ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 20/06/2022

הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (הגבלת סכום אגרת רישיון רכב), התשפ"ב-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



27
ועדת הכלכלה
20/06/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 275
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"א בסיון התשפ"ב (20 ביוני 2022), שעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (הגבלת סכום אגרת רישיון רכב), התשפ"ב-2021, של ח"כ אחמד טיבי וח"כ אוסאמה סעדי
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
לימור מגן תלם
אורי מקלב
יבגני סובה
חברי הכנסת
אחמד טיבי
אוסאמה סעדי
מוזמנים
אבנר פלור - סמנכ"ל בכיר מינהל תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ברוני חירמן - מנהלת אגף כלכלת תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

תמר פרידמן - עו"ד, לשכה משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

שחר בר - רפרנטית תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

אלישיב ממן - יועץ לסמנכ"ל שומה וביקורת, רשות המסים, משרד האוצר

אילת פלדמן - עו"ד, יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מירב ליבנה - עו"ד, יעוץ וחקיקה , משרד המשפטים

גבריאלה הילברון - מנהלת אגף, המוסד לביטוח לאומי

אליהו יצחק - פעיל חברתי
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אורי פנסירר



הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (הגבלת סכום אגרת רישיון רכב), התשפ"ב-2021, פ/2503/24
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוקר טוב לכולם, אנחנו ממשיכים בדיוני ועדת כלכלה. אני רוצה לברך את חברי, איתן גינזבורג, על הובלת החוק לעדכון ושינוי המדיניות בסוגיית התעריפים והקנסות בתעבורה. הוא עשה את זה ברגישות, באנושיות, בתיאום עם הרשויות והגופים, והושלם התהליך. נברך אותו על הובלת החוק בוועדת כלכלה.

אנחנו מתכנסים עכשיו לדיון נוסף - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
היו לי הסתייגויות מסוימות בחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היו הסתייגויות?
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן. לא הסתייגויות עם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל בנו על הרגיל שלנו, מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, לא, זה היה צר, זה לא היה צריך, זו הייתה הסתייגות עקרונית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מעצם - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
עקרונית. הנימה לתת לפקחים העירוניים גם ברשויות מקומיות סמכות גדולה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם נתנו גם בעבר קנסות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל זה היה בצורה מצומצמת. היום אתה מרחיב את זה לשורה של עבירות – נגיעה בפלאפון, 1,000 שקל לנער בן 16.5. הפקח עומד מול הנער, והוא כן נגע והוא לא נגע, נסע, לא נסע. איך לטפל באירוע מול אזרח. פקחים עירוניים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא היינו בדינאמיקה, אבל עצם זה שיש - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ופקח שסרח – מי מטפל בו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא הדיון עכשיו, זה היה קודם. אבל הנקודה הייתה שיש המון חברי כנסת שמובילים חקיקה ודיונים בוועדת כלכלה ואתה ביניהם. וזה ביטוי לעבודה המשותפת שלנו וזה יפה מאוד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו עוברים להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (הגבלת סכום אגרת רישיון רכב), התשפ"ב-2021, של חבר הכנסת אחמד טיבי וחבר הכנסת אוסאמה סעדי. הם יפתחו ויציגו את הצעת החוק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, נציגי משרד התחבורה והאוצר. קודם כול כשיש חוקים שהם חוקים חברתיים, אתה יודע שגם בוועדה שלך, ואתה הובלת כמה חקיקות, ואני ועוד חברים, אנחנו תמיד מנסים לקדם את הצעות החוק האלה, ואפילו תומכים בהם.

הצעת החוק הזו, אני חושב שהיא גם במסגרת אותם הצעות חוק חברתיות שאנחנו העברנו בטרומית ואנחנו מבקשים לקדם את הצעת החוק לקראת אישורה בקריאה ראשונה. אני כבר אומר, אדוני היושב-ראש, שאני דיברתי איתך לקדם את הצעת החוק הזאת, ובאנו בדברים עם הממשלה ועם נציגי הממשלה. ואני אומר בשמי ובשם חברי, חבר הכנסת, אחמד טיבי, שאנחנו יוזמים את ההצעה הזאת מהכנסת הקודמת, שההצעה הזאת היא בסיס, אנחנו לא נעולים על מספר מסוים או על סכום מסוים או על אחוז מסוים. וגם הבהרנו שאנחנו רוצים גם לעשות את זה באופן מדורג ולבוא בדברים עם משרד התחבורה, האוצר ועם הממשלה. אומרים לנו: לא את כל סוגי הרכבים צריך להוזיל. מי שיכול להחזיק רכב בסכום של מאות אלפי שקלים או של מיליונים, אז בשבילו האגרה, חבר הכנסת מקלב, היא לא משמעותית. אבל בהחלט כשאנחנו מדברים על רכבים שהם רכבים בסכומים סבירים, שהממוצע של האדם הסביר, קונה רכב, מחזיק רכב שעולה עשרות אלפי שקלים, אז בשבילו, אם הוא משלם אגרה של 1,500 שקל או 2,000 שקל כל שנה, אז זה סכום משמעותי.

אנחנו השווינו ועולה שבמדינות רבות בעולם בהשוואה למצב בישראל, האגרות בישראל הן מהגבוהות ביותר. אם אנחנו מדברים על ארצות הברית, זה לא עולה יותר מעשרות דולרים, 30 דולר. אצלנו זה נע בין 1,200 ל-4,500. קראתי שחלק מחבריי, אולי חבר הכנסת מקלב ביניהם, הציעו לבטל את אגרת הרישוי על רכבים חשמליים. יש הצעות כאלה על מנת לעודד שימוש, קנייה והחזקת - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המדינה פגעה בהטבת המס לרכבים חשמליים אחרי שעודדה אותם לקנות רכבים, ומתחיל גל של רכבים חשמליים. את זה היה לנו בדיון אחר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מס נסועה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה עוד אירוע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עוד אירוע – תשלם כך וכך על כל קילומטר שתיסע ברכב החשמלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואמרו לנו שלא טוב לעודד את הרכבים החשמליים כי אם מי שיש לו רכב חשמלי הוא ייסע יותר. זה זול יותר, אז זה מעודד נסיעה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
וכמה אתם מציעים, 10% מעל השכר הממוצע?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן. היום השכר הממוצע הוא בערך 10,000, 10,500 שקל, אנחנו מציעים 10%. המטרה שלנו היא לעזור לשכבות החלשות-בינוניות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איפה טיבי, נתן הצעת חוק ונעלם?
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא עם עוזר השרה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני פה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמשיך, אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו רוצים לעזור לשכבות האלה, לא לעשירים ואלה שמחזיקים רכבי יוקרה ורכבים שעולים מאות אלפי שקלים. ומצד שני אנחנו גם מוכנים לבוא, ואני מבין שהיום לא נצביע, אבל אנחנו נעלה את ההצעה, נקיים דיון, ואז נבוא בדברים עם המשרדים הנוגעים בדבר. וזאת על מנת לראות איך אולי נוכל להגיע להסכמות לגבי סוגי רכבים מסוימים באחוזים מסוימים, לסוגי רכב אחרים אולי לא נפגע, לא נעלה את כל הדברים האלה. לכן אנחנו מבקשים לקיים את הדיון ולקדם את הצעת החוק הזאת.

