ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 17/01/2023

הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023, הצעת החלטת משכורת נשיא המדינה(הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג– 2023, החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית(הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג– 2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת ה-25

הכנסת



2
ועדת הכספים
17/01/2023


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 33
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ד בטבת התשפ"ג (17 בינואר 2023), שעה 14:30
סדר היום
1. הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023
2. הצעת החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023
3. החלטת משכורת נושאי משרד שיפוטית (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
אלי דלל
אימאן ח'טיב יאסין
חברי הכנסת
אופיר כץ
חנוך מילבצקי
משה סולומון
חמד עמאר
אליהו רביבו
מוזמנים
לינא סאלם - רפרנטית ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מיכאל שפיצר - מנהל בתי המשפט

מיכאל שפירא - סמנכ"ל תכנון אסטרטגיה ותקציבים, הנהלת בתי המשפט

חנית אברהם בכר - עו"ד, הנהלת בתי המשפט

מיכל נעים דיבנר - שופטת במינוי בפועל בבית הדין הארצי לעבודה

מאיר כהנא - אב"ד אשקלון, יו"ר נציגות הדיינים הארצית

יאיר רביבו - ראש עיריית לוד

יהודה גוטמן - בתי הדין הרבניים

ירון לוי - יו"ר נציגות שופטי ישראל
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
תמר בנתורה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.


הצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023 הצעת החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023. החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023
היו"ר משה גפני
אנחנו עוסקים עכשיו בהצעת החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה ועדכון השכר), בהצעת החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה ועדכון השכר), ובהחלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה ועדכון השכר). הוזמנתי לישיבה אצל יושב ראש הכנסת שהתקיימה בימים האחרונים, כשעל הפרק היה העדכון של שכר חברי הכנסת. שכר חברי הכנסת נדון ומוחלט בוועדת הכנסת, ואילו שכר נושאי משרה, שזה גם שרים, גם סגני שרים וגם נושאי משרה שיפוטית, נדון בוועדת הכספים. ההצעה באותה ישיבה הייתה להקים ועדה ציבורית בנוגע לשכר חברי הכנסת, זאת כדי שחברי הכנסת לא יחליטו בעצמם. הוועדה הזאת, שהיא ועדת יובל אלבשן, באה עם הצעה שבמקום שהשכר יעלה ב-12.5%, שזה מה שהיה צריך להיות בגלל שהיו כמה שנים בקורונה שלא קיבלו העלאה בשכר, זה יעלה ב-5.1% בלבד. אני סברתי, וכך גם הייתה ההחלטה באותה ישיבה, שאנחנו נעשה את אותו דבר גם לגבי שכר השרים, השופטים ונשיא המדינה.

נראה לי מחוסר כל היגיון שהכל בהחלטות אנכרוניסטיות. צריך לקבל החלטה על מה יש תוספת, על מה אין תוספת. אני לא חושב שצריך שיהיה הבדל בין חברי הכנסת לבין השרים. אני חושב גם שהפיצול הזה של הדיונים הנפרדים זה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת. גם לא יכול להיות מצב כזה שבסופו של דבר נשיאת בית המשפט העליון, אם מקבלים את התוספת של ה-12.5%, תקבל מאה עשרים ומשהו - -
אלי דלל (הליכוד)
פי 2 מראש ממשלה.
היו"ר משה גפני
למעלה מ-120,000 שקל משכורת לחודש, בעוד שראש הממשלה מקבל 56,000.
מיכאל שפיצר
נשיאת בית המשפט העליון נמצאת למעלה מ-30 שנה במערכת, לכן היא גם מקבלת תוספת ותק.
היו"ר משה גפני
הרבה פעמים כשיש העלאה לחברי הכנסת אני מוותר על העלאה לגביי. אני 34 שנים בכנסת מקבל את אותה משכורת. למה נשיאת בית המשפט העליון מקבלת על הוותק ואני לא? לא שאני מבקש את זה או רוצה את זה, אבל מי החליט שהשופטים מקבלים ותק וחברי הכנסת לא מקבלים ותק? מי החליט על כל מיני הטבות שיש שם ואין כאן, או שיש כאן ואין שם? מי קבע את הדבר הזה? מתי הוחלט שזה מוצמד לשכר הממוצע במשק? צריך לקיים דיון על למה מוצמד השכר של חברי הכנסת, השכר של השופטים והשכר של ראש הממשלה. למה אנחנו לא מקבלים הבראה והשופטים כן מקבלים?
מיכאל שפיצר
הם לא מקבלים.
היו"ר משה גפני
אני אפילו לא יודע שהם לא מקבלים. התוכנה הזאת היא בלתי מתקבלת על הדעת. יכול להיות שלשופטים מגיע יותר משכורת, יכול להיות שמגיע להם דמי הבראה, אבל צריך שזה יהיה מקשה אחת. לא יכולה להיות אפליה, אלא אם כן באים ואומרים שזאת עבודה שונה מהעבודה ההיא. כולנו נושאי משרה, אף על פי שחברי הכנסת הם נבחרים והשופטים לא נבחרים. ההצעה שעומדת על הפרק היא להיות צמודים להקפאת השכר של חברי הכנסת גם בנוגע לשרים, לסגני השרים, לשופטים ולנושאי משרה. אני אומר לך, אדוני יושב ראש ועדת הכנסת, אנחנו צריכים לקבל החלטה על איך אנחנו נכנסים למסלול נורמאלי, על איך אחת ולתמיד אנחנו מסדירים את הנושא של המשכורת, כי אנחנו נראים לא טוב. אנחנו אחראים על השכר של השרים ושל סגני השרים, על השכר של השופטים, על השכר של נושאי המשרה. בבקשה, אדוני יושב ראש ועדת הכנסת.
אופיר כץ (הליכוד)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. כמו שאמרת, ברגע שהביאו לי את ההמלצה התחלתי ללמוד ולא כל כך הצלחתי כי כל דבר נמצא במקום אחר, בוועדה אחרת, במשרד אחר. הכל מאוד מאוד פרוע, לא מוסדר. נראה כאילו כל פעם לקראת סוף שנה זה עיקר העיסוק, שזה לא אמור להיות ככה. הגיע הזמן שנסדיר את זה, ניכנס לעומק, נעשה מסלול אחד, ברור וקבוע. סיימתי את הדיון אצלי בוועדה בכך שפניתי לחברי הכנסת שנכחו לגבי כך שנעשה את זה ביחד עם הוועדה הציבורית. אני אשמח שגם אתה תהיה שותף לדיונים האלה, אדוני היושב ראש, כי אני מניח שעם הוותק שציינת עסקת לא פעם בהחלטות האלו. הניסיון שלך חשוב, הוא יתרום לנו המון.

