ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 25/01/2023

חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מס' 19 והוראת שעה) (תיקון), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



45
ועדת החוקה, חוק ומשפט
25/01/2023


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 18
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ג' בשבט התשפ"ג (25 בינואר 2023), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מס' 19 והוראת שעה) (תיקון), התשפ"ג-2023
נכחו
חברי הוועדה: יצחק פינדרוס – מ"מ היו"ר
טלי גוטליב
מתן כהנא
עופר כסיף
יונתן מישרקי
אריאל קלנר
יצחק קרויזר
גלעד קריב
חברי הכנסת
אברהם בצלאל
עמית הלוי
אוהד טל
אלון שוסטר
מוזמנים
אורי ולרשטיין - מנכ"ל, רשות האכיפה והגבייה

ענת הר אבן - יועמ"שית, רשות האכיפה והגבייה

אושרת דיין אליהו - ממונה ייעוץ משפטי, רשות האכיפה והגבייה

דורון תשתית - מנהל המרכז לגביית קנסות, רשות האכיפה והגבייה

מרב זוהרי - עו"ד, משרד המשפטים

אוריה סבג - רו"ח, מנהל תחום אשראי וגבייה, אגף תקציבים, משרד האוצר

הילה זהבי - כלכלנית, מרכז השלטון המקומי

גלי שלום - יועצת מקצועית ליו"ר הוועדה
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
הדר אביב


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.
הצעת חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מס' 19 והוראת שעה) (תיקון), התשפ"ג-2023, מ/1591
היו"ר יצחק פינדרוס
בוקר טוב, אני פותח את הדיון. היום ג' בשבט, 25 בינואר 2023. הדיון בנושא: הצעת חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות – הכנה לקריאה שנייה ושלישית. מי מציג את הנושא?
אורי ולרשטיין
בוקר טוב ליושב-ראש הוועדה, לחברים הנכבדים. לפני ארבע שנים יצאנו לפיילוט בעניין הרשויות המקומיות. הואיל ואנחנו גוף מרכזי בתחום האכיפה הכלכלית, ראינו לנכון להציע את שירותינו גם לגביית קנסות בשלטון המקומי. חוקי עזר הם חקיקות אזוריות שאכיפתם, מבחינת האזרח כמובן, מבססת את שלטון החוק. ואני רוצה לציין שעד אז עבדו הרשויות כולן עם חברות גבייה פרטיות.

הפיילוט דיבר על מינימום 10 רשויות שאנחנו נקלוט במהלך ארבע שנים – רשות אחת גדולה, והשאר בינוניות וקטנות. והוא התבסס על מודל וולונטרי. זאת אומרת, רשות שרוצה להיעזר בשירותינו, בתנאי עבודה מולנו, תפנה אלינו ואנחנו נרתום אותה למהלך.

למרות שאלו לא היו ארבע שנים רגילות, ובתחילת הדרך הדבר חייב פנייה והצגה של המודל לכל הרשויות המקומיות. יש 257 רשויות בישראל ועוד 130 ועדות מקומיות. בנינו תהליך עבודה מולן. הקמנו ממשקים מחשוביים, דבר שלקח הרבה-הרבה זמן, ושיתוף פעולה שירותי, מכיוון שאנחנו הגוף הגובה, ולא תמיד אנחנו יודעים לברר את מהות החיוב. אם אזרח מתלונן ואומר, לא מגיע לי או כן מגיע לי, אנחנו צריכים את שיתוף הפעולה מול הרשות כדי שתיתן לו מענה שירותי. וגם כולנו חווינו שנתיים של קורונה, ועוד-ועוד קשיים בדרך. אבל אני חושב שהצלחנו לא רע, ועד כה ביקשו את שירותינו 28 רשויות מקומיות ו-45 ועדות תכנון ובנייה. ויש עוד לא מעט שממתינות בפתח.

אני אדווח לאדוני ומיד אמסור לוועדה דוח מסודר. במהלך ארבע השנים הללו קלטנו 24,636 תיקי קנסות מהשלטון המקומי. עיקרם בשנה וחצי האחרונות. כפי שהסברתי, חבלי הלידה היו ארוכים. וסגרנו בתשלום כבר למעלה ממחציתם – 12,695 תיקי קנסות, והעברנו לשלטון המקומי 12,402,000 שקלים. וכפי שאמרתי, השמועה על העבודה הטובה שעושים אצלנו עוברת מפה לאוזן בין הרשויות המקומיות.

אני אומר פה בתוך הבית, מבחינתנו, זאת לא תוספת גדולה לעבודה, אבל יש בה ערכיות גבוהה מאוד מכיוון שהמרכז לגביית קנסות הוא גוף אכיפה ממלכתי ומידתי, והוא יכול לעשות זאת גם עבור השלטון המקומי. ההיקפים האלה הם לא גדולים מאוד. במרכז לגביית קנסות נפתחים כ-1.5 מיליון תיקי קנסות בשנה, ואני מדבר על 24,000 שנפתחו בארבע שנים. גם אם זה יגדל לכמויות שאנחנו מסוגלים לקלוט, לא תהיה לנו בעיה לקלוט בשנים הבאות עוד ועוד רשויות. כאשר מדובר ברשויות גדולות, אנחנו נדרג אותן. קלטנו בשנה שעברה והשנה את ירושלים ואת באר שבע. זו חתיכת מסה של תיקים. ולכן ברשויות הגדולות אנחנו כמובן נדרג את כניסתן.
היו"ר יצחק פינדרוס
- - - לא מופיע פה.
אורי ולרשטיין
אני לא בטוח שכל הרשויות ירצו, אבל המודל הוא וולונטרי.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה לא מופיע בטבלה - - -
קריאה
באר שבע ב-2023, וירושלים ב-2022.
אורי ולרשטיין
ב-2022 נקלטה רק ירושלים, ובאר שבע תיכנס ב-2023.
היו"ר יצחק פינדרוס
כשרשויות עוברות אליכם, הן בעצם מוותרות על חברות הגבייה - - - בוועדת הפנים לפני חצי שנה? או שהן עושות גם וגם?
אורי ולרשטיין
הן לא חייבות. אבל מניסיון הן ויתרו. התשובה היא כן. אנחנו לא יודעים לנבא את השנים הבאות. רוב הקנסות הגיעו בשנה וחצי האחרונות. ולכן ביקשנו להאריך את הפיילוט בעוד ארבע שנים עם אופציה לעוד שנתיים הארכה, כדי לראות ולמדוד.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתה מדבר רק על קנסות או גם גביית חובות רגילה?
אורי ולרשטיין
רק על קנסות. מדי שנה אנחנו מגישים דוח לוועדת החוקה, ואנחנו כמובן נמשיך לעקוב, לדווח ולראות.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתם לא גובים חובות ארנונה?
אורי ולרשטיין
נכון, אנחנו לא גובים חובות ארנונה. אנחנו גובים קנסות בלבד מכיוון שאנחנו, במרכז לגביית קנסות, התשלומים עונשיים יותר, וארנונה זו גבייה שוטפת. אנחנו כן נותנים שירותים משלימים לעיריות בגביית ארנונה במסגרת הוצאה לפועל, וגם היא תחת רשות האכיפה והגבייה.

אני אחדד, לשאלתו של אדוני. הקנסות שנגבים דרכנו הם כל קנסות בתי המשפט שמשולמים לקופות הרשויות המקומיות, קנסות לפי חוק העבירות המנהליות וקנסות ברירת משפט. במהלך השנים הללו רק עירייה אחת, עיריית קריית ביאליק, ביקשה להתנתק בשנת 2020. הטעמים שלה היו ששם בדיוק זכתה חברת גבייה, ולכן היא ביקשה לעשות את הכול במאוחד דרכה. אבל בסך הכול זה עובד ועובד טוב, וכפי שאמרתי, הרשויות ממתינות ושמחות להצטרף לאט-לאט.
היו"ר יצחק פינדרוס
תודה רבה. יש עוד מישהו מהמשרדים או השלטון המקומי שרוצה להתייחס? נמצא כאן מישהו?
הילה זהבי
שלום, כבוד יושב-ראש הוועדה. אני הילה זהבי, כלכלנית מרכז השלטון המקומי. אנחנו מסכימים על הצעת החוק. התקבלה הסכמה בין יו"ר השלטון המקומי לשר המשפטים על נוסח הצעת החוק. כמו שנאמר קודם, ארבע השנים האחרונות לא הצליחו לבחון באמת את הצלחת הפיילוט. הייתה מגפת הקורונה והיו הוראות שעה שעסקו ביצירת הסדרים למשלמי קנסות באותה תקופה. ולכן זה נכון להאריך את הוראת השעה, למדוד את הצלחתה עכשיו.

וכמו שנאמר קודם, הדיוק זה לעניין קנסות בלבד. ורשויות שוויתרו על זה, עברו למרכז לגביית קנסות שיעשה עבורן את הגבייה.
היו"ר יצחק פינדרוס
למה אתם לא מעדיפים שהכול יעבור?
הילה זהבי
הארנונה מוסדרת כרגע במסגרת חוק חברות הגבייה. זה סיפור שלם.
היו"ר יצחק פינדרוס
ולכם אין אינטרס שזה יהיה במקום אחד?
הילה זהבי
לא, לא. אנחנו בעד שהמצב ימשיך כמו שהוא, שגביית הקנסות לרשויות תהיה וולונטרית.
היו"ר יצחק פינדרוס
תנסי להסביר לי למה. חוץ מזה שזה מה שרוצה יושב-ראש מרכז השלטון המקומי – את זה הבנתי. אבל תנסי לסבר את אוזניי, מה הסיבה לזה?
הילה זהבי
חוק חברות גבייה זה נושא גדול ומקיף מאוד שעברו עליו הרבה דיונים והרבה דברים, ולא ויתרו עליו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני לא אמרתי שמוותרים. אני שואל. הרי מדובר פה בדבר וולונטרי. שאלתי אותם ועכשיו אני שואל אתכם כשלטון מקומי. המרכז לגביית קנסות – הבנתי, יותר נוח לו וזה בסדר גמור.
הילה זהבי
מן הסתם, הרשויות רוצות שיהיה להן שליטה על הארנונה. ליבת ההכנסות של הרשויות היא מארנונה.
היו"ר יצחק פינדרוס
איזו שליטה חסרה להן אם המרכז לגביית קנסות גובה?
הילה זהבי
אני לא הייתי בדיונים מלפני כמה שנים, כשדיברו על הסיבות. אבל אנחנו יכולים להגיד שאנחנו נגד להכניס את הארנונה לעניין הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא הבנתי למה. אבל זה בסדר גמור. אני הייתי פעם ראש רשות. אני מכיר את זה, ולכן מוזר לי כי הייתי מעדיף שיש לי כתובת, אני יודע שהוא גובה לי ואני בראש שקט.
אורי ולרשטיין
אני אוסיף עוד על הדברים, אדוני. ה-DNA שלנו במרכז לגביית קנסות הוא DNA לגביית קנסות. זאת אומרת לגביית חיובים פליליים ומינהליים. ארנונה זה דבר אחר. ארנונה גובים בהוצאה לפועל כמו חוב, ואני לא חושב שאנחנו כחברה רוצים להפעיל את אותם כלי גבייה על עבריין כמו על חייב בארנונה.
ענת הר אבן
אני אשלים. בתיקון לפקודת העיריות יצרו הסדר מיוחד לחובות נמוכים שנגבים על ידי הרשויות המקומיות.
היו"ר יצחק פינדרוס
תציגי את עצמך.
ענת הר אבן
אני ענת הר אבן, היועצת המשפטית של רשות האכיפה והגבייה. יצרו שם מנגנון שמאפשר לרשויות ללכת להוצאה לפועל, ואז חיוב שכר הטרחה על החובות האלה הוא נמוך מאוד יחסית, 10% או 267 שקלים, אם אני זוכרת נכון. כשעבדו על פקודת העיריות שאלו את השאלה הזאת ונתנו לה מענה בתוך הנוסח שאושר לפני חצי שנה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אגיד לך בכנות, אני לא שאלתי על המצב המשפטי. המצב המשפטי היה מובן לי לגמרי מהתשובה שלו. אני שאלתי על המצב הפרקטי. מבחינה פרקטית, האם לא נוח לראש רשות שיש מקום אחד? לא הצלחתי להבין את הסיבות. הבנתי שזאת העמדה. בסדר. אני לא מתווכח, ואני לא הולך לפתוח עכשיו את הנוסח של הוראת השעה הקודמת אם הגיעו להסכמות עליה. אני רק ניסיתי להבין מה הרציונל שעומד מאחורי זה.

אני אשאל אתכם עוד שאלה שנשאלה בדיון על חברות הגבייה בוועדת הפנים לפני חצי שנה. מה אתם עושים עם חייב כשהוא לא משלם? האם אתם משיגים אותו גם טלפונית או רק באמצעים של פעם, דואר רשום עם דוור שדופק על הדלת? האם אתם מודיעים גם ב-SMS?

יותר מזה, מאחר שיושב-ראש הוועדה ביקש ממני לנהל את הדיון הזה, במקרה קיבלתי בלשכה פנייה מאזרח שהיה לו הסדר מותנה, הוא קיבל SMS, שילם את הפעם הראשונה, בפעם השנייה הוא לא קיבל SMS, בשלישית הוא לא קיבל SMS, וברביעית הודיעו לו שההסדר המותנה בוטל. העליתי את זה גם בדיון של חברות הגבייה. אני רוצה להבין אם אתם משתמשים בדבר הפשוט הזה, כמו שעושים בבנקים היום – חברי הכנסת הכניסו את זה בחוק. האם אתם עושים אותו דבר?
דורון תשתית
בוקר טוב, אני דורון תשתית, מנהל המרכז לגביית קנסות.

מיד עם הגעת החוב לטיפול המרכז, אנחנו שולחים SMS ומודיעים לו. יש לנו כ-80% טלפונים מטויבים של אזרחי מדינת ישראל. לא 100%. אנחנו שולחים SMS. לאחר מכן, אנחנו מודיעים לו שבוע לפני תום המועד הקובע לתשלום – דע לך שבעוד שבוע המועד פג, ואנחנו גם מודיעים לו מהי התוספת הצפויה. למשל, אתה צפוי לעוד 50% וגם אומרים לו מה הסכום, למי שמתקשה בחישוב. זה הגדיל מאוד את אחוזי הגבייה.

לעניין ההסדר המותנה, אני משער שאתה מדבר על עיריות.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא. על בית המשפט. לא דיברתי על עיריות.
דורון תשתית
אותו נוהל של SMS ותזכורות אנחנו עושים גם בהסדרים מותנים. ולכן אני אשמח לראות את המקרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מציע לך לבדוק, ואני אחדד. הוא קיבל SMS. בהסדר המותנה הוא היה צריך לשלם ב-1 בנובמבר, ואז בדצמבר ובינואר. לפני 1 בנובמבר הוא קיבל SMS, נכנס לאפליקציה ושילם. בדצמבר הוא לא קיבל, בינואר הוא לא קיבל, ובפברואר הודיעו לו, אדוני, אכלת אותה, חוזרים לבית המשפט.
דורון תשתית
אני אשמח לבדוק, מכיוון שבמודל שלנו אנחנו גם מזכירים לפני כל תשלום.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה מה שהיה.
דורון תשתית
אז אולי תקלה. אני גם אשמח לעזור אם הייתה תקלה שלנו.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מאמין שאתם כבר לא יכולים לעזור, כי אם ההסדר המותנה מתבטל, למרכז אין הרבה מה לעשות בעניין.
דורון תשתית
אם זו תקלה שלנו ואם אנחנו יכולים – נשמח.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אדוני היושב-ראש, אני יכול להעיד, כמי שמלווה את התחום הזה לא מעט, שלאורך השנים הוועדה דחפה מאוד את רשות האכיפה והגבייה – זה בא לידי ביטוי יותר בפן של ההוצאה לפועל – לעשות כמה שיותר שימוש ב-SMS. באחד התיקונים אפילו כתבנו ממש, ככל שאפשר הם יעשו בזה שימוש.
היו"ר יצחק פינדרוס
השתמשנו בניסוח שלך אצל ווליד טאהא בנושא חברות הגבייה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
לאור הנתונים שהם הביאו בפני הוועדה, זה הרבה יותר יעיל כשפונים לאנשים.
היו"ר יצחק פינדרוס
בבנקים זה הוכח. בכל מקום זה הוכח. הוכח שזה עובד.
דורון תשתית
אנחנו חושבים שזה הליך יעיל מאוד ומביא אחוזי תשלום גבוהים מאוד. זה אינטרס שלנו. ולכן אנחנו נשים ביותר נקודות. אם יש בעיה, אני אשמח לבדוק את המקרה הפרטני הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר גמור.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אורי, אותן 27 רשויות שהתחברו אליכם, זה בגלל היקף היכולת שלכם לקבל? הן אלו שרצו או שזה קשור ליכולת היערכות שלכם?
אורי ולרשטיין
התשובה היא גם וגם. לא אמרנו לא לאף רשות בינתיים, ואם היא גדולה אנחנו מדרגים את זה. אנחנו מקבלים את כולן. אנחנו לא יכולים לקבל ביום אחד את כל 257 הרשויות. זה תהליך של למידה, סוג של פיילוט, כדי שבתקופה הזאת הן ילמדו איך לעבוד מולנו ואנחנו נלמד איך לעבוד מולן. עם אלה שנכנסו פנימה זה עובד חלק.
הילה זהבי
רציתי להוסיף בעניין הרקע לאי הוספת הארנונה. הארנונה מורכבת מהרבה יותר מגביית קנסות, והיא מצריכה ידע ומומחיות מקצועיים, והיא לא התאימה לא למרכז לגביית קנסות בזמנו, ולא לפיילוט עצמו. זאת הסיבה ההיסטורית לכך שזה לא הוכנס.
גלעד קריב (העבודה)
בוקר טוב, מכובדיי. ראשית, לא מופיעה בפנינו רשימת הרשויות המקומיות שהצטרפו. האם אתם רואים מאפיינים? מי הצטרף, מי לא הצטרף? אני רואה עכשיו את הרשימה, ולמעט פתח תקווה, שזו עיר עם קרוב ל-200,000 תושבים, איזה ערים גדולות בתוך ההסדר?
אורי ולרשטיין
בסוף שנת 2022 הצטרפה אלינו ירושלים, ולכן היא עדיין לא מדווחת. ובשנת 2023 עיריית באר שבע תצטרף אלינו. מסות כאלה אנחנו צריכים לקלוט בשחרור מבוקר כדי לתת שירות נכון.
גלעד קריב (העבודה)
אבל אתם כן ערוכים היום ליצירת ממשק עם ערים גדולות, עם מרכזים מטרופוליניים.
דורון תשתית
עיריות קטנות מקבלות מאיתנו שירות דרך מערכת אינטרנטית שלנו, וזה לא דורש מהן שום משאב מחשובי. עיריות גדולות, כמו עיריית ירושלים – מחייב אותנו להקים ממשק בין שתי מערכות, ולכל עירייה יש מערכת ייעודית שלה. לכן הגבלנו את זה, מכיוון שהמחשוב שלנו יכול להסתנכרן ולעבוד מול זה. כמו שאמר אורי, ירושלים לקראת סיום בשבוע-שבועיים הקרובים. זה יתחיל לזרום אלינו.

אני רק אציין פה בשולי הדברים שירושלים גם מעבירה חובות עבר, הווי אומר, גם דברים משנים קודמות שלא חלה בהם התיישנות. מדובר בכ-40,000 תיקים שירושלים עומדת להביא. בבאר שבע נעבוד על ממשק מחשובי במהלך השנה הזאת.
גלעד קריב (העבודה)
מי מממן את הקמת הממשק?
דורון תשתית
כל צד כדי חלקו.
אורי ולרשטיין
כל צד כדי חלקו, אבל הממשקים שלנו הם גנריים. זאת אומרת, העבודה הגדולה היא בצד השני. אנחנו עובדים עם ממשק אחד לעיריות גדולות, כפי שדורון אמר. ולמי שלא, יש לנו אפשרות אינטרנטית. בצד שלנו אין לזה עלויות משמעותיות. גם אגף תקציבים מודע לכך.
גלעד קריב (העבודה)
מהי העלות שנופלת על רשות בסדר גודל בינוני או גדול? מה הם סדרי הגודל? עד כמה האינסנטיב הכספי הוא פקטור מבחינת הרשויות המקומיות כאן?
דורון תשתית
הן מרוויחות בגדול והאזרחים מרוויחים בגדול, ואני אפרט. הם מרוויחים מערכת אינטרנטית שלא עולה להם שקל, שמאפשרת להם צפייה ותפעול התיקים וביטולם אם אדם החליט לערער והוא יוצא זכאי, או אם חלה טעות כזו או אחרת. אין להם עלויות. כל העלויות מושתות על החייב, אבל בהתאם לנהוג ברשות האכיפה, מדובר בעשרות שקלים במצטבר לחוב ולא באלפי שקלים. והעלות לעירייה, בסופו של דבר, אם האזרח שילם לפני המועד, אין בכלל עלות לעירייה. ואם בחלוף המועד, אז ישנה עלות של 3% מהקרן. זאת אומרת, אם הקנס הגיע ל-1,000 שקל והפך ל-1,500 שקל, אז 3% מ-1,000 השקלים הראשונים, ובלבד שנגבה. אז העלות מינימלית ממש. היו לנו כמה דברים שעדיין לא היו מוכנים. אנחנו מכינים את המערכות, ואנחנו צופים שבשנה הבאה יהיה גידול משמעותי, למרות שגם השנה היה גידול משמעותי.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבין. אין כיום סבסוד מטעם קופת המדינה לרשויות? אני שואל את אגף תקציבים. זה על חשבון הרשויות בלבד?
אוריה סבג
זה לא נושא שאני מכיר, בגלל זה אני לא רוצה לתת כאן תשובה.
גלעד קריב (העבודה)
כיום, רשות מקומית שרוצה להתממשק למערכת הזאת צריכה לייעד תקציב מתקציבה?
קריאה
רשות גדולה.
גלעד קריב (העבודה)
מה ההגדרה שלכם לרשות גדולה, מבחינת מספר תושבים?
דורון תשתית
זה לא מספר התושבים, אלא הנפחים של העבודה. המערכת שאנחנו נותנים מחייבת פקיד שיזין את זה, והיא ללא עלות עבורם. אם מדובר בעשרות אלפים בחודש, כמו בעיריית ירושלים, זה חייב - - -
גלעד קריב (העבודה)
זה מה שאני שואל.
דורון תשתית
זה עשרות אלפי שקלים, בהערכה שלי.
גלעד קריב (העבודה)
מהי ההבחנה מבחינתכם בין רשות קטנה לרשות גדולה ומבחינת הקמת ממשק נפרד מהמערכת הגנרית?
דורון תשתית
אנחנו מעריכים שמעל 10,000 דוחות בשנה מחייבים הקמת ממשק.
גלעד קריב (העבודה)
ומהניסיון שלכם, זו רשות עם כמה תושבים?
דורון תשתית
אין לי מושג, אדוני. הנפחים הגדולים שמחייבים ממשק זה דוחות החניה, כי שם גם יש הרבה תעבורה מחשובית – הוא ביקש להישפט, הוא שילם, זה נסגר, זה נפתח. כל שאר הקנסות, וטרינריה ורישוי עסקים, אפשר לנהל אותם בצורה ידנית. ולכן, כשעירייה גדולה מגיעה, אנחנו מעדיפים להיכנס צופי פני עתיד.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש לך עוד שאלות?
גלעד קריב (העבודה)
כן, יש עוד כמה שאלות.

