פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת ה-25

הכנסת



33

הוועדה המסדרת
15/12/2022


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 10
מישיבת הוועדה המסדרת
יום חמישי, כ"א בכסלו התשפ"ג (15 בדצמבר 2022), שעה 14:45
סדר היום
פניית יושב ראש ועדת הכספים בדבר טענות נושא חדש בעת הדיון בהצעת חוק הכנסת (תיקון מס' 52) (מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה), התשפ"ג-2022 (כ/941)
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
מירב בן ארי
גלית דיסטל אטבריאן
שרן מרים השכל
בועז טופורובסקי
מיכאל מלכיאלי
יבגני סובה
שלמה קרעי
חברי הכנסת
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין
ינון אזולאי
בועז ביסמוט
ולדימיר בליאק
משה גפני
סימון דוידסון
אלי דלל
שלום דנינו
מיכל מרים וולדיגר
משה טוב פז
יוסף טייב
אוהד טל
יעקב טסלר
אימאן ח'טיב יאסין
מתן כהנא
עידית סילמן
חנוך דב מלביצקי
גלעד קריב
אפרת רייטן מרום
מיכל שיר סגמן
עאידה תומא סלימאן
ייעוץ משפטי
שגית אפיק – היועצת המשפטית לכנסת
ארבל אסטרחן – היועצת המשפטית לוועדה
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים



הצעת חוק הכנסת (תיקון מס' 52) (מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה), התשפ"ג-2022, פ/84/25 כ/941
היו"ר יואב קיש
אני פותח את הדיון. מי שלא מכיר את הוועדה הזו, אני אתן רקע. מי שמדבר עניינית בזמן דיבור, ידבר גם אם הוא בוחר לדבר על דברים אחרים. הוא יקבל את הזמן שלו. מי שמפריע, פשוט יוצא החוצה ולא חוזר עד סוף הדיון.

בעיקרון אני לא אתחיל לנהל כאן רשימת דוברים. אנחנו דנים בנושא מאוד ספציפי. אני רק רוצה לתת רק לאירוע וחשוב לי שתבינו אותו. בעיניי זה נושא מהותי ואני אבקש משגית, היועצת המשפטית של הכנסת, לבוא לכאן ולהסביר את עמדת הייעוץ המשפטי לאור ההתנהלות בכנסת הקודמת.

הרקע לדבר הזה, ואני אומר את זה דווקא לחברי הכנסת החדשים שלא מכירים בדיוק איך האירוע עובד. אנחנו בשלב של חקיקה בוועדת כספים זמנית בראשות הרב גפני בנושא ביטול פיצול לארבעה וזאת יכולה להיות כל חקיקה אחרת שמתנהלת בחוק לקריאה שנייה ושלישית כאשר יש הסתייגויות. ההסתייגויות מועלות על ידי חברי הכנסת מהאופוזיציה ולמעשה עולות להצבעה וזה בדיוק ההליך שמתנהל אצלך עכשיו בוועדה האם מקבלים אותן או לא מקבלים אותן.

חלק מהכלים הפרלמנטריים שיש לאופוזיציה – ונמצאים כאן שני חברי כנסת שהיו באופוזיציה לשעבר, היום אני לא יודע אם זאת אופוזיציה או קואליציה, ואלה הם ינון אזולאי, שלמה קרעי, גם גפני וגם אני - השתמשנו בכלים האלה של הגשת הסתייגויות בקריאה שנייה ושלישית ולפעמים כמות מאוד מאוד גדולה ולפעמים כמות מאוד מצומצמת. זה משפיע אחר כך על זמן הדיבור במליאה כאשר כל הסתייגות נותנת לכל חבר כנסת חמש דקות לנמק במליאה כך שיש כאן גם אירוע מורכב מהעניין הזה. בסופו של דבר מה שחשוב לי לומר זה שאנחנו כרגע עוסקים בנושא מהותי. מי שהגיש את ההסתייגויות – דרך אגב, זה לא תמיד אלא יש מקרים בודדים שגם הקואליציה מגישה, אבל נדבר על המקרה הרחב בו האופוזיציה מגישה הסתייגויות ולמעשה מנהלת סביבן דיון בוועדה כולל הצבעות.

יש טענה והטענה הזו גם נבדקת ולכן בגלל זה ביקשתי משגית שתגיע לכאן. יש דבר שנקרא טענת נושא חדש. טענת נושא חדש אומרת שמכיוון שהליך החקיקה אמור להתמקד בתיקון ספציפי, אם במהלך הקריאה השנייה או השלישית עלה נושא שלא הוזכר לפני כן, למעשה יש עילה שהוא לא ייכנס לחוק. אם הוא לא עבר קריאה ראשונה, אז אתה לא יכול עכשיו לצרף לחוק משהו שלא עבר קריאה ראשונה ולהגיד הנה אני מעביר אותו בחוק. לכן החשיבות של הקריאה הראשונה היא מאוד משמעותית.
משה גפני (יהדות התורה)
אלא אם כן הוועדה כאן מחליטה לתקן.
היו"ר יואב קיש
בדיוק. אם הוועדה כאן מחליטה שזה לא נושא חדש, הסמכות של הוועדה המסדרת או ועדת הכנסת שהיא באה לדון בנושאים חדשים היא לקבוע בסוף, ולא משנה הדיון, מה שקובע כמובן זו ההצבעה, האם הנושא הזה חדש או לא חדש. זו הסמכות שיש לוועדה הזו ולמעשה קיבלתי פנייה מהרב גפני, יושב ראש ועדת הכספים הזמנית, לדון בטענות לנושא חדש.

אני רוצה לחדד את המורכבות כי לא מדובר על טענות לנושא חדש שנמצאות בלשון החוק אלא בטענות על נושא חדש להסתייגויות שהאופוזיציה הניחה. לפי דעתי במקרה השגרתי, בוודאי כעת, אין הסתייגויות לחברי קואליציה. לכן האופוזיציה הניחה הסתייגויות מצד אחד וחלק אחר מחברי האופוזיציה טוען טענה לנושא חדש על אותן הסתייגויות.

עד כאן הרקע, חקיקה למתחילים, למתקדמים, וזה מן הסתם ילווה אותנו לא רק בדיון הזה, אבל הדיון הזה הוא דיון ראשון ולכן אני בכוונה כן רוצה להעמיק בו כי אני הולך תכף לתת את זכות הדיבור לשלמה קרעי והוא יסביר מה היה כאן בכנסת הקודמת כשהוא התנהל בנושא הזה. הוא יסביר בצורה רגועה ונינוחה ואנחנו נשמע אותו. לאחר מכן נשמע את היועצת המשפטית ואז כוועדה נחליט על אופן ההתנהלות הקבוע שיהיה לכל הכנסת ה-25 בנושא הזה. אני לא רוצה להחליט על זה על רגל אחת מכיוון שזה נושא חשוב ומהותי.

שלום ליועצת המשפטית שגית.

לא, לא יהיה דיון.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא דיון.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
מה זאת אומרת לא יהיה דיון?
היו"ר יואב קיש
על זה לא יהיה דיון.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
יש לנו גם שאלות ליועצת המשפטית. היא תביע את עמדתה ונשמע אותה, אבל יהיו לנו שאלות. לא יכולים להנחית ולא יהיו שאלות.
היו"ר יואב קיש
אם מישהו יפריע, אני אוציא אותו. אני מבקש לא להפריע. אני אתן לכל אחד לדבר בזמן שלו. אם זו שאלה עניינית, היא ישאל. אני רוצה להסביר. רק עכשיו נכנסה היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, ואני רוצה להסביר לה מה התחלנו לדבר.

קיבלתי כיושב ראש ועדה מסדרת פנייה מיושב ראש הוועדה הזמנית לענייני כספים בעניין טענות נושא חדש שנוגע להסתייגויות שהאופוזיציה הגישה. זאת אומרת, זה לא נושא חדש בנוסח החוק, שזה כמובן אנחנו רואים כלגיטימי אלא טענות לנושא חדש על הסתייגויות. מכיוון שאנחנו גם עוסקים במקרה המצוי שבו ההסתייגויות מוגשות על ידי חברי אופוזיציה, למעשה יש לנו הסתייגויות שהוגשו על ידי חברי האופוזיציה עם טענות לנושא חדש על ידי חברי האופוזיציה.

באופן תיאורטי אני יכול גם לקבל – אם הוועדה תחליט לקבל – את כל ההסתייגויות כנושא חדש והן מיד מוסרות מסדר היום. יותר מזה, גם יכול להיות כלי שינוצל לרעה בידי הקואליציה שיכולה להגיד נושא חדש על כל ההסתייגויות של האופוזיציה, לבוא לכאן, לאשר את זה ולא יהיו הסתייגויות בכלל כי הכול נושא חדש.

האבסורד כאן אומר שאם דווקא הוועדה מצביעה ואומרת זה נושא חדש, אותו נושא שהגיע להצבעה בכלל לא נכנס לנוסח החוק ולא מתקיים עליו יותר דיון.

תכף אני אתן לשלמה לדבר, אחר כך שגית תתייחס ואחר כך אני אאפשר לחברי הכנסת לשאול שאלות אם הם לא הבינו את מה שהיה כאן.
אני מבקש מחברי שלמה קרעי לתאר את ההתנהלות שהייתה כאן בכנסת ה-24 בנושא הספציפי הזה, ואני מחדד אותו. נושא שבו מגישים הסתייגויות על ידי האופוזיציה וגורם אחר באופוזיציה טוען לנושא חדש על אותן הסתייגויות.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה אדוני היושב ראש. היועצת המשפטית לכנסת. בכנסות הראשונות, לפני הכנסת האחרונה, השתמשנו בתרגיל הזה. הגשנו הסתייגות וטענו עליה נושא חדש וכך יכולנו בכלי הפרלמנטרי הזה לעכב את הדיון. עשינו שימוש בזה בכנסות הראשונות, מ-2019, אולי עד הכנסת ה-23. לאחר מכן החליטו להפסיק את זה, על ידי היועצת המשפטית לכנסת, למרות המאבק. אני נלחמתי בכל כוחי על הכלים הפרלמנטריים שיש לנו כחברי אופוזיציה או כקואליציה, לא משנה, והיועצת המשפטית אמרה שאין יותר דבר כזה שאתה מגיש הסתייגות וטוען עליה נושא חדש. רק אם ההסתייגות נכנסה לתוך לשון החוק, אם היא התקבלה בוועדה – זאת אומרת, אם היה שינוי בפועל בנוסח החוק – רק אז אפשר לטעון טענת נושא חדש.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לשאול.
היו"ר יואב קיש
לא עכשיו. אחר כך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הוא לא מדייק.
היו"ר יואב קיש
תנו לו לסיים את דבריו בלי להפריע.
שלמה קרעי (הליכוד)
היועצת המשפטית תכף תדייק. אני אקצר כי היא נמצאת כאן והיא גם מכירה את הדברים. נאמר לנו במפורש. ניסינו בחוק ההסדרים וניסינו בשנה האחרונה להשתמש בכלים כאלה, בטריקים, להגיש הסתייגות ולטעון נושא חדש, אבל הדבר הזה נאסר עלינו. לכן לא יכול להיות שעכשיו פתאום הדבר הזה מתהפך וכן מאפשרים לטעון נושא חדש על הסתייגות שלא נכנסה ללשון החוק.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני חושב שהבנו את הנושא. אני אשמח אם היועצת המשפטית תתייחס אבל לפני כן הרב גפני.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מבקש לומר אדוני היושב ראש שאנחנו חברי הקואליציה, זה באמת לבזות את הכנסת ולכן קיבלנו את הטענה הזאת של היועצת המשפטית בקדנציה הקודמת. אנחנו נצביע בעד זה שזה נושא חדש. נתמוך בזה. הדיון כאן מיותר. לא צריך לנמק למה זה נושא חדש. אנחנו נצביע בעד נושא חדש כי אנחנו לא רוצים את ההסתייגויות.
היו"ר יואב קיש
אם כן, אני גם יכול באמת לחשוב שבאירוע כזה כל הצעה באופן גורף ללא נימוק, נעלה להצבעה ונאשר. אם זו הבקשה, אין בעיה. זו ההמלצה שלך להתנהלות.
משה גפני (יהדות התורה)
זאת עמדתנו. אבל יש כאן דבר שהוא חמור מאוד.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני לא חושב שזה נושא חדש. זאת הסתייגות של המפלגה שלי.
היו"ר יואב קיש
לא משנה. מישהו באופוזיציה חושב ואנחנו כקואליציה באופן גורף נקבל את עמדתו.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו היינו כאן בקדנציה הקודמת. המציאות הזאת היא מציאות שיש בה גם הגיון. גם רוח התקנון שמדבר על העניין הזה מדבר על כך שלא לעשות שימוש לרעה. כשהאופוזיציה מגישה הסתייגות והיא אומרת שההסתייגות היא נושא חדש והקואליציה אומרת שאנחנו לא רוצים את ההסתייגויות, זה לבוא עכשיו בגלל שעכשיו אנחנו בקואליציה ואתם באופוזיציה, לבוא ולשנות סדרי בראשית. אנחנו קיבלנו את הטיעון הזה של היועצת המשפטית של הכנסת, הבנו שזה שיבוש סדרי המינהל כאן בכנסת וויתרנו על העניין הזה.
היו"ר יואב קיש
ברשותך, אני רוצה לחדד ותגיד לי את הבנתי למה התכוונת כי זה חשוב לי גם עבור חברי הכנסת החדשים. למה זה שיבוש סדרי עניין? כי בעצם מה המשמעות? אם אנחנו יכולים להצביע - כמו שאני אומר, זה מה שיהיה - נאשר שזה נושא חדש באופן גורף על כל הטענות של אותם חברי אופוזיציה ואז הורדנו את כל ההסתייגויות מלשון החוק שהיו שם ובסך הכול האופוזיציה הפסידה בלי להתקשקש על הצבעות ונימוקים וכולי.

אני מבקש משגית להתייחס ספציפית.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
יוצאים מנקודות הנחה לא נכונות.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
היו כאן שלושה חברי כנסת מצד אחד. טענתם טיעון, תנו גם לנו לטעון.
היו"ר יואב קיש
אני אתן אבל אני רוצה לשמוע מה היה כאן בכנסת הקודמת. בוא נשמע מה היה בכנסת הקודמת ואחר כך תטען. אלקין ירכז בבקשה את הטענות ואני רוצה לשמוע אותך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אלקין הגיש נושא חדש נגד הסתייגות של מפלגת יש עתיד. הוא יכול לרכז את הטענות. אני לא מסכים איתו.
היו"ר יואב קיש
גם אתה תדבר. אני אקבל את הטענות של שניכם והכל יימחק.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו מקבלים את הטענות שלכם. גם את שלך.
היו"ר יואב קיש
זאב אלקין בזכות דיבור. לא להפריע בבקשה.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אני אתייחס כרגע לנושא העקרוני. אני לא מתייחס כרגע בינתיים לנושא החדש הספציפי שנטען אבל נדבר גם עליו.

בנושא העקרוני. יש את סעיף 85 לתקנון הכנסת ובעיניי הוא מאוד מאוד ברור. סעיף (ב) בו אומר: "הוצע בוועדה תיקון להצעת חוק, ואז אם חבר כנסת, שר או סגן שר שבענייני המשרד שבו הוא מכהן טען שהתיקון המוצע חורג מגדר הנושא, יביא יושב ראש הוועדה את העניין להכרעה של ועדת הכנסת. הוועדה לא תסיים את הדיון בתיקון המוצע אלא לאחר החלטת ועדת הכנסת".

מכאן ברור לכאורה שזה לא יכול לעבוד הפוך, שקודם מצביעים על הסתייגות, סיימו עליה דיון, ורק אחרי שהיא נכנסה באים לדון בוועדת הכנסת כי אין כבר על מה לדון, כבר הצביעו וכבר סיימו את הדיון באופן מנוגד לתקנון.

דבר שני. אני מחזיק חלק מחוות דעת שיצאה דווקא משגית.
שגית אפיק
הנחיה.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
הנחיה שיצאה משגית בכנסת הקודמת ולא דווקא בכנסת הזאת. ההנחיה הזאת מאוד מאוד ברורה. אפשר לצטט את כולה אבל כדי לחסוך זמן, שגית תסביר.
שגית אפיק
אני יכולה להסביר אותה.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אני רק אתייחס לדבר מרכזי שאני הבנתי, ואם הבנתי לא נכון – תקני אותי. ההנחיה הזאת אומרת שכן אפשר לטעון טענת נושא חדש על הסתייגות כי זה באופן ברור עולה מהתקנון. אי אפשר להציע את ההסתייגות ולטעון עליה חדש. שאותו בן אדם או אותה סיעה גם מציעה וגם טוענת, ברור שיש כאן שימוש לרעה בלתי אפשרי. אבל מושג קואליציה, אופוזיציה, הוא מושג מאוד ערטילאי. יש הבדלים גישות בין הסיעות כאשר סיעה אחת יכולה להציע הסתייגות, סיעה שנייה יכולה לא לאהוב את ההסתייגות הזאת בטענה שיש כאן נושאים שעלולים להיכנס, אם יהיה רוב, להסתייגות ולכן טוענת להגנה באמצעות הסעיף הזה של נושא חדש. זה לא רק כלי פרלמנטרי למריחה אלא המטרה היא למנוע מנושאים שהם לא היו בגדר הצעת החוק המקורית להיכנס פנימה בשלב האחרון של החקיקה בדלת האחורית.

