פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



5
ועדת הכספים
23/01/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 36
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, א' בשבט התשפ"ג (23 בינואר 2023), שעה 11:30
סדר היום
סכנת סגירת מפעל טכנולוגיית להבים
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
מיכאל מרדכי ביטון
ולדימיר בליאק
שרן מרים השכל
אימאן ח'טיב יאסין
נעמה לזימי
יונתן מישרקי
משה סולומון
חמד עמאר
חברי הכנסת
יצחק פינדרוס
מוזמנים
גל ברנס - רפרנט כלכלה, משרד האוצר

תאיר איפרגן - מנכ"לית זרוע העבודה, משרד הכלכלה והתעשייה - זרוע העבודה

אוהד כהן - מנהל מינהל סחר חוץ, משרד הכלכלה והתעשייה

שירה קווה - משרד הכלכלה והתעשייה

שי קורן - ראש תחום תכנון, הרשות להשקעות ולפיתוח הכלכלה והתעשייה

זאב לנדאו - סגן ר' מנהל לרכז זרועות אוויר וים, משרד הביטחון

יניב פרץ - ראש אגף מעסיקים, שירות התעסוקה

נתנאל היימן - ראש אגף כלכלה, התאחדות התעשיינים בישראל

גיל רגב - איגוד תעשיות מתכת, חשמל ותשתיות, התאחדות התעשיינים בישראל

משה אזולאי - סמנכ"ל מסחרי - טכנולוגית להבים בע"מ

בנימין בן שושן - חבר ועד טכנולוגיות להבים

טל ספיר - יועץ תקשורת טכנולוגיית להבים

סאלח עבדאללה - חבר ועד טכנולוגיות להבים

פריד סעיד - יו"ר ועד טכנולוגיות להבים

יוחאי עזרא - מנכ"ל המועצה המקומית תעשייתית מגדל תפן

יאסר ג'דבאן - ראש מועצה מקומית כיסרא-סמיע

אשר שמואלי - יו"ר מרחב גליל מערבי, ההסתדרות החדשה

סוסן בוטרוס - גליל מערבי, ההסתדרות החדשה

אלכס מילר - ההסתדרות החדשה
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהלת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