מה המצב היום, עו"ד ולרשטיין, מבחינת השימוש באותן חברות גבייה פרטיות או עצמאיות? אתם עוקבים אחרי זה? יש איזשהו גורם מבחינת משרד המשפטים שמפקח על חברות הגבייה הפרטיות?
אורי ולרשטיין
אדוני, אני לא בכובע של משרד המשפטים. אנחנו לא עוקבים אחרי עיריות שלא באות אלינו למודל הוולונטרי וכיצד הן גובות. אנחנו יודעים שבעיריות שהגיעו אלינו החלפנו את חברות הגבייה. יש מנגנון שלנו, לא פיקוחי, על העבודה של חברות הגבייה. זה לא התפקיד שלנו לפקח על חברות הגבייה בשלטון המקומי, אבל גם אנחנו משתמשים בשירותיהן של חברות הגבייה האלה בהליכים שאנחנו מבצעים, כשצריך בעלי תפקיד, במקרים נדירים יחסית. אבל אין לנו נתון איזה חברות גבייה מועסקות, באיזו עירייה והעלויות שלהן. זה עניין של השלטון המקומי, כמובן.
גלעד קריב (העבודה)
ושאלה אחרונה, לכם יש עמדה לגבי מעבר מהסדר וולונטרי להסדר מחייב? אנחנו יודעים מה קורה ברשויות המקומיות וחברות הגבייה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אענה על זה, מכיוון שהתייחסו לזה מיד בתחילת הישיבה.

זה פיילוט שהיה אמור להתחיל לפני ארבע שנים, והוא התחיל בעצם בשנה האחרונה. ולכן, אנחנו מציעים להמשיך טיפה את הפיילוט, ואז יכול להיות שוועדת החוקה תגיע למסקנה שזה צריך להיות הוראת קבע ואולי אפילו לא וולונטרי. אבל יש שני מצבים – עשית פיילוט ארבע שנים, ומסיבות של קורונה ועוד כמה סיבות, זה לא עבד. אם אנחנו מסתכלים על תשע הרשויות הראשונות, זו התחלה. ירושלים נכנסה בסוף 2022. בוא נראה שזה עובד ברשות כמו ירושלים, באר שבע ועוד כמה רשויות, ואז נוכל לתת את הדעת ולראות איך לעשות את זה.

דבר שני, אני לא בטוח כמה השלטון המרכזי רוצה להתערב לשלטון המקומי בניהול היומיומי שלו, כי בסוף האחריות על התקציב צריכה להיות על ראש הרשות. ולכן, כשהוא לוקח אחריות, הוא צריך גם לקבל את ההחלטות. את הרציונל הזה הבנתי. שאלתי רק את השלטון המקומי למה הוא משתמש רק בנושא הקנסות ולא בנושא הארנונה, ולא רוצה להכניס לשם גם את הארנונה, אבל זו החלטה שלהם כי בסוף זו האחריות שלהם. אנחנו נותנים להם את האופציה הזאת, המדינה נותנת להם את זה ואני ח ושב שזה דבר נכון.
גלעד קריב (העבודה)
כן. בוודאי שהאחריות היא עליהם, אבל פעולה של אכיפה ושל גבייה לא צריכה להיעשות על ידי גורמים פרטיים. המציאות הזו שבה לוקחים חברות פרטיות שנכנסות לבתים של אזרחים שחייבים, מעקלות מיטלטלין, זאת פעולה שצריכה להתבצע על ידי המדינה.
היו"ר יצחק פינדרוס
לצערי הרב, המדינה משתמשת גם בחברות פרטיות.
גלעד קריב (העבודה)
אבל אז אנחנו נמצאים במפלס אחר של פיקוח ובמפלס אחר של נורמות. אני חושב שלנו כוועדת החוקה בבית הזה צריך להיות יעד ברור מאוד, שכל הפעולות שקשורות האכיפה ובגבייה תבוצענה על ידי המדינה ולא על ידי סוכנים פרטיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
את הדבר הזה, דווקא כחבר אופוזיציה, העליתי בוועדת הפנים לפני חצי שנה ודחפתי בכל הכוח – ונמצאת פה היועצת המשפטית והיא יודעת. הייתי בעמדה הזאת ולא בגלל שהייתי באופוזיציה. אני מסכים גם כחבר קואליציה.
גלעד קריב (העבודה)
לא ייאמן. פעם ב- גם יש לנו עמדות דומות, לך ולי.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מציע לא לבנות על זה הרבה.
גלעד קריב (העבודה)
פעם ב-, אמרתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
בנושא הזה אני חושב שצריך להיות הרבה יותר פיקוח, ואני חושב שצריכה להיות הרבה יותר אפקטיביות ומעורבות של המדינה כשנכנסים לתוך בית פרטי. זה עלה באותו חוק. שמו כמה בלמים. אני חושבת שצריך יותר. אבל המסגרת כרגע היא לתת לפיילוט הזה להמשיך ולהתקדם.
גלעד קריב (העבודה)
זה ברור. יש כאן נציג של משרד המשפטים?
מרב זוהרי
כן.
גלעד קריב (העבודה)
את יכולה אולי להאיר את עינינו לגבי סוגיית הפיקוח על חברות הגבייה הפרטיות? יש היום גורם פיקוחי?
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו לא במסגרת הזאת.
גלעד קריב (העבודה)
אני יודע. אני רק שואל ברשותך, כי אני חושב שאלה נושאים משיקים.
מרב זוהרי
בוקר טוב. אני מרב זוהרי ממשרד המשפטים. לצערי, אני לא יכולה להסביר על זה הרבה כי זה עניין של השלטון המקומי, ובעצם כל החוק שקודם היה מטעם משרד הפנים. משרד המשפטים לא אמון על כל נושא הפיקוח והגבייה של הרשויות המקומיות.
גלעד קריב (העבודה)
אני יודע. אבל במשרד הפנים יש רשמים. במדינת ישראל לא כל אחד יכול להיות חוקר פרטי. במדינת ישראל לא כל אחד יכול להיות שמאי מקרקעין. אדוני היושב-ראש, יכול להיות שנבקש כאן דיון פיקוח בוועדה בנושא הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אשמח.
גלעד קריב (העבודה)
אבל במצב שבו 90% מהרשויות המקומיות במדינת ישראל מפעילות חברות גבייה פרטיות, אני רוצה לשאול אם ישנו גורם במשרד המשפטים שיש לו רישום מסודר של חברות גבייה, מפעיל פיקוח וכתובת לתלונות. אם אזרח נתקל בחברת גבייה פרטית שמתנהגת בצורה לא ראויה – למי הוא מתלונן? למבקר העירייה? מה הקשר למבקר העירייה? מה הקשר למבקר העירייה? זו פעולה שלטונית שמופעלת על החייב. אני חושב שנכון היה שברשות האכיפה והגבייה – זה אולי דורש תיקון חוק – תהיה איזושהי פונקציה - - -
מרב זוהרי
תיכף היועצת המשפטית תרחיב. אני רק אגיד שבתוך פקודת העיריות, במסגרת התיקון, נכנסו מנגנוני פיקוח מסוימים.
גלעד קריב (העבודה)
אז אני שואל מי הפיקוח.
ענת הר אבן
זה דיון שנעשה במסגרת התיקון לפקודת העיריות. אני לא נציגת משרד הפנים, אבל כשעבדו על החוק הזה, ועבדו עליו במשך שלוש כנסות ואישרו אותו בכנסת הקודמת, אז לגבי חברות גבייה יש מנגנון של אשרור של חברת גבייה שמשרד הפנים מפקח עליו. לא אנחנו. יחד עם זאת, בעלי התפקיד, כשהם נכנסים לבתים, ביקשו שיהיה גורם אחד מדינתי שיתכלל ויפקח על תלונות על בעלי התפקיד, הם אלה שבסוף מגיעים לבתים של החייבים. אם תוגשנה תלונות ותועברנה לוועדת האישורים שלנו, של מערכת ההוצאה לפועל, היא תדון בתלונות האלה על בעלי התפקיד, ולה יש סמכות גם להתלות בעלי תפקיד.
אורי ולרשטיין
וזו ועדה בראשות שופט בדימוס, אדוני.
ענת הר אבן
הוא לא חייב להיות שופט בדימוס.
אורי ולרשטיין
כן, אבל כרגע.
ענת הר אבן
כרגע, נכון.
היו"ר יצחק פינדרוס
כפי שאמרתי, זה עלה בדיון אצל ווליד טאהא.
ענת הר אבן
בעלי התפקיד מאושרים רק על ידי רשות האכיפה והגבייה. חברת הגבייה לא מאושרת על ידי רשות האכיפה והגבייה, וכמובן יכולה לעשות פעולות אחרות, כמו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל גם בחברת הגבייה, למיטב זכרוני, היו הגבלות. על אף שהתנגדתי.
ענת הר אבן
השירותים השוטפים לא מפוקחים, אבל אותם אלה שבסוף עושים את פעולות הגבייה ומגיעים לבתים בפועל הם בעצם מאגר אחד ארצי של כ-120 בעלי תפקיד, ואם תוגש עליהם תלונה, היא תידון בידי ועדת האישורים של ההוצאה לפועל והמנגנונים שנקבעו בפקודת העיריות.
היו"ר יצחק פינדרוס
חה"כ מישרקי.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אני מתרגש לראות אותך פה כיושב-ראש הוועדה. אני חושב שזה מתאים ומכובד, וזה יפה מאוד.

בזמנו, כשהייתי יועצו של השר דרעי במשרד הפנים, קידמנו את הרעיון של הגבייה דרך רשותה אכיפה והגבייה מתוך הבנה שיש אפשרות לנסות להוביל גבייה רכה יותר ואלימה פחות מול החייבים. זה נושא חברתי ממדרגה ראשונה. אנחנו יודעים מה המשמעות כשנכנסים לבית ומה המשמעות כלפי הילדים, כל הדברים מסביב, וכל התוצאות הנפשיות שיכולות לבוא בעקבות זה. ולכן התחלנו עם הפיילוט ועשינו את כל מה שעשינו באותה תקופה.

אני רוצה לדעת, ואני שואל אותך, עו"ד אורי, ידידי – כמה זמן, לדעתכם, יידרש עד שתוכלו לבוא עם נתונים שיספקו את השלטון המקומי, ויגידו, הצלחנו להגיע לאחוז גבייה מוסכם, שעומד ברף הזה, ונוכל להגיע למצב שבו אנחנו אומרים, צורת הגבייה הזו היא גבייה נכונה לרשויות המקומיות. כמה זמן זה ייקח? הרי הפיילוט הוא לא בשנה הראשונה שלו. נכון, הייתה קורונה. שמענו כאן הכול. מה אתם צריכים לעשות כדי להגיע למצב של גבייה אופטימלית?
אורי ולרשטיין
אני אשיב לאדוני לא בצורה ישירה. החוק מחייב אותנו, אותי כמנהל הרשות, להגיש מדי שנה, בסוף שנה, דוח לוועדת החוקה – דוח על אופן הגבייה, על היקפי הגבייה. וכמובן הוועדה סוברנית לזמן דיון בדוח, ואולי גם לקבל החלטות שונות או להוביל לשינוי התהליך מתהליך וולונטרי לתהליך אחר.

אני כמובן לא יודע להגיד לאדוני מה יהיו הנתונים בשנה הבאה. בעזרת השם, שכולנו נהיה בריאים ולא תהיה קורונה, ושהשם הטוב של העשייה שלנו יפשוט בין עוד ועוד רשויות. אני גם לא יודע להשוות את אחוזי הגבייה. זאת אומרת, גם אם אני אגיד שאנחנו גובים 70%, לי אין את הנתון כמה עיריות גובות באמצעים אחרים.
יונתן מישרקי (ש"ס)
זה נתון שקוף. אני רק רוצה להבין. אתם מאמינים שאתם יכולים בתוך שנה או שנתיים, או פרק זמן אחר, להגיע לאחוז גבייה שהוא אחוז גבייה מקביל בין שתי צורות הגבייה? אתם יודעים להגיד, אם ניכנס היום לעבודה, נגיע לגבייה אופטימלית תוך שנה או תוך שנתיים?
אורי ולרשטיין
באופן כללי, במרכז לגביית קנסות, אנחנו מדברים על גבייה של 73% בערך מקרנות הקנסות. אני לא יודע, כפי שאמרתי, איך זה עומד ביחס לגבייה בשלטון המקומי שלא פועל דרכנו. אני בהחלט מאמין שבאמצע הדרך אולי, בחלוף שנתיים, נוכל לבחון את עצמנו עוד פעם, מכיוון שארבע השנים של הפיילוט לא באמת מאפשרות למדוד את האפקטיביות.
גלעד קריב (העבודה)
אולי אמרת בתחילת הדיון, אדוני היושב-ראש. כרגע הוראת השעה בתוקף מכוח - - -
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
מכוח סעיף 38 לחוק-יסוד: הכנסת.
גלעד קריב (העבודה)
עד מתי?
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
עד 15 בפברואר.
גלעד קריב (העבודה)
אז עד 15 בפברואר ההסדר עומד בתוקפו?
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
נכון.
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור. זה לא שהוא פוקע מחר.
היו"ר יצחק פינדרוס
מכיוון שאני מבין שמוסכם גם על חברי האופוזיציה שזה יותר טוב מאשר העיריות גובות דרך חברות גבייה, אני בטוח שאתם תעשו הכול בשביל שזה יסתיים עוד השבוע.
גלעד קריב (העבודה)
עד ה-15 בפברואר נדאג שזה יסתיים.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה יסתיים לפני. אם תצטרכו לדון על זה גם מחר, אז גם מחר.
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מציע להתחיל בהקראה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
"הצעת חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מס' 19 והוראת שעה) (תיקון), התשפ"ג–2023
תיקון סעיף 16
1.
בחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תיקון מס' 19 והוראת שעה), התשע"ח–2018‏ (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 16 –



(1) בסעיף קטן (א), ברישה, במקום "יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022)" יבוא "יום כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026)";



(2) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:




"(ד) שר המשפטים, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, רשאי, בצו, להאריך את תקופת הוראת השעה, בשנתיים נוספות."

הוספת סעיף 17
2.
אחרי סעיף 16 לחוק העיקרי יבוא:



"תשלום או פיצוי בתיק שנסגר בהסדר לפי חוק סדר הדין הפלילי – הוראת שעה
17.
(א) בתקופת הוראת השעה כמשמעותה בסעיף 16, יקראו את סעיף 67ג(ד) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב–1982‏ (בסעיף זה – חוק סדר הדין הפלילי), כך שבסופו ייקרא "אלא אם כן ביקשה הוועדה המקומית או הרשות המקומית כאמור כי התשלום או הפיצוי ייגבה באמצעות רשות האכיפה והגבייה; ביקשה כאמור, יועבר התשלום או הפיצוי שנגבה על ידי רשות האכיפה והגבייה לקופת הוועדה המקומית או הרשות המקומית, לפי העניין".












(ב) תשלום או פיצוי שהועברו לגבייה באמצעות רשות האכיפה והגבייה, לבקשת רשות מקומית או ועדה מקומית, לפי סעיף 67ג(ד) לחוק סדר הדין הפלילי כנוסחו בסעיף קטן (א), בתוך תקופת הוראת השעה, ייגבו באמצעות רשות האכיפה והגבייה גם לאחר תום תקופת הוראת השעה.""
ענת הר אבן
בסעיף 1 אנחנו בעצם מאשררים את המנגנון שהוצג בפני הוועדה, של הארכה בעוד ארבע שנים, ועוד שנתיים בהסכמה בין שר המשפטים, שר הפנים ואישורה של ועדת החוקה. אני לא חושבת שיש עוד מה להוסיף.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
ענת, אין פה הסכמה של שר הפנים. זה שר המשפטים באישור ועדת החוקה. בנוסח שהוגש לכנסת אין שר הפנים.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתם מבקשים להוסיף למנגנון את שר הפנים?
מרב זוהרי
אנחנו נצטרך להוסיף את שר הפנים, ברשותך.
היו"ר יצחק פינדרוס
להוסיף או במקום?
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
בהסכמת?
מרב זוהרי
כן, כן. זה מה שעלה לאישור הממשלה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אז שר המשפטים בהסכמת שר הפנים?
ענת הר אבן
כן. זה מה שהוסכם.
מרב זוהרי
אני מתנצלת, זה כנראה נשמט.
יונתן מישרקי (ש"ס)
נצמדים להסכמים הקואליציוניים.
ענת הר אבן
אנחנו נאמנים לסיכומים שהיו בין השרים ואושרו בממשלה.

בהקשר הזה, אני אבקש – סעיף ג באותו סעיף 16 להוראת השעה מחייב את הדיווח השנתי שלנו, אבל יש שם הוראה שהיא לא אקוויוולנטית למה שיש לנו בחוק ההוצאה לפועל, ומבוקש פה דיווח בחודש דצמבר. בחוק ההוצאה לפועל יש לנו דיווח שנתי. אנחנו מגישים חוברת יפה מאוד, עבת-נתונים לוועדה מדי שנה. אנחנו מבקשים שהמילים 'בחודש דצמבר' יושמטו כדי שהדיווח שלנו יהיה אחוד.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אני מודע לזה וזה נראה לי בסדר גמור. בסופו של דבר, זה רק עניין של התאריך.
אורי ולרשטיין
כן. וזה גם לא ריאלי מבחינתנו לדווח בדצמבר על שנה. אנחנו רוצים שהנתונים יהיו מדויקים אחרי שנבדוק את עצמנו.
היו"ר יצחק פינדרוס
נראה לי סביר והגיוני. מי מחברי הכנסת רוצה להתחיל עם ההסתייגויות?
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
רגע, לא הסבירו את סעיף 2.
היו"ר יצחק פינדרוס
אה, סליחה. אז ניתן להם להסביר את סעיף 2.
ענת הר אבן
סעיף 2 – במסגרת חוק סדר הדין הפלילי קיים הנושא של הסדר מותנה, וכדי לא להגיש כתב אישום נגד חשוד, עומדת למדינה מאז 2012 אפשרות להגיע איתו לסוג של הסדר. אם הבן-אדם עומד בהסדר, אז לא מוגש כתב אישום. אם הוא לא עומד בהסדר, אפשר לשקול להגיש נגדו כתב אישום. הרבה פעמים במסגרת ההסדרים האלה יש תשלום לקופת המדינה שצריך לבצע אותו. כשנחקק הסעיף הזה של ההסדר המותנה, נידבו את רשות האכיפה והגבייה להיות קופת התשלום של הסכום הזה.

לימים, בשנת 2014, מצאו שקשה מאוד לרשויות המקומיות ולוועדות המקומיות להתחבר לרשות האכיפה והגבייה, ולכן תיקנו את הסעיף הזה ואיפשרו שהסכומים האלה ייגבו ישירות לקופתן של הוועדות או הרשויות, לפי העניין. והיום, כשהרשויות והוועדות התחילו לעבוד עם המרכז, אז הרשות או הוועדה שהתחברו עם המרכז, מבקשות – לא תמיד, אבל הרבה פעמים – שניתן לה one stop shop, שגם את ההסדר המותנה ישלמו באמצעותנו. למעשה, אם ההסדר המותנה לא משולם אז הוא מתפוגג. וכמו שאמרתי קודם, הרשות שוקלת הגשת כתב תביעה.

וסעיף (ב) לסעיף 2 מאשרר שאם הוראת השעה ביחס לרשויות המקומיות תפקע, כל מה שהועבר ימשיך וייגבה, כדי לא לבצע פינג-פונג של מה שכבר הגיע אלינו חוזר לקופה. וזה מקביל לסעיף שקיים בסעיף 16 בהוראת השעה, שאם פוקעת הוראת השעה אז מה שכבר נמצא במרכז ממשיך ונגבה. אז עשינו תמונת ראי גם בתיקון הזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
חה"כ מתן כהנא, נא לנמק את ההסתייגויות. ולאחר מכן נתחיל לעבור להצבעות.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
ראשית, אני רוצה להתנצל בפני אנשי המקצוע שאתם צריכים להיות חלק מהדבר הזה, אבל זה חלק מהכלים הפרלמנטריים שיש לנו כדי להיאבק במה שהממשלה הרעה הזאת עושה. עימכם הסליחה.

אני אקרא עכשיו את ההסתייגויות של סיעת המחנה הממלכתי להצעת חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות.
גלעד קריב (העבודה)
מתן, אתה יכול לעמוד על זה שתנמק הסתייגויות – נצביע, תנמק הסתייגות – ונצביע. אני מציע שכך נעשה.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
מעולה.
היו"ר יצחק פינדרוס
את ניהול הוועדה להשאיר לי, ואני אחליט מתי אני מצביע ואיך. תמשיך.
גלעד קריב (העבודה)
אבל אין דבר כזה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
הנוהג המקובל, גם לפי ההנחיה של היועצת המשפטית, הוא מה שחה"כ קריב אמר, שמציגים הנמקה של הסתייגות ומצביעים. זה הנוהג המקובל.
היו"ר יצחק פינדרוס
טוב.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
הסתייגויות לסעיף 1 להצעת החוק – בסעיף 16(א)(6א), בסופו יבוא: בתנאי שלא העלים מס. אתה רוצה להצביע על זה?
גלעד קריב (העבודה)
תנמק.
היו"ר יצחק פינדרוס
תנמק.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
אני חושב שמי שמעלים מס לא ראוי - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מי שמעלים מס, שלא ייגבו ממנו דרך המרכז לגביית קנסות? שלא ייגבו ממנו את החוב כי הוא העלים מס, אז שיקבל פרס?
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
זה הנימוק שלי.
יונתן מישרקי (ש"ס)
נתנו לו דף. הוא מקריא אותו. הוא לא יודע מה הוא רוצה, מה הוא קשור לחוק.
היו"ר יצחק פינדרוס
יוני, אתה מהיר הבנה. אני מנסה להבין. אתה מציע שלא ייגבו קנסות ממי שמעלים מס? אני אשקול להתחיל להעלים מס.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אם אתה רק בשלב של לשקול, זה בסדר.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
זה הנימוק שלי. מי שלא הבין, לא הבין.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני חייב להבין.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
אני אקריא אותו שוב. בסופו יבוא: בתנאי שלא העלים מס. זה הנימוק. אתה רוצה להצביע, בבקשה?
היו"ר יצחק פינדרוס
בתנאי שלא העלים מס, ואז מה? אני מנסה להבין. ואז לא ייגבו ממנו את הקנסות או כן ייגבו ממנו את הקנסות?
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
אדוני היושב-ראש, זה הנימוק שלי. אני לא מתכוון להוסיף עליו. אני מבקש להצביע עליו.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אני מבקש התייעצות סיעתית, הרב פינדרוס.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
מצוין. קדימה, התייעצות סיעתית.
היו"ר יצחק פינדרוס
בסדר גמור. קיבלת. חוזרים לדיון ב-10:18.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:13 ונתחדשה בשעה 10:18.)
היו"ר יצחק פינדרוס
אני פותח את הדיון. אנחנו מצביעים על הסתייגות של המחנה הממלכתי, שמבקש שכל מי שהעלים מס לא יצטרך לשלם קנסות באמצעות המרכז לגביית קנסות.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
הסתייגות מס' 1.
יונתן מישרקי (ש"ס)
לא. לדעתי, הוא התכוון שהוא לא יצטרך לשלם קנסות בכלל.
היו"ר יצחק פינדרוס
בכלל לא לשלם קנסות. כל מי שמעלים מס, לא יצטרך לשלם קנסות.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות של המחנה הממלכתי? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגות לא אושרה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אשכרה, אתה בעד זה, מתן? מדהים.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לברך את חברתי טלי שהגיעה לפה, ועכשיו הפיליבסטר שלנו - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נפלה. להסתייגות הבאה. מי נמנע?
גלעד קריב (העבודה)
אני נמנע.
היו"ר יצחק פינדרוס
אחד נמנע.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
גם ההסתייגות השנייה מדברת על סעיף 16(א), שבסופה יבוא: בתנאי שלא הואשם בקבלת דבר במרמה. אנחנו חושבים שאישום כזה, של קבלת דבר במרמה, הוא אישום חמור מאוד.
היו"ר יצחק פינדרוס
ולכן הוא פוטר מתשלום קנסות?
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
ולכן צריכה להיות התייחסות מיוחדת בחוק גם לנושא הזה. ושלפחות את הפיילוט נראה איך להחיל אותו על הדברים האלה של קבלת דבר במרמה.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אתה צריך לקרוא מדף מסרים ברור בתוך הוועדה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אם הכול אותו דבר, תמשיך לנמק את כל ההסתייגויות, ואנחנו נצביע עליהם יחד - - -
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
חה"כ כהנא, אנחנו נעשה פה רצף כי מ-1 עד 9 זה רצף של הסתייגויות שאנחנו נצביע עליו במקובץ. תנמק מ-1 עד 9. על 1 הצבענו כבר, אז מ-2 עד 9.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
בסדר.

3. בסופו יבוא: בתנאי שלא הואשם בהפרת אמונים. גם הפרת אמונים זה משהו חמור מאוד, ואנחנו לא רוצים שזה יעבור כלאחר יד.

4. בסעיף 16(א)(6א), בסופו יבוא: בתנאי שלא הואשם בהסתה לגזענות.

5. בסעיף 16(א)(6א), בסופו יבוא: בתנאי שלא הואשם בלקיחת שוחד. אנחנו יודעים שלקיחת שוחד זה דבר חמור מאוד, אדוני, יושב-ראש הוועדה הזמנית.

6. בסעיף 16(א)(6א), בסופו יבוא: בתנאי שלא מקדם ביטול זכויות להט"ב.

7. בסעיף 16(א)(6א), בסופו יבוא: בתנאי שלא הואשם בתמיכה בארגון טרור.

8. בסעיף 16(א)(6א), בסופו יבוא: בתנאי שלא קורא להשתמטות מצה"ל.

9. בסעיף 16(א)(6א), בסופו יבוא: בתנאי שלא מחזיק בתמונה של מחבל בביתו.

על זה אתה רוצה להצביע?
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, תודה רבה. אנחנו נצביע על ההסתייגויות האלה. אני חייב לומר שמה שהוא קרא בחיבור בין אייזנקוט לגדעון סער ולחוש ההומור של המחנה הממלכתי – הייתי מציע חוש הומור יותר טוב. אני אציע לך כמה הצעות. מי בעד ההסתייגויות של המחנה הממלכתי? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נפלה.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
כמובן שרביזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
רביזיה על ההסתייגויות האלה, בעזרת השם. ימשיך כבודו.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
10. אנחנו מציעים שסעיף 16(א)(6ב) יימחק כולו.

11. אנחנו מציעים שסעיף 16(ד), אחרי "שר המשפטים" יבוא: של הממשלה. שיהיה ברור איזה שר המשפטים.
טלי גוטליב (הליכוד)
אבל אנחנו יודעים לקרוא. אבל מה, אתה מקריא לנו את מה שכתוב?
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
טלי, אבל בממשלה שלכם לא ברור כל שר - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
בסדר. מתן, תסתייג.
היו"ר יצחק פינדרוס
טלי, אולי באמת תתני להם קצת ייעוץ לחוש הומור?
טלי גוטליב (הליכוד)
הוא מקריא לנו את הכול. אנחנו יודעים לקרוא. תגיד לו, למדנו עברית.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
למדתם עברית?
טלי גוטליב (הליכוד)
כן. יודעים לקרוא. כתוב בדיוק מה שהקראת, מילה במילה.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
האמת היא שאני נורא צרוד היום. אולי את יכולה להקריא במקומי?
היו"ר יצחק פינדרוס
אה, מגיע מישהו חדש?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
החילוץ הגיע.
היו"ר יצחק פינדרוס
אתם צריכים קצת עזרה בחוש הומור, אלון.
קריאה
הוא בא לתגבר אותו בזה. בחיל האוויר זה כנראה פחות העניין.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
חברים, התגבורת הגיעה. אפשר להירגע, להתרווח. איפה טלי? יצאה? חבל.

הסתייגות 10 – אנחנו מציעים שסעיף 14(א)(6ב) יימחק.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההצעה של המחנה הממלכתי? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות הבאה, אדוני.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
11. בסעיף 16(ד), אחרי "שר המשפטים" יבוא: של הממשלה.
טלי גוטליב (הליכוד)
יש שר משפטים שהוא לא של הממשלה? כל הכבוד, שיירשם בדפי ההיסטוריה ההסתייגויות ההזויות על חשבון משלם המסים שאנחנו פה. בבקשה, כן, שר של הממשלה. בבקשה, כן, חברים, להצביע.
היו"ר יצחק פינדרוס
תמשיך את 12, כי זה יחד.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
12. בוא נראה אם נצליח להבין – ב-16(ד) אחרי "שר המשפטים" יבוא: משרד המשפטים.
טלי גוטליב (הליכוד)
בבקשה. מעולה, כן.
היו"ר יצחק פינדרוס
אלון, הצלחנו לשכנע אותך שגם אתה לא מבין את מה שאנחנו לא הבנו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
לא, לא. הנה, זאת ההזדמנות לתקן.
טלי גוטליב (הליכוד)
לא חייבים להסתייג סתם הסתייגויות, חבר'ה, לא, באמת.
היו"ר יצחק פינדרוס
מה הסתייגות 12 אומרת?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
הסתייגות 12 אומרת שאחרי "שר המשפטים" יבוא: ממשרד המשפטים, כי לא הצלחנו קודם לשכנע - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הסתייגות 11 ו-12 של המחנה הממלכתי? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נפלה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אנחנו רוצים רביזיה על זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
כן, אדוני. הסתייגות 13.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
עורך דין שטרן, רשמת את הרביזיה?
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
כן, רשום.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
13. בסעיף 16(ד) אחרי "רשאי" יבוא: אם ירצה בכך. לא רוצים לכפות, אבל כן רוצים שתהיה אפשרות.
טלי גוטליב (הליכוד)
רשאי או אם ירצה בכך – אתם יודעים שבחוקים יש סגנון. רשאי – אתה נותן לו סמכות, והמשמעות היא אם הוא רוצה או לא רוצה. אבל לא נורא. מצביעים. יאללה.
היו"ר יצחק פינדרוס
את רוצה לעשות להם את העבודה, טלי?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אנחנו רוצים להצביע?
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, לא. הבא אחריו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אבל לא הצבענו.
היו"ר יצחק פינדרוס
יש לי את עורך דין אלעזר שטרן, שאומר לי מתי זה יחד ומתי זה לא. אז תעקוב אחריי.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
13 ו-14.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
עוד הסתייגות נוספת – אחרי "בצו" יבוא: מטעמו.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הסתייגויות 13 ו-14? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו בהסתייגויות הבאות – 15 ו-16, אדוני.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
כן, זה ביחד. אחרי "הוראת שעה" יבוא: כפי שנקבעה קודם לכן. לא כפי שנקבע, אלא כפי שנקבעה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אה, הוספת ה"א. מקורי. אדוני היו"ר, אנחנו פה בחוויה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ואנחנו מבקשים שאחרי "הוראת השעה" יבוא: הנוכחית. זאת אומרת, שלא יחשבו שאנחנו מדברים בסעיף הזה על ההוראה הקודמת.
טלי גוטליב (הליכוד)
מרשים, באמת. איזו היסטוריה יש על האיש הזה. ותראה במה הוא מתעסק.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגויות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגויות נפלו. הסתייגויות 17 עד 20, תקריא אותן ברצף. אם חה"כ טלי גוטליב תיתן לך, תקריא אותן ברצף.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
כבוד עורכת הדין חה"כ טלי גוטליב.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני, בשביל כבוד קודם עובדת. עוד לא. עוד לא כבוד.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
17. אחרי "בשנתיים הנוספות" יבוא: ומטה. לא מתעקשים על שנתיים נוספות.

18. והאפשרות האחרת: "או פחות מכך". מי ש"ומטה" קצת קשה לו, לא עובר אצלו במערכת העיכול – פחות מכך.

19. ו"בשנתיים הנוספות" יכול להיות מעבר למה שנקבע לפני כן.
יונתן מישרקי (ש"ס)
אני מוחה על הביזיון שאלעזר שטרן מעביר אתכם. אני מוחה על זה.
קריאה
יש גם יועץ משפטי, אלעזר שטרן. אז תהיה מדויק.
יונתן מישרקי (ש"ס)
חבר הכנסת.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
מה שאתם מזהים, ב-17, יש - - - אחת נוספת ואחר כך שלוש, ועכשיו יש כבר חמש.
טלי גוטליב (הליכוד)
סדרה חשבונית עולה. יש דבר כזה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הלאה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אחרי "בשנתיים נוספות" יבוא: אם ירצה בכך.
טלי גוטליב (הליכוד)
הם עקביים, אדוני היו"ר.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אז עכשיו מצביעים על הסתייגויות 17 עד 20.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו מצביעים על הסתייגויות 17 עד 20. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נפלה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
הסתייגויות 17 עד 20 נפלו. עכשיו 21 עד 23.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני מבקש רביזיה, אם אפשר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני, תקריא מ-21 עד 23. איך נפלו גיבורים. מה קרה לאנשים אינטליגנטים? אמרו לנו שהיו לנו רמטכ"לים אינטליגנטים, והיה לנו שר משפטים פעם, קראו לו גדעון סער, אינטליגנט. מה קרה להם? מה קרה? לא חוש הומור. איך נפלו גיבורים. תנחומיי.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה עוד אחד מההיבטים שהממשלה כנראה הרסה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
17(א) – מה יש ב-17(א), אתם שואלים, ובאמת יושבים רוטטים בכיסאותיכם? אחרי "כמשמעותה" יבוא: כעת. חבר'ה, אנחנו בעסק רציני, כעת, לא לדחות.
אברהם בצלאל (ש"ס)
אני לא הייתי - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
עם ישראל מסתכל עליך.
היו"ר יצחק פינדרוס
אברהם, טלי.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני לא מדברת.
היו"ר יצחק פינדרוס
חבר'ה, אבל הם אמורים לעשות פיליבסטר ואנחנו אמורים להריץ את זה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אבל אני עוזרת לו. הוא התרגש. כמו בבר מצווה.
קריאה
טלי, ישנת טוב הלילה. די, תני לו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
סעיף 17 – אחרי "שבסופו" יבוא: של דבר. זאת אומרת, מישהו כנראה שכח את הביטוי העברי המקסים הזה, שבסופו של דבר.
טלי גוטליב (הליכוד)
די, נו. זה כבר מביך.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ובסעיף 17(א) מגיעים לנושאים פקידותיים – הוועדה המקומית הרלוונטית. לא להתבלבל, לא להגיש את ההצעות למקום הלא נכון.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגויות? מי נגד?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגויות נפלו. אנחנו עוברים להסתייגות מס' 24 עד 28.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
גם זו סדרה חשבונית.

בסעיף 17(א) בסופו – שימו לב, פה זה מתחיל להיות מורכב – ובכל מקרה, לא לכיסו האישי של השר הממונה על החוק. ברור לי שלא יעלה על הדעת שהשר ייקח, אבל בכל מקרה אנחנו חושבים שהאמירה הזו צריכה לבוא לידי ביטוי בכתב העברי הנוכחי. יש כתב עברי קדום.

עוד אפשרות אחרת – ובכל מקרה, לא לידי משפחתו של השר הממונה על החוק. זה ברור. קל וחומר שלא יעלה על הדעת. אבל במקרה הזה כדאי לשם מניעת כל סכנה שהיא.

ועוד המלצה שלנו – ובכל מקרה, לא לחשבון הבנק האישי של ראש הרשות. זה איך אמרנו? בן בנו של קל וחומר. עוד מעט יגיע נינו של קל וחומר. ובכל מקרה, לא לכיסו האישי של ראש הממשלה, רחמנא ליצלן.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא בטוח שאני בעד ההסתייגות הזאת. אולי אני אהיה שר פעם.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
נכון. אז אולי תצביע נגד.

ושימו לב, ובכל מקרה, לא לקופתו האישית של יושב-ראש הוועדה המקומית. אגב, יש כאן טעות. חסרה תי"ו. הוועדה המקומית. לא היושב-ראש הוא מקומי.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני מציע שהוא יגיש את זה כהסתייגות נוספת, את זה שחסרה תי"ו. תו תקן.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אז זהו, זה בעצם המכלול. אני מאוד גאה בהצעות הללו.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הסתייגויות 24 עד 28? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגויות נפלו. הלאה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
עורך דין שטרן, תהיה גם רביזיה, ואנחנו ננסה אולי בכל זאת לשכנע בהמשך.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
29 עד 33.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אנחנו אומרים שבסוף אותו סעיף יבוא קטע משפט נוסף: בתנאי שסכום הכסף עובר למשפחות נזקקות. זה בהחלט נשמע לנו ראוי.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אם תרשה לי, אני רוצה לברך את חברי, חה"כ שוסטר, על התייחסות חשובה מאוד ולא שגרתית של סיעתו לענייני רווחה. זה באמת מאוד-מאוד מרגש.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מצטרף. אני חייב לומר לך, עופר, גם אותי זה מרגש. האמת, זה מרגש אותי.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
זה מרגש. האמת, גם אני, כולי נפעם ומצומרר.
היו"ר יצחק פינדרוס
במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גדולים יכולים לעמוד.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני זוכר את זה עוד מחסמב"ה.
יונתן מישרקי (ש"ס)
טלי, זה לא מרגש אותך?
טלי גוטליב (הליכוד)
לא. אתה יודע למה על משפחות נזקקות אני אף פעם לא מתבדחת, אם אתה כבר שואל אותי? כי אתם לא עושים פה כלום למען משפחות נזקקות. אתם עושים פה כותרות על חשבון ההסתייגויות האלה, וגם מתבדחים על זה. זה לא מבדר אותי ולא מבדח אותי. אתם מכירים אותי כבר. נתקדם. להתקדם. בדיחות על משפחות נזקקות. מכסף לא קיים. די. אותי זה לא מצחיק. אתם מכירים אותי.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני מתנצל שהרגזנו את טלי.
טלי גוטליב (הליכוד)
יעבור לי. עובר לי מהר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מבקש שימשיך כבודו להקריא לנו את ההסתייגויות.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
בהחלט. אז לא לניצולי שואה, את אומרת? בוא ננסה. אני מציע בהסתייגות 30 לסעיף 17א – בתנאי שסכום הכסף עובר לניצולי שואה. עוד נושא חשוב. אתמול דיברנו על כך. יעד חשוב מאוד.
טלי גוטליב (הליכוד)
על סכום הכסף הגנוב אתה מדבר?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ואני מקווה שנעשה למענו במשך השנים הקרובות.
טלי גוטליב (הליכוד)
מאיפה? מאיפה רצית לעזור למשפחות נזקקות?
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
זה סעיף 30. ובסעיף 31 אנחנו מציעים שיירשם שסכום הכסף יעבור לילדים עם צרכים מיוחדים.
טלי גוטליב (הליכוד)
איזה סכום כסף? תזכיר לי. אני רוצה כסף לילדים עם צרכים מיוחדים, מתקציב המדינה לא מהקשקושים האלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
טלי, טלי, טלי.
טלי גוטליב (הליכוד)
תפסיקו להתבדח על זה כבר. יש גבול גם לזה. די.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אז הנה, זה מופיע.
טלי גוטליב (הליכוד)
זה לא מופיע.
היו"ר יצחק פינדרוס
חברת הכנסת טלי גוטליב.
קריאה
טלי, בסוף נגיד את המשפטים.
טלי גוטליב (הליכוד)
די כבר, נו. אבל תקשיבו, עם ישראל מסתכל עליכם. תפסיקו להתבדח על זה. די כבר.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אולי עם זה תסכימי.
טלי גוטליב (הליכוד)
לא מסכימה. שהעם הזה ידע שכל שיטת ההסתייגויות, התת-רמה הזו, על חשבון משלם המסים, על חשבון הזמן של העם הזה. אנחנו באנו לעבוד ומה שאנחנו עושים פה זה פשוט מביך. מביך ומביש. עכשיו בינינו, אדוני, ואני מאוד מכבדת אותך ואתה אומר דברים שיש בהם המון היגיון ושום שכל, וגם אתה יודע שהשיטה הזאת מגוחכת.
היו"ר יצחק פינדרוס
טלי, הוא בזמן הנמקה. אני מבקש לא להפריע לו.
טלי גוטליב (הליכוד)
כן, הנמקה. לא לזלזל, בבקשה, ולא להסתלבט ולא - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
הוא בזמן הנמקה. אני מבקש לא להפריע לו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
תודה. אז ההצעה הנוספת היא שסכום הכסף יעבור לקשישים שמתחת לקו העוני. אותם 210,000 קשישים שבאמת זקוקים לסיוע שלנו. אגב, הגשתי הצעת חוק בנושא הזה, שהגמלה שלהם תוצמד לשכר המינימום.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מוכן להצטרף להצעת החוק הזאת.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני אשמח שטלי - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
כולנו מצטרפים להצעה הזאת, ואתה יודע את זה. אז בוא נתקדם.
היו"ר יצחק פינדרוס
כולנו מצטרפים. הלאה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
והצעה 33 – אנחנו מציעים שהכסף יעבור לצדקה כללית, אולי נקים קרן ונחשוב ביחד למה זה ייועד.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד הסתייגויות 29 עד 33? מי נגד?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגויות נפלו.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
ונגיש רביזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו עוברים להסתייגויות של סיעות יש עתיד וישראל ביתנו. שתיהן ביקשו להצביע על ההסתייגויות ולהעלות אותן למליאה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
לא, לא. יש עתיד ביקשו לנמק פה.
היו"ר יצחק פינדרוס
הם ביקשו שלא. אני אומר לך, הם אמרו, תהיה הצבעה, הם ביקשו לא לנמק. גם הם וגם ישראל ביתנו ביקשו - - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
סליחה, טעות שלי. אתה צודק.
היו"ר יצחק פינדרוס
אין לי שום עניין. אתה כבר מכיר אותי מספיק. גם אם אני בקואליציה וגם אם אני באופוזיציה, אני נוהג אותו דבר.

אז אנחנו מצביעים על ההסתייגויות של יש עתיד כפי שהוגשו לוועדה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגויות נפלו, ויועברו, כפי שאמרנו, למליאה. אותו דבר ישראל ביתנו, של חה"כ יוליה מלינובסקי. והיה פה גם מנהל הסיעה ואמר את זה בשם כל חברי הסיעה. הסיעה ביקשה להעלות להצבעה. אני מעלה את ההסתייגויות שלה להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגויות נפלו ויעברו למליאה. האם יש לנו עוד הסתייגויות, אדוני היועץ המשפטי?
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
יש הסתייגויות של סיעת חד"ש-תע"ל.
היו"ר יצחק פינדרוס
בבקשה, אדוני, חה"כ עופר כסיף.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני מתחיל בהסתייגויות לסעיף 1(1). במקום המילה "2026" תבוא המילה "2025". אנחנו מציעים שזה יוקדם, ושהשנה הרלוונטית תהיה שונה מהשנה שהחוק מציע.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני מציע שתנמק את שני לחלופין.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
כן, זה נוגע לשלושתם, 1 עד 3.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגויות של סיעת חד"ש-תע"ל? מי נגד?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגויות נפלו.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
סעיף 4, אדוני.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
4. בסעיף המוצא יתווספו המילים: "שר המשפטים יפרסם באתר המשרד את רשימת הרשויות המקומיות עבורן הוסמך המרכז לגביית קנסות בהתאם לסעיף זה."

שקיפות זה כמובן דבר משמעותי ואנחנו מבקשים שיופיע בחוק באופן מפורש ולמען השקיפות, שהרשויות המקומיות הרלוונטיות תפורטנה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נפלה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה.

5. בסעיף המוצא יתווספו המילים: "תחולתו של חוק זה, שלושה חודשים ממועד פרסומו."

בעניינים מסוימים, והעניין שלפנינו הוא אחד מהם, ראוי לטעמנו שהחוק לא יחל באופן מידי אלא כעבור זמן מסוים, וזה אני עושה למען יושב-ראש הישיבה הנוכחי – לנצל שלושה חודשים כדי שאפשר יהיה להכניס היבטים הומוריסטיים לתוך - - - שלו. זה למענך.
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל אתה מודע לזה שזה פוקע ב-15 בפברואר, ולכן אתה עושה לקונה באמצע. אתה אומר, תפסיק.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
מצוין. יופי.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא, ואז הוא הולך לחברות גבייה פרטיות שאתה מתנגד להן. אתה הרי בעד החוק הזה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
בוודאי שאנחנו נגד העברה לחברות פרטיות - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אבל זה מה שיקרה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
- - אבל נגיע לגשר.
היו"ר יצחק פינדרוס
מכיוון שאני רוצה לפני שאני מגיע לגשר שתהיה תוכנית לגשר, וגם אתה רוצה שתהיה תוכנית לגשר - - -
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
יש תוכנית לגשר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אתנגד להסתייגות שלך ואתה תקבל את זה בהבנה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אני אחשוב על זה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נפלה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה. עורך דין שטרן, אתה רושם את הרביזיות?
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
כן.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
6. בסעיף 16(א)(1ב) בחוק המקורי יתווספו המילים: "על החלטת שר המשפטים לאשר או לבטל גבייה בהתאם לסעיף זה, תהיה זכות ערעור לבית המשפט לעניינים מנהליים."

כמובן שזכותה ערעור היא זכות קריטית, בעיקר כשמדובר על נושאים כל כך משמעותיים מבחינה כספית. וזה הרציונל שבהצעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד?


הצבעה

לא אושרה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
את 7 ו-8 אפשר ביחד. זה רצף.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
7. בסעיף 16(א)(1ב) בחוק המקורי יתווספו המילים: "לבקשת ראש רשות מקומית או ראש סיעת האופוזיציה הגדולה במועצתה של רשות לאומית."

8. האפשרות השנייה היא: "לבקשת ראש רשות מקומית או עצומה חתומה על ידי לפחות שליש מתושביה הרשומים של הרשות המקומית."

גם פה הרציונל הוא לאפשר לנציגי הציבור או לציבור עצמו לפעול או להשפיע על ההחלטה. זה אקט מאוד יפה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

לא אושרו.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
9. בסעיף 16(א)(1ב) בחוק המקורי יתווספו המילים: "אם סבר שר המשפטים שישנם טעמים אחרים המצדיקים סירוב לבקשת ראש רשות מקומית, יפרטם בכתב ויפרסמם באתר המשרד".

זה חוזר עוד פעם למה שאמרתי קודם על הנושא של השקיפות, שזה יהיה כתוב וחשוף לעיני כל דכפין.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

לא אושרה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אנחנו עוברים לסעיף 1(2), הסתייגות 10.

10. בסעיף המוצא, לאחר המילה "באישור" יבואו המילים: "כל חברי".

זה מחזק בעצם את כוחו של האשרור והופך את זה לראוי יותר.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

לא אושרה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
11 ו-12 ביחד.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
11. בסעיף המוצא, לאר המילים "שר המשפטים" יבואו המילים: "לאחר שהתקבלה עמדת שר המשפטים בכתב".

12. לחלופין, יבואו המילים: "לאחר שהתקבלה עמדת מנהל המרכז לגביית קנסות בכתב."
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד?
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רגע, לא נימקתי.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה היה כל כך מנומק ומוסבר. הייתי בטוח שהובן.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אבל לא כולם ניחנו ביכולות שלך, כבוד היושב-ראש. זה לא כל כך פשוט. צריך לחשוב.

כפי שאמרתי בסעיפים קודמים, שבהם ביקשנו נימוקים או הסברים או עמדות מפורטות בכתב, המטרה היא שהנימוקים, ההסברים וכן הלאה, יופיעו בפני הציבור הרחב כך שיוכלו לראות מה עומד מאחוריהם.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

לא אושרו.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה.

13. בסעיף המוצא, לאחר המילים: "באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט" יבואו המילים: "וועדת הפנים והגנת הסביבה של".

גם פה אנחנו רוצים שהדבר הזה יזכה למשנה תוקף, למשנה תמיכה. ולכן חשוב שגם הוועדות שהזכרתי, גם הן תהיינה מעורבות. מה עוד שזה רלוונטי לתחום העיסוק שלהן. לכן ההסתייגות שלנו היא להוסיף את הגורמים הללו.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

לא אושרה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
עכשיו הסתייגויות 14 עד 17.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
14. בסעיף המוצא, במקום המילים: "בשנתיים נוספות" יבואו המילים: "בשנה אחת".

נראה לנו ששנתיים זה מספר ביש מזל. ואם זה יהיה שנה או שלוש שנים או ארבע שנים או חמש שנים, זה עדיף בשם המזל הטוב.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
נפל.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
עכשיו 18 ו-19.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אנחנו עוברים עכשיו להסתייגויות כלליות והוספת סעיפים.

18. מטרתה של הצעת חוק זו להגביר גביית קנסות על הציבור הרחב.

19. מטרתה הצעת חוק זו ליצור הבחנה בין רשויות מקומיות בעלות אמצעים לגביית חובות דרך חברות פרטיות, לעומת רשויות מקומיות שאין בבעלותן אמצעים אלו.

יש פה שתי בעיות. האחת, עצם הרצון להגביר גביית קנסות על הציבור הרחב. בכלל ובזמנים ימים קשים כבימינו, ימים של משבר כלכלי, ימים של תעסוקה בעייתית, של שחיקת שכר ויוקר מחיה, צריך להיות מודעים לכך שיש בעיה בהטלת גביית הקנסות הללו. ולכן אנחנו רוצים שיהיה סעיף שאומר במפורש שהמטרה היא להגביר את גביית הקנסות כנגד הצדק.

ויחד עם זאת, בסעיף 19 יש הסתייגות שלנו מהפערים הקיימים בין רשויות מקומיות, ומדרכי הגבייה שרק יגדילו את הפערים האלה.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
עכשיו יש רצף ארוך מ-20 עד 26, כולם סייגים לתוקף התיקון. אז אני מציע שתנמק אותם כרצף אחד ונצביע עליהם כרצף.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
קבוצת חד"ש-תע"ל מציעה הוספת סעיף להצעת החוק כותרת הסעיף – "סייג לתוקף התיקון": חוק זה, לאחר התיקונים שאנחנו מציעים, יחול מיד לאחר ביטול חוק הלאום. לאחר מכן, לאחר ביטול חוק התכנון והבנייה, מה שנקרא, חוק קמיניץ. לאחר מכן, הענקת שוויון מלא לכל אזרחי המדינה. לאחר מכן, לאחר התיקונים יחול לאחר העלאת שכר המינימום ל-45 ש"ח. לאחר הקמת תוכנית לאומית למלחמה בעוני.

כל הדברים שהזכרתי כרגע הם דברים שנמצאים בבסיס דרישתנו והעקרונות הקבועים שלנו בעד שוויון מלא לכל אזרחי המדינה – יהודים, ערבים, אשכנזים, מזרחים, חרדים, דתיים, חילונים, נשים, גברים, פריפריה, מרכז וכן הלאה. ישראל מובילה בעולם, בטח במדינות ה-OECD, בפערים החברתיים. המטרה שלנו כאן היא לאותת, במטרה לשנות, כמובן, את הנגע הזה, ולהוביל ליתר שוויון.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבקש לטעון נושא חדש. אני טוען נושא חדש.
טלי גוטליב (הליכוד)
על מה אתה טוען נושא חדש?
גלעד קריב (העבודה)
על שלושת הדברים הללו.
היו"ר יצחק פינדרוס
על מה? על ה-OECD או על הפערים החברתיים?
גלעד קריב (העבודה)
על שלושת הדברים הללו.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
חה"כ קריב, הוא נימק עכשיו שבע הסתייגויות. השאלה היא על איזה מהן אתה טוען.
גלעד קריב (העבודה)
על 45 ש"ח, על הקמת תוכנית לאומית למלחמה בעוני. על שני הדברים הללו אני טוען נושא חדש.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אז על הסתייגויות 25 ו-26 אי אפשר להצביע עד שזה לא יועבר לוועדת הכנסת וייבדק.
היו"ר יצחק פינדרוס
אנחנו מצביעים על כל ההסתייגויות חוץ מעל 25 ו-26. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה. תודה לך, חה"כ קריב. זו הצעה מצוינת ואני מצטרף אליה.

27. קבוצת חד"ש-תע"ל מציעה הוספת סעיף להצעת החוק, כותרת הסעיף – "דיווח לציבור": שר המשפטים יפרסם באתר המשרד שלוש פעמים בשנה מידע על היקף גביית הקנסות שנגבו על ידי המרכז בכל רשות מקומית בהתאם להוראת שעה זאת. דיווח זה יישלח גם לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

גם פה יש שילוב של שני דברים. דבר ראשון, שהזכרתי כבר כמה פעמים בכמה מההסתייגויות שלצערי הרב, חברי הוועדה המכובדת לא קיבלו, באופן מפתיע – וזה נושא השקיפות. מעבר לנושא השקיפות יש פה גם נושא של ביקורת. ההסתייגות שלנו אומרת שהדיווח יישלח לוועדת החוקה, חוק ומשפט, גם לטובת ביקורת, כך שאנחנו נראה בדיוק מה היקף הגבייה של הקנסות הללו מהציבור.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
היו"ר יצחק פינדרוס
נדחו כל ההסתייגויות.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
רביזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
זה יעבור לוועדת הכנסת לדיון בטענת נושא חדש. אני מבקש מהנהלת הוועדה להודיע לוועדת הכנסת לקיים דיון עוד היום על נושא חדש. יש לנו עוד הסתייגויות?
גלעד קריב (העבודה)
אני מבקש להציג.
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני, תציג את ההסתייגויות שלך. יש לך 10 דקות להציג. אנחנו לא ננעל את הדיון, נצא להפסקה עד שהמליאה תצא להפסקה. המליאה אמורה לצאת להפסקה בין 11:00 ל-12:00.
איל קופמן
ב-11:30.
היו"ר יצחק פינדרוס
כנראה ב-11:30 המליאה תצא להפסקה. אנחנו נחדש את הדיון, ובמקביל יהיה דיון על נושא חדש בוועדת הכנסת. בינתיים יש לך 10 דקות לנמק.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כמובן שהוא יוכל להמשיך אחרי זה, אם הוא ירצה, כשיתחדש הדיון.
גלעד קריב (העבודה)
כן, ודאי. הכול בסדר.

ההסתייגות הראשונה שאני מבקש להציג היא שהוראת השעה בסעיף 16(א) תוארך בשנה בלבד, דהיינו תהיה עד 31 בדצמבר 2023. ואני אסביר מדוע.

אחרי שהיינו בתקופת פיילוט של מספר שנים, אין מקום להאריך את הפיילוט באופן גורף לארבע שנים. מן הראוי שהוועדה תידרש לנושא הזה בעוד שנה, תעקבו אחרי קצב ההתקדמות, ואז תחליט אם ראוי לעבור להסדר של קבע ולתת לוחות זמנים, או לא. המצב הזה שבו מאריכים הוראת שעה לארבע שנים, כאשר כולנו יודעים שהמצב הנוכחי של גבייה באמצעות חברות גבייה פרטיות הוא מצב לא תקין, ועדיף לנו לעבור למצב הזה. אז אני מציע שנסתפק בשנה אחת. אם ירצו משרד המשפטים או משרד הפנים לשוב ולבקש הארכה, הם יצטרכו לתת לנו הסבר כיצד הם ניצלו את השנה הזו.

באופן כללי, יש טעם גדול לפגם בהארכת הוראות שעה לתקופות כל כך ארוכות. במצטבר אנחנו נגיע פה לשמונה שנים של הוראת שעה. זה דבר מאוד לא סביר. הוראת שעה היא הוראת שעה. לא חקיקה לעשור.
היו"ר יצחק פינדרוס
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
רביזיה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי)
אתה ביקשת רביזיה?
גלעד קריב (העבודה)
גם אני מבקש רביזיה. לצערי, לא הצלחתי לשכנע אתכם בנושא של שנה אחת.
יצחק קרויזר (עוצמה יהודית)
היית קרוב.
גלעד קריב (העבודה)
אז אולי נעלה לשנתיים. זה מ חצית מהזמן שהממשלה ביקשה. אני יכול להבין מדוע שנה אחת זה אולי פרק זמן קצר. בכל זאת, תקציב המדינה ל-2023 יאושר כנראה רק בחודש מאי. יש לי תקוות קטנות מאוד מהממשלה הנוכחית לגבי התקציב הדו-שנתי שהיא מבקשת להעביר. כפי שהתבשרנו הבוקר במהדורות החדשות, ראש הממשלה נתניהו לא מתכוון במסגרת התקציב הזה לעמוד בהתחייבות הבחירות המרכזית שלו – ולא, היא לא הייתה הרס מערכת המשפט. היא הייתה חינוך חינם בין אפס לשלוש - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
זה שקר. הוא הוציא הודעה. זה שקר. ראש הממשלה אמר שעם אישור התקציב הוא יעמוד מאחורי כל הבטחה שלו, לרבות חינוך מאפס עד שלוש. די כבר. קריב, בבקשה. אתה יודע להיות מספיק פומפוזי בלי שקרי. תודה.
עופר כסיף (חד"ש-תע"ל)
אבל הוא לא הבטיח שהוא יקיים.
טלי גוטליב (הליכוד)
די, מספיק.
אריאל קלנר (הליכוד)
אני שמח שדייקת בנושא של הרס מערכת המשפט כי הוא באמת לא הבטיח להרוס. אנחנו מתקנים. אנחנו לא הורסים.
גלעד קריב (העבודה)
א', אני שמח לשמוע את דבריה של חה"כ גוטליב. גברתי, את מקורבת לראש הממשלה, ואני מבין - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
אני אינני מקורבת לאף אחד. אני חלק ממפלגת הליכוד. הליכוד יעמוד מאחורי הבטחת הבחירות הזו. אתמול קיבלנו הודעה פורמלית בעניין הזה, שכל הדבר הזה זה פייק, ספין ושקר. כמו שאתם אוהבים.
גלעד קריב (העבודה)
זאת אומרת, את מבשרת לציבור הישראלי שבתקציב 2024-2023 יונהג חינוך ממלכתי מאפס עד שלוש? - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
אני רוצה להסביר לך משהו, קריב.
גלעד קריב (העבודה)
לא, אני שואל.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני לא מתווכחת איתך. לא עונה לך. תשתדל לא לשקר. תודה.
גלעד קריב (העבודה)
אבל גברתי, גברתי - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
תשתדל לא לשקר.
היו"ר יצחק פינדרוס
טלי, טלי. אנחנו נעלה להצבעה את ההסתייגות - - -
גלעד קריב (העבודה)
לא, שנייה. אדוני, תקשיב, אומנם זאת קריאת ביניים שהיא נאום, שכוללת גם השמצות של חבר ועדה. הכול בסדר.
היו"ר יצחק פינדרוס
אומנם היה דיון לשנתיים ונאום מכונן, ואנחנו רוצים להצביע על הנאום המכונן.
גלעד קריב (העבודה)
אז אני רק רוצה להבין - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
הבנת מעולה.
גלעד קריב (העבודה)
אז אני נסוג מהקביעה החד-משמעית שלא יהיה חינוך חינם בתקציב הקרוב בגיל אפס עד שלוש. אני אשמח להסיר את כיפתי וכובעי בפני ראש הממשלה אם הוא יממש אותה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
אני אטען על זה נושא חדש, ולכן אי אפשר לדון על זה פה כרגע, על הנושא של חינוך חינם.
גלעד קריב (העבודה)
על חינוך חינם?
היו"ר יצחק פינדרוס
חינוך חינם זה נושא חדש. אז אני מבקש לא לדון על זה פה.
גלעד קריב (העבודה)
אז לא נדון על זה. אז אני רק רוצה להסביר, מכיוון שבמאי יהיה לנו תקציב שנתיים, אני מבין את ההסתייגות מהוראת שעה רק לשנה. אבל אני מקווה שאני מצליח לשכנע אתכם ששנתיים זה מספיק כדי לראות איך מתקדם הפיילוט. זה מבטיח גם את הביקורת האפקטיבית של ועדת החוק, שלא ניפגש רק בעוד ארבע שנים לדון בעניין. דומני ששנתיים יכולות להיות פשרה מוצלחת בין הקואליציה לאופוזיציה. הרי בסופו של דבר, אנחנו רוצים לתמוך בהצעת החוק הזאת. וכשהיא תגיע בגרסתה הסופית למליאה, אנחנו נתמוך בהצעת החוק. אז אני מציע שנתיים להוראת השעה.
היו"ר יצחק פינדרוס
יתכן שאחד מהנואמים שלכם ייתקע בשירותים ויחסוך לנו את השעות - - -
גלעד קריב (העבודה)
מה?
היו"ר יצחק פינדרוס
אחד הנואמים שלכם ייתקע בשירותים ויחסוך לנו את ה-20 שעות, ואז זה יגיע להצבעה.
גלעד קריב (העבודה)
אה, מה שהיה. תקשיב, אנחנו כינסנו תחקיר, יש הפקת לקחים. עכשיו כל חברי האופוזיציה לא שותים 10 שעות לפני תחילת פיליבסטר. יש נוהל חדש. אני מבטיח, יש גם ממלא מקום. הכול יהיה בסדר. אנחנו אופוזיציה לומדת. לא רק נלחמת, אלא גם לומדת.
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני, אני רוצה לעבור להצבעה. אני חושב שנימקנו מספיק. מי בעד ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נפלה. ההסתייגות הבאה.
קריאה
רביזיה.
גלעד קריב (העבודה)
גם אני, רביזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
נשארו לכם שתי דקות לנמק.
גלעד קריב (העבודה)
שתי דקות, ואז אנחנו צריכים לפזר. אני מבין.
היו"ר יצחק פינדרוס
לא מפזרים. יוצאים להפסקת מליאה.
גלעד קריב (העבודה)
אחת המילים הכי נדושות בימים האחרונים היא: הידברות, ועוד במיוחד בעניינה של הוועדה הזו. אני חייב לומר שאני די סקפטי לגבי המילה הזו, כי אני רואה מה קורה כאן בחדר הוועדה - - -
היו"ר יצחק פינדרוס
מכיוון שלא קיבלנו את ההסתייגות בכתב, קשה לנו. תתחיל מהי ההסתייגות, ואחר כך ההסבר.
גלעד קריב (העבודה)
ההסתייגות עכשיו היא כדי להראות שיש רצון מצד הקואליציה להידברות, אז פסלתם את השנה ופסלתם את השנתיים, אז אולי תסכימו לשלוש שנים? ואני חושב שיש כאן הזדמנות - - -
קריאה
הנימוק הבא זה ארבע.
גלעד קריב (העבודה)
לא. ארבע זה כתוב. אני לא יכול להגיש הסתייגות על מה שכתוב. אתה תראה שאני קוהרנטי עם ההסתייגויות. אני לא אעבור אחרי זה לחמש, לשש ולשבע. אני אמרתי שארבע זה הרבה, אז אני לא אציע חמש. יכולתי להמשיך עד אין סוף בטור חשבוני.
קריאה
כולם הבינו את ההסתייגות.
גלעד קריב (העבודה)
אני מציע שלוש שנים, ואני קורא עוד פעם לחבריי בקואליציה – הרי אנחנו שומעים סביב כל הרפורמה במערכת המשפט שאתם מדברים הרבה על הצורך לחזק את הרשות המחוקקת. את הרשות המחוקקת צריך לחזק לא רק מול הרשות השופטת. מה עם מערכת היחסים בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת? גם בעניין הזה צריך לחשוב.
טלי גוטליב (הליכוד)
מעולה, אז למה לא הצבעת לנורבגי - - -
גלעד קריב (העבודה)
להיפך. חה"כ גוטליב, אני תלמיד גדול של חה"כ רוטמן. חה"כ רוטמן הסביר לנו איך החוק הנורבגי מחליש דרמטית את הרשות המחוקקת, ולכן התנגדנו להרחבת ההסדר. הוא שינה את טעמו. הוא זה שהציע פעם שעברה לבטל את הנורבגי כליל, ועכשיו הוא ביקש להכפיל את כמות הנורבגים של מפלגת השלטון.

אז דווקא אני תלמיד של חה"כ רוטמן ברצון לחזק את הרשות המחוקקת. ההבדל הוא שאני באמת מאמין שהרשות המחוקקת נדרסת הרבה יותר על ידי הרשות המבצעת מאשר על ידי הרשות השופטת. ולכן אי אפשר להעביר עוד כוח לרשות המבצעת. תיכף נגיע לנושא הזה שלא מספיק ארבע שנים הוראת שעה, אתם רוצים שגם בצו ולא בחקיקה יהיה אפשר להפוך את הארבע שנים לשש שנים. זה הסעיף הבא, שנדבר עליו בהפסקה.

אני חוזר לנושא ההידברות. בואו תראו שבאמת יש פה קואליציה שרוצה הסכמות והידברות. נתחיל בקטן, במקום ארבע שנים הוראת שעה, נעשה שלוש. אם אפילו על זה אתם לא יכולים ללכת לקראת האופוזיציה, אז על מה נדבר בנושאים גדולים?
היו"ר יצחק פינדרוס
אדוני, אני עוצר אותך. שמענו אותך. מי בעד ההסתייגות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרה.
היו"ר יצחק פינדרוס
ההסתייגות נפלה.
גלעד קריב (העבודה)
רביזיה.
היו"ר יצחק פינדרוס
רביזיה. אנחנו יוצאים להפסקה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים