ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 29/06/2022

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 144 והוראת שעה) (החמרת הענישה בעבירות אלימות נגד קטין או חסר ישע), התשפ"ב-2021 , חוק העונשין (תיקון מס' 143 והוראת שעה), התשפ"ב–2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
29/06/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 323
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ל' בסיון התשפ"ב (29 ביוני 2022), שעה 11:00
סדר היום
1. הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 140) (עונש מזערי בעבירה של תקיפה או התעללות בקטין או בחסר ישע על ידי האחראי עליו במסגרת חינוכית או טיפולית), התשפ"א–2020, של ח"כ אופיר כץ
2. הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 144 והוראת שעה) (החמרת הענישה בעבירות אלימות נגד קטין או חסר ישע), התשפ"ב-2021, של ח"כ מירב בן ארי
נכחו
חברי הוועדה: גלעד קריב – היו"ר
אורי מקלב
חברי הכנסת
מירב בן ארי
אופיר כץ
מופיד מרעי
מוזמנים
עביר מטאנס - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מוחמד סראחנה - עו"ד, המחלקה הפלילית, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

אלונה דניאל - מטה ההורים
משתתפים באמצעים מקוונים
ישי שרון - עו"ד, מנהל תחום חקיקה ומדיניות, הסניגוריה הציבורית, משרד המשפטים

איריס פיקר סגל - עו"ד, פרקליטות המדינה, מחוז מרכז, משרד המשפטים

יפעת זיידיס בן ארי - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הרווחה והביטחון החברתי
ייעוץ משפטי
טליה ג'מאל
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 140) (עונש מזערי בעבירה של תקיפה או התעללות בקטין או בחסר ישע על ידי האחראי עליו במסגרת חינוכית או טיפולית), התשפ"א–2020, פ/720/23 כ/871

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 144 והוראת שעה) (החמרת הענישה בעבירות אלימות נגד קטין או חסר ישע), התשפ"ב-2021, מ/1479
היו"ר גלעד קריב
בוקר טוב. יום עמוס בפעולות חקיקה. אנחנו מתכנסים לטובת דיון והצבעה על שתי הצעות חוק שמיד נציע למזגן בהסכמת חבר הכנסת המציע את ההצעה הפרטית. הצעה אחת היא הצעת חוק ממשלתית, הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 144 והוראת שעה) (החמרת הענישה בעבירות אלימות נגד קטין או חסר ישע), התשפ"ב-2021, מ/1479 שכבר מוזגה עם הצעה פרטית של חברת הכנסת מירב בן ארי, פ/24/988. הצעת החוק השנייה היא הצעת חוק פרטית של חברנו חבר הכנסת אופיר כץ, הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 140) (עונש מזערי בעבירה של תקיפה או התעללות בקטין או בחסר ישע על ידי האחראי עליו במסגרת חינוכית או טיפולית), התשפ"א–2020.

אני מבין, ומיד נשמע את חבר הכנסת אופיר כץ, שהושגה כאן הסכמה עם הממשלה בעניין הצעת החוק שלו ולכן אנחנו נציע בפתח הדיון למזג את הצעות החוק.
מירב בן ארי (יש עתיד)
שלי כבר מוזגה.
היו"ר גלעד קריב
נכון. אני אציין שנמצאים איתנו באולם הוועדה עורכת הדין עביר מטאנס מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, נטע גורי המתמחה ובגלל ההתראה היחסית קצרה משתתפים איתנו גורמים נוספים באמצעות ה-זום. נמצאים איתנו ב-זום נציגת משרד הרווחה והביטחון החברתי עורכת הדין יפעת זיידיס בן ארי. מהמשרד לביטחון פנים עורכת הדין עורכת הדין אפרת ליפשיץ פרקש. מהסניגוריה הציבורית עורך הדין ישי שרון. מפרקליטות המדינה עורכת הדין איריס פיקר סגל וכאן איתנו מפרקליטות המדינה עורך הדין מוחמד סראחנה. תודה אדוני שאתה איתנו.