בחוות הדעת הזאת יש מגבלה נוספת שאני יכול להבין אותה.
משה גפני (יהדות התורה)
כל ההצבעות הן קואליציה-אופוזיציה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא ארגן אתכם שאתם תימנעו.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני רוצה אחר כך זכות דיבור לדבר על ועדת החינוך שהייתה בכנסת הקודמת.
משה גפני (יהדות התורה)
מה שהיועצת המשפטית כתבה זה שאי אפשר לעשות בזה שימוש לרעה. זה שימוש לרעה.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
תכף אני אתייחס. בהנחיה הזאת יש סעיף שאומר שאי אפשר להשתמש בזה לרעה בצורה גורפת. נניח, לצורך העניין, אנחנו מדברים על המקרה הזה בו סיעת יש עתיד הגישה 302 הסתייגויות, הייתי מציע על 200 מהן נושא חדש כאשר כמובן ברור שזה שימוש לרעה והכבדה על ועדת הכנסת. או לחילופין, הצד השני שרוצה דווקא להפיל את ההסתייגות היה מוציא בכמויות סיטונאיות כאלה נושא חדש והיה מביא הכול לוועדת הכנסת ומפיל את זה כאן כדי שההסתייגות לא תוכל להיכנס. לפי חוות הדעת הזאת שני הכלים האלה הם לא קבילים.

אני אומר מה עשינו. אנחנו ביקשנו נושא חדש על שבעה נושאים מתוך 302 הסתייגויות.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה אחרי שאנחנו עצרנו את הדיון.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
לא. אני מכיר את התקנון ואני מכיר את ההנחיות ולכן לא התכוונו מראש לבקש לא על הרוב ואפילו לא על אחוז מאוד ניכר אלא על דברים קונקרטיים שאחר כך, כשיהיה דיון, גם נוכל לנמק ולהסביר עד כמה זה באמת נושא חדש ומכניס לחוק נושאים שלא היו בו מלכתחילה ובטח לא קשורים למטרה המקורית של החוק.

לכן זה תקין לחלוטין. שבע מתוך 300. שוב, זה לא שהייתה לנו מכסה של שבע, אלא פשוט כך קרה. מתוך כלל ההסתייגויות, אלה הנושאים שבאמת חרגו.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל לא כך התחיל הדיון.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
בוודאי שכך.
משה גפני (יהדות התורה)
אני ניהלתי את הישיבה.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
חבר הכנסת גפני, הדיון התחיל מזה שאתם התעקשתם שאין דבר כזה נושא חדש על הסתייגויות.
משה גפני (יהדות התורה)
נכון. גם עכשיו אנחנו מתעקשים.
שלמה קרעי (הליכוד)
כי זאת ההנחיה שהנחו אותנו בכנסת האחרונה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לתת דוגמה מהכנסת הקודמת. יש כאן עניין שאתם חייבים לחשוב מה יקרה גם בעתיד, אם אתם קובעים תקדים כזה.
היו"ר יואב קיש
הם טוענים שזה לא תקדים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני אתן לכם דוגמה מוועדת החינוך.
משה גפני (יהדות התורה)
זה לא תקדים.
היו"ר יואב קיש
אתם קבעתם את התקדים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתם עכשיו רוצים לבטל את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
ביטלו לנו את זה בוועדת כספים. אני הייתי חבר ועדת הכספים. זה לא היה.
היו"ר יואב קיש
שרן, על זה הוויכוח.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בוועדת החינוך, התרבות והספורט, שר התרבות והספורט חיליק טרופר הביא הצעת חוק לעניין האלימות במגרשים. ממש לפני כמה חודשים. בתוך אותה הצעת החוק הגיע חבר הכנסת עופר כסיף והגיש הסתייגות לעניין נציג בתוך אותה ועדה שאמורה לקבוע תקנות. הוא רצה שאחד מנציגי האוהדים יהיה חבר בתוך אותה ועדה. הוא טען לכמה נימוקים בעניין הזה. בהתחלה לא רצינו להכניס ואז אמרנו שאולי כן נכניס. אני לא זוכרת אם זאת הייתה אורית סטרוק או פרוש ואמרו שהם טוענים נושא חדש, הם לא מוכנים שהוא יעביר את הדבר הזה.
שלמה קרעי (הליכוד)
כי רציתם להכניס. כי הסכמתם להכניס.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל אנחנו התלבטנו והתקיים דיון על ההסתייגות. הגיש חבר אופוזיציה את ההסתייגות הזאת. הגיע חבר אופוזיציה נוסף וטען לנושא חדש. בסופו של דבר אני הצלחתי להגיע איתם לסיכומים פנימיים והצלחנו להגיע לפשרה אבל אני מדברת על עצם העובדה שאתם תמנעו מחבר אופוזיציה לטעון נושא חדש כנגד חבר אופוזיציה.
היו"ר יואב קיש
זאת לא המטרה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
את אומרת נאה דורש נאה מקיים.
היו"ר יואב קיש
שמענו. תודה רבה. מכיוון שאני לא רוצה להאריך בדיון הזה אני מבקש לשמוע עכשיו את היועצת המשפטית לכנסת.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
תבינו שיהיו לזה השלכות אחרות.
היו"ר יואב קיש
היא שמעה אותך. נתתי לך לדבר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אבל השתכנעת?
שגית אפיק
אני נמצאת בכנסת משנת 2001. משנת 2001 עד הכנסת ה-23, על אף שישבתי בוועדת הכספים וזו ועדה שמוגשות אליה אלפי הסתייגויות, בוודאי בחוק הסדרים, מעולם לא נטענה טענת נושא חדש ביחס להסתייגות.

בכנסת ה-23 העניין הזה השתנה והוגשו הסתייגויות רבות ביחס להצעות חוק רבות.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
מי הגיש אותן?
היו"ר יואב קיש
ממשלת ליכוד-כחול לבן.
שגית אפיק
ממשלת חילופין. הוגשו הסתייגויות רבות להצעות חוק מסוימות. יושב ראש הוועדה הזו היה חבר הכנסת איתן גינזבורג. הגיעו אליו נושאים חדשים רבים במסות גדולות.
היו"ר יואב קיש
על ההסתייגויות.
שגית אפיק
על ההסתייגויות. חבר הכנסת איתן גינזבורג ביקש לעשות את מה שככל הנראה גם אתה עוד מעט תבקש לעשות, להצביע בהצבעה אחת על כל הנושאים החדשים כאחד.

נשאלנו האם זה אפשרי. במקור אמרתי שבעיניי אם באמת מדובר כאן בעניינים של נושא חדש, אז בוודאי שאי אפשר בהצבעה אחת להחליט ש-200 נושאים חדשים הם לא נושא חדש אלא צריך לקיים דיון על כל נושא חדש ולבדוק האם הוא באמת נושא חדש. כפי שאמרה חברת הכנסת שרן השכל מדובר בעניין שעלול להיות משמעותי ולתקן את נוסח החוק באחת ואם ההסתייגות עוברת ומתברר שזה לא נושא חדש או כן נושא חדש, יש לזה משמעות גדולה מאוד.

בעודנו מתלבטים, חבר הכנסת איתן גינזבורג הצביע, נדמה לי, בפעם אחת על כל ההסתייגויות וקמה קול צעקה גדולה על זה שבעצם 200 נושאים חדשים ירדו בהצבעה. 200 נושאים חדשים על הסתייגויות ירדו בהצבעה.

אז בחנו את השאלה הזאת וחזרנו לחבר הכנסת איתן גינזבורג ואמרנו שהדבר הזה לא מקובל. מן הצד השני הבנו שיש בעייתיות בהגשת מסות של טענות נושא חדש שבהן גם לייעוץ המשפטי אין יכולת בזמן הדיון בוועדה לומר שזה ממש לא נושא חדש. ברור שזה פיליבסטר על פיליבסטר, מכיוון שכאשר ההסתייגות במקור גם היא פיליבסטר, אז להגיש גם נושא חדש על הפיליבסטר, זה כבר הופך את זה לפיליבסטר בריבוע. אפשר להגיש רביזיה על הנושא החדש ואחר כך התייעצות סיעתית. אלה כלים קיימים.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
שמעת. הכלים קיימים.
שגית אפיק
אמרתי שגם נושא חדש קיים בתקנון. אני לא מתווכחת עם העניין הזה. אני רק אומרת מה השימוש שגיבשנו בכנסת האחרונה, בכנסת ה-24. התחלתי מהכנסת ה-23, כדי להסביר את ההיסטוריה.

אז הגיעו להסכמות, האופוזיציה והקואליציה, שבין האופציה שכאן בוועדה הזאת יצביעו על מאות נושאים חדשים בהצבעה אחת - - -
היו"ר יואב קיש
או שבע או שתיים, לא משנה, על הכול.
שגית אפיק
בפעם אחת. לבין האופציה בה יועלו טענות נושא חדש בוועדה על הסתייגויות שהן באמת נושא חדש כדוגמת ההסתייגות שהציגה חברת הכנסת שרן השכל, להבדיל מהסתייגות שהיא פיליבסטר נטו, שהיא לא אומרת כלום, שגם אם היא תתקבל, לא יקרה כלום לנוסח החוק וכנראה שההסתייגות תישאר בעצמה. היא לא משמעותית, כפי שאמרה חברת הכנסת שרן השכל.