עכשיו לגבי הקיצוץ שהונח לפתחנו. זה נכון שהקפיאו לנו בגלל המצב, בגלל הקורונה, ועכשיו כשזה הגיע זה הגיע כמספר גבוה מידי. אנחנו לא יכולים להתעלם ממה שקורה עם הציבור, אנחנו לא יכולים להיות מנותקים מיוקר המחייה, ממחירי הדירות, מזה שבסופר הכל יותר יקר, לכן לבוא ולאשר לעצמנו העלאה של 12.5% זה באמת דבר שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, אנחנו צריכים לאמץ את המלצת הוועדה. יחד עם זאת, חבר הכנסת ינון אזולאי דיבר מדם ליבו על העבודה הקשה של חברי הכנסת. הוא יכול לדבר מדם ליבו, כי הוא דוגמה ומופת לנבחר ציבור שמשקיע כל כך הרבה זמן, אנרגיה, נמצא פה, קשוב, ואני שומע את השיחות שלו עם אזרחים שפונים אליו. יש לו את הזכות לטעון על העבודה הקשה שהוא עושה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אופיר, אני דיברתי עליך, על העבודה הקשה שאתה עושה. עכשיו אתה מפנה את זה אלי.
אופיר כץ (הליכוד)
זה לא נעים כל הזמן הדיון הזה על כן מעלים לח"כים או לא מעלים. תמיד אנחנו מוצגים באור שלילי בעניין הזה, לא משנה איזו החלטה נקבל. לשמחתי גם חברי הוועדה קיבלו את ההמלצה על קיצוץ של 7.4%. אני רוצה שהיועצת המשפטית לכנסת שעסקה בזה רבות תוביל את הנושא הזה איתנו, חברי הכנסת, ועם הוועדה. נלמד את זה יותר לעומק, נקבל המלצות, ונסדר את זה אחת ולתמיד.
אלי דלל (הליכוד)
יש עיוותים גדולים בנושא של השכר. צריך להבין שחברי כנסת לא נולדו חברי כנסת. יש כאלה שהיו עצמאיים והרוויחו פי 2 ופי 3, ויש כאלה שהיו בפקידות בכירה כזאת או אחרת. כשנכנסתי לשירות הציבורי הייתי צריך לרדת בשכר שלי כמעט בחצי, ובכל זאת נכנסתי כי זאת השליחות שלי. יש לי ותק של 24 שנים כסגן ראש עיר, אבל זה לא בא לידי ביטוי בכנסת, אני מקבל הכל מהתחלה. קשה לי מאוד לראות שמנהל בית חולים מקבל פי 2 או פי 3 מראש ממשלה, זה לא הגיוני. אותו דבר שופטים. זה נכון שיש ותק וכך הלאה, אבל זה עיוות לדעתי. לי אין בעיה שכל הנושא של הצבא והמשטרה יהיה בצד כי אלה כוחות ביטחון, אבל בנוגע לשכר של חברי כנסת, שרים, ראש ממשלה, נשיא, שופטים צריך להיות פה איזה שהוא משהו של צדק, שוויון, לא עיוות. אני חושב שזה לא הגיוני שחבר כנסת שנמצא פה 30 שנה מקבל כמו חבר כנסת חדש. צריך למצוא את הנוסחה כדי שלא יהיו פה עיוותים. לי לא נוח לשבת פה ולקבוע את השכר שלי, של חברי הכנסת האחרים, של ראש הממשלה, של השופטים, אבל יש פה עיוות גדול מאוד. יש לא מעט חברי כנסת שמגיעים מהשוק הפרטי, שסגרו עסקים, שסגרו לשכות - איפה זה בא לידי ביטוי? ברור שזה לא בא לידי ביטוי.
היו"ר משה גפני
אני לא הצעתי להעלות את השכר לחברי הכנסת, רק שאלתי מי קבע את ההבדלים בין השופטים לחברי הכנסת והשרים.
אלי דלל (הליכוד)
אני לא מדבר על להעלות, אני מדבר על הקיצוץ בקטע הזה.
היו"ר משה גפני
ינון, בקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אופיר דיבר ואמר את מה שאמרתי בוועדת הכנסת ואני לא אחזור על זה, אבל אני חושב שאנחנו, חברי כנסת, באמת עובדים, ואתה יודע, הרב גפני, כמה עבדנו פה בשנת אופוזיציה, עם כל הקשיים. אני לא בא לדבר עוד פעם על שכר חברי הכנסת, כי דיברנו על זה ואת הדעה שלי אמרתי, אבל אני אדבר לגבי שאר נושאי המשרה. אני לא מבקש לקצץ בשכר של נשיאת בית המשפט העליון, בשכר של 97,000 שקל.
היו"ר משה גפני
אתה מדבר על לפני העלאה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כן. מה קורה? בסופו של דבר באים אלינו, חברי הכנסת, ומפנים את הזרקורים עלינו, על זה שאנחנו מרוויחים 45,000 ברוטו, אולי 20,000 שקל בנטו. כל הציבור יודע שחבר כנסת מרוויח 45,000 שקל. כשהבן שלי הולך לתלמוד תורה, אומרים לו: אבא שלך מיליונר, הוא מרוויח 45,000 שקל. אני רוצה להצמיד אותנו לשופטים. לא יכול להיות, הרב גפני, שאתה יושב פה 30 שנה עם אותה משכורת פחות או יותר. אתה יכול להגיד שאתה לא רוצה, הכל בסדר. אני לא מדבר עליך ספציפית, הרב גפני, אבל יש עוד חברי כנסת כמוך. אפשר לחשב ותק על כל שלוש שנים או על כל ארבע שנים. אנחנו, השרים וסגני השרים באים לפה ומוסרים את נפשנו בשביל הציבור, זה התפקיד שלנו. אני לא בורח מהדבר הזה, מהעבדות הזאת אני לא בורח, אבל יש פה עוולות שצריך לתקן. תמיד הזרקורים מופנים אלינו כאילו אנחנו גנבים.