סכנת סגירת מפעל טכנולוגיית להבים
היו"ר משה גפני
אנחנו דנים עכשיו במעקב אחרי הסכנה של סגירת מפעל טכנולוגיית להבים. אמרתי שנקיים דיון במפעל עצמו, אבל כל הניסיונות שלנו לעשות ישיבה במפעל לא צלחו.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
למה?
היו"ר משה גפני
הם טוענים שאין שם אולם או חדר ישיבות שיכול להכיל את כל החברים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אין חדר ישיבות ל-20 אנשים?
היו"ר משה גפני
חדר ישיבות ל-20 איש יש.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בקיצור, הם לא רצו שנעשה שם את הישיבה.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע.
אשר שמואלי
בדיוק, לא רצו.
היו"ר משה גפני
ההצעה הייתה לעשות את זה בעיריית נהריה או בבניין ההסתדרות בנהריה. אני עדיין עומד על בקשתי לעשות את הדיון במפעל עצמו.
יוחאי עזרא
כבוד היושב ראש, אפשר אצלנו במועצה בתפן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו רוצים רק במפעל.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הסירוב הגיע מהנהלת המפעל?
היו"ר משה גפני
לא הגיע סירוב. כשביקשנו לקיים את הדיון במפעל, הם אמרו לנו שאין להם מקום. בדיון כזה לא יהיו 20 איש. אני לומד ממה שהיה ב"פרי גליל", כשאז באו ראשי רשויות, אנשי ההסתדרות, נציגי העובדים, הרבה מאוד אנשים. אנחנו לא יכולים למנוע מאנשים לבוא. כל המטרה לעשות את זה שם היא כדי לתת לזה את ההד הציבורי הנדרש. לא רק שהם אמרו שאין מקום, גם המפעל הוא מפעל ביטחוני ואי אפשר לפרוס אותו על פני כל מיני חדרים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
האם בגלל שהוא מפעל ביטחוני אנחנו לא יכולים להיכנס לשם או בגלל שאין לו חדרים גדולים, אולמות גדולים?
היו"ר משה גפני
התשובה, כפי שהבנתי מהם, היא שיש מקום לעשות שם את הישיבה, רק שהמקום הוא מצומצם, הוא לא עונה על הצרכים של הוועדה כשהיא באה למפעל כזה. מעבר לזה, גם המפעל הוא מפעל ביטחוני שאי אפשר להתפרס על פני חדרים שונים. לא בכל מקום אפשר לקיים ישיבה שאנחנו לא יודעים מי משתתף בה. הרי אנחנו לא אומרים למישהו "אל תבוא".
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש לך אפשרות להגביל את המספר.
היו"ר משה גפני
נכון, אני יכול להגביל. הם הציעו לעשות את זה באולם של בניין ההסתדרות או בבניין של עיריית נהריה, אבל לא הסכמתי לזה. אני אמשיך להיות איתם בקשר, נראה אם אפשר למצוא פתרון. אנחנו לא נרפה ממפעל להבים, שלא תהיה טעות בעניין הזה, אנחנו נמשיך.
ינון אזולאי (ש"ס)
קיבלת את מה שהם אמרו? האמנת בזה?
היו"ר משה גפני
קיבלתי את זה כמו שהם אמרו. הרי זה לא העובדים שנמצאים במפעל להבים, אלא חברה אמריקנית שעומדת מאחוריו. הבטחתי שאני אדבר עם נתניהו על זה, אבל עוד לא דיברתי. אני אדבר איתו, כי אומרים שיש לו קשר עם המפעל. יש לי הרגשה שמישהו לא מעוניין שהמפעל הזה ייסגר. למה יש לי הרגשה כזאת? בגלל שאומרים לי אנשי ההסתדרות ואנשים אחרים שיש ארבעה קונים פוטנציאלים שרוצים לקנות את המפעל הזה כי הוא מפעל רווחי, הוא לא מפעל מפסיד שאתה צריך להשקיע בו כסף כך שאתה תיפול כלכלית.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אי אפשר להכריח בעלים למכור.
היו"ר משה גפני
היו"ר משה גפני: נכון, ולכן נזהרתי כשעניתי תשובה בעניין הזה. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ על מנת שהם ימשיכו או שלמישהו יתאפשר לקנות.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם לא באמת רוצים פתרון. הפתרון שאליו הם רוצים להגיע הוא לשלוח את העובדים הביתה.
היו"ר משה גפני
עורך דין משה אזולאי, סמנכ"ל מסחרי של טכולוגיית להבים, בקשה.
משה אזולאי
מה השאלה?
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת מה עתידו של המפעל הזה, אם החברה יכולה להמשיך אותו גם בשנה הבאה. אם לא, תאפשר להביא קונים שיקנו את המפעל כי המפעל הוא מפעל רווחי.
