ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 20/06/2022

הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- 20-231-22, הצעת רשימה לאישור סעיף 46 לפקודת מס הכנסה - רשימה שמספרה 20-385-22, הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין שמספרה 20-236-22

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכספים
20/06/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 304
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"א בסיון התשפ"ב (20 ביוני 2022), שעה 10:00
סדר היום
1. הצעת רשימה לאישור סעיף 46 לפקודת מס הכנסה - רשימה שמספרה 20-385-22
2. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- 20-231-22
3. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין שמספרה 20-236-22
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
משה גפני
אימאן ח'טיב יאסין
נעמה לזימי
ג'ידא רינאוי-זועבי
חברי הכנסת
מוסי רז
קטי קטרין שטרית
עמיחי שיקלי
מוזמנים
ארז אורעד - מנהל תחום בכיר, מוסדות ציבור ומלכ"רים, רשות המיסים, משרד האוצר

אפרת לקס - עו"ד, המחלקה המשפטית, רשות המיסים, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
תמר בן תורה
לינור כרם
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים



הצעת רשימה לאישור סעיף 46 לפקודת מס הכנסה - רשימה שמספרה 20-385-22

הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה- 20-231-22

הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין שמספרה 20-236-22
היו"ר אלכס קושניר
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. היום כ"א בסיון התשפ"ב, ה-20 ביוני 2022. הנושא שעל סדר היום הוא אישור מוסדות הציבור לעניין סעיף 46 וסעיף 61. אני חייב לומר שאני בכלל לא שלם עם הדיון הזה. אני לא שלם עם ההסדר שקיים מבחינת הסמכויות בין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת. מדובר כאן בתמיכה עקיפה לכל דבר ועניין וועדת הכספים היא בעלת שיקול דעת חלש. ניסינו לקדם הצעת חוק שתסדיר את היחסים ואת הסמכויות בין הרשויות אך לצערי הרב כרגע זה לא מסתייע ולא מתקדם למרות שאני חייב לומר הנוסח שהונח לקראת הקריאה הראשונה ואושר בוועדה, הוא נוסח שמוסכם על כלל החברים, גם בקואליציה וגם באופוזיציה, לפחות בוועדת הכספים, אבל משיקולים אופוזיציוניים במליאה החוק הזה כרגע לא מתקדם ונוצר לנו צבר מאוד מאוד גדול של עמותות.

לכן החלטתי שאני דן ברשימות שיש לנו היום שהגיעו לוועדה מרשות המיסים. אנחנו נמשיך ונדון ברשימות כל עוד החוק לא יעבור כי לא יכול להיות שבגלל אילוצים כאלה ואחרים בכנסת העמותות נשארות ללא תמיכה.

אני אומר לכם את הדעה האישית שלי. עם חלק מהעמותות שנמצאות ברשימה לא נוח לי ואני בטוח שכך זה לכל אחד ואחד שיושב כאן מכל מיני סיבות כאלה ואחרות אבל אני רוצה שנבין את המצב בו אנחנו נמצאים ואנחנו צריכים לאשר את הרשימות במלואן. זה לפחות התכנון.

הצעות לסדר, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, ראשית תודה רבה. אני אגע במה שאמרת ובדיון עצמו נתייחס. לכולנו היום לא נוח, כל אחד וטעמיו עמו. אולי יש סיבה משותפת לכולנו שלא נוח לנו. כולנו היינו רוצים לעשות טוב לעמותות. בדיון עצמו נאמר היכן לא נוח לנו. יחד עם זאת אתה מביא את זה היום וכמובן כל אחד – כמו שאתה רגיל לעשות בוועדה – יתבטא ויאמר את דעתו בצורה רחבה.

לגבי הצעת החוק שהעברנו בוועדה לקריאה ראשונה, נכון שהייתה הסכמה בינינו, הסכמה שהיא בדיעבד כי כולנו לא רצינו להגיע למצב הזה וכל החוק הוא בדיעבד. היינו רוצים שהסמכויות יהיו יותר נרחבות. כלומר, שתהיה לנו באמת אמירה ולא איזה משהו ערטילאי. כאמור, על זה נדבר בדיון עצמו.

יש נושא שאני רוצה להעלות לסדר היום. יש מספר דברים שאנחנו עוסקים בהם כמו שביתת המורים. אנחנו כנראה שוב מחכים ל-1 בספטמבר או ל-31 באוגוסט על מנת לפתור את הבעיות. ילדי ישראל נמצאים במצוקה.
היו"ר אלכס קושניר
בני ערובה של ארגוני המורים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. ילדי ישראל בני ערובה של משרד האוצר והמורים בני ערובה של משרד האוצר. בסופו של דבר המורים מחנכים את הילדים שלנו. לי אישית אין בעיה עם זה כי הילדים שלי לא שובתים. אף פעם לא תשמע שבמגזר החרדי שובתים. אין מצב של שביתה במגזר החרדי. מצדי, שיריבו, שידברו, אין בעיה, אבל אני טוען שלא משנה, כל אחד שהחליט על דרך החינוך של הילדים שלו, הוא שם את הילד שלו בבית הספר שהוא חושב שהוא הכי טוב עבורו, אצל המורה או המורה הכי טובים ולכן צריך לתת להם את הכול. גם אם יש מחלוקות, לא יכול להיות שילדים יהיו בני ערובה של משרד האוצר, ושל משרד החינוך. דבר כזה לא יכול להיות. אני אומר לך שהמורים עושים עבודת קודש ואנחנו יודעים שבעבודתם הם נשחקים. הם נשחקים יום יום. אבא שלי זכרונו לברכה היה 22 שנים בחינוך והוא אמר דבר אחד: פעם היו מחנכים והיום הם עובדי הוראה. יכול להיות שזה שהפכנו אותם לעובדי הוראה ולא למחנכים, זה שורש הבעיה. היו צריכים להמשיך להסתכל עליהם כעל מחנכים ולתת להם את מה שמגיע להם, ואני אומר לך שזה מגיע להם בזכות ולא בחסד כי הם עושים עבודה באמת קשה. שכל אחד ייכנס לכיתה ויראה מה קורה שם. אני לא חושב שמישהו מאיתנו יכול לומר שהוא מסוגל. באמת צריך כוחות נפש לעניין הזה ולכן חשוב לעשות הכול על מנת שלא תהיה שביתה. שוב, לנו יש יום לימודים ארוך. הילד הכי קטן שלי לומד עד השעה 4:00 אחר הצוהריים.

הנושא השני הוא שביתת נהגי האוטובוסים. אני מדבר גם על השכר שלהם אבל גם על המעמד שלהם. הגשתי הצעת חוק – היא נמצאת על השולחן – להסדיר את מעמדם אבל גם את שכרם. נהגי האוטובוסים לוקחים את הילדים שלנו וחייבים לתת להם מעמד. כל אחד שעולה מכה ומרביץ. יש נהגי אוטובוסים שהיו להם סבלנות, בסדר, אבל זה בשוליים ולא צריך לכן לקחת את כולם ולהכניס אותם בחבילה אחת. צריך להסתכל גם עליהם ולתת להם את המעמד הראוי להם ואת המעמד המגיע להם.

אני קורא לשרת התחבורה, הגיע הזמן שתשימי לב לדברים הטובים, פחות טיקטוק, פחות בלגן, פחות לרוץ מטיקטוק לטיקטוק אלא לדאוג לנו לכבישים או כמו שאמרנו לכבישות וגם לאוטובוסות ולא לאוטובוסים.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. חבר הכנסת ולדימיר בליאק.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני מסכים איתך שהדיון הזה הוא סוג של אילוץ במצב המורכב בו אנחנו נמצאים. אכן ניסיתי, ניסינו ביחד לקדם הצעת חוק והעברנו אותה בקריאה טרומית ואפילו הגענו להסכמות מול החברים. לצערי כרגע לא מתאפשר לנו להעלות אותה לקריאה ראשונה ואני שוב פונה לאופוזיציה שתעזור לנו בנושא הזה. אני חושב שזה אינטרס משותף שלנו, בנושא של הפילנתרופיה והסיוע לעמותות.

גם אני לא שלם עם כל הרשימות. פנו אלי מהתקשורת לגבי כל מיני עמותות מכל הקשת הפוליטית. אני אומר, לא בצער אלא מתוך אילוץ, שאני היום מתכוון לאשר את כל הרשימות כי אני חושב שהאינטרס הציבורי הרחב מחייב אותנו לעזור לעמותות שמחכות כבר תקופה ארוכה לאישור הזה. לפחות כך לפחות אני אנהג ואני קורא לכל חברי הוועדה לאשר את הרשימות.

בנושא פיצויי האומיקרון. שוב, אני לא רוצה להעביר יותר מדי ביקורת על חברי אופוזיציה, כל אחד נוהג לפי השיקול הפוליטי שלו, אבל אני חושב שאחרי שהתעכבנו בוועדה במשך עשרה דיונים שלפחות שישה בעיניי היו מיותרים לקראת אישור החוק, עכשיו אנחנו יכולים לאשר אותו בקריאה שנייה ושלישית במליאה ולהביא בשורה לעצמאים ולסייע לאותם עצמאים שמחכים לפיצוי הזה כבר תקופה ארוכה. אין כל סיבה לא לעשות את זה וזה הזמן שלנו לא לשרוף את המועדון. אני מבין את הרצון שלכם להפיל את הממשלה אבל בואו קודם נעזור יחד לעצמאים ואחר כך נתפנה לעניינים הפוליטיים שלנו. תודה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז תביאו את זה. אין בעיה. אני אומר לך שתביא את ההצעה לגבי האומיקרון למליאה. הכול בסדר. למה אתם לא מביאים אותו למליאה?
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אתה יודע למה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. אני לא יודע.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אתה יודע למה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו נצביע בעד האומיקרון. מה הבעיה?
נעמה לזימי (העבודה)
לינון אני מאמינה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אז תסירו את ההסתייגויות ואנחנו נביא אותו.
ינון אזולאי (ש"ס)
ההסתייגויות, זאת דמוקרטיה. אתם רוצים גם את הדמוקרטיה הזאת לקחת לנו? אנחנו מביאים את זה. תביאו, כולל ההסתייגויות. זאת הדמוקרטיה. למה אתם רוצים גם את את הדמוקרטיה לרמוס?
מוסי רז (מרצ)
השאלה אם אתם מוכנים למסגרת הדיון של נאמר שעה-שעתיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מוכנים למסגרת דיון ולהצביע על ההסתייגויות במליאה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. חברת הכנסת נעמה לזימי.
נעמה לזימי (העבודה)
אני אמשיך את הקו של ינון. קודם כל, אני רוצה לחזק את נהגי ונהגות התחבורה הציבורית. אני יודעת ששרת התחבורה נאבקת להשיג את התקציב כדי גם לשפר את השכר של הנהגים והנהגות וגם כדי ששכר משופר יוכל להשלים את הפער של המחסור האדיר. יש גם סוגיות שאנחנו שותפים להן, ינון, בהקשר של חוק העונשין ובקרוב תהיה על זה בשורה. עבדתי מול משרד המשפטים במשך השנה האחרונה בקשר למעמד הנהג ואם זה לא יהיה דרך חקיקה, זה יהיה דרך החלטת פרקליט. זה משהו שעשיתי בשנה האחרונה יחד עם צוות הלשכה שלי. אני גם אומר להם כאן תודה.

אני רוצה להגיד לך שנכון שכל התופעות האלה הגיעו אלינו אחרי שנים של מאבק של הנהגים ואני יודעת את זה מקרוב כי הייתי פעילה. אני באמת מאמינה שהנושא הזה ייפתר כי אין ברירה אחרת. מגיע לנהגי התחבורה הציבורית לקבל שכר טוב יותר. כולנו מסכימות ומסכימים על כך.

אני רוצה לומר משהו על המורים והמורות. ינון, שביתה זה כלי לגיטימי. זו הדרך היחידה של המורות לשפר את שכרן, בדיוק כמו שזה כלי לגיטימי אצל נהגים. לעולם לא תשמע ממני אומרת מילה אחת נגד זה. אף אחד באוצר לא ייתן פתאום שיפורי שכר בלי שביתה וכולנו יודעות ויודעים זאת. עם סימפטיה אנחנו לא הולכים למכולת.

מצוקת המורים היא תופעה שכנראה מלמדת גם על התנאים הסוציאליים ועל האקלים בכיתה. בסופו של דבר כאשר מקצוע הוא בחסר, כמו נהגים, כמו מורות, כמו כל המקצועות הללו, יש לזה סיבה והסיבה היא גם השכר וגם התנאים.

אני רוצה להעמיד את הציניות במקום, הציניות שמדברת רק על הסכם השכר אבל לא על גודל הכיתה. מי שחושב שהוא מעודד הצטיינות של מורים ומורות כאשר כיתה היא זירת קרב, שמספר התלמידים בה כפול מהממוצע ב-OECD של 18 תלמידים בכיתה, הוא עושה שקר בנפשו.

משהו על ימי החופשה. עם כל הכבוד, נוח מאוד לאוצר לנגח את הציבור ואת ההורים בימי החופשה הנוספים של המורות אבל האמת היא שאנחנו בעשרה ימי חופשה מינוס מהמוצע ב-OECD במשק. הפתרון הוא גם להתאים ימי חופשה במידת הצורך אבל הפתרון האמיתי הוא להוסיף ימי חופשה למשק. הישראלים עובדים יותר מדי עם מעט מדי ימי חופשה. מאוד קל לנגח בזה אחר כך את המורות אבל האמת היא שאנחנו בכל פרמטר מאחור – גודל הכיתות, שכר המורים והמורות, ימי החופשה – וכאשר המאבק הזה הוא מאבק על הישרדות מערכת החינוך, זו תעודת עניות לנו.

הוראה היא לא תוכנית ריאליטי. הוראה היא החינוך של הילדים שלנו, היא באמתה מקום בו אנחנו מייצרים את דור ההמשך ואת דור העתיד. מי שחושב לעשות עכשיו תחרות הצטיינות בין מורים ולהכניס את כל תחלואי החברה לתוך מערכת הלימודים, פשוט טועה ורוצה להרוס את המערכת. הסיפור כאן הוא אקלים הכיתה והלימודים, השכר, התנאים, איך להביא כוחות טובים אל מקצוע ההוראה בדרך המיטיבה שלא פוגעת בהסכמי השכר, לא פוגעת בהתארגנות ולא פוגעת בכוח המיקוח של המורים והמורות בעתיד וזאת גם טובת המערכת והתלמיד. תודה רבה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. חבר הכנסת משה גפני.
משה גפני (יהדות התורה)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני כמובן מצטרף לקודמיי בדברים האלה. אני ישבתי בשבוע שעבר עם נהגי האוטובוסים. אני רוצה לומר לכם שהמשק הולך למצב שאני לא זוכר כמותו. תמיד היו בעיות, היו בעיות עם עובדים והיו בעיות עם מחירים אבל אני לא זוכר שהיה צבר כזה נורא. גם העובדים שהם נהגי האוטובוסים, גם המורים והמורות – אגב, בניגוד למה שינון אומר, גם המורים והמורות במגזר החרדי סובלים מאותו דבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרתי שאנחנו לא שובתים אפילו שאנחנו סובלים.
משה גפני (יהדות התורה)
זה נכון. הבנים לא שובתים.
נעמה לזימי (העבודה)
אני יכולה להפריע לך? כשאבא שלי ניהל את בית ספר מחשבה במגדל העמק מחילות הרב גרוסמן, המאבק שלו במעבר למען החינוך היה כניסה להסתדרות המורים מתוך ההבנה שחובה לתת כוח לכל מורה ומורה בכל מערכת ואי אפשר לוותר על הדבר הזה למרות שהיה לו חוזה אישי והוא לא היה חייב.
משה גפני (יהדות התורה)
זה נושא שאצלנו מדברים עליו והוא נושא לא פשוט. אני מקבל ביקורות קשות מאוד גם מהמורים והמורות וגם מהגננות. אנחנו מקבלים ביקורת בלתי רגילה ואי אפשר להמשיך בדבר הזה. אני כמובן מאשים את האוצר. מחיר החלב עולה בחודש הבא, כל דבר עולה ובכל דבר מרחיקים את העדות למצב הכלכלי בעולם. אין לזה קשר למצב הכלכלי בעולם. הקשר הוא מאוד מקרי. זה שמחירי הדירות עולים באחוזים כל כך גבוהים מעיד על חוסר ניהול כפי שצריך ועל כלכלה מאוד כושלת. גם בנושא השביתות של העובדים, זה הולך ומצטבר וזה יותר רע כל שבוע וגם בנושא יוקר המחיה. אין פתרון. אנחנו לא רואים אור בקצה המנהרה, לא רואים אופק ולא רואים שמחירים יתחילו לרדת.

אני רוצה לומר משהו לגבי הדיון שאנחנו מקיימים היום. אני מבקש לא להקל בזה ראש. תזכרו שהיינו בישיבה הזאת כי זה יהיה מדד למה שהולך לקרות בעתיד. הוועדה החליטה פה אחד על עשיית נוהל והנוהל הזה הוא נוהל אומר איך אנחנו פוסלים עמותה, איך אנחנו לא יכולים לפסול עמותה, והנוהל הזה התקבל פה אחד. הוא התקבל על כולם ללא יוצא מן הכלל, על כל המפלגות שמרכיבות את הכנסת.

