ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 29/06/2022

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 218) (שינוי המונח נכה), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת העבודה והרווחה
29/06/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 155
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום רביעי, ל' בסיון התשפ"ב (29 ביוני 2022), שעה 14:32
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 218) (שינוי המונח נכה), התשפ"א-2020, בקשה להחלת דין רציפות (פ/275/23) (כ/853), של חה"כ יעקב אשר משה גפני
נכחו
חברת הוועדה: אפרת רייטן מרום – היו"ר
חבר הכנסת
יעקב אשר
מוזמנת
הדיל יונס - עו"ד, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 218) (שינוי המונח נכה), התשפ"א-2020, בקשה להחלת דין רציפות (פ/275/23) (כ/853)
של חה"כ יעקב אשר, חה"כ משה גפני
היו"ר אפרת רייטן מרום
אנחנו רוצים לפתוח את ישיבת ועדת העבודה והרווחה, 29 ביוני 2022, ל' בסיון תשפ"ב. השעה היא 14:30, הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 218) (שינוי המונח נכה), התשפ"א-2020, בקשה להחלת דין רציפות, של חבר הכנסת יעקב אשר, חבר הכנסת משה גפני. בבקשה, חבר הכנסת אשר, בוא תיתן הסבר קצר על הדיון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הנושא הזה היה בדיון בקדנציה הקודמת ואושר בקריאה ראשונה. ברור לי שזה יגיע לקריאה שנייה ושלישית. נצטרך לדון כי עלו נושאים מסוימים. אף אחד מאיתנו לא רוצה לעשות דבר טוב שייצא ממנו דברים שאינם טובים. מאחר ויש חשיבות גדולה מאוד בעניין הדקלרטיבי הזה, ואני בטוח שגם את נחשפת לזה, הרבה מאוד אהדה לדבר הזה. יש גם חשש. בהגדרות מסוימות יש עוד בעיה של סוגיה של נכי צה"ל, איך פותרים. יש סוגיות אחרות.
היו"ר אפרת רייטן מרום
נכון. אתה מכיר את זה טוב ממני.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מכיר את כל זה. בשביל זה יש שולחן, ופעם קרא לזה ד"ר אבישי ברוורמן, חוכמת השולחן, ואת זה נפתור כאן. בטח כשיש גם יושבת-ראש כזאת, לא יודע מה יקרה לקדנציה הבאה, אבל אם היו מעלים את זה היום לדיון במסגרת ועדת ההסכמות, אז על הוועדה הזאת הייתי מצביע כנראה בעד, אני וחבריי. באמת הדבר הזה הוא מאוד חשוב לאנשים, הוא מאוד חשוב לשיח.
היו"ר אפרת רייטן מרום
נכון, כל התפיסה, השפה עצמה, הטרמינולוגיה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
להתאים את זה לרגולציה, להגדרות במיוחד של הביטוח לאומי.

למה אני גם סמוך ובטוח שאנחנו לא עושים טעות? כי בדיון הקודם ישב כאן מנכ"ל הביטוח לאומי, והוא האחרון שחשוד בעיניי שלא מבין או לא יודע, והם תמכו בזה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
רק תסביר במה תמכו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
המושג של נכה עשוי להיחשב כבעל משמעות שלילית ועלול לפגוע בכבודו של מישהו, מכוון כלפיו, לפיכך מוצע להחליף בחוק הביטוח לאומי נוסח משולב התשנ"א, את המונח "נכה" במונח "אדם עם מוגבלות", ולהחליף את המנוח "נכות" במונח "מוגבלות", בהתאמה. מוצעים תיקונים גם בילד נכה ועקרת בית נכה וכו'. ההצעה מתקנת רק את המונח הלשוני ואין בהחלפת המונח כדי לשנות את ההסדרים המהותיים שנוגעים לאותם אלה. אני על זה מוסיף כמו שאמרתי בהתחלה, יצטרכו התאמות, יצטרכו למצוא פתרונות.

אסיים בזה שבדיון הקודם שהיה הועלו כמה קושיות והיו כמה שהתנגדו, אבל היו גם הרבה שהיו בעד. עמדת הביטוח לאומי כפי שהשתקפה כאן בוועדה, הייתה שצריך לתקן את הדברים שצריך לתקן, אבל הם היו מאוד בעד העניין הזה ולכן אני מבקש דין על רציפות כדי שנוכל להמשיך לטפל בזה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
לשם זה התכנסנו. תיכף נעשה על זה הצבעה, אבל רצית עוד לומר, בבקשה היועצת המשפטית.
ענת מימון
כן, שני דברים. קודם כל לגבי מהות הצעת החוק, כמו שאמר חבר הכנסת, בהחלט זו הצעה שעברה בקריאה הראשונה ובדיון כבר באמת עלו כל מיני סוגיות שצריך יהיה להשלים את הדיון בהן, גם מבחינת באמת מה הוא המונח. היו דעות שמאוד שמחו על השינוי המוצע והיו כאלה שביקשו כן לשקול או לחשוב על אולי מונח אחר.

אני רק אגיד שמבחינה משפטית המונח "אדם עם מוגבלות" זה מונח שיש בו כבר שימוש בחוקים אחרים כמו חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, ואין חפיפה בין קבוצת האוכלוסייה שהחוק הזה חל עליה לבין קבוצת האוכלוסייה שהיום מוגדרת כנכים לפי חוק הביטוח לאומי, לכן יש גם איזשהו חשש שיהיה בלבול או ייווצר איזשהו כפל במונח, בצורה משפטית לא נכונה, ולכן זה משהו שבאמת אמרנו שנדון בו.

יש גם חוקים נוספים שאמרנו שצריך לבדוק אותם, שזה חוק הנכים, חוק נכי צה"ל, שגם שם צריך לראות אם וכיצד נחליף שם את המונחים, זה לא פשוט. גם בתוך חוק הביטוח לאומי לא נגענו בפרק של נכות עבודה, שזה גם משהו שאמרנו שנשקול.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עבודה ונכי צה"ל זה שתי הנקודות.
ענת מימון
בדיוק. זה הערה מהותית. כמו שאמר חבר הכנסת, יש עוד עבודה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
ומבחינת הפרוצדורה?
ענת מימון
מבחינת הפרוצדורה, לפי חוק רציפות, הדיון בהצעות חוק, חבר הכנסת יעקב אשר היה בכנסת הקודמת. זו הייתה הצעה שלו והוא זה שמבקש כרגע להחיל את הרציפות. זו צריכה להיות החלטה של הוועדה שלנו, כי זו הוועדה שהכינה את ההצעה ולכן התכנסנו. הממשלה קיבלה הודעה על הדיון הזה 21 ימים מראש על פי חוק. לאחר שהוועדה תקבל את ההחלטה, אם היא תקבל, ההצעה הזאת תהיה מונחת במליאה ואז יש הזדמנות של שבועיים או לסיעה או לממשלה להתנגד, וככל שלא תהיה התנגדות, המליאה מאשרת את הרציפות ואז בעצם זה יכול לחזור לוועדה. זו הפרוצדורה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
מאה אחוז, אז אנחנו נצביע עכשיו בהחלט על ההצעה, בקשה להחלת דין רציפות. אנחנו מצביעים על זה כעת. מי בעד?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מצביע במקום הרב פינדרוס.

הצבעה

בעד – 3
אושר
היו"ר אפרת רייטן מרום
במקום פינדרוס, שלושה. אין מתנגדים ואין נמנעים ולכן ההצעה התקבלה. ברכות, חבר הכנסת אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תודה רבה גבירתי.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה, הדיון ננעל.


הישיבה ננעלה בשעה 14:38.

קוד המקור של הנתונים