פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



24
הוועדה המסדרת
16/11/2022


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה המסדרת
יום רביעי, כ"ב בחשון התשפ"ג (16 בנובמבר 2022), שעה 13:10
סדר היום
1. בחירת הוועדות הזמניות לענייני כספים ולענייני חוץ וביטחון והמלצה על היושבי-ראש שלהן
2. המלצה בדבר בחירת סגנים זמניים ליושב-ראש הכנסת
נכחו
חברי הוועדה: יואב קיש – היו"ר
שלמה קרעי – מ"מ היו"ר
יעקב אשר
מיכאל מרדכי ביטון
מירב בן-ארי
גלית דיסטל אטבריאן
שרן מרים השכל
יצחק שמעון וסרלאוף
ווליד טאהא
בועז טופורובסקי
אחמד טיבי
אופיר כץ
רון כץ
מיכאל מלכיאלי
יבגני סובה
שמחה רוטמן
עמיחי שיקלי
חברי הכנסת
ינון אזולאי
אוריאל בוסו
דבי ביטון
ולדימיר בליאק
אברהם בניהו בצלאל
טלי גוטליב
משה גפני
סימון דוידסון
מיכל וולדיגר
משה טור פז
יוסף טייב
יוראי להב הרצנו
נעמה לזימי
חנוך דב מלביצקי
מטי צרפתי הרכבי
גלעד קריב
אליהו רביבו
מיכל שיר סגמן
נאור שירי
מוזמנים
שרת האנרגיה קארין אלהרר
מזכיר הכנסת דן מרזוק
היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן-דדון
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק



1. בחירת הוועדות הזמניות לענייני כספים ולענייני חוץ וביטחון והמלצה על היושבי-ראש שלהן
2. המלצה בדבר בחירת סגנים זמניים ליושב ראש הכנסת
היו"ר יואב קיש
אני שמח לפתוח את הוועדה המסדרת. שלום ליועצת המשפטית ארבל, שלום לנועה, מנהלת הוועדה, לרשמים, לדובר. שלום לכל חברי הכנסת, חלקם חברים, חלקם לא, אני שמח על הנוכחות הגדולה. הפוליטיקה, כמו שכולכם פה יודעים, היא כמו גלגל: פעם אחת אתה למעלה ופעם אחת אתה למטה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
ותזכור את זה, יואב.
היו"ר יואב קיש
בשנה האחרונה היינו למטה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
ובעוד שנה, בעזרת השם, תהיה שוב.
קריאה
תצטט את אריאל שרון.
היו"ר יואב קיש
אפשר רגע שקט? תודה, אני מודה לכם. אני באמת לא יהיה ארוך.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
לא, אני דווקא מכבדת את מה שהוא אומר, אני גם מסכימה עם זה.
היו"ר יואב קיש
אני לא אאריך. אבל אתן מפריעות. תחכו עוד דקה ונתחיל את הדיון.
אופיר כץ (הליכוד)
יש פה אופוזיציה דורסנית ממש.
היו"ר יואב קיש
חברים, אני אחזור על דבריי, ואני מקווה שתיתנו לי דקה שקט להשלים אותם. הפוליטיקה היא כמו גלגל, פעם אחת אתה למעלה ופעם אחת אתה למטה. בשנה וחצי האחרונות היינו למטה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
ועכשיו אתם מורידים את כל המדינה למטה.
היו"ר יואב קיש
כולנו זוכרים היטב כיצד התנהגתם אלינו בשנה וחצי האחרונות. רק לאחרונה, שבוע לפני הבחירות, השתמש יו"ר הכנסת לראשונה באופן תקדימי בסמכות שלו לדרוס את ועדת ההסכמות של הכנסת.
שרת האנרגיה קארין אלהרר
כי שיתקתם את המדינה, יואב.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
במשך שלושה חודשים שיתקתם את ועדת הכספים. שלושה חודשים לא נתתם לממשלה לעבוד.
היו"ר יואב קיש
אני רואה שקשה לכם עם האמת.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לא, קל לי מאוד, שלשה חודשים שיתקתם את הממשלה. שלושה חודשים לא אישרתם שום - - -
היו"ר יואב קיש
אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אתה יכול להמשיך, אין לי עם זה בעיה.
היו"ר יואב קיש
אני אמשיך. אתה מפריע, אתה פעם ראשונה. אפילו לא התחלתי לדבר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בסדר גמור.
היו"ר יואב קיש
תודה.
קריאה
אז תדייק.
היו"ר יואב קיש
באותו שבוע בחר ראש הממשלה היוצא לפיד להעביר הסכם מדיני מעורר מחלוקת ללא הצבעה במליאת הכנסת, וטען שהאופוזיציה מופקרת.
שרת האנרגיה קארין אלהרר
כי רצית - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
כי הייתם אופוזיציה מופקרת.
גלעד קריב (העבודה)
יש על זה פסקה של בג"ץ, לא? עדיין, עוד לא השמדתם את בג"ץ. עוד לא השמדתם את בג"ץ, אז יש פסיקה.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת קריב, תודה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אין בעיה, הם מבטלים את בג"ץ. יש פתרון לכל דבר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
ביבי מסר את חברון בלי הצבעה בכנסת.
אופיר כץ (הליכוד)
יואב, אם זה היה הפוך, חלקנו כבר היינו בחוץ, אז כדאי שתתקדם פה עם - - -
אוריאל בוסו (ש"ס)
יואב, קריאה ראשונה, שנייה, שלישית - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מה הקשר של מה שאתה אומר לוועדה המסדרת?
קריאה
אופיר, אני אומר: יו"ר הקואליציה תפור עליך.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם עכשיו אתה מנסה לסתום פיות, יבגני? גם עכשיו?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, מה זה קשור?
היו"ר יואב קיש
יש לי שתי אפשרויות, או להתחיל להוציא, או דקה להשתיק אתכם כדי לסיים את דבריי. ואני רוצה לסיים את דבריי, אז תבחרו. יקרה אחד מהשניים. מאז הגלגל הסתובב. הגיע יום הבוחר, העם אמר את דברו בצורה הברורה ביותר. אנחנו פה בשביל למשול, את זה בדיוק נעשה. איך אומרים החבר'ה? האשטאג התחלנו.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
התחלתם בחזירות נובורישית, לא סתם. אחד, פסקת ההתגברות. השנייה רוצה לחוקק את חוק הג'ובים. השלישי רוצה להרוס. עוד לא ישבתם על הכיסא, פירקתם את המדינה לגורמים.
היו"ר יואב קיש
מיכל, את בקריאה ראשונה. מישהו רצה הצעה לסדר. איפה בועז? בינתיים אף אחד לא מדבר.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אני גם רוצה הצעה לסדר.
היו"ר יואב קיש
בסדר, עכשיו סגרתי את ההצעות לסדר, נחכה לבועז, וכשהוא יגיע הוא ידבר.
שרת האנרגיה קארין אלהרר
הוא בכנסת.
היו"ר יואב קיש
ואני אומר בצורה מאוד ברורה עכשיו לגבי ההצעה לדיון. ראיתם את המסמך.
נועה בירן-דדון
אני אחלק.
היו"ר יואב קיש
לא, כולם כבר קיבלו אותו, ראיתי גם שהוא הופץ, בנוגע לחלוקת ועדות זמניות וסגנים. זה הנושא לדיון. ואני רוצה לומר בצורה הכי ברורה כדי שכולם ידעו במה מדובר: עשינו פה חלוקה הגונה וצודקת לפי יחסי הכוחות בכנסת.
קריאה
חלוקה טובה מדי.
רון כץ (יש עתיד)
- - -
היו"ר יואב קיש
אם אתם לא רוצים לשמוע, אני אקרא לכם לסדר. רון, תמתין לסוף דבריי.
שרת האנרגיה קארין אלהרר
ממתי אתה מתערב בחלוקת התפקידים באופוזיציה?
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
תסביר מי זה עשינו.
היו"ר יואב קיש
אני אסביר לך. אני אומר בצורה הכי ברורה: כל שינוי שהאופוזיציה רוצה לעשות בהצעה הזו, שיגיע בהסכמה – יתבצע. לא הולך לכפות עליכם דבר. מאוד ברור. מצד שני, אני אומר את זה שוב, שלא יהיו אי הבנות: זו ההצעה ועליה נדון, ואם תרצו להחליף יוחלף. אבל אני לא הולך לשנות, ואני רוצה להסביר את ההיגיון שלה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לא הסברת מי זה עשינו.
קריאה
אז למה התכנסנו?
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת ווליד טאהא, אתה בקריאה ראשונה. אמרתי לך לא להפריע.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
למה? מה אמרתי?
היו"ר יואב קיש
אל תפריעו לי. אני אסיים את דבריי.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
מה זה סתימת הפיות הזאת? קריאה ראשונה, קריאה ראשונה. הבן-אדם רוצה לדבר, תן לו לדבר.
היו"ר יואב קיש
מיכל שיר, את בקריאה שנייה.
אופיר כץ (הליכוד)
אוה, איזה זיכרון קצר, מיכל שיר, איזה זיכרון קצר.
היו"ר יואב קיש
אופיר, אתה בקריאה ראשונה. אף אחד לא מפריע לי עכשיו.
אופיר כץ (הליכוד)
איזה זיכרון קצר יש לכם? מה זה קריאה ראשונה?
היו"ר יואב קיש
אופיר, אתה בקריאה ראשונה. אל תפריעו לי. לא צריך עזרה מאף אחד. מיכל, את בקריאה שנייה, ועוד פעם אני מוציא אותך.
עכשיו אני אומר בצורה ברורה
היה לנו עשר-תשע בוועדה המסדרת, שהגענו אליו בהסכמה של כל הכנסת.
אוריאל בוסו (ש"ס)
שזה כבר גרוע. 13–9 היה צריך להיות.
היו"ר יואב קיש
וגם פה היה אפשר להגיד: למה הסכמנו? אבל אני שם את זה בצד, המשכנו באותה גישה.
שרת האנרגיה קארין אלהרר
וואו, איזה נדיבות.
היו"ר יואב קיש
תשע-שמונה זה אומר שכל אחת מהקואליציה ומהאופוזיציה היה צריך לוותר על מקום. הורדנו מקום בקואליציה אחד לליכוד ואחד לש"ס בוועדת החוץ והביטחון הזמנית, והגענו לתשע. והורדנו מקום אחד לעבודה.
גלעד קריב (העבודה)
נהדר. מצוין. תודה.
היו"ר יואב קיש
מה לעשות שאתם הכי קטנים?
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור. תשאיר לאופוזיציה לחלק את המקומות שלה, ואל תחליט אתה בשביל האופוזיציה מה לעשות.
אופיר כץ (הליכוד)
אבל הוא אמר את זה.
היו"ר יואב קיש
גלעד, אני מבקש לא להפריע. עכשיו אני רק רוצה להגיד לגבי הסגנים בצורה מאוד ברורה: יש פה חלוקה שהיא קצת שונה. למה? כי אתה רוצה בכל זאת ייצוג של הסיעות בנשיאות. ולכן הגענו להחלטה הזו, שנהיה נשיאות של ארבע מול שלוש, ארבעה סגנים לקואליציה – העתידית, בסדר. מעכשיו קואליציה זה מי שיושב פה בכיסא, אם זה ישתנה זה ישתנה.
משה טור פז (יש עתיד)
אל יתהלל חוגר כמפתח.
היו"ר יואב קיש
בדיוק. אז אמרתי: אם זה ישתנה – ישתנה. בזהירות הראויה.
שרת האנרגיה קארין אלהרר
מה עם הגלגל?
היו"ר יואב קיש
אנחנו זוכרים היטב את הגלגל. ואני גם זוכר מה היה פה בשנה וחצי האחרונות.
שרת האנרגיה קארין אלהרר
חשוב הגלגל.
היו"ר יואב קיש
תזכרי טוב מה היה פה בשנה וחצי האחרונות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אבל זה לא ארבע-שלוש, זה חמש-ארבע.
היו"ר יואב קיש
ארבע-שלוש.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה אומר: בהמשך יהיה ארבע-שלוש.
היו"ר יואב קיש
לא, עכשיו ארבע-שלוש.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל זה לא מה שאמור להיות.
אוריאל בוסו (ש"ס)
הפער יהיה הרבה יותר גדול.
היו"ר יואב קיש
אז אני רוצה להתייחס לזה. הארבע-שלוש נובע, למי שלא מבין, כי היו"ר יושב כמובן בנשיאות ומנהל אותה, וכרגע היו"ר הוא מסיעת יש עתיד, ולכן זה ארבע-שלוש, רוב לקואליציה. עכשיו, מן הסתם היו"ר יוחלף, וכנראה גם בקרוב. ופנו אליי בשאלות רבים מסיעות שונות של הבית, מה הולך להיות באירוע הזה, כיוון שהאירוע הזה לא מופיע. זה חלק מההצעה, ברגע שנחליף את היו"ר, מן הסתם נהפוך להיות חמש-שתיים במצב לפני שנתקן. אתה איתי, יבגני?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אבל ברגע שאתה מחליף יש לך כבר סגנים קבועים.
היו"ר יואב קיש
לא בטוח.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רק אחרי שתקום ממשלה.
היו"ר יואב קיש
לא, עד שאין מינוי - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז יהיה לך חמש-שתיים, ואז תצטרך להוסיף עוד שניים?
היו"ר יואב קיש
בדיוק. ואז אני אומר כבר: אני רוצה להוסיף עוד שני סגנים מהאופוזיציה, אחד ליש עתיד במקום מיקי לוי, ואחד – עוד פעם, לפי גודל הסיעות – מגיע - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לישראל ביתנו.
היו"ר יואב קיש
לא לישראל ביתנו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
למה?
היו"ר יואב קיש
רגע, תן לי לסיים, אני מדבר איתך לעניין. אני חושב, מכיוון שלסיעת רע"מ אין נציג בחוץ וביטחון, מן הראוי שהם יקבלו. אבל אתם יודעים מה? אני לא אכנס לזה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
מישהו קבע. מי אמר שלא יהיה לנו נציג?
היו"ר יואב קיש
מה שתחליטו. אם אתם תסגרו שזה אצלכם, יהיה אצלכם.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל, יואב, מי קבע שאין לנו נציג? אתה שאלת אותי? אתה לא שאלת אף אחד.
היו"ר יואב קיש
אני אומר עוד פעם: קיבלתם את יחסי הכוחות שהיו פה. אני מוכן לכל שינוי שנעלה עכשיו בדיון, אני מבקש בלי הפרעה, בצורה רגועה ומנומסת, ונדון בנושאים לגופו של עניין. אני חושב שיש פה הצעה הוגנת והגונה. אני לא רוצה להגיד מה היה לנו בעבר, אני לא נכנס לזה, אני נכנס למה שקורה כרגע. והאופוזיציה מוזמנת. אם יש לכם רצונות לשנות, בבקשה. נתתי פתרון לבעיה של מה יקרה כשנחליף את יו"ר הכנסת. כרגע הכוונה היא להישאר במודל של נשיאות של ארבע-שלוש. דרך אגב, אני כבר אומר, הליכוד יוותר על מקום אחד בנשיאות לטובת סיעת יהדות התורה, כי חשוב לנו שיהיה להם גם נציגות בנשיאות – לא יוותר, זאת אומרת יהיה מינוי של הליכוד על חשבוננו ביהדות התורה. בועז, רצית הצעה לסדר?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
כן.
היו"ר יואב קיש
אני מבקש, מי שרוצה לדבר, להירשם. רגע, עוד דבר, אני גם לא מגביל זמנים כרגע. אם אני רואה שנעשה פה מהלך לא ענייני, אני גם אתחיל להגביל זמנים. בבקשה, בועז.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
חבר הכנסת קיש, יש שתי דרכים להמשיך לנהל את הסיפור הזה: אחד זו הדרך הנכונה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
יושב לבד ומחליט?
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
בוקר טוב, הגעת לאיזושהי ועדה, שנה וחצי לא ראינו אותך במשכן בכלל.
היו"ר יואב קיש
מיכל, אל תפריעי.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
תזכירו לי מאיזו מפלגה האישה הזאת?
היו"ר יואב קיש
מיכל, את בקריאה שנייה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
סליחה, מיכל, באיזה מפלגה את עכשיו? שכחתי.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
בוקר טוב, גם אותך לא ראיתי בוועדות. לפחות הגעת לעבודה בכנסת. הוא אפילו לא טרח להגיע לכנסת. שנה וחצי הוא חי על חשבון הציבור, לא הגיע לעבודה. גם את לא הגעת. אני חוזרת למה שאמרתי - - - 30 שנה בליכוד גם אותך לא ראיתי. גיוס של שופרות - - -
אוריאל בוסו (ש"ס)
אבל בזכותו, שהוא עמד על עקרונות, אתם עכשיו במיעוט.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
כולם נורא מאמינים לכל מילה - - -
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
בושה. בושה. בושה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
את הבדיחה הלאומית.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
30 שנה הייתי במה שהיה מפלגת הליכוד, עד שאתם הגעתם. הרסתם אותה, ועכשיו אתם הורסים גם את המדינה.
אופיר כץ (הליכוד)
היא נבחרה בפריימריז על ידי עשרות אלפי מתפקדים.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
ויותר חשוב מזה, את מוציאה שם רע למקצוע שלי.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אנשים שלא טרחו להגיע בבוקר לעבודה. לא הגיעו לעבודה, לא ישבו בוועדות, לא ראינו אותם. בוקר טוב באמת. שחר של יום חדש. מקווה שתבואו לפחות לעבודה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
- - - לאישה שצועקת.
קריאה
עליזה, תעשי סדר.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
חוצפה שכזאת.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
יקירתי, ככל שהפאתוס עולה ככה את יותר בדיחה. עם כל הפאתוס.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תגידי, בכמה ועדות השתתפת? מישהו מוכן להוציא את הדוח, בכמה ועדות שיקלי וגלית דיסטל אטבריאן הגיעו לעבודה - - -
היו"ר יואב קיש
גלית, זה לא כוחות, כי היא בקריאה שנייה, ועוד פעם אני מוציא אותה.
קריאה
בבקשה, תקרא גם לגלית.
היו"ר יואב קיש
אז אני מבקש להפסיק, זה לא כוחות. אני מסכים איתך, היא בקריאה שנייה, ועוד רגע אני מוציא אותה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אני ארחם עליה.
היו"ר יואב קיש
היא החליט מהרגע הראשון לבוא להפריע – זכותה. היא יודעת שהיא בקריאה שנייה, פניתי אליה אישית, אני מבקש להפסיק. תודה. כן, בועז.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
בוא נתחיל מהתחלה. אנחנו לא רוצים להפריע לשם ההפרעה. אנחנו רוצים שהכנסת הזאת תתנהל בצורה מכובדת ומכבדת, ואנחנו תמיד נהיה חלק מתהליך של כיבוד הכנסת והמוסדות, כולל הישיבה הזאת, כמו שהיינו בכנסת היוצאת, כמו שאנחנו בכנסת הנכנסת.
היו"ר יואב קיש
טוב שאתה צוחק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
לא, באמת.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הומור זה דבר חשוב, בועז.
דבי ביטון (יש עתיד)
אפשר להימנע מכל הערות הביניים? תנסו לנהל. באמת, זה לא אמיתי.
רון כץ (יש עתיד)
לא, זה יפה, היא באה פעם ראשונה וככה זה נראה.
היו"ר יואב קיש
את רוצה לנהל איתי?
דבי ביטון (יש עתיד)
כי אני חברת כנסת חדשה, ואחד הדברים האחרונים שהייתי רוצה, שהילדים שלי וכל מכריי - - -
היו"ר יואב קיש
אני זוכר דבי. איך אני זוכר דבי? כי יו"ר הכנסת קרא לך צבי, אז אני יודע שאת דבי. מה שם המשפחה?
דבי ביטון (יש עתיד)
ביטון. חברת כנסת.
אוריאל בוסו (ש"ס)
יואב, תדבר לגופו של עניין ולא לגופו של עניין.
דבי ביטון (יש עתיד)
אני מאוד מבקשת, כחברת כנסת, תנו לי צ'אנס להביא כאן שיח אחר.
היו"ר יואב קיש
קודם כול, חברת הכנסת דבי ביטון, אני שמח שאת פה ונכנסת ישר לעניינים. אם אני אצטרך את העזרה שלך בניהול, מבטיח שאני אקרא לך.
דבי ביטון (יש עתיד)
חלילה, לא ביקשתי את העזרה. בוא נשנה רק את השיח, ננסה לפחות.
היו"ר יואב קיש
יש פה הרבה משקעים, הרבה היסטוריה. אני מנסה קצת להוריד את האירוע הזה.
דבי ביטון (יש עתיד)
זה בדיוק מה שאנחנו צריכים ללמוד, שאסור לנו בממשלה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
כדאי שתנמיכי את הווליום של זאת שיושבת לידך.
היו"ר יואב קיש
תודה. בבקשה, בועז.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
שים לב, אני גם מנסה להנמיך את הווליום. בסופו של דבר אנחנו מכירים. אני בטוח שאם היינו יושבים ומדברים ומנסים להגיע להסכמות, היינו מגיעים להסכמות לפני. על פניו ההצעה הכללית, החלוקה עשר-תשע, תשע-שמונה, ארבע-שלוש זה הוגן. הרעיון מאחוריו הוא הוגן. מה שמפריע לנו בעיקר זה הפטרונות או הרצון להחליט לאופוזיציה איך זה יתחלק בתוכה.
היו"ר יואב קיש
אז תחליפו. תארגנו החלפה ביניכם. אני מדבר ברצינות. כל החלופה שאתה רוצה – תסגור, נחליף.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אין בעיות. אתה לא אמרת לי את זה ככה.
היו"ר יואב קיש
אמרתי לך את זה.
אופיר כץ (הליכוד)
הוא אמר בפתיחת הישיבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא אמר את זה במליאה, בועז.
היו"ר יואב קיש
אמרתי את זה במליאה, אמרתי לך את זה גם בטלפון היום. אמרתי לך את זה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אמרת משהו אחר. אמרת שאנחנו נחליף רק אם זה יבוא באישור של כולם.
היו"ר יואב קיש
לא, מי שמחליף, תגיעו להסכמות על ההחלפות. איפה טיבי? הוא אמר לך מעל הדוכן שהוא רוצה חזרה את המקום שלו בכספים. תחליף איתו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
בגלל שלא הייתה לנו את האפשרות, הרי אני ראיתי את זה רק בבוקר, את החלוקה בתוך האופוזיציה.
היו"ר יואב קיש
זה נכון. חד משמעית נכון. שעה לפני או משהו כזה קיבלתם. דרך אגב, זו טעות שלי, אני מודה. אם לא הייתי עושה את זה שעה לפני, לא היה לו פיליבסטר. מתנצל לחבריי. כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני גם אומר לך: לא הייתה לנו פשוט את האפשרות עוד להתכנס בינינו.
גלעד קריב (העבודה)
להתכנס ולדבר.
היו"ר יואב קיש
אתם רוצים הפסקה ולסגור?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
כן, אנחנו מאוד מאוד נשמח. ואתה תקבל את מה שאנחנו נחליט.
היו"ר יואב קיש
כל עוד זה בהסכמה של כל סיעות האופוזיציה, אם תהיה חלוקה אחרת ממה שיש פה, אני מוכן לקבל. אבל אני אומר עוד פעם: בהסכמה של כל סיעות האופוזיציה. זה לא שעכשיו איזו קבוצה באופוזיציה תנסה לעשות - - -
משה טור פז (יש עתיד)
ברור.
היו"ר יואב קיש
אני עוד לא רוצה לצאת להפסקה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
יואב, ההצעה שלך לא הייתה בהסכמה של סיעות האופוזיציה. אז קבעת קביעה, ועכשיו אתה קובע איך זה - - -
היו"ר יואב קיש
אני אדייק את האמירה שלי, חברים. קודם כול, לפני שנצא להפסקה, אני כן רוצה להבין איפה הבעיות, כדי שנכמת את הבעיות. נעשה סבב, אני לא רוצה לצאת כבר, אבל באופן עקרוני אני רוצה להסביר.
אוריאל בוסו (ש"ס)
שיצאו להסתדר.
היו"ר יואב קיש
לא, אני רוצה לעשות סבב אחד, וכל אחד יגיד. אחרי זה נבין את הבעיות, את המוקשים. הם יצאו, ינסו להסתדר. יצליחו – יצליחו; לא יצליחו – נחתוך.
קריאה
יואב, חבל לך על הזמן, זה אותו דבר.
אופיר כץ (הליכוד)
יואב, תן לראשי הסיעות שיצאו, אנחנו נמשיך את הדיון. שכל מי שרוצה שידבר.
היו"ר יואב קיש
בדיוק. יש דיון, אתם מוזמנים להיות בחוץ ולדבר. אני לא מוכן לעשות פה משיכה על משיכה על משיכה. הדיון ימשיך.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
יש רשימת דוברים, נמצה אותה, אחרי זה - - -
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז. תודה. חברים, אנחנו עוברים לרשימת הדוברים, סיימנו עם ההצעות לסדר. אני מבקש מכולם להירשם. הראשונה שנמצאת בקריאה שנייה, והיא הצליחה להירשם ראשונה, זו חברת הכנסת מיכל שיר, בבקשה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תגיד מאיזו מפלגה.
רון כץ (יש עתיד)
כבוד האדם פה הוא תמיד ראשון, אין ספק.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. ותודה רבה לחבר הכנסת רון כץ, אני לא יודעת איך הייתי חיה בלעדיך.
אוריאל בוסו (ש"ס)
תקווה חדשה, לא? מה זה איזה מפלגה היא?
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
מה קרה לך בלחי?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תעשי פעם משא ומתן עם הליכוד, תראי.
משה טור פז (יש עתיד)
בוא הנה, זו תשובה מעולה, שמחה.
היו"ר יואב קיש
ערוץ הכנסת, טיק טוק על האירוע הזה. תודה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הוא לא סיים. חכה מה יהיה בסיום.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לזה קוראים מינוף.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תודה רבה. שוב אחזור ואומר, שאני שמחה לראות כאן גם את חברי הכנסת החדשים, וגם חברי כנסת שהם כאילו חדשים, כי הם ישבו כאן במשך שנה וחצי ולא עשו כלום, לא הגיעו לוועדות, חלקם אפילו לא טרחו להגיע למליאה, לא הגישו הצעות חוק, לא הגישו הצעות לסדר, לא הגישו שאילתות. יש כאן מספיק עיתונאים, בבקשה תוציאו את הדוחות של הנוכחות של כמה מחברי הכנסת הנכבדים שיוצאים כאן, בוא נראה. יש כאן שניים חרוצים, את זה אני יכולה להגיד.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
הם גם לא הפילו ממשלה בשקט עם יאיר לפיד כדי לדאוג לכיסא שלהם, ומכרו את כל האמונה שלהם.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
הממשלה היחידה, גברת דיסטל, שאני הפלתי, הייתה ממשלת נתניהו הרעה. הרעה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
את לא בעמדה להטיף לאף אחד. את מוציאה שם רע - - -
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אי-אפשר ככה .תנהל את הוועדה. אי-אפשר לנהל את הוועדה ככה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
מי ייתן והקדוש ברוך הוא ייתן לי את היכולת והאפשרות להפיל את ממשלת נתניהו שוב, מאחר שזו ממשלה שהיא רעה. רעה לציבור. ממשלה קיצונית. ממשלה שהולכת להרוס כאן כל חלקה טובה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
את פדיחה של פוליטיקאית. את מזנה את התחום הזה. את גרמת לתחום הזה להיות בזוי. לא הכרתי מישהי שאין בה אמת, אין בה אידיאולוגיה - - -
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
את, שמגינה על נשים, את, שמגינה על חלשים, את הולכת לתת יד להרס הדמוקרטיה הישראלית, ולהפקיר את אזרחי מדינת ישראל.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
היא לא בעמדה לחלק ציונים לאף אחד.
היו"ר יואב קיש
אני מבקש, גלית, לא להפריע, ומיכל, לא לחלק ציונים בבקשה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
היא לא נותנת לי לדבר.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
היא בושה של פוליטיקאית.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
היא פשוט לא הייתה בוועדות קודם, אז היא לא יודעת איך ועדות מתנהלות.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
הייתי בוועדות ועבדתי יותר ממך.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
בבקשה להוציא את דוח הנוכחות של חברי הכנסת הנכבדים שיושבים פה, כמה הם הגיעו לוועדות. לא מכרתי את הציבור שלי, לא מכרתי את האמת שלי.
היו"ר יואב קיש
רגע, הפסקה. סליחה, אני מבקש לא להפריע. תודה. אני מבין שאחרי שנה וחצי זה קשה. גלית, אני מבין אותך מאוד.
סימון דוידסון (יש עתיד)
מה אתה מבין, יואב?
היו"ר יואב קיש
מה אני מבין? תכף אני אתן להם לענות לך מה אני מבין.
סימון דוידסון (יש עתיד)
ככה צריכים להתנהג בכנסת? אנשים מסתכלים עלינו בכל המדינה - - -
היו"ר יואב קיש
היה לי מאוד פשוט לזרוק את כל מי שהתחיל להפריע פה, תאמין לי. אני לא עושה את זה. בבקשה, מיכל, לסיים את דברייך.
אופיר כץ (הליכוד)
אני דווקא זוכר, מיכל, שאמרת כמה זה מסוכן יאיר לפיד כראש ממשלה למדינת ישראל. זה היה ממש לא מזמן. את אמרת את זה.
היו"ר יואב קיש
אופיר, תן לה לסיים.
קריאה
תנו לה להגיד מה שהיא רוצה.
היו"ר יואב קיש
מיכל, נא לסיים.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אבל אני לא התחלתי לדבר. אני לא יכולה לדבר.
היו"ר יואב קיש
אז תנו לה לדבר. בבקשה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
רק אל תחלקי ציונים. את לא בפוזיציה.
קריאה
זה רק מאריך את הדיבור של כולם.
היו"ר יואב קיש
תודה. מיכל בזכות דיבור.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אני בסך הכול ברכתי את חברי הכנסת החדשים, ואת חברי הכנסת שאף פעם לא ישבו בוועדות והגיעו למליאה, למרות שהם שנה וחצי חברי כנסת.
שלמה קרעי (הליכוד)
בכמה ועדות את היית, חברת הכנסת שיר? אני הייתי בוועדות ואת לא היית בכלל.
היו"ר יואב קיש
מיכל, אם את רוצה לנצל את זכות הדיבור להתנגחויות, אז אני אתן להם להפריע. אם את רוצה לדבר עניינית, אז יהיה פה שקט.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תגיד להם שלא יפריעו.
היו"ר יואב קיש
אז תדברי עניינית בבקשה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אל תחלקי ציונים לאף אחד.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת קיש, אתה לא יכול - - - ענייני, לא ענייני.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אחרי ששנה וחצי הייתם אופוזיציה למדינה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם הייתם אופוזיציה למדינה.
היו"ר יואב קיש
לא, אני לא אומר לה - - -
גלעד קריב (העבודה)
היא בזכות דיבור, היא תאמר מה שהיא רוצה.
קריאה
שלמה, תן לה לסיים, בוא נתקדם עם האירוע הזה.
היו"ר יואב קיש
גלעד קודם כול נכון, בזכות דיבור היא תגיד מה שהיא רוצה. אבל מה שאני אמרתי לה, שאם היא תגיד מה שהיא רוצה, ותתייחס למה שהיה פה ולחברי כנסת, אני גם לא אפריע להם להפריע לה.
גלעד קריב (העבודה)
בזכות דיבור אתה תיתן להם להפריע לה?
היו"ר יואב קיש
כן, כשהיא תדבר עניינית לא יפריעו לה. בבקשה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
גלעד, היא הפילה את הממשלה שלך, לא אני.
רון כץ (יש עתיד)
די, אל תעזרו לו. יואב יודע לנהל את זה. תתקדמו.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה הכללים החדשים, גלעד.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
גלית, זה שחוזרים על שקר עשר פעמים לא הופך אותו לנכון.
גלעד קריב (העבודה)
גלית, מה שאת לא מבינה, שמבחינתי כל ממשלה נבחרת היא הממשלה שלי.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
והממשלה היחידה שאני הפלתי הייתה ממשלת נתניהו, שאני מקווה שתהיה לי את הזכות לעשות אותה שוב.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
נכון, את הפלת את הימין.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אני מאוד מקווה. אתם לא ימין, אתם חבורת קיצוניים, שהולכים לעשות - - -
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
סמי אבו שחאדה ימין. לכי אליו. לכי אליו.
רון כץ (יש עתיד)
תגידי, גלית, מה סגרתם עם טיבי עכשיו? מה זה הדיל הזה?
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
גלית, אתם הולכים לעשות פסקת התגברות של 61. הציבור לא מבין אפילו על מה אנחנו מדברים כאן.
היו"ר יואב קיש
מיכל, אני לא רוצה להקציב זמן. בבקשה, זכות הדיבור שלך לעניין הוועדות.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. מאחר שאני מבינה שהגענו כבר להסכמה - - -
היו"ר יואב קיש
לא יודע. שמעת מה שאמרתי.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
ראיתי את הזה. אנחנו נשב ראשי האופוזיציה, נסכים.
היו"ר יואב קיש
מאה אחוז.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
מה שאני כן מבקשת זה להפסיק לדבר כל אחד בנפרד. יש מפלגה אחת גדולה, היא יודעת לאגד, אנחנו יודעים לדבר עם האופוזיציה - - -
היו"ר יואב קיש
אוקיי. מאה אחוז. תודה רבה.
אופיר כץ (הליכוד)
זה סתימת פיות.
שלמה קרעי (הליכוד)
איזה דיקטטורית. כמו הבוס החדש.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
כמה זה בגימטרייה, שלמה?
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת רון כץ, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
אני לא רוצה להתנצח עם אף אחד, אני חושב שזה לא המקום וזה לא הזמן. בסופו של דבר הוועדה המסדרת הזאת אמורה לקבוע איזשהם נורמות, איזשהם כללים. תעצרו רגע את כל הברדק הזה שהיה פה. יה פה חברי כנסת שהם פעם ראשונה סביב השולחן הזה. רק אתמול היה טקס ממלכתי, שהיה בו חצי נראות.
אוריאל בוסו (ש"ס)
רון, עד שמיקי לוי דיבר זה היה ממלכתי. הכי לא ממלכתי שהיה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
עד שמיקי דיבר.
רון כץ (יש עתיד)
אוריאל, מלכיאלי, אני לא אתקוף אתכם, אתם מכירים אותי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא צריך.
רון כץ (יש עתיד)
לא, אני לא עונה לכם אפילו.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אל תתקוף.
רון כץ (יש עתיד)
אני לא עונה. תן לי לנסות לסיים, תדברו, אני מבטיח לא לדבר גם.
היו"ר יואב קיש
רגע, אני רוצה פה קרב של פתח תקווה.
רון כץ (יש עתיד)
בגלל זה אני אומר: זה לא יקרה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
בערב אצלך בבית נסתדר.
רון כץ (יש עתיד)
בדיוק. ביני לבין אוריאל אי-אפשר לסכסך.

