פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים וחמש

הכנסת



12
ועדת העבודה והרווחה
04/01/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום רביעי, י"א בטבת התשפ"ג (04 בינואר 2023), שעה 16:00
סדר היום
בחירת יושב-ראש ועדת העבודה והרווחה
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
אוריאל בוסו
יבגני סובה
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
שר המשפטים יריב לוין
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופ
שר
השר מאיר פרוש
סגנית שר האוצר מיכל מרים וולדיגר
אופיר כץ – יו"ר ועדת הכנסת
יעקב אשר
אורי מקלב
משה סולומון
אפרת רייטן
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה
שר המשפטים יריב לוין
שר משרד הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופ
השר מאיר פרוש
מזכיר הכנסת דן מרזוק
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
טלי רם



בחירת יושב-ראש ועדת העבודה והרווחה
אופיר כץ (יו"ר ועדת הכנסת)
אני מתכבד לפתוח את הישיבה במינוי שלך, אדוני, לראשות הוועדה, זו ועדה שביליתי בה המון. אני חושב שזו הוועדה הכי אמוציונלית בכנסת, זו ועדה שבאים לקבל אצלה סעד באמת האנשים החלשים יותר בחברה, זה הבית שלהם, זה המקום שלהם ואם מפה הם לא יצאו עם בשורה, אין להם שום סיכוי במקום אחר. אני בטוח שעם הרגישות שלך והנושאים החשובים שיגיעו לפה – גם לגבי החלשים, גם לגבי זכויות עובדים ודברים מהסוג הזה – יחד עם הרגישות שלך אני מאמין שיצאו מפה בשורות טובות. אני בטוח שתהיה פה התחשבות גדולה באוכלוסיות שיגיעו לפה ולכולם יהיה פה בית להשמיע, וכמובן מצדך ומצד חברי הכנסת, יושבת-ראש הוועדה לשעבר, אני בטוח שאתם תעשו פה דברים טובים ואני מאחל לכם המון המון בהצלחה.

בהתאם להוראות סעיף 106א(1) לתקנון הכנסת, ועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת החליטה להמליץ לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות לבחור בחבר הכנסת ישראל אייכלר כיושב-ראש הוועדה. מי בעד? מי נגד?
אמיר אוחנה (יו"ר הכנסת)
אילו הייתי חבר בוועדה הייתי מצביע בעד.

הצבעה

אושר.
אופיר כץ (יו"ר ועדת הכנסת)
אם כך, ההחלטה עברה פה אחד. אדוני, שיהיה בהצלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
יושב-ראש הכנסת.
אמיר אוחנה (יו"ר הכנסת)
תודה לך, אדוני יושב-ראש הוועדה. מהו האיחול הכי פופולרי כשאנחנו מברכים חבר ליום הולדת או לאירוע משמח? יש שני איחולים, האחד זה מזל טוב והשני זה בריאות. אז ועדה לענייני מזל טוב עדיין אין לנו בכנסת – אנחנו עובדים על זה; אולי אפשר לקרוא לזה רווחה, ומי שיש לו רווחה יש לו מזל טוב – אבל אתה, אדוני, עומד באחת הוועדות הכי רגישות שיש בכנסת, ועדת הבריאות, אנשים ברגעים הקשים שלהם, ברגעים הקשים של בני משפחותיהם, ואני מכיר אותך כאדם רגיש, כאדם שרואה את הכאב של הזולת, את הסבל של הזולת. אני בטוח שאתה תביא מזור להרבה מאוד משפחות, להרבה מאוד אנשים בפעילות שלך, גם ברווחה וגם בבריאות, ואני רוצה לאחל לך שכפי שעלה בידך לאורך השנים באמת לשמש גשר בין חלקים של הבית הזה באופי שלך, בחוכמה שלך ובניסיון הרב שאתה מביא איתך, כך יעלה בידך גם להצליח בוועדה הזו ואני רוצה לברך את כל חברות וחברי הוועדה, את צוות הוועדה ואת יושב-ראש הוועדה בהצלחה גדולה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, זה ממש מרגש להגיע לוועדה הזאת. היו חברים שאמרו לי, לך על משהו יותר גדול ויותר בכיר. אמרתי, אני לא יודע משהו יותר גדול מאשר לעזור לאנשים חלשים.

