ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 28/06/2022

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 76) (הגבלות מוסכמות על שירות תקשורת וציוד תקשורת), התשפ"ב–2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



11
ועדת הכלכלה
28/06/2022


מושב שני

פרוטוקול מס' 293
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ"ט בסיון התשפ"ב (28 ביוני 2022), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת), התשפ"ב-2022 (פ/3637), של חברי הכנסת משה ארבל, ינון אזולאי, שלמה קרעי, אוריאל בוסו, יוסף טייב, חיים ביטון, עופר כסיף, ישראל אייכלר, אופיר כץ, משה גפני, מיכאל מרדכי ביטון, אלי כהן, ניר ברקת ומאיר פרוש
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
אורי מקלב
חברי הכנסת
ינון אזולאי
יעקב אשר
מוזמנים
ברוריה מנדלסון - עו"ד, היועצת המשפטית, משרד התקשורת

מתנאל מזור - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד התקשורת

טל אלימלך - מנהל תחום בכיר רגולציה, מינהל כלכלה, משרד התקשורת

ענבל אבנון - יועצת לשר, משרד התקשורת

בן צ'רטוף דאר - יועץ למנכ"לית, משרד התקשורת

נעם שרלו בריגה - רפרנט תקשורת, אגף התקציבים, משרד האוצר

עדי ליברוס - עו"ד, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מוטי כץ - עו"ד, ראש צוות במחלקה המשפטית, רשות התחרות

אביעד כדורי - כלכלן, רשות התחרות
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
טל פוקס
הילי אנושי (מתמחה)
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת



הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת), התשפ"ב-2022, פ/3637/24
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלום. אנחנו מתחילים דיון בנושא הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת), התשפ"ב-2022. הצעת החוק הזאת היא של חברי הכנסת משה ארבל, ינון אזולאי, שלמה קרעי, אוריאל בוסו, יוסף טייב, חיים ביטון, עופר כסיף, ישראל אייכלר, אופיר כץ, משה גפני, מיכאל מרדכי ביטון, אלי כהן, ניר ברקת ומאיר פרוש. ההצעה הזאת הוסכמה אתמול בלילה לקידום בקריאה הראשונה בלבד. אנחנו נכין את הצעת החוק הזאת בשעה הקרובה בזריזות.

יוזם החוק, אנא תאמר מילים כלליות, לא לבזבז זמן על שום נאום עכשיו, ומיד נעבור להקראה. בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, תודה רבה לך. אני רוצה להדגיש שזה קידום הצעת החוק לקריאה הראשונה והצבעה בקריאה הראשונה במליאה, שזה פחות קשור לכבודו. אלה ההסכמות שהיו.

אשתדל לדבר בקצרה על הצעת החוק החשובה הזאת. הצעת החוק החשובה הזאת נובעת מכך שלצערנו יש איזשהו ניסיון לקחת את החירות שלנו בחינוך של ילדינו, להעביר את החינוך של ילדינו לידיים אחרות.

הווה אומר, אני מחזיק טלפון כשר ולא סמרטפון, והטלפון הכשר אומר גם קומה כשרה, עם מספר כשר. אם אנחנו מדברים על 05484, 05041 – זה קומות כשרות. כאשר רכשתי את המכשיר גם חתמתי על חוזה שהטלפון שלי יהיה תחת פיקוח של ועדת רבנים מסוימת, שהיא תעשה את הבירור, תדאג שלא יהיה בו אינטרנט, שלא יהיו בו סמסים, שלא יהיה בו וואטסאפ, שלא יהיה מחובר לשום גורם חיצוני מלבד האפשרות לחייג, להתקשר ולנתק, לדיבור בלבד.

בגלל שיש כל מיני רפורמות למיניהן שרוצות להתערב בחינוך ילדינו, לכן הצעת החוק הזאת של חברי חבר הכנסת משה ארבל, שאני הצטרפתי אליו וביחד אנחנו מנסים להוביל אותה, אומרת שהטלפונים הכשרים יוכלו להמשיך להיות כפי שהם היום, יהיה גוף שלישי שיוכל לפקח עליהם, הקומה הכשרה תישאר קומה כשרה, לא תהיה אפשרות לנייד את זה, לא לסמרטפונים וגם לא למכשירים שגם אם הם לא סמרטפונים הם יהיו פתוחים לאינטרנט או לכל מיני קווי תוכן שלא לרוחנו.

בנוסף לכל המגבלות, אנחנו יודעים שכל מי שיושב כאן רוצה להגביל את השימוש בטלפון שלו, במיוחד עבור הילדים שלו ואז הוא משלם עוד כמה שקלים בשביל להגביל את זה. אנחנו אומרים מראש שאנחנו לא רוצים את כל זה. אנחנו רוצים טלפון שנועד לחיוג בלבד. זה מה שאנחנו רוצים להביא. אנחנו רוצים לעגן את זה בחוק.

הגענו להסכמות בין קואליציה ואופוזיציה שזה יעבור בקריאה הראשונה היום ויגיע מקסימום עד מחר למליאה. לאחר מכן אם יהיו שינויים כלשהם שיצטרכו לדון עליהם בין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה והשלישית – אנחנו פתוחים לעניין. בעזרת השם זה יעבור היום בקריאה הראשונה כאן, יעבור היום, מקסימום עד מחר, בקריאה הראשונה במליאה. כפי שהחוק נכנס כרגע הוא יוצבע במליאה. תודה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. חבר הכנסת מקלב, בבקשה. רק תזכרו, כל דקה עכשיו שאתם מדברים אין חוק. יאללה, קדימה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ממש בקצרה. אדוני היושב-ראש, התגלגלה זכות על ידך, עם כל הדברים הטובים שעשית בשנה האחרונה, שאתה דואג לכך שמדינת ישראל ושר בממשלת ישראל לא יוכל להיות רודן ולא יוכל לשלוט על אורח חיים או על כניעה מרצון של אנשים שקבעו לעצמם איזו מתכונת, איזו מסגרת ובא מישהו ואומר: לא, תיפגע קבוצה של אנשים שנכנסת למועדון ויש להם כללים ברורים מאוד. אין תקדים לדבר כזה, שבמוצר שאין בו שום כשל שוק, המחירים בקומות הכשרות הם המחירים הכי זולים – איפה עוד אפשר למצוא ב-9 שקלים חבילה לחודש של אלפי דקות שיחות, ב-19 שקלים, ב-29 שקלים? איפה נשמע דבר כזה? יש אפשרות למעברים, להעברת ניידות של מספר בין שש–שבע חברות בתוך הקומות. איך יעלה על הדעת שאדם שמרצון אומר: אני רוצה להיות במסגרת מסוימת, מתחייב להיות במסגרת מסוימת, ויכול לעבור עם ההתחייבות שלו, ויבוא שר בממשלת ישראל ויגיד: הוא יוכל לעבור מן המסגרת, אני כך קובע, מכיוון שאני נותן מספרים יש לי את הסמכות.

אדוני, ערכת פה דיונים על הביצים, על המטילות. גם לביצים יש מכסות. היעלה על הדעת שאדם שקונה, בגלל שיש מכסה, ונותנים לחקלאי הטבות כאלה ואחרות, שיקבעו גם האם אדם בביתו יבשל ביצה מקושקשת או ביצת עין?

אני התחייבתי, אני נמצא במועדון שכך וכך הכללים בו. אני יכול להביא מגוון דוגמאות, שגם כשיש הקצאות של דברים, כולל במכשיר רדיו – קבוצה שקונה מכשיר רדיו מחליטה שבבניין מסוים קונים רדיו לא מרעיש או שאין בו תחנות כאלה או אחרות שמרעישות מאוד. יבוא מישהו ויגיד: לא, אני רוצה לאפשר את זה. אם אתה לא רוצה אז אל תיכנס, אל תקנה. אדם שקנה ידע ובחר מרצון.
אביא את הדוגמה הפשוטה ביותר
חברה שנותנת לטכנאים שלה מספרי טלפון כדי שיעמדו בקשר עם לקוחות. טכנאי עוזב את החברה ויגיד: אני עכשיו רוצה לנייד את המספר. מי ייתן לו דבר כזה? זה מובן – קיבלת מספר מן החברה, השתמשת בו, כאשר אתה נמצא בתוך מסגרת החברה אתה מקבל את המספר אבל לא מעבר לכך.
אדם שקנה ואמר
יש אפשרות. אף אחד לא מחייבים אותו לקנות דווקא מכשיר כזה. אין שם שום אפליה, לא גבר, לא אישה, לא יהודי, לא ערבי, לא אשכנזי או ספרדי. כל אחד יכול לקנות מכשיר כזה. אבל אתה צריך לשמור על המסגרת שהתחייבת אליה.

שר בישראל הוא לא יותר מיושב-ראש ועד הבית, שר בישראל הוא לא ריבון על מישהו, הוא לא יכול לכפות אורח חיים או לפגוע במסגרת שאדם התחייב בה. על ידי החוק הזה אנחנו צריכים להחזיר את המדינה הזאת להיות מדינה נאורה ולא חשוכה. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה, חבר הכנסת מקלב.

אנחנו כמובן נשמע הערות להצעת החוק הזאת אבל נביא את הנוסח המוצע, ואת השיפורים בו נעשה בהכנה לקריאה השנייה והשלישית. זה גם מה שהוסכם עם יוזמי הצעת החוק. אי אפשר יהיה לתקן כל פסיק בשלב הזה. היועץ המשפטי, איתי עצמון, בבקשה.
איתי עצמון
לפני שאקרא את הצעת החוק אני משלים את הדברים שאמר יושב-ראש הוועדה.

גם לנו כמובן יש הערות פרטניות לעניין הסעיפים האלה, בכלל זה לעניין היחס לסעיף 51ג לחוק הקיים, הערה לגבי סעיף קטן (ג) לעניין התניה על הוראות הסעיף המוצע, וההגדרה של "הגבלה", שקבוע בה: "לרבות הגבלה הנקבעת על ידי צד שלישי שציין המנוי בבקשתו". את כל ההערות האלה אנחנו כמובן נלבן ונעיר ככל שהצעת החוק תתקדם לשלב הבא של הכנה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית.

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת), התשפ"ב–2022

"תיקון סעיף 51ג
1.
בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב–1982 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 51ג, בסעיף קטן (ג)(2), פסקת משנה (א) – תימחק.

הוספת סעיף 51ג1
2.
אחרי סעיף 51ג לחוק העיקרי יבוא:



"זכות המנוי להגביל שירות וציוד תקשורת
51ג1.
(א) מנוי או קבוצת מנויים רשאים לבקש מבעל רישיון, ממי שעוסק בסחר בציוד קצה או ממי שעוסק בסחר בציוד תקשורת, בבקשה פרטנית ומפורשת שנמסרה בנפרד מהסכם ההתקשרות, לבצע אחד או יותר מאלה:








(1) הגבלה או חסימה בעניינים המפורטים בפסקאות (1) עד (3) בסעיף 51ג(ב);








(2) הגבלה או חסימה של שירות הניתן על ידי בעל רישיון או באמצעותו, ובכלל זה הגבלת חיוג למספרים מסוימים או לקבוצת מספרים והגבלת קבלת שיחות ממספרים מסוימים או קבוצת מספרים;








(3) ייחוד שירות, סל שירותים או מספר טלפון לציוד תקשורת מסוים של המנוי;








(4) הגבלת שימוש בציוד תקשורת מסוים כך שישמש עם ציוד תקשורת אחר בלבד, לרבות ציוד החסום לשירותי תקשורת מסוימים;








(5) קביעה כי מספר הטלפון של המנוי ישמש לסל שירותים מסוים בלבד;








(6) הגבלת זכויות המוקנות למנוי לפי כל דין, ובכלל זה הגבלת ניידות מספרים.







(ב) נמסרה בקשה כאמור בסעיף קטן (א) לבעל רישיון, רשאים המנוי או קבוצת המנויים, לפי העניין, ובעל הרישיון, לקבוע בהסכם ההתקשרות הוראות לעניין ההגבלות המפורטות בסעיף הקטן האמור, לרבות התנאים להסרת ההגבלות כאמור, אם הוסכמו הגבלות.







(ג) השר אינו רשאי להתנות על הוראות סעיף זה, אלא בהתאם לתקנות שקבע באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אם נוכח כי הדבר נדרש לשם שמירה על ביטחון הציבור.







(ד) בסעיף זה, "הגבלה" – לרבות הגבלה הנקבעת על ידי צד שלישי שציין המנוי בבקשתו.""
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. התייחסות של משרד התקשורת.
ענבל אבנון
אני יועצת שר התקשורת. חשוב לי להגיד שמשרד התקשורת מתנגד נחרצות להצעת החוק הזאת, שמבחינתנו היא חלק מעסקה אפלה שהתרחשה פה בבית המטבחיים של 24 השעות האחרונות לפני פיזור הכנסת. ברור לנו שחלק מהסיכומים זה שהיא לא תתקדם אחרי הקריאה הראשונה. אני רוצה להזכיר שזה הצעת חוק שלא עברה את ועדת השרים לענייני חקיקה, הממשלה לא אישרה אותה. המשרד מתכוון להמשיך עם הרפורמה של הקווים הכשרים כמתוכנן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מותר לה להגיד שזה עסקה אפלה וחשוכה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני יודע שיושב-ראש הקואליציה טופורובסקי ומנהל האופוזיציה קיש פנו אליי לפני חמש דקות כחלק מן ההסכמות והסכימו לקדם את זה בקריאה הראשונה בלבד באופן מידתי. מה יעלה בגורל הצעת החוק הזאת בעתיד? כנראה זה יידון בכנסת הבאה. אז לא להעליב את טופורובסקי ואת קיש, שהם ראשי הקואליציה והאופוזיציה, שהם עשו עסקה אפלה, אלא הם עשו עסקה גלויה.

לא בטוח שנצביע כי אני שומע עוד פעם על סוגיות ועניינים אבל אני אקבל הנחיות מראשי הקואליציה והאופוזיציה. דברים שהוסכמו יקודמו; דברים שלא הוסכמו ייבלמו.

עוד הערות של גופים אחרים להצעת החוק?
ברוריה מנדלסון
אני יועצת משפטית של משרד התקשורת. רק להגיד באופן עקרוני: הצעת החוק מעוררת קשיים משפטיים לא מבוטלים. אנחנו לא נכנסים עכשיו לפרטים, כפי שאמר היועץ המשפטי לוועדה, ולכן לא נפרט את כולם. כמו כן יש בה גם קשיים תחרותיים משמעותיים מאוד. יש כאן נציג ממינהל הכלכלה אצלנו שיכול לפרט, אם הוועדה מעוניינת לשמוע את בעיות התחרות שהצעת החוק מעוררת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אחר כך גם תעני לי אם ברפורמה החדשה שהשר מקדם אין בעיות משפטיות, אשמח לשמוע גם על זה, על הרפורמה החדשה שהוא מכניס לתוקף בחודש אוגוסט, לדעת עד כמה אין שם בעיות משפטיות, ועל כך שביטלו לנו את הקווים הכשרים, עד כמה אין בכך בעיות משפטיות, ועל ההתערבות בחינוך הילדים שלנו, עד כמה אין בכך התערבויות משפטיות. אני אומר לגברתי שאני מכבד מאוד, אבל באמת, בואו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברי הכנסת, נא לשמור על איפוק. הטענות שלכם נשמעו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מכיר אותי בוועדה אבל כשמדברים איתי על הטלפונים הכשרים, כשמדברים איתי על חינוך הילדים שלי אני לא יכול להתאפק בדברים האלה. קודם אמרתי את זה בצורה מקצועית. אבל כשמנסים להגיד לי על כל מיני בעיות משפטיות, במה? מישהו יתערב לי בחינוך של הילדים שלי? לזה אני לא מוכן. אתה יודע שזה בדם ליבי, זה לא שום דבר אחר. אני נותן דוגמה, אני הולך עם טלפון כשר, לא מעניין אותי. אמר אורי מקלב שאנחנו משלמים על זה אגורות, ושלא יספרו לנו סיפורים. אז לשקר לציבור זה לא בעיה משפטית? כששר משקר לציבור. אני מדבר פה על הדבר הכי מהותי, על החינוך של הילדים שלי. לא היה פה שום דבר מקצועי כשבאו ועשו. תסתכלו בדיוק מה קרה מן ההתחלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הדברים שלך נשמעו בוועדה הזאת בנוכחות שר התקשורת בחשיפה מלאה ובעוצמה ועכשיו אנחנו רק מבצעים הסכמות בין קואליציה לאופוזיציה. אני נשאר במקום הזה, הנקי והטוב. מה שהוסכם יקודם, ומה שלא – ייעצר. תבוא ממשלה אחרת, תבוא כנסת אחרת. הוסכם שהצעת החוק תעבור בקריאה הראשונה. אם היא תידון, תשתנה ותשופר בהכנה לקריאה השנייה והשלישית בעתיד זה מה שנבצע.

נציגת משרד המשפטים, בבקשה.
טל אלימלך
אפשר להמשיך את ההתייחסות של משרד התקשורת? אדבר בקצרה. אני ממינהל כלכלה במשרד התקשורת.

כפי שציינו חבריי, המשרד מתנגד נחרצות להצעת החוק. הצעת החוק מביאה מודל ומנגנון שמאפשר פגיעה בניידות המספרים. ניידות המספרים היא מאבני היסוד של התחרות שנבנתה בשנים האחרונות באמצעות מספר רפורמות במשרד התקשורת והביאה לתוצאות שציינו חברי הכנסת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין ניידות מספרים? למה אתה מציג מצג-שווא? יש חברה אחת שאי אפשר לנייד לה?
טל אלימלך
אני מבקש להשלים את דבריי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יכול לבקש. לחבר כנסת מותר להגיד מה שהוא רוצה, ומותר לך לענות לו. אני עברתי עם המספר הכשר שלי לכמה חברות.
טל אלימלך
הצעת החוק מטילה הגבלת זכויות מוקנות, ובהן הגבלת ניידות מספרים, שזו פגיעה ביסודות התחרות. הפחתת ניידות מביאה לפגיעה בתחרות, לפגיעה במגזרים חלשים, היא מייצרת אלמנטים של שרירותיות ואינטרסים מסחריים שבאים להתנגד ולייצר מגבלות ניידות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמה היה צריך לריב אתכם על הניידות. צביעות.
טל אלימלך
הייתה תקופה חשוכה יותר בשוק הסלולר, של מחירים גבוהים. היום אנחנו מוכנים לספוג ולחזור בחזרה למחירים גבוהים ולמגבלות?
ינון אזולאי (ש"ס)
איזה מחירים? 30 שקל לחודש. אתה יכול לשמוע, אתה יכול לקבל, אבל כשמשקרים לי אני לא יכול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה רוצה לסיים את הדיון ולהעביר את הצעת החוק? אני גם שומע שיש קשיים, אני מקבל מסרים להמתין עם ההצבעה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא מפסיקים הצבעה באמצע. אם התחלת אז לא מפסיקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא הצבענו. ערכנו דיון. אבל אתם גם מכבדים הסכמות. קיבלתי פנייה מן הקואליציה ומן האופוזיציה שכרגע עוד לא מצביעים. זה הוסכם גם עם יואב קיש. אז רק נשמע את הטיעונים. אם נצטרך, נעשה הפסקה.

נציגת משרד המשפטים, בבקשה.
עדי ליברוס
תודה, אדוני. אני מבקשת לומר לוועדה ולמען הסדר הטוב שההצעה לא נדונה בוועדת השרים לענייני חקיקה. היא הייתה קבועה לדיון והדיון בוועדת השרים נדחה. לכן מבחינה פורמלית תקנונית עמדת הממשלה היא להתנגד. ככל שהצעת החוק תקודם אנחנו נבקש להעיר הערות ברוח הדברים והנושאים שאליהם התייחס היועץ המשפטי לוועדה. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. עוד דעות? בבקשה.
אביעד כדורי
אני מרשות התחרות. אנחנו רוצים להצטרף לדברים שנאמרו כאן על ידי אנשי משרד התקשורת. אנחנו כמובן מבינים שיש ערך וזכות לכל פרט להגביל שירותים שהוא לא מעוניין לצרוך או דברים כאלה ואחרים. עם זאת אנחנו חושבים שקשירה באמצעות המספר או באמצעות מכשיר קצה עלולה לייצר חסמי מעבר גבוהים מאוד. עצם זה שהיום אנחנו רואים ששוק הסלולר נחשב יחסית לשוק תחרותי, זה הרבה הודות לניידות המספרים. לכן אנחנו חושבים שאפשר למצוא פתרון הרבה יותר מידתי, שכן יאפשר לפרט לסנן תכנים או לסנן מספרים כאלה ואחרים שהוא לא רוצה לצרוך, ובמקביל יאפשר לו בעתיד אם ירצה לעשות שינויים כן לנייד את המספר, כן להחליף מכשיר קצה, כך שההגבלות יהיו הרבה יותר רכות.
נעם שרלו בריגה
אני מאגף התקציבים במשרד האוצר. צריך להגיד שרגולציית תקשורת בכלל והסדרת ניידות המספרים ואיסור זיקה בין מכשיר לשירות היו מאבני היסוד של רפורמת הסלולר שעברה פה לפני שנים, ועוד נזכרת שוב ושוב כסיפור הצלחה. הצעת החוק שלפנינו מבקשת לאפשר מגבלות תחרותיות, ובתוכן לאפשר התניה בין מכשיר, מספר ושירות. לכן לעמדתנו מדובר פה בפגיעה משמעותית בתחרות. לכן עמדתנו היא לא לקדם את הצעת החוק הזאת או להתנגד לה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה.

אנחנו יוצאים להפסקה עד שעה 12:15, בתקווה שיוסכם להצביע על הצעת החוק הזאת. תודה רבה.


(הישיבה נפסקה בשעה 11:50 ונתחדשה בשעה 13:35.)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מחדש את הישיבה. אנחנו גמרנו להקריא, גמרנו להסביר. קבענו בשעה 13:30 להצביע לאחר הקראה והסבר על הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת), התשפ"ב-2022. ההצבעה היא על דעת הקואליציה והאופוזיציה כאחד בהסכמה מלאה, כחלק מניקוי שולחן בתהליך פיזור הכנסת.

מי בעד הצעת החוק? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – 1
הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגבלות מוסכמות על שירות וציוד תקשורת), התשפ"ב-2022, אושרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
2 בעד, 1 נמנע, אין מתנגדים. הצעת החוק אושרה להכנה לקריאה הראשונה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אדוני, אני כמובן מכבד את ההסכמות בין הקואליציה ובין האופוזיציה, אם כי אני חושב שהחקיקה הזאת מיותרת. אני מקווה מאוד שהיא לא תתקדם. לכן בשלב זה אני מגיש רביזיה. תודה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אין הסכמות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש היום אינפלציה ברביזיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם אני מצטרף לרביזיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני חייב לשאול בתלמודית: מאי נפקא מינה, מה הרבותא של ההצטרפות שלך לרביזיה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אסביר לך אחר כך. אני מבטיח לך שאם ולדימיר בליאק ימשוך את הרביזיה אז גם אני אמשוך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי. "מושכני אחריך נרוצה", כך כתוב בתלמוד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני בטלפון עם משה ארבל. אני אומר לו שאנחנו מודים קודם כול ליושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מאחלים בריאות למשה ארבל, שהוא מיוזמי הצעת החוק ולא יכול היה להיות פה היום.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מוביל ויוזם, והנה אחר הצוהריים אנחנו עוד נפגוש אותו.

אדוני היושב-ראש, גם בשם משה ארבל וגם בשמי, אנחנו קודם כול מודים לך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל תגיד לו שיש רביזיות, שיידע את המצב לאשורו.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה שקשור לוולדימיר – אני אסתדר איתו, אל תדאג.

רגע, תן לי לסיים להודות לך. מה, אי אפשר להודות לך?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם כשהוא מודה לי הוא כועס.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, למרות שלא מגיעה לך הודיה שלמה, אבל אני אודה לך על ההשתדלות שלך, כי עשית באמת השתדלות. הוצאת לנו את הנשמה מאתמול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה הדדי. לי יש עשר נשמות. אני שורד. אבל זה הדדי.
ינון אזולאי (ש"ס)
באמת תודה רבה לך. אורי, תודה רבה גם לך. ולדימיר, גם לך תודה רבה שלפחות לא התנגדת, למרות שזה לא היה עובר אבל אני מאמין שגם נוכל להגיע להבנות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני גם מודה לכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה חוק חשוב. כאשר יש מישהו שמתנגד או מישהו שלא מסכים אתנו אז השכר גדול יותר.

אני באופן אישי מתרגש שזה מגיע לקריאה הראשונה, בתקווה שזה ימשיך הלאה. יכול להיות שזה לא יתקדם, כפי שרובכם ביקשתם מן המשרדים כשהתגייסתם כולם נגד הצעת החוק, יכול להיות שזה לא יתקדם אם הרפורמה גם לא תתקדם ותופסק.

אבל אני רק אומר לכם, אני לא אוהב להגיד שבונים אתכם בקואליציה הבאה ונראה מה יהיה. אני מאמין שאם היינו שם כל היושבים כאן הדעה שלהם הייתה אחרת, כי אנחנו יודעים איך זה הולך. אני נמצא בוועדת הכספים, הייתי בקואליציה, הייתי באופוזיציה. לצערי זה לא בא מן המקום הכי נקי. אם היה שר שהיה מנהיג אתכם אחרת – אם היה כאן אריאל אטיאס, שהיה שר התקשורת, שדיברתם על הרפורמה שהוא התחיל אותה לפני כחלון – תאמינו לי שהייתם היום אומרים שהוא היה מנהיג את זה, ואז אף אחד מהיושבים כאן לא התנגד כאשר דובר על הקווים הכשרים האלה.

אבל אני שמח שהעברנו את זה, ברוך השם, ובהסכמה, בתקווה שהרפורמה לא תיכנס. אני עדיין מאמין גם בניסים ובסיעתא דשמיא. הייתה סיעתא דשמיא שהצעת החוק הזאת בכלל עברה בקריאה הטרומית, כי אנשים התבלבלו, בסיעתא דשמיא של אותם אנשים מן הציבור הערבי, מן החברה הערבית, מן הרשימה המשותפת, של ג'ידא רינאוי זועבי, שהיא ידעה מה ההבדל, היא ידעה מה הוא חינוך הילדים שלנו ולמה זה כואב לנו, היא ידעה את הערכים שלנו. הם ידעו את הערכים שלנו, מה שאחרים לא ידעו, ובגלל זה הגענו למקום הזה והצלחנו להעביר את זה בסיעתא דשמיא בקריאה הטרומית, ולכן אנחנו גם אומרים שסיעתא דשמיא שהגענו לקריאה הראשונה. כאשר השר יועז הנדל פגש אותי ואמר לי: "טרומית זה סיעתא דשמיא?" – כן. קריאה ראשונה זה גם סיעתא דשמיא. וכאשר זה יגיע לקריאה שנייה ושלישית זה בוודאי סיעתא דשמיא. ואם הרפורמה לא תיכנס אז בכלל סיעתא דשמיא.

אבל אנחנו גם יודעים עוד דבר, ש"כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד", ולא משנה מה בסופו של דבר יהיה, אם יעבור או לא יעבור – אנחנו עושים את ההשתדלות שלנו בעולם הזה. ה' יעשה את ההשתדלות, את מה שהוא צריך לעשות מלמעלה. זה האמונה שלנו, וכל דבר שהוא טוב יותר, טוב פחות, הכול משמיים, ומה שיהיה – שיהיה לטובה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אנחנו גם נעשה את ההשתדלות שלנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. כבר אמרתי בתחילת דבריי שהתגלגלה זכות על ידך, שבמשמרת שלך הצעת החוק הזאת מאושרת לקריאה הראשונה.

החוק הזה אולי נראה חוק לא משמעותי. לא רבים מבינים כמה תוכן יש בתוך החוק הזה, כמה השפעה, כמה פולמוס ועד כמה הוא גרם לתסיסה גדולה מאוד, לפגיעה גדולה מאוד בדברים העקרוניים, בליבה של דברים ערכיים שחשובים לנו. ינון שם דגש על חינוך. אני מדבר על השימוש האישי של עשרות אלפים ומאות אלפים.

משרד התקשורת ושר התקשורת, פעולתו המרכזית בקדנציה הזאת, הוא ייזכר בדבר אחד: טיפול בקומות בטלפונים הכשרים. אנחנו סובלים מחוסר קליטה, משירות לקוי בחברות הסלולר. לא טיפלתם בזה. לא מטפלים בזה במשרד התקשורת. אנחנו עומדים בתת-שירות בחברות הסלולר, בחוסר אמון צרכני, בכשל צרכני בהתנהלות מולם. מה זה קליטה – זה כמו בעולם השלישי, אזורים שלמים בעיר הבירה, עשרות אלפי משפחות אין להן קליטה בכלל. אין תשובה למה שהם אומרים, לא טיפלתם בזה. השר יוכל להתגאות רק בטיפול בקומה הכשרה.

התשובות שלו והביטויים שלו סביב החוק הזה, הוא נכנס, חיטט וחפר, דחף את ידיו לתוך ביובים שלמים, בלשון הרע, בכל מיני דברים כל כך שטותיים, בכל הרכילויות הכי זולות שיש בציבור החרדי, ותמיד יש בכל מקום, בכל חברה. לשם הוא הגיע. ולא רק שהוא הגיע לזה, זה מה שהוא אמר במליאה. הוא ענה במליאה תשובות: אתם מפלים ספרדים, לא מפלים ספרדים. איזה קשר יש לדבר הזה? חשבנו שגם אם אנחנו לא מסכימים אתו יש לנו בכל אופן שר ערכי, הרושם האישי שלנו מהשר הזה היה ברמה אחרת לגמרי. לאן הוא הוריד את עצמו? לאיזה שפל? על זה המלחמה עכשיו, על המקומות הכשרים? היו לנו גם שיחות אישיות.

יכול להיות שגם היו לקונות, אנחנו מודים שהיו, לא הכול היה בסדר. טענתם למשל שיש בעיה במחירים של המכשירים. אין לקונה, אין כשל. אם יש בעיה – תטפלו בה. מה הבעיה לשר להגיד: אני מפקח, אני מגביל, אני דורש, אני עושה שימוע על המכשיר? כך מטפלים בדבר. יש עוד דברים שחשבת שצריך – אמרנו שנשתף פעולה בעניין הזה.

הגיעו רבנים שלא נוהגים לצאת ממקומם, אנשים מבוגרים, אדמו"רים ביזו את עצמם, עלו ללשכת השר, שאין לכך תקדימים. אפילו ראשי ממשלה מגיעים לרבנים מכובדים כאלה. ביזו את עצמם להגיע לשר, לא היה דבר כזה. יושב השר בלי כיפה, אפילו לא מצא לנכון ללבוש כיפה על ראשו כאשר באים רבנים כל כך חשובים. כל אדם עם איזשהו רגש היה מכבד, כן דתי או לא דתי, כך מקובל. כאשר מגיע נשיא ארצות הברית הוא יודע לכבד מעמדים, יודע לשים את הכיפה. עמד השר מנוכר.

כל הנאום שלו היה הסתה, הוא הכפיש את הציבור החרדי, השמיץ את הציבור החרדי, נגע בנקודות הכי רגישות שלנו.

מדבר ינון על חינוך – חינוך הוא חלק מן הדבר הזה. אנחנו מוסרים את הנפש שלנו על דברים כאלה, מונעים מעצמנו דברים שחשובים לנו. זה ציפור הנפש, אומר אחמד טיבי. על זה אתם הולכים? על זה המלחמה שהוא חידש בשנה הזאת? הוא יגיד לנו איך להתנהל? בלי החלק הערכי אלא החלק שקונה ומוכר מרצון, אם כל מה שיש פה. להגיד: אני מקדש עכשיו את ההתניידות? יש התניידות. אפשר בתוך הקומות הכשרות להתנייד עם המספר לשבע או שמונה חברות בלי שום בעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקלב, אתם דיברתם מדם לבכם אבל אני חייב לסיים את החלק הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדם שקנה מספר ידע למה הוא נכנס. כולם יכולים לקנות בקומות הכשרות. גם שר האוצר יודע לקנות פלאפון בקומה כשרה כשהוא רוצה. כולם יודעים לקנות את הקומות הכשרות, מי שרצה, אין שום הבדל, אין שום אפליה.
אומרים לך
יש לנו קווים רחבים מאוד אבל מוגבלים לדבר הזה. אם אתה לא רוצה, אל תיכנס אלינו. אם אתה רוצה, תצא מאתנו. על מה כאן הוא השקיע את כל העולם? הוא השקיע בדירה? אנחנו מדברים על כסף קטן. על זה לפרוץ במלחמה כזאת, לקדש אמצעים? זה שר בישראל? הוא רואה את הכאב של אוכלוסייה כזאת גדולה, שכל כך חשוב לה הדבר הזה. הם מונעים מעצמם וטורחים בגלל הדבר הזה, מפסידים הרבה דברים בגלל שהם רוצים להיות מוגבלים. אומר השר: אני אראה לציבור מה צריך לעשות, אני הרגולטור, יש בידי מספרים, לכן אני אקבע לכם איך תעשו את זה. אני לא מוכן לדבר כזה. איזה סמכות יש לשר? זו דמוקרטיה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, מקלב.

הצעת החוק הזאת עברה. מועד לדיון ברביזיה נקבע, בהמשך נעדכן.

בשעה 14:00 נצביע על הרביזיה לגבי כביש 6.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:50.

קוד המקור של הנתונים