משה אזולאי
המפעל ממשיך לעבוד. אין שום שינוי מתוכנן ב-2023, אין צמצומים מתוכננים ב-2023. הצמצומים של להבי הקומפרסור, שזאת פעילות אחת מבין שלל הפעילויות של המפעל, יתחילו ב-2024 ויימשכו לתוך 2025.
היו"ר משה גפני
2024 יגיע, בעזרת השם, ואז יתחילו הפיטורים.
משה אזולאי
ב-2024 וב-2025 יתחילו הצמצומים, כאשר מפעל IBR, שזה משהו אחר מלהבי קומפרסטור, ימשיך לעבוד ואף צפוי להתרחב. חברת טורבין ג'ט, שזאת חברה 100% בבעלותנו לייצור להבי טורבינה, תמשיך לעבוד כרגיל.
היו"ר משה גפני
כמה עובדים יהיו בענף הזה?
משה אזולאי
בסביבות ה-400 עובדים.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת ש-800 יפוטרו.
משה אזולאי
בסביבות ה-900.
פריד סעיד
טורבין זה משהו אחר, זה מפעל אחר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא מטעה את הוועדה בכך שהוא מדבר על מפעל אחר, לא על מפעל להבים. אנחנו רוצים לשמוע על מפעל להבים.
משה אזולאי
חברת טכנולגיית להבים מייצרת להבי קומפרסור בכמה מפעלים, לא במפעל אחד. יש מפעל בנהריה ומפעל בתפן. החברה הזאת מייצרת גם להבי IBR. לחברה הזאת יש חברת בת שמייצרת להבי טורבינה. ייצור להבי הטורבינה ימשיך כסדרו, ייצור להבי ה-IBR אף צפוי להתרחב. הצמצום הוא בפעילות להבי הקומפרסור שיתחיל ב-2024 ויימשך לתוך 2025.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בכמה הצמצום הזה יהיה?
פריד סעיד
960 עובדים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
960 מתוך 1,200 עובדים?
משה אזולאי
לא.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כמה עובדים יש עכשיו?
משה אזולאי
בשלל הפעילויות יש בסביבות ה-1,300. אנחנו צפויים לצמצם 900 עובדים כך שנגיע ל-400.
היו"ר משה גפני
מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?
משה אזולאי
מספר חברות שהביעו התעניינות פנו לחברת פראט אנד ויטני האמריקנית והיא תנהל איתם מו"מ.
היו"ר משה גפני
משרדי הממשלה מעורבים בזה? משרד הכלכלה מעורב?
משה אזולאי
כן. התאחדות התעשיינים הייתה אצלנו יחד עם ד"ר רון תומר. משרד הכלכלה גם נמצא בקשר עם פראט אנד ויטני. היה אצלנו מנהל מחוז זרוע עבודה צפוני, כי אנחנו מעוניינים להוציא עובדים להכשרות.
היו"ר משה גפני
מה זה "להוציא עובדים להכשרות"?
משה אזולאי
לשכת התעסוקה יכולה לתקצב הכשרות לעובדים.
היו"ר משה גפני
הכשרות למה?
משה אזולאי
הכשרות תעסוקתיות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש לכם מפעל אחר שיקלוט אותם שבשביל זה אתם רוצים לעשות להם הכשרות?
משה אזולאי
יש באזור הצפון כמה וכמה מפעלים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שלכם או של חברות אחרות?
משה אזולאי
הסברתי איזה מפעלים יש בבעלותנו. אני רוצה לנסות לאתר להם מקומות תעסוקה. אנחנו רוצים להכשיר אותם, רוצים לנסות לאתר להם מקומות עבודה.
היו"ר משה גפני
לדאוג למדינת ישראל, לעם היהודי ולאזרחי ישראל זה בסדר גמור, אבל אני ממוקד בעניין עצמו. במפעל שלכם יש 900 עובדים. לא צריך הכשרות, הם יכולים להמשיך לעבוד. אנחנו מנסים למנוע את סגירת האגף הזה, את סגירת המפעל הזה שמעסיק 900 עובדים. אני רוצה לדעת לגבי העניין הזה. מה אתה מספר על הכשרות? הכשרות על מה? מה, הם הולכים להיות ראש ממשלה?
משה אזולאי
הנושא של מכירת המפעל נמצא בטיפול הבעלים האמריקני. לכל מי שהביע התעניינות החברה האמריקנית פנתה, תנהל גילוי נאות והליך של מו"מ.
היו"ר משה גפני
למה צריך להכשיר את העובדים כאילו שברור שב-2024 המפעל עומד להיסגר?
ינון אזולאי (ש"ס)
עם כמה הם כבר ניהלו מו"מ לגבי רכישה?
היו"ר משה גפני