חשוב גם לזכור, אני מבין שזה חלק מהכנסות המדינה, אבל המחירים של הרכבים כבר מגלמים בתוכם מיסי יבוא ומיסי קנייה בסכומים ובאחוזים לפעמים יותר מאשר מחיר הרכב עצמו. למשל, אם ביבוא אישי אתה מייבא רכב, אתה מייבא רכב ב-40%, 50% מהעלות שלו עם המיסים. כך שהמיסים על הרכבים גבוהים מאוד. לפעמים זה פי שתיים, פי שלוש מערך הרכב עצמו וממחיר הרכב עצמו. כך שהמדינה כבר גובה ויש הכנסות ממכירת רכבים, במיוחד רכבים חדשים, בסכומים נכבדים מאוד, ולא צריך להסתכל על אגרת הרישוי כמקור הכנסה. אם אפשר לעזור לשכבות החלשות, לאלה שמחזיקים רכבים, לרכבים הממוצעים לאזרח הממוצע שמחזיק רכב רגיל, לא רכב יוקרה, לא רכב יקר, בהחלט צריך לעזור לו. לכן אנחנו מבקשים לקדם את הדיון בהצעת החוק הזו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה אוסאמה, ואני גם אוהב את רוח הדברים שמצד אחד אתם מביאים הצעה להקל באגרת רכב, ומצד שני מבינים שהמהלך מחייב תיאום והסכמות עם הממשלה והתחלתם איתם בדין ודברים. אנחנו ניתן להם להתייחס. חבר הכנסת אחמד טיבי, אתה לא יושב בכיסא, קם שבע פעמים. יש לך הצעת חוק - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
היה לי ויכוח עם השרה שיש לך ויכוח איתה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך אתה יודע שהגיע תורך לדבר? אחמד טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני. מדובר בהצעת חוק שעברה בקריאה טרומית שמטרתה להגביל את אגרת רישיון הרכב. זאת דרישה כלל ציבורית מזה שנים רבות. אני ער לעובדה שיש אנשים עשירים שקונים רכבי יוקרה. לא על אלה שיש להם פרארי – כמו שאוסאמה אמר – או סוגים של רכבי יוקרה, וגם לא מדובר ברכב מסחרי או אוטובוס, אלא על רכבים של כלל הציבור. גם בארצות הברית, האגרה היא פחות ממה שיש בישראל. בישראל הסכום נע בין 1,200 ל-4,500 שקל, אולי יותר לחלק מהרכבים. ועכשיו אנחנו בתקופה של עליית מחירים, עלייה ביוקר המחייה וכדומה, ההצעה הזו היא הצעה חברתית ביותר, היא נוגעת לכל בית, לכל משפחה, לכל בעל רכב, ואנחנו מבקשים ממך שתעזור לנו לקדם את החוק בקריאה ראשונה ולהצביע עליו בהמשך. אנחנו מוכנים לבוא בדין ודברים עם משרד התחבורה באמצעות ועדת הכלכלה וגם ישירות, כדי להגיע לעמק השווה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אהבתי את זה. גם אוסאמה אמר את זה. אהבתי שני דברים: א', שזה לטובת כלל אזרחי המדינה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כמו כל החוקים שלנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ו-ב', עבור המוחלשים ביותר. זה שיש לו רכב יד שנייה, בעלות של 20,000-30,000 שקל, והוא משלם אגרה שנתית שיכולה להיות 3%-4% משווי הרכב – רק האגרה. לכן זאת הצעה שהיסוד שלה מבוסס גם על הקלה ביוקר המחייה, ואיזה מידתיות במיוחד לאנשים שנוסעים עם רכב צנוע והעלויות של האגרה מתוכו גבוהות.

אני כן אהבתי שאמרתם שאתם מתחילים דין ודברים מול משרדי הממשלה ומנסים להגיע לעמק השווה או למתווה רב שנתי של הפחתת האגרה הזאת. אנחנו רוצים לשמוע באופן עקרוני את עמדת המשרד ואת חברי הכנסת האחרים שהגיעו היום שגם יתייחסו, ולתת לכם עוד זמן להגיע להסכמות ולעודד את ההסכמות האלה, גם במתווה רב שנתי. בסופו של דבר, זאת הצעת חוק שמיטיבה עם האזרחים ולכן ראויה לקידום. אבל כן קיבלתי את הרוח של יוזמי החוק שבאים ואומרים: שמנו חוק, אבל אנחנו פתוחים למשא ומתן, לדיון, לרעיונות מול המשרד, ואנחנו רוצים שהדיון הזה יתקיים גם אחרי הישיבה הראשונה הזאת כדיון כללי. כמובן, אם יהיו הסכמות אפשר יהיה להביא את זה מידית להצבעה, כי הדיון הכללי ייגמר היום. המשא ומתן על הסכומים מול הממשלה יימשך. ברגע שתהיה הסכמה טובה, נוכל להביא מידית את החוק לקריאה ראשונה בוועדה במהירות האפשרית.

אתן לנציגי משרד התחבורה - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אנחנו צריכים את העזרה שלך לשכנע את המשרד. ללחוץ כוועדת כלכלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני גם צריך את העזרה שלך בהצבעה - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ידעתי שאקבל את התשובה הזו. אבל מתברר שיש לך משקל. יש דברים שעוברים איתך ויש דברים שלא עוברים בגללך. כדאי גם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אחמד, אתה מכיר את האיש ששלח את הילד שלו להשאיל פטיש מהשכנים? אז הילד חזר, לא מצא, אף שכן אין לו פטיש. האבא אמר לו: לך תעבור בכל הבתים בשכונה. חזר הילד בערב בוכה: אבא, אין לאף אחד פטיש. האבא אומר לו: טוב, תביא את הפטיש שלנו. הבנת?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני הבנתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה הפטיש.