במה שמביאים לנו פה יש גם את שכר הדיינים. למה הרב הראשי לישראל, שהוא גם נשיא בית הדין הרבני הגדול, מקבל 44,000 שקל, 45,000 שקל? למה הוא מקבל פחות מנשיאת בית המשפט העליון? הרי זה חופף אחד לשני. למה רב שמכהן כראש אבות בתי הדין מרוויח 37,350 וראש אבות בתי הדין שמכהן גם כרב עיר מרוויח 34,291?
היו"ר משה גפני
למה?
מאיר כהנא
המספרים שאמרת הם לא מדויקים.
ינון אזולאי (ש"ס)
המספרים הם של שנת 2020. תן לנו את המספרים המדויקים.
היו"ר משה גפני
למה הוא משתכר פחות?
מאיר כהנא
הוא משתכר פחות בגלל הוותק.
ינון אזולאי (ש"ס)
איך יכול להיות שרב עיר שהוא לא ראש אבות בתי הדין מקבל יותר מאשר רב עיר שהוא גם ראש אבות בתי הדין?
מאיר כהנא
בהחלטת המשכורת של נושאי משרה שיפוטית שוועדת הכספים חתומה עליה מדובר על שכר זהה. ההבדלים האישיים נובעים, כנראה, מוותק וממרכיבי שכר נוספים שאני לא יודע לומר אותם.
ינון אזולאי (ש"ס)
יכול להיות שצריך להשוות.
מאיר כהנא
נכון.
היו"ר משה גפני
ראש אבות בתי דין המכהן כרב של עיר מקבל 36,000, ראש אבות בתי דין שאינו מכהן כרב של עיר מקבל 39,429 שקל. למה אם הוא גם מכהן כרב עיר הוא מקבל פחות מאשר אם הוא לא מכהן כרב עיר? אני הולך לחתום על כך שמי שעובד יותר מקבל פחות, מי שעובד פחות מקבל יותר. זה בסדר? על זה אני אחתום?
מאיר כהנא
אנחנו כרגע מייצגים את הדיינים בסוגיה שנדונה פה. אני לא יודע להגיד על השכר של כל הדיינים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה גם נדון פה, זה גם נגזרת של זה.
מאיר כהנא
ודאי, הכל נגזרת של זה.
היו"ר משה גפני
אנחנו אמורים לקבל החלטה על מה שאמרתי עכשיו. חבר הכנסת משה סולומון, בקשה.
משה סולומון (הציונות הדתית)
הייתי השבוע בוועדת חינוך כשהיא דנה על השכר של מורה באולפן לעברית, על כך שהוא מאוד נמוך, והייתי בוועדת העבודה והרווחה שדנה גם בסוגיה של שכר נמוך. אני מבין שיש העלאה מסוימת לנבחרי ציבור כדי לייצר עבודה רציפה, ואני גם מברך על ההורדה מ12.5% ל-5.1% שמראה איזו שהיא סולידריות כלפי מה שקורה בחוץ, אבל כאות של סולידריות יותר רחבה אני מציע לעדכן את השכר באחוז אחד בלבד. צריך לזכור שהשכר הממוצע במשק הוא 11,880 וששכר המינימום הוא 5,300.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה מציע לעדכן באחוז אחד לחברי הכנסת?
משה סולומון (הציונות הדתית)
כן.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אבל כבר הצבעתם על עדכון של 5.1% לחברי כנסת. אתה רוצה שתהיה פה איפה ואיפה? אם באים לעדכן שכר, אז או שמעדכנים לכולם אותו דבר, או שמורידים לכולם אותו דבר. אם אתה רוצה להוריד לשופטים ולנושאי משרה, בוא נוריד גם לחברי כנסת.
אופיר כץ (הליכוד)
טוב שאתה נמצא בדיון הזה, כי בדיון אצלי בוועדה לא היה חבר אופוזיציה אחד.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני לא חבר אצלך בוועדה, אני חבר בוועדת הכספים.
אופיר כץ (הליכוד)
אני לא מאשים אותך באופן אישי, אני רק אומר שחבל שלא היה נציג אופוזיציה אחד בוועדה אצלי.
משה סולומון (הציונות הדתית)
כצעד של סולידריות אני מציע אחוז אחד, לא 5.1%.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת יצחק פינדרוס, בקשה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כמה עלה השכר הממוצע מ-2020 עד היום?
היו"ר משה גפני
12.5%.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אופיר, טענת ששכר הדירה עלה וגם המחירים בסופר עלו, אבל גם השכר הממוצע עלה.
אופיר כץ (הליכוד)
הטיעון שלי הוא שכנבחרי ציבור אנחנו לא יכולים כשהכל עולה לציבור להעלות לנו את השכר ב-12.5%. אי אפשר לנתק אותנו מהציבור.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם גם השכר הממוצע במשק עלה, גם עלויות המחייה וגם הכנסות המדינה, למה צריך לקצץ בשכר?
אופיר כץ (הליכוד)
כי הכל עולה יותר יקר, כי לציבור יותר קשה. אני לא יכול לבוא ולהעלות לנו, חברי הכנסת, ב-12.5%.
משה סולומון (הציונות הדתית)
העניין הוא נקודת המוצא. נקודת המוצא משמעותית מאוד. זה אכן עלה, אבל הסכום אצל רוב הציבור הוא נמוך יותר משמעותית.
היו"ר משה גפני
בוא נצא לשוק ונשאל את האנשים שאין להם לקנות אוכל לילדים שלהם רק בגלל שהממשלה הקודמת העלתה את יוקר המחייה. אימאן, בקשה.


אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

הייתי רוצה שהדיון כאן יהיה על העלאת שכר המינימום, לא על העלאת שכר הבכירים, אבל אנחנו לא מדברים כאן על העלאה, אנחנו מדברים על עדכון. אנחנו, חברי הכנסת, באים לכאן כשליחות, אבל גם אנחנו צריכים לחיות.
אופיר כץ (הליכוד)
זה קיצוץ בעדכון.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

מדובר בפגיעה בשכר, כי היה אמור להיות עדכון שלא מתקיים בגלל מציאות מאוד קשה. כשאנחנו מדברים על כל מיני משרות בכירות, אנחנו צריכים להתייחס להכל בשוויון. נכון, אנחנו בחרנו להיות שליחים, חברי כנסת, בחרנו להביא את הדברים ולעבוד יום ולילה, אבל אני שבאתי מהעבודה הקודמת שלי בתחום הניהולי עדיין הצלחתי לחזור לבית שלי בסוף היום, עבדתי 10 שעות והייתה לי אחריות על דבר מסוים אחד, מצומצם, לא יותר מזה. פה אנחנו עובדים שעות על גבי שעות. אם נחשב את שכר השעה שלנו, אני לא יודעת אם הוא יגיע ל-20 שקל, וצריך שהציבור ידע את זה. אנחנו לא צריכים להלקות את עצמנו יותר מידי ולא להתייפף יותר מידי. אנחנו עושים עבודה, אנחנו מכירים במציאות הקיימת, אבל לפחות ברובד הזה שיהיה משהו שוויוני.
היו"ר משה גפני
חמד עמאר, בקשה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני חושב שהדיון לא הלך למקום הנכון בהתחלת הדברים. אני חושב שאין מקום בדיון על קיצוץ העדכון להתחיל להשוות את השכר של ראש ממשלה ושל נשיאת בית משפט עליון. אני גם לא חושב שצריך לאשר את ההצעה לעדכן באחוז אחד כשרק עכשיו הסתיימה ועדת הכנסת שהחליטה על עדכון של 5.1% לחברי הכנסת. אני חושב שאין חבר כנסת שיושב כאן שלא יודע שהוא הגיע לכאן כשליחות. אנחנו לא באנו לכאן בשביל השכר. אני לא מאמין שיש חבר כנסת אחד שהגיע לכאן בשביל השכר שלו. כל מי שהגיע לכאן ידע שהוא הגיע כשליחות, כעבודה למען הציבור, ואנחנו עושים את זה בהנאה. אתם רואים שאף על פי שכל הלילה היינו בכנסת אנחנו ממשיכים בעבודה שלנו כאן, מגיעים לדיונים, כי זה חלק מהשליחות שלנו. לא היה מקום לבוא ולדבר על ההשוואות בין ראש הממשלה לבין נשיאת בית המשפט העליון. אם הייתה לנו סמכות לעשות משהו בנוגע לשכר, היינו יכולים לעשות את זה, אבל הוצאנו את זה מהסמכות שלנו, נתנו את זה לוועדה ציבורית. האם זה נכון או שאני טועה?
היו"ר משה גפני
אתה לא טועה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו רק שאלנו איפה הוועדה הציבורית.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
באתי לדיון פה על העדכון של שכר השופטים ושכר הדיינים, עדכון של 5.1% במקום עדכון של 12.5%. אני חושב שמגיע להם העדכון הזה, מגיע להם לקבל את השכר שמגיע להם.
היו"ר משה גפני
מה שאמרתי זה שיש כל מיני החלטות שאנחנו לא יודעים מה הן, שצריך לעשות סדר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מסכים איתך שצריך לעשות סדר, אני לא נגד.
היו"ר משה גפני
אתה צודק שזה לא הדיון היום. חבר הכנסת אליהו רביבו, בקשה.
אליהו רביבו (הליכוד)
אני תמה מה ההצדקה והצורך הקיומי בהקמת ועדות ציבוריות אם אנחנו לא מתייחסים אליהן. נכון והכרחי, לגישתי, שנבנה איזו שהיא פירמידה של שבעת סמלי שלטון שישתכרו בשכר הוגן, מכובד ושוויוני. זה נכון שאנחנו, חברי הכנסת, הגענו לכאן בשליחות ציבורית, אבל בואו לא נתייפף, אנחנו צריכים להביא גם פרנסה הביתה, אנחנו לא צריכים להתבייש. אני משוכנע בכך, אדוני היושב ראש, שגם הציבור שיושב בבית מייחל לכך שנבחרי הציבור שלו יהיו אנשים שלא יהיו טרודים ביחס להכנסה שלהם, להשתכרות שלהם, שתהיה להם יציבות. זה לא שחלילה מישהו פה מרוויח שכר רעב והוא צריך להגיע לבית תמחוי, אבל עדיין ההצמדה היא בהתאם לשחיקה. העוול הגדול היה ההקפאה המתמשכת שגרמה לכך שיהיה מדובר בעדכון של 12.5%. היו כמה העלאות שהיו צריכות להיות אבל רק בגלל אותה רגישות ציבורית הוחלט שלא לקבל אותן, בין היתר בעיקר בגלל הקורונה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
השתנה משהו עכשיו? לא השתנה - שכר המינימום הוא עדיין 5,300 שקל, והשכר הממוצע במשק הוא 11,000 שקל.
אליהו רביבו (הליכוד)
אתה לחלוטין צודק, אבל נבחר ציבור כדי לקיים את אורח החיים שלו באופן סביר צריך להוציא שורות של הוצאות שבכירים בשירות הציבורי לא נדרשים להן. נשיאת בית המשפט העליון, שאני מאוד מכבד את מעמדה והישגיה ורוצה שהיא תשתכר בשכר מכובד, ההוצאה שלה על ביגוד מסתכמת בגלימה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אל תגזים. חבר'ה, אתם לוקחים את הדיון למקום לא נכון.
אליהו רביבו (הליכוד)
אנחנו מקבלים על ביגוד כארבעת אלפים ומשהו ברוטו לשנה. אני מניח שכל אחד מהנוכחים פה מבין שהוצאות הביגוד שלנו הן קצת יותר גבוהות. כדי לקיים את הפעילות שלנו אנחנו נדרשים להגיע לאירועים, אנחנו נדרשים לקיים פעילות שהיא מעבר לשעות - -
היו"ר משה גפני
זה לא הדיון עכשיו.
אליהו רביבו (הליכוד)
זה חלק מסעיף השכר. כשנבקש להבא למנות ועדה ציבורית, נצטרך לכבד את החלטותיה גם אם הן מטיבות איתנו וגם אם הן גורעות מהשכר שלנו ומהתנאים שלנו. זה שאנחנו דוחים את העלייה של 12.5% לא אומר שהיא עלייה חדשה שנולדה.
היו"ר משה גפני
יאיר רביבו, בקשה.
יאיר רביבו
אני נמצא פה בכובע של יו"ר ועדת הפנים של השלטון המקומי, אני מייצג את תנאי השכר של הנבחרים. אפילו לא מופיע לכם פה שההחלטה משפיעה גם על השכר של ראשי הערים, כי השכר של ראשי הערים ושל סגני ראשי ערים הוא נגזרת של שכר השרים.