הגיע היועץ המשפטי לממשלה ונתן חוות דעת בעקבות עתירה שהגישו עמותות של המיסיון. בא היועץ המשפטי לממשלה שאין לו בכלל SAY. לכנסת יש ייעוץ משפטי. היועץ המשפטי לממשלה, אין לו כל רשות להתערב בעניין הזה ברגע שיש חוות דעת של הייעוץ המשפטי כאן. באה נציגת משרד המשפטים ואמרה שאין לנו סמכות לעשות נוהל כזה.
היו"ר אלכס קושניר
אתה רוצה עכשיו לדבר על זה או כשנגיע לרשימה הרלוונטית?
משה גפני (יהדות התורה)
איך שאתה רוצה.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו מתחילים מרשימה אחרת.
משה גפני (יהדות התורה)
אז אני רק אסיים את החלק הזה כי אני לא מתכוון לשתוק על הדבר הזה. לכל הפרטים אני אכנס יותר מאוחר. בית המשפט נזהר בהתחלה מלהיכנס לעניין הזה אבל כמעט ולא הייתה לו ברירה ואז הוא בא ואמר את מה שהיועץ המשפטי לממשלה אמר שאין לו ועדה סמכות לעשות נוהל. לא עתרו על זה. לא הייתה עתירה על הנוהל והמציאות היא שבית המשפט בא ואומר שלא מעניינת אותו הכנסת. לפעמים הם אומרים שלוקח הרבה זמן עד שאתם מחליטים, לפעמים הם אומרים שיש מחלוקת אבל לא הייתה מחלוקת ולא היה הרבה זמן אלא היו שתי ישיבות וזה היה על דעת כולם. יאיר לפיד היה כאן בישיבה.
היו"ר אלכס קושניר
בקדנציה הנ =וכחית הנוהל שונה.
משה גפני (יהדות התורה)
עם העמדה שלי אני נשאר כל הזמן. אני לא מאשים אותך זה ואני לא אומר שום דבר. אנחנו נדבר לגופו של עניין ואני אומר את מה שאני חושב. אני סבור, בניגוד לעמדה המשפטית בעניין הזה, שלכנסת יש סמכות להחליט. מותר לך לבוא ולהגיד שהמדינה לא צריכה לסייע לעמותה כזאת או לעמותה אחרת. אני מכיר עמדות של חברי הוועדה. מותר להגיד את זה. מותר להוציא את זה מהרשימה ולקיים דיון בנפרד. אי אפשר לעשות דבר כזה כשאנחנו רובוטים של יועץ משפטי או של בית משפט. אני לא רוצה, וקיבלתי החלטה. לזה נבחרתי. לא יכול להיות מצב כזה שאנחנו מחוסר ברירה ניאלץ לבוא ולאשר רשימה שלמה. אף פעם לא היה דבר כזה ואסור שיהיה דבר כזה. מותר לנו לפעול על פי שיקול דעת. אז נכון שאומרים שכאילו אתה מדבר כאן על עמותה-עמותה, בסדר, נדבר על עמותה-עמותה אבל אנחנו כנסת שמאשרת תקציב, אנחנו כנסת שמאשרת העברות של דברים ספציפיים, של הרבה כסף, וכאן אנחנו לא יכולים לדבר אם יש עמותה שחלק מהחברים סבורים שאסור לאשר להם נניח מבחינה מדינית.
נעמה לזימי (העבודה)
או יש כאן עמותה עם פלילים ואתה לא יודע מה קורה.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. בעבר היינו מוציאים את העמותה הזאת ואומרים לארז שילך לבדוק כי יש חשד לפלילים. בישיבה לאחר מכן הוא היה חוזר ואומר שהוא בדק, אין, הדברים לא נכונים או בדקתי והדברים כן נכונים. מה שהוא היה אומר, היינו פועלים על פי זה אבל הייתה לנו סמכות. פתאום בא בית השפט ואומר: אתם מריונטות, אתם נבחרתם על ידי הציבור ואתם תעשו מה שאני אומר.

תדעו, הנושא הזה יהיה על סדר היום. אני לא אהיה בקואליציה בה לבית המשפט יהיה כוח כזה ולא חשוב איזו קואליציה תהיה. אני לא אסכים לדבר הזה שלכנסת אין כוח לעשות איזשהו דבר ציבורי. זה פשוט לא יכול להיות. ההתערבות הזאת היא התערבות שמעידה על כל הדברים שנעשו.

לגבי הנושא הזה שאי לך ברירה ואתה מביא את זה כמו שאתה מביא עם החוק שאנחנו הסכמנו עליו. אני הסכמתי לחוק הזה, זה נכון. כל החברים האחרים באופוזיציה גם הסכימו וגם בקואליציה. הסכמנו לחוק זה מחוסר ברירה. זה לא חוק שלי אלא זה חוק שלך שאתה עשית אותו כיושב ראש הוועדה מחוסר ברירה ואני מסכים שלא הייתה לך ברירה אבל זה לא חוק שלי. זאת תעודת עניות לכנסת שבגלל יועץ משפטי או יועצת משפטית ממשרד המשפטים שישבה כאן וכל הזמן הייתה נגד.

אנחנו לא יכולים להוציא עמותה. למה אנחנו לא יכולים להוציא עמותה? אני חולק על זה. אני סבור שאפשר להוציא. אז מה אם בית המשפט אומר? מתי שחילקו את השכל, רק הם היו שם? אנחנו לא?
היו"ר אלכס קושניר
תודה. מוסי רז, בבקשה.
מוסי רז (מרצ)
כהצעה לסדר אני רוצה להגיד ברכות למשטרת ישראל שתפסה את שלום זיכרמן, תושב מאחז העבריינים מצפה יאיר שצולם רוגם באבנים ופוצע פעילי שלום שבאו מישראל ומעמידה אותו לדין. באמת חידוש גדול.

לגבי העניין עצמו. אני כסוציאל דמוקרט בכלל נגד סעיף 46א שהוא הפרטה של מס הכנסה. לא רק שהוא הפרטה של מס הכנסה אלא הוא גדל בשנים האחרונות פי 22.5. מ-400 אלף שקלים ל-9 מיליון שקלים. המדינה מוותרת כאן על סכומים גדולים מאוד, מאות מיליונים בשנה, ומי שמצליח לקבל אותם, תמיד זה מי שבמרכז והוא חזק יותר. הוא מקבל יותר ממי שבפריפריה שהוא מוחלש יותר. במסווה של סעיף חברתי, אנחנו כאן מעודדים מהלך מאוד לא חברתי. אבל בהינתן זה שהסעיף קיים, ואני הייתי רוצה שהוא יבוטל - ואם לא יבוטל, יחזור בחזרה ל-400 אלף שקלים או לסכום ממנו הוא בא ולא ל-9 מיליון שקלים או כמה שזה היום – ההצעה שהציע חבר הכנסת בליאק ואתה, זו ההצעה הנכונה, להסיר מכאן את הסמכות. אבל כל עוד הסמכות כאן, לא יתכן שאנחנו נדע על עמותה שיש בה אי סדרים ונעביר את הכסף.
נעמה לזימי (העבודה)
לא יכול להיות שיסחטו אותנו ויאמרו לנו שאם לא נעביר את הכול, כלום לא יעבור. אני בטוחה ולדימיר שגם לך יש בעיה עם דברים שקשורים בפלילים. בסך הכול שנינו בעד שקיפות וניקיון כפיים.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו עוד מעט נדבר על העמותות הספציפיות.
מוסי רז (מרצ)
נתבקשתי לא דיברתי לגופה של עמותה. אני מבקש שאם יש עוד עמותות שכבר נחתמו, להביא אותן ואם לא היום, אז מחר או בשבועות הקרובים.
היו"ר אלכס קושניר
ברגע שרשות המיסים מביאה לנו את הרשימה, אני לא מחכה.
מוסי רז (מרצ)
אני מבין שיש עמותות שחתמו להן.
היו"ר אלכס קושניר
כן אבל עדיין לא קיבלנו את הרשימה. כל הרשימות שיש על שולחן הוועדה עולות היום.
מוסי רז (מרצ)
אבל אלה שחתמו אתמול יעלו?
היו"ר אלכס קושניר
ברגע שהרשות תביא את זה, כן.
נעמה לזימי (העבודה)
מתי יהיה הדיון לגבי השאר.
היו"ר אלכס קושניר
לא יודע. בואי נראה מתי יביאו את הרשימה.
נעמה לזימי (העבודה)
שלחו את זה עכשיו .
היו"ר אלכס קושניר
את הרשימה שהגיעה היום, אני לא יכול להעלות אותה היום. אנחנו נעלה אותה בשבוע הבא. נראה לפי לוח הזמנים שלנו אבל זאת הכוונה. אני לא מעכב יותר את העמותות.

אנחנו עוברים לדיון ברשימה הראשונה, 20,385-22 מ-6 באפריל 2022.
ארז אורעד
בוקר טוב לכולם. אני מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים ואני מתכבד להביא לאישור ועדת הכספים רשימות של סעיף 46. הרשימה הראשונה שאני מעלה כאן היא רשימה שמספרה 20-385-22. היא כוללת מספר לא מועט של עמותות מכל הגוונים של הקשת החברתית.
משה גפני (יהדות התורה)
כמה?
ארז אורעד
95 עמותות ברשימה הזאת. יש עוד רשימה בה יש עוד 188 עמותות ועוד רשימה של סעיף 46 שאנחנו נדון בה אחר כך.

את הרשימה הזאת אני מביא לאישורכם. אם יש שאלות, אני עומד לרשותכם לענות על כל שאלה ושאלה.
היו"ר אלכס קושניר
בבקשה, חברים, שאלות לעניין רשימה מספר 20-385-22.

ארז, אני רואה שיש עמותות שאתה מבקש אישור לשנה.
ארז אורעד
כן. אני שוב מדגיש כאן ומציין שיש עמותות לשנה וזאת אחת משתי סיבות ולפעמים גם מסיבות אחרות. סיבה ראשונה היא מחזור שהוא לא מספק. זאת אומרת, דמי הרצינות של 30 אלף עד 50 אלף שקלים, אנחנו רוצים לראות מה יהיה ואיך העמודה תחיה בשנה הבאה. הסיבה השנייה היא שיש להן אישור הגשת מסמכים, מה שולדימיר ציין בתחילת הדיונים של המושב הזה, שזה לא אישור שהוא מספר ולכן אנחנו נותנים להם – גם כהצעת הוועדה הזאת – אישור לשנה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מה בעצם הקריטריון שלך שאתה מחליט בכל זאת לתת להן?
ארז אורעד
כאשר מגישים את הבקשה לחידוש, לאחר שנה אנחנו בודקים. אנחנו רואים אם יש להם אישור ניהול תיקון.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לא. עכשיו . אם יש לו רק אישור הגשת מסמכים או בעצם מדובר בעמותה חדשה.
ארז אורעד
זאת כאילו עמותה חדשה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מה הקריטריון שלך לאשר?
ארז אורעד
אני עושה בדיקות שלכאורה משלימות את הבדיקות של אישור ניהול תקין. אמנם לא מגיעות לכל הספר העבה שם אבל בדיקות שמספקות אותי בעניין של דיווחים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מחזור כספי?
ארז אורעד
מחזור כספי הוא נושא אחר. יכול להיות שיש לה אישור ניהול תקין אבל אין לה מחזור כספי מספק מבחינתנו, אז היא גם תינתן לשנה. יכול להיות שאין לה אישור ניהול תקין, יש לה אישור הגשת מסמכים ויש לה מחזור נאמר אדיר, יכולות להיות עמותות קש כאלה, שמישהו בא ושם סכום של כסף, בסוף השנה אני לא יודע מה הוא עושה איתו, הוא מושך אותו בחזרה - - -
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
לא הבנתי. כל הרשימה הזאת אלה עמותות שיש להן כבר אישור ניהול תקין.
ארז אורעד
לא. שאל כבוד היושב ראש מדוע יש עמותות שיש להן אישור לשנה בלבד. המכתב שחתום עליו ערן יעקב אומר שהוא מביא את זה לאישורכם לתקופה של שלוש שנים ולנו יש עמותות לשנה. התשובה לכך היא שיש עמותות שאין להן אישור ניהול תקין אבל יש להן אישור הגשת מסמכים. אישור הגשת מסמכים זה מעין אישור ניהול תקין על תנאי. יש עמותות שיש להן אישור ניהול תקין אבל להן מחזור מספק. זאת אומרת, אתה לא יודע אם הן ימשיכו לעבוד. לכן אנחנו נותנים להן לתקופה קצובה של שנה בלבד, על מנת לבחון אותן. הן אצלנו על תנאי. זאת אחת הסיבות.
היו"ר אלכס קושניר
שאלות.
ינון אזולאי (ש"ס)
בעמותה מספר 9, מיי ישראל צ'ריטי.
ארז אורעד
יש להם תרומות ניכרות, כפי שאנחנו רואים כאן, של קרוב ל-6 מיליון שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי 2021-2020 יש לנו נתונים עליהם?
ארז אורעד
אני אסתכל ואני אומר לך בדיוק. אפשר להסתכל כי הרשימה הזאת היא ספר טלפונים כבקשתכם במושב הקודם.
ינון אזולאי (ש"ס)
איך אתה אוהב להזכיר את זה כל פעם.
ארז אורעד
אני תמיד אזכיר את זה כי זה בא כתוצאה מגחמה של אחד החברים שלכם במושב הקודם.
היו"ר אלכס קושניר
למה גחמה? לחברי כנסת אין בכלל גחמות. אנחנו נטולי גחמות.
ארז אורעד
יש כאן את הנתונים של 2019. אני לא רואה שום דבר שהוא חריג לגבי העמותה הזאת. התפקיד שלה הוא לגייס כספים עבור עמותות קטנים בישראל, לקדם מודעות, יש לה מטרה ציבורית.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מסתכל מבחינת הפערים במחזור. זה נובע מתרומות, נכון?
ארז אורעד
המחזור, רובו כולו, נובע מתרומות.
ינון אזולאי (ש"ס)
יכול להיות שזה פער כזה גדול?
ארז אורעד
בעולם העמותות הכול יכול להיות. כל יום אני יכול להיות מופתע מחדש.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה עמותה מספר 6?
ארז אורעד
מיד נגיע אליה.
משה גפני (יהדות התורה)
יזמות לנשים?
ארז אורעד
קהילת היזמות לנשים. למעשה הם מעבירים תכנית יזמות חדשנית וייחודית שמיועדת לאקדמאיות צעירות. התוכנית מורכבת מ-10 מפגשים. זה נכנס לגדר של מטרה ציבורית של עידוד תעסוקה והכשרה מקצועית של אוכלוסיות חלשות. יש מטרה ציבורית כזאת, להפתעתם או לא להפתעתכם, בספר התקנות. ברשותך, אני אתן סקירה קטנה. יש כשמונה מטרות-על – דת ותרבות שנמצאות בחקיקה הראשית של סעיף 9(2) ויש סעיף שיורי לשר האוצר לקבוע מטרות ציבוריות. כל שר אוצר בא וקובע ויש כ-32 מטרות כאלה בתקנות.
ינון אזולאי (ש"ס)
תזכיר לי, כמה יכולות להיות הוצאות הנהלה וכלליות מתוך המחזור? באחוזים.
ארז אורעד
בעבר, לפני שהגעתי לתפקיד שלי, היה נהוג ללכת לפי ההנחיות של החשב הכללי שקבע 22.5 אחוזים.
מוסי רז (מרצ)
קריטריון אידיוטי.
ארז אורעד
אני מסכים איתך.
מוסי רז (מרצ)
סליחה שאמרתי אידיוטי אבל זה קריטריון לא לעניין.
ארז אורעד
תכף אני אגוד לך למה צודק חבר הכנסת. בסופו של יום אנחנו רואים כאן עמותות שרוב התשומות שלהן מורכבות מעצומות. לדוגמה, עמותות של ניהול של הדרכה, של חינוך, והכול זה שכר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
כן, אבל אלה לא הוצאות הנהלה וכלליות.
ארז אורעד
זה נכנס להוצאות הנהלה וכלליות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אבל זה לא אמור להיכנס להוצאות הנהלה וכלליות. זה אמור להיכנס לעלות הפעילויות.
ארז אורעד
רואי חשבון, אתה יודע שיש להם חשיבה יצירתית. חלק מסווגים כך וחלק מסווגים כך.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני מכיר את זה אבל יש כללים של רשם העמותות. שכר של מנכ"ל, אתה לא יכול להעמיס יותר מ -50 אחוזים על הוצאות הנהלה וכלליות.
מוסי רז (מרצ)
נכון אבל גם אם המנכ"ל עסוק כל זמנו ומלמד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני אומר שהוצאות פעילויות צריך להעמיס על עלות הפעילויות ולא על הוצאות הנהלה וכלליות.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
גם צריך לאזן את זה.
ארז אורעד
אני תכף אומר מה איזנו.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
חלק מהמחזור השנתי שלהם הולך על מנכ"לות.
היו"ר אלכס קושניר
אם נעביר את החוק, נוכל לתקן את כל הדברים. כרגע אפשר לדבר ולומר מה אפשר לעשות אבל החוק תקוע.
משה גפני (יהדות התורה)
אתה לא תתקן. בחוק אתה תגרום לכך שזה יתנהל באיזושהי צורה, מה שהיום לא מתנהל. הנושאים שעולים, זה הול נזרק עליהם.
היו"ר אלכס קושניר
כתבנו את החוק כך שתהיה לך יכולת להשפיע בחקיקת משנה על הרבה מאוד דברים.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, אבל אל תשלה גם את עצמך.
היו"ר אלכס קושניר
לא משלה אף אחד. את עצמי אני מנסה לא להשלות.
משה גפני (יהדות התורה)
זה יפה שעשית את זה בדרך הזאת כי לא הייתה דרך אחרת אבל אתה תהיה בעניין הזה. יבואו אליך ויגידו שרשות המיסים או ארז אורעד אישר לאיזו עמותה שהעמותה הזאת קשורה לזה וזה.
היו"ר אלכס קושניר
יש שם דרך להגיש ועדת ערר ולטפל בזה. אנחנו כרגע לא דנים בחוק אלא בעמותות.
ארז אורעד
לשאלתך, אני רוצה להזכיר. 22.5, החשב הכללי גם ירד מהעקרונות האלה. אנחנו ירדנו. כשהגעתי לתפקיד איזנו את זה, מה שיצר קצת ביקורת על רשות המיסים. הגבלנו את השכר של מנהלי עמותות לשכר של מנכ"ל משרד ממשלתי, הוצאנו חוזר על זה ואנחנו מקפידים על כך. זה לשאלת חברת הכנסת רינאוי ששאלה איך אנחנו מאזנים את הדבר. כל מקרה לגופו. יש למשל ארגונים שמרב התשומות שלהם הן הוצאות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הקריטריון הזה בא למנוע מצב שכספי תרומות מנוצלים לשכר של מקורבים.
נעמה לזימי (העבודה)
או לכל מיני דברים פליליים עם מסכת עובדות מאוד בעייתית.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני מדבר על לפני הפלילים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני מציעה שכל מי שמדבר על פלילי, שיביא עובדות ויפסיק להגיד פלילי. די עם זה. מספיק עם זה.
היו"ר אלכס קושניר
מסכים איתך.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אומרים את זה כאילו היא פתחה משרד חקירות והיא יודעת על מה מדובר.
היו"ר אלכס קושניר
מותר להגיד כאן.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אבל זה לא יהפוך את זה לאמיתי. כמה אפשר להגיד פלילי? לא לעולם חוסן. היא יכולה להיות בחוץ ובסוף להיתבע. תחשבי על המשפחה שלך.
נעמה לזימי (העבודה)
את מאיימת עלי? אני יודעת שהם אנשים מסוכנים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
את עכשיו מאיימת. תירגעי. תירגעי עם הפלילי. זה שיש לך חסינות, זה לא נותן לך את הזכות לבוא ולקחת ארגון מצוין ציוני ולהפוך אותו לפלילי.
נעמה לזימי (העבודה)
בניגוד אליך אני לא מדברת בחלל ריק.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מי שמך להיות שופטת?
נעמה לזימי (העבודה)
רשות המיסים בעצמה אמרה נוכח מה שיגיע אליה, שיש ארגונים שצריך לפסול אותם. רשדו ת המיסים בעצמה אמרה לי שהדברים החמורים שהגיעו אליה - - -
היו"ר אלכס קושניר
שתיכן בקריאה ראשונה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
נמאס לשמוע אותה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבין שזה רק הקדימון.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
רציתי לומר משהו בקשר לאחוז ההנהלה וכלליות. יש הרבה עמותות, ואלה רוב העמותות, שמעסיקות אנשים שכאילו מקבלים מהן שכר אבל זאת לא הנהלה וכלליות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה מה שאמרתי.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אבל הם עושים את הפעילות של העמותה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בפנייה הנכונה של הדוח הכספי מעמיסים את זה על עלות הפעילויות ולא על הוצאות כלליות.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
נכון.
ארז אורעד
אני רוצה לסכם את הדיון הפילוסופי. היה מחקר על עלותו של שקל מס – גם הייתי שותף בקטע הזה – כמה עלות גביית המיסים. זאת אומרת, גובים מיסים ומה קורה. מסתבר שעלות הגעה של המיסים, מחקר שאני עשיתי מזמן, יש 30 מיליארד לשנה, עלות גביית המס. בקטע הזה יש גם עלותו של שקל תרומה. יש תרומות, כמה שקל מגיע לנתרם. מה שאני תורם, מה מגיע לנתרם. בדרך כל מיני אנשים גוזרים קופונים, גם מגייסי התרומות, גם התפעול של התרומות וזה דבר שאנחנו חיים איתו. אנחנו בוחנים אותם לגופם. אנחנו בחרנו לעשות מנגנונים מאזנים בשני סוגים – נושא של הגבלת שכר מנכ"לים, שהמנכ"לים לא יעשקו את העמותות. דרך אגב, בעבר היה נהוג שלמשל רופא בבית חולים היה מקבל מכמה מקורות, מעמותת ידידים ומעמותה אחרת, מקבל שכר מנופח. דבר שני, כל הנושא של השקעות עודפים וכיוצא בזה. זאת אומרת, יש לנו מנגנונים מאזנים ולא ב-22.5 אחוזים האלה.
היו"ר אלכס קושניר
שאלות לגבי עמותות ברשימה הזאת.