אנחנו עושים דיון כללי ותהיה זכות דיבור לכולם. על חוק ראשון יש זכות דיבור לכל אדם שרוצה. נציגי התחבורה, האוצר ואז חברי הכנסת, ואז נציגי גופים אחרים. בבקשה.
שחר בר
שלום, שמי שחר בר מאגף התקציבים במשרד האוצר, עמדת הממשלה הייתה להתנגד בוועדת שרים. מדובר באובדן הכנסות לפי הצעת החוק הנוכחית של 1.5 מיליארד בשנה מאגרות רישוי. מעבר לכך, ומשרד התחבורה יפרט, יש שבע דרגות של אגרות רישוי, וכאן מדובר בהפחתה, שבפועל תהיה על הרכבים היקרים יותר. זאת הטבה שיותר פונה לאוכלוסיות חזקות ופחות לאוכלוסיות חלשות שגם כך ממילא, כנראה, ישלמו את אגרת הרישוי הנמוכה יותר כמו שהיא אמורה להיות היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש נתונים על רכבים בשווי 80,000 שקל ומטה, 60,000 שקל ומטה, ואז כמה אנשים כאלה ייהנו מהקלה באגרה? דווקא אלה שיש להם רכב לא יקר, יד שניה, שהם שורדים, שהם לא יכולים לקנות רכב חדש.
שחר בר
אתן למשרד התחבורה להתייחס. דרגות הרישוי הם שבע דרגות לפי עד כמה הרכב יוקרתי או עולה, וכן על פי שנים – ככל שהוא ישן יותר האגרה הולכת ונהית נמוכה יותר. מספרים ספציפיים, אני מציעה שמשרד התחבורה יתייחס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אותו מדרג שהרכב הולך ומתיישן, והאגרה פה פוחתת – המדרג הזה יכול גם להשתנות.
אליהו יצחק
היא לא פוחתת, היא עולה יותר.
שחר בר
כן, היא הולכת פוחתת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא הולכת ופוחתת, לפי הרכב.
אליהו יצחק
היא עולה יותר, האגרה עולה יותר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לפי מנוע זה לא פוחת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, בואו, תתנו סקירה.
ברוני חירמן
- - - זה לא לפי מנוע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה הזמן לתת סקירה של הנתונים.
שחר בר
רק אציין דבר נוסף לפני שמשרד התחבורה משלים את דבריו ויסביר לגבי אגרות רישוי: מדובר בהצעת חוק תקציבית, זה אומר שכדי לעבור היא צריכה רוב של 50 לפחות במליאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד פעם, תסבירי מה הסברת.
מירב ליבנה
<< דובר

