ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 07/02/2023

תשלומי הפנסיה לזכאים מרוסיה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
07/02/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 17
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שלישי, ט"ז בשבט התשפ"ג (07 בפברואר 2023), שעה 12:00
סדר היום
תשלומי הפנסיה לזכאים מרוסיה
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – היו"ר
זאב אלקין
ולדימיר בליאק
חבר הכנסת
יבגני סובה
מוזמנים
אריק אוזן - אגף תכנון ותקצוב, משרד העלייה והקליטה

קרן שחר - ראש כוח המשימה הבין-סוכנותי לנושא סנקציות, משרד החוץ

דניאל בלנגה - רפרנט ביטוח לאומי, קליטה ועלייה, אגף תקציבים, משרד האוצר

רויטל קיסר סטויה - סגנית המפקח על הבנקים, בנק ישראל

לבנה עזרא - סגן ראש מינהל ומנהלת האגף אזרח ותיק, המוסד לביטוח לאומי

שרית דמרי- דבוש - לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי

אורלי צוקרמן - מנהלת תוכניות קליטה עלייה, הסוכנות היהודית

ברי רוזנברג - בנק לאומי

טיבי רבינוביץ - מנהל קשרי חוץ, איגוד הבנקים בישראל

אנה משה - עו"ד, הנהלה מצומצמת, איגוד לשכות המסחר הבין-לאומיות

יאנה בריסקמן - עורכת ומגישה, רדיו כאן רקע, תאגיד השידור הישראלי

אברהם שרנופולסקי - יו"ר, חזית הכבוד - עמותה להשגת זכויות פנסיה בישראל

אלכסנדר קלמנוביץ' - חזית הכבוד - עמותה להשגת זכויות פנסיה בישראל

יאיר סמוליאנוב
ולרי - עמותת לובי המיליון
גימלאי
משתתפים באמצעים מקוונים
אריאלה לוי - בנק דיסקונט

מאיר טיבי - בנק מזרחי

אירנה טורף - חברה בארגון חזית הכבוד - עמותה להשגת זכויות פנסיה בישראל

אלכסנדר ברמן



דוד גינסבורג



נטשה



דינה טורף
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.


תשלומי הפנסיה לזכאים מרוסיה
היו"ר עודד פורר
אני מתכבד לפתוח את הדיון היום בנושא תשלומי הפנסיה לזכאים מרוסיה. אני מבקש לפני הדיון, יש פה הרבה אנשים בזום. יש פה גם הרבה אנשים כאן בחדר. לפני כן אני רוצה לתת בהמשך לדיון הקודם, התייחסות לסוכנות היהודית, לאורלי צוקרמן, משהו שנוגע לאולפני הקיבוץ שביקשנו התייחסות, אז רק לפרוטוקול שיהיה התייחסות שלך בהקשר של הדיון הקודם.
אורלי צוקרמן
בדיון הקודם עלה נושא מקומות נוספים בתוכנית אולפן קיבוץ, אז אנחנו הגדלנו כרגע את מספר המקומות ב-50 נוספים. קלטנו את כל הצעירים שממתינים לתוכנית אולפן קיבוץ. אין לנו ממתינים כרגע. זה אחד. הדבר השני שעלה זה הנושא של עולים מארצות דוברות רוסית ודרום אמריקה שמבקשים להיכנס למרכזי קליטה. אנחנו בתהליך של פתיחת שני מרכזי קליטה נוספים לעולים בשדרות ובבאר שבע. התהליך מאוד מתקדם ואנחנו מקווים שתוך חודש וחצי עד חודשיים המרכזים ייפתחו ונוכל לאפשר ליותר עולים לעבור במרכזי קליטה לפי דרישתם.
היו"ר עודד פורר
תודה. אנחנו נעבור עכשיו לנושא של תשלומי הפנסיה לזכאים מרוסיה. זה דיון נפרד מהדיון שנקיים אחר כך, שנוגע להעברת כספים ורכוש, כי הסוגיות הן דומות אבל שונות. תיראו, זה דיון ראשון אבל זה גם לא הדיון האחרון שאנחנו נקיים בעניין הזה. מאוד חשוב יהיה פה וחלק מהמטרה של הדיון הזה זה כדי שהגורמים המקצועיים ישמעו את הבעיות שמתמודדים איתם העולות והעולים והזכאיות והזכאים שיבואו ופשוט ישטחו פה את הבעיות שלהם.

חלק אנחנו גם נשמע בזום. אני לא רציתי לטרטר את מקבלי הפנסיה לכאן, בטח לא בתנאי מזג האוויר הזה, אבל אני רוצה כן להדגיש: בשלהי הכנסת ה-24 הייתה פנייה של שר האוצר דאז אביגדור ליברמן לכנס את ועדת העבודה והרווחה של הכנסת במטרה להסדיר את העברת התשלומים לזכאים דרך המוסד לביטוח לאומי באמצעות שיפוי המוסד עד הסכום שישולמו לזכאים. הכוונה הייתה, מכיוון שלא הצליחו להעביר את הכספים מרוסיה לביטוח הלאומי, להגיד, הממשלה בינתיים משפה, אחר כך, בהמשך נפתור את זה וזה עד לסכום של 6 מיליון שקלים עד לקבלת הכספים מקרן הפנסיה, כי מדובר בסכומים שעבור המדינה הם לא גדולים אבל עבור מקבלי הפנסיות הם מאוד מאוד משמעותיים.

לצערי ועדת ההסכמות דאז לא אישרה את הדיון הזה באופן מפתיע. כמו שאומרים, לא אכפת לנו לא מהקשישים, לא מאלה שקשה להם, למרות שהיינו כבר בתהליך בחירות. כבר אפילו לא היה פה אלמנט של להפיל את הממשלה, אבל היא לא אישרה את הדיון הזה ולכן עברה חצי שנה מאז ועדיין העניין לא נפתר, לכן נדרשנו לכנס את הדיון הזה.

קיימתי פגישה עם הרבה מאוד גורמים שקשורים לנושא, גם עם הביטוח הלאומי, גם עם בנק ישראל כדי לראות איזה פתרונות אנחנו יכולים לצאת. חלק מהפתרונות כבר ניתנו, אפילו פורסמו בתקשורת לשמחתי, אני רוצה גם להודות, גם בנושאים שקשורים בדיון הבא.

אני ביקשתי ובנק ישראל נענה לבקשה לקיים יום הסברה וכנס הסברה עם ממונה הקליטה ברשויות המקומיות ועם יועצי הקליטה של משרד הקליטה לצורך הבנה של זכויות העולים והעובדה שהם יכולים ואיך הם יכולים לפתוח חשבון בנק גם עם תעודת עולה בלבד, מה שלא תמיד מכירים בהתנהלות מול הבנקים. ניתן עבור זה 30 יום. אני אבקש כאן התייחסות ואנחנו נעשה את הבדיקה, האם באמת 30 יום זה מספיק או שהיום אנחנו במצב שבו לוקח לעולים יותר זמן להוציא את תעודת הזהות, יותר מ-30 ימים. צריך לזכור שמדובר באנשים מבוגרים שאנחנו מדברים בפנסיות, ולא הצליחו לצבור פנסיה בישראל ולכן המשמעות של התשלומים האלה היא משמעותית.

מכאן אפשר לפתוח את הדיון. ולרי, בבקשה.
ולרי
שלום לכולם וכל הכבוד. אני פעם ראשונה בכנסת. אני 30 שנה. ברוסיה עשיתי מטוס קרב מיג-21. בישראל F-35 גם 30 שנה, אותו דבר.


למה אני פה? אני שמעתי שליברמן עושה פנסיה מרוסיה, מי שעשה עלייה מ-1991. אני עשיתי 1991 עד - - - . אני קיבלתי דוח שהגיעה לי פנסיה וקיבלתי חוזה, אבל אמרו שגם אמריקה נתנה אישור לרוסיה להעביר כסף לפה, אבל בעיה בכנסת.
היו"ר עודד פורר
אתה קיבלת כבר פעם אחת תשלומים של פנסיה או שלא קיבלת בכלל?
ולרי
לא, שום דבר. אני חושב שצריך לקבל שנה, ממרץ.
היו"ר עודד פורר
ממרץ היית אמור לקבל ואז שהתחילה המלחמה.
ולרי
לא קיבלתי שום דבר. פנסיה סך הכול לחודש 1,000 שקל. זה השאלה למה אני פה.

דבר שני, מה שאני שמעתי מהכנסת, עכשיו רוצים חוק נגד נכד ליהודי עם סבא.
היו"ר עודד פורר
זה נושא אחר, זה לא פה עכשיו.
ולרי
רק שתי מילים. מי שעושה, לא מבין מה שהיה ברוסיה. ברוסיה היה בזמן מהפכה שהרבה אנשים איבדו הכול, הורים. שם התנאים, אם אני עושה רק סיפור אחד. קרוב לאישה שלי היה פרטיזנים. הוא היה יהודי, הולך לעשות פיצוץ לרכבת נגד גרמנים. אחרי שני אוקראינים - - - , הם לא יודעים שהוא יהודי. הוא שומע, שם בכפר יש יהודי, צריך לקחת אותו לג'ונגל לקבל חזיר - - - . אחרי הולכים לעשות פיצוץ לרכבת. נגמר זה, מתי הוא עושה? בדרכון כתוב שהוא אוקראיני. בגלל שלא מבין - - - . מה שהיה שם מהפכה, צריך - - - הוא נכד יהודי וזה לעזור לו להעביר לישראל.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה ולרי. נמצא איתנו בזום אלכסנדר ברמן.
אלכסנדר ברמן
תודה. סליחה, אני לדבר כמה מילים ברוסית.
שלומית אבינח
עדיף בעברית. היושב-ראש לא מבין רוסית.
היו"ר עודד פורר
היושב-ראש מבין רוסית אבל לא יכול לתרגם.
אלכסנדר ברמן
אפשר לדבר רוסית?
שלומית אבינח
אפשר, קצר.
אלכסנדר ברמן
(מתורגם ע"י מנהלת הוועדה) קרוב ל-60,000 איש שעבדו ברוסיה טרם קיבלו את הפנסיה. מבקש לקבל את הפנסיה מי שלא אזרח רוסיה, מה שידוע, הבקשה ידועה.