להסכמות האלה הגיעו בכנסת ה-23 כמו שאני הבנתי אותן.
קריאה
הכנסת ה-24.
שגית אפיק
הכנסת ה-23. אני עדיין בכנסת ה-23. ההסכמות היו בכנסת ה-23 לפיהן ניתן יהיה לטעון טענת נושא חדש ביחס להסתייגות שהיא הסתייגות אמיתית, לפי הדוגמה שנתנה חברת הכנסת שרן השכל, ואז באמת גם הדיון כאן הוא דיון אמיתי.

בכנסת ה-24 תופעת הפיליבסטר תפסה תאוצה, במיוחד בזכות חבר הכנסת קרעי כאשר מ-1,000 הסתייגויות עברנו למספרים של 10,000 ומעלה.
היו"ר יואב קיש
אחר כך ירדנו ל-400-300.
שגית אפיק
אני אסביר למה ירדתם. אנחנו הבנו שהבעיה של הפיליבסטר היא בעיה מאוד קשה שיכולה לעצור את כל עבודת החקיקה שגם כך בכנסת ה-24 התנהלה בקושי גדול. לכן יצאה ההנחיה. מטרת ההנחיה הייתה לייצר הבחנה בין הסתייגויות שהן כלום, פיליבסטר טהור, והן מוגשות בעשרות אלפים כאשר אומרים שבמקום הפסיק יבוא נקודה-פסיק או במקום המילה הזו תבוא מילה שנראית כמוה. ההנחיה נועדה לעשות דבר אחד והיא גם השיגה את זה בדיוק בגלל מה שהם אמרו עכשיו, שבמקום 10,000 הם התחילו להגיש 100 ו-200, ההנחיה נועדה לעשות הבחנה בין הסתייגויות כלום לבין הסתייגויות שבאמת אומרות משהו ושבסופו של דבר גם אולי יכולות להתקבל ולעשות איזשהו שינוי.

זו הייתה מטרת ההנחיה. מכיוון שההנחיה בעצם יצרה תהליך מובנה שמבחין בין הסתייגויות כלום ומייצר אופציה ליושב ראש הוועדה לנהל דיונים הרבה יותר פשטניים על הסתייגויות שלא אומרות כלום, בין אם בדרך של לתת לחברי הכנסת מהאופוזיציה מספר שעות בהסכמות לדבר על ההסתייגויות שלהם ולאחר מכן לעשות הצבעה בפעם אחת, ובין אם לעשות אמנם הצבעה על ההסתייגויות אבל לחלק אותן לקבוצות ולקצר מאוד את הדיון בדרך הזאת. כתוצאה מההנחיה הזאת הצטמצם מספר ההסתייגויות.

איפה נכנס כאן עניין הנושא החדש והמשפט שהקריא השר זאב אלקין. מכיוון שההנחיה הזאת יצרה את אותה הבחנה בין הסתייגויות מהותיות לבין הסתייגויות שהן פיליבסטר טהור, העניין הזה חל בדיוק באותו אופן. כמו שהוא חל על ההסתייגויות, הוא חל גם על נושא חדש להסתייגויות. טענת נושא חדש להסתייגויות, כשיש בפנינו הצעת חוק שהיא סעיף אחד, אפשר להגיש לה 10,000 הסתייגויות אבל בסוף מדובר בסעיף אחד שבוטל ומוחזר. זה כל העניין.
היו"ר יואב קיש
הוחזר ובוטל.
שגית אפיק
לא משנה. יוחזר ויבוטל, יבוטל ויוחזר.
משה גפני (יהדות התורה)
מחזירים את מה שהיה קודם.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
נתניהו גרסת 2009, זה דבר אחד.
משה גפני (יהדות התורה)
עם כל הכבוד, תגיש הסתייגות על נתניהו. כבר נמאס לי לשמוע את זה כל הזמן.
שגית אפיק
למעשה כאשר מדובר בסופו של דבר בהצעת חוק בת סעיף אחד, בעיניי כל מספר הסתייגויות שעובר את המספר התלת ספרתי, וההסתייגויות הן לא הסתייגויות מהותיות, ואמנם לא נכחתי בדיון אבל אני מבינה מהיועצת המשפטית לוועדת הכספים שההסתייגויות שהוגשו לא היו הסתייגויות קריטיות וחיוניות. מכיוון שההנחיה מייצרת את ההבחנה הזאת לכל אורכה, בין הסתייגויות שהן פיליבסטר טהור ובמקרה הזה, כמו שאמרתי, מכיוון שמדובר בסעיף אחד, אז ברור שמספר הסתייגויות כל כך גבוה, ברור מאליו שמדובר בהסתייגויות שבסופו של דבר הן פיליבסטר.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
יש ויש.
שגית אפיק
אין בעיה. הגשת מספר גבוה של טענות נושא חדש בהקשר הזה, הוא בסופו של דבר גובל בשימוש לרעה. מדובר בסעיף אחד.

לא סיימתי את דבריי.
היו"ר יואב קיש
סליחה היועצת המשפטית. כיוון שאני רוצה לשמוע את דבריך עד הסוף, הבא שמפריע לך ייקרא לסדר. אני לא רוצה הפרעות. היא תסיים ואני אקשיב.
שגית אפיק
בכנסת ה-24 יישום ההנחיה הזאת נעשה בדרך הבאה. יישום ההנחיה נעשה באופן כזה ואני קיבלתי מדי דיון שיחת טלפון מחבר הכנסת קרעי שבה לא אישרתי לו להגיש נושאים חדשים באופן גורף. אושר להגיש טענת נושא חדש ביחס לנושא שבאמת היה סופר מהותי, חשוב, הסתייגות שהייתה באמת משמעותית, שהייתה לה חשיבות ולא הייתה הסתייגות כלום. זו הייתה ההנחיה בכנסת ה-24.

אם רוצים לסגת, אני חושבת שזו הנחיה שהיא גם סבירה, היא גם עושה הגיון, היא גם עושה שכל, היא גם מייצרת בדיוק את ההבחנה שרציתי לייצר בהנחיה שכתבתי, לייצר דרך להסתייגויות מהותיות ולאפשר עליהן דיון ולא לאפשר פיליבסטר בריבוע באמצעות גם הסתייגות וגם טענת נושא חדש.

אם רוצים לחזור מזה, זו גם אפשרות. הוועדה המסדרת עוסקת בסמכויות סדרי הבית. אפשר לחזור לדרך הקודמת שהייתה. הוועדה הזאת יכולה לקבל החלטה שהיא מצביעה על כל הנושאים החדשים כאחד. אני לא ממליצה על זה. אני חושבת שהדרך שגיבשנו בכנסת ה-24, לפיה נעשתה הבחנה בין טענת נושא חדש להסתייגות אמיתית משמעותית, ובאמת, אני אומרת לכם שלא הייתה יותר מטענת נושא חדש לחוקים מאוד ארוכים. חבר הכנסת קרעי יעיד על כך מכיוון שהוא מדי דיון התקשר אלי וביקש לטעון חמש טענות נושא חדש והוא לא קיבל את זה מאף יועץ משפטי באף ועדה. זה היה הנוהג שנהגנו לפיו.
שלמה קרעי (הליכוד)
אפילו לא נושא חדש אחד.
שגית אפיק
נכון. לפעמים גם לא נושא חדש אחד כאשר כל ההסתייגויות היו פיליבסטר.
שלמה קרעי (הליכוד)
הסתייגות, רק אם היא מתקבלת, אפשר לטעון עליה נושא חדש.
שגית אפיק
לא, לא רק אם היא מתקבלת. זה לא קשור להתקבלות. זה קשור למהות. זה לא קשור לשאלה אם היא תתקבל או לא תתקבל. זה קשור למהות משום שאם הסתייגות מהותית שהיא נושא חדש תתקבל, יש כאן בעיה, בעיה שיכולה להגיע עד כדי פגם בהליך החקיקה. אם יש נושא חדש על פיליבסטר, זה פשוט פיליבסטר נוסף על ההסתייגות.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אפשר שאלה?
היו"ר יואב קיש
משפט שאלה כי אני רוצה לומר כמה מילים.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
שגית, הטענה הכללית היא ברורה. אנחנו הרי לא יודעים מה מתקבל במליאה ומה לא מתקבל ואנחנו גם לא בוחני כליות ולב של כל מי שהגיש הסתייגות, לאיזו מטרה הוא הגיש. גם אף אחד כאן לא הגיש אלפי הסתייגויות. אני אביא שתי דוגמאות.
היו"ר יואב קיש
לא. סליחה שאני עוצר אותך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
סתימת פיות.
היו"ר יואב קיש
כן. סתימת פיות, תגיד עד מאה. אחרי מה שעשיתם כאן, זה סתימת פיות. אני רוצה לומר לך דבר מאוד פשוט, זאב. אני הבנתי היטב את דבריה של היועצת המשפטית. אני גם אומר לך שאם היה כאן חוק של אולי 20 עמודים והיית בא אלי עם שבעה נושאים חדשים על הסתייגויות, הייתי אומר אולי.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
זאת שאלת נושא.
היו"ר יואב קיש
אני אגיד לך מה אני עושה. אני לא מחליט עכשיו. השעה עכשיו היא 15:20. אני יוצא לחצי שעה הפסקה. ניפגש בשעה 15:50. אני מבקש ממך להתייעץ עם חבריך מהאופוזיציה ולשמוע את שגית. כשנחזור אני אשמע את עמדתכם ובהתאם לזה ניקח החלטות.

