ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 29/06/2022

חוק הארכת השעיה של עובד המדינה ופיטורים של עובד הוראה לשם הגנה על קטין או חסר ישע (תיקוני חקיקה), התשפ"ד–2024

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



10
ועדת החינוך, התרבות והספורט
28/06/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 184
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, כ"ט בסיון התשפ"ב (29 ביוני 2022), שעה 12:50
סדר היום
הצעת חוק הארכת השעיה של עובד המדינה ופיטורים של עובד הוראה לשם הגנה על קטין או חסר ישע (תיקוני חקיקה), התשפ"ב–2022, של ח"כ שרן מרים השכל
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
סימון דוידסון
משה טור פז
אמילי חיה מואטי
מוזמנים
ענת אורנשטיין - מנהלת אגף בכיר משמעת וטוהר המידות, משרד החינוך

דליה מזרחי - סגנית מנהל אגף בכיר כח אדם בהוראה, משרד החינוך

לירון ספרד - ממונה ייעוץ משפטי מחוז ירושלים, משרד החינוך

עו"ד שלומית גרינפילד - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד גיא דוד - מנהל אגף בכיר משמעת, נציבות שירות המדינה

עו"ד חמי לפידור - יועץ משפטי, מרכז השלטון המקומי

עו"ד ורד וינדמן - מנכ"לית המועצה לשלום הילד

דנית ברביבאי - מובילת צוות ההיגוי בקואליציה לחינוך מלידה
ייעוץ משפטי
נירה למאעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
שרון רפאלי












הצעת חוק הארכת השעיה של עובד המדינה ופיטורים של עובד הוראה לשם הגנה על קטין או חסר ישע (תיקוני חקיקה), התשפ"ב–2022, של ח"כ שרן מרים השכל
היו"ר שרן מרים השכל
שלום לכולם. אני שמחה לפתוח את ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. אנחנו דנים היום בהצעת חוק הארכת השעיה של עובד מדינה בפיטורים של עובד הוראה לשם הגנה על קטין או חסר ישע. דנו רבות בהצעת החוק הזאת. המטרה שלנו היא לנסות להביא את זה לוועדת הסכמות. בלי שהחוק הזה יעבור את ועדת ההסכמות בשבוע הבא אנחנו לא נוכל להעלות את החוק הזה למליאה לקריאה שנייה ושלישית. לכן, מי שצופה בנו: אזרחי ישראל, ארגונים, עמותות, חברי כנסת – יש פה אינטרס משותף: לא יכול להיות שמורה שפשע, שתקף מינית את התלמיד, קטין, מורה שפעל באלימות כלפיו, יחזור להיות באותו בית ספר. אנחנו חייבים לתת את הכלים גם לנציבות שירות המדינה וגם למשרד החינוך לפטר אותו. מכל הדיונים שקיימנו כאן אכן עלה פעם אחר פעם אותו עניין – שאין להם הכלים המשפטיים לפטר את אותם מורים שמעלו בתפקידם, באמון שניתן להם, שפגעו וריסקו את הנפש של הילדים הקטנים – מי שהם היו אחראים לתת להם את הכלים לממש את הפוטנציאל שלהם, לחנך אותם, לגדל אותם. לכן הדבר הזה הוא מהותי וחשוב. יש פה אינטרס גם לקואליציה וגם לאופוזיציה להעביר את זה, ואני מקווה שנצליח להעביר את זה גם בוועדת ההסכמות.

אנחנו ניצמד ככל שניתן לנוסח שהיה בקריאה ראשונה עם כמה הבהרות ניסוחיות שעשינו שהיועצת המשפטית מיד תציג בפנינו. אחרת אנחנו נצטרך לפתוח את הדיון הזה לרשויות המקומיות. רצינו להכניס גם את הרשויות המקומיות אבל, לצערי, אם נתחיל את זה נצטרך לזמן אותם וזה ייקח זמן ואנחנו לא נצליח לבצע את זה. עדיף ציפור אחת ביד מאשר שלוש או ארבע על העץ במקרה שלנו. אם היה לנו עוד שבוע היינו מספיקים.