בקשה שנייה, כל הבנקים בישראל שמקבלים את הכסף מרוסיה, שיעבירו אותו מייד לזכאים.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. אלכסנדר קלמנוביץ', בבקשה.
אלכסנדר קלמנוביץ'
אימא שלי מקבלת פנסיה מרוסיה. התשלום האחרון שהיא קיבלה זה היה במרץ שנה שעברה. היא הייתה מקבלת את הפנסיה ישירות, לא דרך ביטוח לאומי.
היו"ר עודד פורר
מאיזה בנק, אם אפשר לשאול?
אלכסנדר קלמנוביץ
היא בבנק הדואר.
היו"ר עודד פורר
מאיזה בנק ברוסיה? מאיפה הייתה ההעברה?
אלכסנדר קלמנוביץ
אנחנו לא יודעים. אני שלחתי מכתבים למשרד האוצר ברוסיה וגם למשרד הסוציאלי הרוסי והם לא עונים. לפי מה שאני הבנתי מהשיחה, כנראה מדובר על גזפרומבנק. אנחנו נמצאים בחוסר ודאות. אני מבין שהדבר קורה בגלל הסנקציות אבל לא רואה שום פתרון.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
החשבון בארץ בבנק הדואר?
היו"ר עודד פורר
כמה כסף בחודש העברה או שזה העברה כל רבעון?
אלכסנדר קלמנוביץ
זה פעם שלושה חודשים. אצלה בשקלים זה בערך 1,300.
היו"ר עודד פורר
1,300 שקל פעם בשלושה חודשים.
אלכסנדר קלמנוביץ
יש אנשים שהם מקבלים הרבה יותר. העניין הוא שאנחנו פנינו למשרד האוצר ואין שום מענה. אנחנו פנינו לבנק ישראל, גם ללא מענה. יש חוסר ודאות. אנחנו לא מבינים לאן לפנות ומה לעשות בשביל לקבל העברה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. אירינה טורף.
אירנה טורף
שלום, אני קיבלתי דרך בנק דיסקונט כסף מרוסיה. שם אומרים ששלחו מבנק גזפרומבנק אבל אני עוד לא קיבלתי בדיוק מכתב שרשום. בנק דיסקונט אמר שאני צריכה לתת לכם על איזה בנק - - - מקבל. בנק דיסקונט, בלי שאני אומרת איזה מסמכים שלחו לי, הם לא נותנים תשובה. אני פניתי גם לבנק ישראל ומחכה לתשובה, למה בנק דיסקונט לא עובד עם בנק רספונדנט נכון.
היו"ר עודד פורר
כמה כסף קיבלת?
אירנה טורף
אני קיבלתי 15 שנה כסף מרוסיה. מחודש אפריל, כמו לכולם.
היו"ר עודד פורר
היית מקבלת כל חודש או פעם בשלושה חודשים?
אירנה טורף
פעם בשלושה חודשים.
היו"ר עודד פורר
סדר גודל של סכום?
אירנה טורף
זה 450 דולר לכל שלושה חודשים. זה תלוי אולי בבנק רספונדנט. אני יודעת שהם שלחו ב-14 בדצמבר וכסף שלי חזר אחר כך לרוסיה ב-21 בדצמבר דרך בנק רספונדנט.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה, אירינה.
אירנה טורף
גם לאחותי יש תשובה אחרת לגמרי. יש משהו אחר.
דינה טורף
שלום, אני מקבלת השלמת הכנסה חלקית בביטוח לאומי. מורידים לי חלק מהכסף בגלל הקריטריונים של ביטוח לאומי בגלל פנסיה. עד עכשיו עשרה חודשים מורידים פנסיה מרוסיה למרות שאני לא מקבלת אותם. אני לא לבד במצב כזה.
היו"ר עודד פורר
מה שמך?
דינה טורף
דינה טורף.
היו"ר עודד פורר
אני מבקש שתעבירי לנו את הפרטים שלך לוועדה כדי שנוכל לטפל במקרה הפרטני שלך, אבל ביטוח לאומי, אתם תצטרכו לתת התייחסות כללית כי אני מניח שזה לא המקרה היחיד. תודה רבה.
דינה טורף
תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
בבקשה, נטשה.
נטשה
אני אומרת בשם סבתא שלנו שהיא עוד מעט בת 96. היא עברה את מלחמת העולם השנייה ויש לה גם בעיה לקבל את הפנסיה שלה. זה ממש - - - מה שאני רואה עכשיו כי רוב האנשים שנמצאים פה הם באמת זקוקים לעזרה. הם לא דוברים עברית כמו שצריך. הם לא מבינים באינטרנט. הם לא מבינים בבנקים. הם לא יודעים כי הם הלכו לאיבוד ולא יכולים את הכסף שלהם שבאמת הם צריכים אותו.

בכל הבנקים ובכל הסניפים יש בלגאן. כל בנק, הם נותנים תשובות אחרות. יש בנק הפועלים שכן קיבל את הפנסיה. יש לנו חברה שקיבלה שם פנסיה, אז יש דרך איך לקבל. אני מבקשת ולא מבינה למה עוד מעט שנה המדינה לא מטפלת באנשים האלה שבאמת צריכים עזרה? אם יש בנק שכן קיבל את הכסף, אז יש דרך איך לעשות את זה. צריך שליטה בממשלה ולטפל ובאמת לעשות את זה כי אלה אנשים שבאמת אין להם זמן לחכות הרבה. סבתא עוד מעט 96. תבינו שכל האנשים האלה מבוגרים וכל שקל זה ממש חשוב בשבילם. מה שהם מרגישים עכשיו, שהמדינה פשוט עזבה. איך אפשר לטפל, עוד מעט שנה בבעיה כזאת כמו שצריכה באמת, בטיפול מיידי.
היו"ר עודד פורר
תודה. זה ממש "אל תשליכני לעת זקנה".

אנה משה, בבקשה.
אנה משה
תודה רבה כבוד היושב-ראש, אני מההנהלה מצומצמת, איגוד לשכות המסחר הדו-לאומיות ושותפה במשרד עורכי דין פרל כהן.

בהקשר לנושא הזה פנו אליי בשבועיים האחרונים כמה בנקים רוסים כולל בנק סנט פטרסבורג באותה בקשה. הם מבקשים להעביר פנסיות. יש פה לטעמי נתק גדול בתקשורת. הם לא מצליחים להעביר פנסיות למרות שהם רוצים, כולל גזפרומבנק והמון בנקים אחרים שהם לא תחת סנקציות.

איגוד לשכות המסחר הדו-לאומיות מוכן לשתף פעולה עם איגוד הבנקים ולמצוא את הדרך לתקשר כדי שזה יעבור יותר בקלות.
היו"ר עודד פורר
תודה. יאיר סמוליאנוב.
יאיר סמוליאנוב
טוב, אני נמצא כאן גם כמייצג עמותת לובי המיליון וגם כמישהו שיש לו שני סבים ושתי סבתות שיבדלו לחיים ארוכים, שנמצאים באותו סיפור. זה מרגש לא רק לייצג אוכלוסייה גדולה אלא גם לייצג את המשפחה שלך.

חוץ מזה שאני מתחבר לכאב ולדברים שעלו לפניי, אני רוצה להוסיף עוד שתי נקודות נוספות. אחת, זה סוגיית הוודאות. אני יכול להגיד שסבא וסבתא שלי כשהם פנו למדינה, הם פנו לביטוח לאומי והם פנו למשרד האוצר. אני אומר בכנות, הם לא ידעו בהתחלה למי לפנות. הם פנו לבנק הפועלים. התשובות היו מאוד שונות. פקיד אחד אמר להם, תקשיבו, זה עוד שנייה נפתר. אחד אמר, זה ייקח כמה חודשים. אחד אמר, אני לא יודע. בסוף לאנשים בגילאים האלה שהכסף הזה הוא חשוב להם גם ערכית אבל גם מהותית, הסוגיה של הוודאות היא חשובה לא פחות מזה שצריך לפתור את הדבר הזה מהר, וכרגע אין ודאות בנושא.

דבר שני שחשוב לי להגיד בהקשר הזה, זה שאני הרגשתי בתחילת המלחמה שיש תחושה או תקווה שאנחנו כולנו מתפללים עליה גם היום, שהדבר הזה ייפסק וייגמר מהר ואז הרבה מהבעיות האלה כבר לא יהיו רלוונטיות. אנחנו מציינים מועד לא כל כך משמח עוד ממש שבועיים, של שנה לתחילת המלחמה, ואני יכול להגיד שבמצב של סבא וסבתא שלי לצורך העניין הסיפור קצת שונה, כי סבא וסבתא מצד אחד, אני יכול להגיד שמבחינתם זה עניין של יוקרה. סבא שלי שעלה לכאן כפסיכיאטר, רואה את זה כאיזשהו כבוד והערכה. סבא וסבתא מצד שני, פלוס-מינוס ה-700 שקל שהם מקבלים בחודש לזוג, זה יוצא אחת לשלושה חודשים, זה כסף שעוזר להם והם חייבים אותו בשביל לחיות. הם בנו עליו בכל מה שקשור לשכר דירה וכל מה שקשור לאוכל, כל מה שקשור למנוי לריקודי עם. הם בנו על הכסף הזה בהתאם לשגרה הכלכלית שלהם. תודה רבה.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה. בנק ישראל, בבקשה.
רויטל קיסר סטויה
צוהריים טובים, אני סגנית המפקח על הבנקים. אני אומרת בפתיח וזה גם לדיון הבא, הפיקוח על הבנקים רואה חשיבות אדירה שכספי הפנסיות יגיעו לארץ. הוא פעל ופועל. הוא יפעל עם כל הגורמים שצריך כדי שהכסף יגיע. ערב הלחימה מידי רביע הגיעו כספי פנסיות למערכת הבנקאית. זה לא הערוץ היחידי שמגיעות פנסיות. יש ערוצים נוספים, סדר גודל של 15,000 לקוחות, 10 מיליון דולר ברביע.

