פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת ה-25

הכנסת



28
הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק-יסוד
הממשלה
19/12/2022


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 5
מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון –שר נוסף במשרד) (פ/81/25) ובהצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – כשירותם של שרים) (פ/91/25)
יום שני, כ"ה בכסלו התשפ"ג (19 בדצמבר 2022), שעה 8:30
סדר היום
הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס' 14) (שר נוסף במשרד וכשירותם של השרים), של ח"כ שמחה רוטמן
נכחו
חברי הוועדה: שלמה קרעי – היו"ר
משה ארבל
אוריאל בוסו
בועז ביסמוט
ולדימיר בליאק
שרן מרים השכל
אלמוג כהן
מתן כהנא
יוראי להב הרצנו
חנוך דב מלביצקי
מאיר פרוש
גלעד קריב
שמחה רוטמן
מיכל שיר סגמן
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
דבי ביטון
מיכאל ביטון
אברהם בצלאל
טלי גוטליב
סימון דוידסון
אלי דלל
שלום דנינו
יאסר חוג'יראת
אימאן ח'טיב יאסין
משה טור פז
יוסף טייב
נעמה לזימי
טטיאנה מזרסקי
יוליה מלינובסקי
אפרת רייטן מרום
שרון ניר
יבגני סובה
משה סולומון
לימור סון הר-מלך
משה סעדה
יואב קיש
מוזמנים
ענת אסיף - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אייל זנדברג - ראש תחום משפט ציבורי, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
גור בליי
ניצן רוזנברג
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
הצעת חוק-יסוד
הממשלה (תיקון מס' 14) (שר נוסף במשרד וכשירותם של השרים), פ/81/25 כ/942
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
בוקר טוב חברים, אני פותח את ישיבת הוועדה המיוחדת בדיון בהצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון) (שר נוסף במשרד וכשירותם של השרים). אנחנו פותחים דיון בהנמקת הסתייגויות לפני אישור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית. הסתייגות מס' 1 של חבר הכנסת משה ארבל.
משה ארבל
הצעתי בהסתייגות להוסיף סעיף מטרה שמבקש להגדיר בצורה מאוד מאוד ברורה חרף חילוקי דעות וקולות שנשמעו כאן מהייעוץ המשפטי לוועדה והייעוץ המשפטי לממשלה, שמטרת חוק זה היא ליצור הרמוניה חקיקתית בין תנאי כשירותם של שרים לתנאי כשירותם של חברי כנסת וחברי מועצת רשות מקומית, להגן על הזכות לבחור ולהיבחר ולהבהיר באופן חד וברור את כוונת המחוקק באשר לתנאי כשירותם של שרים. כשאנחנו ביחד מגדירים את המטרה של החוק, יש לזה משמעות רבה מאוד עבורנו ועבור כלל הציבור. ישנן דעות שחולקות על עמדת היועץ המשפטי לממשלה והייעוץ המשפטי לכנסת, כמו למשל פרופסור דניאל פרידמן ועבדכם הנאמן. אני חושב שיש מקום לפרשנות אחרת, בפרט כשיש לנו אפשרות לפרש את החוק בצורה כזאת שהחוק יהיה חוק מבהיר.
גור בליי
זה תיקון לחוק המתקן לחוק יסוד: הממשלה, זה לא נכנס לחוק יסוד: הממשלה עצמו.
משה ארבל
ברור.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אנחנו מבקשים להגיש על כך נושא חדש.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מכיוון שהוגשה טענת נושא חדש על ההסתייגות הזאת לא נצביע עליה. הסתייגות מס' 2 של חברת הכנסת השכל.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הצעת החוק הזאת היא הצעת חוק דרמטית. טרם קיבלתי תשובה מהייעוץ המשפטי לעניין העברת הסמכות משר שסמכות ניתנה לו בחוק, לשר אחר על ידי ראש הממשלה ועל ידי הממשלה. הדבר הזה הוא דריסה דרמטית של היכולת של שר שניתנה לו על פי חוק. קחו למשל את תקנות הקורונה. נניח שמגיע ראש הממשלה ודורש לעשות סגר בצורה דרמטית, לדרוס את חירויות הפרט, לסגור אנשים בבתים ולא לאפשר להם לצאת לעבודה אבל שר הבריאות, שזה אמור להיות בסמכותו, מסרב לעשות את זה, כמו שהיו לנו לא מעט אירועים בתקופת הקורונה. האם על ידי החקיקה הזאת יוכל ראש הממשלה להפקיע את הסמכות משר הבריאות, להעביר אותה לשר חדש במשרד הבריאות ועל ידי כך לעקוף את היכולת של הסירוב של שר הבריאות לבצע את מה שהוא ביקש? צריך להבין שהשאלות האלו הן דרמטיות. אני מבקשת התייעצות סיעתית לפני ההצבעה.

(הישיבה נפסקה בשעה 08:49 ונתחדשה בשעה 08:54.)
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד ההסתייגות של שרן השכל, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 2 לא אושרה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 3.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
עיקר הדיון שנוהל סביב הנושא של הסדרה של שר נוסף במשרד הביטחון היה בכל הסוגיה של הכפיפות, המהות והאחריות המיניסטריאלית, לכן אנחנו סבורים שיעשה טוב לחוק להוסיף סעיף שבו נבהיר שבתחומי האחריות של משרד אשר הממונה עליהם הוא שר במשרד כאמור בסעיף 24א יהיה השר הנוסף במשרד הנושא באחריות עליהם בפני הממשלה והכנסת.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד ההסתייגות, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 3 לא אושרה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 4.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
הסתייגות מס' 4 מדברת על פישוט האירוע הזה. אנחנו סבורים שהסעיף הראשון יצור כאוס שלטוני וניהולי בתוך משרד הביטחון. אנחנו לא יכולים להתייחס לאירוע הזה מבלי לקרוא לצידו את ההסכמים הקואליציוניים שמדברים על קריעה, על פיצול. מדובר על שלושה שרי הביטחון: שר הביטחון גלנט, שר הביטחון באזור איו"ש חבר הכנסת סמוטריץ', ובתוך האזור של יהודה ושומרון יהיה שר הביטחון גלנט, שר הביטחון סמוטריץ' ובן גביר שיפקד על פלוגות מג"ב. מכיוון שאותו חייל שעומד במחסום באזור יהודה ושומרון ירגיש בעיקר מבולבל, אני חושב שנכון למנוע את הסיטואציה הזאת. אם אתם לא חושבים ששר הביטחון גלנט, שהוא איש רב פעלים, מסוגל לדאוג לביטחון ישראל לבדו בלי העזרה של סמוטריץ' ובלי העזרה של בן גביר שלא שירת בצה"ל בגלל שעסק בטרור, אל תמנו אותו לשר ביטחון, תשאירו את גנץ כשר ביטחון מצוין.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 4, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 4 לא אושרה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו עוברים להנמקה של הסתייגויות 5-8.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו מציעים שניהול האגפים עליהם ממונה השר לא יפגע בסמכות של השר הממונה על המשרד. בהסתייגויות בהמשך אנחנו נוגעים בצורך לעשות חלוקה ברורה בין תחומי האחריות של השר הממונה, השר הראשי, לבין השר הנוסף. יש לנו בסך הכל דוגמה אחת לתופעה כזאת שהייתה כשהיה מיכאל ביטון שר נוסף במשרד הביטחון. הדבר הזה עבד בסך הכל בסדר, אבל כאן יש לנו הרבה מאוד חששות. שר האוצר, להבנתנו, כאשר הוא יהיה בתוך משרד הביטחון הוא יציב הרבה בעיות בסוגיית הסמכות והאחריות. במצב שבו שר האוצר, שמאשר למשרד הביטחון את התקציב שלו, יהיה כפוף לכאורה לשר הביטחון סוגיית הסמכות והאחריות תיפגע בצורה משמעותית.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 5-8, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות 5-8 לא אושרו.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 9.
משה טור פז (יש עתיד)
כל מה שאמרתי היה נכון לגבי כל משרד, אבל לגבי משרד הביטחון הדבר הזה נכון שבעתיים. לכל מפקד בצה"ל יהיה אתגר מאוד גדול בשאלה של סמכויות ואחריות. המצב של כאוס במשרד הביטחון יכול להקשות על מערכת הביטחון.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 9, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות 9 לא אושרה.
שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 10.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
כשממנים שר נוסף במשרד ממשלתי, איך תתחלק האחריות? מי ייתן מענה לציבור? מי יענה לשאילתות? מי ייתן דיווח לראש הממשלה? מה ההיגיון לחלוקה? אם אנחנו ממנים שר נוסף במשרד הבריאות, איך תבוצע האחריות? מי יבוא לוועדת הבריאות? האם ועדת הבריאות תפעל כוועדה נפרדת או תחזור למסגרת של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות? נשמח לשמוע מה התכניות שלכם. האם משרד החינוך יהיה כפי שהוא או יחלקו סמכויות? מי יישא באחריות על בתי הספר? מי יישא באחריות על החינוך לגיל הרך? לא ברור, הכל מעורפל.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
למה זה לא ברור לך? זה כתוב בהסכם הקואליציוני. בסעיף 21.4 של ההסכם הקואליציוני שלהם כתוב שהשר הכפוף הוא המכופף של השר הבכיר ביותר, שהשר הכפוף לא סופר את השר שמעליו, ומי שמאשר לו לתת תשובות לבג"ץ זה ראש הממשלה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אז למה לא ממנים סגן שר? זה בעצם תפקידו של הסגן. זה בזבוז כספים, כספי ציבור, וזאת בושה למדינה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 10, מי נגד, מי נמנע?


