פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת ה-25

הכנסת



8
ועדת הכספים
04/01/2023


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 25
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, י"א בטבת התשפ"ג (04 בינואר 2023), שעה 14:00
סדר היום
הצעת בחירת יושב-ראש לוועדת הכספים בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת
נכחו
חברי הוועדה: אופיר כץ – יושב-ראש ועדת הכנסת
משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
אחמד טיבי
חברי הכנסת
ישראל אייכלר
יעקב אשר
מירב בן ארי
אברהם בצלאל
שרן השכל
יונתן משריקי
משה סולומון
חמד עמאר
מאיר פרוש
יצחק קרויזר
אליהו רביבו
עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה
שר התרבות והספורט מכלוף מיקי זוהר
שר המשפטים יריב לוין
שר במשרד ראש הממשלה ובמשרד התחבורה אורי מקלב
מזכיר הכנסת דן מרזוק
היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.

הצעת בחירת יושב-ראש לוועדת הכספים בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת
היו"ר אופיר כץ
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. לפני שנעבור להצבעה, אני רוצה לברך את הרב גפני. גם כשהיינו בקואליציה, וגם כשהיינו באופוזיציה, זו הוועדה שביליתי בה הכי הרבה ימים, הכי הרבה שעות, ואני חייב לציין שבזכות הלילות, הימים והשעות שביליתי פה, היה לי את המורה הכי טוב שיכולתי לקבל כחבר כנסת מתחיל – להתמקד בנושאים החשובים, לדעת איך להגיש אותם, איך להביא אותם, איך לחבר, איך להיות גשר בין קואליציה לאופוזיציה. הרבה ממה שאני יודע היום זה בזכות הרב גפני, שהלימוד לא היה רק בתוך הוועדה תוך כדי צפייה בו מנהל את הוועדה, אלא גם ממש השקעה, כשישבנו בחדר, והוא הסביר ולימד. אחרי כל כך הרבה שנים בתפקיד עדיין יש לו סבלנות לדאוג לחברי הכנסת הצעירים ולתת להם קצת מארגז הכלים שיש לך. אני חושב שזה דבר מבורך, ואתה מסייע כך להצלחה של חברי כנסת צעירים שרוצים להשפיע ולשנות.

לסיום, אני רוצה להגיד שאתה תמיד היית יושב-ראש ועדת כספים של כולם – של כל המגזרים, של כל הענפים, אף פעם לא עשית הבחנה אם זה חרדי או אם זה חילוני. מצוקה אצלך היא מצוקה, ומי שיש לו בעיה, אתה באת לפה בנחישות לפתור את הבעיה ולא משנה מי הביא אותה. אמרתי את זה מספר פעמים, ואני אגיד את זה שוב: כשאני פניתי אליך עם בעיות שהיו לי בנושא שקרוב ללבי, כל הנושא של הפערים בפריפריה מבחינת הבריאות, תמיד עמדת לצדי, תמיד שמת את כובד משקלך כיו"ר ועדה על המשרדים הרלוונטיים כדי להשפיע ולהשיג את מה שאנחנו רוצים לצמצום הפערים, ובשום שלב לא שאלת אותי מי האוכלוסייה – אם הם מבני ברק או ממקום אחר, זה פשוט לא עניין אותך. זו הדרך שלך, ואני בטוח שאתה תמשיך כך. אתה אדם מאוד מאוד משפיע על כל אזרחי מדינת ישראל, ואני שמח שאתה תמיד לוקח אותה למקומות הנכונים, לטובת החלשים, שומע את כולם. אני מאחל לך המון הצלחה. רק שאלה לפני שאני מצביע: אתה מתרגש?
משה גפני (יהדות התורה)
אני מתרגש מהנאום שלך.
היו"ר אופיר כץ
אם כך, בהתאם להוראות סעיף 106א(1) לתקנון הכנסת, ועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה, לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת החליטה להמליץ לוועדת הכספים לבחור בחבר הכנסת משה גפני כיושב-ראש הוועדה. מי בעד? ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

אושר פה אחד.