עורכת הדין נירה למאעי, היועצת המשפטית של הוועדה, בבקשה.
נירה למאעי רכלבסקי
מונח בפניכם נוסח שתוקן קלות מהנוסח שעבר קריאה ראשונה. לפני שאקריא אני אבהיר במה מדובר: אנחנו, למעשה, מתקנים שלושה חוקים שבשניים מהם אנחנו מאפשרים מהותית בחוק חינוך ממלכתי לפטר ברמה המנהלית עובד הוראה, מורה "שיש בהתנהגותו משום השפעה מזיקה על קטינים או על תלמידים או משום חומרה מיוחדת". הוראה כזאת קיימת כיום בחוק הפיקוח על בתי ספר לגבי עובדים של בעלויות פרטיות. שם משרד החינוך שולל להם רישיון העסקה אבל לא קיימת תמונת ראי כזאת לגבי המורים עובדי המדינה. פה אנחנו בעצם מיישרים כאן את ההוראות החוקתיות ויוצרים תמונת ראי בין מה שיש היום בחוק הפיקוח לבין חוק חינוך ממלכתי שחל על מורים שהם עובדים המועסקים על-ידי המדינה.
הבהרה
בקריאה הראשונה התייחסנו להשפעה מזיקה על קטינים בזמן שבחוק הפיקוח יש השפעה מזיקה על תלמידים. היום אנחנו רוצים ליישר את זה. אנחנו מדברים על קטינים או על תלמידים. אם יש תלמיד בכיתה י"ב שהוא בן 18 וחודש והוא כבר לא קטין, ויש להתנהגות של המורה השפעה מזיקה גם עליו הסעיף יכלול גם את זה.
לירון ספרד
מעבר לזה הוא יכלול גם קטינים מחוץ למוסד החינוכי.
נירה למאעי רכלבסקי
בוודאי. אם יש מתנ"ס ליד בית הספר באיזו מועצה מקומית קטנה והמורה נמצא גם שם אחר הצהריים ושם הוא פועל עם קטינים בצורה לא ראויה שיכולה להיות לה השפעה מזיקה גם אז אנחנו לא רוצים שהוא ילמד בבית הספר. אנחנו רוצים לתת כלים למשרד החינוך.