החל מהרביע השני של 2022 כספים לא מגיעים למערכת הבנקאית. המערכת הבנקאית הישראלית לא עוצרת את כניסת הכסף פנימה. הכספים לא מגיעים ובהינתן שהם לא מגיעים, הם לא יכולים להיות מועברים לזכאים. זה משהו שמאוד חשוב לנו לומר על השולחן.

אנחנו עובדים ועבדנו, ובהובלה של משרד החוץ ונמשיך ונעבוד. אפרופו השיח ונאמר פה, עם הממשל האמריקאי שהחריגו את כספי הפנסיות מהסנקציות. זה היה הישג מאוד חשוב ולצערנו עדיין הכספים לא מגיעים למערכת הבנקאית.

אנחנו כן רואים החל מהרביע הרביעי של 2022 שיש זליגה איטית של כספים. ברביע הרביעי של 2022 הגיעו סדר גודל של 2,600 פנסיות בסכום של כ-6 מיליון אירו. אין הסבר למה חלק מהבנקים מקבלים וחלק לא. גם המערכת הבנקאית מנסה ליצור את הקשר בכל השרשרת.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה בעצם תלוי בבנקים הקורספונדנטים האמריקאים?
רויטל קיסר סטויה
הקורספונדנטים או שכסף לא מועבר על ידי קרן פנסיה הרוסית. אנחנו באדיקות מול המערכת הבנקאית ועוקבים.
היו"ר עודד פורר
אני מציע שגם מי שצופה בנו בזום וגם מי שיושב כאן, לא כולם יודעים מה זה קורספונדנט. תסבירי רגע את התהליך, איך הכסף עובר ואיפה הוא יכול להיתקע?
רויטל קיסר סטויה
בשרשרת של העברת כסף מחוץ לארץ לארץ, בצד אחד יש לקוח, וכאן יש לנו את הלקוח הישראלי. בדרך יש את הבנק הרוסי של הלקוח ויש לו קורספונדנט, עוד מוסד פיננסי שמועבר אליו הכסף, ובאמצע יש עוד מוסד פיננסי קורספונדנט שאליו מועבר הכסף, ורק בסוף הוא עובר לבנק הישראלי.
היו"ר עודד פורר
כדי לפשט את זה, כשהרכבת הזאת יוצאת מהתחנה בבנק ברוסיה, יש לה עוד שתי תחנות בדרך עד שהיא מגיעה לבנק הישראלי. לעיתים זאת הבעיה. כרגע, לפחות אם אני מפשט את מה שאת אומרת, הבעיות שאנחנו מכירים כרגע, ככל הנראה הן בתחנות הביניים האלה.
רויטל קיסר סטויה
יש שתי אפשרויות של בעיות, בעיה אחת שהרכבת בכלל לא יצאה, ובעיה שנייה שהיא נעצרה.
היו"ר עודד פורר
לנו יש דרך לדעת?
רויטל קיסר סטויה
המערכת הבנקאית, ותיכף איגוד הבנקים, אני מתארת לעצמי שהוא ירחיב, מנסים לקבל את התשובות, מנסים להשיג את ההסברים. כמו שנאמר כאן, לצערי אין מענה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אבל אמרת עכשיו שלפי ההערכה שלך בסביבות 60% מהכספים כן מגיעים ברבעון הרביעי.
רויטל קיסר סטויה
נכון לעכשיו ברבעון הרביעי, אבל אל תשכח שזה גם היסטוריה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הבנתי, כלומר זה לא בהכרח בגין הרבעון הרביעי.
רויטל קיסר סטויה
נכון. כפי ששמעת כאן, יש לא מעט לצערנו שלא קיבלו כבר מעל שנה, אז אנחנו לא יודעים להגיד למה כן ולמה לא. זה לא קשור ואני יודעת שעלה פה של בנק ספציפי. זה לא עניין של בנק ספציפי או הקורספונדנט, אבל אין פה זרימה. גם משרד החוץ מנסה לקבל את ההסברים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לפחות מהתגובות שאני קיבלתי מאנשים, לקוחות בנק הפועלים כן קיבלו את הכספים.
רויטל קיסר סטויה
אני לא יכולה להגיד לך שבאופן מלא, לא על ההיסטוריה ולא כל הלקוחות של בנק הפועלים. כן יש לקוחות שפנו לקרן הפנסיה, ששוב, אני לא יודעת איך פונים, לבקש את המסלול של האירו כי באירו כרגע זה עובר.
היו"ר עודד פורר
משרד החוץ.
קרן שחר
שלום לכולם, אני עומדת בראש כוח המשימה הבין-סוכנותי לנושא סנקציות על רוסיה. אנחנו בעצם קשורים לנושא הפנסיות כתומכי לחימה. כל המחסומים שאירעו בהקשר של הסנקציות, אנחנו בעצם מנסים לפתור אותם.

כמו שציינה נציגת המפקח על הבנקים, אכן היינו במגעים מוצלחים מאוד עם ארצות הברית כדי להחריג את נושא הפנסיות מהסנקציות. בינתיים השתנה משהו במדיניות של משלמי הפנסיות, כלומר של ממשלת רוסיה והודיעו לנו שהם משלמים את הפנסיות אך ורק במטבע אירו. כשאנחנו הסדרנו את הנושא הזה עם ארצות הברית, הפנסיות שולמו בדולר ואז הקורספונדנטים היו אמריקאים. ברגע שהם משלמים את הפנסיות באירו, הקורספונדנטים הם אירופאיים.

אנחנו כרגע נמצאים במגעים עם ממשלת רוסיה, גם עם קרן הפנסיה הרוסית, גם עם משרדי ממשלה נוספים ברוסיה וגם עם גזפרומבנק, שגם אנחנו מבינים שהוא הבנק שמשמש את קרן הפנסיה הרוסית לתשלום הפנסיות.
היו"ר עודד פורר
אם עד עכשיו קיבלתי את הפנסיה בדולר, את אומרת שאם הייתי מבקש לקבל אותה באירו, יש סבירות גבוהה שהייתי מצליח לקבל את הכסף.
קרן שחר
אני לא מדברת על סבירות כי זה לא משהו שתלוי בממשלת ישראל, הסבירות.
היו"ר עודד פורר
ברור אבל מה שאת מבינה, המסלול הזה עובד אחרת. איך יכולים אותם זכאי פנסיה לעבור ממסלול הדולר לאירו והאם משרד העלייה והקליטה שאני מניח מקבל גם פניות מהעולים בנושא הזה, יודע מה לענות להם או מתודרך על ידכם?
קרן שחר
אנחנו הבנו את זה שהפנסיות באירו מתחילות לעבור כשקיבלנו את הנתונים מהבנקים ברבעון האחרון. אחרי שקיבלנו את הנתונים דיברנו גם עם פניות הציבור במשרד האוצר וגם עם משרד הקליטה ועדכנו אותם שכל פנייה שהם מקבלים, שיעדכנו את הזכאים לבקש מקרן הפנסיה שלהם לעבור לאירו.
היו"ר עודד פורר
איך אני מבקש?
קרן שחר
אין לנו שום קשר לפנסיות האלה.
היו"ר עודד פורר
מי יודע לתת לי את התשובות האלה?
יאנה בריסקמן
אני עורכת ומגישה ברדיו כאן רקע. אנחנו עוסקים בנושא הפנסיות די הרבה זמן. יש המון פניות מפנסיונרים רוסים.

המעבר למסלול אירו יכול להתבצע בפנייה לקרן הפנסיה הרוסית. אפשר לעשות את זה דרך האתר של קרן הפנסיה. יש שם קישור ספציפי שאפשר לפנות ולציין את - - - של הפנסיונר וזה כאילו הסימן המזהה של אותו פנסיונר. בצורה חופשית לתאר את הבקשה, אני רוצה לקבל את הפנסיה באירו. אפשר לשלוח פקס. מספר הפקס גם באתר של קרן פנסיה - - -
היו"ר עודד פורר
את מכירה פניות כאלה שאחרי שהן נעשו, אנשים קיבלו כסף?
יאנה בריסקמן
כן.
היו"ר עודד פורר
מקבלים כסף רטרואקטיבית גם?
יאנה בריסקמן
נכון.
היו"ר עודד פורר
אם לא קיבלתי שנה, אני אקבל שנה.
יאנה בריסקמן
נכון, רטרואקטיבי. בנק הפועלים כן דרך בנק רספונדנט, מה שאמרנו. אנחנו עסקנו די הרבה בנושא הזה. דיברנו גם עם בנק הפועלים והבנו שבנק הקורספונדנט של בנק הפועלים כן מעביר להם את הכספים. כל הפנסיונרים שפנו לקרן פנסיה רוסית וביקשו לקבל את הפנסיה באירו, העבירו להם את הפנסיות לחשבון של בנק הפועלים.