היו"ר אופיר כץ
ההחלטה עברה פה אחד. אדוני היושב-ראש, בבקשה, הכיסא שלך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת. תודה רבה. אני מודה לך על ההמלצה שהבאת למנות אותי כיושב-ראש ועל הדברים החמים שאמרת. תודה רבה לך. אני מודה לכל החברים שתמכו במינוי הזה. אדוני יושב-ראש הכנסת, בבקשה, הבמה לרשותך.
יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה
תודה לך, אדוני יושב-ראש ועדת הכספים המיתולוגי. אני חושב שהוועדה הזו ללא ספק היא אחת הוועדות המרכזיות, החשובות, שיש בכנסת שלנו. אני חושב שלאורך השנים הפגנת, אדוני היושב-ראש, מקצועיות רבה מאוד, אכפתיות רבה מאוד, ומעורבות רבה בכל המתרחש – גם בוועדה וגם בנושאים המשיקים לנושאי הוועדה. אני חושב שהבחירה בך כיושב-ראש הוועדה משקפת רצון של רבים בבית הזה, קואליציה ואופוזיציה, ואני חושב שאתה תמלא את שליחותך נאמנה וכך אני גם מאחל לך, ומודה לך על כל השנים שהיו ושיהיו. בהצלחה גדולה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תודה רבה. חבר הכנסת טיבי, אני רוצה לומר לפני זה, אנחנו עברנו שנה וחצי קשות מאוד מבחינת היחסים הבין-אישיים והבין-מפלגתיים. זה חשוב בדמוקרטיה. המציאות הזאת היא מציאות שאנחנו בעבר לא הורגלנו בוועדת הכספים. על פי רוב ההצבעות היו הצבעות קואליציה ואופוזיציה יחד, להוציא תקציב ודברים שהיו מבנה של האופוזיציה. אני קורא לכל חברי הכנסת, לא רק לחברי הוועדה, להיכנס למסלול של ויכוח אמיתי, דמוקרטי, אידיאולוגי, אבל שהכול ייעשה בדרך כזאת שאפשר יהיה לקיים את הדיונים האלה ולא שאחד יפגע בשני. אני מודה לכם על האמון שנתתם בי. חבר הכנסת טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
תודה רבה. אני רואה את ההתרגשות שלך, בכל זאת, זו פעם ראשונה. טוב לראות אותך שוב על הכיסא הזה בוועדת הכספים. הדברים שאני אומר לגביך לא כוללים את כל חבריך בקואליציה, חלק. ועדת הכספים היא הוועדה החשובה ביותר בבית הזה. אין כמעט תחום בחיים, במדינה, שלא מגיע לשולחן הזה. אתה תמיד גילית אמפטיה לנושאים חברתיים, לפריפריה, לחברה הערבית, לא רק לחרדים. בעיקר לחרדים, לא רק. אני מקווה שנמשיך בוועדה הזאת לקדם נושאים שקשורים בכולם, בעיקר למי שצריך תמיכה, עזרה, אמפטיה, סיוע. אני מייצג ובא מהחברה הערבית, שצריכה העדפה מתקנת כמעט בכל נושא אפשרי. עבדנו קשה בשקדנות בוועדה הזאת, ואתה סייעת לא אחת להעביר תקציבים שקשורים בנו. אני בטוח שאתה תמשיך בכיוון הזה. מברוכ ובהצלחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מבטיח לך להמשיך באותה דרך. התרומה שלך הייתה תרומה רבה מאוד בוועדה, ואנחנו נשתדל להמשיך את זה. חבר הכנסת חמד עמאר, ברוך הבא. אני שמח שאתה בא להיות חבר בוועדת הכספים, אתה, עם הניסיון שלך. בבקשה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
קודם כל, אני רוצה לאחל לך בהצלחה. שנים רבות אתה מנהל את הוועדה הזאת. אני הייתי חבר בוועדה הזאת ועבדנו ביחד. המיוחד אצלך, שכל נושא שהגיע לשולחן, ניהלת אותו כאילו הוא הנושא הכי חשוב בעולם. זו תופעה ייחודית שלך. אני חושב שביחד אנחנו יכולים לעבוד בצורה הטובה ביותר. כמו שאמר חבר הכנסת טיבי, הוא מייצג את האוכלוסייה הערבית, אני בא מהמגזר הדרוזי. יש הרבה נושאים משותפים גם לדרוזים וגם לחברה הערבית. אני חושב שכאן ביחד אנחנו נוכל לעשות עבודה טובה מאוד, ואני רוצה לאחל לך בהצלחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תודה רבה. סגן השר אורי מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. יושב-ראש ועדת הכנסת שאל אם אתה מתרגש או לא. אני חושב שקשה לצפות מיושב-ראש וחבר כנסת שכיהן ברוב הכנסות במדינת ישראל מאז קום המדינה, מאז הכנסת הראשונה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
קום המדינה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
חבר הכנסת גפני היה חבר כנסת מהכנסת ה-12.
היו"ר משה גפני
מ-1988.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תעשו חשבון מי ייכנס - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
40 שנה הורדת למדינה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מדבר על כנסות.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מדבר על כנסות, הוא לא מדבר על שנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לידיעתך, הוא בעשור הרביעי פה. בחצי העשור הרביעי. רוב הכנסות – לא היה כזה חבר כנסת שכיהן ברוב - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
אז הוא הוותיק של חברי הכנסת?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בוודאי. לא רק ותיק, ותיק גם בימים שכיהנת פה כחבר ועדת הכספים, ולפי דעתי גם כיושב-ראש הכי ותיק במצטבר, אבל לא עשיתי את החשבון הזה. אז לבקש ממך להתרגש זה באמת קצת מוגזם, אבל אני כן יכול להגיד - - -
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אגב, הכול בזכות הערבים. בעיקר הכול בזכות רופאים ערבים שטיפלו בו והצילו את חייו.
היו"ר משה גפני
נכון, רופא ערבי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה נכון, והוא מציין את זה. רופא, ד"ר זחאלקה. אפילו אני יודע שמדובר על ד"ר זחאלקה, נכון?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
נכון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני זוכר את הנאום המרגש של חבר הכנסת גפני, כשחזר מהתקופה שלא הרגיש טוב לנהל את ועדת הכספים, והזכיר את זה, אני חושב, בנאום. חבר הכנסת גפני, הזכרת את ד"ר זחאלקה, בנאום פה כשחזרת אחרי התקופה הקצרה שלא היית פה וציינת את הרופא שהציל את חייך, שאמר לך: יש לך משהו שאתה לא מרגיש, אבל יש לך משהו חמור, שצריך לטפל.
היו"ר משה גפני
הוא אמר יש לך - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן, סיפרת את זה כאן. אמרת: אבל אני מרגיש טוב.
היו"ר משה גפני
לי לא כאב כלום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אמרת: אבל אני מרגיש טוב, אני לא מרגיש שום דבר. הוא אמר: אבל אני אומר לך שיש לך עכשיו אירוע.
היו"ר משה גפני
כן, והוא הכניס אותי מיד. כן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני יכול להגיד שהוותק המצטבר הזה והימים המצטברים האלה לא משפיעים עליך בשום דבר – כל יום הוא כאילו היום הראשון שאתה בא לוועדת הכספים. הזכרתי את זה פעם, בכל שבוע ביום חמישי, בכל פעם שאנחנו נכנסים לחדר – מה הנושאים על סדר-היום? מה היום על סדר-היום של הכנסת, בוועדה? מקלב, אתה זוכר שיש לך בוועדה כזאת, אתה מכיר את הנושא? אין לך בוותק המצטבר סוג של הסתאבות מסוימת, אלא הפוך, התחדשות שבכל יום. זה שאתה יושב-ראש של כולם, כולנו יודעים את זה, כל המגזרים וכל האזרחים, אין ספק. צריך להגיד שאתה גם יושב-ראש של כל חברי הוועדה, קואליציה ואופוזיציה. זה לא רק שאין לך את זה ואתה משתדל שלא יהיה, אתה גם רואה חבר אופוזיציה בעל זכויות לא פחות מחבר קואליציה בדרישות שלו, בחשיבה שלו, בעמדה שלו, ואתה מכבד את הכול.

דבר נוסף שאני אומר לחברי הוועדה – אני הולך עכשיו לממשלה – חשוב לך לשמור על המעמד של ועדת הכספים. יש ניסיונות כל הזמן לכרסם במעמד של ועדת הכספים, ואתה עומד על כך חזק. לא רק כשהיית באופוזיציה דרשת את זה, גם כשאתה בקואליציה תמיד עמדת גם מול המשרדים הממשלתיים, מול כל הגופים שלאט-לאט מנסים לכרסם במעמד של ועדות הכנסת. אתה עושה את המאמץ, וזה צריך שיתוף פעולה של כל חברי הוועדה, לפני ההצבעות, לשמור על המעמד של ועדת הכספים, כמו שאמר חבר הכנסת טיבי, שאין תחום שהיא לא מטפלת בו ולא בא לפתחה ולשולחנה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. השר מיקי זוהר, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הרב גפני, אני מבלה פה כבר כשמונה שנים, בחדר הוועדה הזו כרכז הקואליציה שלך בוועדת הכספים. אחר כך אופיר עשה עבודה נהדרת אחריי. אני רוצה להגיד לך, הרב גפני, שבבניין הזה יש הרבה מאוד אנשים, אבל למעטים יש את הניסיון שלך, למעטים יש את חברות האמת שלך, את היושרה שלך ואת הדאגה לכל אזרחי ישראל באשר הם. זה לא רק ראוי להערכה על כך שהרבה מאוד שנים אתה מחזיק בתפקיד מאוד מאוד קשה – מי שחושב שיושב-ראש ועדת הכספים זה תפקיד קל, טועה. אני ראיתי מקרוב כמה זה תפקיד קשה – בכמה נושאים אתה נוגע, כמה אחריות גדולה קולקטיבית אתה נושא על גבך לכל אזרחי ישראל. ותמיד, אבל תמיד – ואף אחד לא יוכל לקחת את זה ממך, הרב גפני – פעלת באובייקטיביות, במקצועיות, בענייניות לטובת כל אזרחי ישראל.

אני חושב שהמסר הזה, שאני רוצה שאנשים ידעו אותו וישמעו אותו, אומר לכל אזרחי ישראל דבר אחד: יש פה קואליציה ימנית, זה נכון. הקמנו קואליציה של המחנה הלאומי. אבל כל אזרחי ישראל יקבלו את המענה הדרוש, ואתה בראשם תוביל את זה כמי שאמון על כל כלכלת ישראל, יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ. כל הנושאים שקשורים לכלכלת ישראל – בצלאל סמוטריץ הוא השר שיטפל במשרדו. ולכן אני בטוח כפי שראיתי אותך עושה את עבודתך בחרדת קודש, זה גם יימשך. מיותר לציין שברמה האישית אני אוהב אותך מאוד, מעריך אותך. אתה טיפחת אותי, עזרת לי מאוד בתחילת דרכי, עזרת לי להשתלב, להתעצם ולהתחזק בעבודתי, גם בעבודת השם, ואני מודה לך על זה ומעריך את זה, ומאחל לך הצלחה גדולה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, מיקי. תודה. השר יריב לוין.
שר המשפטים יריב לוין
משה, ידידי, אני חושב שכשמדברים על מינוי שהוא ברכה עצומה לכל עם ישראל, מדברים על הבחירה בך כיושב-ראש ועדת הכספים. אני חושב שאתה לא רק ותיק חברי הכנסת כאן, אני חושב שאתה דוגמה נדירה ומופתית לנבחר ציבור שמייצג בצורה הכי נאמנה, הכי מקצועית והכי טובה גם את הציבור שבחר בו, אבל גם את כלל אזרחי ישראל שהעניינים שלהם מופקדים בידיך בכל התפקידים שעשית, בוודאי בתפקיד הזה. אני חושב שאתה מצליח לשלב דאגה נדירה וזיהוי מדויק של אותו ציבור חלש שזקוק לעזרה, אבל אתה עושה את זה בלי פופוליזם ובאחריות, ובאופן כזה שאתה מסתכל על הדברים מצד האחריות התקציבית ומצליח בסוף לנווט את המהלכים כאן בצורה כזו שאזרחי ישראל – ואני יכול לומר את זה לכל אחד ואחת מאזרחי ישראל – יכולים לדעת שהדברים נעשים כאן בוועדת הכספים בצורה הכי מקצועית, הכי מאוזנת והכי שקולה שאפשר להעלות על הדעת.

אני רוצה לאחל לך שהקדנציה הזאת תהיה מוצלחת לא פחות מקודמותיה, והרף הוא מאוד מאוד גבוה, אבל אני חושב שמאחר שאתה עצמך קבעת אותו, אתה גם תעמוד בו. אני רוצה לאחל לכנסת ישראל ולוועדת הכספים שתמיד נוכל להתכנס כדי לבחור באדם כמוך לתפקיד החשוב הזה. המון ברכה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תודה רבה, יריב. חבר הכנסת יעקב אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, יושב-ראש ועדת הכנסת, יושב-ראש תנועת דגל התורה ויושב-ראש ועדת הכספים הנבחר הרב גפני, אני חושב ששילוב מנצח כזה של כישרון, ותק ולב למצוקות של כולם זה שילוב מנצח, זה שילוב שניצח עד היום, וינצח, בעזרת השם, עוד הרבה מאוד שנים בשביל כלל אזרחי מדינת ישראל. שיהיה בהצלחה.
אופיר כץ (הליכוד)
הרב גפני, אנחנו מתנצלים, לי וליושב-ראש יש הקמת ועדות נוספות. המון הצלחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. השר מאיר פרוש.
מירב בן ארי (יש עתיד)
שיהיה בהצלחה גפני, אני הולכת גם לפנים.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אף אני מצטרף כנגד המברכים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שמח שנשארנו בפורום המשפחתי המצומצם. נשארנו רק לברך, וזה בסדר. הרב גפני, אומנם אופיר כץ לא פה, הוא שאל אם אתה מתרגש. אני חייב להגיד דבר אחד, שאני מתרגש, כי היום, ברוך השם, אנחנו יודעים שאתה כבר לא יושב-ראש ועדה זמנית. היה לנו ספק בזה בשבועיים האחרונים, והיום אנחנו יודעים שאתה יושב-ראש ועדה קבועה. אז קודם כל, הרגשות שלי עכשיו צפים, אבל לאט-לאט הם גם יורדים, ועכשיו אפשר להיכנס לעבודה ברצף. אני לא צריך להגיד לך את הברכות שיש לי, כמובן שאני מצטרף לכל הברכות. בעזרת השם, שלא תצא תקלה תחת ידינו, ושהקביעות שלך תהיה ותמשיך להיות פה מתוך בריאות ונחת, בעזרת השם.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
האמת היא שאני רוצה לברך, אבל לפני שאני מברכת – אני מאוד שמחה שנבחרת שוב, חבר הכנסת גפני, יושב-ראש הוועדה – אני רוצה לספר ששבוע אחרי שנכנסתי לכנסת – הייתי חדשה – אחד הדברים שהעיקו עליי היה הרגשת ההיררכיות בין חברי הכנסת. אנחנו אמורים להיות כולנו שווים, 120, ואז התחלתי לגלות שזה לא נכון, ושיש היררכיה גלויה – שיש יושבי-ראש וחברי ועדה, ליושבי-הראש יש יותר כוח, ויש היררכיה סמויה. אני נבחרתי ישר להיות יושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, היום אני משלימה שבע שנים של יו"ריות – אם זה בוועדה לקידום מעמד האישה או כשהייתי זמנית בעבודה ורווחה. אבל כשהגעתי באופן זמני לוועדת הכספים, הבנתי שההיררכיה הסמויה היא היררכיה שנבנית מתוך עבודה קשה של מי שמקבל אותה. הסתכלתי עליך וראיתי את הפעילות הפרלמנטרית שלך והבנתי שכוח לוקחים, ולוקחים בהרבה חוכמה ובשקט – למרות שאתה לפעמים מתעצבן, אבל בלי צעקות. אני חייבת להגיד שאני שמחה מאוד שאני אכהן שוב כחברה בוועדה הזו, אמשיך ללמוד, וננסה לקדם ביחד את כל הנושאים שחשובים לכולנו. תודה. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת משריקי, ברכות לבחירתך היום לכנסת.
יונתן משריקי
תודה רבה. אני מצטרף, אדוני היושב-ראש, לכל הברכות. אני מקווה להיות תלמיד טוב, לפחות כמו אופיר כץ. אדוני היושב-ראש, מיקי זוהר אמר שחיזקת אותו גם בעבודת השם. אני מקווה להצטרף לזה גם כן בתוך המסלול, בחלק מהעניין. בהצלחה רבה לך ולנו. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הרב אייכלר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני רוצה לברך אותך בשלוש מילים: תתחדש כנשר נעוריכי. ממך אפשר ללמוד. אני זוכר שליוויתי אותך פה בתשמ"ט-1988, כשהגעת לכנסת. ליוויתי אותך כל השנים לראות איך אתה עדיין כל הזמן באותה רעננות ואותה התחדשות, שכולנו לומדים ממך. יהי רצון שהשם ייתן לך הרבה כוח ועוז להמשיך. אתה עושה קידוש השם – אפשר היה לשמוע בדברים איך אתה יכול לקחת את הוועדה הכי קשה ושכולם יראו – וראו כל עמי הארץ כי שם השם נקרא עליך ויראו ממך. בעזרת השם, תצליח בבריאות איתנה לנהל את הוועדה, ועוד נכונו לך עתידות, בעזרת השם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת משה סולומון.
משה סולומון (הציונות הדתית)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. ברכות. והיו בעיניך כחדשים – אני מכיר אותך שנים רבות, אתה לא מכיר אותי. אני לומד ממך שנים רבות, גם דיברנו באחת הפעמים כדי להתייעץ אתך בכל מיני נושאים. אתה מעורר השראה. אני חדש כאן בבית הזה, אבל היכולת של אדם להכיל גם מורכבויות, גם קהלים שונים – שונים, תרתי משמע; לא רק שמגיעים ממקומות שונים, אלא שלפעמים הם מייצגים אידיאולוגיה שונה. היכולת להניח את זה בצד ולהגיד אני אחראי לקדם את אזרחי מדינת ישראל בהיבטים שאתה אמון עליהם, היא מעוררת השראה, והיכולת הזאת לא נתונה לכל אחד. אני חושב שהיא גם קידוש השם גדול. היא קידוש השם גדול כי אנחנו יודעים שכאנשים אנחנו מתייגים. כאנשים אנחנו שמים כל אחד במקום כזה או אחר – או בגלל לבושו, או בגלל מראהו, או בגלל כיפתו. כל אחד, כאילו שהוא מקדם רק דבר מאוד מסוים. וזה שרואים אותך בוועדת כספים – אני רואה אותך הרבה שנים – שבה אתה נלחם על הדברים, בין אם הדברים קרובים אליך, וגם על דברים שהם לא קרובים אליך, כלומר, קרובים אליך אבל אתה לא אמון עליהם, זה דבר שיש בו הרבה קידוש השם. תמשיך בהתרגשות פנימית – אולי מבחוץ אתה לא מתרגש, אני מקווה שאתה מתרגש בפנים, אני בטוח בזה. להתרגש, כי התרגשות היא הנעה מאוד מאוד גדולה. אני שמח להיות חבר בוועדה, נלמד ביחד, ובעזרת השם, נקדם את עם ישראל. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
בהצלחה. תודה רבה. חבר הכנסת יצחק קרויזר, ברוך הבא.
יצחק קרויזר
נעים מאוד, אני חבר כנסת חדש. ברוכים הנמצאים. אני מתרגש מאוד, אולי גם בשבילך קצת. כבוד גדול בשבילי להיות כאן בוועדה. הדבר הראשון שאמרו לי כשנכנסתי לכנסת: יש פה את יושב-ראש ועדת הכספים המיתולוגי של הכנסת, גפני. תיצמד אליו, תלמד ממנו, ובמילתא דבדיחותא, מי שנצמד אליך, עוד נכונים לו תפקידים גדולים במשכן הקדוש הזה. אז אני מברך אותך, וגם אותי, שלא תיפול תקלה תחת ידינו, ובעזרת השם, שנעשה פה דברים טובים למען עם ישראל וארץ ישראל. כבוד גדול בשבילי. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת רביבו.
אליהו רביבו (הליכוד)
אדוני יושב-הראש, אני עדיין לא מופיע ברשימה, זה אמור להיות סימן לבאות, אבל מי לא ינצל כזאת הזדמנות? מצד שני, לתת מחמאות לבעל תפקיד זה מצמצם את מה ומי שהוא. אי אפשר לקפל לכמה משפטים את מה שאתה. ועדיין, אני רוצה לברך אותך: שתמשיך להישאר רענן, שבריאותך תישמר, שתמשיך לפעול בחום, ברוך, ביכולת הכלה, ביכולת להסתכל גם על האחר, גם על מי שלא מגיע מהמגזר שלך ולא מהעם שלך, ולהראות עד כמה אתה מסמל את הנאורות. כל מי שחושב שאנחנו, ועוד יותר החרדים יותר, חשוכים; הוא חשוך, מוחשך ומחשיך. ואתה מגיע ממקום של נתינה, רגישות ואחריות, עד כדי כך שאתה נותן מעצמך אפילו שאתה פוגע בבריאותך. ולכן אנחנו נברך אותך שתישמר מעינא בישא, שתהיה לך נחת רוח, שתצא מכאן רק מתי שאתה תבחר, חזק ואיתן, עם אותה חמלה ואותה רגישות שאתה מגלה ביומיום שלך. שתמשיך להיות מֶנְטְשׁ – זו הגדרה שקשה למצוא בה בעלי תפקידים, בטח אחרי כל כך הרבה שנים.

אמר חברי, חבר הכנסת אייכלר, התפקיד הקשה. רבי נחמן הקדוש, שאני גאה להימנות מחסידיו, אומר שברית כרותה לשפתיים. אז אין קשה, יש מאתגר, ואתה יכול לאתגרים הרבה יותר מורכבים. אני יודע מקרוב שאין תפקיד שאם היית רוצה אותו לא היית זוכה לו, ועדיין אתה פה, כי אתה מבין שזה הברומטר שמשפיע על כלל התושבים במדינת ישראל. אני מקווה שאני אזכה להיות תלמיד בשיעור פרטי אצלך גם כאן בוועדה, וללמוד ולינוק ממך אפילו את המעט שיש בך. ברכה והצלחה וכה לחי.
היו"ר משה גפני
בעזרת השם. תודה רבה. תודה רבה לכולם. אני מודה לכולם, זו באמת התרגשות. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:35.

קוד המקור של הנתונים