תודה רבה. הישיבה יצאה להפסקה עד 15:50.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו מחדשים את הישיבה בוועדת כספים.
היו"ר יואב קיש
בוועדת כספים הישיבה מתחדשת. הישיבה כאן תתכנס בשעה 15:50.

(הישיבה נפסקה בשעה 15:20 ונתחדשה בשעה 15:50.)
היו"ר יואב קיש
אני מחדש את הישיבה.

אלקין, האם גיבשתם איזו החלטה?
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
זה לא עניין של לגבש החלטה כי אי אפשר לגבש. אני יכול לומר משהו אחד, מה שאני מציע כאיזושהי פשרה זמנית לצורך הדיון הזה בלבד. אמנם הגשנו בקשות לנושא חדש.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני רוצה להסביר לך למה זה לא נושא חדש.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
לפני שתסביר לנו מה זה נושא חדש, אני התייחסתי להצעות מהותיות ולא להצעות שנועדו לתפארת המליצה.

אני מציע אדוני יושב ראש הוועדה המסדרת ואדוני יושב ראש ועדת הכספים, גם בה משך לדברים ששגית אמרה, אני מוכן לצמצם את הטענות שלי רק לשני נושאים שהם הכי מובהקים ועליהם נקיים כאן את הדיון.
היו"ר יואב קיש
אני אומר בצורה פשוטה מה הולכת להיות עמדת הוועדה הזו בנושא. לא כמו שאמרת פשרה זמנית רק לנושא הנ"ל אלא התנהלות למדיניות לכל אורך החקיקה מפה ועד שמישהו אחר יחליף אותי או עד שיהיו הנחיות ברורות מהייעוץ המשפטי שהן ספציפיות לנושא זה. זו העמדה שלי כיושב ראש הוועדה.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אבל יש תקנון.
היו"ר יואב קיש
בוודאי. אני אומר בצורה מאוד ברורה שאני לא אתן לקואליציה לרמוס את האופוזיציה ולנצל את הסעיף הזה כדי למחוק את ההסתייגויות של האופוזיציה. בסדר? זה אני אומר בצורה מאוד ברורה. היו טענות מחברי קואליציה שכמו שהאופוזיציה עושה את זה, אז אנחנו כקואליציה ננצל את זה ככלי אבל זה לא יהיה. מצד שני, אני גם לא רוצה לאפשר לחברי אופוזיציה להכניס נושאים חדשים בכל מיני הסכמות עם קואליציה על הראש של חברי אופוזיציה אחרים.

לכן אני אומר לך כבר עכשיו שבאופן גורף אני הולך לאשר כל מצב שבו חבר אופוזיציה יגיש טענת נושא חדש כלפי חבר אופוזיציה אחר בהחלטה אחת על כל ההחלטות שיהיו. זה הדבר הראשון.

אבל, וגם כאן אני שם הסתייגות, מכיוון שאנחנו מכירים את הבית הזה ויכול להיות שפתאום יגידו שהקואליציה הלכה לאיזו סיעה מסוימת באופוזיציה, ביקשה ממנה לעשות נושא חדש על כל ההסתייגויות, אז גם לזה אני לא אתן יד. אני אומר לך בצורה ברורה שאני לא אלך להשתמש בזה ככלי לרעה, לניגוח ולפגיעה בהסתייגויות.

מצד שני, אני אגיד לך איפה אני חולק על הניתוח שלך כרגע. אתה אמרת שאם אני עוסק בנושא חדש בהסתייגות מהותית, אזי זה לגיטימי. אני אומר לא. למה? כי נושאים מהותיים, גם כשיש לך סעיף אחד, אתה יכול לייצר בין 50 ל-100 ובצדק ולכן מצביעים על נושאים מהותיים. אבל אין נושאים חדשים על כל הסתייגות ולכן אני לא הולך לעסוק בזה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה אומר על כל סעיף.
היו"ר יואב קיש
על כל הסתייגות. לא סעיף. אני אומר בצורה גורפת. כדי לא לפגוע בחברי אופוזיציה אנחנו נקבל את טענתם של חברי האופוזיציה על נושאים חדשים, נעשה הצבעה אחת על העניין הזה על כל הנושאים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני לא מקבל את זה.
היו"ר יואב קיש
אתה יכול לא לקבל.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתה לא יכול ללכת נגד ולדרוס אותי. הוא מבקש נושא חדש על הסתייגות שלי ואתה אומר אני דורס אותך, אני אבטל לך את ההסתייגות. אתה מתעלם מההסתייגות שלי.
היו"ר יואב קיש
נכון. אני מקבל את טענתו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני לא מקבל את זה.
היו"ר יואב קיש
כך אני מצביע.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני לא מקבל את זה. לפי התקנון אין לך סמכות והיועצת המשפטית אמרה שאין לך סמכות.
היו"ר יואב קיש
היא אמרה שאפשר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
חייב להיות דיון.
היו"ר יואב קיש
אני עוצר את הדיון. אלקין הגיש הצעות.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
שנייה.
היו"ר יואב קיש
לא, לא שנייה. אני לא מנהל על זה דיון. אני מתנצל, אני לא מקיים על זה דיון .
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה לא נותן לנו להשיב לטענה שלך.
היו"ר יואב קיש
אני נותן לך עכשיו דקה כי אנחנו לא מקיימים על זה דיון.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הטענה שלך היא שעל חוק עם סעיף אחד, לא יכול להיות שיהיו כל כך הרבה נושאים חדשים. בגלל זה ענין המהות הוא גם קשור להגשת הסעיפים.

אני אזכיר לך את החוק שאני הגשתי שאתה עבדת עליו, חוק התקשורת. החוק שאני הגשתי היה בסך הכול שלושה סעיפים. אתה זוכר כמה טיעונים לנושא חדש היו רק בעניין הצעת החוק הזו? המון.
היו"ר יואב קיש
ניקח את המקרה שלך. את יודעת למה את טועה? הנוסח שהעברנו בקריאה ראשונה אכן היה שונה מהותית מהנוסח של הטרומית.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל הוא התקבל.
היו"ר יואב קיש
נכון ולכן אין טענת נושא חדש.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל עכשיו אתה לא יודע אם זה יתקבל או לא במליאה.
היו"ר יואב קיש
טענת נושא חדש היא רק בין ראשונה לשנייה ושלישית.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל אתה לא יודע אם ההסתייגות תתקבל במליאה או לא.
היו"ר יואב קיש
אבל לא הייתה הסתייגות. את שמת נושא אחד בטרומית, הנושא של קריאה ראשונה היה שונה לחלוטין אבל זאת הייתה קריאה ראשונה. לכן כל מה שאמרת לא רלוונטי אבל תודה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה אומר שבין קריאה ראשונה לשנייה, כאן יש הבדלים?
היו"ר יואב קיש
בוודאי. אני אומר שוב את מה שאמרתי בעיקר לחברי הכנסת החדשים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה קובע כאן תקדים מסוכן. כשאתה תבוא עם הצעת חוק עם סעיף אחד ותרצה לשנות, לא יוכלו לטעון נושא חדש.
היו"ר יואב קיש
עשיתם את זה. תשאלי את שלמה קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
לנו לא נתנו להגיש טענת נושא חדש על הסתייגות בכלל, רק אם ההסתייגות התקבלה בוועדה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
היועצת המשפטית אמרה שזה לא נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. היא לא אמרה שזה לא נכון.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא על הסתייגויות. על שינויים שעשיתם בחוק.
היו"ר יואב קיש
על הניסוח. לא על הסתייגויות.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בסך הכול ביקשנו שני טיעונים לנושא חדש.
היו"ר יואב קיש
אני עונה לך. אני מסכם וזה מה שהולך להיות. כל הטענות לנושא חדש, הן רק אחרי קריאה ראשונה. הן לא בין טרומית לקריאה ראשונה. אני רוצה שזה יהיה ברור.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
זה תמיד כך. זה תקנון.
היו"ר יואב קיש
בסדר. היא חשבה אז שהחלפנו בין טרומית לזה, אז זה לא רלוונטי למה שנעשה אז בחוק התקשורת.

דבר שני. אני רוצה לומר בצורה מאוד ברורה. טענות לנושא חדש לשינויים בטקסט בין קריאה ראשונה לשנייה ושלישית, בוודאי יידונו כאן בוועדה באופן טבעי. כך צריך להיות.

שגית, עד שתוציאו נוהל ברור לנושא הזה – ואני כן מבקש נוהל ברור לאור מה ששמעתם כאן היום – אני לפחות לדיון הזה כן מחליט על האירוע כמו שאני חושב שראוי לו. הציע השר זאב אלקין לצמצם לשני נושאים. אני לא מוכן ואני תכף אסביר למה.

אני אגיד לך איפה אני קצת חולק על ההסבר שלך. את הסתכלת על נושא הסתייגות מהותית. הסתייגויות מהותיות יש גם 100. אפילו בסעיף אחד אפשר להגיש 100 הסתייגויות ואז אפשר תיאורטית להגיש 100 נושאים חדשים על ההסתייגויות.
שגית אפיק
כשאתה שם 100 נושאים חדשים, אתה הופך את זה לפיליבסטר.
היו"ר יואב קיש
ברור. נכון.
שגית אפיק
זה הופך לשימוש לרעה.
היו"ר יואב קיש
נכון. גם כשיש חוק של סעיף אחד. אם היית בא ואומר, זאב, אני מוכן ורוצה הצבעה אחת עניינית, הייתי הולך איתך.
שגית אפיק
הוא אומר לך שניים.
היו"ר יואב קיש
לא. אני לא רוצה שניים כי בשניים הוא נותן פתח, כי הרי מה הוא עושה בשניים? הוא קודם כל אומר שזה זמני ורק לנושא הנ"ל. לא מקובל עלי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אתה קובע כאן תקדים.
היו"ר יואב קיש
אני לא מייצר סכסוך. אני אומר את המדיניות שלי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
תזכור את זה אחר כך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
מה זאת המדיניות שלך?
משה גפני (יהדות התורה)
הטיעון שלו מובן לי. אני מכיר אותו בעל פה. אנחנו הרי חברים טובים. הוא אומר שזה סעיף אחד, כמו שאת אמרת קודם, אז אני מצמצם את זה לשניים.
היו"ר יואב קיש
ועכשיו על כל סעיף בכל חוק הוא יביא לי שניים. לכן אני לא מקבל את זה. לכן אני אומר בצורה פשוטה שאני מנהל כאן מדיניות בה אני אומר – וגם זה חשוב לומר – שאני לא אתן לקואליציה להשתמש בכלי הזה כדי לפגוע באופוזיציה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
מעולה וחשוב, אבל אתה לא יכול לפעול בניגוד לתקנון. אין לך סמכות לפעול בניגוד לתקנון. התקנון אומר בפירוש והיועצת המשפטית הסבירה ואתה הולך נגד התקנון.
היו"ר יואב קיש
לא, אני לא הולך נגד.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אם אתה רוצה לנהל כך את החוק של הפיצולים, סבבה. רק שיירשם בפרוטוקול שאתה פועל בניגוד לתקנון.
היו"ר יואב קיש
בועז, אתה לא מתפרץ יותר. אני אומר בצורה ברורה שלגבי הדיון היום הגישו 7 טענות לנושא חדש על הסתייגויות של האופוזיציה כשברור לי לחלוטין שמשמעותן פיליבסטר כי מדובר בסעיף אחד פשוט ואין בו שום מורכבות של חוק. יותר מזה, זה הליך שכולו אופוזיציוני. אין כאן שום מעורבות של הקואליציה באירוע הזה. יכול להיות שאכן לפעמים יש כאן אי הסכמה בין סיעה כזו לסיעה אחרת באופוזיציה. כדי שלא תהיה דריסה של קואליציה וחלק מסיעות האופוזיציה, של סיעות אחרות באופוזיציה, יכול להיות מצב לפיו אני בעצם משתף פעולה עם בועז טופורובסקי להעביר איזושהי הסתייגות שלו ולמעשה בגלל זה אלקין רוצה למנוע אותה, ואז אני אקבל את ההסתייגות שלו ויוצר כאן אירוע שפגעתי בזאב באופוזיציה.

על מנת להסיר ספק, בוודאי במקרה זה שעדיין אין בהירות לגבי הנוהל כפי שיהיה, אני אמרתי שאני הולך באופן גורף ובהצבעה אני מבקש מחברי הקואליציה לתמוך בכל הבקשות לנושאים חדשים של חברי האופוזיציה. לכן את המקרה הזה של פגיעה בזאב אלקין כי הוא מעלה טענה אמיתית, אנחנו מקבלים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
יופי שאתה מסכים עם זאב אלקין אבל באמירה הזאת אתה פוגע בי.
היו"ר יואב קיש
ראיתי שאלקין אמר לך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
לא. אלקין לא אמר לי כלום. אתה פוגע בי. בוא נעשה דיון על זה. אתה בטח לא יכול לעשות דבר כזה בלי דיון.
היו"ר יואב קיש
זאב, אם אתה מוכן לרדת לאחת ולנמק אחת, אני מוכן לאחת. אם לא, אז לא.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אי אפשר להצביע על משהו בלי דיון.
היו"ר יואב קיש
יש לך שלוש דקות לנמק אותו.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
לא. יש חברי כנסת שיכולים להתבטא.
היו"ר יואב קיש
לא, מה פתאום?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
למה לא?
היו"ר יואב קיש
בנושא חדש?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתה גם מוריד את הנושאים החדשים, אתה גם דורס, אתה גם אומר איך אתם תצביעו ואתה גם הולך נגד התקנון ונגד היועצת המשפטית ואומר שלא יהיה דיון. אם כך אתה רוצה להעביר את חוק הפיצול, אני אומר שההעברה הזאת היא נגד התקנון ולא חוקית.
היו"ר יואב קיש
זאב, אני מוכן לקבל דיון אחד על הצעה אחת שאתה רוצה. מצדי תנמק את כל ההצעות שלך. יש לך חמש דקות לנמק את כל ההצעות שלך. אחר כך בועז טופורובסקי יתייחס. לאחר מכן נצביע.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני דורש דיון על הנושא הזה.
קריאה
בועז, למדנו מהטובים ביותר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני למדתי מכם.
היו"ר יואב קיש
אין דיון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
גם כאן אתה הולך נגד התקנון?
היו"ר יואב קיש
אין דיון. בועז, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה. אתה מפריע.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
תקרא.
היו"ר יואב קיש
אל תפריע יותר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתה הולך נגד התקנון ונגד היועצת המשפטית.
היו"ר יואב קיש
אתה לא בזכות דיבור. בועז, אתה לא בזכות דיבור. אני רציתי לתת לך זכות דיבור. בועז, אני קורא לך לסדר פעם שנייה. אני מבקש להפסיק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני לא מבין על מה.
היו"ר יואב קיש
אתה לא תבין. אתה תהיה בשקט.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
על מה אני אהיה בשקט? מה, אתה בא שלי?
היו"ר יואב קיש
לא. אתה מפריע לדיון. אני לא בא שלך. אתה מפריע לדיון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתה אומר שאתה לא מקבל את התקנון.
היו"ר יואב קיש
בועז, אני קורא לך לסדר פעם שלישית. אתה יוצא החוצה ל-10 דקות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
בסדר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
מי ינמק?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני לא מקבל.
היו"ר יואב קיש
אני יודע שאתה לא מקבל אבל אתה מפריע לדיון ואתה מנסה לפגוע בהתנהלות הדיון. אתה תהיה בחוץ 10 דקות.
שלמה קרעי (הליכוד)
בועז, בינתיים תמצא איזה אולם ריק ותצביע לבד פה אחד.
היו"ר יואב קיש
10 דקות, בועז חוזר. אני אומר שוב שברור לי וברור לכולם כאן שמדובר בכלי אופוזיציוני לפיליבסטר שלא ניתן לנו כאופוזיציה בכנסת הקודמת. הנה, אני אומר את זה בצורה הכי ברורה. זו המסקנה של הדיון הזה. הנה, אני אומר את זה גם לך, שגית. מדובר בכלי אופוזיציוני שלנו, כשהייתי באופוזיציה בכנסת ה-24, לא ניתן להשתמש בו.
קריאה
אז למה אנחנו נותנים אותו? כך היה, כך ימשיך להיות. מה הבעיה?
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
יואב, לא אמרנו שנלמד מהם איך לשלוט? אמרנו שנלמד מהם.
היו"ר יואב קיש
לא. אני אומר לך למה אני נותן. ראשית, אני מצפה מהייעוץ המשפטי שינהג ויוציא נוהל ברור שמה שהיה בכנסת ה-24 צריך לחול – בוודאי, אם הקואליציה רוצה לנהוג אחרת – בהמשך. מהדברים שלך ראינו שגם אכן בכוונה לעומת ההבנה יש פערים ואני מבקש לחדד את זה.

מצד שני אנחנו באמצע דיון ועוד לא קיבלנו את ההנחיות המסודרות כפי שהיה בכנסת ה-24 ואני אומר לכם כקואליציה שנעשה בדיוק את אותו דבר. אבל אין לי את זה כרגע ולכן אני מנסה למצוא מתווה.
קריאה
הם עשו את זה בלי ייעוץ משפטי.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
היה להם את זה בלי ייעוץ משפטי.
היו"ר יואב קיש
דרך אגב, אני רוצה לדעת כמה הגישו. מי החברים שהגישו? מתן כהנא ואלקין וינון אזולאי. כמה היו לך?
משה גפני (יהדות התורה)
שבע.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אפשר לומר משפט אחד?
היו"ר יואב קיש
כן, כמי שהייתה באופוזיציה אז ותהיה באופוזיציה גם עתה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
הכי מנוסה באופוזיציה. עקבית. אני רציתי לשאול בעניין הייעוץ המשפטי ובעניין של טענות בתוך האופוזיציה נגד ההסתייגויות של האופוזיציה. אני חושבת – ושגית, חשוב לי לשמוע אותך – שאי אפשר לאסור את זה באופן גורף.
שגית אפיק
נכון. אני הסברתי את זה קודם.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
כי אני רוצה להדגיש את זה. בסופו של דבר האופוזיציה היא לא הומוגנית לגמרי. אני רוצה לשמור לעצמי את הזכות.
היו"ר יואב קיש
אלקין, הדבר האחרון שאני רוצה לעשות זה לסכסך את האופוזיציה בתוך האופוזיציה. לכן אני הולך לעשות טיפה שונה כי אני ממש לא רוצה להיות באירוע הזה שאני מסכסך אופוזיציה בתוך אופוזיציה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
עשית את זה נהדר בקדנציה הקודמת.
היו"ר יואב קיש
אני כן מסכים עם דבריך, אלקין, שכל החלטה שניקח כאן היא תהיה זמנית עד שיהיה נוהל מסודר מהייעוץ המשפטי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא תקדימית.
היו"ר יואב קיש
לא תקדימית ולא מלמדת על כלום. מכיוון שאלקין, אתה הגשת את כל הבקשות לנושא חדש, לדעתי כל השבע הן שלך, אני אתן לך עכשיו אפשרות לנמק.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
ביחד. שלי ושל מיכאל ביטון.
היו"ר יואב קיש
אני אתן לך עכשיו לנמק את הכול.
שגית אפיק
אתה מתכוון שזה לא שלו כי הוא שר אלא של הסיעה.
היו"ר יואב קיש
של הסיעה. לאחר מכן אנחנו נפנה להצבעה בהתאם לנימוקיך ונראה מה תחליט הקואליציה. תבחר על מה אתה רוצה שנתמקד. יש לך ארבע דקות לנמק.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אתה לא פותח דיון.
היו"ר יואב קיש
לא, לא פותח דיון.
קריאה
זה בסדר לעשות הצבעה בלי דיון?
היו"ר יואב קיש
אין דיון. לא היה מעולם. נושא חדש, לא היה דיון.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
ודאי שהיה. הייתי יושב ראש ועדת הכנסת.
היו"ר יואב קיש
גם אני הייתי. לא היה.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
ניהלתי כאן לא מעט דיונים.
היו"ר יואב קיש
עוד דבר. אם ההסתייגות מתקבלת, במידה ותתקבל הסתייגות בוועדה, בוודאי שניתן לטעון עליה נושא חדש.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
זה כבר מאוחר. היא כבר התקבלה.
היו"ר יואב קיש
אבל אז תטען עליה נושא חדש.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
התקנון אומר אחרת.
שגית אפיק
זה נכון אבל צריך לתקן את התקנון. יכול להיות שזה התיקון הכי נכון לעשות.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
כרגע התקנון אומר אחרת. בדיוק הפוך.
היו"ר יואב קיש
אני אומר בצורה ברורה, מכיוון שהדבר כאן, כמו שאמרתי, יכול לפגוע בין האופוזיציה לאופוזיציה, אני עושה משהו שלא יהווה תקדים ולא יהווה שום דבר. אני נותן לך לנמק את ההסתייגויות שלך. יש לך ארבע דקות.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
לא הסתייגויות אלא נושא חדש.
היו"ר יואב קיש
נושא חדש. התחיל הזמן שלך.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
שנית. למיטב הבנתי, ושגית כאן, אולי אני טועה, אני לא מכיר סיטואציה שבה מצביעים על משהו וחברי כנסת שצריכים להצביע לא יכולים להביע את דעתם בדיון ולנסות לשכנע.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
לא היה דבר כזה?
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אני לא מכיר נוהל כזה שאחד מציג, שני עונה ואז מצביעים.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
הוא לא היה בכנסת. הוא לא ראה את ההתנהלות בכנסת.
היו"ר יואב קיש
אתם מפריעים לארבע הדקות של השר אלקין לנמק. הוא באמצע נימוק.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אני אשמח לקבל תשובה משגית.
היו"ר יואב קיש
יש כאן את הסמכות הכי בכירה וזו היועצת המשפטית של הכנסת.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אפשר לקיים את הדיון בלי לתת לחברי כנסת שאמורים להצביע?
היו"ר יואב קיש
הוא מנמק עכשיו במשך ארבע דקות. את לא עונה לו.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
שאלתי שאלה.
היו"ר יואב קיש
אחר שתסיים את הזמן שלך, היא תענה לך.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
לא. עוד לפני הזמן שלי.
היו"ר יואב קיש
לא. אתה התחלת. היא תענה לך אחר כך. קיבלת זמן לנמק, בבקשה תנמק.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
שוב, זה שונה. אם אני יודע שחברי סיעתי אחר כך יוכלו לדבר גם הם, אני אדבר על חלק והם ידברו על חלק.
שגית אפיק
ממה שאני מכירה, בטענת נושא חדש טוען הטוען את טענת הנושא החדש, משיב לו מי שנגד טענת הנושא החדש, לפעמים זה יושב ראש הוועדה, במקרה שלכם אולי זה חבר הכנסת שהגיש.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
כרגע הרחיקו אותו.
שגית אפיק
יצטרכו להחזיר אותו.
היו"ר יואב קיש
אמרתי לו לחזור. אפשר להחזיר את בועז. תגידו לבועז לחזור ואני אתן לך את ארבע הדקות.
שגית אפיק
נשמע את עמדת הייעוץ המשפטי אף שאינה מחייבת בעניין טענת נושא חדש.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
חברי כנסת רוצים להתבטא.
היו"ר יואב קיש
אין דיון בנושא. אין דיון.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אפשר למנוע מחברי כנסת להתבטא? הם רוצים להתבטא בנושא.
היו"ר יואב קיש
יש טוען, יש עונה ויש הצבעה. למה על כל הסתייגות אין דיון? כל חברי הכנסת, שיתחילו דיון. בבקשה. הזמן שלך רץ.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
תודה רבה.
משה גפני (יהדות התורה)
עשית יפה את משיכת הזמן.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
למדתי ממורים טובים.
היו"ר יואב קיש
בועז, אתה יכול לענות לו אם אתה רוצה. או שיושב ראש הוועדה יענה.
שגית אפיק
הוא טוען טענת נושא חדש. כיוון שזו הסתייגות שלך, אתה יכול לענות לו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
ברור. חשוב. רק אני?
קריאה
רק אתה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
למה הנושא של הנושא החדש לא מופיע אצל חברי הכנסת?
היו"ר יואב קיש
דוידסון, אתה מפריע לשר אלקין לדבר.
סימון דוידסון (יש עתיד)
שיראו על מה מדובר.
קריאה
אתה שומר על איכות הסביבה?
היו"ר יואב קיש
חברים, אתם מפריעים לאלקין ואני נלחם על זכותו לדבר. אמרתי, אופוזיציה, לא להפריע לאופוזיציה.
משה גפני (יהדות התורה)
האמת היא שאלקין לא יכול לנמק. הוא שר בממשלה.
קריאה
אבל הוא חבר כנסת.
ארבל אסטרחן
גם שר יכול לבקש נושא חדש.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא מבקר כשר?
ארבל אסטרחן
הוא מבקש כשר וכחבר כנסת וזה לא משנה.
קריאה
הרב גפני, הוא גם חבר כנסת.
שגית אפיק
הסתייגות הוא לא יכול להגיש אבל נושא חדש, הוא יכול לטעון.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
בוודאי שכן.
משה גפני (יהדות התורה)
השר אלקין, תנמק.
ינון אזולאי (ש"ס)
גפני לא ידע כי אף פעם הוא לא היה שר.
שגית אפיק
על איזה הסתייגויות בחרת לדבר?
היו"ר יואב קיש
זאב, אני רואה שלא אכפת לך שהזמן שלך עובר.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
לא. אני לא מצליח לדבר.
היו"ר יואב קיש
בבקשה. תדבר.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
יואב, תתחיל למדוד. ארבע דקות התחילו עכשיו. אלקין, דבר.
היו"ר יואב קיש
לא. הם התחילו לפני דקה ו-40.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אני רוצה להתייחס למספר הסתייגויות כי באמת במסגרת הזמן שנתת לי אני לא אוכל להתייחס לכל השאר.

קודם כל, אני אביא דוגמה ואז יהיה ברור למה אני מתכוון כשדיברתי כאן על הסתייגויות מהותיות.
היו"ר יואב קיש
אנחנו מדברים על נושא חדש.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
על זה אני מדבר. למה ההסתייגות הזאת בעיניי היא נושא חדש. אני מדבר על הסתייגות מספר 206. בהסתייגות הזאת מציעים המסתייגים להוסיף את הדבר הבא: שיושב ראש הכנסת ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, באישור ועדת הכנסת, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו וכן להורות בנוגע להתפלגות חברי כנסת מסיעותיהם.

זאת אומרת, מה שמציעים המסתייגים כאן זה למעשה להעביר חלק גדול מאוד מהסמכות של הטיפול בנושא של ההתפלגות, במקום החוק הראשי, ליושב ראש הכנסת שבאישור ועדת הכנסת יוכל בתקנות לקבוע מגבלות כאלה או אחרות על ההתפלגות. זה שינוי דרמטי. הוא בכלל לא קשור לנושא המרכזי של החוק ולאיזה כמות חברי כנסת מותר ואם יש דוגמאות של נושאים חדשים, בעיניי זו דוגמה מובהקת לנושא חדש. לכן בוודאי זה מתבקש.

אני אתן לכם דוגמה אחרת שבעיניי גם היא לא פחות מובהקת למה זה נושא חדש.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
סיבך לגמרי. דבר עוד כי אין לי מושג איך להגן על ההסתייגות הזאת. אני חושב על זה. יושב ראש שיתקין תקנות? אני מצטער, דווקא את ההסתייגות הזאת בחרת? זה באמת נושא חדש.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אתם רואים למה צריך דיון? אפשר לשכנע.
היו"ר יואב קיש
אני מסכים. הכול נושא חדש. אתה שכנעת.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אתה רואה עד כמה הם לא מתואמים.
היו"ר יואב קיש
לא אמרתי שהם מתואמים. מסוכסכים.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
הנושא השני אליו רציתי להתייחס הוא הסתייגות מספר 236. תוספת שמבקשת ההסתייגות: ראש ממשלת ישראל אישר כי הם יכולים להתפלג. זאת אומרת, כאן מועברת סמכות ההתפלגות לידי ראש הממשלה שבלי אישור שלו זה לא יכול לעבור. זה בוודאי לא החוק המקורי שמדבר על ההתפלגות. יש פה שינוי מהותי דרמטי שהוא לא קשור בכלל לעניין המספרי שבזה מטפל החוק. לכן זה נושא חדש.

כדי למקד את הדיון ולשכנע, אני כאמור מסיר את בקשתי לנושא חדש על חמשת הנושאים האחרים ומשאיר רק את השניים האלה כבקשה לנושא חדש.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. בועז, יש לך ארבע דקות להסביר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
איך אני אמלא אותן?
היו"ר יואב קיש
אתה יכול לסיים לפני בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני מוחא בצורה נחרצת על הרעיון והרצון להכריז על ההסתייגויות האלה כעל נושא חדש. אני קודם כל מודה לשר וחבר הכנסת אלקין על כך שהוא הסיר את טענות נושא חדש משאר ההסתייגויות כי הייתי צריך גם לקרוא אותן.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אולי יש סיכוי שוועדת הכספים תאשר אותן עכשיו, אחרי שתדון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
יכול להיות. אם כן, בוא נעבור תחילה להסתייגות מספר 206 שאומרת משהו שהוא מאוד מאוד חשוב. אנחנו מדברים על זה שיושב ראש הכנסת יהיה זה שממונה על ביצוע החוק שמדבר על התפלגות סיעה בכנסת, שזה הגיוני, אבל באישור ועדת הכנסת יוכל להתקין תקנות והוראות בנוגע להתפלגות חברי כנסת. הרי זה ברור שאם יש הסכמה של ועדת הכנסת, יש הגיון בזה שיושב ראש הכנסת יוכל לקבוע הוראות שיהיו מחייבות.
היו"ר יואב קיש
עזוב את ההבדל. דבר על למה זה לא נושא חדש. זאת מהות הדיון.
קריאה
הוא לא יודע.
היו"ר יואב קיש
אתה צריך להסביר מדוע זה לא נושא חדש. הוא מנמק הסתייגות. את זה עושים בוועדת כספים.
קריאה
הוא מאלתר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני רק מתחיל.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
בועז, אתה יכול להגיד השתכנעתי ממה שאמרתם?
היו"ר יואב קיש
בועז, יש לי אליך הצעה. הנושא החדש השני שטען השר אלקין עליו, זאת הסתייגות שאומרת שראש הממשלה יחליט אם מותר או לא להתפטר לסיעה. תסביר לי למה זה לא נושא חדש. למה זה היה כחוט השני במערכת החקיקה ולמה אתה חושב שזה לא נושא חדש.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
למה אתה עושה לי את זה? חכה. אני עדיין ב-206. אני עדיין מנסה להבין מה אני קורא. אתה צודק, אני לא אסביר את ההסתייגות אבל זה ברור שזה לא נושא חדש. בוא נלך לתיקון בחקיקה שאתם רוצים לעשות.
היו"ר יואב קיש
אתה יכול להקריא אותו. זאת שורה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
למה זאת רק שורה?
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אני מרחמת על מי שכתב את ההסתייגויות האלה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני גם רואה שהראייה שלי הידרדרה. המילים "או של קבוצת ארבעה חברי כנסת לפחות – יימחקו". בקיצור, אני מקבל את הטענה שלכם.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
אתה רואה למה צריך דיון?
היו"ר יואב קיש
אני רוצה להסביר משהו להצבעה. אני רוצה לעשות הצבעה ואני רוצה להסביר משהו לחברי הקואליציה, משהו שלדעתי גם ייתן מענה, אם אנחנו עוסקים בסדרה רבה של נושאים, מדוע הצבעה אחת בעיניי היא לגיטימית. אני מבקש מהייעוץ המשפטי להקשיב.

אני פונה לכל חברי הקואליציה ואני אומר לכם ראו בהצבעה זו כאילו הצבענו על כל הבקשות של נושא חדש. זאת אומרת, לו יש בקשה אחת לנושא חדש, בין אם נומקה או לא, בה אתם חושבים שלא צריך לקבל את ההסתייגות, תגידו שאתם מתנגדים. אם באמת אתם חושבים שהטענה נכונה ומדובר בנושאים חדשים לכל אורך הדרך, תצביעו בעד. לכן בעניין הזה של ההצבעה שלכם, היא אמנם אחת, אבל היא מרכזת את כל הנושאים החדשים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
יש עוד מישהו שמדבר?
היו"ר יואב קיש
לא. אני אומר שאני תומך בעמדת המציע שמדובר בנושאים חדשים. מכיוון שהוא נימק מספר נושאים, אם אתם חושבים שאחד מהם איננו נושא חדש, תצביעו נגד. אם אתם חושבים שכולם נושאים חדשים, תצביעו בעד.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לפני הצבעה, התייעצות סיעתית.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
מצביעים על השבעה או על השניים?
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
על השניים.
היו"ר יואב קיש
הוא נימק שניים.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
את כל החמישה ביקשתי להסיר. הם חוזרים לוועדה כהסתייגות.
שלמה קרעי (הליכוד)
בועז, אתה מסיר את ההסתייגויות שלך?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
לא.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
מצביעים על השניים ביחד או על כל אחד בנפרד?
קריאה
בנפרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
בגלל שאני לא רוצה להביך אותך עם הנושא החדש, אני מושך את שלי.
היו"ר יואב קיש
ינון אזולאי משך את שלו.
סימון דוידסון (יש עתיד)
התייעצות סיעתית.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני צריך התייעצות סיעתית כדי להבין על מה אני מצביע.
היו"ר יואב קיש
התייעצות סיעתית.

אנחנו ניפגש כאן בשעה 16:28 להצבעה. אני רוצה לומר לכולם שהמליאה תיפתח בשעה 17:00 להמשך החקיקה, קריאה ראשונה שהגיעה מהוועדה של שלמה קרעי.

(הישיבה נפסקה בשעה... ונתחדשה בשעה 16:28.)
היו"ר יואב קיש
אני מחדש את הישיבה. אני רוצה לעבור על רשימת החברים. אני כאן, שלמה כאן, מי במקום שקלי? אלי דלל. גלית כאן. מי במקום אופיר? שלום דנינו. מירב בן ארי, יש מישהו מ-יש עתיד במקומה? קינלי. בועז כאן. במקום רון, מי? ולדימיר. מיכאל ביטון כאן? לא. מי במקומו? גדי ומתן במקום מיכאל ביטון ושרן. מלכיאלי? במקומו יוסי טייב. משה ארבל, במקומו ינון אזולאי. יעקב אשר, להלן גפני. שמחה רוטמן, במקומו מיכל וולדיגר. יצחק וסרלאוף. יבגני כאן. ווליד, יש כאן נציג? אימאן. טיבי? במקומו עאידה. אפרת רייטן מרום כאן.

אנחנו מצביעים על טענת סיעת המחנה הממלכתי. אמרתי שאם אתם חושבים שבאמת בכל מדובר בנושאים חדשים, נא להצביע.

מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר יואב קיש
אין נמנעים. 6 נגד. כל הטענות בנוגע לנושא חדש התקבלו.
ינון אזולאי (ש"ס)
רביזיה.
היו"ר יואב קיש
אמרתי, המליאה תיפתח אבל אפשר לקיים דיוני ועדה בזמן המליאה.

תודה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:52.

קוד המקור של הנתונים