זה לא נעים לדון בשכר של עצמך, וההוכחה לכך היא שאין פה הרבה ראשי ערים כי אף אחד לא רוצה לעסוק בזה. אני מאלה שתמיד עוסקים בזה ותמיד בעד העלאה. אני טוען שאדם בא לתפקיד הזה בשליחות, הוא מקדיש לזה את כל חייו. בניגוד לסקטורים אחרים שיכולים לעבוד ברפואה משלימה, באקדמיה, עלינו נאסר לעבוד בכל מקום אחר. כשאנחנו מבקשים שיורידו לנו חצי מהמשכורת רק שיתנו לנו לעבוד בהרצאות - לא מאפשרים לנו. השכר היחידי שלנו זה השכר שמשולם לנו. התחושה הציבורית היא שאנחנו גנבים, שאנחנו מושחתים, כי גם ככה אנחנו מרוויחים מהקומבינות והמשכורת היא רק בשביל הפיצוחים בשבת. אז לא, המשכורת הממוצעת עומדת על 20,000 שקל נטו, וזאת משכורת בסיסית ביותר ביחס לעבודה. ראשי ערים נוהגים בדרך כלל לתת מתנות. ראש עיר נותן מתנות באירועים בסדר גודל של בין 4,000 ל-5,000 שקל לחודש.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתם מקבלים החזר על זה, לא?
יאיר רביבו
ממש לא. אני לא יודע אם החברים יודעים, אבל יש הבדל בין ראש העיר שלך לבין ראש העיר שלך וראש העיר שלך. יש שמונה רמות: מ-80% שכר שר, עד ל-100% שכר שר. ככל שהעיר שלך קטנה יותר, כך אתה עובד קשה יותר, משגעים אותך יותר, אתה הולך ליותר אירועים. לראש עיר גדולה יש יותר יועצים וכו'. ראש העיר תל אביב עובד כנראה פחות קשה מראש עיריית בת ים. למה צריך לתת רמות? שכר של ראש רשות צריך להיות כמו שכר חברי הכנסת. יש שורה שאמורה לגלם את יוקר המחייה, היא נקראת תוספת יוקר, והיא לא השתנתה לכולנו פה מ-2008. במשך 15 שנה תוספת היוקר היא 3,408 שקלים. אם אומרים שהחיים עלו, למה תוספת היוקר לא עולה בהתאם? כל שנה יש את הטקס הזה שעובדים שואלים: תגיד, קיבלת הבראה או לא קיבלת הבראה. איזה מן דבר כזה? אם יש תנאים, התנאים צרכים להיות בלי להתבייש, על השולחן, לא לפחד, ולעשות איזה שהוא סדר עם כולם.
היו"ר משה גפני
בהתחלה אמרתי שנצטרך לדבר על העניין הזה, רק שזה לא נושא הדיון עכשיו. אתה לא יכול להיכנס עכשיו לנושא של רמות של ראשי ערים. טוב שהעלית את הנושא הזה. ברגע שיגיע הדיון הזה נצטרך לדון עליו. השופט ירון לוי, בקשה.
ירון לוי
תודה שהזמנתם אותנו. הוועדה הציבורית לא שמעה אותנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה אתה רוצה?
ירון לוי
אני רוצה שהות. הדיון פה הוא דיון מעמיק, רציני. יש פה שני נושאים שונים לחלוטין. נושא אחד זה בסיס השכר של הבכירים השונים במשק, אם זה ח"כים , שופטים, ראשי ערים. יש הצדקה לדון בזה לעומק. הזמינו אותנו לדיון על נקודה מאוד צרה, כאשר רק ביום חמישי אחר הצוהריים הזמינו אותנו. יש לנו כשמונה מאות ומשהו שופטים שאנחנו צריכים שהות קצרה כדי לדבר על זה, כדי לגבש איזו עמדה מכובדת, רצינית. הפורום הזה הוא מאוד רציני. אנחנו מכבדים אתכם ונקבל כל החלטה, אבל אנחנו מבקשים שתתנו לנו את ההזדמנות להישמע בצורה רצינית, יסודית, מכובדת. אני מבקש ימים ספורים כדי לכנס את נציגות השופטים, לקבל עמדה שיש לה בסיס הסכמה רחב. אנחנו ערים למצב במשק, אנחנו מבינים את כל הנסיבות המוצדקות שהעליתם, אבל יש גם שיקולים, בייחוד הכהונה השיפוטית שהיא לא זהה למשרות אחרות. יש ייחוד גם למשרות האחרות, אבל שופטים זה קריירה של חיים, הם באים ל-30 או 40 שנה. אני לא מזלזל חלילה, ואין לי גם ספק שח"כים עושים עבודת קודש, אבל לעיתים זה קריירה קצרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לכם יש ביטחון תעסוקתי, לנו אין.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בוא לא נכניס ויכוח בין שופט לחבר כנסת. אתם תתמקדו בעצמכם, אנחנו נתמקד בעצמנו.