אני רוצה להעלות להצבעה את הרשימה שמספרה 20-385-22. מי בעד? מי נגד?

הצבעה
הרשימה אושרה.
היו"ר אלכס קושניר
הרשימה אושרה.

אנחנו עוברים לרשימה הבאה שמספרה 20-231-22.
ארז אורעד
אני מתכבד להביא בפניכם חברי הכנסת בוועדת הכספים את רשימה מספר 20-231-22 שכוללת 188 עמותות. אני לרשותכם בכל שאלה שיש לכם.
משה גפני (יהדות התורה)
אני רואה שיש לך הרבה עבודה.
ארז אורעד
אני יוצר לעצמי את העבודה. כל חודש אני מקיים ישיבה של ועדה ציבורית בראשותי. אתמול האשימו אותי בכנס רואי חשבון שאני חושד בכולם וכאילו אני חושב שכולם גנבים. נשיא לשכת רואי חשבון האשים את רשות המיסים, דהיינו אותי.
משה גפני (יהדות התורה)
בכנס של רואי החשבון?
ארז אורעד
כן. בכנס של רואי החשבון.
משה גפני (יהדות התורה)
אני אמור להופיע שם. אני אגן עליך.
ארז אורעד
מלאכתי נעשתה גם בידי אחרים. מזל שאני לא הייתי שם כשהוא אמר את זה אבל נלחמו את מלחמתי.
משה גפני (יהדות התורה)
כל אחד מאיתנו חוטף ביקורת. מה חשבת?
ארז אורעד
אני מבקר, עושה את העבודה שלי ואת מה שצריך ואחר כך מאשימים אותי בכך שאני חושד שכולם גנבים.
היו"ר אלכס קושניר
בואו נתקדם.
ארז אורעד
אני מתקדם. הכול בסדר. מבחינתי הרשימה הזאת מאושרת.
היו"ר אלכס קושניר
ארז אישר את הרשימה. תודה רבה. חברים, שאלות לעניין הרשימה.
עמיחי שיקלי
יש הצעת חוק של אלכס מילר מישראל ביתנו, תיקון לסעיף 40, בנושא של עמותות ששוללות את זכות קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וכן מציינות את יום העצמאות כיום אבל. יש כאן ארגון שמופיע כארגון פמיניסטי.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
דנו בזה. כבר היינו שם.
עמיחי שיקלי
עמותה 175. הארגון הזה שמתואר כאן כארגון פמיניסטי הוא ארגון שעיקר פעילותו היא עיסוק בצעדות שיבה, לציון אירועי יום הנכבה וציון צעדות שיבה. זה ארגון שהוא גם מקושר לארגוני BDS, ארגון שמתנגד לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומקדם מדיניות שהיא מדיניות פלשתינית-אש"פית מובהקת המתנגדת למדינת ישראל. אני חושב שהנושא חשוב. זה שאנחנו מאפשרים לארגונים כאלה לפעול, זה אולי חלק מהיותנו מדינה שהיא מאוד מאוד מכילה וסובלנית אבל לאשר להם הקלות במיסוי, זה כבר מעשה שהוא לא מתיישב עם שכל ישר ברמה הכי בסיסית. צריך להבין שמדובר כאן ממש בחקיקה שהיא חקיקה של ישראל ביתנו. אם אתם רוצים ריענון הנושא של החוק הזה, זה חוק משמעותי וחשוב.

יש תמונות בהן אני רואה את הפעילות של הארגון. כתוב 1948 ועל החולצות כתוב השיבה היא הזכות שלנו וזה הרצון שלנו. אני לא חושב שמדינת ישראל צריכה לאפשר סיוע תקציבי לארגונים כאלה וזה דבר שהוא מאוד משמעותי גם מבחינת לשון החוק וגם מבחינת השכל הישר. אני באמת מבקש שלפחות מי שקשור לישראל ביתנו. בסופו של דבר זה חוק של ישראל ביתנו.
היו"ר אלכס קושניר
ארז, בפעם הקודמת ביקשנו לעשות בדיקה נוספת לגבי העמותה הזאת. מה הממצאים?
ארז אורעד
אכן בדקנו. הזמנו את נציגי העמותה והארגון המדובר אלינו לשימוע כדי לברר את כל הנשואים. השימוע היה בהשתתפות היועצת המשפטית שלנו, בהשתתפות המפקחים שבדקו את העמותה, מטעם העמותה השתתפה מנהלת העמותה, עורכי הדין נמרוד שלוי וחנן. אני חייב לציין שבשימוע שאלנו אותם שאלות לא קלות.
עמיחי שיקלי
נחשפת לחומרים באינטרנט?
ארז אורעד
הוצאנו חומרים מהאינטרנט.
עמיחי שיקלי
אני לא רואה את הצילומים עם השיבה היא הזכות. זה לא ברור.
ארז אורעד
יש לנו חוזר ובחוזר הזה אנחנו למעשה נתלים בסעיף 7(א) לחוק יסוד: הכנסת. מי שפועל למאבק מזוין, הסתה וכל הפעילויות האלה - - -
עמיחי שיקלי
לא רק.
היו"ר אלכס קושניר
שיקלי, עוד פעם אחת אתה אומר משהו, אתה בחוץ. אתה לא קוטע בן אדם שמציג כאן את העמדה.
ארז אורעד
הטענות שעלו בוועדת הכספים לפני השימוע, ולכן נתבקשנו לבדוק את הנושא מחדש, הטענות האלה הן טענות שדנו בהתאם לסעיף 3(א) לחוק יסודות התקציב ושם גם מגבלות מסוימות. אני רוצה לומר שהעמותה הזאת עוסקת בנושאים מאוד חשובים כמו העצמת הנשים במגזר הערבי. זה רוב פעילותה. מצד שני שאלנו, בסדר, מה אתם אומרים לגבי ציון יום הנכבה והם אמרו שזה חלק מההיסטוריה של העם הפלשתיני, זה לא שהם הולכים עכשיו ומנצלים את זה לפעילות הסתה. אימתתי אותם מול התמונות שאתה הראית כרגע והם אמרו שזה קטע שמשתלב עם הפעילות כי הם מעצימים את האישה הערבייה. זה הדגל שלהם. לא את האישה היהודייה. זאת העמותה הראשונה שלמעשה קמה בנושא הזה במגזר. אנחנו רואים בזה פעילות מבורכת. אנחנו גם לא רואים כאן שום דבר שחורג מהקריטריונים שלנו שכתבנו לרבות הקריטריון שנטען כאן, פעילות של הסתה וכיוצא בזה.
עמיחי שיקלי
ארגון צעדות שיבה זאת פעילות מבורכת?
נעמה לזימי (העבודה)
אין לו שום דבר אחר לעשות. להקים מפלגה שלא תעבור את אחוז החסימה, זה מה שנשאר לו לעשות.
היו"ר אלכס קושניר
תירגעו בבקשה. היועצת המשפטית של רשות המיסים, בבקשה להתייחס.
אפרת לקס
דיברנו עם העמותה. קיבלנו טענות וכל הטענות שקיבלנו נבדקו. אני מזכירה שאנחנו בודקים טענות לפי קריטריונים שנמצאים בפנינו. השאלה לגבי נכבה היא לא שאלה שאנחנו שואלים בגלל שהיא לא נמצאת בקריטריונים שלנו אבל בכל זאת שאלנו אותה. נציגותה עמותה הסבירו על הפעילות של העמותה. דבר ראשון, מבחינת היקף הפעילות, מה עיקר ומה לא, זה לא המידע שקיבלנו מהעמותה וגם מכם, מוועדת הכספים, התלונה שהתקבלה לא נתנה הוכחות לגבי היקף פעילות כזה או אחר. החלק הארי של הפעילות כפי שהוצג על ידי העמותה היא פעילות פמיניסטית, פעילות שמקדמת נשים, פעילות שמסייעת לנשים שנמצאות באלימות או במערכות יחסים אלימות, פעילות שמסייעת לנשים להביע את העמדה שלהן וזאת פעילות שבעינינו היא בוודאי מטרה ציבורית והיא פעילות מבורכת.

מה שארז התחיל להסביר על הזהות של האישה, חלק מזה זאת גם העובדה שהיא ערבייה. העמותה לא מכחישה את זה. זה עומד בפרונט ובעינינו זאת לא עילה לפסילת העמותה.
עמיחי שיקלי
יש כאן לחלוטין התעלמות מהחוק.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
זה שאנחנו חברי ועדת הכספים מבלים ימים על גבי ימים כדי לבחון ולדון בסוגיות האלה ואתה, שיקלי, בא לשעה אחת בנמשך שנה שלמה ובצעד פופוליסטי עוד פעם מחזיר אותנו לדיון שכבר היה ושעסקנו בו. זה לא מקובל.
עמיחי שיקלי
יש חוק.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
עכשיו אני מדברת. את הארגון הזה אני מכירה ומוקירה. זה ארגון שעסק ועוסק הרבה בהעצמת נשים ערביות. אם אתה אוהב או לא, מר שיקלי - - -
עמיחי שיקלי
צעדות שיבה, מה זה קשור?
היו"ר אלכס קושניר
שיקלי, אתה בקריאה שנייה.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
הנכבה, כן. זה חלק מהנרטיב של העם הפלשתיני. אם אתה אוהב את זה או לא.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. קטי שטרית.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני מסתכלת על הפעילות. בשנת 2010 הם פנו לאו"מ ועסקו בדוח וביקשו להציג דוח שעוסק בביקורת על מדיניות מדינת ישראל בנושא איחוד משפחות והריסת בתים.
מוסי רז (מרצ)
אוי ואבוי, ביקורת. השמיעו ביקורת.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
לא יאומן. לאן עוד אפשר להידרדר?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אפשר להמשיך היושב ראש?
היו"ר אלכס קושניר
כן. תמשיכי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
תודה רבה. הם גם מארגנים הסעות לכל המקומות שהם טוענים שזאת אדמתם וצריך לחזור לשם. הם מארגנים לשם הסעות גם כדי להפגין בתוך מדינת ישראל. כמובן שהם לא מקבלים את חוק האזרחות ופועלים נגדו.
מוסי רז (מרצ)
אז מה?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
העמותה הגישה גם עתירה יחד עם אגודה לזכויות אזרח נגד משרדי - - -
מוסי רז (מרצ)
את בכלל הצבעת נגד חוק האזרחות.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
תה מוכן לשתוק ולתת לי לדבר? זאת הזכות שלי לדבר. תן לי לדבר.
מוסי רז (מרצ)
דברי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה שהיושב ראש לא קורא אותך לסדר, אני אקרא אותך לסדר. תירגע ותן לי לדבר.
היו"ר אלכס קושניר
קטי, תמשיכי בבקשה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
תן לי לדבר. אני יודעת שזה לא הנרטיב שלך. אני יודעת שהנרטיב שלך הוא העם הפלשתיני.
היו"ר אלכס קושניר
קטי, תמשיכי בעניין.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אולי תלך לפרלמנט הפלשתיני?
מוסי רז (מרצ)
את כל כך מתרגשת, כנראה שהטיעון שלך חלש.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
נשמח מאוד להיפטר ממך לשם. אולי נוכל לדבר כמו שצריך.

