בחירות, הממונה על השכר, הדרגים המקצועיים, הם אלה שקבעו, אי אפשר היה לכפות עליהם, הממונה על השכר היה מוכן לתת 500 שקל תוספת בלבד, מה שלא הגון, לא הוגן, לא ראוי ואפילו לא דומה למה שמגיע למורים האלה. אגב כדי להשוות את תנאיהם לתנאים של כלל המורים. לכן אמרו, אוקיי, לא בגלל 500 המורים האלה לא יהיה הסכם, נסיים את כל ההסכם, תבוא ממשלה חדשה, תייצר את הבלנס הזה. בסך הכול מדובר על קבוצה מאוד מאוד קטנה עם עלויות תקציביות מאוד מאוד נמוכות.
מאיר אסרף
אם אפשר רק להשלים. הנושא הזה של ניהול משא ומתן בנושא של עובדי הוראה הוא נושא שאנחנו דיווחנו עליו כבר לפני חודשיים בכנסת. לפני חודשיים נפגשנו כאן, היו המורים ללימוד עברית באולם, אתם אמרתם שאנחנו ניפגש ונדבר וכו'. ועדת החינוך הזמינה אתכם ואנחנו אמרנו שאנחנו נסכם את הדברים. בשל דחיות של הנציג של הממונה על השכר שאחראי על הנושא הזה מנכ"ל משרד החינוך התערב ואמר שהוא לוקח את הנושא הזה אליו. אני רוצה לדעת מדוע הנושא הזה לא מתקדם. להכניס את המורים למסגרת של 'אופק חדש' שהיא מסגרת שחלה - - -
שירה גרוס
אני לא מכירה בכלל על מה אתה מדבר, לא פניתם אלינו בחודשים האחרונים.
מאיר אסרף
זה לא נכון, מפורשות זה לא נכון. לא רק שזה לא נכון, בכנס הפרידה מהממונה על השכר אני במו אוזניי שמעתי משהו הפוך, שדיברו עם המשנה. את רוצה יותר מזה? אני גם אגיד לך באיזה נושאים הוא היה עסוק.
היו"ר עודד פורר
מאיר, תודה. אני מציע שתתחילו להיפגש. העובדה שמשרד החינוך וסמנכ"לית משרד החינוך, למרות שהיא זומנה לדיון ולמרות שהם אישרו גם שהיא תגיע לדיון, לא הגיעה לדיון, ואפילו שאפשרנו לה להגיע בזום, זה בדיוק מראה את ההתייחסות, גם של משרד החינוך, גם של הממונה על השכר, ואני אומר שגם הסתדרות המורים פה צריכה לא להשאיר את המורים האלה כבן חורג.
מאיר אסרף
אנחנו לא נשאיר. רק עוד מילה אחת, לגבי ההפרטה של האולפנים. כבוד השר, ההפרטה היא לא הפתרון, לפזר כספים על אולפנים פרטיים זה לא הפתרון. הכוונה טובה, אבל אני דואג לאנשים, צריך לדאוג להסכם קיבוצי.
היו"ר עודד פורר
תודה, מאיר. סוזי עטר ואחריה חברת הכנסת טטיאנה מזרסקי.
דן אילוז (הליכוד )
יש לי שאלה לאוצר, אפשר?
היו"ר עודד פורר
לא כרגע.
דן אילוז (הליכוד )
תן לי לשאול שאלה אחת, שאלת הבהרה.
היו"ר עודד פורר
אנחנו לא מנהלים דיון על האולפנים, אנחנו מנהלים דיון שאנחנו נותנים לשר להשיב במרוכז על הפניות לשר. השר לא נמצא פה בכל דיון, אנחנו קיימנו דיון ארוך על האולפנים, כמה דיונים, זה כבר דיון רביעי על האולפנים. ככל שיישאר זמן, יש פה הרבה חברי כנסת, אני רוצה שכולם יקבלו את ההזדמנות, גם אתה תקבל את זמנך. סוזי עטר, בבקשה.
סוזי עטר
אדוני היושב ראש, אני רוצה להגיד ממש משפט ואז להעביר, ברשותך, את רשות הדיבור שהגיעה ועשתה מאמץ מיוחד.
היו"ר עודד פורר
טוב, אבל בקצרה.
סוזי עטר
אוקיי. אז קודם כל אמרת מספר מצומצם, קבוצה מצומצמת, אז אני מכריזה פה שהקבוצה הזאת תצטמצם עוד יותר אם לא יהיה הסכם שכר למורי האולפנים. אני לא יודעת מה יהיה בספטמבר, יש המון פרישות. לפי המחקר של הכנסת 20% הם מעל גיל 61, הולכות להיות המון פרישות, אנחנו לא מצליחים להכניס ולו מורה אחד חודשים. אני הייתי רוצה לתת למורה שעשתה מאמץ מיוחד להגיע.
רננה כהן
שלום, בוקר טוב לכולם. שמי רננה כהן, אני עובדת באולפן עציון בירושלים, זה אולפן לסטודנטים צעירים אקדמאים. אני באה לפה כנציגה של האולפנים ובכלל של שאר המורים פה בארץ. אני רוצה לדבר כאן מהפן האישי שלי כרננה כהן, אמא לשתיים, בעלת תואר שני, עשר שנות ותק של הוראה פלוס מחנכת כיתה, אני כיום משתכרת כ-7,000 שקלים, שלא לדבר על זה שאני צריכה לכסות את המעונות ואת שכר הדירה ואני אפילו מזהה פה את השכנה שלי.

לגור פה בירושלים ולהשתכר כזאת משכורת זה בלתי אפשרי, אנחנו לא יכולים להמשיך ככה להתקיים ואנחנו מבקשים מכם, אתם האנשים שיושבים פה בכנסת, תעזרו לנו לעשות את השינוי ולקבל את מה שמגיע לנו.

אני פה כדי להזכיר גם לכל מי שיושב כאן שאנחנו האנשים הפשוטים, המורים, שבסך הכול מקבלים את העולים ראשונים מרגע נחיתת המטוס וכשהם מגיעים לפה אנחנו ישראל בשבילם, אנחנו מקבלים אותם ומלמדים אותם את השפה העברית, מקנים להם את הכלים ואת המיומנויות, את מה שהם צריכים. לפעמים אנחנו גם לא מורים, אנחנו פועלים גם בשעות הערב והצהריים כי לפעמים הם גם צריכים גורמים מתווכים למוסדות שונים ואנחנו פה בשבילם. תעזרו לנו לקבל את מה שמגיע לנו, תודה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כל הכבוד לך.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. חברת הכנסת מזרסקי.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני אוותר בשביל לשמוע את האנשים.
היו"ר עודד פורר
אביטבול אווה.
שלומית אבינח
אווה או דרור, לא שניכם, כי יש הרבה משתתפים.
היו"ר עודד פורר
שניכם מ'אולפן שלי'.
אווה אביטבול
שלום. כידוע לכולם אנחנו מתמודדים מול גל עלייה מאוד משמעותי ובמקביל מול נתונים של ירידה גם מאוד מדאיגים ואני רוצה להעלות כאן כמה נקודות כי חייבים לשים את נושא לימוד העברית כדגש מרכזי כי זה המפתח לקליטה טובה של העולם.