הבעיות היו גם בבנק לאומי ובבנק דיסקונט. פנינו לבנקים האלה, אמרו לנו שהבעיה היא בבנק רספונדנט. אני יכולה להציג את הסטאז'רית שלנו שפנתה לדויטשה בנק. קיבלנו מהם תשובה שמחודש הבא הם יאשרו את הפנסיות גם ללקוחות שלהם. גם פנינו לקרן פנסיה הרוסית. הם אמרו שהם העבירו הכול רטרואקטיבית לחשבונות הבנקים.
היו"ר עודד פורר
אוקיי, תודה. משרד הקליטה, אני חייב לציין לטובה, רדיו רקע פעלו אבל זה לא מתפקידם. איפה אתם בעניין ואיך אתם מדריכים את הפנסיונרים כדי שהם ידעו מה לעשות?
אריק אוזן
אני מאגף תכנון ותקצוב, משרד העלייה והקליטה. לאור מה שנאמר כרגע אני פניתי למי שאחראית על פניות הציבור. אני מחכה לקבל תשובה ממנה. אני עד עכשיו לא שמעתי על זה שהיו פניות אבל זה לא אומר שלא היו. עוד כמה דקות אני אקבל תשובה, איך הם מסייעים לעולים וכמה פניות יש בסגנון הזה.
היו"ר עודד פורר
רובם אפילו לא עולים בהגדרה אבל הם אנשים שבסוף משרד הקליטה הוא הכתובת עבורם בהרבה מאוד דברים, אז מוזר לי שאתם לא מכירים. אגב, לא הפעם הראשונה שאתם לא מכירים פניות.
אריק אוזן
עוד כמה דקות אני אקבל תשובה.
היו"ר עודד פורר
מעניין יהיה לשמוע את התשובה.

איגוד הבנקים, נרצה גם לשמוע התייחסות. אני מבין שהבנקים שולחים אתכם כנציגיהם, הם לא באים לפה, אבל יש פה התייחסות גם לבנקים ספציפיים. זה עולה בכל הפניות שלנו, שבנק הפועלים הכסף עובר, מבנקים אחרים הכסף לא עובר.

לאומי, אתה מוזמן לשולחן.
טיבי רבינוביץ
נתחיל מהסוף, אדוני. קודם כל הבנקים נענו לבקשתך ויש פה נציגים של בנקים גם בזום, אז הכול בסדר.
היו"ר עודד פורר
אוקיי.
טיבי רבינוביץ
בכל זאת אתן לך תמונה מערכתית. אין לי הרבה מה להוסיף מעבר למה שנאמר. הבנקים עושים כל מאמץ. אין בנק שעוצר את כספי הפנסיה מלהגיע לחשבונות הלקוחות. זה הלקוחות שלנו ויש לנו עניין שהלקוחות האלה יקבלו את הכסף.

אתם צריכים להבין שהתהליך שמתנהל בדרך, שלא רואים אותו וגם ללקוחות קשה להסביר אותו ואנחנו עושים גם מאמץ להסביר אותו ללקוחות, קשור בכמה וכמה שלבים ומעורבים בו הרבה מאוד שחקנים.
היו"ר עודד פורר
איזה מאמץ להסביר ללקוחות עושים כדי שיעבירו ויפנו למשל לבקש בירור? יש איזשהו סיוע שפקידי הבנק נותנים להם?
טיבי רבינוביץ
אין ספק שצריך להיות פה מאמץ ממשלתי בוודאי עם משרד הקליטה לתווך ללקוחות בדיוק את המסלולים.
היו"ר עודד פורר
אני שואל על הבנקים. את משרד הקליטה אני אשאל. תאמין לי, אני שואל אותם מספיק.
טיבי רבינוביץ
אני מייד אסביר. קודם כל הבנקים יוצרים קשר עם הלקוחות. הפיקוח על הבנקים מנחה את הבנקים להיות בקשר עם הלקוחות ואנחנו כמובן מבצעים את כל ההנחיות של הפיקוח על הבנקים. הפיקוח על הבנקים משוחח עם הבנקים מידי שבוע בעניין הזה, כך שהבנקים עושים כל מאמץ להסביר ללקוחות את כל מה שניתן להסביר.

צריך להבין שהחלקים שיש בדרך, כלומר כל המסלול הזה שכרוך בהרבה מאוד קורספונדנטים שצריכים להיות בקשר אחד עם השני, הוא מסלול שהוא לא פשוט.
היו"ר עודד פורר
אם זה היה פשוט לא היינו יושבים פה כנראה.
טיבי רבינוביץ
ברור, אני מבין, אבל אם בנק, יש לו קורספונדנט ולבנק הרוסי יש קורספונדנט אחר, כלומר כל הקשר הזה הוא קשר שמעכב את כל הפעולות האלה בדרך ולכן הכסף לא מגיע לפה.
היו"ר עודד פורר
תודה. ברי רוזנברג, בנק לאומי.
ברי רוזנברג
קודם כל אמרת נציגים. אנחנו, ברגע שמקבלים פנייה מהוועדה, יש לנו כבוד גדול, אנחנו מגיעים, לא זום, לא בטיח, פנים אל פנים. יש לנו כבוד גדול לוועדה ולאדוני היושב-ראש.

לגופו של עניין, אני לא רוצה להרחיב אחרי הדברים שנאמרו. נציגת משרד האוצר ובנק ישראל באמת נגעו בנקודות הנכונות על הרכבת שהפכה עכשיו לרגע שיש בבנק כסף שלא עובר. אנחנו פועלים כל הזמן, מהביטוח לאומי הרוסי, עבור אל הבנקים הקורספונדנטים, וכל הזמן אנחנו מנסים לראות איך אפשר להעביר את הכסף הזה כמו שצריך. אני יכול להגיד, אפרופו מה שאמרה הגברת מרדיו רדיו רקע שהיא מאוד צודקת, שברגע שהבנו שמעבר לאירו מעלה את הסיכויים באופן משמעותי להעברת הפנסיות, מה שעשינו, שלחנו מכתבים ברוסית לכל הלקוחות שלנו שהם מקבלי פנסיות והמלצנו להם להעביר, כמובן אנחנו לא יכולים לעשות את זה במקומם, מה הן הדרכים לעשות את זה, ושאנחנו ממליצים להם לעשות את זה כדי להגדיל את הסיכוי שזה יקרה.
היו"ר עודד פורר
מתי המכתבים האלה נשלחו?
ברי רוזנברג
הם נשלחו בשבועות האחרונים. העבודה הייתה כל הזמן. אנחנו כל הזמן מנסים לעבוד.

דבר נוסף, אנחנו כל הזמן מנסים לחפש את הקורספונדנט שמוכן לעשות את זה, אז אנחנו יכולים להגיד שדויטשה בנק, הבנו שהוא כן יהיה מוכן להעביר את זה באירו. אנחנו מעריכים שבתוך שבועות בודדים יהיה לנו מענה לכל הלקוחות שיעבירו באירו.
היו"ר עודד פורר
תודה. אריאלה לוי, בנק דיסקונט, בזום.
אריאלה לוי
שלום לכולם, אני חייבת להגיד שאני מאוד עצובה לשמוע את מה שנאמר פה על ידי ולרי, אלכסנדר, דוד, נטשה. אני ממש שמעתי אחד-אחד. זה כואב הלב. אני יכולה להגיד כמייצגת של בנק דיסקונט, שאנחנו עושים הכול מבחינת הבנק כדי שתקבלו את הכסף שלכם, ואני באמת רואה שמדובר על אוכלוסייה שזה כסף לחיים, לבסיס.

אני רוצה לדבר על מה שנעשה ומה אנחנו עושים. כמו שנאמר קודם על ידי בנק ישראל, הרכבת לא יוצאת בכלל. זה לא שאנחנו תוקעים את זה פה בארץ, אלא זה בכלל לא יוצא מחו"ל, וגם כשזה יוצא מחו"ל, זה נתקע בתחנה של בנקים קורספונדנט כמו שאמרו.

אנחנו פנינו ביוזמה שלנו לבנקים שאנחנו עובדים איתם במטרה לשנות את הגישה וכן להעביר את הכספים שמגיעים אליהם ונתקעים שם. אני יכולה להגיד שברבעון הראשון של 2022 עברו כספים לא כיחידים אלא במכסה גדולה שהתפצלה אצלנו אחר כך וזה עבד.

כמו שנאמר על ידי הלקוחות פה, זה נעצר. ברבעון שני ושלישי לא נעשו בכלל העברות של כספים. ברבעון רביעי אנחנו מרגישים טפטופים חזרה כמו שזה נאמר פה, ואנחנו דואגים ליזום מול הקורספונדנט כמו שאמרתי, כדי לשנות את הגישה.
היו"ר עודד פורר
תספרי מה אתם עושים מול הלקוחות שלכם כדי שהם יוכלו לקבל את הכסף, ולהסביר להם לעבור לאירו בפנייה הישירה אליהם.
אריאלה לוי
אני מייד מגיעה לזה. אני יכולה להגיד משהו אחד, שכל לקוח שפנה, נעשתה עבורו בדיקה ספציפית. נכון לרגע זה הכספים לא הגיעו בעבורם. אני חייבת להגיד שהשיטה של האירו היא באמת השיטה הנכונה כרגע וזה מה שיאפשר לנו להעביר את הכספים. בדולר זה כנראה נתקע שם, אנחנו לא נפרט למה.

אנחנו ביוזמה שלנו ללקוחות, אני מנהלת את זה, אז אני חד משמעית יכולה להגיד את זה. הוצאנו טפסים בשפה הרוסית, באוקראינית, פרוספקטים. אנחנו עם קו תמיכה ייעודי לעולים. ממרץ אנחנו עובדים קשה פה כדי שכל לקוח שנכנס אלינו לפתוח חשבון יקבל שירות בהתאם. אנחנו ממש עוקבים בהנהלה. אני יכולה להגיד לך שאני מכינה שקפים להנהלה כדי להראות את גיוס העולים שיש, כי אנחנו רוצים לעזור להם. יש לנו ממש סניפים ממוקדים שהעברנו כוח אדם בין סניף לסניף כדי בסניפים כמו נוף הגליל בגליל, בת ים, הרצליה, נתניה יש דוברי רוסית שלא היה פעם כדי שיהיה אפשר לתת שירות ללקוחות. אנחנו רוצים את הלקוחות, הם חשובים לנו ונעשה הכול כדי לפתור את הבעיה הזאת הכי מהר שאפשר.
היו"ר עודד פורר
תיכף נרד קצת יותר לרזולוציות.