שלום, מירב ליבנה מהלשכה המשפטית במשרד האוצר. לאור העלויות שהציגה נציגת אגף התקציבים, חשוב לציין לפרוטוקול, שמדובר בהצעת חוק תקציבית לפי חוק - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
צריך יותר מ-50?
מירב ליבנה
יותר מ-50.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש לי יותר מ-60.
מירב ליבנה
בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לו עשר עודף להשאיל לכם. אם את רוצה על איזה חוק אחר, הוא משאיל עשר.
שחר בר
יש לנו כמה חוקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך אתה מחזיק אותם, בקופסאות שימורים?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם יש לך יותר מ-60, טיבי, אז אתה רומז לפיזור הכנסת? לא הבנתי מה זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, מה - - - הוא לא. אני חושב - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מתמטיקה כולנו למדנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יבגני, אסביר לך משהו - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
גם אם כל האופוזיציה אתכם – איך יש לך מעל 60?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יבגני אתה טועה, אתה לא מבין את הסיטואציה. המצב שאנחנו נמצאים בו הוא האופטימלי בשביל אחמד טיבי. כל שינוי פוגם ב - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רק שהוא לא יבנה עליך. אל תבנה על מיכאל.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יבגני, אתה יודע מי יושב מימיני במליאה? מאזן גנאים – הוא יצביע איתי – וג'ידא רינאוי, זה חוק חברתי, שניהם לא יצביעו?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה נותן איזה כותרת עכשיו על הרכבים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
על מאזן גנאים. זאת הכותרת שתצא - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מאזן וג'ידא לא יצביעו איתי? מה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה רוצה להגיד שמאזן גנאים בעד פיזור הכנסת?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לגבי חוק הרכבים – הוא בעד.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
טיבי, זה לא מה ששאלתי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
פיזור זה לא. אנחנו לא מדברים על הפיזור, אנחנו מדברים על הרכבים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו באמת נישאר בדבר הנקי והענייני. אנשי משרד התחבורה, תציגו לנו את השיטה היום לפיה נקבעת אגרת הרכב, גם לפי סוג הרכב, שווי הרכב, המאפיינים שלו. מה מערכת השיקולים שקובעת את זה היום. וגם, כשיש פיחות באגרת הרכב לאורך שנים, גם כן, מה השיטה וכיצד זה נקבע. בבקשה.
ברוני חירמן
בוקר טוב, שמי ברוני חירמן, מנהלת אגף כלכלה בפועל במשרד התחבורה. אגרות רישוי רכב היום נקבעות בהתאם לקבוצת המחיר וגיל הרכב. יש שבע קבוצות מחיר. כאשר גבולות קבוצות המחיר, הקבוצה הנמוכה ביותר היא עד 106,000 שקל. כשאנחנו מדברים על מחיר הרכב כפי שהוא נרשם לראשונה, כשהיבואן רשם את הדגם במערכות משרד התחבורה. כלומר, קבוצת המחיר נשארת עם הרכב לכל אורך חייו. ברגע שהרכב סווג, כשהוא נקנה לראשונה, לקבוצת מחיר מסוימת – הקבוצה לא משתנה לאורך חיי הרכב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גם אם עברו עשר שנים, וערך הרכב כבר ירד?
ברוני חירמן
רגע. ערך גם של רכב מקבוצה שבע ירד, מה שמשתנה הוא שהאגרה משתנה, האגרה יורדת במהלך חיי הרכב בארבע קפיצות. כלומר, האגרה הכי גבוהה היא לרכב חדש עד גיל שלוש. לאחר מכן, האגרה יורדת ובין גיל ארבע עד שש, רכב משלם אגרה שנייה הכי גבוהה ביחס לאגרה הראשונית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
באיזה שיעור היא יורדת?
ברוני חירמן
יורדת בקפיצות של כ-300 שקל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רכב של עד 106,000 שקלים – מה האגרה שלו? תני לנו את המספרים.
ברוני חירמן
רק שנייה. לאחר גיל שש, האגרה יורדת פעם נוספת. רכבים בני שבע עד עשר שנים, משלמים אגרה שלישית מבחינת גובה האגרה ביחס לאגרה הראשונית. ולאחר גיל עשר, האגרה יורדת שוב, ולא משתנה יותר לאורך חיי הרכב. רכב בן 11 ורכב בן 20 ישלם אותה אגרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והמספרים?
ברוני חירמן
המספרים: רכב מהקבוצה הראשונית שמחירו עד 106,000 שקל, כחדש, עד גיל שלוש ישלם 1,100 שקל. לאחר מכן, הוא ישלם 965 שקלים. לאחר מכן, הוא ישלם 846 שקלים. ובסופו של דבר, הוא ישלם 739 שקלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוסמה, אחמד – אם הרכב הוא 1,100 שקל, זה החוק, זה 10%.
ברוני חירמן
הקבוצה הזאת לא תושפע מההצעה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה הרכב הזול שרציתם לדאוג לו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני התבלבלתי עם ביטוח חובה, זאת הטעות שלי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
10% מהשכר הממוצע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ביטוח חובה בהתאם לגיל, נכון?
אורי מקלב (יהדות התורה)
1,100 זה אחוז, זה לא 10%.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שאלה טובה, רק תן לי להשלים את המשפט: 1,100 שקלים לרכב חדש עד שווי 106,000 שקל. הדרגה הראשונה היא 1,100, אחרי שלוש שנים עובר לדרגה שנייה.
ברוני חירמן
אחרי שלוש שנים הוא נשאר בקבוצה אחת, אבל הוא יורד בקבוצת גיל והאגרה יורדת ל-965 שקלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת אומרת שכבר בשנתו הראשונה אפילו, הוא 10% מהשכר הממוצע.
ברוני חירמן
כן, הוא קרוב מאוד, ב-50 שקל מעל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ב-106,000 לרכב חדש, הוא משלם 1,000 שקל?
ברוני חירמן
1,100 שקל, יש גם תוספת אגרה עבור רשות השידור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אני מסיים את הדיון, החוק טוב, הוא מבוצע הלכה למעשה – סתם, סתם. טיבי, מה אתה אומר, הבנת מה קרה פה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בואו נשמע על רכבים אחרים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נשמע על רכבים אחרים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על 1,600 סמ"ק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הטענה הראשונית שלנו הייתה לדאוג לחלשים. אז בסדר, אז בן אדם חלש עד 150,000, 200,000 שקל, ישלם 1,100 שקל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא התכוון שאנשים שיש להם רכבים - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גם ב-210,000.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה ישלמו ב-200,000?
אורי מקלב (יהדות התורה)
השכר הממוצע שלהם הוא הרבה פחות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
200,000 – כמה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
השכר הממוצע שלהם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא – הוא אמר איך לחשב אגרה. ויוצא שברכב הסביר לכל אזרח ישראלי, למעמד ביניים, נמוך ומטה, הוא משלם 100,000 שקל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אין רכב חדש היום ב-100,000, היום כולם ב-150,000, 200,000.
ברוני חירמן
רכבי מיני יש הרבה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
150,000 - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוא נעלה רגע, בוא נעלה קומה.
ברוני חירמן
אני יכולה להגיד לך - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוא נעלה ל-180,000, ל-200,000. מה הדרגה הבאה שלכם?
ברוני חירמן
הדרגה הבאה שלנו היא מ-106,000 עד 128,000 שקל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואחרי זה?
ברוני חירמן
128,000 עד 151,000.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תגידי לנו על 151,000, איך זה נראה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
151,000 והלאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
151,000 – מה האגרות שם?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יש פה עוד שאלה מעניינת, אם הרכב עולה כ-125,000 שקלים, אבל קונים אותו דרך חברת ליסינג כאפס קילומטר, אז המשמעות של מחיר הרכב - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לפי המחיר שהוא נרשם על ידי היבואן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה מה שאני אומר. כי המחיר לפי אפס קילומטר זה אוטומטית 10%.
ברוני חירמן
זה לא משנה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני יודע, אני מסביר שאדם שרוצה לחסוך, ולהילחם – מה שנקרא – ביוקר המחייה, הוא אומר: אני רוצה לקנות רכב לא ב-128,000, אלא אפס קילומטר דרך חברת ליסינג, הוא יכול לעשות את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא קונה את זה ב-60,000, 70,000.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, לא בסכומים האלה. הוא יקנה את זה בכ-105,000, 108,000, המחיר שלו ירד לפחות ב-15,000 שקלים, עדיין הוא יצטרך לשלם לפי המחיר של 128,000, למרות שהוא בעצם יד שנייה כבר על הרכב, זה העניין.
ברוני חירמן
אנחנו לא - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני מבין, אני רק מסביר פה ליושב-ראש הוועדה, אלה סוגיות שהרבה אנשים נתקלים בהן.
ברוני חירמן
אין התייחסות פרטנית, אין לנו יכולת לעשות הערכת שווי לכל אחד מהרכבים. יש 3.5 מיליון ויותר כלי רכב.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן. אבל אדוני היושב-ראש, לגבי העלייה בביטוח חובה, זה כן – ככל שהרכב ישן, המחיר של ביטוח החובה עולה. זה היה בלבול שלי, אני חשבתי שככל שהרכב חדש, אז אתה בעצם יותר מבוטח מבחינת כל המערכות, מבחינת הכול. אבל אם הרכב שלך הוא בן 20, אז כל שנה תשלם יותר על ביטוח חובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא תמיד. זה לא מחייב.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לפעמים יכול הגיע לכמה מאות שקלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש גם תחרות בדבר הזה. בביטוחים יש תחרות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ברור שזה תלוי בשנה. אבל נניח זה יכול להגיע – אם לקחת אותו ושילמת 1,400, זה יכול להגיע ל-1,800 שקל אחרי עשר שנים.
ברוני חירמן
אבל ההיגיון שם הוא הגיון אחר, רמת הסיכון עולה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא אמרתי שאני נגד, אמרתי שזה היה בלבול בהתחלה, כשאמרתי שזה עולה בהתאם לשנתון של הרכב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הדרגה מ-151,000 היא עד כמה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה עד 151,000.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מהי האגרה בקבוצה של 126,000 עד 151,000?
ברוני חירמן
קבוצה מס' ארבע, זה 151,000 עד 170,000.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תגידי את האגרה של הקבוצה הזו. קבוצה ארבע.
ברוני חירמן
רגע, קבוצה שלוש, רכב של 150,000, כחדש – 1,690 שקל לשנה. קבוצה ארבע – 2,116 שקלים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שזה מ-150,000 עד 170,000?
ברוני חירמן
מ-151,000.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
גם אם יש לך רכב ב.מ.וו שהעלות שלו – אוסאמה, תחשוב, אם יש לך רכב בן 20 שנה, ועלותו 200,000, ואתה נוסע ברכב בן 20, שהיום הוא עולה אולי 40,000 שקל, עדיין זה מחושב לפי 200,000 שקל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
היה לי רכב שקניתי ב-200,000, לא מפואר משהו-משהו, אחרי שלוש-ארבע שנים, זה בקושי הגיע ל-50,000, 60,000.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הקפיצות שם יותר גדולות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הקפיצות מטורפות ואתה ממשיך לשלם. על זה אני מדבר, אדוני היושב-ראש.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עכשיו הבנו את מהות החוק. הבנת עכשיו על מה הם מדברים?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה העיוות שאני מדבר עליו, ולכן אמרנו, אני לא בא, לא 1.5 מיליארד ולא מיליארד שקל וכולי – צריך לעשות את ה... התקנות, ממתי הן? מלפני שנים.
אבנר פלור
שנים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מה שנים? לפני אלף שנה.
ברוני חירמן
לא, זאת שיטה מסוף שנות ה-90.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה ההסבר המקצועי לאגרה הכול כך יקרה של רכב בעלות 150,000 שקל? של השווי? שם זה 2,000.
אבנר פלור
אני יכול להגיד – לפחות גם ממה שלמדנו בעולם – שכשקובעים את האגרה, יש שוני בין המדינות השונות, אבל כמעט כולם לוקחים את ההשפעות החיצוניות של הרכב הפרטי, שזה כולל את נושא זיהום אוויר, נושא הגודש, הרעש, תאונות דרכים, עד כמה זה משפיע. יש מדינות שמתייחסות לנושא של פליטת CO2 ובהתאם קובעות את האגרה. יש שוני בין המדינות השונות. זה בעצם התמהיל שנלקח לקבוע את גובה האגרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבנר, נניח שמציעי החוק לא היו מציעים חוק, האם בשנה-שנתיים האחרונות עשיתם דיונים על הדבר הזה? יש בדיקה של השיטה הזאת או שזה עולם כמנהגו נוהג יחסית?
אבנר פלור
ראשית, לגבי מה שהעלה חבר הכנסת אוסאמה, לגבי הרכב החשמלי – גובה האגרה ברכב החשמלי הוא 393 שקלים, כלומר, שהוא משלם גם יש שוני בשווי השימוש בין רכב חשמלי לבין רכב רגיל, וגם מס הקנייה הוא שונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עכשיו משנים את מס הקנייה. עכשיו זה נפגע.
אבנר פלור
- - - עד סוף השנה, בינתיים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבנר, אתה יודע שאנשים הזמינו אוטו ב-2022, יקבלו אותו ב-2023. הזמינו אותו לפי ההנחה שלכם במס וישלמו בהנחה אחרת. לדעתי הם גם יטענו לפגיעה קניינית, יהיו שם עתירות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אינטרס ההסתמכות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא הזמין מראש על בסיס ההנחה, רק לא סיפקו בזמן. אז הוא ישלם יותר? אולי הוא היה אומר שהוא לא היה קונה בכלל – אם הייתי יודע שאלה המיסים, לא הייתי קונה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רק החשמלי או גם ההיברידי, יש הבדל. היברידי לא נחשב, נכון?
אבנר פלור
לגבי היברידי, מבחינת מס הקנייה, הוא נמוך מ-83%, היום הוא עומד על 45%. זה גם תלות, אם זה היברידי plug in או בלי שניתן לטעון בשקע. מה שאני רוצה להדגיש, גם בעקבות הדיון שהיה אצלך, אנחנו כן בודקים את הנושא הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש בדיקה, גם את המיסים.
אבנר פלור
כן. יחד עם רשות המיסים. אבל לגבי הנקודה שהעלית, שהיא נקודה חשובה מאוד, באיזשהו מקום אנחנו רוצים לעודד את הנושא של ההליכתיות, ה-micro mobility, האופניים החשמליים, הנושא של התחבורה הציבורית והכול, ונצטרך לראות איך אנחנו מפחיתים עד כמה שניתן את כמות כלי הרכב בתוך מרכזי הערים. יחד עם זאת, היות והרכב החשמלי הוא רכב שהתחיל בשנים האחרונות, כן רוצים לעודד אותו, כי אם כבר יש רכב אז עדיף חשמלי מאשר רכב בנזין או רכב דיזל, או עדיף רכב היברידי מאשר רכב בנזין או דיזל. צריך לראות את כל התמונה, ולכן אנחנו כן נלקח את זה בחשבון באותה עבודה ובאותה הבחינה שאנחנו עושים מבחינת המדיניות הכוללת של השימוש בתחבורה הציבורית, וכל המהפך הזה שעושים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ראשית, אני חושב שמה שנראה לי שיגיד עורך הדין עצמון – אגרה צריכה לשקף עלויות של טיפול.
איתי עצמון
לא, לא בהכרח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל צריך להיות איזושהי הלימה. מה זאת אגרה? כפי שאמר חבר הכנסת אוסאמה, נשלם על הרכב מיסוי כמעט כפול, ברכבי יוקרה אולי משלמים כבר יותר, אני חושב שהעלו עכשיו את המיסוי ברכבי יוקרה. זה מעל סכום - - -
אבנר פלור
300,000 שקלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מעל 300,000 שקלים, עכשיו העלו את זה עוד. אני חושב שהיה על זה משהו בחדשות. אנחנו רוצים מס על דלק, אנחנו משלמים מיסוי בשביל על הרכבים, לכן יש גם 100%. אנחנו משלמים אגרת גודש - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בדלק זה בערך 70% מס מהדלק, כולל - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו מוציאים על רכב הרבה. הטיפול ברישוי, וככל שהרכב מתיישן, הוא לא בעלות, הוא עלות הרבה יותר נמוכה ממה שאנחנו גובים דרך האגרות האלה עוד. אנחנו גובים דרך האגרות, בסך הכול מיליארד. איך היא אמרה: רק האגרה זה 1.5 מיליארד. אני מניח שדרך האגרות נגבים 3 מיליארד שקל בשנה, אם לא יותר נגבים על ידי אגרות רכב.
אבנר פלור
כ-5 מיליארד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
5 מיליארד. 5 מיליארד שקל על ידי האגרות. לא עולה הטיפול ברישום, מסביב לזה, 5 מיליארד שקל, הרבה-הרבה פחות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מאיפה - - - להוציא את זה, להנפיק את זה במחשב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז אני אומר, ככל שהמחשוב היום עולה, ככל שיש הרבה יותר, אז הרי כמות - - -
איתי עצמון
האגרה לא אמורה לשקף אחד לאחד - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא אחד לאחד, אבל סוג של מסגרת בסופו של דבר. אחד לאחד, אתה אומר איזונים, אני לא רוצה להגיד רכב כזה, רכב אחר. אבל אגרה צריכה הרי, זה לא מס, אגרה באה לבטא עלות טיפול בצורה מסוימת וכולי. הרי לפי זה צריך גם לקבוע את האגרה. אתה אומר, אני לוקח מזה, אני לוקח מהנמוכים יותר, אני מאזן את זה קצת. זה לא יכול להיות בצורה קיצונית. ולכן, עלות אגרת רכב באה לידי ביטוי הרבה יותר כשהרכב ישן. כרכב ישן, אנחנו אומרים גם עשר שנים על רכב שעולה 100,000 שקל, בעוד עשר שנים הוא כבר גרוטאה. מתי הרכבים הישנים נהפכים להיות משמעותיים ושמישים? דווקא כשנפח המנוע הוא יותר גדול, וכשבמקור שלו הוא היה רכב יקר. המנוע עוד חזק, הוא עוד יכול לשמש. כי רכב 1,600, 1,800 ו-2,000 סמ"ק הוא יכול. כשהמנוע של הרכב חזק, הוא מחזיק יותר שנים מעמד. ושם זה בא לידי ביטוי, לא ב-2%,3%. יש רכבים שהאגרה השנתית שלהם יכולה להגיע ל-7% גם כן ואפילו הרבה יותר מזה. הרכבים הגדולים יותר, עם נפח המנוע הגדול יותר, שבעבר היו רכבים יקרים, אבל היום, גם בגלל עלות הדלק, שבסך הכול, בסופו של דבר, אתה משלם על זה עוד פעם – הם לא יקרים. 30 ו-40, ו-20 - - - שמה שבא לידי ביטוי. יכול להיות שאולי צריך לקחת את הצעת החוק שלהם ולהביא לידי ביטוי, ואפילו לא פחות מ-10% של השכר הממוצע, ברכבים הישנים האלה, ועליהם, לשם אתה מסתכל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לשנות את השיטה, זה לא חייב להיות - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
לשנות את השיטה, ולתת - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הרעיון שהביאו פה בחוק, מיטיב דווקא עם רכבים יקרים ולא עם רכבים זולים, כי ברכבים זולים זה פחות או יותר עונה על הגדרת החוק המוצע. אבל שינוי השיטה והתייחסות להתיישנות ואובדן שווי, כשמצד אחד יש פה מדרג, אבל אולי המדרג צריך להיות יותר גבוה, וגם ממשיך אחרי עשר שנים. פה הוא נפסק, אחרי עשר שנים, זה נשאר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש רכבים שמשלמים 2,000 שקל לשנה, ו-1,700 ו-1,800, כשכל הרכב שווה 40,000 ו-50,000 שקל – זה לא סביר בעליל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא מעט.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לשם אנחנו - - - צריכים לקחת את כל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וזה גם הכנסה מצטברת – אם הרכב על הכביש 30 שנה, וקיבל מהמדינה 2,000 שקל ו-1,500. המדינה הכניסה את שווי האוטו. יש פה תשלום מצטבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
והיא מקבלת הרבה תמורת הדלק. ואלה רכבים שגם - - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לדעתי אנחנו בכלל מהגבוהים בעולם במיסוי של רכישה של רכב. אני חושב גם ש- 70% פחות או יותר מהפעילות של הדלק זה מיסים. וזה באמת יכול לפגוע בהכנסות המדינה. אבל חייבת להיות מגמה של שינוי השיטה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואתה משלם מס הכנסה על שווי רכב. ואנחנו משלמים אחרי זה על הרכב, ואחרי זה משלמים איזה מס הכנסה גם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גילום, עניינים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו עכשיו גם עם מס גודש. ומס נסועה על רכבים שלא משלמים דלק. ברוך השם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תעשה ספורט, תתחיל ללכת, לרוץ, הכי טוב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל גם זה לא טוב, את התחבורה הציבורית מייקרים. אתה יודע מה – בסדר - - - מכפילים לנו את המנוי החודשי ומנוי יומי ואת הנסיעה היומית.
ברוני חירמן
אפשר להתייחס?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, זה הנושא.
ברוני חירמן
קודם כול לגבי עלויות שאגרת רכב מגלמת – אגרת רכב נועדה גם לגלם עלויות של הקמה ותחזוקה של מאגר הרכבים. עלויות של כוח אדם של אגף הרישוי שמטפל בניהול מאגר הרכבים ועדכניותו וכולי. כפי שאבנר ציין, מצוין גם בהפנמה של עלויות חיצוניות שליליות של רכב פרטי כגורם תרומה לזיהום אוויר, גודש, תאונות דרכים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
סליחה, זה בדלק.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה כולל אגרת רדיו?
ברוני חירמן
רגע, זה תשלום שמועבר במלואו לרשות השידור.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה באחוזים מכל - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ברישוי רכב צריך זיהום אוויר? זה באגרת דלק, במיסוי על הדלק.
ברוני חירמן
לא. תוספת השם של האגרה הזאת זה: הסכום הנוסף עבור תאגיד השידור הישראלי. הוא מתווסף לאגרות רכב. ואנחנו מדברים על סכומים שהולכים ופוחתים מדי שנה ב-15%.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כ-100 שקל בשנה.
ברוני חירמן
כיום זה כ-144 שקלים. זה בערך הסכום השנה. בכל מקרה, אגרות רישוי רכב נועדו גם להפנים חלק מעלויות של השקעת המדינה בתשתית הכבישים ותחזוקה. כשאנחנו מדברים על אגרה ממוצעת משוקללת, לגבי כלל הרכבים, אנחנו מדברים על כ-1,400 שקל לרכב. כאשר עלויות ההשקעה במערכת כבישים ותחזוקתם הם למעלה מפי שניים פר רכב. באיזשהו מקום יש עיקרון שהמשתמש גם צריך לשאת בחלק מהעלויות.

לעניין של תחבורה ציבורית, חשוב מבחינתנו לציין שברפורמה שגובשה עכשיו, הרעיון הוא להיטיב עם אותם נוסעים יוממים שהשימוש שלהם בתחבורה ציבורית הוא תדיר והוא מחליף רכב. ככול שאתה נוסע יותר, תשלם פחות פר נסיעה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
את מעלה להנחתה ליושב-ראש. יש לו על זה...
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אשאל אותך חידה: ברוני, כמה משלם יומם מירוחם שרוצה לנסוע כל יום לתל אביב ברכבת, עם כל סוגי המנויים? את יודעת כמה זה יעלה לו?
ברוני חירמן
רגע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני יודע. זה יעלה 610 מנוי רכבת מבאר שבע, ועוד 100 שקלים מירוחם. 710 שקלים. זה מיטיב איתו? אם הוא מרוויח 6,000 שקל בתל אביב?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה 10% לפי ההצעה שלנו.
ברוני חירמן
הוא לא ישלם. אם יש לו את המנוי הארצי הוא לא ישלם גם את המנוי של הפריפריה של 99 שקלים, זה לא כפל, זה לא גם וגם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ישלם רק 610.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, הוא צריך את האוטובוס עד הרכבת.
קריאה
זה כולל גם את האוטובוסים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
610?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל אם בן אדם נוסע כל יום מירוחם לתל אביב, כמה דלק הוא ישלם? יש לך 150 לכיוון אחד. קח 140.
אבנר פלור
וגם הזמן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רגע, 300 - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לי ייסע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עזוב, כך ממוצע 30 ליטר ביום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. הוא לא ייסע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל אתה משווה את זה בין נסיעה ברכב פרטי לתחבורה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לו אוטו, הוא פועל. פועל שמרוויח 8,000 שקל. משכורת בתל אביב. נניח מעסיקים אותו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם הוא נוסע באוטובוס היום, כמה הוא משלם?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש מאות אנשים בבאר שבע שנוסעים כל יום לתל אביב.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
באוטובוס או ברכבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ברכבת. מאות נוסעים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן, אבל עדיין מנוי חודשי יעלה לו יותר זול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
610 שקלים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל זה יותר זול ממה שהוא משלם כל פעם היום, נכון? אם הוא נוסע כל יום מבאר שבע לתל אביב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם הוא פועל ואם הוא נוסע מבאר שבע לתל אביב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הוא לא יקבל את ההחזר. ההחזר של המעסיק הוא לפי האוטובוס – 210 שקל.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה משהו אחד, אבל מבחינת העלות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מדברים על פועל, לא על אדם שיש לו אוטו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כלומר שהכוונה היא שאם אדם ייקח עכשיו מנוי חודשי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנשים שיש להם אוטו, לא כל כך עולים - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אבל אם אדם ייקח מנוי חודשי וייסע מבאר שבע, כל יום לתל אביב, וישלם 610 שקלים, נכון?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כמה המעסיק יחזיר לו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ונניח שהוא מרוויח 7,000 שקל.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עזוב כמה הוא מרוויח, כמה המעסיק יחזיר לו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
225.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
למה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חופשי-חודשי של אוטובוס. החוק מחייב אותו לפי אוטובוס.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז פה אנחנו צריכים לטפל, בנקודה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם בזה אנחנו מנסים לטפל.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז נטפל בזה, לא בזה שנוריד את המנוי לרכבת. מנוי לרכבת אולי זה דווקא שווה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד לא הצלחנו לטפל. בקיצור, לא פתרנו את הבעיות האלה. בוא תמשיך הלאה, העניינים פה לקראת סיכום הדיון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני רוצה להגיד כמה דברים, קודם כול לפי מה ששמענו מנציגת משרד האוצר, את החוק הזה – אוסאמה, בלי לפגוע בכבודך – לא כדאי לקדם. שמענו פה מספרים ונתונים שהם להפך, דווקא הם מיטיבים עם הצרכן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וזה שזה חל על כולם. זה לפני הפירוק לאוכלוסיות וסוגי רכבים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יש פה נתון של 10% מהשכר הממוצע, שזה בערך 10,000 אלף שקל, אני חושב שלפי מה ששמענו – זה פחות או יותר אותו דבר.