הצבעה
הסתייגות מס' 10 לא אושרה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 11.
גלעד קריב (העבודה)
נושא חדש.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס 12.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בדיון לקראת קריאה ראשונה להצעת החוק הצבעתי על קושי משמעותי בהצעה שגורם להפרת איזון במשרדי הממשלה ולקושי ניהולי שעלול להתעורר כבר בשבועות הקרובים. יושב פה ידידי חבר הכנסת אלמוג כהן שלפי פרסומים זרים אמור להתמנות לסגן שר הכלכלה. בוא נחשוב על סיטואציה שהוא מתמנה לשר במשרד הכלכלה כאשר השר במשרד הכלכלה יהיה אמון על יוקר המחייה ביהודה ושומרון - אני מכיר את חוקי הכלכלה, וגם אתה מכיר אותם כרואה חשבון - הרי הסיטואציה הזאת היא אבסורדית. איך שר במשרד הכלכלה יוכל להיאבק ביוקר המחייה ביהודה ושומרון כאשר החוקים והמכסים שחלים על כלל המוצרים חלים על כל שטח מדינת ישראל? אם השר במשרד הכלכלה, שאני בטוח שהוא יעשה את עבודתו בצורה מיטבית, יורה על הוזלה משמעותית, אני מתקשה לראות איך זה אמור להתבצע. הקושי הזה שאנחנו רואים בהצעת החוק מפר איזונים חשובים במשרדי ממשלה, אי לכך ובהתאם לזאת אני מציע להסיר את הסעיף הזה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 12, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 12 לא אושרה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 13 עד 20.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
צריך להוציא מההסדר התמוה הזה את משרד הביטחון, כי למשרד הביטחון, בניגוד לתחומים אחרים אולי, יש השפעה ישירה על ביטחון מדינת ישראל. אם אתה לוקח את משרד החוץ, את משרד החקלאות, את משרד המדע והטכנולוגיה אתה רואה שיש להם השפעה עקיפה על ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל. למשרד הביטחון יש השפעה ישירה. כשקוראים את ההסכמים הקואליציוניים מבינים שהכוונה היא לקרוע, לפצל, לייצר נזק בתוך משרד הביטחון, לשבור את רצף ואחדות הפיקוד - דבר שישפיע באורח ישיר על ביטחונם של אזרחי ישראל, על ביטחונם של מפקדי צה"ל, של חיילי צה"ל ותושבי יהודה ושומרון, ועל כן אנחנו חושבים שאם כבר עושים נזק, לפחות לצמצם את היקפו של הנזק ולהוציא מתוך ההסדר הזה את משרד הביטחון. בעינינו נכון ללוות את ההסדרים החדשים האלה בפיקוח פרלמנטרי הדוק.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד ההסתייגות, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 13 עד 20 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 21.
משה טור פז (יש עתיד)
אנחנו עוסקים כאן בכל סוגיית השר במשרד. אני חושב שבכנסת נוצרו מספר מעמדות של שרים. יש שר במשרד, שאת זה כבר למדנו, יש שר ה.., יש שר לענייני.., ועכשיו יש לנו שר לענייני משהו בתוך משרד שמתפטר מהכנסת כדי לפנות מקום לחבר כנסת נוסף. זה יהיה שר שהוא לא חבר כנסת, אסור יהיה לו לדחוף את אפו בשום דבר חוץ מאשר בממחטה שלו, כמו שאמר הנשיא לשעבר עזר ויצמן. אני חושב שהדבר הזה יצירתי, כי הוא מטפל בבעיית האבטלה שיש לנו במדינת ישראל. יש לנו בן אדם שהוא גם לא שר ה.. , הוא גם לא שר לענייני.., הוא גם לא חבר כנסת, והוא עכשיו צריך לטפל במשהו. לפחות הוא מקבל משכורת.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הוא יקום בבוקר ויתחיל לחפש מה הוא עושה.
משה טור פז (יש עתיד)
זה יפה שאתם הולכים למקום הזה, חבר הכנסת קרעי, כי בזה אתם דואגים לאבטלת אזרחי ישראל, ועוד גם ייכנס ח"כ נורבגי. זה בהחלט מאוד מאוד יצירתי.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד ההסתייגות, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 21 לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 22, 23.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
יש תופעה מעניינת, אדוני היושב-ראש, שבה נבחרי ציבור כותבים בפרופילים שלהם כיצד נכון לפנות אליהם ברמה המגדרית, כך נשיא ארצות הברית, כך סגנית נשיא ארצות הברית, כך פוליטיקאים רבים בארצות המדינות המפותחות. זה דבר חשוב לשון פנייה, כי זה מאפשר לאנשים שלא סגורים על המגדר שלהם, שזה בעיקר בני נוער שעוברים את התהליך הזה, שנמצאים בארון כלשהו, לעבור את התהליך בצורה קלה יותר. הייתי שמח אם עוד פוליטיקאים, אם עוד נבחרי ציבור, אם עוד אנשים שרואים את עצמם כמנהיגים ומובילי דעת קהל יעשו את השימוש הזה, יגדירו איך הם רוצים שיפנו אליהם. לשון פנייה זה דבר הכי מכבד בעולם, אנחנו בעד כבוד הדדי.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד ההסתייגות 22,23, מי נגד?