בנק מזרחי, מאיר טיבי.
מאיר טיבי
שלום לכולם, מאוד מצער לשמוע שהלקוחות האלה לא קיבלו את הפנסיות זה זמן רב.
היו"ר עודד פורר
רק עכשיו שמעתם על זה?
מאיר טיבי
לא. אצלנו שנה אנחנו עוקבים אחרי זה יום-יום.
היו"ר עודד פורר
אתה יודע להגיד כמה לקוחות אצלכם לא קיבלו פנסיה?
מאיר טיבי
הלקוחות אצלנו לא קיבלו את הפנסיה מחודש מרץ שנה שעברה. יש לנו מספר מאוד מצומצם של לקוחות שמקבלים את הפנסיה. אנחנו עוקבים אחרי זה באופן שוטף. אנחנו שוחחנו עם כל הלקוחות כדי לשאול אם הם פנו לקרן הפנסיה או קרן הפנסיה פנתה אליהם כדי לראות איפה הכספים שלהם. הכספים לא הגיעו לבנק בכלל, ככה שהם לא נעצרו אצלנו במהלך התקופה.
היו"ר עודד פורר
אתה מכיר את הסיפור הזה של המעבר מדולר לאירו?
מאיר טיבי
כן, עכשיו אנחנו מכירים את המעבר הזה. אני יכול להגיד שעשינו ניסיונות ליצור קשר עם קרן הפנסיה. בסופו של דבר הצלחנו להגיע לגורם במשרד האוצר הרוסי שאחראי על הפנסיות ואיתו אנחנו מנסים לבנות תהליך. כמו שנאמר לפני כן על ידי טלי מבנק ישראל, התהליך הוא די מורכב עם קורספונדנטים בדרך. אנחנו רוצים לוודא שכל התהליך הזה, בסופו של דבר יהיה אפשר להעביר - - -
היו"ר עודד פורר
סליחה, מאיר. בנק ישראל, התהליך הזה הוא תהליך שכל בנק מנהל באופן עצמאי מול הרוסים או שאתם מנהלים את זה?
מאיר טיבי
התהליך הזה מובנה על ידי כל בנק בנפרד אבל בנק ישראל מנחה אותנו על הצעדים שצריך ללכת ולבצע. כל פנסיה היא שונה. אנחנו ניסינו לראות מאיפה הפנסיות מגיעות. הפנסיות אצלנו הגיעו בהתחלה מסברבנק. הוא בנק תחת סנקציות שגם נותק ממערכת הסוויפט, אז גם לא הייתה לו יכולת להעביר את הכספים.

הגענו באמת לרפרנטים במשרד האוצר. יש לנו גם דוברי רוסית שניהלו את השיחה ואנחנו עכשיו בונים את התהליך לראות גם את האירו כי כנראה הדרך יכולה להיות רק דרך אירו. אנחנו ננסה לעשות את התהליך הזה, לעדכן את הלקוחות. הרי צריכה להיות פנייה כמו שאמרה הנציגה מרדיו רוסיה, שאפשר ללכת ולחתום על זה ואז אני מאמין שבאמת בתוך פרק זמן יחסית קצר אני מאמין שאנחנו נוכל להעביר את הפנסיות כמו שצריך ללקוחות הבנק.
היו"ר עודד פורר
תודה. שנציגי הבנקים רק לא ירדו מהדיון כי הדיון הזה ממשיך. גם הנושא השני הוא רלוונטי אליהם.

בנק ישראל, בבקשה.
רויטל קיסר סטויה
במשפט קצר. בנק ישראל רואה את המקרו ואת המיקרו, וכשאני רואה משהו אחד בבנק אחד, יש לי את היכולת אחר כך ללכת ולשאול את הבנק האחר מה קורה. כמו שאמרתי, אנחנו עוקבים על הנושא של הפנסיות באופן רציף. אספנו כל הזמן את הנתונים. ברגע שהבנו שיש מבנק אחד את האפשרות של טפטופים של אירו, כינסנו את המערכת הבנקאית, שלחנו אותם לשיעורי בית על העברת המסלול מדולר לאירו. זו עבודה של הפיקוח. הפיקוח כל הזמן מנחה, לוקח מהמיקרו ומעביר את זה למקרו. זה התהליך.
היו"ר עודד פורר
תודה. ביטוח לאומי.
לבנה עזרא
אני רוצה להתייחס לכמה דברים שנאמרו פה. נתחיל תחילה שחייבים לעשות הפרדה בין מקבלי הפנסיות שמקבלים במסגרת האמנה של המוסדות הרוסים עם מדינת ישראל, לבין מקבלי פנסיה שהם לא במסגרת האמנה. במסגרת האמנה כלולים 17,000 מקבלי פנסיה. המוסד לביטוח לאומי החל מהרגע, וזה היה ב-20 במרץ, מהרגע שהתגלתה שקיימת בעיה ותשלומי הפנסיה עשויים שלא לעבור מהמוסדות הרוסים, התחלנו במהלכים מול משרד האוצר. בשעתו גם היו הרבה מאוד ישיבות עם השר הקודם ליברמן ביחד עם משרד החוץ.

המוסד לביטוח לאומי היה מוכן והוא מוכן גם היום לשלם את תשלומי הפנסיה במקום המוסדות הרוסים, ואני אתן בהמשך להתייחס על ההסכם שהמוסד לביטוח לאומי הכין ביחד עם משרד האוצר על מנת שתשלומי הפנסיה ישולמו למבוטחים ולאחר מכן נתחשבן כבר עם המוסדות הרוסים.

יחד עם זאת, כתוצאה ממהלך שעבר בחודשים האחרונים היה נדרש שההסכם הזה יגיע לוועדת ההסכמות שתיתן את ההיתר לוועדת הרווחה בשעתו לחתום על הסכם ביחד עם המוסד לביטוח לאומי, והמהלך הזה לא הגיע עד לרגע זה למרות שהמסמך נמצא על שולחן הוועדה כבר מחודש ספטמבר האחרון.

במקביל לזה המוסד לביטוח לאומי, כבר בתחילת הדיונים ניהלנו שיחות זום עם המוסדות הרוסים כדי לנסות בכל זאת להקל על הצעדים
היו"ר עודד פורר
יש כרגע שתי שאלות מאוד ספציפיות: האחת, מתי ייפתר הסיפור הזה לגבי אלה שאמורים לקבל את הפנסיה מביטוח לאומי? שר האוצר הקודם אמר, רוצה לשפות, מוכן לשפות. הפנייה שלו לוועדת העבודה והרווחה, אפשר לחדש אותה. כבר היה אפשר לחדש אותה לפני חודש. אפשר לחדש אותה היום כדי לפתור את הבעיה הזאת מול ביטוח לאומי, זה אני אומר לאוצר. תיכף אנחנו נגיע אליכם.