כמובן שפעלו נגד משרדי ממשלה וטענו ששוללים את הזכות שלהם על המדינה. העתירה קוראת למעשה להפריד בין מעמד אזרחי לבין הזכות להיות כאן. זה לא ממש ממש ממש ארגון תמים. הארגון הזה, המטרה שלו היא הנכבה והנכבה הזו היא כמובן נגד הקמת מדינת ישראל. מדינת ישראל היא מדינה יהודית וכך היא תישאר. נכבה לא תהיה וההתייחסות אליה היא בפירוש כמו שהייתה עד עכשיו .
היו"ר אלכס קושניר
תודה. אימאן ח'טיב יאסין.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אני מופתעת לשמוע כאן דברים שאי אפשר לשים אותם בשום קונטקסט. קטי, את מדברת על כך שהם נגד חוק האזרחות. את בעצמך הצבעת נגד חוק האזרחות.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני הצבעתי נגד הקואליציה. לא נגד החוק.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
את בעצמך הצבעת נגד החוק.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
בסופו של דבר החוק עבר בזכותנו.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
שיהיה לך לבריאות. נכבה לא תהיה עוד, היא הייתה ואף אחד לא יכול להתכחש למה שהיה. מספיק. בואו נעשה עבודה מקצועית כמו שצריך ומי שישלו בעיה ספציפית נגד עמותה מסוימת והוא טוען שהיא פועלת נגד החוק ויש חוק שאוסר על הפעילות של העמותה, שילך לבית המשפט. אנחנו כאן לא רואים שום מניעה מאישור הפעילות של אותה עמותה. העמותה הזאת עובדת לרוב למען נשים בחברה הערבית, וכן, אי אפשר לשלול מאיתנו את ההרגשה, להרגיש ביום מסוים כאוב כי הרסו לך את הבית. אני לא יכולה לדמיין לעצמי משהו אחר.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
ובכל זאת זה בניגוד לחוק.
היו"ר אלכס קושניר
משה גפני, בבקשה.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני מבקש לומר לכם את האבסורד הנורא שיש עכשיו בוועדה כתוצאה מהמערכת המשפטית שלא לוקחת בחשבון שיש מחלוקות בציבור ובכנסת. אני הייתי בדיון שהתקיים כאן על ילדי העובדים הזרים. עמותה שהביא ארז אורעד. אני שמתי את זה על השולחן. הוצאתי את זה מהרשימה הכללית. הרשימה הכללית, כולם היו בעד. העמותה של ילדי העובדים הזרים הייתה שנויה במחלוקת. יש כאלה שאמרו שהמדינה לא צריכה, כי אנחנו מדברים כאן על הטבה בהטבות מס. אמרתי שהדיון יתקיים כאן. במקום שיהיו צעקות במליאה, ועדת הכספים היא מקום מכבוד כדי לקיים כאן את הדיון הזה. אכן התקיים דיון. אני הייתי הקול המכריע. אני חשבתי שצריך לאשר וזה אושר. היו כאלה שהיו נגד. היו כאלה שהיו בעד. הוויכוח היה כאן.

עכשיו מתנהל כאן ויכוח. הוויכוח הזה לא יכול לבוא לידי מימוש. אפשר לדבר ולצעוק אבל שום דבר לא יעזור כי תבוא היועצת המשפטית של רשות המיסים ותאמר שאנחנו לא יכולים להוציא עמותה. הרי היה אפשר להוציא עמותה ולומר שאני רוצה דיון נפרד על העמותה הזאת ונקיים את הדיון הזה על הנכבה ועל זכות השיבה במקום מכובד. לכך נבחרנו. אנחנו לא יכולים לקיים את הדיון הזה כי צריך להצביע על הכול כמקשה אחת. יכולה להיות עמותה שהיא עמותה מאוד ימנית ועמותה שהיא מאוד שמאלנית או שיכולים להיות כל מיני נושאים כאלה – אי אפשר לקיים את הדיון.
היו"ר אלכס קושניר
זה המקרה שלפנינו.
משה גפני (יהדות התורה)
זה המקרה שלפנינו. אני מתאר לעצמי מה עובר אצל חלק מהחברים כאן כולל אצלך אדוני היושב ראש. אי אפשר לקיים את הדיון הזה כי הדיון הזה הוא דיון סרק. הרי בסוף אתה תצטרך להחליט האם אתה נותן ל-188 עמותות לעבור, כן או לא. הן לא חטאו. הרוב המוחלט אלה עמותות רגילות, אזרחיות, נורמליות מכל הסוגים, מכל המינים ומכל הצבעים. אתה חייב להצביע. מה פתאום אתה חייב להצביע? אני לא רוצה. אני רוצה שאת העמותה הזאת תוציא אבל אתה לא יכול.

לכן אני סבור שכל העניין הזה הוא טעות מיסודה.
היו"ר אלכס קושניר
אני מסכים איתך.
משה גפני (יהדות התורה)
לא חרבה ירושלים אלא העמידו דבריהם אומרת הגמרה על דין תורה. באה לה הלשכה המשפטית והיא אומרת מה צריך לעשות.
היו"ר אלכס קושניר
אתה קטע הזה לא הבנתי, אם תוכל להסביר.
משה גפני (יהדות התורה)
אני אסביר לך. אני הנחתי הצעת חוק, גם ינון חתום עליה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני חתום על כל מה שאתה אומר.
משה גפני (יהדות התורה)
אני הצעתי לתת סמכות לוועדת הכספים, כפי שהיה קודם, עם כל הכבוד לנושא המשפטי. אני לא סולח ליועץ המשפטי הקודם שהתערב בעניין הזה ללא סיבה. הוא היה חבר שלי. אני לא מבין למה הוא עשה את זה. היה דיון כאן עם הלשכה המשפטית של הכנסת ושל הוועדה ואני לא מבין למה הוא היה צריך להתערב בעניין הזה שהנוהל הוא כן טוב או לא טוב. אי אפשר לקיים את הדיון הזה. מוציאים מאיתנו ויכוח שנתווכח עליו במליאה ב-4:00 לפנות בוקר במקום לדון כאן כאשר זה מקום מכובד. בא חבר הכנסת שיקלי ומעלה טענה. יש אחרים שחושבים אחרת.
היו"ר אלכס קושניר
הטענה הועלתה בפעם הקודמת.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. אבל אתה לא יכול להצביע על זה בנפרד. אתה לא יכול להביא את העמותה הזאת. אני מתאר לעצמי ששיקלי רוצה להצביע בעד על כל העמותות האחרות. זה יהיה אוי לרשע ואוי לשכנו ולא נאשר לאף אחד. אני חושב שזה דבר נכון להביא את זה ולהצביע.

אני הנחתי הצעת חוק כזאת. אני מחכה להזדמנות שאני מקווה שהיא תבוא ותבוא מהר כי הממשלה הזאת צריכה לעבור מן העולם ותהיה ממשלה טובה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
ממש בקצרה. שמעתי את שני הצדדים בקשר לעמותה הרלוונטית. קודם כל, זה לא הדיון הראשון. כבר דיברנו על זה בעבר. אחרי ששמעתי, אני חושב שמדינת ישראל שהיא מדינה יהודית ודמוקרטית בהחלט יכולה להכיל עמותות שמעבירות ביקורת על מדיניות הממשלה. תודה.
עמיחי שיקלי
רציתי לשים את הסעיפים הרלוונטיים בחוק יסודות התקציב כי לא מדובר כאן על ביקורת. מדובר על צעדות שיבה, על צעדות נכבה. מה שכתוב בחוק זה גם לעניין של שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, גם הסתה לגזענות, גם תמיכה במאבק מזוין וגם נושא של ציון יום העצמאות או יום הקמת מדינת ישראל כיום אבל. הדבר הזה הוא חלק מאוד משמעותי ואני חושב שצריך לא להיתמם. אני חושב שבמקרה של רשות המיסים, היא יכלה לחסוך לנו עבודה בהקשר הזה אם היא הייתה קוראת את לשון החוק ולא מתייחסת לסוגיה הזאת בקלות דעת כפי שעשתה, כי לקרוא לארגון הזה ארגון פמיניסטי, זאת פשוט בדיחה.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
זה ארגון פמיניסטי.
ארז אורעד
כבוד היושב ראש, לא הייתה קלות דעת. להזמין עמותה, לשמוע את הטיעונים – בדיון הקודם לא השתתפת - להזמין אותה לשימוע, לבדוק שוב ולבדוק את כל הכללים, זאת לא קלות דעת.

אני מבקש שהיועצת המשפטית תסביר מה זה סעיף 3(א) לחוק יסודות התקציב.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה שאתה מנהל במקומי את הדיון.
ארז אורעד
מאשימים אותי, אני חייב להגיב.
היו"ר אלכס קושניר
יש עוד שאלות על עמותות נוספות?
נעמה לזימי (העבודה)
כן. עמותת "עד כאן", אני רוצה לדעת מה הבדיקות שהיו. לאחר מכן, כשהם הוחרגו, לבדוק מסכת עובדות, היה תחקיר נוסף. התחקיר הזה הוא באמת מראה כשלים משמעותיים עם הכספים ששיחקו בין העמותות. אני אשמח לשמוע מה בדקתם. עמותה מספר 187. אני אשמח לשמוע מה עשיתם בהקשר הזה. אני רוצה להבין מה בדקתם ומה נמסר.
מוסי רז (מרצ)
אני רוצה להצטרף לשאלה אבל אם אפשר לתת את השאלות ששאלתם, את התשובות שהתקבלו, ואם אנחנו יכולים לדעת, או אתם יכולים לדעת, שאין אי סדרים כספיים, אין עבירה על החוק. זה מה שמעניין אותנו. אנחנו לא נכנסים כרגע לעמדה הפוליטית.
ארז אורעד
כפי שעשינו לגבי העמותה הקודמת, גם במקרה הזה הזמנו לשימוע את עמותת "עד כאן" ועשינו להם שימוע שהוא שימוע מאוד מהותי והייתי אומר קשה. הגיעו אלינו נציגי העמותה ושאלנו אותם את השאלות.
היו"ר אלכס קושניר
מה היה בשימוע?
ארז אורעד
קיבלנו מכם פניות.
נעמה לזימי (העבודה)
אתמול נמסר לי שאי אפשר להעביר את החומר ושהכול יימסר בוועדה נוכח התחקירים המאוד בעייתיים. אז אנא מכם, או שנתחיל לשאול שאלות צולבות או שתסבירו מה היה.
ארז אורעד
בואי נעבור על מה שקרה. את רוצה לשאול את השאלות ואני אתן את התשובות?
נעמה לזימי (העבודה)
אם אתם לא יודעים מה שאלתם אותם, תסבירו לנו.
אפרת לקס
אנחנו מציעים למען סדר הדיון שתציגו את האלות שמטרידות אתכם ואנחנו נענה. אנחנו כמובן יכולים להתייחס לכל.
מוסי רז (מרצ)
אני מוכן להציג את השאלות. ראשית, האם התייחסתם לתחקיר שפורסם בעיתונות ממנו עלו טענות לאי סדרים פיננסיים ולעבירות פליליות?
אפרת לקס
טענות שאנחנו שמענו היו שבין דצמבר 2014 ליוני 2017 קיבל יושב ראש הוועד המנהל של עמותת "עד כאן" דרך החברה הפרטית שבבעלותו למעלה מ-240 אלף שקלים מעמותות מגן לישראל יהודית ודמוקרטית והפורום לישראל ירוקה, ומהחברה הפרטית בבעלות גלעד דך. מתוך סכום זה יותר מ-180 אלף שקלים התקבלו לכאורה בתקופה שלאחר הקמת עמותת "עד כאן". כל זה ציטוט מהכתבה שפורסמה. אנחנו לא רואים כאן טענה נגד "עד כאן". תפנו אותי. אני לא מצליחה להבין. יש לי טענה כלפי היושב ראש של העמותה על תפקידים אחרים שהוא עושה, עמותות אחרות שהוא מנהל, אבל איפה העמותה?
נעמה לזימי (העבודה)
היו דיווחים סותרים בנוגע להלוואות בין העמותות שאחת מהן עמדה בגירעון והשתמשו בין העמו תות. לכן אני שואלת האם הכול נבחן.
אפרת לקס
כן. שאלנו . הפנינו לעמותה שאלה לגבי הלוואה בין עמותות, הלוואה שנלקחה. הם תיארו בפנינו סיטואציה שהיה צורך בהלוואה, ניתנה הלוואה אחת לעמותת "עד כאן", וההלוואה הזאת הושבה. מבחינתי, מבחינת הנהלים שאני בודקת, הקריטריונים שעומדים בפני, הלוואה שהושבה היא לא מהווה מניעה לשלילת 46.
נעמה לזימי (העבודה)
אני רוצה להבין. סעיף 46 נותן פטור ממס שאמור להגיע למדינה לעמותה שאתם אישרתם.
משה גפני (יהדות התורה)
מהתורם.
נעמה לזימי (העבודה)
העמותה הזו יכולה לתת הלוואה לעמותה גירעונית, אולי מפוקפקת, אולי דברים אחרים, וכל המסחרה הזאת נעשית דרך תרומות מכספי תורמים שצריכים להגיע למדינה. זה מבחינתך בסדר. אני רק רוצה לוודא שכל העמותות בישראל ידעו שהן יכולות להלוות לעמותות ללא 46 גם אם יש שם סוגיות של אי סדרים. מבחינתכם מאושר שאתם תהוו צינור דרך עמותות עקיפות.
אפרת לקס
אני אדייק. עמותה יכולה לתת ולקחת הלוואות אם זה חלק מהפעילות שלה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אם זה משרת את הפעילות שלה.
אפרת לקס
אם זה משרת את הפעילות שלה. בוודאי.
נעמה לזימי (העבודה)
יושב ראש העמו תה הוא בעלים של עמותות אחרות.
אפרת לקס
כשאני בודקת הלוואה מעמותה אחת לשנייה, הדבר הראשון שמעניין אותי זה שההלוואה הושבה. ככל שההלוואה הושבה, זה לא נגרע מתקציב משלם המיסים ולא נגרע מתקציב העמותה דבר והפעילות הציבורית שלה יכולה להמשיך כרגיל. אם אני רואה שהיא לוקחת הלוואות והיא לא מחזירה, אין אופק להחזרה, זה כבר עולם אחר וזאת בעיה כי כסף הולך למטרה שהיא לא בהכרח ציבורית.
היו"ר אלכס קושניר
הנקודה ברורה. שאלה נוספת.
מוסי רז (מרצ)
אני שאלתי את השאלה הראשונה ואני אסביר מה הטענה שלי כלפי העמותה. אני רוצה לשמוע את תשובתכם. זה שהיושב ראש קיבל תשלומים מעמותות אחרות קשורות, האם אין בכך עקיפה של שני דברים עליהם דיברנו קודם? האחד, הגבלת שכר בעמותה, שנית, עקיפה של הנושא של הוצאות הנהלה וכלליות.
אפרת לקס
אני בודקת את ההתנהלות הכספית של "ד כאן". "עד כאן" היא אישיות משפטית נפרדת. אני לא יודעת אבל ככל שיש אי סדרים בעמותות אחרות, זה לא משהו שנוגע ל"עד כאן" גם אם היא מנוהלת או עומד בראשה אדם. אני עיוורת לשאלה מה קורה באישיויות משפטיות אחרות.
מוסי רז (מרצ)
אני אנסה להסביר את עצמי עוד פעם. אני עכשיו מנהל עמו תה ואני רואה שאחד העובדים אצלי, אני צריך לשלם לו שכר שיגרום לזה שאני אחרוג מה-22.5 או לחילופין אחרוג מהמגבלה שמוטלת על מנכ"ל. מה שאני עושה, אני עובד עם עמותה קשורה ואומר לה שלמו אתם.
אפרת לקס
אם יש לי עובד של עמותה איקס שמקבל שכר מעמותה ואי, זה בוודאי נוגע לעמותה איקס שהיא העמותה שאני בודקת אבל אין טענה כזאת כלפיי.
נעמה לזימי (העבודה)
כתובת הדואר ומספר הטלפון שמופיעים בדוחות של הפורום לישראל ירוקה, זהים לאלה שמופיעים באתר האינטרנט "עד כאן". שני הארגונים מציגים את עצמם כמי שרשומים באותו תא דואר, באותו טלפון, גם בדיווח השנתי.
אפרת לקס
אין בעיה שיושב ראש עמותה יחזיק בכמה עמותות.
נעמה לזימי (העבודה)
בוודאי שלא.
מוסי רז (מרצ)
יושב ראש עמותה יכול להיות מה שהוא רוצה. אני שאלתי האם ניתן באמצעות עמותה אחרת לממן את יתרת התשלום שלא רציתי לשלם כדי לא לחרוג מההוראות שלכם.
אפרת לקס
אני מתייחסת לסיטואציה שתיארת והסיטואציה שתיארת היא לא הסיטואציה שהוצגה בפנינו ולא קיבלנו אינדיקציות לפעילות שאתה מתאר ביחס לעמותת עד כאן.
מוסי רז (מרצ)
יכולת לומר שזה לא מה שקרה.
אפרת לקס
אני לא יכולה להתמודד עם טענה שלא נטענה כלפיי. האם אני יכולה להגיד שעובד של "עד כאן" קיבל תמיכה? אני לא יודעת. יש הרבה דברים שאולי קורים. אין לי שום אינדיקציות לשום ראיה. האם חקרתי את כל העובדים אם הם מקבלים השלמת הכנסה בשחור מעמותות אחרות? אני לא חושבת שזה התפקיד שלי. אני לא עושה את זה לגבי אף עמותה.
היו"ר אלכס קושניר
הנקודה ברורה. עוד שאלות.
נעמה לזימי (העבודה)
רציתי לשאול לגבי מסכת העובדות הראשונה שהעברנו אליכם, לפני התחקיר הזה. מה עם פעילות העמותה בתחקיר הראשוני.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
האם הוגשה תלונה או שכל השיח הזה הוא בעקבות כתבה עיתונאית?
אפרת לקס
לא.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
לא הוגשה תלונה. אין תלונה, אין חקירה משטרתית, אין שום דבר. יש איזשהו תחקיר של עיתונאי כזה או אחר ועל פי זה אנחנו עכשיו מקיימים דיון. וואלה, השתכללנו בכנסת.
נעמה לזימי (העבודה)
אמרה מי שנכנסה לגוגל ושלפה ציטוטים.
עמיחי שיקלי
שים לב, אתה מאפשר להם לעששת כאן חקירה צולבת.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מתי בדיוק נכנסתי לגוגל?
היו"ר אלכס קושניר
תקשיבו. אני אמרתי בתחילת הדיון ומי שלא היה, אני חוזר על מה שאמרתי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני מסתמכת על מה שנאמר? מתי נכנסתי לגוגל? חמש דקות נאמרו כאן שטויות.
היו"ר אלכס קושניר
את קוטעת אותי בפעם השנייה. בפעם השלישית שתקטעי אותי, את תהיי בחוץ. אני מנסה לדבר.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
לא קוטעת אותך.
היו"ר אלכס קושניר
עכשיו, כרגע עשית את זה. בתחילת הדיון אמרתי שאני לא מרגיש בנוח עם הדיון הזה. אני חושב שמה שאנחנו עושים כאן, ובכלל הנוהל שקיים ונותן לוועדת כספים שיקול דעת חלש, הוא לא תקין ולכן ניסינו לתקן את זה בחקיקה. אם היינו מתקנים את זה בחקיקה והאופוזיציה – שלפחות חברי הכנסת שהם גם חברי ועדת הכספים הסכימו לחקיקה הזאת – היינו מקדמים את זה. אני מבין שכל אחד כאן מתנהל לפי שיקולים אידיאולוגיים/פוליטיים וזה בסדר. גם אני. אבל כרגע אנחנו נמצאים במצב שהיחסים בין הרשות המבצעת – במקרה הזה זאת רשות המיסים – לרשות המחוקקת והרשות השופטת מבחינתי לפחות לא נמצאים באיזון הנכון. זה המצב שיש לנו היום. לכן, ברגע שנשאלות כאן שאלות לגבי המסכת העובדתית של עמותה כזו או אחרת, העמותות האלה תישאלנה ורשות המיסים תענה.

שתי העמותות שעד עכשיו דנו בהן, עמותת שיאן ועמותת עד כאן, הועלו בדיון - זה לא הדיון הראשון – בסוף שנה שעברה. ביקשנו את רשות המיסים לבצע בדיקה נוספת לגבי שתי העמותות האלה. שתי העמותות האלה זומנו לשימוע ועכשיו אנחנו שומעים את תוצאות השימוע. לכן אני מבקש לשים את האמוציות בצד. גם לי יש אמוציות, גם לי יש דעה לגבי עמותת שיאן ויש לי גם דעה לגבי עמותת עד כאן, אבל אני מבצע כאן את תפקידי במסגרת הסמכות שכרגע יש לי מהכנסת. זה מה שאני עושה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אתה צודק. אני הייתי בטוחה שמדובר בחקירה משטרתית, פרקליטות וכולי. אני מבינה שיש תחקיר. אני לא מכירה את התחקיר. שיאמרו לנו מהיכן התחקיר הזה, מערוץ 12? מעיתון? מאיפה התחקיר?
היו"ר אלכס קושניר
גם לגבי העמותה הקודמת אין כל חקירה משטרתית. בואי נשים את הדברים על השולחן.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
רק לדעת מהיכן התחקיר הזה. מי כתב אותו ואיפה הוא פורסם.
משה גפני (יהדות התורה)
אם המצב היה כמו שאני חושב שצריך להיות, מוציאים את העמותה מהרשימה.
היו"ר אלכס קושניר
זה נכון. עשינו את זה בפעם הקודמת. הוצאנו והצבענו על הרשימה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא הצבענו.
היו"ר אלכס קושניר
לא על העמותות האלה. הצבענו על כל הרשימה.
אפרת לקס
אני מתייחסת לתלונות באשר להתנהלות של "עד כאן" שהתקבלו אצלנו במכתב ממנכ"ל הבלוק הדמוקרטי, חברה לתועלת הציבור. אני מקריאה את הטענה. הטענה הראשונה היא שמטרות העמותה האמיתיות אינן תואמות את המטרות הציבוריות בפקודת מס הכנסה.
הם כותבים
"מטרתה של העמותה הינה יצירת אפקט מצנן על פעילותם של ארגוני שמאל וארגוני שלום ישראלים, זאת באמצעות הכנסת שתולים למסגרות פעילות של הארגונים והקלטתם, פעילות המהווה בנסיבות מסוימות התחזות לשם קבלת דבר במרמה של מידע אישי ואינטימי וכולי".
נעמה לזימי (העבודה)
הפורום לישראל ירוקה העסיק בשנת 2014 שלושה - - -
אפרת לקס
זאת לא העמותה שעומדת לפנינו.
ארז אורעד
2014 זה לפני קום העמותה הזאת. העמותה הזאת הוקמה בשנת 2015. אין קייס בכלל.
אפרת לקס
אנחנו דיברנו עם העמותה ושאלנו אותה מה המטרות שלה. העמותה אומרת שהמטרות שלה היא מחקר שטח לתופעות שקשורות בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. יש להם פעילות של מחקר, נכנס למטרה הציבורית של מדע, יש להם פעילות של סעד, של סיוע לחיילים משוחררים, להגנה על זכויות האזרח בישראל, הגנה אזרחית על ביטחון תושבי ישראל ואזרחיה מפני מלחמה ופעולות איבה. כולן מטרות ציבוריות, חלק לפי הכרזות שר האוצר וחלק לפי המטרות שקבועות ב-9(2) ישירות.

עוד נטען כלפי העמותה שמסמכים שהיא הציגה, היא הסתמכה או נשענה בחלק מהטענות שלה על מסמכים מזויפים. העמותה התייחסה למסמך הספציפי שנדון כאן ואמרה שכאשר היא קיבלה אותו, היא וידאה את הנתונים לגביו, היא עשתה בדיקת אוטנטיות והשאלה האם הוא מסמך מזויף או לא היא שאלה שהעמותה חולקת עליה. אני יודעת שבסופו של דבר הייתה תביעה אזרחית – לא פלילית – תביעת דיבה כנגד מישהו שכלל לא קשור לעמותה. במסגרת תביעת הדיבה נדון המסמך. המסמך הזה הגיע מאותו אדם נגדו הוגשה תביעת דיבה. פסיקת בית המשפט קבעה – בהסתמך על חוות דעת – שהמסמך מזויף אבל העמותה קיבלה ייעוץ אחר וחוות דעת אחרת, מחזיקה בחוות דעת שהמסמך אוטנטי. על בסיס חוות הדעת הזאת שהמסמך אוטנטי היא פרסמה את הדברים.

העמותה תובעת ונתבעת בכמה תביעות דיבה ובכל תביעות הדיבה יש טענות לכאן ולכאן. יש טענות של אנשים נגד העמותה וטענות של העמותה נגד אנשים ביחס לתביעות דיבה. אנחנו לא חושבים שבנסיבות האלה תביעה אזרחית כנגד עמותה – לא בכל מצב, גם לא תביעה אזרחית - מהווה עילה לשלול אותה.
מוסי רז (מרצ)
נכון.
נעמה לזימי (העבודה)
מסכימים איתך.
היו"ר אלכס קושניר
יש עוד שאלות? תודה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
רק לגבי התחקיר, מעניין אותי לדעת.
נעמה לזימי (העבודה)
את טובה ב-גוגל. חפשי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אפשר אדוני היושב ראש? אני לא אתייחס לזלזול של חברת הכנסת נעמה לזימי. זה משהו שהוא מושרש מאוד מאוד חזק במפלגה ובתוך מה שהיא מייצגת. אפשר לדעת אדוני או מהיכן התחקיר המדובר או שזה משהו סודי?
היו"ר אלכס קושניר
מאיפה התחקיר?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מאיזה עיתון או רשת?
נעמה לזימי (העבודה)
שתחפש ב-גוגל.
אפרת לקס
אני חושבת שמדובר בנתונים שהועברו לכל ועדת הכספים.
נעמה לזימי (העבודה)
ממש.
היו"ר אלכס קושניר
חברים, אני מעלה להצבעה את רשימה מספר 20-231-22 לסעיף 46. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרשימה אושרה
היו"ר אלכס קושניר
הרשימה אושרה.
משה גפני (יהדות התורה)
חבר הכנסת ינון אזולאי ואני לא משתתפים בהצבעה הזאת כמחאה על זה שאתה לא מוציא עמותות שהן שנויות במחלוקת ציבורית כדי שהוועדה תכריע בהן. היות ואתה לא עושה את זה, אנחנו לא משתתפים בהצבעה הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה רואה שגם על זה אני מסכים איתו?
היו"ר אלכס קושניר
אתה מסכים על הכול. כל מה שעולה, אתה מסכים.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, אל תזלזל בינון.
היו"ר אלכס קושניר
חס וחלילה. אין זלזול.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא מאמין שהוא עושה את זה מזלזול.
היו"ר אלכס קושניר
בשעה 11:20 יש דיון בוועדת הכנסת על מתן פטור מחובת הנחה של חוק הפיצויים לעסקים שנפגעו מה-אומיקרון ואני חייב להיות נוכח בדיון שיתקיים שם על מנת לנמק את הדחיפות. לכן אנחנו נצא להפסקה של כ-20 דקות ונחזור לדון ברשימה האחרונה שנשארה על סדר היום. נחזור בשעה 11:40.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:20 ונתחדשה בשעה 11:40.)
היו"ר אלכס קושניר
אני מחדש את הישיבה. אנחנו דנים ברשימה האחרונה, רשימה מספר 20-236-22 לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין. יש לנו כאן 2 עמותות. אני מאמין שרוב השאלות תהיינה לעניין העמותה השנייה ואני גם יודע מי ישאל את השאלות. חבר הכנסת גפני, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
קודם הסבר.
ארז אורעד
רשימה שמספרה 20-236-22 לעניין סעיף 61 כוללת שתי עמותות כאשר העמותה הראשונה היא "הארי שבחבורה" והעמותה השנייה היא עמותת "המצפה לישראל" שעברה מספר גלגולים.
ינון אזולאי (ש"ס)
היא לא חטפה מכה מכל הגלגולים האלה?
ארז אורעד
אני לא יודע. אני יודע שעניינה נדון בבג"ץ.
משה גפני (יהדות התורה)
אין עדיין החלטה.
אפרת לקס
הכנסת היא צד להליך.
תמר בן תורה
לגבי ההליך שמתנהל בבג"ץ בעניין העמותה, הסטטוס כרגע הוא שניתן צו על תנאי והכנסת נדרשת להשיב כתב תשובה עד ה-17 ביולי בעניין העתירה הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, את אומרת שאולי אפשר להמתין עם זה עד שתהיה פסיקת בית המשפט. זה מה את מתכוונת לומר. בסדר.
תמר בן תורה
אלה לא הדברים שאמרתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. אני מפרש את הדברים שלך.
היו"ר אלכס קושניר
פרשננו לענייני הלשכה המשפטית של הכנסת ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
היא אמרה את העמדה של הכנסת.
אפרת לקס
העמדה של הכנסת, זה מה שעומד בדיון בפני בג"ץ. אנחנו בעיקרון נשלחנו לעשות בדיקות. האמת היא שעדכנו כבר בתוצאות של הבדיקות אבל התחושה בוועדת הכספים הייתה שהבדיקות צריכות להיות יותר מקיפות ולכן קיימנו שימוע נוסף עם העמותה בו שאלנו אותה את השאלות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לשמוע מה היו השאלות ששאלתם אותה ומה היו התשובות.
אפרת לקס
הועברה אלינו הקלטה של שיחה בין אדם – אנחנו לא יודעים מי זה היה - לבין נציגה של העמותה. הטענה היא שמדובר בקטינה.
משה גפני (יהדות התורה)
ראו בסרט שמדובר בקטינה?
אפרת לקס
איזה סרט?
משה גפני (יהדות התורה)
היה גם סרט על זה.
אפרת לקס
אני לא ראיתי סרט.
משה גפני (יהדות התורה)
זה היה כאן בוועדה.
היו"ר אלכס קושניר
בנטפליקס.
ינון אזולאי (ש"ס)
היה תמלול.
אפרת לקס
שמענו הקלטה של שיחה עם נציגת העמותה שהיא מנסה לשכנע את מי שנטען לגביה שהיא קטינה. אני באמת לא יודעת.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתמלול הבאנו מי אותם אלה איתם דיברו. זה לא בא משום מקום ויכולתם להגיע למשפחה ולדעת אם באמת זאת קטינה או לא קטינה.
אפרת לקס
לא נתנו את השם.
ינון אזולאי (ש"ס)
מי תמלל? כתוב בתמלול. יש את התמלול של ההקלטה.
אפרת לקס
שמענו את ההקלטה. לגבי ההקלטה העמותה הדגישה ואמרה: "להתרשמותנו לא ניכר מהשיחה כי מי שענתה לשיחה הינה קטינה וכי מי שיזמה את השיחה ידעה או שיכלה לדעת שמדובר בקטינה. מכל מקום, תוכן השיחה אינו עולה כדי עבירה של פנייה ישירה לקטין במטרה להמיר את דתו כמשמעה בחוק העונשין וזאת אפילו לא ברף המינהלי שלה. אכן, יכלה יוזמת השיחה לברר את גילה של המשיבה בהנחה שהיא אכן נציגת העמותה ופועלת מטעמה, וזאת לא ידוע לנו, אולם מכל מקום, כאמור, תוכן השיחה" - - -
משה גפני (יהדות התורה)
איפה את קוראת?
אפרת לקס
הכנתי בכתב.
ינון אזולאי (ש"ס)
חשבתי שאת אומרת מה השאלות ששאלתם את העמותה.
אפרת לקס
הכנו את זה לדיון הקודם.
ינון אזולאי (ש"ס)
בואו נעשה סדר. קודם היו שתי עמותות. ראיתם שגם הרב גפני וגם אני שמענו את הדברים והערנו את ההערות שלנו. כל אחד שאל את השאלות כי מבחינתכם באמת עשיתם תחקיר אמיתי, קראתם לעמותות ושאלתם אותן את השאלות. בסופו של דבר אמרתם שלדעתכם אין מניעה להעביר אותן. בסדר. קיבלנו את הדעה שלכם. לא הצבענו בגלל דברים אחרים.

כאן אני שואל אתכם שאלה פשוטה. קראתם להן? חקרתם אותן?
אפרת לקס
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לדעת מה היו השאלות ששאלתם אותן ומה היו התשובות.
אפרת לקס
אני אסביר. זה מסמך של סיכום של העמדה המשפטית שלי בעיבוד של התשובות שקיבלנו מהעמותה. העמותה אמרה שהיא לא ידעה אם היא קטינה או לא קטינה. ביקשנו התייחסות העמותה לשיחה המוקלטת.

"במענה לטענות אלה מסר נציג העמותה שעקרונות הדת של העמותה מחייבים אותה להישמע להוראות החוק והמדינה לרבות ביחס לפנייה לקטינים. נציגי העמותה הדגישו שהם אוסרים על חברי העמותה לפנות לקטין והפנייה דנן נעשתה כנראה בטעות. מקור הטעות, לטענת נציגי העמותה, הינו בגלל ששיחות טלפון מהוות פרקטיקה חדשה שהתחילה העמותה מאז פרוץ מגפת הקורונה. בפנייה פנים אל פנים אפשר לדעת בקלות מי קטין אבל בטלפון קביעה באשר לגילו של המשוחח היא מורכבת יותר. בעקבות הפנייה העמותה מסרה שהיא מחדדת את הכללים המנחים לחבריה, לרבות על דרך של פרסום הנחיה כתובה לכל נציגיה לפיה עליהם להימנע מפנייה טלפונית או להשאיר הודעה במענה קולו כשהם לא יודעים מה הגיל של הצד השני שמשוחח איתם".
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלה בנושא הזה. אני לא משפטן ולכן אני שואל. אם הייתי משפטן, הייתי גם קובע עובדה. כאשר אדם בגיר מטריד קטינה בטלפון, הוא לא ידע שהיא קטינה, הוא מטריד אותה מספר פעמים והיא הלכה והתלוננה, האם זה נחשב שהוא הטריד קטינה?
ארז אורעד
כמשפטן אני עונה לך. יש את היסוד הנפשי ויש את היסוד העובדתי. אתה לא יודע. אם אתה הוכחת שהוא ידע שהיא קטינה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא לא ידע. הוא אומר לך שהוא לא ידע.
אפרת לקס
אנחנו לא יועצים משפטיים של המשטרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שואל על הסיכום שלך.
אפרת לקס
אני לא מוסמכת לענות לגבי עבירות על החוק הפלילי כל עוד הן לא נוגעות אלי. אני יועצת משפטית של רשות המיסים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אי ידיעת החוק לא פוטרת אותו מעונש.
אפרת לקס
אני מבינה מה אתה אומר. זאת היית הקדמה. אני לא יודעת להתייחס לדוגמה שהבאת כי פשוט היא לא נוגעת לתחום הסמכות שלי.

לגבי השאלה שאתה שואל, אתה אומר האם העובדה שנעברה עבירה בגלל חוסר בירור פוגעת במשהו מההוויה של העבירה. התשובה היא שתוכן השיחה, האופי שלה, החד פעמיות שלה והעובדה שהיא נסגרה מהר מאוד ברגע שהמשוחחת בצד השני לא הביעה רצון להמשיך את השיחה, כל אלה הביאו אותנו למסקנה המשפטית שלא נעברה עבירה לא ברף הפלילי וגם לא ברף מינהלי נמוך יותר אותו אנחנו בודקים. אני יודעת שהוגשה תלונה במשטרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוגשה תלונה במשטרה. למה אתם לא מחכים לשמוע מה קרה עם התלונה במשטרה?
אפרת לקס
זה לא התפקיד שלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל הוגשה תלונה בנושא הזה. את אומרת מצד אחד שאת לא המשטרה, מצד שני אני אומר לך שזה נמצא בבירור במשטרה ואת אומרת שאת לא יודעת.
אפרת לקס
לפני כמה דקות דנו בעמותת "עד כאן". נטען כלפיה שחלק מהמעשים שלה מהווים עבירות שתכליתן לשלול ממנה אישור ניהול תקין אבל לא נשלל אישור על ניהול תקין.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל לא הוגשה תלונה.
משה גפני (יהדות התורה)
כאן הוגשה תלונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש הבדל. אם היית אומרת לי שמסקנות המשטרה היו לסגור את התיק, הייתי אומר לך שנגמר.
אפרת לקס
אני לא חייבת לחכות לסגירת התיק.
ינון אזולאי (ש"ס)
שם הטענה שלך הייתה שלא הוגשה תלונה.
משה גפני (יהדות התורה)
יש לך אינטרס לאשר להם?
אפרת לקס
אין לי אינטרס לאשר לאף עמותה שלא עומדת בכללים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל קודם אמרת לגבי העמותה שאת מדברת עליה שלא הוגשה תלונה. בעמותה הזאת את אומרת, וגם אני אומר, הוגשה תלונה. אם שם השתמשתי ב-לא הוגשה תלונה, את לא יכולה להגיד לי כאן בזה שהוגשה תלונה.
אפרת לקס
ב"עד כאן" לא הוגשה תלונה במשטרה אבל ב"עד כאן" כן הוגשה תלונה לרשם העמותות. אני לא יודעת מה קרה עם הבדיקות של רשם העמותות ואנחנו לא בדקנו את הבדיקות לגבי המשטרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
רשם העמותות הוא לא המשטרה שיבוא ויחקור. כאן הלכו והגישו תלונה למשטרה. לכו למשטרה ותגידו לה שאתם מחכים למצות את ההליך במשטרה. אם היית אומרת לי שהתיק נסגר, הנה, עכשיו תרימי טלפון, תעשי את הבדיקה והתיק נסגר – בסדר, על זה אין לי תלונה.
משה גפני (יהדות התורה)
זה דיון אחר.
אפרת לקס
כל עוד אין שינוי בסטטוס המשפטי של עמותה, העובדה שמתקיימים נגדה הליכים - - -
משה גפני (יהדות התורה)
זה נראה כאילו אתם רצים לאשר להם. יש תלונה במשטרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זאת עמותה של מיסיון. מה המהות כאן?
אפרת לקס
העמותה עומדת בכללים בקריטריונים שנקבעו אצלנו. אם אני לא אאשר עמותות כי הוגשה נגדן תלונה במשטרה, לא יאושרו עמותות בישראל. זאת אמירה קצת קשה, אבל זה יהיה פתח לפגיעה בעמותות בצורה שאנחנו לא רוצים. אנחנו לא חושבים שזה ראוי.
משה גפני (יהדות התורה)
ממש מסירות נפש לאשר להם. ממש.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא חושב שפעם עלה כאן הסיפור של תלונה במשטרה.
משה גפני (יהדות התורה)
היו כאן שתי עמותות שנויות במחלוקת, הייתה כאן מריבה, על אף אחת לא הוגשה תלונה במשטרה. היחידה שהוגשה תלונה נגדה זאת העמותה הזאת עליה אנחנו מדברים עכשיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
עמותה של מיסיון, שהיא נגד כל דבר של מדינה יהודית ודמוקרטית.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
פעם שלישית או רביעית אני שומעת את זה. אני לא מבינה מה הבעיה. פעם אחר פעם אחר פעם מובאות כאן עדויות ממש מזעזעות ואני לא מבינה למה אי אפשר לומר עד כאן. לא העמותה "עד כאן".
אפרת לקס
אני רוצה לומר לכם שהבעיה הכי גדולה אלה שמות עמותות שמייצרות משחקי מילים.
היו"ר אלכס קושניר
אם זאת הבעיה הכי גדולה שלך, את במצב טוב.
משה גפני (יהדות התורה)
האם זה נכון שביקשתם מהם לשנות את המצע שלהם? את הפרסום שלהם והם שינו? האם היה דבר כזה?
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלתם אותם על זה? דיברתם איתם על זה? העלינו את זה בדיונים הקודמים.
אפרת לקס
כן. היה מסמך. זה ממש בדיונים הקודמים.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה ממש בדיונים הקודמים? הדיונים האלה הם מזמן מתן תורה.
אפרת לקס
אנחנו פועלים לפי הקריטריונים של רשות המיסים ולפי הקריטריונים שנקבעו כאן.
משה גפני (יהדות התורה)
גם אני מכיר את הקריטריונים של רשות המיסים כמוך. מכיר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אתם אמרתם להם לשנות.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא מבין את ההתעקשות שלכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם אמרתם להם לשנות. אין חולק על כך שאמרתם להם לשנות את הקריטריונים.
אפרת לקס
לא אמרנו לשנות את הקריטריונים. העליתם בוועדה את זה שאמרתם שיש כאן התנהלות בעייתית לגבי אותם ילדים שהלכו לבתי הספר שלהם כשהם פיזרו שם את מה שנקרא פשקווילים. הם השתמשו בילדים האלה. דיברנו על זה כאן. אמרתם להם לשנות.
אפרת לקס
לא. אנחנו לא מכירים טענה כמו שאתה מתאר כרגע ביחס לעמותה.
ינון אזולאי (ש"ס)
העלינו את זה ואמרתם. מה זה לא מכירים? זה בדיונים הקודמים, הראשונים, בזמן שגפני היה יושב ראש הוועדה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני שואל האם אמרתם להם לשנות את המצע כי אחרת אתם לא יכולים לתת להם אישור.
אפרת לקס
לא אמרנו להם לשנות את המצע.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אתם יודעים שהמצע שלהם היה בעייתי? הוא היה גם עבירה על החוק? זה היה בדיונים קודמים. את אמרת את זה.
אפרת לקס
היה מסמך אחד שנמצא באתר שלהם שדיבר על פנייה מקטינים אל קטינים.
משה גפני (יהדות התורה)
על מיסיון.
אפרת לקס
כן.
משה גפני (יהדות התורה)
אז תגידי את השם המפורש.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, את בעצמך הבנת ויודעת שהיה שם מיסיון. פנייה למיסיון. אז מה זה משנה עכשיו אם העמותה עשתה וזה מיסיון, את יודעת שזה מיסיון, זה שאמרת לה להוריד, זה עדיין לא מכשיר אותה.
אפרת לקס
העמותה נשאלה לגבי המסמך. היא אמרה שמדובר במסמך שתורגם משפות אחרות ובחוסר תשומת לב לעובדה שבישראל זאת עבירה פלילית.
ינון אזולאי (ש"ס)
שכתבו את האמת.
אפרת לקס
לא הייתה פנייה בפועל בישראל לקטינים.
ינון אזולאי (ש"ס)
את מבינה מה את עונה לי? את אומרת שזאת הייתה עבירה פלילית. כלומר, הם מבינים וגם אתם הבנתם שהייתה כאן עבירה פלילית ובכלל זאת אתם הולכים ומכשירים אותם. גם אתם אומרים שהייתה כאן עבירה פלילית.
אפרת לקס
לא הייתה עבירה פלילית.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש כאן מיסיון. תבינו מה אתם עושים. אם פעם אחת תכניסו את המיסיון, זה ייכנס לחיים של כולנו. אף אחד מאתנו לא רוצה את המיסיון. גם ולדימיר, גם אלכס וגם ג'ידא, כולם אומרים שזה הדבר שמפריע להם כי אף אחד לא רוצה מיסיון לצד השני. אף אחד לא רוצה את זה. זה לא אמור להיות כאן. אתם רוצים להכניס לנו את זה בכוח אחרי שהייתם בתוך זה ואתם יודעים שיש כאן מיסיון, והם הודו שיש כאן מיסיון? אתם אומרים שהיה אבל ניקינו, עזרנו להם לנקות את זה מהשולחן כדי שנוכל לאשר אותם.
אפרת לקס
אנחנו ראינו את הפנייה הזאת של העמותה. לא ראינו אינדיקציות לפעילות הממשית של העמותה.
משה גפני (יהדות התורה)
זה היה המצע שלהם. זה היה באתר שלהם.
אפרת לקס
זה לא המצע. זה היה באתר שלהם.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, באתר. הם אמרו מה הם רוצים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה משנה? לא הבנתי. האתר שלהם זה הם?
אפרת לקס
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אלה הם. הם עברו עבירה והפיצו מיסיון. אם הם עברו עבירה והפיצו מיסיון, על מה את מאשרת להם? את אומרת שזה באתר שלהם, את אומרת שהם עשו את זה ואחר כך את מאשרת להם?
אפרת לקס
אבל הם לא עשו את זה. לא הייתה פנייה ישירה לקטין.
ינון אזולאי (ש"ס)
את אמרת שהייתה פנייה לקטין. גם בתמלול שהועבר אליכם, יש שם קטינים. לא בדקתם את זה ואי אפשר לדעת.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מבקש לשאול משהו. אני רוצה לדעת. העמותה הזאת, עדי ה' כמו שהם קוראים לעצמם, עמותת המצפה לישראל ואני תכף אומר מה שהם אומרים כאן במה שאתם מספקים לנו, מה המטרות שלהם. כולם יודעים שמדובר במיסיון. ציבורית מדובר במיסיון כי אחרת זה לא עסק שלי. מה זה מעניין אותי? אני דווקא הקלתי בכל העמותות שהיו. הייתי בעד לתמוך בעמותה. בסך הכול מה שהמדינה עושה, היא נותנת פטור ממס על תרומות. לא עולה על הדעת שכאן בכנסת – בשעתו הייתה ועדה למלחמה בכתות, והעמותה הזאת הייתה בוועדה הזאת והייתה מלחמה נגדה – אתם באים ומגינים על זה ואומרים שצריך לאשר לה פטור ממס על תרומות.

יש ויכוח האם זה נכלל בעבירה הפלילית או שהם יכולים להסתיר את זה אבל אין ויכוח שמדובר על מיסיון ואנחנו נדרשים לאשר להם פטור ממס על תרומו ת כשיש חקירת משטרה ואתם מגינים על זה באופן לא מובן לחלוטין. להגיד בואו נמתין, נראה, או שבית המשפט יפסוק ואני לא בטוח מה הוא יפסוק במקרה הזה. מצפה לישראל שונה מהעמותה הראשונה. הרבה יותר ברור שהעמותה הזאת היא מיסיון. היא גם מתקשה להסתיר את זה. היא גם אומרת את זה בדברים שהיא כותבת כאן. או להמתין לבית המשפט או להמתין לחקירת המשטרה. למה הריצה הזאת? אני הופעתי עם לפיד המנוח, אבא של יאיר לפיד, הופעתי איתו בטלוויזיה, הוא לא היה דתי והוא צעק שם על אנשים. פעם הייתה תכנית פופוליטיקה והוא אמר: ניסיתם להשמיד אותנו בשואה, עכשיו אתם רוצים להשמיד אותנו כאן בארץ. הרי זה ברור שהעמותה הזאת רוצה להעביר אנשים על דתם. הם כותבים את זה. הם אומרים את זה אלא שהם נזהרים כי יש להם עורכי דין גדולים שמכירים היטב את החקיקה ויודעים את מה שעלול להיות כאן מבחינתם והם אומרים להם להיזהר, תוציאו מהאתר את זה ואל תגידו את הדברים האלה והאלה אבל זה ברור שהם עושים מיסיון.

הוועדה כאן החליטה פה אחד לא לאשר להם. אני לא יודע מה אתם מוסרים את הנפש על זה. מה, זה הכבוד של מדינת ישראל שאתם ברשות המיסים תדאגו לזה בלי חקיקת משטרה? בלי החלטת בג"ץ? בלי החלטה של כל הדברים האלה? תמתינו. לא קרה שום דבר. זאת השאלה.
אפרת לקס
אנחנו לא מאשרים או פוסלים עמותות.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם כן.
אפרת לקס
לפי גחמות אישיות.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם כן.
אפרת לקס
אנחנו לא פוסלים או מאשרים עמותות לפי גחמות אישיות.
משה גפני (יהדות התורה)
ועוד איך גחמות אישיות.
אפרת לקס
ולא בהתאם לעמדות האישיות שלנו ביחס לפעילות של העמותה.
משה גפני (יהדות התורה)
הגחמות האישיות שלהם הן בעד המיסיון. זו הגחמה האישית.
אפרת לקס
הכללים שמנחים אותנו כתובים.
משה גפני (יהדות התורה)
אלה לא כללים.
כ אפרת לקס
ככל שהעמותה עומדת בכללים, כל עמותה שעומדת בכללים. בדקנו את זה ובעינינו לא מתקיימת עבירה פלילית.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא יכול להיות שאת אומרת לי באתר שלהם היה מיסיון. את אומרת שזה האתר שלהם והיה מיסיון – אז היה מיסיון. המיסיון הוא לא בחוק. את לא יכולה לתת לו 46.
אפרת לקס
מיסיון היא פעילות שהיום אין איסור עליה במדינת ישראל. השאלה היא רק ביחס לפנייה ישירה לקטין.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו לא יכולים להעביר חקיקה שמתקנת את זה? אני שואל אמיתי. אני לא יודע.
אפרת לקס
היה ניסיון.
משה גפני (יהדות התורה)
אתה שואל לגבי העניין הזה. אני לא בעד לכפות את דעתי. אני בעד זה שתהיה סמכות לחברי הכנסת להחליט בעניין.
היו"ר אלכס קושניר
אני שואל ספציפית לגבי מיסיון.
משה גפני (יהדות התורה)
אני יודע. לגבי המיסיון יש חוק. החוק מדבר על בגירים, אם אתה נותן להם תמורה כספית ועל קטינים, אפילו בלי תמורה כספית. הם נזהרים כל הזמן. הם נזהרים. אנחנו יודעים שהם נזהרים - זה היה גם בדיונים כאן – שלא לעבור על החוק אלא להישאר תמיד במסגרת.
היו"ר אלכס קושניר
צריך לתקן את החוק.
משה גפני (יהדות התורה)
אתה לא יכול לתקן. מה תכתוב?
היו"ר אלכס קושניר
לא יודע. בוא נשב על זה אחר כך.
משה גפני (יהדות התורה)
תוכל לשפר אבל לא מעבר לזה. לא תוכל כי אז אתה מקומם עליך את כל העולם. יש בעיה עם העניין הזה. אני ולפיד הגשנו הצעת חוק שהייתה במליאת הכנסת.
היו"ר אלכס קושניר
טומי לפיד?
משה גפני (יהדות התורה)
טומי לפיד, ודאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא שואל אם זה המשיך עם יאיר. גם יאיר לפיד היה כאן באחד הדיונים.
משה גפני (יהדות התורה)
כן. יאיר לפיד היה כאן בדיון בנושא הזה. אני הגשתי הצעת חוק איתו והגיעו אלי כולם – שרי הממשלה וראש הממשלה – ואמרו שבעולם מפיצים שכאילו נוצרי לא יוכל להשתמש בברית החדשה. אני אומר להם תקראו, שחור על גבי לבן, יש חופש דת, אין ויכוח בכלל, אנחנו רק מדברים על מיסיון. הייתה בעיה עם זה ואני מבין שגם תהיה בעיה. אפשר לשפר, אני לא אומר שלא אבל מה שהם עושים עכשיו - גם השיפור לא יעזור כי מה היא אומרת? היא אומרת שיש חוק והם לא עוברים על החוק.
היו"ר אלכס קושניר
נשנה את החוק.
משה גפני (יהדות התורה)
אתה לא יכול. מה תכתוב?
היו"ר אלכס קושניר
לא יודע. בוא נחשוב.
אפרת לקס
זה יוצר גם בעיה עם גיור.
משה גפני (יהדות התורה)
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
איך הגעת לזה?
אפרת לקס
לפי פרוטוקולים של הכנסת.
ינון אזולאי (ש"ס)
את אומרת שכאילו הרבנות היא מיסיון?
היו"ר אלכס קושניר
מאיזו שנה?
אפרת לקס
1960.
היו"ר אלכס קושניר
עברו מאז 60 ומשהו שנים. אם הדיון האחרון בנושא הזה התקיים ב-1960, נראה לי שטוב שנקיים אותו שוב. נראה לי שעבר מספיק זמן כדי להתעדכן.
משה גפני (יהדות התורה)
יש כאן איזה רצון לאשר להם. אני לא מבין. מה הבעיה של גיור?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא תהיה בעיה.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו מדברים על מיסיון. לא מדברים על מי שבא בעיניים פקוחות והוא רוצה להתגייר או רוצה להתנצר או שרוצה להתאסלם. לא על זה אנחנו מדברים.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
הרב גפני, אתה משתמש במילה מיסיון. אני חושבת שמה שאתה מתאר זאת כפייה דתית.
משה גפני (יהדות התורה)
נכון.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
ואני נגד כפייה דתית.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם אנחנו נגד כפייה דתית.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
ברור לי.
היו"ר אלכס קושניר
יש עוד שאלות?
משה גפני (יהדות התורה)
אני רוצה תשובה לשאלה שלי. הגחמה.
אפרת לקס
אנחנו מגיעים לכאן כשוועדת הכספים קוראת לנו. אנחנו עונים על השאלות שנשאלנו, אנחנו נשלחים לעשות בדיקות ואנחנו מבצעים אותן, אנחנו פועלים לפי קריטריונים והקריטריונים מפורסמים וגלויים.
משה גפני (יהדות התורה)
אמרתי לארז שאני מאוד משבח את העבודה שלכם בעניין הזה עם כל העמותות. אני יודע שאתם עושים את מלאכתכם. משום מה בעמותה הזאת אני מרגיש איזה מין רפיון ורוצים לאשר, לאשר, לאשר. אני גם יודע למה. אני יודע למה. כי העמדה המשפטית היא כל הזמן לאשר להם וכל אחד מכם רוצה – לא אתה, אתה לא שייך למשפטית - להתקדם. את רוצה להתקדם.
אפרת לקס
אני מבקשת שלא תייחס לי את זה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא מייחס. אני לא מבין מה מסירות הנפש הזאת. למה אי אפשר לחכות. או שתהיה החלטה של בית המשפט כמו שהייתה על עמותת יחד או שיהיה סיום של חקירת המשטרה והם יגידו האם זה כן טוב או לא טוב , האם זאת כן עבירה על החוק או לא עבירה על החוק. זה נמצא בהליך. תנו להליך להסתיים. זה נראה לא לעניין.
אפרת לקס
אני חושבת שזה יהיה מהלך לא נכון אם אנחנו נמתין לרשויות אחרות שיסיימו את הבדיקות שלהן לפני אישור כל עמותה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא רשויות אחרות. הכנסת לא אישרה. היא הצביעה על זה. אל תזכירי לי את זה כי זה לדרוך לי על יבלות. ועדת הכספים אישרה להוציא אותם מהרשימה הכוללת.
אפרת לקס
ובג"ץ החזיר את זה לוועדת הכספים.
ינון אזולאי (ש"ס)
היא עוד לא סיימה עם השאלות שנשאלו. שאלתם רק שתי שאלות?
אפרת לקס
היו נתונים שהוצגו בפנינו ואימתנו את העמותה עם הנתונים. זה מה שאמרתי לגבי שיחת הטלפון.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם לא באו אליכם? זה היה בשיחת טלפון?
אפרת לקס
הפנינו לעמותה את שיחת הטלפון.
ארז אורעד
עשינו ביקורות. אני יכול לומר לך שהם מחתימים את האנשים שמקבלים סעד אצלם, יש להם מסמך שאני חושב ששלחנו לך לפני כמה שנים.
משה גפני (יהדות התורה)
יש להם עורכי דין שעושים עבודה וכל הזמן עוקפים את החוק.
ארז אורעד
כדי לא להיכנס לעבירה פלילית של הסעיף, הוא מחתים את האדם שבא לקבל סעד ממנו לפיו הוא חותם ומצהיר שלא קיבל שום דבר על מנת להגיע לכאן לתפילה. פעילות מיסיונרית, הם אומרים שהם כן עושים, אבל על שני הסעיפים האחרים – לא.
משה גפני (יהדות התורה)
עד הקו האדום שזאת העבירה על החוק.
ארז אורעד
כן. לשתי העבירות הפליליות, הם לא נכנסים. הנה, בבקשה, החתמנו.
אפרת לקס
חוץ מזה, חברי הוועדה, אני חושבת שזה יותר נכון שאני אקריא מהכתב. לא הספקנו להכין לגבי העמותות האחרות.

"חברי הוועדה העלו בפנינו מקרה של אדם בן 39 שהוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כנפגע כתות ואשר בנוסף הגיש תביעה בבית הדין לעבודה נגד העמותה. יוגש כי לא נטען שהעמותה פנתה אליו בפנייה ישירה להמיר את דתו בהיותו קטין כך שלא עלתה בעניין שלו טענה להפרת חוק. מכל מקום הוא אינו קטין מזה למעלה מ-20 שנים כך שגם אם הייתה הפרת חוק כלפיו, לכך כאמור אין ראיות".
משה גפני (יהדות התורה)
זה הופיע בוועדה.
אפרת לקס
נכון, אבל הוא בן 39. איזה קריטריון הוא לא מקיים?
משה גפני (יהדות התורה)
הסיפור שלו הוא סיפור מזעזע.
אפרת לקס
איזה קריטריון הוא לא מקיים? איזו אינדיקציה יש לי מהסיפור שלו?
משה גפני (יהדות התורה)
לא הבנתי. אני פשוט לא מאמין למשמע אוזניי.
אפרת לקס
הוא לא היה קטין. הוא הצטרף לעמותה. העמותה מסרה שהוא הצטרף יחד עם אימא שלו. אלה המסמכים שהיו בפנינו. הייתה שיחת הטלפון והיה ביחס לאותו אדם את ההכרה בו על ידי המוסד לביטוח לאומי ואת התביעה שהוא הגיש כנגד העמותה.

תביעה אזרחית נגד העמותה, בטח תביעה בבית הדין לעבודה לא מהווה עילה לפסילה לאישור 46. גם לא המושג נפגע כתות. ניסינו לפנות למוסד לביטוח לאומי להבין מה הקריטריונים שלהם אבל לא הצלחנו. אף אחד שאנחנו דיברנו איתו ובאמת ניסינו למצות את התהליך הזה עד הסוף, לא מכיר את הקריטריונים על פיהם פוסלים או מאשרים קצבה לנפגע כתות.
ארז אורעד
אין חוק כזה.
אפרת לקס
בדיוק. שוב, זה לא בקריטריונים שלנו. אנחנו לא יודעים מה זה נפגע כתות. אנחנו לא יודעים להגדיר את המונח הזה. אנחנו לא יודעים לבחון אם פעילות של העמותה היא פעילות של כת. אנחנו לא יודעים.
ארז אורעד
הייתה פעם הצעה לעשות חוק לנפגעי כתות.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא מבין את התשובה הזאת. אנחנו לא מדברים כאן על עבירה פלילית מכיוון שאם מדברים על עבירה פלילית, זה לא צריך להגיע לכאן. יבוא ארז ויגיד שהעמותה הזאת היא איננה נמצאת ברשימה מכיוון שיש שם עבירה פלילית. לא זה נושא הדיון.
אפרת לקס
נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
הדיון הוא שיקול דעת. כאשר מדובר לכל הדעות במיסיון, האם זה מיסיון שזאת עבירה על החוק? לא. זה לא מיסיון עם עבירה על החוק. לא בגלל שבאמת אין עבירה על החוק אלא מכיוון שעורכי הדין -דיברנו על זה ואמרנו את זה גם בוועדה – שומרים אותם שכל הזמן זה יהיה במסגרת החוק ולא יעברו עליו. כשהייתה באתר עבירה על החוק, אתם אמרתם, הערתם להם על זה והם הוציאו את זה מהאתר כשאנחנו יודעים מה המטרה שלהם. ברור לחלוטין שהמטרה היא מיסיון.

עכשיו אנחנו דנים האם אתם צריכים לאשר להם את סעף 46, את הפטור ממס על תרומות. האם מדינת ישראל מעודדת מיסיון.
אפרת לקס
אנחנו אישרנו אותם.
ארז אורעד
אני רוצה לענות. היכולת שלנו מסתיימת ברגע שאנחנו בודקים את המצב החוקי וכבר אמרתי את זה כאן, ואז אמרת שנכון, זה שיקול דעת ובשיקול דעת אין לנו את הסמכות לשקול מכיוון שאנחנו לא דנים במחלוקת ציבורית עמוקה ולכן היה דיון בוועדת הכספים והצעת את המנגנון איך לפסול ואיך לעשות. לכן אנחנו מביאים את זה לוועדת כספים כי ידינו כבולות. אין לנו אפשרות אחרת.
היו"ר אלכס קושניר
עוד מעט נשנה לכם את החקיקה ואז נשחרר לכם את הידיים.
משה גפני (יהדות התורה)
בזה זה לא ישנה כלום.
היו"ר אלכס קושניר
ישנה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא ישנה. הלוואי שאתה צודק. אנחנו מבקשים מכם, עד שלא עובר החוק הזה ועד שאנחנו לא מתקדמים עם העניין, שתמתינו לראות מה עלה בחקירת המשטרה. תמתינו.
אפרת לקס
עמותת מצפה לישראל אושרה על ידי רשות המיסים פעמיים ואחר כך נשלחה על ידי ועדת הכספים לבדיקות נוספות שהשלמנו אותן. הכדור לא בידיים שלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
את אומרת שאם אנחנו לא נאשר את זה כאן, זה לא יאושר.
אפרת לקס
זה ברור. זה החוק אומר. לא אני אומרת.
משה גפני (יהדות התורה)
אני שואל האם אתם לא רוצים להמתין.
אפרת לקס
אנחנו כבר אישרנו.
משה גפני (יהדות התורה)
אז מה אם אישרתם?
אפרת לקס
הם מופיעים ברשימה. אני לא יכולה להחזיר אחורה.
היו"ר אלכס קושניר
חברים, אנחנו ב-לופ. אמרתי בתחילת הדיון ואני רוצה להדגיש גם עכשיו, במיוחד כאן. בכנסת הקודמת הייתי חבר ועדת הכספים והצבעתי יחד איתך נגד העמותה הזאת. אני מתנגד באופן נחרץ לכפייה דתית באופן כללי ולמיסיון, להמרת דת בכפייה וגם לא בכפייה. אני חושב שזאת בחירה חופשית של כל אדם. יחד עם זאת, כפי שאמרתי בהתחלה, ועדת הכספים היא בעלת שיקול דעת חלש במקרה הזה ולכן בלב כבד ובתקווה שאנחנו גם נשנה את החקיקה לגבי אישור בסעיף 46 ובסעיף 61 וגם אני מוכן שנשב ביחד ונראה איך אנחנו משנים את החקיקה בכל הנושא של המיסיון, אבל כרגע אני רוצה להעלות להצבעה את הרשימה מספר 20-236-22.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
התייעצות סיעתית. נחזור להצבעה שעה 12:17.
משה גפני (יהדות התורה)
אני רק רוצה לבקש ממך כיושב ראש הוועדה. לא מדובר כאן על רשימה של 180 עמותות או 90 עמותות אלא מדובר כמעט על עמותה אחת. שתי עמותות. זהו. אני מבקש ממך, תאמר להם שהם ילכו לראות מה קרה. אני לא אומר לך תצביע נגד.
היו"ר אלכס קושניר
אם הייתה כאן מסכת עובדתית חדשה, הייתי יכול להגיד כן אבל אין.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל יש חקירת משטרה.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר, אבל יש כאן גם חזקת החפות.
משה גפני (יהדות התורה)
יחזרו לכאן ויגידו חקירת המשטרה לא מסתיימת.
היו"ר אלכס קושניר
לצערי הרב אני לא יכול. אתה יודע את זה.
משה גפני (יהדות התורה)
גם על פי מצפונך.
היו"ר אלכס קושניר
נכון אבל אתה יודע שאני לא יכול.
משה גפני (יהדות התורה)
אני אומר לא לאשר היום אלא להמתין ולראות. הרי זה לא תלוי בכל הרשימה האחרת. זה לא שאנחנו באים והולכים נגד הלשכה המשפטית ואומרים להוציא עמותה אחת. אנחנו לא אומרים. כל הסעיף הזה, סעיף 61, יחכה לישיבה הבאה.
היו"ר אלכס קושניר
לא. אנחנו נצביע. נחזור ב-12:20 להצביע.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:13 ונתחדשה בשעה 12:20.)
היו"ר אלכס קושניר
אני מחדש את הישיבה.

מי בעד אישור רשימה מספר 20-236-22? מי נגד?

הצבעה
הרשימה אושרה
היו"ר אלכס קושניר
הרשימה אושרה.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אני נגד כפייה דתית.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
משה גפני (יהדות התורה)
רוויזיה.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר. רוויזיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תדעו לכם שזה לא בסדר. כפייה דתית יכולה לחזור לכולנו.
היו"ר אלכס קושניר
אין לי ויכוח איתך. אתה יודע שאין לי ויכוח איתך.
ינון אזולאי (ש"ס)
המיסיון זה דבר שהורס את כולם.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא מבין למה זה דחוף.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נחזור בשעה 12:30 לדיון הבא בסדר היום.



הישיבה ננעלה בשעה 12:23.



הכנסת
יושב ראש ועדת הכספים
סימוכין
2022-108382
ירושלים, ‏כ"א–סיון–תשפ"ב
20 ביוני 2022


לכבוד
מר ערן יעקב
מנהל רשות המסים
משרד האוצר
ירושלים
הנדון
אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין (רשימה שמספרה:20-236-22)
אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה (רשימה שמספרה: 20-231-22 ורשימה שמספרה 20-385-22)
מכתבך מיום
6.3.22, ג' אדר ב' התשפ"ב
ומכתבך מיום
1.5.22, ל' בניסן התשפ"ב



הנני מתכבד להודיעך כי ועדת הכספים, בישיבתה היום, החליטה לאשר את העמותות הבאות:
לפי סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין
רשימה שמספרה: 20-236-22

1.
ארי שבחבורה - סיוע לתורה וחסד (ע"ר) 
580668010

2.
עמותת המצפה לישראל
580367209
לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
רשימה שמספרה: 20-231-22

1.
אלבאכור - לקידום ילדים בגיל הרך בחברה הערבית
580647683

2.
מרכז קהילתי בקעת הירדן
580213924

3.
להחיות כל
580680254

4.
היכלי ענג - ארגון נשות גור
580218543

5.
התאחדות מוסיקאים ואמנים ערביים בישראל
580342103

6.
מרכז קהילתי (ב"מ) "קוממיות אברהם" - מיסודו של מרן הרב הראשי שלמה גורן זצ"ל (ע"ר)
580619195

7.
אוהליך יעקב ערד- מאושר לשנה
580704922

8.
שמשון כפר קאסם
580529873

9.
מפעל החסד והחזקת בו ראחמיסטריווקא
580663656

10.
כבוד ועוז- מאושר לשנה
580709285

11.
נפש שמשון דוד
580672426

12.
אור שרגא - מעשה אבות- מאושר לשנה
580609576

13.
בית הכנסת הספרדי אחווה ורעות - רעות
580459741

14.
אוהל מנחם קרית גת- מאושר לשנה
580686582

15.
ק"ק תימן פסגות אפק נוסח בלדי- מאושר לשנה
580671204

16.
בית כנסת צרופה
580578482

17.
בית הכנסת הספרדי מעוף ערד
580549814

18.
בית כנסת וקהילת מכון לשבתך חריש- מאושר לשנה
580676864

19.
המרכז התורני מאורות גבעת אולגה- מאושר לשנה
580669703

20.
משכן "אפק" בשכונת פסגות אופק בראש העין
580652667

21.
בית חב"ד שכונת המשקפיים - בית שמש שע"י צעירי אגודת חב"ד- מאושר לשנה
580701761

22.
עטרת ישראל - מעלות דפנה, ירושלים
580065019

23.
מוסדות עץ חיים – נתניה
580534428

24.
עמותת המרכז התורני איילון
580523199

25.
סולם יהודה - מרכז תורני ללימוד והפצת חכמת הקבלה בדרך אשלג- מאושר לשנה
580674034

26.
שמחת הרשב"י
580644490

27.
נאות חסד- מאושר לשנה
580712925

28.
תנועת אור המקרא
580431542

29.
קהילת אברכים אחיסמך- מאושר לשנה
580666063

30.
חתונה פלאן - שהשמחה במעונם
580586428

31.
אביר יעקב - מאור התורה, רחובות (ע"ר) 
580582617

32.
אמרי נעם - חסדי משה (ע"ר) 
580550739

33.
אפיק - לכל אחד יש דרך משלו (ע"ר) 
580673770

34.
חב''ד שכונת שיפר - נוה דקלים, פתח תקוה (ע"ר)
580701142

35.
בית מדרש גבוה לתורה משכן בצלאל (ע"ר) 
580027456

36.
גמ"ח יד שלום (ע"ר)- מאושר לשנה
580543049

37.
הסתדרות צעירי אגודת ישראל הנוער האגודתי בארץ ישראל (ע"ר) - מאושר לשנה
580066934

38.
והשיב לב אבות ע"י בנים (ע"ר) 
580659951

39.
חזון יוסף (ע"ר) - מאושר לשנה
580710572

40.
יד נפתלי, רמת בית שמש (ע"ר)
580427466

41.
לעזור ולסייע (ע"ר) - מאושר לשנה
580696292

42.
מאור חיינו (ע"ר) 
580689149

43.
מכון אור ההלכה (ע"ר)
580594471

44.
מעשה טוב - מוסיף אור (ע"ר)- מאושר לשנה
580676302

45.
מפעל עיתים לתורה בית שמש (ע"ר) - מאושר לשנה
580710507

46.
מפעלי תורה וחסד "יבנה" (ע"ר)
580376135

47.
ביהכנ"ס נחלת נתנאל בראשון לציון (ע"ר)
580624534

48.
עמותת ישיבת ברקת (ע"ר) - מאושר לשנה
580463453

49.
פנינת חיים (ע"ר)
580697068

50.
קהילת שייטי הכרמל (ע"ר) 
580612927

51.
תזמורת הכלייזמר הישראלית (ע"ר) 
580693265

52.
תקומה לעם (ע"ר)
580681039

53.
בית כנסת הריף נוסח יהדות מרוקו גבעת שמואל (ע"ר) 
580676732

54.
משמרת ההלכה טעמשוואר (ע"ר) - מאושר לשנה
580585545

55.
בית יוחנן (ע"ר)
580650117

56.
גמילות חסדים בחיפה, עשיית טוב וחסד (ע"ר) 
580664928

57.
חסדי נצח (ע"ר) - מאושר לשנה
580712370

58.
נתיבות ההלכה - בית שמש (ע"ר) 
580622017

59.
עם כל הלב חב''ד חדרה (ע"ר) - מאושר לשנה
580683035

60.
קהילת "שומרי שבת" - בני ברק (ע"ר)- מאושר לשנה
580704286

61.
קהילת ישא ברכה ירושלים (ע"ר)
580671295

62.
א.ל.י. - ארגון ליזמות יהודית (ע"ר)
580622553

63.
בית מנחם - זהות יהודית, קרית קריניצי רמת גן (ע''ר) 
580632958

64.
מפעלי חינוך - תקווה בע"מ (חל"צ) - מאושר לשנה
516299476

65.
עמותה לגמילות חסדים ועזרה הדדית כוכב יאיר (ע"ר) 
580227932

66.
עמותת ביחד - בית ישראל חילונים דתיים (ע"ר)
580617207

67.
קהילת אברכים שמושה ולימודה בני ברק (ע"ר)- מאושר לשנה
580671188

68.
חותם החסד- ירושלים (ע"ר) -
580497063

69.
בית הכנסת שיכון מזרחי נוסח אשכנז - ר"ג (ע"ר) - מאושר לשנה
580368678

70.
אך טוב וחסד הר נוף
580574606

71.
מאיר אבותינו- מאושר לשנה
580700193

72.
הורי מחליקי חולון בגלגליות
580195808

73.
מוסדות שנת יהדות מחו"ל
580573798

74.
דרך החיים אשקלון
580669497

75.
אדוות הלב
580676328

76.
משכן חיה
580394674

77.
ביחד - תנועת בעלי התשובה בישראל- מאושר לשנה
580375467

78.
אולפן למחול קריות
580628774

79.
עמותת שערי תקווה פתח תקווה - מאושר לשנה
580691889

80.
אחד שבטי ישראל- -רחובות
580665149

81.
בית החסידים דגור הרותם המחודש
580536183

82.
חב"ד נווה דקלים ראשון לציון- מאושר לשנה
580676856

83.
רינת שאול אשדוד - מאושר לשנה
580665115

84.
משכנות שמואל ע"ש האדמו"ר הרה"ג רבי שמואל אבי חצירא זצוק"ל
580226710

85.
עיל"מ - עמותה ישראלית לגידולי מוח - מאושר לשנה
580686756

86.
בית הכנסת אהל ר' יוסף עפולה
580432995

87.
ישועות מאיר ומזל ע"ש הבבא מאיר והרבנית מזל אבוחצירא זצוק"ל
580675627

88.
פורום מיכל סלה- מאושר לשנה
580700839

89.
אזור - למען וביחד
580675957

90.
דרך התבור
580654796

91.
יפוצו מעיינותיך חב"ד ליובאוויטש 
580648665

92.
אנאתה בע"מ (חל"צ) 
515400810

93.
מכון "לאוקמי גירסא" ירושלים- מאושר לשנה
580693760

94.
ונותנים באהבה - שקל הקודש
580678266

95.
בית החסידים הנרקיס אשדוד- מאושר לשנה
580699767

96.
כולל יראי השם
580583532

97.
חינוך בחיוך וחסד באהבה 
580597086

98.
"שלמים" - ע"ש שלמה ביתן ז"ל- מאושר לשנה
580626232

99.
בית מדרש להלכה והוראה אהבת חיים ע"ש ח' מנחם מנשה זיע"א הרצליה
580587897

100.
מוסדות דרך אמונה בארץ הקודש 
580436855

101.
משיבת נפש - עדות נאמנה
580656577

102.
סיוע לנוער מתמודד- מאושר לשנה
580714640

103.
עושים תשובה באהבה - רמת גן
580661403

104.
עזרי אל הגמרא- מאושר לשנה
580703379

105.
רוגע לילד המיוחד- מאושר לשנה
580702496

106.
לצאת מהקופסא
580529113

107.
אור צדיקים ישמח - באר שבע
580503449

108.
זכרון סיני ונועם התורה, בני ברק
580168912

109.
חסדי המצילים
580652576

110.
מנין אברכים אגן האיילות- מאושר לשנה
580644003

111.
עמותת בית כנסת קהילתי "רתמים" בישוב רותם- מאושר לשנה
580690022

112.
אהלי תורה מעלה אפרים
580691426

113.
אור ברמה - רמת בית שמש
580340073

114.
עוזר ותומך- מאושר לשנה
580712073

115.
בית כנסת נצח ישראל נוה צוף- מאושר לשנה
580341071

116.
יגעת ומצאת תאמין, קרית יערים
580591782

117.
נחלת אבות – אריאל- מאושר לשנה
580683597

118.
עמותה לפיתוח מבואות יריחו
580614949

119.
ידידי ישיבת אביר יעקב נהריה
580364339

120.
מלך - המרכז לשילוב ומתן הזדמנות שווה לאנשים -עם מוגבלות בכל תחומי החיים בע"מ- מאושר לשנה
515477552

121.
בינ"ה - מרכז ליהדות חברתית
580652378

122.
הללו עבדי ה'
580681658

123.
תורת המדינה
580669935

124.
ידידי נפש אברבנאל
580689511

125.
חסד לאברהם ירושלים- מאושר לשנה
580714699

126.
וטוב בעיניך בע"מ
516180403

127.
והגית בו יומם ולילה
580545093

128.
אי.סי.יו. - ארגון לתרבות בינלאומית
580350957

129.
מפעלי צדקה וחסד עין טובה- מאושר לשנה
580699239

130.
מכון "בעש"ט" מחקר וחינוך במורשת היהדות והחסידות
580089928

131.
קהילת ברסלב זכרון ישעיה – אלעד- מאושר לשנה
580547370

132.
יד להועיל- מאושר לשנה
580643351

133.
הפועל מועדון ספורט אורתודוקסים יפו
580355030

134.
תורת אמת- קרית מלאכי
580493641

135.
שערי הדעת
580670586

136.
חיים בירושלים- מאושר לשנה
580337434

137.
אוהל לוי יצחק וחנה- מאושר לשנה
580197671

138.
תורת אחיעזר ע"ש מרן רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי זצ''ל
580685469

139.
אדם ואדמה - "מיסודו של השומר החדש"
580704898

140.
אזור- עתיד טוב לספורט
580514610

141.
איגוד הכדורשת הישראלי
580507952

142.
אמרי ברוריה לתורה ולחסד- מאושר לשנה
580694933

143.
ארט פרוג'קט ג'רוזלם - 2M
580557379

144.
בית הכנסת זכרון ישעיה קרעסטיר - ע''ש הצדיק רבי ישעיה מקרעסטיר זי"ע ירושלים- מאושר לשנה
580705457

145.
הארגון האורתודוקסי המאוחד
580651552

146.
הפדרציה הציונית דרום אפריקה ישראל (חל"צ)
510190333

147.
השקט שבפנים
580645661

148.
התאחדות נשים למען חינוך
580293538

149.
ווסטה צגה - מרכז לפסיכותרפיה מותאמת תרבות במציאות משתנה בע"מ (חל"צ)
515865327

150.
חו"ף - חולי פיברוזיס ריאתי בישראל
580595072

151.
מהנדסים ללא גבולות ישראל
580490753

152.
מוזיאון (פרטי) מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות- מאושר לשנה
580643476

153.
מוסדות סאווראן - ירושלים
580627438

154.
מועדון כדורסל כדור הפלא - הפועל ראשון לציון
580438935

155.
מורשת מרדכי שלמה
580617306

156.
מטאבוליקס- מאושר לשנה
580680726

157.
מקודשת שדרות- מאושר לשנה
580669604

158.
"נועם התורה - מחקר תורני והפצת יהדות בארץ ובעולם"
580692705

159.
עמותה לספורט - הפועל לב השרון
580420768

160.
עמותה לקידום הספורט והאחוה יקנעם
580545523

161.
עתיד ישראל - בטחון, כלכלה, חברה- מאושר לשנה
580706257

162.
עתידנו חמ"ע
580679900

163.
פארק אריאל שרון בע"מ (חל"צ)
513837724

164.
פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל
580578276

165.
קול החתולים- מאושר לשנה
580713493

166.
ראו בנים - למען הנזקקים
580550036

167.
תולדות אברהם יצחק - קרן תמיכות
580591329

168.
אמפא - ארגון מרפא אינטגרטיבי- מאושר לשנה
580713014

169.
החיוך שלהם בידיים שלנו- מאושר לשנה
580710127

170.
אלפי יהודה - מסורת נאמנה
580571800

171.
בדרכי ברכה - שדרות
580508158

172.
בית כנסת וכולל הריף זצ"ל, אשדוד
580301844

173.
דרכי ישרים
580674869

174.
יוסף חיים שערי העיר בית שמש- מאושר לשנה
580670891

175.
כייאן - ארגון פמיניסטי
580345247

176.
לובי המיליון - מאושר לשנה
580709590

177.
החברה לחקלאות עירונית בע"מ (חל"צ)
515514461

178.
אקטיביטי בייס טרפי סנטר
580691442

179.
האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת
580689131

180.
הופ סנטר- מאושר לשנה
580579308

181.
תורה וחסד - ירושלים
580672681

182.
תפארת מנחם בירושלים
580636678

183.
ארגון ליל שישי
580672194

184.
ארגון תפארת בחורים
580682433

185.
בית כנסת "חזון עובדיה" קרית האומנים רמלה- מאושר לשנה
580667947

186.
לבב חכמה
580670529

187.
עד כאן צעירים למען ישראל
580615987

188.
עמותת ברכת יוסף חיים
580641488
לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
רשימה שמספרה: 20-385-22

1.
אגודה ישראלית לתעוד בעל-פה
580380665

2.
אגודה להקניית ערכים חינוכיים וקידום למידה לתלמידים
580624203

3.
בית בן יהודה מרכז מפגשים בינלאומי מיסודו של ארגון אות הכפרה והשלום בע"מ (חל"צ)
513809053

4.
המאיר לארץ - ירושלים
580660223

5.
הרצליה ונתניה אוהבות חיות
580409746

6.
ווי - קהילת היזמות לנשים – מאושר לשנה
580708600

7.
מוסדות בית לוי – מאושר לשנה
580699312

8.
מורשת חיים ויצמן, המדע בשירות החברה – מאושר לשנה
580481828

9.
מיי ישראל צ'ריטי
580689230

10.
מנהיגות ישראלית בתפוצות
580680965

11.
מעלות - המרכז למורשת יהדות ברה"מ בע"מ (חל"צ) – מאושר לשנה
515357960

12.
מתוקים מדבש - מאור מאיר
580658839

13.
ספורט ימי אריות חיפה - מאושר לשנה
580606176

14.
שכן מציל חיים - שמ"ח - מאושר לשנה
580712230

15.
תלמ"א - תכנית ישראלית למצוינות באנגלית ולחיזוק החינוך הציבורי בע"מ (חל"צ)
515720076

16.
בית ועד ללימוד ודעת חיים
580638930

17.
מלכות שבחסד אשדוד
580685402

18.
בית חב"ד עלי וסביבותיה שע"י צעירי אגודת חב"ד
580391852

19.
העמותה לקידום החינוך בגוש עציון
580437457

20.
חוות קיימא בארותיים
580606960

21.
רוח צפת
580516169

22.
מוסדות דעת זקנים באלעד
580401925

23.
ידידי חב''ד בוקאס פנמה
580634848

24.
פארקור
580618478

25.
העמותה לקידום מיומנויות הקרקס בישראל
580395622

26.
סוכת שלום ספרדים אחיעזר אלעד - מאושר לשנה
580461358

27.
בית חב"ד - שכונת הפארק חדרה שע"י צעירי אגודת חב"ד – המרכז - מאושר לשנה
580712479

28.
מזמור לדוד - ירושלים
580453538

29.
בית הכנסת המרכזי - נחלת חפציבה מודיעין עילית
580484806

30.
לב למשפחה - קרן סיוע להורי ילדים חולים
580571628

31.
מגד המערב גבע בנימין – ישראל - מאושר לשנה
580592590

32.
מעיין רשב"י
580577831

33.
מדרשת שויתי- מאושר לשנה
580722528

34.
חב''ד - רמת הגולן
580668705

35.
בית כנסת אהבת חינם מודיעין
580654309

36.
קינוקלאן - נשים עם מצלמות- מאושר לשנה
580625523

37.
פעמי אורה- פעמי תש"ז 
580674935

38.
אהבת חינם - לתת בשביל לתת- מאושר לשנה
580699635

39.
מרכז רוחני תורת מאיר
580625838

40.
הלב אפריקה - מאושר לשנה
580696789

41.
מוסדות החינוך הטהור אלעד
580660140

42.
בית מדרש גבוה לחסידות וליראת שמים דחסידי גור אשדוד
580381820

43.
מניין צעירים נווה זמר בית כנסת ובית מדרש, רעננה - מאושר לשנה
580696326

44.
הדרת התורה - רצופות
580695880

45.
בית הכנסת צעירי פסגות אפק - ראש העין 
580650794

46.
מרכז רוחני קהילת חברים
580667889

47.
בית הכנסת שערי צדק - יהוד 
580547685

48.
ממ עמותת בוגרי המרכז- מאושר לשנה
580700789

49.
בית הכנסת רקפות ראשון לציון- מאושר לשנה
580719052

50.
חב"ד מרכז מאליבו נצרת עילית 
580645406

51.
אדם אדמה - ארגון לקיימות חברתית
580670115

52.
מרכז מרחב
580684249

53.
ארחות מרדכי
580605848

54.
קנין תורה
580056950

55.
פורום המדרשות התורניות לבנות
580394633

56.
רבי עקיבא ותלמידיו
580526937

57.
עזרת תורה לתלמידים - ויזניץ
580631273

58.
מיטב לקידום תרבות הספורט - מודיעין
580299485

59.
אל-בר ואלתקווא
580511186

60.
כולל חשן משפט - מכון גבוה להכשרת אברכים לדיינות
580104222

61.
יד כהן - מפעלי תורה וחסד - בית שמש
580683886

62.
חינוך רווחה חסד באר מרים - מאושר לשנה
580690584

63.
שערי תפילה רמת בית שמש ד' - מאושר לשנה
580716694

64.
ביה"כ ספרדי רשב"י - היכל דוד - ראשון לציון
580353878

65.
עטרת ישראל - תורה וחסד ירושלים- מאושר לשנה
580717429

66.
ואביטה - הפצת פנימיות התורה
580679702

67.
היכל שלמה אילת
580376697

68.
קדושת ציון
580656460

69.
יעלת חן - מאושר לשנה
580710846

70.
ואדברה בעדותיך- מאושר לשנה
580615748

71.
בית כנסת מבשרת ציון
580416394

72.
בית הכנסת תפארת בנימין בנימינה
580671535

73.
בית המדרש תפארת שמואל מאלכסנדר
580102267

74.
בית חב"ד גני יוחנן שע"י צעירי אגודת חב"ד (ע"ר)
580529402

75.
בית כנסת כרמי ציון קריית גת - מאושר לשנה
580670883

76.
בית-כנסת בית-אל - פרדס הגדוד
580144442

77.
דורות היסטוריה
580609659

78.
יהודי בנשמה - מאושר לשנה
580705929

79.
ילדי זהב - בני ברק - מאושר לשנה
580648178

80.
כולל והערב נא - מאושר לשנה
580693505

81.
מורשת בנין אב ויסוד התורה
580607620

82.
מפעלי צדקה וחסד אח שמח - מאושר לשנה
580715217

83.
מקדש מעט עץ חיים - קרית אתא
580534600

84.
נותנים באהבה מכל הלב - מאושר לשנה
580706356

85.
קהל חסידי ויזניץ אשדוד
580642742

86.
שמעיה גליל עליון
580560738

87.
אגודת ביהכ"ס ע"ש נג'יה ושאול חבוב בקרית אתא
580317402

88.
ציר חסד
580609972

89.
אלמג'ד- מועדון ספורט ובריאות באעבלין
580504660

90.
תהילת השם אורנית - מאושר לשנה
580562809

91.
בית החסידים וכולל פני מנחם בית שמש - מאושר לשנה
580695252

92.
מוסדות חכמה וחסד - ירושלים
580664076

93.
הקהילה התורנית הר יונה ג'
580637981

94.
בית תפילת ישורון, יונה בן אמיתי בית שמש
580654010

95.
מרכז רוחני אהבת שלום ע''ש ר' דוד ומשה נתיבות- מאושר לשנה
580695385

96.
גמ"ח מעיל שמואל
80637361

97.
ארגון הקהילות היהודיות באירופה
580655702








בכבוד רב,


חה"כ אלכס קושניר

העתק: מר ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים, רשות המסים בישראל

קוד המקור של הנתונים