הצבעה
הסתייגויות מס' 22, 23 לא אושרו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 24,25.
משה טור פז (יש עתיד)
אני חושב ששר במשרד החינוך הולך להיות אחד הדברים המשעשעים. שמעתי שידידי חבר הכנסת ביטון הולך להיות שר במשרד החינוך. אני מציע שבמשרד החינוך יהיה שר חינוך לענייני החינוך הדתי –אני יכול להציע את חברתי אורית סטרוק לעניין – יהיה לנו את השר חיים ביטון שיהיה השר לענייני החינוך החרדי המזרחי, יהיה לנו את השר גפני לענייני החינוך החרדי האשכנזי, יהיה לנו שר ערבי למרות שאין ערבים בממשלה, וכך המגזרים השונים יקבלו שרים לעניינם. זה אולי נראה רחוק, אבל אנחנו כבר צעד וחצי שם. כשאתה ממנה שלושה או ארבעה שרים שהם שרים במשרד החינוך, הדרך לשרים מגזריים היא כבר שם. אני מציע שנגדיר שמדובר בשר בעל ג'וב שמושך משכורת מכספי משלם המסים אבל לא עושה שום דבר.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 24,25, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 24,25 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 26 עד 33.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
חבר הכנסת טור פז רמז שהפתרון המופלא שלכם בא לפתור בין היתר את בעיית האבטלה בקרב חברי הקואליציה הנכנסת. אני רוצה להזכיר שכאשר הקמנו את ממשלת השינוי ב-13 ביוני 2021 קיבלנו ירושה מאוד קשה - הגירעון עמד על 200 מיליארד שקל, 11.5%, שזה אחוז מפלצתי בכלכלה מפותחת, והאבטלה עמדה על 8.5%. תוך שנה הצלחנו להוריד את האבטלה לרמה של 3%, שזאת אבטלה אפסית, חיסלנו את הגירעון השוטף, השגנו נתוני צמיחה כלכלית מאוד מאוד מרשימים, וגם האינפלציה השנה בישראל היא חצי מהאינפלציה באירופה וקצת פחות מחצי מהאינפלציה בארצות הברית. אני מאוד הצטערתי כאשר אתמול בשעה 18:47 קיבלתי הודעה מצערת מיושב ראש ועדת הכספים הזמנית חבר הכנסת גפני על ביטול הדיון שתוכנן להיום בנושא יוקר המחייה והעלאת המחירים במשק, כי הייתי מנצל את ההזדמנות כדי להסביר כיצד נוצר יוקר המחייה במדינת ישראל. יוקר המחייה נוצר ב-12 שנות שלטונו של בנימין נתניהו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 26 עד 33, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 26 עד 33 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 34.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
כאשר ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יצא מלשכת ראש הממשלה ביוני לפני שנה וחצי המחירים היו ב-38% יותר יקרים ממדינות ה-OECD. אנחנו רואים בדיוק את הדינמיקה, מתי וכיצד נוצר יוקר המחייה. בשנה האחרונה, למרות המצב הבינלאומי והגיאו-פוליטי המאוד מאוד מורכב - עלייה במחירי הסחורות, המלחמה הארורה בין רוסיה לאוקראינה ועוד - האינפלציה בישראל הייתה חצי מהאינפלציה בארצות הברית, חצי מהאינפלציה באירופה. הפער הזה שנפתח בתקופת נתניהו בין המחירים בישראל למחירים באירופה הצטמצם בשנה של ממשלת השינוי, השגנו הישגים מרשימים בנושא של יוקר המחייה בשנה האחרונה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 34, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 34 לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 35-42.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
35 היא הסתייגות מהותית בעיני. מאחר ואני חושב שבהסדר הזה יש פוטנציאל לנזק ממשי גם למשרד הביטחון, גם לאזרחי ישראל, גם לביטחון של מפקדי וחיילי צה"ל יש לבחון אותו, יש לקצוב את הזמן של ההסדר הזה לשנה, לראות איך הדבר הזה מתנהל, לראות אם החששות שלנו לא יתממשו במציאות, לראות שרצף הפיקוד לא נפגע. אתם טוענים שהוא לא נפגע, מי שמקדם את החקיקה, אבל אני נתלה באילנות גבוהים, במערכת הביטחון, באלופים שהיו כאן. הרמטכ"ל לשעבר אייזנקוט והאלופה ברביאי תיארו איך הצעה הזאת הולכת לפגוע בביטחון ישראל ולסכן גם את חיי התושבים וגם את חיי החיילים. בהנחה שההצעה שלנו להסיר את הדבר הזה מסדר היום לא תתקבל, לפחות לקצוב את הניסוי הזה במערכת הביטחון לשנה אחת, לראות איך זה מתבצע, האם הלקחים נכונים או לא נכונים, וכמובן אחרי זה לעשות איזו שהיא רביזיה והפקת לקחים. לא היינו רוצים לראות את ההסדר הזה בא לעולם ומתממש על רקע החשש שלנו מרצף הפיקוד ואחדות הפיקוד, אבל אם זה כבר מתקיים ואתם מתעקשים על כך, לפחות לקצוב את זה בזמן, לראות איך זה מתנהל, ולהמשיך מאותה נקודה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 35-42, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 35-42 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 43,44.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
יוקר המחייה בישראל נולד ב-12 שנות שלטונו של בנימין נתניהו. ממשלת השינוי השיגה בהקשר הזה הישגים מרשימים. כיצד עשינו את זה? סוף סוף היה בממשלה משרד כלכלה פועל, אמיץ.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 43,44, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 43,44 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 45-50.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
סוף סוף היה משרד כלכלה שבראשו עדיין עומדת השרה אורנה ברביבאי. אחד הכישלונות הגדולים שלכם, אדוני, בתקופת הקורונה היה הנושא של הכשרות מקצועיות. זאת הייתה הזדמנות מצוינת לקחת את כל אותם מאות אלפי ישראל שהיו בחל"ת והתקשו לחזור לשוק העבודה, ולארגן את כל הנושא של הכשרות מקצועיות וקורסים. היה ברדק בלתי ייאמן בכל תקופת הקורונה בממשלת נתניהו בנושא של הכשרות מקצועיות. דווקא אנחנו בתקופה שלנו עשינו סדר מופתי בנושא הזה. בנוסף לזה גם העברנו את רפורמת הייבוא, שגם אדוני יסכים - -
משה ארבל
לא כולל משחות שיניים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זאת הייתה רפורמה מהפכנית שהניעה לראשונה את המאבק האמיתי ביוקר המחייה. זה נכון שזה הלך קשה, זה נכון שגם חברי כנסת מהליכוד, שהיא עדיין מוגדרת כמפלגה ליבראלית, ניסו לכרות בריתות עם אותם הלוביסטים שניסו לעצור את הרפורמה. אני חושב שהיינו יכולים לעשות יותר אם היה לנו יותר זמן.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 45-50, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 45-50 לא אושרו.
הו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 51-83.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אתמול דנה הוועדה המחוזית בירושלים בתכניות הבנייה ברכס לבן. רכס לבן, שאמורה להיות שמורת טבע אבל היא לא מוגדרת ככזו בחוק, היא פנינת טבע ייחודית שרבים מוצאים בה מפלט, נהנים מהאגמים שנמצאים בה, ממקורות המים, מאלפי העצים שנטועים באזור.
משה ארבל
שרת הפנים שמינית היא זו שאישרה את תכניות הבנייה, האצבע שלך היא זו שהביאה את זה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
יש לי מחלוקת עם השרה שקד בנושא הזה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מצטרפת למחלוקת.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
צריך להבין, לפני שהולכים ומחריבים שמורות טבע ופנינות טבע שיש לנו כל כך מעט מהן, צריך למצות את ההתחדשות העירונית. דווקא אנשי המוניציפאלי שיושבים סביב השולחן הזה צריכים להבין את החשיבות הגדולה בלשמור על משאבי הטבע שלנו, לאזן בין הצורך לבנות ולפתח לבין הצורך לשמור על משאבי הטבע שלנו. לא רק עבורנו, חבר הכנסת קרעי, אלא עבור הדורות הבאים. אנחנו רוצים שהילדים של כולנו יוכלו לצאת לחופים, לרצועות החוף, לטייל בטבע הנהדר שיש למדינת ישראל בארץ ישראל, ולכן אישור של תכניות על רכס לבן שאמורות להחריב משאב טבע כל כך יקר לנו הן הרסניות, הן שגויות, הן טעות היסטורית ובכייה לדורות. אני מאוד מקווה ששר הפנים הבא, לא משנה מי הוא יהיה, יורה על ביטול התכניות האלו ועל שמירה על משאבי הטבע.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
רק תאשר אותו כאן בוועדה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אני מאוד מקווה להיות חבר ועדת הפנים. אני מאוד מקווה שלפני שהולכים והורסים פנינות טבע כאלו הרשויות ימצו את ההתחדשות העירונית שקורית בגבולותיהן. בירושלים בלבד יש עשרות אלפי דיור שהן פוטנציאל.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 51-83, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 51-83 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 84-88.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני רוצה לספר, אדוני, על תולדות רפורמת הייבוא שהעברנו בממשלה האחרונה. רפורמת הייבוא נולדה בתקופה שיאיר לפיד היה שר אוצר, בשנת 2013. מכיוון שבנימין נתניהו פירק את הממשלה משיקולים לא ענייניים בנובמבר 2014 אז הרפורמה נתקעה. שר הכלכלה חבר הכנסת אלי כהן ניסה להחיות אותה ולא הצליח, גם שר האוצר כחלון ניסה, ואז היא עברה מספר גלגולים, כשהמפלגות החרדיות התנגדו לאורך כל הדרך. באופן לא מפתיע היא חזרה לחיים דווקא בממשלה שלנו, כי הממשלה שלנו הייתה ועודנה מאוד מחויבת למאבק ביוקר המחייה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 84-88, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 84-88 לא אושרו.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 89-101. מי בעד הסתייגויות מס' 89-101, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 89-101 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 102-104.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
דיברנו על רפורמת הייבוא, שהיא רפורמה מאוד חשובה במאבק ביוקר המחייה שבאופן לא מפתיע עברה בממשלת השינוי שבאה לתקן את המחדלים של ממשלות נתניהו לאורך השנים בתחום הזה. בוא נדבר על מחירי הדיור. בתקופת שלטונו של בנימין נתניהו מחירי הדיור עלו ב-130% - לא יאומן.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
כמה עלה בעולם בזמן הזה? אתה יודע שבשנה האחרונה עלו ב-20% מחירי הדיור?
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
העלייה בשנה האחרונה היא פועל יוצא של כמה דברים. קודם כל, מאז ששר האוצר לשעבר כחלון יצא מהממשלה אף אחד, אדוני, לא טיפל בנושא הדיור. גם לעובדה שלא העברתם תקציב במשך שלוש וחצי שנים הייתה השפעה הרסנית על מחירי הדיור. אני אגיד לכם מה עשינו בשנה הזאת. פרויקט מדהים ששר האוצר לשעבר וראש הממשלה המכהן יאיר לפיד התחיל בשנת 2013 היה "דירה להשכיר".
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 102-104, מי נגד?