חברי, ברצינות עכשיו רגע אחד, אם כולנו רגע נחשוב לפני שאנחנו מדברים ולפני שאנחנו תוקפים, אפשר להגיע פה להסכמות. יש פה איזושהי אי הבנה שקרתה. אני מקבל את זה שאולי זאת אי הבנה. יכול להיות שהחלוקה הזאת של הוועדות קרתה בטעות. אחמד טיבי, שנמצא פה בשולחן ויכול להסביר את עצמו, גם יכול להיות שבטעות סגר איזשהו דיל עם יושב-ראש הוועדה, עם קיש, שאנחנו לא יודעים עליו.
היו"ר יואב קיש
יותר ברור ממה שאמרתי לא ברור לך? מה אתה רוצה?
רון כץ (יש עתיד)
הינה, בגלל זה אני אומר, יכול להיות שהם יגידו עכשיו: זה לא נכון. אז אנחנו רגע אחד צריכים לצאת ולעשות סדר בדברים האלה. יש פול של תפקידים, ועדות, ואנחנו צריכים לסדר את זה בינינו. אין טעם לריב, יכול להיות שנגיע עוד עשר דקות ונסתדר פה ונלך הביתה.
היו"ר יואב קיש
תודה לרון כץ. חבר הכנסת ווליד טאהא, בבקשה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
תודה רבה. לא הייתה מחלוקת על הרכב הוועדה. זה סוכם בישיבה הקודמת, וזה היה אמור להיות ללא ויכוחים בכלל. הקטע הוא שאתה החלטת לבד – אני לא יודע אם אתה, או אתה בהיוועצות עם עוד אנשים – החלטתם שיש לכם הצעה להרכב הוועדות, קבעתם מי יהיה, מי לא יהיה. לא הרמת טלפון לשאול שאלות, אם נגיד רע"מ לא נמצאת באחת הוועדות, למרות שהיא צריכה להיות שם. פשוט קבעת לבד שזה ההרכב.