ברשותך, חבר הכנסת כץ, לפני שנשמע את התייחסותך לנושא המיזוג, אני רוצה לשוב ולברך אותך על העיסוק המתמשך בסוגיה החשובה הזו, עיסוק שיש לו פנים רבות. אנחנו לא ממצים את העיסוק היום. הוועדה עסקה בנושא בהקשרים שונים. מכיוון שכבר יש כאן הסכמה בין הממשלה לבין חבר הכנסת המציע, הצעד שאנחנו מבצעים היום של תמיכה בקביעת ענישת מינימום, הוא באמת חריג שבחריגים. זו איננה המדיניות לא של משרד המשפטים אבל גם לא מדיניות ועדת החוקה. בכל השנים האחרונות הרבה מאוד הצעות הונחו על שולחן הכנסת בכיוון הזה, למעט אחת שעוסקת בעבירות נשק לא צעדנו והבענו גם התנגדות, אני וחברים נוספים בוועדה, לכיוון הזה. באמת מדובר בצעד חריג אבל אנחנו תומכים בצעד הזה מכיוון שאנחנו עוסקים בתחום שהוא תחום חריג בנוף ההתנהגות הפלילית העבריינית.
מירב בן ארי (יש עתיד)
ברגע שאתה עושה את זה, אתה בעצם עושה את זה כמדיניות. אתה קובע מדיניות ואז באופן אוטומטי זה מחלחל.
היו"ר גלעד קריב
אבל זה אפשר לומר על כל תחום עברייני לשימוש בכלי הזה של ענישת מינימום. חשוב לי לומר שיש כאן יוצא מן הכלל שנובע מחשיבות הטיפול בתחום הזה. הדברים נעשים כדרכנו בהוראת שעה אבל חשוב לי להדגיש לפרוטוקול בפתח הדיון שאנחנו עושים את הדבר לא כאיזשהו שינוי מדיניות של הממשלה או של הוועדה בתחום ענישת המינימום אלא מתוך צורך לתת מענה מהיר ומיידי בהקשרים האלה.

ההערה השנייה שלי, ואני בטוח שחבר הכנסת כץ וחברת הכנסת בן ארי יסכימו איתי, שמהלך החקיקה הזה רחוק מלמצות את המענים הנדרשים מצד משרדי הממשלה לתחום. אני אפילו מרשה לעצמי לומר שיכול להיות שאם המענים האחרים היו מיושמים במהירות רבה יותר, אולי לא היינו נדרשים לצעד החריג של קביעת ענישת מינימום. אני רואה את החקיקה הזאת כהוראת שעה בראש ובראשונה כקריאה לא לרשות השופטת אלא דווקא לרשות המבצעת, לטפל טיפול מערכתי רב משרדי ורב זרועי בתופעה הזאת, במעמדם גם של הפעוטות וגם של הוריהם כנפגעי עבירה שמחייבים טיפול מיוחד וליווי מיוחד. יש כאן שורה ארוכה של תיקוני חקיקה שצריך לעשות. הזכרנו אותם כאן. חבר הכנסת אופיר כץ העביר בקריאה טרומית חקיקה חשובה בנושא הזה של איסור העסקה במסגרות.

יש המון דברים שצריך לעשות והרבה מהם אלה מהלכים שחבר הכנסת כץ כבר התחיל בהם. אני מקווה שהרשות המבצעת תתגייס מערכתית לנושא.

חבר הכנסת כץ, אני מציע שנפנה אליך כי אתה צריך קודם כל לומר לנו אם אתה מסכים למיזוג ואז נצביע.
אופיר כץ (הליכוד)
תודה רבה אדוני היושב ראש. בהחלט עבורי זה יום מאוד מאוד מיוחד, מאבק ששלוש שנים עם שרים שהתחלפו אבל אותה עמדה של משרד המשפטים לא לאפשר עונש מינימום. אני באמת שמח שבסוף ההיגיון הבריא ניצח ומכת מדינה הזו שבאמת שטפה אותנו – כמעט כל שבוע שניים-שלושה מקרים של התעללות בגני ילדים – היום אנחנו מוציאים את המסר החשוב ביותר שגם תהיה הלימה בין המעשה לבין הענישה, מה שלא ראינו בשנים האחרונות וגם יהיה גורם של הרתעה. המסר הוא שתדע שכל מי שתרים יד על ילד, תתעלל בילד, היא תשב בכלא. נגמרו החגיגות של מאסר על תנאי, של עבודות שירות, של קנסות. אנחנו עכשיו יוצאים לעידן חדש, עידן בו אנחנו נותנים יותר משמעות בהגנה על הילדים שלנו. אנחנו ניתן להם יותר ביטחון במקום שבו ההורים שמים אותם. הם תמיד אומרים שהגננת חייכה אלי וחיבקה ונישקה את הילד ואז פתאום הם רואים את התמונות ונחרדים.