הצבעה
הסתייגויות מס' 102-104 לא אושרו.
היו"ר למה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 105-130.
משה טור פז (יש עתיד)
ההסתייגות שלנו מדברת על כך שמפקד אוגדת עזה יהיה ממונה על המשרד. הרעיון הזה, לצערי, שאנחנו מציגים כהסתייגות עולה מתוך ההסכמים הקואליציוניים, כי אנחנו קוראים ממש בימים האחרונים שחבר הכנסת סמוטריץ' רוצה שדרגת הרב הראשי בצה"ל, שהוא היום תת אלוף, תשודרג לדרגת אלוף ותוכפף לרבנות הראשית. המהלך הזה הוא מהלך של פוליטיזציה מסוכנת מאוד של הצבא, שהוא אולי הפרה הקדושה האחרונה שנשארה לנו במדינה, ולכן הצעות ההסתייגות שלנו שהציעו דמויות שונות בצבא שיהיו ממונות על המשרד - מדרגת סרן, דרך מפקד חיל האוויר, ועד מפקד אוגדת עזה – נועדו להסביר שיש סכנה אמיתית כאשר אנחנו עושים ערבוב בין דרג פוליטי לדרג מקצועי. בכל מקום זה מסוכן לעשות את הערבוב הזה, אבל בצה"ל זה מסוכן שבעתיים. אני חושב שדינה של ההצעה הזאת של חבר הכנסת סמוטריץ' להימחק ולא להתקבל, ואני מאוד מקווה שההיגיון הבריא בליכוד ימנע אותה. עצם העובדה שהיא עולה לסדר היום כדרישה בהסכם הקואליציוני זה דבר מסוכן מאוד. אני מאוד מקווה שהחיץ בין הדרג הפוליטי לדרג המקצועי יישמר בכל מקום, בוודאי ובוודאי בזרועות הביטחון.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 105-130, מי נגד, מי נמנע?


הצבעה
הסתייגויות מס' 105-130 לא אושרו.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 131-140.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני רוצה לספר על פרויקט "דירה להשכיר". הצורך ליצור שוק מקביל של שכירות ארוכת טווח הוא צורך חיוני לפתרון משבר הדיור במדינת ישראל. התחלנו בממשלה שבה יאיר לפיד שימש שר אוצר בשנת 2013 עם תכנית שאפתנית לבנות 150,000 יחידות דיור לשכירות ארוכת טווח. אני מדגיש – זה חיוני גם היום. מה קרה בשנים האלו? בנובמבר 2014 נתניהו פירק את הממשלה שהייתה ממשלה מתפקדת מסיבותיו שבהמשך הוא גם פירט – ישראל היום ועוד, והפרויקט הזה של "דירה להשכיר" נעצר. מאז עברו, לדעתי, שמונה שנים. בשמונה השנים של ממשלות נתניהו אוכלסו במסגרת "דירה להשכיר" רק 2,800 יחידות דיור - כישלון מחפיר, אדוני, שגם זה היה מרכיב מאוד משמעותי בעלייה של מחירי הדיור. אנחנו לא יכולנו לעמוד מנגד ובממשלה שלנו, במסגרת חוק ההסדרים והתקציב לשנת 2021-2022 אישרנו הצעת חוק מאוד-מאוד חשובה של שכירות מוסדית.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 131-140, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 131-140 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 141-153.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אתה יודע, אדוני יושב הראש, רבים מחברי הליכוד שניגשים אלי בימים האחרונים אומרים לי, "יוראי, מה, אתה באמת חושש שזכויות הקהילה הגאה ייפגעו? למה אתה זועק על זה ועל הזכויות של הקהילה שלך מעל כל במה?" אני שווה זכויות לח"כים בבניין הזה. ההצבעה שלי שווה להצבעה של לימור, להצבעה של חנוך, להצבעה של יוסי, להצבעה של נעמה, וגם יש לי זכות להגיש הסתייגויות, רביזיות וכו', אבל כשאני יוצא מהבניין הזה הזכויות שלי לא שוות, שלי ושל חברי הקהילה שלי – אנחנו לא יכולים להתחתן כאן, אנחנו לא יכולים לאמץ כאן. אמנם בזכות בג"ץ אנחנו יכולים לעשות פונדקאות, אבל יכול להיות שתשנו גם את זה. כשאני שומע את נתניהו אומר באנגלית שזכויות הקהילה הגאה לא ייפגעו ושלא נדאג אני כן דואג. למה? כי ב-2018 ממשלת הליכוד חוקקה נגד הקהילה הגאה כשהיא תיקנה את חוק הפונדקאות וקבעה שרק הומואים וגברים יחידניים לא יוכלו להיות הורים בישראל.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לפיד היה שר?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
לא, הוא לא היה שר, הוא ישב באופוזיציה והצביע בעד חוק הפונדקאות.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 141-153, מי נגד, מי נמנע?