אם תמצאו מקום שנוכל לקיים שם דיון אנחנו מאוד נשמח. אני יודע שמבקשים מאיתנו רבים לקיים דיון במקום שלהם. להביא את כל חברי הכנסת ואת כל הנלווים אליהם זה דבר שהוא לא קל. אם הייתם מעוניינים שיהיה לזה הד ציבורי, הייתם צריכים לבקש מאיתנו שנבוא לדיון שם, הרי ועדת הכספים בראשותי עשתה את זה כמה פעמים. אני חושב שזה יכול לעזור לכם. זה שלא נמצא מקום, מה אני אגיד לך - -
משה אזולאי
אנחנו כחברה מאוד נשמח לארח את כל חברי הוועדה בהתאם לנהלי הביטחון. הצענו שחברי הוועדה יגיעו אלינו לסיור, לביקור, לדיון. בעקבות בקשתו של אדוני שזה לא יהיה דיון רק בנוכחות חברי הוועדה אלא דיון יותר רחב ויותר פתוח, פנינו לעירית נהריה, ביקשנו מהם לאתר חלופות. הם באו עם מספר חלופות כדי לקיים את הדיון הזה. אם רוצים לקיים דיון בנוכחות של 50,60 אנשים, נשמח לעשות את זה בבניין של העירייה. הוועדה יותר ממוזמנת לבקר. אני רוצה להודות לאדוני על היוזמה, על הפעילות ועל הרצון לסייע לעובדים שלנו.
היו"ר משה גפני
ברגע שהמפעל לא ייסגר והעובדים לא יפוטרו אני אקבל את התודה שלך בשמחה רבה. משרד הכלכלה, בקשה.
אוהד כהן
עם כניסתו של השר ניר ברקת לתפקיד שר הכלכלה, כשאני אז שימשתי כממלא מקום מנכ"ל, הכנתי רשימה ארוכה של נושאים לחפיפה. הנושא של טכנולוגיית להבים היה אחד משלושת הנושאים הראשונים שהשר נחשף אליהם. הוא הנחה אותנו להמשיך לעשות את כל המאמצים בשביל לעשות בדיוק את מה שאתה מדבר עליו, אדוני, לראות איך אנחנו מוצאים רוכש למפעל. עוד מהדיון הקודם כשהיה פה הנציג של פראט אנד ויטני אנחנו נמצאים בקשר כדי לעשות כמה דברים. אחד, לבוא ולהגיד להם מה הדברים שממשלת ישראל יכולה לעזור להם או לרוכש פוטנציאלי שירצה לרכוש את המפעל, בין אם להשקיע הון במפעל דרך רשות ההשקעות, בין אם לקבל הלוואה של המדינה כולל מקרן עסקים במצוקה. פרסנו בפניהם את האפשרויות, כדי שיכירו, ידעו ויבינו את היכולות של המדינה. בנוסף לכך, פנינו באופן אקטיבי לשורה ארוכה של אנשים שיכולים להיות רוכשים פוטנציאליים. אני לא רוצה לפרט את השמות, אבל מדובר בחברות מאוד רציניות ובאנשים מאוד רציניים. חלק מהאנשים הודיעו לנו שזה לא רלוונטי, שזה לא מעניין, אבל הם נתנו לנו תובנות מה צריך לקרות כדי שהמפעל ימשיך לעבוד. ישנם גורמים שאנחנו, גם ההסתדרות וגם גורמים נוספים, יודעים שהם נמצאים בשלב של חתימה על חיסיון מסחרי עם פראט אנד ויטני. אנחנו רוצים להיות כל הזמן עם העיניים שלנו על האירוע הזה, על המקרה הזה, כדי שלא יחשבו שהיה דיון אחד בוועדת הכספים ובזה זה נגמר. אנחנו גם נבחן בהמשך הדרך פגישה בדרג מאוד מאוד בכיר מטעם הממשלה יחד עם דרגים בכירים בחברה האמריקנית. אנחנו צריכים עוד קצת זמן, כדי שהפגישה תהיה בטיימינג הכי נכון וכדי לבוא ולראות איך ממשיכים.
היו"ר משה גפני
האם אתם מרגישים שהחברה מערימה קשיים או שאתם מרגישים שהיא מעוניינת? מה אתם מרגישים? בישיבה הקודמת העלו פה את העניין שהיו ארבע הצעות שכמעט ולא התייחסו אליהן. החשש שעולה פה כל הזמן הוא שהעובדים לא משחקים תפקיד בהחלטה של החברה האמריקנית, שיש להם שיקולים כלכליים, שהם לא רוצים שהמפעל הזה יעבוד אם אכן הם יוצאים ממנו. אני מקווה שאנחנו חושדים בכשרים ובאמת זה לא המצב, אבל זה מה שעלה כאן בדיון הקודם.
אוהד כהן
אני לא רואה התנהגות מחשידה של חברת פראט אנד ויטני, אני רואה שהם עושים את הדברים הנכונים. מה יש בחדרי חדרים אנחנו לא יודעים, אבל לפחות לגבי ההתנהלות והתגובתיות אנחנו מרגישים שהדברים נעשים בצורה נכונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשאתה אומר שאתם מעורבים, האם אתם נותנים גם כלים אם הם יצטרכו סיוע?
אוהד כהן
ודאי, פרסנו בפניהם את כל הכלים, בין אם אלה הכלים של רשות ההשקעות במידה וצריך להשקיע בציוד וכו', בין אם זה הנושא של הלוואות בערבות מדינה כולל קרן לעסקים במצוקה. הם מכירים את הכל, הם יודעים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