ב-2003 כשנכנסתי לכנסת – סיפרתי את זה כבר יותר מפעם – הייתה ועדה זוטרה, הוועדה לפניות הציבור, שגם מפלגה באופוזיציה שאני הייתי בה, אף אחד מהחברים לא רצה, רק הבנימין החמישי – הייתי הצעיר – קיבלתי את הוועדה הזאת לטפל בפניות של מסכנים.

ברוך השם, הוועדה התפתחה, עד כדי כך שיש מלחמת עולם לקבל את הוועדה הזאת ואני רואה בזה השלמה של הוועדה לפניות הציבור, כששם לא היו לנו את סמכויות החקיקה והתקנות אבל הייתה לנו יכולת לעשות הרבה מהפכות. בהיותי חבר בוועדה הזאת לפחות שתי קדנציות, אם אני זוכר טוב – גם אצל אללוף שאני זוכר אותו לטובה וגם אצל חיים כץ – אז לשבת בראש הוועדה הזאת, שעוסקת מהבוקר עד הערב בצדק ובצדקה, אני חושב שאין פה קואליציה ואופוזיציה, שמחתי שהחברים, יבגני נבחר מהסיעה, חברת הכנסת אפרת רייטן שניהלה את הוועדה הזאת, שנוכל בעזרת השם לעשות אך טוב וחסד. איך אמרה לי אפרת – זו הוועדה שעושים בה מצוות מהבוקר עד הערב.
אמיר אוחנה (יו"ר הכנסת)
אמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בעזרת השם, נעשה ונצליח. תודה רבה.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
בהצלחה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
חברת הכנסת אפרת רייטן.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
אני אשמח להעביר באהבה את השרביט. אני רוצה באמת מעומק ליבי – גם אמרתי לך את זה בשיחתנו המוקדמת והאישית – לאחל לך לא רק בהצלחה, כי אני בטוחה שתהיה כאן הצלחה גדולה לכולם ביחד, אלא באמת מה שנקרא להיות כאן בלב ובנפש.

זו ועדה של בלב ובנפש, וכל הריבים, הצעקות, כל העוינות שלכאורה מאפיינת את הכנסת, בוועדה הזו כמעט ולא קיימים. שיתופי הפעולה, ואני תמיד מציינת לטובה את חבר הכנסת אשר וחברי כנסת נוספים שהיו חלקים אינטגרליים והשפיעו פה ממש על העברת חוקים שרואים את כולם ורואים צרכים של כל החברה הישראלית, ויש לזה מקום על השולחן, בניגוד לכל מיני ועדות אחרות. כאן אפשר לראות את העולם במלואו.
היו"ר ישראל אייכלר
האמיתי.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
והזכות הזאת לשבת בכיסא, גם של היושב-ראש וגם כחברים פה בוועדה, זוהי זכות גדולה מאוד שכל מי שמקבל את השרביט, גם כחבר, הוא צריך להודות על הזכות שנפלה בידו.

אני אמרתי לך ואני אומר את זה גם פה. אני אשב פה ואסייע כמיטב יכולתי, גם מבחינת הניסיון וגם מבחינת זווית הראייה והשקפת העולם שאולי תהיה שונה, כדי שיהיה כאן דיון מרחיב, כדי שיהיה כאן דיון יותר מעמיק. אז אני כאן עבורך לסייע למען הצלחת כולנו. בהצלחה מקרב לב.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מותר למחוא כפיים?
היו"ר ישראל אייכלר
על דברים כאלה, כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מגיע לה, על העבודה שלה מגיע לה.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לכבד את שר המשפטים יריב לוין שהוא שושבין בהקמת הקואליציה הזאת, והוא בעצתו הנבונה - - -
השר מאיר פרוש
עד שהוא נהפך להיות יושב-ראש כנסת ואז הוא עזב את זה.
שר המשפטים יריב לוין
אני עוד אחשוב שהתגעגעו אליי.
השר מאיר פרוש
אנחנו מאחלים לך שתצליח בתפקיד איפה שאתה נמצא עכשיו.
שר המשפטים יריב לוין
תודה רבה. קודם כול, זאת הזדמנות לברך אותך, רב מאיר. יישר כוח, בהצלחה גדולה.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, כבוד השר.
שר המשפטים יריב לוין
ישראל ידידי, אני חושב שזאת באמת התרגשות לראות אותך יושב כאן על כיסא יושב-ראש הוועדה. ישראל הוא חבר כנסת בסך הכול ותיק, אפילו ותיק מאוד כאן במשכן, עוסק הרבה שנים במסירות נפש בנושאים שהוועדה הזו עוסקת בהם, אבל הקושי שנלווה בדרך כלל לחברי כנסת שבאים מסיעות קטנות יותר להגיע באמת לתפקידים של יושבי-ראש ועדות הוא קושי שכולנו מכירים אותו כי מטבע הדברים בסיעות קטנות גם מספר המקומות הוא מצומצם ולכן גם מספר התפקידים הוא יותר קטן.