אנחנו עושים כאן צעד משמעותי לשמור על הילדים שלנו ותדע כל מי שתרים יד על ילד, היא תשב בכלא.

אדוני היושב ראש, אני רוצה להודות לך על התמיכה, על הלווי ועל שניהלנו כאן מספר דיונים. יכולת כיושב ראש ועדה, כחבר קואליציה ביחד עם שר המשפטים, לרוץ עם החוק בנוסח שרצו מלכתחילה, נוסח שאני לא קיבלתי ואז הייתי נשאר בחוץ, אבל אתה לא עשית את זה אלא אתה האמנת בדרך שאני הובלתי ולא נטשת אלא ראית את הילדים לנגד עיניך ואת ההורים ושמעת את קולם. אני יודע שהרבה דיברו איתך והיית סבלני וגם כאן בוועדה נתת להם תמיד את האפשרות להביע את אשר על ליבם. יש לך חלק מאוד מאוד משמעותי בקידום החוק הזה ואני ממש ממש מודה לך על כך. אני לא חושב שיש ספק אם אני בעד המיזוג או נגד.
היו"ר גלעד קריב
תודה על דברי התודה והתודה כמובן גם לך על הובלת הנושא. אני אוסיף רק אמירה לפרוטוקול שחשוב לי לומר. לא נעלמה מעינינו המורכבות שהוצגה בעיקר על ידי המועצה לשלום הילד בהבחנה הזאת בין זירות שונות בהן יש מעשים של אלימות כלפי פעוטות, הזירה הביתית למול הזירה של המסגרות. אנחנו מודעים למורכבות הזאת, לא מתעלמים ממנה. גם בעניין הזה אני לא חושב שאנחנו קובעים כאן תקדים אבל לפעמים אי אפשר לפתור את כל הסוגיות וצריך להכריע בסדרי עדיפויות. אני חושב שמכיוון שמדובר בהוראת שעה וברור לנו שזה לא הצעד היחיד, אני חושב שכהוראת שעה זה דבר שאפשר לקבל מבלי לקבוע תקדימים לעתיד.

אני מציע שקודם כל נצביע על המיזוג ואז נבקש מנציגי הממשלה להציג את ההסכמות שהתגבשו עם חבר הכנסת כץ ואם יהיה מישהו שיבקש להתייחס ולהעיר, בבקשה. אם לא, נקריא ונצביע.

אנחנו מעלים את ההצעה למיזוג שתי הצעות החוק שהזכרתי בפתח הדיון, זו הממשלתית שכבר מוזגה עם הצעת החוק של חברת הכנסת בן ארי והצעת החוק של חבר הכנסת אופיר כץ.

מי בעד המיזוג?

הצבעה
אושר
היו"ר גלעד קריב
אושר פה אחד.
טליה ג'מאל
כמובן בכפוף לאישור ועדת הכנסת.
עביר מטאנס
בוקר טוב. לעניין המיזוג. כבר בפעמים קודמות הסכמנו לגבי המיזוג עם חברת הכנסת בן ארי לגבי תיקון סעיף 382 שקובע נסיבה מחמירה לעבירה של תקיפת קטין על ידי אחראי שאינו בן המשפחה שלו. הסעיף הזה נשאר אותו דבר ולא משתנה. יש הסכמות. הסעיף השני הוא הוראת שעה של עונש מזערי, סעיף 368ג(1) שבעצם קובע עונש מזערי של מאסר במקרים של גרימת חבלה של ממש או גרימת חבלה חמורה על ידי אחראי על קטין שאינו בן משפחה. גרימת חבלה של ממש או גרימת חבלה חמורה על ידי אחראי על קטין שאינו בן משפחתו. כמובן כן משאיר לבית המשפט את האפשרות לטעמים מיוחדים שיירשמו להקל בעונש.