האם מהשיחות שאתה מקיים עם ההנהלה של המפעל אתה רואה נכונות שלהם להמשיך ולהחזיק את המפעל, או שיש החלטה שלהם לסגור את המפעל ולא למכור אותו כי הם לא רוצים מתחרים?
אוהד כהן
אני לא יודע מה יש בחדרי חדרים, אבל לפחות בהתנהלות של כל מה שקשור בתהליכים למכירת המפעל אני מגלה התנהגות הוגנת. כשאנחנו פונים אליהם, הם מגיבים, הם מאפשרים לרוכשים פוטנציאליים לעשות את מה שהם צריכים לעשות כדי לבחון האם לרכוש את המפעל. הם החליטו לסגור את המפעל, כשאת זה גם הציג הבעלים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הם החליטו כי זה מפסיד. אם תבוא המדינה ותגיד: "אנחנו עוזרים לכם, אנחנו מורידים את המיסים", האם אתה רואה נכונות שלהם להשאיר את המפעל, או שההחלטה לסגור היא החלטה סופית?
אוהד כהן
המסלול היותר ריאלי הוא מסלול שיהיה רוכש שיקנה את המפעל עם העובדים והציוד.
היו"ר משה גפני
אני מקווה שלא עובדים עלינו ולא עובדים עליך. אין זמן. העניין של 2024 הוא מטעה, כיוון שהזמן רץ מהר והתהליכים, במיוחד כאשר מדובר בחברה אמריקנית, יכולים לקרות יום אחד בלי שאנחנו שמים לב. אני לא מתכוון להרפות מהעניין הזה ואני שמח שגם אתם לא מתכוונים להרפות מהעניין הזה. פריד סעיד, בקשה.
פריד סעיד
אני אתחיל עם הנושא של הביקור שלך. היה קשר ביניכם לבין החברה שאני לא ידעתי עליו, הסתירו את זה ממני. יש מקום במפעל לקיים אפילו דיון עם 200 אנשים, זה לא מפריע לאף אחד.
היו"ר משה גפני
למה הסתירו? מה הסיבה?
פריד סעיד
הם לא רוצים. מהשער עד לחדר אוכל יש 40 מטר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
החדר אוכל מכיל 200 איש?
פריד סעיד
חדר האוכל מכיל יותר מ-200 איש. את להבי הקומפרסור ימשיכו לייצר גם בעוד 50 שנה. המפעל הזה רווחי, הוא הרוויח טוב מאוד, פשוט האמריקנים מעבירים את כל הייצור אליהם לארצות הברית. אני לא מסכים עם אוהד שאמר שארבע חברות הגישו. אנשים הגישו הצעות מלפני כמעט חודש. פתאום יש להם חברה בתוך החברה שמטפלת בנושא הזה. הכל שם בסלואו מושן.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע לעשות?
פריד סעיד
ממשלת ישראל צריכה להיכנס לעומק העניין. למפעל יש היתכנות, הוא מרוויח, והוא אחד הטובים בעולם בלהבים. למפעל אסור להיסגר כי הוא לא יכול להפסיד. כל דבר שאנחנו מבקשים מהם, אפילו דוחות כספיים, הכל מוסתר.
היו"ר משה גפני
למה אתם מבקשים דוחות כספיים?
פריד סעיד
דרשתי את זה דרך ההסתדרות, כי אני רוצה להוכיח שהמפעל הזה מרוויח. אני רוצה לפנות דרכך לראש הממשלה, לשר הכלכלה ולשר הביטחון, ולומר שלא יכול להיות שהם ישבו בצד. לא יכול להיות שעולמם של 1,500 אנשים בצפון - מתוכם 500 דרוזים - הולך להיחרב. מדינת ישראל צריכה לתת את הדעת.
היו"ר משה גפני
אשר שמואלי, הסתדרות, בקשה.
אשר שמואלי
אוהד היה יחד עם שרת הכלכלה הקודמת ועם עוד 50 אנשים בחדר הישיבות שהצענו שבו תתקיים ישיבת ועדת הכספים, אבל משום מה לא רוצים אותך ולא את ועדת הכספים במפעל. אל תנסו להסתיר את השמש עם היד.
היו"ר משה גפני
את ועדת הכלכלה הם כן רצו?
אשר שמואלי
כן, הם קיבלו את ברביבאי, אותי, את ראשי הרשויות ואת הוועד בחדר הישיבות.
היו"ר משה גפני
למה הם רצו לקבל אותה ולא את ועדת הכספים?
אשר שמואלי
תשאל אותו. כבר 10 שנים מאז שפראט רכשה מסטף ורטהיימר את החברה שהיא משקרת לנו. היא שיקרה לנו, כי היא זאת שהובילה את המפעל לסגירה. אנחנו, ההסתדרות, הבאנו ארבע חברות רציניות מאוד לרכישת המפעל. כשישב פה הנציג של פראט ואמר שאף אחד לא רוצה לקנות את המפעל, אמרתי לו שהוא שקרן, כי יש קונים, הם רק לא רוצים למכור. חודשיים הם לא דיברו איתם. מהלחץ שאנחנו מפעילים עליהם עכשיו הם מדברים, רק הם מדברים בסלואו מושן.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מה הרצונות שלהם? הם רוצים להפסיד?
אשר שמואלי
בישיבה הקודמת שהייתה ב-8 בדצמבר ישבו שני נציגים מפראט אנד ויטני, ישב מנכ"ל החברה והיועצים המשפטיים של החברה. היום יושב פה נציג אחד. זאת ההתייחסות של החברה לוועדה.