אני חושב שאתה ראית פעם אחר פעם אנשים שבאמת הגיעו לפעמים אפילו בקדנציה ראשונה, מתמנים ליושבי-ראש ועדות, ואני לא מסתיר שאני לפחות חשבתי שהגיעה העת שאתה תהיה במקום ובעמדה ובהשפעה שתוכל להביא ולבטא לא רק את השקפת עולמך ואת האכפתיות שלך אלא גם את היכולות שלך ואת הכישורים שלך. אני שמח מאוד שהפעם הדבר הזה הסתייע, הייתי אומר אפילו הסתייע בגדול, בראשות ועדה חשובה מאוד שעוסקת בנושאים שהם באמת הנגיעה הכי ישירה לחיים של כל אזרחית וכל אזרח באשר הוא, ואני בטוח שאתה תביא איתך לא רק את הניסיון שלך אלא באמת גם את הרגישות המיוחדת.

אמרתי את זה גם כאשר בירכנו חברים אחרים מסיעת יהדות התורה שנכנסו לתפקידיהם היום כראשי ועדות. אני חושב שמה שמייחד את חברי הכנסת של יהדות התורה, ובוודאי הוא נכון גם לגביך, זה העובדה שאתם מצד אחד מייצגים בנאמנות רבה את הציבור שבחר בכם, אבל אתם דואגים לכלל אזרחי ישראל ועושים את הדברים מתוך באמת ראייה רחבה ואכפתיות אמיתית. אני חושב שהוועדה זכתה בך. אני מאחל לך הצלחה ענקית ואני בטוח שכך יהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה, תודה רבה על זה שהשתתפת עכשיו, בפרט כמה שעות לפני שאתה הולך לחולל – איך נקרא לזה?
השר מאיר פרוש
אל תאמין לעמית סגל.
קריאות
- - -
אפרת רייטן מרום (העבודה)
לא מהפכה. הפיכה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אפשר כמה הדלפות?
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא נכנס לפרטים.
אוריאל בוסו (ש"ס)
השר לוין, מספיק לפי מה שיצא בחוץ, אנחנו מברכים אותך על כל הפעולות שאתה הולך לעשות.
שר המשפטים יריב לוין
אני מציע, אתם יודעים, לא נמהר להאמין לכל מה שמתפרסם.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
אולי נשאיר אותך פה בחדר, שלא תצא לתקשורת.
אוריאל בוסו (ש"ס)
גם אם 50% ממה שפורסם נכון, אנחנו מברכים.
היו"ר ישראל אייכלר
סך הכול רציתי להגיד שהוא הולך לעשות תיקונים גדולים, ואני מקווה בעזרת השם שיצליח ואני מעריך את זה שיכולת להתרכז ולבוא לפה למסיבה הקטנה הזאת.
שר המשפטים יריב לוין
באהבה גדולה. בהצלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה, אדוני השר. כבוד שר השיכון, יושב-ראש הרשימה שלנו, הרב יצחק גולדקנופ, בבקשה.
שר משרד הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופ
הרב ישראל אייכלר, אנחנו מכירים עוד שנות דור ויותר – גם ההורים שלך, גם ההורים שלי – אבל לא היינו כל כך קרובים. ובתקופה הקצרה הזו שאני מכיר אותך, אני רוצה להגיד לך שלא רק שאתה מצוין בהליכותיך, לא רק מצוין בנעימותיך, אלא כשאני שומע אותך מדבר, הדברים שלך ערבים לאוזן, המילים שלך ערבות.

אמרנו קודם שזו פרשת השבוע של ויחי יעקב, אבל יעקב, התורה אומרת, גם שמו היה ישראל. התורה אומרת גם בפרשת ויחי: ויתחזק ישראל וישב על המטה.

אז אני רוצה לומר לך, שאלו אותי היום בריאיון של "המודיע" באנגלית מה אתה רואה פה בכנסת, דבר שלא ראית בחיים הקודמים. אמרתי דבר אחד: השרים ראיתי, יושבי-ראש הוועדות, הם עוסקים בדבר שלהם הציבורי כאילו זה היה עסק פרטי. אני ראיתי את ההכנות שלך לקראת הוועדה הזו שנקראת עבודה, רווחה ובריאות, איך למדת את החומר, איך הכנת את עצמך לבוא לכאן לשולחן ולראות שבאמת הדברים יצאו דבר מתוקן תחת ידיך.

אז אין לי מה לומר לך אלא מילים קצרות. ויתחזק ישראל, חזק ישראל, ולך אני אומר, שר המשפטים, יש פה מסירות נפש של הציבור שלנו כולו. אומנם בכנסת עצמה, הצעקות האלה הן צורמות לי, אלה אקורדים צורמים ואני לא חושב שצריכים להעתיק אותם, אבל מה שנעשה במשרדי הממשלה, תדע שבונים פה מדינה, ולא בחינם מדינת ישראל, היא נקראת מדינה מצליחנית גם בכך שהיא יציבה כלכלית כי באמת כולם עובדים פה במסירות ובנאמנות, מעבר לכל פרופורציה של עבודה ציבורית.

אז תתחזק ישראל ותתחזק אתה, שר המשפטים. יש לך הרבה עבודה ואתה צריך להצליח.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. לפי הסדר שביקשו: יעקב אשר, אחר כך יבגני סובה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, קודם כול ברכות ואיחולים באמת להצלחה, לסיעתא דשמיא. יושב-ראש מפלגת יהדות התורה יודע לקחת מפרשת השבוע, לחלק אותה עם יעקב – הוא דיבר על יעקב כשהוא היה אצלי בוועדת הפנים, עכשיו הוא הגיע לפה, לקח את יעקב, עשה אותו ישראל – אז באמת יישר כוח על התמיכה לחברי הסיעה על כל הדרך הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שזו הפרשה היחידה שיש בה הרבה פעמים גם יעקב וגם ישראל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון. אבל זה הכול חד הוא.

אני רוצה לומר קודם כול למשמר היוצא, אני באמת אומר את זה בתור ותיק כאן בבניין. אפרת רייטן הייתה יושבת-ראש למופת של המקום הזה.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
תודה רבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואני אומר את זה ואני לא מפחד שיקרה לי משהו בפריימריז בגלל זה. היא ניהלה את הדברים בשום שכל, היא ניהלה את הדברים לא מנקודת השקפה אחת, תמיד היא פתחה פריזמות בעוד מקומות, ולא רק בגלל זה, אלא גם הטיפול שלה בדברים, גם הסבלנות שלה.

זאת ועדה לא קלה, זו ועדה שמגיעים לפה אנשים לפעמים כבר במצב שאין להם מה להפסיד, וברגע שהם רואים דיונים וברגע שיראו שהכיוון הוא טוב ונכון, אז אפשר יהיה לנווט את הדברים הלאה, אפשר יהיה לשכנע את הממשלה. המלחמה הגדולה כמו שאתה יודע תמיד זה מול האוצר בסוף, גם פה צריך לדעת להיות נחושים. אני בטוח שתקבל עזרה מכל יושבי השולחן הזה.

ואני אומר, אנשים, יש להם כישרונות, לא יודע אם מישהו יודע או לא יודע אבל הרב ישראל אייכלר הוא אנציקלופדיה מהלכת של תולדות ישראל בכלל ולא רק יעקב וישראל, ותולדות היישוב היהודי והדתי והחרדי במדינת ישראל, באמת אנציקלופדיה מהלכת, עם המון המון ידע.