דבר נוסף, כפי שהובהר כאן בעבר בישיבות הקודמות יש התנהגויות שלאו דווקא נכנסות להשפעה מזיקה לקטינים אבל הן עדיין התנהגויות חמורות ולא ראויות. הוספנו את התוספת הזאת לגבי חוק חינוך ממלכתי, לגבי מורים עובדי מדינה, ואנחנו יוצרים עכשיו תמונת ראי בחוק הפיקוח. זאת אומרת מעכשיו הסעיפים האלה יהיו שווים.
דבר אחרון שהוא ניסוחי בלבד
מדובר בשני חוקים לפיטורים ברמה המנהלית. פה אנחנו לפני בתי דין משמעתיים, לפני כל טריבונלים אחרים שהם פליליים. אנחנו ברמה המנהלית, ופה אנחנו משנים את הנוסחים בשני הנוסחים שעברו קריאה ראשונה ל"הוכח להנחת דעתו".
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא הבנתי את המשפט האחרון.
נירה למאעי רכלבסקי
בחוק הפיקוח כתוב היום: "הוכח למנכ"ל משרד החינוך שיש בהתנהגותו משום השפעה מזיקה".
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו כתבנו "מצא".
נירה למאעי רכלבסקי
נכון. אנחנו כתבתנו "מצא" כי זה הנוסח המעודכן יותר. עכשיו אנחנו עושים יישור בשני החוקים וכותבים היגד: "הוכח להנחת דעתו" שהוא היגד שמשתמשים בו בחוקים רבים.
היו"ר שרן מרים השכל
איך זה משפיע משפטית? הוא צריך להביא - -
לירון ספרד
זה לא משנה דבר, זה רק מדגיש שמדובר בשיקול דעת ברמה המנהלית.
היו"ר שרן מרים השכל
אבל האם הוא צריך להביא הוכחה?
לירון ספרד
לא, לא, זה ברמה המנהלית בלבד. ככה פעלנו מתוקף היותנו רגולטור, לפי חוק פיקוח. בבקשה, שלומית.
שלומית גרינפילד
זה גם ניסוח שהוא אופייני לעוד חקיקות אזרחיות שבהן יש ממונה שמפעיל את שיקול הדעת שלו. אז פשוט לקחנו את התיבה הזאת.
נירה למאעי רכלבסקי
חוק הפיקוח הוא חוק ישן. לכן זה "הוכח".
שלומית גרינפילד
זה מדגיש את זה שזה "הוכח" להנחת דעתו.
נירה למאעי רכלבסקי
היום ברמה המנהלית אנחנו משתמשים בחוקים מסוימים ב"מצא" ובחוקים מסוימים ב"הוכח להנחת דעתו". אנחנו משתמשים ב"הוכח להנחת דעתו" בשני החוקים.
לירון ספרד
גם בחינוך הממלכתי וגם בחוק פיקוח החלפנו את "מצא" ל"הוכח להנחת דעתו".
נירה למאעי רכלבסקי
אז אלה השינויים שנערכו בנוסח מהקריאה הראשונה אל הקריאה עכשיו. אנחנו מוודאים תמונת ראי בשני החוקים ושינוי הנוסח של "הוכח להנחת דעתו".
היו"ר שרן מרים השכל
הדבר הנוסף שחסר לי הוא עניין הלנת השכר.
שלומית גרינפילד
הפחתת שכר.
היו"ר שרן מרים השכל
לא הפחתת שכר.
שלומית גרינפילד
שלילת שכר.
היו"ר שרן מרים השכל
שלילת שכר ברגע שמעמידים אותם לדין. אמרנו שבקריאה שנייה ושלישית נבין את ההשלכות וכל הדברים האלה.
גיא דוד
הבנתי שאנחנו יורדים לנושא הזה לאחר שכבר הבהרנו. נירה, אנחנו עדיין על זה?
נירה למאעי רכלבסקי
אולי תענו לפרוטוקול.
היו"ר שרן מרים השכל
תענו לפרוטוקול ואז אני אגיד.
גיא דוד
כמו שאמרנו גם בפעם הקודמת זאת סוגיה שיש לה השלכות הרבה יותר רחבות מההשלכות שאנחנו דנים בהן בחוק הזה. נציב שירות המדינה ומנכ"לי משרדים נכון להיום, אין להם השלכות על שכר של עובדים. הסמכות הזאת לא יכולה לעבור, מבחינתנו, לנציב שירות המדינה, והסמכות להפחית שכר של עובד מושעה קיימת היום בחוק המשמעת בידיו של בית הדין למשמעת.
היו"ר שרן מרים השכל
אני אומר ככה לפרוטוקול: תקשיבו, אני אהיה על הראש שלכם בעניין הזה. אנחנו אמנם מעבירים את זה ככה אבל אני לא מרוצה מזה. אם היה לנו עוד זמן הייתי מוודאת שאלה שמועמדים לדין, בטח בעניין של תקיפות מיניות, לא מקבלים שכר על דבר כזה, לא כדי למתוח את בתי המשפט. אני מקווה שנצליח להכניס את החוק הזה לתוקף ממש בשבועות הקרובים דרך ועדת הסכמות. לירון, אני מבקשת שתאספו נתונים במהלך השנה הקרובה מספטמבר כמה מורים שמועמדים לדין ממשיכים לקבל שכר מלא ממשרד החינוך, וכמה מהם ביקשו דחייה של הדיונים בבתי המשפט. אוקיי? כמה זמן הם נמצאים במשפט והאם הם מקבלים עדיין שכר. אני אבקש את זה, אני אעקוב אחרי זה מקרוב. אני אומרת לכם שאם דבר כזה יקרה אני אהיה על הראש שלכם בעניין הזה.

אני אתן את זכות הדיבור לחברי הכנסת השותפים לדרך ולהצעת החוק החשובה הזאת ונמצאים איתנו היום. נתחיל עם חבר הכנסת משה טור-פז, בבקשה.
משה טור פז (יש עתיד)
גברתי היושבת-ראש, תודה רבה. אף על פי שאנחנו עוסקים בחוק קשה זה רגע חגיגי. הוא חגיגי לא רק מכיוון שאנחנו מכינים חוק לקריאה שנייה ושלישית אלא מכיוון שמדובר בתיקון שהוא חלק מתיקון גדול יותר. את ואני ועוד חברי כנסת נלחמים רבות על כך שעובדי הוראה לא ראויים לא יוכלו להיות חלק ממערכת החינוך. בחקיקה הזאת אנחנו עוסקים בקצה הספקטרום של ה"לא ראויים" – אנשים שיש סביבם קונצנזוס, זה בכלל לא עניין של שיקול דעת - -
היו"ר שרן מרים השכל
לא שאלה בכלל.
משה טור פז (יש עתיד)
נכון. ולמרות זאת לא היו כלים עד היום למערכת החינוך להיפרד מהם. זה אחד האבסורדים שאנחנו מתמודדים איתו כאן, ובעיניי, זה צעד ראשון לתיקון. אני מאוד מקווה ומאמין שאחרי הצעד הזה יהיו גם צעדים נוספים, ובהם אנחנו נעסוק באנשים נוספים שלא מתאים שמערכת החינוך תכיל בתוכה. גם אז נהיה בקצה, לעולם לא נרצה לפגוע במורה הנורמטיבי, אפילו לא נקרא לו "המורה הבסדר". אני אומר עוד דבר אחד: אני ברמה האישית התמודדתי עם האתגר הזה של הצורך לפטר עובד הוראה. בסופו של דבר נאלצתי להגיע לפשרות משפטיות כי לא עמד לרשותי הכלי הזה של חקיקה כזאת של מי שפוגע בקטין חסר ישע. לכן אני שמח מאוד ומברך על התהליך הזה ובטוח שהוא, כאמור, רק ההתחלה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה על הדברים. חבר הכנסת סימון דוידסון, בבקשה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני מוותר.
היו"ר שרן מרים השכל
חברת הכנסת אמילי מואטי, בבקשה.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
קודם כול, תודה רבה על התיקונים המשמעותיים האלה. אני רוצה להוסיף בהזדמנות זאת ששווה וראוי שנחזק את המורים שמחזיקים שנים במערכת החינוך ומגדלים כאן דורות של תלמידים שזוכרים אותם. דבר נוסף שראוי להזכיר, בשנים האחרונות אנחנו עדים לאלימות איומה מצד מטפלות בפעוטונים הפרטיים. המטפלות האלה חוזרות ומקימות פעוטונים ומשפחתונים, ואני מקווה ומאמינה שבעזרת השם בכנסת הבאה אנחנו נכניס את הסיפור הזה של מערכת מפוקחת ומסובסדת מגיל שלושה חודשים ולא רק מגיל שלוש, והגננות והמטפלות יהיו כפופות למשרד החינוך ולא תפתחנה ותסגורנה משפחתונים על דעת עצמן. תודה רבה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה, חברת הכנסת מואטי.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני רוצה לומר מילה.
היו"ר שרן מרים השכל
בבקשה, חבר הכנסת סימון דוידסון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
בדיונים הקודמים דיברתי על הנושא של החינוך הבלתי פורמלי ונושא כל מערכת הספורט בישראל, ולצערי, זה לא נכנס לחקיקה הזאת בכלל. יושבים פה אנשים שמתעסקים בעולמות החינוך וחשוב לי לציין שבעתיד נצטרך לטפל גם בנושא הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
זה הרשויות המקומיות שלא הצלחנו - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
כל הנושא של הרשויות המקומיות, כל הנושא של חינוך בלתי פורמלי, אגודות, איגודים – עולם ענק של ספורט בישראל, שאני יודע באופן אישי כמה בעיות בנושא הזה קיימות בענפים שאתם לא תאמינו.
היו"ר שרן מרים השכל
זה ריסק את האלופה האולימפית של ארצות-הברית.
סימון דוידסון (יש עתיד)
מה שאתם יודעים זה מה שהיה בכותרות. אבל מי שנמצא בעולם הזה כבר הרבה מאוד שנים וראה בעיניים – לא רק בישראל אלא גם במקומות אחרים, ואחרי זה זה גם זולג לישראל – זה דבר שנצטרך, בעזרת השם, בכנסת הבאה לטפל בנושא הזה. אבל מעבר לכל מה שאמרתי אני מחזק את ידיכם. כל הכבוד, זה דבר כל כך חשוב. בסוף אנחנו צריכים לשמור על הילדים שלנו. תודה רבה.
היו"ר שרן מרים השכל
נכון. סך הכול היה לנו פה צוות נהדר בוועדת החינוך ושיתוף פעולה פורה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
חבל על הזמן. זה מילות סיכום? אם כן, יש לי פה ספיץ'.
היו"ר שרן מרים השכל
יהיו עוד דיונים. יש לנו עוד שלושה חודשים.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
גם לי יש דברים להגיד על יושבת-ראש הוועדה.
היו"ר שרן מרים השכל
ורד, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, בבקשה.
ורד וינדמן
תודה. נכון שיש עוד כברת דרך ללכת ויש עוד תיקונים לעשות שאולי נמנה שניים מהם, אבל הדבר הכי חשוב שיש לי לומר ביום הזה זה שאין קואליציה ואין אופוזיציה בהקשר הזה. מהרבה מאוד פניות שמגיעות אלינו לאורך השנים אני אומרת חד-משמעית שאחרי שהצעת החוק הזאת תעבור הילדים יהיו מוגנים יותר. וכשזאת התכלית וכשזאת תהיה התוצאה באופן כל כך חד-משמעי וברור אין פה שום עניין פוליטי, זה חייב לעבור ועדת הסכמות, חייבים להעביר את זה לפני שנת הלימודים הבאה. זאת הקריאה הכי ברורה וצלולה שאני יכולה להביא היום ולהביע הערכה על כך שזה תיקון חקיקה שאני יודעת באופן אישי עד כמה היה צורך בו ועד כמה היו ניסיונות עבר להעביר אותה – למעלה מעשור, הייתי אומרת. יישר כוח גדול על זה.

אני רוצה עוד להגיד כי אי אפשר לומר את הדברים בלי לומר את הדברים שצריך עוד לעשות. חלק מהם אפשר כבר היום בהצהרה לפרוטוקול. בעוד שבועיים נכנס תיקון חקיקה מאוד חשוב שיאפשר לשלטון המקומי לראות את המרשם הפלילי המלא של עובדים שנמצאים במערכות החינוך אבל גם במסגרות בלתי פורמליות, כפי שאמר חבר הכנסת דוידסון. ראוי ומתבקש שיאמרו, לפחות לפרוטוקול, שהם עומדים להעביר את המידע על החוק החדש שנכנס לתוקף ושיוודאו שיהיה יישום בכל אחת מהרשויות המקומיות. יש הרבה מאוד עובדי חינוך שהם עובדים של הרשויות המקומיות. הדבר הבא שצריך יהיה לדאוג זה בדיוק כמו שקיימת מערכת התראה מידית במערכת החינוך – צריך שמערכת התראה מידית כזאת תהיה בשלטון המקומי כדי שאפשר יהיה למנוע דלתות מסתובבות ושהמידע יהיה בזמן אמת.
סימון דוידסון (יש עתיד)
מאוד חשוב.
ורד וינדמן
זה גם יטפל בבוא העת בכל מה שקשור למתנ"סים ולמסגרות הספורט, כפי שעלה פה מאוד בצדק. תודה רבה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אמרת "אופוזיציה, קואליציה" – כשנכנסתי עכשיו כשנכנסתי עכשיו הסתכלתי לראות אם יש שלט שכתוב: "אין כניסה לאופוזיציה". לא ראיתי שלט כזה, ובשנה האחרונה גם לא ראיתי אותם. הגיעו מעט מאוד. הקואליציה הייתה פה את העבודה.
ורד וינדמן
אנחנו רוצים שזה יעבור, זה לא עניין פוליטי.
סימון דוידסון (יש עתיד)
יעבור, יעבור.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו צריכים להגיע עם זה לוועדת ההסכמות, נכון. חמי לפידור, היועץ המשפטי של מרכז השלטון המקומי, אתה רוצה להגיב לדברים?
חמי לפידור
כידוע, במהלך חודש יולי הזה ייכנס לתוקף חוק המידע הפלילי ותקנות השבים. בכוונת השלטון המקומי להוציא לרשויות המקומיות מכתב רענון בנושא. בואו נעלה את הבהרות משרד המשפטים, שלפיהן, "הסמכות לבחון מידע פלילי בעת המינוי או בתחילת ההתקשרות, לפי העניין, כוללת גם את הסמכות לבחון מידע פלילי גם במהלך השימוש בתפקיד או בתקופת ההתקשרות. כמו כן בכוונתנו להמליץ בפני הרשויות המקומיות לוודא שנבדק ונשקל המידע הפלילי הרלוונטי במהלך ההעסקה או ההתקשרות עם כל אדם העובד מטעם הרשות המקומית, עם ילדים ועם חסרי ישע". אני מודה לוועדה וליושבת-ראש הוועדה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה על הדברים. הגברת דנית ברביבאי, מובילת צוות היגוי בקואליציה לחינוך מלידה.
דנית ברביבאי
קודם כול, אני רוצה לברך על הצעת החוק החשובה הזאת. כמו שאמר קודם חבר הכנסת טור-פז, זה חלק מתיקון מאוד גדול. באופן אישי כמי שהייתה אשת חינוך במערכת לפני כ-15 שנים, גננת בגן של משרד החינוך, ונוכחתי לדעת על אירועי אלימות מצד סייעות ומורות חיצוניות לריתמוסיקה. בסופו של דבר אותן סייעות הועברו לגן אחר והמשיכו כרגיל בדרך שלהן. אז, קודם כול, זאת בשורה גדולה כי אני באופן אישי לא ישנתי לילות בגלל שחשבתי איך דבר כזה קורה, שיש אלימות כלפי ילדים וכלפי חסרי ישע – איך אותן עובדות ממשיכות לעבוד במערכת. אז זה מבורך.

אני רוצה להצטרף למה שאמרה קודם מנכ"לית המועצה לשלום הילד בנוגע לרשויות מקומיות – לחייב באופן גורף בדיקה של רישום פלילי של כלל המטפלות, הסייעות, הגננות טרם הכניסה שלהן לתוך המערכת. זה יכול לפתור את הבעיה מהשורש ולא את התוצרים שלה. ככל שימפו ויעשו סינון של אנשים שנכנסים למערכת על-ידי בדיקת רישום פלילי ניתן יהיה למנוע מקרים של פגיעה בקטינים. תודה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה על הדברים. משרד החינוך, אתם רוצים להגיב ולהוסיף משהו לדיון?
לירון ספרד
אמרנו הרבה בדיונים האחרונים, אבל אנחנו בהחלט מצטרפים לברכות. זאת הצעה ראויה וחשובה שתיתן בשורה למערכת החינוך. אנחנו מבקשים להודות לך, יושבת-ראש הוועדה, על הנחישות ועל ההובלה של המהלך הזה, על הנכונות לבוא ולשמוע בלב פתוח את עמדת הממשלה שבהחלט תומכת בכיוון הזה. בתקווה להרחיב את הנושא להצעה המקורית של גברתי שלצערנו, מאילוצי תקציב אי אפשר לקדם אותה. אבל בהחלט עוד נכונה לנו דרך, וכוחנו בהתמדתנו. אז המון תודה ונקווה שהדבר הזה יעלה לקריאה שנייה ושלישית, ונוכל להבטיח את שלומם, ביטחונם ומוגנותם של תלמידים במערכת החינוך.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה על הדברים. משרד המשפטים? נציבות שירות המדינה?
גיא דוד
אנחנו מצטרפים לכל מה שנאמר כאן. יש כאן מהלך חשוב מאוד שסוגר שתי לקונות מרכזיות שאנחנו מצביעים עליהן כבר הרבה שנים והקשו עלינו מאוד בטיפול במקרים האלה. בעיקר מפאת גילם של הנפגעים היה מאוד קשה להתמודד איתם גם במישור המנהלי וגם במישור הפלילי. זה צעד מאוד חשוב לטובת הגנה על קטינים ותלמידים, קטינות ותלמידות. במיוחד לנוכח מה שאנחנו נחשפים בתקשורת – אנחנו רואים את זה יום-יום בלי קשר לתקשורת ומרגישים את חוסר היכולת להתמודד עם המצב שהוא מאוד מתסכל. אז תודה רבה על כל העבודה שנעשתה פה, ואני מצטרף לדברים שנאמרו לפניי על הפתיחות בוועדה ועל הייצוב הזה שיתאים לקרקע המציאות של מה שאנחנו נתקלים בו יום-יום. הדרך עוד ארוכה, ואני מצטרף לקריאה – לא אופוזיציה, לא קואליציה – רק להעביר את זה כדי שזה יהיה לנו בידיים בשנת הלימודים הקרובה.
היו"ר שרן מרים השכל
מצוין. תודה רבה. בנימה מאוחדת זאת שאני מקווה שתגיע גם לוועדת ההסכמות אני רוצה להעלות את החקיקה להצבעה. נא להקריא את הנוסח, בבקשה.
נירה למאעי רכלבסקי
חוק הארכת השעיה של עובד המדינה ופיטורים של עובד הוראה לשם הגנה על קטין או חסר ישע (תיקוני חקיקה), התשפ"ב–2022
תיקון חוק חינוך ממלכתי
1.
בחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג–1953‏, אחרי סעיף 18 יבוא:



"פיטורי עובד הוראה
18א.
(א) בלי לגרוע מהוראות כל דין, המנהל הכללי של משרד החינוך רשאי לפטר עובד הוראה המועסק על ידי המדינה במוסד חינוך רשמי אם מצא כי יש בהתנהגותו של אותו עובד משום השפעה מזיקה על קטינים או על תלמידים או משום חומרה מיוחדת, ולאחר שנתן לעובד הזדמנות לטעון את טענותיו.







(ב) עובד הוראה הרואה עצמו נפגע מהחלטה לפטרו כאמור בסעיף קטן (א), רשאי לערור עליה לפני שר החינוך בתוך 21 ימים מיום שהומצאה לו ההחלטה."

תיקון חוק שירות המדינה (משמעת)
2.
בחוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג–1963‏ –



(1) בסעיף 47(א1)(1), המילים "אשר עליו הוא אחראי או היה אחראי במסגרת עבודתו" והמילים "שעליו הוא אחראי במסגרת עבודתו, לרבות" – יימחקו;



(2) בסעיף 48, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:




"(ג1) על אף האמור בסעיף קטן (ג), השר רשאי להאריך את תקופת השעייתו או העברתו לעבודה אחרת כאמור בסעיף קטן (ב) של עובד המועסק במוסד כהגדרתו בחוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א–2001‏, מעבר לתקופה האמורה באותו סעיף קטן, עד לקבלת החלטת נציב השירות בעניינו של העובד לפי סעיף 47 או עד לקבלת הודעה בכתב מנציב השירות על שאין בכוונתו להשעות בשלב זה את העובד ממשרתו לפי אותו סעיף, ובלבד שתקופת ההשעיה הדחופה לפי סעיף זה לא תעלה על תשעים ימים."
בסעיף הבא אני מקריאה את השינוי
תיקון חוק פיקוח על בתי ספר
3.
בחוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט–1969‏ –




(1) בסעיף 16(ב)(3), במקום "הוכח למנהל" יבוא "הוכח להנחת דעתו של המנהל"; המילה "תלמידים" תימחק, ובמקומה יבוא "קטינים או על תלמידים או משום חומרה מיוחדת";



(2) בסעיף 16(ב)(4), אחרי "פוטר מבית ספר" יבוא "לפי סעיף 18א לחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג–1953, או";



(3) בסעיף 18(א1), המילים "הלומד במוסד החינוך" – יימחקו;



(4) בסעיף 22(א1), המילים "שעליו העובד אחראי במסגרת עבודתו" – יימחקו.





תיקון חוק הרשויות המקומיות (משמעת)
4.
בחוק הרשויות המקומיות (משמעת), התשל"ח–1978‏, בסעיף 20(1)(ג) –



(1) בפסקה (1), המילים "אשר עליו הוא אחראי או היה אחראי במסגרת עבודתו" – יימחקו;



(2) בפסקה (3), המילים "שעליו הוא אחראי במסגרת עבודתו, לרבות" – יימחקו.
נירה למאעי רכלבסקי
אלה, כמובן, כל התיקונים שעשינו לגבי עבירות מין שכבר כתובות בחוק. אני מזכירה שהוועדה הזאת הסכימה שחוק הפיקוח יחול גם על עובדי שירות ועל כל מי שעובד בבית ספר - -
היו"ר שרן מרים השכל
בעזרת השם, נחזור ונתקן.
נירה למאעי רכלבסקי
- - נאמר לנו שתקציבית הדבר לא אפשרי. הנוסחים מוכנים.
היו"ר שרן מרים השכל
בעזרת השם, בכנסת הבאה נצליח לעשות את זה, ואני מקווה שנצליח גם את זה להעביר בוועדת הסכמות.

אז בנימה מאוחדת זאת אני רוצה להעלות את העניין להצבעה. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

ההצבעה אושרה.
היו"ר שרן מרים השכל
ההצבעה עברה פה-אחד ומוכנה לקריאה שנייה ושלישית. שיהיה לנו בהצלחה בוועדת ההסכמות. תודה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:15

קוד המקור של הנתונים