משה אזולאי
אני לא מסכים שמציירים את החברה ככזאת שמתייחסת לוועדה בצורה - -
אשר שמואלי
אתה יכול לא להסכים, אבל זאת האמת. אתה יושב פה ואומר שאין מקום במפעל.
משה אזולאי
זה לא מכובד.
אשר שמואלי
אם אני לא מדבר אמת, תתבע אותי, יש לך מספיק כסף. סוללות של עורכי דין יש לכם. לא מתאים לכם לשקר. כבר הבאנו חברה אמריקנית שרכשה את מפעל מנועי בת שמש רק כי לא ידעו לנהל אותו, והנה, הם מרוויחים, המפעל עובד ופורח. שאל אדוני למה ביקשנו דוחות כספיים של המפעל. מ-8 לדצמבר שלחו לנו דוחות כספיים, רק בלי בירורים, יעני הם חושבים שאנחנו מפגרים, הם חושבים שאנחנו סתומים. איך אפשר לקרוא דוח כספי בלי בירורים? אנחנו רוצים לראות לאן הלך הכסף, כי אומרים שהמפעיל מפסיד. אולי פראט אנד ויטני לקחו דמי ניהול של 30%, של 50%. פתאום מתברר לנו השנה שהמנכ"ל וסמנכ"לית משאבי אנוש מקבלים שכר מפראט אנד ויטני, בכלל לא מהחברה. אנחנו רוצים לבדוק, אולי יש פה עבירות מס מול מדינת ישראל. הבאנו עכשיו חברה אמריקנית, בראשה עומד יהודי בשם לוין, שיש לה 75 מפעלים שעוסקים גם בתחום הזה, באווירונאוטיקה. אוהד דיבר איתם, דיבר עם הנציג שלהם. מי שמייצג אותו בארץ זה ארז ויגודמן, מי שהיה מנכ"ל שטראוס עולמי ואחר כך מנכ"ל טבע. הוא כתב להם במפורש שתוך 30 יום קונים את החברה. למה הם מדברים על 2024 אם ב-8 בדצמבר הם אמרו שב-2023 הם מפטרים 900 עובדים? כי פתאום הם קיבלו הזמנה והמפעל בארצות הברית עוד לא מוכן.
היו"ר משה גפני
הם דיברו מההתחלה על 2024.
אשר שמואלי
הם הודיעו לנו שהם לא מפטרים ב-2023, שהם יפטרו ב-2024. התפרסמה כתבה על כך שמשרד הביטחון רוכש 25 מטוסים מג'נרל אלקטריק, מהמתחרה של פראט. הם גם הודיעו שהם ירכשו 50 מנועים אחרי שינהלו מו"מ עם פראט. הם עוד לא החליטו ממי הם יקנו את המנועים, האם מג'נרל או מפראט. הרצון שלי הוא לקיים את ההפגנה מול משרד הביטחון, כי הם לא מראים שום התעניינות, לא אכפת להם בכלל מהמפעל הזה. זה אחד הדברים הביטחוניים של מדינת ישראל. עד נכון להרגע פראט אנד ויטני לא שינתה את ההחלטה מלסגור את המפעל, וזה כשיש לה ארבעה קונים טובים.
היו"ר משה גפני
ראש מועצת כיסרא-סמיע, בקשה.
יאסר ג'דבאן
כמו שאנחנו יושבים ומחייכים, ככה בצפון אנשים בוכים. מתוך 940,970 עובדים, 171 הם מכיסרא-סמיע, ישוב עם 9,000 תושבים. בעיר נהריה, עיר שיש בה 65,000 תושבים, יש 240 עובדים מפוטרים. אם נעשה את החישובים, לכמעט 25% מהעובדים בכיסרא-סמיע לא יהיה מקור פרנסה. כיסרא-סמיע נמצאת בסוציו 3, כי האישה לא עובדת, הבעל הוא היחידי שמפרנס. אנחנו תולים תקוות רק בוועדת הכספים ובממשלת ישראל, כי צוות ההנהלה כשל ביותר, הוא לא איתנו, הוא נגדנו. צריך להסתכל לפריפריה, לגליל המערבי ולעובדים בעיניים. אני מזמין אתכם כשתגיעו למפעל גם להגיע לישובים, לראות מה המצב בישובים. אי אפשר לקרוס יותר מהקריסה שאותה אנחנו חווים. אם המפעל לא רווחי, למה המנכ"ל לא לוקח אחריות? איפה הוא? אם המפעל לא רווחי, כשל ואין רווחים, למה נותנים לו להמשיך בתפקיד? קיבלו החלטה למעלה, בארצות הברית, לסגור את המפעל. אסור לסגור את המפעל. אני פונה להסתדרות ולוועד, תעשו מו"מ רק כדי לא לסגור את המפעל, לא על שום דבר אחר. משרד הרווחה ומשרד הכלכלה, אל תרוצו קדימה, אל תעשו הכשרות. איזה הכשרות אתם רוצים לעשות? אל תרתמו את העגלה לפני הסוסים, תמתינו.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אם המפעל רווחי ויש אין ספור חברות שרוצות לקנות אותו, למה החברה האמריקנית רוצה לסגור את המפעל?
היו"ר משה גפני
החשש, ואני לא אומר שזה נכון כי אני עדיין בתוך הדיונים, הוא שהחברה רוצה להעביר את הטיפול בלהבי הקומפרסור לארצות הברית, הם לא רוצים את זה כאן. לא כל כך חשובים להם אותם 970 עובדים שעלולים להיות מפוטרים ב-2024.