הצבעה
הסתייגויות מס' 141-153 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 154-182.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מה בעצם אומרת התכנית של שכירות ארוכת טווח? שאנחנו ניתן לקבלנים הטבות מס, כשהמדרג של הטבות המס ייקבע לפי תקופת השכירות. אם הקבלן בונה ומשכיר את הפרויקט לחמש שנים במסגרת התכנית הוא מקבל הטבה x, אם הוא מזכיר ל-10 שנים – הטבה יותר גדולה, ואם הוא משכיר ל-15,20 שנה, ההטבה במס החברות היא, כמובן, יותר משמעותית. פירוש הדבר שתוך מספר מסוים של שנים אנחנו נוכל ליצור שוק מקביל של שכירות ארוכת טווח. זה לא סוד שלא כל זוג צעיר יכול להרשות לעצמו היום הון עצמי. אני כעיקרון מתנגד נחרצות להורדת הרף של הון עצמי, אני חושב שזה יכול ליצור משבר עוד יותר חריף בתחום הדיור, ולכן יצירת שוק מקביל בהחלט תשפיע בשנים הקרובות על מחיר הדיור בכל המשק - אגב, לא בצורה סקטוריאלית, כפי שאתם מתכננים בממשלה שלכם, אלא על כלל המגזרים במשק.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 154 ו-156-182, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 154 ו-156-182 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 155.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
למה אני לא מתרשם מהדברים של נתניהו על כך שהוא ישמור על זכויות הקהילה הגאה? כי ב-2018 ממשלת הליכוד חוקקה נגד הקהילה הגאה, תיקנה את חוק הפונדקאות כך שרק הומואים וגברים יחידניים לא יוכלו להפוך להיות הורים. נתניהו שיקר בזמנו כשהוא אמר שהוא יתקן. הוא שלח את חבר הכנסת אוחנה להגיש איזו שהיא הצעת חוק, אבל היא מעולם לא קודמה. בנוסף, הוא גם חתם על הסכמי אימוץ בינלאומיים שבהם הוחרגה הקהילה הגאה. נתניהו חתם עכשיו על הסכמים עם מפלגות ושותפות שפועלות באופן אקטיבי כדי לרדוף את הקהילה הגאה, כדי לשלול את הזכויות שלה. אין ראיון אחד של חברי וחברות הכנסת שלהם - בעיקר חברי כנסת - שבו הם לא מעלים מיוזמתם את נושא הקהילה הגאה. קוראים לנו "לא נורמאליים", קוראים לנו "חולים", משווים אותנו לבעלי חיים - חילול השם, כי כולנו נבראנו בצלם.
בועז ביסמוט (הליכוד)
המילים הגסות היו בממשלה הקודמת.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
כאשר השר המיועד סמוטריץ' והשרה המיועדת סטרוק מגדירים את עצמם בגאווה כהומופובים גאים, וכאשר סגן השר המיועד מעוז משווה אותי לבעל חיים, פה נמתח הגבול.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 155, מי נגד?

הצבעה
הסתייגות מס' 155 לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 183-200.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני רוצה להקדיש את הדקות הקרובות לנושא של העצמאים. אני, אדוני, לפני שנכנסתי לכנסת היה לי משרד רואי חשבון, הייתי עצמאי במשך 15 שנה. בשנת 2017, הרבה לפני שנכנסתי לכנסת, ניסחתי את הצעת חוק דמי אבטלה לעצמאיים, כי ההבנה הרווחת הייתה שהעצמאיים בכל ממשלות נתניהו הפכו לפרה החולבת של הממשלה. במדינת ישראל ישנם היום כ-600,000 עצמאים שהם ללא ספק הקטר של הכלכלה שלנו, מנוע הצמיחה העיקרי של המשק, הלב הפועם של כל כלכלה בריאה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
בשביל זה הלכתם ולקחתם מהם את מענקי הקורונה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני רוצה להזכיר לך, חבר הכנסת מלביצקי, שמי שהפיל עלינו את שלושת הסגרים היה ראש הממשלה המיועד. מעל 100,000 עסקים נסגרו בתקופת הקורונה. אתה צודק, זאת הייתה מכה מאוד משמעותית, רק שמי שהנהיג אז את הממשלה היה נתניהו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 183-200, מי נגד?

הצבעה
הסתייגויות מס' 183-200 לא אושרו.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
אני עובר לקובץ הסתייגויות של קבוצת רע"ם לסעיף 1. מי בעד הסתייגות מס' 1 של קבוצת רע"ם, ירים את ידו. מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 1 של קבוצת רע"ם לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 2 וכל החילופין א' עד ח'.
יאסר חוג'יראת (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אני רוצה לדבר על הנושא של הבנייה החוקית והבלתי חוקית בחברה הערבית. כדי שתהיה בנייה חוקית צריך לתת פתרונות לחברה הערבית. יש בחברה הערבית מחסור בקרקעות שאפשר לבנות עליהן, מה שלא מאפשר לאנשים לבנות בצורה חוקית. יש צורך בהרחבת תכניות המתאר בכפרים הערביים, צורך בתכנון. מאז קום המדינה עד היום לא הוקמה אפילו עיר ערבית אחת. אני מקווה שהממשלה החדשה תשכיל לתכנן עיר ערבית חדשה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 2 וכל החילופין א' עד ח', ירים את ידו. מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 2 וכל החילופין לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 3 וכל החילופין א' עד ו'.
יאסר חוג'יראת (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אני אדבר על כל מקצועות הבריאות. יש היום חוסר תקינה חמור בכל בתי החולים. אומרים שיש מחסור ברופאים, אבל בחברה הערבית יש הרבה רופאים שסיימו את הלימודים שלהם, עשו סטז', קיבלו את ההיתר אבל מחכים בבתים כדי שיוכלו לקבל תקן התמחות. אני מקווה שימצאו את הדרך לפתור את הסוגיה הזאת בשביל אותם אנשים שלמדו והשקיעו כדי שיהיה להם מקצוע.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
צריך לשנות את מפתח התקינה שלא שונה מאז 1976.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד ההסתייגות לסעיף 3 והחילופין א' עד ו', ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגות לסעיף 3 וכל החילופין לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו עוברים להסתייגויות לסעיף מס' 2, הסתייגויות מס' 206 ו-207.
נעמה לזימי (העבודה)
אנחנו דנים פה בהסתייגויות לחקיקה מזורזת שפוגעת ביסודות הדמוקרטיים של המדינה, זאת במקום לדון בהצעות ממשיות שהגשנו לפטור מחובת הנחה. את הדיון שלנו דחיתם, אבל את ההסתייגויות לחקיקה המזורזת לא דחיתם.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא יכלו לקחת הפסקה אפילו לא של חצי שעה-שעה כדי לעשות את הדיון שלנו לפטור מחובת הנחה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
זה מזכיר לי את התקופה שאני הייתי באופוזיציה.
נעמה לזימי (העבודה)
החוק שלי מדבר על הרחבת מפעל ההזנה. אנחנו היום כשבועיים אחרי הדוח האלטרנטיבי של "לתת" שמראה על מעל מיליון ילדים שנמצאים באי ביטחון תזונתי ברמות כאלו ואחרות בישראל. אנחנו בקורונה גילינו שמפעל ההזנה לא עובד בימי חופשה. כשהיה סגר אותם ילדים רעבים לא קיבלו את ההזנה שלהם, את הארוחה היומית שלהם, והכסף הזה הלך למקום אחר. החוק הזה מדבר על הרחבת מפעל ההזנה גם לתיכונים וגם בימי חופשה, כי מה לעשות שגם ביום חופשה, כמו חנוכה עכשיו, ילדים צריכים את המזון הזה כי הם רעבים. החוק הזה חשוב, לכן היה נכון לדון בפטור שלו מחובת הנחה. אני כועסת על ההתנהלות פה שמתעדפת בצורה כל כך לקויה סדרי עדיפויות.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
ההזנה מדברת על כל ילדי ישראל?
נעמה לזימי (העבודה)
כל חוק יום לימודים ארוך.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
רק בבתי הספר הממלכתיים.
נעמה לזימי (העבודה)
אני חושבת שצריך להרחיב את זה גם לחינוך הטכנולוגי, אבל החוק הזה הוא כרגע בחינוך הממלכתי. הגשתי סדרת חקיקה שמסדירה גם את הסוגיה הזאת, כי בסופו של דבר זה עניין עקרוני של מדינה. לפני כמה חודשים הייתי אצל אהרון ידלין ז"ל, שר החינוך לשעבר, שהוא ייסד את מפעל ההזנה בישראל. הרגשתי כבוד גדול להיפגש ולדבר איתו על הנושא הזה. אף על פי שהיינו מדינה ענייה שנבנתה מכספי תרומות למדינה היו עקרונות אוניברסאליים. אפרופו בתי ספר, בכל בית ספר היה מטבח. למה? כי לא היה דבר כזה ילד רעב, לא משנה מאיפה הוא הגיע. הפכנו להיות מדינה שמצמצמת יותר ויותר.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אהרון ידלין כשר חינוך היה אדם יקר, הוא היה הראשון שהתחיל לתמוך בבתי הספר שלנו ביידיש.
נעמה לזימי (העבודה)
לא הייתה אצלו איפה ואיפה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 206,207?