ירון לוי
בשם כל נושאי המשרה השיפוטית, אם זה הרבנים, הקאדים ואנחנו, אנחנו מבקשים כמה ימים, אדוני היושב ראש, אפילו תחילת שבוע הבא, כדי שנבוא עם עמדה מגובשת.
היו"ר משה גפני
הרב מאיר כהנא, בקשה.
מאיר כהנא
גם ידידי ד"ר איאד זחאלקה, מנהל בתי הדין השרעיים, ביקש דחייה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הקאדים הדרוזים לא דיברו איתך?
מאיר כהנא
לצערי לא. זה לא נעים לומר את הדברים אחרי כל הדברים הנלהבים ששמענו מחברי הכנסת, אבל אנחנו מתנגדים לקיצוץ הזה. אנחנו סבורים שלא נכון לבוא אחרי שבמשך השנתיים האחרונות לא הייתה הצמדה ולבטל את ההצמדה משום שההליך היה מהיר מידי ולא סדור. המטרה של ההצמדה לשכר הממוצע במשק ולא למדד המחירים לצרכן מבטאת את העובדה שהשופט או הדיין צריכים את המעמד שלהם אל מול בעלי המקצוע שמופיעים מולם - עורך הדין, רואה החשבון, האקטואר, השמאי. כשהם רואים שאנחנו ביחס אליהם עולים באופן שיטתי, המעמד שלנו נשמר. אם נוצמד למדד המחירים לצרכן והמשכורת הממוצעת במשק תמשיך לעלות, מעמדנו ביחס אליהם יישחק, כשאף אחד מהיושבים פה לא מעוניין בכך. אני חושב שהנושא הזה מצדיק דיון יותר עמוק, אבל בינתיים אנחנו מתנגדים.
היו"ר משה גפני
מיכאל שפיצר, בקשה.
מיכאל שפיצר
שופט שלום מתחיל את כהונתו במשכורת של 29,000 שקלים. הקידום בשכר נגזר מהוותק, מהקידום בערכאה ומתוספת השהייה. לא הרי שופט שלום כשופט מחוזי, ולא הרי שופט שלום כנשיא של בית משפט שלום. גם במערכת הציבורית יש הבדל בין חבר כנסת לשר ולראש הממשלה. לנו אין יד ורגל בקביעת השכר של השופטים. מאז ומעולם שכר השופטים, אופן ההחלטה שלו נקבע אך ורק על ידי ועדת הכספים של הכנסת. עמדתנו נשמעה לכאן ולשם. גם בעבר ויתרנו על תוספת שנגזרה מהעלאת שכר המינימום, הרב גפני ודאי זוכר את זה. כשהשכר הממוצע עלה באופן מלאכותי בגלל גידול בשכר המינימום, אנחנו יחד עם נציגות השופטים הסכמנו לקזז את זה מתוך העדכון. צריך לומר שקיימת מערכת שונה של תנאים נלווים לשופטים ולנבחרי ציבור, יש מעטפת שונה שנגזרת מהאופי השונה של העיסוק שלהם. לחברי כנסת ושרים יש פעילויות כאלו ואחרות, לשופטים יש עיסוק כזה או אחר. התנאים הנלווים הם שונים, לכן גם זה בסופו של יום צריך להשתקף בצורה כזאת או אחרת. אנחנו במענה לשאילתה אמרנו שאין לנו התנגדות עקרונית להצעה, אבל אנחנו בכל זאת חושבים שכדאי עבור השופטים, עבור הדיינים ועבור הקאדים שיתאפשר להם לדון ואולי גם אנחנו נציג להם עמדה כך שנהיה סגורים ומגובשים.
היו"ר משה גפני
הראיתי לשופט לוי את זה שהיה פעם אחת שהפחיתו לחברי הכנסת 10% ולשופטים רק אחוז אחד, ואז ב"מעריב" הייתה הכותרת: "שכר הח"כים והשרים יופחת, שכר הרבנים לא".

המצב בארץ מחייב התגייסות של כולם. יש המלצה של הוועדה הציבורית על תוספת לח"כים של 5.1% במקום 12.5%. אנחנו מעבירים בזה מסר ציבורי. יש יוקר מחייה, זוג צעיר לא יכול לקנות דירה. אפשר להגיד הרבה מאוד סיבות ולהגיד הרבה מאוד תירוצים, אבל בהחלטה הזאת יש מסר. תיאמנו בינינו, אמרנו שצריך לעשות את זה רוחבי, שצריך לעשות את זה אצל חברי הכנסת ולעשות את זה אצל השרים, סגני השרים, נשיא המדינה והשופטים. אני מסכים עם מה שאמרתם, נציגי השופטים והדיינים, על כך שאנחנו צריכים לעשות דיון כדי לדעת למה זה קורה, למה הגענו למצב הזה, אבל אני מבקש שההחלטה הזאת על הקיצוץ אצל חברי הכנסת תחול גם על נושאי המשרה. אני מבקש ממך, היועצת המשפטית, להקריא את ההחלטה.
שלומית ארליך
יש לנו שלוש החלטות שנוגעות לנושאי המשרה שהן בתחום סמכותה של ועדת הכספים. אני אתחיל עם החלטת משכורת נשיא המדינה.

החלטת משכורת נשיא המדינה (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023

בתוקף הסמכות לפי סעיף 16 לחוק יסוד, נשיא המדינה, מחליטה ועדת הכספים של הכנסת לאמור:

הוראת שעה 1. על אף האמור בסעיף 3(ב) להחלטת משכורת נשיא המדינה, התשמ"ב-1982,
לשנת 2023 ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) תשתנה משכורתו של נשיא המדינה
כך שהמשכורת הכוללת תעלה ב-5.1%.

עדכון השכר 2. לשם עדכון משכורתו של נשיא המדינה החל משנת 2024 ואילך, תהיה
משנת 2024 המשכורת הכוללת לעניין שנת 2023 כפי שעודכנה לפי סעיף 1.
ואילך

תחילה 3. תחילתה של החלטה זו ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור ההחלטה לגבי נשיא המדינה?

הצבעה
אושר.
מיכאל שפיצר
העמדה של הנהלת בתי המשפט, של מערכת המשפט, תומכת בהצעה הזאת, בבסיס הרוחבי שלה היא מקובלת עלינו.
שלומית ארליך
החלטת שכר שרים וסגני שרים (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023

בתוקף סמכותה לפי סעיף 36 לחוק-יסוד: הממשלה, מחליטה ועדת הכספים של הכנסת לאמור:
הוראת שעה 1. על אף האמור בסעיף 5(ב) להחלטת שכר שרים וסגני שרים, התשמ"ב-1982
לשנת 2023 (להלן – ההחלטה העיקרית), ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) ישתנה
שכר היסוד של נושאי המשרה האמורים באותו סעיף כך ששכרם הכולל יעלה
ב-5.1%.

עדכון השכר 2. לשם עדכון שכר היסוד של נושאי המשרה האמורים בסעיף 5(ב) להחלטה
משנת 2024 העיקרית החל משנת 2024 ואילך, יהיה שכר היסוד לעניין שנת 2023
ואילך כפי שעודכן לפי סעיף 1.

תחילה 3. תחילתה של החלטה זו ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור ההחלטה, ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה
אושר.
שלומית ארליך
החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית (הוראת שעה ועדכון השכר), התשפ"ג-2023

בתוקף הסמכות לפי סעיף 10 לחוק-יסוד: השפיטה, סעיף 8 לחוק בית הדין לעבודה,
התשכ"ט-1969, סעיף 26(ד) לפקודת התעבורה, סעיף 17 לחוק הדיינים, התשט"ו-
1955, סעיף 14 לחוק הקאדים, התשכ"א-1961, וסעיף 20 לחוק בתי הדין הדתיים
הדרוזיים, התשכ"ג-1962 מחליטה ועדת הכספים של הכנסת לאמור:

הוראת שעה 1. על אף האמור בסעיף 6(ב) להחלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית,
לשנת 2023 התשמ"א – 1981, ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) תשתנה
משכורת היסוד של נושא משרה שיפוטית כך שהשכר המשולב יעלה
ב-5.1%.

עדכון השכר 2. לשם עדכון משכורת היסוד של נושא משרה שיפוטית החל משנת
משנת 2024 2024 ואילך, תהיה משכורת היסוד לעניין שנת 2023 כפי שעודכנה
ואילך לפי סעיף 1.

תחילה 3. תחילתה של החלטה זו ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023).
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור ההחלטה, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
אושר.
היו"ר משה גפני
אדוני מנהל הוועדה, אני מבקש ממך לפנות למשרד האוצר. כל הנושא הזה התחיל במשרד האוצר, משם התחיל העניין. הם אמרו שבגלל שהולכים להסכמי שכר לא יכול להיות שנעלה את זה בצורה כזאת, אבל כשהגיע לפה נציג האוצר הוא חזר חזרה בגלל שקראו לו מהמשרד. אני מבקש להביע את מחאתי על העניין הזה. אני לא יודע אם אני אתן לבחור הזה להגיע לוועדת הכספים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אל תעביר לו את תקציב 2023.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:55.

קוד המקור של הנתונים