פה עלתה בעיה ספציפית שנוגעת לגבי זה שאנשים הפסיקו לקבל את הפנסיה שלהם ועדיין מורידים להם בגלל הדיסריגרד.
לבנה עזרא
אז זו הנקודה הנוספת שרציתי להתייחס. עובדי המוסד לביטוח לאומי קיבלו הנחיה מפורשת לא לכלול את תשלומי הפנסיה למי שלא קיבלו את הפנסיה. בודדים מאוד, כבר שמענו פה גם כן במהלך הרבעון אוקטובר עד דצמבר, כן קיבלו תשלומי פנסיה. כל אלה שלא קיבלו תשלומי פנסיה, המוסד לביטוח לאומי לא לוקח בחישוב הדיסריגרד את גובה הפנסיה. אנחנו נקבל את פרטי הגברת ונקבל את פרטי כל מבוטח ואנחנו נבדוק כל פרט ופרט.
היו"ר עודד פורר
מכיוון שמדובר באוכלוסייה שהיא לא יודעת למצות את זכויותיה ומכיוון שאני גם קצת מכיר את מוסדות המדינה וגם את הביטוח הלאומי, מה שהיה הוא שיהיה, זאת אומרת הורידו, ממשיכים להוריד, אף אחד לא עושה איזשהו שינוי. הרבה מאוד אנשים לא מכירים את זה. השאלה איזה צעד אקטיבי אל מול הלקוחות נקט ביטוח לאומי? מכיוון שאתם יודעים שהבעיה הזאת קיימת והיא קיימת כמעט שנה, האם הוצאתם מכתב לכל הלקוחות שאומר להם, אנא עדכנו אותנו בבקשה האם הפסקתם לקבל את הפנסיה שקיבלתם בחוץ כדי שנדע ונוכל לעדכן לכם את נושא הדיסריגרד?
קריאה
עדיף שהמכתב יהיה ברוסית.
לבנה עזרא
נתחיל בעובדה שגם אתר האינטרנט עודכן.
היו"ר עודד פורר
כל האוכלוסייה שאת רואה, בני ה-95–96 הם כל היום על האונליין על האתר של ביטוח לאומי. נו, באמת.
לבנה עזרא
אני אתייחס לכמה דברים. במרכזי השירות שלנו כל העובדים שלנו מעודכנים. הם יודעים בצורה מפורשת.
היו"ר עודד פורר
את לא עונה לשאלה שלי.
לבנה עזרא
אני עונה על השאלה שלך ואני אענה בצורה מפורשת.
היו"ר עודד פורר
אני לא שאלתי שאלה ארוכה.
לבנה עזרא
המוסד לביטוח לאומי לא הוציא מכתבים.
היו"ר עודד פורר
לא הוצאתם מכתבים.
לבנה עזרא
לא הוציא מכתבים אבל המוסד לביטוח לאומי כן מקבל את הערת היושב-ראש ואנחנו בהחלט נוציא.
היו"ר עודד פורר
אני מבקש בעניין הזה שייצאו מכתבים תוך שבוע גם בשפה העברית, גם בשפה הרוסית וגם בשפה האוקראינית לכל מי שאתם יודעים שהוא מקבל פנסיה.
שרית דמרי- דבוש
אנחנו נעשה את כל המאמצים אבל צריך להבין, זה לא שהפנסיות האלה מסומנות בביטוח לאומי כפנסיה מרוסיה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אבל אמרתם שכן.
שרית דמרי- דבוש
אנחנו מסמנים הכנסה של מבוטח במערכת והיא מסומנת כהכנסה מפנסיה. זה לא מסומן אם זה הכנסה מפנסיה מרוסיה, מארצות הברית, מצרפת.
היו"ר עודד פורר
את לא צריכה לסמן. אני אעשה לך את זה הרבה יותר פשוט. כל מקבלי הפנסיה, תוציאי להם מכתב. במכתב תכתבי להם, זה לא בהכרח אתם. ככל שקיבלתם פנסיה והפסקתם לקבל בשנה האחרונה מכל סיבה שהיא, אנא עדכנו אותנו שהפסקתם לקבל כדי שנוכל לעדכן לכם את הדיסריגרד. זה הכול. יכול להיות שאתם תשלחו 100,000 מכתבים כאלה ורק 10,000 יחזרו אליכם.
לבנה עזרא
אני רוצה להשלים ברשותך רק את התשובה. אני רוצה רק שתבינו באיזה סדר גודל מדובר. 95% ממקבלי הפנסיה הרוסית שמקבלים באמצעות הביטוח הלאומי, 17,000, סכום הפנסיה הוא 28 דולר בממוצע לחודש. הוא לא משפיע על תשלומי הבטחת הכנסה. אני רוצה להוריד את מפלס החרדה.
היו"ר עודד פורר
ומה את עושה עם ה-5%?
לבנה עזרא
אנחנו נאתר אותם.
היו"ר עודד פורר
כמה זמן ייקח לכם לאתר להערכתך?
לבנה עזרא
בוא נגיד בסביבות שבועיים-שלושה.
היו"ר עודד פורר
בשבועיים את תאתרי את ה-5%?
לבנה עזרא
כן.
שרית דמרי- דבוש
נעשה את כל המאמצים.
לבנה עזרא
אם אני אומרת, אז כן.
קריאה
חוץ מ-17,000, מה עם השאר?
היו"ר עודד פורר
אני מדבר על כל אלה שהם זכאים לדיסריגרד והפסיק להם. אני מוכן להמר שבתוך שבועיים את לא תצליחי לאתר את כולם ואת לא תדעי לעשות את זה. יכול להיות שאני טועה.
שרית דמרי- דבוש
אני רוצה להסביר במדויק את מה שהגברת עזרא כאן ציינה. יש לנו מידע לגבי ה-17,000. לגבי ה-17,000 זה בתוך המערכות של ביטוח לאומי, אנחנו יכולים לזהות אותם.
היו"ר עודד פורר
17,000 זאת לא הבעיה בעניין הזה.
שרית דמרי- דבוש
בדיוק. לגבי היתר, צריך להבין - - -
היו"ר עודד פורר
אני מדבר על היתר.
שרית דמרי- דבוש
זה צריך להסביר. האנשים האלה לא במערכות - - -
היו"ר עודד פורר
אם את יודעת לאתר בתוך שבועיים, אחלה. אני חושב שהדבר הקל ביותר הוא לפנות לכל מקבלי הפנסיה. אתם יודעים שהם מקבלים פנסיה. את לא יכולה לדעת האם הוא הפסיק לקבל את הפנסיה או לא הפסיק. הוא צריך אקטיבית לעדכן אותך. את צריכה לפנות לכולם ולעדכן אותם שהדבר הזה רלוונטי.
לבנה עזרא
אני שוב אומרת, הדגשתי שאני יכולה להוציא לאותם 17,000. אני לא יודעת מי האוכלוסיות, ה-40,000 כי הם לא כלולים באמנה.
היו"ר עודד פורר
ה-40,000, את יודעת שהם מקבלים פנסיה?
לבנה עזרא
לא בהכרח.
היו"ר עודד פורר
את לא יודעת שהם מקבלים הכנסה מפנסיה?
לבנה עזרא
לא בהכרח, כי אם לא תבעו את המוסד לביטוח לאומי ולא עשיתי להם חישוב הכנסה להשלמת הכנסה - - -
היו"ר עודד פורר
למי שעשית חישוב הכנסה?
לבנה עזרא
למי שעשיתי חישוב הכנסה, כמו שהגברת אמרה, זה לא מסומן כפנסיה מרוסיה. מסומנים פנסיה מרוסיה רק ה-17,000 במסגרת האמנה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יש פה משהו חשוב להדגיש. ברגע שהאנשים האלה יקבלו עכשיו רטרואקטיבית פנסיה על שנה שהם לא קיבלו, אז א', אם אפשר לוודא שלא תישלל להם כרגע קצבת השלמת הכנסה כי אנחנו יודעים שבביטוח לאומי ישר קודם כל שוללים, אחר כך לך תסביר. זה דבר אחד. תהיו מוכנים גם לאירוע הזה. אם אנשים עכשיו מקבלים רטרואקטיבית סכום של אפילו כמה אלפי שקלים, זה מייד פוגע בתשלום של השלמת הכנסה, נכון? בואו ננסה למצוא את הפתרון כאן בוועדה, שלא ייווצר מצב שאחר כך אנחנו נקבל מאות פניות של אנשים שנשללה להם השלמת הכנסה של 2,000 שקל בחודש.
שרית דמרי- דבוש
אנחנו נעשה סדר. אנחנו מבינים את הבקשה. אנחנו יכולים אולי לנסות למפות. יש לנו כ-250,000 זכאים להשלמת הכנסה בגיל זקנה. אפשר לנסות למפות מי מתוכם הם אנשים שמסומנים אצלנו כמקבלי פנסיה מחו"ל. אפשר לנסות לעשות את התהליך הזה. להגיד שזה ייעשה תוך שבוע? אני חושבת שזה משהו בלתי סביר לבקש. זה מערכות מורכבות. אנחנו נעשה את כל המאמצים לתת מענה ולעדכן את הוועדה תוך כמה זמן אנחנו יכולים למפות את הקבוצה הזאת ולייצר איזה שהוא מסמך שיודיע להם שככל שיש שינוי, לעדכן אותנו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
סכום חריג שכרגע נכנס לחשבון של הבנק שמאפשר לכם לשלול את השלמת הכנסה, מה הוא הסכום?
שרית דמרי- דבוש
חוק הבטחת הכנסה מאפשר לי לא להביא בחשבון חלק מסכום הפנסיה. ההוראה הזאת קיימת והיא תהיה גם רלוונטית למי שמקבל את הסכום בבת אחת. בנוסף, יש לי הוראה מפורשת בתקנות הבטחת הכנסה, שאומרת לי איך אני זוקפת סכומים שאנשים קיבלו בעבר. אם הסכום שהוא יקבל הוא יהיה בעד חודשים אוגוסט, ספטמבר, אוקטובר, אני אזקוף לו את זה לא כסכום חד פעמי אלא בעד החודשים האלה ספציפית. יכול להיות שממילא זה לא ישפיע לו על הזכאות וזה התהליך שייעשה.
היו"ר עודד פורר
איך אנחנו מוודאים שזה התהליך שייעשה?
שרית דמרי- דבוש
זה התהליך שייעשה. ככה המערכות מתוכנתות וככה הן עובדות. אנחנו נוודא. ככל שיהיו מקרים פרטניים אנחנו נשמח לקבל אותם ולבדוק אותם, אבל ככה המערכות עובדות. זה הוראות החוק ואנחנו פועלים בהתאם להוראות החוק ולא צריך להיות שינוי גם בעניין הזה.
היו"ר עודד פורר
תודה.
לבנה עזרא
אנחנו רק רוצים להסיר את החשש מבין החברים פה, שהסיכוי הפנסיה נלקחת בחשבון לעניין השלמת הכנסה הוא כל כך קטן מכיוון שסכום הפנסיה שמותר אדם להרוויח גם בארץ וגם בחו"ל הוא עולה בהרבה מאוד מסכומי הפנסיה שהם מקבלים. אם זה 128 דולר בממוצע דרך הפנסיה - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לפעמים זה יכול להגיע גם ל-1,000 שקל ברבעון ואם אנחנו מדברים על שלושה רבעונים, אז אנחנו יכולים להגיע לסכום רטרואקטיבי כמעט 3,000 שקל וזה כבר כן פוגע בהשלמת הכנסה.
לבנה עזרא
לא, זה עדיין לא פוגע.
היו"ר עודד פורר
היא אמרה שהם יפרסו את זה.
לבנה עזרא
הוא ייפרס אחורה. זה עדיין לא יפגע בהם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רק שתהיו מודעים, שלא ייווצר מצב שאנשים יפנו אלינו כי הם אחר כך יפנו לוועדה ולח"כים ואז זה יהיה פשוט סתם עבודה כפולה.
לבנה עזרא
הביטוח הלאומי בשגרה שלו נוהג לצמצם כמה שפחות את הפגיעה באזרחים והוא יעשה את זה גם במקרה הזה.
היו"ר עודד פורר
אני לא הייתי חותם על זה.