רציתי להתייחס לנקודה שקשורה לתחבורה ציבורית והעידוד בשימוש בתחבורה ציבורית. אני חושב שהגיע הזמן להפסיק להשתמש במושגים של החלפה. אם הייתה לנו במדינה תחבורה ציבורית, כולל גם תחבורה ציבורית בשבת, רכבת למשל, בין הערים, יכול להיות שאדם היה מוותר לגמרי על הרכב. אבל מה קורה? במהלך השבוע, אדם יכול לוותר על האוטו הפרטי שלו, אבל בסוף השבוע, שישי-שבת, הוא רוצה לנסוע לכנרת, לפארק באשקלון, הוא רוצה לנסוע לירוחם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לסבא וסבתא.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ואז בן אדם מוצא שהוא לא יכול לוותר על הרכב הפרטי שלו, כי בשישי-שבת – אין לו איך לנסוע. ולכן אני חושב ש - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוסאמה בא רק להוזיל את אגרת הרכב.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אוסאמה דווקא - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זרקת עליו את כל הבעיות של התחבורה במדינה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
- - אין לו בעיה עם תחבורה ציבורית בשבת. אבל המושג הזה של החלפה, לדעתי צריך להמיר אותו במושג של הקטנה. כלומר, להקטין בשימוש. אם הייתה לנו היום רכבת בשבת, רכבת שלא נכנסת לבני ברק, לא נכנסת לירושלים, לא נכנסת למקומות שקדושים לכולנו, אז אין שום בעיה. למה בן אדם צריך לשלם 600 שקל על מונית כשהוא טס בשבת מנתב"ג בחברה זרה, בשביל להגיע מחיפה לנתב"ג. אתה מסכים איתי? אם הוא רוצה לטוס בשבת?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המשפט שלך: אם היה לנו. אם היה לנו בשבת אתה אומר, אני אומר אם היה לי ביום ראשון רכבת מירוחם, הייתי בא כל שבוע לכנסת ברכבת. אני עד היום מחפש את הרכבת.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מיכאל, אם אתה רוצה שבן אדם יוותר לגמרי על הרכב, והוא במקרה לא שומר שבת, קשה מאוד לראות איך בן אדם מוותר על זה. יש שתי אוכלוסיות, יש אוכלוסייה שמשתמשת בתחבורה ציבורית ויש אוכלוסייה שמשתמשת ברכב פרטי. אם תעשה סקר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יודע מה החלוקה ביניהן? העניים משתמשים בתחבורה ציבורית. מעמד ביניים, מעמד גבוה ומעלה פחות משתמשים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מיכאל, אם אתה תיכנס עכשיו לאוטובוס, ולכל מי שמשתמש כל יום בתחבורה ציבורית, ותשאל אותם: כמה מכם משתמשים בתחבורה ציבורית בגלל היכולת הכלכלית, ואם הייתה לכם יכולת כלכלית, הייתם מוותרים על תחבורה ציבורית – סביר להניח שהרבה אנשים היו מוותרים על תחבורה ציבורית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא משתמשים בתחבורה ציבורית בגלל שהיא לא באה בזמן. אוטובוסים לא באים בזמן. הם מדלגים עליך.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זאת בעיה אחרת בפני עצמה. אני שואל אותך שאלה פשוטה: אם אתה תשאל עכשיו נהגי רכבים, האם אתם מוכנים לוותר על השימוש ברכב פרטי לטובת שימוש בתחבורה ציבורית? הם יגידו – מבחינה כלכלית אולי זה שווה, אבל אנחנו לא נוותר בגלל – כמו שאמרת – שלא עומדים בזמנים, לוקח יותר זמן להגיע, וגם שימוש בשישי-שבת, כמו שאמרת, להגיע לסבא וסבתא ולהגיע לים בשישי-שבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וגם יש ישובים שאין להם רכבת.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה נכון. ולכן המושג הזה של החלפה – צריך להוציא אותו מהלכסיקון. צריך לדבר על הקטנה ולא על החלפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקו באר שבע דרומה, מאות אלפי אנשים בכלל לא מחוברים לרכבת. ומקו כרמיאל צפונה – לא ראש פינה, לא חצור, לא קרית שמונה, לא שלומי, אלה מאות אלפי אנשים שלא מחוברים לרכבת. הרי רכבת לא מביאה שום מזור לצרותיהם, הם חייבים אוטו.