משה אזולאי, אם המפעל בנפשכם, למה באת לבד ולא עם המנכ"ל? למה אי אפשר לעשות את הישיבה הזאת בחדר האוכל שלכם אם הוא יכול להכיל 200 איש? אני לא יכול לעמוד ולבקש, וגם זה לא מכובד למדינה שוועדת הכספים כל כך מבקשת מכם לקיים דיון אצלכם. אם אין מקום - אין מקום, אבל אם יש מקום, למה אנחנו לא יכולים לעשות את זה? אם יש קונה, כשעל הקונה הזה אנחנו מדברים, האם אפשר בתוך שבועיים לסיים את העניין עם משרד הכלכלה, עם זרוע העבודה? אני אדבר עם ראש הממשלה. תגידו לנו רק את האמת, לא מעבר לזה. אם אתם אומרים שאת המפעל הזה סוגרים, הכל פה ישתנה, מבחינתי יהיו דיונים אחרים, לא דיונים נחמדים כאלה. תגידו רק את האמת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
האם אתם מעוניינים בכלל למכור את המפעל, או שאתם רוצים לסגור את המפעל כי אתם לא רוצים מתחרים? מהדיון הזה אני מבין שאתם לא רוצים מתחרים, לכן אתם בכלל לא מעוניינים למכור את המפעל.
משה אזולאי
בדיון הקודם היו כאן נציגים של פראט אנד ויטני, של החברה האמריקנית, שטסו במיוחד מארצות הברית כי כבודו ביקש מאיתנו להביא אותם. על הדיון של היום נודע לנו רק אתמול. המנכ"ל מאוד רצה להגיע לפה, אבל בגלל סד הזמנים הקצר מאתמול להיום נבצר ממנו להגיע לדיון.
פריד סעיד
זה לא נכון, כי ניהלתם מולם את כל ההתקשרות. ידעתם שבתאריך הזה - -
משה אזולאי
טמיר יושב פה - -
טמיר כהן
אני יושב פה ויודע שקיבלתם זימון ביום חמישי, לא אתמול.
היו"ר משה גפני
ברגע שיוצא סדר יום, סדר היום גלוי לעיני כל. סדר היום יצא ביום חמישי לכולם.
משה אזולאי
הוא באמת נשלח, אבל הייתה טעות באי-מייל של המזכירה שלנו. ביום ראשון, אחרי שדיברתי עם טמיר, הוא נשלח לאי-מייל האחרון.
היו"ר משה גפני
היינו אמורים לבוא ביום שלישי למפעל, אבל אמרתי לכם שאם אין לכם מקום אני אעשה את הדיון כאן.
משה אזולאי
הייתי בקשר עם טמיר כל השבוע ונאמר לי שעוד לא התקבלה החלטה.
היו"ר משה גפני
האם יש מקום לישיבה כזאת אצלכם?
משה אזולאי
מכיוון שיש פה מוצרים ביטחוניים אז לא קל לנו לארח 50,60 אנשים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא אירחתם את משרד הכלכלה?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני מניח שאם 50 משקיעים היו באים אליך היית מקבל אותם. מה זה המשפט "לא קל לנו" לגבי ועדת כספים?
משה אזולאי
חברי הוועדה, אנחנו יותר מנשמח לארח אתכם לסיור, לדיון אצלנו במפעל. אם ועדת הכספים רוצה לקיים דיון עם 50,60 אנשים, אנחנו מציעים, כדי שלא נעשה את זה בחדר האוכל של המפעל, לקיים אותו במקום הרבה יותר מתאים לוועדה.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה ללכת לעיריית נהריה או להסתדרות בנהריה. ב"פרי גליל" עשינו ישיבה בחדר האוכל של המפעל שהשתתפו בה 40 או 50 איש. אנחנו לא חסים על כבודנו, אנחנו מוכנים לעשות את הישיבה הזאת בחדר האוכל אצלכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
איפה שהשרה עשתה.
משה אזולאי
חבר הכנסת אזולאי, כשהשרה הגיעה, היא הגיעה עם 10 אנשים.
היו"ר משה גפני
אנחנו רוצים לבוא בלי להגביל אף אחד. אם ירצה לבוא נציג ההסתדרות בגליל המערבי נקבל אותו. אנחנו מקבלים את כולם, אנחנו ועדה פתוחה של הכנסת. תיתן לי תשובה.
פריד סעיד
כבודו, אתה לא תקבל תשובה. אפשר לעשות את זה בחדר האוכל.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
הוועד, אתם יכולים לארח אותנו?
פריד סעיד
בוודאי.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אז נבוא אליכם, לא אליהם.
היו"ר משה גפני
מר משה אזולאי, תמשיך לגופו של עניין. לגבי המקום תיתן לי תשובה.
משה אזולאי
שאלתם אם החברה האמריקנית מעוניינת למכור את החברה. אני מייצג את ההנהלה המקומית. החברה האמריקנית יושבת בקונטיקט. ההחלטות לגבי מכירה ורכישה הן לא החלטות שלנו, אני לא יכול להגיד אם הם מעוניינים או לא. מה שאני כן יכול להגיד זה שכל מי שהתעניין ברכישה פנה אליהם וקיבל תשובה.
היו"ר משה גפני
תאיר איפרגן, בקשה.
תאיר איפרגן
אם יכולו כל הקיצים ונצטרך לתת מענה לעובדים כי חלילה יהיה מהלך של סגירה, רק אז נבוא ונציג את הכלים.
היו"ר משה גפני
אני מאוד מקווה שבהקשר הזה אני לא אפגש איתך. אנחנו רוצים שהמפעל לא ייסגר. אני שמח שאתם נמצאים ויכולים לתת מענה אם חס וחלילה יהיה מצב שבו כל כך הרבה עובדים יישארו בלי פרנסה. כרגע אנחנו לא שם. אני לא מתייאש מהעניין הזה, אני לא מרים ידיים, ואנחנו עובדים על הנושא הזה בכל הכוח. אני מבקש ממך, משרד הכלכלה, להיכנס לעניין ביתר שאת, ואני אדבר עם ניר ברקת, עם השר, על העניין הזה. משרד הכלכלה, תדעו שעל הכתפיים שלכם רובצת האחריות על כל כך הרבה עובדים. זה דבר שהוא בר פתרון. אנחנו יודעים שמדובר פה בנושא כלכלי שלמדינה יש מה להגיד. אל תהפכו את זה לדיונים ארוכי טווח, תעבדו באופן יום יומי כדי לפתור את הבעיה. אני מבקש שתחזרו אלי ותגידו לי אם נמצא פתרון, אם לא נמצא פתרון, אם עובדים עלינו, אם לא עובדים עלינו. תהיו פתוחים איתי. את מה שתגידו לי לא לספר אני לא אספר. אני מעמיד את הוועדה לרשות העובדים האלה, אני מעמיד אותנו לרשותכם.
פריד סעיד
יש חוזה מכירה בין סטף ורטהיימר או הבן שלו לבין המפעל - למה אתם לא חושפים אותו? למה אתם לא מביאים אותו? אנחנו רוצים לדעת מה היה בהסכם.
היו"ר משה גפני
אוהד, אתה מכיר את זה?
אוהד כהן
אנחנו לא מכירים.
היו"ר משה גפני
משרד הביטחון, אני מבקש לדעת למה אתם לא נכנסים לעניין.
זאב לנדאו
למשרד הביטחון אין קשר ישיר עם החברה הזאת.
היו"ר משה גפני
משרד הביטחון הוא משרד ממשלתי שעוסק בביטחון המדינה, עוסק במפעלים מהסוג הזה. משרד הביטחון עזר לוועדת הכספים בזמן כהונתי כיושב ראש להציל עובדים. מנכ"לי משרד הביטחון לדורותיהם התערבו בדברים האלה. זה הזמן שמשרד הביטחון צריך להתערב. משרד הביטחון יכול לבוא ולהגיד: "אין לי מה לעשות, זה מפעל פרטי, הם לא רוצים אותנו", אבל אנחנו רוצים לדעת את זה מכם. אני מבקש את ההתערבות של משרד הביטחון.
זאב לנדאו
הרכישות שעשינו מחברת האם שלהם הן כמעט כולן למט"ח סיוע, תחת הכללים של הממשל האמריקני למט"ח סיוע. החלק שהם, טכנולוגיית להבים, רוכשים עבור מערכת הביטחון, עבור חיל האוויר, הוא מאוד מאוד קטן ומצומצם למוצר הספציפי שאנחנו מדברים עליו. גם אם היינו מחר באים ואומרים שמשרד הביטחון לבד יוכל עם הרכישות שלו להחזיק את המפעל, זה לא היה נכון, כי מדובר בסכומים קטנים מידי.
משה סולומון (הציונות הדתית)
עלה כאן קודם בדיון שיש רכישות שאתם עושים מול החברה הזאת שיכולות להיות איזה שהוא מנוף בשביל להחזיק את העובדים שימשיכו את עבודתם.
זאב לנדאו
לפראט אנד ויטני יש הרבה מאוד מנועים, הם ספק מרכזי של מנועי הסילון של חיל האוויר הישראלי. אין כרגע על הפרק רכישה חדשה מהם.
היו"ר משה גפני
אתם מכירים את החברה?
זאב לנדאו
את שני יצרני המנועים האמריקניים אנחנו מכירים, אנחנו עובדים עם שניהם.
היו"ר משה גפני
אתם לא יכולים לשאול אותם, לדבר איתם ולהיות מעורבים בעניין הזה של המפעל בנהריה?
זאב לנדאו
אנחנו נמצאים בשיח איתם כל הזמן.
היו"ר משה גפני
על זה?
זאב לנדאו
על זה ספציפית. הם גם היו אצלנו. כשביקשנו הסברים, הם אמרו שהם יתנו לנו הסברים.
היו"ר משה גפני
מתי?
זאב לנדאו
הם נותנים את ההסברים שלהם. ההחלטה היא החלטה כלכלית של החברה, כמו שאמרתם והעליתם פה. קשה לנו לבוא ולהתערב היום בהחלטה הזאת, כאשר - -
היו"ר משה גפני
אבל אתם רוכשים מהם מוצרים.
זאב לנדאו
אנחנו רוכשים מהם חלקי חילוף, תמיכה ושירותים עבור מנועים שקיימים היום בחיל האוויר הישראלי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אין לכם מנופי לחץ עליהם?
זאב לנדאו
כאשר יש תחרות מנועים, כאשר יש דבר כזה על הפרק, יש מנופי לחץ. כרגע אין כזה דבר על הפרק.
היו"ר משה גפני
אני אדבר גם עם שר הביטחון. אתם לא יכולים לעמוד מהצד. יש פה מצב של הרבה מאוד עובדים שנמצאים בפריפריה, בגליל העליון. אתם לא יכולים לעמוד מהצד, אתם צריכים להיכנס לעניין. הניסיון שיש לנו עם משרד הביטחון הוא ניסיון מסוג שונה. לא עומדים מהצד כאילו אנחנו מנהלים פה איזו חברה שנקראת מדינת ישראל. אנחנו מנהלים פה מדינה שיש בה עובדים, שיש בה אנשים שהפרנסה שלהם תלויה בזה. אני לא מתכוון להרפות. אני מבקש שתעביר את הדברים האלה למנכ"ל. אני רוצה לדעת מה משרד הביטחון תורם לנושא הזה. אני מבקש ממך, מר משה אזולאי, תשובות על השאלות שנשאלו כאן. אנחנו לא נרפה מהעניין, אנחנו נמשיך בדיונים. יכול להיות שאם יסתדר הדבר נקיים את הדיון הבא במפעל, אבל אם לא, נמשיך את זה כאן, לא נרפה מזה. אני לא מרים ידיים. אין אצלי מושג כזה של התייאשות.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
בדיוק. זה מצב נדיר שיש שנה להציל מפעל.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שמעתי את משה אזולאי שבעצמו אמר שהוא לא מחליט על קנייה ומכירה, שהוא רק נציג של המפעל בישראל ואין לו שום יכולת להחליט בעניין. לדיון הבא, אדוני היושב ראש, חייבים להגיע אנשים מהמפעל שמחליטים, לא מישהו שאומר לך באופן ברור שהוא לא מחליט על קנייה ומכירה. אנחנו מדברים על 900 עובדים בצפון, בפריפריה, ששולחים אותם הביתה. מדובר במקום שהכי קשה למצוא עבודה. אנשים שם עובדים 30 ו-40 שנה. ראש מועצת כיסרא-סמיע נגע בנושא של העדה הדרוזית. אתה מדבר על 500 עובדים דרוזיים. כשראש המועצה אומר לך ש-25% מכוח העבודה שלו ביישוב הולך הביתה, זה קריסה של העדה בצפון. כשאתה מדבר על 500 משפחות, אתה מדבר על בני אדם. מר משה אזולאי, אתה לא יכול להגיע לכאן לוועדה ולהגיד שאתה לא מחליט. אני מבקש, אדוני היושב-ראש, שאם יגיע נציג מהמפעל לישיבה הבאה, יגיע הנציג שמחליט במפעל.
היו"ר משה גפני
הם היו בישיבה הקודמת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים אותם בכל ישיבה, אנחנו מדברים על בני אדם, על משפחות.
היו"ר משה גפני
תודה, רבותיי. הסעיף הזה כרגע הסתיים. אנחנו נמשיך אותו, ואני מבקש תשובות.


הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים