ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 21/06/2022

חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 36), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



16
ועדת הפנים והגנת הסביבה
21/06/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 155
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, כ"ב בסיון התשפ"ב (21 ביוני 2022), שעה 15:00
סדר-היום
הצעת חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 34), התשפ"ב–2022.
נכחו
חברי הוועדה: ווליד טאהא – היו"ר
מוסי רז
חברי הכנסת
משה טור פז
אוסאמה סעדי
מוזמנים
מיכל צוק-שפיר - ראשת בתי הדין לפי חוק הכניסה לישראל, משרד המשפטים

רינה דביר - רח"ט האגף לעניינים קונסולריים, משרד החוץ

גיל גרינברג - מנהל, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול

עירית ויס ויסבלום - עו"ד, לשכה משפטית, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול
משתתפים (באמצעים מקוונים)
ליאור ברס - פעילה למען זוגות בין-לאומיים בישראל
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
רונית רבי


הצעת חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 34), התשפ"ב–2022
היו"ר ווליד טאהא
שלום לכולם, אנחנו בהצעת חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 34), התשפ"ב–2022, מ/1513. בדיון הקודם הקראנו את נוסח החוק, כולל התיקונים. נותרה סוגיה שקשורה לערר, לזכות של הערר של המסורבים. סוכם בין היועץ המשפטי שלי לייעוץ המשפטי של המשרד, שראשת בית הדין לעררים תיתן כאן הערה שלה לפרוטוקול. אבל לפני כן, אנחנו מבקשים ממיכל צוק-שפיר ראשת בית הדין לעררים להסביר על המנגנון הקיים, ואז להוסיף את ההערה שלך. בבקשה, גבירתי.
מיכל צוק-שפיר
בשמחה. תודה לכבוד יושב-ראש הוועדה. אנחנו מערכת שעושה ביקורת שיפוטית על החלטות של רשות האוכלוסין, וגם היום יש לנו עררים על החלטות לסרב את הכניסה לישראל. יש לנו תורנות של הדיינים שלנו. גם אני דיינת, והדיינים שלי ביחד איתי. כשמתקבלת החלטה על ידי ממונה ביקורת הגבולות לסרב את כניסתו של מישהו לישראל ניתנת לו ידיעה, הודעה על כך שהוא יכול להגיש ערר, ואז הוא פונה.
היו"ר ווליד טאהא
עד עכשיו זה היה קורה כשהוא בתוך ישראל, בתוך נתב"ג, עכשיו זה קורה כשהוא אי שם באיזשהו שדה תעופה, אז תסבירי לנו בדיוק איך זה עובד. האם באמת יש לו את כל הזכות להגיש את הערר, לא ינפנפו אותו, הוא ידע לגשת לזה? תסבירי לנו את המנגנון.
מיכל צוק-שפיר
בשמחה. אגיד לאדוני שכבר היום יש מקרים שעררים מוגשים מחו"ל, זאת אומרת שאנחנו יודעים להתמודד עם זה. אז יש גם היום מקרים שאנשים מבקשים בחו"ל, מקבלים תשובה שלילית, ומגישים, גם זה קורה. המערכת יודעת להתמודד עם זה. אני חושבת שיש פה שני אינטרסים שצריך לשמור עליהם. כמובן שאף אחד לא רוצה לפגוע בנגישות למערכת, זה התפקיד שלנו. אנחנו בעצם מערכת שיפוטית בתוך משרד המשפטים, ואנחנו לא רוצים לחסום את הגישה אלינו. מצד שני הדיינים, שהם כמו שופטים לעניין הזה, רוצים לדעת את העובדות, ולכן בעצם נדרש התצהיר. זאת בעצם איזושהי חובה בתקנות שלנו, מוגש ערר, תצהיר וייפויי כוח.

החשש שהועלה בפניי לפני הדיון זה שבאמת הדבר הזה יציב איזשהו מחסום בפני אנשים. אני רוצה להניח את דעתה של הוועדה, ולומר שגם היום בדין הקיים החוק מאפשר לנו, דווקא מכיוון שאנחנו בית דין מינהלי שיכול להיות יותר גמיש מבית משפט, אז לדיינים יש סמכות לסטות מדיני הראיות הרגילים, ובמקרים המתאימים לא לעמוד על דרישה להביא ייפויי כוח שנחתם מול תצהיר קונסולרי, וכו', שיכול לסרבל את העניין. ועושים את זה במקרים המתאימים. היו לנו תיקים שאנשים אמרו לדיינים: אני לא יכול להביא, כי זה מרחק של כך וכך שעות מעיר הבירה, כי זה מורכב. כל עניין ונסיבותיו. אני חלילה לא רוצה לומר שאפשר לוותר בכל מקרה, כי אתה כן רוצה לדעת שאדם הצהיר בפני מי שמוסמך, ויש ערך לנושא התצהיר. אלו תיקים שהרבה פעמים התצהיר זה הדבר היחיד שמצרפים להם.

מה שהצענו לעשות כדי לפתור את הבעיה, כי אני חושבת שהיא מובנת לכולם, אין מחלוקת - - -
היו"ר ווליד טאהא
הוא מסורב בעל פה או בכתב?
מיכל צוק-שפיר
בכתב. הוא בעצם מקבל - - -
היו"ר ווליד טאהא
ואז הוא גם מקבל קישור לאן הוא צריך לפנות כדי לערער?
מיכל צוק-שפיר
כך זה אמור להיות.
תומר רוזנר
את זה אנחנו רוצים לשמוע ממשרד הפנים, בבקשה.
היו"ר ווליד טאהא
בדיוק, כי נגיד שאדם סורב, הוא לא בקיא מי יודע מה בפרטים, ואז מה הוא יעשה? איך הוא ידע לאן הוא צריך לפנות? מישהו מפנה אותו לקישור הזה?
מיכל צוק-שפיר
על זה אני חושבת שרשות האוכלוסין תדע להשיב.
היו"ר ווליד טאהא
אחרי שתשלימי נברר את זה אצלם.
מיכל צוק-שפיר
ברגע שהוא מקבל הודעה כזאת הוא יכול להגיש. אגב, לנו יש גם מוקד טלפוני 24/7, יש נציגים שיושבים שם ויודעים לתת לו - - -
היו"ר ווליד טאהא
ואז גם צריך לראות את המספר בסירוב.
מיכל צוק-שפיר
כן, בוודאי, זה אמור לפעול כך. אני יכולה לומר לאדוני שמגיעים. יש לנו תיקים כאלה, ולא מעט.
היו"ר ווליד טאהא
שמסורבים כשהם בחו"ל, מחו"ל.
מיכל צוק-שפיר
יש גם וגם. הרוב מסורבים בארץ. אבל למשל, מישהו ביקש אשרה מסוג מסוים ולא קיבל, הוא יכול להגיש את הערר.
תומר רוזנר
ביקש ויזה - - -
מיכל צוק-שפיר
בדיוק, כמו שאמר היועץ המשפטי של הוועדה. כדי לסדר את הסוגיה הזאת, מצד אחד לדיינים יש שיקול דעת, ואני לא מתערבת להם בהחלטות. אבל כן נוציא איזושהי הנחיה ונפרסם אותה, שיהיה כתוב בה בדיוק לשקול את הדברים האלה, שמצד אחד אתה לא רוצה לחסום את הגישה; ומצד שני, לשקול מתי אתה כן צריך את התצהיר, מתי אתה צריך להקפיד.

כדי לא לדבר גבוהה גבוהה אני אתן לאדוני דוגמה. אם למשל, מקרה דחוף, מישהו טוען: אני צריך להיכנס, חלילה וחס, יש לי קרוב משפחה מדרגה ראשונה שהוא על ערש דווי. אז זה מקרה שדיין צריך להפעיל שיקול דעת, ולא להעמיד איזה מחסומים יותר מדיי גבוהים שיחסמו את הגישה למערכת. אז מבחינתנו זאת המטרה, אעשה את זה בזהירות.
היו"ר ווליד טאהא
בהנחה שהמניעה עליו מאפשרת לו להיכנס. לפעמים הוא נחסם כי בכל מקרה לא רוצים שהוא יגיע.
מיכל צוק-שפיר
יש כל מיני, יש סיפורים ביטחוניים, יש כל מיני סיבות למניעה.
היו"ר ווליד טאהא
נכון, הגירה, מלא סיבות.
מיכל צוק-שפיר
אבל העניין אצלנו שאנחנו ערכאה שיפוטית של - - -
היו"ר ווליד טאהא
ואת תמליצי לרשות האוכלוסין לצרף לטופס של הסירוב כתובת, מספר טלפון, כדי שלא נזרוק את האדם למדבר, ונגיד לו: לך תערער – שהוא ידע לאן הוא צריך לפנות. את תמליצי להם לעשות את זה?
מיכל צוק-שפיר
אני חושבת שזה חשוב. אדוני אומר פה, ואני מסכימה למסור את המידע לאנשים. אני יכולה לומר שלפי מספר העררים אנשים יודעים, ושמאז שהוקמו בתי הדין מספר ההליכים עלה ביחס למה שהיה קודם. אני לא יודעת שיש בעיה של יידוע, אבל הינה עורכת הדין ויס נכנסה - - -
היו"ר ווליד טאהא
בואי נגיד שכאשר עושים את זה מנתב"ג הם יותר משוחררים פסיכולוגית, כי הם לא צריכים או-טו-טו לעלות על מטוס ולהגיע לארץ, הם נמצאים בארץ, ואז זה נעשה קצת יותר בצורה נוחה.
תומר רוזנר
הם צריכים להיפגש עם עורך דין, וזה יותר קל.
היו"ר ווליד טאהא
אבל אם הוא בחו"ל ולא ברור לו איך הוא פונה ולמי הוא פונה, אנחנו מסרבים לו, וגם אומרים לו: מבחינתנו לך תשבור את הראש. אז את אומרת שאת בעד שבטופס הסירוב יופיעו בבירור הכתובת שהוא צריך לפנות אליה ומספר הטלפון, כדי שהוא יעשה את זה ויקבל את הזכות המלאה שלו לעשות את זה.
מיכל צוק-שפיר
כן, מבחינתי זה ודאי מקובל. גם מבחינתנו, כבוד יושב-ראש הוועדה, כל אופן הפנייה אלינו, אפילו איך מגישים ערר, אנחנו פועלים בצורה שמאוד מנגישה את המידע לציבור. ברגע שזה עובר אלינו אז כל פרסום, ממש לפרסם באתר שלנו זה קיים כבר היום, איך צריך להגיש ערר, מה הדרישות בשפה יומיומית, בצורה הכי ברורה שאפשר.
היו"ר ווליד טאהא
מאה אחוז. אני רוצה להודות לך. תומר רוזנר היועץ המשפטי של הוועדה, בבקשה.
תומר רוזנר
שתי נקודות שהייתי רוצה, גב' צוק, אם תוכלי להבהיר אותן. על פי המצב הנוכחי כיום ערר מקוון אפשר להגיש רק באמצעות עורך דין.
מיכל צוק-שפיר
נכון.
תומר רוזנר
ומי שאיננו מיוצג צריך להגיש אותו באופן ידני. במצב החדש שייווצר, שבו סירובי כניסה עלולים להינתן בכמות גדולה יותר ממה שהם ניתנים היום לגבי אנשים שאינם מיוצגים באותו שלב, האם לא נכון, או שבעצם אנחנו חושבים שזה נכון שתקדמו במערכת בתי הדין את האפשרות להגשת ערר מקוון גם על ידי בלתי מיוצגים, אחד. ושתיים, שגם האפשרות להגיש ערר תהיה נגישה בשפה שהיא לאו דווקא עברית, כי מן הסתם חלק גדול מהמסורבים יהיו זרים.
מיכל צוק-שפיר
על השאלה השנייה אני צריכה לחשוב. על השאלה הראשונה אומר שכבוד היועץ המשפטי מתפרץ לדלת פתוחה, זה לגמרי בתוכנית העבודה שלנו, ואני חושבת שזה מהלך חשוב מבחינת השירות לציבור, גם ללא קשר להצעת החוק שעומדת כרגע בפני הכנסת. ולכן בכוונתנו כן לפתוח את המערכת שלנו גם לבלתי מיוצגים, כולל בהקשר הזה בהמשך לשאלת כבוד יושב-ראש הוועדה, גם לשנות את כל המערכת באופן שהיא תהיה יותר מכוונת ללא מיוצגים, לא לעורכי הדין.

לגבי השאלה הנוספת, התקנות שלנו בעצם מדברות על באיזה שפה מוגש הערר. יש גמישות בהקשר הזה, יש תצהירים שאנחנו מקבלים גם בעיקר באנגלית. אבל בסוף צריך לזכור שבכל זאת עברית זאת שפה רשמית כאן.
תומר רוזנר
אם אפשר פשוט את דברי ההסבר לפחות.
מיכל צוק-שפיר
את זה אנחנו עושים. זה גם בתוכנית, וזה בהחלט רעיון חשוב. אנחנו בכל זאת בית דין שעוסקת בהרבה שפות. כמובן שמספר השפות מוגבל. נעשה את זה בשפות המרכזיות, באנגלית, בערבית.
תומר רוזנר
ברור.
מיכל צוק-שפיר
זה מה שאנחנו מתכוונים לעשות כבר השנה.
תומר רוזנר
זאת אומרת שהנושא הזה יטופל במהלך השנה הקרובה?
מיכל צוק-שפיר
כן. ושוב, זה גם נושא שאנחנו מטפלים בו. עשינו עכשיו מתיחת פנים של האתר, ובמסגרת הדבר הזה אנחנו גם מכניסים, במיוחד בעמודים החשובים האלה, הוראות שהן בשפות נוספות. אז גם בהקשר הזה הוועדה מכוונת לדברים שהם בהחלט בטיפול.
תומר רוזנר
אני רק מציע, אדוני היושב-ראש, רוח גבית למהלך הזה, שהוועדה גם תקרא למשרד המשפטים לזרז ולהשלים את התהליך של שדרוג המערכת גם לאפשרויות האלה במסגרת ההחלטה של הוועדה. אבל זאת כמובן החלטה של הוועדה. יש לי עוד שאלה.
היו"ר ווליד טאהא
היועצת המשפטית של משרד הפנים, אחרי שתומר ישלים עוד שאלה, תעני גם על הדרישה שהוא העלה.
תומר רוזנר
הנושא השני לגבי ההנחיה שגברתי דיברה עליה. בעיות שעלולות להיווצר הן לאו דווקא בנושא שאלת התצהיר וייפוי הכוח, זה גם יכול להיות לגבי אימות מסמכים שמצרפים לבקשה, אם ישנם, זה יכול להיות לגבי קביעת מועד דיון שעלול לפגוע במי שלא יכול להגיע לדיון. אני מציע לגברתי לשקול את ההנחיה שהיא עתידה לפרסם ולהתייחס לכל החסמים הפרוצדורליים שעלולים להיווצר במצב הזה, ולאו דווקא לנושא של התצהיר וייפוי הכוח.
מיכל צוק-שפיר
מקובל.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש. רציתי לשאול את כבוד יושבת-ראש ועדת הערר, אנחנו נתקלנו בהרבה מקרים שמגיעים אנשים מחו"ל ונכנסים לנתב"ג, ומייד מחליטים לגרש אותם בחזרה. הם רוצים להגיש ערר, למצות את הזכויות שלהם, אבל אפילו אין מספר שעות לאפשר להם. הם ישר, מייד באותה טיסה או שמעלים אותם על טיסה אחרת, ולא ניתנת להם אפילו האפשרות למצות את ההליכים ולהגיש ערר, ואז הם מוטסים בחזרה. התערבנו כמה פעמים, והמצאנו מסמכים. ואחרי שבוע-עשרה ימים הם חזרו עוד פעם ונכנסו. מבחינת מיצוי הזכויות – אנחנו יודעים שיש ועדות ערר – אבל הבעיה שזה לא מונגש, ולא ניתנת להם האפשרות אפילו למספר שעות לקחת עורך דין או לפנות בעצמם לוועדות ערר.
מיכל צוק-שפיר
מבחינת הנגישות שלנו, ברגע שמוגש ערר הוא מועבר לדיין, ודיין נדרש לזה ממש באופן מיידי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני יודע שאתם מונגשים ואתם מטפלים בזה מייד. הבעיה שתינתן האפשרות בכלל שהוא יגיש את הערר, שהערר יגיע אליכם. אם זה הגיע אליכם אין בעיה.
תומר רוזנר
משרד הפנים צריך לתת את התשובה הזאת. מי שצריך לתת את התשובה לעניין הזה לדעתי אלו נציגי רשות האוכלוסין, שהם בעצם אלה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז הינה, גם הם כאן.
תומר רוזנר
נכון.
מיכל צוק-שפיר
אבל אני חושבת שזה גם מתקשר למה שאמר יושב-ראש הוועדה קודם בהקשר למתן התשובה לאנשים, שתהיה מספיק ברורה האפשרות להגיש ערר. אני יכולה לומר בביטחון שזה גם פשוט במובן הזה שלא צריך הרבה בשביל להגיש ערר, וגם לא צריך עורך דין – צריך בשביל התצהיר, אבל אתה יכול לכתוב בעצמך וללכת לעורך דין שיחתום לך על התצהיר, וזה לא עולה הרבה כסף.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל זה תהליך של כמה שעות.
מיכל צוק-שפיר
לכתוב את הערר?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכתוב, לקחת לעורך דין, להחתים אותו, לשלוח את זה.
תומר רוזנר
להתייעץ איתו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ובדרך כלל הם מעוכבים, ולא נותנים להם את האפשרות לצאת מנתב"ג. משאירים אותם, ומייד מטיסים אותם בחזרה באותו מטוס.
מיכל צוק-שפיר
זאת באמת שאלה לרשות מתי מטיסים אותם. אבל אני יכולה לומר שיש המון תיקים שמגיעים אלינו שאנשים לפני טיסה ואומרים: אני עומד לטוס, ואפילו כותבים את המינימום. אף אחד לא דורש ממנו עכשיו איזו דיסרטציה. אפילו ראיתי הרבה עררים, חלקם אגב ממש עמוד ומשהו שרק כתוב שאנשים מבקשים לעכב את ההרחקה, וכותבים ממש בכמה מילים, ולכן זה לא אמור לקחת הרבה זמן. אבל באמת בשאלה של העניין עצמו אנחנו כמובן לא מדברים בשם הרשות, והם יוכלו להשיב.
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו הם ישיבו. אוסאמה, יש לך הסתייגויות?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר ווליד טאהא
אתה מבקש לנמק את ההסתייגויות או לשמוע תשובות בינתיים?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נשמע תשובות.
היו"ר ווליד טאהא
אז תנו תשובות גם לאוסאמה וגם לשאלה של תומר, בבקשה.
עירית ויס ויסבלום
הסיטואציה בנתב"ג היא שזה לא שדקה אחרי הסירוב הם עולים למטוס, גם אף אחד לא מכריח אנשים לעלות בכוח. זאת אומרת שאם מישהו אומר: לא, אני נשאר פה כי אני רוצה לעמוד על הזכויות שלי ולהגיש ערר, אז לא מכריחים אותו לעלות על מטוס. הם יכולים לפגוש עורך דין שם, אין הגבלה לפגוש עורך דין שישב איתם, ייעץ להם, יחתים אותם על תצהיר, וכו'. וכמו שאנחנו יודעים, הרבה אנשים עושים את זה. וברגע שזה מוגש לבית הדין אז גם יש את העניין של צווי ביניים שמעכבים הרחקה. הסיטואציה היא לא שבן אדם עולה ישר למטוס. בסוף העניין של החוק הזה זאת לא ההתנהלות בנתב"ג. אבל ההתנהלות בנתב"ג מפוקחת כבר הרבה שנים, ולאנשים שם במתקן מסורבים יש את הדפים שלהם, והם יכולים ליצור קשר עם עורכי דין. לא מונעים מהם שום זכות או פנייה לעורך דין, וזה נעשה בשגרה כעניין של יום ביומו.
תומר רוזנר
לא ענתה.
עירית ויס ויסבלום
מה הייתה השאלה הנוספת?
תומר רוזנר
השאלה לגבי יידוע המסורבים – בין בנתב"ג, אבל בהקשר שלנו זה יותר בנושא של מי שמסורב בחו"ל – לגבי דרכי הגשת ערר.
עירית ויס ויסבלום
בהחלטת הסירוב כבר היום בנתב"ג יש למטה משפט שאפשר להגיש ערר לבית הדין לעררים - - -
תומר רוזנר
אבל השאלה אם יש פרטים. שאל יושב-ראש הוועדה לגבי הפרטים, איך מגישים, מה עם מספר הטלפון של המוקד, האם יש את הפרטים האלה?
היו"ר ווליד טאהא
מכתב הסירוב, מה הוא מכיל? סורבת וטו לא או - - -
עירית ויס ויסבלום
יש את הסיבה שדיברנו עליה בבוקר, הוא מקבל בכתב שהוא סורב, והסיבה היא או שיקולי מניעה - - -
היו"ר ווליד טאהא
את הסיבה הבנו. ולך יש זכות לגשת לערר באמצעות - - -
עירית ויס ויסבלום
ואפשר להגיש ערר לפי זה וזה לבית הדין לעררים.
תומר רוזנר
אבל אתם מפרטים את הפרטים או לא?
עירית ויס ויסבלום
היום אנחנו לא מפרטים את הפרטים. גם יש גבול למה שיש בטופס.
תומר רוזנר
אז כדאי כן.
היו"ר ווליד טאהא
היום את לא מפרטת כי הוא עושה את זה מהארץ. עכשיו זה השתנה, אז אני רוצה להוסיף שטופס הסירוב יכלול את כתובת בית הדין, מספר טלפון, שהוא פועל 24 שעות. שבעה ימים? 24/7?
מיכל צוק-שפיר
24/7.
היו"ר ווליד טאהא
24/7, כדי שהבן אדם באמת ידע, מי שירצה לערער ידע לגשת. לא אומרים לו: סורבת, וסלאמאת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ליידע אותו על זכויותיו.
היו"ר ווליד טאהא
גיל הנהן בראש שזה בסדר מבחינתו.
עירית ויס ויסבלום
אז נפעל לשלב את זה. אני לא יודעת אם זאת תהיה הפניה לאתר שלכם או טלפון, אלו גם עניינים של מקום.
תומר רוזנר
גם וגם, נו, באמת, להוסיף עוד שורה.
מיכל צוק-שפיר
העיקר שתהיה הפניה.
עירית ויס ויסבלום
נדאג לזה.
היו"ר ווליד טאהא
אם עושים את זה אז זאת כבר לא בעיה, הפניה לאתר, מספר טלפון פעיל 24 שעות. כל מה שמאפשר זכות ערר אפשר לשים שם. לא צריך לחשוש מזה. כי אם הערר מתקבל כנראה שהסירוב גם לא היה מוצדק.
עירית ויס ויסבלום
אנחנו לא חוששים. אנשים מגישים עררים היום. רובם נדחים, אגב, גם על זה יש לנו סטטיסטיקה. אבל בסדר, זה חלק מהעניין.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, לא הייתי בדיון בבוקר כי הייתי בדיון אחר, לא הספקתי להגיע, אבל הבנתי שרשות האוכלוסין אמרה שיש להם רשימה ממוחשבת של מנועי כניסה, והם לא הולכים לעשות בדיקה של כל מיליוני נוסעים ביציאה מהארץ או בכניסה לארץ. השאלה אם באמת יש רשימה כזאת ממוחשבת.
היו"ר ווליד טאהא
זה מכוון לנכנסים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תומר מהנהן. לנכנסים?
תומר רוזנר
יש, יש, כן, זאת נקראת רשימת מוכללים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מוכללים?
תומר רוזנר
כך זה נקרא.
היו"ר ווליד טאהא
כן, נכלל בסירוב.
תומר רוזנר
מה הפרטים שלה אני לא יודע.
עירית ויס ויסבלום
אני יכולה להסביר, אנחנו לא מסתירים שום דבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מי מכין אותה, איזה עילות, מה הקריטריונים?
עירית ויס ויסבלום
בביקורת גבולות יש מערכת של כל הנתונים של אנשים שהיו כאן, אנשים שהגישו בקשות לכניסה ועוד לא נכנסו, וכו'. במערכת הזאת יש הכללות שיכולות להיות בין של המשטרה או של שב"כ או שלנו. למשל, אדם - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
דווקא אתה מעביר את החוק? לא מצאו מישהו אחר חוץ ממך?
מוסי רז (מרצ)
בגללך הביאו אותי לפה.
עירית ויס ויסבלום
נשאלו שאלות, אנחנו עונים, בינתיים אנשים מגיעים.
עירית ויס ויסבלום
למשל, אדם שהיה כאן ונשאר כמה שנים שלא כחוק, וניסה בכל דרך לקבל מעמד, ובית הדין לעררים הורה לו לצאת, והוא לא יצא. אז מבחינתנו הוא בן אדם שלא רצוי פה, ואם הוא לא יגיש בקשה מראש והיא תיבחן, והוא יעלה שיקולים - - -
היו"ר ווליד טאהא
משהו כמו, אמרנו ברוך שפטרנו, עכשיו הוא רוצה לחזור.
עירית ויס ויסבלום
בסדר, אז הוא יגיש – לא כל האנשים רצויים.
היו"ר ווליד טאהא
לא להיבהל, הכול בסדר.
עירית ויס ויסבלום
אנחנו לא נבהלים.
היו"ר ווליד טאהא
לא כותבים את זה בסירוב, "ברוך שפטרנו", אבל - - -
עירית ויס ויסבלום
אדם שהורחק בצו הרחקה הוא גם מוכלל לסירוב, כי אם הוא יבוא לפה הוא שוב ינסה להשתקע. אז יש אנשים שהם ברשימה של אנשים שאם הם לא יגישו בקשה מיוחדת וישכנעו אותנו למה באמת חשוב לתת להם להיכנס, אז הם באמת לא - - -
היו"ר ווליד טאהא
אוסאמה, בעיקרון סיימנו דיון מהבוקר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני יודע.
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו התכנסנו כדי לשמוע את כבוד ראשת בית הדין לעררים, ושמענו אותה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שאלתי את השאלה בהמשך לדיון בבוקר, וזהו.
היו"ר ווליד טאהא
והתוספת הטובה שהטופס יכלול הפניה ברורה לכתובת הערר, טלפון 24 שעות, קישור לכתובת אינטרנט, ואז באמת הוא ידע לעשות את העבודה כמו שצריך. אוסאמה, אתה רוצה להחשיב את הדברים שאמרת כנימוק להסתייגויות או שעדיין תרצה לנמק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר, אבל רק בקצרה, אדוני היושב-ראש, אנחנו מתנגדים לחוק הזה. אנחנו מבקשים לבטל את סעיף 1 לחוק, את סעיף 1(א).
תומר רוזנר
בתוך סעיף 8.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, בתוך סעיף 8. את סעיף קטן (א1)(2). לבטל את סעיף 8א2 8א(א), זה בעניין המאגרים שישמרו אותם 45 יום, ורק אחרי זה יימחקו.
תומר רוזנר
אני רק אומר לך שאם אתה מבטל את הסעיף הזה אז הם יכולים לשמור אותם לנצח.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לכן אני אומר.
היו"ר ווליד טאהא
הוא אולי מציע לשמור אותם לנצח, למה אתה כועס?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא צריך בכלל לאגור אותו. אני מתנגד לכל החוק.
היו"ר ווליד טאהא
אז לא תגיד לבטל, תגיד במקום 45 ימים לכתוב אפס.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, כן.
היו"ר ווליד טאהא
אני עוזר לך להסתייג.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בשביל מה אתה יושב-ראש.
תומר רוזנר
לכתוב אפס ימים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בסעיף קטן (ב) גם לבטל – (ב)(1).
תומר רוזנר
ב-8א.
היו"ר ווליד טאהא
בקיצור, לבטל את הכול.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, כן, אבל אתה יודע, זה בשביל ההסתייגויות למליאה. יכולתי לבטל את כל החוק.
עירית ויס ויסבלום
את כל חוק הכניסה.
היו"ר ווליד טאהא
לבטל את כל חוק הכניסה או רק את התיקון?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני אומר, אי-אפשר לבטל, לכן אני - - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה רוצה להיכנס לאמריקה בלי ויזה, אוסאמה, או עם ויזה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא רוצה להיכנס.
היו"ר ווליד טאהא
אז אלה שירצו, אתה רוצה להמשיך לתת להם לסבול?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא.
היו"ר ווליד טאהא
נו?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בסעיף קטן (ג), אני מתנגד שהמידע הזה יישמר.
גלעד קרן
אז בעצם למחוק את (ג)?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, למחוק את (ג). זהו. ואני מגיש את זה בשם הרשימה המשותפת כולה, נגיש חתימות.
היו"ר ווליד טאהא
היות שאוסאמה לא חילק את ההסתייגויות שלו ל-1, 2, 3 ו-4, אנחנו נצביע - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תצביע על כולן.
היו"ר ווליד טאהא
אז נצביע על החמש בחבילה אחת, כי הוא גם הציע לבטל את כל החוק בחבילה אחת.
תומר רוזנר
הוא לא יכול. התקנון לא מאפשר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מתנגד לחוק.
היו"ר ווליד טאהא
מתנגד לו בסעיפים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ומבטל כל סעיף וסעיף.
היו"ר ווליד טאהא
אז מי בעד ההסתייגויות שהגיש חבר הכנסת אוסאמה סעדי? מי נגד ההסתייגויות? מי נמנע?

הצבעה

בעד ההסתייגויות – 1
נגד – 2
נמנעים – 1
ההסתייגויות של חבר הכנסת אוסאמה סעדי לסעיף 8 לא נתקבלו.
היו"ר ווליד טאהא
ההסתייגויות לא התקבלו. עורכת דין ליאור ברס, פעילה למען זוגות בין-לאומיים בישראל, האם יש לך התייחסות למה שהוסיפה כבוד ראשת בית הדין לעררים?
תומר רוזנר
אתה לא יכול באמצע הצבעה. אחרי ההצבעות. התחלת הצבעות, אפשר לתת לה אחרי ההצבעה.
היו"ר ווליד טאהא
הצבעתי על ההסתייגויות.
תומר רוזנר
אבל אתה כבר בהצבעות, אתה לא יכול לתת לה עכשיו.
היו"ר ווליד טאהא
אחרי ההצבעה נעבור אליה. חברי הכנסת, אני מעמיד להצבעה את הצעת חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 34), התשפ"ב–2022, מ/1513, כולל ההערות לפרוטוקול שניתנו על ידי ראשת בית הדין לעררים, וכולל - -
גלעד קרן
כל ההערות שהצגנו בבוקר.
היו"ר ווליד טאהא
- - ההערות שנתנו על הנוסח שהוקרא בבוקר, כולל התיקונים – מי בעד ההצעה? מי נגד ההצעה? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 2
נגד – 1
נמנע – 1
הצעת חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 34), התשפ"ב–2022, נתקבלה.
היו"ר ווליד טאהא
אני קובע שהצעת החוק עברה. תודה רבה, חברי הכנסת. עכשיו אני עובר אלייך, ליאור ברס, בבקשה.
ליאור ברס
שלום, אני רוצה לשים פה נקודה. שמעתי את דבריה של ראשת בית הדין לעררים, ורוב הדיון שהתקיים פה למעשה בנוגע לעררים לוקח בחשבון את מה שקורה היום, שאלו עררים שברוב המשמעותי שלהם מוגשים אחרי סירוב כניסה בישראל, אחרי שבקר גבולות מדבר עם הנוסע, שואל אותו, מתרשם ממנו באופן בלתי אמצעי ופנים אל פנים. וכמעט לא הייתה התייחסות למה שעכשיו בתיקון הזה, שלמעשה עבר, למה שהוא יכיל.

מה שיקרה זה שאנשים ברשימה השחורה או ברשימת ההכללות, איך שלא תקראו לה, הם יגיעו לכאורה בתמימות לשדה תעופה בחו"ל, באוקראינה, בארצות הברית, בבלרוס, בצרפת, לא משנה, יעשו צ'ק-אין לטיסה – תקנו אותי אם אני טועה – ואחרי איקס זמן דיילי הקרקע של חברת התעופה, שבה הם טסים, יגידו להם: לא, אני לא יכול להעלות אתכם למטוס.
תומר רוזנר
בדרך כלל ברוב המקרים הם לא יוכלו להשלים את הצ'ק-אין.
ליאור ברס
אני מבינה שזה קורה אחרי הצ'ק-אין כל התהליך של העברת המידע על ידי המערכת האוטומטית החדשה שאנחנו מתחילים פה, נכון?
תומר רוזנר
ברוב המקרים הם לא יוכלו להשלים את הצ'ק-אין.
ליאור ברס
אני מנסה להבין, הבן אדם הזה נוסע, הוא יכול להיות תייר, יכול להיות גם שיש לו כוונות מאוד רעות, בסדר, אני מבינה, אבל הוא יכול להיות תייר, יכולות להיות טעויות. זה מה שהכי מפחיד אותי, טעויות. - - -
היו"ר ווליד טאהא
אמרת את הדברים האלה גם בפעם הקודמת. יש לך בעיית זום, בקושי שומעים אותך, על כן גם את לא שומעת אותנו. בכל מקרה, אני רוצה להודות לך בשלב הזה. אמרת גם את הדברים בדיון הקודם. תודה רבה לך.

רבותיי, אני מבקש רוויזיה על הצעת החוק, שתיעשה בעוד חצי שעה, בשעה ארבע.
גלעד קרן
צריך אישור.
תומר רוזנר
אי-אפשר.
היו"ר ווליד טאהא
דקה פחות מארבע, מה זה משנה.
תומר רוזנר
אתה לא יכול.
היו"ר ווליד טאהא
אני לא יכול?
תומר רוזנר
אתה יכול מחר בבוקר.
לאה קריכלי
מה שהלשכה המשפטית אומרת. אז אפשר לקבוע למחר בבוקר.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:32.

קוד המקור של הנתונים