קודם כל אפשרות לוואוצ'ר שני למי שבשל כל מיני סיבות לא יכול לקבל אולפן מדינה, כגון הרמה שלו לא קיימת בעיר שלו או יש לו צורך לקורס ערב. אז שיוכל לקבל ואוצ'ר שני. עוד דבר, אפשרות פטור למי שלא סיים אולפן מדיני של משרד החינוך, בשל אותן סיבות. אנחנו מתמודדים, מקבלים כל יום בקשות של אנשים שלא סיימו אולפן מדיני ומבקשים פטור על זה כדי לקבל ואוצ'ר כי התכנית של הוואוצ'ר יכולה כן לתת להם מענה והם תקועים ובסופו של דבר הם לא לומדים עברית בכלל.

לפני שנתיים נתנו פטור לכל מי שעלה לפני ה-1.1.2015, נתנו את הפטור הזה, רק שהוראת השעה מתחדשת כל שנה והתאריך הזה לא התחדש. ואנחנו גם רואים צורך להרחיב את שנת העלייה בתור לסיום אולפן מדיני.

דבר אחרון, שכבר העלו, זו עלות השובר שלא השתנתה משנת 2015 ומאוד מאוד קשה לנו לקבל אופק ואם תהיה העלאה של השובר נוכל גם אפילו לחשוב על לפתוח כיתות בפריפריות כמו באר שבע, בת ים. צר לי מה ששמעתי מהעולים האלה שאנחנו לא יכולים פשוט לפתוח סניפים בכל הערים.
מאיר אסרף
לא צריך סניפים, צריך פשוט הסכם קיבוצי ולקלוט עובדים.
היו"ר עודד פורר
מאיר, תודה, אל תבלבלו. תודה רבה. צריך לזכור שהאולפנים האלה שנותן משרד הקליטה באמצעות הוואוצ'רים הם לא האולפנים הראשוניים, אלא אמורים להיות האולפנים שמחליפים ואת היכולת להשלים, האולפן הראשון צריך להיות האולפן שאותו הם מקבלים באופן מלא. עדיין בתקופה כזאת של עומס הפתרון, בטח בשנה הקרובה, יכול לבוא רק במסגרת כזו וגם שם צריך לעשות שינוי.

חבר הכנסת אילוז, רצית שאלה וגם לומר כמה דברים, כי אני רוצה גם לתת לשר האוצר לשעבר ליברמן להתייחס לסוגיה הזאת כיוון שהוא נגע בה.
דן אילוז (הליכוד )
אני רוצה לדבר.
היו"ר עודד פורר
אתה תקבל גם את זכות הדיבור.
דן אילוז (הליכוד )
בסדר, הוא יכול להתחיל אם הוא רוצה.
אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
אני גם בשמו אדבר כי אנחנו מדברים בשמם של העולים החדשים. אני גם כעולה חדש –
דן אילוז (הליכוד )
אני יותר חדש ממך, אבל בסדר. כמה שנים אנחנו נשארים חדשים?
אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
אני רק 45 שנה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אנחנו כל החיים נשארים עולים.
אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
עולה חדש זה תואר לכל החיים.
דן אילוז (הליכוד )
בפריימריז של הליכוד הם קבעו שכל מי שעלה מאז 1982 ומאז לא עדכנו את זה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, להיפך מורידים כל הזמן.
אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
עליי זה לא חל, אני כבר לא יכול להתמודד על המשבצת של עולה חדש, אני רק 45 שנה. אני זוכר שהמילה הראשונה שלמדתי באולפן זה סבלנות, זו המילה הראשונה שמלמדים אותך.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
אני רואה שזה עזר לך מאוד.
אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
אין ספק, מה שנאמר כאן זה מאוד נכון, מבחינתו של עולה חדש המורה הראשון – אני עברתי שלושה אולפנים ואני זוכר את שלושת המורים כי זה המפגש למעשה הראשון והחשוב ביותר בין עולה חדש למדינת ישראל. המורה זה הרבה מעבר למורה לעברית, מורה לשפה, זה הרבה מעבר לכך, זה גם מדריך לחיי היום יום, זה גם עובד סוציאלי והחוליה הזאת בתהליך הקליטה, המורה באולפן והאולפנים, הוא אולי המרכיב הבסיסי החשוב ביותר.

לכן אני אישית מייחס חשיבות רבה, אני רואה פה גם נציגים של משרד האוצר, אנחנו היינו די קרובים שם לסיום, אחרי שחתמנו על ההסכם עם המורים ישבנו עם משרד החינוך. זו גם לא בעיה כספית, מבחינת תקציב המדינה זה לא בשוליים, זה פרומיל של הפרומיל של האחוז, ולכן צריך לקבוע גם איזה שהיא מסגרת ברורה כי זה כל הזמן בין משרד החינוך למשרד הקליטה, כמובן לא ברור איפה הסתדרות המורים פה.
מאיר אסרף
כאן, אדוני.
אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
כולם מדברים, אבל אין משהו ברור למה זה שייך, אין פה תכנית רב שנתית, אין תקציב מוגדר ולכן אני חושב שהגיע הזמן להסדיר את הנושא ואני אומר לך, אדוני, שר הקליטה, פה באמת קונצנזוס מלא, אין פה מחלוקת בין קואליציה לאופוזיציה. יש לנו הרבה מחלוקות, בנושא הזה קל מאוד לגבש איזה שהיא הסכמה רחבה.

ומה שיותר חשוב, אנחנו לקראת התקציב, מה שלא ייכנס לתקציב הקרוב זה כבר לא ייכנס, חייבים לפתור את זה מהר כי דיוני התקציב מתחילים כבר השבוע. אני מבין שמביאים את זה לישיבת ממשלה ולכן הדחיפות בסוגיה הזאת, וכל הכבוד ליושב ראש הוועדה שמבין את זה והביא את זה עכשיו ולא דחה את זה.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
היושב ראש שלך חרוץ מאוד, הוא עשה ארבעה דיונים.
אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
הוא פעם היה גם מנכ"ל משרד הקליטה.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
הוא עשה ארבעה דיונים ביום.
אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)
אז מה שאני מציע, תגבשו פה איזה שהיא הצעת מחליטים באמת נדיבה, כי, כמו שאמרתי, זאת ההתרשמות הראשונה, זה הבסיס לקליטה עתידית וגם בסופו של דבר מדובר במסגרת תקציב המדינה בפרומיל של הפרומיל של התקציב.
היו"ר עודד פורר
תודה. חבר הכנסת אילוז.
דן אילוז (הליכוד )
קודם כל אני באמת שמח לשמוע שר ענייני, מקצועי, ויש לי הרבה תקוות מהקדנציה, שבעזרת ה' תעמוד בתקוות הגבוהות שלי ובציפיות הגבוהות שלי. אני כן אגיד שאני חושב שקיבלת ירושה קשה, אני לא אכנס למה הסיבות, אבל זו התחושה שלי. הבעיה של האולפנים היא באמת הכי דחופה. אני לא אחזור על כל מה שנאמר פה, אני כן אגיד אני מקבל הרבה פניות מעולים שמגיעים לארץ ושואלים אותי, ברוך ה' אני נחשב לכמה אנשים מודל של מישהו שהצליח להיקלט בארץ, ושואלים אותי מה הכי חשוב ותמיד אני אומר עברית הכי חשוב.

אתה יודע לדבר עברית אתה תצליח אחר כך. כמו כל הישראלים, חלק יותר, חלק פחות, אתה תהיה בקו אחד עם כל הישראלים ולכן זה באמת הנושא הכי חשוב לכל תהליך הקליטה. צריך לטפל גם בבעיה של האולפנים הציבוריים, אבל אני רוצה להגיד שגם העובדה שהוואוצ'ר לא התעדכן במשך שנים ארוכות זה גם משהו שצריך לעדכן. זו השאלה שרציתי לשאול את משרד האוצר, לראות איפה זה עומד, אבל זה צריך לבוא ביחד.

אחד הדברים שאני רוצה לדבר עליו, שפחות דיברו עליו, אתה דיברת על הירידה בעולים מצרפת ומארה"ב, זה נכון. אולי יש - - -
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
ירידה פעמיים, ירידה במספר העולים וירידה בחזרה.
היו"ר עודד פורר
בשבוע הבא יהיה דיון על זה.
דן אילוז (הליכוד )
זה נכון, אבל מצד שני יש פוטנציאל אדיר והפוטנציאל עדיין קיים שם. זה נכון בכל סקר שעושים בקהילות היהודיות, במיוחד בצרפת. לדעתי יש גם פוטנציאל בארה"ב, אבל במיוחד בצרפת רואים את זה, לפחות 50,000 עולים יכולים להגיע לפה בזמן קצר, וזה באמת לא סקרים של הסוכנות, אלה סקרים של מקומות אובייקטיביים. אז אם יש רצון מצד אחד וזה לא קורה נשאלת השאלה למה זה לא קורה. לדעתי זה הפער שאתה כשר הקליטה צריך לעמוד כדי לסגור אותו ואני קורא לך מפה ליזום תכנית חירום להעלאת יהודי צרפת.

היו כבר אירועים אנטישמיים בצרפת בעבר, זה קרה כבר כמה וכמה פעמים, אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו זה באמת יהיה דחוף דחוף דחוף לצאת משם, אנחנו כבר קרובים לשם, האנשים בצרפת יודעים את זה. אז בוא נכין תכנית חירום להעלאת יהודי צרפת וזה, אני חושב, צריך לקרות בשנים הראשונות של הקדנציה שלך.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אגב, ליהודי צרפת יש תשובות ברורות לכל השאלות ששאלת למה הם לא עולים.
היו"ר עודד פורר
אריאל סממה ואחרייך חבר הכנסת ביטון.
אריאל סממה
שלום. שמי אריאל סממה, אני עולה חדשה, עליתי לפני חמש שנים מאנגליה, אבל במקור אני מצרפת. כשהגענו ארצה קיבלנו סל קליטה שסייע לנו בהתיישבות בארץ כי תהליך המעבר וההתיישבות מצריך הוצאות רבות. היום אני עובדת כמנהלת תחום קליטה של חמש שכונות בירושלים ואני מכירה מאות עולים חדשים ממדינות מערביות, אז אני רוצה לשתף אתכם בכמה תובנות שלי לגבי תהליך העלייה.

יש שמודדים את הצלחת העלייה לפי מספר עולים בשנה, אבל מי שמכיר מקרוב סיפורי עלייה יודע שחלק ממי שעלו ארצה הם או ילדיהם נתקלים בקשיים כל כך רבים שהם שבים לארץ מולדתם. כמה עצוב שמי שכבר אזרו כוח לעשות עלייה והשקיעו משאבים אישיים רבים לצד משאבים שהושקעו מטעם המדינה חווים חוויה שלילית. זה עושה שם רע לעלייה בקהילות.
היו"ר עודד פורר
תתכנסי לנקודה מרכזית אחת.
אריאל סממה
אוקיי. מניסיוני האישי הגורמים המשמעותיים ביותר להישארותם של עולים בארץ הם עבודה ודיור. מה שאפשר לי למצוא עבודה הייתה התכנית התעסוקתית של עמותת 'בעצמי' עבור עולים בצרפת, היא נתנה לי כלים וביטחון לחפש עבודה, קיבלתי ליווי ותמיכה במשך שבועות עד שמצאתי ואני עובדת עכשיו שלוש שנים וזה נותן לי הרבה מעבר לפרנסה. זה גם השתלבות בחברה הישראלית, היכרות של התרבות, זה האולפן הכי טוב שבעולם.

אני אגיד לסיום, שאני חושבת שצריך להשקיע בתעסוקה וגם לתת תמריצים כספיים והטבות מס לחברות ולארגונים שמעסיקים עולים. ומילה קטנה, אם אפשר על האולפנים, בעידן האינטרנט והזום הגיע הזמן ליצור מרכז קליטה וירטואלי עם שיעורי אולפן חינמיים וגמישים. אני מאוד מעריכה את העבודה בכל האולפנים, אבל אני מכירה כל כך הרבה עולים שעובדים והם לא יכולים, לא לעשות אולפן פרטי ולא אולפן של משרד החינוך.
היו"ר עודד פורר
ברור, חד משמעית, הערה חשובה. תודה רבה. חבר הכנסת ביטון, בבקשה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כמה נקודות קצר. אחת, ברכות ליושב ראש על הוועדה, אתה איש מקצוע בתחום העלייה ובאת לכאן בגלל הלב והמחויבות, ולשר, חברי אופיר סופר, אין ציונות יותר מעלייה. כל המדינה הזאת בלי העלייה אין בה אפילו ציונות.

אני רוצה לספר לכם שאני הבן הקטן של מסעודה, היא לא למדה עברית עד שהגעתי לגיל שש. היא גידלה תשעה ילדים. ב-1976 היא למדה עברית. היא הלכה לעשות כביסה במתנ"ס, כי היו מכונות בבית של חצי אוטומט, ובשעתיים האלה היא למדה עברית. כמה היא רצתה ללמוד עברית, כמה מתוק היה לראות את מסעודה חותמת בעברית ומדברת עם המורים שלי בעברית, אבל כמה אנרגיות צריך וכמה תמיכה.

כשאתה מדבר על קליטת עלייה, ההוצאה הכי קטנה בתקציב בתוך העלייה זה האולפן. פר עולה כמה עלה ללמד אותו עברית, זה יותר קטן מדירה, זה יותר קטן ממענק הסתגלות, מכל דבר שאתם עושים, מטיסה, מכל דבר. את הדבר הקטן הכי חשוב אנחנו לא עושים כראוי.

אני רוצה לתת המלצות מעשיות. אחת, האוצר לא יכול להגיד שאין משא ומתן עד תקציב. אם הייתה פה שביתת מורים בבתי הספר בישראל מחר היה משא ומתן כי זה פוגע במשק, אבל עולים שלא נקלטים טוב זה פוגע במשק, כי זה הון אנושי. אתם צריכים מחר לפתור את זה, לא להגיד תקציב.
היו"ר עודד פורר
זה גם עולה יותר כי צריך לתת להם כסף כדי לשרוד, כי הם לא יכולים לעבוד.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
תתקצבו מיידית ותשוו את התנאים שלהם למורים והשיחה הזאת תיגמר. היו מכניסים אותם לתכנית אופק או לתכנית אחרת, זהו, קבוצה קטנה של מורים שייכנסו למסלול וזהו. למה לסמן אותם כבנים חורגים ואחר כך לדון על הנזקים במדינה? תכנית חירום למחיקת התורים, כולל העסקה של פנסיונרים של משרד החינוך בצו שעה לחצי שנה-שנה עד שלא יהיו תורים.

והדבר האחרון, תעבירו הכול או לעלייה או לחינוך, אם החינוך לא פה והמנכ"ל לא פה והשר לא פה, למי זה חשוב העברית הזאת? אם זה חשוב רק למשרד העלייה והקליטה, אז שכל הכסף יהיה שם וכל הסמכויות והוא ינהל אולפנים. ואם למשרד החינוך זה חשוב שיהיה פה, אבל שהם ייפלו בין הכיסאות בין שני משרדי ממשלה זה בושה לכנסת ובושה למשרד החינוך.

ודבר אחרון, נמצא פה שמעון שטרית, הוא שש שנים גדול ממני, בישיבה תיכונית, בן ירוחם. הוא עשה מהפכה בבגרויות בירוחם, מ-5% ל-60% תוך כמה שנים, והוא מוסר את נפשו ללמד עולים עברית ולנהל את העניין הזה בארץ. אנשי מופת עובדים פה. משפחת כהן שראינו. כך אנחנו מתייחסים לאנשי מופת שעושים את השליחות הציונית הכי גדולה? חייבים לתקן את זה, ואני איתכם, השר והיושב ראש. תודה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה, אדוני. אלקס ריף.
אלקס ריף
שר יקר, חברי כנסת, קודם כל תודה שאתם פה, זה לא מובן מאליו שאתם לוקחים את הנושא החשוב הזה ומקדישים לו את הזמן שוב ושוב ושוב שבוע אחרי שבוע. שתי הערות קצרות, ברשותכם, אחת על אולפנים ואחת על מענק ההסתגלות.

אולפנים. אני עליתי בגיל חמש לישראל, אמא שלי מהנדסת, עובדת עד היום 30 שנה בניקיון כי כל מה שהיא הצליחה ללמוד זה בקושי אולפן א' והיא הייתה צריכה לצאת לפרנס. חברים, אנחנו שוב עושים את אותן הטעויות. המצב של האולפנים, להגיד שהוא קשה זו כבר בדיחה, הוא חמור מאוד. כל יום פורשים מורים.

אני לא יודעת אם אתם יודעים, ביום חמישי כל מורות האולפנים קיבלו מייל שבו מציעים להם פרישה מוקדמת. להגיד שלא מפריטים בפועל, מפריטים בפועל, זה כבר קורה. אין משא ומתן. במקום לעשות את ההיפך, לגייס מורים מפנסיה כי אנחנו במצב חירום מציעים עכשיו לאנשים פרישה, במקום לחשוב על אפשרויות מגוונות. בואו נזרז את האולפן הדיגיטלי שאני יודעת שמפתחים במשרד שלך, להציע אפשרויות פרטיות ללימוד עברית, דחוף, כי עכשיו צריך מענה, להשתמש באולפנים קיימים של הסוכנות היהודית שיכול לתת מחר ל-1,000 עולים אפשרות.

אני רוצה להגיד לך, נציג ההסתדרות, למה אתם לא מכריזים על סכסוך עבודה? למה מחר 500 המורים לא יוצאים עכשיו לשביתה כדי להגיד חירום, חברים, חירום. זה דבר אחד.
היו"ר עודד פורר
ברור.
אלקס ריף
מענק ההסתגלות. חברים, במצב שאנחנו נמצאים בו היום, שהאולפנים במצב קשה, שאין היום תכנית משמעותית לאקדמאים להשתלב במקצוע שלהם, ואנחנו יודעים ש-70% מהעולים הם אקדמאים, כשאנחנו יודעים שמול הבנקים, זה דיון שהיה אמור להיות בוועדה הזאת לפני שבוע, אנחנו יודעים שלא נותנים להם לפתוח חשבונות בנק, שלא מעבירים להם כספים. חברים, העלייה הזאת לא נקלטת ואחר כך למחרת אנחנו נראה את זה בתקשורת, שעולים עוזבים, שעולים עובדים בניקיון, ונאשים ונשנה את סעיף הנכד.

חברים, אם העלייה הזאת תיקלט, ומשרד האוצר צריך לזכור את הנתון הזה שוב ושוב, בתוך עשר שנים אם רק 80% מהאקדמאים ייקלטו במקצוע שלהם שמונה מיליארד שקלים המשק ירוויח. כל יום שהדבר הזה לא קורה אנחנו מדממים כסף ואנשים. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. אני רק אציין בנושא בנק ישראל, ואני אומר את זה גם לשר ולאנשי המקצוע שלו. בנק ישראל שנתן הנחיות מאוד מאוד ברורות לבנקים כדי להקל על פתיחת חשבונות, כולל רק עם תעודת עולה, מוכן לעשות הדרכה לפרויקטורים, לכל עובדי משרד הקליטה, בין אם בזום, לכנס את כולם. מה זה מוכן? הוא התחייב שהם עושים את זה בשבועיים הקרובים.

צריך להיות פה איש קשר במשרד הקליטה שעושה את זה כי בסופו של דבר הפרויקטור המלווה ברשות המקומית שהולך לבנק עם העולה צריך לדעת מה הזכויות שלו, חייבים לאפשר לו לפתוח חשבון וגם להקל בהעברת הכספים. בנק ישראל ביקש שאיפה שעוצרים את הכסף, כי הבנקים אומרים אפס סיכון, אז פשוט לא נותנים להעביר כסף בכלל. בנושא הזה יש פתרונות, פה זה שיתוף פעולה. תודה.

חבר הכנסת יבגני סובה ואחריו מרינה קוריטני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. קודם כל אני מברך את שר העלייה והקליטה, חברי אופיר סופר, על זה שאתה באת לפה. אני מאחל לך, לא רק שתהיה שר מוצלח, אלא גם שתהיה חבר בוועדה הזאת מבחינת היחס, כי מה שהוועדה הזאת הצליחה לעשות בחודש וחצי בראשותו של עודד פורר לא היה פה שנתיים כי לא הייתה ועדה. נתחיל מזה, לכן המרץ שאנחנו פה מפגינים, כי חלק מהבעיות לא טופלו בכנסת כי הכנסת מפקחת על משרד העלייה והקליטה.

אז קודם כל צריך לקחת ברצינות, בלי לעשות פה עכשיו התנגחות פוליטית או להגיד קואליציה או אופוזיציה, אני חושב שבנושא של קליטה אין קואליציה ואין אופוזיציה. אני באמת חושב שאתה צריך, לא לא יודע אם להכריז, לפחות להוביל, תכנית חירום בנושא הזה. אנחנו נמצאים ברגע היסטורי, בשנה האחרונה אנחנו קלטנו 75,000 עולים, לא היה דבר כזה. אם אתה לוקח את שנת 2021 אתה לא מגיע ל-80% מהקליטה כי בשנת 20' היה 21,000, בשנת 21' היה 22,000, אתה לא מגיע למספרים האלה. המספרים האלה ימשיכו להיות גבוהים כי המצב באירופה, ברוסיה ובאוקראינה, לא הולך להסתיים בחודשים הקרובים. גם את זה אני מציע לך שתיקח לתשומת ליבך.

אני רוצה עוד משפט אחד. אנחנו רואים את זה, בגלל שאנחנו דוברים את השפה, יש אנשים שלעולם לא היו מגיעים לישראל ולא היו עולים לישראל אם לא המצב שקורה שם במזרח אירופה. צריך לנצל את זה כי אלה אנשים בעלי מקצועות נדירים, עם ידע רב מאוד, בכל התחומים. המדינה רק תרוויח מההשקעה האדירה הזאת. נאמרו פה דברים לפניי. קח את זה, קח את זה כפרויקט, תקבל תמיכה מלאה של ועדת העלייה והקליטה וכשתתעסק בעיקר גם תקבל גיבוי.

שמעת פה בעיות, שמעת פה דברים שכבר בשלב ראשון אפשר לפתור לפני התקציב. אני מצטרף לחברי ביטון שאמר שאם הייתה שביתה ברכבת ישראל אז היו זזים, אז אולי בואו נעביר את מורי האולפן לוועד הרכבת ואז נעשה את זה בהחלטה של הכנסת ומחר תהיה שביתה ברכבת ישראל ושר העלייה - - -
מאיר אסרף
בתור מי שייצג גם את ועד הרכבת אני חושב שזו הצעה יצירתית.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא שואלים אותו, פשוט אומרים להם, הנה קחו את ה-500 מורים.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
משפט לסיום. באמת, אופיר, אתה נמצא ברגע היסטורי. יש פה פוליטיקאים בכנסת שלא רוצים לקחת את תיק הקליטה, הם חושבים שזה תיק זניח, מה, אני אהיה שר קליטה? אתה נמצא במקום היסטורי עם תפקיד הכי חשוב כי אין ציונות בלי קליטה, כמו שאמר מיכאל. באמת תקשיב לנו ותקבל את הגיבוי שלנו אם נוכל לעשות יחד את הדברים. בהצלחה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. מרינה קוריטני.
מרינה רוזנברג קוריטני
שלום לכולם, כבוד יושב ראש הוועדה, כבוד השר. אופיר, אתה היית בכיתות האולפן שלנו בצרפת. להסתדרות הציונית העולמית, למחלקה לעידוד עלייה, יש ניסיון רב בפתיחת אולפנים ברחבי העולם. אנחנו התחלנו מ-15 כיתות בצרפת, בפריז, והיום יש לנו בצרפת 117 כיתות. אבל זה לא מספיק, כי גם בצרפת, גם באמריקה הלטינית, גם בצפון אמריקה, יש לנו רשימות המתנה, אנחנו לא יכולים לקלוט את כל אלה שרוצים. כשהתחלנו את כל התהליך הזה לא ידענו אם בכלל היהודים ירצו ללמוד עברית, לשמחתנו כן, היהודים רוצים ללמוד עברית והם מגיעים אלינו לאולפנים.

אם אתם עכשיו לפני הדיון הזה של התקציב, אז בבקשה, יכול להיות שיחד עם 'אופק ישראלי', יחד עם משרד הקליטה, בתכנית שלנו תגדילו לנו את התקציבים, תנו לנו את האפשרות לעשות את העבודה קודם. אני גם עליתי, אני עליתי לפני 27 שנה, לא ידעתי מילה אחת בעברית, התחלתי ללמוד פה וכל כך נכון וחשוב ללמד את השפה משם, אנשים מגיעים מוכנים כבר.

יש לנו דרך אגב גם כיתות מקצועיות, כיתות למורים. אם משרד החינוך יכיר את הכיתות שלנו משם ומשרד החינוך ייתן את האפשרות לרופאים שלמדו אצלנו, בצרפת למשל בכיתה מקצועית לרופאים, אם הם ייתנו להם את האפשרות להיכנס ולעבוד עם הדיפלומה שלהם אז אנחנו יכולים לפתור ככה חלק מהבעיות.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. חבר הכנסת יוסי טייב.
יוסף טייב (ש"ס)
קודם כל תודה רבה, אדוני היושב ראש, אדוני השר, תודה שאתה מכבד את הוועדה ומגיע, לא מובן מאליו. ואני רוצה לברך אותך על הסיור, הסיור הראשון שלך, בצרפת, הקהילה השנייה בגודלה בעולם, אני חושב שיש לזה חשיבות מהדרגה הראשונית, לבוא, ובלי להמעיט בעליות אחרות, עלייה לישראל, ולא משנה מאיזה מדינה, היא חשובה, זה הדבר הציוני ביותר שאנחנו מתעסקים בו בבית הזה.

אני אגע בשתי נקודות, ברשותך, אדוני היו"ר, ובקצרה. לגבי האולפנים, אני רוצה לומר שהדיון עלה גם בוועדת החינוך, ישבתי השבוע גם עם ארגון המורים – הסתדרות המורים, סליחה.
מאיר אסרף
ארגון המורים לא היו אצלך.
יוסף טייב (ש"ס)
לא, הסתדרות המורים, ישבתי עם יפה בן דוד ב - - -
היו"ר עודד פורר
לא, ארגון המורים ישר שובת, מדברים איתו וגומרים עניין.
מאיר אסרף
הם לא מגיעים לפה, אף אחד לא אומר להם שהם לא מייצגים.
יוסף טייב (ש"ס)
אגב, אני כן אגיד, אדוני היושב ראש, שהאופציה של שביתה עלתה על ידי יפה בן דוד ואנחנו לא מזלזלים, אבל אני אומר, ישבתי גם עם האוצר, הם ישבו בלשכתי והנושא בטיפול ואכן אם אנחנו לא נגיע להבנה אז יכול להיות שבאמת יצטרכו לצאת לשביתה ולכנס דיון נוסף, הפעם משותף, של ועדת העלייה והקליטה וועדת החינוך ולשים לזה סוף. זה לגבי האולפנים.

אני רוצה לנגוע בנקודה שאני חושב שהיא חשובה, אדוני השר. יש לנו תופעה של עולים שמגיעים לישראל שמקבלים החזר שכירות ועזרה בדיור. אני חושב שתיקח ברצינות את האופציה של לצמצם את החזר השכירות הזה, לא לפרוס אותו לחמש שנים אלא לצמצם אותו לשנה ראשונה, אולי לשנתיים, כדי שהעזרה הזאת תהיה עזרה משמעותית. אני יודע שאתה על זה ואנחנו נהיה פה בבית הזה כדי לתת לך גב על הסיפור הזה. אם צריך אנחנו נשב גם עם שר השיכון בנושא ואין לי ספק שיו"ר הוועדה יזרום עם הסיפור הזה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. אני חייב לומר, הנושא הזה עלה פה כבר בדיון שעשינו בדיור, פנינו אליך גם בעניין הזה וגם לשר האוצר. זה בעצם בלי לפגוע במסגרת התקציב, זה עניין תזרימי. זה נכון שבשנה הראשונה זה קצת יותר, אבל ברור לחלוטין שזה נמשך. מסגרת התקציב תעלה כי מספרי העולים עולים, אבל זה המצב, או שאנחנו רוצים לקלוט את העלייה או שלא. יכול להיות שזאת הכוונה של הממשלה, אני לא יודע, אני מקווה שלא. בכל מקרה במובן הזה של הסיוע בשכר דירה, חד משמעית זאת גם המלצה של הוועדה, בקשה של הוועדה, וככל שאנחנו נוכל לסייע בדיונים על זה אנחנו שם.

שי פלבר, הסוכנות היהודית.
שי פלבר
תודה רבה, השר, תודה רבה, אדוני היו"ר. רציתי להגיד את הדבר הבא, יש לנו היום מעל 62,000 תיקי עלייה פתוחים מכל העולם ואני לוקח רק בשנת 2020, זה עוד לפני האנשים שבאו והתעניינו באופן כללי לגבי עלייה. לכן אנחנו מאוד מברכים על הכיוון שהשר הדגיש פה, על חיזוק הקליטה. ככל שנחזק פה את תשתיות הקליטה ואת תכניות הקליטה אין לי ספק שנוכל להגדיל את הפוטנציאל מקרב העולים היום. 62,000 עולים זה כאלה שכבר רשומים ורוצים לעלות ויש מספר חסמים כדי שזה לא יקרה. לכן כשנחזק את הקליטה זה יקרה, על כן אנחנו מאוד מברכים ומעודדים מכך. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
אני רק אציין שאנחנו מקיימים את הישיבה הזאת גם לכבוד יום ההולדת של חבר הכנסת טייב שחוגג היום יום הולדת.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מזל טוב, בן 22. דן הוא בן 23 והוא בן 22.
דן אילוז (הליכוד )
אני גם לא בן 23, אני רק אגיד לפרוטוקול.
היו"ר עודד פורר
דורית חורש.
דורית חורש
שלום. תודה על רשות הדיבור, תודה ליושב ראש. אני מנהלת אולפן בחיפה, חיפה היא עיר שקולטת עלייה, עד לפני חודשיים הייתי מורה באולפן. אני מתקשה מאוד לקבל את כל העולים שמגיעים, יש לי רשימות המתנה ארוכות ביותר ואני לא מצליחה לגייס מורים. אין מורים, המורים שנמצאים אצלנו רוצים לפרוש.

סיון הייתה אצלנו לפני שבועיים עם כל הכוחות שקולטים את העולים בעיר, אבל במקום לעסוק בשיתופי פעולה אפשריים עם התיכונים כדי לקבל את ההורים ולחבר אותם לתלמידים ולילדים שלהם אני עסוקה בלגייס מורים ובלשכנע מורים שעוד שנייה יהיה לנו 'אופק חדש' והם יוכלו להרוויח כמו החברים שלהם ביסודי ובתיכון ולהגן על זה שלא ייקחו לי את המורים לבתי ספר, כי הם יושבים בוועדה והם אומרים: תני לנו מורים, הם ירוויחו יותר. לא, אבל אנחנו רוצים לקלוט אותם.

ההכשרה שלנו ארוכה, אנשים בורחים מאיתנו. לפני יומיים באה אליי מורה ואמרה לי: יש לי זוג תלמידים בכיתה שלא רואים טוב, הם כל הזמן עושים ככה, אני רואה שהם לא רואים טוב. שאלתי אותה למה הם ככה? אפשר לקנות משקפיים, אז הם אמרו שאין להם כסף לקנות משקפיים. ומה היא עוד אמרה לי? שגם לה אין כסף לקנות משקפיים. אז המורים שלנו והתלמידים שלנו הם באותו המצב.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה, דורית.
דורית חורש
אני רק רוצה לומר שכמנהלת באולפן אני עובדת כפול בשעות, האחריות שלי, אני מרגישה, גדולה מאוד, ואני מרוויחה 1,000 שקלים יותר ממה שהרווחתי כשהייתי מורה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. אריאל קנדל.
אריאל קנדל
תודה, כבוד היו"ר. אני רק רוצה לנצל את ההזדמנות להגיד גם ליו"ר וגם לשר כמובן, חזרנו עכשיו מביקור עם השר בצרפת, ביקור מאוד מרשים ומאוד מרגש, נראה לי שהיה שם משהו, ואני מכיר את התחום, כמו שאתם יודעים, לא היה יהודי אחד שלא פנה אל השר, אם זה היותר מבוססים, הפחות מבוססים, היותר צעירים, הפחות צעירים, גם עם כל מה שמתואר פה שיש קשיים אנשים עדיין רוצים לבוא. זה פשוט מדהים לראות את זה, לא היה שם שלא אמר: אני רוצה, אבל, אני רוצה, אבל.

כמו שגם שי מהסוכנות אמר, הרי הסיפור בסוף זה מסלולי קליטה ויש פה הרבה אנשים בחדר הזה, צריך לאגד כוחות ולתת לכולם לעלות לפה. תודה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
היושב ראש, אני רוצה להציע לך עוד רעיון. עשינו בבתי ספר כיתות לקשישים, באים אלינו לבית ספר כיתת קשישים, יש עשרות אם לא מאות. בוא נעשה בתוך בתי הספר כיתות לעולים. כבר מצאנו פתרון, בית הספר מאמץ כיתת אולפן.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
מיכאל, אתה רוצה להשאיר לי את העבודה או שאתה רוצה לקחת אותה?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני רוצה שהיא תתבצע, אני מביא לך רעיונות.
יוסף טייב (ש"ס)
קח אותו כיועץ, תאמין לי, תרוויח.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
מהאופוזיציה אנחנו איתך, השר.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
קיזוז אחד לא קיבלתי ממך עד היום.
היו"ר עודד פורר
אני מתנצל, אני אצטרך לסיים את הדיון בדיוק ב-11:00 ואני רוצה שלשר יהיה מספיק זמן להשיב, הוא רשם פה רשימות ארוכות. אם יהיה לנו זמן בהמשך אני אתן למי שעוד לא דיבר.

אני רוצה לסכם לפחות מבחינת הפרק שלנו, אדוני השר. קודם כל, כמו שנאמר פה כבר, אתה זכית במשרד הכי מיוחד בממשלה. הוא לא משרד כלכלי, הוא לא משרד חברתי, הוא משרד ציוני, אתה המשרד לענייני הציונות, זו הציונות. העלייה לארץ ישראל זאת מהות הציונות, עם זה התחילה התנועה הציונית עוד לפני המדינה, העלייה והקליטה כאן. והיו בעיות שהתמודדו איתן לאורך כל הדורות, פעמים יותר טוב, פעמים פחות טוב, החוכמה היא לא לחזור על טעויות העבר וכן לנצל גם את ההזדמנויות.

אתה זוכה לעמוד בראש המשרד הזה בתקופה ייחודית. הפעם הקודמת שהייתה תקופה עם מספרים כאלה הייתה לפני יותר מ-20 שנה. זה ממש משק כנפי ההיסטוריה של העם היהודי חוזר לארץ ישראל והחוכמה היא לגרום לו להישאר כאן ולגרום לו להרגיש רצוי.

אני אומר לך, אדוני השר, אני אתחיל מזה, זה לא עלה פה בדיון, יש שחיקה במעמד של העלייה, ואני חייב לומר את זה גם לחבריי חברי הכנסת, הדיבור כאן בבית הזה כלפי עולים בכל מיני צורות כאלה ואחרות, כולל הדיון על חוק השבות עם סעיף הנכד מייצר ויורד למטה לציבור לאמירות קשות מאוד שנשמעות כלפי העלייה לארץ ישראל. אני חייב לומר, במובן הזה קחו צעד אחורה, תחזירו את העלייה למקום שלה, הפעמים שהכלכלה הישראלית צמחה הכי הרבה היו כשהיו עליות, העלייה של שנות ה-50 מצפון אפריקה, צמיחה כלכלית בקצב של 10% בשנה, העלייה של שנות ה-90, קצב של למעלה מ-7% בשנה. עלייה היא מנוע כלכלי בלתי רגיל.

היום, כשחסרים לנו רופאים וחסרים לנו מהנדסים וחסרים לנו הנדסאים אנחנו מקבלים חינם עשרות אלפים שמגיעים לכאן עם תארים מתקדמים, אבל לא מאפשרים להם להיקלט כאן, כי לא סגרו הסכם שכר. מי יכול להסביר את זה? הממונה על השכר כן ישב עם משרד החינוך, לא ישב עם משרד החינוך. זה פשוט בלתי מתקבל על הדעת.

אז הבקשות שלנו אליך בנושא האולפנים קודם כל. אחת, לדאוג שהממשלה תגמור את הסוגיה הזאת של מורי האולפן והרחבת האולפנים, כולל תכנית חירום, גם אם זה גיוס מילואים עם מורים שפרשו. שתיים, לקחת את הנושא הדיגיטלי ולאפשר אולפנים דיגיטליים למי שיכול, לפתוח את זה יותר. אתם לא תצליחו להתגבר על המספרים האלה אחרת, חייבים שיטות חדשות.

שלוש, נושא הוואוצ'רים של המשרד, היום העולה משלם לאולפן ואחר כך מקבל החזר. זה פוגע, זה גם פוגע ביכולת שלכם לפקח על האולפנים, יש הרבה מאוד אולפנים שעובדים עם הוואוצ'רים, ואללה לא הייתי נותן להם ללמד איך חותכים סלט, בטח שלא לימודי שפה. למשרד צריכים להיות אולפנים שהוא בודק אותם, בדק את רמתם, התקשר מולם, העולה מגיע ואין לו את ההתקשקשות של הכסף, כי יש עולים שחלפו כבר חודשים ארוכים, הם גם שילמו 7,500 שקל, הם גם לא קיבלו את הכסף חזרה וגם אין להם דמי הסתגלות וגם לא למדו עברית.

מכאן אני מגיע לדמי ההסתגלות. אדוני השר, יכולנו להביא לפה אלפים עם הסיפור הזה של דמי הסתגלות. עולים הגיעו מאזורי מצוקה, מלחמה, ברחו משם, בלי רכוש, בלי ציוד, חלק גם אם היה להם רכוש או כסף הם לא יכולים להעביר אותו לכאן. הם נוחתים כאן, משפחה עם ילדים, עברית הם לא לומדים כי לא נותנים להם אולפן, וגם אם הם לומדים אולפן אז אסור להם לעבוד. דמי ההסתגלות האלה היו דבר שעוד מאפשר לעבור את הפער הזה, זה נפסק בסוף דצמבר, חייבים לחדש את זה. אין זמן לחכות לענייני התקציב. אני אומר באמת. תפנה לשר האוצר, תגיד לו שזה חירום, זה חירום, בתקציב תחליטו על פתרונות אחרים? כרגע גם אין פתרונות אחרים וגם אין דמי הסתגלות והדבר הזה הוא קשה מאוד.

דבר אחרון זה הסיוע בשכר דירה, קיצור מחמש שנים לשלוש שנים. הצטרף אלינו חבר הכנסת אלקין, הוא עומד בראשות ועדת משנה לענייני דיור, גם היה שר שיכון, הוא מכיר את הנושא הזה, הוא גם עוסק בנושא הזה המון. יש פה גם הזדמנות, אני חושב שיש פה הזדמנות לשנות ולעדכן, כולל העדכון בסל הקליטה שכבר דיברנו עליו. אני רוצה לתת לשר לסכם. חבר הכנסת אלקין, אתה רוצה בקצרה ממש?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
שני משפטים, כי אני מניח שהם עלו, אני פה רק מצרף את קולי.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
דבר, אני מדבר קצר בדרך כלל.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, אני גם אדבר קצר, כי אתה ואני מדברים גם בינינו, לא רק כאן. אחת, זה כמובן מענק הסתגלות. אני חושב שזה הנושא הדחוף ביותר והנכון ביותר שצריך לרכז עליו את המאמץ ולא לחכות לאישור התקציב.

שנית זה הסיפור של האולפנים, אמנם אתה לא הכתובת שם, אבל אתה הלקוח שנפגע כי אתה מייצג את ציבור העולים, ולכן אתה חייב לקחת את כולם בכוח ולסיים אותו כמה שיותר מהר. כמובן במקביל לחשוב על עוד פתרונות נוספים, אבל קודם כל צריך לסיים את האירוע הזה שהוא לא עושה כבוד למדינת ישראל שהיא לא מצליחה לפתור אותו כל כך הרבה זמן. כולם בעד, רק בסוף לא יוצא עשן לבן, אז צריך פה מישהו אחד בכיר שמכניס את כולם לחדר ואומר: אני לא יוצא מהחדר ואתם לא יוצאים מהחדר עד שלא יוצא עשן לבן, ומי שמייצג פה את הנפגע הכי קשה פה, וזה העלייה למדינת ישראל, זה אתה, ואתה גם יודע לעשות את זה.

ובנושא של דיור, בהחלט, אנחנו גם מדברים בינינו ואני חושב שאנחנו רואים עין בעין את הצורך ברפורמה בנושא של סיוע בדיור כדי לעשות אותו אפקטיבי יותר, אולי מקוצר יותר, אבל משמעותי יותר בתקופה הראשונית. כל השאר בהזדמנות אחרת.
היו"ר עודד פורר
תודה. אדוני השר, בבקשה.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
תודה רבה על הדיון, רציתי שישמעו פה עוד כמה קולות, אבל לא שמעו, בשל קוצר זמן, אבל הכול בסדר. דיון חשוב מאוד בעיניי ואני אחזור על חלק או עיקרי הדברים שאמרתי בהתחלה ואני עוד אוסיף כמה דברים.

יש תהליכים דרמטיים שקורים במדינת ישראל והם קורים בשקט, אנחנו לא תמיד מבינים אותם, אבל הם מתפוצצים לנו אחר כך בפנים. אני חושב שעל המשילות בגליל אני דיברתי לפני עשר שנים, עוד לדעתי בתור אזרח, והיום זה התפוצץ לנו בפרצוף בענק. אפשר להתעלם, אני לא חושב שזה צריך להיות המקצוע של אנשי האוצר, מהמספרים הענקיים שקלטנו ואנחנו נקלוט בשנה הקרובה. כשאני אומר שזה יכול באמת להפוך להזדמנות אני מתכוון לזה, כי בשבוע שעבר ישבתי עם מנהל בית חולים בכיר כאן בירושלים שקיבל לעבודה מישהו לנהל מחלקה, רופא בכיר ממוסקבה, לנהל מחלקה, מקצוע מאוד נצרך אצלו, ולאחר כל התהליך מנהל המחלקה ויתר על זה וחזר למוסקבה והפסדנו מנהל בכיר מאוד למקצוע מאוד נצרך.

אבל אלה נגיד הסיפורים הטובים, הסיפורים הקשים יותר, דיברתי עליהם בהקשר של חינוך ובהקשר של רווחה, ואני אומר שאין לנו פריבילגיה להתעלם מהמציאות הזו. אני רוצה להגיד יותר מזה, בביקור האחרון בצרפת הרגשתי כמה סוגיית יוקר המחיה חוסמת את העלייה ועוצרת את העלייה.

כל דבר, אם נשים אותו על ההתחלה במסלול הנכון אז הוא יגדל ויצמח ישר. היה ט"ו בשבט לא מזמן וכשנוטעים את העץ ישר אז הוא גדל ישר, וכשנוטעים אותו עקום או כשלא מטפלים בו כמו שצריך, אז אחר כך גמרנו, העץ גם לא ייתן הרבה פירות. יש לנו למעלה מ-75,000 עולים כאלה בשנה האחרונה וכנראה שיהיה גם מספר דומה בשנה הקרובה. אני לא מכיר שמדינת ישראל החליטה לוותר על ערכיה ולכן סביר להניח שזה המספר ואנחנו נצטרך להתייחס לזה בהתאם.

השנה-שנתיים הראשונות בעיניי הן קריטיות, הן בהקשר של למידת השפה והן קריטיות בהקשר של הפניוּת של האנשים, דיברתי על מודל סיר הלחץ, להתעסק בסוגיות אחרות, להתעסק במציאת עבודה, להתעסק עם קשיי ההסתגלות של בני המשפחה, של הילדים, וכל השינוי התרבותי והכול. לכן כל חבילת השנה הראשונה על כל מרכיביה, הייתי אומר שנתיים אפילו, היא קריטית בעיניי.

אפשר לספר שאנחנו נותנים שכר דירה, אבל אם אנחנו נותנים 400 שקלים כשאנחנו יודעים כמה עלה רק מחיר הדיור בשנה האחרונה אז אנחנו מבינים שזה לא אפקטיבי, זה לא רציני. תוסיפו לזה את המצוקות האחרות, בין אם הגעת מאוקראינה ובין אם הגעת עם היורו מפריז. נכון שיש עכשיו סוגיות, הרפורמה המשפטית שמרעידה את העולם ולאף אחד אין פנאי, אבל אמרתי, הדברים הדרמטיים קורים בשקט במדינת ישראל והם מתפוצצים לנו אחר כך בענק.

אני רוצה להגיד משהו לגבי האולפנים. מורי האולפנים, אני בקשר עם שר החינוך, זה לא המנדט שלי, ואני הגעתי לכאן כרגע בתור שר העלייה והקליטה ואני לצורך העניין פועל מולו. ובמחילה, שזה לא יישמע זלזול בפעילות שלך, אני לא צריך את דיוני הוועדה בשביל לדבר עם שר החינוך ולעבוד מולו. אני אומר את זה בהערכה, רק שלא יישמע שאין תהליכי עבודה. אבל אני אחראי להתחדשות של תהליכי עבודה במשרד.

אני אומר את זה גם לגבי זה שהמשרד כרגע מפוסק עם וון סטופ שופ ב-11 מרחבים והעובדים לא מוצאים את עצמם. אתמול ישבתי עם הרשויות וצריך לבחון את כל תהליכי העבודה. היום הוון סטופ שופ שלנו מתעסק בעיקר בעבודה פרוצדורלית של מסמכים ובירוקרטיה ופחות עוסק בסוגיות של קליטה. כמו למשל בריאות, בנקים, חינוך וכן על זה הדרך. אני גם בטוח שהמשרד לא יכול להישאר מפוסק בצורה הזו שהוא פרוס כבר למעלה משנה. יכול להיות שזה התאים לתקופה קצרה, אבל אנחנו צריכים להיכנס למעין שגרת חירום.
היו"ר עודד פורר
מה, הפסקתם לתת תעודות זהות?
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
כל הנקודות שאתה אומר הן נכונות וצריך למצוא ולהגדיר את שגרת החירום. בעניין הזה המנכ"ל החדש, אחת המשימות הראשונות שהוא קיבל זה היה להציג תכנית עבודה בהקשר הזה.

אני רוצה להגיד משהו לגבי האולפנים הפרטיים. האולפנים הממשלתיים הם אולפנים טובים, מצוינים, ואסור שהם יהיו ילדים חורגים לאלוקים. זה לא התחיל מהיום וזה כנראה צריך להיות מתוקן ממזמן, כולם מורים בישראל וצריכים לקבל את היחס המתאים. היכולת שלנו להתחדש, היכולת שלנו לייצר את הלימודים הווירטואליים, וראינו בצרפת את השיעורים, אווה, את במקרה היית איתי כי את גם אשתו של אביטבול, וראינו את השיעורים הווירטואליים, אז השוק החופשי כבר מקדים אותנו, וזה בסדר גמור שהשוק החופשי – אני לא יודע אם זה בסדר גמור, רק זה מעיד על הכיוונים שצריכים ללכת אליהם ואנחנו צריכים ללכת גם לכיוונים האלה, אנחנו צריכים ללכת לכיוונים שייתנו מענים שיאפשרו מגוון רחב יותר בשעות הלמידה, שיאפשרו עבודה תוך כדי, שהם יהיו יותר ידידותיים למשתמש.

וכן, אני בוחן גם את ההצעה שחבר הכנסת מיכאל ביטון הציע בערוצים שלי כי אני חושב שלאולפנים, כפי שאמר חבר הכנסת ליברמן, יש עוד משמעות, יש משמעות בקליטה ויש גם משמעות בבניית הזהות ויש משמעות בהסתגלות התרבות. אגב, גם את זה יכולים לתת אולפנים פרטיים.
קריאה
מה עם מענק הסתגלות?
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
אני דיברתי, אני אומר שמבחינתי השנה הראשונה היא קריטית, היא דרמטית, ומבחינתי ככל שתיווצר חבילה ראויה יותר לשנה הראשונה, בכלל זה כל המרכיבים, ככה כן ייטב. זהו, אלה הדברים שאני רוצה לומר.
היו"ר עודד פורר
סיוע בשכר דירה, קיצור מחמש שנים.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
שכר הדירה, ברור שאני שם. אני חושב ששכר הדירה היום הוא פיקטיבי. אני חושב שצריך להסתכל בסוף, נצטרך לבחון את החבילה של השנה הראשונה.
היו"ר עודד פורר
יש לי רק בקשה אחת אליך, אדוני השר, גם בזמן שבוחנים חייבים לתת מענה חירום איפה שהיה מענה חירום עד שתסתיים הבחינה, כי הימים חולפים ואנשים נמצאים בלי פתרונות בסיסיים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הערכה ללוח זמנים.
היו"ר עודד פורר
התקציב יעבור במאי-יוני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה יכול לתת לנו הערכה ללוח זמנים?
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
הבנתי מה שאתה אומר, אני אשתדל, המשימה ברורה לי.
היו"ר עודד פורר
ועוד נקודה אחרונה שתרשום בשיחה שלך עם שר האוצר זה הפטור ממע"מ גם בתיירות, כי הפגיעה היא גם בעלייה, שיידע שגם במובן הזה יש פגיעה בעלייה.
שר העלייה והקליטה אופיר סופר
תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה, אדוני.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
חזק וברוך לשניכם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:58.

קוד המקור של הנתונים