פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת ה-25

הכנסת



2
ועדה מיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (סמכויות), התשפ"ג-2022 (פ/25/80)
19/12/2022


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 6
מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (סמכויות), התשפ"ג-2022 (פ/25/80)
יום שני, כ"ה בכסלו התשפ"ג (19 בדצמבר 2022), שעה 15:38
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (סמכויות), התשפ"ג-2022, של ח"כ איתמר בן גביר
רביזיה – בהתאם לבקשת חברי הכנסת רון כץ, נאור שירי ואופיר כץ
נכחו
חברי הוועדה: אופיר כץ – היו"ר
גדי איזנקוט
מירב בן ארי
עופר כסיף
רון כץ
יוליה מלינובסקי
אורי מקלב
משה סולומון
משה סעדה
אליהו רביבו
חברי הכנסת
איתמר בן גביר
אברהם בצלאל
יצחק שמעון וסרלאוף
נעמה לזימי
יבגני סובה
מנסור עבאס
גלעד קריב
נאור שירי
מוזמנים
גיל לימון - עו"ד, משנה ליועמ"ש ציבורי-מנהלי, המחלקה למשפט ציבורי-מנהלי, משרד המשפטים

עמית מררי - עו"ד, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט פלילי), משרד המשפטים

אלעזר כהנא - תנ"צ, יועמ"ש משטרה, המשרד לביטחון פנים
ייעוץ משפטי
איילת לוי-נחום
מירי פרנקל שור
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ולריה ורבה, חבר המתרגמים

הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (סמכויות), התשפ"ג-2022, של ח"כ איתמר בן גביר
רביזיה – בהתאם לבקשת חברי הכנסת רון כץ, נאור שירי ואופיר כץ
היו"ר אופיר כץ
טוב, אנחנו פותחים שוב את דיון ההצבעות על הרביזיות שהוגשו. בבקשה חבר הכנסת רון כץ, רביזיה ראשונה, נימוק.
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה אדוני. אנחנו הגשנו את הרביזיה הזו כי זה בעצם הכלי האחרון שנשאר לנו מול רמיסת הזכויות הטוטלית שקורית השבוע במשכן הזה.

השבוע הזה אנחנו מנהלים, שלוש אם לא ארבע ועדות בו זמנית למליאה, ח"כים פה מתרוצצים בין ועדה לוועדה. במקביל, עכשיו אני מדווח שבוועדה השנייה ניסו להכניס סעיף תחולה, בלי שדיברו עליו אפילו קודם. וכל זה קורה לא כי יש איזשהו צורך חוקתי דחוף, זה קורה מסיבה אחת, כי אתם לא יכולים להקים ממשלה, כי בנימין נתניהו לא יכול להקים ממשלה, ללא ההסכמים הללו שמבקשים שישולמו לפני הבחירות, כי לא סומכים עליו והוא כל כך חלש שהוא לא מצליח אפילו לעצור את המחטף הזה.

ואני שואל אותך חברי, באמת חברי, מה אתם מתכוונים לעשות עם הדבר הזה? הציבור רואה אתכם, רואה את הפאניקה. ראינו מה היה פה קודם, ח"כים שנכנסים בלחץ ויוצאים ולא נותנים לח"כים פה לדבר. יועצת משפטית שצריכה לנמק דברים שגם בינה ולבין עצמה היא גם לא שלמה איתם ואמרה פה ביושר 'אנחנו לא מסכימים עם החקיקה הזאת'. כולם אומרים את זה, אומר את זה פה היועץ המשפטי של המשטרה, אמר את זה המשנה ליועמ"ש, אמרו את זה בצוות של הוועדה הזו.

אני שואל אותך והציבור רואה ועוקב אחרי החקיקה שקוראת פה, באיזשהו שלב אתם תגידו לעצמכם 'די, זה באמת לא בסדר. נעשה פה דיון רציני' והינה אני אומר לך, אנחנו גם בעד לתקן, אני גם חושב שיש דברים שצריך לתקן בפקודת המשטרה, אבל לא כך. כולנו, כל מי שיושב פה וקצת בקיא וקצת מבין בתחום, מבין שזה גם לא יוכל לעבור בשום חקיקה נורמלית.
היו"ר אופיר כץ
תודה.
רון כץ (יש עתיד)
ולכן אני קורא לך פה, תעצור את זה, נביא ביחד חוק מתוקן וטוב, נעבוד בזה ונביא בשורה אמיתית לאזרחי ישראל. תודה.
היו"ר אופיר כץ
תודה רבה. מי בעד הרביזיה?

הצבעה

לא אושרה

רביזיה הבאה. רון בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
נאור אתה רוצה לנמק?
נאור שירי (יש עתיד)
אין לי בעיה לנמק. אני אמשיך את חברי חבר הכנסת רון כץ, באמת במהלך הרביזיה אנחנו עשינו מחשבה אמיתית וגם דיברתי עם השותפים שהגיעו פה להצביע. ואני לא אומר את זה, חס וחלילה, כמילת ביקורת, כי אני מבין שזה התהליכים בכנסת למרות שזה תהליכים שהם קצת - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, לא, זה לא התהליכים בכנסת.
היו"ר אופיר כץ
לא, מירב, גם ברביזיה? שבי בבקשה במקומך.
נאור שירי (יש עתיד)
אז למרות שזה תהליכים מקבילים שקורים באמת בוועדות ואני באפס ביקורת, שזה לא קרה בכנסות אחרות, בסדר? אבל מהשיחות שיש לי עם חברי הכנסת שהגיעו לפה להצביע, אני חושב שכולם שותפים, ובאמת יצא לנו לדבר, שותפים למחשבה העיקרית והבסיסית.

החוק הזה, יש לו רצון, כל אחד מהמקום שלו, יש לו תכלית שהיא נכונה, דיברו על זה שנים עברו. אנחנו כולנו ערים לכל האתגרים של המשטרה. הבעיה בחוק הזה שהוא לא מדבר על אף אחד מהם, הבעיה בסעיפים האלו שהם לא פותרים שום דבר. אנחנו נקום מחר בבוקר אחרי שאנחנו נצביע על זה, אנחנו כמובן נתנגד, מצפונית אנחנו נתנגד לזה. אתם תקומו ואתם לא תצליחו לשנות שום דבר. ולא רק זה, החוק הזה זה קרדום לחפור בו, של חבר הכנסת השר המיועד מר בן גביר.

אני גם רציתי להתייחס להערה של היועצת המשפטית שהתייחסה להליך החקיקה שקורה פה, והדיונים באמת הארוכים, שמא נאמר המתישים. אבל אני באמת, בהליך שזה קורה, בפטור מחובת הנחה, אני לא חושב שזה מקיים את פסק הדין של סולברג שדיבר על מס דירה שלישית. אז אני חושב שגם החוק הזה לא יעמוד, ברוך הבא מגיש הצעת החוק איתמר בן גביר.
היו"ר אופיר כץ
לא, שירי, משפט סיום.
נאור שירי (יש עתיד)
בסדר גמור. אז באמת, אחרי השיקול הנוסף שעשינו אני קורא לחבריי חברי הכנסת, בטח כל מי שפה נוכח, בטח מי שלא היה נוכח פה בכל הדיונים, תסמכו עלי, קראתי את החוק ואתם חייבים להתנגד.
היו"ר אופיר כץ
תודה שירי. מי בעד הרביזיה?

הצבעה

בעד – 3
נגד – 7
נמנעים – אין

לא אושרה
נאור שירי (יש עתיד)
מצער שלא הצלחתי לשכנע אתכם.
היו"ר אופיר כץ
רביזיה אחרונה, מי הגיש אותה?
רון כץ (יש עתיד)
אני.
היו"ר אופיר כץ
רון בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
אני שמח שנכנסת לחדר איתמר, כי אני באמת רוצה לדבר איתך רגע בלי פוליטיקה, אמיתי. אנחנו יושבים פה במשך ימים ודנים בפקודה. אני מסכים שפקודת המשטרה היא פקודה מנדטורית, יש מקום לעשות בה שינויים. אני חושב שהמשטרה צריכה לקבל הרבה יותר ממה שהיא מקבלת, ואני גם חושב שיחד בשיח אמיתי אפשר לעשות את זה.

מה הבעיה? הבעיה שהמהירות מהשטן, באמת במקרה הזה, כי כשאנחנו עושים דברים כל כך מהר, מתוך איזושהי מטרה לסיים את זה לפני השבעת הממשלה, יצאה פה פקודה שהיא פקודה לא טובה, פקודה שהיא מסורבלת. אם אני לא טועה זה סעיף 8 לפקודה, כשאתה קורא את הסעיף הזה אתה מבין שיש כמה סעיפים בתוך סעיף אחד שלא אומר כלום, שאומר שצריך לשמוע מצד אחד, מצד שני צריך להתייעץ. זה דברים שאין בהם שום משמעות אופרטיבית אמיתית, אף אחד לא מבין מה זה אומר.

ישב פה היועץ המשפטי של המשטרה ואומר 'תשמעו חבר'ה, אני קורא את הפקודה הזאת ואני לא מבין מה אני צריך לייעץ לא למפכ"ל ולא לשר מחר בבוקר', וזה מה שאנחנו מביאים פה עכשיו. אתה דיברת על משילות, אתה דיברת על החזרת ההרתעה ועל ביטחון הפנים, ואני אומר אנחנו רוצים שתצליח, אני אישית רוצה שתצליח. אני חושב שאפשר לעשות את זה בעבודה נכונה וטובה, ואני חושב שרק לך יש את הכוח להגיד 'אני מבין שזה לא מושלם, בואו רגע נעצור, נדבר על זה ונביא מוצר טוב יותר'.

אני חושב שבמצב הדברים הנוכחי, גם בתוך הממשלה תהיה לך בעיה כי הפקודה הזאת מצד אחד אומרת שהמפכ"ל עובד ישירות מולך, מצד שני הוא עובד מול הממשלה ואיפשהו בדרך כשמשאירים חלון, כשמשאירים ואקום משפטי, אז תמיד כל הצרות נופלות בוואקום הזה. ואנחנו משאירים פה את הוואקום הזה בכמה סעיפים ולא רק בסעיף הזה. יש פה הרבה מאוד סעיפים שאנחנו משאירים את זה ובסופו של דבר אנחנו רוצים גם לחזק את המשטרה, אנחנו רוצים שיהיו לך את הכלים האמיתיים להוסיף תקציבים, שוטרים, טכנולוגיות, הכל.

מה שאנחנו עושים פה עכשיו, זה מחר בבוקר משטרה שברגע שיראו את המדים של השוטרים לא יראו יותר את משטרת ישראל, את דגל ישראל, את ממשלת ישראל, יראו אותך, ואני לא חושב שגם אתה רוצה שזה מה שיקרה. אני חושב שגם אתה רוצה משטרה חזקה ומשטרה טובה ויש לך הזדמנות פה באמת, לא בשביל הוועדה ולא בשביל המצלמות ולא בשביל כלום, לשמוע ביקורת אמיתית מהרבה מאוד אנשים שישבו פה. מהצוות של הוועדה, מהיועמ"שים, מהיועמ"ש של המשטרה, מהמפכ"ל, מהמפכ"לים הקודמים, מכולם ובאמת להגיד 'אוקיי, אני מבין שלא כל הידע הוא אצלי. אני רגע עוצר, נלמד את הנושא ונביא חוק טוב ביחד'. אני מאוד מקווה שהקשבת לדברים ואני באמת, אתה רואה, שם את הפוליטיקה בצד, לא מדבר כלום, כדי שנעשה באמת שינוי אמיתי. תודה.
היו"ר אופיר כץ
תודה חבר הכנסת רון כץ. מי בעד הרביזיה?
הצבעה

בעד – 3
נגד – 7
נמנעים – אין

לא אושרה
היו"ר אופיר כץ
הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה של חבר הכנסת בן גביר עברה ותעלה לקריאה ראשונה במליאה.

משפט אחרון, אני רוצה להודות לצוות של הוועדה, ללאה היקרה, תודה רבה על שעות רבות. אנחנו אומנם רק בחצי הדרך, אבל מגיע להן. לעורכת הדין מירי פרנקל שור, שלא רק השעות האלה שהיא וצוותה נמצאים בדיונים מאחורי הקלעים, שתדעו שהם עובדים שעות ארוכות אל הלילה, תודה. באמת תודה רבה לחברי הכנסת שהגיעו, למציע כמובן שישב פה כל הדיונים והקשיב, רוב הדיונים ישב פה. אנחנו ניפגש פה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, חג שמח.


הישיבה ננעלה בשעה 15:47.

קוד המקור של הנתונים