הצבעה
הסתייגויות מס' 206,207 לא אושרו.
נעמה לזימי (העבודה)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 208 וכל החילופין שלה.
נעמה לזימי (העבודה)
על העובדה שאף ילד במדינה לא צריך להגיע לבית ספר רעב, לישון רעב או לא לזכות בביטחון תזונתי כולנו מסכימים.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
זה רק בממלכתי.
נעמה לזימי (העבודה)
אנחנו צריכים לראות כל ילד באשר הוא, לא משנה ממלכתי או לא ממלכתי. אני מצפה שיכנסו את הוועדה המסדרת בשביל החוק של גלעד קריב והחוק שלי, מדובר בשני חוקים חשובים שקשורים לביטחון תזונתי. הם חשובים בטח עכשיו, בטח אחרי הדוח האלטרנטיבי, בטח אחרי עליית המחירים שמייצרת בעיה קשה לכל האוכלוסיות שנמצאות באי ביטחון תזונתי. יוסי טייב, אנחנו זוכרים את הקמפיין המרגש שלכם, את הקמפיין "רעבים לשינוי". אני חושבת שאנחנו צריכים ליישם את תפיסת הקמפיין בהרחבת התכנית הלאומית.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 208 וכל החילופין שלה, מי נגד?

הצבעה
הסתייגות מס' 208 וכל החילופין שלה לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 209-220.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
מצד אחד אומרים שזה לא חוק פרסונלי, מצד שני חבר הכנסת אריה דרעי מגיב לזה, לכן אני כבר לא בטוחה אם זה פרסונלי או לא. לפחות לשיטתו זה כן.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
התייעצות סיעתית.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:40 ונתחדשה בשעה 10:45.)
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 209-220, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 209-220 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 221-224.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
יש פער בין הפרשנות שניתנת בימים האלה כאן, בכנסת ישראל, לדברים שנאמרו. נכון שלכל דבר אפשר לצקת פרשנויות, אבל שום מילה של פסק זמן, כנסת אחת או שתיים לא נאמרה שם.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 221-224, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 221-224 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 225.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
האזרחים הישראלים שמסתכלים וקצת מעמיקים בדברים שקורים כאן חשים ניסיון לדיכוי, כשדיכוי זה אחד מהכלים הבסיסיים של כל משטר שמתחיל להיות דיקטטורי – מדכאים את התקווה, מדכאים אוכלוסיות, מדכאים זכויות. זה סוג של שוט שלאט לאט מתחיל להזדחל כאן, לכן מידי יום האמון הציבורי יורד בנבחרי הציבור, בכנסת ישראל. כשאנחנו רוצים לתקן את האמון הציבורי בבית המשפט, תמיד צריכים לשים ליד את האמון הציבורי בפוליטיקאים, כי מי שבא היום לתקן את האמון הציבורי בבית המשפט הם אותם פוליטיקאים.
בועז ביסמוט (הליכוד)
בזה את צודקת - ב-1 בנובמבר קיבלנו את אמון הציבור.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
אמון הציבור ניתן לכם לזכות בבחירות, אף אחד בכלל לא מתווכח עם זה, אבל כאשר אתם מדברים על אמון הציבור בבית המשפט - -
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 225, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 225 לא אושרה.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 226,227.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
כשנוח לבוא ולתקוף את האמון הציבורי במערכת המשפטית אז מצטטים את הסקרים של המכון הישראלי לדמוקרטיה – הם אלה שמפרסמים – ואומרים שיש 50% - -
בועז ביסמוט (הליכוד)
25% זה אמון הציבור במערכת המשפט.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
לא, זה ארבעים ומשהו אחוז, קרוב ל-50%.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בקרב מצביעי מפלגת העבודה.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
בקרב מצביעי מפלגת העבודה זה 70%.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 226,227, ירים את ידו? מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 226,227 לא אושרו.
היו"ר למה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 228.
נעמה לזימי (העבודה)
הפיכת משטרת ישראל למשטרה פוליטית היא מגמה מאוד בעייתית עבור אומה, בדיוק באותה מידה כמו ששר אוצר רוצה להגביל שביתה ולייצר פה מדינה חלשה דמוקרטית. אני רוצה להתריע מפני המגמות האלו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 228, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 228 לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 229.
סימון דוידסון (יש עתיד)
למוסד המלוכה באנגליה יש כללים, יש חוקים, הכל קבוע וכל אחד יודע להתנהל לפי הכללים. ההרגשה פה היא שלמלך המושל שניצח בבחירות, שהביס אותנו, שרוצה שאנחנו נזגזג, שרוצה שאנחנו נזוז לפי הוראותיו, אין כללים, המלך עושה מה שהוא רוצה. גם בוועדה פה אין חוקים, אין כללים, אין התנהלות של איך לדבר, מתי להוציא, אחרי מה להוציא. בהרבה ועדות שאנחנו יושבים זה לא מתנהל בצורה כזאת. זכיתם ב-64 מנדטים, מה אתם כל כך בלחץ? תקימו כבר ממשלה, מה קורה לכם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הם מאוד רוצים אבל לא יכולים.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 229, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 229 לא אושרה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 230.
רם בן ברק (יש עתיד)
אנחנו רשמנו הסתייגות כדי לעזור לבית המשפט אל מול התחמנות, אל מול הנוכלות של הקואליציה המתגבשת. כנראה שאין מנוס מלהעלות את עבירת הקלון מ-7 ל-14, כי אני רואה שאתם לא מפסיקים למצוא דרכים עקומות ועקלקלות בשביל איכשהו להחזיר את האנשים שהורשעו לבית המחוקקים. אני באמת חושב שאתם יכולים לתמוך בזה, מעט האנשים הישרים שנשארו בקואליציה המתגבשת.
היו"ר למה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 230, מי נגד, מי נמנע?