אבל יש לו גם עוד מעלה, זאת אומרת ראשו מגיע השמימה אבל רגליו גם נטועות כאן. עם לב חם ולב טוב ואהוב, וברגע שיש רצון להצליח ויש רצון לעשות את הדברים נכון ויש לב שמרגיש – אתם יודעים, אחד הדברים שנראה בפרשות הבאות, בעזרת השם, משה רבנו נתן עיניו וליבו בצרתם של אחיו. זה מנהיג. מנהיג זה שנותן את עיניו – הוא גם רואה את הבעיות אבל גם נותן את ליבו, הוא מרגיש אותם. וברגע שיש את זה, ויש את זה לרב אייכלר, אני בטוח שבשם השם תעשה ותצליח, ואנחנו נלווה אותך – אני מהוועדה למטה וכל אחד מהמקומות שלו, הרב גולדקנופ מהעיסוק הגדול, אולי הכי גדול שקיים היום במדינה, כל עם ישראל היום מחכה להצלחתו של הרב גולדקנופ בשיכון, ובעזרת השם נעשה ונצליח. תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
בהצלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. חבר הכנסת יבגני סובה, מותר להגיד ידידי הוותיק.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. בוודאי, אנחנו ידידים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ראינו את זה על בימת הכנסת השבוע, שעה של חברותא.
אוריאל בוסו (ש"ס)
והוא לא מפחד על הפריימריז שלו להגיד את זה עליך.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, לא. למה צריך לפחד? אם יש דברים טובים, למה צריך לפחד מדברים טובים?
שר משרד הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופ
הבנים שלו לומדים בחינוך העצמאי.
אוריאל בוסו (ש"ס)
בפתח תקוה, גולדקנופ. אני בכובעי הקודם עזרתי למוסדות שלו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני אמרתי כמה פעמים, זה במסגרת שובו, אני גאה בזה דרך אגב. אני רוצה קודם כול לאחל לך באמת הרבה הצלחה. ישנם מעט פוליטיקאים שעשו קריירה כשהם עמדו בראש הוועדה הזאת, והוועדה הזאת היא כל כך חשובה למאות אלפי אנשים, אם לא מיליונים, שאני אגלה לכם סוד – בדיונים סביב התקציב בממשלה הקודמת, שבעיניי עשתה הרבה דברים, ויושבת פה היושבת-ראש לשעבר של הוועדה, אני חייב להגיד ואני אמרתי את זה גם לך כמה פעמים, שעשית עבודה מצוינת בוועדה הזאת.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל בדיוני התקציב כל כך פחדו מ"טעויות" – במירכאות – בוועדה הזאת, שעלולות לעלות מיליארדים, אז הכוונה היא שמצד אחד באמת צריך לדאוג לחלשים, מצד שני לא להפוך את דיוני הוועדה לפופוליזם כי אתה – לא אתה כיושב-ראש אלא אנחנו – אסור לנו פה לתת הבטחות לציבור שאין להן כיסוי.

ולכן, בוודאי שנצטרך פה גם למצוא את שביל הזהב הזה בין להמשיך לעשות את הדברים הטובים שהתחילו פה בשנה וחצי האחרונות, וכשבן אדם חלש ובן אדם זקוק זה לא משנה למי הוא מצביע, צריך לעזור לו והמדינה צריכה לעזור לו, ואני חושב שגם חלק מהדברים שנעשו הם כן טובים, בין היתר בוועדה, ואל תפסול הכול. תמשיך.

אני ראיתי אצל אפרת חוברת של סיכום פעילות הוועדה, אני בטוח שהחוברת הזאת גם הועברה אליך.
היו"ר ישראל אייכלר
מרשים מאוד.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני בטוח שאתה גם תלמד וחלק מהדברים תמשיך כי באמת יש במה להתגאות, וחלק מהדברים שהממשלה תציע ויהיה לזה כיסוי כלכלי ותקציבי, בוודאי שגם אנחנו מהאופוזיציה נתמוך בזה ואני חושב שהוועדה הזאת אכן צריכה להתנהג כמו ועדת הכספים, כמו ועדת הכלכלה, שרוב הדברים מתקבלים ברוב מוחלט.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
נכון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם לא מוחלט אז לפחות רוב גדול. וככה נעשה וככה אנחנו נפעל בתור חברי הוועדה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה לך, בהצלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
חבר הכנסת אוריאל בוסו ואחר כך חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, ואחר כך החברים שלי.
אוריאל בוסו (ש"ס)
הרב אייכלר, קודם כול ברכות על הוועדה החשובה. אני יודע שאתה ביקשת את זה מראש. אתה יודע, יש כאלה שאומרים, בואו נראה מה נשאר בסוף בתפקידים או שמכוונים לתפקיד כזה או אחר ובסוף לוקחים, ואני פשוט יודע שזה דבר שעניין אותך. זה כבר מראה על האדם שבך. אני מצטרף למה שאמרו לגבי היושבת-ראש הקודמת. השתתפתי בהמון דיונים והייתי חלק.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
היה מאוד מרשים.
אוריאל בוסו (ש"ס)
כשאפרת רייטן ניהלה, ושניכם למעשה באמת דוגמה לכך שראיית הציבור למול עיניכם, זאת החשיבות האמיתית.

כיושב-ראש ועדת עבודה ורווחה, ואני לפחות שמתעתד להיות יושב-ראש ועדת הבריאות שהיא חלק פשוט אינטגרלי מוועדת העבודה והרווחה, עם הרבה ממשקים, לכן גם בחרתי להיות חבר בוועדה הנוכחית, אנחנו ללא ספק נראה עין בעין. כמו שאמרו, בסופו של יום אנחנו צריכים לדאוג לכלל ישראל, ולא אתה ולא אני ולא אף אחד מהנוכחים בשאר הוועדות, חשודים כמי שמטפל בסקטור מסוים, אלא ההיפך הנכון. גם אתה וגם האחרים אוהבים את עבודת הכנסת, שזה מה שחשוב. אני נהנה מכל רגע ואנחנו יודעים מה החשיבות של הכנסת, עם כל הכבוד ודאי לממשלה ולשרים ולסגני השרים, אבל הכנסת היא בסוף הלב הפועם של הדמוקרטיה הישראלית והעשייה, מרכז העשייה, ובכל רגע ורגע כאן ניכרים הדברים.

אז מאחלים לך הצלחה. יש לך הרבה דברים על השולחן וביחד בעזרת השם נעשה ונצליח.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
תודה רבה, ברכות.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
באמת ברכות על הבחירה. לצערי, לא הספקתי להגיע כדי להצביע, אני אהיה גם כן חברה בוועדה הזו. האמת, הוועדה הזו תמיד קסמה לי, תמיד ראיתי בה מקום שאפשר באמת לעשות עבודה טובה, לשרת את הציבור, לתרום לשינוי מצבן של הרבה מהקבוצות המוחלשות בתוך החברה בישראל. השתתפתי בהרבה מהדיונים ומצטרפת באמת למחמאות שהן במקומן ליושבת-ראש הקודמת.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
תודה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אני חייבת להגיד שהייתה לי התנסות של שלושה חודשים בוועדה המיוחדת בתקופת מעבר – כשהייתה ועדה מיוחדת עבודה ורווחה – וזה היה בתחילת תקופת הקורונה. הייתה תקופה מאוד עמוסה, מאוד מעניינת.

מחכים לך הרבה אתגרים, אבל תהיה בטוח בדבר אחד. כולנו כחברי ועדה נהיה פה כדי לעזור, כדי באמת להגיע להחלטות הכי טובות למען הציבור, ואולי לפעמים לא נסכים, ונריב, אבל נחפש את הדרך באמת לשרת את הציבור שבחר בנו בצורה הכי טובה. בהצלחה, אני מתנצלת שצריכה לצאת.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. בסדר גמור. רוב הנושאים, אולי כל הנושאים של הוועדה הזאת, אינם מפרידים בכלל, אני לא יודע על מה אפשר לריב פה, לא השקפות ולא דעות, פשוט זה משאבים מול צרכים.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
כן. על המשאבים נריב.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, כולנו צריכים את אותו הדבר.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
כולם רוצים חלק.
שר משרד הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופ
אפשר גם לריב על הצרכים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אכבד את חבריי הרב מאיר פרוש והרב מקלב, אבל אני לא אוותר על סגנית השר וולדיגר כי יש לי פה נושא מיוחד שאני רוצה שאת תתרמי לוועדה הזאת, בעזרת השם. הרב מאיר פרוש, השר.
השר מאיר פרוש
ברשותכם, אני אקצר. קודם כול, אני רוצה לומר שבקואליציה של ה-18 חודש, בתחילת הדרך הטילו עליי מטעם הסיעה שאני אשב פה בוועדת העבודה והרווחה, זה היה בתקופה שדנו בחוק ההסדרים והתקציב, ואני משבח את עבודתה של היושבת-הראש היוצאת, הגברת רייטן, ואני מאחל לה הצלחה בהמשך הדרך.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
תודה רבה.
השר מאיר פרוש
לגביך, ידידי רבי שרואל, הייתי אומר, אנחנו עם הספר, קשורים למה שכתוב בפסוקים, אז אני קורא עליך, ישראל אשר בך אתפאר. אם אפשר לומר האיש הנכון במקום הנכון, אני חושב שתמיד אתה מחפש להגיש את החוקים ולהתבטא מעל במת הכנסת ובכל הזדמנות לדבר על איך עושים ומה עושים כדי לגרום ליותר ויותר רווחה – לדאוג לעמלים, לדאוג לאלה שאין להם, לדאוג למסכנים. זה באופי שלך, אתה נושא את המידות האלה – מותר לספר פה שאנחנו קרובי משפחה; אבא של סבא שלך ואבא של סבתא שלי היה אותו אדם – אני יודע שזה בגנים להיות רחמנים ובעלי חמלה, אז אני מאחל לך הרבה הצלחה בהמשך הדרך.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אני גאה בעובדה שרב מאיר נקרא על שם אב סבי, מאיר אייכלר, אימא שלו הייתה בת דודה של אבא שלי, אז אפשר להתפאר במידות של ההורים בוודאי. הרב אורי מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
דרך אייכלר או אייזלר?
היו"ר ישראל אייכלר
אייכלר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני קשור לאייזלר.
היו"ר ישראל אייכלר
סגן השר הרב מקלב. אתה גם ירושלמי משלנו. סגן השר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כבוד היושב-ראש, בדרך שאדם רוצה ללכת מוליכים אותו, ואפשר להגיד על המקרה שלך שאתה אהבת ללכת בדרך של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות במשך הרבה שנים – בהתמדה שלך בוועדה, בנושאים שאלה נושאים שהוועדה דנה בהם – והנה, גם מתגלגל לידך, ואתה רואה את זה כזכות, בסופו של דבר לנהל את הוועדה.

אתה השקעת הרבה, הנושאים קרובים ללבך. שיתוף הפעולה שלך עם היושבת-ראש הקודמת, הזכירו את זה כאן וזה בלט לעיני כול, כשזה המשיך אפילו לדיונים אחר כך, כדי לקדם את הנושאים שאתם דנתם בהם.

אפשר להגיד ששני דברים חשובים לך כאן בכנסת – פניות ציבור ושלטון תקין. שלטון תקין, הפירוש הוא שעבודת הפקידים צריכה להיעשות, מה שהם צריכים לעשות. אתה לא מבקש מהם שום דבר יותר אלא מה שהם צריכים. זה דבר שמאוד מאפיין אותך, ולכן כשיש בידך את הוועדה הזאת – כל ועדה, הוועדה הזאת במיוחד בנושאים שקרובים ללבך – גם כגורם מפקח, אתה תדע לעשות את זה טוב, אתה יורד לעומקם של דברים מהיסוד, ראינו את זה חזק בפניות הציבור, ויחד עם זאת, גם חקיקה. תוכל לתקן דרך הוועדה הזאת ולקדם את הדברים שאתה רואה שחשוב לעשות.

הרב מאיר פרוש ציין, ישראל בך אתפאר. אני גם חשבתי אבל הוספתי עוד משהו מהפסוק בישעיהו: כי עבדי אתה, ישראל, בך אתפאר. עוד לפני ישראל בך אתפאר, לפני כן אני אומר, אתה העבד שלי. אדם שמרגיש שהוא עבד, עבד של הציבור, הוא מרגיש שהוא ישר עם הציבור, רואה את עצמו לא מתגאה, אחרי כן הוא מגיע לישראל בך אתפאר. ישראל זה אומנם שם כולל, אבל אצלך זה גם שם פרטי, זה ודאי עוד נופך שיהיה לך עוד קמע כדי להצליח, ואנחנו מברכים ומייחלים להצלחתך.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אני ציינתי שאני רוצה לשמוע את חברת הכנסת מיכל וולדיגר, סגנית השר, בגלל נושא מסוים. אמרתי למנהלת שאחד הדברים שכואבים לי מאוד הרבה שנים זה שנושאי הרווחה, לאלה שנקראים היום מוגבלות שכלית התפתחותית, מש"ה, מדינת ישראל נתנה פתרונות מדהימים וחשובים מאוד, לכל הגילאים ולכל המצבים.

לעומת זאת, אנשים שנקראים היום מתמודדי נפש זה החצר האחורית של מדינת ישראל, ואותם שירותים שמגיעים למוגבלות שכלית התפתחותית אינם מגיעים, מסיבות שונות ומשונות, לאנשים מתמודדי הנפש.

היות וסגנית השר וולדיגר עוסקת הרבה בעניין הזה ואני מבין שגם במשרד האוצר את תהיי ממונה על זה, אני חושב שבוועדה הזאת זה יהיה המקום שנוכל אולי להביא מזור למתמודדי הנפש האלה. אני לא רוצה בשום דבר שהם יהיו יותר ממישהו, אלא בדיוק כמו מוגבלות שכלית התפתחותית. אנשים סובלים פה, אנשים סובלים שם, והפתרונות הטובים פה טובים גם להם וחייבים למצוא את הסנכרון, שלא ייפלו לחצר האחורית. בבקשה, סגנית השר.
סגנית שר האוצר מיכל מרים וולדיגר
תודה רבה. באתי שוב לברך ואני תמיד מקבלת חזרה, זה תמיד נפלא וטוב. אני כמובן רוצה להודות ליושבת-ראש היוצאת, שעבדה קשה. זה התחום, זה מה שבאנו לעשות, לעבוד קשה למען כלל תושבי מדינת ישראל, ובפרט באמת לאוכלוסיות היותר מאתגרות ומאותגרות.

אני חייבת לומר שכל יום ויום אני מקבלת פניות מהורים לילדים – ואני אומרת ילדים אבל ילדים יכולים להיות גם בני 50 ו-60 – לילדים עם מוגבלויות, בין אם הן שקופות ובין אם הן נראות לעין, כי לצערי הרב, באמת מדינת ישראל לא השכילה לתת מספיק מענים לאורך כל הדרך, מאז שהם קטנים ועד שהם מתבגרים, בין אם הם צריכים מסגרות מחוץ לבית ובין אם צריכים מענים בתוך הבית. ובאמת החוכמה היא להחזיק אותם בתוך הבית אך המשפחות לא מסוגלות לשאת בנטל, בין אם בנטל הכלכלי ובין אם בנטל הפיזי, בין אם בנטל הנפשי שהוא מאוד מאוד מאוד קשה ומאתגר.

אני חושבת שבאמת פה בוועדה, א', היה לי בית להשמיע את הדברים ולשנות, ואני בטוחה שהבית הזה רק יגדל ויתפתח ונוכל לעשות דברים נפלאים ביחד בשיתוף פעולה. אני אומנם סגנית שר האוצר ובאוצר צריכים להחזיק את הכול מאוד קצוב וחזק אבל אני מקווה שנפתח את השוק ויהיה שוק פתוח ויותר כספים ייכנסו לאוצר המדינה, כך שנוכל להוציא יותר. אני לא קוראת לזה הוצאה, אני קוראת לזה לגמרי השקעה, לא רק השקעה ברמה המוסרית, הערכית והחברתית, שהיא שם, אבל אני חושבת שזאת גם השקעה כלכלית כי אם נשכיל להשקיע כמה שיותר מוקדם ולתת למשפחות ולילדים עצמם את היכולת ואת המשאבים, הם ילכו ויצמחו ולא יידרדרו למקומות שמדינת ישראל צריכה להשקיע בהם יותר, וזה מה שקורה היום בפועל.

אז אני מקווה שבעזרת השם נעשה ונצליח, ונוביל את המדינה למקומות טובים יותר. בהצלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך, נקווה שנוכל להזמין אותך כסגנית שר ולדרוש תשובות.

אני רוצה להודות לצוות הנפלא שכבר שנים רבות מלווה את הוועדה הזאת, ובעזרת השם ביחד נעשה ונצליח.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:30.

קוד המקור של הנתונים