טוב, דנו בזה מספיק, אנחנו רוצים לסכם את הדיון הזה. אדוני, ביקשת להגיד משהו?
אליהו יצחק
כן. כבוד היושב-ראש, כידוע לך, יש לנו ילדים שהם סטודנטים, ויש לנו גם משפחות ברוכות ילדים, הם מחזיקים אוטו, לקחת את הילדים לגן ולהחזיר. אני רוצה לשאול: למה על אוטו קצת ישן, צריך לשלם פעמיים אגרה בשנה, זה יוצא כמעט 600 שקל על האוטו הזה, פלוס 150 שקל על רכב כמעט ישן?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הוא מדבר על זה שעושים טסט פעמיים. אתה מתכוון לכך שעושים פעמיים בשנה טסט. זה לרכבים מעל 20 שנה. אתה לא מדבר על האגרה, אתה מדבר על הטסט. אגרה אתה משלם פעם אחת. אתה משלם פעמיים על הטסט.
ברוני חירמן
- - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
96 או גם טסט מחולק? טסט, אתה משלם פעמיים או שהוא מחולק גם?
אליהו יצחק
טסט אתה משלם פעמיים, ולא רק שאתה משלם על הטסט 600 שקל, אתה משלם עוד 120, 130, על רכב קצת ישן. וחוץ מזה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל חצי שנה עושים טסט?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לרכב מעל 20 שנה – פעמיים בשנה צריך לעשות.
אבנר פלור
רכב מעל 19 שנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מתי נוצר הכלל הזה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה שנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פעמיים בשנה.
אבנר פלור
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה זה שנים? זה לא 20 שנה הכלל הזה. מתי נוצר הכלל?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הרבה שנים. אני מכיר את זה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה הרבה? תתנו נתון. מתי הגיעה הדרישה לטסט פעמיים בשנה על אוטו מסוים?
אבנר פלור
אני יכול להגיד שמעל 15 שנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון. זה לא כזה ישן. זאת החלטה לא כל כך ישנה.
אליהו יצחק
הילדה סטודנטית, מסכנה, היא עובדת במלצרות כדי שהאוטו הזה ישרת אותה, מירוחם לספיר בשביל ללמוד ולחזור לירוחם לישון. עוד דבר, אני לא יודע, האם זה ראוי, אוטו שהוא על הכביש מ-2011 עד היום, צריך לשלם 1,000 ומשהו שקל על אגרה, טסט? תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך, אדוני. אוסאמה, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב-ראש על הדיון. זו בדיוק הייתה מטרת הדיון, שנשמע את כל הגורמים. אני חושב שהחכמנו ולמדנו מהדיון הזה, ויש לי בתור יוזם החוק הזה, עם חברי אחמד טיבי, יש לנו כבר רעיונות איך להתקדם. אני חושב שגם מבחינת התקנות האלה, אני מבקש, אבנר, תעבירו לנו בבקשה את התקנות האלה. נלמד אותן. נהיה אתכם בקשר. יש מה לשפר ויש מה לתקן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבנר, תעבירו לוועדה את הטבלאות שמסבירות איך מחושבות האגרות. ואם יש מסמך קריטריונים או שיקולים להעביר גם לוועדה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שבהחלט אפשר לתקן כמה דברים, כמה דרגות. אפשר גם מבחינת כל העניין הזה של הוותק, של ההתיישנות והבלאי של הרכבים. צריך לעזור לקבוצות האלה, להקל עליהן – בהחלט אפשר להגיע לזה. מלכתחילה לא הייתה כוונתנו להוריד ברכבי יוקרה וברכבים יקרים. אני חושב שהיום גם מבחינת זה שכאילו אתה קובע פעם אחת – 106,000, 150,000 ואז כל שלוש, ארבע חמש שנים, למרות שירידת שווי הרכב היא יותר מהירה מהעניין הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שווי הרכב יורד יותר משיעור האגרה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק. ולכן פה אפשר בהחלט לבוא בדברים עם משרד התחבורה, עם משרד האוצר. כולי תקווה שנגיע לאיזשהם הסכמות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה, אוסאמה, אני אוהב את רוח הדברים שלך. יש עוד מישהו באולם שרצה להתבטא לגבי החוק הזה או בזום ולא התבטא בנושא? כי אם נגיע להסכמות עם משרד התחבורה בעתיד לבוא, ותהיה טבלה מתוקנת או גישה אחרת, זה יגיע להצבעות.

אני רואה בדיון שהיה עכשיו דיון כללי על הצעת החוק ואם תהיה התקדמות והסכמות, נביא אותו ישר להצבעות. אנחנו רוצים לתת זכות לכל אחד – או להתנגד או להגיד משהו בשלב הזה. אני רואה שאין אף אחד שרוצה להוסיף. מבחינתנו רוח החוק, לנתח מחדש את הטבלה של אגרות הרכב, להקל – לא על המיליונרים, להקל על אלה שקונים רכב יד שנייה, אלה שקונים רכב לא יקר מדי, באזור 150,000, 200,000 – למה אני אומר 150,000 ו-200,000? כי לפעמים 150,000 ו-200,000 מייצג רכבים משפחתיים, של משפחות עם חמישה ילדים, שבע מקומות, אז הוא בדרך כלל יתקרב לסכום של 200,000. לא יוקרתי, אבל הוא יהיה באזור הזה. ולכן באזורים האלה, צריך לנתח את המשמעויות להכנסות המדינה, ואת הטבלה של השינויים לאורך השנים. ואם נוכל להקל על קבוצות מסוימות באגרת רישוי רכב, בהסכמה עם יוזמי החוק, ונביא את זה לוועדת כלכלה, זה יהיה ברכה לכל האזרחים. תודה אוסאמה, תגיד לאחמד טיבי שקידמנו את הדיון. הדיון הכללי הסתיים, תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:24.

קוד המקור של הנתונים