הצבעה
הסתייגות מס' 230 לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 230א.
נעמה לזימי (העבודה)
כשאבי מעוז ירים טלפון לשר לביטחון פנים ויגיד לו: "הרב שלי בחקירה, תוציאו אותו מהחקירה", זאת תהיה המשמעות של משטרה פוליטית. לא רק שהשר הוא פוליטי, שולחן הממשלה מתחיל לעסוק בסוגיות של ביטחון פנים, של משטרה ושיטור בצורה פוליטית.
רם בן ברק (יש עתיד)
יש יותר תיקים פליליים מנשים בממשלה הזאת.
נעמה לזימי (העבודה)
אתם מערערים לא רק את יסודות הדמוקרטיה, אלא את יסודות הביטחון האישי של כולנו, אתם יודעים את זה. אגב, אני יודעת שבליכוד לא כולם בעד החוק, יש הרבה שמבינים את החרפה בלהיות כל כך סחיטים פוליטית.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות 230א, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 230א לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 230ב.
נעמה לזימי (העבודה)
הוצאתי היום מכתב לחברות הכנסת באופוזיציה המתהווה כדי להתריע מפני החקיקה של תיקון פקודת המשטרה בגלל הנשים באשר הן. כשיש פה ממשלה שעומדת לקום שהיא נגד החקיקה למניעת אלימות ורצח נשים, נגד מניעת אלימות ורצח ילדים במשפחה - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אני מוחה על האמירה זאת.
נעמה לזימי (העבודה)
אתם מקבלים את החוק הזה עם דין רציפות לקריאה אחרונה. אנחנו לא בוויכוח רעיוני בעד או נגד, כי הוא מוכן עם תזכיר ממשלתי מהמשרד לביטחון פנים. מעולם החוק הזה לא היה כל כך מוכן. הוא כבר עבר קריאה ראשונה, אבל לא הסכמתם להעביר אותו לקריאה שנייה ושלישית. אל תגידו שאתם בעד נשים, כי אם הייתם מסכימים כבר היה יוצא מכרז שיכול היה לתפעל טכנולוגית את הסיפור של איזוק אלקטרוני. יש ילדים ונשים שצריכים את החוק הזה. החוק הזה, אגב, נוגע לכל האלימות במשפחה. אם אתה אומר שאתם לא נגד, תוכיחו, אתם הממשלה שהולכת להיות עכשיו. המבחן שלכם, אפרופו המשרד לביטחון לאומי, הוא להוכיח בחקיקה שאכפת לכם מכלל האוכלוסייה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 230ב, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 230ב לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 231-247.
נעמה לזימי (העבודה)
הזכיר נכון חברי יוראי להב הרצנו את הסוגיה הסביבתית. אני אספר לכם שבכנסת האחרונה עסקנו בסוגיה של פינוי המזהמים ממפרץ חיפה והבראת מפרץ חיפה. גם בסוגיה הזאת התקבלה החלטת ממשלה היסטורית שקובעת שצריך סוף סוף לפנות את המזהמים. ההחלטה הזאת מדברת על שיקום נכסי הטבע של האזור – אם זה פארק הקישון, נחל סעדיה ועוד - על אימוץ תכנית מפרץ החדשנות לבניית 70,000 יחידות דיור נוספות שזה משמעותי מאוד גם בהקשר של משבר הדיון וגם בהקשר של ניקוי הקרקע, על יצירת עוגנים כלכליים חלופיים למפעלים המזהמים, וכמובן על הסבת התעשייה לתעשייה ירוקה שזאת תכנית מפעימה. מדובר כאן על אחת מהפעמים הבודדות שבהם האוצר, וחברי יוראי גם יסכים איתי, מסתכל לטווח ארוך על עתיד כלכלת ישראל ועתיד אזור מסוים. סוגיית פינוי המזהמים ממפרץ חיפה היא גם סוגיה ביטחונית, כי המפעלים האלה בלב אוכלוסייה אזרחית זו סכנה לביטחון הציבור לא פחות מסכנות אחרות של אויבנו. אני מצפה שהממשלה שתקום לא תדחה את ההחלטה הזאת אלא תרחיב אותה. אני, יוראי ואחרים נהיה שותפים למהלך כזה שייקח את ההחלטה הזאת.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 231-247, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 231-247 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 248-265.
נעמה לזימי (העבודה)
אני באמת מצפה שבנושאים הלאומיים האלה לא תחריבו ותמחקו את כל מה שעשינו בשנה האחרונה.
טלי גוטליב (הליכוד)
מה עשיתם? קלקלתם.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מדברת על פינוי המזהמים ממפרץ חיפה. סליחה, טלי גוטליב, אני גרה באזור בו יש יותר יש סרטן ומחלות לב.
טלי גוטליב (הליכוד)
יש לי ילדה בחינוך המיוחד. אני יכולה להגיד שאתם רק פגעתם בשנה האחרונה בחוק החינוך המיוחד, כי במקום שיום הלימודים יסתיים ב-16:45, הוא מסתיים ב-15:10.
משה טור פז (יש עתיד)
מי שתיקן את חוק החינוך המיוחד וגרם לזוועה הזאת היה מישהו מכם ב-2018.
טלי גוטליב (הליכוד)
על מה אתה מדבר? זה במשמרת שלכם, בשנה האחרונה. ב-2018 חוק החינוך המיוחד עמד על תילו. בשנה האחרונה יש הפרה בזכויות חוק החינוך המיוחד.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
מי שטיפל במעמד המורים זו הממשלה האחרונה, לא אף אחד אחר.
נעמה לזימי (העבודה)
חברת הכנסת גוטליב, לא מתקנים עוול בעוול. בסוגיות כאלו אני שותפה, אנחנו איתך פה, אבל בוא לא נפגע במטרופולין שלם של מיליון איש שנפגע בריאותית. סוף סוף הייתה ממשלה שלקחה החלטה היסטורית, החלטה כלכלית, סביבתית, חברתית ובריאותית חשובה. מפעלים שהם פג תוקף מבחינת התרומה שלהם לאנושות צריכים להיעלם ולהיות מוחלפים בכלכלה בת קיימא כדי שהאזור לא יהיה מוכה זיהום ומחלות. צריך להפסיק להסתכל עלינו כעל פח הזבל התעשייתי של המדינה. הייתה ממשלה שקיבלה החלטה בנושא הזה, בואו תעשו את זה גם אתם.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 248-265, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 248-265 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 266-268.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני יושב פה בימים האחרונים ואני לא מאמין מה קורה בכנסת, במדינה שלנו. יצאתי עכשיו אחרי שעות של דיון בחוק בן גביר. נולדתי בליטא, כשבליטא בשנות ה-70 היה אסור לקיים ברית מילה ליהודים בפרהסיה, אי אפשר היה לעשות אירוע. בשנות ה-70 אסור היה ליהודים בברית המועצות לקיים איזה שהוא הליך דתי, כולל ברית מילה. אימא שלי מספרת שאחרי שעשו לי את ברית המילה בהיחבא במקלט אז עצרו את אבא שלי. המשטרה בברית המועצות הייתה משטרה בשליטה מלאה של נשיא ברית המועצות, הוא קבע מה יהיה ביום כזה וביום אחר. בזה שאתם מצביעים עכשיו בעד החוק הזה ובעד חוקים אחרים אתם גורמים למדינת ישראל להיות מדינה קומוניסטית כמו שהייתה ברית המועצות.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 266-268, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 266-268 לא אושרו.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
רביזיה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 269-281.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אתם מעבירים פה חקיקה שמחזירה את ההורים שלנו, את הסבא והסבתא, את הילדים שנולדו שם לאווירה והתנהלות של ברית המועצות. משטרה בידיים פוליטיות זה בדיוק מה שהיה בברית המועצות, בדיוק מה שהיה במדינה קומוניסטית. משטרה שנשלטת על ידי החלטות פוליטיות כאלו או אחרות, ולא משנה באיזה צד, זה בדיוק כמו בברית המועצות.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
זאת לא הוועדה הנכונה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
איפה גלנט? הוא הולך להיות שר הביטחון של מדינת ישראל. הכניסו למאמן הראשי של הביטחון במדינת ישראל מאמן שערים שיקבע את הכל, סמוטריץ', שיחליט כל מה שהוא רוצה בעולמות של יהודה ושומרון. איך לא שומעים את שר הביטחון הבא? איך הוא מסכים שיהיה שר בתוך משרד הביטחון שינהל אותו איך שהוא רוצה?
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אין לו ברירה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 269-281, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 269-281.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
רביזיה על כל מה שהיה עד עכשיו.
הו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 282-295.
נעמה לזימי (העבודה)
שלמה, אני מתביישת שבשבועיים האלה טרם הקמת הממשלה אתם עוסקים בזה במקום בכל אחת מהכותרות הנוספות שהיו בשבוע האחרון. חדר המיון הקדמי בקרית שמונה שמשעמם את ראש הממשלה שיהיה פה נמצא עוד פעם בסכנת סגירה. למרות שהעברנו כספים לחדר מיון קדמי לשנה הנוכחית אף אחד מהממשלה המתהווה עדיין לא אמר: אל תדאגו, נפתור את הסוגיה זאת.
טלי גוטליב (הליכוד)
אנחנו לא סתם אומרים. אנחנו מחכים להיות ממשלה ולבדוק את הנתונים.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תביאו חוקים אחרי שתקימו ממשלה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
גם אנחנו מחכים שתהיה ממשלה. חודש וחצי אנחנו מחכים.
נעמה לזימי (העבודה)
הייתי מצפה שעל הגרושים שמחכים להם בשביל להחזיק את חדר המיון הקדמי באוויר כבר תצא הכרזה, תצא הצהרה. אף אחד לא אומר משהו, גם לא שר הבריאות המיועד שבעניינו אנחנו דנים פה. לא יעלה על הדעת שדנים בהכשרתו לתפקיד שר הבריאות אבל לא דנים בחדר מיון קדמי.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 282-295, מי נמנע, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 282-295 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 296-314.
משה טור פז (יש עתיד)
במצב שבו אנחנו הופכים להיות סלחניים כלפי שחיתות ציבורית אנחנו לא ממליכים עלינו את דין הציבור או את דינא דמלכותא, אנחנו ממליכים את דין הדולר והשקל. החשש שאני מביא בהסתייגות הזאת הוא גם החשש לשחיתות שלטונית כמו שבא לידי ביטוי בסעיף 331 וגם החשש מפעילות ציבורית כפי שבא לידי ביטוי בסעיף 296. אם יש לנו מה ללמוד מההיסטוריה דווקא בימי בית חשמונאי, דווקא בימים שאנחנו מציינים עכשיו, זה כיצד השחתה ציבורית ורצון שכל אחד ישלוט בלי לקבל את הלגיטימציה של הצד השני בסופו של דבר הפילו את הממלכה היהודית האחרונה ששלטה בארץ ישראל, מה שהביא לשלטון זר של האומות שבגללו גלינו ל-2,000 שנה. אני מאחל לנו שזה לא מה שיקרה לנו כאן.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
אני מצטרף לאיחולים, לא לדברים הראשונים שאמרת. מי בעד הסתייגויות מס' 296-313, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 296-313 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 314.
נעמה לזימי (העבודה)
דווקא כשדנים בעניינו של שר הבריאות המיועד הייתי מצפה שתודיעו שסוגיית חדר המיון הקדמי בקרית שמונה לא תהיה יותר על הפרק. אני יודעת שאת ראש הממשלה המיועד זה לא מעניין כי הוא אמר שזה לא מעניין אותו ומשעמם אותו, אבל אתכם זה לא צריך לשעמם. אני מצפה שאחת ולתמיד לא רק תדברו על ישראל השנייה, אלא באמת תסתכלו בלבן של העיניים של האנשים האלה שמתים יותר באזור שלהם בגלל אי נגישות למרכזי רפואה ציבורית.
אוריאל בוסו (ש"ס)
נעמה, כבר הבטחנו שנתקן את כל מה שנכשלתם בו.
נעמה לזימי (העבודה)
אם הוא טרם נכנס לתפקידו, למה עכשיו עוסקים בו? אני מציעה שתודיעו שאתם לוקחים את זה על עצמכם.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות מס' 314, מי נגד, מי נמנע?