חבר הכנסת אלקין.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
תודה רבה אדוני היושב-ראש. חשוב מאוד שיזמת את הדיון הזה כי זה באמת בעיה שמטרידה הרבה מאוד אזרחים. אני חושב שבסיפור של הביטוח הלאומי אנחנו נתפסנו לסוגיה פחות חשובה של הדיסריגרד. גם אם יהיה החזר למי שהורידו לו שלא בצדק דיסריגרד, ברגע שהפנסיה תחזור, אז ייקחו חזרה, לכן זה סוגיה שפחות מטרידה אותי כאן. חשוב להיות הוגן עם אנשים וכל עוד שהם לא מקבלים כסף, אין סיבה להוריד, אבל היות וכולנו מקווים וגם שמים לעצמנו את המטרה שכל הכסף יחזור רטרואקטיבית, אז הסיפור של הדיסריגרד כרגע - - -
היו"ר עודד פורר
לא נעים לומר, חבר הכנסת אלקין, חלק מהאנשים, אני לא יודע כמה יש להם. בדיוק דיברנו על זה, גם מבחינת תהליכים.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
יותר מטריד אותי אם כבר בסוגיית דיסריגרד זה הסוגיה שעלתה פה, מה יקרה בתשלום חד פעמי כשהכסף יחזור, בסופו של דבר שזה לא יגרום לתקלות.

השאלות המרכזיות בדיון הזה הן בעיניי שלוש, שתיים קשורות למי שמקבל מכוח האמנה דרך ביטוח לאומי. לא שמעתי פה - - -
היו"ר עודד פורר
על משרד האוצר, כן.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
עוד לפני ההסדר של השיפוי של האוצר, מה הפתרון המערכתי לטווח ארוך? האוצר יגיד כן רוצה, לא רוצה, אבל בסוף צריכים לפתור את זה. הרי אין סיבה שמדינת ישראל לא תמצא דרך לקבל את הכסף הזה ולחלק אותו לזוכים, אם סך הכול תשלום פנסיות אישיות הוא כן מוחרג מהסנקציות. זה נכון שיש שיפוי כי אין סיבה שאנשים יחכו לפתרון, אבל במקביל לא שמעתי פה מילה על פתרון עומק לסוגיה הזאת של אלה שכן מקבלים דרך ביטוח לאומי, וזה כמות גדולה של אנשים, בערך 50% נדמה לי, משהו כזה. זאת שאלה אחת.

השאלה השנייה זה כמובן הפיצוי. האם משרד האוצר בהרכבו הנוכחי עדיין עומד מאחורי הנכונות הזאת?
היו"ר עודד פורר
בוא נשאל אותם.
דניאל בלנגה
אני מאגף תקציבים.
היו"ר עודד פורר
אנחנו נגיע לתקציב ואנחנו נבחן את הסוגיה הזאת במסגרת דיוני התקציב. זאת התשובה?
דניאל בלנגה
לא, אולי חלק מהתשובה. משיחות שעשינו עם ביטוח לאומי, בגלל שההסכם לפי סעיף 9 בינינו לבין הביטוח הלאומי כדי לשפות ולשלם בעצם מקדמות על הפנסיות האלה נתקע בוועדת ההסכמות, בעצם צריך לעשות את כל התהליך מחדש.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל אין עכשיו ועדת הסכמות.
דניאל בלנגה
נכון, אבל ממה שהבנתי - - -
היו"ר עודד פורר
אפשר לעשות קופי פייסט לבדיקה שהעברתם לעבודה ורווחה ולהעביר אותה. רק להחתים את השר, נכון?
דניאל בלנגה
נכון מאוד.
היו"ר עודד פורר
פניתם אליו?
דניאל בלנגה
פנינו לשר, הצגנו בפניו את הסוגיה. בעצם אמרנו שהממשלה הקודמת החליטה על רבעון אחד, שזה בעצם הרבעון השני של שנת 2022, שזה הרבעון הראשון שבו הם הפסיקו לקבל את הפנסיות, והוחלט כרגע לקדם את התקנות בעבור הרבעון ההוא.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הרי כבר הצטברו כמה רבעונים מאז.
דניאל בלנגה
מה שסוכם בזמנו אז, זה תשלום בעבור הרבעון השני עם אופציה - - -
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
מה ההיגיון?
דניאל בלנגה
כי לא ידענו עדיין מה הולך להיות ואיך יתפתח - - -
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אבל עכשיו אנחנו יודעים מה הלך להיות.
דניאל בלנגה
נכון, אז כרגע מה שהוחלט זה לקדם את זה בעבור הרבעון השני של שנת 2022, לשלם את המקדמות ובמקביל לבחון. יש גם צורך בלהקצות מקור תקציבי חדש לגבי הרבעונים האחרים, ולבחון את זה במקביל ולראות איך אנחנו יכולים לעשות.
היו"ר עודד פורר
קודם כל מדובר על הרבעון הראשון והשני.
דניאל בלנגה
זה השני והשלישי אבל השלישי, לא הוקצה בעבורו מקור תקציבי. זה רק היה אופציה לעשות את זה בלי לחזור בחזרה לוועדה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אז תביאו בקשה לוועדת הכספים ונדאג לזה.
היו"ר עודד פורר
מה אמר השר כשפניתם אליו?
דניאל בלנגה
מה שאמרתי, לקדם את זה עבור הרבעון השני, ובמקביל אנחנו בוחנים האם לשלם ברבעונים האחרים.
היו"ר עודד פורר
מתי תעבור הבקשה לרבעון השני?
דניאל בלנגה
אני לא יודע אבל אנחנו נשתדל שזה יבוא בהקדם.
היו"ר עודד פורר
אתם צריכים עזרה בניסוח?
דניאל בלנגה
לא.
היו"ר עודד פורר
לא מסובך. יש מכתב קיים, תעבירו אותו. אחר כך תעברו על הרבעון הבא.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כעיקרון אנחנו כבר היינו צריכים להגיע אפילו לרבעון הרביעי.
היו"ר עודד פורר
כן, הרביעי כבר.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
סוגיה שלישית, אדוני היושב-ראש, כאן אנחנו רואים שאנחנו תקועים. לצערי משרד האוצר לא יזם את הפעולה הזאת בזמן הנכון וגם בהיקף. בעיניי, אני לא רואה שום סיבה לעשות את זה אך ורק עבור רבעון אחד כשכבר הצטברו שלושה רבעונים. תיכף כבר יהיה רבעון רביעי.

סוגיה שלישית זה כמובן כל הסוגיה של הפנסיות האישיות, מה שנקרא, דרך הבנקים. אני מאוד מקווה שלמשל האופטימיות של בנק לאומי היא נכונה וגם כל שאר הבנקים, ושבאמת תוך כמה שבועות המסלולים לפחות של אירו יעבדו בכל הבנקים, ואז תהיה כאן סוגיה שגם כאן אני חושב שצריך לפעול מול הרשויות ברוסיה, שבאמת המסלול האירו יעבוד עבור כולם.
היו"ר עודד פורר
ברור. תודה רבה.

חבר הכנסת בליאק.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב-ראש. אני קודם כל רוצה לשבח את רדיו רקע שהם כמובן חלק מכאן 11.
היו"ר עודד פורר
באמת יישר כוח.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אפרופו כוונת הממשלה לסגור אותם, אז אני חושב שהם הוכיחו למה ההחלטה הזאת - - -
היו"ר עודד פורר
יכול להיות שמבחינת הממשלה זאת הסיבה שצריך לסגור אותם.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
יכול להיות בהחלט.

האירוע הזה של הפנסיות מלווה אותנו הרבה מאוד חודשים. גם ההורים שלי, אגב, בתוך האירוע. יש להם חשבון בבנק לאומי ולא הצליחו לקבל את הפנסיות מחודש מרץ 2022.

אני חושב שבעיקר מה שחסר בסיפור הזה זה הגוף המתכלל. אני לא יודע מי זה צריך להיות, כנראה משרד העלייה והקליטה, אולי מישהו אחר שיהיה בקשר גם עם ממשלת רוסיה וגם עם משרד האוצר וגם עם הבנקים וגם עם המפקח על הבנקים וגם עם ביטוח לאומי, שבאמת ינהל את האירוע, יתכלל את האירוע. בסופו של דבר זה גם ייתן את הוודאות לאנשים כי האנשים חיים היום בחוסר ודאות ומנסים למצוא כל מיני פתרונות, ופונים לכל מיני גופים שגובים מהם כסף על פתיחת חשבונות וכתיבת מכתבים. תמיד הגופים האלה הם פתאום צצים כמו פטריות אחרי הגשם.
היו"ר עודד פורר
גם עורכי דין צריכים להתפרנס.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני מציע למשרד האוצר באמת להתקדם גם מעבר לרבעון השני של השנה הקודמת. אמנם הכנסת הקודמת התפזרה בתוך הרבעון השני אבל החיים ממשיכים. אנשים צריכים את הכסף ואנחנו כבר בפתח של הרבעון השני של שנת 2023. אם אתם צריכים מקור תקציבי, אז אתם יודעים שאנחנו בוועדת הכספים יודעים למצוא אותו וגם אתם יודעים למצוא אותו, אז בואו נתגייס ביחד ונמצא.
היו"ר עודד פורר
יכול להיות שיגיעו פניות לוועדת הכספים שצריך להתחיל לעכב אותם כדי שימצאו מקור. זה עוזר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אנחנו נדאג גם לזה.
היו"ר עודד פורר
זה בדרך כלל עוזר למצוא מקורות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
כן, אז בואו נתקדם כי יש פה אנשים שבאמת צריכים את הכסף ומחכים הרבה מאוד זמן. המשימה שלנו לפתור את הבעיה. תודה.
היו"ר עודד פורר
תודה. חבר הכנסת סובה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה לך אדוני היושב-ראש על הדיון. אני מצטרף לברכות ומשבח את רדיו רקע. אני חושב שרדיו רקע זה רשת קליטת עלייה וזה תפקידו של רדיו רקע, לדאוג לנושאים שקשורים לעלייה, עולים. טוב שכך הם עושים. את יאנה אני מכיר שנים. את עושה עבודה באמת מצוינת.
יאנה בריסקמן
תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני גם אתן פה טיפ לנציגים, להנהלה של הביטוח הלאומי. תאמינו לי, לפעמים יותר חשוב לכם לתת תשובה מהירה ומדויקת לרדיו רקע מאשר לוועדות הכנסת, כי רוב הציבור נחשף יותר לפעילות של רדיו רקע ולתוכן שידורים מאשר לוועדות הכנסת או לקישור באתר של הביטוח הלאומי. תפתרו הרבה בעיות שיהיה באמת אינטראקציה ושיתוף פעולה בלי האשמות, אתם מחפשים, לא מחפשים. סך הכול כולנו משרתים את הציבור וטוב שכך אתם תעשו.

אני בהחלט מודאג. מעבר ל-17,000 איש יש עוד מספר אנשים שמקבלים פנסיה לחשבונות ברוסיה ואז הם לא יכולים להעביר את הכסף מחשבון לחשבון. זאת בעיה כי בעצם אף אחד לא מכיר בסוגיה הזאת כי מתייחסים אוטומטית לניסיון של להעביר כספים. יש כאלה שמחזיקים חשבונות ברוסיה או שיש להם קרובי משפחה. יש כאלה שעושים העברה פיזית, כלומר מושכים כסף ואיכשהו באים, מעבירים.

מאחר ומדובר באמת בסכומים לא גדולים, אני חושב שזה קצת יותר מ-28 דולר, כי לפחות מהפניות שאנחנו קיבלנו ואני קיבלתי ולשכתי - - -
היו"ר עודד פורר
28 דולר זה הממוצע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בסדר, ממוצע. פחות או יותר מדובר על 700–800 שקל ברבעון. זה סכומים שאני נתקלתי. בדרך כלל אלה אנשים שעבדו מעל 30 שנה. אגב, הפנסיה שם מתעדכנת, אז יכול להיות שגם הם יקבלו קצת עדכון כי ברובלים הם הוסיפו שם.

כן אנחנו צריכים לעקוב אחרי דבר כזה כי חלק מהאנשים שנכנסים וכלולים באמנה כפי שציינת, אין להם פתרון ואנחנו צריכים לבדוק. שוב, אני מודה לכל המשתתפים בדיון. זה חשוב לנו. אנחנו נמשיך לעקוב גם.
לבנה עזרא
ברשותכם, אפשר להגיד רק משפט שגם הדוברת פה ביקשה שאנחנו נדגיש את זה? המוסד לביטוח לאומי בקשר ישיר עם רדיו רקע ונותן באמת שירות מעולה ומענה לכל פנייה ופנייה שהגיעה למוסד לביטוח לאומי.
היו"ר עודד פורר
תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
סגרנו גם את הפינה הזאת.
היו"ר עודד פורר
תודה. משרד הקליטה, יש לך נתונים?
אריק אוזן
כן, קיבלתי ממנהלת תחום פניות הציבור במשרד. לא התקבלו פניות במשרד בסוגיה הזאת. הרבה מאוד פניות בתחומים אחרים התקבלו, במיוחד לאחר העלייה האחרונה, אבל בנושא הזה לא היו פניות.
שלומית אבינח
1,200 איש - - -
היו"ר עודד פורר
אני חייב לומר, 1,200 איש שעלו ולא מקבלים פנסיה בגלל הסיפור הזה. מציע למשרד הקליטה לבדוק את עצמו, א', למה לא פונים? דיברתי על זה בדיון הקודם גם. אם אני משרד הקליטה ולא פונים אליי בנושא הזה, אני בודק טוב טוב טוב איך הציבור תופס אותי כמשרד שנותן לו שירות או כמשרד שאמור לטפל בזה, בסוגיה שהיא סוגיה שכואבת לאנשים, כואבת להם בכיס.
אריק אוזן
כמו שכבוד היושב-ראש אמר מקודם, רוב האוכלוסייה יודעת שהיא כבר לא בתחום הזכאות של המשרד והיא יודעת שמשרד הקליטה לא היה בשרשרת העברות הכספים. אני מאמין שזה גם חלק מהתשובה. בכל מקרה ביקשתי שיעמיקו קצת לבדוק את כל הערוצים.
היו"ר עודד פורר
אחד, המשרד היה צריך לעשות פה משהו יזום גם לפחות אל מול ממונה הקליטה ברשויות המקומיות. שניים, עדיין יש, לפחות לפי מה שאומרת מנהלת הוועדה, 1,200 שעלו בגל האחרון שהם רלוונטיים לעניין. אחד לא פנה?
יאנה בריסקמן
אני רוצה רק לחדד שאנחנו כן מקבלים מענה מביטוח לאומי כמערכת רדיו רקע.
היו"ר עודד פורר
מערכת היחסים ביניכם ברורה, היא מצוינת.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אגב, הישראלים שחיים ברוסיה, איך הם מקבלים את הקצבה של ביטוח לאומי? יש כאלה לא הרבה ביחס לעולים כאן, אבל איך הם מקבלים?
לבנה עזרא
הישראלים שמקבלים, הם מקבלים את התשלום לחשבון הבנק שאותו הם נתנו.
היו"ר עודד פורר
כאן בארץ?
לבנה עזרא
יש גם כאלה שמקבלים ברוסיה. באותם מצבים שהייתה בעיה כי החשבון שלהם היה מוגבל, אנחנו שלחנו לכולם מכתבים וביקשנו מהם שישנו את חשבון הבנק על מנת שנוכל להעביר להם את הכסף, וכולם שינו את החשבונות, כך שאין לנו בעיה בהעברה של הכספים.
היו"ר עודד פורר
אני רוצה לסכם את החלק הזה של הדיון כדי שנוכל להספיק גם לגבי הנושא השני של העברת רכוש ופתיחת חשבונות בנק לעולים.

ראשית, אני רוצה להודות לכל הגורמים שנוגעים בדבר ועוסקים בזה ובאמת עושים עבודה חשובה כדי למצוא פתרון לבעיה מאוד מאוד מורכבת, משרד החוץ, עבור לבנק ישראל ומשרדי הממשלה השונים. אני לא רוצה להזכיר עכשיו את כולם כדי לא לפספס אף אחד שייפגע, אבל באמת כל מי שלקח חלק. הפעילות הזו היא קריטית, היא חשובה. מדובר לא בהרבה כסף ברמת המדינה, אבל בהמון כסף עבור אותם מקבלי פנסיות. עבורם הכמה מאות שקלים האלה הם משמעותיים ודרמטיים גם מבחינת הצורך שלהם בזה.

כדי לפשט את התהליכים וכדי גם להגיע לכולם עם המידע הרלוונטי כדי שיעשו את הפעולות שיוכלו להקל עליהם לקבל כסף, אני מבקש, אחד, להכין פנייה לממלאת מקום מנכ"ל ביטוח לאומי ולבקש ממנה את הדברים הבאים: אחד, לוודא שלא שוללים קצבת הבטחת הכנסה על תשלום פנסיה רטרואקטיבית. שניים, לייצר פנייה אקטיבית למקבלי פנסיות. ככל שביטוח לאומי יודע להגיע למקבלי פנסיות, להגיד להם שככל שהם לא קיבלו פנסיה, שישימו לב, אחד, שלא צריכים לנכות להם. הם לא צריכים לסבול מהדיסריגרד. שניים, שיפנו לבנק הרלוונטי כדי לבקש את העברת הכספים באירו. ביטוח לאומי הוא היחיד שיכול לפנות למקבלי הפנסיות האלה באופן גורף. מי שהפנייה הזאת לא תהיה רלוונטית אליו, אז הוא יזרוק את המכתב לפח, אבל מי שהיא רלוונטית אליו, כמובן שהמכתב צריך לצאת גם בשפה הרוסית, יקרא אותו טוב טוב.
קריאה
ומי שמקבל את הכסף מביטוח לאומי עצמו?
היו"ר עודד פורר
תיכף נגיע לזה.

אני מבקש לפנות לשר האוצר לוודא שבאופן מיידי יעביר פנייה מחודשת לוועדת העבודה והרווחה לגבי תשלום לביטוח לאומי על רבעון 2 כדי שביטוח לאומי יוכל לשלם את רבעון 2 לזכאי הביטוח הלאומי שרלוונטיים כאן.

במקביל, לייצר תוך זמן קצר פתרון לשאר התקופה שברור לחלוטין שגם היא בבעיה. גם כאן אנחנו מדברים על סכומים תקציביים מאוד מאוד לא משמעותיים גם מבחינת האוצר. אני מבקש בפנייה לשר האוצר לכתוב שככל שהוא לא מוצא מקור תקציבי, אני אשמח להצביע לו על מקורות תקציביים אלטרנטיביים לטובת הסיפור הזה.

בנוסף, אבקש משר האוצר למנות גורם בכיר במשרד האוצר, בין אם זה מיועציו ובין אם זה מהעובדים הבכירים של משרד האוצר שיהיה הגורם המתכלל של האירוע בין כל משרדי הממשלה. זה אירוע שרק משרד האוצר יכול לתכלל אותו ולייצר פה את השיח הנדרש הזה יחד עם בנק ישראל, עם משרד החוץ, ביטוח לאומי והפיקוח על הבנקים.

אני מבקש, מה שסיכמנו בסיכום פגישה בינינו, את הכנס לממוני הקליטה ולמלווי הקליטה, לפרויקטורים, אלה שלא פוטרו ועדיין מכהנים כדי להסביר להם מה להדריך את האוכלוסייה הזאת שפונה אליהם על מנת שהם ידעו את כל הזכויות שלהם. זה נכון גם לגבי הדברים שנדבר עליהם בדיון שתיכף נתחיל אותו. עד כאן.

ב-13:20 נתחיל את הדיון הבא.


הישיבה ננעלה בשעה 13:14.

קוד המקור של הנתונים