בהצעת המיזוג החדשה, זאת עבירת ההתעללות לפי סעיף 368ג. נקבע שהעונש לא יהיה פחות מחמישית העונש המרבי שנקבע לעבירה. גם כאן, כמו בכל מקום של עונש מזערי, יש את האפשרות לבית המשפט לחרוג מטעמים מיוחדים שיירשמו ולהקל בעונש.

אני כן אסב תשומת לב שעונש מאסר בשני המקרים, גם בהתעללות וגם בגרימת חבלה חמורה, בהיעדר טעמים מיוחדים שיירשמו לא יהיו כולם על תנאי.

אני חושבת שכיסיתי את כל ההיבטים.
היו"ר גלעד קריב
גברתי היועצת המשפטית, הערות שלך?
טליה ג'מאל
לא. רק אולי הצעה אחת שלנו, שזה יהיה מטעמים מיוחדים שיירשמו ולא סתם מטעמים מיוחדים.
היו"ר גלעד קריב
חברת הכנסת בן ארי, את רוצה להתייחס?
מירב בן ארי (יש עתיד)
אני מברכת על הצעת החוק הזו. אני חושבת שגם היא נמשכת כאן שנים, עוד מהכנסת ה-20, ענישת מינימום. אני יכולה להגיד שהבאתי גם ענישת מינימום לצוותים רפואיים ועד היום לא אישרו לי את זה וחבל. אבל לפחות צריך לברך על זה כי אני אומרת לך שזה לא היה. אני הייתי 4 שנים בקואליציה ולא הסכימו לענישת מינימום בכלל. אני חושבת שזה דבר דרמטי.

בעיניי זאת כן מדיניות. אמרתי את זה גם בדיון הקודם. אני אשלח את אופיר שיראה את זה בעצמו, שמה שקורה בכלא נווה תרצה שזה שינוי משמעותי לעומת שנים קודמות. אכן אחוזים גבוהים מאוד של מטפלות שמתעללות. כל פעם זה מדהים אותי. כשאתה נכנס, אתה רואה אישה נורמטיבית לגמרי, נורמטיבית ברמה שיכולה להיות אחותך או השכנה שלך וכשאתה שואל את הסוהרות – כי לא אומרים לך כשאתה נכנס לכלא כחבר כנסת אלא אתה אומר שלום לכולם ומדבר איתם – אחרי שאתה יוצא, הן אומרות לך. כמעט כל מי שדיברתי איתן, אלה מתעללות בילדים ובחסרי ישע. אני אקח אותך, שתראה בעצמך את המצב בכלא.
היו"ר גלעד קריב
אני מאוד מקווה שהשהות שם היא גם שהות לא רק מענישה אלא גם משקמת.
מירב בן ארי (יש עתיד)
נכון. אני יכולה לומר לך שלעומת גברים, הרצידיביסטיות אצל נשים חזרה לכלא היא פחות מ-10 אחוזים. אצל גברים מדובר ב-30 ומשהו אחוזים שחוזרים לכלא.
אופיר כץ (הליכוד)
גם ההורים חשבו שעומדים מולם נשים נורמטיביות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
נכון. אגב, גם חברי הכנסת שהיו בנווה תרצה, רק אחרי שהם יצאו אמרו להם, הם היו בהלם. אני רואה כמדיניות כן יותר כניסה לכלא של מתעללות ועם זאת לתת לשופט, לרשות השופטת, את הכלים האלה ולהראות לכולם שזאת המדיניות שלנו. אני מברכת על כך.
היו"ר גלעד קריב
אני מאוד מקווה שהפרקליטות והתביעה המשטרתית – וזה חשוב לומר – בשנתיים האלה, אתם חייבים לעקוב אחרי הנתונים. אי אפשר להיות כאן עוד שנתיים ולהתחיל ללקט ממרכז המחקר והמידע. ברגע שיש הוראת שעה על החמרת ענישה, אתם ממש חייבים. אני יודע שיש אתגר גדול באיסוף נתונים והמערכות לא מדברות זו עם זו.
אופיר כץ (הליכוד)
הערה סופר חשובה.
היו"ר גלעד קריב
אתם ממש חייבים בשנתיים האלה לתעד ולהיות מסוגלים כי אם תבואו ותאמרו שהמסר נקלט, אז בסדר, אנחנו יודעים שבאופן כללי אנחנו לא מגדירים ענישת מינימום בחוק העונשין וטוב שלא מגדירים ענישת מינימום במקום שבאמת יש התאמה. אתם צריכים לעבוד על זה. אתם צריכים לתקן את הנחיות פרקליט המדינה שהתחייבתם לתקן בהקשר הזה, לעשות מחקר מלווה לשנתיים האלה והלוואי לא נצטרך מהבית הזה לאותת איתותים של מדיניות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אגב, מילה אחת על הקטע של המשטרה. באמת בשנה האחרונה – ואופיר גם יודע את זה – ראינו יותר ויותר התגייסות של המשטרה ובמקרים שהעמותה נתקלה בשוקת שבורה, באמת פנינו למשטרה ספציפית ובמיוחד, גם תיקים שאופיר הפנה וגם תיקים שאלונה הביאה ולקחו אותם לתשומת לב. כל עוד אני יושבת ראש הוועדה לביטחון פנים, נמשיך לטפל ספציפית גם במקרים אם המשטרה לא הייתה מספיק שם.
היו"ר גלעד קריב
תודה. חבר הכנסת מקלב. אתה רוצה כבר לדבר ולנמק את ההסתייגויות?
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן.
היו"ר גלעד קריב
בבקשה, זכות הדיבור שלך. נראה בזה גם הנמקת ההסתייגויות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה. הנותן מתנה לחברו, צריך להודיעו. כך לימדו אותנו חכמינו. אם הוא נותן לו מכה, זה לא כתוב אבל אני מניח שגם צריך להודיעו.
היו"ר גלעד קריב
מקל וחומר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מקל וחומר. אני חושב. נותן מתנה, צריך להודיעו, אז מי שמכה את חברו, מכה את חברו בסתר? דברים נוראיים הדברים האלה. קודם כל צריך להגיד מי זה חברו ואם אני נותן את המתנה, אני צריך אולי גם לנמק אותה במקרה הזה.

להגיש הסתייגויות לחוק הזה בזמן הזה, זה אירוע שמעבר להסתייגויות הוא יכול לפגוע בהצעת החוק, במהלך אישור החוק הזה עכשיו, לאחר שחבר כנסת טרח הרבה סביב חוק. כל אחד שמחוקק בבית הזה, אנחנו יודעים שיש חוקים שהוא עובד עליהם מאוד מאוד קשה עד שזה מגיע לשולחן הכנסת ועד שהוא מגיע לשלב כזה מתקדם של חקיקה.

אני צריך לומר את האמת. אני לא משקר ואומר את כל האמת. החשיבה שלי הייתה היום לא רק להוסיף את ההסתייגויות שקצת הצטמצמו אלא גם להוסיף עוד טענות לסגנון של נושא חדש ועוד אבל אני לא עושה את זה ואני גם אומר לכם למה. חשבתי שלא היה ראוי לפגוע בחבר הכנסת אופיר כץ שבאמת טרח הרבה אבל אותם נימוקים לא היו לי כלפי המציע בהצמדה השנייה, לא בגלל שהיא נספחת להצעת החוק הגדולה הזאת בסעיף 1 אלא גם בגלל - אני מתחבר למה שאמרת – שהיום היו לך כמה השגות על המהלכים כאן בכנסת ואחת מהם היא הניסיון לעצור חוק איזוק לאחר טרחה גדולה מאוד של הרבה שנים, חוק שנמצא בוועדה לביטחון פנים. אני הגבתי בקריאה קטנה שאם בביטחון פנים עסקינן, אני לא מתפלא על שום דבר, אל תבוא ואל תשאל איך יכולות להיות טענות לא ענייניות הוועדה לביטחון פנים עושה את זה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
על מה אתה מדבר? אתה יכול להסביר לי?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני אגיד לך. את לא יודעת על מה אני מדבר?
מירב בן ארי (יש עתיד)
באת לכאן כדי לסגור איתי חשבון?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני באתי לכאן כי אני חבר הוועדה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אז אתה אומר ועדה לביטחון פנים. מה הבעיה? לא הבנתי מילה ממה שאמרת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא הבנת, בסדר. חלק הבין.
מירב בן ארי (יש עתיד)
הבנת? גם הוא לא הבין. אולי תסביר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני אסביר. בוועדת ביטחון פנים יש הצעת חוק שלי ושל חברת הכנסת גבי לסקי.
מירב בן ארי (יש עתיד)
שאין הסכמה של אף משרד ממשלתי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש הסכמה. את מסובבת אותנו בכחש ואני רוצה לספר איזה שיאים יש בכנסת הזאת.
מירב בן ארי (יש עתיד)
להזכיר לך שבגלל זה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא נאשר לך הרבה דברים.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אז עלי אתה מטיל את זה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
את מתנהלת מול חברי כנסת שלא ביושר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
תתבייש לך.
היו"ר גלעד קריב
מכובדיי, אני מבקש.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אתה מנצל את הפלטפורמה הזאת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
היושב ראש, תהום אידיאולוגית יש ביני לבינך, שקר לא שיקרת אותי ואני לא שיקרתי אותך.
מירב בן ארי (יש עתיד)
למה? אני שיקרתי אותך?
אורי מקלב (יהדות התורה)
את משקרת אותי ומשקרת את הוועדה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אתה פשוט צריך להתבייש שאתה מנצל חוק כזה חשוב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תני לי לדבר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
יש לך בעיה, תבוא לדבר איתי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אל תהיי אלימה בדיבורים שלך.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בחיים לא ראיתי דבר כזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
האלימות שלך היא אלימות כפולה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
באים להציג הסתייגויות לחוק של אופיר כץ שיש לו בעיה עם החוק של המכתזית שאין לו הסכמה של משרדי הממשלה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אל תגידי שאין הסכמה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אין הסכמה. אין הסכמה.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת מקלב, אנא, אני ממש מבקש גם מפאת הנושא עצמו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תן לי לדבר.
היו"ר גלעד קריב
אני אתן לך. אצלי נותנים לדבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כל מה שאני אומר, אני לא צועק אלא מדבר בשקט ויש לי את הזכות, כל זמן שאני לא מקלל מישהו ואני לא אומר דברים שהם לא ראויים להיאמר בכנסת. אני מבקש ממך שתאפשר לי לדבר במשך שתי דקות.

אני פעם הזדהיתי מאוד עם כך שיושבת ראש הוועדה לביטחון פנים הלינה על כך שמדברים איתה ומכנים אותה ואומרים לה דברים קשים. הזדהיתי עם הדברים האלה מכיוון שאני לא נוהג לעשות את זה וחשבתי שזה לא ראוי להיעשות מאחר שזה אישי. היום אני הסרתי את ההזדהות הזאת, את כל הסימפטיה להתנהגות כזאת.
מירב בן ארי (יש עתיד)
תגיד לי, זה נראה לך הגיוני? אני לא מבינה. הוא בא לכאן לסגור איתי? תעשה לי טובה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש לך אפשרות ללכת.

חברת הכנסת מירב בן ארי יוצאת מהדיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני חושב שבכנסת הזו גם צריכים להיות כללים. כאשר מדברים על הצעות חוק, כאשר יש סוג של קולגיאליות אנחנו יודעים מה הטרחה, לבוא ולהגיד לחבר כנסת שאין הסכמות של משרדי ממשלה כאשר משרדי הממשלה מודיעים בוועדה שיש הסכמות, כשהייעוץ המשפטי של הכנסת – וניסו להגיד שיש ויכוח בין הייעוץ המשפטי לבין המשרדים השונים – מטלפנים ליושבת ראש הוועדה ואומרים שאין להם השגות, יש להם אבל זאת לא סיבה לעכב את החוק, אנחנו מביניים, אנחנו חושבים שצריך לשפר אותו וצריך לשנות, המציע הציע הצעות.

הסכמנו לכל התנאים. יש הסכמות קואליציה ואופוזיציה. יש הסכמה של קואליציה ואופוזיציה שהחוק הזה היה מגיע גם לעת הזו, אבל להגיד לא ולשקר – לא היה תקדים כזה. אני נמצא כאן כמה שנים.

בכל אופן, מכיוון שיש כאן מי שמוביל את החוק, אנחנו מסירים גם את ההסתייגות ואני גם לא אטען נושא חדש.
היו"ר גלעד קריב
תודה. אלונה, לפני שנקריא תרצי לומר דברים? אחרי שנקריא ונצביע?
אלונה דניאל
אחרי שתצביעו.
היו"ר גלעד קריב
בסדר. נציג הפרקליטות, אתה מבקש להתייחס.
מוחמד סראחנה
לא. את הדברים אמרנו בדיון הקודם. כמו שאדוני אמר, אנחנו עובדים על הנחיית פרקליט המדינה.
היו"ר גלעד קריב
אני שב על קריאתי, אני גם הוצאתי אותה בכתובים, אני מנצל את ההזדמנות הזאת, להקים לאלתר צוות בין-משרדי של משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים, הרווחה. אני חושב שאלה המשרדים הרלוונטיים. חייבים לראות איך מטפלים טיפול מערכתי בנושא הזה בדגש על הליווי הצמוד, גם המשפטי וגם הסוציאלי כמובן של הפעוטות אבל גם של ההורים. צריך למצוא דרך להכניס את ההורים למעגל בצורה יותר טובה. זה עלה כאן בבירור מהדיונים.

לא קיבלנו בקשות התייחסות מדוברים שנמצאים ב-זום. אני חושב שגם התייחסנו בהרחבה לכל הסוגיות ולדעות השונות בדיונים הרבים שקיימנו. אם תגענה בקשות, אני אאפשר. אם כן, אנחנו ניגשים להקראה.
טליה ג'מאל
חבר הכנסת כץ מבקש רשות דיבור במליאה?
אופיר כץ (הליכוד)
כן.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת כץ לשיטתי גם ימצא את הדרך לומר את הדברים מעל הדוכן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מותר למציע, התקנות מאפשר לו, אחרי האישור. אתה מבקש זכות דיבור ואתה יכול גם אחרי כן וגם לפני כן.
אופיר כץ (הליכוד)
הסתייגות דיבור נותנת לי לפני?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לפני. הסתייגות דיבור נותנת לך לפני כן כהסתייגות דיבור אבל כמציע, גם אם לא הייתה לך הסתייגות דיבור, אתה יכול. נותנים למי שמאשרים לו חוק.
טליה ג'מאל
חבר כנסת שלא הגיש הסתייגות, יכול לבקש הסתייגות דיבור.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הסתייגות דיבור יכול לבקש כל חבר כנסת.
היו"ר גלעד קריב
תקראו בבקשה לחבר הכנסת בן ארי להקראה ולהצבעה.
טליה ג'מאל
אני אקריא. אני רק אומרת שגם ההצבעה עכשיו היא רק בכפוף לזה שוועדת הכנסת תאשר את המיזוג. כלומר, אנחנו מכינים את זה אבל ההצעה הזאת תיכנס לתוקף אחר כך.
היו"ר גלעד קריב
אבל אנחנו מצביעים עכשיו. לא ממתינים לאישור.
טליה ג'מאל
אנחנו מצביעים עכשיו אבל בכפוף לאישור המיזוג בוועדת הכנסת.

חוק העונשין (תיקון מס'... והוראת שעה), התשפ"ב-2022

1. תיקון סעיף 382

בחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 382, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ד) העובר עבירה לפי סעיף 379 כלפי קטין או חסר ישע שעליו הוא אחראי כהגדרת "אחראי על קטין או על חסר ישע" בסעיף 368א, והקטין או חסר הישע אינו בן משפחתו כאמור בפסקה (2) להגדרה "בן משפחתו" שבסעיף קטן (ב), דינו – כפל העונש הקבוע לעבירה".

זאת ההצעה של חברת הכנסת בן ארי. זה כפל העונש בעבירה של תקיפה. זאת לא ענישת מינימום. אנחנו בעצם משווים כאן למצב של בני משפחה, לנסיבה מחמירה של בני משפחה.

2. חוק העונשן – הוראת שעה

עד תום שנתיים מים תחילתו של חוק זה, יקראו את החוק העירי כך שאחרי סעיף 368ג יבוא:

"368ג1. עונש מזערי – הוראת שעה

(1) נעברה עבירה של גרימת חבלה של ממש או חבלה חמורה לפי סעיף 368ב, בקטין או בחסר ישע הנמצא במסגרת חינוכית או טיפולית, והעבירה נעברה בידי האחראי על הקטין או חסר הישע באותה מסגרת, שאינו בן משפחתו, יוטל על עובר העבירה עונש מאסר אלא אם כן החליט בית המשפט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להקל בעונשו.

(2) נעברה עבירה של התעללות לפי סעיף 368ג בקטין או בחסר ישע הנמצא במסגרת חינוכית או טיפולית, והעבירה נעברה בידי האחראי על הקטין או חסר הישע באותה מסגרת, אינו בן משפחתו, לא יפחת עונשו מחמישית העונש המרבי שנקבע לעבירה, אלא אם כן החליט בית המשפט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להקל בעונשו.

כאן החמישית, זה מתוך עונש מקסימום של 9 שנים. כלומר, אנחנו מדברים על כמעט 22 חודשים מאסר על עבירת ההתעללות.

(3) עונש מאסר לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב) לא יהיה, בהיעדר טעמים מיוחדים שיירשמו, כולו על תנאי.

(4) בסעיף זה -

"מסגרת חינוכית או טיפולית" – מעון, מוסד או כל מסגרת חינוכית או טיפולית אחרת.

"בן משפחה" של קטין או חסר ישע – הורהו או בן משפחה כמשמעותו בפסקה (2) להגדרה "אחראי על קטין או חסר ישע" שבסעיף 368א".
היו"ר גלעד קריב
תודה. הנה, חברת הכנסת בן ארי באה.

מי בעד אישור הצעת החוק?

הצבעה
אושר
היו"ר גלעד קריב
הצעת החוק אושרה פה אחד.
טליה ג'מאל
בכפוף לאישור.
היו"ר גלעד קריב
בכפוף לאישור ועדת הכנסת. אני רוצה להודות לחברת הכנסת בן ארי ולחבר הכנסת אופיר כץ.
מירב בן ארי (יש עתיד)
תודה. אני ממש מתנצלת. זה לא יפה. לא מתנהגים כך, בטח לא בחוק כזה.
היו"ר גלעד קריב
ידידתי, אנא.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אם יש בעיות, בוא ודבר איתי.
היו"ר גלעד קריב
אנחנו נשמור על חגיגיות ועל חשיבות הרגע. תודה לשניכם. תודה לנציגות הממשלה ונציגי הממשלה, לסניגוריה הציבורית ולכל הארגונים החברתיים.
אלונה דניאל
נפרדנו מהחוק הזה ב-3:00 בבוקר ועכשיו אנחנו חוגגים אותו. אני רוצה להודות לך, גלעד, על העבודה הרגישה, על הקשב ועל העומק. אני רוצה להודות ללילך וגנר ממשרד המשפטים על המילים שאני צריכה עוד לגלגל אותן. פעם נכתוב ספר איך לנצח את משרד המשפטים.
היו"ר גלעד קריב
איך לנצח עם משרד המשפטים.
אלונה דניאל
זה לגמרי עם. לאורך כל הדרך, בדיוק כמו שהלכנו עם הפרקליטות ובדיוק כמו שאנחנו מעריכים את השופטים. זה משהו הצהרתי ולא כי אנחנו חושבים שהם לא עושים צדק אלא צריך עוד.

אופיר, מילים לא יתארו את כל מה שאתה בשבילנו, מאבא, אימא, פסיכולוג, שומר הילדים. זה שלך.

מירב, תודה. גם במשטרה. רק הבוקר קיבלתי הזמנה ללכת לעשות ימי עיון לחוקרים. יש כאן המון שינוי.

זה למען כל ההורים שצופים בנו. זה בשביל הקטנטנים שלכם. באמת, גם אם לא האמנו, אבל הנה, הרגע הגיע.

תודה לגדעון סער שהתגייס לאירוע.

אני באמת מודה לכם. זה אחד הימים הבודדים שאפשר לחגוג משהו בימים מלאים שהם מלאי דמעות ובשום דבר משמח. תודה על היום הזה.
היו"ר גלעד קריב
אלונה, תודה לך ולמטה ההורים, לכל הפעילות שלך ושלהם. יישר כוחכם.

מכובדיי, אנחנו נועלים את הדיון. נוודא שוועדת הכנסת תקבל את הצעת המיזוג.

תודה לכולכם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:31.

קוד המקור של הנתונים