עכשיו, היות שבפוליטיקה אין תכונה של תום לב במה שנעשה בהרכב הוועדות, אלא יש כוונות של פוליטיקאים לעשות את זה, ככה אני מניח שקרה גם איתך. אז תגיד פה בוועדה, כשאתה סיכמת עם המפלגות שציינת שיש להן זכאות לסגנות, שיש להן זכאות לחברות בוועדות – למה דווקא הן? למה לא נפל לך במפלגה אחרת משש המפלגות שיש באופוזיציה?
שלמה קרעי (הליכוד)
עשינו אן דן דינו.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
יואב, למה יצא לך ככה פתאום שתי מפלגות ספציפיות, שהחלטת שהסגנות הולכת אליהן? אם אתה אומר שהאופוזיציה תחליט - -
היו"ר יואב קיש
אז הינה אני אומר.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
רגע. - - אז לא היית צריך להתערב.
היו"ר יואב קיש
אתה רוצה תשובה, לא?
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לא, אני רוצה תשובה אחרי שאני מסיים את הדברים שלי.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, תסיים את דבריך.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
יופי. אז לא השארת את זה להחלטת האופוזיציה, לא התקשרת אליי לברר אם אני מעוניין או לא מעוניין.
היו"ר יואב קיש
נכון, לא התקשרתי.
שלמה קרעי (הליכוד)
כדי שאחר כך לא תגיד שהוא התקשר אליך כדי להקים קואליציה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
קרעי, תירגע. הכול בסדר.
משה טור פז (יש עתיד)
זה עוד יגיע, לא לדאוג. זה עוד יגיע.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אתה לא פעם התחלת להסביר את עצמך, מדוע אמרת דברים שהתחרטת אליהם. אז שב בשקט.
שלמה קרעי (הליכוד)
אף פעם לא התחרטתי. הרי אתם שנה וחצי מוציאים דיבה, מספרים סיפורים.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
היושב-ראש, אתה מאפשר להפריע בחופשיות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ואתה מדבר רק אמת. רק אמת אתה מדבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
נדבר אתכם רק בנוכחות עורך דין.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
53 מיליארד - - -
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לא, הוא העיר, התייחסתי אליו.
היו"ר יואב קיש
אז אל תתייחס. כן, בבקשה, תמשיך.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לא התקשרת לברר אם המפלגות שלא הוכנסו לסדר העדיפויות שלך מעוניינות או לא מעוניינות. קבעת אותן. קבעת את חד"ש, קבעת את המחנה הממלכתי, וסגרת עניין. אז אם אתה מניח שאתה יכול גם לדבר בשם המפלגות שאינן עכשיו בקואליציה שלך, אז בוא תגיד מי מהן נתן לך את הזכות לדבר בשמו.
היו"ר יואב קיש
אני אסביר. סיימת?
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לא סיימתי.
היו"ר יואב קיש
אבל אני אתחיל לקחת לך זמן.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
יואב, פעם הגעת אליי וקיבלת את כל הזמן לדבר. בוא תנהג בכבוד.
היו"ר יואב קיש
בוא לא נדבר איך אתה ניהלת ועדה. אם יש משהו שאני מבקש ממך, אל תגיד לי לנהל ועדה כמו שאתה ניהלת.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
יואב, תנהג בכבוד.
היו"ר יואב קיש
טוב, חבר הכנסת ווליד טאהא, יש לך שלוש דקות מעכשיו. בבקשה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אל תאמר לחבר כנסת: אני אזרוק אותך, תגיד: אני אוציא אותך. תנהג בכבוד. תשתמש במילים הנכונות. אתה מנהל עכשיו ועדה.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת ווליד טאהא, תפסיק רגע את דבריך. אני לא אמרתי לאף אחד שאני אזרוק אותו.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אמרת, אני אתחיל לזרוק. אני שמעתי את זה. תחזור להקלטה.
היו"ר יואב קיש
יש לך שלוש דקות.
אופיר כץ (הליכוד)
כמה פעמים אמרתם לנו: תעופו מפה?
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תראו איזה חמודים אתם, שלושת המוסקטרים, כל אחד מדבר לפי התור.
היו"ר יואב קיש
יש לך שלוש דקות, בבקשה התחלנו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
איפה אמסלם?
גלעד קריב (העבודה)
אמסלם תופר חליפה לשר המשפטים.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
לא, אמסלם הולך להיות שר נורבגי, ואני רוצה להגיד לכם שזה הולך להיות מאוד מעניין לראות את זה.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת מיכל שיר, את בקריאה שנייה, וגם קיבלת לדבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
באין ציפור שיר גם מיכל מתחילה לזמר.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אוה, מצטט את נתניהו, אני שומעת.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, עברו כבר 20 שניות לחבר הכנסת ווליד טאהא.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אני מחכה שתאפשר לי לדבר, חבר הכנסת יואב קיש.
היו"ר יואב קיש
דבר, בבקשה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אז הוועדה מבקשת ממך להסביר, איך פתאום חלמת שזה ההרכב הרצוי עבור מפלגות האופוזיציה? למה השמטת מרע"מ למשל את הזכות שלה להיות באחת מהוועדות ההולכות לקום? ואחרי שמסכמים שמעבירים את כל התיק של חלוקת התפקידים לאופוזיציה – כל האופוזיציה – אז אנחנו נתכנס כדי להחליט. אבל בוא תסביר: למה החלטת דווקא לציין שתי מפלגות ולקבוע שהן מקבלות סגנים? תענה לי.
היו"ר יואב קיש
סיימת את דברך?
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
כן.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. עשית את זה בדקה ו-13, זה יפה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אל תגלה לו על הקוביות שהטלנו.
היו"ר יואב קיש
אתה לא בזכות דיבור.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
יש לי פור לפעם הבאה.
היו"ר יואב קיש
לא, נגמרה לך זכות הדיבור, ואני רוצה להתייחס לדבריך בצורה הכי פשוטה. אני חוזר על דבריי, שגם שמע אותם בועז טופורובסקי, שאני מבין שהוא מייצג את האופוזיציה. אתה שאלת שני דברים, אני עונה לך על שניהם. אחד, כל החלפה שתרצו לעשות תיעשה. שתיים, וזה לגבי השאלה שלך, החלוקה היא חלוקה הוגנת, הגונה, אמר את זה בועז. יותר מזה, אמרתי שמגיע לכם - - -
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
הרכב הוועדה הוא הוגן.
היו"ר יואב קיש
יגיע לכם, ברגע שתהיה החלפה של היו"ר, ואני מניח שזה קורה שבוע הבא, אמרתי שאני מציע שרע"מ תקבל סגן, כי בעצם ישראל ביתנו עם חבר וחבר, יגיע לרע"מ סגן זמני וליש עתיד. זו החלוקה. הייתי צריך להחליט, זה לא היה איזה - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אין לישראל ביתנו סגן זמני. למה אתה אומר ישראל ביתנו?
היו"ר יואב קיש
לא יהיה, זה מה שאמרתי. אז אני אדייק, אולי לא הבנת: אמרתי שיש לכם חבר בחוץ וביטחון ולהם אין.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
מי קבע שאין?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
למה דווקא בחרת בנו? לא הבנתי.
היו"ר יואב קיש
ווליד, זה מפריע לי. אתה פה לידי ואתה נשמע חזק מאוד.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל אתה לא עונה, יואב.
היו"ר יואב קיש
אבל הוא מפריע ואתה מפריע. אז תהיה בשקט ותשמע תשובה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רק חידדתי.
היו"ר יואב קיש
אז אני אומר, אנחנו נתנו לישראל ביתנו חבר בכספים וחבר בחוץ וביטחון, שישה מנדטים. הסיעות הקטנות יותר – ארבע, חמש וחמש – קיבלו חבר אחד בכספים - - -
גלעד קריב (העבודה)
איזה מפתח מספרי? אני מנסה להבין.
היו"ר יואב קיש
אז תחכה. אבל כל אחד מתפרץ. אתה רשום פה בזכות דיבור.
גלעד קריב (העבודה)
קטנות, גדולות. אבל אם אתה כבר מסביר, תסביר על פי איזה מפתח, כי זה לא מסתדר.
היו"ר יואב קיש
אני מסביר. יש לכם ארבעה מנדטים, להם יש חמישה.
גלעד קריב (העבודה)
ולמחנה הממלכתי יש 12 מנדטים וחמישה תפקידים. תסביר את המפתח.
היו"ר יואב קיש
אני מסביר. המפתח הוא על שתי הוועדות קודם כול. לגבי הסגנים, הרעיון הוא שלכמה שיותר סיעות יהיה סגן, תוך כדי איזון. דרך אגב, אם אתם רוצים לוותר על המקום בחוץ וביטחון ולקבל סגן, ואחת הסיעות שיש להם סגן – תעשו את ההחלפה הזאת.
גלעד קריב (העבודה)
אז לפי המפתח למחנה הממלכתי צריכים להיות שלושה בוועדות ולא ארבעה. אז תסביר לנו מה המפתח, שנבין.
היו"ר יואב קיש
לא נכון. זה המפתח - - -
גלעד קריב (העבודה)
אם המפתח הוא מתמטי, תציגו אותו, כי זה לא מסתדר עם המספרים.
היו"ר יואב קיש
אני מוכן להציג אותו.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
יואב, שאלה.
היו"ר יואב קיש
לא, רק שנייה, אני רוצה לסיים את ההסבר שלי.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לעניין הזה.
היו"ר יואב קיש
לגבי הסגנים – עכשיו, אמרתי לך שמאוד יכול להיות שבשבוע הבא יקבלו יש עתיד סגן במקום היושב-ראש, ויקבלו רע"מ סגן גם כן, כי אין להם חבר בחוץ וביטחון. אני מודה שהעבודה עם ארבעה מנדטים, הסיעה הכי קטנה, נאלצה להסתפק עם חבר אחד.
גלעד קריב (העבודה)
הכול בסדר.
היו"ר יואב קיש
דרך אגב, אם אתם רוצים חבר בכספים במקום חוץ וביטחון – תחליפו.
גלעד קריב (העבודה)
לא, יואב, זה פשוט לא מסתדר עם חמישה נציגים למחנה הממלכתי. זה פשוט לא עובד.
היו"ר יואב קיש
אנחנו עוברים להמשך הסבב, אבקש לא להפריע. חבר הכנסת בוסו.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לא ענית.
היו"ר יואב קיש
תלכו לסגור ביניכם.
אוריאל בוסו (ש"ס)
יואב, אני לא מאריך, אבל אני רק רוצה משהו אחד קצר. עמית סגל הביא תגובה של המחנה הממלכתי לדבריו השקריים של בועז טופורובסקי, ואני רוצה להקריא אותם: "לפיד הוכיח שאין לו יכולת להוביל לא אופוזיציה ולא קואליציה. עדיין לא שמענו אותו לוקח אחריות על המחדלים שלו. הוא ואנשיו עושים מה שהם הכי טובים בו – מטנפים על אחרים". אין לי אלא לאחל בהצלחה לשני הצדדים. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה. זה היה בוסו הדובר או שזה היה מישהו אחר הדובר?
קריאה
זה היה חבר הכנסת עמית סגל מהליכוד.
שלמה קרעי (הליכוד)
תגובת גנץ.
גלעד קריב (העבודה)
ראינו אתמול שהוא באמת מבחינתכם אחד מהסיעה. היה אתמול ציוץ כזה של ביסמוט, לא?
היו"ר יואב קיש
גלעד, לדעתי אתה לא מופיע פה אפילו כרשום. אתה לא רוצה לדבר?
גלעד קריב (העבודה)
בוודאי שאני רוצה.
היו"ר יואב קיש
אז למה אתה לא נרשם?
גלעד קריב (העבודה)
נרשמתי. זה שאנחנו הסיעה הכי קטנה לא אומר שלא צריך - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תעשה נוהל: כל מי שנמצא אוטומטית נרשם.
היו"ר יואב קיש
לא, זה לא עובד ככה. אז אני מקריא רגע את סדר הדוברים: חבר הכנסת טיבי, חברת הכנסת דיסטל, חבר הכנסת סובה, ולדימיר בליאק, חנוך מלביצקי, סימון דוידסון, מיכאל ביטון, שלמה קרעי, וגלעד קריב. אז תוסיפי את כל מי שרוצה. בבקשה, חבר הכנסת טיבי.
נאור שירי (יש עתיד)
גם אני, נאור שירי.
היו"ר יואב קיש
נאור, שלום. מאיזה סיעה?
נאור שירי (יש עתיד)
יש עתיד.
היו"ר יואב קיש
בהצלחה שיהיה לך.
נאור שירי (יש עתיד)
תודה רבה. אני רואה שהולכת להיות לי הצלחה פה.
היו"ר יואב קיש
הכול יחסי בחיים.
נאור שירי (יש עתיד)
העיקר על הגלגל.
היו"ר יואב קיש
על הגלגל אתה תהיה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אחמד, אתה יכול לחזור על מה שדיברת במליאה?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אני אתמצת את זה.

מקובל בתחילת כל עבודה של ועדה מסדרת, שהסיעות עושות את המקסימום כדי להביא הישגים כל אחד לסיעה שלו. אני יושב-ראש סיעת חד"ש-תע"ל. כך עשיתי במשך שנים רבות. אגב, לפני שנה באתי בדברים עם אלקין ומי שפעל בנושא הזה מטעם הקואליציה, ואני חושב שהבאתי אז הישגים יפים לרשימה המשותפת.

נאמר לנו שיש לנו חבר בוועדת הכספים הזמנית וחבר בוועדת החוץ והביטחון הזמנית. וביקשתי להחליף, כמקובל, כמו שאני עושה תמיד, בין חוץ וביטחון, כדי לקבל שניים בכספים, אפילו הודעתי לחברי עופר כסיף שיהיה השני. אני הופתעתי לראות שהורידו לנו אחד מוועדת החוץ והביטחון, כלומר נשארנו עם אחד בכספים הזמנית, ושמו סגן זמני לשבועיים, שבועז טופורובסקי קרא לו ג'וב. טוב, אני מגלה הבנה למצוקות של אחרים. זה אחד.

שתיים, אם יש יושבי-ראש כושלים, שלא יודעים לייצג את האינטרס של הסיעות שלהם, אני מוכן לעזור, לייעץ, גם אצלי בלשכה, גם פה בוועדות, במליאה, בפרסה. אני לרשותכם תמיד.
אופיר כץ (הליכוד)
במזנון?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
גם במזנון. איפה שאתם רוצים. אופיר פה? הוא ביקש ממני הסבר. אני לא חייב לך דין וחשבון, לא לך, לא ליש עתיד, לא לאף אחד. אני חייב דין וחשבון לחד"ש-תע"ל ולציבור.
סימון דוידסון (יש עתיד)
מי זה אופיר מיש עתיד?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
רון כץ. אה, אתה רון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אופיר כץ זה מהליכוד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ליכוד זה בסדר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
גם לך הוא לא חייב.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
במיוחד אחרי ההתפרצות וההשתלחות התמוהה שלכם. אתם זימנתם פגישה של ראשי סיעות האופוזיציה, ומישהו כפה עליכם לא לזמן את חד"ש-תע"ל. אתה מצפה שאני אתחשב בך? מבחינתי מי שמתנהג אליי בפטרנליזם ובהתנשאות הוא לא קיים. הוא לא קיים.
היו"ר יואב קיש
טוב, נא לסיים.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אני לא רוצה שום התייעצות איתך עכשיו על הרכב הוועדות, נקודה. אין סיכום.
היו"ר יואב קיש
טוב, תודה. חברת הכנסת גלית דיסטל, את לא מוגלת בזמן.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
ברצינות? אוי ואבוי על כולכם. סתם, לא, תכף האלטר-אגו שלי בא להחליף אותי, טלי גוטליב בדרך.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
תעשי אומנות הסיפור הקצר, גלית. הייקו.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
קודם כול בשיא הרצינות, לכל החבר'ה החדשים, אני אלמד להכיר אתכם, מכל הסיעות, מימין ומשמאל. הינה, האלטר-אגו הגיעה.
דבי ביטון (יש עתיד)
המאזנת.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
כן, בדיוק. תתכוננו באמת, זה hell of a ride, זה מסע מרתק.
דבי ביטון (יש עתיד)
אפשר לשנות את זה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
לא, זה מסע מופלא ומרתק, ובהצלחה לכולכם ולכולכן.

אני רק רוצה לומר מה לא יהיה. ברגע של רצינות, יואב, ראיתי אותך מהטלוויזיה בלשכה שלי פותח את הישיבה ואת החיוך שלך על הפנים, אני נקרעתי מצחוק. אני רוצה לומר משהו, בשיא הרצינות עכשיו: אנחנו אחרי בחירות, אחרי הכול, עברנו פה כאופוזיציה שנה וחצי לא קלות. הרגשנו קודם כול שהשמאל נמצא בשלטון - -
דבי ביטון (יש עתיד)
יש פה גם מרכז.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
- - לא בזכות אלא בחסד, בחסדו של אדם שהונה את הציבור שהכניס אותו לכאן.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
הייתה פה ממשלה של שמאל ושל ימין ביחד.
היו"ר יואב קיש
מיכל, את בקריאה שנייה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אז אולי כבר שלישית, לא? לא בשלה העת?
היו"ר יואב קיש
פעם הבאה היא יוצאת. פעם הבאה שתפריעי את יוצאת.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אבל היא משקרת.
היו"ר יואב קיש
אז את בקריאה שלישית.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
זהו, היא יוצאת?
היו"ר יואב קיש
לא, עוד רגע. בהפרעה הבאה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
היה לנו 2.9 בוועדת הכלכלה.
היו"ר יואב קיש
היא יודעת שעוד פעם היא יוצאת.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אנחנו ראינו איך בראוותנות כמעט אין-סופית נדחקנו הצידה, התנהגו אלינו מאוד מאוד לא יפה. לא הייתה תקשורת שתשקף את מה שהאופוזיציה פה עברה, אבל אנחנו עברנו פה ימים קשים. ואני רוצה להרגיע אתכם פה באולם ואת הציבור: הליכוד היא הדודה השמרנית של הממלכתיות בישראל.
דבי ביטון (יש עתיד)
אז מה קרה - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת דבי ביטון, לא להפריע.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
הליכוד היא מפלגה שלא הוציאה אנשים מהוועדות. אני רוצה לקחת למשל את דודי אמסלם כדוגמה, האיש שכל כך נהנים להתעמר בו כלא ממלכתי, הבן-אדם בקושי הוציא בן אדם אחד במשך כל השנים שהוא ניהל ועדות. אחד. הוא לא יכול היה לפתוח את הפה לפני שיוציאו אותו, ובהשפלה איומה.

אז אנחנו לא כאלה. אנחנו ליברלים, ואנחנו דמוקרטים. וחשובה לנו מאוד הדמוקרטיה, וחשובה לנו מאוד המחשבה שיהיה ייצוג לכל אזרח ואזרח במדינה, בין אם זה במפלגות שאנחנו לא מסכימים איתן על כלום, כי יש אזרחים שבחרו בנציגים האלה, והקול שלהם לא פחות שווה מהקול של כל מצביעי הימין. שתדעו שאנחנו נכבד, שאנחנו לא נרמוס, והכול משום שהליכוד היא בסופו של דבר, לדעתי, המפלגה הכי דמוקרטית בכנסת. בהצלחה לכולם. אלטר אגו, you go.
היו"ר יואב קיש
גלית, אני מסכים עם דברייך. אני רק מוסיף משהו שאת תסכימי איתו מאוד, אבל אנחנו נמשול ונעשה את מה שנבחרנו אליו.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
זה בכלל לא סותר. זה לא סותר, יואב.
היו"ר יואב קיש
לא סותר. אבל שלא יישמע. חשוב לומר את זה. ודרך אגב, לפעמים לא תהיה ברירה, נוציא גם מהוועדות אם צריך, אל תתבלבלו.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
למשול זה לא אומר לרמוס. למשול זה אומר לעשות את מה שהציבור שם אותנו פה כדי לעשות, ואת זה נעשה ללא חת.
היו"ר יואב קיש
בדיוק.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, אבל ניתן להם גם את אותם כלים שהם נתנו לנו. הם כנראה יודעים לעבוד איתם.
טלי גוטליב (הליכוד)
גם את אותו זמן.
דבי ביטון (יש עתיד)
עד מתי אתם רוצים להמשיך את הדרך הזאת?
היו"ר יואב קיש
תודה, חברת הכנסת דיסטל. חברת הכנסת טלי גוטליב, לא היית פה, אם את רוצה לדבר נרשמים אצל המנהלת. אני אומר את זה כיוון שאת חדשה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני מחליפה את חברת הכנסת דיסטל.
היו"ר יואב קיש
אין בעיה, אבל לדבר צריך להירשם, יש סדר. אם לא אז לא מדברים.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני אגזור על עצמי איפוק ונימוס.
היו"ר יואב קיש
נראה כמה זמן.
נאור שירי (יש עתיד)
אף אחד לא מאמין מסביב לשולחן הזה.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת יבגני סובה, בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
קודם כול אני אחסוך בברכות, אני כבר בירכתי במליאה את כל חברי הכנסת החדשים. גלית, את יודעת שאני מעריך אותך, נכון? סופרת. זה התחלה של רומן דמיוני טוב, מה שאמרת עכשיו. תאמיני לי, יש לי מה להגיד, אבל יהיו לי עוד הזדמנויות להגיד על כל ההקדמה הענקית הזאת. ומה עשיתם שנה וחצי באופוזיציה?
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אוקיי. אז נרמוס אתכם עדיף? אז נרמוס, יבגני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ואיך הצבעתם נגד האינטרס של המדינה בחוק האזרחות, החלת חוק באיו"ש.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
די עם הקלישאות, יבגני. כל הדברים האלה הם מורכבים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תקשיבי, אני שחמטאי, מועמד לאמן. כל הילדות שלי שיחקתי שחמט. בשחמט יש כלל אחד: סיימת משחק, אחר כך אתה רטרואקטיבית בודק אם עשית נכון. תעשי, תבדקי את עצמך שנה וחצי.
טלי גוטליב (הליכוד)
די, נכשלתם.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אני אגיד לך דבר אחד.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רגע, זה לא דיון, זה הזמן שלי לדבר.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
פנית אליי.
היו"ר יואב קיש
פנית אליה. תן לה להשיב וזהו.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
יבגני, משפט קצר: הלוואי והיה מישהו אחד מהקואליציה, שהיה אומר את מה שאני אמרתי בוועדה המסדרת שהייתי בה לפני שנה וחצי. אתם התנהגתם לא יפה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני ישבתי גם בדיונים הקודמים, ואני חושב שגם פה.
טלי גוטליב (הליכוד)
די, נו, העברתם הסכם גז בלי להעביר את זה בכנסת - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא ביקשתי שתפריעי לי.
היו"ר יואב קיש
לא להפריע. יבגני, סיימת? חזרה לנושא. בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אמרתי שאני אחסוך בברכות ואמרתי את מה שיש לי להגיד.
היו"ר יואב קיש
אז עכשיו בבקשה לדיון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז קודם כול אתה ענית ולא ענית, יואב, על השאלה של ווליד. מצד אחד אתה אומר שהאופוזיציה צריכה להחליט, מצד שני אתה אומר: אנחנו החלטנו. מה זה אנחנו? לא הבנתי.
טלי גוטליב (הליכוד)
הרוב קובע. הרוב קבע.
שלמה קרעי (הליכוד)
ואת חשבון הנפש עשינו בקלפי, והציבור אמר לכם ללכת הביתה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
שלמה, למה השחצנות הזאת? בשביל מה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שלמה הולך להיות שר, והוא יתגעגע לכנסת - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הוא בסחרור. זה יעבור לו, זה בסדר.
היו"ר יואב קיש
תעצרו רגע, אני רוצה להגיד מילה אחת לחברי הכנסת החדשים. בדרך כלל הוועדות שאני מנהל, אני חייב לומר לכם, לפחות מאז שניהלתי – אני גם לא יודע כמה זמן אני אנהל פה – לא מתנהלות בכל כך הרבה צעקות ואמוציות. אבל מה קרה פה עכשיו? אני אומר את זה לחדשים. יש פה אירוע שהוותיקים גוררים מהכנסת הקודמת, ואני בכוונה כן נותן לאנשים, בטח מחברי הכנסת הוותיקים, קצת לשפוך את שעל ליבם. היה פה אירוע מאוד קשה. אבל אני אומר עוד פעם: לא צריך לחשוב שכך צריכה להתנהל ועדה. אני עושה את זה בכוונה עכשיו, לאור מה שהיה פה בתקופה האחרונה, ועדיין אשתדל - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
- - -
היו"ר יואב קיש
סליחה רגע, אל תפריעי לי עכשיו. אני עדיין אשתדל בכל זאת, אני מבקש מכולם, טיפה להרגיע. יבגני, לגופו של עניין בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לגופו של עניין. אדוני היושב-ראש, שאלו אותך שאלה ולא ענית: האם עשית דיל עם חברי כנסת שכאילו ייצגו את כל האופוזיציה ולא ענית, כי אנחנו יודעים שכן היה דיל.
היו"ר יואב קיש
אין דיל. כל שינוי שתעשו מקובל עליי.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
זאת אומרת, בחירה חד צדדית שלך, יואב?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שמענו עכשיו את חבר הכנסת טיבי – דרך אגב, אני מאוד מצטער על דבריך, שאמרת פה לא קיים, ופנית לחבר כנסת טופורובסקי. זו גם לא דרך. עזוב, אני לא נותן לך ציונים, ואנחנו פה בתור שני הסגנים יודעים גם לדבר.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
מן הדין, מהנימוס והקולגיאליות, שיתקשר אליי, שישאל אותי, במקום ללכת ללכלך. יצא קטן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני לא חושב שמישהו לכלך. אבל יש פה עניין עקרוני בעיניי, ואני קורא לך, חבר הכנסת טיבי, בכל זאת לשבת בהפסקה – שעוד מעט נגיע להפסקה – ואנחנו נעשה התייעצות טכנית - - -
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אם הוא יתנצל אני אשב, אם לא אני לא רוצה לשבת אתכם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שנייה. 20 שנה אתה פה בבית הזה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אז אני יודע איך דברים מתנהלים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מי אני שאחנך אותך, אבל התייעצות טכנית חייבת להיות, כי אחרת לא נגיע לשום הסכמות, גם בנושא של המספרים, גם בנושא של הסגנים.

יואב, נקבת פה במספרים, שאם היושב-ראש יוחלף בשבוע, עוד לפני שתקום הממשלה, אז הגעת לחישוב 5–4 ולא הזכרת את סיעת ישראל ביתנו. אז מתוך עשר סיעות של הבית, כולל אופוזיציה, קואליציה, דווקא ישראל ביתנו תישאר ללא סגן? לא מקובל.
היו"ר יואב קיש
לא, יש עוד סיעה אחת כזאת.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, יש עשר סיעות סך הכול.
היו"ר יואב קיש
לא, יש העבודה גם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא. יש לך ארבע ושש. לא, זה כל העניין. אמרת ארבע קואליציה, שש אופוזיציה. אם נגיע 5 – 4 – אה, זה כולל היו"ר, אתה צודק, נכון. אז יהיו שתי סיעות ללא. אני חושב שאנחנו צריכים לשבת ולדבר.
היו"ר יואב קיש
דרך אגב, זה בגלל שיש לכם מקום גם בכספים וגם בחוץ וביטחון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יכול להיות.
היו"ר יואב קיש
הינה, אני חושב שיש פה הצעה שתוותרו על כספים, הוא ייקח מקום ותחליפו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא כספים, אולי בחו"ב. אנחנו נדבר עכשיו.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל החישוב הזה נכון גם לרע"מ. אנחנו לא בחוץ וביטחון ואנחנו צריכים שני מושבים בכספים.
היו"ר יואב קיש
רע"מ יקבלו את היושב-ראש הזמני ברגע שנחליף את היו"ר.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לא היושב-ראש, החברות בוועדת הכספים.
היו"ר יואב קיש
יכול להיות. דרך אגב, אתה יכול לעשות איתו דיל.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
קודם כול אנחנו כבר עברנו את העניין הזה של הדיל בין ביבי לטיבי, סליחה שאני אומר את זה, אבל בכנסת נהוג להגיד את זה.
היו"ר יואב קיש
לא, תעשה דיל עם ווליד טאהא. הינה הוא אומר לך, הוא ייתן לך את הסגן שלו, תן לו את הכספים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני מדבר על הסגנות של חבר הכנסת טיבי. זה העניין. כי הלכתם על הראש של האופוזיציה בהסכמים.
היו"ר יואב קיש
אבל יש לך מקום בוועדת החוץ והביטחון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל למה אתה צריך להתערב במה שהאופוזיציה מחלקת?
היו"ר יואב קיש
אז תחליטו, בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אתה אומר: תחליטו – ומתערב.
היו"ר יואב קיש
אני קובע לדיון לפי החלוקה, ותחליטו מה אתם רוצים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ואתה ממשיך ומתערב.
היו"ר יואב קיש
תעשו מה שאתם רוצים.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל ציינת מפלגות. קבעת מפלגות, יואב.
היו"ר יואב קיש
אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
לא, עזוב, בחייאת דינק. לא רציני. עזוב.
היו"ר יואב קיש
פעם ראשונה, ווליד. יבגני, בבקשה, לא להפריע לו. יש לך שלוש דקות לסיים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני לא צריך שלוש דקות, דקה אני אגיד. אני חוזר על מה שאמרתי במליאה: אני חושב שבאמת לא יזיק לכל אחד להסתכל על עצמו ולהתנהג בממלכתיות, קודם כול לכנסת, למקום. לא אחד לשני, אחד לשני לא נפסיק פה. בשביל זה נבחרנו, לריב אחד עם השני, וגם לייצג את האינטרס. כמו שאמר חבר הכנסת טיבי, כל אחד מייצג את האינטרס של הסיעה. ואנחנו באמת דואגים לציבור שלנו, לסיעה, וככה אנחנו פועלים, כי כל תפקיד שאתה רוצה לקבל, בוודאי בשביל לייצג את הסיעה. למה חשוב סגן? כי כולנו יודעים שבנשיאות חשוב לייצג. גם אם זה זמני, אני לא יודע כמה זמן יימשך זמני. אבל חשוב, כל אחד רוצה את מה שהיה לפחות, כי היו פה ח"כים שלא היו.
היו"ר יואב קיש
טוב. תודה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רגע, אמרת שלוש דקות.
היו"ר יואב קיש
לא, אמרת דקה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אמרתי שאני לא אשתמש בשלוש דקות.
היו"ר יואב קיש
לא לקחתי לך זמן, סמכתי עליך.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה נותן, לוקח.
היו"ר יואב קיש
תגיד, ככה אפשר לעשות דיל איתך? יאללה, בבקשה, דקה לסיים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בדקה אני רוצה להגיד בכל זאת: אני מאוד מצטער שבחודשים מאז שהתפזרה הכנסת כן היה שיתוק. ואתה לא תשכנע אותנו – כן היה שיתוק, וה"שיתוק" הזה גם בזכותך. היו לא מעט חוקים שהיינו צריכים להעביר, ולצערי אתה לא נתת להעביר את החוקים האלה. אני מזכיר פה חלק מהחוקים. עזוב את המטרו, החוק הגדול, אבל לא נתת לי להעביר את החוק לסייע למנטרלי אסון צ'רנוביל. לא רצית לתת את זה, כי לא רצית לתת לנו, כביכול, איזשהו הישג. ואני אומר לך ש-1,400 איש לא קיבלו תוספת 1,000 שקל, וזה חבל.
היו"ר יואב קיש
טוב. תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז אל תגיד שהכול היה בסדר, בסדר?
היו"ר יואב קיש
תודה רבה לחבר הכנסת יבגני סובה. חבר הכנסת ולדימיר בליאק – אני מפחד אם זה בלאיק או בליאק.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אנחנו מתקדמים.
היו"ר יואב קיש
זה שאתה לא בישראל ביתנו למדתי מזמן.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אתה למדת, אחרים לא.
היו"ר יואב קיש
בבקשה, ולדימיר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני קודם כול גם רוצה לברך את חבריי חברי הכנסת החדשים. אני מאוד מתחבר לתיאוריית הגלגל שלך, ואני תמיד מנסה בחיים לחפש דבר שהוא טוב וחיובי. והטוב והחיובי מול הסכנה של ממשלה מסוכנת וקיצונית שצפויה לקום כאן, הדבר הטוב שהגלגל הזה ממשיך להסתובב. והוא השלים סיבוב, וכרגע הוא מסתובב, ואנחנו נדחוף אותו, והוא ישלים סיבוב נוסף. וזה הדבר הטוב שאני בוחר לציין מול התקפי ההתנשאות והזחיחות פה של חלק מחבריי, שאני מאמין שגם זה יעבור.

אני מסכים עם חבריי, עם בועז ורון, שההצעה בסופו של דבר היא הצעה הוגנת מבחינה מספרית. אני חושב שהתהליך היה עקום. היה ראוי לסגור את הדברים קודם כול מול הסיעה הגדולה באופוזיציה, ולצאת עם הצעה מוסכמת, ולא להגיד עכשיו: בואו נעשה הפסקה ותסגרו. אני חושב שהתהליך הזה, אם הוא היה נעשה בצורה מוסכמת ושקופה, הוא היה הרבה יותר נכון, והיינו חוסכים המון זמן. וכרגע אני מסתכל על ההצעה הזאת, ובאמת יש פה שאלה: אם היה פה דיל, בדומה להרבה דילים שנעשו פה בשנה האחרונה, בציר של ביבי-טיבי, האם גם כאן היה דיל דומה?
היו"ר יואב קיש
כמה פעמים תגידו? אני אומר לכם: כל מה שתעשו מקובל.
טלי גוטליב (הליכוד)
אז הוא אמר לכם: תעשו מה שאתם רוצים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
קודם כול אני לא הפרעתי לך.
היו"ר יואב קיש
אין דיל, ותצאו לסגור את העניינים. הבנתי שיש פה אירוע אישי, אז שבועז יתנצל, ותצאו לסגור את העניינים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני בוחר להעלות את השאלה מחדש, ובאמת זה מעניין אותי, גם ברמה הטכנית.
היו"ר יואב קיש
אז הינה, קיבלת תשובה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
רק אחרי שהוא מתנצל כאן בפני כולם.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני עדיין חושב שחבל שזה לא נעשה, ואני מציע שנעשה הפסקה וננסה להגיע להסכמות. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה לוולדימיר. חבר הכנסת חנוך מלביצקי.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
למען גילוי נאות, אבא שלו, פרופ' מלביצקי, היה מורה שלי בהר הצופים.
רון כץ (יש עתיד)
ומדובר בעוד פתח תקוואי גאה.
היו"ר יואב קיש
יש פה מאפיה פתח תקוואית, לא מציע להסתבך לאף אחד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הולכת ומתרחבת.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש. תודה לכולם על הברכות ועל קבלת הפנים. אני באמת לא ארחיב הרבה, שמחתי לשמוע את מה שאמרה קודם חברת הכנסת דיסטל. בהחלט זה הכיוון. אנחנו הולכים למשול, הולכים לעשות את זה בנחישות ובתקיפות, אבל לא בדורסנות.

ובקשה אחת לי מכולם, שזה בעצם הדבר המרכזי שבגללו ביקשתי את רשות הדיבור, כי מה אני אחדש לכם, בטח בענייני ועדה מסדרת. תראו, אני ממש עד לא מזמן ישבתי וצפיתי בכולם בערוץ הכנסת ומעל המליאה. יש המון המון אנשים, ילדים ובכלל שמסתכלים עלינו, נבחרי הציבור. והכול פה משודר והכול פה מוקלט, והמראה שאנחנו מייצרים פה זו המראה של מדינת ישראל.

אפשר להיות נחושים, אפשר להיות תקיפים, אפשר הכול, בלי לצעוק, בלי להיכנס לדברים אחד של השני, ועם טיפה טיפה טיפה יותר מתינות. לא חלילה להתפשר על פסיק, אבל עם טיפה יותר מתינות, אני בטוח שנוכל לעשות את הכול, כולם, מכל הכיוונים וכל הצדדים, הרבה יותר טוב ונעים. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה לחבר הכנסת חנוך מלביצקי.
רון כץ (יש עתיד)
דברים חשובים.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת סימון דוידסון, בבקשה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. חנוך, אתה מדבר ואני מרגיש כאילו זה יוצא לי מהפה. אני עברתי שנה וחצי פה בכנסת, הגעתי מעולמות הספורט, הייתי מאמן נבחרת ישראל בשחייה הרבה מאוד שנים. בספורט לומדים גם להפסיד. ההבדל בינינו, בין האופוזיציה העתידית לקואליציה, זה שאנחנו גם יודעים להפסיד. ואנחנו יודעים שהגלגל, כמו שאמרתם, מסתובב. ואנחנו נהיה ענייניים, וכשאנחנו נצטרך לעזור ולהעביר דברים שטובים למדינת ישראל - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם לנצח לא ידעתם, איך תדעו להפסיד?
סימון דוידסון (יש עתיד)
שלמה, תכף אני אגיע עליך.
רון כץ (יש עתיד)
חנוך עוד לא סיים לדבר - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
ניצחו אתכם בפעם האחרונה - - -
קריאה
דרך ארץ, שלמה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
תנו לי לסיים. שלמה, אל תפריע לי בבקשה. אנחנו כולם הורים לילדים. כולם. כמה יש לך? תשעה? עשרה? אני לא זוכר כמה. שבעה?
שלמה קרעי (הליכוד)
20.
דבי ביטון (יש עתיד)
לא סופרים ילדים.
קריאה
אצלנו אומרים חמש-חמש.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אנחנו כולם הורים לילדים. אני רוצה להתחבר למה שאמר חנוך. כל מה שקורה פה מקרין אחרי זה על עם ישראל.
שלמה קרעי (הליכוד)
חבל שלא חשבתם על זה שנה וחצי - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
שלמה, אתה יודע מה? אתה לא יודע להיות חברי גם.
משה טור פז (יש עתיד)
חבל שלא חשבת על זה שנה וחצי כשקראת לבנט נוכל.
רון כץ (יש עתיד)
- - -
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת רון כץ, אתה בקריאה ראשונה. זה לא עוזר.
רון כץ (יש עתיד)
אבל תעשה את זה אתה.
היו"ר יואב קיש
אני אעשה מה שאני יודע לעשות. אתה אל תפריע.
דבי ביטון (יש עתיד)
- - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת דבי ביטון, קריאה ראשונה. בבקשה, תמשיך, דוידסון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
מסתכלים עלינו, רואים אותנו ומחקים אותנו. כל האלימות שאנחנו רואים וחווים במדינת ישראל זה לא מגיע רק במקומות נידחים, מקומות חלשים או מוחלשים או בחברה כזאת ואחרת. זה מתחיל מהבית הזה. אל תענה לי.
שלמה קרעי (הליכוד)
כן, מ"כוחות האופל" - - -
משה טור פז (יש עתיד)
שלמה, כשקראת לבנט נוכל היה לזה מחיר.
דבי ביטון (יש עתיד)
למה פה אין קריאות?
שלמה קרעי (הליכוד)
לבוס שלך שקרא ככה לחצי מהעם.
היו"ר יואב קיש
אני מציע, חבר הכנסת דוידסון - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
- - -
משה טור פז (יש עתיד)
למה אתה חוזר על השקר הזה? זה לא לעניין.
היו"ר יואב קיש
אז אין בעיה. אני אומר עוד פעם: אם אתה מתנהל עניינית לנושא, אז בבקשה. אם אתה רוצה להתחיל לתקוף את הקואליציה העתידית - - -
גלעד קריב (העבודה)
יואב, אבל אתה לא יכול לומר לו מה - - -
היו"ר יואב קיש
שיגיד מה שהוא רוצה. רק אמרתי מה יקרה אם הוא יתייחס ככה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא, אני לא תוקף אחד. אני רוצה לומר שני משפטים אחרונים. אני מבקש, אנחנו פה 120 נבחרים.
היו"ר יואב קיש
עם הנורבגים או בלי הנורבגים?
סימון דוידסון (יש עתיד)
ומה שחנוך אמר זה בדיוק מה שאני רוצה לומר. אנחנו צריכים להתנהל בצורה שונה ממה שהתנהלה הכנסת הזו בשנה וחצי האחרונה. אנחנו חייבים להתנהל בצורה שונה. אנחנו הדוגמה למה שרואים אותנו מחוץ לבניין הזה.
טלי גוטליב (הליכוד)
דוגמה ומופת לסתימת פיות, לביטול, קטלוג, החלשה של כל קבוצת הימין באופוזיציה כאופוזיציה. זאת הדוגמה שראינו מכם.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה, חבר הכנסת דוידסון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
עכשיו יש עוד כוחות לשלמה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אני עובר לחבר הכנסת מיכאל ביטון.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
שלום לכולם. אחד, אנחנו מקבלים את דין הבוחר, פנינו לאופוזיציה. שתיים, חברי האופוזיציה הנוכחית שתהיה הממשלה העתידית ישבו בוועדות, שבחלקן התקבלו בכבוד. אז תזכרו שיש עוד אפשרויות בצורת הניהול והדברים. שלוש, אופוזיציה זה לא להיות נגד הכול. המחנה הממלכתי יהיה בעד ביטחון ישראל. כל דבר שהממשלה תקדם בביטחון ישראל אנחנו נהיה בעד. כל דבר טוב שהיא תעשה למען החברה, והוא ראוי ומקדם את המדינה באמת, שתהיה גם הקשבה לניואנסים שלנו, לתפיסות, יש מצב שנתמוך במעשים של הממשלה העתידית, אם זה טוב למדינה. שלא תתבלבלו.

וכן, אנחנו בסוף אופוזיציה שיש בה מספר מפלגות עם הבדלים. ונשתף פעולה גם בתוך האופוזיציה, לא תמיד נעשה לכם את החיים קלים. אם תהיו, כמו שאמרו פה, הימין הממלכתי השמרני והמאופק והמתון - - -
קריאה
- - -
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
גברתי, ראית שלא מפריעים לי. את חדשה. תני לי לסיים את הדברים. לא הפרעתי לאף אחד.
טלי גוטליב (הליכוד)
אתה פונה אליי בטעות, זה לא הייתי אני. אם אני אפריע לך, אתה תדע לגמרי שזה אני.
משה טור פז (יש עתיד)
לא, זה לא היה אלייך, טלי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הוא התכוון לחדשה אחרת, חדשה במפלגה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
גברתי החדשה השנייה - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
טלי גוטליב, נעים מאוד.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
טלי, אני קורא לך גברתי משום כבוד.
טלי גוטליב (הליכוד)
טוב, בשביל כבוד צריך לעבוד, התארים פחות - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
אולי תיתנו לבן אדם לסיים לדבר? באמת.
דבי ביטון (יש עתיד)
- - -
שלמה קרעי (הליכוד)
חברת הכנסת ביטון, את בינתיים מפריעה כאן יותר מכולם.
היו"ר יואב קיש
תנו לחבר הכנסת ביטון לדבר.
רון כץ (יש עתיד)
- - -
היו"ר יואב קיש
סליחה, אתה רוצה שאני אקרא לך לסדר עוד פעם?
קריאה
מיכאל הוא בקונצנזוס.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני רוצה להיות עם הזרם של פתח תקווה, שאני מברך את חנוך שמצטרף לתפיסה הממלכתית, וסימון ורבים אחרים, של איפוק וכבוד בכנסת ודיבור מכבד. זאת הרוח הטובה של המקום הזה, וזה אפשרי.

עכשיו לעצם העניין של ועדות זמניות. ראשית, תורידו הילוך ועצבים כולם, זה זמני. שבועיים, שלושה, חודש, הכול הולך להשתנות.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
האגו, האגו, האגו הפגוע.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
שתיים, גם הקואליציה וגם האופוזיציה בנויות ממפלגות בסדרי גודל שונים. כשהליכוד בוועדה מסדרת חמש, והבאים בתור שתיים ואחד; ובכספים – ארבע, שתיים, אחד; ובחוץ וביטחון – חמש, שתיים, אחד, זה המבנה של הקואליציה שאתם עשיתם, יש עתיד היא כפולה מהמחנה הממלכתי. אבל יש גם חצאים, מפלגות קטנות בחצי ובשליש מהמחנה הממלכתי. לכן הפרופורציה של ההשתתפות שלנו בוועדות הזמניות תהיה מדורגת ולא דין מפלגה של שישה כדין 12. על הדבר הזה נתעקש. אנחנו תמיד פתוחים לדיבור, אבל הטבלה הזאת פחות או יותר משקפת גם את מה שעשיתם בתוך הקואליציה. אולי יהיו שינויים, אבל ראוי לעשות מדרג גם בקרב הסיעות עצמן. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה לחבר הכנסת מיכאל ביטון. ואם תרשו לי, באמת כמי שפה היה גם בכנסת האחרונה, אני מודה שוועדת הכלכלה, אני לפחות אומר מנקודת מבטי שלי, יכולים להגיד חבריי שהיו פה, התנהלה אחרת.
שלמה קרעי (הליכוד)
לגמרי.
גלעד קריב (העבודה)
לא רק ועדת הכלכלה.
היו"ר יואב קיש
אני אומר על ועדת הכלכלה. בכוונה בחרתי לא להתייחס לאחרות, כי היו ועדות אחרות שהתנהלו בעיניי בצורה נוראית. אז אני אומר על ועדת הכלכלה את מה שאני אומר. ועדת הכלכלה, מיכאל, זה הרבה לזכותך, הייתה ועדה מכבדת שהתנהלה עניינית. ואני בעניין הזה בהחלט רוצה לחזק אותך על התנהלותך בכנסת האחרונה. תודה. חבר הכנסת שלמה קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. קודם כול לגבי כל אלה שאמרו: אנחנו נתנהל כאופוזיציה רק לממשלה ולא למדינה, אז אתם שוכחים, חברים, שאפילו כקואליציה לא התנהגתם כקואליציה למדינה. הרי הצבעתם נגד הקמת ועדת חקירה על סרסור החיילות.
רון כץ (יש עתיד)
שלמה, כמה אתם - - -
היו"ר יואב קיש
רון כץ, קריאה שנייה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אפילו כקואליציה, כשהיו לאופוזיציה הצעות חוק ראויות, טובות, שהסכמתם איתנו בפרסה ומאחורי הקלעים, הצבעתם נגד בכל זאת. למה? כדי להכניס עוד אצבע בעין של האופוזיציה. ושלא נדבר על מה שהיה בוועדות. אז זהו, אל תטיפו לנו מוסר, אנחנו ניתן לכם את הכלים הפרלמנטריים שאתם נתתם לנו. אתם קבעתם את הכללים, ואתם תלמדו לשחק ולהתנהג לפי הכללים שלכם.

לגבי חברת הכנסת שיר, אי-אפשר להשאיר אותה - - -
היו"ר יואב קיש
לא, אבל אז אם היא תפריע לך אני לא אוציא אותה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אין בעיה, היא יכולה להפריע.
היו"ר יואב קיש
אז בוא נסכם ככה: ברמת הנסבל אני אאפשר לך להפריע למרות שאת בקריאה שנייה, אבל תני לו גם להגיד את דברו.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
הוא משך לי - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אזרחי ישראל צריכים לזכור שיש כאן חברת כנסת שתוך שנתיים ושמונה חודשים - - -
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
עזבה מפלגה שהייתה בה 30 שנה, עוד לפני שאתה ידעת לאיית אל הל' של הליכוד, ולפני שאתה והחברים הקיצוניים שלך באתם והרסתם.
היו"ר יואב קיש
מיכל, עוד לא נתת לו.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
ועכשיו אתם באים להרוס את המדינה, ולזה לא ניתן יד.
היו"ר יואב קיש
טוב, אז אני אוציא אותה. חברת הכנסת שיר, אני מבקש עכשיו לא להפריע, הוא עוד לא התחיל לדבר. אם תדברי אני אוציא אותך. בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
בשנתיים ושמונה חודשים דילגה בין שלוש מפלגות, 42 שבועות בממוצע למפלגה. יבגני, אני חושב שאתה צריך לדאוג למקום שלך בישראל ביתנו, אולי הדילוג הבא - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שלמה, תחשוב על התפקיד שלך בממשלה ויהיה פה קצת שקט בכנסת, תאמין לי. אז מה אתה מדבר על מפלגות אחרות?
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
איפה החבר'ה של ש"ס, שיספרו שהלכת והתחננת להיות חבר כנסת מש"ס רק לפני שהגעת לליכוד. איפה? איפה?
היו"ר יואב קיש
מיכל, די.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
הוא מדבר עליי, אז אני לא אענה לו?
היו"ר יואב קיש
כי הפרעת כל הזמן, וגם לו מותר להגיד עלייך דברים, כמו שאמרת עליו, וגם אותו עצרתי.
טלי גוטליב (הליכוד)
איזה מזל שיש אצלנו פריימריז.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
לכן אמרתי: תגיד - - -
היו"ר יואב קיש
אני עוד רגע מוציא אותך. הוא יגיד עכשיו מה שהוא רוצה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
לא באמת, זה מגוחך.
טלי גוטליב (הליכוד)
רק שנזכיר לך שאצלנו יש פריימריז. מפלגה דמוקרטית מפוארת. מס' 12 בפריימריז.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת טלי גוטליב.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
לא דיברתי אלייך, גברתי. מגינת האנסים, לא דיברתי אלייך. חברת הכנסת שמגינה על אנסים, אני לא מדברת אלייך.
טלי גוטליב (הליכוד)
מס' 12 בפריימריז.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, תציע שכל אחד יגיד כותרת ואז זה יירגע.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אני לא מדברת עם חברת כנסת שמגינה על אנסים.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת מיכל שיר, קריאה שלישית, החוצה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אבל היא מפריעה לי.
היו"ר יואב קיש
תוציאו בבקשה את חברת הכנסת מיכל שיר.
טלי גוטליב (הליכוד)
אחלה כותרת, חברת הכנסת.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
חברת כנסת מגינה על אנסים, מעזה לדבר עם איזושהי אישה בכלל. שתיים וחצי נשים בקואליציה, ואחת מהן מגינה על אנסים. בושה.
היו"ר יואב קיש
תוציאו את חברת הכנסת שיר. מיכל שיר את בחוץ. תודה רבה. חברת הכנסת מיכל שיר, תודה רבה. חבר הכנסת שלמה קרעי, זכות הדיבור שלך.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה. רק להזכיר לחברת הכנסת שיר - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
רגע, בגלל שהיא אמרה את השם שלי, שיובהר כאן מעל כל במה: אני טלי גוטליב, סנגורית פלילית 22 שנה. מהטובות בארץ. בשורה הראשונה של עריכת הדין.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
- - -
נעמה לזימי (העבודה)
המלאך של האנסים. בוא נדייק.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אמרנו שלא מחלקים פה ציונים.
היו"ר יואב קיש
תוציאו את מיכל שיר.
טלי גוטליב (הליכוד)
- - -
היו"ר יואב קיש
טלי, חכי. תוציאו את מיכל שיר.
נעמה לזימי (העבודה)
מלאכית האנסים.

(חברת הכנסת מיכל שיר סיגמן יוצאת מאולם הוועדה.)
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת טלי גוטליב, תסיימי את דברייך.
שלמה קרעי (הליכוד)
לזימי, את הצבעת נגד הקמת ועדה על הסרסור בחיילות. אין לך פתחון פה בכלל. אין לך זכות לפתוח את הפה בעניין כזה.
נעמה לזימי (העבודה)
אתה יושב עם מלאכית של אנסים, נשמה. בוא תסתכל מי יושבת לידך.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת לזימי, לא להפריע.
אופיר כץ (הליכוד)
אני זוכר שגם במפלגת העבודה הייתה עורכת דין שהפכה לחברת כנסת והגנה על עבריינים. גם במפלגת העבודה הייתה עורכת דין שהגנה על העבריינים הכי בכירים במדינת ישראל. אתם צבועים.
היו"ר יואב קיש
תודה. שלמה, אני עושה הפסקה רגע בדבריך.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יואב, אתה לא משתלט על האנשים שלך. מה קורה לך?
היו"ר יואב קיש
אני משתלט היטב.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה לא משתלט על האנשים שלך, איך אתה תשתלט על האופוזיציה?
היו"ר יואב קיש
אתה יכול להיות רגע. חברת הכנסת טלי גוטליב ברשות הדיבור, בבקשה.
טלי גוטליב (הליכוד)
ורשמו בפניכם כאן כל המרננים, ובעיקר כל המרננות: אני לא חלק מעדר.
נעמה לזימי (העבודה)
התעללת בנפגעות - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת לזימי, קריאה ראשונה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני לא חלק מעדר, ואני הייתי עורכת דין מהשורה הראשונה. ואני אסירת תודה על הזכות - -
נעמה לזימי (העבודה)
לייצג אנסים.
טלי גוטליב (הליכוד)
- - ששכללה אצלי את ההכרה והבנת החוק והרדיפה. וייצגתי אנשים שטענו לחפותם הבלתי-מסויגת.
נעמה לזימי (העבודה)
הצקת לנאנסות.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת לזימי, את בקריאה שנייה. אל תפריעי לה. היא בזכות דיבור.
נעמה לזימי (העבודה)
הצקת לנאנסות.
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת לזימי, את עוד רגע יוצאת החוצה. היא בזכות דיבור, את מפריעה לה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני אומרת לכם: תרשמו בפניכם, שאת היכולת הבלתי-מתפשרת שלי לייצג נאשמים וחשודים מול האינסטנציות הבכירות ביותר במדינה הבאתי כאן לכנסת ישראל, כדי לייצג את אזרחי מדינת ישראל ואת הבוחרים שלי.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אימאל'ה. אימאל'ה. זה איום? את מאיימת עלינו?
טלי גוטליב (הליכוד)
תחשוב מה שאתה רוצה. אני אומרת את הדברים.
משה טור פז (יש עתיד)
וואו. נראה לי שנתניהו הביא אותך בכוונה. באמת הגיוני למה את בליכוד. עכשיו זה מובן מה את עושה בליכוד. כל העבריינים הביאו אותך. נהדר. ממש נהדר.
היו"ר יואב קיש
תודה. חבר הכנסת טור פז, לא להפריע. חבר הכנסת שלמה קרעי בזכות דיבור. בבקשה, נא לסיים.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה, אדוני. רק אני רוצה להעיר לגבי חברת הכנסת מיכל שיר, שכהורה - - -
דבי ביטון (יש עתיד)
היא לא כאן - - -
היו"ר יואב קיש
חברת הכנסת דבי ביטון, את בקריאה שנייה.
דבי ביטון (יש עתיד)
תודה רבה. הייתי שמחה שיהיו פה עוד כמה קריאות שהם לא דבי ביטון.
שלמה קרעי (הליכוד)
שכהורה, והיא אפילו לא בודקת את הוצאת הדיבה – לא שיש דיבה בזה, להיות חבר של כבוד בש"ס, הלוואי והייתי זוכה למקום של כבוד גם בש"ס. אני חבר ליכוד מאז 2010, פעלתי במטות הליכוד מאז גיל 17, כאן בסניף הליכוד בירושלים בשנת 1999 בבחירות. וחברת הכנסת מיכל שיר, כדאי שתעשה חשבון נפש קצת, במקום לדלג ממפלגה למפלגה ולבייש את המעמד של חברי כנסת. היא מביישת את כולנו בדילוג הזה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
שלמה, היא לא פה כבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
אז מה אם היא לא פה? שתגיב כשהיא תחזור. היא השמיצה והוציאה דיבה.
רון כץ (יש עתיד)
שלמה, אף אחד לא מתווכח שאתה ליכודניק. אני יכול להעיד שאתה ליכודניק אמיתי.
היו"ר יואב קיש
לא, אבל אני רק אגיד, שאם כבר אנחנו כבר עוסקים בנושא מיכל שיר, הייתי שמח שיו"ר מפלגת יש עתיד, ראש הממשלה לפיד, שיתייחס עניינית לטענה שמיכל שיר שוריינה, כי הוא לא התייחס עניינית.
רון כץ (יש עתיד)
הוא ענה על זה.
היו"ר יואב קיש
הוא לא ענה. הוא אמר: מיכל שיר חברת כנסת מצוינת.
משה טור פז (יש עתיד)
אולי כי הטענה לא עניינית, יואב. זה שמישהו מפריח משהו באוויר זה לא לעניין.
היו"ר יואב קיש
שיתייחס עניינית מדוע מיכל שיר שוריינה ביש עתיד. הפנייה ללפיד, לא למיכל שיר.
משה טור פז (יש עתיד)
אתה תענה את אותה שאלה על סילמן ושיקלי?
היו"ר יואב קיש
ודאי.
שלמה קרעי (הליכוד)
שאלו אותו: במה היא מצוינת? שאלו אותו: איזה הצעת חוק אחת שהוא חושב שבגללה היא מצוינת?
נאור שירי (יש עתיד)
אם אתה כבר עונה, אז גם על שקד. אני הייתי שמח - - - התייחס באופן ענייני, האם היה דיל בינך ובין שקד?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
גם בליכוד יש שריונים. בוא נשאיר את הדיון הזה - - -
היו"ר יואב קיש
מה שמך?
נאור שירי (יש עתיד)
תהיתי אם לומר את השם שלי, כי אז לא היית קורא אותי לסדר. אני לא אגיד, ארוויח פה מההפקר. אתה לא יודע את השם שלי, אין לי קריאות לסדר. רגע, תן לי לפחות הערה.
היו"ר יואב קיש
אה, אתה שירי, מגן על שיר.
נאור שירי (יש עתיד)
לא, דווקא לא. אני רק רוצה להתייחס.
היו"ר יואב קיש
אתה שירי?
נאור שירי (יש עתיד)
כן.
היו"ר יואב קיש
אז אתה שירי מגן על שיר.
נאור שירי (יש עתיד)
אין בעיה. תתייחס עניינית גם לריצה המלאה של שקד עד הסוף.
היו"ר יואב קיש
שלמה בזכות דיבור. בבקשה.
נאור שירי (יש עתיד)
אגב, טלי לא הייתה בזכות דיבור.
היו"ר יואב קיש
נכון.
נאור שירי (יש עתיד)
אבל אמרת שהיא בזכות דיבור.
היו"ר יואב קיש
לא, עכשיו העברתי את זכות הדיבור, אם לא שמת לב קודם.
נאור שירי (יש עתיד)
אבל היא לא נרשמה.
היו"ר יואב קיש
היא נרשמה.
נאור שירי (יש עתיד)
לא, היא לא נרשמה. היא אמרה שהיא לא תדבר כל הדיון.
היו"ר יואב קיש
נאור, אתה עוד רגע בקריאה.
רון כץ (יש עתיד)
- - -
היו"ר יואב קיש
רון, אתה בקריאה שנייה. לא, אני לא רוצה אף אחד.
רון כץ (יש עתיד)
פעם ראשונה שהוא מדבר, אז תציג אותו.
היו"ר יואב קיש
אתה בקריאה שנייה. אני עוד רגע מוציא אותך. בבקשה, חבר הכנסת קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
לפני שאני אעבור לגופו של עניין, עוד משפט אחד: אני גאה לייצג כאן בכנסת, מתוך תנועת הליכוד שהיא עמוד השדרה של המחנה הלאומי, גם את הש"סניקים, גם את החרדים, גם את הפריפריה, גם את הזוכות הצעירים. והציבור בליכוד הביא אותי למקום 12 בפריימריז רק בגלל זה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לגופו של עניין, אדוני היושב-ראש, ווליד טאהא, כדי שתקשיב, אני וקיש ישבנו שבוע שעבר ולא ידענו מה לעשות עם הסגנים. לקחנו שתי קוביות, זרקנו, יצא 2–5, ככה שיבצנו 1–5. עכשיו זה תלוי בכם. אתם רוצים להחליף? תגיעו להסכמות. אתם רוצים לריב ביניכם? תריבו, הכול טוב, אנחנו נהנים מזה. בהצלחה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה, חבר הכנסת קרעי.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
ככה אתה מתייחס לאנשים שהצעת אותם ברשימה? לא מתאים לך.
היו"ר יואב קיש
ווליד, אתה מפריע.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אבל לא מתאים לו. הוא פוגע באנשים.
היו"ר יואב קיש
אל תדבר.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אתה כל הזמן מאיים.
היו"ר יואב קיש
אז הינה, אתה בקריאה שנייה, אני כבר לא מאיים. אתה עוד רגע יוצא.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
בסדר.
היו"ר יואב קיש
סדר הדוברים זה גלעד קריב, נעמה לזימי, יעקב אשר, נאור שירי – הינה, אתה רואה, אני יודע את השם שלך – משה סעדה ואופיר כץ.
מירב בן ארי (יש עתיד)
תרשום אותי גם.
היו"ר יואב קיש
אנחנו עוברים לגלעד קריב, בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני היושב-ראש, צוהריים טובים. אני מבקש, לפני שאני אתייחס להצעה של הקואליציה, רק להסתייע בייעוץ המשפטי ולהבין, במידה והיה סיכום דברים לגבי הצעת הקואליציה בין סיעת הליכוד או יושב-ראש הוועדה המסדרת לבין סיעות אחרות, האם הדבר הזה כפוף לחובת הגילוי?
היו"ר יואב קיש
טוב. תודה. נרשם. תודה רבה, חבר הכנסת קריב.
גלעד קריב (העבודה)
לא, סליחה.
היו"ר יואב קיש
לא, אני לא עונה לך עכשיו.
גלעד קריב (העבודה)
אתה לא - - -
היו"ר יואב קיש
הי לא תענה לך עכשיו ואני לא עונה לך עכשיו.
גלעד קריב (העבודה)
א' עוד לא - - -
היו"ר יואב קיש
סליחה, גלעד קריב, סיימת את דבריך?
גלעד קריב (העבודה)
לא.
היו"ר יואב קיש
אז אני לוקח לך זמן, שלוש דקות.
היו"ר יואב קיש
לא, שנייה. סליחה. הנוהג, כפי שאתה יודע, שכשיש שאלות משפטיות אפשר להעלות אותן. והתגובה שלך מעידה על איזשהו לחץ.
היו"ר יואב קיש
אפשר. תעלה. נרשם. ותהיה התייחסות אחת של היועצת המשפטית בסוף. אתה עכשיו בשלוש דקות, בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת קיש, האגרסיביות שבה אתה עונה לשאלה שאני - - -
היו"ר יואב קיש
כי מההתחלה של הדיון הזה הנושא הזה עלה. הנושא שאמרת נרשם, וייענה על ידי היועצת המשפטית.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת קיש.
היו"ר יואב קיש
לא, חבר הכנסת גלעד קריב, עכשיו אתה לא בזכות דיבור. הפסקתי לך את זכות הדיבור.
גלעד קריב (העבודה)
על סמך מה? כי אני אומר משהו שלא נראה לך, כמו שאתה אומר לאחרים?
היו"ר יואב קיש
להגיד לך על סמך מה? אני היושב-ראש ואני מפסיק לך את זכות הדיבור.
גלעד קריב (העבודה)
לא, אדוני, סליחה.
היו"ר יואב קיש
אתה בקריאה ראשונה.
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור. אני בקריאה ראשונה.
היו"ר יואב קיש
אתה לא בזכות דיבור. ואם אתה תמשיך אתה גם תצא החוצה.
קריאה
למה אתה לא נותן לו לדבר?
גלעד קריב (העבודה)
אדוני, אני קיבלתי את זכות הדיבור ממך.
היו"ר יואב קיש
אתה לא מדבר יותר. לקחתי אותה.
גלעד קריב (העבודה)
לא. אז אתה תצטרך להוציא אותי.
היו"ר יואב קיש
אתה בקריאה שנייה. אני עוד מוציא אותך.
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור. אני באמצע - - -
היו"ר יואב קיש
אתה בקריאה שנייה. תפסיק.
גלעד קריב (העבודה)
אני לא אפסיק.
היו"ר יואב קיש
קריאה שלישית לחבר הכנסת קריב. תוציאו אותו החוצה.
גלעד קריב (העבודה)
אלה פניו של האדם שמבקש להוביל את הקואליציה.
גלעד קריב (העבודה)
בדיוק. תודה רבה. תוציאו את חבר הכנסת גלעד קריב.
גלעד קריב (העבודה)
לא צריך להוציא אותי, אני יוצא.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
על מה הוצאת אותו? בושה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה, חבר הכנסת קריב. בחוץ בבקשה. תודה רבה.
גלעד קריב (העבודה)
זה דמותו של חבר הכנסת קיש. ואת התשובה של המשפטנית על חובת הגילוי - - -
יוסף טייב (ש"ס)
אתה בא להטיף לנו מוסר איך לנהל ועדות? איזה בדיחה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
על מה הוצאת אותו? לא הבנתי, יואב.
היו"ר יואב קיש
כשיהיה שקט אני אענה לך.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הוא רק התחיל לדבר.
היו"ר יואב קיש
אני אענה לך.
נעמה לזימי (העבודה)
אתה לא יכול להגיד על גלעד איך הוא ניהל ועדה.

(חבר הכנסת גלעד קריב יוצא מאולם הוועדה.)
יוסף טייב (ש"ס)
את רוצה שנוציא את ההקלטות של כנסת 24 של מה היה קורה פה, איזה קרקס? תפסיקו, נו, באמת.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת טייב, אני רוצה לענות לחבר הכנסת ולדימיר ששאל אותי על מה הוצאתי אותו. התשובה היא פשוטה: הוא היה בזכות דיבור, אני אמרתי לו שהוא לא בזכות דיבור. ובמקום להשתתק הוא המשיך להפריע. פעם ראשונה, פעם שנייה, פעם שלישית, והוצאתי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אבל למה הפסקת לו את הזכות?
היו"ר יואב קיש
אני אענה לך. קודם כול זה בסמכותי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אוקיי. ומעבר לזה?
היו"ר יואב קיש
וב' רציתי להתייחס לדבריו. ובמקום להיות בשקט, כי הוא לא בזכות דיבור, ולתת לי להגיב לדבריו, הוא בחר להמשיך לצעוק ולהפריע.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אז זה לא בסדר.
היו"ר יואב קיש
אוקיי. תודה רבה על הציון. נרשם. ממשיכים. הדובר הבא זה חברת הכנסת נעמה לזימי. רק אני אומר, אם אני מבקש ממך שאת לא בזכות דיבור, אז נא לא להפריע. ואני כמובן אחזיר לך את זכות הדיבור, אני רק אומר את זה לאור התנהגותו של חבר הכנסת קריב. בבקשה, חברת הכנסת לזימי.
נעמה לזימי (העבודה)
אני רק מזכירה שבוועדה שלו, חבר הכנסת קיש, אף פעם הוא לא הוציא מהוועדה, וניהל אותה באופן מופתי, עם אופוזיציה ועם קואליציה, אתם גם יודעים את זה, ולא מכובד מה שקרה פה.

לא יכול להיות שמפלגת העבודה היא המפלגה היחידה שלא תקבל ייצוג בוועדות, ובטח כשזה לא בא בדין ודברים. יואב, נדמה שבסופו של דבר לא האופוזיציה החליטה לעצמה אלא הוחלטו דברים לפני כן, ואכן חובה גילוי נאות, לפחות להציג את הסיכומים. אתם פשוט דרסתם מפלגה שלמה, שלא קיבלה ייצוג כמעט בכלל בוועדות. עם כל הכבוד גם למנדטים, את המינימום של דין ודברים צריך לקיים.

(היו"ר שלמה קרעי, 14:29)
היו"ר שלמה קרעי
חברת הכנסת לזימי, אתם קיבלתם מקום אחד, בהתאם לגודל מפלגה שלכם, רק בוועדת החוץ והביטחון. ביטחון ישראל כבר לא חשוב בעיניכם?
נעמה לזימי (העבודה)
אני שללתי את המיקום בחוץ וביטחון? אני אמרתי את הפער בין הייצוג.
היו"ר שלמה קרעי
איזה פער?
נעמה לזימי (העבודה)
עם כל הכבוד, זה צריך להגיע בדין ודברים. אל תגידו: האופוזיציה תנהל לעצמה את חלוקת התפקידים, ואז אתם בעצם כבר קבעתם ולא אפשרתם שום דיאלוג על זה.
היו"ר שלמה קרעי
לא קבענו. נתנו הצעה של ברירת מחדל מבחינתנו.
נעמה לזימי (העבודה)
אז איפה הדין ודברים הפנימי? אני רק רוצה להבין.
היו"ר שלמה קרעי
הינה, זה הדין ודברים. תגיעו ביניכם.
נעמה לזימי (העבודה)
הפנימי.
היו"ר שלמה קרעי
תגיעו ביניכם לדין ודברים. מה שתגיעו אנחנו מסכימים.
קריאה
אתה אומר: לכו תסתדרו? בסדר.
היו"ר שלמה קרעי
אמרנו: לכו תסתדרו, תגיעו להצעה מטעם האופוזיציה.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, אנחנו מסכימים.
היו"ר שלמה קרעי
אז קדימה.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל הינה, הם אמרו לצאת להפסקה, ללכת להסתדר, ולא קרה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אז למה לא סוגרים ונלך להסתדר?
היו"ר שלמה קרעי
תסתדרו. למה, כולם צריכים להיות פה? הינה, טופורובסקי לא פה, לכו תדברו איתו.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, אני לא מבינה, אמרתם שנצא כולנו להסתדר.
היו"ר שלמה קרעי
אחרי סבב ההתייחסויות אנחנו נצא להפסקה. נעמה לזימי, לאחר סדר ההתייחסויות תהיה הפסקה, ונחזור לאחר ההפסקה.
נעמה לזימי (העבודה)
בסדר גמור. תודה.
היו"ר שלמה קרעי
חבר הכנסת יעקב אשר נמצא? יצא. חבר הכנסת נאור שירי, זכות הדיבור שלך.
רון כץ (יש עתיד)
שימו לב שזו פעם ראשונה שהוא מדבר.
היו"ר שלמה קרעי
ברכות. פעם ראשונה שאתה בזכות דיבור.
רון כץ (יש עתיד)
נפרגן לך לפני זה: סגן ראש עיריית הוד השרון לשעבר, אחד האנשים הטובים שנכנסו לבניין הזה.
נאור שירי (יש עתיד)
תודה. תן לנחתום קצת. קודם כול תודה על הזכות. ועכשיו אתה גם יודע את השם שלי, אז בטח אני אקבל עוד דקה שלוש קריאות.
קריאה
זה היה יואב שלא ידע.
נאור שירי (יש עתיד)
אני יודע, אבל עכשיו אתה נכנס לנעליו.
היו"ר שלמה קרעי
לא צריך לדעת את השם, אני יכול להגיד: האיש עם החולצה הקצרה שיושב ליד חבר הכנסת בליאק.
קריאה
מגיע לו מזל טוב, נולד לו ילד לפני שבוע וחצי.
נאור שירי (יש עתיד)
תודה למי שאמר לי מזל טוב. ישבתי פה לפני יחסית הרבה שנים, בכנסת ה-19, מאחורה, והיה נראה לי לפעמים שבא לי לקפוץ, להשתלט על המיקרופון ולומר כמה דברים. הדברים לא כל כך משתנים, ובואו נודה על האמת זה גם לא נראה לי הולך להשתנות, נכון? החיוך של היו"ר שיצא מסגיר את זה. חבל שחבר הכנסת בוסו הלך, כי הוא ציטט איזה כתבה או התגובה של המחנה – רון, היית בחוץ בריאיון. אז אמרתי: נעשה כמוהו, בטח הוא יראה את זה, או שכן או שלא. אז אני גם אפתח בציטוט.
היו"ר שלמה קרעי
חבר הכנסת שירי, יש לך שלוש דקות מעכשיו.
נאור שירי (יש עתיד)
בטח. אני יודע. למה מעכשיו? מהתחלה.
היו"ר שלמה קרעי
לא, מעכשיו.
נאור שירי (יש עתיד)
אני אסיים עוד דקה.
היו"ר שלמה קרעי
ביקשת דקה בונוס, קיבלת.
רון כץ (יש עתיד)
הינה, אתה רואה, אם אתה רוצה אתה יכול.
נאור שירי (יש עתיד)
אתה לארג'. תודה רבה.

אז אני גם אצטט. רוטמן, תשמע, זה גם על הפנס מהקלת"ז בנגמ"ש עם המשא-ומתן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
עכשיו אני מקשיב. אל תגיד לי ראשי תיבות, אחי, אני הייתי מש"ק דת, אני לא מבין.
נאור שירי (יש עתיד)
אני יודע. זה נתז.
רון כץ (יש עתיד)
יש עוד מש"ק דת שרוצה להיות שר ביטחון.
נאור שירי (יש עתיד)
אם הייתי רוצה לקחת שני מנדטים מביבי הייתי צריך להיכנס ב - - - הוא שקרן בן שקרן. הוא לא רצה ללכת עם רע"מ? רצה באבי אביו. אני היחידי שעמדתי בפרץ, והייתי מרוויח שני מנדטים. לי חשוב לקבע תודעה שבימין זה ימין. ברגע שהוא הסכים להקים איתם ממשלה, בסוף בקצה הוא תלוי בהם. אז מה זה משנה? בשלב הראשון הוא היה מוכן לתת להם פחות, אחר כך היה נותן את כל מה שהם רוצים, גם אם היו מפילים אותו והולכים לבחירות. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אחראי על הציטוט.

ואני אסיים. חבל שבוסו לא פה, אם בציטוטים עסקינן. שיהיה לכם בהצלחה. חבר הכנסת חנוך, לא נראה לי שבאמת תהיה ממלכתיות. אבל אתה יודע, ככה זה העולם. שיהיה לך בהצלחה, והגלגל הוא גלגל.
משה טור פז (יש עתיד)
לנו. לנו.
היו"ר שלמה קרעי
תודה, חבר הכנסת שירי. בהחלט דברים לגופו של עניין. אחלה אופוזיציה. חבר הכנסת משה טור פז.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הציון נרשם.
נאור שירי (יש עתיד)
אתה נותן ציונים לאופוזיציה? זה באמת משהו.
משה טור פז (יש עתיד)
חבר הכנסת קרעי, אני שמח שאתה יושב בכיסא הזה, רציתי לומר באמת שנשתדל לתת ציונים לעצמנו ולא לאחרים, ושהוועדה הזאת תהיה ועדה מסדרת ולא מבלגנת. נראה לי שהתחלתם עם ההגרלה שתיארת, שהיא באמת יוצרת בלגן ולא סדר, וזאת צריכה להיות השאיפה שלנו על שתכונן ממשלה חדשה.
היו"ר שלמה קרעי
היינו שמחים מאוד להציף את הרגשות בתוך האופוזיציה. הרי הדבק של הרק-לא-ביבי יצא מכם, נמס. ועכשיו כל זה מציף את המחלוקות הפנימיות, וזה טוב לנו.
משה טור פז (יש עתיד)
תודה, אני מייד אתייחס לדברים שלך. אני רוצה לבקש מהח"כים החדשים, חנוך היה אחד מהם, אני לא זוכר מי היה השני.
רון כץ (יש עתיד)
נאור.
משה טור פז (יש עתיד)
יש מצב.
נאור שירי (יש עתיד)
קינלי, ממך אני מצפה כן לדעת את השם שלי.
משה טור פז (יש עתיד)
שלא תוותרו על הדרישה לשיח אחר. זה אפשרי.

אבל לך, שלמה קרעי, אני אזכיר, שלפני כמה זמן אני זוכר ציטוט שלך על הנורבגים. היה איזה משהו שאמרת. עוד כמה שבועות, שיהיו פה כמה וכמה ח"כים נורבגים מהמפלגה שלך, אני מקווה שלא תדבר עליהם אותו דבר כמו שדיברת על נורבגים אצלנו. אני אזכיר לך על ענייניות את חוק האזרחות, את הוויזות לארצות הברית, את שמירת דגימות האונס.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מטרו.
משה טור פז (יש עתיד)
עוד כמה הצבעות שוויתרתם עליהן או הלכתם עליהן באופן לעומתי מול הקואליציה שלנו. אני אזכיר לקיש, שלא נמצא כאן, את אי כינוס ועדת המילואים, למרות המשבר במילואים, פשוט כי לא ניתן לכם שום הישג, ועוד ועוד. אפשר להביא פה עשרות דוגמאות מהשנה וחצי האחרונות.
היו"ר שלמה קרעי
אני עוצר אותך שנייה. מקודם הזכיר השחמטאי כאן, חבר הכנסת סובה, ובשחמט לפעמים אתה מקריב חייל, מקריב רץ, כדי להפיל את המלך. והפלנו את המלך.
נאור שירי (יש עתיד)
רגע, אז יאיר לפיד הוא המלך?
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הפלתם חיילים כדי להפיל על המלך? הקרבתם חיילים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, יש לי שאלה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני אסיים, חבר הכנסת רוטמן.
מירב בן ארי (יש עתיד)
מי זה המלך?
היו"ר שלמה קרעי
הבוס שלך.
נאור שירי (יש עתיד)
ערוץ הכנסת: שלמה קרעי: יאיר לפיד הוא המלך.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
המלך זאת מדינת ישראל. ככה זה צריך להיות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
המלך.
טלי גוטליב (הליכוד)
תשאלי את אורנה ברביבאי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, יש לי רק הערה חשובה מאוד פה. זה דחוף. במחילה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני בטוח שזה דחוף. אחרי שנפצעת במשא ומתן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני מבקש שכאשר יש מישהו שמתחיל לדבר ולבצע ניתוח לאחר המוות לממשלת לפיד, להודיע שהכוהנים יצאו לפני שהוא מתחיל.
היו"ר שלמה קרעי
תודה. אתה יודע, אמר כבר מישהו שהמנוח עדיין כאן. אבל אני אגיד משהו, חברים, וזה גם לחבריי החדשים וגם לוותיקים: כשמישהו מרים את הקול – נדמה לי שזה ציטוט בשם נתניהו – כנראה שהטיעון שלו חלש. אז אני חושב שגם במקום הזה, ככל שיש לך משהו ענייני יותר לומר, אז תאמר אותו בשקט, יקשיבו. תודה.
היו"ר שלמה קרעי
תודה, חבר הכנסת טור פז. חבר הכנסת אופיר כץ.
אופיר כץ (הליכוד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אז קודם כול אני גם רוצה לברך את חברי הכנסת החדשים. זה באמת אירוע מרגש, שמשתלב ביחד עם ההלם הראשוני של הישיבה הראשונה. אני זוכר את זה על עצמי לפני שלוש וחצי שנים. מאחל לכם בהצלחה.
משה טור פז (יש עתיד)
הזמן עובר כשנהנים.
אופיר כץ (הליכוד)
כן. מדברים פה על עתיד אחר, עתיד חדש, מדברים פה על הוגנות עכשיו. אני פה להזכיר, כי כנראה שיש פה זיכרון קצר, מה בדיוק אתם עשיתם לנו לפני שנה וחצי. את הדורסנות שלכם, את ההשפלה שלכם כלפינו. וזה קרה בעיקר בוועדה הזו, בוועדה המסדרת. אתם לא הוצאתם אותנו, אתם העפתם אותנו. וזה שהעפתם אותנו מפה מהוועדה, ממליאת הכנסת – אם אפשר יהיה להשוות באחוזים, אני לא חושב שהייתה כנסת שהוציאה כל כך הרבה חברי כנסת מהמליאה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
- - -
היו"ר שלמה קרעי
חברת הכנסת בן ארי, אין לך פה פריבילגיה כי את שותפה שלי לזה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, רק אמרתי שהיה שוק. ברור שיוציאו.
אופיר כץ (הליכוד)
אתם הממלכתיים. כן, מירב. אתם לא דרסתם רק אותנו, אנחנו נקראים נציגי ציבור. אנחנו הרי מפלגה גדולה עם פריימריז, 140,000 מתפקדים, ואנחנו צריכים להיות בשטח, להיות קשובים. לא כמו אצלכם, מירב, שאתם צריכים להיות קשובים רק לבן אדם אחד.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בגלל זה לא באתם לוועדות?
אופיר כץ (הליכוד)
רק בן אדם אחד, שאצלו אתם עובדים וצריכים למצוא חן. אנחנו עובדים בשביל הציבור. אנחנו קשובים לציבור. וההשפלה שאתם עשיתם לנו - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
איזה השפלה? כשהעברנו שנינו חוק דרמטי בוועדת החוקה?
אופיר כץ (הליכוד)
שנייה, אני אגיע לזה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
את החמרת הענישה - - - בקואליציה הדורסנית? חוק הדגל שלך, שעבר בכנסת הזאת, שמעולם משרד המשפטים לא הסכים לעונשי מינימום?
אופיר כץ (הליכוד)
ההשפלה שאתם העברתם אותנו זה לא רק אותנו – זה את הציבור שלנו – אדוני היושב-ראש.
היו"ר שלמה קרעי
אתה פנית אליה, חבר הכנסת כץ.
מירב בן ארי (יש עתיד)
הוא פנה אליי.
אופיר כץ (הליכוד)
כי היא מפריעה לי.
היו"ר שלמה קרעי
לא, פנית אליה לפני כן. אבל בסדר. חברת הכנסת בן ארי.
מירב בן ארי (יש עתיד)
הינה, אני בשקט.
אופיר כץ (הליכוד)
אתם לא השפלתם רק אותנו, מירב, אתם השפלתם מעל 2 מיליון מצביעי ימין, כי כשאנחנו הסתובבנו בדימונה, בעפולה ובקריית שמונה זה כאב. לאזרחים שם זה כאב מה שעשיתם לנו פה ומה שעשיתם לנו במליאה.

וכמו שאמרת, באתי להגיד עוד לפני שצרחת, יש יוצא מן הכלל. אני לא מכליל. יש ועדות, והוציאו מקודם את חבר הכנסת גלעד קריב, שהיה יושב-ראש ועדה, ועזר לי להעביר את החוק להחמרת ענישה בהתעללות. והוא היה הוגן, ומעולם לא הוציא אותי, והתייחס בכבוד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
ואת ועדת הכספים.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
נכון, גם אלכס.
אופיר כץ (הליכוד)
וועדת הכספים. ולכן אני אומר: אני לא מכליל. מה שהיה פה בעיקר זה בוועדה המסדרת, מה שעשיתם לנו.
רון כץ (יש עתיד)
אז הרוב היה טוב.
אופיר כץ (הליכוד)
והאנשים אצלנו נפגעו מזה, נעלבו. אתם דרסתם גם אותם, לא רק אותנו.

ומה שקורה עכשיו זה באמת שיא חדש של צביעות, שאתם בעצם באים בטענות לכללים שאתם קבעתם עבורנו. זה דבר מאוד מאוד צבוע ותמוה. מי שקבע את הכללים, מי שקבע את ההרכבים זה אתם. מישהו פה הוליך אתכם, פחדתם להגיד לו לא, חשבתם שזה מה שייתן לכם את הדבק של הקואליציה שלכם, אבל כנראה שזה לא נתן. ואתם יודעים, כללים שאתם קבעתם, אנחנו לא רוצים לשנות את הכול ולשנות פה את סדרי הדיון.

ולגבי מפלגת העבודה, מקודם החמאתי, אז להזכיר לאלו שהתלוננו פה על המקצוע של עריכת דין, שגם במפלגת העבודה הייתה עורכת דין שהגנה על הפושעים הכי גדולים בישראל, ואז אני לא זוכר שזה כל כך הפריע להם.
טלי גוטליב (הליכוד)
מחבלים. הגנה על מחבלים. אבל זה בסדר.
קריאה
גבי לסקי.
מירב בן ארי (יש עתיד)
היא במרצ, לא?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני מבקש, גם לפני שמדברים על מרצ להוציא את הכוהנים.
היו"ר שלמה קרעי
חבר הכנסת אופיר כץ, תודה רבה. חברת הכנסת מיכל וולדיגר.
קריאה
על מי אתה מדבר?
מירב בן ארי (יש עתיד)
מי זאת? הוא דיבר על גבי לסקי ממרצ בכלל.
קריאה
לא, על רויטל.
טלי גוטליב (הליכוד)
תקשיבו טוב, תפסיקו עם זה ומייד. תבינו פה ושימו את זה על השולחן: להיות סנגורים זה לייצג אנשים מול המדינה.
רון כץ (יש עתיד)
טלי, אפשר לבחור את הלקוחות. גם אני עורך דין, גם אני פלילי. בואי, אפשר לבחור את הלקוחות.
טלי גוטליב (הליכוד)
רגע, רון, ממש לא. ותבינו פה משהו אחד, אני לא מאחלת לאף אחד, גם לך, רון, שלא תיפול לידיים של המשטרה שתתפור לך איזה תיק.
רון כץ (יש עתיד)
אין שום סיבה שזה יקרה - - - המשטרה לא תופרת תיקים. המשטרה והפרקליטות לא תופרים תיקים.
מירב בן ארי (יש עתיד)
ברור, המשטרה תופרת תיקים. היא מסתובבת ומחפשת - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
זה לא רק המשטרה, אתה צריך להבין משהו. זה גם מתלוננת שווא או מתלונן שווא שיתפוס אותך.
מירב בן ארי (יש עתיד)
השוטרים משועממים, אין להם עומס, הם מחפשים לתפור תיקים. המשטרה מחפשת.
רון כץ (יש עתיד)
הם לא תופרים תיקים.
טלי גוטליב (הליכוד)
לצערי, בגלל שאף אחד פה לא מספיק אמיץ להכיר בזה, שאתה כגבר עלול להיות קורבן לתלונת שווא. אתה לא מבין כמה זה קל.
רון כץ (יש עתיד)
טלי, אין דבר כזה. הם לא מחפשים לתפור לאף אחד תיקים.
מירב בן ארי (יש עתיד)
המשטרה משועממת.
טלי גוטליב (הליכוד)
כמה זה קל להיות קורבן לתלונת שווא.
אופיר כץ (הליכוד)
נראה לי שגל הירש היה חולק עליכם.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אז אחרי המריבות אני אעשה רגע קאט, ואני כן רוצה לאחל לכל - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
- - -
היו"ר שלמה קרעי
חברת הכנסת בן ארי, את בקריאה ראשונה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
על מה?
אופיר כץ (הליכוד)
על מה? את צריכה עשר קריאות כבר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
היא התפרצה לא בזכות דיבור, ובסוף אתה קורא לי?
היו"ר שלמה קרעי
אבל אני אפשרתי לה להפריע, ולך לא אפשרתי.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אה, יפה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
כל הכבוד. זהו, על זה מחיאות כפיים.
היו"ר שלמה קרעי
בבקשה, חברת הכנסת וולדיגר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
שלמה, אל תשכח שיש לנו עוד פאנלים לעשות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שלמה הולך לממשלה, איזה פאנלים?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
תן לי לדבר. אני מנסה משפט אחד.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
צודקת. סליחה, מתנצל.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אל תפריע למיכל.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
תודה, מירב. אז אני רוצה לחזור על מה שאמרו כאן כנראה לפניי, ולהגיד בהצלחה לכל חברי הכנסת הצעירים שנכנסו וזאת הכנסת הראשונה שלהם. אבל לכולנו בעצם, גם לאלה שכבר טיפה יותר ותיקים ואלה שהרבה יותר ותיקים. בסך הכול כולנו שליחי ציבור, יש לנו מטרה מול עינינו, בואו נצליח להביא אותה ולממש אותה. אז באמת בהצלחה לכולם.

אני כן רוצה לומר אפילו תודה. תודה לקואליציה הקודמת, כי היא כן נתנה לנו כלים, כמו שאמר פה מקודם אופיר, והתוותה לנו איזה מתווה, והיא לימדה אותנו אולי איך צריך לשלוט.
רון כץ (יש עתיד)
זה לא אצלכם "מה ששנוא עליך"?
היו"ר שלמה קרעי
חבר הכנסת כץ, אתה קריאה שנייה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
חכה, אני רוצה להמשיך את המשפט. אכן לדעת איך להשתמש בכלים של לשלוט ולהגיד: רגע, אנחנו פה הרוב, אנחנו צריכים להוביל איזה דרך ואיזו אג'נדה, כי יש מאחורינו כמות עצומה של אזרחים שהצביעו לנו, כדי שנבוא ונממש את האידאולוגיה ואת הערכים שאנחנו רוצים להביא לידי מימוש.

אבל – והינה התוספת בשבילך, רון – אנחנו נעשה את זה לא ברמיסה, אלא באמת בכבוד הדדי, בהערכה, בלהקשיב ובלשמוע. אבל כן, את כל המתווים, ואיך לחלק לוועדות, ואיך לשים כך שנדאג שנהיה רוב ונצליח להעביר דברים כמו שצריך, אכן אננו צריכים ללמוד את זה. ואני מקווה שכולנו נצליח לעשות את זה טוב טוב, כי היו לנו מורים מצוינים. אז שיהיה לנו בהצלחה.
היו"ר שלמה קרעי
תודה, חברת הכנסת וולדיגר. חברים, היא הייתה אחרונת הדוברים.
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, אני נרשמתי.
רון כץ (יש עתיד)
מירב נרשמה.
היו"ר שלמה קרעי
הוא לא אפשר לרשום אותך, אבל לפנים משורת הדין.
קריאות
היא נרשמה.
היו"ר שלמה קרעי
חבר הכנסת בליאק, אתה בקריאה ראשונה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
שנייה.
היו"ר שלמה קרעי
קריאה שנייה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה.
היו"ר שלמה קרעי
חברת הכנסת בן ארי, אני ישבתי כאן כל הדיון, את נכנסת לפני פחות מחצי שעה.
נאור שירי (יש עתיד)
היא נרשמה. הינה, תסתכל, זה רשום.
היו"ר שלמה קרעי
חברת הכנסת בן ארי, את נרשמת לאחר שרשימת הדוברים ננעלה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
ממש לא.
היו"ר שלמה קרעי
אני אומר לך שכן. הינה, יש כאן מנהלת הוועדה, והיא לא רשמה, לפי הוראת היושב-ראש שהיה כאן. חברת הכנסת בן ארי, אם את רוצה לפנים משורת הדין, בבקשה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בסדר, אין לי בעיה, לפנים משורת הדין. אתה עושה לי מערוף, שלמה.
רון כץ (יש עתיד)
הינה, הוא פרגן לך ואת תדברי.
היו"ר שלמה קרעי
נכון. רשות הדיבור שלך.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אז אני רוצה להגיד את דעתי, בגלל שאני אחרונת הדוברים: גם ככה כל הדיון הזה מיותר, אני אסביר לך למה. כי בסוף אתה מסכים איתי, בסוף אנחנו בדרך כלל מסכימים - -
היו"ר שלמה קרעי
מאחורי הקלעים.
מירב בן ארי (יש עתיד)
- - שבאמת הייצוג שנתתם לנו כאן בוועדות – כמה זה בסך הכול? כמה החישוב?
אופיר כץ (הליכוד)
הפרש של אחד.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תיקחי את מה שנתתם לליכוד בוועדת החוקה פעם הקודמת, תכפילי בשניים, תחלקי בשלוש.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אני לא שם. אני אחלה עם זה. הכול בסדר.
היו"ר שלמה קרעי
מה הבעיה, מירב? בואי נתקדם.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אלה העובדות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, אתה גם יודע שאני לא אומרת דברים סתם. הרי אתם נתתם לנו מספר ועשיתם כאן חלוקה, ועכשיו אתה אמרת: לכו תחלקו ביניכם. אז אני חושבת שהיה צריך ללכת לקיש ולהגיד לו, שאנחנו צריכים עכשיו ללכת, ולעשות עבודה בינינו כאופוזיציה ולחלק בינינו את התפקידים, כי אין מה להשוות סגן יו"ר כנסת לחבר ועדה - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אבל יואב אמר את זה בפתיחת הישיבה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
לכן אמרתי – אני לא יודעת מה קיש חושב, אתה מבין?
שלמה קרעי (הליכוד)
קיש שותף לזה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אז אם אתם שותפים, אז בואו נחזל"ש את האירוע הזה ונחלק בינינו ונתכנס שוב, כי אין מה, באמת אין.
היו"ר שלמה קרעי
חברים, בינתיים יש לכם 45 דקות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, אל תקציב לי עכשיו זמן.
אופיר כץ (הליכוד)
אז מה את רוצה, עוד חודשיים להביא לנו את זה לדיון?
היו"ר שלמה קרעי
יש לכם שלושת רבעי שעה להגיע להסכמות בקרב האופוזיציה. היה ולא הגעתם להסכמות, ההצבעה תהיה על ברירת המחדל שלנו. הפסקה נעימה לכולם, ניפגש בשעה 15:30.

(הישיבה נפסקה בשעה 14:47 ונתחדשה בשעה 15:30.)

(היו"ר יואב קיש, 15:30)
היו"ר יואב קיש
אני מחדש את הדיון. אישרתי להכניס חזרה את כל מי שהוצאתי. אני מבקש מהיועצת המשפטית להתייחס לשאלה של חבר הכנסת גלעד קריב. בבקשה.
ארבל אסטרחן
נשאלה השאלה האם ככל שנעשה הסכם בין סיעות לגבי הרכב הוועדות, מה שנדון כאן בוועדה – האם זה מחייב גילוי.

חוק הממשלה מתייחס לנושא של גילוי הסכמים. הוא אומר "אם נעשה הסכם בכתב בקשר ל-" ואז נותן רשימה של דברים שלגביהם צריך לפרסם הסכמים. מדובר על כינון ממשלה, או הבעת אי-אמון, או הצבעה על חוק התקציב, או צירוף שרים או מינוי סגן שר. אלה הם המקרים שבהם, במקרה שבו סיעות עושות הסכמים ביניהן, צריך למסור את ההסכם ולגלות אותו. אני לא חושבת שמה שנמצא כרגע על השולחן נכנס לגדר המקרים שמנויים בחוק, ולכן אין כאן חובה. מעבר לזה, הסכמות בין סיעות זה דבר שקורה כל הזמן. כמובן שהשקיפות היא תמיד חיובית, אבל זה לא דבר שמתחייב.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. אני שוחחתי עם בועז טופורובסקי, והוא אמר לי שאין הסכמה בין האופוזיציה ל - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני רוצה לחדד פה משהו. אחרי התייעצות קצרה שקיימנו הבנו שחלק מסיעות האופוזיציה לא מתכוונות להגיע להסכמה בתוך האופוזיציה. זה מתקשר לשאלה שחבר הכנסת קריב שאל. היועצת המשפטית אמרה שלא צריכה להיות אסמכתה להסכמה הזאת, אבל אנחנו כן שמענו בפה מלא שיש סיכום בין אחת מסיעות האופוזיציה לבין הקואליציה המסתמנת. לכן כל הניסיון להגיע להסכמה הוא פשוט חסר ערך, משום שאין אפשרות להגיע להסכמה בתוך האופוזיציה. אדוני היושב-ראש, אתה ביקשת מאיתנו להגיע להסכמה. אמרת: או שתבואו מוסכמים ומאוחדים, או שאני לא אקבל את זה ואז זה יעבור למליאה. אבל בסיטואציה שנוצרה אין אפילו ציפייה להסכמה, משום שאחת הסיעות לא מתכוונת להגיע להסכמות בתוך האופוזיציה, כי הם סיכמו איתכם. לכן בסיטואציה הזאת כל המהות של הוועדה המסדרת, שעובדת על הסכמות, מאבדת עניין, משום שיש בתוך האופוזיציה גורמים – ואני לא מתכוון לחבר הכנסת טיבי, אני מתכוון לגורמים במחנה הממלכתי – שלא רוצים להגיע לסיכומים בתוך האופוזיציה.
ווליד טאהא (הרשימה הערבית המאוחדת)
אני יכול להגיד משהו?
היו"ר יואב קיש
לא, אין יותר דוברים, הדיון הסתיים. היחיד שיכול לדבר זה חבר הכנסת קריב. אבל לפני זה חשוב לי לחדד שגם אם אתה באמצע זכות דיבור ואני מחליט שאני רוצה להפסיק אותך, אז אם אני אומר לך שאתה לא בזכות דיבור, אתה צריך להפסיק. כיוון שלא כך עשית אלא המשכת לדבר, נאלצתי להוציא אותך. אבל בבקשה, זכות הדיבור שלך.
גלעד קריב (העבודה)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני אדבר מאוד בקצרה, בהמשך לדבריו של חבר הכנסת סובה. יש פה מהלך של הקואליציה המסתמנת לתקוע טריז באופוזיציה. אפשר להבין למה הקואליציה העתידית מעוניינת לעשות זאת, אבל קשה להבין מדוע סיעות שמצהירות על כך שפניהן לאופוזיציה משתפות עם כך פעולה.

לפרוטוקול צריך לומר שמכיוון שלא מדובר במתמטיקה מסובכת ברור שמבחינה מספרית יש כאן סיעה אחת – שמצהירה שפניה לאופוזיציה – שקיבלה תיעדוף בהקצאת המקומות. אין בעיה בהקצאת המקומות הכללית בין שני הגושים, אבל כן יש פה סיעה באופוזיציה העתידית שמשתפת פעולה עם הקואליציה העתידית כדי לקבל מקום שלא מגיע לה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל תוסיף שזה לראשונה בתולדות הכנסת.. אני פשוט חבר כנסת חדש.
גלעד קריב (העבודה)
אני רוצה לומר בצורה מאוד ברורה שמבחינה מתמטית אי אפשר להגדיר את ההצעה הזאת כהצעה הגונה. היא הגונה מבחינת היחסים בין הגושים, אבל היא לא הגונה מבחינת ההתערבות של הקואליציה העתידית בחלוקה לא פרופורציונלית בתוך הסיעות של האופוזיציה העתידית. חבל שכך אנחנו יוצאים לדרך. ברור מה ציבור הבוחרים של כל סיעות האופוזיציה העתידיות מצפה מאיתנו, וזה לא מה שנעשה כאן היום. אבל אנחנו נעשה מאמץ מאוד גדול כדי לבצר את השורות, בין אם זה יכלול את כל סיעות האופוזיציה ובין אם תהיה סיעה שתדאג בעיקר לענייניה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני מבקש לדבר לפנים משורת הדין.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת שמחה רוטמן, משפט אחד. בבקשה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רציתי לומר לחברי חבר הכנסת גלעד קריב – שאגב, כאשר הוא ניהל את הוועדה הוא תמיד עשה זאת בנעימות ובשום שכל – שבתור חבר המפלגה הקטנה ביותר בכנסת כדאי לך שיהיה ייצוג לא פרופורציונלי בתוך האופוזיציה.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת יעקב אשר, רצית לומר משפט?
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש לי הצעת ייעול. אני פונה להנהלות הוועדות: אני חושב שבקדנציה הזאת מאוד חשוב שיהיה לנו ארכיון של שנה וחצי, כדי שבכל נושא שיתחיל לעלות נוכל פשוט להסריט את מה שהיה.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת אשר, יש שמועה שדמות ספציפית מעורבת גם בתרחיש הנוכחי וגם בתרחישי העבר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
כשימנו את הנורבגים אני חייבת את הנאום של שלמה קרעי - - -
קריאות
- - -
היו"ר יואב קיש
חברים, תודה רבה. למען הסדר הטוב אני מקריא את שמות חברי הוועדה. מי שנמצא פה, שירים את ידו, שנראה שהוא פה. אני, יואב קיש, היושב-ראש. עדיין לא מצביעים, אני רק רוצה לראות מי נמצא, מי זכאי להצביע כחבר בוועדה, ומי מחליף את מי שאיננו. חבר הכנסת שלמה קרעי – ישנו. חבר הכנסת עמיחי שיקלי – פה. חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן – איננה. במקומה חברת הכנסת טלי גוטליב. חבר הכנסת אופיר כץ – פה. חברת הכנסת מירב בן ארי – פה. חבר הכנסת בועז טופורובסקי – פה. חבר הכנסת רון כץ – נמצא. חבר הכנסת יצחק וסרלאוף – בדרך לפה. חבר הכנסת שמחה רוטמן – פה. חבר הכנסת מיכאל ביטון – פה. חברת הכנסת שרן מרים השכל – נמצאת. חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי – בדרך, עוד לא הגיע. חבר הכנסת משה ארבל?
מירב בן ארי (יש עתיד)
ממתי עושים רשימת נוכחות לפני הצבעה?
היו"ר יואב קיש
זאת בקשה של הנהלת הוועדה. הנהלת הוועדה ביקשה את זה ממני, מכיוון שזאת פעם ראשונה. אני לא תכננתי לעשות את זה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אין בעיה.
היו"ר יואב קיש
חבר הכנסת משה ארבל – בדרך. חבר הכנסת יעקב אשר – פה. חבר הכנסת יבגני סובה – פה. חבר הכנסת ווליד טאהא – פה. חבר הכנסת אחמד טיבי – פה. חברת הכנסת אפרת רייטן מרום איננה, במקומה גלעד קריב.

חברים, מכיוון שהאופוזיציה עדיין לא הגיעה להסכמה אנחנו נצא להפסקה עד השעה 16:00 ואז תיערך ההצבעה. תודה.

(הישיבה נפסקה בשעה 15:40 ונתחדשה בשעה 16:55.)
היו"ר יואב קיש
אני מחדש את ישיבת הוועדה. אני מקריא את ההצעה לדיון בוועדה המסדרת בדבר הרכב הוועדות הזמניות לענייני כספים וענייני חוץ וביטחון. לפי סעיף 2א(ה) לחוק הכנסת, התשנ"ד-1994, בחרה הוועדה המסדרת ועדות זמניות לענייני כספים ולענייני חוץ וביטחון. בכל ועדה יהיו 17 חברים, לפי ההרכב הבא:

בוועדה לענייני כספים, מטעם הליכוד יהיו ארבעה חברים – עידית סילמן, ניסים ואטורי, שלום דנינו ואלי דלל. מטעם יש עתיד שלושה חברים – מיכל שיר סגמן, ולדימיר בליאק, וחברה מסיעת העבודה, נעמה לזימי. מטעם הציונות הדתית יהיו שני חברים – יצחק שמעון וסרלאוף ואוהד טל. ממלא מקום: אבי מעוז. מטעם המחנה הממלכתי שני חברים – מיכאל ביטון ושרן מרים השכל. מטעם ש"ס שני חברים – חיים ביטון וינון אזולאי. מיהדות התורה חבר אחד, משה גפני, שהוא גם מומלץ להיות יו"ר הוועדה. מטעם ישראל ביתנו חבר אחד, יבגני סובה. מרע"ם חברה אחת, אימאן ח'טיב יאסין. מחד"ש-תע"ל חבר אחד, אחמד טיבי. לעבודה כסיעת העבודה אין חבר, אבל אמרנו שהיא מקבלת מטעם יש עתיד.

בוועדה לענייני חוץ וביטחון חמישה מחברים מטעם הליכוד – יואב גלנט, שלפי ההמלצה יכהן גם כיו"ר הוועדה, ניר ברקת, אבי דיכטר, יולי אדלשטיין ואופיר אקוניס. דרך אגב, לכל חבר בוועדת החוץ והביטחון יש אפשרות למנות ממלא מקום אחד, וזה גם חלק מההצבעה כאן.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
גם בכספים?
היו"ר יואב קיש
לא, בכספים אין בעיה של ממלאי מקום.
גלעד קריב (העבודה)
אז צריך להכריז על ממלאי המקום עכשיו?
ארבל אסטרחן
כן.
היו"ר יואב קיש
בליכוד ממלאי המקום הם אליהו רביבו, טלי גוטליב, חנוך מלביצקי, בועז ביסמוט ומשה סעדה. ביש עתיד ארבעה חברים – רם בן ברק, יסמין פרידמן, יוראי להב הרצנו ומשה טור פז. מטעם הציונות הדתית שני חברים – איתמר בן גביר ואופיר סופר. ממלאי המקום הם אורית סטרוק וצביקה פוגל. למחנה הממלכתי שני חברים – גדי איזנקוט ומתן כהנא. ממלאי מקום: מיכאל ביטון ושרן מרים השכל. מטעם ש"ס חבר אחד – יואב בן צור. מיהדות התורה חבר אחד, ישראל אייכלר, וממלא המקום הוא אורי מקלב. מישראל ביתנו חברה אחת, שרון ניר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני רוצה להוסיף את עצמי כממלא מקום.
היו"ר יואב קיש
כן, ויבגני סובה ממלא מקום. רע"ם וחד"ש-תע"ל ללא חברים בוועדה. מהעבודה חבר אחד, גלעד קריב.
גלעד קריב (העבודה)
וממלאת המקום היא אפרת רייטן.
היו"ר יואב קיש
ממלאת המקום היא אפרת רייטן.

אני ממשיך. יש הצעה נוספת לדיון בוועדה: המלצת הוועדה המסדרת בדבר מינוי סגנים זמניים ליושב-ראש הכנסת.
רון כץ (יש עתיד)
יואב, אנחנו רוצים ממלא מקום מטעם יש עתיד.
היו"ר יואב קיש
מי?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
סימון דוידסון ורון כץ.
היו"ר יואב קיש
אני ממשיך עם המלצת הוועדה המסדרת בדבר מינוי סגנים זמניים ליושב-ראש הכנסת מיום כ"ב בחשוון התשפ"ג, 16 בנובמבר 2022. בהתאם לסעיף 2 לתקנון הכנסת ממליצה הוועדה המסדרת לבחור שישה סגנים זמניים ליושב-ראש הכנסת: חבר הכנסת שלמה קרעי, חברת הכנסת מיכל וולדיגר, חבר הכנסת מתן כהנא, חבר הכנסת יעקב מרגי, חבר הכנסת יעקב טסלר וחבר הכנסת אחמד טיבי. כהונתם תסתיים עם מינויים של סגנים קבועים ליושב-ראש. החלטת ועדת הכנסת בעניין הסגנים היא המלצה בלבד למליאה.

עכשיו אני רוצה להגיד מה קרה פה. הצלחתם לבלבל את הקואליציה, כי עשיתם פה אירוע שבו האופוזיציה לא מאוחדת ולא באה להחלטות. אנחנו כקואליציה התלבטנו אם אנחנו רוצים ללכת ברוב קולות ונוצרה גם בקואליציה איזו התלבטות מה נכון לעשות כרגע. אני חייב לומר לכם שלנו כקואליציה עוד אין תמימות דעים בעניין הזה, ולכן אנחנו לא נצביע עכשיו על הסגנים.
רון כץ (יש עתיד)
למה?
היו"ר יואב קיש
ככה. עכשיו אנחנו נעלה להצבעה את ההחלטה על הוועדות - - -
גלעד קריב (העבודה)
יואב, אני מבקש היוועצות סיעתית.
רון כץ (יש עתיד)
אני מציע לכולם לעקוב אחרי ההצבעה, היא תהיה שמית. מאוד מעניין אותי לדעת מה הדיל הזה שעשיתם.
היו"ר יואב קיש
תהיה הצבעה שמית אם אני אחליט. אני לא חייב שמית, אני אעשה מה שאני רוצה.
רון כץ (יש עתיד)
אני אמליץ על שמית.
היו"ר יואב קיש
ב-17:10 הישיבה תתחדש, בהצבעה.

(הישיבה נפסקה בשעה 17:00 ונתחדשה בשעה 17:12.)
היו"ר יואב קיש
אני מחדש את הישיבה. אני רוצה להוסיף תיקונים להצעה, כי קיבלנו בינתיים עוד ממלאי מקום. יש עתיד הוסיפו את מיכל שיר כממלאת מקום לוועדת החוץ והביטחון ואת מירב בן ארי כממלאת מקום לוועדת החוץ והביטחון. כל השאר כבר הוקרא. יושבי-ראש הוועדות ייבחרו על ידי הוועדות עצמן בישיבתן הראשונה.

לגבי ההחלטה לוועדה לענייני כספים. מי בעד הנוסח שהוקרא?
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו רוצים שמית.
היו"ר יואב קיש
אתה יכול לרצות.
רון כץ (יש עתיד)
ארבל, אין לנו אפשרות לבקש שמית?
ארבל אסטרחן
רק אם היו"ר מסכים. זה לא כמו במליאה.
קריאות
- - -
היו"ר יואב קיש
לא להפריע, אנחנו באמצע ההצבעה. 12 בעד. מי נגד הרכב ועדת הכספים? שבעה נגד.

הצבעה

ההצעה אושרה.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבקש רוויזיה.
היו"ר יואב קיש
נרשם.
רון כץ (יש עתיד)
אני יכול לבקש שמית עכשיו, לפני ההצבעה הבאה?
היו"ר יואב קיש
אתה יכול לבקש, אבל אני לא מסכים. אנחנו מצביעים עכשיו על הוועדה לענייני חוץ וביטחון. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

ההצעה אושרה.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבקש רוויזיה.
היו"ר יואב קיש
אז ניפגש פה ב-17:45 לרוויזיות. בינתיים אין הצבעה על הסגנים, רק על הוועדות. אנחנו נפתח את המליאה בהקראה של ההודעות, ללא הצבעה. ההצבעה תהיה כנראה ביום שני.

(הישיבה נפסקה בשעה 17:15 ונתחדשה בשעה 17:45.)




רוויזיה על בחירת הוועדות הזמניות לענייני כספים ולענייני חוץ וביטחון והמלצה על יושבי הראש שלהן
היו"ר יואב קיש
אנחנו מתחילים. חבר הכנסת גלעד קריב, אתה רוצה לנמק את הרוויזיה שלך?
גלעד קריב (העבודה)
כן. ואת הרוויזיה השנייה אני אבקש מחבר הכנסת בליאק לנמק.
היו"ר יואב קיש
שלוש דקות לרשותך, בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
תודה, אדוני. הסיבה לרוויזיה היא שההצעה שהונחה על ידי הקואליציה מתחפשת להיות הצעה הגונה, ובאמת בכל מה שנוגע לחלוקת המספרים בין האופוזיציה לקואליציה יש בה הגינות, אבל יש כאן מהלך די מכוער של ניסיון מצד הקואליציה העתידית לתקוע טריז בין סיעות האופוזיציה. לצערי אחת מסיעות האופוזיציה המסתמנת נכנעה לפיתוי הזה, לא ברור תמורת איזה רווח. חבל שכך הם פני הדברים, זה לא ראוי. אני כן יכול להבטיח שהדבר לא יפגע בצורה מהותית בקרב האופוזיציוני שאנחנו מתכננים. היו לנו מורים ומורות טובים בשנה וחצי האחרונות, ואנחנו ננהל את הקרב הזה גם במליאה וגם בוועדות, הקבועות והזמניות.

אני מנצל את ההזדמנות הזאת כדי לקרוא לאותה סיעה, שבשביל רווח מאוד צר ודל הלכה וסגרה איתכם את החלוקה הלא הגונה הזאת, להתעשת ולחזור כבר בשבוע הבא לשיתוף פעולה עם השותפים הטבעיים שלהם לאופוזיציה, אם הם אכן עומדים מאחורי ההצהרה ששמענו היום – שפניהם לאופוזיציה. אם פניהם לאופוזיציה כדאי שהם יחשבו מסלול מחדש.
היו"ר יואב קיש
מכיוון שסיעת תע"ל לא נמצאת פה, ואני מניח שאתה מתכוון אליהם - - -
גלעד קריב (העבודה)
לא.
היו"ר יואב קיש
לא? כי כל היום אמרתם שאנחנו בדיל, פעם עם טיבי, פעם עם המחנה הממלכתי - - -
גלעד קריב (העבודה)
עזוב, אתה רוצה להעמיד פירוש רש"י?
היו"ר יואב קיש
חשבתי שזה האירוע, אבל לא משנה, אני לא מתערב באיך שהאופוזיציה מחלקת את הקולות שלה. חבר הכנסת מיכאל ביטון, אתה רוצה לומר משהו?
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
כן, אני חושב שזה ראוי לתגובה.
גלעד קריב (העבודה)
למה להגיב? יש פרוצדורה כזאת?
היו"ר יואב קיש
אני נותן לו זכות דיבור.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
גלעד, פנית אלינו והטחת בנו אמירה. אמרת את זה באופן מתון ומכבד יחסית, אז אני אשיב לך גם באופן מכבד. יש פה מהומה רבה על לא דבר. יש פה מינויים זמניים לשבועיים-שלושה. הטבלה שהוצגה למחנה הממלכתי נראית הוגנת מבחינת הפרופורציה בין קואליציה לאופוזיציה, וגם בתוך הקואליציה יש מדרג לפי גודל הסיעות, וכך גם באופוזיציה המסתמנת.

בנוסף, יש פה גם איזו מידה של הכרה במציאות. בסופו של דבר המחנה הממלכתי גדולה פי שלושה מהעבודה, ומי שדמיין שהעבודה תקבל את אותן זכויות כנראה לא נכנס לתוך האירוע הזה.
גלעד קריב (העבודה)
אז למה היא לא קיבלה פי שלושה אלא פי חמישה?
שלמה קרעי (הליכוד)
היא קיבלה בדיוק פי שלושה, תעשה חשבון. שישה חברים בשלוש הוועדות, לעומת שניים שלכם.
היו"ר יואב קיש
חשבון נעשה אחר כך. מיכאל, תסיים בבקשה.
מיכאל מרדכי ביטון (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לסיים ברוח שבה דיבר גלעד. בסופו של דבר נידרש להיות אופוזיציה משמעותית, והמבחן שלה לא יהיה בשלושה שבועות של מינויים זמניים, אלא בעבודה נכונה. ובסוגיות של שמירה על הגוש ועל השותפויות, שכל אחד ילך לעשות בדק בית איפה הוא היה כשהיה צריך לשמור על הגוש. אבל אנחנו נמשיך לשרת את האזרחים ולעשות מה שטוב למדינה.
היו"ר יואב קיש
תודה. אני מעלה להצבעה את הרוויזיה על ההחלטה של ועדת הכספים. מי בעד הרוויזיה, כלומר רוצה שהרוויזיה תתקבל? מי נגד? מי נמנע? אין.

הצבעה

הרוויזיה לא אושרה.
היו"ר יואב קיש
הרוויזיה לא התקבלה.

ולדימיר, תנמק בבקשה את הרוויזיה לגבי ועדת החוץ והביטחון.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. הסיבה לרוויזיה של חברי חבר הכנסת גלעד קריב היא התהליך, שלדעתנו לא היה נכון ולא הגון. אומנם המספרים הם סבירים, אבל התהליך עצמו היה הפוך ועקום. וכל עוד הקואליציה המסתמנת תשתמש בכלים לא הגונים אנחנו נשתמש בכלים שעומדים לרשותנו כדי לנסות לתקן את הדברים. תודה רבה.
היו"ר יואב קיש
תודה רבה. מי בעד הרוויזיה? שלושה. מי נגד?
נועה בירן-דדון
11.

הצבעה

הרוויזיה לא אושרה.
היו"ר יואב קיש
הרוויזיה לא התקבלה.
שלמה קרעי (הליכוד)
שים לב, מתשעה הם נשארו שלושה בקרב.
אופיר כץ (הליכוד)
אפשר שמנהלת הוועדה תקריא את התוצאה?
נועה בירן-דדון
שלושה בעד ו-11 נגד.
אופיר כץ (הליכוד)
איפה האופוזיציה הלוחמת?
קריאות
- - -
היו"ר יואב קיש
ב-18:00 המליאה נפתחת להקראה של הוועדות. הוועדות ייכנסו לתוקף מההקראה. ממה שהבנתי היו"רים המומלצים רוצים ביום שני לפתוח את הוועדות, ואנחנו נכבד אותם ונקבע את השעות בצורה מסודרת. כולם מוזמנים להגיע לפתיחת הוועדות.

אני כבר אומר לחברי הוועדה לצפות לזימון לדיון בנושא של הסגנים ביום ראשון. כרגע זה מתוכנן לשעה 14:00. עד שעה 11:00 תהיה תשובה סופית האם מתקיימת ועדה ביום ראשון או לא. תודה רבה, הישיבה סגורה.


הישיבה ננעלה בשעה 17:52.

קוד המקור של הנתונים