הצבעה
הסתייגות מס' 314 לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגויות מס' 315-330.
נעמה לזימי (העבודה)
היו צריכים היום להתקיים דיונים בוועדת הכספים על יוקר המחייה, על החיים עצמם, אבל בליץ החקיקה הזה פשוט חיסל את הדיונים האלה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אנחנו שמחים שהתחלנו להתעסק ביוקר המחייה.
נעמה לזימי (העבודה)
אוריאל, תחזור בך. אני מזכירה לך את המאבקים שלנו בכנסת האחרונה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
כל הקואליציה היוצאת חוץ מלדרוש לא עשתה כלום.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מביאה לפתחכם את הנושא שהצלחתי לעסוק בו בצורה מסוימת בכנסת האחרונה - שכר המינימום בישראל. חבר הכנסת אוריאל בוסו, אתה יודע שיוקר המחייה זה לא רק תלושי מזון, זה גם משכורת, זה גם השכר ושחיקת השכר. בגלל שהצלחנו להקפיא את עסקת החבילה שהייתה כאן השכר באפריל יעלה ב-320 שקלים, לא ב-200 כמו שעסקת החבילה הביאה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
נעמה, אף על פי שיושבים עדיין אנשים בעלי תפקידים בקואליציה הנוכחית אתם מאשימים אותנו. שר האוצר הוא עדיין שלכם, ראש הממשלה הוא עדיין שלכם, אז למה אתם מפנים את האשמות אלינו?
נעמה לזימי (העבודה)
לא רק שביטלתם את כל הדיונים על יוקר המחייה שהיו אמורים להיות השבוע, אתם גם עושים את חקיקת הבליץ שלכם הרומסת, הדורסנית, שמשבשת הליכים דמוקרטיים ביד חסרת רחמים. אשכרה ביטלתם דיונים על יוקר המחייה כשכל המציאות על זה, כשכל המצב רק מעמיק, ואתם עוד מסבירים לנו שעוד לא הקמתם ממשלה? למה ביטלתם דיונים על יוקר המחייה? איך אתם לא מתביישים? אוריאל, אני מצפה להגינות.
אוריאל בוסו (ש"ס)
לא רק 100 ימי חסד לא נתתם לנו, גם שבוע חסד לא נתתם לנו. אנחנו מבטיחים שנתקן את כל מה שקלקלתם.
משה טור פז (יש עתיד)
אתה קראת למישהו נוכל אחרי 100 ימים או כבר ביום הראשון?
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הוא היה נוכל מהיום הראשון.
שרון ניר (ישראל ביתנו)
מאחר ועושים פה באופן קבוע הנדסת תודעה ציבורית בכל נושא כלכלת ישראל ולא שמים את הנתונים בפני הציבור בכל נושא כלכלית ישראל, שהיא הכלכלה בין הטובות ביותר שיש בעלם בנקודת הזמן הזאת, אז אני יכולה לומר לכם שהאבטלה שהייתה 9.4% היא היום אפס, הגירעון הוא 0, יש עשרות מיליארדים בקופה הציבורית ורשתות חדשות כמו קרפור נכנסות ומורידות מחירים.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגויות מס' 315-330, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות מס' 315-330 לא אושרו.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות מס' 331.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אנחנו חושבים שלחוק הזה יש אולי מקום בספר החוקים, רק לא עכשיו, רק לא בנסיבות שעומדות על סדר היום. הכלל בחקיקה הישראלית זה שאף פעם החקיקה לא חלה אחורה, היא תמיד חלה קדימה. אפשר לדון על שינויים, אפשר לדון על התאמות, אבל אסור ללכת אחורה, כי זה מסר מוטעה לאזרחי ישראל ולעורכי הדין שיודעים את העיקרון הזה היטב. יכול להיות שהחוק הזה עושה עוול לחבר הכנסת דרעי, כי יכול להיות שאילו הפרקליטות הייתה נוכחת פה והייתה פורסת בפנינו את כל הטענות לגבי עסקת הטיעון אז הייתה מתגבשת עמדה שזה בכלל לא קשור אליו. כרגע זה חוק שהוא א', רטרואקטיבי, וב', פרסונלי. אם יש משהו שמתנהג כמו ברווז אז כנראה שהוא ברווז. החוק הזה לא מוסיף כבוד לבית הזה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
מי בעד הסתייגות 331, ירים את ידו, מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגות מס' 331 לא אושרה.
היו"ר שלמה קרעי (הליכוד)
חילופין א' עד ג'. מי בעד הסתייגויות חילופין א' עד ג', מי נגד, מי נמנע?

הצבעה
הסתייגויות חילופין א' עד ג' לא אושרו.



הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים